Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-09 13:55
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:20:
[...]

In deel 1 heeft iemand grafieken gedeeld met verschil tussen COP van Quatt1 en Quatt2. Heb je daar al mee vergeleken?
Een deel van de oorzaak ligt inderdaad in het feit dat Quatt2 het water ~4graden warmer maakt. Een COPverschil van 0,4 lijkt dus niet vreemd
Momenteel COP hp 1 is 8,23 wn hp 2 is 5,61
Best groot verschil. Groter dan je mag verwachten alleen door verschil in retourtemp.
Temp is buiten 12 C

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
F!sher schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:56:
Goedemorgen,

Binnenkort heb ik ook een adviesgesprek met een adviseur van Quatt. Ik ben mij sinds kort aan het orienteren op een warmtepomp. Heel lang heb ik niet echt "geloofd" in de warmtepomp. Nu de afbouw van de salderingsregeling weer langer is uitgesteld en ik om mij heen toch steeds positievere verhalen hoor over de warmtepomp overweeg ik toch om de stap te maken.

Momenteel heb ik afspraken staan met Quatt en Adlar. Vooral hier in dit forum en die van Adlar aan het meelezen over ervaringen en kennis op te doen.

Voor wat betreft de Quatt orienteer ik mij momenteel op de DUO. Ik ben toch vang dat ik gezien het woonoppervlak tekort komt in vermogen om de woning goed warm te krijgen.

Situatie:
circa 200 m2 woonoppervlak
Hiervan wordt 50 m2 verwarmt middels vloerverwaming. De rest met radiatoren die in 2020 zijn aangeschaft.
Huidig gasverbruik, naast houtkachel in de woonkamer, Totaal 1100m3. Hiervan is 800m3 voor warm houden woning. De overige 300 is voor het warmwater gebruik
Gebruik Evohome (met HR92 knoppen op de radiatoren en vloerverwaming) thermostaat.
Woning is in de afgelopen vijf jaar volledig geisoleerd met HR++ glas, dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie.

Wat denken jullie? Is een DUO noodzakelijk of zou de enkele Quatt ook al voldoende zijn?
Zelf reken ik met circa 3000 kWh extra stroomverbruik. Op basis van aantal kuubs gas wat ik nu verbruik. Is dat iets wat in de buurt komt of is dat te pessimistisch?
ik heb meer dan 200 m2 woonoppervlak en krijg de woning in voor mij comfortabele temperatuur ( rond de 19,5) prima warm en dat met één Quatt (mono).

de Quatt Duo kan zeer interessant zijn als je iets meer temperatuur wilt hebben en deze ook kunt plaatsen, want de Quatt Duo maakt wel meer lawaai (ik wil je overigens wel daarmee helpen, maar dit graag via een pm)
mijn verwachte gasverbruik zal onder de 200 m3 bedragen, terwijl ik in 2022 nog ruim 1200 m3 heb verbruikt.
stroomkosten zoals het nu uitziet van september tot nu net 1700 kWh, dus ik zal rond de 2.000 kWh uitkomen is de verwachting. dus jou 3.000 kWh is wel erg aan de hoge kant. overigens heb ik voldoende zonnepanelen zodat mijn totale electrisch verbruik daarmee is afgedekt.
dus minimale energiekosten.
zelfs toen het -10 was heeft hij het eigenlijk nog best goed gedaan, echter door een foute beslissing van mij ben ik in die periode 1,5 dag even op gas gegaan, was achteraf gezien helemaal niet nodig geweest.
al doende leert men

onder de streep ben ik blij dat ik voor Quatt gekozen heb, het is een no nonsens warmtepomp die het prima doet in combinatie met vloerverwarming en radiatoren.
hut comforabel warm en de baas thuis ook blij en de warmtepomp zal binnen 2 jaar terugverdient zijn.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TeslaNerd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:03:
Met de laatste update 2.13.3 en de extra grafieken in de app lijkt het of de CiC de watertemperatuur niet meer onnodig hoog laat oplopen of dat de warmtepomp op lagere frequenties kan draaien. Zien jullie dat ook?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lagere frequenties kun je zo toch niet zien? Denk eerder dat ie vaak aan en uit gaat.
(bij mij nog geen Android app-update beschikbaar)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
Hello Boys,

Gisteren eerst betaling voldaan en wat mij verbaasd vandaag bericht gekregen dat ze over 12 dagen komen installeren 🫣

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 12:40
Hoe stil is jullie quatt? Hij hangt bij mij een meter of 5 hoog aan de gevel (in een steeg) en ik hoor eigenlijk alleen een hoge pieptoon, is dit bij iedereen zo? Ik hoorde niet echt fans oid.

Gemiddelde COP van 4-5, hij is vorige week geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jpa1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:17:
[...]

Momenteel COP hp 1 is 8,23 wn hp 2 is 5,61
Best groot verschil. Groter dan je mag verwachten alleen door verschil in retourtemp.
Temp is buiten 12 C
Da's niet goed. Of de meters zijn stuk, of Quatt2.
Draaien ze even hard, of staat er eentje nagenoeg stil?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Abom schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:31:
Mijn Quatt lijkt efficiënter (lees: hogere COP) te werken wanneer ik de SoundSlider lager zet.

Mij viel op dat de afgelopen nachten een betere COP wordt gemeld dan overdag (~6 vs ~5). In eerste instantie dat ik het met de nacht verlaging van 0,5 graden had te maken, maar dat lijkt mij vreemd, aangezien de buiten temperaturen dan ook lager zijn.

Nu heb ik de SoundSlider overdag ook lager gezet en nu zit de COP overdag ook rond 6.

Dit lijkt mij allemaal niet erg logisch. Is er een verklaring voor?
Net de soundslider (rest grafieken nog niet) in de app.
Ik ga ook even testen of er verschil is.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:48
KVS138 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:58:
[...]

nog een poging dan :)

verbruik homewizzard nu: 447w
JSON verbruik: 0,45
JSON opwek: 3425
tempin 24,25
tempout 27,97
buitentemp 10,84
Hier sinds een aantal weken ook een Quatt. Met een hogere CoP dan ik had verwacht. Vandaag gemiddeld 8.2. Maar in mijn geval lijkt dit in ieder geval gedeeltelijk door een afwijking in de temperatuur sensoren te komen.

Indien de quatt enkel pompt (frostprotection) geeft waterOut 0.3 graden hoger aan dan waterIn. Dit kan uiteraard niet kloppen, deze zouden gelijk moeten zijn, of eventueel waterOut net iets lager. Met 800 liter/uur komt dit er op neer dat Quatt rekent alsof hij ~300 watt meer levert dan dat hij daadwerkelijk levert.
Zeker bij lagere vermogens tikt dit aan voor de CoP.

edit: Net even gekeken. CoP van 8.2 was bij een buitentemperatuur van 10.3 en een waterOut temperatuur van 26, geleverd vermogen van ~2800. Boven de Tlift grafiek van @SBL. Als ik hier 300 watt outputvermogen afhaal vanwege de temperatuursensoren komt dit al meer in de buurt van zijn lijn.

[ Voor 14% gewijzigd door RxRxR op 13-03-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:48
Mijn Quatt lijkt efficiënter (lees: hogere COP) te werken wanneer ik de SoundSlider lager zet.

Mij viel op dat de afgelopen nachten een betere COP wordt gemeld dan overdag (~6 vs ~5). In eerste instantie dat ik het met de nacht verlaging van 0,5 graden had te maken, maar dat lijkt mij vreemd, aangezien de buiten temperaturen dan ook lager zijn.

Nu heb ik de SoundSlider overdag ook lager gezet en nu zit de COP overdag ook rond 6.

Met de Soundslider lager werkt Quatt op een lager vermogen, met daardoor een lagere watertemperatuur. Dit is gunstig voor je CoP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
timmert26 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:23:
Hoe stil is jullie quatt? Hij hangt bij mij een meter of 5 hoog aan de gevel (in een steeg) en ik hoor eigenlijk alleen een hoge pieptoon, is dit bij iedereen zo? Ik hoorde niet echt fans oid.

