Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Bij mij hebben ze parameter 3 ( max. pomp vermogen) op 99% en parameter c. (min. pomp vermogen) op 60% gezet.s020506 schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:53:
[...]
Op advies van Quatt zelf. Mijn ketel ging wel aan, maar ging na een halve minuut uit en warm water ging de leiding niet in. Voor mijn hre 36/30 kreeg ik dit door:
[Afbeelding]
Hebben die tarieven wel nut als ik Optimaliseer besparingen uit heb gezet?verguldebarman schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:00:
[...]
Waarschijnlijk een inkoppertje, maar voor alle zekerheid toch even vragen; heb je rare tarieven ingevuld in de Quatt app?
Een Honeywell Evohome moet met specifieke voorwaarden aangesloten zijn. Heb je die besproken met Quatt en is dat ook bij jou gedaan? Check ook deze post even.
Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.
Yes, dit ken ik idd. Ik heb dezelfde info in mijn eerdere bericht geplaatst, die kwam uit Home Assistant.MeTooPV schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:59:
[...]
Je kunt in de hoofdunit van de evohome 5 seconde op de instellingen knop drukken. Dan kom je in een dieper menu, waarin je kan zien welke knop warmte vraagt. Wellicht fdat dat je op weg helpt.
Zelf heb ik voorlopig bij de ketel het CV bedrijf uitgezet. Dan zorgt de Quatt voor alle warmte.
De Vide zone blijft op 55% staan, terwijl die boven de gevraagde warmte is.
CV bedrijf uit, had jij ook issues met EvoHome? Gebruik je dan de Quatt als semi-full-electric eigenlijk?
[ Voor 8% gewijzigd door GhostlyFriend op 15-12-2024 22:06 ]
Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.
@GhostlyFriend dit, maar ik zou alle knoppen uit evohome gooien.alwind schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:58:
[...]
Gooi die vide eens uit de evohome. Ik heb dat ook in een kamer gedaan. Dan stel je gewoon de temperatuur op de knop zelf in maar doe je geen warmtevraag naar de ketel toe.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Dit is een heel interessante! Omdat ik permanent 19 graden wil heb ik geen zones in de evohome wifi meer nodig eigenlijk. Correct?alwind schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:58:
[...]
Gooi die vide eens uit de evohome. Ik heb dat ook in een kamer gedaan. Dan stel je gewoon de temperatuur op de knop zelf in maar doe je geen warmtevraag naar de ketel toe.
goeie.... Ik denk dat tarieven altijd zin hebben, maar dat weet ik niet zeker met optimaliseren UIT.GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:02:
[...]
Hebben die tarieven wel nut als ik Optimaliseer besparingen uit heb gezet?
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Nou, dit dus @GhostlyFriends020506 schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:03:
[...]
@GhostlyFriend dit, maar ik zou alle knoppen uit evohome gooien.
KISS.
Begin met KISS
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ik heb 3 zones er in nog. Woonkamer, slaapkamer en zolder. Ik ben van 6 naar 3 zones gegaan en dat bevalt mij veel beter. De grootste slaapkamer regel ik en die andere 2 gaan eerder uit zichzelf wel dicht.GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:04:
[...]
Dit is een heel interessante! Omdat ik permanent 19 graden wil heb ik geen zones in de evohome wifi meer nodig eigenlijk. Correct?
Dat kan natuurlijk. Echter nu verspringen alle zones in HA naar 35 graden en Heat. Daar heb ik dan dus helaas niets meer aan. Ook kan ik de % opening natuurlijk niet meer uitlezen.Friezin schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:05:
[...]
Nou, dit dus @GhostlyFriend
KISS.
Begin met KISS
EDIT: opgelost door andere climate-entiteiten toe te voegen. Blijkbaar kan je zowel de evohome zone als de knop zelf in HA afbeelden.
Daarnaast moet ik de temp van de vloerverwarming woonkamer met de evohome regelen nog. Dat is de thermostaat van die vloer. En ook de vloer praktijkruimte gaat via een Round naar de evohome. Die laat ik er dus ook nog in.
Maar weer eens kijken wat dit doet.
[ Voor 31% gewijzigd door GhostlyFriend op 15-12-2024 22:28 ]
Zonder gas gaat mij niet lukken.mckrsta schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:55:
[...]
Mooie post... Ik heb startoptimalisatie AAN staan, en verder is alles standaard, behalve lage belasting, die uitstaat. Maar jouw post en ervaring hebben me aan het denken gezet; uiteindelijk is dit een slimme thermostaat, misschien moet hij gewoon wat tijd krijgen om te leren en goed te gaan werken (aan de andere kant zijn er hier jongens die Quatt en T6 veel langer hebben dan ik en die me welkom hebben geheten in de club). De verwarmingscurve is duidelijk veel te hoog, want zelfs bij 6°C schiet het al naar 4 kW, maar afgezien daarvan, waar ik mee worstel is (en daarom overweeg ik om een andere T6 te testen) het feit dat zodra de temperatuur boven de ingestelde waarde komt, T6 de Quatt uitschakelt. Het krijgt geen kans om naar beneden te moduleren en uren door te draaien. Alleen als ik nu de T6 en CiC uitzet, zal het starten op de benodigde hoge stand en daarna naar beneden moduleren, maar zodra het weer uitschakelt en opnieuw start, begint dezelfde cyclus opnieuw.
De langste run was ongeveer 7 uur, maar dat was na de herstart van T6 en CiC. Het werd geïnstalleerd op 11 november.
Wat betreft comfort is het prima, ik gebruik geen gas voor verwarming, en over het algemeen zal het beter zijn voor de portemonnee.
Ik ga het even zonder fabrieksreset en zonder het uit te schakelen laten draaien, en zal alleen Quatt volgen om aanpassingen te maken aan de verwarmingscurve zo dicht mogelijk bij de gegevens die ik tot nu toe heb.
Maar vind het best grappig om te lezen dat zelfs 1m3 gas per dag "oh help! Ik heb een kuub gas verbruikt! Help!" reacties kunnen veroorzaken.
Laten we daarover eens zijn: hybride Quatt betekent domweg: ik help je cv, maar wanneer ik niet kan helpen, vraag ik toch vriendje cv-ketel. Dat 10m3 nu 1m3 werd is blijkbaar niet meer belangrijk.
Na flink wat vorstdagen (hele dag sub-zero) leer je je Quatt kennen.
Ik ben nu (Quatt staat hier 13 maand) nog steeds beetje aan het finetunen.
Wanneer je het te koud krijgt vraag je Quatt of er iets bijgesteld moet worden: help, ik krijg het koud. Quatt regeert daarop
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ook maar weinig kw van de Quatt. Kan ook de sliders zijn, toch verifiëren. En 1 kamer instellen.GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:28:
Ik heb op aanraden van een aantal mensen het hele huis op 19 graden gezet. Dit is het resultaat
[Afbeelding]
Nog steeds de hele dag cv erbij en veel gasverbruik. Er is hier echt iets niet fris. Het is de hele dag boven de 7 graden geweest buiten, dus ik had 100% WP verwacht.
Klinkt misschien lullig, maar joh wat ben ik blij dat mijn verwarmingssysteem enkel wordt aangedreven door de hand van Friezin die aan een fysieke knop draait...GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:11:
[...]
Dat kan natuurlijk. Echter nu verspringen alle zones in HA naar 35 graden en Heat. Daar heb ik dan dus helaas niets meer aan. Ook kan ik de % opening natuurlijk niet meer uitlezen.
Daarnaast moet ik de temp van de vloerverwarming woonkamer met de evohome regelen nog. Dat is de thermostaat van die vloer. En ook de vloer praktijkruimte gaat via een Round naar de evohome. Die laat ik er dus ook nog in.
Maar weer eens kijken wat dit doet.
Ik zie best vaak geautomatiseerde verwarmingssystemen ruzie krijgen met een Quatt die hun luizeleventje (kwam warmte genoeg van cv) komt verstoren...
Weet niet of het de evohome was/is, maar er werd vaak toch gas gepakt terwijl dat eigenlijk niet nodig was. Ik wil mijn evohome wel houden, en denk nu over een losse thermostaat voor de Quatt/CV aansturing, en dat EVO home dan alleen nog maar kamers open/dicht zet.GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:03:
[...]
