ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Even voor mijn beeldvorming:Mickel moen schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:08:
Een paar weken geleden hier de discussie gehad van de invloed van radiatorventilatoren op het rendement van een radiator. De conclusie was toen, dat het voordeel vooral ook zit in het sneller opwarmen van een ruimte.
Ik heb toen al wat eerste resultaten van wat metingen laten zien bij de Heatfans die ik heb. De Controller daarvan heeft 6 standen. Vijf modulerende in oplopende snelheden, van nauwelijks hoorbaar tot zeer aanwezig. Stand 6 is continu en meer bedoeld om te koelen. Toen maar een paar meetmomenten op de laagste standen.
Bij waterzijdig inregelen, meet je liefst bij hoge watertemperaturen. Voor deze test heb ik gemeten in het gebied 35C naar 40C. Voor radiatorverwarming met WP een gemiddeld gebied.
Ik heb nu gemeten met de eerste 5 standen. Steeds 5 metingen op verschillende momenten met de Quatt in bedrijf. In de laatste kolom steeds het gemiddelde in % over 5 metingen per stand controller.
Betreffende radiator is een T22 in een nis onder de vensterbank met 10 ventilatoren. Het cijfertje in de eerste kolom geeft de stand van de Controller aan. Stand 0 is uit en dus zonder ventilatoren
Meetapparaat Bosch UniversalTemp
[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn conclusie.
Er is een licht stijgende lijn in rendement over de 5 standen.
In de afweging rendement geluid zijn stand 1 en 2 voor ons het meest ideaal.
Bij jouw heatfans heb je voor elke mode op de controller een bijbehorende fanspeed (0-5) die je verder niet kunt inregelen?
Dus dat werkt anders dan die met WiFi, die je per mode zelf nog kunt instellen van 1-100°C en fanstand 0-10?
Nr 6 is inderdaad cooling
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/grp1BtDaYGEEAQlugq96j1eM.jpg?f=user_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Dat klopt.Friezin schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:39:
[...]
Even voor mijn beeldvorming:
Bij jouw heatfans heb je voor elke mode op de controler een bijbehorende fanspeed (0-5) die je verder niet kunt inregelen?
Dus dat werkt anders dan die met WiFi, die je per mode zelf nog kunt instellen van 1-100°C en fanstand 0-10?
Nr 6 is inderdaad cooling
[Afbeelding]
De Controller met WiFi is inderdaad interessant. Echter, het is mij nog niet duidelijk wat het voordeel is, van het zelf kunnen instellen van de 5 standen. Dus ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaringen in deze.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Met mijn gegevens, gecorrigeerd voor basis van KNMI-graaddagen (da's inclusief wind), zie ik een veel grotere verhoging ten opzichte van gasverbruik dan 16%. In deel 1 ook al eens gemeld. Maar mijn referentie-gasverbruik tussen 2021-2023 varieerde ook wel en ik denk dat de thermostaat nu ook wat hoger staat (door minder stralingswarmte?), dus ik kan er geen goed % op plakken.netappie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:28:
[...]
Je gaat er nu wel van uit dat de temperaturen buiten precies hetzelfde zijn tussen 2023 en 2024.
Ik denk dat je daar een verkeerde aanname doet. Een gemiddelde temperatuur zegt ook niet alles. Die 16% vind ik niet significant genoeg om conclusies te trekken.
Dat ik meer warmte verbruik met warmtepomp, is voor mij logisch: met mijn gasketel had ik geen leidingen buiten lopen (2%??), geen apparaat dat warmte verbruikt voor defrosts (5%??) en stond de thermostaat 's nachts lager (5%??).
De schatting van @AlfredPteD op basis van zijn metingen lijkt me niet zo gek.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Airco = lucht/lucht-warmtepomp = geen COP1, eerder COP4of5.RealCato schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:56:
Ik denk dat je het wel gaat redden op 1 Quatt, je hebt immers met de airco nog een COP1 oplossing voor verwarmen.
Die infraroodpanelen zijn wel COP1 en financieel alleen een goed idee als je ze weinig/lokaal gebruikt (bij mij een op zolder/studeerkamer zonder radiator, nog niet aan geweest deze "winter").
@shadowheart Een hele verdieping infrarood? Houd je elektriciteitsverbruik in de gaten!
[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 19-12-2024 10:50 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
De buren zullen blij met je zijn 😉 hier precies hetzelfde, 2 onder 1 kap. Buurman heeft zijn thermostaat standaard op 17,5 staan.... Ik verwarm zijn huis denk ik 😄netappie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:07:
[...]
Zelfs dit geeft nog geen betrouwbare meting. Gisteren was de temperatuur buiten bijvoorbeeld vrij hoog, maar de wind hard. Het gevolg was dat de Quatt bij mij aan stond waar hij normaal gesproken uit staat bij dezelfde buitentemperatuur met weinig wind. De COP was wel weer indrukwekkend, maar is in de afgelopen weken ook wel beroerd geweest bij hoge luchtvochtigheid en lage temperaturen.
En dan nog het gedrag. Hier is het bijvoorbeeld zeer merkbaar of de buren thuis zijn. De gedeelde muren koelen aan hun kant flink af als zij de CV ketel uit zetten en dat mag mijn Quatt dan aanvullen voor comfort.
Maar ook mijn gedrag is veranderd. Nu ik zie hoe weinig een beetje extra comfort kost, laat ik de temperaturen veel verder oplopen dan ik ooit op de gasketel deed. En dat is nog maar het verschil tussen Q1 en Q4 van 2024.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Bedankt voor je berichtRealCato schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:56:
[...]
Ik ken xtend niet, maar ik heb een beetje vergelijkbare situatie en ben erg tevreden over de Quatt. Ik verwarm voor 99% op de Quatt, en bij mij is de temp constant op 21 graden in de woonkamer, en 20 graden rest van het huis.
Voor de Quatt zaten we op 1400 kuub gas met zoneverwarming (woonkamer wel op 21 graden, maar alleen onze slaapkamer verwarmd en rest alleen bij gebruik, en s nachts uit). Dit jaar halen we de 300 kuub niet eens, en dat is dus vooral douchen (we hebben ook een quooker, en koken ook op electriciteit).
Ik heb één Quatt, bij temperaturen tussen 0 en 5 graden draait hij wel bijna de hele dag op vol vermogen.
Ik denk dat je het wel gaat redden op 1 Quatt, je hebt immers met de airco nog een COP1 oplossing voor verwarmen.
Maar als je helemaal van het gas af wil dan is die tweede quatt ook geen slecht idee.
Goed om te lezen dat je gasverbruik zo ver omlaag is gegaan. Dat is ook mijn wens en eigenlijk wil ik ook wel echt van het gas af op termijn. Ik was dan ook benieuw naar de all electric oplossing van Quatt zodra deze beschikbaar komt. Jammer dat we dan minder subsidie daarop pakken gezien het dit jaar niet meer lukt.
Ik ben erg benieuwd en ga denk ik voor de duo gezien ik all electric wil gaan.
Zodra het allemaal geinstalleerd is zal ik hier een post doen.
De airco heeft in ieder geval mijn verbruik van 13 kub gas naar 4 kub gehaald.
Heb de aanvoer van mijn vloerverwarmin op 35 graden gezet zodat de PVC vloer niet krimpt.( in de nacht laat is de vloerverwarmin draaien en airco uit).
Wil jij trouwens niet helemaal van het gas af of is dat niet mogelijk in jou situatie?
Mijn Quatt was oorspronkelijk ingesteld op 11kW en 17 graden. Een paar weken geleden heb ik die terug laten zetten naar 9kW en 17 graden. het advies van Quatt was om deze terug te zetten naar 8kW en 17 graden.
Gisteren is rond 10:00 de 8kW geactiveerd. Hieronder het gevolg.
Wat opvalt is dat de thermostat control setpoint veel meer gestegen is. Dat is opvallend als je kijk naar de buitentemperatuur 18-12 rond 00:00 uur, toen was de controlsetpoint veel lager. De ruimte temperatuur is ook iets gedaald rond 19-12 00:00 uur (en mogelijk iets eerder).
De thermostaat "vraagt" dus meer warmte aan de CiC/CV wat logisch is lijkt mij? Vandaag zie je dus ook dat de water temperatuur iets gaat oplopen om op de juiste kamer temperatuur te komen.
Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, maar kan de room control setpoint nu gezien worden als indicator dat 8kW mogelijk de sweatspot is qua vermogen en afgifte en warmteverlies om het systeem zo min mogelijk aan/uit te laten gaan? Ik ben benieuwd.
