4m3 is ook weer niet zo veel. Dat heb ik er vandaag al door gestookt
Ik heb even gekeken in de app. De SoundSlider staat op Normal. Ik noemde dat Max, maar dat kan verwarrend zijn, omdat je dit ook zou kunnen interpreteren als Max geluidsverlaging.Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:53:
[...]
Hier knalt ketel bij, bij iedere defrost: Quatt draait echt op max.
Wanneer bij @GhostlyFriend de slider aanstaat op max, haal je flink power naar beneden.
Ook dan kan ketel bijspringen.
App geeft wat vertekend beeld: op het hele uur werkt hij COP en staafjes bij, 5 minuten later watertemperatuur en kamertemperatuur. Momentopname dus
Dus ik pas geen geluidsverlaging toe, overdag niet en ‘s nachts niet.
Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.
Ah nee dat is toch prima.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:36:
[...]
Heb dit dashboardje in elkaar geflanst. Ik weet nog niet veel over HA, dus het zal allemaal vast veel netter kunnen.
[Afbeelding]
Kan je zulke grafieken reproduceren? En dan wellicht ook nog een van de flowrate.
mckrsta in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Daar heb je me tuk :-). Dit is precies waar ik nog geen tijd voor heb gevonden om dit uit te zoeken. Ik moet eens op zoek gaan naar een goed te begrijpen handleidinkje hiervoor. Waarschijnlijk in de HA help zelf.Dersan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:55:
[...]
Ah nee dat is toch prima.
Kan je zulke grafieken reproduceren? En dan wellicht ook nog een van de flowrate.
mckrsta in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
W8, ik heb denk ik iets
:strip_exif()/f/image/3NYRMXq40MCZYPG3SLtDDUnh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door GhostlyFriend op 14-12-2024 10:01 ]
Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.
Als je de woning in de nacht af laat koelen dan moet de Quatt dit inhalen.alwind schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:48:
Ik moet zelf mijn Quatt nog krijgen maar is het niet opvallend dat elk uur de ketel moet bijspringen? Dan komt het toch niet alleen door nachtverlaging?
Met 200 m2 woning kan dat behoorlijk wat thermische massa zijn (meubels, muren, vloeren, plafonds) die meteen alles opslokken dat dit relatief kleine warmtepompje levert.
Als dat allemaal niet snel genoeg gaat icm het warmteverlies naar buiten, dan kan de CiC besluiten dat de CV ketel maar mee moet helpen, zeker als de Quatt met zijn defrost bezig is en daarbij radiator water afkoelt.
Dus een meer constante temperatuur kan met het huidige weer voorkomen dat die ketel nodig is en in het troubleshooten haalt het een energieslurper in de vorm van thermische massa weg als grote factor.
@GhostlyFriend Alle zones eruit gooien, temperatuur overal op 19 graden constant. Graag horen we maandag wat de resultaten zijn.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Met temperaturen van 8°C en hoger, durf ik een nachtverlaging van 0,5 graad aan.netappie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:58:
[...]
Als je de woning in de nacht af laat koelen dan moet de Quatt dit inhalen.
Met 200 m2 woning kan dat behoorlijk wat thermische massa zijn (meubels, muren, vloeren, plafonds) die meteen alles opslokken dat dit relatief kleine warmtepompje levert.
Als dat allemaal niet snel genoeg gaat icm het warmteverlies naar buiten, dan kan de CiC besluiten dat de CV ketel maar mee moet helpen, zeker als de Quatt met zijn defrost bezig is en daarbij radiator water afkoelt.
Dus een meer constante temperatuur kan met het huidige weer voorkomen dat die ketel nodig is en in het troubleshooten haalt het een energieslurper in de vorm van thermische massa weg als grote factor.
Daar beneden gaat dat niet meer lukken en gaat kamertemperatuur op continue.
Waar die "sweet spot" zit, moet @GhostlyFriend naar op zoek en dat kan misschien komende dagen.
Eerst naar continue.
Dan eens bij een bepaalde buitentemperatuur de kamertemperatuur 0,5°C omhoog.
Kijken en timen hoe lang het duurt voor die 0,5 graad erbij is.
Halve graad eraf: na hoeveel uur ben je weer bij af?
Gewoon om het warmtepomp-gevoel te kweken
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Dit zegt Quatt trouwens over de evohome:
De klant zal een Honeywell Evohome Zone Systeem
verstrekken met de volgende kenmerken:
- Kleurenscherm
- Wifi
- Opentherm ketelmodule R8810A
De klant weet dat het systeem misschien anders werkt
dan gewend, omdat een warmtepomp niet gebouwd is
voor zoneregeling.
Het volgende is besproken:
- Het maximale temperatuurverschil tussen de kamers
moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 2 graden.
- De verwarming zal langzamer gaan dan ze gewend zijn,
ongeveer 1 graden/uur.
- Kleurenscherm
- Wifi
voor zoneregeling.
ongeveer 1 graden/uur.
Er speelt natuurlijk meer bij @GhostlyFriend . De COP is beroerd en de CV ketel gaat aan ondanks dat de hoeveelheid energie per uur gemakkelijk met een Quatt moet lukken.Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:09:
[...]
Met temperaturen van 8°C en hoger, durf ik een nachtverlaging van 0,5 graad aan.
Daar beneden gaat dat niet meer lukken en gaat kamertemperatuur op continue.
Waar die "sweet spot" zit, moet @GhostlyFriend naar op zoek en dat kan misschien komende dagen.
Eerst naar continue.
Dan eens bij een bepaalde buitentemperatuur de kamertemperatuur 0,5°C omhoog.
Kijken en timen hoe lang het duurt voor die 0,5 graad erbij is.
Halve graad eraf: na hoeveel uur ben je weer bij af?
Gewoon om het warmtepomp-gevoel te kweken
Mijn vermoeden is ergens een bypass of een handdoek radiator die een groot deel van de flow zo zonder afgifte terug sturen en de actieve componenten zijn ook een grote verdachte.
Het is mooier om het systeem eerst passief in balans te brengen met de voetventielen op radiatoren, daarna af te stellen aan de vloerverwarming zodat die niet te veel en niet te weinig krijgt zodat de warmtepomp gewoon zijn warmte kwijt kan en daarna pas iets te gaan rommelen met actieve componenten zoals thermostaatkranen en regelaars op vloerverwarmingszones voor zover die nog nuttig zijn.
Ja, duidelijk iets dat de boel actief afknijpt. Niet zo best voor de circulatiepomp.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:57:
[...]
Daar heb je me tuk :-). Dit is precies waar ik nog geen tijd voor heb gevonden om dit uit te zoeken. Ik moet eens op zoek gaan naar een goed te begrijpen handleidinkje hiervoor. Waarschijnlijk in de HA help zelf.
W8, ik heb denk ik iets
[Afbeelding]
Begin maar even met het vol open zetten van alle radiatoren die nu een thermostaatknop hebben.
Mijn COP is 2,8 😉.netappie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:19:
[...]
Er speelt natuurlijk meer bij @GhostlyFriend . De COP is beroerd en de CV ketel gaat aan ondanks dat de hoeveelheid energie per uur gemakkelijk met een Quatt moet lukken.
Mijn vermoeden is ergens een bypass of een handdoek radiator die een groot deel van de flow zo zonder afgifte terug sturen en de actieve componenten zijn ook een grote verdachte.
Het is mooier om het systeem eerst passief in balans te brengen met de voetventielen op radiatoren, daarna af te stellen aan de vloerverwarming zodat die niet te veel en niet te weinig krijgt zodat de warmtepomp gewoon zijn warmte kwijt kan en daarna pas iets te gaan rommelen met actieve componenten zoals thermostaatkranen en regelaars op vloerverwarmingszones voor zover die nog nuttig zijn.
Zag net tabel flow: voor hetzelfde pendelt de ketel.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Even wat anders.
Ik had het al eerder vermeld, maar ik had een sterk vermoeden, dat gezien de opstelling, de Quatt wel wat last had van de eigen uitgeblazen lucht. Dat heeft gevolgen voor de COP. Een en ander ook nog eens afhankelijk van uit welke richting de wind komt.
Nu las ik deze week, hier of ergens anders, de tip om van een binnenthermometer een buitenthermometer te maken, door deze in een lasdoos te plaatsen. Die heb ik beide, dus dit gemaakt.
Deze thermometer staat nu zo'n 5 meter bij de Quatt vandaan. Twee meter uit de gevel en op
zo'n 50cm hoogte.
:strip_exif()/f/image/zYlnC58OHtz5JsVzk7DvLg0n.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren over de gehele dag gemeten. Was mooi koud en ook nog eens redelijk windstil. Achtereenvolgens de gegevens van.
- Dichtstbijzijnde meetstation
- Bovengenoemde buitenthermometer
- Sensor Quatt
- Verbruik Quatt
Conclusies.
1. Locale temperatuur hoger dan meetstation. In de stad tussen de huizen is het altijd wat warmer, maar de curve is vrijwel gelijk.
2. Als de Quatt uitstaat, is de gemeten temperatuur van de Quatt beduidend hoger. Nu staat de Quatt stijf tegen de gevel, dus dan zal warmteafstraling gevel van invloed zijn.
3. De gemeten temperatuur van de Quatt is inderdaad lager, als de Quatt werkt. Meest extreem als de Quatt uitstaat. Dan is er een extreme piek. Aan begin nacht en tussen 20.00 en 22.00. Toen stond de Quatt uit omdat we de houtkachel opgestookt hadden. De piek in het verbruik, na 12 uur is omdat ik toen de soundslider voor een poosje op Libary had gezet. Meer luchtverplaatsing dus en ook enigszins van invloed.
Al met al: Het vermoeden bevestigd.
