Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:04
pietjm schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:27:
[...]

Werkt bij mij toch niet, want ik heb soms toch een heeeel klein beetje gasverbruik. Zelfs op momenten dat de Quatt wat minder gaat/hoeft te werken. Ik had 2 minuten staan, maar vanwege dat verbruik had ik er 3 van gemaakt. Gaf geen verschil.
Uiteraard heb je gasverbruik maar wel minder. Maar het gaat bijna nergens over. Met vloerverwarming scheelt het wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerardwaz op 26-03-2024 23:40 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:28
Mickel moen schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:01:
[...]

Het zal. Ik vind er niets geks aan. Ik ga er vanuit, dat de lagere Cop van vandaag komt door dat er vandaag een groot temperatuurverschil overbrugd moest worden.

[Afbeelding]

Hierbij het overzicht van vorige week.

[Afbeelding]
Ik vind de COP ook niet perse onredelijk. Ik haalde in week 12 een COP van 5.9 via een niet super geoptimaliseerde VVW. Met lagere binnentemp en een beter VVW systeem kan het nog wel wet beter maar 5.2 via radiatoren vind ik inderdaad geen reden tot alarm.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Friezin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Hier slaat Quatt niet aan bij het zakken onder de ingestelde kamertemperatuur.
Vervelend, want vloerverwarming. Te lang uit, koelt vloer teveel af en duurt het lang (2 uur) voor er weer warmte van de vloer komt na aanslaan.

[Afbeelding]

Nu zat ik me (al typende) plotseling af te vragen waarom (binnen de Resideo-app) optimalisatie uit moet staan.
Het wordt aangeraden om uit te zetten, maar ik kan zo niet vinden waarom.
Omdat ik toch stook op 21,5°C continue, zou het misschien wel een oplossing kunnen zijn.
Daarom nu even aan gezet (want wordt gezegd dat die optimalisatie zelflerend is).

En ziedaar ⤵️: Quatt slaat plotseling aan bij 21,47°C 😁 zonder dat ik wat anders heb gedaan.
Ik hou het maar even zo.

Ik zet in deze post steeds even de bevindingen van die "optimalisatie aanzetten in T6-app".
Na dag 1, die prima verliep, plaats ik alleen nog de dag-overzichten van Quatt-inzicht.

[Afbeelding]

Edit 14.22 uur: plaatje toegevoegd, wel zo handig dit hier te doen.

@verguldebarman, inmiddels 5 uur verder.
Zit boven kamertemperatuur, maar Quatt levert nog steeds warmte
⤵️

[Afbeelding]

Edit net na 16.10 uur
Stille going strong

Quatt pruttelt: zo mag ik het graag zien!
[Afbeelding]

Edit resultaat 25-3, lange grafiek 16 uur vervangen.

Hieronder de eindstand eerste dag met optimalisatie T6 app aan.
Had gistermorgen even geprobeerd (voor ik optimalisatie aan zette) of Quatt weer wilde gaan lopen op 21,47°C door op 22 te zetten. Vandaar wat gas. Gelijk weer op 21,5 gezet (soms loopt Quatt door) maar deze ging nu weer uit).

Temperatuur is afgelopen nacht wel wat weggezakt, maar was terug op 21,3 toen ik om 06.30 uur opstond. Quatt is net uitgegaan 25-3, 08.30 uur: door zon 23°C in kamer. Vanmorgen wel Tig defrosts met wat gas.
Ben ontzettend nieuwsgierig: Wanneer gaat Quatt weer aan?

Edit: resultaat 24 maart:

[Afbeelding]

Edit: resultaat 25 maart.

Quatt was gisteren al snel uit gegaan want hier staat de zon vol op de ramen.
Normaliter sloeg hij pas weer aan wanneer de kamertemperatuur onder de 21,5 was gezakt (21,4 of 21,3) maar tot mijn verrassing sloeg hij 's middags nu al aan bij 21,7!
Nu (26ste) nog steeds bezig met dezelfde run (maar zon schijnt volop inmiddels, dus duurt niet lang meer voor hij uit gaat).
Nu, 26 mrt, 07.30 uur:
[Afbeelding]

Tot nu tevreden over die optimalisatie

[Afbeelding]

Edit: resultaat 26-3

Ik heb nog steeds niks geflipt, verhoogd of iets anders.
Die 21,5°C wordt goed vastgehouden met optimalisatie aan.

Ik was gisteren vanaf 17.00 uur niet thuis. Volgens HW is Quatt om 18.30 uur aangeslagen. Ik zie ook in Quatt-app verbruik tussen 18 en 19 uur.
Even een streepje gezet en als ik zo inschat was kamertemperatuur nog niet onder 21,5°C gezakt bij starten Quatt. Ik laat optimalisatie nog maar even aan.
(Ps: het was koud in het noorden gistermorgen, 2°C, dus defrosts.)

[Afbeelding]
Het gaat nog steeds goed
Update ⬆️ gisteren.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:41
Friezin schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:43:
[...]

Het gaat nog steeds goed
Update ⬆️ gisteren.
Goed om te lezen! Is jouw tip om optimalisatie in de Resideo app aan te zetten bij vloerverwarming?
Of is dat te kort door de bocht 🤔

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
[...]

Het gaat nog steeds goed
Update ⬆️ gisteren.
Ik heb het ook (sinds gisteren) in App aangezet maar wat hij op de thermostaat aanzet is alleen optimalisatie start zo te zien.

Wel merk ik bij een AAN/UIT setup dat het nog niks doet en pas start rond 20.3, misschien moet ik daar een reset voor geven...

Bij een andere setup met OT cv sturing zie je inderdaad netjes 20,49 met kamertemp op 20.5.
En maakt ook nog eens de grafieken bijna vlak in de quatt app. Beide setups hebben vloerverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door mklcln op 27-03-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:45
[...]

Het gaat nog steeds goed
Update ⬆️ gisteren.
Vraagje, die optimalisatie heeft toch alleen zin als je met een schema werkt?

Het lijkt mij bij een instelling van een permanente temp niets uitmaken.
Ik neem aan dat optimalisatie slaat op ‘gistermorgen had ik X tijd en X aanvoertemp. nodig om op 7 uur in de ochtend het setpoint te bereiken en vanmorgen is de buitentemperatuur lager dus moet ik eerder beginnen met opwarmen’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:42
onlinaius schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 02:06:
[...]