:strip_exif()/f/image/SBFhYxKoKxor1Yfd9Rg9RKPr.jpg?f=fotoalbum_large)
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Een dag waar het buiten 12 graden is, is een erg slechte dag om te kijken of je warmteverlies (bij -10) goed is ingesteld. Startpunt van 17graden lijkt wel goed maar is onveranderd.CPM schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:01:
Oke, even een bevinding delen.
Mijn Quatt was oorspronkelijk ingesteld op 11kW en 17 graden. Een paar weken geleden heb ik die terug laten zetten naar 9kW en 17 graden. het advies van Quatt was om deze terug te zetten naar 8kW en 17 graden.
Gisteren is rond 10:00 de 8kW geactiveerd. Hieronder het gevolg.
Wat opvalt is dat de thermostat control setpoint veel meer gestegen is. Dat is opvallend als je kijk naar de buitentemperatuur 18-12 rond 00:00 uur, toen was de controlsetpoint veel lager. De ruimte temperatuur is ook iets gedaald rond 19-12 00:00 uur (en mogelijk iets eerder).
De thermostaat "vraagt" dus meer warmte aan de CiC/CV wat logisch is lijkt mij? Vandaag zie je dus ook dat de water temperatuur iets gaat oplopen om op de juiste kamer temperatuur te komen.
Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, maar kan de room control setpoint nu gezien worden als indicator dat 8kW mogelijk de sweatspot is qua vermogen en afgifte en warmteverlies om het systeem zo min mogelijk aan/uit te laten gaan? Ik ben benieuwd.
[Afbeelding]
Je thermostaat (welk type ook al weer) vraagt iets, maar CiC/Quatt luistert niet naar dat verzoek. Dus in generieke zin zou ik niet zeggen dat je aan roomcontrolsetpoint conclusies moet verbinden.
En is het extra rendement de investering waard?Mickel moen schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:08:
Een paar weken geleden hier de discussie gehad van de invloed van radiatorventilatoren op het rendement van een radiator. De conclusie was toen, dat het voordeel vooral ook zit in het sneller opwarmen van een ruimte.
…
Mijn conclusie.
Er is een licht stijgende lijn in rendement over de 5 standen.
In de afweging rendement geluid zijn stand 1 en 2 voor ons het meest ideaal.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
- mijn gegevens zijn op basis van graaddagen (18-buitentemperatuur). Een stooklijn is altijd op basis van graaddagen, en is dus onafhankelijk van toevallige koude of zachte winters
- ik heb geen kennis dat het KNMI nog graaddagen anders berekent door er bv wind bij te betrekken; dat is wellicht een omissie in mijn berekening.
- de puntenwolk laat een zekere mate van spreiding zien (anders lagen alle punten precies op één lijn). Die spreiding wordt o.a. veroorzaakt door wind, zon, deuren open, mensen in huis,... dat is ook de reden om eea statistisch te benaderen.
- ik ben me ervan bewust dat ik weinig data heb (de CV is nog geen een keer hoeven bij te springen, geen vorst tot nu toe). Die disclaimer heb ik niet iedere keer in de post opgenomen, staat wel in mijn posts van ongeveer een maand geleden, maar ik snap dat niet iedereen dit onthoudt (ik in ieder geval niet)
- een voorspelling blijft wat het is: een voorspelling. Pas achteraf kun je uitspraken doen over de werkelijkheid. Maar op basis van een voorspelling neem je wel of geen warmtepomp, en dan is het fijn als je de waarde van de voorspelling enigszins kent. Vandaar mijn kanttekening bij de verwachtingen die Quatt beloofd.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Wat bedoel je met "luistert niet naar dat verzoek"? Ik dacht dat de thermostat control setpoint juist sturend is voor de warmte vraag? Hoe hoger de vraag hoe meer vermogen gevraagd wordt? 10 graden is namelijk geen warmte vraag en stopt de Quatt?SBL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:22:
[...]
Een dag waar het buiten 12 graden is, is een erg slechte dag om te kijken of je warmteverlies (bij -10) goed is ingesteld. Startpunt van 17graden lijkt wel goed maar is onveranderd.
Je thermostaat (welk type ook al weer) vraagt iets, maar CiC/Quatt luistert niet naar dat verzoek. Dus in generieke zin zou ik niet zeggen dat je aan roomcontrolsetpoint conclusies moet verbinden.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Dat klopt en is ook wat Quatt mij heeft verteld.CPM schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:37:
[...]
Wat bedoel je met "luistert niet naar dat verzoek"? Ik dacht dat de thermostat control setpoint juist sturend is voor de warmte vraag? Hoe hoger de vraag hoe meer vermogen gevraagd wordt? 10 graden is namelijk geen warmte vraag en stopt de Quatt?
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Tja.TeslaNerd schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:26:
[...]
En is het extra rendement de investering waard?
Laat ik beginnen met dat dit de meting is op één radiator.
Verder is iedere situatie weer anders. En....... Er zijn zoveel variabelen die een rol spelen.
Het betreft hier wat warmteafgifte betreft een relatief overbemeten radiator. Deze staat geheel open in één van de twee master-ruimtes. Er is minder behoefte aan snelle opwarming.
Gedurende de tijd dat de keuken de bepalende master-ruimte is en de de grootste warmtevraag heeft, zou deze radiator zonder kunnen. Op het moment, dat de rollen omgedraaid worden, kan deze radiator het wel gebruiken. Zoals gezegd, staat deze in een nis onder een vensterbank. Als de Heatfan niet aan staat, blijft de warmte daar meer hangen. Heatfans zorgen dan voor een betere luchtdoorstroming en verdeling van de warmte in de kamer.
In kader van comfort geef ik dus een volmondig ja op de investering.
In het kader van Terugverdientijd? Dat is denk ik zeer moeilijk te zeggen. Maar aangezien bij alle afwegingen voor mij Comfort op 1 staat, minder interessant.
De Heatfans op mijn werkkamer staan daar op stand 3. Deze kamer wordt onregelmatig gebruikt. Daar zorgen de Heatfans voor een veel snellere opwarming. Binnen een uur gaat de kamer van 17C naar 20C.
Dus ook daar wat dat betreft blij mee.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Alleen als jouw Quatt/CiC door Quatt support is ingesteld op “besturing op watertemperatuur”. Dat doet Quatt alleen als jij een thermostaat hebt die geen “room setpoint” doorgeeft. Dat is bijvoorbeeld bij Evohome en Nest het geval.pietjm schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:39:
[...]
Dat klopt en is ook wat Quatt mij heeft verteld.
Bij de meeste installatie met een door Quatt aanbevolen thermostaat staat de CiC op “besturing op kamertemperatuur” en speelt de control setpoint geen rol in de aansturing door de CiC
[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 19-12-2024 11:47 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Quatt heeft mij heel wat anders verteld. Ik heb besturing op kamertemperatuur met een T6 en daar speelt het doorgegeven setpoint wel degelijk een rol. Ik ga ervan uit dat Quatt het hier bij het rechte eind heeft.TeslaNerd schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:45:
[...]
Alleen als jouw Quatt/CiC door Quatt support is ingesteld op “besturing op watertemperatuur”. Dat doet Quatt alleen als jij een thermostaat hebt die geen “room setpoint” doorgeeft. Dat is bijvoorbeeld bij Evohome en Nest het geval.
Bij de meeste installatie met een door Quatt aanbevolen thermostaat staat de CiC op “besturing op kamertemperatuur” en speelt de control setpoint geen rol in de aansturing door de CiC
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
99% van de Quatts worden niet gestuurd op watertemperatuur.CPM schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:37:
[...]
Wat bedoel je met "luistert niet naar dat verzoek"? Ik dacht dat de thermostat control setpoint juist sturend is voor de warmte vraag? Hoe hoger de vraag hoe meer vermogen gevraagd wordt? 10 graden is namelijk geen warmte vraag en stopt de Quatt?
Als thermostat control setpoint 10 wordt, gaat Quatt wel meestal uit (waarom soms niet is me nog onduidelijk).
(edit: otFtChEnabled gaat trouwens naar ONWAAR als setpoint is 10.)
Of thermostat control setpoint 25 of 45 is, heeft geen invloed op CiC en Quatt, tenzij je bij 1% watertempbesturing zit.
Bijgaand de correlatie van thermostat control setpoint en powerinput van Quatt:
:strip_exif()/f/image/VUdaef8ImIHwbx4kzxJuDNHl.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 19-12-2024 12:07 ]
Praten wij over hetzelfde “setpoint”?pietjm schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:57:
[...]
