Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-08 14:07

SBL

mckrsta schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:44:
Waarom, waarom, waarom, waarom doet het dit, waarom werkt het 8 uur lang perfect en begint het daarna weer en weer...
Het kan prima werken op 2 kW.

[Afbeelding]
Dit lijkt me een te hoge warmteverlies-instelling. Helemaal als het koud is 's nachts wijkt dit af van wat thermostaat ziet gebeuren. Quatt begint steeds te hard en moduleert dan terug. Overdag lukt het om terug te moduleren, maar 's nachts lijkt dat te laat omdat hij nog harder begint (thermostaat ziet het al om 4uur en verlaagd controlsetpoint, maar CiC/Quatt wijzigt pas 20min later)
Heb je berekening gedaan? En weet je wat er ingesteld is?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:26
jj85 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:53:
[...]

Welcome to the club. Hier vanacht ook weer.
Heb er gisteren een ticket voor aangemaakt bij Quatt om er iets van te vinden.
Ben benieuwd of er iets uit dat ticket komt. Mijn ervaring is van niet. Quatt zegt bij mij dat hun ding goed werkt, en dat het de schuld is van de thermostaat dat die zegt dat de warmtepomp uit moet. En de thermostaatboer zegt dat hun ding prima werkt. Kastje --> muur.

Ik heb het inmiddels al opgegeven.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:16
Waarom, waarom, waarom, waarom doet het dit, waarom werkt het 8 uur lang perfect en begint het daarna weer en weer...
Het is ook een van de vragen die ik aan Quatt heb gesteld. Quatt adverteerde in het begin met een op AI gebaseerde regeling. Hoewel ik "AI" niet meer op de website kan terugvinden zou ik meer verwachten.

Ik ben al geruime tijd met Quatt aan het steggelen over overshoots, vooral bij lagere temperturen. Quatt leert namelijk niet van de warmtevraag van mijn woningen; het sturingsalgoritme lijkt grotendeels afhankelijk van de buitentemperatuur. Zakt de temperatuur onder een bepaalde temperatuur dan wordt de power input verhoogd. Dit betekent hogere watertemperaturen en daarmee meer warmte in mijn vloeren. Zodra de doeltemperatuur bereikt is gaat Quatt uit maar is de vloer inmiddels de ruimte flink aan het verwarmen.

Ik zou dus heel graag de koppeling tussen buitentemperatuur en input vermogen willen (laten) aanpassen. Daarmee blijft Quatt langer op een laag vermogen draaien en heb ik minder grote overshoots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mckrsta
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-05 10:50
s020506 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:12:
[...]

Ben benieuwd of er iets uit dat ticket komt. Mijn ervaring is van niet. Quatt zegt bij mij dat hun ding goed werkt, en dat het de schuld is van de thermostaat dat die zegt dat de warmtepomp uit moet. En de thermostaatboer zegt dat hun ding prima werkt. Kastje --> muur.

Ik heb al een ticket voor de maand, eerst was het mijn fout, de lage belasting stond aan, maar daarna hebben ze een paar keer gereageerd met de exacte uitleg dat ze geen fout zien op CiC en dat ik contact zou moeten opnemen met Resideo, waar ik ook een ticket heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:33
[...]

Ticket zit ongetwijfeld onderop in de @VindiGoosh stapel nr 4 :)
Dus wat dat betreft en de ervaringen hier, verwacht ik er ook niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
SBL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:09:
[...]

Dit lijkt me een te hoge warmteverlies-instelling. Helemaal als het koud is 's nachts wijkt dit af van wat thermostaat ziet gebeuren. Quatt begint steeds te hard en moduleert dan terug. Overdag lukt het om terug te moduleren, maar 's nachts lijkt dat te laat omdat hij nog harder begint (thermostaat ziet het al om 4uur en verlaagd controlsetpoint, maar CiC/Quatt wijzigt pas 20min later)
Ik heb de Excel-berekening niet gemaakt, ik kan het doen als het nodig is, maar als een AI-gestuurd product zou ik denken dat het het zelf zou uitzoeken, of in ieder geval is dat de reden waarom ik een huisbezoek van Quatt had.

Ik weet niet hoe het is ingesteld, maar ja, ik ben het ermee eens dat er iets mis is met de verwarmingscurve, want wanneer het lager is dan 2, begint het hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:50
@okijokii

Na ruim een stookseizoen geen problemen te hebben gehad, heeft mijn Quatt nu sinds kort ook last van 'het geluid'. Het lijkt inderdaad verdacht veel op dat van jou. Het begint ruwweg rond de 1300 watt verbruik, en wordt iets hoger als het verbruik omhoog gaat. Daaronder is het voor mij niet hoorbaar.

De Quatt met de soundslider beperkten tot 'silent' lost het op, maar echt een goede oplossing is dit natuurlijk niet.

https://jumpshare.com/s/n0Hk9BTTpeY7VyXcOauL

Genieten, dan kan ik toch eindelijk eens gebruik gaan maken van de verfijnde klantenservice van Quatt! :'(

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:35
onlinaius schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:41:
@okijokii

Na ruim een stookseizoen geen problemen te hebben gehad, heeft mijn Quatt nu sinds kort ook last van 'het geluid'. Het lijkt inderdaad verdacht veel op dat van jou. Het begint ruwweg rond de 1300 watt verbruik, en wordt iets hoger als het verbruik omhoog gaat. Daaronder is het voor mij niet hoorbaar.

De Quatt met de soundslider beperkten tot 'silent' lost het op, maar echt een goede oplossing is dit natuurlijk niet.

Genieten, dan kan ik toch eindelijk eens gebruik gaan maken van de verfijnde klantenservice van Quatt! :'(
Ja herkenbaar geluid.... Benieuwd of het bij jou wordt opgelost. Ik moet nog steeds op 'volgende week' wachten, maar dat doe ik al maanden....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-08 09:33
raven22 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:55:
[...]

In eerste instantie merkte ik nog niks van de aanpassing in de 'stooklijn' waarden door quatt support.
Maar na de stekker maar eens uit de cic getrokken te hebben (en er weer in natuurlijk) draait de quatt met een stuk lager vermogen. En nu met 1 quatt ipv allebei. En ik heb hem zelfs terug zien moduleren ipv uitgaan bij bereiken van de gevraagde temperatuur. Dus ziet er stuk beter uit nu.
Ik geloof dat ik gister iets the enthousiast was over de stooklijn aanpassing.
Dit is het plaatje van vandaag, nog steeds teveel warmte erin.
Nog maar een keer aanpassing vragen en heb geijk de stooklijn uit de exel meegestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViQkgyRwmlE8nxN7JQHUd_gdzN0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JcnlXR0InbIJPaK9JHyypkGu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AZPkKNim3DpYgyZlP8MmGJUTdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Am9zPW42WeolpKFDiVNisBBX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
okijokii schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:43:
[...]

Ja herkenbaar geluid.... Benieuwd of het bij jou wordt opgelost. Ik moet nog steeds op 'volgende week' wachten, maar dat doe ik al maanden....
Ik had ooit eens een collega, die had een bakje op zijn bureau staan vol met papieren.
Op het label van het bakje stond "voor morgen".

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:54:
[...]

Ik had ooit eens een collega, die had een bakje op zijn bureau staan vol met papieren.
Op het label van het bakje stond "voor morgen".
Werkt die nu heel toevallig bij Quatt? 😅

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:56:
[...]

Werkt die nu heel toevallig bij Quatt? 😅
wie weet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

mckrsta schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:35:
[...]

Ik heb de Excel-berekening niet gemaakt, ik kan het doen als het nodig is, maar als een AI-gestuurd product zou ik denken dat het het zelf zou uitzoeken, of in ieder geval is dat de reden waarom ik een huisbezoek van Quatt had.

Ik weet niet hoe het is ingesteld, maar ja, ik ben het ermee eens dat er iets mis is met de verwarmingscurve, want wanneer het lager is dan 2, begint het hoog.
Volgens mij is Quatt vooral bezig met een generiek algoritme zo goed mogelijk te maken en ik vind dat ze dat behoorlijk goed doen voor mensen met radiatoren.
De feedback loop (trage vloeren, langzame thermostaten) zouden ze nog beter op in kunnen spelen.
En ik ben met je eens dat ze de houtje-touwtje-warmteverliesinstelling met hun data eenvoudig zouden kunnen checken en corrigeren, al of niet in overleg: "we zien dat uw installatie nog beter kan werken, vindt u het goed dat we de warmteverliesinstelling veranderen van 8 naar 5? Als u ongewenst effecten merkt, kunt u dit melden via deze knop en zullen we de instelling terugzetten."
Maar dat doen ze dus niet. Dus als je deze instelling anders wilt, zal je in actie moeten komen.