Ik vind de COP ook niet perse onredelijk. Ik haalde in week 12 een COP van 5.9 via een niet super geoptimaliseerde VVW. Met lagere binnentemp en een beter VVW systeem kan het nog wel wet beter maar 5.2 via radiatoren vind ik inderdaad geen reden tot alarm.
De reactie over lage COP / hoge retourtemp van mijzelf & @T-Rob ging over de JSON screenshot (Mickel moen in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
dat een dag-COP een ander beeld heeft is in die zien logisch

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
Ik heb het experiment met de optimalisatie weer gestopt. Gedrag was alleen de 1e dag goed, daarna weer het oude liedje. Ik denk dat @mrdop helemaal gelijk heeft. Nu Resideo niets meer van zich laat horen, voel ik toch steeds meer voor een Tado experiment.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:47
pietjm schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Ik moet even hierop terugkomen, want het is noch de T6 noch de CiC die voor dit “vreemde” gedrag zorgde. Dat ben ik waarschijnlijk namelijk zelf.

Ik heb de ketel op 3 minuten vertraging staan en als de T6 vraagt om te verwarmen, doet de Quatt waarschijnlijk niets als de ketel niet actief is. Toevallig kwam ik daar vanavond achter toen ik de data in json bekeek. En jawel, precies na die vertraging van 3 minuten begon de Quatt ook zijn werk te doen. De vraag is dus of die vertraging wel zin heeft. Ik denk van niet.
ow, interessant! Goed om dat zeker te weten voordat de koude periode start, want ik denk dat inmiddels verschillende personen dat aangezet hebben (incl mijzelf).

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Als je een nachtverlaging van 12gr hebt en dan naar 20gr gaat verwarmen is het niet zo gek dat de Quatt vollop aangaat, het niet red en de CV bijschakeld. Probeer eens max nachtverlaging van 1gr lager dan overdag.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
[...]

Het gaat nog steeds goed
Update ⬆️ gisteren.
Ik heb optimalisatie nu ook [aan] gezet. Zal het in de gaten houden en hier terugmelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
Notaname schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Ik neem aan dat optimalisatie slaat op ‘gistermorgen had ik X tijd en X aanvoertemp. nodig om op 7 uur in de ochtend het setpoint te bereiken en vanmorgen is de buitentemperatuur lager dus moet ik eerder beginnen met opwarmen’.
Klopt, maar dat zou je dat niet kunnen 'tweaken' door b.v. een schema als;

07:00 21gr
12:00 21gr
18:00 21gr
00:00 21gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
[...]

Klopt, niets meer en niets minder…. (Ik weet niet of het op buitentemperatuur werkt, of simpelweg op gemeten aanwarmtijd).

Na aanzetten (of weer uit) start er een soort van nieuw leer cyclusje (net zoals er gebeurt als je de T6 van de stroom haalt). Na een paar dagen heeft de T6 weer geleerd wat hij al wist en is je oude (bekende) gedrag weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:39
Mickel moen schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:13:
[...]

Ik kom even terug op dit verhaal. Ik kom tot de conclusie, dat dit met de Quatt niet werkt. Quatt lijkt dus gelijk te hebben.
Ik heb in de Tado pro-app de Max watertemperatuur op 38C gezet. Het viel mij op, dat de temperatuur toch regelmatig daarboven kwam. We zijn dit weekend een paar dagen weg geweest en ik heb Tado op afwezig gezet. . Vandaag halverwege de dag heb ik de Quatt weer geactiveerd. Dan moet hij flink zijn best doen. Overigens alleen aan het begin een beetje gas. Hij levert nu water van boven de 50C. Dat de CiC die instelling in Tado negeert acht ik overigens helemaal niet vreemd. En nu naderhand bekeken ook onwenselijk. Toch leuk om te onderzoeken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb mijn pseudo waterbesturing mbv HA bijgewerkt in mijn post in Quatt en HA

TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UQAaR8v7SbtGfd_21xo4K-e2Nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jb02bUSgpNXhFSckdHSUnbQ3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQrZMtGd4ptlA7l4xInWrTpaO70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6OvNiOmI6QMVbyS6Paklvidk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 27-03-2024 13:57 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:49

Mickel moen

mickelmoen.nl

verguldebarman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Als je een nachtverlaging van 12gr hebt en dan naar 20gr gaat verwarmen is het niet zo gek dat de Quatt vollop aangaat, het niet red en de CV bijschakeld. Probeer eens max nachtverlaging van 1gr lager dan overdag.
Ik heb helemaal geen nachtverlaging naar 12C. Zoals ik schreef waren we een paar dagen weggeweest. Ik heb alle ruimtes ingesteld op een afwezigheidsverlaging van 12C. Het huis was afgekoeld naar zo’n 15C. En ja toen moest de Quatt wel hard werken, wat ik ook schreef. Ik was ook wel nieuwsgierig hoe de Quatt hierop zou reageren. Hij begint dus dan met wat gas, maar de WP neemt het al snel over. Voordat je thuiskomt dus Tado tijdig weer op aanwezig zetten. In de winter denk ik zeker zo’n 8 uur vooraf.

Nachtverlaging staat op 19C.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Goed om te lezen! Is jouw tip om optimalisatie in de Resideo app aan te zetten bij vloerverwarming?
Of is dat te kort door de bocht 🤔
Ik denk eerder dat iedereen dat ZELF moet gaan testen.
Dat is de tip die ik geef.
Ik heb hier nog niet gemerkt dat hij plotseling weer het geijkte doet, ik vind dit perfect lopen.

Hier staat kamertemperatuur continue op 21,5°C daar houdt de T6 het nu al dagen op, bandbreedte -0,2°C t/m +0,5°C ongeveer. Het grote voordeel tot nu (bij mij) is dat Quatt bij 21,5°C al wordt aangezet en niet pas bij 21,3°C: dus vloer koelt niet meer extra af en is door de vroege start op temperatuur wanneer het intussen nog even doorzakt tot 21,3, ipv het eerdere doorzakken tot 21,1. (Snappen jullie die zin? Eerder start bij 21,3, zakte dan verder naar 21,1 (net te koud), nu start bij 21,5, wordt niet kouder dan 21,3).

