Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ron6 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Gewoon doen! Goed idee om hem te beschermen tegen ballen ed. Snap niet zo goed waarom zoveel mensen negatief reageren hierop en allerlei beren op de weg zien? Denk dat je proactief goed bezig bent.
volgens mij heb ik geen enkele negatieve reactie gezien (iets afraden is zeker niet negatief), echter zijn er wel wat kleine beren op de weg in deze genoemde situatie, het lijkt mij dus juist positief om een mede tweaker daarop op voorhand te wijzen, hij kan dan met alle goedbedoelde adviezen een keuze maken die hem het meest aanspreekt.
Via deze weg ben ik ook heel wat wijzer geworden en heeft het me al zelf ook voor fouten behoed die anders mogelijk behoorlijk kostbaar waren geweest. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Kan iemand verklaren waarom er op 17 maart 's-nachts elk uur minimaal gasverbruik is en op 16 maart niet?
Dit is al vaker voorgekomen, zal vast met temperatuur te maken hebben. Valt dit bij te stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWa2tjr4F2AnlklegGgCWdMSm9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBBTRUMmCpSZPrJ3AmPBXGxe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxZjRNu7nNQ9VjbE0d8UqlbgbSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtRUUrZVhk1GyLrgEoAnGLNT.jpg?f=fotoalbum_large

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisz10
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 13:47
MacD007 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Beste @Chrisz10, ik kan alleen maar onderschrijven wat @Toby-Wan hier schrijft.

als je niet persee een zonesysteem wilt hebben (om wat voor redenen dan ook) zou ik de gok niet wagen, zeker als je bij een nieuw huis nog helemaal niet de eigenschappen van je verwarmingssysteem tot alle puntjes exact weet.
Zone systemen kunnen werken, maar daar zijn wel een heleboel voorwaarden aan gekoppeld die ook nog per huis verschillen, dus er is gewoon geen garantie dat het bij jou optimaal zal gaan werken.

vergeet niet dat zoensystemen ontwikkeld zijn met een CV ketel als verwarmingsbron, die snel en veel warmte kan brengen daar het het nodig is, ideaal bij een zonesysteem. Laat nu juist een warmtepomp vere van snel en met veel warmte te zitten, een WP doet het eerder traag en met weinig warmte in de ideale form, moet deze flink aan de bak wordt het al snel (heel en onnodig) duur. :S

overigens prima dat je deze vraag hier steld, daarvoor doen we dit ook met zijn allen. d:)b
Bedankt voor de reacties beiden! Dan ga ik toch maar verder kijken om mijn systeem te vereenvoudigen i.p.v. zoveel geld te investeren in een systeem dat het ingewikkelder en mogelijk onzuiniger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RoverP5B schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:35:
Kan iemand verklaren waarom er op 17 maart 's-nachts elk uur minimaal gasverbruik is en op 16 maart niet?
Dit is al vaker voorgekomen, zal vast met temperatuur te maken hebben. Valt dit bij te stellen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wat me opvalt werk jij wel met behoorlijk hoge temperaturen ook al is het bij jou iets kouder dan bij mij.
ik denk dat bepald gasverbruik ook te maken heeft met het max. vermogen van je Quatt.

ik verwacht eigenlijk ook mede door de hoge temperaturen dat je afgiftesysteem niet ideaal is afgesteld, maak je gebruik van radiatorventilatoren ? o.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Defrosts, denk ik, en een CiC die denkt dat de Quatt dit niet alleen af kan.
Het is wel heel weinig, totaal 0,27m3 verdeeld over heel wat uren. Of er daadwerkelijk gas verbruikt is, is dan maar de vraag, een kleine onnauwkeurigheid in de tempmetingen/vermogensberekeningen (extra lastig bij defrosts) kan dan al tot berekend gasverbruik leiden.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde patroon op die dagen: gas bij defrosts bij temperaturen onder de 5-6°C in de nacht (en omdat kamertemperatuur iets onder de ingestelde temperatuur zit en we die kamertemperatuur beiden lekker hoog hebben staan, wordt er minimaal gas gepakt).

Het gas overdag is omdat watertemperatuur onder de 18°C zakt wanneer vvw lang uit is (bij mij gaat Quatt uit door de zon in de kamer).
Water zakte hier tot 17°C terwijl vloer nog steeds 22°C was: dus had best wat water uit vloer gekund ipv 0,1 m3 gas 🙃.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21

[Afbeelding]

[Afbeelding]
265 m2 woning en dan 22 graden aanhouden met een 4,5 kW warmtepomp is best moeilijk.
Je kan eventueel kijken of alle radiatoren in balans staan, maar zelfs dan is dit een flinke opgave.

Wat eventueel wel kan helpen om het gasverbruik te verlagen is om de CV ketel iets meer ruimte te geven. Die zit nu vrij dicht op de temperatuur die de Quatt al levert en kan daardoor afslaan als hij op startvermogen over de max temperatuur heen gaat (dat is altijd een wat hoger toerental om ontsteking te garanderen).

Als dat afslaan gebeurt, dan zal de CiC hulp aan de ketel blijven vragen totdat de thermostaat het warm genoeg vind en gaat deze dus elke keer aan/uit/aan/uit. Dit heet pendelen en is niet alleen zeer inefficient maar verkort vaak ook de levensduur van je ketel. Vergelijk het maar met filerijden met iemand die je van achteren opduwt (warmtepomp) maar ook iemand voor je die elke keer in de ankers gaat (temperatuurbegrenzer).

Daarnaast kan je er eventueel voor kiezen om de thermostaat in de nacht een graad lager te zetten zodat de warmtepomp het aanvullen van het warmteverlies helemaal alleen aan kan ondanks een slechtere COP.

Zelf verhoog ik de temperatuur super langzaam in de avonduren en laat ik die rond bedtijd zakken. Vroeg in de ochtend loopt de thermostaat weer heel langzaam op (0,1 graden per half uur) zodat het afkoelen van de ruimte op een gegeven moment de stijgende streeftemperatuur raakt en de woonkamer daardoor met minimaal gasgebruik en een zo langzaam mogelijk lopende warmtepomp warm genoeg is voor het ochtendritueel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XMqDIQ8m4ol5kOJ9LcvwXq4xE4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/58oeBHKv52yJTEAPtMJD4EBQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 18-03-2024 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:33:
[...]

volgens mij heb ik geen enkele negatieve reactie gezien (iets afraden is zeker niet negatief), echter zijn er wel wat kleine beren op de weg in deze genoemde situatie, het lijkt mij dus juist positief om een mede tweaker daarop op voorhand te wijzen, hij kan dan met alle goedbedoelde adviezen een keuze maken die hem het meest aanspreekt.
Via deze weg ben ik ook heel wat wijzer geworden en heeft het me al zelf ook voor fouten behoed die anders mogelijk behoorlijk kostbaar waren geweest. :)
Prima hoor, blij met alle tips. Dankzij linkje van @Toby-Wan mooie voorbeelden gevonden, en hele verhandelingen en simulaties over kortsluiting kunnen bestuderen. Wel een aanrader voor wie hem permanent in wil bouwen. Ik ga zelf eerst maar eens voor een eenvoudige balbestendige zomerconstructie waar plantjes en drankjes op kunnen staan.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:39
Off topic: Hoe maken jullie zo een langwerpige schermprint met alle grafieken onder elkaar?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Off topic: Hoe maken jullie zo een langwerpige schermprint met alle grafieken onder elkaar?
Doorscrollen naar beneden en de [Delen] knop gebruiken

P.S. De grafieken kloppen volgens mij niet helemaal qua tijdstip. Ik denk dat deze op unix time staan zoals in de CiC ingesteld, waardoor alles een uur later lijkt te gebeuren.

[ Voor 25% gewijzigd door netappie op 18-03-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:51:
[...]

offtopic:
Op Samsung screenshot maken via knoppen zijkant en daarna op dubbele pijltjes naar beneden klikken (in dat screenshotbalkje wat heel even verschijnt)
Of via delen/lang screenshot

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
MacD007 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:05:
[...]

wat me opvalt werk jij wel met behoorlijk hoge temperaturen ook al is het bij jou iets kouder dan bij mij.
ik denk dat bepald gasverbruik ook te maken heeft met het max. vermogen van je Quatt.

ik verwacht eigenlijk ook mede door de hoge temperaturen dat je afgiftesysteem niet ideaal is afgesteld, maak je gebruik van radiatorventilatoren ? o.a.
Nee, vvw begane grond in diverse ruimtes, 1 handdoekradiator in badkamer (en vvw). Op 1e etage 7 radiatoren met thermostaatkraan, waarvan de meeste op stand 1 staan (kamers worden nauwelijks gebruikt).

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:04:
[...]

