Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:08
evleerdam schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Even voor de zekerheid, er is dus nog niemand die een E-CV heeft draaien met een Quatt?
Jawel, ik onder andere. Werkt prima hier. Met Quatt afgestemd en E-CV geplaatst voordat Quatt warmtepomp werd geplaatst.
Ferroli TOR 6KW hangt hier. 650 euro. Zelf geïnstalleerd.
(SWW momenteel nog via de oude cv die nog op zolder hangt.)

[ Voor 7% gewijzigd door Onno ! op 18-02-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:04
Onno ! schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Jawel, ik onder andere. Werkt prima hier. Met Quatt afgestemd en E-CV geplaatst voordat Quatt warmtepomp werd geplaatst.
Ferroli TOR 6KW hangt hier. 650 euro. Zelf geïnstalleerd.
(SWW momenteel nog via de oude cv die nog op zolder hangt.)
Best een goed idee eigenlijk. Voor die 10 - 20 kWh per maand waar je het voor nodig hebt..

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:18
[...]

Even voor de zekerheid, er is dus nog niemand die een E-CV heeft draaien met een Quatt? @Toby-Wan jij opperde het idee ook al een aantal keer, maar jij draait nu nog met een reguliere CV ketel toch?

Hier een vergelijkbare situatie als wel meermaals aangehaald, een oude CV ketel die bijna overleden is. Keuzes zoals ik het nu zie:

1. Repareren en over een paar jaar verder kijken (500 euro)
2. Nieuwe CV ketel (2500 euro)
3. Full Electric gaan met L/W warmtepomp (?? eur)
4. E-CV + WPB + Quatt (1500+2000+3000 = 6500 euro).

Optie 1 is wel erg korte termijn denken.
Optie 2 zit je weer voor 10+ jaar aan gas vast, alhoewel er eventueel een Quatt bij kan natuurlijk.
Optie 3 is lastig ivm levertijden, plaatsen en geluid buitendeel, dure optie, ik zal op de slaapkamers iets moeten verzinnen met fans.
Optie 4 lijkt me wel wat. Meteen van het gas af, E-CV kan bijspringen die paar keer dat het nodig is, WPB zorgt voor voldoende SWW.
In de FB groep heeft iemand een Bosch Tronic Heat 3500 6 kW als E-CV op het aan/uit contact van de CIC.
COP=1 stoken is wel erg duur, dus niet aan te raden als CV ketel nog regelmatig zou moeten bijspringen. Ik kom zelf van 600m3 historisch gas verbruik voor verwarming en de Quatt heeft dit tot 0,5m3 gereduceerd, dus dat is met COP=1 te overzien.
Ik ga na het stookseizoen kijken of ik een WPB (& E-CV) door de WAF heen krijg :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Mocht het lukken en je daarna goede tips hebben hoor ik het graag :). Denk dat na de quatts het hier wat langer duurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 10:53
Toby-Wan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:16:
[...]

In de FB groep heeft iemand een Bosch Tronic Heat 3500 6 kW als E-CV op het aan/uit contact van de CIC.
COP=1 stoken is wel erg duur, dus niet aan te raden als CV ketel nog regelmatig zou moeten bijspringen. Ik kom zelf van 600m3 historisch gas verbruik voor verwarming en de Quatt heeft dit tot 0,5m3 gereduceerd, dus dat is met COP=1 te overzien.
Ik ga na het stookseizoen kijken of ik een WPB (& E-CV) door de WAF heen krijg :+
Is dat niet een heel dure oplossing om van die laatste halve m3 af te komen? Of mis ik iets?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:53
[...]

Even voor de zekerheid, er is dus nog niemand die een E-CV heeft draaien met een Quatt? @Toby-Wan jij opperde het idee ook al een aantal keer, maar jij draait nu nog met een reguliere CV ketel toch?

Hier een vergelijkbare situatie als wel meermaals aangehaald, een oude CV ketel die bijna overleden is. Keuzes zoals ik het nu zie:

Optie 2 zit je weer voor 10+ jaar aan gas vast, alhoewel er eventueel een Quatt bij kan natuurlijk.
Optie 3 is lastig ivm levertijden, plaatsen en geluid buitendeel, dure optie, ik zal op de slaapkamers iets moeten verzinnen met fans.
Optie 4 lijkt me wel wat. Meteen van het gas af, E-CV kan bijspringen die paar keer dat het nodig is, WPB zorgt voor voldoende SWW.
Was er ook geen vijfde optie geopperd eerder?

5. Goede Tweedehands CV en met een opdracht op Werkspot laten plaatsen

... Dat lijkt mij meer voor de hand liggend.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
pietjm schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Is dat niet een heel dure oplossing om van die laatste halve m3 af te komen? Of mis ik iets?
Netwerkkosten van gas zijn 160 euro per jaar, dus die bespaar je er dan mee. Het is een dure oplossing ja, maar 160 euro voor die halve m3 is ook duur :P
verguldebarman schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:33:
[...]

Was er ook geen vijfde optie geopperd eerder?

5. Goede Tweedehands CV en met een opdracht op Werkspot laten plaatsen

... Dat lijkt mij meer voor de hand liggend.
Ja opzich heb je gelijk. Maar dan laat ik liever nog mijn eigen CV repareren.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:05
speedmetal35 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:32:
Kan iemand vertellen welke merken componenten quatt gebruikt in haar warmtepomp?
UniFi herkent de CIC als Panasonic!?!? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAYgXkeHxos2g-D4bnDJRNXqg1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAdqzkVPUIJYDdgqjjqMwwt0.jpg?f=fotoalbum_large

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:50
Rowwan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:46:
Inmiddels hebben de eerste uurtjes met de DT4M gedraaid, ziet er naar mijn idee veel beter uit! Geen spikes, en een temperatuur met veel meetpunten, +/- 0.1 graad . Hier kun je op regelen! (Ga ik het verschil ook echt merken, waarschijnlijk niet :)... )

[Afbeelding]
Dit ziet er inderdaad goed uit.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
evleerdam schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Netwerkkosten van gas zijn 160 euro per jaar, dus die bespaar je er dan mee. Het is een dure oplossing ja, maar 160 euro voor die halve m3 is ook duur :P

[...]
Ik dacht dat het definitief afsluiten van gas ook aardig wat geld kost. En als je niets gebruikt, zou je toch - wel lagere - netwerkkosten blijven betalen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
pietjm schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:03:
[...]

Ik dacht dat het definitief afsluiten van gas ook aardig wat geld kost. En als je niets gebruikt, zou je toch - wel lagere - netwerkkosten blijven betalen.
Volgens mij kost afsluiten niets meer.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Gerardwaz schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:41:
[...]

Volgens mij kost afsluiten niets meer.
Nee, afsluiten gas is door de overheid verplicht gratis gesteld, dit tot groot verdriet van de netbeheerders, want deze mogen nu niets meer hiervoor in rekening brengen.
Maar bedenk wel, wil je nog terug, zal dat een dure grap worden en mogelijk zelfs niet meer mogelijk.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:31
Toby-Wan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Wat mij een beetje af laat vragen: wat is het verschil tussen een e-cv en een doorstroom boiler van nog geen 100 euro? (uiteraard nog even een 12v schakeling op zetten).

(voorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...mtI4d86oT8dxoCwWUQAvD_BwE

)

Ik kijk het nog even aan, ook in de hoop dat Quatt die idiote 18 graden minimumgrens nog eens gaat laten, want erg duurzaam is het niet om hun klanten te dwingen tot allemaal kunstgrepen met cop 1 verwarmers om van het gas af te kunnen zonder voor de (niet eens altijd mogelijke) oplossing van Quatt te hoeven gaan.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:26
pascal-drewes schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:20:
[...]

UniFi herkent de CIC als Panasonic!?!? [Afbeelding]
Oke, dank je. Dan is de kans groot dat er ook een Panasonic compressor in zit. Net zo als bij de warmte OA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:36
pascal-drewes schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:20:
[...]