Was vanmorgen niet aanwezig, zon had kamer flink verwarmd en Quatt was uit toen ik weg ging. Net thuis en is net weer aangegaan (regenachtig hier) op exact 21,5°C en nu aan het kabbelen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pietjm schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:49:
Ik heb het experiment met de optimalisatie weer gestopt. Gedrag was alleen de 1e dag goed, daarna weer het oude liedje. Ik denk dat @mrdop helemaal gelijk heeft. Nu Resideo niets meer van zich laat horen, voel ik toch steeds meer voor een Tado experiment.
Misschien werkt het niet goed bij nachtverlaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat zou je wel zeggen, maar hier werkt hij goed bij continue 21,5°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verguldebarman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Klopt, maar dat zou je dat niet kunnen 'tweaken' door b.v. een schema als;

07:00 21gr
12:00 21gr
18:00 21gr
00:00 21gr
Eigenlijk heb ik ook zo'n schema met meerdere tijdstippen (oa vanwege eerdere half uurtjes verhoging naar 22°C om Quatt wakker te kussen, nadat zon op ramen knalde en 's nachts na uitgaan, want 's nachts uit ging hij vaak eerder).

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 27-03-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:14
Kreeg vandaag aanbod VEH voor WP inkoop. Toch geen Quatt geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S7DRGrt1jclW0wcCBtHdoql0DM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ib3g1DKCu36NVnU0CVecmyZV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYp8k5sLMfkLe2alIPhPaGQrQbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRUO1pd7kMAKLMOrSpXpZAoi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door rob987 op 27-03-2024 14:34 . Reden: Plaatje toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Mickel moen schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Ik heb helemaal geen nachtverlaging naar 12C. Zoals ik schreef waren we een paar dagen weggeweest. Ik heb alle ruimtes ingesteld op een afwezigheidsverlaging van 12C. Het huis was afgekoeld naar zo’n 15C. En ja toen moest de Quatt wel hard werken, wat ik ook schreef. Ik was ook wel nieuwsgierig hoe de Quatt hierop zou reageren. Hij begint dus dan met wat gas, maar de WP neemt het al snel over. Voordat je thuiskomt dus Tado tijdig weer op aanwezig zetten. In de winter denk ik zeker zo’n 8 uur vooraf.

Nachtverlaging staat op 19C.
Oeps... Had wat beter moeten lezen 😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
rob987 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:26:
heb je toevallig enige details, anders lijkt dit een vrij loze kreet..
zoals waarom? is het persoonlijke keuze of op aanraden van VEH-invul-tool?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob987
Toby-Wan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:33:
[...]

heb je toevallig enige details, anders lijkt dit een vrij loze kreet..
zoals waarom? is het persoonlijke keuze of op aanraden van VEH-invul-tool?
Heb plaatjes bij mijn vorige bericht geplaatst, moest even stoeien met de upload.

Dit is op invullen lijst op website VEH, weet dus niet of dit een persoonlijk voorstel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedoel je dat Quatt de samenwerking met VEH niet heeft "gewonnen"?
Of dat jij een andere WP koopt?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is heel vreemd, want kijk eens naar de post van ludipudi in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
ludipudi schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:24:
Dit is het aanbod die ik heb gekregen via Vereniging Eigen Huis. Volgens mij 150 euro goedkoper en gratis 1-jarig lidmaatschap van VEH.[Afbeelding]
Die heeft, als ik het goed lees dit keer 😜, een Quatt aangeboden gekregen via VEH.

[ Voor 21% gewijzigd door verguldebarman op 27-03-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob987
SBL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Bedoel je dat Quatt de samenwerking met VEH niet heeft "gewonnen"?
Of dat jij een andere WP koopt?
Nee mijn Quatt komt volgende week. Ik had alleen hier gelezen dat Quatt de veiling gewonnen zou hebben. Maar in mijn voorstel kwamen alleen de Remeha en Midea naar voren. Ik vermoed dus dat Quatt niet gewonnen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
rob987 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:03:
[...]

Nee mijn Quatt komt volgende week. Ik had alleen hier gelezen dat Quatt de veiling gewonnen zou hebben. Maar in mijn voorstel kwamen alleen de Remeha en Midea naar voren. Ik vermoed dus dat Quatt niet gewonnen heeft.
Volgens mij hebben ze meerdere aanbieders, 1 van de vragen bijvoorbeeld is of je ruimte hebt voor een binnenunit. Antwoord je 'ja' dan nemen ze ook split WP's als de Elga mee in het advies, antwoord je 'nee' dan krijg je monoblock (waaronder Quatt) geadviseerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:28
Toby-Wan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:37:
[...]

Volgens mij hebben ze meerdere aanbieders, 1 van de vragen bijvoorbeeld is of je ruimte hebt voor een binnenunit. Antwoord je 'ja' dan nemen ze ook split WP's als de Elga mee in het advies, antwoord je 'nee' dan krijg je monoblock (waaronder Quatt) geadviseerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBAR_Z_y0913RzCkOIz82Jcbagw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkKDU53Qd9lbiacMhQNHeVde.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N5LRmLRdNGRDAOL4fs5dMAwaw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAnI2S8RzfH5k9KWm6ru2Y3X.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
dank je, ik heb het opgenomen in de TS. d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21
Toby-Wan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:37:
[...]

Mag nog wel een vraag bij of het ding vreselijk lelijk mag zijn |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
Een leuk wistjedatje :)

De Midea wordt verkocht ook bij Remeha maar ook bij Bosch als private label :)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Ik heb mijn pseudo waterbesturing mbv HA bijgewerkt in mijn post in Quatt en HA

TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op zich een knap stabiel resultaat voor de kamertemperatuur. Maar als ik dit goed interpreteer gaat als resultaat wel de Quatt erg vaak aan en uit, 's nachts tegen het pendelen aan. Heb je daar verder ook nog naar gekeken cq ben je daarin nog aan het optimaliseren?

