Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:49

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Bekend plaatje...
Dit is de mijne.

Boiler vraagt 1x per dag een klein pufje (0,2m3) (bij jou die 2 pieken vermoed ik?).
Die zie je niet terug in "inzicht", je ziet helemaal geen gas in "inzicht" dus is iets anders wat gas vraagt,
Edit: Staat supervisoryControlMode op 3 in JSON?

[Afbeelding]
Die pieken is douchen. Kleine pufjes dus +/- ieder kwartier. En continu 50Watt stroom.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Bekend plaatje...
Dit is de mijne.

Boiler vraagt 1x per dag een klein pufje (0,2m3) (bij jou die 2 pieken vermoed ik?).
Die zie je niet terug in "inzicht", je ziet helemaal geen gas in "inzicht" dus is iets anders wat gas vraagt,
Edit: Staat supervisoryControlMode op 3 in JSON?

[Afbeelding]
SupervisoryControMode staat op 0

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

SBL schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Ketel-pomp op continu lijkt me inderdaad onwenselijk. Quatt pomp kan het prima zelf, en zuiniger.

Dat vaak de ketel even wordt ingeschakeld, kan ook aan je thermostaat liggen. Welke heb je?
En je wijzigt de gevraagde kamertemperatuur heel vaak?
Tado thermostaat, maar dat zou niet tot dit gedrag moeten leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

harv schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:11:
[...]

@Mickel moen
Boiler wil continue opgewarmd worden door de losse draad, .Ik neem aan de draad onder in het midden van de boiler, die is afkomstig van de thermostaat. Even verder is een stekkertje. Gewoon vastklikken en probleem is opgelost.
En inderdaad, schakelaar op 2 minuten nadraaitijd, maar daar staat hij al op volgens de door je bijgevoegde foto.
Het losse draadje. Ik had al zo’n vermoeden. Stekker en contrastekker zitten in het draadje. Het is dus een draadje met twee kale draadeindjes. Volgens het elektrische schema moet deze aangesloten worden op punt 7 en 17 van de 20 polige connector aan de achterzijde van de UBA. Eens zien of ik daar makkelijk bij kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 20-03-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Die pieken is douchen. Kleine pufjes dus +/- ieder kwartier. En continu 50Watt stroom.
Dan is er iets anders aan de hand: de Quatt vraagt geen gas, anders had je in de Quatt-app gasverbruik gezien.
E.e.a. heeft ongetwijfeld te maken met die losse draad.

Hier ⤵️ is pdf Nefit installatiehandleiding.
Misschien kun je daar wat in vinden.

https://www.smarthomesupp...stalecomlineexcellent.pdf

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Friezin.

Dank. Ik heb de installatiehandleiding van de ketel hier liggen. Zoals ik Harv al geantwoord heb, weet ik ook volgens het schema waar deze sensor aangesloten zou moeten worden. Ik zal dit eens nader bestuderen, maar eigenlijk vind ik dat werk op installateursniveau en iets wat Quatt zou moeten oplossen.

Bovendien heb jij gewezen op de SupervisoryControMode. Volgens jou moet die op 3 staan, maar die staat bij mij op 0. Heeft dat ook nog iets te maken met wel of niet vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
Mickel moen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:07:
Die ketel van mij heeft geen comfortstand.

Wat je in kunt stellen is:
Max Watertemperatuur
Vermogen
Tapwatertemperatuur
Nadraaitijd pomp

[Afbeelding]
En dit is de mijne (HR43) ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmdOTWEysaDTcVTJFc-moRw7Sgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctYhLkvENBr8bNPEQtvhvPTd.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt gebruik is 99% (sinds 19-10; begin van stookseizoen)
1% CV-ketel voor defrost en 2 keer een beetje geholpen (eind november & 10 januari) inclusief een keer verkeerde tarieven ingevoerd. Ik heb sinds 2H jan standaard optimalisatie uit staan; in principe dus altijd Quatt onafhankeklijk van de tarieven.

Dus minimaal vermogen en minimaal temp op de CV-ketel. Mocht de Quatt het in die unieke situatie niet aan kunnen, dan zet ik zelf de CV-ketel (knop links) 5 graden hoger (45).

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:28:
@Friezin.

Dank. Ik heb de installatiehandleiding van de ketel hier liggen. Zoals ik Harv al geantwoord heb, weet ik ook volgens het schema waar deze sensor aangesloten zou moeten worden. Ik zal dit eens nader bestuderen, maar eigenlijk vind ik dat werk op installateursniveau en iets wat Quatt zou moeten oplossen.

Bovendien heb jij gewezen op de SupervisoryControMode. Volgens jou moet die op 3 staan, maar die staat bij mij op 0. Heeft dat ook nog iets te maken met wel of niet vloerverwarming?
Nee, die hoort niet op 3 hoor, 0 (uit) of 2 (warmtepomp) is correct.
3 wil zeggen dat de cv-pomp loopt in opdracht van de CIC (met of zonder gasgebruik)

Dit zijn de codes
Description supervisoryControlMode
Standby 0
Standby - heating 1
Heating - heatpump only 2
Heating - heatpump + boiler 3
Heating - boiler only 4
Anti-freeze protection - boiler on 96
Anti-freeze protection - boiler pre-pump 97
Anti-freeze protection - water circulation 98
Fault - circulation pump on 99

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@HarryInia

Dank. Leuk om te lezen. Minimaal instellen van de ketel. Iets voor later. Zoals je ook aan mijn grafieken kunt zien, heeft volgens De CIC de ketel deze week nog geen gas gebruikt om te verwarmen. Het ongewenste gedrag eerst maar eens oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Nee, die hoort niet op 3 hoor, 0 (uit) of 2 (warmtepomp) is correct.
3 wil zeggen dat de cv-pomp loopt in opdracht van de CIC (met of zonder gasgebruik)

Dit zijn de codes
Description supervisoryControlMode
Standby 0
Standby - heating 1
Heating - heatpump only 2
Heating - heatpump + boiler 3
Heating - boiler only 4
Anti-freeze protection - boiler on 96
Anti-freeze protection - boiler pre-pump 97
Anti-freeze protection - water circulation 98
Fault - circulation pump on 99
O, je had het eerst over 3. Maar dan staat hij goed. 0 of 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik ga me nu eerst maar eens in dat losse draadje verder verdiepen. Echter een klusje voor morgen. Daar wil ik even rustig de tijd voor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:36:
[...]

O, je had het eerst over 3. Maar dan staat hij goed. 0 of 2.
Ja, vanwege die 50W verbruik die je aangaf: ik heb zelf namelijk een tijdje gehad dat de supervisoryControlMode, zonder gasverbruik, op 3 stond en de cv-pomp wel volcontinue liep (en dat zal 50W zijn gok ik).

Edit: en dat Quatt het op hoort te lossen...
Daar heb je gelijk in.
Met grafiek HW en CIC kun je aantonen dat er wat mis is

[ Voor 13% gewijzigd door Friezin op 20-03-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMT
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 18:26

DMT

raven22 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:40:
Ik sta op het punt een duo te bestellen en vroeg me nog af of indien 1 quatt in storing gaat of defect is, werkt de ander dan nog wel? Of gaan ze dan allebei uit (al dan niet aangestuurd door de cic).
Die vraag heb ik ook gesteld aan Quatt toen ik mijn Duo heb besteld.