Onder de 4 graden buiten (bij mij) zakt de COP fors in en is warmer water nodig.
Defrosts koelen het water af en kosten tijd, dus Quatt zal in resterende tijd harder moeten werken.
Dus dat hij bij lagere temperaturen hoger start is prima.
Maar bij een te hoge warmteverliesinstelling bij -10, wordt de afwijking groter naarmate het kouder wordt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
SBL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:04:
[...]

En ik ben met je eens dat ze de houtje-touwtje-warmteverliesinstelling met hun data eenvoudig zouden kunnen checken en corrigeren, al of niet in overleg: "we zien dat uw installatie nog beter kan werken, vindt u het goed dat we de warmteverliesinstelling veranderen van 8 naar 5? Als u ongewenst effecten merkt, kunt u dit melden via deze knop en zullen we de instelling terugzetten."
Dit zou voor mijn part niet eens in overleg hoeven. Als je zoveel data hebt van mensen (temperatuur, benodigde warmte, etc. etc. dan kunnen ze automatiseren wat wij in Excel aan het prutsen zijn toch?

En als je dan iets aanpast in huis, dat ie dan zelf (op iets langere termijn) z'n stooklijn corrigeert, zou top zijn.

Eerlijk gezegd verwacht ik zoiets ook wel als je al die data gaat verzamelen. Waar is het anders voor??
Onder de 4 graden buiten (bij mij) zakt de COP fors in en is warmer water nodig.
Vandaag ieder uur een defrost vanaf vannacht 1:00. De buitentemperatuur was om 0:00 onder de 4 graden gezakt (en gebleven tot op heden).

Die 4 graden is hier ook de grens, bij 5 graden zie ik geen defrosts.

[ Voor 14% gewijzigd door JanHenk op 13-12-2024 12:15 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
JanHenk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:12:
Dit zou voor mijn part niet eens in overleg hoeven. Als je zoveel data hebt van mensen (temperatuur, benodigde warmte, etc. etc. dan kunnen ze automatiseren wat wij in Excel aan het prutsen zijn toch?
We hebben tenslotten een hybride warmtepomp met AI gekocht ;)
Ik zou er dus niet vreemd van staan kijken als Quatt inderdaad leert van de karakteristieken van mijn huis en in de loop van de tijd de regeling verbetert. Dat is echter niet het geval. Het algoritme dat ik vorig jaar heb geconstateerd is nog steeds van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

Ik zou niet willen dat iemand op afstand mijn eindelijk net soort van in balans zijnde verwarmingssysteem even op eigen houtje gaat zitten aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Timmy schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:14:
[...]

We hebben tenslotten een hybride warmtepomp met AI gekocht ;)
Ik zou er dus niet vreemd van staan kijken als Quatt inderdaad leert van de karakteristieken van mijn huis en in de loop van de tijd de regeling verbetert. Dat is echter niet het geval. Het algoritme dat ik vorig jaar heb geconstateerd is nog steeds van toepassing.
Als ik GPT vraag om een stukje code te maken, dan is dat as AI as it gets.
Quatt doet het overkomen alsof ze een of ander intelligent AI model hebben ontwikkelt dat leert.
Het tegendeel lijkt waar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

Eerlijk gezegd verwacht ik zoiets ook wel als je al die data gaat verzamelen. Waar is het anders voor??
Data verzamelen om het algoritme te verbeteren. Ik heb dit jaar een veel efficiëntere Quatt dan vorig jaar
(gemeten in momentCOPs, dus niet beïnvloedt door het weglaten van negatieve warmte bij defrosts).
En om ons zelf inzicht te geven via de app.
Als de data/softwaremensen volgende zomer op een ander front (feedback loop/automatische warmteverliesberekening) weer zo'n slag maken, zijn ze volgens mij goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:28
Het kan prima werken op 2 kW.

[Afbeelding]
Ik snap het probleem niet. Als de Quatt goed verwarmt, is er toch niets aan de hand? Ik kan mij voorstellen dat Quatt niet of slecht reageert als ze dit soort grafieken en vragen krijgen. Of zie ik iets over het hoofd?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Nu 2,5u op ketel lopen stoken, terwijl quatt het normaal prima zelf aankan. Temperatuur loopt terug, en nog gebeurt er niets. Voor nu de stekkers eruit gehaald en weer terug, lijkt geholpen te hebben.

Meer mensen last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVf05XgIHLVzSDn1jfx9dLlDKVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZNUA87HZ02MxKbTetkejfKj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
pietjm schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:59:
[...]

Ik snap het probleem niet. Als de Quatt goed verwarmt, is er toch niets aan de hand?
Als je uren lang op x W kunt draaien, maar in plaats daarvan x + x W kort doet en telkens herhaalt, dat komt de efficiëntie niet ten goede. Anders gesteld: Waarom zou je telkens korte sprintjes trekken als je rustiger op de cruisecontrol kunt 'kachelen' ? (HA!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
paQ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:20:
Als ik GPT vraag om een stukje code te maken, dan is dat as AI as it gets.
Quatt doet het overkomen alsof ze een of ander intelligent AI model hebben ontwikkelt dat leert.
Het tegendeel lijkt waar.
Precies, nu gebruikt Quatt gewoon wat ze vroeger een algoritme noemden. Tegenwoordig heet dat AI, maar er is niets slims aan te herkennen. De schakelmomenten en de gevraagde input power zijn keurig af te leiden van de buitentemperatuur en thermostaat.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de overshoots die ik bij lagere temperaturen ervaar dan verwacht ik dat Quatt daar van zal leren. Dan kan je m.i. twee dingen doen, minder lang doorverwarmen of de watertemperatuur minder hoog laten oplopen. Dat gedrag is in ruim 1,5 jaar tijd niet veranderd, de schakelmoment en input power komen overeen met vorige winter.

Het enige grote verschil dat ik deze winter merk is de defrost. Voorheen was dat altijd op dezelfde momenten, nu zit daar variatie in. Toch vind ik het algoritme hier achter nog steeds weinig intelligent. Waarom een defrost uitvoeren als er geen ijsvorming is en het rendement van de Quatt niet afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:19:
[...]

Ik zou niet willen dat iemand op afstand mijn eindelijk net soort van in balans zijnde verwarmingssysteem even op eigen houtje gaat zitten aanpassen.
Als het allemaal goed in balans is, dan zouden de eventuele aanpassingen die uit de adaptieve stooklijn volgen ook precies nul zijn, toch? Dat alles meteen in het honderd wordt geschopt, is een onjuiste aanname.

Voor diegene die hier komen met problemen is het ook vaak een niet helemaal goed ingestelde stooklijn, daar kan een adaptieve (als in, automatisch aangepaste) stooklijn toch best helpen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:16:
[...]

Als het allemaal goed in balans is, dan zouden de eventuele aanpassingen die uit de adaptieve stooklijn volgen ook precies nul zijn, toch? Dat alles meteen in het honderd wordt geschopt, is een onjuiste aanname.
Dat is net zo'n onjuiste aanname dat Quatt tegen klanten zegt: nee hoor bij ons klopt alles,
terwijl berekende warmteverliezen een andere stooklijn als uitkomst geven.

De controle moet bij jezelf als klant liggen. Niet bij Quatt wanneer je zelf 0 mogelijkheid hebt zaken te herstellen of overrulen.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 13-12-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbl1991
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-08 14:11
Hoi,

Ik ben benieuwd of iemand zijn ervaringen met Quatt wil delen, bijvoorbeeld over de installatie, wachttijden, prijzen, bemiddelaars, enzovoort.

Daarnaast vraag ik me af of Quatt de stormvloed aan aanvragen wel aankan, gezien de berichten die ik lees over de toegenomen vraag.

Natuurlijk heb ik al een aantal berichten in dit forum gelezen, maar 677 pagina's is gewoon te veel om door te nemen. Wat ik vooral lees zijn klachten over overstooklijnen, kapotte pompen en klantenservice. Dit is zeker interessant, maar ik ben alleen nog niet zo ver in dat process.