265 m2 woning en dan 22 graden aanhouden met een 4,5 kW warmtepomp is best moeilijk.
Je kan eventueel kijken of alle radiatoren in balans staan, maar zelfs dan is dit een flinke opgave.

Wat eventueel wel kan helpen om het gasverbruik te verlagen is om de CV ketel iets meer ruimte te geven. Die zit nu vrij dicht op de temperatuur die de Quatt al levert en kan daardoor afslaan als hij op startvermogen over de max temperatuur heen gaat (dat is altijd een wat hoger toerental om ontsteking te garanderen).

Als dat afslaan gebeurt, dan zal de CiC hulp aan de ketel blijven vragen totdat de thermostaat het warm genoeg vind en gaat deze dus elke keer aan/uit/aan/uit. Dit heet pendelen en is niet alleen zeer inefficient maar verkort vaak ook de levensduur van je ketel. Vergelijk het maar met filerijden met iemand die je van achteren opduwt (warmtepomp) maar ook iemand voor je die elke keer in de ankers gaat (temperatuurbegrenzer).

Daarnaast kan je er eventueel voor kiezen om de thermostaat in de nacht een graad lager te zetten zodat de warmtepomp het aanvullen van het warmteverlies helemaal alleen aan kan ondanks een slechtere COP.

Zelf verhoog ik de temperatuur super langzaam in de avonduren en laat ik die rond bedtijd zakken. Vroeg in de ochtend loopt de thermostaat weer heel langzaam op (0,1 graden per half uur) zodat het afkoelen van de ruimte op een gegeven moment de stijgende streeftemperatuur raakt en de woonkamer daardoor met minimaal gasgebruik en een zo langzaam mogelijk lopende warmtepomp warm genoeg is voor het ochtendritueel.
[Afbeelding]
In week 8, m.n. 25 februari, was het overdag 5 – 6 graden. Bij controle in de CV ruimte hoorde ik toevallig de ketel aanslaan en bijna direct weer uit. Ik ben toen naast de ketel gaan zitten met pen en papier en constateerde dat de ketel elke 5 minuten hetzelfde deed. Oftewel hij was aan het pendelen. Wat hiervan de oorzaak was, weet ik niet.
De volgende dag bij gelijke temperatuur gebeurde het weer. Bij hogere buitentemperaturen is het niet meer voorgekomen.

Het lijkt er op dat dit ook gisteren 17 maart in de vroege nacht gebeurde, te zien aan het overzicht uit de App. De temperatuur lag toen onder de 6 graden.
Mijn thermostaat is een Honeywell Chronotherm Touch Modulation waar mijns inziens weinig sturing in geprogrameerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]
Da's een flinke uitleg voor 0,27m3 gas verminderen bij defrosts _/-\o_
(kijk maar naar temperatuur: die zit net onder kamertemperatuur. Dan pakt CIC nu 1maal wat gas. Zit je erboven, dan niet. Zet je cv hoger, gebruik je nog meer gas voor defrosts (getest))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Da's een flinke uitleg voor 0,27m3 gas verminderen bij defrosts _/-\o_
(kijk maar naar temperatuur: die zit net onder kamertemperatuur. Dan pakt CIC nu 1maal wat gas. Zit je erboven, dan niet. Zet je cv hoger, gebruik je nog meer gas voor defrosts (getest))
Pendelen gebruikt nauwelijks gas als je het in m3 uitdrukt. Het is maar 270 liter of zo'n 2,5 kWh aan energie. De echte kosten zitten in de slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB633XuF95PBwWC5kFFY6qIs3hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0eNoJwVIqgfyPlQcMLjG3uJ.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt verveelt zich vandaag. Temp op 20.5 in jaren 60 doorzon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Pendelen gebruikt nauwelijks gas als je het in m3 uitdrukt. Het is maar 270 liter of zo'n 2,5 kWh aan energie. De echte kosten zitten in de slijtage.
Verspreid over 9 pufjes gas.....
1x per uur 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
Friezin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Verspreid over 9 pufjes gas.....
1x per uur 1
Ik maak me niet druk over het gasverbruik (verbruikte voor de Quatt 1900 m3 per jaar, in dec'23/jan/febr. sinds WP totaal nu 192 m3), maar ben benieuwd waardoor de CV wordt getriggerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RoverP5B schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Nee, vvw begane grond in diverse ruimtes, 1 handdoekradiator in badkamer (en vvw). Op 1e etage 7 radiatoren met thermostaatkraan, waarvan de meeste op stand 1 staan (kamers worden nauwelijks gebruikt).
Kijk eens naar je delta tussen temperatuur in en uit bij je vw verdeler, volgens mijnbouw deze wel eens te laag kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RoverP5B schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:29:
[...]

Ik maak me niet druk over het gasverbruik (verbruikte voor de Quatt 1900 m3 per jaar, in dec'23/jan/febr. sinds WP totaal nu 192 m3), maar ben benieuwd waardoor de CV wordt getriggerd.
Wat zo op het eerste gezicht zag lijkt de Quatt tegen zijn vermogensplafond te komen en daardoor komt de cv er bij om de WP te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Tja, wegen Quatt zijn ondoorgrondelijk...
Ik heb die pufjes gas bij defrosts alleen wanneer de gemeten kamertemperatuur lager is dan de ingestelde kamertemperatuur.

Zo vraag ik me bijvoorbeeld af waarom Quatt heerlijk urenlang kan pruttelen, net 0,1 boven ingestelde kamertemperatuur en dan plotseling, na een uur of 5-6, uit gaat ipv door te pruttelen.... vaak 's nachts helaas. Gaat weer aan wanneer temperatuur 0,1 onder ingesteld aanbeland is (en vanwege vvw duurt opwarmen zo lang, dat 0,3 of 0,5 onder ingesteld wel wordt gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
RoverP5B schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:35:
[...]

In week 8, m.n. 25 februari, was het overdag 5 – 6 graden. Bij controle in de CV ruimte hoorde ik toevallig de ketel aanslaan en bijna direct weer uit. Ik ben toen naast de ketel gaan zitten met pen en papier en constateerde dat de ketel elke 5 minuten hetzelfde deed. Oftewel hij was aan het pendelen. Wat hiervan de oorzaak was, weet ik niet.
De volgende dag bij gelijke temperatuur gebeurde het weer. Bij hogere buitentemperaturen is het niet meer voorgekomen.

Het lijkt er op dat dit ook gisteren 17 maart in de vroege nacht gebeurde, te zien aan het overzicht uit de App. De temperatuur lag toen onder de 6 graden.
Mijn thermostaat is een Honeywell Chronotherm Touch Modulation waar mijns inziens weinig sturing in geprogrameerd kan worden.
Precies, dat is pendelen.

Gooi de max aanvoertemperatuur van je ketel eens omhoog naar 55 graden en wacht weer een koude nacht af.

Met een homewizard stekker aan de CV ketel kan je overigens goed zien of die nog steeds elke 5 minuten aan springt, want met de Quatt app zie je alleen het gasverbruik per uur waar je geen conclusies uit kan trekken over pendelen (ook meteen antwoord voor @Friezin )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Gooi de max aanvoertemperatuur van je ketel eens omhoog naar 55 graden en wacht weer een koude nacht af.

Met een homewizard stekker aan de CV ketel kan je overigens goed zien of die nog steeds elke 5 minuten aan springt, want met de Quatt app zie je alleen het gasverbruik per uur waar je geen conclusies uit kan trekken over pendelen (ook meteen antwoord voor @Friezin )
Post gemist zie ik (van @RoverP5B ).
Dit is inderdaad pendelgedrag, maar dan blijft het raar dat er maar 0,03 gas per uur wordt gebruikt.
Lijkt op het gedrag van mijn continue lopende pomp (supervisoryControlMode =3) zonder gasgebruik (opgelost in versie 2.13.3).

Met advies cv op 55°C zetten er wel rekening mee houden dat vloerverwarming dan dicht slaat bij koud weer (want die staat bij rover op 45-50°C naar ik me herinner?) En dat de kamer dan af gaat koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:57
26-3 is het zo ver en komt de quatt (Naja die wordt aankomende donderdag al geleverd). Ze zijn er vroeg bij, 8:30 ingepland 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
verguldebarman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:30:
Nu het overdag een stuk zonniger is warmt mijn huis ontzettend snel op (logisch). Daardoor doet de Quatt nagenoeg niets overdag. Hartstikke mooi, maaaaaarrr....

Zodra de zon weg is koel het ontzettend snel af in huis. De Quatt reageert hier veel te laat op en gaat pas echt aan de slag als de temperatuur onder setpoint is. Echter natuurlijk lekker op een laag pitje, want "hij denkt niet meer dan dat nodig te hebben...". Daardoor koelt het huis nog verder af en gaat de Quatt uiteindelijk vol vermogen zijn langzame gedrag weer goed proberen te maken. Dat werkt natuurlijk niet met vvw.....