Yes, dit ken ik idd. Ik heb dezelfde info in mijn eerdere bericht geplaatst, die kwam uit Home Assistant.
De Vide zone blijft op 55% staan, terwijl die boven de gevraagde warmte is.
CV bedrijf uit, had jij ook issues met EvoHome? Gebruik je dan de Quatt als semi-full-electric eigenlijk?
Deze reactie krijg ik ook hier thuis. Echter Quatt belooft dat het samenwerkt, dus dat moeten ze dan ook waar maken vind ik.Friezin schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:26:
[...]
Klinkt misschien lullig, maar joh wat ben ik blij dat mijn verwarmingssysteem enkel wordt aangedreven door de hand van Friezin die aan een fysieke knop draait...
Ik zie best vaak geautomatiseerde verwarmingssystemen ruzie krijgen met een Quatt die hun luizeleventje (warmte genoeg van cv) komen verstoren...
Deze staan op Normalmedu80 schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:24:
[...]
Ook maar weinig kw van de Quatt. Kan ook de sliders zijn, toch verifiëren. En 1 kamer instellen.
Vraagje nog: als ik alleen de knoppen heb zonder evohome, stuurt dan nog wel iets de CIC aan? Anders ben ik van de regen in de drup nu…Friezin schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:26:
[...]
Klinkt misschien lullig, maar joh wat ben ik blij dat mijn verwarmingssysteem enkel wordt aangedreven door de hand van Friezin die aan een fysieke knop draait...
Ik zie best vaak geautomatiseerde verwarmingssystemen ruzie krijgen met een Quatt die hun luizeleventje (warmte genoeg van cv) komen verstoren...
Het werkt vast samen zoals Quatt zegt, maar even niet bij jou.GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:29:
[...]
Deze reactie krijg ik ook hier thuis. Echter Quatt belooft dat het samenwerkt, dus dat moeten ze dan ook waar maken vind ik.
Meestal zit het grootste probleem bij de gebruiker (sorry) .
Ik heb geen evohome, dus dan kunnen alleen andere evohome gebruikers je helpen.
Andere optie is: schakel uit en begin vanaf 0, zoals je ook ongetwijfeld met cv hebt moeten doen.
Je hebt inderdaad minimaal één zone nodig om warmtevraag van Evohome via OpenTherm naar de CIC te sturen.GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:38:
[...]
Vraagje nog: als ik alleen de knoppen heb zonder evohome, stuurt dan nog wel iets de CIC aan? Anders ben ik van de regen in de drup nu…
Het advies 'gooi alle zones eruit' is te kort door de bocht.
Daar was ik al bang voor… was vast goed bedoeld. Koud huis morgenochtend helaas…jbtbnl schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:45:
[...]
Je hebt inderdaad minimaal één zone nodig om warmtevraag van Evohome via OpenTherm naar de CIC te sturen.
Het advies 'gooi alle zones eruit' is te kort door de bocht.
[ Voor 4% gewijzigd door GhostlyFriend op 15-12-2024 22:49 ]
Werkt hier ook prima zonder enig ingewikkeld systeem. Geen omkijken naar.Friezin schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:26:
[...]
/f/image/1MiKTcfTnIoH6j3bZKhB1uBV.png?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Mogelijk kan mijn vermogen nog iets omlaag (Quatt zei 8kW maar ikzelf wilde niet te snel zakken dus 9kW gekozen).
:strip_exif()/f/image/YlcyuARcSgtbIWmlSIWblHZD.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijne is OT aangesloten.jj85 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:48:
[...]
Is jouw ketel aan/uit of OT aangesloten op de CiC?
(bron)
[Afbeelding]
Thanks voor de antwoorden, ik laat mijn CV lekker staan zoals hij staat. Sinds de Quatts doet ie eigenlijk alleen nog maar tap water.
[ Voor 32% gewijzigd door CPM op 15-12-2024 22:54 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ik had daar in het begin wat issues mee, pendelgedrag van de Quatt als ik de R8810A1018 aan de ramses_cc integratie toevoegde. Via trial and error erachter gekomen dat de volgende instelling onder "Advanced ramses_rf gateway configuration" het probleem oplost: "use_native_ot: never"
Ik vermoed dat ramses_cc via de OpenTherm module bepaalde informatie van de Quatt probeert uit te vragen en dat de Quatt daar niet lekker op reageert. Voorgenoemde instelling loste bij mij in ieder geval vreemd gedrag op.
Ja, die gebruik ik. Waar doe ik die instelling in HA (iPad app?jbtbnl schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:58:
@GhostlyFriend gebruik je toevallig ramses_cc voor de integratie van Evohome met HA?
Ik had daar in het begin wat issues mee, pendelgedrag van de Quatt als ik de R8810A1018 aan de ramses_cc integratie toevoegde. Via trial and error erachter gekomen dat de volgende instelling onder "Advanced ramses_rf gateway configuration" het probleem oplost: "use_native_ot: never"
Ik vermoed dat ramses_cc via de OpenTherm module bepaalde informatie van de Quatt probeert uit te vragen en dat de Quatt daar niet lekker op reageert. Voorgenoemde instelling loste bij mij in ieder geval vreemd gedrag op.
Wanneer ik zou gaan verhuizen, komt er 100% weer een Quattpietjm schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:52:
[...]
Werkt hier ook prima zonder enig ingewikkeld systeem. Geen omkijken naar.
[Afbeelding]
Op Android is het: Settings > Devices and services > RAMSES RF > onder kopje "Integration entities" op "configure" > Gateway configuration > Advanced ramses_rf gateway configuration > tekstinvoerveld voor YAMLGhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:04:
[...]
Ja, die gebruik ik. Waar doe ik die instelling in HA (iPad app?
:strip_exif()/f/image/ouC8hvpgfemMJLy0t1KxmWd4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door jbtbnl op 15-12-2024 23:11 ]
Dat lukt mij nog steeds niet. Geen enkele reactie meer op mijn verhuizing en een Quatt kopen lukt nog steeds nietFriezin schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:07:
[...]
Wanneer ik zou gaan verhuizen, komt er 100% weer een Quatt
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Huh?pietjm schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:11:
[...]
Dat lukt mij nog steeds niet. Geen enkele reactie meer op mijn verhuizing en een Quatt kopen lukt nog steeds niet
Echt?
Dat is toch van den zotte @marijnflipse !
Lees dat je flink aanvragen hebt, maar dit is een tester en een bezitter hè
:strip_exif()/f/image/glRpWQsk8Hby4E3Yr0HE3twk.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechterpunt snijdt bij 20, dat lijkt redelijk aannemelijk als je tot 21,5 of 22 stookt.mckrsta schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:27:
Ik wil jullie vandaag niet lastigvallen met grafieken, het was de hele dag hetzelfde verhaal, totdat ik CiC en T6 weer opnieuw opstartte... We zullen morgen zien hoe het werkt met +6°C.
@SBL Wanneer je een moment hebt, kun je dit dan even dubbelchecken? Is het niet te laag? Ik weet dat de data niet ideaal is omdat we geen colt-weer hebben, maar op basis van de gegevens tot nu toe, is het zo...
Ik heb ook geprobeerd om alle data te verwijderen waarbij de gemiddelde temperatuur boven de 6°C lag, en de marge is 0,1. Ik heb de tabel gebruikt, en de buitentemperatuur van Quatt, en ik krijg dezelfde resultaten binnen 0,1-0,2...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je 2 linkerpunten liggen erg veel kW uit elkaar. Voor mij moeilijk te bepalen welke klopt. Meer punten links is beter. Als je toch nu een inschatting wilt:
Ik zou het bij de bovenste punten ook nog warm willen hebben, dus daar een lijn door trekken: bij 11gr 1 kW en bij 1gr 2,3kW, dus bij -10 dan zo'n 3,7kW.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Hoe warm is de compressor? En de bodemplaat? Als de Quatt net is gestopt, kan die warmte de sensor wel beïnvloeden, lijkt me. Quatt kast warmt dan op.Mickel moen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:52:
De piek rondom 21.00 uur gaat van 1C naar 3C naar 1C. Dit is de periode dat de Quatt van aan, naar uit, naar aan gaat. Ofwel de uitgeblazen lucht koelt de aangezogen lucht met 2 C
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Net na het stoppen van de Quatt zou dit kunnen. Maar de Quatt is 1:30 uur uit geweest.SBL schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:30:
[...]
