NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
CIC al enige tijd 2.10.0, maar sinds 2 weken slecht functionerende Json. 's-Avonds laat doet ie het nog, de volgende ochtend ook (ik registreer elke keer diverse info, ik heb geen HA o.i.d.). Als ik dan later weer kijk, is de Json altijd gestopt kort na de vorige keer kijken. Stekker uit CIC dan doet ie het weer en soms in de loop van de dag als ik weer gekeken heb, stopt hij weer. Rara wat kan dit zijn?SBL schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:55:
Nog nooit een probleem gehad met CiC-JSON, maar nu (nog steeds 2.10.0) wil hij sinds 1,5uur niet meer laden op laptop/ipad/android. App werkt nog wel gewoon en Quatt is uit.
Zal eens kijken of JSON het morgen weer doet, anders ook maar eens de veelgelezen tip "stekker uit CiC" maar eens hanteren.
edit: stekker even eruit helpt. Kijken voor hoe lang.
Aanvulling.
Als ik de "Json" applicatie op mijn Windows PC activeer, blijft deze pendelen. Ik heb een vaste verbinding met de CIC. Ook met een Wifi verbinding krijg ik hetzelfde beeld. Power off/on van de CIC herstelt dit, het lijkt erop dat de verbinding weg valt.
[ Voor 13% gewijzigd door RoverP5B op 20-02-2024 11:43 ]
M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.
Je grafiek tikt tussen 8 en 9 bijna de 5 kWh aan en dat is het uurtotaal, dus gemiddeld bijna 5 kW. Weet je zeker dat het gasverbruik onterecht is met jouw woning en deze warmtevraag?pietjm schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:18:
Sinds firmware 2.11.0 heb ik soms wat toefjes gasverbruik wat m.i. totaal onnodig is. Als betatester heb ik dat al aan Quatt gemeld, maar ik vraag mij af of ik de enige ben die dit heeft. Soms dagenlang niet, maar vandaag opeens weer wel tussen 09.00u en 10.00u.
[Afbeelding]
Slimme stekker aan de Quatt en je weet het in meer detail per 5 minuten of realtime als je tijd hebt om mee te kijken.
Je kan de stabiliteit van de verbinding wellicht eventjes bekijken middels "ping". Als je veel packetloss hebt zal je de verbinding moeten verbeteren.RoverP5B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:33:
[...]
CIC al enige tijd 2.10.0, maar sinds 2 weken slecht functionerende Json. 's-Avonds laat doet ie het nog, de volgende ochtend ook (ik registreer elke keer diverse info, ik heb geen HA o.i.d.). Als ik dan later weer kijk, is de Json altijd gestopt kort na de vorige keer kijken. Stekker uit CIC dan doet ie het weer en soms in de loop van de dag als ik weer gekeken heb, stopt hij weer. Rara wat kan dit zijn?
Aanvulling.
Als ik de "Json" applicatie op mijn Windows PC activeer, blijft deze pendelen. Ik heb een vaste verbinding met de CIC. Ook met een Wifi verbinding krijg ik hetzelfde beeld. Power off/on van de CIC herstelt dit, het lijkt erop dat de verbinding weg valt.
1
| ping -n 99999 ip.van.cic |
Tot 2.10.0 was mijn verbinding/json probleemloos. Met 2.10.0 klapte de json er na een uur altijd uit. Nu op 2.11.0 en alles draait weer prima. Dus gewoon nog ff wachten op 2.11.0 😀RoverP5B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:33:
[...]
CIC al enige tijd 2.10.0, maar sinds 2 weken slecht functionerende Json. 's-Avonds laat doet ie het nog, de volgende ochtend ook (ik registreer elke keer diverse info, ik heb geen HA o.i.d.). Als ik dan later weer kijk, is de Json altijd gestopt kort na de vorige keer kijken. Stekker uit CIC dan doet ie het weer en soms in de loop van de dag als ik weer gekeken heb, stopt hij weer. Rara wat kan dit zijn?
Aanvulling.
Weet je zeker dat dit klopt, bijv met P1 informatie over je gasverbruik (of via je energieleverancier)pietjm schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:18:
Sinds firmware 2.11.0 heb ik soms wat toefjes gasverbruik wat m.i. totaal onnodig is. Als betatester heb ik dat al aan Quatt gemeld, maar ik vraag mij af of ik de enige ben die dit heeft. Soms dagenlang niet, maar vandaag opeens weer wel tussen 09.00u en 10.00u.
[Afbeelding]
ik had deze nacht ook "gasverbruik" maar er is niets verbruikt en de ketel is niet aan geweest. Ik heb meer het idee dat dit in de app/ server zit want heb nog 2.10 hier.
De ping gegevens zijn:Spykie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Je kan de stabiliteit van de verbinding wellicht eventjes bekijken middels "ping". Als je veel packetloss hebt zal je de verbinding moeten verbeteren.
code:
1 ping -n 99999 ip.van.cic
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 5ms, Maximum = 12ms, Average = 7ms
Geen loss, dan is er iets anders? Wellicht versie 2.11.0 de oplossing?
M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.
En dat vermoeden had ik dus al.Rowwan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:10:
Ik zie wel dat sinds ik de DT4M heb, dat de Quatt "onrustiger" lijkt te draaien. Hij lijkt meteen bij te regelen, ook met hele kleine afwijkingen.
[Afbeelding]
even een vraag, is dat juist ook niet een nadeel?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
weten we hier niet omdat we geen change-log hebben van de wijzigingen en nieuwe functies van de update. dus dat is dus puur gissen. meld het aan Quatt, ben alleen bang dat zij dit op dit moment, druk druk druk daar bij Quatt, deze vraag op de lange baan schuiven. (sorry)RoverP5B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:30:
[...]
De ping gegevens zijn:
Heb jij ook de beschikking over home wizzard? want dan kun je exact de tijden zien waneer dit gasverbruik is geweest (in de grafiek van Quatt zie je helaas alleen de totaal verbruik in dat uur)pietjm schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:18:
[Afbeelding]
Je moet er even wat meer dan 4 doenRoverP5B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:30:
[...]
De ping gegevens zijn:
Ik heb dit vaker gehad ook zonder warmtevraag. Zie de afbeelding. Al is het maar weinig, het is niet nodig. En vandaag de piek in power om 09.00u, daarna daling. Was ook toen niet nodig.netappie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:53:
[...]
Je grafiek tikt tussen 8 en 9 bijna de 5 kWh aan en dat is het uurtotaal, dus gemiddeld bijna 5 kW. Weet je zeker dat het gasverbruik onterecht is met jouw woning en deze warmtevraag?
Slimme stekker aan de Quatt en je weet het in meer detail per 5 minuten of realtime als je tijd hebt om mee te kijken.
:strip_exif()/f/image/YdyVbHMusYaS1Vp3LlKN2N89.jpg?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Geen idee. Ik heb geen P1 en geen slimme meter. Zou dus kunnen, maar blijft wel vreemd.Heinemancp schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:27:
[...]
Weet je zeker dat dit klopt, bijv met P1 informatie over je gasverbruik (of via je energieleverancier)
ik had deze nacht ook "gasverbruik" maar er is niets verbruikt en de ketel is niet aan geweest. Ik heb meer het idee dat dit in de app/ server zit want heb nog 2.10 hier.
Nee, heb ik niet. Lekker ouderwetse gas- en Ferrarismeter. Geen verdere info dus.MacD007 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:35:
[...]
Heb jij ook de beschikking over home wizzard? want dan kun je exact de tijden zien waneer dit gasverbruik is geweest (in de grafiek van Quatt zie je helaas alleen de totaal verbruik in dat uur)
Ik heb een groter aantal ingegeven (99999) en na ong. 1 uur? gestopt met het volgende resultaat:Spykie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:54:
[...]
Je moet er even wat meer dan 4 doenVandaar de "-n 99999" om er 99999 uit te voeren over een langere periode.
Packets: Sent = 4162, Received = 4118, Lost = 44 (1% loss),
Minimum = 0ms, Maximum = 610ms, Average = 4m
In het begin kwam er regelmatig na 2-4 requests de melding Request timed out, soms 2 keer achter elkaar. Na ongeveer 3 minuten is deze melding niet meer voorgekomen.
