Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Rowwan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:50:
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met de stand "standby - heating"? Na de laatste update heeft hij de hele nacht in deze stand gestaan. Ik heb dat nooit eerder gezien
Gewoon exact wat het er staat; hij zit in de startblokken (= stand-by) om te gaan verwarmen, maar verwarmd op dat moment dus niet.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48
MacD007 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Gewoon exact wat het er staat; hij zit in de startblokken (= stand-by) om te gaan verwarmen, maar verwarmd op dat moment dus niet.
Dat doe je toch geen hele nacht? - met een verbruik van ongeveer 500W en 800l/u flow. Het lijkt alsof de sensor niet altijd update.

[ Voor 14% gewijzigd door Rowwan op 06-03-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:06
Hallo,
Hendrik hier.

Huidige situatie:
1950 Woning. Net Spouwmuren geisoleerd, ramen volgen.
Momenteel: gaskachel kamer, keuken en gang tevens geiser in keuken.
Gas blijft nog even.
Zonnepanelen worden geplaatst.

Nu wil ik een Quatt toevoegen.
Gaskachel in kamer blijft (hopelijk zo veel als mogelijk uit)
Geiser blijft.
Die in keuken en gang vervangen door Jaga Strada’s met heatboosters.
In de kamer onder de ramen toevoegen Jaga Strada’s met heatboosters.
Tado als kamerthermostaat en radiatorknoppen op de Strada’s in keuken en gang.
Vervolgens kijken hoe ik hier mee uit kom.
Heb ik hier ook een buffervat voor nodig?
Verder nog tips/adviezen?

Bijgaande ook even een verbruiksplaatje van februari (vanaf week 7 met spouwmuurisolatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J78P_VhmnKPJ2RuQ6Pz21kROz7I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3BFSu7XM04KmS64pWBZdARud.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-05 14:35
Paar vragen:
- Quatt 4kw
- Nefit Trendline

1. De installatie is blijkens de Json “aan/uit” gedaan, terwijl ik wel de Nefit Opentherm converter had geinstallerd op de ketel. Is dat een logische keuze?

2. Ik heb nu gemiddeld een COP van 3,9. Dat vind ik nogal laag (overigens geen vloerverwarming, alleen radiatoren). Tips om dit te verhogen?

3. In het overzichtsvenster in de app zie ik ook gasverbruik, maar dat lijkt precies overeen te komen met het moment van douchen? Kan dat het ook zijn?

4. De gouden tip voor het resonantiegeluid van de dakkapel. Het is toch zo’n 47db wat ik gemeten heb, ook bij superstille stand. Wat helpt? En helpt Quatt of moet je het zelf doen?

5. Is er een Quatt plugin voor Homebrige?

Ik kijk uit naar jullie reacties…

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Beta nieuws in de TestFlight: In deze update voegen we een uitbreiding toe aan inzicht. Met behulp van 3 nieuwe grafieken leer je meer over de werking van Quatt Hybrid. Daarbij is de buitentemperatuur nu op het startscherm zichtbaar.
Android versie hier nog niet.
En firmware: Verbeterde afhandeling van foutcodes van de warmtepomp
Verbeterde OpenTherm drivers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-M3GzTu8n6R29jfRPIMDijjHj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmjGxaNgyxhPJMsuKInGOZzu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jpKkalyz7GvT40A5oSja_0E7tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzEs9M6Qcfv7gHeCcOjrzI5y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydXe6VFvP2YJQmXHOiJI3E97vIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCMYIME6bMxD8S55SlAENaBM.jpg?f=fotoalbum_large
Watertemperatuur en kamertemperatuur per dag waarbij die laatste gemeten en ingesteld aangeeft.

Eerder las ik wat over een hoge pieptoon / mosquito geluid, hier ook een 15khz toon te horen en zien op Android app Spectroid. Dat lijkt voor te komen wanneer de spanning onder de 230v zakt wat me opviel wegens homewizard p1 meter dus misschien daar wat mee te maken?

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 06-03-2024 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bite schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:26:
Beta nieuws in de TestFlight: In deze update voegen we een uitbreiding toe aan inzicht. Met behulp van 3 nieuwe grafieken leer je meer over de werking van Quatt Hybrid. Daarbij is de buitentemperatuur nu op het startscherm zichtbaar.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Watertemperatuur en kamertemperatuur per dag waarbij die laatste gemeten en ingesteld aangeeft.
App ziet er mooi uit.
Maakt JSON praktisch overbodig

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 06-03-2024 22:54 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:53
En deze dan ook nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_GxBJAk49GxwnYxV3xqsb1NWk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBVQYYNJpjiKOQlmJSRvzDd3.jpg?f=fotoalbum_large

De watertemperatuur wordt alleen gemeten als er verwarmd wordt.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
Forzafossa schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:53:
Paar vragen:
- Quatt 4kw
- Nefit Trendline

1. De installatie is blijkens de Json “aan/uit” gedaan, terwijl ik wel de Nefit Opentherm converter had geinstallerd op de ketel. Is dat een logische keuze?

2. Ik heb nu gemiddeld een COP van 3,9. Dat vind ik nogal laag (overigens geen vloerverwarming, alleen radiatoren). Tips om dit te verhogen?

3. In het overzichtsvenster in de app zie ik ook gasverbruik, maar dat lijkt precies overeen te komen met het moment van douchen? Kan dat het ook zijn?

4. De gouden tip voor het resonantiegeluid van de dakkapel. Het is toch zo’n 47db wat ik gemeten heb, ook bij superstille stand. Wat helpt? En helpt Quatt of moet je het zelf doen?

1: maakt niet zoveel uit de ketel brandt weinig.
2: zonder meer gegevens onmogelijk te beantwoorden.
3: gasverbruik in de app is verbruik Quatt.
4: even zoeken in het forum daar is genoeg over gemeld.
5: geen idee.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hendrik Keizer schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:19:
Hallo,
Hendrik hier.

Huidige situatie:
1950 Woning. Net Spouwmuren geisoleerd, ramen volgen.
Momenteel: gaskachel kamer, keuken en gang tevens geiser in keuken.
Gas blijft nog even.
Zonnepanelen worden geplaatst.

Nu wil ik een Quatt toevoegen.
Gaskachel in kamer blijft (hopelijk zo veel als mogelijk uit)
Geiser blijft.
Die in keuken en gang vervangen door Jaga Strada’s met heatboosters.
In de kamer onder de ramen toevoegen Jaga Strada’s met heatboosters.
Tado als kamerthermostaat en radiatorknoppen op de Strada’s in keuken en gang.
Vervolgens kijken hoe ik hier mee uit kom.
Heb ik hier ook een buffervat voor nodig?
Verder nog tips/adviezen?
Ja, vergeet het buffervat, en je vergeet de capaciteit van je radiatoren er bij te zetten. Is zeker met LTV best wel belangrijk. Minimale inhoud ? ! ?
Heb je wel een cv ketel? Die zag ik zo snel niet en omdat de Quatt een hybride is heb je deze toch echt wel nodig.
Dat met die gaskachel ( is dat je huidige primaire warmtebron ?) snap ik niet helemaal.

Kleine tip, kijk of je het glas door HR++ kunt vervangen.
Hebben de slaapkamers geen radiatoren?
Bijgaande ook even een verbruiksplaatje van februari (vanaf week 7 met spouwmuurisolatie)

[Afbeelding]
Als vergelijk was mijn gasverbruik in de zelfde periode slechts 9 m3.
Stroomverbruik totaal circa 370 kWh en de warmtepomp verbruikte circa 250 kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 06-03-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Het is achteraf natuurlijk maar geeft wel meer inzicht en situatie als deze had denk ik voor geen gasverbruik: minder nachtverlaging, langzamer of later in de ochtend opwarmen. Aan de hand van weersverwachting en gebruikerswensen zou dat misschien proactief kunnen met voorkeur voor bijvoorbeeld: efficiënt, snel verwarmen of (zoals hier de bedoeling) minimaal aan staan gedurende de nacht (was op heatgeek eens een podcast over bepaalde software dat zoiets zou doen edit: homely YouTube: This Heat Pump Controller Is CHANGING The Game! ).
Het lijkt me wel wat als ze hier dan nog een thermostaat integreren. Toch aan de andere kant ook wat voor te zeggen als je het meer in eigen beheer en controle hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clFYAEYycGGEaaoGAWM5WnsPsE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ms4NvaolgMiXrNv45nZgOVzy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEQa877clVOYKrbN3iBFO9zLHFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYiatE5L9l5QIixMIAbsTfnh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqwtrOGntxh9C2d0gwxjL52cNYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zu9DYs4okB5TbnSBH0fw1p4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObOtAM9TnbAKyyAoQXN4bEJayi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1j1I96Gdoi6x3lr2NldeHpO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

bite schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerder las ik wat over een hoge pieptoon / mosquito geluid, hier ook een 15khz toon te horen en zien op Android app Spectroid. Dat lijkt voor te komen wanneer de spanning onder de 230v zakt wat me opviel wegens homewizard p1 meter dus misschien daar wat mee te maken?
O, dat is echt top, dat beginscherm alleen al met watertemp (bij flowmeter, denk ik) en buitentemp.
Denk dat ik de JSON dan niet meer ga bekijken.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:49
Notaname schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:47:
Die soundslider is prachtig als de situatie dat vereist.