Even wat achtergrondinformatie:

Onlangs is de organisatie 'De Energiebespaarders' (bemiddelaar/adviseur) bij mij langs geweest voor een woningopname. Het huis is uit de jaren '70 en heeft bijna volledig HR++ glas, vloerisolatie, spouwisolatie en dakisolatie. De huidige verwarmingsinstallatie is een CV-ketel van 11 jaar oud met traditionele radiatoren. Toen de buiten temperatuur laatst tegen de 0 graden lag, heb ik een korte test gedaan met een CV-aanvoertemperatuur van 55 graden. De woning bereikte zonder problemen 20 graden en bleef daar ook (21 graden was wat lastiger, waarschijnlijk door de oude radiatoren).

De Energiebespaarders adviseerden me een Quatt hybride warmtepomp van 6 kW (HY58305/KA21789). Ze drongen aan op snelle actie, aangezien de subsidie in 2025 veel lager zou zijn. De offerte (inclusief installatie) kwam uit op ongeveer 6.400 euro (exclusief subsidie).

Het verkooppraatje was overtuigend en ik ben zeker geïnteresseerd, maar ik twijfel of het een goede keuze is om in zee te gaan met Quatt en hun warmtepompen. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar hun algemene voorwaarden – uit ervaring weet ik dat het lastig is om iets te claimen als er problemen zijn.

Daarom mijn vraag: wie kan zijn ervaring of ongezouten mening hierover met me delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
nickbl1991 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:39:
Hoi,

Ik ben benieuwd of iemand zijn ervaringen met Quatt wil delen, bijvoorbeeld over de installatie, wachttijden, prijzen, bemiddelaars, enzovoort.

Daarnaast vraag ik me af of Quatt de stormvloed aan aanvragen wel aankan, gezien de berichten die ik lees over de toegenomen vraag.

Natuurlijk heb ik al een aantal berichten in dit forum gelezen, maar 677 pagina's is gewoon te veel om door te nemen. Wat ik vooral lees zijn klachten over overstooklijnen, kapotte pompen en klantenservice. Dit is zeker interessant, maar ik ben alleen nog niet zo ver in dat process.

Onlangs is de organisatie 'De Energiebespaarders' (bemiddelaar/adviseur) bij mij langs geweest voor een woningopname. Het huis is uit de jaren '70 en heeft bijna volledig HR++ glas, vloerisolatie, spouwisolatie en dakisolatie. De huidige verwarmingsinstallatie is een CV-ketel van 11 jaar oud met traditionele radiatoren. Toen de buiten temperatuur laatst tegen de 0 graden lag, heb ik een korte test gedaan met een CV-aanvoertemperatuur van 55 graden. De woning bereikte zonder problemen 20 graden en bleef daar ook (21 graden was wat lastiger, waarschijnlijk door de oude radiatoren).

De Energiebespaarders adviseerden me een Quatt hybride warmtepomp van 6 kW (HY58305/KA21789). Ze drongen aan op snelle actie, aangezien de subsidie in 2025 veel lager zou zijn. De offerte (inclusief installatie) kwam uit op ongeveer 6.400 euro (exclusief subsidie).

Het verkooppraatje was overtuigend en ik ben zeker geïnteresseerd, maar ik twijfel of het een goede keuze is om in zee te gaan met Quatt en hun warmtepompen. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar hun algemene voorwaarden – uit ervaring weet ik dat het lastig is om iets te claimen als er problemen zijn.

Daarom mijn vraag: wie kan zijn ervaring of ongezouten mening hierover met me delen? :)
Voor ongezoute meningen ben je hier aan het juiste adres. 8)

Ik ben zelf tevreden met mijn hybride quatt, die sinds deze zomer draait. Het aankoopproces verliep prima, de installatie en de service in die periode ook; daarna heb ik ze nog niet nodig gehad. En sindsdien draait mijn quatt als een zonnetje. Dit jaar heb ik nog niet met gas bij hoeven te stoken. Mijn besparing in de afgelopen paar maanden is al ruim 200 euro, dus dat loopt voor op de beloofde 480 euro per jaar.

De instellingen voor de warmtepomp, de cic en de thermostaat, zijn zoals quatt die heeft bedacht. Ik heb geen last van pendelen, geen van last geluid of kapotte pompen, maar dat moet ik misschien wel afkloppen.

Ik heb een T6 Honeywell thermostaat, die weliswaar een grote hysteris heeft, maar geen problemen veroorzaakt.

Verder heb ik een redelijk tot goed geïsoleerd hoekhuis, met normale radiatoren. Ik stook eigenlijk alleen de benedenverdieping en de badkamer. En een CV ketel die al 12 jaar oud is. Mocht die binnenkort EOL zijn, dan overweeg ik om full-electric te gaan. Maar daar heb ik zelf ook nog wel wat bedenkingen over.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:28
Hoi,

Dat is wel een probleem. Ik ga verhuizen en wil weer een Quatt. Als early adapter en beta-tester kost het mij heel veel moeite om een nieuwe Quatt te bestellen. Een adviesgesprek, diverse mailtjes en een telefoongesprek hebben nog niets opgeleverd. Wordt lastig om het dit jaar nog rond te krijgen. En irritant. Ik heb naar alternatieven gezocht, maar alles lezende denk ik nog steeds dat Quatt een prima product heeft. Dus hou ik nog even vol.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:47

Mickel moen

mickelmoen.nl

@nickbl1991

Wel hier een uiterst tevreden gebruiker. Ik heb hier al best veel gepost,maar op mijn website vind je het belangrijkste bijelkaar.

https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

[ Voor 76% gewijzigd door Mickel moen op 13-12-2024 14:36 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-08 00:25
Friezin schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:57:
[...]

Oftewel: eea is volledig afhankelijk van je eigen wensen, stookgedrag en verwarmingssysteem. Bij 30%+ bijmenging, waar het gros van HTV mee werkt, gaat het niet lekker werken (bij Quatt 30°C). Iedere verdeler werkt anders...
ik maak me hier ook wel een beetje zorgen om. Quatt komt half januari langs bij mijn ouders die vloerverwarming als bijverwarming (helaas) hebben. In het verleden heb ik wel eens de cv-watertemperatuur verlaagd maar dat functioneerde niet geweldig (cv kon zijn warmte niet kwijt).
Nu gaat Quatt deze verdeler niet vervangen en een andere installateur daarvoor vinden zal ook niet meevallen (die moeten dan het quatt probleem gaan oplossen). Maak ik me teveel zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-08 15:53
maxtrash schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:55:
[...]

ik maak me hier ook wel een beetje zorgen om. Quatt komt half januari langs bij mijn ouders die vloerverwarming als bijverwarming (helaas) hebben. In het verleden heb ik wel eens de cv-watertemperatuur verlaagd maar dat functioneerde niet geweldig (cv kon zijn warmte niet kwijt).
Nu gaat Quatt deze verdeler niet vervangen en een andere installateur daarvoor vinden zal ook niet meevallen (die moeten dan het quatt probleem gaan oplossen). Maak ik me teveel zorgen?
Het is geen Quatt probleem, de Quatt doet precies wat die moet doen, het is een afgifte probleem in de manier van verwarmen in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
.

Sinds eind november bezitter van een Quatt. Installatie ging hier vlekkeloos, de monteurs hebben zelfs voor mij het expansievat vervangen ( was bijna 10 jaar oud) en een vuilfilter/micro ontluchter geplaatst. Tot nu geen problemen alleen gas gebruik voor defrost en in 3 weken tijd rond de €130,00 bespaart.

Wat betreft die Energiebespaarders, zij verdienen er blijkbaar behoorlijk op, mijn kosten voor de Quatt waren €5774,00 exc. subsidie, inc. standaard installatie. Offerte van Quatt zelf.

Voor de info over mijn huis zie signatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Razer schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:57:
[...]

Het is geen Quatt probleem, de Quatt doet precies wat die moet doen, het is een afgifte probleem in de manier van verwarmen in de woning.
dat vind ik wat kort door de bocht. Het is geen probleem van de Quatt warmtepomp zelf, maar wel van de installatie door Quatt als bedrijf.
Als je warmtepomp water van 30 graden maakt ipv 60 graden moeten er soms aanpassingen plaatsvinden aan de afgifte in het huis. Als je daarvoor niet bij Quatt kunt aankloppen bieden ze geen volledige oplossing en moet je een tweede installateur gaan inschakelen. Vervolgens kunnen die naar elkaar gaan wijzen. Lijkt me niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Hoi,

De Quatt doet wat hij moet doen en dat doet hij goed: het huis warmhouden (met gemak zonder cv). Wat de organisatie NIET goed doet is problemen snel oplossen en communiceren. Dus... zolang er geen problemen zijn, geen probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
dreamer2 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:57:
[...]