Na het "stoppen" van de Json feed rond 11 uur, kon ik deze niet meer aan de praat krijgen, ook op dit moment niet. Als ik de CiC van stroom haal en er weer op, zal Json het ongetwijfeld weer doen.
De retour van je cv systeem en dus aanvoer naar de QuattGerardwaz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:43:
[...]
Deze kan je plaatsen in de retour naar de Quatt. Een is genoeg.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ja, dat idee heb ik ook. Quatt blijft maar op en neer gaan met compressorsnelheid. Ach, men is blij dat de thermostaat 0,1 graad binnen setpoint blijft. Dat daarmee de COP omlaag en verbruik omhoog gaat. Ik ben toch benieuwd hoeveel van hen in al die jaren zo de thermostaat hebben bestudeert als nu.MacD007 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:30:
[...]
even een vraag, is dat juist ook niet een nadeel?
Ik niet iig nietmedu80 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:40:
[...]
Ja, dat idee heb ik ook. Quatt blijft maar op en neer gaan met compressorsnelheid. Ach, men is blij dat de thermostaat 0,1 graad binnen setpoint blijft. Dat daarmee de COP omlaag en verbruik omhoog gaat. Ik ben toch benieuwd hoeveel van hen in al die jaren zo de thermostaat hebben bestudeert als nu.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ik begrijp je opmerking niet en ben er niet blij mee. Het bouncen gebeurt met de DT4M en die heeft een hysteresis tussen de +0,4 en -0,4. Daarbij is de DT4M een volledig gesupporte thermostaat. En dit bouncen zit in 2.11 samen met de DT4M, in 2.10 met de Comfort Touch had ik daar geen last van.medu80 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:40:
[...]
Ja, dat idee heb ik ook. Quatt blijft maar op en neer gaan met compressorsnelheid. Ach, men is blij dat de thermostaat 0,1 graad binnen setpoint blijft. Dat daarmee de COP omlaag en verbruik omhoog gaat. Ik ben toch benieuwd hoeveel van hen in al die jaren zo de thermostaat hebben bestudeert als nu.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ik reageer hier ook niet om je blij te maken, ik ben namelijk niet als clown ingehuurd. Je geeft zelf aan dat je van thermostaat bent geswitcht, ik zag al aan de updates van de DT4M dat deze vaak een temperatuur update geeft. Deze updates verschillen ook telkens van waarde, dus Quatt moet hierop anticiperen en gaat dus harder en zachter draaien. Dit gebeurt heel vaak, terwijl een TADO of T6 dit veel geleidelijker doen.Flesym schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:54:
[...]
Ik begrijp je opmerking niet en ben er niet blij mee. Het bouncen gebeurt met de DT4M en die heeft een hysteresis tussen de +0,4 en -0,4. Daarbij is de DT4M een volledig gesupporte thermostaat. En dit bouncen zit in 2.11 samen met de DT4M, in 2.10 met de Comfort Touch had ik daar geen last van.
Maar dan nog is het een keuze die je zelf moet maken, ik vroeg het me alleen af of dit het geval was en volgens de screenshots is dit inderdaad wat ik gedacht had.
Misschien ben ik dom, en snap ik het probleem niet helemaal. Maar met de DT4M moduleert de wp dus perfekt.medu80 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:02:
[...]
Ik reageer hier ook niet om je blij te maken, ik ben namelijk niet als clown ingehuurd. Je geeft zelf aan dat je van thermostaat bent geswitcht, ik zag al aan de updates van de DT4M dat deze vaak een temperatuur update geeft. Deze updates verschillen ook telkens van waarde, dus Quatt moet hierop anticiperen en gaat dus harder en zachter draaien. Dit gebeurt heel vaak, terwijl een TADO of T6 dit veel geleidelijker doen.
Maar dan nog is het een keuze die je zelf moet maken, ik vroeg het me alleen af of dit het geval was en volgens de screenshots is dit inderdaad wat ik gedacht had.
Dat wilden we toch, geen aan/uit maarzoveel mogelijk moduleren, liefst zo dat de wp blijft lopen tot het niet meer kan.
Goed voor de wp, goed voor het verbruik, goed voor het comfort., dus......
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Nou, je opmerking had wel wat clownesks 😉 omdat je een relatie aan bracht die er niet is. Vandaar mijn correctie.medu80 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:02:
[...]
Ik reageer hier ook niet om je blij te maken, ik ben namelijk niet als clown ingehuurd. Je geeft zelf aan dat je van thermostaat bent geswitcht, ik zag al aan de updates van de DT4M dat deze vaak een temperatuur update geeft. Deze updates verschillen ook telkens van waarde, dus Quatt moet hierop anticiperen en gaat dus harder en zachter draaien. Dit gebeurt heel vaak, terwijl een TADO of T6 dit veel geleidelijker doen.
Maar even serieus, bouncen is softwarematig zeer eenvoudig te ondervangen. Dus als de DT4M een fully supported thermostaat is mag je dat verwachten. En als dat niet zo is moet misschien het advies aan anderen zijn om de DT4M niet te gebruiken.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ieder zijn voorkeur. Ik ben er zeer tevreden over!Flesym schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:14:
[...]
Nou, je opmerking had wel wat clownesks 😉 omdat je een relatie aan bracht die er niet is. Vandaar mijn correctie.
Maar even serieus, bouncen is softwarematig zeer eenvoudig te ondervangen. Dus als de DT4M een fully supported thermostaat is mag je dat verwachten. En als dat niet zo is moet misschien het advies aan anderen zijn om de DT4M niet te gebruiken.
Ik over het comfort die hij levert ook, de vraag die werd geopperd is of het bouncen een probleem is voor de levensduur van de Quatt. Ik weet het niet maar dat is iets dat Quatt misschien kan beantwoorden cq het bouncen kan oplossen aangezien de DT4M een fully supported thermostaat is.timobiel schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:22:
[...]
Ieder zijn voorkeur. Ik ben er zeer tevreden over!
Welke relatie heb je het over? Ik heb je toch niet beledigd?Flesym schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:14:
[...]
Nou, je opmerking had wel wat clownesks 😉 omdat je een relatie aan bracht die er niet is. Vandaar mijn correctie.
Nee hoor, je hebt me zeker niet beledigd 😉.medu80 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:00:
[...]
Welke relatie heb je het over? Ik heb je toch niet beledigd?
Je bracht een relatie aan tussen het bouncen als gevolg van de DT4M die een grote hysteresis kent en de wens voor een kleine hysteresis (met de Comfort Touch) die niet het bounce-probleem kent maar niet meer werkt op 2.11.
Ook heb ik al mijn data via Nodered in een Grafana dashboardje. Kan er de hele dag naar kijken.
:strip_exif()/f/image/tWgmr2n2dhxJvW0oWYvQwW7F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PvKbitS6FLFMz1HBAsQJeATp.jpg?f=fotoalbum_large)
We moeten nog wat experimenteren met nachtverlaging (nachtje niet gedaan, doorstoken op 19 was mega zuinig, maar erg warm in de slaapkamer, die regeling mag ik weer wat mee gaan spelen - stond prima afgesteld op de cv ketel, maar die stookt niet continue op laag vermogen, is toch anders!).
Afgelopen nacht temp een graadje lager gezet, zag al de bekende stoot gas om de watertemp naar 18 te brengen voordat de Quatt t weer overnam. Duurde een paar minuten, fors afgifte systeem denk ik 💪.
Overigens versie 2.11 op de CIC, totaal geen connection issues ermee.
welkom bij de club. Als je wilt mag je natuurlijk je Nodered in een Grafana dashboardje(zag er best mooi uit) ook op ons Quatt HA forum posten.memorynl schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:07:
Hier nog een nieuwe eigenaar van een Quatt. Afgelopen zondag geïnstalleerd door de twee bekende heren, die hebben 6 uur behoorlijk doorgebuffeld om hem netjes aan te leggen in ons jaren 30 huis. Sindsdien pruttelt de Quatt heerlijk door op lage temp, fantastisch om die zonnestroom rechtstreeks erin te zien stromen 😎.
