2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Een kWh meter kan in je energy-app.alwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:41:
[...]
😉
Volgens mij kan een homewizard niet aan een duo want je gaat over de 10A heen.
Of je dan een defrost ziet, weet vast iemand
[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 21-12-2024 19:55 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Dat klopt voor de meters in het stopcontact. Maar de meters in je meterkast kunnen dit makkelijk aan.alwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:41:
[...]
😉
Hier lijkt mij dat de bekabeling niet goed gemonteerd zat.
Simpel even de specs opzoeken voor je wat roept.alwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:41:
[...]
😉
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Dat ding is afgefikt omdat zeer waarschijnlijk de kabels niet goed zijn aangedraaid.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Klopt maar op het apparaat staat 230 v 10(100)ACPM schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:02:
[...]
Simpel even de specs opzoeken voor je wat roept.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Dat ding is afgefikt omdat zeer waarschijnlijk de kabels niet goed zijn aangedraaid.
De duo kan wel meer dan 10 nemen. Ik weet niet hoe ik die (100) moet lezen.
Misschien de handleiding lezen?alwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:06:
[...]
Klopt maar op het apparaat staat 230 v 10(100)A
https://pages.homewizard....ter_Handleiding_NL1.0.pdf
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Homewizard gaat tot 100A..?alwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:41:
[...]
😉
Ik gebruik die van Youless (tot 50A) en heb die op de S0 van de LS120 zitten.
Dus Youless op de P1 voor totaal elektra & gas en de Youless kWh alleen via S0 op de Youless voor alleen de Quatt-DUO groep. Youless is ook weer als App in Homey beschikbaar.
/f/image/HFlgXQopLCvLYnsf3rzcuzTw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kkCvmmFOotuLVJj6T6GU4v8J.gif?f=fotoalbum_large)
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Zie de posts van @m10tech met wat verdere uitleg
m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
/f/image/rrvdKnTu8LDfzpYOokq2Oz0Q.png?f=fotoalbum_large)
In basis mee eens, alhoewel ik denk dat hier wel een iets ander business model achter zit, ze kunnen namelijk makkelijke afscheid nemen van die "buitenlandse installateurs" (goeie gasten overigens), of ze breiden uit naar Polen, Roemenie etc want de jongens kennen het trucje al.okijokii schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:52:
[...]
Mind my words: Hoge piek, diep dal.... Drop in 2025, dronder 2026 (bron: Nostradamus)
Kijk naar de electrische fietsenzaken momenteel. Surfen mee op de hype, gedoe wanneer er even geen goede wind staat om te surfen. Idem voor de grote zonnepaneel-boeren... #ganiegoenie
Ook denk ik dat Quatt een iets ander kostenplaatje heeft dan die fietsenbouwers.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Ik hoop het voor ze. Ze hebben een kantoor vol personeel (te zien op foto's). Die moeten naast alle installateurs ook iedere maand betaald worden. Qua service merkt de klant niet zoveel van al dat personeel. Ben benieuwd...Star65 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:47:
[...]
In basis mee eens, alhoewel ik denk dat hier wel een iets ander business model achter zit, ze kunnen namelijk makkelijke afscheid nemen van die "buitenlandse installateurs" (goeie gasten overigens), of ze breiden uit naar Polen, Roemenie etc want de jongens kennen het trucje al.
Ook denk ik dat Quatt een iets ander kostenplaatje heeft dan die fietsenbouwers.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dat staat de WP markt misschien ook te verwachten en dan zijn kleine nieuwe spelers eerst aan de beurt.okijokii schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:52:
[...]
Mind my words: Hoge piek, diep dal.... Drop in 2025, dronder 2026 (bron: Nostradamus)
Kijk naar de electrische fietsenzaken momenteel. Surfen mee op de hype, gedoe wanneer er even geen goede wind staat om te surfen. Idem voor de grote zonnepaneel-boeren... #ganiegoenie
Enige kans is dat de gasprijs weer erg hoog wordt door gedoe om de pijplijn door Oekraïne en dat 2025 toch een goed jaar wordt ondanks de lagere subsidies. 2026 is nog moeilijker in te schatten erg politiek afhankelijk.
Uit de specificaties van de HW energy socket:alwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:41:
[...]
😉
Maximale belasting
Max. 3680W (16A), Continu: 2760W (12A)
Denk dat je hem gewoon niet goed had aangesloten 😉 en je wijzigt je originele post. Daar wordt het onoverzichtelijk vanalwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:06:
[...]
Klopt maar op het apparaat staat 230 v 10(100)A
[ Voor 11% gewijzigd door okijokii op 21-12-2024 22:21 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Niet alleen de kleine, Amslod, Stella en BongoSolar zijn echt wel grote namen. Het gaat om de bedrijfsvoering. Snelle jongens zijn daar niet altijd even goed in.Technician- schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:01:
[...]
Dat staat de WP markt misschien ook te verwachten en dan zijn kleine nieuwe spelers eerst aan de beurt.
Enige kans is dat de gasprijs weer erg hoog wordt door gedoe om de pijplijn door Oekraïne en dat 2025 toch een goed jaar wordt ondanks de lagere subsidies. 2026 is nog moeilijker in te schatten erg politiek afhankelijk.
Hmmm, vanwaar de negativiteit plotseling na zoveel positiviteit?okijokii schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:51:
[...]
Ik hoop het voor ze. Ze hebben een kantoor vol personeel (te zien op foto's). Die moeten naast alle installateurs ook iedere maand betaald worden. Qua service merkt de klant niet zoveel van al dat personeel. Ben benieuwd...
Enkel door het geluid?
Een fiets komt in tig gedaanten en prijsklassen: de dure jongens vallen nu uit.
Er zijn goedkopere alternatieven waarmee je vooruit komt op 2 wielen.
Verwarmen zul je moeten.
Dan is Quatt zo'n goedkoop alternatief.
Zodra je verwarmingssysteem "poeff" zegt, moet je anders.
Opnieuw enkel cv en accepteren dat gas en belastingen daarop blijven doorstijgen?
Of een combi?
Dat laatste springt Quatt ook op in.
Ik heb er wel vertrouwen in: ipv fietsen kun je lopen of auto pakken.
Voor verwarmen is vervanging beperkter.
Ik gok nog steeds op waterstof, dus gasleiding zeg ik niet op.
https://groenleven.nl/pro...newetterstof-oosterwolde/
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Staat in de mail.Trackerfire schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:16:
Weet iemand wat er nodig is om de 2e Quatt te plaatsen? Is dat alleen buitenwerk of moet er ook nog wat (extra) naar binnen?
O.a. Werkschakelaar en eventueel extra groep.
Offerte getekend, ik hoor het verder wel bij intake; Het is en blijft vrijblijvend accepteren
Dit heb ik al veel eerder gezegd, is niet iets van de laatste tijd. Dat hun support zo enorm achterblijft bij de behoefte er aan is gewoon geen goed teken. Klanten zijn hun grootste ambassadeurs. Ik heb nog steeds niemand een Quatt aangeraden en dat is normaal niets voor mij.Friezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:24:
[...]
Hmmm, vanwaar de negativiteit plotseling na zoveel positiviteit?
