N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
[ Voor 97% gewijzigd door okijokii op 10-02-2024 00:18 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Volgens mij heb jij alleen al buikpuin van het uberhaupt denken aan een warmtepomp systeem laat staan doorzetten tot de aanschaf daarvan. Er zijn genoeg users hier met (grote) problemen die niet of nauwelijks adequaat worden aangepakt door Quatt (welke jij nu wegzet als jankerds). Zoals ik Quatt zelf al meermaals heb verteld, je hoeft hier echt niet morgen op de stoep te staan, maar communiceer tenminste wat het plan van aanpak is.
Dus @harv, als je vanaf de zijlijn wilt gaan schreeuwen doe het dan in ieder geval constructief. Alvast bedankt.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
@DersanDersan schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:46:
[...]
Volgens mij heb jij alleen al buikpuin van het uberhaupt denken aan een warmtepomp systeem laat staan doorzetten tot de aanschaf daarvan. Er zijn genoeg users hier met (grote) problemen die niet of nauwelijks adequaat worden aangepakt door Quatt (welke jij nu wegzet als jankerds). Zoals ik Quatt zelf al meermaals heb verteld, je hoeft hier echt niet morgen op de stoep te staan, maar communiceer tenminste wat het plan van aanpak is.
Dus @harv, als je vanaf de zijlijn wilt gaan schreeuwen doe het dan in ieder geval constructief. Alvast bedankt.
Misschien nog eens een keertje lezen.
Ik heb niet over jankerds gesproken, je zou maar zo aangesproken worden.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Hoe zijn de ervaringen met deze monitor en wat kan ik verwachten van de benchmark die wordt toegezegd?
“Als dank voor uw medewerking kunt u jaarlijks een benchmark ontvangen, waarin u het energieverbruik en de prestatie van de uw warmtepomp van uw woning kunt vergelijken met andere woningen. Daarnaast ontvangt u na het afronden van de metingen een eindrapport over het energieverbruik voor- en na de installatie van de warmtepomp. In dit rapport kunt u ook zien hoe uw woning met een warmtepomp presteert ten opzichte van vergelijkbare typen huishoudens en woningen.”
https://www.installatiemonitor.nl/
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Heb mezelf ook aangemeld maar tot dusver niks substantieels ontvangen.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:50:
Ik heb obv de subsidie een uitnodiging ontvangen en mij aangemeld bij www.installatiemonitor.nl
Hoe zijn de ervaringen met deze monitor en wat kan ik verwachten van de benchmark die wordt toegezegd?
“Als dank voor uw medewerking kunt u jaarlijks een benchmark ontvangen, waarin u het energieverbruik en de prestatie van de uw warmtepomp van uw woning kunt vergelijken met andere woningen. Daarnaast ontvangt u na het afronden van de metingen een eindrapport over het energieverbruik voor- en na de installatie van de warmtepomp. In dit rapport kunt u ook zien hoe uw woning met een warmtepomp presteert ten opzichte van vergelijkbare typen huishoudens en woningen.”
Is ook flink natte vinger werk om WP verbruik uit je P1 data te halen. (Zou best een grap zijn als je gelijktijdig een elektrische auto hebt gekocht, dan zal je hun data compleet om zeep helpen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Op 11 jan 2024 om 11:07 heeft from Quatt <customer-service@quatt.io> het volgende geschreven:
Beste ,
Wij hebben het vermogen van 6000 naar 5000 gezet en de maxiamle outdoor temp. van 16 naar 15 gezet.
Hierdoor hebben wij de stooklijn verlaagt en tegelijkertijd het vermogen dat we gebruiken ook nog is.
We hopen hiermee dat het systeem minder gaat schommelen waardoor het minder grote verschillen heeft en dus niet af en toe koud aanvoelt.
Met vriendelijke groet,
- Quatt
Beste Quatt support, ik wil graag de prestaties van mijn Quatt testen bij een door jullie in te stellen vermogen van 4000 ipv 5000. Kunnen jullie dat laten aanpassen?
Met vriendelijke groet,
Beste ,
Het lijkt ons niet nodig dat wij dit nog verder aanpassen, u systeem heeft nu niet hele grote overshoots meer en haalt zelfs sommige dage het niet eens.
Wellicht is het beter om te zorgen dat u constanter de thermostaat laat staan. Ik zie nu dat u af en toe voor een paar minuten de thermostaat heel hoog of heel laag zet. Hierdoor raakt de berekening van het systeem van slag en zal deze weer niet goed werken. U kunt dus beter het systeem gewoon gelijke temperaturen laten houden en alleen voor langere tijden het met stappen van 1 graad aanpassen.
Met vriendelijke groet,
- Quatt
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
@harv wil (eist) dit qua warmtepomp:verguldebarman schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:18:
@harv wat is jouw doel binnen het "Ervaringen met Quatt" forum eigenlijk? Wat zou je hier willen bereiken en hoe kunnen we je daarbij helpen?
Ervaringen met Quatt Deel 2
Dat Quatt niet zo werkt, noch gaat werken, weet harv inmiddels wel.
Heb ook al geprobeerd hem te helpen via het geven van de link naar het overkoepelende Wp-forum (met daarin sublinkjes naar heel veel andere merken warmtepomp, zodat hij ook daar eens vragen kan stellen) maar harv wil geen ander warmtepomp(forum) dan de Quatt die totaal niet aan zijn eisen voldoet .
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Om dan na 3 weken te mailen, zet maar weer op 5000, dat was toch beter.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:22:
Met de overshoots heb ik aan Quatt gevraagd het ingestelde vermogen te verlagen van 5000 naar 4000 nadat dit in januari al was verlaagd van 6000 naar 5000. De reactie van Quatt support op mijn verzoek was negatief. Hieronder de mailwisseling hierover met Quatt support:
Op 11 jan 2024 om 11:07 heeft from Quatt <customer-service@quatt.io> het volgende geschreven:
Beste ,
Wij hebben het vermogen van 6000 naar 5000 gezet en de maxiamle outdoor temp. van 16 naar 15 gezet.
Hierdoor hebben wij de stooklijn verlaagt en tegelijkertijd het vermogen dat we gebruiken ook nog is.
We hopen hiermee dat het systeem minder gaat schommelen waardoor het minder grote verschillen heeft en dus niet af en toe koud aanvoelt.
Met vriendelijke groet,
- Quatt
Beste Quatt support, ik wil graag de prestaties van mijn Quatt testen bij een door jullie in te stellen vermogen van 4000 ipv 5000. Kunnen jullie dat laten aanpassen?
Met vriendelijke groet,
Beste ,
Het lijkt ons niet nodig dat wij dit nog verder aanpassen, u systeem heeft nu niet hele grote overshoots meer en haalt zelfs sommige dage het niet eens.
Wellicht is het beter om te zorgen dat u constanter de thermostaat laat staan. Ik zie nu dat u af en toe voor een paar minuten de thermostaat heel hoog of heel laag zet. Hierdoor raakt de berekening van het systeem van slag en zal deze weer niet goed werken. U kunt dus beter het systeem gewoon gelijke temperaturen laten houden en alleen voor langere tijden het met stappen van 1 graad aanpassen.
Met vriendelijke groet,
- Quatt
@FriezinFriezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:08:
[...]
@harv wil (eist) dit qua warmtepomp:
Ervaringen met Quatt Deel 2
Dat Quatt niet zo werkt, noch gaat werken, weet harv inmiddels wel.
Heb ook al geprobeerd hem te helpen via het geven van de link naar het overkoepelende Wp-forum (met daarin sublinkjes naar heel veel andere merken warmtepomp, zodat hij ook daar eens vragen kan stellen) maar harv wil geen ander warmtepomp(forum) dan de Quatt die totaal niet aan zijn eisen voldoet .
Fijn dat je met ons meedenkt en ook al vragen die echt aan mij gesteld zijn beantwoordt!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ik snap het wel. Verbaasde me al dat ze überhaupt meegingen in custom configuraties, dat kunnen ze helemaal niet bolwerken als organisatie. Wordt er exponentieel ingewikkelder van, op meerdere vlakken.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:22:
Met de overshoots heb ik aan Quatt gevraagd het ingestelde vermogen te verlagen van 5000 naar 4000 nadat dit in januari al was verlaagd van 6000 naar 5000. De reactie van Quatt support op mijn verzoek was negatief. Hieronder de mailwisseling hierover met Quatt support:
Beste ,
Met vriendelijke groet,
- Quatt
Met vriendelijke groet,
Beste ,
Met vriendelijke groet,
- Quatt
Ik vermoed dat we voor komende winter veel zelf kunnen instellen. Dus geduld. Niet teveel energie
Geen dank hoor!harv schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:30:
[...]
@Friezin
Fijn dat je met ons meedenkt en ook al vragen die echt aan mij gesteld zijn beantwoordt!
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ik ben bang dat dit de beste man zelf niet eens weet, ik heb hem die vraag ook al gesteld, kreeg ik het toch aan de stok met de mod, dus, hij is hier welkom en we mogen geen commentaar leveren omdat hier iedereen welkom moet kunnen zijn. Ben ik het helemaal mee eens, maar ook zoals alles in het leven zijn ook daar grenzen aan gesteld. ( mijn persoonlijke mening )verguldebarman schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:18:
@harv wat is jouw doel binnen het "Ervaringen met Quatt" forum eigenlijk? Wat zou je hier willen bereiken en hoe kunnen we je daarbij helpen?
Dus zolang de mod zelf niet ingrijpt is hij hier dus welkom.
Wat zijn drijfveren zijn met zijn uitspraken, geen idee, mogelijk een mol van een concurrent?? Wie zal het zeggen, wij weten het gewoon niet.
