Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-09 10:23
MacD007 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:07:
[...]

formaat en mn de juiste afstanden lijkt me wel van essentiel belang, niets voor niets had Quatt daar ook bepaalde eisen aan gesteld. Helaas zijn die in de laatse versie weer verdwenen. O-)
De enige echte eis is volgens mij dat de boel niet permanent onder water staat. Allemaal vooral gezond verstand gebruiken ..... Dus natuurlijk wel zorgen dat je voldoende ruimte hebt enzo maar verder allemaal niet ingewikkelder maken dat het is.

[ Voor 11% gewijzigd door robmaas op 24-03-2024 13:13 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:11
Honeywell Lyric T6

Dit alles lezende, toch benieuwd of hier gevonden wordt of de T6 nu de ideale thermostaat is.
Is hij te slim, snappen wij dat niet, denken de CIC en de t6 allebei te veel??

Ben benieuwd of deze moeilijkheden alleen bij Quatt voorkomen, of ook bij andere warmtepompen.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Gerardwaz schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:24:
[...]

Niet kunnen doorspuiten, wat willen ze doen dan?
Druksensor vervangen? Geen idee, ben al blij dat ze komen. Kan er toch een relatie zijn met de Quatt? Ik ga proberen of ze contact willen opnemen, tot nu toe niet gelukt.

Vanochtend: cv druk geeft aan 0,3 bar, wel warm water. Twee uur later enorm geratel, alsof er emmers water door de leidingen werd geperst. Toch maar gauw bijgevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:26
Maeve schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Druksensor vervangen? Geen idee, ben al blij dat ze komen. Kan er toch een relatie zijn met de Quatt? Ik ga proberen of ze contact willen opnemen, tot nu toe niet gelukt.

Vanochtend: cv druk geeft aan 0,3 bar, wel warm water. Twee uur later enorm geratel, alsof er emmers water door de leidingen werd geperst. Toch maar gauw bijgevuld.
Waar lees je de druk af. Op de ketel denk ik. Dat geratel lijkt toch op lucht in het systeem. Dit kan in het gedeelte van je cv ketel zitten. Ook al is het een serie systeem, de Quatt pompt het water voor het grootste deel onder je cv ketel door de bypass. Zeker als de ketel niet meedoet. (Hydraulische weerstand van de cv pomp). Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een luchtbel in de ketel.
Je kan het volgende proberen : forceer het systeem naar cv bedrijf door in je app de optimalisatie aan te zetten en voer een hoge kwh prijs in en een lage gas prijs. Water bijvullen en de cv laten aanslaan. Dan ontluchten boven op de ketel.
Het expansievat werd ook al genoemd. Maar ook bij een defekt vat zal na diverse malen bijvullen de druk toch gelijk moeten blijven.
Bij het drukverlies dat jij constateerd zou een lekkage toch wel ergens moeten opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
pietjm schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:44:
[...]

Staat de ketel in de ECO stand? Dat kan ook voor dit gedrag zorgen.
Beetje late reactie.
De Eco stand kan alleen ingesteld worden tbv tapwater en die staat uit. Het periodiek warmhouden van het tapwater zal/kan niet worden gemeten door de CIC (lijkt mij) en zal dus ook niet op de Warmteverdeling in de App invloed hebben.
Dus blijft de vraag: wat kan de oorzaak zijn?

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:56
harv schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:20:
Honeywell Lyric T6

Dit alles lezende, toch benieuwd of hier gevonden wordt of de T6 nu de ideale thermostaat is.
Is hij te slim, snappen wij dat niet, denken de CIC en de t6 allebei te veel??

Ben benieuwd of deze moeilijkheden alleen bij Quatt voorkomen, of ook bij andere warmtepompen.
Ik denk nog steeds dat het de T6 zelf is. Ik ben nog steeds in discussie met Honeywell/Resideo over de T6. Zij kunnen nu rechtstreeks in mijn T6 kijken, maar volgens hun ligt het probleem bij Quatt nadat ze data van de T6 vergeleken hebben met die ik van de Quatt heb gestuurd.
Alleen …. ik gaf data van 2 februari en zij vergeleken die met data van de T6 van 26 februari. En trokken toen de conclusie dat de T6 perfect werkt. Hoe dom. Nadat ik ze de data van de 26e had gestuurd, bleef het stil vanuit Resideo. Maar ik jaag ze op. Wordt vervolgd.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
RoverP5B schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Beetje late reactie.
De Eco stand kan alleen ingesteld worden tbv tapwater en die staat uit. Het periodiek warmhouden van het tapwater zal/kan niet worden gemeten door de CIC (lijkt mij) en zal dus ook niet op de Warmteverdeling in de App invloed hebben.
Dus blijft de vraag: wat kan de oorzaak zijn?
Klopt, maar ik heb mij door Quatt laten wijsmaken dat als de eco stand op Aan staat en de Quatt gaat verwarmen, door het water dat dan gaat lopen via de ketel diezelfde ketel denkt dat tapwater gebruikt wordt en dus het tapwater dan verwarmd moet worden. Maar eco staat dus uit.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Friezin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Edit net na 16.10 uur
Stille going strong
Had vanmorgen even geprobeerd (voor ik optimalisatie aan zette) of Quatt weer wilde gaan lopen op 21,47°C door op 22 te zetten. Vandaar wat gas. Gelijk weer op 21,5 gezet (soms loopt Quatt door) maar deze ging weer uit).
Vloer is nog steeds 24,5°C 😁.
Nog weer een update (en plaatjes) toegevoegd in dit ⬆️ bericht @verguldebarman

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:34
Friezin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Lekker dat ie doordraait!
Wat me opvalt in een van je screenshots is dat je 2kW opwekt met 400W input. Watertemperatuur 28 graden. Is COP 5 niet wat laag voor die watertemperatuur & buiten temperatuur (7)? Gevalletje “momentopname” van de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Laatst online: 15-09 21:37
robmaas schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Ik ken je standpunt t.a.v. de geluidseisen maar daar vroeg ik niet om, ik vroeg of er gevallen ( en hoeveel dan) bekend zijn waarbij de gemeente op basis van geluid ingegrepen heeft. ( en als niemand zich er ergens aan stoort is het nogal wat om dit "bewust asociaal overlast bezorgen" te noemen.
Ik haak even aan over de geluidseisen. Ik denk dat het in de toekomst niet alleen meer gaat over de individuele eisen maar ook over de eisen van de omgevig. In de nabije toekomst zullen er steeds meer huizen zijn met een warmtepomp en airco's. Al die geluiden gaan op elkaar inwerken en dan kunnen er wel klachten onstaan. Dan wordt het (extra) belangrijk dat jijzelf aan de gestelde eisen voldoet zodat de gemeente niet tegen jou kan optreden.

@MacD007 klopt het dat jij mensen wil helpen met de geluidseisen? Waar ik tegen aanloop, na het invullen van de omgevingscheck is dat ik een vergunning aan moet vragen. Eerst is er een soort vooronderzoek geweest bij de Welstandscomissie. Door die fase zijn we heen en ik mag de wp en airco (waarschijnlijk) op de uitbouw van de keuken plaatsen. Nu moeten we daadwerkenlijk een vergunning aan gaan vragen en we kwamen in een loop terecht. Lastig maar dat lost zich vanzelf wel op. Maar aanmenlijk is dat we aan de geluideisen moeten voldoen dus het werd tijd om ook daar naar te kijken. (We hebben nog geen defenitieve keuze voor een wp gemaakt) Op een willekeurige pagina werd eruit gelegd hoe dat in zijn werk gaat.

https://www.reducd.nl/blo...n-geluid-van-warmtepompen

Waar ik tegenaanloop is het volgende:

De rekentool kan niet gebruikt worden in de volgende situaties:

Bij plaatsing van meerdere warmtepompen;
Bij percelen of gebouwen die niet rechthoekig zijn;
Bij appartementen met grote balkons waarbij de unit niet tegen de gevel staat

Ik wil zowel een warmtepomp en een airco plaatsen die in het algemeen in verschillende seizoenen draaien. In theorie kan je beide als een warmtepomp zien. Ik kan de tool dus niet gebruiken.

Zowel mijn huis als perceel is niet rechthoekig. Ik kan de tool dus niet gebruiken.

Betekent deze feiten dus dat ik een expert in moet schakelen? Als dat zo is, baal ik als een stekker, dat wordt een dure warmtepomp.

Ik snap ook nog niet wat de regels zijn als je naaste buur gemeentegrond is. Is er dus iemand op dit forum die hier meer verstand van heeft en mij kan adviseren?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:42
WAF1 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:16:
[...]
Ik snap ook nog niet wat de regels zijn als je naaste buur gemeentegrond is. Is er dus iemand op dit forum die hier meer verstand van heeft en mij kan adviseren?
Voor zover ik begrepen het gaat het om geluidsdruk op erfgrens mét woonfunctie.
Gezien gemeentegrind geen woonfunctie heeft, zijn geluidseisen op die erfgrens niet van toepassing (even aangenomen dat 1 meter vanaf gemeentegrond niet alsnog een huis met potentieel klagende buren staat)

Let wel op met brandgangen e.d., vaak is dit geen gemeente grond maar ligt er gewoon een erfgrens waarvan een deel recht van overpad is, en er dus wel een erfgrens is met woonfunctie.

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 24-03-2024 18:33 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
WAF1 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:16:
[...]

