Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:27
HBO88 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:50:
[...]

Met Quatt Care:

Betaal je geen voorrijkosten
Betaal je niet voor productonderdelen voor Quatt Hybrid en CiC
Heb je geen onverwachte kosten voor arbeidsloon of werken op hoogte

Kost 199 euro voor 2 jaar verlenging, of 399 voor 5 jaar verlenging
Wanneer krijg je dit aanbod voor Quatt Care? Of moet je dat zelf aanvragen via een ticket?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:31
TeslaNerd schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:53:
[...]

Wanneer krijg je dit aanbod voor Quatt Care? Of moet je dat zelf aanvragen via een ticket?
Zoals ik begrepen heb wanneer je hem bijna een jaar hebt

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:50
okijokii schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:34:
[...]

@TeslaNerd en eerst alleen in zuid holland.

Tja voor 199 euro 2jaar volledige garantie, ik denk dat ik het wel ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:25
okijokii schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:34:
[...]

Ik heb hem nu ruim een jaar en niets gehoord van Quatt hierover. Overigens ook geen technische problemen gehad en nog steeds een mooi front.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:43
HBO88 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:53:
[...]

@TeslaNerd en eerst alleen in zuid holland.

Tja voor 199 euro 2jaar volledige garantie, ik denk dat ik het wel ga doen.
Je hebt in Nederland gewoon wettelijke garantie voor een redelijke termijn dat je mag verwachten dat een bepaald type product werkt. Als de Quatt binnen 5 jaar de geest geeft is het m.i. sowieso aan Quatt om dit onder garantie te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45
HBO88 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:50:
[...]

Met Quatt Care:

Betaal je geen voorrijkosten
Betaal je niet voor productonderdelen voor Quatt Hybrid en CiC
Heb je geen onverwachte kosten voor arbeidsloon of werken op hoogte

Kost 199 euro voor 2 jaar verlenging, of 399 voor 5 jaar verlenging
Ik zou liever iets zien in de vorm van een 2 of 5 jarig contract met maandelijkse incasso. Mochten ze omvallen ben je in ieder geval niet je geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:08
Notaname schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Ik zou liever iets zien in de vorm van een 2 of 5 jarig contract met maandelijkse incasso. Mochten ze omvallen ben je in ieder geval niet je geld kwijt.
Dit heb ik ook wel. Wie zegt dat een bedrijf dan nu 2-3 jaar bestaat enige garantie claims tot 5-6 jaar na nu kan voldoen.
Ik ben blij met de besparingen die de Quatt nu geeft en neem de ervaring mee voor een volgende monoblock als de Quatt een keer de geest geeft

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:26
busscherski schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:21:
@oeps
Montage op een houten dak is afgeraden ivm grote kans op geluid binnen in huis. (tenzij je heel speciale maatregelen neemt)
Er is een speciaal topic over warmtepompen op platte houten daken.

Trillingen warmtepomp dempen

of de post van @MacD007
MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Dank, dat is inderdaad een dilemma.
Op garage dak is een min, qua dak en dichter bij buren maar water hoeft maar 1 verdieping omhoog.
De andere optie naast het huis is een grote plus qua geluid, buren op 50 meter afstand. Met een Duo op de grond moet het water wel 2 verdiepingen omhoog (om vervolgens op 2 meter afstand, binnen weer naar beneden te gaan 8)7. Maar goed, een Quatt wordt naast CV aangesloten. Keuzes.
  • Lukt het de 2 verdiepingen omhoog met de standaard pomp in de Quatt? Of zwaardere nodig?
  • De plek naast het huis is op het noord-oost, dus veel minder wind/neerslag maar verder open. De plek op de garage is op noord-west met alle neerslag en wind. Maakt dat nog (significant) uit?

[ Voor 0% gewijzigd door oeps op 10-03-2024 10:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
oeps schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Dank, dat is inderdaad een dilemma.
Op garage dak is een min, qua dak en dichter bij buren maar water hoeft maar 1 verdieping omhoog.
De andere optie naast het huis is een grote plus qua geluid, buren op 50 meter afstand. Met een Duo op de grond moet het water wel 2 verdiepingen omhoog (om vervolgens op 2 meter afstand, binnen weer naar beneden te gaan 8)7. Maar goed, een Quatt wordt naast CV aangesloten. Keuzes.
  • Lukt het de 2 verdiepingen omhoog met de standaard pomp in de Quatt? Of zwaardere nodig?
  • De plek naast het huis is op het noord-oost, dus veel minder wind/neerslag maar verder open. De plek op de garage is op noord-west met alle neerslag en wind. Maakt dat nog (significant) uit?
Volgens mij doet Quatt geen leidingtrajecten waar je eerst omhoog & daarna omlaag gegaan wordt, dit omdat er lucht in kan blijven hangen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Toby-Wan schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Volgens mij doet Quatt geen leidingtrajecten waar je eerst omhoog & daarna omlaag gegaan wordt, dit omdat er lucht in kan blijven hangen
Nou, bij mij inderdaad volgens het technisch rapport niet maar tijdens de installatie afgeweken van het technisch rapport en wel zo uitgevoerd. Na een paar weken klagen over mogelijke lucht in de buis en dus potentiële problemen bij CV onderhoud heeft men twee ontluchters op het hoogste punt geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 10-03-2024 13:10 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24
Flesym schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Nou, bij mij inderdaad volgens het technisch rapport niet maar tijdens de installatie afgeweken van het technisch rapport en wel zo uitgevoerd. Na een paar weken klagen over mogelijke lucht in de buis en dus potentiële problemen bij CV onderhoud heeft men twee ontluchters op het hoogste punt geplaatst.
Waarom zijn ze afgeweken van het technisch rapport? Op jouw verzoek? Of op eigen initiatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Rowwan schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Waarom zijn ze afgeweken van het technisch rapport? Op jouw verzoek? Of op eigen initiatief?
Nee, zeker niet op mijn verzoek. Ik heb er tijdens de installatie zelfs op gewezen dat dit potentiële problemen zou geven.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:50
Onno ! schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Je hebt in Nederland gewoon wettelijke garantie voor een redelijke termijn dat je mag verwachten dat een bepaald type product werkt. Als de Quatt binnen 5 jaar de geest geeft is het m.i. sowieso aan Quatt om dit onder garantie te fixen.
Wettelijke garantie is 2 jaar. Daarbuiten is het te repareren maar betaal je dus voorrijkosten, arbeidsloon en onderdelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:35
HBO88 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Wettelijke garantie is 2 jaar. Daarbuiten is het te repareren maar betaal je dus voorrijkosten, arbeidsloon en onderdelen
klopt niet, lees eens het conformiteits beginsel na op https://www.conformiteit.nl/

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andy1986
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-03-2024
*knip* referral

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 10-03-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Dit is niet de bedoeling hier

[ Voor 58% gewijzigd door Proton_ op 10-03-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:35
@Andy1986 denkt slim te zijn. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

KL643

beeldaandemuur

Iemand die hier een oplossing voor weet? Ik heb op mijn Samsung Tab S3 Lineage OS 21 gezet en als ik nu de Quatt app wil registreren dan krijg ik een foutmelding :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmknZL2cRdfDCoifqQ0ivNn5vsE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/opsZ0Gzzl7DJXWLCutos4Ffw.png?f=user_large

Edit : opgelost met Magisk

[ Voor 4% gewijzigd door KL643 op 11-03-2024 11:53 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 10:20
@JWT wisselen de duo wp elkaar af in voor en najaar of start altijd dezelfde op. Hoe gaat het trouwens met duo als beide waterpompen draaien in zelde circuit. Geen negatieve effecten als 1 pomp wat meer doet dan de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:26
Toby-Wan schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Misschien niet goed verwoord: traject naar cv is alleen omhoog en horizontaal. Na cv (zolder) uiteraard weer naar beneden.
Net even gaan meten, omhoog is ~5,5m en dan 7m breedte horizontaal en dan nog een ~2m naar ketel, 14-15m totaal.
Aandachtspunt voor het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkQnzkVoQLXtViQAt4FD1ut4Woc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JDv8oGPtoWaYxZLhEI0Dzv2o.png?f=fotoalbum_large

Volgens de temperatuursensor op mijn buitenunit was het afgelopen maandag 4 maart al boven de 30 graden op het dak van mijn huis om 16u 😅

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Friezin schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Wachten tot vriendin paar uurtjes foetsie is en het lekker koud is.

