Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-09 13:49
Mickel moen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Bedankt. Ik gebruik de app al geruime tijd. In het pre-Quatt-tijdperk om de aanvoertemperatuur van de ketel te controleren, toen ik aan het experimenteren was met een lagere aanvoertemperatuur.

Deze instelling was ik nog niet tegengekomen.

Ik heb hem nu op 40C gezet, maar wat is een mooie instelling? Bij mij heeft comfort prioriteit boven gasverbruik.
Dat zal je dan even moeten testen, hier is het huis behaaglijk met die 35 graden maar dat is voor iedereen weer anders natuurlijk. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:47
MacD007 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:36:
[...]

Ja, sorry typo pas het wel aan 😞
Hier gisteren de EUR 2775,- subsidie ontvangen, drie weken na installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 22:00
MacD007 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:43:
[...]

Volgens mij vergis je daarin, kijk m’n even waar de terugslagklep en de flowmeter zitten, volgens mijnwerker dat dus niet meer als je dat aansluit bij de toevoer van je vw verdeler, want waar komt dan je retour op?

Geluid is bij plaatsing via de omgevingswet geen echt punt dat is andere wetgeving
De retour komt dat op de retourleiding van de verdeler. Het enige verschil tussen de 2 aansluitingen is dat er bij de langere afstand ook een paar aftakkingen tussen. In de aanvoerleiding zou dat dus leiden tot een omkering van de stroming in het stuk leiding tussen vv verdeler en aftakking op 1e verdieping als er geschakeld wordt tussen CV en Quatt. Maar mijn bedoeling is sowieso dat de CV eigenlijk niet meer hoeft te draaien voor verwarming, zo zal ik hem ook instellen. Mocht de Quatt duo tekort schieten kan ik altijd nog mijn L/L aanzetten waarvan er ook in elke kamer een unit hangt.

Ik zou Quatt all electric kunnen overwegen, maar ik vind de meerprijs van 4.5k fors tov een losse WPB die hebt voor ca 2k, hoe zien jullie dat?

edit: Ik zie nu bij QA op de website staan:
https://support.quatt.io/...ar-alle-vragen-beantwoord
Kan de Quatt beneden worden aangesloten terwijl de cv-ketel boven op zolder staat?
-Ja, dat is mogelijk. Het is echter belangrijk om dan zorgvuldig naar de route van het leidingwerk te kijken tussen de Quatt en de cv-ketel.

maar dan vraag 4: |:(
Kun je aangeven wanneer de buitenunit direct kan worden aangesloten op de ringleiding van de cv in plaats van direct naar de cv-ketel?
- We sluiten de Quatt altijd direct onder de cv-ketel aan.

[ Voor 25% gewijzigd door Revaes op 21-03-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Revaes schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:51:
[...]

De retour komt dat op de retourleiding van de verdeler. Het enige verschil tussen de 2 aansluitingen is dat er bij de langere afstand ook een paar aftakkingen tussen. In de aanvoerleiding zou dat dus leiden tot een omkering van de stroming in het stuk leiding tussen vv verdeler en aftakking op 1e verdieping als er geschakeld wordt tussen CV en Quatt. Maar mijn bedoeling is sowieso dat de CV eigenlijk niet meer hoeft te draaien voor verwarming, zo zal ik hem ook instellen. Mocht de Quatt duo tekort schieten kan ik altijd nog mijn L/L aanzetten waarvan er ook in elke kamer een unit hangt.

Ik zou Quatt all electric kunnen overwegen, maar ik vind de meerprijs van 4.5k fors tov een losse WPB die hebt voor ca 2k, hoe zien jullie dat?

Kan de Quatt beneden worden aangesloten terwijl de cv-ketel boven op zolder staat?
-Ja, dat is mogelijk. Het is echter belangrijk om dan zorgvuldig naar de route van het leidingwerk te kijken tussen de Quatt en de cv-ketel.

Kun je aangeven wanneer de buitenunit direct kan worden aangesloten op de ringleiding van de cv in plaats van direct naar de cv-ketel?
Ik zou dit voor jouw situatie aan het installatieteam van Quatt voorleggen en daarna de reactie van Quatt hier posten. Mijn ervaring is dat de installatieteams flexibel zijn en mee willen denken met specifieke situaties en wensen van klanten. Doel van Quatt is 3 miljoen warmtepompen te installeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhTDu94WewRwJ89TvdE_t7iNDKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvHRJGd95gu9bSKQ4Uk9YJjQ.jpg?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Revaes schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:51:
[...]

Ja, als je alleen het WPB deel bekijkt heb je gelijk, tel je echter daarbij een e-cv ketel nog er bij dan komt het alweer een stuk dichter bij en je hebt dan ook een system wat op elkaar afgestemd is. Dat heeft ook wel zijn voordeel.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:14

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mickel moen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:38:
Ik ga me nu eerst maar eens in dat losse draadje verder verdiepen. Echter een klusje voor morgen. Daar wil ik even rustig de tijd voor nemen.
Wel vanmorgen actie ondernomen. Voor wie het niet gevolgd heeft:
Vorige week is bij mij de Quatt geïnstalleerd. Die doet het uitstekend. Echter, de ketel had sindsdien zo om het kwartier een kleine opstart met een klein beetje gasverbruik. Bovendien bleef de circulatiepomp continu aan, ondanks dat deze op korte nadraaitijd stond. Ketel: Nefit Ecomline HR Excellent. Ketel heeft een intern tapwatervat. Het viel mij op, dat er na de installatie van de Quatt een draadje afkomstig van dit vat los hing, niet aangesloten was dus. Mijn vermoeden: Temperatuursensor niet aangesloten, ketel probeert steeds tapwatervat op te warmen en het antipendelprogramma is in werking gegaan, waardoor de pomp continu bleef draaien.

Dit vermoeden werd hier op dit forum gisteren bevestigd. Waarvoor mijn dank.

Ik had zaterdag een ticket ingeschoten, maar aangezien de responstijd meerdere dagen is, vanochtend maar eens verder op onderzoek gegaan.

Ik heb in de Nefit installatiehandleiding het elektrische schema gevonden. Zo kon ik zien welke kleurcodering er bij de sensor hoorde. Het losgeraakte kabeltje was te kort om naar de connecter te gaan. Bij nader zoeken vond ik achter in de ketel nog een los kabeltje met de juiste kleur aders.

Ik heb beide kabeltjes weer verbonden, dus de sensor weer aangesloten. Dit was om +/- 9.45 uur vanochtend. Op bijgaand HW-screenshot kun je zien, dat na die tijd de lijn nagenoeg vlak geworden is. Alleen het tapwatergebruik geeft nog pieken. Bovendien draait de circulatiepomp nu naar behoren in de korte nadraaitijd modus.

Kortom, probleem opgelost. Ik kan niet anders bedenken, dan dat dit kabeltje gebroken is bij de aansluiting van de Quatt. Wellicht bij het verwijderen van de kap van de ketel, waarbij de monteur het niet opgemerkt heeft.

Vanmiddag kreeg ik een reactie van Quatt op het ticket. Ik kon dus de oplossing vermelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL_p2wqMj7v1DRt9SUcuGmL_koA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kLELKd46JsLzV6LxNBpbt8d.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Ik vind deze uitspraak van @TeslaNerd niet perse negatief overkomen. Ik vind het vrij logisch dat de meeste Quatt medewerkers thuis geen Quatt hebben hangen. Het zou me sterk verbazen als dit geen groter percentage is dan in de 'normale bevolking', maar ook Quatt medewerkers maken gewoon normale keuzes wat betreft hun aankopen. Een BMW medewerker rijd ook niet standaard in een BMW, en als je voor Unilever werkt is het niet verboden om producten van Proctor and Gamble te eten.
Ja en nee, sorry bij mij kwam dit (overigens nog steeds) eerder negatief over, zeker als je de rest van zijn verhaal bekijkt. Ik (maar dat is dus persoonlijk) is dat niet nodig en voegt ook niets toe).

met je andere verklaringen ben ik het helemaal eens, overigens, ver uit de meeste BMW werkers in Duitsland die een vast contract hebben, rijden wel een BMW, mn omdat zij daar heel hoge kortingen op krijgen. Na twee jaar rijden krijgen ze vaak nog een hogere prijs er voor betaald dan wat ze zelf betaald hebben, rijden dus vaak gratis cq bijna gratis (in Duitsland dan).
Of je zelf 'bezitter' bent kan mogelijk een verschil maken tussen wat theoretischer er naar kijken, en praktijkervaring, maar ik neem aan dat ze ook veel praktijkervaring van collega's en klanten meekrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:31
raven22 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:27:
Enig idee wat de afmeting is van de heatcharger? Ze zeggen dat het de CV vervangt, maar ik hoop dat het een stuk kleiner is....
zie onderstaand screenshots van site van Quatt.
Weet niet waarom er gedacht wordt dat het "aanzienlijk kleiner" zou zijn (@onlinaius @MacD007 )
zowel afbeeldingen als vraag & antwoord geven hier denk ik geen enkele aanleiding toe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwO2OoXqTdvk04_9pScLwT5UStE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v3765uC7PWGDHgGFjnvjh70k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bitMXJfjc8UHYsJIIgJvvPg953k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/94v7hMh9W6ldQzhqg7JoQNg4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Toby-Wan op 21-03-2024 17:48 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:43:
[...]

