ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ik ben sinds dit weekend overgestapt op een tado; de iSense RF die ik had gaf sinds CiC versie 2.11 (al zegt Quatt dat het niet aan de update ligt) 4 tot 6 keer per uur een wegvallende warmtevraag. De tado draait een heel stuk stabieler. Heb jij tado nog gevraagd om bepaalde instellingen aan te passen? (En welke en waarom? Ben benieuwd of ik nog wat aan de mijne moet laten aanpassen)pascal-drewes schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:30:
[...]
Als je de temperatuur bekijkt binnen is het meer dan prima inderdaad. Tijdens defrosts zie je meer schommelingen. Maar wat mij tegenstaat is dat Tado uit het niets 3 of 4 keer flipt in z'n heat request waardoor de Quatt net begint met opstarten en daarna meteen weer uit gaat. Gebeurt nu ongeveer elke 2 tot 4 uur.
Ik heb nu contact met Tado en zij zeggen:
[...]
Wat niet zo veel zegt. Nu wachten op antwoord voor meer verduidelijking.
Edit:
Antwoord terug. 15.15 hebben ze PID parameters aangepast en het volgende geantwoord.
[...]
Kan dus het een en ander verklaren.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ik heb alleen Tado gevraagd of de ‘jitters’ in warmtevraag foute instelling of bekabeling kon zijn. Dit hebben ze initieel afgewimpeld. Maar na doorvragen of het echt wel klopte heeft een van de engineers “the PID parameters” aangepast. Welke en naar wat hebben ze niet verteld.WouterB schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:52:
[...]
Ik ben sinds dit weekend overgestapt op een tado; de iSense RF die ik had gaf sinds CiC versie 2.11 (al zegt Quatt dat het niet aan de update ligt) 4 tot 6 keer per uur een wegvallende warmtevraag. De tado draait een heel stuk stabieler. Heb jij tado nog gevraagd om bepaalde instellingen aan te passen? (En welke en waarom? Ben benieuwd of ik nog wat aan de mijne moet laten aanpassen)
Nog zie ik soms wegvallende warmte vraag. Ik kijk het nog even aan. Temperatuur is wel erg stabiel, dus misschien moet ik het maar accepteren? Mijn gevoel zegt dat de Quatt wel terug moduleert hij hij de kans krijgt maar dat de thermostaat gewoon te snel ingrijpt.
Het Tado balkje is de warmtevraag zoals ontvangen door de CIC.
/f/image/Y8dN2AtTkJUFS3WCHvhFVygN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door pascal-drewes op 26-02-2024 21:37 ]
Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6
Ho wacht, dat moet je instellen? Dat stond niet in de installateurs handleiding. Waar kan ik dat instellen?medu80 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:45:
@pascal-drewes Wel ingesteld dat je een Quatt gebruikt in de Tado app.
Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6
@Kostj01Kostj01 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:03:
[...]
Het gaat om 20 zonnepanelen met een totaalopbrengst van 5,1 Kwp. De panelen liggen in een oost-west opstelling dus het maximale rendement zal (ongeveer) 5100 x 0,85= 4335 Kwp zijn (vermoed ik)
De omvormer is een SMA SB 5000TL , volgens mij 1 fase.
Best een flinke knaap, wordt normaal aan een 3 fasen aansluiting gehangen. Maar als je dat niet weet, neem ik aan dat je er toch een installateur bij moet halen.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
ik vrees dat dit het verkeerde forum is voor deze zakenKostj01 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:03:
[...]
Het gaat om 20 zonnepanelen met een totaalopbrengst van 5,1 Kwp. De panelen liggen in een oost-west opstelling dus het maximale rendement zal (ongeveer) 5100 x 0,85= 4335 Kwp zijn (vermoed ik)
De omvormer is een SMA SB 5000TL , volgens mij 1 fase.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Kan je met de Tado wel een programma maken? Dus nachtverlaging instellen?pascal-drewes schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:36:
[...]
Ik heb alleen Tado gevraagd of de ‘jitters’ in warmtevraag foute instelling of bekabeling kon zijn. Dit hebben ze initieel afgewimpeld. Maar na doorvragen of het echt wel klopte heeft een van de engineers “the PID parameters” aangepast. Welke en naar wat hebben ze niet verteld.
Nog zie ik soms wegvallende warmte vraag. Ik kijk het nog even aan. Temperatuur is wel erg stabiel, dus misschien moet ik het maar accepteren? Mijn gevoel zegt dat de Quatt wel terug moduleert hij hij de kans krijgt maar dat de thermostaat gewoon te snel ingrijpt.
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Absoluut.pietjm schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:12:
[...]
Kan je met de Tado wel een programma maken? Dus nachtverlaging instellen?
Hierbij mijn schema voor de woonkamer. Ik laat zeer geleidelijk de temperatuur van iets koeler in de ochtend naar de gewenste avond temperatuur oplopen met 0,1C/uur.
:strip_exif()/f/image/2Gm5spiCpKLhMSQzMrsVZ2qD.jpg?f=fotoalbum_large)
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Het gedrag wat jij benoemt zie ik niet. Hij gaat redelijk snel boven de 20.05 uit en ook redelijk snel onder de 20.0 weer aan.medu80 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:34:
[...]
Of een TADO, die heb ik er nu sinds januari aanzitten. Ik moet zeggen, ze hebben de hysteresis aangepast. Aan bij 19,86 en uit ver boven de 20 als je 20 graden als doel hebt ingesteld. Boven de 20 gaat de Quatt trapsgewijs steeds langzamer draaien totdat het of te warm wordt of temp weer daalt.
Hebben ze specifiek iets voor jouw Tado aangepast?
Ik heb gisteren heimer radiator kranen geplaats op mijn radiatoren. Om ze waterzijdig in te regelen Maar ik heb toch nog een vraag.(twijfel) Ik heb een quatt warmtepomp. Die geeft doorgaans rond de 35/38 graden aanvoer. Meeste van de tijd draait de warmtepomp. Er zit ook een cv ketel aan het systeem die staat op 50 graden aanvoer. Wat is nu wijsheid om in te stellen in de app om het debiet te berekenen de 50 graden aanvoer met een retour van 30? (cv ketel) Of 35 graden aanvoer en een retour van 30 (warmtepomp) Het is puur voor de bovenverdieping, beneden heb ik overal vloerverwarming. Gaat er om de boven verdieping ook redelijk op temperatuur te krijgen. Moet ik voor de cv instellingen gaan? Of toch voor de Quatt? Alvast mijn dank!
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Juist, maar was dat nu niet juist het probleem bij de Tadopascal-drewes schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:36:
[...]
Ik heb alleen Tado gevraagd of de ‘jitters’ in warmtevraag foute instelling of bekabeling kon zijn. Dit hebben ze initieel afgewimpeld. Maar na doorvragen of het echt wel klopte heeft een van de engineers “the PID parameters” aangepast. Welke en naar wat hebben ze niet verteld.

En waar jij nu dus ook tegen aanloopt.
Dus vraag ik me nog steeds af of een Tado nu een zo veel betere keuze is dan bv een T6, over de netatmo hoor je jammer genoeg ook niets meer, want was deze nu niet erg belovend in de OT uitvoering?
[Afbeelding]
Misschien moeten we niet te snel oordelen trekken trouwens. Vanochtend nog even HA in de gaten gehouden nu inclusief de cloud integratie van Tado en volgensmij heb ik de output van de PID regeling gevonden. Gezien het vannacht aanzienlijk kouder was (~2 graden) heeft hij wat moeite gehad om op setpoint te komen waardoor hij nu geen probleem vind dat hij er wat overheen gaat.MacD007 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:48:
[...]