Dit klinkt allemaal logisch en is ook exact zoals de Quatt zou moeten werken. Alleen comfortabel is het niet, want overdag een super warm huis (wat niks kost) en in de avond een super koud huis (wat duur wordt betaald).

Herkennen jullie dit en zo ja; hebben jullie hier een oplossing voor? Zelf zat ik te denken om de setpoint overdag wat extremer hoog (bv +1,5gr) te zetten, zodat de Quatt aan het eind van de middag al begint. Vervolgens bij de start van de avond weer naar een lagere setpoint (bv -0,5gr per uur).

Ideeën ????
Heb jij een oplossing gevonden die comformtabel is?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
verguldebarman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:30:
Nu het overdag een stuk zonniger is warmt mijn huis ontzettend snel op (logisch). Daardoor doet de Quatt nagenoeg niets overdag. Hartstikke mooi, maaaaaarrr....

Zodra de zon weg is koel het ontzettend snel af in huis. De Quatt reageert hier veel te laat op en gaat pas echt aan de slag als de temperatuur onder setpoint is. Echter natuurlijk lekker op een laag pitje, want "hij denkt niet meer dan dat nodig te hebben...". Daardoor koelt het huis nog verder af en gaat de Quatt uiteindelijk vol vermogen zijn langzame gedrag weer goed proberen te maken. Dat werkt natuurlijk niet met vvw.....

Dit klinkt allemaal logisch en is ook exact zoals de Quatt zou moeten werken. Alleen comfortabel is het niet, want overdag een super warm huis (wat niks kost) en in de avond een super koud huis (wat duur wordt betaald).

Herkennen jullie dit en zo ja; hebben jullie hier een oplossing voor? Zelf zat ik te denken om de setpoint overdag wat extremer hoog (bv +1,5gr) te zetten, zodat de Quatt aan het eind van de middag al begint. Vervolgens bij de start van de avond weer naar een lagere setpoint (bv -0,5gr per uur).

Ideeën ????
Ik heb hetzelfde. Voorbeeld 8 maart j.l. (thermostaat staat 24u op 22.5C):
10.00 uur ControlMode 2/36 Waterin/out 35/40C temp. binnen 22.94C buiten 6.55C
15.00 uur CM 0/10 WIN/OUT 16.72/16.72 temp. binnen 24.08 buiten 9.64

Wij hebben veel ramen aan 3 zijden in de huiskamer. Als de zon weg is met deze buitentemperatuur koelt het snel af en duurt het inderdaad (veel te) lang voordat WIN/OUT voldoende is om de vvw goed te laten werken zodat het behaaglijk wordt/blijft.
Zie onderstaand Json.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtOAfXzmmhashy29FaVl-ncPpCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6dEAGMEFlVFb6s3PGzS6TOZs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:45
RoverP5B schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:53:
[...]

Ik heb hetzelfde. Voorbeeld 8 maart j.l. (thermostaat staat 24u op 22.5C):
10.00 uur ControlMode 2/36 Waterin/out 35/40C temp. binnen 22.94C buiten 6.55C
15.00 uur CM 0/10 WIN/OUT 16.72/16.72 temp. binnen 24.08 buiten 9.64

Wij hebben veel ramen aan 3 zijden in de huiskamer. Als de zon weg is met deze buitentemperatuur koelt het snel af en duurt het inderdaad (veel te) lang voordat WIN/OUT voldoende is om de vvw goed te laten werken zodat het behaaglijk wordt/blijft.
Zie onderstaand Json.
[Afbeelding]
Geheel herkenbaar dit gebrek aan anticipatie van de regeling. A.s. woensdag 20 maart ga ik naar de meeting van Quatt, en stel dit aan de orde. Ik had 2 weken al een ticket lopen bij Quatt mbt dit onderwerp, maar nog steeds geen reactie ontvangen. Ondertussen speel ik met de timer van de TS om het setpoint per dagdeel te wijzigen.
Onze vvw heeft een enorme massa waardoor het ca 6 uur duurt voordat de kamertemp het setpoint bereikt!

[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 18-03-2024 15:18 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Post gemist zie ik (van @RoverP5B ).
Dit is inderdaad pendelgedrag, maar dan blijft het raar dat er maar 0,03 gas per uur wordt gebruikt.
Lijkt op het gedrag van mijn continue lopende pomp (supervisoryControlMode =3) zonder gasgebruik (opgelost in versie 2.13.3).

Met advies cv op 55°C zetten er wel rekening mee houden dat vloerverwarming dan dicht slaat bij koud weer (want die staat bij rover op 45-50°C naar ik me herinner?) En dat de kamer dan af gaat koelen.
Als ik het goed lees dan heeft @RoverP5B flink wat radiatoren hangen en dan is het gebruikelijk om een mengverdeler toe te passen op de VVW.

Die moet je eigenlijk zo stellen dat de radiatoren in de andere vertrekken ook met zeer koud weer gewoon goed op temperatuur kunnen komen om die ruimtes warm te houden, terwijl de VVW zelf bijmengt naar een veilige temperatuur waarop de maximaal thermostaat nooit ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
RoverP5B schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:35:
[...]

Staat de ketel in de ECO stand? Dat kan ook voor dit gedrag zorgen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Doorscrollen naar beneden en de [Delen] knop gebruiken

P.S. De grafieken kloppen volgens mij niet helemaal qua tijdstip. Ik denk dat deze op unix time staan zoals in de CiC ingesteld, waardoor alles een uur later lijkt te gebeuren.
Ik heb daar ook melding van gemaakt.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Als ik het goed lees dan heeft @RoverP5B flink wat radiatoren hangen en dan is het gebruikelijk om een mengverdeler toe te passen op de VVW.
Huh?

Meen je dat? 🙈 nee toch.

We hebben een warmtepomp GEEN cv (want dan geldt wat jij schrijft, een warmtepomp die 30°C maakt ook nog laten bijmengen..... doe maar niet 🥶.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

in aanvullung op mijn eerdere post hier hoe de Quatt het vandaag bij mij heeft gedaan.

ook hier zie je dat hij een beetje gas (0,04 m3) nodig had om vannacht na een tijdje rust (gisteren is hij rond 18 uur uit gegaan en ook niet meer aan geweest) even die 18 graden t bereiken.

Kijk dan ook meteen naar de watertemperatuur, is nog niet eens boven de 29 graden geweest.

voor de rest is hier eigenlijk maar minimaal gaan draaien en gaf toch ruim 2,5 kWh vermogen af. wat resulteerde met een COP van 8,3 en dat met de huidige niet super hoge temperaturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LC-PsIx7IpctFLj7B39INWn3Nzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wg5HF9wsVatbBIl0WreYs0E8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 18-03-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:34
Hoeveel vermogen levert jullie Quatt op een dag als deze?

Ik lees over rustig op 0,1 boven setpoint pruttelen, dan heb ik niet. Hij pruttelt wel “rustig” door, maar dan rond de 2,6 a 2,7 kW. Alleen is dat teveel, kamertemperatuur stijgt verder en verder en daardoor wordt het 0,3 boven setpoint en gaat ie uit. Ik zie ook dat hij rustiger begint (2600W) en zelfs steeds meer (2800W op t laatst), en dat bij stijgende buitentemp… gek toch?
Ik zou verwachten dat hij dan rustig 2,5 kW zou doen, of nog lager… minimum zou toch rond de 2 moeten liggen? Maar zeker niet harder werken. Waar ligt dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
memorynl schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:22:
Hoeveel vermogen levert jullie Quatt op een dag als deze?

Ik lees over rustig op 0,1 boven setpoint pruttelen, dan heb ik niet. Hij pruttelt wel “rustig” door, maar dan rond de 2,6 a 2,7 kW. Alleen is dat teveel, kamertemperatuur stijgt verder en verder en daardoor wordt het 0,3 boven setpoint en gaat ie uit. Ik zie ook dat hij rustiger begint (2600W) en zelfs steeds meer (2800W op t laatst), en dat bij stijgende buitentemp… gek toch?
Ik zou verwachten dat hij dan rustig 2,5 kW zou doen, of nog lager… minimum zou toch rond de 2 moeten liggen? Maar zeker niet harder werken. Waar ligt dat aan?
kijk maar eens een post boven jou post, daar kun je eigenlijk alles zien, maar vergeet niet, elk huis en elke verwarmingsinstallatie is weer anders, dus verschillen zul je altijd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freeckje schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Geheel herkenbaar dit gebrek aan anticipatie van de regeling. A.s. woensdag 20 maart ga ik naar de meeting van Quatt, en stel dit aan de orde. Ik had 2 weken al een ticket lopen bij Quatt mbt dit onderwerp, maar nog steeds geen reactie ontvangen. Ondertussen speel ik met de timer van de TS om het setpoint per dagdeel te wijzigen.
Onze vvw heeft een enorme massa waardoor het ca 6 uur duurt voordat de kamertemp het setpoint bereikt!
Van mij loopt ook nog een ticket met exact hetzelfde:
- Vloerverwarming werkt niet optimaal / Status: OPEN / #2481434316.
Mag naar verwezen worden.
Is volgens mij wel tijdje goed geweest.

