Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
okijokii schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:07:
Iemand enig idee waarom er hier minimaal gas is gevraagd door de Quatt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
19:00 uur en stille modus aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:46
prakka schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:13:
[...]

19:00 uur en stille modus aan?
Ja... Je hebt gelijk... Ik had nooit de stille modus aan, maar in verband met 'het geluid' wel. Dus ben dit gedrag niet gewend 😇 excuus en bedankt!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:34

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Buitentemperatuur wellicht onder de 5gr en daarmee een defrost? Of de Quatt moest opstarten terwijl de watertemperatuur onder de 18gr was?
Edit: al beantwoord

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:28

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeft niet alleen stille modus te zijn. Sinds firmware 2.11.0 heb ik dit ook af en toe en vooral wanneer het minder dan een graad of 5 is. Heb dat Quatt ook al laten weten. Het is overigens zo weinig, dat het mij eigenlijk niet uitmaakt.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
pietjm schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:32:
[...]

Hoeft niet alleen stille modus te zijn. Sinds firmware 2.11.0 heb ik dit ook af en toe en vooral wanneer het minder dan een graad of 5 is. Heb dat Quatt ook al laten weten. Het is overigens zo weinig, dat het mij eigenlijk niet uitmaakt.
Dat heb ik verder niet (vanaf 12 februari 0 m3 verbruikt) en deze start exact om 19.00 uur, daarom zal het de stille modus zijn.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
netappie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:34:
[...]

Ik heb zelf 3 tellen mijn contractkosten inclusief energiebelasting en BTW ingevuld.
Ik heb nooit overwogen om hier een kale stroomprijs of gasprijs neer te zetten.

Daarna gewoon de TLV+BTW die ik door gebruik mis loop van de reeds aanwezige daarvoor gekochte zonnepanelen.

Die TLV gaat bij mij later dit jaar omlaag, dus dan ga ik even rekenen wat de afschrijving van de zonnepanelen is over 25 jaar gezien en dat invoeren. Dat komt voor deze wat duurdere panelen op een niet zo gunstige hoek waarschijnlijk op 10 cent per kWh wat hoger is dan de verwachte TLV.
Eigenlijk schrijf je de zonnepanelen niet af in 25 jaar, maar via de ROI methode. Dus via je jaarlijkse (maandelijks) opbrengst, waarbij je wel een verschil maakt over a) je direct verbruik (= prijs incl belasting wat je anders had moeten betalen), b) de saldering ( idem als bij a)) en als laatste het overgebleven deel via de TLV
De som van deze 3 trek je af van je investering, dit herhaal je tot je investering geheel is terugverdiend. Daarna is de stroom die je opwekt dus geheel gratis. Door deze jaarlijkse afschrijving hou je rekening met op dat moment geldende stroomprijzen, bij een afschrijving over 25 jaar moet je werken met een fictieve prijs.
Overigens neem ik hier de vaste kosten hier niet in mee, omdat deze kosten ongeacht je afname, dus ook bij nul of negatieve afname nog steeds betaald moeten worden.
Heb je een uitbreiding van je PV gedaan, zul je dus dit moeten splitsen, bij bv twee omvormers is dat redelijk eenvoudig. Ook bij een omvormer wissel door een defect buiten de garantie zul je dus dit moeten meenemen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:45
MacD007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:14:
[...]

Eigenlijk schrijf je de zonnepanelen niet af in 25 jaar, maar via de ROI methode. Dus via je jaarlijkse (maandelijks) opbrengst, waarbij je wel een verschil maakt over a) je direct verbruik (= prijs incl belasting wat je anders had moeten betalen), b) de saldering ( idem als bij a)) en als laatste het overgebleven deel via de TLV
De som van deze 3 trek je af van je investering, dit herhaal je tot je investering geheel is terugverdiend. Daarna is de stroom die je opwekt dus geheel gratis. Door deze jaarlijkse afschrijving hou je rekening met op dat moment geldende stroomprijzen, bij een afschrijving over 25 jaar moet je werken met een fictieve prijs.
Overigens neem ik hier de vaste kosten hier niet in mee, omdat deze kosten ongeacht je afname, dus ook bij nul of negatieve afname nog steeds betaald moeten worden.
Heb je een uitbreiding van je PV gedaan, zul je dus dit moeten splitsen, bij bv twee omvormers is dat redelijk eenvoudig. Ook bij een omvormer wissel door een defect buiten de garantie zul je dus dit moeten meenemen.
Ik doe gewoon een afschrijving op de traditionele zakelijke manier. Aanschafprijs gedeeld door verwachte levensduur.

Uit mijn hoofd is dat iets van 4500 aanschaf voor de nieuwste set met ongunstige ligging (o.a. bedoeld voor warmtepomp) en 25 jaar omdat er micro's op zitten die zo lang garantie hebben.

Dan kom ik dus op 180 euro per jaar, wat met een gunstige ligging zo'n 6 cent per kWh oplevert.
Maar ze liggen zeer ongunstig, dus dan kom ik op 9 cent per kWh.

Als de TLV hoger is dan die 9 cent, zoals nu, dan kost het warmtepomp gebruik mij meer, maar later dit jaar loopt mijn contract af, dus dan is dat misschien de helft.

En natuurlijk is er nog iets van slijtage en risico op slecht weer, dus dan hou ik het op 10 cent afschrijving per kWh.

Je kan allerlei andere modellen toepassen en eerder gekochte panelen ook meenemen, maar die waren bij mij per jaar al niet toereikend zonder warmtepomp.

P.S. Deze lage kWh kosten van zonnepanelen zorgen natuurlijk wel dat ik de Quatt sneller af kan schrijven, maar dat zit automatisch doorgerekend in de app, al zou het fijn zijn als je ook contractperiodes voor gas en elektriciteit in kan voeren zoals tegenwoordig bij HomeWizard.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 25-02-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:35:
[...]

Ik doe gewoon een afschrijving op de traditionele zakelijke manier. Aanschafprijs gedeeld door verwachte levensduur.

Uit mijn hoofd is dat iets van 4500 aanschaf voor de nieuwste set met ongunstige ligging (o.a. bedoeld voor warmtepomp) en 25 jaar omdat er micro's op zitten die zo lang garantie hebben.

Dan kom ik dus op 180 euro per jaar, wat met een gunstige ligging zo'n 6 cent per kWh oplevert.
Maar ze liggen zeer ongunstig, dus dan kom ik op 9 cent per kWh.

Als de TLV hoger is dan die 9 cent, zoals nu, dan kost het warmtepomp gebruik mij meer, maar later dit jaar loopt mijn contract af, dus dan is dat misschien de helft.

En natuurlijk is er nog iets van slijtage en risico op slecht weer, dus dan hou ik het op 10 cent afschrijving per kWh.

Je kan allerlei andere modellen toepassen en eerder gekochte panelen ook meenemen, maar die waren bij mij per jaar al niet toereikend zonder warmtepomp.

P.S. Deze lage kWh kosten van zonnepanelen zorgen natuurlijk wel dat ik de Quatt sneller af kan schrijven, maar dat zit automatisch doorgerekend in de app, al zou het fijn zijn als je ook contractperiodes voor gas en elektriciteit in kan voeren zoals tegenwoordig bij HomeWizard.
Ja, dat was me al duidelijk alleen als je dan alleen rekening houd met je TLV doe je je denk ik te kort, want het aandeel van je eigen verbruik van rond de 30% is qua prijs een veel hogere, namelijk de stroomprijs zelfs incl belastingen, idem voor je saldering.
Bekijk maar eens het verschil in deze beide bereikingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Ja, dat was me al duidelijk alleen als je dan alleen rekening houd met je TLV doe je je denk ik te kort, want het aandeel van je eigen verbruik van rond de 30% is qua prijs een veel hogere, namelijk de stroomprijs zelfs incl belastingen, idem voor je saldering.
Bekijk maar eens het verschil in deze beide bereikingen.
Het zijn de kosten van gebruik van de Quatt. Dus als die er niet was, dan leverden de zonnepanelen mij een TLV op die bij mij nu nog ruim 13 cent per kWh is. Later dit jaar gaat dat flink omlaag naar iets van 6 cent.

De terugverdientijd van deze Quatt, die in tegenstelling tot de zonnepanelen ook variabele kosten heeft, is wel korter als ik uit ga van de nieuwe TLV.

En de winst van zonnepanelen is natuurlijk gigantisch met de salderingsregeling als je 25 jaar neemt als afschrijftermijn. Maar dat zie ik even los van de kosten, want de energieprijzen in de toekomst zijn niet echt voorspelbaar. Het enige wat ik zeker weet is wat ik wel heb betaald, en daar ben ik tevreden mee, ook als een kWh ooit gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simcatoli
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Afgelopen vrijdag een advies gesprek gehad wat mij een zeer positief gevoel gaf. Echter de negatieve reviews over de service bij storing op trust pilot brengt mij weer aan het twijfelen.
Intergas 28/24 ketel 2,5 jaar oud.
Nest V2 thermostaat.
Hoofdverwarming = Vloerverwarming welke op 35 prima verwarmt.
De hoofd reden dat ik Quatt wil is de snelle ROI icm de looks. Het buiten unit is behoorlijk in zicht en vind quatt eigenlijk de mooiste.
Kan ik problemen verwachten en hoe is de service?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Simcatoli schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:55:
Afgelopen vrijdag een advies gesprek gehad wat mij een zeer positief gevoel gaf. Echter de negatieve reviews over de service bij storing op trust pilot brengt mij weer aan het twijfelen.
Nest V2 thermostaat.
De hoofd reden dat ik Quatt wil is de snelle ROI icm de looks. Het buiten unit is behoorlijk in zicht en vind quatt eigenlijk de mooiste.
Het blijft natuurlijk een hybride opstelling, dus zelfs als de warmtepomp en/of CiC niks meer doet kan je de thermostaat gewoon weer aan de ketel hangen.

Qua service kan ik je niks vertellen, want het draait hier gewoon foutloos sinds installatie.

De enorme aantallen warmtepompen die Quatt nu verkoopt zorgt echter wel voor drukte en groeipijnen. Wees dus niet verrast als het allemaal wat langer duurt ondanks dat ze hun best doen.

Maar of je bij een willekeurige CV monteur met een Vaillant, Panasonic of ander langer bestaand merk beter af bent, valt te bezien. Het is voor iedereen nieuw, elk huis is anders en ook bij deze grote merken is het druk met een nog groter assortiment om te ondersteunen en vernieuwing die alsmaar door gaat.

Mijn mening: zoek je een perfecte warmtepomp en heb je echt 0 geduld bij een storing, zoek dan verder of kijk de kat nog even uit te boom terwijl de markt zich ontwikkelt.
Wil je een uitstekende prijs/prestatie verhouding, een mooi design en accepteer je het risico dat je er potentieel wat meer gedoe aan hebt als je pech hebt, dan is de Quatt echt wel een hele goede keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online

Onlangs was er bij de buitenunits een ernstige lekkage. Om 21:30 uur gebeld, de volgende ochtend waren de monteurs er voor 8:00 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Nest V2 thermostaat.
Hier draait nu ruim een jaar de Quatt helemaal goed. Behoudens de laatste week/twee weken. . Er was iets, maar had zelf nog geen melding gedaan ivm tijd / prio niet aanwezig.

Voor ik het gemeld had kreeg ik zelf een belletje (over service gesproken) vanuit de servicedesk dat het cv water niet goed werd rondgepompt in het systeem. Ergens in het log systeem krijgen ze dus een melding, of zien ze dat.
Of ze langs mochten komen om te kijken waar het probleem lag.

Paar dagen later kreeg ik bij voorbaat al een nieuwe waterpomp en bekabeling. En twee weken later een monteur. Dit had eerder kunnen zijn, zij het niet dat ik zelf een afspraak had verzet ivm eigen agenda.