Ik probeer zelf zo lang mogelijke runs te krijgen binnen een redelijke hysteresis. Dat lukt maar enigszins omdat mijn indruk is dat Quatt vooral (alleen?)l stuurt op de buitentemperatuur. Als ik de Quatt in de sweatspot weet te krijgen (vooral gelijkblijvende buitentemperatuur en weinig wind) regelt de Quatt de kamertemperatuur nu ook heel stabiel. Alleen woon ik bij de kust dus bijna geen wind is een utopie / komt bijna niet voor :9~. Daarbij heb ik een 16 meter lange steeg van oost naar west langs de buitenmuur van mijn huis lopen dus wat wind heeft ook al een venturi-effect.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
Flesym schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:32:
[...]

Op zich een knap stabiel resultaat voor de kamertemperatuur. Maar als ik dit goed interpreteer gaat als resultaat wel de Quatt erg vaak aan en uit, 's nachts tegen het pendelen aan. Heb je daar verder ook nog naar gekeken cq ben je daarin nog aan het optimaliseren?

Ik probeer zelf zo lang mogelijke runs te krijgen binnen een redelijke hysteresis. Dat lukt maar enigszins omdat mijn indruk is dat Quatt vooral (alleen?)l stuurt op de buitentemperatuur. Als ik de Quatt in de sweatspot weet te krijgen (vooral gelijkblijvende buitentemperatuur en weinig wind) regelt de Quatt de kamertemperatuur nu ook heel stabiel. Alleen woon ik bij de kust dus bijna geen wind is een utopie / komt bijna niet voor :9~. Daarbij heb ik een 16 meter lange steeg van oost naar west langs de buitenmuur van mijn huis lopen dus wat wind heeft ook al een venturi-effect.
Ik ben hiermee gestart omdat mijn huis met het laagste vermogen van de Quatt nog te snel opwarmt. Als de buitentemperatuur hoger wordt hebben meer woningen hier last van.
De enige oplossing is dan een aan/uit regeling. Zie ook de uitleg in de Daikin folder die ik eerder plaatste en de opmerking bij nr 3 in de grafiek.

Mijn bevinding is dat een juiste plaatsing van de thermostaat en een extra regeling op de opwarm-/afkoelsnelheid specifiek voor jouw woning de beste resultaten geeft. Ik heb dit op de Quatt demo avond besproken met Dhruv de Control Engineer van Quatt. De besturing van Quatt voldoet prima voor de meeste woningen maar voor atypische woningen en zoals bij jou met bijzondere weersomstandigheden is (voorlopig) een extra regeling nodig over de standaardregeling van de Quatt.
Ik heb vooral ook een leuke hobby er bij 🥳

NB met 2 en af en toe 3 keer aanslaan per uur moet de Quatt daar prima tegen kunnen. Ik hoorde dat de Quatt app binnenkort een dashboard krijgt dat oa zal laten zien wanneer de Quatt te veel aan/uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E73cYNyJdpj3jPnj8ufGGS_gJO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTmhY4w09AF12JJiGC17ZOD9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 27-03-2024 22:13 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Ik ben hiermee gestart omdat mijn huis met het laagste vermogen van de Quatt nog te snel opwarmt. Als de buitentemperatuur hoger wordt hebben meer woningen hier last van.
De enige oplossing is dan een aan/uit regeling. Zie ook de uitleg in de Daikin folder die ik eerder plaatste en de opmerking bij nr 3 in de grafiek.

Mijn bevinding is dat een juiste plaatsing van de thermostaat en een extra regeling op de opwarm-/afkoelsnelheid specifiek voor jouw woning de beste resultaten geeft. Ik heb dit op de Quatt demo avond besproken met Dhruv de Control Engineer van Quatt. De besturing van Quatt voldoet prima voor de meeste woningen maar voor atypische woningen en zoals bij jou met bijzondere weersomstandigheden is (voorlopig) een extra regeling nodig over de standaardregeling van de Quatt.
Ik heb vooral ook een leuke hobby er bij 🥳

NB met 2 en af en toe 3 keer aanslaan per uur moet de Quatt daar prima tegen kunnen. Ik hoorde dat de Quatt app binnenkort een dashboard krijgt dat oa zal laten zien wanneer de Quatt te veel aan/uit gaat.

[Afbeelding]
Bedankt voor de toelichting en inderdaad, een atypisch huis heeft inderdaad extra regeling nodig. En dat beteugelen is inderdaad een leuke hobby,

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Flesym schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:33:
[...]

Bedankt voor de toelichting en inderdaad, een atypisch huis heeft inderdaad extra regeling nodig. En dat beteugelen is inderdaad een leuke hobby,
Het is jammer dat dit een hobby zou moeten zijn in plaats van geadverteerde slimme 'AI'. Doeltemperatuur en werkelijke temperatuur meten volgen en de trend extrapoleren zodat Quatt op tijd aangaat (voordat er teveel afkoeling plaatsvind) is niet bepaald hogere wiskunde
@Quatt ...

Wellicht dat een minimale AAN-tijd ook iets is..
Die 2 kleine spikes lijken mij vreemd gedrag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tIFPaXv_fqhDS3jAIk_H5sWgdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2yK9N5OdA7JSw66lPPxI2Lc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Toby-Wan op 27-03-2024 23:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Toby-Wan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:03:
[...]

Het is jammer dat dit een hobby zou moeten zijn in plaats van geadverteerde slimme 'AI'. Doeltemperatuur en werkelijke temperatuur meten volgen en de trend extrapoleren zodat Quatt op tijd aangaat (voordat er teveel afkoeling plaatsvind) is niet bepaald hogere wiskunde
@Quatt ...