UniFi herkent de CIC als Panasonic!?!? [Afbeelding]
Bij mij (bedraad) staat er "Sunplus Technology Co., Ltd."
Draadloos was "Matsushita Electronic Components (Europe) GmbH" - wat volgens wiki (Wikipedia: Panasonic Corporation) nu Panasonic is.

Wordt bepaald op basis van MAC-adres trouwens (https://macvendors.com/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
pietjm schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Je bespaart niet alleen de netbeheerder kosten, maar ook de vaste kosten van energieleverancier.

het is niet goedkoop, true, maar zoals al eerder aangehaald is de Quatt FE upgrade ook niet goedkoop of zelfs substantieel duurder voor dezelfde besparing.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
speedmetal35 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:32:
Kan iemand vertellen welke merken componenten quatt gebruikt in haar warmtepomp?
De Quatt komt uit China gebouwd volgens Nederlands ontwerp en de onderdelen komen voornamelijk ook uit China, zelfs als het bijvoorbeeld in opdracht van een Japans bedrijf als Panasonic gemaakt is.

De Chinezen zijn nu eenmaal de marktleider op het gebied van massaproductie geworden en ik vermoed dat ze dit nog lang zullen blijven.

Overigens heb ik ook te maken gehad met (niet Chinese) bedrijven die hun productie van China en Japan naar Mexico of de VS verplaatsen. Was geen goed idee als ik het lief zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op maandag 19 februari 2024 @ 01:44:
[...]

Wat mij een beetje af laat vragen: wat is het verschil tussen een e-cv en een doorstroom boiler van nog geen 100 euro? (uiteraard nog even een 12v schakeling op zetten).

)

Ik kijk het nog even aan, ook in de hoop dat Quatt die idiote 18 graden minimumgrens nog eens gaat laten, want erg duurzaam is het niet om hun klanten te dwingen tot allemaal kunstgrepen met cop 1 verwarmers om van het gas af te kunnen zonder voor de (niet eens altijd mogelijke) oplossing van Quatt te hoeven gaan.
Mijn vader gaat na stookseizoen iets als deze laten plaatsen
https://www.groenehoedduu...ty=1&custom%5B5348560%5D=
Deze zou in plaats van de bypass & CV ketel komen, dus de Quatt komt rechtstreeks op 1 aansluiting en volle 800 L/u gaat er doorheen

Tot nu neig ik naar een E-CV omdat aanvoertemperatuur beter aan te sturen is (wil in toekomst nog naar vloerverwarming met pomploze verdeler)

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 19-02-2024 07:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
[...]

1. Als je monteur zeker weet dat de CV ketel voor 500 euro weer 5 jaar werkt, dan is dat een prima optie.
2. 2500 euro lijkt mij wat veel voor een simpele CV ketel die vooral warm water moet leveren en heel soms bijspringt. Dat kan beter, meer dan 1800 euro zou ik niet uitgeven als je hiermee zekerheid wilt dat het altijd warm is.
3. Full Electric is een kostbare oplossing die echt een goede warmteverliesberekening (reken 2 dagen arbeid) en een uitstekend afgiftesysteem vereist. Maar aan de andere kant ben je dan wel klaar met gas en rekent de netbeheerder de graafkosten door aan de resterende klanten (ja echt).
4. Kan heel duur worden als de Quatt het te vaak niet alleen trekt. Dan moet je wel 100% zeker zijn dat je E-CV zelden bij hoeft te springen.

Al met al is de Quatt FE optie die eind dit jaar beschikbaar komt toch echt wel handiger dan zelf iets knutselen doordat die maar 1x de ruimte kost en ze voor het geld ook de CV ketel verwijderen en de leidingen afdoppen zonder dat je een dag in de kou of zonder SWW zit en je ook niet bij bij meerdere partijen hoeft te zeuren als het niet werkt.

Een CV ketel die nu gewoon werkt voor warm water zou ik niet zomaar vervangen als er een Quatt bij komt. Het werk dat over blijft is namelijk bijna verwaarloosbaar en zelfs als de CV ketel op een ongunstig moment de geest geeft, dan zit je er nog steeds warmpjes bij terwijl je rustig uitzoekt wat er voor in de plaats moet komen en wie dat voor een redelijke prijs wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
speedmetal35 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 06:56:
[...]

Oke, dank je. Dan is de kans groot dat er ook een Panasonic compressor in zit. Net zo als bij de warmte OA.
Was er hier op het forum niet een post die aangaf dat de CIC door een Nederlands bedrijf was ontwikkeld in opdracht van Quatt ? Zal kijken of ik het nog kan vinden.
Waar dat dan weer gemaakt wordt is natuurlijk een andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
mrdop schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Let wel op het volgende: de Quatt kan niet lager moduleren dan 30Hz. Met de huidige buitentemperatuur geeft dat een warmte vermogen van rond de 2k. Met andere woorden: jouw Quatt kan niet lager moduleren nu. Daarom schakelt de Quatt simpelweg uit als de temperatuur te hoog wordt….

Hier mijn warmtevermogen en compressor frequentie (kan je alleen uit de mobiele api halen, 30Hz is laagst mogelijk). [Afbeelding]
Ik snapte jouw uitleg en kan begrijpen dat de Quatt een minimum ondergrens heeft maar zou verwachten dat als het wat kouder wordt dat hij dan wel een stabiele temperatuur kan vasthouden omdat mijn huis dan meer warmte verliest. Het is nu 2 graden kouder maar de grote hysteresis blijft gewoon doorgaan omdat de Quatt gewoon harder gaat stoken, op het laatst als er al een flinke overshoot ontstaat wel wat naar beneden gaat maar uiteindelijk de thermostaat toch maar ingrijpt. Ik zou verwachten dat dit zou uitdempen. En toen ik de T6 nog had zag ik precies deze zelfde hysteresis ook al werd het nog 5 graden kouder dus ben bang dat dat weer terug is.

Dit is precies waarom ik zo blij was met de Comfort Touch. Hierbij reageerde de Quatt anders, na 3x te zijn afgeschakeld door de Touch op een laag punt begon de Quatt zacht te stoken en liep veel langzamer op.
En tweede verschil dat ik zie is dat nu het minimum vermogen weer op 410 watt lijkt te liggen wat als ik jou goed heb begrepen komt omdat de compressor op de laagste frequentie draait.
Maar met de Comfort Touch liep het vermogen verder terug tot 340 watt.

En helaas ben ik zelf niet handig genoeg met Home Assistant om via de API de compressor frequentie uit te lezen. Maar ik hoop door de oorzaak te snappen dat ik mijn systeem zo kan aanpassen dat de CIC goed gaat regelen. Uit ervaring met de T6 weet ik dat deze golf de hele dag door gaat en met die ruimtetemperatuur wisseling ben ik niet blij.

Ik hoop dus op tips zodat eea beter gaat werken of dat Quatt de problemen met de Comfort Touch snel oplost. Waar het op lijkt is dat Quatt de uitrol van 2.11 heeft gestopt, 2 vrienden met een Quatt draaien nu 4 dagen later nog steeds op 2.10.

Mijn huis is 120 jaar uit en redelijk geïsoleerd (zie footer).
Staat in Noord Holland en hemelsbreed 10km van de kust (dus redelijk vaak wind maar niet echt koud)
De benedenverdieping is 70m³ en daar staan 4 T22 radiatoren van 2,4 bij 0,5 meter.
In totaal heb ik daaronder 16 heatfans hangen met ieder 4 fans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jX3FgGw-XtTwZ0B2VCddtbTJ5Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnTrpWB0PQZ8P87UTdTRTrQh.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Nog een plaatje, de vraagtemperatuur is 21 graden (door calibratie in het echt 20 graden). De temperatuur is al boven de 21 graden en toch stookt de CIC nog veel te hard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38PaVW77HxmRL0EcpJ_KS7b9woc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/od3wij1dNQG4Bhp0PviXKQ5i.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:01
Flesym schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:28:
[...]