Dat is mijn ervaring met de service. ✌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
HGBMason schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Onlangs was er bij de buitenunits een ernstige lekkage. Om 21:30 uur gebeld, de volgende ochtend waren de monteurs er voor 8:00 uur.
Ik denk dat daar inderdaad het verschil zit. Geen verwarming of andere grote storing resulteert in een prima service, andere zaken zoals een geluid wat er niet in hoort of een verkeerde stooklijn vergt voor nu nog (behoorlijk) wat geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Nest V2 thermostaat.
het probleem met forums en SM (oa FB) is dat je daar veelal alleen maar de slechte ervaringen hoort, ik snap dat ook wel, het ligt niet in onze aard om goede dingen ook te benoemen, dat doen wel alleen bij iets waar we niet tevreden over zijn.
ondertussen staan er al 5.000 Quatt's in Nederland, en dat in zo'n korte tijd, dus redelijk logisch dat er af en toe wel iets mis gaat.
en het is een nieuw bedrijf, dus ook daar heb je mee te maken.

en vergeet niet tweakers willen echt aan alles draaien en alles weten, dus vanuit die hoek krijgen ze natuurlijk ook veel vragen, en het is een black box systeem, voor de gemiddelde consument maakt dat niets uit, voor een tweaker is dat vreselijk, dus via HA en andere kanalen wil men toch meer te weten komen.
De gemiddele consument heeft daar echter geen boodschap aan, dat ding moet draaien en dat is het.

mijn eigen ervaring en dat zie ik hier op regelmatig terug is dat als er echt stront aan de knikker is ze wel in het algemeen snel reageren.
ik zelf heb direct na levering, ze waren net weg, een probleem gehad met de CV-ketel, geen warm water meer, heel vervelend en lastig, heb nog telefonisch kontact gehad tot 11 uur avonds met de technische helpdesk en volgende dag zijn de monteurs weer teruggegekomen en hebben uiteindelijk het probleem (verkeerde aansluiting aan de ketel opgelost, het probleem was een ATAG ketel waar nog een module verstopt in zat en de communicatie verstorde). dus top.
daarna heb ik geen ondersteuning meer nodig gehad.
Ik denk ook dat heel veel problemen door de mensen zelf veroorzaakt worden (verkeerde thermostaat instellingen, continue willen draaien enz.)

Ik kan alleen aangeven dat mijn Quatt super draait, veel beter dan ik ooit had durfen te dromen, ik zal in 2023/2024 zeer waarschijnlijk van 1200 m3 gas (in 2022) naar onder de 200 m3 gas in 2024 gaan komen, het meerverbruik van de stroom (circa 1800 kWh/jaar) heb ik volledig via zonnepanelen afgedekt. in 2024 zal mijn energierekening circa 25 euro per maand bedragen.
Een super COP, zelfs toen het -10 graden was, wel met een beetje hulp van de CV, maar is is tenslotte een Hybride en geen FE, heeft hij de hut lekker warm gehouden. en dat voor die prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 25-02-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Nest V2 thermostaat.
Ja kan van mij best wel wat minder positief vinden maar spijt heb ik ook absoluut niet. Hier een besparing van 90% gas of hoger. En vooral probleemloos ik bedoel geen monteur nodig gehad na installatie met de Intergas 28/24 en honeywell Chronotherm. Geplaatst maart 2023

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Het zijn de kosten van gebruik van de Quatt. Dus als die er niet was, dan leverden de zonnepanelen mij een TLV op die bij mij nu nog ruim 13 cent per kWh is. Later dit jaar gaat dat flink omlaag naar iets van 6 cent.

De terugverdientijd van deze Quatt, die in tegenstelling tot de zonnepanelen ook variabele kosten heeft, is wel korter als ik uit ga van de nieuwe TLV.

En de winst van zonnepanelen is natuurlijk gigantisch met de salderingsregeling als je 25 jaar neemt als afschrijftermijn. Maar dat zie ik even los van de kosten, want de energieprijzen in de toekomst zijn niet echt voorspelbaar. Het enige wat ik zeker weet is wat ik wel heb betaald, en daar ben ik tevreden mee, ook als een kWh ooit gratis is.
ik snap het, maar toch maak maar eens die berekening naar ROI, je zult versteld staan van de uitkomst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:41
Nest V2 thermostaat.
Reviews zijn voor het leeuwendeel op basis van de ervaring met installatie. Die mensen werken zich een slag in de rondte. Verwacht daarna weinig contact iig. Is ook in deze honderden pagina's terug te lezen.

Als het om looks gaat; WeHeat komt met een staande warmtepomp, gemaakt uit 1 stuk. Ziet er best wel cool uit. weheat sparrow

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:41:
[...]

ik snap het, maar toch maak maar eens die berekening naar ROI, je zult versteld staan van de uitkomst. :)
Moet eigenlijk wel lachen...
Mijn een-regelig berichtje met linkje dat saldering stopt...
Was een *knip* voor de mods 🫣

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:48:
[...]

Reviews zijn voor het leeuwendeel op basis van de ervaring met installatie. Die mensen werken zich een slag in de rondte. Verwacht daarna weinig contact iig. Is ook in deze honderden pagina's terug te lezen.

Als het om looks gaat; WeHeat komt met een staande warmtepomp, gemaakt uit 1 stuk. Ziet er best wel cool uit. weheat sparrow
leuk die look (ik koop liever op specs dan op de look), heb je ook hun prijzen gezien? ook hun claims zijn helaas onvolledig, en dan heb ik me nog zeer vriendelijk uitgedrukt. op vragen in hun forum antwoorden ze ook niet, maar voor reklame wordt het volop gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Ik weet het. Het levert behoorlijk wat op als je het af zet tegen de huidige contract tarieven.

Maar ik reken mij daar liever niet aan rijk. Ik ken de sector en daar kan alles zo hard om slaan bij geopolitieke ontwikkelingen en technologische doorbraken dat ik het vooral bij mijn eigen uitgaven hou.

*stukje verwijderd*

[ Voor 30% gewijzigd door netappie op 25-02-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
netappie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Ik weet het. Het levert behoorlijk wat op als je het af zet tegen de huidige contract tarieven.

Maar ik reken mij daar liever niet aan rijk. Ik ken de sector en daar kan alles zo hard om slaan bij geopolitieke ontwikkelingen en technologische doorbraken dat ik het vooral bij mij eigen uitgaven hou.

Een minister en energielobby die roept dat saldering weg moet omdat de terugverdientijd van zonnepanelen korter is, wat vooral komt door prijseffecten van een oorlog, zelf veroorzaakte angst over salderen en graaiende energieleveranciers die de zonnepanelen markt verzieken, laat ik liever niet mee wegen in mijn besluitvorming. De business case moet op lange termijn kloppen en dat doet het voor Quatt en voor zonnepanelen, ook als de gasbelasting doormidden gaat onder een volgend kabinet.
Graag terug on topic

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 25-02-2024 13:41 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
BarryH schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Graag terug in topic
En wat je hier schrijft diskwalificeert je, dus post dan überhaupt niet
Stukje verwijderd dat inderdaad wat meer mening dan feit was (wil jij dat ook uit je quote halen?).

Terugverdientijd Quatt en terugverdientijd zonnepanelen zie ik graag los van elkaar en van de onzekere toekomst, daar ging het vooral over.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 25-02-2024 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:27
MacD007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:24:
[...]

leuk die look (ik koop liever op specs dan op de look), heb je ook hun prijzen gezien? ook hun claims zijn helaas onvolledig, en dan heb ik me nog zeer vriendelijk uitgedrukt. op vragen in hun forum antwoorden ze ook niet, maar voor reklame wordt het volop gebruikt.
Niet voor een of ander, maar hoe is dit anders dan Quatt en/of DeWarmte in hun begin dagen? :?
Juist de look (& prijs..) waren voor Quatt de unique selling points, niet zozeer de specs van de WP zelf

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 25-02-2024 14:32 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-08 08:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkOm38Vy8bszqpR_mvf4zBtgOLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umQiLWI7moY0kLwvc0qvBQxk.jpg?f=fotoalbum_large
Afgelopen vrijdag is de warmtepomp geinstalleerd. De inbedrijfstelling ging gesmeerd. Een kind kan de was doen met de meegeleverd app. De buitenunit is toch wel een vrij grote puist op ons oprit(je), daar moeten we nog wel aan wennen. Tevens schreeuwt die witte kabelgoot om een ander kleurtje. :)

De goede balans tussen de vloerverwarming beneden en de radiatoren boven, moet nog wel geoptimaliseerd worden. Radiatoren boven blijven te lauw. Dus dat zal nog wel experimenteren worden.
Het eerder op dit forum geconstateerde hoge gezoem is, als de wp op hoog vermogen draait, is binnenkamers hoorbaar als je alle andere geluiden in de kamer uitschakelt. Voorlopig opgelost door even op stille modes te draaien. Dit vraagt wel om een meer structurele oplossing.
De resultaten voor de eerste dagen zien er goed uit: COP van 4 a 5. En leuk dat de wp vandaag grotendeels op zonne-energie draait!

Heeft iemand nog een tip om de uitsteeksels van de ophangbeugels af te schermen? Vroeg of laat haalt iemand zijn benen open aan die uitsteeksels.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Freeckje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:48:
Het eerder op dit forum geconstateerde hoge gezoem is, als de wp op hoog vermogen draait, is binnenkamers hoorbaar als je alle andere geluiden in de kamer uitschakelt. Voorlopig opgelost door even op stille modes te draaien. Dit vraagt wel om een meer structurele oplossing.
Waarom niet op de grond en daarmee op z'n minst ontkoppeld va de muur en woonkamer erachter(?)

Dan wel een kans op struikelen over Bigfoot IPV opengehaalde benen O-)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Friezin schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Moet eigenlijk wel lachen...
Mijn een-regelig berichtje met linkje dat saldering stopt...
Was een *knip* voor de mods 🫣
Ik verwacht zelf dat een mod deze discussie nog wel knipt.
Echter, wordt het salderen nu wel in een bredere context gezet mbt ROI / verwachte levensduur van de Quatt, en dat maakt het enigzins on topic.

Een link zonder context dat niet direct met Quatt te maken heeft, dat is duidelijk off topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Toby-Wan schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Waarom niet op de grond en daarmee op z'n minst ontkoppeld va de muur en woonkamer erachter(?)

Dan wel een kans op struikelen over Bigfoot IPV opengehaalde benen O-)
Terechte opmerking. Echter normaal hopen in die hoek de bladeren zich op, vandaar de keuze voor ophangbeugels. Het geluid komt voornamelijk door het raam tot ons. In de praktijk valt het wel mee hoor, ik ben een beetje doof aan mijn linkeroor :)

PS: keuze voor ophangbeugels mede ingegeven door het feit dat ik nog bij de bestrating kan, incl regenpijp..