Ook heb ik al mijn data via Nodered in een Grafana dashboardje. Kan er de hele dag naar kijken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We moeten nog wat experimenteren met nachtverlaging (nachtje niet gedaan, doorstoken op 19 was mega zuinig, maar erg warm in de slaapkamer, die regeling mag ik weer wat mee gaan spelen - stond prima afgesteld op de cv ketel, maar die stookt niet continue op laag vermogen, is toch anders!).
Afgelopen nacht temp een graadje lager gezet, zag al de bekende stoot gas om de watertemp naar 18 te brengen voordat de Quatt t weer overnam. Duurde een paar minuten, fors afgifte systeem denk ik 💪.
Overigens versie 2.11 op de CIC, totaal geen connection issues ermee.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 20-02-2024 18:35 ]
/f/image/Qd3WJVceyb5nn1rHHurLXeqB.png?f=fotoalbum_large)
Als ze uit staan krijg je rare dingen bij de in en out temp..
[ Voor 20% gewijzigd door JWT op 20-02-2024 19:08 ]
Klopt toch ook gewoon? Warm water vanuit het huis naar buiten en koelt buiten af..JWT schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:07:
[Afbeelding]
Als ze uit staan krijg je rare dingen bij de in en out temp..
Allereerst. Waarom beledig je mij dan wel? Ten tweede. Ik heb zelf die relatie niet gelegd.Flesym schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:05:
[...]
Nee hoor, je hebt me zeker niet beledigd 😉.
Je bracht een relatie aan tussen het bouncen als gevolg van de DT4M die een grote hysteresis kent en de wens voor een kleine hysteresis (met de Comfort Touch) die niet het bounce-probleem kent maar niet meer werkt op 2.11.
Ik zei: Dat het constant updaten van binnenruimte temperatuur consequenties heeft voor de compressor snelheid en verbruik. Punt. De screenshots geven mij gelijk.
Als dat zo is allereerst sorry. Ik denk dat het een schrijf- en lees verwarring is. Mijn "ik ben niet blij" was een referentie naar jouw zin:medu80 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:19:
[...]
Allereerst. Waarom beledig je mij dan wel? Ten tweede. Ik heb zelf die relatie niet gelegd.
Ik zei: Dat het constant updaten van binnenruimte temperatuur consequenties heeft voor de compressor snelheid en verbruik. Punt. De screenshots geven mij gelijk.
Reden is dat ik in mijn posts steeds aangeef dat comfort de hoogste prioriteit heeft en als dat ten koste van een slechtere COP gaat (maar een betere WAF) dat dat dan maar moet. Dus mijn opmerking was bedoeld dat ik daar niet blij mee ben.
Een 120 jaar oud huis heeft nu eenmaal zijn eigen nukken en grillen bij het stoken met een warmtepomp. Dus af en toe moet ik prioriteiten stellen die ook ik misschien wel anders wil zien. En dan is het jammer dat als je net iets voor elkaar hebt (bv met de Comfort Touch), dit door een softwareupdate niet meer werkt en het alternatief (de DT4M) weer nieuwe problemen geeft.
Dus mijn post was in die context bedoeld en misschien te snel opgesteld. En ik denk dat als je in deze context je eigen post terugleest je kunt snappen dat ik wel een relatie zie/zag.
Volgens mij gewoon een spraakverwarring en geen belediging naar jou toe, en dat voelde ik naar mij toe ook niet zo. Maar nogmaals, als jij dat wel zo hebt gevoeld, sorry.
Inmiddels laat ik de heatfans met Home Assistant automatisch aan en uitzetten omdat ik de warmte bij een koudere temperatuur wel nodig heb. Dat lijkt goed te werken.Flesym schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:13:
In de gedachte "als mijn huis de warmte niet kan opnemen moet ik het er ook niet instoppen" heb ik, tegen de logica en veel adviezen in, mijn afgifte capaciteit eens verkleind ipv vergroot door 40% van de heatfans uit te zetten. Het is nog vroeg dag maar van het resultaat word ik nu al wel vrolijk. Misschien psychologisch maar het voelt ook veel beter in huis.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ouD4shLRf9560amnGVxaXWUl.jpg?f=fotoalbum_large)
De T6 moduleert zoals bedoeld en daardoor pruttelt de Quatt op laag vermogen lange runs. Heeft een enorm positieve impact op de COP bij vergelijkbare buitentemperatuur.
Stookprofiel met flipperende Evohome
/f/image/Bnk2iCezzOD5wMHHRlpZDFBo.png?f=fotoalbum_large)
Stookprofiel met modulerende T6
/f/image/Wq2dlHhb9B7firfDm10InhlR.png?f=fotoalbum_large)
Nee de retour naar de Quatt, de aanvoer komt er weer uit.Bennobang schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:36:
[...]
De retour van je cv systeem en dus aanvoer naar de Quatt
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik vermoed (kan het niet zien in je output) gezien de buitentemperatuur dat de pomp niet loopt. Het water warmt dus niet op tussen Quatt 1 en 2, maar koelt sneller af bij de output dan bij de input. (dat zie ik ook bij mijn enkele Quatt)JWT schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:16:
Nee het koelt af in hp1, en warmt dan weer op voordat het bij hp2 is.
Ik vermoed dat dit komt omdat de drainplug aan de outputkant zit (als ik het me goed herinner) en deze is niet geïsoleerd.
Ik durf het ook niet aan deze te isoleren omdat ik niet precies weet hoe deze werkt, en testen is ook vrij lastig, maar theoretisch zou je hier natuurlijk een stukje geïsoleerde buis op kunnen zetten mits je hiermee de werking niet verstoord.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
We schrijven beide de zelfde plaats. De retour van de cv gaat naar de aanvoer Quatt. Daartussen komt de vuilafscheiderGerardwaz schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:25:
[...]
Nee de retour naar de Quatt, de aanvoer komt er weer uit.
[ Voor 21% gewijzigd door Bennobang op 21-02-2024 06:22 ]
De vorstbeschermer mag alleen niet geïsoleerd worden, zie pag. 18 vd quick start guide, verval van garantie ook.onlinaius schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 02:54:
[...]
Ik vermoed (kan het niet zien in je output) gezien de buitentemperatuur dat de pomp niet loopt. Het water warmt dus niet op tussen Quatt 1 en 2, maar koelt sneller af bij de output dan bij de input. (dat zie ik ook bij mijn enkele Quatt)
Ik vermoed dat dit komt omdat de drainplug aan de outputkant zit (als ik het me goed herinner) en deze is niet geïsoleerd.
Ik durf het ook niet aan deze te isoleren omdat ik niet precies weet hoe deze werkt, en testen is ook vrij lastig, maar theoretisch zou je hier natuurlijk een stukje geïsoleerde buis op kunnen zetten mits je hiermee de werking niet verstoord.
Ja, ik denk dat zij ook niet weten dat jij zonnepanelen hebt, overigens ga je met je zonnepanelen pas besparen als deze al volledig zijn terug zijn verdiend, dus gemiddeld pas na 5 - 7 - 10 jaar. Hoe oud zijn deze ?0xygen500 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:58:
Offerte ontvangen. Ik zou 500 per jaar besparen volgens quatt. Geloof die berekening wel, maar ze houden geen rekening met mijn zonnepanelen. Volgens mij is mijn besparing dus eerder €1000 per jaar 😄
Heb je ze pas laten plaatsen dan heb je de keuze terugverdientijd telen voor de panelen of deze laten tellen voor je warmtepomp, maar je kunt ze dus niet beide vol mee laten telen, dat is je rijk rekenen wat er niet is.
Besparing Quatt = besparing gasverbruik - meerverbruik stroom door warmtepomp
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 21-02-2024 10:01 ]
Jullie bedoelen het zelfde alleen is formeel de aanvoer van de Quatt dus de andere leiding ( Quatt uit ipv Quatt in) daardoor ontstond deze spraakverwarring. Je spreekt dus hier ook over de Quatt retour (= Quatt In).Bennobang schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 06:19:
[...]
