Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ik weet niet waar het aan ligt, of het het verschil is tussen watertemperatuur aansturing (EvoHome) of kamertemperatuur aansturing (Tado) maar de Quatts hebben nog nooit zo mooi gelopen. Ik vermoed dat het daar niet aan ligt maar meer aan de aansturing vanuit de Tado in combinatie met de CIC.
Bijna geen pendelen meer, watertemperatuur gemiddeld zo'n 10 graden lager en veel constanter dan voorheen met de EvoHome bij gelijke buitentemperaturen, stroomverbruik een stuk lager en de Quatts lopen nu heel rustig op laag verbruik door. En gasverbruik is ook nihil.
Na een week met de Tado V3+ is mijn voorzichtige conclusie dat ik nooit aan de EvoHome had moeten beginnen.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Precies dat ja.okijokii schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:08:
[...]
@Kleigraaf heette die man heel toevallig Flipse van achternaam?
Je nodigt die lui uit voor een onafhankelijke professionele kijk op de installatie. Ze zeggen wat over een matige afwerking wat elke boerenlul kan zien, maar als het technisch inhoudelijk wordt, juist daar waar je van een onafhankelijk professional een antwoord verwacht, dan “rapporteren ze alleen naar de installateur” en “gaan ze de vraag aan Quatt voorleggen”.
Wat is daar precies “onafhankelijk” en professioneel aan?
Dit stinkt naar mijn mening. Maar wie weet spreek ik voor mn beurt.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
@Flesym ,TeslaNerd schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:33:
[...]
Ik denk dat de temperatuursensoren in de Quatt in de flow zitten en jouw sensoren op radiatoren op de leidingen. In rust worden ze dan gelijk maar met flow is het in de flow warmer dan buiten op de leiding.
Als jij nog 2 sensoren bij de cv ketel op de aan- en afvoer zet dan zal het beter vergelijkbaar zijn. Maar voor het inregelen misschien niet relevant
Ik kan hiermee niet direct een verklaring bedenken waarom de deltas bij al jouw radiatoren hoger zijn dan bij de quatt. Iemand anders hier die daar een verklaring voor heeft? @VindiGoosh ?
@Flesym welke sensoren gebruik jij op de radiatoren?
Zitten de sensoren “op” de leiding? Dan kunnen ze omgevings temperatuur oppikken (heb ik bij mijn zonneboiler gehad).
Draai er eens wat isolatie om heen en kijk of het verbetert.
Als je niks hebt liggen proberen met een dikke sjaal of zo. Je kan het later netjes maken.
Ook thermische geleiding door dikke aansluitdraden kan het probleem zijn, rol 20cm van de aansluitdraden onder diezelfde sjaal.
(Heb ik allemaal meegemaakt)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Er zitten 3 lagen schildertape omheen en ik denk dat de verklaring van @TeslaNerd over in of op inderdaad de juiste is (dus my bad). Het verbaast me alleen dat het een zo groot verschil maakt. Maar weer wat geleerd.Stefannn schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:09:
[...]
@Flesym ,
Zitten de sensoren “op” de leiding? Dan kunnen ze omgevings temperatuur oppikken (heb ik bij mijn zonneboiler gehad).
Draai er eens wat isolatie om heen en kijk of het verbetert.
Als je niks hebt liggen proberen met een dikke sjaal of zo. Je kan het later netjes maken.
Ook thermische geleiding door dikke aansluitdraden kan het probleem zijn, rol 20cm van de aansluitdraden onder diezelfde sjaal.
(Heb ik allemaal meegemaakt)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Volgens mij niet. Maar heb de naam niet opgeschreven. Hij was zelf wel duidelijk dat hij zelf vond dat drukvat op de retour moet. Ondanks dat het vat bij mij al fout zat, vond hij dat Quatt daar bij de intake op zou moeten wijzen en desnoods meerprijs zou moeten maken voor het veranderen. Bij mij zou het nog geen kwartier werk zijn. Dus echt wel gemiste kans. Ben dus net als jullie benieuwd naar reactie Quatt.okijokii schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:08:
[...]
@Kleigraaf heette die man heel toevallig Flipse van achternaam?
Check de post van @Star65 even . Blijkbaar ben je niet de enige met Evohome problemen. Wellicht even met elkaar in contact komen?GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:28:
Ik heb op aanraden van een aantal mensen het hele huis op 19 graden gezet. Dit is het resultaat
[Afbeelding]
Nog steeds de hele dag cv erbij en veel gasverbruik. Er is hier echt iets niet fris. Het is de hele dag boven de 7 graden geweest buiten, dus ik had 100% WP verwacht.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Bedankt voor het delen van je ervaringen.Kleigraaf schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:19:
[...]
Volgens mij niet. Maar heb de naam niet opgeschreven. Hij was zelf wel duidelijk dat hij zelf vond dat drukvat op de retour moet. Ondanks dat het vat bij mij al fout zat, vond hij dat Quatt daar bij de intake op zou moeten wijzen en desnoods meerprijs zou moeten maken voor het veranderen. Bij mij zou het nog geen kwartier werk zijn. Dus echt wel gemiste kans. Ben dus net als jullie benieuwd naar reactie Quatt.
Ik ben benieuwd waar ze mee komen en vooral de onderbouwing waarom ze x of y van mening zijn. Want iets beweren zonder degelijke onderbouwing zegt m.i. niet zoveel.
Ik hoop dat de mee-lezers dit verhaal over het expansievat goed gevolgd hebben hier. Ik blijf het herhalen: het ver- of bijplaatsen van een expansievat kost nog geen €100,- en gaat een hoop ellende en kosten besparen in de toekomst aangezien die ellende nét buiten de garantieperiode gaat vallen.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Nu zou ik hiervoor met deze temperaturen echt geen 6m3 gas hebben verbruikt. Maar zit er nu warmer bij en dat ook nog eens de bijna de hele dag/nacht. Straks als mijn isolatie beter is zal de COP omlaag gaan, maar bespaar ik wl meer geldharv schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:00:
[...]
@vanquishsdiv
Lange draaisessies prima!, heeft blijkbaar je huis nodig.
Hele hoge cop, geloof het maar niet. Met deze temperaturen mag je een cop van ong 5,5 verwachten.
Kijk naar de eigen gegevens van quatt, de prestaties in grafieken.
Cop berekening volgt uit temperatuurmetingen door de sensoren >> t in en t out.
Dat, gecombineerd met flow en soortelijke warmte water geeft vermogen.
Als dus de component metingen (is dus temperatuurverschil) niet klopt, krijg je een geweldige, of een bedroevende cop. Want ook dat is een berekening.
De echte controle op je winst, is vergelijken wat er aan kwh in je pomp gaat (en hoeveel gas in je cv), en dat vergelijken met andere jaren.
:strip_exif()/f/image/V33q9Okp87vjSZVwl4BghhzP.jpg?f=fotoalbum_large)
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Zou je misschien nog willen toelichten waar het Evohome systeem uit bestond? Ik lees in jouw eerdere post e.e.a. over zonekleppen maar begrijp niet exact of dat een BDR91 met mechanische klep, thermische motor of iets anders is.Star65 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:26:
Ik zal mijn ervaringen eens delen na afscheid te hebben genomen van EvoHome en daarvoor in de plaats Tado V3+. Ik had contact met Quatt gehad dat ik wilde switchen en ik moest me melden zodra ik de Tado had aangesloten zodat Quatt ook hun aanpassingen kon doen.
Ik weet niet waar het aan ligt, of het het verschil is tussen watertemperatuur aansturing (EvoHome) of kamertemperatuur aansturing (Tado) maar de Quatts hebben nog nooit zo mooi gelopen. Ik vermoed dat het daar niet aan ligt maar meer aan de aansturing vanuit de Tado in combinatie met de CIC.
Bijna geen pendelen meer, watertemperatuur gemiddeld zo'n 10 graden lager en veel constanter dan voorheen met de EvoHome bij gelijke buitentemperaturen, stroomverbruik een stuk lager en de Quatts lopen nu heel rustig op laag verbruik door. En gasverbruik is ook nihil.
Na een week met de Tado V3+ is mijn voorzichtige conclusie dat ik nooit aan de EvoHome had moeten beginnen.
Toelichting voor mijn interesse: ik heb zelf geen goede ervaring met een BDR91 als zoneklep aansturing maar wel positieve ervaring met een HR92 als zoneklep.
Als we dit soort ervaringen bundelen kunnen we waarschijnlijk duidelijkere conclusies trekken!
Kan je de uitspraak over dat je COP omlaag gaat bij een beter geïsoleerd huis toelichten ? Voor mijn gevoel gaat dan de COP juist omhoog. (minder vermogen nodig om huis op temperatuur te houden, dus lagere watertemperaturen, dus kleine Tlift, dus hogere COP).vanquishsdiv schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:52:
[...]
Nu zou ik hiervoor met deze temperaturen echt geen 6m3 gas hebben verbruikt. Maar zit er nu warmer bij en dat ook nog eens de bijna de hele dag/nacht. Straks als mijn isolatie beter is zal de COP omlaag gaan, maar bespaar ik wl meer geld. Dus staar je niet blind op COP.
[Afbeelding]
Ik ben het wel eens met dat je je niet moet blindstaren op de COP. Blindstaren is sowieso niet verstandig.
[ Voor 5% gewijzigd door AlfredPteD op 16-12-2024 23:25 ]
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Mijn systeem bestond en bestaat nog steeds uit 3 Danfoss zonekleppen die door EvoHome werden aangestuurd, (voorheen ook nog 2 HR91 thermostaten erbij maar die heb ik lang weer vervangen door reguliere thermostaatkranen). De 3 zones bestaan uit 2 * vvw en 1 maal een zone met 2 radiatoren. 1 vvw zone heb ik destijds manueel open gezet (om flow te hebben) en de stekker van de zoneklep losgekoppeld dus EvoHome stuurde wel een signaal naar de zone om de klep open te zetten maar werd niks mee gedaan.jbtbnl schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:01:
[...]