Juist, maar was dat nu niet juist het probleem bij de Tado![]()
![]()
En waar jij nu dus ook tegen aanloopt.
Dus vraag ik me nog steeds af of een Tado nu een zo veel betere keuze is dan bv een T6, over de netatmo hoor je jammer genoeg ook niets meer, want was deze nu niet erg belovend in de OT uitvoering?![]()
[...]
![]() | ![]() |
Grote kans dat de warmtevraag dus afsloeg omdat hij al een poosje erg dicht rond het setpoint zat? Misschien toch maar even inlezen hoe een PID regeling nu werkt.
Erg leuk, maar ons lichaam is helemaal niet in staat om dergelijk kleine temperatuurverschillen op te merken en ook voor de Quatt zijn dergelijk mini stapjes niet noodzakelijk.Mickel moen schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:58:
Op de Tado slimme thermostaat en de draadloze sensor kun je per 0,1C instellen. Op de knoppen per 0,5C.
Hierbij mijn schema voor de woonkamer. Ik laat zeer geleidelijk de temperatuur van iets koeler in de ochtend naar de gewenste avond temperatuur oplopen met 0,1C/uur.
[Afbeelding]
Je kunt dus of de tijd per stap duidelijk inkorten of de stappen duidelijk vergroten, bv naar 0,5 graad per stap,
Zeker met de tado voorkom je een zaagtand met continu aan / uit omdat de Quatt al eerder de gewenste temperatuur heeft bereikt. Is die 0,5 weer net iets te veel kun je dat dan bijstellen.
Wat je eigenlijk wil is continu laten draaien van de warmtepomp, dus binnen het tijdsbestek van de stap moet hij eigenlijk net zijn doeltemperatuur net niet bereikt hebben en schakelt de thermostaat weer op naar de volgende stap. Hiermee bereik je een op een zo laag mogelijk vermogen een continu lopen van de warmtepomp.
Sorry, maar als een proportionele, integrerende en differentiërende regeling te snel ingrijpt (= is een PID regeling) ingrijpt en je weet niet aan welke van deze 3 regelkringen ze gedraaid hebben, cq aan meerdere weet je eigenlijk helemaal niets en is het gewoon een blackbox.pascal-drewes schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:58:
[...]
Misschien moeten we niet te snel oordelen trekken trouwens. Vanochtend nog even HA in de gaten gehouden nu inclusief de cloud integratie van Tado en volgensmij heb ik de output van de PID regeling gevonden. Gezien het vannacht aanzienlijk kouder was (~2 graden) heeft hij wat moeite gehad om op setpoint te komen waardoor hij nu geen probleem vind dat hij er wat overheen gaat.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Grote kans dat de warmtevraag dus afsloeg omdat hij al een poosje erg dicht rond het setpoint zat? Misschien toch maar even inlezen hoe een PID regeling nu werkt.
Overigens is een dag wel een hele korte periode om te kijken of hij het nu wel goed doet.
En voor andere gebruikers heeft dit ook geen meerwaarde omdat het dus een wijziging is voor jou Tado, of hebben ze dat dan maar voor alle Tado in de wereld gewijzigd
Dus hou het hier vriendelijk en ga niet op de man spelen, laten we het hier aub gezellig houden.
Een dag is misschien inderdaad te kort om conclusies te trekken. Iets met enthausiasme voor techniek. Ik als techneut probeer dan vaak ook te beredeneren hoe een product werkt ondanks dat het een blackbox is.MacD007 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:10:
[...]
Sorry, maar als een proportionele, integrerende en differentiërende regeling te snel ingrijpt (= is een PID regeling) ingrijpt en je weet niet aan welke van deze 3 regelkringen ze gedraaid hebben, cq aan meerdere weet je eigenlijk helemaal niets en is het gewoon een blackbox.
Overigens is een dag wel een hele korte periode om te kijken of hij het nu wel goed doet.
En voor andere gebruikers heeft dit ook geen meerwaarde omdat het dus een wijziging is voor jou Tado, of hebben ze dat dan maar voor alle Tado in de wereld gewijzigd![]()
Dus hou het hier vriendelijk en ga niet op de man spelen, laten we het hier aub gezellig houden.
Op de man spelen was trouwens niet mijn intentie, gezelligheid staat voorop
Welk kanaal van you tube???Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:36:
D-Day hier!Vandaag op tijd naar huis, want om 15:00u. zijn ze bij ons voor de installatie van onze Quatt.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ik heb dit ook geprobeerd. Ik heb een vloerverwarming beneden, met pomp op laagste stand en mengventiel zo goed als dicht. Daardoor wel de thermostaat op max 50 graden gezet ( welke bij de 40 ish dan langzaam begint dicht te knijpen en bij de 50 komt er niks de vloer meer in).ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:02:
Wat zijn de ervaringen met de Quatt met gebruikers die zowel vloerverwarming als radiatoren hebben?
Ik ben nu al ruim 4 maanden bezig met die club om een oplossing te krijgen om nu na al die tijd te horen te krijgen dat dit nou eenmaal is hoe deze warmtepompen werken...
Met 2 opties; vermogen omhoog. Dit is eerder geprobeerd, dit kost me gigantisch veel gas.
De vloerverdeler weer lager zetten, maar dat is geen optie voor me.
Die 4 maanden is voornamelijk de beroerde aftersales bij ze, hier staan ze inmiddels helaas om bekend, maar dat terzijde.
Ik snap dat dit met lagere temperaturen werkt maar stuur me dan niet 3 monteurs etc om hier dingen te controleren als dit systeem daar wellicht niet geschikt voor blijkt te zijn.
Mijn situatie:
Ik heb de 4kW single unit.
Vloerverwarming in de woonkamer en douche.
Radiatoren in slaapkamers en garage waarvan er 2 open staan. (garage en 1 slaapkamer/kantoor).
De vloeren worden prima warm maar de radiatoren blijven pislauw.
Zet ik de thermostaat op 25 graden dan worden de radiatoren prima warm.
Ga ik spelen met de vloerverdeler (is dat een bypass? ik dacht het wel) dan worden de radiatoren een fractie warmer maar blijven de vloeren achter, geen optie voor mij.
De thermostaat staat vast op 21 graden dus die ''boost'' heb ik niet dat de radiatoren meegaan, hierdoor blijven ze dus ook altijd lauw.
Als dit een logische conclusie is dan had ik dit graag vooraf willen weten.
Zoals gezegd sturen ze 3x monteurs langs, dus ALS het zo logisch zou zijn, waarom dan al die moeite!?
Heb deze pomp ook bij mijn schoonvader laten installeren. Die heeft een klein stukje vloerverwarming in de keuken en de douche en verder radiatoren.
Zijn radiatoren worden op zich prima warm want ze krijgen de zeer grote woonkamer prima op temperatuur.
Ik heb ''traditionele''? radiatoren hangen. Zou Lage Temperatuur radiatoren hier een oplossing zijn?
De set is in de zomer aangesloten, in oktober in gebruik genomen en sindsdien is dit gaande.
Ik kan er op zich mee leven dat dit het is maar dat had ik dan graag vooraf besproken gezien. Ze hebben alles kunnen checken tijdens de videocall voorafgaand.
Ben nu alsnog veroordeeld tot het gebruik van een 2kW losse kachel om in ieder geval te kunnen thuiswerken maar dit was uiteraard niet de bedoeling.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Eerder had ik de vloerthermostaat op 30 en 35 gezet, echter, toen het koud was kon het voorkomen dat de quatt ofwel de CV warmer water maakte dan dat. Thermostaat zorgt er dan voor dat er niks de vloer meer ingaat en beneden wordt het koud. Boven worden de radiatoren heet, want het systeem gaat op maximaal draaien gezien het beneden kouder wordt ipv warmer. Ik weet niet welke stap ik zou moeten nemen op beiden in te regelen dus ben wel benieuwd naar jou bevindingen gezien het een soort zelfde situatie lijkt!