Het enige wat we aan @harv mogelijk vriendelijk zouden mogen vragen om vooral commentaar te leveren met een meerwaarde voor iedereen. Ik hoop dat hij op zijn zoektocht een warmtepomp kan vinden die aan zijn eisen zal voldoen, de kans bestaat echter dat hij bij Klaas de beunhaas terecht komt die hem een warmtepomp verkoopt waar ipv een warmtepomp gewoon een cv ketel in verstopt zit.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Super, ik zal dit ook binnenkort in de TS opnemen, is natuurlijk geheel vrijblijvend zonder enige verplichting.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:50:
Ik heb obv de subsidie een uitnodiging ontvangen en mij aangemeld bij www.installatiemonitor.nl
Ik vraag me af of ze (veel) meer instellingen vrij gaan geven, dat past niet echt bij hun black box benadering.Spykie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:39:
[...]
Ik snap het wel. Verbaasde me al dat ze überhaupt meegingen in custom configuraties, dat kunnen ze helemaal niet bolwerken als organisatie. Wordt er exponentieel ingewikkelder van, op meerdere vlakken.
Ik vermoed dat we voor komende winter veel zelf kunnen instellen. Dus geduld. Niet teveel energiesteken in onmogelijkheden.
Ik hoop echter vooral (ook om het aantal support calls naar Quatt stevig te verminderen), dat ze de beloofde 'AI' gaan inzetten voor de berekening van het warmteverlies.
Je hebt al na enkele maanden draaien zoveel datapunten dat een beetje statistisch model daar toch wel wat uit kan halen? Data een beetje opschonen door dagen waarin rare temperatuurschommelingen (open haard / bouwvakkers over de vloer en dus alle deuren open) zich voordoen te verwijderen. Thermostaat temperaturen, buitentemperaturen en windkracht op basis van openbare data, en aanvoer en retourtemperaturen en je kunt toch vrij accuraat voorspellen wat de woning doet, bij welke temperatuur, en wat de invloed van windkracht is (lijkt mij).
Edit: of nog simpeler. Pak het verwachte warmteverlies op basis van de temperatuur. Pas een correctie toe voor de windkracht. Draai 2 weken, verwijder rare uitschieters, zit je 12 van de 14 dagen te hoog qua temperatuur dan pas je het warmteverlies naar beneden aan, rinse en repeat. Geen rocketscience, hier heb je minder rekenkracht voor nodig dan een grafische rekenmachine.
[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 10-02-2024 13:16 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Lastige zaak hoor, data validatie is ontzettend moeilijk, gegeven het feit van de vele wijzigende omstandigheden. Elke woning en cv-systeem wijkt af, gebruikers zitten ondertussen aan de TS te draaien, etc....onlinaius schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:09:
[...]
Ik vraag me af of ze (veel) meer instellingen vrij gaan geven, dat past niet echt bij hun black box benadering.
Ik hoop echter vooral (ook om het aantal support calls naar Quatt stevig te verminderen), dat ze de beloofde 'AI' gaan inzetten voor de berekening van het warmteverlies.
Je hebt al na enkele maanden draaien zoveel datapunten dat een beetje statistisch model daar toch wel wat uit kan halen? Data een beetje opschonen door dagen waarin rare temperatuurschommelingen (open haard / bouwvakkers over de vloer en dus alle deuren open) zich voordoen te verwijderen. Thermostaat temperaturen, buitentemperaturen en windkracht op basis van openbare data, en aanvoer en retourtemperaturen en je kunt toch vrij accuraat voorspellen wat de woning doet, bij welke temperatuur, en wat de invloed van windkracht is (lijkt mij).
Vervolgens moet de verzamelde data weer vertaald worden naar de embedded software van de CiC. De programmeurs maken daarmee overuren (ik neem aan dat het AI-deel niet in de CiC draait), tenzij alles gebaseerd is op een set vaste parameters; hetgeen ik betwijfel gezien de vele software updates van de CiC.
Ze hebben mogelijk een kuil voor zichzelf gegraven.
Vraag: als je de CiC loskoppelt van internet, dan draait de WP normaal door mag je hopen. Dus als je tevreden met de stand van zaken kan je dan los van Quatt?
PS: Over een paar weken wordt bij ons de Quatt geinstalleerd.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Leveranciers van cv ketels hebben allemaal eigen software waarvan zij denken dat die hun ketel efficiënter en met meer comfort laat draaien dan die van de concurrent.
Op alle cv ketels zijn temperatuurinstellingen en, via een iets lastiger te bereiken installateursmenu, pomp- en ketelinstellingen voor de consument toegankelijk.
Waarom denkt Quatt dat zij het ei van colombus hebben gevonden waarmee niemand nog behoefte zou hebben voor een eigen aanpassing aan zijn systeem in zijn woning?
Bob Marley wist het al: “you can fool some people sometimes, but you cant fool all the people tweakers all the time”
@FreeckjeFreeckje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:24:
[...]
Lastige zaak hoor, data validatie is ontzettend moeilijk, gegeven het feit van de vele wijzigende omstandigheden. Elke woning en cv-systeem wijkt af, gebruikers zitten ondertussen aan de TS te draaien, etc....
Vervolgens moet de verzamelde data weer vertaald worden naar de embedded software van de CiC. De programmeurs maken daarmee overuren (ik neem aan dat het AI-deel niet in de CiC draait), tenzij alles gebaseerd is op een set vaste parameters; hetgeen ik betwijfel gezien de vele software updates van de CiC.
Ze hebben mogelijk een kuil voor zichzelf gegraven.
Vraag: als je de CiC loskoppelt van internet, dan draait de WP normaal door mag je hopen. Dus als je tevreden met de stand van zaken kan je dan los van Quatt?
PS: Over een paar weken wordt bij ons de Quatt geinstalleerd.
Ben benieuwd naar je ervaringen!
Zoals ik al schreef denk ik dat die aanpassingen breder vanzelf beschikbaar gaan komen. Maar in deze fase van het bedrijf Quatt vindt ik het bijna vanzelfsprekend dat ze dat niet op een case by case basis (meer) kunnen gaan ondersteunen.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:42:
Waarom denkt Quatt dat zij het ei van colombus hebben gevonden waarmee niemand nog behoefte zou hebben voor een eigen aanpassing aan zijn systeem in zijn woning?
Wat mij betreft goed dat ze zeggen tot hier en niet verder. Ze moeten hun tijd steken in features voor iedereen en niet voor het individu.
Het zou daarnaast wel prettig zijn als ze in een reactie naar klanten in een bijzin wat toekomstperspectief mee zouden kunnen geven.
Helemal met je eens.Spykie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:06:
[...]
Zoals ik al schreef denk ik dat die aanpassingen breder vanzelf beschikbaar gaan komen. Maar in deze fase van het bedrijf Quatt vindt ik het bijna vanzelfsprekend dat ze dat niet op een case by case basis (meer) kunnen gaan ondersteunen.
Wat mij betreft goed dat ze zeggen tot hier en niet verder. Ze moeten hun tijd steken in features voor iedereen en niet voor het individu.
Het zou daarnaast wel prettig zijn als ze in een reactie naar klanten in een bijzin wat toekomstperspectief mee zouden kunnen geven.
wat ik wel jammer vind dat ze hier niet wat vaker op het forum van zich laten horen, in het begin kwam hij (@marijnflipse) af en toe eens langs.
ook vind ik het jammer dat hij net toen de Quatt net opgestart was er een aantal tweakers even bij hun mochten kijken, de nieuwe Full-electric zou hier een mooie aanleiding voor kunnen zijn.
Ook de huidige problemen met de klantenservice, wees daar gewoon open over, dat wekt begrip en jaagd geen klanten weg. Een klein advies, zorg dat je je communicatie met je klanten niet uit het oog verliest, dat is namelijk de sleutel tot succes.
Beide "cases" kunnen naast elkaar bestaan: Je zou net als bij bv je TV of de meeste thermostaten 2 nivo's qua instellingen kunnen introduceren.Spykie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:06:
[...]
Zoals ik al schreef denk ik dat die aanpassingen breder vanzelf beschikbaar gaan komen. Maar in deze fase van het bedrijf Quatt vindt ik het bijna vanzelfsprekend dat ze dat niet op een case by case basis (meer) kunnen gaan ondersteunen.
1: het default af-fabriek gebruikers nivo (met ondersteuning van Quatt)
2: het "expert" gebruikers nivo. Met mogelijkheid van instellen van bv delta T in/uit, flow rate, cv temperatuur, stooklijn ja/nee, etc, etc (geen ondersteuning van Quatt
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Als je klantenserviceteam het nu al niet aankan is het niet de tijd voor tweaking te faciliteren. Dat kan later altijd wel.Freeckje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:34:
[...]
Beide "cases" kunnen naast elkaar bestaan: Je zou net als bij bv je TV of de meeste thermostaten 2 nivo's qua instellingen kunnen introduceren.
1: het default af-fabriek gebruikers nivo (met ondersteuning van Quatt)
2: het "expert" gebruikers nivo. Met mogelijkheid van instellen van bv delta T in/uit, flow rate, cv temperatuur, stooklijn ja/nee, etc, etc (geen ondersteuning van Quatt)
Dat is een hele goede vraag.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:07:
Iedere cv ketel heeft een voor de consument beschikbare instelling maximale watertemperatuur. Waarom heeft de Quatt Hybrid dat niet?
Zou volgens mij ook heel handig zijn, vooral bij huizen die alleen vloerverwarming hebben.
Heb je het wel goed gelezen?0xygen500 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:12:
[...]
Als je klantenserviceteam het nu al niet aankan is het niet de tijd voor tweaking te faciliteren. Dat kan later altijd wel.
Bij tweaken (optie 2) geen ondersteuning! Dus dat bespaart Quatt tijd!
[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 10-02-2024 16:26 ]
Ah laatste stukje niet, maar meestal is puntje bij paaltje wil iedereen toch support.Freeckje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:21:
[...]
Heb je het wel goed gelezen?
Bij tweaken (optie 2) geen ondersteuning! Dus dat bespaart Quatt tijd!
Als ik jouw overzicht vergelijk met de mijne, weet ik niet wat ik ervan moet denken🤔Spykie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:58:
Ik ben super blij met mijn Quatt en kijk er amper nog naar. En dat met een slecht afgiftesysteem. Ik verbruik zo'n 1 kuub gas per maand.
