ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Hij heeft het momenteel even druk, vandaar geen posts.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Aanvraag loopt al een tijdje. Ze kwamen alleen met een offerte die niet klopte en ik had nog een vraag.netappie schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:15:
[...]
Ik vermoed dat ze het druk hebben met iedereen die nog van de huidige subsidie gebruik wil maken.
Als je een her-activering aan moet vragen dan had je dus al lang akkoord kunnen geven.
Het is een beetje alsof je de dag voor kerst nog alle boodschappen gaat doen.
Kon al een paar weken geleden afgetikt worden maar op vragen krijg je geen antwoord of het duurt heel erg lang. Uiteraard is het druk, het is niet zo dat ik nu nog een adviseur verwacht om de situatie ter plekke te bekijken.
Je zit er nog niet aan vast door de offerte te tekenen?Friezin schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:25:
[...]
Ben er ook nog niet echt uit hoor of het doorgaat: maar door de offerte te ondertekenen koop ik nadenktijd.
Nee, volgens de mail die ik kreeg niet.TM4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:18:
[...]
Je zit er nog niet aan vast door de offerte te tekenen?
Ik zie het als nadenktijd (en ik wil overleg met mijn vaste installateur: die heeft kerstvakantie)
Tekst uit bevestigingsmail na aanmelding:
2de moet zijn geïnstalleerd voor 1 juli 2025 om subsidie veilig te stellen.Kosteloos annuleren
Wil je toch niet uitbreiden naar Quatt Hybrid Duo (12kW)? Dan kun je zonder opgaaf van reden annuleren. Dat kan dus ook nog na het adviesgesprek
Het adviesgesprek
We bespreken jouw huidige en gewenste situatie en bepalen samen met jou de optimale opstelling voor de uitbreiding naar Hybrid Duo. Na het adviesgesprek kan je nog besluiten om de uitbreiding niet door te zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 23-12-2024 13:30 ]
Hmm.. vraag me af of dat ook voor mijn offerte geldt. Als ik die ooit weer eens krijg...Friezin schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:28:
[...]
Nee, volgens de mail die ik kreeg niet.
Ik zie het als nadenktijd (en ik wil overleg met mijn vaste installateur: die heeft kerstvakantie)
Tekst uit bevestigingsmail na aanmelding:
[...]
2de moet zijn geïnstalleerd voor 1 juli 2025 om subsidie veilig te stellen.
Goed om wat te horen, bedankt voor het delenFriezin schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:12:
MacD007 doet iedereen de groeten en wenst ook iedereen prettige Kerstdagen en een goed uiteinde!
Hij heeft het momenteel even druk, vandaar geen posts.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
[ Voor 6% gewijzigd door TZC-T1-FX op 23-12-2024 16:55 ]
Wat stond er in de oude offerte hierover?TM4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:58:
[...]
Hmm.. vraag me af of dat ook voor mijn offerte geldt. Als ik die ooit weer eens krijg...
Of weet een andere "nieuwkomer" dat?
Groter is in principe beter. Dat wil zeggen… als er dan meer isolatie omheen zit.JanHenk schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:40:
Voor wat betreft de Quatt full electric oplossing:
[...]
Er zit toch geen warmtepomp in dat boilervat? Dan vind ik 190cm hoog met 60cm doorsnee voor de 300 liter (XL) versie best een flinke hoogte. Als je bijv. kijkt naar een Atlantic Calypso Split is de 300 liter versie max. 160cm hoog en die heeft gelijke doorsnee.
Voor mij belangrijk, want ik heb beperkte hoogte op de locatie waar ik dit zou willen in de toekomst...
Verlies van boiler is zeer zeker niet te verwaarlozen.
Mijn zonneboiler van 150 liter verliest 2kWh per dag. En dat is NADAT ik hem extra heb geïsoleerd met 8cm steenwol.
Als ik een keer tijd heb wil ik de steen wil vervangen door 8cm pir plaat
Kortom…wordt afwachten hoe het uitpakt.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
In de offerte die ik gister kreeg staat dit:Friezin schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:05:
[...]
Wat stond er in de oude offerte hierover?
Op deze offerte zijn onze Algemene Verkoopvoorwaarden van toepassing, tenzij anders overeengekomen. Offerte onder
voorbehoud van wijzigingen in (subsidie-)regelgeving. Geldig voorinstallaties die plaatsvinden voor 1 juli 2025 op het huidige model
en versienummer van de Quatt Hybrid, tenzij anders overeengekomen.
Toevallig vandaag naar gevraagd. Op plaats van de CV komt de HeatCharger, een water/water warmtepompJanHenk schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:40:
Voor wat betreft de Quatt full electric oplossing:
[...]
Er zit toch geen warmtepomp in dat boilervat? Dan vind ik 190cm hoog met 60cm doorsnee voor de 300 liter (XL) versie best een flinke hoogte. Als je bijv. kijkt naar een Atlantic Calypso Split is de 300 liter versie max. 160cm hoog en die heeft gelijke doorsnee.
Voor mij belangrijk, want ik heb beperkte hoogte op de locatie waar ik dit zou willen in de toekomst...
De HeatBattery wordt inderdaad opgewarmd door de Quatts en de HeatCharger zal inderdaad op de plek van de CV geïnstalleerd worden. De HeatCharger is een water/water warmtepomp en gebruikt dus het water van Quatt Hybrid Duo.
Warmtepompboilers zijn doorgaans lucht/water warmtepompen en worden voor tapwater gebruikt, het is enigszins vergelijkbaar gezien het beide warmtepompen zijn, maar ze zijn wel echt anders dan de All-Electric. Het grootste verschil is dat de warmte uit de HeatBattery (opgeslagen als tapwater) via de HeatCharger ook voor het verwarmingssyteem gebruikt worden.
Hoe moet ik die terugverdientijd dan voorstellen als je al in bezit bent van een Quatt?
Iemand die een "simpel" rekensommetje kan maken?
Wat kost het warmhouden? Wat kost het als je dat ding volledig leegtapt en weer moet opwarmen?
En dan even zonder zonnepanelen oid.
Wel een nadeel dat ik er nog een keukenboiler naast moet hebben want anders is het wachten op warm water en water verspilling.
Maar het huidige gasverbruik is denk ik 120-150m3 per jaar.
Netbeheerder Enexis <500m3 €160 per jaar.
€5199/€350 is bijna 15 jaar terugverdiendtijd?
Wat mis ik?
[ Voor 12% gewijzigd door CPM op 23-12-2024 19:49 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
- Met de FE water/water warmtepomp krijg je binnen een WP staan. Die zal vast een mooie CoP hebben door de luchttemperatuur maar wat doet dat met de CoP met de Quatt(s) buiten? Die moet dan meer te doen krijgen. Heeft je huis er dan een ‘extra (woon)kamer bij gekregen qua warmtevraag omdat er warmte weggehaald wordt. Nihil? Significant?
- Is er kans op extra tocht in huis?
- Zitten er mogelijkheden op om geluid/aan/uit te sturen voor degene die vlakbij slapen. Het gedrag van opwarmen zal anders zijn dan met cv die in de nacht veelal minder aan gaat door nachtverlaging. Een FE die je wakker maakt/houdt wil je voorkomen
Voor je eerste 2 punten: het is een water/water warmtepomp; die heeft niks van doen met lucht / luchttemperatuuur en zal dus ook geen toch gevenoeps schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:56:
Misschien wat vroeg voor deze vragen maar vroeg me deze vragen af:Ben echt benieuwd naar de eerste ervaringen?
- Met de FE water/water warmtepomp krijg je binnen een WP staan. Die zal vast een mooie CoP hebben door de luchttemperatuur maar wat doet dat met de CoP met de Quatt(s) buiten? Die moet dan meer te doen krijgen. Heeft je huis er dan een ‘extra (woon)kamer bij gekregen qua warmtevraag omdat er warmte weggehaald wordt. Nihil? Significant?
- Is er kans op extra tocht in huis?
- Zitten er mogelijkheden op om geluid/aan/uit te sturen voor degene die vlakbij slapen. Het gedrag van opwarmen zal anders zijn dan met cv die in de nacht veelal minder aan gaat door nachtverlaging. Een FE die je wakker maakt/houdt wil je voorkomen
het is zeker niet goedkoop. een 270L warmtepompboiler heb je ook voor 2500eur incl. installatie en subsideCPM schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:38:
€5199 voor de extra large all-electric...en daar zit dan al subsidie op.
met E-CV of doorstroomverwarmer kan je de 18graden garanderen en heb je een backup, 1000-1200 eur incl installatie moet te doen zijn.
snelle rekensom: 1500 goedkoper
om 'terug te verdienen'Hoe moet ik die terugverdientijd dan voorstellen als je al in bezit bent van een Quatt?