Of ons lichaam dergelijke kleine temperatuurverschillen opmerkt is hier niet aan de orde. De gedachte is, geleidelijke verwarmen naar gewenste temperaturen ‘s ochtends, bij de lunch, het avondeten en ‘s avonds. Dat kan in stappen van 0,5C, maar ik zou niet weten, waarom het ook niet in stappen van 0,1C kan. Wat ik in de simulatie merk, is dat de ketel naar een mooie aanvoertemperatuur moduleert en zeer rustig loopt. Overigens is het plaatje van een slave-ruimte. In de master-ruimte zijn het stappen van0,2C/uur.MacD007 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:00:
[...]
Erg leuk, maar ons lichaam is helemaal niet in staat om dergelijk kleine temperatuurverschillen op te merken en ook voor de Quatt zijn dergelijk mini stapjes niet noodzakelijk.
Je kunt dus of de tijd per stap duidelijk inkorten of de stappen duidelijk vergroten, bv naar 0,5 graad per stap,
Zeker met de tado voorkom je een zaagtand met continu aan / uit omdat de Quatt al eerder de gewenste temperatuur heeft bereikt. Is die 0,5 weer net iets te veel kun je dat dan bijstellen.
Wat je eigenlijk wil is continu laten draaien van de warmtepomp, dus binnen het tijdsbestek van de stap moet hij eigenlijk net zijn doeltemperatuur net niet bereikt hebben en schakelt de thermostaat weer op naar de volgende stap. Hiermee bereik je een op een zo laag mogelijk vermogen een continu lopen van de warmtepomp.
Dat voor de Quatt dergelijke ministapjes niet noodzakelijk zijn, lijkt mij evident. Dat neemt niet weg, dat het kan.
Hoe dat in de praktijk werkt, gaan we zien. Misschien is 0,5 wel ideaal. Maar stappen van 0,3, 0,7 of 1,1 is wellicht beter. We gaan het zien als hier de Quatt staat.
De puzzel lijkt mij de theoretische benadering en de praktische uitwerking. Dit forum volgend is mij nu wel duidelijk geworden, dat het geheel afhankelijk is van huis, mate van isolatie, warmteverlies, schil en per ruimte, afgiftesysteem en tot slot persoonlijke warmtewensen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
En dan vraag ik me wel eens af: kijkt CIC überhaupt wel naar temperatuur instelling?
Dit "op hol gedrag"gebeurt namelijk vaker.
Ook raadselachtig gedrag: Quatt kan urenlang (10-12) door blijven sudderen en kamertemperatuur op 21,52°C houden, maar net zo plotseling heeft hij het zin eraf en gaat uit. Meestal 's nachts helaas: vloer koelt dan wat af, kamertemperatuur wordt 21,32°C, Quatt gaat weer aan maar heeft eigenlijk te ver af laten koelen: daalt dan nog 1 keer naar 21,11 voor het weer warmer wordt.
:strip_exif()/f/image/u51Y1KLxVQpnYJkBOj4IWigj.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Mickel moen schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:58:
Op de Tado slimme thermostaat en de draadloze sensor kun je per 0,1C instellen. Op de knoppen per 0,5C.
[Afbeelding]
Wol moandei-snein net ?😉
De Fryske benaming valt me plotseling op. Leuk!
Heb je ook een voorkamer?
Dat is toch de bedoeling? Relatief meer warmte naar radiatoren?ScooBY_DoO schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:55:
Zowel Quatt als ikzelf hebben getracht dmv de bypass om de vloer te knijpen zodat er meer warme naar de radiatoren gaat maar dit gaat ten koste van de warmte in de vloeren en derhalve geen optie voor mij.
Bij thermostaat in woonkamer, wordt de vloer en de kamer wel warm als het spul weer in balans is.
Ook dit snap ik niet. De kamer wordt niet warm, maar toch denk je dat ventilatoren niet nodig zijn?Nee, ik heb dus (nog) niets waterzijdig ingeregeld en nee ik heb ook geen ventilatoren. Die laatste lijken me in een kamertje van 8m2 ook niet noodzakelijk.
Wat voor radiator hangt er in de 8m2 kamer?
Hier https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html
en op andere plekken kun je checken hoeveel vermogen je nog overhoudt van je radiator bij lagere temperaturen.
De convectie mag wel handje geholpen worden bij lage temperaturen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Het is naar mijn idee beide. In de korte tijd dat ik de Quatt nu gebruik valt mij het volgende op.Friezin schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:18:
Quatt op hol....
En dan vraag ik me wel eens af: kijkt CIC überhaupt wel naar temperatuur instelling?
Ook raadselachtig gedrag: Quatt kan urenlang (10-12) door blijven sudderen en kamertemperatuur op 21,52°C houden, maar net zo plotseling heeft hij het zin eraf en gaat uit. Meestal 's nachts helaas: vloer koelt dan wat af, kamertemperatuur wordt 21,32°C, Quatt gaat weer aan maar heeft eigenlijk te ver af laten koelen: daalt dan nog 1 keer naar 21,11 voor het weer warmer wordt.
Hij start tot nu toe steeds op als ingestelde temperatuur > ruimte temperatuur maar niet als controlsetpoint < 32.1
(wat in praktijk inhoud dat ongeveer 0,2 onder gevraagde temperatuur wordt gestart. )
Hij stopt met verwarmen als ingestelde temperatuur < ruimte temperatuur én controlsetpoint = 18,5 (=ingestelde temperatuur). Dit leid dan tot een kleine overshoot.
Ik heb een iSense en die reageert op de buitentemperatuur sensor van de Quatt met een vrij realistische stooklijn.
Vóór dat ik de Quatt had gebruikte ik een temperatuursensor op de kamerthermostaat en die werd door de iSense genegeerd als alleen de ruimte temperatuur regelstrategie werd gebruikt.
intentionally left blank
Oké, dan ik het duidelijk, ik denk gewoon uit proberen wat het beste effect geeft, zal denk ik ook wel mede afhangen van de buitentemperatuur.Mickel moen schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:41:
[...]
Of ons lichaam dergelijke kleine temperatuurverschillen opmerkt is hier niet aan de orde. De gedachte is, geleidelijke verwarmen naar gewenste temperaturen ‘s ochtends, bij de lunch, het avondeten en ‘s avonds. Dat kan in stappen van 0,5C, maar ik zou niet weten, waarom het ook niet in stappen van 0,1C kan. Wat ik in de simulatie merk, is dat de ketel naar een mooie aanvoertemperatuur moduleert en zeer rustig loopt. Overigens is het plaatje van een slave-ruimte. In de master-ruimte zijn het stappen van0,2C/uur.
Dat voor de Quatt degelijke ministapjes niet noodzakelijk zijn, lijkt mij evident. Dat neemt niet weg, dat het kan.
Hoe dat in de praktijk werkt, gaan we zien. Misschien is 0,5 wel ideaal. Maar stappen van 0,3, 0,7 of 1,1 is wellicht beter. We gaan het zien als hier de Quatt staat.
De puzzel lijkt mij de theoretische benadering en de praktische uitwerking. Dit forum volgend is mij nu wel duidelijk geworden, dat het geheel afhankelijk is van huis, mate van isolatie, warmteverlies, schil en per ruimte, afgiftesysteem en tot slot persoonlijke warmtewensen.
