oeps schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:36:
Hallo Quatters, (sorry , lange post)
Ben bezig met deel 2 aan het doorspitten dus nog niet alles gelezen. Toch al wat vragen/aannames over mijn situatie voor hopelijk wat feedback.
Volgende week een intakegesprek met Quatt.
Situatie:
[list]
• 2 Onder 1 kap, 1988, 195m2, 450m3 inhoud. Muren nageïsoleerd, vrijwel alles triple glas, onder de vloer extra isolatie aangebracht. Aanbouw serre van HR++ glas en dubbelglas dak (
warmtegat dat ik enigszins heb nageïsoleerd, geen koude trek meer) (en veel zon instraling overdag als compensatie

)
• Huidig gasverbruik met 2 bewoners 800m3 maar we stoken niet hoog in de woonkamer: 18,5, naar we willen naar meer comfort met WP, we hebben ongeveer 1500kWh per jaar stroom 'over'.
ideaal voor een warmtepomp, qua gasverbruik zou een Quatt mono voldoende moeten zijn, echter wil je naar FE zou dat mogelijk net iets te weinig kunnen worden. Ik zou dit aan Quatt voorleggen, het zou mogelijk zelfs voldoende kunnen zijn, zeker ivm de lagere temperaturen die je wilt bereiken.
• Ik ben met de CV nu warmtepompje aan het spelen. Ketel op max 40 graden en maximumvermogen 8kW. Met vermindering van nachtverlaging gaat het prima.
perefect, dus ja je bent met je afgiftesysteem waarschijnlijk wel reedy.
• In januari met de koude dagen had ik hem (helaas) nog op 12kW staan en ook dat ging prima, wel een traag systeem zoals verwacht.
• Afgiftesysteem kan nog verbeterd worden, ventilatoren in huiskamer erbij of zwaardere radiatoren maar op de bovenverdiepingen waar we laag stoken, behalve werkkamer, gaat het prima met de type 11 radiatoren door de extra isolatie.
ventilatoren zijn in deze situatie, wat de temperaturen zijn nog iets lager, wel een must.
• In de Serre (warmtegat) 20m2 vloerverwarming en 2 type 33 radiatoren van 90x90.
[/list]
Doel is uiteindelijk FE dus een duo zou dan een must zijn.
[list]
• Ik heb twee plaatsingsmogelijkheden
1) Naast het huis waar het vrij is zonder buren. Dat zou dan op de grond moeten omdat 2 Quatts niet opgehangen worden. Eigenlijk wil ik ze ook niet op hoogte ivm toekomstig onderhoud. Afstand naar CV is dan wel ongeveer 13 meter.
dit zou ook mijn keuze zijn. 13 meter zou volgens mij wel mogelijk kunnen zijn, wel iets meer extra kosten.
2) Voor op het garage dak. Traject is dan ongeveer even lang maar door de muur wat lastiger. Of via een kamer en zoldervloer of via dakdoorvoor maar zie niet hoe je dan netje om de dakgoot gaat waar trespa voor en onder zit.[/li]
• Het platte dak van de garage is van hout en delen we met de buren. Als ze naast elkaar komen heb je al snel 2,5m nodig. Garage is 3m breed.
Zijn er installaties waar er 1 aan de muur zit en 1 op plat dak zodat ik het zo ver mogelijk van mijn buurman kan houden?
volgens mij wil Quatt dit niet, de twee units worden direct naast elkaar geplaatst
Als ze achter/boven elkaar zouden kunnen met muur/dak dan is de afstand naar dichtstbijzijnde raam van de buurman ongeveer 3m (badkamerraampje), mijn eigen badkamerraampje zit dan wel dichterbij.[/li][/list]
[list]
kan volgens mij ook niet, worden door Quatt naast elkaar geplaatst op big foots en dus niet op beugels.
• Als er in de toekomst SWW bij komt zou ik het liefst niet perse afhankelijk willen zijn van de Quatt oplossing maar hoe krijg je dan de 18 graden starttemperatuur als je een losse oplossing kiest? Of is een vendor lock-in bij FE eigenlijk niet te voorkomen?
lastig als je van een hybride naar een FE wilt gaan want het moet wel op elkaar zijn afgestemd, het zou mogelijk wel kunnen maar het heeft ook meer kennis en kunde van de gebruiker nodig.
nadeel als het niet werkt krijg je heel snel dat de zwarte piet steeds naar de andere partij word gewezen en jij als consument daar tussen staat. Dan is een oplossing door een bedrijf toch wel wat makelijker.
• Ik gebruik Evohome met zones. De zones zijn dan straks minder nuttig lijkt me maar ik vind hem als thermostaat de boel goed constant houden. Ketel nu is een Intergas HReco 36 met OT. Iemand ervaringen Quatt/Evohome? Handig of juist onhandig?
zones kan wel maar wel met behoorlijke beperkingen, dus de vraag is hier of je dat kunt acepteren of beter van zones af kunt stappen. Hier op het forum zijn diverse mensen met een Evohome en ik dacht sommige ook met zones.
• Het charmante van de Quatt oplossing vind ik dat hij best ver terug kan in vermogen 300/500W en dat zie ik niet veel. Lange runs mogelijk. Is dat ook de ervaring?
Ja, bij mij draait de Quaat mn in de lage en middle power window.
• Ik heb werkelijk geen idee hoeveel invloed de lengte van het leiding traject is op het rendement. Bij de muuroplossing zijkant zal de helft van het traject buiten zijn, bij de garage kant ongeveer een derde. Vuistregels? Ervaringen?
• De cv leiding naar woonkamer is 22mm, de overige kamers 15mm. Is dat voldoende om ruisen te voorkomen? Op dit moment heb ik op de CV de pomp op 80% gezet om ruisen te voorkomen met mijn warmtepompje spelen. Uit de documentatie lukt het me niet om af te leiden hoeveel l/h doorstroom ik nu heb.
niet alleen de diameter maar vooral de bochten en appendages veroorzaken ruis in de leidingen, das dat is lastig te zeggen.
[/list]
Dank jullie wel!