Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
TeslaNerd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:53:
[...]

De “dubbele” was jouw veronderstelling die ik tussen aanhalingstekens heb geplaatst.
Mijn ervaring met de Quatt in mijn woning is dat een pendel-pauze van 10 minuten, 1 of 2 maal per uur een betere COP geeft dan wanneer ik de Quatt de hele dag laat doorlopen in een en dezelfde run.

Mogelijke verklaringen is dat in mijn woning de gemiddelde watertemperatuur een paar graden lager blijft met deze pendel-pauzes dan wanneer de run eindeloos mag doorlopen. In beide scenarios draait mijn Quatt op de laagste compressor frequentie van 30hz
Ok… maar als je in beide gevallen op minimale modulatie zit.
Dan betekent 10min pauze per uur stomweg 10/60 =17% minder energie in het huis.
Dan zal het huis dus minder warm worden (al is dat wellicht nauwelijks echt relevant).

Gemiddeld gezien draait hij dan op lager vermogen en dat is inderdaad goed voor de cop.

[edit]
Oh en inderdaad….
Sowieso 17% minder energie gebruik
En omdat de boel 17% minder “verwarmd” wordt is de water temperatuur (die kwa fluctuatie gedempt wordt door de buffer werking) lager. Dus ook nog betere cop. In totaal gauw 20% minder energie nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 14-12-2024 17:09 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:56:
[...]

Ik doneer een foto van mijn vvw-verdeler tijdens een defrost.
Onder is aanvoer, normaliter tussen de 30-35°C.
10 meter verwijderd van Quatt. Was lager maar moest mobiel even pakken.

Power en powerinput zijn ook de enige correcte waarden om te gebruiken

[Afbeelding]
Ja, niemand twijfelt dat de watertemperatuur out lager is dan de temperatuur in tijdens een defrost.

Dit kan voor de quatt de trigger zijn om een defrost te starten, maar ik denk dat de quatt dat op andere sensoren baseert. Welke zouden dat zijn, dàt is de vraag.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:16
sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:05:
[...]

In de documentatie van de Kombicompact 30/36 (niet de latere HRE) wordt een driewegklep genoemd:

Stand driewegklep of afsluiter MIT
0 = tijdens CV-bedrijf bekrachtigd

Dus ik denk dat Quatt wel correct heeft geinstalleerd vorig jaar zonder drukverschilregelaar en dat ik deze nu alsnog moet laten bijplaatsen nu ik een nieuwe intergas extreme heb laten installeren
Ja dat vermoeden had ik al maar wist het niet zeker. En nu die inlaatcombinatie!

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:14
Stefannn schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:07:
[...]
Ok… maar als je in beide gevallen op minimale modulatie zit.
Dan betekent 10min pauze per uur stomweg 10/60 =17% minder energie in het huis.
Dan zal het huis dus minder warm worden (al is dat wellicht nauwelijks echt relevant).

Gemiddeld gezien draait hij dan op lager vermogen en dat is inderdaad goed voor de cop.

Oh en inderdaad….
Sowieso 17% minder energie gebruik
En omdat de boel 17% minder “verwarmd” wordt is de water temperatuur (die kwa fluctuatie gedempt wordt door de buffer werking) lager. Dus ook nog betere cop. In totaal gauw 20% minder energie nodig.
Ja, zo ervaar ik het ook. Wat ik er voor inlever is een wat tragere opwarmsnelheid maar die kan ik hiermee nu zelf instellen wat in de standaard-regeling van de Quatt ook niet mogelijk is.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:14
Gerardwaz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:13:
[...]

Ja dat vermoeden had ik al maar wist het niet zeker. En nu die inlaatcombinatie!
volgens mij is dat alleen bij een indirect verwarmde boiler.
@sky_walker Heb jij dat?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:12:
[...]

Ja, niemand twijfelt dat de watertemperatuur out lager is dan de temperatuur in tijdens een defrost.

Dit kan voor de quatt de trigger zijn om een defrost te starten, maar ik denk dat de quatt dat op andere sensoren baseert. Welke zouden dat zijn, dàt is de vraag.
Ik zit hier nu naar een (gasloze) defrost te kijken.
Buitentemperatuur 5,2°C
Misschien kun je er wat mee.

Wel rest meenemen: luchtvochtigheid is hoog
https://www.hetweeractueel.nl/weer/eelde/actueel/

Enne, deel 1 al gecheckt?
Defrosts zijn vaak voorbij gekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUpUvIqPC7s082AoCSVexBZ59uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmLZYipXv0KQ8Dp4gbk92nmW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 14-12-2024 17:28 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:20:
[...]

volgens mij is dat alleen bij een indirect verwarmde boiler.
@sky_walker Heb jij dat?
Dat is niet correct.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
AlfredPteD schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:27:
Afgelopen dagen een aantal defrost fasen gehad. Idd kwam er na even stoom uit de WP. Het lijkt wel een stoomketel, en daar ben ik niet zo blij mee, want stoomketels en alles wat heet wordt, slijten hard.
Dat is natuurlijk geen stoom wat er bij de Quatt weg komt ;)
Dus dat slijten zal wel meevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:18
GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:00:
[...]

Idd een hecht wijkje. We zijn een wijkje van 33 min of meer gelijke en geschakelde woningen. Hier is een groepje van 6 enthousiastelingen gestart met voorwerk voor verduurzaming. Dit hebben we in stapjes gedaan: isolatie, HR++ glas en als kroon op het werk de WP. Daarvoor hebben we Quatt geselecteerd vanwege de interessante propositie. Onderhandelen was niet mogelijk. Quatt was heel scherp. Wij zaten nog in de 2700 batch, zeg maar.
@GhostlyFriend

En wie was de verantwoordelijke, degene bij wie de vragen komen?? Welk buurtteam daarvoor opgezet??
Wat een verantwoording, maar wel iets wat ik kan waarderen!!!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:48:
[...]

Dat is natuurlijk geen stoom wat er bij de Quatt weg komt ;)
Dus dat slijten zal wel meevallen
Hoe noem jij het dan?
Ook Quatt noemt het stoom
https://support.quatt.io/...jn-quatt-hybrid-klopt-dat

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jj85
Is gewoon waterdamp.
Quatt noemt het ook stoom omdat dat het volksbegrip voor condenserende waterdamp is. Dus daar zoeken mensen op ;)

De wolkjes die je in de winter kunt blazen is toch ook geen stoom.
De damp die van een glas thee komt is ook geen stoom maar condenserende waterdamp.

Stoom is van zichzelf ook helemaal niet zichtbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 09:41

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Voor stoom moet je volgens mij water verwarmen boven 100 graden. Dat lukt niet met je cv water. Het is waterdamp net als uit je mond in de winter. Het maakt mij niet uit hoe quatt het noemt 7(8)7

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:05:
[...]

In de documentatie van de Kombicompact 30/36 (niet de latere HRE) wordt een driewegklep genoemd:

Stand driewegklep of afsluiter MIT
0 = tijdens CV-bedrijf bekrachtigd

Dus ik denk dat Quatt wel correct heeft geinstalleerd vorig jaar zonder drukverschilregelaar en dat ik deze nu alsnog moet laten bijplaatsen nu ik een nieuwe intergas extreme heb laten installeren
Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn hre28/24 van 2009 heeft gelukkig ook geen driewegklep

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:58
Stoom kan ook uit oren komen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hihihi, dus stoom, damp, waterdamp, nevel: we bedoelen allemaal hetzelfde fenomeen, hoe we het ook noemen.
Het kan hier behoorlijk mistig worden
En wie weet hoe heet dat ding van binnen wordt?

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 14-12-2024 18:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:21:
Hihihi, dus stoom, damp, waterdamp, nevel: we bedoelen allemaal hetzelfde fenomeen, hoe we het ook noemen.
van wikipedia : Stoom is verhit water in de gasvormige aggregatietoestand. In het dagelijks leven wordt de naam stoom gegeven aan een hete nevel van water: kleine, zichtbare druppeltjes water, boven bijvoorbeeld een fluitketel. Echte stoom is echter gasvormig en onzichtbaar.

Maar de vraag van Friezin is de juiste : hoe heet wordt de warmtepomp van binnen tijdens een defrost ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
AlfredPteD schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:33:
[...]

van wikipedia : Stoom is verhit water in de gasvormige aggregatietoestand. In het dagelijks leven wordt de naam stoom gegeven aan een hete nevel van water: kleine, zichtbare druppeltjes water, boven bijvoorbeeld een fluitketel. Echte stoom is echter gasvormig en onzichtbaar.