Juist, een blackbox PID regeling te begrijpen heb je gewoon heel veel data nodig en eigenlijk ook welke modellen ze in de regelkringen gebruiken, mn de onderliggende verhoudingen. Dat wil Tado natuurlijk niet zeggen, daar zit namelijk hun geheim in, ( ten minste dat denken ze).pascal-drewes schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Een dag is misschien inderdaad te kort om conclusies te trekken. Iets met enthausiasme voor techniek. Ik als techneut probeer dan vaak ook te beredeneren hoe een product werkt ondanks dat het een blackbox is.
Op de man spelen was trouwens niet mijn intentie, gezelligheid staat voorop
Dus eerst eens alle data verzamelen, bv ook die van buiten, dan kun je na een stookseizoen wel een mening vormen hoe het in jou huis reageert. Succes.
Ik heb exact hetzelfde. Nadat de Quatt bleef doorsudderen op een iets hogers temperatuur dan de ingestelde temperatuur (en dat vind ik prima), stopte hij regelmatig terwijl de kamertemperatuur te laag was.Friezin schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:18:
Quatt op hol....
[Afbeelding]
Gisteravond liep de Quatt opeens door tot ruim 20 graden t.o.v. de 19,5 die ingesteld was en vandaag is het nu al uren lang 19,9 graden en hij blijft verwarmen.
Maar, dat ligt niet aan de Quatt. De T6 zegt dat hij moet verwarmen en dat doet de Quatt dan ook. Je kan je wel afvragen of dat soms niet op een wat lager niveau kan, maar dan komt denk ik de buitentemperatuur om de hoek kijken.
Maar het gedrag van de combi T6-Quatt is wel grillig.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Niemand ervaring met deze kranen?Bacteria1980 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:21:
Hallo,
Ik heb gisteren heimer radiator kranen geplaats op mijn radiatoren. Om ze waterzijdig in te regelen Maar ik heb toch nog een vraag.(twijfel) Ik heb een quatt warmtepomp. Die geeft doorgaans rond de 35/38 graden aanvoer. Meeste van de tijd draait de warmtepomp. Er zit ook een cv ketel aan het systeem die staat op 50 graden aanvoer. Wat is nu wijsheid om in te stellen in de app om het debiet te berekenen de 50 graden aanvoer met een retour van 30? (cv ketel) Of 35 graden aanvoer en een retour van 30 (warmtepomp) Het is puur voor de bovenverdieping, beneden heb ik overal vloerverwarming. Gaat er om de boven verdieping ook redelijk op temperatuur te krijgen. Moet ik voor de cv instellingen gaan? Of toch voor de Quatt? Alvast mijn dank!
Aanvoer 35 retour ongeveer 31.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Wol echt off-topic. Jo kinne yn Tado allinnich de keamers beneame. Dat kin dus yn eltse taal.Friezin schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:58:
[...]
offtopic:
Wol moandei-snein net ?😉
De Fryske benaming valt me plotseling op. Leuk!
Heb je ook een voorkamer?
:strip_exif()/f/image/LqTHUIMxsXRSt2F8ayeYk5N0.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen
And if so: zat je net als ik inmiddels al 3 kwartier voor niks te wachten. Ze zijn laat....
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Was bij ons16.00 uur dat ze arriveerden ipv 15.00 uur. Eerst met 2 man, later met 4 man!Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:43:
[...]
Geen
And if so: zat je net als ik inmiddels al 3 kwartier voor niks te wachten. Ze zijn laat....
Rond 19.00 uur waren ze gereed.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Dan zouden er NU 2 man aan moeten bellen....... 😁Freeckje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:47:
[...]
Was bij ons16.00 uur dat ze arriveerden ipv 15.00 uur. Eerst met 2 man, later met 4 man!
Rond 19.00 uur waren ze gereed.
Ik heb ook een iSense en benieuwd naar je instellingen. Staat de CiC bij jou (door Quatt op verzoek in te stellen) op watertemperatuur regeling ingesteld? Dit is zo als op de App de kamertemp en setpoint NIET worden weergeven....als die wel worden weergegeven dan wordt er geen stooklijn gevolgd door de CiC.pjeterinfo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:29:
[...]
Het is naar mijn idee beide. In de korte tijd dat ik de Quatt nu gebruik valt mij het volgende op.
Hij start tot nu toe steeds op als ingestelde temperatuur > ruimte temperatuur maar niet als controlsetpoint < 32.1
(wat in praktijk inhoud dat ongeveer 0,2 onder gevraagde temperatuur wordt gestart. )
Hij stopt met verwarmen als ingestelde temperatuur < ruimte temperatuur én controlsetpoint = 18,5 (=ingestelde temperatuur). Dit leid dan tot een kleine overshoot.
Ik heb een iSense en die reageert op de buitentemperatuur sensor van de Quatt met een vrij realistische stooklijn.
Vóór dat ik de Quatt had gebruikte ik een temperatuursensor op de kamerthermostaat en die werd door de iSense genegeerd als alleen de ruimte temperatuur regelstrategie werd gebruikt.
En waar en door wie staat die stooklijn ingesteld? En met welke parameters?
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Succes! Zojuist is hier de Quatt ook afgeleverd, morgen gaan ze om 08:30 uur beginnen. Volgens Vos Logistics bezorgen ze zo'n 50 Quatt warmtepompen per dag momenteel.Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:00:
[...]
Dan zouden er NU 2 man aan moeten bellen....... 😁
De CiC staat op de default instelling , niet op watertemperatuur regeling. Ik zeg ook niet dat de Quatt de control setpoint precies volgt ;-).Freeckje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:02:
[...]
Ik heb ook een iSense en benieuwd naar je instellingen. Staat de CiC bij jou (door Quatt op verzoek in te stellen) op watertemperatuur regeling ingesteld? Dit is zo als op de App de kamertemp en setpoint NIET worden weergeven....als die wel worden weergegeven dan wordt er geen stooklijn gevolgd door de CiC.
En waar staat die stooklijn ingesteld? En op welke parameters?
Het valt mij op dat de iSense wel duidelijk de controlsetpoint heel anders aanstuurt tov de situatie voor de Quatt en het in en uitschakelen is op basis van zowel warmtevraag van de kamerthermostaat én controlsetpoint.
Het klopt niet wat ik zeg dat de controlsetpoint de buitentemperatuur volgt.
intentionally left blank
Ze zijn inmiddels een uur en drie kwartier te laat, en Quatt is telefonisch niet meer bereikbaar (tot 16.00u?). Iemand tips, behalve 'geduld'?Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:00:
[...]
Dan zouden er NU 2 man aan moeten bellen....... 😁
Oke heb ik dat verkeerd begrepen. We tasten dus in het duister hoe de CiC exact omgaat met de parameters afkomstig van de thermostaat. Alllen: is daar informatie over?pjeterinfo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:25:
[...]
De CiC staat op de default instelling , niet op watertemperatuur regeling. Ik zeg ook niet dat de Quatt de control setpoint precies volgt ;-).
Het valt mij op dat de iSense wel duidelijk de controlsetpoint heel anders aanstuurt tov de situatie voor de Quatt en het in en uitschakelen is op basis van zowel warmtevraag van de kamerthermostaat én controlsetpoint.
Het klopt niet wat ik zeg dat de controlsetpoint de buitentemperatuur volgt.
Ben op zich wel tevreden met de regeling. Als de kamertemp bereikt is pruttelt de Quatt gewoon op een lager nivo door, hetgeen prima is...
Hier kwamen ze na het avondeten pas aan met een afspraak om 15:00.Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:40:
[...]
Ze zijn inmiddels een uur en drie kwartier te laat, en Quatt is telefonisch niet meer bereikbaar (tot 16.00u?). Iemand tips, behalve 'geduld'?
