Friezin schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Ik ben ook leek maar ik heb het zelf opgelost door waterzijdig inregelen, toen er 3 radiatoren boven niet warm werden. Gewoon met de (thermostaat)knoppen (oude radiatoren), beslist geen "boven de pet"-werk!
Mijn oplossing al eerder aangedragen (ik krijg nu 9 radiatoren en 60 m2 vvw warm), maar ik krijg een beetje de indruk dat het bij jou moet draaien zoals het nu ingeregeld staat en dat je nog niets hebt geprobeerd.
Quatt hoeft je complete afgiftesysteem niet in te regelen vind ik, is niet hun taak.
Als het goed is heb je dat inregelen grotendeels gedaan toen je testte met je cv of je je huis warm kunt houden op 45-50°C
Om het een beetje overzichtelijk te houden even een aantal aparte quotes;
Jammer om te lezen dat je aannames baseert op wat je (kennelijk niet allemaal) gelezen hebt, de toon mag wmb wel iets gematigd worden.
Er is al best wel e.e.a. geprobeerd, ik heb enkel aangegeven dat ik de info die ik hier ophaal van Quatt uit had verwacht.
Waarom anders meerdere monteurs sturen als het niet door hun zou hoeven worden opgelost.
Gelukkig hebben ze dit deze week in een telefoongesprek ook toegegeven dat het qua communicatie volledig verkeerd is gegaan bij mij (En ook een flink aantal anderen, zie hiervoor de reviews op Trustpilot).
Alleen het waterzijdig inregelen geven ze aan dat zij dat niet doen, prima natuurlijk, ik kan dat uit gaan besteden of, als ik er tijd voor heb, zelf een poging geven maar Quatt geeft aan dat dat mij niet gaan helpen.
En er viel hoogzomer ook weinig te testen op het moment dat ik de ketel op 35-40 graden had gezet.
KVS138 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:00:
[...]
Ik heb dit ook geprobeerd. Ik heb een vloerverwarming beneden, met pomp op laagste stand en mengventiel zo goed als dicht. Daardoor wel de thermostaat op max 50 graden gezet ( welke bij de 40 ish dan langzaam begint dicht te knijpen en bij de 50 komt er niks de vloer meer in).
Eerder had ik de vloerthermostaat op 30 en 35 gezet, echter, toen het koud was kon het voorkomen dat de quatt ofwel de CV warmer water maakte dan dat. Thermostaat zorgt er dan voor dat er niks de vloer meer ingaat en beneden wordt het koud. Boven worden de radiatoren heet, want het systeem gaat op maximaal draaien gezien het beneden kouder wordt ipv warmer. Ik weet niet welke stap ik zou moeten nemen op beiden in te regelen dus ben wel benieuwd naar jou bevindingen gezien het een soort zelfde situatie lijkt!
Ik zal hier een professional bij halen om e.e.a. goed in te regelen.
SBL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:00:
[...]
Dat is toch de bedoeling? Relatief meer warmte naar radiatoren?
Bij thermostaat in woonkamer, wordt de vloer en de kamer wel warm als het spul weer in balans is.
[...]
Ook dit snap ik niet. De kamer wordt niet warm, maar toch denk je dat ventilatoren niet nodig zijn?
Wat voor radiator hangt er in de 8m2 kamer?
Hier
https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html
en op andere plekken kun je checken hoeveel vermogen je nog overhoudt van je radiator bij lagere temperaturen.
De convectie mag wel handje geholpen worden bij lage temperaturen.
Zodra de bypass voor de vloer op een lagere temperatuur wordt ingesteld krijg ik de vloer beneden niet goed warm. Dit heb ik 3 dagen achtereen aangekeken.
Als de radiator niet meer dan lauw wordt, wat gaan ventilatoren dan voor nut hebben? Ik kan, als ik wil, tegen de radiator aan gaan zitten er komt momenteel geen warmte vanaf en de pomp werk wel nu.
A.d.h.v. jouw link ga ik uit van een Type 11 in de slaapkamer en een type 33 in de garage.
Voor de volledigheid hierbij nog het complete antwoord van Quatt:
''Dat bij je de radiatoren niet warmer worden dan nu komt door het volgende:
Onze regeling regelt niet an de hand van een standaard stooklijn die een bepaalde aanvoer temperatuur voorschrijft, zoals de meeste regelingen werken. Wij regelen aan de hand van warmtevraag in kW. Met het gewenste setpoint en gemeten kamertemperatuur berekenen we het benodigde vermogen van de woning op dat moment. Dit vermogen wordt vervolgens door de warmtepomp geleverd, als deze tekort komt zal de ketel ook bijgeschakeld worden.
