mrdop schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:54:
[...]
Let wel op het volgende: de Quatt kan niet lager moduleren dan 30Hz. Met de huidige buitentemperatuur geeft dat een warmte vermogen van rond de 2k. Met andere woorden: jouw Quatt kan niet lager moduleren nu. Daarom schakelt de Quatt simpelweg uit als de temperatuur te hoog wordt….
Hier mijn warmtevermogen en compressor frequentie (kan je alleen uit de mobiele api halen, 30Hz is laagst mogelijk).
[Afbeelding]
Ik snapte jouw uitleg en kan begrijpen dat de Quatt een minimum ondergrens heeft maar zou verwachten dat als het wat kouder wordt dat hij dan wel een stabiele temperatuur kan vasthouden omdat mijn huis dan meer warmte verliest. Het is nu 2 graden kouder maar de grote hysteresis blijft gewoon doorgaan omdat de Quatt gewoon harder gaat stoken, op het laatst als er al een flinke overshoot ontstaat wel wat naar beneden gaat maar uiteindelijk de thermostaat toch maar ingrijpt. Ik zou verwachten dat dit zou uitdempen. En toen ik de T6 nog had zag ik precies deze zelfde hysteresis ook al werd het nog 5 graden kouder dus ben bang dat dat weer terug is.
Dit is precies waarom ik zo blij was met de Comfort Touch. Hierbij reageerde de Quatt anders, na 3x te zijn afgeschakeld door de Touch op een laag punt begon de Quatt zacht te stoken en liep veel langzamer op.
En tweede verschil dat ik zie is dat nu het minimum vermogen weer op 410 watt lijkt te liggen wat als ik jou goed heb begrepen komt omdat de compressor op de laagste frequentie draait.
Maar met de Comfort Touch liep het vermogen verder terug tot 340 watt.
En helaas ben ik zelf niet handig genoeg met Home Assistant om via de API de compressor frequentie uit te lezen. Maar ik hoop door de oorzaak te snappen dat ik mijn systeem zo kan aanpassen dat de CIC goed gaat regelen. Uit ervaring met de T6 weet ik dat deze golf de hele dag door gaat en met die ruimtetemperatuur wisseling ben ik niet blij.
Ik hoop dus op tips zodat eea beter gaat werken of dat Quatt de problemen met de Comfort Touch snel oplost. Waar het op lijkt is dat Quatt de uitrol van 2.11 heeft gestopt, 2 vrienden met een Quatt draaien nu 4 dagen later nog steeds op 2.10.
Mijn huis is 120 jaar uit en redelijk geïsoleerd (zie footer).
Staat in Noord Holland en hemelsbreed 10km van de kust (dus redelijk vaak wind maar niet echt koud)
De benedenverdieping is 70m³ en daar staan 4 T22 radiatoren van 2,4 bij 0,5 meter.
In totaal heb ik daaronder 16 heatfans hangen met ieder 4 fans.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.