Zou je misschien nog willen toelichten waar het Evohome systeem uit bestond? Ik lees in jouw eerdere post e.e.a. over zonekleppen maar begrijp niet exact of dat een BDR91 met mechanische klep, thermische motor of iets anders is.
Toelichting voor mijn interesse: ik heb zelf geen goede ervaring met een BDR91 als zoneklep aansturing maar wel positieve ervaring met een HR92 als zoneklep.
Als we dit soort ervaringen bundelen kunnen we waarschijnlijk duidelijkere conclusies trekken!
Resume: 3 Evohome thermostaten die via de controller aan de CIC gekoppeld waren en 2 zones die actief open/dicht werden gezet. Dat gaf het beste resultaat met EvoHome.
Nu heb ik de 3 thermostaten vervangen door Tado V3+ en aan de zone aansturing niks veranderd, anders is het appels met peren vergelijken.De 2 zones van de vvw staan continu op 20 graden en de zone met de radiatoren laat ik overdag zakken naar 18.5 graad en wordt tegen de avond met stapjes van 0.2 graden per 3 kwartier verhoogd tot 20 graden waarna deze weer naar 18.5 gaat om 23.00 uur.
Nog even een toelichting op de zone die manueel open staat: Dit is de zone die altijd het eerst en meeste warmtevraag nodig heeft gezien de slechtere isolatie in die zone, vww die hart op hart afstand ligt op 15 cm en maar 3 groepen telt (door vorige bewoner aangelegd), de andere vvw zone heeft veel betere isolatie, hart op hart afstand van de vvw is 10 cm en 5 groepen.
Ik wil ook nog geen harde conclusies trekken op dit moment maar als ik zie dat er nu met een buitentemperatuur van 8 graden momenteel water van 31 graden wordt rondgepompt stemt mij dat zeer hoopvol. (watertemperatuur was overdag vandaag 28 graden bij 10.5 graden buitentemperatuur).
[ Voor 6% gewijzigd door Star65 op 16-12-2024 23:57 ]
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Een 403 bedoel je?VindiGoosh schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:41:
Bij mij ligt het ticket systeem er helemaal uit. Ook de geschiedenis en lopende tickets zijn verdwenen. Is dit bij jullie ook?
Want die heb ik standaard zodra een ticket is afgesloten.
Pas weer bereikbaar wanneer ik een mail of ticket inschiet.
Vandaar dat ik dat systeem nog steeds bestempel als bagger.
De bewering van @marijnflipse dat hij enkel voor intern gebruik is, is ook Quatsch
:strip_exif()/f/image/As5MsnUH1xOS6qGsDbI0ePN6.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Gokje….AlfredPteD schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:24:
[...]
Kan je de uitspraak over dat je COP omlaag gaat bij een beter geïsoleerd huis toelichten ? Voor mijn gevoel gaat dan de COP juist omhoog. (minder vermogen nodig om huis op temperatuur te houden, dus lagere watertemperaturen, dus kleine Tlift, dus hogere COP).
Ik ben het wel eens met dat je je niet moet blindstaren op de COP. Blindstaren is sowieso niet verstandig.
Betere isolatie……
Geen gas meer nodig bij lagere buitentemperaturen……
Minder quatt gebruik bij middelmatige buitentemperaturen en relatief meer bij lagere buitentemperaturen…..
Dus lagere cop want gemiddeld meer gebruik bij lagere buitentemperaturen
(Pfew)
En dus geen zorgen overmaken.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Het gevoel van @AlfredPteD klopt. Met betere isolatie is er een lagere aanvoertemperatuur nodig en dat maakt een warmtepomp zuiniger. De COP gaat dus omhoog en het verbruik gaat omlaag.Stefannn schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:47:
[...]
Gokje….
Betere isolatie……
Geen gas meer nodig bij lagere buitentemperaturen……
Minder quatt gebruik bij middelmatige buitentemperaturen en relatief meer bij lagere buitentemperaturen…..
Dus lagere cop want gemiddeld meer gebruik bij lagere buitentemperaturen
(Pfew)
En dus geen zorgen overmaken.
Zie ook: YouTube: This Insulation Secret Will BLOW YOUR MIND
Is dat deze?jj85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:25:
@GhostlyFriend Ben wel benieuwd hoe jouw otFtControlSetpoint eruit ziet.
Deze kun je in de Quatt HA-integratie vinden onder
Heatpump Thermostat control setpoint
(of sensor.heatpump_thermostat_control_setpoint)
:strip_exif()/f/image/cax2YfuCDwmr3OqURRCSHC2U.jpg?f=fotoalbum_large)
Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.
Het lijkt effect te hebben! Ik zie sinds ik die instelling heb veranderd een veel rustiger en blauwer beeld:jbtbnl schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:09:
[...]
Op Android is het: Settings > Devices and services > RAMSES RF > onder kopje "Integration entities" op "configure" > Gateway configuration > Advanced ramses_rf gateway configuration > tekstinvoerveld voor YAML
[Afbeelding]
/f/image/NZ7UhKBXa2BqGNLZeZs7dMUx.png?f=fotoalbum_large)
Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.
Ja hoor, dat zie ik ook terug op mijn T-sensoren.Flesym schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:58:
Is het bij meer mensen het geval dat de Quatt als hij draait de watertemperatuur ongeveer 2 graden hoger aangeeft dan ik meet op mijn radiatoren, zowel op aanvoer als retour? In rust (tegen 19:00) klopt de temperatuur wel weer. Kan natuurlijk ook zijn dat alle 6 sensoren op de radiatoren een afwijking hebben.
[Afbeelding]
Radiator dichtste bij de CV/Quatt heeft de kleinste afwijking.
Radiator meest ver weg heeft de grootste afwijking.
Volgens mij voornamelijk vanwege transportverliezen door CV-leidingwerk
Heb je trouwens naast kamer voor/achter+keuken nog meer radiatoren?
Je ingaande Quatt temperatuur is hoger dan ik op basis van die drie zou verwachten.
Laat wel mooi zien waarom je CV aanspringt.
Je Quatt werkt blijkbaar niet met de kamertemperatuur vanwege Evohome.
Dus enige dat hij heeft is een 'aan/uit'-signaal van je Evohome. De Heatpump Thermostat control setpoint stuurt je Quatt van 0 naar 55 graden. Quatt denkt direct 'ho even, dat kan ik niet' en schakelt de CV bij.
Blijkbaar praat je Home Assistant via RAMSES ook nog met de CiC...
Mooi dat je na uitschakelen van die OT communicatie in Ramses al verbetering ziet
Wel nog steeds een slechte COP / hoge watertemperatuur (bij de huidige buitentemp.). Volgens mij moet je eens serieus overwegen om de tip van Star65 in "Ervaringen met Quatt Deel 2" op te volgen
Zou me niks verbazen als je die Tado zo terugverdient hebt vergeleken met de Evohome nu...
rare benaming ook eigenlijkvanquishsdiv schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:52:
[...]
Nu zou ik hiervoor met deze temperaturen echt geen 6m3 gas hebben verbruikt. Maar zit er nu warmer bij en dat ook nog eens de bijna de hele dag/nacht. Straks als mijn isolatie beter is zal de COP omlaag gaan, maar bespaar ik wl meer geld. Dus staar je niet blind op COP.
[Afbeelding]
"gemiddelde COP"
Als het daadwerkelijk een gemiddelde is, kan het echte COP echt vanalles zijn!
Laat dat "gemiddelde" gewoon weg. Is alleen maar verwarrend.
Het momentane COP is niet belangrijk ook verder. Dan slaat het als vanzelf op hetgeen je in je scherm ziet.
Maar idd.
Weinig/minder verbruiken/nodig is veel leuker dan veel verbruiken maar tegen een heel hoog rendement.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 17-12-2024 09:20 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Probeer nu eens de maximale watertemperatuur op jouw Intergas cv ketel te verlagen van 55 naar beneden met stapjes van 5 graden en kijk of de warmteafgifte nog voldoende comfortabel blijft.GhostlyFriend schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:03:
[...]
Het lijkt effect te hebben! Ik zie sinds ik die instelling heb veranderd een veel rustiger en blauwer beeld:
[Afbeelding]
Omdat jouw evohome via opentherm praat met de Intergas cv ketel neemt de Quatt/CiC de maximale watertemperatuur die jij instelt op de cv ketel over voor de warmtepomp
[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 17-12-2024 09:25 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Met betere isolatie hoeft de warmtepomp NIET tot nauwelijks meer te werken met 10°C+ buitentemperaturen door lichaamswarmte. Dat zal de gemiddelde COP dus doen dalen omdat nu alleen de COP met lagere buitentemperatuur meetelt.netappie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:24:
[...]
Het gevoel van @AlfredPteD klopt. Met betere isolatie is er een lagere aanvoertemperatuur nodig en dat maakt een warmtepomp zuiniger. De COP gaat dus omhoog en het verbruik gaat omlaag.
Zie ook: YouTube: This Insulation Secret Will BLOW YOUR MIND
Maar eens, in de praktijk zal dat effect niet opwegen tegen alle andere factoren (denk ik). Het is immers niet het hele jaar door 12-16°C.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Nog een vierde T21 radiator (240 bij 40cm) op de overloop zonder fans en die is met een infrarood meter vergelijkbaar geknepen. En natuurlijk op de slaapkamers maar die staan dicht. Maar mijn huis is 122 jaar oud, matig geïsoleerd en met weinig massa en best wel wat natuurlijke ventilatie. Dus de afkoeling ook bij 10 graden buitentemperatuur is best groot. Ik ben altijd in voor optimalisaties maar ben heel tevreden met de Quatt. Tot 0,5 graad buitentemperatuur en weinig wind draai ik zonder gas.jj85 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:06:
[...]
