Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ik heb sinds een jaar een Quatt enkel monoblok, naast een gasketel die tegen het einde van zijn leven zat.
Naast dat ik al wat discussie met Quatt had over de werking van de warmtepomp (vooral de 18 graden voorwaarde die pas na lang doorvragen op de proppen kwam als reden waarom de ketel toch elke keer aan moest), en niet te spreken ben over de helpdesk, doet zich nu het volgende voor:
Ik heb vorige week een full electric warmtepomp laten installeren ter vervanging van de Quatt omdat mijn ketel het begeven heeft, en Quatt nog steeds geen full electric levert.
De Quatt kon ik verkopen, daar heb ik ook overleg met Quatt over gehad, maar nu het er op aan komt wilt Quatt niet de herinstallatie doen, maar staat ook niet toe dat een ander dat doet. Daarnaast heb ik Quatt nodig om de pomp bij een andere gebruiker weer aan de app te koppelen.
Het komt er eigenlijk op neer dat tweede hands met deze warmtepomp helemaal niets meer te doen is en ze eigenlijk afgeschreven is.
Er is niet met Quatt door heen te komen. Ik wil deze ervaring in ieder geval meegeven, en hoor graag of er meer van dit soort ervaringen zijn.

zie ook fopjurist in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
En wat als ze na aanhouden uiteindelijk zeggen: OK we kunnen herinstalleren tegen de prijs van 3500 euro? (een nieuwe dus)
@Bert M wat is het geworden?
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 17-12-2024 21:58 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ze hebben kenbaar gemaakt geen medewerking te verlenen:MeTooPV schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:02:
Even los van alle gevoelens die er bij je spelen, is de situatie nu vrij simpel. Je hebt een nieuwe zware warmtepomp, en wil de Quatt verkopen. Daar zul je iemand voor moeten vinden die daar zelf mee gaat klussen en nadat het is aangesloten met de helpdesk in de weer gaat om het aangemeld te krijgen. Je zult denk ik wel iemand kunnen vinden die dat aandurft, maar wel voor een aanzienlijk lagere prijs. Op dit moment gaat Quatt echt niet die installatie voor je over nemen, want alle capaciteit zal voor nieuwe aanvragen nodig zijn. Als je dat wil heb je in februari meer kans, maar het is opzich niet direct hun probleem.
De Quatt kon ik verkopen, daar heb ik ook overleg met Quatt over gehad, maar nu het er op aan komt wilt Quatt niet de herinstallatie doen, maar staat ook niet toe dat een ander dat doet. Daarnaast heb ik Quatt nodig om de pomp bij een andere gebruiker weer aan de app te koppelen.
voor de 'duidelijkheid':vanquishsdiv schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:17:
[...]
Zonder spouwmuurisolatie, amper dakisolatie en verouderd glas hier wel een top-CoP! Maar dat is vandaag. Jaarrond zal dit niet helpen + kijk eens naar mijn totale stroomverbruik op ma 16 dec. Menig goed geïsoleerd huis met tegenvallende CoP's moet hier even naar kijken.. uiteindelijk draait het om wat je bespaard onderaan de streep.
[Afbeelding]
- COP wordt primair bepaald door capaciteit om warmte af te geven (lees: thermisch vermogen van radiatoren/vvw)
- isolatie bepaald alleen benodigde hoeveelheid warmte om een temperatuur in stand te houden
Goede / meer afgifte geeft altijd hoge(re) COP, ook als je slechte isolatie hebt
Goede isolatie geeft niet altijd goede COP, als bijvoorbeeld de afgifte niet toereikend of slecht ingeregeld is
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Ik zal de nieuwe bewoners van mijn huidige huis straks duidelijk uitleg geven, want via Quatt werkt het dus niet. Het is dat de Quatt nu bij mij perfect werkt, maar ik begin nu wel te twijfelen of ik niet naar de Xtend van Intergas moet gaan met ook een Intergas ketel in mijn nieuwe huis.okijokii schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:50:
@pietjm ook nieuwe bewoners van een huis met een Quatt klagen (bron Trustpilot):
Ik heb al diverse keren contact gehad met quatt maar ik wordt niet terug gebeld en we komen niet verder. Wij zijn nieuwe bewoners van een huis waar al quatt warmte pomp geïnstalleerd was maar ik zou graag willen dat hij optimaal werkt naar onze woon situatie en uitleg over gebruik en app etc.
Ook schijnt het apparaat disconnected te zijn, echter komt er geen oplossing. Naar mijn idee is quatt alleen goed te bereiken als je nieuwe klant bent maar vervolgens is er een slechte service bij problemen.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Zou ik eerder kijken naar een merk die je eventueel oom standalone (FE) kunt gebruiken. Is naar mijn beste weten met Xtend niet het geval, valtbdeze überhaupt te combineren met andere merken CV ketels? (CV ketel fabrikanten zijn ook niet vies van een vendor-lock-in)pietjm schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:15:
[...]
Ik zal de nieuwe bewoners van mijn huidige huis straks duidelijk uitleg geven, want via Quatt werkt het dus niet. Het is dat de Quatt nu bij mij perfect werkt, maar ik begin nu wel te twijfelen of ik niet naar de Xtend van Intergas moet gaan met ook een Intergas ketel in mijn nieuwe huis.
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Ik heb een kaart met een QR code gehad bij de CiC. Als je de Quatt ergens aansluit en de QR code scant, dan is de CiC gekoppeld met je app. Doe dat bij voorkeur in jouw huis en zet de wifi dan over naar een hotspot van de nieuwe eigenaar.paQ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:05:
[...]
Ze hebben kenbaar gemaakt geen medewerking te verlenen:
[...]
Als het huis een beetje op dat van jouw lijkt, zal het wel lopen, heb je een geheel andere stooklijn nodig, dan zal Quatt dat zelf wel ontdekken en aanpassen.
Je hebt dus iemand nodig die het wel ziet zitten om zelf alles aan te sluiten.
Als het buiten 15°C is en je verwarmt je verwarmingswater tot 28°C. Of je doet hetzelfde als het buiten -1°C (je water verwarmen tot 28°C). In het tweede geval is je afgifte zelfs beter omdat het binnen kouder is. Maar je COP wordt lager.Toby-Wan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:13:
[...]
voor de 'duidelijkheid':
- COP wordt primair bepaald door capaciteit om warmte af te geven
- isolatie bepaald alleen benodigde hoeveelheid warmte om een temperatuur in stand te houden
Goede / meer afgifte geeft altijd hoge(re) COP, ook als je slechte isolatie hebt
Goede isolatie geeft niet altijd goede COP, als bijvoorbeeld de afgifte niet toereikend of slecht ingeregeld is
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Een koper heeft zo geen enkele garantie dat "het wel zal lopen". Alles wat je hebt is een bericht met onwelwillendheid.MeTooPV schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:21:
[...]
Ik heb een kaart met een QR code gehad bij de CiC. Als je de Quatt ergens aansluit en de QR code scant, dan is de CiC gekoppeld met je app. Doe dat bij voorkeur in jouw huis en zet de wifi dan over naar een hotspot van de nieuwe eigenaar.
Als het huis een beetje op dat van jouw lijkt, zal het wel lopen, heb je een geheel andere stooklijn nodig, dan zal Quatt dat zelf wel ontdekken en aanpassen.
Omdat je nu de aanvoerlucht erbij betrekt waaruit warmte moet worden onttrokken.vanquishsdiv schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:26:
[...]
Als het buiten 15°C is en je verwarmt je verwarmingswater tot 28°C. Of je doet hetzelfde als het buiten -1°C (je water verwarmen tot 28°C). In het tweede geval is je afgifte zelfs beter omdat het binnen kouder is. Maar je COP wordt lager.
Zie filmpje van de reactor. Het ene bordje heeft niet alleen effect op het bordje ernaast.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 17-12-2024 22:29 ]
Ja. Maar deze discussie gaat voort op mijn eerste bericht. Dat ik het wel leuk vind om te zien dat ik deze week een hoge COP heb terwijl bij anderen de warmtepomp alleen op de koude momenten draait waardoor hun COP lager is (koude aanvoerlucht).. Meer wilde ik er niet mee zeggen.paQ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:27:
[...]
Omdat je nu de aanvoerlucht erbij betrekt waaruit warmte moet worden onttrokken.
Zie filmpje van de reactor. Het ene bordje heeft niet alleen effect op het bordje ernaast.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Voor afgifte lees: thermisch vermogen van radiatoren/vvwvanquishsdiv schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:26:
[...]
Als het buiten 15°C is en je verwarmt je verwarmingswater tot 28°C. Of je doet hetzelfde als het buiten -1°C (je water verwarmen tot 28°C). In het tweede geval is je afgifte zelfs beter omdat het binnen kouder is. Maar je COP wordt lager.
Jij beschrijft warmteopwekking, dat is iets anders
De 6 kuub is van vorig jaar op een vergelijkbare dag. Dit jaar dus 30 kWh. Die twee moet je dus niet optellen maar met elkaar vergelijken. Dan wordt de rekensom iets anders.Friezin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:46:
[...]
6 kuub gas geeft ongeveer 53kWh aan warmte.
Je hebt de 14de 103kWh aan warmte geleverd gekregen.
Da's 2x zoveel.
Aan het opstoken geweest, of is die 6m3 een vergissing?
Ik zat op 35kWh verstookt die dag.
Ps: ik zie gewoon een paar mooie runs.
Er zijn er die zulke runs wensen.
Ps2: ik zou eerst eens 1 temperatuur-stap er tussenuit halen.
Je ziet de 14de duidelijk dat hij de gewenste kamertemperatuur nog niet heeft gehaald en weer moet hij een 0,5°C omhoog: daar vraagt Quatt cv-hulp bij.
Al getest op continue?
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
MeTooPV schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:21:
[...]
dan zal Quatt dat zelf wel ontdekken en aanpassen.

Praktijk is anders.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ik weet het, we praten langs elkaar heenToby-Wan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:33:
[...]
Voor afgifte lees: thermisch vermogen van radiatoren/vvw
Jij beschrijft warmteopwekking, dat is iets anders
Het bestaansrecht van een warmtepomp is voor de volle 100% gelinkt aan het feit er meer energie het huis wordt ingepompt dan het kost om het er in te pompen. De verhouding van die twee noemen we de COP, en ja, die COP is dus erg belangrijk als je wilt spreken van een warmtepomp.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Helemaal niks mis mee, ziet er prima uit. Altijd even schrikken van het stroomverbruik in het begin maar wel veel meer comfort en dat is ook belangrijk.Dirkde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:47:
Sinds een paar weken een Quatt en ik ben op zich tevreden, maar ik vind mijn elektriciteitsverbruik behoorlijk hoog. Ook als ik het vergelijk met soortgelijke situaties.
Op deze manier vraag ik me af of ik nou echt zoveel bespaar straks na salderen.
Gisteren nog 12 kWh verbruikt, terwijl het de hele dag 10 graden was en bij 3 graden verbruik ik rustig 30 kWh.
Gasverbruik was normaal ongeveer 1000 m3.
Zien jullie iets geks?
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Zou dit niet doen want dan valt de ketel in storing omdat je in hetzelfde temperatuurbereik van de Quatt komt.TeslaNerd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:16:
[...]