Wellicht dat een minimale AAN-tijd ook iets is..
Die 2 kleine spikes lijken mij vreemd gedrag
[Afbeelding]
Ik heb niet de verwachting dat het snel anders wordt dus dan is het beter om het als hobby te zien dan je erover te frustreren. En ik kan ook nog een aantal in mijn ogen simpele gebruikersinstellingen bedenken (bv ga op minimaal vermogen werken als de gevraagde temperatuur is bereikt: ja/nee) die kunnen helpen de 80/20 verhouding te vergroten.
Maar ik snap ook dat Quatt zich richt op de 80% en (nog) niet tegemoet komt aan de 20%. En ondanks dat ik zeker bij de 20% hoor ben ik toch een tevreden Quatt gebruiker (lage investering, goede besparing, geen buffervat, stil, enz.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
Ik heb de optimalisatie aangezet rond 20 00 en sinds dien is die stabiel. Precies daar waar ik hem wou hebben. Geen overschot meer en mooi cop rond 6 bij 6 graden buiten hoop dat dit zo blijft :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xel01402sfKQJplOhjnNkus47Vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIwllj9pDmjSXFkIbEAOU8BJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-7w7Hz0zdaRcaYEic1Xq-1HFIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgx0HrD1MDU0mXE1i5dpLN4O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNDH1h1ZG_wrNyOsqrwpdxb5Xq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuVutjHkgm9Z5BERMtoEufzs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRAubMXKlrjxAMUCf32NyDU5G4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWQQJCI5xpw1tp4xRkFXTx6S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJF
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-03 07:52

IJF

Yes, gister de Quatt duo geleverd gekregen. Nu aftellen tot de installatie. Zin in

Wbt de installatie: de leidingen tussen Quatt en cv komen volledig binnenshuis. Nu zou ik deze willen wegwerken achter een voorzetwand met isolatie tussen de wand en de buitenmuur en achter een gipsplafond met ook isolatie tussen gips en houten verdiepingsvloer. Prima plan of vragen om problemen vanwege bijvoorbeeld condens/vocht?

En de Quatt komt op een werkschakelaar op een eigen groep. Kan ik in de app gedetaileerd het stroomverbruik terugvinden of enkel sommatie per uur en is een kwh meter op de groep the way to go?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Friezin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:14:
[...]

24-3:

Hier slaat Quatt niet aan bij het zakken onder de ingestelde kamertemperatuur.
Vervelend, want vloerverwarming. Te lang uit, koelt vloer teveel af en duurt het lang (2 uur) voor er weer warmte van de vloer komt na aanslaan.

27-3: klik
Ik heb mijn laatste update gedaan in de optimalisatie-"feuilleton" ⬆️
Ik ben tevreden. Dit is een blijvertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aCCCK1rNuzvAL9MEnPQmvJSs4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bItBUWpqKlCOQVwOONISUlas.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt draait en nu nog ff uitvinden wat een goede temperatuur voor binnen is. Vanwaar wat schommelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
IJF schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:02:
Yes, gister de Quatt duo geleverd gekregen. Nu aftellen tot de installatie. Zin in

Wbt de installatie: de leidingen tussen Quatt en cv komen volledig binnenshuis. Nu zou ik deze willen wegwerken achter een voorzetwand met isolatie tussen de wand en de buitenmuur en achter een gipsplafond met ook isolatie tussen gips en houten verdiepingsvloer. Prima plan of vragen om problemen vanwege bijvoorbeeld condens/vocht?

En de Quatt komt op een werkschakelaar op een eigen groep. Kan ik in de app gedetaileerd het stroomverbruik terugvinden of enkel sommatie per uur en is een kwh meter op de groep the way to go?
Als het een koude buitenmuur is en leiding komen er tegenaan mischien de leidingen its meer isoleren kan geen kwaad.
Ik gebruik de HomeWizard met stopcontact voor de Quatt 🤷 werkt tot nu toe prima maar ik heb hem sinds maandag:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• verguldebarman
Wat een verschil nadat ik optimalisatie heb aangezet @Friezin !!

Zie hieronder het verschil tussen geen optimalisatie tot 27 maart en wel optimalisatie daarna. Constante run op het allerlaatste vermogen (300W).

Met uitzondering een piekje gisteravond, toen we de ramen open moesten zetten omdat het eten aangebrand was..... 🤣🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cpg4knMPGT-bodhxUWRWCtKdcdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k405c39Mk4jz1cHBsGmiiC7M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
verguldebarman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:30:

Zie hieronder het verschil tussen geen optimalisatie tot 27 maart en wel optimalisatie daarna. Constante run op het allerlaatste vermogen (300W).

Met uitzondering een piekje gisteravond, toen we de ramen open moesten zetten omdat het eten aangebrand was..... 🤣🤣

[Afbeelding]
Overicht uit HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Klopt, ik heb in deze post beschreven hoe ik dat gedaan heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]
Mooi dat het bij jou ook resultaat heeft.
Hier staat hij al dagen in de kabbel-stand.
Wat een tegenstelling met "pre-optimalisatie".
De "undershoots", die veroorzaakten dat Quatt ging "knallen" om te compenseren en daardoor juist gingen zorgen voor "overshoots" waarna Quatt weer uit ging, zijn hier verdwenen.

PS: heb wel even gezocht, maar kan de oorsprong van het credo "optimalisatie T6 moet op uit" niet terugvinden.
Nu zit ik me af te vragen of monteurs Quatt dat bij installatie T6 hebben aangepast?

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 28-03-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut

[Afbeelding]
Hoe krijg je die 300w ? bij mij komt die niet onder 370w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Bij mij loopt de leiding naar de Quatt deels door een koof tegen buitenmuur waar ook verwarmingsbuizen door liepen en lopen. De isolatie (kranten+glaswol), die daar 40 jaar in zat, was kurkdroog, dus lijkt me geen probleem.
Stroomverbruik kan je in de Quatt-app alleen zien wat het op dit moment is, en historie per uur. Als je preciezere historie wilt zien wanneer Quatt aan/uit harder/zachter gaat en of er bijvoorbeeld defrosts zijn geweest, is een aparte kWh meter met log (bijv HomeWizard) aan te raden, in jouw geval de meterkast-versie.
Of kan dit ook met HomeAssistant die JSONdata gebruikt zonder kWh meter?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

De voorzetwand aan boven en onderkant voorzien van ventilatieopeningen, voorkom je dat probleem, verwachting is echter dat dit best meevalt. dus de openingen hoeven ook niet al te groot te zijn.

ik heb beide, toen ik mijn Quatt kreeg had je de huidige info via de app nog niet, toch vind ik het wel een goed idee om via een apparte home wizard kWh meter die ook nog MID gecertificeerd is, dus duidelijk naukeuriger is dan de Quatt zelf in de meterkast te hebben. plus zie je het gebruik zelfs per minuut.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8uQjgNvxYxlwsuog443od9cyT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNKUflimnuTUUeefuBbrDazd.png?f=user_large, mbt de eigen groep zou ik hier gaan kiezen voor een alamat en niet voor een IA (groep), je krijgt hierdoor iets meer bedrijfszekerheid, omdat de Quatt dan niet in een aantal groepen ingebonden is met de aardlek. voor buiten staande installatie kan aardlek een verhoogd risico zijn. en dat hoeft echt niet veel duurder te zijn. je hebt deze zelfs in een 1-din breede uitvoering van Siemens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:00:
[...]