1. resterend gasverbruik * gasprijs
2. vaste kosten energieleverancier 5-8 eur/maand
3. netbeheerkosten
4. CV onderhoud
300L zal +/- 3 kWh thermisch stilstandverlies hebben, met laten we zeggen SCOP van 3 (er draaien 2 compressors!! L/W WP & W/W WP), dus 1 kWh elektrisch * elektratarief om warm te houden (per dag)Wat kost het warmhouden? Wat kost het als je dat ding volledig leegtapt en weer moet opwarmen?
kosten van gebruik warm water: gasverbruik van hierboven onder (1) * 8 kWh/m3 / 3 (SCOP) * elektratarief
ik begrijp hieruit dat je dus nog geen keukenboiler hebt. Het voordeel van een warm water boiler t.o.v. CV ketel is dat je geen opstarttijd van CV ketel hebt. Dus je gaat niet langer hoeven wachten op warm water in de keuken, het zal sneller worden. De waterverspilling is evident, maar die heb je nu ook al.Wel een nadeel dat ik er nog een keukenboiler naast moet hebben want anders is het wachten op warm water en water verspilling.
exacte terugverdientijd kan je alleen voor jezelf bepalen gebaseerd op je eigen tarievenMaar het huidige gasverbruik is denk ik 120-150m3 per jaar.
Wat mis ik?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
de W/W WP zal op zichzelf best een mooie COP kunnen draaien, maar weet dat de Quatt buitenunit ook zal moeten draaien om het verlies aan energie uit het CV systeem te compenseren. Dus voor een eerlijk vergelijk om een bepaalde hoeveelheid energie in de HeatBattery te krijgen dien je beide elektraverbruiken mee te nemen.oeps schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:56:
Misschien wat vroeg voor deze vragen maar vroeg me deze vragen af:
[list]
• Met de FE water/water warmtepomp krijg je binnen een WP staan. Die zal vast een mooie CoP hebben door de luchttemperatuur maar wat doet dat met de CoP met de Quatt(s) buiten? Die moet dan meer te doen krijgen. Heeft je huis er dan een ‘extra (woon)kamer bij gekregen qua warmtevraag omdat er warmte weggehaald wordt. Nihil? Significant?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Maar aan de andere kant is de verwachting wel dat gas aanzienlijk duurder gaat worden in de toekomst.
Keuzes keuzes.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Gisteren kwam ik "toevallig" een influncer tegen die op het hoofdkantoor van Quatt had mogen kijken en de boiler had gezien. Hij gaf aan dat er extra aandacht aan de isolatie van de boiler was besteed en dat deze werkte volgens het principe van een thermostaatkan. Maar mogelijk is dat bij andere boilers ook het geval, ik heb mij niet in de isolatie van andere boilers verdiept. Maar ze lieten het overkomen alsof het iets bijzonder was.Stefannn schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:34:
[...]
Groter is in principe beter. Dat wil zeggen… als er dan meer isolatie omheen zit.
Verlies van boiler is zeer zeker niet te verwaarlozen.
Mijn zonneboiler van 150 liter verliest 2kWh per dag. En dat is NADAT ik hem extra heb geïsoleerd met 8cm steenwol.
Als ik een keer tijd heb wil ik de steen wil vervangen door 8cm pir plaat
Kortom…wordt afwachten hoe het uitpakt.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Mhh… een thermoskan heeft een vacuüm laag tussen de binnen en buitenkant. “Het kan” maar is wel een beetje onwaarschijnlijk.WAF1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:35:
[...]
Gisteren kwam ik "toevallig" een influncer tegen die op het hoofdkantoor van Quatt had mogen kijken en de boiler had gezien. Hij gaf aan dat er extra aandacht aan de isolatie van de boiler was besteed en dat deze werkte volgens het principe van een thermostaatkan. Maar mogelijk is dat bij andere boilers ook het geval, ik heb mij niet in de isolatie van andere boilers verdiept. Maar ze lieten het overkomen alsof het iets bijzonder was.
Quatt is niet zozeer een “basis component uitvinder firma”, meer een “handige bij elkaar schraper”.
Maar goed “extra zorg aan isolatie” is wel heel goed en geloof ik wel. Ze hebben wel duidelijk heel goed in de smiezen watje wel en niet moet doen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik vroeg me dat zelfde af toen ik die prijs zag.CPM schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:38:
€5199 voor de extra large all-electric...en daar zit dan al subsidie op.
Hoe moet ik die terugverdientijd dan voorstellen als je al in bezit bent van een Quatt?
Wat kost het warmhouden? Wat kost het als je dat ding volledig leegtapt en weer moet opwarmen?
Wel een nadeel dat ik er nog een keukenboiler naast moet hebben want anders is het wachten op warm water en water verspilling.
Maar het huidige gasverbruik is denk ik 120-150m3 per jaar.
Wat mis ik?
En je sommetje is zelfs nog positief.
- de laatste 200..300m3 gas zijn voor een combinatie van heel-warm-water en verwarming-bij-vorst.
- daar ga je geen goede cop mee palen. 2?….
Dus je verdient voornamelijk je gas vastrecht. Dat is dan wel weer zowel van transport en je leverancier. Maar goed… ik gok dat je rond de 250euro per jaar bespaart. Meer richting 20 jaar terugverdientijd.
Eigenlijk geven ze dat zelf ook al wel een beetje aan dat de besparing wel meevalt. Maar ze pakken nog een CV-vervanging mee in de besparing... volgens mij alleen relevant als je CV aan z'n einde levensduur is...Stefannn schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:49:
[...]
Ik vroeg me dat zelfde af toen ik die prijs zag.
- de laatste 200..300m3 gas zijn voor een combinatie van heel-warm-water en verwarming-bij-vorst.
Dus je verdient voornamelijk je gas vastrecht. Dat is dan wel weer zowel van transport en je leverancier. Maar goed… ik gok dat je rond de 250euro per jaar bespaart. Meer richting 20 jaar terugverdientijd.
Wat is de extra besparing van de All-Electric uitbreiding?
De besparing bij een All-Electric warmtepomp (tov een hybrid) zit hem vooral in de vaste kosten. Gemiddeld betaal je per jaar €232,- inclusief BTW vast tarief voor de aansluiting op het gasnet en €72,- inclusief BTW gemiddeld voor de leveringskosten van gas.
In totaal is dit gemiddeld €305,- per jaar die je dan extra kan besparen door gasvrij te leven.
Wanneer je All-Electric installeert in plaats van een nieuwe cv-ketel, kan je eenmalig €2.500-€3.000 aan kosten besparen.
Op energiekosten is de besparing van All-Electric met de huidige prijzen beperkt. Wel is de verwachting dat gas op termijn duurder zal worden dan verwarmen met elektriciteit. We zien dit bijvoorbeeld al gebeuren met belastingen: gas wordt meer belast en elektriciteit juist minder. Het overstappen van gas naar elektriciteit geeft meer zekerheid voor betaalbare verwarming in de toekomst en het is een milieubewuste keuze.
Precies. En met een warmtepomp gaat je cv ook langer mee aangezien deze niet veel gebruikt wordt.jj85 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:14:
[...]
Eigenlijk geven ze dat zelf ook al wel een beetje aan dat de besparing wel meevalt. Maar ze pakken nog een CV-vervanging mee in de besparing... volgens mij alleen relevant als je CV aan z'n einde levensduur is...
[...]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ik heb er een grof rekensommetje van gemaakt maar denk dat € 250,- al behoorlijk positief is. Terugverdienen gaat het niet worden maar aan de andere kant een ketel verdien je ook niet helemaal terug. Als je kookt op gas komt er ook nog een nieuwe kookplaat bij plus aanpassingen meterkast. Dus ja zeg het maar, ik kan het ook mis hebben.Stefannn schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:49:
[...]
Ik vroeg me dat zelfde af toen ik die prijs zag.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik heb net een mailtje gehad van "Robbin" dat ze er in januari naar gaan kijken.Forzafossa schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:18:
[...]
Zal ik doen, ik hoop dat "Sjoerd" van Quatt dit wel adequaat oppakt....
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Nee, irritant dat Jumpshare dat maar een dagje online houd. Ik hoop dat deze beter werkt:timmert26 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:12:
[...]
Dit was inderdaad de coil whine, echt het hoog frequentie geluid. De andere waar mensen over praten is meer een soort brom. Nadeel van die coil whine is dat ik het gewoon 15 meter verderop zachtje kon horen.
[...]
Dat geluid doet het niet meer, dus ik kan het je helaas niet vertellen.
https://whyp.it/tracks/23...-110221-audio?token=h4OPX
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
jj85 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:14:
[...]