[Afbeelding]
(Installatie 17.05.2023) huis bj1979, buitengebied/oostgrens Ov/Dr.; dubbelglas, spouw & dak iso: K 1,5; verwarming met radiatoren woonkr. 2xtype 22, 1x type20; keuken 1x type 33; hal & bijkeuken type 22; slaapkamer BG verwarmd 12-14°C bij koud weer; bovenverdieping max. 15°C.
:strip_exif()/f/image/rczwvUpALtGcrFfkxqSSq4WI.jpg?f=fotoalbum_large)
Jouw Quatt heeft wel heel hard gewerkt...HenkRood schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:00:
[...]
Als ik jouw overzicht vergelijk met de mijne, weet ik niet wat ik ervan moet denken🤔
(Installatie 17.05.2023) huis bj1979, buitengebied/oostgrens Ov/Dr.; dubbelglas, spouw & dak iso: K 1,5; verwarming met radiatoren woonkr. 2xtype 22, 1x type20; keuken 1x type 33; hal & bijkeuken type 22; slaapkamer BG verwarmd 12-14°C bij koud weer; bovenverdieping max. 15°C.
[Afbeelding]
Vergelijken is en blijft lastig. Want geen woning (en bewoners), ingestelde kamertemperatuur en afgiftesysteem is gelijk.
Wat had je zelf verwacht?
(Ik weet bijvoorbeeld dat de Quatt het hier onder 0 niet gaat redden. Dus ik stook ook gas. Is niet anders.
Maar ben desalnietemin best verrast (ook door de energierekening: ik stook 24/7 2°C hoger dan vorig jaar, met hele huis op temperatuur. Toen totaal 6 uurtjes stoken op 19,5°C). Hier cv op 40°C, bij koud weer naar 45°C. Quatt maakt zelf er max 36°C van.)
Ik probeer even te bedenken hoe dat zou werken.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:07:
Iedere cv ketel heeft een voor de consument beschikbare instelling maximale watertemperatuur. Waarom heeft de Quatt Hybrid dat niet?
Hier draait Quatt, zonder gas, max 36 graden (bijv. vandaag). Rond 0 is dat 32.
Hoger gaat dat niet worden.
Wanneer ik zeg: ik wil max 40, verandert er niks naar mijn idee?
Ik neem aan dat jij dat wilt, voor het geval Quatt teveel warmte gaat genereren?
Had eerder al eens, als oplossing daarvoor, op zo'n "vrije instellingenpagina", een knop "terug naar Quatt-basis-instellingen" bedacht.0xygen500 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Ah laatste stukje niet, maar meestal is puntje bij paaltje wil iedereen toch support.
Quatt draait momenteel maar aan 2 knopjes, zover ik weet (Screenshot van mijn weggeschreven instellingen gekregen): Warmteverlies en buitentemperatuur verwarming
Ja, ik wil dat zodat mijn Quatt Hybrid het water dan niet warmer maakt dan de 32 graden waarmee de Quatt de hele dag kan doordraaien. Mijn Quatt gaat nu door tot 40 graden en dat geeft een overshoot nadat de setpoint is bereikt. Vervolgens gaat de Quatt langere tijd uit en worden mijn radiatoren koud wat een laag comfort geeft als je alleen radiatoren in de kamer hebt.Friezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:14:
[...]
Ik probeer even te bedenken hoe dat zou werken.
Ik neem aan dat jij dat wilt, mocht Quatt teveel warmte genereren?
De Quatt werkt naar een Delta-T toe om het berekende warmteverlies aan te vullen.Friezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:14:
[...]
Ik probeer even te bedenken hoe dat zou werken.
Ik neem aan dat jij dat wilt, voor het geval Quatt teveel warmte genereren?
Dus in een woning met een klein of slecht afgesteld afgiftesysteem kan die zomaar naar 55 graden klimmen als dat de enige manier is om dat te bereiken.
Niet heel handig met een open verdeler naar je vloerverwarming en bijvoorbeeld iemand die uit verkeerde zuinigheid alle radiatoren in huis dicht draait.
Ja, “terug naar Quatt-basis” hoort daar zeker bij. Goed idee!Friezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:24:
[...]
Had eerder al eens, als oplossing daarvoor, op zo'n "vrije instellingenpagina", een knop "terug naar Quatt-basis-instellingen" bedacht.
Quatt draait momenteel maar aan 2 knopjes, zover ik weet (Screenshot van mijn weggeschreven instellingen gekregen): Warmteverlies en buitentemperatuur verwarming
Copy paste voor de beta testers 😜
Het lijkt me best moeilijk te bepalen met welke situatie je te maken hebt (radiatoren dichtdraaien lijkt me een momentopname). Voor hetzelfde wil je juist warmte en krijg je dat niet omdat max op 40 staat en je dat vergeten bent....netappie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:31:
[...]
De Quatt werkt naar een Delta-T toe om het berekende warmteverlies aan te vullen.
Dus in een woning met een klein of slecht afgesteld afgiftesysteem kan die zomaar naar 55 graden klimmen als dat de enige manier is om dat te bereiken.
Niet heel handig met een open verdeler naar je vloerverwarming en bijvoorbeeld iemand die uit verkeerde zuinigheid alle radiatoren in huis dicht draait.
Quatt doet helaas niks met verschillende afgiftesystemen. Want daar had ik dan WEL zo'n verschil verwacht.
Met radiatoren kun je rustig 55°C kwijt, met flink mengende vvw ook.
Quatt is hybride: met vvw moet je daarom sowieso al rekening houden met instellen cv.
Maar hoe wil je bij bijspingen cv (ook bij radiatoren) omgaan met die (bijv) max 40°C?
Cv moet alles boven die 40°C doen en Quatt gaat uit?
Bij mij draait de Quatt weer optimaal maar het is ook erg warm nu vanmorgen maar 500Wh 2uurtjes aan en het is nog steeds 20,7graden. Gister ochtend met 1kWh en 23h standby geweest.okijokii schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:19:
[...]
Heel herkenbaar hoor, hier hetzelfde beeld. Volle bak aan het werk, zelfs hulp vragen aan de CV, terwijl het al heel lang (enkele uren), boven de gevraagde temperatuur was....
[Afbeelding]
Is de jouwe ook al bij gekomen?
zou het kunnen zijn dat juist de Quatt geen CV-ketel is maar een warmtepomp, een toch iets andere werking.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:07:

Als dat het enige excuus is voor een niet begrensde Quatt die vrolijk blijft doorverwarmen tot 40 graden terwijl mijn afgiftesysteem genoeg heeft aan 32MacD007 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:05:
[...]
zou het kunnen zijn dat juist de Quatt geen CV-ketel is maar een warmtepomp, een toch iets andere werking.

Ik doe er ook aan mee, kreeg laatst bericht dat ze te weinig historische informatie hadden om het rapport op te stellen..TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:50:
[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 11-02-2024 23:29 . Reden: flame bait ]
Ramen open 😉.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:27:
[...]
Als dat het enige excuus is voor een niet begrensde Quatt die vrolijk blijft doorverwarmen tot 40 graden terwijl mijn afgiftesysteem genoeg heeft aan 32
Hoe verwarmde je vroeger met enkel cv?
Misschien 3x een uurtje verwarmen?
Thermostaat elders plaatsen?
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 10-02-2024 19:59 ]
Ja, was het altijd maar dit soort weer 😇DeltaBro schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:57:
[...]
Bij mij draait de Quatt weer optimaal maar het is ook erg warm nu vanmorgen maar 500Wh 2uurtjes aan en het is nog steeds 20,7graden. Gister ochtend met 1kWh en 23h standby geweest.
Is de jouwe ook al bij gekomen?
Ik denk dat het te maken heeft met de combi buitentemperatuur en het ingestelde warmteverlies.
Maar vandaag perfect:
:strip_exif()/f/image/sEU04AfHbVHBf40XmBTaVm1e.jpg?f=fotoalbum_large)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dat het bij mij niet goed is ingesteld dat merk ik nu weer iedere dag.okijokii schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:23:
[...]
Ja, was het altijd maar dit soort weer 😇
Ik denk dat het te maken heeft met de combi buitentemperatuur en het ingestelde warmteverlies.
Maar vandaag perfect:
[Afbeelding]
Dat Quatt zo eigenwijs is dat ze de instelling niet vrij geven aan de consument is erg frusterend
Waar staat bij jou de buitentemperatuur op?TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:30:
[...]
Dat het bij mij niet goed is ingesteld dat merk ik nu weer iedere dag.
Dat Quatt zo eigenwijs is dat ze de instelling niet vrij geven aan de consument is erg frusterend
Want Quatt loopt op 2 instellingen.
Hier is buitentemperatuur van 13°C naar 16 en later naar 19°C gezet.
Warmteverlies van 6, naar 8 naar 9,5
Wat bedoel je met de eerste vraag? En hoe kom je daar achter?Friezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:45:
[...]
Waar staat bij jou de buitentemperatuur op?
Die buitentemperatuur voor verwarming is veel vaker voorbij gekomen.okijokii schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:10:
[...]
Wat bedoel je met de eerste vraag? En hoe kom je daar achter?
Die waarde staat, voor "eerdere Quatts", net als warmteverlies in je technisch rapport.
:strip_exif()/f/image/P1Q9saKFhXNUReHmXYy4i4Mb.jpg?f=fotoalbum_large)
@MWink tekende, adhv mijn aangepaste gegevens (8kW en 16°C) ooit mijn stooklijn.
Zelf nieuw lijntje (9,5/19) toegevoegd in december:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kvIMbgSE0fsAygKmXZxeNpRz.png?f=user_large)
Dan staat die bij mij op 15, maar ik heb werkelijk geen idee wat het inhoudt (ook al is het veel vaker voorbij gekomen). Ik zal eens gaan zoeken in het forum.Friezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:32:
[...]
Die buitentemperatuur voor verwarming is veel vaker voorbij gekomen.
Die waarde staat, voor "eerdere Quatts", net als warmteverlies in je technisch rapport.
[Afbeelding]
@MWink tekende, adhv mijn aangepaste gegevens (8kW en 16°C) ooit mijn stooklijn.