Voer dit ⤵️ uit, zet streepjes, en breng stand terug naar de streepjes wanneer er gedraaid is.
Let op: dit is voor cv, vandaar de 20°C tussen aanvoer- en retourtemperatuur.

Reken voor een warmtepomp ongeveer 4-5°C tussen aanvoer en retour

YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!
leuke filmpje, echter kijk uit met de goedkope IR-handheld-thermometers, deze zijn vaak zeer slecht en de aangegeven temperatuur kan zeer sterk afwijken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:35:
[...]

leuke filmpje, echter kijk uit met de goedkope IR-handheld-thermometers, deze zijn vaak zeer slecht en de aangegeven temperatuur kan zeer sterk afwijken.
In alle communicatie met Quatt ben ik nog nergens tegengekomen dat Quatt het belangrijk vindt dat radiatoren zijn ingeregeld. Het enige dat Quatt vraagt is dat minimaal 3 radiatoren open staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Als die afwijking maar consequent is, maakt het m.i. niets uit.
Vooral niet bij aanvoer- en retourtemperatuur.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:40:
[...]

In alle communicatie met Quatt ben ik nog nergens tegengekomen dat Quatt het belangrijk vindt dat radiatoren zijn ingeregeld. Het enige dat Quatt vraagt is dat minimaal 3 radiatoren open staan
3 GROTE radiatoren open staan.
En Quatt vind het verder ook niet belangrijk inderdaad.
Maar wanneer je wat meer radiatoren hebt en balans ver te zoeken is, is het voor jezelf wel aan te raden e.e.a. in te regelen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-05 14:35
Flesym schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Bij mij precies hetzelfde: was echt niet nodig om “laag” te blijven. Dus meter omhoog en verderop meter naar beneden. Maar dat kan dus wel kwaad? Zo ja, waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

mt66 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:01:
@JWT wisselen de duo wp elkaar af in voor en najaar of start altijd dezelfde op. Hoe gaat het trouwens met duo als beide waterpompen draaien in zelde circuit. Geen negatieve effecten als 1 pomp wat meer doet dan de andere.
Ja ze wisselen elkaar af met draaien. Dat werkt heel goed. Elkaar ontdooien werkt ook heel goed.
Verder hier gewoon stabiele flow, of er nou 1 of 2 draaien. Blijft rond de 800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:38:
[...]

Als die afwijking maar consequent is, maakt het m.i. niets uit.
Vooral niet bij aanvoer- en retourtemperatuur.
dat klopt, echter mijn ervaring met dat super goedkoop spul is dat je van de metingen geen knoop aan vast kunt knopen, dus daardoor compleet nuteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1985S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:50
JWT schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:46:
[...]

Ja ze wisselen elkaar af met draaien. Dat werkt heel goed. Elkaar ontdooien werkt ook heel goed.
Verder hier gewoon stabiele flow, of er nou 1 of 2 draaien. Blijft rond de 800.
Zelf heb ik er ook 2, maar zo waar laatst kwamen ze met een defrost elkaar tegen waardoor m’n cv dus even een minuut of zo moest bijspringen. Dit is wel jammer en in mijn ogen ook niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:19:
[...]

dat klopt, echter mijn ervaring met dat super goedkoop spul is dat je van de metingen geen knoop aan vast kunt knopen, dus daardoor compleet nuteloos.
Tja en ik ben, nog steeds, blij met mijn IR-meter van €10.
Mijn retouren geven al 3 jaar hetzelfde aan bij volbedrijf: wordt dat plotseling 5°C meer, koop ik weer precies zo 1 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Forzafossa schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Bij mij precies hetzelfde: was echt niet nodig om “laag” te blijven. Dus meter omhoog en verderop meter naar beneden. Maar dat kan dus wel kwaad? Zo ja, waarom?
Nou, kwaad niet echt maar wat wordt gecreëerd is een airtrap. Lucht kan zich op het hoogste punt verzamelen maar kan vervolgens niet weg omdat daar geen ontluchter zit. Het probleem dat daarmee kan ontstaan is dat door de lucht in die leiding het CV-water moeilijk kan worden gepompt en het systeem niet kan worden opgestart. Je kunt dan die lucht alleen laten ontsnappen door tijdens het bijvullen de koppeling op de Quatt zelf los te draaien en dus de lucht zo eruit te werken. Een CV monteur kan daar (terecht) best moeilijk over doen als hij bv een expansievat moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
Allemaal mooi en aardig dat "tooltje" van de overheid om het geluid in jouw situatie te "berekenen" , maar hoevaak komt het in het echt voor dat iemand z'n quatt moet verwijderen omdat ie A te dicht bij de erfgrens zou staan, terwijl het eerst volgende raam van de buren 5-6 mtr ver weg is en/ of B omdat, als je het zou berekenen, je Quatt te veel lawaai maakt maar de buren niet echt een bezwaar hebben omdat ze niets horen.
Zij er al gevallen bekend mbt de Quatts ??

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op maandag 11 maart 2024 @ 00:49:
Allemaal mooi en aardig dat "tooltje" van de overheid om het geluid in jouw situatie te "berekenen" , maar hoevaak komt het in het echt voor dat iemand z'n quatt moet verwijderen omdat ie A te dicht bij de erfgrens zou staan, terwijl het eerst volgende raam van de buren 5-6 mtr ver weg is en/ of B omdat, als je het zou berekenen, je Quatt te veel lawaai maakt maar de buren niet echt een bezwaar hebben omdat ze niets horen.
Zij er al gevallen bekend mbt de Quatts ??
Ik denk dat het niet slim is om dit te bekijken via een soort kansberekening.
Dit is niet alleen een punt mbt een Quatt maar speelt in feite bij elke warmtepomp of airco een rol.

Die leuke buurman gaat verhuizen en wat krijg je daar voor terug? Mogelijk iemand die zich daar dus wel aan stoort? Dan heb je dus alsnog een probleem.
ik denk dat je in deze situatie gewoon je aan de regels moet houden, dat is voor iedereen een voordeel lijkt me.

Je hebt het nu wel over de geluidseisen ( die overigens in heel Nederland gelijk zijn), maar er zijn nog veel meer aspecten waar je rekening mee moet houden. Mn met de nieuwe omgevingswetgeving, en daar zal door de gemeente vaker wel actief op worden gecontroleerd. Als dan ook nog blijkt dat je ook niet aan de geluidseisen voldoet heb je dubbel pech.
Vergeet niet dat een gemeente de kosten van onderzoek als blijkt dat je niet aan de eisen voldoet ook bij je kan verhalen. Dit soort onderzoeken kosten vaak meer dan je Quatt.

Het is aan jou om dit soort risico’s wel of niet te vermijden, vaak is door een iets andere locatie te kiezen dit vaak wel mogelijk om binnen de eisen te plaatsen. Dus ik zie je probleem ook niet.
Overlast bewust veroorzaken, want dat is exact wat je dan doet, lijkt me niet echt sociaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
MacD007 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:19:
[...]