Dat is afhankelijk van de warmteafgifte van jouw cv-systeem en van jouw comfortwensen. Heeft jouw cv-systeem een betere warmteafgifte dan kan jij ook wel proberen te verlagen tot 35 of 40 graden. Let op dat met een lagere watertemperatuur jouw huis ook langzamer zal opwarmen en dat kan minder comfortabel zijn.
Probeer het uit en wordt het te laag (warmteafgifte en/of comfort) dan zet het weer wat hoger
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Yes, Tx. Die had ik vlgs mij al op alle knoppen toegepast.jbtbnl schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:32:
[...]
De watertemperatuur is (helaas) niet te begrenzen middels Evohome.
Enige wat ik (zonder extra apparatuur zoals een OpenTherm bridge) weet dat invloed heeft is de "full stroke" instelling op de EvoHome HR92 knop, daarmee kun je de warmtevraag lager houden.
Cc @GhostlyFriend
Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.
Vanavond op een verjaardag had iemand dit:
https://www.technim.nl/ve...set-koelen-verwarmen-8kw/
Gaf aan na subsidie 600,- betaald te hebben voor warmtepomp en ketel en zou geïnstalleerd zijn door een bekende van hun die erkend installateur is. Daardoor de subsidie aangevraagd en komen ze op dit bedrag. Het stond toen goedkoper op de site, nu zou het op 1000,- terechtkomen.
1 klantbeoordeling is wel apart, maar het draait bij hun... Ik vond het lichtelijk ongelofelijk dat je voor dat bedrag beide componenten kon aanschaffen, maar blijkbaar is dat gelukt... Is er een addertje?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik zou voor addertjes hier eens lezen Daikin Altherma warmtepomp ervaringenokijokii schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:07:
Even tikkeltje offtopic... 🙈
Gaf aan na subsidie 600,- betaald te hebben voor warmtepomp en ketel en zou geïnstalleerd zijn door een bekende van hun die erkend installateur is. Daardoor de subsidie aangevraagd en komen ze op dit bedrag. Het stond toen goedkoper op de site, nu zou het op 1000,- terechtkomen.
1 klantbeoordeling is wel apart, maar het draait bij hun... Ik vond het lichtelijk ongelofelijk dat je voor dat bedrag beide componenten kon aanschaffen, maar blijkbaar is dat gelukt... Is er een addertje?
(voor de duidelijkheid: ik heb dat niet gedaan en weet niets van Daikin of addertjes)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Denk dat Daikin (al doet die weinig meer vanaf 4 graden hoorde ik) en Intergas gerenommeerde merken zijn, maar vind de prijs zo ontzettend laag. Maar zal kloppen misschien 😅SBL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:25:
[...]
Ik zou voor addertjes hier eens lezen Daikin Altherma warmtepomp ervaringen
(voor de duidelijkheid: ik heb dat niet gedaan en weet niets van Daikin of addertjes)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik tel niks op.AlfredPteD schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:36:
[...]
De 6 kuub is van vorig jaar op een vergelijkbare dag. Dit jaar dus 30 kWh. Die twee moet je dus niet optellen maar met elkaar vergelijken. Dan wordt de rekensom iets anders.
Ik doe 6x8,8 voor die 53kWh aan warmte op de vergelijkbare dag.
De 103kWh (uit 30 kWh) staat in het screenshot.
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Ja, je kan best een goede COP halen, want er zijn meer factoren.vanquishsdiv schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:17:
[...]
Zonder spouwmuurisolatie, amper dakisolatie en verouderd glas hier wel een top-CoP! Maar dat is vandaag. Jaarrond zal dit niet helpen + kijk eens naar mijn totale stroomverbruik op ma 16 dec. Menig goed geïsoleerd huis met tegenvallende CoP's moet hier even naar kijken.. uiteindelijk draait het om wat je bespaard onderaan de streep.
[Afbeelding]
Hier begon die dag met een COP van 8,4 , maar tussen 21:00 en 22:00 had iemand het toch koud en ging de thermostaat van 21 naar 22 graden. Toen wat gasverbruik en een COP van 4,1.
Die dag een gemiddelde COP van 6,1 , maar met een temperatuur oplopend van 20 naar 22 graden en eigenlijk te weinig radiatoren voor de begane grond omdat degene in de keuken destijds weg moest.
En ik vermoed dat Quatt het IP-adres moet omzetten.MeTooPV schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:21:
[...]
Ik heb een kaart met een QR code gehad bij de CiC. Als je de Quatt ergens aansluit en de QR code scant, dan is de CiC gekoppeld met je app. Doe dat bij voorkeur in jouw huis en zet de wifi dan over naar een hotspot van de nieuwe eigenaar.
(Net na installatie 2023 kon ik de slider niet uitzetten die mij steeds op silent mode zette (of tarieven aanpassen). Bij installatie had monteur zijn mobiel gebruikt als hot-spot en had ik ook CIC-QR gescand. Nadat hij mijn eigen wifi activeerde in de CIC was ik blijkbaar een gast zonder rechten in de app. Herinstallatie hielp niet
Duurde tijdje voor ik dat bij Quatt kon laten indalen: toen ik aangaf dat ze mij moesten behandelen als iemand met een switch in provider, was het zo klaar.
Geen idee of dat nog zo werkt.
Al eens iemand van provider geswitcht tijdens bezit Quatt?)
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Ja ik vorige week van internetprovider gewisseld (dus ander IP adres), en daarvoor al eens een ander IP adres gekregen vanuit KPN.Friezin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:09:
[...]
En ik vermoed dat Quatt het IP-adres moet omzetten.
(Net na installatie kon ik de slider niet uitzetten die mij steeds op silent mode zette (of tarieven aanpassen). Bij installatie had monteur zijn mobiel gebruikt als hot-spot en had ik ook CIC-QR gescand. Nadat hij mijn eigen wifi activeerde in de CIC was ik blijkbaar een gast zonder rechten.
Duurde tijdje voor ik dat bij Quatt kon laten indalen: toen ik aangaf dat ze mij moesten behandelen als iemand met een switch in provider, was het zo klaar.
App werkt gewoon, ook tarieven aanpassen etc.
Zou ook wel gek / onhandig zijn als dat gekoppeld is, of wellicht hebben ze dat aangepast in een FW update.
[ Voor 5% gewijzigd door Heinemancp op 18-12-2024 07:17 ]
Mooi zo.Heinemancp schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:16:
[...]
Ja ik vorige week van internetprovider gewisseld (dus ander IP adres), en daarvoor al eens een ander IP adres gekregen vanuit KPN.
App werkt gewoon, ook tarieven aanpassen etc.
Zou ook wel gek / onhandig zijn als dat gekoppeld is, of wellicht hebben ze dat aangepast in een FW update.
Dank voor je update.
Het was ook heel onhandig (maar zo kwam ik wel hier terecht)
Dat is eerlijk gezegd niet zo raar en geeft vooral ook aan dat de markt enorm in beweging is.okijokii schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:07:
Even tikkeltje offtopic... 🙈
Zonder subsidie is dit ding 3800euro EXclusief montage, EXclusief advies.
Reken voor advies, montage “bijkomende installatie materiaal” en service 2000euro en je zit aardig in de buurt van de 5900euro van een quatt.
Die 2000euro voor advies, montage en service is absoluut geen raar bedrag. Jouw kennis heeft hem grotendeels zelf aangelegd dus dan heb je die kosten niet. Als je dit ding laat aanleggen dan ga je dat waarschijnlijk wel neertellen.
“Bijkomend montage materiaal” (koppelingen, flexibele ribbelbuis, keerklep enz.) zit trouwens gauw rond de 300euro.
NB… met betrekking tot “hoe kan het zo goedkoop zijn”…….
In principe kan het nog veel goedkoper.
Een gerenommeerde merk 7kW bosch airco buitenunit koop je bij een gerenommeerde winkel voor 1400euro. Complete set rond de 2000euro. Kwa electronica en vermogens componenten Is dat vergelijkbaar. Kortom…. Als de ontwikkelkosten er uit zijn en de productie een veel grotere schaal heeft gaan lucht/water warmtepompen naar mijn mening ook naar dat prijsniveau.
Toen ongeveer 2 jaar geleden de quatt op de markt kwam was de prijsstelling ook “beyond believe” laag. Zeker 2000 onder wat o0 dat moment gebruikelijk was. (Toen ben ik de quatt ook gaan volgen. Zeer innovatief!)
Overigens…
Ik heb zelf geen quatt maar 2x een water/water Vaillant Vws36/4.1 warmtepomp. Die heeft me 2x3000 euro in aanschaf gekost en daar heb ik ook 2x 3000euro subsidie op gehad. Compleet gratis dus. Zelf aangelegd in samenwerking met bevriend installatie bedrijf. Er komen dan wel nog allemaal koppelingen en dergelijken bij.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
De 'adder' in dit geval is dat dit een groothandelsprijs is.Stefannn schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:20:
[...]
Dat is eerlijk gezegd niet zo raar en geeft vooral ook aan dat de markt enorm in beweging is.
Zonder subsidie is dit ding 3800euro EXclusief montage, EXclusief advies.
Reken voor advies, montage “bijkomende installatie materiaal” en service 2000euro en je zit aardig in de buurt van de 5900euro van een quatt.
Die 2000euro voor advies, montage en service is absoluut geen raar bedrag. Jouw kennis heeft hem grotendeels zelf aangelegd dus dan heb je die kosten niet. Als je dit ding laat aanleggen dan ga je dat waarschijnlijk wel neertellen.
“Bijkomend montage materiaal” (koppelingen, flexibele ribbelbuis, keerklep enz.) zit trouwens gauw rond de 300euro.
NB… met betrekking tot “hoe kan het zo goedkoop zijn”…….
In principe kan het nog veel goedkoper.
Een gerenommeerde merk 7kW bosch airco buitenunit koop je bij een gerenommeerde winkel voor 1400euro. Complete set rond de 2000euro. Kwa electronica en vermogens componenten Is dat vergelijkbaar. Kortom…. Als de ontwikkelkosten er uit zijn en de productie een veel grotere schaal heeft gaan lucht/water warmtepompen naar mijn mening ook naar dat prijsniveau.
Toen ongeveer 2 jaar geleden de quatt op de markt kwam was de prijsstelling ook “beyond believe” laag. Zeker 2000 onder wat o0 dat moment gebruikelijk was. (Toen ben ik de quatt ook gaan volgen. Zeer innovatief!)
Overigens…
Ik heb zelf geen quatt maar 2x een water/water Vaillant Vws36/4.1 warmtepomp. Die heeft me 2x3000 euro in aanschaf gekost en daar heb ik ook 2x 3000euro subsidie op gehad. Compleet gratis dus. Zelf aangelegd in samenwerking met bevriend installatie bedrijf. Er komen dan wel nog allemaal koppelingen en dergelijken bij.
Een installateur zal hier zijn marge nog bij moeten optellen..
Hier onlangs overgestapt van Ziggo naar Odido glasvezel. Vanaf dat moment klapte de verbinding er om de haverklap uit en heeft ook de CiC een dag niet gewerkt (hoewel ik niet zeker weet of dat met de overstap te maken had). Na het instellen van een vast IP-adres geen problemen meer met de verbindingFriezin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:09:
[...]
(Net na installatie kon ik de slider niet uitzetten die mij steeds op silent mode zette (of tarieven aanpassen). Bij installatie had monteur zijn mobiel gebruikt als hot-spot en had ik ook CIC-QR gescand. Nadat hij mijn eigen wifi activeerde in de CIC was ik blijkbaar een gast zonder rechten in de app. Herinstallatie hielp niet
De Xtend werkt samen, naast Intergas ketels, met alle opentherm en aan/uit ketels van andere merken.pietjm schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:15:
[...]
