Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
0xygen500 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord. Situatie nu: vriendin draait de radiator op standje maximaal als het te koud is in de werkkamer. Radiator loeit vol, volgens mij is die van boven naar beneden gewoon even heet. Nu wilde ik dus die eclypse aanschaffen, maar vroeg mij af of ik € 30 per knop besparen door geen tado knop er op te zetten of dat deze tado toch wel een toevoeging is.
Ps. Leuke data met friese tekst. Zelf import Fries 😁
Je kunt ook gewoon een thermostaatknop op de radiator van de werkkamer plaatsen, een tado is eigenlijk niets anders, wat je echter niet wilt is dat deze zelf een warmtevraag naar de warmtepomp kan sturen.
Een normale thermostaatknop is een stuk goedkoper dan de luxe tado terwijl je dus de extra functies (zones) helemaal niet nodig hebt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:54:
[...]

Tado knoppen zijn nog niet aanwezig. Vraag was meer wanneer ik waterzijdig zou inregelen of tado knoppen dan nog effect hebben ;)
Sorry ik snap de drang, en dat is echt niet alleen bij jou te zien, voor een tado icm een warmtepomp niet echt. Marketing heeft hier echt zijn werk goed gedaan.
Je hebt helemaal geen tado nodig, zeker als die nog niet hebt, heb je bv wel al de basisstation en je wilt ook via de app de temperatuur zien in een kamer is dat een ander punt.
Maar in jou situatie zou ik zoals al is aangegeven gewoon een simpel thermostaatkraan op die radiator plaatsen. Deze kan als de temperatuur bereikt is dan zelf sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Forzafossa schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:34:
Dank voor jullie reacties. Iemand ervaring met deze jongens? 1x5 sterren review die zegt dat het muisstil wordt, maar het is nogal een investering. Betontegels maakt het te zwaar voor m’n dakkapel dus dit lijkt mij wel wat.
[Afbeelding]
Deze lijken veel op de Wagner mini tegels, ja deze kunnen goed werken, ik zou deze wel in combinatie met bv grote rubberen tegels gebruiken. Mbt trillingen wil je eigenlijk ook massa hebben, blijkbaar kan dat bij jou dus niet. Dus is het toverwoord in de geval een combinatie van verschillende dempende materialen, denk bv ook aan andere zachte dempers tussen de warmtepomp en de bigfoots.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaQ0zA-S7EZvtUkikJC3LBEwppc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CEMtsQpgRiqHFjKQrFGPhEvt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIph4pdBQ3MuDJtRUbtulO8s-cw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6H5FTm7stemAIdhry1SFkGh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:31

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Sorry ik snap de drang, en dat is echt niet alleen bij jou te zien, voor een tado icm een warmtepomp niet echt. Marketing heeft hier echt zijn werk goed gedaan.
Je hebt helemaal geen tado nodig, zeker als die nog niet hebt, heb je bv wel al de basisstation en je wilt ook via de app de temperatuur zien in een kamer is dat een ander punt.
Maar in jou situatie zou ik zoals al is aangegeven gewoon een simpel thermostaatkraan op die radiator plaatsen. Deze kan als de temperatuur bereikt is dan zelf sluiten.
Eens, echter je gaat hier voorbij aan de specifieke situatie en verwarmingswensen. Een gewone thermostaatknop kan in veel gevallen volstaan. Echter bij specifieke verwarmingswensen, kan een Tadoknop met een instelbaar dag/weekprogramma per 0,5C net die extra luxe geven. Ik refereer hierbij nog even aan de slaap/studeerkamer van een schoolgaand kind.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
MacD007 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Ik heb sinds kort ook een Tado en ben van plan om de te kleine T11 radiator in mijn kantoor te vervangen door een T22 radiator en dan meteen een thermostaat ventiel met Tado knop toe te voegen.
Het mooie is dat ik die ruimte vooraf heel langzaam op kan laten warmen (per 0,1 graad) wanneer nodig en indien de hoofd thermostaat ( ondanks de grotere radiator ) al eerder afslaat gewoonweg de kantoorruimte leidend kan laten zijn voor het aansturen van de CiC. Want zonder warmtevraag doet de Quatt dus helemaal niets.

Daarnaast heeft het kantoor soms ook een andere functie waarbij een lagere temperatuur gewenst is. Dit is op een vast tijdstip, waardoor het simpelweg te programmeren is. Een simpele thermostaatknop is dan toch een beetje armoede met de huidige mogelijkheden.

Maar het begint bij het zelf goed balanceren van de radiatoren. Misschien is er helemaal niets nodig als dat op orde is, en dus ook geen investering in een simpele thermostaatknop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LBE
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 23:00

LBE

okijokii schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:59:
2 dagen geleden is er bij mij zonder verdere communicatie een nieuwe Quatt bezorgd:

Goed nieuws! Het onderdeel voor je geplande servicebezoek is onderweg naar jou. We verwachten dat het binnenkort bij je wordt afgeleverd.

Op zich is dat super natuurlijk, al zit ik nu al maanden met het 350hz geluid. Ik heb inmiddels begrepen (niet van Quatt, maar van een andere Quatt bezitter met hetzelfde probleem) dat het geluid ontstaat door teveel of te weinig koelvloeistof. Volgens mij heeft Netappie dat al eens aangegeven hier in het forum.

Nu afwachten wanneer ze hem gaan omruilen. Vannacht om half 5 wederom wakker door dat geluid. Ben er echt klaar mee...
Het is afhankelijk van de buitentemperatuur en het vermogen (frequentie ?) van de Quatt of het geluid aanwezig is.
De koerier van Vos gaf aan dat het wel vaker voorkwam. Hopelijk is de nieuwe wel goed 🤜🤛
Bij mij is Quatt gisteren ook langs geweest voor het 350Hz geluid. Heel prettig en informatief gesprek gehad. Ze hebben de circulatiepomp vervangen, maar het geluid was daarna nog steeds aanwezig, wat ik ook wel verwacht had na de ervaring van @Dersan. De volgende stap wordt het vervangen van de printplaat, met als back-up plan een hele nieuwe buiten unit. Over koelvloeistof is niets gezegd.

Zuid-Holland, hoekhuis 160m², vv bg, Vaillant ecoTec plus, Quatt 4,5 kW, 14x Solarwatt 305 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:31
LBE schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:53:
[...]

Bij mij is Quatt gisteren ook langs geweest voor het 350Hz geluid. Heel prettig en informatief gesprek gehad. Ze hebben de circulatiepomp vervangen, maar het geluid was daarna nog steeds aanwezig, wat ik ook wel verwacht had na de ervaring van @Dersan. De volgende stap wordt het vervangen van de printplaat, met als back-up plan een hele nieuwe buiten unit. Over koelvloeistof is niets gezegd.
Kan jij altijd het geluid reproduceren? Ik merk dat het hier lastig is wanneer het warmer wordt.

Ik gok toch op de (hoeveelheid) koelvloeistof, maar mogelijk is het de printplaat. Het komt toch best vaak voor blijkbaar.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LBE
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 23:00

LBE

okijokii schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:57:
[...]

Kan jij altijd het geluid reproduceren? Ik merk dat het hier lastig is wanneer het warmer wordt.

Ik gok toch op de (hoeveelheid) koelvloeistof, maar mogelijk is het de printplaat. Het komt toch best vaak voor blijkbaar.
Als de Quatt boven 650W draait is het bij mij hoorbaar, dus zeker reproduceerbaar. Al zijn er wel momenten dat het wat minder lijkt te zijn.

Zuid-Holland, hoekhuis 160m², vv bg, Vaillant ecoTec plus, Quatt 4,5 kW, 14x Solarwatt 305 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:47
MacD007 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Je kunt ook gewoon een thermostaatknop op de radiator van de werkkamer plaatsen, een tado is eigenlijk niets anders, wat je echter niet wilt is dat deze zelf een warmtevraag naar de warmtepomp kan sturen.
Een normale thermostaatknop is een stuk goedkoper dan de luxe tado terwijl je dus de extra functies (zones) helemaal niet nodig hebt.
Het punt is meer. Nu hangen er radiatoren die gewoon open gedraaid zijn zonder thermostaatknop. Als ik toch het ga aanpakken dan was de vraag: alles direct met tado of kiezen voor goedkopere thermostaat knoppen en zo'n 300 euro besparen als het toch weinig invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 14:20
Domien1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:50:
Hoi ben nieuw hier. Heb een Quatt duo en een oud huis met radiatoren. Mijn gasketel is een intergas kompakt. Nu geeft mijn gas ketel soms een storing als de pompen draaien. In het linker display staat 30 en in het rechter staat een 1. Iemand een idee hoe ik hier iets aan kan doen.
Je kan ook kijken hoe hoog de pompsnelheid van de ketel staat. Deze moet icm een Quatt (bij jouw zelfs twee) op maximaal staan. De hydraulische weerstand in je systeem is namelijk hoger geworden.
Het is feitelijk geen storing maar het uitschakelen van je ketel door de branderautomaat omdat de gevraagde ketel temperatuur bereikt is terwijl de warmtevraag (cic) er nog is. Ik heb ook een hre kompakt, en bij mij heeft de quatt monteur de pompsnelheid verhoogd.
Schadelijk is het overigens niet.
Bij de modulerende pompen is het parameter 3. (3 met een puntje) in het installeursmenu (15).
Even in de papieren van de ketel kijken of even googelen. Deze parameter kan naar 99.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

0xygen500 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:11:
[...]

