Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Het is een CiC update versie 2.13.1MacD007 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:19:
[...]
welke versie heeft jou app ? IOS of Android ? Bij IOS zie ik nog geen update.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ah, ok.
Ik zit nog steeds op 2.11.0
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Het werd een beetje warm in huis en de thermostaat (DT4M) vond het opeens 1.5C kouder dus dacht wat gebeurt er nu weer. Als dat met de T6 ook gebeurt kom je er vanzelf achter.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
50 plekken voor bezitters en 150 voor mensen die oriënteren.We willen graag ook onze deuren openen voor bestaande klanten, om vragen te beantwoorden, met ze te kletsen over de innovaties en specs van Quatt. Daarnaast is het ook een kans voor mensen om kennis te maken met de Quatt en interesse te wekken in onze warmtepomp. Voor bestaande klanten is het dus vooral leuk als je het leuk vind om verder te praten over Quatt, met onze ingenieurs te praten en natuurlijk leuk om wat leden vanuit de groep te leren kennen en te spreken! De niet bestaande klanten link gaat ook naar 1000 klanten via de mail die een aanbod hebben gekregen.
Hier de link voor de bestaande bezitters:
Het formulier voor hen die al een Quatt hebben: https://share-eu1.hsforms.com/10WGVCbKWTzuISNFPzAk-ugfe0zy
Hier de link voor de potentiele bezitters:
Het formulier voor mensen die nog geen Quatt hebben: https://share-eu1.hsforms.com/10v9zeju8SxGDFG9mRWKosQfe0zy
De tijden zijn 19.00 - 21.00, voor een snack wordt gezorgd
Het evenement is bij Quatt op kantoor en je kunt het beste navigeren naar Hodenpijlkade 3 Amsterdam voor de parkeerplaats, maar dit staat ook in de mail.
Voor alle plekken geldt vol=vol
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ik heb me onmiddelijk opgegeven voor die meeting!RobertowNL schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:44:
Van de Quatt Facebook groep. Kans om een avondje bij Quatt te kijken:
[...]
50 plekken voor bezitters en 150 voor mensen die oriënteren.
Mijn topics:
1: Het onnavolgbare "slimme" regelalgoritme van de Quatt.
2: En de bekende hoge zoemtoon.
Toelichting:
:strip_exif()/f/image/KcHyd1hF2hm7JVcUuVZ2M9yj.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was vandaag lekker warm, en de Quatt stond de hele dag uit. In de loop van de avond zakt de temperatuur onder het setpoint; je verwacht dan dat de Quatt anticipeert en reeds vooraf opstart, doet ie niet.
Het setpoint staat op de iSense thermostaat ingesteld op 21.5 C. Bij 21.3 C zet de iSense het signaal ofFtChEnabled op TRUE, en voila de Quatt start onmiddelijk met verwarmen. Dus dit in tegenstelling hetgeen wat in de handleiding van Quatt staat, maar ook hetgeen in diverse posts beweert wordt, n.l. dat de CiC alleen op het kamersetpoint en de kamertemp regelt.
Nog gekker ; de iSense verhoogt het setpoint over OT , zie de schermafdruk, maar het setpoint op de iSense blijft op 21.5 C staan

[ Voor 65% gewijzigd door Freeckje op 04-03-2024 22:33 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
helaas voor mij veel te ver weg. was er graag bijgeweest. kunnen we als er een tweaker mag gaan mogelijk vanuit dit forum een aantal vragen meenemen?RobertowNL schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:44:
[...]
Zeker, als er een lijstje is dan will ik mijn best doen om die mee te nemen.MacD007 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:21:
[...]
helaas voor mij veel te ver weg. was er graag bijgeweest. kunnen we als er een tweaker mag gaan mogelijk vanuit dit forum een aantal vragen meenemen?
Mochten er mensen vanaf Steenwijk, A6 (Emmeloord) - > Amsterdam willen carpoolen dan is dat ook mogelijk.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
/f/image/k4znIz5KgKiMTT9zjZtwWkAg.png?f=fotoalbum_large)
Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6
Welkom bij de fanclub.pascal-drewes schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:36:
Ik heb een paar dagen de grafiekjes gevolgd met de Tado en, zonder conclusies te trekken, is het comfort wel fantastisch. Zelfs met de CV en de Anna is ons huis nog nooit zo stabiel op temperatuur gebleven. Ik ben fan. [Afbeelding]
Dat comfort is inderdaad heerlijk.
Hoef ik geen tado voor (je kunt ook teveel meten).
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Oh dit is nieuwe informatie. Dit is nog niet eerder door iemand gedeeld. 🤣🤣Freeckje schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:16:
[...]
Ik heb me onmiddelijk opgegeven voor die meeting!
Mijn topics:
Toelichting:
[Afbeelding]
Het was vandaag lekker warm, en de Quatt stond de hele dag uit. In de loop van de avond zakt de temperatuur onder het setpoint; je verwacht dan dat de Quatt anticipeert en reeds vooraf opstart, doet ie niet.
Het setpoint staat op de iSense thermostaat ingesteld op 21.5 C. Bij 21.3 C zet de iSense het signaal ofFtChEnabled op TRUE, en voila de Quatt start onmiddelijk met verwarmen. Dus dit in tegenstelling hetgeen wat in de handleiding van Quatt staat, maar ook hetgeen in diverse posts beweert wordt, n.l. dat de CiC alleen op het kamersetpoint en de kamertemp regelt.
Nog gekker ; de iSense verhoogt het setpoint over OT , zie de schermafdruk, maar het setpoint op de iSense blijft op 21.5 C staanIk ga dit verder uitzoeken, wordt vervolgd.
“ Dus dit in tegenstelling hetgeen wat in de handleiding van Quatt staat, maar ook hetgeen in diverse posts beweert wordt, n.l. dat de CiC alleen op het kamersetpoint en de kamertemp regelt.”Freeckje schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:16:
[...]
Ik heb me onmiddelijk opgegeven voor die meeting!
Mijn topics:
Toelichting:
[Afbeelding]
Nog gekker ; de iSense verhoogt het setpoint over OT , zie de schermafdruk, maar het setpoint op de iSense blijft op 21.5 C staanIk ga dit verder uitzoeken, wordt vervolgd.
Volgens mij is dit nergens in dit forum beweert. Er is wel gesteld dat de thermostaat een signaal aan de CiC geeft om te starten (of stoppen) met verwarmen en dat dan de CiC het verder regelt met het kamersetpoint en de kamertemperatuur. Zoals ook Quatt zelf beweert.
Maar we vallen in herhaling hiermee.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
pietjm schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:55:
[...]
“ Dus dit in tegenstelling hetgeen wat in de handleiding van Quatt staat, maar ook hetgeen in diverse posts beweert wordt, n.l. dat de CiC alleen op het kamersetpoint en de kamertemp regelt.”
Volgens mij is dit nergens in dit forum beweert. Er is wel gesteld dat de thermostaat een signaal aan de CiC geeft om te starten (of stoppen) met verwarmen en dat dan de CiC het verder regelt met het kamersetpoint en de kamertemperatuur. Zoals ook Quatt zelf beweert.
Maar we vallen in herhaling hiermee.
Wel misschien een leuke vraag die @Freeckje en @RobertowNL kunnen vragen aan Quatt: wat is het nut om het aan-uit signaal van de thermostaat mee te nemen? Niemand hier lijkt dat te snappen, omdat je je erg afhankelijk maakt van het gedrag van de thermostaat, terwij als je alleen setpoint en huidige temp gebruikt ieder thermostaat (die deze gegevens doorgeeft) exact hetzelfde kan draaien.medu80 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:50:
[...]
Oh dit is nieuwe informatie. Dit is nog niet eerder door iemand gedeeld. 🤣🤣
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
@RobertowNL @Freeckjeonlinaius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 01:07:
[...]
Wel misschien een leuke vraag die @Freeckje en @RobertowNL kunnen vragen aan Quatt: wat is het nut om het aan-uit signaal van de thermostaat mee te nemen? Niemand hier lijkt dat te snappen, omdat je je erg afhankelijk maakt van het gedrag van de thermostaat, terwij als je alleen setpoint en huidige temp gebruikt ieder thermostaat (die deze gegevens doorgeeft) exact hetzelfde kan draaien.
A) klassieker: waarom die 18 graden?
Bonusvraag
C) van de 'artficial' in AI is er nog weinig te merken, maar met bovenstaande items (ook van @onlinaius ) valt er op überhaupt 'intelligence' ook nog een wereld te winnen
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik ben er bij!!RobertowNL schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:44:
[...]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Quatt Demo Event 20 maart Q&A
Info over het evenement: RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"Mocht iemand een vraag hebben die @Freeckje @RobertowNL of ik moeten meenemen, dan graag in deze lijst plaatsen:
Q&A tijdens Quatt evenement
Dan zullen we ons best doen om deze beantwoord te krijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door verguldebarman op 05-03-2024 08:45 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ook een vraagje:
Vloerverwarming vraagt, m.i. om een andere manier van verwarmen dan enkel radiatoren.
