WAF1 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:16:
[...]
Ik haak even aan over de geluidseisen. Ik denk dat het in de toekomst niet alleen meer gaat over de individuele eisen maar ook over de eisen van de omgevig. In de nabije toekomst zullen er steeds meer huizen zijn met een warmtepomp en airco's. Al die geluiden gaan op elkaar inwerken en dan kunnen er wel klachten onstaan. Dan wordt het (extra) belangrijk dat jijzelf aan de gestelde eisen voldoet zodat de gemeente niet tegen jou kan optreden.
@
MacD007 klopt het dat jij mensen wil helpen met de geluidseisen?
ja
Waar ik tegen aanloop, na het invullen van de omgevingscheck is dat ik een vergunning aan moet vragen. Eerst is er een soort vooronderzoek geweest bij de Welstandscomissie. Door die fase zijn we heen en ik mag de wp en airco (waarschijnlijk) op de uitbouw van de keuken plaatsen. Nu moeten we daadwerkenlijk een vergunning aan gaan vragen en we kwamen in een loop terecht. Lastig maar dat lost zich vanzelf wel op. Maar aanmenlijk is dat we aan de geluideisen moeten voldoen dus het werd tijd om ook daar naar te kijken. (We hebben nog geen defenitieve keuze voor een wp gemaakt) Op een willekeurige pagina werd eruit gelegd hoe dat in zijn werk gaat.
https://www.reducd.nl/blo...n-geluid-van-warmtepompen
Waar ik tegenaanloop is het volgende:
De rekentool kan niet gebruikt worden in de volgende situaties:
Bij plaatsing van meerdere warmtepompen;
Bij percelen of gebouwen die niet rechthoekig zijn;
Bij appartementen met grote balkons waarbij de unit niet tegen de gevel staat
Ik wil zowel een warmtepomp en een airco plaatsen die in het algemeen in verschillende seizoenen draaien. In theorie kan je beide als een warmtepomp zien. Ik kan de tool dus niet gebruiken.
volgens mij dus wel, alleen je zult rekening met de twee units moeten houden, het vervelende is dat je dus een L/L WP ( = airco dus) ook voor verwarming kunt gebruiken.
Dus je moet deze dan met elkaar gaan optellen, daar speelt dan ook weer de interactie en afstand tot elkaar een rol.
Wat hier ook een rol in speelt zijn de plaatsingsvoorschriften mbt de omgevingswet, die is gekoppeld aan de omgevingsvergunning en de voorschriften die in jou gemeente gelden.
aangezien dit zeer verschilend is kun je daar geen algemene regel voor opstellen, wel cq niet vergunningsplichtig enz.
vaak worden wel de landelijke eisen mbt geluid hierin opgenomen, niet als eis cq aanpassingen daarop maar meer in de form de je tenminste aan die wetgeving moet voldoen. dat kun je dus aantonen met de berekening.
Zowel mijn huis als perceel is niet rechthoekig. Ik kan de tool dus niet gebruiken.
oke,,, laat maar eens kijken hoe je huis er uitziet (plategrond en waar je de WP zou willen plaatsen ?, doe dat aub via een pm, dergelijk info hebben voor het algemen forum geen meerwaarde.
Betekent deze feiten dus dat ik een expert in moet schakelen? Als dat zo is, baal ik als een stekker, dat wordt een dure warmtepomp.
eerst eens afwachten, die dure expert kun je nog altijd inschakelen.
Ik snap ook nog niet wat de regels zijn als je naaste buur gemeentegrond is. Is er dus iemand op dit forum die hier meer verstand van heeft en mij kan adviseren?
als de buurman geen woonbestemming is, bv een voetpad, straat, parkeerplaats, planzoen ed dan zijn voor die kant de geluidseisen niet van toepassing.