Het punt is meer. Nu hangen er radiatoren die gewoon open gedraaid zijn zonder thermostaatknop. Als ik toch het ga aanpakken dan was de vraag: alles direct met tado of kiezen voor goedkopere thermostaat knoppen en zo'n 300 euro besparen als het toch weinig invloed heeft.
Wacht het eerst af. Een warmtepomp werkt met alle ventielen. Ga daarna het waterzijdig inregelen traject in. Als je het nodig vindt vervolgens ventielen te vervangen, ga je dan afvragen, wat de gewenste warmtevraag per ruimte is voor nu en de nabije toekomst.

Ik heb tadoknoppen op de radiatoren in de ruimtes die veel gebruikt worden. De overige heb ik thermostaatknoppen die al weer 37 jaar oud zijn.

Wat nog niet genoemd is, is dat je van verwarming per ruimte meer moet gaan denken in verwarming binnen de schil. Bij mij is alles op minimaal 17C ingesteld. Dat kun je echter ook bereiken met een simpel draaiventiel. Zeker bij een warmtepomp, waarbij de aanvoertemperatuur laag is en er dus veel minder schommelingen zijn in temperatuur.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
Update op het mosquito geluid:

tldr: Quat is vervangen en het is opgelost!

Unit wordt opgestuurd naar de fabriek voor onderzoek. Ze hebben het nogmaals gereproduceerd en daarna de unit vervangen (ook als ze dat niet konden doen zouden ze het vervangen). Monteur verwachting was dat het de compressor was welke net te vol zou zitten moet koelvloeistof en dat dit vrij nauw luistert. Te vol is hoge toon, niet voldoende is een lage brom zei hij.

Unit wordt later opgehaald want past niet in de tesla's, haha.

best lange route geweest maar content met het resultaat, zeker nu er dempers en bigfoots onder zitten wat de eerste oplossingsrichting was (free upgrade yay). Ja het duurde lang, maar is altijd netjes gebleven en ook netjes opgelost. De unit draaide goed, dus ik snap dat ze in hun eerste echte stookseizoen andere issues hadden die meer prioriteit had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Je kan eenvoudig zelf waterzijdig inregelen met die ouderwetse knoppen. Het gaat namelijk alleen om de leiding per radiator zo afknijpen dat de retour overal even veel afkoelt.
Dit doe je met een goedkope infrarood thermometer (15 euro) waarmee je de bovenkant en onderkant van elke radiator meet met alle knoppen open.
Daarna ga je de radiator die het heetste retour stuurt een beetje dicht draaien (bijvoorbeeld een kwartslag), wacht je 15 minuten en meet je alles weer. Zo kan je door gaan tot alles in balans is en uiteindelijk zet je gewoon even een streepje op de knop en de buis er onder bij het punt waarop de radiator optimaal staat (kan ook op schilderstape als je het nog niet zeker weet).

Als je merkt dat de ruimte dan nog steeds niet warm genoeg wordt, dan kan je kiezen tussen radiator ventilatoren om het vermogen te vergroten of bijvoorbeeld een dikkere radiator plaatsen. Doe je dat, dan is het handig om meteen een voet met stelventiel te plaatsen en de simpele draaiknop door een thermostaat variant te vervangen.

Om geld te besparen hoef je geen Tado te nemen, maar voor wat gemak, comfort en een hoog tweaker gehalte is de Tado startset met 2 knoppen die je bij meerdere winkels nu voor 179 euro kan vinden echt een uitstekende deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
onlinaius schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:47:
[...]

Dag op silent, nacht op building 87. Dit omdat ik wil dat de Quatt s nachts alleen op heel laag vermogen draait zodat de COP bij dalende buitentemperaturen niet teveel daalt.

Mogelijk dat ik nog eens ga kijken of ik met Home-assistant wat nauwkeuriger kan verwarmen. Gisteren had ik bijv een relatief lage COP omdat er in de nacht verwarmd was (die behoorlijk koud was), terwijl het tijdens de dag meer dan 10 graden was. In zo'n geval zou ik dus graag wat meer van de verwarming overdag doen als de dag - nacht temperatuur meer dan 5 graden scheelt, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om dit te programmeren in HA.
ik probeer dit te begrijpen, maar pakt die dan niet heel snel gas erbij als je de slider tever naar beneden doet? Dat had ik namelijk met silentmode toen het wat kouder werd. Wel met je eens dat ik ook liever een lange run had die het ietwat stabiel houdt met wat verlies in de nacht en dat die het overdag weer kan bijbrengen. Is waarschijnlijk gunstig voor de COP..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
netappie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:29:
[...]

Als je merkt dat de ruimte dan nog steeds niet warm genoeg wordt, dan kan je kiezen tussen radiator ventilatoren om het vermogen te vergroten of bijvoorbeeld een dikkere radiator plaatsen. Doe je dat, dan is het handig om meteen een voet met stelventiel te plaatsen en de simpele draaiknop door een thermostaat variant te vervangen.
waarom dan pas het stelventiel en thermoknop? (puur om het te begrijpen, moet dit volgend stook seizoen ook doen :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
Trackerfire schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:11:
[...]

Alleen de afvoer naar buiten. Aanzuiging van de open zolder. Goed voor de COP.
Slim! Heb ik indertijd ook een offerte voor aangevraagd.

Installateur gaf wel aan dat hij een simpele luchtfilter in het kanaal adviseerde, omdat de zolder vaak wat stoffiger is dan de buitenlucht.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 04:18:
[...]

Wat doet de CiC als de watertemperatuur onder de 18 graden gaat en de cv ketel springt niet bij? Krijg jij dan een alarm/ waarschuwing in de Quatt app?
Nee helemaal niets. Dan heb je een koud huis ;) (tot op zekere hoogte, aangezien de airco automatisch de woonkamer op temperatuur houd).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kostj01
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 21:37
Vanmorgen is er iemand van Quatt komen kijken hoe de installatie het beste uitgevoerd zou kunnen worden.
De man had het over een eenvoudig installatie proces omdat de ketel op de begane grond staat (garage)
Een eenvoudige doorvoer zou volstaan, grindbak/split ligt er al en de Quatt komt dan op een halve meter van de ketel te staan.
Maar, en nu komt het, we zijn een grensgeval tussen een mono of duo block.
Onze woning is van 2010 goed geïsoleerd en een inhoud van c.a. 800 m3 ons gasverbruik op jaarbasis is c.a 1500 m3.
Voor een duo block moet er een aparte groep in de meterkast worden aangelegd (de ruimte is er) en er moet een kabel worden getrokken, grotendeels buitenshuis.
Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Kostj01 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:09:
Vanmorgen is er iemand van Quatt komen kijken hoe de installatie het beste uitgevoerd zou kunnen worden.
De man had het over een eenvoudig installatie proces omdat de ketel op de begane grond staat (garage)
Een eenvoudige doorvoer zou volstaan, grindbak/split ligt er al en de Quatt komt dan op een halve meter van de ketel te staan.
Maar, en nu komt het, we zijn een grensgeval tussen een mono of duo block.
Onze woning is van 2010 goed geïsoleerd en een inhoud van c.a. 800 m3 ons gasverbruik op jaarbasis is c.a 1500 m3.
Voor een duo block moet er een aparte groep in de meterkast worden aangelegd en er moet een kabel worden getrokken, grotendeels buitenshuis.
Wat is wijsheid?
Als Quatt je een grensgeval vindt, doe dan maar een Duo. Zeker als je geen vloerverwarming hebt.
Qua geluid levert dit geen probleem op?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kostj01
SBL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:12:
[...]

Als Quatt je een grensgeval vindt, doe dan maar een Duo. Zeker als je geen vloerverwarming hebt.
Qua geluid levert dit geen probleem op?
Vergeten te vermelden: we hebben door de hele woning vloerverwarming.
Wat geluid betreft zie ik geen probleem, de buren zitten 7 meter verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

onlinaius schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 01:52:
[...]