Gemiddelde COP van 4-5, hij is vorige week geplaatst.
Fijn dat je de fans niet hoort, maar je zou ook die hoge pieptoon niet moeten horen. Daar is in dit forum al best veel over te vinden.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 20:04
marklakeman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:07:
Hmmm shit, sinds gisteravond ontvangt de CIC geen nieuwe info meer van de Tado-thermostaat. En verwarmt de Quatt of ketel dus niet.
....
Oké, opgelost! Tado support heeft hem op afstand gereset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
KVS138 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:45:
[...]

staat al sinds vanochtend rond 0400 aan, maar pak de laatste data van 0900 tot 10:00 vandaag
424 wh verbruik - 3,38kwh opgewekt.
cop van 8

JSON nu:
temp buiten 10,6
tempIn 24.25
tempout: 27,97
bijh mij nu ook een COP van 8,2.
temp. buiten 11,8C

en ondertussen ook een nieuw update CIC nu staat deze op 2.13.3, gisteren nog op 2.13.2
en jaar nu ook de soundslider in de app, dus blijkbaar afhankelijk van de software in de CIC.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 13-03-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:20

OmeJoyo

This is me

MacD007 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:30:
[...]

bijh mij nu ook een COP van 8,2.
temp. buiten 11,8C

en ondertussen ook een nieuw update CIC nu staat deze op 2.13.3, gisteren nog op 2.13.2
en jaar nu ook de soundslider in de app, dus blijkbaar afhankelijk van de software in de CIC.
Hier nu ook, nu nog de mogelijkheid om zelf de tijden in te stellen om echt een mooie setup te kunnen maken voor geluid vs/ performance. Bedoel, voor 21:00 hoeft die hier zeker niet stiller te worden. Zou mooi zijn om nog een beetje COP winst te maken tussen 19:00 en 21:00.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online

Lijkt bij mij ook maar is erg moeilijk te vergelijken. Bij mij staat de Quatt redelijk ingesloten. In normale stand trekt hij de buitentemperatuur 1,5 tot 2 graden naar beneden. In een lagere Sliderstand verlaagt hij de buitentemperatuur maar ongeveer 1 graad. Dus dat zou een verklaring kunnen zijn.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Flesym schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:15:
[...]

Lijkt bij mij ook maar is erg moeilijk te vergelijken. Bij mij staat de Quatt redelijk ingesloten. In normale stand trekt hij de buitentemperatuur 1,5 tot 2 graden naar beneden. In een lagere Sliderstand verlaagt hij de buitentemperatuur maar ongeveer 1 graad. Dus dat zou een verklaring kunnen zijn.
Als je het geluid beperkt, dan beperk je ook de hoeveelheid warmte die hij kan maken, dan koelt hij ook de buitenlucht minder af. Lijkt me een logisch gevolg.
Tlift daalt door dit effect met 0,5 tot 1 graad, dus de COP verbetert met 0,05 tot 0,1. Gefeliciteerd.
Als het toch wat kouder is die nacht, gaat hij wel aardgas gebruiken, zonder veel geluid te maken.

Soundslider is geen efficiency-wondermiddel. Je beperkt alleen de capaciteit van de warmtepomp en dat kan nuttig zijn als geluid een probleem is.
Ik werk zelf liever met een kleine nachtverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:54
Wasp schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:29:
Even een vraagje over het bestelproces, hoeveel tijd zit er normaliter tussen de SMS met daarin de geplande installatiedatum en de mail met meer informatie, waarnaar verwezen wordt in diezelfde SMS?

Reden dat ik het vraag is omdat het bestelproces van mij een beetje tegen de haren instrijkt bij de interne Quatt processen (iets als "on hold" kent hun systeem niet, dus ik kreeg telkens herinneringen dat ik nog moet bestalen :D)
Vandaag SMS en mail ontvangen. Niet veel tijd dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:44:
[...]

Als je het geluid beperkt, dan beperk je ook de hoeveelheid warmte die hij kan maken, dan koelt hij ook de buitenlucht minder af. Lijkt me een logisch gevolg.
Tlift daalt door dit effect met 0,5 tot 1 graad, dus de COP verbetert met 0,05 tot 0,1. Gefeliciteerd.
Als het toch wat kouder is die nacht, gaat hij wel aardgas gebruiken, zonder veel geluid te maken.

Soundslider is geen efficiency-wondermiddel. Je beperkt alleen de capaciteit van de warmtepomp en dat kan nuttig zijn als geluid een probleem is.
Ik werk zelf liever met een kleine nachtverlaging.
Ik snap wat je zegt en bedankt voor het inzicht. Maar

A) genereert de Quatt over het algemeen bij mij veel te veel warmte wat (zoals ik al vaak heb gemeld) leidt tot een hele grote hysteresis (1 graad) en het frequent uitschakelen door de thermostaat (DT4M) en veel te laat inschakelen van de Quatt (0,4 graden onder de gewenste temp).
B.) heb ik de hele winter met silent mode aan maar 10m³ gas gebruikt voor de CV dus over die efficiëntie maak ik me geen zorgen
C) gebruik ik geen nachtverlaging en heeft dat ook geen zin omdat mijn huis binnen 2 uur afkoelt.
D) ik nu genoodzaakt met mijn Heatfans via HA uit te schakelen als mijn huis op temperatuur is omdat anders de grote hysteresis te beteugelen. En dat werkt redelijk maar het zou veel mooier zijn als de CIC zelf veel sneller reageert.

Dus ik ben alleen maar blij als de Quatt met de Soundslider wat rustiger stookt. En ja, het ligt aan de combinatie van mijn afgiftesysteem en mijn oude huis, maar die kan ik niet aanpassen.. En ja, dat kost me de COP 😁 maar comfort heeft bij mij al zolang ik de Quatt heb prioriteit 1 en 2 en efficiëntie is voorlopig nog steeds een ver van mijn bed show zolang de Quatt niet beter instelbaar is voor mijn huis..

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Da's niet goed. Of de meters zijn stuk, of Quatt2.
Draaien ze even hard, of staat er eentje nagenoeg stil?
Ik kan zelf niet meten of ze net zo hard draaien, maar ze draaien allebei zonder gekke geluiden. Behalve dan als buitentemperatuur beneden de 5 graden komt en er veel vermogen gevraagd wordt. Dan gaat quatt 2 de mosquito toon geven.
Ik ga dit de komende tijd eens vaker registreren en kijken hoeveel de COP verschilt.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:24
Flesym schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:13:
[...]

Ik snap wat je zegt en bedankt voor de inzicht. Maar

A) genereert de Quatt over het algemeen bij mij veel te veel warmte wat (zoals ik al vaak heb gemeld) leidt tot een hele grote hysteresis (1 graad) en het frequent uitschakelen door de thermostaat (DT4M) en veel te laat inschakelen van de Quatt (0,4 graden onder de gewenste temp).
B) heb ik de hele winter met silent mode aan maar 10m³ gas gebruikt voor de CV dus over die efficiëntie maak ik me geen zorgen
C) gebruik ik geen nachtverlaging en heeft dat ook geen zin omdat mijn huis binnen 2 uur afkoelt.
D) ik nu genoodzaakt met mijn Heatfans via HA uit te schakelen als mijn huis op temperatuur is omdat anders de grote hysteresis te beteugelen. En dat werkt redelijk maar het zou veel mooier zijn als de CIC zelf veel sneller reageert.