In ons geval zou ik liever het toerental van de circulatie pomp aan kunnen passen zodat de flow lager is in de nacht en daardoor minder leidingruis ontstaat.
Is al bekend wat Quatt precies limiteert met deze nieuwe soundslider? Is dat het afgenomen vermogen, of verschillende limieten op de pompfrequenties? In de app informatie staat ook “Gebruik je deze modus? Je hoort je warmtepomp niet meer. Maar: je zou een stuk meer besparen als je een andere modus zou kiezen.” bij de stilste modus. Hoe ga je meer besparen als de Quatt meer herrie mag maken?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:48:
[...]

Klopt, en daar zijn ze ook weer vanaf gestapt volgens mij.
Was @TeslaNerd niet de enige die dat had?
Klopt! De Honeywell Round Modulation. Ik ben nu 2 weken in Japan en de combi Honeywell Round Modulation/ CiC draait door alle Quatt updates zonder klachten van het thuisfront.

@Friezin Mijn experimentele “waterbesturing via Home Assistant” staat wel uit tot ik weer terug ben. De besturing van de dag/week temperatuurschemas uit mijn oude Netatmo via Home Assistant staat wel gewoon aan. Dat werkt probleemloos

[ Voor 27% gewijzigd door TeslaNerd op 07-03-2024 10:04 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
TeslaNerd schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 01:46:
[...]
G Hoe ga je meer besparen als de Quatt meer herrie mag maken?
Het idee zal zijn dat de Quatt vaker de warmtebehoefte aan zal kunnen zonder cv ketel als deze minder gelimiteerd wordt.

Uiteraard zitten daar 2 kanten aan en is het wat kort door de bocht. Ik limiteer bewust met de stille modus om te forceren dat de Quatt lange en efficiënte runs draait op laag vermogen, meer besparen dus. Maar mogelijk zou de CV ketel bijspringen als ik die aan had staan voor het verwarmingsbedrijf.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 02:22:
[...]

Het idee zal zijn dat de Quatt vaker de warmtebehoefte aan zal kunnen zonder cv ketel als deze minder gelimiteerd wordt.

Uiteraard zitten daar 2 kanten aan en is het wat kort door de bocht. Ik limiteer bewust met de stille modus om te forceren dat de Quatt lange en efficiënte runs draait op laag vermogen, meer besparen dus. Maar mogelijk zou de CV ketel bijspringen als ik die aan had staan voor het verwarmingsbedrijf.
Ja, dat zal er wel achter zitten dat de besparing zit in minder gas verstoken. Minpuntje voor de Quatt communicatie is dat mijn cv ketel ook geluid maakt en de toelichting bij de sound slider verwijst naar Quatt Hybrid waar de cv ketel ook bij hoort.

@betatesters: Willen jullie als verbeterpunt doorgeven dat dit scherper moet worden geformuleerd in de (i) toelichting bij de Soundslider? Wellicht dat het voor de meeste Quatt hybrids met additioneel gasverbruik klopt maar die van mij bespaart meer stroom als ik de stille modus aan heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Maar mogelijk zou de CV ketel bijspringen als ik die aan had staan voor het verwarmingsbedrijf.
Hoe heb jij jouw Quatt Hybrid getweaked dat de CV ketel niet hoeft bij te springen? Komt jouw watertemperatuur nooit onder de 18 graden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:37
pietjm schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:30:
En deze dan ook nog:

[Afbeelding]

De watertemperatuur wordt alleen gemeten als er verwarmd wordt.
@pietjm @bite
wellicht voor de beta testers om feedback te geven:
- waarom heeft kamertemperatuur genoeg datapunten voor een vloeiende lijn, maar lijkt het bij watertemperatuur gewoon een zeer beperkt aantal datapunten verbonden door rechte lijnen?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-09 16:07
[...]

Heb jij dat nu met de soundslider op zowel dag, als nacht op silent gezet? Of nog een stap lager (Building 87)?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
Paar vragen:
- Quatt 4kw
- Nefit Trendline

1: Maakt helemaal niets uit, je gaat je CV toch bijna niet meer gebruiken. Die 2 euro verschil in het jaar, moet je maar op de koop toe nemen.

3: Gasverbruik bij douchen, misschien driewegklep defect? De Quatt meet niet of de CV aan staat, maar of het water warmer is en gaat ervan uit dat CV aan staat.

5: Wat moet je hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Paar vragen:
- Quatt 4kw
- Nefit Trendline

2. Gemiddeld over welke periode was het 3,9? COP wordt vooral bepaald door watertemperatuur die je nodig hebt. Dus wat is nu je watertemperatuur+buitentemperatuur+COP? Dan kunnen we vergelijken.
3. Nee
4. Wat heb je al gedaan aan demping?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
SBL schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:18:
[...]

2. Gemiddeld over welke periode was het 3,9? COP wordt vooral bepaald door watertemperatuur die je nodig hebt. Dus wat is nu je watertemperatuur+buitentemperatuur+COP? Dan kunnen we vergelijken.
3. Nee
4. Wat heb je al gedaan aan demping?
3. Ja, als driewegklep defect is en er warm water langs de temperatuursensor stroomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Paar vragen:
- Quatt 4kw
- Nefit Trendline

Radiatoren waterzijdig inregelen, @Friezin heeft daar een aantal tips geplaatst.
Gebruik je radiatorventilatoren? Indien nee, zit daar een deel van de oorzaak.
Bedenk dat de COP zeer sterk wordt beïnvloed ook door je afgiftesysteem, daarom ook de twee hierboven genoemde invalshoeken.
Maar denk ook aan verkeerd stookgedrag ( het is geen cv, dus blijf van die thermostaat af) en een hoog warmteverlies wat je weer wilt compenseren door hogere temperaturen, dat kan echter kost dat dus een lagere COP. Denk hierbij dus ook aan betere isolatie.
Quatt overzicht is een totaal over het tijdsbestek van 1 uur, de app berekend het gasverbruik, er zit immers geen meter in die dit zou kunnen meten. Dus is dit onmogelijk, of je moet douchen met cv water ( verwacht ik niet ). Wil je exact inzicht mbt tijdspad van je stroom en gasverbruik moet je naar een tool als home wizzard met een verbinding met een p1 dongle, want die heeft ook een connectie met je gasmeter.
de vraag is hier wat meet je ? Met welk meetinstrument?
Wil je inzicht in m’n resonantiegeluid zul je moeten meten in een frequentiespectrum, dan praten we al over zeer professionele meetapparatuur die duurder is dan je Quatt.
Alleen 47 dB is totaal nietszeggend in deze situatie.
Hoe is de dakkapel opgebouwd ( hout skelet, wat voor isolatie betonnen dak ? ) welke geluidsmaatregelen heb je genomen?
Kijk maar eens naar deze foto, doel is om de warmtepomp zo veel mogelijk te ontkoppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0Ja9YdTmOMpsTPC6RY-nEVHgYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a8OGpHiL9keZqqKqrR9Cbz52.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 07-03-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkImpulZe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 13:26
dezejongeman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:11:
Ik heb jullie tips nodig in mijn probleem.

Ik heb een quatt aangeschaft deze staat inmiddels fysiek in mijn garage en zal de 18e geinstalleerd worden. echter heeft mijn huidige CV ketel (remeha avanta c28) het vandaag volledig afgeschreven en wordt letterlijk enkele dagen van leven gegeven door de huidige installateur.

ik weet niet goed wat ik nu moet. ik heb de quatt scherp kunnen kopen nog met blackfiday korting over de verkoopprijs van vorig jaar.

echter moet ik een cv ketel (binnen een week of 2).

waar doe ik echter nu goed aan.

ik heb een redelijk goed geissoleerd huis. met 50 graden aanvoer temp krijg ik de woning makkelijk op temperatuur. 40-45 lukt ook, maar duurt heel (te) lang als het s'nachts -5 -10 is zoals we een paar dagen hebben gehad afgelopen dec.

het waait bij ons namelijk altijd en ook de fysieke ventilatie (roosters bij ramen) staat snacht's altijd open en koelt het gemiddeld af naar 17,5-18 graden.

waar doe ik nu goed aan:
  • de quatt doorzetten en bijpassende cv aanschaffen?
  • de aankoop zien te annuleren en alleen een cv nemen?
  • de aankoop zien te annuleren en en voor een andere combinatie gaan?
  • de aankoop zien te annuleren en gaan voor een all electric situatie ook al zit daar een meerprijs aan?
Meterkast is reeds geschikt gemaakt voor 3 fasen.

ik zit nu met een extra financiele sitautie welke ik door de quatt had gehoopt te kunnen uitstellen met een jaar of 5.

oorzaak is bekend, te lang geen onderhoud gehad, eigen schuld financiele bult. maar goed ik sta nu wel voor keuzes, welke voor een lange termijn zijn.
Balen zeg! Ik heb 4 weken geleden exact het zelfde gehad, 6 dagen voor het plaatsen van mijn Quatt Duo. Ik heb uiteindelijk maar de keuze gemaakt om een nieuwe ketel te plaatsen, zeker gezien de All-Electric nog minimaal een jaar later leverbaar is. Jammer geld ja, maar normaal kunnen douchen is mij veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:02
dezejongeman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:11:
Ik heb jullie tips nodig in mijn probleem.