Een probleem. Nee. De Quatt staat op de meest gunstige plek wat betreft nabijheid CV-ketel en positie buren. Dus mooier kunnen we het niet maken.
:strip_exif()/f/image/1RWPxvB44MnZMVfq3cSHZ6IS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mhXZSfg71gjEagXtBMXZ8fSZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4CeL1Z9ilB7ZuGkMJ3meKdCa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had het al eerder vermeld, maar ik had een sterk vermoeden, dat gezien de opstelling, de Quatt wel wat last had van de eigen uitgeblazen lucht. Dat heeft gevolgen voor de COP. Een en ander ook nog eens afhankelijk van uit welke richting de wind komt.
Nu las ik deze week, hier of ergens anders, de tip om van een binnenthermometer een buitenthermometer te maken, door deze in een lasdoos te plaatsen. Die heb ik beide, dus dit gemaakt.
Deze thermometer staat nu zo'n 5 meter bij de Quatt vandaan. Twee meter uit de gevel en op
zo'n 50cm hoogte.
:strip_exif()/f/image/zYlnC58OHtz5JsVzk7DvLg0n.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren over de gehele dag gemeten. Was mooi koud en ook nog eens redelijk windstil. Achtereenvolgens de gegevens van.
- Sensor Quatt
- Verbruik Quatt
Conclusies.
1. Locale temperatuur hoger dan meetstation. In de stad tussen de huizen is het altijd wat warmer, maar de curve is vrijwel gelijk.
2. Als de Quatt uitstaat, is de gemeten temperatuur van de Quatt beduidend hoger. Nu staat de Quatt stijf tegen de gevel, dus dan zal warmteafstraling gevel van invloed zijn.
3. De gemeten temperatuur van de Quatt is inderdaad lager, als de Quatt werkt. Meest extreem als de Quatt uitstaat. Dan is er een extreme piek. Aan begin nacht en tussen 20.00 en 22.00. Toen stond de Quatt uit omdat we de houtkachel opgestookt hadden. De piek in het verbruik, na 12 uur is omdat ik toen de soundslider voor een poosje op Libary had gezet. Meer luchtverplaatsing dus en ook enigszins van invloed.
Een probleem. Nee. De Quatt staat op de meest gunstige plek wat betreft nabijheid CV-ketel en positie buren. Dus mooier kunnen we het niet maken.
:strip_exif()/f/image/1RWPxvB44MnZMVfq3cSHZ6IS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mhXZSfg71gjEagXtBMXZ8fSZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4CeL1Z9ilB7ZuGkMJ3meKdCa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rbgPy3QGKYCSvQ4o6rp2JpNS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Mickel moen op 14-12-2024 11:00 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
De flow gaat naar 0. Volgens mij kan de ketel dat niet veroorzaken omdat de Quatt om de ketel heen kan pompen.Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:22:
[...]
Mijn COP is 2,8 😉.
Zag net tabel flow: voor hetzelfde pendelt de ketel.
Met een COP van 2,8 mag je best tevreden zijn. Hier gisteren 3,7 met een tussenwoning die toch wel een stuk kleiner is en qua isolatie niet veel beter meer kan.
Yes, dit tekstje ken ik idd. En volgens mij is mijn systeem precies zo ingesteld.alwind schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:11:
Dit zegt Quatt trouwens over de evohome:
- Kleurenscherm
- Wifi
voor zoneregeling.
ongeveer 1 graden/uur.
Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft over ‘zonder afgifte terugsturen’ en ‘actieve componenten’. Ik vertaal dat als dat bv in de badkamer de radiatorknop openstaat, maar dat deze ruimte al op temperatuur is en dus geen warmte vraagt? En actieve componenten zijn de HR92 en MT4-knoppen?netappie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:19:
[...]
Er speelt natuurlijk meer bij @GhostlyFriend . De COP is beroerd en de CV ketel gaat aan ondanks dat de hoeveelheid energie per uur gemakkelijk met een Quatt moet lukken.
Ik heb nu alle schakelmomenten uit het programma gehaald en alle ruimten permanent op 19 graden gezet.
Dat passief in balans brengen of waterzijdig inregelen, kan ik dat zelf, of moet een installateur dat doen?
Bij een defrost kan flow misschien even 0 zijn?netappie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:30:
[...]
De flow gaat naar 0. Volgens mij kan de ketel dat niet veroorzaken omdat de Quatt om de ketel heen kan pompen.
Alles is even uit zo te zien.
Nu eerst maar even afwachten.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:03:
[...]
Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft over ‘zonder afgifte terugsturen’ en ‘actieve componenten’. Ik vertaal dat als dat bv in de badkamer de radiatorknop openstaat, maar dat deze ruimte al op temperatuur is en dus geen warmte vraagt? En actieve componenten zijn de HR92 en MT4-knoppen?
Ik heb nu alle schakelmomenten uit het programma gehaald en alle ruimten permanent op 19 graden gezet.
Dat passief in balans brengen of waterzijdig inregelen, kan ik dat zelf, of moet een installateur dat doen?
Waterzijdig inregelen kon bij mij enkel met de radiatorknoppen.
Maar niet alles tegelijk.
En dat tekstje? Een standaard tekstje.
Die stonden eigenlijk allemaal al helemaal open. Wat ik nu heb gedaan is ook de twee thermostaatknoppen op de vloerverdelers helemaal opendraaien.netappie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:22:
[...]
Ja, duidelijk iets dat de boel actief afknijpt. Niet zo best voor de circulatiepomp.
Begin maar even met het vol open zetten van alle radiatoren die nu een thermostaatknop hebben.
Zoals anderen aangeven, test eens zonder nachtverlaging. Zelf heb ik een programma met 1 graad nachtverlaging en daarbij 0.1 graad per uur omlaag/omhoog met het maximum om 18:00. Is dus 10 uur bezig om op 'avondtemperatuur' te komen, gedurende de tijd dat het buiten het warmst is. Gevolg is een lekkere warme vloer overdag. Bij een verschil van 0.5 graad of meer tussen gevraagde en werkelijke temperatuur gaat opentherm vol vermogen vragen is mijn ervaring.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:09:
Het hele huis gaat ‘s nachts naar 17 graden.
Per ruimte een werkdag en weekenddag programma, wat de temperatuur in stapjes van 1 graad per uur verhoogt naar 19 graden en ‘s nachts dus weer verlaagt.
Jouw vloerverwarming met hoge temperatuurverdeler doet zo goed als niet mee bij lage aanvoertemperatuur. Zelf heb ik het aangedurfd om de pompverdelers te vervangen door pomploze varianten. Dat zou je kunnen overwegen. Heeft wel tot gevolg dat door de lagere aanvoertemperatuur ruimtes zonder vloerverwarming niet meer goed warm worden. Dat kun je vanaf volgend jaar oplossen met de Quatt Chill.
Dit klopt toch verder gewoon?
De gemeten temperatuur is (pas) op dat moment de echte luchttemperatuur die hij aanzuigt.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Even in het algemeen een opmerking van mijn kant dat ik het
HEEEL
erg waardeer dat jullie mij allemaal proberen te helpen.
HEEEL
erg waardeer dat jullie mij allemaal proberen te helpen.
Dit had ik idd net ingesteld.lieverd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:07:
[...]
Zoals anderen aangeven, test eens zonder nachtverlaging. Zelf heb ik een programma met 1 graad nachtverlaging en daarbij 0.1 graad per uur omlaag/omhoog met het maximum om 18:00. Is dus 10 uur bezig om op 'avondtemperatuur' te komen, gedurende de tijd dat het buiten het warmst is. Gevolg is een lekkere warme vloer overdag. Bij een verschil van 0.5 graad of meer tussen gevraagde en werkelijke temperatuur gaat opentherm vol vermogen vragen is mijn ervaring.
Jouw vloerverwarming met hoge temperatuurverdeler doet zo goed als niet mee bij lage aanvoertemperatuur. Zelf heb ik het aangedurfd om de pompverdelers te vervangen door pomploze varianten. Dat zou je kunnen overwegen. Heeft wel tot gevolg dat door de lagere aanvoertemperatuur ruimtes zonder vloerverwarming niet meer goed warm worden. Dat kun je vanaf volgend jaar oplossen met de Quatt Chill.
die 0,1 stapjes weet ik niet hoe ik dat kan doen. De EvoHome app staat maar zes schakelmomenten per dag toe. Misschien kan dit wel via de Home Assistant. Zou ik me in moeten verdiepen.
Bovendien kan de Quatt alleen watertemperatuur uitlezen bij een EvoHome en niet kamertemperatuur. Wellicht dat dit ook iets betekent voor hoe het systeem reageert.
Een Tado geeft ook kamertemperatuur. Dat is denk ik wat je zou moeten willen. Misschien het hele systeem eens omgooien.
We zijn met EvoHome begonnen, omdat je anders niet alle ruimten warm kreeg met de CV. Dan was de keuken warm (daar hing de thermostaat) en bleef de woonkamer koud.
Goedendag, sinds vorige week is er bij ons een nieuwe Intergas Extreme 36 geplaatst ter vervanging van de 15 jaar oude Intergas Kombicompact 30/36, deze was aan vervanging toe.
De 30/36 werkte prima met de Quatt, en nu de Extreme 36 geplaatst is zie ik vreemd gedrag.
De nieuwe ketel is exact hetzelfde aangesloten OT en er is niets veranderd aan het leidingwerk/quatt.
Min ketelvermogen staat op 19%, laagste stand.
Wanneer de Quatt assistentie vraagt van de CV ketel springt de CV ketel aan, en gaat na 1 minuut weer uit. Dit herhaalt zich de hele dag/nacht. Dat zie je in de plaatjes hieronder bij de boilerflame.
Wat me opvalt is dat de flow meter temperatuur niet echt omhoog gaat als de Cv bijspringt.