Ik vrees dat er niet veel anders op zit.
Eventueel alvast buren waarschuwen dat dit laat kan worden en als ze er zijn eerst het betonboor werk laten doen om de grootste herrie maar alvast achter de rug te hebben.
Bedankt voor je reactie! Duidelijk.netappie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:49:
[...]
Hier kwamen ze na het avondeten pas aan met een afspraak om 15:00.
Ik vrees dat er niet veel anders op zit.
Eventueel alvast buren waarschuwen dat dit laat kan worden en als ze er zijn eerst het betonboor werk laten doen om de grootste herrie maar alvast achter de rug te hebben.
Als ze nog maar komen, dan ben ik al blij. 😁
Bij een bekende kwamen ze om 18.00 uur.Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:40:
[...]
Ze zijn inmiddels een uur en drie kwartier te laat, en Quatt is telefonisch niet meer bereikbaar (tot 16.00u?). Iemand tips, behalve 'geduld'?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
met wat @Gerardwaz aangeeft, je Quatt is je primaire verwarmingsbron, dus die is leidend. Doe je dat met de Cv kom je bedrogen uit.
Wordt toch nog een live uitzending!Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:55:
[...]
Bedankt voor je reactie! Duidelijk.
Benieuwd naar volgend bericht en hoeveel mensen!
zou nog een 30 minuten wachten, anders het noodnummer bellen, want volgens mj gaan ze maar tot 21:00 door, dan zijn ze echter (verwacht ik) nog niet klaar. Haden wel even mogen bellen dat ze wat later zijn.Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:40:
[...]
Bij mij gingen ze door tot het klaar was. Helaas was dat iets van 22:30MacD007 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:07:
[...]
zou nog een 30 minuten wachten, anders het noodnummer bellen, want volgens mj gaan ze maar tot 21:00 door, dan zijn ze echter (verwacht ik) nog niet klaar. Haden wel even mogen bellen dat ze wat later zijn.
Ik heb er wel vertrouwen in, Quatt houdt zich wel aan de afspraken per dag.Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:55:
[...]
Bedankt voor je reactie! Duidelijk.
Het is overigens zo rustig , dat ik denk dat het al bijna werkt!!
We leven met je, jullie mee!!
Ze zijn er, om iets na 17u.!harv schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:16:
[...]
Ik heb er wel vertrouwen in, Quatt houdt zich wel aan de afspraken per dag.
Het is overigens zo rustig , dat ik denk dat het al bijna werkt!!
We leven met je, jullie mee!!
2 man sterk. Ik ben benieuwd hoe lang ze nodig hebben....
Edit: Ze zijn inmiddels met z'n vieren!
[ Voor 5% gewijzigd door Gregory76 op 27-02-2024 18:28 ]
Ik twijfelde een beetje. Dus 35 aanvoer met 30 retour is dus goed? 😅MacD007 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:02:
[...]
met wat @Gerardwaz aangeeft, je Quatt is je primaire verwarmingsbron, dus die is leidend. Doe je dat met de Cv kom je bedrogen uit.
Jawel.Bacteria1980 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:47:
[...]
Bedankt voor je reactie! Heb jij deze kranen ook? En ook zo ingesteld?
Me laatste vraagje 😅 als ik de kranen instel met deze instellingen. Wat gebeurt er als de ketel bij moet springen? Worden de radiatoren dan niet warmer dan de instellingen van 35 aanvoer?
Als de ketel bijspringt worden de radiatoren warmer maar dat maakt niet uit.Bacteria1980 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:14:
[...]
Me laatste vraagje 😅 als ik de kranen instel met deze instellingen. Wat gebeurt er als de ketel bij moet springen? Worden de radiatoren dan niet warmer dan de instellingen van 35 aanvoer?
Bedankt voor de info! Ga ze morgen instellen op 35/30 ipv 50/30 👍Gerardwaz schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:42:
[...]
Als de ketel bijspringt worden de radiatoren warmer maar dat maakt niet uit.
Ja, is ook een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur, wordt deze lager, stijgt iets de cv water temperatuur.Bacteria1980 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:46:
[...]
Ik twijfelde een beetje. Dus 35 aanvoer met 30 retour is dus goed? 😅
/f/image/YFB6dcVJeyXqrekycSaNuf0p.png?f=fotoalbum_large)
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ja dat is het nadeel er van. Ik kan hem ook op gemiddeld zetten. 40/35. Blijft een beetje een gok op deze manier van inregelen....MacD007 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:38:
[...]
Ja, is ook een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur, wordt deze lager, stijgt iets de cv water temperatuur.
Zo. De mannen zijn weer weg. Ze zijn zo'n 4 uur bezig geweest, het grootste deel met z'n vieren.Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:36:
[...]
Ze zijn er, om iets na 17u.!
2 man sterk. Ik ben benieuwd hoe lang ze nodig hebben....
Edit: Ze zijn inmiddels met z'n vieren!
Het lijkt allemaal te werken wanneer ik de app bekijk, maar ik heb nog wel één radiator in de woonkamer die niet warm lijkt te worden. Is dat iets waar ik gelijk even wat aan kan doen of nog naar moet laten kijken? Ik heb hem al even proberen te ontluchten, maar er kwam eigenlijk gelijk water uit, dus dat zal het niet zijn. Een andere radiator in dezelfde ruimte is wel (heel) warm.
Ik heb goede hoop dat het helemaal goed gaat komen. 👍🏼
Radiator even dichtdraaien en dan ontluchten.Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:44:
[...]
Zo. De mannen zijn weer weg. Ze zijn zo'n 4 uur bezig geweest, het grootste deel met z'n vieren.
Het lijkt allemaal te werken wanneer ik de app bekijk, maar ik heb nog wel één radiator in de woonkamer die niet warm lijkt te worden. Is dat iets waar ik gelijk even wat aan kan doen of nog naar moet laten kijken? Ik heb hem al even proberen te ontluchten, maar er kwam eigenlijk gelijk water uit, dus dat zal het niet zijn. Een andere radiator in dezelfde ruimte is wel (heel) warm.
Ik heb goede hoop dat het helemaal goed gaat komen. 👍🏼
Ik ga er van uit dat de CiC met alle thermostaten in principe hetzelfde omgaat. Met de T6 is het in ieder geval zo dat de T6 de CiC een signaal geeft dat hij moet starten of stoppen met verwarmen en dat de CiC genoegen neemt met de kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur. Met de waarde van het control setpoint doet hij niets, maar bij de T6 gaat die waarde naar 10 op het moment dat de thermostaat het signaal geeft (thermostat.otFtChEnabled = false in json) te stoppen met verwarmen.Freeckje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:47:
[...]
Oke heb ik dat verkeerd begrepen. We tasten dus in het duister hoe de CiC exact omgaat met de parameters afkomstig van de thermostaat. Alllen: is daar informatie over?
Ben op zich wel tevreden met de regeling. Als de kamertemp bereikt is pruttelt de Quatt gewoon op een lager nivo door, hetgeen prima is...
Ook dan komt er gelijk water uit. Dat lijkt het probleem dus niet te zijn. En deze radiator deed het voorheen (tot vanmiddag) toch altijd zeer enthousiast. 🤔Gerardwaz schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:54:
[...]
Radiator even dichtdraaien en dan ontluchten.
Dan even alle andere radiatoren dicht totdat hij warm wordt.Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:14:
[...]
Ook dan komt er gelijk water uit. Dat lijkt het probleem dus niet te zijn. En deze radiator deed het voorheen (tot vanmiddag) toch altijd zeer enthousiast. 🤔
Bedankt voor de tip. Dit ga ik proberen.Gerardwaz schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:16:
[...]