Wat betreft die Energiebespaarders, zij verdienen er behoorlijk op mijn kosten waren €5774,00 inc. standaard installatie, exc. filter en expansievat.
Netto (na aftrek subsidie) kost een Quatt ongeveer 3200 euro. Begrijp ik dat jij bijna 5800 kwijt was voor hetzelfde? En er dus 2600 euro naar dat bedrijf gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

maxtrash schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:01:
[...]

dat vind ik wat kort door de bocht. Het is geen probleem van de Quatt warmtepomp zelf, maar wel van de installatie door Quatt als bedrijf.
Als je warmtepomp water van 30 graden maakt ipv 60 graden moeten er soms aanpassingen plaatsvinden aan de afgifte in het huis. Als je daarvoor niet bij Quatt kunt aankloppen bieden ze geen volledige oplossing en moet je een tweede installateur gaan inschakelen. Vervolgens kunnen die naar elkaar gaan wijzen. Lijkt me niet ideaal.
Over hoe je door de bocht gaat, kunnen we een hele discussie voeren.

Wellicht is het geschetste beeld wat te rooskleurig, maar om meteen bij alle problemen de verantwoordelijkheid bij Quatt te leggen?

Volgens mij is het wel helder, dat zij een warmtepomp leveren, maar zij inderdaad geen service bieden op het afgiftesysteem. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Het is dus ook zaak, om dit vooraf goed te testen. Dat wordt sowieso algemeen ook aangeraden, voordat je besluit voor welke warmtepomp dan ook. Ga na of je systeem functioneert op een lage watertemperatuur. En doe dit in de koude maanden. Ga voordat je een warmtepomp aanschaft hier al op acteren. Waterzijdig inregelen, radiatorventilatoren, je thermostaat anders instellen, minder of geen nachtverlaging, dat soort dingen.

Het valt mij verder op, dat veel problemen hier, met het afgiftesysteem vooral vloerwarming betreft. Dat de combinatie warmtepomp/vloerverwarming appeltje eitje is, is dus niet altijd zonder meer.

Wil je al dit soort sores niet, koop een warmtepomp dan bij de lokale installateur.

Overigens zullen verweg de meeste Quatts probleemloos draaien. De mensen met problemen komen hier vanzelf terecht en laten we wel zijn, dat is maar een handvol.

Neemt niet weg, dat er ook bij Quatt nog wel een en ander te verbeteren valt.

Nu is mijn Quatt geplaatst, in opdracht van Quatt, door een installateur hier in de provincie. Als er dus iets met de rest van mijn systeem is, zijn zij de eerste die ik ga benaderen.

Het zou mooi zijn, als er zo'n oplossing is voor het gehele land. Of is dat wellicht Coolblue? Een naam die ik hier wel vaker voorbij zie komen, voor aanpassingen vooraf. Kan zijn, dat dat alleen electra betreft.

Ook de service op de Quatt zelf zou wat accurate kunnen, als ik het hier zo volg.

Ik heb overigens zelf niet te klagen. Een probleem vlak na de installatie (maart 2024) werd vlot op gereageerd. Deze maand had ik een vraag en binnen een week had ik antwoord. Niet middels het ticket-systeem, maar gewoon via de mail.

[ Voor 23% gewijzigd door Mickel moen op 13-12-2024 15:42 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
jj85 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:26:
[...]

Netto (na aftrek subsidie) kost een Quatt ongeveer 3200 euro. Begrijp ik dat jij bijna 5800 kwijt was voor hetzelfde? En er dus 2600 euro naar dat bedrijf gaat?
Mijn bedrag was exc. Subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Hoi,

Quatt is prima, ik adviseer het ook aan anderen.
Ja er zijn een paar issues her en der en ja ik ben ook niet tevreden met de stooklijn settings en de reactietijd van support. Ik heb er echter vertrouwen in dat dat wel goed komt. Quatt is natuurlijk vrij explosief gegroeid laatste jaar en dat merk je. Maar het product en de filosofie zijn prima. En bij elk merk lees je wel eens wat mindere reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Mickel moen schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:29:
Het valt mij verder op, dat veel problemen hier, met het afgiftesysteem vooral vloerwarming betreft. Dat de combinatie warmtepomp/vloerverwarming appeltje eitje is, is dus niet altijd zonder meer.

Wil je al dit soort sores niet, koop een warmtepomp dan bij de lokale installateur.
dat is mijn punt. Op zich is Quatt best duidelijk, maar zelf heatboosters installeren op een verwarming/convectorput is wel iets anders dan vloerverwarming pompverdelers vervangen. Als er een Slowaak door je huis loopt die dat best zou kunnen maar niet doet is dat toch jammer.

Helaas heeft de lokale installateur ook zo zijn onhebbelijkheden. Hun oplossingen (met buffervaten, hoge temperatuur warmtepompen etc.) voor 2x de prijs zijn ook niet ideaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razer
maxtrash schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:35:
[...]

dat is mijn punt. Op zich is Quatt best duidelijk, maar zelf heatboosters installeren op een verwarming/convectorput is wel iets anders dan vloerverwarming pompverdelers vervangen. Als er een Slowaak door je huis loopt die dat best zou kunnen maar niet doet is dat toch jammer.

Helaas heeft de lokale installateur ook zo zijn onhebbelijkheden. Hun oplossingen (met buffervaten, hoge temperatuur warmtepompen etc.) voor 2x de prijs zijn ook niet ideaal.
Dus of voor relatief dubbeltje op de eerste rij zitten en zelf nog werk hebben (of iemand inhuren om dat werk te doen). Of je volledige installatie laten overnemen door een lokale installateur.

Wat verwacht je van Quatt, zij hangen een werkende warmtepomp op... Dat is denk ik ook alles wat je mag verwachten voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Razer schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:38:
[...]

Dus of voor relatief dubbeltje op de eerste rij zitten en zelf nog werk hebben (of iemand inhuren om dat werk te doen). Of je volledige installatie laten overnemen door een lokale installateur.

Wat verwacht je van Quatt, zij hangen een werkende warmtepomp op... Dat is denk ik ook alles wat je mag verwachten voor dat geld.
misschien wil ik best 1000 euro extra betalen voor het vervangen van de vloerverwarmingsverdeler, dan nog doen ze het niet volgens mij
ps. ik heb zelf al een Quatt, het gaat over een Quatt bij iemand anders

[ Voor 5% gewijzigd door maxtrash op 13-12-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

maxtrash schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:40:
[...]

misschien wil ik best 1000 euro extra betalen voor het vervangen van de vloerverwarmingsverdeler, dan nog doen ze het niet volgens mij
Ik heb mijn post nog wat aangevuld.

Hieruit

Neemt niet weg, dat er ook bij Quatt nog wel een en ander te verbeteren valt.

Nu is mijn Quatt geplaatst, in opdracht van Quatt, door een installateur hier in de provincie. Als er dus iets met de rest van mijn systeem is, zijn zij de eerste die ik ga benaderen.

Het zou mooi zijn, als er zo'n oplossing is voor het gehele land. Of is dat wellicht Coolblue? Een naam die ik hier wel vaker voorbij zie komen, voor aanpassingen vooraf. Kan zijn, dat dat alleen electra betreft.

Ook de service op de Quatt zelf zou wat accurater kunnen, als ik het hier zo volg.

Ik heb overigens zelf niet te klagen. Een probleem vlak na de installatie (maart 2024) werd vlot op gereageerd. Deze maand had ik een vraag en binnen een week had ik antwoord. Niet middels het ticket-systeem, maar gewoon via de mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
maxtrash schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:40:
[...]

Wat wil je daarmee zeggen? Het is duidelijk wat ze aanbieden toch? Dus het past bij je of niet, als het niet is gewoon verder kijken

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
dreamer2 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:32:
[...]

Mijn bedrag was exc. Subsidie.
Ik snap er niks meer van :+

Je geeft aan dat de Energiebespaarders er flink op verdienen.
Jij betaalt €5.774 euro (ex subsidie)

De Quatt prijs is €5.974 (ex subsidie), wat meer is dan hetgeen jij betaald hebt...

Dan snap ik de stelling "Energiebespaarders, zij verdienen er behoorlijk op" niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
[...]

Er zijn mensen die de vloerverwarming als thermische accu gebruiken bij hoge dynamische energieprijzen.
Dus vanuit dat oogpunt vind ik het opvallend dat de CV z'n warmte niet kwijt kon in de vloerverwarming.