We schrijven beide de zelfde plaats. De retour van de cv gaat naar de aanvoer Quatt. Daartussen komt de vuilafscheider
Aanvoer Quatt bedoeld men aanvoer richting verwarmingssysteem, idem als bij een cv ketel.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 21-02-2024 10:07 ]
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, de anti-freeze plug is maar relatief kort en heeft hierdoor maar een geringe koeleffect. En heel belangrijk wat @mrdop al heeft aangegeven niet isoleren dus. De overige leiding tussen Quatt 1 en Quatt 2 , max circa 1,1m is waarschijnlijk wel geïsoleerd, deze zou je wel extra kunnen isoleren met een armaflex (voor buiten geschikte ) isolatie. Of je dat echter kunt meten, waag ik te betwijfelen, je verdient daar hooguit iets achter de komma.onlinaius schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 02:54:
[...]
Ik vermoed (kan het niet zien in je output) gezien de buitentemperatuur dat de pomp niet loopt. Het water warmt dus niet op tussen Quatt 1 en 2, maar koelt sneller af bij de output dan bij de input. (dat zie ik ook bij mijn enkele Quatt)
Nee, dat lijkt me ook niet verstandig, en ga ik niet doen, aangezien ik niet precies weet hoe deze werkt, en hoe deze dus goed te isoleren. Ik neem aan dat deze werkt op de temperatuur in de leiding en niet er buiten, dus je zou het theoretisch moeten kunnen doen. Maar of dit slim is (zelfs als je de werking niet beinvloed) is twijfelachtig, ook omdat je natuurlijk de vorstbeschermer juist als koudste deel van het systeem wilt, aangezien je wil dat deze leeg loopt voordat de rest bevriest.mrdop schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:58:
[...]
De vorstbeschermer mag alleen niet geïsoleerd worden, zie pag. 18 vd quick start guide, verval van garantie ook.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
In deel 1 is de vorst beveiliger uitgebreid besproken worden, zelfs inclusief een uitleg over de werking en tekening er van. Kijk daar eens naar.onlinaius schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:19:
[...]
Nee, dat lijkt me ook niet verstandig, en ga ik niet doen, aangezien ik niet precies weet hoe deze werkt, en hoe deze dus goed te isoleren. Ik neem aan dat deze werkt op de temperatuur in de leiding en niet er buiten, dus je zou het theoretisch moeten kunnen doen. Maar of dit slim is (zelfs als je de werking niet beinvloed) is twijfelachtig, ook omdat je natuurlijk de vorstbeschermer juist als koudste deel van het systeem wilt, aangezien je wil dat deze leeg loopt voordat de rest bevriest.
Die dingen liggen er pas een jaar of 2. Het is idd een soort rijk rekenen wat je zegt. Goede aanvulling 👍MacD007 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:58:
[...]
Ja, ik denk dat zij ook niet weten dat jij zonnepanelen hebt, overigens ga je met je zonnepanelen pas besparen als deze al volledig zijn terug zijn verdiend, dus gemiddeld pas na 5 - 7 - 10 jaar. Hoe oud zijn deze ?
Heb je ze pas laten plaatsen dan heb je de keuze terugverdientijd telen voor de panelen of deze laten tellen voor je warmtepomp, maar je kunt ze dus niet beide vol mee laten telen, dat is je rijk rekenen wat er niet is.
Maar wat wel veel mensen (willen?) vergeten, is dat vanaf het moment dat je de Quatt hebt betaald, je extra jaarlijkse afschrijving hebt, extra onderhoudskosten, en eventueel in de toekomst extra (verplicht??) onderhoudsabonnement om de CIC bij de tijd te houden.0xygen500 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:46:
[...]
Die dingen liggen er pas een jaar of 2. Het is idd een soort rijk rekenen wat je zegt. Goede aanvulling 👍
En die kosten beginnen direct!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ik beredeneer deze anders:MacD007 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:58:
[...]
Ja, ik denk dat zij ook niet weten dat jij zonnepanelen hebt, overigens ga je met je zonnepanelen pas besparen als deze al volledig zijn terug zijn verdiend, dus gemiddeld pas na 5 - 7 - 10 jaar. Hoe oud zijn deze ?
Als je een jaarlijks overschot aan zonne-energie hebt, dan krijg je hiervoor een TLV die van de rekening af gaat. Daarnaast betaal je over het in mindering gebrachte bedrag ook geen BTW meer.
Dus stel dat je een TLV van 0,10 euro per kWh ontvang, dan kost een kWh dus 0,121 euro
Dit is dan wel met de aanname dat die zonnepanelen je per kWh minder aan inkoop hebben gekost dan ze in hun verwachte levensduur gaan besparen.
Dus als je bijv 3000 euro hebt betaald voor een installatie die per jaar 3000 kWh oplevert en je heel pessimistisch 10 jaar als verwachte levensduur stelt, dan kost een kWh je 0,10 euro inkoop, wat nog altijd minder is dan de energiebelasting.
Maar als je niet uit komt met je zonnepanelen en een warmtepomp, dan schiet de prijs omhoog naar marktprijzen + energiebelasting + BTW.
Maar dan nog is de terugverdientijd van je Quatt heel netjes, en als je handig bent en nog ergens een plat dak over hebt waar je bij kan, dan is het momenteel voor een klein bedrag aan te vullen.
Dat kan allemaal prima. Dat gaat echt niet 500 euro in het jaar zijn. Jaarlijkse afschrijving heb ik ook bij een nieuwe cv.harv schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:52:
[...]
Maar wat wel veel mensen (willen?) vergeten, is dat vanaf het moment dat je de Quatt hebt betaald, je extra jaarlijkse afschrijving hebt, extra onderhoudskosten, en eventueel in de toekomst extra (verplicht??) onderhoudsabonnement om de CIC bij de tijd te houden.
Nog eens over nagedacht en de besparing is volgens mijMacD007 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:58:
[...]
Besparing QUATT = besparing gasverbruik-(minder opbrengst terugleververgoeding door verbruik quatt)
Even voor de goede orde, zet mensen aub niet op het verkeerde pad. Helaas klopt je goedbedoelde post niet helemaal.harv schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:52:
[...]
Maar wat wel veel mensen (willen?) vergeten, is dat vanaf het moment dat je de Quatt hebt betaald, je extra jaarlijkse afschrijving hebt, extra onderhoudskosten, en eventueel in de toekomst extra (verplicht??) onderhoudsabonnement om de CIC bij de tijd te houden.
Je hebt bij Quatt de eerste twee jaar volledige garantie, dus eventuele onderhoud kosten ( die op dit moment nog helemaal niet bekend zijn) tellen nu dus nog niet mee.
Wat bedoel je met extra afschrijving, je hebt afschrijving, levensduur circa 15 jaar dus afschrijving is aankoopbedrag / 15 = bij aankoop van 3.000 euro is dat dus 200 euro.
Je telt onderhoudskosten en onderhoudsabonnement , je hebt een van beide maar niet allebij ( normaal gesproken)
Maar dit zijn zaken die ook voor andere dingen gelden, je hebt daar zelfs een naam voor TCO, zoek dat maar eens op. Want dat is wat jij bedoeld.
Ja en ook weer niet.0xygen500 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Nog eens over nagedacht en de besparing is volgens mij
Besparing QUATT = besparing gasverbruik-(minder opbrengst terugleververgoeding door verbruik quatt)
Wat vergeten wordt is dat door het meerverbruik van de Quatt dus ook je salderingsplafond aan het stijgen is en je dus over minder kWh je een TLV gaat krijgen, nog sterker het zou zo maar kunnen dat door het meerverbruik je helemaal geen TLV meer krijgt maar alles onder de saldering gaat vallen.
Dus ipv dat je gaat rekenen met 0,05 euro TLV kun je nu rekenen met 0,35 standaard tarief wat je niet hoeft te betalen, onder de streep dus ipv 0,05 kosten heb je nu 0,30 winst.
Is natuurlijk sterk afhankelijk van je PV installatie.