Maar de vraag van Friezin is de juiste : hoe heet wordt de warmtepomp van binnen tijdens een defrost ?
Klopt maar iig meer dan +1 graden _O-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kleigraaf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:58
vanquishsdiv schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:21:
@Kleigraaf zijn de keurmeesters inmiddels langsgeweest?
Gisteren. De inspecteur (ex-installateur) gaf aan dat hij altijd het drukvat op de retourleiding aansloot. Hij liet in het midden of dit echt fout is, maar zou het expliciet doorgevrn aan Quatt en vragen of ze mij antwoorden op deze vraag. Verder vond hij ook dat afwerjing in de garage netter had gekund. Leidingen door kokers ipv stalen beugels. Trilling in 1 van de 2 warmtepompen was weg. Verder zou hij ook nog x aankaarten waarom ze mijn Remeha hermostaat hadden vervangen door Tado(heb daarvoor geen factuur gehad, dus dat is wel netjes), maar moest wel stuckwerk repareren en muur opnieuw sausen. Daar was ik niet blij mee. Mijn verdeler met pomp vond hij prima. Omdat de pomp op ca. 10 mtr zit van de Quatts, kon extra pomp volgens hem geen kwaad. Hij heeft me nog gewezen op voetventiel dus dat weet ik nu ook weer. Tot nu toe draai ik dag en nacht op 19,5 graad en cop is nu 5, geen gasgebruik vanaf 1 november dus daar wel tevrden over. Hij vond 16A zekering officieel te laag. Hoort vilgens hem 20 te zijn. Maar in handleiding Quatt staat 16A. Ging die ook melden bij Quatt. En hij gaf aan dat hij vuilfilter die er bij mij bijzit eigenlijk altijd als optie moet worden aanbevolen of standaard gemonteerd moet worden. Als ik rapport met reactie krijg laat ik het weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:13
[...]

Ik denk dat je er niet teveel achter moet zoeken. Quatt defrost gewoon op een tijdsschema (zeer waarschijnlijk) gecombineerd met de gemeten temperatuur. Ik zie geen reden om aan te nemen dat hier andere sensoren / berekeningen voor worden gebruikt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
[...]

Negatieve deltaT over watertemperatuur is natuurlijk niet de trigger van een defrost, maar een gevolg. Warmte wordt gebruikt om verdamper te ontdooien, dus uitgaande watertemp is lager dan ingaande.

Ik vermoed dat defrosts plaats vinden op basis van verdamper-temperatuur (zit helaas niet in de json, wel in de modbus-data :)), en wellicht een tijdschema en buitentemperatuur.
In wat modbusdata van @m10tech zie ik dat tijdens een defrost de verdampertemperatuur begint op bijv -8grC en wordt opgewarmd tot zo'n 35grC (nog lang geen stoom :+ ).

R32 temp kan tijdens warmteproductie zeker wel richting 80grC gaan, misschien nog wel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[b]AlfredPteD schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:27:[/b

De warmtepomp heeft maar een paar dingen om aan te draaien :
- waterpomp aan/uit (of kan hij ook reverse ?)
- compressor, harder, zachter, uit (kan die ook reverse ?).
- luchtventilator, kan die daar wat mee behalve aan/uit ?
Verder heeft, voor zover ik heb begrepen, de WP een verwarmingselement voor het defrosten (bodemplaat ?).
Waterpomp kan op toerental geregeld worden middels PWM. Reverse lukt niet zo goed met een centrifugaalpomp.

Bodemplaatverwarming helpt om ijs op de bodemplaat te voorkomen en dus een vrije afvoer van smeltwater. Anders krijg je dit soort tafferelen.
Dat zijn 4 zaken waar de WP mee kan spelen. Klopt dat ?

Wie weet wat de waterpomp doet om het defrost proces uit te voeren.

Ik zie de watertemperatuur van de aan- en afvoer als een gevolg; niet als een actor.

[Afbeelding]
Volgens mij moet je rode gebied nog wat verder uitgebreid worden naar rechts. In ieder geval zolang de delta_T nog negatief is, want dan wordt er nog energie uit het water onttrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:53:
[...]
Mogelijke verklaringen is dat in mijn woning de gemiddelde watertemperatuur een paar graden lager blijft met deze pendel-pauzes dan wanneer de run eindeloos mag doorlopen. In beide scenarios draait mijn Quatt op de laagste compressor frequentie van 30hz
De boven en onderwaarde binnen de modulatie is mogelijk niet even efficiënt dan het midden bereik. Ik hoorde eens bovenste en onderste 30% maar geen goede onderbouwing daarvoor. Misschien hebben die oil return cycles er ook nog wat mee te maken want dat geeft altijd een korte piek in het verbruik. Verder moeten de ventilator en circulatie pomp draaien, ongeacht de frequentie van de compressor. Ik weet niet hoeveel die ventilator verbruikt maar pomp al gauw 40W plus andere delen ~400w totaal een groter aandeel dan op 800w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:21:
Wat ze zelf zeggen:
Er komt stoom uit mijn Quatt Hybrid, klopt dat?
water, ijs, stoom, defrost, rook
"De ontdooicyclus duurt in totaal ongeveer 5 minuten, in deze periode zal Quatt Hybrid zichzelf gaan opwarmen. Daarvoor gebruikt het een klein beetje warmte vanuit de woning om zo de verdamper tot 20-30 graden op te warmen. Daardoor zal al het ijs op de verdamper ontdooien waardoor er weer lucht doorheen kan.

Er komt een hoop water en waterdamp vrij tijdens een ontdooicyclus. Omdat de verdamper warm wordt, kan er stoom van de warmtepomp af komen. Warme vochtige lucht condenseert als het buiten koud is, net zoals je adem dan zichtbaar is buiten. "
Vanuit home assistant is misschien te bepalen hoeveel energie er in gaat zitten? Geeft misschien wat een indicatie. Edit; Leuk wat je ook met die modbus data kan zien.
Wat je aan slimmigheid kan toepassen lijkt wel wat geheime informatie ofzo. Ze noemen het hier in wel algoritme ipv ai.
https://www.melcohit.com/en/stories/153/smart-defrost
Smart Defrost by MEHITS

Thanks to the consolidated know-how and extensive experience in the development and production of air conditioning units, MEHITS has been able to develop a series of intelligent and self-adaptive proprietary algorithms to optimally manage defrosting cycles in air-cooled heat pumps. Through precise control logics, the number and duration of defrosting cycles are programmed, during which the refrigerant flow is reversed (de-icing cycle), to send hot refrigerant at high pressure to the finned coils thus melting the ice. The smart defrost function is therefore able to guarantee considerable advantages both in terms of a functional point of view and in terms of the performance of the units: it reduces the defrosting times with a minimum impact on the outgoing water temperature. The energy reduction required for defrosting provides a 10% increase in heat capacity, compared to units with traditional defrosting systems, increasing the COP values of our units.

[ Voor 34% gewijzigd door bite op 14-12-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 08:14
Gerardwaz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:13:
[...]

Wat bedoel je met die inlaatcombinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
verguldebarman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:52:
[...]

De Intergas Xtreme 36 heeft een bug. Je moet de firmware van de brander even laten updaten. Zie TS onderdeel "10.1 Intergas".
Ik heb daarnaar gevraagd bij de installatie, de mannen verzekerden me dat de ketel met de laatste FW geleverd werd....toch niet dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:03:
[...]

Wat bedoel je met die inlaatcombinatie?
Op de koudwaterleiding hoort direct onder de ketel een inlaatcombinatie te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:05:
[...]

Ik heb daarnaar gevraagd bij de installatie, de mannen verzekerden me dat de ketel met de laatste FW geleverd werd....toch niet dus?
Jawel, bij de nieuwere versies is deze geüpdatet alleen kom je niet lager dan 19 bij de instellingen. Hij moduleert gewoon terug naar 3.6 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Gerardwaz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:06:
[...]

Op de koudwaterleiding hoort direct onder de ketel een inlaatcombinatie te zitten.
Excuus, hier foto's van de nieuwe situatie met de extreme 36, er iw wel een inlaatcombinatie geplaatst en volgens mij is het drukregelventiel ook aanwezig (met rode knop) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlI_ZDe2xadmskNWhTkwdAf6Anc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzScQ1aVoH1sC6lEVqQ45oDE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpkDkmhTa5J8f2geY1MBFWtqLp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rN3OGwD3odRmv9l7oeMW7eAT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
bite schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:33:
[...]
Vanuit home assistant is misschien te bepalen hoeveel energie er in gaat zitten? Geeft misschien wat een indicatie. Edit; Leuk wat je ook met die modbus data kan zien.
Al wel eens berekend door vermogen over tijd te integreren zolang de delta_T (en dus daarmee vermogen) negatief is.
Dat is ongeveer 200Wh per defrost.