Ja hoor, dat zie ik ook terug op mijn T-sensoren.
Radiator dichtste bij de CV/Quatt heeft de kleinste afwijking.
Radiator meest ver weg heeft de grootste afwijking.
Volgens mij voornamelijk vanwege transportverliezen door CV-leidingwerk![]()
Heb je trouwens naast kamer voor/achter+keuken nog meer radiatoren?
Je ingaande Quatt temperatuur is hoger dan ik op basis van die drie zou verwachten.
/f/image/BAe590iaYAX1bW0IBy3RkVpA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/21HIYJfj8j3zuQWowiDKBmXS.jpg?f=fotoalbum_large)
Supernette resultaten, zeker voor zo'n oude woningFlesym schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:24:
[...]
Nog een vierde T21 radiator (240 bij 40cm) op de overloop zonder fans en die is met een infrarood meter vergelijkbaar geknepen. En natuurlijk op de slaapkamers maar die staan dicht. Maar mijn huis is 122 jaar oud, matig geïsoleerd en met weinig massa en best wel wat natuurlijke ventilatie. Dus de afkoeling ook bij 10 graden buitentemperatuur is best groot. Ik ben altijd in voor optimalisaties maar ben heel tevreden met de Quatt. Tot 0,5 graad buitentemperatuur en weinig wind draai ik zonder gas.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En toch lijkt het me wel interessant om te kijken waarom de Quatt_in relatief hoog in temperatuur is. Alsof er ergens een bypass open staat of die 4e T21 radiator een hoge uitgangstemperatuur heeft (en hoge flow).
Puur omdat ik graag nog verder wil optimaliseren, waarom verwacht je dat? Gemiddeld 31 graden CV-water bij 10 graden buitenlucht lijkt mij niet echt hoog?jj85 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:28:
[...]
Supernette resultaten, zeker voor zo'n oude woning![]()
En toch lijkt het me wel interessant om te kijken waarom de Quatt_in relatief hoog in temperatuur is. Alsof er ergens een bypass open staat of die 4e T21 radiator een hoge uitgangstemperatuur heeft (en hoge flow).
Even iets meer info over mijn huis. Mijn huis is 16 bij 5 meter, oost-west ligging en heeft aan de noordkant een steeg van 2 meter breed waar veel wind door gaat (ik woon 10km van de kust). Zuidkant is een steeg van 50cm.
Klopt inderdaad, inmiddels kan ik er (zomaar) weer bij.Friezin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:06:
[...]
Een 403 bedoel je?
Want die heb ik standaard zodra een ticket is afgesloten.
Pas weer bereikbaar wanneer ik een mail of ticket inschiet.
Vandaar dat ik dat systeem nog steeds bestempel als bagger.
De bewering van @marijnflipse dat hij enkel voor intern gebruik is, is ook Quatsch
[Afbeelding]
Naja hopelijk eenmalig incident
Flesym schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:42:
[...]
Puur omdat ik graag nog verder wil optimaliseren, waarom verwacht je dat? Gemiddeld 31 graden CV-water bij 10 graden buitenlucht lijkt mij niet echt hoog?
Even iets meer info over mijn huis. Mijn huis is 16 bij 5 meter, oost-west ligging en heeft aan de noordkant een steeg van 2 meter breed waar veel wind door gaat (ik woon 10km van de kust). Zuidkant is een steeg van 50cm.
:strip_exif()/f/image/CCpJxbfGJWdsEOTFpOTSbmWl.png?f=user_large)
Retourtemp kamer voor is 27,6grC
Retourtemp kamer achter is 28grC
Retourtemp keuken is 26,3grC
Dan heb je wellicht nog wat leidingverliezen. Dus op basis van deze drie retouren, zou ik verwachten dat de ingaande Quatt watertemperatuur zo rond de 26-27 grC zou zitten.
Jij meet 30+grC op de ingang Quatt. Waar komt die 3grC 'extra' vandaan.
Volgens mij is dat het meetverschil waar Quatt in de flow meet en ik op de leiding. Dat verschil zie je zowel op de aanvoer als op de retour. En de keuken heb ik iets meer geknepen zodat de afgifte daar iets kleiner is en de kamer en keuken temperatuur vrijwel gelijk zijn.jj85 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:50:
[...]
[Afbeelding]
Retourtemp kamer voor is 27,6grC
Retourtemp kamer voor is 28grC
Retourtemp kamer voor is 26,3grC
Dan heb je wellicht nog wat leidingverliezen. Dus op basis van deze drie retouren, zou ik verwachten dat de ingaande Quatt watertemperatuur zo rond de 26-27 grC zou zitten.
Jij meet 30+grC op de ingang Quatt. Waar komt die 3grC 'extra' vandaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Flesym op 17-12-2024 09:56 ]
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Gregory76 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:58:
Meer een HA vraag, maar ik denk dat ik hier wel snel een antwoord kan krijgen: in mijn HA staat bijv. de "Heatpump Thermostat room setpoint" op Fahrenheit i.p.v. Celsius. Hoe pas ik dat aan? Dank!
:strip_exif()/f/image/bG69EB8TzkXqOYYzuv7cFSFq.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/DuKqQJ2wiPRDbn6Kn10pK1Gn.png?f=user_large)
Instellingen - systeem - algemeenGregory76 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:58:
Meer een HA vraag, maar ik denk dat ik hier wel snel een antwoord kan krijgen: in mijn HA staat bijv. de "Heatpump Thermostat room setpoint" op Fahrenheit i.p.v. Celsius. Hoe pas ik dat aan? Dank!
Ik vind de COP-duscussie eigenlijk maar een vreemde verwarrende discussie.vanquishsdiv schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:52:
[...]
[Afbeelding]
Het verwarrende zit voor mij in het relateren van totale energieverbruik en de hoogte van de COP.
Lager energieverbruik als doel stellen lijkt mij evident. Een hogere COP niet. Ik zie de COP als resultaat van warmteverlies van jouw woning, het afgiftesysteem en jouw eigen warmtewensen.
Ten eerste energieverbruik. Minder energieverbruik, bereik je met isoleren, de installatie aanpassen (bijvoorbeeld: vloerverwarming, warmtepomp) en je eigen warmtewensen/gedrag veranderen.
De COP is geheel afhankelijk van het verschil in buitentemperatuur en binnentemperatuur. Hoe kleiner dit verschil, hoe hoger de COP.
@vanquishsdiv laat in de Quatt uitkomst van maandag een COP van 6,4 zien. Dat is bij een minimum ingestelde temperatuur van 18,5 en een max van 19C. De gemiddelde temperatuur zal +/- 18,7 zijn.
Nu mijn tabel met een veel grotere nachtverlaging. Minimum ingesteld 18,5C Max ingesteld 21,5C. Gemiddeld 20C.
Mijn uitvoer van maandag.
/f/image/w1JQtb4zFAcg8LbMeAol2RUc.png?f=fotoalbum_large)
Nu is in dit plaatje de Max ingestelde temp 21,1C omdat 's avonds de houtkachel heeft gebrand. De gemiddelde ingestelde temp was dus lager.
Gemiddelde COP op maandag 5,3. COP aan begin van de dag = eerste staaf is 5,9 en de laatste staaf 6. Beide bij een temperatuur van 18,5C. Gedurende de dag loopt mijn ingestelde temperatuur op en neemt de COP dus relatief af.
Maandag is wel een mooi voorbeeld, omdat de verschillen in buitentemperatuur niet zo groot waren.
Als je eenmaal een mooi draaiend stabiel systeem hebt, zul je niet veel meer kunnen doen, dan je eigen warmtewensen aanpassen.
Immers, hoe kleiner het verschil tussen buitentemperatuur en binnentemperatuur, hoe hoger de COP en andersom.
Ofwel een lagere ingestelde gemiddelde binnentemperatuur zal in jouw huis een hogere COP geven.
COP'S hier vergelijken lijkt mij daarom ook volstrekt zinloos. Alleen je eigen COP'S vertellen je iets.
Een hogere COP bereik dus simpel, door de gemiddelde temperatuur in jouw huis omlaag te brengen. Verwarm je huis op gemiddeld 18C en je hebt geheid een hoge COP.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ok, dan hoef je het ook niet verder te optimaliserenFlesym schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:55:
[...]
Volgens mij is dat het meetverschil waar Quatt in de flow meet en ik op de leiding. Dat verschil zie je zowel op de aanvoer als op de retour. En de keuken heb ik iets meer geknepen zodat de afgifte daar iets kleiner is en de kamer en keuken temperatuur vrijwel gelijk zijn.
Eventueel stukje buisisolatie om de T-sensor bij de radiator kan helpen.
En daarom zei ik ook: staar je niet blind op de COP. Uiteindelijk doe je het vanwege duurzaamheid, hobby of kostenbesparing. En ik dat laatste.Mickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:06:
[...]
Ik vind de COP-duscussie eigenlijk maar een vreemde verwarrende discussie.
.....
COP'S hier vergelijken lijkt mij daarom ook volstrekt zinloos. Alleen je eigen COP'S vertellen je iets.
Neemt niet weg dat op een warme dag als gister mijn COP gewoon hoog is, door de hoge buitentemperatuur. Als mijn Quatt die dag helemaal uit zou staan, dan zou ik die dag geen COP hebben kunnen berekenen. Belangrijke info, nee. Maar leuk vond ik het wel.
Zeker is het leuk, want hoe hoger de COP hoe minder energie, lees elektriciteit, lees €, je er relatief in hebt gestopt. En dat is altijd leuk.vanquishsdiv schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:30:
[...]
En daarom zei ik ook: staar je niet blind op de COP. Uiteindelijk doe je het vanwege duurzaamheid, hobby of kostenbesparing. En ik dat laatste.