Dus ik ben alleen maar blij als de Quatt met de Soundslider wat rustiger stookt. En ja, het ligt aan de combinatie van mijn afgiftesysteem en mijn oude huis, maar die kan ik niet aanpassen.. En ja, dat kost me de COP 😁 maar comfort heeft bij mij al zolang ik de Quatt heb prioriteit 1 en 2 en efficiëntie is voorlopig nog steeds een ver van mijn bed show zolang de Quatt niet beter instelbaar is voor mijn huis..
Heb jij een thermostaat waarbij jij via HA het room setpoint kan sturen? Ik doe dat met mijn oude Honeywell Round via de OT-gateway en heb nu HA automatiseringen die de thermostaat even (30 seconden) omhoog zet zodra de kamertemperatuur begint te dalen. En een HA automatisering die de thermostaat een graad verlaagt als de watertemperatuur hoger wordt dan mijn huis nodig heeft.
Een soort pseudo waterbesturing via de room setpoint van de thermostaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP0aEsh1C-AjxGk4SbYMIN-zO0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eChydoyrhNdY9FBU0Dd2HCP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 13-03-2024 17:32 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

jpa1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:24:
[...]

Ik kan zelf niet meten of ze net zo hard draaien,
Je kunt de huidige situatie zien in de JSON pagina van de CiC, die je via de wifi kunt benaderen.
In de TS staat wel hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:34:
[...]

Je kunt de huidige situatie zien in de JSON pagina van de CiC, die je via de wifi kunt benaderen.
In de TS staat wel hoe dat werkt.
Dank je, is bekend. Die raadpleeg al sinds ik de quatt heb (sinds okt 23). Ik dacht dat je bedoelde hoeveel toeren hij draait ;) . Maar vermogen in en uit is bekend en daar komt de COP uit die ik noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jpa1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Dank je, is bekend. Die raadpleeg al sinds ik de quatt heb (sinds okt 23). Ik dacht dat je bedoelde hoeveel toeren hij draait ;) . Maar vermogen in en uit is bekend en daar komt de COP uit die ik noemde.
En dan is mijn vraag:
Als je deze grote verschillen in COP ziet:
"Momenteel COP hp 1 is 8,23 wn hp 2 is 5,61"
leveren WP1 en WP2 dan ongeveer net zoveel vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:26:
[...]

Heb jij een thermostaat waarbij jij via HA het room setpoint kan sturen? Ik doe dat met mijn oude Honeywell Round via de OT-gateway en heb nu HA automatiseringen die de thermostaat even (30 seconden) omhoog zet zodra de kamertemperatuur begint te dalen. En een HA automatisering die de thermostaat een graad verlaagt als de watertemperatuur hoger wordt dan mijn huis nodig heeft.
Een soort pseudo waterbesturing via de room setpoint van de thermostaat

[Afbeelding]
Ik zag het in de Quatt domotica en klinkt interressant. Ik had een EvoHome maar dat werkte niet, vervolgens een T6 maar die deed rare dingen, daarna een Comfort Touch die prima werkte maar nu niet meer werkt met de CIC en dus nu de DT4M (niet echt blij mee omdat deze bounct als een gek). Dus nee maar zou ik altijd kunnen aanschaffen maar ik heb de kennis niet om zoiets ingrijpend te doen.

Maar aan de positieve kant, het lijkt erop dat de CIC met 1.23.3 wat eerder begint met verwarmen (zie plaatje). Helaas nog steeds met teveel vermogen ruim (2kW) maar als de onderkant van de hysteresis wordt ondervangen door de CIC hoef ik alleen maar te werken aan de bovenkant (ventilatoren via HA aan of uit zetten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7r-NwSceuImOtgXQ6R0SCTYF6Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sn0oHMnpwVlmUtdE7wGAgIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:47:
[...]

En dan is mijn vraag:
Ik heb die vermogens niet genoteerd, maar hp2 levert altijd minder vermogen en verbruikt altijd meer kW"s.
Ik heb nooit anders gezien en daar al eerder melding van gemaakt bij quatt. Echter, zij zagen geen afwijkingen.
Dus ik ga het nu eens even bijhouden en vastleggen. En kijken of het verschil binnen of buiten de marge komt die jij aan gaf.
Dank tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Sorry verkeerde qoute

[ Voor 95% gewijzigd door Flesym op 13-03-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Flesym schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:52:
[...]

Ik zag het in de Quatt domotica en klinkt interressant. Ik had een EvoHome maar dat werkte niet, vervolgens een T6 maar die deed rare dingen, daarna een Comfort Touch die prima werkte maar nu niet meer werkt met de CIC en dus nu de DT4M (niet echt blij mee omdat deze bounct als een gek). Dus nee maar zou ik altijd kunnen aanschaffen maar ik heb de kennis niet om zoiets ingrijpend te doen.

Maar aan de positieve kant, het lijkt erop dat de CIC met 1.23.3 wat eerder begint met verwarmen (zie plaatje). Helaas nog steeds met teveel vermogen ruim (2kW) maar als de onderkant van de hysteresis wordt ondervangen door de CIC hoef ik alleen maar te werken aan de bovenkant (ventilatoren via HA aan of uit zetten).
[Afbeelding]
@TeslaNerd en het beeld voor en na 1.23.3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00xqU6es2ePI1eXP_Mw9I87ro74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSizXCZxC3qKOwRfdO9S8dHu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:59
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:47:
[...]

En dan is mijn vraag:
@SBL en @jpa1 het is volkomen logisch dat de COP van hp2 lager is dan hp1. Hp2 heeft te maken met een afvoertemp dat aanzienlijk hoger is dan die naar hp1. De COP is afhankelijk van het verschil van de temp in de verdamper (bij benadering de buitentemp ) en de gemiddelde temp in de condensor (bij benadering de aanvoertemp naar je CV). Bij hp2 de afvoertemp van hp1.
Dus de Quatt hp2 doet het prima!

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
Freeckje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:59:
[...]

@SBL en @jpa1 het is volkomen logisch dat de COP van hp2 lager is dan hp1. Hp2 heeft te maken met een afvoertemp dat aanzienlijk hoger is dan die naar hp1. De COP is afhankelijk van het verschil van de temp in de verdamper (bij benadering de buitentemp ) en de gemiddelde temp in de condensor (bij benadering de aanvoertemp naar je CV).
[...]

@SBL en @jpa1 het is volkomen logisch dat de COP van hp2 lager is dan hp1. Hp2 heeft te maken met een afvoertemp dat aanzienlijk hoger is dan die naar hp1. De COP is afhankelijk van het verschil van de temp in de verdamper (bij benadering de buitentemp ) en de gemiddelde temp in de condensor (bij benadering de aanvoertemp naar je CV).
Dank , ik ben hiervan op de hoogte. Punt is dat HOEVEEL mag het verschil in COP zijn.
Bijvoorbeeld zojuist obv Jsonfeed:
hp1 vermogen in 289 en uit 2550kW. Water in 24,13 en uit 26,89. Bij buitentemp van 10,5C. COP van 8,8
hp2 vermogen in 320 en uit 2000kW. Water in 26,89 en uit 29,05. COP van 6,2
Ik ga quatt vragen of zij vinden dat dit binnen de normale marge is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

@SBL en @jpa1 het is volkomen logisch dat de COP van hp2 lager is dan hp1. Hp2 heeft te maken met een afvoertemp dat aanzienlijk hoger is dan die naar hp1. De COP is afhankelijk van het verschil van de temp in de verdamper (bij benadering de buitentemp ) en de gemiddelde temp in de condensor (bij benadering de aanvoertemp naar je CV). Bij hp2 de afvoertemp van hp1.
Dat er verschil is, is normaal, maar niet zo groot.

Jij vindt het prima dat een Quatt een COP heeft die 2,6 lager ligt wanneer de watertemperatuur 4 graden hoger is?
Wat voor rendement verwacht je bij Quatt1 en Quatt2 wanneer het buiten 10 graden kouder is dan nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:09:
[...]