Daadwerkelijk zal er wel iets meer in gaan zitten, omdat je delta_T van bijv 3 naar 0 grC moet gaan, maar grootste gedeelte van de tijd
Zou het op zo'n 300Wh inschatten.
(kun je zo'n 3L water mee aan de kook brengen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
hoe is jullie ervaring met support. bij mij reageren ze bijna niet. ik heb problemen de performance. sinds 10 november schiet de performance naar benenden. na meermaals bellen kreeg ik toegang tot het ticket portaal. daar trof ik een door quatt gedetecteerd issue aan, van 3 weken eerder.

de melding was "Je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben". zojuist zie ik in het systeem een nieuwe melding er bij komen sinds 9 december " De circulatiepomp in je systeem lijkt niet optimaal te werken. HP1".

ik heb 1 keer een inhoudelijke reactie ontvangen. hier heb ik 3,5 weken op moeten wachten. de vraag was of ik voldoende radiatoren open heb. dit is ongewijzigd sinds levering. dat zijn 3 grote op de begane gronde. de wp is afgemonteerd op zolder. dit is dus een forse loop, daar zou het niet in moeten zitten.

mijn gemiddelde performance zit nu rond 40-60% verwarmen door de quatt. dit is een cop tussen de 2 en 3.2 op week basis. er zit zelfs een dag tussen dat het lager was dan 1,5. Door dit verminderde performance loop ik de 200 euro mis van kleine gas belaster. ik zit nu nog net onder de 500m3 met een stand van vandaag 489m3.

ik zit dus eigenlijk met 3 zaken.
  1. hoe krijg ik support in beweging, heb ze al een keer of 10 gebeld. althans het callcenter?
  2. wat kan ik zelf doen om het probleem te verhelpen?
  3. kan ik een compensatie krijgen, voor het niet functionerende gekochte product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@sky_walker Die met rode knop is overstortventiel. Gaat water aflaten als druk in systeem te hoog wordt.
Zit er nog iets 'achter' het overstortventiel? Daar op die 90gr bocht naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Laatst online: 14-09 19:26
sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:16:
[...]

Excuus, hier foto's van de nieuwe situatie met de extreme 36, er iw wel een inlaatcombinatie geplaatst en volgens mij is het drukregelventiel ook aanwezig (met rode knop) ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De inlaatcombinatie zit rechts aan de achterkant van de koperen leiding. Dat klopt dus.
Het ventiel links met de rode knop is een overdruk ventiel. De drukverschil regelaar zou in het verlengde van deze leiding moeten zitten. Op de foto is nog net de knie koppeling te zien. Zit hier achterop een zwarte instelknop, dan is dat het drukverschil ventiel.
Of even een nieuwe foto maken van iets meer opzij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helemaal prima, en de rode knop is al beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

pietjm schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:53:
De Quatt kan behoorlijk hoger dan 50 graden water geven, zoals hier vaak is gesteld:

[Afbeelding]
Dus toch. De radiatoren op de bovenste verdieping worden net warm genoeg voor de WAF maar een paar graden erbij zal flink schelen in de happiness factoe. Vloerverwarming beneden doet toch zelf terugmengen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze moet ertussen zitten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqgJbI-v9Y2LVuazdDIL1e9GDrg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PWh7LzyVh16kT5MhQcGWKHTR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Laatst online: 14-09 19:26
Waarschijnlijk zit die er wel tussen. Anders hadden ze denk ik gewoon een perskoppeling gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
[...]

Wat ik zie is dat vlak voordat een defrosts start PowerIn gelijk blijft maar Power heel snel terugloopt. Lijkt me een prima indicator om een defrost te starten.
Ik zie ook dat ik soms ook bij 2 of 3 graden boven 0 (soms als het licht regent) nog geen defrosts krijg, dus het is zeker niet alleen de buitentemperatuur.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Mickel moen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:52:
[...]

Bedankt voor de reactie.

1. Ik ben het met je eens, dat er afwijkingen kunnen zijn wat de meetapparatuur zelf betreft. Een of twee graden verschil is zeker niet ondenkbaar. Wel kom ik tot de conclusie dat de curve van mijn temperatuurmetertje die van het weerstation redelijk volgt.

2. Ook mijn Quatt staat minstens 15 cm van de muur. Misschien heb je wel gelijk dat de muur niet van invloed kan zijn. Ik zal die muur bij deze temperaturen en als de Quatt uitstaat eens meten.

Blijft, dat de piek rechts in de Quatt grafiek om 21.00 mij blijft puzzelen. Leeuwarden geeft dan een temperatuur van 1C. Mijn eigen metertje in de buurt van de Quatt 1,9C. De Quatt 3C. Onderlinge afwijking zou dus 1C kunnen zijn.

De piek rondom 21.00 uur gaat van 1C naar 3C naar 1C. Dit is de periode dat de Quatt van aan, naar uit, naar aan gaat. Ofwel de uitgeblazen lucht koelt de aangezogen lucht met 2 C

[Afbeelding]
Is ook gewoon afkoeling door de Quatt. Bij mij staat de Quatt op een binnenplaatsje van 4 bij 9 met 1 korte kant open en is deze relatie heel duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAl43zsvAMkmy2ji8-YxLIoJC_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbdTdR6WOITQpyZy3hYoaVcd.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Ehbrands schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:41:
[...]

Waarschijnlijk zit die er wel tussen. Anders hadden ze denk ik gewoon een perskoppeling gebruikt.
Zou heel goed kunnen maar warmwater is ook met een knelkoppeling aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bite schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:33:
[...]

Wat ze zelf zeggen:
Er komt stoom uit mijn Quatt Hybrid, klopt dat?
water, ijs, stoom, defrost, rook
"De ontdooicyclus duurt in totaal ongeveer 5 minuten, in deze periode zal Quatt Hybrid zichzelf gaan opwarmen. Daarvoor gebruikt het een klein beetje warmte vanuit de woning om zo de verdamper tot 20-30 graden op te warmen. Daardoor zal al het ijs op de verdamper ontdooien waardoor er weer lucht doorheen kan.

Er komt een hoop water en waterdamp vrij tijdens een ontdooicyclus. Omdat de verdamper warm wordt, kan er stoom van de warmtepomp af komen. Warme vochtige lucht condenseert als het buiten koud is, net zoals je adem dan zichtbaar is buiten. "
Wat je aan slimmigheid kan toepassen lijkt wel wat geheime informatie ofzo. Ze noemen het hier in wel algoritme ipv ai.
https://www.melcohit.com/en/stories/153/smart-defrost

[...]
(Zie mijn post van 18.07, einde discussie)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 20:43
harv schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:56:
[...]

@GhostlyFriend

En wie was de verantwoordelijke, degene bij wie de vragen komen?? Welk buurtteam daarvoor opgezet??
Wat een verantwoording, maar wel iets wat ik kan waarderen!!!!
We bespraken telkens een thema, toevallig zitte ik het clubje voor. Daarna maakten we een nieuwsbrief met tips. Ik heb een enquete opgezet om na te gaan in welke kleine, middelgrote en grote maatregelen de buurt wilde investeren en op welke termijn. Na de kleine isolatiemaatregelen kwam het H++ glas. Dat zit er nu bij ik denk > 20 woningen in. Daar kregen we een heel goede deal.
Volgende thema is thuisbatterij.

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:28:
[...]
Dus toch. De radiatoren op de bovenste verdieping worden net warm genoeg voor de WAF maar een paar graden erbij zal flink schelen in de happiness factoe. Vloerverwarming beneden doet toch zelf terugmengen.
Ik heb boven heatfans en vvw flink waterzijdig ingeregeld.
Kreeg eerst geen warmte boven, maar groepen dichtgedraaid, kwart open en daarna inregelen (dichter of verder open) loste dat op.

Je ziet het hier gebeuren: maarre niet te vaak draaien per dag.
Laatste stukje ingeregeld door temperatuur vloer te meten tot deze egaal warm was.

Heb zelf dagindeling toegevoegd.
Ik zit rond 35°C, 48 met cv erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5_FoLKpMFSJPKvQaES6I_-lybk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fk6kOuAf60pxn5YGkMJhN5Fk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:22:
[...]

Ik heb boven heatfans en vvw flink waterzijdig ingeregeld.
Kreeg eerst geen warmte boven, maar groepen dichtgedraaid, kwart open en daarna inregelen (dichter of verder open) loste dat op.

Je ziet het hier gebeuren: maarre niet te vaak draaien per dag.
Laatste stukje ingeregeld door temperatuur vloer te meten tot deze egaal was.

Heb zelf dagindeling toegevoegd.
Ik zit rond 35°C, 48 met cv erbij.

[Afbeelding]
Fans komen hier ook niet door de WAF.

Anyway kan pas weer gaan optimaliseren als ze maandag zijn geweest om de circulatiepomp te vervangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:30:
[...]

Fans komen hier ook niet door de WAF.

Anyway kan pas weer gaan optimaliseren als ze maandag zijn geweest om de circulatiepomp te vervangen.
Mijn gehoor is prima (test=98%) en ik hoor helemaal niks onder stand 6 (kan tot 10).
Misschien merkafhankelijk? Bediening via app.

Ps: testen en wanneer ze gehoord worden elders in huis inzetten?

Vervangen pomp niet ingedaald bij mij denk ik (maar het is stortvloed aan berichten tegenwoordig)

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 14-12-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:18
Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:35:
[...]

Mijn gehoor is prima (test=98%) en ik hoor helemaal niks onder stand 6 (kan tot 10).

Vervangen pomp niet ingedaald bij mij denk ik (maar het is stortvloed aan berichten tegenwoordig)
Ik heb ze ook en kan zeggen <5 hoor je ze sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-09 23:56
Ik wil jullie vandaag niet lastigvallen met grafieken, het was de hele dag hetzelfde verhaal, totdat ik CiC en T6 weer opnieuw opstartte... We zullen morgen zien hoe het werkt met +6°C.

