Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-07 20:48
Gerardwaz schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:45:
Fantastisch die updates, nu werkt de DT4M ook niet meer. Tweede thermostaat in een paar weken.
En vlak na plaatsing bericht werkt hij weer.
Ik zal het verhaal even afmaken, misschien heeft iemand er ooit wat aan. Na de update gaf de thermostaat de gevraagde temperatuur niet meer door en dan gebeurt er ook niets en ook in de app geen temperatuurweergave. Enkele malen CiC gereset maar gaf geen resultaat. Daarna de temperatuur verlaagd en weer terug en alles werkte weer.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:29
bite schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:46:
Beta update:
2.13.0-beta.0
Wat is er nieuw?
Nieuwe functionaliteit

Ondersteuning toegevoegd voor SoundSlider
Ondersteuning toegevoegd voor de nieuwe revisie van de buitenunit
Verbeterde afhandeling van instellingen-updates
Bugfixes
Probleem opgelost met de JSON-feed
-
Ik was toevallig kijken naar de status, Quatt doet niks.. zal er een update zijn? En daar is de mail :)
CIC geeft 2.13.0 aan maar verder nog geen verandering en Quatt nog uit.
Dank voor het delen! Hiermee kunnen we een change notes overzicht maken.
En had je dit ook voor 2.11 en 2.12?

Wat mij opvalt hier is dat er kennelijk een nieuwe revisie is van de buitenunit, dat is interessant. Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:05

WouterB

3680 Wp

Gerardwaz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Ik zal het verhaal even afmaken, misschien heeft iemand er ooit wat aan. Na de update gaf de thermostaat de gevraagde temperatuur niet meer door en dan gebeurt er ook niets en ook in de app geen temperatuurweergave. Enkele malen CiC gereset maar gaf geen resultaat. Daarna de temperatuur verlaagd en weer terug en alles werkte weer.
Ja dat forceert nieuwe berichten vanuit de thermostaat. Nadat de CiC een reset (ik neem aan dat dat tijdens een update ook een keer gebeurd) heeft gehad, is hij is de OT-waardes kwijt. Deze moeten dan dus opnieuw aangeboden worden. Alleen de thermostaat weet dus niet dat de CiC de waardes kwijt is, dus deze moet geforceerd worden nieuwe waardes aan te bieden

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:48
Gerardwaz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Heb je de CiC ook van spanning af gehad? (Dus niet reset).

De DT4 krijgt zijn voeding vanaf de CiC, misschien zat de thermostaat in ongedefinieerde toestand.
Ik ga ervan uit dat de CiC na een firmware update zelf reset .

• Gerardwaz
Rowwan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Heb je de CiC ook van spanning af gehad? (Dus niet reset).

De DT4 krijgt zijn voeding vanaf de CiC, misschien zat de thermostaat in ongedefinieerde toestand.
Ik ga ervan uit dat de CiC na een firmware update zelf reset .
Dat hij zelf reset ga ik wel van uit maar het viel op een gegeven moment op dat er geen warmtevraag meer was.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Heinemancp
Nieuw gedrag bij 2.11:
thermostaat: iSense V28

CIC gaat naar standby bij 19,66'C (doeltemp 19,5'C) ipv bij "oneindig" en stopt dan pas bij uitschakelen van warmtevraag van iSense.
Die blijft nu aan staan, want die slaat pas af bij 19.7'C

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
bite schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:46:
Beta update:
2.13.0-beta.0
Wat is er nieuw?
Nieuwe functionaliteit

Ondersteuning toegevoegd voor SoundSlider
Ondersteuning toegevoegd voor de nieuwe revisie van de buitenunit
Verbeterde afhandeling van instellingen-updates
Bugfixes
Probleem opgelost met de JSON-feed
-
Ik was toevallig kijken naar de status, Quatt doet niks.. zal er een update zijn? En daar is de mail :)
CIC geeft 2.13.0 aan maar verder nog geen verandering en Quatt nog uit.
Er is cq komt dus een nieuwe revisie van de buitenunit aan, zou leuk zijn als we daar iets meer van zouden horen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:55
MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Er is cq komt dus een nieuwe revisie van de buitenunit aan, zou leuk zijn als we daar iets meer van zouden horen.
Waar zou je aan kunnen denken bij zo'n nieuwe revisie?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-07 06:22
MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Is die nieuwe buitenunit er al of wordt die later uitgerold?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Ik verwacht dat de besturingslogic in de buitenunit is gewijzigd, dus daarom moet ook de CIC hierop aangepast worden. tenminste dat is mijn vermoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-07 10:27
MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Ik verwacht dat de besturingslogic in de buitenunit is gewijzigd, dus daarom moet ook de CIC hierop aangepast worden. tenminste dat is mijn vermoeden.
Misschien wil iemand een foto van het label/typenummer op de buitenunit posten. Dan kan ik morgen, wanneer de Quatt bij mij thuis uitgepakt wordt, de type- of versienummers vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Freeckje op 22-02-2024 17:13 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
Freeckje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Misschien wil iemand een foto van het label/typenummer op de buitenunit posten. Dan kan ik morgen, wanneer de Quatt bij mij thuis uitgepakt wordt, de type- of versienummers vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzdrfbmmdaH0rH32aKR2YM7_A7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL9RdZWjxDjW10k2kECqvEUM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEU7U_2QFZs_ee2HM5UKYf14HE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFSUskuj1hyoz9BIpZkqqy2X.jpg?f=fotoalbum_large

• Gerardwaz
okijokii schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Zou zomaar kunnen dat het te maken heeft met de fluittoon die sommigen ervaren.

• Freeckje

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:28
Freeckje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:08:
[...]

@Freeckje

Prima idee, misschien geeft een vergelijking van typenummers en een vergelijking met verbeteringen en problemen een idee waar Quatt mee bezig is. Maar volgens mij heb ik nog nooit hier bij tweakers een opmerking gezien welk typenummer geplaatst is, komt dat omdat het buiten verstopt is????

Maar als je er al uitkomt, ben ik bang dat jij nog een oudere quatt krijgt. Maar een update zou dan fantastisch zijn, zeker als duidelijk bekend wordt gemaakt wat de veranderingen zijn, ...kunnen we meedenken.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:20
harv schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:24:
[...]

@Freeckje

Prima idee, misschien geeft een vergelijking van typenummers en een vergelijking met verbeteringen en problemen een idee waar Quatt mee bezig is. Maar volgens mij heb ik nog nooit hier bij tweakers een opmerking gezien welk typenummer geplaatst is, komt dat omdat het buiten verstopt is????