Ik heb een quatt aangeschaft deze staat inmiddels fysiek in mijn garage en zal de 18e geinstalleerd worden. echter heeft mijn huidige CV ketel (remeha avanta c28) het vandaag volledig afgeschreven en wordt letterlijk enkele dagen van leven gegeven door de huidige installateur.

ik weet niet goed wat ik nu moet. ik heb de quatt scherp kunnen kopen nog met blackfiday korting over de verkoopprijs van vorig jaar.

echter moet ik een cv ketel (binnen een week of 2).

waar doe ik echter nu goed aan.

ik heb een redelijk goed geissoleerd huis. met 50 graden aanvoer temp krijg ik de woning makkelijk op temperatuur. 40-45 lukt ook, maar duurt heel (te) lang als het s'nachts -5 -10 is zoals we een paar dagen hebben gehad afgelopen dec.

het waait bij ons namelijk altijd en ook de fysieke ventilatie (roosters bij ramen) staat snacht's altijd open en koelt het gemiddeld af naar 17,5-18 graden.

waar doe ik nu goed aan:
  • de quatt doorzetten en bijpassende cv aanschaffen?
  • de aankoop zien te annuleren en alleen een cv nemen?
  • de aankoop zien te annuleren en en voor een andere combinatie gaan?
  • de aankoop zien te annuleren en gaan voor een all electric situatie ook al zit daar een meerprijs aan?
Meterkast is reeds geschikt gemaakt voor 3 fasen.

ik zit nu met een extra financiele sitautie welke ik door de quatt had gehoopt te kunnen uitstellen met een jaar of 5.

oorzaak is bekend, te lang geen onderhoud gehad, eigen schuld financiele bult. maar goed ik sta nu wel voor keuzes, welke voor een lange termijn zijn.
Als je een handige knutselaar bent zou ik zelf een identieke ketel plaatsen. Geen aanpassingen nodig voor de rookgasafvoer en de leidingen. Misschien wel een nieuw expansievat.
EN: aangezien de monteurs van Quatt toch de leidingen moeten aanpassen, sluit alleen het gas aan en laat de rest door monteurs aansluiten.
Of laat, als het nog kan, de bestaande ketel hangen, en sluit de nieuwe ketel na de installatie van de wp aan.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Freeckje schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:02:
[...]
aangezien de monteurs van Quatt toch de leidingen moeten aanpassen, sluit alleen het gas aan en laat de rest door monteurs aansluiten.
dan mag je wel een grote taart aanbieden :P normaal komen ze niet aan de knelkoppeling waarmee CV ketel op leidingen zit.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
MacD007 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:40:
[...]

Ja, vergeet het buffervat, en je vergeet de capaciteit van je radiatoren er bij te zetten. Is zeker met LTV best wel belangrijk. Minimale inhoud ? ! ?
Heb je wel een cv ketel? Die zag ik zo snel niet en omdat de Quatt een hybride is heb je deze toch echt wel nodig.
Dat met die gaskachel ( is dat je huidige primaire warmtebron ?) snap ik niet helemaal.

Kleine tip, kijk of je het glas door HR++ kunt vervangen.
Hebben de slaapkamers geen radiatoren?

[...]

Als vergelijk was mijn gasverbruik in de zelfde periode slechts 9 m3.
Stroomverbruik totaal circa 370 kWh en de warmtepomp verbruikte circa 250 kWh.
Jaga’s hebben minimale waterinhoud. 2 stuks van 220cm in de kamer met ongeveer 3000W capaciteit per stuk.
Geen CV ketel, maar hoeft ook niet van vandaag op morgen. Kan wel even wachten tot de Full electric er is.
HR++ wordt in mei geplaatst.
Geen radiatoren op slaapkamers.
Gaskachel blijft voor koude winters, evenals gasfornuis en keuken/bad geiser
Geen buffervat nodig dus, ok helder.
Dank.

[ Voor 3% gewijzigd door Hendrik Keizer op 07-03-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Hendrik Keizer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:30:
[...]

Jaga’s hebben minimale waterinhoud. 2 stuks van 220cm in de kamer met ongeveer 3000W capaciteit per stuk.
Geen CV ketel, maar hoeft ook niet van vandaag op morgen. Kan wel even wachten tot de Full electric er is.
Dank.
Dit gaat niet werken met een Quatt, lijkt me, maar checkt het svp bij hen.
Te weinig water om defrosts te doen
en geen backup van CVketel die Quatt in dit geval wel nodig heeft, bijvoorbeeld om afgekoeld water tot 18graden voor te verwarmen of te helpen bij defrost als je weinig warmte uit water in je huis kunt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Had dit issue ook aangemeld bij Quatt, weekje geleden of zo al (inclusief grafiekjes, JSON etc.)

Gister suggestie over CIC-verschil 26 januari en nu- versie gedaan .....

En nu plotseling 2.13.1 😜.

Ik wacht af
Inmiddels 2.13.2

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hendrik Keizer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:30:
[...]

Dank.
idem wat @SBL ook aangeeft, blijkbaar heb je nog niet voldoende verdiept in de materie warmtepomp en dan specifiek in een hybride warmtepomp. Lees de voorwaarden bij zowel Quatt en ook hier in de TS nog eens goed na.
Een hybride warmtepomp werkt in combinatie met een CV-ketel samen, dat gaat dus niet zamen met een gaskachel of die moet aangesloten zijn aan een CV-systeem en dus ook je water in je CV leidingen verwarmd, uit jou verhaal gezien verwacht ik dat dus niet.
Daarnaast heeft de Quatt warmtepomp een zogenaamde start-watertemperatuur van 18 graden nodig. Haal je die niet dan gaat de Quatt dus niet aan. wat @SBL dus ook al aangeeft.
ik verwacht ook niet dat Quatt hiermee mee gaat, want in het verleden hebben ze zelf het gebruik met een E-CV ketel niet willen toestemmen. je moet dus bij Quatt navragen of dat een mogelijke optie voor jou is, combinatie E-CV ketel met een Quatt.

een tweede probleem is dat door je jaga's er dus te weinig volume en dus een te lage warmteoverdrag veroorzaakt door de geringe hoeveelheid CV water gaat krijgen, gaat een warmtepomp niet echt blij van worden.
Je hebt ook geen vloerverwarming die dat compenseren. Dus in deze confguaratie, geen idee wie je dat heeft geadviseerd, gaat een oplossing met een warmtepomp (ook geen FE) gewoon niet werken, vrees ik.

maar eerst, lees eerst eens de TS door en heb je nog vragen dan zijn hier denk ik voldoende tweakers hier die je best willen helpen. En neem contact op met Quatt (en laat ons nog weten wat daar uit gekomen is)
succes :)

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 07-03-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ik zit nog gewoon op 2.11.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Freeckje schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Als je een handige knutselaar bent zou ik zelf een identieke ketel plaatsen. Geen aanpassingen nodig voor de rookgasafvoer en de leidingen. Misschien wel een nieuw expansievat.
EN: aangezien de monteurs van Quatt toch de leidingen moeten aanpassen, sluit alleen het gas aan en laat de rest door monteurs aansluiten.
Of laat, als het nog kan, de bestaande ketel hangen, en sluit de nieuwe ketel na de installatie van de wp aan.
er is een klein probleemje, door nieuwe regelgeving mag je zelff helaas niet meer zelf aan een CV-ketel gaan sleutelen.
CO Keur CV-ketels

denk hierbij ook aan mogelijke concequenties bij schade en de mogelijkheid dat een verzekeriing dan niet hoeft uit te betalen cq dit verminderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
DarkImpulZe schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Balen zeg! Ik heb 4 weken geleden exact het zelfde gehad, 6 dagen voor het plaatsen van mijn Quatt Duo. Ik heb uiteindelijk maar de keuze gemaakt om een nieuwe ketel te plaatsen, zeker gezien de All-Electric nog minimaal een jaar later leverbaar is. Jammer geld ja, maar normaal kunnen douchen is mij veel waard.
nu heb ik een nefit proline aangeboden gekregen en wil graag weten of deze ketel werkt met Quatt.
iemand hier die een Nefit Proline NXT HRC 30 heeft icm Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dezejongeman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:20:
[...]

nu heb ik een nefit proline aangeboden gekregen en wil graag weten of deze ketel werkt met Quatt.
waarom zou deze niet werken? Een nefit wordt gewoon aan/uit aan de CIC aangesloten, en gezien je waarschijnlijk de cv toch nauwelijks gaat gebruiken maakt dat niets uit. zie hier ook de diverse posts van @medu80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
MacD007 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:26:
[...]

waarom zou deze niet werken? Een nefit wordt gewoon aan/uit aan de CIC aangesloten, en gezien je waarschijnlijk de cv toch nauwelijks gaat gebruiken maakt dat niets uit. zie hier ook de diverse posts van @medu80.
Ik had een opentherm connectie verwacht, vandaar.

de vervarring ontstaat bij mij bij de thermostaten denk ik, maar daarvoor ga ik toch over op tado om mijn radiatoren slim te maken.