Ik heb de Cv temperatuur nu handmatig even op 60 graden gezet en aan/uit sturing geforceerd.
Dan voel ik de leiding direct onder de CV ketel warm worden als deze aangaat, maar de leiding verderop tbv de flowmeter wordt niet warmer. Vreemd, lijkt alsof de CV ketel het water niet rondgepompt krijgt in de Quatt leiding.
Ik kan wellicht de CV eens los laten draaien door de Quatt uit te zetten en de thermostaatkabel rechtstreeks op de Cv aansluiten, voordat ik de installateur vraag?
Iemand nog goede suggesties?
Onderstaand huidig gedrag:
/f/image/axWUtzFK7r8EagaaSiETMtkl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uTf91l2ihBW4A6hoIBjSZ2kQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HZKlpO1ux2bhJ2cvL7nblX6H.png?f=fotoalbum_large)
Met de oude ketel zag ik dit gedrag, duidelijk temp verhoging wanneer de ketel aanging:
:strip_exif()/f/image/ONVb3sv5v6XO9AvgLWeAsUOE.jpg?f=fotoalbum_large)
grt skywalker
De 30/36 werkte prima met de Quatt, en nu de Extreme 36 geplaatst is zie ik vreemd gedrag.
De nieuwe ketel is exact hetzelfde aangesloten OT en er is niets veranderd aan het leidingwerk/quatt.
Wanneer de Quatt assistentie vraagt van de CV ketel springt de CV ketel aan, en gaat na 1 minuut weer uit. Dit herhaalt zich de hele dag/nacht. Dat zie je in de plaatjes hieronder bij de boilerflame.
Wat me opvalt is dat de flow meter temperatuur niet echt omhoog gaat als de Cv bijspringt.
Ik heb de Cv temperatuur nu handmatig even op 60 graden gezet en aan/uit sturing geforceerd.
Dan voel ik de leiding direct onder de CV ketel warm worden als deze aangaat, maar de leiding verderop tbv de flowmeter wordt niet warmer. Vreemd, lijkt alsof de CV ketel het water niet rondgepompt krijgt in de Quatt leiding.
Ik kan wellicht de CV eens los laten draaien door de Quatt uit te zetten en de thermostaatkabel rechtstreeks op de Cv aansluiten, voordat ik de installateur vraag?
/f/image/axWUtzFK7r8EagaaSiETMtkl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uTf91l2ihBW4A6hoIBjSZ2kQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HZKlpO1ux2bhJ2cvL7nblX6H.png?f=fotoalbum_large)
Met de oude ketel zag ik dit gedrag, duidelijk temp verhoging wanneer de ketel aanging:
:strip_exif()/f/image/ONVb3sv5v6XO9AvgLWeAsUOE.jpg?f=fotoalbum_large)
grt skywalker
Klopt. En die is lager dan de locale gemeten buitentemperstuur, dus heeft hij last van zijn eigen uitgeblazen lucht. Dit heeft invloed op de COP. Voor mij geen probleem, maar voor wie nog gaat plaatsen wel iets om rekening mee te houden.paQ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:07:
[...]
Dit klopt toch verder gewoon?
De gemeten temperatuur is (pas) op dat moment de echte luchttemperatuur die hij aanzuigt.
En als de Quatt uitstaat meet hij niet de aangezogen lucht, want die is er dan niet, maar de lucht achter de Quatt.
Als aanvulling. Ons perceel. Quatt blaast dus tegen een schuin weglopende schutting en de ronde serre zal iets terugleiden. Rode stip is plaats Quatt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QAAxwvQgYPhjtkOf3yUT7US2.jpg?f=user_large)
Fun-weetje: Ons perceel grenst kadastraal aan 11 andere percelen = buren, exclusief openbare ruimte.
[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 14-12-2024 11:29 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Heb je metertjes op die vvw?GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:07:
[...]
Die stonden eigenlijk allemaal al helemaal open. Wat ik nu heb gedaan is ook de twee thermostaatknoppen op de vloerverdelers helemaal opendraaien.
Heter dan 40-45°C mag vloer niet in.
Mocht je een LTV-verdeler hebben, dan kun je spelen met bijmenging.
LTV vloerverwarming is te herkennen aan een 6-hoekige stelschroef met inbus
Plaats even een foto hoe de Xtreme is aangesloten.sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:15:
Goedendag, sinds vorige week is er bij ons een nieuwe Intergas Extreme 36 geplaatst ter vervanging van de 15 jaar oude Intergas Kombicompact 30/36, deze was aan vervanging toe.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
grt skywalker
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik heb thermostaatknoppen op de vvw. Die staat nu op 50. Hoogste stand. Ik zal deze weer terugzetten naar 40 voor de veiligheid.Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:41:
[...]
Heb je metertjes op die vvw?
Heter dan 40-45°C mag vloer niet in.
Mocht je een LTV-verdeler hebben, dan kun je spelen met bijmenging.
LTV vloerverwarming is te herkennen aan een 6-hoekige stelschroef met inbus
Er zitten idd ook metertjes op. die zitten op de slang waar niet de MT4-knop op zit (de retour?). Deze meten 22 - 23 graden.
[ Voor 11% gewijzigd door GhostlyFriend op 14-12-2024 11:46 ]
Er zal heus wel een deel terugkomen, maar eerlijk gezegd vind ik het hier nog wel meevallen. Je zit wat... 0,5 graden lager?Mickel moen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:23:
[...]
Klopt. En die is lager dan de locale gemeten buitentemperstuur, dus heeft hij last van zijn eigen uitgeblazen lucht. Dit heeft invloed op de COP. Voor mij geen probleem, maar voor wie nog gaat plaatsen wel iets om rekening mee te houden.
En als de Quatt uitstaat meet hij niet de aangezogen lucht, want die is er dan niet, maar de lucht achter de Quatt.
Als aanvulling. Ons perceel. Quatt blaast dus tegen een schuin weglopende schutting en de ronde serre zal iets terugleiden. Rode stip is plaats Quatt.
[Afbeelding]
Fun-weetje: Ons perceel grenst kadastraal aan 11 andere percelen = buren, exclusief openbare ruimte.
Als het nou 1~2 graden onder de gemeten temperatuur zou komen, dan zou ik de wp een beetje draaien. Een hoek van enkele graden kan al voldoende zijn.
Dat had ik vorig jaar ook met de Extreme 36. Vervolgens eens in de expert instellingen gedoken en de ketel draait nu constant met de volgende instellingen:sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
grt skywalker
P10 40
P11 17
P31 80
P32 60
P36 5
P37 1
P56 30
En als laatste heb ik de CV temperatuur op 55 graden.
Ps, begin hier niet aan, tenzij je hier mee bekent bent, of de tijd investeert om goed/echt te begrijpen wat je doet. In andere gevallen; vraag een specialist.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Als dat zo is zou je toch de sensor aan achterkant, schroef los kunnen maken en beetje verhogen zelfs 90 graden draaien of hoort de vanuit koelvinnen te meten?Mickel moen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:28:
Even wat anders.
zo'n 50cm hoogte.
[Afbeelding]
- Sensor Quatt
- Verbruik Quatt
Conclusies.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is eerder een graad verschil bij stilstaand weer. Staat de wind op die hoek, zal het nog meer zijn. Voor een volgende meting.paQ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:44:
[...]
Er zal heus wel een deel terugkomen, maar eerlijk gezegd vind ik het hier nog wel meevallen. Je zit wat... 0,5 graden lager?
Als het nou 1~2 graden onder de gemeten temperatuur zou komen, dan zou ik de wp een beetje draaien. Een hoek van enkele graden kan al voldoende zijn.
Quatt is al iets gedraaid. Meer kan niet, want dan komt hij voor de uitgang van de tuin. Het is minimaal die hoek voor de Quatt, maar voldoende.
Maar nogmaals. Ik heb geen probleem. Dit was meer om een ervaring te delen.
Het lijkt mij niet slim om aan de Quatt te sleutelen wat dat betreft. En met welk doel?mklcln schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:49:
[...]
Als dat zo is zou je toch de sensor aan achterkant, schroef los kunnen maken en beetje verhogen zelfs 90 graden draaien of hoort de vanuit koelvinnen te meten?
Nogmaals ik heb geen probleem.
Niet iedere ervaring hier is meteen een probleem.
[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 14-12-2024 11:55 ]
Terugzetten hoeft niet want er wordt bijgemengd. Die 22 graden klopt niet die moet omhoog en denk dat daar een deel van het probleem zit.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:43:
[...]
Ik heb thermostaatknoppen op de vvw. Die staat nu op 50. Hoogste stand. Ik zal deze weer terugzetten naar 40 voor de veiligheid.
Er zitten idd ook metertjes op. die zitten op de slang waar niet de MT4-knop op zit (de retour?). Deze meten 22 - 23 graden.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
dankje, ik ben bekend met de expert instellingen via C020.verguldebarman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:48:
[...]
Dat had ik vorig jaar ook met de Extreme 36. Vervolgens eens in de expert instellingen gedoken en de ketel draait nu constant met de volgende instellingen:
P10 40
P11 17
P31 80
P32 60
P36 5
P37 1
P56 30
En als laatste heb ik de CV temperatuur op 55 graden.
Ps, begin hier niet aan, tenzij je hier mee bekent bent, of de tijd investeert om goed/echt te begrijpen wat je doet. In andere gevallen; vraag een specialist.
Ik heb nu de pompsnelheid van de CV aangepast naar min 60 (P32) en max 80 (p31) en nu draait de ketel wel goed, en ook de flowmeter temperatuur gaat omhoog. ik denk dat de pomsnelheid te laag stond waardoor de CV ketel het water niet goed kon mengen met de flow van de quatt ?