Maar als je er al uitkomt, ben ik bang dat jij nog een oudere quatt krijgt. Maar een update zou dan fantastisch zijn, zeker als duidelijk bekend wordt gemaakt wat de veranderingen zijn, ...kunnen we meedenken.
Wie weet is de nieuwe revisie wel met r290.
Of eventueel koeling 😂.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:10
mklcln schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Of eventueel koeling 😂.
Ik neem aan dat de huidige units ook kunnen koelen. Als ze die mogelijkheid totaal niet hadden had Quatt niet zo lang na de installatie van de eerste exemplaren volgehouden dat koelen later een optie werd.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• harv
[...]

Of eventueel koeling 😂.
Eerlijk gezegd, dat kan ik me niet voorstellen.
Dat vereist meer dan nieuwe software in de wp.

Maar de getoonde schemaś hier vind ik ook wel leuk, zie ik wat meer sensoren, dus waar zitten zijn beveiligingen.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• harv
Gezien de voorgaande interessante opmerking van @Freeckje omtrent label/type nummers:

Ook benieuwd naar de verschillen tussen de twee quatts bij de Quatt duo uitvoering; zijn die twe quatts intern hetzelfde, of is de tweede quatt gestript, dus niet uitwisselbaar??
Zit er een andere besturingskaart in, geen pomp, enz.

Dan zou met defect aan een warmtepomp ook de andere misschien waardeloos worden.
Iemand dit bestudeerd???

• MacD007
[...]

Of eventueel koeling 😂.
een unit met R290 vergt een heel andere warmtepomp, mn dat deel met het koudemiddel (andere compressor), condensor zal ook iets anders zijn gezien de andere eigenschappen van R290.

ik verwacht eerder een net iets andere controlboard, zoals de NCXT00449A00-E, mogelijk een andere revisie (-F). Dus graag voor die een nieuwe warmtepomp binnenkrijgt ook even een foto van het schema maken zodat we kunnen vergelijken.

bij een wisseling naar R290 en zeker ook koeling hadden we martingtechnisch daar al veel meer over moeten horen, gezien dat natuurlijk weer verkoop bevorderend is.

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:20
MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:57:
[...]

een unit met R290 vergt een heel andere warmtepomp, mn dat deel met het koudemiddel (andere compressor), condensor zal ook iets anders zijn gezien de andere eigenschappen van R290.

ik verwacht eerder een net iets andere controlboard, zoals de NCXT00449A00-E, mogelijk een andere revisie (-F). Dus graag voor die een nieuwe warmtepomp binnenkrijgt ook even een foto van het schema maken zodat we kunnen vergelijken.

bij een wisseling naar R290 en zeker ook koeling hadden we martingtechnisch daar al veel meer over moeten horen, gezien dat natuurlijk weer verkoop bevorderend is.
Het was eigenlijk een sarcastische opmerking 😅🤐
Aangezien dat net iets teveel verandering is dan een revisie idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:19:
[...]

Zou zomaar kunnen dat het te maken heeft met de fluittoon die sommigen ervaren.
Dat zou mooi zijn 👍🏻

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
De Quatts pruttelen hier inmiddels al 2 weken zo goed, dat ik op een heel klein pufje gas zo nu en dan nagenoeg gasloos het huis verwarm.
Ik heb de CV ketel daarom uitgezet (behalve voor warm tapwater) om eens te kijken of ik het huis zo ook warm houd. De opstart van 18 graden kan hij wel uit de vloer halen.
Zien jullie er iets op tegen om eens een tijdje te experimenteren met de cv ketel uit? (Behalve voor warm tapwater)

• 0xygen500
MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Is een revisie de moeite waard om de aankoop nog wat uit te stellen of maakt zo iets niet al te veel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-07 21:37
timobiel schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:18:
De Quatts pruttelen hier inmiddels al 2 weken zo goed, dat ik op een heel klein pufje gas zo nu en dan nagenoeg gasloos het huis verwarm.
Ik heb de CV ketel daarom uitgezet (behalve voor warm tapwater) om eens te kijken of ik het huis zo ook warm houd. De opstart van 18 graden kan hij wel uit de vloer halen.
Zien jullie er iets op tegen om eens een tijdje te experimenteren met de cv ketel uit? (Behalve voor warm tapwater)
Ja, eigenlijk wel. Het is een hybride systeem, dus heeft die soms de cv nodig. Waarom zou je voor zo weinig gasverbruik een risico nemen. Als ik Quatt was, zou ik ook geen garantie geven als de cv wordt uitgeschakeld.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:41
Zolang je oplet dat je de woning nooit verder af laat koelen dan een graad of 19 moet het wel goed gaan. De Quatt doet pas mee vanaf 18,5 graden in de CV retour, dus als 19 graden water binnen beschikbaar is, dan moet dat goed komen.

Daarnaast is het niet echt een stand voor in de winter, tenzij je 100% zeker weet dat de Quatt het ook zonder CV ketel aan kan.

Qua garantie weet ik het allemaal niet, maar technisch moet het met het huidige weer en en de juiste instellingen prima zonder gas kunnen.

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:22
Zolang de temperatuur van het water maar boven de 18 graden blijft, en je het voldoende warm kan krijgen. Ik heb zelf ook een hele tijd met de cv uit gedraaid. Het is en blijft gewoon een warmtepomp, niet iets als een levend wezen dat bij onder temperatuur dood gaat (behalve bij bevriezen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timobiel
Bedankt. Thermostaat staat standaard op 20,5. Komt dus nooit onder de 18.
pietjm schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Ja, eigenlijk wel. Het is een hybride systeem, dus heeft die soms de cv nodig. Waarom zou je voor zo weinig gasverbruik een risico nemen. Als ik Quatt was, zou ik ook geen garantie geven als de cv wordt uitgeschakeld.
Op zich heb je daar ook wel een punt. Voor dat kleine beetje hoeft hij niet uit.

• Heinemancp
Juni 2023

• Deninho85
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-03 15:08
Vandaag is bij ons de quatt geplaatst. Wij hebben meerdere Tado thermostaatknoppen. En hij pakt 1 van de thermostaatknoppen ipv de hoofd thermostaat. Is dit ergens in te stellen misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
Deninho85 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:14:
Vandaag is bij ons de quatt geplaatst. Wij hebben meerdere Tado thermostaatknoppen. En hij pakt 1 van de thermostaatknoppen ipv de hoofd thermostaat. Is dit ergens in te stellen misschien?
Als ze nog niet naar huis zijn, kun je het vragen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-07 20:38
Vandaag bij mij ook geplaatst, in 3 uur klaar. En netjes afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsoUizZlEzjt8u6lSURcSy_Y8Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIGMD7qKFllxMs60vftHVYcX.jpg?f=fotoalbum_large

Was eigenlijk wel bang voor rare fratsen onder de ketel omdat cv-monteurs tegenwoordig geen buigijzers meer gebruiken 8)7 Maar ik moet ze de complimenten geven hoe netjes ze gewerkt hebben.
(dat knullige stekkerblokje heb ik zelf ooit geplaatst O-) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXti8lKHKBYTYYehZbNJHxSA1Wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xd0gXdBMgjdkDEH51pKHiFNX.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de subsidie aanvraag is goed geregeld, ik heb vorig jaar subsidie voor het vervangen van een schuifpui ontvangen. Ik twijfelde nu om de nieuwe aanvraag weer zelf te doen omdat het niet echt duidelijk is of de RVO de extra subsidie dan automatisch toekent.
Maar ik kreeg vrijwel direct bericht om de referentie ook toe te voegen aan de aanvraag. _/-\o_
En alles wordt voor je geregeld, zonder extra kosten.

intentionally left blank

• harv
pjeterinfo schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:16:

[Afbeelding]

Was eigenlijk wel bang voor rare fratsen onder de ketel omdat cv-monteurs tegenwoordig geen buigijzers meer gebruiken 8)7 Maar ik moet ze de complimenten geven hoe netjes ze gewerkt hebben.