Wanneer je, met vvw, de Quatt pas laat aanslaan wanneer de kamertemperatuur 0,2°C onder die ingestelde kamertemperatuur is gezakt, ben je al te laat: bij mij zakt, voor de vloer weer redelijk op temperatuur is, de kamertemperatuur nog een keer 0,2°C.
Dat is dan vaak weer reden voor de CIC om de Quatt extra hard te gaan draaien (wat resulteert in overshoots, vloer warmt na).
Vraag: waarom kun je nergens aangegeven dat je vvw hebt en gebaat bent met een "sudderende" Quatt die vloer zachtjes op temperatuur houdt?
Sorry.. was al aan t typen ⬆️verguldebarman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:37:Quatt Demo Event 20 maart Q&A
Info over het evenement: RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Mocht iemand een vraag hebben die @Freeckje @RobertowNL of ik moeten meenemen, dan graag in deze lijst plaatsen:
Q&A tijdens Quatt evenement
Dan zullen we ons best doen om deze beantwoord te krijgen.
[ Voor 99% gewijzigd door verguldebarman op 05-03-2024 08:47 ]
Zou net melden: staat er al in 🙃
Is hier een keurmerk voor of zo?
dit is zeker een goed punt en valt ook mooi samen met het punt van @onlinaius over alleen huidige temp + setpoint gebruiken (vraag 1 in de excel): Voeg daar type verwarming aan toe en CIC zou veel beter kunnen regelen.Friezin schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:45:
@RobertowNL en @Freeckje
Ook een vraagje:
Vloerverwarming vraagt, m.i. om een andere manier van verwarmen dan enkel radiatoren.
Wanneer je, met vvw, de Quatt pas laat aanslaan wanneer de kamertemperatuur 0,2°C onder die ingestelde kamertemperatuur is gezakt, ben je al te laat: bij mij zakt, voor de vloer weer redelijk op temperatuur is, de kamertemperatuur nog een keer 0,2°C.
Dat is dan vaak weer reden voor de CIC om de Quatt extra hard te gaan draaien (wat resulteert in overshoots, vloer warmt na).
Vraag: waarom kun je nergens aangegeven dat je vvw hebt en gebaat bent met een "sudderende" Quatt die vloer zachtjes op temperatuur houdt?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Kort gezegd: nee. De COP kan moeilijk vergeleken worden. De COP geeft alleen aan voor jouw specifieke geval (warmte afgifte, isolatie, doeltemperatuur, windrichting, woonsituatie, etc.) hoe efficient jouw warmtepomp werkt.El_BingO schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:36:
Hoe zit het eigenlijk met de berekening van de COP? Wie zegt dat ik de COP van de ene warmtepomp klakkeloos kan vergelijken met de COP van bijvoorbeeld de Quatt? Is daar regelgeving voor eigenlijk? De COP van de Quatt bij mij is sinds 27 januari gemiddeld 5,7. Die van mijn overbuurman is 2,6 (geen Quatt en ook bijzonder laag overigens).
Bijvoorbeeld, ik heb geen vloerverwarming. Mijn COP zal altijd achterblijven bij iemand die dat wel heeft, als de rest hetzelfde is.
Je stelt dat niemand dat lijkt te snappen, maar ik vond het wel logisch. Dat is een van de primaire functies van een thermostaat: het starten en stoppen van verwarmen. En dat is exact wat dat aan-uit signaal doet. Natuurlijk zou met alleen de ingestelde temperatuur en de kamertemperatuur de CiC ook zelf slim kunnen verwarmen. Ik zou eerder die vraag aan Quatt stellen. M.i. maakt dat de CiC/Quatt volledig onafhankelijk van welke thermostaat dan ook.onlinaius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 01:07:
[...]
[...]
Wel misschien een leuke vraag die @Freeckje en @RobertowNL kunnen vragen aan Quatt: wat is het nut om het aan-uit signaal van de thermostaat mee te nemen? Niemand hier lijkt dat te snappen, omdat je je erg afhankelijk maakt van het gedrag van de thermostaat, terwij als je alleen setpoint en huidige temp gebruikt ieder thermostaat (die deze gegevens doorgeeft) exact hetzelfde kan draaien.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
in principe is COP van een WP alleen afhankelijk van buitentempertuur, en hoogte van & verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur.El_BingO schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:36:
Hoe zit het eigenlijk met de berekening van de COP? Wie zegt dat ik de COP van de ene warmtepomp klakkeloos kan vergelijken met de COP van bijvoorbeeld de Quatt? Is daar regelgeving voor eigenlijk? De COP van de Quatt bij mij is sinds 27 januari gemiddeld 5,7. Die van mijn overbuurman is 2,6 (geen Quatt en ook bijzonder laag overigens).
- COP stijgt met hogere buitentemperatuur
- COP daalt met hogere aanvoertemperatuur
- COP daalt met groter verschil tussen aanvoer- & retourtemperatuur (deltaT)
De aanvoertemperatuur & deltaT is vervolgens afhankelijk van je afgifte.
Als je buurman een COP van 2.6 over februari heeft, dan mag hij heel snel zijn installateur bellen want daar gaat iets mis (aangenomen dat het bij je buurman niet -10 graden is..)
[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 05-03-2024 10:02 ]
Geen keurmerk.El_BingO schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:36:
De berekening van de COP is op zich simpel: geproduceerde warmte / gebruikte elektriciteit.
Maar de devil zit in de details:
- wijken je meters af?
- wordt de warmte die een defrosts aan het huis onttrekt (negatief) meegerekend?
- reken je de stroom in standby ook mee?
Volgens mij rekent Quatt redelijk eerlijk.
Maar: je kunt een prachtige COP halen met de ramen open of door de ongeisoleerde garage te verwarmen. Dus kijk naast COP ook naar het absolute verbruik.
En: als je ook (relatief heet) douchewater maakt met je warmtepomp, wordt de COP ook al lager.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
In de praktijk gaat een vergelijking met bv je overbuurman altijd mank. Zelfs al zouden jullie exact dezelfde pomp en cv installatie hebben. Jij trekt rustig op bij een stoplicht en je buurman geeft altijd plankgas. Of andersom natuurlijk 😉.
Quatt en veel andere fabrikanten hebben wel grafieken met COP onder verschillende omstandigheden en ook met een A+/A++/A+++ label kan je goed onderscheid maken.El_BingO schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:36:
Als je zomaar een warmtepomp aansluit in een bestaande woning. dan haal je meestal geen geweldige COP.
Het mooie bij Quatt is dat je zelf kan zien wat er gebeurt en hier je afgiftesysteem, isolatie en gedrag op aan kan passen.
Dat is bij de meeste merken toch wat lastiger. Daar zal je een goede warmteverliesberekening moeten laten doen en zal de installateur bedreven moeten zijn in het inregelen omdat je daar als leek meestal echt niet uit komt.
Na enkele weken gebruik kan ik alleen maar positief zijn over de Quatt en CiC. Nu was mijn radiatoren systeem al keurig gebalanceerd en ik heb al aardig wat kennis van andere warmtepompen, maar ik denk niet dat ik dit resultaat zo totaal moeiteloos had kunnen behalen met een ander merk.
Kun je vertellen wat er dan ingesteld moet worden? Ik heb ook zo'n ketel namelijk.Toby-Wan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:01:
[...]
@RobertowNL @Freeckje
...(bewezen te werken door meerdere Tweakers met een Intergas Xtreme)
Een COP is een verhoudingsgetal, niet meer en niet minder. COP staat voor coefficient of performance, ofwel prestatiecoëfficiënt.El_BingO schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:36:
Wiki zegt het volgende er over:
De "coefficient of performance" of COP is gedefinieerd als de verhouding tussen de hoeveelheid afgegeven warmte tegenover de hoeveelheid verbruikte energie van onder andere een warmtepomp. Deze energie wordt bij de warmtepomp gebruikt door de compressor. De (dimensieloze) COP wordt gedefinieerd als:
Wiki COP def.
Dus zover men de COP juist toepast en de juiste getallen invuld is er geen merkverschil van de COP, de COP wordt echter door een heleboel factoren en aspecten beïnvloed, bv ook door je afgiftesysteem, buitentemperaturen gewenste binnentemperatuur, stookgedrag enz.
[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 05-03-2024 10:43 ]
er zijn wel standaard testen, onder andere uitgevoerd door instanties als TUV.El_BingO schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:30:
Bedankt voor alle reacties m.b.t. de COP (ook zeker leerzaam). Waar ik specifiek op doelde is in hoeverre merken kunnen 'spelen' met de COP berekening. Het is een beetje 'wij van WC eend' als er geen gestandaardiseerd en gecontroleerd mechanisme is. Het kan zijn dat Quatt bv heel positief de COP berekent en een Daikin (ik zeg maar wat) juist wat terughoudend. M.a.w. ik kan zelf denk ik minder goed controleren of de opgewekte warmte wel echt 'klopt' denk ik, of is dat te wantrouwend? 😇
zo worden vermogen & COP getest bij A7W35, A2W35, A-7W35 (A = aanvoertemperatuur van de lucht, W = aanvoertemperatuur van CV water).