P11 kan ik niet lager dan 19 krijgen, min CV vermogen. hoe krijg jij die op 17%?
PS, ik heb P57 nu op 2 staan, dus dan reageert de ketel als een Aan/uit regeling met watertemperatuur ingesteld op de display (50 graden), dat werkte bij mijn oude intergas ook goed. CV draait op laag pitje en regelt naar 50 graden.
Dit voorlopig maar eens monitoren, maar lijkt nu goed te werken, dankje!
grt skywalker
Lijkt ook steeds aan/uit te gaan?GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:20:
Ook bij mij even de heatpump.boiler.flame opgevraagd. De CV schakelt echt continu bij.
[Afbeelding]
Ik vermoed dat je verdeler bijmengt: temperatuur Quatt-uit (of flowmeter temperatuur) is stuk hoger?GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:43:
[...]
Ik heb thermostaatknoppen op de vvw. Die staat nu op 50. Hoogste stand. Ik zal deze weer terugzetten naar 40 voor de veiligheid.
Dan kan thermostaatknop ook omhoog: Want 22°C krijg je toko niet mee warm en blijft thermostaat warmte vragen.
Check metertjes een keer wanneer CV bijstookt.
Heb je toevallig een IR-meter?
Temp vloer zelf kun je dan ook meten. Max 27°C voor PVC.
Tzt ook handig voor de radiatoren
(Zoiets, zag ze ook bij Lidl
https://www.bol.com/nl/p/...mtemeter/9300000196436446)
(Zag @Gerardwaz ook al met dezelfde reactie)
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 14-12-2024 12:14 ]
Thermostaatknoppen draaien de radiator dicht als de kamer op temperatuur is.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:07:
[...]
Die stonden eigenlijk allemaal al helemaal open. Wat ik nu heb gedaan is ook de twee thermostaatknoppen op de vloerverdelers helemaal opendraaien.
Meestal heb je op dat soort radiatoren ook een voetventiel waarmee je de maximale doorstroming kan regelen.
Bij veel badkamer radiatoren is de doorstroming te hoog omdat hij te klein is om de warmte af te geven (van boven tot onder heet) en zo dicht bij de ketel hangt dat het de weg van de minste weerstand is. Daardoor krijgen radiatoren en vloerverwarming ver weg van de ketel maar heel weinig doorstroming.
Die balans goed krijgen is een monnikenwerkje met een infrarood thermometer (15 euro bij de meeste online winkels). Best zelf te doen als je geen twee linkerhanden hebt en er een voetventiel op de radiator zit.
Op radiatoren met een eenvoudige draaiknop kan je gewoon stellen tot het goed staat en dan een streepje op de knop zetten. Kost niks en werkt net zo goed.
De CV gaat iedere paar minuten aan en na korte tijd weer uit. Dit herhaalt zich continu.Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:06:
[...]
Ik vermoed dat je verdeler bijmengt: temperatuur Quatt-uit (of flowmeter temperatuur) is stuk hoger?
Dan kan thermostaatknop ook omhoog: Want 22°C krijg je toko niet mee warm en blijft thermostaat warmte vragen.
Check metertjes een keer wanneer CV bijstookt.
Heb je toevallig een IR-meter?
Temp vloer zelf kun je dan ook meten. Max 27°C voor PVC.
Tzt ook handig voor de radiatoren
(Zoiets, zag ze ook bij Lidl
https://www.bol.com/nl/p/...mtemeter/9300000196436446)
(Zag @Gerardwaz ook al met dezelfde reactie)
De MT4-knoppen staan open vlgs mij: ik zie het rode balkje door het venstertje helemaal.
Een defrost gebeurt met water uit het CV systeem. Feitelijk staat de warmtepomp dan gewoon in koelstand en heeft dus nog steeds flow nodig voor de warmte die het gebruikt om ijs te verwijderen.Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:03:
[...]
Bij een defrost kan flow misschien even 0 zijn?
Alles is even uit zo te zien.
Ik ken de intergas niet.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:22:
[...]
De CV gaat iedere paar minuten aan en na korte tijd weer uit. Dit herhaalt zich continu.
De MT4-knoppen staan open vlgs mij: ik zie het rode balkje door het venstertje helemaal.
Op welke temperatuur staat hij?
Kun je een JSON-pagina plaatsen (zonder zichtbaar CIC adres)?
Ik ben wel benieuwd naar alle temperaturen, flow etc.
Had je de maximale aanvoertemperatuur al gecontroleerd? Een gemiddelde CV ketel schakelt ook uit als die limiet bereikt is, ongeacht wat de CiC vraagt.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:22:
[...]
De CV gaat iedere paar minuten aan en na korte tijd weer uit. Dit herhaalt zich continu.
Intergas staat op 55gr (zie handtekening).Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:30:
[...]
Ik ken de intergas niet.
Op welke temperatuur staat hij?
Kun je een JSON-pagina plaatsen (zonder zichtbaar CIC adres)?
Ik ben wel benieuwd naar alle temperaturen, flow etc.
{"boiler":{"oTtbTurnOnOffBoilerOn":false,"otFbChModeActive":true,"otFbDhwActive":false,"otFbFlameOn":true,"otFbSupplyInletTemperature":40.039062,"otFbSupplyOutletTemperature":0.0,"otTbCH":true},"flowMeter":{"waterSupplyTemperature":40.993576},"hp1":{"getMainWorkingMode":2,"limitedByCop":false,"modbusSlaveId":1,"power":4818.638036,"powerInput":1372.002965,"silentModeStatus":false,"temperatureOutside":4.04,"temperatureWaterIn":26.89,"temperatureWaterOut":31.97},"qc":{"flowRateFiltered":819.0,"stickyPumpProtectionEnabled":false,"supervisoryControlMode":3},"system":{"hostName":"CIC-niet-mijn-CIC"},"thermostat":{"otFtChEnabled":true,"otFtControlSetpoint":40.0,"otFtCoolingEnabled":false,"otFtDhwEnabled":true,"otFtRoomSetpoint":20.0,"otFtRoomTemperature":20.0},"time":{"ts":1734176383368,"tsHuman":"2024-12-14T11:39:43Z"
Zoiets?
Wat me ook opvalt is dat ik in HA de vide op 17,6 zie staan, de gevraagde temp daar 19 is, maar de radiator heel lauw aanvoelt. Ook in de evohome app blijft ie op 18 staan met een vraag van 19. De HR92 geeft daar 77% open aan.
[ Voor 9% gewijzigd door GhostlyFriend op 14-12-2024 12:44 ]
Is dat in de ketelinstellingen? Waar zou deze op moeten staan?netappie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:33:
[...]
Had je de maximale aanvoertemperatuur al gecontroleerd? Een gemiddelde CV ketel schakelt ook uit als die limiet bereikt is, ongeacht wat de CiC vraagt.
Dit is een foto van de oude 30/36, maar extreme is exact zelfde aangesloten. uitwisselbaar qua aansluitingen.Gerardwaz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:42:
[...]
Plaats even een foto hoe de Xtreme is aangesloten.
flowmeter quatt zit linksonder, je ziet nog net koperen gedeelte in aanvoer CV/quatt verticaal naar beneden.
Probleem lijkt opgelost door verhogen pompsnelheid CV ketel. nu blijftie wel draaien :-)
:strip_exif()/f/image/jDJVgE7k7tMkBmcewnSQYRGQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door sky_walker op 14-12-2024 12:52 ]
Zet ook de eco stand in de xtreme uit. Die verpest een hoop.sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:05:
[...]
dankje, ik ben bekend met de expert instellingen via C020.
Ik heb nu de pompsnelheid van de CV aangepast naar min 60 (P32) en max 80 (p31) en nu draait de ketel wel goed, en ook de flowmeter temperatuur gaat omhoog. ik denk dat de pomsnelheid te laag stond waardoor de CV ketel het water niet goed kon mengen met de flow van de quatt ?
P11 kan ik niet lager dan 19 krijgen, min CV vermogen. hoe krijg jij die op 17%?
PS, ik heb P57 nu op 2 staan, dus dan reageert de ketel als een Aan/uit regeling met watertemperatuur ingesteld op de display (50 graden), dat werkte bij mijn oude intergas ook goed. CV draait op laag pitje en regelt naar 50 graden.
Dit voorlopig maar eens monitoren, maar lijkt nu goed te werken, dankje!
grt skywalker
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik zie hier niets raars aan.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:41:
[...]
Intergas staat op 55gr (zie handtekening).
{"boiler":{"oTtbTurnOnOffBoilerOn":false,"otFbChModeActive":true,"otFbDhwActive":false,"otFbFlameOn":true,"otFbSupplyInletTemperature":40.039062,"otFbSupplyOutletTemperature":0.0,"otTbCH":true},"flowMeter":{"waterSupplyTemperature":40.993576},"hp1":{"getMainWorkingMode":2,"limitedByCop":false,"modbusSlaveId":1,"power":4818.638036,"powerInput":1372.002965,"silentModeStatus":false,"temperatureOutside":4.04,"temperatureWaterIn":26.89,"temperatureWaterOut":31.97},"qc":{"flowRateFiltered":819.0,"stickyPumpProtectionEnabled":false,"supervisoryControlMode":3},"system":{"hostName":"CIC-niet-mijn-CIC"},"thermostat":{"otFtChEnabled":true,"otFtControlSetpoint":40.0,"otFtCoolingEnabled":false,"otFtDhwEnabled":true,"otFtRoomSetpoint":20.0,"otFtRoomTemperature":20.0},"time":{"ts":1734176383368,"tsHuman":"2024-12-14T11:39:43Z"
Zoiets?