Weet niet waarom er gedacht wordt dat het "aanzienlijk kleiner" zou zijn (@onlinaius @MacD007 )
zowel afbeeldingen als vraag & antwoord geven hier denk ik geen enkele aanleiding toe

j
[Afbeelding]

[Afbeelding]
e hebt helemaal gelijk, ik dacht dat de CV van mij een stuk groter zou zijn, nee dus, was dus door de tekening op het verkeerde been gezet.

sorry, mea culpa. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 21-03-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 15:06
Ha tweakrrs!
Ik ben vandaag een Quatt bezitter geworden!
Is het echter wel normaal dat de watertemperatuur niet hoger komt dan 29 graden? Ik zie namelijk de temp zakken in huis maar de unit gaat niet harder werken.. zie plaatje hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gd9vSW_leQKmhGpqwiSiv_bMsXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGeSBILLXs2cO07n3AFPBfBq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lXvVe8gSPF1aB4AHoWrxHxfJ-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXcnXeSLd9EWd03uldieI8yo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
sjiht777 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:01:
Ha tweakrrs!
Is het echter wel normaal dat de watertemperatuur niet hoger komt dan 29 graden? Ik zie namelijk de temp zakken in huis maar de unit gaat niet harder werken.. zie plaatje hieronder:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is toch prima zo, 0.1 graad van setpoint en hij draait nog.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
Gerardwaz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:04:
[...]

Is toch prima zo, 0.1 graad van setpoint en hij draait nog.
Oké, ik neem dus aan dat dit goed is uit jou reactie 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
sjiht777 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Yep, niets aan doen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjiht777 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Kamertemperatuur is praktisch gelijk aan wat je hebt ingesteld.
Wanneer hij vandaag is geïnstalleerd, kan ik me wel voorstellen dat het huis (lees: muren en vloer) is afgekoeld en fris voelt.
Je zou dus een nachtje een half graadje hoger kunnen stoken (word je niet arm van).

Edit: maar iets meer info over je afgiftesysteem en soort woning is altijd handig.....

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 21-03-2024 20:53 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:45
MacD007 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Ja, als je alleen het WPB deel bekijkt heb je gelijk, tel je echter daarbij een e-cv ketel nog er bij dan komt het alweer een stuk dichter bij en je hebt dan ook een system wat op elkaar afgestemd is. Dat heeft ook wel zijn voordeel.
Maar nu is het natuurlijk wel weer zo dat die e-cv eigenlijk alleen nodig is door die 18 graden. Gaat die limiet er af en doet de Quatt het altijd dan ga ik alleen aan de WPB en heb ik geen e-cv nodig. En eerlijk gezegd denk ik dat dat voor heel veel mensen geldt, want niet iedereen mag kunnen verwarmen op airco's zoals ik, maar als dat niet het geval was geweest had ik het prima gevonden om 1 of 2 straalkacheltjes van 2KW in huis te halen als backup voor die incidentele dag dat het -10 buiten is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat vind ik eigenlijk nog wel een aanzienlijk nadeel van de Quatt oplossing: ik heb eigenlijk altijd gedacht dat als ik aan de WPB ga deze op de plek komt te staan van de cv ketel, maar bij Quatt zou ik dus ook nog ergens een heat charger moeten wegmoffelen. Als de heat charger wel op zijn kant geinstalleerd kan worden zou je deze aan het dak boven de HeatBattery kunnen hangen, maar het lijkt me verre van optimaal.

[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 21-03-2024 21:13 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-09 11:38
sjiht777 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:01:
Ha tweakrrs!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo die hangt hoog 😅 heb je de waterafvoer goed geregeld?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjiht777
okijokii schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Zo die hangt hoog 😅 heb je de waterafvoer goed geregeld?
Ja! Die loopt naar de hemelwater afvoer.
Staat hier niet op de foto, dit was tijdens de installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjiht777
Friezin schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Kamertemperatuur is praktisch gelijk aan wat je hebt ingesteld.
Wanneer hij vandaag is geïnstalleerd, kan ik me wel voorstellen dat het huis (lees: muren en vloer) is afgekoeld en fris voelt.
Je zou dus een nachtje een half graadje hoger kunnen stoken (word je niet arm van).

Edit: maar iets meer info over je afgiftesysteem en soort woning is altijd handig.....
Hoekwoning jaren 70, HR++ glas, spouwmuurisolatie & dakisolatie.

Verder beneden vloerverwarming en in de slaapkamers nieuwe radiatoren.

Tot zover blijft het netjes 21 graden in huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 08:44
In het nieuws vandaag: “Vereniging Eigen Huis kiest Quatt als warmtepompleverancier”

https://www.energienieuws...-kiest-quatt-als.html?m=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
mrdop schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:45:
In het nieuws vandaag: “Vereniging Eigen Huis kiest Quatt als warmtepompleverancier”

Link doet t niet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
Hé, das gek, bericht is verwijderd….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:39
Denk dat Quatt collectieve inkoop warmtepompen heeft gewonnen of gaat winnen, maar dat nieuws te vlug heeft verspreid via die site.
Dat is niet netjes, dus is bericht ingetrokken.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:11:
[...]

Dat vind ik eigenlijk nog wel een aanzienlijk nadeel van de Quatt oplossing: ik heb eigenlijk altijd gedacht dat als ik aan de WPB ga deze op de plek komt te staan van de cv ketel, maar bij Quatt zou ik dus ook nog ergens een heat charger moeten wegmoffelen. Als de heat charger wel op zijn kant geinstalleerd kan worden zou je deze aan het dak boven de HeatBattery kunnen hangen, maar het lijkt me verre van optimaal.
een WPB, zeker als je deze voor bv een bad wilt gebruiken heeft een inhoud van 200-400l nodig, dat is dus echt een heel stuk groter dan een CV ketel die je tegen een muur plaatst. Een WPB zet je normaal gesproken op de vloer neer, er zijn ook horizonale versies die het gewicht iets meer verdelen.
Dus je moet mn op zolder wel bedacht zijn of de vloer het gewicht aankan.
mn bij vlieringen moet je wel uitkijken, die hebben soms maar een belatsing van 70 kg/m2, met een WPB die toch rond 250 kg of meer weegt met een voetprint van minder dan 1 m2 gaat dat lastig worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:17:
[...]

een WPB, zeker als je deze voor bv een bad wilt gebruiken heeft een inhoud van 200-400l nodig, dat is dus echt een heel stuk groter dan een CV ketel die je tegen een muur plaatst. Een WPB zet je normaal gesproken op de vloer neer
Wat @onlinaius bedoelt, is de ruimte van CV ketel + werkruimte die daarvoor doorgaans nog beschikbaar is voor onderhoud etc. Bij elkaar heeft dat doorgaans een 'footprint' van 80*80 cm
Dat is vaak genoeg om een (WP)boiler te plaatsen, maar niet voor een Heatcharger (die ook bereikbaar moet blijven) + heatbattery

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 22-03-2024 15:20 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:17:
[...]

een WPB, zeker als je deze voor bv een bad wilt gebruiken heeft een inhoud van 200-400l nodig, dat is dus echt een heel stuk groter dan een CV ketel die je tegen een muur plaatst.
Klopt, maar ik bedoelde dan ook vooral de lengte en breedtematen. Mijn huidige cv ketel is 45 bij 45. De eerste WPB die ik vind bij googlen (Ariston Nuos plus 200 liter) is 60 bij 60 bij 174. De hoogte maakt me niet zoveel uit, ik heb rond de 2.20 beschikbaar, dus luchtaanvoer en afvoer meenemend zou de WPB tot maximaal zo'n 2 meter hoog mogen zijn.

Ik heb aan beide kanten van de ketel nog wel een centimeter of 20 over, dus daar zou de WPB kunnen als de ketel weg is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:25
mrdop schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:45:

Hier is de gecachede versie van het artikel. Gewoon even cache: voor het internet adres zetten...

cache:https://www.energienieuws.info/2024/03/vereniging-eigen-huis-kiest-quatt-als.html

(Niets gaat verloren op internet.... 🤣🤣)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmX1W7lgZw-aoJvJm7fsslXYoaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4yMRhCnmKf4K16cNrt3wurH.jpg?f=fotoalbum_large

Vereniging Eigen Huis kiest Quatt als warmtepompleverancier

Quatt, de scale-up in slimme warmtepompen, gaat de komende drie maanden samenwerken met Vereniging Eigen Huis. Leden en niet-leden van de vereniging krijgen vanaf donderdag 21 maart via een collectieve inkoop de mogelijkheid voordelig een hybride warmtepomp van Quatt aan te schaffen.
Leden en niet-leden van Vereniging Eigen Huis krijgen dankzij collectieve inkoop voordeel bij de aanschaf van een hybride warmtepomp van scale-up Quatt. Dit is mogelijk dankzij een samenwerking tussen beide partijen. Klik op het beeld om de rechtenvrije foto in hoge resolutie te downloaden.

Quatt onderscheidt zich doordat de scale-up slimme warmtepompen ontwikkelt, produceert en installeert die aansturing krijgen van slimme software. De samenwerking met Vereniging Eigen Huis (VEH) is tot stand gekomen door een veiling, waarin de Amsterdamse scale-up als een van de beste partijen naar voren kwam. Daarnaast stelt VEH strenge criteria aan de partners waarmee zij samenwerkt.