Ik haak even aan over de geluidseisen. Ik denk dat het in de toekomst niet alleen meer gaat over de individuele eisen maar ook over de eisen van de omgevig. In de nabije toekomst zullen er steeds meer huizen zijn met een warmtepomp en airco's. Al die geluiden gaan op elkaar inwerken en dan kunnen er wel klachten onstaan. Dan wordt het (extra) belangrijk dat jijzelf aan de gestelde eisen voldoet zodat de gemeente niet tegen jou kan optreden.

@MacD007 klopt het dat jij mensen wil helpen met de geluidseisen?
ja
Waar ik tegen aanloop, na het invullen van de omgevingscheck is dat ik een vergunning aan moet vragen. Eerst is er een soort vooronderzoek geweest bij de Welstandscomissie. Door die fase zijn we heen en ik mag de wp en airco (waarschijnlijk) op de uitbouw van de keuken plaatsen. Nu moeten we daadwerkenlijk een vergunning aan gaan vragen en we kwamen in een loop terecht. Lastig maar dat lost zich vanzelf wel op. Maar aanmenlijk is dat we aan de geluideisen moeten voldoen dus het werd tijd om ook daar naar te kijken. (We hebben nog geen defenitieve keuze voor een wp gemaakt) Op een willekeurige pagina werd eruit gelegd hoe dat in zijn werk gaat.

https://www.reducd.nl/blo...n-geluid-van-warmtepompen

Waar ik tegenaanloop is het volgende:

De rekentool kan niet gebruikt worden in de volgende situaties:

Bij plaatsing van meerdere warmtepompen;
Bij percelen of gebouwen die niet rechthoekig zijn;
Bij appartementen met grote balkons waarbij de unit niet tegen de gevel staat

Ik wil zowel een warmtepomp en een airco plaatsen die in het algemeen in verschillende seizoenen draaien. In theorie kan je beide als een warmtepomp zien. Ik kan de tool dus niet gebruiken.
volgens mij dus wel, alleen je zult rekening met de twee units moeten houden, het vervelende is dat je dus een L/L WP ( = airco dus) ook voor verwarming kunt gebruiken.
Dus je moet deze dan met elkaar gaan optellen, daar speelt dan ook weer de interactie en afstand tot elkaar een rol.
Wat hier ook een rol in speelt zijn de plaatsingsvoorschriften mbt de omgevingswet, die is gekoppeld aan de omgevingsvergunning en de voorschriften die in jou gemeente gelden.
aangezien dit zeer verschilend is kun je daar geen algemene regel voor opstellen, wel cq niet vergunningsplichtig enz.
vaak worden wel de landelijke eisen mbt geluid hierin opgenomen, niet als eis cq aanpassingen daarop maar meer in de form de je tenminste aan die wetgeving moet voldoen. dat kun je dus aantonen met de berekening.
Zowel mijn huis als perceel is niet rechthoekig. Ik kan de tool dus niet gebruiken.
oke,,, laat maar eens kijken hoe je huis er uitziet (plategrond en waar je de WP zou willen plaatsen ?, doe dat aub via een pm, dergelijk info hebben voor het algemen forum geen meerwaarde.
Betekent deze feiten dus dat ik een expert in moet schakelen? Als dat zo is, baal ik als een stekker, dat wordt een dure warmtepomp.
eerst eens afwachten, die dure expert kun je nog altijd inschakelen.
als de buurman geen woonbestemming is, bv een voetpad, straat, parkeerplaats, planzoen ed dan zijn voor die kant de geluidseisen niet van toepassing.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:53
Friezin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Top!! Zou fijn zijn als het zo blijft de komende dagen. 💪

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Nee, veelgemaakte fout, geluidsdruk (Lpa) heeft hier in feite niets mee te maken, de wetgeving gaat uit van geluidsvermogen (en dat op 100% vol vermogen) (Lwa).
  • Geluidsvermogen is de geluidenergie aan de bron, onafhankelijk van afstand. Dat is dus een eigenschap van een bron, in dit geval op 100% vol vermogen.
  • Geluidsdruk wordt beïnvloed door de omgeving (reflectie) en afstand tot de bron.
Gezien gemeentegrind geen woonfunctie heeft, zijn geluidseisen op die erfgrens niet van toepassing (even aangenomen dat 1 meter vanaf gemeentegrond niet alsnog een huis met potentieel klagende buren staat)
waar heb je die 1m grens gevonden?
Let wel op met brandgangen e.d., vaak is dit geen gemeente grond maar ligt er gewoon een erfgrens waarvan een deel recht van overpad is, en er dus wel een erfgrens is met woonfunctie.
klopt, overigens gaat het niet eens over gemeentegrond maar om de functie (bestemming) die deze grond conform de bestemmingsplan bezit. dus ook als de buurman daar een bedrijf heeft gevestigd en de functie van dat perceel geen woonfunctie bezit heeft de geluidseisen in die richting dus geen toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:09:
[...]

De enige echte eis is volgens mij dat de boel niet permanent onder water staat. Allemaal vooral gezond verstand gebruiken ..... Dus natuurlijk wel zorgen dat je voldoende ruimte hebt enzo maar verder allemaal niet ingewikkelder maken dat het is.
ik vraag me alleen af wat iemand aan jou ideen heeft, ja het moet voldoende ruimte hebben, maar wat is nu voldoende ruimte, want daar ben je dan weer stil bij.
ik heb gewoon de Quatt plaatjes gebruikt, wat is daar ingewikkeld aan?
En een gleufje graven zodat je onder de vorstgrens komt lijkt me nu juist een ding van waar je je gezond verstand hebt gebruikt. want als de ondergrond bevoren is, en dat is nu juist de tijd dat je daar dus water krijgt, heb je wel een probleem. In de zommer hoef je daar niet bang voor te zijn, maar dan komt ook geen water, het is tenslotte geen airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:11:
[...]
waar heb je die 1m grens gevonden?
Is slechts ter indicatie bedoeld voor een zeer smal stuk gemeentegrond..
Hypothetisch geval van 2 huizen naast elkaar met bijvoorbeeld 1 meter gemeentegrond ertussen, wat dan?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:44:
[...]

Is slechts ter indicatie bedoeld voor een zeer smal stuk gemeentegrond..
Hypothetisch geval van 2 huizen naast elkaar met bijvoorbeeld 1 meter gemeentegrond ertussen, wat dan?
Formeel, zover die gemeentegrond geen woonfunctie heeft, bv een voet/fietspad en geld daar dus geen geluidseisen voor, dat dit een een mogelijke problem zou kunnen zijn, daar geef ik je gelijk, formeel echter dus bij die kant geen geluidseisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
[...]

Nu zat ik me (al typende) plotseling af te vragen waarom (binnen de Resideo-app) optimalisatie uit moet staan.
Het wordt aangeraden om uit te zetten, maar ik kan zo niet vinden waarom.
Omdat ik toch stook op 21,5°C continue, zou het misschien wel een oplossing kunnen zijn.
Daarom nu even aan gezet (want wordt gezegd dat die optimalisatie zelflerend is).
Ik heb het nu ook gedaan. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verguldebarman schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:05:
[...]

Top!! Zou fijn zijn als het zo blijft de komende dagen. 💪
Is net weer wat harder gaan lopen (500W power-in). Maar nog steeds dezelfde run.
Ook @pietjm test mee lees ik en ik hoop dat @mrdop ongelijk heeft natuurlijk.

(Dat optimalisatie uit moet las ik in november vorig jaar al. Kan best zijn dat e.e.a. door versie updates van CIC weer anders is)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
memorynl schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:05:
[...]

Lekker dat ie doordraait!
Wat me opvalt in een van je screenshots is dat je 2kW opwekt met 400W input. Watertemperatuur 28 graden. Is COP 5 niet wat laag voor die watertemperatuur & buiten temperatuur (7)? Gevalletje “momentopname” van de app?
Meer gevalletje groot afgiftesysteem (9 radiatoren en 60 m2 vvw) open (zie ⤵️).
Blij met die COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Laatst online: 15-09 21:37
@MacD007

Ik weet nog niet zo goed hoe dit forum werkt. Ik heb jou een berichtje gestuurd maar deze staat tot mijn verassing ook in mijn eigen inbox. Ik weet dus niet of het goed is gegaan. Ik zie niet zoiets als verzonden berichten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:47:
@MacD007

Ik weet nog niet zo goed hoe dit forum werkt. Ik heb jou een berichtje gestuurd maar deze staat tot mijn verassing ook in mijn eigen inbox. Ik weet dus niet of het goed is gegaan. Ik zie niet zoiets als verzonden berichten.
Ik heb hem binnen, ga er morgen naar kijken, ik heb wel nog een betere plattegrond met afmetingen mn richting de erfgrenzen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:54
Friezin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Is net weer wat harder gaan lopen (500W power-in). Maar nog steeds dezelfde run.
Ook @pietjm test mee lees ik en ik hoop dat @mrdop ongelijk heeft natuurlijk.

(Dat optimalisatie uit moet las ik in november vorig jaar al. Kan best zijn dat e.e.a. door versie updates van CIC weer anders is)
Ik heb hem gisteravond laat aangezet en nu heeft mijn Quatt ook de hele nacht doorgelopen. Normaal wilt hij altjid graag af en toe een kwartiertje uitgaan in plaats van terug moduleren.