Zelfs als er een fluctuatie in zit dan is dat niet zo erg. Je kan ook gewoon de aanvoertemperatuur tijdelijk even verhogen voor de meting.

Als je die bijvoorbeeld op 50 graden weet te krijgen met hulp van de CV ketel (eerst afkoelen dan knallen met de thermostaat zodat je niet in de sauna zit tijdens de meting), dan is een afwijking van een paar graden op de 10 graden Delta-T die je toch echt wel zou moeten halen, echt geen ramp.

Het gaat tenslotte ook alleen om de juiste balans tussen de radiatoren op basis van vermogen, niet om een absolute Delta-T die iemand ooit bedacht heeft voor het knijpen van een individuele radiator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:21:
[...]

Ik denk dat het niet slim is om dit te bekijken via een soort kansberekening.
Dit is niet alleen een punt mbt een Quatt maar speelt in feite bij elke warmtepomp of airco een rol.

Die leuke buurman gaat verhuizen en wat krijg je daar voor terug? Mogelijk iemand die zich daar dus wel aan stoort? Dan heb je dus alsnog een probleem.
ik denk dat je in deze situatie gewoon je aan de regels moet houden, dat is voor iedereen een voordeel lijkt me.

Je hebt het nu wel over de geluidseisen ( die overigens in heel Nederland gelijk zijn), maar er zijn nog veel meer aspecten waar je rekening mee moet houden. Mn met de nieuwe omgevingswetgeving, en daar zal door de gemeente vaker wel actief op worden gecontroleerd. Als dan ook nog blijkt dat je ook niet aan de geluidseisen voldoet heb je dubbel pech.
Vergeet niet dat een gemeente de kosten van onderzoek als blijkt dat je niet aan de eisen voldoet ook bij je kan verhalen. Dit soort onderzoeken kosten vaak meer dan je Quatt.

Het is aan jou om dit soort risico’s wel of niet te vermijden, vaak is door een iets andere locatie te kiezen dit vaak wel mogelijk om binnen de eisen te plaatsen. Dus ik zie je probleem ook niet.
Overlast bewust veroorzaken, want dat is exact wat je dan doet, lijkt me niet echt sociaal.
Ik ken je standpunt t.a.v. de geluidseisen maar daar vroeg ik niet om, ik vroeg of er gevallen ( en hoeveel dan) bekend zijn waarbij de gemeente op basis van geluid ingegrepen heeft. ( en als niemand zich er ergens aan stoort is het nogal wat om dit "bewust asociaal overlast bezorgen" te noemen.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:36:
[...]

Zelfs als er een fluctuatie in zit dan is dat niet zo erg. Je kan ook gewoon de aanvoertemperatuur tijdelijk even verhogen voor de meting.

Als je die bijvoorbeeld op 50 graden weet te krijgen met hulp van de CV ketel (eerst afkoelen dan knallen met de thermostaat zodat je niet in de sauna zit tijdens de meting), dan is een afwijking van een paar graden op de 10 graden Delta-T die je toch echt wel zou moeten halen, echt geen ramp.

Het gaat tenslotte ook alleen om de juiste balans tussen de radiatoren op basis van vermogen, niet om een absolute Delta-T die iemand ooit bedacht heeft voor het knijpen van een individuele radiator.
Eens. En zoveel fluctuatie zit er beslist niet in: misschien zit ik met deze goedkope uitvoering er 0,5°C naast. So what... ik meet, met kamertemperatuur 21,5°C continue, mijn binnenmuur bijna altijd op 21. Daar zit gemeten temperatuur wel eens 0,1°C verschil in, maar ik wijt dat dan eerder aan die kamer-/muurtemperatuur, dan aan mijn IR-metertje 😉.

De (juiste) manier van meten heeft, ook met een goede IR-meter, meer invloed volgens mij O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
robmaas schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Ik ken je standpunt t.a.v. de geluidseisen maar daar vroeg ik niet om, ik vroeg of er gevallen ( en hoeveel dan) bekend zijn waarbij de gemeente op basis van geluid ingegrepen heeft. ( en als niemand zich er ergens aan stoort is het nogal wat om dit "bewust asociaal overlast bezorgen" te noemen.
Zoek op rechtspraak.nl in het uitsprakenregister naar warmtepomp + geluid en je komt genoeg relevant leesvoer tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
Dersan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Zoek op rechtspraak.nl in het uitsprakenregister naar warmtepomp + geluid en je komt genoeg relevant leesvoer tegen.
Ik vindt dat nu juist wel meevallen, en al zeker niets recents over de huidige generatie fluisterstille warmtepompen. Ook lijkt men als er al iets in het geding is, toch ook wel naar daadwerkelijke overlast ipv alleen de geluidsnormen te kijken.

Maar al met al nog steeds geen enkele verwijderde warmtepomp tegengekomen, en al zeker geen Quatt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 20:04
Zo, afgelopen zaterdag is de Quatt bij mij geïnstalleerd na een spannend ochtendje. De installatie duurde dan ook geen 4-6 uur, maar 8,5 uur.
Het installatieplan dat was bedacht na het videogesprek bleek onuitvoerbaar vanwege een stalen balk die precies daar liep waar het gat in de muur moest komen (had ik totaal geen weet van, adviseur had het ook niet voorzien).
De voorgestelde alternatieven met o.a. leidingen over de muur op de overloop zag ik totaal niet zitten, maar gelukkig bleek mijn buurman een gedetailleerde constructietekening te bezitten en werd ingezet op een elegantere route. In de kast met schuifdeuren in onze slaapkamer, mooi uit het zicht, maar daarvoor moest ik nog flink opruimen/afdekken.
Dit ging uiteindelijk niet ook zonder slag of stoot, want men ging ook nog eens dwars door elektriciteitsdraden in de dekvloer van de zolder, werd ook weer opgelost. Achteraf ben ik wel wat minder tevreden dat ze twee onnodige gaten in de buitenmuur niet gerepareerd hebben, was me namelijk niet direct opgevallen na alle consternatie.