Wat me ook opvalt is dat ik in HA de vide op 17,6 zie staan, de gevraagde temp daar 19 is, maar de radiator heel lauw aanvoelt. Ook in de evohome app blijft ie op 18 staan met een vraag van 19. De HR92 geeft daar 77% open aan.
Iemand anders? Want heb zelf een aan/uit cv
Cv heeft blijkbaar net weer bijgewarmd.
Kamertemperatuur is ook behaald.
Metertje verdeler nog gewijzigd?
Had even teruggelezen in je posts, maar sinds november 2023 werkte het goed?
Is er iets gewijzigd onlangs? Cv-onderhoud bijv.
Het is idd al langer zo. In de tussentijd is het volgende veranderd: Quatt support zei dat ik de HCE80 er tussenuit moest halen. Dat heb ik gedaan en toen begon dat pendelen (zoals ik nu maar even noem). Daarna het ik het weer aangesloten en opnieuw geconfigureerd. Maar dat pendelen is dus niet verminderd.Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:55:
[...]
Ik zie hier niets raars aan.
Iemand anders? Want heb zelf een aan/uit cv
Cv heeft blijkbaar net weer bijgewarmd.
Kamertemperatuur is ook behaald.
Metertje verdeler nog gewijzigd?
Had even teruggelezen in je posts, maar sinds november 2023 werkte het goed?
Is er iets gewijzigd onlangs? Cv-onderhoud bijv.
Ik zit al veel langer met een veel hoger gasverbruik dan de overige 8 bewoners in ons wijkje met een Quatt.
Ik heb nu het idee om de thermostaatkranen even met een tangetje heen en weer te bewegen. Misschien zitten de palletjes vast en is het gewoon een mechanisch probleem. Wie weet…
@GhostlyFriend kijk ook eens naar het "Systeem overzicht" in het installateursmenu (menu knop 5 seconden indrukken) van de Evohome.
Daar kun je de actuele warmtevraag zien, grote kans dat je één zone hebt die niet goed warm wordt en dus een hoge warmtevraag heeft.
Korte toelichting: de warmtevraag wordt vertaald naar een watertemperatuur die via OpenTherm aan de Quatt doorgegeven wordt. Als die watertemperatuur (te) hoog wordt dan zakt de efficiëntie (COP) in. Bij hele hoge warmtevraag kan de Quatt die hoge watertemperatuur zelfs niet leveren en schakelt de CV bij.
Dus: Evohome zones met een hoge warmtevraag als eerste optimaliseren.
Daar kun je de actuele warmtevraag zien, grote kans dat je één zone hebt die niet goed warm wordt en dus een hoge warmtevraag heeft.
Korte toelichting: de warmtevraag wordt vertaald naar een watertemperatuur die via OpenTherm aan de Quatt doorgegeven wordt. Als die watertemperatuur (te) hoog wordt dan zakt de efficiëntie (COP) in. Bij hele hoge warmtevraag kan de Quatt die hoge watertemperatuur zelfs niet leveren en schakelt de CV bij.
Dat systeemoverzicht is ook zichtbaar in mijn HA. Net gecontroleerd en de percentages zijn i.i.g. hetzelfde.jbtbnl schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:01:
@GhostlyFriend kijk ook eens naar het "Systeem overzicht" in het installateursmenu (menu knop 5 seconden indrukken) van de Evohome.
De Vide vraagt dus een verschil tussen 17,6 en 19 graden en staat voor 77% open, maar die radiator wordt niet warm.
Wat ik mis is een drukverschilregelaar onder de aanvoer van de ketel en de inlaatcombinatie op de koudwaterleiding.sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:50:
[...]
Dit is een foto van de oude 30/36, maar extreme is exact zelfde aangesloten. uitwisselbaar qua aansluitingen.
flowmeter quatt zit linksonder, je ziet nog net koperen gedeelte in aanvoer CV/quatt verticaal naar beneden.
Probleem lijkt opgelost door verhogen pompsnelheid CV ketel. nu blijftie wel draaien :-)
[Afbeelding]
Super, dan heb je die informatie al. 77% is veel te hoog voor een zone die niet warm wordt. Daar is iets mis mee, bijvoorbeeld dat het thermostaatventiel vast zit (niet open gaat) of dat een voetventiel te ver dichtgedraaid is.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:02:
[...]
Dat systeemoverzicht is ook zichtbaar in mijn HA. Net gecontroleerd en de percentages zijn i.i.g. hetzelfde.
De Vide vraagt dus 77%, maar die radiator wordt niet warm.
Ik ken de HCE80 niet. Ook geen idee wat daar te configureren is.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:00:
[...]
Het is idd al langer zo. In de tussentijd is het volgende veranderd: Quatt support zei dat ik de HCE80 er tussenuit moest halen. Dat heb ik gedaan en toen begon dat pendelen (zoals ik nu maar even noem). Daarna het ik het weer aangesloten en opnieuw geconfigureerd. Maar dat pendelen is dus niet verminderd.
Ik zit al veel langer met een veel hoger gasverbruik dan de overige 8 bewoners in ons wijkje met een Quatt.
Ik heb nu het idee om de thermostaatkranen even met een tangetje heen en weer te bewegen. Misschien zitten de palletjes vast en is het gewoon een mechanisch probleem. Wie weet…
Ben blij dat ik gewoon lekker simplistische knoppen heb overal op en aan 😉.
Misschien dat anderen je nu verder kunnen helpen adhv alle vragen en antwoorden.
Ja die ontbreekt wellicht, zit die niet in de terugslagklep die Quatt geplaatst heeft ?Gerardwaz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:04:
[...]
Wat ik mis is een drukverschilregelaar onder de aanvoer van de ketel en de inlaatcombinatie op de koudwaterleiding.
Quatt adviseert inderdaad voor sommige (?) intergasketels die drukverschilregelaar:
"Bij Intergas combiketels is het soms noodzakelijk om extra weerstand over de cv-ketelte
genereren om zo ongewenste ow over het branderblok te voorkomen. Dit doen we door
het plaatsen van een drukverschilklep in de aanvoer onder de cv-ketel. De drukverschilklep
is ingesteld op een weerstand van 0,2 kPa."
Hoe kom ik erachter of dit noodzakelijk is?
Bedankt. Dit configureer je eigenlijk gewoon in de EvoHome Wifi. Een kwestie van een wifi link leggen tussen de antennes van de HCE80 en EvoHome en daarna m.b.v. drukken van knopjes de EvoHomezones aan de HCE80-zones koppelen.Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:15:
[...]
Ik ken de HCE80 niet. Ook geen idee wat daar te configureren is.
Ben blij dat ik gewoon lekker simplistische knoppen heb overal op en aan 😉.
Misschien dat anderen je nu verder kunnen helpen adhv alle vragen en antwoorden.
De Xtreme heeft geen driewegklep en dan is een drukverschilregelaar nodig.sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:17:
[...]
Ja die ontbreekt wellicht, zit die niet in de terugslagklep die Quatt geplaatst heeft ?
Quatt adviseert inderdaad voor sommige (?) intergasketels die drukverschilregelaar:
"Bij Intergas combiketels is het soms noodzakelijk om extra weerstand over de cv-ketelte
genereren om zo ongewenste ow over het branderblok te voorkomen. Dit doen we door
het plaatsen van een drukverschilklep in de aanvoer onder de cv-ketel. De drukverschilklep
is ingesteld op een weerstand van 0,2 kPa."
Hoe kom ik erachter of dit noodzakelijk is?
Ik heb juist de omgekeerde ervaring dat mijn Quatt minder efficient wordt wanneer de runs langer worden. Na het toevoegen van een paar extra T22 radiatoren kan mijn Quatt eindeloze runs maken met een stabiele watertemperatuur maar met een lage COP die na ca een uur daalt van boven de 4 naar beneden de 3. Met behulp van HA bewaak ik nu de maximale watertemperatuur in combinatie met de COP voor de Quatt zodat de run mag doorlopen zolang de COP niet onder de dagCOP duikt.Stefannn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:37:
[...]
En daar zit de crux van het pendelen…
We weten niet precies hoe de quatt regelt maar gedeeltelijk op watertemperatuur.. als je dat op 1graad nauwkeurig regelt dan heb je hele korte aan/uit tijden. In geval van ventilatoren ga je op een lagere temperatuur zitten. Relatief ten op zichten van wens temperatuur is de 1 dan groter. Ik verwacht daarmee eerder rustiger dan onrustiger gedrag. Maar het hangt heel erg van het controller ontwerp af.
Stooklijn verlagen vermindert (gok ik, het is moeilijk vergelijken als je er zelf niet aan kan zitten) het pendel gedrag ook omdat je “minder overpower” in je systeem gooit. Duurt langer voor je het schakel punt bereikt.
Sowieso handig om de schakel drempel (hysterese) van de water regelaar op een hogere waarde te zetten maar daar kan je bij een quatt niet bij.
Als de COP onder de dagCOP gaat dan geef ik de Quatt een “pendel-pauze” van 10 minuten waardoor de watertemperatuur weer een paar graden kan zakken zonder dat mijn huis afkoelt.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dat is een mooi stukje antiek die verdeler.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:14:
Geen mechanisch issue met de ventieltjes. Ze gaan allen normaal open en dicht.
Een paar foto’s van de installatie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook de oude HR 36/30 ketels van Intergas hebben geen driewegklep. Ik neem aan dat die drukverschilregelaar er bij de installatie van de Quatt al tussen is gezetGerardwaz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:24:
[...]
De Xtreme heeft geen driewegklep en dan is een drukverschilregelaar nodig.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Daar ging ik ook vanuit maar zie hem niet.TeslaNerd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:36:
[...]
Ook de oude HR 36/30 ketels van Intergas hebben geen driewegklep. Ik neem aan dat die drukverschilregelaar er bij de installatie van de Quatt al tussen is gezet
Hier zie je het verschil tussen niet meerekenen (stagneren) vs wel meewegen van defrosts.jj85 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:41:
[...]