Ik heb, nu we die mooie grafieken hebben, gekeken hoe laat (+1 uur vanwege tijdsverschil) de kamertemperatuur begjnt te dalen en onder de 22°C duikt. Dat is rond 16 uur.
Dan laat ik 1 uurtje lopen op 22°C.
Meestal loopt hij daarna wel door (zit dan globaal vaak rond 21,6°C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Huh?

Meen je dat? 🙈 nee toch.

We hebben een warmtepomp GEEN cv (want dan geldt wat jij schrijft, een warmtepomp die 30°C maakt ook nog laten bijmengen..... doe maar niet 🥶.)
De Quatt houdt zich niet aan VVW temperaturen, zeker niet als de woning meer nodig heeft. Dus zolang je niet volledig overbemeten radiatoren hebt in de ruimtes zonder VVW is het nodig om een beetje retourwater uit de vloer bij te mengen. De bypass in de VVW verdeler kan je over het algemeen stellen om te zorgen dat de vloer in verhouding niet te koud wordt.

Maar misschien lees ik de Quatt FAQ verkeerd:

"Blijft de separate pomp voor de vloerverwarming die ik nu heb bestaan?
Ja, wij veranderen het verwarmingssysteem in de woning niet. Wij passen alleen de aansluitingen bij de cv-ketel aan en in het geval van vloerverwarming plaatsen we een bypass bij de vloerverwarming als die nog niet aanwezig is. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:02:
[...]

De Quatt houdt zich niet aan VVW temperaturen, zeker niet als de woning meer nodig heeft. Dus zolang je niet volledig overbemeten radiatoren hebt in de ruimtes zonder VVW is het nodig om een beetje retourwater uit de vloer bij te mengen. De bypass in de VVW verdeler kan je over het algemeen stellen om te zorgen dat de vloer in verhouding niet te koud wordt.

Maar misschien lees ik de Quatt FAQ verkeerd:

"Blijft de separate pomp voor de vloerverwarming die ik nu heb bestaan?
Ja, wij veranderen het verwarmingssysteem in de woning niet. Wij passen alleen de aansluitingen bij de cv-ketel aan en in het geval van vloerverwarming plaatsen we een bypass bij de vloerverwarming als die nog niet aanwezig is. "
Ik heb geen bypass gekregen, is ook niet over gesproken.

Netappie, hou in gedachten dat er tig vloerverwarming instellingen zijn en knoppen waaraan gedraaid kunnen worden. Je beweert (en beweerde) nu heel erg stellig iets, wat misschien maar voor 10% van de vvw bezitters geldt en niet voor 100%.
Zodra je zelf vvw krijgt (ik neem aan dat je 1 neemt met bijmenging en niet, zoals heel veel wp-bezitters: een pomploze (wat ik ook zou doen nu) ga je snappen wat ik bedoel met al die knoppen.

Hou in gedachten dat je ook een antwoord formuleert voor iemand die een antwoord googled en hier terecht komt. Jij vindt eigenlijk dat iemand met vvw en radiatoren niet pomploos of zonder bijmenging kan. Nou... ik meng niet en heb slechts 12 radiatoren naast 60m2 vvw.

Hoe vaak zie jij temperaturen boven 30°C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Ik heb geen bypass gekregen, is ook niet over gesproken.

Netappie, hou in gedachten dat er tig vloerverwarming instellingen zijn en knoppen waaraan gedraaid kunnen worden. Je beweert (en beweerde) nu heel erg stellig iets, wat misschien maar voor 10% van de vvw bezitters geldt en niet voor 100%.
Zodra je zelf vvw krijgt (ik neem aan dat je 1 neemt met bijmenging en niet, zoals heel veel wp-bezitters: een pomploze (wat ik ook zou doen nu) ga je snappen wat ik bedoel met al die knoppen.

Hou in gedachten dat je ook een antwoord formuleert voor iemand die een antwoord googled en hier terecht komt. Jij vindt eigenlijk dat iemand met vvw en radiatoren niet pomploos of zonder bijmenging kan. Nou... ik meng niet en heb slechts 12 radiatoren naast 60m2 vvw.

Hoe vaak zie jij temperaturen boven 30°C?
Het is vrij simpel. Een gesloten verdeler heeft een bypass. Dit omdat vloerverwarming gewoonweg bij moet mengen om de vloer te beschermen.

De Quatt gaat zelf tot 55 graden en de CiC schakelt de CV ketel bij als een hogere temperatuur nodig is om het berekende warmteverlies aan te vullen.

Hiermee is de hybride opstelling van Quatt gewoon een hoogtemperatuur systeem.

P.S. Zoek maar eens op wat een PVC vloer mag hebben. Daar wil je geen open verdeler voor als er 50+ graden binnen komt.

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 18-03-2024 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:02
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Het is vrij simpel. Een gesloten verdeler heeft een bypass. Dit omdat vloerverwarming gewoonweg bij moet mengen om de vloer te beschermen.

De Quatt gaat zelf tot 55 graden en de CiC schakelt de CV ketel bij als een hogere temperatuur nodig is om het berekende warmteverlies aan te vullen.

Die 55 graden krijg je alleen als de (uitzonderlijke) omstandigheden daarom vragen, of als je te weinig afgifte open hebt en de temperatuur daardoor oploopt.
Zolang je goede afgifte hebt (zeker bij vvw) en die kan niet dichtlopen, dan zal je praktisch die 55 graden nooit halen.
Vermogen gaat in eerste op plaats zitten in je deltaT, niet in hoogte van de aanvoertemperatuur.

De bypass is alleen nodig omdat een verdeler met pomp een thermostaat heeft die de vvw kan afsluiten. Een pomploze verdeler zal geen bypass nodig hebben

Ik heb zelf alleen redelijk bepartkte radiatoren maar sinds de app update kan ik zien dat aanvoertemperatuur niet hoger is geweest dan 45 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door Toby-Wan op 18-03-2024 17:48 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:47:
[...]

Die 55 graden krijg je alleen als de (uitzonderlijke) omstandigheden daarom vragen, of als je te weinig afgifte open hebt en de temperatuur daardoor oploopt.
Zolang je goede afgifte hebt (zeker bij vvw) en die kan niet dichtlopen, dan zal je praktisch die 55 graden nooit halen.
Vermogen gaat in eerste op plaats zitten in je deltaT, niet in hoogte van de aanvoertemperatuur.

De bypass is alleen nodig omdat een verdeler met pomp een thermostaat heeft die de vvw kan afsluiten. Een pomploze verdeler zal geen bypass nodig hebben

Ik heb zelf alleen redelijk bepartkte radiatoren maar sinds de app update kan ik zien dat aanvoertemperatuur niet hoger is geweest dan 45 graden.
Hier komt de temperatuur bijna altijd boven de 35 graden en 45 graden is ook al overschreden ondanks dat de Quatt er nu pas een maand hangt.

Dus ga er maar van uit dat die aanvoertemperatuur hier nog verder omhoog gaat, zelfs als niemand het briljant idee heeft om deze zomer alle radiatoren boven dicht te draaien (zou niet de eerste keer zijn).

Met weinig volume gaat de CiC proberen om de Delta-T te bereiken en dat lukt dan alleen met veel meer dan 60 graden. Bij mij staat de CV geknepen op 50 graden (zonder Quatt was dat 40 graden), dus dat zal dan resulteren in een koud huis.

Wat het probleem is, is dat je de Quatt/CiC momenteel niet kan beperken tot een temperatuur die veilig is voor je vloer, of dat nu 50 graden of 40 graden is (PVC). Dus dan zal je op een of andere manier bij moeten mengen in de vloerverwarming als de temperatuur buiten genoeg daalt om de aanvoertemperatuur te moeten verhogen voor de ruimtes die alleen radiatoren hebben.

En ja, als je een enorm afgiftesysteem hebt dan komt die Quatt alleen toch niet boven de 40 graden, maar lang niet elk huis heeft dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18
TeslaNerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Heb jij een oplossing gevonden die comformtabel is?
Niet echt. Ik heb wel een automatisering aangemaakt die de target temperatuur van de T6 iedere keer omhoog gooit, zodra de kamer temperatuur boven de target komt. Daarmee voorkom ik dat het huis eerst helemaal moet afkoelen voordat de Quatt eindelijk eens aanslaat...

Maar eigenlijk blijft het vooral handmatig steeds bijwerken, want het gevoel werkt toch het beste. Dat valt niet te programmeren...