[Afbeelding]
Edit: als ik het goed begrijp verliest mijn woning dan theoretisch geen warmte meer bij een buitentemperatuur van 15°?
[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 10-02-2024 21:57 ]
Download afbeelding, (poets die lijnen van mij weg).okijokii schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:36:
[...]
Dan staat die bij mij op 15, maar ik heb werkelijk geen idee wat het inhoudt (ook al is het veel vaker voorbij gekomen). Ik zal morgen eens gaan zoeken in het forum.
Trek een lijn tussen jouw 15°C en je ingestelde warmteverlies op -10°C..
Wat ik er van begrepen heb:
Kijk bij temperatuur nu, snijlijn kW.
Dat is hoeveel warmte (kW) in je huis moet worden gestopt om temperatuur op peil te houden bij die buitentemperatuur, wanneer beiden goed staan ingesteld.
Levert Quatt meer kW, wordt het warmer in huis (thermostaat) , minder: daling temperatuur.
Leg ik verkeerd uit?
Dan volgt vast nu de juiste 😉
Mocht het kloppen.... Duidelijk uitgelegd, dankjewel!Friezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:03:
[...]
Download afbeelding, (poets die lijnen van mij weg).
Trek een lijn tussen jouw 15°C en je ingestelde warmteverlies op -10°C..
Wat ik er van begrepen heb:
Kijk bij temperatuur nu, snijlijn kW.
Dat is hoeveel warmte wat in je huis moet worden gestopt om temperatuur op peil te houden bij die buitentemperatuur, wanneer beiden goed staan ingesteld.
Levert Quatt meer kW, wordt het warmer in huis (thermostaat) , minder: daling temperatuur.
Leg ik verkeerd uit?
Dan volgt vast nu de juiste 😉
Vandaag heeft de Quatt steeds 375 Wh nodig om het op 21 graden te houden bij ongeveer 10 graden buiten. Ik zal morgen eens wat lijnen gaan tekenen.
[ Voor 9% gewijzigd door okijokii op 10-02-2024 22:07 ]
Vast niet. Voor de door jou gewenste feature is simpelweg nog niet genoeg prioriteit.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:27:
[...]
Als dat het enige excuus is voor een niet begrensde Quatt die vrolijk blijft doorverwarmen tot 40 graden terwijl mijn afgiftesysteem genoeg heeft aan 32
En laten we niet beginnen over het publiceren van een roadmap, dat is al helemaal verschrikkelijk.
Ik zag ook iemand opteren voor een 'expert menu zonder ondersteuning'. Helaas zit de wereld zo niet in elkaar, en zal die menu optie alsnog voor teveel ondersteuningsvragen zorgen. Vandaar ook dat 'ie er dus ook niet is, en hoogstwaarschijnlijk niet binnenkort zal komen.
Volgens de laatste opgave van Quatt staat mijn buitentemperatuur nu op 15C bij 5000 ingesteld vermogen. Mijn verzoek naar 4000 te gaan werd afgewezen. Ik heb het warmteverlies berekend en kwam uit op 4500Friezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:45:
[...]
Waar staat bij jou de buitentemperatuur op?
[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 10-02-2024 23:56 ]
In principe is het niet anders dan met een CV ketel begrenzen. Je voegt gewoon zodanig veel isolatie en vloerverwarming toe aan het huis dat de radiatoren niet meer naar 55 graden hoeven, maar het ook bij -7 nog prima op die 40 graden werkt (of wat je gelegde vloer ook aan kan).Friezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:51:
[...]
Het lijkt me best moeilijk te bepalen met welke situatie je te maken hebt (radiatoren dichtdraaien lijkt me een momentopname). Voor hetzelfde wil je juist warmte en krijg je dat niet omdat max op 40 staat en je dat vergeten bent....
Quatt doet helaas niks met verschillende afgiftesystemen. Want daar had ik dan WEL zo'n verschil verwacht.
Met radiatoren kun je rustig 55°C kwijt, met flink mengende vvw ook.
Quatt is hybride: met vvw moet je daarom sowieso al rekening houden met instellen cv.
Maar hoe wil je bij bijspingen cv (ook bij radiatoren) omgaan met die (bijv) max 40°C?
Cv moet alles boven die 40°C doen en Quatt gaat uit?
Ik heb hier mijn CV ketel meestal begrensd staan op 40 graden en pas even op 45 graden omdat het buiten net te koud was. Dat is gewoon nog met de 35 jaar oude radiatoren uit de bouw en zelfs eentje minder die in de weg zat voor de nieuwe keuken.
Dus dan kan ik hier een mengverdeler gaan plaatsen met een eigen pomp met een maximaal thermostaat omdat de zich Quatt niet inhoudt als de CV ketel dat wel doet, of ze maken bij Quatt een vloerverwarming setting die ook de warmtepomp begrenst.
Technisch is het niet zo moeilijk. Ze hebben een temperatuursensor in de flowmeter na de CV ketel. Dus als je vloer bijv maximaal 45 graden mag hebben, dan moet ofwel de CV ketel uit, dan wel de warmtepomp iets lager moduleren om in totaal nooit hoger uit te komen.
En ja, als je het dan niet goed ontworpen hebt of per ongeluk alle ramen open laat staan, dan heb je een koud huis. Maar liever dat dan een gloednieuwe vloer die kapot gaat omdat de CiC er 60 graden doorheen duwt. Een koude kamer bij die ene dag met -20 buiten kan je ook met een convector kachel van een paar tientjes oplossen en radiatoren doen bij 40 graden aanvoer echt nog wel wat zolang je de isolatie op orde hebt.
De originele post ging over het NU begrenzen van de Quatt tot max 40°C.netappie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 04:33:
[...]
In principe is het niet anders dan met een CV ketel begrenzen. Je voegt gewoon zodanig veel isolatie en vloerverwarming toe aan het huis dat de radiatoren niet meer naar 55 graden hoeven, maar het ook bij -7 nog prima op die 40 graden werkt (of wat je gelegde vloer ook aan kan).
Ik heb hier mijn CV ketel meestal begrensd staan op 40 graden en pas even op 45 graden omdat het buiten net te koud was. Dat is gewoon nog met de 35 jaar oude radiatoren uit de bouw en zelfs eentje minder die in de weg zat voor de nieuwe keuken.
Dus dan kan ik hier een mengverdeler gaan plaatsen met een eigen pomp met een maximaal thermostaat omdat de zich Quatt niet inhoudt als de CV ketel dat wel doet, of ze maken bij Quatt een vloerverwarming setting die ook de warmtepomp begrenst.
Technisch is het niet zo moeilijk. Ze hebben een temperatuursensor in de flowmeter na de CV ketel. Dus als je vloer bijv maximaal 45 graden mag hebben, dan moet ofwel de CV ketel uit, dan wel de warmtepomp iets lager moduleren om in totaal nooit hoger uit te komen.
En ja, als je het dan niet goed ontworpen hebt of per ongeluk alle ramen open laat staan, dan heb je een koud huis. Maar liever dat dan een gloednieuwe vloer die kapot gaat omdat de CiC er 60 graden doorheen duwt. Een koude kamer bij die ene dag met -20 buiten kan je ook met een convector kachel van een paar tientjes oplossen en radiatoren doen bij 40 graden aanvoer echt nog wel wat zolang je de isolatie op orde hebt.
Je haalt er wel heel veel zijstraten bij....
Edit: @TeslaNerd wil 'm graag begrenzen op 32°C las ik later.
Heeft iemand een setup met T6 en CiC overzicht dat ik kan overnemen?
Is niet anders qua principe en nut.Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:40:
[...]
De originele post ging over het NU begrenzen van de Quatt tot max 40°C.
Je haalt er wel heel veel zijstraten bij....
Edit: @TeslaNerd wil 'm graag begrenzen op 32°C las ik later.
Joraver schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:16:
Beste, ik heb gisteren een poging gedaan een lyric t6 aan te sluiten op de CiC en de thermostaat maar heb volgens mij iets verkeerd aangesloten.
Heeft iemand een setup met T6 en CiC overzicht dat ik kan overnemen?
/f/image/3IUL3nF7w1ExIgqIy3JkWDyj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/irCxgFE4dwvjAic8ciHNBAWY.png?f=fotoalbum_large)
Let op: laag-uit regeling dien je UIT te zetten.
Bron: Quatt klantenservice, n.a.v. de vervanging naar een T6 die ik zelf uitgevoerd heb.
NB: je moet even goed kijken of de thermostaatdraden (T en T) op het circuitbordje van de CiC goed contact maken. Ik vond het een wat lastig schroefcontactje (je moet de draden vrij diep naar achteren insteken).
[ Voor 12% gewijzigd door Stephan2388 op 11-02-2024 09:43 ]
Primum non nocere
Welke zijstraat heb je het nu over?
Isolatie toevoegen?
In principe is het niet anders dan met een CV ketel begrenzen. Je voegt gewoon zodanig veel isolatie en vloerverwarming toe aan het huis dat de radiatoren niet meer naar 55 graden hoeven, maar het ook bij -7 nog prima op die 40 graden werkt
[ Voor 41% gewijzigd door Friezin op 11-02-2024 10:12 ]
Ik snap ook niet waarom voor de CiC-regeling de instelmogelijkheden beperkt zijn op die 2 eindpunten van een stooklijn, het vermogen dat voor een woning nodig is bij -10 (komt vrijwel niet voor in NL) en de buitentemperatuur (15-18 graden) voor het moment in het najaar en het voorjaar waarbij de verwarming aan en weer uit mag.netappie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 04:33:
[...]
In principe is het niet anders dan met een CV ketel begrenzen. Je voegt gewoon zodanig veel isolatie en vloerverwarming toe aan het huis dat de radiatoren niet meer naar 55 graden hoeven, maar het ook bij -7 nog prima op die 40 graden werkt (of wat je gelegde vloer ook aan kan).
Dit zijn 2 getallen waar je eindeloos met elkaar over kan discussiëren en dan nog niet de juiste waarden hebt gekozen voor het gewenste comfort en de verwachte energiezuinigheid.