Het antwoord daarop is dat vanuit veiligheidsoverweging beide worden gestopt.
Quatt zal de storing uitlezen en de goed werkende unit weer voor je inschakelen om de tijd tot een monteur ter plaatse komt te overbruggen. Uiteraard alleen indien dit kan zonder het probleem te verergeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 21:25
Ik zag een onderbreking in de JSON output en hop, toen zaten we op 2.14.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcuwlsMiYCgX7A3Q02DCWRH-Who=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6btSfWvHWs87WAKC6pvLE16.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Sinds ongeveer een week verliest de cv-ketel waterdruk (Remeha Calenta). Onderhoudsdienst cv kan geen lekkage vinden. Quattmonteurs hebben het systeem ontlucht. Drukverlies blijft terugkomen. We moeten ongeveer om de dag water bijvullen.
Vandaag opnieuw cv-onderhoud erbij gehad. Volgens hen is er niets mis met de ketel. Quatt komt maandag weer.
Er is echt nergens iets van lekkage te zien bij de installaties. Onder het hele huis ligt vloerverwarming. Zou er een lekkage in die leidingen zijn, dan zouden er toch ergens vochtige tegelvoegen of muren moet zijn.
Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:18

KhaZ

Alfa Romeo

Maeve schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:40:
Sinds ongeveer een week verliest de cv-ketel waterdruk (Remeha Calenta). Onderhoudsdienst cv kan geen lekkage vinden. Quattmonteurs hebben het systeem ontlucht. Drukverlies blijft terugkomen. We moeten ongeveer om de dag water bijvullen.
Vandaag opnieuw cv-onderhoud erbij gehad. Volgens hen is er niets mis met de ketel. Quatt komt maandag weer.
Er is echt nergens iets van lekkage te zien bij de installaties. Onder het hele huis ligt vloerverwarming. Zou er een lekkage in die leidingen zijn, dan zouden er toch ergens vochtige tegelvoegen of muren moet zijn.
Heeft iemand enig idee?
Ben geen loodgieter, maar heb je een expensievat (grote rode cilinder) dat misschien inmiddels 7 a 10 jaar oud is?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heeft iemand enig idee?
In cvtijd ook gehad (had nog geen vvw), minimale lekkage ergens, toen nog 17 radiatoren.
Niet te vinden, ook niet bij deels afsluiten stukken huis (nu overal in huis afsluiters onder de vloer 🙃).

Ten lange leste lekdichtingsmiddel toe laten voegen en het stopte.
2 jaar later vloer woonkamer eruit, bleek cvleiding doorgeroest (maar nog dicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
KhaZ schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:48:
[...]

Ben geen loodgieter, maar heb je een expensievat (grote rode cilinder) dat misschien inmiddels 7 a 10 jaar oud is?
Nee, er hangt een wit expansievat bij de cv ketel. Wat zou dan het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:44
Heeft iemand enig idee?
Zou idd eerst even het expansievat controleren. Even op tikken, bovenzijde moet dof klinken en onderzijde hol. Maar dat zal cv onderhoud wel gedaan hebben neem ik aan.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:18

KhaZ

Alfa Romeo

Maeve schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Nee, er hangt een wit expansievat bij de cv ketel. Wat zou dan het probleem kunnen zijn?
Hoe oud?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
Friezin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:52:
[...]

In cvtijd ook gehad (had nog geen vvw), minimale lekkage ergens, toen nog 17 radiatoren.
Niet te vinden, ook niet bij deels afsluiten stukken huis (nu overal in huis afsluiters onder de vloer 🙃).

Ten lange leste lekdichtingsmiddel toe laten voegen en het stopte.
2 jaar later vloer woonkamer eruit, bleek cvleiding doorgeroest (maar nog dicht).
Er liggen geen cv leidingen onder de vloer. Eerlijk gezegd, zou niet weten hoe ze dan wel lopen….
Ik vraag me dan wel af hoe al dat water dan in 1x of in heel korte tijd door een heel klein gaatje geperst kan worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
Durf ik niet te zeggen. Het is een leaseketel van plm 11 jaar oud. Maar of het expansievat intussen ooit vervangen is, weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeve
Gerardwaz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:58:
[...]

Zou idd eerst even het expansievat controleren. Even op tikken, bovenzijde moet dof klinken en onderzijde hol. Maar dat zal cv onderhoud wel gedaan hebben neem ik aan.
Ja, dat neem ik ook aan. Ze zijn nu voor de tweede keer geweest, en ook naar de andere installaties gekeken. Zou toch heel stom zijn als ze de meest voor de hand liggende zaken niet zouden controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Maeve schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Ja, dat neem ik ook aan. Ze zijn nu voor de tweede keer geweest, en ook naar de andere installaties gekeken. Zou toch heel stom zijn als ze de meest voor de hand liggende zaken niet zouden controleren.
Inderdaad, maar vertrouwen is goed controleren is beter.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maeve schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Er liggen geen cv leidingen onder de vloer. Eerlijk gezegd, zou niet weten hoe ze dan wel lopen….
Ik vraag me dan wel af hoe al dat water dan in 1x of in heel korte tijd door een heel klein gaatje geperst kan worden…
Er liggen bij jou heel veel (cv/vvw-)leidingen onder de vloer toch?
Hoe noem jij ze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
Gerardwaz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:08:
[...]

Inderdaad, maar vertrouwen is goed controleren is beter.
(Ge)klopt :) . Eigenlijk hoor ik niet veel verschil tussen boven en onder. Wat betekent dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
Friezin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:13:
[...]

Er liggen bij jou heel veel (cv/vvw-)leidingen onder de vloer toch?
Hoe noem jij ze dan?
8)7 Ja, ok. Die liggen door de vloer.. O-) .
Dus als er verder aan de installaties niets te constateren is, dan zou het lekkage moeten zijn? Vraag ik me nog steeds af hoe het kan dat er nergens iets te zien is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maeve schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:19:
[...]

8)7 Ja, ok. Die liggen door de vloer.. O-) .
Dus als er verder aan de installaties niets te constateren is, dan zou het lekkage moeten zijn? Vraag ik me nog steeds af hoe het kan dat er nergens iets te zien is..
Lees dat je weinig verschil hoort bij expansievat.
Hier klinkt hij, wanneer ik klop op zijkant onder, hoger dan wanneer ik boven er tegen klop (dof).
Vraag installateur of hij het gecheckt heeft.

Ik weet niet hoe diep die leidingen liggen... en op wat voor ondergrond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeve
Friezin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Hier klinkt hij, wanneer ik klop op zijkant onder, hoger dan wanneer ik boven er tegen klop (dof).

Ik ga het navragen (maar ben bang dat ze het als belediging opvatten).
Hoe diep de leidingen liggen vraag ik ook na, en ik dacht dat ze op beton liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
Maeve schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:15:
[...]

(Ge)klopt :) . Eigenlijk hoor ik niet veel verschil tussen boven en onder. Wat betekent dat dan?
Als je echt geen verschil hoort is hij stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:06
Maeve schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:26:
[...]

Ik ga het navragen (maar ben bang dat ze het als belediging opvatten).
Hoe diep de leidingen liggen vraag ik ook na, en ik dacht dat ze op beton liggen.
gewoon vragen, beter vragen dan met problemen blijven zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
Gerardwaz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:33:
[...]

Als je echt geen verschil hoort is hij stuk.
Mijn partner is bij de controle aanwezig geweest en heeft gezien, dat ze erop hebben geklopt. Het expansievat is in orde, volgens hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Maeve schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:06:
[...]

Mijn partner is bij de controle aanwezig geweest en heeft gezien, dat ze erop hebben geklopt. Het expansievat is in orde, volgens hen.
Dan kan je dat dus uitsluiten. Kijk eens of het overstortventiel onder de ketel water doorlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeve
Friezin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Mijn partner is bij de controle aanwezig geweest, ze hebben geconstateerd dat er niks mis is met het expansievat.