Quatt heeft mij heel wat anders verteld. Ik heb besturing op kamertemperatuur met een T6 en daar speelt het doorgegeven setpoint wel degelijk een rol. Ik ga ervan uit dat Quatt het hier bij het rechte eind heeft.
Thermostat CONTROL setpoint
Thermostat ROOM setpoint
Volgens "Quatt Quick Start Guide" (zie TS voor volledig document) vanaf pagina 17, doet de CiC in normale omstandigheden niets met ControlSetpoint.pietjm schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:57:
[...]
Quatt heeft mij heel wat anders verteld. Ik heb besturing op kamertemperatuur met een T6 en daar speelt het doorgegeven setpoint wel degelijk een rol. Ik ga ervan uit dat Quatt het hier bij het rechte eind heeft.
/f/image/JVuEKBuIQtRG5YSD4r0XUlqt.png?f=fotoalbum_large)
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Dan mag die ook uit mijn logging. Leuk om te zien maar geen effect dus voor mijn systeem?TeslaNerd schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:45:
[...]
Alleen als jouw Quatt/CiC door Quatt support is ingesteld op “besturing op watertemperatuur”. Dat doet Quatt alleen als jij een thermostaat hebt die geen “room setpoint” doorgeeft. Dat is bijvoorbeeld bij Evohome en Nest het geval.
Wel apart dat als je kijkt naar de afgelopen maand en dat je dus ineens een verandering ziet. wel meer vraag naar "iets"....of toeval?
:strip_exif()/f/image/mTHqpRzqVoecmVPat7oOqqfd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door CPM op 19-12-2024 12:39 ]
Heeft, bij jouw controller, iedere mode een vaste fanspeed?Mickel moen schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:46:
[...]
Dat klopt.
De Controller met WiFi is inderdaad interessant. Echter, het is mij nog niet duidelijk wat het voordeel is, van het zelf kunnen instellen van de 5 standen. Dus ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaringen in deze.
Hier kun je dat vast instellen (dus 1 snelheid bij een bepaalde modus over het hele temperatuurbereik vanaf 1°C) en/of glijdend oplopend tussen speed 0 en 10.
Dan is het: Hoe warmer de radiator, des te sneller de fans draaien.
De schuifbalken op mijn afbeelding kun je instellen hoe je maar wilt.
En natuurlijk lui vanaf de balk kijken hoe warm ze zijn
:strip_exif()/f/image/PWHacfuUvAYFqNx3IDaO33b6.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen toeval. Jouw thermostaat stuurt de Thermostat Control setpoint en verhoogt die als de ingestelde temperatuur (Thermostat Room setpoint) hoger is dan de actuele kamertemperatuur. De Quatt/CiC kijkt ook naar de actuele kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur en bepaalt op dezelfde data de warmtevraagCPM schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:33:
[...]
Dan mag die ook uit mijn logging. Leuk om te zien maar geen effect dus voor mijn systeem?
Wel apart dat als je kijkt naar de afgelopen maand en dat je dus ineens een verandering ziet. wel meer vraag naar "iets"....of toeval?
[Afbeelding]
Tja, ik vind persoonlijk de hoogte van je energierekening wel een prima indicatie.SBL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:47:
[...]
Met mijn gegevens, gecorrigeerd voor basis van KNMI-graaddagen (da's inclusief wind), zie ik een veel grotere verhoging ten opzichte van gasverbruik dan 16%. In deel 1 ook al eens gemeld. Maar mijn referentie-gasverbruik tussen 2021-2023 varieerde ook wel en ik denk dat de thermostaat nu ook wat hoger staat (door minder stralingswarmte?), dus ik kan er geen goed % op plakken.
Dat ik meer warmte verbruik met warmtepomp, is voor mij logisch: met mijn gasketel had ik geen leidingen buiten lopen (2%??), geen apparaat dat warmte verbruikt voor defrosts (5%??) en stond de thermostaat 's nachts lager (5%??).
De schatting van @AlfredPteD op basis van zijn metingen lijkt me niet zo gek.
Dus enkel kijkend naar energieverbruik.
De energiekosten zijn hier met 41% per maand gedaald.
(Aanvulling: Het ging bij @AlfredPteD voornamelijk om terugverdientijd naar ik begreep.
Daar kun je allerlei berekeningen op loslaten, maar de belangrijkste lijkt me dan toch: wat hou ik extra over vergeleken met eerder. Bij mij zit die dikke salarisverhoging al in de portemonnee)
[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 19-12-2024 12:58 ]
Nee, geen vaste fanspeed. Ofwel modulerend.Friezin schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:40:
[...]
Heeft, bij jouw controller, iedere mode een vaste fanspeed?
Hier kun je dat vast instellen (dus 1 snelheid bij een bepaalde modus over het hele temperatuurbereik vanaf 1°C) en/of glijdend oplopend tussen speed 0 en 10.
Dan is het: Hoe warmer de radiator, des te sneller de fans draaien.
De schuifbalken op mijn afbeelding kun je instellen hoe je maar wilt.
En natuurlijk lui vanaf de balk kijken hoe warm ze zijn![]()
[Afbeelding]
In mijn controller zijn de parameters dus ingesteld voor iedere stand. Ik neem aan, dat deze parameters bepaald zijn op ideale gemiddelden of zoiets.
Jij kunt die parameters wijzigen. Ik vermoed, dat als je de Controller voor het eerst aansluit, dat deze parameters overeenkomen met de Controller van mij. Veel zal het niet afwijken. Er zal vast bij jouw ook een reset mogelijk zijn. Iemand die helemaal, geen zin heeft om hier mee te spelen, zal het mooi zo laten.
Waar ik nu naar opzoek ben, is of er omstandigheden zijn, die het wijzigen van de parameters verantwoorden en wat dan het positieve effect is. Nu kan ik zelf zo'n Wifi-controler aanschaffen, maar dan moet ik wel het idee hebben, dat dat voor mij nuttig kan zijn.
Ofwel, wat is het voordeel van kunnen wijzigen 't.o.v. Presets.
De aardigheid van watertemperatuur aflezen even daargelaten.
Waarschijnlijk is de meerwaarde, dat je bij verschillende radiatoren in een ruimte met elk een controller je de radiatoren dichter bij elkaar kunt brengen??????
[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 19-12-2024 12:58 ]
Dat laatste heb ik gedaan met de slaapkamer: ik dacht altijd dat de radiator daar wel wat warmte genereerde, maar achteraf dus niks.Mickel moen schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:54:
[...]
Nee, geen vaste fanspeed. Ofwel modulerend.
In mijn controller zijn de parameters dus ingesteld voor iedere stand. Ik neem aan, dat deze parameters bepaald zijn op ideale gemiddelden of zoiets.
Jij kunt die parameters wijzigen. Ik vermoed, dat als je de Controller voor het eerst aansluit, dat deze parameters overeenkomen met de Controller van mij. Veel zal het niet afwijken. Er zal vast bij jouw ook een reset mogelijk zijn. Iemand die helemaal, geen zin heeft om hier mee te spelen, zal het mooi zo laten.
Waar ik nu naar opzoek ben, is of er omstandigheden zijn, die het wijzigen van de parameters verantwoorden en wat dan het positieve effect is. Nu kan ik zelf zo'n Wifi-controler aanschaffen, maar dan moet ik wel het idee hebben, dat dat voor mij nuttig kan zijn.
Ofwel, wat is het voordeel van kunnen wijzigen 't.o.v. Presets.
De aardigheid van watertemperatuur aflezen even daargelaten.
Waarschijnlijk is de meerwaarde, dat je bij verschillende radiatoren in een ruimte met elk een controller je de radiatoren dichter bij elkaar kunt brengen??????
Je kunt natuurlijk ook eerst 1 wifi-controller aanschaffen en steeds even wisselen.
Dan kun je die op de verschillende radiatoren gebruiken om te kijken of je meer wilt
Thermostaat control setpointTeslaNerd schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:11:
[...]
Praten wij over hetzelfde “setpoint”?
Thermostat CONTROL setpoint
Thermostat ROOM setpoint
Dit is een guide in Jip en Janneketaal. Geen diepgaande technische beschrijving. Als de thermostaat los van gemeten en ingestelde temperatuur een control setpoint met de waarde 10 doorgeeft, stopt de Quatt met verwarmen. Als die waarde wordt verhoogd, begint de Quatt weer. Ik heb daar hier al eens een grafiek over geplaatst welke ik van Quatt heb gekregen.HarryInia schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:17:
[...]