[Afbeelding]

Ook de subsidie aanvraag is goed geregeld, ik heb vorig jaar subsidie voor het vervangen van een schuifpui ontvangen. Ik twijfelde nu om de nieuwe aanvraag weer zelf te doen omdat het niet echt duidelijk is of de RVO de extra subsidie dan automatisch toekent.
Maar ik kreeg vrijwel direct bericht om de referentie ook toe te voegen aan de aanvraag. _/-\o_
Dit ziet er netjes uit!

• timobiel
Deninho85 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:14:
In de Tado app kun je bij ‘kamers’ als het goed is instellen welk apparaat de ketel aanstuurt.

• onlinaius
Ik doe het al sinds voorjaar 2023, zonder problemen. 2x een koud huis gehad, 1x omdat ik toen nog (te)veel nachtverlaging toepaste naar 18 graden, en 1x door mijn eigen fout, omdat ik bij het op vakantie gaan de thermostaat te laag had gezet, en er even niet over had nagedacht dat ik deze dan niet meer op afstand kon activeren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie er mooi uit maar dat stekkerblokje kan zo eigenlijk niet. Ik hoop dat je even de moeite neemt om een dubbel stopcontact te plaatsen.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:15
onlinaius schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Ik doe het al sinds voorjaar 2023, zonder problemen. 2x een koud huis gehad, 1x omdat ik toen nog (te)veel nachtverlaging toepaste naar 18 graden, en 1x door mijn eigen fout, omdat ik bij het op vakantie gaan de thermostaat te laag had gezet, en er even niet over had nagedacht dat ik deze dan niet meer op afstand kon activeren.
Hier ook het CV-bedrijf uitgeschakeld staan zonder problemen. Quatt houdt het tot 0 graden op temperatuur, daaronder wordt het spannend en moet de CV aan de bak. Da's zo'n 10 dagen per jaar.

Was dit wel vergeten toen ik op vakantie ging en de temperatuur naar 14 graden zakte, dat was niet handig... :)

• MacD007
netappie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Zie er mooi uit maar dat stekkerblokje kan zo eigenlijk niet. Ik hoop dat je even de moeite neemt om een dubbel stopcontact te plaatsen.
Mee eens, en aub boven de onderkant van je Cv plaatsen, anders zou je daar een spatwaterdichte versie moeten plaatsen. (verhoogde kans op waterspetters in dit gebied).

Het problem is echter dat je met een platte Euro stekker dit niet echt veilig kunt gebruiken, de combinatie platte stekker met spatwater dichte WCD verliest hierdoor zijn spatwaterdichtheid.

dus beter voor de platte stekker om dat boven den onderkant van de CV te plaatsen, kun je dan ook direct met een normale WCD doen.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:38
Bij jou nog updates? Hier is weer een week voorbij zonder terugkoppeling, zouden deze week contact opnemen, doe ik zelf maar weer morgen....word nu ondertussen al meer dan een maand aan het lijntje gehouden zonder enig zicht op een oplossing of überhaupt enige vorm van actie.

Wat moet ik doen, gaan strooien met reviews online, rechtsbijstand inschakelen, op mijn kop gaan staan, krant uitnodigen voor een artikel over lawaai van warmtepompen met een foto erbij van mijn Quatt?

[ Voor 8% gewijzigd door Dersan op 22-02-2024 20:26 ]

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Geen probleem dat doe ik al een hele tijd. Gaat gewoon goed

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Bennobang
pietjm schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Waarom geen garantie? Die van mij pakt veel gas bij terwijl cv bedrijf uit er niets aan de hand is. Alleen jammer dat ze bij Quatt er niets aan de instellingen van de Quatt willen doen. Richting 0 graden telkens grote overshoot en net zeveel gas gebruiken als voor Quatt en de rest van de dag alles uit en op temperatuur. Nogmaals zonder cv heeft de Quatt mijn huis al tot minimaal -3 warm gehouden

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• pietjm
Bennobang schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Waarom geen garantie? Die van mij pakt veel gas bij terwijl cv bedrijf uit er niets aan de hand is. Alleen jammer dat ze bij Quatt er niets aan de instellingen van de Quatt willen doen. Richting 0 graden telkens grote overshoot en net zeveel gas gebruiken als voor Quatt en de rest van de dag alles uit en op temperatuur. Nogmaals zonder cv heeft de Quatt mijn huis al tot minimaal -3 warm gehouden
Dan staat jouw ketel vast op de eco stand of iets dergelijks. Ik heb in vrijwel een jaar tijd nog geen 34 m3 gas verbruikt.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:48
pietjm schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:06:
[...]

Dan staat jouw ketel vast op de eco stand of iets dergelijks. Ik heb in vrijwel een jaar tijd nog geen 34 m3 gas verbruikt.
Dat is extreem weinig. Zit zelf afgelopen winter op 170m3 gas (voor verwarming), en dat vind ik al weinig! Inhoud huis is ongeveer 600m3, temperatuur altijd 20.5 graden.

Welke temperatuur heb je ingesteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-07 20:52
Rowwan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:15:
[...]

Dat is extreem weinig. Zit zelf afgelopen winter op 170m3 gas (voor verwarming), en dat vind ik al weinig! Inhoud huis is ongeveer 600m3, temperatuur altijd 20.5 graden.

Hier 6m3 op 300m3 jaren 30 woning, temp op 19,5c d:)b

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
pietjm schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:06:
[...]

Dat pakte die van mij in 10 dagen als ik niets doe! En ketel niet in ecostand, constant 20graden genoeg m2 vvw en afgifte heel netjes. En geen gehoor bij Quatt! Totaal gasverbruik voor Quatt 735 m3 dus echt niet veel. Ik ben heel blij voor jou maar bij mij dus echt anders. Voor de rest tevreden hoor, ik moet gewoon bij -5 misschien voor een half uur per dag cv handmatig bijschakelen en daar heb ik dan geen moeite mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:24:
[...]

@Freeckje

Staat gewoon in de TS, kleine tip: dus mogelijk toch maar eens de moeite nemen om dat te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:23:
[...]