Enkel door het geluid?
Een fiets komt in tig gedaanten en prijsklassen: de dure jongens vallen nu uit.
Er zijn goedkopere alternatieven waarmee je vooruit komt op 2 wielen.
Verwarmen zul je moeten.
Dan is Quatt zo'n goedkoop alternatief.
Zodra je verwarmingssysteem "poeff" zegt, moet je anders.
Opnieuw enkel cv en accepteren dat gas en belastingen daarop blijven doorstijgen?
Of een combi?
Dat laatste springt Quatt ook op in.
Ik heb er wel vertrouwen in: ipv fietsen kun je lopen of auto pakken.
Niet omdat hij niet verwarmd, maar wel om de super slechte reactietijd.
Mensen zijn heel gevoelig voor wat er nu gebeurt. Je moet er snel bij zijn want anders.... Vanaf volgend jaar wordt die druk niet meer gevoeld en ben je afhankelijk van je klantenbinding. Vandaar mijn volgens jou negativiteit.
Het geluid draagt niet bij aan positiviteit.
https://www.bright.nl/nie...f-eeuwen-aan-energie.htmlFriezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:24:
[...]
Denk trouwens dat je met het woordje 'enkel' onderschat wat geluid met iemand doetFriezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:24:
[...]
Hmmm, vanwaar de negativiteit plotseling na zoveel positiviteit?
Enkel door het geluid?
Nee, beslist niet.okijokii schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:33:
[...]
Denk trouwens dat je met het woordje 'enkel' onderschat wat geluid met iemand doet
Heb er een pb aan gewijd op x
Ja, ook die.
Maar krijg het maar eens boven de grond
Het kan niet meer met een stekker worden aangesloten. En het moet op een eigen groep. En er moet een werk schakelaar tussen.Trackerfire schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:16:
Weet iemand wat er nodig is om de 2e Quatt te plaatsen? Is dat alleen buitenwerk of moet er ook nog wat (extra) naar binnen?
Bij mij staan ze op een dakkapel. Werk schakelaar binnen. Vanaf de werk schakelaar lopen er 2 stroomkabels, naar elke Quatt eentje. Maar ze zouden denk ik ook prima 1 stroomkabel kan. Of de 2e Quatt een eigen stuur kabel heeft weet ik niet.
Friezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:24:
[...]
Dat zijn van de redenen voor mij dat ik niet naar full electric wil en gas af laten sluiten, flexibiliteit (nu gas en/of electra) en in de toekomst door die gasleiding waterstof.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
En voor mij de reden om wel vrijblijvend de offerte te accepteren:Star65 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:48:
[...]
offtopic:
Dat zijn van de redenen voor mij dat ik niet naar full electric wil en gas af laten sluiten, flexibiliteit (nu gas en/of electra) en in de toekomst door die gasleiding waterstof.
wie weet blijft 1 Quatt voldoende en beetje waterstof bijstoken.
Ik heb nu bedenktijd
Linkje naar een post mbt geluid van een Daikin waarbij het minder wordt bij duwen op een deel van de behuizing:
https://www.reddit.com/r/..._goes_away_when_pressing/
Bij de quatt eerder ook al zoiets geconstateerd en ik ben met een schroevendraaier gaan luisteren of het te lokaliseren is. Het lijkt in mijn geval met name rond de sticker op de achterkant. Juist als ik daar een beetje aan de behuizing trok maakte het minder geluid. Daar zit ook dat schuim maar mogelijk toch teveel contact(geluid). Ik heb de schroeven van de montageplaat(?) voor die bekabeling wat los gedraaid en dat lijkt te helpen. Ik zal daar nog een plastic o-ringetje tussen doen. Misschien gaat die nu bij een ander toerental meer geluid maken, is afwachten en maar wat proberen.
Zal temperatuur en daarmee krimp of andere eigen frequentie van metaal ook met een verschil kunnen maken? want lijkt wel temperatuur afhankelijk.
:strip_exif()/f/image/EUkWASpQxOc6RtthnoD9uK2j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dByMnS60e6f6VBRN7Y6FbzL0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dt7pmLuGti7uYWZVfUdk7Kd4.jpg?f=fotoalbum_large)
In de huidige markt waar monteurs niet zijn aan te slepen nog even 7000 Quatts wegzetten bovenop de full electrics is een grote uitdaging. Tel daar een service organisatie bij op die verre van optimaal functioneert en je hebt een groot drama te pakken.alwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:50:
Quatt heeft genoeg groei mogelijkheden. In 2025 kunnen ze full electric verkopen en chills aan de bestaande klanten.
Mensen gaan straks te horen krijgen dat de plaatsing pas na 6+ maanden is (en hopelijk voor de winter van 2025) en die gaan niet blij zijn. En dan moet het stookseizoen nog beginnen waarbij er altijd meer storingen/service verzoeken komen.
Een sales afdeling die offertes er door ramt en fouten gaat maken ligt ook op de loer (er zijn nu al berichten dat ze niet adequaat reageren).
En als er een recall komt van onderdelen kost dat ook capaciteit.
Groeimogelijkheden zijn er zeker voor ze maar dat gaat niet zo maar. Ze kunnen echt niet een blik mensen open trekken in deze tijden.
[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 22-12-2024 08:20 ]
Pure waterstof door jouw* gasleiding gaat never nooit niet gebeuren.Friezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:24:
[...]
https://www.klimaathelpde...wd-worden-voor-waterstof/
Bijmengen zal waarschijnlijk wel gebeuren, maar puur niet. Transport van waterstof is een probleem. Grootverbruikers zoals de industrie die naast een waterstoffabriek staan gaan er baat bij hebben, maar de huishoudens in Nederland gaan allemaal elektrisch worden.
Wanneer mijn CV-ketel (of de Quatt) overlijdt (jaar of 15), gaat de gasleiding uit de grond. En ook de Quatt weg voor een iets zwaarder model.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
En als een grote speler als Bosch er geen brood meer in ziet, dan mag je best je conclusies trekken over de haalbaarheids020506 schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:49:
[...]
Pure waterstof door je gasleiding gaat never nooit niet gebeuren.
Bijmengen zal waarschijnlijk wel gebeuren, maar puur niet. Transport van waterstof is een probleem. Grootverbruikers zoals de industrie die naast een waterstoffabriek staan gaan er baat bij hebben, maar de huishoudens in Nederland gaan allemaal elektrisch worden.
Wanneer mijn CV-ketel (of de Quatt) overlijdt (jaar of 15), gaat de gasleiding uit de grond. En ook de Quatt weg voor een iets zwaarder model.
https://www.wattisduurzaa...omst-voor-waterstofketel/
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ow?s020506 schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:49:
[...]
Ik lees toch wat anders.
(Jouw link is van 2020: dat is oud!
er is recenter materiaal voorhanden)
https://www.gasunie.nl/expertise/waterstof
En de pilot loopt al.
Maar dat kan never nooit niet zeg jij?
Ok, dan is onderstaande een grove leugen.
https://www.warmte365.nl/...tart-gegaan-65a9acad.html
De vraag bij deze proeven is of het pure waterstof is of een aardgas/waterstof mix, daar is het artikel mijns inziens niet duidelijk genoeg over. Omdat geschikte ketels ook op een mix draaien (naar mijn beste weten)Friezin schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:39:
[...]