Op die waarden kan je warmtepompen met elkaar vergelijken.
Echter het moment dat een WP thuis geinstalleerd is, dan gaan dingen als afgifte, stookgedrag, zone/na-regeling meespelen, en is het vaak appels & peren vergelijken
[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 05-03-2024 10:44 ]
Klopt, dat was ik nog vergeten er bij te zetten, overigens om warmtepompen te vergelijken gebruik dan de SCOP, daar zijn de verschillende seizoenen in meegenomen, neem dan wel steeds dezelfde AxWy voor, standaard gebruikt men eigenlijk de A7W35 hiervoor.Toby-Wan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:42:
[...]
er zijn wel standaard testen, onder andere uitgevoerd door instanties als TUV.
zo worden vermogen & COP getest bij A7W35, A2W35, A-7W35 (A = aanvoertemperatuur van de lucht, W = aanvoertemperatuur van CV water).
Op die waarden kan je warmtepompen met elkaar vergelijken.
Echter het moment dat een WP thuis geinstalleerd is, dan gaan dingen als afgifte, stookgedrag, zone/na-regeling meespelen, en is het vaak appels & peren vergelijken
Echter dit zijn puur in een laboratorium uitgevoerde testen, hoe het bij jou thuis dan uitkomt kan weer heel anders zijn, veelal veroorzaakt door je huis, door je zelf en ook de omgeving waar je woont.
Ik denk dat hiermee de startvertraging van de CV ketel wordt bedoeld. De Quatt slaat dan aan in modus 1. Hierbij wordt alleen water rondgepompt. Als de in/uit temperatuur van de Quatt boven de 18 gr zit volgt meteen modus 2 (warmtepomp). Is de temperatuur lager dan 18 gr dan wordt eerst de CV nog ingeschakeld.joosie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:26:
[...]
Kun je vertellen wat er dan ingesteld moet worden? Ik heb ook zo'n ketel namelijk.
Door nu de start van de CV te vertragen, zal de in/uit temperatuur van de Quatt de 18 gr ook kunnen halen zonder verwarmd CV water.
Bij mijn intergas hre 28/24 is dit parameter O.
Bij de extreme kan dit een andere zijn. Bij mij staat hij op 3 minuten. Mogelijk kan dit ook korter.
Hoewel ik zelf aangeven dat je VVW hebt eigenlijk een beetje 'primitief' vind. De voorkeur zou wat mij betreft toch zijn dat CiC zelf de traagheid van het systeem berekend op basis van binnenkomende data, ook omdat in VVW ook verschil zit (droogbouw vs natbouw bijv).Toby-Wan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:55:
[...]
dit is zeker een goed punt en valt ook mooi samen met het punt van @onlinaius over alleen huidige temp + setpoint gebruiken (vraag 1 in de excel): Voeg daar type verwarming aan toe en CIC zou veel beter kunnen regelen.
Verder vraag ik me ook af of het niet een stuk minder toevoegd als Quatt het aan-uit signaal niet meer mee zou nemen. Op dit moment kan de Quatt alleen moduleren zodra de thermostaat zegt dat er warmtevraag is.
Stel dat je de verwarming op 20 graden hebt staan en Quatt heeft er net 20.2 van gemaakt. De thermostaat geeft geen warmtevraag meer en de Quatt gaat uit. De temperatuur begint te zakken, maar de Quatt mag niet ingrijpen omdat er geen warmtevraag is. Pas bij 19.8 mag de Quatt weer gaan verwarmen. Door je VVW daalt de temperatuur door tot 19.6, waardoor de Quatt extra hard gaat werken. Als de traagheid niet voldoende wordt meegenomen kun je een overshoot krijgen tot 20.2 en begint het riedeltje weer van voren af aan.
Dit probleem wordt mijns inziens dus grotendeels veroorzaakt omdat de Quatt bij een dalende temperatuur duimen moet gaan zitten draaien tot de thermostaat aangeeft dat er weer wat gedaan mag worden.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
zonder gebonden ze zijn aan de warmtevraag (wel/niet) van de thermostaat, zou de Quatt ook veel beter regelen op basis van de stooklijn.onlinaius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:14:
[...]
Hoewel ik zelf aangeven dat je VVW hebt eigenlijk een beetje 'primitief' vind. De voorkeur zou wat mij betreft toch zijn dat CiC zelf de traagheid van het systeem berekend op basis van binnenkomende data, ook omdat in VVW ook verschil zit (droogbouw vs natbouw bijv).
Verder vraag ik me ook af of het niet een stuk minder toevoegd als Quatt het aan-uit signaal niet meer mee zou nemen. Op dit moment kan de Quatt alleen moduleren zodra de thermostaat zegt dat er warmtevraag is.
Stel dat je de verwarming op 20 graden hebt staan en Quatt heeft er net 20.2 van gemaakt. De thermostaat geeft geen warmtevraag meer en de Quatt gaat uit. De temperatuur begint te zakken, maar de Quatt mag niet ingrijpen omdat er geen warmtevraag is. Pas bij 19.8 mag de Quatt weer gaan verwarmen. Door je VVW daalt de temperatuur door tot 19.6, waardoor de Quatt extra hard gaat werken. Als de traagheid niet voldoende wordt meegenomen kun je een overshoot krijgen tot 20.2 en begint het riedeltje weer van voren af aan.
Dit probleem wordt mijns inziens dus grotendeels veroorzaakt omdat de Quatt bij een dalende temperatuur duimen moet gaan zitten draaien tot de thermostaat aangeeft dat er weer wat gedaan mag worden.
CIC: bij deze buitentemperatuur zou volgens de stooklijn de warmteverlies X kW zijn, dus zorgt Quatt dat het continu dat vermogen levert.
bij verandering in setpoint of ruimtetemperatuur kan de CIC altijd nog vermogen verhogen / verlagen / afschakelen.
in WP wereld is hier zelfs een naam voor: WAR (weersafhankelijke regeling)
Dit! Ik merk het ook met de T6, Quatt gaat uit bij +0.2 boven setpoint, en pas weer aan bij -.2 onder. Ik merk het ik ook echt in de woonkamer, het wordt er kouder, en later pas weer lekker warm.onlinaius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:14:
[...]
Hoewel ik zelf aangeven dat je VVW hebt eigenlijk een beetje 'primitief' vind. De voorkeur zou wat mij betreft toch zijn dat CiC zelf de traagheid van het systeem berekend op basis van binnenkomende data, ook omdat in VVW ook verschil zit (droogbouw vs natbouw bijv).
Wat dat betreft zien die Tado grafieken er veel beter uit al; de Cic krijgt veel vaker data om z’n vermogen op aan te passen.
Zou ik de T6 gewoon kunnen vervangen door een Tado, als ik geen gekke dingen met zoneregeling ga doen? Of is de Tado eentje die een setting aanpassing door Quatt nodig heeft?
In ons geval zou ik liever het toerental van de circulatie pomp aan kunnen passen zodat de flow lager is in de nacht en daardoor minder leidingruis ontstaat.
Eens, en dat is niet alleen bij VVW zo, maar ook als je huis zelf weinig massa heeft om warmte op te nemen (bv gipsplaat). Voorbeeldje met radiatoren en heatfans waar de CIC niet goed mee overweg kan. Hij loopt dagenlang goed maar als de Quatt door de DT4M wordt gestopt komt de temperatuur in een grote hysteresis waar de Quatt niet meer uit komt. Dus stuur ik nu zelf de heatfans maar aan of uit om het vermogen te regelen maar daarmee mijn COP slechter te maken.onlinaius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:14:
[...]
:strip_exif()/f/image/ZQSkJpFWvCYx1BRbr4HDjUMK.jpg?f=fotoalbum_large)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ik wil deze maand zonnepanelen gaan bestellen en wil een verwacht stroomverbruik met Quatt berekenen. Maar aangezien ik pas vanaf 2 februari een Quatt heb (en we hier nog geen jaar wonen) is dit lastig in te schatten. Het verbruik over februari (vanaf 2-2 dus met Quatt) is 613 kwh.
Wie kan mij aangeven hoeveel % van het jaarverbruik met Quatt februari betreft? Zal ergens rond 9 á 10% liggen? Zo hoop ik een betere schatting te maken, want nu is het veel nattevingerwerk. Alvast hartelijk dank.
Ik heb zelf pas een Tado opgehangen.memorynl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:43:
[...]
Dit! Ik merk het ook met de T6, Quatt gaat uit bij +0.2 boven setpoint, en pas weer aan bij -.2 onder. Ik merk het ik ook echt in de woonkamer, het wordt er kouder, en later pas weer lekker warm.
Wat dat betreft zien die Tado grafieken er veel beter uit al; de Cic krijgt veel vaker data om z’n vermogen op aan te passen.