Hoe warm is de compressor? En de bodemplaat? Als de Quatt net is gestopt, kan die warmte de sensor wel beïnvloeden, lijkt me. Quatt kast warmt dan op.
Kortom, behalve als er een andere verklaring komt, toen de Quatt stopte, ontstond er een verschil van 2C, wat niet overeenstemt met het temperatuurverloop dichtstbijzijnde meetstation en ook niet met mijn eigen buitenthermometer,
Ofwel. Voor en na koelde de Quatt de aangezogen lucht met 2 graden, volgens de sensor en de output van Quatt in de grafiek.
En nogmaals. Dat is geen probleem, maar een gegeven.
[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 16-12-2024 16:04 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
probeer echt eens met evohome in slave dus evohome loskoppelen van de cic en in je woonkamer een andere thermostaat, staan er genoeg op marktplaats.GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:28:
Ik heb op aanraden van een aantal mensen het hele huis op 19 graden gezet. Dit is het resultaat
[Afbeelding]
Nog steeds de hele dag cv erbij en veel gasverbruik. Er is hier echt iets niet fris. Het is de hele dag boven de 7 graden geweest buiten, dus ik had 100% WP verwacht.
de evohome stuurt dan alleen de zones aan, maar kan geen warmtevraag genereren. de zone waar je nieuwe thermostaat hangt altijd helemaal open
bij mij maakte dit flink verschil. wel quatt informeren over de nieuwe thermostaat
Gedaan. Nu kijken wat dit brengt. Super bedankt!jbtbnl schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:09:
[...]
Op Android is het: Settings > Devices and services > RAMSES RF > onder kopje "Integration entities" op "configure" > Gateway configuration > Advanced ramses_rf gateway configuration > tekstinvoerveld voor YAML
[Afbeelding]
Als ik vragen mag: hoe heb je deze setting ooit gevonden?
Juist, dit is een goede manier om evohome icm met quatt te gebruiken.MeTooPV schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:26:
[...]
Weet niet of het de evohome was/is, maar er werd vaak toch gas gepakt terwijl dat eigenlijk niet nodig was. Ik wil mijn evohome wel houden, en denk nu over een losse thermostaat voor de Quatt/CV aansturing, en dat EVO home dan alleen nog maar kamers open/dicht zet.
centrale evohome unit staat bij mij thuis in de meterkast
en ik heb geen gasverbruik meer
Waarom heb jij optimalisaties aan, terwijl je ook panelen hebt? Mijn redenering is dat als je de Quatt zo veel mogelijk wilt gebruiken, je deze instelling uit hebt staan? Anders gaat ie op een goedkoop gasmoment toch de ketel gebruiken. Maar blijkbaar werkt het bij jou heel goed zo.pietjm schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:52:
[...]
Werkt hier ook prima zonder enig ingewikkeld systeem. Geen omkijken naar.
[Afbeelding]
Ik heb optimalisatie ook aan staan. Voor Quatt werd mijn verbruik opgewekt met zonnepanelen. Ik had weinig over. Je kunt de opgewekte stroom maar 1x gebruiken, daarom ervoor gekozen om optimalisatie aan te zetten. Leek mij logisch, maar hoor graag of dat ook daadwerkelijk zo is 😇GhostlyFriend schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:19:
[...]
Waarom heb jij optimalisaties aan, terwijl je ook panelen hebt? Mijn redenering is dat als je de Quatt zo veel mogelijk wilt gebruiken, je deze instelling uit hebt staan? Anders gaat ie op een goedkoop gasmoment toch de ketel gebruiken. Maar blijkbaar werkt het bij jou heel goed zo.
Maar ook met die instelling, vanaf september nog geen 4m3 verbruikt....
[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 16-12-2024 08:40 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
dan mag evohome alleen niet de groepen/zone van waar de thermostaat hangt dicht zetten, correct?raven22 schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:14:
[...]
Juist, dit is een goede manier om evohome icm met quatt te gebruiken.
centrale evohome unit staat bij mij thuis in de meterkast
en ik heb geen gasverbruik meer
@MeTooPV
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ja dat is heel belangrijk, dus het beste is om die zone te verwijderen uit evohomeToby-Wan schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:54:
[...]
dan mag evohome alleen niet de groepen/zone van waar de thermostaat hangt dicht zetten, correct?
@MeTooPV
of eventueel de vraag temperatuur voor die zone in evohome op 30 zetten, zodat die altijd ruim hoger staat dan de thermostaat in die ruimtd
[ Voor 18% gewijzigd door raven22 op 16-12-2024 09:46 ]
Ik heb wel panelen, maar die dekken niet mijn hele verbruik. En waarom zou ik niet een extra beetje gas gebruiken als dat goedkoper is. Het is een hybride systeem en zo gebruik ik het ook.GhostlyFriend schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:19:
[...]
Waarom heb jij optimalisaties aan, terwijl je ook panelen hebt? Mijn redenering is dat als je de Quatt zo veel mogelijk wilt gebruiken, je deze instelling uit hebt staan? Anders gaat ie op een goedkoop gasmoment toch de ketel gebruiken. Maar blijkbaar werkt het bij jou heel goed zo.
De ramses_cc wiki is een beetje rommelig maar de genoemde setting staat er wel vermeld: https://github.com/zxdavb/ramses_cc/wiki/2.-ConfigurationGhostlyFriend schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:07:
[...]
Gedaan. Nu kijken wat dit brengt. Super bedankt!
Als ik vragen mag: hoe heb je deze setting ooit gevonden?
Ik had ook problemen, hoge temperatuur, lage COP. Heb op advies van dit forum alle evohome uitgezet, dus stekker van de HCE80 er uit, alle knoppen HR-91 en HR-92 van de radiatoren gehaald en batterijen eruit, ook van alle thermostaten (wireless round).GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:49:
[...]
Daar was ik al bang voor… was vast goed bedoeld. Koud huis morgenochtend helaas…
Daarna de dus alleen de Wifi thermostaat (kleurenscherm) fabrieksinstellingen geladen en gekoppeld aan de OT module bij de ketel. Het duurde nog een paar dagen, maar nu lage(re) temperaturen in het systeem en hogere COP. Moet nu nog waterzijdig in gaan regelen. In het kort: zonering lijkt het systeem te verstoren, en ik hoefde geen nieuwe hardware te kopen om dat te fixen (heb wel wat hardware over :-)) COP kwam eerst nauwelijks boven de 3 (3.2 op een hele mooie dag in November), nu niet meer onder de 3 geweest en vandaag zelfs 5.4 tot nu toe (record voor mij).
WiFi thermostaat staat in de woonkamer (vwv), boven radiatoren (met het wieltje van de HR91/92 handmatig stukje open in sommige ruimten)
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005
Deze kun je in de Quatt HA-integratie vinden onder
Heatpump Thermostat control setpoint
(of sensor.heatpump_thermostat_control_setpoint)
Een terugkerende conclusie. Doe er je voordeel meeMidway123 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:19:
[...]
In het kort: zonering lijkt het systeem te verstoren
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Misschien nog een beetje te vroeg voor een echte conclusie, maar uit de data, tot nog toe, lijkt het dat dat mijn Quatt inderdaad efficienter werkt:
/f/image/VuSxbarzHMSm9TuyJfu3oYu3.png?f=fotoalbum_large)
--> Quatt produceert meer eigen warmte en zet minder de gaskraan aan!
Wat me ook opvalt is dat ik dit jaar over het algemeen meer warmte nodig heb. Dat komt doordat we de thermostaat gemiddeld wel wat hoger hebben dan vorig jaar.....
Ik zal eens kijken of het me lukt om deze grafiek ook in de stooklijn sheet te plaatsen, zodat anderen dit inzicht ook kunnen krijgen.