Heb ook het idee dat het vullen van het systeem en vervolgens ontluchten van de radiatoren (in de briefing voor de installatie staat toch niet voor niets dat ze bij de radiatoren moeten kunnen) ze allemaal wat te lang duurde. Ontluchten hebben ze niet gedaan.
De vloerverwarming beneden, waar ze een bypass hebben geplaatst, functioneert prima.
De radiatoren boven en in de bijkeuken worden over het algemeen redelijk warm (volledig open en wat duidelijker bij een hoog setpoint van bv. 42C, maar dat is niet onverwacht), maar die in badkamer (juist de enige die ik met een Tado-knop aanstuur) wordt helemaal niet warm. Ik had gisteren te weinig tijd om het hele systeem na te lopen en te ontluchten, maar er kwam veel lucht uit de badkamerradiator, daarmee hoopte ik het probleem opgelost te hebben, maar helaas.
Moet ik nu gewoon het voetventiel van deze radiator verder opendraaien en zal dat het probleem waarschijnlijk verhelpen of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:20
Ik heb hetzelfde probleem met mijn badkamer radiator na leeglaten en vullen systeem. Ook al voor de Quatt. De leidingen lopen bij mij over het plafond en daar vormt zich een luchtbel. Als alle radiatoren openstaan is de waterdruk daar niet hoog genoeg om de bel naar de radiator te duwen.
Bij mij helpt alleen om alle andere radiatoren dicht te draaien zodat de flow inclusief lucht volledig door de badkamer radiator moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:55
marklakeman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:25:
De vloerverwarming beneden, waar ze een bypass hebben geplaatst, functioneert prima.
De radiatoren boven en in de bijkeuken worden over het algemeen redelijk warm (volledig open en wat duidelijker bij een hoog setpoint van bv. 42C, maar dat is niet onverwacht), maar die in badkamer (juist de enige die ik met een Tado-knop aanstuur) wordt helemaal niet warm. Ik had gisteren te weinig tijd om het hele systeem na te lopen en te ontluchten, maar er kwam veel lucht uit de badkamerradiator, daarmee hoopte ik het probleem opgelost te hebben, maar helaas.
Moet ik nu gewoon het voetventiel van deze radiator verder opendraaien en zal dat het probleem waarschijnlijk verhelpen of zie ik iets over het hoofd?
Bij mij een identieke situatie. Je zult eerst je installatie moeten ontluchten. Daarna alles waterzijdig inregelen. In eerdere posts is dat al uitgebreid uitgelegd. Mogelijk ook de vloerverwarming ietsje afknijpen als de radiatoren te weinig toevoer krijgen cq te lauw blijven.
Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 11-03-2024 15:43 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklakeman
Ehbrands schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:32:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn badkamer radiator na leeglaten en vullen systeem. Ook al voor de Quatt. De leidingen lopen bij mij over het plafond en daar vormt zich een luchtbel. Als alle radiatoren openstaan is de waterdruk daar niet hoog genoeg om de bel naar de radiator te duwen.
Bij mij helpt alleen om alle andere radiatoren dicht te draaien zodat de flow inclusief lucht volledig door de badkamer radiator moet.
Bedankt voor je reactie. Interessant, voor de Quatt had ik geen enkel probleem, het werkte perfect met de Tado-knop, waar ik juist daarvoor met alleen een iSense-thermostaat beneden en de thermostatische radiatorknop alleen een hete radiator kreeg bij grote warmtevraag van de vloerverwarming. Kon wel wat sturen met een klokprogramma, maar het bleef natuurlijk een vrij "dom" systeem. Met de Tado i.c.m. de CV was het prima, alleen gaf die juist weer te veel vermogen af (minstens 7,9 kW), dus een aantal radiatoren stond al (een beetje) open. Voor de kinderkamers was het wel lekker dat ze mee bewogen met het badkamerschema.
Freeckje schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:36:
[...]

Bij mij een identieke situatie. Je zult eerst je installatie moeten ontluchten. Daarna alles waterzijdig inregelen. In eerdere posts is dat al uitgebreid uitgelegd. Mogelijk ook de vloerverwarming ietsje afknijpen als de radiatoren te weinig toevoer krijgen cq te lauw blijven.
Succes!
Ik had je posts al gezien, dankjewel. Ik heb het systeem al eerder "quick and dirty" (gewoon koude ochtend, ramen open, thermostaat hoog) ingeregeld, om het pendelen vanwege het hoge vermogen een beetje tegen te gaan. Daarvoor moest ik veel radiatoren heel erg knijpen (aanvoer +/- 40-45, retour +/-30-35), ik heb op de meeste nog ouderwetse radiatorknoppen dus heb gewoon streepjes gezet. Van het voetventiel van handdoekradiator ben ik afgebleven omdat hij best goed stond, denk dat ik daar nu sowieso moet zoeken naar een nieuwe balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 15:21
Weet iemand toevallig of Vos ook in de achtertuin wil leveren? Weet niet zo goed wat ik met de pomp in de voortuin aanmoet voor een paar dagen. 60 kg is op zich wel te tillen, maar toch lastig.

Dame van de telefonische support durfde het niet met zekerheid te zeggen.

Beter maar binnen of achter zetten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 12:40
Johan Bogle schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:36:
Weet iemand toevallig of Vos ook in de achtertuin wil leveren? Weet niet zo goed wat ik met de pomp in de voortuin aanmoet voor een paar dagen. 60 kg is op zich wel te tillen, maar toch lastig.

Dame van de telefonische support durfde het niet met zekerheid te zeggen.

Beter maar binnen of achter zetten toch?
Bij mij hebben ze het netjes (via een gangetje) in de achtertuin neergezet. Bovendien zijn het 3 pakketten, ze zijn makkelijk te tillen met 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 15:21
timmert26 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:39:
[...]

Bij mij hebben ze het netjes (via een gangetje) in de achtertuin neergezet. Bovendien zijn het 3 pakketten, ze zijn makkelijk te tillen met 2 personen.
Ok, goed om te weten. Zou toch jammer zijn als iemand het uit de voortuin meeneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Johan Bogle schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:48:
[...]
Ok, goed om te weten. Zou toch jammer zijn als iemand het uit de voortuin meeneemt :)
Quatt is de opdrachtgever voor de levering. Ik heb aan Quatt gemeld dat ik de pakketten niet kon aannemen en dat Quatt zelf verantwoordelijk is voor de overdracht van de bezorger aan de installateurs.
Quatt en Vos hebben dat vervolgens samen opgelost. De 3 paketten werden keurig bezorgd toen de installateurs voor de deur stonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09
Afgelopen zaterdag is bij ons de Quatt geïnstalleerd. Twee Slovaken hebben uitstekend werk geleverd. Wat mij verbaasd is dat het in ons geval meteen best goed werkt.

Wij hebben beneden één grote ruimte (woonkamer, eetkamer, keuken en bijkeuken) met drie grote radiatoren en een Tado-thermostaat. Op de verdiepingen hebben we radiatoren met Tado-radiatorknoppen (badkamer een 'domme' radiator).

In eerste instantie had ik de Tado-radiatorknoppen zo ingesteld dat ze ook de warmtevraag konden beïnvloeden, dit zorgde ervoor dat naast de warmtevraag vanuit de woonkamer, ook de warmtevraag vanuit de slaapkamer ervoor zorgde dat er warmte naar de benedenverdieping ging. Hierdoor werd het heel langzaam iets warmer op de benedenverdieping, tot boven de ingestelde temperatuur van de thermostaat.

Om dit probleem op te lossen heb ik de Tado-radiatorknoppen zo ingesteld dat ze niet de warmtevraag kunnen beïnvloeden, maar alleen het radiatorventiel in de betreffende ruimte. Dit werkt goed!

Het is natuurlijk afwachten hoe goed dit werkt in de winter, wanneer het buiten vriest. Ik heb nog een paar verbeterpunten op mijn to-do-lijstje:
- Verder verdiepen in de Quatt (JSON uitlezen etc)
- Heatboosters (efficiency verbeteren)
- Tussenvloer isoleren (warmte in de ruimtes houden)

Tot nu toe erg blij met de Quatt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklakeman
Abom schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:48:
Afgelopen zaterdag is bij ons de Quatt geïnstalleerd. Twee Slovaken hebben uitstekend werk geleverd. Wat mij verbaasd is dat het in ons geval meteen best goed werkt.

Wij hebben beneden één grote ruimte (woonkamer, eetkamer, keuken en bijkeuken) met drie grote radiatoren en een Tado-thermostaat. Op de verdiepingen hebben we radiatoren met Tado-radiatorknoppen (badkamer een 'domme' radiator).

In eerste instantie had ik de Tado-radiatorknoppen zo ingesteld dat ze ook de warmtevraag konden beïnvloeden, dit zorgde ervoor dat naast de warmtevraag vanuit de woonkamer, ook de warmtevraag vanuit de slaapkamer ervoor zorgde dat er warmte naar de benedenverdieping ging. Hierdoor werd het heel langzaam iets warmer op de benedenverdieping, tot boven de ingestelde temperatuur van de thermostaat.

Om dit probleem op te lossen heb ik de Tado-radiatorknoppen zo ingesteld dat ze niet de warmtevraag kunnen beïnvloeden, maar alleen het radiatorventiel in de betreffende ruimte. Dit werkt goed!