Gisteren rond 16.00 CiC van/aan stroom. Elk uur tot 23.00 uur uitgelezen, dus ging goed. Vanochtend om 08.56 nog steeds OK, om 09.21 ook. Om 10.44 blijkt de Json te zijn gestopt om 09.21. Om 11.48 weer gekeken: hij doet het weer en wat blijkt: versie 2.11.0 is geinstalleerd. Probleem(pje) opgelost.RoverP5B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:33:
[...]
Ik heb een groter aantal ingegeven (99999) en na ong. 1 uur? gestopt met het volgende resultaat:
Packets: Sent = 4162, Received = 4118, Lost = 44 (1% loss),
Minimum = 0ms, Maximum = 610ms, Average = 4m
In het begin kwam er regelmatig na 2-4 requests de melding Request timed out, soms 2 keer achter elkaar. Na ongeveer 3 minuten is deze melding niet meer voorgekomen.
Na het "stoppen" van de Json feed rond 11 uur, kon ik deze niet meer aan de praat krijgen, ook op dit moment niet. Als ik de CiC van stroom haal en er weer op, zal Json het ongetwijfeld weer doen.
Ik snap je redenering maar wil daar toch op bovengenoemde punten enkele goedbedoelde opmerkingen plaatsen.netappie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:54:
[...]
Ik beredeneer deze anders:
Als je een jaarlijks overschot aan zonne-energie hebt, dan krijg je hiervoor een TLV die van de rekening af gaat. Daarnaast betaal je over het in mindering gebrachte bedrag ook geen BTW meer.
Dus stel dat je een TLV van 0,10 euro per kWh ontvang, dan kost een kWh dus 0,121 euro
Dit is dan wel met de aanname dat die zonnepanelen je per kWh minder aan inkoop hebben gekost dan ze in hun verwachte levensduur gaan besparen.
Dus als je bijv 3000 euro hebt betaald voor een installatie die per jaar 3000 kWh oplevert en je heel pessimistisch 10 jaar als verwachte levensduur stelt, dan kost een kWh je 0,10 euro inkoop, wat nog altijd minder is dan de energiebelasting.
Maar als je niet uit komt met je zonnepanelen en een warmtepomp, dan schiet de prijs omhoog naar marktprijzen + energiebelasting + BTW.
Maar dan nog is de terugverdientijd van je Quatt heel netjes, en als je handig bent en nog ergens een plat dak over hebt waar je bij kan, dan is het momenteel voor een klein bedrag aan te vullen.
Levensduur van een PV installatie is ruim 25-30 jaar. Afhankelijk van merk omvormer komt daar minimaal 1 keer een extra omvormer bij.
Dus stel je PV installatie heeft 3000 euro gekost en wekt 3000 kWh/jaar op dan kost de PV installatie dus 3800 euro ( vervanging omvormer even op 800 euro gezet.
Opbrengst over 25 jaar is 25*3000=75.000 kWh - degeneratie van 2.000 kWh = 73.000 kWh
Stel gem. Prijs over die 25 jaar is 30 cent. = 21.900 euro.
Rendement is dus 21.900 / 3800 = 5,8 keer je investering.
Mijn schatting was ook wel heel pessimistisch genomen met 10 jaar, maar voor veel mensen is langer afschrijven in een woning wat te abstract.MacD007 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:05:
[...]
Ik snap je redenering maar wil daar toch op bovengenoemde punten enkele goedbedoelde opmerkingen plaatsen.
Levensduur van een PV installatie is ruim 25-30 jaar. Afhankelijk van merk omvormer komt daar minimaal 1 keer een extra omvormer bij.
Dus stel je PV installatie heeft 3000 euro gekost en wekt 3000 kWh/jaar op dan kost de PV installatie dus 3800 euro ( vervanging omvormer even op 800 euro gezet.
Opbrengst over 25 jaar is 25*3000=75.000 kWh - degeneratie van 2.000 kWh = 73.000 kWh
Stel gem. Prijs over die 25 jaar is 30 cent. = 21.900 euro.
Rendement is dus 21.900 / 3800 = 5,8 keer je investering.
Maar zowel in het geval verwaarloosbaar als je er 25 jaar van kan genieten, als in het geval 10 cent als je een soort korte termijn business case wilt maken, zijn de kosten die de Quatt maakt met een SCOP tegen de 5 om gasgebruik te voorkomen echt lachwekkend laag.
En zelfs als je per ongeluk in een contracttarief komt, dan nog moet het buiten echt vreselijk koud zijn om duurder uit te komen dan met gas stoken, waarbij de app ook dat voor je oplost.
Uiteindelijk is het natuurlijk afhankelijk van de situatie, maar de TLV in je energiecontract is een redelijk realistische instelling omdat je daarmee precies weet wat je aan geld mis loopt door het in de warmtepomp te stoppen ipv terug te leveren aan het net.
Denk dat de besparing mee afhankelijk is van andere grote stroom vreters. Hier staat ook een elektrische auto stroom te trekken. Quatt + auto is weinig tot geen teruglevering meer, dus betalen. Dus waarschijnlijk is het voor iedereen weer anders.0xygen500 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Nog eens over nagedacht en de besparing is volgens mij
[ Voor 5% gewijzigd door jk-d op 21-02-2024 13:41 ]
Geen teruglevering, maar wel salderen tegen je contracrprijsjk-d schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:38:
[...]
Denk dat de besparing mee afhankelijk is van andere grote stroom vreters. Hier staat ook een elektrische auto stroom te trekken. Quatt + auto is weinig tot geen teruglevering meer, dus betalen. Dus waarschijnlijk is het voor iedereen weer anders.
wat is het voornaamste verschil? lijkt erg rustig op te bouwen ivgm de T6. Dus geen gek hoge set-points enzo of waar moet ik aan denken?
Ik ben nu al ruim 4 maanden bezig met die club om een oplossing te krijgen om nu na al die tijd te horen te krijgen dat dit nou eenmaal is hoe deze warmtepompen werken...
Met 2 opties; vermogen omhoog. Dit is eerder geprobeerd, dit kost me gigantisch veel gas.
De vloerverdeler weer lager zetten, maar dat is geen optie voor me.
Die 4 maanden is voornamelijk de beroerde aftersales bij ze, hier staan ze inmiddels helaas om bekend, maar dat terzijde.
Ik snap dat dit met lagere temperaturen werkt maar stuur me dan niet 3 monteurs etc om hier dingen te controleren als dit systeem daar wellicht niet geschikt voor blijkt te zijn.
Mijn situatie:
Ik heb de 4kW single unit.
Vloerverwarming in de woonkamer en douche.
Radiatoren in slaapkamers en garage waarvan er 2 open staan. (garage en 1 slaapkamer/kantoor).
De vloeren worden prima warm maar de radiatoren blijven pislauw.
Zet ik de thermostaat op 25 graden dan worden de radiatoren prima warm.
Ga ik spelen met de vloerverdeler (is dat een bypass? ik dacht het wel) dan worden de radiatoren een fractie warmer maar blijven de vloeren achter, geen optie voor mij.
De thermostaat staat vast op 21 graden dus die ''boost'' heb ik niet dat de radiatoren meegaan, hierdoor blijven ze dus ook altijd lauw.
Als dit een logische conclusie is dan had ik dit graag vooraf willen weten.
Zoals gezegd sturen ze 3x monteurs langs, dus ALS het zo logisch zou zijn, waarom dan al die moeite!?
Heb deze pomp ook bij mijn schoonvader laten installeren. Die heeft een klein stukje vloerverwarming in de keuken en de douche en verder radiatoren.
Zijn radiatoren worden op zich prima warm want ze krijgen de zeer grote woonkamer prima op temperatuur.
Ik heb ''traditionele''? radiatoren hangen. Zou Lage Temperatuur radiatoren hier een oplossing zijn?
De set is in de zomer aangesloten, in oktober in gebruik genomen en sindsdien is dit gaande.
Ik kan er op zich mee leven dat dit het is maar dat had ik dan graag vooraf besproken gezien. Ze hebben alles kunnen checken tijdens de videocall voorafgaand.