Als ik de grafiek goed interpreteer verlies je overdag zodra de verwarming uit gaat bijna 1 graad in 1.5 uur. Wellicht is de isolatie toch minder goed dan je denkt? Ik verlies dat nog niet in een hele nacht als de verwarming uit staat (huis uit 2000, dus geen A++)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
abbeyrules schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Als ik de grafiek goed interpreteer verlies je overdag zodra de verwarming uit gaat bijna 1 graad in 1.5 uur. Wellicht is de isolatie toch minder goed dan je denkt? Ik verlies dat nog niet in een hele nacht als de verwarming uit staat (huis uit 2000, dus geen A++)
De geneugten van een 120 jaar oud huis. Maar met 2kw 'bijstoken' loopt mijn temperatuur toch op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:08:
[...]

Was er hier op het forum niet een post die aangaf dat de CIC door een Nederlands bedrijf was ontwikkeld in opdracht van Quatt ? Zal kijken of ik het nog kan vinden.
Wat je van buiten kan zien zijn de chips voor de wifi en ethernet poorten. Daarbij kan je de fabrikant achterhalen met het MAC adres omdat daar afspraken over zijn. Dit zegt verder niets over de rest van het apparaat of de warmtepomp, maar grote kans dat er gewoon onderdelen in zitten die (evt in licentie of copy-paste) gemaakt zijn door, voor of identiek aan dezelfde grote fabrikanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:08
onlinaius schreef op maandag 19 februari 2024 @ 01:44:
[...]

)

Toby-Wan schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:22:
[...]

Deze zou in plaats van de bypass & CV ketel komen, dus de Quatt komt rechtstreeks op 1 aansluiting en volle 800 L/u gaat er doorheen

Tot nu neig ik naar een E-CV omdat aanvoertemperatuur beter aan te sturen is (wil in toekomst nog naar vloerverwarming met pomploze verdeler)
Mijn E-CV heeft een pomp, goede behuizing, ingebouwd expansievat, overdrukventiel, vulkraantje, is intern afgezekerd, werkt naast aan/uit ook met Opentherm, heeft een druksensor en kan in geval van nood zonder de Quatt het gehele huis verwarmen tot -10 graden Celsius.

[ Voor 35% gewijzigd door Onno ! op 19-02-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:22
[...]

Ik snapte jouw uitleg en kan begrijpen dat de Quatt een minimum ondergrens heeft maar zou verwachten dat als het wat kouder wordt dat hij dan wel een stabiele temperatuur kan vasthouden omdat mijn huis dan meer warmte verliest. Het is nu 2 graden kouder maar de grote hysteresis blijft gewoon doorgaan omdat de Quatt gewoon harder gaat stoken, op het laatst als er al een flinke overshoot ontstaat wel wat naar beneden gaat maar uiteindelijk de thermostaat toch maar ingrijpt. Ik zou verwachten dat dit zou uitdempen. En toen ik de T6 nog had zag ik precies deze zelfde hysteresis ook al werd het nog 5 graden kouder dus ben bang dat dat weer terug is.

Dit is precies waarom ik zo blij was met de Comfort Touch. Hierbij reageerde de Quatt anders, na 3x te zijn afgeschakeld door de Touch op een laag punt begon de Quatt zacht te stoken en liep veel langzamer op.
En tweede verschil dat ik zie is dat nu het minimum vermogen weer op 410 watt lijkt te liggen wat als ik jou goed heb begrepen komt omdat de compressor op de laagste frequentie draait.

En helaas ben ik zelf niet handig genoeg met Home Assistant om via de API de compressor frequentie uit te lezen. Maar ik hoop door de oorzaak te snappen dat ik mijn systeem zo kan aanpassen dat de CIC goed gaat regelen. Uit ervaring met de T6 weet ik dat deze golf de hele dag door gaat en met die ruimtetemperatuur wisseling ben ik niet blij.

Ik hoop dus op tips zodat eea beter gaat werken of dat Quatt de problemen met de Comfort Touch snel oplost. Waar het op lijkt is dat Quatt de uitrol van 2.11 heeft gestopt, 2 vrienden met een Quatt draaien nu 4 dagen later nog steeds op 2.10.

Staat in Noord Holland en hemelsbreed 10km van de kust (dus redelijk vaak wind maar niet echt koud)
De benedenverdieping is 70m³ en daar staan 4 T22 radiatoren van 2,4 bij 0,5 meter.

[Afbeelding]
Welke HA integratie heb je met quatt gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
https://www.quatt.io/all-electric

Blijkbaar heet quatt nu site waar je kan zien welk vat je nodig hebt bij full Electric inclusief prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Welke HA integratie heb je met quatt gelegd?
Via HACS en mooie werk in Github van Marco Boers.
Maar ik heb wel een IT maar geen software achtergrond en ben afhankelijk van goede instructies.

[ Voor 18% gewijzigd door Flesym op 19-02-2024 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:08:
[...]

Vorige forum al.

Filmpje over Quatt en Betronic.
Eerder stond Quatt ook bij de 10 referenties die Betronic op site noemt.

Ervaringen met Quatt?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:41
Vrijdag avond rond 00:30 was er een irritante fluittoon te horen.
Na de stekker van de quatt er voor 30 sec. uitgehaald te hebben was het weg.

Afgelopen nacht weer hetzelfde ook rond 00:30 viel het me op dat ik weer een fluittoon hoorde.
Nu heb ik zondag de quatt in home assistant geïnstalleerd en zie ik dat de headpump vanaf 22:00 tot dat ik weer de stekker eruit gehaald heb 0 liter doorstroom had.
Iemand ervaring met dit gedrag, Wel melding gemaakt bij Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Flesym schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Via HACS en mooie werk in Github van Marco Boers.
Maar ik heb wel een IT maar geen software achtergrond en ben afhankelijk van goede instructies.
Zou je die Github ff in pb kunnen sturen? Ben geen it persoon en ook afhankelijk van goede instructies 😁😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:22:
[...]

En ik bedenk me ook dat het COP 1 element ook een pomp moet hebben (of je moet een losse pomp er voorplaatsen en deze ook via de 12v aansturen), omdat de cv ketel deze uiteraard ook heeft, en anders het water door de bypass gaat ipv door de doorstroomverwarmer.

Aan de andere kant kun je misschien die hele bypass (woord gebruik ik even voor de bypass van de cv ketel die Quatt nu installeert) dan laten vallen, of zou zo'n doorstroomverwarmer (te)veel weerstand geven?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
abbeyrules schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Flesym schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:41:
[...]

De geneugten van een 120 jaar oud huis. Maar met 2kw 'bijstoken' loopt mijn temperatuur toch op.
En afgifte misschien? Als abbey VVW heeft en Flesym via radiatoren verwarmd is dat een heel verschil. Ik heb hier ook een 'redelijk geisoleerd huis' ('65 met een isolatiewaarde die rond de Rd 2 zit, sommige punten er wat boven, sommige er wat onder). VVW op de hele benedenverdieping, en als ik de verwarming uitzet duurt het ook best een poosje voor de woning begint af te koelen, omdat de vloer de eerste uren nog redelijk wat warmte bevat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:44:
[...]

Zou je die Github ff in pb kunnen sturen? Ben geen it persoon en ook afhankelijk van goede instructies 😁😁
Done, maar er is ook voor de Quatt home automation een apart forum met instructies. De link staat in de TS die door @MacD007 en anderen top wordt onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
onlinaius schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:55:
[...]

[...]

En afgifte misschien? Als abbey VVW heeft en Flesym via radiatoren verwarmd is dat een heel verschil. Ik heb hier ook een 'redelijk geisoleerd huis' ('65 met een isolatiewaarde die rond de Rd 2 zit, sommige punten er wat boven, sommige er wat onder). VVW op de hele benedenverdieping, en als ik de verwarming uitzet duurt het ook best een poosje voor de woning begint af te koelen, omdat de vloer de eerste uren nog redelijk wat warmte bevat.
Zeker, wat ik al aangaf in mijn eerdere opmerkingen heeft mijn huis minimale massa die opwarmt (9mm gipsplaat waarachter isolatie en houten vloeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Onno ! schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:17:
[...]

