Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:48
Flesym schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:03:
[...]

Ik heb een aantal verschillende thermostaten gebruikt maar het gedrag ligt vooral aan de Quatt. Voor zover ik van buiten kan zien gebruikt Quatt enerzijds de buitentemperatuur en anderzijds de delta tussen thermostat room setpoint en ruimtetemperatuur om te bepalen met welk vermogen hij moet stoken. Dat is standaard bij mij met (veel) vermogen. Daarnaast moduleert hij pas terug boven thermostat room setpoint wat bij mij (omdat hij met teveel vermogen stookt) te laat is en dus uit zijn hysterese loopt en dan door de thermostaat wordt gestopt.
Daarom voed ik de Quatt tegenwoordig via HA met een fictieve kamertemperatuur waardoor hij minder hard begint en dus rustiger loopt. Gevolg is ook dat, omdat er minder warmte in mijn afgiftesysteem zit, als hij terug moduleert de overshoot veelal veel kleiner is en vaker binnen de thermostaat hysterese blijft.
[Afbeelding]
Precies waar ik ook last van heb. Hoe voed je een fictieve kamer temperatuur in met HA?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39
Misschien wordt het tijd voor een Tweakers thermostaat :)

Esphome support sindskort ook OpenTherm , dat biedt wel mogelijkheden. Nu nog een bult tijd zien te vinden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:30
okijokii schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:41:
[...]

Ik blijf het een lastig verhaal vinden. Er is in mijn beleving toch echt wel een verschil tussen het 317hz geluid en het geluid van de coil whine, een echt hoog frequentie geluid?

Iets meer van dit: YouTube: Coil Whine: Making your Computer SCREAM
Het geluid van de coil whine zoals in de YouTube heb ik niet, denk ik.
Ik heb hier een korte video laatst nog eens opgenomen, alleen dan is het geluid in de opname wat moeilijker te isoleren. Vandaar dat ik jouw YouTube met de 317 Hz toon duidelijker vind. In het echt is het volume van het geluid niet eens hard/hoog, maar erg doordringend. Bij rustig weer hoor je het 15 meter verder nog goed en ook in het huis in de buurt van de quatts.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:49
jpa1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:10:
[...]

Het geluid van de coil whine zoals in de YouTube heb ik niet, denk ik.
Ik heb hier een korte video laatst nog eens opgenomen, alleen dan is het geluid in de opname wat moeilijker te isoleren. Vandaar dat ik jouw YouTube met de 317 Hz toon duidelijker vind. In het echt is het volume van het geluid niet eens hard/hoog, maar erg doordringend. Bij rustig weer hoor je het 15 meter verder nog goed en ook in het huis in de buurt van de quatts.
Er wordt hier op het forum over mosquito geluid gesproken (bijna niet hoorbaar voor oudere mensen in het algemeen), geluid á la coil whine (meer snerpende) en de 317hz (een doordringend gezoem, na te doen door te mmmmmm met je mond dicht geluid te maken).

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
Friezin schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:35:
[...]

Vreselijk geluid, vanaf welke afstand opgenomen?
Dit geluidsbestand is van @okijokii om de toon/frequentie van het geluid beter te kunnen aangeven. Ik heb mijn geluidsfragment, alleen lukt niet om dat bestand hier te plaatsen. Is niet heel luid, maar wel doordringend.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zag van een ander merk warmtepomp dat er werd benadrukt hoe de binnenkant was geïsoleerd om geluid te beperken. Als je dan dit van Quatt ziet met die stukjes schuim stelt dat niet veel voor:
link in TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt Deel 2" - https://25848718.fs1.hubs...OZS37v8NFts765_vXQAvsociQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POOrUcKFeu3Az9ppXBc3kGF_Pss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DQfYDASIsY4SLUlIR9QSqGeG.png?f=fotoalbum_large
Dan zal die behuizing gaan resoneren? En het geluid veranderd wel met gewicht op de behuizing.
Het dempt wel wat tov geluid met bovenste deksel er af wat ik hoorde. Dus als dat nou beter kan door iets wat je op de behuizing kan aanbrengen. Als de waterpomp is vervangen wil ik eens wat proberen. (Er was hier eens een product genoemd maar kon ik zo niet vinden.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:27
jj85 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:08:
Misschien wordt het tijd voor een Tweakers thermostaat :)

Esphome support sindskort ook OpenTherm , dat biedt wel mogelijkheden. Nu nog een bult tijd zien te vinden 8)7
Naja in principe is https://diyless.com/product/opentherm-thermostat3 er een alleen helaas met 230v en dat heb ik niet daar zitten met die t6. :X
Anders had ik deze wel een geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forzafossa
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-05 14:35
Dersan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:59:
[...]

Post eens foto’s en gedetailleerde informatie, er zijn hier users die ervaring hebben met plaatsing op plat dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LfrH8iKRj0aoWnvLqvkBDAh7PI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0i3qGfOiIFlxCc92mvMj7mlp.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5Xl5b3tFlEUWIolUC9YkbQSE8s=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0Mhj1FlcZGfJlFzriZn64OIW.gif?f=fotoalbum_large

Laatste mail van Quatt: "De installateurs hebben vastgesteld dat het geluid afkomstig is van de compressor en niet door resonantie wordt veroorzaakt. Daarnaast hebben ze geconstateerd dat de slechte isolatie van het dak het werkgeluid doorlaat naar de slaapkamer.
Er is een kleine Bigfoot geplaatst om trillingen te verminderen, maar het geluid blijft hoorbaar door het isolatieprobleem"

Dit zal wel... maar stil vind ik hem niet meer.... De andere vraag blijft hoe het met die circulatiepompen gesteld is? Moet die nu wel of niet worden vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
bite schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:40:
Ik zag van een ander merk warmtepomp dat er werd benadrukt hoe de binnenkant was geïsoleerd om geluid te beperken. Als je dan dit van Quatt ziet met die stukjes schuim stelt dat niet veel voor:
link in TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt Deel 2" - https://25848718.fs1.hubs...OZS37v8NFts765_vXQAvsociQ
[Afbeelding]
Dan zal die behuizing gaan resoneren? En het geluid veranderd wel met gewicht op de behuizing.
Het dempt wel wat tov geluid met bovenste deksel er af wat ik hoorde. Dus als dat nou beter kan door iets wat je op de behuizing kan aanbrengen. Als de waterpomp is vervangen wil ik eens wat proberen. (Er was hier eens een product genoemd maar kon ik zo niet vinden.)
Vibraflex ontdreuningsplaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpa1
Laatste mail van Quatt: "De installateurs hebben vastgesteld dat het geluid afkomstig is van de compressor en niet door resonantie wordt veroorzaakt. Daarnaast hebben ze geconstateerd dat de slechte isolatie van het dak het werkgeluid doorlaat naar de slaapkamer.
Er is een kleine Bigfoot geplaatst om trillingen te verminderen, maar het geluid blijft hoorbaar door het isolatieprobleem"

Dit zal wel... maar stil vind ik hem niet meer.... De andere vraag blijft hoe het met die circulatiepompen gesteld is? Moet die nu wel of niet worden vervangen?
Ik heb hetzelfde geluid en daarvan is vastgesteld door quatt (kantoor) dat een printplaat en transducer vervangen moeten worden na lang testen in hun lab. Verwarring alom dus.
Overigens is bij mij na de melding van bijna jaar geleden eerst ook de circulatiepomp vervangen. Maar dit had geen enkel effect op het geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door jpa1 op 20-12-2024 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
s020506 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:56:
[...]

