Start van deze lange post: 24-3 rond 09.00 uur.
Veel edits om gegevens testen optimalisatie bij elkaar te houden.
======
24-3 08.56 uur
Hier slaat Quatt niet aan bij het zakken onder de ingestelde kamertemperatuur.
Vervelend, want vloerverwarming. Te lang uit, koelt vloer teveel af en duurt het lang (2 uur) voor er weer warmte van de vloer komt na aanslaan. Slaat meestal pas aan bij 21,3: omdat het lang duurt voor vloer warm wordt, koelt het in de tussentijd af tot 21,1°C.
Nu zat ik me (al typende) plotseling af te vragen waarom (binnen de Resideo-app) optimalisatie uit moet staan.
Het wordt aangeraden om uit te zetten, maar ik kan zo niet vinden waarom.
Omdat ik toch stook op 21,5°C
continue, zou het misschien wel een oplossing kunnen zijn.
Daarom nu even aan gezet (want wordt gezegd dat die optimalisatie zelflerend is).
Edit: En ziedaar ⤵️: Quatt slaat plotseling aan bij 21,47°C 😁 zonder dat ik wat anders heb gedaan.
Ik hou het maar even zo.
(Ik zet in deze post steeds even de bevindingen van die "optimalisatie aanzetten in T6-app".
Na dag 1, die prima verliep, plaats ik alleen nog de dag-overzichten van Quatt-inzicht.)
Edit 14.22 uur: plaatje toegevoegd, wel zo handig dit hier te doen.
@
verguldebarman, inmiddels 5 uur verder.
Zit boven kamertemperatuur, maar Quatt levert nog steeds warmte
⤵️
Edit net na 16.10 uur
Still going strong
Quatt pruttelt: zo mag ik het graag zien!
Edit resultaat 25-3, lange grafiek 16 uur vervangen.
Hieronder de eindstand eerste dag met optimalisatie T6 app aan.
Had gistermorgen even geprobeerd (voor ik optimalisatie aan zette) of Quatt weer wilde gaan lopen op 21,47°C door op 22 te zetten. Vandaar wat gas. Gelijk weer op 21,5 gezet (soms loopt Quatt door) maar deze ging nu weer uit).
Temperatuur is afgelopen nacht wel wat weggezakt, maar was terug op 21,3 toen ik om 06.30 uur opstond. Quatt is net uitgegaan 25-3, 08.30 uur: door zon 23°C in kamer. Vanmorgen wel Tig defrosts met wat gas.
Ben ontzettend nieuwsgierig: Wanneer gaat Quatt weer aan? (Edit: zie daarvoor 25-3)
Edit: update resultaat 24 maart:
Edit: update resultaat 25 maart.
Quatt was gisteren al snel uit gegaan want hier staat de zon vol op de ramen.
Normaliter sloeg hij pas weer aan wanneer de kamertemperatuur onder de 21,5 was gezakt (21,4 of 21,3) maar tot mijn verrassing sloeg hij 's middags nu al aan bij 21,7!
Nu (26ste) nog steeds bezig met dezelfde run (maar zon schijnt volop inmiddels, dus duurt niet lang meer voor hij uit gaat).
Nu, 26 mrt, 07.30 uur:
Tot nu tevreden over die optimalisatie
Edit: update resultaat 26-3
Ik heb nog steeds niks geflipt, verhoogd of iets anders.
Die 21,5°C wordt goed vastgehouden met optimalisatie aan.
Ik was gisteren vanaf 17.00 uur niet thuis. Volgens HW is Quatt om 18.30 uur aangeslagen. Ik zie ook in Quatt-app verbruik tussen 18 en 19 uur.
Even een streepje gezet en als ik zo inschat was kamertemperatuur nog niet onder 21,5°C gezakt bij starten Quatt. Ik laat optimalisatie nog maar even aan.
(Ps: het was koud in het noorden gistermorgen, 2°C, dus defrosts.)
Edit: update resultaat 27-3.
Ik beëindig hierna mijn optimalisatie"feuilleton". Nog steeds ontzettend tevreden met die optimalisatie! Is hier een blijvertje zoals het nu lijkt.
Het is inmiddels donderdag en de 5de dag met optimalisatie aan.
Ik lees wisselende resultaten bij diegenen die ook optimalisatie aan hebben gezet.
Daarom
wil ik ook geen harde conclusie trekken.
Dat het bij sommigen niet werkt, kan bijvoorbeeld liggen aan het ontbreken van vvw, of het werken met nachtverlaging.
Het enige wat ik kan adviseren: probeer eens om optimalisatie in de T6 Resideo-app aan te zetten wanneer Quatt te laat start met verwarmen: Je kunt het weer uitzetten wanneer resultaat niet bevalt!.
EN ZET DIE OPTIMALISATIE MINIMAAL EEN WEEK AAN!
Binnen een dag de thermostaat je strookgedrag laten leren is niet mogelijk (of schijnt bij jou bijvoorbeeld iedere dag de zon exact even lang de kamer in?).
(Bij veel die roepen: het werkt niet, lees ik dat ze maar 24 uur testen.... 😜)
Ik heb vloerverwarming EN kamertemperatuur op 21,5° continue en bij mij gaat optimalisatie opperbest!
Hieronder de resultaten van gisteren 27 maart.
Wat plotseling tot me doordrong: de kamertemperatuur, binnen CIC, wordt nu niet meer aangegeven als 21,476562 (zoals op eerste screenshot) wanneer deze in de buurt van 21,5 is, maar als exact 21,5 (hoger en lager nog wel 6 cijfers achter de komma).
Best knap hoe de T6, met vloerverwarming, het niet meer dan 0,2°C onder ingesteld laat zakken. Vvw heeft toch een na-ijl effect van 2 uur bij mij.
Tot slot nog even een screenshot Homewizard.
Zo ziet nu iedere dag eruit: 's middags uit (zon) en op tijd weer aan 😁.
Rond 12 uur dotje gas ivm boiler
Edit 1 april (geen grap);
Bij mij staat optimalisatie nog steeds aan.
Gaat netjes vroeg verwarmen en suddert, na behalen kamertemperatuur mooi door op laag vermogen (400W): vloer blijft dus lekker op temperatuur!
Succes!
[
Voor 92% gewijzigd door
Friezin op 01-04-2024 09:24
. Reden: Feuilleton plaatjes ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen