Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:50
mrdop schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:12:
[...]

Hoe is je experiment met de slimme stekker en T6 reset afgelopen?
Ben ik nog niet over uit helaas. Ik weet alleen dat ik in ieder geval IETS moet doen waardoor de T6 iets boven de ingestelde temperatuur niet meteen de warmtevraag stopt maar ik gewoon een Quatt heb ik die terug moduleert.

Heb wel het idee dat spanningsloos maken niet altijd het gewenste effect heeft. Ben er niet zo zeker van dit dit hetzelfde doet als de optimalisatie settings uit-aan-uit switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper7676
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-03 12:46
Hoi, vandaag is mijn Quatt Duo geplaatst, blij mee!

Nu geeft een vriend van mij aan dat de pomp op de verdeler van de vloerverwarming er tussen weg zou moeten. Zie foto.

Iemand hier een idee over?

Groet,

JasperAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPrm_swrUIphVexLLfy66NT251M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sES4jAF9wp0LEWtb2NGRCJpP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-08 09:33
verguldebarman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:23:
[...]

Waar komen de nieuwe waardes en daarbij voornamelijk de 12 graden vandaan eigenlijk?
geen idee, ik heb ze zelf geen data verstrekt, ze hadden dit geconcludeerd uit hun eigen data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 17:05
Arjen_Sijtsma schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:27:
[...]

Dat zou toch merkwaardig zijn dat een actieve internet verbinding noodzakelijk is? Ik ga er van uit dat zonder wifi en internet alles gewoon blijft werken. Via de T6 wel de temperatuur uitleesbaar en instelbaar is. Dat het een autark systeem is!
Acceptabel is dat zonder wifi en internet de gegevens niet meer via app's bereikbaar zijn. Dit is iets om eens uit te proberen. Nu even niet maar tzt. Of heeft iemand al een duidelijk inzicht in?
Ik heb vandaag ook iets wat ik nooit eerder heb gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZV5-IJJHKMxQ95Fy5seslkcz_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O3Et1wIGayQPPIM3qjloXIVi.png?f=fotoalbum_large

Volgens mijn homewizard heeft de Quatt de hele dag gewerkt.

En nu zegt json dat de thermostaat 19,92 graden doorgeeft aan de CiC en de Quatt start met verwarmen. 19,5 is de ingestelde temperatuur. Een andere thermometer in de kamer geeft ook iets meer dan 20 graden aan.

Heel vreemd. Ook nog nooit zo’n lage COP gehad.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-08 14:00
Friezin schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:53:
[...]

Ben ook benieuwd.
Wat is je bron?
Facebook ( hahah)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06
pietjm schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:38:
[...]
En nu zegt json dat de thermostaat 19,92 graden doorgeeft aan de CiC en de Quatt start met verwarmen. 19,5 is de ingestelde temperatuur. Een andere thermometer in de kamer geeft ook iets meer dan 20 graden aan.
Dat is toch wat je zou willen lijkt me? Een warmtepomp moet lange runs maken, niet rondom het setpoint aan/uit schakelen. Waarschijnlijk pruttelt de Quatt lekker door met deze lage buitentemperatuur (vermogen op basis van buitentemperatuur) om het warmteverlies van je woning te compenseren. Dit om te voorkomen dat hij onder het setpoint gaat komen.
Dat een andere thermometer 20 graden aangeeft zegt niet zoveel. Plek in de woonkamer kan al zo een graad schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dersan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:05:
[...]

Ben ik nog niet over uit helaas. Ik weet alleen dat ik in ieder geval IETS moet doen waardoor de T6 iets boven de ingestelde temperatuur niet meteen de warmtevraag stopt maar ik gewoon een Quatt heb ik die terug moduleert.

Heb wel het idee dat spanningsloos maken niet altijd het gewenste effect heeft. Ben er niet zo zeker van dit dit hetzelfde doet als de optimalisatie settings uit-aan-uit switchen.
Hier pruttelt hij lekker door tot wel 0,4°C boven de ingestelde kamertemperatuur. Zopas rond 15 uur, T6 staat nu op 21,5, naar 21°C gezet maar ging 2,5 uur lang verder rond 500w voor hij uitging.
Wel blij mee.
(Heb optimalisatie aan, op thermostaat start - aan en stop - uit)

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 11-12-2024 22:17 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jasper7676 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:08:

Nu geeft een vriend van mij aan dat de pomp op de verdeler van de vloerverwarming er tussen weg zou moeten. Zie foto.

Groet,

Jasper[Afbeelding]
Met zulke summiere info (zie kop TS), heb ik geen enkel idee.
Is het bijvoorbeeld een LTV-verdeler?
Woon je in een blokhut, een doorwaaiwoning uit het jaar kruik, of iets nieuwer? Alleen vvw? H-op-h afstand etc

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper7676
Friezin schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:16:
[...]

Met zulke summiere info (zie kop TS), heb ik geen enkel idee.
Is het bijvoorbeeld een LTV-verdeler?
Woon je in een blokhut, een doorwaaiwoning uit het jaar kruik, of iets nieuwer? Alleen vvw? H-op-h afstand etc
Ik heb er de ballen verstand (nog) van, vandaar dat ik er maar een foto bij heb geplaatst.

Mijn huis is een 2 onder 1 kap woning uit 1974 met alleen vloerverwarming op de benedenverdieping. Hr glas, spouwmuren en bodemisolatie. Ketel is een Remeha Ace Matic 28-c. De rest dat je noemt kan ik geen antwoord op geven, want ik weet niet wat het is.😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasper7676 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:37:
[...]

Ik heb er de ballen verstand (nog) van, vandaar dat ik er maar een foto bij heb geplaatst.

Mijn huis is een 2 onder 1 kap woning uit 1974 met alleen vloerverwarming op de benedenverdieping. Hr glas, spouwmuren en bodemisolatie. Ketel is een Remeha Ace Matic 28-c. De rest dat je noemt kan ik geen antwoord op geven, want ik weet niet wat het is.😂
Wees gerust, zo zijn we allemaal begonnen hoor 😉.
Maar wat basisinformatie over je woning helpt.
Wordt het niet warm?
Of loop je inmiddels in T-shirt?
Waarom moet pomp weg?

Een LTV-verdeler (lage temperatuur verdeler) is meestal te herkennen aan een 6-kantige stelschroef (inregelventiel) met een inbus-slotje.
Zie plaatje ergens midden op de pagina
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/

Wordt vloer egaal warm?

Edit: lees in ieder geval de Topic Start: daar wordt al veel uitgelegd

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 11-12-2024 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
jj85 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:00:
[...]

Dat is toch wat je zou willen lijkt me? Een warmtepomp moet lange runs maken, niet rondom het setpoint aan/uit schakelen. Waarschijnlijk pruttelt de Quatt lekker door met deze lage buitentemperatuur (vermogen op basis van buitentemperatuur) om het warmteverlies van je woning te compenseren. Dit om te voorkomen dat hij onder het setpoint gaat komen.
Dat een andere thermometer 20 graden aangeeft zegt niet zoveel. Plek in de woonkamer kan al zo een graad schelen.
Nee, in dit geval niet. De temperatuur stond al lang op die 19,9 graden en dan opeens begint hij met verwarmen. Is nooit eerder gebeurd.

Maar mijn screenshot moet gauw vergeten worden. Dit is een bug in de nieuwe testversie van de app. De app op mijn iPad (oude app versie) geeft wel een correct beeld.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85

Groet,

Jasper[Afbeelding]
"Iemand hier een idee over?" blijkbaar die vriend :)
Wat is zijn motivatie om de pomp weg te halen? En moet dan ook de thermostaatkraan weg?

Je hebt nu een gesloten verdeler. Dat kan prima werken met een hybride warmtepomp.
Hiermee voorkom je ook dat de watertemperatuur in je vloerverwarming te hoog wordt als een keer de CV bijspringt en de watertemperatuur flink oppiept.

Kortom, lekker zo laten en nu eerst eens kijken of je je huis goed kunt verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-08 07:21
CPM schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:01:
[...]