Volgens "Quatt Quick Start Guide" (zie TS voor volledig document) vanaf pagina 17, doet de CiC in normale omstandigheden niets met ControlSetpoint.
[Afbeelding]
Dit was dat item wat ik plaatste in februari:
Ik ben inmiddels wat verder met Quatt over het vreemde gedrag van de Quatt of thermostaat mbt het starten en stoppen van verwarmen.
Het probleem ligt duidelijk bij de T6 waar het ControlSetpoint te pas en te onpas daalt en stijgt.
Ik heb de data van Quatt gekregen en de CiC reageert wel degelijk op het ControlSetpoint van de T6. Dat is het signaal voor de CiC om de Quatt te laten starten of stoppen. Zie de grafiek met de vakken 2, 3 en 4.
Op het moment dat het setpoint daalt naar 10 stopt de Quatt om vervolgens weer omhoog te gaan en de Quatt start weer. De vakken 1 t/m 5 zijn de momenten waarop de Quatt verwarmt. Zie de 2e foto (vak 5 is vandaag). Het is mij nu ook duidelijk waarom bij mij regelmatig de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald.
Ik ga deze informatie ook met Honeywell delen, waar ze op dit moment mijn T6 op afstand aan het monitoren zijn. Volgens mij dus een dikke bug in de firmware van de T6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn...b6U.jpg?f=fotoalbum_large
[ Voor 40% gewijzigd door pietjm op 19-12-2024 13:53 ]
Dat werd hierboven toch ook al genoemd?pietjm schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:46:
[...]
Dit is een guide in Jip en Janneketaal. Geen diepgaande technische beschrijving. Als de thermostaat los van gemeten en ingestelde temperatuur een control setpoint met de waarde 10 doorgeeft, stopt de Quatt met verwarmen. Als die waarde wordt verhoogd, begint de Quatt weer. Ik heb daar hier al eens een grafiek over geplaatst welke ik van Quatt heb gekregen.
Ik ben inmiddels wat verder met Quatt over het vreemde gedrag van de Quatt of thermostaat mbt het starten en stoppen van verwarmen.
Het probleem ligt duidelijk bij de T6 waar het ControlSetpoint te pas en te onpas daalt en stijgt.
Ik heb de data van Quatt gekregen en de CiC reageert wel degelijk op het ControlSetpoint van de T6. Dat is het signaal voor de CiC om de Quatt te laten starten of stoppen. Zie de grafiek met de vakken 2, 3 en 4.
Op het moment dat het setpoint daalt naar 10 stopt de Quatt om vervolgens weer omhoog te gaan en de Quatt start weer. De vakken 1 t/m 5 zijn de momenten waarop de Quatt verwarmt. Zie de 2e foto (vak 5 is vandaag). Het is mij nu ook duidelijk waarom bij mij regelmatig de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald.
Ik ga deze informatie ook met Honeywell delen, waar ze op dit moment mijn T6 op afstand aan het monitoren zijn. Volgens mij dus een dikke bug in de firmware van de T6.
CSP < 10grC = Quatt uit
CSP > 10grC = Quatt aan, maar dan regelt Quatt verder zelf op basis van buitentemp, kamertemp + ingestelde temp. Quatt kijkt verder niet naar de exacte CSP waarde.
Zoals @sbl hieronder in zijn edit aangeeft is het niet het Control Setpoint wat de Quatt laat stoppen met verwarmen of de warmtevraag beinvloed maar de door de thermostaat op ONWAAR ingestelde waarde voor "otFtChEnabled". Dat valt wel samen met het naar 10 graden gaan van het Control setpoint.pietjm schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:46:
[...]
Dit is een guide in Jip en Janneketaal. Geen diepgaande technische beschrijving. Als de thermostaat los van gemeten en ingestelde temperatuur een control setpoint met de waarde 10 doorgeeft, stopt de Quatt met verwarmen. Als die waarde wordt verhoogd, begint de Quatt weer. Ik heb daar hier al eens een grafiek over geplaatst welke ik van Quatt heb gekregen.
@SBL: "Als thermostat control setpoint 10 wordt, gaat Quatt wel meestal uit (waarom soms niet is me nog onduidelijk).
(edit: otFtChEnabled gaat trouwens naar ONWAAR als setpoint is 10.)"
Bij mij was de voorspelling veel te laag ingeschat dus zo kan het ook gaan dan.AlfredPteD schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:27:
Dank voor al jullie reacties op mijn eerdere post. Ik vind het wat lastig om iedereen apart te quoten.
• een voorspelling blijft wat het is: een voorspelling. Pas achteraf kun je uitspraken doen over de werkelijkheid. Maar op basis van een voorspelling neem je wel of geen warmtepomp, en dan is het fijn als je de waarde van de voorspelling enigszins kent. Vandaar mijn kanttekening bij de verwachtingen die Quatt beloofd.
[/list]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Het probleem met de T6 is duidelijk, lijkt een bug zo te horen.TeslaNerd schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:57:
[...]
Zoals @sbl hieronder in zijn edit aangeeft is het niet het Control Setpoint wat de Quatt laat stoppen met verwarmen of de warmtevraag beinvloed maar de door de thermostaat op ONWAAR ingestelde waarde voor "otFtChEnabled". Dat valt wel samen met het naar 10 graden gaan van het Control setpoint.
@SBL: "Als thermostat control setpoint 10 wordt, gaat Quatt wel meestal uit (waarom soms niet is me nog onduidelijk).
(edit: otFtChEnabled gaat trouwens naar ONWAAR als setpoint is 10.)"
Waarom Quatt uberhaupt iets moet doen met controlsetpoint en otftchenabled heeft te maken met het feit dat elk type TS zijn eigen implementatie heeft om de CV uit te kunnen zetten. Dit doet zich voor tijdens vakantieperiodes/zomertijd, of als het tijdsschema/klok van de TS dit aangeeft. De ene TS doet dit door het kamersetpoint lager te zetten, de andere door het controlsetpoint lager dan 10 graden te zetten, weer een andere door otftchenabled op ONWAAR te zetten.
Dit staat los van het feit dat ik niet begrijp dat de Quatt ook regelt met het controlsetpoint bij kamertemp-regeling (hetgeen @pietjm geconstateerd heeft). Daarom ben ik overgestapt op watertemp-aansturing mbv mijn eigen TS.
PS: Je zou ook een OTGW tussen de T6 en de CiC kunnen zetten die het controlsetpoint blokkeert of op een door jou bewenste waarde instelt.
[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 19-12-2024 15:25 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Hebben ze geen reserve in de bus?alwind schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:31:
Nou ze zijn hier al vanaf 8:00 bezig en ze hebben de CIC nog niet aan de praat. Het blijft voor mij ook wel lastig communiceren als het technische wordt in het Duits.
(Hihi, ik had ook een Duitstalige Slowaak, heerlijk zoiets. Eindexamen was 1978!)
Van harte!pietjm schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:40:
Na stevig aandringen toch nog gelukt: zojuist offerte en plaatsingsplan voor nieuwe huis ontvangen. Ik was bijna opgestapt op een ander merk, maar de Quatt doet het bij mij perfect en ik ken de details inmiddels. Straks wel vvw wat voor mij nieuw is icm de Quatt, maar daar komen we ook wel weer uit.
En vvw: wat een genot!
Had ik 30 jaar geleden in heel mijn vorig huis. Heerlijk. Maar mijn vrouw gaat de radiator missen waar ze tegen aan kan hangen 😬
Dan hebben we dezelfdeFriezin schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:41:
[...]
Hebben ze geen reserve in de bus?
(Hihi, ik had ook een Duitstalige Slowaak, heerlijk zoiets. Eindexamen was 1978!)
Gaat ze toch lekker op de vloer liggen 😉.pietjm schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:43:
[...]
Had ik 30 jaar geleden in heel mijn vorig huis. Heerlijk. Maar mijn vrouw gaat de radiator missen waar ze tegen aan kan hangen 😬
1 grote radiator.
(Maar snap het wel. Zelf nooit een radiator gehad waartegen ik kon hangen. Enkel in de hal voor eventjes)
Ah, storinkje dus.alwind schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:55:
[...]
Dan hebben we dezelfde. Het komt door de app niet de CIC. Schijnbaar hebben ze er allemaal last van vandaag. Ik kan alleen de telefoongesprekken niet volgen die ze constant hebben met het hoofdkantoor.