Ik zou een vergelijking maken obv de door jouw Quatt verstookte kwh/graaddagen (kwh gas en electrisch) voor beide jaren. Dan kun jij de beide jaren beter vergelijken los van de verschillen in thermostaat en buitentemperaturenverguldebarman schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:34:
Ik wilde vandaag eens de hypothese "Quatt draait efficienter (lees, meer warmte uit electrisch en minder uit gas) deze winter" voor mezelf verduidelijken obv de data die ik in mijn versie van de welbekende stooklijn sheet bij heb gehouden.
Misschien nog een beetje te vroeg voor een echte conclusie, maar uit de data, tot nog toe, lijkt het dat dat mijn Quatt inderdaad efficienter werkt:
[Afbeelding]
--> Quatt produceert meer eigen warmte en zet minder de gaskraan aan!
Wat me ook opvalt is dat ik dit jaar over het algemeen meer warmte nodig heb. Dat komt doordat we de thermostaat gemiddeld wel wat hoger hebben dan vorig jaar.....
Ik zal eens kijken of het me lukt om deze grafiek ook in de stooklijn sheet te plaatsen, zodat anderen dit inzicht ook kunnen krijgen.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Bedoel je dat wat mindergas.nl doet? Zo ja, heb ik inderdaad ook bekeken. Ik wilde alleen een iets meer intuïtief overzicht in een grafiek.TeslaNerd schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:44:
[...]
Ik zou een vergelijking maken obv de door jouw Quatt verstookte kwh/graaddagen (kwh gas en electrisch) voor beide jaren. Dan kun jij de beide jaren beter vergelijken los van de verschillen in thermostaat en buitentemperaturen
Maaare... mindergas.nl houd geen rekening met de thermostaat (anders dan een vaste waarde), toch?
En terugkerende reactie: of en in hoeverre zones nuttig zijn hangt erg af van de indeling en het gebruik van het huis.okijokii schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:34:
[In het kort: zonering lijkt het systeem te verstoren]
Een terugkerende conclusie. Doe er je voordeel mee
Helemaal met je eens, maar bij gedoe is het wel één van de eerste dingen waar je naar mag kijken.HGBMason schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:55:
[...]
En terugkerende reactie: of en in hoeverre zones nuttig zijn hangt erg af van de indeling en het gebruik van het huis.
Oftwel op z'n @Friezin's: " 'T komt door de gebruiker...." 🫢🤪HGBMason schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:55:
[...]
En terugkerende reactie: of en in hoeverre zones nuttig zijn hangt erg af van de indeling en het gebruik van het huis.
[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 16-12-2024 13:40 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ja, zelfde concept waarmee mindergas.nl het verbruik van verschillende woningen vergelijkbaar maakt.verguldebarman schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:54:
[...]
Bedoel je dat wat mindergas.nl doet? Zo ja, heb ik inderdaad ook bekeken. Ik wilde alleen een iets meer intuïtief overzicht in een grafiek.
Maaare... mindergas.nl houd geen rekening met de thermostaat (anders dan een vaste waarde), toch?
Jij kan de vergelijking voor de kwh/graaddagen per stookseizoen maken door bijvoorbeeld het aantal kwh per de graaddagen van dit stookseizoen te vergelijken met het aantal kWh per de graaddagen die waren verstreken tot dezelfde datum in het vorige stookseizoen.
Daarna maak jij de verstookte kwh over dezelfde periodes vergelijkbaar door te schalen naar een gelijk aantal graaddagen.
Met jouw eigen data kun jij kiezen om de graaddagen obv jouw eigen buitentemperaturen en setpoints van jouw thermostaat te gebruiken of zoals mindergas doet obv de graaddagen per regio
[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 16-12-2024 13:33 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Tja... wanneer iets plotseling niet meer goed werkt, is het vaak mis gegaan tussen rugleuning en toetsenbord 😉😂verguldebarman schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:01:
[...]
Oftwel op z'n @Friezin's: " 'T komt door de gebruiker...." 🫢🤪
(Gebeurt mij ook regelmatig, niks mis mee)
@vanquishsdivvanquishsdiv schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:51:
Nadeel van een slecht geïsoleerd huis: ook nu met 11°C buiten maakt de warmtepomp lange draaisessies... voordeel, een hele hoge COP met deze temperaturen. Momenteel een COP van 7,2!
Lange draaisessies prima!, heeft blijkbaar je huis nodig.
Hele hoge cop, geloof het maar niet. Met deze temperaturen mag je een cop van ong 5,5 verwachten.
Kijk naar de eigen gegevens van quatt, de prestaties in grafieken.
Cop berekening volgt uit temperatuurmetingen door de sensoren >> t in en t out.
Dat, gecombineerd met flow en soortelijke warmte water geeft vermogen.
Als dus de component metingen (is dus temperatuurverschil) niet klopt, krijg je een geweldige, of een bedroevende cop. Want ook dat is een berekening.
De echte controle op je winst, is vergelijken wat er aan kwh in je pomp gaat (en hoeveel gas in je cv), en dat vergelijken met andere jaren.
Ben benieuwd, bij een duo zie je de verschillen tussen de metingen!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Alles komt uit Quatt, dus dat is het niet. Defrosts had ik vorig jaar ook. De "wegegooide" energie uit defrosts dus ook....JanHenk schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:23:
@verguldebarman Mits de data allemaal uit Quatt komt, dan lijkt me de wijziging om de benodigde energie voor ontdooicycli niet meer mee te nemen in af te trekken van de geleverde warmte een mogelijk belangrijke verklaring voor het verschil?
Verschil in warmtevraag zit echt in het verschil doordat, voornamelijk bij het vrouwelijke deel van mijn huisgenootjes, er meer behoefte is aan warmte..... 😬
En het allergrootste verschil, tussen vorige winter en deze winter, zit in de verhouding warmte uit Quatt en warmte uit gas. Dat is deze winter echt een stuk beter (lees, minder gas) geworden!
[ Voor 13% gewijzigd door verguldebarman op 16-12-2024 14:09 ]
werkt tot nu toe prima, merk er niks van.jj85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:00:
@Toby-Wan Hoe bevalt je 3kW doorstroomverwarmer tot nu toe? Nog issues mee gehad afgelopen weken bij de iets koudere dagen of draait het verder probleemloos?
in november heeft ie 1.6 kWh verbruikt en aan warmte toegevoegd aan het CV systeem, verdeeld over 4 of 5 dagen op momenten dat de wenstemperatuur ineens 1-1.5 graden stijgt (WAF
ben wel blij dat ik een extra aanlegthermostaat erbij heb gedaan zodat ik een dubbele temperatuursbeveiliging erin heb: de doorstoomverwarmer kan de watertemperatuur niet boven de 45 graden krijgen, zodat het CV water altijd goed in werkgebied van de Quatt blijft.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Quatt kan data 'poetsen' (lees: negatieve vermogens afronden naar 0) voordat het in json oid verschijntverguldebarman schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:06:
[...]
Alles komt uit Quatt, dus dat is het niet. Defrosts had ik vorig jaar ook. De "wegegooide" energie uit defrosts dus ook....
Verschil in warmte zit denk ik echt in het verschil doordat, voornamelijk bij het vrouwelijke deel van mijn huisgenootjes, er meer behoefte is aan warmte..... 😬
@JanHenk bedoeld dat Quatt, sinds de CiC upgrade begin november (versie 2.20.2), niet meer met negatieve vermogens rekent tijdens een defrost.verguldebarman schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:06:
[...]
Alles komt uit Quatt, dus dat is het niet. Defrosts had ik vorig jaar ook. De "wegegooide" energie uit defrosts dus ook....
Verschil in warmte zit denk ik echt in het verschil doordat, voornamelijk bij het vrouwelijke deel van mijn huisgenootjes, er meer behoefte is aan warmte..... 😬
Daarmee is het thermisch vermogen dat we in de app zien, tijdens een defrost-dag, hoger dan werkelijkheid.
Scheelt ongeveer 0,2kWh per defrost wat Quatt wegpoetst

op zich klopt dit, maar ik zie ook een substantiele verbetering in de maand oktober waar er nog nagenoeg geen ontdooicycli zijnJanHenk schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:23:
@verguldebarman Mits de data allemaal uit Quatt komt, dan lijkt me de wijziging om de benodigde energie voor ontdooicycli niet meer mee te nemen in af te trekken van de geleverde warmte een mogelijk belangrijke verklaring voor het verschil?