Het doet dus in ieder geval wel iets (of hij echt beter aanstuurt of opnieuw leercyclus ingaat i don't know). Hier ook thermostaat continu 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Post ⬆️ weer aangepast, eindstand 24 maart toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
Friezin schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Waarom zie ik in mijn gegevens zoveel keren een beetje gasverbruik en bij jou niet? Totaal slechts 0,28m3, maar wat kan de reden zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgdVC7fD8HBPUejOGsO--ZBfUvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJzEKkSRypedyuD7Ric38foc.jpg?f=fotoalbum_large

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RoverP5B schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Waarom zie ik in mijn gegevens zoveel keren een beetje gasverbruik en bij jou niet? Totaal slechts 0,28m3, maar wat kan de reden zijn?

[Afbeelding]
Bij jou loop je tegen de max van je vermogen aan, heeft je systeem echter nog steeds meer nodig zal de cv moeten bijspringen. Dat is gewoon een normale werking van een hybride systeem als de Quatt.
Eigenlijk heb je een te hoge watertemperatuur, kijk maar eens naar de afstelling van je afgiftesysteem, die is dus zeker niet ideaal, daar moet je ook je oplossing zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6z9b8HSgpRTw55cwdQ0vPMNZ0U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m9Cw5gIUAbzzaRCndWK8C51O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 25-03-2024 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
verguldebarman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:30:
Nu het overdag een stuk zonniger is warmt mijn huis ontzettend snel op (logisch). Daardoor doet de Quatt nagenoeg niets overdag. Hartstikke mooi, maaaaaarrr....

Zodra de zon weg is koel het ontzettend snel af in huis. De Quatt reageert hier veel te laat op en gaat pas echt aan de slag als de temperatuur onder setpoint is. Echter natuurlijk lekker op een laag pitje, want "hij denkt niet meer dan dat nodig te hebben...". Daardoor koelt het huis nog verder af en gaat de Quatt uiteindelijk vol vermogen zijn langzame gedrag weer goed proberen te maken. Dat werkt natuurlijk niet met vvw.....

Dit klinkt allemaal logisch en is ook exact zoals de Quatt zou moeten werken. Alleen comfortabel is het niet, want overdag een super warm huis (wat niks kost) en in de avond een super koud huis (wat duur wordt betaald).

Herkennen jullie dit en zo ja; hebben jullie hier een oplossing voor? Zelf zat ik te denken om de setpoint overdag wat extremer hoog (bv +1,5gr) te zetten, zodat de Quatt aan het eind van de middag al begint. Vervolgens bij de start van de avond weer naar een lagere setpoint (bv -0,5gr per uur).

Ideeën ????
Update op mijn eigen post. Wellicht ook interessant voor @Freeckje @pjeterinfo @Friezin @TeslaNerd @Ysbeer @RoverP5B.

Ik heb in HA een automatisering geschreven welke ervoor zorgt dat de Target Temperatuur op de T6 meeloopt met de Room Temperature op de T6. Met een maximum tot 21gr.

Mijn doel temperatuur in ons huis is ca 20 graden met een nachtverlaging naar 19,5gr.

Concreet, als de kamertemperatuur hoger dan 20 is, dan gaat de target naar 20. Idem voor 20,5 en 21gr. Elke keer in stapjes van 0,5.

Zodra de kamertemperatuur vervolgens weer zakt, omdat de zon weg is, dan start de Quatt eerder. Er wordt dus niet gewacht tot de kamertemperatuur over de 20gr is gezakt, maar eerder.

Enige nadeel (waar ik nog een betere oplossing voor moet maken) is bepalen wanneer de Target Temperatuur weer omlaag kan. Dat staat nu vast ingesteld om 20 uur, maar dat klopt natuurlijk niet altijd. Daardoor stopt de Quatt soms te vroeg, of blijft soms te lang op een te hoge snelheid draaien.

Het is wel, ook na een zonnige dag, een stukje aangenamer geworden in de avond. Dus overal genomen ben ik positief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dezfhdm6v-btIKsr_sNLi1JiKA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDWqqsUEP9JKDeGTiPuv2GUY.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
verguldebarman schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:07:
[...]

Update op mijn eigen post. Wellicht ook interessant voor @Freeckje @pjeterinfo @Friezin @TeslaNerd @Ysbeer @RoverP5B.

Ik heb in HA een automatisering geschreven welke ervoor zorgt dat de Target Temperatuur op de T6 meeloopt met de Room Temperature op de T6. Met een maximum tot 21gr.

Mijn doel temperatuur in ons huis is ca 20 graden met een nachtverlaging naar 19,5gr.

Concreet, als de kamertemperatuur hoger dan 20 is, dan gaat de target naar 20. Idem voor 20,5 en 21gr. Elke keer in stapjes van 0,5.

Zodra de kamertemperatuur vervolgens weer zakt, omdat de zon weg is, dan start de Quatt eerder. Er wordt dus niet gewacht tot de kamertemperatuur over de 20gr is gezakt, maar eerder.

Enige nadeel (waar ik nog een betere oplossing voor moet maken) is bepalen wanneer de Target Temperatuur weer omlaag kan. Dat staat nu vast ingesteld om 20 uur, maar dat klopt natuurlijk niet altijd. Daardoor stopt de Quatt soms te vroeg, of blijft soms te lang op een te hoge snelheid draaien.

Het is wel, ook na een zonnige dag, een stukje aangenamer geworden in de avond. Dus overal genomen ben ik positief.

[Afbeelding]
Als het via home assistant is, kan je dan niet een sensor daarvoor gebruiken of de stand van de zon ( heb je vast wel een entity ergens voor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:59
[...]

[Afbeelding]
Kun je de temperatuur weer op 20 zetten als Quatt een uur heeft aangestaan?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
0xygen500 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Als het via home assistant is, kan je dan niet een sensor daarvoor gebruiken of de stand van de zon ( heb je vast wel een entity ergens voor)
Ik begrijp wat je bedoeld en die heb ik idd. Het gaat alleen niet om de stand van de zon, maar een behagelijk gevoel in huis. Dat is moeilijk te scripten...
s020506 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:35:
[...]

Kun je de temperatuur weer op 20 zetten als Quatt een uur heeft aangestaan?
Dat is een aardig idee! Wellicht al veel beter dan een vast tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

je Target Temperatuur is afhankelijk van de tijd waar de zon ondergaat waarbij je wel rekening moet houden met andere bebouwing, ligging van je ramen (instraling ed), deze data kun je of direct per dag van de KNMI plukken en dan corrigeren of je maakt een eenvoudige tabel (bv op weeknr) waar je de gecorrigeerde tijd uit de tabel haalt en daarmee steeds je Target Temperatuur (uit) tijdstip aanpast

je zou ook via een lichtsensor de daadwerkelijke instraling kunnen meten en op basis van deze gegevens het tijdstip bepalen, voordeel is hier dat je ook als het bewolkt en of regen is hiermee rekening kunt gaan houden, want bij regen (blijkt hier in dit kikkerlandje wel eens voor te komen, mn in de lente en herfst).

[Afbeelding]

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 25-03-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:45
verguldebarman schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld en die heb ik idd. Het gaat alleen niet om de stand van de zon, maar een behagelijk gevoel in huis. Dat is moeilijk te scripten...

[...]

Dat is een aardig idee! Wellicht al veel beter dan een vast tijdstip.
Uitstekend dat je zo de regeling in hand houdt. Ik vraag me af of het regelen obv de watertemp niet een stabieler beeld zou opleveren. Heb je daar ervaring mee, en is dat met een T6 icm HA ook mogelijk?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:01
Freeckje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Uitstekend dat je zo de regeling in hand houdt. Ik vraag me af of het regelen obv de watertemp niet een stabieler beeld zou opleveren. Heb je daar ervaring mee, en is dat met een T6 icm HA ook mogelijk?
Voor experimentele waterbesturing in HA zie mijn laatste automatisering in het Quatt en HA zusterforum. Mijn getweakte maximale watertemperatuur staat nu op 40 graden minus de buitentemperatuur met 32 graden als ondergrens. NB Mogelijk kan die ondergrens er gewoon uit

@verguldebarman voor het voorkomen dat Quatt te lang wacht met starten laat ik HA de thermostaat regelmatig (bijvoorbeeld iedere 20 minuten) 0,5 graad omhoog en 30 seconden later weer 0,5 graad omlaag zetten als de kamertemperatuur boven de ingestelde temperatuur ligt.