Dit in combinatie met de procedure voor een aanpassing van deze waarden en de slechte support van Quatt die dit moet faciliteren is een recept voor ellende en ontevreden klanten.
Op de Quatt pagina van Trust pilot zie je dit ook terug in de recensies.
https://nl.trustpilot.com/review/www.quatt.io
Misschien kunnen @MacD007 of @harv uitleggen hoe Quatt met de hier bekende waarden voor deze 2 instellingen (4000, 5000, 6000, 7000, 8000 voor ingesteld vermogen en 15, 16, 17, 18 voor buitentemperatuur) de instellingen worden aangepast voor de besturing van de inverter compressor en het electronisch gestuurde expansieventiel van de warmtepomp
[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 11-02-2024 11:05 ]
Ja, dit moet je gewoon zelf kunnen stellen met een slider in de app die alleen een realistische afwijking van hun schatting toestaat met uitleg wat er gebeurt als je dit te hoog of te laag zet. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn ?TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Ik snap ook niet waarom voor de CiC-regeling de instelmogelijkheden beperkt zijn op die 2 eindpunten van een stooklijn, het vermogen dat voor een woning nodig is bij -10 (komt vrijwel niet voor in NL) en de buitentemperatuur (15-18 graden) voor het moment in het najaar en het voorjaar waarbij de verwarming aan en weer uit mag.
Dit zijn 2 getallen waar je eindeloos met elkaar over kan discussiëren en dan nog niet de juiste waarden hebt gekozen voor het gewenste comfort en de verwachte energiezuinigheid.
Dit in combinatie met de procedure voor een aanpassing van deze waarden en de slechte support van Quatt die dit moet faciliteren is een recept voor ellende en ontevreden klanten.
Op de Quatt pagina van Trust pilot zie je dit ook terug in de recensies.
Het kunnen verlagen van de maximum aanvoertemperatuur ondanks dat je nog radiatoren en een CV ketel in de opstelling hebt.Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:09:
[...]
Welke zijstraat heb je het nu over?
Isolatie toevoegen?
[...]
Bij @TeslaNerd staat de warmteverlies berekening waarschijnlijk veel te hoog, maar er zijn ook Quatt gebruikers die uitsluitend vloerverwarming hebben.
Jammer dat Quatt daar nog geen temperatuur begrenzing voor heeft gemaakt, want dit kan toch niet meer dan een uur programmeerwerk zijn.
Ik zou zeggen: zeg installatie af.netappie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Het kunnen verlagen van de maximum aanvoertemperatuur ondanks dat je nog radiatoren en een CV ketel in de opstelling hebt.
Bij @TeslaNerd staat de warmteverlies berekening waarschijnlijk veel te hoog, maar er zijn ook Quatt gebruikers die uitsluitend vloerverwarming hebben.
Jammer dat Quatt daar nog geen temperatuur begrenzing voor heeft gemaakt, want dit kan toch niet meer dan een uur programmeerwerk zijn.
Jij wilt dingen in de app die duizenden Quatt gebruikers nooit gaan gebruiken, niet interesseert of niet snapt. En mochten ze ze het perongeluk wel gaan gebruiken, Quatt begrenzen, stooklijnen verknoeien en het wordt koud (maar Quatt maakt max temperatuur of stooklijn klopt niet) dan zitten velen in de kou.
Jij denkt dat er ook miljoenen huishoudens hun cv netjes hebben ingesteld?
Die willen aan knop radiator draaien of thermostaat hoger/lager, meer niet.
Die draven niet continue naar de ketel om dagelijks allerlei instellingen aan te passen: het wordt warm, klaar.
Zo ook Quatt.
Punt.
Ik ben ontzettend tevreden.
Draait naar behoren.
Support kan scherper, maar inmiddels weten ze daar wel redelijk wat ze doen.
Recensies op trustpilot laten ook een heel positief beeld zien vind ik zelf.
Zijn van normale gebruikers.
Qua water temp kom ik hier zelden boven de 35° met de Quatt, dan zou ik het toch zoeken in je afgifte systeem. Ook met 35° heb ik last van (steeds kleinere) over shoots van de ingestelde temperatuur.TeslaNerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:30:
[...]
Dat het bij mij niet goed is ingesteld dat merk ik nu weer iedere dag.
Huis uit 1964, vv beneden, boven t22 radiatoren. Het is nog nooit zo comfortabel in huis geweest als nu.
De Quatt zou van mijn nog wel iets langer op lager vermogen mogen pruttelen.
Zoals gisteren amper verbruik maar het is wel een beetje raar beeld:
/f/image/2Et1oMiaEPDYBeKWyWwtf50Y.png?f=fotoalbum_large)
Echt wel, doe ik elke week ook bij appie, jumbo, kruitvat, plus en de plaatselijk kaas en melkboer niet vergetend, allemaal mijn investeringen.TeslaNerd schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:22:
[...]
Haha, is dat echt waar? Dat de meesten hier hebben geinvesteerd in Quatt??

Laat het de belastingdienst niet weten, anders staan die ook op de stoep.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 11-02-2024 11:50 ]
Oh, ik vind het geen shopstopper dat het er niet in zit.Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:31:
[...]
Ik zou zeggen: zeg installatie af.
Jij wilt dingen in de app die duizenden Quatt gebruikers nooit gaan gebruiken, niet interesseert of niet snapt. En mochten ze ze het perongeluk wel gaan gebruiken, Quatt begrenzen, stooklijnen verknoeien en het wordt koud (maar Quatt maakt max temperatuur of stooklijn klopt niet) dan zitten velen in de kou.
Die draven niet continue naar de ketel om dagelijks allerlei instellingen aan te passen: het wordt warm, klaar.
Zo ook Quatt.
Punt.
Draait naar behoren.
Maar dit is echt laaghangend fruit. De code die hier voor nodig is past op een bierviltje.
Dat is niet het punt wat ik wil maken.netappie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:49:
[...]
Oh, ik vind het geen shopstopper dat het er niet in zit.
Maar dit is echt laaghangend fruit. De code die hier voor nodig is past op een bierviltje.
Zou jij dan ook de problemen op willen lossen die ontstaan wanneer alle gebruikers (nu 3000+), die geen sjoege hebben wat de gevolgen zijn van het draaien aan dat laaghangend fruit, in staat worden gesteld de wp totaal te ontregelen?
Of zou je denken: laat die 2 maar, daar op tweakers.
Nu gaan ze zelf eerst goed kijken of warmteverlies inderdaad moet worden aangepast, adhv de meetgegevens wanneer je aangeeft als gebruiker dat iets niet goed is.
Dan krijg je 3000 nitwitten te draaien... aan 3 knopjes: Warmteverlies, buitentemperatuur en begrenzing
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 11-02-2024 11:59 ]
Aangezien je zelf hieraan wilt gaan draaien....TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Misschien kunnen @MacD007 of @harv uitleggen hoe Quatt met de hier bekende waarden voor deze 2 instellingen (4000, 5000, 6000, 7000, 8000 voor ingesteld vermogen en 15, 16, 17, 18 voor buitentemperatuur) de instellingen worden aangepast voor de besturing van de inverter compressor en het electronisch gestuurde expansieventiel van de warmtepomp
Neem ik aan dat je dat al weet en verwacht ik eigenlijk dat jij nu gaat uitleggen hoe dit werkt?
Nee, ik weet het niet. Maar ben wel nieuwsgierig hoe het werkt. Daarvoor zit ik hier op het tweakers forumFriezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:03:
[...]
Aangezien je zelf hieraan wilt gaan draaien....
Neem ik aan dat je dat al weet en verwacht ik eigenlijk dat jij nu gaat uitleggen hoe dit werkt?
[ Voor 53% gewijzigd door TeslaNerd op 11-02-2024 12:08 ]
Omdat je bijna altijd niet met massieve kern bij dit soort kabels te maken hebt, het zijn eigenlijk altijd LitzedraadStephan2388 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:40:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let op: laag-uit regeling dien je UIT te zetten.
Bron: Quatt klantenservice, n.a.v. de vervanging naar een T6 die ik zelf uitgevoerd heb.
NB: je moet even goed kijken of de thermostaatdraden (T en T) op het circuitbordje van de CiC goed contact maken. Ik vond het een wat lastig schroefcontactje (je moet de draden vrij diep naar achteren insteken).
, om daar een goede verbinding te kunnen garanderen moet je deze in een Adereindhuls plaatsen.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tB7fDJc5RCh5o0tWuUjyeSjt.webp?f=user_large)
Om dat goed te doen wel de juiste Adereindhulzentang hier voor gebruiken.
Kortom: tijd om de hele Evohome zoneregeling installatie die ik toch al niet meer gebruikte te verkopen en in te wisselen tegen een standaard thermostaat. Levert me netto gelukkig geld op, dus ben ik niet rouwig om. Heb gekeken naar de DT4, maar die heeft helaas geen ondersteuning voor aansturing via Smarthome (Homey), wat voor mij wel een vereiste is. Heb daarom toch maar voor de Lyric T6R gekozen, omdat deze door Quatt het beste ondersteund wordt en de grootste install-base heeft.
Weet iemand of er een openbaar aansluitschema beschikbaar is? En ik zal een ticket moeten aanmaken bij Quatt om de CiC te laten omzetten denk ik. Andere dingen waar ik op moet letten?
Zoek ff op "stooklijn".TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:05:
[...]
Nee, ik weet het niet. Maar ben wel nieuwsgierig hoe het werkt. Daarvoor zit ik hier op het tweakers forum
Ook Heat Geek heeft leuke uitleg.
Bedoel je het schema wat, toevallig, helemaal bovenaan deze pagina staat ⬆️⬆️?Clock schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:07:
Zoals eerder gedeeld doet mijn Evohome thermostaat raar (nul modulatie, pendelgedrag, etc) - zie eerder bericht. Heb nu drie tickets met Quatt gepingpongd, maar daar kom ik niet verder mee. Zij wijzen naar de thermostaat en daar kan ik ze niet helemaal ongelijk in geven.