Precies waar ik ook last van heb. Hoe voed je een fictieve kamer temperatuur in met HA?
Ik doe hier even een algemene beschrijving maar anders moeten we in een PM of in “Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica” er verder op in gaan.
Daarnaast even vooropgesteld een kleine context omdat ik me alleen focus op mijn huis en behoefte omdat ik me bewust ben dat ik een a-typisch huis heb:
1) in het plaatje lijkt mijn mijn huis1,5 ⁰C per uur te verliezen. Dat is niet echt zo (anders zou de Quatt niet geschikt zijn) maar de thermometer hangt op een noordmuur met veel wind en mindere isolatie.
2) Bij mij staat comfort (lees zo stabiel mogelijke huistemperatuur) op plaats 1 en 2, daarna komt pas effientie. Dus ik focus niet op lange runs, dat is mogelijk slechts een gevolg van een rustigere stookgedrag. Dus ik vind het ook niet echt erg als een overshoot door een (te?) kleine hysterese wordt afgekapt om de huistemperatuur stabiel te maken. Maar dit gezegd hebbende ben ik gemiddeld wel van 15 - 20 runs per dag maar 5 - 6 runs per dag gegaan (een mogelijk met een software update naar nog minder).
3) Ieder voordeel heeft zijn nadeel, met mijn inrichting heb ik een extra SPOF (single point of failure) geïntroduceerd. Of eigenlijk zijn het er 2 maar daarover later. En als Quatt ander gedrag zou vertonen ga ik graag weer terug.

Hoe is mijn set-up:
Normaal hangt de thermostaat direct aan de CIC. Ik heb echter een thermostaat waar 1) je een externe thermometer aan kunt koppelen en 2) dit met MQTT kunt doen. Dus bij mij gebruik ik NIET de interne sensor van de thermostaat maar hangt een thermometer aan HA en HA stuurt via MQTT de temperatuur door naar de thermostaat die hem volgens via Opertherm naar de CIC stuurt.
Dus thermometer (SPOF1) -> HA (SPOF2) -> thermostaat -> CIC

Wat doe ik op HA:
Op HA loopt een automation die een eenvoudige rekenkundige bewerking doet:
Gecorrigeerde room temperatuur = room setpoint - (room setpoint - room temperatuur) / deelfactor.
De deelfactor is weer afhankelijk van de buitentemperatuur, hoe kouder het wordt hoe groter deze wordt.
Dus ook al wordt het buiten kouder lijkt de afkoelings- en opwarmingssnelheid voor de CIC niet te veranderen. Dus de CIC reageert alleen nog maar op de buitentemperatuur.

Hoe ondervang ik SPOF1:
Heel eenvoudig, ik heb 2 thermometers hangen (1 in de keuken en 1 in de kamer) en HA houdt in de gaten of hij wel een temperatuur binnen krijgt en schakelt anders over op de andere.
Reden: thermometers zijn gekoppeld via bluetooth aan HA en bluetooth is niet altijd betrouwbaar.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:55
Forzafossa schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:51:
[...]

[YouTube: IMG 3090]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Arme buren...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 23:14
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde geluid, alleen ik heb het idee dat het bij mij bij 1 Quatt net wat harder is dan de andere (en dan het geluid in deze video). Voornamelijk op 800+ watt powerinput.. Zodra hij in de range van 380-600watt draait dan hoor je het amper. Voordeel is dat ik een Duo heb en zodra ze samen draaien op 800 -1000 watt (dus een enkele op 400-500 watt) is het geluid een heel stuk minder.

De ene Quatt hoor je amper, de andere dus een heel stuk meer. Overigens had ik dit al vrij snel gemeld, maar nog steeds geen actie na 3-4 maanden vanuit Quatt (behalve dan het opsturen van wat onderdelen, maar dat is voor coil whine achtige klachten die ik in principe niet heb, of de bromtoon overstemt de coil whine.. Dat kan natuurlijk ook :O)

Maar wat ik dus begrijp van anderen hier kan het geluid ook onstaan na een jaar draaien, dus dan zit je misschien straks met een nieuwe unit en heb je over een jaar weer hetzelfde gedoe |:(

Die van mij staan trouwens op bigfoots op de grond, dus resonantie is denk ik wel uit te sluiten. Zit hem denk ik in het gesloten F-gassen circuit/de compressor.

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen-Bullet op 20-12-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik herken dat geluid 🫤 maar het ligt aan de slechte isolatie van je dak dat je dat nare geluid hoort.... Had je maar beter moeten isoleren 😌

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 20-12-2024 16:43 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:42
Stefannn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:20:
[...]

Aantal dingen..
1/ ik ben 100% met je eens dat dit een zinnige vergelijking is. Ik snap heel goed dat je “nadat je al die stook regime aanpassingen hebt gedaan” wilt weten of je daar geen energie aan het investeren bent die later als “warmtepomp winst” wordt gecashed. En yep… 16% is behoorlijk hoog.
2/ eerlijk gezegd heb ik eenzelfde vergelijking gemaakt toen ik mijn warmtepomp in 2015 in gebruik nam. Ik kan de data zo snel niet vinden (ik zal van het weekend zoeken) maar toen kwam ik op tegengestelde conclusie. “Mijn huis had 22% minder energie nodig met warmtepomp dan met gasketel”. Dat was een behoorlijk welkome constateren.
3/ de oorzaak van die 22% heb ik nog steeds niet heel goed kunnen bepalen.
- de warmtepomp stookt de vloerverwarming op een lager nivo. De gasketel is veel te zwaar. Zelfs op minimale modulatie komt die niet lager dan 55graden of zo.
- leiding verliezen.. de warmtepomp zit direct bij de vloerverwarming (niet bij de gasketel), de gasketel zit helemaal op zolder terwijl de woonkamer beneden is.
- mijn grote verdachte….. “de flow meter”…..
Op basis van de input/output power heb ik een cop van ongeveer 3. Dat is eigenlijk best laag voor een water/water warmtepomp. Het is echter wel een 2015 model. Toen waren ze minder.
De input energie heb ik al gecheckt met een onafhankelijke energie meter op de stekker. De output energie wordt bepaald door temperatuur en flow. Die temperatuur kan je nog onafhankelijk verifiëren, het flow getal is “wat het apparaat rapporteert”. Als de gerapporteerde flow 22% lager is dan de werkelijke flow dan is ook de gegenereerde energie en daarmee de cop 22% lager dan in werkelijkheid.

Maar goed… moraal…
Ik vind het een zinnige vergelijking… maar “iemand anders” (ik) heeft juist een omgekeerde ervaring.

4/ in die context… hoe heb je de energie van vorig jaar bepaald? Essentieel is dan de energie inhoud van gas. In eerste instantie had ik die op 10kWh/m3 maar dat heb ik naar beneden bijgesteld. Echter.. zelfs met 8 ben ik nog steeds energie “kwijt” (even uit mijn hoofd. Ik heb al heel lang niet naar de getallen gekeken)

5/ toch is er op de regressie fits nog wel wat aan te merken. Sowieso is het erg gevaarlijk om “zonder nadenken” op de mathematische fit te vertrouwen. Daarvoor is het beeld te ruizig.
Als je alle blauwe punten onder de 2 graden weg gooit (hetgeen verdedigbaar is aangezien je in dat regime geen groene punten hebt) dan is het verschil opeens niet meer zo prominent.

Dat is geen argument dat het niet klopt.. meer een argument dat de conclusie nog wel kan veranderen als de boel wat langer in gebruik is.
@AlfredPteD
Ik heb het even opgezocht.
Mijn oude aantekeningen zijn lastig herconstrueerbaar maar...
Zo te zien kwam ik uit op een verhouding van 7kuub gas besparen tegen 15kWh electra.
Gemeten door een winter lang voor&na plaatseen van warmtepomp electra en gasverbruik te vergelijken afhankelijk van buitentemperatuur. Met temperatuur tussen de +5 en -5 (dat had je toen nog)

Mijn warmtepomp heeft een cop van 3 dus die 15kWh electra zou 45kWh warmte moeten geven
7kuub gas zou met 8kWh/kuub ongeveer 56kWh moeten opleveren.
Dus ik bespaar met warmtepomp die 45kWh warmte levert 56kWh aan gaswarmte.
kortom, ik bespaar (56-45)/56= 19% meer dan je zou verwachten.
Precies andersom als bij jou dus.

Dus....
- ofwel mijn stookregime is met warmtepomp gunstiger
- Danwel mijn cop is eigenlijk 4 in plaats van 3

Anyway....
Ik zou het gewoon nog eens bekijken als je temperaturen onder de nul hebt gehad.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is verre van stil en totaal niet vergelijkbaar met die van mij. Ik zou blijven klagen en vragen voor een oplossing. Op welk vermogen draait de Quatt in de opname? Dan zal ik eens bij mij proberen iets op te nemen

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-09 22:01
Stefannn schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:48:
[...]