Dan even alle andere radiatoren dicht totdat hij warm wordt.
Edit: dit werkt. Maar.... Wat zal er nu gaan gebeuren wanneer ik op een later moment alles weer open zet?
[ Voor 19% gewijzigd door Gregory76 op 27-02-2024 22:35 ]
Prima, maar zoals het bij mij overkomt lijkt dat een veronderstelling of heb je bronnen die dat aantonen?pietjm schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:59:
[...]
Ik ga er van uit dat de CiC met alle thermostaten in principe hetzelfde omgaat. Met de T6 is het in ieder geval zo dat de T6 de CiC een signaal geeft dat hij moet starten of stoppen met verwarmen en dat de CiC genoegen neemt met de kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur. Met de waarde van het control setpoint doet hij niets, maar bij de T6 gaat die waarde naar 10 op het moment dat de thermostaat het signaal geeft (thermostat.otFtChEnabled = false in json) te stoppen met verwarmen.
Waarom zou de CiC rekening houden met andere parameters buiten het setpoint en de actuele kamer temperatuur, afkomstig van de TS? Wanneer de CiC de Wp wil aansturen/moduleren bepaalt die dat obv die 2 parameters (lijkt me). Dus onafhankelijk van het gedrag van een TS (tenzij de TS continue met het setpoint speelt).
Om eea aan te tonen ga ik binnenkort zelf een TS simuleren dus zonder T6 of iSense etc....maar misschien zijn er Quatt eigenaren die dat met HA al geprobeerd hebben?
Dan blijft hij werken als het goed is, ergens een luchtbelletje gezeten.Gregory76 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Bedankt voor de tip. Dit ga ik proberen.
Edit: dit werkt. Maar.... Wat zal er nu gaan gebeuren wanneer ik op een later moment alles weer open zet?
Zo vaak wordt het niet zo koud, dus 35/30 of iets in die buurt is prima.Bacteria1980 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:10:
[...]
Ja dat is het nadeel er van. Ik kan hem ook op gemiddeld zetten. 40/35. Blijft een beetje een gok op deze manier van inregelen....
Mijn bron is Quatt zelf en ik heb hier al eens een grafiek geplaatst die dit ook laat zien.Freeckje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:39:
[...]
Prima, maar zoals het bij mij overkomt lijkt dat een veronderstelling of heb je bronnen die dat aantonen?
Waarom zou de CiC rekening houden met andere parameters buiten het setpoint en de actuele kamer temperatuur, afkomstig van de TS? Wanneer de CiC de Wp wil aansturen/moduleren bepaalt die dat obv die 2 parameters (lijkt me). Dus onafhankelijk van het gedrag van een TS (tenzij de TS continue met het setpoint speelt).![]()
Om eea aan te tonen ga ik binnenkort zelf een TS simuleren dus zonder T6 of iSense etc....maar misschien zijn er Quatt eigenaren die dat met HA al geprobeerd hebben?
Graag een linkje waar Quatt dat beschrijft.pietjm schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:13:
[...]
Mijn bron is Quatt zelf en ik heb hier al eens een grafiek geplaatst die dit ook laat zien.
Je merkt het niet en dus niet heel erg, maar wel een beetje zonde.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Het klinkt alsof je denkt dat ik hier onzin sta te verkondigen. Ik heb geen link, maar wel - ook als betatester - hierover langdurig telefonisch contact gehad met Quatt omdat ik vond dat de T6 / Quatt vreemd reageerde op wel of geen warmtevraag. Maar de T6 bepaalt, de CiC rekent.Freeckje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:22:
[...]
Graag een linkje waar Quatt dat beschrijft.
En dat is exact mijn bezwaar van de T6. Het vreemde is dat de laatste paar dagen het “stop”signaal pas komt nadat de temperatuur ruim een halve graad boven de ingestelde temperatuur is. Er valt geen peil op te trekken.s020506 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:29:
Het enige wat ik nog niet snap is dat de T6 zegt dat de de Quatt uit kan. De doeltemperatuur is dan wel gehaald, maar het is hier nog geen 2 graden buiten dus je kan op je klompen aanvoelen dat de Quatt na een half uurtje weer aan springt.
Je merkt het niet en dus niet heel erg, maar wel een beetje zonde.
Sorry, niet zo bedoeld. Ik ben een beetje een ongeduldige techneutpietjm schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:36:
[...]
Het klinkt alsof je denkt dat ik hier onzin sta te verkondigen. Ik heb geen link, maar wel - ook als betatester - hierover langdurig telefonisch contact gehad met Quatt omdat ik vond dat de T6 / Quatt vreemd reageerde op wel of geen warmtevraag. Maar de T6 bepaalt, de CiC rekent.
Als Quatt dat zo beweert zal het zo zijn. Maar ik vind het nog steeds onlogisch dat de CiC op, of mede op het aan/uit signaal van een Opentherm-TS regelt. Meer logisch lijkt me dat ie dan regelt of op het verschil tussen kamertemp en setpoint, of het modulatiesignaal of de gevraagde watertemperatuur.
Nogmaals: ik ga proberen dat hard te maken door de CiC alleen de kamertemp en het setpoint aan te bieden en kijken hoe die daar mee omgaat.
Ik heb het al eerder beschreven, uit de OTGW logging bij mij blijkt opnieuw dat de Quatt start bij:
ruimte temperatuur lager dan ingestelde temperatuur EN controlsetpoint > 32.1
Hieronder te zien, en ik heb hiervan ook de OTGW logging beschikbaar. Pas op het moment dat de CSP(wordt gegeven door de ruimte thermostaat) hoger wordt dan 32.1 zal de Quatt inschakelen en naar mode2 gaan.
Dit geeft zoals ik eerder in dit forum tegenkom de undershoot naar 0,2 of 0,3 onder setpoint.
Daarna gaat de temperatuur naar setpoint en blijft deze bij mij keurig tussen 18 en 18.1
Als je wil kan ik ook wel een testje doen door zelf de csp op tehogen, je zal dan zien dat dat de trigger is voor de Quatt om te starten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YXTew9Y9QGwvr5sbS1Ljdx6j.png?f=user_large)
tot nu toe gebeurde het uitschakelen ook steeds op het zelfde moment . En alleen als de CSP ook gelijk was aan de ingestelde temperatuur. Kan toeval zijn maar zal ik de komende tijd ook gaan bekijken.
intentionally left blank
@FreeckjeFreeckje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Sorry, niet zo bedoeld. Ik ben een beetje een ongeduldige techneut, die alles exact aangetoond wil zien.
Als Quatt dat zo beweert zal het zo zijn. Maar ik vind het nog steeds onlogisch dat de CiC op, of mede op het aan/uit signaal van een TS regelt. Meer logisch lijkt me dat ie dan regelt of op het verschil tussen kamertemp en setpoint, of het modulatiesignaal of de gevraagde watertemperatuur.
Nogmaals: ik ga proberen dat hard te maken door de CiC alleen de kamertemp en het setpoint aan te bieden en kijken hoe die daar mee omgaat.
@pietjm
Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Eerst dacht ik, alles komt via de ai en de cloud, als internet eruit gaat stopt alles.
Toen dacht ik intelligentie in de cic, met wat bijsturing door de thermostaat.
Nu moet ik weer denken, de thermostaat stuurt en denkt, de cic bepaalt en trekt conclusies.
Maar weten, jammer genoeg nog steeds niet, wel dat teveel meedenkende techniek mijn eigen handwerk aan de thermostaat een beetje uitschakelt.
Dus toch wel zeer benieuwd naar jullie kennis.