De "undershoots", die veroorzaakten dat Quatt ging "knallen" om te compenseren en daardoor juist gingen zorgen voor "overshoots" waarna Quatt weer uit ging, zijn hier verdwenen.

PS: heb wel even gezocht, maar kan de oorsprong van het credo "optimalisatie T6 moet op uit" niet terugvinden.
stond dat niet op deel 1?
Nu zit ik me af te vragen of monteurs Quatt dat bij installatie T6 hebben aangepast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
Safe_grut schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Dat is afgerond naar beneden... :P

Hij kabbelt tussen de 327W en 352W bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
[...]

Hangt voornamelijk van je afgiftesysteem af: hoe meer afgifte hoe lager WaterOut en dus hoe makkelijker om warmte uit de buitenlucht naar het CV water te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
Friezin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Maar voor de duidelijkheid, jij hebt toch ook een vaste temperatuur instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
Ik vraag mezelfnog steeds af wat ik het beste kan doen met het toerental van de vloerverwarmingspomp.
Is kiezen voor een laag toerental het beste zodat de inkomende watertemperatuur bij de Quatt zo laag mogelijk is omdat er meer tijd is om de warmte af te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Notaname schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Maar voor de duidelijkheid, jij hebt toch ook een vaste temperatuur instelling?
Klopt, staat op 21,5 continue.
Quatt startte (wanneer deze uit was gegaan, door zon of overshoot) pas wanneer kamertemperatuur was gezakt naar 21,3.

Ik zag je vraag over de pomp.
Vloerverwarmingpomp staat bij mij op CP1 (constante druk)
Ik heb een Grundfos ⤵️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCW-dv55v-4ta-LNBqqyZR7iHu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgrOkdNlH1tEJJrKuCxlaxig.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:53:
[...]

stond dat niet op deel 1?

[...]
Geen idee...
Ik ben pas in november 2023 toegetreden tot het illustere gezelschap van Quatt-tweakers.
Wel deel van dat topic gelezen, maar zonder Quatt blijven posts over instellingen niet goed hangen.

Ergens moet er geroepen zijn dat T6 optimalisatie uit moet...
Want blijkbaar heeft bijna iedereen het uit staan: vandaar mijn veronderstelling dat het voorschrift Quatt is en wordt uitgevoerd door de monteurs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
Friezin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Klopt, staat op 21,5 continue.
Quatt startte (wanneer deze uit was gegaan, door zon of overshoot) pas wanneer kamertemperatuur was gezakt naar 21,3.

Ik zag je vraag over de pomp.
Vloerverwarmingpomp staat bij mij op CP1 (constante druk)
Ik heb een Grundfos ⤵️

[Afbeelding]
Idem, Alpha2 L 👍🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Geen idee...
Ik ben pas in november 2023 toegetreden tot het illustere gezelschap van Quatt-tweakers.
Wel deel van dat topic gelezen, maar zonder Quatt blijven posts over instellingen niet goed hangen.

Ergens moet er geroepen zijn dat T6 optimalisatie uit moet...
Want blijkbaar heeft bijna iedereen het uit staan: vandaar mijn veronderstelling dat het voorschrift Quatt is en wordt uitgevoerd door de monteurs
Ja, oa hier wordt aangegeven dat deze uit zou moeten staan, maar er staan meer post over dit in deel 1. Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kostj01
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 21:37

Hier staat hij zoals voorgeschreven op een eigen groep.
In het kader van meten is weten heb ik wel een aparte kWh meter op deze groep.
Alhoewel gisteren pas geïnstalleerd lijken de gebruiksgegevens in de Quatt app redelijk overeen te komen met de kWh meter in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Kostj01 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Hier staat hij zoals voorgeschreven op een eigen groep.
In het kader van meten is weten heb ik wel een aparte kWh meter op deze groep.
Alhoewel gisteren pas geïnstalleerd lijken de gebruiksgegevens in de Quatt app redelijk overeen te komen met de kWh meter in de meterkast.
klopt, dat is ook mijn ervaring, afwijking vaak kleiner dan 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Krijg net een HA bericht dat Quatt update 2.14.2 is geinstalleerd voor de CiC

@betatesters: is al bekend wat deze update ons brengt?

[ Voor 27% gewijzigd door TeslaNerd op 28-03-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
TeslaNerd schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:47:

Hier nog 2.14.1 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm

Nee, niets van gehoord. Zullen wel wat bugs zijn.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Quatt heeft alleen een app zeker? geen webpagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
0xygen500 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:43:
Klopt deels.
Quatt heeft ook een webserver draaien op de CIC. Daar kan je alleen niets wijzigen en alleen ruwe data zien, dus geen fancy grafiekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
0xygen500 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:43:
@marcoboers94 heeft voor Home Assistant de integratie gemaakt waarmee jij zelf Quatt webpagina’s kan maken. Zie het zusterforum Quatt en HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
[...]

EDIT: hij pruttelt nu toch op 270W (met wat kleine hobbeltjes naar 296W). Een stuk lager dan jouw 370W, @Safe_grut. Vraag me alleen niet hoe, want ik heb niets getweaked.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA9NjokMPDQs329-3K0LHoABbM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1em5ujxsvL5YGnvlENGBxK5Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
Ik lees dat je na 2 jaar een aanbod krijgt voor verlenging garantie. 399 voor 5 jaar, wat op zich ok is.
Maar geldt dit ook voor een duo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15

Ik heb 2.14.2 ook en het lijkt alsof ze het probleem hebben opgelost met de wegvallende verbinding met de DT4M na software updates. Na deze update deed alles het nog wel gewoon namelijk.

Heb de afgelopen dagen een paar keer contact gehad met support en dringend verzocht om reboot te programmeren na elke software update, zodat ik het niet steeds zelf hoef te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
verguldebarman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:19:
[...]

EDIT: hij pruttelt nu toch op 270W (met wat kleine hobbeltjes naar 296W). Een stuk lager dan jouw 370W, @Safe_grut. Vraag me alleen niet hoe, want ik heb niets getweaked.