Eigenlijk geven ze dat zelf ook al wel een beetje aan dat de besparing wel meevalt. Maar ze pakken nog een CV-vervanging mee in de besparing... volgens mij alleen relevant als je CV aan z'n einde levensduur is...
[...]
Helaas… zolang je je gasketel voor warm water gebruikt, en zeker als je een doorstroom-gasketel hebt (zoals iedereen de laatste 20+ jaar) dan slijt je gasketel nog heel behoorlijk. Die gaat dan 3 tot 10x per dag aan&uit om even warm water te maken. De grootste slijtage zit juist in het opstarten vanwege onvolledige verbranding (roet) en temperatuur schokken.Erik1805 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:19:
[...]
Precies. En met een warmtepomp gaat je cv ook langer mee aangezien deze niet veel gebruikt wordt.
Ikzelf heb juist om die reden vorig jaar mijn zonneboiler vervangen door een exemplaar met elektrische naverwarming zodat ik die het volledige jaar kan gebruiken. De gasketel hangt er nog wel maar doet niks meer. Wel een mooie backup voor als het een keer echt koud is.
Hij krijgt geen onderhoud meer en slijt dus ook niet meer. Ik test hem 1x per jaar.
Ik gebruik nog 56m3 gas en toch doe ik het gas niet weg. Dan moet ik namelijk ook mijn 6pits smeg gasfornuis vervangen, en ik heb een “sier gashaard” in de woonkamer die heel af en toe aan gaat.
Ik zou met ongeveer 2000euro van het gas af kunnen maar ook dat verdient zich pas in 8 jaar terug. En dan heb ik geen backup meer… en geen smeg gasfornuis… doe ik dus niet.
Nb….
Het is WEL een heel goed idee om warm water niet meer met de gasketel te maken want dan slijt die echt 5..10x minder. Ikzelf heb dus een zonneboiler met electrische naverwarming. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik een douche met warmte terug win op de afvoer nemen en een elektrische doorstroom verwarmer. Dat lukt je voor 700 a 2000 euro (afhankelijk van je uitgangspunt situatie en of je veel zelf doet)
Ligt eraan. Ik gebruik voor warm water een quooker dus alleen voor douchen de cv. Voor de rest niet.Stefannn schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:47:
[...]
[...]
Helaas… zolang je je gasketel voor warm water gebruikt, en zeker als je een doorstroom-gasketel hebt (zoals iedereen de laatste 20+ jaar) dan slijt je gasketel nog heel behoorlijk. Die gaat dan 3 tot 10x per dag aan&uit om even warm water te maken. De grootste slijtage zit juist in het opstarten vanwege onvolledige verbranding (roet) en temperatuur schokken.
Ikzelf heb juist om die reden vorig jaar mijn zonneboiler vervangen door een exemplaar met elektrische naverwarming zodat ik die het volledige jaar kan gebruiken. De gasketel hangt er nog wel maar doet niks meer. Wel een mooie backup voor als het een keer echt koud is.
Hij krijgt geen onderhoud meer en slijt dus ook niet meer. Ik test hem 1x per jaar.
Ik gebruik nog 56m3 gas en toch doe ik het gas niet weg. Dan moet ik namelijk ook mijn 6pits smeg gasfornuis vervangen, en ik heb een “sier gashaard” in de woonkamer die heel af en toe aan gaat.
Ik zou met ongeveer 2000euro van het gas af kunnen maar ook dat verdient zich pas in 8 jaar terug. En dan heb ik geen backup meer… en geen smeg gasfornuis… doe ik dus niet.
Nb….
Het is WEL een heel goed idee om warm water niet meer met de gasketel te maken want dan slijt die echt 5..10x minder. Ikzelf heb dus een zonneboiler met electrische naverwarming. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik een douche met warmte terug win op de afvoer nemen en een elektrische doorstroom verwarmer. Dat lukt je voor 700 a 2000 euro (afhankelijk van je uitgangspunt situatie en of je veel zelf doet)
Ik zie bij mij toch echt een heel ander profiel wat warm water betreft: 6x in de week douchen (met 2 personen), en 1 a 2 x per week een pannetje schoonmaken onder de kraan (ik ben daar geen fan van, gewoon wat koud water in zetten, dagje laten weken, uitspoelen en in de vaatwasser er mee, maar ik krijg dat 'ik moet dat nu afwassen' er helaas niet uit bij vriendin de vrouw). Nog geen 10 activeringen per week van de gasketel dus (en verwarming doet deze ook niet meer, dat heb ik uitgeschakeld).Stefannn schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:47:
[...]
[...]
Helaas… zolang je je gasketel voor warm water gebruikt, en zeker als je een doorstroom-gasketel hebt (zoals iedereen de laatste 20+ jaar) dan slijt je gasketel nog heel behoorlijk. Die gaat dan 3 tot 10x per dag aan&uit om even warm water te maken. De grootste slijtage zit juist in het opstarten vanwege onvolledige verbranding (roet) en temperatuur schokken.
Nb….
En @onlinaiusErik1805 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:51:
[...]
Ligt eraan. Ik gebruik voor warm water een quooker dus alleen voor douchen de cv. Voor de rest niet.
“Ligt eraan” klopt zeker.. en iedereen moet maar zijn eigen sommetje maken.
Ik had inderdaad al een close-in boiler. Maar zat met 2 personen dagelijks douchen en warmwater gebruik aan de wastafel in de badkamer toch op zo’n 5 starts per dag.
Als je de boel goed inregelt kan je het aantal verwarming-cv-starts wel tot 1 a 2 per dag beperken. Maar die 5 waren anderszins niet oplosbaar.
Maar klopt… iedereen moet zijn eigen balans maken.
Dat ligt eraan welke Quooker. Bij de Combi+ gaat gewoon de ketel mee aan als te warm water vraagt.Erik1805 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:51:
[...]
Ligt eraan. Ik gebruik voor warm water een quooker dus alleen voor douchen de cv. Voor de rest niet.
Denk dat bij de meeste mensen de verwarming continu aan en uit gaat gedurende de dag en dan scheelt het aantal starts en stops behoorlijk met een warmtepomp.Stefannn schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:47:
[...]
[...]
Nb….
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Daarom is die 1000euro voor een “duo uitbreiding” dan juist wel een goed ding. Als je inderdaad heel veel starts voor de verwarming hebt verleng je daarmee de levensduur van je gasketel met een beetje mazzel tot het nivo “dat je die nooit meer zal hoeven vervangen”.Gerardwaz schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:05:
[...]
Denk dat bij de meeste mensen de verwarming continu aan en uit gaat gedurende de dag en dan scheelt het aantal starts en stops behoorlijk met een warmtepomp.
In geval van de duo helemaal mee eens.Stefannn schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:08:
[...]
Daarom is die 1000euro voor een “duo uitbreiding” dan juist wel een goed ding. Als je inderdaad heel veel starts voor de verwarming hebt verleng je daarmee de levensduur van je gasketel met een beetje mazzel tot het nivo “dat je die nooit meer zal hoeven vervangen”.
Idem, heerlijk zo'n Quooker met boiler.Erik1805 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:51:
[...]
Eerder moest het warme water van 12 meter verderop komen: lang wachten en vooral wanneer je niet veel warm water nodig had natuurlijk kolderiek: die 12 meter waterleiding was volledig gevuld met (ongebruikt) warm water na dichtdraaien kraan.
En de posts over de korte starts van @Stefannn en @Gerardwaz net hierboven bevestigen eigenlijk ook waarom die 2de Quatt voor mij een prima keuze is. De 212m3 gas uit Quatt-app (HW geeft iets meer) bestaat voornamelijk hieruit (pufje gas bij defrost):
:strip_exif()/f/image/iN7jIuY697Wssyc9mW9qB2fa.jpg?f=fotoalbum_large)
(Oud plaatje)
Je mag er ook nog het jaarlijks onderhoud aan je cv ketel bijtellen.Gerardwaz schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:31:
[...]
Ik heb er een grof rekensommetje van gemaakt maar denk dat € 250,- al behoorlijk positief is. Terugverdienen gaat het niet worden maar aan de andere kant een ketel verdien je ook niet helemaal terug. Als je kookt op gas komt er ook nog een nieuwe kookplaat bij plus aanpassingen meterkast. Dus ja zeg het maar, ik kan het ook mis hebben.
Inderdaad. Het aantal starts met alleen warm water is een fractie van wanneer deze ketel ook het huis verwarmt.Gerardwaz schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:05:
[...]
Denk dat bij de meeste mensen de verwarming continu aan en uit gaat gedurende de dag en dan scheelt het aantal starts en stops behoorlijk met een warmtepomp.