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
[...]

Bij eerder pendelgedrag begin januari adviseerde Gerardwaz de minimale aanvoertemperatuur van de stooklijn (parameter 5 in mijn CV ketel) te verhogen naar 50. En dit heeft gewerkt.
Ik kan echter geen parameter mbt max aanvoertemperatuur vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoverP5B
[...]

Wat betreft de home wizard stekker: dit lijkt mij een goed idee, maar ik ben er niet mee bekend. Kan je er een aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
Reintjuhh schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Ik heb een vrijwel identieke situatie (zelfde oppervlak, verbruik en vloerverwarming en radiatoren en evohome) en gisteren het gesprek gehad met Quatt.
Ze gaf aan dat in een hybride situatie een enkele Quatt voldoende zou moeten zijn, maar voor een uiteindelijke full electric situatie een DUO nodig is (dat lijkt mij ook logisch).
Tevens denk ik dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de subsidie op de tweede pomp gaat vervallen en het systeem gewoon als 1 8kw warmtepomp gezien gaat worden.
Dit in combinatie met het gegeven dat de warmtepompen elkaar afwisselen en daarmee ook minder hard slijten lijkt mij de DUO de verstandigste keuze.

Wat ik verder nog niet had gelezen is dat Quatt alleen Evohome ondersteunt als het OpenTherm is (als ik er nu op zoek kom ik genoeg tegen, maar ik wist het nog niet). Ze gaf aan dat de BDR91 dan vervangen moest worden door een R8810A.
Dit lijkt mij in mijn situatie wat te kort door de bocht, Ik heb namelijk twee thermostaten, die ieder een BDR91 aansturen en daarbij ook de ketel. Geen master - slave, maar master - master dus.
Ik moet dus echt gaan kijken of ik af ga stappen van de twee thermostaten en die ventielen er van tussen ga halen en puur op die HR92 knoppen ga sturen. Die knoppen heb ik namelijk niet op mijn vloervervarming, dus die zou dan bij een warmtevraag enkel boven altijd mee gaan lopen.
Ik heb ook 2 bdr91 modules in huis, dat zou dan een opentherm moeten worden. Maar volgens mij ondersteunt mijn ketel geen opentherm. Of is de opentherm om de cic aan te sturen?

Wat is het beste Evohome aanhouden, of een andere thermostaat? Met een warmtepomp ben ik minder geneigd om een zone systeme in stand te houden. Ik kan de radiator knoppen ook weer naar standaard thermostaat knoppen aanpassen eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
RoverP5B schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Bij eerder pendelgedrag begin januari adviseerde Gerardwaz de minimale aanvoertemperatuur van de stooklijn (parameter 5 in mijn CV ketel) te verhogen naar 50. En dit heeft gewerkt.
Ik kan echter geen parameter mbt max aanvoertemperatuur vinden.
Minimum aanvoertemperatuur hoeft niet zo hoog, maar maximum iets meer lucht geven is wel handig.
Overigens staat die toevallig op maximaal 55 aangeraden zonder bijmengen, al hangt dit erg van je type vloer af.

Uit handleiding:

Vloerverwarming zonder pomp
Sluit het vloerverwarmingssysteem aan en stel de maximale CV-aanvoertemperatuur van de CV-ketel in op de ontwerpconditie. Monteer op de aanvoerbuis onder de CV- ketel een klemthermostaat (A). De klemthermostaat met blinde kap dient ingesteld te worden op een maximale aanvoertemperatuur van 55°C.

Maximum CV-aanvoertemperatuur
Druk op de toets tot de LED bij gaat knipperen.
Stel met de en toets de temperatuur in tussen 30°C en 90°C (standaard instelling 80°C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
RoverP5B schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:02:
[...]

Wat betreft de home wizard stekker: dit lijkt mij een goed idee, maar ik ben er niet mee bekend. Kan je er een aanraden?
Ik heb hier veel van homewizard. De P1 meter is al geweldig, maar de Energy Socket geeft nog meer inzicht in individuele apparaten. Ze hadden voorheen mooie combinatiesetjes, maar die deal is blijkbaar voorbij.

Zie https://www.homewizard.com/nl/shop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
verguldebarman schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:45:
[...]

Niet echt. Ik heb wel een automatisering aangemaakt die de target temperatuur van de T6 iedere keer omhoog gooit, zodra de kamer temperatuur boven de target komt. Daarmee voorkom ik dat het huis eerst helemaal moet afkoelen voordat de Quatt eindelijk eens aanslaat...

Maar eigenlijk blijft het vooral handmatig steeds bijwerken, want het gevoel werkt toch het beste. Dat valt niet te programmeren...
Heb jij nog iets geprobeerd met een HA-Helper met opwarm/afkoelsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:40:
[...]

P.S. Zoek maar eens op wat een PVC vloer mag hebben. Daar wil je geen open verdeler voor als er 50+ graden binnen komt.
Bij mij is de Quatt verre van hoogwatertemperatuur: 36 is max wat ik ooit heb gezien en dat zie ik zelden: 34 is al hoog.

Ben benieuwd wie hier vvw heeft en een watertemperatuur van 55°C.
En ik hoef pvc niet op te zoeken: waarom denk je dat ik niet hoger dan 40°C de vloer in wil hebben? Dus waarom ik ook cv mooi laag houdt? Garantie wil ik niet kwijt.
Vandaar dat ik, elke keer wanneer jij 55°C cv "adviseert" met vvw in huis, daar vraagtekens bij plaats.
Zolang je niet weet of er wordt gemengd of wat er op de vloer ligt kun je dat niet plompverloren roepen.
Bij radiatoren is dat geen probleem, bij vvw kan het al snel een probleem worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 18-03-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Hier lijkt het sinds we de Quatt hebben langer te duren voordat we warm water hebben. Vreemd toch? Quatt zou niks met ons warm water moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 10:20
hee Johan check je cv instellingen eerst eens, eco stand oid uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:17:
[...]

Bij mij is de Quatt verre van hoogwatertemperatuur: 36 is max wat ik ooit heb gezien en dat zie ik zelden: 34 is al hoog.

En ik hoef pvc niet op te zoeken: waarom denk je dat ik niet hoger dan 40°C de vloer in wil hebben? Dus waarom ik ook cv mooi laag houdt? Garantie wil ik niet kwijt.
Vandaar dat ik, elke keer wanneer jij 55°C cv "adviseert" met vvw in huis, daar vraagtekens bij plaats.
Zolang je niet weet of er wordt gemengd of wat er op de vloer ligt kun je dat niet plompverloren roepen.
Bij radiatoren is dat geen probleem, bij vvw kan het al snel een probleem worden.
Ja, maar dat pak je niet aan bij de ketel. De CiC trekt zich daar namelijk niks van aan. Veel te foutgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RoverP5B schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:02:
[...]

Bedoel je de home wizzard stekker aan de CV kant of aan de Quatt kant, dat kan natuurlijk alleen als je de Quatt met een stekker hebt aangesloten. Homewizzard heeft deze stekker in twee uitvoeringen, eentje geschikt voor systemen tot 16A en eentje die maar tot 10A gaat, dus even opzoeken welke je nodig hebt voor je CV. De 10A is ietjes goedkoper.

Mijn Quatt zit direct aan de groepenkast aangesloten, deze heeft wel een home wizzard kWh meter (in de groepenkast).

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 18-03-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mt66 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:06:
Hou wel rekening dat de niet-ecostand een hoop meer gas verbruikt, vooral nu met dat de CV normaal nagenoeg geen gas meer verbruikt merk je het verschil.
Ik heb hem bewust op ECO staan, scheelt weer een hoop extra gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:01:
[...]

Ja, maar dat pak je niet aan bij de ketel. De CiC trekt zich daar namelijk niks van aan. Veel te foutgevoelig.
Je dwaalt inmiddels volledig af van je oorspronkelijke bewering dat je een mengverdeler MOET hebben bij een vvw met meerdere radiatoren.
Want daar reageerde ik op.

Snap je jezelf nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:25:
[...]

Je dwaalt inmiddels volledig af van je oorspronkelijke bewering dat je een mengverdeler MOET hebben bij een vvw met meerdere radiatoren.
Want daar reageerde ik op.

Snap je jezelf nog?
Mengverdeler met stelventiel en maximaalthermostaat is inderdaad de juiste manier om je vloer te beschermen tegen een warmtepomp die naar 55 graden kan en daarnaast nog kan naverwarmen met een CV ketel als dat nodig is, zeker als er ook nog radiatoren aan hangen die de rest van het huis bij extreme kou gewoon niet warm krijgen op VVW temperaturen.

Maar ik leg het vast te moeilijk uit. Sorry daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:30:
[...]