Nb in het plaatje zet mijn waterbesturing rond 2:30 de thermostaat een graad omlaag omdat de door mij gewenste maximale watertemperatuur dan is bereikt. Na een afkoelperiode van 10 minuten zet HA de thermostaat dan weer terug en loopt de Quatt 45 minuten tot de maximale watertemperatuur weer wordt bereikt, etc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTYP6emnFeY67NLkVTPMVI-KZxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drmhP30fGJw44nB0kJ7aPnjL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDaNDWt_YYDZuDDCHz2zyeJ6i80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6mb2fFwLMaybH3ztzuCft8k.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is hoe de Quatt app met één-datapunt-per-uur het laat zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UIO8pKofV8bQxszfzwa4zTdBJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FMeEOTl1JbgpQqPMozS2l9X9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door TeslaNerd op 25-03-2024 14:27 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:30:
[...]

ook ter info aan @WAF1
Nog even naar de wettekst zelf gekeken hoe het daar is verwoord: daar spreekt men van . Aangrenzend perceel (Artikel 3.8. bouwbesluit) artikel sub 2 ( dat deel wat over de geluidseisen van warmtepompen en airco's gaat) is via de tabel bij artikel 3.8 alleen de gebruiksfunctie "woonfunctie" gekoppeld, alle overige gebruiksfuncties is artikel sub 2 niet van toepassing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Swan46Zq6qJyXd74ZrarBvu30dw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ywBInkXKchYJHeg0ywtyu9W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Van mijn kant dan ook een update, hoewel wat vroeg na de 1e dag dat ik de optimalisatie in de app heb aangezet. Maar dit is mij opgevallen:

- de T6 past hierdoor mijn ingestelde setpoint aan. Ik neem aan dat die zo optimaliseert. Zie bijlage. Mijn instelling is om 06.30u van 18,5 naar 19 graden en dan om 08.00u naar 19,5 graden. De T6 heeft daar iets tussen gezet.
- hoewel nu de waarde van thermostat.otFtChEnabled true is, doet de Quatt toch niets. De kamertemperatuur ligt iets boven het setpoint. Of dit nu hier mee te maken heeft of met CiC versie 2.14.1 weet ik niet. Het viel mij nu pas op. Zie de andere 2 afbeeldingen. UPDATE: ik denk dat de CiC iets anders doet nu. Ik heb optimalisatie weer even uit gezet en de waarde blijft op true staan. Daarna optimalisatie weer aan gezet. Toen de zon later binnen kwam en de kamertemperatuur op 20,4 kwam te staan, werd de waarde weer false. Dus ook die optimalisatie doet wat.
- bij een kamertemperatuur van iets boven het setpoint liet de T6 de Quatt al stoppen. Vanmorgen liet de T6 bij 19,75 graden de Quatt nog heel rustig doorlopen. Prima wat mij betreft.

Ik ga deze zaken de komende dagen in de gaten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfEiuMAUxMCiLWdT3HBj-7LH-4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mGUWJnR0j14fwsf108QAH9O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC42az-SJ7gGzCDOYEJgIgXAT2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqU5PBbzOGwUUP9u1W9ASMXr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyTpbs3gPeTIBIfHiIS0t8pl7ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQW49opsjQ5Zwjj2H3VFUUvG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pietjm op 25-03-2024 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Morgen om half 9 is het dan zo ver. De Quatt wordt geïnstalleerd. Mensen hier nog tips voor dingen die niet moeten worden vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
0xygen500 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:42:
Morgen om half 9 is het dan zo ver. De Quatt wordt geïnstalleerd. Mensen hier nog tips voor dingen die niet moeten worden vergeten?
Misschien even goed afstemmen met welke instellingen van ketel en thermostaat de Quatt het beste werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
pietjm schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Van mijn kant dan ook een update, hoewel wat vroeg na de 1e dag dat ik de optimalisatie in de app heb aangezet. Maar dit is mij opgevallen:

- de T6 past hierdoor mijn ingestelde setpoint aan. Ik neem aan dat die zo optimaliseert. Zie bijlage. Mijn instelling is om 06.30u van 18,5 naar 19 graden en dan om 08.00u naar 19,5 graden. De T6 heeft daar iets tussen gezet.
- hoewel nu de waarde van thermostat.otFtChEnabled true is, doet de Quatt toch niets. De kamertemperatuur ligt iets boven het setpoint. Of dit nu hier mee te maken heeft of met CiC versie 2.14.1 weet ik niet. Het viel mij nu pas op. Zie de andere 2 afbeeldingen. UPDATE: ik denk dat de CiC iets anders doet nu. Ik heb optimalisatie weer even uit gezet en de waarde blijft op true staan. Daarna optimalisatie weer aan gezet. Toen de zon later binnen kwam en de kamertemperatuur op 20,4 kwam te staan, werd de waarde weer false. Dus ook die optimalisatie doet wat.
- bij een kamertemperatuur van iets boven het setpoint liet de T6 de Quatt al stoppen. Vanmorgen liet de T6 bij 19,75 graden de Quatt nog heel rustig doorlopen. Prima wat mij betreft.

Ik ga deze zaken de komende dagen in de gaten houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Room temperature 19,546875 is al hoger dan de Room Setpoint op 19,5

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:49

WouterB

3680 Wp

Ik kreeg vanochtend het volgende bericht van mijn leverancier:
Beste Wouter,

Wij hebben een bericht ontvangen van jouw netbeheerder, Stedin, dat de kosten van jouw aansluiting gewijzigd zijn. Wij hebben dit direct in je termijnbedrag verwerkt. Het termijnbedrag gaat van X naar Y (NB: dat is met +/- 5 euro omlaag)
Het staat er verder niet expliciet bij, maar ik denk dat het vastrecht op gas vanzelf is aangepast naar het <500m3 tarief. Fijn dat ik daar niet zelf achteraan hoef.

Update: Ik zit bij https://www.zondergas.nu/slimme-energie/ - maar dan met een vast contract (2 jaar geleden een 3-jaars contract afgesloten vlak voordat de Oekraïne-crisis begon)

[ Voor 15% gewijzigd door WouterB op 25-03-2024 16:57 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
WouterB schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:52:
Ik kreeg vanochtend het volgende bericht van mijn leverancier:

[...]

Het staat er verder niet expliciet bij, maar ik denk dat het vastrecht op gas vanzelf is aangepast naar het <500m3 tarief. Fijn dat ik daar niet zelf achteraan hoef.
Mooi!. Wie is jouw leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
TeslaNerd schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:52:
[...]

De Room temperature 19,546875 is al hoger dan de Room Setpoint op 19,5
Ja, dat schrijf ik ook. Ik snap dus jouw opmerking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
[...]

[Afbeelding]
Ik constateer hetzelfde, maar met alleen een Chronoterm Touch kan ik helaas niets beinvloeden/aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
0xygen500 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:42:
Ik heb, toen ze hier aan de gang gingen, gemeld dat ze niks mochten aanpassen bij cv, thermostaat en vloerverwarming zonder mij eerst te raadplegen. Oftewel: blijf af wanneer ik er niet bij ben!

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 25-03-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Hij is hier zopas netjes aangegaan op 21,7°C, zonder HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:28
Goedenavond,

Heeft iemand advies over OTC instellingen voor de isens?

Ik heb geen idee hoe het werkt
Korte uitleg zou fijn zijn

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwqdfbAIUdN70Zeq5zd2sY0GSa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuyHGAvGWeiX09IGRwQ7xbOk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Safe_grut op 25-03-2024 20:03 ]

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Safe_grut schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:00:
Goedenavond,

Heeft iemand advies over OTC instellingen voor de isens?

Ik heb geen idee hoe het werkt
Korte uitleg zou fijn zijn

Alvast bedankt

[Afbeelding]
Als het gaat om de Quatt te beinvloeden, dan hebben die OTC-instellingen geen effect. Ik heb zowel de RTC als RTC/OTC instellingen geprobeerd, werking WP blijft hetzelfde.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
Freeckje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:11:
[...]

Als het gaat om de Quatt te beinvloeden, dan hebben die OTC-instellingen geen effect. Ik heb zowel de RTC als RTC/OTC instellingen geprobeerd, werking WP blijft hetzelfde.
Dank

Quatt is vandaag geïnstalleerd en werkt prima
Hij is helaas 0.5 grad boven de ingestelde kamertemperatuur gegaan. Dit in combinatie met vvw is eigenlijk niet gewenst, denk dat die straks te laat gaat reageren en met gas gaat bijstoken 🫣

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Safe_grut schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:19:
[...]

Dank

Hij is helaas 0.5 grad boven de ingestelde kamertemperatuur gegaan. Dit in combinatie met vvw is eigenlijk niet gewenst, denk dat die straks te laat gaat reageren en met gas gaat bijstoken 🫣
Klopt, als je de ervaringen leest op dit forum, dan is dit een structureel regel-probleem. Quatt heeft beloofd op deze klachten (under en overshoots) een dezer dagen te reageren. Niet zozeer dat ie gas gaat bijstoken.

[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 25-03-2024 20:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

[...]

Dank

Laat de Quatt eerst even z'n werk doen. Deze moet inleren en werkt niet meteen vanaf moment 1 perfect. Dat doet geeneen warmtesysteem. Als wel, dan heb je geluk ;) afblijven en afwachten is het devies. Wat is dat toch, meteen totale perfectie verwachten vanaf het 1e moment :) :) :D en ja, iets overshoot i.c.m. een iSense is bekend en op dit forum al diverse keren besproken ;) zeker met het zonnetje erbij in huis op een installatie dag is dit een waarschijnlijke extra bijkomstigheid. Niet te zwaar aan tillen.

[ Voor 14% gewijzigd door Trackerfire op 25-03-2024 20:40 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
Trackerfire schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:38:
[...]

Laat de Quatt eerst even z'n werk doen. Deze moet inleren en werkt niet meteen vanaf moment 1 perfect. Dat doet geeneen warmtesysteem. Als wel, dan heb je geluk ;) afblijven en afwachten is het devies. Wat is dat toch, meteen totale perfectie verwachten vanaf het 1e moment :) :) :D en ja, iets overshoot i.c.m. een iSense is bekend en op dit forum al diverse keren besproken ;) zeker met het zonnetje erbij in huis op een installatie dag is dit een waarschijnlijke extra bijkomstigheid. Niet te zwaar aan tillen.
Haha idd

Zal advies opvolgen:)

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Het stand-by stroomverbruik van de Quatt is 5watt. Is dat inclusief het stroomverbruik van de CiC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:22
Trackerfire schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:38:
[...]

Laat de Quatt eerst even z'n werk doen. Deze moet inleren en werkt niet meteen vanaf moment 1 perfect. Dat doet geeneen warmtesysteem. Als wel, dan heb je geluk ;) afblijven en afwachten is het devies. Wat is dat toch, meteen totale perfectie verwachten vanaf het 1e moment :) :) :D
Ja klopt. Nee klopt niet. Klopt misschien. Klopt deels.