Misschien goed als je wat meer info deelt, foto's van de verdeler etc.
Aangezien de vvw als bijverwarming dient, wat is de hoofdverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
jj85 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:49:
[...]

Ik snap er niks meer van :+

Je geeft aan dat de Energiebespaarders er flink op verdienen.
Jij betaalt €5.774 euro (ex subsidie)

De Quatt prijs is €5.974 (ex subsidie), wat meer is dan hetgeen jij betaald hebt...

Dan snap ik de stelling "Energiebespaarders, zij verdienen er behoorlijk op" niet
Nickbl1991 schreef:
"De Energiebespaarders adviseerden me een Quatt hybride warmtepomp van 6 kW (HY58305/KA21789). Ze drongen aan op snelle actie, aangezien de subsidie in 2025 veel lager zou zijn. De offerte (inclusief installatie) kwam uit op ongeveer 6.400 euro (exclusief subsidie)."

Daar reageerde ik op.

Ik weet niet of dit een standaard installatie betreft maar ik vind het nog al een verschil met mijn standaard installatie geoffreerd door Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
dreamer2 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:59:
[...]

Nickbl1991 schreef:
"De Energiebespaarders adviseerden me een Quatt hybride warmtepomp van 6 kW (HY58305/KA21789). Ze drongen aan op snelle actie, aangezien de subsidie in 2025 veel lager zou zijn. De offerte (inclusief installatie) kwam uit op ongeveer 6.400 euro (exclusief subsidie)."

Daar reageerde ik op.

Ik weet niet of dit een standaard installatie betreft maar ik vind het nog al een verschil met mijn standaard installatie geoffreerd door Quatt.
offtopic:
Ah helemaal verkeerd geïnterpreteerd, ik dacht dat jij €5.774 aan de Energiebespaarders betaald had 8)7
Nu snap ik wat je bedoelde. Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
jj85 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:05:
[...]

offtopic:
Ah helemaal verkeerd geïnterpreteerd, ik dacht dat jij €5.774 aan de Energiebespaarders betaald had 8)7
Nu snap ik wat je bedoelde. Excuus.
Excuus is niet nodig .
Ik heb het blijkbaar niet duidelijk genoeg op geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-08 08:46
Hoi,
.....
Het huis is uit de jaren '70 en heeft bijna volledig HR++ glas, vloerisolatie, spouwisolatie en dakisolatie. De huidige verwarmingsinstallatie is een CV-ketel van 11 jaar oud met traditionele radiatoren. Toen de buiten temperatuur laatst tegen de 0 graden lag, heb ik een korte test gedaan met een CV-aanvoertemperatuur van 55 graden. De woning bereikte zonder problemen 20 graden en bleef daar ook (21 graden was wat lastiger, waarschijnlijk door de oude radiatoren)
Die test met 55 graden zegt iets maar lang niet alles. Een warmtepomp functioneert optimaler bij lagere temperaturen c.q. 30 -40 graden. Uitgangspunt bij keuze van de wp is de warmtevraag c.q. vermogensvraag van je woning. Optimaal gesproken moet je daarvoor eerst een warmteverliesberekening voor uitvoeren. Daaruit volgt of de Quatt-mono uberhaupt geschikt is, of misschien een duo.
Een dikkeduim benadering van de vermogensvraag kan volgen uit je gasverbruik.

[ Voor 22% gewijzigd door Freeckje op 13-12-2024 16:40 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Natuurlijk gaat Quatt de verdeler niet vervangen: die hoort bij je verwarmingssysteem. Zo zullen ze ook niet waterzijdig gaan inregelen of jaga's installeren. Dan moet je echt naar een bedrijf wat alles levert (en dan is het nog de vraag of het goed gaat).

Ergo: de verdeler is geen Quatt-probleem.

Toen ze hier installeerden, heb ik ze zelfs vriendelijk verzocht overal met de fikjes vanaf te blijven, tenzij in overleg.

Zijn er andere instellingen van de cv-ketel waar je mee kunt spelen?
Of meer radiatoren open wanneer ketel warmte niet kwijt kan.
Mijn ketel staat bijvoorbeeld op stand 1 en levert dus zo weinig mogelijk.

Werd kamer wel warm tijdens je test?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SDrdIpWzYbhueC82DtE25S1NXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xirhylK7K9pkEQVKbzJTaPjF.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maxtrash schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:35:
[...]

Hoort echt niet bij de installatie die verdeler.
Maar weet je nu al dat het een probleem gaat worden?

Ps: ik zie dat al meer mensen reageerden.
Laat eventueel nog zaken in het verwarmingssysteem aanpassen, voor de Quatt komt.
Heb ik ook gedaan en vond dat volkomen logisch.
De Quatt wordt dan aangesloten op een prima draaiend systeem _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Friezin op 13-12-2024 17:22 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-08 14:00
onlinaius schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:41:
@okijokii

Ik heb vandaag de quatt van silent eraf gehaald om te kijken en bij 1200 input begin bij mij het geluid ook en eindigt ergens rond 1350...

😏

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-08 09:29
[...]

Heb in huis uit 2004 (vrij goed geisoleerd, vloerverwarming als bijverwarming) een Quatt laten plaatsen.
Bevindingen:
Met een pompverdeler voor hoge temperatuur doet de vloer eigenlijk totaal niet mee, en dat is echt zonde.
Als radiatoren niet goed zijn ingeregeld (niet even warm worden) verlies je daar ook nog eens veel capaciteit.

Ik heb op werkspot een klus uitgezet voor plaatsen pomploze verdeler, en kreeg een meedenkende installateur uit omgeving Tiel in de chat. Heb van mijn kant verteld dat 'een landelijk opererend bedrijf een warmtepomp heeft geinstaleerd die goed werkt maar nog niet optimaal'. Er werd goed meegedacht en de klus is goed uitgevoerd. Je moet een beetje geluk hebben denk ik. Kosten zo'n 1500 euro voor installatie 5-groeps verdeler, een 1-groep verdeler met debietregeling (badkamer), vuilfilter, 3 radiatorkranen met debietregeling en waterzijdig inregelen.

Zit nu met lekkere warme voetjes dit te typen, bij een aanvoertemperatuur van 30 graden bij een buitentemperatuur van 2 graden. COP vandaag is bijna 4, 15% gasgebruik. Als je Quatt laat installeren met een TADO thermostaat dan kun je de maximale aanvoertemperatuur daar instellen. Dat kan ook in het menu van de CV-ketel maar dan loop je meer risico op pendelen.

Let op, Quatt zal het bovenstaande niet adviseren, omdat zij ervoor gekozen hebben om geen limiet op de aanvoertemperatuur te zetten, vermoedelijk omdat dan minder goed geisoleerde woningen niet warm worden. En natuurlijk om geen claims over gescheurde vloeren te hoeven afhandelen. Eventueel zou je als je bovenstaande softwarebeveiligingen niet vertrouwt ook nog de cv pomp aan een temperatuurbeveiliger kunnen hangen (zoiets als Elektrobock Aanlegthermostaat PT02).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
SBL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:09:
[...]

Als we de gegevens van de nacht vergelijken met nu, lagere buitentemperatuur, draait Quatt mooi rustig met 420W invoervermogen. Als het iets meer nodig heeft, verwarmt het met 800W gedurende een paar minuten. Om 17:15 stond de regelsetpoint op 36 tegenover 26 rond 4 uur 's ochtends, dus op basis van de gegevens heeft Quatt ongeveer 5 kW warmte geproduceerd. Er was één ontdooiing en het ging daarna normaal verder zonder problemen. Nu zet ik T6 uit, verlaag de temperatuur naar ongeveer 21,6 en zet het weer aan. Dit zou de cyclus starten zoals gisteravond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nij2AktSoSbWkqMChk-tb4UvP6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/psFYPTw6kyRSnaRDik5Oiljc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:50
Safe_grut schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:19:
[...]

Ik heb vandaag de quatt van silent eraf gehaald om te kijken en bij 1200 input begin bij mij het geluid ook en eindigt ergens rond 1350...