Ow?
Ik lees toch wat anders.
Tip: Altijd kijken of er recenter materiaal voorhanden is)
En de pilot loopt al.
Heatgeek heeft als een een mooie uiteenzetting gemaakt waarom waterstof niet gaat werken (op grote schaal bij consumenten).
YouTube: The Great Hydrogen Boiler Con
Daarnaast zal enige productie van groene waterstof naar alle waarschijnlijkheid eerst naar de industrie gaan die niet te elektrificeren valt IPV consumenten die wel relatief makkelijk de overstap naar 100% elektra kunnen maken, simpele kwestie van meeste rendement uit een investering
Had je de enexis-link gevolgd in dat pilot artikel?Toby-Wan schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:48:
[...]
De vraag bij deze proeven is of het pure waterstof is of een aardgas/waterstof mix, daar is het artikel mijns inziens niet duidelijk genoeg over. Omdat geschikte ketels ook op een mix draaien (naar mijn beste weten)
Heatgeek heeft als een een mooie uiteenzetting gemaakt waarom waterstof niet gaat werken (op grote schaal bij consumenten).
YouTube: The Great Hydrogen Boiler Con
Daarnaast zal enige productie van groene waterstof naar alle waarschijnlijkheid eerst naar de industrie gaan die niet te elektrificeren valt IPV consumenten die wel relatief makkelijk de overstap naar 100% elektra kunnen maken, simpele kwestie van meeste rendement uit een investering
Dat de link wat ouder is, wil niet zeggen dat wat er in staat niet waar is. Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg niet dat het niet gebeurt. Ik zeg dat er geen transitie gaat komen van aardgas naar waterstof. Er gaat nooit pure waterstof door de gasleiding bij jouw huis lopen.Friezin schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:39:
[...]
Ow?
Ik lees toch wat anders.
Tip: Altijd kijken of er recenter materiaal voorhanden is)
En de pilot loopt al.
Waterstof is goed gehypet door fossiele lobbygroepen, maar het is onpraktisch en daardoor te duur in vergelijking met elektrisch verwarmen.
Zullen we het weer over de Quatt hebben?
Het is dus alleen handig als je naar Full electric gaat maar die ontwikkelingen wacht nog ik even nog af denk ik.
Stof tot nadenken dus
[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 22-12-2024 10:15 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Weer even on-topic. Warmtepompen zoals de Quatt zijn inmiddels zo goed dat de business case voor het aanhouden (en periodiek vervangen) van gasleidingen niet meer te maken is.s020506 schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:54:
[...]
Dat de link wat ouder is, wil niet zeggen dat wat er in staat niet waar is. Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg niet dat het niet gebeurt. Ik zeg dat er geen transitie gaat komen van aardgas naar waterstof. Er gaat nooit pure waterstof door de gasleiding bij jouw huis lopen.
Waterstof is goed gehypet door fossiele lobbygroepen, maar het is onpraktisch en daardoor te duur in vergelijking met elektrisch verwarmen.
Ik ben zelf een grote voorstander van het maken, opslaan en gebruiken van groene waterstof, maar voor woningen is het niet meer zinvol of concurrerend, zelfs als het technisch haalbaar is.
@Friezin Nog een leuke video die het toelicht: YouTube: The Great Hydrogen Boiler Con
Okee, maar huidige 'aanvoer per vrachtwagen' is ook al een indicator. Voor uitzonderingen zal er her en der vast waterstof gebruikt kunnen worden, maar niet op grote schaal: je blijft afhankelijk van zon & wind om groen waterstof te creëren en daarna is opslag ook een probleem: geen enkel materiaal is 100% dicht voor waterstof (in tegenstelling tot aardgas) en de rendementen & milieuwinst (!!) zullen hoger zijn om de schaarse hoeveelheid groene waterstof eerst aan industrie aan te bieden.Friezin schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:52:
[...]
Had je de enexis-link gevolgd in dat pilot artikel?
Als alle veranderingen in de energie markt mij iets geleerd hebben, is dat ik zo min mogelijk afhankelijk moet zijn van externe partijen (politiek, netbeheerders, energieleveranciers) en de enige energiestroom waar je echt invloed op kan hebben is elektra (slim schakelen, dynamische tarieven, extra zonnepanelen, accu's). Een gas aansluiting behouden 'om het te behouden' is uiteraard een eigen overweging & keuze maar zal je altijd geld gaan & blijven kosten, terwijl elektrische oplossingen legio zijn.
Zoals Ketelklets ook vaak benoemd: niets komt zomaar in het nieuws..s020506 schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:54:
[...]
Een mooi weer bericht over waterstof vanuit een netbeheerder heeft een doel: hebben waarschijnlijk geen zin om gasleidingen uit te graven
En toch wordt het gedaan, bijvoorbeeld in Wagenborgen in Groningen:s020506 schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:49:
[...]
https://waterstofwijkwagenborgen.nl/
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Keyword is "je". Pure waterstof gaat nooit door jouw gasleiding. En lees voor de grap de andere comments ook ffFullpower schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:39:
[...]
En toch wordt het gedaan, bijvoorbeeld in Wagenborgen in Groningen:
https://waterstofwijkwagenborgen.nl/
[ Voor 7% gewijzigd door s020506 op 22-12-2024 10:43 ]
Jawel, toch wel. Waterstof gaat door de bestaande gasleiding. Het is een proef, om te ontdekken wat wel en en niet kan. Voor de mensen die niet meedoen hebben ze nieuwe aardgas leiding getrokken. Meeste deel van de warmtevraag gaat via de warmtepomp. Tapwater en bijstookverwarming gaat via ketels die op 100% waterstof branden.s020506 schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:41:
[...]
Keyword is "je". Pure waterstof gaat nooit door jouw gasleiding. En lees voor de grap de andere comments ook ff
[ Voor 6% gewijzigd door Fullpower op 22-12-2024 11:11 ]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Daar had ik het wel over hoor.s020506 schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:54:
[...]
Dat de link wat ouder is, wil niet zeggen dat wat er in staat niet waar is. Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg niet dat het niet gebeurt. Ik zeg dat er geen transitie gaat komen van aardgas naar waterstof. Er gaat nooit pure waterstof door de gasleiding bij jouw huis lopen.
waarna er werd aangeslagen op 1 zinnetje waarin ik het beslist niet over "pure waterstof" had
Ik wacht gewoon af.
Heb @MacD007 al niet meer gespot sinds begin december.Toby-Wan schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:35:
@MacD007 met het nieuwe jaar aanstaande en dit deel 2 over de 700 pagina's, wordt het tijd voor een deel 3?
Weet niet wat ik er van moet denken.
Fullpower schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:45:
[...]
Jawel, toch wel. Waterstof gaat door de bestaande gasleiding. Voor de mensen die niet meedoen hebben ze nieuwe aardgas leiding getrokken. Meeste deel van de warmtevraag gaat via de warmtepomp. Tapwater en bijstookverwarming gaat via ketels die op 100% branden.