Jij vindt het prima dat een Quatt een COP heeft die 2,6 lager ligt wanneer de watertemperatuur 4 graden hoger is?
Wat voor rendement verwacht je bij Quatt1 en Quatt2 wanneer het buiten 10 graden kouder is dan nu?
Ik probeer bij Quatt tech support al maanden aandacht te krijgen voor de lage COP die mijn Quatt geeft. Deze casus met 2 verschillende Quatt warmtepompen op hetzelfde afgiftesysteem met onverklaarbaar grote verschillen in COP laat zien dat de kwaliteit van de Quatt warmtepompen niet vanzelfsprekend is.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dat lijkt na 1.23.3 idd een stuk rustiger, tot die grote zwieper vandaag rond 12u.
Er is veel quatt & HA kennis beschikbaar in het 2e forum Quatt en HA. Ik ben daar ook vanaf scratch begonnen en heb mijn CiC/Quatt en thermostaat nu redelijk getemd

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 13-03-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:45
TeslaNerd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:03:
Met de laatste update 2.13.3 en de extra grafieken in de app lijkt het of de CiC de watertemperatuur niet meer onnodig hoog laat oplopen of dat de warmtepomp op lagere frequenties kan draaien. Zien jullie dat ook?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet opgevallen, maar ga er naar kijken. Wel kloppen de uren niet in de nieuwe grafieken. Let maar op de ingestelde kamertemperatuur. Ik heb dat al als tester aan Quatt laten weten. Jammer dat deze versie dan toch is uitgerold zonder dat het is aangepast.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
pietjm schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:31:
[...]

Niet opgevallen, maar ga er naar kijken. Wel kloppen de uren niet in de nieuwe grafieken. Let maar op de ingestelde kamertemperatuur. Ik heb dat al als tester aan Quatt laten weten. Jammer dat deze versie dan toch is uitgerold zonder dat het is aangepast.
Dat had inderdaad beter gekund. Wel fijn dat dit extra inzicht met grafieken zo snel in de app wordt vrijgegeven. Bug fixes voor een volgende release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:09:
[...]

Toegegeven, ik ging even te kort door de bocht :$ . Ik kom obv van jullie getallen uit op een 1.5 punt lagere COP voor hp2.

Bij -10 gr C ca 0.4 COP lager. Orde grootte.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
Freeckje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:43:
[...]

Toegegeven, ik ging even te kort door de bocht :$ . Ik kom obv van jullie getallen uit op een 1.5 punt lagere COP voor hp2.

Mooi, dan heb ik een soort van referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

jpa1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:06:
[...]

[...]

Dank , ik ben hiervan op de hoogte. Punt is dat HOEVEEL mag het verschil in COP zijn.
Bijvoorbeeld zojuist obv Jsonfeed:
hp1 vermogen in 289 en uit 2550kW. Water in 24,13 en uit 26,89. Bij buitentemp van 10,5C. COP van 8,8
hp2 vermogen in 320 en uit 2000kW. Water in 26,89 en uit 29,05. COP van 6,2
Ik ga quatt vragen of zij vinden dat dit binnen de normale marge is.
Het verschil in COP is te groot, daar zijn we het over eens.
Nu vind ik de COP van hp2 redelijk normaal tot best goed voor deze temperatuur
COP van hp1 is extreem goed en daar zijn onlangs (sinds laatste updates) meer voorbeelden van. Everbruik van 289 is erg laag. Zouden ze onderdelen van de Quatt uit/zachter kunnen zetten bij erg mooie omstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Freeckje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:43:
[...]

Fijn dat je meerekent, en hopelijk kunnen we het eens worden.

Hoe kom je aan 1,5 lagere COP voor hp2?
Ik hanteer een vuistregel: 1graad Tlift delta = 0,1 COP delta. Deze wordt bevestigd door mijn metingen, hoewel je daar ziet dat het daar niet helemaal lineair is.
https://gathering.tweaker...message/78431114#78431114
Ik verwacht bij hp2 dan een 0,2-0,5 lagere COP omdat de watertemperatuur 2-5 graden verschilt en de buitentemperatuur hetzelfde is.

En bij 0 buiten ipv +10 wordt volgens mij COP 10*0,1= 1,0 slechter en nog wat meer omdat je ook warmer water nodig zult hebben en nog wat slechter door bodemplaatverwarming die dan aan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Fijn dat je meerekent, en hopelijk kunnen we het eens worden.

Hoe kom je aan 1,5 lagere COP voor hp2?
Ik hanteer een vuistregel: 1graad Tlift delta = 0,1 COP delta. Deze wordt bevestigd door mijn metingen, hoewel je daar ziet dat het daar niet helemaal lineair is.
https://gathering.tweaker...message/78431114#78431114
Ik verwacht bij hp2 dan een 0,2-0,5 lagere COP omdat de watertemperatuur 2-5 graden verschilt en de buitentemperatuur hetzelfde is.

En bij 0 buiten ipv +10 wordt volgens mij COP 10*0,1= 1,0 slechter en nog wat meer omdat je ook warmer water nodig zult hebben en nog wat slechter door bodemplaatverwarming die dan aan gaat.
Ik gebruik een benadering die ik op Youtube ben tegengekomen. Zie:https://youtu.be/JyvEzTD6SHM
Ze gaan uit van het Carnot-rendement met emperische aanpassingen.

Btw: ik ging bij de tweede berekening uit van -10 gr C!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:48
SBL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:16:
[...]

Het verschil in COP is te groot, daar zijn we het over eens.
Nu vind ik de COP van hp2 redelijk normaal tot best goed voor deze temperatuur
COP van hp1 is extreem goed en daar zijn onlangs (sinds laatste updates) meer voorbeelden van. Everbruik van 289 is erg laag. Zouden ze onderdelen van de Quatt uit/zachter kunnen zetten bij erg mooie omstandigheden?
Zou het kunnen zijn (zoals ook @RxRxR aangeeft) dat het probleem in de sensoren van in en uitgaande temperatuur zit?

Als Quatt 1 een ingaande sensor die te laag aangeeft, en een uitgaande die te hoog aangeeft, en bij Quatt 2 is dat omgekeerd wordt de COP van Quatt 1 te hoog weergegeven en van Quatt 2 te laag.

Edit: je zou dit bij een duo misschien deels kunnen opmaken uit het uitgaande temperatuur van Quatt 1, en de inkomende temperatuur van Quatt 2. Inkomend kan niet hoger liggen dan uitgaand, en als er meer verschil in zit dan 0.1 (en dat is al heel ruim genomen) weet je ook dat een van de (of beide) sensoren niet goed zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door onlinaius op 13-03-2024 22:11 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
Thermostaat op 21 graden geeft dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlzOF7tFIOhn8hfTTiIceWThcE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcxnUKjeMwkXw3HXHyvFPnsA.jpg?f=fotoalbum_large

Was het altijd maar zo'n dag.... En met deze temperaturen ook geen nare geluiden. De nieuwe Quatt staat inmiddels een week in mijn garage...

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
onlinaius schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Zou het kunnen zijn (zoals ook @RxRxR aangeeft) dat het probleem in de sensoren van in en uitgaande temperatuur zit?

Als Quatt 1 een ingaande sensor die te laag aangeeft, en een uitgaande die te hoog aangeeft, en bij Quatt 2 is dat omgekeerd wordt de COP van Quatt 1 te hoog weergegeven en van Quatt 2 te laag.

Edit: je zou dit bij een duo misschien deels kunnen opmaken uit het uitgaande temperatuur van Quatt 1, en de inkomende temperatuur van Quatt 2. Inkomend kan niet hoger liggen dan uitgaand, en als er meer verschil in zit dan 0.1 (en dat is al heel ruim genomen) weet je ook dat een van de (of beide) sensoren niet goed zitten.
Bij mij is de uitgaande temp quatt 1 niet lager (nooit gezien) dan inkomende temp quatt 2. Meestal gelijke temperatuur. Daarmee lijkt de kans kleiner dat het verschil in COP door een probleem in de sensoren komt. Of de uitgaande temperatuur sensor van quatt 2 zou nog kunnen.
Of dus een intern kwalitatief mindere quatt 2, waarvan de mosquito toon een gevolg is (maar bij mij dan alleen bij hogere vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
jpa1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:03:
[...]