Ben nu alsnog veroordeeld tot het gebruik van een 2kW losse kachel om in ieder geval te kunnen thuiswerken maar dit was uiteraard niet de bedoeling.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Hij loopt nu mooi continu en draait tussen setpoint en + 0.4KVS138 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:49:
[...]
wat is het voornaamste verschil? lijkt erg rustig op te bouwen ivgm de T6. Dus geen gek hoge set-points enzo of waar moet ik aan denken?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
In dit geval zou ik ook zeggen, lees eerst de TS (blz 1 e.v.,ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:02:
Wat zijn de ervaringen met de Quatt met gebruikers die zowel vloerverwarming als radiatoren hebben?
Ik ben nu al ruim 4 maanden bezig met die club om een oplossing te krijgen om nu na al die tijd te horen te krijgen dat dit nou eenmaal is hoe deze warmtepompen werken...
Met 2 opties; vermogen omhoog. Dit is eerder geprobeerd, dit kost me gigantisch veel gas.
Die 4 maanden is voornamelijk de beroerde aftersales bij ze, hier staan ze inmiddels helaas om bekend, maar dat terzijde.
Ik snap dat dit met lagere temperaturen werkt maar stuur me dan niet 3 monteurs etc om hier dingen te controleren als dit systeem daar wellicht niet geschikt voor blijkt te zijn.
Mijn situatie:
Radiatoren in slaapkamers en garage waarvan er 2 open staan. (garage en 1 slaapkamer/kantoor).
Ga ik spelen met de vloerverdeler (is dat een bypass? ik dacht het wel) dan worden de radiatoren een fractie warmer maar blijven de vloeren achter, geen optie voor mij.
De thermostaat staat vast op 21 graden dus die ''boost'' heb ik niet dat de radiatoren meegaan, hierdoor blijven ze dus ook altijd lauw.
Zoals gezegd sturen ze 3x monteurs langs, dus ALS het zo logisch zou zijn, waarom dan al die moeite!?
Heb deze pomp ook bij mijn schoonvader laten installeren. Die heeft een klein stukje vloerverwarming in de keuken en de douche en verder radiatoren.
Zijn radiatoren worden op zich prima warm want ze krijgen de zeer grote woonkamer prima op temperatuur.
Ik heb ''traditionele''? radiatoren hangen. Zou Lage Temperatuur radiatoren hier een oplossing zijn?
De set is in de zomer aangesloten, in oktober in gebruik genomen en sindsdien is dit gaande.
Ik kan er op zich mee leven dat dit het is maar dat had ik dan graag vooraf besproken gezien. Ze hebben alles kunnen checken tijdens de videocall voorafgaand.
Ben nu alsnog veroordeeld tot het gebruik van een 2kW losse kachel om in ieder geval te kunnen thuiswerken maar dit was uiteraard niet de bedoeling.
zoek uit of je vreemde dingen ziet in je eigen installatie,
geef daarna je bevindingen op,
maak veel fotoś, zodat ook tweakers je installatie leren kennen,
vertel iets van je huis en het energieverbruik,
en dan kunnen tweakers je best op weg helpen.
Succes
Dank voor je reply.harv schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:39:
[...]
In dit geval zou ik ook zeggen, lees eerst de TS (blz 1 e.v.,
zoek uit of je vreemde dingen ziet in je eigen installatie,
geef daarna je bevindingen op,
maak veel fotoś, zodat ook tweakers je installatie leren kennen,
vertel iets van je huis en het energieverbruik,
en dan kunnen tweakers je best op weg helpen.
Succes
Ik ben redelijk bekend met de OP, maar ik heb er wat moeite mee dat Quatt zelf deze kennis niet deelt voor/tijdens/na installatie.
Ik heb €3000 betaald, en succes ermee, kijk maar wat je ermee doet.
De installatie was in de zomer dus je krijgt een animatie op de app te zien, ''kijk hij werkt'' en klaar.
Ook na het lezen van allerlei op- en aanmerking in dit topic heb ik dit aangegeven bij Quatt. Maar vragen beantwoorden zijn ze niet zo bijster goed in.
Ik had de hoop dat mijn vraag ''pretty straight forward'' was en dat foto's en verbruik in dit geval weinig toevoegen maar correct me if i'm wrong.
Ik zie geen vreemde dingen, ik ervaar iets waar Quat zelf kennelijk ook moeite mee heeft.
Ik heb gerust wat voorwerk gedaan en al eerder in het 1e topic informatie verzamelt maar het lijkt wel de omgekeerde wereld dat ik nu hier ''moet'' aankloppen om informatie die de leverancier zelf hoort te geven.
Ik ervaar hetzelfde, alleen heb ik het met de radiator in de badkamer. Die wordt niet heel erg denderend warm, ik kom daar dus afgifte tekort.ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:02:
[...]
Dank voor je reply.
Ik ben redelijk bekend met de OP, maar ik heb er wat moeite mee dat Quatt zelf deze kennis niet deelt voor/tijdens/na installatie.
Ik heb €3000 betaald, en succes ermee, kijk maar wat je ermee doet.
De installatie was in de zomer dus je krijgt een animatie op de app te zien, ''kijk hij werkt'' en klaar.
Ook na het lezen van allerlei op- en aanmerking in dit topic heb ik dit aangegeven bij Quatt. Maar vragen beantwoorden zijn ze niet zo bijster goed in.
Ik had de hoop dat mijn vraag ''pretty straight forward'' was en dat foto's en verbruik in dit geval weinig toevoegen maar correct me if i'm wrong.
Ik zie geen vreemde dingen, ik ervaar iets waar Quat zelf kennelijk ook moeite mee heeft.
Ik heb gerust wat voorwerk gedaan en al eerder in het 1e topic informatie verzamelt maar het lijkt wel de omgekeerde wereld dat ik nu hier ''moet'' aankloppen om informatie die de leverancier zelf hoort te geven.
De vloerverwarming in de woonkamer krijgt het prima warm. Ik ga de radiator in de badkamer te vervangen door lage temperatuur verwarming(LTV), maar welke... Ik had de temperatuur van de CV-ketel verlaagd voordat ik de overstap ging maken naar de warmtepomp en de conclusie al getrokken dat de afgifte van de radiator in de badkamer dan te laag is.
Je zou wat kunnen winnen door de traditionele radiatoren te combineren met ventilatoren zodat ze makkelijker hun warmte/energie kwijt kunnen aan de ruimte.
Ah, top! Dank voor het delen.krissiekris schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:17:
[...]
Ik ervaar hetzelfde, alleen heb ik het met de radiator in de badkamer. Die wordt niet heel erg denderend warm, ik kom daar dus afgifte tekort.
De vloerverwarming in de woonkamer krijgt het prima warm. Ik ga de radiator in de badkamer te vervangen door lage temperatuur verwarming(LTV), maar welke... Ik had de temperatuur van de CV-ketel verlaagd voordat ik de overstap ging maken naar de warmtepomp en de conclusie al getrokken dat de afgifte van de radiator in de badkamer dan te laag is.
Je zou wat kunnen winnen door de traditionele radiatoren te combineren met ventilatoren zodat ze makkelijker hun warmte/energie kwijt kunnen aan de ruimte.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel vooraf de temperatuur had verlaagd maar me toen volledig op de vloeren had gefocused

Alleen deze volg ik niet helemaal:
Hoor dit graag nog even.
[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 21-02-2024 19:27 ]
Ik heb ook vloerverwarming en radiatoren en dat werkt prima. Je moet ten eerste zorgen dat de installatie in balans is d.w.z. waterzijdig inregelen van radiatoren en vloerverwarming en dan pas verder gaan kijken.ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:21:
[...]
Ah, top! Dank voor het delen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel vooraf de temperatuur had verlaagd maar me toen volledig op de vloeren had gefocused![]()
Hoor dit graag nog even.
Er zijn vast betere beschrijvingen te vinden op internet. Ik kwam bij deze uitleg uit https://www.duurzaambouwl...tregel/radiatorventilatorScooBY_DoO schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:21:
[...]
Hoor dit graag nog even.
Ah, maar dan zullen de radiatoren toch eerst warm moeten worden om van die venten gebruik te kunnen maken?krissiekris schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:39:
[...]
Er zijn vast betere beschrijvingen te vinden op internet. Ik kwam bij deze uitleg uit https://www.duurzaambouwl...tregel/radiatorventilator
2.13.0-beta.0
Wat is er nieuw?