[...]
Geen ervaring, maar werkt vast. Heeft wel vrij forse capaciteit (CW5) en kan niet superlaag moduleren ~7kW.
Daar heb je vooral wat last van als hij regelmatig moet helpen = wanneer 4kW weinig is voor je huis en/of als je heet verwarmingswater nodig hebt door ondermaats afgiftesysteem.
Dus: ietsje kleiner zou beter zijn tenzij je regelmatig in bad gaat, maar dit is goed bruikbaar.https://tweakers.net/i/1C8UJ4xpE8Z8utSlL9f66refREk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vBzTmzo1lex0Nez0Xr7GlUEM.jpg?f=user_largewilt.
er was mij cw5 aangeboden ivm water vraag. ik heb nu een cw4.
er is ook een tzerra ace matic cw5 aangeboden, maar daar kan geen vuil afscheider bij, ivm mijn afmetingen en huidige leiding werk.

heb ik nog een vuilafscheider nodig? zo niet ben ik met de tzerra beter af in dit geval?

[ Voor 51% gewijzigd door dezejongeman op 07-03-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Geen ervaring, maar werkt vast. Heeft wel vrij forse capaciteit (CW5) en kan niet superlaag moduleren ~7kW.
Daar heb je vooral wat last van als hij regelmatig moet helpen = wanneer 4kW weinig is voor je huis en/of als je heet verwarmingswater nodig hebt door ondermaats afgiftesysteem.
Dus: ietsje kleiner zou beter zijn tenzij je regelmatig in bad gaat, maar dit is goed bruikbaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C8UJ4xpE8Z8utSlL9f66refREk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vBzTmzo1lex0Nez0Xr7GlUEM.jpg?f=user_largewilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 02:50:
[...]

Hoe heb jij jouw Quatt Hybrid getweaked dat de CV ketel niet hoeft bij te springen? Komt jouw watertemperatuur nooit onder de 18 graden?
Nee, ik doe een nachtverlaging tot minimaal 18.5 graden (op dit moment zelfs op 19 staan omdat ik 18.5 tijdens koude periodes niet lekker vond werken).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:51:
[...]

Heb jij dat nu met de soundslider op zowel dag, als nacht op silent gezet? Of nog een stap lager (Building 87)?
Dag op silent, nacht op building 87. Dit omdat ik wil dat de Quatt s nachts alleen op heel laag vermogen draait zodat de COP bij dalende buitentemperaturen niet teveel daalt.

Mogelijk dat ik nog eens ga kijken of ik met Home-assistant wat nauwkeuriger kan verwarmen. Gisteren had ik bijv een relatief lage COP omdat er in de nacht verwarmd was (die behoorlijk koud was), terwijl het tijdens de dag meer dan 10 graden was. In zo'n geval zou ik dus graag wat meer van de verwarming overdag doen als de dag - nacht temperatuur meer dan 5 graden scheelt, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om dit te programmeren in HA.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 07-03-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
SBL schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:18:
[...]
O, dat is echt top, dat beginscherm alleen al met watertemp (bij flowmeter, denk ik) en buitentemp.
Denk dat ik de JSON dan niet meer ga bekijken.
Ja, moet flowmeter temperatuur zijn als ik app gegevens en json vergelijk terwijl ketel aan stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
MacD007 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:00:
[...]

idem wat @SBL ook aangeeft, blijkbaar heb je nog niet voldoende verdiept in de materie warmtepomp en dan specifiek in een hybride warmtepomp. Lees de voorwaarden bij zowel Quatt en ook hier in de TS nog eens goed na.
Een hybride warmtepomp werkt in combinatie met een CV-ketel samen, dat gaat dus niet zamen met een gaskachel of die moet aangesloten zijn aan een CV-systeem en dus ook je water in je CV leidingen verwarmd, uit jou verhaal gezien verwacht ik dat dus niet.
Daarnaast heeft de Quatt warmtepomp een zogenaamde start-watertemperatuur van 18 graden nodig. Haal je die niet dan gaat de Quatt dus niet aan. wat @SBL dus ook al aangeeft.
ik verwacht ook niet dat Quatt hiermee mee gaat, want in het verleden hebben ze zelf het gebruik met een E-CV ketel niet willen toestemmen. je moet dus bij Quatt navragen of dat een mogelijke optie voor jou is, combinatie E-CV ketel met een Quatt.

een tweede probleem is dat door je jaga's er dus te weinig volume en dus een te lage warmteoverdrag veroorzaakt door de geringe hoeveelheid CV water gaat krijgen, gaat een warmtepomp niet echt blij van worden.
Je hebt ook geen vloerverwarming die dat compenseren. Dus in deze confguaratie, geen idee wie je dat heeft geadviseerd, gaat een oplossing met een warmtepomp (ook geen FE) gewoon niet werken, vrees ik.

maar eerst, lees eerst eens de TS door en heb je nog vragen dan zijn hier denk ik voldoende tweakers hier die je best willen helpen. En neem contact op met Quatt (en laat ons nog weten wat daar uit gekomen is)
succes :)
Had al met Quatt contact gehad, voor mijn eigen situatie. Wel met CVketel weinig volume. Dat zou geen punt zijn zonder buffervat.
( op dat punt zie ik geen verschil).
De 18 graden startwarmte wel, dat wordt lastig zonder CVketel of E-heater.

Enige warmtepompervaring is er wel. Onze Nefit Trendline met Multiline WP draait hier thuis al 12 jaar.

Ik ga eerst wel even met heattransformers in overleg voor een Nefit/Bosch/Midea alternatief.
Alles werkt nog, dus we hebben de tijd.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:25

Trackerfire

BTC HODLER

Hier inmiddels volledig van het gas af sinds dinsdag én ook nog eens voor de helft van de prijs van de Quatt uitbreiding.

- Quatt 1x
- WPB LG WH27S 270 liter
- Elektrische CV (op deze foute zit de "oude" cv er nog)

Draait als een zonnetje, ben er blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzDvVKmBKns3I-qnhnu9NI-LGoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1UxFOz2HFWjU7ss2xGZkbJI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Trackerfire op 07-03-2024 15:57 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ik inmiddels ook op 2.13.2, maar weer raar gedrag:
- dat ik thuis kwam stookte de CV en was mijn huis 2 graden warmer dan gewenst
- de thermostaat (DT4M) reageerde niet op de drukknop
- volgens HA gaf de thermostaat naar de CIC 0,5 graad onder de gevraagde temperatuur door
- na resetten van de CIC werkte de thermostaat weer normaal en gaf ook 2 graden te warm door.
Erg vervelend want wat als ik een paar dagen weg ben?

[ Voor 5% gewijzigd door Flesym op 07-03-2024 16:05 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Flesym schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:04:
[...]

- volgens HA gaf de thermostaat naar de CIC 0,5 graad onder de gevraagde temperatuur door
- na resetten van de CIC werkte de thermostaat weer normaal en gaf ook 2 graden te warm door.
Dat heb ik tot nu toe met elke update gehad sinds in the DT4M heb, met de T6 nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Ja ik had het ook weer maar zag de ketel aangaan. Gelijk even een reset en de thermostaat lager gezet tot alles weer klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Rowwan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Dat heb ik tot nu toe met elke update gehad sinds in the DT4M heb, met de T6 nooit last van gehad.
Ja, erg vervelend omdat het een Quatt fully supported thermostaat is. En ik zou graag terug willen naar de Comfort Touch maar die werkt niet meer sinds 2.11 en de reactie toen was "dat is alleen een functioneel gesupporte thermostaat dus geen support". Dus mag ik bij de DT4M anders verwachten omdat deze wel fully supported is. En zeker als het alleen bij updates gebeurt en eea zich herstelt na een power cycle.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Flesym schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Ja, erg vervelend omdat het een Quatt fully supported thermostaat is. En ik zou graag terug willen naar de Comfort Touch maar die werkt niet meer sinds 2.11 en de reactie toen was "dat is alleen een functioneel gesupporte thermostaat dus geen support". Dus mag ik bij de DT4M anders verwachten omdat deze wel fully supported is. En zeker als het alleen bij updates gebeurt en eea zich herstelt na een power cycle.
Melden bij Quatt...(Heb ik ook gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Rowwan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:17:
[...]

Melden bij Quatt...(Heb ik ook gedaan)
Heb ik ook gedaan, ik heb de thermostaat op hun aanraden. En ik heb maar even een smart WCD op de CIC gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Flesym op 07-03-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Trackerfire schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:51:
Hier inmiddels volledig van het gas af sinds dinsdag én ook nog eens voor de helft van de prijs van de Quatt uitbreiding.

- Quatt 1x
- WPB LG WH27S 270 liter

[Afbeelding]
welke type E-CV heb je nu?
mooi bewijs dat dit kan en voor een flink lagere prijs!

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 07-03-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius

- Quatt 1x
- WPB LG WH27S 270 liter

[Afbeelding]
Aanvoer en afvoer van de WPB naar buiten denk ik te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:30
De offerte van Quatt geaccepteerd en de aanbetaling gedaan :). Daar dus heel blij mee.
Ik heb alleen nog wel een vraag die speelt. We hebben hier in huis een mix van oude radiatoren in huis. Die wil ik waterzijdig inregelen. Om dit zo makkelijk mogelijk te doen, wil ik overal Eclipse kranen op de radiatoren aanbrengen. Nu heb ik als thermostaat een Tado geinstalleerd. Deze wil ik ook in combinatie met de Quatt gaan gebruiken. Ik vraag mij alleen af, is het handig om dan nu ook de Tado knoppen op de Eclipse kranen aan te sluiten. Ik weet dat een Quatt het liefste zo constant mogelijk draait, maar op een kleine game kamer wil ik bijvoorbeeld wel eens de radiator uitdraaien, omdat het anders al snel te warm wordt.