Je weet gewoon niet precies of en wat de Quatt aanleert en wat daar mee gedaan wordt, en daarom is het ook moeilijk om wat te zeggen over de eerste inleerperiode.

Een paar dagen aanzien lijkt me op zich wel een goed plan, omdat de woning mogelijk wat uit balans is na de installatie van de Quatt (veel deuren open, mogelijk meerdere uren niet verwarmd, etc). Daarnaast is het natuurlijk ook een beetje wennen aan hoe een warmtepomp anders verwarmd dan een cv ketel.

Ik vraag me af of er (veel) lerend vermogen in de CiC zit. Op basis van wat ik hier zie lijkt het handmatig ingevulde / geschatte warmteverlies cijfer de basis te vormen van het gedrag van de Quatt, en verder zie ik niet echt een Quatt die zich aanpast aan situaties / klokschema's van de thermostaat.

Ik heb de vraag wat er precies geleerd wordt door de CiC in de google sheet gezet. Ik hoop dat Quatt deze nog meeneemt als ze ergens deze week de vragen beantwoorden, zoals ze hadden aangegeven aan @Freeckje

Misschien kunnen we dan met wat meer zekerheid stellen wanneer een CiC 'volleerd' zou moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 25-03-2024 21:30 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:22
[...]

Dank

Als ik daar nog een klein dingetje aan toe mag voegen: misschien is het slim om een paar dagen een constante temperatuur aan te houden zonder enige nachtverlaging. Dan weet je zeker dat als je (te extreme) temperatuurschommelingen krijgt dit niet aan een (te extreem) verwarmingsschema ligt.

Als je daarmee de temperatuur stabiel krijgt kun je gaan experimenteren met verlagingen en verhogingen. Krijg je de temperatuur niet stabiel dan is het logischer dat er instelling in de Quatt fout zit, of dat er iets niet lekker loopt in het cv systeem.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
Continue op 21 ben benieuwd.

Dank voor de tip
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:55:
Het stand-by stroomverbruik van de Quatt is 5watt. Is dat inclusief het stroomverbruik van de CiC?
Nee, ik verwacht dat niet, aangezien de CIC bij bij op een andere groep zit ( die geen eigen kWh meter heeft) komt dat er nog bij, ga uit van een watt tussen 1-4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Ja klopt. Nee klopt niet. Klopt misschien. Klopt deels.

Je weet gewoon niet precies of en wat de Quatt aanleert en wat daar mee gedaan wordt, en daarom is het ook moeilijk om wat te zeggen over de eerste inleerperiode.

Een paar dagen aanzien lijkt me op zich wel een goed plan, omdat de woning mogelijk wat uit balans is na de installatie van de Quatt (veel deuren open, mogelijk meerdere uren niet verwarmd, etc). Daarnaast is het natuurlijk ook een beetje wennen aan hoe een warmtepomp anders verwarmd dan een cv ketel.

Ik vraag me af of er (veel) lerend vermogen in de CiC zit. Op basis van wat ik hier zie lijkt het handmatig ingevulde / geschatte warmteverlies cijfer de basis te vormen van het gedrag van de Quatt, en verder zie ik niet echt een Quatt die zich aanpast aan situaties / klokschema's van de thermostaat.

Ik heb de vraag wat er precies geleerd wordt door de CiC in de google sheet gezet. Ik hoop dat Quatt deze nog meeneemt als ze ergens deze week de vragen beantwoorden, zoals ze hadden aangegeven aan @Freeckje

Misschien kunnen we dan met wat meer zekerheid stellen wanneer een CiC 'volleerd' zou moeten zijn.
Vergeet niet dat door weersinvloeden, en m’n nu in deze periode waar de zon behoorlijk aan kracht aan het toenemen is en afhankelijk van de ligging van je huis nu als duidelijk extra warmtebron gaat acteren en je huis dus eigenlijk gratis gaat verwarmen er weer een extra speler bijkomt die dus anders is dan een min of meer zelflerende ( of juist niet cq niet zo slimme variant) besturing zou kennen.
Ik zie tenminste dit effect duidelijk weer, dat de regeling het dan even niet meer snapt en de temperatuur oploopt is te verwachten, ten slotte heeft de Quatt net als alle andere warmtepompen cq andere verwarmingssystemen geen lichtsensor om hierop te kunnen reageren, het enige is dat hij dan even stopt omdat de temperatuur oploopt.
Wat veel mensen vergeten is dat juist in deze situatie de mate van isolatie een rol gaat spelen, mn als de zon ondergaat ben je juist deze extra boost aan energie direct weer kwijt en als je isolatie niet al te best is verlies je deze gratis energie dus ook weer vrij snel.
Als zo als bij mij de warmtepomp nagenoeg altijd in de schaduw kant van het huis zit krijgt de temperatuur sensor van de warmtepomp deze stralingswarmte veel minder mee en kan alleen reageren op de luchttemperatuur en de kamertemperatuur (kamer thermostaat),Mn als deze ook nog redelijk beschut geplaatst is kan dat al snel enkele graden schelen met de temperatuur vol op de zon.
In deze situatie, mn bij te snelle daling van je kamertemperatuur kan het dus gebeuren dat een warmtepomp niet snel genoeg kan reageren omdat in deze situatie gewoon je warmteverlies ( mn door wegval zon) hoger is.

Aan de andere kant als de warmtepomp vol in de zon zit kan hij hierdoor ook profiteren van de extra energie wat dan in de lucht zit, juist in deze tijd zal hij dan echter t.o.v. in de wintermaanden nu dan uit staan.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 26-03-2024 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Edit 25 maart.

Quatt was gisteren al snel uit gegaan want hier staat de zon vol op de ramen.
Normaliter sloeg hij pas weer aan wanneer de kamertemperatuur onder de 21,5 was gezakt (21,4 of 21,3) maar tot mijn verrassing sloeg hij 's middags nu al aan bij 21,7!
Nu (26ste) nog steeds bezig met dezelfde run (maar zon schijnt volop inmiddels, dus duurt niet lang meer voor hij uit gaat).

[Afbeelding]
Update over gisteren in originele post toegevoegd ⬆️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:58
Friezin schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:24:
[...]

Update over gisteren in originele post toegevoegd ⬆️
Is dit dezelfde optimalisatie in de T6 als je de app niet gebruikt?
Je conclusie is nu beter aan dan uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
mklcln schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:41:
[...]

Klopt, daar gaat dit onderzoekje van @Friezin over. Echter, check ook even de post van mrdop in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
  • Laatst online: 09-09 20:21
Ik blijf af en toe een vreemd communicatie probleem hebben:

De app geeft aan dat wifi niet werkt. Als probeer te verbinden zie je onderstaand scherm, wat volgens mij betekent dat er wel verbinding is.
JSON geeft gewoon actuele data, dus er is wel verbinding tussen de Gic en het wifi netwerk.
Echter deze data komt blijkbaar niet bij Quatt, want de grafiekjes worden niet bijgewerkt.

Quatt meld dat er soms wifi issues zijn, maar een Fritz router is toch wel heel algemeen.

Volgende stap zou kunnen zijn de Gic met een kabeltje aan een extender te koppelen, maar meestal werkt alles gewoon. Herstarten wifi en Gic hebben geen resultaat gehad.

Iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK1LlPORuW2fsApbf0q9nAAgVak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYVtpuSu02dhTDnNup1Oyllz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mklcln schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:41:
[...]

Denk ik wel, niets gedaan met optimale start en stop.

Ik laat optimalisatie maar even aan nog.
Heb de waarschuwing van @mrdop (de post onder die originele post van mij) in mijn achterhoofd.
Eerder zat ik dagelijks te spelen met het schema (temperatuur omhoog naar 22 om Quatt eerder te laten starten) maar nu al 2 dagen niets gedaan met temperatuurwisselingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Heb de waarschuwing van @mrdop (de post onder die originele post van mij) in mijn achterhoofd.
Eerder zat ik dagelijks te spelen met het schema (temperatuur omhoog naar 22 om Quatt eerder te laten starten) maar nu al 2 dagen niets gedaan met temperatuurwisselingen.
Bij mij ook ditzelfde resultaat voorlopig. Gistermiddag de kamertemperatuur zelfs niet onder het setpoint gegaan. Perfect. Maar inderdaad even afwachten de komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:38:
[...]

zou dat iets met de werking van de zon te maken hebben (extra boost van de zon), waar de regeling van de T6 juist wel mee overweg mee kan en tijdig de daling gaat zien en daarop gaat aansturen?
dat laatste is een gok maar het lijkt er dus wel op ? :?

nu wilde ik hem dus ook maar eens op optimaliseren zetten, blijkt deze daar al op te staan ? vreemd, want ik weet zeker dat ik deze toendertijd wel heb uitgeschakeld. Dus ik zou dit wel regelmatig gaan controleren

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 26-03-2024 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:12
Ook hier draait de Quatt inmiddels een paar dagen, vorige week donderdag de installatie gehad. Het gaat om een duo systeen, gekoppeld aan vloerverwarming en een Honeywell Chronotherm Touch modulation thermostaat (had ik al).

