Ik doe hier even een algemene beschrijving maar anders moeten we in een PM of in “Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica” er verder op in gaan.
Daarnaast even vooropgesteld een kleine context omdat ik me alleen focus op mijn huis en behoefte omdat ik me bewust ben dat ik een a-typisch huis heb:
1) in het plaatje lijkt mijn mijn huis1,5 ⁰C per uur te verliezen. Dat is niet echt zo (anders zou de Quatt niet geschikt zijn) maar de thermometer hangt op een noordmuur met veel wind en mindere isolatie.
2) Bij mij staat comfort (lees zo stabiel mogelijke huistemperatuur) op plaats 1 en 2, daarna komt pas effientie. Dus ik focus niet op lange runs, dat is mogelijk slechts een gevolg van een rustigere stookgedrag. Dus ik vind het ook niet echt erg als een overshoot door een (te?) kleine hysterese wordt afgekapt om de huistemperatuur stabiel te maken. Maar dit gezegd hebbende ben ik gemiddeld wel van 15 - 20 runs per dag maar 5 - 6 runs per dag gegaan (een mogelijk met een software update naar nog minder).
3) Ieder voordeel heeft zijn nadeel, met mijn inrichting heb ik een extra SPOF (single point of failure) geïntroduceerd. Of eigenlijk zijn het er 2 maar daarover later. En als Quatt ander gedrag zou vertonen ga ik graag weer terug.
Hoe is mijn set-up:
Normaal hangt de thermostaat direct aan de CIC. Ik heb echter een thermostaat waar 1) je een externe thermometer aan kunt koppelen en 2) dit met MQTT kunt doen. Dus bij mij gebruik ik NIET de interne sensor van de thermostaat maar hangt een thermometer aan HA en HA stuurt via MQTT de temperatuur door naar de thermostaat die hem volgens via Opertherm naar de CIC stuurt.
Dus thermometer (SPOF1) -> HA (SPOF2) -> thermostaat -> CIC
Wat doe ik op HA:
Op HA loopt een automation die een eenvoudige rekenkundige bewerking doet:
Gecorrigeerde room temperatuur = room setpoint - (room setpoint - room temperatuur) / deelfactor.
De deelfactor is weer afhankelijk van de buitentemperatuur, hoe kouder het wordt hoe groter deze wordt.
Dus ook al wordt het buiten kouder lijkt de afkoelings- en opwarmingssnelheid voor de CIC niet te veranderen. Dus de CIC reageert alleen nog maar op de buitentemperatuur.
Hoe ondervang ik SPOF1:
Heel eenvoudig, ik heb 2 thermometers hangen (1 in de keuken en 1 in de kamer) en HA houdt in de gaten of hij wel een temperatuur binnen krijgt en schakelt anders over op de andere.
Reden: thermometers zijn gekoppeld via bluetooth aan HA en bluetooth is niet altijd betrouwbaar.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.