Tldr: Is het nog rendabel om een Tado knop op een Eclipse kraan te monteren als je een Quatt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:51:
De offerte van Quatt geaccepteerd en de aanbetaling gedaan :). Daar dus heel blij mee.
Ik heb alleen nog wel een vraag die speelt. We hebben hier in huis een mix van oude radiatoren in huis. Die wil ik waterzijdig inregelen. Om dit zo makkelijk mogelijk te doen, wil ik overal Eclipse kranen op de radiatoren aanbrengen. Nu heb ik als thermostaat een Tado geinstalleerd. Deze wil ik ook in combinatie met de Quatt gaan gebruiken. Ik vraag mij alleen af, is het handig om dan nu ook de Tado knoppen op de Eclipse kranen aan te sluiten. Ik weet dat een Quatt het liefste zo constant mogelijk draait, maar op een kleine game kamer wil ik bijvoorbeeld wel eens de radiator uitdraaien, omdat het anders al snel te warm wordt.

Tldr: Is het nog rendabel om een Tado knop op een Eclipse kraan te monteren als je een Quatt gebruikt?
Met waterzijdig inregelen neem je die overshoot weg omdat je de radiator zal knijpen. Dus dan heeft die tado knop weinig tot geen nut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:43
Ik zou in ieder geval wachten met definitief inregelen tot de Quatt meedraait. Ik heb zelf al een hele tijd geleden e.e.a. ingeregeld met alleen de CV.
Nu de Quatt meedoet heb ik op de slaapkamers alles iets verder opengezet. De Quatt pompt met 800l/hr. Dat heeft mijn CV nooit gedaan om een beter rendement te krijgen door een hoge delta T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
[...]

Hier exact hetzelfde. Erg irritante fout dit! Na elke update staat dat ding te loeien en doet de dt4m niks meer. Heb wederom een ticket ingeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

- Quatt 1x
- WPB LG WH27S 270 liter

[Afbeelding]
ziet er mooi uit, d:)b hebben ze deze ook in het wit? O-) _O-
prijs indicatie incl. installatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
MacD007 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Radiatoren waterzijdig inregelen, @Friezin heeft daar een aantal tips geplaatst.
Gebruik je radiatorventilatoren? Indien nee, zit daar een deel van de oorzaak.
Bedenk dat de COP zeer sterk wordt beïnvloed ook door je afgiftesysteem, daarom ook de twee hierboven genoemde invalshoeken.
Maar denk ook aan verkeerd stookgedrag ( het is geen cv, dus blijf van die thermostaat af) en een hoog warmteverlies wat je weer wilt compenseren door hogere temperaturen, dat kan echter kost dat dus een lagere COP. Denk hierbij dus ook aan betere isolatie.

[...]
Quatt overzicht is een totaal over het tijdsbestek van 1 uur, de app berekend het gasverbruik, er zit immers geen meter in die dit zou kunnen meten. Dus is dit onmogelijk, of je moet douchen met cv water ( verwacht ik niet ). Wil je exact inzicht mbt tijdspad van je stroom en gasverbruik moet je naar een tool als home wizzard met een verbinding met een p1 dongle, want die heeft ook een connectie met je gasmeter.

[...]
de vraag is hier wat meet je ? Met welk meetinstrument?
Wil je inzicht in m’n resonantiegeluid zul je moeten meten in een frequentiespectrum, dan praten we al over zeer professionele meetapparatuur die duurder is dan je Quatt.
Alleen 47 dB is totaal nietszeggend in deze situatie.
Hoe is de dakkapel opgebouwd ( hout skelet, wat voor isolatie betonnen dak ? ) welke geluidsmaatregelen heb je genomen?
Kijk maar eens naar deze foto, doel is om de warmtepomp zo veel mogelijk te ontkoppelen.
[Afbeelding]

[...]
1. ik heb een convector met ventilatoren en verder kan ik aan mijn radiatoren niks instellen. Huis is uit 1989, gewoon open en dicht dus.... De temperatuur in huis is laag te noemen en niemand zit aan de thermostaat: overdag 18 en 's nachts 19. Hoewel ik de quatt nu 's nachts uitzet ivm geluidsprobleem in slaapkamer dochter.

2. Nee, ik douche met regenwater... 8) ... zonder dollen: nee en vandaag had ik inderdaad geen gasverbruik in de ochtend. Maar wel toen hij 's middags de temperatuur met 1 graad moest verhogen. Ik vond dat hij snel overschakelde op gas...

4. Het meten was voor de helpdesk van Quatt. Het is echt een heel storend brommend geluid wat harder en zachter wordt. Het maakt niet uit hoe hard de Quatt staat. Het is een hout/kunststof dakkapel, een standaard van Ruiter Dakkapellen. Ik lees ergens iets over tegels, helpt dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ditto!!

Ben, zover ik weet, geen tester.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

onlinaius schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Aanvoer en afvoer van de WPB naar buiten denk ik te zien?
Alleen de afvoer naar buiten. Aanzuiging van de open zolder. Goed voor de COP.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Toby-Wan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:22:
[...]

welke type E-CV heb je nu?
mooi bewijs dat dit kan en voor een flink lagere prijs!
Net als @Onno ! de Ferolli TOR 6. Werkt prima samen met de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

MacD007 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:30:
[...]

ziet er mooi uit, d:)b hebben ze deze ook in het wit? O-) _O-
prijs indicatie incl. installatie ?
Nope! Alleen grijs. Prijs incl. installatie en incl. subsidie was € 2.435. E-CV was 600 euro en zelf geïnstalleerd. Appeltje eitje. Eventueel kun je ook nog een doorstroomverwarmer overwegen. Dan bespaar je nog zo’n 300 euro maar is wat moeilijk in te regelen. Moet je al gauw met sensoren en programmering in Domoticz en of HA gaan werken.

[ Voor 32% gewijzigd door Trackerfire op 07-03-2024 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
Nu het overdag een stuk zonniger is warmt mijn huis ontzettend snel op (logisch). Daardoor doet de Quatt nagenoeg niets overdag. Hartstikke mooi, maaaaaarrr....

Zodra de zon weg is koel het ontzettend snel af in huis. De Quatt reageert hier veel te laat op en gaat pas echt aan de slag als de temperatuur onder setpoint is. Echter natuurlijk lekker op een laag pitje, want "hij denkt niet meer dan dat nodig te hebben...". Daardoor koelt het huis nog verder af en gaat de Quatt uiteindelijk vol vermogen zijn langzame gedrag weer goed proberen te maken. Dat werkt natuurlijk niet met vvw.....

Dit klinkt allemaal logisch en is ook exact zoals de Quatt zou moeten werken. Alleen comfortabel is het niet, want overdag een super warm huis (wat niks kost) en in de avond een super koud huis (wat duur wordt betaald).

Herkennen jullie dit en zo ja; hebben jullie hier een oplossing voor? Zelf zat ik te denken om de setpoint overdag wat extremer hoog (bv +1,5gr) te zetten, zodat de Quatt aan het eind van de middag al begint. Vervolgens bij de start van de avond weer naar een lagere setpoint (bv -0,5gr per uur).

Ideeën ????

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:02:
[...]

Ditto!!

Ben, zover ik weet, geen tester.
Ik ook niet maar heb de updates wel razendsnel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Vandaag quatt langs geweest voor het geluid (dat weg lijkt sinds de kou weg is), maar het front paneel was aan de binnenkant ook erg aan het bladeren. Wel bevestiging dat er aan een nieuwe wordt gewerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:57

Mickel moen

mickelmoen.nl

0xygen500 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:51:

Ik zou nog even wachten. Eerst maar eens zien hoe het gaat. Mijn installatie is 37 jaar oud met wat jongere uitbreidingen na verbouwingen. Een gedeelte van de radiatoren heeft een voetventiel. Een drietal grote designradiatoren niet. Die kan ik dus niet inregelen. Ik ben met een infrarood thermometer alles nagegaan en kwam tot de conclusie, dat er eigenlijk maar één voetventiel hoefde te worden bijgeregeld. Dat was nog wel met een simulatie met de cv-ketel in lage aanvoertemperatuur.

Dinsdag wordt bij mij de Quatt geïnstalleerd en dan ga ik alles nog een keer na en ga ik ook ontdekken hoeveel het afgiftesysteem zich met de Quatt anders gedraagt dan met de ketel op lage aanvoertemperatuur.

Of je Tadoknoppen wilt gebruiken? Als je ze al hebt, mooi laten zitten. Zo niet. Eerst je afgiftesysteem met de Quatt goed leren kennen. In de ene ruimte kan een Tadoknop heel handig zijn. In een andere ruimte volstaat wellicht een normale thermostatische knop of zelfs een simpel draaiventiel.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 07-03-2024 23:12 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 10:20
Zijn er ook al personen die ervaring hebben met de duo versie van Quatt, op dit moment wel interessant door de lage meerprijs tov 1 enkele. Hoop dan all electric te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeckje
verguldebarman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:30:
Nu het overdag een stuk zonniger is warmt mijn huis ontzettend snel op (logisch). Daardoor doet de Quatt nagenoeg niets overdag. Hartstikke mooi, maaaaaarrr....