Met de samenwerking boort Quatt een bredere markt aan, waarmee het bedrijf tegelijkertijd werkt aan het verder vergroten van de naamsbekendheid.

[ Voor 86% gewijzigd door verguldebarman op 22-03-2024 16:39 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ludipudi
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-03-2024
Dit is het aanbod die ik heb gekregen via Vereniging Eigen Huis. Volgens mij 150 euro goedkoper en gratis 1-jarig lidmaatschap van VEH.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHulOfIYcKZEwSrCYW1R5Wu3UeQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4HK9IjBQrSvMZcrdDZLWI9DA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
ludipudi schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:24:
Dit is het aanbod die ik heb gekregen via Vereniging Eigen Huis. Volgens mij 150 euro goedkoper en gratis 1-jarig lidmaatschap van VEH.[Afbeelding]
En 1 jaar extra garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:56
En ineens 6KW 😂

Maar goed, prima deal. Jammer dat ik net al 1 gekocht heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Johan Bogle op 22-03-2024 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
Ze hebben nu ook een aanbieding van 300€ korting op installeren. Staat niet op de site maar krijg je aangeboden als je gesprek hebt.
Voor een duo 200€ korting, Voor all-electric 300€ korting. Dus totaal kreeg ik 800€ korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
raven22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:11:
Ze hebben nu ook een aanbieding van 300€ korting op installeren. Staat niet op de site maar krijg je aangeboden als je gesprek hebt.
Voor een duo 200€ korting, Voor all-electric 300€ korting. Dus totaal kreeg ik 800€ korting.
Korting op welke prijs? Of beter, wat betaal jij na aftrek van subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
TeslaNerd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Korting op welke prijs? Of beter, wat betaal jij na aftrek van subsidie?
8749 voor een duo (-5500 subsidie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:53
Aan hoe die man praat krijg ik het idee dat dit alles wel eens allemaal over de kop kan gaan. Door recalls van product of montagefouten kan dit naar een 100% herbezoek gaan wat niet in het krappe verdienmodel past.
Wat gebeurt er als Quatt op de fles gaat? Werken de warmtepompen dan nog 15 jaar autonoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 22:11
raven22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:57:
[...]

8749 voor een duo (-5500 subsidie)
Ik snap niet hoe je dat voor elkaar gekregen hebt. Ik heb zelf ook die €200 korting op een duo installatie, omdat ik van die actie gebruik heb gemaakt.

Ik kom alleen uit op €9249 voor een duo. Vervolgens €200 korting is €9049 - €5550 subsidie is €3499 netto
Met een referral kwam ik er achter dat ik nog €100 had kunnen maken, maar dan nog kom ik niet op jouw €3250 (wat volgens mij €3200 moet zijn omdat je €50 euro te weinig subsidie hebt staan hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
ze zeiden nog lege plekken te hebben voor installatie. De winter is natuurlijk voorbij en mensen worden wat terughoudend om nu een warmtepomp aan te schaffen. Straks na de zomer zullen ze het weer drukker krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:30:
[...]

Klopt, maar ik bedoelde dan ook vooral de lengte en breedtematen. Mijn huidige cv ketel is 45 bij 45. De eerste WPB die ik vind bij googlen (Ariston Nuos plus 200 liter) is 60 bij 60 bij 174. De hoogte maakt me niet zoveel uit, ik heb rond de 2.20 beschikbaar, dus luchtaanvoer en afvoer meenemend zou de WPB tot maximaal zo'n 2 meter hoog mogen zijn.

Ik heb aan beide kanten van de ketel nog wel een centimeter of 20 over, dus daar zou de WPB kunnen als de ketel weg is.
Snap ik, alleen heb je dan niet te weinig capaciteit met je huidige WP (mono ?) en er van uitgaand dat het 18 graden probleem dan opgelost is en je dus géén CV ketel meer nodig hebt.
De Quatt oplossing zou je dan niet geplaatst krijgen ? en kan je vloer dat aan, is het een betonvloer zal het geen probleem zijn, bij een houten vloer ??? wel eerst vooraf controleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-09 11:38
Technician- schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Aan hoe die man praat krijg ik het idee dat dit alles wel eens allemaal over de kop kan gaan. Door recalls van product of montagefouten kan dit naar een 100% herbezoek gaan wat niet in het krappe verdienmodel past.
Wat gebeurt er als Quatt op de fles gaat? Werken de warmtepompen dan nog 15 jaar autonoom?
Ik heb het stuk tekst en jouw reactie daarop nu al 5x gelezen, maar ik begrijp echt niet wat je bedoelt of wilt zeggen. Leg eens uit... 100% herbezoek? Aan hoe die man praat?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
okijokii schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:08:
[...]

Ik heb het stuk tekst en jouw reactie daarop nu al 5x gelezen, maar ik begrijp echt niet wat je bedoelt of wilt zeggen. Leg eens uit... 100% herbezoek? Aan hoe die man praat?
Ik zei het wat beknopt.

Maar de CEO is heel eager, commercieel en onbevreesd, bijna narcistisch eigenlijk in hoe hij praat. Bij zulke partijen krijg ik altijd wat weerstand en wantrouwen over de stabiliteit op de langere duur. Over 15 jaar moeten ze net zo stabiel zijn.

Hun product is vrij nieuw. Het is duidelijk een Chinees import ding met eigen ontwikkelde software. Wel heel slim gedaan.
De montage gaat alleen via externe zzp’ers die een som geld krijgen per montage.
De montage methoden en vooral de rvs ribbelbuis staan bekend om de lekkages op iets langere duur omdat ze wel sterk maar niet taai zijn. (Uitzettingstress)
De marges zitten m in de kwantiteit.
Dus een eventueel probleem van dien aard dat al die installaties opnieuw langsgelopen moeten worden kan al betekenen dat de hele onderneming op de fles gaat.
Omdat het 1 product is, met 1 margemodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 20:38
Technician- schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Aan hoe die man praat krijg ik het idee dat dit alles wel eens allemaal over de kop kan gaan.
Geen idee hoe je dat uit het artikel haalt. Hij heeft gewoon een terecht punt. Gangbare ketel fabrikanten doen hetzelfde (bestaande wp-units inkopen) maar zijn duurder.
Wat ik begrijp blijft de unit gewoon doorwerken op de laatst geïnstalleerd firmware.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:14:
[...]

Ik zei het wat beknopt.

Maar de CEO is heel eager, commercieel en onbevreesd, bijna narcistisch eigenlijk in hoe hij praat. Bij zulke partijen krijg ik altijd wat weerstand en wantrouwen over de stabiliteit op de langere duur. Over 15 jaar moeten ze net zo stabiel zijn.

Hun product is vrij nieuw. Het is duidelijk een Chinees import ding met eigen ontwikkelde software. Wel heel slim gedaan.
De montage gaat alleen via externe zzp’ers die een som geld krijgen per montage.
De montage methoden en vooral de rvs ribbelbuis staan bekend om de lekkages op iets langere duur omdat ze wel sterk maar niet taai zijn. (Uitzettingstress)
De marges zitten m in de kwantiteit.
Dus een eventueel probleem van dien aard dat al die installaties opnieuw langsgelopen moeten worden kan al betekenen dat de hele onderneming op de fles gaat.
Omdat het 1 product is, met 1 margemodel.
Wel heel zwart-wit en negatief neergezet en dat enkel omdat een eigenaar narcistisch overkomt?
Wat een mensenkennis en gelijk daar het voortbestaan van een bedrijf aan ophangen. Vinnik knap hoor 🙃

Nieuwe initiatieven zijn blijkbaar niet aan jou niet besteed, tja, aan de Quatt-bezitters gelukkig wel.
Ik zie dat je in behoorlijk wat warmtepomp fora (startups) hebt gereageerd: niets gelezen maar was je daar ook steeds zo negatief?

Word ik wel nieuwsgierig:
Wat voor warmtepomp heb je zelf? En je bent er 100% zeker van dat daar geen enkel Chinees onderdeel in zit?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:09
Gewoon een directeur die zijn bedrijf promoot. Die wilt gewoon verkopen. Wat voor gevolgen dit heeft voor quatt en of zij dit aankunnen kunnen wij helemaal niet beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Friezin schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 06:52:
[...]

Wel heel zwart-wit en negatief neergezet en dat enkel omdat een eigenaar narcistisch overkomt?
Wat een mensenkennis en gelijk daar het voortbestaan van een bedrijf aan ophangen. Vinnik knap hoor 🙃

Nieuwe initiatieven zijn blijkbaar niet aan jou niet besteed, tja, aan de Quatt-bezitters gelukkig wel.
Ik zie dat je in behoorlijk wat warmtepomp fora (startups) hebt gereageerd: niets gelezen maar was je daar ook steeds zo negatief?

Word ik wel nieuwsgierig:
Wat voor warmtepomp heb je zelf? En je bent er 100% zeker van dat daar geen enkel Chinees onderdeel in zit?
Het is een beetje dubbel, zonder startups geen innovatie in nieuwe Nederlandse bedrijven.
Dus ben voor startups. Sterker nog ik heb zelf ook een startup :P.

Maar het is heel Nederlands ook om hals over de kop als rollend en struikelelend te proberen de hele markt te veroveren.
De markt is groot genoeg. Zou graag zien dan Quatt bv 3 systemen van 3 merken aanbiedt + hun eigen innovatie, met wat hogere marges om evt fouten in hun eigen systeem mee te kunnen opvangen.