@AlfredPteD
Ik heb het even opgezocht.
Mijn oude aantekeningen zijn lastig herconstrueerbaar maar...
Zo te zien kwam ik uit op een verhouding van 7kuub gas besparen tegen 15kWh electra.
Gemeten door een winter lang voor&na plaatseen van warmtepomp electra en gasverbruik te vergelijken afhankelijk van buitentemperatuur. Met temperatuur tussen de +5 en -5 (dat had je toen nog)

Mijn warmtepomp heeft een cop van 3 dus die 15kWh electra zou 45kWh warmte moeten geven
7kuub gas zou met 8kWh/kuub ongeveer 56kWh moeten opleveren.
Dus ik bespaar met warmtepomp die 45kWh warmte levert 56kWh aan gaswarmte.
kortom, ik bespaar (56-45)/56= 19% meer dan je zou verwachten.
Precies andersom als bij jou dus.

Dus....
- ofwel mijn stookregime is met warmtepomp gunstiger
- Danwel mijn cop is eigenlijk 4 in plaats van 3

Anyway....
Ik zou het gewoon nog eens bekijken als je temperaturen onder de nul hebt gehad.
Heb je in je aantekeningen ook opgenomen hoeveel energie de WP aan je huis heeft geleverd. Nu reken je terug met de aanname dat je een COP van 3 hebt of had. Het gaat juist om de door het huis benodigde hoeveelheid energie.
(de hoeveelheid warmte die een kuub gas levert is ongeveer 8.8, dus dan wordt jouw besparing nog even flink groter)

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
mklcln schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:45:
[...]

Naja in principe is https://diyless.com/product/opentherm-thermostat3 er een alleen helaas met 230v en dat heb ik niet daar zitten met die t6. :X
Anders had ik deze wel een geplaatst.
Lijkt inderdaad de moeite waard.
Nu nog iets bedenken voor de 230V icm opentherm data over 2 draadjes ;-)

Doet me denken aan PoE maar dan voor OT en 230V...

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:27
HarryInia schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:54:
[...]

Lijkt inderdaad de moeite waard.
Nu nog iets bedenken voor de 230V icm opentherm data over 2 draadjes ;-)

Doet me denken aan PoE maar dan voor OT en 230V...
Ja maar liefst iver de bestaande 2 draads 24v vanuit ketel dus zou een converter ingebouwd/soldeerd moeten worden ofzo 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
mklcln schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:56:
[...]

Ja maar liefst iver de bestaande 2 draads 24v vanuit ketel dus zou een converter ingebouwd/soldeerd moeten worden ofzo 😅.
Maar van 230V maakt hij weer 5V, dus daar is vast wel wat op te bedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
Flesym schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:15:
[...]

Ik doe hier even een algemene beschrijving maar anders moeten we in een PM of in “Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica” er verder op in gaan.
Daarnaast even vooropgesteld een kleine context omdat ik me alleen focus op mijn huis en behoefte omdat ik me bewust ben dat ik een a-typisch huis heb:
1) in het plaatje lijkt mijn mijn huis1,5 ⁰C per uur te verliezen. Dat is niet echt zo (anders zou de Quatt niet geschikt zijn) maar de thermometer hangt op een noordmuur met veel wind en mindere isolatie.
2) Bij mij staat comfort (lees zo stabiel mogelijke huistemperatuur) op plaats 1 en 2, daarna komt pas effientie. Dus ik focus niet op lange runs, dat is mogelijk slechts een gevolg van een rustigere stookgedrag. Dus ik vind het ook niet echt erg als een overshoot door een (te?) kleine hysterese wordt afgekapt om de huistemperatuur stabiel te maken. Maar dit gezegd hebbende ben ik gemiddeld wel van 15 - 20 runs per dag maar 5 - 6 runs per dag gegaan (een mogelijk met een software update naar nog minder).
3) Ieder voordeel heeft zijn nadeel, met mijn inrichting heb ik een extra SPOF (single point of failure) geïntroduceerd. Of eigenlijk zijn het er 2 maar daarover later. En als Quatt ander gedrag zou vertonen ga ik graag weer terug.

Hoe is mijn set-up:
Normaal hangt de thermostaat direct aan de CIC. Ik heb echter een thermostaat waar 1) je een externe thermometer aan kunt koppelen en 2) dit met MQTT kunt doen. Dus bij mij gebruik ik NIET de interne sensor van de thermostaat maar hangt een thermometer aan HA en HA stuurt via MQTT de temperatuur door naar de thermostaat die hem volgens via Opertherm naar de CIC stuurt.

Wat doe ik op HA:
Gecorrigeerde room temperatuur = room setpoint - (room setpoint - room temperatuur) / deelfactor.
De deelfactor is weer afhankelijk van de buitentemperatuur, hoe kouder het wordt hoe groter deze wordt.
Dus ook al wordt het buiten kouder lijkt de afkoelings- en opwarmingssnelheid voor de CIC niet te veranderen. Dus de CIC reageert alleen nog maar op de buitentemperatuur.

Hoe ondervang ik SPOF1:
Heel eenvoudig, ik heb 2 thermometers hangen (1 in de keuken en 1 in de kamer) en HA houdt in de gaten of hij wel een temperatuur binnen krijgt en schakelt anders over op de andere.
Reden: thermometers zijn gekoppeld via bluetooth aan HA en bluetooth is niet altijd betrouwbaar.
Gebruik jij ook de DIYLESS? (https://diyless.com/product/opentherm-thermostat3)

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10 21:57
Jammer dat je niet in de app kunt zien dat je warmtepomp geen stroom heeft.

[ Voor 73% gewijzigd door alwind op 20-12-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
alwind schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:03:
Quatt 1 dag draaiende en nu al mijn meet data kwijt. [Afbeelding]

:X waar kijken we precies naar?
Dat je je data kwijt bent lijkt me nog wel je minste zorg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
jj85 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:07:
[...]

:X waar kijken we precies naar?
Dat je je data kwijt bent lijkt me nog wel je minste zorg :o
kWh meter van homewizard. Wilde verbruik van de pomp bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Flesym schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:15:
[...]

Hoe is mijn set-up:

Wat doe ik op HA:
Bedankt voor je hele verhaal :). Dit stukje beantwoord mijn vraag. En helaas kan ik dat zo niet.

Maar ik ben al een heel eind. De thermostaat staat nu op 19,5 ipv 19 (en loopt op naar 20 vanaf een uur). En als de Quatt uitschakelt gaat de thermostaat 0,2 graden naar benden, en weer naar het schema als hij weer aan slaat. In plaats van heel vaak aan-uit is het nu 1 keer per uur, misschien is het wel goed zo :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:09
alwind schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:23:
[...]

kWh meter van homewizard. Wilde verbruik van de pomp bijhouden.
Schrale troost, de gegevens zitten niet in de meter. Mag toch hopen dat het gezichtsbedrog is maar dit ziet er niet uit dat het is aangesloten door iemand die er verstand van heeft....

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ja, ik gebruik al een jaar de Diyless 1. Maar omdat het een thermostaat is door een hobbyist gemaakt (DIY = do it yourself) heeft hij ook een paar belangrijke issues. Ben wel met hem in contact om de voor my belangrijkste (hysterese van 0,05 ⁰C) opgelost te krijgen. Zou binnenkort een update voor komen 🤞🏻
En de Diyless 3 heeft vooralsnog ook een probleem waardoor deze voor mij niet bruikbaar is.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:11

De L moet bruin zijn en de N blauw, zit dat nou verkeerd of zie ik het niet goed?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:11
Gerardwaz schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:24:
[...]

De L moet bruin zijn en de N blauw, zit dat nou verkeerd of zie ik het niet goed? De N moet ook van de bovenzijde alamat afkomen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Als dit door een elektricien zo is aangesloten dan mag ie ontslagen worden.
Dit ziet er niet uit. Sorry.
Welke dikte hebben de kabels? Waar zijn de wartels? Alles goed aangedraaid? Kleuren verkeerd om?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Bedankt voor de input. Laten we niet teveel offtopic gaan.

Mijn bericht was meer dat ik had verwacht in de app te zien dat de unit geen stroom had maar dat zie je dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

alwind schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:35:
Bedankt voor de input. Laten we niet teveel offtopic gaan.