Het is natuurlijk afwachten hoe goed dit werkt in de winter, wanneer het buiten vriest. Ik heb nog een paar verbeterpunten op mijn to-do-lijstje:

Goede tip! Ik heb hem nu direct losgekoppeld van de zoneregelaar, ik was nog niet zo diep in het Tado- menu gekropen, want in de oude situatie werkte het perfect, al had het ook enige invloed op de temperatuur beneden (heel traag ietsje warmer, maar klokprogramma's liepen redelijk gelijk). Ik zal vanavond eens kijken of dit de truc is. Gisteravond namelijk al gemerkt dat met de oude thermostatische knop erop (standje max) binnen de kortste keren een gloeiend hete radiator ontstond (CV sprong toen wel bij gezien de ingestelde warmtevraag beneden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:36:
[...]

Ik heb geen probleem met een kleine afwijking zolang deze maar consequent in de zelfde range ligt, ik echter apparaten gezien wat meer op een dobbelsteen lijkt met de uitkomst. En nee, dit soort gedrag kun je door jou beschreven werkwijze helaas niet meer compenseren.

Als je iets meer uitgeeft dan de Ali rommel, bv deze BP17 Pyrometer van trotec kost rond de 30 euro en soms ook te krijgen voor iets minder met ook handige instellingen een goede keuze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3k-wzouJVyQKWrXli-O7P1vi2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0HEumZMJhECm2XBbAsXzu7LL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Abom schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:48:

Gefeliciteerd met je Quatt, heb je wel de TS gelezen, want daar staat namelijk bij dat Tado radiatorthemostaten die zelf een warmtevraag kunnen doen met een warmtepomp veelal niet zo een goed idee is. Gelukkig ben je daar snel achtergekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Sinds gisteren pikt de Quatt een radiatorknop als thermostaat ipv de thermostaat in de woonkamer. Warmtevraag staat ingesteld als alleen via de thermostaat in de woonkamer, echter leest quatt niet de temperatuur van de thermostaat maar van 1 specifieke radiatorknop. Enig idee hoe ik dit weer terug kan zetten naar de thermostaat? Het lijkt te zijn begonnen toen ik van de week een lamp heb vervangen en in onze nieuwe meterkast niet wist welke groep welke is (hierbij is elke groep even spanningloos geweest).

Is dit een Quatt dingetje, of een Tado dingetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
timmert26 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:31:
Sinds gisteren pikt de Quatt een radiatorknop als thermostaat ipv de thermostaat in de woonkamer. Warmtevraag staat ingesteld als alleen via de thermostaat in de woonkamer, echter leest quatt niet de temperatuur van de thermostaat maar van 1 specifieke radiatorknop. Enig idee hoe ik dit weer terug kan zetten naar de thermostaat? Het lijkt te zijn begonnen toen ik van de week een lamp heb vervangen en in onze nieuwe meterkast niet wist welke groep welke is (hierbij is elke groep even spanningloos geweest).

Dit is een Tado ding. In de Tado app naar de kamers & apparaten gaan. Kamer selecteren en dan de zoneregelaar uitzetten voor die kamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
timmert26 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:31:

de Quatt doet hier helemaal niets, de oorzaak ligt in je Tado, die is mogelijk door de spanningsloosheid weer terug in zijn oorspronkelijke (of fabrieksinstelling) gegaan. Je moet dus in de tado instelling de warmtevraag koppeling van je thermostaatknoppen uitschakelen en alleen je basisstation (hoofd thermostaat) in je woonkamer een warmtevraag laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Die zijn zo te zien inderdaad weer in default gesprongen, die had ik even gemist. Na 5 minuten is het nu ook weer doorgevoerd in de Quatt app.

Toch iets om even rekening mee te houden mocht de stroom er een keer af gaan. Ik had verwacht dat Tado settings wel zou opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 13:50
En 2.13.3 staat op de CIC.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:53
hier ook, opeens quatt uit en geen data in domoticz. 2.13.3
toch ook benieuwd waarvoor er nu een hotfix nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Heinemancp schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:57:
Hier ook 2.13.3 en een Quatt die net (20min) uit is gegaan. Ik weet niet of dat ook tijdstip van CiC-update was.
Met de T6 een tikkie omhoog is genoeg om hem weer te laten starten.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
SBL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Hier ook 2.13.3 en een Quatt die net (20min) uit is gegaan. Ik weet niet of dat ook tijdstip van CiC-update was.
Met de T6 een tikkie omhoog is genoeg om hem weer te laten starten.
Hier ook, DT4M hing weer en CV stookte volop 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Hier ook, maar alleen een dipje te zien. Verder loopt hij mooi door

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yslxRuwiTSm-uEQjrAeYffzMbdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFzONRMqX3zVX51kz47CydhC.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:44:
[...]

de Quatt doet hier helemaal niets, de oorzaak ligt in je Tado, die is mogelijk door de spanningsloosheid weer terug in zijn oorspronkelijke (of fabrieksinstelling) gegaan. Je moet dus in de tado instelling de warmtevraag koppeling van je thermostaatknoppen uitschakelen en alleen je basisstation (hoofd thermostaat) in je woonkamer een warmtevraag laten doen.
Misschien toch iets anders. Ik heb vanaf 2016 een Tado zoneregeling die talloze malen spanningsloos is geweest. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit de genoemde instellingen opnieuw moest invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Heinemancp schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:57:
ik ben nu wel mijn "rode/oranje aanvoerleiding" kwijt.. dus volgende hotfix nodig?
(IOS)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v6P3D8UxGcNwRy8ls7M9Wu7Wds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fPYxY8M6yOSWxPi2NhO7GrEg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:46:
[...]

ik ben nu wel mijn "rode/oranje aanvoerleiding" kwijt.. dus volgende hotfix nodig?

[Afbeelding]
Hier wel 🤷

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuOuLT3XQF1b5s8JHk9DAQrgo4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFRpxsBC3UpJb8C3ZD7CmkDW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
ios vs android wellicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
[...]

(IOS)
[Afbeelding]
Hier ook geen rood/oranje aanvoerleiding, maar dat komt omdat de WP uit staat (Controle Mode 0 Setpoint 10)

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:30
Hier met iOS geen problemen en heb ook 2.13.3.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:50

Mickel moen

mickelmoen.nl

Vandaag is de Quatt geïnstalleerd. Door een bedrijf hier uit de provincie. Dat wy koenen moai Frysk prate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHmuxtJh_G95b7iykCmQKBsCrz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d81Bvhm0DFo61DE6Jau5C53K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x_xJwxoJRye9onejRR1W7IxY6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QynFNvrU5y8RDb0GjB16cVhU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmBPvD2TQzKpM645CncIrgQZ_ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atzO7qLwZT2ojfkrDnr80Q0U.jpg?f=fotoalbum_large

Tot zover alles 👍 Later meer, maar hij moet eerst maar eens een paar dagen draaien en "slim"? zijn.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HGBMason schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Misschien toch iets anders. Ik heb vanaf 2016 een Tado zoneregeling die talloze malen spanningsloos is geweest. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit de genoemde instellingen opnieuw moest invoeren.
dat kan, echter zeker niet de CIC van de Quatt want die acteerd als slave en de Tado thermostaat is in deze de master.
ik weet ook niet of de tado een backup batterij heeft en deze mogelijk bij hem of defect of leeg was? geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:56:
Vandaag is de Quatt geïnstalleerd. Door een bedrijf hier uit de provincie. Dat wy koenen moai Frysk prate.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot zover alles 👍 Later meer, maar hij moet eerst maar eens een paar dagen draaien en "slim"? zijn.
leuk, maar binnen had daar echt wel een goot gemonteerd kunnen worden, of wilde je dat daar niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
d:)b , en ik loop natuurlijk weer achter, gelukkig wel ondertussen op 2.13.2 aangeland, dat was eerst ook nog niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

(IOS)
[Afbeelding]
welke versie heb jij, want bij mij zijn die kleuren wel nog aanwezig. App versie 1.10.1 build 1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:50

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:59:
[...]

leuk, maar binnen had daar echt wel een goot gemonteerd kunnen worden, of wilde je dat daar niet?
Ja. Daar komt een vaatwassser, een koelkast en kastjes voor. Zo'n goot neemt alleen maar meer ruimte in. Dus dit is geheel naar mijn wens.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:03:
[...]

welke versie heb jij, want bij mij zijn die kleuren wel nog aanwezig. App versie 1.10.1 build 1
Exact dezelfde, alleen cic 2.13.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
robmaas schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Situatie met een airco hier bij buren en gemeente gaf daar aan: wij handhaven niks, je hebt gelijk maar het wordt een lang traject ook voor ons dus ga het gesprek maar aan… deze airco hangt nog geen 1,5m van erfgrens en ramen EN aan de voorgevel (wat volgens omgevingsloket vergunningsplichtig is).