Het is ook heel Nederlands om voor goedkoop te gaan.
Dat is uiteindelijk de enige trigger waarom men Quatt verkoopt.

Dat Quatt soms wat weerstand krijgt moeten ze tegen kunnen, ze zetten zelf de markt op de kop met stuntprijzen, dat moet je zien aankomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 23-03-2024 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Het is een beetje dubbel, zonder startups geen innovatie in nieuwe Nederlandse bedrijven.
Dus ben voor startups. Sterker nog ik heb zelf ook een startup :P.

Maar het is heel Nederlands ook om hals over de kop als rollend en struikelelend te proberen de hele markt te veroveren.
De markt is groot genoeg. Zou graag zien dan Quatt bv 3 systemen van 3 merken aanbiedt + hun eigen innovatie, met wat hogere marges om evt fouten in hun eigen systeem mee te kunnen opvangen.

Het is ook heel Nederlands om voor goedkoop te gaan.
Dat is uiteindelijk de enige trigger waarom men Quatt verkoopt.
Je weet niet wat de marge is: wij krijgen flink subsidie, een Quatt kost bijna €6.000.
Zo'n 6000 verkocht, misschien nu samenwerking met VEH.
CIC ontwikkelt samen met Betronic (geen kleine jongen)
YouTube: Betronic item 2 Bouwen Aan De Toekomst S04E17; Wonen & Werken

Ze hebben in ieder geval goed over nagedacht over de strategie:

https://paperdigits.nl/wo...ide-warmtepompen-in-2030/

https://www.duurzaam-onde...roei-voor-scale-up-quatt/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Quatt heeft vermoedelijk redelijk goedkope hardware (ik ga het zien, volgende week is de installatie). Echter het grote probleem van het toepassen van warmtepompen is een goede regeling van het hele verwarmingsysteem. Is echt lastig omdat elk huis een andere situatie is. En dat doet Quatt met hun offerte proces en de software regeling van de verwarming vrij goed, als ik op de reacties van Quatt bezitters in dit forum mag af gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:50
sbijlsma schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:04:
Quatt heeft vermoedelijk redelijk goedkope hardware (ik ga het zien, volgende week is de installatie). Echter het grote probleem van het toepassen van warmtepompen is een goede regeling van het hele verwarmingsysteem. Is echt lastig omdat elk huis een andere situatie is. En dat doet Quatt met hun offerte proces en de software regeling van de verwarming vrij goed, als ik op de reacties van Quatt bezitters in dit forum mag af gaan.
Dat doen ze volgens mij zeker goed. Ik ben een heel blije Quatt eigenaar. Alleen die T6 blijft mij irriteren en Honeywell ook. Nu laat die thermostaat de Quatt al stoppen bij 19,53 graden bij een ingestelde setpoint van 19,5 om daarna uren lang een kamertemperatuur van 19,3 te houden. Ik heb Honeywell al laten weten dat ik dit niet normaal vind en dat een thermostaat de kamer op temperatuur moet houden. Dit is nu een soort van pendelen met grote intervallen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Mijn Honeywell heeft dat gedrag ook met gasketel. Soms gaat de cv maar 1x per 2 dagen aan bij 10 graden buiten temperatuur. Door de warmte buffer van de vloerverwarming heb ik er eigenlijk niet zo veel last van. Mocht het met de Quatt niet lekker werken dan laat ik me graag hier in het forum adviseren voor een andere thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Friezin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Lees dat je weinig verschil hoort bij expansievat.
Hier klinkt hij, wanneer ik klop op zijkant onder, hoger dan wanneer ik boven er tegen klop (dof).
Vraag installateur of hij het gecheckt heeft.

Ik weet niet hoe diep die leidingen liggen... en op wat voor ondergrond...
Probleem met drukverlies van de cv is er nog steeds. De vloer van het nieuwe aangesloten gedeelte is afgekoppeld geweest, drukverlies blijft, daar geen lek dus. Cv monteur is weer geweest, hebben alles beklopt en besnuffeld. Ze denken nu dat het kan liggen aan een kapotte druksensor. Ze komen maandag weer. Ook vinden ze het raar dat Quatt geen afsluiters heeft geplaatst, omdat ze nu ‘het systeem niet kunnen doorspuiten’. Mijn vraag: horen die afsluiters ertussen, heeft iemand die zelf laten plaatsen?

Maandag hebben we ook een afspraak met Quatt. Ik ben bang dat ze er niet gelijktijdig zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
pietjm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Dat doen ze volgens mij zeker goed. Ik ben een heel blije Quatt eigenaar. Alleen die T6 blijft mij irriteren en Honeywell ook. Nu laat die thermostaat de Quatt al stoppen bij 19,53 graden bij een ingestelde setpoint van 19,5 om daarna uren lang een kamertemperatuur van 19,3 te houden. Ik heb Honeywell al laten weten dat ik dit niet normaal vind en dat een thermostaat de kamer op temperatuur moet houden. Dit is nu een soort van pendelen met grote intervallen.
Maar Quatt doet dus heel goed de software en regeling. Maar een honeywell T6 doet gewoon de ruimteregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Technician- schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Maar Quatt doet dus heel goed de software en regeling. Maar een honeywell T6 doet gewoon de ruimteregeling?
De T6 geeft aan de CiC een signaal door om te starten of te stoppen met verwarmen. De CiC doet met de ingestelde kamertemperatuur en de gemeten kamertemperatuur de rest, maar bij dat laatste en het signaal dat gegeven wordt zit het probleem. Bij mij althans. Nu bv laat de T6 de Quatt zijn werk doen terwijl het binnen 19,7 graden is, terwijl gisteren al werd gestopt bij 19,53 graden. Ik kan er geen peil op trekken.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:54
pietjm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Ik heb na alle verhalen over de T6 een Tado gekocht. Heerlijk dat je daar gewoon per 0,1 graden kan programmeren. Ik vond het vanochtend om 6:30 net te fris, dus het hele langzame aanwarmschema van 0,1 graden per half uur is nu vervroegd naar 05:00.

Nu nog wachten op beter weer om de T11 radiator in het kantoor te vervangen door een T22 met een van de Tado thermostaat knoppen uit het pakket. Dan is die ruimte doordeweeks ook wat vlotter warm te krijgen zonder dat het uit de hand loopt zodra de zon daar op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Hier een T6 en nergens last van. COP is prima en gevoelstempratuur ook. Kijk verder nergens naar en laat alles op de standaard instellingen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
pietjm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:23:
[...]

De T6 geeft aan de CiC een signaal door om te starten of te stoppen met verwarmen. De CiC doet met de ingestelde kamertemperatuur en de gemeten kamertemperatuur de rest, maar bij dat laatste en het signaal dat gegeven wordt zit het probleem. Bij mij althans. Nu bv laat de T6 de Quatt zijn werk doen terwijl het binnen 19,7 graden is, terwijl gisteren al werd gestopt bij 19,53 graden. Ik kan er geen peil op trekken.
De T6 kun je in het installateursmenu wel met een aantal instellingen wijzigen. Bv het aantal start/stops per uur. (Van 3 tot 9) en de hysterese (van 0,5k tot 2k)
En aanlerend verwarmen (aan/uit)

Ik zou aanlerend verwarmen uit zetten.
De hystese op 0,5K zetten en de start/stops op 3 per uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Johan Bogle schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:35:
Hier een T6 en nergens last van. COP is prima en gevoelstempratuur ook. Kijk verder nergens naar en laat alles op de standaard instellingen staan.
Ik begin toch wel nieuwsgierig te worden bij welke type woningen met welke afgiftesystemen de Quatt met de door Quatt aanbevolen thermostaten prima werken en bij welke (afwijkende?) combinaties de Quatt en de thermostaat nog extra aandacht nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
Technician- schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:41:
[...]

De T6 kun je in het installateursmenu wel met een aantal instellingen wijzigen. Bv het aantal start/stops per uur. (Van 3 tot 9) en de hysterese (van 0,5k tot 2k)

De T6 zit OpenTherm aan de CiC, de start/stop instellingen zijn voor aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
[...]

3 start/stops per uur lijkt mij aan de hoge kant. Ik zou het tot maximaal 2 beperken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TeslaNerd schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:44:
[...]

3 start/stops per uur lijkt mij aan de hoge kant. Ik zou het tot maximaal 2 beperken
Kan niet, 3 is het laagste.
Ze zijn gemaakt voor cv ketels, en als die 6 keer per uur opstarten maakt niet uit:
WP specifieke thermostaten zijn er nog niet (vrije markt thermostaten)
De honeywell T6 Pro komt wel een eind in die richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:49:
[...]