Mee eens, en aub boven de onderkant van je Cv plaatsen, anders zou je daar een spatwaterdichte versie moeten plaatsen. (verhoogde kans op waterspetters in dit gebied).

Het problem is echter dat je met een platte Euro stekker dit niet echt veilig kunt gebruiken, de combinatie platte stekker met spatwater dichte WCD verliest hierdoor zijn spatwaterdichtheid.

dus beter voor de platte stekker om dat boven den onderkant van de CV te plaatsen, kun je dan ook direct met een normale WCD doen.
Valt allemaal wel mee denk ik. Als een CV installatie zo lekt dat het water via de stekker in een opbouw stopcontact loopt, dan ben je echt blij dat de groep uitschakelt en daarmee de Quatt pomp stil zet.
Volgens mij heb je dan ook hele andere prioriteiten dan een stopcontact dat even moet drogen of een CiC die niet meer aan wil.
Bij gepland onderhoud aan de leidingen neem ik aan dat de stekkers er sowieso uit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bennobang schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Welke thermostaat?
Ik zelf heb net circa 50 m3 gas voor verwarming dit stookseizoen verbruikt, en ja bij -10 heeft de Quatt ook wat ondersteuning door de cv nodig, maar het tenslotte een hybride. Radiatoren en vloerverwarming (deels)
Redelijk groot huis en ook niet super geïsoleerd, verbruik voor Wp lag bij circa 1000 m3/jaar. Nu zal ik op circa 150-200 m3 uitkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 23-02-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Valt allemaal wel mee denk ik. Als een CV installatie zo lekt dat het water via de stekker in een opbouw stopcontact loopt, dan ben je echt blij dat de groep uitschakelt en daarmee de Quatt pomp stil zet.
Volgens mij heb je dan ook hele andere prioriteiten dan een stopcontact dat even moet drogen of een CiC die niet meer aan wil.
Bij gepland onderhoud aan de leidingen neem ik aan dat de stekkers er sowieso uit zijn.
Ik heb het alleen aangegeven zoals het volgens goed vakmanschap geplaatst dient te worden rekening houdend met de hiervoor geldende regels en normen.
Je zelf bent voor je elektrische installatie verantwoordelijk.
En het lijkt me niet echt lastig als je het niet weet om dan even een tip te krijgen hoe je het gewoon veilig kunt maken zonder dat dit ook maar een cent meer kost. Mijn tip is zelf goedkoper.
Normaal plaatst een goed denkend mens ook geen WCD onder een kraantje toch? Waarom hier dan wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07 19:16
Is het hier al wel eens iemand opgevallen dat de Quatt niet echt z'n stooklijn volgt? Volgens de "Installation Manual" 6kW/18C zou ik bij 4 graden vanacht rond de 3kW nodig moeten hebben maar de Quatt zat vrolijk op 4kW te pompen met dit als gevolg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFcIQ5mJa5orDXaRz1etf4uazXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zNWGEmQWZvOm1cRORbUZdrlG.png?f=fotoalbum_large

Of het algoritme is toch wat ingewikkelder dan ik dacht. Toch maar eens marktplaats over op zoek naar een T6?

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:12:
[...]

Ik heb het alleen aangegeven zoals het volgens goed vakmanschap geplaatst dient te worden rekening houdend met de hiervoor geldende regels en normen.
Je zelf bent voor je elektrische installatie verantwoordelijk.
En het lijkt me niet echt lastig als je het niet weet om dan even een tip te krijgen hoe je het gewoon veilig kunt maken zonder dat dit ook maar een cent meer kost. Mijn tip is zelf goedkoper.
Normaal plaatst een goed denkend mens ook geen WCD onder een kraantje toch? Waarom hier dan wel ?
Toevallig zit er onder mijn CV ketel vanuit de bouw een dubbel stopcontact.

Inderdaad niet de ideale plek, maar ook geen enorm risico. Hiervoor heb je tegenwoordig te veel beveiligingen zoals aardlek in de installatie en elke CV monteur die even nadenkt zorgt dat hij/zij het stopcontact beschermt bij een potentiele lekkage.

De ruimte rondom CV ketels is soms ook wat beperkt en voorspellen waar iets gaat lekken is tevens lastig.

En natuurlijk heb je gelijk dat je een plek en WCD kiest die het risico minimaliseert, maar ik zou er niet te veel over neuroten (terwijl ik echt wel van veiligheid en het neuroten ben).

Je zit gewoon in een krappe ruimte met elektriciteit en potentieel wat water. Dat is niet ideaal en zal het ook nooit worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 09:09
pascal-drewes schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:22:
Is het hier al wel eens iemand opgevallen dat de Quatt niet echt z'n stooklijn volgt? Volgens de "Installation Manual" 6kW/18C zou ik bij 4 graden vanacht rond de 3kW nodig moeten hebben maar de Quatt zat vrolijk op 4kW te pompen met dit als gevolg:

[Afbeelding]

Of het algoritme is toch wat ingewikkelder dan ik dacht. Toch maar eens marktplaats over op zoek naar een T6?
Of een TADO, die heb ik er nu sinds januari aanzitten. Ik moet zeggen, ze hebben de hysteresis aangepast. Aan bij 19,86 en uit ver boven de 20 als je 20 graden als doel hebt ingesteld. Boven de 20 gaat de Quatt trapsgewijs steeds langzamer draaien totdat het of te warm wordt of temp weer daalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-07 14:38

Ik zou ook checken bij mijnRVO of die referentie inderdaad is toegevoegd en de aanvraag klopt. Voor zover je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk. Bij mij heeft Simpelsubisidie dit niet goed gedaan en kwam ik er zelf na aantal weken zelf achter. Er was bij hun ook helemaal geen check dat het niet goed was ingediend.
En alles geregeld zonder kosten.....zij verdienen er gewoon aan, dus die kosten zijn er gewoon.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
pascal-drewes schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:22:

[Afbeelding]

De Quatt volgt geen stooklijn. Het volgt warmteverlies en warmtevraag.

Bij mij ging de Quatt vanochtend heel vroeg ook al los, wat waarschijnlijk te maken had met de harde wind, regen en natuurlijk het koudste moment van de nacht, wat zorgt voor een gecombineerd hoger warmteverlies dan in een droge windstille situatie met volle zon op de woning bij dezelfde buitentemperatuur. Onderschat ook niet de impact van muren die je met buren deelt die geen warmtepomp gebruiken en gewoon de thermostaat naar 15 draaien. Ook dit veroorzaakt meer warmteverlies, al is het nog steeds beter dan een matig geïsoleerde buitenmuur met 5 graden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Rowwan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:15:
[...]

19,5 graden met 1 graad nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07 19:16
netappie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:55:
[...]

De Quatt volgt geen stooklijn. Het volgt warmteverlies en warmtevraag.