Aaahhh, nu valt het kwartje!! 😵💫🤣 Thx @jj85 en @JanHenkjj85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:10:
[...]
@JanHenk bedoeld dat Quatt, sinds de CiC upgrade begin november (versie 2.20.2), niet meer met negatieve vermogens rekent tijdens een defrost.
Daarmee is het thermisch vermogen dat we in de app zien, tijdens een defrost-dag, hoger dan werkelijkheid.
Scheelt ongeveer 0,2kWh per defrost wat Quatt wegpoetst
Het zou natuurlijk kunnen, maar als je het zeker wil weten, dan moet je het zelf gewoon meten.harv schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:00:
[...]
@vanquishsdiv
Hele hoge cop, geloof het maar niet. Met deze temperaturen mag je een cop van ong 5,5 verwachten.
Kijk naar de eigen gegevens van quatt, de prestaties in grafieken.
Bij een laag opgenomen vermogen, kan een kleine afwijking in dT al een heel punt COP schelen.
Diezelfde afwijking weegt minder zwaar in absolute waarde dan wanneer het ding hard aan het werk is.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nice, dank voor je update! Mooie resultaten dus :-)Toby-Wan schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:07:
[...]
werkt tot nu toe prima, merk er niks van.
in november heeft ie 1.6 kWh verbruikt en aan warmte toegevoegd aan het CV systeem, verdeeld over 4 of 5 dagen op momenten dat de wenstemperatuur ineens 1-1.5 graden stijgt (WAF)
ben wel blij dat ik een extra aanlegthermostaat erbij heb gedaan zodat ik een dubbele temperatuursbeveiliging erin heb: de doorstoomverwarmer kan de watertemperatuur niet boven de 45 graden krijgen, zodat het CV water altijd goed in werkgebied van de Quatt blijft.
Slim om de max temp te beperken met die aanlegthermostaat.
@paQpaQ schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:13:
[...]
Het zou natuurlijk kunnen, maar als je het zeker wil weten, dan moet je het zelf gewoon meten.
Bij een laag opgenomen vermogen, kan een kleine afwijking in dT al een heel punt COP schelen.
Diezelfde afwijking weegt minder zwaar in absolute waarde dan wanneer het ding hard aan het werk is.
Behalve....., als het temperatuurverschil dan ook verder uit elkaar loopt.
Bij lage temperaturen ong 1,5 graad, bij hoge tot wel 2,1 graden.
Let: ik heb het hier over verschil tussen hp1 T out en hp2 T in.
Verder moeilijk te vergelijken, maar het levert bij in elk geval een "veel" beter draaiende hp2 op dan hp1.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
meten is wetenharv schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:30:
[...]
@paQ
Behalve....., als het temperatuurverschil dan ook verder uit elkaar loopt.
Bij lage temperaturen ong 1,5 graad, bij hoge tot wel 2,1 graden.
Let: ik heb het hier over verschil tussen hp1 T out en hp2 T in.
Verder moeilijk te vergelijken, maar het levert bij in elk geval een "veel" beter draaiende hp2 op dan hp1.
paQ in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik zie COP's die echt bijna onwaarschijnlijk laag zijn, en ik zie ook COP's die de opgaaf van Quatt zelf soms significant overstijgen. Ik vind het lastig te geloven dat beide voorstellingen kloppen.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 16-12-2024 14:40 ]
Verklaring kan inderdaad (deels) zijn in de data die is gewijzigd, maar er kan ook daadwerkelijk iets aan de aansturing verbeterd zijn natuurlijk. Het ene sluit het andere niet uit c.q. er kunnen meerdere oorzaken zijn.Toby-Wan schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:11:
[...]
op zich klopt dit, maar ik zie ook een substantiele verbetering in de maand oktober waar er nog nagenoeg geen ontdooicycli zijn
Zoals @verguldebarman aangeeft dat ie daadwerkelijk minder gas verbruikt dan ie op basis van het verleden zou verwachten, heeft dat niets met de betrouwbaarheid van de data te maken, dat is een eenvoudige meting en constatering.
@paQpaQ schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:34:
[...]
meten is weten
Ik zie COP's die echt bijna onwaarschijnlijk laag zijn, en ik zie ook COP's die de opgaaf van Quatt zelf soms significant overstijgen. Ik vind het lastig te geloven dat beide voorstellingen kloppen.
Inderdaad,..... dus meten is weten.
Voor mij staat vast dat de waarden niet geheel betrouwbaar zijn, de enige echte waarde is de kwh input in het gehele systeem vanuit het net
Vergelijken kan met het aantal m3 gas in het verleden.
Moet wel zeggen, dat ik veel wil weten en checken, maar ik vind wel ; het is de quatt, zoals die geleverd is, en daar heb je het mee te doen.
Of het een optimum is voor mijn of jouw huis, voor iedereen anders Daarvoor kun je zoeken naar kleine- of grote verbeteringen.
DE beste verbetering zit in het balanceren van installatie, daar is meer winst te halen dan gedacht.
Ben benieuwd naar je eerste resultaten met betrekking tot controle van de betrouwbaarheid van de Quatt gegevens...paQ schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:34:
[...]
meten is weten
paQ in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik zie op een dag als vandaag ook COP van ruim 7. (7,6 nu). Hij draait urenlange runs (8+ uur) op minimaal vermogen (330 watt) en maakt water van 26 graden bij buitentemperatuur van 10 graden. Zo is verwarmen spotgoedkoop in ieder geval.
Is ook. Je verandert er niets mee, maar je kunt zo wel staven of de COP opgaaf een beetje kloptharv schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:49:
[...]
@paQ
Inderdaad,..... dus meten is weten.
Voor mij staat vast dat de waarden niet geheel betrouwbaar zijn, de enige echte waarde is de kwh input in het gehele systeem vanuit het net
Vergelijken kan met het aantal m3 gas in het verleden.
Moet wel zeggen, dat ik veel wil weten en checken, maar ik vind wel ; het is de quatt, zoals die geleverd is, en daar heb je het mee te doen.
Of het een optimum is voor mijn of jouw huis, voor iedereen anders Daarvoor kun je zoeken naar kleine- of grote verbeteringen.
DE beste verbetering zit in het balanceren van installatie, daar is meer winst te halen dan gedacht.
Bij zowel te hoog als bij te laag.
Ik heb geen Quatt, dus het extern meten zal iemand anders (zelf) moeten doen.JanHenk schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:49:
[...]
Ben benieuwd naar je eerste resultaten met betrekking tot controle van de betrouwbaarheid van de Quatt gegevens...
Ik zie op een dag als vandaag ook COP van ruim 7. (7,6 nu). Hij draait urenlange runs (8+ uur) op minimaal vermogen (330 watt) en maakt water van 26 graden bij buitentemperatuur van 10 graden. Zo is verwarmen spotgoedkoop in ieder geval.
COP 7 is helemaal niet ongewoon bij 10~12 graden
Een dag-COP van 11 na uren draaien durf ik echter wel vraagtekens bij te zetten.
En als je nu maar 3,9 zou halen, dan gaat er ook ergens iets niet helemaal goed
edit:
Maar voor de volledigheid:
/f/image/AUfRpLkUuzvdbjy1ujIZ8uGR.png?f=fotoalbum_large)
De grafieken tonen de metingen van de WP zelf alsook de externe sensoren. Dat ligt nagenoeg strak op elkaar. De externe sensoren geven me echter wel een stabielere meting met een hogere resolutie dan dat uit dat schijt-ebus protocol komt
EN! bovendien meet je dan ook de defrosts
[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 16-12-2024 15:00 ]
Jawel hoor.jj85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:09:
[...]
Rapporteert jouw aroTHERM dan ook geen vermogens < 0?
Hij meet ook opgenomen vermogen, alhoewel hij daar veel te pessimistisch in is blijkt.
En in de app komt het COP dan vervolgens dan weer te laag uit. Mede ook door het te hoog 'gemeten' opgenomen vermogen.
In de ebus data heb ik het adres voor de daadwerkelijke geleverde energie nog niet gevonden.