In mijn werkzame leven doe ik o.a. risico analyses voor waterstof in de scheepvaart, waar veiligheidsstandaarden toch van een ander(lees hoger) niveau zijn, en geloof mij, als je van je nachtrust houdt, dat moet je geen waterstof door bestaand leidingwerk in je huis halen
YouTube: 100 jaar oud huis deel 24. Quatt hybride warmtepomp
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Wat een verhaal. Ik was juist onder de indruk van de snelle doorlooptijd van de aanvraag. En de snelle nette plaatsing door mannen die precies wisten wat ze deden. Ik zie ze dit ook nog wel opschalen.CPM schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:18:
[...]
In de huidige markt waar monteurs niet zijn aan te slepen nog even 7000 Quatts wegzetten bovenop de full electrics is een grote uitdaging….
Gewoon opentrekken dat blik toch 😉MeTooPV schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:52:
[...]
Wat een verhaal. Ik was juist onder de indruk van de snelle doorlooptijd van de aanvraag. En de snelle nette plaatsing door mannen die precies wisten wat ze deden. Ik zie ze dit ook nog wel opschalen.
https://www.tps-levert.nl...iet-bij-een-uitzendbureau
Sales & installatie is doorgaans tot nu toe niet het probleem en dat is goed op te schalenMeTooPV schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:52:
[...]
Wat een verhaal. Ik was juist onder de indruk van de snelle doorlooptijd van de aanvraag. En de snelle nette plaatsing door mannen die precies wisten wat ze deden. Ik zie ze dit ook nog wel opschalen.
Aftersales/installatie is waar de problemen naar voor komen en dit is lastiger op te schalen als je nu al je zaken niet voor elkaar hebt
Ik heb lange tijd geloofd dat het een goed idee was om gewoon waterstof te gebruiken.Fullpower schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:45:
[...]
Jawel, toch wel. Waterstof gaat door de bestaande gasleiding. Het is een proef, om te ontdekkej wat wel en en niet kan. Voor de mensen die niet meedoen hebben ze nieuwe aardgas leiding getrokken. Meeste deel van de warmtevraag gaat via de warmtepomp. Tapwater en bijstookverwarming gaat via ketels die op 100% branden.
Dat was wel in een tijd dat een COP van 2,5 in de winter ongeveer het best haalbare was, warmtepompen zo'n herrie maakten dat je er niet over peinsde om er een te kopen en de isolatie zo slecht was dat je een 16 kW warmtepomp zou moeten hebben.
Inmiddels is het duidelijk dat dit soort experimenten aantonen dat het wel kan, maar je het niet meer moet willen. Warmtepompen zijn zo veel beter geworden. Ook het electriciteitsnet krijgt al een flinke upgrade omdat inductieplaten en EV laders vele malen meer gebruiken dan waar het net ooit voor ontworpen is.
Uiteindelijk kan je het prijsverschil tussen een waterstofnetwerk naar elke voordeur aanleggen en onderhouden en relatief goedkope massaproductie warmtepomp plaatsen en onderhouden gewoon beter steken in het fatsoenlijk isoleren van woningen.
Hier moeten alle gasleidingen in de wijk binnen 5 jaar vervangen worden en dat ga ik voor zijn met een full electric opstelling. De vaste kosten van die gasaansluiting stijgen elk jaar en zelfs aardgas is nog relatief goedkoop in verhouding tot waterstof.
Wie gaat er nog investeren in zo'n waterstofketel als je alleen maar meer gaat betalen?

https://cooll.com/technology/
Die ik heb ik jaren geleden al onderzocht. Een mooi concept maar helaas mosterd na de maaltijd.jj85 schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:09:
En als we dan toch waterstof krijgen, dan stoppen we dat in een thermisch gedreven warmtepomp. Voordeel is dat daar geen herrie makende compressor in zit![]()
https://cooll.com/technology/
Ik ben het daarmee eens
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 22-12-2024 16:48 ]
Leuk zeg!carpebios schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:51:
Hier nog een filmpje waarop je kan zien hoe Quad een beetje tewerk gaat, en de DUO installatie op een dak.
YouTube: 100 jaar oud huis deel 24. Quatt hybride warmtepomp
Dacht een kort filmpje, maar is een compleet verslag.
[ Voor 21% gewijzigd door okijokii op 22-12-2024 11:36 ]
Daar zat hij altijd al, net als vele andere topics.okijokii schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:35:
Ben ook wel benieuwd waar @MacD007 is gebleven.... Andere interesses? 😃 Overgestapt naar de thuisaccu zie ik 🙏
Laatste post is van 1 december
HmmFriezin schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:53:
[...]
Daar zat hij altijd al, net als vele andere topics.
Laatste post is van 1 december
Hier idem, voor €1000,- een extra warmtepomp is geen geld. Een reden die ik kan bedenken is een simpele redenering dat ze allebei voor 50% hoeven te werken, uitgaande van een levensduur van 15 jaar, zou je dat hiermee kunnen verlengen? Maar ik weet niet of je zo mag redeneren. Was wel argument hier in het forum dat ik voor een quatt moest gaan zodat ik mijn 15 jarige cv dan niet hoefde te vervangen omdat die dan nog wel wat langer meegaat omdat hij niet zoveel meer hoeft te doen.Erik1805 schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:57:
Ik heb ook de mail gehad van de duo. Is echt heel goedkoop alleen heb ik voor mijn huis absoluut geen duo nodig. Beetje overkill.
Het is dus alleen handig als je naar Full electric gaat maar die ontwikkelingen wacht nog ik even nog af denk ik.
Stof tot nadenken dus
En mocht je hartje winter een storing hebben, dan heb je nog een backup
Ik redt het met 1, maar dan moet ik hem niet op een andere geluidsmodus zetten met de soundslider.
Ik weet ook niet hoe de ervaring is hij de duo gebruikers. Of alles een beetje goed werkt.
Aan de andere kant, twee units, 2 keer onderhoud? 2 keer extra garantie verlenging.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Op het zusterforum Quatt en HA mooi nieuws over de mogelijkheid alle modbus data tussen de CiC en de Quatt buitenunit nu eenvoudig in Home Assistant te zienFriezin schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:25:
Volgens mij zei zopas iemand "zullen we het weer over Quatt hebben?".
Ik ben het daarmee eens
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Kijk ik in de app, 10kW warmte met 1.3kW vermogen... Bijzonder bij 4'C.
Even de cic de gereset en het lijkt beter te zijn, de waarden kloppen weer bij mijn gevoel. Nu hopen dat het huis weer op temperatuur komt, met vloerverwarming duurt dat wel even.
Maar goed. Mijn analyse:
De temperatuurmetingen van de Quatt kwamen overeen met mijn eigen, dus echt een dT van 10'C over de Quatt. Echter de temperatuur die in de vloerverwarming verdeler ging was 10'C lager. 30 vs 40. Dus er was wel iets geks.
Het enige wat ik niet kon verifiëren is de stroomsnelheid van het water. Op de cv kon ik 1.8bar aflezen.
Na een reset van de Quatt zakte de dat naar 3'C en de gemeten druk op de cv ging naar 2.0bar.