Bij mij ging de Quatt vanochtend heel vroeg ook al los, wat waarschijnlijk te maken had met de harde wind, regen en natuurlijk het koudste moment van de nacht, wat zorgt voor een gecombineerd hoger warmteverlies dan in een droge windstille situatie met volle zon op de woning bij dezelfde buitentemperatuur. Onderschat ook niet de impact van muren die je met buren deelt die geen warmtepomp gebruiken en gewoon de thermostaat naar 15 draaien. Ook dit veroorzaakt meer warmteverlies, al is het nog steeds beter dan een matig geïsoleerde buitenmuur met 5 graden buiten.
Hoe verklaar je dan de zaagtanden? Hij stopt dus toch teveel energie in mijn huis waardoor de binnentemperatuur oploopt. Als hij de "vermogenslijn" had gevolgd had hij rustig door kunnen kabbelen vermoed ik.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
jpa1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:40:
[...]

Ik zou ook checken bij mijnRVO of die referentie inderdaad is toegevoegd en de aanvraag klopt. Voor zover je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk. Bij mij heeft Simpelsubisidie dit niet goed gedaan en kwam ik er zelf na aantal weken zelf achter. Er was bij hun ook helemaal geen check dat het niet goed was ingediend.
En alles geregeld zonder kosten.....zij verdienen er gewoon aan, dus die kosten zijn er gewoon.
Zojuist ook even gecontroleerd de nieuwe aanvraag is aan de originele aanvraag toegevoegd.
"En alles geregeld zonder kosten" dat stond er niet ;-0 . Zonder extra kosten, ik begrijp dat je de aanvraag hoe dan ook zelf al betaalt hebt.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
pascal-drewes schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:06:
[...]

Hoe verklaar je dan de zaagtanden? Hij stopt dus toch teveel energie in mijn huis waardoor de binnentemperatuur oploopt. Als hij de "vermogenslijn" had gevolgd had hij rustig door kunnen kabbelen vermoed ik.
Als je met zaagtanden de temperatuur bedoelt, dan moet je die wel even in een andere schaal zien. Het is een fluctuatie die vrij normaal is als je wilt voorkomen dat de warmtepomp continu aan en uit gaat.

De warmtepomp is bezig met het warmteverlies compenseren van je gehele woning, inclusief muren, vloeren en meubels en de lucht warmt sneller op en koelt sneller af dan deze objecten met een hoge thermische massa. De lucht opwarmen kost relatief maar weinig energie waardoor dit meer schommelt.

Ik zie wel wat stop momenten. Dat is wanneer de thermostaat het allemaal wel best vind en de warmtevraag stopt. Dat kan allerlei redenen hebben, zoals een wind die gaat liggen, regen die stopt of inderdaad gewoonweg de Quatt die iets meer warmte heeft gepompt dan achteraf noodzakelijk bleek. Volgens mij zie ik trouwens ook defrosts in je screenshots.

Het blijft natuurlijk lastig om alles perfect te voorspellen, maar volgens mij doet de CiC dit best aardig. Tot een half graadje meer en minder is volgens mij ook geen ramp en daar blijf je wel heel ruim binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 23-02-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
Dersan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:25:
[...]

Bij jou nog updates? Hier is weer een week voorbij zonder terugkoppeling, zouden deze week contact opnemen, doe ik zelf maar weer morgen....word nu ondertussen al meer dan een maand aan het lijntje gehouden zonder enig zicht op een oplossing of überhaupt enige vorm van actie.
Bij mij eind januari intern doorgezet naar de techneuten die hiermee bezig waren. Sindsdien niets meer vernomen, maar er werd al gezegd dat het even kon duren.......

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
pjeterinfo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:11:
[...]

Zojuist ook even gecontroleerd de nieuwe aanvraag is aan de originele aanvraag toegevoegd.
"En alles geregeld zonder kosten" dat stond er niet ;-0 . Zonder extra kosten, ik begrijp dat je de aanvraag hoe dan ook zelf al betaalt hebt.
Mooi! En veel plezier van je quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
MacD007 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:54:
[...]

Staat gewoon in de TS, kleine tip: dus mogelijk toch maar eens de moeite nemen om dat te lezen.
@MacD007

Dan denk ik, heb ik dat niet gezien, er overheen gelezen??
Dus nog een keer de TS doorgepluisd. (Waar overigens best nuttige info te vinden is!)
i
Maar waar ik om vroeg zijn label/serienummers, en wat zijn de verschillen
de echte mechanische verschillen tussen de twee warmtepompen van de DUO
dus de eventuele denkbeeldige (hoop ik) uitwisselbaarheid van de twee units,
dat zie ik echt niet in de TS, dus toch wel goed gelezen.

Volgens TS en ook de originele Quatt documentatie bestaat de DUO uit 2 hybrids.
Dus twee indentieke, als oik dat zo lees, dus ook twee pompen voor de flow??, dezelfde besturingskaart??
Dat zou eventueel uit typenummers kunnen blijken.

Misschien heb je meer gegevens??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:59:
[...]

@MacD007

Dus nog een keer de TS doorgepluisd. (Waar overigens best nuttige info te vinden is!)
i

Dus twee indentieke, als oik dat zo lees, dus ook twee pompen voor de flow??, dezelfde besturingskaart??

Heel eenvoudig, dat weten we nu niet, wat de verandering zou zijn, zoals ik het al heb aangegeven, het is tot nu toe alleen giswerk van ons, mogelijk zit die wijzigingen wel ergens heel anders. Tot nu toe is er nog geen nieuwe versie opgedoken waar je dat zichtbaar aan kon zien.
En ja de twee Quatt in de Quatt duo zijn gewoon twee exact de zelfde units, en dus ook twee pompen. En ze zijn in serie geschakeld.
Daarom is het ook zo makkelijk om een bestaande quatt uit te breiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
Mail van Quatt

Nieuwe mijlpaalen (is dat met dubbel A?)
Ons gloednieuwe kantoor is een feit! Met maar liefst 682 m2 is er alle ruimte voor ons 144-koppige team om de energietransitie voor zoveel mogelijk mensen haalbaar te maken. Maar dat is nog niet alles: we hebben ook een fantastische innovatieruimte van 1023 m2 waar onze toekomstige producten vorm krijgen.

Als klap op de vuurpijl hebben we onlangs onze 5.000e installatie gevierd. Een prachtige mijlpaal. En de 6.000e installatie komt al in zicht!

Binnenkort: nieuwe updates in de Quatt app
Er komt een nieuwe update beschikbaar voor de Quatt app! Daarin zit de SoundSlider functie: een slimme tool waarmee jij zelf de balans beheert tussen het minimaliseren van je gasverbruik en het geluidsniveau van je Quatt Hybrid.