Snap ik, alleen heb je dan niet te weinig capaciteit met je huidige WP (mono ?) en er van uitgaand dat het 18 graden probleem dan opgelost is en je dus géén CV ketel meer nodig hebt.
Nee, dat moet wel lukken. Ik heb nog twee airco's een 5KW (beneden) en 3.5KW (boven) staan. De 5KW wordt automatisch aangestuurd om bij te springen als de Quatt het niet helemaal haalt.
[...]
De Quatt oplossing zou je dan niet geplaatst krijgen?
Ik zou er ruimte voor kunnen vrijmaken, maar het heeft niet mijn voorkeur. Maar ik moet ook zeggen dat ik toch niet snel voor de Quatt oplossing zou gaan, ik vind deze niet echt mooi. Het is naar mijn idee vooral een heel ingewikkelde oplossing, dure en veel ruimte innemende oplossing voor een relatief simpel probleem. Een simpele WPB was goedkoper geweest, had extra warmte het huis ingehaald ipv warmte uit de Quatt buitenunit onttrekken, en had minder ruimte gekost. Het enige voordeel van de Quatt oplossing is naar mijn idee om een warmtebuffer te kunnen maken (hoewel ik daar eerlijk gezegd ook mijn twijfels bij heb, aangezien 55+ graden water maken niet erg efficient is, dus ik zie dit alleen werken op dagen als het verschil in stroomprijs echt heel erg hoog is).
[...]
en kan je vloer dat aan, is het een betonvloer zal het geen probleem zijn, bij een houten vloer ??? wel eerst vooraf controleren.
Ja, is een betonvloer inderdaad.

Ik denk dat het bij hout er vooral vanaf hangt of het in de orginele bouw zat, of dat je zelf wat houten platen op de balken van het plafond hebt gelegd om zo zelf een zolder te maken.

De Ariston waar ik eerder naar refereerde weegt 60 kilogram. Dat maakt 260 kilogram incl 200 liter water.

Best veel, maar ik neem toch aan dat ze in constructieberekeningen daar wel van uit zijn gegaan. 2 zware mensen (laten we ze lang noemen, bijv 2.20) die elkaar een knuffel geven kunnen ook 260 kilogram op een m2 zetten, en als je een paar zware gereedschapsboxen neerzet, en er zelf als zwaardere man naast staat moet die 260 kilo ook te doen zijn.

Misschien wel slim om een WPB op een houten vloer zo dicht mogelijk bij de bevestigingen van de balken in de muur te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
[...]

Dat is alleen bij aan/uit. Bij mij is alles OT aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
pietjm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Dat zeg jij, maar weet je dat zeker?
Ook OT zal uitsturen als Pmin > Pafgifte

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 23-03-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:22
pietjm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Quatt ondersteund alleen OT, dus die start/stops doet bij niemand wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Technician- schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Dat zeg jij, maar weet je dat zeker?
Ook OT zal uitsturen als Pmin > Pafgifte
Ja, heel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dus OT schakelt nooit uit? De warmtevoorzienimg blijft altijd aan?
Daarom ook die lange stops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Technician- schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:44:
[...]

OT verbinding tussen thermostaat en Quatt is nodig voor het doorgeven van de kamertemperatuur

Ik vind de uitleg en plaatjes in deze Daikin folders erg duidelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdwWFZN8YdsuOK2RWTU0lJbARDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Rptj4y3vEEvELwdaZUo7Nvm.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.daikin.eu/con...21_Catalogues_English.pdf

https://www.daikin.eu/con...24_Catalogues_English.pdf

[ Voor 63% gewijzigd door TeslaNerd op 23-03-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TeslaNerd schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:48:
[...]

OT verbinding tussen thermostaat en Quatt is nodig voor het doorgeven van de kamertemperatuur
Ja snap ik, dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
De T6 heeft een instelbare Cycle per
Hour en een minimal on time.
Dat is niet afhankelijk van opentherm of aan/uit naar mijn weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVXQkCIr44D5Duli-SrTk6kPyc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbhtLUJAdFUSZBVs6hR28FKn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 23-03-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
Technician- schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:50:
De T6 heeft een instelbare Cycle per
Hour en een minimal on time.
Dat is niet afhankelijk van opentherm of aan/uit naar mijn weten.

[Afbeelding]
Als de T6 OT is aangesloten dan zie je deze opties niet eens in het adv. menu….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
TeslaNerd schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:42:
[...]

Ik begin toch wel nieuwsgierig te worden bij welke type woningen met welke afgiftesystemen de Quatt met de door Quatt aanbevolen thermostaten prima werken en bij welke (afwijkende?) combinaties de Quatt en de thermostaat nog extra aandacht nodig hebben.
Waarschijnlijk werkt ie “goed” bij iedereen die, net als mij, nooit in het menu kijkt of wat dan ook de hele dag zit te checken 😂

Heb alles zo gelaten als na de installatie. Kijk af en toe eens in die Quatt app wat mijn COP en verbruik is en geloof het dan allemaal wel.

Het is een stuk comfortabeler in huis nu met alle verwarmingen open en temp op 20/20.5 versus eerst alleen beneden verwarming en temp op 19. Kost een stuk minder nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Technician- schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:44:
[...]

Nee, ik dacht dat je OT zelf bedoelde. Dus dat alles OT is gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-09 20:24
Technician- schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:14:
[...]

Ik heb exact dezelfde ribbelslangen al 13 jaar op mijn zonneboiler. Nog nooit een probleem mee geweest. Temperatuur gemiddeld 85 gr in de zomer. Heel wat meer dan de quatt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
[...]

Hier, in 100 jaar oude woning die beperkt geïsoleerd is, werkt Quatt Duo goed samen met Tado zoneregeling. Geen vvw, in drie grotere vertrekken convectoren plus fans, verder oude radiatoren. Het comfort is sterk verbeterd en de stookkosten zijn veel lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-08 13:51
raven22 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:16:
Ik heb een offerte van Quatt voor een Duo, de bedoeling is om na 3 maanden gebruik (winter) all electric te gaan. Nu vroeg ik me af of er bij de all electric ook nog een buffervat geplaatst wordt. Of dat de heatbattery dient als buffer en boilervat tegelijkertijd.
Quatt plaatst nooit een buffervat, zeggen dat ze pendelen (WP gaat dan steeds aan en uit) voorkomen door met de CIC een minimum looptijd voor de WP aan te houden. Andere functies van een buffer zijn het altijd beschikbaar hebben van energie voor een defrost en het vasthouden van een minimum watertemperatuur om de WP op te kunnen starten. Bij Quatt staat dat nogal hoog op 18C. Van Alpha Innotec weet ik dat dat bij hen 15C is, zelfs als de WP 'uit' staat gaat hij draaien als de watertemp onder die 15C dreigt te zakken.

De heatbattery van Quatt vind ik wel een mooie en slimme oplossing. Dat is een water-water WP van iets van 2 kW, waar aan de ene kant het CV water door stroomt en aan de andere kant tapwater naar/van het boilervat. Die WP kan geoptimaliseerd zijn om tussen pakweg 35 en 55 graden warmte te pompen. Je pakt warmte af van het (Quatt opgewarmde) CV water en transformeert dat naar opwarming tapwater naar 55 of 60 graden. Als de boiler goed op temperatuur is en er is veel vraag in het CV circuit dan laat je de w-w WP andersom draaien en heb je ineens een paar kW extra in je CV zitten. Dat kun je ook gebruiken om die 18C voor de gewone Quatt te bereiken en dus heb je geen CV gasketel meer nodig en ook geen puur elektrisch opwarmelement, zoals de meeste andere fabrikanten doen.

Als de software dat straks hopelijk mogelijk maakt kun je hier ook mee gaan spelen. Heatbattery vullen als de stroom goedkoop is en die energie gebruiken in je CV of douche wanneer je maar wilt. Een paar kWh moet je zo wel kunnen opslaan, spaart weer een elektrische batterij op je zonnepanelen uit. In de winter dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Rob
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-08 17:06
[...]

Hier een zeer tevreden Quatt Duo met T6 gebruiker.
Woonsituatie 2000 m3 gasverbruik, warmtelevering via >25 oud cv systeem met overbemeten radiatoren en in keuken, badkamer en gang vloerverwarming.

Waarom tevreden (obv 2 maanden ervaring):
Tot 0 graden voldoet warmtepomp om huis te verwarmen met Quatt, maximaal 45 graden toevoer. Retour water meestal rond de 30 graden, nooit boven de 35 gezien. Hier zit volgens mij de crux voor een geschikt afgifte systeem. De Duo kan dus zijn volle vermogen inzetten bij 45 graden.

Nu op dit moment: 7,5 kW, warmtelevering, temperatuur huis in 41 graden, retour 33. Buiten 6 graden. Bezig met de avond opwarming.van 20 naar 20,5 graden

Praktijk 99% gasverbruik bespaard. CV is 2 of 3 keer aangesprongen om een extra zetje opwarming te geven. Ik had toen nog wel 1,5 graad opwarming van nacht naar dag ingesteld, nu naar 1 graad gebracht. Ben benieuwd wat er bij vorst gebeurt. Indruk is dat de CV boost een beetje teveel van het goede is, maar nog geen scherp beeld hierover.

Opwarming huis gaat traag, dus timer van de T6 wat veranderd en dag nacht verschil tot 1,5 graden beperkt.
In de nacht schakelt de Quatt uit, bij lauwe zonnige dagen ook overdag. Verder verbazingwekkend rustig en stabiel draaiend, soms op 1 unit. Zeker geen aan uit gedrag.

Temperatuur variaties blijven beperkt tot ca 0,2 graden. Heb eerlijk gezged niet gecontroleerd welke installateurstand de T6 staat.