Zou ik de T6 gewoon kunnen vervangen door een Tado, als ik geen gekke dingen met zoneregeling ga doen? Of is de Tado eentje die een setting aanpassing door Quatt nodig heeft?
Echt super gemakkelijk en hij werkt super met de Quatt. Heel stabiel qua temperatuur en de app is werkelijk uitstekend.
Wat mij betreft een aanrader, ook als je alle mogelijke toeters en bellen niet gebruikt.
Ik ga zelf binnenkort de slimme thermostaatknoppen nog inzetten in wat ruimtes die soms warm en soms koud moeten zijn, maar zelfs zonder is het een verademing na een Remeha eTwist.
Maakt niet uit. Leg het dak maar vol. Die zonnepanelenboer toch langs komen, de meerprijs is alleen de prijs van de panelen. En je gaat de komende jaren alleen maar meer verbruiken, niet minder. En ik ken niemand die achteraf zei, goh, had ik nu maar minder panelen laten plaatsen.kalti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:50:
Een vraag aan de mensen die al minimaal een jaar een Quatt hebben:
Ik wil deze maand zonnepanelen gaan bestellen en wil een verwacht stroomverbruik met Quatt berekenen. Maar aangezien ik pas vanaf 2 februari een Quatt heb (en we hier nog geen jaar wonen) is dit lastig in te schatten. Het verbruik over februari (vanaf 2-2 dus met Quatt) is 613 kwh.
Wie kan mij aangeven hoeveel % van het jaarverbruik met Quatt februari betreft? Zal ergens rond 9 á 10% liggen? Zo hoop ik een betere schatting te maken, want nu is het veel nattevingerwerk. Alvast hartelijk dank.
Al neem ik wel aan dat het een enigszins normaal dakoppervlak is, en geen schuur waar een paar honderd panelen op kunnen. Je kunt misschien zelf een topic openen: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
Dat is echt heel erg moeilijk te zeggen,kalti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:50:
Maar ik denk dat je met zonnepanelen bestellen gewoon moet kijken hoe veel je er kwijt kan en dat nemen zolang je budget dat toe laat. De limiiet is volgens mij 15.000 Wp voordat je BTW moet gaan afdragen en in veel gevallen betekent 2x zo veel panelen maar een hele marginale stijging van de aanschafprijs. Arbeid, de omvormer, voorrijkosten en de meterkast aanpassingen zijn grote factoren. Dus koop je dan bijvoorbeeld precies genoeg voor €3500 of leg je 2x zo veel vermogen neer voor €4500 met een risico dat je wat geld terug krijgt van je energieleverancier maar wel met de mogelijkheid om zonder extra gedoe achteraf full electric te gaan, op inductiekoken over te kunnen gaan of misschien veel minder last hebt van het alsnog afschaffen van salderen omdat je panelen vrijwel altijd genoeg leveren ondanks matig weer?
Ik kan momenteel (met zeer grijs weer) het huis en de Quatt gewoon voeden terwijl ik ook nog een klein beetje terug lever aan het net, maar dat is wel met beide dakvlakken vol gelegd en natuurlijk maar een beperkt deel van de dag. Zodra de FE optie komt krijgt de schuur in de achtertuin ook zonnepanelen.
Eens met onderstaanden: gewoon maximaal neerleggen (binnen het redelijke, even er vanuit gaande dat je een redelijk normale woning hebt waar je er tot maximaal zo'n 30 kwijt kunt, daarboven even een inschatting maken op basis van je huidige verbruik).kalti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:50:
Als je echt een basale indicatie wilt: je verbruik lijkt vrij fors te zijn, gezien de mildheid van februari. Ik heb in februari 246 KWh verbruikt. Ik heb statistieken vanaf half oktober in de Quatt app en totaal is er 1630 KWh verbruikt. Doe er nog wat bij voor het eerdere deel van oktober, en voor de rest van maart deel van april en je zult vermoedelijk ergens rond de 2200 KWh uitkomen in mijn geval.
Afgezet tegen jouw 613 KWh in februari zou dat op 5482 KWh komen.
Allemaal ruwe schattingen uiteraard. Maar inderdaad gewoon maximaal neerleggen, tot je die 5480 KWh hebt + je oude verbruik + een ruime marge.
Is inderdaad moeilijk aan te geven maar je kunt wel een richting berekenen als je je gasgebruik voor verwarmen weet. Mijn berekening klopte aardig op de volgende manierkalti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:50:
- gasgebruik verwarmen x 9 (1m³ gas is 9kW warmte)
- 10% extra omdat je anders gaat stoken (geen nachtverlaging)
- delen door de verwachte COP (veilige kant is een COP van 4)
Dus in mijn geval
- 900m³ x 9 = 8100kW
- 8100kW + 10% = 8900
- 8900kW / 4 (COP) = 2225kW
Ik verwacht dit jaar op 2050kW uit te komen maar het was een zachte winter. Dus ik kom aardig in de buurt van mijn verwachting.
Maar ik heb een oud huis dus het kan zomaar zijn dat jouw COP wat hoger zal zijn.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
ter vergelijk:kalti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:50:
De mijne is actief per oktober (dus dit stookseizoen).
Totaal verbruik: 1260kWh elektra voor 5150kWh warmte, en 38m3 gas erbij voor opstart (18c grens) en bij koude nachten.
Februari had 177 kWh elektrisch nodig voor 907 kWh warmte (en 2 m3 gas voor opstart). Met nog +/- 2 maanden te gaan zal februari inderdaad grofweg zo rond de 10% zitten
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Geen antwoord op je vraag, zoals anderen ook zeggen: leg zoveel panelen neer als er op je dak passen.kalti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:50:
Wel antwoord op je vraag:
Nog geen jaar Quatt (dat zijn er maar een paar), maar ik kan wel rekenen met Quatt vanaf juni ;-)
Verbruik Quatt feb'24 is 511 kWh - 17 van 1feb = 494kWh.
Verwachting voor heel jaar, werkelijk ongeveer op dit schema: 85% van 1300m3 verwarming vervangen = 1100m2.
Met 9kWh/m3 en een SCOP van 3,5 = 2829 kWh.
Dus van 2-29feb is ongeveer 17% van jaarverbruik, beduidend meer dan jouw schatting.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik heb een quatt aangeschaft deze staat inmiddels fysiek in mijn garage en zal de 18e geinstalleerd worden. echter heeft mijn huidige CV ketel (remeha avanta c28) het vandaag volledig afgeschreven en wordt letterlijk enkele dagen van leven gegeven door de huidige installateur.
ik weet niet goed wat ik nu moet. ik heb de quatt scherp kunnen kopen nog met blackfiday korting over de verkoopprijs van vorig jaar.
echter moet ik een cv ketel (binnen een week of 2).
waar doe ik echter nu goed aan.
ik heb een redelijk goed geissoleerd huis. met 50 graden aanvoer temp krijg ik de woning makkelijk op temperatuur. 40-45 lukt ook, maar duurt heel (te) lang als het s'nachts -5 -10 is zoals we een paar dagen hebben gehad afgelopen dec.
het waait bij ons namelijk altijd en ook de fysieke ventilatie (roosters bij ramen) staat snacht's altijd open en koelt het gemiddeld af naar 17,5-18 graden.
waar doe ik nu goed aan:
- de quatt doorzetten en bijpassende cv aanschaffen?
- de aankoop zien te annuleren en alleen een cv nemen?
- de aankoop zien te annuleren en en voor een andere combinatie gaan?
- de aankoop zien te annuleren en gaan voor een all electric situatie ook al zit daar een meerprijs aan?
ik zit nu met een extra financiele sitautie welke ik door de quatt had gehoopt te kunnen uitstellen met een jaar of 5.
oorzaak is bekend, te lang geen onderhoud gehad, eigen schuld financiele bult. maar goed ik sta nu wel voor keuzes, welke voor een lange termijn zijn.
Heeft installateur niet een redelijke 2de handse liggen?dezejongeman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:11:
Ik heb jullie tips nodig in mijn probleem.
Ik heb een quatt aangeschaft deze staat inmiddels fysiek in mijn garage en zal de 18e geinstalleerd worden. echter heeft mijn huidige CV ketel (remeha avanta c28) het vandaag volledig afgeschreven en wordt letterlijk enkele dagen van leven gegeven door de huidige installateur.
ik weet niet goed wat ik nu moet. ik heb de quatt scherp kunnen kopen nog met blackfiday korting over de verkoopprijs van vorig jaar.
ik heb een redelijk goed geissoleerd huis. met 50 graden aanvoer temp krijg ik de woning makkelijk op temperatuur. 40-45 lukt ook, maar duurt heel (te) lang als het s'nachts -5 -10 is zoals we een paar dagen hebben gehad afgelopen dec.
het waait bij ons namelijk altijd en ook de fysieke ventilatie (roosters bij ramen) staat snacht's altijd open en koelt het gemiddeld af naar 17,5-18 graden.
waar doe ik nu goed aan:Meterkast is reeds geschikt gemaakt voor 3 fasen.