Statistisch gezien zou een ketel veel langer mee kunnen met een warmtepomp er naast en we weten uit ervaring dat een CV ketel zo'n 10 tot 15 jaar mee gaat.
welles nietes op de man
[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 24-12-2024 08:19 ]
Ik hoor hier vooral de ventilator met een super hoge piep erin volgens mij.onlinaius schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:38:
[...]
Ik heb net een mailtje gehad van "Robbin" dat ze er in januari naar gaan kijken.
Die van mij klonk gewoon echt een beetje als zo'n ongedierte verjager in je tuin, een beetje die frequentie. Via dit soort audiofragmenten is het lastig te bepalen. Het is nu in ieder geval opgelost,
Het terug verdienen gaat inderdaad niet erg snel.Erik1805 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:36:
Zit tot op heden in de maand december op 7m3 gasverbruik. Voor mij is dat te verwaarlozen en zal een AE niet zo snel terugverdienen.
Maar ik zie de netbeheer kosten voor de gasaansluiting wel elk jaar stijgen en de energieleverancier rekent ook nog vaste kosten voor gas.
De meest voor de hand liggende deadline is full electric gaan zodra de ketel aan vervanging toe is, maar dat kan wel even duren met 100 m3 gasverbruik per jaar.
Persoonlijk twijfel ik er nog over of ik die stap komend jaar ga nemen.
Ik vind het moeilijk om een prima werkende ketel weg te doen.
Daarnaast vind ik het een beetje onzinnig dat er voor elk adres dat de komende 10 tot 20 jaar van het gas af gaat, een losse ploeg langs komt die de straat open trekt met alle uitstoot en maatschappelijke kosten van dien.
Dat is inderdaad de piep, daarnaast heb je nog de zoem en zelfs de coil whine.timmert26 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:08:
[...]
Ik hoor hier vooral de ventilator met een super hoge piep erin volgens mij.
Die van mij klonk gewoon echt een beetje als zo'n ongedierte verjager in je tuin, een beetje die frequentie. Via dit soort audiofragmenten is het lastig te bepalen. Het is nu in ieder geval opgelost,
Mijn laatste contact was op 29 november:
Ik schrijf u om een update te geven over het probleem met het hoge piepgeluid van uw warmtepomp. We hebben namelijk een oplossing.
Wij willen u laten weten dat de speciale onderdelen die nodig zijn om het probleem op te lossen, volgende week gereed zullen zijn. Deze zijn uitvoerig getest in ons laboratorium. Om het probleem op te lossen zal een monteur langskomen om de onderdelen die het probleem veroorzaken te vervangen. Vanwege beperkte capaciteit is het ons helaas niet gelukt om alle klanten telefonisch te benaderen zoals gepland. Onze excuses hiervoor.
Vanaf wanneer wordt het opgelost?
Wij gaan vanaf volgende week afspraken inplannen om de service uit te voeren.
De crux zit hem in 2 dingen. De hoge piep is niet gespecificeerd en het woordje 'vanaf' bij vanaf volgende week....
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Yes, dat is mij bekend. In verband met relatief beperkte hoogte kijk ik dus ook naar een boilervat dat wel een grote inhoud heeft (gezin van binnenkort vijf) maar dus ook niet te hoog is. Je ziet echter vaak dat (uiteraard in verband met gelaagdheid) de fabrikanten voorkeur geven aan smallere en hogere vaten... Tsja.. Ik wacht de definitieve specificaties dus even af.jj85 schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:26:
[...]
Toevallig vandaag naar gevraagd. Op plaats van de CV komt de HeatCharger, een water/water warmtepomp
Overigens, ik weet niet of dat al besproken is hier, maar ik zat te denken aan het nut van die water/water warmtepomp...
Traditionele oplossing is een driewegklep, waarbij wordt omgeschakeld naar een circuit met een spiraal in een boilervat dat met het sanitair warm water (SWW) is gevuld. De warmtepomp verwarmd dat circuit dan tot 50+ graden. Dan krijg je dus ook een flinke Tlift bijbehorende een stuk lagere COP.
Is de oplossing van Quatt niet zo dat ze de pompen draaien met een lage Tlift (dus bijv. 30 graden aanvoer) en dat die water/water warmtepomp vervolgens de warmte opwaardeert naar 50+ graden? Daardoor kan de Quatt met een stuk hogere COP draaien, ook voor SWW.
Als je veel SWW hebt is dat dan nog best wel een efficiënte oplossing..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb een combi+ omgebouwd zodat die enkel op de koud water leiding werkt en dat gaat al een dik jaar prima. Waarschijnlijk dat ik bij een FE-oplossing juist wel weer het warm water ga aansluitenRowwan schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:04:
[...]
Dat ligt eraan welke Quooker. Bij de Combi+ gaat gewoon de ketel mee aan als te warm water vraagt.
Ja zo sta ik er dus ook in. Aanbieding van Quatt is nu wel aantrekkelijk. Dus als je de overstap wilt maken naar AE dan is het nu wel voordeliger. En een goede cv ketel zou je ook weer kunnen verkopen. Maar goed, terugverdiend zal wel als ik in het bejaardenhuis zitnetappie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:22:
[...]
Het terug verdienen gaat inderdaad niet erg snel.
Maar ik zie de netbeheer kosten voor de gasaansluiting wel elk jaar stijgen en de energieleverancier rekent ook nog vaste kosten voor gas.
De meest voor de hand liggende deadline is full electric gaan zodra de ketel aan vervanging toe is, maar dat kan wel even duren met 100 m3 gasverbruik per jaar.
Daarnaast vind ik het een beetje onzinnig dat er voor elk adres dat de komende 10 tot 20 jaar van het gas af gaat een losse ploeg langs komt die de straat open trekt met alle uitstoot en maatschappelijke kosten van dien.

[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 24-12-2024 09:33 ]
Als je in 1805 geboren bent wel jaErik1805 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:31:
[...]
Maar goed, terugverdiend zal wel als ik in het bejaardenhuis zit
[ Voor 3% gewijzigd door pietjm op 24-12-2024 09:38 ]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Marktplaats staat vol met jonge gebruikte CV ketels voor bijna niks.Erik1805 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:31:
[...]
Ja zo sta ik er dus ook in. Aanbieding van Quatt is nu wel aantrekkelijk. Dus als je de overstap wilt maken naar AE dan is het nu wel voordeliger. En een goede cv ketel zou je ook weer kunnen verkopen. Maar goed, terugverdiend zal wel als ik in het bejaardenhuis zit
Daarnaast sta ik ook niet te springen om een groot warm water vat in huis.
Ik denk dat ik het nog maar even uitstel tot ik weet hoe de enkele Quatt zich een hele winter houdt en in hoeverre de FE optie bij anderen bevalt.
Inmiddels gebeld door Quatt en heb ik een nieuwe link gekregen met een offerte die helemaal klopt! Toch maar geaccepteerd - staat nog wel een gesprek gepland met coolblue voor maandag. Ik denk dat ik die door laat gaan mocht er weer een kink in de kabel komen.Friezin schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:05:
[...]
Wat stond er in de oude offerte hierover?
Na mijn bevestiging offerte had ik vanuit Quatt een mail verwacht met definitieve bevestiging. Die heb ik niet gekregen. Is dat een normale gang van zaken? Hoe weet ik nu dat het helemaal gelukt is?
De offerte link nogmaals aanklikken levert een 404 page not found pagina op.
Ik had altijd de veronderstelling dat de Quatt mijn buitentemperatuur naar beneden trok. Maar ik heb op 3 meter afstand een tuinkamer staan met een thermometer en hiervan maar eens de temperatuur gecorreleerd. Dus ik ging er stiekem ook enigszins van uit dat mijn COP iets slechter was door 'kunstmatige temperatuurverlaging'.
Volgens mij moet ik mijn veronderstelling bijstellen en trekt de Quatt de buitentemperatuur niet naar beneden maar verhoogt de Quatt met de restwarmte de de buitentemperatuurvoeler (en doet de Quatt het stiekem nog iets beter dan ik al vond).
Zien jullie hetzelfde of maak ik toch ergens een denkfout.
:strip_exif()/f/image/4N5YNr6at74rSwsI4ySkD6Tg.jpg?f=fotoalbum_large)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Kan mij niet herinneren dat ik daar een bevestigingsmail van heb gehad. Neem aan dat het gaat om de offerte en niet het plaatsingsplan?TM4 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:58:
[...]
Inmiddels gebeld door Quatt en heb ik een nieuwe link gekregen met een offerte die helemaal klopt! Toch maar geaccepteerd - staat nog wel een gesprek gepland met coolblue voor maandag. Ik denk dat ik die door laat gaan mocht er weer een kink in de kabel komen.