Tikt mooi door vandaag.
Mooi moment om nog eens te kijken naar de impact van defrosts op hetgeen wat Quatt ons in de app doet geloven.
Per defrost wijkt de Quatt app ongeveer 0,2kWh af. Dus voor vandaag geeft Quatt al 4,5kWh teveel warmteproductie aan doordat het vermogen op 0kW afgekapt wordt bij een defrost![]()
[Afbeelding]
Capped is wat Quatt berekend (afgekapt op 0)
Uncapped is het daadwerkelijke vermogen.
Dat tikt best aan op een hele dag.
:strip_exif()/f/image/JrGAw90302d3BRZwFUxMZoPO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even gefilterd op jouw berichten en kwam de voorgaande tegen. Begrijp ik goed dat er twee radiatoren, gang en badkamer, volledig open staan (mechanische thermostaatknop stand 5)? Ik begrijp dat je voldoende flow wilt kunnen hebben, maar door er twee helemaal open te zetten beperk je de flow die de rest van het systeem (radiatoren en vloerverwarming) nog kan krijgen.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:30:
[...]
Oei, ik weet niet hoe ik hierop moet antwoorden. Ik heb ze in de gang en badkamer beide op 5 staan. Ik dacht dat ze dan zouden werken als buffer voor de waterflow. Die is ergens tussen de 600 en 800 als ik het goed heb gezien in HA.
Misschien een idee om de gang en badkamer 1 of 2 standen dichter te draaien en dan te kijken of je meer flow krijgt op de vide.
Bij mijn oude Intergas HR36/30 is het zo aangelegd door QuattGerardwaz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:37:
[...]
Daar ging ik ook vanuit maar zie hem niet.
:strip_exif()/f/image/b3FNreXFR9WuRJXbhTlItN5W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qhXNSGCsYsfTOz0ycRAidGPo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 14-12-2024 13:49 ]
Dit is goed.TeslaNerd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:41:
[...]
Bij mijn oude Intergas HR36/30 is het zo aangelegd door Quatt
[Afbeelding]
De Intergas Xtreme 36 heeft een bug. Je moet de firmware van de brander even laten updaten. Zie TS onderdeel "10.1 Intergas".sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:05:
[...]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Misschien is er iets gewijzigd mbt defrost, vond het ook opmerkelijk dat er geen negatief vermogen meer in de json wordt weergegeven. Toch blijft er dat verschil in opgenomen vermogen dat volgens Quatt meestal hoger is dan bv gemeten via homewizard dus dan blijft je een verschil houden en ik zie het meer als een goede indicatie ivm afwijkingen op aantal punten zoals vermogen en temperatuur; heeft toch een bepaalde fout tolerantie.
beta update:
We hebben aan de achterkant grote verandering gedaan aan hoe je insights berekend worden. De resultaten zouden hetzelfde moeten zijn.
- Ons systeem voor het berekenen van insights was aan een update toe. We hebben het van de grond op herbouwd, en voorbereid op nieuwe functionaliteit.
beta update:
We hebben aan de achterkant grote verandering gedaan aan hoe je insights berekend worden. De resultaten zouden hetzelfde moeten zijn.
- Ons systeem voor het berekenen van insights was aan een update toe. We hebben het van de grond op herbouwd, en voorbereid op nieuwe functionaliteit.
[ Voor 37% gewijzigd door bite op 14-12-2024 14:09 ]
Voor welk versienr van de software beta update is deze toelichting?bite schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:01:
Misschien is er iets gewijzigd mbt defrost, toch ook opmerkelijk dat er geen negatief vermogen meer in de json wordt weergegeven. Toch blijft er dat verschil in opgenomen vermogen dat volgens Quatt meestal hoger is dan bv gemeten via homewizard dus dan blijft je een verschil houden en ik zie het meer als een goede indicatie ivm afwijkingen op aantal punten zoals vermogen en temperatuur; heeft toch een bepaalde fout tolerantie.
beta update:
Mhh… dat is energetisch interessant.TeslaNerd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:30:
[...]
Ik heb juist de omgekeerde ervaring dat mijn Quatt minder efficient wordt wanneer de runs langer worden. Na het toevoegen van een paar extra T22 radiatoren kan mijn Quatt eindeloze runs maken met een stabiele watertemperatuur maar met een lage COP die na ca een uur daalt van boven de 4 naar beneden de 3. Met behulp van HA bewaak ik nu de maximale watertemperatuur in combinatie met de COP voor de Quatt zodat de run mag doorlopen zolang de COP niet onder de dagCOP duikt.
Als de COP onder de dagCOP gaat dan geef ik de Quatt een “pendel-pauze” van 10 minuten waardoor de watertemperatuur weer een paar graden kan zakken zonder dat mijn huis afkoelt.
Halve run op dubbele capaciteit en daarna halve run uit zou minder efficiënt moeten zijn dan hele run op halve capaciteit omdat voor die dubbele capaciteit de temperatuur hoger gestookt moet worden.
Zou het kunnen dat de quatt “een beetje in een verdomhoekje staat” zodat de omringende lucht op den den duur wordt hergebruikt?
Zoiets is altijd heel lastig “precies te snappen” want als je 1 ding veranderen er (zeker bij een quatt met black box controller) heel veel andere zaken mee.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik zie dat je nu die plaatje in een oude post hebt ge edit, zal hem nog een keer naar boven trekken voor de zekerheid. Ik zelf heb geen verstand van Evohome etc., maar de rest heeft jou al de goede weg opgeholpen denk ik met het advies van alles open en 1 temperatuur en dan maar eens zien wat er gebeurtGhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:57:
[...]
Daar heb je me tuk :-). Dit is precies waar ik nog geen tijd voor heb gevonden om dit uit te zoeken. Ik moet eens op zoek gaan naar een goed te begrijpen handleidinkje hiervoor. Waarschijnlijk in de HA help zelf.
W8, ik heb denk ik iets
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3NYRMXq40MCZYPG3SLtDDUnh.jpg?f=user_large)
Sorry, ik ben ondertussen ook met andere dingen bezig.GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:45:
[...]
Is dat in de ketelinstellingen? Waar zou deze op moeten staan?
Je zou de aanvoertemperatuur kunnen beperken op 60 graden. Dan gaat die in ieder geval iets hoger dan de Quatt in theorie kan. Je kan ook het minimum vermogen van de ketel wat terugschroeven zodat deze niet helemaal los gaat bij een beetje vraag.
Volgens mij zijn daar meer posts over en andere mensen die dezelfde ketel hebben.
Ik lees al tijdje mee en net als aantal andere wacht ik al tijd op reactie van Quatt mbt mijn stooklijn. Is ooit al is aan Quatt verzocht deze info aan de json toe te voegen. Lijkt mij niet veel werk en solide geschreven software heeft geen last van nieuwe velden in een Json bestandje.
De versie van de CIC zou ook handig zijn.
Kop Overijssel, huis 1935 mating geïsoleerd, 1 Quatt 2024-04, stooklijn 8k0W/17,0°C, 11 radiatoren sommige met HeatMeister, TADO V3+ 1-zone, Remeha Aventa
en nog meer wensen tav de json-feed:Kalyan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:42:
Ik lees al tijdje mee en net als aantal andere wacht ik al tijd op reactie van Quatt mbt mijn stooklijn. Is ooit al is aan Quatt verzocht deze info aan de json toe te voegen. Lijkt mij niet veel werk en solide geschreven software heeft geen last van nieuwe velden in een Json bestandje.
- de defrost mode opnemen in de supervisoryControlMode.
- opgenomen en geleverde energie opnemen, zowel totaal als per dag.
- fout herstellen met betrekking tot : wel ketelvraag, maar ketel slaat toch niet aan
- ...
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Mijn inschatting is dat dit toch voordelig is als met de discrete modulatie stappen de halve run op "dubbele capaciteit" en een hele run op "halve capaciteit" beiden in de laagste modulaties van de warmtepomp worden gedraaidStefannn schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:30:
[...]
Mhh… dat is energetisch interessant.
Halve run op dubbele capaciteit en daarna halve run uit zou minder efficiënt moeten zijn dan hele run op halve capaciteit omdat voor die dubbele capaciteit de temperatuur hoger gestookt moet worden.
Zou het kunnen dat de quatt “een beetje in een verdomhoekje staat” zodat de omringende lucht op den den duur wordt hergebruikt?
Zoiets is altijd heel lastig “precies te snappen” want als je 1 ding veranderen er (zeker bij een quatt met black box controller) heel veel andere zaken mee.
Een lange run wordt pas inefficiënt(er) als de inhoud gereduceerd wordt bijv door het sluiten van kranen. Dan heb je minder afgiftemogelijkheid dan het minimale vermogen.
Is dat dezelfde situatie als bij de oude Kombi Komapact 30/36, die heeft ook geen driewegklep toch ?Gerardwaz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:24:
[...]
De Xtreme heeft geen driewegklep en dan is een drukverschilregelaar nodig.
In dat geval had Quatt deze bij de installatie moeten installeren?
Ja, dat denk ik wel. Ik zie ook meer fotos van intergas ketels die wel de drukregelaar hebben. Ik zou een ticket aanmaken voor het ontbreken van dat dingsky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:13:
[...]
Is dat dezelfde situatie als bij de oude Kombi Komapact 30/36, die heeft ook geen driewegklep toch ?
Ik heb een vraag over de afvoer van een Quatt, waar zit die op het apparaat? Is er een foto beschikbaar?
En is het mogelijk om een stuk tuinslang eraan vast te maken om het water iets verderop naar beneden te laten lopen?
Ik zie het niet zo zitten om in mijn gangpad een grindbak aan te moeten leggen.