Neemt niet weg dat op een warme dag als gister mijn COP gewoon hoog is, door de hoge buitentemperatuur. Als mijn Quatt die dag helemaal uit zou staan, dan zou ik die dag geen COP hebben kunnen berekenen. Belangrijke info, nee. Maar leuk vond ik het wel.
Het is echter wel het resultaat van de buitentemperatuur en jouw ingestelde binnentemperatuur. Niet van andere slimmigheden.
[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 17-12-2024 10:40 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Kan geen enkele kwaad.Erik1805 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:44:
Ik heb even een vraag. Binnenkort wordt de radiator in mijn badkamer vervangen waardoor het water uit het cv systeem moet. Daardoor moet de Quatt ook uit het stopcontact. Kan het kwaad als dat voor een halve dag is of zo?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Blindstaren op de cop zeker niet en vergelijken met anderen is ook lastig. Maar het heeft wel degelijk zin om te proberen de cop in jouw situatie zo hoog mogelijk te krijgen.AlfredPteD schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:24:
[...]
Kan je de uitspraak over dat je COP omlaag gaat bij een beter geïsoleerd huis toelichten ? Voor mijn gevoel gaat dan de COP juist omhoog. (minder vermogen nodig om huis op temperatuur te houden, dus lagere watertemperaturen, dus kleine Tlift, dus hogere COP).
Dus inderdaad, isoleren, afgifte verhogen, waterzijdig inregelen, wel of geen zonering toepassen e.d.
Daarom zou Quatt ook het verbruik weergegeven als kwh/graaddag moeten toevoegen in de app. Dat is een veel betere maatstaf voor een efficienter stookgedrag zoals die ook door www.Mindergas.nl wordt gebruikt.raven22 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:25:
[...]
Blindstaren op de cop zeker niet en vergelijken met anderen is ook lastig. Maar het heeft wel degelijk zin om te proberen de cop in jouw situatie zo hoog mogelijk te krijgen.
Dus inderdaad, isoleren, afgifte verhogen, waterzijdig inregelen, wel of geen zonering toepassen e.d.
Het mooie is dat in de Quatt app alle gegevens beschikbaar zijn om het verbruik in kwh/graaddag live te laten zien.
Ik heb dat met de json-data zelf gemaakt in Home Assistant, dus kom op @marijnflipse dan kunnen jouw app-ontwikkelaars dat ook!
/f/image/PLtmpDp6tBuY9aeOxx2YpVxI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 17-12-2024 11:47 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Sorry, maar met dit soort uitspraken, zaai je alleen maar verwarring.raven22 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:25:
[...]
Blindstaren op de cop zeker niet en vergelijken met anderen is ook lastig. Maar het heeft wel degelijk zin om te proberen de cop in jouw situatie zo hoog mogelijk te krijgen.
Zeker al dit soort maatregelen, leiden naar minder energiegebruik. Dat is het doel. Niet de hoogte van de COP. De hoogte van de COP fluctueert met de buitentemperatuur mee en is daarmee een onbetrouwbaar gegeven.
Stel je neemt een isolerende maatregel. Dat hoeft niet te betekenen, dat je gemeten COP daarmee omhoog gaat. @Stefannn heeft hier al aan gerefereerd. Want stel dat door die isolerende maatregel jouw WP meer uit staat. Dan is er geen COP, maar er wordt ook geen energie gebruikt.
Nogmaals streven naar een hogere COP acht ik zeer discutabel.
Isoleren leidt tot minder warmteverlies = meer comfort en meer energiebesparing. Dat is je doel.
Die overige maatregelen leiden tot een mooi rustig stabiel systeem met een warmtepomp. Dat is je doel.
De COP is daar hoogstens het resultaat van.
Voorbeeld: Ik heb de soundslider op building en silent staan. Zodra het koud wordt, schakelt de CV-ketel bij, dus gasverbruik. Dat geeft een relatief hoge COP. Zou ik de pomp op Normal zetten, verstook ik veel minder gas, maar is mijn COP beduidend lager.
Gedaan. Tot waar zou je kunnen verlagen? 45 graden oid?TeslaNerd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:19:
[...]
Probeer nu eens de maximale watertemperatuur op jouw Intergas cv ketel te verlagen van 55 naar beneden met stapjes van 5 graden en kijk of de warmteafgifte nog voldoende comfortabel blijft.
Omdat jouw evohome via opentherm praat met de Intergas cv ketel neemt de Quatt/CiC de maximale watertemperatuur die jij instelt op de cv ketel over voor de warmtepomp
Ik heb dezelfde Intergas ketel. Lager dan 55 graden ging bij ten kostte van het comfort.GhostlyFriend schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:59:
[...]
Gedaan. Tot waar zou je kunnen verlagen? 45 graden oid?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Verwarrend is die, zeker als je verkeerde aannames doet. Jij stelt dat de COP afhankelijk is van het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. Dat is niet zo.Mickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:06:
[...]
Het verwarrende zit voor mij in het relateren van totale energieverbruik en de hoogte van de COP.
Lager energieverbruik als doel stellen lijkt mij evident. Een hogere COP niet. Ik zie de COP als resultaat van warmteverlies van jouw woning, het afgiftesysteem en jouw eigen warmtewensen.
Ten eerste energieverbruik. Minder energieverbruik, bereik je met isoleren, de installatie aanpassen (bijvoorbeeld: vloerverwarming, warmtepomp) en je eigen warmtewensen/gedrag veranderen.
De COP is geheel afhankelijk van het verschil in buitentemperatuur en binnentemperatuur. Hoe kleiner dit verschil, hoe hoger de COP.
@vanquishsdiv laat in de Quatt uitkomst van maandag een COP van 6,4 zien. Dat is bij een minimum ingestelde temperatuur van 18,5 en een max van 19C. De gemiddelde temperatuur zal +/- 18,7 zijn.
Nu mijn tabel met een veel grotere nachtverlaging. Minimum ingesteld 18,5C Max ingesteld 21,5C. Gemiddeld 20C.
Mijn uitvoer van maandag.
[Afbeelding]
Nu is in dit plaatje de Max ingestelde temp 21,1C omdat 's avonds de houtkachel heeft gebrand. De gemiddelde ingestelde temp was dus lager.
Gemiddelde COP op maandag 5,3. COP aan begin van de dag = eerste staaf is 5,9 en de laatste staaf 6. Beide bij een temperatuur van 18,5C. Gedurende de dag loopt mijn ingestelde temperatuur op en neemt de COP dus relatief af.
Maandag is wel een mooi voorbeeld, omdat de verschillen in buitentemperatuur niet zo groot waren.
Als je eenmaal een mooi draaiend stabiel systeem hebt, zul je niet veel meer kunnen doen, dan je eigen warmtewensen aanpassen.
Immers, hoe kleiner het verschil tussen buitentemperatuur en binnentemperatuur, hoe hoger de COP en andersom.
Ofwel een lagere ingestelde gemiddelde binnentemperatuur zal in jouw huis een hogere COP geven.
Een hogere COP bereik dus simpel, door de gemiddelde temperatuur in jouw huis omlaag te brengen. Verwarm je huis op gemiddeld 18C en je hebt geheid een hoge COP.
De COP is wel afhankelijk van het verschil tussen de buitentemperatuur en de watertemperatuur van de uitgang van je warmtepomp. Dit verschil noemen we hier Tlift: dat is de temperatuursprong die de warmte van buiten moet maken om je CV water te verwarmen. Hoe groter die sprong des te slechter je COP.
In een andere post werd gesproken over gemiddelde COP. De COP kun je op meerdere manieren berekenen.
1. de momentane waarde van de COP: verhouding tussen de power en de powerInput. Power is vermogen, en wordt uitgedrukt in W (Watt). Deze waarde kan flink fluctueren, vooral bij in- of uitschakelverschijnselen.
2. de dagwaarde : de verhouding tussen de op die dag geleverde energie (in kWh) en de op die dag verbruikte energie.
3. seizoenswaarde : de verhouding tussen de in dat seizoen geleverde energie (weer in kWh) en de in dat seizoen verbruikte energie. Dit heet ook wel de SCOP (Seizoens COP).
De dagwaarde en de seizoenswaarde kun je zien als gemiddelden.
Het middelen van de diverse waarden van de COP is statistisch gezien onjuist omdat je appels en peren gaat optellen. Via de energie gaat dat wel goed.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
no noMickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:06:
COP is afhankelijk van het dT tussen erin en eruit.
Wat erin moet is afhankelijk van het verschil tussen je afgiftesysteem en de (temperatuur van de) ruimte waarin zicht dat bevindt.
En DAT is op zijn beurt weer afhankelijk van het warmteverlies en dus ook mede door verschil tussen binnen en buiten(-temperatuur; dry-bulb), en komt ook weer deels voort uit de gewenste ruimtetemperatuur.
Hoe lager het erin hoeft, hoe hoger uiteindelijk het COP.
Ik zie het altijd zo dat zaken zoveel mogelijk in balans moeten zijn.
Je kunt heus wel trekken en duwen aan parameters, en dat heeft dan weer effect op andere zaken binnen het hele systeem.
Beetje een oude Sovjet kernreactor
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 17-12-2024 12:14 ]
Dat is afhankelijk van de warmteafgifte van jouw cv-systeem en van jouw comfortwensen. Heeft jouw cv-systeem een betere warmteafgifte dan kan jij ook wel proberen te verlagen tot 35 of 40 graden. Let op dat met een lagere watertemperatuur jouw huis ook langzamer zal opwarmen en dat kan minder comfortabel zijn.GhostlyFriend schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:59:
[...]
Probeer het uit en wordt het te laag (warmteafgifte en/of comfort) dan zet het weer wat hoger
[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 17-12-2024 12:24 ]
Ik heb het wellicht wat simpel gesteld en dat was de bedoeling ook.
Jullie beschrijven de COP als resultaat. En zo zie ik het ook.
Maar de discussie gaat over COP als doel stellen.