Ik herken vanuit de eerste dagen ook het vervelende regelgedrag wat velen hier aanhalen, dus:
  • Woonkamer die overdag sterk opwarmt door de zon.
  • Thermostaat die ellenlang staat te wachten tot de woonkamer is afgekoeld tot onder het setpoint voordat er weer warmtevraag wordt gedaan,
  • Quatt die wacht tot de thermostaat een keer aangeeft dat het systeem in actie mag komen.
Met als gevolg dat het systeem veel te laat aanslaat, en steeds meer vermogen ertegenaan gaat gooien om die temperatuur omhoog te krijgen, wat natuurlijk niet (snel) gaat vanwege het trage karakter van de vvw.

Wat bij mij veel heeft geholpen is de thermostaat op de weersafhankelijke regeling, in plaats van de ruimte regeling. Hierdoor gaat de thermostaat regelen op basis van de buitentemperatuur in plaats van de binnentemperatuur.

Zolang de buitentemperatuur onder de setpoint temperatuur ligt blijft de thermostaat dus om warmte vragen, wat de CiC de ruimte geeft om z'n eigen plan te trekken (wordt niet meer geblokkeerd door de thermostaat)

Dit laat bij mij een veel rustiger regelgedrag zien. Op het moment dat de temperatuur nu 's avonds gaat dalen slaat de Quatt al op een laag vermogen aan bij temperaturen die nog een stuk boven het setpoint liggen.
Doordat de vloer dan al rustig aanwarmt kan er ook in de nacht op lagere vermogens gewerkt worden om de woning toch warm te houden.

Waar ik in de eerste dagen een stroomverbruik had van ongeveer 15kWh in de nacht, kan het systeem het nu af met rond de 5kWh.

Als overdag de woning weer flink opwarmt, schakelt het systeem ook gewoon volledig uit, ondanks dat de thermostaat om warmte blijft vragen vanwege de frisse buitentemperatuur.

Mogelijk kunnen anderen hier ook hun voordeel mee doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:59

charrel

Cortisol4life..

T-Rob schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:27:
Ik blijf af en toe een vreemd communicatie probleem hebben:

De app geeft aan dat wifi niet werkt. Als probeer te verbinden zie je onderstaand scherm, wat volgens mij betekent dat er wel verbinding is.
JSON geeft gewoon actuele data, dus er is wel verbinding tussen de Gic en het wifi netwerk.
Echter deze data komt blijkbaar niet bij Quatt, want de grafiekjes worden niet bijgewerkt.

Quatt meld dat er soms wifi issues zijn, maar een Fritz router is toch wel heel algemeen.

Volgende stap zou kunnen zijn de Gic met een kabeltje aan een extender te koppelen, maar meestal werkt alles gewoon. Herstarten wifi en Gic hebben geen resultaat gehad.

Iemand suggesties?

[Afbeelding]
Kan je wel een ander wifi netwerk kiezen in de cic? Bij mijn ouders bleef alleen het "oorspronkelijk" ingestelde netwerk in de cic hangen. Kon dus ook geen nieuw netwerk selecteren aangezien de cic alleen dat ene netwerk zag. Oplossing is uiteindelijk geweest dat de cic door Quatt is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
charrel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Kan je wel een ander wifi netwerk kiezen in de cic? Bij mijn ouders bleef alleen het "oorspronkelijk" ingestelde netwerk in de cic hangen. Kon dus ook geen nieuw netwerk selecteren aangezien de cic alleen dat ene netwerk zag. Oplossing is uiteindelijk geweest dat de cic door Quatt is vervangen.
Had dat gisteren ook al een paar keer tevergeefs geprobeerd, maar vanochtend na de tigste poging heeft die nu weer verbinding met een ander wifi netwerk bij mij thuis. Foutmelding weg, grafiekjes nog niet zichtbaar, het hele uur is nog niet geweest. Nogmaals JSON werkte al die tijd wel en nog steeds.

Ben nu wel van versie 2.13.2 naar 2.14.1 gegaan. Geen idee of dat nog invloed heeft gehad op dit wifi gehobbel.

[ Voor 7% gewijzigd door T-Rob op 26-03-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TeslaNerd schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:55:
Nee, 5W is exclusief CiC, is alleen WP zonder dat hij pompt.
Ik weet niet hoeveel CiC verbruikt. 3Watt??

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21
SBL schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Nee, 5W is exclusief CiC, is alleen WP zonder dat hij pompt.
Ik weet niet hoeveel CiC verbruikt. 3Watt??
https://support.quatt.io/...r-niet-zomaar-uit-trekken

Volgens de site is het verbruik van de CiC ook 5W.
Die meet ik zelf niet door, maar de Quatt warmtepomp gebruikt in standby 4W volgens mijn HomeWizard stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
dribbel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:10:
Ook hier draait de Quatt inmiddels een paar dagen, vorige week donderdag de installatie gehad. Het gaat om een duo systeen, gekoppeld aan vloerverwarming en een Honeywell Chronotherm Touch modulation thermostaat (had ik al).

Ik herken vanuit de eerste dagen ook het vervelende regelgedrag wat velen hier aanhalen, dus:
  • Thermostaat die ellenlang staat te wachten tot de woonkamer is afgekoeld tot onder het setpoint voordat er weer warmtevraag wordt gedaan,
  • Quatt die wacht tot de thermostaat een keer aangeeft dat het systeem in actie mag komen.
Met als gevolg dat het systeem veel te laat aanslaat, en steeds meer vermogen ertegenaan gaat gooien om die temperatuur omhoog te krijgen, wat natuurlijk niet (snel) gaat vanwege het trage karakter van de vvw.

Wat bij mij veel heeft geholpen is de thermostaat op de weersafhankelijke regeling, in plaats van de ruimte regeling. Hierdoor gaat de thermostaat regelen op basis van de buitentemperatuur in plaats van de binnentemperatuur.

Zolang de buitentemperatuur onder de setpoint temperatuur ligt blijft de thermostaat dus om warmte vragen, wat de CiC de ruimte geeft om z'n eigen plan te trekken (wordt niet meer geblokkeerd door de thermostaat)

Dit laat bij mij een veel rustiger regelgedrag zien. Op het moment dat de temperatuur nu 's avonds gaat dalen slaat de Quatt al op een laag vermogen aan bij temperaturen die nog een stuk boven het setpoint liggen.
Doordat de vloer dan al rustig aanwarmt kan er ook in de nacht op lagere vermogens gewerkt worden om de woning toch warm te houden.

Waar ik in de eerste dagen een stroomverbruik had van ongeveer 15kWh in de nacht, kan het systeem het nu af met rond de 5kWh.

Als overdag de woning weer flink opwarmt, schakelt het systeem ook gewoon volledig uit, ondanks dat de thermostaat om warmte blijft vragen vanwege de frisse buitentemperatuur.

Welke thermostaat heb jij hangen, want de T6 kan volgens mij geen WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:26:
[...]

Vergeet niet dat door weersinvloeden, en m’n nu in deze periode waar de zon behoorlijk aan kracht aan het toenemen is en afhankelijk van de ligging van je huis nu als duidelijk extra warmtebron gaat acteren en je huis dus eigenlijk gratis gaat verwarmen er weer een extra speler bijkomt die dus anders is dan een min of meer zelflerende ( of juist niet cq niet zo slimme variant) besturing zou kennen.
Ik zie tenminste dit effect duidelijk weer, dat de regeling het dan even niet meer snapt en de temperatuur oploopt is te verwachten, ten slotte heeft de Quatt net als alle andere warmtepompen cq andere verwarmingssystemen geen lichtsensor om hierop te kunnen reageren, het enige is dat hij dan even stopt omdat de temperatuur oploopt.
Wat veel mensen vergeten is dat juist in deze situatie de mate van isolatie een rol gaat spelen, mn als de zon ondergaat ben je juist deze extra boost aan energie direct weer kwijt en als je isolatie niet al te best is verlies je deze gratis energie dus ook weer vrij snel.
Als zo als bij mij de warmtepomp nagenoeg altijd in de schaduw kant van het huis zit krijgt de temperatuur sensor van de warmtepomp deze stralingswarmte veel minder mee en kan alleen reageren op de luchttemperatuur en de kamertemperatuur (kamer thermostaat),Mn als deze ook nog redelijk beschut geplaatst is kan dat al snel enkele graden schelen met de temperatuur vol op de zon.
In deze situatie, mn bij te snelle daling van je kamertemperatuur kan het dus gebeuren dat een warmtepomp niet snel genoeg kan reageren omdat in deze situatie gewoon je warmteverlies ( mn door wegval zon) hoger is.

Aan de andere kant als de warmtepomp vol in de zon zit kan hij hierdoor ook profiteren van de extra energie wat dan in de lucht zit, juist in deze tijd zal hij dan echter t.o.v. in de wintermaanden nu dan uit staan.
De zon op je warmtepomp heeft geen significante invloed op je COP. Het verstoort wel de temperatuurmeting.

Overigens is het voor mensen die er last van hebben dat de vloerverwarming uit gaat, mogelijk slimmer om met een draadloze thermostaat of een tweede sensor te werken in een andere verwarmde ruimte.