[ Voor 4% gewijzigd door T-Rob op 23-03-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
Inmiddels heb ik het gesprek met Quatt gehad en ben ik er wel uit. We gaan voor de Duo. Nu met extra korting voor 3200 na teruggave subsidies. Enig waarover ik nog twijfel is de opstelling. Vanuit Quatt werd geadviseerd om de twee WP’s naast elkaar te plaatsen op de grond, maar dan neemt het ruim 2 meter in de breedte in beslag. Ik overweeg nu toch om ze boven elkaar te plaatsen. Van Quatt kreeg ik de opmerking dat dit ook prima kan, maar dat er mogelijk meer trilling waar te nemen is in de woning. Dit zou komen dat de isolatie tussen ophangsysteem en gevel minder “dik” is.

Iemand hier die zijn Quatt duo aan de gevel heeft hangen en mij meer over dit trilling geluid kan vertellen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mickel moen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Wel vanmorgen actie ondernomen. Voor wie het niet gevolgd heeft:
Vorige week is bij mij de Quatt geïnstalleerd. Die doet het uitstekend. Echter, de ketel had sindsdien zo om het kwartier een kleine opstart met een klein beetje gasverbruik. Bovendien bleef de circulatiepomp continu aan, ondanks dat deze op korte nadraaitijd stond. Ketel: Nefit Ecomline HR Excellent. Ketel heeft een intern tapwatervat. Het viel mij op, dat er na de installatie van de Quatt een draadje afkomstig van dit vat los hing, niet aangesloten was dus. Mijn vermoeden: Temperatuursensor niet aangesloten, ketel probeert steeds tapwatervat op te warmen en het antipendelprogramma is in werking gegaan, waardoor de pomp continu bleef draaien.

Dit vermoeden werd hier op dit forum gisteren bevestigd. Waarvoor mijn dank.

Ik had zaterdag een ticket ingeschoten, maar aangezien de responstijd meerdere dagen is, vanochtend maar eens verder op onderzoek gegaan.

Ik heb in de Nefit installatiehandleiding het elektrische schema gevonden. Zo kon ik zien welke kleurcodering er bij de sensor hoorde. Het losgeraakte kabeltje was te kort om naar de connecter te gaan. Bij nader zoeken vond ik achter in de ketel nog een los kabeltje met de juiste kleur aders.

Ik heb beide kabeltjes weer verbonden, dus de sensor weer aangesloten. Dit was om +/- 9.45 uur vanochtend. Op bijgaand HW-screenshot kun je zien, dat na die tijd de lijn nagenoeg vlak geworden is. Alleen het tapwatergebruik geeft nog pieken. Bovendien draait de circulatiepomp nu naar behoren in de korte nadraaitijd modus.

Kortom, probleem opgelost. Ik kan niet anders bedenken, dan dat dit kabeltje gebroken is bij de aansluiting van de Quatt. Wellicht bij het verwijderen van de kap van de ketel, waarbij de monteur het niet opgemerkt heeft.

Vanmiddag kreeg ik een reactie van Quatt op het ticket. Ik kon dus de oplossing vermelden.

[Afbeelding]
Even een vervolg op dit verhaal. Iets off-toppic, maar belangrijk genoeg om te vermelden. Wellicht is het je in de grafiek opgevallen. Er zit toch nog een kleine rimpeling in. Verbruik 0,001m3. Ik vond het verdacht. Bovendien meende ik deze week iets van een gaslucht bij het fornuis geroken te hebben. Minimaal, maar toch. Dus gisteren nog op onderzoek uit. Met de zeepsopproef de aansluitingen nagelopen en warempel een minimale lekkage. Voor de aanleg van de extra stroomgroep van de Quatt heb ik het fornuis van z’n plaats gehad. Wellicht is het lek toen ontstaan. Gaskraan van het fornuis dichtgedraaid en vanochtend met hulp van de buurman, die o.a. in de badkamermontage werkt de kwaal verholpen. Nieuwe pakking gemonteerd en meteen ook een nieuwe gasslang.

Dat is toch wel heel mooi aan de HomeWizard app, dat je dus ook dit minimale verbruik kunt constateren. Bijgaand de grafiek van gisteren. Om +/- 17.00 de kraan dichtgedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsUITTz2xZ5UkFDBZ9awlVCsxyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSVz2fpFQurwD87prbTCIKbF.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Bij mij draait de Quatt nu bijna 2 weken. Tussenwoning 1939. Radiatoren. Tado thermostaat. Ik moet zeggen dat ik de samenwerking Tado met de Quatt perfect vind. Wel heeft de afstemming enige aandacht nodig, maar dat lijkt mij logisch. Ik kom hier op een later moment nog graag eens wat uitgebreider op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Nee, dat moet wel lukken. Ik heb nog twee airco's een 5KW (beneden) en 3.5KW (boven) staan. De 5KW wordt automatisch aangestuurd om bij te springen als de Quatt het niet helemaal haalt.

[...]

Ik zou er ruimte voor kunnen vrijmaken, maar het heeft niet mijn voorkeur. Maar ik moet ook zeggen dat ik toch niet snel voor de Quatt oplossing zou gaan, ik vind deze niet echt mooi. Het is naar mijn idee vooral een heel ingewikkelde oplossing, dure en veel ruimte innemende oplossing voor een relatief simpel probleem. Een simpele WPB was goedkoper geweest, had extra warmte het huis ingehaald ipv warmte uit de Quatt buitenunit onttrekken, en had minder ruimte gekost. Het enige voordeel van de Quatt oplossing is naar mijn idee om een warmtebuffer te kunnen maken (hoewel ik daar eerlijk gezegd ook mijn twijfels bij heb, aangezien 55+ graden water maken niet erg efficient is, dus ik zie dit alleen werken op dagen als het verschil in stroomprijs echt heel erg hoog is).

[...]

Ja, is een betonvloer inderdaad.

Ik denk dat het bij hout er vooral vanaf hangt of het in de orginele bouw zat, of dat je zelf wat houten platen op de balken van het plafond hebt gelegd om zo zelf een zolder te maken.

De Ariston waar ik eerder naar refereerde weegt 60 kilogram. Dat maakt 260 kilogram incl 200 liter water.

Best veel, maar ik neem toch aan dat ze in constructieberekeningen daar wel van uit zijn gegaan. 2 zware mensen (laten we ze lang noemen, bijv 2.20) die elkaar een knuffel geven kunnen ook 260 kilogram op een m2 zetten, en als je een paar zware gereedschapsboxen neerzet, en er zelf als zwaardere man naast staat moet die 260 kilo ook te doen zijn.

Misschien wel slim om een WPB op een houten vloer zo dicht mogelijk bij de bevestigingen van de balken in de muur te zetten.
Bij m’n oudere huizen hebben zolders vaak niet meer dan 75 kg/m2 belasting, dus een dergelijke WPB is dan al echt te zwaar zonder dat je vooraf extra maatregelen gaat nemen.
Dus zeker bij hout is het zaak om dat vooraf te laten controleren en berekenen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Bij m’n oudere huizen hebben zolders vaak niet meer dan 75 kg/m2 belasting, dus een dergelijke WPB is dan al echt te zwaar zonder dat je vooraf extra maatregelen gaat nemen.
Dus zeker bij hout is het zaak om dat vooraf te laten controleren en berekenen. _/-\o_
Wellicht mis ik het punt achter deze discussie, maar als een WPB te zwaar is voor een (al dan niet houten) zolder vloer, hoe gaat een HeatBattery wel lukken dan? Mijns inziens zal die niet lichter zijn dan een WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik vind het ook wel een groot voordeel van de heatcharger dat je geen buizen hoeft te trekken en gaten te maken in muur/dak wat bij een WPB wel aan te raden is (afhankelijk van je situatie)

[ Voor 5% gewijzigd door raven22 op 23-03-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:07:
Ik vind het ook wel een groot voordeel van de heatcharger dat je geen buizen hoeft te trekken en gaten te maken in muur/dak wat bij een WPB wel aan te raden is (afhankelijk van je situatie)
Dat kunnen inderdaad zeker flinke aanpassingen zijn, echter
1) WPB is inmiddels wel een bewezen technologie, wat je van de heatcharger met de beste wil van de wereld niet kan zeggen.
2) heatcharger substantieel duurder dan een WPB laten(!) installeren, zeker als..
3) velen met een enkele Quatt zullen een upgrade naar een Duo moeten, dat is ook niet niks (zowel qua beschikbare ruimte, dubbele geluidsdruk naar erfgrens/buren).

Iedereen zal zijn/haar eigen overweging moeten maken daarin, maar de heatcharger is m.i. geen 'ei van Columbus' noch een bizar aantrekkelijke deal zoals de Quatt WP is (of was, zeker in het begin)

[ Voor 12% gewijzigd door Toby-Wan op 23-03-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-09 16:28
F!sher schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:36:
…. Dit zou komen dat de isolatie tussen ophangsysteem en gevel minder “dik” is.