[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 17-12-2024 12:20 ]
Van HA heb ik geen verstand, maar zo'n beperkte variatie in flow lijkt me prima.bite schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:50:
Ik heb een serviceafspraak van Quatt13-01-2025 dus nog even geduld.. Vrijdag-ochtend de stekker van de Quatt weer in het stopcontact gedaan met de verwachting dat de aardlekschakelaar weer zou uitschakelen maar dacht misschien is er toch iets veranderd. Sindsdien een lange run.
Eerste probleem was 2 december. Vervolgens nog een periode van 2 uur en 5 uur waarna de aardlekschakelaar weer uitschakelde. Daarna steeds korter van 3 seconden tot direct ondanks een periode spanningsloos.
De bovenste deksel en plaat boven de print had ik nog verwijderd om te controleren op vocht maar niets gevonden.
Overigens wanneer die dan ~1300w draait met wat vervelend geluid wel duidelijk dat daar iets gedempt moet/kan worden, al is het maar op die deksel, maar wil ook geen gedoe met de garantie verder.
Eerder was in HA de flowmeter een vlakke lijn, nu niet en dat kan vanwege de pomp zijn of zou er iets zijn veranderd in HA/Quatt integratie? want die had een update gehad.
Quatt support had aangegeven dag ze een probleem met de pomp hadden geconstateerd en nieuwe heb ik van ze ontvangen. In de app geen updates meer ma 15 dec 19:00 maar uit/aan proberen doe ik liever niet; probeer juist te zorgen dat die blijft draaien![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt me frequente meting met weinig afwijking.
Zie ik bij mij ook wel; met expansievat op goede plek en geen pomp-problemen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Nee, momentCOP is geheel afhankelijk van buitentemperatuur en watertemperatuur.Mickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:06:
...
Het [COP] is echter wel het resultaat van de buitentemperatuur en jouw ingestelde binnentemperatuur. Niet van andere slimmigheden.
Verlagen binnentemperatuur helpt direct je benodigde warmte-hoeveelheid te verlagen, maar het helpt alleen indirect voor je COP.
Overal hoh 10cm vloerverwarming helpt je COP direct. Of jaga's. Of ventilatoren. Of T33. Of andere slimmigheden. Bij hetzelfde comfort (binnentemperatuur) minder energieverbruik.
En vergelijken kan dus wel als je je watertemperatuur erbij vermeldt.
Een maandCOP of seizoensCOP vergelijken is wel moeilijker.
@AlfredPteD schreef al iets soortgelijks, sorry voor dubbele boodschap
Je CVketel expres bij laten schakelen is het tegenovergestelde van een mooi stabiel systeem.Die overige maatregelen leiden tot een mooi rustig stabiel systeem met een warmtepomp. Dat is je doel.
Zodra het koud wordt, schakelt de CV-ketel bij, dus gasverbruik.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Dat hangt van je afgiftesysteem af.GhostlyFriend schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:59:
[...]
Met alleen radiatoren lijkt 40 of 45 nu niet gek.
Als het niet meer warm wordt als het vriest, gooi je hem weer wat omhoog.
Als je doel is geen gasverbruik wellicht.Je CVketel expres bij laten schakelen is het tegenovergestelde van een mooi stabiel systeem.
Maar als je doel is een mooi hybride systeem, gaat deze bewering niet op.
Eens, niks mis met even halfuurtje CV bijschakelen voor extra comfort en een snelle boost in Ta. Daarvoor is het nog altijd een hybride systeem.Mickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:24:
@SBL
[...]
Als je doel is geen gasverbruik wellicht.
@GhostlyFriend kan je de maximale water temperatuur toevallig niet instellen in Evohome (ipv op de CV ketel)? Indien wel, dan zou je dit wellicht ook kunnen automatiseren vanuit HA. Of op z'n minst gemakkelijk mee "kunnen spelen".TeslaNerd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:16:
[...]
Dat is afhankelijk van de warmteafgifte van jouw cv-systeem en van jouw comfortwensen. Heeft jouw cv-systeem een betere warmteafgifte dan kan jij ook wel proberen te verlagen tot 35 of 40 graden. Let op dat met een lagere watertemperatuur jouw huis ook langzamer zal opwarmen en dat kan minder comfortabel zijn.
Probeer het uit en wordt het te laag (warmteafgifte en/of comfort) dan zet het weer wat hoger
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Wat is mooi hybride? Een beetje gasverbruik vind ik niet erg.Mickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:24:
@SBL
[...]
Maar als je een stabiel systeem wilt hebben (=constante watertemperatuur --> constante kamertemperatuur), dan is een CVketel die het water snel even 8 graden opwarmt niet je vriend.
Ik vind trouwens dat de Quatt regeling hier dit jaar netjes mee omgaat, beter dan vorig jaar. Het werkt dus wel, maar stabiel is anders.
Houdt de COP hoogMickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:24:
@SBL
[...]

Waarom is een stabiel systeem = constante watertemperatuur = constante kamertemperatuur?SBL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:47:
[...]
Wat is mooi hybride? Een beetje gasverbruik vind ik niet erg.
Maar als je een stabiel systeem wilt hebben (=constante watertemperatuur --> constante kamertemperatuur), dan is een CVketel die het water snel even 8 graden opwarmt niet je vriend.
Ik vind trouwens dat de Quatt regeling hier dit jaar netjes mee omgaat, beter dan vorig jaar. Het werkt dus wel, maar stabiel is anders.
Dat is wellicht jouw dogma, maar niet de mijne.
Voor mij is een stabiel systeem, het gewenst comfort, door het gehele huis, zonder grote temperatuurschommelingen.
Voor mij is dit dus stabiel. Mijn dogma.
:strip_exif()/f/image/z9EhbfssAkm2HEoleDvF6dZT.jpg?f=fotoalbum_large)
De piek rond 18.00 was omdat ik uit Comfort van Ottolenghi broodsoep maakte. Met dus koken op gas en een fornuis aan. Soep smaakte overgens heerlijk. Daarna ging de houtkachel aan.
1 graad per uur verliezen bij +8~10 (?) om die dan vervolgens in de 20 uren daarna weer langzaam terug te winnen is niet 'stabiel' .
Zo ging het in Chernobyl ook mis
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 17-12-2024 13:17 ]
[quote]
Hoe wordt de cv aangestuurd als deze voor de Quatt moet bijspringen? Op basis van de tijd die de Quatt nodig heeft om de temperatuur 0,5 graad te verhogen?
We berekenen het benodigde vermogen op basis van een specifieke warmtevraag. Vervolgens kijken we hoeveel vermogen de Quatt onder de geldende omstandigheden zou kunnen leveren (buitentemperatuur/watertemperatuur). Als het benodigde vermogen hoger is dan wat de Quatt kan leveren, schakelen we zowel de Quatt als de ketel in.
[unquote]
Stel het volgende:
Kamertemperatuur: 18°
Buitentemperatuur: 8,3°
Waterout: 33,5°
Deling: 8,3 / 33,5 = 0,25
Betekent bovenstaande dan dat de CV wordt bijgeschakeld als de warmte vraag meer is dan 0,25?
Dus een vraag naar een temperatuur hoger dan 18,25° of een kamertemperatuur lager dan 17,75° als 18° wordt gevraagd?
Dat is natuurlijk een relatief begrip : het verschil tussen kamertemp en gewenste temp is constant, dus een stabiel systeem.paQ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:12:
Nouja, dat heet dan persoonlijke wens / voorkeur.
1 graad per uur verliezen bij +8~10 (?) om die dan vervolgens weer in de 20 uren daarna weer langzaam terug te winnen is niet 'stabiel' .
hehehe ja, omdat hij met de thermostaat de opwarming volgt, en dat is niet 1 run waar je naar kijkt heAlfredPteD schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:18:
[...]
Dat is natuurlijk een relatief begrip : het verschil tussen kamertemp en gewenste temp is constant, dus een stabiel systeem.
We snappen (hoop ik) toch allemaal wel wat @SBL bedoelt?
Ik denk dat je (buitentemperatuur/watertemperatuur) niet letterlijk als deling moet lezen maar meer als (op basis van buitentemperatuur en watertemperatuur)dreamer2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:14:
Na veel lezen het volgende tegen gekomen:
[quote]
Hoe wordt de cv aangestuurd als deze voor de Quatt moet bijspringen? Op basis van de tijd die de Quatt nodig heeft om de temperatuur 0,5 graad te verhogen?
We berekenen het benodigde vermogen op basis van een specifieke warmtevraag. Vervolgens kijken we hoeveel vermogen de Quatt onder de geldende omstandigheden zou kunnen leveren (buitentemperatuur/watertemperatuur). Als het benodigde vermogen hoger is dan wat de Quatt kan leveren, schakelen we zowel de Quatt als de ketel in.
[unquote]
Stel het volgende:
Kamertemperatuur: 18°
Buitentemperatuur: 8,3°
Waterout: 33,5°
Deling: 8,3 / 33,5 = 0,25
Betekent bovenstaande dan dat de CV wordt bijgeschakeld als de warmte vraag meer is dan 0,25?
Dus een vraag naar een temperatuur hoger dan 18,25° of een kamertemperatuur lager dan 17,75° als 18° wordt gevraagd?
Inderdaad, ben 5 dagen weggeweest, thermostaat op 18 graden en een fantastische COP, mooie rustig kabbelende Quatt, maar niet de temperatuur waarin we willen leven. Daarom nu weer op 20.5 en dat geeft een slechter / ander beeld. Dus wat @Mickel moen schrijft, COP kan je op dit forum niet vergelijken.Mickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:35:
[...]
Zeker is het leuk, want hoe hoger de COP hoe minder energie, lees elektriciteit, lees €, je er relatief in hebt gestopt. En dat is altijd leuk.
Het is echter wel het resultaat van de buitentemperatuur en jouw ingestelde binnentemperatuur. Niet van andere slimmigheden.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
De watertemperatuur is (helaas) niet te begrenzen middels Evohome.verguldebarman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:40:
[...]