Kortom: tijd om de hele Evohome zoneregeling installatie die ik toch al niet meer gebruikte te verkopen en in te wisselen tegen een standaard thermostaat. Levert me netto gelukkig geld op, dus ben ik niet rouwig om. Heb gekeken naar de DT4, maar die heeft helaas geen ondersteuning voor aansturing via Smarthome (Homey), wat voor mij wel een vereiste is. Heb daarom toch maar voor de Lyric T6R gekozen, omdat deze door Quatt het beste ondersteund wordt en de grootste install-base heeft.
Weet iemand of er een openbaar aansluitschema beschikbaar is? En ik zal een ticket moeten aanmaken bij Quatt om de CiC te laten omzetten denk ik. Andere dingen waar ik op moet letten?
De vloerverwarming begrenzer hoef je niet een een gebruikersinstelling te maken. Een belletje als je de vloer in laat frezen of een verdeler laat vervangen lijkt mij nu niet bepaald overhead voor de helpdesk.Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:58:
[...]
Dat is niet het punt wat ik wil maken.
Zou jij dan ook de problemen op willen lossen die ontstaan wanneer alle gebruikers (nu 3000+), die geen sjoege hebben wat de gevolgen zijn van het draaien aan dat laaghangend fruit, in staat worden gesteld de wp totaal te ontregelen?
Of zou je denken: laat die 2 maar, daar op tweakers.
Nu gaan ze zelf eerst goed kijken of warmteverlies inderdaad moet worden aangepast, adhv de meetgegevens wanneer je aangeeft als gebruiker dat iets niet goed is.
Dan krijg je 3000 nitwitten te draaien... aan 3 knopjes: Warmteverlies, buitentemperatuur en begrenzing
En een warmtepomp begrenzen tot 40 graden zou ik nu ook niet bepaald ontregelen noemen.
De stooklijn aanpassen is iets wat bij andere warmtepomp merken gewoon voor de gebruiker is (na enige uitleg door installateur).
En ik stel ook niet voor om dit oneindig instelbaar te maken, maar gewoon een kW meer of minder tov de schatting die Quatt heeft gedaan met een schuifbalkje in de app. Dat is tegenwoordig allemaal kant en klaar spul in Android en IOS, dus echt de moeite niet.
Dat iemand dan iets te warm of iets te koud zit zal geen klagende klanten opleveren en het geeft ook wat ontlasting bij de helpfesk als je wat aan het huis hebt verbeterd en even zelf wil proberen of het een beetje minder kan.
Of dat je de warmtepomp juist wat harder laat werken omdat de schatting van Quatt waarschijnlijk toch net wat te laag zat. Daar moet jij je toch wel iets bij voor kunnen stellen ?
Op zich is dat prima, maar het zou dan mogelijk ook voor je zelf handig zijn om af en toe te luisteren wat er gezegd wordt tegen je.TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:05:
[...]
Nee, ik weet het niet. Maar ben wel nieuwsgierig hoe het werkt. Daarvoor zit ik hier op het tweakers forum
Als ik in de laatste tijd jou berichten teruglees bedruipt me eigenlijk steeds meer het idee dat jij helemaal geen probleem met de instellingen van de Quatt hebt maar dat jou problemen eerder in je eigen afgiftesysteem ligt.
Daar heb je in het verleden denk ik ook voldoende tips en voorstellen gekregen.
Dus mijn advies, want daarvoor kom jij hier, is zorg dat je je afgiftesysteem op orde hebt.
Zul je zien dat de Quatt ook beter werkt. En daar waar we kunnen willen we natuurlijk zo ver mogelijk je hierbij helpen.
Ik vraag me af of de richting waar jij nu naar aan het kijken bent je uiteindelijk naar de oplossing brengen.
Bedenk aub wat Quatt met deze warmtepomp wil en de keuzes die zij hierbij gemaakt hebben. Zo als hierboven ook is aangegeven wil Quatt een simpele en eenvoudige warmtepomp leveren zonder al te veel toeters en bellen. Want dat wil de gemiddelde consument gewoon, aanzetten en voor de rest afblijven.
Ik vrees dat je constante roep om iets waar mogelijk maar een enkeling op zit te wachten op dit moment bij Quatt op dove oren stuit, ik vrees dat ze op dit moment andere problemen hebben.
Met @netappie eens dat wat er gevraagd wordt geen hogere wiskunde is en iets wat binnen de nagenoeg gehele warmtepomp wereld ook in te stellen is. Dus zeker niet raar om zoiets te willen, met toevoeging van een 'terug naar default knop' kan iedereen die een telefoon kan vasthouden en een app kan downloaden ermee uit de voeten..Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:31:
[...]
Ik zou zeggen: zeg installatie af.
Zo ook Quatt.
Punt.
Draait naar behoren.
Een directe concurrent als DeWarmte heeft deze functionaliteit al wel.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Gedaan maar dan vind ik niet hoe met een stooklijn (temperature compensation curve in het engels?) de besturing van de combinatie inverter compressor en electronisch expansieventiel in een warmtepomp kan gaanFriezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:17:
[...]
Zoek ff op "stooklijn".
Ook Heat Geek heeft leuke uitleg.
Dan maar zoeken op die 2 kreten die mij niks zeggen?TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:27:
[...]
Gedaan maar dan vind ik niet hoe met een stooklijn (temperature compensation curve in het engels?) de besturing van de combinatie inverter compressor en electronisch expansieventiel in een warmtepomp kan gaan
Ja, daar lees ik mee...Toby-Wan schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:22:
[...]
Met @netappie eens dat wat er gevraagd wordt geen hogere wiskunde is en iets wat binnen de nagenoeg gehele warmtepomp wereld ook in te stellen is. Dus zeker niet raar om zoiets te willen, met toevoeging van een 'terug naar default knop' kan iedereen die een telefoon kan vasthouden en een app kan downloaden ermee uit de voeten..
Een directe concurrent als DeWarmte heeft deze functionaliteit al wel.
Hebben ze maandenlang niks aan kunnen passen...
Gros nog steeds niet.
En jij denkt dat 3000 gebruikers een stooklijn snappen?
Eerder gaf ik ooit aan (over vrijgeven instellingen): Alleen vrijgeven aan geselecteerde gebruikers (Quatt-id), geen recht op ondersteuning, enkel die "terug" knop.
Hoeveel gebruikers zouden dat zijn? Hele app moet wel aangepast.
PS, ik moest nog wel even grijnzen om je "iedereen die een telefoon beet kan houden.".
Uit ervaring kan ik je vertellen dat er, tussen stoelleuning en telefoon/beeldscherm, een bron van ellende schuilgaat.....
[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 11-02-2024 12:55 ]
inverter compressor = is dus de “pomp” die het gas (koudemiddel R32) de druk verhoogd en wordt dan langs de condensor gevoerd, daar wordt de warmte overgedragen en hierdoor condenseert het koudemiddel weer tot vloeistof.Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:29:
[...]
Dan maar zoeken op die 2 kreten die mij niks zeggen?
Inverter is een electronisch schakeling om deze compressor nauwkeurig en vooral energiezuinig aan te sturen.
:strip_exif()/f/image/Wm3oeKpxe3TL8hvyJckNNB22.jpg?f=fotoalbum_large)
Het electronisch expansieventiel is een ventiel waar de nog steeds hoge druk weer wordt omgezet in een lage druk. Door deze drukverlaging verlaag je ook het kookpunt van R32 en dan deze dus ook nog met een lage buitentemperatuur in de verdamper weer aan de kook te brengen, hier heb je dus weer de overgang van vloeistof naar gasvormig R32.
Dus aan de verdamperzijde (luchtzijde) wil je eigenlijk een lage druk zodat je een lagere kookpunt krijgt terwijl aan de condensator kant (verwarmingswater zijde) wil je juist een hoge kookpunt om ook daar een warmteoverdracht te kunnen krijgen.
Warmteoverdracht heb je alleen van hoog naar laag (temperatuur).
[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 11-02-2024 12:53 ]
In onze Warmteverlies spreadsheet rekenen we altijd naar het warmteverlies getal toe @ -10, maar wat we invoeren is het warmteverlies getal bij de gem temp van die dag. Dus je stooklijn kun je dan genereren door alle datapuntent (getal A) tov de temp uit te zetten.Friezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:32:
[...]
Die buitentemperatuur voor verwarming is veel vaker voorbij gekomen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sinds 20-10-2023 houd ik die bij in mijn spreadsheet en dan krijg je ipv een theoretische stooklijn een werkelijke stooklijn.
/f/image/HK94zSLITVmNNXqVJGqyH4Rf.png?f=fotoalbum_large)
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Ik heb een afgiftesysteem dat door Quatt bij de intake is beoordeeld en door Quatt is goedgekeurd. In mijn installatieplan/technisch rapport staat dat de Quatt hybrid mijn huis kan verwarmen met minimaal gasverbruik. Bij de installatie hebben de Quatt installateurs niets opgemerkt en ook niets aangepast of opgemerkt ten aanzien van nog benodigde aanpassingen aan mijn afgiftesysteem.MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:19:
[...]
Op zich is dat prima, maar het zou dan mogelijk ook voor je zelf handig zijn om af en toe te luisteren wat er gezegd wordt tegen je.
Als ik in de laatste tijd jou berichten teruglees bedruipt me eigenlijk steeds meer het idee dat jij helemaal geen probleem met de instellingen van de Quatt hebt maar dat jou problemen eerder in je eigen afgiftesysteem ligt.
Daar heb je in het verleden denk ik ook voldoende tips en voorstellen gekregen.
Dus mijn advies, want daarvoor kom jij hier, is zorg dat je je afgiftesysteem op orde hebt.
Zul je zien dat de Quatt ook beter werkt. En daar waar we kunnen willen we natuurlijk zo ver mogelijk je hierbij helpen.
Ik vraag me af of de richting waar jij nu naar aan het kijken bent je uiteindelijk naar de oplossing brengen.
Bedenk aub wat Quatt met deze warmtepomp wil en de keuzes die zij hierbij gemaakt hebben. Zo als hierboven ook is aangegeven wil Quatt een simpele en eenvoudige warmtepomp leveren zonder al te veel toeters en bellen. Want dat wil de gemiddelde consument gewoon, aanzetten en voor de rest afblijven.