Ik zal de nieuwe bewoners van mijn huidige huis straks duidelijk uitleg geven, want via Quatt werkt het dus niet. Het is dat de Quatt nu bij mij perfect werkt, maar ik begin nu wel te twijfelen of ik niet naar de Xtend van Intergas moet gaan met ook een Intergas ketel in mijn nieuwe huis.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Neem even contact op met @rvdgaag , hij heeft ook zijn Quatt verkocht en dat is het uiteindelijk goed gekomen (zonder hulp van Quatt!!). Zie zijn post hierover.Bert M schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:53:
Hallo, ik wil hier mijn recente ervaringen met Quatt delen, en nagaan of er anderen zijn met dezelfde ervaring om dit te bundelen.
Ik heb sinds een jaar een Quatt enkel monoblok, naast een gasketel die tegen het einde van zijn leven zat.
Naast dat ik al wat discussie met Quatt had over de werking van de warmtepomp (vooral de 18 graden voorwaarde die pas na lang doorvragen op de proppen kwam als reden waarom de ketel toch elke keer aan moest), en niet te spreken ben over de helpdesk, doet zich nu het volgende voor:
Ik heb vorige week een full electric warmtepomp laten installeren ter vervanging van de Quatt omdat mijn ketel het begeven heeft, en Quatt nog steeds geen full electric levert.
Het komt er eigenlijk op neer dat tweede hands met deze warmtepomp helemaal niets meer te doen is en ze eigenlijk afgeschreven is.
Er is niet met Quatt door heen te komen. Ik wil deze ervaring in ieder geval meegeven, en hoor graag of er meer van dit soort ervaringen zijn.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Maar ik mag hopen dat je zelf die settings kunt wijzigen?klmtrf schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:53:
[...]
Hier onlangs overgestapt van Ziggo naar Odido glasvezel. Vanaf dat moment klapte de verbinding er om de haverklap uit en heeft ook de CiC een dag niet gewerkt (hoewel ik niet zeker weet of dat met de overstap te maken had). Na het instellen van een vast IP-adres geen problemen meer met de verbinding
Ja, dat gaat gewoon via je eigen routerpaQ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:43:
[...]
Maar ik mag hopen dat je zelf die settings kunt wijzigen?
Ja precies, IP binding op MAC adres.
Het is niet dat je de installatie app van Quatt nodig hebt om een fixed IP te geven. (?)
Wat wel kan is dat er direct na wijzigen nog actieve sessies zijn in hun cloud omgeving. Kwestie van tijd (time out) of mogelijk het opnieuw initiëren van de verbinding vanaf de CiC.
Als je de CiC een vast ip in je thuis netwerk moet geven om te werken dan gaat er iets niet goed in ie thuisnetwerk of je hebt een brak werkende CiC.
Andere optie is dat hun firewall iets blokkeert omdat je IP een slechte reputatie heeft oid. Maar ook dat lijkt me niet heel waarschijnlijk.
[ Voor 12% gewijzigd door CPM op 18-12-2024 09:22 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Dat zou natuurlijk los moeten staan van je eigen IP pool in je DHCP server.CPM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:20:
Quatt gebruikt echt geen vast ip adres voor een CiC connectie. Dat zou de domste fout zijn ooit. Providers hanteren vaak dynamische adressen dus dan zou het heel vaak fout gaan.
Het leeuwendeel zal zover niet gaan. Modem, aan, klaar.
Snap de discussie niet helemaal..
Oké. Nee, ik ook niet.CPM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:13:
[...]
Hier gaat de discussie over. Hier wordt de suggestie gewekt dat na een provider switch Quatt iets moet doen. Ik geloof daar niet in.
Als ie met WiFi verbonden is en je SSID en/of WPA password is gewijzigd (doordat je een nieuwe router hebt..), moet je hem opnieuw verbinden uiteraard.
[ Voor 39% gewijzigd door JanHenk op 18-12-2024 10:23 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Hier gaat de discussie over. Hier wordt de suggestie gewekt dat na een provider switch Quatt iets moet doen. Ik geloof daar niet in.Friezin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:09:
[...]
(Net na installatie kon ik de slider niet uitzetten die mij steeds op silent mode zette (of tarieven aanpassen). Bij installatie had monteur zijn mobiel gebruikt als hot-spot en had ik ook CIC-QR gescand. Nadat hij mijn eigen wifi activeerde in de CIC was ik blijkbaar een gast zonder rechten in de app. Herinstallatie hielp niet
Ik ben tijdens de zomer van provider gewisseld en dat werkte zonder problemen of contact met Quatt. Gewoon nieuwe modem e.d. plaatsen en Quatt opnieuw verbinding laten zoeken.CPM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:13:
Hier gaat de discussie over. Hier wordt de suggestie gewekt dat na een provider switch Quatt iets moet doen. Ik geloof daar niet in.
Tja, mijn app had (november 2023) totaal geen contact met de CIC qua beheer.CPM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:13:
[...]
[...]
Kon enkel raadplegen, niets instellen:
om 19 uur 's avonds ging keihard en volkomen onnodig de silent mode aan met stevig gasgebruik als gevolg. Onmogelijk uit te zetten.
Had niets te maken met intern IP-verkeer of WiFi.
Zowel mijn telefoon, als tablet en CIC zaten op dezelfde netwerkomgeving.
Ergens in de cloud was de connectie tussen CIC en app echter zoek.
Heeft 4 week geduurd voor dat hersteld was en ik eindelijk silent mode uit kon zetten.
We hebben inmiddels heel wat CIC-updates achter de rug.
PS: en volgens mij wordt mijn vraag: "is dat gedrag nog zo" ook een paar keer duidelijk met nee beantwoord. Oftewel: voor mij geen discussie nodig, anderen halen daar allerlei randverschijnselen bij.
[ Voor 14% gewijzigd door Friezin op 18-12-2024 13:33 ]
Ik ben al een hele tijd aan het kijken naar een warmtepomp voor mijn woning. De Quatt spreekt me zeker aan en op basis van de reacties in dit topic, durf ik het wel aan om deze aan te schaffen. De vrijblijvende offerte heb ik alvast getekend dus de volledige subsidie voor 2024 zou ik toegekend moeten krijgen, ook als deze pas in 2025 geplaatst wordt. Voor mijn woonsituatie zou een Quatt Hybrid Duo het beste passen volgens Quatt.
- Type woning: vrijstaand huis uit 1985
- Gasverbruik: ruim 2000m3 per jaar
- Glas: HR++ glas
- Extra isolatie: geen (niet lonend volgens metingen)
- CV ketel: Bosch 30 HR uit 2009 (staat op zolder)
- Warmte bronnen: radiatoren (geen vloerverwarming) + gashaard.
- Wat gebeurd er met de Quatt in de zomer, gaat deze helemaal uit als er geen warmte vraag is?
- Mijn huidige thermostaat hoort bij de ketel. Simpel ding niks speciaals. Voldoet deze voor het Quatt Hybrid systeem of raden jullie een beter exemplaar aan?
- Ergens heb ik (op een van 698 pagina's) een schema'tje gezien van het geluidsniveau van de Quatt maar dan ook van het niveau op bijvoorbeeld 2 meter afstand. Kan ook zijn dat ik dit ergens anders gezien heb. Weten jullie deze wellicht te vinden? Ik vraag dit om het volgende. Ik wil beide Quatt's op de grond tegen de buitenmuur plaatsen. Vanaf de buitenmuur heb ik nog 2,25 tot aan de erfgrens. Op de erfgrens staat een schutting. Het huis van de buren ligt vervolgens weer op 2 of 3 meter van de schutting aan hun kant. Is dit te doen qua geluid? Ik weet dat dit door Quatt ingeschat gaat worden of dit kan. Maar wellicht kunnen jullie er al iets over zeggen.
- De leidingen van de Quatt naar de CV, zouden via de buitenmuur naar de zolder moeten gaan (3 verdiepingen omhoog). Maken deze leidingen geluid? Ik vraag dit omdat deze dan ook langs de slaapkamermuur komen te lopen.
Nu heb ik ook een aantal live flow screenshots gemaakt. mijn quatt doet vandaag helemaal niks.dezejongeman schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:17:
[...]
In mijn geval gaat het om 1 quatt met radiatoren. Mijn cv ketel is een remeha tzerra ace-matic 35c (1 dag ouder dan de quatt). aangestuurd met tado v3.
melding 1 van 13 november: Je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben.
melding 2 van 26 november: mijn eigen melding. "Quatt draait niet naar behoren" hierop heb ik de volgende melding gekregen op 12 dec:
[...]
melding 3 van 9 dec: De circulatiepomp in je systeem lijkt niet optimaal te werken. HP1
melding 4 van 9 dec: Je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben.
Er is dus 1 half inhoudelijke antwoord gekomen in de vorm van een vraag.
mijn technische situatie:
huis is een 2 onder 1 kap van 185M2, dubbel glas goed geisoleerd.
de installatie heeft vanaf medio maart succesvol gedraaid.
de cv remeha tzerra
Ik heb de radiatoren beneden in de kamer altijd volledig open. De radiotoren hebben gewoon old-school draaiknop. Op zolder is mijn kantoor welke ik met een tado knop automatisch bedien op kantoor dagen.
mijn quatt staat op de garage, buizen tot aansluiting zijn ongeveer 3-4,5 meter naar de cv op zolder.
wat opviel door de installateur is dat de drukmeter (of hoe die ook heet) rode pinnetje in kunstof) niet ver van de cv geplaatst kon worden, door de ligging.
installatie plaatjes:
18-12 vegelijkbaar gedrag met gister:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/BvbBpB4OMPL5LrTYDuTBMQPD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bjVBZVuurZAeQyaJikmlkSIh.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dtn49VCRqSl20JfIYLQ66raT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door dezejongeman op 19-12-2024 10:59 ]
[ Voor 95% gewijzigd door robmaas op 18-12-2024 14:18 ]
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
- In de zomer blijft de Quatt alleen aan om af en toe de pomp te laten draaien ter voorkoming van storingen.xantos schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:48:
Ik heb een paar vragen, wellicht kunnen jullie me verder helpen.
- Wat gebeurd er met de Quatt in de zomer, gaat deze helemaal uit als er geen warmte vraag is?
- Mijn huidige thermostaat hoort bij de ketel. Simpel ding niks speciaals. Voldoet deze voor het Quatt Hybrid systeem of raden jullie een beter exemplaar aan?
- Ergens heb ik (op een van 698 pagina's) een schema'tje gezien van het geluidsniveau van de Quatt maar dan ook van het niveau op bijvoorbeeld 2 meter afstand. Kan ook zijn dat ik dit ergens anders gezien heb. Weten jullie deze wellicht te vinden? Ik vraag dit om het volgende. Ik wil beide Quatt's op de grond tegen de buitenmuur plaatsen. Vanaf de buitenmuur heb ik nog 2,25 tot aan de erfgrens. Op de erfgrens staat een schutting. Het huis van de buren ligt vervolgens weer op 2 of 3 meter van de schutting aan hun kant. Is dit te doen qua geluid? Ik weet dat dit door Quatt ingeschat gaat worden of dit kan. Maar wellicht kunnen jullie er al iets over zeggen.