😏
Bij mij stopt het niet, basaal tussen 1300 en 1600 watt :'(

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Damn....defrostday. Gebeurt dit bij deze temperaturen standaard om het uur ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVCqXsephpFQVRGT49IDKmzWuFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZpUGMzHZqjtIBVfhx7WO8kI4.png?f=fotoalbum_large

Wel lekker warm hier verder. Nul gas. :Y

Ik blijf onderstaand gedrag wel echt zwaar irritant vinden. Geweldig dat "AI". :r

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LDgT74j-AVqAJ1MoWmODdsE4jM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BZcVq15uTreEjl0i7aDZWJzn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door CPM op 13-12-2024 21:58 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:55:
Damn....defrostday. Gebeurt dit bij deze temperaturen standaard om het uur ofzo?

[Afbeelding]

Wel lekker warm hier verder. Nul gas. :Y

Ik blijf onderstaand gedrag wel echt zwaar irritant vinden. Geweldig dat "AI". :r

[Afbeelding]
Eerder standaard 55-60 minuten, na de zomer wel eens een langere interval.
Maar bij kou de standaard.

Eerste defrostdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-08 14:00
onlinaius schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:23:
[...]

Bij mij stopt het niet, basaal tussen 1300 en 1600 watt :'(
Heb jij al melding gedaan?

Ik heb wel melding gedaan bij het noodnummer

Ze gaan het na weekend oppakken

Ben benieuwd...

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Friezin schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:03:
[...]

Eerder standaard 55-60 minuten, na de zomer wel eens een langere interval.
Maar bij kou de standaard.

Eerste defrostdag?
Niet de eerste maar wel de eerste waarbij het een langere periode is met deze frequentie.
Temperatuur buiten weet ik niet exact. Tuya sensoren gaan spontaan op tilt onder de 10 graden.
App gaat zo op library. Kijken hoe dat gaat vannacht.
Edit: ow dat staat ie al de hele dag. :F

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 13-12-2024 22:26 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CPM schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:23:
[...]

Niet de eerste maar wel de eerste waarbij het een langere periode is met deze frequentie.
Temperatuur buiten weet ik niet exact. Tuya sensoren gaan spontaan op tilt onder de 10 graden.
Quatt geeft ook een temperatuur door: komt met dit weer redelijk overeen met Eelde/buienradar. Tuya maar in de thuja hangen?

Ik denk niet dat de silent mode invloed heeft op de defrosts.
Mijn 8ste of 9de defrostdag dit najaar vermoed ik
De oude eeuweling (niet ik) komt steeds even op temperatuur :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
CPM schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:23:
[...]

Tikt mooi door vandaag.

Mooi moment om nog eens te kijken naar de impact van defrosts op hetgeen wat Quatt ons in de app doet geloven.

Per defrost wijkt de Quatt app ongeveer 0,2kWh af. Dus voor vandaag geeft Quatt al 4,5kWh teveel warmteproductie aan doordat het vermogen op 0kW afgekapt wordt bij een defrost :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiEv_7F_ZEndDTq-9xpDDQ8hUFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2hLHxzkNQYFpPPb0O2IeVqGY.png?f=fotoalbum_large
Capped is wat Quatt berekend (afgekapt op 0)
Uncapped is het daadwerkelijke vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:41:
[...]

Tikt mooi door vandaag.

Mooi moment om nog eens te kijken naar de impact van defrosts op hetgeen wat Quatt ons in de app doet geloven.

Per defrost wijkt de Quatt app ongeveer 0,2kWh af. Dus voor vandaag geeft Quatt al 4,5kWh teveel warmteproductie aan doordat het vermogen op 0kW afgekapt wordt bij een defrost :/

[Afbeelding]
Capped is wat Quatt berekend (afgekapt op 0)
Uncapped is het daadwerkelijke vermogen.
En daadwerkelijk gevraagd vermogen komt van je Quatt Energy Socket of kw-meter neem ik aan. Want dat is het werkelijke verbruik.

Ps: ik heb volgens Quatt-app 33,1 kWh gebruikt vandaag, volgens Energy Socket 32,1 (en voor die laatste betaal ik)

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 13-12-2024 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
[...]

Vanavond een reactie. Aangenaam verrast door de snelle eerste reactie!

Gevraagd om meer uitleg voor de eerste twee zinnen.
Dat de Quatt's op dat moment gelijk zo hard aangingen kwam doordat er net de grens van 2 graden buiten temperatuur werd overschreden.

Rond dit punt is altijd een kantel punt waar soms blijkt of het te hard of zacht draait.

We zouden voor u kunnen kijken of het vermogen iets omlaag het beter maakt. Het gevolg kan alleen wel zijn dat het wellicht langer duurt voordat het op temperatuur is en wellicht onaangenaam kan voelen voor u.

Als u het graag wilt kunnen we dit proberen. Echter ik zie er verder niet echt reden voor nu om dit te doen want op alle andere tijden draait het systeem mooi en netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:44:
[...]

En daadwerkelijk gevraagd vermogen komt van je Quatt Energy Socket of kw-meter neem ik aan. Want dat is het werkelijke verbruik
Opgenomen elektrische vermogen interesseert me hier even niet.
Gaat om geproduceerde warmte.
Quatt zegt 112kWh
Werkelijkheid zit rond 108 kWh vanwege negatief vermogen tijdens defrost

Verschil is klein, maar niet juist / netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIrodRU-QG389savLUGRk1MFblA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qMRuJoHBxgOMm9yfFwK44sPm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Wat bedoelen toch sommigen hier met dubbeltje op de eerste rij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:51:
[...]

Opgenomen elektrische vermogen interesseert me hier even niet.
Ah ok, mij wel: wordt voor die berekening gebruikt.

Edit:
Net na 23 uur, app update:
App: 34,55 kWh
HW: 32,4 kWh naar ANWB
25 defrosts

[ Voor 23% gewijzigd door Friezin op 13-12-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:53:
[...]

Wat bedoelen toch sommigen hier met dubbeltje op de eerste rij?
Niks, want het is toch echt "rang"

https://www.encyclo.nl/be...bbeltje_op_de_eerste_rang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Nou, rang dan.... Je kunt ook op elke slak zout leggen hè 😉 Gaat mij erom dat er af en toe gesuggereerd wordt dat je niet moet zeuren wanneer je dit soort prijzen betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:15:
[...]

Nou, rang dan.... Je kunt ook op elke slak zout leggen hè 😉 Gaat mij erom dat er af en toe gesuggereerd wordt dat je niet moet zeuren wanneer je dit soort prijzen betaald?
Denk ik.
Maar Quatt verdiende daar bruto aan (wij krijgen subsidie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Ik reageerde op deze 'rij'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:17:
[...]

Denk ik.
Maar Quatt verdiende daar bruto aan (wij krijgen subsidie)
Ik begrijp jouw punt niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De eerste rang is waarschijnlijk dat lage bedrag wat jij betaalde (1600? Ik 2799) maar Quatt verdiende het bedrag wat jij volledig eerst betaalde voor je subsidie terugkreeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 13-12-2024 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:21:
[...]

De eerste rang is waarschijnlijk dat lage bedrag wat jij betaalde (1600? Ik 2799) maar Quatt verdiende het bedrag wat jij betaalde.
Oh zo, ja precies, maar ook dan mogen we gewoon kwaliteit verwachten. Daar zijn we het allemaal over eens denk ik toch?
De meesten op dit forum hebben meer betaald denk ik 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:22:
[...]

Oh zo, ja precies, maar ook dan mogen we gewoon kwaliteit verwachten. Daar zijn we het allemaal over eens denk ik toch?
De meesten op dit forum hebben meer betaald denk ik 🙏
Tuurlijk mag je verwachten dat je een fatsoenlijk product koopt.
Ik betaalde rond €6.000.
Daar mag je wat van verwachten.

(Had eerdere post nog iets aangepast)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:24
[...]

Nou, rang dan.... Je kunt ook op elke slak zout leggen hè 😉 Gaat mij erom dat er af en toe gesuggereerd wordt dat je niet moet zeuren wanneer je dit soort prijzen betaalt?
Taalgebruik is “even leuk” maar leidt daarna wat af van waar het om gaat.
Volgens mij betreft dit:
- quatt krijg je na subsidie voor ongeveer 3000euro. Super voordelig. Gaaf.
- maar dan kom je er achter dat je nog veel geld moet betalen om je afgifte circuit geschikt te maken.
- en dan moet je dus wel of niet zeuren.

Tja…
Hele discussie…
- Sommigen vinden dat kosten van een lage temperatuur verdeler niet bij de quatt horen. Niet zeuren.. hij is best goedkoop.
- Anderen vinden dat quatt “niet fair is” want suggereert dat je voor die 3000euro een super systeem hebt.