![]() | ![]() |
Dan mag jij nog van geluk spreken. Bij mij zouden ze dinsdag komen om 13:00. SMS dat ze iets later zouden zijn en ik zou horen als ze onderweg waren. Hele middag geen update, kon telefonisch ook geen contact krijgen en planning reageerde niet op email. Resultaat? Mailtje om 18:00 dat ze mijn installatie opnieuw ingepland hebben op 12 januari. Een maand later dus en een middag voor niets thuisgebleven om te wachten... Ze hebben echt geen mogelijkheid om het eerder te doen en kunnen andere klanten ook niet laten wachten. Vette pech dus en ik heb het gevoel niet de enige te zijn die ze doorschuiven op de dag zelf. Het zit allemaal te strak gepland en geen ruimte om het weer in te lopen.alwind schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:31:
Nou ze zijn hier al vanaf 8:00 bezig en ze hebben de CIC nog niet aan de praat. Het blijft voor mij ook wel lastig communiceren als het technische wordt in het Duits.
Ondertussen staan de Quatts in hun doos wel een maand lang buiten te wachten. De rest had ik al binnengelegd. Dus hooguit zal het karton vergaan. Zal ze maar niet uit de doos halen, toch?
En als ik Quatt mag geloven loop ik iets van 700 Euro besparing mis in ongeveer 5 maanden stookseizoen, dus al snel zo'n 100 Euro omdat ze een maand later komen... En draai ik nu een maand de kachel op aan/uit van de T6 omdat mijn Nefit Moduline dus al vervangen is omdat ze de Quatt zouden installeren...
[ Voor 5% gewijzigd door sjoerd-p op 19-12-2024 15:38 . Reden: Thermostaat toegevoegd. ]
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)
Met 26-30 graden aanvoertemperatuur door de Quatt voelt dat nu ook niet echt lekker warm aan of zoFriezin schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:56:
[...]
Gaat ze toch lekker op de vloer liggen 😉.
1 grote radiator.
(Maar snap het wel. Zelf nooit een radiator gehad waartegen ik kon hangen. Enkel in de hal voor eventjes)
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Voedingsaansturing en trafo.timmert26 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:19:
Vandaag zijn de heren van Quatt langs geweest om twee onderdelen te vervangen om het mosquito geluid(die hoge pieptoon) te verhelpen. Ze zijn ongeveer 1.5uur bezig geweest (inclusief opbouwen en afbouwen van de steiger om erbij te komen). Dit zijn de twee onderdelen die erin geplaatst zijn en daarmee is het probleem inderdaad opgelost, de quatt is nu fluisterstil!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wellicht de spoelen, en daarom (uit voorzorg) beide vervangen?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb idee dat ze het veel te druk hebben. Hoop niet dat ze ten onder gaan aan hun eigen succes.sjoerd-p schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:36:
[...]
Dan mag jij nog van geluk spreken. Bij mij zouden ze dinsdag komen om 13:00. SMS dat ze iets later zouden zijn en ik zou horen als ze onderweg waren. Hele middag geen update, kon telefonisch ook geen contact krijgen en planning reageerde niet op email. Resultaat? Mailtje om 18:00 dat ze mijn installatie opnieuw ingepland hebben op 12 januari. Een maand later dus en een middag voor niets thuisgebleven om te wachten... Ze hebben echt geen mogelijkheid om het eerder te doen en kunnen andere klanten ook niet laten wachten. Vette pech dus en ik heb het gevoel niet de enige te zijn die ze doorschuiven op de dag zelf. Het zit allemaal te strak gepland en geen ruimte om het weer in te lopen.
Ondertussen staan de Quatts in hun doos wel een maand lang buiten te wachten. De rest had ik al binnengelegd. Dus hooguit zal het karton vergaan. Zal ze maar niet uit de doos halen, toch?
En als ik Quatt mag geloven loop ik iets van 700 Euro besparing mis in ongeveer 5 maanden stookseizoen, dus al snel zo'n 100 Euro omdat ze een maand later komen... En draai ik nu een maand de kachel op aan/uit van de T6 omdat mijn Nefit Moduline dus al vervangen is omdat ze de Quatt zouden installeren...
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Mijn vloer zelf is 26,5°C onder mijn stoel.JanHenk schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:38:
[...]
Met 26-30 graden aanvoertemperatuur door de Quatt voelt dat nu ook niet echt lekker warm aan of zo
Aanvoer meest rond 35°C maar heb intussen een overshoot van 0,4...
Wel heeeeel perongeluk de groepslus onder mijn stoel iets meer opengedraaid dan de andere 7 groepen 😉
Ik heb ik een T6 en had me hetzelfde afgevraagd; "wat doet de CIC met T6 control setpoint?".pietjm schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:46:
[...]
Alles je bij mij kijkt, dan lijkt de CIC de Quatt inderdaad ook uit te zetten bij control setpoint van 10gr. Echter de CIC bepaald bij mij zelf wanneer de Quatt moet gaan verwarmen.
Zie hieronder:
- rode pijl, control setpoint naar 10gr --> Quatt gaat uit (hier kijkt echt een 1-op-verband tussen te zitten)
- groene pijl, control setpoint gaat weet omhoog --> Quatt doet wat ie dan nodig heeft (hier lijkt geen verband tussen te zitten)
- blauwe pijl, geen enkel verband met control setpoint --> Quatt gaat aan
:strip_exif()/f/image/I4WJECDicXfIPsk8iEHcC7ro.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ging dat om het geluid zoals deze post?timmert26 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:19:
Vandaag zijn de heren van Quatt langs geweest om twee onderdelen te vervangen om het mosquito geluid(die hoge pieptoon) te verhelpen. Ze zijn ongeveer 1.5uur bezig geweest (inclusief opbouwen en afbouwen van de steiger om erbij te komen). Dit zijn de twee onderdelen die erin geplaatst zijn en daarmee is het probleem inderdaad opgelost, de quatt is nu fluisterstil!
onlinaius in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Of echt een hoge piep zoals coil whine?
Even gepind.timmert26 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:19:
Zodra @MacD007 terug is (is al hele tijd niet actief geweest...) moet hij maar even een fotogalerij aan TS toevoegen
Ik denk dat de CiC steeds slimmer is geworden en het controlsetpoint als signaal ziet. Daarmee gaat hij verder rekenen lijkt het. Bij mij was (is niet misschien niet meer zo) 1 op 1. Jouw grafiek zegt iets anders nu. Ach, we worden allemaal steeds slimmerverguldebarman schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:06:
[...]
Ik heb ik een T6 en had me hetzelfde afgevraagd; "wat doet de CIC met T6 control setpoint?".
Alles je bij mij kijkt, dan lijkt de CIC de Quatt inderdaad ook uit te zetten bij control setpoint van 10gr. Echter de CIC bepaald bij mij zelf wanneer de Quatt moet gaan verwarmen.
Zie hieronder:
- rode pijl, control setpoint naar 10gr --> Quatt gaat uit (hier kijkt echt een 1-op-verband tussen te zitten)
- groene pijl, control setpoint gaat weet omhoog --> Quatt doet wat ie dan nodig heeft (hier lijkt geen verband tussen te zitten)
[Afbeelding]
Ik dat kader wellicht nog een toevoeging:Friezin schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:17:
[...]
Even gepind.
Zodra @MacD007 terug is (is al hele tijd niet actief geweest...) moet hij maar even een fotogalerij aan TS toevoegen
:strip_exif()/f/image/eJNOGFGzyJQPUIkUa1KN9imb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Puz7quaGUdMhkz3DkfwIIuD0.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ze ook gekregen al. Alleen op mijn verzoek komen ze deze pas volgend jaar vervangen.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Was even op zoek geweest naar screenshot maar blijkbaar niet gemaakt.pietjm schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:19:
[...]
Ik denk dat de CiC steeds slimmer is geworden en het controlsetpoint als signaal ziet. Daarmee gaat hij verder rekenen lijkt het. Bij mij was (is niet misschien niet meer zo) 1 op 1. Jouw grafiek zegt iets anders nu. Ach, we worden allemaal steeds slimmer
Een maandje geleden stond ControlSetpoint plots een hele tijd (uurtje?) op 34.
SupervisoryControlMode was 0, geen flow, gewoon uit.
Geen screenshot gemaakt helaas.
Vorig winterseizoen stond hij steeds op 70: dacht zelfs dat het een vaste waarde was. Nu doettie maar wat.
Ik neem aan de coilwhine, anders hoeven geen onderdelen met spoelen te worden gewisseldFrozen-Bullet schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:47:
[...]