Er is 1 deel van het huis (plm 30m2) waar later vloerverwarming is aangelegd. Dat staat wel in directe verbinding met het cv water, de rest van de vloeren niet. We hebben nu dat laatste deel afgesloten van het systeem. Als de druk nu niet meer wegvalt, zou er mogelijk daar een lekkage kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
Gerardwaz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:13:
[...]

Dan kan je dat dus uitsluiten. Kijk eens of het overstortventiel onder de ketel water doorlaat.
Nergens water te bekennen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Maeve schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Nergens water te bekennen…
Als laatste even kijken of de afvoer onder de ketel blijft lopen als de ketel uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Gerardwaz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:17:
[...]

Als laatste even kijken of de afvoer onder de ketel blijft lopen als de ketel uit is.
In ons vorige huis zonder vvw hadden wij ook dat probleem: de waterdruk viel steeds weg, geen lekkage te vinden. 2x per week bijvullen met veel te hoge druk. Uiteindelijk is de Etna ketel gescheurd en moest vervangen worden. Bij het verwijderen van het expansievat kwam de aap uit de mouw... het overstortventiel van het vat had een afvoerleiding de spauwmuur in, dus lekkage van het ventiel kon nooit worden geconstateerd. Was een duur lesje, bedankt vorige eigenaar!

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:28
Ehbrands schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Ik denk dat hiermee de startvertraging van de CV ketel wordt bedoeld. De Quatt slaat dan aan in modus 1. Hierbij wordt alleen water rondgepompt. Als de in/uit temperatuur van de Quatt boven de 18 gr zit volgt meteen modus 2 (warmtepomp). Is de temperatuur lager dan 18 gr dan wordt eerst de CV nog ingeschakeld.
Door nu de start van de CV te vertragen, zal de in/uit temperatuur van de Quatt de 18 gr ook kunnen halen zonder verwarmd CV water.
Bij mijn intergas hre 28/24 is dit parameter O.
Bij de extreme kan dit een andere zijn. Bij mij staat hij op 3 minuten. Mogelijk kan dit ook korter.
Ik heb de inter gas Xtreme 36. Ik heb wel een lijst met parameters gevonden, maar deze zie ik niet.
Kan iemand mij op de goede weg helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
joosie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Ik heb de inter gas Xtreme 36. Ik heb wel een lijst met parameters gevonden, maar deze zie ik niet.
Kan iemand mij op de goede weg helpen?
P037

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:42
@joosie deze parameter zit wel achter installateurscode C020 ipv C015

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:28
Toby-Wan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:53:
[...]

@joosie deze parameter zit wel achter installateurscode C020 ipv C015
Dank jullie!
Ik heb hem nu op 3 gezet, is dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
joosie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:56:
[...]

[...]

Dank jullie!
2 is meer als voldoende.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:28
Ondertussen bij Quatt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFsSQTOGQq3ebjHpAbh9nrNeoeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ympTdpjfNi3iheWrD1182GYC.jpg?f=fotoalbum_large

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:26
joosie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:56:
[...]

[...]

Dank jullie!
Het getal geeft het aantal minuten aan. Je moet dit gewoon even proberen. Als je hem hoger dan 3 moet gaan zetten is het de vraag of het nog zinvol is.
Ligt er ook aan hoever de quatt afgekoeld is en hoe warm je cv water nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Flesym schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:05:
[...]

Helaas, de Touch is als thermostaat wel weer stabiel maar de Quatt schakelt direct in als de thermostaat wordt aangezet. Dus bij dit weer leidt dat bij mij tot ieder kwartier even precies 10 seconden uit (dus pendelen).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:57
Ik was wat later …

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeEfAu_i1MJvE5z1RoI3SO5W6GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwRJZBvYI7wCavKKfPlslCEv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPTmsIBFYqADS4AvKqWizYLup9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKQNiemhVXRtHsc9cFpLJ4jb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSiSyqKLWF_YKKWck5o1YglVXjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSQwMIc3Rh3QuPWvVU3I8BbI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eY06fMB-IaoU_BngZKuN5Wg-xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvSpYOQkCIaAprfZbpUj7mYl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S24TbRVCbzRhvVlDG9aZxdSQK9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4vQANzuhDlBAeR2dT3OqMI8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhTDu94WewRwJ89TvdE_t7iNDKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvHRJGd95gu9bSKQ4Uk9YJjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_IsVS3Z6a9pJcotM9KXrgtHcFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECiMWeqK8AXxyQmZo1OyYagY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E70gWzRnN_zG0WcsddmwF6sf1nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDQaTfZcwYSKjso9UfffVfH4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K62Oku9vqmggrasnmfa1liAll9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVS5gjmtC89cMlXgNM678LCf.jpg?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:45
verguldebarman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:37:

Quatt Demo Event 20 maart Q&A

Info over het evenement: RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Mocht iemand een vraag hebben die @Freeckje @RobertowNL of ik moeten meenemen, dan graag in deze lijst plaatsen:

Q&A tijdens Quatt evenement

Dan zullen we ons best doen om deze beantwoord te krijgen.
Vanavond het event bezocht. Er waren veel belangstellenden 50 naar schatting. Na een inleidend praatje van een van de oprichters van Quatt werden we "losgelaten" en konden vragen stellen aan de specialisten van Quatt. Helaas geen plenaire vragensessie zodat je van elkaars vragen kon leren. Dus iedereen daarna op zoek naar een specialist :) .
Ik had geluk een specialist van Quatt, Kevin Maaskant, tegen het lijf te lopen. Even later voegde @RobertowNL zich bij ons. Kevin heeft onze vragenlijst gezien en beloofde in de loop van volgende week de vragen te beantwoorden. Dus ik laat het even hierbij.
Wordt vervolgd.

PS: het was een prima initiatief van Quatt!

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ8hmnnYJewmG6eLOu46BrwAQfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdcF0yGkoNsycN2CVMp6uWXX.jpg?f=fotoalbum_large

Kun je ons basaal vertellen wat we zien op deze foto?

Ik heb bij sommige dingen wel een idee, maar ik vermoed dat niet iedereen weet waar hij / zij naar kijkt.

Zelf herken ik nummertje 1 niet echt. Binnenwerk van een Quatt / vernieuwde testversie met onafgewerkte / prototype buitenkant?

Edit: het kastje bij nummer 4 kan ik ook niet echt plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 20-03-2024 22:02 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb bij sommige dingen wel een idee, maar ik vermoed dat niet iedereen weet waar hij / zij naar kijkt.

Zelf herken ik nummertje 1 niet echt. Binnenwerk van een Quatt / vernieuwde testversie met onafgewerkte / prototype buitenkant?

2 is een Bosch Tronic Heat 3500 e-CV
vanaf 999 bij Warmteservice, voor een DIY all electric (naast een (warmtepomp)boiler)

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 20-03-2024 22:20 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Wat ik al schreef, hij lijkt weer stabiel te werken maar in de HA log zie je dat hij volgens de CIC iedere 15 tot 20 minuten precies 10 seconden uitgaat. Ik kan me niet echt voorstellen dat dit echt vanuit de Touch komt maar de Quatt wordt echt even uitgezet en weer aangezet. Dus ik heb helaas de DT4M maar weer aangesloten want 4x per uur de compressor uit en aan is schadelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5XHKGTcxePCpdVIlAXandxBQSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q37AI90l3sal23yHWEtwd1xw.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
onlinaius schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]

1 is denk ik een simulatie van een afgiftesysteem, lijkt een heater met fan waar cv water door loopt en afhankelijk van de snelheid van de fan de kW's geregeld kunnen worden

2 electrische cv ketel

3 buffervat

4 weet ik ook niet, maar mogelijk een onderdeel van het full electric Quatt systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
dat was dan eens en nooit meer :D ;)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Steven_SvD schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:14:
[...]