Bij mij is de uitgaande temp quatt 1 niet lager (nooit gezien) dan inkomende temp quatt 2.
Bij normaal lopen kan dat ook eigenlijk niet gebeuren, het zou wel heel raar zijn als de sensor meerdere graden afwijkt.
Je zou dit kunnen controleren als de pomp blijft lopen om bevriezing te voorkomen (voor zover ik weet is dat altijd onder de 7 (kan ook 5 zijn) graden).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
okijokii schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:33:
Thermostaat op 21 graden geeft dit beeld:

[Afbeelding]

Was het altijd maar zo'n dag.... En met deze temperaturen ook geen nare geluiden. De nieuwe Quatt staat inmiddels een week in mijn garage...
Thermostaat op 22C. Een heel ander beeld, maar ook positief!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfHyY9eAgZAHF-Xg0etST84vjDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XQhMe9Hzx57jAT40y5OtlsgI.png?f=fotoalbum_large

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
Hier ook de nieuwe app, ik mis alleen naast de ingestelde kamertemperatuur de huidige temperatuur.
Meer die dat hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDX7fLev6JLU5GaBrli1dNIJuPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juFd5XHMU0wgyzuESJn6GbNU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
okijokii schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:36:
Hier ook de nieuwe app, ik mis alleen naast de ingestelde kamertemperatuur de huidige temperatuur.
Meer die dat hebben?

[Afbeelding]
Valt soms bij mij ook weg. App herstarten helpt soms.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

okijokii schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:36:
Meer die dat hebben?

[Afbeelding]
Is hier al eerder gepost; onder Instellingen, Uitgebreid inzicht, kun je deze aanzetten. Dan krijg je ook meer grafieken in tab2. was geen antwoord op de vraag
Wat is het een mooie app, die veel inzicht geeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
pietjm schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Valt soms bij mij ook weg. App herstarten helpt soms.
Werkt bij mij helaas niet. Misschien door de bèta testers door te geven aan Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
okijokii schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Werkt bij mij helaas niet. Misschien door de bèta testers door te geven aan Quatt?
Zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RoverP5B schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Thermostaat op 22C. Een heel ander beeld, maar ook positief!
[Afbeelding]
Rover, even een vraag via welke app of prog krijg je je jou afbeelding? het eerste bovenste deel snap ik, dat komt van de Quatt app, maar je vensters daaronder hoe krijg je deze ? want deze zijn niet van Quatt ?? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 14:58
MacD007 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Rover, even een vraag via welke app of prog krijg je je jou afbeelding? het eerste bovenste deel snap ik, dat komt van de Quatt app, maar je vensters daaronder hoe krijg je deze ? want deze zijn niet van Quatt ?? :?
In de Quatt app “uitgebreid inzicht” aanzetten. Is (mooie) nieuwe feature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
En nu weer wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dah7a_mxzxQiezoSVuX6yYDring=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQqTV3DyDcvxTSo9fZdayp0I.jpg?f=fotoalbum_large

Hij geeft met de pijltjes blijkbaar aan dat hij wacht tot het weer 20.5 is om weer aan het werk te gaan

[ Voor 11% gewijzigd door okijokii op 14-03-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
mrdop schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:04:
[...]

In de Quatt app “uitgebreid inzicht” aanzetten. Is (mooie) nieuwe feature.
iets voor in de TS?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
MacD007 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Inderdaad, in de Quatt app “uitgebreide inzichten” aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edYyIKGifBh6ku_56BM1mlAFH90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SR3pPkzGTqN3cYKPteaA7sx.jpg?f=fotoalbum_large

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 18:50
RoverP5B schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb al een paar dagen 2.13.3 en sinds de vorige versie de soundslider.
Echter de optie "uitgebreide inzichten" is nergens te bekennen..

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

HarryInia schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:31:
[...]

Komt met app-update. Ik kreeg deze vandaag, je ziet het al aan je HomeScreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
okijokii schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:11:
En nu weer wel:

[Afbeelding]

Hij geeft met de pijltjes blijkbaar aan dat hij wacht tot het weer 20.5 is om weer aan het werk te gaan
Wat een verwarrende info. Blijkbaar is 20,7C de gemeten kamertemp, maar wat is die 20,5C? Als dat de ingestelde temp is hadden ze dat dan niet beter met een labeltje ofzo erbij kunnen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
olafmol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Wat een verwarrende info. Blijkbaar is 20,7C de gemeten kamertemp, maar wat is die 20,5C? Als dat de ingestelde temp is hadden ze dat dan niet beter met een labeltje ofzo erbij kunnen zetten?
Ja klopt, 20.5 is de ingestelde temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
olafmol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Ja, en met de nieuwe buitentemperatuur:

15.7 C _____________20.7 C ______________ 20.5 C
Buitentemperatuur __ Binnentemperatuur __ Ingestelde temperatuur

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 14-03-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RoverP5B schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]
let op dit is natuurlijk alleen te zien met de nieuwe versie app )versie 1.11.0 (build 24) dus als je dit niet kunt zien dan even je app uitdaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:11:
En nu weer wel:

[Afbeelding]

dat zie ik dus niet en bij mij staat hij nu dus ook uit.
de ingestelde kamertemperatuur zie ik dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIrcGso5yi4PFqwHMHKhrgj7Pso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abqCYAHHQxqQXYqqkYVnNxX3.jpg?f=fotoalbum_large

zou het niet kunnen dat je dat alleen ziet als de warmtepomp cq CV aan staat en dus een doel temperatuur heeft ?

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 14-03-2024 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HarryInia schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:31:
[...]

Hier ook nog niet.
Ook niks in play store (dus misschien op nummer af?)

Edit.. Haha weer even gecheckt en hebbes

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 14-03-2024 13:32 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:19:
[...]

[Afbeelding]

zou het niet kunnen dat je dat alleen ziet als de warmtepomp cq CV aan staat en dus een doel temperatuur heeft ?
Staat hier ook uit....
Maar vlgs mij wel alles zichtbaar
(Zon krijgt flink kracht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6Z5eIpI6TA2R351b2CWHU8k1kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOrzMF35YHkpSP9SriytKdm5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Is jouw kamertemperatuur mogelijk gelijk aan de ingestelde temperatuur (19°)? Dat zou dit verklaren. Alleen in beeld wanneer deze afwijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
okijokii schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Is jouw kamertemperatuur mogelijk gelijk aan de ingestelde temperatuur (19°)? Dat zou dit verklaren. Alleen in beeld wanneer deze afwijkt.
Nee, dat klopt niet. Ik heb beiden al gelijk gehad. Ik heb het inmiddels aan Quatt laten weten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Louis.
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-04 18:08
Goedemiddag, eerste post hier.
Ik heb ook de knoop doorgehakt en een adviesgesprek aangevraagd bij Quatt, was nu in de aanbieding voor €25, maar dat is niet de trigger geweest. Ik volg dit topic al een hele tijd, vanaf vorig jaar, en heb ook andere topics over andere merken hybride warmtepompen bekeken uiteraard, maar wat ik overal lees is dat net als hier het toch nog veel zelf uitvinden en leren is. De installateurs hebben zo te zien nog niet al te veel ervaring, wat ook logisch is vindt ik.
Dit gecombineerd met het feit dat elke situatie anders is, het positieve commentaar hier en de aanschafprijs, heeft me doen beslissen om voor een Quatt te gaan.
Vanmorgen een telefonische "intake" gehad met een paar standaard vragen, volgende contact zal de datum voor het adviesgesprek aan huis zijn, Ik ben benieuwd en heb er zin in. Wellicht tot later :)

Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
MacD007 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:18:
[...]

ik heb meer dan 200 m2 woonoppervlak en krijg de woning in voor mij comfortabele temperatuur ( rond de 19,5) prima warm en dat met één Quatt (mono).

de Quatt Duo kan zeer interessant zijn als je iets meer temperatuur wilt hebben en deze ook kunt plaatsen, want de Quatt Duo maakt wel meer lawaai (ik wil je overigens wel daarmee helpen, maar dit graag via een pm)
mijn verwachte gasverbruik zal onder de 200 m3 bedragen, terwijl ik in 2022 nog ruim 1200 m3 heb verbruikt.
stroomkosten zoals het nu uitziet van september tot nu net 1700 kWh, dus ik zal rond de 2.000 kWh uitkomen is de verwachting. dus jou 3.000 kWh is wel erg aan de hoge kant. overigens heb ik voldoende zonnepanelen zodat mijn totale electrisch verbruik daarmee is afgedekt.
dus minimale energiekosten.
zelfs toen het -10 was heeft hij het eigenlijk nog best goed gedaan, echter door een foute beslissing van mij ben ik in die periode 1,5 dag even op gas gegaan, was achteraf gezien helemaal niet nodig geweest.
al doende leert men

onder de streep ben ik blij dat ik voor Quatt gekozen heb, het is een no nonsens warmtepomp die het prima doet in combinatie met vloerverwarming en radiatoren.
hut comforabel warm en de baas thuis ook blij en de warmtepomp zal binnen 2 jaar terugverdient zijn.
Dank voor je antwoord. Ik wilde de warmtepomp tegen de achtergevel van de woning zetten. Zit circa 8 meter van de plek waar we buiten zetten. Wel onder het balkon van onze slaapkamer.