Of zoiets op de aan - uit schakeling van de CiC?

https://www.raintechshop....s-schakelaar-16a-24v.html

Mogelijk kan dat niet, ik heb er niet heel veel verstand van.

HA heeft uiteraard wel zijn voordelen omdat je hiermee kunt voorkomen dat de COP 1 teveel gaat meedoen.
Misschien dat zoiets inderdaad kan werken. Hier vooral gekozen voor de Ferolli, omdat deze op 1-2-3 elementen kan werken wat ervoor zorgt dat je op 2, 4 en 6kW kunt verwarmen. Tevens temperatuur in te stellen tussen de 30 en 60 graden incl. anti legionella programma.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

onlinaius schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Slim! Heb ik indertijd ook een offerte voor aangevraagd.

Installateur gaf wel aan dat hij een simpele luchtfilter in het kanaal adviseerde, omdat de zolder vaak wat stoffiger is dan de buitenlucht.
Filter zit al netjes in de LG ingebouwd. 1x per kwartaal even bekijken gaf installateur aan, als je zolder stoffig is wat meer. Anders gaat het ten koste van de efficiency.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

exact, dat laatste dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Kostj01 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Vergeten te vermelden: we hebben door de hele woning vloerverwarming.
Wat geluid betreft zie ik geen probleem, de buren zitten 7 meter verderop.
erfgrens of huis ? als het qua geluid het kan zou ik ook voor een Quatt Duo gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
KVS138 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:36:
[...]

waarom dan pas het stelventiel en thermoknop? (puur om het te begrijpen, moet dit volgend stook seizoen ook doen :D )
Omdat een ouderwetse draaiknop ook een prima budget stelventiel kan zijn zonder wisselende vraag.

Een streepje met een viltstift voor de maximum flow kost niks en verder dicht draaien in een kamer die kouder moet is ook een kleinere moeite dan alles overhoop halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:47
netappie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Omdat een ouderwetse draaiknop ook een prima budget stelventiel kan zijn zonder wisselende vraag.

Een streepje met een viltstift voor de maximum flow kost niks en verder dicht draaien in een kamer die kouder moet is ook een kleinere moeite dan alles overhoop halen.
Toch is dat overhoop halen ook wel weer een leuke bezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
0xygen500 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:30:
[...]

Toch is dat overhoop halen ook wel weer een leuke bezigheid.
Ach ja, ik zet ook liever geen nieuwe onderdelen aan een oude radiator. Goed doen of niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kostj01
MacD007 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:18:
[...]

erfgrens of huis ? als het qua geluid het kan zou ik ook voor een Quatt Duo gaan.
Vier meter van de erfgrens en aan de andere kant ook zoiets, dus minimaal zeven meter.
Met een dichte haag ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:18
Nog even een T6 dingetje. In json zie ik dat de kamertemperatuur 20,16 graden is, maar op de display van de T6 staat 19,5. Zowel als ingestelde temperatuur als in gemeten temperatuur. Komt dit iemand bekend voor?

Edit: nu bijna 10 minuten later 20,38 graden in json, display nog steeds op 19,5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxRtoq254ALVfsP4pgZpHMeAhmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dofl0JLLW2TXgAkfNRTO2eTw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8WdcuXbcWRq29CS7DhAnMnv2bY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QOMZgEw4vVwqzmpJPglJ8Jg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pietjm op 08-03-2024 14:12 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
[quote]pietjm schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:04:
Nog even een T6 dingetje. In json zie ik dat de kamertemperatuur 20,16 graden is, maar op de display van de T6 staat 19,5. Zowel als ingestelde temperatuur als in gemeten temperatuur. Komt dit iemand bekend voor?

[Afbeelding]

Welkom bij de club. Nog een leuke test. Klik de T6 eens los en weer vast. Bij mij is het dan opeens 1 graad warmer in de woonkamer. Met een T6 heb je eigenlijk geen cv of warmtepomp meer nodig..... :*) .
Maar even serieus, dit is een van de onnavolgbare dingen van de T6. Bij de mijne tenminste. Ik kijk inmiddels al niet meer naar het display. De Quatt loopt er netjes op, dus het is meer een probleem met de weergave denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Ehbrands schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:15:
[quote]pietjm schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:04:

[Afbeelding]

Welkom bij de club. Nog een leuke test. Klik de T6 eens los en weer vast. Bij mij is het dan opeens 1 graad warmer in de woonkamer. Met een T6 heb je eigenlijk geen cv of warmtepomp meer nodig..... :*) .
Maar even serieus, dit is een van de onnavolgbare dingen van de T6. Bij de mijne tenminste. Ik kijk inmiddels al niet meer naar het display. De Quatt loopt er netjes op, dus het is meer een probleem met de weergave denk ik.
Ik heb hem er al afgehaald en van de stroom af voordat ik de foto nam. Maar … nu opeens naar de 20,5! Snap niets van dat ding.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Eens, echter je gaat hier voorbij aan de specifieke situatie en verwarmingswensen. Een gewone thermostaatknop kan in veel gevallen volstaan. Echter bij specifieke verwarmingswensen, kan een Tadoknop met een instelbaar dag/weekprogramma per 0,5C net die extra luxe geven. Ik refereer hierbij nog even aan de slaap/studeerkamer van een schoolgaand kind.
voor deze functie heb ik echt geen tado nodig, ik heb zelf hier ook een volledig programmerbare thermostaat knop liggen die maar een fractie van een tado kost.
het probleem met tado is dat deze standaard op warmtevraag gezet is, en je ziet het hier ook op het forum dat daar soms lastig is om dat om te zetten is, dus voor de normale consument die kijkt daar niet eens naar en vraagd zic dan wel af waarom de Quaat het niet goed doet, Facebook staat er vol mee, mensen (willen) het ook gewoon niet snappen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:53
pietjm schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:04:

Edit: nu bijna 10 minuten later 20,38 graden in json, display nog steeds op 19,5.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals ik het lees: de gemeten kamertemperatuur is 20,38 graden, de ingestelde kamertemperatuur is 19,5C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Kostj01 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:58:
[...]

Vier meter van de erfgrens en aan de andere kant ook zoiets, dus minimaal zeven meter.
Met een dichte haag ertussen.
Voor de geluidsnormen doet alleen die 4 meter er toe. De wet neemt die haag en de plaatsing van het huis van de buren niet mee.

Uiteraard zul je in de praktijk waarschijnlijk inderdaad niet snel problemen met de buren krijgen, bij onze (single) Quatt moet je op een meter of 4 afstand al moeite doen om de Quatt te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, is bekend, de temperatuur die je op het schermpje ziet van de T6 is niet de "echte" temperatuur maar een berekende comfort waarde, wat ze daar ook mogen onder verstaan.
het heeft dus helemaal geen zin om je daar op dood te staren, het word nog erger, meet maar eens door je kamer de temperatuur met een geijkte meter, dan zul je nog veel meer verschillen zien.
Gewoon kijken wanneer het voor jou prettig en comfortabel is, en hou die temperatuur aan, ongeacht of dat nu 19,5 of 20,0 of zelfs 20,5 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:29:
[...]

Voor de geluidsnormen doet alleen die 4 meter er toe. De wet neemt die haag en de plaatsing van het huis van de buren niet mee.

Uiteraard zul je in de praktijk waarschijnlijk inderdaad niet snel problemen met de buren krijgen, bij onze (single) Quatt moet je op een meter of 4 afstand al moeite doen om de Quatt te horen.
ja, net wat @onlinaius ook aangeeft, een haag heeft overigens nul,nul geluidsreductie of die moet circa 15 meter diep zijn. (niet echt mijn verwachting). met 4m voor een Mono moet dat lukken, echter niet voor een Duo.

wat ook nog een rol kan spelen, is hoe hoog de Quatt staat. kijk maar naar dit plaatje (bron: handleiding WPAC rekentool)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sjI-75q2_ZwEGu-QCMr7GulMtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZH2rfdwPr7WYwNrAxAt0wFMq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:25:
[...]

voor deze functie heb ik echt geen tado nodig, ik heb zelf hier ook een volledig programmerbare thermostaat knop liggen die maar een fractie van een tado kost.
het probleem met tado is dat deze standaard op warmtevraag gezet is, en je ziet het hier ook op het forum dat daar soms lastig is om dat om te zetten is, dus voor de normale consument die kijkt daar niet eens naar en vraagd zic dan wel af waarom de Quaat het niet goed doet, Facebook staat er vol mee, mensen (willen) het ook gewoon niet snappen. :?
Tja. Die laatste zin deel ik wel. Echter ik denk dat de forumleden hier juist van het type is, dat zich wel in de materie wil verdiepen en dan is het knopje waarbij de Tadoknop geen actieve warmtevraag kan doen toch echt wel snel gevonden.