Na mijn bevestiging offerte had ik vanuit Quatt een mail verwacht met definitieve bevestiging. Die heb ik niet gekregen. Is dat een normale gang van zaken? Hoe weet ik nu dat het helemaal gelukt is?
De offerte link nogmaals aanklikken levert een 404 page not found pagina op.
Yep. Telefonisch werd wel gemeld dat ze na mijn bevestiging direct aan de slag zouden gaan met plaatsingsplan.Erik1805 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:03:
[...]
Kan mij niet herinneren dat ik daar een bevestigingsmail van heb gehad. Neem aan dat het gaat om de offerte en niet het plaatsingsplan?
Ik had toch minimaal wel iets van bevestiging verwacht. Zeker met het oog op veiligstellen subsidie.
Dan gok ik zo dat jij niet op gas doucht??? Wat heb je daar voor oplossing voor?pietjm schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:37:
Ik heb sinds half oktober toen het stookseizoen langzaam op gang kwam slechts 0,07 m3 gas gebruikt met verwarmen. En dat kwam alleen nog vanwege een testje met de soundslider overdag. Ik heb dus eigenlijk al AE.
Grootste struikelblok voor AE is het badderen.
- verwarming gaat met een voldoende ruim bemeten hybrid vaak tot zeker 0graden. Voor die paar dagen daar onder "kan het een persoonlijke keuze zijn" om ofwel een lagere temperatuur te tolereren danwel wat bij te stoken met straalkacheltjes (voor de uitsparing van vastrecht kan je heel wat met straalkacheltjes doen). Dat blijft een persoonlijke keuze, ze zullen je het formeel niet aanraden omdat het tegen de standaard is.
- warm tapwater gaat prima met qoockers of close-in boliers.
- badderen is het grote "op te lossen AE probleem". Zoals ik eerder schreef,... als ik opnieuw zou beginnen zou ik richting warmte terugwin afvoer op douche in combinatie met elektrische doorstromer gaan. Alternatieve aanpak heeft mijn grote interesse.
Had jij niet dezelfde doordringende zoemtoon als ik heb? (en dus niet de hoge piep?)okijokii schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:25:
[...]
De crux zit hem in 2 dingen. De hoge piep is niet gespecificeerd en het woordje 'vanaf' bij vanaf volgende week....
Ik gok dat 'verwarmen' hier betekend 'verwarming van het huis', en niet 'sww verwarmen'?Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:48:
[...]
Dan gok ik zo dat jij niet op gas doucht??? Wat heb je daar voor oplossing voor?
Maar die terugwin helpt dan weer niets bij in bad gaan. Je kunt het hooguit efficienter plannen dat een medebewoner gaat douchen terwijl jouw bad leegloopt.Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:48:
[...]
- badderen is het grote "op te lossen AE probleem". Zoals ik eerder schreef,... als ik opnieuw zou beginnen zou ik richting warmte terugwin afvoer op douche in combinatie met elektrische doorstromer gaan. Alternatieve aanpak heeft mijn grote interesse.
Gaat om totaal gasverbruik, dus niet alleen verwarmen. Neem aan dat je voor douchen nog je cv gebruikt en wellicht ook nog koken op gas?pietjm schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:37:
Ik heb sinds half oktober toen het stookseizoen langzaam op gang kwam slechts 0,07 m3 gas gebruikt met verwarmen. En dat kwam alleen nog vanwege een testje met de soundslider overdag. Ik heb dus eigenlijk al AE.
Klopt!onlinaius schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:13:
[...]
Had jij niet dezelfde doordringende zoemtoon als ik heb? (en dus niet de hoge piep?)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Zeker, ik gebruik het nu alleen voor douche, de rest is met Quooker en een close-in afgedekt.Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:48:
[...]
Weet je dat zeker? Dat is in ieder geval kostenefficiënt, maar op de lange termijn denk ik dat een boilervat op de warmtepomp toch aardig goedkoper is.- badderen is het grote "op te lossen AE probleem". Zoals ik eerder schreef,... als ik opnieuw zou beginnen zou ik richting warmte terugwin afvoer op douche in combinatie met elektrische doorstromer gaan. Alternatieve aanpak heeft mijn grote interesse.
Beide is helemaal mooi natuurlijk, dan kun je je douchetijd flink verlengen of een kleiner vat kiezen.
Wat denk jij over die water/water warmtepomp (HeatCharger) van Quatt?
Het voelt alsof ik ineens het licht heb gezien waarom ze hiervoor kiezen; de Quatt kan op veel lagere temperatuur het tapwater opwarmen met (veel) hogere COP
De investering is nu hoger dan een losse (warmtepomp)boiler etc. Maar het idee vind ik wel goed.
Ik weet niet wat voor fout in de offertte zit (groot prijsverschil?) maar met het oog op de subsidie zou ik wel de offertte accepteren. Tegelijkertijd een mail sturen naar je verkoper (dus niet het ticketsysteem gebruiken) met de vraag een en ander aan te passen. Tot een week voor de plaatsing (kon in mijn geval) een en ander nog aangepast worden, toen had ik de eerste aanbetaling al gedaan. Maar zelfs in de laatste week was ik met Quatt nog in overleg omdat ik vergeten was een vuilfilter erbij te bestellen. In mijn geval heb ik de vuilfilter gekocht die Quatt had aanbevollen en ik zou voor de arbeid nog een aanvullende rekening krijgen. Dit laatste is nooit gebeurt maar de monteur heeft hem wel zoals afgesproken met Quatt geplaast. Wat ik indirect wil zeggen is dat ook als je de offertte tekent later nog dingen in het plaatsingsplan kunnen worden aangepast. En soms passen de monteurs te plekke in overleg met jou het plaatsingsplan aan. Wat ik zie op het forum ziet is dat mensen gewoon hun geld terug krijgen (moeten je wel naar vragen) als die betonboring toch niet nodig is. Wat je in deze fase vooral moet bepalen is of je de Quatt inderdaad wil.TM4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:16:
[...]
Aanvraag loopt al een tijdje. Ze kwamen alleen met een offerte die niet klopte en ik had nog een vraag.
Kon al een paar weken geleden afgetikt worden maar op vragen krijg je geen antwoord of het duurt heel erg lang. Uiteraard is het druk, het is niet zo dat ik nu nog een adviseur verwacht om de situatie ter plekke te bekijken.
Mijn andere persoonlijke ervaring is dat als je een offertte/plaatsingsplan niet accepteert deze in hun systeem op een bepaalt moment vervalt. Ik bedoel daarmee dat sommige gegevens dan weg zijn en dat je dus eigenlijk opnieuw moet beginnen. (De foto's die de verkoper bij mij thuis had genomen die waren er nog wel) Als het om €700 subsidie gaat dan zou ik dat risico niet durven nemen om af te wachten tot zij reageren. Ik zou op basis van mijn ervaring, in jouw geval, de offerte dus accepteren als je de Quatt inderdaad wil en tegerlijkertijd een mail schrijven onder welke voorwaarden je deze (natuurlijk offerttenummer vermelden) accepteert en daarin ook verwijzen naar de eerder geschreven mail waar je geen antwoord op heb gekregen. In het voorjaar krijgen ze het rustiger (het is nu een gekke huis) en worden je vragen echt wel opgepakt.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Gloei- en halogeenlampen die nog branden vervang je ook niet?netappie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:22:
[...]
Of dubbelglas waar je nog doorheen kunt kijken vervangen voor HR++
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Tot 3 weken geleden ging de communicatie nog best redelijk. Het is idd van de laatste tijd. Heb inmiddels juiste offerte binnengekregen en geaccepteerd, wacht nog op het plaatsingsplan. Ben er nog niet helemaal gerust op omdat ik geen zwart op wit bevestiging heb van Quatt dat ik de offerte heb geaccepteerd.WAF1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:42:
[...]
Ik weet niet wat voor fout in de offertte zit (groot prijsverschil?) maar met het oog op de subsidie zou ik wel de offertte accepteren. Tegelijkertijd een mail sturen naar je verkoper (dus niet het ticketsysteem gebruiken) met de vraag een en ander aan te passen. Tot een week voor de plaatsing (kon in mijn geval) een en ander nog aangepast worden, toen had ik de eerste aanbetaling al gedaan. Maar zelfs in de laatste week was ik met Quatt nog in overleg omdat ik vergeten was een vuilfilter erbij te bestellen. In mijn geval heb ik de vuilfilter gekocht die Quatt had aanbevollen en ik zou voor de arbeid nog een aanvullende rekening krijgen. Dit laatste is nooit gebeurt maar de monteur heeft hem wel zoals afgesproken met Quatt geplaast. Wat ik indirect wil zeggen is dat ook als je de offertte tekent later nog dingen in het plaatsingsplan kunnen worden aangepast. En soms passen de monteurs te plekke in overleg met jou het plaatsingsplan aan. Wat ik zie op het forum ziet is dat mensen gewoon hun geld terug krijgen (moeten je wel naar vragen) als die betonboring toch niet nodig is. Wat je in deze fase vooral moet bepalen is of je de Quatt inderdaad wil.