@SBL Wanneer je een moment hebt, kun je dit dan even dubbelchecken? Is het niet te laag? Ik weet dat de data niet ideaal is omdat we geen colt-weer hebben, maar op basis van de gegevens tot nu toe, is het zo...
Ik heb ook geprobeerd om alle data te verwijderen waarbij de gemiddelde temperatuur boven de 6°C lag, en de marge is 0,1. Ik heb de tabel gebruikt, en de buitentemperatuur van Quatt, en ik krijg dezelfde resultaten binnen 0,1-0,2...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxTLgXa2CNLQR3UTLnAFFKVaZd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8VFGvMUnsFPjxbKz5jWOEghd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8j1ia7soQao311IiCSUai_mpO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ffWc8Ffs1tiTRPgz3awyqRE4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
Dank voor de diverse reacties op mijn verhaal over het defrosten

Ik doe een poging om eea samen te vatten.

Doordat bij normale werking van de warmtepomp de buitenlucht in de condensor verdamper wordt afgekoeld, kan al bij 5grC buitentemperatuur ijsvorming optreden op die condensor verdamper. Die raakt daardoor na enige tijd steeds meer verstopt, en zal minder goed functioneren. Dat wordt op een of andere manier gedetecteerd door de quatt, bv het wegvallen power, maar er zijn nog andere sensoren die mij niet bekend zijn omdat die niet in de feed worden aangeboden, zoals de temperatuur van de condensor verdamper. De condensor verdamper zal bij slechte luchtdoorstroming snel veel kouder worden omdat er wel warmte aan wordt onttrokken maar deze warmte niet met nieuwe buitenlucht wordt aangevuld.

Ik kan me niet voorstellen dat er een tijdmechanisme achter het defrosten ziet. Dat zou geen AI zijn maar AR (artifical retarded)

Er wordt op een actieve manier ontdooit. Dat wil zeggen dat er warmte uit het aangevoerde CV water wordt onttrokken. Ik denk dat hiervoor de draairichting van de compressor wordt omgekeerd (is dat zo ?). Met deze warmte wordt de condensor verdamper ontdooit. Het afgekoelde CV water wordt weer in het huis gepompt dat daardoor kouder wordt. Het defrost proces duurt 4 tot 5 minuten.

Tevens is er een bodemplaat die wordt opgewarmd om te zorgen dat het condenswater en smeltwater dat van de condensor verdamper stroomt, niet opnieuw bevriest.

@Friezin stuurde me een informatieve link : https://www.technea.nl/de...-hoe-werkt-dat-eigenlijk/ die waarschijnlijk allang ergens op dit forum staat.

Edit 15-12: De compressor draait niet de andere kant op, maar een vierwegklep zorgt voor een andere stroomrichting in het systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door AlfredPteD op 15-12-2024 08:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:21:
Dank voor de diverse reacties op mijn verhaal over het defrosten

Ik doe een poging om eea samen te vatten.

Doordat bij normale werking van de warmtepomp de buitenlucht in de condensor wordt afgekoeld, kan al bij 5grC buitentemperatuur ijsvorming optreden op die condensor. Die raakt daardoor na enige tijd steeds meer verstopt, en zal minder goed functioneren. Dat wordt op een of andere manier gedetecteerd door de quatt, bv het wegvallen power, maar er zijn nog andere sensoren die mij niet bekend zijn omdat die niet in de feed worden aangeboden, zoals de temperatuur van de condensor. De condensor zal bij slechte luchtdoorstroming snel veel kouder worden omdat er wel warmte aan wordt onttrokken maar deze warmte niet met nieuwe buitenlucht wordt aangevuld.

Ik kan me niet voorstellen dat er een tijdmechanisme achter het defrosten ziet. Dat zou geen AI zijn maar AR (artifical retarded)

Er wordt op een actieve manier ontdooit. Dat wil zeggen dat er warmte uit het aangevoerde CV water wordt onttrokken. Ik denk dat hiervoor de draairichting van de compressor wordt omgekeerd (is dat zo ?). Met deze warmte wordt de condensor ontdooit. Het afgekoelde CV water wordt weer in het huis gepompt dat daardoor kouder wordt. Het defrost proces duurt 4 tot 5 minuten.

Tevens is er een bodemplaat die wordt opgewarmd om te zorgen dat het condenswater en smeltwater dat van de condensor stroomt, niet opnieuw bevriest.

@Friezin stuurde me een informatieve link : https://www.technea.nl/de...-hoe-werkt-dat-eigenlijk/ die waarschijnlijk allang ergens op dit forum staat.
Waar jij condensor zegt, bedoel je de verdamper.
In condensor vindt warmteoverdracht plaats van R32 koelmiddel naar CV-water. R32 (gas) condenseert hierbij tot vloeibaar koudemiddel.

In de verdamper vindt warmteoverdracht plaats van buitenlucht naar R32. Vloeibaar R32 wordt hierbij verdampt tot gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ESuq3Rzrnq6LIhzOWcbm5gYAJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LzlJL8HqH3feggrkFJjtMIFU.png?f=fotoalbum_large

Compressor draait niet de andere kant op bij een defrost. Dmv een 4-wegklep wordt de stromingsrichting omgedraaid (ook als je met warmtepomp zou willen koelen).
Onderstaand plaatje geeft het aardig weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlhHxb7zepoAET5bgfYRql9T_mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CckOMoU4vFKI7JO782ikTw0A.jpg?f=fotoalbum_large

Qua trigger...tsja, wie zal het zeggen.
Lijkt me reeel dat de verdampertemperatuur een parameter is waar de Quatt naar kijkt. De buitentemperatuur speelt natuurlijk ook een belangrijke rol. De verhouding (of verschil) tussen die twee zal een mate zijn waarin water kan condenseren/bevriezen tegen de verdamper.

Wat je trouwens mooi in de modbusdata kunt terugzien (die heeft namelijk wel een defrost flag) is dat een defrost al 5 minuten eerder start dan wat we eigenlijk waarnemen.
In onderstaande plaatje kun je dat ook terugzien. Zodra defrost start, rond 9:44, gaat de powerinput 150W omhoog. Dit zal de bodemplaatverwarming zijn, die krijgt 5 minuten de tijd om de bodemplaat te ontdooien, waarna het echte defrosten begint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MBOg1H5GBACiqABl_IfTBWTraQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BiJnx3d7NV7rKgY98HARpwXZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door jj85 op 15-12-2024 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:06
mckrsta schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:27:
Ik wil jullie vandaag niet lastigvallen met grafieken, het was de hele dag hetzelfde verhaal, totdat ik CiC en T6 weer opnieuw opstartte... We zullen morgen zien hoe het werkt met +6°C.

@SBL Wanneer je een moment hebt, kun je dit dan even dubbelchecken? Is het niet te laag? Ik weet dat de data niet ideaal is omdat we geen colt-weer hebben, maar op basis van de gegevens tot nu toe, is het zo...
Ik heb ook geprobeerd om alle data te verwijderen waarbij de gemiddelde temperatuur boven de 6°C lag, en de marge is 0,1. Ik heb de tabel gebruikt, en de buitentemperatuur van Quatt, en ik krijg dezelfde resultaten binnen 0,1-0,2...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt eigenlijk nog te weinig datapunten die bovendien allemaal boven de 2 graden liggen.
De gemiddelde is eigenlijk ook te vlak omdat pas bij 20 graden door de 0 kW kruist, gezien het erop lijkt dat je warmteverlies beperkt is, zou die eigenlijk bij 16 a 17 graden door de 0 kW moeten gaan. Hierdoor wordt de lijn wel wat steiler en resulteert in een hoger warmteverlies bij -10
Het gemiddelde van 2.69 kW blijft een inschatting (vergelijk een met minimale en maximale waarden uit het tabel)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:33:
[...]

In condensor vindt warmteoverdracht plaats van R32 koelmiddel naar CV-water. R32 (gas) condenseert hierbij tot vloeibaar koudemiddel.

In de verdamper vindt warmteoverdracht plaats van buitenlucht naar R32. Vloeibaar R32 wordt hierbij verdampt tot gas.

[Afbeelding]

Compressor draait niet de andere kant op bij een defrost. Dmv een 4-wegklep wordt de stromingsrichting omgedraaid (ook als je met warmtepomp zou willen koelen).
[Afbeelding]

Lijkt me reeel dat de verdampertemperatuur een parameter is waar de Quatt naar kijkt. De buitentemperatuur speelt natuurlijk ook een belangrijke rol. De verhouding (of verschil) tussen die twee zal een mate zijn waarin water kan condenseren/bevriezen tegen de verdamper.

Wat je trouwens mooi in de modbusdata kunt terugzien (die heeft namelijk wel een defrost flag) is dat een defrost al 5 minuten eerder start dan wat we eigenlijk waarnemen.
In onderstaande plaatje kun je dat ook terugzien. Zodra defrost start, rond 9:44, gaat de powerinput 150W omhoog. Dit zal de bodemplaatverwarming zijn, die krijgt 5 minuten de tijd om de bodemplaat te ontdooien, waarna het echte defrosten begint.