Zeker je kunt naast een Tadothermostaat in iedere ruimte willekeurige ventielen en goedkope thermostaat knoppen gebruiken. Het Web staat er vol mee. Echter mij lijkt het niet echt concequent. Heb je een Tado thermostaat lijkt het mij meer voor de hand te liggen, dat je dan ook Tado knoppen neemt als dat gewenst is.

Wat ik vaak op technische fora tegenkom is dat men meteen op de stoel van de vraagsteller gaat zitten. Daarbij de eigen kennis, situatie en wensen als norm nemend en een veronderstelling doet naar die van de vragensteller. Zeer vermakelijk dat wel. Echter als iets veel variabelen heeft dan is het wel de verwarming van een huis. In isolatie en dus warmteverlies per ruimte en in het geheel. In type en bouw afgiftesysteem. In wensen van de gebruikers. Vandaar mijn advies, investeer niet vooraf in aanpassingen, maar kijk eerst hoe het werkt met de oude spullen. Daarna per ruimte bekijken of er een aanpassing nodig is. Maar trek vooral je eigen plan in het leren, kennen van de verwarming van jouw huis, het systeem en haar gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Deels uit interesse, en deels om wat beter inzicht te krijgen in de mogelijkheid om met HA een doorstroomverwarmer aan te sturen: is er (in de json) een supervisoryControlMode die aangeeft dat de Quatt wacht tot de 18 graden aanvoertemperatuur is bereikt?

Wat betekenen:
Standby
Standby - heating
Anti-freeze protection - boiler pre-pump

?

Als er geen specifieke control mode is om die 18 graden te bereiken dan kan het mogelijk nog met de combinatie van Heating - boiler only + aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:29:
[...]

Ja, is bekend, de temperatuur die je op het schermpje ziet van de T6 is niet de "echte" temperatuur maar een berekende comfort waarde, wat ze daar ook mogen onder verstaan.
het heeft dus helemaal geen zin om je daar op dood te staren, het word nog erger, meet maar eens door je kamer de temperatuur met een geijkte meter, dan zul je nog veel meer verschillen zien.
Gewoon kijken wanneer het voor jou prettig en comfortabel is, en hou die temperatuur aan, ongeacht of dat nu 19,5 of 20,0 of zelfs 20,5 is.
Ik heb nog een andere thermometer in de kamer en vreemd genoeg komt die behoorlijk overeen met de display van de T6. Maar niet vandaag en dat is vreemd. Ik heb ook wat onnodig gasverbruik vandaag naar mijn idee. Blijft zeer weinig en ik vind dat prima, maar met een goed werkende thermostaat zou dat vast niet gebeurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-05 14:35
MacD007 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Deze lijken veel op de Wagner mini tegels, ja deze kunnen goed werken, ik zou deze wel in combinatie met bv grote rubberen tegels gebruiken. Mbt trillingen wil je eigenlijk ook massa hebben, blijkbaar kan dat bij jou dus niet. Dus is het toverwoord in de geval een combinatie van verschillende dempende materialen, denk bv ook aan andere zachte dempers tussen de warmtepomp en de bigfoots.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn dakkapel kan 90 kg per m2 aan, de Quatt weegt vol al 65kg denk ik? Dus als ik dan betontegels neerleg kom ik al snel boven de 90 kg denk ik? Of denk je dat dat zo'n vaart niet zal lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
onlinaius schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:29:
Deels uit interesse, en deels om wat beter inzicht te krijgen in de mogelijkheid om met HA een doorstroomverwarmer aan te sturen: is er (in de json) een supervisoryControlMode die aangeeft dat de Quatt wacht tot de 18 graden aanvoertemperatuur is bereikt?

Wat betekenen:
Standby
Standby - heating
Anti-freeze protection - boiler pre-pump

?

Als er geen specifieke control mode is om die 18 graden te bereiken dan kan het mogelijk nog met de combinatie van Heating - boiler only + aanvoertemperatuur.
Standby wil zeggen Quatt niet aktief
Standby-heating wil zeggen dat er een warmtevraag is en dat de Quatt gaat meedoen. Eerst gaat de circulatiepomp lopen en dan pas gaat de Quatt verwarmen. Dat is dan modus 2. Heatpump only.
Of de cv ketel ook nog meedoet modus 4 ligt aan de diverse gemeten temperaturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ehbrands op 08-03-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Net een merkwaardig fenomeen, een defrost bij een buitentemperatuur van boven de 8 graden 😂.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVkzU4i_ZZ20RVg2Qf-2o7otlok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFDwGfAx7mFLc5ink1d5l3md.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Flesym schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:15:
Net een merkwaardig fenomeen, een defrost bij een buitentemperatuur van boven de 8 graden 😂.

[Afbeelding]
Misschien was de ai bevroren ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:44
Ik heb Quatt even netjes geinformeerd dat we met een "Tweakers afvaardiging" komen. Ook de vragenlijst gedeeld, wellicht dat ze daar vooraf even naar kunnen kijken (en mogelijk zelfs beantwoorden... :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-iwq_I_HR7ysh2EmGRcZFRQNIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48txnSaKmrkVaUCzLVBxpohr.png?f=fotoalbum_large

[edit] inmiddels antwoord dat mijn bericht intern Quatt is doorgezet.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:57
Hallo Quatters, (sorry , lange post)
Ben bezig met deel 2 aan het doorspitten dus nog niet alles gelezen. Toch al wat vragen/aannames over mijn situatie voor hopelijk wat feedback.
Volgende week een intakegesprek met Quatt.

Situatie:
  • 2 Onder 1 kap, 1988, 195m2, 450m3 inhoud. Muren nageïsoleerd, vrijwel alles triple glas, onder de vloer extra isolatie aangebracht. Aanbouw serre van HR++ glas en dubbelglas dak (warmtegat dat ik enigszins heb nageïsoleerd, geen koude trek meer)
  • (en veel zon instraling overdag als compensatie :*) )
  • Huidig gasverbruik met 2 bewoners 800m3 maar we stoken niet hoog in de woonkamer: 18,5, naar we willen naar meer comfort met WP, we hebben ongeveer 1500kWh per jaar stroom 'over'.
  • Ik ben met de CV nu warmtepompje aan het spelen. Ketel op max 40 graden en maximumvermogen 8kW. Met vermindering van nachtverlaging gaat het prima.
  • In januari met de koude dagen had ik hem (helaas) nog op 12kW staan en ook dat ging prima, wel een traag systeem zoals verwacht.
  • Afgiftesysteem kan nog verbeterd worden, ventilatoren in huiskamer erbij of zwaardere radiatoren maar op de bovenverdiepingen waar we laag stoken, behalve werkkamer, gaat het prima met de type 11 radiatoren door de extra isolatie.
  • In de Serre (warmtegat) 20m2 vloerverwarming en 2 type 33 radiatoren van 90x90.
Doel is uiteindelijk FE dus een duo zou dan een must zijn.
  • Ik heb twee plaatsingsmogelijkheden
    1) Naast het huis waar het vrij is zonder buren. Dat zou dan op de grond moeten omdat 2 Quatts niet opgehangen worden. Eigenlijk wil ik ze ook niet op hoogte ivm toekomstig onderhoud. Afstand naar CV is dan wel ongeveer 13 meter.
    2) Voor op het garage dak. Traject is dan ongeveer even lang maar door de muur wat lastiger. Of via een kamer en zoldervloer of via dakdoorvoor maar zie niet hoe je dan netje om de dakgoot gaat waar trespa voor en onder zit.
  • Het platte dak van de garage is van hout en delen we met de buren. Als ze naast elkaar komen heb je al snel 2,5m nodig. Garage is 3m breed.
    Zijn er installaties waar er 1 aan de muur zit en 1 op plat dak zodat ik het zo ver mogelijk van mijn buurman kan houden?
    Als ze achter/boven elkaar zouden kunnen met muur/dak dan is de afstand naar dichtstbijzijnde raam van de buurman ongeveer 3m (badkamerraampje), mijn eigen badkamerraampje zit dan wel dichterbij.
  • Als er in de toekomst SWW bij komt zou ik het liefst niet perse afhankelijk willen zijn van de Quatt oplossing maar hoe krijg je dan de 18 graden starttemperatuur als je een losse oplossing kiest? Of is een vendor lock-in bij FE eigenlijk niet te voorkomen?
  • Ik gebruik Evohome met zones. De zones zijn dan straks minder nuttig lijkt me maar ik vind hem als thermostaat de boel goed constant houden. Ketel nu is een Intergas HReco 36 met OT. Iemand ervaringen Quatt/Evohome? Handig of juist onhandig?
  • Het charmante van de Quatt oplossing vind ik dat hij best ver terug kan in vermogen 300/500W en dat zie ik niet veel. Lange runs mogelijk. Is dat ook de ervaring?
  • Ik heb werkelijk geen idee hoeveel invloed de lengte van het leiding traject is op het rendement. Bij de muuroplossing zijkant zal de helft van het traject buiten zijn, bij de garage kant ongeveer een derde. Vuistregels? Ervaringen?
  • De cv leiding naar woonkamer is 22mm, de overige kamers 15mm. Is dat voldoende om ruisen te voorkomen? Op dit moment heb ik op de CV de pomp op 80% gezet om ruisen te voorkomen met mijn warmtepompje spelen. Uit de documentatie lukt het me niet om af te leiden hoeveel l/h doorstroom ik nu heb.
Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Forzafossa schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Mijn dakkapel kan 90 kg per m2 aan, de Quatt weegt vol al 65kg denk ik? Dus als ik dan betontegels neerleg kom ik al snel boven de 90 kg denk ik? Of denk je dat dat zo'n vaart niet zal lopen?
De Quatt is leeg al 60 kg + bigfoots dus zo veel heb je daar niet meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
oeps schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:36:
Ben bezig met deel 2 aan het doorspitten dus nog niet alles gelezen. Toch al wat vragen/aannames over mijn situatie voor hopelijk wat feedback.