De CiC kan in de initialisatie fase gebruik maken van LoRa. Zo hebben ze bij mij de eerste setup doorlopen, via wifi/bedraad ging dat niet. (En dat lag niet aan mijn netwerk, daar zag ik gewoon connecties het internet op gaan etc. maar er kwam geen verkeer terug). Er moesten meerdere CiC's aan te pas komen.
Ik heb al vaker gelezen dat er soms problemen zijn met de CiC's die nieuw uit de doos komen.

Dus volgens mij hebben ze dus de hardware aan boord om via LoRa te kunnen werken.

V.w.b. de Honeywell T6, ik heb diezelfde storing mee gekregen. Ik vind het vreemd dat de thermostaat dan ineens niet meer goed werkt, die zou ook prima stand-alone moeten werken en via het display te bedienen moeten zijn.
LoRa? LoRa is niet echt geschikt voor dit soort toepassingen. LoRa is voornamelijk uplink en maximale berichtgrootte is veel te klein, je kunt er geen IP verkeer over sturen. In de Quatt CiC zit wel een LowPowerWAN LTE Cat-M1 module met SIM, deze gebruikt het 4G-netwerk van T-Mobile (nu Odido).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

MWink schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:07:
[...]

LoRa? LoRa is niet echt geschikt voor dit soort toepassingen. LoRa is voornamelijk uplink en maximale berichtgrootte is veel te klein, je kunt er geen IP verkeer over sturen. In de Quatt CiC zit wel een LowPowerWAN LTE Cat-M1 module met SIM, deze gebruikt het 4G-netwerk van T-Mobile (nu Odido).
Aha, dan ben ik verkeerd geïnformeerd. ;) Heeft die persoon mogelijk de verkeerde term gebruikt.
Maar wat jij beschrijft kan dus prima fungeren als failover. ;)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:41
raven22 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:26:
[...]

geen idee, ik heb ze zelf geen data verstrekt, ze hadden dit geconcludeerd uit hun eigen data
Die 12 graden klinkt echt onrealistisch... Hou het ff goed in de gaten als het weer warmer wordt

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MWink schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:07:
[...]

@jj85 Had ook geconstateerd dat in de API vermelding gemaakt werd van LTE.

Wordt die SIM wel gebruikt? Zo ja, waarvoor?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:32:
[...]

@jj85 Had ook geconstateerd dat in de API vermelding gemaakt werd van LTE.

Wordt die SIM wel gebruikt? Zo ja, waarvoor?
Zie link, Odido/Quatt promo-praatje
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• Dersan
Friezin schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:11:
[...]

Hier pruttelt hij lekker door tot wel 0,4°C boven de ingestelde kamertemperatuur. Zopas rond 15 uur, T6 staat nu op 21,5, naar 21°C gezet maar ging 2,5 uur lang verder rond 500w voor hij uitging.
Wel blij mee.
(Heb optimalisatie aan, op thermostaat start - aan en stop - uit)
Ja dat doet hij hier dus niet. Bloed irritant. Voorbeeld van zonet, ik zit beneden aan de koffie, temperatuur stijgt iets en hop ik hoor de radiatorfans uitgaan. Even optimalisatie aan/uit/aan doen en hop hij gaat weer verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/go_9wW4jkqY4b3v_Sp4mae7yF24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HXX17G0C4KKHWQKB673PH9UY.png?f=fotoalbum_large
Dersan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:12:
[...]

Ja dat doet hij hier dus niet. Bloed irritant. Voorbeeld van zonet, ik zit beneden aan de koffie, temperatuur stijgt iets en hop ik hoor de radiatorfans uitgaan. Even optimalisatie aan/uit/aan doen en hop hij gaat weer verder.