- De leidingen van de Quatt naar de CV, zouden via de buitenmuur naar de zolder moeten gaan (3 verdiepingen omhoog). Maken deze leidingen geluid? Ik vraag dit omdat deze dan ook langs de slaapkamermuur komen te lopen.
- als je een Nefit thermostaat hebt moet die vervangen worden, toen ik bestelde was er een actie waarbij je er een TADO bij kreeg. Dat is wel een fijn ding, kun je heel veel aan instellen met een app, zoals temperatuurprofiel met stappen van 0.1 graad en maximale aanvoertemperatuur.
- geluidsniveau Quatt: zou het aan Quatt overlaten om te bepalen of het wettelijk in orde is, zijn duidelijke regels voor.
- geluid in leidingen, niets van gemerkt. Ze maken alleen via hun schuim-ommanteling contact met de bevestigingsbeugels.
Zag weer wat Evohome zaken langskomen. Had ook perikelen, even een update wat er gewijzigd is en hoe het nu acceptabel werkt.
Eerst een gesprek met mezelf:
- Zou ik Evohome nu aanschaffen als ik vandaag een nieuwe thermostaat/zone systeem zou kopen? Nee (maar met 700+ Euro investering geef ik het deze winter nog een kans) en vooral benieuwd hoe @Star65 Tado ervaart de komende tijd
.
- CV tijd: 4 zones met elk een eigen schema. Werkte zeer goed afgelopen 6 jaar. Iedereen blij maar kinderen inmiddels de deur uit. Daardoor zijn de zones minder spannend geworden.
- Net voor de Quatt Duo installatie teruggebracht naar 2 zones en nachtverlaging naar 1 graad.
- De hoofdzone is woonkamer waar 4 radiatoren en een klein stukje vv altijd open staan. De 2e zone is werkkamer maar met zodanig schema dat die eigenlijk niet zelfstandig om warmte gaat vragen.
- De eerste koude dagen werd het huis veel te langzaam warm of helemaal niet warm genoeg (eind oktober).
- Ticket bij Quatt ingediend. Wat data/grafieken heen en weer:
- Stookgrens aangepast van 13 -> 16, warmteverlies van 8800 -> 9800.
- Daarna ging het iets beter maar nog niet goed genoeg.
- Om zaken uit te sluiten op verzoek van Quatt Evohome opnieuw ingesteld. Direct maar all the way gegaan en het systeem zonder zones geïnstalleerd (wat anders is dan 1 zone aanmaken). Dan is de Evohome gewoon een dure kamerthermostaat.
- Dus geen HR92 knoppen meer in de woonkamer en in de andere kamers werken ze nu los van Evohome (dus dure thermostaatknoppen, wel goed instelbaar).
- Huis werd nog steeds niet warm genoeg! Maar wat anders was dan ik hier meestal las: De CV ketel sprong eigenlijk nooit bij!
- Ondertussen was er een ook een 'contactje' los bij een van de Quatts zodat die niet meer mee deed! Quatt ontdekte dit eerder dan ik! Top!
Monteur kwam snel langs. Hij heeft ook naar de CV gekeken en toen was het een O ja momentje voor me.
- Vorige winter had ik de CV op max 40 graden gezet en op laagste vermogen om warmtepompje te spelen (afgifte testen). De CV was stond op max 40 graden. Ik was het vergeten en zit blijkbaar niet in het installatieprotocol om naar te kijken.
- Quatt: Ik red het niet kun jij bijspringen?
- CV: Ja natuurlijk, gaat aan en meld direct terug: Klaar want water is al op mijn max temperatuur!
- Quatt: OK, bedankt (en ploetert dan zelf door).
- Nachtverlaging helemaal uit dus Quatt hoeft alleen maar bij te houden. De Quatt pruttelt lekker door, CV springt vrijwel nooit bij.
- In de serre deel van woonkamer staan twee T33 radiatoren (90x90). De serre heeft 14m2 hr++ glas en 30m2 HR glas als dak dus we hebben veel warmteverlies daar (rest van huis is nageïsoleerd en met triple glas). De twee radiatoren nu elk voorzien van 5 x 14cm fans met heatbooster. Met max 20% draaisnelheid komt is een veeel meer afgifte. Vrouw blij, die heeft haar werkplek in de serre.
- Mijn inschatting is dat het wijzigen van de afgifte het verschil heeft gemaakt.
- Met de nachtverlaging ga ik nog wat experimenteren als het echt koud wordt om te kijken hoe het dan gaat en het huis beter leren kennen icm wp.
- Voor nu ervaren we weer de zeer constante temperatuur in het huis op het gewenste niveau en vrijwel nul gasverbruik. Het gasverbruik dat je in de screenshot ziet is toen de CV monteur langs kwam om een trilling uit de ketel te halen
(Via Warmgarant, doen nog niet moeilijk over Warmtepompen maar wilde al snel de schuld voor de trilling in de CV pomp bij de Quatt neerleggen.)
- Evohome communiceert met de CiC via gevraagde watertemperatuur, niet ingestelde kamertemperatuur.
- Mijn redenering is nu als volgt:
- Evohome moet alle intelligentie leveren om de kamertemperatuur te halen omdat de CiC niet kán weten wat het doel is.
- Dat gaat (blijkbaar) prima met een CV-ketel met hogere temperatuur/goede afgifte maar minder goed met lagere temperatuur/slechte afgifte (andere factoren?).
- De door Quatt geprezen intelligentie in de CiC (wat dat ook mag inhouden) kan niet gebruikt worden omdat de CiC niet weet waar hij naartoe moet regelen en moet bouwen op de gevraagde watertemperatuur.
- Mijn voorlopige conclusie: Als ik Evohome ga vervangen dan doe ik het door iets dat wel op kamertemperatuur regelt zodat (toekomstige) intelligentie in de CiC ook gebruikt kan worden.
Voor nu richt ik me eerst op comfort en kijken waar ik nog eventueel radiatoren ga vervangen na het stookseizoen. Kandidaten: Hal met een kleine T11 die natuurlijk vrijwel niets doet met lage temperaturen en twee 'plafondverwarmers'. Prima met CV, bagger met lage temperatuur. Zitten nu kleine fannetjes op, kan helaas niet anders.
![]() | ![]() |
xantos schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:48:
Zo.. hele topic doorgelezen, was een hele klus maar wel al heel veel informatie verzameld..![]()
- Hier ook 3 verdiepingen omhoog en langs slaapkamer.
- Ik heb geen geluid van het stromend water in de Quatt 'ribbelbuis'.
- Ik heb wel geluid aan de andere kant van het huis vanuit de bestaande buizen. Combinatie 22mm/15mm. Moet ik nog naar speuren maar. Eerst ff alle troep achter de knieschotten halen
.
- Dit is wel ontstaan ná installatie van de Quatt door waarschijnlijk hogere water doorvoersnelheid maar waar het geluid zit is ver van de CV/Quatt/Quatt leidingen dus echt iets in mijn installatie (krappe bocht, vastzittende kraan oid).
Als Quatt support ook al ziet dat er een flow probleem is dan is bijna zeker je circulatiepomp defect. Het heeft immers sinds maart goed gefunctioneerd, en er is niets aan je installatie gewijzigd.dezejongeman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:20:
Eerder berichte ik onderstaande waarop de melding kwam dat ik wat meer context moest vertellen over mijn situatie. het huidige bericht is aangevuld met o.a. onderstaande technische situatie en foto's. hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met mijn slecht performande quatt. want van quatt hoef ik het niet te verwachten.
[...]
Al eerder aangegeven: maak de JSONfeed actief (zie TS) en kijk naar de flow als de Quatt actief is.
Ik heb nog een vervolgvraag over het open zetten of afknijpen voor betere warmteafgifte op radiatoren.VindiGoosh schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:07:
“Gooi alle radiatoren open” is dus niet per definitie de juiste oplossing tegen slechte warmteafgifte. Het kan in bepaalde situaties dus slechts symptoombestrijding zijn, omdat de oorzaak van het probleem niet het aantal open radiatoren is, maar (o.a.) de plek van het expansievat.
Eerst moet het expansievat op de retour van de pomp. Ga daarna maar meer radiatoren openzetten.
Maakt het nou nog uit (met het expansievat op de juiste plek) of ik alle radiatoren gebalanceerd maximaal afknijp zodat de Quatt waterpomp nog juist 800l/u flow haalt op zijn hoogste stand of moet ik juist zoeken naar een gebalanceerde warmteafgifte waarbij de radiatoren zoveel mogelijk open staan en de waterpomp op een zo laag mogelijke stand die 800l/u flow draait?
NB het expansievat zit bij mij op de juiste plek!
[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 18-12-2024 14:25 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik krijg steeds meer het idee dat op watertemperatuur sturen een soort van "noodoplossing" is als kamertemperatuur niet kan om toch nog een acceptabele regeling te hebben.
:strip_exif()/f/image/LOcPxKhqLPfuCLxVzJOapDf7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GqznDjtAYO9MmNMUQes3t9qT.jpg?f=fotoalbum_large)
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Het voornaamste doel van het Evohome systeem is om per zone een ingestelde temperatuur te (proberen te) bereiken. Bij verhoging van de ingestelde temperatuur zal Evohome zo snel als mogelijk dit nieuwe doel proberen te bereiken. Comfort staat dus duidelijk op nummer 1.oeps schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:56:
Onderstaande vooral voor Evohome'rs.
Zag weer wat Evohome zaken langskomen. Had ook perikelen, even een update wat er gewijzigd is en hoe het nu acceptabel werkt.
Eerst een gesprek met mezelf:Context huis:
- Zou ik Evohome nu aanschaffen als ik vandaag een nieuwe thermostaat/zone systeem zou kopen? Nee (maar met 700+ Euro investering geef ik het deze winter nog een kans) en vooral benieuwd hoe @Star65 Tado ervaart de komende tijd
.
De gebeurtenissen/acties:
- CV tijd: 4 zones met elk een eigen schema. Werkte zeer goed afgelopen 6 jaar. Iedereen blij maar kinderen inmiddels de deur uit. Daardoor zijn de zones minder spannend geworden.
- Net voor de Quatt Duo installatie teruggebracht naar 2 zones en nachtverlaging naar 1 graad.
- De hoofdzone is woonkamer waar 4 radiatoren en een klein stukje vv altijd open staan. De 2e zone is werkkamer maar met zodanig schema dat die eigenlijk niet zelfstandig om warmte gaat vragen.
Het gesprek tussen Quatt en CV zou zo gegaan kunnen zijn:
- De eerste koude dagen werd het huis veel te langzaam warm of helemaal niet warm genoeg (eind oktober).
- Ticket bij Quatt ingediend. Wat data/grafieken heen en weer:
- Stookgrens aangepast van 13 -> 16, warmteverlies van 8800 -> 9800.
- Daarna ging het iets beter maar nog niet goed genoeg.
- Om zaken uit te sluiten op verzoek van Quatt Evohome opnieuw ingesteld. Direct maar all the way gegaan en het systeem zonder zones geïnstalleerd (wat anders is dan 1 zone aanmaken). Dan is de Evohome gewoon een dure kamerthermostaat.
- Dus geen HR92 knoppen meer in de woonkamer en in de andere kamers werken ze nu los van Evohome (dus dure thermostaatknoppen, wel goed instelbaar).
- Huis werd nog steeds niet warm genoeg! Maar wat anders was dan ik hier meestal las: De CV ketel sprong eigenlijk nooit bij!