Nieuwe functionaliteit
Ondersteuning toegevoegd voor SoundSlider
Ondersteuning toegevoegd voor de nieuwe revisie van de buitenunit
Verbeterde afhandeling van instellingen-updates
Bugfixes
Probleem opgelost met de JSON-feed
-
Ik was toevallig kijken naar de status, Quatt doet niks.. zal er een update zijn? En daar is de mail
CIC geeft 2.13.0 aan maar verder nog geen verandering en Quatt nog uit.
[ Voor 8% gewijzigd door bite op 21-02-2024 17:52 ]
Bij mij de Quatt ook uit, terwijl mijn Homewizard meter zegt dat hij 39w gebruikt. Ook json heel onvolledig. Quatt inmiddels wel al gemaild.bite schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:46:
Beta update:
2.13.0-beta.0
Wat is er nieuw?
Nieuwe functionaliteit
Ondersteuning toegevoegd voor SoundSlider
Ondersteuning toegevoegd voor de nieuwe revisie van de buitenunit
Verbeterde afhandeling van instellingen-updates
Bugfixes
Probleem opgelost met de JSON-feed
-
Ik was toevallig kijken naar de status, Quatt doet niks.. zal er een update zijn? En daar is de mail
CIC geeft 2.13.0 aan maar verder nog geen verandering en Quatt nog uit.
Hier bij mij ook hetzelfde en de buitenunits maken ook een raar geluidpietjm schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:59:
[...]
Bij mij de Quatt ook uit, terwijl mijn Homewizard meter zegt dat hij 39w gebruikt. Ook json heel onvolledig. Quatt inmiddels wel al gemaild.
Ik had de open haard aan, dus de Quatt was sowieso uit. Ik hoor geen raar geluid, maar de wind en regen helpen niet het te horen. Op het beginscherm van de app staat bij Elektriciteit een streepje. Normaal staat daar 0,01 kW als hij stand-by draait.Jero22 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:25:
[...]
Hier bij mij ook hetzelfde en de buitenunits maken ook een raar geluid
Overigens gaat bij mij de slider voor de nacht steeds terug naar een stand halverwege.
Update: net nadat ik dit schreef, begon alles weer te werken. Behalve de slider.
[ Voor 7% gewijzigd door pietjm op 21-02-2024 18:45 ]
Edit: soundslider werkt nu ook. De laagste stand ca 700W waar het eerder 1000w was. Wel goed iets meer mogelijkheden te hebben en zou nog graag die tijden willen wijzigen.
(De ~300hz toon wel weer aanwezig op de laagste stand, al is het dan zacht, en lijkt verder afhankelijk van de buitentemperatuur want doet ie niet altijd. Iets mbt expansion valve misschien? hopelijk daar nog eens een oplossing voor).
[ Voor 69% gewijzigd door bite op 21-02-2024 19:15 ]
Hier werkt na kontakt alles weer.bite schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:45:
Ik had het contactformulier van de mail ingevuld en gelukkig werkt het weer sinds 18:30
Edit: soundslider werkt nu ook. De laagste stand ca 700W waar het eerder 1000w was. Wel goed iets meer mogelijkheden te hebben en zou nog graag die tijden willen wijzigen.
(De ~300hz toon wel weer aanwezig op de laagste stand, al is het dan zacht, en lijkt verder afhankelijk van de buitentemperatuur want doet ie niet altijd; iets mbt expansion valve misschien? hopelijk nog eens een oplossing voor).
Ze vertelden me dat de circulatiepompen in de veilige modus waren gegaan( anti freeze protection) is inmiddels opgelost
Hier installatie op 29-01, gisteren 20-02 geld op de rekening. Niet over te klagen dus.
Pislauw... is dat niet 37°C?ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:02:
Wat zijn de ervaringen met de Quatt met gebruikers die zowel vloerverwarming als radiatoren hebben?
Mijn situatie:
Dat haalden mijn (50 jaar oude) radiatoren en Quatt eerder al helemaal niet:
Quatt kwam niet hoger dan 32-33°C en 3 radiatoren boven bleven steenkoud.
Heb totaal 9 van de 12 radiatoren open, + 2x vvw (zo'n 60m2)
Dit was bij mij de oplossing.
⤵️
Friezin - Ervaringen met Quatt deel 1
Quatt uit loopt nu moeiteloos op tot 36°C.
Die 4 graden is net het verschil tussen koud en enorm comfortabel.
Kamer 21,5-22. Hal 21, badkamer 20, bijkeuken 18.
150m2 totaal.
En Quatt installeert een warmtepomp.
Wanneer je afgiftesysteem niet goed ingeregeld is, kun je daar, m.i. Quatt niet de schuld van geven..
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Anyway, als ik voor een andere thermostaat ga, dan de aangeraden T6, of toch voor iets als een tado gaan? Tado heeft het het voordeel van een echt draadloze thermostaat (de "draadloze" lyric heeft een netsnoer..) en is minder lelijk. Ook zijn de ervaringen (algemeen dan, niet specifiek icm quatt) met tado wel wat positiever dan de T6. Wat zouden jullie doen?
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ik zou opnieuw blind voor de T6 gaan. Werkt hier prima. Quatt beveelt m aan, staan overigens op MP voor rond de 100 euro z.g.a.n.WouterB schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:14:
Anyway, als ik voor een andere thermostaat ga, dan de aangeraden T6, of toch voor iets als een tado gaan? Tado heeft het het voordeel van een echt draadloze thermostaat (de "draadloze" lyric heeft een netsnoer..) en is minder lelijk. Ook zijn de ervaringen (algemeen dan, niet specifiek icm quatt) met tado wel wat positiever dan de T6. Wat zouden jullie doen?
hiet staat ie redelijk uit t zicht. Ding is voor ons alleen maar n veredelde temperatuursensor.
Heb hier programma draaien met beetje nachtverlaging en gedurende dag richting avond stapjes naar n steeds warmer huis. Weinig behoefte tot bedienen van de thermostaat en die keer dat ik t toch doe grijp ik sneller naar m’n telefoon met de app eerlijk gezegd.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Goed punt, dat zou m best kunnen zijn. Thanks.onlinaius schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 02:54:
[...]
Nu alleen nog bedenken of ik iets aan demping ga doen voor de plaatsing op schuurdak. De k aan alleen wat rubbertegels van gamma en mocht dat niet genoeg zijn achteraf nog wat massa toevoegen met opsluitband.
Dit kan achteraf ook nog makkelijk toch? Quatt staat eigenlijk ‘los’ op de bogfoots toch?
Even aan de monteurs vragen of ze daar rekening mee houden met de aanleg van de leidingen.Johan Bogle schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:58:
Quatt besteld MET vuilfilter 👍
Nu alleen nog bedenken of ik iets aan demping ga doen voor de plaatsing op schuurdak. De k aan alleen wat rubbertegels van gamma en mocht dat niet genoeg zijn achteraf nog wat massa toevoegen met opsluitband.
Dit kan achteraf ook nog makkelijk toch? Quatt staat eigenlijk ‘los’ op de bogfoots toch?
/f/image/0fkkjzkrBO2O2fDZu5HjFniR.png?f=fotoalbum_large)
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
Yep, staat los op de bigfoots. Ik heb hier van die rubber tegels van 50x50x4 gebruikt van de welbekende duitse bouwmarkt en daar bovenop betontegels van 4 (of 5?) cm dik.Johan Bogle schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:58:
Kon de Quatt iets horen door ons plat dak (als 't stil was in huis).
Deze setup heeft bij mij 't geluid geminimaliseerd. Echt alleen hoorbaar als je er heel erg je best voor doet op 't moment dat ie op flink vermogen staat te draaien.
Hier hadden de leidingen meer dan voldoende ruimte om dit toe te laten, maar vragen of ze er rekening mee houden kan nooit kwaad natuurlijk (of nog beter, zorgen dat je de spullen in huis hebt als ze komen)
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
En vlak na plaatsing bericht werkt hij weer.