Situatie:
  • 2 Onder 1 kap, 1988, 195m2, 450m3 inhoud. Muren nageïsoleerd, vrijwel alles triple glas, onder de vloer extra isolatie aangebracht. Aanbouw serre van HR++ glas en dubbelglas dak (warmtegat dat ik enigszins heb nageïsoleerd, geen koude trek meer)
  • (en veel zon instraling overdag als compensatie :*) )
  • Huidig gasverbruik met 2 bewoners 800m3 maar we stoken niet hoog in de woonkamer: 18,5, naar we willen naar meer comfort met WP, we hebben ongeveer 1500kWh per jaar stroom 'over'.
  • Ik ben met de CV nu warmtepompje aan het spelen. Ketel op max 40 graden en maximumvermogen 8kW. Met vermindering van nachtverlaging gaat het prima.
  • In januari met de koude dagen had ik hem (helaas) nog op 12kW staan en ook dat ging prima, wel een traag systeem zoals verwacht.
  • Afgiftesysteem kan nog verbeterd worden, ventilatoren in huiskamer erbij of zwaardere radiatoren maar op de bovenverdiepingen waar we laag stoken, behalve werkkamer, gaat het prima met de type 11 radiatoren door de extra isolatie.
  • In de Serre (warmtegat) 20m2 vloerverwarming en 2 type 33 radiatoren van 90x90.
    1) Naast het huis waar het vrij is zonder buren. Dat zou dan op de grond moeten omdat 2 Quatts niet opgehangen worden. Eigenlijk wil ik ze ook niet op hoogte ivm toekomstig onderhoud. Afstand naar CV is dan wel ongeveer 13 meter.
    2) Voor op het garage dak. Traject is dan ongeveer even lang maar door de muur wat lastiger. Of via een kamer en zoldervloer of via dakdoorvoor maar zie niet hoe je dan netje om de dakgoot gaat waar trespa voor en onder zit.
  • Het platte dak van de garage is van hout en delen we met de buren. Als ze naast elkaar komen heb je al snel 2,5m nodig. Garage is 3m breed.
    Zijn er installaties waar er 1 aan de muur zit en 1 op plat dak zodat ik het zo ver mogelijk van mijn buurman kan houden?
    Als ze achter/boven elkaar zouden kunnen met muur/dak dan is de afstand naar dichtstbijzijnde raam van de buurman ongeveer 3m (badkamerraampje), mijn eigen badkamerraampje zit dan wel dichterbij.
  • Als er in de toekomst SWW bij komt zou ik het liefst niet perse afhankelijk willen zijn van de Quatt oplossing maar hoe krijg je dan de 18 graden starttemperatuur als je een losse oplossing kiest? Of is een vendor lock-in bij FE eigenlijk niet te voorkomen?
  • Ik gebruik Evohome met zones. De zones zijn dan straks minder nuttig lijkt me maar ik vind hem als thermostaat de boel goed constant houden. Ketel nu is een Intergas HReco 36 met OT. Iemand ervaringen Quatt/Evohome? Handig of juist onhandig?
  • Het charmante van de Quatt oplossing vind ik dat hij best ver terug kan in vermogen 300/500W en dat zie ik niet veel. Lange runs mogelijk. Is dat ook de ervaring?
  • Ik heb werkelijk geen idee hoeveel invloed de lengte van het leiding traject is op het rendement. Bij de muuroplossing zijkant zal de helft van het traject buiten zijn, bij de garage kant ongeveer een derde. Vuistregels? Ervaringen?
  • De cv leiding naar woonkamer is 22mm, de overige kamers 15mm. Is dat voldoende om ruisen te voorkomen? Op dit moment heb ik op de CV de pomp op 80% gezet om ruisen te voorkomen met mijn warmtepompje spelen. Uit de documentatie lukt het me niet om af te leiden hoeveel l/h doorstroom ik nu heb.
Dank jullie wel!
Ik zou eerst eens de TS gaan lezen, daar zit al een behoorlijke samenvatting ook van infos uit deel 1.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeps
MacD007 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:05:
[...]

Ik zou eerst eens de TS gaan lezen, daar zit al een behoorlijke samenvatting ook van infos uit deel 1.
_/-\o_
In zijn geheel doorgenomen. Ben vooral benieuwd naar de praktijkervaringen op de punten waar ik het niet weet. Stukje over mijn afgifte systeem had ik wel weg kunnen laten, dat komt wel goed.
Toch bedankt voor het doorlezen van mijn vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord. Situatie nu: vriendin draait de radiator op standje maximaal als het te koud is in de werkkamer. Radiator loeit vol, volgens mij is die van boven naar beneden gewoon even heet. Nu wilde ik dus die eclypse aanschaffen, maar vroeg mij af of ik € 30 per knop besparen door geen tado knop er op te zetten of dat deze tado toch wel een toevoeging is.
Ps. Leuke data met friese tekst. Zelf import Fries 😁
Wachten tot vriendin paar uurtjes foetsie is en het lekker koud is.

Voer dit ⤵️ uit, zet streepjes, en breng stand terug naar de streepjes wanneer er gedraaid is.
Let op: dit is voor cv, vandaar de 20°C tussen aanvoer- en retourtemperatuur.

Reken voor een warmtepomp ongeveer 4-5°C tussen aanvoer en retour

YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
MacD007 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:04:
[...]

De Quatt is leeg al 60 kg + bigfoots dus zo veel heb je daar niet meer over.
Dat hangt er vanaf over hoeveel m2 je het verdeel zoals de foto met staal op een dakkapel van iemand anders die @MacD007 al eens gedeeld heeft.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
KVS138 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:33:
[...]

ik probeer dit te begrijpen, maar pakt die dan niet heel snel gas erbij als je de slider tever naar beneden doet? Dat had ik namelijk met silentmode toen het wat kouder werd. Wel met je eens dat ik ook liever een lange run had die het ietwat stabiel houdt met wat verlies in de nacht en dat die het overdag weer kan bijbrengen. Is waarschijnlijk gunstig voor de COP..
Nee, want ik 'cheat', heb het verwarmen op de ketel helemaal uitstaan (de hele winter al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:09
Misschien heb ik niet goed gezocht op het forum, maar zijn er meer mensen die een aanbod hebben gehad voor verlenging van de garantie met 2 of 5 jaar?
En zou dat slim zijn of voegt het weinig toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
Bennobang schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Dat hangt er vanaf over hoeveel m2 je het verdeel zoals de foto met staal op een dakkapel van iemand anders die @MacD007 al eens gedeeld heeft.
Klopt, maar ik moet het ook laag houden ivm schaduwwerking op zonnepanelen. Ik heb die (dure) foamdingen besteld. Eerst die maar eens plaatsen en anders nog extra veerdempers tussen bigfoots en Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:13
HBO88 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 07:44:
Misschien heb ik niet goed gezocht op het forum, maar zijn er meer mensen die een aanbod hebben gehad voor verlenging van de garantie met 2 of 5 jaar?
Ja heb ik ook gehad, tot nu toe alleen nog beschikbaar voor zuid Holland dacht ik.
Maar ik ga het niet doen, Quatt heeft zich na dit stookseizoen zo goed als terugverdiend.
Ik leg dat geld wel bij een SWW oplossing of bij de toekomstige vervanger van de Quatt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 09-03-2024 09:16 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
Ik zie hier allemaal toffe grafiekjes etc. van jullie Quatt voorbijkomen. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar? De standaard JSON pagina laat alleen realtime dingen zien en de app is ook niet heel uitgebreid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41
Forzafossa schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:41:
Ik zie hier allemaal toffe grafiekjes etc. van jullie Quatt voorbijkomen. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar? De standaard JSON pagina laat alleen realtime dingen zien en de app is ook niet heel uitgebreid?
Home Assistant :).