- Ondertussen was er een ook een 'contactje' los bij een van de Quatts zodat die niet meer mee deed! Quatt ontdekte dit eerder dan ik! Top!
Monteur kwam snel langs. Hij heeft ook naar de CV gekeken en toen was het een O ja momentje voor me.
- Vorige winter had ik de CV op max 40 graden gezet en op laagste vermogen om warmtepompje te spelen (afgifte testen). De CV was stond op max 40 graden. Ik was het vergeten en zit blijkbaar niet in het installatieprotocol om naar te kijken.
De CV staat nu op 50 of 60 maar springt nog steeds niet bij maar het gaat nu wel goed na nog twee wijzigingen:
- Quatt: Ik red het niet kun jij bijspringen?
- CV: Ja natuurlijk, gaat aan en meld direct terug: Klaar want water is al op mijn max temperatuur!
- Quatt: OK, bedankt (en ploetert dan zelf door).
- Nachtverlaging helemaal uit dus Quatt hoeft alleen maar bij te houden. De Quatt pruttelt lekker door, CV springt vrijwel nooit bij.
- In de serre deel van woonkamer staan twee T33 radiatoren (90x90). De serre heeft 14m2 hr++ glas en 30m2 HR glas als dak dus we hebben veel warmteverlies daar (rest van huis is nageïsoleerd en met triple glas). De twee radiatoren nu elk voorzien van 5 x 14cm fans met heatbooster. Met max 20% draaisnelheid komt is een veeel meer afgifte. Vrouw blij, die heeft haar werkplek in de serre.
Een theorette:
- Mijn inschatting is dat het wijzigen van de afgifte het verschil heeft gemaakt.
- Met de nachtverlaging ga ik nog wat experimenteren als het echt koud wordt om te kijken hoe het dan gaat en het huis beter leren kennen icm wp.
- Voor nu ervaren we weer de zeer constante temperatuur in het huis op het gewenste niveau en vrijwel nul gasverbruik. Het gasverbruik dat je in de screenshot ziet is toen de CV monteur langs kwam om een trilling uit de ketel te halen
(Via Warmgarant, doen nog niet moeilijk over Warmtepompen maar wilde al snel de schuld voor de trilling in de CV pomp bij de Quatt neerleggen.)Wat vinden de specialisten van deze theorie? Slaat het ergens op of is het zwetsen in de ruimte?
- Evohome communiceert met de CiC via gevraagde watertemperatuur, niet ingestelde kamertemperatuur.
- Mijn redenering is nu als volgt:
- Evohome moet alle intelligentie leveren om de kamertemperatuur te halen omdat de CiC niet kán weten wat het doel is.
- Dat gaat (blijkbaar) prima met een CV-ketel met hogere temperatuur/goede afgifte maar minder goed met lagere temperatuur/slechte afgifte (andere factoren?).
- De door Quatt geprezen intelligentie in de CiC (wat dat ook mag inhouden) kan niet gebruikt worden omdat de CiC niet weet waar hij naartoe moet regelen en moet bouwen op de gevraagde watertemperatuur.
- Mijn voorlopige conclusie: Als ik Evohome ga vervangen dan doe ik het door iets dat wel op kamertemperatuur regelt zodat (toekomstige) intelligentie in de CiC ook gebruikt kan worden.
Voor nu richt ik me eerst op comfort en kijken waar ik nog eventueel radiatoren ga vervangen na het stookseizoen. Kandidaten: Hal met een kleine T11 die natuurlijk vrijwel niets doet met lage temperaturen en twee 'plafondverwarmers'. Prima met CV, bagger met lage temperatuur. Zitten nu kleine fannetjes op, kan helaas niet anders.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Een watertemperatuur van 50 graden ten opzichte van 30 graden maakt voor een CV ketel niet zo veel uit, die kan beide zo goed als direct leveren en de efficiëntie verschilt weinig.
Voor een warmtepomp maakt die 50 graden watertemperatuur wél veel uit: de efficiëntie zakt in en (afhankelijk van de kostenoptimalisatie) wordt de CV ketel al gauw bijgeschakeld.
In geval van een warmtepomp willen we dus de gevraagde watertemperatuur laag houden. Dit wordt onder andere gedaan door zones op één constante temperatuur te zetten of klokprogramma's slechts kleine stapjes omhoog in temperatuur te laten maken.
Maar er speelt nog iets mee: Evohome is in de afgelopen jaren veelal geïnstalleerd in huizen waar men op zoek was naar méér comfort, bijvoorbeeld omdat een werkkamer of kinderkamer niet goed warm werd bij gebruik van één kamerthermostaat in de woonkamer.
Evohome biedt uitkomst in voorgenoemde situatie door de CV ketel opnieuw aan te sturen, ook als de woonkamer al op temperatuur is, en extra warmte naar de werkkamer of slaapkamer te sturen. Zelfs als daar een heel kleine, inefficiënte radiator hangt. Dat is zo goed als geen probleem met een CV ketel, dus blije gebruikers.
Een deel van die gebruikers stapt nu over, met Evohome systeem, naar een (hybride) warmtepomp. En dan gooien die klokprogramma's en kleine inefficiënte radiatoren ineens roet in het eten. Het klokprogramma kunnen mensen zelf nog wel aanpassen maar radiatoren vervangen waagt de gemiddelde Nederlander zich niet aan. Installateurs (inclusief Quatt) hebben er ook weinig zin in omdat het relatief veel tijd kost (duur is) en leggen de bal dus liever terug bij de gebruiker:
"Draai tenminste x radiatoren open"
En als de gebruiker dat dan doet dan kan de zoneregeling niet meer goed z'n werk doen, want er wordt ineens altijd warmte afgegeven op die posities terwijl dat juist niet de bedoeling is als je per zone op temperatuur wilt regelen. Nog erger: men draait de kleinste T10 radiatoren in huis op bijvoorbeeld de gang, in de badkamer, in het toilet volledig open en creëert daarmee een soort bypass van de ruimtes die er wél toe doen. En dan hebben die kleine radiatoren ook nog eens weinig afgifte waardoor de warmtepomp zijn werk niet meer kan doen.
Een paar dagen later begint de man/vrouw des huizes of de kinderen te zeuren dat het koud is op een of andere plek en dan gooit men het Evohome systeem eruit
Moraal van het verhaal: eigenlijk zou de installateur zijn verantwoordelijkheid moeten nemen om dit af te vangen vóórdat men een offerte uitbrengt. Maar ook bij mij heeft Quatt hier eigenlijk niet naar gekeken, tijdens het huisbezoek geen rondje gemaakt op de bovenverdieping om de afgifte te controleren.
Ik ben gelukkig zelf in staat om het afgiftesysteem te optimaliseren, een radiator te vervangen en het systeem te monitoren middels Home Assistant. Maar de gemiddelde Nederlander heeft vooral behoefte aan een goed intake gesprek.
Mijn Quatt + Evohome installatie vandaag:
:strip_exif()/f/image/WQNvJSUzphAWLXhaoWhMhIgn.jpg?f=fotoalbum_large)
Best leuk.
Ik ga 'm niet delen want er zit natuurlijk een referral verwijzing in 😂 en dat gaan de mods niet toestaan.
Het einde van het jaar is in zicht! 2024 was het jaar van 10.000+ installaties, een investering van €25 miljoen, maar vooral, samen met jou een gezamenlijke besparing met alle Quatt-warmtepompen van 10 miljoen kg CO₂!
Benieuwd naar jouw persoonlijke impact dit jaar? We hebben voor jou een video klaargezet met je groene cijfers van 2024. Bekijk 'm hieronder.
Met €1137 bespaard, ben je een voorloper in jouw regio.
Ook besparen? Tot 31 december kun je nog een vrijblijvende offerte aanvragen waarmee je de hoge subsidie van 2024 veilig stelt. En met Friezin's unieke Vriendenkorting krijg je ook nog €100 extra korting.
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 18-12-2024 15:20 ]
In jouw situatie had ik exact hetzelfde gedaan! Dat werkte gewoon niet goed maar snappen doe ik het ook niet.Star65 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:51:
@oeps onderstaande plaatjes overtuigen je niet om de Evohome de deur uit te flikkeren?.
Mijn situatie is dat ik al op die lage temperaturen zit (nu 25,7 graden volgens de Quatt app met buitentemperatuur 12,5).
Volgens mij had jij al vooral vloerverwarming en ik heb vooral radiatoren. Mijn eerste prio is afgifte verbeteren (wist bij aanschaf Quatt dat ik daar huiswerk had).
Misschien zijn er volgend jaar wel 2e hands Tado 3's van degenen die naar de X willen
Het lastigste is nog dat een stucadoor de achterplaat van de Evohome aan de muur heeft gesmeerd! Die gooide het sneller tegen de muur dan ik dingen kon losschroeven en ontdekte het pas nadat het droog was

Helder verhaal en ben het wel met je eens. Maar er zijn situaties dat Evohome niet (goed) werkt in combinatie met de warmtepomp ondanks waterzijdig inregelen, stapjes temperatturverhoging, zones open laten staan etc etc. Die stappen heb ik allemaal gedaan om in mijn situatie met Evohome tot een goed resultaat te komen, maar helaas. Na al deze stappen was ik nog niet tevreden en ben toen overgestapt op Tado V3+, Quatt heeft hun dingetje gedaan voor wat betreft instellingen (regeling naar kamertemperatuur en wat ze allemaal nog meer moesten doen) en sinds toen heb ik ineens de resultaten waar ik blij van wordt zonder verdere aanpassingen aan mijn zijde. Anders is het natuurlijk appels met peren vergelijken.jbtbnl schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:08:
[...]
Het voornaamste doel van het Evohome systeem is om per zone een ingestelde temperatuur te (proberen te) bereiken. Bij verhoging van de ingestelde temperatuur zal Evohome zo snel als mogelijk dit nieuwe doel proberen te bereiken. Comfort staat dus duidelijk op nummer 1.
Een watertemperatuur van 50 graden ten opzichte van 30 graden maakt voor een CV ketel niet zo veel uit, die kan beide zo goed als direct leveren en de efficiëntie verschilt weinig.
Voor een warmtepomp maakt die 50 graden watertemperatuur wél veel uit: de efficiëntie zakt in en (afhankelijk van de kostenoptimalisatie) wordt de CV ketel al gauw bijgeschakeld.
In geval van een warmtepomp willen we dus de gevraagde watertemperatuur laag houden. Dit wordt onder andere gedaan door zones op één constante temperatuur te zetten of klokprogramma's slechts kleine stapjes omhoog in temperatuur te laten maken.
Maar er speelt nog iets mee: Evohome is in de afgelopen jaren veelal geïnstalleerd in huizen waar men op zoek was naar méér comfort, bijvoorbeeld omdat een werkkamer of kinderkamer niet goed warm werd bij gebruik van één kamerthermostaat in de woonkamer.
Evohome biedt uitkomst in voorgenoemde situatie door de CV ketel opnieuw aan te sturen, ook als de woonkamer al op temperatuur is, en extra warmte naar de werkkamer of slaapkamer te sturen. Zelfs als daar een heel kleine, inefficiënte radiator hangt. Dat is zo goed als geen probleem met een CV ketel, dus blije gebruikers.