Dat vind ik ook onlogisch, maar het is wel het gedrag wat hier over het algemeen geobserveerd wordt.Freeckje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Maar ik vind het nog steeds onlogisch dat de CiC op, of mede op het aan/uit signaal van een Opentherm-TS regelt.
Zo zijn er wel meer 'rare' manieren van aansturing (bijv nauwelijks rekening houden met ingestelde klokprogramma's), 'vreemde' instellingen (bijv de 18 graden minimumtemperatuur), en 'rare' installatiekeuzes (bijv de rare opvatting bij Quatt dat staand op een dak plaatsen beter is qua geluid dan aan een solide muur hangen).
Misschien is het omdat Quatt nog in ontwikkeling is en zijn dit punten die ze in de toekomst nog gaan aanpakken, of het zijn bewuste (mogelijk foutieve) keuzes vanuit Quatt, of het dient een toekomstig doel (bijv die 18 graden minimumtemperatuur maakt het lastiger om van het gas af te gaan zonder de Quatt oplossing te kiezen).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Als ik kijk naar wat er hier in dit draadje voorbij komt lijkt me dit inderdaad de best passende omschrijving.harv schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:33:
[...]
Nu moet ik weer denken, de thermostaat stuurt en denkt, de cic bepaalt en trekt conclusies.
Ik heb ook niet het idee dat er heel veel denkwerk in de CiC gebeurd, tot nu toe zie ik niets van 'AI' (jep, omstreden term, maar ik gebruik deze even heel breed als vervanging van 'slimme aansturing'), gewoon een warmtepomp die zo ongeveer hetzelfde aanstuurt als andere warmtepompen, en waarop je minder kunt instellen dan op andere warmtepompen.
Wat de toekomst daarin brengt is uiteraard nog koffiedik kijken, mogelijk komt het er ooit nog in, en anders hebben we een warmtepomp aan de muur hangen / op pootjes staan die (voor de meesten) best redelijk werkt, maar niet perse iets bijzonders is.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Weinig stopsignalen vind ik een groot pluspunt van de T6. Dan heeft de CiC veel ruimte om goede keuzes te maken, bijvoorbeeld terugmoduleren. Als ik Quatt was, zou ik de CiC niet eens naar start/stopsignalen van de thermostaat laten luisteren.pietjm schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:38:
[...]
En dat is exact mijn bezwaar van de T6. Het vreemde is dat de laatste paar dagen het “stop”signaal pas komt nadat de temperatuur ruim een halve graad boven de ingestelde temperatuur is. Er valt geen peil op te trekken.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Bedankt voor deze nuttige informatie. Lijkt me goede input voor TS. Dit bespaart me ook veel uitzoekwerkpjeterinfo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:32:
@Freeckje @pietjm
Ik heb het al eerder beschreven, uit de OTGW logging bij mij blijkt opnieuw dat de Quatt start bij:
Hieronder te zien, en ik heb hiervan ook de OTGW logging beschikbaar. Pas op het moment dat de CSP(wordt gegeven door de ruimte thermostaat) hoger wordt dan 32.1 zal de Quatt inschakelen en naar mode2 gaan.
Dit geeft zoals ik eerder in dit forum tegenkom de undershoot naar 0,2 of 0,3 onder setpoint.
Daarna gaat de temperatuur naar setpoint en blijft deze bij mij keurig tussen 18 en 18.1
Als je wil kan ik ook wel een testje doen door zelf de csp op tehogen, je zal dan zien dat dat de trigger is voor de Quatt om te starten.
[Afbeelding]
tot nu toe gebeurde het uitschakelen ook steeds op het zelfde moment . En alleen als de CSP ook gelijk was aan de ingestelde temperatuur. Kan toeval zijn maar zal ik de komende tijd ook gaan bekijken.
Meer uitleg op de site van Quatt zou wel handig zijn. Maar de meesten zitten daar niet op te wachten, als de WP maar werkt
Bij wijze van test: Kan je met de OTGW het CSP continue op 40 graden zetten, en dan kijken hoe de Quatt (op de ruimtetemperatuur) regelt?
Of kan je alleen op watertemperatuur sturen?
Dat kan heel goed. Ik verwacht echter dat de Quatt niet zomaar aan gaat. Daarvoor zal ook de setpoint omhoog moeten maar dat zal ik testen.Freeckje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:17:
[...]
Bedankt voor deze nuttige informatie. Lijkt me goede input voor TS. Dit bespaart me ook veel uitzoekwerk.
Meer uitleg op de site van Quatt zou wel handig zijn. Maar de meesten zitten daar niet op te wachten, als de WP maar werkt![]()
Bij wijze van test: Kan je met de OTGW het CSP continue op 40 graden zetten, en dan kijken hoe de Quatt (op de ruimtetemperatuur) regelt?
Of kan je alleen op watertemperatuur sturen?
En wat bedoel je met "op watertemperatuur sturen" dat is namelijk een gevraagde water temperatuur van de thermostaat.
Als de Quatt eenmaal draait doet deze schijnbaar niet veel met de CSP, zoals je kan zien in de afbeelding is de flow_temp hoger dan de CSP.
intentionally left blank
pjeterinfo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:26:
[...]
Dat kan heel goed. Ik verwacht echter dat de Quatt niet zomaar aan gaat. Daarvoor zal ook de setpoint omhoog moeten maar dat zal ik testen.
En wat bedoel je met "op watertemperatuur sturen" dat is namelijk een gevraagde water temperatuur van de thermostaat.
Als de Quatt eenmaal draait doet deze schijnbaar niet veel met de CSP, zoals je kan zien in de afbeelding is de flow_temp hoger dan de CSP.
Top!Dat kan heel goed. Ik verwacht echter dat de Quatt niet zomaar aan gaat. Daarvoor zal ook de setpoint omhoog moeten maar dat zal ik testen.
Ik bedoel sturen op de temperatuur van het circulatiewater van de CV. Bij mijn oude CV had ik altijd een stooklijn in mijn TS geprogrammeerd.
Dat is de CSPFreeckje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:32:
[...]
[...]
Top!
Ik bedoel sturen op de temperatuur van het circulatiewater van de CV. Bij mijn oude CV had ik altijd een stooklijn in mijn TS geprogrammeerd.
intentionally left blank
sorry @Freeckje , maar dit is zowel in deel 1 als ook hier in de deel 2 uitvoerig aan de orde gekomen, graag even teruglezen als je meer wilt weten. @pietjm heeft volgens mij ook gelijk.pietjm schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:36:
[...]
Het klinkt alsof je denkt dat ik hier onzin sta te verkondigen. Ik heb geen link, maar wel - ook als betatester - hierover langdurig telefonisch contact gehad met Quatt omdat ik vond dat de T6 / Quatt vreemd reageerde op wel of geen warmtevraag. Maar de T6 bepaalt, de CiC rekent.
Zal vast zo zijn dat dat ergens reeds beschreven is, moet ik eerst alle posts doorakkeren?MacD007 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:07:
[...]
sorry @Freeckje , maar dit is zowel in deel 1 als ook hier in de deel 2 uitvoerig aan de orde gekomen, graag even teruglezen als je meer wilt weten. @pietjm heeft volgens mij ook gelijk.
Van @pjeterinfo krijg ik zonder omhaal direct relevante "meten is weten" info. Begrijp me goed, ik ben harstikke blij met dit forum!
[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 28-02-2024 12:26 ]
af en toe is het gewoon handig om zelf de informatie op te zoeken en ook daar wat moeite voor doen, is niets mis mee lijkt me, ook dan zie je ook andere invalshoeken en andere comentaren, doe je voordeel er mee, zou ik zeggen. succesFreeckje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:20:
[...]