@GhostlyFriend kan je de maximale water temperatuur toevallig niet instellen in Evohome (ipv op de CV ketel)? Indien wel, dan zou je dit wellicht ook kunnen automatiseren vanuit HA. Of op z'n minst gemakkelijk mee "kunnen spelen".
Enige wat ik (zonder extra apparatuur zoals een OpenTherm bridge) weet dat invloed heeft is de "full stroke" instelling op de EvoHome HR92 knop, daarmee kun je de warmtevraag lager houden.
Cc @GhostlyFriend
Tja en zo heb jij dus ook je persoonlijke wens/voorkeur/dogma.paQ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:12:
Nouja, dat heet dan persoonlijke wens / voorkeur.
1 graad per uur verliezen bij +8~10 (?) om die dan vervolgens in de 20 uren daarna weer langzaam terug te winnen is niet 'stabiel' .
Voor ons is dit een prettig schema. Prima nachttemperatuur. ''s Ochtend als we actief zijn, niet te warm. Bij de lunch een aangename temperatuur. Bij het avondeten helemaal goed. En ''s avonds lekker knus. Gemiddelde temperatuur over de hele 24 uur. 20C.
Ik ben ook helemaal geen liefhebber van vloerverwarming. (Behalve dan in mijn zelfbouw camperbusje)
Als ik hele dag dezelfde temperatuur zou aanhouden, zou het ''s ochtends al gauw veel te warm zijn en ''s avonds te koud. Dan zou de gemiddelde temperatuur over 24 uur hoger moeten dan nu.
Maar ieder z'n ding.
[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 17-12-2024 13:49 ]
Om mijn ding dan ook maar te benoemen. ik probeer het vanuit de natuur- en wiskunde te benaderen. Dus : hoe werkt het nu eigenlijk ?Mickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:47:
[...]
Tja en zo heb jij dus ook je persoonlijke wens/voorkeur/dogma.
Voor ons is dit een prettig schema. Prima nachttemperatuur. ''s Ochtend als we actief zijn, niet te warm. Bij de lunch een aangename temperatuur. Bij het avondeten helemaal goed. En ''s avonds lekker knus. Gemiddelde temperatuur over de hele 24 uur. 20C.
Ik ben ook helemaal geen liefhebber van vloerverwarming. (Behalve dan in mijn zelfbouw camperbusje)
Als ik hele dag dezelfde temperatuur zou aanhouden, zou het ''s ochtends al gauw veel te warm zijn en ''s avonds te koud. Dan zou de gemiddelde temperatuur over 24 uur hoger moeten dan nu.
Maar ieder z'n ding.
En dat is helemaal Ok. Natuurkunde is ook mij niet vreemd. En met een zoon afgestudeerd in de theoretische natuurkunde komen de natuurwetenschappen hier regelmatig ter sprake.AlfredPteD schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:12:
[...]
Om mijn ding dan ook maar te benoemen. ik probeer het vanuit de natuur- en wiskunde te benaderen. Dus : hoe werkt het nu eigenlijk ?
Maar ik ben ook een onderwijsman. Getraind om ingewikkelde materie begrijpbaar te maken, met de onderliggende vraag: Wat heb je er aan?
Als ik mijn leerlingen met een autoaccu een paperclip liet fikken, was succes verzekerd. Had ik de mythe, dat zwakstroom niet gevaarlijk is, meteen om zeep geholpen en ging de theoretische uitleg er makkelijker in.
Veel waardering voor de mensen hier, die goed in de materie zitten en wel onderbouwd zaken begrijpelijk toelichten, zoals @Stefannn
Maar ik wordt kritisch, wanneer de onderbouwing/bronvermelding ontbreekt. Als eigen waarneming als algemeen geldend verwoord wordt.
Zo is de COP zoals we die van de Quatt aflezen niets anders dan een momentopname, van die machine, in dat huis met dat warmteverlies, dat afgiftesysteem, op die locatie , op dat moment, met die instellingen en met die weersomstandigheid en temperatuur.
Als je op bassis van de natuurkundige wetten, tot een verbetering/energiebesparing komt met behoud van jouw voorwaarden, is dat uiterst interessant om te lezen. Het resultaat leer je niet uit een moment COP. Haal je dat uit een SCOP? Ik heb mijn twijfels, maar ik lees het graag.
De eindafrekening van de energieleverancier is denk ik nog het meest concreet.
[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 17-12-2024 14:44 ]
Op deze manier vraag ik me af of ik nou echt zoveel bespaar straks na salderen.
Gisteren nog 12 kWh verbruikt, terwijl het de hele dag 10 graden was en bij 3 graden verbruik ik rustig 30 kWh.
Gasverbruik was normaal ongeveer 1000 m3.
Zien jullie iets geks?
![]() | ![]() |
/f/image/mbyHbeg6vIPvFS1473CiQ12A.png?f=fotoalbum_large)
120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |
Lijkt mijn verbruik welDirkde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:47:
Sinds een paar weken een Quatt en ik ben op zich tevreden, maar ik vind mijn elektriciteitsverbruik behoorlijk hoog. Ook als ik het vergelijk met soortgelijke situaties.
Gisteren nog 12 kWh verbruikt, terwijl het de hele dag 10 graden was en bij 3 graden verbruik ik rustig 30 kWh.
Zien jullie iets geks?
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/hWmDw6YnoqXdxjlgLLyaPC5e.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HymxqEoH3w3bq15AkpzWKk3U.png?f=fotoalbum_large)
Hoe dan ook, hangt heel erg van je woning, afgiftesysteem, isolatie, persoonlijke wensen etc af. Zou jouw verbruik niet per se als heel afwijkend zien.
Lijkt mij er mooi uit te zien. Maar omdat hij ook ‘s nachts aardig door blijft draaien, vraag ik mij af hoe goed jouw huis is geïsoleerd. Mogelijk toch wel veel warmteverlies.Dirkde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:47:
Sinds een paar weken een Quatt en ik ben op zich tevreden, maar ik vind mijn elektriciteitsverbruik behoorlijk hoog. Ook als ik het vergelijk met soortgelijke situaties.
Zien jullie iets geks?
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
De gemiddelde COP zoals we die van de Quatt aflezen is de dag-, week-, maand, of jaar-COP.Mickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:37:
[...]
Zo is de COP zoals we die van de Quatt aflezen niets anders dan een momentopname, van die machine, in dat huis met dat warmteverlies, dat afgiftesysteem, op die locatie , op dat moment, met die instellingen en met die weersomstandigheid en temperatuur.
Bijvoorbeeld de dagCOP wordt ieder heel uur van de dag berekend met de tot dat uur door de Quatt geproduceerde warmte (alleen de warmtepomp, niet de cv) gedeeld door de tot dat uur door de Quatt gebruikte electriciteit.
Per staafje van de energiegrafiek kan ook de uurCOP worden opgevraagd door op dat uurstaafje te klikken.
De COP als momentopname danst daar wat omheen.
Zie onderstaande grafiek uit Home Assistant obv de json-data uit de Quatt van gisteren hoe de dagCOP bewoog over de dag.
/f/image/VOK6lqKrnypeiN46ohpDLqXM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qA4s3NIO4IxluWvPI9GxSmHA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 17-12-2024 15:17 ]
Ik ben bang dat ik dan weinig ga besparen na salderen. Vorig jaar gebruikte ik op zulke dagen (4 graden) ongeveer 6m3 gas. Nu dus 30 kWh.jj85 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:51:
[...]
Hoe dan ook, hangt heel erg van je woning, afgiftesysteem, isolatie, persoonlijke wensen etc af. Zou jouw verbruik niet per se als heel afwijkend zien.
Beetje op verkeken dan.
Maar goed dan had ik hem ‘s nachts wel op 16 graden staan en als ik weg was ook. Dat is nu niet mogelijk. Comfort zowel met gas als Warmtepomp prima.
120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |
Waarom is 16 graden s nachts bij jou niet mogelijk?Dirkde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:04:
[...]
Ik ben bang dat ik dan weinig ga besparen na salderen. Vorig jaar gebruikte ik op zulke dagen (4 graden) ongeveer 6m3 gas. Nu dus 30 kWh.
Beetje op verkeken dan.
Maar goed dan had ik hem ‘s nachts wel op 16 graden staan en als ik weg was ook. Dat is nu niet mogelijk. Comfort zowel met gas als Warmtepomp prima.
Heeft jouw Quatt-thermostaat geen dagschema?
Blijft een momentopname. Leuk (of niet) voor je humeur wellicht, maar verder heb je er niet zoveel aan. Zit het wat in de bandbreedte die algemeen aan warmtepompen en afgiftesystemen gegeven worden zoals hier, heb je een richtlijn. https://www.energiewacht....%CB%9AC%2520moet%2520zijn.TeslaNerd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:57:
[...]
De gemiddelde COP zoals we die van de Quatt aflezen is de dag-, week-, maand, of jaar-COP.
Bijvoorbeeld de dagCOP wordt ieder heel uur van de dag berekend met de tot dat uur door de Quatt geproduceerde warmte (alleen de warmtepomp, niet de cv) gedeeld door de tot dat uur door de Quatt gebruikte kWh.
Per staafje van de energiegrafiek kan ook de uurCOP worden opgevraagd door op dat uurstaafje te klikken.
De COP als momentopname danst daar wat omheen.
Zie onderstaande grafiek uit Home Assistant obv de json-data uit de Quatt van gisteren hoe de dagCOP bewoog over de dag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Xs4SpHkGBnfeuEzPg7KAgv7E.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar een hogere COP als doel stellen? Ik lees hier graag de aantoonbare successen.
Eitje, altijd alle ramen open, en de thermostaat een halve graad boven de temperatuur. Zelf bij -3 haal je dan een vet goede COPMickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:16:
Maar een hogere COP als doel stellen? Ik lees hier graag de aantoonbare successen.