[ Voor 9% gewijzigd door Freeckje op 25-02-2024 14:05 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Freeckje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Terechte opmerking. Echter normaal hopen in die hoek de bladeren zich op, vandaar de keuze voor ophangbeugels. Het geluid komt voornamelijk door het raam tot ons. In de praktijk valt het wel mee hoor, ik ben een beetje doof aan mijn linkeroor :)

PS: keuze voor ophangbeugels mede ingegeven door het feit dat ik nog bij de bestrating kan, incl regenpijp..
Of grindbak met vertraging eromheen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuOYPBgA7wRHil5dQlj4ywdHTXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfDVKMWDEaRQJ3CvA7wOnjQn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
@Freeckje waarom gekozen de pomp te late hangen en niet gewoon op de grond te laten rusten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
0xygen500 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:14:
@Freeckje waarom gekozen de pomp te late hangen en niet gewoon op de grond te laten rusten?
Vorige posts even lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 20:28
Wij hebben sinds donderdag de quatt icm met Tado thermostaat en 3 thermostaatknoppen. Vooralsnog erg tevreden, de quatt is nauwelijks te horen en wat dat betreft dus geen klachten. Ik heb echter het vermoeden dat er iets qua instelling bij Tado aangepast moet worden, maar ik kan niet echt ontdekken wat dit moet of kan zijn. De temperaturen met de thermostaatknoppen regelen allemaal heel steady, echter de hoofdthermostaat heeft sinds vrijdagochtend niks meer gedaan(volgens Tado), maar de temperatuur loopt wel gewoon geregeld op. Deze regelt echter niet op zijn setpoint, maar lijkt op te lopen als de andere kamers gaan opwarmen. Het is dus eigenlijk altijd warmer dan de ingestelde temperatuur. Is dit zoals het hoort of mis ik ergens een instelling? Ik heb het forum flink doorgespit, maar heb hier eigenlijk niets over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:38
Deninho85 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:26:
Wij hebben sinds donderdag de quatt icm met Tado thermostaat en 3 thermostaatknoppen. Vooralsnog erg tevreden, de quatt is nauwelijks te horen en wat dat betreft dus geen klachten. Ik heb echter het vermoeden dat er iets qua instelling bij Tado aangepast moet worden, maar ik kan niet echt ontdekken wat dit moet of kan zijn. De temperaturen met de thermostaatknoppen regelen allemaal heel steady, echter de hoofdthermostaat heeft sinds vrijdagochtend niks meer gedaan(volgens Tado), maar de temperatuur loopt wel gewoon geregeld op. Deze regelt echter niet op zijn setpoint, maar lijkt op te lopen als de andere kamers gaan opwarmen. Het is dus eigenlijk altijd warmer dan de ingestelde temperatuur. Is dit zoals het hoort of mis ik ergens een instelling? Ik heb het forum flink doorgespit, maar heb hier eigenlijk niets over kunnen vinden.
Alleen de Tado warmte laten vragen dus de knoppen niet.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
[Afbeelding]
Afgelopen vrijdag is de warmtepomp geinstalleerd. De inbedrijfstelling ging gesmeerd. Een kind kan de was doen met de meegeleverd app. De buitenunit is toch wel een vrij grote puist op ons oprit(je), daar moeten we nog wel aan wennen. Tevens schreeuwt die witte kabelgoot om een ander kleurtje. :)

De goede balans tussen de vloerverwarming beneden en de radiatoren boven, moet nog wel geoptimaliseerd worden. Radiatoren boven blijven te lauw. Dus dat zal nog wel experimenteren worden.
De resultaten voor de eerste dagen zien er goed uit: COP van 4 a 5. En leuk dat de wp vandaag grotendeels op zonne-energie draait!

Heeft iemand nog een tip om de uitsteeksels van de ophangbeugels af te schermen? Vroeg of laat haalt iemand zijn benen open aan die uitsteeksels.
Vulkaniserende tape er om heen. Deze tape moet je ver uitrekken en is dusdanig stevig dat het de scherpe punten goed beschermt.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Gerardwaz schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Alleen de Tado warmte laten vragen dus de knoppen niet.
De thermostaatknoppen van Tado zijn dan nutteloos als ik t goed begrijp? Hoe is dit in te stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-08 18:32
HGBMason schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Ik had een soortgelijke ervaring. Een dag na de installatie (19-10) is er een pakking gaan lekken en daardoor viel de druk weg. Op vrijdagavond om 21:00 het alarm nr gebeld en de volgende ochtend om 8:00 stonden ze op de stoep..

Betreft Quatt (DUO) overtreft het mijn verwachting. Ik had gehoopt op 80% QUATT gebruik; ik zit nu al boven de 98% sinds 19-10 (koudste periode van het jaar) en het comfort nivo is vele malen hoger.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
[...]

beetje net als Quatt zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:38
Deninho85 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:33:
[...]

De thermostaatknoppen van Tado zijn dan nutteloos als ik t goed begrijp? Hoe is dit in te stellen?
Ze kunnen alleen geen warmtevraag doen voor de rest werken ze dan als gewone thermostaatknoppen. Hoe je dat in kan stellen moet je even in de handleiding zoeken.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Bedankt. Mochten er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, dan zou ik daar graag mee in contact komen. Kan het namelijk niet vinden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Niet voor een of ander, maar hoe is dit anders dan Quatt en/of DeWarmte in hun begin dagen? :?
Juist de look (& prijs..) waren voor Quatt de unique selling points, niet zozeer de specs van de WP zelf
Dat klopt, maar het was de look en de prijs, bij deze is het alleen de look, en een hele hoge prijs. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Lees eens de TS, in de handleiding van Tado staat hoe je dit kunt omzetten, een zonesysteem kan ook werken in een wp omgeving, alleen hangt dat van heel veel verschillende factoren af. Verwacht echter niet dezelfde werking als bij een CV installatie.
Dus beter is om de warmtevraag bij de afzondelijke thermostaten uit te zetten en het alleen via de Tado slime kamerthermostaat te laten regelen.
tado support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Dat klopt, maar het was de look en de prijs, bij deze is het alleen de look, en een hele hoge prijs. :?
Ik heb geen idee van de prijs, maar volgens hun website stellen ze dat bij een besparing van 1518 euro per jaar, het ding in 2 jaar en 2 maanden is terugverdiend.

dat is 1518/12= 126,5
x 26 = 3289 euro

Dat scheelt 200 euro met een Quatt, en heeft dan 6 kW. (FE aangevinkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[Afbeelding]

je zou VRR - U-profiel - Klemprofiel rubber - randbescherming kunnen proberen.
VRR profiel Bol.com
het zal wel een beetje hobbien worden, 45 graden schuin afknippen of proberen ze te buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Heb de TS doorgelezen maar kon geen specificatie vinden van de json-data..veel is helder maar niet alle velden.
Hoe kan ik zien of de CIC op kamertemperatuur regelt of op CV-watertemperatuur? En hoe kan je dat wijzigen?

[ Voor 10% gewijzigd door Freeckje op 25-02-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
MacD007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Lees eens de TS, in de handleiding van Tado staat hoe je dit kunt omzetten, een zonesysteem kan ook werken in een wp omgeving, alleen hangt dat van heel veel verschillende factoren af. Verwacht echter niet dezelfde werking als bij een CV installatie.
Dus beter is om de warmtevraag bij de afzondelijke thermostaten uit te zetten en het alleen via de Tado slime kamerthermostaat te laten regelen.
tado support
Het is mij inderdaad gelukt om deze uit te schakelen. Stel dat ik een bepaalde kamer dan opgewarmd wil hebben, moet ik dit dan handmatig doen? Of hoe gaat een tadoothermostaat-beheerder daar mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Ik heb geen idee van de prijs, maar volgens hun website stellen ze dat bij een besparing van 1518 euro per jaar, het ding in 2 jaar en 2 maanden is terugverdiend.

dat is 1518/12= 126,5
x 26 = 3289 euro

ik zag een prijs van bijna 10.000 euro voorbij komen incl. installatie. De prijs die hun zelf noemen is namelijk excl. installatie, als je dan dit door een van hun installateurs wil laten doen kom je op dergelijke prijzen uit, tenminste wat ik op het forum heb gelezen.

Ik had overigens pas bij een kennis een offerte van een japans merk (10 kW) gezien, hybride opstelling van boven de 12.500 euro. Die kennis schrok zich rot. kijk nu naar een Quatt.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 25-02-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Deninho85 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Het is mij inderdaad gelukt om deze uit te schakelen. Stel dat ik een bepaalde kamer dan opgewarmd wil hebben, moet ik dit dan handmatig doen? Of hoe gaat een tadoothermostaat-beheerder daar mee om?
Ja, stel deze bv op een vaste temperatuur in. Bedenk wel als de hoofdtermostaat geen warmtevraag op dat moment heeft dan zal die radiator behalve met de restwarmte van het system niets verder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Oké duidelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:46:
[...]

ik zag een prijs van bijna 10.000 euro voorbij komen incl. installatie. De prijs die hun zelf noemen is namelijk excl. installatie, als je dan dit door een van hun installateurs wil laten doen kom je op dergelijke prijzen uit, tenminste wat ik op het forum heb gelezen.
ah, we maken weer 'het' rondje zie ik...
Mensen die 6700 euro (of meer) neerleggen voor installatie spreken met de verkeerde installateur. Zo eenvoudig is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
Deninho85 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Wij gebruiken het zonesysteem van Tado in combinatie met Quatt en zijn daar na 4 maanden tevreden over. Van belang is dat je een ruimte die je niet de hele dag gebruikt heel geleidelijk laat opwarmen. Maximaal 1 graad per uur. Het hoofdvertrek laten we 's nachts maximaal 3 graden verlagen, andere vertrekken veel meer. Het is wel een gedoe om al die schema's in te stellen, maar het kan wel.
In onze situatie (elke situatie is anders!! dat wordt hier vaak vergeten) levert dat meer comfort op dan voorheen EN een grote kostenbesparing. Probeer gewoon uit wat het beste werkt.
Op de aanpalende site over Quatt en Home Assistant staan interessante mogelijkheden om de temperatuur geleidelijk te verhogen https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2214480 maar die vergen wel enige kennis (die ik ook niet heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:55:
[...]

ah, we maken weer 'het' rondje zie ik...
Mensen die 6700 euro (of meer) neerleggen voor installatie spreken met de verkeerde installateur. Zo eenvoudig is het.
Dat ben ik volledig met je eens. maar je ziet, het komt dus gewoon heel veel voor. die wat jij benoemd zijn denk ik veruit in de minderheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:18

Mickel moen

mickelmoen.nl

Wat Tado betreft.

Ik sta op het punt de eerste aanbetaling te doen, maar heb dus nog geen Quatt.

Wel experimenteer ik nu zo’n twee maanden met de ketel op een zeer lage stand, aanvoertemperatuur zo rond de 35C en Tado.

Wat hier al vaker gezegd is, is dat je anders moet gaan denken. Voorheen verwarmde ik altijd zeer sterk per ruimte, waardoor er grote temperatuurverschillen waren in het huis. Nu verwarm ik binnen de schil. Beneden is de laagst ingestelde temperatuur 18 C. De zolder, onze slaapkamer 17C. Alle kamers op de verdieping zijn ook op minimaal 17C ingesteld, maar schommelen in de praktijk daar wat tussenin. Een kamer recht boven de (achter)woonkamer bijvoorbeeld ontvangt nogal wat warmte van die woonkamer. Wil ik die kamer tijdelijk verwarmen tot 20C dan gaat dat redelijk snel. Wel heb ik daar Heatfans op.

De masterruimte is onze woonkeuken. Die heeft relatief ook een groot warmteverlies. De woonkamer is dus als slave ingesteld. Die ruimte kan ik als slave ook makkelijk op een hogere temperatuur krijgen, dan de masterruimte. Is het in de woonkeuken 20C dan is 21C in de woonkamer geen probleem.

Indien mogelijk is het dus aan te raden om de masterthermostaat te hangen in een ruimte die je wel de hele dag verwarmt, maar dus relatief een groter warmteverlies heeft.

Verder doe ik voor die veel gebruikte ruimtes niet aan nachtverlaging maar meer aan dagverhoging. De laagste temperatuur in de (master) woonkeuken is 18,8. Die laat ik per uur 0,2 omhoog gaan tot 21C eind middag en we daar het avondeten nuttigen. De (achter)woonkamer laat ik niet verder afkoelen dan tot 19,8C. Die wordt vanaf 7 uur ‘s ochtend steeds met 0,1C/uur verhoogd. Ik werk voor die ruimtes dus met tienden van een graad.

Ik weet echter niet hoe een en ander zich zal gedragen met de Quatt. Dat gaan we dus zien. Wat ik wil aangeven is, dat je lekker gaat experimenteren met de Tado. Ieder huis is weer anders en ook ieder afgiftesysteem.

Wel is het aan te raden, voor zover mogelijk eerst de installatie waterzijdig in te regelen. Ik heb zo’n infrarood thermometer gekocht en ben aan de slag gegaan. Uiteindelijk hoefde ik alleen de radiator in de (achter)woonkamer bij te regelen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Ik heb wat specs gevonden:

De Sparrow van Weheat is een stijlvolle, staande warmtepomp die efficiëntie en milieuvriendelijkheid combineert. Met 6 kW (A-10/W35) vermogen en propaan (R290) biedt het een duurzame oplossing voor verwarming en koeling. Kenmerkend zijn het compacte design, slimme 4G-connectiviteit voor eenvoudige bediening, en eenvoud in installatie en onderhoud. Ook de compacte EPP-behuizing (100x90x45 cm) biedt niet alleen een uitstekende geluids- en trillingsdemping maar ook een eenvoudige en snelle installatie.