Ik voorzie dus alleen handhaven als er echt buren met lange adem zijn die ook hun volledige woongenot op het spel willen zetten

[ Voor 17% gewijzigd door Sander op 12-03-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Sander schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:05:
[...]

Situatie met een airco hier bij buren en gemeente gaf daar aan: wij handhaven niks, je hebt gelijk maar het wordt een lang traject ook voor ons dus ga het gesprek maar aan… deze airco hangt nog geen 1,5m van erfgrens en ramen EN aan de voorgevel (wat volgens omgevingsloket vergunningsplichtig is).

Ik voorzie dus alleen handhaven als er echt buren met lange adem zijn die ook hun volledige woongenot op het spel willen zetten
m.b.t. het bouwbesluit hebben ze een handhavingsplicht. Dus ze daar op aanspreken.
Ze hebben alleen hier verschillende mogelijkheden, mede gelet het handhavingsverzoek.

Gelet op het algemeen belang dat gediend is met handhaving, zal in geval van overtreding van een wettelijk voorschrift het bestuursorgaan dat bevoegd is om met een last onder bestuursdwang of dwangsom op te treden, in de regel van deze bevoegdheid gebruik moeten maken. Slechts onder bijzondere omstandigheden mag het bestuursorgaan weigeren dit te doen. Dit kan zich voordoen indien concreet zicht op legalisatie bestaat. Voorts kan handhavend optreden zodanig onevenredig zijn in verhouding tot de daarmee te dienen belangen dat van optreden in die concrete situatie behoort te worden afgezien.

dus in het kort: De beginselplicht tot handhaving: bijna altijd handhaven

[ Voor 38% gewijzigd door MacD007 op 12-03-2024 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
Voorts kan handhavend optreden zodanig onevenredig zijn in verhouding tot de daarmee te dienen belangen dat van optreden in die concrete situatie behoort te worden afgezien.
Nog korter dus : Het loopt kennelijk zo'n vaart niet

Ik roep niet op tot burgerlijke ongehoorzaamheid maar als je het met de buren regelt zal de gemeente niet of nauwelijks optreden daar waar het puur en alleen over het geluid gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:24:
[...]

Nog korter dus : Het loopt kennelijk zo'n vaart niet

Ik roep niet op tot burgerlijke ongehoorzaamheid maar als je het met de buren regelt zal de gemeente niet of nauwelijks optreden daar waar het puur en alleen over het geluid gaat.
Heel eenvoudig , daar waar geen klager, heb je geen rechter.
Dat is met handhaving ook zo, gemeenten gaan mbt geluid echt niet actief zoeken.
Overigens dat doen ze wel mbt andere zaken zo als bouwen/verbouwen zonder vergunning terwijl dit wel verplicht is, welstandszaken e.d.

De tekst die je aan haalt heeft wel een aantal voorwaarden voor dat er geen handhaving wordt opgelegd, zeker bij zaken waar iemand hinder ondervind ( zoals bij geluidshinder ) zal er geen gebruikt worden gemaakt van deze uitzondering.
Het zal echter niet eenvoudig worden.

Denken dat het niet zo’n vaart loopt is vrees ik een verkeerde inschatting.

Het probleem als je niet aan de regels (mbt geluid) houd is dat je huidige buren het mogelijk geen probleem vinden, maar nieuwe buren kunnen daar dus heel anders tegen aan kijken.

Dus conform de regels plaatsen voorkomt dat probleem. Mijn ervaring is dat het vaak door kleine wijzigen wel mogelijk is als het om een geringe overschrijding gaat. Soms is echter de gekozen WP gewoon te luid voor jou woning cq is het daar helaas gewoon niet mogelijk.

Lees hier maar wat de VNG hiervan vind. Men wil deels nog strengere eisen. https://www.gemeente.nu/r...lawaaierige-warmtepompen/

En dit artikel warmtepompen door geluidsoverlast vaker voor de rechter https://www.gemeente.nu/r...mp-vaker-voor-de-rechter/

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 13-03-2024 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
Goedemorgen,
Zoals eerder gemeld is bij de quatt vervangen ivm het mosquito geluid. Nu valt mij iets op en vraag mij af wat jullie gedachten zijn. Allereerst te melden dat niks gewijzigd is in mijn huis sinds de plaatsing in oktober 2023.

Het viel op dat de COP veel hoger is nu, ik zit tussen de 7 en vandaag bijna 9! Als ik naar de weergegevens kijk van de Bilt, waar ik bij in de buurt woon, en terugkijk naar vergelijkbare dagen kwam ik niet boven de 6 uit (en de 7 uberhaupt nooit aangetikt). Zou het kunnen zijn dat de geluidsopwekking ook negatieve impact had op het energieverbruik? Reden dat ik het meld is voor mensen met dezelfde problemen een extra reden tot vervanging geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
De nieuwste versie van de app is beschikbaar met o.a. statistieken buitentemperatuur.

Vraag me af of dat de temperatuur gemeten door de Quatt is of van KNMI weerstations. Denk achteraf eigen meting. (Wist niet dat het hier zo koud is geweest)

[ Voor 19% gewijzigd door Notaname op 13-03-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-09 13:55
KVS138 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:27:
Goedemorgen,
Zoals eerder gemeld is bij de quatt vervangen ivm het mosquito geluid. Nu valt mij iets op en vraag mij af wat jullie gedachten zijn. Allereerst te melden dat niks gewijzigd is in mijn huis sinds de plaatsing in oktober 2023.

Het viel op dat de COP veel hoger is nu, ik zit tussen de 7 en vandaag bijna 9! als ik naar de weergegevens kijk van de Bilt waar ik bij in de buurt woon en terugkijk naar vergelijkbare dagen kwam ik niet boven de 6 uit (en de 7 uberhaupt nooit aangetikt). Zou het kunnen zijn dat de geluidsopwekking ook negatieve impact had op het energieverbruik? Reden dat ik het meld is voor mensen met dezelfde problemen een extra reden tot vervanging.
Dat is interessant, want ik heb ook dit mosquito geluid bij 1 van van mijn Duo Quatt. En die heeft consequent een behoorlijk lagere COP (dan de andere Quatt). Tot nu toe dacht ik dat dit werd veroorzaakt doordat deze Quatt als 2e in serie geschakeld een hogere retourtemperatuur krijgt (nml aanvoertemperatuur van Quatt 1). Een hogere retourtemp. veroorzaakt ook een lagere COP.
Ik heb dit 1.5 maand geleden gemeld en afgelopen week wederom. Weer reactie dat het doorgezet is naar de technische afdeling.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

