Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Iets specifieker....

Op de zuigzijde van de Quatt. ;)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:58
CPM schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:52:
Maar hebben we het al gehad over de positie van het expansievat in deze opstelling?
Wie kan mij vertellen waar ze hem plaatsen?

YouTube: 100 jaar oud huis deel 24. Quatt hybride warmtepomp
Hier plaatsen ze hem wel goed inderdaad.

Ik ben benieuwd of ze dit nog gaan herstellen bij anderen, of dat ze dit alleen gaan doen wanneer een klant erop wijst zoals ik heb gedaan laatst.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:54
SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:21:
[...]

OK dan hier de argumenten voor SWW via een WP (passief vat) of een WP boiler, en niet een doorstroomverwarmer:

Of het nou zo wenselijk is als men met een 11 of 18 kW doorstroomverwarmer gaat douchen, ik denk het niet.

Ik heb hier een jong gezin en een 300 liter SWW vat, 67 cm doorsnede en zo’n 170 cm hoog. Zo enorm is dat niet vind ik.

Per maand gebruik ik zo’n 30 kWh elektrisch in de zomermaanden en zo’n 45 kWh in de koudste maanden. Niet veel toch?
R32 warmtepomp, voor legionella runs in totaal 81 kWh per jaar door de COP=1 booster (zit ingecalculeerd in de getallen hierboven).

Het verlies van 2 kWh per dag wat jij beschrijft zal thermisch zijn, niet elektrisch.
Tijdens de verwarmingsmaanden (meer dan de helft van het jaar) is dat geen verlies maar toegevoegde warmte aan je huis (weliswaar tegen een iets lagere COP).

Een goed geïnstalleerd SWW vat heeft een warmteverlies van 50W thermisch zonder extra rockwool isolatie of iets dergelijks, dus afhankelijk van de COP is dat zo’n 15-25W elektrisch, zie hier: peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Snijdt ook hout….

Zoals ik zei… “ik ben er nog niet helemaal uit”

Ik gebruik op dit moment, winter, 60kWh per maand elektrisch voor mijn zonneboiler. De zon doet nu compleet niks. ( 8 maanden per jaar gebruik ik 0kWh per maand). Ik ben dan wel met enkel mijn vrouw, geen kinderen. Het standverlies van 2kWh per dag is inderdaad thermisch maar ook electrisch omdat het een opwarm spiraal betreft. Yep… goed punt… komt in het huis. Alleen op een plek waar dat niet nuttig is, de zolder…
Tja… “voor mij persoonlijk”, als stel zonder kinderen, denk ik dat de electrische doorstromer in combinatie met warmte terugwin op afvoer beter zou zijn.
Maar het klopt dat het erg afhankelijk van de persoonlijke situatie is.
Eerlijk gezegd steekt het me het meest dat ik aan stand verlies net zoveel kwijt ben als aan douchen. Met een groter gezin is die balans wel flink anders.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:18
Dersan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:54:
[...]

Hangt Quatt hier nou zelf ook een nieuwe cv op?
Ja, ze zijn met een pilot bezig. Ook ik wilde dat in mijn nieuwe huis straks, maar Quatt was veel te duur met de ketel. Dus dat doe ik maar anders.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
carpebios schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:02:
[...]

Hahaha nee dat ben ik zeker niet. Was ik maar zo handig! Ik volg deze man op YouTube vanwege z'n bouw project en hoe leerzaam ik dat vind. Ik zou hem ook geen influencer noemen, hij influenct namelijk niemand met iets, hij neem je alleen mee in zijn verbouwing en toevallig kwam de QUATT voorbij :).

Hier wordt hij de 20ste geïnstalleerd. Moet alleen nog ff wat Electra uitgraven en opnieuw leggen zodat de QUATT erop aangesloten kan worden.
Inderdaad een leuk en informatief filmpje (zoals ik een paar dagen geleden ook al constateerde). En so what wanneer het ietwat gesponsord is: de hele tv-wereld en het gros van de websites hangt er van aan elkaar.
Ik krijg her en der het gevoel dat men ietsje groen ziet 😉.
Tja: een goed voorbeeld doet goed volgen toch? Ik zou het ook doen (ow... tis ook zo: ik doe het al 20 jaar 🙃).

Succes!

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:48:
[...]

Prima, maar zowel @WAF1 en @AlfredPteD noemden hem dat eerder wel.
Ik ga het iig niet kijken, gun hem/Quatt de view niet :+
Ach hij heeft al bijna 50.000 views en 2500 likes, dus die ene mist hij niet hoor. Vond het een informatief filmpje.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:06
WAF1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:40:
[...]

Opvallend dat je er 4 in pre-order heb staan. Volgens mij geeft Quatt aan dat je op één buitenunit er drie aan kan sluiten. Daarom heb ik destijds het maximale aantal van 3 in de pre-order gezet. Dus ook ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het precies zit en wat daadwerkenlijk mogenlijk is. Ik kan het in de specificaties niet goed terug vinden. Ik bedenk door jouw opmerking dat je deze niet per se alle 4 tegelijkertijd aan hoeft te hebben, dus een 4e mogenlijk in onze situatie wel een optie is. (Daar heb ik het eerder ook met een airco-man over gehad, toen we nog over een multi-splitairco spraken) Ik begrijp de overweging om evt. een tweede Quatt te nemen om te koelen dus goed. Toch hebben wij, in onze specifieke situatie, besloten om geen tweede Quatt te nemen. Maar lastig is de keuze wel. FOMO.
Idd, ik heb er 4 gepreorderd maar in de praktijk zullen er 3 units tegelijkertijd aanstaan. Mocht het toch anders lopen, dan ben ik voorbereid door de Duo upgrade en kan de 4e alsnog aan. Ik vind het all-electric concept wel geinig, als ik het goed begrijp kan de boiler de warmte afvoer van de Chills gebruiken om de water op te warmen. Dat scheelt denk ik wel verbruik in de zomer. Ik overweeg namelijk ook de all-electric upgrade.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
carpebios schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:03:
[...]

Dikke onzin, zoals ik dus hierboven al zei. Hij neemt je mee in zijn verbouwing en is altijd op zoek naar goede deals op marktplaats en zo, hij doet in die filmpjes helemaal niets met aanbieders of zo, vaak lokale mensen die hij een opdracht gunt.
Deze Youtuber is door de marketingafdeling van Quatt benadert, meer hoef ik niet te zeggen. Als je nog geen influencers bent kan je het wel worden, als je maar genoeg volgers hebt in een bepaalde doelgroep. Veel effectiever dan reclame op TV. Het is geen toeval dat deze man ineens in mijn tijdlijn (of hoe dat ook heet) van Facebook verschijnt, nog nooit van deze man gehoord. Wel leuke content. Ik voorspel dat we over een jaar de FE-opstelling bij hem zien.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
WAF1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:20:
[...]

Deze Youtuber is door de marketingafdeling van Quatt benadert, meer hoef ik niet te zeggen. Als je nog geen influencers bent kan je het wel worden, als je maar genoeg volgers hebt in een bepaalde doelgroep. Veel effectiever dan reclame op TV. Het is geen toeval dat deze man ineens in mijn tijdlijn (of hoe dat ook heet) van Facebook verschijnt, nog nooit van deze man gehoord. Wel leuke content. Ik voorspel dat we over een jaar de FE-opstelling bij hem zien.
Niks mis met affiliate marketing.
Je pakt vaak gelijk de doelgroep.
Je hebt het misschien ooit over Quatt gehad via fb: algoritme pakt dat op.
Beetje SEO-sausje erover en voilá 😉.

Ot: Echt snugger werkt het algoritme niet: zocht paar dagen geleden om ontwormingskuur voor mijn 3 katers, gekocht en geleverd. Nu nog steeds ads over ontwormen bij alle adsense sites >:). Vast herkenbaar (met andere zoekcriteria). En ja: je wordt actief benaderd /ot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
Friezin schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:09:
[...]....
Ot: Echt snugger werkt het algoritme niet: zocht paar dagen geleden om ontwormingskuur voor mijn 3 katers, gekocht en geleverd. Nu nog steeds ads over ontwormen bij alle adsense sites >:). Vast herkenbaar (met andere zoekcriteria).[...]
Ik krijg 5 weken na installatie nog steeds Quatt-reclame :F :)

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 11:33
Alo!

Quatt geinstalleerd begin november op een systeem met een Intergas Combicompact HR ketel en beneden vloerverwarming.

Situatie: kerstavond, lekker gegourmet dus daarna even de deuren open gegooid. Temperatuur in huis, die al een paar uur boven de gevraagde temperatuur lag (dus vloer is aardig afgekoeld), schiet ineens naar beneden en ver onder de gevraagde temperatuur. Resultaat: ketel springt bij, das voor het eerst sinds de installatie van de Quatts.

Maar het loopt niet helemaal lekker. 70 graden in de leidingen, vloer blijft koud en ik zie nauwelijks meer flow in het vloerverwarmingssysteem. Mijn conclusie: de thermostaat knop op de vloerverwarming knijpt dermate dicht, dat er geen aanvoer meer is. En ik heb geen eigen vloerverwarmingspomp meer draaien (hydraulisch actief). Dus er is geen circulatie meer in de vloerverwarming. Maar ik kan de thermostaatknop ook niet opdraaien, want dan komt er 50+ water de vloer in.

Ik heb het opgelost door de warmtevraag terug te schroeven en het water in de leidingen wat af te laten koelen en daarna slechts een kleine warmtevraag weer ingesteld. Hierdoor ging enkel de quatt weer aan en kon ik ook weer flow in het systeem krijgen.

Ik heb direct de CV ketel instelling aangepast naar max 45 graden, om deze situatie te voorkomen.

Is dat de juiste actie? Ik zit ook te denken aan het verhogen van de pompkracht van de CV (indien mogelijk), want de Quatt lijkt het water toch heel wat beter rond te pompen dan mijn Intergas.

Benieuwd naar wat reacties en advies in reflectie op mijn verhaal. Ergens vind ik het interessant dat deze situatie optreedt en dat het niet iets is waar Quatt op checkt / vraagt na installatie. Als in: meneer u heeft vloerverwarming, dus een LT verwarming in huis, dan moet u als u het systeem hydraulisch actief maakt de ketel instellen op max... etc.

Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:34
EvtK schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:22:
Alo!

Quatt geinstalleerd begin november op een systeem met een Intergas Combicompact HR ketel en beneden vloerverwarming.

Situatie: kerstavond, lekker gegourmet dus daarna even de deuren open gegooid. Temperatuur in huis, die al een paar uur boven de gevraagde temperatuur lag (dus vloer is aardig afgekoeld), schiet ineens naar beneden en ver onder de gevraagde temperatuur. Resultaat: ketel springt bij, das voor het eerst sinds de installatie van de Quatts.

Maar het loopt niet helemaal lekker. 70 graden in de leidingen, vloer blijft koud en ik zie nauwelijks meer flow in het vloerverwarmingssysteem. Mijn conclusie: de thermostaat knop op de vloerverwarming knijpt dermate dicht, dat er geen aanvoer meer is. En ik heb geen eigen vloerverwarmingspomp meer draaien (hydraulisch actief). Dus er is geen circulatie meer in de vloerverwarming. Maar ik kan de thermostaatknop ook niet opdraaien, want dan komt er 50+ water de vloer in.

Ik heb het opgelost door de warmtevraag terug te schroeven en het water in de leidingen wat af te laten koelen en daarna slechts een kleine warmtevraag weer ingesteld. Hierdoor ging enkel de quatt weer aan en kon ik ook weer flow in het systeem krijgen.

Ik heb direct de CV ketel instelling aangepast naar max 45 graden, om deze situatie te voorkomen.

Is dat de juiste actie? Ik zit ook te denken aan het verhogen van de pompkracht van de CV (indien mogelijk), want de Quatt lijkt het water toch heel wat beter rond te pompen dan mijn Intergas.

Benieuwd naar wat reacties en advies in reflectie op mijn verhaal. Ergens vind ik het interessant dat deze situatie optreedt en dat het niet iets is waar Quatt op checkt / vraagt na installatie. Als in: meneer u heeft vloerverwarming, dus een LT verwarming in huis, dan moet u als u het systeem hydraulisch actief maakt de ketel instellen op max... etc.