Zodra de zon weg is koel het ontzettend snel af in huis. De Quatt reageert hier veel te laat op en gaat pas echt aan de slag als de temperatuur onder setpoint is. Echter natuurlijk lekker op een laag pitje, want "hij denkt niet meer dan dat nodig te hebben...". Daardoor koelt het huis nog verder af en gaat de Quatt uiteindelijk vol vermogen zijn langzame gedrag weer goed proberen te maken. Dat werkt natuurlijk niet met vvw.....

Dit klinkt allemaal logisch en is ook exact zoals de Quatt zou moeten werken. Alleen comfortabel is het niet, want overdag een super warm huis (wat niks kost) en in de avond een super koud huis (wat duur wordt betaald).

Herkennen jullie dit en zo ja; hebben jullie hier een oplossing voor? Zelf zat ik te denken om de setpoint overdag wat extremer hoog (bv +1,5gr) te zetten, zodat de Quatt aan het eind van de middag al begint. Vervolgens bij de start van de avond weer naar een lagere setpoint (bv -0,5gr per uur).

Ideeën ????
Hier exact hetzelfde. De regeling werkt helemaal niet logisch zeker met vloerverwarming, waarbij je eerst de hele massa moet opwarmen waarna je na uren (in ons geval) de vloertemperatuur ziet oplopen. Ik mis elke anticiperende component in de regeling. je zou willen dat als het setpoint bereikt is de regeling de Quatt op een vermogen zet waarmee de warmteverliezen van het huis gecompenseerd worden.
Waar is de AI die dit zou kunnen "meten" en regelen?
Mijn aanpak nu is om inderdaad te spelen met het setpoint. Helaas heeft mijn iSense TS een resolutie qua setpoint van 0.5 gr C. Misschien zijn er HA-gebruikers met een OTGW die een TS hebben gesimuleerd? (vergeet die zin maar over hoor)!

Op 20 maart is er een meeting bij Quatt waarbij we dit punt (onnavolgbare regeling) op de agenda gezet hebben namens dit forum.

[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 07-03-2024 21:48 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 11:12

Ideeën ????
Herkenbaar, we hebben vrij veel glas op het zuiden en bij het koken warmt de huiskamer snel op.
Op zich goed, alleen koelt het vrij traag af waardoor ook nu weer pas ruim na 21h00 weer onder setpoint komen. haast niet meer de moeite om op te warmen en geeft oncomfortabel gevoel.

Ipv de setpoint te verhogen zorg ik ervoor dat de controlsetpoint eerder in de thermostaat wordt verhoogt dmv een otgw. Dat schakelt de Quatt eerder aan.

(De iSense is in mijn geval de boosdoener niet de Quatt)

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ideeën ????
Te herkenbaar.
Vandaar mijn ingeschoten vraag in je excel
Want kan zo 1,5 uur duren voor kamertemperatuur (langzaam) gaat plussen na dat afkoelen.
(En omdat er zo lang niet wordt geplust, gaat Quatt nog harder lopen...)

Bij vloerverwarming zou Quatt door moeten blijven lopen op minimaal (300W?), zodat er toch 25°C je vloer in gaat.
En dat je vvw hebt, wil ik best aangegeven. Dat hoeft Quatt (CIC) niet zelf te ontdekken.
Er kunnen namelijk andere issues zijn die een langzame opwarming veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
pjeterinfo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Herkenbaar, we hebben vrij veel glas op het zuiden en bij het koken warmt de huiskamer snel op.
Op zich goed, alleen koelt het vrij traag af waardoor ook nu weer pas ruim na 21h00 weer onder setpoint komen. haast niet meer de moeite om op te warmen en geeft oncomfortabel gevoel.

Ipv de setpoint te verhogen zorg ik ervoor dat de controlsetpoint eerder in de thermostaat wordt verhoogt dmv een otgw. Dat schakelt de Quatt eerder aan.

(De iSense is in mijn geval de boosdoener niet de Quatt)
Begrijp ik hieruit dat je met de OTGW het control setpoint van de stooklijnregeling van de iSense beinvloedt?
(Maw de CiC op watertemp aansturing ingesteld staat?)
Zo ja, dan zou de temperatuur van het circulatiewater toch continue obv de buitentemperatuur op nivo moeten blijven?

[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 07-03-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
Freeckje schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Begrijp ik hieruit dat je met de OTGW het control setpoint van de stooklijnregeling van de iSense beinvloedt?
Zo ja, dan zou de temperatuur van het circulatiewater toch continue obv de buitentemperatuur op nivo moeten blijven?
Ja ik verhoog de controlsetpoint van de iSense.
Nee, de Quatt doet daar niets mee. De iSense laat op basis van de controlsetpoint de Quatt alleen eerder starten.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
pjeterinfo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Ja ik verhoog de controlsetpoint van de iSense.
Nee, de Quatt doet daar niets mee. De iSense laat op basis van de controlsetpoint de Quatt alleen eerder starten.
Ik probeer het te begrijpen, In de handleiding staat dat de Quatt alleen regelt op basis van het setpoint en de kamertemp van de TS. Hoe moet ik dat rijmen met het feit dat het controlsetpoint dat beinvloedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

mt66 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:04:
Zijn er ook al personen die ervaring hebben met de duo versie van Quatt, op dit moment wel interessant door de lage meerprijs tov 1 enkele. Hoop dan all electric te kunnen.
De duo geeft alleen meer verwarmings vermogen. Dus je kan mogelijk zo goed als gasloos verwarmen, maar geen warm water.
Afgelopen winter heeft de duo hier het huis met slechte afgifte warm gehouden. Water wel richting de 55oC, dus je zonne overschot verdwijnt ook als sneeuw voor de zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
JWT schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:40:
Vandaag quatt langs geweest voor het geluid (dat weg lijkt sinds de kou weg is), maar het front paneel was aan de binnenkant ook erg aan het bladeren. Wel bevestiging dat er aan een nieuwe wordt gewerkt.
Even nieuwsgierig.... 😇 Welk geluid heb jij? Resonantie of meer een mosquito of iets van 350hz? Jij hebt een duo toch? Komt het geluid uit beide?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

@okijokii Was meer resonantie bij 1 van de twee. Niet de mosquitto, daar had de monteur het iid over. Dat zou te herleiden zijn naar een batch van printplaten.

[ Voor 4% gewijzigd door JWT op 07-03-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domien1
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-04-2024
Hoi ben nieuw hier. Heb een Quatt duo en een oud huis met radiatoren. Mijn gasketel is een intergas kompakt. Nu geeft mijn gas ketel soms een storing als de pompen draaien. In het linker display staat 30 en in het rechter staat een 1. Iemand een idee hoe ik hier iets aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dezejongeman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Ik had een opentherm connectie verwacht, vandaar.
Heeft in deze situatie weinig zin, er zijn maar een paar merken waar dit wel gebeurt, zie de TS.
de vervarring ontstaat bij mij bij de thermostaten denk ik, maar daarvoor ga ik toch over op tado om mijn radiatoren slim te maken.
ik zou dat niet aanraden, radiatoren icm een warmtepomp slim maken is helaas niet zo’n slim idee.
Tenminste mogen ze zelf geen warmtevraag bepalen, dus een beetje dom houden aub.

[...]

er is ook een tzerra ace matic cw5 aangeboden, maar daar kan geen vuil afscheider bij, ivm mijn afmetingen en huidige leiding werk.

heb ik nog een vuilafscheider nodig? zo niet ben ik met de tzerra beter af in dit geval?
Vuilafscheider zou ik wel willen hebben, maar waarom zou deze niet kunnen? Deze moet namelijk op de retour richting de quatt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFWUd6LT7iISZv64b0IeBW9KNnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFsXNX9lCikWreO5aQsWegYq.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd

Ideeën ????
Ja, dat zag ik ook en ik heb een HA automatisering die dan de setpoint tijdelijk verhoogt als het huis begint af te koelen. Daar heb ik in Home Assistant de helper op de kamertemperatuur voor gemaakt. Zie Quatt en HA forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mt66 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:04:
Zelfs een duo kan geen SWW maken, dus als je dat niet hebt opgelost met een WPB of ander ding dan kun je helaas ook met een duo niet gasloos.
Daarnaast wie gaat dan de min 18 graden regelen?
In combinatie met de Upgrade FE van Quatt is echter de keuze naar een duo wel erg interessant.
Bedenk wel dat deze 3 dB meer lawaai maakt, dat is dus dubbel zo veel, dus dat moet bij jou dan wel passen want de geluidseisen blijven 45/40 dB op de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Domien1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:50:
Hoi ben nieuw hier. Heb een Quatt duo en een oud huis met radiatoren. Mijn gasketel is een intergas kompakt. Nu geeft mijn gas ketel soms een storing als de pompen draaien. In het linker display staat 30 en in het rechter staat een 1. Iemand een idee hoe ik hier iets aan kan doen.
Rechter display 1 geeft aan dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Kan het van afstand niet zien natuurlijk maar ik denk dat je de minimum temperatuur van de ketel moet verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
1000 pagina's inmiddels, brengt wat teweeg zo'n Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Forzafossa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:44:
[...]

1. ik heb een convector met ventilatoren en verder kan ik aan mijn radiatoren niks instellen. Huis is uit 1989, gewoon open en dicht dus.... De temperatuur in huis is laag te noemen en niemand zit aan de thermostaat: overdag 18 en 's nachts 19. Hoewel ik de quatt nu 's nachts uitzet ivm geluidsprobleem in slaapkamer dochter.