1 is denk ik een simulatie van een afgiftesysteem, lijkt een heater met fan waar cv water door loopt en afhankelijk van de snelheid van de fan de kW's geregeld kunnen worden
Daar zul je wel gelijk in hebben. Had ik er even niet bij bedacht, maar nu je het zegt herken ik het van de geblazen heaters die je bijv wel eens in loodsen / autogarages ziet hangen.

Dit was een demonstratiestand van CiC's gok ik, aangezien ik vermoed dat het vat geen SWW vat is (aangezien ik geen heat booster zie), maar een vat om inhoud van het systeem te simuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Flesym schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:10:
[...]

Wat ik al schreef, hij lijkt weer stabiel te werken maar in de HA log zie je dat hij volgens de CIC iedere 15 tot 20 minuten precies 10 seconden uitgaat. Ik kan me niet echt voorstellen dat dit echt vanuit de Touch komt maar de Quatt wordt echt even uitgezet en weer aangezet. Dus ik heb helaas de DT4M maar weer aangesloten want 4x per uur de compressor uit en aan is schadelijk.

[Afbeelding]
Helaas, ik heb wel een ticket aangemaakt voor de DT4M of ze daar een oplossing voor hebben. Op zich bevalt hij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Gerardwaz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:19:
[...]

Helaas, ik heb wel een ticket aangemaakt voor de DT4M of ze daar een oplossing voor hebben. Op zich bevalt hij goed.
Ik neem aan dat je duit op het bouncen van de DT4M. Ik ook en dit was daarop de reactie van Quatt:

"Dut lijkt niet veel effect op de levensduur te hebben. De gebruikte compressor in de Quatt is een bewezen goed werkende. Die ook met zulke gebruik gewoon jaren mee gaat en niet laat zien dat het sneller stuk gaat."

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42

RobertowNL

For your gear!

Zeker, helaas is (bijna) Friesland niet om de hoek, dus ik heb het bij fris gehouden.

@marijnflipse gefeliciteerd met het plaatsen van jullie 6.000 unit afgelopen week. Bedankt voor de gastvrijheid van jullie team.

Het was leuk/goed om eens met een paar Quatt medewerkers te spreken! Mooie open gesprekken gehad, hopelijk voor beide kanten waardevol.

Ook een aantal mensen mogen spreken die zich aan het oriënteren waren. Leuk voor hen dat ze ook gebruikerservaringen konden horen.

Inhoudelijk valt er ook nog wel een en ander te delen. Maar dat houden jullie tegoed.
Tipje van de sluier, er is goed nieuws over de 18 graden.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
RobertowNL schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:45:
[...]
Tipje van de sluier, er is nieuws over de 18 graden.
Yassss, mijn stokpaardje! Ik kan niet wachten! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Flesym schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:45:
[...]

Ik neem aan dat je duit op het bouncen van de DT4M. Ik ook en dit was daarop de reactie van Quatt:

"Dut lijkt niet veel effect op de levensduur te hebben. De gebruikte compressor in de Quatt is een bewezen goed werkende. Die ook met zulke gebruik gewoon jaren mee gaat en niet laat zien dat het sneller stuk gaat."
Nou nee maar het gaat mij om het op hol slaan na een CiC update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Gerardwaz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:52:
[...]

Nou nee maar het gaat mij om het op hol slaan na een CiC update.
Ja, staat van mij ook nog een ticket voor open. Nog geen reactie op gehad. Omdat ik vaak niet thuis ben heb ik de CIC achter een Smart WCD gezet zodat ik hem op afstand kan resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjips, en ik zat intussen tig teams in te maken bij een pubquiz.
Leuk feestje gemist zie ik 🍾🍻🥳.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Beeld komt redelijk overeen met beurzen en seminars die ik bezocht/bezoek....
Friezin was altijd makkelijk te traceren met het simplistische signalement: het is een vrouw 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
RoverP5B schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:45:
[...]

In ons vorige huis zonder vvw hadden wij ook dat probleem: de waterdruk viel steeds weg, geen lekkage te vinden. 2x per week bijvullen met veel te hoge druk. Uiteindelijk is de Etna ketel gescheurd en moest vervangen worden. Bij het verwijderen van het expansievat kwam de aap uit de mouw... het overstortventiel van het vat had een afvoerleiding de spauwmuur in, dus lekkage van het ventiel kon nooit worden geconstateerd. Was een duur lesje, bedankt vorige eigenaar!
Daar doel ik op, het water loopt dan de afvoer uit. Heeft niemand dat met het overstortventiel bij onderhoud geconstateerd dan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik heb gesproken met Martijn Pannevis, app en cloud director die de app ontwikkeling doet en in het engels met Dhruv Khandelwal, Control Systems Engineer die de besturing door de CiC doet.

Martijn vertelde dat zij naar de bevinding hebben gekeken dat in de nieuwe grafieken
een uur verschil zit. Volgens Martijn is dat niet zo en zit het in de bepaling van het enkele datapunt per heel uur waar nu voor is gekozen. Martijn vertelde dat Quatt van alle geïnstalleerde Quatts alle historische data per 15 seconden nog beschikbaar heeft in de eigen cloudopslag. Er wordt nog nagedacht hoe deze historische data voor de gebruikers kan worden ingezet.

Met Dhruv gesproken over de overshoots en (te) lange periodes dat de Quatt niet wil verwarmen en het huis afkoelt.
Mijn wens voor een in te stellen maximale watertemperatuur staat wel al op de todo lijst maar mogelijk pas volgende winter beschikbaar.

Dhruv gaf aan dat de verschillende thermostaten met hun specifieke karakteristieken nog de grootste uitdaging zijn. Ik vroeg hem ook waarom het forum vol staat met tips voor het waterzijdig inregelen maar dat Quatt daar geen aandacht aan besteedt muv dat minimaal 3 radiatoren vol open moeten staan. Dhruv gaf toe dat Quatt hier nog te weinig aandacht aan geeft maar plannen heeft om met de monitoring data feedback te gaan geven hoe het afgiftesysteem kan worden verbeterd.

[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 20-03-2024 23:57 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onlinaius schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:47:
[...]

Yassss, mijn stokpaardje! Ik kan niet wachten! :*)
Ja, want het is eigenlijk ronduit van den zotte.
Paar dagen geleden 15°C buitentemperatuur.
Quatt uitgeslagen.
Vergat screenshot te maken maar water-in en -uit rond 17°C tegen 17 uur ongeveer.
Quatt slaat aan.... supervisoryControlMode = 4 (boiler only) = Wp kan het niet zelf

Huh???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:45:

Dhruv gaf aan dat de verschillende thermostaten met hun specifieke karakteristieken nog de grootste uitdaging zijn.
Nog gevraagd waarom er überhaupt gebruik wordt gemaakt van het gedrag van verschillende thermostaten ipv alleen vraagtemp en huidige temp?

Ik heb echt het idee dat ze het zich onnodig moeilijk maken op deze manier, en heb geen flauw idee waarom ze deze benadering kiezen! Ik zie geen enkel voordeel, maar wel een hoop nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:03
Sinds de laatste updates zie ik ook weer vreemd gedrag, iemand die dat kan verklaren? Ook ben ik benieuwd of er meer mensen last van hebben en of dat schadelijk kan zijn (en of ik dit bij Quatt moet melden)

Ik zie heel veel togglen tussen "standby" en "standby - heating", zonder dat hij daarna naar "heating" over gaat.

Dit gebeurt overigens niet constant, maar ik heb het nu al een aantal keren gezien.

Zie onderstaande screenshot van HA: controlmode veranderd steeds van "standby" (bruin) naar "standby - heating", zonder naar "heating" te gaan (blauw). Daarbij zie in het input vermogen een beetje oplopen. De gemeten kamertemperatuur. Laat niks geks zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3T4kiAqw1lgKxO2TIbc1ch0aO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fff3xbWOKBSlKMWDXHJEMhdH.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Rowwan op 21-03-2024 04:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:03
.