Dit alles doet mij vermoeden dat bij het opstarten van de run vanochtend (de houtkachel was gisteravond aan) de pomp niet het juiste toerental draaide, waardoor de stroomsnelheid te laag was. Ongeveer 50% denk ik.
:strip_exif()/f/image/vdYbzI0YzzB96BmCkzcZ0oWP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LV8oYDTNuw1YDT0jO6M236sI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NvENdark9vhzXNYlTos43rqF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Misschien wel zo handig gelijk even een link voor de (nieuwe) belangstellenden te geven?TeslaNerd schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:41:
[...]
Op het zusterforum Quatt en HA mooi nieuws over de mogelijkheid alle modbus data tussen de CiC en de Quatt buitenunit nu eenvoudig in Home Assistant te zien
Jij weet waar ze naar toe moeten, ik volg dat topic niet
Huidige situatie:
Beneden verdieping:
- Woning met woonkamer van 86 m2 (incl. keuken en eetkamer) met 6 radiatoren (tado radiator knooppen) + tado thermostaat (verbonden via draad met CV).
- Bijkeuken / hal met vloerverwarming 26 m2 (zoneklep aangestuurd via tado thermostaat die geconfigureerd is voor zoneklep aansturing + bypass) + met eigen tado temperatuursensor voor sturing.
Boven verdieping:
- 3 slaapkamers met tado radiatorknoppen
- 1 werk/logeer kamer met tado radiatorknop (+ heatfan bij radiator)
- 2 badkamers met beide tado radiatorknoppen
- 1 radiator op hal zonder tado knop
Kort samengevat alle kamers zijn voorzien van tado radiotorknoppen en als aparte zones geconfigureerd in tado + een zone met vloerverwarming ook door Tado gestuurd.
Dit alles met een Remeha Calenta C40 CV ketel (60 graden ingesteld).
Nu verwarmen we in de huidige situatie voornamelijk de woonkamer en een badkamer. Beide op schema. Woonkamer in de nacht of bij afwezigheid op 15 graden en bij aanwezigheid op 19 graden. Badkamer in de ochtend en avond op 19 graden en daarbuiten ook op 15 graden. Vloerverwarming deel staat op 16 graden continu. Overige kamers verwarmen we niet standaard en staan op 10 graden, echter deze kamers willen we zo nu en dan op 19 graden hebben om te kunnen werken dan wel voor de kinderen om te spelen.
Gewenste situatie
Graag zou ik minder gas verbruiken en overweeg dus een hybride warmtepomp.
De woonkamer zou ik dan gewoon op 19 graden continu instellen zodat warmtepomp deze op temperatuur kan houden. Ditzelfde geldt voor de badkamer (kan ook op 19 graden continu) en de hal/bijkeuken die gewoon continu op 16 graden kan blijven.
Mijn grootste zorg en vraag zijn de slaap/studeerkamers boven. Met name de werkkamer, maar ook de kinderkamers wil ik snel op temperatuur kunnen hebben. We slapen graag met lage temperaturen (en ramen open) dus is een continu temperatuur van 17 graden of hoger geen optie.
Ik snap dat de warmtepomp niet zo snel de temperatuur kan verhogen in de kamers. Derhalve is het prima om daar de CV voor te gebruiken zoals dat nu ook gaat. Het aantal m3 gas wat hiervoor nodig is zeer beperkt, maar de snelheid de te meer gewenst. Echter, kan dat ook? Of gaat hierdoor het geheel in de war? Het Tado systeem wil ik graag houden. Dat werkt echt fantastisch.
Hartelijk dank voor jullie advies.
Al gemakkelijk deels te testen: draai je cv-ketel naar 50°C.Struikrover schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:56:
Hallo 👋. Ik heb een enkele Quatt in de bestelling staan, nog mee profiteren van de subsidie in 2024. Tevens de Chill in de pre order gezet. Heel benieuwd hoe het in de woning gaat functioneren, en naar de mogelijkheden om de radiatoren in huis te optimaliseren met lage temperatuur (beneden ligt al vloerverwarming)
Dan kun je al wat starten met waterzijdig inregelen.
En hoe zag de tijdlijn er uit en in welke periode?MeTooPV schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:52:
[...]
Maatje van me wacht nog altijd op een huisbezoek.
Begin november aangevraagd. Bezoek begin januari.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus ik hoor graag de ervaring voor aankomend jaar.
Goed punt en dat is inderdaad precies wat ik een paar weken geleden heb gedaan: Intergas ingesteld op lagere minimale pompsnelheid en dergelijke, en watertemperatuur op 50 gezet. Tot nu toe lijkt het goed te gaan maar ik heb te weinig thermometers om alle ruimten te kunnen opmeten. Krijg de indruk dat vooral zolder te snel afkoelt, dus daar kan ik alvast naar kijken: tochtstrips, beglazing, kan nog een extra radiator bij, etcFriezin schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:33:
[...]
Al gemakkelijk deels te testen: draai je cv-ketel naar 50°C.
Dan kun je al wat starten met waterzijdig inregelen.
Hier haalt 1 Quatt het net niet, hoewel contactpersoon er van overtuigd was dat het kon.clubeddie schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:59:
[...]
Hier idem, voor €1000,- een extra warmtepomp is geen geld. Een reden die ik kan bedenken is een simpele redenering dat ze allebei voor 50% hoeven te werken, uitgaande van een levensduur van 15 jaar, zou je dat hiermee kunnen verlengen? Maar ik weet niet of je zo mag redeneren. Was wel argument hier in het forum dat ik voor een quatt moest gaan zodat ik mijn 15 jarige cv dan niet hoefde te vervangen omdat die dan nog wel wat langer meegaat omdat hij niet zoveel meer hoeft te doen.
En mocht je hartje winter een storing hebben, dan heb je nog een backup.
Ik redt het met 1, maar dan moet ik hem niet op een andere geluidsmodus zetten met de soundslider.
Ik weet ook niet hoe de ervaring is hij de duo gebruikers. Of alles een beetje goed werkt.
Aan de andere kant, twee units, 2 keer onderhoud? 2 keer extra garantie verlenging.
Duits en enkelsteens snapte men niet.
Verlies en buitentemperatuur toen nog 6.000/13°C.
Eerste vraag: aanbod, bedoel je offerte?wassinkt schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:28:
Even jullie advies gevraagd. Ik overweeg een Quatt aanbod te accepteren maar ben er nog niet uit of de door mij gewenste situatie gaat werken.
Huidige situatie:
Beneden verdieping:
- Woning met woonkamer van 86 m2 (incl. keuken en eetkamer) met 6 radiatoren (tado radiator knooppen) + tado thermostaat (verbonden via draad met CV).
- Bijkeuken / hal met vloerverwarming 26 m2 (zoneklep aangestuurd via tado thermostaat die geconfigureerd is voor zoneklep aansturing + bypass) + met eigen tado temperatuursensor voor sturing.
Boven verdieping:
Kort samengevat alle kamers zijn voorzien van tado radiotorknoppen en als aparte zones geconfigureerd in tado + een zone met vloerverwarming ook door Tado gestuurd.