In een woonkamer met zowel vloerverwarming als radiatoren die relatief veel zon vangt., kan je de temperatuur dan beperken met thermostaatknoppen zonder dat de (draadloze) thermostaat tegen de thermostaatknop in gaat werken of bedraad de Quatt uit zet terwijl andere vertrekken nog niet warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B

Dit is precies wat er bij mij ook gebeurt. Ik heb ook een Chronotherm Modulation Touch.
Volgens het installatievoorschrift dien je bij een weersafhankelijke regeling de instelcodes 0011 (EXTRA OPTIE), 0029 (RUIMTE WEERSAF), 0030 (STOOKLIJNINST) en 0031 (RUIMTE COMPENSA) aan te passen.
Heb jij dat ook gedaan en zoja, welke waardes? Ik wil dat nl ook doen om te zien of het resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52

Klinkt goed! Alleen dit stukje begrijp ik niet helemaal:

Heb je enig idee waarom de Quatt nu dan niet aanslaat, ondanks dat de thermostaat wel expliciet om warmte vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

olafmol schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Heb je enig idee waarom de Quatt nu dan niet aanslaat, ondanks dat de thermostaat wel expliciet om warmte vraagt?
Da's in principe wel goed, toch? Als de kamer (van de thermostaat) te warm is, door bijvoorbeeld zon/oven/16mensen op bezoek dat dan de warmtepomp uit gaat. Zomers wil je ook niet stoken.

Hij moet alleen vlot (voorzichtig) weer aan gaan, al bij dreiging dat hij onder gewenste temperatuur uit komt. Maar hoe wordt die dreiging goed ingeschat. CiC zou het moeten kunnen met wijzigingen in binnen+buitentemp+watertemp+warmteverlies. Maar thermostaat kan het wellicht ook al obv de snelheid van temp.wijziging.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:32:
[...]

De zon op je warmtepomp heeft geen significante invloed op je COP. Het verstoort wel de temperatuurmeting.
Als de buitenlucht wordt opgewarmd door de zon zal dat een kleine invloed hebben op je COP, ik ben het wel met je eens dat dit wel marginaal is.
Overigens is het voor mensen die er last van hebben dat de vloerverwarming uit gaat, mogelijk slimmer om met een draadloze thermostaat of een tweede sensor te werken in een andere verwarmde ruimte.

In een woonkamer met zowel vloerverwarming als radiatoren die relatief veel zon vangt., kan je de temperatuur dan beperken met thermostaatknoppen zonder dat de (draadloze) thermostaat tegen de thermostaatknop in gaat werken of bedraad de Quatt uit zet terwijl andere vertrekken nog niet warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:12
RoverP5B schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Dit is precies wat er bij mij ook gebeurt. Ik heb ook een Chronotherm Modulation Touch.
Volgens het installatievoorschrift dien je bij een weersafhankelijke regeling de instelcodes 0011 (EXTRA OPTIE), 0029 (RUIMTE WEERSAF), 0030 (STOOKLIJNINST) en 0031 (RUIMTE COMPENSA) aan te passen.
Heb jij dat ook gedaan en zoja, welke waardes? Ik wil dat nl ook doen om te zien of het resultaat geeft.
Ik heb het zo staan:
  • 0011 - heb ik op de default (geloof 0). Elke andere optie zorgt er bij mij voor dat er geen buitentemperatuur meer zichtbaar is op het display (bij 0 komt dat blijkbaar van de CiC), en disabled daarmee ook de weersafhankelijke regeling.
  • 0029 - Hiermee schakel je tussen ruimte en weersafhankelijkheid. Die heb ik dus op 1 (weersafhankelijk)
  • 0030 - Hiermee kan je een een stooklijn kiezen tussen ik geloof 1 en 16 (ik heb gekozen voor 10). De grafiek staat in het boekje. Hiermee bepaal je de relatie tussen de buitentemperatuur en de watertemperatuur die daarbij gevraagd wordt door de thermostaat. Richting de Quatt wordt dit meegegeven in de ControlSetpoint parameter. Naar wat ik hier lees wordt dit genegeerd door de CiC, en bepaalt de CiC zelf wat de ideale watertemperatuur is. Ik denk dat dit dus weinig invloed heeft op de regeling.
  • 0031 - Geeft aan of de binnentemperatuur toch meegewogen moet worden in de warmtevraag. Is het warm binnen dan past de thermostaat de stooklijn naar beneden aan en zal minder snel warmte vragen. Heb ik uit staan met als redenering dat ik de regie zoveel mogelijk in handen van de CiC wil leggen.
olafmol schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Dit interpreteer ik als de CiC die beslist dat er niet meer gestookt hoeft te worden om de doeltemperatuur aan te houden.
Voor mij is dit gewenst gedrag, op moment dat de kamer wordt opgewarmd door de zon hoeft de warmtepomp van mij niet te blijven stoken.

Wat ik wel wil is dat als de temperatuur weer daalt de warmtepomp wel weer bijspringt om te voorkomen dat de temperatuur tot onder het setpoint daalt. Dat gebeurt in deze setup ook netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:45:
[...]

Als de buitenlucht wordt opgewarmd door de zon zal dat een kleine invloed hebben op je COP, ik ben het wel met je eens dat dit wel marginaal is.

[...]
Het opwarmen van de buitenlucht door de zon is natuurlijk wel van invloed, maar het opwarmen van de Quatt zelf nauwelijks. Daarvoor is het oppervlak te klein.
Wat wel flink uit kan maken is of de lucht in een donkere steeg circuleert, maar ik denk niet dat je dat bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
SBL schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:40:
[...]

Da's in principe wel goed, toch? Als de kamer (van de thermostaat) te warm is, door bijvoorbeeld zon/oven/16mensen op bezoek dat dan de warmtepomp uit gaat. Zomers wil je ook niet stoken.

Hij moet alleen vlot (voorzichtig) weer aan gaan, al bij dreiging dat hij onder gewenste temperatuur uit komt. Maar hoe wordt die dreiging goed ingeschat. CiC zou het moeten kunnen met wijzigingen in binnen+buitentemp+watertemp+warmteverlies. Maar thermostaat kan het wellicht ook al obv de snelheid van temp.wijziging.
Wat ik bedoel: waarom negeert de Quatt in dit geval de warmtevraag van de thermostaat? Gebaseerd op welke metric/sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:49

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mixpower schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:00:
[...]

Grappig dat ik na meerdere malen testen tot de conclusie ben gekomen dat ik met de Tado wel de maximale watertemperatuur kan regelen, terwijl Quatt zegt dat dit niet zo is.

Ik heb om te testen de Quatt op verschillende temperaturen laten draaien, van 20,5 tot 25 graden en de "thermostat.otFtControlSetpoint" komt nooit boven de 35 en zie de Quatt ook nooit warmer water maken dan dat, ik heb middels de Tado Pro app de aanvoertemperatuur vastgezet op die 35 en dit lijkt te werken.

Als ik bijvoorbeeld 40 graden instel als aanvoertemperatuur zie ik dat de Quatt dit overneemt en als maximale temperatuur gebruikt, misschien omslachtig en alleen met een Tado maar op dit moment lijkt dit dus wel al mogelijk.
Ik kom even terug op dit verhaal. Ik kom tot de conclusie, dat dit met de Quatt niet werkt. Quatt lijkt dus gelijk te hebben.
Ik heb in de Tado pro-app de Max watertemperatuur op 38C gezet. Het viel mij op, dat de temperatuur toch regelmatig daarboven kwam. We zijn dit weekend een paar dagen weg geweest en ik heb Tado op afwezig gezet. . Vandaag halverwege de dag heb ik de Quatt weer geactiveerd. Dan moet hij flink zijn best doen. Overigens alleen aan het begin een beetje gas. Hij levert nu water van boven de 50C. Dat de CiC die instelling in Tado negeert acht ik overigens helemaal niet vreemd. En nu naderhand bekeken ook onwenselijk. Toch leuk om te onderzoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8a5Wl-sDuRHWRqmzWhEElNBjPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJFF9Y6ihf1Hnh74wFnW3pJK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S3gNs8De7SV1ErN3PWb0hSCJjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H90DnUWd62ctfGsuazopYg69.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
Mickel moen schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:13:
[...]

Ik kom even terug op dit verhaal. Ik kom tot de conclusie, dat dit met de Quatt niet werkt. Quatt lijkt dus gelijk te hebben.
Ik heb in de Tado pro-app de Max watertemperatuur op 38C gezet. Het viel mij op, dat de temperatuur toch regelmatig daarboven kwam. We zijn dit weekend een paar dagen weg geweest en ik heb Tado op afwezig gezet. . Vandaag halverwege de dag heb ik de Quatt weer geactiveerd. Dan moet hij flink zijn best doen. Overigens alleen aan het begin een beetje gas. Hij levert nu water van boven de 50C. Dat de CiC die instelling in Tado negeert acht ik overigens helemaal niet vreemd. En nu naderhand bekeken ook onwenselijk. Toch leuk om te onderzoeken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Retourtemperatuur van 46 graden is wel extreem hoog bij 10 graden buitentemperatuur. Staan je radiatoren dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 17:31
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ach dat is hier tig keer verteld. Over een week of twee komt er iemand die doet precies hetzelfde als jij en komt ook tot deze conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

T-Rob schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:18:
[...]

Retourtemperatuur van 46 graden is wel extreem hoog bij 10 graden buitentemperatuur. Staan je radiatoren dicht?
Verklaar. Ik vind er niets vreemds aan. WaterIn 46C WaterOut 50C. Quatt voegt er 4 C aan toe.
Ik heb Tado dus halverwege de dag voor thuiskomst weer aangezet. In de mastermeetkamer van 15,1C naar nu 21,2C. In totaal 3 radiatoren standaard helemaal open. Verder nog volgende kamers.

Ik ben juist zeer tevreden. Dit is wat ik er van verwacht. Overigens is dit voor het eerst dat ik zo’n hoge temperatuur meet. Meestal zo’n max 40.

[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 26-03-2024 18:43 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

medu80 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:33:
[...]