[ Voor 182% gewijzigd door Rowwan op 21-03-2024 04:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:44
Ik heb gesproken met Martijn Pannevis, app en cloud director die de app ontwikkeling doet en in het engels met Dhruv Khandelwal, Control Systems Engineer die de besturing door de CiC doet.

Martijn vertelde dat zij naar de bevinding hebben gekeken dat in de nieuwe grafieken
een uur verschil zit. Volgens Martijn is dat niet zo en zit het in de bepaling van het enkele datapunt per heel uur waar nu voor is gekozen. Martijn vertelde dat Quatt van alle geïnstalleerde Quatts alle historische data per 15 seconden nog beschikbaar heeft in de eigen cloudopslag. Er wordt nog nagedacht hoe deze historische data voor de gebruikers kan worden ingezet.

Met Dhruv gesproken over de overshoots en (te) lange periodes dat de Quatt niet wil verwarmen en het huis afkoelt.
Mijn wens voor een in te stellen maximale watertemperatuur staat wel al op de todo lijst maar mogelijk pas volgende winter beschikbaar.

Dhruv gaf aan dat de verschillende thermostaten met hun specifieke karakteristieken nog de grootste uitdaging zijn. Ik vroeg hem ook waarom het forum vol staat met tips voor het waterzijdig inregelen maar dat Quatt daar geen aandacht aan besteedt muv dat minimaal 3 radiatoren vol open moeten staan. Dhruv gaf toe dat Quatt hier nog te weinig aandacht aan geeft maar plannen heeft om met de monitoring data feedback te gaan geven hoe het afgiftesysteem kan worden verbeterd.
Grappig dat ik na meerdere malen testen tot de conclusie ben gekomen dat ik met de Tado wel de maximale watertemperatuur kan regelen, terwijl Quatt zegt dat dit niet zo is.

Ik heb om te testen de Quatt op verschillende temperaturen laten draaien, van 20,5 tot 25 graden en de "thermostat.otFtControlSetpoint" komt nooit boven de 35 en zie de Quatt ook nooit warmer water maken dan dat, ik heb middels de Tado Pro app de aanvoertemperatuur vastgezet op die 35 en dit lijkt te werken.

Als ik bijvoorbeeld 40 graden instel als aanvoertemperatuur zie ik dat de Quatt dit overneemt en als maximale temperatuur gebruikt, misschien omslachtig en alleen met een Tado maar op dit moment lijkt dit dus wel al mogelijk.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Rowwan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 04:12:
Sinds de laatste updates zie ik ook weer vreemd gedrag, iemand die dat kan verklaren? Ook ben ik benieuwd of er meer mensen last van hebben en of dat schadelijk kan zijn (en of ik dit bij Quatt moet melden)

Ik zie heel veel togglen tussen "standby" en "standby - heating", zonder dat hij daarna naar "heating" over gaat.

Dit gebeurt overigens niet constant, maar ik heb het nu al een aantal keren gezien.

Zie onderstaande screenshot van HA: controlmode veranderd steeds van "standby" (bruin) naar "standby - heating", zonder naar "heating" te gaan (blauw). Daarbij zie in het input vermogen een beetje oplopen. De gemeten kamertemperatuur. Laat niks geks zien.

[Afbeelding]
Ik zag hetzelfde en wel constant maar sinds gistermiddag 13:00 plotseling weg. Vreemde is dat hij daarvoor niet liet zien dat hij door de thermostaat werd uitgeschakeld, daarna wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTn2RZ6GiHhzC4vK47EqhbF2WG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdCmhlEDe6TDV3HzwwUnobwc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 21-03-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
Ik lees in het Daikin Altherma forum dat de unit altijd minimaal zo'n 55 watt gebruikt, ook in 'standby'.
Hoe zit dat bij de Quatt (duo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
raven22 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:48:
Ik lees in het Daikin Altherma forum dat de unit altijd minimaal zo'n 55 watt gebruikt, ook in 'standby'.
Hoe zit dat bij de Quatt (duo)?
Bij Quatt is dat 5W voor als alleen de CIC aan staat en tegen de 50Watt als de pomp draait (vorstbeveiliging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mixpower schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:00:
[...]

Grappig dat ik na meerdere malen testen tot de conclusie ben gekomen dat ik met de Tado wel de maximale watertemperatuur kan regelen, terwijl Quatt zegt dat dit niet zo is.

Ik heb om te testen de Quatt op verschillende temperaturen laten draaien, van 20,5 tot 25 graden en de "thermostat.otFtControlSetpoint" komt nooit boven de 35 en zie de Quatt ook nooit warmer water maken dan dat, ik heb middels de Tado Pro app de aanvoertemperatuur vastgezet op die 35 en dit lijkt te werken.

Als ik bijvoorbeeld 40 graden instel als aanvoertemperatuur zie ik dat de Quatt dit overneemt en als maximale temperatuur gebruikt, misschien omslachtig en alleen met een Tado maar op dit moment lijkt dit dus wel al mogelijk.
Interessant. Waar in de Tado pro app kun je dat doen? Ik kan die instelling niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 02:22:
[...]

Nog gevraagd waarom er überhaupt gebruik wordt gemaakt van het gedrag van verschillende thermostaten ipv alleen vraagtemp en huidige temp?

Ik heb echt het idee dat ze het zich onnodig moeilijk maken op deze manier, en heb geen flauw idee waarom ze deze benadering kiezen! Ik zie geen enkel voordeel, maar wel een hoop nadelen.
Ja, daar heb ik met Martijn over gesproken. Deze keuze is gemaakt zodat Quatt niet zelf een thermostaatregeling moest ontwikkelen op de vraagtemp en huidige temp. Van Dhruv begreep ik dat er ook te veel verschillen zijn in nauwkeurigheid en frequentie waarmee verschillende thermostaten de huidige temperatuur doorgeven om een eigen regeling op te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Ja, daar heb ik met Martijn over gesproken. Deze keuze is gemaakt zodat Quatt niet zelf een thermostaatregeling moest ontwikkelen op de vraagtemp en huidige temp. Van Dhruv begreep ik dat er ook te veel verschillen zijn in nauwkeurigheid en frequentie waarmee verschillende thermostaten de huidige temperatuur doorgeven om een eigen regeling op te maken.
Al met al lees ik dat jullie, ook bedoeld aan de andere Tweakers forum deelnemers die bij Quatt zijn geweest, een productieve avond hebben gehad en daarbij, hoop ik, ook ons forum bij Quatt op de kaart hebben gezet. Ik hoop eigenlijk dat Quatt het nut van een dergelijke uitwisseling heeft ingezien en hoop ook dat we Quatt zelf ook wat meer hier op het forum mogen verwelkomen.
Jammer kon ik door persoonlijke omstandigheden er niet bij zijn, was er graag bij geweest.

Dus nogmaals aan iedereen mijn grootste dank voor jullie inbreng en inzet en ik zou graag Quatt willen bedanken dat zij een dergelijke uitwisseling mogelijk hebben gemaakt.

En tevens een oproep aan Quatt om tot een soort samenwerking en uitwisseling te komen.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Al met al lees ik dat jullie, ook bedoeld aan de andere Tweakers forum deelnemers die bij Quatt zijn geweest, een productieve avond hebben gehad en daarbij, hoop ik, ook ons forum bij Quatt op de kaart hebben gezet. Ik hoop eigenlijk dat Quatt het nut van een dergelijke uitwisseling heeft ingezien en hoop ook dat we Quatt zelf ook wat meer hier op het forum mogen verwelkomen.
Jammer kon ik door persoonlijke omstandigheden er niet bij zijn, was er graag bij geweest.