Ook breiden we de app uit met drie handige grafieken die je laten zien hoe de buitentemperatuur de prestaties van Quatt Hybrid beïnvloedt. Zo krijg je nóg meer inzicht in je energieverbruik en -besparing. Maak je klaar voor een upgrade die jouw Quatt-ervaring naar een hoger niveau tilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-07 20:57
Ideetje...

Op dit moment vullen we waarschijnlijk allemaal het kale kWh en m3 leveringstarief (incl BTW en energiebelasting) in de Quatt app zoals in het contract staat met de energieleverancier.

Echter, dan "vergeten" we dus de leveringskosten, netwerkkosten & vermindering energiebelasting bij elektriciteit en de leveringskosten & netwerkkosten bij gas.
  • Bij elektra drukken deze posten de totale kosten (en daarmee het tarief per kWh) omlaag, omdat -als het goed is- de vermindering energiebelasting hoger is dan de leveringskosten en netwerkkosten;
  • Bij gas zorgen deze posten er juist voor dat de totale kosten (en daarmee het tarief per m3) omhoog gaat.
Is het daarom niet beter om deze kosten mee te berekenen in het kWh en m3 tarief en dus een gewogen tarief in de Quatt app zetten? Immers; hoe minder gas we gaan gebruiken hoe hoger het gewogen m3 tarief wordt en hoe lager het gewogen kWh tarief wordt.

Ben benieuwd naar jullie mening..... :?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

[Afbeelding]

even een vraag, was die combi vuilfilter en ontluchter ook bij Quatt besteld en wat heeft deze gekost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
verguldebarman schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:27:
Ideetje...

Op dit moment vullen we waarschijnlijk allemaal het kale kWh en m3 leveringstarief in de Quatt app zoals in het contract staat met de energieleverancier.

Echter, dan "vergeten" we dus de leveringskosten, netwerkkosten & vermindering energiebelasting bij elektriciteit en de leveringskosten & netwerkkosten bij gas.
  • Bij elektra drukken deze posten de totale kosten (en daarmee het tarief per kWh) omlaag, omdat -als het goed is- de vermindering energiebelasting hoger is dan de leveringskosten en netwerkkosten;
  • Bij gas zorgen deze posten er juist voor dat de totale kosten (en daarmee het tarief per m3) omhoog gaat.
Is het daarom niet beter om deze kosten mee te berekenen in het kWh en m3 tarief en dus een gewogen tarief in de Quatt app zetten? Immers; hoe minder gas we gaan gebruiken hoe hoger het gewogen m3 tarief wordt en hoe lager het gewogen kWh tarief wordt.

Ik heb zelf 3 tellen mijn contractkosten inclusief energiebelasting en BTW ingevuld.
Ik heb nooit overwogen om hier een kale stroomprijs of gasprijs neer te zetten.

Daarna gewoon de TLV+BTW die ik door gebruik mis loop van de reeds aanwezige daarvoor gekochte zonnepanelen.

Die TLV gaat bij mij later dit jaar omlaag, dus dan ga ik even rekenen wat de afschrijving van de zonnepanelen is over 25 jaar gezien en dat invoeren. Dat komt voor deze wat duurdere panelen op een niet zo gunstige hoek waarschijnlijk op 10 cent per kWh wat hoger is dan de verwachte TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
MacD007 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:34:
[...]

even een vraag, was die combi vuilfilter en ontluchter ook bij Quatt besteld en wat heeft deze gekost ?
Die heb ik inderdaad gelijk mee besteld voor €210.

(Ja ik weet dat ik deze voor €150 ook zelf kan plaatsen. Ik heb zelf ook een carrière als cv monteur achter de rug, dus ook geen probleem.)

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-07 15:36
MacD007 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:34:
[...]

Ja ik, december besteld. eind januari geleverd.
Deze: Flamcovent cleansmart filter voor 210 inclusief de montage.

Misschien goed om af te wegen: staat vanaf ongeveer 100 euro te koop online dus 110 voor de montage klinkt voor sommigen misschien als makkelijk te besparen geld. Echter, bij mij hadden ze beperkte ruimte onder de cv en hebben ze 'n leiding moeten verleggen om zo ruimte te creëren voor dit filter. Is een van de monteurs echt wel even mee bezig geweest.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:02
Ideetje...

Op dit moment vullen we waarschijnlijk allemaal het kale kWh en m3 leveringstarief (incl BTW en energiebelasting) in de Quatt app zoals in het contract staat met de energieleverancier.

Nou, op zich is het waar maar er zijn nog veel meer invloeden. Bv mijn stookgedrag is totaal veranderd (meer ruimtes verwarmen, geen nachtverlaging, enz.) en dat resulteert in meer comfort maar ook andere kosten. Of het aantal graaddagen, renteverlies, enz.
Dus de besparing in de Quatt app is voor mij alleen maar een indicatie van "wat is mijn besparing met het veranderde stookgedrag tussen CV en WP".

Mijn benadering is vooral
1) hoe is het comfort?
2) hoeveel gas bespaar ik (milieu)?
3) hoe kan ik e.e.a. efficiënter maken?
4) wat is de impact op mijn energierekening

Of en hoeveel de warmtepomp zich terugverdient vind ik minder belangrijk want blijft in mijn situatie toch altijd een hele grove benadering.

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:43
Flesym schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Nou, op zich is het waar maar er zijn nog veel meer invloeden. Bv mijn stookgedrag is totaal veranderd (meer ruimtes verwarmen, geen nachtverlaging, enz.) en dat resulteert in meer comfort maar ook andere kosten. Of het aantal graaddagen, renteverlies, enz.
Dus de besparing in de Quatt app is voor mij alleen maar een indicatie van "wat is mijn besparing met het veranderde stookgedrag tussen CV en WP".

Mijn benadering is vooral
1) hoe is het comfort?
2) hoeveel gas bespaar ik (milieu)?
3) hoe kan ik e.e.a. efficiënter maken?
4) wat is de impact op mijn energierekening

Of en hoeveel de warmtepomp zich terugverdient vind ik minder belangrijk want blijft in mijn situatie toch altijd een hele grove benadering.
@verguldebarman is lastig om juiste inschatting van kosten/besparing te maken. Het hebben van zonnepanelen maakt enige vergelijking ook niet eenvoudiger. Welke verbruikte kWh reken je als kosten en welke als eigen verbruik direct van je PV?

De huidige kosten/besparing is mijns inziens een goede weergave en als Quatt enig 'tijd over' heeft kunnen ze dat beter steken in oplossen van tickets

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
MacD007 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:02:
[...]

Welke thermostaat?
Ik zelf heb net circa 50 m3 gas voor verwarming dit stookseizoen verbruikt, en ja bij -10 heeft de Quatt ook wat ondersteuning door de cv nodig, maar het tenslotte een hybride. Radiatoren en vloerverwarming (deels)
Redelijk groot huis en ook niet super geïsoleerd, verbruik voor Wp lag bij circa 1000 m3/jaar. Nu zal ik op circa 150-200 m3 uitkomen.
Honeywell chronotherm modulation ingesteld op vvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Het model is dat ik d.d. 23 februari ontvangen heb is identiek. Dus geen zichtbare upgrades.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
Ik heb zojuist voor de eerste keer mijn SpiroCombi vuilafscheider geleegd.
Hangt er ongeveer een week aan en nu al flink wat zwarte drap.