- de aankoop zien te annuleren en gaan voor een all electric situatie ook al zit daar een meerprijs aan?
ik zit nu met een extra financiele sitautie welke ik door de quatt had gehoopt te kunnen uitstellen met een jaar of 5.
oorzaak is bekend, te lang geen onderhoud gehad, eigen schuld financiele bult. maar goed ik sta nu wel voor keuzes, welke voor een lange termijn zijn.
Ben je uit de brand en heb je lucht.
De Quatt zou ik doorzetten: tzt kan daar een 2de bij wanneer je FE wilt komende winter (en natuurlijk nog onzeker wanneer uitlevering daadwerkelijk plaats gaat vinden)
Annuleren wordt lastig denk ik, zou gaan voor een nieuwe ketel. Desnoods een goede tweedehands van marktplaats.dezejongeman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:11:
Ik denk dat niemand deze vraag voor jou kan beantwoorden. Het antwoord hangt namelijk van jouw drijfveren en portemonnee af.dezejongeman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:11:
- laagste investering?
- is die 2 weken hard of een economische keuze?
- is de motivatie terugdringen fossiele brandstoffen?
- is terugverdienen belangrijk cq wat is hierin de huidige verwachting?
- houdt je van een uitdaging?
- wil je ontzorgd worden?
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik weet voldoende; ga 't vol leggen (±7500WP). Bovenstaande berekening kan wel eens in de buurt komen. Ik kom dan uit op zo'n 3000kwh voor de Quatt. Over februari (27 dagen) heeft Quatt ruim 300kwh verbruikt. Mijn genoemde verbruik was overigens totaal stroomverbruik deze maand, dus Quatt + overig stroomgebruik.Flesym schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:33:
[...]
Is inderdaad moeilijk aan te geven maar je kunt wel een richting berekenen als je je gasgebruik voor verwarmen weet. Mijn berekening klopte aardig op de volgende manier
- gasgebruik verwarmen x 9 (1m³ gas is 9kW warmte)
- 10% extra omdat je anders gaat stoken (geen nachtverlaging)
- delen door de verwachte COP (veilige kant is een COP van 4)
Dus in mijn geval
- 900m³ x 9 = 8100kW
- 8100kW + 10% = 8900
- 8900kW / 4 (COP) = 2225kW
Ik verwacht dit jaar op 2050kW uit te komen maar het was een zachte winter. Dus ik kom aardig in de buurt van mijn verwachting.
Maar ik heb een oud huis dus het kan zomaar zijn dat jouw COP wat hoger zal zijn.
Tot de 18de duurt nog erg lang.dezejongeman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:11:
Ik zou de ketel zo goedkoop mogelijk laten vervangen/repareren als binnen een paar dagen lukt.
De Avanta's staan trouwens voor bijna niks op marktplaats, dus als je de installateur in de meewerkstand krijgt, dan kan die er zonder grote aanpassingen zo in.
Leuke vraag!kalti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:50:
Hier hangt de Quatt sinds feb ‘23.
Mijn totale verbruik mrt ‘23 t/m feb ‘24 was 2.071kWh. Feb ‘24 sec: 416kWh.
Dus zeker hoger dan 10% (ons geval 20%).
Voor de volledigheid, de Quatt stond in standby van mei tot oktober.
We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaak van de problemen met het huidige frontpaneel en met deze inzichten ontwikkelen we een nieuwe versie. Omdat we zo veel waarde hechten aan hoge kwaliteit, willen we niet in dezelfde valkuilen stappen. Het proces van ontwikkeling tot productie duurt een aantal maanden. We zitten dus niet stil!
Wat kan je verwachten:
We verwachten dat we aan het einde van dit kalenderjaar de nieuwe frontpanelen kunnen gebruiken. Wil je jouw huidige frontpaneel nu al laten vervangen? Dat kan, stuur een reply op deze e-mail, dan krijg je opnieuw de huidige versie. We willen benadrukken dat het huidige frontpaneel geen enkele negatieve invloed heeft op de werking van jouw warmtepomp, dus wachten kan ook.
It's All In The "Mix"
Hier hetzelfde, net na de upgrade heeft de thermostaat 1.5 graad lager aan. Heb je het kunnen herstellen door een herstart te doen?Gerardwaz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:03:
[...]
Het werd een beetje warm in huis en de thermostaat (DT4M) vond het opeens 1.5C kouder dus dacht wat gebeurt er nu weer. Als dat met de T6 ook gebeurt kom je er vanzelf achter.
Mijn thermostaat reageerde nergens meer op, ik moest de CIC resetten.
[ Voor 7% gewijzigd door Rowwan op 05-03-2024 20:41 ]
Dat betekent dus nog driekwart jaar wachten op deugdelijke frontpanelen (2x)...We verwachten dat we aan het einde van dit kalenderjaar de nieuwe frontpanelen kunnen gebruiken.

Ik twijfel...
Idem. Herstart deed wonderen. Heb een ticket ingeschoten bij support met het verzoek na vervolg updates een herstart van de cic te forceren. Vorige update namelijk ook exact hetzelfde probleem.Rowwan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:35:
[...]
Hier hetzelfde, net na de upgrade heeft de thermostaat 1.5 graad lager aan. Heb je het kunnen herstellen door een herstart te doen?
Ik heb vandaag ook de update gehad maar daarna wordt de CiC herstart. Het duurt zo'n 1,5 minuut alvorens Home Assistant de CiC weer kan bereiken. Ik heb even terug gekeken en het herstarten gebeurde bij elke update sinds Quatt bij mij in februari vorig jaar is geïnstalleerd.timobiel schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:01:
Idem. Herstart deed wonderen. Heb een ticket ingeschoten bij support met het verzoek na vervolg updates een herstart van de cic te forceren. Vorige update namelijk ook exact hetzelfde probleem.
Blijkbaar toch iets anders bij jou. Hetzelfde probleem wordt trouwens na elke update altijd wel door een paar mensen gemeld.
Ik heb ook een ticket ingeschoten. Denk overigens dat de CiC wel wordt gereset, maar dat de thermostaat niet fatsoenlijk wordt gereset, en daardoor in een rare toestand komt. Ik ben benieuwd of de JSON na de update ook weer wat stabieler werkt.timobiel schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:01:
[...]
Idem. Herstart deed wonderen. Heb een ticket ingeschoten bij support met het verzoek na vervolg updates een herstart van de cic te forceren. Vorige update namelijk ook exact hetzelfde probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door Rowwan op 05-03-2024 21:14 ]
Ik heb trouwens het idee dat de update CIC naar 2.11.0 niet een gelukkige was in mijn geval.Friezin schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:45:
@RobertowNL en @Freeckje
Ook een vraagje:
Mijn vloerverwarming is er niet happy mee.
Vergelijkbaar met vandaag (temperatuur, geen zon en verbruik) was 26 januari.
26 januari was kabbelen en op temperatuur houden.
Vandaag is gas geven, overshoot, noodstop: temperatuur 0,2°C onder ingestelde kamertemperatuur: start, oeps nu 0,4 onder ingesteld, GAS! (Overdrachtelijk), overshoot.... etc.
26 januari
⤵️
:strip_exif()/f/image/czJ5FkJY92HC0syC8WnOzzD0.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag
⤵️
:strip_exif()/f/image/La4wMI3UGYSgece0YURAWus8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja inderdaad even de CiC resetten en dan duurt het even voordat het weer goed werkt.Rowwan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:35:
[...]
Hier hetzelfde, net na de upgrade heeft de thermostaat 1.5 graad lager aan. Heb je het kunnen herstellen door een herstart te doen?
Bij mij loopt hij na de nieuwste update erg mooi.Friezin schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:23:
[...]
Ik heb trouwens het idee dat de update CIC naar 2.11.0 niet een gelukkige was in mijn geval.
Mijn vloerverwarming is er niet happy mee.
Vergelijkbaar met vandaag (temperatuur, geen zon en verbruik) was 26 januari.
26 januari was kabbelen en op temperatuur houden.
Vandaag is gas geven, overshoot, noodstop: temperatuur 0,2°C onder ingestelde kamertemperatuur: start, oeps nu 0,4 onder ingesteld, GAS! (Overdrachtelijk), overshoot.... etc.
26 januari
⤵️
[Afbeelding]
Vandaag
⤵️
[Afbeelding]
lastige vraag en nog veel lastiger te beantwoorden.kalti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:50:
Hou er aub rekening mee dat het verbruik zeer afhankelijk is van je woning en ook locatie.
wat ik wel kan geven is een verdeling van het verbruik t.o.v. bv februari, daarmee krijg je een aardig inzicht hoe het verdeeld is tussen de maanden.
oktober 54 kWh verbruik = circa 2,5 %
november 295 kWh verbruik = circa 16 %
december 390 kWh verbruik = circa 20 %
januari 608 kWh verbruik = circa 32 %
februari 247 kWh verbruik = circa 13%
maart ? schatting 250 kWh = circa 13%
april ? schatting 50 kWh = circa 2,5 %
dus totaal circa 1.900 kWh ( dit zal mijn verbruik zijn)
Als ik dat doorzet naar jou verbruik van 613 kWh voor februari kom ik uit op een verbruik van circa 4.700 kWh, lijkt me dus zeer veel.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 05-03-2024 21:45 ]
Nee, die klopte ook niet. (ik vond het ook al verrassend hoog)MacD007 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:42:
[...]
lastige vraag en nog veel lastiger te beantwoorden.