[Afbeelding]
Dank voor je toelichting en mooie plaatjes. Dat werkt dus met een klep. Ik heb mijn eerdere post met deze informatie aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
Kleigraaf schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:57:
[...]
Gisteren. De inspecteur (ex-installateur) gaf aan dat hij altijd het drukvat op de retourleiding aansloot. Hij liet in het midden of dit echt fout is, maar zou het expliciet doorgevrn aan Quatt en vragen of ze mij antwoorden op deze vraag.
Dankjewel voor je antwoord. Dat laatste wat ik hier dikgedrukt heb vind ik wel bijzonder van de keurmeester. Hij is toch de onafhankelijk expert? Nu gaat Quatt de vraag beantwoorden.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
jj85 schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor het begrip maakt het geen donder uit.
En ik snap wel dat je de plaatjes ter verduidelijking hebt toegevoegd.
Maar het 2de plaatje ben ik absoluut niet zeker van. Daarin zit het circuit door de “gril” in de quatt rechtstreeks verbonden met het cv circuit.
Het is wel heel erg waarschijnlijk dat er door de gril een vloeistof met antivries gaat en dat dat dus gescheiden is van het cv circuit.
Voor het begrip maakt het niet veel uit. En uiteindelijk is dat een fabrikant keuze waar je helemaal geen invloed op hebt.
Je hebt 100% gelijk dat er iets van een klep zit die de werking omdraait.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
@Stefannn De Quatt is een monoblock. Dus mijn plaatje van een airco (met binnen- en buitenunit) was wellicht wat onhandig.

Deze is beter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EU_cwwe6iXpl3fOxdRKmv9SUvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cGolry496JKQcs8knFifdwa.png?f=fotoalbum_large

Maar een Quatt heeft volgens mij geen 3e circuit met antivries. Enkel water en R32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
jj85 schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:44:
@Stefannn De Quatt is een monoblock. Dus mijn plaatje van een airco (met binnen- en buitenunit) was wellicht wat onhandig.

Deze is beter
[Afbeelding]

Maar een Quatt heeft volgens mij geen 3e circuit met antivries. Enkel water en R32.
No offence,
Ik gaf al aan dat het voor het begrip geen donder uitmaakt.
Het is meer dat iemand die het helemaal precies probeerde te snappen “in de knoop” kon raken.

Dat gezegd hebbende: erg cool dat je het monoblock plaatje hebt gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18
dezejongeman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:22:
hoe is jullie ervaring met support. bij mij reageren ze bijna niet. ik heb problemen de performance. sinds 10 november schiet de performance naar benenden. na meermaals bellen kreeg ik toegang tot het ticket portaal. daar trof ik een door quatt gedetecteerd issue aan, van 3 weken eerder.

de melding was "Je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben". zojuist zie ik in het systeem een nieuwe melding er bij komen sinds 9 december " De circulatiepomp in je systeem lijkt niet optimaal te werken. HP1".

ik heb 1 keer een inhoudelijke reactie ontvangen. hier heb ik 3,5 weken op moeten wachten. de vraag was of ik voldoende radiatoren open heb. dit is ongewijzigd sinds levering. dat zijn 3 grote op de begane gronde. de wp is afgemonteerd op zolder. dit is dus een forse loop, daar zou het niet in moeten zitten.

mijn gemiddelde performance zit nu rond 40-60% verwarmen door de quatt. dit is een cop tussen de 2 en 3.2 op week basis. er zit zelfs een dag tussen dat het lager was dan 1,5. Door dit verminderde performance loop ik de 200 euro mis van kleine gas belaster. ik zit nu nog net onder de 500m3 met een stand van vandaag 489m3.

ik zit dus eigenlijk met 3 zaken.
  1. hoe krijg ik support in beweging, heb ze al een keer of 10 gebeld. althans het callcenter?
  2. wat kan ik zelf doen om het probleem te verhelpen?
  3. kan ik een compensatie krijgen, voor het niet functionerende gekochte product?
Zou je iets meer over jouw situatie kunnen vertellen. Wellicht kunnen we je hier in het forum verder helpen. Vaak heeft de werking van de Quatt namelijk te maken met de manier waarop je het huis verwarmt en de manier waarop jouw systeem is ingeregeld. Dat heeft namelijk groot invloed op de performance van de Quatt.

Zie de TS met een uitvraag script en de zaken die we graag zouden willen weten.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:05
Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:35:
[...]

Jij hebt ook gewoon heatfans met de WIfi module toch? Dat is dan toch gek, ik hoor deze op stand 1, en heb ze niet harder dan stand 2 gehad omdat het daarna te herrie veel werd. In de woonkamer zitten in totaal zo'n 35 fans, misschien dat dat aantal het verschil maakt?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Ik heb er 2 in mijn installatie.
1 onder de ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_QneLJQQ288UA10-Yz2nrVFxnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5L7XuyfzyIWJmqdLhjr4Otar.jpg?f=fotoalbum_large

En 1 in de bypass.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfOGU06sMOZkZNUXiahxfZC2sug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xg08CMeY4bMym8vKm1yivuoi.jpg?f=fotoalbum_large

Allebei staan ze op 0,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wesleytjuh schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:35:
[...]

Jij hebt ook gewoon heatfans met de WIfi module toch? Dat is dan toch gek, ik hoor deze op stand 1, en heb ze niet harder dan stand 2 gehad omdat het daarna te herrie veel werd. In de woonkamer zitten in totaal zo'n 35 fans, misschien dat dat aantal het verschil maakt?
35 fans totaal? Dus 7x5 of zo?
Ok ja, dat is fors, geen idee wat de norm is.
Is daar een maatstaf voor?

Ik heb de 3 fans versie in de slaapkamer (beide radiatoren eentje, dus 6 fans totaal).
Voel ze enkel blazen (en omdat het smalle radiatoren zijn, hangen ze er zelfs onder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
dreamer2 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:18:
[...]

1 onder de ketel.
[Afbeelding]

En 1 in de bypass.
[Afbeelding]

Allebei staan ze op 0,2.
Ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dreamer2 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:18:
[...]

1 onder de ketel.
[Afbeelding]

En 1 in de bypass.
[Afbeelding]

Allebei staan ze op 0,2.
Oei.. naar mijn bescheiden mening (maar correct me if I’m wrong).
Die direct onder de ketel hoort daar niet te zitten.
Die “blokkeert” de ketel als die niet genoeg druk maakt.
Geen paniek, als je die “heel laag” instelt dan heb je er geen last van. Ik zou hem op 0.1 of zelfs op 0 zetten.

Die 2de zit wel goed.
Er is er hier al meer over gesproken.
Mijn mening is dat als zo’n ding open gaat je een flow-kortsluiting hebt en je defacto energie aan het weggooien bent.
De enige reden dat die dingen bestaan is omdat gas ketels vroeger een vaste niet modulerende pomp hadden en dat als alle (thermostaat)kranen dan dicht stonden de flow “ergens” heen moest.
In sommige gevallen kan het een beetje stabiliserend werken. Maar “als ze open gaan dan gooi je energie weg”, beter om dan te gaan tweaken met waterzijdig inregelen en vooral thermostaatkranen NIET dicht laten gaan.

Maar goed….
My 2 cents…
Die tweede zo hoog mogelijk instellen (0.8 of hoger) dan staat hij defacto dicht.
En alleen lager instellen als je een probleem hebt. En ook dan,… enkel als laatste redmiddel, eerst waterzijdig inregelen en thermostaatkranen open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
dezejongeman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:22:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhcqQ4h3RqWb5_Rw4-Y7MM0x-lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubk1TdYb9mkNh7DLScFJtJqS.jpg?f=fotoalbum_large
Dat is momenteel dus een leugen.

Compensatie? Geen idee. De wet schrijft voor dat een product moet doen wat je ervan kan verwachten. Dat doet jouw Quatt niet. In dat geval moet je Quatt de gelegenheid geven dit op te lossen. Kunnen ze dat niet binnen een redelijke termijn, dan kan je de koopovereenkomst ontbinden. Je geeft de Quatt terug en zij storten jou het geld terug.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Stefannn schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:01:
[...]

Geen paniek, als je die “heel laag” instelt dan heb je er geen last van. Ik zou hem op 0.1 of zelfs op 0 zetten.

Die 2de zit wel goed.
Er is er hier al meer over gesproken.
Mijn mening is dat als zo’n ding open gaat je een flow-kortsluiting hebt en je defacto energie aan het weggooien bent.
De enige reden dat die dingen bestaan is omdat gas ketels vroeger een vaste niet modulerende pomp hadden en dat als alle (thermostaat)kranen dan dicht stonden de flow “ergens” heen moest.
In sommige gevallen kan het een beetje stabiliserend werken. Maar “als ze open gaan dan gooi je energie weg”, beter om dan te gaan tweaken met waterzijdig inregelen en vooral thermostaatkranen NIET dicht laten gaan.