Dus nogmaals aan iedereen mijn grootste dank voor jullie inbreng en inzet en ik zou graag Quatt willen bedanken dat zij een dergelijke uitwisseling mogelijk hebben gemaakt.

En tevens een oproep aan Quatt om tot een soort samenwerking en uitwisseling te komen.
_/-\o_
Grootste verschil tussen de Quatt tweakers en Quatt medewerkers is dat Quatt medewerkers zelf geen Quatt hebben. Ook het Quatt kantoor wordt niet verwarmd met Quatts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

Ik twijfel aan de uitleg van Martijn. Mijn beeld is heel anders. Zie de afbeelding hieronder. Het tijdsverschil in de grafiek is over het algemeen 1,5 uur bij mij, maar soms ook 1 uur. In de afbeelding die je ook dat de daling van de ingestelde temperatuur om 23.30u ook een keer weg is. Er zitten dus bugs in is mijn conclusie.
De meeste rechtse grafiek is een screendump van 9 uur vanmorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MexSUhYpOzQ4MFb9jFrcXiQKEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VOGsq33P9G9N4uZ86ZaRD0Hs.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:44
Mickel moen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:58:
[...]

Interessant. Waar in de Tado pro app kun je dat doen? Ik kan die instelling niet vinden.
In de Tado Pro app ga je naar Systeemcontrole en klik je nadat je de QR-code heb gescand van de Internet Bridge op Controleer installatie status, (Indien je dit überhaupt nog niet hebt doorlopen zal je eerst de juiste ketel moeten instellen Quatt Control Unit) daarna kan je op Verwarmingsketelgevens klikken en kan je daar de Max aanvoertemperatuur instellen.

Als het de eerste keer is dat je de Tado Pro app gebruikt kan je nadat je de juiste ketel hebt ingesteld ook de max aanvoertemperatuur instellen, deze is standaard leeg oftewel geen limiet.

[ Voor 3% gewijzigd door Mixpower op 21-03-2024 10:42 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Aan de ene kant denk ik: 'wat weet ik er nu van, ze zullen het wel weten bij Quatt'.

Aan de andere kant kan ik me echt niet aan de indruk onttrekken dat ze omdat ze niet over de sloot willen springen nu halverwege zijn met het bouwen van een brug van karton en ducttape.

Ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat het bouwen van een thermostaatregeling heel ingewikkeld is, en daarna is er ook nog eens weinig onderhoud aan nodig.

Terwijl op dit moment je alleen kan verwarmen als de thermostaat warmtevraag geeft (en dat is efficientie en comfortverlies), lijsten moet bijhouden van thermostaten die het juiste gedrag vertonen / ondersteund zijn, klantvragen krijgt over (volgens de klant) onwenselijk gedrag en hoe dat op te lossen, bij nieuwe thermostaten moet kijken of ze op de lijst kunnen, bij iedere thermostaat bijhouden wat de rariteiten van die thermostaat zijn, en hoe die kunnen worden voorkomen, plus hoe je klantenservice dit naar de klant communiceert, bij updates van de themostaat loop je het risico dat die nu ongewenst gedrag begint te vertonen (en reken maar dat de klant dan allereerst bij jou uitkomt), , en dat allemaal over de complete tijd dat je de Quatt ondersteund.

En ik begrijp dat verschil in updatefrequentie een complicatie is, maar het lijkt me ook weer geen hele grote ramp. Een warmtepomp is per definitie een traag systeem, en 10 min later aan / uit gaan lijkt me geen ramp. Uiteraard zou je ook je lijst met compatibele modellen hierop kunnen aanpassen zodat daar alleen thermostaten op staan met een bruikbare updatefrequentie.

Het huidige systeem lijkt mij een rare keuze, maar misschien denk ik wel te makkelijk over het bouwen van een thermostaatregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Aan de ene kant denk ik: 'wat weet ik er nu van, ze zullen het wel weten bij Quatt'.

Aan de andere kant kan ik me echt niet aan de indruk onttrekken dat ze omdat ze niet over de sloot willen springen nu halverwege zijn met het bouwen van een brug van karton en ducttape.

Ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat het bouwen van een thermostaatregeling heel ingewikkeld is, en daarna is er ook nog eens weinig onderhoud aan nodig.

Terwijl op dit moment je alleen kan verwarmen als de thermostaat warmtevraag geeft (en dat is efficientie en comfortverlies), lijsten moet bijhouden van thermostaten die het juiste gedrag vertonen / ondersteund zijn, klantvragen krijgt over (volgens de klant) onwenselijk gedrag en hoe dat op te lossen, bij nieuwe thermostaten moet kijken of ze op de lijst kunnen, bij iedere thermostaat bijhouden wat de rariteiten van die thermostaat zijn, en hoe die kunnen worden voorkomen, plus hoe je klantenservice dit naar de klant communiceert, bij updates van de themostaat loop je het risico dat die nu ongewenst gedrag begint te vertonen (en reken maar dat de klant dan allereerst bij jou uitkomt), , en dat allemaal over de complete tijd dat je de Quatt ondersteund.

En ik begrijp dat verschil in updatefrequentie een complicatie is, maar het lijkt me ook weer geen hele grote ramp. Een warmtepomp is per definitie een traag systeem, en 10 min later aan / uit gaan lijkt me geen ramp. Uiteraard zou je ook je lijst met compatibele modellen hierop kunnen aanpassen zodat daar alleen thermostaten op staan met een bruikbare updatefrequentie.

Het huidige systeem lijkt mij een rare keuze, maar misschien denk ik wel te makkelijk over het bouwen van een thermostaatregeling.
Mijns inziens is het puur een kosten kwestie / verkoop argument.
Doel: zo goedkoop mogelijke warmtepomp voor de klant (zeker in het begin de main USP)
Gevolg: zoveel mogelijk bestaande thermostaten kunnen blijven gebruiken, dus ook de types die minder goede data over opentherm sturen en dus een meer geavanceerde thermostaat regeling niet mogelijk maken
Op dit moment de regeling wijzigen en daarmee meerdere typen thermostaten als niet-compatibel zetten zal geen goede PR zijn voor mensen met deze thermostaten..

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 21-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Beste Quatt Tweakers, eindelijk antword gekregen op mijn vraag m.b.t. de subsidie voor 2024 vor de Quatt (mono) en Quatt Duo.

Uitkomst is wat we hier eigenlijk al hadden vermoed maar nu is het dus officieel.

Ik zal hierop ook nog de TS aanpassen, maar gezien mijn huidige persoonlijke situatie kan dit even duren.
dus graag even geduld hiervoor.

uitkomst is dat de Quatt door nieuwe berekeningen, heb helaas tot nu toe echter de werkelijke bron hiervan nog steeds niet kunnen achterhalen, de Quatt 1 kW minder vermogen heeft, in 2023 was deze nog in de klasse van 5 kW gegroepeerd en nu heeft deze dus slechts 4 kW en dus hierdoor ook minder subsidie.
5 kW heeft €2.700 (2023)
4 kW heeft €2.550 (2023) , dus €150 minder.
beide voor A++ en A+++ warmtepompen
(Edit foutje in subsidie bedrag aangepast)

In 2024 is er een bonus voor A+++ warmtepompen van €225.
De Quatt (mono) heeft dus ten opzichte van 2023 ivm met het verlaagde vermogen €-/- 150 subsidie echter omdat per 2024 de Quatt een hogere energielabel van A++ naar A+++ (A tripel+) heeft onvangen komt daar dus weer €225 er boven op met als resultaat dat de Quatt in 2024 een €75 hogere subsidie gaat krijgen.