Het is maar wat je een succes noemt.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Mijn humeur wordt altijd beter van de succesverhalen die ik hier op het forum lees.Mickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:16:
[...]
Vraag het aan Grok voor een snelle samenvatting:
https://x.com/i/grok/share/Pr2X3TKVgNoYx6cyhPEURAzgn
Of de beste tips voor een hogere COP
https://x.com/i/grok/share/zPv8nEbMylaKJ2jxBpoDZyiGE
/f/image/j0Z4CzVzOKfbF9dI9o0eyOrT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IUmVgE3KvhkAmuUMDPgpVWdg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door TeslaNerd op 17-12-2024 15:50 ]
6 kuub gas geeft ongeveer 53kWh aan warmte.Dirkde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:04:
[...]
Ik ben bang dat ik dan weinig ga besparen na salderen. Vorig jaar gebruikte ik op zulke dagen (4 graden) ongeveer 6m3 gas. Nu dus 30 kWh.
Beetje op verkeken dan.
Je hebt de 14de 103kWh aan warmte geleverd gekregen.
Da's 2x zoveel.
Aan het opstoken geweest, of is die 6m3 een vergissing?
Ik zat op 35kWh verstookt die dag.
Ps: ik zie gewoon een paar mooie runs.
Er zijn er die zulke runs wensen.
Ps2: ik zou eerst eens 1 temperatuur-stap er tussenuit halen.
Je ziet de 14de duidelijk dat hij de gewenste kamertemperatuur nog niet heeft gehaald en weer moet hij een 0,5°C omhoog: daar vraagt Quatt cv-hulp bij.
Al getest op continue?
[ Voor 19% gewijzigd door Friezin op 17-12-2024 16:04 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Naja niet mogelijk. Dat wordt niet aangeraden bij een warmtepomp toch? Dan moet die in de ochtend van 16 naar 19 graden. Grote kans dat die dan de CV ketel gebruikt. Ik kan het wel eens proberen om te kijken wat er gebeurd.TeslaNerd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:14:
[...]
Waarom is 16 graden s nachts bij jou niet mogelijk?
Heeft jouw Quatt-thermostaat geen dagschema?
TeslaNerd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:32:
[...]
Mijn humeur wordt altijd beter van de succesverhalen die ik hier op het forum lees.
Vraag het aan Grok voor een snelle samenvatting:
https://x.com/i/grok/share/Pr2X3TKVgNoYx6cyhPEURAzgn
[Afbeelding]
Dit zijn toch dooddoeners. Algemeenheden. Vul overal voor COP energiebesparing in, en je hebt het werkelijke doel. Klopt ook allemaal. Zoals ik al zei, kijk naar de eindafrekening.Goede Isolatie: Gebruikers melden dat een goed geïsoleerde woning aanzienlijk bijdraagt aan een hogere COP. Dit minimaliseert warmteverlies en zorgt ervoor dat de warmtepomp efficiënter kan werken. Goede isolatie van muren, vloeren, en daken wordt vaak als essentieel beschouwd.
Lage Afvoertemperaturen: Het gebruik van lage temperatuurverwarming, zoals vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren, kan de COP verhogen omdat de warmtepomp minder hard hoeft te werken om de gewenste temperatuur te bereiken. Gebruikers benadrukken dat het aanpassen van de installatie naar een systeem met lagere watertemperaturen een positief effect heeft.
Juiste Instellingen en Regelgeving: De Quatt warmtepomp heeft slimme software met verschillende instellingsmogelijkheden. Gebruikers die hun warmtepomp goed hebben afgesteld op hun specifieke woonsituatie, zoals het optimaliseren van de besparingen of het aanpassen van de werking in de winterperiode, merken een verbetering in de COP.
Regelmatige Onderhoud en Updates: Succesverhalen vermelden vaak dat regelmatig onderhoud en het installeren van software-updates de efficiëntie kunnen verhogen. Quatt biedt regelmatige updates die de prestaties kunnen verbeteren, wat leidt tot een hogere COP.
Externe Factoren: Het weer heeft een directe invloed op de COP. Gebruikers merken dat tijdens mildere winters of bij hogere buitentemperaturen de COP significant verbetert. Het is echter belangrijk om te erkennen dat de COP in zeer koude omstandigheden lager kan zijn, maar met de juiste aanpak kan deze impact worden geminimaliseerd.
Hoef je helemaal niet naar COP te kijken.
Interessant wordt het als iemand aan een knop kan draaien en kan bewijzen, dat daarmee zijn "COP" aantoonbaar is verbeterd.
Dat vind ik hierin niet terug. Ik blijf van mening, dat de suggestie wekken door een hogere COP als doel te stellen, je mensen op het verkeerde been zet. Met als gevolg, dat de een zich intelligent en interessant voordoet en de ander zich dom voelt, want hoe dan?
Ga isoleren, krijg je een hogere COP. Ja duhhhh.
Werd mij ook afgeraden en nu loopt het goed. 19 graden in de nacht en deel van de dag en dan rustig naar 20 graden. De 14de zat ik op 75kWh aan warmte geleverd.Dirkde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:00:
[...]
Naja niet mogelijk. Dat wordt niet aangeraden bij een warmtepomp toch? Dan moet die in de ochtend van 16 naar 19 graden. Grote kans dat die dan de CV ketel gebruikt. Ik kan het wel eens proberen om te kijken wat er gebeurd.
Beetje lastig te vergelijken. In mijn "cv periode" had ik de temp in de nacht op 15. En deels overdag ook. En om 4 uur volgas naar de 19.5.
[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 17-12-2024 16:09 ]
Dat zal wel ongeveer kloppen. CV stond nauwelijks aan in de nacht. Overdag als ik werk ook gewoon op 16. Nu staat de warmtepomp 24/7 aan op 18,5 - 19,5.Friezin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:46:
[...]
6 kuub gas geeft ongeveer 53kWh aan warmte.
Je hebt de 14de 103kWh aan warmte geleverd gekregen.
Da's 2x zoveel.
Aan het opstoken geweest, of is die 6m3 een vergissing?
Ik zat op 35kWh verstookt die dag.
Ps: ik zie gewoon een paar mooie runs.
Er zijn er die zulke runs wensen.
Ik heb vorig jaar geen enkele dag meer dan 8m3 gas gebruikt.
Ik had net nog wat toegevoegd, een ps2 😉Dirkde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:05:
[...]
Dat zal wel ongeveer kloppen. CV stond nauwelijks aan in de nacht. Overdag als ik werk ook gewoon op 16. Nu staat de warmtepomp 24/7 aan op 18,5 - 19,5.
Hebben ze bij Quatt wel een indicatie gegeven van je €. besparing? Of het rendabel is.Dirkde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:05:
[...]
Dat zal wel ongeveer kloppen. CV stond nauwelijks aan in de nacht. Overdag als ik werk ook gewoon op 16. Nu staat de warmtepomp 24/7 aan op 18,5 - 19,5.
Of nachtverlaging kan ligt aan meerdere factoren.Erik1805 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:04:
[...]
Werd mij ook afgeraden en nu loopt het goed. 19 graden in de nacht en deel van de dag en dan rustig naar 20 graden. De 14de zat ik op 75kWh aan warmte geleverd.
Beetje lastig te vergelijken. In mijn "cv periode" had ik de temp in de nacht op 15. En deels overdag ook. En om 4 uur volgas naar de 19.5.
Kwestie van testen.
Boven 8°C kan ik 's nachts een halve graad verlagen.
Daaronder niet meer tenzij ik gas wil gebruiken.
Ik heb hem in het begin continue op 19 graden gehad, maar dan had ik het idee dat hij nog meer verbruikte.
Op zich bevalt de nachtverlaging van 1 graden wel. Dan doet hij toch wat rustiger aan in de nacht.
En die 2 verhogingen heb ik ook gedaan omdat je in de ochtend en avond dan even een boost krijgt. Voelt wat aangenamer dan de hele dag 19 graden.
Die 14de heeft de Quatt 10 uur gedaan over 0,7°C ophoging.Dirkde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:20:
[...]
Ik heb hem in het begin continue op 19 graden gehad, maar dan had ik het idee dat hij nog meer verbruikte.
Op zich bevalt de nachtverlaging van 1 graden wel. Dan doet hij toch wat rustiger aan in de nacht.
En die 2 verhogingen heb ik ook gedaan omdat je in de ochtend en avond dan even een boost krijgt. Voelt wat aangenamer dan de hele dag 19 graden.
Ipv 8 uur start om 6 uur start?
Geen idee hoe snel radiatoren opwarmen, maar temperatuur lijkt hoog genoeg.
Waterzijdig ingeregeld?
TS gelezen?
Meteen in de warmteverliesgrafiek verwerkt.Het warmteverlies van jouw woning is ingesteld op 6 kW bij -10°C, met een starttemperatuur (buitentemperatuur) van 16 graden.
:strip_exif()/f/image/jZUvo9DvkH2Gc7OfWMfJCu4y.png?f=user_large)
Nu eerst maar eens wat vorstdagen.
Overgens had ik binnen een week antwoord. Net als een andere vraag deze maand. Wat dat betreft hoor je mij niet klagen.
Als ik hier sommigen moet geloven dan is dat exact wat Quatt heeft gedaan in vergelijking tot het vorige stookseizoen.Mickel moen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:03:
[...]
Interessant wordt het als iemand aan een knop kan draaien en kan bewijzen, dat daarmee zijn "COP" aantoonbaar is verbeterd.
Je kunt zelf niet aan knoppen draaien bij een Quatt. En omdat jij het niet ziet gebeuren (bij een Quatt) betekent niet dat het niet bestaat. Ik geloof best dat je rendement bij de wijze waarop jij je thermostaat bedient -tig stapjes kleine verhoging- as good as it gets is, maar dat betekent niet automatisch dat dat dus het hoogst haalbare is. Jouw n= ook gewoon 1.