Bij het opnieuw op druk brengen van de CV leidingen ging de onluchtings kant van de SpiroCombi ook enthousiast aan het werk.

Geen spijt van, is een goede investering geweest, al is het maar voor de gemoedsrust dat er geen rommel in de warmtepomp en CV ketel pomp komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
netappie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:34:

Bij het opnieuw op druk brengen van de CV leidingen ging de onluchtings kant van de SpiroCombi ook enthousiast aan het werk.

Geen spijt van, is een goede investering geweest, al is het maar voor de gemoedsrust dat er geen rommel in de warmtepomp en CV ketel pomp komt.
Toch niet toevallig ook nog tyleen vloerverwarmingsslangen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 16:09
Overigens is het ook zo dat niet iedere keer dat Quatt zegt dat de CV aanstaat, hij ook daadwerkelijk brand. Onderstaand zie je wanneer volgens een Zigbee plug met energiemeting de CV daadwerkelijk aanstaat. Dat kan best wel verschillen met wat Quatt via de JSON laat zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q91enTryGNEl4CbfX9GoPUZL0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNNJ4uQrceNUa6aBp0QJxzx0.png?f=fotoalbum_large
We waren vandaag wat laat met douchen :) (rond 8:30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Toch niet toevallig ook nog tyleen vloerverwarmingsslangen???
Momenteel nog geen vloerverwarming, maar ik sluit niet 100% uit dat er tyleen in de vloer is gebruikt om de radiatoren te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

netappie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:34:

Goede, moet ik ook eens doen. Die van mij draait al de hele winter mee....

Ik heb inmiddels een tado besteld; gaan we eens kijken hoe die het gaat tov de iSense (die draait sinds vorige week met wegvallende warmtevraag, en daarmee dus 4 tot 6 keer per uur het uit en daarna weer aanslaan van de warmtepomp). Als de tado niet bevalt kan die altijd nog op marktplaats om dan de t6 proberen.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Freeckje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:51:
[...]

Het model is dat ik d.d. 23 februari ontvangen heb is identiek. Dus geen zichtbare upgrades.
dan moeten we dat maar eens vragen aan de mensen die de kommende tijd een nieuwe Quatt krijgen, willen die dat aub dan even kijken of zij een andere versie hebben. Als je niet weet hoe dan graag even een brichtje hier plaatsen. alvast bedankt.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
WouterB schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:27:
[...]

Goede, moet ik ook eens doen. Die van mij draait al de hele winter mee....

Ik heb inmiddels een tado besteld; gaan we eens kijken hoe die het gaat tov de iSense (die draait sinds vorige week met wegvallende warmtevraag, en daarmee dus 4 tot 6 keer per uur het uit en daarna weer aanslaan van de warmtepomp). Als de tado niet bevalt kan die altijd nog op marktplaats om dan de t6 proberen.
Ik ben benieuwd hoe de Tado bevalt. Ik heb nog een paar thermostaten liggen die ik wil testen, maar dat moet even als ik meer tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:07

Gregory76

Sony PlayStation freak

MacD007 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:38:
[...]

dan moeten we dat maar eens vragen aan de mensen die de kommende tijd een nieuwe Quatt krijgen, willen die dat aub dan even kijken of zij een andere versie hebben. Als je niet weet hoe dan graag even een brichtje hier plaatsen. alvast bedankt.
_/-\o_
Ik heb er één klaarstaan voor installatie. Nog in de doos etc. Waar zit die sticker?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gregory76 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Ik heb er één klaarstaan voor installatie. Nog in de doos etc. Waar zit die sticker?
De typestikker zit aan de linker zijkant (dacht ik) en het schema zit rechts maar daarvoor moet je wel de bovenomkasting losmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

netappie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:04:
[...]

Ik ben benieuwd hoe de Tado bevalt. Ik heb nog een paar thermostaten liggen die ik wil testen, maar dat moet even als ik meer tijd heb.
Ik laat het weten zodra ik er een mening over heb, over een week ofzo.

Inmiddels het vuilfilter maar eens schoongemaakt. Schoon water en een handvol korrels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-07 10:01
WouterB schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Ik laat het weten zodra ik er een mening over heb, over een week ofzo.

Inmiddels het vuilfilter maar eens schoongemaakt. Schoon water en een handvol korrels.
Die van mijn vorige week schoongemaakt, atans er komt nooit vuil uit bij mijn. Hoe kan dat? Water was kristal helder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Mbt de subsidieaanvraag: Welke datum geldt als de aankoopdatum? Eerste of laatste factuur, of iets anders?

[ Voor 25% gewijzigd door Freeckje op 23-02-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ideetje...

Ja, dat is ook een manier, die keuze kun je maken.
Echter het zijn wel kosten die vast en dus niet afhankelijk van je verbruik zijn, verbruik je minder is dat je winst, bereken je daar echter ook een deel vaste kosten mee krijg je eigenlijk een vervalst beeld van. Nog sterker deze vaste kosten tellen in feite niet mee met je winst door de Wp maar blijven in feite in de restpot zitten.
Je hebt natuurlijk gelijk dat het aandeel van je vaste kosten steeds hoger wordt als je verbruik lager wordt.
Dat is ook de basis van hoe men in Nederland de energiekosten berekend.
Men krijgt ook nog een vast kortingsbedrag ongeacht je verbruik terug, dus die moet je ook gaan meetelen.
Wil je echter weten wat je winst is veroorzaakt door je energiebesparende maatregelen , waaronder dus een warmtepomp zijn in feite alleen je netto winst van belang, dus zonder de vaste lasten, want die zitten niet in de netto winst berekend.
een ander aspect is hoe ga je een eventueel aanwezige pv installatie in deze kostenpost mee laten wegen?
afhankelijk of je pv installatie al is terugbetaald cq dit dus nog niet is gebeurd zul je dat de ene keer wel moeten/kunnen laten meewegen en de bij de tweede dus zeker niet. (tenslotte kun je dat niet wee keer tegelijkertijd doen, of je moet dit halveren of welke verdeling dan ook toepassen).

om je een idee te geven om hoeveel het hier gaat.
gemiddeld heb je circa 85 euro vaste lasten bij een stroom en gasaansluiting. Dit is incl de korting energiebelasting die je ontvangt (deze is ongeacht je verbruik een vast bedrag, dus onderdeel van je vaste (negatieve) kosten).

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 24-02-2024 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02
harv schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:59:
[...]