Nu verwarmen we in de huidige situatie voornamelijk de woonkamer en een badkamer. Beide op schema. Woonkamer in de nacht of bij afwezigheid op 15 graden en bij aanwezigheid op 19 graden. Badkamer in de ochtend en avond op 19 graden en daarbuiten ook op 15 graden. Vloerverwarming deel staat op 16 graden continu. Overige kamers verwarmen we niet standaard en staan op 10 graden, echter deze kamers willen we zo nu en dan op 19 graden hebben om te kunnen werken dan wel voor de kinderen om te spelen.
Gewenste situatie
De woonkamer zou ik dan gewoon op 19 graden continu instellen zodat warmtepomp deze op temperatuur kan houden. Ditzelfde geldt voor de badkamer (kan ook op 19 graden continu) en de hal/bijkeuken die gewoon continu op 16 graden kan blijven.
Mijn grootste zorg en vraag zijn de slaap/studeerkamers boven. Met name de werkkamer, maar ook de kinderkamers wil ik snel op temperatuur kunnen hebben. We slapen graag met lage temperaturen (en ramen open) dus is een continu temperatuur van 17 graden of hoger geen optie.
Ik snap dat de warmtepomp niet zo snel de temperatuur kan verhogen in de kamers. Derhalve is het prima om daar de CV voor te gebruiken zoals dat nu ook gaat. Het aantal m3 gas wat hiervoor nodig is zeer beperkt, maar de snelheid de te meer gewenst. Echter, kan dat ook? Of gaat hierdoor het geheel in de war? Het Tado systeem wil ik graag houden. Dat werkt echt fantastisch.
Want dan accepteren: installatie tot 1 juli 2025 dus bedenktijd.
Zones?
Zwaai ze uit.
1 hooguit 2 mogen aansturen, rest volgt.
TS grondig gelezen?
Lees m nog eens. Want je hebt zones-sectie gemist
Hopelijk geniet hij van een heerlijke vakantie 💆♂️🙏Friezin schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:36:
[...]
Dat dus.
@MacD007 en 3 weken niks posten: ongekend
Hoop ik ook.okijokii schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:46:
[...]
Hopelijk geniet hij van een heerlijke vakantie 💆♂️🙏
Maar moet ook bekennen dat ik tijdens een weekendje weg wel sommige sites even checkte.
Mijn tijdlijn was:CPM schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:37:
[...]
En hoe zag de tijdlijn er uit en in welke periode?
Maatje van me wacht nog altijd op een huisbezoek.
Begin november aangevraagd. Bezoek begin januari.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus ik hoor graag de ervaring voor aankomend jaar.
- 6 oktober online adviesgesprek (Engelstalig) aangevraagd
- 22 oktober gesprek via teams, waarbij we plaatsingsplan besproken hebben (ik weet wel vrij goed welke thermostaat en cv ik heb)
- week daarna per mail nog wat fine tuning.
- 24 november is de Quatt duo in 1 dag geplaatst.
- ik heb zelf extra rubbermatten, stoeptegels en veren verzorgd om het systeem zo stil mogelijk te maken ( dat vind Quatt niet nodig, maar is zonder probleem geplaatst door monteurs).
(Meeste thermometers zijn verplaatsbaar .... vaak zelfs raadpleegbaar vanuit luie stoel. En anders even uit die luie stoel?)Struikrover schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:38:
[...]
Maar ik heb te weinig thermometers om alle ruimten te kunnen opmeten.
Jij zit voor de hype.MeTooPV schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:57:
[...]
Mijn tijdlijn was:
- 6 oktober online adviesgesprek (Engelstalig) aangevraagd
- 22 oktober gesprek via teams, waarbij we plaatsingsplan besproken hebben (ik weet wel vrij goed welke thermostaat en cv ik heb)
- week daarna per mail nog wat fine tuning.
- 24 november is de Quatt duo in 1 dag geplaatst.
- ik heb zelf extra rubbermatten, stoeptegels en veren verzorgd om het systeem zo stil mogelijk te maken ( dat vind Quatt niet nodig, maar is zonder probleem geplaatst door monteurs).
Maar ben serieus benieuwd naar komend jaar. Ik gun ze uiteraard een vlekkeloos jaar.
(Ik hou van mooie plaatjes, zie ook: gwjonker in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica")
/f/image/Syt9y7bHULbEbKqd8GgKfABb.png?f=fotoalbum_large)
Een aantal voor mij opvallende trends:
De heat die door de Quatts wordt geleverd aan de woning, is bijna recht evenredig aan de temperatuur.
De COP vormt vanaf ongeveer 3 graden gemiddelde buitentemperatuur (24h) en hoger een lichte kromming; hoe warmer buiten, hoe meer efficient de Quatts hun werk doen.
De COP maakt van ongeveer 3 graden en kouder juist een snellere knik naar beneden; waarschijnlijk door inefficiente defrosts rond die temperaturen. We hebben een aantal best vochtige koude dagen gehad. Afwachten hoe dit bij nog lagere temperaturen verloopt (met drogere lucht).
De flow temperatuur laat ook een rechte lijn zien t.o.v. de buitentemperatuur. Bij een constante flow van 800 l/h is dat wel logisch. De afgegeven warmte (heat) loopt immers ook in een rechte lijn.
De flow temperatuur is veel lager dan ik eerst gedacht had. Had verwacht dat minstens 45 graden nodig zou zijn geweest voor ons huis. Meeste van de tijd ligt ie echter rond de 30 graden.
Het afgelopen half jaar lag de COP de meeste keren rond de 4,5. Het gemiddelde voor dit jaar ligt op 4,6 (volgens app Quatt).
Het gemiddelde 24h vermogen is rond de 1 graad zo'n 6 kW. De gemiddelde flowtemp ligt rond die temperatuur op 39 graden. Het maximale vermogen bij 45 graden aanvoer en -7 is volgens de specificaties 7,2 kW. Ik ben benieuwd of die 7,2 kW voldoende zal zijn. Tot nu toe nog geen gas gebruikt (<0,2 m3).
Tot slot de Return on Investment. Tot nu toe 634 euro van de 3700 euro investering bespaard; dus 17% binnen een half seizoen. Doorrekenend kom je dan op een terugverdientijd van 3 tot 4 jaar.
Daar moet ik meteen wel een kanttekening bij plaatsen. We stoken nu constant op 20 graden, zonder nachtverlaging. Hiervoor stookten we op 19 - 19,5 graden. En 's nachts op 17. Het comfort in huis is nu veel aangenamer. Echter, de hoeveelheid warmte die we nu aan het huis toevoegen ligt ook beduidend hoger. Dus beetje appels met peren vergelijken en teveel in het voordeel van de warmtepompen. Afgezet tegen onze eerdere warmtevraag komt de besparing denk ik rond 2/3 van het genoemde bedrag uit.
Al met al ben ik erg tevreden met de Quatts. Veel meer comfort en lagere kosten. Daarnaast zijn de looks goed en vind ik het geluid ook reuze meevallen.
Krijg hier een beetje naar onderbuik gevoel van.Friezin schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:55:
[...]
Hoop ik ook.
Maar moet ook bekennen dat ik tijdens een weekendje weg wel sommige sites even checkte.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ha, terechte opmerking. Het is nu kerstvakantie en ik ben in de luie stand 😄. Begin januari ga ik er weer werk van makenFriezin schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:09:
[...]