Zie dit topic

[ Voor 11% gewijzigd door Rowwan op 09-03-2024 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
En van de nieuwe app. Betatesters hebben die al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit inmiddels op CIC versie 2.13.2.

Daarbij is een vervelend probleem terug waar ik vanaf was: bij supervisoryControlMode = 3, waar de CIC niet van af is te krijgen bij defrosts-tijd, loopt ook volcontinue de pomp van de cv weer mee (geen gasverbruik, enkel ietsje tijdens defrost zelf).
Dit is bij mij te herkennen aan de hogere flow: normaliter rond 800, zodra cv-pomp aanslaat wordt dit 960-980 l/uur.

Eerder was dit opgelost (CIC versie 2.9.0?) en, hoewel supervisoryControlMode dan wel 3 aangaf, liep de cv-pomp NIET, enkel even tijdens defrosts zelf.

Nu, bij 2.13.2, dus weer supervisoryControlMode = 3 en "gratis" lopende cv-pomp:
hierdoor wordt/blijft de watertemperatuur 1-1,5°C LAGER, dan wanneer cv-pomp niet loopt:
ik heb (bij buitentemperatuur <3°C) 34°C+ nodig om ook radiatoren op bovenverdieping warm te krijgen en vloer van dit oude huis dusdanig warm dat kamer op temperatuur blijft.
(Watertemperatuur bij supervisoryControlMode=2 rond 34-35°C, wanneer dit 3 wordt, zakt watertemperatuur zichtbaar 1-1,5 graad).

Bij 32°C blijft huis op temperatuur maar, bij vorst, verliest dan wel langzaam warmte.

Herkenbaar bij andere 2.13.2 bezitters?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:27:

Daarbij is een vervelend probleem terug waar ik vanaf was: bij supervisoryControlMode = 3, waar de CIC niet van af is te krijgen bij defrosts-tijd, loopt ook volcontinue de pomp van de cv weer mee (geen gasverbruik, enkel ietsje tijdens defrost zelf).
Dit is bij mij te herkennen aan de hogere flow: normaliter rond 800, zodra cv-pomp aanslaat wordt dit 960-980 l/uur.

Eerder was dit opgelost (CIC versie 2.9.0?) en, hoewel supervisoryControlMode dan wel 3 aangaf, liep de cv-pomp NIET, enkel even tijdens defrosts zelf.

Nu, bij 2.13.2, dus weer supervisoryControlMode = 3 en "gratis" lopende cv-pomp:
hierdoor wordt/blijft de watertemperatuur 1-1,5°C LAGER, dan wanneer cv-pomp niet loopt:
ik heb (bij buitentemperatuur <3°C) 34°C+ nodig om ook radiatoren op bovenverdieping warm te krijgen en vloer van dit oude huis dusdanig warm dat kamer op temperatuur blijft.
(Watertemperatuur bij supervisoryControlMode=2 rond 34-35°C, wanneer dit 3 wordt, zakt watertemperatuur zichtbaar 1-1,5 graad).

Bij 32°C blijft huis op temperatuur maar, bij vorst, verliest dan wel langzaam warmte.

Als tester zit ik op 2.14.0 en die versie heeft het in ieder geval niet. Met een eerdere versie had ik dit wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 18:14

Geen 900+ltr/hr maar wel meelopende pomp. Hier 2.13.2. Herinner mij ook dat dit bij eerdere versies niet meer was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsSxlCcyOdjWrfrzPRZmSndWdF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sxml1N930fMQ2n3NTSTniBUf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 20:46
Kan iemand dit verklaren? De COP van de Quatt loopt sterk achteruit bij hoge vermogens. Mogelijk is dit principieel zo , of duidt dit op een tekort aan middel oid? Delta T in-uit wordt groter dus COP wordt slechter.
0.8 kW input levert 3.9 kWatt op => COP = 4,8
1,26 kWatt input levert 4,9 kWatt op => COP = 3.8

Is dit in lijn met wat jullie zien?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 20:39
Freeckje schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:03:
Kan iemand dit verklaren? De COP van de Quatt loopt sterk achteruit bij hoge vermogens. Mogelijk is dit principieel zo , of duidt dit op een tekort aan middel oid? Delta T in-uit wordt groter dus COP wordt slechter.

Zie het als een auto. Als deze 50 km/h rijdt dan is zijn verbruik (bv) 1 op 20. Als dezelfde auto 120km/h gaat rijden zal het verbruik fors achteruit gaan naar 1 op 12. Zo is het ook met vele apparaten. Hoe harder ze moeten werken hoe meer ze verbruiken en ook de efficiëntie achteruit gaat.

Vaak is het ook zo dat als het vermogen zo hoog is dan is de watertemperatuur vaak hoger dus water uit geen 32 graden maar 35 of 40 graden. Als de temperatuur van het water hoger moet zijn om je huis warm te krijgen kost dit meer energie.

En dan heb je ook nog de buitentemperatuur. Het kost meer vermogen als de buitentemperatuur laag is om het water warm te krijgen. Dan gaat de COP ook achteruit.

[ Voor 7% gewijzigd door stanman23 op 09-03-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius

Niet alleen zien, dit staat ook in de Quatt documentatie:

https://quatt.intercom-at...he+specificaties+v1.3.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ehbrands schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:13:
[...]

Standby wil zeggen Quatt niet aktief
Standby-heating wil zeggen dat er een warmtevraag is en dat de Quatt gaat meedoen. Eerst gaat de circulatiepomp lopen en dan pas gaat de Quatt verwarmen. Dat is dan modus 2. Heatpump only.
Of de cv ketel ook nog meedoet modus 4 ligt aan de diverse gemeten temperaturen.
Ik zie in Home Assistant inderdaad een stukje standby - heating voordat het overgaat naar heating - heatpump only.

In principe zou die status dus gebruikt kunnen worden om een doorstroomverwarmer te activeren.

Enig idee wat Anti-freeze protection - boiler pre-pump is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:38
@HBO88 @Idegroot89

Ik ben wel benieuwd!
Normale warmtepompen hebben weinig onderhoud nodig, het beperkt zich tot schoonhouden van de pomp.

ij Quatt echter komen wel erg veel updates, die gezien de vaak weer nieuwe, terugkerende klachten zie @Friezin weer tot nieuwe updates leiden.
Vraag is dan ook of je buiten de garantie kunt, of je als het goed draait de stekker uit internet (CIC) kunt trekken, of je dus een stabiele situatie hebt.
De garantie zou in mijn geval slechts betrekking moeten hebben op normaal softwarematig onderhoud.

En dan geldt ook; wat is de prijs die gevraagd wordt voor welke dienst; ik hoor het graag.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bennobang schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:28:
[...]

je bedoeld deze, daarmee verdeel je wel het gewicht over meer m2, maar die ruimte moet er wel zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0Ja9YdTmOMpsTPC6RY-nEVHgYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a8OGpHiL9keZqqKqrR9Cbz52.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
bite schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:26:
Beta nieuws in de TestFlight: In deze update voegen we een uitbreiding toe aan inzicht. Met behulp van 3 nieuwe grafieken leer je meer over de werking van Quatt Hybrid. Daarbij is de buitentemperatuur nu op het startscherm zichtbaar.
Android versie hier nog niet.
En firmware: Verbeterde afhandeling van foutcodes van de warmtepomp
Verbeterde OpenTherm drivers
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Watertemperatuur en kamertemperatuur per dag waarbij die laatste gemeten en ingesteld aangeeft.

Eerder las ik wat over een hoge pieptoon / mosquito geluid, hier ook een 15khz toon te horen en zien op Android app Spectroid. Dat lijkt voor te komen wanneer de spanning onder de 230v zakt wat me opviel wegens homewizard p1 meter dus misschien daar wat mee te maken?
👍
Zie trouwens net dat de aanwijzing ingestelde temperatuur en gemeten temperatuur (weer) is gewisseld; onlogisch, moet zijn: eerst ingesteld dan gemeten. 🤔
Verder een leuke aanvulling; hoef je niet steeds de JSON-file uit te lezen❗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 21:00
Voor diegenen die ze nog nodig hebben: ik heb nog 6x Wagner anti-trilmatjes type MP-4E 100x100x20mm over. Over te nemen voor een schappelijk prijsje, af te halen in de Achterhoek. Stuur me even een berichtje.

Ik heb ze niet nodig gehad bij mijn Quatt, deze staat op een plat dak van een halletje dat later is aangebouwd aan ons huis: heb geen last van geluid/trillingen in de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

Kan zijn dat het bij de CV ketel ligt die weigert om verder te verwarmen.