Dus in 2024 krijg je per Quatt dus 2.775 euro subsidie ( Voor de Quatt Duo dus twee keer dat bedrag)

voor mensen waar de Quatt pas in 2024 is geplaatst (de plaatsingsdatum is hierbij van belang) wel even kijken of je de juiste subsidie hebt ontvangen.

hier nog de mail die ik van Quatt heb mogen ontvangen:
Bedankt voor je bericht en excuses voor het lange wachten. Ik heb dit intern besproken en ik heb de volgende informatie voor je:

We hebben de testopstelling aangepast:
• 1 kW minder vermogen (op papier)
• Resultaat: A+++ in plaats van A++
• €150 subsidievermindering door 1 kW vermogensdaling (op papier)
• €225 subsidietoename door verandering van A++ naar A+++
Netto resultaat: +€75 subsidie

Kort samengevat: We hebben onze producttests geoptimaliseerd om de maximale ISDE-subsidie te verkrijgen, zoals vorig jaar ook het geval was. Echter, vanwege de wijzigingen in de regelgeving dit jaar, hebben we onze tests daarop aangepast om nog steeds de maximale ISDE-subsidie te garanderen.

Een fijne dag toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Valentina - Quatt Support

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 21-03-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik heb een offerte van Quatt voor een Duo, de bedoeling is om na 3 maanden gebruik (winter) all electric te gaan. Nu vroeg ik me af of er bij de all electric ook nog een buffervat geplaatst wordt. Of dat de heatbattery dient als buffer en boilervat tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:04:
[...]

Grootste verschil tussen de Quatt tweakers en Quatt medewerkers is dat Quatt medewerkers zelf geen Quatt hebben. Ook het Quatt kantoor wordt niet verwarmd met Quatts
gehuurd complex, en een Quatt is nu niet bepaald bedoeld voor dat soort bedrijfstoepassingen, dus is dat helemaal niet vreemd dat ze daar los van de test opstellng geen Quatt hebben hangen. :?

mbt de uitspraak van dat medewerkers, geen Quatt thuis hebben ? heb je dat gevraagd ? weet je van hun woonomstandigheden af ?
Ik vind dit een beetje stemmingsmakerij en past eigenlijk niet op dit forum, en heeft eigenlijk ook geen enkele meerwaarde. :( :N
Sorry mijn persoonlijke mening.
Dus aanpassing van dit stukje tekst wordt van mijn kant gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
raven22 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:16:
Ik heb een offerte van Quatt voor een Duo, de bedoeling is om na 3 maanden gebruik (winter) all electric te gaan. Nu vroeg ik me af of er bij de all electric ook nog een buffervat geplaatst wordt. Of dat de heatbattery dient als buffer en boilervat tegelijkertijd.
Ja, volgens de huidig beschikbare info is dat laatste het geval, ik denk ook dat hier ook een bepaalde meerwaarde inzit en we nu blijkbaar gehoord hebben dat ze het 18 graden probleem ook aan het oplossen zijn heb je dus geen buffervat nodig, wat dat heb je dus al via de heatbatterij wat eigenlijk niets anders is dan een normaal boilervat alleen dat de uitwisseling dus de twee kanten op kan gaan en dus ook als buffervat kan fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Enig idee wat de afmeting is van de heatcharger? Ze zeggen dat het de CV vervangt, maar ik hoop dat het een stuk kleiner is....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-09 15:52
MacD007 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:18:
[...]

gehuurd complex, en een Quatt is nu niet bepaald bedoeld voor dat soort bedrijfstoepassingen, dus is dat helemaal niet vreemd dat ze daar los van de test opstellng geen Quatt hebben hangen. :?

mbt de uitspraak van dat medewerkers, geen Quatt thuis hebben ? heb je dat gevraagd ? weet je van hun woonomstandigheden af ?
Ik vind dit een beetje stemmingsmakerij en past eigenlijk niet op dit forum, en heeft eigenlijk ook geen enkele meerwaarde. :( :N
Bij mij is gisteren de Quatt vervangen (ivm geluid 350hz) door 2 Tesla monteurs. 1 van die 2 heeft zelf een Quatt. Liet me ook trots wat grafieken zien vanuit zijn persoonlijke app.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 16:17
Ben me aan het oriënteren op een Quatt (duo) en heb een vraag die ik zo niet lekker kan terugvinden in het forum.

Ik zou de buitenunit(s) graag in de voortuin willen, de leidingen kunnen dan ondergronds richting het huis. Waar ze het huis binnenkomen zit bij mij ook direct de verdeler voor de vloerverwarming. De CV installatie hangt op de 2e verdieping.

Is het mogelijk de aansluiting direct bij de verdeler te maken ipv de leidingen intern helemaal richting CV te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Revaes schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:54:
Ben me aan het oriënteren op een Quatt (duo) en heb een vraag die ik zo niet lekker kan terugvinden in het forum.

Ik zou de buitenunit(s) graag in de voortuin willen, de leidingen kunnen dan ondergronds richting het huis. Waar ze het huis binnenkomen zit bij mij ook direct de verdeler voor de vloerverwarming. De CV installatie hangt op de 2e verdieping.

Is het mogelijk de aansluiting direct bij de verdeler te maken ipv de leidingen intern helemaal richting CV te trekken?
Nee dat is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
raven22 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:27:
Enig idee wat de afmeting is van de heatcharger? Ze zeggen dat het de CV vervangt, maar ik hoop dat het een stuk kleiner is....
volgens de foto's op de site is het een redelijk klein ding, duidelijk kleiner dan de CV waarvoor deze in de plaats komt, de heatbatterij is natuurlijk wel wat groter, ook afhankelijk welk formaat je nodig hebt. Denk daarbij ook aan het gewicht, zeker als dit op een houten vloer op zolder geplaatst moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Want? circuit waar het dan op wordt aangesloten is hetzelfde, er loopt namelijk een aanvoer en retour direct naar de CV. CiC kan natuurlijk wel naast CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mixpower schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:41:
[...]

In de Tado Pro app ga je naar Systeemcontrole en klik je nadat je de QR-code heb gescand van de Internet Bridge op Controleer installatie status, (Indien je dit überhaupt nog niet hebt doorlopen zal je eerst de juiste ketel moeten instellen Quatt Control Unit) daarna kan je op Verwarmingsketelgevens klikken en kan je daar de Max aanvoertemperatuur instellen.

Als het de eerste keer is dat je de Tado Pro app gebruikt kan je nadat je de juiste ketel hebt ingesteld ook de max aanvoertemperatuur instellen, deze is standaard leeg oftewel geen limiet.
Bedankt. Ik gebruik de app al geruime tijd. In het pre-Quatt-tijdperk om de aanvoertemperatuur van de ketel te controleren, toen ik aan het experimenteren was met een lagere aanvoertemperatuur.

Deze instelling was ik nog niet tegengekomen.