Thanks!
Dit is een logische reactie van het systeem, je hebt een hybride installatie die hogere temperaturen kan vragen. Hydraulisch actief is met pomp en zonder bijmenging, nu heb je een open verdeler wat niet echt de bedoeling is. De max keteltemperatuur lager zetten is inderdaad de beste oplossing.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:45
Friezin schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:09:
[...]

Niks mis met affiliate marketing.
Je pakt vaak gelijk de doelgroep.
Je hebt het misschien ooit over Quatt gehad via fb: algoritme pakt dat op.
Beetje SEO-sausje erover en voilá 😉.
Helemaal eens, maar in dit geval ging het erom dat dit stellig werd ontkend door @carpebios, maar het ligt er iets te dik bovenop

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
okijokii schreef op woensdag 25 december 2024 @ 01:23:
[...]

Helemaal eens, maar in dit geval ging het erom dat dit stellig werd ontkend door @carpebios, maar het ligt er iets te dik bovenop
Het lijken mij van beide kanten veronderstellingen die als feit geponeerd worden.Daar heeft niemand iets aan.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
robmaas schreef op woensdag 25 december 2024 @ 01:38:
[...]

Het lijken mij van beide kanten veronderstellingen die als feit geponeerd worden.Daar heeft niemand iets aan.
Daar drijft de hele wereld op, mag je toch prima met elkaar over in gesprek gaan? Je doet nu net of het iets verschrikkelijks is 🤷

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
okijokii schreef op woensdag 25 december 2024 @ 01:40:
[...]

Daar drijft de hele wereld op, mag je toch prima met elkaar over in gesprek gaan? Je doet nu net of het iets verschrikkelijks is 🤷
Ja ik vindt het vreemd dat iemand een veronderstelling zonder enige basis ( Deze Youtuber is door de marketingafdeling van Quatt benadert, meer hoef ik niet te zeggen.) als absoluut feit presendeert.

[ Voor 12% gewijzigd door robmaas op 25-12-2024 01:48 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:46
Alo!

Thanks!
Instelling op je ketel staan goed? Als je bij een intergas de pomp snelheid niet omhoog zet, gaat de klep onder de ketel niet open en gaat de ketel aan, kan zijn water niet kwijt en gaat daarna snel weer uit. Volgens Quatt moest ik dit instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMO9893dC6bvT_WnuZYiUIkljls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SC6t9CzvGZSNotgRXUmyZGLy.png?f=user_large

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robmaas schreef op woensdag 25 december 2024 @ 01:46:
[...]

Ja ik vindt het vreemd dat iemand een veronderstelling zonder enige basis ( Deze Youtuber is door de marketingafdeling van Quatt benadert, meer hoef ik niet te zeggen.) als absoluut feit presendeert.
@WAF1 zegt dat ze hem gesproken heeft: "ben 'm tegen gekomen", dus ga ik er dan van uit dat hij haar heeft verteld dat hij benaderd is (maar het gaat met 2 Quatts en een ketel om een aanzienlijk bedrag, wanneer ik het niet nodig zou hebben zou ik nee zeggen) en dat ze daarom 100% zeker is?

Zie:
WAF1 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Ow: verderop "op mijn tijdlijn". Dus inderdaad veronderstelling

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 25-12-2024 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
okijokii schreef op woensdag 25 december 2024 @ 01:23:
[...]

En jij durft stellig te beweren dat deze klusser er voordeel van heeft.
Tja, ik niet en @carpebios ook niet blijkbaar.

PS, zullen we het er verder maar bij laten zo?
Marketing van Quatt mankeert in ieder geval niets aan: bij ieder artikel over warmtepompen komen ze bijna wel aan 't woord 😉

[ Voor 23% gewijzigd door Friezin op 25-12-2024 07:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Alo!

Thanks!
Bij mij in het plaatsingsplan stond expliciet dat de ketel onder de 60°C moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX_n_3cCSqYwPNayVYG756-WDSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRDv4F4trazmWm4TIiWDPTj6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had ketel in het begin op 40°C later 45°C en nu weer wat hoger: ketel staat nu op 48°C, thermostaatknop vvw op 45°C (loopt vaak iets verder door).
De vloer duurt namelijk lang om warm te worden. De ketel is meestal al eerder uitgegaan dan dat de vloer te warm is (wordt hier max 27-28°C).
Ook vvw-groepen waterzijdig ingeregeld: eerst groepen dicht, allen kwart open en met IR-meter verder afgesteld.

Naar mijn mening hoeft Quatt geen advies te geven over de rest van je verwarmingssysteem: het is voor hen onmogelijk alle smaken qua systemen of thermostaten etc. te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000

Animal_X

Rodin

s020506 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 06:17:
[...]

Instelling op je ketel staan goed? Als je bij een intergas de pomp snelheid niet omhoog zet, gaat de klep onder de ketel niet open en gaat de ketel aan, kan zijn water niet kwijt en gaat daarna snel weer uit. Volgens Quatt moest ik dit instellen:

[Afbeelding]
Ze vragen twee instellingen aan te passen, de een is pompsnelheid (naar 100) Wat is die andere (die naar 55 moet)?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door Stefannn op 25-12-2024 07:40 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:46
Animal_X schreef op woensdag 25 december 2024 @ 07:30:
[...]

Ze vragen twee instellingen aan te passen, de een is pompsnelheid (naar 100) Wat is die andere (die naar 55 moet)?
De ene is minimale pompsnelheid, de andere de maximale.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog even over een eerdere post (ging over isolatie AE boiler).

Dit stond in documentatie Quooker over hun isolatie (en de andere Q gebruikt dit misschien ook?):

PRO3-reservoir Quooker-reservoirs hebben een revolutionair hoog-vacuümisolatie. Vacuüm in combinatie met een warmtestralingsscherm zoals gebruikt in het PRO3-reservoir is de beste isolatie die denkbaar is. Door dit principe is het apparaat extreem zuinig en compact. Het kan zelfs in keukens met ladenkasten geplaatst worden, eventueel met de ophangbeugel die als accessoire leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Toby-Wan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:48:
[...]

Prima, maar zowel @WAF1 en @AlfredPteD noemden hem dat eerder wel.
Ik ga het iig niet kijken, gun hem/Quatt de view niet :+
Wie heb ik hoe genoemd ? ik ben me hier niet van bewust.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Friezin schreef op woensdag 25 december 2024 @ 07:55:
[...]

Nog even over een eerdere post (ging over isolatie AE boiler).

Dit stond in documentatie Quooker over hun isolatie (en de andere Q gebruikt dit misschien ook?):

PRO3-reservoir Quooker-reservoirs hebben een revolutionair hoog-vacuümisolatie. Vacuüm in combinatie met een warmtestralingsscherm zoals gebruikt in het PRO3-reservoir is de beste isolatie die denkbaar is. Door dit principe is het apparaat extreem zuinig en compact. Het kan zelfs in keukens met ladenkasten geplaatst worden, eventueel met de ophangbeugel die als accessoire leverbaar is.
Ja.. maar dat is natuurlijk veel kleiner dan een boiler van 300 (geloof ik) liter.
Ik ben benieuwd… ze zeggen het natuurlijk niet voor niets. En ze zijn wel innovatief. Zou ook verklaren waarom het zo duur is.
Ik ben erg benieuwd.
(Nb…. Post had ik verhuisd naar een persoonlijk bericht. Het werd erg off topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Stefannn schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:30:
[...]

Ja.. maar dat is natuurlijk veel kleiner dan een boiler van 300 (geloof ik) liter.
Ik ben benieuwd… ze zeggen het natuurlijk niet voor niets. En ze zijn wel innovatief. Zou ook verklaren waarom het zo duur is.
Ik ben erg benieuwd.
(Nb…. Post had ik verhuisd naar een persoonlijk bericht. Het werd erg off topic)
Een kleinere tank heeft tov de inhoud meer oppervlakte, een grotere kan dus bij dezelfde isolatiewaarde of gebruikte techniek nog minder warmte verliezen.

En als de heatbattery ook voor warmteopslag gebruikt kan worden (en dat suggereert de naam) dan ga je niet stoppen bij 60 graden zoals bij een gewoon sanitair warm water tank meestal het geval is. Je wilt als het kan richting de 90-95 graden. En dan wordt goede isolatie nog belangrijker

[ Voor 19% gewijzigd door raven22 op 25-12-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:26:
Een kleinere tank heeft tov de inhoud meer oppervlakte, een grotere kan dus bij dezelfde isolatiewaarde of gebruikte techniek nog minder warmte verliezen.
Dit klopt niet. Het warmteverlies van een groter vat, met dezelfde isolatie en techniek, is altijd groter in absolute termen. Naar verhouding (per liter inhoud) zal het warmteverlies wel lager zijn.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op woensdag 25 december 2024 @ 07:06:
[...]

En jij durft stellig te beweren dat deze klusser er voordeel van heeft.
Tja, ik niet en @carpebios ook niet blijkbaar.

PS, zullen we het er verder maar bij laten zo?
Marketing van Quatt mankeert in ieder geval niets aan: bij ieder artikel over warmtepompen komen ze bijna wel aan 't woord 😉
Waar beweer ik dat stellig? Ik heb alleen aangegeven dat de affiliate marketing er wel wat 'dik bovenop ligt'. Of dat daadwerkelijk zo is zeg ik nergens volgens mij. Het wordt hier op het forum wel stellig ontkend, maar ik zeg volgens mij niet dat deze klusser hier voordeel bij heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42
Alo!

Thanks!
Wat heb je nu precies voor een verdeler? Uit je post lijkt hij zonder bijmenging te zijn, en zonder pomp?. Ik neem aan dat je deze niet had toen je alleen de cv had?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:58
Het hele punt van affiliatie marketing is dat iedereen profiteert. Dus in dit geval ook de klusser.

Anders is er per definitie geen sprake van affiliatie marketing.

[ Voor 25% gewijzigd door VindiGoosh op 25-12-2024 09:51 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8rSpNyXMdtwGqk5jVlf32KF3Ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bekpnqLrz2KTPeu6YxpzdnCr.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waarom ik deze piekjes zie terwijl de temperatuur redelijk stabiel blijft vandaag?

Voor de duidelijkheid: pieken zijn 580 watt en het plateau is 349 watt.

Edit: heb denk ik het antwoord al. De watertemperatuur komt onder een bepaalde waarde en dan wil de CiC het water weer op temperatuur brengen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaAMwYVE0Kp06AC6RiKGQqiiAOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYWZsClatIl4WZ5UhKPigm9h.jpg?f=fotoalbum_large

Maar waarom dan niet constant moduleren op bijvoorbeeld 380 watt ipv 349?

[ Voor 43% gewijzigd door vanquishsdiv op 25-12-2024 10:15 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
.

[ Voor 99% gewijzigd door vanquishsdiv op 25-12-2024 10:19 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:09
Friezin schreef op woensdag 25 december 2024 @ 07:00:
[...]

@WAF1 zegt dat ze hem gesproken heeft: "ben 'm tegen gekomen", dus ga ik er dan van uit dat hij haar heeft verteld dat hij benaderd is (maar het gaat met 2 Quatts en een ketel om een aanzienlijk bedrag, wanneer ik het niet nodig zou hebben zou ik nee zeggen) en dat ze daarom 100% zeker is?

Zie:
WAF1 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Ow: verderop "op mijn tijdlijn". Dus inderdaad veronderstelling
Hahahahah, iemand gooit even een kwartje in het forum (de inmiddels beruchte YouTube link) en we zijn weer 6 pagina verder...... 🤣🤣🤣🤣🤣

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:41:
[...]

Waar beweer ik dat stellig? Ik heb alleen aangegeven dat de affiliate marketing er wel wat 'dik bovenop ligt'. Of dat daadwerkelijk zo is zeg ik nergens volgens mij. Het wordt hier op het forum wel stellig ontkend, maar ik zeg volgens mij niet dat deze klusser hier voordeel bij heeft?
Haha, wanneer je toch zegt dat een stellige ontkenning niet klopt,
impliceert dat toch dat jij stellig ervan bent dat het wel zo is.