Sparrow
Propaan (R290) koudemiddel
6 kW vermogen (A-10/W35)
Eenvoudige installatie
In 3 kleuren die opgaan in de omgeving
Beheer op afstand

Wel een beetje groot, maar ziet er beter uit dan het witgoed van de meeste concurrenten.
Overigens heb ik ook een offerte gehad voor de WeHeat Blackbird. Daar moest dan ook verplicht een buffervat bij en in geval van all-electric ook nog een SWW vat. Daarmee zat ik na teruggave subsidie tegen de 10.000 euro aan omdat het ding ook nog met een kraan naar de dakkapel moest en eventueel zou er nog meerwerk bij komen.

Ging mij allemaal wat te ver, maar met dit ding is het misschien beter te doen voor wie hem in de voortuin kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:30
HGBMason schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:01:
[...]

Wij gebruiken het zonesysteem van Tado in combinatie met Quatt en zijn daar na 4 maanden tevreden over. Van belang is dat je een ruimte die je niet de hele dag gebruikt heel geleidelijk laat opwarmen. Maximaal 1 graad per uur. Het hoofdvertrek laten we 's nachts maximaal 3 graden verlagen, andere vertrekken veel meer. Het is wel een gedoe om al die schema's in te stellen, maar het kan wel.
In onze situatie (elke situatie is anders!! dat wordt hier vaak vergeten) levert dat meer comfort op dan voorheen EN een grote kostenbesparing. Probeer gewoon uit wat het beste werkt.
Op de aanpalende site over Quatt en Home Assistant staan interessante mogelijkheden om de temperatuur geleidelijk te verhogen https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2214480 maar die vergen wel enige kennis (die ik ook niet heb).
Zijn al je thermostaatknoppen dan warmtevragers? M.a.w. ze kunnen individueel warmtevragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:14:
[...]

Ik heb wat specs gevonden:

De Sparrow van Weheat is een stijlvolle, staande warmtepomp die efficiëntie en milieuvriendelijkheid combineert. Met 6 kW (A-10/W35) vermogen en propaan (R290) biedt het een duurzame oplossing voor verwarming en koeling. Kenmerkend zijn het compacte design, slimme 4G-connectiviteit voor eenvoudige bediening, en eenvoud in installatie en onderhoud. Ook de compacte EPP-behuizing (100x90x45 cm) biedt niet alleen een uitstekende geluids- en trillingsdemping maar ook een eenvoudige en snelle installatie.

Sparrow
Propaan (R290) koudemiddel
6 kW vermogen (A-10/W35)
Eenvoudige installatie
In 3 kleuren die opgaan in de omgeving
Beheer op afstand

Wel een beetje groot, maar ziet er beter uit dan het witgoed van de meeste concurrenten.
Overigens heb ik ook een offerte gehad voor de WeHeat Blackbird. Daar moest dan ook verplicht een buffervat bij en in geval van all-electric ook nog een SWW vat. Daarmee zat ik na teruggave subsidie tegen de 10.000 euro aan omdat het ding ook nog met een kraan naar de dakkapel moest en eventueel zou er nog meerwerk bij komen.

Ging mij allemaal wat te ver, maar met dit ding is het misschien beter te doen voor wie hem in de voortuin kwijt kan.
Wel een super besparing:

https://www.weheat.nl/bereken-uw-besparing-voorbeeld

Wanneer ze in het vrijstaande huis 8000 m3 gaan verbruiken gaat het nog sneller dat terugverdienen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:14
pascal-drewes schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:22:
Is het hier al wel eens iemand opgevallen dat de Quatt niet echt z'n stooklijn volgt? Volgens de "Installation Manual" 6kW/18C zou ik bij 4 graden vanacht rond de 3kW nodig moeten hebben maar de Quatt zat vrolijk op 4kW te pompen met dit als gevolg:

[Afbeelding]

Of het algoritme is toch wat ingewikkelder dan ik dacht. Toch maar eens marktplaats over op zoek naar een T6?
Gisteren een Tado geïnstalleerd. Geen handleiding gevonden voor migratie vanaf de Anna maar gelukkig lukte het ook met de installateurs handleiding.
Maar jeetje, wat een verschil tussen de Anna en de Tado kwa regelgeving van de Quatt. Ik heb nu sinds installatie gisteren nog maar 1 lange run van dus meer dan 24h.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txYyiRn13ZMQksTxi_Aifki8KSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CaJPByw9GEf4ANVpkUnCTMSa.png?f=fotoalbum_large
Deze kan ik iedereen aanraden. Het comfort is veel beter in huis, niet meer de dipjes in temperatuur als hij even afslaat omdat de setpoint met 0.1 was overschreden.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Ik zou even in het tado topic kijken als ik jou was. maar in Tado kun je voor losse ruimtes met een thermostaat knop kiezen of de knop alleen open en dicht gaat, of dat ook de warmtevraag gestuurd mag worden. Wij hebben bijv de secundaire ruimtes (hal, garderobe) we thermostaat knoppen maar ingested dat die alleen “meelopen” als andere ruimtes zoals keuken, woonkamer, kantoor of kinderkamers warmte vragen. Dat doe je door in de instellingen op de ruimte te klikken en dan de zone controller leeg te maken. Ditzelfde kun je ook even checken voor je woonkamer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:49:
[...]

Wel een super besparing:

https://www.weheat.nl/bereken-uw-besparing-voorbeeld

Wanneer ze in het vrijstaande huis 8000 m3 gaan verbruiken gaat het nog sneller dat terugverdienen....
Het zijn inderdaad zeer optimistische voorbeelden.

Als ik per jaar 1500 m3 bespaar dan moet de gasmeter terug draaien. Geen idee hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
netappie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Het zijn inderdaad zeer optimistische voorbeelden.

Als ik per jaar 1500 m3 bespaar dan moet de gasmeter terug draaien. Geen idee hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen 😂
Precies bij mij ook. €1943,00 besparen als ik vrijstaand niet meer dan 735m3 gas verstookte incl sww voor de komst van Quatt beetje lastig. Zeker een kleine gasfabriek met terugleververgoeding _O-

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Freeckje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:44:
1: Heb de TS doorgelezen maar kon geen specificatie vinden van de json-data..veel is helder maar niet alle velden.
2: Hoe kan ik zien of de CIC op kamertemperatuur regelt of op CV-watertemperatuur? En hoe kan je dat wijzigen?
Ik heb dit gevonden op het Quatt forum. Weet niet waar de originele bron van deze informatie staat:
https://gathering.tweaker...rds%5D=getMainWorkingMode

Weet iemand het antwoord op vraag 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Freeckje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:58:
[...]

Ik heb dit gevonden op het Quatt forum. Weet niet waar de originele bron van deze informatie staat:

vraag 1: zie ook de TS; dit is een prog om de Json uit te lezen, volgens mij in HA.
voor HA hebben we overigens een eigen Quatt - HA forum.
2: Hoe kan ik zien of de CIC op kamertemperatuur regelt of op CV-watertemperatuur? En hoe kan je dat wijzigen?
vraag 2: nomaal is het standaard de kamertemperatuur, dat is hier ook al heel vaak besproken. En Nee je kunt zelfs niets wijzigen, dus dit ook niet. Wil je dit dan zul je dit aan Quatt moeten vragen, wat ik echter begreep doen ze dat niet zo maar. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Sander schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:51:
[...]

Ik zou even in het tado topic kijken als ik jou was. maar in Tado kun je voor losse ruimtes met een thermostaat knop kiezen of de knop alleen open en dicht gaat, of dat ook de warmtevraag gestuurd mag worden. Wij hebben bijv de secundaire ruimtes (hal, garderobe) we thermostaat knoppen maar ingested dat die alleen “meelopen” als andere ruimtes zoals keuken, woonkamer, kantoor of kinderkamers warmte vragen. Dat doe je door in de instellingen op de ruimte te klikken en dan de zone controller leeg te maken. Ditzelfde kun je ook even checken voor je woonkamer
Exact.

Ik heb dus alle Tado-knoppen voor dit experiment slave gemaakt. Voor de warmtevraag zijn de knoppen dus afhankelijk van de warmtevraag van de ruimte waar de master thermostaat hangt. Dat maakt ze zeker niet nutteloos. Mijn ervaring is, dat er nauwelijks verschil is. Het is geheel afhankelijk van jouw huis en jouw verwarmingswensen. Ook in de slave modus, kun je nog van alles regelen in temperatuur en dag/week programma.

Sommigen beginnen er dan over, dat dat niet de bedoeling is van Tado. Ja, duh. Ik heb een simpele Ferm cirkelzaag omgebouwd naar stationaire verticale platenzaag. Was vast niet de bedoeling van de fabrikant, maar werkt als een tierelier. Wel met een duur Bosch zaagblad. Dat dan weer wel.

Ofwel, als Tado-thermostaat goed kan samenwerken met de Quatt, is het aan jou om uit te zoeken, of de rest van het systeem ook werkt in relatie met jouw huis, afgiftesysteem en verwarmingswensen. Bij de een zal dit een succes zijn, bij een ander is een andere keus wellicht beter.

Maar goed bij mij dus nog in een simulatie. We gaan het beleven, als de Quatt er is.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
medu80 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Zijn al je thermostaatknoppen dan warmtevragers? M.a.w. ze kunnen individueel warmtevragen?
Ja, de knoppen of de losse draadloze thermostaten kunnen om warmte vragen. De badkamer begint b.v. 's nachts geleidelijk op te warmen zodat het daar 's ochtends 20 graden is. Na een uurtje gaat de temp dan naar 12 graden. Dit gebeurt onafhankelijk van de warmtevraag van andere ruimten. Werkt prima in ons oude huis. Gasverbruik is minimaal geworden. Gewoon uitproberen wat gunstig is bij de manier waarop je je huis gebruikt. In de ene ruimte is een geringe nachtverlaging of dagverhoging meer efficiënt dan een grotere, maar in een andere (weinig gebruikte) ruimte kan het omgekeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:34:
[...]

dat is 1518/12= 126,5
x 26 = 3289 euro

Heb het gelezen, meer van het niveau richting sprookje van de zeven panelen en de warm(t)e pompje of een of ander fabel.
Als ik dit soort bedragen zie gaan bij mij al alle alarmbellen af, de prijs zal dit wel noodzakelijk maken, dus denk ik eerder richting hun andere type waar je ook tegen de 10.000 euro aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:15:
[...]

Exact.

Ik heb dus alle Tado-knoppen voor dit experiment slave gemaakt. Voor de warmtevraag zijn de knoppen dus afhankelijk van de warmtevraag van de ruimte waar de master thermostaat hangt. Dat maakt ze zeker niet nutteloos. Mijn ervaring is, dat er nauwelijks verschil is. Het is geheel afhankelijk van jouw huis en jouw verwarmingswensen. Ook in de slave modus, kun je nog van alles regelen in temperatuur en dag/week programma.

Sommigen beginnen er dan over, dat dat niet de bedoeling is van Tado. Ja, duh. Ik heb een simpele Ferm cirkelzaag omgebouwd naar stationaire verticale platenzaag. Was vast niet de bedoeling van de fabrikant, maar werkt als een tierelier. Wel met een duur Bosch zaagblad. Dat dan weer wel.

Ofwel, als Tado-thermostaat goed kan samenwerken met de Quatt, is het aan jou om uit te zoeken, of de rest van het systeem ook werkt in relatie met jouw huis, afgiftesysteem en verwarmingswensen. Bij de een zal dit een succes zijn, bij een ander is een andere keus wellicht beter.

Maar goed bij mij dus nog in een simulatie. We gaan het beleven, als de Quatt er is.
Mee eens, om het nog even ter verduidelijking is het zone systeem van oa Tado ontwikkeld voor een CV ketel systeem, die snel en veel warmte naar een plek kan brengen. De klemtoon ligt hier op zowel snel als ook veel warmte. Daardoor kun je met vrijwel elk afgiftesysteem zones comfortabel gebruiken.

Wat een warmtepomp echter heel duidelijk niet kan is snel en met veel warmte, al helemaal niet beide.

Dus als een warmtepomp continu van verschillende controllers een warmtevraag krijgt heeft hij het lastig.
Heb je een optimale afgiftesysteem wat met kleine warmtestroom een ruimte warm kan krijgen, zal het lukken. Echter in de meeste gevallen mist de warmtepomp gewoon de capaciteit om aan deze wensen te voldoen. Bedenk dat een warmtepomp heel slecht is om een koude ruimte op temperatuur te brengen, daar heeft hij gewoon heel veel tijd voor nodig, een Quatt net als alle andere hybrides zal als hij het niet meer alleen kan altijd de cv ketel om hulp vragen, met gasverbruik tot gevolg. Dat laatste wil je echter zo beperkt houden.
Wat een warmtepomp wel prima kan is een ruimte op temperatuur te houden, dus eigenlijk alleen je warmteverlies te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 06:30:
[...]