[Afbeelding]
Irritant inderdaad.
Maar iets boven de ingestelde kamertemperatuur gekomen?
0,2 of zo? Hoe lees ik dat?
En op thermostaat zelf wel start op aan en stop op uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDt3bEZ1fzKW0-u_rs1k9Si-aKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFE4wJ8JeVwflrNhEVYLZ5R9.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: 20 minuten geleden heeft thermostaat kamertemperatuur naar beneden gezet van 21,5 naar 21 (beetje dynamische tarieven ontlopen):
Van 1500W naar 700

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lCm2qiUGTlf2bGe6sObhOyP5aY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbDaLWhzjMxtkcsHVOFaQvFE.jpg?f=fotoalbum_large

Edit2 500w:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4nViRyh-37LUspLNllOuO_0Pek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbUHHyXMBSLNoQCDXj5prSHF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Friezin op 12-12-2024 09:22 ]

• jj85
[...]

Sinds gistermiddag, n a v. dit topic, de HeatBoosters hier op een vast toerental gezet ipv HB deze te laten regelen. Hierdoor ligt de warmteafgifte een stukje hoger (gemiddeld gezien namelijk een veel hogere luchtflow over de convectoren).

Resultaat: pendelgedrag vd T6-Quatt combinatie :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cybAc4ylWx5sU-yzNugVFK-zxc0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bMit0XDgMJZ3E5mGXgy3sJJK.png?f=fotoalbum_large

Is dit nu toe te wijzen aan de T6 of aan Quatt die met 1000W (4800W warmte) start? Of beide...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:53:
[...]

Sinds gistermiddag, n a v. dit topic, de HeatBoosters hier op een vast toerental gezet ipv HB deze te laten regelen. Hierdoor ligt de warmteafgifte een stukje hoger (gemiddeld gezien namelijk een veel hogere luchtflow over de convectoren).

[Afbeelding]

Is dit nu toe te wijzen aan de T6 of aan Quatt die met 1000W (4800W warmte) start? Of beide...
Wat ik bij jou sowieso niet snap is dat de T6 een grote hysteresis zou moeten hebben maar hij lijkt na 23:00 (daarvoor niet) al af te schakelen bij 0,1 ⁰C boven setpoint. Het voordeel van een grote hysteresis is juist dat de CIC met meer ruimte aan de bovenkant terug zou moeten moduleren.

Mijn thermostaat heeft (nu nog) een hele kleine hysteresis van 0,05 ⁰C (gaat aangepast worden) en je ziet hem ook op de sensor thermostat heating precies op die momenten schakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2ZJPG4BjctxnytdLyBE8ct7Huk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lt8twRFayhnihE3fPi7LqPzI.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:25
[...]

Er is dacht begin dit jaar een firmware update van de T6 geweest, misschien lost dat iets op.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• robmaas
  • Laatst online: 27-08 10:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qavTRaWQHB-zankMomUblcXNc98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9gd6lJjXKARjYuTaaq6QYa0L.png?f=fotoalbum_large

Vandaag in eens een gebrekkig dashboard. Hebben hier meer mensen last van ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

[...]

[Afbeelding]

Kun je "Heatpump Thermostat control setpoint" er bij plotten? Want dan zie je wat de t6 doet.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpV7saIv4mEV50S_oIcUKWzc4qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yfhv5HUSklTHOGcOwfdHQY8A.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je dus een mooi voorbeeld van iets wat je niet wilt. uit gaan en vervolgens weer meer vraag krijgen.
Dus of je Quatt geeft net iets te veel warmte OF de fans geven iets teveel warmte af richting de ruimte.

Hier zou een AI goed van pas kunnen komen. Je ziet een onderbreking van 30 minuten (t6 zegt uit) om vervolgens weer vanuit de t6 een aan signaal te krijgen. Als de CiC dit soort kortstondige onderbrekingen kan vertragen of gewoon op zijn laagste standje gaat draaien heb je een veel egalere lijn en geen aan/uit meer.
na de onderbreking is er tevens een hoger stroom verbruik en over de langere linie een lagere COP.

Mijn redding is in deze de defrosts. Die zijn in de nacht net voldoende om de watertemperatuur 3 graden te laten zakken en de afgifte (en thermostaat) zo op de laagst mogelijke stand voor uit gaan te behouden.

Anderen ondervangen dit dus met nachtverlaging (Tado) en het ophogen van de gevraagde temperatuur.