Mengverdeler met stelventiel en maximaalthermostaat is inderdaad de juiste manier om je vloer te beschermen tegen een warmtepomp die naar 55 graden kan en daarnaast nog kan naverwarmen met een CV ketel als dat nodig is, zeker als er ook nog radiatoren aan hangen die de rest van het huis bij extreme kou gewoon niet warm krijgen op VVW temperaturen.

Maar ik leg het vast te moeilijk uit. Sorry daarvoor.
Ik hoop dat je zelf snapt wat je typt.
Dan gaat het misschien goedkomen zodra je vloerverwarming krijgt.

Anders vraag je hier maar gewoon. Ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:34:
[...]

Ik hoop dat je zelf snapt wat je typt.
Dan gaat het misschien goedkomen zodra je vloerverwarming krijgt.

Anders vraag je hier maar gewoon. Ok?
Kijk maar even naar John, die legt het in gebrekkig Nederlands wat beter uit:
YouTube: Uitleg over een mengverdeler van de vloerverwarming..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:32
MacD007 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:18:
[...]

Hou wel rekening dat de niet-ecostand een hoop meer gas verbruikt, vooral nu met dat de CV normaal nagenoeg geen gas meer verbruikt merk je het verschil.
Ik heb hem bewust op ECO staan, scheelt weer een hoop extra gas.
Eco is een comfort stand en verbruikt meer gas.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:06:
[...]

Minimum aanvoertemperatuur hoeft niet zo hoog, maar maximum iets meer lucht geven is wel handig.
Overigens staat die toevallig op maximaal 55 aangeraden zonder bijmengen, al hangt dit erg van je type vloer af.

Uit handleiding:

Vloerverwarming zonder pomp
Sluit het vloerverwarmingssysteem aan en stel de maximale CV-aanvoertemperatuur van de CV-ketel in op de ontwerpconditie. Monteer op de aanvoerbuis onder de CV- ketel een klemthermostaat (A). De klemthermostaat met blinde kap dient ingesteld te worden op een maximale aanvoertemperatuur van 55°C.

Maximum CV-aanvoertemperatuur
Druk op de toets tot de LED bij gaat knipperen.
Stel met de en toets de temperatuur in tussen 30°C en 90°C (standaard instelling 80°C).
De minimum temperatuur van de ketel moet hoger zijn wat de Quatt op dat moment geeft anders gaat hij pendelen. Als je deze op 50C zet wil niet zeggen dat het ook deze temperatuur gaat worden maar de pomp heeft een zetje nodig. Het blijft hybride dus gasverbruik is niet gek. Als mensen bang zijn voor de vloer is er ook een hybride verdeler, deze mengt alleen indien nodig.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:15:
[...]

Eco is een comfort stand en verbruikt meer gas.
Volgens mij zij ik dat ook. En wel duidelijk meer gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Kijk maar even naar John, die legt het in gebrekkig Nederlands wat beter uit:
YouTube: Uitleg over een mengverdeler van de vloerverwarming..
Haha, je mag het laatste woord hoor.
Je blijft het punt missen wat ik wil maken, ik geef het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
mt66 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:06:
Wij heben niets veranderd, maar zal voor de zekerheid even checken. Misschien hebben de mensen van Quatt iets bij de CV aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hummelinho
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-06 12:33
Johan Bogle schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:53:
Hier lijkt het sinds we de Quatt hebben langer te duren voordat we warm water hebben. Vreemd toch? Quatt zou niks met ons warm water moeten doen.
Hier hebben wij ook last van gehad na installatie. Er bleek inderdaad een bepaalde systeeminstelling uit te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:37:
[...]
Volgens mij zij ik dat ook. En wel duidelijk meer gas.
je zei "de niet-ecostand een hoop meer gas verbruikt".
de hele eco-stand is een bron van spraakverwarring omdat de exacte invulling per merk kan verschillen
zie onderstaand uit handleiding van Intergas Xtreme, waarbij alleen de 'off' alleen gas verbruik toestaat bij daadwerkelijke warm water vraag (zowel 'on' als 'eco' houdt een deel van de dag het SWW warm, wellicht onnodig..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQzSaMQPbGSyubwD4ffYQ4xB__k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CM65FJRg0486YcvMFgDEsnIe.png?f=user_large

andere leuke bron van spraakverwarring: open vs. gesloten verdeler..
Beter is om pomploze verdeler & verdeler met pomp te gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 19-03-2024 10:52 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:00:
[...]

de hele eco-stand is een bron van spraakverwarring omdat de exacte invulling per merk kan verschillen
zie onderstaand uit handleiding van Intergas Xtreme, waarbij alleen de 'off' alleen gas verbruik toestaan bij daadwerkelijke warm water vraag.
[Afbeelding]

andere leuke bron van spraakverwarring: open vs. gesloten verdeler..
Beter is om pomploze verdeler & verdeler met pomp te gebruiken
Sorry, je hebt helemaal gelijk, mea culpa, dat bedoelde ik dus ook, bedankt om dat even juist even voor iedereen duidelijk te stellen.
Het is een afweging tussen comfort en minder gasverbruik, toen ik zal dat dit beetje comfort best behoorlijk gasverbruik veroorzaakte heb ik dat ook direct de nek om gedraaid. d:)b

Het verbruik zal natuurlijk per merk en type iets anders zijn maar bij mij was het gemiddelde verbruik van de normaal instelling dus rond de 0,3 m3 per dag.! Tel uit je winst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLR5t1UB52PP6aay1Jf0sWOvWvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swLbpDe0uqrhfRq5rpb86wsL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu in eco stand was de steeds terugkerende verbruik tot nul gereduceerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xU1SegUtvjnObiA7yjpB-5C_10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiSq10fk3RUG0bQ9IKikpRpE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door MacD007 op 19-03-2024 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
Friezin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:17:
[...]

Bij mij aardig vergelijkbaar. Misschien net ooit een paar graden hoger gezien (weet ik niet helemaal precies meer), maar boven de 40 heb ik nooit gezien.

Ik heb mengen ook uitstaan, en de thermostaat is puur nog een extra veiligheidje (heb ook al een pompschakelaar op de ketel zitten die de ketel uitschakelt als de temperatuur te hoog voor de vloer wordt).

Als de cv ketel er niet meer zou zijn zou ik ook gerust de thermostaat van de vloerverwarming halen, en deze volledig ongeknepen maken.

De Quatt KAN namelijk wel 55 graden maken, maar daarbij wordt vaak vergeten dat als je een simpel systeem hebt (zonder zoneregeling of andere 'rare' aanpassingen), je dit eigenlijk niet kunt bereiken. Bij 45 graden is de afgifte in de woning al zo groot dat de 4- 5 KW Quatt die temperatuur al niet haalt. Voor extra veiligheid (mocht de Quatt om een of andere reden op hol slaan) zou ik dan wel de pompschakelaar op de aanvoerleidingen van de Quatt plakken, en boven een graad of 47 de stroom van de Quatt halen.

Ik zit alleen wel erg te twijfelen of ik (in deze woning) ooit gasloos ga, want zelfs als ik een WPB laat plaatsen en de kosten beperkt weet te houden is met nog geen 10 kuub gas per maand (SWW) en vastrecht de terugverdientijd wel heel erg beroerd.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:24
Michel242186 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:38:
ik krijg over een paar weken ook mijn quatt en was benieuwd of hier meer mensen een amframatic pompschakelaar (voor pomp VV) gebruiken inclusief een quatt?
Ik begrijp dat de instellingen voor de pompschakelaar wanneer deze moet beginnen wel omlaag zullen moeten..staat nu op 35 graden volgens mij.
En ik heb de klem nu op de toevoerleiding van de cv...moet deze ook verplaats worden?
ik heb de amframatic gewoon weer in gebruik samen met de quatt....ik haal ook gewoon een flow van 800 wanneer de pomp vloerverwarming uit staat ( via radiatoren bovenverdieping) wanneer de temp van de aanvoerleiding boven de 22 graden komt gaat de pomp vloerverwarming ook aan.
Even in de gaten houden hoe dit in de zomer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:53:
[...]
Ik zit alleen wel erg te twijfelen of ik (in deze woning) ooit gasloos ga, want zelfs als ik een WPB laat plaatsen en de kosten beperkt weet te houden is met nog geen 10 kuub gas per maand (SWW) en vastrecht de terugverdientijd wel heel erg beroerd.
in geval van verhuizen, 'vergeet' je de waardevermeerdering & hoger energielabel (= hogere hypotheek kopende partij) die een gasloos huis met zich meebrengt.
Energielabel krijgt invloed op maximale hypotheek

Ja, je persoonlijke TVT zal niet bijster gunstig zijn, maar elke euro aan investing zal op zn minst dezelfde euro aan waardevermeerdering zijn.