[...]

Mijn E-CV heeft een pomp, goede behuizing, ingebouwd expansievat, overdrukventiel, vulkraantje, is intern afgezekerd, werkt naast aan/uit ook met Opentherm, heeft een druksensor en kan in geval van nood zonder de Quatt het gehele huis verwarmen tot -10 graden Celsius.
Goed punt. Pomp bedacht ik me later ook dat mogelijk nog nodig is, hoewel je de bypass die Quatt nu onder de cv ketel installeert mogelijk ook kan verwijderen, en dan is de pomp niet meer nodig, mits de weerstand niet te groot wordt.

De optie van @Toby-Wan lijkt beter te zijn, deze ziet er uit alsof de diameter van de doorvoer dikker is dan van de (spotgoedkope) optie waar ik mee kwam.

Wat ik daar verder wel erg interessant aan vind is dat deze beschikbaar (verstelbaar?) is in een laag vermogen. Hoger vermogen is aan de ene kant prettig als je de hele woning op de e-cv kunt verwarmen, maar als backup zet ik liever een straalkacheltje neer als dat betekend dat ik de doorstroomverwarmer op dezelfde groep als de Quatt kan aansluiten. Dan is een 2KW variant wel heel aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:53
0xygen500 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:44:
[...]

Check vooral dan ook even dit forum:

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Flesym schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:34:
[...]

Nog een plaatje, de vraagtemperatuur is 21 graden (door calibratie in het echt 20 graden). De temperatuur is al boven de 21 graden en toch stookt de CIC nog veel te hard.
[Afbeelding]
Ik vind dat hard doorstoken wel meevallen. Met 0,07 graden boven de ingestelde temperatuur moet de Quatt er wel voor zorgen dat het 21 graden blijft. En die kalibratie doet er niet toe. De CiC leest 21 resp 21,07 graden en werkt daarmee.

Wat mij meer irriteert aan de T6 is dat de gemeten kamertemperatuur enkele tienden onder de ingestelde temperatuur zit en de T6 een signaal afgeeft om maar te stoppen met verwarmen. Om daarna zomaar weer te starten.

[ Voor 12% gewijzigd door pietjm op 19-02-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
[...]

[Afbeelding]
Ik denk niet dat het minimum vermogen aan de thermostaat ligt. Bij mij draait hij soms rustig op 300W met een T6. Op dit moment 350W en hij genereert 2350W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
In de gedachte "als mijn huis de warmte niet kan opnemen moet ik het er ook niet instoppen" heb ik, tegen de logica en veel adviezen in, mijn afgifte capaciteit eens verkleind ipv vergroot door 40% van de heatfans uit te zetten. Het is nog vroeg dag maar van het resultaat word ik nu al wel vrolijk. Misschien psychologisch maar het voelt ook veel beter in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIl3VdNslCjyteggleR83Ew373s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVcIycItbMlAlV3Yo7dagZuE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:05
[...]
Het is nu 2 graden kouder maar de grote hysteresis blijft gewoon doorgaan omdat de Quatt gewoon harder gaat stoken, op het laatst als er al een flinke overshoot ontstaat wel wat naar beneden gaat maar uiteindelijk de thermostaat toch maar ingrijpt. Ik zou verwachten dat dit zou uitdempen. En toen ik de T6 nog had zag ik precies deze zelfde hysteresis ook al werd het nog 5 graden kouder dus ben bang dat dat weer terug is.

In totaal heb ik daaronder 16 heatfans hangen met ieder 4
Probeer eens te stoken zonder die heatfans. Die fans versterken juist het overshoot effect.
Verder was ik benieuwd of je watertemperatuur of kamertemperatuur regelt. Regelen op watertemperatuur (stooklijn bedrijf) geeft een meer stabiel temperatuursverloop van de woning.

13.30 uur
PS: lees nu je vorige post pas. Mosterd na de maaltijd dus, maar het lijkt te werken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 19-02-2024 15:08 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-09 17:58
lecram24 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:40:

Afgelopen nacht weer hetzelfde ook rond 00:30 viel het me op dat ik weer een fluittoon hoorde.
Nu heb ik zondag de quatt in home assistant geïnstalleerd en zie ik dat de headpump vanaf 22:00 tot dat ik weer de stekker eruit gehaald heb 0 liter doorstroom had.
Ik heb sinds afgelopen woensdag ook geen flow meer terwijl de Quatt wel warmte produceert.
Quatt pas 2,5 week geleden geïnstalleerd.
Uit en inschakelen helpt bij mij niet. Een fluittoon heb ik niet waargenomen. Mij is het opgevallen omdat de Quatt continu stond te pendelen. Start op en valt 5 minuten daarna uit op temperatuur in/uit boven 50 gr.
Als er nog een warmtevraag hoog staat start de cv ketel, waardoor de in/uit temperatuur van de Quatt weer zakt en deze dus weer inschakelt. Enz...
Om verdere belasting te voorkomen heb ik mbv de tarieven de boel naar cv gebruik geforceerd.
Bij derde telefoontje naar de noodlijn gisteren eindelijk een techneut gesproken. Hij kon zien dat het flow probleem inderdaad woensdagmorgen was begonnen. Vermoedelijk circulatiepomp defekt of geen aansturing.
Ticket aangemaakt met hoge prioriteit. Wacht nu op email van planning voor datum reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Vorige forum al.

Filmpje over Quatt en Betronic.
Eerder stond Quatt ook bij de 10 referenties die Betronic op site noemt.

Ervaringen met Quatt?
Bedankt, die bedoelde ik, als ik hun filmpje bekijk wordt de CIC dus ook gewoon in Nederland gemaakt.
Maak ook wel zin, gezien de relatief lage aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJF
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-03 07:52

IJF

Nog een paar extra vragen voordat ik m'n keuze maak :)

1) Voor hybride zou 1 Quatt voldoende zijn, maar vanwege mijn wens naar all-electric te gaan wil ik gelijk voor de duo gaan. Hoe gaat een Duo systeem om met de situaties (80% van de tijd) waarin 1 Quatt eigenlijk zou volstaan? Heeft dit een nadelig effect op bijv. efficientie en levensduur?

2) Ik heb een houtkachel in de woonkamer. Wat doet de Quatt als de kamertemperatuur sterk stijgt en een paar uur ruim boven de ingestelde temp blijft? Is dit vergelijkbaar met een cv-ketel die gewoon uit gaat?

3) We hebben een hobbykamer (nog geen 20m2) waar vloerverwarming in gaat komen. Door de weeks wordt deze amper gebruikt en is 18graden voldoende, maar in het weekend is warmer lekker. Om complexe zone verwarming te voorkomen (kan dit trouwens met een Quatt?) wil ik de toevoer 'dom' met een radiatorknop regelen; in het weekend open draaien en door de weeks beetje sluiten. De woonkamer waar de thermostaat hangt heeft ongeveer 65m2 vloerverwarming en zit op een andere verdeler. Gaat dit werken of raakt de Quatt dan de kluts kwijt?

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Gekke situatie: wel warmtevraag, kamertemp < doeltemp en geen warmteproductie.
Niet thuis vandaag (gisteren ook al gemerkt dat er niet gestookt werd...) dus reset kan niet echt.
Deed mij wel verzoeken voor nieuwe feature: remote power cycle van de CIC (als het kan / niet al te vastgelopen is)

CIC is nog bereikbaar, wisselt data uit, is pingbaar etc. Stuurt alleen geen signaal voor warmteproductie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQ6bF96trzP4C6T5sZn_Bq4ZB1M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G8iYwJLHPEbuRObEW27mctCQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcY1SBRud5myqJGYQFHNn95Q0Y4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5wJScTtnqv39QaqZulsjl0zd.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Heinemancp op 19-02-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Heinemancp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:41:
Niet thuis vandaag (gisteren ook al gemerkt dat er niet gestookt werd...) dus reset kan niet echt.
Deed mij wel verzoeken voor nieuwe feature: remote power cycle van de CIC (als het kan / niet al te vastgelopen is)

CIC is nog bereikbaar, wisselt data uit, is pingbaar etc. Stuurt alleen geen signaal voor warmteproductie...