De COP is van dusdanig belang dat wanneer je wijzigingen aanbrengt ter faveure van je comfort, je kunt staven of dat rendement-technisch ook nog eens beter uitkomt.
3 Graden in 3 uur kwijtraken (als ik je screenshot mag geloven) is niet misselijk. Dat is in elk geval een knop waar je zelf aan kunt draaien
Een warmtepomp die uit staat heeft natuurlijk een lastig uit te rekenen COP.vanquishsdiv schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:22:
[...]
Met betere isolatie hoeft de warmtepomp NIET tot nauwelijks meer te werken met 10°C+ buitentemperaturen door lichaamswarmte. Dat zal de gemiddelde COP dus doen dalen omdat nu alleen de COP met lagere buitentemperatuur meetelt.
Maar eens, in de praktijk zal dat effect niet opwegen tegen alle andere factoren (denk ik). Het is immers niet het hele jaar door 12-16°C.
Maar ook in de maanden dat het net koud genoeg is om de warmtepomp aan te laten gaan is het isoleren goed voor de COP. De warmtepomp kan dan lager moduleren omdat het warmteverlies lager is.
Hier merk ik het duidelijk als het zacht weer is. Dan gaat de COP zoals vandaag naar boven de 7. Met slechte isolatie was dat volgens mij vrij lastig geweest.
Je mag mijn screenshot geloven, echter is dat niet helemaal wat het lijkt.paQ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:44:
[...]
Als ik hier sommigen moet geloven dan is dat exact wat Quatt heeft gedaan in vergelijking tot het vorige stookseizoen.
Je kunt zelf niet aan knoppen draaien bij een Quatt. En omdat jij het niet ziet gebeuren (bij een Quatt) betekent niet dat het niet bestaat. Ik geloof best dat je rendement bij de wijze waarop jij je thermostaat bedient -tig stapjes kleine verhoging- as good as it gets is, maar dat betekent niet automatisch dat dat dus het hoogst haalbare is. Jouw n= ook gewoon 1.
De COP is van dusdanig belang dat wanneer je wijzigingen aanbrengt ter faveure van je comfort, je kunt staven of dat rendement-technisch ook nog eens beter uitkomt.
3 Graden in 3 uur kwijtraken (als ik je screenshot mag geloven) is niet misselijk. Dat is in elk geval een knop waar je zelf aan kunt draaien
De grafiek is het resultaat van twee gescheiden kamers met elk een temperatuursensor. Beide kunnen warmtevraag genereren en volgen het grootste deel van de dag exact hetzelfde schema.
De ene is de keuken met een 30 jaar oude uitgebouwde serre. De buitenwand van de keuken bestaat voor 100% uit kozijnen met glas. Bovendien voor 50% plat dak met matige isolatie. 8 van de 10 ramen Hr++, de ramen van de tuindeuren HR.
Winst in warmteverlies is te behalen door een nieuw dak. Dat is een ingrijpende bouwkundige ingreep. Wellicht iets als het dak aan vervanging toe is. Geen knop om even aan te draaien. Je begrijpt. Hier is het warmteverlies nogal fors.
De andere ruimte is de woonkamer met een veel minder groot verlies.
Het grootste deel van de dag bepaalt de keuken de warmtevraag. Als de zon hier na de winter weer binnenkomt neemt de woonkamer dat over. Ook als er in de keuken gekookt wordt. De woonkamer heeft een veel kleiner warmteverlies, maar lift dus mooi mee met de keuken met gemiddeld een iets hogere temperatuur.
De keuken gaat om 18.45 naar nachtstand. Of dit dan ook gebeurt is afhankelijk van de woonkamer. Zetten we daar de houtkachel aan, dan gaat de warmtevraag daar naar 0 en koelt de keuken dus af naar nachttemperatuur. Zo niet lift de keuken mee met schema woonkamer, maar door het grotere warmteverlies dus op een lagere temperatuur. Vervolgens pakt de keuken het schema weer op, als deze temperatuur van 18,5C bereikt is, met een lage watertemperatuur en krijgt dan weer ruim de tijd met 0,1/45 minuten. De COP is zo in de nacht relatief hoog. Uit eindelijk is de gemiddelde ingestelde temperatuur 20C.
Je kunt het mooi in deze grafiek zien.
Om 17.50 is warmtevraag in de keuken gestopt, omdat de kookwarmte de keuken boven de de ingestelde temperatuur bracht. De woonkamer zit dan nog boven het schema. Tussen 19.00 en 20.00 is er dan nog even een beetje warmtevraag van de woonkamer, waarna de houtkachel aan gaat. Tussen 22.00 en 24.00 pakt de keuken het weer op, met een COP van 6.1
:strip_exif()/f/image/73AF95SBj6TobiSlFGdUfuMj.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij werkt het perfect zo.
En met het onlangs verkregen energielabel B voor een huis uit de jaren dertig, ben ik dik tevreden.
[ Voor 16% gewijzigd door Mickel moen op 17-12-2024 19:26 ]
Ik heb al diverse keren contact gehad met quatt maar ik wordt niet terug gebeld en we komen niet verder. Wij zijn nieuwe bewoners van een huis waar al quatt warmte pomp geïnstalleerd was maar ik zou graag willen dat hij optimaal werkt naar onze woon situatie en uitleg over gebruik en app etc.
Ook schijnt het apparaat disconnected te zijn, echter komt er geen oplossing. Naar mijn idee is quatt alleen goed te bereiken als je nieuwe klant bent maar vervolgens is er een slechte service bij problemen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Retour in de zin van: aanvoer Quatt?VindiGoosh schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:26:
FWIW: als Quatt voor de servicebeurt langskomt om die electronica te vervangen, wordt hier ook het expansievat op de retour gezet. Ze gaven aan dat dit (bij mij althans) inderdaad niet goed is gegaan.
Waarom zijn ze overstag gegaan?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Zonder spouwmuurisolatie, amper dakisolatie en verouderd glas hier wel een top-CoP! Maar dat is vandaag. Jaarrond zal dit niet helpen + kijk eens naar mijn totale stroomverbruik op ma 16 dec. Menig goed geïsoleerd huis met tegenvallende CoP's moet hier even naar kijken.. uiteindelijk draait het om wat je bespaard onderaan de streep.netappie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:05:
[...]
Een warmtepomp die uit staat heeft natuurlijk een lastig uit te rekenen COP.
Maar ook in de maanden dat het net koud genoeg is om de warmtepomp aan te laten gaan is het isoleren goed voor de COP. De warmtepomp kan dan lager moduleren omdat het warmteverlies lager is.
Hier merk ik het duidelijk als het zacht weer is. Dan gaat de COP zoals vandaag naar boven de 7. Met slechte isolatie was dat volgens mij vrij lastig geweest.
:strip_exif()/f/image/hrsSUEiTgPfDxlwiX4KwumDn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door vanquishsdiv op 17-12-2024 21:18 ]
Nee. Als in: retour Quatt. Ze gaan het expansievat dus verplaatsen naar de retour.CPM schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:15:
[...]
Retour in de zin van: aanvoer Quatt?
Waarom zijn ze overstag gegaan?
Voor alle duidelijkheid de situatie hier:
:strip_exif()/f/image/6cOx0OjWpR0KqsVXFyxOHBNi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V1hpi4sjpKS93sTjn6C64dZt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze hebben hier bij mij overigens nooit echt dwars om gelegen. Ik heb ze een paar weken / maanden geleden telefonisch gesproken en de situatie uitgelegd, waarbij werd aangegeven dat ze het verhaal logisch vonden klinken en intern gingen bespreken. Als ik niets meer zou horen moest ik er over bellen of mailen, dat laatste heb ik dit weekend gedaan en daar kreeg ik vandaag direct een antwoord op, namelijk dat dit niet goed is gegaan en ze het herstel gaan combineren met de service van de electronica.
[ Voor 36% gewijzigd door VindiGoosh op 17-12-2024 21:22 ]
Wat is er dan met de elektronica?VindiGoosh schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:21:
[...]
ik vandaag direct een antwoord op, namelijk dat dit niet goed is gegaan en ze het herstel gaan combineren met de service van de electronica.
Ik zit ook met meer kWh verbruik dezer dagen dan verwacht. Maar ik draai al iets langer met de Quatt en wat ik ook heb gemerkt is dat een paar uur zonneschijn veel warmte binnenbrengt. Bij mijn redelijk nieuwe huis kan de dagbehoefte van de verwarming makkelijk halveren met zon. En laten we nu net in een lange reeks dagen zitten zonder zonneschijn...Dirkde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:04:
[...]
Beetje op verkeken dan.
Dat heeft kennelijk van doen met die hoge mosquito toon. Heel veel mensen krijgen daarvoor een service.
[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 17-12-2024 21:41 ]
Ja dat bedoel ik. Dus voor de zuigzijde van de Quatts na je afgifte systeem.VindiGoosh schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:21:
[...]
Nee. Als in: retour Quatt. Ze gaan het expansievat dus verplaatsen naar de retour.
Voor alle duidelijkheid de situatie hier:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze hebben hier bij mij overigens nooit echt dwars om gelegen. Ik heb ze een paar weken / maanden geleden telefonisch gesproken en de situatie uitgelegd, waarbij werd aangegeven dat ze het verhaal logisch vonden klinken en intern gingen bespreken. Als ik niets meer zou horen moest ik er over bellen of mailen, dat laatste heb ik dit weekend gedaan en daar kreeg ik vandaag direct een antwoord op, namelijk dat dit niet goed is gegaan en ze het herstel gaan combineren met de service van de electronica.
Tja, als ze nu toegeven dat dit anders moet dan hebben ze nog wat herstel werk te doen (dus ook bij mij?).
Ben dan wel benieuwd welke onderbouwing je moet hebben om dit gerealiseerd te krijgen.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.