Vind het een volledig onzinnige discussie inmiddels.
Schrijf de goede man een berichtje en vraag wat schuift.
Wie weet kan hij gewoon prima "lullen voor spullen". Top dan toch.
Kan mij niks schelen, daar ben ik namelijk zelf ook gek op 😉, kreeg het met de paplepel ingegoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:24:
[...]

Haha, wanneer je toch zegt dat een stellige ontkenning niet klopt,
impliceert dat toch dat jij stellig ervan bent dat het wel zo is.

Vind het een volledig onzinnige discussie inmiddels.
Schrijf de goede man een berichtje en vraag wat schuift.
Wie weet kan hij gewoon prima "lullen voor spullen". Top dan toch.
Kan mij niks schelen, daar ben ik namelijk zelf ook gek op 😉, kreeg het met de paplepel ingegoten.
Impliceer.... Nou ja, laat maar inderdaad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41
vanquishsdiv schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:09:
[Afbeelding]

Iemand een idee waarom ik deze piekjes zie terwijl de temperatuur redelijk stabiel blijft vandaag?

Voor de duidelijkheid: pieken zijn 580 watt en het plateau is 349 watt.

Edit: heb denk ik het antwoord al. De watertemperatuur komt onder een bepaalde waarde en dan wil de CiC het water weer op temperatuur brengen:
[Afbeelding]

Ik denk dat je hier de oil return cycle ziet, is relevant als de warmtepomp niet heel hard draait. Compressor draait dan af en toe maximaal om olie terug te voeren in de compressor.
Dat geeft een korte toename in powerinput en uitgaande temperatuur.

Moduleren kan een Quatt trouwens enkel in stapjes met sprongen van zo'n 150W op de powerinput

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg4KFtb2fsR-KWejqJ9BJya050A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p8XbJx1k2E2qEupZSPLHTgcm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door jj85 op 25-12-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
raven22 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:26:
[...]

klopt.... maar vacuum is "onderdruk".
Groot vat stevig genoeg maken en ook nog enigszins te vervoeren is een behoorlijke uitdaging.
Een 300liter vat met pur isolatie is al bijna niet te tillen (en dat weet ik uit ervaring want ik heb dat gehad, zelf aangelegd, en zelf vervangen voor een 150liter vat met verwarmen element).

We gaan het zien. Ik ben extreem benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
vanquishsdiv schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:09:

1/ omdat de stooklijn bij deze buitentemperatuur denkt dat 380Watt nodig hebt om bij deze buitentemperatuur de temperatuur stabiel te houden.
2/ omdat de "AI" die dit vrij gemakkelijk had kunnen aanleren en de stooklijn had kunnen aanpassen "afwezig is"

(zegt de mijnheer die een dergelijke AI controller zelf gemaakt heeft voor zijn niet-quatt-water/water-warmtepomp. En die dat geen "AI" zou noemen maar vrij recht toe rechtaan "old school adaptieve controller")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Stefannn ik lees ook regelmatig op een ander "forum" en daar zijn er mensen die er heilig van overtuigd zijn dat de CiC zelf lerend is. Ook de opmerking "CiC is nog aan het inregelen" komt regelmatig voorbij.
Ik geloof er niet zo in, want waarom moet ik bijv. mijn vermogen laten aanpassen bij Quatt als de boel zo slim is?

Kun je in Jip en Janneke taal uitleggen hoe de CiC volgens jou werkt en waarom AI/zelflerend/inregelen niet van toepassing is?

[ Voor 16% gewijzigd door CPM op 25-12-2024 11:01 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:38
Friezin schreef op woensdag 25 december 2024 @ 07:21:
[...]

Naar mijn mening hoeft Quatt geen advies te geven over de rest van je verwarmingssysteem: het is voor hen onmogelijk alle smaken qua systemen of thermostaten etc. te kennen.
@Friezin

Quatt verkoopt quatt warmtepompen. De wp wordt ondersteund door de cv.
Hierbij gaat Quatt ervan uit, dat deze perfect werkt, en dat dat gebeurt doordat het oude systeem lekker heeft gedraaid op < 50 graden.

Dat zijn ook ongeveer de enige vragen, die Quatt stelt over je cv verwarming bij de intake.
De Quatt wordt geplaatst alsof het een postpakket is dat geleverd wordt, door niet nederlands sprekenden, en dus zonder goede overdracht.
Gebeurt er iets vreemds, voor de leek die vroeger nooit naar zijn systeem heeft gekeken, is leiden in last.

Maar ik denk inderdaad, dat Quatt niet alle systemen kent, merken cv, merken thermostaat, vloerverwarmingverdeler en soorten installaties.

Maar om nu te zeggen, dat dat ook niet hoeft, vind ik echt te ver gaan.
Quatt, die een extra service verkoopt, hoort de klant ook gerief te bieden, een lijst van instellingen in de " nieuwe" totale installatie, wat kan, niet kan, moet en nooit moet. En dat ook schriftelijk, met een goede overdracht, desnoods weer met een videocall.
En verder moet quatt goed bereikbaar zijn, vooral in de eerste stookmaanden voor nieuwe klanten.

En daar heeft Quatt nog een flinke slag te maken.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
Zijn er al installatiespecificaties van de FE bekend?

Wil graag weten of de heatcharger kan worden aangesloten op dezelfde groep als waar nu mijn Quatt Duo op is aangesloten. Dat scheelt enerzijds 'n aardig klusje van een extra kabel naar zolder trekken. Anderzijds kan ik dan met m'n huidige setup de totale energiekosten van m'n hele warmtepomp installatie blijven meten.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Erveetwee schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:00:
Zijn er al installatiespecificaties van de FE bekend?

Wil graag weten of de heatcharger kan worden aangesloten op dezelfde groep als waar nu mijn Quatt Duo op is aangesloten. Dat scheelt enerzijds 'n aardig klusje van een extra kabel naar zolder trekken. Anderzijds kan ik dan met m'n huidige setup de totale energiekosten van m'n hele warmtepomp installatie blijven meten.
Nee, heeft eigen 16A groep nodig.
https://support.quatt.io/...75-q-a-quatt-all-electric
Nr 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 12:01
Ik overweeg momenteel een Quatt Hybrid Duo systeem. Dit situatie is als volgt:
- Vrijstaand huis gebouwd in 1992 (190m2 woonoppervlakte / 780m3 inhoud). Dubbelglas en spouwmuurisolatie (redelijk denk ik).
- Nefit Topline Aquapower plus HCR30/CW6 CV ketel. Paar jaar geleden zijn de brander en warmtewisselaar gratis vervangen i.v.m. de recall. Zou dus nog wel even mee moeten kunnen lijkt me.
- Begaande grond: vloerverwarming (5 groepen) met een radiator in de keuken (helemaal open), woonkamer (helemaal open), berging (stand 2), hal (stand 2) en badkamer met regendouche (helemaal open). Slangen liggen dus niet dicht op elkaar.
- 1e verdieping: op 3 slaapkamers (staan dicht) en badkamer met bad (stand 3) ieder een radiator. Op de slaapkamers tevens airco aanwezig (in de winter soms aan om even te verwarmen).
- Sinds 3 jaar koken we op inductie en maken we gebruik van een Quooker zonder warmwater aansluiting. Berging heeft een Daalderop close in boiler welke soms wordt gebruikt.
- Gasverbruik gezin van 4 (2 kinderen van 7 en 3 jaar): +/- 1300m3 per jaar sinds ik de aanvoertemperatuur op 55 graden heb gezet en we op inductie koken en Quooker gebruiken. Daarvoor was het verbruik tussen de 1600 en 1800m3. Alleen de kinderen maken soms gebruik van het bad.

Ik durf nog niet op full electric te gaan en daarom lijkt een hybride oplossing momenteel het beste voor ons. We hebben nog dubbelglas en ik weet ook niet in hoeverre het huis voldoende geïsoleerd is. Het huis is met een aanvoertemperatuur van 55 graden comfortabel genoeg. Als we thuis zijn heb ik de Tado thermostaat op 19,5 of 20 graden staan. 'S nachts staat deze op 18,5 graden.

Enkele vragen:
- Klopt het dat de vloerverwarmingsverdeler vervangen moet worden naar een hybride variant? Wordt dit ook meegenomen tijdens het adviesgesprek met Quatt. Vervangt Quatt de verdeler of dien je hier zelf voor te zorgen?
- Zou de Chill voor de begaande grond meerwaarde hebben om bij te verwarmen? Verwarmt deze dan samen met de bestaande radiator of in plaats van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
lochtejans schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:14:
Ik overweeg momenteel een Quatt Hybrid Duo systeem. Dit situatie is als volgt:
- Vrijstaand huis gebouwd in 1992 (190m2 woonoppervlakte / 780m3 inhoud). Dubbelglas en spouwmuurisolatie (redelijk denk ik).
- Nefit Topline Aquapower plus HCR30/CW6 CV ketel. Paar jaar geleden zijn de brander en warmtewisselaar gratis vervangen i.v.m. de recall. Zou dus nog wel even mee moeten kunnen lijkt me.
- Begaande grond: vloerverwarming (5 groepen) met een radiator in de keuken (helemaal open), woonkamer (helemaal open), berging (stand 2), hal (stand 2) en badkamer met regendouche (helemaal open). Slangen liggen dus niet dicht op elkaar.
- 1e verdieping: op 3 slaapkamers (staan dicht) en badkamer met bad (stand 3) ieder een radiator. Op de slaapkamers tevens airco aanwezig (in de winter soms aan om even te verwarmen).
- Sinds 3 jaar koken we op inductie en maken we gebruik van een Quooker zonder warmwater aansluiting. Berging heeft een Daalderop close in boiler welke soms wordt gebruikt.
- Gasverbruik gezin van 4 (2 kinderen van 7 en 3 jaar): +/- 1300m3 per jaar sinds ik de aanvoertemperatuur op 55 graden heb gezet en we op inductie koken en Quooker gebruiken. Daarvoor was het verbruik tussen de 1600 en 1800m3. Alleen de kinderen maken soms gebruik van het bad.

Ik durf nog niet op full electric te gaan en daarom lijkt een hybride oplossing momenteel het beste voor ons. We hebben nog dubbelglas en ik weet ook niet in hoeverre het huis voldoende geïsoleerd is. Het huis is met een aanvoertemperatuur van 55 graden comfortabel genoeg. Als we thuis zijn heb ik de Tado thermostaat op 19,5 of 20 graden staan. 'S nachts staat deze op 18,5 graden.

Enkele vragen:
- Klopt het dat de vloerverwarmingsverdeler vervangen moet worden naar een hybride variant? Wordt dit ook meegenomen tijdens het adviesgesprek met Quatt. Vervangt Quatt de verdeler of dien je hier zelf voor te zorgen?
- Zou de Chill voor de begaande grond meerwaarde hebben om bij te verwarmen? Verwarmt deze dan samen met de bestaande radiator of in plaats van?
Wat voor vloerverwarmingsverdeler heb je nu? Post eens een foto.

Mogelijk krijg je problemen om de badkamer goed te verwarmen. Werkt vaak minder goed bij lage temperaturen een radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Rowwan schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:47:
[...]

Wat heb je nu precies voor een verdeler? Uit je post lijkt hij zonder bijmenging te zijn, en zonder pomp?. Ik neem aan dat je deze niet had toen je alleen de cv had?
Klopt. Ik heb de composiet verdeler van VTE. Zat eerst een grundfos pomp tussen, die heb ik vervangen door het passtuk wat hiervoor bestaat toen de Quatt werd geinstalleerd. Daarna de VTE hydraulisch actief gemaakt door het ventiel in te draaien. Dat stuk werkt icm met de Quatt perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
CPM schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:00:
Kun je in Jip en Janneke taal uitleggen hoe de CiC volgens jou werkt en waarom AI/zelflerend/inregelen niet van toepassing is?
A.. dank :)

Voor de duidelijkheid: ik heb geen quatt, ik zit hier uit interesse en omdat nogal wat kennissen mij om advies vragen (aangezien ik sinds 2008 enorm veel geprobeerd, getest en gemaakt heb).

Wat je "zo verwachten"
- als er warmte-aanvraag is (vanuit thermostaat)
- dan gaat de quatt stoken
- om te bepalen "hoeveel" neemt hij de stooklijn. Die bepaalt "hoe hard je moet stoken bij de betreffende buitentemperatuur".
- je neemt dan "een beetje meer" want je wil "opwarmen", als je precies genoeg zou nemen zou je een temperatuur-tekort nooit kunnen aanvullen.
==> eigenlijk is dat het gedrag dat je ziet.