Probeer de maximale aanvoertemperatuur eens een graadje of 5 te verhogen om te zien of het de beveiliging is die ingrijpt omdat het minimale toerental van de ketel daar boven komt met het door de Quatt voorverwarmde water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

heel simpel, wat betekend een hoger vermogen van de warmtepomp ? Hier wordt dus het electrisch ingangsvermogen bedoeld.
hij heeft dus meer electrisch vermogen nodig om meer warmte te genereren, en ja bij elke warmtepomp heeft dat effect met de COP, want dat is niets anders dan een verhoudingsgetal tussen in en uitgaande energie, heb je dus meer ingaande nodig dan daalt de COP, is gewoon een rekenkundige gevolg.

COP = afgegeven energie / opgenomen energie.

het is een bekend aspect hoe hoger je tegen de limiet van je warmtepomp aanloopt hoe meer verhoudigsgewijs meer energie je er moet instoppen om een bepaalde enegie er uit te krijgen. Dat is ook de reden dat je dus beter met een lage snelheid en kleine stapjes je huis moet verwarmen dan direct met een hoger vermogen dit probeerd, bij het laaste krijg je dus een lagere COP, dus minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Ik zie in Home Assistant inderdaad een stukje standby - heating voordat het overgaat naar heating - heatpump only.

In principe zou die status dus gebruikt kunnen worden om een doorstroomverwarmer te activeren.

Enig idee wat Anti-freeze protection - boiler pre-pump is?
zet die vraag in de vragenlijst voor het bezoek aan Quatt. "Anti-freeze protection - boiler pre-pump is?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Kan zijn dat het bij de CV ketel ligt die weigert om verder te verwarmen.

Probeer de maximale aanvoertemperatuur eens een graadje of 5 te verhogen om te zien of het de beveiliging is die ingrijpt omdat het minimale toerental van de ketel daar boven komt met het door de Quatt voorverwarmde water.
Dit is tussen de defrosts in, terwijl wp normaal loopt.
Op dat moment wordt totaal geen gas gevraagd, al zet ik m op 80°C.
Wat ik al aangaf: dit is opgelost geweest.
Schijnt in volgende versie ook weer opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

Situatie:
[list]
• 2 Onder 1 kap, 1988, 195m2, 450m3 inhoud. Muren nageïsoleerd, vrijwel alles triple glas, onder de vloer extra isolatie aangebracht. Aanbouw serre van HR++ glas en dubbelglas dak (warmtegat dat ik enigszins heb nageïsoleerd, geen koude trek meer) (en veel zon instraling overdag als compensatie :*) )
ideaal voor een warmtepomp, qua gasverbruik zou een Quatt mono voldoende moeten zijn, echter wil je naar FE zou dat mogelijk net iets te weinig kunnen worden. Ik zou dit aan Quatt voorleggen, het zou mogelijk zelfs voldoende kunnen zijn, zeker ivm de lagere temperaturen die je wilt bereiken.
perefect, dus ja je bent met je afgiftesysteem waarschijnlijk wel reedy.
ventilatoren zijn in deze situatie, wat de temperaturen zijn nog iets lager, wel een must.
[/list]

[list]
dit zou ook mijn keuze zijn. 13 meter zou volgens mij wel mogelijk kunnen zijn, wel iets meer extra kosten.
2) Voor op het garage dak. Traject is dan ongeveer even lang maar door de muur wat lastiger. Of via een kamer en zoldervloer of via dakdoorvoor maar zie niet hoe je dan netje om de dakgoot gaat waar trespa voor en onder zit.[/li]

volgens mij wil Quatt dit niet, de twee units worden direct naast elkaar geplaatst
Als ze achter/boven elkaar zouden kunnen met muur/dak dan is de afstand naar dichtstbijzijnde raam van de buurman ongeveer 3m (badkamerraampje), mijn eigen badkamerraampje zit dan wel dichterbij.[/li][/list]
[list]
kan volgens mij ook niet, worden door Quatt naast elkaar geplaatst op big foots en dus niet op beugels.
lastig als je van een hybride naar een FE wilt gaan want het moet wel op elkaar zijn afgestemd, het zou mogelijk wel kunnen maar het heeft ook meer kennis en kunde van de gebruiker nodig.
nadeel als het niet werkt krijg je heel snel dat de zwarte piet steeds naar de andere partij word gewezen en jij als consument daar tussen staat. Dan is een oplossing door een bedrijf toch wel wat makelijker.
zones kan wel maar wel met behoorlijke beperkingen, dus de vraag is hier of je dat kunt acepteren of beter van zones af kunt stappen. Hier op het forum zijn diverse mensen met een Evohome en ik dacht sommige ook met zones.
Ja, bij mij draait de Quaat mn in de lage en middle power window.
niet alleen de diameter maar vooral de bochten en appendages veroorzaken ruis in de leidingen, das dat is lastig te zeggen.
[/list]

Dank jullie wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Om water van 18graden te krijgen bij FE heb je een elektrische versie van CVketel erbij nodig.
Quatt moduleert best mooi terug inderdaad en maakt lange runs (als je thermostaat lekker met Quatt samenwerkt en dat is meestal wel zo).
13m leiding naar Quatt is geen probleem. Verliezen zijn beperkt. Dit is monoblock dus geen koelmiddel van 90graden in de lange leiding maar water van 40graden.
Geluid gaat meestal goed, bij zulk soort leidingen, maar moeilijk alle bochtjes en knelpunten te zien. CVketels pompen meestal minder hard (helft??) dan Quatt. Als je het vermogen weet en de aanvoer+retourtemperatuur kun je het uitrekenen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
Ik ben even de dakkapel opgeklommen om mijn Quatt van dichtbij te bekijken. Twee dingen vallen mij op: er worden geen RVS bouten en moeren gebruikt? En 2, belangrijker, er zit een forse deuk in mijn Quatt. Het ging er nogal hardhandig aan toe bij de installatie. Vinden jullie dat ik daar werk van moet maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLuhwm1sjNU53adFwZ1ErX9-Dbs=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ii8zESBtYCwrxSpwqwZaPMSP.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lETmJctLtjEF9-4sjXoD0Id1u8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FX3i7EQKkNyu8kNRo1MQe3ac.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 20:46
Bedankt voor de verwijzing. Dat document is mij bekend. Ik heb een half uur naar die grafieken lopen staren, maar kon daar geen relatie ingaand vermogen tegen het uitgaand vermogen ( een oplopende reeks oid) in ontdekken 8)7 maar dat zal aan mij liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 09-03-2024 13:36 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45
Forzafossa schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:18:
Ik ben even de dakkapel opgeklommen om mijn Quatt van dichtbij te bekijken. Twee dingen vallen mij op: er worden geen RVS bouten en moeren gebruikt? En 2, belangrijker, er zit een forse deuk in mijn Quatt. Het ging er nogal hardhandig aan toe bij de installatie. Vinden jullie dat ik daar werk van moet maken?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou er wel melding van maken met een foto daarbij maar die lamelletjes kan je zelf met een plamuurmesje oid prima voorzichtig terugbuigen.
RVS? Gegalvaniseerd is toch ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
MacD007 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:11:
[...]
SBL schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Dank voor jullie antwoorden! ik kan nu specifieker vragen stellen aan Quatt volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[Afbeelding]

[Afbeelding]
m.n. de koelvinnen aspect vind ik wel een dingetje. ik zou dit wel gaan melden bij Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Dit is tussen de defrosts in, terwijl wp normaal loopt.
Op dat moment wordt totaal geen gas gevraagd, al zet ik m op 80°C.
Wat ik al aangaf: dit is opgelost geweest.
Schijnt in volgende versie ook weer opgelost
Ah ok. Dus even voor de zekerheid: de thermostaat heeft deze volgens de CiC op false staan in zo'n situatie:

otFtChEnabled: A boolean value representing command from thermostat to switch on heating.

En het is ook geen standaard napomptijd van de ketel na een zeer korte hulpvraag die je na kan spelen? Mijn ketel moet in de ochtend nu 0,03 m3 bij verwarmen omdat de retour net onder de 18 graden zit en daar zie ik hem ook nog even mee doen. Dit is meestal instelbaar op een moderne ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:26:
[...]

Ah ok. Dus even voor de zekerheid: de thermostaat heeft deze volgens de CiC op false staan in zo'n situatie:

otFtChEnabled: A boolean value representing command from thermostat to switch on heating.