2. Nee, ik douche met regenwater... 8) ... zonder dollen: nee en vandaag had ik inderdaad geen gasverbruik in de ochtend. Maar wel toen hij 's middags de temperatuur met 1 graad moest verhogen. Ik vond dat hij snel overschakelde op gas...

4. Het meten was voor de helpdesk van Quatt. Het is echt een heel storend brommend geluid wat harder en zachter wordt. Het maakt niet uit hoe hard de Quatt staat. Het is een hout/kunststof dakkapel, een standaard van Ruiter Dakkapellen. Ik lees ergens iets over tegels, helpt dat ook?
1. Misschien is je COP wel goed. Waar vergelijk je mee? ‘s Nachts uitzetten terwijl het buiten best koud is, helpt niet voor de COP (maar wel voor de slaap, dus)
2. Als je 2x 0,5graad verhoogt met een uur ertussen, grijpt de CiC minder snel naar gas.
4. Ja, rubber tegels kunnen helpen, veren/dempers kunnen helpen, massa kan helpen. Hangt er wel van af of het geluid uit Quatt komt, of trillingen uit Quatt die dakkapel als klankkast gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

dezejongeman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:33:

Je hebt je bericht bewerkt, zo te zien, want je quote mijn antwoord dat ik erna geef?
Puur toeval dat ik je aanvullende vraag nog zie.

Heb handleiding van Tzerra ook maar even voor je gegoogled, die moduleert terug naar 5kW, dus dat is wel beter. Maar vuilafscheider is ook wel fijn, en als dat dan moeilijk past, dan moet je of een creatieve waterleiding man hebben of kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Mickel moen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:41:
[...]

Ik zou nog even wachten. Eerst maar eens zien hoe het gaat. Mijn installatie is 37 jaar oud met wat jongere uitbreidingen na verbouwingen. Een gedeelte van de radiatoren heeft een voetventiel. Een drietal grote designradiatoren niet. Die kan ik dus niet inregelen. Ik ben met een infrarood thermometer alles nagegaan en kwam tot de conclusie, dat er eigenlijk maar één hoefde te worden bijgeregeld. Dat was nog wel met een simulatie met de cv-ketel in lage aanvoertemperatuur.

Dinsdag wordt bij mij de Quatt geïnstalleerd en dan ga ik alles nog een keer na en ga ik ook ontdekken hoeveel het afgiftesysteem zich met de Quatt anders gedraagt dan met de ketel op lage aanvoertemperatuur.

Of je Tadoknoppen wilt gebruiken? Als je ze al hebt, mooi laten zitten. Zo niet. Eerst je afgiftesysteem met de Quatt goed leren kennen. In de ene ruimte kan een Tadoknop heel handig zijn. In een andere ruimte volstaat wellicht een normale thermostatische knop of zelfs een simpel draaiventiel.
Tado knoppen zijn nog niet aanwezig. Vraag was meer wanneer ik waterzijdig zou inregelen of tado knoppen dan nog effect hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Forzafossa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:44:
[...]

Deels, op de foto die ik je gaf kun je zien dat daar gebruikt wordt gemaakt van een combinatie van zware stoep tegels (=massa) en rubberen tegels (=demping) denk wel dat je niet de maximale gewicht gaat overschrijden. Je kunt Quatt om extra dempers vragen met een veersysteem er in. Het is vaak een combinatie van al deze maatregelen die dit kunnen verhelpen. Een dakkapel is helaas vaak een klankkast en dat is dus vaak ook de oorzaak. Succes met het verminderen van de trillingen.
Succes met

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Trackerfire schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:13:
[...]

Moet je al gauw met sensoren en programmering in Domoticz en of HA gaan werken.
Of zoiets op de aan - uit schakeling van de CiC?

https://www.raintechshop....s-schakelaar-16a-24v.html

Mogelijk kan dat niet, ik heb er niet heel veel verstand van.

HA heeft uiteraard wel zijn voordelen omdat je hiermee kunt voorkomen dat de COP 1 teveel gaat meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:44:
[...]

Nee, ik doe een nachtverlaging tot minimaal 18.5 graden (op dit moment zelfs op 19 staan omdat ik 18.5 tijdens koude periodes niet lekker vond werken).
Wat doet de CiC als de watertemperatuur onder de 18 graden gaat en de cv ketel springt niet bij? Krijg jij dan een alarm/ waarschuwing in de Quatt app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
Freeckje schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:22:
[...]

Ik probeer het te begrijpen, In de handleiding staat dat de Quatt alleen regelt op basis van het setpoint en de kamertemp van de TS. Hoe moet ik dat rijmen met het feit dat het controlsetpoint dat beinvloedt?
De Quatt wordt door de iSense (bij mij!) pas ingeschakeld 0,3 onder het setpoint, dit doet de iSense.
Bij een bepaalde kamertemperatuur (lijkt 0,4/0,5 boven setpoint, ben ik nog niet helemaal zeker van) gaat de controlsetpoint oplopen.
Eenmaal onder het setpoint en de controlsetpoint is hoog genoeg zal de iSense de Quatt inschakelen. De Quatt regelt verder het vermogen op basis van setpoint en kamertemperatuur.(buitentemperatuur?)

De controlsetpoint is een hardcoded stooklijn in de iSense, ik kan hem in ieder geval met de settings in de iSense mbt aansturing van temperatuur niet beinvloeden.
Ik heb een toggle switch aangemaakt in HA die schakelt tussen -0,05 en 0,19 graden van het setpoint en zal in die range de controlsetpoint verhogen.
Dit geeft mij de mogelijkheid om de Quatt eerder te laten starten , zonder de setpoint te verhogen.

(Ik doe dit niet voor de lol, en ook niet omdat er grafiekjes zijn die laten zien dat de Quatt pas laat inschakeld.
Het is voor ons minder comfortabel vergeleken met dezelfde setpoint bij gebruik van een cv-ketel.
Ja we kunnen de setpoint wel verhogen maar het grotere verschil in aan en uitschakelen verschuift hiermee alleen.)

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
Dank voor jullie reacties. Iemand ervaring met deze jongens? 1x5 sterren review die zegt dat het muisstil wordt, maar het is nogal een investering. Betontegels maakt het te zwaar voor m’n dakkapel dus dit lijkt mij wel wat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kxVPE2IDTOfVqXak-QQXak_l9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwkRRea9dWjBO6jp1xfYIqPL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 19:56
Ik heb een toggle switch aangemaakt in HA die schakelt tussen -0,05 en 0,19 graden van het setpoint en zal in die range de controlsetpoint verhogen.
Hoe werkt dit? Hoe kan HA de controlsetpoint van de iSense verhogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjeterinfo
stroom schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:36:
[...]

Hoe werkt dit? Hoe kan HA de controlsetpoint van de iSense verhogen?
Zie:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1653967
https://otgw.tclcode.com/standalone.html#operation

[ Voor 10% gewijzigd door pjeterinfo op 08-03-2024 07:55 ]

intentionally left blank

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okijokii
2 dagen geleden is er bij mij zonder verdere communicatie een nieuwe Quatt bezorgd:

Goed nieuws! Het onderdeel voor je geplande servicebezoek is onderweg naar jou. We verwachten dat het binnenkort bij je wordt afgeleverd.

Op zich is dat super natuurlijk, al zit ik nu al maanden met het 350hz geluid. Ik heb inmiddels begrepen (niet van Quatt, maar van een andere Quatt bezitter met hetzelfde probleem) dat het geluid ontstaat door teveel of te weinig koelvloeistof. Volgens mij heeft Netappie dat al eens aangegeven hier in het forum.

Nu afwachten wanneer ze hem gaan omruilen. Vannacht om half 5 wederom wakker door dat geluid. Ben er echt klaar mee...
Het is afhankelijk van de buitentemperatuur en het vermogen (frequentie ?) van de Quatt of het geluid aanwezig is.
De koerier van Vos gaf aan dat het wel vaker voorkwam. Hopelijk is de nieuwe wel goed 🤜🤛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online

Ideeën ????
Ik zet binnen de deuren open zodat warmte naar bovenverdieping gaat. En ik zit eraan te denken om de thermostaat naar een meer representatieve plek verplaatsen.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

0xygen500 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:54:
[...]

Tado knoppen zijn nog niet aanwezig. Vraag was meer wanneer ik waterzijdig zou inregelen of tado knoppen dan nog effect hebben ;)
Waterzijdig inregelen moet je zien als een voorregeling. (Thermostaat)Tado knoppen is naregeling.
Wat dat betreft is er geen verschil met een afgiftesysteem op alleen de cv. Decennia is er geen aandacht meer geweest voor waterzijdig inregelen. Een eventuele onbalans in de installatie werd met naregeling wel opgevangen. Zeker bij de meer kleinere installaties als van een woning.

Nu, bij installaties die op lage temperatuur werken, is waterzijdig inregelen weer hot geworden. Roept iedereen dat het een must is en neemt een installateur het standaard als optie op in de offerte voor een warmtepomp voor al gauw €500. Daar komen dan de kosten voor eventuele hardware nog bij.