[ Voor 18% gewijzigd door Gerardwaz op 21-02-2024 22:52 ]
Het idee dat een radiator heet moet worden om een ruimte warm te krijgen klinkt logisch, maar dat is niet hoe je met een warmtepomp zuinig verwarmt.ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:41:
[...]
Ah, maar dan zullen de radiatoren toch eerst warm moeten worden om van die venten gebruik te kunnen maken?
Feitelijk wil je met een warmtepomp het water zo koud mogelijk door de radiatoren sturen zonder dat de ruimte afkoelt. Aangezien je lichaam warmer is voelt dat al snel lauw aan.
Met radiator ventliatoren of een dikkere/grotere radiator verhoog je het vermogen om warmte af te geven en met het balanceren van de 800 liter per uur aan flow tussen de verschillende radiatoren en vloerverwarming kan je zorgen dat de ruimtes allemaal even warm worden (mag minder in slaapkamers).
Als je alles goed in balans hebt en je radiatoren krachtig genoeg zijn, dan zal de thermostaat warmte blijven vragen en daarmee de Quatt dus verder op blijven stoken totdat de aanvoertemperatuur hoog genoeg is. Bepalen of dit inderdaad lukt doe je niet met een hand op de radiator, maar met een losse thermometer in de ruimte.
Zelf heb ik ook 1 ruimte die maar moeilijk warm wordt door een te kleine T11 radiator. Daar kan ik een ventilator op zetten en de flow vergroten zodat die met meer afgifte toch even hard afkoelt naar de retour als andere radiatoren, maar ik ga daar zelf liever een dikkere T22 radiator plaatsen die het maximum vermogen zonder geluid en een iets mooiere uitstraling zo goed als verdubbbelt.
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje helpt met de juiste balans vinden om de Quatt zowel zuinig als comfortabel te laten werken. Zoek ook maar op waterzijdig inregelen op youtube.

Het is echt ongelofelijk wat hier de laatste tijd gebeurd, de maand februari is nog niet eens voorbij en we zitten ondertussen al op pagina 200. We hebben wat te vieren. 🙌
Daarom een uit het hart gemeend applaus

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 22-02-2024 00:06 ]
Volgens mij heeft Tado een kleinere hysterie dus meer kans op aan/uit gedrag. Een thermostaat kun je het best op een plaats laten staan, en ja, de T6R heeft een 230V aansluiting nodig, helaas is die er nog niet in een draadloze uitvoering.WouterB schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:14:
Communicatie tussen de iSense RF en de CiC blijft matig, met meermaals per uur een wegvallende warmtevraag. Gisteren een issue aangemaakt bij quatt en vandaag twee maal een antwoord. Quatt raadt toch een andere thermostaat aan... Had ik ergens al wel verwacht, al had ik gehoopt op een fix in de CiC.
Hier zijn zowel voorstanders van de Tado also ook van de T6 te vinden.
Ik heb nog niet de tijd en zin gehad het in werking te zetten. Ik had de driewegklep alleen elektrisch afgekoppeld en wil de panelen op het dak eerst anders leggen (stijler voor meer opbrengst buiten de zomer) dan ga ik pas zonneboiker combineren in het verwarming systeem. Nu heb ik er alleen warm sww water vanCella schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:59:
Zijn er ondertussen al wat meer ervaringen met de samenwerking van een Quatt met een zonneboiler? @ruubert en @Bennobang: in deel 1 van dit forum gaven jullie aan dat je de zb er nog wel tussen hebt zitten (bij die van mij moest de driewegklep buiten werking worden gesteld). Werkt dat goed samen?
Volgens mij moet je juist de hoek kleiner maken voor meer opbrengst, kijk maar in pvcalc hoe dat op jou locatie en richting verloopt.Bennobang schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Ik heb nog niet de tijd en zin gehad het in werking te zetten. Ik had de driewegklep alleen elektrisch afgekoppeld en wil de panelen op het dak eerst anders leggen (stijler voor meer opbrengst buiten de zomer) dan ga ik pas zonneboiker combineren in het verwarming systeem. Nu heb ik er alleen warm sww water van
Bij een schuin dak kan het verlagen niet echt, ook bij het verhogen kom je in de problemen mbt de windbelasting, grotere kans dat je dak cq panelen vliegles gaan krijgen, idem mbt een plat dak, moet je ook je ballast gaan aanpassen.
Of je plaatst ze in een oost-west ligging, als dat kan.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 22-02-2024 09:53 ]
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Heb jij in de zomer de verwarming aan? Dus Quatt staat uit, zou de pomp kunnen zijn, wat geeft de flow aan in jbod?Ysbeer schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:53:
Als de Quatt in standmodus is gebruikt hij volgens de app 0,04kW (CiC 2.11). Een licht machinaal toontje, geen gezoem maar een constante toon. Niet hard, maar irritant genoeg om tijdens de kalme zomeravonden straks buiten last van te hebben. Hebben andere tweakers dit ook? Het was me eerder niet opgevallen. Zou het de CiC versie zijn, of was het altijd al?
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 22-02-2024 09:57 ]
De Quatt mag je volgens mij niet lange tijd van de stroom af halen, dus blijft die in stand-by modus aan om heel af en toe te draaien ivm smeren o.i.d. Maar hier is hij dan helemaal stil.MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:55:
[...]
Heb jij in de zomer de verwarming aan? Dus Quatt staat uit, zou de pomp kunnen zijn, wat geeft de flow aan in jbod?
Hopelijk was het inderdaad de pomp. Zal het even checken als hij weer op standby staat.pietjm schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:18:
[...]
De Quatt mag je volgens mij niet lange tijd van de stroom af halen, dus blijft die in stand-by modus aan om heel af en toe te draaien ivm smeren o.i.d. Maar hier is hij dan helemaal stil.
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Geldt dat ook voor zonneboiler-panelen?MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:50:
[...]
Volgens mij moet je juist de hoek kleiner maken voor meer opbrengst, kijk maar in pvcalc hoe dat op jou locatie en richting verloopt.
Bij een schuin dak kan het verlagen niet echt, ook bij het verhogen kom je in de problemen mbt de windbelasting, grotere kans dat je dak cq panelen vliegles gaan krijgen, idem mbt een plat dak, moet je ook je ballast gaan aanpassen.
Of je plaatst ze in een oost-west ligging, als dat kan.
Hier idem, hij is ook nog elektrisch ontkoppeld. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik hem weer aanzet, hoe zou je dat kunnen monitoren?Bennobang schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Ik heb nog niet de tijd en zin gehad het in werking te zetten. Ik had de driewegklep alleen elektrisch afgekoppeld en wil de panelen op het dak eerst anders leggen (stijler voor meer opbrengst buiten de zomer) dan ga ik pas zonneboiker combineren in het verwarming systeem. Nu heb ik er alleen warm sww water van
Ja, dat was dus ook mijn gedachte, daarom ook de vraag naar de flow aan @Ysbeer in stand-by modus staat de Quatt eigenlijk geheel stil en af en toe draait de pomp even mee, maar dan echt op een heel laag vermogen, in stand-by verbruikt deze circa 5W. Je hebt helemaal gelijk, je Quatt mag je ook niet uitzetten, maar nomraal gezien loopt deze echter in de zomer niet, dus in die tijd staat deze in stand-by modus.pietjm schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:18:
[...]
De Quatt mag je volgens mij niet lange tijd van de stroom af halen, dus blijft die in stand-by modus aan om heel af en toe te draaien ivm smeren o.i.d. Maar hier is hij dan helemaal stil.
:strip_exif()/f/image/zyS71eBXERbWql596QEcNs7W.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 22-02-2024 12:03 ]
Nee, voor zonne-collectoren ( het zijn dus geen panelen, sorry, ik dacht namelijk dat je het over zonnepanelen had) zijn iets andere hellingshoeken benodigd. Ideaal is 45 graden, maar het kan tussen 20 en 60 graden. Vacuüm buizen (heat pipes) kunnen zelfs 90 graden tegen een muur, liefst dan wel puur zuid geplaatst worden.
Hier een leuk informatief stukje over de juiste plaatsing van zonne-collectoren. Info zonne collectoren
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.