Ging dat om het geluid zoals deze post?
Ah ok, thanks. 🙏SBL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:48:
[...]
Airco = lucht/lucht-warmtepomp = geen COP1, eerder COP4of5.
Die infraroodpanelen zijn wel COP1 en financieel alleen een goed idee als je ze weinig/lokaal gebruikt (bij mij een op zolder/studeerkamer zonder radiator, nog niet aan geweest deze "winter").
@shadowheart Een hele verdieping infrarood? Houd je elektriciteitsverbruik in de gaten!
[ Voor 3% gewijzigd door RealCato op 19-12-2024 18:42 ]
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Ik heb even getwijfeld over de all-electric, maar destijds was er:shadowheart schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:54:
[...]
Wil jij trouwens niet helemaal van het gas af of is dat niet mogelijk in jou situatie?
- wat scepsis of dit goed zou gaan werken; ik kijk liever even de kat uit de boom, want douchen is toch wel heel essentieel dat dat altijd goed gaat.
- groot apparaat wat erbij moet in mijn kleine CV ruimte
- toch best stevige kosten tegen relatief weinig milieuwinst.
Ik heb wel een tweetal Quatt Chills in bestelling staan voor extra comfort in de zomer, en mogelijkheid om een slaapkamer (vooral bedoeld voor kantoortje en evt. gastenkamer) snel te verwarmen zonder gas….en misschien dat als dat goed werkt ik ook wel naar die all-electric overga daarna.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
TruepaQ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:03:
[...]
Ik neem aan de coilwhine, anders hoeven geen onderdelen met spoelen te worden gewisseld
Kan me ook haast niet voorstellen dat dat dan jouw probleem oplost. Tenzij de trafo-mount op de behuizing resoneert.Frozen-Bullet schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:43:
[...]
TrueAlleen heb ik dezelfde onderdelen ontvangen (+nog een Fan) en ik heb in mijn ticket het nooit gehad over een hoge toon, maar over de vrij harde toon van de compressor van 1 unit. Vandaar de vraag
Dat laatste stapje winst zit in geen jaarlijks CV onderhoud en geen vastrecht voor gas.RealCato schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:41:
[...]
Tikt best aan hoor
Ze hebben er nog 7000 verkocht. Bron: https://www.installatie.n...epomp-eindejaarssprintje/Erik1805 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:48:
[...]
Ik heb idee dat ze het veel te druk hebben. Hoop niet dat ze ten onder gaan aan hun eigen succes.
Dat wordt nog wat als ik de berichten in dit topic nu al lees.
Dit zijn wel vrijblijvende offertes, heb ik zelf ook getekend maar kun je wel nog onderuit. Dus werkelijke aantal zal iets lager liggen maar des al niet te min een behoorlijk aantal.Insert12 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:56:
[...]
Ze hebben er nog 7000 verkocht. Bron: https://www.installatie.n...epomp-eindejaarssprintje/
Dat wordt nog wat als ik de berichten in dit topic nu al lees.
@verguldebarmanverguldebarman schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:06:
[...]
Ik heb ik een T6 en had me hetzelfde afgevraagd; "wat doet de CIC met T6 control setpoint?".
Zie hieronder:
[Afbeelding]
Weet niet wat jullie allemaal hebben met dat CONTROL setpoint. Staat bij mij al 2 maanden op 30 (graden??)
Weet wel dat cic sterk regelt op de ROOM setpoint (v3+)
Voel me best lekker bij!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
harv schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:19:
[...]
@verguldebarman
Weet niet wat jullie allemaal hebben met dat CONTROL setpoint. Staat bij mij al 2 maanden op 30 (graden??)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
@CPMCPM schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:24:
[...]
Als de roomsetpoint onder de 10 is dan bespaar je het meeste.
Inderdaad, maar dan bevries je!!!!!!!!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Controlsetpoint staat hier op 55, heb nog niks anders gezien sinds Tado V3+
[/quot@Star65
Toch niet te warm daar???
T6 dingetje hè, geen Tado business.... 🤣harv schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:19:
[...]
@verguldebarman
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
De monteur kon niet zoveel doen, gaf hij aan, hij begon wel over het vervangen van de circulatiepomp en dat ik de ticket niet moest sluiten, zodat ze dat nog zouden doen. Maar de support van Quatt is nu boos dat ik het ticket niet sluit, want volgens hen is er niets aan de hand....
Wat vinden jullie? Ik ben bang dat ik de pomp anders buiten garantie moet laten vervangen? En het geluid is heel vervelend.... Tips zijn welkom!
Wel apart want bij bij wijzigt deze continu.harv schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:19:
[...]
@verguldebarman
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Hier idem. Hoe hoger het verschil tussen roomsetpoint en roomtemperature, hoe hoger het controlsetpoint.Gerardwaz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:09:
[...]
Wel apart want bij bij wijzigt deze continu.
@verguldebarmanEhbrands schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:13:
[...]
Hier idem. Hoe hoger het verschil tussen roomsetpoint en roomtemperature, hoe hoger het controlsetpoint.
en anderen:
Even checken.
Shit, weer 30.
IK zie het echt al maanden goed!!
Maar waarom???, dat weet ik niet
@ForzafossaForzafossa schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:50:
Ik heb een beetje mot met Quatt. Toen de Quatt na de zomer weer aanging was er veel meer geluid dan vorig seizoen. Zo erg dat het in de kamer van mijn dochter (waar de Quatt op de dakkapel staat) echt niet leuk is. Alle soorten dempers zijn al geplaatst en het is geen resonantiegeluid maar meer een jankend geluid.
De monteur kon niet zoveel doen, gaf hij aan, hij begon wel over het vervangen van de circulatiepomp en dat ik de ticket niet moest sluiten, zodat ze dat nog zouden doen. Maar de support van Quatt is nu boos dat ik het ticket niet sluit, want volgens hen is er niets aan de hand....
Wat vinden jullie? Ik ben bang dat ik de pomp anders buiten garantie moet laten vervangen? En het geluid is heel vervelend.... Tips zijn welkom!
Weet je het zeker????
Niet opgeven, aanhouden, geluidsfragmenten sturen, anderen laten luisteren, commentaar bij veh, trustpilot enz.
Maar eerst netjes aanhouden!!
Hoor je het altijd? Dus zodra de waterpomp draait, of alleen bij bepaalde vermogens?Forzafossa schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:50:
Ik heb een beetje mot met Quatt. Toen de Quatt na de zomer weer aanging was er veel meer geluid dan vorig seizoen. Zo erg dat het in de kamer van mijn dochter (waar de Quatt op de dakkapel staat) echt niet leuk is. Alle soorten dempers zijn al geplaatst en het is geen resonantiegeluid maar meer een jankend geluid.
Nope, ik vraag me af wat de regeling hiermee doet. Watertemperatuur is mooi 35 graden nu bij een buitentemperatuur van 3 graden. Mij hoor je niet (meer) klagen sinds de 2 weken dat de Tado hier in control is.harv schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:34:
[quote]Star65 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:27:
Controlsetpoint staat hier op 55, heb nog niks anders gezien sinds Tado V3+
[/quot@Star65
Toch niet te warm daar???
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Hier volgt controlsetpoint redelijk strak de temperatuur van Quatt-water-uit.harv schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:22:
[...]
@verguldebarman
en anderen:
Even checken.
Shit, weer 30.
IK zie het echt al maanden goed!!
Maar waarom???, dat weet ik niet
Uit: 31.46 °C, CSP 32
Gevolgd door een defrost 🙃
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 19-12-2024 21:43 ]
Dit soort verhalen doen me altijd wel een beetje balen. Quatt propageert een fluisterstille warmtepomp te verkopen en de verkoop,,specialisten” benadrukken bij ieder huisbezoek dat de bigfoots op een plat dak voldoen om geen geluid te horen.Forzafossa schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:50:
Maak die belofte waar, herstel de belofte waar nodig of zing een toontje lager als het aan komt op deze geluidsproductie.
In jouw situatie zou ik het er niet bij laten zitten. Tegelijkertijd zijn er een hoop suggesties geweest om deze geluidsproductie te verminderen. Check dat eventueel nog even via de zoekfunctie.