KVS138 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:27:
Goedemorgen,

Het viel op dat de COP veel hoger is nu, ik zit tussen de 7 en vandaag bijna 9! Als ik naar de weergegevens kijk van de Bilt, waar ik bij in de buurt woon, en terugkijk naar vergelijkbare dagen kwam ik niet boven de 6 uit (en de 7 uberhaupt nooit aangetikt). Zou het kunnen zijn dat de geluidsopwekking ook negatieve impact had op het energieverbruik? Reden dat ik het meld is voor mensen met dezelfde problemen een extra reden tot vervanging geeft.
9 is wel extreem hoog. Bij welke buiten+watertemperaturen haal je dat? Wijkt het erg af van deze ervaringscijfers? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwH7duvQAGGydB_QvGB7wpbLrwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/52nml28hjyA7Lr3fjGgXEZ1O.jpg?f=user_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jpa1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Dat is interessant, want ik heb ook dit mosquito geluid bij 1 van van mijn Duo Quatt. En die heeft consequent een behoorlijk lagere COP (dan de andere Quatt). Tot nu toe dacht ik dat dit werd veroorzaakt doordat deze Quatt als 2e in serie geschakeld een hogere retourtemperatuur krijgt (nml aanvoertemperatuur van Quatt 1). Een hogere retourtemp. veroorzaakt ook een lagere COP.
Ik heb dit 1.5 maand geleden gemeld en afgelopen week wederom. Weer reactie dat het doorgezet is naar de technische afdeling.
In deel 1 heeft iemand grafieken gedeeld met verschil tussen COP van Quatt1 en Quatt2. Heb je daar al mee vergeleken?
Een deel van de oorzaak ligt inderdaad in het feit dat Quatt2 het water ~4graden warmer maakt. Een COPverschil van 0,4 lijkt dus niet vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:12:
[...]

9 is wel extreem hoog. Bij welke buiten+watertemperaturen haal je dat? Wijkt het erg af van deze ervaringscijfers? [Afbeelding]
Helaas heb ik niet alle data die jij hebt, ik heb quick en dirty gekeken naar buitentemp KNMI bilt. Bv vandaag een cop tot nu toe van 8,5, vergelijkbare dag opgezocht qua temperatuur die ik op de bilt vs JASON buitentemp en dan de Cop van die dag vergeleken.Dat is voor mij 23 oktober 2023 met een cop van 5.9 en 27 oktober met een op van 6,3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:28
Even een vraagje over het bestelproces, hoeveel tijd zit er normaliter tussen de SMS met daarin de geplande installatiedatum en de mail met meer informatie, waarnaar verwezen wordt in diezelfde SMS?

Reden dat ik het vraag is omdat het bestelproces van mij een beetje tegen de haren instrijkt bij de interne Quatt processen (iets als "on hold" kent hun systeem niet, dus ik kreeg telkens herinneringen dat ik nog moet bestalen :D)

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

KVS138 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:26:
[...]

Helaas heb ik niet alle data die jij hebt, ik heb quick en dirty gekeken naar buitentemp KNMI bilt. Bv vandaag een cop tot nu toe van 8,5, vergelijkbare dag opgezocht qua temperatuur die ik op de bilt vs JASON buitentemp en dan de Cop van die dag vergeleken.Dat is voor mij 23 oktober 2023 met een cop van 5.9 en 27 oktober met een op van 6,3.
En wat is nu, op dit moment (JSON als Quatt minimaal uur draait) je buitentemp, je aanvoertemperatuur en je COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:31:
[...]

En wat is nu, op dit moment (JSON als Quatt minimaal uur draait) je buitentemp, je aanvoertemperatuur en je COP?
staat al sinds vanochtend rond 0400 aan, maar pak de laatste data van 0900 tot 10:00 vandaag
424 wh verbruik - 3,38kwh opgewekt.
cop van 8

JSON nu:
temp buiten 10,6
tempIn 24.25
tempout: 27,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

KVS138 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:45:
[...]

staat al sinds vanochtend rond 0400 aan, maar pak de laatste data van 0900 tot 10:00 vandaag
424 wh verbruik - 3,38kwh opgewekt.
cop van 8

JSON nu:
temp buiten 10,6
tempIn 24.25
tempout: 27,97
(Elektriciteit en warmte kun je ook uit JSON aflezen en dan momentCOP uitrekenen)
Dus een Tlift van 27,97-10,6 = 17,4graden, dan zou ik een COP verwachten van ~6,5.
8 is dan wel supermooi!
Nu is wel de vraag of je een supergoede Quatt hebt gekregen of een Quatt met wat afwijkende meters (te weinig elektriciteit of teveel warmte).
Elektriciteitsverbruik is te checken met kWh meter van bijvoorbeeld HomeWizard
Warmte is lastiger te checken behalve een temperatuurverschil tussen Quatt-uit en flowmeter (hier corrigeert CiC in principe voor) of poos op gas stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
Goedemorgen,

Binnenkort heb ik ook een adviesgesprek met een adviseur van Quatt. Ik ben mij sinds kort aan het orienteren op een warmtepomp. Heel lang heb ik niet echt "geloofd" in de warmtepomp. Nu de afbouw van de salderingsregeling weer langer is uitgesteld en ik om mij heen toch steeds positievere verhalen hoor over de warmtepomp overweeg ik toch om de stap te maken.

Momenteel heb ik afspraken staan met Quatt en Adlar. Vooral hier in dit forum en die van Adlar aan het meelezen over ervaringen en kennis op te doen.

Voor wat betreft de Quatt orienteer ik mij momenteel op de DUO. Ik ben toch vang dat ik gezien het woonoppervlak tekort komt in vermogen om de woning goed warm te krijgen.

Situatie:
circa 200 m2 woonoppervlak
Hiervan wordt 50 m2 verwarmt middels vloerverwaming. De rest met radiatoren die in 2020 zijn aangeschaft.
Huidig gasverbruik, naast houtkachel in de woonkamer, Totaal 1100m3. Hiervan is 800m3 voor warm houden woning. De overige 300 is voor het warmwater gebruik
Gebruik Evohome (met HR92 knoppen op de radiatoren en vloerverwaming) thermostaat.
Woning is in de afgelopen vijf jaar volledig geisoleerd met HR++ glas, dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie.

Wat denken jullie? Is een DUO noodzakelijk of zou de enkele Quatt ook al voldoende zijn?
Zelf reken ik met circa 3000 kWh extra stroomverbruik. Op basis van aantal kuubs gas wat ik nu verbruik. Is dat iets wat in de buurt komt of is dat te pessimistisch?

[ Voor 13% gewijzigd door F!sher op 13-03-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:54:
[...]

(Elektriciteit en warmte kun je ook uit JSON aflezen en dan momentCOP uitrekenen)
Dus een Tlift van 27,97-10,6 = 17,4graden, dan zou ik een COP verwachten van ~6,5.
8 is dan wel supermooi!
Nu is wel de vraag of je een supergoede Quatt hebt gekregen of een Quatt met wat afwijkende meters (te weinig elektriciteit of teveel warmte).
Elektriciteitsverbruik is te checken met kWh meter van bijvoorbeeld HomeWizard
Warmte is lastiger te checken behalve een temperatuurverschil tussen Quatt-uit en flowmeter (hier corrigeert CiC in principe voor) of poos op gas stoken.
nog een poging dan :)

verbruik homewizzard nu: 447w
JSON verbruik: 0,45
JSON opwek: 3425
tempin 24,25
tempout 27,97
buitentemp 10,84

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Notaname schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:49:
De nieuwste versie van de app is beschikbaar met o.a. statistieken buitentemperatuur.
Mooie uitbreiding in de app. De extra grafieken worden zichtbaar als je in de app instellingen Activeer uitgebreid inzicht hebt aangezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru5NKNzGuNAPW_nQjAVkWw8TQRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3acZ5hRsgloR6SvKs3OLBw7M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QodCPp7udDjtyznTvJ5es3IwEjY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SuczhfHLKlckSnW3zm37f4yS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door TeslaNerd op 13-03-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

KVS138 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:58:
[...]

nog een poging dan :)

verbruik homewizzard nu: 447w
JSON verbruik: 0,45
JSON opwek: 3425
tempin 24,25
tempout 27,97
buitentemp 10,84
Lijkt nog steeds heel mooi, en elektriciteitsverbruik klopt dus.
Steeds meer kans dat je een heel goede Quatt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:03:
[...]