De "AI" (maar meer adaptieve controller) die je zou verwachten:
1/ adaptief aanpassen van de stooklijn.
- elke dag bijhouden wat de gemiddelde buitentemperatuur is geweest
- elke dag bijhouden hoeveel energie is geleverd
- vergelijken met de enige die bij betreffende buitentemperatuur volgens de stooklijn nodig was geweest
- stooklijn aanpassen zodat het beter klopt
Dat aanpassen doe je slechts gedeeltelijk (ikzelf doe het met 20%) om te voorkomen dat je op de waan van de dag gaat reageren (ramen die veel open hebben gestaan of een houtkachel die gebrand heeft)

2/ adaptief aanpassen van "overshoot"
- Zoals boven gezegd: je moet "een beetje meer" doen dan strict noodzakelijk omdat je anders niet op je doeltemperatuur komt.
- Na de eerste keer kan de quatt kijken hoe lang het duurt eer hij op temperatuur is (thermostaat uit) en hoe lang het duurt voor hij dan weer aan mag.
- Dan kan hij zijn "beetje meer" zodanig kiezen dat het opwarmen net zo lang duurt als het afkoelen.

Dat zou mijn eerste simpele approach zijn.
En als je dat eenmaal hebt verfijningen aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvtK
[...]

[Afbeelding]
Thanks, ik zal de instellingen controleren. De jongens van Quatt hebben er wel naar gekeken, maar de conclusie was volgens mij dat alles al goed stond. Er kwam ook gloeiend heet water beneden aan bij de verdeler, dus dat vertelt mij wel dat dit stuk in principe goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 12:01
jj85 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:19:
[...]

Wat voor vloerverwarmingsverdeler heb je nu? Post eens een foto.

Mogelijk krijg je problemen om de badkamer goed te verwarmen. Werkt vaak minder goed bij lage temperaturen een radiator.
Het is een Therminon. In de badkamer beneden hangt ook elektrische badkamerradiator welke nu haast niet aan staat omdat daar ook vloerverwarming ligt en een designradiator hangt. Boven hebben we soms een elektrisch kacheltje aan als de kinderen in bad gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlGpy5UOeQggXr-A8V-jqh416Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnQ0bSQjXypaK1nhPUlXg0JG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZiv34ZzndKDYBA9sFh3JB3VR4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4TKyyAP9tyDWlkEcSUb84rl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Stefannn schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:24:
[...]

A.. dank :)

Voor de duidelijkheid: ik heb geen quatt, ik zit hier uit interesse en omdat nogal wat kennissen mij om advies vragen (aangezien ik sinds 2008 enorm veel geprobeerd, getest en gemaakt heb).

Wat je "zo verwachten"
- als er warmte-aanvraag is (vanuit thermostaat)
- dan gaat de quatt stoken
- om te bepalen "hoeveel" neemt hij de stooklijn. Die bepaalt "hoe hard je moet stoken bij de betreffende buitentemperatuur".
- je neemt dan "een beetje meer" want je wil "opwarmen", als je precies genoeg zou nemen zou je een temperatuur-tekort nooit kunnen aanvullen.
==> eigenlijk is dat het gedrag dat je ziet.

De "AI" (maar meer adaptieve controller) die je zou verwachten:
1/ adaptief aanpassen van de stooklijn.
- elke dag bijhouden wat de gemiddelde buitentemperatuur is geweest
- elke dag bijhouden hoeveel energie is geleverd
- vergelijken met de enige die bij betreffende buitentemperatuur volgens de stooklijn nodig was geweest
- stooklijn aanpassen zodat het beter klopt
Dat aanpassen doe je slechts gedeeltelijk (ikzelf doe het met 20%) om te voorkomen dat je op de waan van de dag gaat reageren (ramen die veel open hebben gestaan of een houtkachel die gebrand heeft)

2/ adaptief aanpassen van "overshoot"
- Zoals boven gezegd: je moet "een beetje meer" doen dan strict noodzakelijk omdat je anders niet op je doeltemperatuur komt.
- Na de eerste keer kan de quatt kijken hoe lang het duurt eer hij op temperatuur is (thermostaat uit) en hoe lang het duurt voor hij dan weer aan mag.
- Dan kan hij zijn "beetje meer" zodanig kiezen dat het opwarmen net zo lang duurt als het afkoelen.

Dat zou mijn eerste simpele approach zijn.
En als je dat eenmaal hebt verfijningen aanbrengen.
Thanks.
Je beschrijft goed wat je zou verwachten. En de conclusie is dat de CiC dat niet doet dus niet slim is toch?

- gemiddelde buitentemperatuur zou dan op individuele basis moeten zijn toch? Dus specifieke data per klant. En dat dan over een X periode om het datamodel betrouwbaar te maken.

- Adaptief aanpassen kan zeer lastig zijn aangezien er veel factoren de situatie kunnen beïnvloeden. Warmteverlies, weersomstandigheden, ventilatie, aanwezigheid van mensen, wind, andere warmtebronnen, deuren open/dicht, radiatoren of vloerverwarming, buffer van een vloer, zonneschijn etc.

Wat ze ook slimmer zouden kunnen doen is het vermogen afbouwen naarmate de ruimte temperatuur bijna bereikt is. Dit is misschien simpeler als warmte afgifte directer is (zoals bij radiatoren?). Zo voorkomen ze pendelen.

Dit soort data kunnen ze in principe allemaal verzamelen en laat dan AI zijn werk doen.

Of beredeneer ik dit alles onjuist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
lochtejans schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:49:
[...]

Het is een Therminon. In de badkamer beneden hangt ook elektrische badkamerradiator welke nu haast niet aan staat omdat daar ook vloerverwarming ligt en een designradiator hangt. Boven hebben we soms een elektrisch kacheltje aan als de kinderen in bad gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat je hiermee (gesloten verdeler met pomp) prima kunt verwarmen icm een Quatt. Zijn genoeg gebruikers met een vergelijkbare verdeler.

Zou hem in eerste instantie niet vervangen. Eerst uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30
CPM schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:24:
[...]

Wat ze ook slimmer zouden kunnen doen is het vermogen afbouwen naarmate de ruimte temperatuur bijna bereikt is. Dit is misschien simpeler als warmte afgifte directer is (zoals bij radiatoren?). Zo voorkomen ze pendelen.
Ben anders ook wel verbaasd als/dat dit nu niet gebeurt dan?
edit; op basis waarvan moduleert ie anders dan?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 25-12-2024 14:07 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 16:44
Ik ben heel benieuwd naar de Chill. Wij hebben de Hybrid Duo samen met redelijk kleine radiatoren in ons huis. Ons gemiddelde COP is in de maand dec nu 3,4.

- Zou de COP omhoog gaan als je een Chill hebt, omdat je vermogensafgifte omhoog gaat?

Ik lees dit over de werking van de Chill: "Het systeem werkt als een kleine warmtepomp, verbonden met twee warmtewisselaars: één voor lucht naar koudemiddel en één voor water naar koudemiddel. Het koudemiddel is in dit geval propaan. We blazen lucht door de warmtewisselaar, onttrekken de warmte, en maken het koudemiddel warmer via de compressor. Vervolgens wordt die warmte afgegeven aan het CV-water."

- Betekent dat dat de Chill dus ook een kleine compressor heeft, en dus net als andere mobiele airco's toch wel een flink geluid maakt als deze aanstaat?

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wellicht iets, maar ik denk dat het over het totaal marginaal is; de chill zelf kent immers ook zijn eigen COP.
Is die 3,4 zonder gasverbruik?

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 25-12-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
paQ schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:20:
Wellicht iets, maar ik denk dat het over het totaal marginaal is; de chill zelf kent immers ook zijn eigen COP.
Is die 3,4 zonder gasverbruik?
Okee. Ja CV ketel heeft in totaal 0,4 m3 verbruikt dus praktisch verwaarloosbaar.

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:03
ardjuno schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:28:
[...]

Okee. Ja CV ketel heeft in totaal 0,4 m3 verbruikt dus praktisch verwaarloosbaar.
Ik denk dat je winst ergens anders in moet gaan zoeken want dat moet echt beter kunnen, die COP is echt erg laag. Niemand weet het nog maar zo'n chill zou dan wel in zijn eentje een enorme verbetering moeten opleveren.

Wij hebben een 137m2 2onder1kapper met beneden 3xt10 en 2 kleine t22 radiatoren met fans. Boven alles dicht behalve klein stukje vvw in de badkamer. Temperatuur continu op 21. COP december tot nu toe 4,4. Totaal aan warmte door Quatt geleverd 1.13MWh in december.

[ Voor 8% gewijzigd door Dersan op 25-12-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Dersan schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat je winst ergens anders in moet gaan zoeken want dat moet echt beter kunnen, die COP is echt erg laag. Niemand weet het nog maar zo'n chill zou dan wel in zijn eentje een enorme verbetering moeten opleveren.
Zoals je zelf al zegt: Niemand weet het nog ;)

Eens over de lage COP verder.
@ardjuno Op welke temperatuur staat je thermostaat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bdamink
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-04 20:48
Hallo allemaal, wat fijn, zo'n uitgebreid topic over Quatt. We overwegen een Duo te installeren, maar hebben best een ingewikkelde situatie waar ook de installateur niet helemaal raad mee weet. Hopelijk kunnen jullie meedenken... Ik heb al gezocht op het forum, maar zie hier nog geen uitleg over.

De situatie: hele huis op vloerverwarming, CV ketel, en daarnaast een 2000 liter buffervat voor opwarmen van het verwarmingswater met heatpipes. Het tapwater loopt hier in een spiraal doorheen en wordt daarmee ook enigszins voorverwarmd. Het water in dit buffervat loopt op zonnige dagen gemakkelijk op tot 80 graden. maar is superdom in de schuur geinstalleerd, dus als het buiten koud is koelt het ook heel snel weer af en doet dan niets. Als het water in het buffervat kouder is dan het water in de vloer, wordt het hele vat overbrugd. Verder hebben we zonnepanelen.
Mijn vragen:
* we twijfelen heel erg hoeveel nut dit buffervat heeft. Zou het zin hebben de hele boel naar binnen te verplaatsen? Of is het theoretisch een prachtig systeem maar doet het vooral iets op het moment dat je er niets aan hebt...?
* als we ook een WP in het circuit willen opnemen, waar zou dat dan moeten? Ik zie 2 opties, maar ben over beide niet enthousiast.
A. vloer - WP - buffervat - CV - vloer: in dit geval 'ziet' de WP het niet als het buffervat warm is, waardoor hij blijft bijverwarmen terwijl dat niet nodig is.
B. vloer - buffervat - WP - CV - vloer. Als het buffervat warm is, dan komt er in dit geval 80 graden water de WP in, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Hopelijk is dit verhaal te volgen - ben heel benieuwd of iemand een slimme truc heeft. Anders denk ik dat we het buffervat helemaal buiten werking stellen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:34
Bdamink schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:15:
Hallo allemaal, wat fijn, zo'n uitgebreid topic over Quatt. We overwegen een Duo te installeren, maar hebben best een ingewikkelde situatie waar ook de installateur niet helemaal raad mee weet. Hopelijk kunnen jullie meedenken... Ik heb al gezocht op het forum, maar zie hier nog geen uitleg over.