Mijn bericht was meer dat ik had verwacht in de app te zien dat de unit geen stroom had maar dat zie je dus niet.
Als ik die foto zie dan zou dat mijn minste zorg zijn. Je mag van geluk spreken dat je huis niet is afgefikt.
En misschien offtopic maar die foto is een voorbeeld van hoe het niet moet. En je post hem zelf.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05:44
Die foto :')

Alge ‘t nie wit, gebruuk’ te kit, alge nie wit woar veur, gebruuk’ te pur :D

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

VindiGoosh schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:58:
Die foto :')

Alge ‘t nie wit, gebruuk’ te kit, alge nie wit woar veur, gebruuk’ te pur :D
Kleur bij kleur en je bent elektromonteur. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
CPM schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:20:
[...]

Kleur bij kleur en je bent elektromonteur. :+
Bij deze wel ja :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5FbevvP79tqNOOjEMT5yRk3eDs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DPci0nLZcaNICEFbltHJD9uB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
Bennobang schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:48:
[...]

Dat is verre van stil en totaal niet vergelijkbaar met die van mij. Ik zou blijven klagen en vragen voor een oplossing. Op welk vermogen draait de Quatt in de opname? Dan zal ik eens bij mij proberen iets op te nemen
Het is wel een vrij hoog vermogen dat het erg klinkt.... het gaat mij er vooral om dat ik dit in maart niet had en nu wel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Forzafossa schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:51:
[...]

Het is wel een vrij hoog vermogen dat het erg klinkt.... het gaat mij er vooral om dat ik dit in maart niet had en nu wel....
Bij @onlinaius is het ook later ontstaan, wie weet bij wie nog meer in de toekomst. Knap vervelend wanneer je er onder slaapt. Je hebt geluk dat het zo warm is momenteel. Denk dat je om en nabij het vriespunt en bij nog lagere temperaturen veel overlast gaat ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
AlfredPteD schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:40:
[...]

Heb je in je aantekeningen ook opgenomen hoeveel energie de WP aan je huis heeft geleverd. Nu reken je terug met de aanname dat je een COP van 3 hebt of had. Het gaat juist om de door het huis benodigde hoeveelheid energie.
(de hoeveelheid warmte die een kuub gas levert is ongeveer 8.8, dus dan wordt jouw besparing nog even flink groter)
De cop van 3 is geen aanname. Die heb ik in een onafhankelijke monitoring bepaald.
De warmtepomp heeft geen data uitgang en is een aan/uit model. Dus dat heb ik bepaald met een keer of 10 display uitlezen en opgenomen energie, flow en temperatuur te meten en dan uit te rekenen.

Logging van eerdere post betrof totale Gasgebruik en electriciteits gebruik per dag afhankelijk van gemeten buitentemperatuur.

Maar als de flow meting een afwijking van 20% bevat dan is de afgegeven energie en daarmee de cop berekening dus fout.
Daarnaast is dus maar de vraag of de kamertemperatuur gelijk was. Ik heb puur het electriciteit en Gasgebruik van de dagen vergeleken.

Maar bottomline… het is dus niet perse zo dat de warmtepomp “een verkwistender gedragspatroon afdwingt”.
Ik ben wel benieuwd hoe het zich bij jou ontwikkelt. Het is een interessante vergelijking. Ik vind wel dat je punten tot -2 moet hebben om wat zekerheid mbt de conclusie te kunnen krijgen maar dat komt vanzelf wel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-09 22:01
Stefannn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:44:
[...]

Maar bottomline… het is dus niet perse zo dat de warmtepomp “een verkwistender gedragspatroon afdwingt”.
Ik ben wel benieuwd hoe het zich bij jou ontwikkelt. Het is een interessante vergelijking. Ik vind wel dat je punten tot -2 moet hebben om wat zekerheid mbt de conclusie te kunnen krijgen maar dat komt vanzelf wel.
Stefannn, bedankt voor het vertrouwen in mij :)

Ik ben het niet met je eens, of ik kan je niet volgen. Jij probeert mij iets duidelijk te maken, wat niet goed lukt; ik probeer omgekeerd hetzelfde wat ook niet goed lukt.

Ik zal zeker mijn data blijven volgen. Wellicht kom ik later met een update als het eenmaal gevroren heeft of als de winter voorbij is.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
AlfredPteD schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 06:32:
[...]
Ik ben het niet met je eens, of ik kan je niet volgen. Jij probeert mij iets duidelijk te maken, wat niet goed lukt; ik probeer omgekeerd hetzelfde wat ook niet goed lukt.
Het punt..
- Jij komt op basis van jouw analyse tot de conclusie dat je op dagen met dezelfde buitentemperatuur temperatuur met warmtepomp 16% meer thermische energie in je huis hebt gestopt dan met gasketel.
- Ik kom kom op basis van mijn analyse tot de conclusie dat ik op dagen met dezelfde buitentemperatuur temperatuur met warmtepomp 19% minder thermische energie in je huis hebt gestopt dan met gasketel.

Kortom…… “het is niet perse zo dat een warmtepomp een gebruiks patroon afdwingt dat meer energie gebruikt”. Bij jou wel, bij mij niet.

Wonderen bestaan niet, dus het moet ergens aan liggen.
- als ik het even zo zie hebben we beiden wel redelijk ons best gedaan “geen fouten te maken”.
- in de hele analyse zit nog wel een “onnauwkeurigheid addertje”. De thermische energie wordt namelijk berekend als “flow x delta_T”, elke meet fout daarop leid tot een over- of onder-schatting van de gegenereerde thermische energie. De delta_T is vrij makkelijk te checken, ik heb in mijn systeem echter geen onafhankelijke flow meters. Ik kan de flow niet checken. Ik had de analyse in 2018 (het bleek 2018 te zijn, geen 2015) in de hoek gegooid. Jouw post heeft me aangezet er opnieuw over na te denken en ik begin de flow meting die het apparaat rapporteert te wantrouwen. In mijn geval pakt het gunstig uit (indicatie van meer werkelijke flow dan gerapporteerd), Jouw meting is een “lichte indicatie” dat de quatt wellicht minder werkelijke flow heeft dan gerapporteerd. We zullen zien.
- gebruiks regime heeft natuurlijk wel degelijk impact. In mijn geval weet ik vrij zeker dat de gasketel behoorlijk sub-optimaal op mijn vloerverwarming zat. In jouw geval weet ik het niet. Maar bijvoorbeeld een slecht geïsoleerd huis waar je nu geen nachtverlaging meer doet kan wel slechter af zijn.

Alles bij elkaar,.. voor nu,……. Gewoon door meten. Ik ben heel benieuwd hoe het er uit ziet na een paar meetpunten rond -2 buitentemperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 21-12-2024 08:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
@Stefannn @AlfredPteD klein praktijkvoorbeeld mbt flowmeters.
Geel en blauw zijn de twee flowmeters in een Quatt Duo. Meten exact dezelfde waterflow. Wijken ongeveer 20L/h af van elkaar. Zo'n 2% in dit geval.

We zien natuurlijk ook afwijkingen op de temperatuurmetingen. Vaak wel meer dan 2%.

Al met al kan het kwartje alle kanten op vallen wat betreft afwijkende metingen en hun impact op vermogen en COP :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvspnuliu7blR9uFcl4aWRC5AAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCsmFaOaJwNDise3GAFFs1E8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s020506
@AlfredPteD ik zie hetzelfde, ik pomp met een warmtepomp ongeveer 15% meer energie mijn woning in. Geen nachtverlaging scheelt echt wel veel. En we zijn ook vaker thuis, met een cv-ketel hadden we meestal wel een paar dagen per week dat de thermostaat pas in de middag omhoog ging. Onder de streep is het nog steeds veel voordeliger, zeker met het overschot van de zonnepanelen (rip salderen ;( )

Veel mensen met vloerverwarming deden al niet aan nachtverlaging, dan kan ik me voorstellen dat je het verschil klein is tussen CV-ketel of warmtepomp. En als je dit hebt aangepakt om eens naar je stookgedrag te kijken en nog wat meer te optimaliseren, kan het zeker wel positiever uitvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
s020506 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:10:
@AlfredPteD

Veel mensen met vloerverwarming deden al niet aan nachtverlaging, dan kan ik me voorstellen dat je het verschil klein is tussen CV-ketel of warmtepomp. En als je dit hebt aangepakt om eens naar je stookgedrag te kijken en nog wat meer te optimaliseren, kan het zeker wel positiever uitvallen.
Ah… dat is wel een mega valide punt!
In mijn geval van vloerverwarming op gas naar vloerverwarming op warmtepomp.
Als je van radiators op gas komt is het verhaal wel compleet anders. Eigenlijk kan ik me de 16% “extra energie behoefte” dan opeens wel heel goed voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@AlfredPteD
NB,... du moment dat het salderen er af gaat ga ik over naar een dynamisch contract.
Ik denk ook een accu maar los daarvan......