Mee eens, om het nog even ter verduidelijking is het zone systeem van oa Tado ontwikkeld voor een CV ketel systeem, die snel en veel warmte naar een plek kan brengen. De klemtoon ligt hier op zowel snel als ook veel warmte. Daardoor kun je met vrijwel elk afgiftesysteem zones comfortabel gebruiken.

Wat een warmtepomp echter heel duidelijk niet kan is snel en met veel warmte, al helemaal niet beide.

Dus als een warmtepomp continu van verschillende controllers een warmtevraag krijgt heeft hij het lastig.
Heb je een optimale afgiftesysteem wat met kleine warmtestroom een ruimte warm kan krijgen, zal het lukken. Echter in de meeste gevallen mist de warmtepomp gewoon de capaciteit om aan deze wensen te voldoen. Bedenk dat een warmtepomp heel slecht is om een koude ruimte op temperatuur te brengen, daar heeft hij gewoon heel veel tijd voor nodig, een Quatt net als alle andere hybrides zal als hij het niet meer alleen kan altijd de cv ketel om hulp vragen, met gasverbruik tot gevolg. Dat laatste wil je echter zo beperkt houden.
Wat een warmtepomp wel prima kan is een ruimte op temperatuur te houden, dus eigenlijk alleen je warmteverlies te compenseren.
Dus…………..
Stel je Tado zo in, dat de warmtepomp maar van één controler een warmtevraag krijgt. Als je mijn bijdrages hierboven goed hebt gelezen, weet je dat ik dat in de simulatie zo heb gedaan. Alleen de thermostaat in de woonkeuken kan een warmtevraag genereren naar (in mijn simulatie dus) de cv-ketel. In alle overige ruimtes zijn de Tado knoppen zo ingesteld dat deze als naregeling werken. Deze ruimtes kunnen dus wel een warmtevraag hebben, maar zijn daarbij afhankelijk van de woonkeuken.
Dat vraagt dus een andere manier in denken, maar dat moet je sowieso al doen bij een warmtepomp. Minder in verwarmen per ruimte en meer in verwarmen binnen de schil. Wat overigens ook bij andere thermostaten geadviseerd wordt. Dat heeft in principe niets met Tado te maken. Hoe minder het temperatuurverschil hoe minder je hoeft te overbruggen. Nogmaals als voorbeeld mijn (achter)woonkamer. Die heb ik dus afhankelijk gemaakt van de woonkeuken. Tado kan in deze ruimte niet zelf de ketel activeren. Wel is er warmtevraag, echter, eerst zal de thermostaat in de keuken op basis van de ingestelde temperatuur daar een signaal aan de ketel moeten geven. Voorheen was het zo, dat de keuken ‘s avonds na 19.00 naar de nachtverlaging ging. De woonkamer regelde het dan zelf met de ketel. Nu houd ik de keuken op een veel hogere temperatuur, zodat aan de warmtevraag van de woonkamer voldaan kan worden. Door de temperatuur in de woonkamer niet verder te laten zakken dan 19,8C is er geen enkel probleem om deze kamer op de gewenste temperatuur te krijgen. Bovendien laat ik vanaf deze temperatuur vanaf 7 uur ‘s ochtend de temperatuur steeds per uur met slechts 0,1C per uur stijgen om een aangename dagverhoging te verkrijgen. Dit overigens omdat ik het ‘s ochtends koeler wil dan ‘s avonds.

Al met al heb ik gemerkt, dat in mijn situatie bij verwarming op een lagere temperatuur en van ruimteverwarming naar schilverwarming er misschien iets meer gasverbruik is, maar in verhouding het veel comfortabeler geworden is in het gehele huis. Inderdaad het systeem verwarmt minder snel maar doordat je de verschillen kleiner houdt is dat geen probleem. Dat is toch de gehele gedachte achter het verwarmen met een warmtepomp?

Nog twee opmerkingen:
1. Ik heb hier al een aantal malen gelezen dat er ook ervaringen zijn, waarbij er wel vanuit meerdere ruimtes met Tado een actieve warmtevraag naar de Quatt kan zijn. Een en ander zal situatie afhankelijk zijn. Als het bij de een werkt is dit nog geen garantie, dat het bij een ander ook kan.
2. Ik heb dus nog geen Quatt dus ik kan de opmerking bij 1 niet checken. Sowieso is het voor mij nog afwachten, wat de beste instellingen zijn binnen het Tado-systeem als de Quatt hier ook staat. Met mijn ervaringen nu in de simulatie verwacht ik echter geen problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 26-02-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
Freeckje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:58:
[...]

Is de uitleg onderaan de pagina op http://<CIC ip adres>:8080/ onvoldoende? Welke begrijp je niet?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kostj01
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 21:37
Bij ons komen ze binnenkort kijken hoe de Quatt warmtepomp geïntegreerd kan worden binnen het bestaande systeem.
We hebben een Nefit cv ketel van 13 jaar oud en ons huis (ook 13 jaar oud) is volledig voorzien van vloerverwarming.
De omvormer van de 20 zonnepanelen hangt naast de cv-ketel.
Nu heb ik de volgende vragen: kan/mag ik via een PV verdeler stroom “aftappen” van de kabel tussen de omvormer en de meterkast?
De omvormer staat op een aparte groep en er zijn geen ander verbruikers op aangesloten
Wat is het stroomgebruik van de Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Freeckje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:44:
Heb de TS doorgelezen maar kon geen specificatie vinden van de json-data..veel is helder maar niet alle velden.
Hoe kan ik zien of de CIC op kamertemperatuur regelt of op CV-watertemperatuur? En hoe kan je dat wijzigen?
Misschien snap ik de vraag niet maar volgens mij:
A. je kunt het niet zelf instellen
B. je kunt de instelling heel eenvoudig zien in de Quatt app eerste tabblad. Als je bovenin de temperatuur ziet is hij op ruimtetemperatuur ingesteld, als je geen temperatuur ziet op water setpoint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnvIaEuo3wdb7CHqjwWwnKcpBsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXLWICUjDRL0Bf5f9HtORM4L.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Kostj01 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:02:
Bij ons komen ze binnenkort kijken hoe de Quatt warmtepomp geïntegreerd kan worden binnen het bestaande systeem.
We hebben een Nefit cv ketel van 13 jaar oud en ons huis (ook 13 jaar oud) is volledig voorzien van vloerverwarming.
Nu heb ik de volgende vragen: kan/mag ik via een PV verdeler stroom “aftappen” van de kabel tussen de omvormer en de meterkast?
De omvormer staat op een aparte groep en er zijn geen ander verbruikers op aangesloten
Volgens Quatt:

"Het Quatt Hybrid systeem heeft een groep nodig van 230V/50Hz/1 fase, 16A vrije type B afgezekerd, de Quatt Hybrid heeft een maximaal vermogen van 2300 W(10A, typisch vermogen ligt rond de 1500 W). De Quatt Hybrid heeft daarom niet per se een eigen elektra groep nodig, de gebruikte groep dient voldoende ruimte te hebben. Nabij de ketel zijn er 3 vrije stopcontacten nodig: 1 voor de Quatt Hybrid, 1 voor de CiC en 1 voor de eventuele thermostaat module."

Met 16A kan je 3,5kW verbruiken, je kan de Quatt dus aansluiten op elke bestaande groep, mist die groep niet al meer dan 1,2kW verbruikt.

Lees verder ook even de openingspost

[ Voor 10% gewijzigd door verguldebarman op 26-02-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Kostj01 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:02:
Ja, met een PV verdeler kan je een apart stopcontact realiseren. Die heeft dan zijn eigen 16A groep naast de aardlekschakelaar voor de zonnepanelen omvormer en een hoofdschakelaar richting de groepenkast.

Dit is niet zozeer iets dat Quatt vereist of ondersteunt, maar meer een algemene voorziening die men voor het aansluiten van een wasmachine aan dezelfde groep gebruikt.

De zonnepanelen installatie zal alleen leveren richting de meterkast en de Quatt zal alleen gebruiken.
Door een aparte schakelaar per component voorkom je dat er opeens zowel stroom vanaf de groepenkast als van de zonnepanelen kan lopen als een apparaat kortsluiting maakt. Daarnaast is het ook wel fijn als je wasmachine (of Quatt) niet afslaat als er iets op het dak mis is met de zonnepanelen.

Ik heb er zelf een PV verdeler met 2 stopcontacten tussen gezet, zodat de CiC en de Quatt de 16A aansluiting delen en ik geen rekening hoef te houden met andere apparaten op de groep waar de ketel aan hangt.

In de praktijk heb ik de Quatt tot nu aan toe even tot 1800W zien pieken (bewuste stresstest) en de CiC gebruikt vrijwel niets, dus het kan ook op een normaal stopcontact maar dan moet je geen waterkoker van 2000W aan dezelfde groep hebben hangen, want dan kan het al mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
verguldebarman schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:58:
[...]

Is de uitleg onderaan de pagina op http://<CIC ip adres>:8080/ onvoldoende? Welke begrijp je niet?
Alles is mij helder, en kan de json-data ook uitlezen (in mijn geval in Nodered). Maar ik vroeg me af waar deze informatie origineel vandaan komt...van Quatt of is dat door Tweakers samengesteld, en wie het verder onderhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
Freeckje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Alles is mij helder, en kan de data ook uitlezen (in mijn geval in Nodered). Maar ik vroeg me af waar deze informatie origineel vandaan komt...van Quatt of is dat door Tweakers samengesteld, en wie het verder onderhoudt.
De informatie onderaan de pagina op http://<CIC ip adres>:8080/ wordt door Quatt onderhouden. Dit is het origineel; namelijk de 'webserver' van de CIC.

Even voor de duidelijkheid;
- http://<CIC ip adres>:8080/ is een webpagina, met uitleg
- http://<CIC ip adres>:8080/beta/feed/data.json is het json extract (zonder uitleg)

Als je ergens anders info vind dat is dat een afgeleide of bewerking hiervan dat door een ander is gemaakt. Daar kunnen wij je niet mee helpen, maar moet je bij diegene zijn die dat heeft gepubliceerd.

[ Voor 11% gewijzigd door verguldebarman op 26-02-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:36
netappie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Ja, met een PV verdeler kan je een apart stopcontact realiseren. Die heeft dan zijn eigen 16A groep naast de aardlekschakelaar voor de zonnepanelen omvormer en een hoofdschakelaar richting de groepenkast.

Dit is niet zozeer iets dat Quatt vereist of ondersteunt, maar meer een algemene voorziening die men voor het aansluiten van een wasmachine aan dezelfde groep gebruikt.

De zonnepanelen installatie zal alleen leveren richting de meterkast en de Quatt zal alleen gebruiken.
Door een aparte schakelaar per component voorkom je dat er opeens zowel stroom vanaf de groepenkast als van de zonnepanelen kan lopen als een apparaat kortsluiting maakt. Daarnaast is het ook wel fijn als je wasmachine (of Quatt) niet afslaat als er iets op het dak mis is met de zonnepanelen.

Ik heb er zelf een PV verdeler met 2 stopcontacten tussen gezet, zodat de CiC en de Quatt de 16A aansluiting delen en ik geen rekening hoef te houden met andere apparaten op de groep waar de ketel aan hangt.

In de praktijk heb ik de Quatt tot nu aan toe even tot 1800W zien pieken (bewuste stresstest) en de CiC gebruikt vrijwel niets, dus het kan ook op een normaal stopcontact maar dan moet je geen waterkoker van 2000W aan dezelfde groep hebben hangen, want dan kan het al mis gaan.
@Kostj01
@netappie

Beng ban g dat er hier in de snelheid even vergeten wordt dat kostj01 twintig zonnepanelen op zijn dak heeft liggen, simpel uitgerekend 20 x 300 watt is 6kwh opwekvermogen.
Dat doet me denken aan een 3 fasen aansluiting voor de omvormer, en dan moet er een "meterkastje" voor de omvormer gemaakt worden.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-08 14:07

SBL

ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:02:
Wat zijn de ervaringen met de Quatt met gebruikers die zowel vloerverwarming als radiatoren hebben?