De situatie: hele huis op vloerverwarming, CV ketel, en daarnaast een 2000 liter buffervat voor opwarmen van het verwarmingswater met heatpipes. Het tapwater loopt hier in een spiraal doorheen en wordt daarmee ook enigszins voorverwarmd. Het water in dit buffervat loopt op zonnige dagen gemakkelijk op tot 80 graden. maar is superdom in de schuur geinstalleerd, dus als het buiten koud is koelt het ook heel snel weer af en doet dan niets. Als het water in het buffervat kouder is dan het water in de vloer, wordt het hele vat overbrugd. Verder hebben we zonnepanelen.
Mijn vragen:
* we twijfelen heel erg hoeveel nut dit buffervat heeft. Zou het zin hebben de hele boel naar binnen te verplaatsen? Of is het theoretisch een prachtig systeem maar doet het vooral iets op het moment dat je er niets aan hebt...?
* als we ook een WP in het circuit willen opnemen, waar zou dat dan moeten? Ik zie 2 opties, maar ben over beide niet enthousiast.
A) vloer - WP - buffervat - CV - vloer: in dit geval 'ziet' de WP het niet als het buffervat warm is, waardoor hij blijft bijverwarmen terwijl dat niet nodig is.
B) vloer - buffervat - WP - CV - vloer. Als het buffervat warm is, dan komt er in dit geval 80 graden water de WP in, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Hopelijk is dit verhaal te volgen - ben heel benieuwd of iemand een slimme truc heeft. Anders denk ik dat we het buffervat helemaal buiten werking stellen....
Ik zou dat buffervat vergeten, nu wordt hij zomers heet en heb je er niks aan en in de winter moet de Quatt dat op temperatuur gaan houden en dat zal niet gaan werken als dat water te warm is.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Je beschrijft goed wat je zou verwachten. En de conclusie is dat de CiC dat niet doet dus niet slim is toch?
Dat kan ik niet beoordelen. Ik heb geen quatt. Ik heb geen CiC.
- gemiddelde buitentemperatuur zou dan op individuele basis moeten zijn toch? Dus specifieke data per klant.
Klopt, maar dat is super eenvoudig, die haal je gewoon van Weeronline.nl
- Adaptief aanpassen kan zeer lastig zijn aangezien er veel factoren de situatie kunnen beïnvloeden. Warmteverlies, weersomstandigheden, ventilatie, aanwezigheid van mensen, wind, andere warmtebronnen, deuren open/dicht, radiatoren of vloerverwarming, buffer van een vloer, zonneschijn etc.
Dat valt heel erg mee. En dat weet ik zeker want ik heb het zelf gemaakt en het werkt heel erg goed.

Al die zaken die jij noemt die spelen, maar die kan je niet voorspellen. En omdat je ze niet kan voorspellen hoeft het systeem daar ook niet “slim” voor te zijn. Die hoef je dus enkel te negeren. En dat doe je door alles flink uit te middelen.
De gemiddeld gemeten stooklijn over een dag wijkt bij mij ongeveer 10% af van de adaptief ingestelde stooklijn. De ingestelde stooklijn pas ik dan dagelijks aan voor 20% van de gemeten afwijking (een moving average filter in jargon). Dat betekent een dagelijkse verstelling van 20% x 10% = 2%. Heel weinig dus.
Een “echte fout” doet er dan ongeveer een week over om helemaal gecompenseerd te worden.
In wezen is dit niks bijzonders. Het is exact hetzelfde als zelf op basis van je “gemiddelde indruk over een week” de boel een beetje tweaken. Velen op dit forum hebben het geduld niet om een week te wachten met tweaken, de adaptieve controller is dus veel geduldiger :) :) .

Anyway… ik heb het op die manier draaiend. En het werkt gewoon behoorlijk goed. En is dus behoorlijk simpel. (Maar klopt… het is een artificial intelligent methode in plaats van een human intelligent ongeduldige knopjes draaier).
Daarvoor moet je dan een sensor hebben die de ruimte temperatuur meet en ook weten welke temperatuur staat ingesteld. Wellicht dat ze die data via opentherm hebben. Dat weet ik niet.
De methode die ik voorstelde ging er vanuit dat je enkel het aan/uit signaal van een thermostaat hebt.
Dit soort data kunnen ze in principe allemaal verzamelen en laat dan AI zijn werk doen.
De data verzamelen ze denk ik wel.
“AI zijn werk laten doen” werkt echter niet zo.
Het is niet zo dat je bij bol.com een “AI doosje” kan kopen. “AI” is een verzamelterm voor “geprogrammeerde slimmigheid”. Dat moet je dus specifiek ontwerpen, maken, testen.
Maar goed… “dat moet je dus allemaal doen”, maar zoals ik heb proberen duidelijk te maken is het geen mega ingewikkeld AI model dat ze moeten maken. Mijn eigen “AI” (ik blijf het meer een adaptive controller vinden) systeem heb ik vorig jaar met de kerstvakantie in elkaar gezet. Het heeft tot midden februari geduurd voor alle onzorgvuldigheden eruit waren maar het heeft wel vanaf 1 januari gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bdamink
Gerardwaz schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:42:
[...]

Ik zou dat buffervat vergeten, nu wordt hij zomers heet en heb je er niks aan en in de winter moet de Quatt dat op temperatuur gaan houden en dat zal niet gaan werken als dat water te warm is.
Hm. Daar was ik al een beetje bang voor... Eens kijken wat het nog doet voor de oud-ijzer-prijs. Die heatpipes zijn overigens wel echt een mooi systeem, maar lastig om het hele systeem goed te laten samenwerken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
paQ schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:53:
[...]

Zoals je zelf al zegt: Niemand weet het nog ;)

Eens over de lage COP verder.
@ardjuno Op welke temperatuur staat je thermostaat ingesteld?
Vandaag wel een COP van 4,2 maar dat zal ook met de buitentemperatuur te maken hebben.

Onze thermostaat staat op 19,5 de gehele dag, en 's nachts op 18,5. Zou dan denk ik toch komen door onze relatief kleine radiatoren? Heb ook geen speedcomforts oid.
Er zijn 2 radiatoren (T22) in de woonkamer en 1 in de keuken van 180 x 30.

Zit er dus over na te denken om of een extra radiator of om speedcomforts te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-08 20:17
ardjuno schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:44:
[...]

Vandaag wel een COP van 4,2 maar dat zal ook met de buitentemperatuur te maken hebben.

Onze thermostaat staat op 19,5 de gehele dag, en 's nachts op 18,5. Zou dan denk ik toch komen door onze relatief kleine radiatoren? Heb ook geen speedcomforts oid.

Zit er dus over na te denken om of een extra radiator of om speedcomforts te plaatsen.
COP zal vast met de temperatuur te maken hebben. Hier een COP van 6.6 vandaag (7,08 kWh leverde 46,86 kWh aan warmte op). Wel temp op 18 graden (was niemand thuis).

Heb hier meer dan genoeg radiatoren, maar wel een aantal T11´s die op termijn nog worden vervangen door Jaga of T33.

Zou voor T33/Jaga´s gaan (op Marktplaats komen er best wel wat langs af en toe). Daarnaast de heatbooster nemen met Arctic fans als je een beetje wil knutselen.

Dan komt het vast goed met de COP

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefannn

Mijn vragen:
A. vloer - WP - buffervat - CV - vloer: in dit geval 'ziet' de WP het niet als het buffervat warm is, waardoor hij blijft bijverwarmen terwijl dat niet nodig is.
B. vloer - buffervat - WP - CV - vloer. Als het buffervat warm is, dan komt er in dit geval 80 graden water de WP in, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Met 99% kans is is dat buffervat niet werkend te krijgen.
Ik heb zelf in 2008 een heatpipe systeem aangelegd met ook een 2000liter buffervat. Bij mij staat dat in een put in de tuin. De bedoeling was inderdaad de verwarming te “helpen”.
Echter… in de zomer warmt het inderdaad goed op maar in de winter lukt dat niet.
Daarnaast is de hoeveelheid warmte die er überhaupt in past maar genoeg voor 1 dag verwarmen. Ik heb er ooit, in oktober, exact 1 dag plezier van gehad.
De afkoeling is inderdaad ook enorm. Ik heb mijn vat “na geïsoleerd” met 40cm(!!!) pur. Dat heb ik gedaan met een dubbele laag van 20cm dikke pur platen die ik in stroken had gesneden en vervolgens met behulp van 20 spuitbussen purschuim eromheen heb gelijmd.
Daarmee was de afkoeling redelijk bestreden maar was de heatpipe opbrengst in de winter nog steeds absoluut onvoldoende. Ik heb de verwarming na een aantal seizoenen proberen losgekoppeld.
Ik verwarm er ook mijn jacuzzi mee en dat gaat uitstekend. Daarmee heb ik april-oktober geen electriciteit kosten voor mijn jacuzzi. De heatpipes bedienen ook nog een kleiner 150liter vat voor douchewater en dat werkt 8 maanden per jaar ook prima.
Investering heb ik er op die manier toch nog uit.

Maar…
Zoals je kan lezen ben ik een enorme knutselaar. Dat vind ik ook leuk. “Energie knutselen is wel een beetje mijn hobby. Alles zelf aangelegd, de heatpipes op het dak, het loodgieterswerk, de electronica en de software.
Het buffervat voor verwarming heb ik een aantal keer op een alternatieve manier geprobeerd maar heb ik na een paar seizoenen met verschillende configuraties opgegeven.

Moraal…
Tenzij je nog iets slims weet waar ik in een paar jaar knutselen niet aan gedacht heb kan je het er tussenuit halen.

[...]

Hoeveel radiatoren heb je in totaal en staan ze allemaal open?
Heb je ze waterzijdig ingeregeld?
Ik zat gisteren op een COP van 4,8 met thermostaat op 21,5°C dus dat moet zeker beter kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 26-12-2024 07:49 ]

Mijn vragen:

Hmmm, nu heb ik eigenlijk altijd begrepen dat een vloerverwarming eigenlijk al een groot buffervat is.
Is dat buffervat niet anders in te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Friezin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:47:
[...]

Hmmm, nu heb ik eigenlijk altijd begrepen dat een vloerverwarming eigenlijk al een groot buffervat is.
Is dat buffervat niet anders in te zetten?
Klopt…
Het “idee” is echter dat je het vat tot 80 graden of zo opwarmt (want de vloer kan dat natuurlijk niet aan) en dat je dat dan langzaam in de vloer stopt.
Echter…
- je krijgt dat vat ‘s winters hooguit op 20 graden (en zelfs dat lukt bijna niet)
- heatpipe opbrengst neemt bij hogere temperaturen flink af
- warmteverlies van vat is vrij hoog (10..20% per dag)
- enige dat nog een beetje werkt is heatpipes met een warmtewisselaar direct op de retour (= quatt aanvoer) om het water een boost te geven. Maar dat is eigenlijk de moeite van het aanleggen niet waard.

Alternatief zoals ik het zelf heb is 8 maanden per jaar de jacuzzi ermee verwarmen. Dat is wel een mega klus om te maken.

Stefannn schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:55:
[...]

Klopt…
Het “idee” is echter dat je het vat tot 80 graden of zo opwarmt (want de vloer kan dat natuurlijk niet aan) en dat je dat dan langzaam in de vloer stopt.
Echter…
- je krijgt dat vat ‘s winters hooguit op 20 graden (en zelfs dat lukt bijna niet)
- heatpipe opbrengst neemt bij hogere temperaturen flink af
- warmteverlies van vat is vrij hoog (10..20% per dag)
- enige dat nog een beetje werkt is heatpipes met een warmtewisselaar direct op de retour (= quatt aanvoer) om het water een boost te geven. Maar dat is eigenlijk de moeite van het aanleggen niet waard.

Alternatief zoals ik het zelf heb is 8 maanden per jaar de jacuzzi ermee verwarmen. Dat is wel een mega klus om te maken.
Dus wanneer je buffervat met een boost van je cv in korte tijd op temperatuur brengt en daarna langzaam die warmte gebruikt voor de vloer heeft het nut, maar met een wp en heatpipes niet echt? Moet ik dat zo zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stefannn schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:32:
[...]

Dat kan ik niet beoordelen. Ik heb geen quatt. Ik heb geen CiC.

[...]

Klopt, maar dat is super eenvoudig, die haal je gewoon van Weeronline.nl

[...]

Dat valt heel erg mee. En dat weet ik zeker want ik heb het zelf gemaakt en het werkt heel erg goed.

Al die zaken die jij noemt die spelen, maar die kan je niet voorspellen. En omdat je ze niet kan voorspellen hoeft het systeem daar ook niet “slim” voor te zijn. Die hoef je dus enkel te negeren. En dat doe je door alles flink uit te middelen.
De gemiddeld gemeten stooklijn over een dag wijkt bij mij ongeveer 10% af van de adaptief ingestelde stooklijn. De ingestelde stooklijn pas ik dan dagelijks aan voor 20% van de gemeten afwijking (een moving average filter in jargon). Dat betekent een dagelijkse verstelling van 20% x 10% = 2%. Heel weinig dus.
Een “echte fout” doet er dan ongeveer een week over om helemaal gecompenseerd te worden.
In wezen is dit niks bijzonders. Het is exact hetzelfde als zelf op basis van je “gemiddelde indruk over een week” de boel een beetje tweaken. Velen op dit forum hebben het geduld niet om een week te wachten met tweaken, de adaptieve controller is dus veel geduldiger :) :) .