Dan wordt het interessant om:
- verhoging te doen tussen 24:00 en 7:00
- verlaging tussen 7:00 en 10:00
- verhoging tussen 14:00 en 17:00
- verlaging tussen 17:00 en 21:00.
(of helemaal intelligent gekoppeld aan de day-ahead prijzen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Stefannn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:55:
[...]

@AlfredPteD
NB,... du moment dat het salderen er af gaat ga ik over naar een dynamisch contract.
Ik denk ook een accu maar los daarvan......

Dan wordt het interessant om:
- verhoging te doen tussen 24:00 en 7:00
- verlaging tussen 7:00 en 10:00
- verhoging tussen 14:00 en 17:00
- verlaging tussen 17:00 en 21:00.
(of helemaal intelligent gekoppeld aan de day-ahead prijzen)
Laten het naar niet over salderen hebben in dit topic, dat zijn andere topics al voor. Duurt ook nog een paar jaar, wie weet hoe de wereld er dan uit ziet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-10 12:14
Quatt bied een extra Quatt aan voor €1000 en voor €750 indien je het combineert met AllElectric

Email zojuist ontvangen...
Ze hebben een offerte opgesteld die je voor 31 december kunt accepteren, zonder dat je er echt aan vast zit

"Overweeg je een Duo uitbreiding zonder All-Electric Upgrade? Zet ook dan extra subsidie vast in 2024
Wil je uitbreiden naar Quatt Hybrid Duo (12kW), maar dit niet combineren met de installatie van de All-Electric upgrade? Als je je offerte uiterlijk 31 december accepteert, installeren we de extra buitenunit al voor €1.000, exclusief meerwerk, zoals verplaatsen van je huidige buitenunit, of benodigd electriciteitswerk."

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:58
m10tech schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:10:
Quatt bied een extra Quatt aan voor €1000 en voor €750 indien je het combineert met AllElectric

Ze hebben een offerte opgesteld die je voor 31 december kunt accepteren, zonder dat je er echt aan vast zit

"Overweeg je een Duo uitbreiding zonder All-Electric Upgrade? Zet ook dan extra subsidie vast in 2024
Wil je uitbreiden naar Quatt Hybrid Duo (12kW), maar dit niet combineren met de installatie van de All-Electric upgrade? Als je je offerte uiterlijk 31 december accepteert, installeren we de extra buitenunit al voor €1.000, exclusief meerwerk, zoals verplaatsen van je huidige buitenunit, of benodigd electriciteitswerk."
Ja kreeg hem ook net. Alsof ze niet genoeg werk hebben.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506

Ik ga hier ff goed over nadenken. Ik ben niet super tevreden over Quatt, maar voor 1000 pieken extra geen cv ketel meer nodig voor verwarming is wel een mooie deal.

Van de andere kant, ik verwacht dat mijn ketel net zo lang mee gaat als de Quatt, kan ik ook over over een jaar of 10 jaar full electric van naar een merk waar je wel volledig aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
s020506 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:36:
[...]
Ik ga hier ff goed over nadenken. Ik ben niet super tevreden over Quatt, maar voor 1000 pieken extra geen cv ketel meer nodig voor verwarming is wel een mooie deal.

Van de andere kant, ik verwacht dat mijn ketel net zo lang mee gaat als de Quatt, kan ik ook over over een jaar of 10 jaar full electric van naar een merk waar je wel volledig aan staat
Mijn logica is dat mijn wijk (LeidscheRijnVeldhuizen) in ~2040 aan een warmtenet komt.
Ik gok dat mijn CV en Quatt zolang meegaan en dat ik dan weer zie wat er realistisch is.
Ook heb ik een 1x35A aansluiting en dat omzetten is ook niet fijn.
Ik blijf dus bij een QuattMono...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:58
m10tech schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:44:
[...]

Mijn logica is dat mijn wijk (LeidscheRijnVeldhuizen) in ~2040 aan een warmtenet komt.
Ik gok dat mijn CV en Quatt zolang meegaan en dat ik dan weer zie wat er realistisch is.
Heb je voor een duo een andere aansluiting nodig dan 1x35A ?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
Erik1805 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:48:
[...]
Heb je voor een duo een andere aansluiting nodig dan 1x35A ?
Op zich niet, maar voor AllElectric, dus ook koken, autoladen, verwarmen, sanitair water gok ik dat 1x35A wel wat krap is. Het was ook maar een bijzin in mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:55
Stefannn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:44:
[...]

De cop van 3 is geen aanname. Die heb ik in een onafhankelijke monitoring bepaald.
De warmtepomp heeft geen data uitgang en is een aan/uit model. Dus dat heb ik bepaald met een keer of 10 display uitlezen en opgenomen energie, flow en temperatuur te meten en dan uit te rekenen.

Logging van eerdere post betrof totale Gasgebruik en electriciteits gebruik per dag afhankelijk van gemeten buitentemperatuur.

Maar als de flow meting een afwijking van 20% bevat dan is de afgegeven energie en daarmee de cop berekening dus fout.
Daarnaast is dus maar de vraag of de kamertemperatuur gelijk was. Ik heb puur het electriciteit en Gasgebruik van de dagen vergeleken.

Ik zie vooral een uitdaging voor de woningen waar de warmtepomp het moet redden in de boven- of onderkant van het vermogensbereik van de unit. Een hybride warmtepomp die te klein is gaat snel veel gas verstoken en een warmtepomp met meer vermogen dan nodig is heeft een controller nodig die goed kan omgaan met de modulatiestappen die de compressor kan maken.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Ook een update per mail ivm all-electric, inclusief nieuwe prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQgNw6ltyfsvFcUXX0Lf2SD--Kg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W3ERLVB3kYeLkUyNugi9wxaL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orUmbw4VNMDoBG1AKToevuvX84c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/efniS26bowxbC2lfSyddnii2.png?f=fotoalbum_large

Wat ik niet wist is
Omdat je afgelopen zomer gebruik maakte van de Duo Discount actie heb je een gratis pre-order voor All-Electric en sta je dus op de wachtlijst.

Heb daarna nog zelf een pre-order gedaan (99 euro), dus hopelijk wordt dat straks netjes verrekend.

[ Voor 16% gewijzigd door jj85 op 21-12-2024 11:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online

Had ooit al eens gevraagd naar een nr 2: maar was toen nog volle €3.000-mep. Vond dat een onzinnige investering.

Nu wel voorlopige offerte geaccepteerd: ik heb een antieke stoppenkast en vervanging daarvan staat voor komend voorjaar al op de planning. Dus kan mooi gelijk aangepast.

Kijken of ik die 212m3 gas (vlgs Quatt-app) kwijt kan raken 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ccRYtkIjB96_D-WjWcM4CXMOPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqPB8ysO7lFbKOfE0WDcCWTI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Friezin op 21-12-2024 11:30 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ehbrands
[...]

Volgens mij heb je met een tweede Quatt erbij nog steeds een cv ketel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Erik1805 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:26:
[...]

Installatie tot 1 juli 2025: zomers is het vast wat rustiger dan nu 😉

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-04 09:36

TM4

Allen - vraagje - wat is jullie indruk van de huidige drukte en service bij Quatt? Ik snap dat er wat meer drukte is vanwege einde jaar maar mijn contactpersoon bij Quatt reageert niet meer op vragen. Helpdesk word ik afgescheept.
Inmiddels is mijn offerte verlopen, vanwege wat vragen waar niet op wordt gereageerd en krijg ik de mogelijkheid om deze te reactiveren waarbij er een mail gestuurd wordt naar dezelfde contactpersoon die al een week niets meer van zich laat horen.
Ik was er eigenlijk al helemaal uit met Quatt, maar nu begin ik toch te twijfelen of dit een tijdelijk probleem is of dat er meer gaande is.