Ik ben nu al ruim 4 maanden bezig met die club om een oplossing te krijgen om nu na al die tijd te horen te krijgen dat dit nou eenmaal is hoe deze warmtepompen werken...
Met 2 opties; vermogen omhoog. Dit is eerder geprobeerd, dit kost me gigantisch veel gas.
De vloerverdeler weer lager zetten, maar dat is geen optie voor me.
Die 4 maanden is voornamelijk de beroerde aftersales bij ze, hier staan ze inmiddels helaas om bekend, maar dat terzijde.

Ik snap dat dit met lagere temperaturen werkt maar stuur me dan niet 3 monteurs etc om hier dingen te controleren als dit systeem daar wellicht niet geschikt voor blijkt te zijn.

Mijn situatie:
Ik heb de 4kW single unit.
Vloerverwarming in de woonkamer en douche.
Radiatoren in slaapkamers en garage waarvan er 2 open staan. (garage en 1 slaapkamer/kantoor).

De vloeren worden prima warm maar de radiatoren blijven pislauw.
Zet ik de thermostaat op 25 graden dan worden de radiatoren prima warm.
Ga ik spelen met de vloerverdeler (is dat een bypass? ik dacht het wel) dan worden de radiatoren een fractie warmer maar blijven de vloeren achter, geen optie voor mij.
De thermostaat staat vast op 21 graden dus die ''boost'' heb ik niet dat de radiatoren meegaan, hierdoor blijven ze dus ook altijd lauw.

Als dit een logische conclusie is dan had ik dit graag vooraf willen weten.
Zoals gezegd sturen ze 3x monteurs langs, dus ALS het zo logisch zou zijn, waarom dan al die moeite!?

Heb deze pomp ook bij mijn schoonvader laten installeren. Die heeft een klein stukje vloerverwarming in de keuken en de douche en verder radiatoren.
Zijn radiatoren worden op zich prima warm want ze krijgen de zeer grote woonkamer prima op temperatuur.

Ik heb ''traditionele''? radiatoren hangen. Zou Lage Temperatuur radiatoren hier een oplossing zijn?

De set is in de zomer aangesloten, in oktober in gebruik genomen en sindsdien is dit gaande.
Ik kan er op zich mee leven dat dit het is maar dat had ik dan graag vooraf besproken gezien. Ze hebben alles kunnen checken tijdens de videocall voorafgaand.
Ben nu alsnog veroordeeld tot het gebruik van een 2kW losse kachel om in ieder geval te kunnen thuiswerken maar dit was uiteraard niet de bedoeling.

Ik hoor graag jullie ervaringen.
Pislauwe radiatoren is op zich niet erg, als de (studeer)kamer maar warm blijft, toch?
Dan zit het probleem waarschijnlijk in het afgifte-systeem: grote/goede vloerverwarming in woonkmaer vs kleine/slechte radiator in studeerkamer. Dingen die je kunt doen: zorgen dat die radiator altijd meedraait, radiatorventilatoren erop (verbeteren de werking juist bij pislauwe temperaturen), vloerverwarming beetje knijpen/laten mengen, grotere radiator/convector plaatsen (forse T33 = stuk goedkoper dan LTV).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:04:
[...]

@Kostj01
@netappie

Beng ban g dat er hier in de snelheid even vergeten wordt dat kostj01 twintig zonnepanelen op zijn dak heeft liggen, simpel uitgerekend 20 x 300 watt is 6kwh opwekvermogen.
Dat doet me denken aan een 3 fasen aansluiting voor de omvormer, en dan moet er een "meterkastje" voor de omvormer gemaakt worden.
Ook voor 3 fase is er gewoon een PV verdeler te krijgen. Overigens is dat gewoon altijd een groepenkastje, maar met als doel om alles veilig aan te sluiten.

Er kan ook een zwaardere groep liggen en/of een omvormer die lager levert dan het gecombineerde piekvermogen van de panelen, wat vooral handig is met 2 dakvlakken die niet tegelijk pieken.

In de praktijk kan zo'n PV verdeler gewoonweg veel zwaarder richting de groepenkast en richting de omvormer afgezekerd zijn dan de groep richting de wasmachine of in dit geval de Quatt. Eigenlijk ontlast het de groepenkast zelfs als er bij veel zon een deel van de stroom meteen een apparaat in gaat.

Maar bij twijfel gewoon een specialist inschakelen. PV vedelers heeft elke zonnepanelen leverancier gewoon op voorraad en vaak zelfs reserve in de bus liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Wat zijn de ervaringen met de Quatt met gebruikers die zowel vloerverwarming als radiatoren hebben?

Ik ben nu al ruim 4 maanden bezig met die club om een oplossing te krijgen om nu na al die tijd te horen te krijgen dat dit nou eenmaal is hoe deze warmtepompen werken...
Met 2 opties; vermogen omhoog. Dit is eerder geprobeerd, dit kost me gigantisch veel gas.
Die 4 maanden is voornamelijk de beroerde aftersales bij ze, hier staan ze inmiddels helaas om bekend, maar dat terzijde.

Ik snap dat dit met lagere temperaturen werkt maar stuur me dan niet 3 monteurs etc om hier dingen te controleren als dit systeem daar wellicht niet geschikt voor blijkt te zijn.

Mijn situatie:
Radiatoren in slaapkamers en garage waarvan er 2 open staan. (garage en 1 slaapkamer/kantoor).

Ga ik spelen met de vloerverdeler (is dat een bypass? ik dacht het wel) dan worden de radiatoren een fractie warmer maar blijven de vloeren achter, geen optie voor mij.
De thermostaat staat vast op 21 graden dus die ''boost'' heb ik niet dat de radiatoren meegaan, hierdoor blijven ze dus ook altijd lauw.

Zoals gezegd sturen ze 3x monteurs langs, dus ALS het zo logisch zou zijn, waarom dan al die moeite!?

Heb deze pomp ook bij mijn schoonvader laten installeren. Die heeft een klein stukje vloerverwarming in de keuken en de douche en verder radiatoren.
Zijn radiatoren worden op zich prima warm want ze krijgen de zeer grote woonkamer prima op temperatuur.

Ik heb ''traditionele''? radiatoren hangen. Zou Lage Temperatuur radiatoren hier een oplossing zijn?

De set is in de zomer aangesloten, in oktober in gebruik genomen en sindsdien is dit gaande.
Ik kan er op zich mee leven dat dit het is maar dat had ik dan graag vooraf besproken gezien. Ze hebben alles kunnen checken tijdens de videocall voorafgaand.
Ben nu alsnog veroordeeld tot het gebruik van een 2kW losse kachel om in ieder geval te kunnen thuiswerken maar dit was uiteraard niet de bedoeling.

Ik zit met een vergelijkbare situatie dus volg dit met interesse.
Wat was je gemiddelde jaarlijkse gasverbruik?
Wat bedoel je met
...vermogen omhoog. Dit is eerder geprobeerd, dit kost me gigantisch veel gas.
hoeveel m3 per dag, per uur?

Heb je Quatt ook gevraagd om op cv-circulatie temperatuur te gaan regelen ipv de kamerthermostaat? De COP gaat dan wel omlaag, maar dat is logisch. De Quatt kan volgens specs ook 45 graden afleveren (A7/W45), maar of je dat alleen met de Quatt haalt hangt weer af van de warmteverliezen. Zo niet, dan springt de cv alsnog bij.

@SBL wat bedoel je met afknijpen vloer verwarming, de primaire flow of de thermostaat? Ik begrijp dat @ScooBY_DoO dat al geprobeerd heeft en dat geen optie vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 26-02-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Ook voor 3 fase is er gewoon een PV verdeler te krijgen. Overigens is dat gewoon altijd een groepenkastje, maar met als doel om alles veilig aan te sluiten.

Er kan ook een zwaardere groep liggen en/of een omvormer die lager levert dan het gecombineerde piekvermogen van de panelen, wat vooral handig is met 2 dakvlakken die niet tegelijk pieken.

In de praktijk kan zo'n PV verdeler gewoonweg veel zwaarder richting de groepenkast en richting de omvormer afgezekerd zijn dan de groep richting de wasmachine of in dit geval de Quatt. Eigenlijk ontlast het de groepenkast zelfs als er bij veel zon een deel van de stroom meteen een apparaat in gaat.

Maar bij twijfel gewoon een specialist inschakelen. PV vedelers heeft elke zonnepanelen leverancier gewoon op voorraad en vaak zelfs reserve in de bus liggen.
even nog een aanvulling op wat @netappie op de post van @harv en @Kostj01
je netaansluiting, dus je hoofdzekering en slimme meter moet wel ook een 3-fase uitvoering zijn, veelal is de toevoer naar de hoofdzekering wel al 3-fase uitgevoerd maar zijn de fases L2 en L3 veelal leeg en verder dus niet doorgetrokken.
ook heb je in dit geval een slimme meter in een 1-fase uitvoering. Dus ook die moet vervangen worden.

Het volgende is dat de nu verplichte hoofdschakelaar, als je die al hebt ook in een 1-fase is uitgevoerd, daar moet dus ook een 3-fase uitvoering in, die overigens 4 keer zo groot is, dus daar moet wel plaats voor zijn.
Heb je nog een oude stoppenkast zitten word het tijd om deze naar de nieuwe te vervangen, veelal ontbreekt namelijk bij deze de nu verplichte hoofdschakelaar (3-F+N) dus omdat een stap van 1-fase naar 3-fase als een beduidende uitbreiding wordt gezien je bestaande installatie aan de nieuwe NEN 1010 (op dit moment nog 2015 versie, de aanpassing in het bouwbesluit naar de versie 2020 staat echter in de startblokken, dus beter al de nieuwe NEN1010:2020 als basis nemen (maakt ook niet echt veel uit). In de praktijk betekend dit gewoon een complete vervanging van de stoppenkast naar een nieuwe groepenkast.

Dus bij een bestaande 1-Fase groekenkast is er geen eenvoudige manier om via een PV-verdeler daar een 3-fase aansluiting op aan te slaan, dat gaat helaas niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Quatt heeft voor IOS (Apple) een nieuwe update van de app gezet. versie 1.10.1 (build 1) de eerder aangekondigde slider zit echter daar nog niet in. ik kon ook zo snel geen echte verandering zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Mijn situatie:

Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie waarbij echter bij mij de vloerverwarming alleen de keuken (redelijk groot, incl. aanbouw woonkamer en hal voorzien is van vloerverwarming.
de rest is bij ons bestaande standaard radiatoren.

nu is mijn vraag; heb je de radiatoren waterzijdig (laten) inregelen? en gebruik je radiatorventilatoren, bij mij zijn alle radiatoren die normaal aanstaan (eigenlijk alleen de woonkamer, dat zijn 2 zeer grote tot grote T33 en twee kleine T22 en een grote designradiator), de standaard radiatoren zijn alle voorzien van een of meerdere radiatorventilatoren met aangepaste sensoren (zie mijn post over dit in deel 1 en de TS) .
ik krijg met deze het prima warm bij een gemiddelde CV-water temperatuur van rond de 33-35 graden. Dat zijn ook ideale temperaturen voor de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:33:
[...]

even nog een aanvulling op wat @netappie op de post van @harv en @Kostj01
je netaansluiting, dus je hoofdzekering en slimme meter moet wel ook een 3-fase uitvoering zijn, veelal is de toevoer naar de hoofdzekering wel al 3-fase uitgevoerd maar zijn de fases L2 en L3 veelal leeg en verder dus niet doorgetrokken.
ook heb je in dit geval een slimme meter in een 1-fase uitvoering. Dus ook die moet vervangen worden.