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik weet niet welke thermostaat je hebt, maar kijk daar eens naar. Die geeft een signaal aan de CiC om te verwarmen of te stoppen met verwarmen. Een reset van de thermostaat of even van de stroom af kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27

WouterB

3680 Wp

Bij mij is net 2.11.0 uitgerold, en ik zie nu de quatt erg vaak uitschakelen om dan even later weer in te schakelen:

Opgenomen vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePYHcinIgy2TWgJrtxHy3Xr8qzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KvO5U4cIBWfv8AlgT4u0A1ci.png?f=fotoalbum_large

Het heating signaal vanuit de thermostaat (ook in detail). Nu is er aan de thermostaat niets veranderd, dus ik verwacht eigenlijk niet dat hier het warmte-signaal nou echt van wegvalt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mqqq6FKl6L40YUyLGiScIAPfA34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VpfXNNgZLmGIV9RD9WVWjSqu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-yUIxgmAflQ5P_5o9cHjp_S5OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BqsCTAcPWniDCUT6KlydsA47.png?f=fotoalbum_large

Nadat ik al dat gependel zag, heb ik rond 14.00 de CiC een reset gegeven (en daarna de themostaat even omhoog, zodat deze de temperatuur en setpoint weer zou gaan doorgeven)

Zijn er meer mensen die dit soort gedrag zien?

[ Voor 5% gewijzigd door WouterB op 19-02-2024 15:36 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-09 21:07
IJF schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:32:

1) Voor hybride zou 1 Quatt voldoende zijn, maar vanwege mijn wens naar all-electric te gaan wil ik gelijk voor de duo gaan. Hoe gaat een Duo systeem om met de situaties (80% van de tijd) waarin 1 Quatt eigenlijk zou volstaan? Heeft dit een nadelig effect op bijv. efficientie en levensduur?

2) Ik heb een houtkachel in de woonkamer. Wat doet de Quatt als de kamertemperatuur sterk stijgt en een paar uur ruim boven de ingestelde temp blijft? Is dit vergelijkbaar met een cv-ketel die gewoon uit gaat?

3) We hebben een hobbykamer (nog geen 20m2) waar vloerverwarming in gaat komen. Door de weeks wordt deze amper gebruikt en is 18graden voldoende, maar in het weekend is warmer lekker. Om complexe zone verwarming te voorkomen (kan dit trouwens met een Quatt?) wil ik de toevoer 'dom' met een radiatorknop regelen; in het weekend open draaien en door de weeks beetje sluiten. De woonkamer waar de thermostaat hangt heeft ongeveer 65m2 vloerverwarming en zit op een andere verdeler. Gaat dit werken of raakt de Quatt dan de kluts kwijt?

1. Ik heb ook een duo gekozen, deels omdat ik denk 't nodig te hebben met mijn huis, deels om voor te sorteren op de all electric optie van Quatt. Nee, levensduur gaat er in theorie zelfs op vooruit. Bij een laag benodigd vermogen draait maar een van de twee units. ze zijn ook niet minder efficiënt.

2. Ik heb ook een open haard (al gebruik ik 'm sinds ik de Quatt heb ineens heel veel minder. Als het warmer wordt dan de ingestelde temperatuur dan slaat je Quatt uit, net zoals je cv dat nu ook doet.

Ik heb gekozen voor de geadviseerde T6R thermostaat. Deze heeft in ieder geval als voordeel dat die thermostaat draadloos is en je 'm dus overal in huis kunt neerzetten. Dat betekent dat ik 'm aan de andere kant van onze woonkamer heb neergezet. Bij ons is dat best 'n stukje van de haard vandaan. Dat zorgt ervoor dat bij gebruik van de houthaard de Quatt niet direct uitslaat en wat sneller weer aanslaat als m'n woonkamer in de nacht afkoelt.

3 kunnen anderen met vvv ervaring (ik heb radiatoren) beter beantwoorden. Ik denk dat als je het temperatuurverschil in die hobbykamer beperkt houdt dat dit best goed moet gaan.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
WouterB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:34:
Bij mij is net 2.11.0 uitgerold, en ik zie nu de quatt erg vaak uitschakelen om dan even later weer in te schakelen:

Opgenomen vermogen:
[Afbeelding]

Het heating signaal vanuit de thermostaat (ook in detail). Nu is er aan de thermostaat niets veranderd, dus ik verwacht eigenlijk niet dat hier het warmte-signaal nou echt van wegvalt..
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nadat ik al dat gependel zag, heb ik rond 14.00 de CiC een reset gegeven (en daarna de themostaat even omhoog, zodat deze de temperatuur en setpoint weer zou gaan doorgeven)

Zijn er meer mensen die dit soort gedrag zien?
CiC even resetten, welke thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Gerardwaz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:39:
[...]

CiC even resetten, welke thermostaat?
Om 14.00 al gedaan; maar ik zal het nogmaals doen.

In mijn geval heb ik een iSense - dat is niet de meest optimale thermostaat (maar goed, deze hing er al), maar voor de update deed hij het best OK. in de afgelopen dagen waren er volgens mij meer mensen met thermostaat-problemen na de update naar 2.11.0?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
WouterB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Om 14.00 al gedaan; maar ik zal het nogmaals doen.

In mijn geval heb ik een iSense - dat is niet de meest optimale thermostaat (maar goed, deze hing er al), maar voor de update deed hij het best OK. in de afgelopen dagen waren er volgens mij meer mensen met thermostaat-problemen na de update naar 2.11.0?
Inderdaad meer thermostaat problemen vandaar mijn vraag. Maar dit type nog niets over gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
IJF schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:32:

Wil je naar FE dan kun je beter nu kiezen voor de Quatt Duo, is dan ook weer enkele honderden euro's goedkoper.
heb ik ook, als ik met de houtkachel stook en dan wordt het al snel behoorlijk warm dan heeft zowel de CV en de Quatt een behoorlijke pause, bij mij dan pas ergens de volgende dag (ochtend dat de Quatt weer aan de bak moet. Gaat prima.
3) We hebben een hobbykamer (nog geen 20m2) waar vloerverwarming in gaat komen. Door de weeks wordt deze amper gebruikt en is 18graden voldoende, maar in het weekend is warmer lekker. Om complexe zone verwarming te voorkomen (kan dit trouwens met een Quatt?)
soms, maar hangt aan een hele boel zaken af, dus als je het kunt verkomen zou ik het niet doen. Zones werken perfect in een CV omgeving (snel en veel warmte) in een warmtepompomgeving (zeer traag, weinig warmte) is dat gewoon lastig.
wil ik de toevoer 'dom' met een radiatorknop regelen; in het weekend open draaien en door de weeks beetje sluiten. De woonkamer waar de thermostaat hangt heeft ongeveer 65m2 vloerverwarming en zit op een andere verdeler. Gaat dit werken of raakt de Quatt dan de kluts kwijt?
twee VW verdelers; lijkt me lastig, zeker omdat het niet al te groot is, waarom deze niet gewoon mee laten lopen. ? of is de kamer slecht geisoleerd (bv enkel glas?) overigens zie ik een dergelijk systeem niet echt als voordeel, ik zou hier dus eerder een LTV radiator ophangen. die kun je dan prima met een eigen radiatorthermostaat gaan regelen, zolang deze maar niet zelf een warmtevraag kan starten. (Tado systeem).

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 19-02-2024 15:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-09 14:59
Erveetwee schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:37:
[...]