Iemand hier die zijn Quatt duo aan de gevel heeft hangen en mij meer over dit trilling geluid kan vertellen?
Ik heb hem aan de voorgevel hangen op +/- 4m hoog. Ik kan mij ook totaal niet vinden in de voorkeur van Quatt om hem op plat dak of op de grond te plaatsen. Ik hoor geen enkel geluid binnen van de Quatt en buiten alleen wat lucht verplaatsing. Geen ventilator of compressor geluiden.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
F!sher schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:36:
Inmiddels heb ik het gesprek met Quatt gehad en ben ik er wel uit. We gaan voor de Duo. Nu met extra korting voor 3200 na teruggave subsidies. Enig waarover ik nog twijfel is de opstelling. Vanuit Quatt werd geadviseerd om de twee WP’s naast elkaar te plaatsen op de grond, maar dan neemt het ruim 2 meter in de breedte in beslag. Ik overweeg nu toch om ze boven elkaar te plaatsen. Van Quatt kreeg ik de opmerking dat dit ook prima kan, maar dat er mogelijk meer trilling waar te nemen is in de woning. Dit zou komen dat de isolatie tussen ophangsysteem en gevel minder “dik” is.

Voor de duidelijkheid, bedoel je 1 op de grond en 1 erboven aan de gevel? Of beide op hoogte aan de gevel?
De laatste optie van de twee doet Quatt niet of is die beperking inmiddels weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
pascal-drewes schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:22:
[...]

Ik heb hem aan de voorgevel hangen op +/- 4m hoog. Ik kan mij ook totaal niet vinden in de voorkeur van Quatt om hem op plat dak of op de grond te plaatsen. Ik hoor geen enkel geluid binnen van de Quatt en buiten alleen wat lucht verplaatsing. Geen ventilator of compressor geluiden.
Op grond is in principe voorkeurs optie gezien dat het meest ontkoppeld is van de woning (plus voordelen als goed bereikbaar etc.)
De voorkeur van Quatt om op plat dak (met name in geval van hout..) te plaatsen ipv aan de gevel is een logica die niemand in dit topic snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Dit doet mijn T6 vandaag. De meeste tijd vanavond dat de warmtepomp niets deed, was de kamertemperatuur beneden het setpoint. Ook bij het laatste stukje verwarmen, wordt de temperatuur niet gehaald en toch laat de T6 hem stoppen. Ben ik nu de enige die dit heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV1Sf_ZjkMtIm1dRfLvF9Lk0enM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JXr9A0AaRwNbemj1xn7VDWaz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
Maeve schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Probleem met drukverlies van de cv is er nog steeds. De vloer van het nieuwe aangesloten gedeelte is afgekoppeld geweest, drukverlies blijft, daar geen lek dus. Cv monteur is weer geweest, hebben alles beklopt en besnuffeld. Ze denken nu dat het kan liggen aan een kapotte druksensor. Ze komen maandag weer. Ook vinden ze het raar dat Quatt geen afsluiters heeft geplaatst, omdat ze nu ‘het systeem niet kunnen doorspuiten’. Mijn vraag: horen die afsluiters ertussen, heeft iemand die zelf laten plaatsen?

Maandag hebben we ook een afspraak met Quatt. Ik ben bang dat ze er niet gelijktijdig zullen zijn.
Niet kunnen doorspuiten, wat willen ze doen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:42:
[...]

Wellicht mis ik het punt achter deze discussie, maar als een WPB te zwaar is voor een (al dan niet houten) zolder vloer, hoe gaat een HeatBattery wel lukken dan? Mijns inziens zal die niet lichter zijn dan een WPB
Ja, daar geld ook het zelfde voor, het was ook niet bedoeld om tegen een WPB te zijn, in feite is het systeem van Quatt ook niets anders, mogelijk met wat extra’s.
Ik deel ook je mening dat er ook nog andere mogelijkheden zijn om met een Quatt FE / gasloos te gaan mits ze dat probleem met 18 graden gaan oplossen. Dat laatste zou volgens sommigen er aan zitten te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 24-03-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
pietjm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:06:
Dit doet mijn T6 vandaag. De meeste tijd vanavond dat de warmtepomp niets deed, was de kamertemperatuur beneden het setpoint. Ook bij het laatste stukje verwarmen, wordt de temperatuur niet gehaald en toch laat de T6 hem stoppen. Ben ik nu de enige die dit heeft?

[Afbeelding]
Had hetzelfde gisteravond, Quatt slaat af terwijl kamertemperatuur nog minstens 0.2 onder doeltemperatuur zit om vervolgens half uur later weer aan te slaan 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PnLP2lhszqK0CkM9HgjaMRtzGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4mPhdxKVwSNwyw1ExTxh2qfi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M22DgxbPq6ULGdau9j8Nz6JinTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uysm2RRq3kEh66lC8AK6F2GK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:49:
[...]

Had hetzelfde gisteravond, Quatt slaat af terwijl kamertemperatuur nog minstens 0.2 onder doeltemperatuur zit om vervolgens half uur later weer aan te slaan 8)7
Start van deze lange post: 24-3 rond 09.00 uur.
Veel edits om gegevens testen optimalisatie bij elkaar te houden.

======
24-3 08.56 uur

Hier slaat Quatt niet aan bij het zakken onder de ingestelde kamertemperatuur.
Vervelend, want vloerverwarming. Te lang uit, koelt vloer teveel af en duurt het lang (2 uur) voor er weer warmte van de vloer komt na aanslaan. Slaat meestal pas aan bij 21,3: omdat het lang duurt voor vloer warm wordt, koelt het in de tussentijd af tot 21,1°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXGp7Mr4x8hJRhI6qYuQUNPlAP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Whfb0zUpdOphYQ2X64QCOSKT.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zat ik me (al typende) plotseling af te vragen waarom (binnen de Resideo-app) optimalisatie uit moet staan.
Het wordt aangeraden om uit te zetten, maar ik kan zo niet vinden waarom.
Omdat ik toch stook op 21,5°C continue, zou het misschien wel een oplossing kunnen zijn.
Daarom nu even aan gezet (want wordt gezegd dat die optimalisatie zelflerend is).

Edit: En ziedaar ⤵️: Quatt slaat plotseling aan bij 21,47°C 😁 zonder dat ik wat anders heb gedaan.
Ik hou het maar even zo.

(Ik zet in deze post steeds even de bevindingen van die "optimalisatie aanzetten in T6-app".
Na dag 1, die prima verliep, plaats ik alleen nog de dag-overzichten van Quatt-inzicht.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpc2nAaAs_jNj6RIbk6fn73XSiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZX7Jlxfj2K51P2BGUPlpyDP.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 14.22 uur: plaatje toegevoegd, wel zo handig dit hier te doen.

@verguldebarman, inmiddels 5 uur verder.
Zit boven kamertemperatuur, maar Quatt levert nog steeds warmte
⤵️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj__Ix6QOyGPIongMGKau7tmRWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XECtgnjoNIFtQm0YXmHndSbu.jpg?f=fotoalbum_large

Edit net na 16.10 uur
Still going strong

Quatt pruttelt: zo mag ik het graag zien!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgANMmrfDEBmKf-5idqeAz4flF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phJDVGik3FYn2MJK4DPZY98M.jpg?f=fotoalbum_large

Edit resultaat 25-3, lange grafiek 16 uur vervangen.

Hieronder de eindstand eerste dag met optimalisatie T6 app aan.
Had gistermorgen even geprobeerd (voor ik optimalisatie aan zette) of Quatt weer wilde gaan lopen op 21,47°C door op 22 te zetten. Vandaar wat gas. Gelijk weer op 21,5 gezet (soms loopt Quatt door) maar deze ging nu weer uit).

Temperatuur is afgelopen nacht wel wat weggezakt, maar was terug op 21,3 toen ik om 06.30 uur opstond. Quatt is net uitgegaan 25-3, 08.30 uur: door zon 23°C in kamer. Vanmorgen wel Tig defrosts met wat gas.
Ben ontzettend nieuwsgierig: Wanneer gaat Quatt weer aan? (Edit: zie daarvoor 25-3)

Edit: update resultaat 24 maart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifygxHThayOHJWFR8iXWkdFh7_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WHqAdriBz5REULChxb8OVFO.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: update resultaat 25 maart.

Quatt was gisteren al snel uit gegaan want hier staat de zon vol op de ramen.
Normaliter sloeg hij pas weer aan wanneer de kamertemperatuur onder de 21,5 was gezakt (21,4 of 21,3) maar tot mijn verrassing sloeg hij 's middags nu al aan bij 21,7!
Nu (26ste) nog steeds bezig met dezelfde run (maar zon schijnt volop inmiddels, dus duurt niet lang meer voor hij uit gaat).
Nu, 26 mrt, 07.30 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQmXlsH6aCOVb07DhNAYtTS-pdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOzcIjPRbOAJNuPRAsswXlzx.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu tevreden over die optimalisatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjzHhc3ZqU81Bx9WCC8INbGrfMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUuSVCB99j891NQdpvQvpn5l.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: update resultaat 26-3

Ik heb nog steeds niks geflipt, verhoogd of iets anders.
Die 21,5°C wordt goed vastgehouden met optimalisatie aan.

Ik was gisteren vanaf 17.00 uur niet thuis. Volgens HW is Quatt om 18.30 uur aangeslagen. Ik zie ook in Quatt-app verbruik tussen 18 en 19 uur.
Even een streepje gezet en als ik zo inschat was kamertemperatuur nog niet onder 21,5°C gezakt bij starten Quatt. Ik laat optimalisatie nog maar even aan.
(Ps: het was koud in het noorden gistermorgen, 2°C, dus defrosts.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSnaWlyo7g38gaER67pQRqIfqRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuMAq85TRqLxs2ggLU4pPK93.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: update resultaat 27-3.

Ik beëindig hierna mijn optimalisatie"feuilleton". Nog steeds ontzettend tevreden met die optimalisatie! Is hier een blijvertje zoals het nu lijkt.