[Afbeelding]
Hmmm very interesting B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
timobiel schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Ik heb 2.14.2 ook en het lijkt alsof ze het probleem hebben opgelost met de wegvallende verbinding met de DT4M na software updates. Na deze update deed alles het nog wel gewoon namelijk.

Heb de afgelopen dagen een paar keer contact gehad met support en dringend verzocht om reboot te programmeren na elke software update, zodat ik het niet steeds zelf hoef te doen.
Mooi maar was al aan de volgende begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUd-fPbb19osRJX52VmF7dLB_b8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmkqW8I76CyXo46roaBgzpZn.jpg?f=fotoalbum_large

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
Gerardwaz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]
Kwartetten met thermostaten? 🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
verguldebarman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:27:
[...]

Kwartetten met thermostaten? 🤣🤣
Nu nog een mooi vitrinekastje vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
verguldebarman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:13:
[...]

Klopt deels.
Quatt heeft ook een webserver draaien op de CIC. Daar kan je alleen niets wijzigen en alleen ruwe data zien, dus geen fancy grafiekjes.
Ik vroeg mij meer af of je als je achter je pc zit ook gewoon op mijn.quatt.io kan inloggen en dezelfde data als in de app kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
[...]

Is een reboot noodzakelijk of alleen in combinatie met bepaalde thermostaten?

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerardwaz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]
Kun je ze niet allemaal aansluiten?
Dan kunnen ze democratische beslissingen nemen over de in stellen temperatuur.
Om het echt democratisch te laten zijn, moet je wel 1 toevoegen, of 1 laten vallen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:03
RoverP5B schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:41:
[...]

Is een reboot noodzakelijk of alleen in combinatie met bepaalde thermostaten?
Alleen met de DT4M.

@timobiel Bij mij is het nog niet opgelost, zat weer als vanouds in een hangup na de update. Interessant dat het bij jou wel werkte.

Ik heb overigens vanmiddag nog contact met Quatt gehad waarbij ze aangeven dat ze er naar gaan kijken, lijkt me dus vreemd dat het al is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:45
0xygen500 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:38:
[...]

Ik vroeg mij meer af of je als je achter je pc zit ook gewoon op mijn.quatt.io kan inloggen en dezelfde data als in de app kon zien.
Nee, dat kan niet.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:55:
[...]

Kun je ze niet allemaal aansluiten?
Dan kunnen ze democratische beslissingen nemen over de in stellen temperatuur.
Om het echt democratisch te laten zijn, moet je wel 1 toevoegen, of 1 laten vallen 😉
Goed plan, zal er een bij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen tester.. maar wel 2.14.2.
Wonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
Rowwan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:55:
[...]

Alleen met de DT4M.

@timobiel Bij mij is het nog niet opgelost, zat weer als vanouds in een hangup na de update. Interessant dat het bij jou wel werkte.

Ik heb overigens vanmiddag nog contact met Quatt gehad waarbij ze aangeven dat ze er naar gaan kijken, lijkt me dus vreemd dat het al is opgelost.
Jammer! Kan ook zijn dat ze handmatig iets hebben gedaan omdat ik de afgelopen dagen actief contact heb gehad over dit probleem. Kennelijk nog geen fix voor iedereen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verguldebarman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:19:
[...]

[Afbeelding]
offtopic:
pruttelen en kabbelen: leuk om die woorden terug te zien komen bij techneuten.
Maar ik vermoed dat iedereen dan wel snapt, hoe de Quatt loopt op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
[...]

Nou, bij mij hing de DT4M weer en was mijn huis weer 1,5 graad hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toevallig radiatoren / geen vloerverwarming?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:03
timobiel schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Jammer! Kan ook zijn dat ze handmatig iets hebben gedaan omdat ik de afgelopen dagen actief contact heb gehad over dit probleem. Kennelijk nog geen fix voor iedereen dus.
Opvallend dat ze hierover met meerdere mensen in gesprek zijn. Met mij zijn ze er ook over bezig, maar de vragen die ik krijg doen me vermoeden dat ze zelf niet testen met een DT4M.

Ik heb overigens niet echt last van het probleem. HA heeft me een push melding zodra de Quatt offline gaat. Dat gebeurt eigenlijk nooit, behalve bij een update. Daarna kan ik hem op afstand resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
onlinaius schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:52:
[...]

Toevallig radiatoren / geen vloerverwarming?
Ong 70 a 75m2 vvw en 5 radiatoren waar van 3 altijd dicht zijn. Vrijstaande huis 155 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
Helaas bij mij werkt de optimalisatie niet meer naar behoren 😒 temperatuur zakt weer onder 0.5 graden en daag gaat Quatt weer als een gek te werk hahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Zetten jullie de quatt trouwens lager in de nacht of houden jullie een constante temperatuur? Vraag mij zelf nog af wat voordeliger is qua verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:26:
Zetten jullie de quatt trouwens lager in de nacht of houden jullie een constante temperatuur? Vraag mij zelf nog af wat voordeliger is qua verwarmen.
Met huidige temperaturen heb ik halve graad nachtverlaging. Als het kouder wordt (met name 2 graden en kouder) dan 24/7 zelfde temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Toby-Wan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:31:
[...]

Met huidige temperaturen heb ik halve graad nachtverlaging. Als het kouder wordt (met name 2 graden en kouder) dan 24/7 zelfde temperatuur
Helder. Zelf zit ik nu nog wat te spelen met de temperatuur dit zowel overdag als in de avond. Overdag vaak niemand thuis. Gemerkt dat als we in de ochtend naar 18.5 gaan, die het met deze temperaturen uit kan zingen tot uur of 5 met 1 graad daling. Om half 3 tot 5 dan de temperatuur weer op laten lopen met 1 graad totaal. Zal vandaag eens de quatt heel de tijd laten lopen om te kijken wat het verschil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Safe_grut schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:16:
[...]

Ong 70 a 75m2 vvw en 5 radiatoren waar van 3 altijd dicht zijn. Vrijstaande huis 155 m2
De Quatt draait op lagere temperaturen naarmate je afgiftesysteem groter is.