Een deel van die gebruikers stapt nu over, met Evohome systeem, naar een (hybride) warmtepomp. En dan gooien die klokprogramma's en kleine inefficiënte radiatoren ineens roet in het eten. Het klokprogramma kunnen mensen zelf nog wel aanpassen maar radiatoren vervangen waagt de gemiddelde Nederlander zich niet aan. Installateurs (inclusief Quatt) hebben er ook weinig zin in omdat het relatief veel tijd kost (duur is) en leggen de bal dus liever terug bij de gebruiker:
"Draai tenminste x radiatoren open"
En als de gebruiker dat dan doet dan kan de zoneregeling niet meer goed z'n werk doen, want er wordt ineens altijd warmte afgegeven op die posities terwijl dat juist niet de bedoeling is als je per zone op temperatuur wilt regelen. Nog erger: men draait de kleinste T10 radiatoren in huis op bijvoorbeeld de gang, in de badkamer, in het toilet volledig open en creëert daarmee een soort bypass van de ruimtes die er wél toe doen. En dan hebben die kleine radiatoren ook nog eens weinig afgifte waardoor de warmtepomp zijn werk niet meer kan doen.
Een paar dagen later begint de man/vrouw des huizes of de kinderen te zeuren dat het koud is op een of andere plek en dan gooit men het Evohome systeem eruit
Moraal van het verhaal: eigenlijk zou de installateur zijn verantwoordelijkheid moeten nemen om dit af te vangen vóórdat men een offerte uitbrengt. Maar ook bij mij heeft Quatt hier eigenlijk niet naar gekeken, tijdens het huisbezoek geen rondje gemaakt op de bovenverdieping om de afgifte te controleren.
Ik ben gelukkig zelf in staat om het afgiftesysteem te optimaliseren, een radiator te vervangen en het systeem te monitoren middels Home Assistant. Maar de gemiddelde Nederlander heeft vooral behoefte aan een goed intake gesprek.
Mijn Quatt + Evohome installatie vandaag:
[Afbeelding]
Quatt had in deze wel wat beter advies mogen geven, maar ik denk dat de expertise van veel van hun "salesmensen" wel te wensen overlaat en er intern ook niet goed en kritisch wordt gekeken door de technische mensen die de aanvragen moeten beoordelen.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Ik kreeg de mail ook.Friezin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:15:
Persoonlijke mail van Quatt met mijn besparingen in een filmpje verwerkt.
Best leuk.
Ik ga 'm niet delen want er zit natuurlijk een referral verwijzing in 😂 en dat gaan de mods niet toestaan.
[...]
De video is een leuk detail, maar of ik met 306 euro en 605 kg nou een voorloper ben in mijn regio?
En krijgen mensen die minder hebben bespaard dan de buren dan een melding dat ze een achterloper zijn?
Het laatste. Al is het verschil beperkt, lijkt me, ik gok 10-15W elektrisch van de waterpomp. Balans+flow zijn het belangrijkst.TeslaNerd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:22:
[...]
Ik heb nog een vervolgvraag over het open zetten of afknijpen voor betere warmteafgifte op radiatoren.
Maakt het nou nog uit (met het expansievat op de juiste plek) of ik alle radiatoren gebalanceerd maximaal afknijp zodat de Quatt waterpomp nog juist 800l/u flow haalt op zijn hoogste stand of moet ik juist zoeken naar een gebalanceerde warmteafgifte waarbij de radiatoren zoveel mogelijk open staan en de waterpomp op een zo laag mogelijke stand die 800l/u flow draait?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
In de zomer aan laten staan, maar verbruik is minimaal: 3,84kWh in maand aug24.xantos schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:48:
Zo.. hele topic doorgelezen, was een hele klus maar wel al heel veel informatie verzameld..![]()
Ik ben al een hele tijd aan het kijken naar een warmtepomp voor mijn woning. De Quatt spreekt me zeker aan en op basis van de reacties in dit topic, durf ik het wel aan om deze aan te schaffen. De vrijblijvende offerte heb ik alvast getekend dus de volledige subsidie voor 2024 zou ik toegekend moeten krijgen, ook als deze pas in 2025 geplaatst wordt. Voor mijn woonsituatie zou een Quatt Hybrid Duo het beste passen volgens Quatt.Ik heb een paar vragen, wellicht kunnen jullie me verder helpen.
- Type woning: vrijstaand huis uit 1985
- Gasverbruik: ruim 2000m3 per jaar
- Glas: HR++ glas
- Extra isolatie: geen (niet lonend volgens metingen)
- CV ketel: Bosch 30 HR uit 2009 (staat op zolder)
- Warmte bronnen: radiatoren (geen vloerverwarming) + gashaard.
Voor je geluid moet je de WPAC tool invullen. (waar is @MacD007 ?) Quatt zegt altijd dat het wel kan qua geluid, maar jij bent zelf verantwoordelijk. Uit die tool zul je zien dat 2,25m officieel te weinig afstand is. Met muurtje ipv schutting gaat het wel goed.
Ik zou me geen zorgen maken over geluid van de leidingen aan de muur, eerder over de Quatt zelf. Er zijn wel klachten over mosquito/zoem-tonen die Quatt momenteel probeert op te lossen. Ik hoor zelf niets.
Ik heb hem ook gehad, maar dat mijn gemiddelde binnentemperatuur 16C is klopt voor geen meter.Friezin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:15:
Persoonlijke mail van Quatt met mijn besparingen in een filmpje verwerkt.
Best leuk.
[...]
Dat is echt wel 4 graden hoger.
Hoe ze dat berekent hebben?

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sjTdQRTwoNOnuCqd7AJfW4FR.jpg?f=user_large)
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik ben van plan een hybride warmtepomp te nemen voordat de subsidie minder wordt.
Nu ben ik erg aan het twijfelen wat handig is voor mijn situatie.
Mijn situatie:
Twee onder 1 kap woning.
Grote woonkamer 87 vierkante meter
Isolatie:
Spouwmuren.
Triple glas overal op de begaande grond met kunstof kozijnen.
Tonzon bodemisolatie(wordt in Januari geplaatst)
Dakisolatie
Vloerverwarming met een mengverdeler 12 groepen.
Intergas Xtreme CW5 ( wordt alleen voor vloerverwarming en douchen gebruikt, keuken heb ik een Quooker met boiler).
Airco in woonkamer geïnstalleerd voor verwarmen de:
Mitsubishi heavy industries Inverter split-systeem airconditioning R32
1 stuks Buitendeel :SRC60 ZSX-W
1 stuks Binnendeel :SRK60 ZSX-WF Wandmodel binnendeel
Koelvermogen 1000-6900 watt
Verwarmingsvermogen 800-8800 watt
Verwarmingsvermogen bij -10⁰C 5200 watt
Bovenverdieping heb ik allemaal infrarood radiotoren van Herschel genomen.
Ik wil in de toekomst volledig van het gas af en zonnepanelen ga ik nog voor de zomer aanschaffen.
Nu wil ik graag weten of ik voor de Quatt moet gaan (of duo) of dat Xtend een betere optie is.
Om zo min mogelijk gas te verbruiken gebruik ik voornamelijk de Airco om te verwarmen en in de nacht staat de vloerverwarming aan(thermostaat op 18 graden en wateraanvoer op 35 graden om mijn pvc vloer warm te houden en niet te laten krimpen).
Kan iemand mij helpen om een betere keuze te maken in deze?
Mijn voorkeur ligt momenteel bij Quatt vanwege de support, app ontwikkeling en plannen van Quatt voor de all electric oplossing.
Haha, weer een leuke faal van de hippe jongens en meisjes van Quatt marketing.Mickel moen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:41:
Ik heb hem ook gehad, maar dat mijn gemiddelde binnentemperatuur 16C is klopt voor geen meter.
Hoe ze dat berekent hebben?
Ik denk dat zij het gemiddelde van alle room setpoint waarden over het hele jaar hebben genomen ipv alleen de room setpoint waarden wanneer de thermostaat AAN staat 🥳
Bij mij is de gemiddelde ingestelde binnentemperatuur 14 graden 🥶
/f/image/JG1x6riO81Gi63TMHxiUeI0K.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 18-12-2024 17:29 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Zonder zeuren, ik vind het een toffe actie, dat filmpje.
Hier 21°C.TeslaNerd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:25:
[...]
Haha, weer een leuke faal van de hippe jongens en meisjes van Quatt marketing.
Ik denk dat zij het gemiddelde van alle room setpoint waarden over het hele jaar hebben genomen ipv alleen de room setpoint waarden wanneer de thermostaat AAN staat 🥳
Bij mij is de gemiddelde ingestelde binnentemperatuur 14 graden 🥶
[Afbeelding]
En dat kan wel ongeveer kloppen.
Gekopieerd vanuit mijn sig 😉
Voor hetzelfde kijken ze enkel naar postcode/letters 9999XX hihihi.netappie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:28:
[...]
Ik kreeg de mail ook.
De video is een leuk detail, maar of ik met 306 euro en 605 kg nou een voorloper ben in mijn regio?
En krijgen mensen die minder hebben bespaard dan de buren dan een melding dat ze een achterloper zijn?
Maarre: Complimentjes nooit in twijfel trekken.
Je hebt bespaard.
(Mensen die niets besparen krijgen waarschijnlijk geen mail 🙃)
🥶🤦🏻♀️Mickel moen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:41:
[...]
Ik heb hem ook gehad, maar dat mijn gemiddelde binnentemperatuur 16C is klopt voor geen meter.
Hoe ze dat berekent hebben?![]()
[Afbeelding]
Ik ben even benieuwd waar je dit op baseert?shadowheart schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:46:
Mijn voorkeur ligt momenteel bij Quatt vanwege de support
Vandaag volgens de app al 7 kuub gas bespaard. Dat verbruikte ik vroeger als het onder 0 was.
En hoe moeten hun dat weten?Johnn schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:06:
Die besparingen die Quatt aangeeft kloppen sowieso van geen kant. Ze gaan er vanuit dat ik met mijn CV ketel ook 24/7 op 19 graden stookte. Terwijl ik ‘s nachts en overdag als ik weg was de thermostaat gewoon op 16 had staan.
Vandaag volgens de app al 7 kuub gas bespaard. Dat verbruikte ik vroeger als het onder 0 was.
Op basis van populariteit, bedrijf en oprichters, deze forum en beschikbare informatie. Het is een gok/aanname vandaar ook mijn hulpvraag. Ben nieuw in de hele warmtepomp wereld.okijokii schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:04:
[...]
Ik ben even benieuwd waar je dit op baseert?
Als je dit forum had gelezen had je kunnen zien dat de support nog wel wat verbetering verdient. Maar prima uiteraard, niet iedereen heeft dezelfde standaard qua support.shadowheart schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:21:
[...]
Op basis van populariteit, bedrijf en oprichters, deze forum en beschikbare informatie. Het is een gok/aanname vandaar ook mijn hulpvraag. Ben nieuw in de hele warmtepomp wereld.
Nou, gewoon :
1. Ze hadden er naar kunnen vragen bij de intake.
2. Ze hadden bij de intake kunnen zeggen dat de door hen berekende besparing niet correct is omdat ze niet corrigeren voor het feit dat je geacht wordt je stookregime aan te passen.
3. ze moeten geen cijfers geven over zaken die ze niet weten.
Bij mij scheelt het iets van 16%. Dus de door quatt gegeven besparing is 16% te rooskleurig.