[ Voor 7% gewijzigd door VindiGoosh op 19-12-2024 21:52 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Post eens foto’s en gedetailleerde informatie, er zijn hier users die ervaring hebben met plaatsing op plat dak.Forzafossa schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:50:
/f/image/Inh5hEdKrcI8MTImLduN9d0H.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/khBytQYtcPKl0MmVpgOBLrOs.png?f=fotoalbum_large)
Story of my lifeForzafossa schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:50:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dit was inderdaad de coil whine, echt het hoog frequentie geluid. De andere waar mensen over praten is meer een soort brom. Nadeel van die coil whine is dat ik het gewoon 15 meter verderop zachtje kon horen.paQ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:47:
[...]
Voedingsaansturing en trafo.
Wellicht de spoelen, en daarom (uit voorzorg) beide vervangen?
Dat geluid doet het niet meer, dus ik kan het je helaas niet vertellen.Frozen-Bullet schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:47:
[...]
Ging dat om het geluid zoals deze post?
Jaarlijks CV onderhoud? Ik heb een vrij nieuwe CV, die heeft geen onderhoud nodig voorlopig.paQ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:51:
[...]
Dat laatste stapje winst zit in geen jaarlijks CV onderhoud en geen vastrecht voor gas.
Tikt best aan hoor
Vastrecht wordt volgens mij al gehalveerd bij laag verbruik.
Als thermostat.heating aan is en/of thermostat.controlsetpoint >10 zijn, geeft dit ruimte aan de Quatt om te moduleren, dus fijn dat dit nu beter is. Als Quatt nu uit gaat, binnen de ruimte die de thermostaat geeft, kan hij waarschijnlijk niet zachter. 1,7-2kW warmte is wel ongeveer het zachtste wat hij kan, dus dat lijkt te kloppen.mckrsta schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:54:
Zie je je T6 als altijd aan? Volgens de CiC-gegevens zie ik de T6 bijna 50 uur lang verwarmen, maar Quatt doet zijn eigen ding, verwarmt zoals nodig. De T6 is ingesteld op 22°C, Quatt start bij 21,9°C, stopt willekeurig, soms bij 22,17°C, de hoogste was 22,69°C. Ik heb Quatt ook gevraagd om mijn instellingen te verlagen, aangezien ik was ingesteld op 6kW bij 16°C, en ik vroeg om 3,8kW bij 17°C. Ik kreeg geen bevestiging, maar het start niet meer met de maximale verwarmingskracht. Vandaag, bij 4-5°C, begon het met 380W, en hield het vast met een warmteafgifte van 1,7-2 kW. Het zou fijn zijn als het langer vastgehouden kan worden, want de langste looptijd was vandaag 3 uur, maar ik ben veel gelukkiger met dit dan dat het gek zou worden op 5kW zonder tijd om terug te moduleren. Het is ongelooflijk hoe je de warmte op de radiatoren niet voelt, maar de temperatuur in huis stijgt. Ik ben nu bang om de T6 opnieuw op te starten zoals ik voorheen deed.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is al veel beter dan het was. En als het kouder wordt, zul je langere runs zien.
n=1 danRealCato schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:27:
[...]
Jaarlijks CV onderhoud? Ik heb een vrij nieuwe CV, die heeft geen onderhoud nodig voorlopig.
Vastrecht wordt volgens mij al gehalveerd bij laag verbruik.
Vastrecht geeft doorgaans 60 euro korting als je beneden de 500m3 blijft en je je leverancier daarvan kunt doordringen.
Ik vierde te vroeg, gisteravond wilde ik zien hoe het reageerde op een verhoging van de kamertemperatuur met +0,5°C, en het werkte echt goed, dus heb ik het teruggezet naar mijn standaard van 22°C. T6 ging uit, en sindsdien is het aan/uit, terwijl Quatt start bij 21,82°C versus 21,9°C met ongeveer 1kW elektriciteit. Gelukkig was het in staat om 's nachts te moduleren, zodat het rond de 500W draaide. Hoe T6 van 0,1°C kamertemperatuur zo'n verschil kan maken... Aangezien ik nog steeds wacht tot Quatt het vermogen aanpast, moet ik uitzoeken hoe ik T6 altijd aan kan zetten en ervoor kan zorgen dat Quatt start bij 21,93°C.SBL schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:42:
[...]
Als thermostat.heating aan is en/of thermostat.controlsetpoint >10 zijn, geeft dit ruimte aan de Quatt om te moduleren, dus fijn dat dit nu beter is. Als Quatt nu uit gaat, binnen de ruimte die de thermostaat geeft, kan hij waarschijnlijk niet zachter. 1,7-2kW warmte is wel ongeveer het zachtste wat hij kan, dus dat lijkt te kloppen.
Dit is al veel beter dan het was. En als het kouder wordt, zul je langere runs zien.
Bij mij gaat de Quatt ook uit als deze niet op zijn laagste stand draait. De thermostaat bepaalt wanneer de Quatt uit gaat (en volgens mij ook wanneer deze weer aan moet), maar Quatt, of liever de CiC, bepaalt met welk vermogen. Ik zie regelmatig dat de Quatt te laat is met terug moduleren en dat deze dan uit gaat omdat de temperatuur te ver op loopt.SBL schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:42:
[...]
Als thermostat.heating aan is en/of thermostat.controlsetpoint >10 zijn, geeft dit ruimte aan de Quatt om te moduleren, dus fijn dat dit nu beter is. Als Quatt nu uit gaat, binnen de ruimte die de thermostaat geeft, kan hij waarschijnlijk niet zachter. 1,7-2kW warmte is wel ongeveer het zachtste wat hij kan, dus dat lijkt te kloppen.
Het voelt soms als 2 kapiteins op 1 schip.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Bij mij duurt het 2 tot 3 minuten voor dat een wijziging van mijn TADO v3+ zichtbaar is in de CIC.s020506 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:53:
[...]
Bij mij gaat de Quatt ook uit als deze niet op zijn laagste stand draait. De thermostaat bepaalt wanneer de Quatt uit gaat (en volgens mij ook wanneer deze weer aan moet), maar Quatt, of liever de CiC, bepaalt met welk vermogen. Ik zie regelmatig dat de Quatt te laat is met terug moduleren en dat deze dan uit gaat omdat de temperatuur te ver op loopt.
CIC en Quatt lopen dus altijd achter de temperatuur feiten aan.
Als je het eenmaal weet kun je er op sturen.
[ Voor 3% gewijzigd door dreamer2 op 20-12-2024 10:08 ]
Denk dat dat het ook is.s020506 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:53:
[...]
De CIC bepaalt wat de Quatt doet, en de thermostaat wanneer.
Als de thermostaat dan alleen maar zegt: nu wel / nu niet, dan moeten voor beide de beslissingen toevallig samenvallen.
Ik vraag me wel eens af of je met een juist niet-OT signaal niet beter af zou zijn, zodat de CIC de tijd krijgt te moduleren? En dan draaien op watertemperatuur. (Dat was een optie toch las ik ergens?)
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 20-12-2024 10:13 ]
Van mij mag de Quatt soms eerder dan een paar minuten al terug moduleren. De vertraging in de wijziging is niet echt mijn probleem.dreamer2 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:05:
[...]
Bij mij duurt het 2 tot 3 minuten voor dat een wijziging van mijn TADO v3+ zichtbaar is in de CIC.
CIC en Quatt lopen dus altijd achter de temperatuur feiten aan.
Als je het eenmaal weet kun je er op sturen.
Maar ben wel benieuwd, misschien leer ik weer iets. Hoe stuur je erop dan?
Weet niet of aan-uit thermostaat nu echt beter is. Zou het uit-signaal dan later komen? En draaien op watertemperatuur is wel een optie, maar Quatt wil daar niet echt aan.paQ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:12:
[...]
Denk dat dat het ook is.
De CIC bepaalt wat de Quatt doet, en de thermostaat wanneer.
Als de thermostaat dan alleen maar zegt: nu wel / nu niet, dan moeten voor beide de beslissingen toevallig samenvallen.
Ik vraag me wel eens af of je met een juist niet-OT signaal niet beter af zou zijn, zodat de CIC de tijd krijgt te moduleren? En dan draaien op watertemperatuur. (Dat was een optie toch las ik ergens?)
Stel je wil het 21, dan zet je de thermostaat -in dat geval- op 21.5, of op 21 met een hysteresis van 0.2 bijv mits je die mogelijkheid hebt. Als je WAR stooklijn juist is doet de CIC de rest.s020506 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:20:
[...]
Weet niet of aan-uit thermostaat nu echt beter is. Zou het uit-signaal dan later komen? En draaien op watertemperatuur is wel een optie, maar Quatt wil daar niet echt aan.
Tegen de tijd dat overshoot dreigt schakelt ie af.