Maakt de Quatt veel lawaai? Ik begreep het geluid van een stille woonkamer waar een rustig gesprek plaats vindt? Las dat de duo 3 decibel meer geluid maakte?

Iemand een goed voorbeeld wat ik qua geluid kan verwachten van de Duo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F!sher schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Dank voor je antwoord. Ik wilde de warmtepomp tegen de achtergevel van de woning zetten. Zit circa 8 meter van de plek waar we buiten zetten. Wel onder het balkon van onze slaapkamer.

Maakt de Quatt veel lawaai? Ik begreep het geluid van een stille woonkamer waar een rustig gesprek plaats vindt? Las dat de duo 3 decibel meer geluid maakte?

Geen idee waar je woont, maar misschien woont er een Quatt bezitter bij je in de buurt, waar je je oor ter luister mag leggen?

(Edit: Maar 8 meter: dan hoor je ze vast niet meer, tenzij je vol in de uitblaasroute gaat zitten....)

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 14-03-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
@F!sher Een Duo maakt per definitie 2x zoveel geluid en dat is dus per definitie een verhoging van 3 decibel.

Maar een duo maakt niet meer lawaai dan de mechanische afzuiging van bv een toilet of badkamer. Het zou me verbazen als je dat op 8 meter gaat horen.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
F!sher schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:56:
Goedemorgen,

Binnenkort heb ik ook een adviesgesprek met een adviseur van Quatt. Ik ben mij sinds kort aan het orienteren op een warmtepomp. Heel lang heb ik niet echt "geloofd" in de warmtepomp. Nu de afbouw van de salderingsregeling weer langer is uitgesteld en ik om mij heen toch steeds positievere verhalen hoor over de warmtepomp overweeg ik toch om de stap te maken.

Momenteel heb ik afspraken staan met Quatt en Adlar. Vooral hier in dit forum en die van Adlar aan het meelezen over ervaringen en kennis op te doen.

Voor wat betreft de Quatt orienteer ik mij momenteel op de DUO. Ik ben toch vang dat ik gezien het woonoppervlak tekort komt in vermogen om de woning goed warm te krijgen.

Situatie:
circa 200 m2 woonoppervlak
Hiervan wordt 50 m2 verwarmt middels vloerverwaming. De rest met radiatoren die in 2020 zijn aangeschaft.
Huidig gasverbruik, naast houtkachel in de woonkamer, Totaal 1100m3. Hiervan is 800m3 voor warm houden woning. De overige 300 is voor het warmwater gebruik
Gebruik Evohome (met HR92 knoppen op de radiatoren en vloerverwaming) thermostaat.
Woning is in de afgelopen vijf jaar volledig geisoleerd met HR++ glas, dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie.

Wat denken jullie? Is een DUO noodzakelijk of zou de enkele Quatt ook al voldoende zijn?
Zelf reken ik met circa 3000 kWh extra stroomverbruik. Op basis van aantal kuubs gas wat ik nu verbruik. Is dat iets wat in de buurt komt of is dat te pessimistisch?
Gewoon een Duo nemen als je die fysiek kwijt kan en geen probleem hebt met een iets hogere investering.

Dat kost je netto nauwelijks meer dan een enkele met de huidige kortingsaktie en dubbele subsidie en je kan ook meteen met korting alvast inschrijven voor de warmwater optie, waarbij je zelf het moment bepaalt (er staat al een wachtrij, dus niemand doet er moeilijk over als je uitstelt)

Met een enkele Quatt moet ook kunnen, maar met 200 m2 is een beetje overcapaciteit niet verkeerd. Voor het verschil koop je geen infrarood panelen om de eventuele koukleum in huis bij extreem weer ook blij te maken.

Qua geluid kan ik kort zijn. Het ding is extreem stil en 2 stuks naast elkaar lukt alleen niet als je aan beide muren buren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
netappie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:14:
[...]

Gewoon een Duo nemen als je die fysiek kwijt kan en geen probleem hebt met een iets hogere investering.

Dat kost je netto nauwelijks meer dan een enkele met de huidige kortingsaktie en dubbele subsidie en je kan ook meteen met korting alvast inschrijven voor de warmwater optie, waarbij je zelf het moment bepaalt (er staat al een wachtrij, dus niemand doet er moeilijk over als je uitstelt)

Met een enkele Quatt moet ook kunnen, maar met 200 m2 is een beetje overcapaciteit niet verkeerd. Voor het verschil koop je geen infrarood panelen om de eventuele koukleum in huis bij extreem weer ook blij te maken.

Qua geluid kan ik kort zijn. Het ding is extreem stil en 2 stuks naast elkaar lukt alleen niet als je aan beide muren buren hebt.
Helemaal mee eens!

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryInia
Friezin schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Hier ook nog niet.
Ook niks in play store (dus misschien op nummer af?)

Edit.. Haha weer even gecheckt en hebbes
Bedankt voor de hint; het was middels de playstore een simpele "update".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
Dank voor jullie input.

Ik wacht het gesprek met Quatt af komend weekend. Wel een goed gevoel bij momenteel. Met alle info kan ik in ieder geval vooruit. Benieuwd wat ze komen vertellen.

Adlar krijg ik volgende week, maar die prijzen zijn stukken hoger (oa door dubbelensubsidie mogelijkheid bij de Duo van quatt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 09:27

Gregory76

Sony PlayStation freak

Nieuwe, uitgebreidere statistieken zijn top.
Ik begrijp alleen niet hoe de Quatt bij de "ingestelde temperatuur" statistieken komt. Zie de instellingen van mijn Toon. Deze komen niet overeen met wat de Quatt laat zien.
Raar toch? Of zie ik nou iets over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVzTNk0RU2-Ok3n_NQWJnLhmHIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QigdjFxTAKuohSvmLgQhX2Sv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEpvnlWEnlJfW_KSGpoPDOye8HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l0uVzFqPc8jipkz6kE4HGBS.jpg?f=fotoalbum_large

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
F!sher schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:45:
Dank voor jullie input.

Ik wacht het gesprek met Quatt af komend weekend. Wel een goed gevoel bij momenteel. Met alle info kan ik in ieder geval vooruit. Benieuwd wat ze komen vertellen.