:strip_exif()/f/image/1YqYbM2Cwi2BnJa5h8SkCHDT.png?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door AlfredPteD op 18-12-2024 19:27 ]
De app rekent gewoon om hoeveel warmte je er in gepompt hebt en hoeveel gas dat zou zijn geweest. Niet onzinnig moeilijk doen.AlfredPteD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:24:
[...]
Nou, gewoon :
2. Ze hadden bij de intake kunnen zeggen dat de door hen berekende besparing niet correct is omdat ze niet corrigeren voor het feit dat je geacht wordt je stookregime aan te passen.
En ik kan mij echt niet voorstellen dat het nu dan 7m3 gas zou zijn bij continu 19 als je dat anders pas bij temperaturen onder de 0 had.
Bij mij is de besparing groter als in de app, het is natuurlijk niet te doen om dat voor iedereen persoonlijk te maken en het is een schatting. Ik vindt dit een beetje spijkers op laag water zoeken.AlfredPteD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:24:
[...]
Nou, gewoon :
Bij mij scheelt het iets van 16%. Dus de door quatt gegeven besparing is 16% te rooskleurig.
[Afbeelding]
Ik vind 16% geen spijker op laag water. Als ze 16% op je salaris korten, dan denk ik dat je daar anders over denkt.Gerardwaz schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:38:
[...]
Bij mij is de besparing groter als in de app, het is natuurlijk niet te doen om dat voor iedereen persoonlijk te maken en het is een schatting. Ik vindt dit een beetje spijkers op laag water zoeken.
Hun ℹ️ vergeten te lezen?AlfredPteD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:24:
[...]
Nou, gewoon :
[Afbeelding]
Ze bepalen enkel wat je bij deze manier van stoken aan gas had gebruikt en verminderen dat met verbruik elektriciteit:
Je besparing
Hier zie je de hoe veel geld je Quatt ongeveer heeft bespaard over de gegeven periode. Dit wordt gebaseerd op je ingevoerde tarieven, maar kan soms iets afwijken van de exacte besparing.
Het bedrag is gebaseerd op de kosten van het bespaarde gas, en de extra kosten voor de gebruikte electra. Als je je tarieven aanpast kan het een paar minuten duren voor de juiste besparing wordt getoond.
Wat een rare vergelijking.AlfredPteD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:56:
[...]
Ik vind 16% geen spijker op laag water. Als ze 16% op je salaris korten, dan denk ik dat je daar anders over denkt.
Ze rekenen enkel met wat jij opgeeft aan bedragen bij de tarieven.
Wanneer jij daar onzinnige bedragen opgeeft, krijg je kromme besparingen.
Is jouw huidige gasverbruik plus het gasverbruik dat jij volgens de Quatt app hebt bespaard samen dan ook meer dan jouw gasverbruik voor de Quatt?Gerardwaz schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:38:
[...]
Bij mij is de besparing groter als in de app, het is natuurlijk niet te doen om dat voor iedereen persoonlijk te maken en het is een schatting. Ik vindt dit een beetje spijkers op laag water zoeken.
Jawel. Die kregen deze: https://www.quatt.io/wrapped-laterFriezin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:44:
[...]
Voor hetzelfde kijken ze enkel naar postcode/letters 9999XX hihihi.
Maarre: Complimentjes nooit in twijfel trekken.
Je hebt bespaard.
(Mensen die niets besparen krijgen waarschijnlijk geen mail 🙃)
Nou ik had wel gelezen dat ze bij noodgevallen wel klaar staan maar momenteel door tekort aan deskundigen niet iedereen meteen kunnen ondersteunen wat logisch is. Ik weet zo niet hoe dat met Intergas is en dan vooral met hun Xtend support.okijokii schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:23:
[...]
Als je dit forum had gelezen had je kunnen zien dat de support nog wel wat verbetering verdient. Maar prima uiteraard, niet iedereen heeft dezelfde standaard qua support.
Nee ongeveer 120 kuub minder.TeslaNerd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:27:
[...]
Is jouw huidige gasverbruik plus het gasverbruik dat jij volgens de Quatt app hebt bespaard samen dan ook meer dan jouw gasverbruik voor de Quatt?
Al met een speedfan getest en het antwoord was nee..Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:35:
[...]
Mijn gehoor is prima (test=98%) en ik hoor helemaal niks onder stand 6 (kan tot 10).
Misschien merkafhankelijk? Bediening via app.
Ps: testen en wanneer ze gehoord worden elders in huis inzetten?
Vervangen pomp niet ingedaald bij mij denk ik (maar het is stortvloed aan berichten tegenwoordig)
Alles is weer goed in Quatt-land hier

Sorry, ik had ff geen tijd om te reageren (had ,,open huis” vandaagTeslaNerd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:22:
[...]
Ik heb nog een vervolgvraag over het open zetten of afknijpen voor betere warmteafgifte op radiatoren.
Maar ik zag dat iemand anders er al op ingesprongen was
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Nice! Snel gefixed met slechts een half uurtje!Erasmo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:43:
[...]
Al met een speedfan getest en het antwoord was nee..
Alles is weer goed in Quatt-land hierAfgelopen maandag kwam de monteur langs. Bleek zoals verwacht inderdaad een defecte circulatiepomp te zijn, blijkbaar is er een kleine serie met een wat hogere failure rate. Monteur was met een half uurtje al klaar en heeft de verwachte warmtevraag van de woning iets hoger gezet waardoor de watertemperatuur een tikkie hoger zou moeten zijn.
Wel bijzonder dat @bite zo lang moet wachten voor vervangen van zijn pomp
Hé, ook leuk!alwind schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:28:
[...]
Jawel. Die kregen deze: https://www.quatt.io/wrapped-later
HP1 staat in de startblokken....jj85 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:29:
Of dit nou het meest efficient is om met een duo te verwarmen betwijfel ik een beetje...![]()
HP2 zit de hele dag zo rond de 400W powerinput
HP1 springt een beetje aan en uit...
[Afbeelding]
Zet dan 1 pomp aan op zo'n 600W ofzo
(Die 400 zit net op het randje. Moet misschien 450/500 zijn. Heb wel eens het idee dat er constanten in zitten qua power-in: vaste stappen van bijv 150w zeg maar voor een enkele Quatt.)
Dan anders proberen warmte boven te krijgen: ook vvw kan prima waterzijdig ingeregeld.Erasmo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:43:
[...]
Al met een speedfan getest en het antwoord was nee..
Alles is weer goed in Quatt-land hierAfgelopen maandag kwam de monteur langs. Bleek zoals verwacht inderdaad een defecte circulatiepomp te zijn, blijkbaar is er een kleine serie met een wat hogere failure rate. Monteur was met een half uurtje al klaar en heeft de verwachte warmtevraag van de woning iets hoger gezet waardoor de watertemperatuur een tikkie hoger zou moeten zijn.
Mooi dat zowel circulatiepomp als warmtevraag zijn aangepast.
@Friezin Ik heb hun ℹ️ zeker wel gelezen en daar staat precies wat ze doen. Dat is mij wel duidelijk. Ik heb ook geen onzinnige bedragen ingevoerd; die doen er trouwens in mijn voorbeeld niet toe En wat ik beweer is waar.Friezin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:05:
[...]
Hun ℹ️ vergeten te lezen?
Ze bepalen enkel wat je bij deze manier van stoken aan gas had gebruikt en verminderen dat met verbruik elektriciteit:
[...]
In de grafiek die ik toonde (hieronder bij herhaling) laat ik de stooklijn zien van vorig jaar (blauw) en die van dit jaar (groen). Ze tonen dus de hoeveelheid energie die nodig is om mijn huis op temperatuur te houden (ingestelde kamertemperatuur). Je ziet dat ik dit jaar meer energie nodig heb dan vorig jaar toen ik geen warmtepomp had. Dat verschil is toe te wijzen aan het aangepaste stookregime, zonder nachtverlaging. Dat verschil is in benodigde energie is 16% !!!!
Met een warmtepomp moet ik dus eerst 16% meer energie in mijn huis pompen, om daarna de besparing te krijgen die de app geeft. Dus de besparing die de app opgeeft is 16% te hoog. En dat is best veel. Voor salaris onderhandelingen worden hiervoor stakingsacties uitgevoerd, en krijgen ze minder. Zou je in het geval van warmtepompen slechts je schouders moeten ophalen en dit zomaar laten passeren ? (Dit is een retorische vraag).
:strip_exif()/f/image/1YqYbM2Cwi2BnJa5h8SkCHDT.png?f=user_large)
Klopt, gaat mee met de compressor frequentie die ook in stappen gaat.Friezin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:37:
[...]
HP1 staat in de startblokken....
(Die 400 zit net op het randje. Moet misschien 450/500 zijn. Heb wel eens het idee dat er constanten in zitten qua power-in: vaste stappen van bijv 150w zeg maar voor een enkele Quatt.)
/f/image/ZhHzLcuVAbxYsh1ePa26Xhiv.png?f=fotoalbum_large)
Om nu allerlei conclusies te trekken na 2 maanden stoken met een warmtepomp lijkt mij heel voorbarig, kijk eens naar de gegevens na een jaar. Het vergelijken met een salaris is bullshit.AlfredPteD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:42:
[...]
@Friezin Ik heb hun ℹ️ zeker wel gelezen en daar staat precies wat ze doen. Dat is mij wel duidelijk. Ik heb ook geen onzinnige bedragen ingevoerd; die doen er trouwens in mijn voorbeeld niet toe En wat ik beweer is waar.
In de grafiek die ik toonde (hieronder bij herhaling) laat ik de stooklijn zien van vorig jaar (blauw) en die van dit jaar (groen). Ze tonen dus de hoeveelheid energie die nodig is om mijn huis op temperatuur te houden (ingestelde kamertemperatuur). Je ziet dat ik dit jaar meer energie nodig heb dan vorig jaar toen ik geen warmtepomp had. Dat verschil is toe te wijzen aan het aangepaste stookregime, zonder nachtverlaging. Dat verschil is in benodigde energie is 16% !!!!
Met een warmtepomp moet ik dus eerst 16% meer energie in mijn huis pompen, om daarna de besparing te krijgen die de app geeft. Dus de besparing die de app opgeeft is 16% te hoog. En dat is best veel. Voor salaris onderhandelingen worden hiervoor stakingsacties uitgevoerd, en krijgen ze minder. Zou je in het geval van warmtepompen slechts je schouders moeten ophalen en dit zomaar laten passeren ? (Dit is een retorische vraag).
[Afbeelding]
Je mag met mijn informatie doen wat je wil, daarvoor leven we in een vrij land. Ik doe niet anders.Gerardwaz schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:08:
[...]
Om nu allerlei conclusies te trekken na 2 maanden stoken met een warmtepomp lijkt mij heel voorbarig, kijk eens naar de gegevens na een jaar. Het vergelijken met een salaris is bullshit.
De data ondersteunt de theorie die ik al een maandje geleden had gepost. Vandaar dat ik hier conclusies aan durf te verbinden. Ik zal zeker over een jaar weer kijken. (ik kijk eigenlijk iedere dag wel even)
Die vergelijking met een salaris is slechts bedoel om aan te geven dat 16% veel is, ik dacht dat dat wel duidelijk was. Wellicht past de volgende vergelijking beter: als quatt beweert dat de terugverdientijd 6 jaar is, dan is de werkelijke terugverdientijd 7 jaar (16% langer).
Daarom zeg ik kijk eens na een jaar, weet bijna zeker dat die 16% er dan heel anders uit ziet.AlfredPteD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:42:
[...]