Het is toch een flinke investering en weheat lijkt me ook een prima oplossing en dan tik je het rechtstreeks af met de installateur. Achteraf wellicht beter geweest, maar zit nu natuurlijk al in de molen en om de subsidie veilig te stellen moet ik voor het einde v/h jaar toeslaan heb ik begrepen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en zeker van degenen zoals ik die nog een lopende (of verlopen) offerte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-10 18:05
TM4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:42:
Allen - vraagje - wat is jullie indruk van de huidige drukte en service bij Quatt? Ik snap dat er wat meer drukte is vanwege einde jaar maar mijn contactpersoon bij Quatt reageert niet meer op vragen. Helpdesk word ik afgescheept.
Inmiddels is mijn offerte verlopen, vanwege wat vragen waar niet op wordt gereageerd en krijg ik de mogelijkheid om deze te reactiveren waarbij er een mail gestuurd wordt naar dezelfde contactpersoon die al een week niets meer van zich laat horen.
Ik was er eigenlijk al helemaal uit met Quatt, maar nu begin ik toch te twijfelen of dit een tijdelijk probleem is of dat er meer gaande is.

Het is toch een flinke investering en weheat lijkt me ook een prima oplossing en dan tik je het rechtstreeks af met de installateur. Achteraf wellicht beter geweest, maar zit nu natuurlijk al in de molen en om de subsidie veilig te stellen moet ik voor het einde v/h jaar toeslaan heb ik begrepen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en zeker van degenen zoals ik die nog een lopende (of verlopen) offerte hebben.
Het is inderdaad waarschijnlijk hartstikke druk bij Quatt. Ik zou dagelijks blijven proberen om te contact te krijgen (als je nog voor Quatt wilt gaan ..).

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_q
  • Laatst online: 23-02 21:00
Ik heb ook een wat mindere ervaring met de sales organisatie. Aanvankelijk goed contact en redelijk vlot antwoord. Er zaten wat foutjes in het plaatsingsplan. Daarnaast wilde ik graag aircokanalen in de kleur antraciet in plaats van de standaard witte. Dat zou hij direct regelen. Ik heb nog wat aanvullende foto's met wat tekeningetjes doorgestuurd om het een en ander te verduidelijken. Daar heb ik nog reactie opgehad dat alles nu duidelijk was, maar is ook het laatste wat ik van hem heb gehoord. Ik had nog gevraagd naar het gewijzigde plaatsingsplan, die zou hij doorsturen maar niet ontvangen. Bij levering van de materialen zaten helaas de witte kanalen in plaats van antraciet. Mail gestuurd en telefonisch contact gehad met Quatt. De medewerker zei direct dat dit door mijn eigen contactpersoon moest worden opgelost en dat hij dat ging doorgeven. Geen reactie meer gehad.

Vorige week is de Quatt geinstalleerd. De 2 Poolse installateurs hebben prima werk geleverd. Ze spraken goed engels en hier en daar een nederlands woord. Alles goed kunnen overleggen met de mannen en goede instructie gehad. Erg fijn dat de mannen nog antraciet leidingkanalen die waren overgebleven bij een andere klant in de bus hadden liggen. Dus ook dat was opgelost. Al met al zeer tevreden over de installatie. De warmtepomp functioneert verder ook naar tevredenheid. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Precies mijn idee 🤜🤛 heb een cv ketel van 3 jaar oud, die bijna niets te doen heeft, maar wel een mooie backup is in nood. Ik geef mijn verwarming (nog) niet in handen van Quatt. Daarvoor heb ik al teveel ervaring opgedaan, zowel persoonlijk, als door andere verhalen hier op het forum.
Over 10 jaar kijk ik wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

verguldebarman schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:26:
[...]

Het is inderdaad waarschijnlijk hartstikke druk bij Quatt. Ik zou dagelijks blijven proberen om te contact te krijgen (als je nog voor Quatt wilt gaan ..).
Wil een hybride warmtepomp die redelijk stil is en onderhoudsarm. Na 1 januari gaat de subsidie met 750 Euro naar beneden en Quatt is dit ook actief aan het pushen. Lastig om nu nog de switch te maken naar een ander merk, dan wordt het vrijwel zeker januari en dat scheelt financieel een slok op een borrel.
Dit weekend even over nadenken en hopelijk hier nog wat input die ik mee kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TM4

TM4

Marco_q schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:32:
Ik heb ook een wat mindere ervaring met de sales organisatie.
Vergelijkbare indruk. Vraag stellen, duurt lang voor je antwoord krijgt of helemaal niet. Als je een call hebt of ze bellen is het allemaal prima alleen de actie daarna is minder.
Heb het vermoeden dat ze tijdelijke krachten met spoed hebben ingewerkt om voor het einde v/h jaar zoveel mogelijk klanten binnen te harken.

Wellicht uurtje factuurtje en mist het aan wat intrinsieke motivatie om die klant ook daadwerkelijk binnen te slepen. Voor mij gaat het over niet meer dan een paar minuten werk, bij andere klanten moeten ze nog een call opzetten en voor hetzelfde geld haken die af. Snap er niets van. Zelfs wel heb je het druk.

Heb deze week ook warmtebeheer gebeld en daar een nieuwe CV ketel besteld incl. installatie. Wat een verschil... top geholpen, heel snel reactie op allerlei vragen en na een telefoontje heel rustig geholpen om de offerte aan te passen - in 1 telefoontje gefixt. Hing op en 1 minuut later een juiste offerte in de mail. Ze verkopen ook warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
TM4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:43:
[...]

Wil een hybride warmtepomp die redelijk stil is en onderhoudsarm. Na 1 januari gaat de subsidie met 750 Euro naar beneden en Quatt is dit ook actief aan het pushen. Lastig om nu nog de switch te maken naar een ander merk, dan wordt het vrijwel zeker januari en dat scheelt financieel een slok op een borrel.
Dit weekend even over nadenken en hopelijk hier nog wat input die ik mee kan nemen.
Lastige keuze inderdaad.
Het loopt hen simpelweg momenteel gewoon over de schoenen door de eindejaarsspurt.

⤵️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOv6_wE5dGA_H5BA3QmsOAuvR9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glRpWQsk8Hby4E3Yr0HE3twk.jpg?f=fotoalbum_large

En:
https://www.installatie.n...epomp-eindejaarssprintje/

Hopelijk is na 1 januari, na het verwerken van die stortvloed aan bestellingen en offertes, de rust wat weergekeerd.
Ik heb goede ervaringen met de (Servische) monteurs.
Servicedesk is wisselend maar we komen er wel altijd uit.

Ook heel tevreden over de Quatt zelf, daarom in eerste instantie de offerte geaccepteerd voor nr. 2. Mijn huis-installateur heeft momenteel vakantie maar daar ga ik ook zeker mee in overleg vanwege aanpassingen van mijn groepenkast/aanleg werkschakelaar.

E.e.a. is geldig tot 1 juli 2025.

PS, stel je vraag anders ook even op het WeHeat topic
Weheat warmtepompen

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 21-12-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Friezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:29:
[...]

Had ooit al eens gevraagd naar een nr 2: maar was toen nog volle €3.000-mep. Vond dat een onzinnige investering.

Nu wel voorlopige offerte geaccepteerd: ik heb een antieke stoppenkast en vervanging daarvan staat voor komend voorjaar al op de planning. Dus kan mooi gelijk aangepast.

Kijken of ik die 212m3 gas (vlgs Quatt-app) kwijt kan raken 🙃

[Afbeelding]
De dubbele subsidie voor een DUO unit is/was al op het randje van morele verwerpelijkheid maar ik vind het actief aanbieden van een extra buitenunit voor 750 euro netto die hun er zo parallel aan vast knopen echt asociaal en natuurlijk niet waarvoor deze subsidie is bedoeld. Dit is gewoon regelrecht belastinggeld wat Quatt achterover drukt.

[ Voor 4% gewijzigd door Dersan op 21-12-2024 18:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
Dersan schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:14:
[...]