Ik vrees dat je constante roep om iets waar mogelijk maar een enkeling op zit te wachten op dit moment bij Quatt op dove oren stuit, ik vrees dat ze op dit moment andere problemen hebben.
De vereiste flow van 800l/uur is geen enkel probleem en kost 40watt aan energie.
De Quatt kan mijn huis met mijn afgiftesysteem prima warm stoken en warm houden met water van 32 graden bij huidige buitentemperaturen van 5-10 graden en met water van maximaal 42 graden als het 5 graden onder nul is.
Mijn systeem heeft 3 weken prima gewerkt met “besturing op watertemperatuur”, ook dagen lang met een maximale watertemperatuur op 31 graden.
Wat denk jij dat ik nog kan doen aan mijn afgiftesysteem?
Ik denk dat je je erbij moet neerleggen. De laatste weet ik veel hoeveel pagina's gaan over jou ellende, als je water te heet wordt, ligt het aan je afgifte, je geeft te weinig warmte af aan de kamer/huis. Oftewel je pompt te snel rond. De CiC kun je "inzien" met een USB-TTL adapter, beetje KALI Linux er tegenaan en je ziet hoe het ingeregeld is.TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:27:
[...]
Gedaan maar dan vind ik niet hoe met een stooklijn (temperature compensation curve in het engels?) de besturing van de combinatie inverter compressor en electronisch expansieventiel in een warmtepomp kan gaan
Ik denk dat er zoveel vraag is naar zelf aanpassen, dat Quatt het straks achter een abonnement gooit. Laten we geen slapende honden wakker maken.
Dat ik te snel rond pomp is nieuw voor mij. De pomp van de Quatt staat toch bij iedereen vast ingesteld op 800 liter per uur? (Muv de lagere snelheid bij vorstbescherming)medu80 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:45:
[...]
Ik denk dat je je erbij moet neerleggen. De laatste weet ik veel hoeveel pagina's gaan over jou ellende, als je water te heet wordt, ligt het aan je afgifte, je geeft te weinig warmte af aan de kamer/huis. Oftewel je pompt te snel rond. De CiC kun je "inzien" met een USB-TTL adapter, beetje KALI Linux er tegenaan en je ziet hoe het ingeregeld is.
Ik denk dat er zoveel vraag is naar zelf aanpassen, dat Quatt het straks achter een abonnement gooit. Laten we geen slapende honden wakker maken.
Gevonden in de topicstart - dank. Ik neem aan de Lyric T6 wordt aangesloten als OpenTherm thermostaat?Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:18:
[...]
Bedoel je het schema wat, toevallig, helemaal bovenaan deze pagina staat ⬆️⬆️?
Heb ook nog even gekeken naar de stooklijn data om deze te valideren na drie maanden draaien. Kunnen ze dat in één keer meenemen indien nodig en scheelt weer een ticket.
:strip_exif()/f/image/07VlDWBEW3mu8T460hsiIWJa.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmteverlies is gecalculeerd middels de Excel in de topicstart.
:strip_exif()/f/image/vOIzzsgWqUl99fcd3SSF5cfC.jpg?f=fotoalbum_large)
Geleverde warmte (kWh) is exclusief CV-ketel gas (veel handmatig werk), en heeft daarom een grote spread bij lage temperaturen. Doel is vooral de temperatuur bepalen vanaf waar geen verwarming nodig is, dus lijkt me geen probleem.
Kan ik hieruit concluderen dat mijn warmteverlies bij -10 graden tussen de 4 en 7 kW is? Waarom loopt dit zo uiteen bij verschillende buitentemperaturen? Welke range moet ik pakken? Bij temperaturen rond de 0 staat de Quatt 24/7 op maximale power te stampen, dus dit lijkt me de meest betrouwbare.
Warmteverlies in technisch rapport staat nu ingesteld op 6.25 kW en max buitentemperatuur voor verwarming op 13 graden. Lijkt me prima in lijn met de metrics hierboven - dus denk niet dat dit aanpassing behoeft. Eens?
Dankjewel. Maar mijn vraag blijft hoe Quatt bij verschillende waarden van de 2 in te stellen waarden voor vermogen en buitentemperatuur nu kiest hoe de aansturing van compressor en expansieventiel plaats vindt.MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:42:
[...]
inverter compressor = is dus de “pomp” die het gas (koudemiddel R32) de druk verhoogd en wordt dan langs de condensor gevoerd, daar wordt de warmte overgedragen en hierdoor condenseert het koudemiddel weer tot vloeistof.
Inverter is een electronisch schakeling om deze compressor nauwkeurig en vooral energiezuinig aan te sturen.
[Afbeelding]
Het electronisch expansieventiel is een ventiel waar de nog steeds hoge druk weer wordt omgezet in een lage druk. Door deze drukverlaging verlaag je ook het kookpunt van R32 en dan deze dus ook nog met een lage buitentemperatuur in de verdamper weer aan de kook te brengen, hier heb je dus weer de overgang van vloeistof naar gasvormig R32.
Dus aan de verdamperzijde (luchtzijde) wil je eigenlijk een lage druk zodat je een lagere kookpunt krijgt terwijl aan de condensator kant (verwarmingswater zijde) wil je juist een hoge kookpunt om ook daar een warmteoverdracht te kunnen krijgen.![]()
Dit is omdat ik nieuwsgierig ben naar hoe het werkt bij een warmtepomp en ik begrijp dat dit niet op dezelfde wijze gaat als bij een cv ketel
Nogmaals deze 800 l/u zijn een fix punt en zijn gebaseerd op de condensor van de warmtepomp, verstoor je de flow verstoor je ook de warmteoverdracht binnen de condensor, iets wat je zeker niet wilt.TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:48:
[...]
Dat ik te snel rond pomp is nieuw voor mij. De pomp van de Quatt staat toch bij iedereen vast ingesteld op 800 liter per uur? (Muv de lagere snelheid bij vorstbescherming)
Wat je dus moet doen is om te zorgen dat je voldoende afgifte hebt en niet te dicht hebt staan.
Start 1, alles vol open en laat dit zeker enkele dagen zo staan en kijk hoe je Quatt hierop reageert.
Nu is het dat de quatt gewoon te warme retour krijgt en hierop met een verhoging van de temperatuur reageert.
Dit zij @medu80 ook al.
Nog een keer het probleem wat jij hebt ligt bij je zelf, namelijk aan je afgiftesysteem, volgens Quatt zou het dus kunnen, alleen door instellingen die door jou zijn gedaan werkt het dus niet optimaal, dus ga daar dan ook aan beginnen.
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 11-02-2024 13:05 ]
Goede benadering, zit je een slag dichter op de ruwe data! Geëxtrapoleerd warmteverlies bij -10 graden zou dan uitkomen op 7kW.HarryInia schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:43:
[...]
In onze Warmteverlies spreadsheet rekenen we altijd naar het warmteverlies getal toe @ -10, maar wat we invoeren is het warmteverlies getal bij de gem temp van die dag. Dus je stooklijn kun je dan genereren door alle datapuntent (getal A) tov de temp uit te zetten.
Sinds 20-10-2023 houd ik die bij in mijn spreadsheet en dan krijg je ipv een theoretische stooklijn een werkelijke stooklijn.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/pLJonA9mLMF3hpDpiuYLgM7v.jpg?f=fotoalbum_large)
Of bijv 500 watt kunnen schuiven (1000 watt bij duo), en 2 weken later wordt vanzelf de bandbreedte aangepast omdat je mag aannemen dat de gebruiker het beter vond dan voorheen, aangezien de instelling anders wel terug gezet zou zijn.netappie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:19:
[...]
En ik stel ook niet voor om dit oneindig instelbaar te maken, maar gewoon een kW meer of minder tov de schatting die Quatt heeft gedaan met een schuifbalkje in de app. Dat is tegenwoordig allemaal kant en klaar spul in Android en IOS, dus echt de moeite niet.
Edit: aan de andere kant zie ik eigenlijk liever dat ze slimme berekeningen hier op los laten die door de CiC worden uitgevoerd, waarop automatisch de instellingen worden aangepast. Hiermee helpen ze iedereen, ipv een aantal tweakers, en daarmee hoef je bij wijzigingen in de woning ook geen support ticket in te schieten, omdat de CiC vanzelf detecteert dat er iets veranderd is.
[ Voor 23% gewijzigd door onlinaius op 11-02-2024 13:12 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik heb in januari met hulp en instructies op dit forum (@Friezin 👍) mijn afgiftesysteem opnieuw afgesteld en gebalanceerd vanuit alles open, met de ir meter aan de slag, slagje dichtdraaien per radiator met de hoogste retour, geduldig wachten, nog eens meten, paar dagen mee bezig geweest. Flow in de json in de gaten gehouden, altijd 800l/u.MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:02:
[...]
Nogmaals deze 800 l/u zijn een fix punt en zijn gebaseerd op de condensor van de warmtepomp, verstoor je de flow verstoor je ook de warmteoverdracht binnen de condensor, iets wat je zeker niet wilt.
Wat je dus moet doen is om te zorgen dat je voldoende afgifte hebt en niet te dicht hebt staan.
Start 1, alles vol open en laat dit zeker enkele dagen zo staan en kijk hoe je Quatt hierop reageert.
Nu is het dat de quatt gewoon te warme retour krijgt en hierop met een verhoging van de temperatuur reageert.
Dit zij @medu80 ook al.
Nog een keer het probleem wat jij hebt ligt bij je zelf, namelijk aan je afgiftesysteem, volgens Quatt zou het dus kunnen, alleen door instellingen die door jou zijn gedaan werkt het dus niet optimaal, dus ga daar dan ook aan beginnen.
NB Welke instellingen kan ik hebben gedaan waardoor het niet optimaal werkt? Ik kan en mag helemaal niets zelf instellen van Quatt!