Maar goed….
My 2 cents…
Die tweede zo hoog mogelijk instellen (0.8 of hoger) dan staat hij defacto dicht.
En alleen lager instellen als je een probleem hebt. En ook dan,… enkel als laatste redmiddel, eerst waterzijdig inregelen en thermostaatkranen open zetten.
@Stefannn

Dan moet jij toch niet gelukkig zijn met Quatt en zijn vaste pompsnelheid van 800 (duo), 700 (enkel) liter per

@Friezin

inderdaad niet minuut, maar uur, anders zijn alle branden tegenwoordig te snel geblust

Niet alleen het nadeel van eerder ruisen / sissen, maar ook het onnodig in moeten zetten van dit soort "slimmigheden" .
En ook zorgt dit er voor dat de flow dan toch maar moet kunnen, dus eigenlijk meer ruimten gaan verwarmen dan nodig (minstens drie radiatoren open!!!).
Terwijl we toch een super modulerende warmtepomp hebben!!

Overigens: wel goed gezien, direct onder de cv ketel, hoe is die daar toch tercht gekomen??? (was overigens moeilijk te zien.)

[ Voor 5% gewijzigd door harv op 15-12-2024 17:13 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleigraaf
  • Laatst online: 22:58
vanquishsdiv schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:20:
[...]

Dankjewel voor je antwoord. Dat laatste wat ik hier dikgedrukt heb vind ik wel bijzonder van de keurmeester. Hij is toch de onafhankelijk expert? Nu gaat Quatt de vraag beantwoorden.
Eens, ben dus ook benieuwd naar reactie van Quatt. Hij gaf aan dat hij formeel niets mocht zeggen tegen mij en alleen aan Quatt verslag mocht uitbrengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

En laat dat nou precies de bedoeling zijn bij een Intergas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
harv schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:27:
[...]

Overigens: wel goed gezien, direct onder de cv ketel, hoe is die daar toch tercht gekomen??? (was overigens moeilijk te zien.)
@Stefannn
Die onder de CV ketel zit er omdat het een Intergas CV ketel is en deze hebben geen interne 3 weg klep voor SWW.
Als de druk verschilregelaar niet had gezeten krijg je ongewenste stromingen in CV deel tijdens SWW vraag

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
[...]

Ik ga je corrigeren, deze zit daar prima. Bij mij zit deze er ook.

Volgens mij heeft een Intergas ketel die eerste wel nodig omdat deze geen 3-weg klep heeft. Zonder deze ga je de ketel opwarmen. En daarom moest ik de minimale pompsnelheid op 55% zetten, anders gaat inderdaad de klep niet open. Gewoon lekker vanaf blijven.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
wesleytjuh schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:35:
[...]

Hoe heb jij stand 1 geconfigureerd dan. Ik heb met een zaklamp moeten kijken of ze wel aan gingen zo stil zijn ze hier. Vanaf blaasstand 5 begin ik ze pas te horen en bij 6 is het duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
De bodemplaatverwarming schakelt pas uit bij 7 graden. Had ook wel 4 graden mogen zijn. De laatste 24 uur geen defrost gezien, maar ik dat ding staat wel te stoken voor de mussen. Beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
s020506 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:50:
De bodemplaatverwarming schakelt pas uit bij 7 graden. Had ook wel 4 graden mogen zijn. De laatste 24 uur geen defrost gezien, maar ik dat ding staat wel te stoken voor de mussen. Beetje zonde.
Hoe weet je dat? (oprechte vraag).
Hier ga ik over 7grC heen rond 10.50, maar zie geen terugval in powerinput van 150W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIM6vBWg9Blf9JY4cIGpvWLHqrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SaYZHQ6Q9GgJeHpKsHweBSkt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

@Stefannn

Dan moet jij toch niet gelukkig zijn met Quatt en zijn vaste pompsnelheid van 800 (duo), 700 (enkel) liter per minuut.

Niet alleen het nadeel van eerder ruisen / sissen, maar ook het onnodig in moeten zetten van dit soort "slimmigheden" .
En ook zorgt dit er voor dat de flow dan toch maar moet kunnen, dus eigenlijk meer ruimten gaan verwarmen dan nodig (minstens drie radiatoren open!!!).

Ik heb geen quatt.
Ik zit hier uit interesse en omdat ik als (energie freak) nogal wat advies vragen van kennissen krijg.
De quatt charmeert me trouwens heel serieus.
- niet duur
- goede cop
De service kan beter en het AI gehalte is nig wat onder de maat.
Ik heb echter sterk het idee dat dat een groeistuip is en nog helemaal goed gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
s020506 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:43:
[...]

Volgens mij heeft een Intergas ketel die eerste wel nodig omdat deze geen 3-weg klep heeft. Zonder deze ga je de ketel opwarmen. En daarom moest ik de minimale pompsnelheid op 55% zetten, anders gaat inderdaad de klep niet open. Gewoon lekker vanaf blijven.
Top! En daar leer ik van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
jj85 schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:00:
[...]

Hoe weet je dat? (oprechte vraag).
Hier ga ik over 7grC heen rond 10.50, maar zie geen terugval in powerinput van 150W
[Afbeelding]
Als de Quatt boven de 4 graden graden heeft uit gestaan, dan start hij wel zonder dat het element aan staat. Ongeveer hoor, pin me niet vast op deze temperatuur.

Bij mij is het wel te zien. Ietwat moeilijk te zien omdat om 12.45 de wp terug moduleerde. Twee minuten laten gaat de power ongeveer 150w omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXWX2T-PjqX85RCYnsLwudTK0qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lc4JAq2sH9o4uhGX5eZDcUPZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toby-Wan
Stefannn schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:11:
[...]

... en het AI gehalte is nig wat onder de maat.
Afwezig is de bewoording die je zoekt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

@Stefannn

Dan moet jij toch niet gelukkig zijn met Quatt en zijn vaste pompsnelheid van 800 (duo), 700 (enkel) liter per uur.

(Harv, maak ff "uur" van: 800 liter per minuut is het gelukkig niet 😉.
Ook 800 liter per uur voor enkele Quatt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:38:
[...]

35 fans totaal? Dus 7x5 of zo?
Ok ja, dat is fors, geen idee wat de norm is.
Is daar een maatstaf voor?

Ik heb de 3 fans versie in de slaapkamer (beide radiatoren eentje, dus 6 fans totaal).
Voel ze enkel blazen (en omdat het smalle radiatoren zijn, hangen ze er zelfs onder).
Ik denk dat je wel kunt stellen, dat wat je maximaal kwijt kunt onder de radiator een goed uitgangspunt is.

Meer ventilatoren geeft meer geluid, maar met hogere snelheid neemt het geluid significant meer toe.
Zoals met alles in deze verwarmingsmaterie, behoeft dit ook weer enig experimenteren.

Nu heb ik door aankoop bij Heatfan maar ook op Marktplaats een aantal mooie Heatfan 5, 4 en 3 kunnen verzamelen. Dat geeft ruimte om te experimenteren.
Uitgangspunt dus maximaal per radiator. Echter, het esthetische wil ook wat, ik heb ze het liefst tussen de platen en niet er zichtbaar onder. De verstevigingsbeugeltjes tussen de radiatorplaten geeft soms een fysieke belemmering naar maximaal. Iets om bij de aankoop rekening te houden.

Zo voor de belangrijkste radiatoren tot een mooie bezetting gekomen. Het zootje wat overbleef (3,4 en5) verdeeld over een hele lange T11 op mijn werkkamer.

Door @Stefannn er opmerkzaam opgemaakt, dat meer Heatfans en meer luchtverplaatsing niet veel doet met meer vermogen/efficiëntie van de radiator, maar de grotere luchtverplaatsing geeft een snellere opwarming van de ruimte. @Stefannn Ik hoop, dat ik het zo goed zeg.

Momenteel doe ik enig onderzoek hiernaar, gelijk waterzijdig inregelen. Wat is het effect van een hogere snelheid en wat doet dat met de efficiëntie van de radiator?
Waterzijdig inregelen doe je liefst met een hoge watertemperatuur.

Echter dit wil ik doen bij een gemiddeld gebruik en dus ook bij een reële watertemperatuur. Dat is voor mijn situatie zo tussen de 35C en 40C.

Hier enige eerste resultaten. Het is een langdurig proces. De Quatt moet lekker door pruttelen. Water zo rond de 36C Tussen iedere meting minimaal 15 minuten. Je wilt ook meerdere metingen doen bij iedere instelling.
Ik vind het nog te vroeg om conclusies te trekken maar het geeft wel enig idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjxyIUEiLv5VLFL8seL8vQEy6Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7for3VqOBOfooldLlJ8G4U4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hu_L46aSz5qM8a-_SP1e_tuLOxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJQjBW5VKRvQi3v4JTXIjFUf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9Ggqw-50uhIUbTBM1hsUlVRNoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Vm4HY9keu05zjFGamwYVNum.jpg?f=fotoalbum_large

De nummertjes in de eerste kolom geven de betreffende Heatfansnelheid aan, waar bij 0 uit is.

Meetapparaat: Bosch UniversalTemp.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
s020506 schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:22:
[...]

Als de Quatt boven de 4 graden graden heeft uit gestaan, dan start hij wel zonder dat het element aan staat. Ongeveer hoor, pin me niet vast op deze temperatuur.

Bij mij is het wel te zien. Ietwat moeilijk te zien omdat om 12.45 de wp terug moduleerde. Twee minuten laten gaat de power ongeveer 150w omlaag.
[Afbeelding]
In plaatje dat ik deelde was hij onder de 4 (en 3grC) geweest en verder niet uit gegaan. Blijkbaar reageren onze Quatts dan anders met dat verwarmingslint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
Toby-Wan schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:40:
[...]