Het volgende is dat de nu verplichte hoofdschakelaar, als je die al hebt ook in een 1-fase is uitgevoerd, daar moet dus ook een 3-fase uitvoering in, die overigens 4 keer zo groot is, dus daar moet wel plaats voor zijn.
Heb je nog een oude stoppenkast zitten word het tijd om deze naar de nieuwe te vervangen, veelal ontbreekt namelijk bij deze de nu verplichte hoofdschakelaar (3-F+N) dus omdat een stap van 1-fase naar 3-fase als een beduidende uitbreiding wordt gezien je bestaande installatie aan de nieuwe NEN 1010 (op dit moment nog 2015 versie, de aanpassing in het bouwbesluit naar de versie 2020 staat echter in de startblokken, dus beter al de nieuwe NEN1010:2020 als basis nemen (maakt ook niet echt veel uit). In de praktijk betekend dit gewoon een complete vervanging van de stoppenkast naar een nieuwe groepenkast.

Dus bij een bestaande 1-Fase groekenkast is er geen eenvoudige manier om via een PV-verdeler daar een 3-fase aansluiting op aan te slaan, dat gaat helaas niet werken.
Het probleem was omgekeerd. Wat doe je als je al een 3 fase omvormer en aansluiting hebt. Ook in dat geval kan een PV verdeler werken, al krijg je dan wel een enorme kast voor 1,2 of 3 stopcontacten die ieder een andere fase gebruiken.

Leuk idee voor als je later de FE uitbreiding wilt en de wasmachine daar ook op zolder staat, maar zeker niet goedkoop.

Misschien is een extra 1 fase groep en een kabel leggen in veel gevallen mogelijk toch goedkoper als er een 3 fase omvormer hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Het probleem was omgekeerd. Wat doe je als je al een 3 fase omvormer en aansluiting hebt. Ook in dat geval kan een PV verdeler werken, al krijg je dan wel een enorme kast voor 1,2 of 3 stopcontacten die ieder een andere fase gebruiken.
Even off-topic om bovengenoemde opmerking

eigenlijk niet, dus stel je hebt een 3-fase aansluiting maar geen vrije ruimte (of een oude 3-stoppenkast) waar dus een het bijplaatsen van een 3-fase Alamat niet meer cq niet zou kunnen.
dan kun je gebruik maken van een z.g.n. /pv-verdeler, wat in princiepe niets anders is dan een mini groepenkast met minder DIN slots dan je bij een normale groepenkast zou hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaLjIX4XXeNpdZwfyWZDC_Stc50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g8rwwaUmNbtN0m2ZWpP7k4Ix.jpg?f=user_large
Dit is een 12 Din modules lege kast die je hiervoor ook zou kunnen gebruiken.
Ze zijn er ook in kleinere maten, veelal al vanaf 4-6 Din modules breed.

stel oude stoppenkast zonder een hoofdschakelaar:
dan heb je dus nodig:
3-fase hoofdschakelaar (4 Din Breed), 1 Alamat 3-fase 300mA voor de omvormer (4 Din Breed, 3-fase kWh meter (4 din Breed) = 12 Din breed dus vol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMVmNsXvhSqhIQkmJ3uAQRAT_c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5E5mqVXQ1Pa89vI9bdoFkEK.jpg?f=fotoalbum_large Hier een Eaton kast (ander merk, 12 Din breed)
heb je de hoofdschakelaar niet nodig, dan zou je ook met een 8 of 10 Din breede kast kunnen doen.
zo nu weer terug naar de Quatt, sorry voor het korte off-topic uitstapje. ik hoop dat de mods me dat zullen vergeven. _/-\o_
Leuk idee voor als je later de FE uitbreiding wilt en de wasmachine daar ook op zolder staat, maar zeker niet goedkoop.

Misschien is een extra 1 fase groep en een kabel leggen in veel gevallen mogelijk toch goedkoper als er een 3 fase omvormer hangt.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 26-02-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Freeckje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Wat bedoel je met
[...]

Heb je Quatt ook gevraagd om op cv-circulatie temperatuur te gaan regelen ipv de kamerthermostaat? De COP gaat dan wel omlaag, maar dat is logisch. De Quatt kan volgens specs ook 45 graden afleveren (A7/W45), maar of je dat alleen met de Quatt haalt hangt weer af van de warmteverliezen. Zo niet, dan springt de cv alsnog bij.

@SBL wat bedoel je met afknijpen vloer verwarming, de primaire flow of de thermostaat? Ik begrijp dat @ScooBY_DoO dat al geprobeerd heeft en dat geen optie vindt.
@ScooBY_DoO en @SBL
Ik heb vandaag de proef op de som genomen door de vloerverwarming geheel af te knijpen: resultaat de Quatt levert binnen no-time 40 graden! Verdeeld over 4 radiatoren. De radiatoren voelen lekker warm aan. Dus de Quatt doet zijn werk prima.

Echter voor de case "combinatie vloerverwarming en radiatoren" zegt dit nog niet alles: je zult de twee flows onderling moeten tunen.
In mijn geval was het plan om een Heimeierkraan met thermische motor of nog beter een DC motor, in de leiding naar de verdeler te zetten, om daarmee de flow naar de vloer dynamisch te kunnen regelen.
Blijft wel de vraag of de 4,5kw voldoende is. Bij de huidige temp van 5 graden wel, en anders vult de CV aan.

Is een Tado zone-regelaar voor dit type regeling niet een geschikt systeem? Daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Freeckje op 11-03-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ik heb geen (verstand van) vloerverwarming, dus wellicht kunnen anderen aanvullen/corrigeren a. zorgen dat hij iets meer bijmengt zodat Ta wat hoger wordt waar ook radiatoren van profiteren en/of b. primaire flow wat beperken (alle groepen 1 slag dicht??) zodat meer van de primaire flow naar de radiatoren gaat.
Hoeft in mijn ogen niet dynamisch; eenmalig goed instellen zou in meeste gevallen afdoende moeten zijn.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
SBL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Ik heb geen (verstand van) vloerverwarming, maar dus wellicht kunnen anderen aanvullen/corrigeren a. zorgen dat hij iets meer bijmengt zodat Ta wat hoger wordt waar ook radiatoren van profiteren en/of b. primaire flow wat beperken (alle groepen 1 slag dicht??) zodat meer van de primaire flow naar de radiatoren gaat.
Hoeft in mijn ogen niet dynamisch; eenmalig goed instellen zou in meeste gevallen afdoende zijn.
Zie mijn eerdere post: ik heb wat je aangeeft getest. Met een regelbare klep ben je flexibeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Freeckje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:52:
[...]

Zie mijn eerdere post: ik heb wat je aangeeft getest. Met een regelbare klep ben je flexibeler.
Ik zou eerst eens proberen of ik zonder regelbare klep balans kan vinden. Retourtemperaturen meten en knijpen wanneer deze te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
SBL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:55:
[...]

Ik zou eerst eens proberen of ik zonder regelbare klep balans kan vinden. Retourtemperaturen meten en knijpen wanneer deze te hoog is.
Doe ik nu al. Zo'n regelbare klep kost 25-50 euro, waar zou ik me druk om maken :)
De cv is al behangen met temperatuur-sensoren, en log de data met een RaspberryPi icm Nodered-software. Dus dat komt helemaal goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:36
MacD007 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:59:
[...]
Even off-topic om bovengenoemde opmerking

eigenlijk niet, dus stel je hebt een 3-fase aansluiting maar geen vrije ruimte (of een oude 3-stoppenkast) waar dus een het bijplaatsen van een 3-fase Alamat niet meer cq niet zou kunnen.
dan kun je gebruik maken van een z.g.n. /pv-verdeler, wat in princiepe niets anders is dan een mini groepenkast met minder DIN slots dan je bij een normale groepenkast zou hebben.

[Afbeelding]
Dit is een 12 Din modules lege kast die je hiervoor ook zou kunnen gebruiken.
Ze zijn er ook in kleinere maten, veelal al vanaf 4-6 Din modules breed.

stel oude stoppenkast zonder een hoofdschakelaar:
dan heb je dus nodig:
3-fase hoofdschakelaar (4 Din Breed), 1 Alamat 3-fase 300mA voor de omvormer (4 Din Breed, 3-fase kWh meter (4 din Breed) = 12 Din breed dus vol.
[Afbeelding] Hier een Eaton kast (ander merk, 12 Din breed)
heb je de hoofdschakelaar niet nodig, dan zou je ook met een 8 of 10 Din breede kast kunnen doen.
zo nu weer terug naar de Quatt, sorry voor het korte off-topic uitstapje. ik hoop dat de mods me dat zullen vergeven. _/-\o_

[...]
Ik vind de discussie toch wel erg ver in de lege diepte gaan, zolang als Kostj01 niet wat meer vertelt.
Dat was de bedoeling van mijn opmerking

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Na maandenlang aan het lijntje te zijn gehouden door Honeywell over mijn slecht werkende T6, heb ik eindelijk antwoord. Met de T6 is - natuurlijk - niks mis en dat ‘s nachts het control setpoint soms daalt terwijl dat niet zou moeten, moet ik zelf even uitzoeken door de temperatuur de hele nacht te meten. Wat een complete onzin is dat. Ik heb het nooit over de nachttemperatuur gehad, wel over het feit dat de T6 de Quatt laat stoppen met verwarmen als de kamertemperatuur nog lang niet is bereikt. Ik heb dat met de grafieken van Quatt bewezen, maar daar gaan ze dus niet op in.
Ik ben die T6 dus helemaal zat.

Mijn vraag is nu: hoe zijn de ervaringen met de Tado? Ik wil geen slimme knoppen op mijn radiatoren en heb geen vloerverwarming. Ik wil de Tado alleen als “domme” programmeerbare thermostaat gebruiken.
En moet Quatt dan nog iets doen omdat er op de site staat dat er specifieke voorwaarden voor de Tado zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
pietjm schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:45:
Na maandenlang aan het lijntje te zijn gehouden door Honeywell over mijn slecht werkende T6, heb ik eindelijk antwoord. Met de T6 is - natuurlijk - niks mis en dat ‘s nachts het control setpoint soms daalt terwijl dat niet zou moeten, moet ik zelf even uitzoeken door de temperatuur de hele nacht te meten. Wat een complete onzin is dat. Ik heb het nooit over de nachttemperatuur gehad, wel over het feit dat de T6 de Quatt laat stoppen met verwarmen als de kamertemperatuur nog lang niet is bereikt. Ik heb dat met de grafieken van Quatt bewezen, maar daar gaan ze dus niet op in.
Ik ben die T6 dus helemaal zat.

Mijn vraag is nu: hoe zijn de ervaringen met de Tado? Ik wil geen slimme knoppen op mijn radiatoren en heb geen vloerverwarming. Ik wil de Tado alleen als “domme” programmeerbare thermostaat gebruiken.
En moet Quatt dan nog iets doen omdat er op de site staat dat er specifieke voorwaarden voor de Tado zijn.
Misschien nog even wachten met Tado :-(
Ik ben geswitched van Anna naar Tado en dacht eerst dat het fantastisch werkt maar zie nu de volgende grafiekjes...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCvKikqY96s8b6_s3Itj75LqTro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H115kRf0midEkhEtzGu9KT9y.png?f=fotoalbum_large

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-08 21:01
SBL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Pislauwe radiatoren is op zich niet erg, als de (studeer)kamer maar warm blijft, toch?
Dan zit het probleem waarschijnlijk in het afgifte-systeem: grote/goede vloerverwarming in woonkmaer vs kleine/slechte radiator in studeerkamer. Dingen die je kunt doen: zorgen dat die radiator altijd meedraait, radiatorventilatoren erop (verbeteren de werking juist bij pislauwe temperaturen), vloerverwarming beetje knijpen/laten mengen, grotere radiator/convector plaatsen (forse T33 = stuk goedkoper dan LTV).
Misschien zeg ik met ''pislauw'' dat het lichaamstemperatuur is maar ik bedoel lauw, ver van warm, laat staan heet.
Het wordt in die kamer dan ook geenszins behaaglijk.

Bij een grote temperatuur wijziging van de thermostaat, zeg 4 graden boven ingesteld, worden de radiatoren heet.
Zolang de thermostaat aanvraag heeft, en dat is bij kouder weer bijna de hele dag, draaien de radiatoren mee maar omdat er te lage temperatuur geleverd wordt worden die radiatoren nooit goed warm.

Zowel Quatt als ikzelf hebben getracht dmv de bypass om de vloer te knijpen zodat er meer warme naar de radiatoren gaat maar dit gaat ten koste van de warmte in de vloeren en derhalve geen optie voor mij.