(Meeste thermometers zijn verplaatsbaar .... vaak zelfs raadpleegbaar vanuit luie stoel. En anders even uit die luie stoel?)
Heb gisteravond mail gestuurdGerardwaz schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:24:
[...]
Krijg hier een beetje naar onderbuik gevoel van.
Ik had leuke bijvangst bij de aanschaf van 2 heatfans met wifi-controllers 😉Struikrover schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:44:
[...]
Ha, terechte opmerking. Het is nu kerstvakantie en ik ben in de luie stand 😄. Begin januari ga ik er weer werk van maken
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Hoewel al dat apart regelen kan is het vaak zuiniger om die radiatoren boven gewoon mee te laten doen.wassinkt schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:28:
Even jullie advies gevraagd. Ik overweeg een Quatt aanbod te accepteren maar ben er nog niet uit of de door mij gewenste situatie gaat werken.
Huidige situatie:
Beneden verdieping:
Boven verdieping:
Gewenste situatie
Je kan de slaapkamers ruim voor bedtijd af laten koelen en pas in de ochtend weer mee laten doen.
De werkkamer zou ik op temperatuur laten. Met een warmtepomp maakt het vrijwel niks uit qua kosten en hoe meer radiatoren (een beetje) mee doen, hoe beter de COP.
Je kan ook een nachtverlaging toepassen zodat de Quatt gewoon uit gaat. Radiatoren zijn zo koud en ik neem aan dat je de slaapkamers niet naar de buitentemperatuur 6 graden af laat koelen, dus die warmte komt nu indirect uit je woonkamer radiatoren.
Het is even omdenken met een warmtepomp omdat die liever een marathon loopt in plaats van een sprint.
Eigenlijk werkt de Quatt bijna overal wel. Alleen geluid kan een dingetje zijn als je heel dicht op de buren zit. Maar dan heb ik het over woningen smaller dan 5 meter of met beneden/boven buren.
Mooie grafieken uit HA weer!!! Zou je de code opnieuw willen delen in het zuster forum, Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica?gwjonker schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:23:
In het kader van plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden, hieronder een aantal grafieken die ik bijhoud van de prestaties van de Quatt Duo, afgezet tegen de buitentemperatuur. Gemaakt m.b.v. Grafana in HA.
(Ik hou van mooie plaatjes, zie ook: gwjonker in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica")![]()
[Afbeelding]
Een aantal voor mij opvallende trends:
De heat die door de Quatts wordt geleverd aan de woning, is bijna recht evenredig aan de temperatuur.
De COP vormt vanaf ongeveer 3 graden gemiddelde buitentemperatuur (24h) en hoger een lichte kromming; hoe warmer buiten, hoe meer efficient de Quatts hun werk doen.
De COP maakt van ongeveer 3 graden en kouder juist een snellere knik naar beneden; waarschijnlijk door inefficiente defrosts rond die temperaturen. We hebben een aantal best vochtige koude dagen gehad. Afwachten hoe dit bij nog lagere temperaturen verloopt (met drogere lucht).
De flow temperatuur laat ook een rechte lijn zien t.o.v. de buitentemperatuur. Bij een constante flow van 800 l/h is dat wel logisch. De afgegeven warmte (heat) loopt immers ook in een rechte lijn.
De flow temperatuur is veel lager dan ik eerst gedacht had. Had verwacht dat minstens 45 graden nodig zou zijn geweest voor ons huis. Meeste van de tijd ligt ie echter rond de 30 graden.
Het afgelopen half jaar lag de COP de meeste keren rond de 4,5. Het gemiddelde voor dit jaar ligt op 4,6 (volgens app Quatt).
Het gemiddelde 24h vermogen is rond de 1 graad zo'n 6 kW. De gemiddelde flowtemp ligt rond die temperatuur op 39 graden. Het maximale vermogen bij 45 graden aanvoer en -7 is volgens de specificaties 7,2 kW. Ik ben benieuwd of die 7,2 kW voldoende zal zijn. Tot nu toe nog geen gas gebruikt (<0,2 m3).
Tot slot de Return on Investment. Tot nu toe 634 euro van de 3700 euro investering bespaard; dus 17% binnen een half seizoen. Doorrekenend kom je dan op een terugverdientijd van 3 tot 4 jaar.
Daar moet ik meteen wel een kanttekening bij plaatsen. We stoken nu constant op 20 graden, zonder nachtverlaging. Hiervoor stookten we op 19 - 19,5 graden. En 's nachts op 17. Het comfort in huis is nu veel aangenamer. Echter, de hoeveelheid warmte die we nu aan het huis toevoegen ligt ook beduidend hoger. Dus beetje appels met peren vergelijken en teveel in het voordeel van de warmtepompen. Afgezet tegen onze eerdere warmtevraag komt de besparing denk ik rond 2/3 van het genoemde bedrag uit.
Al met al ben ik erg tevreden met de Quatts. Veel meer comfort en lagere kosten. Daarnaast zijn de looks goed en vind ik het geluid ook reuze meevallen.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Dit is een Grafana dashboard, dus geen 'grafiek uit HA'. Behalve dat de data waarschijnlijk via HA integratie van Quatt naar InfluxDB wordt geschreven en vanuit daar wordt gevisualiseerd. Met Grafana dus.verguldebarman schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:09:
[...]
Mooie grafieken uit HA weer!!! Zou je de code opnieuw willen delen in het zuster forum, Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica?
edit: misschien een grappig feitje, bij Quatt gebruiken ze zelf ook Grafana voor de monitoring van de (alle) warmtepompinstallaties. Dat liet de salespersoon mij zien..
[ Voor 21% gewijzigd door JanHenk op 23-12-2024 09:15 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Klopt idd, en de onderhoudsmonteur kan dit ook ophalen op zn tablet op locatie om de data in te zienJanHenk schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:13:
[...]
Dit is een Grafana dashboard, dus geen 'grafiek uit HA'. Behalve dat de data waarschijnlijk via HA integratie van Quatt naar InfluxDB wordt geschreven en vanuit daar wordt gevisualiseerd. Met Grafana dus.
edit: misschien een grappig feitje, bij Quatt gebruiken ze zelf ook Grafana voor de monitoring van de (alle) warmtepompinstallaties. Dat liet de salespersoon mij zien..En hoogstwaarschijnlijk wordt de data die de CiC verzamelt ook in een Influx database gezet.
(En uiteraard veel meer dan de (standaard) gebruiker, voltage, stroom, drukken, temperaturen etc)
Ik zit hartstikke comfortabel: het is hier 21,5°C en zit gewoon in T-shirt.Maarten58 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:08:
@Friezin Ik begrijp dat je neigt naar een 2e Quatt. Ik had tot nu toe de indruk dat je comfortabel warm zat in je huis. Toch niet dus?
De reden is eerder het gasgebruik (grotendeels?) teniet doen: vlgs Quatt-app 212 m3 verstookt dit jaar.