Zal vast zo zijn dat dat ergens reeds beschreven is, moet ik eerst alle posts doorakkeren?![]()
Van @pjeterinfo krijg ik zonder omhaal direct relevante "meten is weten" info. Begrijp me goed, ik ben harstikke blij met dit forum!
Dit snap ik inderdaad ook niet. Ik heb ook werkelijk totaal geen idee wat het nut is van het meenemen van de start/stopsignalen.SBL schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:50:
[...]
Weinig stopsignalen vind ik een groot pluspunt van de T6. Dan heeft de CiC veel ruimte om goede keuzes te maken, bijvoorbeeld terugmoduleren. Als ik Quatt was, zou ik de CiC niet eens naar start/stopsignalen van de thermostaat laten luisteren.
Nu zie je dat het allemaal 'moeilijk moeilijk moeilijk' is, de ene thermostaat werkt niet, de andere wel, de ene werkt beter dan de andere, misschien komt het op hol slaan door updates ook wel door een rare actie van een thermostaat (ik heb het bijv nooit meegemaakt met mijn Toon 1), de ene thermostaat gaat voor een grote overshoot, de ander schakelt vaker.
Terwijl ze het zichzelf zo makkelijk hadden kunnen maken: je thermostaat moet doeltemp en huidige temp door kunnen geven, en verder negeren we alles wat deze aangeeft. Dan werkt iedere thermostaat hetzelfde (plus minus wat verschillen in de temperatuurmeting accuratie en intervals).
Edit: je zou zelfs de thermostaat alleen als temperatuursensor kunnen gebruiken en het klokschema instellen in de Quatt app. Het nadeel is dat het dan niet meer fysiek in te stellen is, het voordeel is dat het voor de CiC veel makkelijker wordt om in te spelen op veranderingen in het klokschema.
[ Voor 13% gewijzigd door onlinaius op 28-02-2024 13:23 ]
Defekte circulatiepomp vervangen. Quatt is weer in de lucht. Ze installeren er nu ongeveer 50 per week.
Complete warmtepompen dus en geen defekte circulatiepompen 😉😉
Mee eens. Ik zou alles door de CiC laten doen op basis van kamertemperatuur en ingestelde temperatuur.SBL schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:50:
[...]
Weinig stopsignalen vind ik een groot pluspunt van de T6. Dan heeft de CiC veel ruimte om goede keuzes te maken, bijvoorbeeld terugmoduleren. Als ik Quatt was, zou ik de CiC niet eens naar start/stopsignalen van de thermostaat laten luisteren.
Dat eerste wat je noemt is zeker bij mij niet aan de orde. ControlSetpoint doet hier helemaal niets.pjeterinfo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:32:
@Freeckje @pietjm
[Afbeelding]
Nu moet ik weer denken, de thermostaat stuurt en denkt, de cic bepaalt en trekt conclusies.harv schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:33:
[...]
@Freeckje
@pietjm
Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Eerst dacht ik, alles komt via de ai en de cloud, als internet eruit gaat stopt alles.
Toen dacht ik intelligentie in de cic, met wat bijsturing door de thermostaat.
Maar weten, jammer genoeg nog steeds niet, wel dat teveel meedenkende techniek mijn eigen handwerk aan de thermostaat een beetje uitschakelt.
Dus toch wel zeer benieuwd naar jullie kennis.
Dit dus.
ik hoop toch dat het anders is, namelijk :pietjm schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:43:
[...]
Dit dus.
de thermostaat denkt en stuurt, de cic trekt conclusies en bepaalt.
dat lijkt me namelijk logischer, anders krijgen we weer het senario van een kip zonder kop.
Hier ook niet.pietjm schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:41:
[...]
Dat eerste wat je noemt is zeker bij mij niet aan de orde. ControlSetpoint doet hier helemaal niets.
Dat getal is ongetwijfeld toeval, of misschien gerelateerd aan stooklijn (dus bij iedereen verschillend) .
Hier staat controlsetpoint op 10 wanneer Quatt uit is.
Thermostat.otFtChEnabled gaat naar true wanneer er warmtevraag is, pas dan zie ik een ander controlsetpoint dan 10.
Uit Quatt Quick start:
:strip_exif()/f/image/l8mEP0Rr4Th0ETSUOklP4kxt.jpg?f=fotoalbum_large)
De uitspraak van Quatt "daar doet de CiC normaal gesproken niets mee" is niet bepaald ondubbelzinnig. Wanneer dan wel? Als de CiC expliciet op sturing door controlsetpoint staat ingesteld?Friezin schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:29:
[...]
Hier ook niet.
Dat getal is ongetwijfeld toeval, of misschien gerelateerd aan stooklijn (dus bij iedereen verschillend) .
Hier staat controlsetpoint op 10 wanneer Quatt uit is.
Thermostat.otFtChEnabled gaat naar true wanneer er warmtevraag is, pas dan zie ik een ander controlsetpoint dan 10.
Uit Quatt Quick start:
[Afbeelding]
Wat hieruit blijkt is dat de meest eenvoudige OT-thermostaat geschikt is voor de Quatt.
[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 28-02-2024 18:48 ]
Volgens mij ben je de 4e al hier inclusief ondergetekende met een kapotte circulatiepomp. Zal wel een slechte batch tussen zitten.Ehbrands schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:34:
Vanmiddag bezoek gehad van monteur quatt ivm 0 flow door de quatt twee weken na installatie.
Defekte circulatiepomp vervangen. Quatt is weer in de lucht. Ze installeren er nu ongeveer 50 per week.
Complete warmtepompen dus en geen defekte circulatiepompen 😉😉
Klopt, en daar zijn ze ook weer vanaf gestapt volgens mij.Freeckje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:39:
[...]
De uitspraak van Quatt "daar doet de CiC normaal gesproken niets mee" is niet bepaald ondubbelzinnig. Wanneer dan wel? Als de CiC expliciet op sturing door controlsetpoint staat ingesteld?
Wat helder is dat de meest eenvoudige OT-thermostaat geschikt is voor de Quatt.
Was @TeslaNerd niet de enige die dat had?
Er blijft dus een mist hangenFriezin schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:48:
[...]
Klopt, en daar zijn ze ook weer vanaf gestapt volgens mij.
Zie:https://gathering.tweaker...message/78281190#78281190
Ja, en blijkbaar had deze daar ook problemen mee.Friezin schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:48:
[...]
Oproep !!! defecte circulatiepomp bij Quatt !!
Kunnen mensen die een defecte circulatiepomp hebben gehad (en hopelijk ook door Quatt goed is opgelost) even aan ons doorgeven waneer de Quatt bij hun is geinstalleerd en wanneer dit was gebeurt. Mag natuurlijk ook via een pm naar mij.Bedankt!
@FriezinFriezin schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:48:
[...]
Leg eens uit, misschien snap ik het dan.
?? Wat moet ik uitleggen?harv schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:20:
[...]
@Friezin
Leg eens uit, misschien snap ik het dan.
De post van TeslaNerd.Freeckje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:59:
[...]
Er blijft dus een mist hangenMisschien kan @pjeterinfo helderheid verschaffen met zijn OTGW....
Zie:https://gathering.tweaker...message/78281190#78281190
Ervaringen met Quatt Deel 2
Hij zou nu testen met minder radiatoren geknepen ipv ControlSetpoint, maar sinds een dag of 10 niets meer gehoord....
Edit: Quatt bij Pjeterinfo is geplaatst op 22 februari jl. zie ik.
Dus of je dan al keihard conclusies kunt trekken??
[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 28-02-2024 19:42 ]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.