Anyway… ik heb het op die manier draaiend. En het werkt gewoon behoorlijk goed. En is dus behoorlijk simpel. (Maar klopt… het is een artificial intelligent methode in plaats van een human intelligent ongeduldige knopjes draaier).

[...]

Daarvoor moet je dan een sensor hebben die de ruimte temperatuur meet en ook weten welke temperatuur staat ingesteld. Wellicht dat ze die data via opentherm hebben. Dat weet ik niet.
De methode die ik voorstelde ging er vanuit dat je enkel het aan/uit signaal van een thermostaat hebt.

[...]

De data verzamelen ze denk ik wel.
“AI zijn werk laten doen” werkt echter niet zo.
Het is niet zo dat je bij bol.com een “AI doosje” kan kopen. “AI” is een verzamelterm voor “geprogrammeerde slimmigheid”. Dat moet je dus specifiek ontwerpen, maken, testen.
Maar goed… “dat moet je dus allemaal doen”, maar zoals ik heb proberen duidelijk te maken is het geen mega ingewikkeld AI model dat ze moeten maken. Mijn eigen “AI” (ik blijf het meer een adaptive controller vinden) systeem heb ik vorig jaar met de kerstvakantie in elkaar gezet. Het heeft tot midden februari geduurd voor alle onzorgvuldigheden eruit waren maar het heeft wel vanaf 1 januari gedraaid.
Persoonlijk vind ik dat de Quatt/CiC steeds beter en stabieler draait.
Ze zijn ook nog steeds bezig verbeteringen aan te brengen: er is steeds meer data voorhanden.

@CPM nog steeds zo'n beroerde COP dan?
En ook wel nieuwsgierig naar huidige COP van Stefannn omdat dat dan beter is ingeregeld?

Dit was gisteren met een enkele Quatt.
Zon heeft rond 12.00 uur blijkbaar even geschenen (was niet thuis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lnHBEGKD-Ttg0wXvgHRXlHjMwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWuvpEa8KJ4HMOCoELh4c96u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Friezin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:00:
[...]

Dus wanneer je buffervat met een boost van je cv in korte tijd op temperatuur brengt en daarna langzaam die warmte gebruikt voor de vloer heeft het nut, maar met een wp en heatpipes niet echt? Moet ik dat zo zien?
Met cv een buffervat boosten heeft alleen zin als de cv op minimale stand de enige niet kwijt kan. Bij radiatoren speelt dat niet echt, die kunnen immers heel hoog opwarmen. Bij vloerverwarming "zou je daarvoor kunnen kiezen" maar dat is de functie van de circulatie pomp in een traditionele verdeler.
Vat heeft enormer thermische verliezen (als het naar een beetje hoge temperaturen gaat). zolang het het in een leefomgeving staat gaat die warmte niet verloren maar in een schuur, een put of op zolder gaat het wel verloren.
Defacto... als je teveel warmteproductie hebt doe je er beter aan je vloer 1 graad extra op te warmen (who cares dat het 21graden in huis is in plaats van de ingestelde 20) dan een buffervat naar 70...90 graden te willen brengen.

Kortom....
Voor verwarmen zie ik geen usecase.
voor mijn jacuzzi werkt het prima maar dat is een dwz niche.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Friezin
Mijn Quatts draaien wat rustiger sinds ik het vermogen van 11kW naar 8kW heb laten zetten.

Waarom ik de vraag stelde over de CiC is omdat ik op een ander "forum" reacties voorbij zie komen als bijv. Iemand iets vraagt over zijn/haar installatie er personen zijn die roepen "de CiC is nog aan het inleren".
Ik wil dan graag weten wat de CiC leert. Maar daar komen geen antwoorden op.
Dus ik geloof dat niet todat er een goede onderbouwing komt dat een CiC zelf lerend is.

Een simpel ding: als je te hoog bent ingeschat door Quatt en je CiC is zelf lerend dat zou dat probleem zichzelf oplossen, maar dat is niet zo.
Of bepaald pendel gedrag zou zichzelf oplossen, en dat is niet zo.

Dus een CiC leert niets en is niet adaptief (zoals @Stefannn wel slimme adaptieve zaken heeft gebouwd).

Of gebruikt niet de historische data zoals sommigen hier wel bijhouden met hun Excel.

Een CiC werkt wel op basis van een aantal factoren en maakt een berekening, maar is dus niet zelf lerend na een paar dagen of weken.

Ik wil niet perse beweren dat de CiC niet zelf lerend is maar ik wil gewoon weten hoe dat ding werkt en of het allemaal wel zo slim is als sommige beweren. Dus op basis van feiten. Dus als iemand meer info heeft over de werking of verzamelde data die gebruikt wordt dan hou ik me zeker aanbevolen.

Verder ben ik tevreden over de Quatts, lekker warm hier en nog geen gas verbruikt. Maar last het maar eens echt koud worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtzNlxelcoTQJVpGbGv_YSJMJ6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7oCUhk1x072Vl0t12Ysnlveh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door CPM op 26-12-2024 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 22:31

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:53:
@Friezin
Mijn Quatts draaien wat rustiger sinds ik het vermogen van 11kW naar 8kW heb laten zetten.

Waarom ik de vraag stelde over de CiC is omdat ik op een ander "forum" reacties voorbij zie komen als bijv. Iemand iets vraagt over zijn/haar installatie er personen zijn die roepen "de CiC is nog aan het inleren".
Dus ik geloof dat niet todat er een goede onderbouwing komt dat een CiC zelf lerend is.

Een simpel ding: als je te hoog bent ingeschat door Quatt en je CiC is zelf lerend dat zou dat probleem zichzelf oplossen, maar dat is niet zo.

Dus een CiC leert niets en is niet adaptief (zoals @Stefannn wel slimme adaptieve zaken heeft gebouwd).

Of gebruikt niet de historische data zoals sommigen hier wel bijhouden met hun Excel.

Een CiC werkt wel op basis van een aantal factoren en maakt een berekening, maar is dus niet zelf lerend na een paar dagen of weken.

Ik wil niet perse beweren dat de CiC niet zelf lerend is maar ik wil gewoon weten hoe dat ding werkt en of het allemaal wel zo slim is als sommige beweren. Dus op basis van feiten. Dus als iemand meer info heeft over de werking of verzamelde data die gebruikt wordt dan hou ik me zeker aanbevolen.

Verder ben ik tevreden over de Quatts, lekker warm hier en nog geen gas verbruikt. Maar last het maar eens echt koud worden.

[Afbeelding]
Je moet je afvragen, of de CIC wel zelflerend moet zijn na enkele dagen of weken.
Beter wellicht na enkele maanden, zodat de stooklijn meer bij het warmteverlies over een lange periode past.

Deze dagen zijn kinderen en kleinkinderen hier in huis. Drangers van de deuren, dus deuren die open staan. Kamers anders in gebruik.
Zou niet goed zijn, dat de CIC hier de komende dagen, weken op zou acteren.

Overigens. Mij hoor je niet klagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrWrGGGUOTjtsz86XNT91Z0bcCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TFWiNEPb7qWtGTUVU0CQTAE1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIxONaVbeCCMXSfHtCHrOBdv2jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vf0LZxTWe8KZKqu902rwYOFB.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CPM schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:53:
@Friezin

[Afbeelding]
Verschillende malen bij Quatt gevraagd hoe het zit met dat zelflerende.
De afkorting AI verdween namelijk lang geleden al van hun site.
Bij iedere aanpassing van mijn warmteverlies/buitentemperatuur gevraagd wanneer we dat zelf kunnen: hun antwoord is standaard dat ze nog druk bezig zijn met het ontwikkelen van een slimme CIC, maar dat het wat achterloopt door de snelle groei en ontwikkelingen van nieuwe functionaliteit (chill en AE).
Dus daar wachten we dan maar op.
De jongens daar lijken me slim zat.
Vergeet niet: het is nog steeds een startup.

(Ik had bijvoorbeeld van mijn T6 van het gevestigde merk Honeywell ook verwacht dat hij beter zou zijn dan mijn oude Nefit moduline uit 2006: verre van! met diezelfde stappen van 0,5°C, slechts 6 programmeerbare dagdelen en ook niet zelflerend terwijl je dat eerder van een thermostaat verwacht ipv CIC: de moduline kon vvw aansturen, t6 niet specifiek)

Mickel moen schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:11:
[...]

Je moet je afvragen, of de CIC wel zelflerend moet zijn na enkele dagen of weken.
Beter wellicht na enkele maanden, zodat de stooklijn meer bij het warmteverlies over een lange periode past.

Deze dagen zijn kinderen en kleinkinderen hier in huis. Drangers van de deuren, dus deuren die open staan. Kamers anders in gebruik.
Zou niet goed zijn, dat de CIC hier de komende dagen, weken op zou acteren.

Overigens. Mij hoor je niet klagen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt het nu net dat buitentemperatuur inderdaad gelijk loopt met verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
[...]

18,5~19,5 en dan sCOP dec van 3.4 is echt wel laag ja.
Maar zonder grafische data niet heel veel over te zeggen verder.

Ik geloof verder maar weinig van dat 'zelflerend'. Het is de interface / controller die thermostaat data moet vertalen naar wat de wp moet doen. Het is wat @CPM ook al schrijft. De boel loopt rustiger nadat de stooklijn verlaagd is. Tada!
Had het ding dan zelf ook wel kunnen bedenken. Dat hoeft echt geen maanden te duren. Een beetje thermostaat weet na enkele dagen ook wel wat stookgedrag is, hoe lang opwarming duurt en hoe vervolgens daarop te anticiperen al dan niet incl zon-instraling en/of weersverwachtingen.
Dat er af en toe updates gepushed worden zegt eigenlijk al genoeg. Beetje aanpassing in de logic hier en daar, of finetuning van verwerken van data.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 26-12-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
[...]

3 radiatoren is wel erg weinig vermogen voor een heel huis op warmtepomp temperaturen.
Heb je nog meer radiatoren in andere vertrekken die een beetje mee kunnen helpen? De andere ruimtes worden momenteel niet vanzelf warm door de zon.

De CiC mikt op een warmte afgifte op basis van de buitentemperatuur.
Hoe meer radiator oppervlak, hoe lager hij de aanvoertemperatuur hoeft te maken om de warmte je huis in te pompen.

Radiator ventilatoren kunnen ook helpen, maar begin met het balanceren van de radiatoren die je hebt zodat ze allemaal ongeveer even ver afkoelen. Knijpen kan daarna altijd nog als een ruimte te warm wordt.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:54:
[...]

Lijkt het nu net dat buitentemperatuur inderdaad gelijk loopt met verwarmen?
Inderdaad. Nu met dit rustige weer met relatief hoge temperatuur, zie je goed dat de Quatt meer last heeft van eigen uitgeblazen lucht.

Echter ook, dat de max temperatuur nogal afwijkt.

Tweede plaatje de gemeten temperatuur zo'n 5 meter verwijderd van de Quatt.
Onderste dichtstbijzijnde meetstation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_pEVvU9tZ-SC8BPRsZR_ohj-3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8Xif1Htom3hF5wD8aqyzwVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-WtZh1yvSXzSgiJE0JHcBa3sSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttKebzjjdCsccsNWapOozFng.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZCJgJVjWBbWto-QBktPKba3Hag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3h0wqyQL2xosjeNjj1jQgGd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Mickel moen op 26-12-2024 12:01 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• netappie
paQ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:18:
[...]

Gloei- en halogeenlampen die nog branden vervang je ook niet?
Of dubbelglas waar je nog doorheen kunt kijken vervangen voor HR++
Er zit een verschil tussen vervangen en weggooien.
Dubbelglas is prima te recyclen dus daar heb ik weinig moeite mee.