Het is inmiddels donderdag en de 5de dag met optimalisatie aan.

Ik lees wisselende resultaten bij diegenen die ook optimalisatie aan hebben gezet.
Daarom wil ik ook geen harde conclusie trekken.
Dat het bij sommigen niet werkt, kan bijvoorbeeld liggen aan het ontbreken van vvw, of het werken met nachtverlaging.

Het enige wat ik kan adviseren: probeer eens om optimalisatie in de T6 Resideo-app aan te zetten wanneer Quatt te laat start met verwarmen: Je kunt het weer uitzetten wanneer resultaat niet bevalt!.

EN ZET DIE OPTIMALISATIE MINIMAAL EEN WEEK AAN!
Binnen een dag de thermostaat je strookgedrag laten leren is niet mogelijk (of schijnt bij jou bijvoorbeeld iedere dag de zon exact even lang de kamer in?).
(Bij veel die roepen: het werkt niet, lees ik dat ze maar 24 uur testen.... 😜)

Ik heb vloerverwarming EN kamertemperatuur op 21,5° continue en bij mij gaat optimalisatie opperbest!

Hieronder de resultaten van gisteren 27 maart.
Wat plotseling tot me doordrong: de kamertemperatuur, binnen CIC, wordt nu niet meer aangegeven als 21,476562 (zoals op eerste screenshot) wanneer deze in de buurt van 21,5 is, maar als exact 21,5 (hoger en lager nog wel 6 cijfers achter de komma).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJoJmD7LZrMr1MXXhEOGXXe74Qw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PIlnFhQoEgkeifKC1TK5sFXV.jpg?f=user_large

Best knap hoe de T6, met vloerverwarming, het niet meer dan 0,2°C onder ingesteld laat zakken. Vvw heeft toch een na-ijl effect van 2 uur bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h942DVMn_-Jody_QzNqwlxa-SM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HijoqnIbhIACoao7P7ORybu.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot nog even een screenshot Homewizard.
Zo ziet nu iedere dag eruit: 's middags uit (zon) en op tijd weer aan 😁.
Rond 12 uur dotje gas ivm boiler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrYNDYYx_X75giPwRCYnyO85Hvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3KTvWlkbRhA8BouEqXRtxmx.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 1 april (geen grap);
Bij mij staat optimalisatie nog steeds aan.
Gaat netjes vroeg verwarmen en suddert, na behalen kamertemperatuur mooi door op laag vermogen (400W): vloer blijft dus lekker op temperatuur!

Succes!

[ Voor 92% gewijzigd door Friezin op 01-04-2024 09:24 . Reden: Feuilleton plaatjes ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
Friezin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Vervelend, want vloerverwarming. Te lang uit, koelt vloer teveel af en duurt het lang (2 uur) voor er weer warmte van de vloer komt na aanslaan.

[Afbeelding]

Nu zat ik me (al typende) plotseling af te vragen waarom (binnen de Resideo-app) optimalisatie uit moet staan.
Omdat ik toch stook op 21,5°C continue, zou het misschien wel een oplossing kunnen zijn.
Daarom nu even aan gezet (want wordt gezegd dat die optimalisatie zelflerend is).

En ziedaar ⤵️: Quatt slaat plotseling aan bij 21,47°C 😁 zonder dat ik wat anders heb gedaan.
Ik hou het maar even zo.

[Afbeelding]
Elke keer als je een van de advanced opties van de T6 veranderd, gaat de T6 opnieuw “inleren” (staat ook in q&a op de Resideo support site verstopt).

Ik (en anderen) hebben al in het vorige deel aangegeven dat meestal direct daarna de T6 vaak beter reageert cq betere info aan de CiC doorgeeft oid.

Probleem is alleen dat na een paar dagen de T6 weer precies doet wat ie deed voor de aanpassing….

(In ons geval: de Quatt gaat nu uurtje aan op 60hz, uurtje uit enz enz. Flip ik een advanced setting, dan weer runs van 15uur op 30hz. Helaas na 1 dag weer voorbij met de pret…).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:25
Friezin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Vervelend, want vloerverwarming. Te lang uit, koelt vloer teveel af en duurt het lang (2 uur) voor er weer warmte van de vloer komt na aanslaan.

[Afbeelding]

En ziedaar ⤵️: Quatt slaat plotseling aan bij 21,47°C 😁 zonder dat ik wat anders heb gedaan.
Ik hou het maar even zo.

[Afbeelding]
Interessant!! Wil je dat eens in de gaten houden. Ben benieuwd of hiermee idd de T6 iets eerder aanslaat.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verguldebarman schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Interessant!! Wil je dat eens in de gaten houden. Ben benieuwd of hiermee idd de T6 iets eerder aanslaat.
Doe ik.
Op thermostaat zelf staat optimaal start/stop nog wel uit.

Expres nu ook de verhoging naar 22°C 's middags rond 16.30 uur eruit gehaald om te kijken wat effect optimalisatie is. (Die verhoging heb ik er sinds kort in om Quatt eerder te laten starten, nadat zon kamer heeft opgewarmd: Quatt startte dan namelijk pas nadat kamertemperatuur tot 21.2 of 21.3 was gedaald. Te laat voor vloerverwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-07 07:49
Ik heb dichtbij de quatt een regenafvoer lopen van het dak. Iemand een tip hoe je daar makkelijk de quatt op kan aansluiten? Liefst met foto. Of zouden jullie altijd voor de grindbak oplossing gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nlmx51 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:05:
Ik heb dichtbij de quatt een regenafvoer lopen van het dak. Iemand een tip hoe je daar makkelijk de quatt op kan aansluiten? Liefst met foto. Of zouden jullie altijd voor de grindbak oplossing gaan
wat noem je dichtbij?

je zou dat kunnen doen via een omgekeerde regenton automaat. die heeft veelal een uitloop naar 40mm, dus die moet je nog bv via een verloopbus 40mm/25mm verkleinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CjwbT6Y6AHuipQVQBcxyRhbjdA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gBZKBCGDhIG2bmzVodMFm4I6.png?f=user_large

let er wel op, deze dien je dus omgekeerd te installeren, anders wordt je warmtepomp door het regenwater gevuld ipv dat je water afvoert.
is de afstand langer dan 50cm zou ik de toevoerleiding wel ook isoleren, anders loop je de kans dat het water (bij geringe afvoer) je gaat bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:42:
[...]

Voor de duidelijkheid, bedoel je 1 op de grond en 1 erboven aan de gevel? Of beide op hoogte aan de gevel?
De laatste optie van de twee doet Quatt niet of is die beperking inmiddels weg?
volgens mij doet optie 1 Quatt ook niet, of willen ze dat nu wel doen? ik snap ook nog steeds niet waarom ze geen twee units tegen een muur willen monteren, mis ik hier een belangrijk punt waarom dit niet zou mogen ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-07 07:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Cp3FyuCFv-h17UWdi4826T3XwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukbra3ep9h7ZuYBLrCDkRXti.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
afstand is prima, echter moet je afvoer van de regenton wel erg laag gemonteerd worden, lager dan de onderkant Quatt.
Dat zal dus ook geen makelijke montage worden.

wil je de afvoer in het grindbed plaatsen, zou ik deze wel iets meer naar voren plaatsen, lastig om exacte maten te zien, maar zorg dat je ten ministe 10-15 cm ruimte aan de achterkant richting muur hebt tussen de bigfoots (plastiek versie, die waren dacht ik circa 60cm diep). op de foto lijkt het me aan de korte kant. Dus circa 80-85 cm tot aan voorkant. dit om voldoende ruimte voor de luchttoevoer aan de achterkant te houden, meer is altijd beter.
om ook tijdens een behoorlijke vorstperiode het water nog te kunnen afvoeren dien je wel een kleine strook van circa 10cm bij 20 cm aan de voorkant (zo ver mogelijk weg van je huismuur) dieper te graven (min 60cm) en dit met grind op te vullen, hierdoor kom je onder de vorstgrens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eQ5DxwrlwbrEyr_1_LTrjLm3ac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XrYEsro7zFoGaASxYZZPGX8A.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwszCoW6HIeKGAFJrPK1dW12Lbk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4MAtOtTK4581crqoxKDPamuX.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 24-03-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:17
nlmx51 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:05:
Gewoon een gat graven, grind er in en Quatt er boven op plaatsen, klaas is kees. Formaat & Afwerking is eigenlijk helemaal aan jezelf zolang je maar zorgt dat er recht onder de middelste water uitlaat een voldoende diepe kuil met grint zit.
En dat hoeft echt geen 60cm te zijn als je niet op een locatie zit waar het zeer regelmatig en langdurig 10 graden vriest.

[ Voor 10% gewijzigd door robmaas op 24-03-2024 13:07 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Gewoon een gat graven, grind er in en Quatt er boven op plaatsen, klaas is kees. Formaat & Afwerking is eigenlijk helemaal aan jezelf zolang je maar zorgt dat er recht onder de middelste water uitlaat een voldoende diepe kuil met grint zit.
formaat en mn de juiste afstanden lijkt me wel van essentiel belang, niets voor niets had Quatt daar ook bepaalde eisen aan gesteld. Helaas zijn die in de laatse versie weer verdwenen. O-)

Pagina: 1 ... 62 ... 275 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.