En het is ook geen standaard napomptijd van de ketel na een zeer korte hulpvraag die je na kan spelen? Mijn ketel moet in de ochtend nu 0,03 m3 bij verwarmen omdat de retour net onder de 18 graden zit en daar zie ik hem ook nog even mee doen. Dit is meestal instelbaar op een moderne ketel.
Wanneer je terugzoekt, zie mijn eerste meldingen over dit fenomeen al in november vorig jaar.
Quatt weet dat het vaut zit, loste het eerder op, dus ik wacht gewoon weer af. Er zijn meer met dit euvel.
Je draagt voor de zoveelste keer iets aan, wat het nog nooit heeft opgelost.....

Je lijkt me nog steeds niet te geloven dat het kon en kan 🫣 :
Maar het euvel was weg: nu is het terug en jij hebt geen oplossing. Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:38
Friezin schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:04:
[...]

Wanneer je terugzoekt, zie mijn eerste meldingen over dit fenomeen al in november vorig jaar.
Quatt weet dat het vaut zit, loste het eerder op, dus ik wacht gewoon weer af. Er zijn meer met dit euvel.
Je draagt voor de zoveelste keer iets aan, wat het nog nooit heeft opgelost.....

Maar @Friezin , een ding snap ik niet.
Jij hebt een nefit hr excellent, met drie draaiknopjes, en de pomp loopt denk ik toch harder of zachter afhankelijk van hoeveel gas er verstookt moet worden.
Dat wordt direct door het de het regelblok van de nefit aangestuurd.
Als jij zegt dat alleen de pomp gaat lopen, betekent dat dan dat Quatt ook iets in de bekabeling van de nefit heeft aangepast?? Meer dan de aansluiting van de aan/uit thermostaat??

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:04:
[...]

Ik probeer je alleen maar te helpen met troubleshooten omdat ik wel iets van CV ketels weet,

Maar als je niet duidelijk bent over wat er gebeurt en of je al iets geprobeerd hebt dan kan ik alleen maar herhalen wat ik uit ervaring weet,

Veel succes met het aansturen van de Quatt ontwikkel afdeling voor jouw unieke probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Ik probeer je alleen maar te helpen met troubleshooten omdat ik wel iets van CV ketels weet,

Maar als je niet duidelijk bent over wat er gebeurt en of je al iets geprobeerd hebt dan kan ik alleen maar herhalen wat ik uit ervaring weet,

Veel succes met het aansturen van de Quatt ontwikkel afdeling voor jouw unieke probleem.
Weet ik netappie, en goedbedoeld, dat weet ik, maar ik vroeg enkel of anderen dat probleem ook terug hadden bij deze versie 2.13.2, ik ben niet de enige ermee namelijk. Lees even goed wat ik schreef....
Ik ken de oplossing namelijk.
⤵️

Zie:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55

RobertowNL

For your gear!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat had ik ook, ik heb het vandaag even voorzichtig recht gezet met twee stukjes gereedschap.
Zijn destijds door de monteurs ook wel foto's van gemaakt, maar het was niet heel erg begreep ik (zolang het beperkt is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xSpm6Bncd7B8dEr258FvpO5UzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NP639CNh2fmeSynkBO8TtAuq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDzfbDr8H_k_IvwkC6DbJ96Rslg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkpr2Xp8CzIAwyFgSR8hHQMv.jpg?f=fotoalbum_large
Na gebruik van de tooltjes lijkt het wel weer aardig.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55

RobertowNL

For your gear!

Overigens is de tweede frontplaat volgens mij nog minder dan de vorige. Eerste is in augustus vervangen, deze ziet er naar een vergelijkbare periode minder uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvHdbfIpakv694LD5a5J91NsdvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSnSOglrn18BApY7gUBXYfYB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/456ls9AVusHScWTJBzIdnIAu59I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImCOYlfnLTSwbcvTNyRFk50g.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door RobertowNL op 09-03-2024 16:02 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
Mijn front zag er twee weken na montage (29 januari j.l.) bijna al zo uit. Met een of twee extra boutjes in de ontwerpfase was dit waarschijnlijk geen issue geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:58:
[...]

zet die vraag in de vragenlijst voor het bezoek aan Quatt. "Anti-freeze protection - boiler pre-pump is?"
Goed idee, ik heb het er in gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Vanavond werd het wat koel binnen, wel verbruik in mode 2 maar 0,0 flow.
Hier dus ook hoogstwaarschijnlijk de pomp defect. 😖
Quatt gaat er mee aan de slag..

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
pjeterinfo schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:41:
Vanavond werd het wat koel binnen, wel verbruik in mode 2 maar 0,0 flow.
Hier dus ook hoogstwaarschijnlijk de pomp defect. 😖
Quatt gaat er mee aan de slag..
Lijkt dus toch niet zo incidenteel als ik dacht.
Hoe lang heeft jouw Quatt gedraaid ?
Misschien heeft Quatt je ook al dat advies gegeven,
maar het is verstandig om je verwarming naar cv ketel te forceren m.b.v. optimalisatie en een laag gastarief van bv 10 cent.
Anders gaat je Quatt bij een warmtevraag om de 10 minuten in en uit schakelen. Onnodige belasting van de compressor.

[ Voor 28% gewijzigd door Ehbrands op 09-03-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Nu online
Ehbrands schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Lijkt dus toch niet zo incidenteel als ik dacht.
Hoe lang heeft jouw Quatt gedraaid ?
Twee weken geleden geïnstalleerd.
Bedankt voor de tip, heb de soundsliders ook maar op stil gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door pjeterinfo op 09-03-2024 20:53 ]

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
pjeterinfo schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:51:
[...]

De mijne ook na twee weken.
Lijkt wel of er een tijdklok in zit 😡.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:25
verguldebarman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:35:
Ik heb Quatt even netjes geinformeerd dat we met een "Tweakers afvaardiging" komen. Ook de vragenlijst gedeeld, wellicht dat ze daar vooraf even naar kunnen kijken (en mogelijk zelfs beantwoorden... :P )

[Afbeelding]

[edit] inmiddels antwoord dat mijn bericht intern Quatt is doorgezet.
Goed initiatief! Ik heb er mijn vragen ook bij gezet

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
pjeterinfo schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Nog een vraagje: welk merk ketel heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Nu online
Ehbrands schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Nog een vraagje: welk merk ketel heb je ?
Remeha Tzerra M 28c

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
@oeps
Montage op een houten dak is afgeraden ivm grote kans op geluid binnen in huis. (tenzij je heel speciale maatregelen neemt)
Er is een speciaal topic over warmtepompen op platte houten daken.

Trillingen warmtepomp dempen

of de post van @MacD007
MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 09-03-2024 21:22 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
Goede vraag, als je leest over kapotte waterpompen en rare geluiden ga je er wel over nadenken. Er zijn natuurlijk consumentenrechten maar ja wat is wijsheid.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Freeckje schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Bedankt voor de verwijzing. Dat document is mij bekend. Ik heb een half uur naar die grafieken lopen staren, maar kon daar geen relatie ingaand vermogen tegen het uitgaand vermogen ( een oplopende reeks oid) in ontdekken 8)7 maar dat zal aan mij liggen.
C.O.P Min./Max. geeft het verschil in COP (bij verschillende binnen en buitentemperaturen) onder minimale load en onder full load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:09
harv schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:23:
[...]

@HBO88 @Idegroot89

Ik ben wel benieuwd!
Normale warmtepompen hebben weinig onderhoud nodig, het beperkt zich tot schoonhouden van de pomp.

ij Quatt echter komen wel erg veel updates, die gezien de vaak weer nieuwe, terugkerende klachten zie @Friezin weer tot nieuwe updates leiden.
Vraag is dan ook of je buiten de garantie kunt, of je als het goed draait de stekker uit internet (CIC) kunt trekken, of je dus een stabiele situatie hebt.
De garantie zou in mijn geval slechts betrekking moeten hebben op normaal softwarematig onderhoud.

En dan geldt ook; wat is de prijs die gevraagd wordt voor welke dienst; ik hoor het graag.
Met Quatt Care:

Betaal je geen voorrijkosten
Betaal je niet voor productonderdelen voor Quatt Hybrid en CiC
Heb je geen onverwachte kosten voor arbeidsloon of werken op hoogte

Kost 199 euro voor 2 jaar verlenging, of 399 voor 5 jaar verlenging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
busscherski schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:21:
@oeps
Montage op een houten dak is afgeraden ivm grote kans op geluid binnen in huis. (tenzij je heel speciale maatregelen neemt)
Er is een speciaal topic over warmtepompen op platte houten daken.

Trillingen warmtepomp dempen

of de post van @MacD007
MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Die consensus lijkt hier inderdaad wel te bestaan, maar houd er wel rekening mee dat ze dit idee bij Quatt niet lijken te delen. Vanuit Quatt kun je dus gepusht worden om te plaatsen op een houten dak, ipv aan een een stenen muur.

Pagina: 1 ... 57 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.