Vermogen staat los van temperatuur (P=flow x dT), dus afhankelijk van de efficientie van het afgifte systeem zal er een bepaalde watertemperatuur worden bereikt.
Bijvoorbeeld, de woning vraagt 5kW warmte volgens onze regeling:
Als het afgifte systeem 5kW kan afgeven bij 25 graden watertemperatuur, bijvoorbeeld je vloerverwarming, dan zal het water 25 graden worden. En je woning wordt dan warm.
Is het afgifte systeem minder efficiënt bij lage temperaturen, bijvoorbeeld radiatoren, dan wordt diezelfde 5kW pas afgegeven bij 50 graden watertemperatuur.
In beide gevallen draait onze regeling op 5kW, de temperatuur in het systeem is slechts een gevolg van hoe goed het afgifte systeem de owning kan verwarmen.
Als er grote verschillen in efficientie van afgifte in 1 systeem zitten kan het zijn dat er in een deel van de woning niet genoeg warmte wordt afgegeven. Dit zien we vaker bij woningen die een goed werkende vloerverwarming op de benedenverdieping hebben en vaak erg krap bemeten radiatoren boven. De radiatoren zijn vaak op 70 of 90 graden aanvoer gedimensioneerd en doen nagenoeg niets onder de 30 graden water. Terwijl de vloerverwarming met gemak de woning op temperatuur krijgt met 30 graden water.
In deze gevallen zijn er een paar mogelijk oplossingen:
Meest eenvoudige: De thermostatische knop van de vloerverwarming iets lager zetten. Hierdoor zal de knop vaker sluiten en meer water over de bypass terug naar de warmtepomp sturen. Dit resulteert in een lager afgegeven vermogen in de vloerverwarming. Opwarmen beneden zal langer duren, en het water in de rest van het afgifte systeem zal oplopen doordat er minder van het opgewekte vermogen wordt afgegeven op de benedenverdieping.
Inregelen volumestroom naar vloerverwarming: In theorie hetzelfde als optie 1, iets lastiger goed in te stellen, maar dit resulteert in een continue afgifte van vermogen van de vloerverwarming in plaats van het open en dicht lopen van de knop bij optie 1. Als dit goed wordt uitgevoerd is er meer comfort dan optie 1 mogelijk. Ook heb je hier het voordeel van meer temperatuur in de vloer als het kouder wordt buiten.
Efficiëntie van afgifte op de overige verdiepingen verbeteren: Door bijvoorbeeld speedcomfortfans op de radiatoren te plaatsen of dikkere radiatoren op te hangen kunnen de ruimtes boven worden verwarmd met een lagere watertemperatuur. Ik heb thuis bijvoorbeeld dit probleem ook, door boven speedcomforts op mijn radiator lichamen te plaatsen kan ik boven nu goed warm krijgen met 40 graden aanvoertemperatuur.
De warmtepomp zal altijd met lage temperaturen verwarmen, gevolg hiervan is dat dit zeker minder warm aan de radiatoren kan voelen.
Als wij kijken naar de laatste 2 dagen zien wij de gele lijn is de ingestelde temperatuur en de groene lijn is de actuele kamertemperatuur. We zien dus dat met deze temperaturen we mooi de kamer op warmte houden.
Als we kijken naar de donkerblauwe lijn, dit is hoe warm het water je huis instroomt. Daar zien wij dat dit zo rond de 30 graden zit. Dit is dus de temperatuur die in je vloer en in de radiatoren komt. Willen we zorgen dat het water snel warmer wordt, dan moeten we de vloer dichter zetten. Probleem is dat de laatste keer dat we dat probeerden, je aangaf dat nu de woonkamer niet op temperatuur kwam.
Dit zal dus niet de oplossing zijn. Ook als we de warmtepomp instellen dat die eerder harder gaat werken, dan gaan we wellicht warmer water maken. Echter dit gaat dan gebeuren omdat de ketel dan aan wordt gezet. Dit heb je al eerder aangegeven dat je zo min mogelijk wilt gebruiken.
Je gaf verder aan te zien op tweekers dat je het wellicht op water aansturing moet zetten. Dit is de oranje lijn in de grafiek, je kunt dus zien dat wij al de temperatuur maken die dan ook aan ons gevraagd zou worden. Dus ook dit zal het niks veranderen.
Het punt blijft dus dat een warmtepomp altijd zal proberen met een zo laag mogelijke temperatuur te verwarmen om het zo efficiënt mogelijk te maken. Dit kan dus inderdaad betekenen dat het kouder aanvoelt dan je gewend bent.''