De dubbele subsidie voor een DUO unit is/was al op het randje van fraude maar ik vind het actief aanbieden van een extra buitenunit voor 750 euro netto die hun er zo parallel aan vast knopen echt asociaal en natuurlijk niet waarvoor deze subsidie is bedoeld. Dit is gewoon regelrecht belastinggeld wat Quatt achterover drukt.
Dat komt omdat de overheid niks normaal op papier kan zetten Je had ook gewoon 1 warmtepomp per adres kunnen toestaan. Fraude is het echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

[...]

De dubbele subsidie voor een DUO unit is/was al op het randje van fraude maar ik vind het actief aanbieden van een extra buitenunit voor 750 euro netto die hun er zo parallel aan vast knopen echt asociaal en natuurlijk niet waarvoor deze subsidie is bedoeld. Dit is gewoon regelrecht belastinggeld wat Quatt achterover drukt.
Je kunt het ook zien als transitie geld.
En ja Quatt verdiend er zeker op.
Warmtepompen zijn sowieso overpriced. Maar zo is het met heel veel zaken tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:54
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Houd ons op de hoogte. Ik heb hetzelfde geluid sinds een maand of anderhalf (week geleden aan Quatt doorgegeven) en ik zit nog wat minder ver in het proces.

Tot nu toe alleen een standaard vragenlijstje voor geluidsoverlast gehad, ingevuld en terug gestuurd. Op hoop van zegen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 19:55
TM4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:43:
[...]

@TM4

Pak een paar slokken uit die borrel!! :9 :9

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TM4

TM4

Friezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:45:
[...]

Lastige keuze inderdaad.
Het loopt hen simpelweg momenteel gewoon over de schoenen door de eindejaarsspurt.

Weheat warmtepompen
Snap ik, maar mijn werk is het aan het einde van het jaar ook schoftig druk en dan werken we over (desnoods in het weekend en feestdagen). Klant heeft er nooit last van en wordt van vertragingen op de hoogte gehouden (en zeker de klanten die weinig tijd kosten - die worden zsm opgepakt). Ik kost alleen maar extra tijd.

Dit lijkt toch echt op een inefficiënte organisatie. Ze leggen alle verantwoordelijkheid in de handen van 1 contactpersoon die je niet te pakken krijgt en de centrale zit iemand die er alleen maar tussen zit en geen beslissingen kan nemen.
Nou ja... zal inderdaad nog eens kijken bij de weheat thread, maar dat lijkt me geen optie meer vanwege de korte tijd die ik nog heb.

Lijkt er wel op dat als mensen de saleshorde genomen hebben na installatie de Quatt wel goed functioneert. Dat is in ieder geval fijn om te zien ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TM4 op 21-12-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

harv schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:38:
[...]

@TM4

Pak een paar slokken uit die borrel!! :9 :9
700 Euro zijn idd heel wat borrels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Nu online
alwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:24:
[...]

Dat komt omdat de overheid niks normaal op papier kan zetten Je had ook gewoon 1 warmtepomp per adres kunnen toestaan. Fraude is het echt niet.
Ok, fraude is inderdaad misschien niet het goede woord. Maar ik weet niet wat het woord wel moet zijn.

Wat zal een buitenunit en wat kleinmateriaal zijn inkoop? Ik denk nog geen eens €750? En dan nog laten we zeggen 4 uurtjes montagetijd a €80? Hier wordt dan wel €2775 subsidie voor verstrekt en nog eens €750 van de klant. Dat is een winstopslag van 300% voor Quatt. In de industrie zal rond de 20% gebruikelijk zijn vermoed ik.

Ik ben ook niet roomser dan de paus maar kunnen we het er wel over eens zijn dat dit moreel verwerpelijk is? Misschien moeten we Sywert eens vragen of hij dit ethisch vind.

[ Voor 6% gewijzigd door Dersan op 21-12-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Quatt drukt niks achterover: die krijgt de subsidie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Dersan schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:57:
[...]

Ok, fraude is inderdaad misschien niet het goede woord. Maar ik weet niet wat het woord wel moet zijn.

Wat zal een buitenunit en wat kleinmateriaal zijn inkoop? Ik denk nog geen eens €750? En dan nog laten we zeggen 4 uurtjes montagetijd a €80? Hier wordt dan wel €2775 subsidie voor verstrekt en nog eens €750 van de klant. Dat is een winstopslag van 300% voor Quatt. In de industrie zal rond de 20% gebruikelijk zijn vermoed ik.

Ik ben ook niet roomser dan de paus maar kunnen we het er wel over eens zijn dat dit moreel verwerpelijk is? Misschien moeten we Sywert eens vragen of hij dit ethisch vind.
Jij hebt de subsidie geweigerd concludeer ik hieruit?
En wat vind je dan van allen die al een dubbele Quatt hebben en dubbel subsidie kregen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Nu online
Friezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:01:
[...]

Quatt drukt niks achterover: die krijgt de subsidie niet.
Als je niet inhoudelijk wilt reageren, reageer dan niet. Jij weet toch ook wel wat ik bedoel en dat die subsidie indirect naar Quatt gaat.
Friezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:04:
[...]

Jij hebt de subsidie geweigerd concludeer ik hieruit?
En wat vind je dan van allen die al een dubbele Quatt hebben en dubbel subsidie kregen?
Ik heb subsidie gekregen voor mijn enkele Quatt ja maar dat is inclusief CIC, leidingen trekken, boren, ontwikkelingskosten etc., etc. Gewoon een complete installatie, zoals waar de subsidie voor is bedoelt. Ik heb ik mijn reactie al benoemd wat ik vind van de dubbele subsidie voor een dubbele Quatt dus lees even terug s.v.p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:32
m10tech schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:44:
[...]

De komst van een (W)armtenet is de allerbeste reden om van het gas af te gaan.
Die warmtenetten zijn 1 grote bak thermisch verlies en de bron van de warmte is meestal alles behalve duurzaam. Daarnaast geeft het de uitbater ook een monopoliepositie en is er vanaf komen bijna onmogelijk.

Ik zou wel upgraden naar 3x25A als je ook met enig tempo een auto wilt kunnen laden, want je gasaansluiting verdwijnt voor het koken, ongeacht of je met een warmtenet of een warmtepomp verwarmt. Dan is 1x35A gewoon erg krap.

Maar je kan het natuurlijk ook aankijken. 2040 is nog heel ver in de toekomst en het beetje resterende gas voor warm water en de volgende elfstedentocht is geen milieuramp,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Dersan schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:08:
[...]

Als je niet inhoudelijk wilt reageren, reageer dan niet. Jij weet toch ook wel wat ik bedoel en dat die subsidie indirect naar Quatt gaat.
[...]

Ik heb subsidie gekregen voor mijn enkele Quatt ja maar dat is inclusief CIC, leidingen trekken, boren, ontwikkelingskosten etc., etc. Gewoon een complete installatie, zoals waar de subsidie voor is bedoelt. Ik heb ik mijn reactie al benoemd wat ik vind van de dubbele subsidie voor een dubbele Quatt dus lees even terug s.v.p.
Tja, dat was een inhoudelijke reactie: ik had ook kunnen kiezen voor een andere hybride die me (ex subsidie) €13.000 kostte.
Daar had de fabrikant dus nog meer opgestreken, maar dat is wel ok bedoel je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TM4

TM4

We zouden geen stuiver subsidie moeten krijgen. Waanzin dat mijn buurman mee moet betalen aan mijn betere energielabel en waardestijging woning.

Zo werkt het nu eenmaal in dit bureaucratische en regelzuchtige landje, en je bent idioot als je er geen gebruik van maakt. Of je nu particulier bent of bedrijf.

Afuera! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Dersan schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:08:
[...]

[...]
Nee, jij krijgt dubbele subsidie met een Duo, niet Quatt.
Met een enkele 9 kW warmtepomp zou je gewoon netto meer betalen.
Technisch is het een goede oplossing, zeker als je die 9 kW niet nodig hebt, maar met 4,5 echt niet uit komt.
Of dit eerlijk is, is weer een andere vraag. Hierdoor gaat de omzet van Quatt wel omhoog, maar voor de winst zie ik geen hele grote voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
TM4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:21:
[...]

We zouden geen stuiver subsidie moeten krijgen. Waanzin dat mijn buurman mee moet betalen aan mijn betere energielabel en waardestijging woning.