Adlar krijg ik volgende week, maar die prijzen zijn stukken hoger (oa door dubbelensubsidie mogelijkheid bij de Duo van quatt).
Spanend
Ik zat ook te twijfelen tussen Adlar en Quatt en denk zelf dat de Adlar wat beter pomp is.
Uiteindelijk gekozen voor Quatt paar dagen terug ( prijs is beter en 1000 pagina info hier:) denk dat de service ook wat beter is maar dat is gevoelsmatig en hooger gunfactor.
Ze komen het al volgens week al installeren supersnel 12 dagen :)

Succes met de keuze

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
F!sher schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Ja en nee, de Quatt Duo heeft een geluidsniveau van 3 dB meer dan de Quatt mono, echter dat is dus wel dubbel zo veel.

hoe jij echter dit geluid ervaart is afhankelijk van de afstand en of zich tussen jou en de Quatt nog andere objecten (bv een muur) bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:49:
[...]

ja, dat zou kunnen. goed gezien d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
Gregory76 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:27:
Nieuwe, uitgebreidere statistieken zijn top.
Ik begrijp alleen niet hoe de Quatt bij de "ingestelde temperatuur" statistieken komt. Zie de instellingen van mijn Toon. Deze komen niet overeen met wat de Quatt laat zien.
Raar toch? Of zie ik nou iets over het hoofd?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zit een tijdsverschil in. Bij mij 1,5 uur. Ik heb dat als tester al gemeld bij Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

pietjm schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Er zit een tijdsverschil in. Bij mij 1,5 uur. Ik heb dat als tester al gemeld bij Quatt.
Dat is het niet, of niet helemaal. Zie wat er volgens de Quatt om 16u. gebeurt: van 20,5 in één keer naar 19. 1,5 graden verschil. Dat is onjuist. Ik heb het zoals je kunt zien ingesteld in stapjes van 0,5 graden.

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gregory76 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Dat is het niet, of niet helemaal. Zie wat er volgens de Quatt om 16u. gebeurt: van 20,5 in één keer naar 19. 1,5 graden verschil. Dat is onjuist. Ik heb het zoals je kunt zien ingesteld in stapjes van 0,5 graden.
Heb je de tijd van je thermostaat zelf ingesteld?
De gegevens van Quatt gaan per uur, misschien start bij jou een schema om 15.59 uur en wordt dat bij Quatt bij blok 15 meegenomen terwijl jij 16 verwacht?
(Buiten het verschil wat @pietjm al meldt: dan zit je dus al 2,5 uur -1 minuut scheef..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:16:
[...]

De gegevens van Quatt gaan per uur, misschien start bij jou een schema om 15.59 uur en wordt dat bij Quatt bij blok 15 meegenomen terwijl jij 16 verwacht?
(Buiten het verschil wat @pietjm al meldt: dan zit je dus al 2,5 uur -1 minuut scheef..)
Quatt zal inderdaad met een beperkt aantal meetpunten de historie vastleggen. Een meetpunt dat iets na het hele uur ligt ipv exact op het hele uur zorgt er voor dat relevante informatie voor schemas correct wordt opgeslagen. Bugreport voor de betatesters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
TeslaNerd schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Quatt zal inderdaad met een beperkt aantal meetpunten de historie vastleggen. Een meetpunt dat iets na het hele uur ligt ipv exact op het hele uur zorgt er voor dat relevante informatie voor schemas correct wordt opgeslagen. Bugreport voor de betatesters
Nee, dat klopt niet. Ik heb van Quatt eerder zo’n grafiek gehad in verband met mijn discussie met Honeywell en daar klopte de data exact. Er zit dus echt een bug in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
pietjm schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:07:
[...]

Nee, dat klopt niet. Ik heb van Quatt eerder zo’n grafiek gehad in verband met mijn inclusie met Honeywell en daar klopte de data exact. Er zit dus echt een bug in.
Het een sluit het ander niet uit, en eens dat er echt een bug in zit 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

Friezin schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:16:
[...]

Ik heb het schema inderdaad in de Toon (2) ingesteld, op hele/halve uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gregory76 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:31:
[...]

Ik heb het schema inderdaad in de Toon (2) ingesteld, op hele/halve uren.
Dat zag ik, maar het ging mij ook om het tijdstip zelf.
Is 16 uur op klok van toon ook exact 16 uur (oftewel geregeld via wereldklok zoals Quatt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat dit vooruitlopend op de koelfunctie is, die ooit gaat komen. Als de kamertemp dan 23 graden is, en ingesteld 19, dan zal de quatt moeten gaan koelen. Echter kan dit nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

Friezin schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:21:
[...]

Dat zag ik, maar het ging mij ook om het tijdstip zelf.
Is 16 uur op klok van toon ook exact 16 uur (oftewel geregeld via wereldklok zoals Quatt)?
Goede vraag. Ik zal vanavond even kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Deze Ysbeer begint alweer bijna te zweten. Zoetjes aan tijd om de Quatt klaar te maken voor de zomerslaap. Hij moet aangesloten blijven uiteraard. Maar hij staat nogal pontificaal op ons terras, dus ik wil er een tijdelijke 'kast' omheen bouwen, zodat hij 's zomers beschermd is tegen voetballen en er wat plantjes op kunnen staan. In het koude seizoen haal ik die kast uiteraard weer weg. Heeft iemand zich daar toevallig ook aangewaagd? Tips? En zou ik hem helemaal dicht timmeren, of juist veel ruimte voor ventilatie laten?

[ Voor 8% gewijzigd door Ysbeer op 15-03-2024 16:23 ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:11
Ysbeer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:13:
Deze Ysbeer begint alweer bijna te zweten. Zoetjes aan tijd om de Quatt klaar te maken voor de zomerslaap. Hij moet aangesloten blijven uiteraard. Maar hij staat nogal pontificaal op ons terras, dus ik wil er een 'kast' omheen bouwen, zodat hij beschermd is tegen voetballen en er wat plantjes op kunnen staan. Heeft iemand zich daar toevallig ook aangewaagd? Tips? En zou ik hem helemaal dicht timmeren, of juist veel ruimte voor ventilatie laten?
Ik zou er zeker voor zorgen dat er veel, liefst heel veel ruimte voor ventilatie is.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:17
Deze Ysbeer begint alweer bijna te zweten. Zoetjes aan tijd om de Quatt klaar te maken voor de zomerslaap. Hij moet aangesloten blijven uiteraard. Maar hij staat nogal pontificaal op ons terras, dus ik wil er een 'kast' omheen bouwen, zodat hij beschermd is tegen voetballen en er wat plantjes op kunnen staan. Heeft iemand zich daar toevallig ook aangewaagd? Tips? En zou ik hem helemaal dicht timmeren, of juist veel ruimte voor ventilatie laten?
wat @Erveetwee zegt, wat daarbij van belang is, dat je een afscherming maakt tussen de uitblaas & inblaas zijde in 'kast' zodat de WP niet daarbinnen zijn eigen lucht gaat circuleren

in andere WP topics zijn er voorbeelden te over (tip: zoek op plaatjes)
Evanrvb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Erveetwee schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Ik zou er zeker voor zorgen dat er veel, liefst heel veel ruimte voor ventilatie is.
In het koude seizoen haal ik de kast weer weg he. Of bedoel je dat ventileren ook 's zomers als hij niet draait cruciaal is?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:11
Ysbeer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:25:
[...]

In het koude seizoen haal ik de kast weer weg he. Of bedoel je dat ventileren ook 's zomers als hij niet draait cruciaal is?
Inderdaad. Ruime ventilatie zodat ie snel droogt na bijvoorbeeld n regenbuitje en je geen hele schimmel culturen gaat kweken doordat de boel niet kan drogen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

Als je het goed maakt, zou je m in stookseizoen kunnen laten staan

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Zo lang de Quatt niet aan gaat kan ik me niet voorstellen dat het snel een probleem wordt. Ik zou de kast niet helemaal luchtdicht maken, maar als er wat kieren in zitten kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het mis gaat.

Er zijn wel meer mensen die een kast / kist buiten hebben staan, of dat nou een tuinhuisje, kussenbox of houten fietsenstalling is. Die zitten ook na de winter niet 'opeens' vol met schimmel.

Zeker niet luchtdicht maken, maar verder kan ik me niet voorstellen dat het problemen oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
de TS heeft weer een kleine update gekregen, de nieuwe opties en functies van de app zijn toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ja, ik zou dit niet doen, zie de andere comentaren daarop. wil je het goed doen dan wordt hel wel een erg groot ding vrees ik.
gaat het om beschermen van baldadige jeugd (met een bal) zou je ook bv een kooi van bv betonwapening of gaaspanelen (van hekwerken) kunen maken.