Ik denk dat ik de nu 5 jaar oude CV ketel gewoon weg ga geven als die er hier uit gaat.
Genoeg mensen die nog een bakbeest uit het jaar 0 hebben.
netappie schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:12:
[...]

3 radiatoren is wel erg weinig vermogen voor een heel huis op warmtepomp temperaturen.
Heb je nog meer radiatoren in andere vertrekken die een beetje mee kunnen helpen? De andere ruimtes worden momenteel niet vanzelf warm door de zon.

Hoe meer radiator oppervlak, hoe lager hij de aanvoertemperatuur hoeft te maken om de warmte je huis in te pompen.

Radiator ventilatoren kunnen ook helpen, maar begin met het balanceren van de radiatoren die je hebt zodat ze allemaal ongeveer even ver afkoelen. Knijpen kan daarna altijd nog als een ruimte te warm wordt.
En @ardjuno is ook nog in het bezit van een duo zie ik net in de sig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:17:
[...]

En @ardjuno is ook nog in het bezit van een duo zie ik net in de sig.
Inderdaad, ik zie het nu pas.
141 m2 label A en dan alles uit 3 radiatoren proberen te persen terwijl de binnenmuren/vloeren in verhouding tot de thermische schil waarschijnlijk net zo slecht isoleren als cadeaupapier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:23:
[...]

Vergeet niet: het is nog steeds een startup.
Zelf geven ze al een tijdje aan deze fase voorbij te zijn en inmiddels scale up te zijn

Hier wel een mooi stukje over Quatt: https://www.duurzaam-onde...roei-voor-scale-up-quatt/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:23:
[...]

Zelf geven ze al een tijdje aan deze fase voorbij te zijn en inmiddels scale up te zijn

Hier wel een mooi stukje over Quatt: https://www.duurzaam-onde...roei-voor-scale-up-quatt/
Ze zijn toch nog geen 5 jaar oud?
https://www.youngbusinessaward.com/scale-up/

Edit: in je link nog maar 2 jaar oud

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 26-12-2024 12:26 ]

netappie schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:23:
[...]

Inderdaad, ik zie het nu pas.
141 m2 label A en dan alles uit 3 radiatoren proberen te persen terwijl de binnenmuren/vloeren in verhouding tot de thermische schil waarschijnlijk net zo slecht isoleren als cadeaupapier.
Had eerder al gevraagd hoeveel radiatoren hij (?) heeft en of ze al zijn ingeregeld en of ze open staan. We horen het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:25:
[...]

Ze zijn toch nog geen 5 jaar oud?
https://www.youngbusinessaward.com/scale-up/

Edit: in je link nog maar 2 jaar oud
Maakt mij verder niet uit, maar viel me op dat er in de stukken die er over hun geschreven wordt meestal scale up wordt gebruikt (en inderdaad al meerdere jaren). Deze is wat recenter:

https://www.deondernemer....ring-warmtepompen~44f8738

Net als deze:

https://startuprise.co.uk...-a-growth-equity-funding/

• ardjuno
netappie schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:12:
[...]

Ik kom uit een tado situatie dus alle radiatoren hebben eigen tado thermostaatknoppen. De bovenverdieping verwarmen we inderdaad niet en die blijft zo rond de 17 graden hangen.

Ik kan uiteraard alle 5 de radiatoren boven ook openzetten, en de tado knoppen eraf halen. Het zou dan kunnen dat de COP omhoog gaat maar verbruik je dan uiteindelijk niet meer omdat je je hele huis verwarmt? Van mij hoeft de bovenverdieping namelijk niet perse heel warm te zijn. Slaap liever in 17/18 graden dan 19/20.

Huis heeft trouwens hr++ glas.
Mijn radiatoren zijn niet ingeregeld voor zover ik weet.
We hebben inderdaad een duo terwijl Quatt dat niet adviseerde maar wil in de toekomst wellicht naar FE en eventueel 2 chills dus dan is het wel handiger en prijsverschil was vrij klein.

Ik kan ook wel grafieken delen of in de json kijken omdat iemand daar naar vroeg?

[ Voor 13% gewijzigd door ardjuno op 26-12-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:51:
[...]

Maakt mij verder niet uit, maar viel me op dat er in de stukken die er over hun geschreven wordt meestal scale up wordt gebruikt (en inderdaad al meerdere jaren). Deze is wat recenter:

https://www.deondernemer....ring-warmtepompen~44f8738

Net als deze:

https://startuprise.co.uk...-a-growth-equity-funding/
Tja, wanneer je jezelf scale-up noemt, komt dat natuurlijk professioneler over 🙃.
Te klein voor een tafellaken en te groot voor een servet.

• Erveetwee
Ik heb wat beperkte warmteafgifte in mijn woonkamer.
Ik zie de aanvoer watertemperatuur dan vrij snel omhoog schieten naar 45 graden.
En de COP fors dalen. Dat terwijl we de echt koude dagen (vorst of flinke vorst) nog niet eens gehad hebben.

Ik wil de warmteafgifte in mijn woonkamer verhogen door een extra radiator bij te hangen.
M'n idee is dat de Quatt 't volledig zonder cv kan redden en de bijbehorende COP omhoog gaat.

Bijgevoegd staatje van wat ik momenteel aan radiatoren heb hangen en wat ik eventueel extra zou kunnen toevoegen en m'n stooklijn / warmteverlies grafiekje.

Onderbouwd berekenen wat ik aan vermogen moet ophangen lukt mij niet. Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen? Meer is beter, dat begrijp ik wel. Echter, ik heb maar beperkt ruimte zonder heel veel muur op te moeten offeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Lm3S_nADDVcO3iuzAMzUyuQ6x8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/baaOVDlpQ5WxfMveEjoaKoq5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwZyfBJFqInb2TF37D2CQuUGr_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LbZ48mvyz3TBgkEK4Royw8B5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

ardjuno schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:54:
[...]

Ik kom uit een tado situatie dus alle radiatoren hebben eigen tado thermostaatknoppen. De bovenverdieping verwarmen we inderdaad niet en die blijft zo rond de 17 graden hangen.

Ik kan uiteraard alle 5 de radiatoren boven ook openzetten, en de tado knoppen eraf halen. Het zou dan kunnen dat de COP omhoog gaat maar verbruik je dan uiteindelijk niet meer omdat je je hele huis verwarmt? Van mij hoeft de bovenverdieping namelijk niet perse heel warm te zijn. Slaap liever in 17/18 graden dan 19/20.

We hebben inderdaad een duo terwijl Quatt dat niet adviseerde maar wil in de toekomst wellicht naar FE en eventueel 2 chills dus dan is het wel handiger en prijsverschil was vrij klein.

Ik kan ook wel grafieken delen of in de json kijken omdat iemand daar naar vroeg?
Ik heb het wellicht niet geheel helder, maar voor wat ik nu weet/veronderstel over jouw situatie:

1. Maak je niet druk over de COP. Dat is een gegeven. Resultante van jouw huis en afgiftesysteem. Wat anderen ook mogen roepen. Wat telt is dat je het gewenste comfort in je huis hebt. Dat is je doel. Alleen als je een hele slechte COP hebt en er meer dingen zijn die niet lekker lopen, maar dan is niet de COP jouw directe zorg. Zo te lezen heb je gewoon niet een groot afgiftesysteem. Een hoge COP als doel stellen, kan wel eens resulteren in een relatief hoger energieverbruik.

2. Zet alle radiatoren beneden helemaal open. Mocht je daar nog Tado knoppen op hebben, die eraf. Laat hier de Tado thermostaat dus je huis regelen. Eventueel kun je de oude thermostaatknoppen er weer op zetten als je die nog hebt liggen. Zet die dan op Max open.

3. Zet op die radiatoren ventilatoren. Ik adviseer Heatfans. Zet die op stand 1. Met name bij lage watertemperatuur maken die wel verschil.

4. Rest van het huis Tado-knoppen mooi laten zitten. Stel die in op de gewenste temperatuur. Maak ze wel onafhankelijk, stel ze dus zo in, dat ze zelf geen actieve warmtevraag kunnen genereren. Ik zou wel een minimum aanhouden. Bijvoorbeeld 15C. Heb je een kamer die je frequent gebruikt, maar onregelmatig, zoals een werkkamer, zet die dan wat hoger, zodat het te overbruggen verschil niet te groot is. Voor snel opwarmen kun je hier ook Heatfans monteren.

5. Neem ruim de tijd voor het overbruggen van nachttemperatuur naar dagtemperatuur. Doe dit in kleine stapjes. Bij een Tado thermostaat kan dit in 0,1C.

Voor meer info, over hoe ik het gedaan heb:

https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

• vanquishsdiv
Mickel moen schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:51:
[...]

Ik heb het wellicht niet geheel helder, maar voor wat ik nu weet/veronderstel over jouw situatie:

1. Maak je niet druk over de COP. Dat is een gegeven. Resultante van jouw huis en afgiftesysteem. Wat anderen ook mogen roepen. Wat telt is dat je het gewenste comfort in je huis hebt. Dat is je doel. Alleen als je een hele slechte COP hebt en er meer dingen zijn die niet lekker lopen, maar dan is niet de COP jouw directe zorg. Zo te lezen heb je gewoon niet een groot afgiftesysteem. Een hoge COP als doel stellen, kan wel eens resulteren in een relatief hoger energieverbruik.
Hier ben ik het deels mee eens.
Een hogere COP als doel stellen kan ook weleens resulteren in een (absoluut) lager energieverbruik met meer comfort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bdamink
Stefannn schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:26:
[...]

Met 99% kans is is dat buffervat niet werkend te krijgen.
Ik heb zelf in 2008 een heatpipe systeem aangelegd met ook een 2000liter buffervat. Bij mij staat dat in een put in de tuin. De bedoeling was inderdaad de verwarming te “helpen”.
Echter… in de zomer warmt het inderdaad goed op maar in de winter lukt dat niet.
Daarnaast is de hoeveelheid warmte die er überhaupt in past maar genoeg voor 1 dag verwarmen. Ik heb er ooit, in oktober, exact 1 dag plezier van gehad.
De afkoeling is inderdaad ook enorm. Ik heb mijn vat “na geïsoleerd” met 40cm(!!!) pur. Dat heb ik gedaan met een dubbele laag van 20cm dikke pur platen die ik in stroken had gesneden en vervolgens met behulp van 20 spuitbussen purschuim eromheen heb gelijmd.
Daarmee was de afkoeling redelijk bestreden maar was de heatpipe opbrengst in de winter nog steeds absoluut onvoldoende. Ik heb de verwarming na een aantal seizoenen proberen losgekoppeld.
Ik verwarm er ook mijn jacuzzi mee en dat gaat uitstekend. Daarmee heb ik april-oktober geen electriciteit kosten voor mijn jacuzzi. De heatpipes bedienen ook nog een kleiner 150liter vat voor douchewater en dat werkt 8 maanden per jaar ook prima.
Investering heb ik er op die manier toch nog uit.

Maar…
Zoals je kan lezen ben ik een enorme knutselaar. Dat vind ik ook leuk. “Energie knutselen is wel een beetje mijn hobby. Alles zelf aangelegd, de heatpipes op het dak, het loodgieterswerk, de electronica en de software.
Het buffervat voor verwarming heb ik een aantal keer op een alternatieve manier geprobeerd maar heb ik na een paar seizoenen met verschillende configuraties opgegeven.

Moraal…
Tenzij je nog iets slims weet waar ik in een paar jaar knutselen niet aan gedacht heb kan je het er tussenuit halen.
Dank voor je uitgebreide reactie, dit was nuttig om te lezen. Wij zijn ook best aan het rommelen geweest, maar krijgen het gewoon niet goed. Voor tapwater doet het wel iets, maar dan vooral in de zomer. Maar om daar de hele boel nu voor te verhuizen naar binnen lijkt een beetje overdreven. We hebben een zwemvijver, dus gaan nadenken of we deze gaan verwarmen met dit systeem :-) . Ik vind nog steeds heatpipes technisch gezien echt een mooi systeem, maar of we de kosten ervan terugverdiend hebben in 10 jaar tijd weet ik niet. En in combinatie met warmtepomp zie ik niet hoe het zou moeten werken.