Daarnaast, dan geeft een investering als deze een hogere opbrengst dan rente als je het op een spaarrekening laat staan (uiteraard als je het kan geld kan missen).

[ Voor 16% gewijzigd door Toby-Wan op 19-03-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Toby-Wan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:00:
[...]

zie onderstaand uit handleiding van Intergas Xtreme, waarbij alleen de 'off' alleen gas verbruik toestaat bij daadwerkelijke warm water vraag (zowel 'on' als 'eco' houdt een deel van de dag het SWW warm, wellicht onnodig..)
[Afbeelding]
Bij Remeha is het wat anders, Eco vs Comfort.
Default=Comfort=niets zichtbaar op scherm=De platenwisselaar wordt periodiek voorverwarmd, wat zorgt voor zeer snelle warmwaterlevering.
Eco=energiebesparing en nog steeds een snelle warmwaterlevering
Temperaturen van beide (default 60 vs 15) zijn eventueel aan te passen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

raven22 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:02:
[...]

Ik heb ook 2 bdr91 modules in huis, dat zou dan een opentherm moeten worden. Maar volgens mij ondersteunt mijn ketel geen opentherm. Of is de opentherm om de cic aan te sturen?
Naar CiC moet opentherm (met bepaalde eisen/wensen mbt doorgeven parameters). Van CiC naar ketel kan opentherm of aan/uit, maakt meestal weinig verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
MacD007 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:58:
[...]

ja, dat zou kunnen. goed gezien d:)b
Ik kreeg net de bevestiging van Quatt dat dit inderdaad het geval is. De app laat dan 1 temperatuur zien.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Bezitters van de Honeywell DT4M er komt weer een update van de CiC binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Gerardwaz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:47:
Klopt, ik heb hem binnen, de DT4M hing weer en de CV ketel stookte weer volop. En omdat ik nog niet alle hoop heb laten varen heb ik de Intergas Comfort Touch weer eens geprobeerd. Deze lijkt nu wel weer te werken maar is nog vroeg dag 🤞

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
Gerardwaz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:47:
Had het ook al gezien. Gelukkig stuurt HA mij netjes een melding als de CiC offline gaat, wat eigenlijk nooit gebeurt behalve bij een firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Flesym schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:08:
[...]

Klopt, ik heb hem binnen, de DT4M hing weer en de CV ketel stookte weer volop. En omdat ik nog niet alle hoop heb laten varen heb ik de Intergas Comfort Touch weer eens geprobeerd. Deze lijkt nu wel weer te werken maar is nog vroeg dag 🤞
Dat zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
CiC update 2.14.1 vanmiddag om 14:24 geinstalleerd. Drie minuten later om 14:27 was de CiC weer online en met de Honeywell Round Modulation zonder problemen doooooorrrrrrrr

@betatesters: wat is er nieuw in deze update 2.14.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:41
Misschien moet ik ook maar onze Honeywell Round terug hangen. Ik heb inmiddels dus een Lyric T6 liggen (gekocht op advies Quatt), en een DT4M aan de muur (gekocht omdat de T6 me tegenvalt). Helaas werken de door Quatt geadviseerde thermostaten niet vlekkeloos.
Zag nu aan de grafiek in HA dat de CiC weer geupdate is, want dan valt de temperatuur ineens een graad naar beneden en gaat de Quatt volop stoken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Voor versie 2.14.0 was het:
Verbeterde afhandeling van foutcodes van de warmtepomp
Verbeterde OpenTherm drivers

Hier nu 2.14.1 wat misschien nog wat bugfixes op de beta is, geen informatie over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Onno ! schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:28:
Misschien moet ik ook maar onze Honeywell Round terug hangen. Ik heb inmiddels dus een Lyric T6 liggen (gekocht op advies Quatt), en een DT4M aan de muur (gekocht omdat de T6 me tegenvalt). Helaas werken de door Quatt geadviseerde thermostaten niet vlekkeloos.
Zag nu aan de grafiek in HA dat de CiC weer geupdate is, want dan valt de temperatuur ineens een graad naar beneden en gaat de Quatt volop stoken. 8)7
Quatt met Honeywell Round Modulation tijdens de CiC update vanmiddag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua2ucXI0wpMWN3EOXfT0VDbD0f8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AyvSFpokl38axb8WxP753FyV.png?f=fotoalbum_large

NB de kamertemperatuur loopt hier wel op omdat de zon schijnt en de playstation staat te blazen :+

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 19-03-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
bite schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:31:
Voor versie 2.14.0 was het:
Verbeterde afhandeling van foutcodes van de warmtepomp
Verbeterde OpenTherm drivers

Hier nu 2.14.1 wat misschien nog wat bugfixes op de beta is, geen informatie over.
Verbeterde OpenTherm drivers 👍👍🤞.
Intergas Comfort Touch gaat na een uur nog steeds goed, en gaf hiervoor al binnen 10 minuten grote problemen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Flesym schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Verbeterde OpenTherm drivers 👍👍🤞.
Intergas Comfort Touch gaat na een uur nog steeds goed, en gaf hiervoor al binnen 10 minuten grote problemen.
Helaas, de Touch is als thermostaat wel weer stabiel maar de Quatt schakelt direct in als de thermostaat wordt aangezet. Dus bij dit weer leidt dat bij mij tot ieder kwartier even precies 10 seconden uit (dus pendelen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk109B3kkSjtaNOOolDMFGgTtoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCRSemj8A91546RCCj8Lj9ka.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5XHKGTcxePCpdVIlAXandxBQSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q37AI90l3sal23yHWEtwd1xw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:28
Hoi,
Als goed is komen ze bij mij volgende week Quatt installeren:)

Weet iemand goede instellingen van de TS Isens Remha cv Calenta 28c

Ong 70m2 vvw en 5 radiatoren waar van 3 altijd dicht zijn. Vrijstaande huis 155 m2

Er woord constant gestookt op 21c
Ong 1000m3 gas op jaar basis inc tapwater en kokken op gas
Alle tips zijn welkom:)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verguldebarman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:35:
Ik heb Quatt even netjes geinformeerd dat we met een "Tweakers afvaardiging" komen. Ook de vragenlijst gedeeld, wellicht dat ze daar vooraf even naar kunnen kijken (en mogelijk zelfs beantwoorden... :P )

[Afbeelding]

[edit] inmiddels antwoord dat mijn bericht intern Quatt is doorgezet.
Veel succes morgen.

Zelf behoorlijk geïnteresseerd in hun antwoorden op instellingen tbv vloerverwarming.

Ze hebben, zo het lijkt, enkel warmteverlies en buitentemperatuur als stooklijn.
Voor vvw is het, vanwege de massa die verwarmd moet worden voor het effect merkbaar is, onhandig wanneer de vloer flink afkoelt.
Bij zon in de kamer kan het niet anders, maar wanneer je thermostaat volcontinue op 21,5°C staat, verwacht ik dat er, bij dalende kamertemperatuur na die zonverwarming, de CIC al begint te verwarmen BOVEN de ingestelde kamertemperatuur om alvast de vloer voor te verwarmen.

Zo kan er ook, zodra er iets boven kamertemperatuur bereikt is, prima doorverwarmd worden op het meest minimale vermogen: wanneer er daardoor 27°C wordt geproduceerd, blijft vloer toch wat op temperatuur.
Nu gaat Quatt regelmatig uit bij 0,1°C boven die ingestelde kamertemperatuur, slaat pas weer aan bij 0,1 eronder, maar door die te verwarmen massa, ben je zo 2 uur verder voor de vloer warmer wordt (en is Quatt soms al fullpower aangeslagen omdat hij denkt dat er niets gebeurd want kamertemperatuur blijft zakken).

En ook wel benieuwd of er sowieso wel wordt gekeken naar de gemeten kamertemperatuur.
Want dit gebeurt ook regelmatig; Quatt op hol met kamertemperatuur al dik bereikt...

⤵️
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9awMqX4CUpw_gPj7sE2QZLUXOrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0vTWOFB0AZGQJwCtL12tN97.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Veel succes morgen.

Zelf behoorlijk geïnteresseerd in hun antwoorden op instellingen tbv vloerverwarming. …

En ook wel benieuwd of er sowieso wel wordt gekeken naar de gemeten kamertemperatuur.
Want dit gebeurt ook regelmatig; Quatt op hol met kamertemperatuur al dik bereikt...
Met de opentherm verbinding tussen thermostaat en Quatt krijgt de CiC de kamertemperatuur iedere 10 seconden op een of een paar honderdste graad nauwkeurig binnen.

Zie de grafiek in mijn post hierboven. Ik bepaal hiermee zelf in Home Assistant de opwarm-/afkoelsnelheid en laat dan automatisch de thermostaat een halve graad omhoog zetten als mijn kamertemperatuur begint te dalen.
Dat zou voor de techneuten van Quatt ook haalbaar moeten zijn. Ik zal dat morgen vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Met de opentherm verbinding tussen thermostaat en Quatt krijgt de CiC de kamertemperatuur iedere 10 seconden op een of een paar honderdste graad nauwkeurig binnen.