1. Ik heb ook een duo gekozen, deels omdat ik denk 't nodig te hebben met mijn huis, deels om voor te sorteren op de all electric optie van Quatt. Nee, levensduur gaat er in theorie zelfs op vooruit. Bij een laag benodigd vermogen draait maar een van de twee units. ze zijn ook niet minder efficiënt.
Mij valt op dat bij gelijktijdig draaien de 2e Quatt altijd minder efficient is. Dit is ook te verklaren omdat de retour temperatuur water hoger is dan bij de 1e Quatt. Ontvangt door quatt 1 verwarmde aanvoer.
Verder is het zo dat als er 1 quatt draait, dat dit afgewisseld wordt tussen beide quatts. Dus de draaiuren worden goed verdeeld.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:50:
[...]

En ik bedenk me ook dat het COP 1 element ook een pomp moet hebben (of je moet een losse pomp er voorplaatsen en deze ook via de 12v aansturen), omdat de cv ketel deze uiteraard ook heeft, en anders het water door de bypass gaat ipv door de doorstroomverwarmer.
Aanwezigheid van pomp is wel van belang als het parallel aan bypass wordt geplaatst (drop-in vervanging van CV ketel)
Aan de andere kant kun je misschien die hele bypass (woord gebruik ik even voor de bypass van de cv ketel die Quatt nu installeert) dan laten vallen, of zou zo'n doorstroomverwarmer (te)veel weerstand geven?
Als intern formaat voldoende is zou dat geen probleem moeten zijn. In vorige post gelinkte doorstroomoverwarmer heeft aansluiting van 1" (DN25) of zelfs 1 1/2" (DN38) voor de RVS variant.
Dat is substantieel groter dan de DN20 solar/ribbel leiding die Quatt zelf gebruikt. Over een lengte van +/- 40 cm zal dat qua weerstand weinig doen, zeker omdat je de terugslagklep (& bijbehorende weerstand) al verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
pietjm schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:30:
[...]

Ik weet niet welke thermostaat je hebt, maar kijk daar eens naar. Die geeft een signaal aan de CiC om te verwarmen of te stoppen met verwarmen. Een reset van de thermostaat of even van de stroom af kan helpen.
Ik trof de CIC zo aan (warmtevraag, geen actie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPPJY5DkflZA_nI6-kFFiUq-1Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCv5hE12N6bAYiJYHsSD8A3y.jpg?f=fotoalbum_large

Even warmtevraag uitzetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AF339clNhg_MaqCbHb4z5TSv-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVrDLl74bE9n0M6PF76nwZhP.jpg?f=fotoalbum_large

En toen weer aangezet ten, zorgde voor activatie van de CIC, nu met ketel zsm terug naar 19.5'C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOM_SkynVIfPjlasPnsTgeY5w8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIzye8I6tXahYkCn8QPQ6RkU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:54
lecram24 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:40:

Een fluittoon of meer het geluid van 350Hz (zie youtube)? Dat geluid heb ik

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Heinemancp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:41:

[Afbeelding][Afbeelding]
Kan het zijn dat je CiC nog met een update bezig was?
Overigens ben ik ook wel benieuwd welke thermostaat je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
Vandaag is update 2.11.0 geïnstalleerd toen ik niet thuis was. Bij thuiskomst bloedheet thuis. Op de thermostaat niets te zien (die deed het niet meer). CIC gereset, waarna alles weer werkte. Blijkt de Quatt de hele dag op bijna vol vermogen gedraaid te hebben met als gevolg een temperatuur die 2 graden boven de ingestelde temperatuur lag.
Lijkt me toch niet helemaal normaal dat zo’n apparaat dusdanig van slag raakt van een update? Meer mensen daar last van gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:41
okijokii schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Een fluittoon of meer het geluid van 350Hz (zie youtube)? Dat geluid heb ik
Lijkt meer op 1.5 kHz stuk hoger dus.
Wel gemerkt dat ik om 22:00 op de toon thermostaat dan van 19,5 naar 19,0 gaat.
Dit heb ik voor vanavond uitgezet kijken of dat verschil maaktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41TnsQj3ft6HnRmRdTod3nGwi7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y2X9bVONsmN6qsAAuWTkP0Ld.png?f=fotoalbum_large

Er kwam een piek en toen om 22:00 geen verbruik tot ik om 00:30 de pieptoon opmerkte en de stekker er voor 30 sec uitgehaald heb,

heb titinus in een oor dus heb het niet gelijk gemerkt.

[ Voor 40% gewijzigd door lecram24 op 19-02-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook 2.11 nu.
Knort lekker al paar uur door op 0,67kWh/3,5.
Ingesteld 21,5°C kamertemperatuur 21,75.
Precies goed 😁.

Grappig genoeg geeft app fractie gasverbruik bij ieder uur vanaf 15.00 tot nu (xxWh) maar volgens HW alleen om 15.40 uur (0,003m3!).
Ligt niet aan die 2.11: al enkele dagen van de leg qua gas: 1 minihikje wordt weergegeven bij 4-5 staafjes in app..

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:01
Beste Quatt bezitters: is een vuilfilter nodig en de 200 euro waard? Volgens Quatt is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Johan Bogle schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:31:
Beste Quatt bezitters: is een vuilfilter nodig en de 200 euro waard? Volgens Quatt is het niet nodig.
JA, heb je wel de moeite genomen om de TS te lezen, want daar staat waarom je deze wel beter kunt nemen heel duidelijk in.
En als je me niet geloofd, tap dan wat CV-water af en laat dat door een koffiefilter doorlopen, dat komt dus door jou warmtewisselaar door, wil je dat?
_/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 19-02-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
MacD007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:34:
[...]

JA, heb je wel de moeite genomen om de TS te lezen, want daar staat waarom je deze wel beter kunt nemen heel duidelijk in.
En als je me niet geloofd, tap dan wat CV-water af en laat dat door een koffiefilter doorlopen, dat komt dus door jou warmtewisselaar door, wil je dat?
_/-\o_
als je al zo een op je CV hebt, moet je die dan ook op je quatt nog eens aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
0xygen500 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:39:
[...]

als je al zo een op je CV hebt, moet je die dan ook op je quatt nog eens aansluiten?
Deze kan je plaatsen in de retour naar de Quatt. Een is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
timobiel schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:13:
Vandaag is update 2.11.0 geïnstalleerd toen ik niet thuis was. Bij thuiskomst bloedheet thuis. Op de thermostaat niets te zien (die deed het niet meer). CIC gereset, waarna alles weer werkte. Blijkt de Quatt de hele dag op bijna vol vermogen gedraaid te hebben met als gevolg een temperatuur die 2 graden boven de ingestelde temperatuur lag.
Lijkt me toch niet helemaal normaal dat zo’n apparaat dusdanig van slag raakt van een update? Meer mensen daar last van gehad?
Er zijn meer mensen die dit in het verleden hebben meegemaakt. Mocht je dat nog niet hebben gedaan, maak even een melding bij Quatt aan.

Zelf zie ik na een update altijd een klein beetje gasverbruik. Ook dat heb ik maar weer gemeld omdat ze in de zomer meldden dat ze dat hadden opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:39:
[...]

Is afhankelijk waar deze gemonteerd is, als deze nu bij je cv ketel op de retour zit, is dat prima omdat hierop de retour van de Quatt wordt aangesloten.
Dan heb je dus geen tweede nodig. Overigens is dat ook de normale plek voor een vuilfilter.
Is deze ergens anders geplaatst is het afhankelijk waar deze zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17
Inmiddels draait de DT4M bijna 3 dagen, duidelijke verbetering: geen valse starts en stops meer. Als je een eenvoudige thermostaat zoekt is dit echt n aanrader.

De T6 gaat hier op Marktplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5YnT8BpTzH7XBrU6gR5L8p-8pU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cCkvAbs18ityA3UGnAE4GiWD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

timobiel schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:13:
Mijn ervaring is dat een update de settings van de thermostaat weg zijn. Ik moet dan een nieuw setpoint zetten, en dan komt de communicatie wel weer op gang.