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 16-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
Deze Ysbeer begint alweer bijna te zweten. Zoetjes aan tijd om de Quatt klaar te maken voor de zomerslaap. Hij moet aangesloten blijven uiteraard. Maar hij staat nogal pontificaal op ons terras, dus ik wil er een tijdelijke 'kast' omheen bouwen, zodat hij 's zomers beschermd is tegen voetballen en er wat plantjes op kunnen staan. In het koude seizoen haal ik die kast uiteraard weer weg. Heeft iemand zich daar toevallig ook aangewaagd? Tips? En zou ik hem helemaal dicht timmeren, of juist veel ruimte voor ventilatie laten?
Je kan er ook een bankje voor zetten of een bijzettafel omheen bouwen met net genoeg hout om ballen tegen te houden.

Ik zou in ieder geval zorgen voor genoeg lucht en als het alleen optisch storend is, dan doet een kleedje al wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 09:53
Gewoon doen! Goed idee om hem te beschermen tegen ballen ed. Snap niet zo goed waarom zoveel mensen negatief reageren hierop en allerlei beren op de weg zien? Denk dat je proactief goed bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz10
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 13:47
Beste Quatters,

Ben onlangs verhuisd naar een huis met een bestaande vloerverwarmingsinstallatie. Ik heb geen ervaring met vloerverwarming, maar heb inmiddels al wat over ingelezen.
Heb inmiddels de Quatt besteld en ben nu bezig met de voorbereidingen. Ik moet van Quatt mijn Danfoss RF regelsysteem vervangen voor een ander. Quatt adviseerde mij de Tado of Evohome. Ik heb de Evohome op het oog.

Mijn situatie:
- Tussenwoning uit 2009, 160m2, A-label, volledig geisoleerd,
- vloerverwarming op alle verdiepingen, bypass aanwezig
- 4 zones: zone 1 is woonkamer (BG), zone 2 is badkamer (1e), zone 3 is slaapkamer (1e), zone 4 is 2 kamers (3e)
- 1 verdeler + regelaar + pomp + servo motor op de BG = zone 1 WK
- 2 verdelers + 1 regelaar + 2 pompen + 4 servomotoren = zone 2 BK en zone 3 SK1 en zone 4 kamers 3e verdieping

Quatt medewerker gaf dus aan dat zoneregeling i.c.m een Tado of Evohome systeem prima werkt. Maar na het lezen van verschillende posts in deel 1 en 2, heb ik juist het idee dat een zoneregeling i.c.m. een Quatt inefficient is en soms tot verschillende issues kan leiden. Het lijkt het systeem dus ingewikkelder te maken. Klopt deze conclusie?

Als ik mijn huidig systeem wil vervangen voor alles van Evohome ben ik ongeveer 1200 euro aan materiaalkosten kwijt en 300-500 voor installatie. Zou graag jullie ervaringen en advies willen krijgen of deze investering het wel waard is. Want ik las ook posts van anderen die juist het Evohome systeem verlaten voor een simpelere set-up.

Ik wil het liefst een systeem hebben, waar ik zo min mogelijk naar om hoef te kijken. Ik stel altijd alles op 1 temperatuur in en wijzig daar dan niks aan, doe dus ook niet aan nachtverlaging.

Momenteel staat mijn CV op 45 graden ingesteld. De woonkamer thermostaat staat ingesteld op 19 graden en het is er altijd 19-20 graden. De slaapkamers staan altijd ingesteld op 17 graden, en het is er altijd 17-19 graden. Voor mij is het momenteel heel comfortabel.
Persoonlijk lijkt het mij wat overkill om een systeem te hebben met 4 verschillende thermostaten en zones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Chrisz10 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:53:
Beste Quatters,

Ben onlangs verhuisd naar een huis met een bestaande vloerverwarmingsinstallatie. Ik heb geen ervaring met vloerverwarming, maar heb inmiddels al wat over ingelezen.
Heb inmiddels de Quatt besteld en ben nu bezig met de voorbereidingen. Ik moet van Quatt mijn Danfoss RF regelsysteem vervangen voor een ander. Quatt adviseerde mij de Tado of Evohome. Ik heb de Evohome op het oog.

Mijn situatie:
- Tussenwoning uit 2009, 160m2, A-label, volledig geisoleerd,
- vloerverwarming op alle verdiepingen, bypass aanwezig
- 4 zones: zone 1 is woonkamer (BG), zone 2 is badkamer (1e), zone 3 is slaapkamer (1e), zone 4 is 2 kamers (3e)
- 1 verdeler + regelaar + pomp + servo motor op de BG = zone 1 WK
- 2 verdelers + 1 regelaar + 2 pompen + 4 servomotoren = zone 2 BK en zone 3 SK1 en zone 4 kamers 3e verdieping

Quatt medewerker gaf dus aan dat zoneregeling i.c.m een Tado of Evohome systeem prima werkt. Maar na het lezen van verschillende posts in deel 1 en 2, heb ik juist het idee dat een zoneregeling i.c.m. een Quatt inefficient is en soms tot verschillende issues kan leiden. Het lijkt het systeem dus ingewikkelder te maken. Klopt deze conclusie?

Als ik mijn huidig systeem wil vervangen voor alles van Evohome ben ik ongeveer 1200 euro aan materiaalkosten kwijt en 300-500 voor installatie. Zou graag jullie ervaringen en advies willen krijgen of deze investering het wel waard is. Want ik las ook posts van anderen die juist het Evohome systeem verlaten voor een simpelere set-up.

Ik wil het liefst een systeem hebben, waar ik zo min mogelijk naar om hoef te kijken. Ik stel altijd alles op 1 temperatuur in en wijzig daar dan niks aan, doe dus ook niet aan nachtverlaging.

Momenteel staat mijn CV op 45 graden ingesteld. De woonkamer thermostaat staat ingesteld op 19 graden en het is er altijd 19-20 graden. De slaapkamers staan altijd ingesteld op 17 graden, en het is er altijd 17-19 graden. Voor mij is het momenteel heel comfortabel.
Persoonlijk lijkt het mij wat overkill om een systeem te hebben met 4 verschillende thermostaten en zones.
Zoneregeling maakt de boel inderdaad meer complex terwijl je zelf aangeeft het in principe niet te gaan gebruiken. Zet de danfoss op marktplaats, bespaar je de uitgaven aan evohome en koop 1 thermostaat (t6 of equivalent ondersteund).
Zoneregeling zeker wel werkbaar te maken, maar eigenlijk ook vaak een 'lap middel' om niet waterzijdig te hoeven inregelen (kost wat moeite maar is nagenoeg gratis..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Zoneregeling maakt de boel inderdaad meer complex terwijl je zelf aangeeft het in principe niet te gaan gebruiken. Zet de danfoss op marktplaats, bespaar je de uitgaven aan evohome en koop 1 thermostaat (t6 of equivalent ondersteund).
Zoneregeling zeker wel werkbaar te maken, maar eigenlijk ook vaak een 'lap middel' om niet waterzijdig te hoeven inregelen (kost wat moeite maar is nagenoeg gratis..)
Beste @Chrisz10, ik kan alleen maar onderschrijven wat @Toby-Wan hier schrijft.

als je niet persee een zonesysteem wilt hebben (om wat voor redenen dan ook) zou ik de gok niet wagen, zeker als je bij een nieuw huis nog helemaal niet de eigenschappen van je verwarmingssysteem tot alle puntjes exact weet.
Zone systemen kunnen werken, maar daar zijn wel een heleboel voorwaarden aan gekoppeld die ook nog per huis verschillen, dus er is gewoon geen garantie dat het bij jou optimaal zal gaan werken.

vergeet niet dat zoensystemen ontwikkeld zijn met een CV ketel als verwarmingsbron, die snel en veel warmte kan brengen daar het het nodig is, ideaal bij een zonesysteem. Laat nu juist een warmtepomp vere van snel en met veel warmte te zitten, een WP doet het eerder traag en met weinig warmte in de ideale form, moet deze flink aan de bak wordt het al snel (heel en onnodig) duur. :S

overigens prima dat je deze vraag hier steld, daarvoor doen we dit ook met zijn allen. d:)b

Pagina: 1 ... 59 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.