Ben er ook nog niet echt uit hoor of het doorgaat: maar door de offerte te ondertekenen koop ik nadenktijd. Sowieso krijg ik al een nieuwe groepenkast, dus aanpassen kan dan gelijk meegenomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 23-12-2024 09:27 ]
Inmiddels gesprek via coolblue aangevraagd voor een Weheat Flint. Hebben het ook druk aan het einde v/h jaar, maar centrale is telefonisch gewoon bereikbaar (van 8.00 tot 20.00). Op het eerste gezicht lijkt dat een professionelere organisatie. Jammer dat ik hier niet direct voor ben gegaan..
BTW - wel her-activering Quatt offerte via mail aangevraagd. Even kijken of ze hier nog wat mee doen. Zo nee, dan hopen dat coolblue een optie is en zo ja, heb ik 2 mogelijkheden.
[ Voor 16% gewijzigd door TM4 op 23-12-2024 10:05 ]
Zie wel dat ze 3 verschillende types All-electric hebben. Aantal liter is het verschil. Heeft dat te maken met warmwater verbruik? Ah al gezien.
[ Voor 42% gewijzigd door Erik1805 op 23-12-2024 10:37 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Er zit toch geen warmtepomp in dat boilervat? Dan vind ik 190cm hoog met 60cm doorsnee voor de 300 liter (XL) versie best een flinke hoogte. Als je bijv. kijkt naar een Atlantic Calypso Split is de 300 liter versie max. 160cm hoog en die heeft gelijke doorsnee.De ruimte voor HeatBattery is afhankelijk van opslagcapaciteit. De diameter is ongeveer 60cm, de hoogte van ongeveer 150 tot ongeveer 190cm. HeatBattery kan niet op z’n zij geplaatst worden.
Voor mij belangrijk, want ik heb beperkte hoogte op de locatie waar ik dit zou willen in de toekomst...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XYVogqQy4GhP1v4lb6vhx77h.jpg?f=user_large)
Isolatie kost ook een hoop, zeker op een cylinder.JanHenk schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:40:
Voor wat betreft de Quatt full electric oplossing:
[...]
Er zit toch geen warmtepomp in dat boilervat? Dan vind ik 190cm hoog met 60cm doorsnee voor de 300 liter (XL) versie best een flinke hoogte. Als je bijv. kijkt naar een Atlantic Calypso Split is de 300 liter versie max. 160cm hoog en die heeft gelijke doorsnee.
Voor mij belangrijk, want ik heb beperkte hoogte op de locatie waar ik dit zou willen in de toekomst...
Met 6 cm overhead aan isolatie+binnen/buitenwand zit je al op 322 liter bij 190 cm hoog en 60 cm diameter.
Daarnaast zal er waarschijnlijk een spiraal doorheen lopen om warmte af/terug te geven die ook volume kost.
Reken ongeveer 50 liter per persoon die wil douchen en dan heb je genoeg.
Dus die 300 liter is handig als je een groot gezin hebt, of misschien ook een bad danwel moeite om onder de douche uit te komen.
Je kan het ook doen voor de thermische opslag als je enkele Quatt het moeilijk heeft of je het de meerprijs waard vind.
[ Voor 16% gewijzigd door netappie op 23-12-2024 11:10 ]
Ik vermoed dat ze het druk hebben met iedereen die nog van de huidige subsidie gebruik wil maken.TM4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:58:
Quatt geprobeerd te bellen en centrale neemt niet meer op. Ook onder ander telefoonnummer geprobeerd om er zeker van te zijn dat het geen persoonlijk fittie is geworden![]()
Inmiddels gesprek via coolblue aangevraagd voor een Weheat Flint. Hebben het ook druk aan het einde v/h jaar, maar centrale is telefonisch gewoon bereikbaar (van 8.00 tot 20.00). Op het eerste gezicht lijkt dat een professionelere organisatie. Jammer dat ik hier niet direct voor ben gegaan..
BTW - wel her-activering Quatt offerte via mail aangevraagd. Even kijken of ze hier nog wat mee doen. Zo nee, dan hopen dat coolblue een optie is en zo ja, heb ik 2 mogelijkheden.
Als je een her-activering aan moet vragen dan had je dus al lang akkoord kunnen geven.
Het is een beetje alsof je de dag voor kerst nog alle boodschappen gaat doen.
Klopt, maar voor mij zou 160cm hoog zo'n 270 liter waterinhoud opleveren en dat heb ik liever dan die laatste 30 liter extra terwijl ik de boiler niet kwijt kan..netappie schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:05:
[...]
Isolatie kost ook een hoop, zeker op een cylinder.
Met 6 cm overhead aan isolatie+binnen/buitenwand zit je al op 322 liter bij 190 cm hoog en 60 cm diameter.
Als alles goed gaat, volgend jaar februari met vijf personen inderdaadReken ongeveer 50 liter per persoon die wil douchen en dan heb je genoeg.
Dus die 300 liter is handig als je een groot gezin hebt, of misschien ook een bad danwel moeite om onder de douche uit te komen.
Je kan het ook doen voor de thermische opslag als je enkele Quatt het moeilijk heeft of je het de meerprijs waard vind.
Vind dit best netjes eigenlijk. Die occassion model 3 is spotgoedkoop in aanschaf en gebruik en breed beschikbaar dus uniform. Ik snap dat ze het kapitaal (waarvan je in fase van groei altijd tekort hebt) liever elders steken, dus mooi én duurzaam opgelost. Top.
je hebt altijd appendages (stelpootjes, koppelingen, fittingen, doorvoeren) die fabrikant specifiek zijn en de nodige ruimte (hoogte of breedte) innemenJanHenk schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:38:
[...]
Klopt, maar voor mij zou 160cm hoog zo'n 270 liter waterinhoud opleveren en dat heb ik liever dan die laatste 30 liter extra terwijl ik de boiler niet kwijt kan..
daarnaast zijn vermelde inhoudsmaten doorgaans 'afgerond & bruto', dus volume van een spiraal gaat er vaak nog af etc. dus netto volume is altijd minder, dan heb je nog de gelaagdheid: hogere temperaturen bovenin, lagere temperaturen onderin (=aanvoer koud leidingwater), dus je effectief bruikbare liters warm water is nog minder.
die heet de 270L versie ipv 300JanHenk schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:40:
Voor wat betreft de Quatt full electric oplossing:
[...]
Atlantic Calypso Split is de 300 liter versie max. 160cm hoog en die heeft gelijke doorsnee.
Zijn dit aanvoer- of retourtemperaturen?Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:22:
[...]
Je ziet het hier gebeuren: maarre niet te vaak draaien per dag.
Laatste stukje ingeregeld door temperatuur vloer te meten tot deze egaal warm was.
Heb zelf dagindeling toegevoegd.
Ik zit rond 35°C, 48 met cv erbij.
[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 23-12-2024 12:23 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81101626Friezin schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:28:
[...]
Misschien wel zo handig gelijk even een link voor de (nieuwe) belangstellenden te geven?
Jij weet waar ze naar toe moeten, ik volg dat topic niet
m10tech schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:26:
Versie is nu 0.7, om uit te stralen dat we een eind op weg zijn naar versie 1.0![]()
https://github.com/M10tech/Quatt-sniffer
Er is nu een goede uitleg en instructies hoe dit te gebruiken...
Enjoy!
[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 23-12-2024 12:34 ]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.