Ach dat is hier tig keer verteld. Over een week of twee komt er iemand die doet precies hetzelfde als jij en komt ook tot deze conclusie.
Oh, dat zal best. Voor mij was het verhaal van Mixpower nieuw.
Het zal wel vaker voorbij komen. Misschien iets om t.z.t. In de TS bij Tado te vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:44
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder, hij komt er hier echt niet boven maar zal wel toeval zijn dan. :|

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Mickel moen schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:37:
[...]
Verklaar. Ik vind er niets vreemds aan. WaterIn 46C WaterOut 50C. Quatt voegt er 4 C aan toe.
Omdat een COP van 3.5 bijzonder slecht is bij een buitentemperatuur van bijna 10 graden.
Met water in van (bijvoorbeeld) 31 en water out van 35 voegt de Quatt ook 4 graden toe (zelfde hoeveelheid warmte) maar gaat dat tegen COP van 5-6
Als er teveel radiatoren/afgifte dicht staat dan loopt de temperatuur van het CV water op, omdat de warmte die door Quatt opgewekt wordt in het CV water blijft IPV in het huis afgegeven wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Toby-Wan schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:52:
[...]

Omdat een COP van 3.5 bijzonder slecht is bij een buitentemperatuur van bijna 10 graden.
Met water in van (bijvoorbeeld) 31 en water out van 35 voegt de Quatt ook 4 graden toe (zelfde hoeveelheid warmte) maar gaat dat tegen COP van 5-6
Als er teveel radiatoren/afgifte dicht staat dan loopt de temperatuur van het CV water op, omdat de warmte die door Quatt opgewekt wordt in het CV water blijft IPV in het huis afgegeven wordt
Het zal. Ik vind er niets geks aan. Ik ga er vanuit, dat de lagere Cop van vandaag komt door dat er vandaag een groot temperatuurverschil overbrugd moest worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxphilmfM39zJH0-ZRfS8XOipQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8B0Xp0g9UM62oLkwA9hu3UUh.png?f=fotoalbum_large

Hierbij het overzicht van vorige week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54z0neVgbUJFW4whg-fRPKZgN28=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6COoma0WkdqSsf6oe4RwUROx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
Mickel moen schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:37:
[...]

Ik heb Tado dus halverwege de dag voor thuiskomst weer aangezet. In de mastermeetkamer van 15,1C naar nu 21,2C. In totaal 3 radiatoren standaard helemaal open. Verder nog volgende kamers.

Ik ben juist zeer tevreden. Dit is wat ik er van verwacht. Overigens is dit voor het eerst dat ik zo’n hoge temperatuur meet. Meestal zo’n max 40.
Als je afgifte systeem ruim bemeten is, kan je met een lagere aanvoertemperatuur je huis verwarmen. De retourtemperatuur naar je Quatt is dan ook lager. Als deze al het vermogen kwijt kan (opwarming van 5 graden) helpt dat je gasverbruik te beperken.
Voordelen van een lage aanvoertemperatuur is dat de COP hoger is. Kan zo maar 40% op je E-gebruik schelen. Ook levert de Quatt meer vermogen.
In mijn geval met de duo is de retourtemperatuur meestal rond de 30 graden. Bij lauw eer als vandaag meestal nog lager. Gaat die vol uit tegen het vriespunt zit ik ergens tussen 32 en 35 graden, dus max 45 het huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

T-Rob schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:21:
[...]

Als je afgifte systeem ruim bemeten is, kan je met een lagere aanvoertemperatuur je huis verwarmen. De retourtemperatuur naar je Quatt is dan ook lager. Als deze al het vermogen kwijt kan (opwarming van 5 graden) helpt dat je gasverbruik te beperken.
Voordelen van een lage aanvoertemperatuur is dat de COP hoger is. Kan zo maar 40% op je E-gebruik schelen. Ook levert de Quatt meer vermogen.
In mijn geval met de duo is de retourtemperatuur meestal rond de 30 graden. Bij lauw eer als vandaag meestal nog lager. Gaat die vol uit tegen het vriespunt zit ik ergens tussen 32 en 35 graden, dus max 45 het huis in.
Dat is mooi, maar waar gaat het nu om?
Voor mij is het belangrijkste, dat het huis zo verwarmt wordt dat het voor ons comfortabel is. Tot nu ben ik uitermate tevreden over de Quatt. Helemaal in de samenwerking met de Tado.

Blindstaren op een zo hoog mogelijke COP moet geen navelstaren worden.

Maar goed. Hierbij weer twee plaatjes. Van vorige week woensdag, een zachte dag en van zaterdag een veel koudere dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1luogNl0zemET_aYITFMNcgF1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JZosxyF012LADUsFMnrhhHsf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFV7mqLmHTG6pb2K8qYubo-Fz4k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8YSGdUisz2hDRTNZmmoIB8Sn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
pietjm schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Ik moet even hierop terugkomen, want het is noch de T6 noch de CiC die voor dit “vreemde” gedrag zorgde. Dat ben ik waarschijnlijk namelijk zelf.

Ik heb de ketel op 3 minuten vertraging staan en als de T6 vraagt om te verwarmen, doet de Quatt waarschijnlijk niets als de ketel niet actief is. Toevallig kwam ik daar vanavond achter toen ik de data in json bekeek. En jawel, precies na die vertraging van 3 minuten begon de Quatt ook zijn werk te doen. De vraag is dus of die vertraging wel zin heeft. Ik denk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
De quatt is vandaag geïnstalleerd. Opzich ging alles goed, maar de tado heeft soms verbindingsproblemen. Nu vraag ik mij af of de cic soms vast gelopen is. De tado staat ingesteld op 19 graden, de quatt laat echter zien dat het 19,9 graden is en dat de temperatuur nog naar 20,5 graad moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
Mickel moen schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:38:
[...]

Dat is mooi, maar waar gaat het nu om?
Voor mij is het belangrijkste, dat het huis zo verwarmt wordt dat het voor ons comfortabel is. Tot nu ben ik uitermate tevreden over de Quatt. Helemaal in de samenwerking met de Tado.

Blindstaren op een zo hoog mogelijke COP moet geen navelstaren worden.

Maar goed. Hierbij weer twee plaatjes. Van vorige week woensdag, een zachte dag en van zaterdag een veel koudere dag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie hier nergens die 50 graden aanvoer en 45 retour die je om 18 uur stuurde. Misschien deed je cv toen mee. Dan lijkt je afgifte toch beter te zijn dan ik obv dat plaatje concludeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

T-Rob schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Zie hier nergens die 50 graden aanvoer en 45 retour die je om 18 uur stuurde. Misschien deed je cv toen mee. Dan lijkt je afgifte toch beter te zijn dan ik obv dat plaatje concludeerde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ojdj6tgWJE200-RznoUFTTJwfsw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L9Pp3HHupMtE1q1IwqEwCTV1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:44
0xygen500 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:54:
De quatt is vandaag geïnstalleerd. Opzich ging alles goed, maar de tado heeft soms verbindingsproblemen. Nu vraag ik mij af of de cic soms vast gelopen is. De tado staat ingesteld op 19 graden, de quatt laat echter zien dat het 19,9 graden is en dat de temperatuur nog naar 20,5 graad moet.
Staat de Tado op opentherm?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Gerardwaz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:14:
[...]

Staat de Tado op opentherm?
Waar kan ik dit in de tado zien? De beste installateur heeft de tado ingesteld na installeren quatt

Hiervoor stond de tado met de cv wle ingesteld op opentherm

[ Voor 11% gewijzigd door 0xygen500 op 26-03-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
0xygen500 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:27:
[...]

Waar kan ik dit in de tado zien? De beste installateur heeft de tado ingesteld na installeren quatt
In het installateurs menu kijken of deze op D01 staat.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 17:31
0xygen500 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:54:
Toevallig naast de thermostaat ook knoppen op radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
medu80 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:40:
[...]

Toevallig naast de thermostaat ook knoppen op radiatoren?
Nope geen knoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Gerardwaz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:33:
[...]

In het installateurs menu kijken of deze op D01 staat.
Thanks, hier stond die niet op. Nu ingesteld daar op en de temp is aangepast 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
pietjm schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Ik moet even hierop terugkomen, want het is noch de T6 noch de CiC die voor dit “vreemde” gedrag zorgde. Dat ben ik waarschijnlijk namelijk zelf.

Ik heb de ketel op 3 minuten vertraging staan en als de T6 vraagt om te verwarmen, doet de Quatt waarschijnlijk niets als de ketel niet actief is. Toevallig kwam ik daar vanavond achter toen ik de data in json bekeek. En jawel, precies na die vertraging van 3 minuten begon de Quatt ook zijn werk te doen. De vraag is dus of die vertraging wel zin heeft. Ik denk van niet.
Het idee hierachter is dat de Quatt gaat pompen en de warmte uit het huis haalt en dat werkt wel degelijk. 3 minuten is te lang, zou er 2 van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Maeve schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Gerardwaz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:44:
[...]

Het idee hierachter is dat de Quatt gaat pompen en de warmte uit het huis haalt en dat werkt wel degelijk. 3 minuten is te lang, zou er 2 van maken.
Werkt bij mij toch niet, want ik heb soms toch een heeeel klein beetje gasverbruik. Zelfs op momenten dat de Quatt wat minder gaat/hoeft te werken. Ik had 2 minuten staan, maar vanwege dat verbruik had ik er 3 van gemaakt. Gaf geen verschil.

Pagina: 1 ... 63 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.