Hou er aub rekening mee dat het verbruik zeer afhankelijk is van je woning en ook locatie.
wat ik wel kan geven is een verdeling van het verbruik t.o.v. bv februari, daarmee krijg je een aardig inzicht hoe het verdeeld is tussen de maanden.
Als ik dat doorzet naar jou verbruik van 613 kWh voor februari kom ik uit op een verbruik van circa 4.700 kWh, lijkt me dus zeer veel.
Zie:
kalti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:07:
[...]
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik weet voldoende; ga 't vol leggen (±7500WP). Bovenstaande berekening kan wel eens in de buurt komen. Ik kom dan uit op zo'n 3000kwh voor de Quatt. Over februari (27 dagen) heeft Quatt ruim 300kwh verbruikt. Mijn genoemde verbruik was overigens totaal stroomverbruik deze maand, dus Quatt + overig stroomgebruik.
Je loopt nogal voor inmiddels.Gerardwaz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:40:
[...]
Bij mij loopt hij na de nieuwste update erg mooi.
Gaat 2.13.x het ook voor mij oplossen?
Dat kan ik natuurlijk niet beloven maar het ziet er goed uit. Misschien dat iemand anders die de update heeft dit kan bevestigen.Friezin schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:26:
[...]
Je loopt nogal voor inmiddels.
Gaat 2.13.x het ook voor mij oplossen?
[ Voor 5% gewijzigd door Gerardwaz op 05-03-2024 22:31 ]
Nog vroeg dag maar hij loopt hier vanaf 17:00 erg stabiel en lijkt wel iets efficiënter. Maar ik moest wel de DT4M thermostaat resetten.Gerardwaz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:30:
[...]
Dat kan ik natuurlijk niet beloven maar het ziet er goed uit. Misschien dat iemand anders die de update heeft dit kan bevestigen.
[ Voor 6% gewijzigd door Flesym op 05-03-2024 23:39 ]
Hier werkt update zonder enig probleem. Niks resetten o.i.d.Gerardwaz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:30:
[...]
Dat kan ik natuurlijk niet beloven maar het ziet er goed uit. Misschien dat iemand anders die de update heeft dit kan bevestigen.
Dat kan ook natuurlijk, als bèta tester niet eerder de update gehad?pietjm schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:33:
[...]
Hier werkt update zonder enig probleem. Niks resetten o.i.d.
Wat is het probleem met de ketel en hoe oud is deze?dezejongeman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:11:
de ketel is 15 jaar en lekt op verschillende plekken (geen waterbalet, maar toch wel vochtschade op verschillende plekken) en heeft wat roest schade. geen vuilafscheider aanscheider aanwezig. heeft gewoon meer onderhoud nodig gehad dan die gekregen heeft.Gerardwaz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:54:
[...]
Wat is het probleem met de ketel en hoe oud is deze?
[ Voor 8% gewijzigd door dezejongeman op 06-03-2024 07:22 ]
Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6
Zijn alle huidige frontpanelen ondeugdelijk dan?MMBD schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:39:
[...]
Dat betekent dus nog driekwart jaar wachten op deugdelijke frontpanelen (2x)...![]()
Ik twijfel...
Dan moet op termijn iedereen er dus last van krijgen?
Edit: ik ga er beetje vanuit dat ‘jouw’ batch niet in orde was en dat dit inmiddels wel is opgelost. Zou gewoon bestellen. Als je probleem ziet terugkomen dan ga ik er vanuit dat je alsnog n nieuwe set kunt krijgen.
[ Voor 25% gewijzigd door Erveetwee op 06-03-2024 08:03 ]
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Kan je op mp niet een occasion goedkoop op de kop tikken?dezejongeman schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:21:
[...]
de ketel is 15 jaar en lekt op verschillende plekken (geen waterbalet, maar toch wel vochtschade op verschillende plekken) en heeft wat roest schade. geen vuilafscheider aanscheider aanwezig. heeft gewoon meer onderhoud nodig gehad dan die gekregen heeft.
Vreemd genoeg niet versie 2.13.1. Wel 2.13.0. Misschien ligt het daaraan.Gerardwaz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:43:
[...]
Dat kan ook natuurlijk, als bèta tester niet eerder de update gehad?
Had dit issue ook aangemeld bij Quatt, weekje geleden of zo al (inclusief grafiekjes, JSON etc.)Gerardwaz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:30:
[...]
Gister suggestie over CIC-verschil 26 januari en nu- versie gedaan .....
En nu plotseling 2.13.1 😜.
Ik wacht af
Ik ben jaloers! Mijn verbruik is:MacD007 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:42:
[...]
lastige vraag en nog veel lastiger te beantwoorden.
dec. 636 kWh, gas 40m3
jan. 907 kWh, gas 74m3
febr. 606 kWh, gas 19m3.
De thermostaat staat 24 uur op 22,5C (oud en koud).
M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.
Wij hebben eind 2022 PV panelen laten instaleren met een overcapaciteit van circa 2000 kWh. Alvast rekening houdende met toekomstige installatie van een WP.
Dit is onze situatie: Kleine twee-onder-een-kap-woning (115m2) uit 1997 met energielabel B; gasverbruik plm. 850-900m3 p/j; CV ketel van 2009; we koken elektrisch; vloerverwarming beneden en radiatoren op de slaapkamers. Tapwater gebruiken we alleen om te douchen.
Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in een Quatt. De prijs, de relatief eenvoudige installatie vanwege een monoblock en het Quatt concept spreken mij aan. Ik heb gelezen dat het installatiewerk soms ietwat houtje touwtje is, dat de service niet optimaal is en dat het systeem niet bij iedereen optimaal werkt (veroorzaakt door communicatie CiC en thermostaat??). Die plussen en minnen moet ik tegen elkaar wegstrepen.
Volgens de besparingscheck is mijn terugverdientijd 7,5 jaar (396 euro p/j), maar hierbij is geen rekening gehouden met mijn PV panelen.
Mijn vraag: Vanwege de leeftijd van mijn CV ketel zal deze met een paar jaar vervangen moeten worden. Is het beter om te wachten op een volledig elektrisch concept? Of is het beter om een Quatt te plaatsen en tegelijk ook een nieuwe CV ketel? Vanaf 2026 kan je zonder WP geen losse CV ketel meer laten plaatsen denk ik?
Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien! Alvast bedankt!
Het is altijd heel lastig een afweging voor een ander te maken. De vraag is ook of je op gas kookt, want zelf zou ik dan nog niet voor volledig elektrisch gaan. De overcapaciteit van de panelen lijkt ruim genoeg om het verbruik van de wp op te vangen en de vraag is ook of de ketel al echt vervangen moet worden. Bij minimaal gasverbruik kan die misschien nog wel een aantal jaar mee.TRGEER schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:30:
Goedemorgen, ik ben ben een potentiele Quatt gebruiker en mag daarom hopelijk mijn vraag in dit topic stellen... :-)
Wij hebben eind 2022 PV panelen laten instaleren met een overcapaciteit van circa 2000 kWh. Alvast rekening houdende met toekomstige installatie van een WP.
Dit is onze situatie: Kleine twee-onder-een-kap-woning (115m2) uit 1997 met energielabel B; gasverbruik plm. 850-900m3 p/j; CV ketel van 2009; vloerverwarming beneden en radiatoren op de slaapkamers.
Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in een Quatt. De prijs, de relatief eenvoudige installatie vanwege een monoblock en het Quatt concept spreken mij aan. Ik heb gelezen dat het installatiewerk soms ietwat houtje touwtje is, dat de service niet optimaal is en dat het systeem niet bij iedereen optimaal werkt (veroorzaakt door communicatie CiC en thermostaat??). Die plussen en minnen moet ik tegen elkaar wegstrepen.
Volgens de besparingscheck is mijn terugverdientijd 7,5 jaar (396 euro p/j), maar hierbij is geen rekening gehouden met mijn PV panelen.
Mijn vraag: Vanwege de leeftijd van mijn CV ketel zal deze met een paar jaar vervangen moeten worden. Is het beter om te wachten op een volledig elektrisch concept? Of is het beter om een Quatt te plaatsen en tegelijk ook een nieuwe CV ketel? Vanaf 2026 kan je zonder WP geen losse CV ketel meer laten plaatsen denk ik?
Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien! Alvast bedankt!
Als je op gas kookt, is de Quatt een prima oplossing lijkt mij.