Andere radiatoren, ja, dat zou wellicht een optie zijn maar dit had ik dan graag vooraf willen horen van Quatt.
Zij zijn de experts, ik weet niet beter dan er op lagere temperatuur verwarmd wordt.
Bij mijn schoonvader is ditzelfde systeem geplaatst met c.a. 5m2 vvw in de keuken + 5m2vvw in de douche en de rest zijn radiatoren uit 2005 die het prima op temperatuur houden.
Mijn woning is van 2011 en ik heb c.a. 7m2 vvw douche en 60m2 vvw woonkamer.
[...]

Wat bedoel je met
[...]

We verbruikten rond de 1000m3 gas per jaar.

M.b.t. het vermogen, zie reactie Quatt:
''Dat deze oplossing nu niet werkt komt doordat wij op het moment nog steeds met kouder water verwarmen dan dat er maximaal in de vloer mag lopen. Hierdoor sluit deze zichzelf niet af en kan dus nog steeds niet de warmte naar boven lopen naar de radiatoren.

Dat ons systeem ook niet warmer water maakt, komt doordat deze altijd probeert te kijken met zo min mogelijk warmte het huis op te warmen. volgens onze data komt de woonkamer ook gewoon nog op temperatuur hierdoor en daarom verhoogt de CiC niet de temperatuur.

We kunnen nu nog 2 dingen weer proberen, echter het blijft wel dat u nu een warmtepomp heeft en die gebruikt nu eenmaal lager temperaturen.

1. u kunt het regelventiel op de vloerverwarming nog verder dicht zetten zeg 30 graden. Dit kan inderdaad wel weer zorgen dat het langer duurt om te verwarmen en volgens u gevoel duurt het nu al te lang.
2. we kunnen het vermogen omhoog zetten, hierdoor gaat het systeem sneller harder werken. Gevolg hiervan is wel dat de ketel sneller bij zal springen.''

Quatt had op afstand #2 al eerder geprobeerd, hierdoor had ik in week tijd 40m3 extra gasverbruik en nog werden de radiatoren niet warm.
Dit hebben ze teruggedraaid en sindsdien werken de vvw naar behoren maar de radiatoren nog niet.

Vraag mijnerzijds, waarom 3 monteurs sturen om uiteindelijk tot de conclusie te komen ''het blijft wel een warmtepomp''.....

Ik ben daarop hier wat informatie trachten te krijgen en er komen allerlei ideeën naar voren die Quatt niet adviseren of voorstellen, oa waterzijdig inregelen, op cv-circulatie temperatuur te gaan regelen etc. Ik ben slechts een consument (leek) op dit gebied, ook deze info had ik graag van Quatt vernomen en zal ik morgen in een telefonische afspraak op tafel leggen, dus dank ook voor alle aangedragen ideeën
MacD007 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie waarbij echter bij mij de vloerverwarming alleen de keuken (redelijk groot, incl. aanbouw woonkamer en hal voorzien is van vloerverwarming.
de rest is bij ons bestaande standaard radiatoren.

nu is mijn vraag; heb je de radiatoren waterzijdig (laten) inregelen? en gebruik je radiatorventilatoren, bij mij zijn alle radiatoren die normaal aanstaan (eigenlijk alleen de woonkamer, dat zijn 2 zeer grote tot grote T33 en twee kleine T22 en een grote designradiator), de standaard radiatoren zijn alle voorzien van een of meerdere radiatorventilatoren met aangepaste sensoren (zie mijn post over dit in deel 1 en de TS) .
ik krijg met deze het prima warm bij een gemiddelde CV-water temperatuur van rond de 33-35 graden. Dat zijn ook ideale temperaturen voor de vloerverwarming.
Nee, ik heb dus (nog) niets waterzijdig ingeregeld en nee ik heb ook geen ventilatoren. Die laatste lijken me in een kamertje van 8m2 ook niet noodzakelijk.
Freeckje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:07:
[...]

@ScooBY_DoO en @SBL
Ik heb vandaag de proef op de som genomen door de vloerverwarming geheel af te knijpen: resultaat de Quatt levert binnen no-time 40 graden! Verdeeld over 4 radiatoren. De radiatoren voelen lekker warm aan. Dus de Quatt doet zijn werk prima.

Echter voor de case "combinatie vloerverwarming en radiatoren" zegt dit nog niet alles: je zult de twee flows onderling moeten tunen.
In mijn geval was het plan om een Heimeierkraan met thermische motor of nog beter een DC motor, in de leiding naar de verdeler te zetten, om daarmee de flow naar de vloer dynamisch te kunnen regelen.
Blijft wel de vraag of de 4,5kw voldoende is. Bij de huidige temp van 5 graden wel, en anders vult de CV aan.

Is een Tado zone-regelaar voor dit type regeling niet een geschikt systeem, daar heb ik geen ervaring mee?
Top! Ik zal dat ook navragen/proberen.
De overige info gaat mijn pet te boven :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Freeckje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:07:
[...]

@ScooBY_DoO en @SBL

Is een Tado zone-regelaar voor dit type regeling niet een geschikt systeem, daar heb ik geen ervaring mee?
let op dat warmteafgifte gebaseerd is op een verschil tussen aanvoer- & retourtemperatuur. Als retour temperatuur evenveel meestijgt met de hogere aanvoertemperatuur, dan win je niks en verlies je efficientie van de WP.

Het stijgen van de temperatuur is niet zozeer een geval van "Quatt doet zijn werk prima", maar meer: de Quatt kan zijn minimale warmte niet kwijt en dus blijft de warmte in het CV water ipv dat het nuttig wordt afgegeven aan de ruimtes.

zorg eerst dat je systeem goed waterzijdig inregelt, voordat je je toevlucht zoekt in (kostbare) zone-regelingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
pascal-drewes schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Ik ben geswitched van Anna naar Tado en dacht eerst dat het fantastisch werkt maar zie nu de volgende grafiekjes...
[Afbeelding]
Ik vind het eigenlijk wel meevallen of zie ik iets over het hoofd? Bij defrosts daalt de kamertemperatuur wat, maar dat is echt marginaal. Niet meer dan 0,1 graad onder de ingestelde temperatuur. Mijn T6 gaat veel verder. Of valt het stroomverbruik tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
[quote]Toby-Wan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:12:
[...]
let op dat warmteafgifte gebaseerd is op een verschil tussen aanvoer- & retourtemperatuur. Als retour temperatuur evenveel meestijgt met de hogere aanvoertemperatuur, dan win je niks en verlies je efficientie van de WP.
Je bent m.i. te streng in de leer :) als ik moest kiezen tussen resultaat c.q. hogere ciculatie-temperatuur en iets lagere Cop, dan is voor mij persoonlijk de keuze duidelijk.
Het stijgen van de temperatuur is niet zozeer een geval van "Quatt doet zijn werk prima", maar meer: de Quatt kan zijn minimale warmte niet kwijt en dus blijft de warmte in het CV water ipv dat het nuttig wordt afgegeven aan de ruimtes.

zorg eerst dat je systeem goed waterzijdig inregelt, voordat je je toevlucht zoekt in (kostbare) zone-regelingen
Dat is @ScooBY_DoO al een paar keer duidelijk gemaakt ;) . Dus helemaal mee eens.
@ScooBY_DoO gebruikt slechts 1000m3 p/j dus daar zit iets scheef. Dus iemand er bijhalen die verstand van inregelen heeft. En ja, radiatoren die 50 graden warm worden kan je vergeten.
Ik had het over mijn situatie met vvw en 4 radiatoren. De wp kon zijn warmte wel degelijk kwijt.

@ScooBY_DoO voorbeeld heimeier kraan: https://www.warmteservice...raan-recht-1-2/p/44852205

[ Voor 15% gewijzigd door Freeckje op 26-02-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascal-drewes
pietjm schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Ik vind het eigenlijk wel meevallen of zie ik iets over het hoofd? Bij defrosts daalt de kamertemperatuur wat, maar dat is echt marginaal. Niet meer dan 0,1 graad onder de ingestelde temperatuur. Mijn T6 gaat veel verder. Of valt het stroomverbruik tegen?
Als je de temperatuur bekijkt binnen is het meer dan prima inderdaad. Tijdens defrosts zie je meer schommelingen. Maar wat mij tegenstaat is dat Tado uit het niets 3 of 4 keer flipt in z'n heat request waardoor de Quatt net begint met opstarten en daarna meteen weer uit gaat. Gebeurt nu ongeveer elke 2 tot 4 uur.

Ik heb nu contact met Tado en zij zeggen:
What happened around 20.00h was that via the installation part of our app, the opentherm configuration was once again guarded. This resulted in some sort of configuration '' push '' in our backend which resets the heat request to 0.
Wat niet zo veel zegt 8)7 . Nu wachten op antwoord voor meer verduidelijking.

Edit:
Antwoord terug. 15.15 hebben ze PID parameters aangepast en het volgende geantwoord.
What I meant is when you open the installation instructions via the tado app, or if you set the opentherm ID on the smart thermostat itself, it will guard the (adjusted) settings again, and therefore our backend will trigger a configuration '' push '' which might have caused it last time.
I have brought your case to our engineers and they have adjusted the PID parameters around 15.15. This might help reduce the Jiggers further. Other than that we have no data for the other two moments you mentioned. I recommend asking data from Quatt to see if they can provide you with more information on what happened.
Thanks.
Kan dus het een en ander verklaren.

[ Voor 26% gewijzigd door pascal-drewes op 26-02-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kostj01
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 21:37
harv schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:34:
[...]

Ik vind de discussie toch wel erg ver in de lege diepte gaan, zolang als Kostj01 niet wat meer vertelt.
Dat was de bedoeling van mijn opmerking
Het gaat om 20 zonnepanelen met een totaalopbrengst van 5,1 Kwp. De panelen liggen in een oost-west opstelling dus het maximale rendement zal (ongeveer) 5100 x 0,85= 4335 Kwp zijn (vermoed ik)
De omvormer is een SMA SB 5000TL , volgens mij 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
pascal-drewes schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Als je de temperatuur bekijkt binnen is het meer dan prima inderdaad. Tijdens defrosts zie je meer schommelingen. Maar wat mij tegenstaat is dat Tado uit het niets 3 of 4 keer flipt in z'n heat request waardoor de Quatt net begint met opstarten en daarna meteen weer uit gaat. Gebeurt nu ongeveer elke 2 tot 4 uur.

Ik heb nu contact met Tado en zij zeggen:

[...]

Wat niet zo veel zegt 8)7 . Nu wachten op antwoord voor meer verduidelijking.
Ik ben wel benieuwd naar wat daar uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ScooBY_DoO schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:55:
[...]
etc. Ik ben slechts een consument (leek) op dit gebied, ook deze info had ik graag van Quatt vernomen en zal ik morgen in een telefonische afspraak op tafel leggen, dus dank ook voor alle aangedragen ideeën
[...]

Nee, ik heb dus (nog) niets waterzijdig ingeregeld en nee ik heb ook geen ventilatoren. Die laatste lijken me in een kamertje van 8m2 ook niet noodzakelijk.

[...]

De overige info gaat mijn pet te boven :9
Ik ben ook leek maar ik heb het zelf opgelost door waterzijdig inregelen, toen er 3 radiatoren boven niet warm werden. Gewoon met de (thermostaat)knoppen (oude radiatoren), beslist geen "boven de pet"-werk!
Mijn oplossing al eerder aangedragen (ik krijg nu 9 radiatoren en 60 m2 vvw warm), maar ik krijg een beetje de indruk dat het bij jou moet draaien zoals het nu ingeregeld staat en dat je nog niets hebt geprobeerd.
Quatt hoeft je complete afgiftesysteem niet in te regelen vind ik, is niet hun taak.
Als het goed is heb je dat inregelen grotendeels gedaan toen je testte met je cv of je je huis warm kunt houden op 45-50°C

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:30
pascal-drewes schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]
Werkt fantastisch toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:25

Trackerfire

BTC HODLER

Ik wil net zeggen. Hier is menig Tweaker jaloers op :-) graag wat meer info als dit soort dingen in de wereld geslingerd worden haha. Wij zien een keurig temperatuurverloop, zeer constant!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Pagina: 1 ... 52 ... 273 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.