Bij mij is 2.11 echt geen succes. Zo te zien is de Quatt de afgelopen 2 uur al 10 keer stilgevallen wegens een wegvallende warmtevraag - maar aan de temperatuur verandert niets, dus de thermostaat (iSense) zal echt wel warmte blijven vragen. Gezien de problemen die anderen ook hadden is het wellicht iets in de OT verbinding van de CiC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:54
Rowwan schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:11:
Inmiddels draait de DT4M bijna 3 dagen, duidelijke verbetering: geen valse starts en stops meer. Als je een eenvoudige thermostaat zoekt is dit echt n aanrader.

De T6 gaat hier op Marktplaats.

[Afbeelding]
Ik zou hem nog heel even bewaren, er zijn blijkbaar thermostaten die het na een CIC update ineens niet meer zo goed doen.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2aHLvAEJCu5bmvvxzQylAIosgw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9tYKpwPgJTjOc1BUWSLqDNq4.png?f=fotoalbum_large

Die van mij lijkt na de update naar 2.11 opeens een stuk stabieler te draaien.

Of het is toeval, dat kan ook

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
okijokii schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:22:
[...]

Ik zou hem nog heel even bewaren, er zijn blijkbaar thermostaten die het na een CIC update ineens niet meer zo goed doen.
Goed punt, maar ik verwacht dat hij gewoon blijft werken. De mensen die problemen hebben zijn vaak de mensen die geen T6 (of andere Honeywell) hebben, die werkt meestal wel. Dat ik er niet tevreden over ben is een ander verhaal. Als ik geen home assistant had gehad, had ik het waarschijnlijk nooit gezien, en was ik ook gewoon tevreden geweest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
WouterB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Mijn ervaring is dat een update de settings van de thermostaat weg zijn. Ik moet dan een nieuw setpoint zetten, en dan komt de communicatie wel weer op gang.

Bij mij is 2.11 echt geen succes. Zo te zien is de Quatt de afgelopen 2 uur al 10 keer stilgevallen wegens een wegvallende warmtevraag - maar aan de temperatuur verandert niets, dus de thermostaat (iSense) zal echt wel warmte blijven vragen. Gezien de problemen die anderen ook hadden is het wellicht iets in de OT verbinding van de CiC?
Mijn indruk was dat de CIC niet meer voldoende vermogen aan de thermostaat leverde om goed te draaien. Volgens de spec mag een thermostaat 5mA afnemen. De Comfort Touch viel af en toe even volledig uit (ook soms display uit of het halve display uit). Dus ik zit nu maar even op de DT4M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe ook aardig goede ervaringen heb met de geroote Toon (1). Nadelen zijn dat deze af en toe reboot (door vollopen van het geheugen?), en dat je maar 4 temperaturen kunt instellen van minimaal een halve graad verschil.

Ik heb tot nu toe nog geen gekke dingen meegemaakt. Geen doorstoken tot (ver) boven de setpoint, geen op hol geslagen verwarming na updates en temperatuurupdates worden elke 3 - 6 minuten aan de Quatt doorgegeven, minder dan de DT4M (als ik het zo zie), maar frequenter dan de T6?

Verder werkt de HomeAssistant integratie voor de Toon prima om temperaturen in te stellen, dus in principe kun je zover gaan met schema's programmeren als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
MacD007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:34:
[...]

_/-\o_
het is meer dat het bij CV ook word aangeraden, maar die draait al 20 jaar prima zonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
Johan Bogle schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:57:
[...]
het is meer dat het bij CV ook word aangeraden, maar die draait al 20 jaar prima zonder.
Bij de oudere ketels was dit niet nodig, de moderne pompen zoals eventueel de Quatt zijn magnetisch en trekken metaaldeeltjes van de radiatoren aan. Daarom wordt een vuilfilter aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-09 17:58
Wat betreft de vuilfilters: het feit dat deze laatste jaren vaker worden toegepast dan vroeger heeft te maken met het feit dat de circulatiepompen nogal zijn verandert. De "moderne" modulerende pompen hebben krachtigere magneten dan ouderwetse pompen waardoor metaaldeeltjes sterker worden aangetrokken. Omdat deze pompen ook nog eens moduleren naar een lage flow bij een installatie zonder warmtepomp blijven metaaldeeltjes makkelijker achter in de pomp. Omdat de Quatt in principe een veel hogere flow genereert zal voor hen de reden zijn om te stellen dat een filter niet nodig is.
Dat de 20 jarige cv installatie altijd zonder problemen heeft gedraaid zou heel goed kunnen. Ouderwetse pomp en veel flow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Johan Bogle schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:57:
[...]
snap ik, het punt is alleen dat een CV geen warmtepomp is, heel andere techniek.
Het gaat hier niet alleen om de pomp (vind dat vuil en ijzerdeeltjes niet leuk en zal eerder stuk gaan, de grarantieperiode gaat deze wel halen, maar je wilt eigenlijk toch langer?) maar mn ook om de condensor (=warmtewisselaar, met dunne kanaaltjes), als deze namelijk verstopt raakt door al die troep dan werkt deze gewoon minder (= dus je warmtepomp werkt dan minder).
Bij veel warmtepompen is het zelf een verplichting, en zelfs bij Quatt kan het nu wel als add-on.

Sorry, was iets te fel met mijn commentaar. _/-\o_ ;w

[ Voor 44% gewijzigd door MacD007 op 20-02-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Een vraag of dit normaal gedrag is en of anderen dit ook zien. Screenshot 1 is van software 2.10 en de Comfort Touch. Screenshot 2 is van 2.11 en de DT4M.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-Es6L_xQ6BZy63LOs6F2R_y3Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S10fkMltA6LGIy10WDAzZVAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCWKKCld_82yYcl8CAorNuBQIoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0PkxKZQ5nYK100ncPgMMOPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
MacD007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:12:
[...]

snap ik, het punt is alleen dat een CV geen warmtepomp is, heel andere techniek.
Het gaat hier niet alleen om de pomp (vind dat vuil en ijzerdeeltjes niet leuk en zal eerder stuk gaan, de grarantieperiode gaat deze wel halen, maar je wilt eigenlijk toch langer?) maar mn ook om de condensor (=warmtewisselaar, met dunne kanaaltjes), als deze namelijk verstopt raakt door al die troep dan werkt deze gewoon minder (= dus je warmtepomp werkt dan minder).
Bij veel warmtepompen is het zelf een verplichting, en zelfs bij Quatt kan het nu wel als add-on.
waarom neem je het gewoon niet aan ?

Maar als jij er geen wilt, prima, dan koop je er toch geen. veel geluk er mee.
Kan jij niet normaal reageren? Je eerdere reactie ook al en nu dit weer…

De overige mensen, met constructieve feedback, bedankt! 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Johan Bogle schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Reactie verwijderd, sorry was hier te fel. Ik hoop dat je mede ook door de andere commentaren overtuigd bent geraakt dat een vuilfilter een verstandige keuze is.

Overigens als ik zie wat deze opvangt dan ben ik blij dat deze er in heeft gezeten, overigens bij mij al tijdens de normale cv, die ik nu al bijna 8 jaar heb.

[ Voor 56% gewijzigd door MacD007 op 20-02-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Johan Bogle schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Volgens mij krijg je een hele normale en duidelijke reactie. Misschien lees je er meer in dat er in staat.

Ik heb zelf ook getwijfeld of ik het vuilfilter de prijs waard vond, want een investering beschermen met meer gevoelige techniek dan mijn huidige CV ketel is geen gek idee ondanks dat het geld kost.

Maar waar hebben we het nu helemaal over qua kosten en hoe lang gaat zo'n vuilfilter mee?