NB2 ik ben echt heel blij met dit forum en de mensen die hier veel nuttige informatie delen en behulpzaam zijn bij iedere vraag die voorbij komt. Als ik die vragen bij Quatt stel krijg ik geen enkele reactie
[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 11-02-2024 13:27 ]
Wat Quatt doet is vrij grof, dus 1 kW afwijking is niet ondenkbaar. Als dat op -10 graden is dan heb je het over 30 graden verschil met binnen. Dus staat daar geschat 5 kW dan is 1 kW meer of minder slechts 20%onlinaius schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:10:
[...]
Of bijv 500 watt kunnen schuiven (1000 watt bij duo), en 2 weken later wordt vanzelf de bandbreedte aangepast omdat je mag aannemen dat de gebruiker het beter vond dan voorheen, aangezien de instelling anders wel terug gezet zou zijn.
Ha, jij heb al een mooiere representatie met gem trendlijn!Clock schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:04:
[...]
Goede benadering, zit je een slag dichter op de ruwe data! Geëxtrapoleerd warmteverlies bij -10 graden zou dan uitkomen op 7kW.
[Afbeelding]
Het is allemaal bij benadering maar "op afstand" door je "oog haren" kijkend geeft het wel een idee.
Indien ik die bij mij doortrek dan kom ik ergens ± 11 KW uit. Mijn huidige instelling is de lijn 16,5 kW @ -10 & 0 kW @ 16C. Dus is hier nog een verbeter mogelijk.
Een van de grove benadering is natuurlijk al "gem Temp" van een weerstation 15 km verderop. Afhankelijk van de richting en de sterkte van de wind zul je daar al grote verschillen zien.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Dank, maar ik ga die kreten gelijk weer vergeten.MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:42:
[...]
inverter compressor = is dus de “pomp” die het gas (koudemiddel R32) de druk verhoogd en wordt dan langs de condensor gevoerd, daar wordt de warmte overgedragen en hierdoor condenseert het koudemiddel weer tot vloeistof.
[Afbeelding]
Dus aan de verdamperzijde (luchtzijde) wil je eigenlijk een lage druk zodat je een lagere kookpunt krijgt terwijl aan de condensator kant (verwarmingswater zijde) wil je juist een hoge kookpunt om ook daar een warmteoverdracht te kunnen krijgen.![]()
Ik ben meer van het type: klare taal (daarom probeer ik jargon te vermijden)
Dan zijn oplossingen en andere zaken, ook voor de normale gebruiker, volgens mij wat beter vindbaar in dit forum 🙃. Liep ik zelf namelijk vroegah wel eens op vast.
Voor het totale warmteverlies van de woning moet je wel het verbruik van de CV-ketel bij optellen. Dus totaal (Quatt +CV) ---> "warmte per uur (/24) (A)" kolom 4 in de spreadsheet.Clock schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:57:
[...]
Gevonden in de topicstart - dank. Ik neem aan de Lyric T6 wordt aangesloten als OpenTherm thermostaat?
Heb ook nog even gekeken naar de stooklijn data om deze te valideren na drie maanden draaien. Kunnen ze dat in één keer meenemen indien nodig en scheelt weer een ticket.
[Afbeelding]
Warmteverlies is gecalculeerd middels de Excel in de topicstart.
[Afbeelding]
Geleverde warmte (kWh) is exclusief CV-ketel gas (veel handmatig werk), en heeft daarom een grote spread bij lage temperaturen. Doel is vooral de temperatuur bepalen vanaf waar geen verwarming nodig is, dus lijkt me geen probleem.
Kan ik hieruit concluderen dat mijn warmteverlies bij -10 graden tussen de 4 en 7 kW is? Waarom loopt dit zo uiteen bij verschillende buitentemperaturen? Welke range moet ik pakken? Bij temperaturen rond de 0 staat de Quatt 24/7 op maximale power te stampen, dus dit lijkt me de meest betrouwbare.
Warmteverlies in technisch rapport staat nu ingesteld op 6.25 kW en max buitentemperatuur voor verwarming op 13 graden. Lijkt me prima in lijn met de metrics hierboven - dus denk niet dat dit aanpassing behoeft. Eens?
sorry, het is geen instelling op de Quatt, maar een instelling in je afgiftesysteem, dus de kranen van je radiatoren en eventueel de instelling van je vloerverwarmingverdeling.TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:12:
[...]
Ik heb in januari met hulp en instructies op dit forum (@Friezin 👍) mijn afgiftesysteem opnieuw afgesteld en gebalanceerd vanuit alles open, met de ir meter aan de slag, slagje dichtdraaien per radiator met de hoogste retour, geduldig wachten, nog eens meten, paar dagen mee bezig geweest. Flow in de json in de gaten gehouden, altijd 800l/u.
NB Welke instellingen kan ik hebben gedaan waardoor het niet optimaal werkt? Ik kan en mag helemaal niets zelf instellen van Quatt!
Dus, herhaling, Start 1, alles vol open en laat dit zeker enkele dagen zo staan en kijk hoe je Quatt hierop reageert. dit betekend in eerste stap eerst eens alle krannen van je radiatoren volledig open zetten.
vraag: welke type radiatoren heb je ? (kijk in de TS voor verdere uitleg)
anders maakt eens een eenvoudig plan van je radiatoren.
zie onderstaand voorbeeld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U76ztD8ACewYvLfiyFkaLomA.jpg?f=user_large)
NB2 ik ben echt heel blij met dit forum en de mensen die hier veel nuttige informatie delen en behulpzaam zijn bij iedere vraag die voorbij komt. Als ik die vragen bij Quatt stel krijg ik geen enkele reactie
dan is er blijkbaar daar is misgegaan, dus alles weer opnieuw, verkeerde IR-meter? verkeerd gemeten? niet lang genoeg gewacht? wie zal het zeggen.TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:12:
[...]
Ik heb in januari met hulp en instructies op dit forum (@Friezin 👍) mijn afgiftesysteem opnieuw afgesteld en gebalanceerd vanuit alles open, met de ir meter aan de slag, slagje dichtdraaien per radiator met de hoogste retour, geduldig wachten, nog eens meten, paar dagen mee bezig geweest. Flow in de json in de gaten gehouden, altijd 800l/u.
niets, je kunt aan de Quatt zelf niets, dus daar hoef je nu ook niet naar te kijken, even de focus op je eigen afgiftesysteem aub.Wat denk jij dat ik nog kan doen aan mijn afgiftesysteem?
Ik vind het eigenlijk best onduidelijk.....MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:59:
[...]
dan is er blijkbaar daar is misgegaan, dus alles weer opnieuw, verkeerde IR-meter? verkeerd gemeten? niet lang genoeg gewacht? wie zal het zeggen.
[...]
niets, je kunt aan de Quatt zelf niets, dus daar hoef je nu ook niet naar te kijken, even de focus op je eigen afgiftesysteem aub.
Want WAT is er nu mis bij @TeslaNerd ?
Is het te koud in huis, is het te warm?
Misschien ooit voorbij gekomen, maar niet helder voor de geest.
Wat ik me nog wel herinner, is dat je zei dat de cv (in cv-tijd) ook al jaren pendelde?
Dus altijd al afgifteprobleem?
[/quote]
@TeslaNerd
Sorry, helaas heb ik nog geen Quatt, zelfs geen wp.
Ik durf zelfs niet meer zo te reageren, want zonder Quatt hoor je niet bij de club en ik merk dat ook jij met je ¨opstandige¨ vragen steeds meer weerstand krijgt en elke iets onzorgvuldige bewoording weerstand oproept.
De algemene kennis van warmteoverdracht is altijd dat energie via flow en delta t wordt overgedragen.
Quatt vertaalt gegevens van knmi en de je zelf gewenst buitentemperatuur in een waarde die naar de CIC wordt gestuurd, de ideale waarde, thought by Quatt! En dan regelmatig updates, omdat er vaak weer iets mis is.
Daar kunnen we het mee eens zijn of niet, dit is een gegeven, en dat koop je!
Daarom, en ook omdat Quatt misschien niet het eeuwige leven heeft, is het voor mij van grote waarde ook zelf iets te kunnen bepalen aan de slimmigheid van Quatt in mijn huis. Zodat ik weet hoe het werkt, en wat ik nog kan instellen.
En ik ben niet blind verliefd op Quatt, en ik sluit me ook niet aan bij de Quatthaters. Maar omdat ik lang heb nagedacht over een eventuele Quatt, en daarbij ook regelmatig Social Media commentaar op deze site heb gezien, probeer ik ook door de bomen het bos te blijven zien.
Ik ben blij met mensen die samen zoeken naar betere oplossingen, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor andere toekomstige wp gebruikers, welk merk ook.
Dus, @TeslaNerd , compliment!
Terug kijken naar cv tijd is niet meer interessant. Die tijd is voorbij.Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Ik vind het eigenlijk best onduidelijk.....
Wat ik me nog wel herinner, is dat je zei dat de cv (in cv-tijd) ook al jaren pendelde?
Probleem blijft dat ik ontevreden ben over de overshoots en uren durende pauzes van de CiC control met als gevolg koude radiatoren en dat voelt in een huis zonder vloerverwarming niet comfortabel
😜 Albert Einstein zou zeggen: “Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.”MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:59:
[...]
dan is er blijkbaar daar is misgegaan, dus alles weer opnieuw, verkeerde IR-meter? verkeerd gemeten? niet lang genoeg gewacht? wie zal het zeggen.
zijn probleem is zo ver ik kan zien dat hij klaagt over een te hoge CV-water temperatuur van circa 40 graden.Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Ik vind het eigenlijk best onduidelijk.....
mijn eerste idee en dat ook van anderen zoals @medu80 is dat zijn deltaT te laag is en dus de Quatt naar hogere temperaturen gaat.
Overshoot kan ook door jouw thermostaat veroorzaakt worden.TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:41:
[...]
Terug kijken naar cv tijd is niet meer interessant. Die tijd is voorbij.
Probleem blijft dat ik ontevreden ben over de overshoots en uren durende pauzes van de CiC control met als gevolg koude radiatoren en dat voelt in een huis zonder vloerverwarming niet comfortabel
Op welke temperatuur schakelt deze de warmte vraag af?
intentionally left blank
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.