[ Voor 27% gewijzigd door Bdamink op 26-12-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Bdamink schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:59:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie, dit was nuttig om te lezen. Wij zijn ook best aan het rommelen geweest, maar krijgen het gewoon niet goed. Voor tapwater doet het wel iets, maar dan vooral in de zomer. Maar om daar de hele boel nu voor te verhuizen naar binnen lijkt een beetje overdreven. We hebben een zwemvijver, dus gaan nadenken of we deze gaan verwarmen met dit systeem :-) . Ik vind nog steeds heatpipes technisch gezien echt een mooi systeem, maar of we de kosten ervan terugverdiend hebben in 10 jaar tijd weet ik niet. En in combinatie met warmtepomp zie ik niet hoe het zou moeten werken.
Ik heb alles helemaal zelf aangelegd.
In 2008. toen was ik nog een enorme pionier. PV was toen niet te betalen. Warmtepompen ook vrijwel afwezig. Ik had alles helemaal uitgerekend maar in praktijk "werkte het dus gewoon niet".
- rendement van heat pipes stort helemaal in als het buiten koud is.
- warmteverlies van vat is vele malen hoger dan verwacht (en wat velen denken).
- leiding verlies is ook best fors. En de circulatie pompen eten ook best veel energie.

Met "dat ik de jacuzzi ermee kan verwarmen" heb ik het inmiddels wel terugverdiend.
Als iemand mij om advies vraagt raad ik heatpipes en zonneboiler om bovenstaande reden echter met klem af. "het sommetje klopt stomweg niet".
In alle gevallen is het beter het oppervlak dat je met heatpipes had willen doen met PV te vullen en vervolgens de opgewekte elektriciteit goed in te zetten.

NB. ik heb Ook een zwemvijver. In de zomer dump ik het overschot van warmte van de heatpipes in de vijver.

Dit wordt wel vrij "off topic" ik wil er in DM of evt telefoon wel verder op ingaan. Je situatie is erg vergelijkbaar. en ik heb gewoon erg veel geprobeerd wat jij je nu afvraagt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
[...]
1. Maak je niet druk over de COP. Dat is een gegeven. Resultante van jouw huis en afgiftesysteem. Wat anderen ook mogen roepen. Wat telt is dat je het gewenste comfort in je huis hebt.
3.4 bij 19 graden in huis in een label A (!) woning zegt me dat de boel inefficiënt presteert.
Niet belangrijk als hij elke dag 1.1 kWh verbruikt, maar iets zegt me dat dat niet het geval is, want immers staat er een duo.

Ik zou juist kijken wat je eraan kunt doen om daar 4.5-5 van te maken. Januari moet nog komen. Zit je dadelijk met 2.9

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 26-12-2024 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
[...]
.

Heb je een screenshots uit de app van Quatt van bijvoorbeeld 25 december, inclusief watertemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Ik weet niet zeker of de tado knoppen fijn genoeg kunnen stellen om het systeem te balanceren, maar als je geluk hebt dan zit er een voetventiel aan de radiator waarmee je de maximum doorstroming kan stellen.

Dan kan je het systeem dus zo in balans brengen dat je slaapkamers zelfstandig niet te warm worden, maar bijvoorbeeld in de avond eerder dicht gaan met de tado thermostaatknop als je van een zeer koude slaapkamer houdt.

Zelf heb ik daar nog gewone ouderwetse draaiknoppen dus ik heb het programma van het huis zo gemaakt dat de warmtepomp voor bedtijd effectief uit gaat omdat alles al op temperatuur is. Daarna gaat het raam in de slaapkamer toch open, dus die ruimte koelt sneller af dan de rest.

Gezien dat jouw externe isolatie op orde is en ik niet verwacht dat je 10 cm PIR tegen het plafond van de woonkamer hebt, is het onwaarschijnlijk dat je ook maar iets bespaart door de radiatoren boven dicht te houden.

Met een gasketel is dat namelijk al vrij lastig, maar met een warmtepomp zo goed als onmogelijk.

Mijn gasverbruik is door het instellen van 40 graden op de ketel en alle radiatoren mee laten doen in 1x met 20% gedaald op jaarbasis. Voorheen was er 60 graden nodig met alleen beneden de radiatoren open. En dat met een huis waar alle ruimtes opeens wel comfortabel warm waren.

Met de Quatt is het verschil nog veel groter. Met het vergroten van de afgifte schiet de COP zo hard omhoog dat het beetje extra warmteverlies van kamers met open radiatoren vele malen gecompenseerd wordt.

Dus denk eerst even niet aan kosten en regel het systeem zo in dat het prettig aanvoelt. Niet te warm en niet te koud en eventueel te beperken met een Tado knop als je daar tijdelijk bewust een aanzienlijk lagere temperatuur wilt (sporten, klussen, slapen).

Als je onderbouwd wilt zien waarom zoneren meestal tegen je werkt qua kosten, dan is dit een handige verkorte video van de theorie die een goede warmtepomp installateur moet leren:

YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
[...]

[Afbeelding]
Nog even hier op terug komen: Mijn Intergas heeft een ander servicemenu, ik heb de handleiding daarvan wel gevonden. Ik heb een parameter 3, maar die stelt het maximaal CV vermogen in (niet de pompsnelheid). Ik heb ook een parameter c, die stelt het minimum toerental in. Dus dat lijkt ook net weer ff anders. 3 staat bij mijn ketel op 60 en c op 38 overigens.

Wat is wijsheid, misschien Quatt zelf maar even hier over benaderen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3Sdp9JX6FOQDbGmyJZe9CCeWwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3pJ1JBH3vf4lOTrLIo3a35v0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardjuno
vanquishsdiv schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:25:
[...]

Heb je een screenshots uit de app van Quatt van bijvoorbeeld 25 december, inclusief watertemperatuur?
Bij deze de screenshot van 26 december.(25 dec was niet gemiddeld want toen zaten we op 20 graden). De water temperatuur zit op 35/40 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zq_wpHgb5DFXqvcOwrjWDpRBKVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bInq2dSvRu2ZnS8m4cZ9hhjJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwSuCeMP7wq7bvTYr-cY7yOZw98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GbkV0h6lGLAjEpeljVDJBOvc.png?f=fotoalbum_large

Okay ik heb al jullie adviezen goed gelezen.

1. Ik ga op de beneden verdieping de Radiator knoppen van Tado vervangen voor normale knoppen.
2. Boven ga ik alle radiatoren (ook tado) op 18,5 graden zetten en dus het huis laten meeverwarmen.
We hebben inderdaad geen isolatie tussen de verdiepingen verder behalve deuren en betonnen vloeren. Maar niet zoals de buitenmuren en ramen.
3. Ik ga in de woonkamer radiator fans gaan plaatsen van Heatbooster en Arctic fans.
4. Als dat nog niet de COP verhoogt zal een extra radiator wellicht een oplossing zijn? Een dikke T33 bijvoorbeeld. (Uiteraard zou vloerverwarming beter zijn maar we hebben een vrij mooie hardhouten vloer liggen en vinden het gewoon zonde om die eruit te halen...)
5. Het instellen van de voetventielen en zo de doorstroming verbeteren moet ik over lezen hoe dat precies werkt. Wij hebben ook nog verdelers op de boven en onderverdieping, wellicht dat die er ook wat mee te maken hebben?

Ik denk ook wel dat het ook komt door dat mijn radiator oppervlak gewoon te klein is beneden. Juist in 90/20/10 werden de huizen steeds meer geïsoleerd en konden de radiatoren dus kleiner icm CV ketel op HT.

[ Voor 13% gewijzigd door ardjuno op 27-12-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Erveetwee schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:21:
Ik heb wat beperkte warmteafgifte in mijn woonkamer.
Ik zie de aanvoer watertemperatuur dan vrij snel omhoog schieten naar 45 graden.
En de COP fors dalen. Dat terwijl we de echt koude dagen (vorst of flinke vorst) nog niet eens gehad hebben.

Ik wil de warmteafgifte in mijn woonkamer verhogen door een extra radiator bij te hangen.
M'n idee is dat de Quatt 't volledig zonder cv kan redden en de bijbehorende COP omhoog gaat.

Bijgevoegd staatje van wat ik momenteel aan radiatoren heb hangen en wat ik eventueel extra zou kunnen toevoegen en m'n stooklijn / warmteverlies grafiekje.

Onderbouwd berekenen wat ik aan vermogen moet ophangen lukt mij niet. Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen? Meer is beter, dat begrijp ik wel. Echter, ik heb maar beperkt ruimte zonder heel veel muur op te moeten offeren.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moeilijk om met je mee te denken, omdat hier wel heel veel bij elkaar komt.
Dus je hebt nu ongeveer 8kW warmteverlies bij -10 buiten.
En je ziet een probleem in de woonkamer/benedenverdieping, waar je nu bij water van 45graden een afgifte heb van 3,7 (je vermeldt geen eenheden; kW, denk ik).
Met de vermelde extra radiator (T33, 230x50) heb je volgens je eigen berekening al 4,1kW bij 40 graden, dus ja, dit helpt een graad of 6 watertemperatuur als je alleen beneden stookt (dus COP ongeveer +1).
Stook je boven ook nog? Zo nee, waarom niet? (als het buiten 3 graden is en op je slaapkamer boven 18, dan haalt die nu ergens 15 graden warmte vandaan. Dat wil je niet van (onderbemeten) radiatoren beneden laten komen.)
Je wilt dat Quatt het alleen redt. Als het buiten -7 is, heb jij 7kW nodig, maar dat kan de Quatt niet leveren (dan max 4kW). Ook niet als je boven erbij gaat stoken. Dan zul je veel moeten isoleren of een 2e Quatt erbij kopen (dit jaar meer subsidie dan volgend jaar).
edit: 6,5kW afgifte bij watertemperatuur van 45graden lijkt me in combinatie met 1 Quatt wel lekker, dan kun je zijn max vermogen lekker kwijt en pas als Quatt te klein is, wordt CVketel dan bijgeschakeld. Bij mij is de afgifte net iets minder.

[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 27-12-2024 14:14 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
[...]

2. Zet alle radiatoren beneden helemaal open. Mocht je daar nog Tado knoppen op hebben, die eraf. Laat hier de Tado thermostaat dus je huis regelen. Eventueel kun je de oude thermostaatknoppen er weer op zetten als je die nog hebt liggen. Zet die dan op Max open.

3. Zet op die radiatoren ventilatoren. Ik adviseer Heatfans. Zet die op stand 1. Met name bij lage watertemperatuur maken die wel verschil.

4. Rest van het huis Tado-knoppen mooi laten zitten. Stel die in op de gewenste temperatuur. Maak ze wel onafhankelijk, stel ze dus zo in, dat ze zelf geen actieve warmtevraag kunnen genereren. Ik zou wel een minimum aanhouden. Bijvoorbeeld 15C. Heb je een kamer die je frequent gebruikt, maar onregelmatig, zoals een werkkamer, zet die dan wat hoger, zodat het te overbruggen verschil niet te groot is. Voor snel opwarmen kun je hier ook Heatfans monteren.

5. Neem ruim de tijd voor het overbruggen van nachttemperatuur naar dagtemperatuur. Doe dit in kleine stapjes. Bij een Tado thermostaat kan dit in 0,1C.

Voor meer info, over hoe ik het gedaan heb:

https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/
Duidelijke punten en uitleg. Dankjewel hiervoor. Ik ga die nacht langzamer overbruggen en zal inderdaad een uitgebreider schema opzetten waarbij die maximaal tot 18,5 zakt en dan per uur weer 0,1 graad omhoog gaat.

Wat bedoel je met punt 4? Onafhankelijk maken? Volgens mij kan iedere Tado knop een warmtevraag aansturen toch? Ik weet niet precies hoe je kan instellen dat ze dat niet doen? Bedoel je dat je ze dus niet in een kamer zet? Of dat je ze in een zoneregelaar zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:57
ardjuno schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:18:
[...]
Wat bedoel je met punt 4? Onafhankelijk maken? Volgens mij kan iedere Tado knop een warmtevraag aansturen toch?
Iedere tado knop kan dat, maar moet je juist niet willen. warmtepompen (quatt in het bijzonder?) en "meerdere kapiteins op het thermostaat-schip" is een moeilijk werkbare situatie.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Pagina: 1 ... 180 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.