Als je zeker weet dat je CV leidingen en radiatoren nog brandschoon zijn of de gok wel aan durft, dan hoeft het niet. Het is je eigen keuze en als je hier om advies vraagt, dan krijg je dat ook, zelfs als het keurig uit staat gelegd in het TS op pagina 1.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 20-02-2024 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
netappie schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Kan het zijn dat je CiC nog met een update bezig was?
Overigens ben ik ook wel benieuwd welke thermostaat je gebruikt.
Nee geen update, was meer dan 24h al zo.
Zit nu nog steeds op 2.10
Thermostaat: iSense V28

Dit super dikke overshoot gehad. Zit nu op 20,1'C (19,5'C ingesteld) en quatt trekt nog steeds 1kW vermogen.

[ Voor 14% gewijzigd door Heinemancp op 20-02-2024 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Heinemancp schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:13:
[...]

Nee geen update, was meer dan 24h al zo.
Zit nu nog steeds op 2.10
Thermostaat: iSense V28

Dit super dikke overshoot gehad. Zit nu op 20,1'C (19,5'C ingesteld) en quatt trekt nog steeds 1kW vermogen.
Ok, ook een Remeha thermostaat. Ik zit met de eTwist die meestal goed werkt maar een paar minuten per uur denkt dat we binnen tussen de 1 en 4 graden leven.

Maar ik vermoed dat de CiC de kluts kwijt is. Even de stekker er uit, wachten en er weer in en dan hopen dat het vanzelf goed komt, als je dat nog niet gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
Volgensmij heeft de Quatt met zijn ingebouwde kaboutertjes ook niet niet helemaal door welk vermogen hij moet kiezen zonder een tik te krijgen van de thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch1SsCY_Nn1no909Q2GS92x8tSY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2BIcfX3LANpomaP72MOG6gKz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBbcUAWhGggh5UuJzwjQc1HGchQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OrtMINJQXzk7n4rYFNx5cXL9.png?f=fotoalbum_tile

Misschien eerst maar eens Plugwise pingen. Ze waren bezig met Quatt support een paar maand terug. Kan ik gelijk vragen hoe hun algoritme werkt voor de warmtevraag. Ene keer 0.2 erboven pas uit en soms als na 0.05.

Zouden de heatfans hier nog een rol in kunnen spelen? Ik heb hun “smart” controller op de gevoeligste stand staan.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
pascal-drewes schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:42:
Volgensmij heeft de Quatt met zijn ingebouwde kaboutertjes ook niet niet helemaal door welk vermogen hij moet kiezen zonder een tik te krijgen van de thermostaat.

[Afbeelding][Afbeelding]

Misschien eerst maar eens Plugwise pingen. Ze waren bezig met Quatt support een paar maand terug. Kan ik gelijk vragen hoe hun algoritme werkt voor de warmtevraag. Ene keer 0.2 erboven pas uit en soms als na 0.05.

Zouden de heatfans hier nog een rol in kunnen spelen? Ik heb hun “smart” controller op de gevoeligste stand staan.
Ik weet niet welke thermostaat jij hebt maar bij mij is het met 2.11 en de DT4M best wel een raar beeld geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2IJzbqDdukr9El2DKlPuZGYNpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eOTkeqDq9vW3mBDAz0DN4mK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
Flesym schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:48:
[...]

Ik weet niet welke thermostaat jij hebt maar bij mij is het met 2.11 en de DT4M best wel een raar beeld geworden.
[Afbeelding]
Ik gebruik nu de Plugwise Anna (zie handtekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
pascal-drewes schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:42:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb hier in het verleden ook wat effecten gezien van speedcomfort radiator ventilatoren icm de airflow van de centrale afzuiging die langs de thermostaat trekt, maar dat was wel op hogere temperaturen dan ik nu uit de Quatt krijg.

Inmiddels staan ze eigenlijk altijd stil met de huidige buitentemperaturen en dat bevalt eigenlijk wel. De aanvoertemperatuur blijft onder de 35 graden en dat gaat prima.

Je zou eens kunnen testen of de heatfans een rol spelen door ze uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 17:31

Trackerfire

BTC HODLER

Blijft toch vreemd die grilligheden en vooral verschillen. Hier ook nog de iSense en werkelijk geen problemen na 2.11. Zie ook bijgevoegde screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AR5uAwlFqLdwCdWUNHciXbcVHm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFuvOcVvI62VUorJrlMliYMD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvD1vIFejAuZWGK0aMWCXvhEePU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VktVkc9EMGX24NYzLWKo1A3B.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Trackerfire schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:44:
Blijft toch vreemd die grilligheden en vooral verschillen. Hier ook nog de iSense en werkelijk geen problemen na 2.11. Zie ook bijgevoegde screenshots.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Enig idee waar die piekjes vandaan komen? elke uur (ongeveer) naar 800w?

In mijn geval heb ik de draadloze iSense (de RF) - zou kunnen dat de iBase af en toe net te weinig stroom krijgt voor een goede verbinding of communicatie?

Ik heb net maar een ticket ingestuurd, want het vaak uit en weer inschakelen lijkt me niet goed voor de levensduur en ook niet voor het rendement

[ Voor 7% gewijzigd door WouterB op 20-02-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

WouterB schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Geen idee eigenlijk.... is al sinds het begin.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
(jarig!)
WouterB schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:51:
[...]

In mijn geval heb ik de draadloze iSense (de RF) - zou kunnen dat de iBase af en toe net te weinig stroom krijgt voor een goede verbinding of communicatie?

Ik heb net maar een ticket ingestuurd, want het vaak uit en weer inschakelen lijkt me niet goed voor de levensduur en ook niet voor het rendement
Dat zijn defrosts, onder de 7°C buitentemperatuur zal de Quatt dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Steven_SvD schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Dat zijn defrosts, onder de 7°C buitentemperatuur zal de Quatt dat doen.
Nee hoor, geen defrosts hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxLh2g4LIb5-0FQNfL4di0828m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uxho9KdoznkcStQ0Vw338CMC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
(jarig!)
Dacht ik wel, maar misschien is het iets anders. Ik heb iig ook die pieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iD7XBPFmzYtSvmXlDlFvbcEW-YM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j9VDROIRBIMirr78yh8PjY3l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Steven_SvD schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]
Wellicht heeft het iets te maken met niet continu op eenzelfde frequentie draaien? Zelfde als met een auto, waar altijd exact 100 in is gereden. Die wordt ook "lui"...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
Steven_SvD schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]
In het verleden heeft hier iemand wel eens geroepen dat het een "smeersessie " van de quatt was. Die pieken heeft iedereen, maar alleen als hij op laag vermogen draait, bij hoger vermogen zijn deze weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Trackerfire schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Wellicht heeft het iets te maken met niet continu op eenzelfde frequentie draaien? Zelfde als met een auto, waar altijd exact 100 in is gereden. Die wordt ook "lui"...
Het heeft in ieder geval niets met firmware o.I.d. te maken. Al vanaf begin maart is dat bij mij al zo. Regelmatig heel kort met iets meer power draaien. Zal wel Quatt eigen zijn. Niets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07
Rowwan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:04:
[...]

In het verleden heeft hier iemand wel eens geroepen dat het een "smeersessie " van de quatt was. Die pieken heeft iedereen, maar alleen als hij op laag vermogen draait, bij hoger vermogen zijn deze weg.
dat

ws oil return cycles.
zijn zeker geen defrosts.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Trackerfire schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Geen idee eigenlijk.... is al sinds het begin.
Niet toevallig hetzelfde issue als de eTwist/OTGW combinatie die elk uur een binnentemperatuur van 1 tot 4 graden rapporteert aan de CiC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Ik zie wel dat sinds ik de DT4M heb, dat de Quatt "onrustiger" lijkt te draaien. Hij lijkt meteen bij te regelen, ook met hele kleine afwijkingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3r20bm0S8UHP_0h7HiFePMix8o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfnKHRVwkjgOZWg71DgG2ucr.jpg?f=fotoalbum_medium
Pagina: 1 ... 49 ... 276 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.