Zo werkt het nu eenmaal in dit bureaucratische en regelzuchtige landje, en je bent idioot als je er geen gebruik van maakt. Of je nu particulier bent of bedrijf.

offtopic:
Haha, tja waar betalen we met zijn allen wel niet aan mee waar we nooit gebruik van maken? Ik heb volledige opvang zoon zelf op moeten hoesten en betaal nu ook nog mee aan andermans kinderen. Het moest niet mogen _/-\o_ .
Maar betaal lachend mijn moeders AOW

(En dit was offtopic zat)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
TM4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:21:
[...]

Subsidies zijn bedoeld om goede dingen op gang te krijgen. Je betaalt het meeste zelf en de overheid draagt een deel bij.

Over een paar jaar is de warmtepomp dankzij deze subsidies gemeengoed met meer installateurs die weten waar ze mee bezig zijn en lagere productie/verkoop kosten door de aantallen.

Daar heeft iedereen baat bij behalve misschien de fabrikanten die alleen maar CV ketels willen verkopen en de gasindustrie die een groot aantal klanten kwijt raakt.

Ik heb ook mijn hele huis (in te kleine stapjes) van isolatie voorzien waardoor ik geen cent subsidie heb kunnen claimen.
Ik ben blij dat het voor de warmtepomp wel gelukt is.

Maar je hoeft subsidie natuurlijk niet aan te vragen als je er tegen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:32:
[...]

Subsidies zijn bedoeld om goede dingen op gang te krijgen. Je betaalt het meeste zelf en de overheid draagt een deel bij.

Over een paar jaar is de warmtepomp dankzij deze subsidies gemeengoed met meer installateurs die weten waar ze mee bezig zijn en lagere productie/verkoop kosten door de aantallen.

Daar heeft iedereen baat bij behalve misschien de fabrikanten die alleen maar CV ketels willen verkopen en de gasindustrie die een groot aantal klanten kwijt raakt.

Ik heb ook mijn hele huis (in te kleine stapjes) van isolatie voorzien waardoor ik geen cent subsidie heb kunnen claimen.
Ik ben blij dat het voor de warmtepomp wel gelukt is.

Maar je hoeft subsidie natuurlijk niet aan te vragen als je er tegen bent.
Van harte, ik pieste ook continue naast de subsiepot: noppes voor dak en vloer, vorig jaar nog 5 m2 dubbelglas laten zetten: te weinig m2... maar volgend jaar is plotseling bij een monument 3m2 subsidiabel. Haha, maar bij Quatt eindelijk eens raak. Maar daar hadden we het al eens over.

Dat alle Duo's nog goedkoper waren dankzij dubbel subsidie, dan een extra erbij zoals ik wil, dat deed geen belletje rinkelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 21-12-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TM4

TM4

Friezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:45:
[...]

Weheat warmtepompen
Zojuist gedaan. TM4 in "Weheat warmtepompen"
Voor wie het interessant vindt om te volgen of om daar te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
onlinaius schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:32:
[...]

Houd ons op de hoogte. Ik heb hetzelfde geluid sinds een maand of anderhalf (week geleden aan Quatt doorgegeven) en ik zit nog wat minder ver in het proces.

Tot nu toe alleen een standaard vragenlijstje voor geluidsoverlast gehad, ingevuld en terug gestuurd. Op hoop van zegen.
Zal ik doen, ik hoop dat "Sjoerd" van Quatt dit wel adequaat oppakt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:05
netappie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:32:
[...]

Volledig eens met deze gedachte, echter bij Quatt (of als ik nu voor een Duo add-on zou kiezen): ik betaal 1000 zelf en krijg 2775 van de overheid, ofwel ik bekostig minder dan 30%..
Dit is een maas in de wet waar Quatt dankbaar gebruik van maakt: wel conform de letter van de wet, maar niet echt conform de geest

Installatie van Duo add-on is letterlijk peanuts voor Quatt, zoals eerder benoemd geen leiding trekken, boren, aansluiten op CV ketel etc.
Als je een Bahco kan vasthouden kan je het letterlijk zelf nog doen..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Toby-Wan schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:53:
[...]

Volledig eens met deze gedachte, echter bij Quatt (of als ik nu voor een Duo add-on zou kiezen): ik betaal 1000 zelf en krijg 2775 van de overheid, ofwel ik bekostig minder dan 30%..
Dit is een maas in de wet waar Quatt dankbaar gebruik van maakt: wel conform de letter van de wet, maar niet echt conform de geest

Installatie van Duo add-on is letterlijk peanuts voor Quatt, zoals eerder benoemd geen leiding trekken, boren, aansluiten op CV ketel etc.
Een subsidie is geen wet. En als de overheid dit had willen voorkomen hadden ze dit simpel kunnen aanpassen. Net zoals ze nu het bedrag verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Toby-Wan schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:53:
[...]

En je krijgt korting van Quatt.
Hij kost €5974. Ik betaal 17%.

Voor de 2de in een duo betaal je zelfs maar 12%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Hoe zien jullie dat je Quatt een defrost doet in de data. Ik herken dat niet in de app zelf of in homey.

Ik heb zelf geen HA dus misschien is dat wel de enige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
alwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:18:
Hoe zien jullie dat je Quatt een defrost doet in de data. Ik herken dat niet in de app zelf of in homey.

Bij deze huidige buitentemperatuur niet relevant.

Maar een flinke negatieve deltaT over de Quatt is de meest makkelijke manier. Bijv in de json data terug te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

Homewizard

De "putten" ps: dit is niet vandaag 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiS4kenJO7lKivdUZtB86ms8oM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ip0593DOBXfHcSHgx13zp3Wd.jpg?f=fotoalbum_large

Of JSON powerinput > 200 en power = 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands

Als je de homewizard app gebruikt kan je het ook redelijk zien.
Bij hoog vermogen (koud buiten) zie je een dal in het verbruik naar 400/500 watt.
Bij lagere vermogens zie pieken in het verbruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
offtopic:
@Friezin @Ehbrands beetje flauw om @alwind weer aan zn afgefikte HW meter te herinneren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Friezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:58:
[...]

En je krijgt korting van Quatt.
Hij kost €5974. Ik betaal 17%.

Voor de 2de in een duo betaal je zelfs maar 12%.
Je kan het korting noemen of een sigaar uit eigen doos, een duo add- on kost niet hetzelfde als een mono Quatt, simpelweg omdat je niet hetzelfde geleverd krijgt (geen 2e CIC, geen 12m leiding, geen 2e serie koppelingen onder CV ketel + bijhorende arbeid). Dit was overigens al langere tijd duidelijk omdat ze bij pre order van all electric een Duo add-on ook al aanboden voor 1000eur extra, enige verschil is dat ze dat nu ook aanbieden als je geen allelectric preorder hebt

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
alwind schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:00:
[...]

Een subsidie is geen wet. En als de overheid dit had willen voorkomen hadden ze dit simpel kunnen aanpassen. Net zoals ze nu het bedrag verlagen.
I know, was als uitdrukking bedoeld IPV letterlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Erik1805 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:26:
[...]

Als je ziet hoe de support het huidige aantal calls niet aan kan, vrees is voor de toekomst:
- mogelijk 7000 nieuwe installaties,
- 10000 bestaande installaties krijgen email met vrijblijvende offerte over Duo add-on (ja minus huidige Duo bezitters)
- lancering all electric in februari wat uiteraard een lakmoes test wordt qua mogelijke issues & kinderziektes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:36
Drop of dronder in 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia

In Homey moet dat ook lukken om uit de verschillende JSON parameters (via bv de Homey QUATT-app) het/een defrost moment te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
jj85 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:36:
offtopic:
@Friezin @Ehbrands beetje flauw om @alwind weer aan zn afgefikte HW meter te herinneren ;)
??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
alwind in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
(alleen foto is weggehaald, klik in de quote erder op [afbeelding] en je begrijpt wel wat ik bedoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
jj85 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:36:
offtopic:
😉

Volgens mij kan een homewizard niet aan een duo want je gaat over de 10A heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
jj85 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:33:
[...]

alwind in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
(alleen foto is weggehaald, klik in de quote erder op [afbeelding] en je begrijpt wel wat ik bedoel)
Oeps

Pagina: 1 ... 177 ... 293 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.