Zie de grafiek in mijn post hierboven. Ik bepaal hiermee zelf in Home Assistant de opwarm-/afkoelsnelheid en laat dan automatisch de thermostaat een halve graad omhoog zetten als mijn kamertemperatuur begint te dalen.
Dat zou voor de techneuten van Quatt ook haalbaar moeten zijn. Ik zal dat morgen vragen
Met alle data die de CIC verzamelt binnen iedere woning is dat een eitje.
Veel thermostaten kunnen dat gewoon ... ik verwacht dat ook van de CIC. Punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[...]
Ja, komt wel voor dat die uit gaat terwijl thermostaat aangeeft dat verwarming aan moet staan en dat dan met oplopende control setpoint. Dus eerder thermostaat die wat op hol slaat in dit geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFrbU_3nhDLV21VJq-4expGa90Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QCGnelc5I4gJC53LGZZcnAD.jpg?f=fotoalbum_large
Eigenlijk geen last van op hol slaande Quatt. Soms wel dat ie wat harder mag werken ipv kalm aan te verwarmen maar dan werkt tijdelijk wat hogere temperatuur instellen wel (radiatoren dus wat dat betreft valt de traagheid mee: vv lijkt me interessant vanwege hogere cop maar is dus niet zonder nadelen). Bij continue verwarming zonder al te veel invloeden als zon of extra ventilatie wordt de temperatuur goed gehandhaafd naar mijn mening (ik verwacht geen 0.1 graad verschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:49

Mickel moen

mickelmoen.nl

Goedemorgen.
De Quatt staat nu precies een week. Ik ben bijna helemaal tevreden. Ik heb twijfels of de cv-ketel wel goed aangesloten/ingesteld is. Nefit Ecomline HR Excellent. Hij schakelt zo ongeveer om het kwartier en verbruikt dan een heel klein beetje gas. Bovendien verbruikt hij continu 50Watt aan stroom. Schakelaar pomp had de monteur op continu gezet. Die moet volgens mij op 2 minuten nadraaitijd. Althans zo staat het ook in de cv-onderhoudshandleiding van Quatt. Omschakelen heeft geen effect op stroomverbruik. Ik vermoed dat de ketel nu in antipendelprogramma staat en daarom de pomp continu laat draaien.
Ook hangt er een draadje los vanaf het tapwatervat. Ik vermoed dat dat een temperatuursensor is. Ik heb zaterdag een ticket aangemaakt.
Maar over de Quatt zelf tot nu zeer tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_HfBrKC3Fy78pONhcoshRQJ_zs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NDTA0EJzmexOWN9jXC8qQQvd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JefOCj6VUgaj1nH1DQFJGMRTkvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYcff20iHAxb95LHLWR4UrWJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 20-03-2024 07:02 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42

RobertowNL

For your gear!

@Mickel moen je hebt je comfortstand op de cv (voor warm water) zo te zien nog aan staan. Dan houd de cv je warmtewisselaar af en toe warm zodat je enkele seconden sneller warm water hebt.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Die ketel van mij heeft geen comfortstand.

Wat je in kunt stellen is:
Max Watertemperatuur
Vermogen
Tapwatertemperatuur
Nadraaitijd pomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-ERuhj5pZhU9caeRWZj6LgXgE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRVr7ijmodEByxDMXpusiuSm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Mickel moen op 20-03-2024 07:10 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42

RobertowNL

For your gear!

Mickel moen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:07:

Max Watertemperatuur
Vermogen
Tapwatertemperatuur
Nadraaitijd pomp
Zo te zien heeft hij een ingebouwde boiler? Dan is dat het.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Hij heeft inderdaad een ingebouwde boiler, waarvan er dus een draadje los hangt.

Maar ook met een ingebouwde boiler zou je toch zeggen, dat hij alleen hoeft te schakelen als er tapwater gevraagd wordt en om zo nu en dan de temperatuur in het vat weer wat omhoog te brengen. Als wij een aantal dagen weg waren, dan was dat maar een aantal keren per dag.
Bovendien vermoed ik dus, dat de pomp nu continu draait. Anders kan ik die 50Watt continu verbruik niet verklaren.

[ Voor 78% gewijzigd door Mickel moen op 20-03-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
Ik sta op het punt een duo te bestellen en vroeg me nog af of indien 1 quatt in storing gaat of defect is, werkt de ander dan nog wel? Of gaan ze dan allebei uit (al dan niet aangestuurd door de cic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 21:18
Mickel moen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:12:
Hij heeft inderdaad een ingebouwde boiler, waarvan er dus een draadje los hangt.

Maar ook met een ingebouwde boiler zou je toch zeggen, dat hij alleen hoeft te schakelen als er tapwater gevraagd wordt en om zo nu en dan de temperatuur in het vat weer wat omhoog te brengen. Als wij een aantal dagen weg waren, dan was dat maar een aantal keren per dag.
Bovendien vermoed ik dus, dat de pomp nu continu draait. Anders kan ik die 50Watt continu verbruik niet verklaren.
Dat ziet er zeker niet goed uit. Ik heb precies dezelfde CV en heb dit probleem niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNgPzbG3koWvM3QesdxTQxdP-Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5u7pr7q9Nk4wSvsoCAAIy3L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:07:

Max Watertemperatuur
Vermogen
Tapwatertemperatuur
Nadraaitijd pomp

[Afbeelding]
Bekend plaatje...
Dit is de mijne.

Boiler vraagt 1x per dag een klein pufje (0,2m3) (bij jou die 2 pieken vermoed ik?).
Die zie je niet terug in "inzicht", je ziet helemaal geen gas in "inzicht" dus is iets anders wat gas vraagt,
Edit: Staat supervisoryControlMode op 3 in JSON?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raCIDuCN-8ARYI4MwbYhm0wIdMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alCt6eJKIQwEOYbCOmutbEoU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 20-03-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Mickel moen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 06:59:
Goedemorgen.
De Quatt staat nu precies een week. Ik ben bijna helemaal tevreden. Ik heb twijfels of de cv-ketel wel goed aangesloten/ingesteld is. Nefit Ecomline HR Excellent. Hij schakelt zo ongeveer om het kwartier en verbruikt dan een heel klein beetje gas. Bovendien verbruikt hij continu 50Watt aan stroom. Schakelaar pomp had de monteur op continu gezet. Die moet volgens mij op 2 minuten nadraaitijd. Althans zo staat het ook in de cv-onderhoudshandleiding van Quatt. Omschakelen heeft geen effect op stroomverbruik. Ik vermoed dat de ketel nu in antipendelprogramma staat en daarom de pomp continu laat draaien.
Ook hangt er een draadje los vanaf het tapwatervat. Ik vermoed dat dat een temperatuursensor is. Ik heb zaterdag een ticket aangemaakt.
Maar over de Quatt zelf tot nu zeer tevreden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ketel-pomp op continu lijkt me inderdaad onwenselijk. Quatt pomp kan het prima zelf, en zuiniger.

Dat vaak de ketel even wordt ingeschakeld, kan ook aan je thermostaat liggen. Welke heb je?
En je wijzigt de gevraagde kamertemperatuur heel vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:55
Mickel moen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:12:

@Mickel moen
Boiler wil continue opgewarmd worden door de losse draad, .Ik neem aan de draad onder in het midden van de boiler, die is afkomstig van de thermostaat. Even verder is een stekkertje. Gewoon vastklikken en probleem is opgelost.
En inderdaad, schakelaar op 2 minuten nadraaitijd, maar daar staat hij al op volgens de door je bijgevoegde foto.

[ Voor 5% gewijzigd door harv op 20-03-2024 10:16 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Veel succes morgen.

Zelf behoorlijk geïnteresseerd in hun antwoorden op instellingen tbv vloerverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmmV1C0BxW2e-gKQ0BkykwCBDJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gRZlurAbMaXDPsYfwvpQlDcr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Friezin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Bekend plaatje...
Dit is de mijne.

[Afbeelding]
Ik zie dat de waterdruk tussen 1 en 2 bar is. De Quatt monteur merkte op dat de waterdruk voor de Quatt boven de 2 bar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
HGBMason schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Ik zie dat de waterdruk tussen 1 en 2 bar is. De Quatt monteur merkte op dat de waterdruk voor de Quatt boven de 2 bar staan.
Heeft de Quatt een eigen sensor voor de waterdruk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
TeslaNerd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Heeft de Quatt een eigen sensor voor de waterdruk?
Neen; 1 gesloten syteem. CV-ketel meter voldoet

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Pagina: 1 ... 60 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.