Mijn andere persoonlijke ervaring is dat als je een offertte/plaatsingsplan niet accepteert deze in hun systeem op een bepaalt moment vervalt. Ik bedoel daarmee dat sommige gegevens dan weg zijn en dat je dus eigenlijk opnieuw moet beginnen. (De foto's die de verkoper bij mij thuis had genomen die waren er nog wel) Als het om €700 subsidie gaat dan zou ik dat risico niet durven nemen om af te wachten tot zij reageren. Ik zou op basis van mijn ervaring, in jouw geval, de offerte dus accepteren als je de Quatt inderdaad wil en tegerlijkertijd een mail schrijven onder welke voorwaarden je deze (natuurlijk offerttenummer vermelden) accepteert en daarin ook verwijzen naar de eerder geschreven mail waar je geen antwoord op heb gekregen. In het voorjaar krijgen ze het rustiger (het is nu een gekke huis) en worden je vragen echt wel opgepakt.
Ze doen vrijwel alles op de automatische piloot daar. Remindermailtjes, nieuwe aanbiedingen, na verlopen komt er automatisch uit het systeem een link voor heractivatie. Uiteindelijk moet je echter wel bij je sales contactpersoon zijn voor definitieve akkoord / offerte en die lopen nu over.
Kijk al uit naar de toekomst, kun je klagen bij je AI algoritme
Opvallend dat je er 4 in pre-order heb staan. Volgens mij geeft Quatt aan dat je op één buitenunit er drie aan kan sluiten. Daarom heb ik destijds het maximale aantal van 3 in de pre-order gezet. Dus ook ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het precies zit en wat daadwerkenlijk mogenlijk is. Ik kan het in de specificaties niet goed terug vinden. Ik bedenk door jouw opmerking dat je deze niet per se alle 4 tegelijkertijd aan hoeft te hebben, dus een 4e mogenlijk in onze situatie wel een optie is. (Daar heb ik het eerder ook met een airco-man over gehad, toen we nog over een multi-splitairco spraken) Ik begrijp de overweging om evt. een tweede Quatt te nemen om te koelen dus goed. Toch hebben wij, in onze specifieke situatie, besloten om geen tweede Quatt te nemen. Maar lastig is de keuze wel. FOMO.TZC-T1-FX schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:54:
Voor mij is een 2e Quatt voornamelijk interessant voor tijdens de zomer. Zo kunnen we namelijk meer Quatt Chills tegelijkertijd runnen. Ik heb er 4 in de pre-order staan en dat zou met een enkele Quatt echt net moeten kunnen. Ik neig dus voor een extra unit.
Zoals ik zei… “alternatieven hebben mijn grote belangstelling”. Kwa “beste oplossing” ben ik er nog niet helemaal uit.JanHenk schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:28:
Weet je dat zeker? Dat is in ieder geval kostenefficiënt, maar op de lange termijn denk ik dat een boilervat op de warmtepomp toch aardig goedkoper is.
Wat denk jij over die water/water warmtepomp (HeatCharger) van Quatt?
.
.
Argumenten doorstromer in plaats van warmtepomp boiler…..
Warmtepomp boiler “klinkt leuk”, maar je zal met regelmaat naar 60 graden moeten vanwege legionella. Dan is de cop niet geweldig (zou je 3 halen? Of blijft het op 2 steken?).De boiler heeft dan ook nog eens een flink “stand verlies”. Ik heb zelf een 150l zonneboiler die ik heb na-geïsoleerd met 8cm rockwool. Zelfs dan verliest hij nog 2kWh per dag. Aangezien het een zonneboiler is maar 4 maanden per jaar, maar als je voor een warmtepomp boiler gaat dus 12 maanden per jaar.
Nb… we douchen samen ook voor 2kWh per dag. We verliezen dus de helft van de energie die we erin steken.
Kortom… met cop 2 a 3 een boiler verwarmen is voordeliger dan met cop 1 met doorstromer verwarmen, maar die winst raak je gedeeltelijk of compleet kwijt door het standverlies.
Als doorstroomverwarmer wil je dan eigenlijk 18kW hebben voor “een dikke straal” maar dat gaat niet op een normale meterkast. In combinatie met een warmte terugwin op de afvoer moet je met een 3fase 11kW aansluiting wel toe kunnen.
.
.
Mening over de quatt boiler….
Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik ga het in dit forum volgen. De laatste keer dat ik zocht kon ik er weinig informatie over vinden.- ik vraag me dus af of ze de isolatie van het vat op orde hebben (zelfs met mijn enigszins draconische 8cm steenwol extra isolatie verlies ik nog best veel)
- ik vraag me heel erg af hoe dat water/water warmtepomp concept dan uitwerkt. Als ik het goed begrijp is dat “water/water” bovenop het water dat eerst als “lucht/water” warmtepomp van de gewone quatt komt. Dat is wel erg dubbelop. Ik heb geen flauw idee hoe het systeem rendement uit gaat pakken. Maar goed…. Daarom zit ik op dit forum. Ik ben heel heel benieuwd naar de ervaringen van de eerste die hem heeft.
Het is sowieso super innovatief. Op zich zijn ze behoorlijk slim daar. Ze zijn wel ongeveer de eerste die de lucht/water warmtepomp in het betaalbare regime hebben weten te krijgen. Daar heb ik behoorlijk wat respect voor.
- ik vind hem wel veel te duur. Met 3000euro voor een enkele quatt hadden ze een super aanbieding. Bijna 6000euro “om het compleet te maken” vind ik persoonlijk buiten proportie.
[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 24-12-2024 12:49 ]
Klopt… wij gaan nooit in bad, altijd douche. Zie vorige post. Ik ben er nog niet uit wat de “best of all” oplossing is. Ik ben dus zeer zeker nieuwsgierig naar ervaringen van de eerste die de quatt AE heeft.onlinaius schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:18:
[...]
Maar die terugwin helpt dan weer niets bij in bad gaan. Je kunt het hooguit efficienter plannen dat een medebewoner gaat douchen terwijl jouw bad leegloopt.
Snap het wel. Ze hoeven niet alle 4 tegelijk aan.WAF1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:40:
[...]
Opvallend dat je er 4 in pre-order heb staan. Volgens mij geeft Quatt aan dat je op één buitenunit er drie aan kan sluiten. Daarom heb ik destijds het maximale aantal van 3 in de pre-order gezet. Dus ook ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het precies zit en wat daadwerkenlijk mogenlijk is. Ik kan het in de specificaties niet goed terug vinden. Ik bedenk door jouw opmerking dat je deze niet per se alle 4 tegelijkertijd aan hoeft te hebben, dus een 4e mogenlijk in onze situatie wel een optie is. (Daar heb ik het eerder ook met een airco-man over gehad, toen we nog over een multi-splitairco spraken) Ik begrijp de overweging om evt. een tweede Quatt te nemen om te koelen dus goed. Toch hebben wij, in onze specifieke situatie, besloten om geen tweede Quatt te nemen. Maar lastig is de keuze wel. FOMO.
InclusiefErik1805 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:59:
Vraag over de Chill. Zit daar ook naar te kijken. Kost nu 1099. Komt de installatie daar nog bij of is het inclusief?
OK dan hier de argumenten voor SWW via een WP (passief vat) of een WP boiler, en niet een doorstroomverwarmer:Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:46:Argumenten doorstromer in plaats van warmtepomp boiler…..
Warmtepomp boiler “klinkt leuk”, maar je zal met regelmaat naar 60 graden moeten vanwege legionella. Dan is de cop niet geweldig (zou je 3 halen? Of blijft het op 2 steken?).
De boiler heeft dan ook nog eens een flink “stand verlies”. Ik heb zelf een 150l zonneboiler die ik heb na-geïsoleerd met 8cm rockwool. Zelfs dan verliest hij nog 2kWh per dag. Aangezien het een zonneboiler is maar 4 maanden per jaar, maar als je voor een warmtepomp boiler gaat dus 12 maanden per jaar.
Nb… we douchen samen ook voor 2kWh per dag. We verliezen dus de helft van de energie die we erin steken.
Kortom… met cop 2 a 3 een boiler verwarmen is voordeliger dan met cop 1 met doorstromer verwarmen, maar die winst raak je gedeeltelijk of compleet kwijt door het standverlies.