Ik weet niet of dat de oplossing is, maar je hebt in elk geval minder inmenging van een apparaat die vindt dat het anders moet.
Hoe dan ook, waar je nu mee zit lijkt me gekmakend. Iedereen zou het logisch lijken dat ie tijdig moduleert, maar in plaats daarvan schakelt ie enige tijd later af, om het daarna weer te herhalen. Bijzonder hoe de CIC zo anders reageert op dezelfde thermostaat in verschillende woningen.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 20-12-2024 10:25 ]
Hier hetzelfde euvel. En de grap is dat na een herstart van de T6 hij wel direct terug moduleert en een run maakt van +- 14 uur. De kamertemperatuur blijft bijna constant. Dit is wat je wil. Maar na +- 2 dagen vervalt hij weer in het oude aan-uit ritme met hoge vermogens tijdens het verwarmen.paQ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:24:
[...]
Stel je wil het 21, dan zet je de thermostaat -in dat geval- op 21.5, of op 21 met een hysteresis van 0.2 bijv mits je die mogelijkheid hebt. Als je WAR stooklijn juist is doet de CIC de rest.
Tegen de tijd dat overshoot dreigt schakelt ie af.
Ik weet niet of dat de oplossing is, maar je hebt in elk geval minder inmenging van een apparaat die vindt dat het anders moet.
Hoe dan ook, waar je nu mee zit lijkt me gekmakend. Iedereen zou het logisch lijken dat ie tijdig moduleert, maar in plaats daarvan schakelt ie enige tijd later af, om het daarna weer te herhalen. Bijzonder hoe de CIC zo anders reageert op dezelfde thermostaat in verschillende woningen.
Ja, 2 kapiteins op 1 schip. Waar je wilt dat kapitein T6 zijn mond houdt en niet "uit" begint te roepen. Dat lukt meestal als de Quatt-warmteverliesinstelling niet te hoog is. Als kapitein T6 4x "lager" heeft geroepen en CiC/Quatt nog steeds harder draaien dan T6 verwacht, dan gaat het mis.s020506 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:53:
[...]
Bij mij gaat de Quatt ook uit als deze niet op zijn laagste stand draait. De thermostaat bepaalt wanneer de Quatt uit gaat (en volgens mij ook wanneer deze weer aan moet), maar Quatt, of liever de CiC, bepaalt met welk vermogen. Ik zie regelmatig dat de Quatt te laat is met terug moduleren en dat deze dan uit gaat omdat de temperatuur te ver op loopt.
Je zin tussen haakjes is in mijn ogen onjuist. T6 bepaalt wanneer Quatt aan *mag*. (control.setpoint>10/thermostat.heating enabled) CiC gaat dan bepalen of dat ook gebeurt.
Impact van resetten T6 weet ik niet. Dat doe ik nooit. Maar ik kan wel wat bedenken, zie eerste alinea.
Idd snap dat je eerst wat ervaringe en reviews afwacht en zeker wilt zijn dat je lekker kan douchen zonder issues van een boiler.RealCato schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:41:
[...]
Ik heb even getwijfeld over de all-electric, maar destijds was er:
- wat scepsis of dit goed zou gaan werken; ik kijk liever even de kat uit de boom, want douchen is toch wel heel essentieel dat dat altijd goed gaat.
- groot apparaat wat erbij moet in mijn kleine CV ruimte
Ik heb wel een tweetal Quatt Chills in bestelling staan voor extra comfort in de zomer, en mogelijkheid om een slaapkamer (vooral bedoeld voor kantoortje en evt. gastenkamer) snel te verwarmen zonder gas….en misschien dat als dat goed werkt ik ook wel naar die all-electric overga daarna.
Ik vindt all electric wel leuk maar als ik nu kijk hoeveel apparaten thuis onderhoud nodig hebben en dat er dan weer wat bij komt dat maakt het ook niet makelijk. Onderhoudt kost tijd en als je al een druk leven hebt en veel moet onderhouden dan helpt een extra apparaat niet echt.
En voor de opbrengst en milliue hoef je het ook niet echt te doen.
Wat je ook aangeeft m.b.t. ruimte wat zo'n grote boiler nodig heeft maakt het ook lastig.
De Quatt chill moet ik me nog in verdiepen klinken wel interresant.
Het grote positieve verschil is dat de CiC nu veel vaker een update krijgt van de actuele temperatuur. Bij de T6 was dit na elke 0,2gr verandering wat in mijn situatie wel 4-8 uur kon zijn.
Ook kan de thermostaat nu met 0,1 gr stapjes ingesteld worden (alleen in schema) wat weer een comfortabel resultaat geeft.
Een actuele temperatuur, ipv een afwisselend actueel-ingesteld temperatuur, op je display is ook weer fijn. Wel moet je altijd op een knop drukken om dit te zien...
(Ik vond de T6-zwart wel mooier ;-) )
Met de T6 had ik >99% QUATT gebruik. Dit mag niet natuurlijk niet lager worden.
Even kijken hoe het over het gehele seizoen gaat.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Ik heb een aantal verschillende thermostaten gebruikt maar het gedrag ligt vooral aan de Quatt. Voor zover ik van buiten kan zien gebruikt Quatt enerzijds de buitentemperatuur en anderzijds de delta tussen thermostat room setpoint en ruimtetemperatuur om te bepalen met welk vermogen hij moet stoken. Dat is standaard bij mij met (veel) vermogen. Daarnaast moduleert hij pas terug boven thermostat room setpoint wat bij mij (omdat hij met teveel vermogen stookt) te laat is en dus uit zijn hysterese loopt en dan door de thermostaat wordt gestopt.s020506 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:53:
[...]
Daarom voed ik de Quatt tegenwoordig via HA met een fictieve kamertemperatuur waardoor hij minder hard begint en dus rustiger loopt. Gevolg is ook dat, omdat er minder warmte in mijn afgiftesysteem zit, als hij terug moduleert de overshoot veelal veel kleiner is en vaker binnen de thermostaat hysterese blijft.
:strip_exif()/f/image/NNqHvLsfKaIJf5k2NAvDcEvI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Flesym op 20-12-2024 14:25 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Was het dit geluid waar jij last van had?timmert26 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:12:
[...]
Dit was inderdaad de coil whine, echt het hoog frequentie geluid. De andere waar mensen over praten is meer een soort brom. Nadeel van die coil whine is dat ik het gewoon 15 meter verderop zachtje kon horen.
[...]
Dat geluid doet het niet meer, dus ik kan het je helaas niet vertellen.
https://www.youtube.com/watch?v=ceVpmNthGFo
Ik heb dit geluid en dezelfde onderdelen ontvangen.
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Dit is wel ongeveer het geluid ja, voor mijn gevoel was de mijne iets hoger, maar dit komt wel redelijk in de buurt inderdaad.jpa1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:46:
[...]
Was het dit geluid waar jij last van had?
Heb je Quatt ook doorgegeven dat de thermostaat is gewijzigd of heb je hem gewoon omgewisseld?HarryInia schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:32:
Op 24-11 ben ik van de T6 naar de Tado X gegaan.
Het grote positieve verschil is dat de CiC nu veel vaker een update krijgt van de actuele temperatuur. Bij de T6 was dit na elke 0,2gr verandering wat in mijn situatie wel 4-8 uur kon zijn.
Ook kan de thermostaat nu met 0,1 gr stapjes ingesteld worden (alleen in schema) wat weer een comfortabel resultaat geeft.
Een actuele temperatuur, ipv een afwisselend actueel-ingesteld temperatuur, op je display is ook weer fijn. Wel moet je altijd op een knop drukken om dit te zien...
(Ik vond de T6-zwart wel mooier ;-) )
Met de T6 had ik >99% QUATT gebruik. Dit mag niet natuurlijk niet lager worden.
Even kijken hoe het over het gehele seizoen gaat.
Vreselijk geluid, vanaf welke afstand opgenomen?jpa1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:46:
[...]
Was het dit geluid waar jij last van had?
Dus gewoon omwisselen (boorgaatjes zitten ook op dezelfde plaats
Ik blijf het een lastig verhaal vinden. Er is in mijn beleving toch echt wel een verschil tussen het 317hz geluid en het geluid van de coil whine, een echt hoog frequentie geluid?timmert26 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:50:
[...]
Dit is wel ongeveer het geluid ja, voor mijn gevoel was de mijne iets hoger, maar dit komt wel redelijk in de buurt inderdaad.
Iets meer van dit: YouTube: Coil Whine: Making your Computer SCREAM
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.