Je hebt eigenlijk nog te weinig datapunten die bovendien allemaal boven de 2 graden liggen.
De gemiddelde is eigenlijk ook te vlak omdat pas bij 20 graden door de 0 kW kruist, gezien het erop lijkt dat je warmteverlies beperkt is, zou die eigenlijk bij 16 a 17 graden door de 0 kW moeten gaan. Hierdoor wordt de lijn wel wat steiler en resulteert in een hoger warmteverlies bij -10
Het gemiddelde van 2.69 kW blijft een inschatting (vergelijk een met minimale en maximale waarden uit het tabel)
Ik weet het, ik zie het ook, maar dat is gebaseerd op de gegevens die ik heb. Als ik de gegevens genoeg keer kopieer waar de buitentemperatuur 1,7 is om de lijn te laten beginnen bij 17°C, heb ik 2,2 kW bij 0°C en ongeveer 3,6 kW bij -10°C. Ik weet niet hoe accuraat en realistisch dit kan zijn.

Trouwens, zijn we zeker dat we T6 kunnen uitsluiten als oorzaak van de problemen? Want ik overweeg er nog een te kopen op Amazon (kan het terugsturen tot 31 januari)... Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb6fqnwoSMwUux2R-TNv0hUNhck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDBRtrJfjFWARz4KFAbVKyTX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0V1GUOg0aWjtQiBoQUh8EIyxlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2JzgpBUz5jqZokihg2RTxw90.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhvisOt57-NOK9YvYkc79pY06pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89im6oM8IkgInsPVSH3i881j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door mckrsta op 15-12-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickbl1991
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-08 14:11
@AlfredPteD @pietjm @Mickel moen @okijokii @raven22

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee!

@dreamer2 De prijzen lijken wat gestegen te zijn. Op de website van Quatt zelf is de prijs voor subsidie nu 5.974,- EUR. In de offerte van De Energiebespaarders is ook opgenomen betonboren 123,- EUR en extra leidingen 206,-. Als ik de extra kosten eraf haal dan is Quatt via de website iets goedkoper. Ik zal een informeren bij De Energiebespaarders of ze het verschil kunnen uitleggen... 8)7

@Freeckje Klopt ja, volgens mij heb ik wel een zo'n berekening gemaakt, kwam op een warmtepomp uit van tussen 4kwh en 5 kwh bij een gas verbruik van 850m3 exclusief warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat je wel kunt stellen, dat wat je maximaal kwijt kunt onder de radiator een goed uitgangspunt is.

De nummertjes in de eerste kolom geven de betreffende Heatfansnelheid aan, waar bij 0 uit is.

Meetapparaat: Bosch UniversalTemp.
Max plaatsen geldt misschien voor de woonkamer, maar mijn slaapkamer hou ik graag op <17°C. Zit daar ook op, fanspeed 6.
Ik hoor ze wanneer ik mijn oor boven de radiator houdt, maar in bed (3 meter verder) niet meer.

Ik heb tabel 3 keer bekeken, maar wat is nu de fan-snelheid?
Ik zie nergens 0-10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Mickel moen schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:39:
[...]

Door @Stefannn er opmerkzaam opgemaakt, dat meer Heatfans en meer luchtverplaatsing niet veel doet met meer vermogen/efficiëntie van de radiator, maar de grotere luchtverplaatsing geeft een snellere opwarming van de ruimte. @Stefannn Ik hoop, dat ik het zo goed zeg.
"bijna"....
Het probleem bij dit soort dingen is altijd dat "alles met alles samenhangt".
Maar...
- Onder de veronderstelling dat de quatt genoeg vermogen heeft om zowel met als zonder fans de kamer te verwarmen....
- Dan is het niet zozeer de radiator die hetzelfde vermogen heeft met/zonder fans...
- Dan is het meer de kamer die hetzelfde vermogen consumeert.

Het subtiele detail is dat een radiator "eigenlijk niet een vast vermogen heeft" (zoals een straalkacheltje), maar een vermogen dat afhankelijk is van de gebruikscondities: water temperatuur, flow, kamertemperatuur, vrije luchtstroom.

dus...
- op zich zal die met of zondr fans evenveel energie leveren
- alleen zal die "met fans" betreffende energie op een lagere temperatuur genereren.

En dat komt grofweg omdat je:
- temperatuur van de kamer hebt
- temperatuurval over de luchtlaag
- temepratuur van de radiator

Die "luchtlaag" "vernaggel" je met de fans. je verliest minder temperatuurval in de luchtlaag.
En met minder temperatuurval in de luchtlaag kan je radiator op een lagere temperatuur voor dezelfde kamer temperatuur. En dus heb je betere cop.

(maar zoals je het zei zit je goed genoeg in de richting)

Overigens... tip...
- Ga voor de arctic fans (ben ik recent op het spoor gekomen).
- Die hebben een ongeveer 2x zo grote "statische druk" dan bijvoorbeeld een noiseblocker

Statische druk is de druk die ze opbouwen als het luchtkanaal sterk geblokkeerd is. Als je veel fans naast elkaar hebt en je probeert lucht tussen de dunne spleten van de lamellen van ene radiator te persen heb je profijt van die extra druk.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 15-12-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozo
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-07 07:21

Ozo

Hi, Ik ga ook overstag en schaf 2x quatt aan.
Momenteel verwarm ik huis alleen beneden dmv 2 aircos en IR in badkamer en WC.
Wil toch iets meer gelijkmatige warmte --> quatts om de radiatoren op een basis temp te verwarmen.

Nu mn vraag:
Maakt het nog uit waar de quatts in het watercircuit van de CV geplaatst worden?
Is er een maximale leiding afstand van quatt naar CV? Mogen er radiatoren zitten tussen quatts en CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:54:
[...]

Max plaatsen geldt misschien voor de woonkamer, maar mijn slaapkamer hou ik graag op <17°C. Zit daar ook op, fanspeed 6.
Ik hoor ze wanneer ik mijn oor boven de radiator houdt, maar in bed (3 meter verder) niet meer.

Ik heb tabel 3 keer bekeken, maar wat is nu de fan-snelheid?
Ik zie nergens 0-10?
Het staat er bij in de eerste kolom. Ben nog niet verder gekomen, dan 0 = uit en 1 en 2.
Andere snelheden volgen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:24:
[...]

Het staat er bij in de eerste kolom. Ben nog niet verder gekomen, dan 0 = uit en 1 en 2.
Andere snelheden volgen.
Ah, ik dacht dat dat de (genummerde) radiatoren in foar- en efterkeamer waren hihihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Ozo schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:22:
Hi, Ik ga ook overstag en schaf 2x quatt aan.
Momenteel verwarm ik huis alleen beneden dmv 2 aircos en IR in badkamer en WC.
Wil toch iets meer gelijkmatige warmte --> quatts om de radiatoren op een basis temp te verwarmen.

Nu mn vraag:
Maakt het nog uit waar de quatts in het watercircuit van de CV geplaatst worden?
Is er een maximale leiding afstand van quatt naar CV? Mogen er radiatoren zitten tussen quatts en CV?
quatt gaat VOOR de gasketel.
Dus...
[retour van alle radiatoren] -->> [quatt] -->> [gas ketel] --> [input van alle radiatoren]

en over de gasketel zit dan een "kortsluitleiding" met terugslag klep zodat die ge-bypassed wordt als hij uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Ozo schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:22:

Nu mn vraag:
Ja.
Volgens mij wel, moet je tijdens de intake vragen.
Nee.

Voor zover ik weet sluit men de Quatt alleen aan direct bij en voor de CV ketel. Dus niet aansluiten in de kelder met de cv ketel op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mckrsta schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:14:
[...]

Trouwens, zijn we zeker dat we T6 kunnen uitsluiten als oorzaak van de problemen? Want ik overweeg er nog een te kopen op Amazon (kan het terugsturen tot 31 januari)... Bedankt!
Heb je vloerverwarming?
Het enige "probleem" wat ik heb met de T6 is dattie wel eens over-enthousiast is.
Nu hou ik wel van wat warmte, maar kwam half uur geleden thuis en vond het warm (niet snel!).
Bleek dat Quatt nog bezig was full-power mijn huis op te warmen. Stopt meestal bij overshoot 0,4, maar blijkbaar deze keer even niet.
0,5 naar beneden, Quatt uit.
Terug naar 21,5°, Quatt gelijk weer aan op sudder-pitje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/406xIOoSsiHb5adpP33d2d6CXbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBkWvhNKr6J7fbpHiiI3kUVv.jpg?f=fotoalbum_large

(Even nieuwsgierig: waarom een extra T6??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
Stefannn schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:11:
[...]

Ik heb geen quatt.
Ik zit hier uit interesse en omdat ik als (energie freak) nogal wat advies vragen van kennissen krijg.
De quatt charmeert me trouwens heel serieus.
- niet duur
- goede cop
De service kan beter en het AI gehalte is nig wat onder de maat.
Ik heb echter sterk het idee dat dat een groeistuip is en nog helemaal goed gaat komen.
@Stefannn

Mij ging het hier over de vaste flow van 800 of 700 ltr/uur Dat klopt NIET met je, onze vroegere inzichten van opbouwen van warmteafgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
Friezin schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:47:
[...]