Lijkt nog steeds heel mooi, en elektriciteitsverbruik klopt dus.
Steeds meer kans dat je een heel goede Quatt hebt.
Is dit een incidenteel hoge waarde? Of levert jouw Quatt urenlang deze mooie resultaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
TeslaNerd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Mooie uitbreiding in de app. De extra grafieken worden zichtbaar als je in de app instellingen Activeer uitgebreid inzicht hebt aangezet:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas nog geen update in ios.

Edit: nu wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KVS138
TeslaNerd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Is dit een incidenteel hoge waarde? Of levert jouw Quatt urenlang deze mooie resultaten?
Nieuwe staat er nog niet lang maar gemiddelde over de laatste dagen:
zondag 7,4
maandag 6,9
dinsdag 7,3
vandaag tot nu toe 8,3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
TeslaNerd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:01:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Indien Quatt die data aan het KNMI verkoopt heeft die er een zeer fijnmazig netwerk aan meetstations bij. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Mijn Quatt lijkt efficiënter (lees: hogere COP) te werken wanneer ik de SoundSlider lager zet.

Mij viel op dat de afgelopen nachten een betere COP wordt gemeld dan overdag (~6 vs ~5). In eerste instantie dat ik het met de nacht verlaging van 0,5 graden had te maken, maar dat lijkt mij vreemd, aangezien de buiten temperaturen dan ook lager zijn.

Nu heb ik de SoundSlider overdag ook lager gezet en nu zit de COP overdag ook rond 6.

Dit lijkt mij allemaal niet erg logisch. Is er een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kostj01
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 21:37
F!sher schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:56:
Goedemorgen,

Binnenkort heb ik ook een adviesgesprek met een adviseur van Quatt. Ik ben mij sinds kort aan het orienteren op een warmtepomp. Heel lang heb ik niet echt "geloofd" in de warmtepomp. Nu de afbouw van de salderingsregeling weer langer is uitgesteld en ik om mij heen toch steeds positievere verhalen hoor over de warmtepomp overweeg ik toch om de stap te maken.

Momenteel heb ik afspraken staan met Quatt en Adlar. Vooral hier in dit forum en die van Adlar aan het meelezen over ervaringen en kennis op te doen.

Voor wat betreft de Quatt orienteer ik mij momenteel op de DUO. Ik ben toch vang dat ik gezien het woonoppervlak tekort komt in vermogen om de woning goed warm te krijgen.

Situatie:
Hiervan wordt 50 m2 verwarmt middels vloerverwaming. De rest met radiatoren die in 2020 zijn aangeschaft.
Huidig gasverbruik, naast houtkachel in de woonkamer, Totaal 1100m3. Hiervan is 800m3 voor warm houden woning. De overige 300 is voor het warmwater gebruik
Gebruik Evohome (met HR92 knoppen op de radiatoren en vloerverwaming) thermostaat.
Woning is in de afgelopen vijf jaar volledig geisoleerd met HR++ glas, dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie.

Wat denken jullie? Is een DUO noodzakelijk of zou de enkele Quatt ook al voldoende zijn?
Zelf reken ik met circa 3000 kWh extra stroomverbruik. Op basis van aantal kuubs gas wat ik nu verbruik. Is dat iets wat in de buurt komt of is dat te pessimistisch?
Hier is vorige week ook iemand langs geweest van Quatt.
Na wat rekenwerk adviseerde hij ons een duo aan te schaffen.
Huis is van 2010, goed geïsoleerd en voorzien van HR++ en HR+++ glas
Woonoppervlak 237m3 en de benedenverdieping geheel voorzien van vloerverwarming.
Uiteindelijk toch maar geluisterd naar het advies en overgegaan tot aanschaf van een Duo Block.
We kregen zojuist bericht dat de plaatsing staat ingepland op 27-3-2024, best snel.
Nu nog een nieuwe groep in de meterkast en dan mogen ze komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:52
Situatie:

Ik heb een vrijwel identieke situatie (zelfde oppervlak, verbruik en vloerverwarming en radiatoren en evohome) en gisteren het gesprek gehad met Quatt.
Ze gaf aan dat in een hybride situatie een enkele Quatt voldoende zou moeten zijn, maar voor een uiteindelijke full electric situatie een DUO nodig is (dat lijkt mij ook logisch).
Tevens denk ik dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de subsidie op de tweede pomp gaat vervallen en het systeem gewoon als 1 8kw warmtepomp gezien gaat worden.
Dit in combinatie met het gegeven dat de warmtepompen elkaar afwisselen en daarmee ook minder hard slijten lijkt mij de DUO de verstandigste keuze.

Wat ik verder nog niet had gelezen is dat Quatt alleen Evohome ondersteunt als het OpenTherm is (als ik er nu op zoek kom ik genoeg tegen, maar ik wist het nog niet). Ze gaf aan dat de BDR91 dan vervangen moest worden door een R8810A.
Dit lijkt mij in mijn situatie wat te kort door de bocht, Ik heb namelijk twee thermostaten, die ieder een BDR91 aansturen en daarbij ook de ketel. Geen master - slave, maar master - master dus.
Ik moet dus echt gaan kijken of ik af ga stappen van de twee thermostaten en die ventielen er van tussen ga halen en puur op die HR92 knoppen ga sturen. Die knoppen heb ik namelijk niet op mijn vloervervarming, dus die zou dan bij een warmtevraag enkel boven altijd mee gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Met de laatste update 2.13.3 en de extra grafieken in de app lijkt het of de CiC de watertemperatuur niet meer onnodig hoog laat oplopen of dat de warmtepomp op lagere frequenties kan draaien. Zien jullie dat ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hs8VQUsQKny3OF8HNyuQ0LMC_k0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gJlEmOaaFGflN0pk7pshujwX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuXGoG1aSn2B3_FmsUZ1g1ENhHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Av4wEPiJfbRUMoL0z3SwLMSq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 13-03-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklakeman
Hmmm shit, sinds gisteravond ontvangt de CIC geen nieuwe info meer van de Tado-thermostaat. En verwarmt de Quatt of ketel dus niet.
Het enige dat ik heb gedaan is de sanitair warm water functie uitgezet vanwege de eco-stand van de ketel (Remeha Calenta 40C), ik vond de tegel zinloos in de app en op de thermostaat en had dit eerder ook zo ingesteld (gereset door Quatt installateur). Achteraf beter van kunnen afblijven, denk ik.
De Tado "werkt" (meet de kamertemperatuur) en geeft ook warmtevraag volgens de Tado app.
De CIC heb ik gereset, hij gaf tot dan de gemeten en gevraagde temperatuur van gisteravond. Nu helemaal geen input.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5UHnQo7j4a0tBcWi0PTFOJ9IJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTz19yNLuRgf0jyeW9qNaVdj.jpg?f=fotoalbum_large
Thermostaat meerdere keren gereset, ontkoppeld, opnieuw gepaired. JSON kan ik nu niet uitlezen (ben niet thuis).
Iemand bekend met dit probleem en weet je ook een oplossing? Het is gelukkig nog niet koud in huis, maar dit moet natuurlijk niet te lang duren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Goedemorgen,

Situatie:

Bij 800m3 gas voor verwarming lijkt me 1 Quatt voldoende.
De combi met de houtkachel en de impact daarvan is echter moeilijk in te schatten.

Pagina: 1 ... 58 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.