Persoonlijk denk ik dat dat heel afhankelijk is van het referentiekader van de klant waar het om gaat.
A/ iemand die een verwarmings systeem verzint heeft aan de quatt een super voordelige warmtepomp component.
B/ een consument met weinig technische achtergrond en die een advertentie “neem een warmtepomp voor 3000euro” ziet realiseert zich op geen enkele manier dat dat enkel een component in een groter systeem betreft.

Het is wel relevant. @lieverd komt in deze post op 1500euro. Dat is de helft van wat een quatt kost en daarmee wel heel veel bijkomende kosten.

Het kan ook goedkoper. Ik heb zelf de pomp uit de bestaande verdeler gesloopt, het kostte me een paar tientjes aan extra koppelingen, en ik zorg dat de gasketel nooit aan de verdeler kan leveren.
Maar….. dan ben ik dus een “type A” persoon.

Het is ook wel iets van deze tijd. Vroeger maakte je een apparaat open en zag je meteen hoe ingewikkeld het was. Zelfs een leek zag het verschil tussen een complex en een simpel apparaat.
Tegenwoordig bevat alles wat je opentrekt een “zwart chip doosje”. Sommige chips zijn 1000euro, anderen 1 euro. Aan de buitenkant zie je het verschil niet.

Ik adviseer kennissen met energie dingen.
Ik had iemand in een paar uur alles over warmtepomp uitgelegd en dat kwam wel redelijk aan.
Een dag later belt die op en zegt dat de aannemer een veel simpeler oplossing had: “infrarood paneel met simpele stekker”.

Kortom… “de wereld is complex geworden”.
Vanuit dat perspectief denk ik dus dat “mensen die het nog een beetje begrijpen” een soort morele plicht hebben het uit te leggen aan de “de mensen die het zicht wat kwijt raken”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Stefannn schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 06:58:
[...]

Taalgebruik is “even leuk” maar leidt daarna wat af van waar het om gaat.
Volgens mij betreft dit:
- quatt krijg je na subsidie voor ongeveer 3000euro. Super voordelig. Gaaf.
- maar dan kom je er achter dat je nog veel geld moet betalen om je afgifte circuit geschikt te maken.
- en dan moet je dus wel of niet zeuren.
Je vergeet heel even dat je vòòr het aanschaffen van een Quatt al een verwarmingssysteem had.
Wanneer dat al niet optimaal draaide, de 50°C test mislukte en je weet dat Quatt spotgoedkoop is, dan lijkt het mij dat je onrealistisch bent, wanneer je verwacht dat alle problemen door Quatt moeten worden opgelost, zoals het installeren van een verdeler.
Maar goed, zo sta ik erin ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-08 07:49
Als iemand je huis komt isoleren gaan ze ook niet je stooklijn opnieuw optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 20:43
OK. Hier is een beschrijving van de huidige situatie.

Wij hebben een geschakelde woning uit 1993 van 500m3. Hierin zitten de volgende ruimtes
  • Souterrain: praktijkruimte met een radiator met HR92 en vloerverwarming als bijverwarming, 1 lus, met een Round thermostaat, die communiceert met de Evohome Wifi.
  • Vide: radiator met HR92.
  • Keuken: radiator met HR92
  • Gang: radiator met thermostaatknop: altijd open.
  • Woonkamer: twee radiators met geschakelde HR92 en vloerverwarming als bijverwarming, 2 lussen, deze zit op de EvoHome Wifi.
  • Beide vloerverwarmingen worden aangestuurd door een HCE80 met MT4-knoppen, die communiceert met de EvoHome./li]
  • Badkamer: radiator met thermostaatknop: altijd open. Ook vloerverwarming als lus vanuit deze radiator, altijd open.
  • Slaapkamer: radiator met thermostaatknop, altijd dicht.
  • Werkkamer: radiator met HR92.
Het hele huis gaat ‘s nachts naar 17 graden.
Per ruimte een werkdag en weekenddag programma, wat de temperatuur in stapjes van 1 graad per uur verhoogt naar 19 graden en ‘s nachts dus weer verlaagt.

De afgelopen week heb ik 50% gasverbruik :?
Dat lijkt mij echt niet normaal.

Ik heb HA geïnstalleerd plus de extensie voor de EvoHome, maar daar ben ik nog heel bleu in.
Wat kan ik verder nog delen om dit te troubleshooten?

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:45
GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:09:

Wij hebben een geschakelde woning uit 1993 van 500m3. Hierin zitten de volgende ruimtes
  • Souterrain: praktijkruimte met een radiator met HR92 en vloerverwarming als bijverwarming, 1 lus, met een Round thermostaat, die communiceert met de Evohome Wifi.
  • Keuken: radiator met HR92/li]
  • Woonkamer: twee radiators met geschakelde HR92 en vloerverwarming als bijverwarming, 2 lussen, deze zit op de EvoHome Wifi.
  • Beide vloerverwarmingen worden aangestuurd door een HCE80 met MT4-knoppen, die communiceert met de EvoHome./li]
  • Badkamer: radiator met thermostaatknop: altijd open. Ook vloerverwarming als lus vanuit deze radiator, altijd open.
Per ruimte een werkdag en weekenddag programma, wat de temperatuur in stapjes van 1 graad per uur verhoogt naar 19 graden en ‘s nachts dus weer verlaagt.

Ik heb HA geïnstalleerd plus de extensie voor de EvoHome, maar daar ben ik nog heel bleu in.
Stuur even een screenshot van de Inzicht pagina van vrijdag 13 december (onderaan knop delen)

En check even of de soundslider de warmtepomp begrenst. Ik heb al bij meerdere mensen gezien dat die na installatie op silent stond tussen 19:00 en 07:00. Dan verlies je zo veel vermogen dat de CV ketel bijspringt met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Had je al getest op continue dezelfde temperatuur?
Met deze kou vind ik persoonlijk 1 graad per uur en dat 2x veel te veel.
Bij mij werkt 0,5 graad zelfs niet. Het is geen cv.

En wat @netappie aangeeft: even inzicht en eventueel HW delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
netappie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:13:
[...]

Stuur even een screenshot van de Inzicht pagina van vrijdag 13 december (onderaan knop delen)

En check even of de soundslider de warmtepomp begrenst. Ik heb al bij meerdere mensen gezien dat die na installatie op silent stond tussen 19:00 en 07:00. Dan verlies je zo veel vermogen dat de CV ketel bijspringt met dit weer.
Slider staat maximaal, had ik idd direct wel even kunnen melden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q_0gABnhaUFGh6_n51tUKnZ2E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmYr6adOVd0tiDBPLWNzJIdS.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry, iPad…

[ Voor 14% gewijzigd door GhostlyFriend op 14-12-2024 09:22 ]

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
[...]

Nee, alleen dat je niet mag verwachten dat er voor dit bedrag ook hele aanpassingen in het afgifte systeem voor je worden meegenomen. Dat kan gewoon niet voor een bedrag als dit ;) Daar was dit een reactie op O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Het eerste wat ik zou doen is de dag- en nachttemperatuur van de veel gebruikte ruimtes veel dichter bij elkaar brengen. Het hele huis naar 17C is CV-denken. Bij mij duurt het overbruggen van 1C 7:30 uur. Schakel over naar WP-denken. Dat is ook van verwarmen per ruimte naar verwarmen binnen de schil. De onderlinge invloed op elkaar van ruimtes moet je niet onderschatten, maar is natuurlijk huis-afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
Mickel moen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:22:
[...]

Het eerste wat ik zou doen is de dag- en nachttemperatuur van de veel gebruikte ruimtes veel dichter bij elkaar brengen. Het hele huis naar 17C is CV-denken. Schakel over naar WP-denken. Dat is ook van verwarmen per ruimte naar verwarmen binnen de schil. De onderlinge invloed op elkaar van ruimtes moet je niet onderschatten, maar is natuurlijk huis-afhankelijk.
Is 2 graden niet ‘dicht bij elkaar’? Hoeveel dichter bij elkaar kan ik gaan? Bedoel je naar 18 graden ipv 17?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Sorry, iPad…
DIt is wel een heel laag deel van het vermogen door de Quatt.

Als je door scrollt op de Inzicht pagina dan zie je veel meer grafieken die nuttig zijn.
Deze willen we hier graag zien omdat het belangrijke dingen zoals de watertemperatuur toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506

Mogen de thermostaatkranen ook warmte vragen? Of gaan ze alleen open-dicht (slave)? Als die ineens veel warmte vragen schakelt de CiC snel de CV bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
netappie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:25:
[...]