/f/image/2Wc9dl5l2N7yAHi0AQSQfh5g.png?f=fotoalbum_large)
PS: hoe maak je de informatie mbt woning/installatie onderaan de post zichtbaar?
[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 06-03-2024 11:48 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Het (gas)verbruik is hoog tussen 6 en 7, dus al voor 7uur. Thermostaat ingesteld dat hij alvast aanloop mag nemen? Dat is niet handig in combinatie met stille modus.Freeckje schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:37:
Een voorbeeld van onnavolgbaar regelgedrag. De wp stond in silent mode, om 7.00 uur setpoint van 20 gr nachtverlaging naar 21,5 gr C. Dus je mag verwachten dat de WP bij wil schakelen met hulp van de CV. Maar toch geen 0.76m3 uur!? Dat gebruik heb ik zelfs in ons gas-tijdperk bij vorst nog nooit meegmaakt.[Afbeelding]
Zorg dat je Quatt geen temperatuurverhoging wil doen tijdens stille modus, alleen temperatuur handhaven.
En geen 1,5graad ineens verhogen, dat is is ook vragen om gasverbruik. Max 0,5 graad omhoog per uur.
sorry, ik zette je op het verkeerde been, nachtverlaging staat op 21 gr C! Inderdaad een setpoint-verhoging om en nabij de stille modes is niet verstandig. Ik blijf die 0,76m3 onbegrijpelijk hoog vinden.SBL schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:42:
[...]
Het (gas)verbruik is hoog tussen 6 en 7, dus al voor 7uur. Thermostaat ingesteld dat hij alvast aanloop mag nemen? Dat is niet handig in combinatie met stille modus.
Zorg dat je Quatt geen temperatuurverhoging wil doen tijdens stille modus, alleen temperatuur handhaven.
En geen 1,5graad ineens verhogen, dat is is ook vragen om gasverbruik. Max 0,5 graad omhoog per uur.
[ Voor 13% gewijzigd door Freeckje op 06-03-2024 12:14 ]
Bedankt voor je bericht! Wij koken elektrisch. Ik heb de tekst aangepast.pietjm schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:01:
[...]
Het is altijd heel lastig een afweging voor een ander te maken. De vraag is ook of je op gas kookt, want zelf zou ik dan nog niet voor volledig elektrisch gaan. De overcapaciteit van de panelen lijkt ruim genoeg om het verbruik van de wp op te vangen en de vraag is ook of de ketel al echt vervangen moet worden. Bij minimaal gasverbruik kan die misschien nog wel een aantal jaar mee.
Als je op gas kookt, is de Quatt een prima oplossing lijkt mij.
Zijn dat allemaal T6jes?
Mogelijk heb ik gewoon mazzel, maar ik heb nog nooit raar gedrag gemerkt na een update met de Toon 1 thermostaat.
Nu moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk ook nooit de gedragsveranderingen van de Quatt zie die anderen rapporteren na updates, voor de update draait de Quatt best prima (wel standaard op stille modus, om langere runs op hogere efficientie te forceren), en na de updates zie ik geen verschil.
Lijkt dus ideal voor een Quatt mono als ik dat zo zie.TRGEER schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:30:
Goedemorgen, ik ben ben een potentiele Quatt gebruiker en mag daarom hopelijk mijn vraag in dit topic stellen... :-)
Dit is onze situatie: Kleine twee-onder-een-kap-woning (115m2) uit 1997 met energielabel B; gasverbruik plm. 850-900m3 p/j; CV ketel van 2009; we koken elektrisch; vloerverwarming beneden en radiatoren op de slaapkamers. Tapwater gebruiken we alleen om te douchen.
installatie was bij mij en ik zie dat eigenlijk ook bij veel anderen gewoon prima en zeer vakkundig, dus waar je dat ietwat houtje touwtje vandaan houd, mogelijk via facebook (dan zou ik het snappen, maar dat ligt dan eerder aan dat forum op FB dan aan Quatt), vind ik vreemd.Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in een Quatt. De prijs, de relatief eenvoudige installatie vanwege een monoblock en het Quatt concept spreken mij aan. Ik heb gelezen dat het installatiewerk soms ietwat houtje touwtje is, dat de service niet optimaal is en dat het systeem niet bij iedereen optimaal werkt (veroorzaakt door communicatie CiC en thermostaat??). Die plussen en minnen moet ik tegen elkaar wegstrepen.
wat Quatt wel wil is een duidelijk simpele en eenvoudige installatie, dus al te veel "vreemde "wensen zijn ze in het algemeen niet geneigd om daaraan te voldoen (aan de andere hand is dat ook wel logisch, zeker gezien de prijs.)
Service is gezien het nog een startend bedrijf is wel een punt. maar ze doen wel hun best. ik heb tenminste daar geen echt slechte ervaringen mee gemaakt, toen ik ze nodig had werd dat direct goed geregeld.
zie mijn verbruik maar van dit stookseizoen, gisteren gepost. dus heel dik tevereden. van 1200 m3 nu naar nog geen 200 m3.
dus in feite nog een heel stuk korter, ik heb mijn Quatt binnen 2,5 jaar terugverdient. ook met de huidige prijzen met hulp van de zonnepanelen moet 3,5-4 jaar ook wel lukken. Met een SWW verbruik van circa 200 m3 /jaar bespaar je dus circa 700m3/jaar = circa 900 euro (uitgaand dat je de stroomverbruik via je zonnepanelen kunt salderen). (is iets meer dan 3 jaar TVT)Volgens de besparingscheck is mijn terugverdientijd 7,5 jaar (396 euro p/j), maar hierbij is geen rekening gehouden met mijn PV panelen.
door de warmtepomp zal de levensduur van je CV zeer sterk toenemen, zou zo maar ruim 20-25 jaar kunnen worden, hij hoeft nauwelijks nog iets te doen. of je moet 3 uur per dag willen gaan douchen.Mijn vraag: Vanwege de leeftijd van mijn CV ketel zal deze met een paar jaar vervangen moeten worden. Is het beter om te wachten op een volledig elektrisch concept? Of is het beter om een Quatt te plaatsen en tegelijk ook een nieuwe CV ketel? Vanaf 2026 kan je zonder WP geen losse CV ketel meer laten plaatsen denk ik?
Dus als deze nu nog goed werkt en steeds goed onderhouden is en geen mankementen vertoond gewoon laten hangen, later zijn er mogelijk zelfs nog andere mogelijkheden, kijk maar ook naar de nieuwe optie van FE van Quatt. De eerste stap nu hybride is helemaal niet verkeerd. ik heb er alleen spijt dat de Quatt er niet eerder was, ik zou het zo weer doen.
heb je hulp nodig mbt het geluidsaspect / locatie van de warmtepomp, stuur maar een pm, dan help ik wel.Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien! Alvast bedankt!
idem wat je nodig hebt om het electrisch ook verstandig aan te sluiten, vergeet aub niet de werkschakelaar.
en vuilfilter (de laatste kun je nu ook gelukkig ook direct bij Quatt meebestellen, zou ik wel doen).
kleine tip: Denk aub ook aan de korting van 100 euro.
ja, dat kan, echter die mag je dus nu niet meer door beun de haas laten installeren. ik moet de installateur (beun de haas daargelaten) nog vinden die een onbekende CV-ketel waarvan hij dat satus niet van kend gaan installeren, hij is namelijk daarna wel verantwoordelijk, dus hou zou ook de CV ketel helemaal moeten controleren. Is veel te veel werk.0xygen500 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:06:
[...]
Kan je op mp niet een occasion goedkoop op de kop tikken?
Wat je wel ziet dat sommige installateurs door hun gekeurde 2de handjes willen gaan installeren.
Over PS:Freeckje schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:37:
Een voorbeeld van onnavolgbaar regelgedrag. De wp stond in silent mode, om 7.00 uur setpoint van 21 gr nachtverlaging naar 21,5 gr C. Dus je mag verwachten dat de WP bij wil schakelen met hulp van de CV. Maar toch geen 0.76m3 uur!? Dat gebruik heb ik zelfs in ons gas-tijdperk bij vorst nog nooit meegmaakt.[Afbeelding]
PS: hoe maak je de informatie mbt woning/installatie onderaan de post zichtbaar?
Friezin in Ervaringen met Quatt Deel 2
volgens mij niet, maar de kans dat je problemen gaat krijgen is wel aanwezig. gelukkig is het alleen iets visueels en heeft geen invloed op de werking van de Quatt zelf.Erveetwee schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:56:
[...]
Zijn alle huidige frontpanelen ondeugdelijk dan?
Dan moet op termijn iedereen er dus last van krijgen?
Edit: ik ga er beetje vanuit dat ‘jouw’ batch niet in orde was en dat dit inmiddels wel is opgelost. Zou gewoon bestellen. Als je probleem ziet terugkomen dan ga ik er vanuit dat je alsnog n nieuwe set kunt krijgen.