Als doorstroomverwarmer wil je dan eigenlijk 18kW hebben voor “een dikke straal” maar dat gaat niet op een normale meterkast. In combinatie met een warmte terugwin op de afvoer moet je met een 3fase 11kW aansluiting wel toe kunnen.
Of het nou zo wenselijk is als men met een 11 of 18 kW doorstroomverwarmer gaat douchen, ik denk het niet.
Ik heb hier een jong gezin en een 300 liter SWW vat, 67 cm doorsnede en zo’n 170 cm hoog. Zo enorm is dat niet vind ik.
Per maand gebruik ik zo’n 30 kWh elektrisch in de zomermaanden en zo’n 45 kWh in de koudste maanden. Niet veel toch?
R32 warmtepomp, voor legionella runs in totaal 81 kWh per jaar door de COP=1 booster (zit ingecalculeerd in de getallen hierboven).
Het verlies van 2 kWh per dag wat jij beschrijft zal thermisch zijn, niet elektrisch.
Tijdens de verwarmingsmaanden (meer dan de helft van het jaar) is dat geen verlies maar toegevoegde warmte aan je huis (weliswaar tegen een iets lagere COP).
Een goed geïnstalleerd SWW vat heeft een warmteverlies van 50W thermisch zonder extra rockwool isolatie of iets dergelijks, dus afhankelijk van de COP is dat zo’n 15-25W elektrisch, zie hier: peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dank, 1 in pre order gezet
doe je netjesSebastiaanPs schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:21:
[...]
OK dan hier de argumenten voor SWW via een WP (passief vat) of een WP boiler, en niet een doorstroomverwarmer:
Of het nou zo wenselijk is als men met een 11 of 18 kW doorstroomverwarmer gaat douchen, ik denk het niet.
Ik heb hier een jong gezin en een 300 liter SWW vat, 67 cm doorsnede en zo’n 170 cm hoog. Zo enorm is dat niet vind ik.
Per maand gebruik ik zo’n 30 kWh elektrisch in de zomermaanden en zo’n 45 kWh in de koudste maanden. Niet veel toch?
R32 warmtepomp, voor legionella runs in totaal 81 kWh per jaar door de COP=1 booster (zit ingecalculeerd in de getallen hierboven).
Het verlies van 2 kWh per dag wat jij beschrijft zal thermisch zijn, niet elektrisch.
Tijdens de verwarmingsmaanden (meer dan de helft van het jaar) is dat geen verlies maar toegevoegde warmte aan je huis (weliswaar tegen een iets lagere COP).
Een goed geïnstalleerd SWW vat heeft een warmteverlies van 50W thermisch zonder extra rockwool isolatie of iets dergelijks, dus afhankelijk van de COP is dat zo’n 15-25W elektrisch, zie hier: peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ik zit hier aan het dubbele (60-100).
4 personen, 3 met lang haar, groot bad.
Nou moet ik erbij zeggen dat ook de (veelgebruikte) vaatwasser uit het boilervat put.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-12-2024 13:31 ]
Alleen verwarmen, dus wat de Quatt bijstookte.Erik1805 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:19:
[...]
Gaat om totaal gasverbruik, dus niet alleen verwarmen. Neem aan dat je voor douchen nog je cv gebruikt en wellicht ook nog koken op gas?
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Alleen verwarmen schreef ik. Dus wat de Quatt nog nodig had. Voor de rest natuurlijk wel gas. Straks ook koken op elektriciteit.Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:48:
[...]
Dan gok ik zo dat jij niet op gas doucht??? Wat heb je daar voor oplossing voor?
Grootste struikelblok voor AE is het badderen.
- verwarming gaat met een voldoende ruim bemeten hybrid vaak tot zeker 0graden. Voor die paar dagen daar onder "kan het een persoonlijke keuze zijn" om ofwel een lagere temperatuur te tolereren danwel wat bij te stoken met straalkacheltjes (voor de uitsparing van vastrecht kan je heel wat met straalkacheltjes doen). Dat blijft een persoonlijke keuze, ze zullen je het formeel niet aanraden omdat het tegen de standaard is.
Misschien was de AE opmerking wat verwarrend 🫤
paQ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:30:
[...]
Nou moet ik erbij zeggen dat ook de (veelgebruikte) vaatwasser uit het boilervat put.
Heb je daar al eens aan gemeten? Volgens mij vult de vaatwasser zich met een paar liter, een groot deel daarvan zal alsnog koud water zijn in verband met de leidinglengte in mijn geval (moet het eens nameten).
Zoals ik het nu zie, probeert Quatt met die w/w warmtepomp juist die buitenunit op een lagere temperatuur te laten draaien, waarbij die w/w pomp ervoor zorgt dat de water in de boiler alsnog een (veel) hogere temperatuur kan halen zonder dat het ten koste gaat van de COP. De w/w pomp haalt verder geen rendement (kost zelfs wat rendement op totaal, namelijk input van elektriciteit), de warmte komt namelijk gewoon uit het cv-circuit van de Quatt.. Het totale hogere rendement van deze oplossing zit hem dus in het kunnen laten draaien op lagere temperatuur.Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:46:
[...]
Warmtepomp boiler “klinkt leuk”, maar je zal met regelmaat naar 60 graden moeten vanwege legionella. Dan is de cop niet geweldig (zou je 3 halen? Of blijft het op 2 steken?).
Klopt, het is dubbelop, maar met een reden dus. Ik ben ook heel benieuwd naar de praktijk hiervan want het is echt een nieuwe oplossing voor SWW.Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik ga het in dit forum volgen. De laatste keer dat ik zocht kon ik er weinig informatie over vinden.
- ik vraag me dus af of ze de isolatie van het vat op orde hebben (zelfs met mijn enigszins draconische 8cm steenwol extra isolatie verlies ik nog best veel)
- ik vraag me heel erg af hoe dat water/water warmtepomp concept dan uitwerkt. Als ik het goed begrijp is dat “water/water” bovenop het water dat eerst als “lucht/water” warmtepomp van de gewone quatt komt. Dat is wel erg dubbelop. Ik heb geen flauw idee hoe het systeem rendement uit gaat pakken. Maar goed…. Daarom zit ik op dit forum. Ik ben heel heel benieuwd naar de ervaringen van de eerste die hem heeft.
Hier sluit ik me bij aan.Het is sowieso super innovatief. Op zich zijn ze behoorlijk slim daar. Ze zijn wel ongeveer de eerste die de lucht/water warmtepomp in het betaalbare regime hebben weten te krijgen. Daar heb ik behoorlijk wat respect voor.
- ik vind hem wel veel te duur. Met 3000euro voor een enkele quatt hadden ze een super aanbieding. Bijna 6000euro “om het compleet te maken” vind ik persoonlijk buiten proportie.
Nee, en eigenlijk ook niet heel relevant.JanHenk schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:01:
[...]
offtopic:
Heb je daar al eens aan gemeten? Volgens mij vult de vaatwasser zich met een paar liter, een groot deel daarvan zal alsnog koud water zijn in verband met de leidinglengte in mijn geval (moet het eens nameten).
De vaatwasser gaat aan nadat alles is afgespoeld en de keuken is schoongemaakt met warm water, dus de leidingen zijn reeds warm.
Ik volg al een tijdje onderstaande influencer, deze heeft toevallig ook een Quatt laten installeren. Hij verteld hier ook duidelijk zijn gedachte gang waarom hij voor Quatt heeft gekozen. Evenals hoe hij op de toekomst is voorbereid.WAF1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:35:
[...]
Gisteren kwam ik "toevallig" een influncer tegen die op het hoofdkantoor van Quatt had mogen kijken en de boiler had gezien. Hij gaf aan dat er extra aandacht aan de isolatie van de boiler was besteed en dat deze werkte volgens het principe van een thermostaatkan. Maar mogelijk is dat bij andere boilers ook het geval, ik heb mij niet in de isolatie van andere boilers verdiept. Maar ze lieten het overkomen alsof het iets bijzonder was.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Inderdaad was het deze influencer die ineens op mijn tijdlijn opdook. Ik vond het ook interresant dat ze de Quatt even van binnen open maakte.AMDFreak schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:30:
[...]
Ik volg al een tijdje onderstaande influencer, deze heeft toevallig ook een Quatt laten installeren. Hij verteld hier ook duidelijk zijn gedachte gang waarom hij voor Quatt heeft gekozen. Evenals hoe hij op de toekomst is voorbereid.
[YouTube: 100 jaar oud huis deel 24. Quatt hybride warmtepomp]
Deze link werd 2 dagen geleden ook al gedeeld door Carpebios. Ik vroeg me toen al iets af, maar had het niet gepost. Mooie reden om de vraag alsnog te posten....AMDFreak schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:30:
[...]