Ik heb hem nu op 40C gezet, maar wat is een mooie instelling? Bij mij heeft comfort prioriteit boven gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

de vraag is veel eerder of jij een dergelijke warmtepomp uberhaupt wel in je voortuin mag plaatsen, zeker met de nieuwe omgevingswet kom je waarschijnlijk al snel dat je een vergunning moet aanvragen.

in mijn gemeente (een van de grotere in Nederland, oudste stad van Nederland) mag dat al helemaal niet, daar is de voortuin naast andere plekken al verboden gebied, zij hanteren hierbij de VNG richtlijnen.
zie maar eens onderstaand tekening, het rode gebied mag dus niets geplaatst worden. Dit is helaas dus wel steeds afhanklijk van je gemeente.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fje8RIXmIEYVwhgLWeSOklO8oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large

de Quatt zelf moet aan de hoofdleiding dichtbij de CV worden gekoppeld, zie onderstaand schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8vsn1qThLZCzBxiEFJHogDfSBs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gt5IJITAt95X2QyLQYCk7Esp.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 21-03-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
MacD007 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:15:
[...]

de vraag is veel eerder of jij een dergelijke warmtepomp uberhaupt wel in je voortuin mag plaatsen, zeker met de nieuwe omgevingswet kom je waarschijnlijk al snel dat je een vergunning moet aanvragen.

in mijn gemeente (een van de grotere in Nederland, oudste stad van Nederland) mag dat al helemaal niet, daar is de voortuin naast andere plekken al verboden gebied, zij hanteren hierbij de VNG richtlijnen.
zie maar eens onderstaand tekening, het rode gebied mag dus niets geplaatst worden. Dit is helaas dus wel steeds afhanklijk van je gemeente.
[Afbeelding]

de Quatt zelf moet aan de hoofdleiding dichtbij de CV worden gekoppeld, zie onderstaand schema:
[Afbeelding]
Dank voor je antwoord. Het lijkt mij omgeving technisch hier veel beter om hem in de voortuin te plaatsen dan een paar meter naar achteren op het dak van de uitbouw, dan straal je veel meer huizen aan, maar ik zal eens goed naar de vereisten kijken.

Wat betreft plaatsing, dat plaatje is natuurlijk niet op schaal, dus daar wil ik niet teveel uit afleiden. Ik kan namelijk geen technische reden verzinnen waarom het dicht bij de CV zou moeten zitten. Het water uit de CV is namelijk maar enkele seconden langer onderweg naar het aftakpunt. Binnenshuis doortrekken van de leidingen wordt een crime en onnodig duur lijkt me, buitenom vind ik lelijk (en kost evenveel extra leidingwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 15-09 10:23
uitkomst is dat de Quatt door nieuwe berekeningen, heb helaas tot nu toe echter de werkelijke bron hiervan nog steeds niet kunnen achterhalen, de Quatt 1 kW minder vermogen heeft, in 2023 was deze nog in de klasse van 5 kW gegroepeerd en nu heeft deze dus slechts 4 kW en dus hierdoor ook minder subsidie.
5 kW heeft €2.700 (2023)
4 kW heeft €4.550 (2023) , dus €150 minder.
Ik neem aan dat je 2550 bedoelt ipv 4550.

En de bron van de wijziging geef je zelf al aan, Quatt heeft de testopstelling aangepast om een hoger A label te krijgen en zo netto meer subsidie mogelijk te maken.
hier nog de mail die ik van Quatt heb mogen ontvangen:
Bedankt voor je bericht en excuses voor het lange wachten. Ik heb dit intern besproken en ik heb de volgende informatie voor je:

We hebben de testopstelling aangepast:
• 1 kW minder vermogen (op papier)
• Resultaat: A+++ in plaats van A++
• €150 subsidievermindering door 1 kW vermogensdaling (op papier)
• €225 subsidietoename door verandering van A++ naar A+++
Netto resultaat: +€75 subsidie

Kort samengevat: We hebben onze producttests geoptimaliseerd om de maximale ISDE-subsidie te verkrijgen, zoals vorig jaar ook het geval was. Echter, vanwege de wijzigingen in de regelgeving dit jaar, hebben we onze tests daarop aangepast om nog steeds de maximale ISDE-subsidie te garanderen.

Een fijne dag toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Valentina - Quatt Support[/h3]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Ik vind deze uitspraak van @TeslaNerd niet perse negatief overkomen. Ik vind het vrij logisch dat de meeste Quatt medewerkers thuis geen Quatt hebben hangen. Het zou me sterk verbazen als dit geen groter percentage is dan in de 'normale bevolking', maar ook Quatt medewerkers maken gewoon normale keuzes wat betreft hun aankopen. Een BMW medewerker rijd ook niet standaard in een BMW, en als je voor Unilever werkt is het niet verboden om producten van Proctor and Gamble te eten.

Of je zelf 'bezitter' bent kan mogelijk een verschil maken tussen wat theoretischer er naar kijken, en praktijkervaring, maar ik neem aan dat ze ook veel praktijkervaring van collega's en klanten meekrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
raven22 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:27:
Ik denk dat de watertank vrij goed overeen zal komen met de gemiddelde cv ketel. Iets hoger, waarschijnlijk, maar breedte en lengte zal aardig overeen komen.

Edit: zoals @MacD007 ook al aangeeft: de heatcharger zal aanzienlijk kleiner zijn, maar je moet er in de buurt ook nog de heatbattery kwijt, en die zal redelijk overeen komen met de cv ketel.

[ Voor 19% gewijzigd door onlinaius op 21-03-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
Revaes schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Dank voor je antwoord. Het lijkt mij omgeving technisch hier veel beter om hem in de voortuin te plaatsen dan een paar meter naar achteren op het dak van de uitbouw, dan straal je veel meer huizen aan, maar ik zal eens goed naar de vereisten kijken.

Wat betreft plaatsing, dat plaatje is natuurlijk niet op schaal, dus daar wil ik niet teveel uit afleiden. Ik kan namelijk geen technische reden verzinnen waarom het dicht bij de CV zou moeten zitten. Het water uit de CV is namelijk maar enkele seconden langer onderweg naar het aftakpunt. Binnenshuis doortrekken van de leidingen wordt een crime en onnodig duur lijkt me, buitenom vind ik lelijk (en kost evenveel extra leidingwerk).
Dit was ook mijn wens, maar dat doen ze niet. Om alle systemen vergelijkbaar te houden. In de toekomst misschien wel mogelijk, maar nu werken ze daar niet aan mee in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22

Hier zelfde issue. Quatt wil perse alleen bij CV ketel aansluiten. Ook als je all electric wilt omdat je daarvoor eerst 3 wintermaanden hybride moet draaien.
Ik sta op punt van akkoord gaan en dan wordt de Duo eerst op het platte dak geplaatst en als ze all electric komen aansluiten worden ze weer verplaatst naar de zijkant van het huis. Voornaamste reden hiervoor is dat ik op zolder bij de CV geen boilervat kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Ik neem aan dat je 2550 bedoelt ipv 4550.

En de bron van de wijziging geef je zelf al aan, Quatt heeft de testopstelling aangepast om een hoger A label te krijgen en zo netto meer subsidie mogelijk te maken.

[...]
Ja, sorry typo pas het wel aan 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-09 15:52
[...]

Het heeft te maken met parallelle of seriële inschakeling als ik het me goed herinner. De manier waarop jij wilt dat de Quatt wordt geïnstalleerd (wat ze niet gaan doen) zorgt ervoor dat de cv en warmtepomp niet gelijktijdig aan het werk kunnen. Misschien goed om hier bij andere merken ook naar te kijken.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Volgens mij vergis je daarin, kijk m’n even waar de terugslagklep en de flowmeter zitten, volgens mij werkt dat dus niet meer als je dat aansluit bij de toevoer van je vw verdeler, want waar komt dan je retour op?

Geluid is bij plaatsing via de omgevingswet geen echt punt dat is andere wetgeving.
dus bij een platsing dien je altijd met min. 2 wetgevingen te maken :
1) geluidseisen die in heel nederland gelijkt zijn (een gemeente mag hier geen eigen eisen aan stellen), deze zit in het bouwbesluit verankerd.
2) locale wetgeving via de omgevingswet waar juist de locale gegevenheid (bestemmingsplan ed) een grote rol in speelt. Door de nieuwe omgevingswet is daar nu ook veel onduidelijkeid over, mede omdat veel gemeenten veel te laat met de invoering zijn begonnen en ze zich ook behoorlijk hebben misgerekend wat daar op hun op af komt.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 21-03-2024 17:27 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.