Wel de netto warmteopwek (maar daar zit dan weer geen negatief bij)
kortom:
hij doet het (iets) beter dan de app me doet geloven
[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 16-12-2024 15:22 ]
Defacto is dat dus een voordeel van een lucht/water warmtepomp.vanquishsdiv schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:51:
Nadeel van een slecht geïsoleerd huis: ook nu met 11°C buiten maakt de warmtepomp lange draaisessies... voordeel, een hele hoge COP met deze temperaturen. Momenteel een COP van 7,2!
Bij slecht geïsoleerd huis dat ook bij matige temperaturen gestookt moet worden heb je door de hoge buiten temperatuur een heel goede cop.
Een water/water warmtepomp heeft geen verhoogde cop bij warm weer.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Eerder berichte ik bovenstaande waarop de melding kwam dat ik wat meer context moest vertellen over mijn situatie.dezejongeman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:22:
hoe is jullie ervaring met support. bij mij reageren ze bijna niet. ik heb problemen de performance. sinds 10 november schiet de performance naar benenden. na meermaals bellen kreeg ik toegang tot het ticket portaal. daar trof ik een door quatt gedetecteerd issue aan, van 3 weken eerder.
de melding was "Je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben". zojuist zie ik in het systeem een nieuwe melding er bij komen sinds 9 december " De circulatiepomp in je systeem lijkt niet optimaal te werken. HP1".
ik heb 1 keer een inhoudelijke reactie ontvangen. hier heb ik 3,5 weken op moeten wachten. de vraag was of ik voldoende radiatoren open heb. dit is ongewijzigd sinds levering. dat zijn 3 grote op de begane gronde. de wp is afgemonteerd op zolder. dit is dus een forse loop, daar zou het niet in moeten zitten.
mijn gemiddelde performance zit nu rond 40-60% verwarmen door de quatt. dit is een cop tussen de 2 en 3.2 op week basis. er zit zelfs een dag tussen dat het lager was dan 1,5. Door dit verminderde performance loop ik de 200 euro mis van kleine gas belaster. ik zit nu nog net onder de 500m3 met een stand van vandaag 489m3.
ik zit dus eigenlijk met 3 zaken.
- hoe krijg ik support in beweging, heb ze al een keer of 10 gebeld. althans het callcenter?
- wat kan ik zelf doen om het probleem te verhelpen?
- kan ik een compensatie krijgen, voor het niet functionerende gekochte product?
In mijn geval gaat het om 1 quatt met radiatoren. Mijn cv ketel is een remeha tzerra ace-matic 35c (1 dag ouder dan de quatt). aangestuurd met tado v3.
melding 1 van 13 november: Je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben.
melding 2 van 26 november: mijn eigen melding. "Quatt draait niet naar behoren" hierop heb ik de volgende melding gekregen op 12 dec:
melding 3 van 9 dec: De circulatiepomp in je systeem lijkt niet optimaal te werken. HP1In de data van jouw Quatt zie ik dat er te weinig doorstroom is in het systeem. Dit zorgt ervoor dat de Quatt niet gaat draaien en de cv-ketel wordt ingeschakeld. Dat betekent dat de COP ook lager is, door de benodigde watertemperatuur.
Ik zie dat jij alleen radiatoren hebt. Staan er genoeg radiatoren open? Als het er niet voldoende zijn die open staan, zorgt dit ervoor dat wij niet inschakelen of niet verder werken.
melding 4 van 9 dec: Je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben.
Er is dus 1 half inhoudelijke antwoord gekomen in de vorm van een vraag.
mijn technische situatie:
huis is een 2 onder 1 kap van 185M2, dubbel glas en goed geissoleerd (2009).
de installatie heeft vanaf medio maart succesvol gedraaid.
de cv remeha tzerra
Ik heb de radiatoren beneden in de kamer altijd volledig open. De radiotoren hebben gewoon old-school draaiknop. Op zolder is mijn kantoor welke ik met een tado knop automatisch bedien op kantoor dagen.
mijn quatt staat op de garage, buizen tot aansluiting zijn ongeveer 3-4,5 meter naar de cv op zolder.
wat opviel door de installateur is dat de drukmeter (of hoe die ook heet) rode pinnetje in kunstof) niet ver van de cv geplaatst kon worden, door de ligging.
installatie plaatjes:
:strip_exif()/f/image/ir2FCuGmy2mCp6SgkqBikZPD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5BwlhxDQQrBU1NqopxmnRpqS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nDJutRivO0mhiJPsZIodzOTZ.jpg?f=fotoalbum_large)
ketel informatie
:strip_exif()/f/image/SX5sUghv627S25UNbtxU5gZy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ELaDHMgiyULmOHTFsRDCv0p4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit betreft de situatie van afgelopen week:
/f/image/dciLCyb35UafVEBSnAtibtdB.png?f=fotoalbum_large)
Dit is van vandaag 17-12. wat opvalt is dat het de eerste 2 uur prima gaat, daarna doet de WP bijna niets meer. dit gedrag zie ik vaker terug:
/f/image/171K1NbFaRAewY2T5Ev0VI3e.png?f=fotoalbum_large)
18-12 vegelijkbaar gedrag met gister:
/f/image/HZ8hGhY40fp0AYMlPKbWnJps.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door dezejongeman op 18-12-2024 13:22 ]
Hier ook, ik zit vandaag op 7,9JanHenk schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:49:
[...]
Ben benieuwd naar je eerste resultaten met betrekking tot controle van de betrouwbaarheid van de Quatt gegevens...
Is hoekwoning uit 1995, behalve hr++ glas niet nageisoleerd, thermostaat op 20.
@raven22raven22 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:23:
[...]
Hier ook, ik zit vandaag op 7,9
Is hoekwoning uit 1995, behalve hr++ glas niet nageisoleerd, thermostaat op 20.
Prima, word ik blij van!
Even rekenen
Power in 330 watt
cop 7,6 >>> powerout = 7,6 x 330 = 2508 watt
Temp verhoging water = 2508/930 = 2,69 graden.
Stel: je tempmetingen is 1 graad te laag of te hoog. Je tempverschillen T in en T uit worden 1,69 of 3,69, dus power uit 1,69 x 930 = 1571 >>> cop = 1571/330= 4,76 >>> Heel aardig!!
Of:
power uit = 3,69 x 930 = 3432 watt >>> cop 3432/330 = 10,39 >> Deze wil ik van je kopen!!
Kortom, staar je niet blind, hou vooral het geleverde vermogen door het net in de gaten, en verlekker (of versomber, dat weet ik nog niet) te veel op de cop.
Overigens;
mijn hp1 (de slechte, die al drie uur draait, buiten ruim 10 graden, watertemp 29 graden, power in ong 420 watt (volgens quatt) heeft nu een cop van 5,4 (volgens de app van quatt)
Had nu maar mijn hp2 gedraaid, cop zou naar verwachting zijn 7,4. (1 graad temperatuur fout)
En dan weet ik niet of alles wordt meegenomen: verbruik 2e quatt, cic.
Wil niet zeggen, dat ik me belogen voel. Ik stook duidelijk goedkoper, ik krijg hier meetgevens die ik redelijk kan interpreteren, en bij anderen is het ook niet altijd feest!!
Maar de info die ik aangeleverd krijg, zie ik ook graag kloppend!!
Ik vind het een wat warrig verhaal, ik probeer het even samen te vatten:dezejongeman schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:17:
[...]
Eerder berichte ik bovenstaande waarop de melding kwam dat ik wat meer context moest vertellen over mijn situatie.
In mijn geval gaat het om 1 quatt met radiatoren. Mijn cv ketel is een remeha tzerra ace-matic 35c (1 dag ouder dan de quatt). aangestuurd met tado v3.
melding 1 van 13 november: Je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben.
melding 2 van 26 november: mijn eigen melding. "Quatt draait niet naar behoren" hierop heb ik de volgende melding gekregen op 12 dec:
[...]
melding 3 van 9 dec: De circulatiepomp in je systeem lijkt niet optimaal te werken. HP1
Ik heb de radiatoren beneden in de kamer altijd volledig open. De radiotoren hebben gewoon old-school draaiknop. Op zolder is mijn kantoor welke ik met een tado knop automatisch bedien op kantoor dagen.
mijn quatt staat op de garage, buizen tot aansluiting zijn ongeveer 3-4,5 meter naar de cv op zolder.
wat opviel door de installateur is dat de drukmeter (of hoe die ook heet) rode pinnetje in kunstof) niet ver van de cv geplaatst kon worden, door de ligging.
installatie plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Quatt maakt meldingen dat je te weinig flow hebt.