@MacD007

i

Niet allemaal mysterieuzer maken dan dat het is.
Het zijn 2 identieke WP's welke zowel om de beurt, naar gelang de draaiuren, solo draaien (hebben dan ook een eigen pomp etc) of als DUO (2 in serie). Logistiek heeft het hetzelfde typelnr en subsidie is ook 2 maal 1 (hezelfde type) quatt. De installateurs maken geen verschil tijdens de installatie waar de Quatt in de serie komt te staan.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02
Freeckje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:30:
Mbt de subsidieaanvraag: Welke datum geldt als de aankoopdatum? Eerste of laatste factuur, of iets anders?
Was het niet de installatiedatum?

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HarryInia schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Dat dacht ik ook, echter kon ik zo snel geen bevestiging vinden op de RVO site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
HarryInia schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Niet allemaal mysterieuzer maken dan dat het is.
Het zijn 2 identieke WP's welke zowel om de beurt, naar gelang de draaiuren, solo draaien (hebben dan ook een eigen pomp etc) of als DUO (2 in serie). Logistiek heeft het hetzelfde typelnr en subsidie is ook 2 maal 1 (hezelfde type) quatt. De installateurs maken geen verschil tijdens de installatie waar de Quatt in de serie komt te staan.
@Harrylnia

Duidelijk, je bevestigt werkelijk te zien dat het identieke quatts zijn, feitelijk zo uitwisselbaar. Het verschil tussen nummer en twee is dus waarschijnlijk de instelling van de dipschakelaar die ik meen gezien te hebben in de elektronica.
Ik had verwacht dat de ene iets eenvoudiger zou zijn dan de andere. Het is dus twee pompen aansturen via het RS485 protokol, waarbij om en om of beiden draaien, best mooie oplossing van Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
harv schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:29:
[...]

@Harrylnia

Duidelijk, je bevestigt werkelijk te zien dat het identieke quatts zijn, feitelijk zo uitwisselbaar. Het verschil tussen nummer en twee is dus waarschijnlijk de instelling van de dipschakelaar die ik meen gezien te hebben in de elektronica.
Ik had verwacht dat de ene iets eenvoudiger zou zijn dan de andere. Het is dus twee pompen aansturen via het RS485 protokol, waarbij om en om of beiden draaien, best mooie oplossing van Quatt.
Waarom zouden ze? Twee soorten produceren is duurder dan 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:30
harv schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Ter info, RS-485 is geen protocol, het is een electronische interface (data drager). Het protocol wat vaak gebruikt wordt op RS-485 is modbus. Modbus is ook wat Quatt gebruikt voor de sturing van de warmtepomp (en) . Modbus kan 247 slaves en 1 master op de bus hosten, de master in ons geval is de CIC en de slaves de Quatt warmtepomp(en)

[ Voor 0% gewijzigd door rvdgaag op 25-02-2024 09:25 . Reden: spelfout ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-07 19:45
MacD007 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Dat dacht ik ook, echter kon ik zo snel geen bevestiging vinden op de RVO site.
Klopt, spreek uit ervaring. Gekocht en betaald in 2023, geplaatst in 2024, subsidie 2024 (5550 voor de duo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
HarryInia schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Ze vragen zowel de aankoopdatum als de installatiedatum. Ik zal toch niet de eerste zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 15:45
Zijn hier mensen met ervaring Quatt icm intergas xtreme 36 in een jaren 60 tussenwoning?

Vloerverwarming en isolatie, overal hr++, dakisolatie etc.

Ben benieuwd naar besparing in gas en euro’s en toename kWh. Zie hier zoveel uiteenlopende berichten vandaar even de concrete vraag😃

Ben ook wel benieuwd naar t aansluiten.. stookhok zou de CoC komen en Quatt op t platte dak erboven.. maar moet even kijken hoe de leidingen opt dak komen… hoe dik is dat? Hoe hebben jullie dat gedaan? Wellicht foto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 09:09
@Queros volgens mij heb je je nog helemaal niet ingelezen. Doe dat maar eens eerst. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-07 20:57
Queros schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:54:
Zijn hier mensen met ervaring Quatt icm intergas xtreme 36 in een jaren 60 tussenwoning?

Ben benieuwd naar besparing in gas en euro’s en toename kWh. Zie hier zoveel uiteenlopende berichten vandaar even de concrete vraag😃

Ben ook wel benieuwd naar t aansluiten.. stookhok zou de CoC komen en Quatt op t platte dak erboven.. maar moet even kijken hoe de leidingen opt dak komen… hoe dik is dat? Hoe hebben jullie dat gedaan? Wellicht foto’s?
Ik heb ervaring met de situatie die je beschrijft in jouw eerste 10 woorden, is dat voldoende? :P

En dit; "Vloerverwarming en isolatie, overal hr++, dakisolatie etc." is een goed uitgangspunt voor een WP hoor! Daar ga je zeker plezier van hebben en besparen in gas verbruik. Zie mijn onderschrijft en ik bespaar al 88% gasverbruik voor verwarming _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door verguldebarman op 24-02-2024 18:47 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Queros schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:54:

Isolatie lijkt goed op orde, ketel komt hier vaker langs, doorvoer naar het dak is op verschillende manieren te regelen. Dat komt allemaal vanzelf aan bod omdat Quatt dat zelf ook wil weten voordat ze een offerte maken.

Gewoon pagina 1 van dit topic lezen en dan zelf bepalen of je er een goed genoeg gevoel bij hebt om nu te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedAlert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik ben een kersverse eigenaar van de 4kw Quatt. Tot dusver erg tevreden mee.
Nu kun je de app als gebruiker of als installateur gebruiken.
Als installateur zie je veel meer data, wat ik persoonlijk erg interessant vind omdat de techniek mij boeit. Echter, dan vraagt de app om een installateurs code.
Is er een mogelijkheid om toch al de extra data te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
RedAlert schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:48:
Ik ben een kersverse eigenaar van de 4kw Quatt. Tot dusver erg tevreden mee.
Nu kun je de app als gebruiker of als installateur gebruiken.
Als installateur zie je veel meer data, wat ik persoonlijk erg interessant vind omdat de techniek mij boeit. Echter, dan vraagt de app om een installateurs code.
Is er een mogelijkheid om toch al de extra data te zien?
Dat zouden wij heel graag willen hebben, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Iemand enig idee waarom er hier minimaal gas is gevraagd door de Quatt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVDBzvtedV-5TaYYjmdqqK53K1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqMUbikvSGzAQ6secQQINh16.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6XndCKE0oZ-ITRa5YZaC5gU_JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eymZlBLy7fDCbyYuASSJZmjH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLOqH6pKPg38LBu1auU8Hd11OEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8p2Ew9mcF2WmhhOl3uJHIAU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COnoWzAJQhCv3gwnAaweljIZ1oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXmH0cIjb5IePXFChZeW3iME.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 51 ... 264 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.