Alvast bedankt!
En is het mogelijk om een stuk tuinslang eraan vast te maken om het water iets verderop naar beneden te laten lopen?
Alvast bedankt!
[ Voor 98% gewijzigd door MarcoVeens op 14-12-2024 15:36 ]
ehh... hoe kan de dubbele capaciteit in de laagste modulatie status staan?TeslaNerd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:03:
[...]
Mijn inschatting is dat dit toch voordelig is als met de discrete modulatie stappen de halve run op "dubbele capaciteit" en een hele run op "halve capaciteit" beiden in de laagste modulaties van de warmtepomp worden gedraaid
Anyway...
Ik heb zelf geen quatt, ik zit hier uit interesse.
Ik zou wel geïnteresseerd zijn in een plaatje (meting) van beide modus operandi.
Dat zal nog niet meevallen want moet dan natuurlijk met vergelijkbare buitentemperatuur en vergelijkbare binnentemperatuur.
Ik zou interessant vinden:
- opgenomen vermogen
- afgegeven vermogen
- buitentemperatuur
- watertemperatuur in/uit
- flow in l/uur
- en dus cop
Daarmee zou je een kloppende energiebalans van beide situaties moeten kunnen maken.
het hoeft niet... puur voor het begrip (als data niet overeenkomt met de theorie is er immers een kans om te leren)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Flow is makkelijk. Die is bij Quatt altijd 800l/u, 13,3l/minuut.Stefannn schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:41:
[...]
Ik zou interessant vinden:
- opgenomen vermogen
- afgegeven vermogen
- buitentemperatuur
- watertemperatuur in/uit
- flow in l/uur
- en dus cop
Daarmee zou je een kloppende energiebalans van beide situaties moeten kunnen maken.
het hoeft niet... puur voor het begrip (als data niet overeenkomt met de theorie is er immers een kans om te leren)
Ik gebruik zelf de kwh/graaddag obv de live data uit HA om verschillende scenarios te vergelijken
[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 14-12-2024 15:59 ]
De “dubbele” was jouw veronderstelling die ik tussen aanhalingstekens heb geplaatst.Stefannn schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:41:
[...]
ehh... hoe kan de dubbele capaciteit in de laagste modulatie status staan?
Mijn ervaring met de Quatt in mijn woning is dat een pendel-pauze van 10 minuten, 1 of 2 maal per uur een betere COP geeft dan wanneer ik de Quatt de hele dag laat doorlopen in een en dezelfde run.
Mogelijke verklaringen is dat in mijn woning de gemiddelde watertemperatuur een paar graden lager blijft met deze pendel-pauzes dan wanneer de run eindeloos mag doorlopen. In beide scenarios draait mijn Quatt op de laagste compressor frequentie van 30hz
[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 14-12-2024 15:57 ]
@Mickel moenMickel moen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:28:
Even wat anders.
zo'n 50cm hoogte.
[Afbeelding]
- Sensor Quatt
- Verbruik Quatt
Conclusies.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In een van mijn vorige berichten al gezegd dat mijn DUO last had van zijn eigen temperatuurmetingen. Op moment dat Quatt(s) draait(en), daalt de temp met 1 tot 2 graden. Mijn conclusie was: Sensor heeft last van de gekoelde omgevingstemperatuur door zijn eigen quatt >>> ik ga de sensor ergens anders hangen.
Toch niet gedaan >> het betekent dat ik aan de bedrading moet sleutelen, en je weet; dat is niet goed bij garantieperikelen.
Jouw conclusie:
1 >> Afwijkingen kunnen door de afstand, een meerdaagse meting zegt iets over meetfout (vast verschil en waarschijnlijk), dan op en af, wat meer wijst op afstand, zon, straling enz
2 >> Stijf tegen de muur ?? op de muur geloof ik, maar een quatt hoort toch wel 15 cm van de muur te staan >> ik geloof dit niet,
3 >> Kan ik niet zo volgen. Denk dat mijn conclusie 1 veel dekt.
Mijn algehele conclusie: De uitgeblazen koude lucht komt gewoon een beetje terug.
En daarbij kun je ook nog de wind mee en tegen hebben, je kunt de sensor (illegaal) verplaatsen, dan heb je misschien een juiste temperatuurmeting, maar de quatt blijft last houden van zich zelf bij mee- en tegenwind.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
De zoekfunctie al getest?MarcoVeens schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:33:
Ik heb een vraag over de afvoer van een Quatt, waar zit die op het apparaat? Is er een foto beschikbaar?
Alvast bedankt!
Komen ook foto's voorbij.
Ook in TS.
Geen dank
De quatt staat bij mij in de vrije wind op het dakStefannn schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:30:
[...]
:strip_exif()/f/image/cLbzIdM13rFYxk0uyvsWtp3S.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen sorry hoor. Ben allang blij dat je mij probeert te helpen.netappie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:41:
[...]
Sorry, ik ben ondertussen ook met andere dingen bezig.
Je zou de aanvoertemperatuur kunnen beperken op 60 graden. Dan gaat die in ieder geval iets hoger dan de Quatt in theorie kan. Je kan ook het minimum vermogen van de ketel wat terugschroeven zodat deze niet helemaal los gaat bij een beetje vraag.
Volgens mij zijn daar meer posts over en andere mensen die dezelfde ketel hebben.
Alles staat nu permanent op 19 graden. De radiatorknoppen in gang en badkamer iets geknepen.
Vide blijft de hele dag al op >70% staan en wordt geen tiende graad warmer.
Keteltemp verhoogd van 50 naar 60 graden
Max aanvoer (instelling 5.) naar 60 graden
Min. aanvoertemperatuur (instelling E) staat op 40 graden
CV en WP blijven (het lijkt wel synchroon) korte runs maken.
Van 0 naar 1450W power input, met een power output van 4000-5000 W
Bij 1250-1280 W een jammerlijke huiltoon (dat is vlgs mij ook een bekend issue)
Die toon horen we dus twee keer per korte run van 1 minuut.
Heb het idee dat de fijnafstelling van de cv niet veel te maken kan hebben met het probleem wat nu speelt (pendelen). Vermoedelijk zit het in de (tegenstrijdige?) signalen die de verschillende elementen aan elkaar sturen. Ik zou willen dat de WP gewoon eens een paar uur achter elkaar draaide, want dat aan/uit (zeker met die huiltoon die telkens langskomt) is om een beetje gek van te worden.
[ Voor 23% gewijzigd door GhostlyFriend op 14-12-2024 16:23 ]
@Kleigraaf zijn de keurmeesters inmiddels langsgeweest?
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Afgelopen dagen een aantal defrost fasen gehad. Idd kwam er na even stoom uit de WP. Het lijkt wel een stoomketel, en daar ben ik niet zo blij mee, want stoomketels en alles wat heet wordt, slijten hard.
Het was een mooie gelegenheid om de software-matige bepaling van de defrost fase te testen.
Eigenwijs als ik ben, heb ik alleen gekeken naar de power en de powerInput. En ik heb gedurende die periodes alle output van de json-feed gelogd, dus iedere sec is een een meting beschikbaar. Zo kon ik kijken wat er nu eigenlijk gebeurt.
Voor degene die mee willen kijken. Onderstaand plaatje is zo'n periode van een defrost, met een aantal parameters geplot in de tijd.
Wat mij vooral interesseert:
- wat is de trigger van de warmtepomp een defrost-fase te starten
- welke actie onderneemt hij daartoe ?
- wat zijn de gevolgen van die actie (ja, hij defrost, maar wat nog meer ?)
- hoe ziet het einde van de defrost er uit ?
De warmtepomp heeft maar een paar dingen om aan te draaien :
- waterpomp aan/uit (of kan hij ook reverse ?)
- compressor, harder, zachter, uit (kan die ook reverse ?).
- luchtventilator, kan die daar wat mee behalve aan/uit ?
Verder heeft, voor zover ik heb begrepen, de WP een verwarmingselement voor het defrosten (bodemplaat ?).
Dat zijn 4 zaken waar de WP mee kan spelen. Klopt dat ?
Wie weet wat de waterpomp doet om het defrost proces uit te voeren.
Ik zie de watertemperatuur van de aan- en afvoer als een gevolg; niet als een actor.
Het was een mooie gelegenheid om de software-matige bepaling van de defrost fase te testen.
Eigenwijs als ik ben, heb ik alleen gekeken naar de power en de powerInput. En ik heb gedurende die periodes alle output van de json-feed gelogd, dus iedere sec is een een meting beschikbaar. Zo kon ik kijken wat er nu eigenlijk gebeurt.
Voor degene die mee willen kijken. Onderstaand plaatje is zo'n periode van een defrost, met een aantal parameters geplot in de tijd.
Verder heeft, voor zover ik heb begrepen, de WP een verwarmingselement voor het defrosten (bodemplaat ?).
Ik zie de watertemperatuur van de aan- en afvoer als een gevolg; niet als een actor.
:strip_exif()/f/image/ord8VvmPxeIHMolcAeQe3bjY.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Heb je CIC al eens een herstart gegeven?GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:10:
[...]
Geen sorry hoor. Ben allang blij dat je mij probeert te helpen.
Alles staat nu permanent op 19 graden. De radiatorknoppen in gang en badkamer iets geknepen.
Heb het idee dat de fijnafstelling van de cv niet veel te maken kan hebben met het probleem wat nu speelt (pendelen). Vermoedelijk zit het in de (tegenstrijdige?) signalen die de verschillende elementen aan elkaar sturen. Ik zou willen dat de WP gewoon eens een paar uur achter elkaar draaide, want dat aan/uit (zeker met die huiltoon die telkens langskomt) is om een beetje gek van te worden.
Even 10 seconden stekker eruit en er weer in.