Je hebt alleen radiatoren, waar er 3 van open staan. En je hebt een bypass met een rood pinnetje.
Dan heb ik nog een heleboel vragen:
Jij hebt een melding gemaakt dat je vindt dat Quatt een te klein deel van warmtelevering op zich neemt?
Heb je je flow wel eens bekeken in JSON?
Wat is je watertemperatuur in de Quatt app. (deel eens een lang screenshot)
Wordt je huis nu wel warm?
Worden de 3 radiatoren warm?
Wat gebeurt er als je alle radiatoren open zet?
Ik zie in de installatie foto's dat er een externe flowmeter is gemonteerd. Dit is dus een Quatt die al een tijd geleden geplaatst is. Als dat klopt betekent dat dat je installatie in het verleden wel goed gefunctioneerd heeft ?dezejongeman schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:17:
[...]
Eerder berichte ik bovenstaande waarop de melding kwam dat ik wat meer context moest vertellen over mijn situatie.
[...]
melding 3 van 9 dec: De circulatiepomp in je systeem lijkt niet optimaal te werken. HP1
installatie plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo ja dan zal een flow probleem niet opeens aan het waterzijdige deel van je installatie liggen.
Een defekte circulatiepomp zou dan weleens de oorzaak kunnen zijn. Als je de JSONfeed actief hebt of maakt zou je kunnen zien hoe groot de flow is en of deze fluctueert. Als de pomp van de Quatt defect is en alleen de pomp van de cv voor flow zorgt, zal deze waarschijnlijk de 800l/uur niet halen.
Ehbrands schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:27:
[...]
Ik zie in de installatie foto's dat er een externe flowmeter is gemonteerd. Dit is dus een Quatt die al een tijd geleden geplaatst is. Als dat klopt betekent dat dat je installatie in het verleden wel goed gefunctioneerd heeft ?
Zo ja dan zal een flow probleem niet opeens aan het waterzijdige deel van je installatie liggen.
Een defekte circulatiepomp zou dan weleens de oorzaak kunnen zijn. Als je de JSONfeed actief hebt of maakt zou je kunnen zien hoe groot de flow is en of deze fluctueert. Als de pomp van de Quatt defect is en alleen de pomp van de cv voor flow zorgt, zal deze waarschijnlijk de 800l/uur niet halen.
Zoals jbl al aangeeft zou iets meer info wel handig zijn.
@dezejongemanSBL schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:25:
[...]
Ik vind het een wat warrig verhaal, ik probeer het even samen te vatten:
Quatt maakt meldingen dat je te weinig flow hebt.
Je hebt alleen radiatoren, waar er 3 van open staan. En je hebt een bypass met een rood pinnetje.
Dan heb ik nog een heleboel vragen:
Jij hebt een melding gemaakt dat je vindt dat Quatt een te klein deel van warmtelevering op zich neemt?
Heb je je flow wel eens bekeken in JSON?
Wat is je watertemperatuur in de Quatt app. (deel eens een lang screenshot)
Wordt je huis nu wel warm?
Worden de 3 radiatoren warm?
Wat gebeurt er als je alle radiatoren open zet?
@SBL
Wel een beetje eens.
Nog geen totaal overzichtfoto, geen ketelgevens, geen onderschrift, nauwelijks info van je huis verder.
Laat wat meer van je zien, ik hoop dat quatt niet op deze gegevens je de quatt heeft aanbevolen!!
beetje jammer dat de magneetfilter in deze opstelling weinig doet voor de bescherming van de warmtepompdezejongeman schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:17:
[...]
[...]
installatie plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hieronder het stroomverbruik volgens de Quatt app en mijn homewizard meting. Quatt zit op eigen groep, met homewizard meter in de meterkast ook alleen die groep.harv schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:18:
[...]
@raven22
Prima, word ik blij van!
Even rekenen
Power in 330 watt
Stel: je tempmetingen is 1 graad te laag of te hoog. Je tempverschillen T in en T uit worden 1,69 of 3,69, dus power uit 1,69 x 930 = 1571 >>> cop = 1571/330= 4,76 >>> Heel aardig!!
Of:
power uit = 3,69 x 930 = 3432 watt >>> cop 3432/330 = 10,39 >> Deze wil ik van je kopen!!
Kortom, staar je niet blind, hou vooral het geleverde vermogen door het net in de gaten, en verlekker (of versomber, dat weet ik nog niet) te veel op de cop.
Overigens;
mijn hp1 (de slechte, die al drie uur draait, buiten ruim 10 graden, watertemp 29 graden, power in ong 420 watt (volgens quatt) heeft nu een cop van 5,4 (volgens de app van quatt)
Had nu maar mijn hp2 gedraaid, cop zou naar verwachting zijn 7,4. (1 graad temperatuur fout)
Wil niet zeggen, dat ik me belogen voel. Ik stook duidelijk goedkoper, ik krijg hier meetgevens die ik redelijk kan interpreteren, en bij anderen is het ook niet altijd feest!!
15-12: quatt 7,17kwh en homewizard 7,2
14-12: quatt 14,89 en homewizard 14,1
13-12: quatt 19,47 en homewizard 18,5
Wat opvalt over deze dagen is dat de quatt dus meer denkt te verbruiken dan de homewizard meting.
Eerste probleem was 2 december. Vervolgens nog een periode van 2 uur en 5 uur waarna de aardlekschakelaar weer uitschakelde. Daarna steeds korter van 3 seconden tot direct ondanks een periode spanningsloos.
De bovenste deksel en plaat boven de print had ik nog verwijderd om te controleren op vocht maar niets gevonden.
Overigens wanneer die dan ~1300w draait met wat vervelend geluid wel duidelijk dat daar iets gedempt moet/kan worden, al is het maar op die deksel, maar wil ook geen gedoe met de garantie verder.
Eerder was in HA de flowmeter een vlakke lijn, nu niet en dat kan vanwege de pomp zijn of zou er iets zijn veranderd in HA/Quatt integratie? want die had een update gehad.
Quatt support had aangegeven dag ze een probleem met de pomp hadden geconstateerd en nieuwe heb ik van ze ontvangen. In de app geen updates meer ma 15 dec 19:00 maar uit/aan proberen doe ik liever niet; probeer juist te zorgen dat die blijft draaien
:strip_exif()/f/image/iSg0bUDybuyXGZ1IWpLEPfHH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DvE7wproX6ZXJkD8ZGzlvneQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook blij met wat de Quatt vandaag laat zien. Mijn Quatt pendelt al sinds vanmorgen 5u op ca 150kwh per uur met een pendelritme van 10-15min draaien op 2kW warmte en daarna ca 15-20 minuten pauze. Dat zijn ca 2 starts per uur.harv schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:18:
[...]
@raven22
Prima, word ik blij van!
Even rekenen
Power in 330 watt
Of:
Overigens;
Mijn huis warmt dan nog steeds rustig op van 19 naar 20 graden met radiatoren die warm blijven.
/f/image/TOAwfPR030sA1882Mwe0zITW.png?f=fotoalbum_large)
Ik had deze post helemaal gemist, maar dit vind ik een hele bijzondere.Kleigraaf schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:57:
De inspecteur (ex-installateur) gaf aan dat hij altijd het drukvat op de retourleiding aansloot. Hij liet in het midden of dit echt fout is, maar zou het expliciet doorgevrn aan Quatt en vragen of ze mij antwoorden op deze vraag.
De onafhankelijke warmtepomp,,experts” laten in het midden of dit goed/fout is, en gaan deze vraag bij Quatt neerleggen?
Dit zegt mij wel genoeg. Als je hier als expert geen antwoord op kan formuleren en daarvoor bij Quatt gaat aankloppen, dan mag je jezelf geen expert noemen.