Met 3 dichte radiatoren moeten de andere radiatoren en de VVW mogelijk naar hogere temperaturen om de Delta-T te halen die nodig is voor aanvullen van het warmteverlies in die ruimtes.

Daarmee bedoel ik niet dat die radiatoren vol open moeten of dat je daar verplicht naar de temperatuur moet van de andere ruimtes, maar binnen de thermische schil is de isolatiewaarde zo laag dat je die radiatoren ook net genoeg mee moet laten doen om de kamer zonder hulp op de gewenste temperatuur te houden.

Je kan er voor kiezen om die ruimtes koud te houden, maar het temperatuurverschil met buiten moet ergens vandaan komen. Een warmtepomp wordt zuiniger met lagere aanvoertemperatuur, dus zie die ruimtes (beperkt) verwarmen niet als verlies, maar als optimalisatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:41
In de winter continu op 20.5 en in deze periode een graad nachtverlaging. Om 22.30 naar 19.5 en dan begint hij om 05.00 uur ongeveer weer te verwarmen. Dat heb ik zo ingesteld omdat anders de Quatt de hele nacht blijft 'pruttelen' (algemeen geaccepteerd woord op dit forum 😃) en overdag niets doet. Daarmee mis ik het comfortabele gevoel van een warme vloer en een beetje straling van de radiatoren.

Geeft bij mij over het algemeen dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIJA3VZPk6viRWj9oOtUH1-HIuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3dXbtgFYzBcWxM9PFPfL4vk.jpg?f=fotoalbum_large

22.30 naar 19.5; om 10.00 uur naar 20 en om 15.00 naar 20.5

[ Voor 26% gewijzigd door okijokii op 29-03-2024 08:27 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Dat hangt erg van je gebruik af.

Als je de hele dag thuis bent, dan is het handiger om niet te ver te verlagen. Ga je de hele dag weg en ben je rond etenstijd pas weer thuis, dan loont het om de woning gewoon af te laten koelen, in de ochtend dus koud te laten en langzaam op te warmen als de buitentemperatuur weer gestegen is.

Als de isolatie in je woning goed op orde is, dan loont deze strategie wat minder, maar heeft het huis nog veel warmteverlies, dan is het zeker de besparing waard.

Zelf laat ik de temperatuur in de avonduren langzaam stijgen en weer zakken rond bedtijd zodat de Quatt uit staat maar in de ochtend niet al te hard hoeft te werken om het huis weer warm te krijgen.

De isolatie is daarbij wel goed en met de Tado kan ik het programma langzaam per 0,1 graden ophogen zodat de Quatt zelden meer trekt dan 400W en ongeacht een warme of koude nacht pas aan slaat als het nodig is. Ik hanteer hierbij heel voorzichtig een half uur per stap van 0,1 graad, maar dat zal per woning verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Zomer en winter 1 graad nachtverlaging. Ik heb wel een continue temperatuur getest en dat leverde nauwelijks winst op wat gas betreft (ik gebruik al bijna niks), maar wel redelijk wat extra stroom. Het was bij mij dus duurder en ik heb ‘s nachts niks aan een warme woonkamer. Dus weer terug naar die ene graad minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Safe_grut schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:18:
Helaas bij mij werkt de optimalisatie niet meer naar behoren 😒 temperatuur zakt weer onder 0.5 graden en daag gaat Quatt weer als een gek te werk hahah
En hoe lang heb je het de kans gegeven te optimaliseren?
Toch wel minimaal een dag of 3/4 hoop ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Ik heb het toch ook maar weer aangezet. Had geen negatief effect en misschien ook wel te vroeg ermee gestopt. Over een week maar eens kijken hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Safe_grut schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:16:
[...]

Daar gaat mijn theorie ;)

In het verleden dachten we hier te zien dat het maximale en minimale (elektrisch) vermogen van de Quatt beinvloed lijkt te worden door de afgifte (waarschijnlijk via de aanvoertemperatuur).

Jullie hebben echter beide VVW, dus dat kan het verschil in minimumvermogen dus niet echt verklaren, tenzij om een of andere reden jullie retourtemperaturen sterk van elkaar afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:50:
[...]

De Quatt draait op lagere temperaturen naarmate je afgiftesysteem groter is.

Met 3 dichte radiatoren moeten de andere radiatoren en de VVW mogelijk naar hogere temperaturen om de Delta-T te halen die nodig is voor aanvullen van het warmteverlies in die ruimtes.
Ik zou me daar met een enkele Quatt, en 70 - 75 m2 VVW niet druk over maken. Die 3 radiatoren voegen hier heel weinig toe, met de lage aanvoertemperatuur van de Quatt. Uiteraard kun je wel wat warmteafgifte hebben via radiatoren als het enorme radiatoren zijn met radiatorfans, maar de toegevoegde waarde van deze radiatoren zal vrij beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Thanks voor de input mensen :) Zal hier dus even uitvogelen zijn wat voordeliger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Ik zou me daar met een enkele Quatt, en 70 - 75 m2 VVW niet druk over maken. Die 3 radiatoren voegen hier heel weinig toe, met de lage aanvoertemperatuur van de Quatt. Uiteraard kun je wel wat warmteafgifte hebben via radiatoren als het enorme radiatoren zijn met radiatorfans, maar de toegevoegde waarde van deze radiatoren zal vrij beperkt zijn.
In een vrijstaand huis met ruim 2x zo veel oppervlak kunnen die radiatoren toch wel veel uitmaken. Nu heb ik het natuurlijk niet over een handdoek-radiator en ga ik er even van uit dat er een mengverdeler met pomp gebruikt is waardoor de radiatoren sowieso al warmer worden dan de VVW.

Het afsluiten van de radiatoren is dan alsof je de helft van je VVW dicht zet. Wat over is moet op een hogere temperatuur komen om dezelfde Delta-T te bereiken. De Quatt CiC heeft in tegenstelling tot de meeste warmtepomp controllers geen vaste verhouding tussen buitentemperatuur en aanvoertemperatuur, dus zal dan flink aan de bak gaan om die Delta-T over het kleinere systeem te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
Friezin schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Nee hahah 24 uur :)
Geen gedoeld maar het werkte eerste dag wel 🫣

Zou wat meer gedoeld moeten hebben.

Pagina: 1 ... 64 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.