Vide: is dat een radiator?
Je hebt genoeg open: zet die eens helemaal dicht?
Ik heb het ook gemeld. Wel zonder urgentie (Quatt klantenservice kennende had ik misschien de optie 'binnen een week' moeten aanvinken), maar omdat ik ook nog een airco heb die af en toe automatisch bijspringt heb ik er niet enorm veel moeite mee om de Quatt op silent mode te laten staan voorlopig.Safe_grut schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:19:
[...]
Heb jij al melding gedaan?
Ik heb wel melding gedaan bij het noodnummer
Ze gaan het na weekend oppakken
Ben benieuwd...
Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Zijn de gang en badkamer kleine radiatoren zou ik die gewoon helemaal dichtzetten. Het systeem lijkt zijn warmte niet kwijt te kunnen. Zit er echt geen bypass ergens? Wat is de temperatuur van je retour? Loopt die net zo snel op komt het water met dezelfde gang weer retour wat het pendelen en tekortkomen elders veroorzaaktGhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:10:
[...]
Geen sorry hoor. Ben allang blij dat je mij probeert te helpen.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
[quote]GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:00:
[...]
Het is idd al langer zo. In de tussentijd is het volgende veranderd: Quatt support zei dat ik de HCE80 er tussenuit moest halen. Dat heb ik gedaan en toen begon dat pendelen (zoals ik nu maar even noem). Daarna het ik het weer aangesloten en opnieuw geconfigureerd. Maar dat pendelen is dus niet verminderd.
[/quote
@GhostlyFriend
Interessant dat wijkje van jullie.
Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen??
Buurtinitiatief, een leider, een hechte buurt??
Hoe hebben jullie ge(onder)handeld??, ik wil best leren!!
[...]
[/quote
@GhostlyFriend
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
In oudere ketels van Intergas zat wel een driewegklep maar durf niet te zeggen of dat bij jou oude ketel het geval is. Is de drukverschilregelaar misschien weggelaten bij monteren nieuwe ketel? Rest nog de vraag waar de inlaatcombinatie zit?sky_walker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:13:
[...]
Is dat dezelfde situatie als bij de oude Kombi Komapact 30/36, die heeft ook geen driewegklep toch ?
[ Voor 7% gewijzigd door Gerardwaz op 14-12-2024 16:52 ]
Bedankt voor de reactie.harv schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:01:
[...]
@Mickel moen
In een van mijn vorige berichten al gezegd dat mijn DUO last had van zijn eigen temperatuurmetingen. Op moment dat Quatt(s) draait(en), daalt de temp met 1 tot 2 graden. Mijn conclusie was: Sensor heeft last van de gekoelde omgevingstemperatuur door zijn eigen quatt >>> ik ga de sensor ergens anders hangen.
Toch niet gedaan >> het betekent dat ik aan de bedrading moet sleutelen, en je weet; dat is niet goed bij garantieperikelen.
Jouw conclusie:
1 >> Afwijkingen kunnen door de afstand, een meerdaagse meting zegt iets over meetfout (vast verschil en waarschijnlijk), dan op en af, wat meer wijst op afstand, zon, straling enz
2 >> Stijf tegen de muur ?? op de muur geloof ik, maar een quatt hoort toch wel 15 cm van de muur te staan >> ik geloof dit niet,
3 >> Kan ik niet zo volgen. Denk dat mijn conclusie 1 veel dekt.
Mijn algehele conclusie: De uitgeblazen koude lucht komt gewoon een beetje terug.
En daarbij kun je ook nog de wind mee en tegen hebben, je kunt de sensor (illegaal) verplaatsen, dan heb je misschien een juiste temperatuurmeting, maar de quatt blijft last houden van zich zelf bij mee- en tegenwind.
1. Ik ben het met je eens, dat er afwijkingen kunnen zijn wat de meetapparatuur zelf betreft. Een of twee graden verschil is zeker niet ondenkbaar. Wel kom ik tot de conclusie dat de curve van mijn temperatuurmetertje die van het weerstation redelijk volgt.
2. Ook mijn Quatt staat minstens 15 cm van de muur. Misschien heb je wel gelijk dat de muur niet van invloed kan zijn. Ik zal die muur bij deze temperaturen en als de Quatt uitstaat eens meten.
Blijft, dat de piek rechts in de Quatt grafiek om 21.00 mij blijft puzzelen. Leeuwarden geeft dan een temperatuur van 1C. Mijn eigen metertje in de buurt van de Quatt 1,9C. De Quatt 3C. Onderlinge afwijking zou dus 1C kunnen zijn.
De piek rondom 21.00 uur gaat van 1C naar 3C naar 1C. Dit is de periode dat de Quatt van aan, naar uit, naar aan gaat. Ofwel de uitgeblazen lucht koelt de aangezogen lucht met 2 C
:strip_exif()/f/image/67z0QsqMzGiVpcuHUp5FAQJN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik doneer een foto van mijn vvw-verdeler tijdens een defrost.AlfredPteD schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:27:
Afgelopen dagen een aantal defrost fasen gehad. Idd kwam er na even stoom uit de WP. Het lijkt wel een stoomketel, en daar ben ik niet zo blij mee, want stoomketels en alles wat heet wordt, slijten hard.
[Afbeelding]
Onder is aanvoer, normaliter tussen de 30-35°C.
10 meter verwijderd van Quatt. Was lager maar moest mobiel even pakken.
Power en powerinput zijn ook de enige correcte waarden om te gebruiken
:strip_exif()/f/image/rtt3ohRADHERmbrUxXVMKGPm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de melding van dit doordringende geluid (317Hz) al in januari van dit jaar gedaan.onlinaius schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:28:
[...]
Ik heb het ook gemeld. Wel zonder urgentie (Quatt klantenservice kennende had ik misschien de optie 'binnen een week' moeten aanvinken), maar omdat ik ook nog een airco heb die af en toe automatisch bijspringt heb ik er niet enorm veel moeite mee om de Quatt op silent mode te laten staan voorlopig.
Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.
Diverse keren berichtuitwisseling met Quatt gehad waarin zij ook aangaven het serieus te nemen en er onderzoek naar te doen in hun testruimte. Enkele weken geleden een bericht gekregen dat zij de geteste oplossing hebben en inmiddels heb ik de onderdelen binnen die ze gaan vervangen, namelijk 1 transducer en 1 printplaat (x2 voor mijn Duo).
2e week januari komt de monteur en dan ben ik een jaar verder. Als het daarmee opgelost is tenminste, omdat ik niet 100% zeker weet of dit de oplossing is voor mijn geluid (317 Hz, overeenkomend met jouw geluidsfragment). Er schijnt nog een hogere geluidstoon overlast te geven bij anderen, waarvan mij niet duidelijk is of we ( en Quatt) het over hetzelfde probleem hebben.
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Idd een hecht wijkje. We zijn een wijkje van 33 min of meer gelijke en geschakelde woningen. Hier is een groepje van 6 enthousiastelingen gestart met voorwerk voor verduurzaming. Dit hebben we samen met de andere bewoners in stapjes gedaan: isolatie, HR++ glas en als kroon op het werk de WP. Daarvoor hebben we Quatt geselecteerd vanwege de interessante propositie. Onderhandelen was niet mogelijk. Quatt was heel scherp. Wij zaten nog in de 2700 batch, zeg maar.harv schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:47:
[quote]GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:00:
[...]
[/quote
@GhostlyFriend
Als het goed is heeft Quatt een bypass gemaakt bij de ketel (zie wellicht foto van eerder vandaag).Bennobang schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:29:
[...]
Zijn de gang en badkamer kleine radiatoren zou ik die gewoon helemaal dichtzetten. Het systeem lijkt zijn warmte niet kwijt te kunnen. Zit er echt geen bypass ergens? Wat is de temperatuur van je retour? Loopt die net zo snel op komt het water met dezelfde gang weer retour wat het pendelen en tekortkomen elders veroorzaakt
Temp in 27 en temp uit 32 graden. Delta t is 5 graden.
Dit verandert tijdens zo’n korte run niet of nauwelijks.
Systeem lijkt warmte niet kwijt te kunnen. Hoe kan dat als twee vloerzones en een radiatorzone de hele dag al open staan? Hoe kan ik dit troubleshooten?
Die radiators open is om een buffer voor het water te creëren.
Die runs lijken ook synchroon te lopen met het tikken van de pomp aan en uit van de HCE80. Toch heb ik deze goed aangesloten staan:
- De twee zones (woon vloer en kelder vloer) staan ingesteld op ‘Verdeler’.
- Op de HCE80 zone 1 en 2 toegewezen aan de EvoHome zelf.
- Temperatuurmeting voor zone 1 is EvoHome en voor zone 2 een Round Wireless die beneden ligt.
Zou niet weten hoe ik dit anders moet doen.
Zojuist de CIC gereset, het pendelen begint direct na herstarten opnieuw.
[ Voor 44% gewijzigd door GhostlyFriend op 14-12-2024 18:13 ]
In de documentatie van de Kombicompact 30/36 (niet de latere HRE) wordt een driewegklep genoemd:Gerardwaz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:49:
[...]
In oudere ketels van Intergas zat wel een driewegklep maar durf niet te zeggen of dat bij jou oude ketel het geval is. Is de drukverschilregelaar misschien weggelaten bij monteren nieuwe ketel? Rest nog de vraag waar de inlaatcombinatie zit?
Stand driewegklep of afsluiter MIT
0 = tijdens CV-bedrijf bekrachtigd
Dus ik denk dat Quatt wel correct heeft geinstalleerd vorig jaar zonder drukverschilregelaar en dat ik deze nu alsnog moet laten bijplaatsen nu ik een nieuwe intergas extreme heb laten installeren
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.