DIt is wel een heel laag deel van het vermogen door de Quatt.

Als je door scrollt op de Inzicht pagina dan zie je veel meer grafieken die nuttig zijn.
Deze willen we hier graag zien omdat het belangrijke dingen zoals de watertemperatuur toont.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nczTeNBYOSb4334_1hlfUnZRCzs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cIxTamEdyi9KeqrnrNOXa7qP.png?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens optimalisaties uitstaan, omdat we met zonnepanelen de Quatt zo veel mogelijk willen gebruiken ipv gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:45

Als je toch al HA hebt kan je wellicht een poging wagen om de Quatt integratie werkend te krijgen.:

https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt

Dan kan je alles loggen, maakt troubleshooten stuk makkelijker. Vraag mij af of je flow hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:23:
[...]

Is 2 graden niet ‘dicht bij elkaar’? Hoeveel dichter bij elkaar kan ik gaan? Bedoel je naar 18 graden ipv 17?
Zoals @Friezin al aangeeft wellicht eerst eens naar GEEN nachtverlaging. Zeker voor de ruimtes met vloerverwarming. Dan kun je daarna altijd nog eens experimenteren naar nachtverlaging. En dan eerder naar 19 dan 18. Zoals ik later mijn post nog aangevuld heb: Bij mij duurt de overbrugging van 1C 7:30 uur met een gemiddelde van 20C over de gehele dag. En dat is met alleen radiatoren.

Jouw WP kan deze extreme verschillen niet alleen af en schakelt dus de CV bij.Dat ten eerste.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 14-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
s020506 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:26:
[...]

Mogen de thermostaatkranen ook warmte vragen? Of gaan ze alleen open-dicht (slave)? Als die ineens veel warmte vragen schakelt de CiC snel de CV bij.
Oei, ik weet niet hoe ik hierop moet antwoorden. Ik heb ze in de gang en badkamer beide op 5 staan. Ik dacht dat ze dan zouden werken als buffer voor de waterflow. Die is ergens tussen de 600 en 800 als ik het goed heb gezien in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
Dersan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:28:
[...]

Als je toch al HA hebt kan je wellicht een poging wagen om de Quatt integratie werkend te krijgen.:

https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt

Dan kan je alles loggen, maakt troubleshooten stuk makkelijker. Vraag mij af of je flow hebt.
Heb dit dashboardje in elkaar geflanst. Ik weet nog niet veel over HA, dus het zal allemaal vast veel netter kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7omSJO-HOQmiZnMJ7tlb9n36okE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qE1ElrtpsfN4i0FklJZup7m6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:30:
[...]

Oei, ik weet niet hoe ik hierop moet antwoorden. Ik heb ze in de gang en badkamer beide op 5 staan. Ik dacht dat ze dan zouden werken als buffer voor de waterflow. Die is ergens tussen de 600 en 800 als ik het goed heb gezien in HA.
Zone regeling moet je niet willen met een warmtepomp. Het kan wel, maar het komt nogal nauw.

Quatt kan omgaan met Evohome, maar onder specifieke voorwaarden. Is daar iets over gezegd in heel het traject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb overigens optimalisaties uitstaan, omdat we met zonnepanelen de Quatt zo veel mogelijk willen gebruiken ipv gas.
Ok, als ik het zo zie dan denk ik aan 2 dingen.
1. Veel schommelingen in de watertemperatuur. Mogelijk zijn hier actieve componenten van alles aan het knijpen.
2. CV ketel doet veel mee. Als de CiC besluit om de CV ketel om hulp te vragen gaat die pas uit als hij denkt dat de warmtepomp het weer alleen kan (watertemperatuur hoog genoeg). Heb je toevallig de CV ketel beperkt?

Ik had de ketel voordat de Quatt hier stond ook begrensd op 40 graden staan als test, maar dat is geen goede temperatuur als de CiC om hulp vraagt om de temperatuur bijvoorbeeld naar 45 graden te brengen. Dan blijft de CV ketel erg lang mee doen. Als je een mengverdeler hebt dan kan je die beter omhoog zetten, bijvoorbeeld naar 55 graden. Zonder mengverdeler moet je oppassen met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
netappie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:36:
[...]

Ok, als ik het zo zie dan denk ik aan 2 dingen.
1. Veel schommelingen in de watertemperatuur. Mogelijk zijn hier actieve componenten van alles aan het knijpen.
2. CV ketel doet veel mee. Als de CiC besluit om de CV ketel om hulp te vragen gaat die pas uit als hij denkt dat de warmtepomp het weer alleen kan (watertemperatuur hoog genoeg). Heb je toevallig de CV ketel beperkt?

Ik had de ketel voordat de Quatt hier stond ook begrensd op 40 graden staan als test, maar dat is geen goede temperatuur als de CiC om hulp vraagt om de temperatuur bijvoorbeeld naar 45 graden te brengen. Dan blijft de CV ketel erg lang mee doen. Als je een mengverdeler hebt dan kan je die beter omhoog zetten, bijvoorbeeld naar 55 graden. Zonder mengverdeler moet je oppassen met vloerverwarming.
Ik denk dat de ketel zelf op 50 of 55 staat afgesteld momenteel. Op de vloerverdeler zit een thermostaatkraan. Die heb ik ook helemaal openstaan. Bedoel je dat? Ergens op de verdeler op een buis zit ook nog een oranje kastje met een knopje erop. Dat is vlgs mij iets van een beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Sorry, iPad…
Wat noem jij "slider op maximaal"?

Is dit met of zonder geschuif met die slider?
Want dan weten we gelijk waar het aan ligt 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-08 07:49
Ik moet zelf mijn Quatt nog krijgen maar is het niet opvallend dat elk uur de ketel moet bijspringen? Dan komt het toch niet alleen door nachtverlaging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22

• Keuken: radiator met HR92

Evohome in slave mode laten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GhostlyFriend
Friezin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:48:
[...]

Wat noem jij "slider op maximaal"?

Is dit met of zonder geschuif met die slider?
Want dan weten we gelijk waar het aan ligt 🙃
Helemaal omhoog, dus geen ‘silencer’ ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
raven22 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:51:
[...]

Evohome in slave mode laten werken
Voor een betrekkelijke leek als ik weet ik niet wat dit betekent en hoe ik dit zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
GhostlyFriend schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:45:
[...]

Ik denk dat de ketel zelf op 50 of 55 staat afgesteld momenteel. Op de vloerverdeler zit een thermostaatkraan. Die heb ik ook helemaal openstaan. Bedoel je dat? Ergens op de verdeler op een buis zit ook nog een oranje kastje met een knopje erop. Dat is vlgs mij iets van een beveiliging.
Als de verdeler een pomp heeft dan is het een mengverdeler. Die voorkomt dat je vloer kapot gaat door een te hoge temperatuur die nodig is om je radiatoren effectief te laten werken. Als die er op zit dan kan je de CV ketel temperatuur wat verhogen zodat die kort maar krachtig kan helpen.

Met een pomploze verdeler is dat wat riskant, want dan je vloer kapot gaan. Controleer even de maximum aanvoertemperatuur van de ketel.

En zoals @Friezin aangeeft, probeer even een constante temperatuur aan te houden voor het troubleshooten. Bijvoorbeeld de 19 graden. Dan zou elke plotselinge verandering in gebruik aan het weer moeten liggen.

Ik raad ook een goedkope infrarood thermometer aan zodat je de aanvoer en retour van elke radiator en VVW verdeler/buis door kan meten. Vooral badkamer radiatoren stromen vaak veel te hard door en zorgen dat elke verwarmer ongeveer even koud retour stuurt maakt het systeem veel zuiniger. Als dat allemaal in balans is (ookwel waterzijdig inregelen genoemd), dan kan je daarna nog knijpen in ruimtes waar het te veel is voor het comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alwind schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:48:
Ik moet zelf mijn Quatt nog krijgen maar is het niet opvallend dat elk uur de ketel moet bijspringen? Dan komt het toch niet alleen door nachtverlaging?
Hier knalt ketel bij, bij iedere defrost: Quatt draait echt op max.
Wanneer bij @GhostlyFriend de slider aanstaat op max, haal je flink power naar beneden.
Ook dan kan ketel bijspringen.

App geeft wat vertekend beeld: op het hele uur werkt hij COP en staafjes bij, 5 minuten later watertemperatuur en kamertemperatuur. Momentopname dus

Pagina: 1 ... 170 ... 273 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.