Mijn punt is, dat je eerst moet uitvogelen of de installatie in onbalans is. Als overal het verschil tussen aanvoer- en uitvoer op zo’n 25% zit is er geen onbalans. Ik ontdekte dat alleen de radiator in de woonkamer iets geknepen hoefde te worden. Bij de overige 8 was dit prima.
Kortom, ga eerst de balans in kaart brengen en ga daarna pas investeren in een aanpassing.
Hierbij een voorbeeld van mijn installatie nadat ik de radiator in de “efterkeamer” had bijgeregeld.
De keuken is wat een vreemde situatie. Daar zitten twee radiatoren op één ventiel. Afzonderlijk is er nogal een verschil. Gezamenlijk komen ze weer op 25%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyCnAzfHT2gqGFN95DuZodrHjXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/naKIQb2SHS4hGzr8LA6itX0i.jpg?f=user_large

Een naregeling met Tadoknoppen is handig als je met week/dag schema’s wilt werken. Stel de kamers van schoolgaande kinderen. ‘s Nachts wil je dat op een lagere temperatuur dan als ze weer uit school zijn. Dan kun je de Tadoknop zo instellen, dat het ‘s nachts bijvoorbeeld 18,5C is en dat het om 16.00 uur in stapjes van 0,5C/uur 20C in die kamer. Werk je zelf twee dagen in de week thuis, dan kun je voor die werkkamer een weekprogramma maken met een Tadoknop.

Of en hoe een en ander in jouw situatie werkt, weet je pas als de Quatt er staat. Immers, ieder huis/ruimte is in warmteverlies en afgiftesysteem weer anders. De warmtewensen van de bewoners nog daargelaten.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
okijokii schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:59:
2 dagen geleden is er bij mij zonder verdere communicatie een nieuwe Quatt bezorgd:

Goed nieuws! Het onderdeel voor je geplande servicebezoek is onderweg naar jou. We verwachten dat het binnenkort bij je wordt afgeleverd.

Op zich is dat super natuurlijk, al zit ik nu al maanden met het 350hz geluid. Ik heb inmiddels begrepen (niet van Quatt, maar van een andere Quatt bezitter met hetzelfde probleem) dat het geluid ontstaat door teveel of te weinig koelvloeistof. Volgens mij heeft Netappie dat al eens aangegeven hier in het forum.

Nu afwachten wanneer ze hem gaan omruilen. Vannacht om half 5 wederom wakker door dat geluid. Ben er echt klaar mee...
Het is afhankelijk van de buitentemperatuur en het vermogen (frequentie ?) van de Quatt of het geluid aanwezig is.
De koerier van Vos gaf aan dat het wel vaker voorkwam. Hopelijk is de nieuwe wel goed 🤜🤛
hoezo gaan ze niet gewoon de koelvloeistof meten en evt aanpassen? Ipv een complete Quatt vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
olafmol schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:34:
[...]

hoezo gaan ze niet gewoon de koelvloeistof meten en evt aanpassen? Ipv een complete Quatt vervangen?
Geen idee, misschien hebben ze zelf ook nog een garantie via de leverancier? En daarnaast is dit alleen wat ik vernomen heb hè, of het de daadwerkelijke reden is weet ik ook niet. Voor hetzelfde geld is het de printplaat zoals beschreven door JWT.

[ Voor 22% gewijzigd door okijokii op 08-03-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Mickel moen schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:32:
[...]

Waterzijdig inregelen moet je zien als een voorregeling. (Thermostaat)Tado knoppen is naregeling.
Wat dat betreft is er geen verschil met een afgiftesysteem op alleen de cv. Decennia is er geen aandacht meer geweest voor waterzijdig inregelen. Een eventuele onbalans in de installatie werd met naregeling wel opgevangen. Zeker bij de meer kleinere installaties als van een woning.

Nu, bij installaties die op lage temperatuur werken, is waterzijdig inregelen weer hot geworden. Roept iedereen dat het een must is en neemt een installateur het standaard als optie op in de offerte voor een warmtepomp voor al gauw €500. Daar komen dan de kosten voor eventuele hardware nog bij.

Mijn punt is, dat je eerst moet uitvogelen of de installatie in onbalans is. Als overal het verschil tussen aanvoer- en uitvoer op zo’n 25% zit is er geen onbalans. Ik ontdekte dat alleen de radiator in de woonkamer iets geknepen hoefde te worden. Bij de overige 8 was dit prima.
Kortom, ga eerst de balans in kaart brengen en ga daarna pas investeren in een aanpassing.
Hierbij een voorbeeld van mijn installatie nadat ik de radiator in de “foarkeamer) had bijgeregeld.
De keuken is wat een vreemde situatie. Daar zitten twee radiatoren op één ventiel. Afzonderlijk is er nogal een verschil. Gezamenlijk komen ze weer op 25%.
[Afbeelding]

Een naregeling met Tadoknoppen is handig als je met week/dag schema’s wilt werken. Stel de kamers van schoolgaande kinderen. ‘s Nachts wil je dat op een lagere temperatuur dan als ze weer uit school zijn. Dan kun je de Tadoknop zo instellen, dat het ‘s nachts bijvoorbeeld 18,5C is en dat het om 16.00 uur in stapjes van 0,5C/uur 20C in die kamer. Werk je zelf twee dagen in de week thuis, dan kun je voor die werkkamer een weekprogramma maken met een Tadoknop.

Of en hoe een en ander in jouw situatie werkt, weet je pas als de Quatt er staat. Immers, ieder huis/ruimte is in warmteverlies en afgiftesysteem weer anders. De warmtewensen van de bewoners nog daargelaten.
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord. Situatie nu: vriendin draait de radiator op standje maximaal als het te koud is in de werkkamer. Radiator loeit vol, volgens mij is die van boven naar beneden gewoon even heet. Nu wilde ik dus die eclypse aanschaffen, maar vroeg mij af of ik € 30 per knop besparen door geen tado knop er op te zetten of dat deze tado toch wel een toevoeging is.
Ps. Leuke data met friese tekst. Zelf import Fries 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 17:12
okijokii schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Geen idee, misschien hebben ze zelf ook nog een garantie via de leverancier? En daarnaast is dit alleen wat ik vernomen heb hè, of het de daadwerkelijke reden is weet ik ook niet. Voor hetzelfde geld is het de printplaat zoals beschreven door JWT.
F-gassen mag je niet zomaar zelf doen. Het is waarschijnlijk veel gemakkelijker om het apparaat om te ruilen en dit in een werkplaats te doen met de juiste apparatuur en certificering en dan zonder reistijd en een Circe du Soleil act op een dakkapel of ladder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:00

RobertowNL

For your gear!

netappie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:02:
[...]

F-gassen mag je niet zomaar zelf doen. Het is waarschijnlijk veel gemakkelijker om het apparaat om te ruilen en dit in een werkplaats te doen met de juiste apparatuur en certificering en dan zonder reistijd en een Circe du Soleil act op een dakkapel of ladder.
Dit en ik kan mij voorstellen dat ze op die manier ook kunnen onderzoeken wat er mis is. Zeker bij de eerste units.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 17:12
RobertowNL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Dit en ik kan mij voorstellen dat ze op die manier ook kunnen onderzoeken wat er mis is. Zeker bij de eerste units.
Ja, dat is ook gemakkelijker lijkt mij. Bovendien wil je zo'n apparaat ook goed kunnen testen na reparatie en dat kost een hoop tijd bij een klant. Gewoon 10 van die dingen naast elkaar in een duurtest met een een continu meting qua geluiden, rendement en verschillende temperaturen is veel efficiënter voor 1 persoon die het kan en mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

0xygen500 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord. Situatie nu: vriendin draait de radiator op standje maximaal als het te koud is in de werkkamer. Radiator loeit vol, volgens mij is die van boven naar beneden gewoon even heet. Nu wilde ik dus die eclypse aanschaffen, maar vroeg mij af of ik € 30 per knop besparen door geen tado knop er op te zetten of dat deze tado toch wel een toevoeging is.
Ps. Leuke data met friese tekst. Zelf import Fries 😁
Simpel. Koop een infrarood thermometer en ga je hele installatie langs opzoek naar onbalans. Een mooie uitleg vind je hier:

Blijkt dat die werkkamer inderdaad aanpassing waterzijdig nodig heeft, ga dan investeren. Daarna kun je gaan kijken of je aan de warmtewensen van jouw vriendin met een naregeling kunt voldoen. Dat kan uitstekend met een Tadoknop en een dag/weekschema met een dagverhoging van stapjes van 0,5C/uur. Eventueel aangevuld met een Heatfan o.i.d. Echter zoiets is ook afhankelijk van hoe de rest van het systeem is ingesteld en zich gedraagt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 08-03-2024 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Laatst online: 25-07 14:41
okijokii schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:59:

Ik heb ook zo'n mailtje gehad en bij mij komen ze volgende week voor een service afspraak langs voor hetzelfde probleem. De koerier is nog niet geweest, maar ben benieuwd of ze ook een nieuwe Quatt komen afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 04:18:
[...]

Wat doet de CiC als de watertemperatuur onder de 18 graden gaat en de cv ketel springt niet bij? Krijg jij dan een alarm/ waarschuwing in de Quatt app?
Volgens mij niet, tenminste heb ik deze functie in de app nog niet gezien. Op zich zou notificatie geen slecht idee zijn om deze te hebben.

Pagina: 1 ... 56 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.