Ik volg al een tijdje onderstaande influencer, deze heeft toevallig ook een Quatt laten installeren. Hij verteld hier ook duidelijk zijn gedachte gang waarom hij voor Quatt heeft gekozen. Evenals hoe hij op de toekomst is voorbereid.
@carpebios, super leuk!! Ben jij dan de klusser in dat huis, aka de influencer....?🤔carpebios schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:51:
Hier nog een filmpje waarop je kan zien hoe Quad een beetje tewerk gaat, en de DUO installatie op een dak.
YouTube: 100 jaar oud huis deel 24. Quatt hybride warmtepomp
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Hoezo "toevallig"?AMDFreak schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:30:
[...]
Je weet dat influencers dingen roepen omdat ze daarvoor betaald worden of gratis dingen krijgen?
Ofwel objectiviteit = 0 , reclame = 100%
Hangt Quatt hier nou zelf ook een nieuwe cv op?AMDFreak schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:30:
[...]
Hahaha nee dat ben ik zeker niet. Was ik maar zo handig! Ik volg deze man op YouTube vanwege z'n bouw project en hoe leerzaam ik dat vind. Ik zou hem ook geen influencer noemen, hij influenct namelijk niemand met iets, hij neem je alleen mee in zijn verbouwing en toevallig kwam de QUATT voorbijverguldebarman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:51:
[...]
Deze link werd 2 dagen geleden ook al gedeeld door Carpebios. Ik vroeg me toen al iets af, maar had het niet gepost. Mooie reden om de vraag alsnog te posten....
[...]
@carpebios, super leuk!! Ben jij dan de klusser in dat huis, aka de influencer....?🤔
Hier wordt hij de 20ste geïnstalleerd. Moet alleen nog ff wat Electra uitgraven en opnieuw leggen zodat de QUATT erop aangesloten kan worden.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dikke onzin, zoals ik dus hierboven al zei. Hij neemt je mee in zijn verbouwing en is altijd op zoek naar goede deals op marktplaats en zo, hij doet in die filmpjes helemaal niets met aanbieders of zo, vaak lokale mensen die hij een opdracht gunt.Toby-Wan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:54:
[...]
Hoezo "toevallig"?
Je weet dat influencers dingen roepen omdat ze daarvoor betaald worden of gratis dingen krijgen?
Ofwel objectiviteit = 0 , reclame = 100%
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Heel toevallig. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit Youtubefilmpje sluikreclame is van Quatt. Het is te doorzichtig.carpebios schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:02:
[...]
, hij influenct namelijk niemand met iets, hij neem je alleen mee in zijn verbouwing en toevallig kwam de QUATT voorbij.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Jij hebt gezocht op QUATT wss, en nu komt er een filmpje online met die titel dus schotelt die het jou voor. Het algoritme van Youtube zegt toch niks over of het gesponsord is of sluikreclame is?vanquishsdiv schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:07:
[...]
Heel toevallig. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit Youtubefilmpje sluikreclame is van Quatt. Het is te doorzichtig.
Ah kom op he, prima hoor, het gebeurt overal, maar dit filmpje schreeuwt natuurlijk product placement/gesponsorde content. Alleen jammer dat dit niet wordt vermeld zoals verplicht.carpebios schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:03:
[...]
Dikke onzin, zoals ik dus hierboven al zei. Hij neemt je mee in zijn verbouwing en is altijd op zoek naar goede deals op marktplaats en zo, hij doet in die filmpjes helemaal niets met aanbieders of zo, vaak lokale mensen die hij een opdracht gunt.
Snap wel dat de overheid hier actiever op wilt gaan handhaven, mijn buurmeisje wordt ook altijd helemaal enthousiast als een shitfluencer de nieuwe revolutie op het gebied van krultangen heeft gevonden.
[ Voor 15% gewijzigd door Dersan op 24-12-2024 15:10 ]
Ja ik weet waarom hij dat niet doet, omdat hij niet iedere video een product reviewt. Het is namelijk geen influencer. Hij heeft zelfs geen link met een code zodat hij tegoedbonnen krijgt. Maar goed, ik ben hier ook niet om hem te verdedigen. Ik vond het het een fijn en leerzaam filmpje over hoe ze dat doen, meer niet.Dersan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:09:
[...]
Ah kom op he, prima hoor, het gebeurt overal, maar dit filmpje schreeuwt natuurlijk product placement/gesponsorde content. Alleen jammer dat dit niet wordt vermeld zoals verplicht.
Snap wel dat de overheid hier actiever op wilt gaan handhaven, mijn buurmeisje wordt ook altijd helemaal enthousiast als een shitfluencer de nieuwe revolutie op het gebied van krultangen heeft gevonden.
[ Voor 27% gewijzigd door carpebios op 24-12-2024 15:18 ]
Kijk bijvoorbeeld hier even, de bullshitradar sloeg hier al helemaal op tilt.:carpebios schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:14:
[...]
Ja ik weet waarom hij dat niet doet, omdat hij niet iedere video een product reviewt. Het is namelijk geen influencer
De jongens van Quatt (hier "toevallig" in dit filmpje een Nederlander maar over het algemeen jongens uit het oostblok) moeten 2 installaties per dag doen. En werken dus van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Prima hoor, ze wilden zelf ook graag uren maken en dan om de paar weken weer een tijd naar huis, maar dat is het eerlijke verhaal, niet dit.
YouTube: 100 jaar oud huis deel 23. Vloer leggencarpebios schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:14:
[...]
Ja ik weet waarom hij dat niet doet, omdat hij niet iedere video een product reviewt. Het is namelijk geen influencer. Hij heeft zelfs geen link met een code zodat hij tegoedbonnen krijgt. Maar goed, ik ben hier ook niet om hem te verdedigen. Ik vond het het een fijn en leerzaam filmpje over hoe ze dat doen, meer niet.
Hahahaha kijk de eerste 2 minuten even 🤣
Ik sta al in de rij van de Linoleum winkel, man ik moet dat in mijn huis nu hebben!okijokii schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:19:
[...]
YouTube: 100 jaar oud huis deel 23. Vloer leggen
Hahahaha kijk de eerste 2 minuten even 🤣
Ik ben helaas niet de enige
/f/image/ycxW85rbjAwlJKJk7Xbv1Aby.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door carpebios op 24-12-2024 15:23 ]
Gaat het niet om.... Maar dat weet je inmiddels zelf ook wel denk ik?carpebios schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:21:
[...]
Ik sta al in de rij van de Linoleum winkel, man ik moet dat in mijn huis nu hebben!
Kijk ook ff z’n aflevering over leemstuc trouwens, dat is echt tof spul
[ Voor 7% gewijzigd door Struikrover op 24-12-2024 15:27 ]
Dit is alleen bij een betonboring, daar gebruiken ze een speciale boor voor. Als je geen beton hebt is dat bedrag dus niet nodig. Bij mij is dat destijds ook aangepast.carpebios schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:25:
Ik krijg zojuist een mail dat de betaallink vanaf 1-1-2025 wijzigt en ik dan een nieuwe krijg met hetzelfde bedrag. Ik dacht ik betaal hem ff, maar ik zie 150 euro aan boorkosten staan. Ik neem aan dat ze maar 1 of 2 buizen moeten boren door de muur. Dat wil ik zelf ook wel in 1 minuut doen. Is dat bij iedereen een extra bedrag of is het hier een foutje?
Dank, het is inderdaad geen beton. Ik zal vragen of ze dat bedrag eraf willen halenmrunknown223 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:35:
[...]
Dit is alleen bij een betonboring, daar gebruiken ze een speciale boor voor. Als je geen beton hebt is dat bedrag dus niet nodig. Bij mij is dat destijds ook aangepast.
Ik heb nergens op gezocht. Ik zie het filmpje hier op het forum.carpebios schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:08:
[...]
Jij hebt gezocht op QUATT wss, en nu komt er een filmpje online met die titel dus schotelt die het jou voor. Het algoritme van Youtube zegt toch niks over of het gesponsord is of sluikreclame is?
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Prima, maar zowel @WAF1 en @AlfredPteD noemden hem dat eerder wel.carpebios schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:03:
[...]
Dikke onzin, zoals ik dus hierboven al zei. Hij neemt je mee in zijn verbouwing en is altijd op zoek naar goede deals op marktplaats en zo, hij doet in die filmpjes helemaal niets met aanbieders of zo, vaak lokale mensen die hij een opdracht gunt.
Ik ga het iig niet kijken, gun hem/Quatt de view niet
Wie kan mij vertellen waar ze hem plaatsen?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Op de retourCPM schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:52:
Maar hebben we het al gehad over de positie van het expansievat in deze opstelling?
Wie kan mij vertellen waar ze hem plaatsen?
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.