Je mag met mijn informatie doen wat je wil, daarvoor leven we in een vrij land. Ik doe niet anders.
De data ondersteunt de theorie die ik al een maandje geleden had gepost. Vandaar dat ik hier conclusies aan durf te verbinden. Ik zal zeker over een jaar weer kijken. (ik kijk eigenlijk iedere dag wel even)
Die vergelijking met een salaris is slechts bedoel om aan te geven dat 16% veel is, ik dacht dat dat wel duidelijk was. Wellicht past de volgende vergelijking beter: als quatt beweert dat de terugverdientijd 6 jaar is, dan is de werkelijke terugverdientijd 7 jaar (16% langer).
Je vergelijkt appels met peren.AlfredPteD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:42:
[...]
@Friezin Ik heb hun ℹ️ zeker wel gelezen en daar staat precies wat ze doen. Dat is mij wel duidelijk. Ik heb ook geen onzinnige bedragen ingevoerd; die doen er trouwens in mijn voorbeeld niet toe En wat ik beweer is waar.
[Afbeelding]
Wat @Gerardwaz zegt: je gebruikt de Quatt nog maar 2 maand.
Volgens Quatt-filmpje is mijn besparing €1137 na een jaar.
Ik betaal €100 per maand minder aan een energiereus. Maar wat in de app staat is een schatting en berekening van een volledig ander stookpatroon.
Ik hecht geen waarde aan de gegevens in de app.
Leuke app, leuke richtlijnen maar niet 100% accuraat en dat pretenderen ze ook nergens te zijn en geven het toe. Idem met JSON.
Edit: schoot me net te binnen:
Ook Quatt weet dat gegevens nu niet correct zijn
bite in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik kijk naar de energiereus, mijn betalingen en naar mijn P1.
Ow: en vergeet niet dat de energie die je in je huis stopt, behoorlijk goedkoper is dan eerder.
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 19-12-2024 09:27 ]
Aantal dingen..AlfredPteD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:42:
[...]
[Afbeelding]
1/ ik ben 100% met je eens dat dit een zinnige vergelijking is. Ik snap heel goed dat je “nadat je al die stook regime aanpassingen hebt gedaan” wilt weten of je daar geen energie aan het investeren bent die later als “warmtepomp winst” wordt gecashed. En yep… 16% is behoorlijk hoog.
2/ eerlijk gezegd heb ik eenzelfde vergelijking gemaakt toen ik mijn warmtepomp in 2015 in gebruik nam. Ik kan de data zo snel niet vinden (ik zal van het weekend zoeken) maar toen kwam ik op tegengestelde conclusie. “Mijn huis had 22% minder energie nodig met warmtepomp dan met gasketel”. Dat was een behoorlijk welkome constateren.
3/ de oorzaak van die 22% heb ik nog steeds niet heel goed kunnen bepalen.
- de warmtepomp stookt de vloerverwarming op een lager nivo. De gasketel is veel te zwaar. Zelfs op minimale modulatie komt die niet lager dan 55graden of zo.
- leiding verliezen.. de warmtepomp zit direct bij de vloerverwarming (niet bij de gasketel), de gasketel zit helemaal op zolder terwijl de woonkamer beneden is.
- mijn grote verdachte….. “de flow meter”…..
Op basis van de input/output power heb ik een cop van ongeveer 3. Dat is eigenlijk best laag voor een water/water warmtepomp. Het is echter wel een 2015 model. Toen waren ze minder.
De input energie heb ik al gecheckt met een onafhankelijke energie meter op de stekker. De output energie wordt bepaald door temperatuur en flow. Die temperatuur kan je nog onafhankelijk verifiëren, het flow getal is “wat het apparaat rapporteert”. Als de gerapporteerde flow 22% lager is dan de werkelijke flow dan is ook de gegenereerde energie en daarmee de cop 22% lager dan in werkelijkheid.
Maar goed… moraal…
Ik vind het een zinnige vergelijking… maar “iemand anders” (ik) heeft juist een omgekeerde ervaring.
4/ in die context… hoe heb je de energie van vorig jaar bepaald? Essentieel is dan de energie inhoud van gas. In eerste instantie had ik die op 10kWh/m3 maar dat heb ik naar beneden bijgesteld. Echter.. zelfs met 8 ben ik nog steeds energie “kwijt” (even uit mijn hoofd. Ik heb al heel lang niet naar de getallen gekeken)
5/ toch is er op de regressie fits nog wel wat aan te merken. Sowieso is het erg gevaarlijk om “zonder nadenken” op de mathematische fit te vertrouwen. Daarvoor is het beeld te ruizig.
Als je alle blauwe punten onder de 2 graden weg gooit (hetgeen verdedigbaar is aangezien je in dat regime geen groene punten hebt) dan is het verschil opeens niet meer zo prominent.
Dat is geen argument dat het niet klopt.. meer een argument dat de conclusie nog wel kan veranderen als de boel wat langer in gebruik is.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik ken xtend niet, maar ik heb een beetje vergelijkbare situatie en ben erg tevreden over de Quatt. Ik verwarm voor 99% op de Quatt, en bij mij is de temp constant op 21 graden in de woonkamer, en 20 graden rest van het huis.shadowheart schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:46:
Hallo mede Tweakers,
Ik ben van plan een hybride warmtepomp te nemen voordat de subsidie minder wordt.
Nu ben ik erg aan het twijfelen wat handig is voor mijn situatie.
Mijn situatie:
Twee onder 1 kap woning.
Grote woonkamer 87 vierkante meter
Isolatie:
Spouwmuren.
Triple glas overal op de begaande grond met kunstof kozijnen.
Tonzon bodemisolatie(wordt in Januari geplaatst)
Dakisolatie
Vloerverwarming met een mengverdeler 12 groepen.
Intergas Xtreme CW5 ( wordt alleen voor vloerverwarming en douchen gebruikt, keuken heb ik een Quooker met boiler).
Airco in woonkamer geïnstalleerd voor verwarmen de:
Mitsubishi heavy industries Inverter split-systeem airconditioning R32
1 stuks Buitendeel :SRC60 ZSX-W
1 stuks Binnendeel :SRK60 ZSX-WF Wandmodel binnendeel
Koelvermogen 1000-6900 watt
Verwarmingsvermogen 800-8800 watt
Verwarmingsvermogen bij -10⁰C 5200 watt
Bovenverdieping heb ik allemaal infrarood radiotoren van Herschel genomen.
Ik wil in de toekomst volledig van het gas af en zonnepanelen ga ik nog voor de zomer aanschaffen.
Nu wil ik graag weten of ik voor de Quatt moet gaan (of duo) of dat Xtend een betere optie is.
Om zo min mogelijk gas te verbruiken gebruik ik voornamelijk de Airco om te verwarmen en in de nacht staat de vloerverwarming aan(thermostaat op 18 graden en wateraanvoer op 35 graden om mijn pvc vloer warm te houden en niet te laten krimpen).
Kan iemand mij helpen om een betere keuze te maken in deze?
Mijn voorkeur ligt momenteel bij Quatt vanwege de support, app ontwikkeling en plannen van Quatt voor de all electric oplossing.
Voor de Quatt zaten we op 1400 kuub gas met zoneverwarming (woonkamer wel op 21 graden, maar alleen onze slaapkamer verwarmd en rest alleen bij gebruik, en s nachts uit). Dit jaar halen we de 300 kuub niet eens, en dat is dus vooral douchen (we hebben ook een quooker, en koken ook op electriciteit).
Ik heb één Quatt, bij temperaturen tussen 0 en 5 graden draait hij wel bijna de hele dag op vol vermogen.
Ik denk dat je het wel gaat redden op 1 Quatt, je hebt immers met de airco nog een COP1 oplossing voor verwarmen.
Maar als je helemaal van het gas af wil dan is die tweede quatt ook geen slecht idee.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Je gaat er nu wel van uit dat de temperaturen buiten precies hetzelfde zijn tussen 2023 en 2024.AlfredPteD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:42:
[...]
[Afbeelding]
Ik denk dat je daar een verkeerde aanname doet. Een gemiddelde temperatuur zegt ook niet alles. Die 16% vind ik niet significant genoeg om conclusies te trekken.
Wel een terecht punt.netappie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:28:
[...]
Je gaat er nu wel van uit dat de temperaturen buiten precies hetzelfde zijn tussen 2023 en 2024.
Ik denk dat je daar een verkeerde aanname doet. Een gemiddelde temperatuur zegt ook niet alles. Die 16% vind ik niet significant genoeg om conclusies te trekken.
:strip_exif()/f/image/zQSvQNLVKtNvR2FWUHyPDvBO.png?f=user_large)
@AlfredPteD misschien kun je de suggestie van @TeslaNerd volgen en de analyse ook eens doen op basis van graaddagen:
TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ben wel heel benieuwd waar je dan op uitkomt.
Zelfs dit geeft nog geen betrouwbare meting. Gisteren was de temperatuur buiten bijvoorbeeld vrij hoog, maar de wind hard. Het gevolg was dat de Quatt bij mij aan stond waar hij normaal gesproken uit staat bij dezelfde buitentemperatuur met weinig wind. De COP was wel weer indrukwekkend, maar is in de afgelopen weken ook wel beroerd geweest bij hoge luchtvochtigheid en lage temperaturen.jj85 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:47:
[...]
Wel een terecht punt.
[Afbeelding]
@AlfredPteD misschien kun je de suggestie van @TeslaNerd volgen en de analyse ook eens doen op basis van graaddagen:
TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ben wel heel benieuwd waar je dan op uitkomt.
En dan nog het gedrag. Hier is het bijvoorbeeld zeer merkbaar of de buren thuis zijn. De gedeelde muren koelen aan hun kant flink af als zij de CV ketel uit zetten en dat mag mijn Quatt dan aanvullen voor comfort.
Maar ook mijn gedrag is veranderd. Nu ik zie hoe weinig een beetje extra comfort kost, laat ik de temperaturen veel verder oplopen dan ik ooit op de gasketel deed. En dat is nog maar het verschil tussen Q1 en Q4 van 2024.
Ik heb toen al wat eerste resultaten van wat metingen laten zien bij de Heatfans die ik heb. De Controller daarvan heeft 6 standen. Vijf modulerende in oplopende snelheden, van nauwelijks hoorbaar tot zeer aanwezig. Stand 6 is continu en meer bedoeld om te koelen. Toen maar een paar meetmomenten op de laagste standen.
Bij waterzijdig inregelen, meet je liefst bij hoge watertemperaturen. Voor deze test heb ik gemeten in het gebied 35C naar 40C. Voor radiatorverwarming met WP een gemiddeld gebied.
Ik heb nu gemeten met de eerste 5 standen. Steeds 5 metingen op verschillende momenten met de Quatt in bedrijf. In de laatste kolom steeds het gemiddelde in % over 5 metingen per stand controller.
Betreffende radiator is een T22 in een nis onder de vensterbank met 10 ventilatoren. Het cijfertje in de eerste kolom geeft de stand van de Controller aan. Stand 0 is uit en dus zonder ventilatoren
Meetapparaat Bosch UniversalTemp
:strip_exif()/f/image/P9Bcdeh3k7xV3Ilx4TkKeTIv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JffJdxLgwkPXvs9ZV0tHr7MZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn conclusie.
Er is een licht stijgende lijn in rendement over de 5 standen.
In de afweging rendement geluid zijn stand 1 en 2 voor ons het meest ideaal.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.