Heb je vloerverwarming?
Het enige "probleem" wat ik heb met de T6 is dattie wel eens over-enthousiast is.
Nu hou ik wel van wat warmte, maar kwam half uur geleden thuis en vond het warm (niet snel!).
Bleek dat Quatt nog bezig was full-power mijn huis op te warmen. Stopt meestal bij overshoot 0,4, maar blijkbaar deze keer even niet.
0,5 naar beneden, Quatt uit.
Terug naar 21,5°, Quatt gelijk weer aan op sudder-pitje:

[Afbeelding]

(Even nieuwsgierig: waarom een extra T6??
Geen vloerverwarming, alleen radiatoren met ventilatoren...

Maar moduleert jouw Quatt goed, of staat het steeds aan/uit?

Geen extra, ik wil er gewoon eentje kopen en de huidige vervangen. Als ik hetzelfde gedrag heb, zou dat T6 uitsluiten en kan ik er één terugsturen.

De mijne schakelt de hele dag uit zodra de kamertemperatuur op 22,19°C staat. Als ik alles opnieuw opstart (CiC en T6), begint het weer goed te werken en houdt het de temperatuur op 22,5°C zonder problemen, maar ik raak het vandaag niet aan. Ik wacht op een reactie van Quatt over de verwarmingscurve en pas het aan indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

s020506 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:43:
[...]

Je geeft aan bepaalde instellingen in de Intergas gewijzigd te hebben. Op wiens advies?
Welke heb je exact aangepast?

Ik heb het namelijk eerder gelezen hier (volgens mij) maar weet het niet meer exact.
Ik heb er naar gevraagd tijdens installatie maar er zouden geen wijzigingen aan de ketel gedaan worden.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
CPM schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:45:
[...]

Je geeft aan bepaalde instellingen in de Intergas gewijzigd te hebben. Op wiens advies?

Ik heb het namelijk eerder gelezen hier (volgens mij) maar weet het niet meer exact.
Ik heb er naar gevraagd tijdens installatie maar er zouden geen wijzigingen aan de ketel gedaan worden.
Is jouw ketel aan/uit of OT aangesloten op de CiC?
(bron)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPvdxVVcfRhl9to0Ai-s4gVyExA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/98e55SjIrfqbC73oMdUmMwaY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

In principe hoeft bij de Intergas niets gewijzigd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mckrsta schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:02:
[...]

Geen vloerverwarming, alleen radiatoren met ventilatoren...

Maar moduleert jouw Quatt goed, of staat het steeds aan/uit?

Geen extra, ik wil er gewoon eentje kopen en de huidige vervangen. Als ik hetzelfde gedrag heb, zou dat T6 uitsluiten en kan ik er één terugsturen.

De mijne schakelt de hele dag uit zodra de kamertemperatuur op 22,19°C staat. Als ik alles opnieuw opstart (CiC en T6), begint het weer goed te werken en houdt het de temperatuur op 22,5°C zonder problemen, maar ik raak het vandaag niet aan. Ik wacht op een reactie van Quatt over de verwarmingscurve en pas het aan indien nodig.
Ik heb wel vvw.
Ook optimalisatie staat hier aan (op thermostaat start: aan, stop, uit), in app aan
Maar ik heb een groot afgiftesysteem (te groot voor 1 Quatt), dus geen last van stops en starts bij temperatuur onder 10°C. Zie sig.

Er wordt door velen afgeraden optimalisatie te gebruiken (ook door Resideo), maar na testen ben ik om: hij staat hier aan.
Wanneer je test, test wel minimaal 5-7 dagen.

Mijn optimalisatie relaas staat hier:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Hoe lang draait Quatt bij jou?
Trek niet te snel conclusies: wanneer je een dag niet naar grafieken kijkt, hoe is het comfort dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
[...]

Op advies van Quatt zelf. Mijn ketel ging wel aan, maar ging na een halve minuut uit en warm water ging de leiding niet in. Voor mijn hre 36/30 kreeg ik dit door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMO9893dC6bvT_WnuZYiUIkljls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SC6t9CzvGZSNotgRXUmyZGLy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
Ik heb op aanraden van een aantal mensen het hele huis op 19 graden gezet. Dit is het resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGMM_XSg9L5mzdN2KgOoCi5NqzU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XnUYBmZctGB98lymIFw3k8O9.png?f=fotoalbum_large

Nog steeds de hele dag cv erbij en veel gasverbruik. Er is hier echt iets niet fris. Het is de hele dag boven de 7 graden geweest buiten, dus ik had 100% WP verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door GhostlyFriend op 15-12-2024 21:46 ]

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
GhostlyFriend schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:28:
Ik heb op aanraden van een aantal mensen het hele huis op 19 graden gezet. Dit is het resultaat
[Afbeelding]

Nog steeds de hele dag cv erbij en veel gasverbruik. Er is hier echt iets niet fris. Het is de hele dag boven de 7 graden geweest buiten, dus ik had 100% WP verwacht.
Ik verdenk nog steeds je evohome. Je zegt eerder dat de vide achterblijft in temperatuur. Als die thermostaatknop volle bak warmte blijft vragen, dan blijft je cv ketel bijspringen. Zones met een warmtepomp werkt alleen onder specifieke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
Friezin schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:52:
[...]

Ik heb wel vvw.
Ook optimalisatie staat hier aan (op thermostaat start: aan, stop, uit), in app aan
Maar ik heb een groot afgiftesysteem (te groot voor 1 Quatt), dus geen last van stops en starts bij temperatuur onder 10°C. Zie sig.

Er wordt door velen afgeraden optimalisatie te gebruiken (ook door Resideo), maar na testen ben ik om: hij staat hier aan.
Wanneer je test, test wel minimaal 5-7 dagen.

Mijn optimalisatie relaas staat hier:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Hoe lang draait Quatt bij jou?
Trek niet te snel conclusies: wanneer je een dag niet naar grafieken kijkt, hoe is het comfort dan?
Mooie post... Ik heb startoptimalisatie AAN staan, en verder is alles standaard, behalve lage belasting, die uitstaat. Maar jouw post en ervaring hebben me aan het denken gezet; uiteindelijk is dit een slimme thermostaat, misschien moet hij gewoon wat tijd krijgen om te leren en goed te gaan werken (aan de andere kant zijn er hier jongens die Quatt en T6 veel langer hebben dan ik en die me welkom hebben geheten in de club :D). De verwarmingscurve is duidelijk veel te hoog, want zelfs bij 6°C schiet het al naar 4 kW, maar afgezien daarvan, waar ik mee worstel is (en daarom overweeg ik om een andere T6 te testen) het feit dat zodra de temperatuur boven de ingestelde waarde komt, T6 de Quatt uitschakelt. Het krijgt geen kans om naar beneden te moduleren en uren door te draaien. Alleen als ik nu de T6 en CiC uitzet, zal het starten op de benodigde hoge stand en daarna naar beneden moduleren, maar zodra het weer uitschakelt en opnieuw start, begint dezelfde cyclus opnieuw.

De langste run was ongeveer 7 uur, maar dat was na de herstart van T6 en CiC. Het werd geïnstalleerd op 11 november.
Wat betreft comfort is het prima, ik gebruik geen gas voor verwarming, en over het algemeen zal het beter zijn voor de portemonnee.

Ik ga het even zonder fabrieksreset en zonder het uit te schakelen laten draaien, en zal alleen Quatt volgen om aanpassingen te maken aan de verwarmingscurve zo dicht mogelijk bij de gegevens die ik tot nu toe heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
s020506 schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:52:
[...]

Ik verdenk nog steeds je evohome. Je zegt eerder dat de vide achterblijft in temperatuur. Als die thermostaatknop volle bak warmte blijft vragen, dan blijft je cv ketel bijspringen. Zones met een warmtepomp werkt alleen onder specifieke omstandigheden.
Bedankt voor je antwoord
Het gekke is dat de Vide, Woonkamer radiatoren, de Woonkamer vloer en Praktijkruimte vloer allemaal boven de gevraagde temperatuur zijn, maar dat Home Assistant Heat aangeeft in die zones ipv Idle.
Welke omstandigheden voor de vvw zijn dat?
Heb je een advies wat ik zou kunnen veranderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
[Afbeelding]

Gooi die vide eens uit de evohome. Ik heb dat ook in een kamer gedaan. Dan stel je gewoon de temperatuur op de knop zelf in maar doe je geen warmtevraag naar de ketel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 15:15
[Afbeelding]

Je kunt in de hoofdunit van de evohome 5 seconde op de instellingen knop drukken. Dan kom je in een dieper menu, waarin je kan zien welke knop warmte vraagt. Wellicht fdat dat je op weg helpt.
Zelf heb ik voorlopig bij de ketel het CV bedrijf uitgezet. Dan zorgt de Quatt voor alle warmte.
Pagina: 1 ... 172 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.