Ik gebruik een Toon2 en heb ook nog geen rare dingen gezien, gelukkig. Wat ik wel jammer vind is dat je er "maar" 4 temperaturen/periodes in kan definiëren. Weg, Slapen, Thuis en Comfort, geloof ik.onlinaius schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:25:
Wat zijn de thermostaten van degenen die al eens problemen hebben gehad na een update?
Zijn dat allemaal T6jes?
Mogelijk heb ik gewoon mazzel, maar ik heb nog nooit raar gedrag gemerkt na een update met de Toon 1 thermostaat.
Nu moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk ook nooit de gedragsveranderingen van de Quatt zie die anderen rapporteren na updates, voor de update draait de Quatt best prima (wel standaard op stille modus, om langere runs op hogere efficientie te forceren), en na de updates zie ik geen verschil.
Maar het werkt zo bij ons op zich goed. Ik ga nu dagelijks van 19, naar 19,5, naar 20, naar 20,5, naar 20, naar 19,5 en weer naar 19 graden.
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Bij mij DT4M. En mogelijk is een andere relatie bedraad versus niet bedraad.onlinaius schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:25:
Wat zijn de thermostaten van degenen die al eens problemen hebben gehad na een update?
Zijn dat allemaal T6jes?
Onze CV is niet in slechte staat, maar ik ging uit van een levensduur van circa 15 jaar.MacD007 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Lijkt dus ideal voor een Quatt mono als ik dat zo zie.
[...]
installatie was bij mij en ik zie dat eigenlijk ook bij veel anderen gewoon prima en zeer vakkundig, dus waar je dat ietwat houtje touwtje vandaan houd, mogelijk via facebook (dan zou ik het snappen, maar dat ligt dan eerder aan dat forum op FB dan aan Quatt), vind ik vreemd.
wat Quatt wel wil is een duidelijk simpele en eenvoudige installatie, dus al te veel "vreemde "wensen zijn ze in het algemeen niet geneigd om daaraan te voldoen (aan de andere hand is dat ook wel logisch, zeker gezien de prijs.)
Service is gezien het nog een startend bedrijf is wel een punt. maar ze doen wel hun best. ik heb tenminste daar geen echt slechte ervaringen mee gemaakt, toen ik ze nodig had werd dat direct goed geregeld.
zie mijn verbruik maar van dit stookseizoen, gisteren gepost. dus heel dik tevereden. van 1200 m3 nu naar nog geen 200 m3.
[...]
dus in feite nog een heel stuk korter, ik heb mijn Quatt binnen 2,5 jaar terugverdient. ook met de huidige prijzen met hulp van de zonnepanelen moet 3,5-4 jaar ook wel lukken. Met een SWW verbruik van circa 200 m3 /jaar bespaar je dus circa 700m3/jaar = circa 900 euro (uitgaand dat je de stroomverbruik via je zonnepanelen kunt salderen). (is iets meer dan 3 jaar TVT)
[...]
door de warmtepomp zal de levensduur van je CV zeer sterk toenemen, zou zo maar ruim 20-25 jaar kunnen worden, hij hoeft nauwelijks nog iets te doen. of je moet 3 uur per dag willen gaan douchen.
Dus als deze nu nog goed werkt en steeds goed onderhouden is en geen mankementen vertoond gewoon laten hangen, later zijn er mogelijk zelfs nog andere mogelijkheden, kijk maar ook naar de nieuwe optie van FE van Quatt. De eerste stap nu hybride is helemaal niet verkeerd. ik heb er alleen spijt dat de Quatt er niet eerder was, ik zou het zo weer doen.
[...]
heb je hulp nodig mbt het geluidsaspect / locatie van de warmtepomp, stuur maar een pm, dan help ik wel.
idem wat je nodig hebt om het electrisch ook verstandig aan te sluiten, vergeet aub niet de werkschakelaar.
en vuilfilter (de laatste kun je nu ook gelukkig ook direct bij Quatt meebestellen, zou ik wel doen).
kleine tip: Denk aub ook aan de korting van 100 euro.
Ja, dat heb ik inderdaad van FB. Ik heb verschillende berichten en foto's voorbij zien komen die niet zo posief waren. Fijn dat jou ervaring een stuk positiever is! Bij ons zou het ook om een eenvoudige installatie gaan. De terugverdientijd met PV panelen schat ik op 4-5 jaar.
Echt onwijs bedankt voor je uitgebreide antwoorden! Mocht ik er niet uitkomen, dan hoor je het zeker. :-)
[ Voor 15% gewijzigd door TRGEER op 06-03-2024 15:16 ]
Kan ik hier een extra groep aan (laten) toevoegen en doortrekken naar de locatie van de Quatt Duo, of moet ik eerst de meterkast ombouwen en aanvraag doen voor 3 fase?
Ik zou het niet meteen volleggen. Het gebruik van je warmtepomp is vooral in de winter, de opwek in de zomer. De link tussen beide is er alleen door salderen. Salderen mag nog een tijdje, maar de enerigemarkt reagereert daarop en komt met allerlei heffingen/boetes/extra kosten/geen overstapkorting/etc. Vroeg of laat gaat de salderingsregeling alsnog aangepast of afgeschaft worden, de huidige situatie is namelijk niet houdbaar.kalti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:07:
[...]
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik weet voldoende; ga 't vol leggen (±7500WP). Bovenstaande berekening kan wel eens in de buurt komen. Ik kom dan uit op zo'n 3000kwh voor de Quatt. Over februari (27 dagen) heeft Quatt ruim 300kwh verbruikt. Mijn genoemde verbruik was overigens totaal stroomverbruik deze maand, dus Quatt + overig stroomgebruik.
Mijn advies: kijk vooral naar je dagverbruik en niet naar je jaarverbruik. Dat voorkomt hoge kosten voor teruglevering in de komende jaren en/of hogere netbeheerkosten als men vroeg of laat besluit dat grote piekvermogens (teruglevering of afname) hogere tarieven gaan opleveren. Dit laatste is als eens onderzocht door netbeheerders; op dit moment nog niet concreet, maar zal vroeg of laat naar mijn mening gaan gebeuren ivm netcongestie. SWW kun je bij full-electric inzetten als warmtebatterij om je dagopwek maximaal te benutten.
Je kunt hier gewoon een groep van 16A B bijplaatsen, ik zou overigens hier een alamat overwegen (=groep incl eigen aardlek) deze zijn normaal 2 Din breed, maar Siemens heeft deze zelfs in 1 din breed uitvoering.zit schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:10:
Het zal vast al eerder besproken zijn, maar kan het niet direct vinden en mijn kennis hiervan is beperkt. Door Quatt wordt aangegeven dat de Duo op een aparte 16A groep moet. Onze meterkast is 1 fase.
Kan ik hier een extra groep aan (laten) toevoegen en doortrekken naar de locatie van de Quatt Duo, of moet ik eerst de meterkast ombouwen en aanvraag doen voor 3 fase?
Bij vragen dit a.u.b. in een pm doen, bedankt
Omvormer fabrikanten zitten ook niet stil. Solaredge kan je nu al uit laten schakelen op negatieve stroomtarieven en Enphase is hier naar verluidt ook al mee bezig.wocko schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:19:
[...]
Ik zou het niet meteen volleggen. Het gebruik van je warmtepomp is vooral in de winter, de opwek in de zomer. De link tussen beide is er alleen door salderen. Salderen mag nog een tijdje, maar de enerigemarkt reagereert daarop en komt met allerlei heffingen/boetes/extra kosten/geen overstapkorting/etc. Vroeg of laat gaat de salderingsregeling alsnog aangepast of afgeschaft worden, de huidige situatie is namelijk niet houdbaar.
Mijn advies: kijk vooral naar je dagverbruik en niet naar je jaarverbruik. Dat voorkomt hoge kosten voor teruglevering in de komende jaren en/of hogere netbeheerkosten als men vroeg of laat besluit dat grote piekvermogens (teruglevering of afname) hogere tarieven gaan opleveren. Dit laatste is als eens onderzocht door netbeheerders; op dit moment nog niet concreet, maar zal vroeg of laat naar mijn mening gaan gebeuren ivm netcongestie. SWW kun je bij full-electric inzetten als warmtebatterij om je dagopwek maximaal te benutten.
Alles wat je opwekt & direct verbruikt hoef je nooit af te rekenen. Je zal waarschijnlijk eerder meer stroom gaan verbruiken in de toekomst dan minder
[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 06-03-2024 16:26 ]
Dus volleggen. De winter heb je nooit genoeg. Toekomst meer gebruik met auto of warm water. En eventueel is het overschot in de zomer met een zero export profiel te beperken.wocko schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:19:
[...]
Ik zou het niet meteen volleggen. Het gebruik van je warmtepomp is vooral in de winter, de opwek in de zomer. De link tussen beide is er alleen door salderen. Salderen mag nog een tijdje, maar de enerigemarkt reagereert daarop en komt met allerlei heffingen/boetes/extra kosten/geen overstapkorting/etc. Vroeg of laat gaat de salderingsregeling alsnog aangepast of afgeschaft worden, de huidige situatie is namelijk niet houdbaar.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.