Krijg er weer een hoog “wij van WC-eend” gevoel bij.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Met dit als kers op de taart.Kleigraaf schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:31:
[...]
Eens, ben dus ook benieuwd naar reactie van Quatt. Hij gaf aan dat hij formeel niets mocht zeggen tegen mij en alleen aan Quatt verslag mocht uitbrengen.
Tot zo ver de “onafhankelijke” warmtepompexperts.
“Eerst even in overleg met de installateur”. Een wassen neus heet dat.
[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 16-12-2024 19:41 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
@TeslaNerdTeslaNerd schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:06:
[...]
Hier ook blij met wat de Quatt vandaag laat zien. Mijn Quatt pendelt al sinds vanmorgen 5u op ca 150kwh per uur met een pendelritme van 10-15min draaien op 2kW warmte en daarna ca 15-20 minuten pauze. Dat zijn ca 2 starts per uur.
Mijn huis warmt dan nog steeds rustig op van 19 naar 20 graden met radiatoren die warm blijven.
[Afbeelding]
Ik zie het 150 watt vanuit net (ipv 150kwh!)
Je moet wel erg klein wonen!!
Een warmteverlies van 2 of zo??
edit:
Met wat beter lezen moet ik lezen, denk ik, vermogen 300 watt 2 x 15 minuten aan, 2 x 15 minuten uit.
Blijft dezelfde vraag open staan.
Misschien zou een quatt alleen beter passen!
Is niet een quatt veel te groot???
[ Voor 10% gewijzigd door harv op 16-12-2024 19:31 ]
Voor mij een raadsel hoe radiatoren bij een watertemperatuur van gemiddeld 20 graden warm aan kunnen voelen. Bij mij voelen radiatoren van 30 graden nog koel aanTeslaNerd schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:06:
[...]
Ik knijp momenteel de vvw af, verhoog de watertemp tot 33 graden, zodat de radiatoren boven enigszins warm aanvoelen. En heb lak aan het dogma van 800 l/uur zodat ik niet bij elke ingreep alles waterzijdig moet inregelen
[ Voor 21% gewijzigd door Freeckje op 16-12-2024 19:35 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Check mijn handtekening: 120m2 bovenwoning redelijk goed geisoleerd.harv schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:25:
[...]
@TeslaNerd
Ik zie het 150 watt vanuit net (ipv 150kwh!)
Je moet wel erg klein wonen!!
Een warmteverlies van 2 of zo??
Is niet een quatt veel te groot???
Het is vandaag weer 10+ graden hier in Amsterdam
NB Laatste opgave van Quatt Support was dat zij mijn warmteverlies met 1kW hadden verhoogd naar 7kW🤡
[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 16-12-2024 19:33 ]
@TeslaNerdTeslaNerd schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:31:
[...]
Check mijn handtekening: 120m2 bovenwoning redelijk goed geisoleerd.
Het is vandaag weer 10+ graden hier in Amsterdam
NB Laatste opgave van Quatt Support was dat zij mijn warmteverlies met 1kW hadden verhoogd naar 7kW🤡
Blijft voor mij voorlopig raadsel. Hoe was dan toch vroeger je gasverbruik??
Met die 10-15min runs op 2kW warmte wordt het water hier bijna 30 graden. Ik heb de vvw in de badkamer en een kleine T20 in de slaapkamer afgeknepen maar de grote radiatoren staan allemaal volledig openFreeckje schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:27:
[...]
Voor mij een raadsel hoe radiatoren bij een watertemperatuur van gemiddeld 20 graden warm aan kunnen voelen. Bij mij voelen radiatoren van 30 graden nog koel aan
Ik knijp momenteel de vvw af, verhoog de watertemp tot 33 graden, zodat de radiatoren boven enigszins warm aanvoelen. En heb lak aan het dogma van 800 l/uur.
/f/image/6unvuTaN8d3tFLsYTrUIgTIO.png?f=fotoalbum_large)
Dat aanvoelen is iet zo gek toch? Ik meet even snel met een thermometer mijn handpalm en die is 33,7 graden. Dan zal 30 graden kouder voelen.Freeckje schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:27:
[...]
Voor mij een raadsel hoe radiatoren bij een watertemperatuur van gemiddeld 20 graden warm aan kunnen voelen. Bij mij voelen radiatoren van 30 graden nog koel aan
Dan lees je mijn reactie verkeerd. De poster teslanerd zei dat het warm aanvoelde, ik juist nietHogu schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:44:
[...]
Dat aanvoelen is iet zo gek toch? Ik meet even snel met een thermometer mijn handpalm en die is 33,7 graden. Dan zal 30 graden kouder voelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 16-12-2024 19:56 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
1150m3 in 2020 naar 800m3 in 2023 en dit jaar 400m3. Volgens de Quatt app heb ik 417m3 gas bespaard dus dat sluit daar goed op aan.harv schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:36:
[...]
@TeslaNerd
Blijft voor mij voorlopig raadsel. Hoe was dan toch vroeger je gasverbruik??
En de thermostaat staat nu op 20 graden en vorig jaar op 19 😎
/f/image/QLouL7QMJDyQeDAjgqobMZW0.png?f=fotoalbum_large)
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
:strip_exif()/f/image/Ft8zbgXAtL5bpYGSqHYGUq4u.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Flesym op 16-12-2024 20:24 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Pardon? Ze laten je dus 1,5 maand zitten met een kapotte circulatiepomp?bite schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:50:
Ik heb een serviceafspraak van Quatt13-01-2025 dus nog even geduld.. Vrijdag-ochtend de stekker van de Quatt weer in het stopcontact gedaan met de verwachting dat de aardlekschakelaar weer zou uitschakelen maar dacht misschien is er toch iets veranderd. Sindsdien een lange run.
Eerste probleem was 2 december. Vervolgens nog een periode van 2 uur en 5 uur waarna de aardlekschakelaar weer uitschakelde. Daarna steeds korter van 3 seconden tot direct ondanks een periode spanningsloos.
De bovenste deksel en plaat boven de print had ik nog verwijderd om te controleren op vocht maar niets gevonden.
Overigens wanneer die dan ~1300w draait met wat vervelend geluid wel duidelijk dat daar iets gedempt moet/kan worden, al is het maar op die deksel, maar wil ook geen gedoe met de garantie verder.
Eerder was in HA de flowmeter een vlakke lijn, nu niet en dat kan vanwege de pomp zijn of zou er iets zijn veranderd in HA/Quatt integratie? want die had een update gehad.
Quatt support had aangegeven dag ze een probleem met de pomp hadden geconstateerd en nieuwe heb ik van ze ontvangen. In de app geen updates meer ma 15 dec 19:00 maar uit/aan proberen doe ik liever niet; probeer juist te zorgen dat die blijft draaien![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik denk dat de temperatuursensoren in de Quatt in de flow zitten en jouw sensoren op radiatoren op de leidingen. In rust worden ze dan gelijk maar met flow is het in de flow warmer dan buiten op de leiding.Flesym schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:58:
Is het bij meer mensen het geval dat de Quatt als hij draait de watertemperatuur ongeveer 2 graden hoger aangeeft dan ik meet op mijn radiatoren, zowel op aanvoer als retour? In rust (tegen 19:00) klopt de temperatuur wel weer. Kan natuurlijk ook zijn dat alle 6 sensoren op de radiatoren een afwijking hebben.
[Afbeelding]
Als jij nog 2 sensoren bij de cv ketel op de aan- en afvoer zet dan zal het beter vergelijkbaar zijn. Maar voor het inregelen misschien niet relevant
Ik kan hiermee niet direct een verklaring bedenken waarom de deltas bij al jouw radiatoren hoger zijn dan bij de quatt. Iemand anders hier die daar een verklaring voor heeft? @VindiGoosh ?
@Flesym welke sensoren gebruik jij op de radiatoren?
[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 16-12-2024 21:17 ]
@Kleigraaf heette die man heel toevallig Flipse van achternaam?VindiGoosh schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:24:
[...]
Met dit als kers op de taart.
Tot zo ver de “onafhankelijke” warmtepompexperts.
“Eerst even in overleg met de installateur”. Een wassen neus heet dat.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.