Ik zou ook aan Quatt kunnen vragen om de stooklijn van 9kW naar 8.5kW te kunnen zetten. 8)
Maar ik moet zeggen dat ik hem nu best stabiel vind (in de nacht) met radiatoren.

[ Voor 54% gewijzigd door CPM op 12-12-2024 10:19 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• jj85
robmaas schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:56:
[Afbeelding]

Vandaag in eens een gebrekkig dashboard. Hebben hier meer mensen last van ?
@pietjm Gisteren ook: pietjm in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Maar hij draait een testversie...

Welke versie heb jij?

• robmaas
jj85 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:03:
[...]

@pietjm Gisteren ook: pietjm in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Maar hij draait een testversie...

Welke versie heb jij?
v1.21.5 (build 502) android

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• jj85
@CPM Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeBwgnr4mLpiAFN8Rs8wVIb-gig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2QNp7aFeSo23Qq7zLXfkokC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cybAc4ylWx5sU-yzNugVFK-zxc0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bMit0XDgMJZ3E5mGXgy3sJJK.png?f=fotoalbum_large

• jj85
ik zit hier op v1.20.1 (build 489), geen problemen met de weergave.
Draai jij ook een testversie?

• pietjm
Dat is de testversie. Ik gebruik iOS. Heb hetzelfde en als tester al gemeld.

• robmaas
pietjm schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:15:
[...]

Dat is de testversie. Ik gebruik iOS. Heb hetzelfde en als tester al gemeld.
ik heb het nu ook gemeld via de feedback link.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:59
Voor tweakers die d'r zin in hebben, voor 40 euro kun je dit apparaat (thermostaat) kopen met 2 temperatuursensoren. Het ding is bijzonder accuraat en meet 5 x per minuut. Via de Tuya API kun je hem in HA zetten. Kalibreren kan per 0.1 graad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwZZ5FvRK2Rpugfw8bYWkdO-7vI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hx67RLkvvNFgC8fpPQcSNXTq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4rERE3ZWPjZKAfE8DSURi2l0Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRZNaHcf2ihANfMlzlxxS4xc.png?f=fotoalbum_large

Als je op basis hiervan (samen met de flow rate) thermisch vermogen bijhoudt in HA, dan heb je een accurate meting met correcte COP en thermische opwek. (defrosts zijn "negatieve opwek")
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5bYzUkQ4SU3ae0f9MI-kMa4vuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06AoPHo5O4LFwwBJDczymnvi.png?f=fotoalbum_large

Eventueel verbruikt gas zul je zelf moeten verrekenen natuurlijk.
https://www.amazon.de/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• CPM
  • Niet online

CPM

Bij mij schakelt hij weer aan is als hij +/- 0,25 graad onder de ingestelde (19.5) temperatuur is. En hij schakelt af als hij boven de 19.69 komt. Duikt hij onder de 19,49 naar 19,26 dan schakelt hij weer in.

Hij schakelt bij jou echter elke 30 minuten? Hoeveel schakel momenten per uur heb je ingesteld op de t6? En MIN AAN/UIT? (alleen beschikbaar bij aan/uit en niet OT)

De meeste aan/uit warmtepompen vereisen een schakeling van 1 per uur en een minimale aan tijd van 10 minuten of meer, maar op dit moment is er geen software beschikbaar voor de T6/T6R-serie om deze instellingen mogelijk te maken.

Momenteel zijn de laagste instellingen voor T6/T6R schakelingen 3 per uur en een minimale aan tijd van 5 minuten.

https://support.resideo.c...-aanpassen?language=nl_NL

https://support.resideo.c...warmtepomp?language=nl_NL

[ Voor 34% gewijzigd door CPM op 12-12-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:13
paQ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:46:
Voor tweakers die d'r zin in hebben, voor 40 euro kun je dit apparaat (thermostaat) kopen met 2 temperatuursensoren. Het ding is bijzonder accuraat en meet 5 x per minuut. Via de Tuya API kun je hem in HA zetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je op basis hiervan (samen met de flow rate) thermisch vermogen bijhoudt in HA, dan heb je een accurate meting met correcte COP en thermische opwek. (defrosts zijn "negatieve opwek")
[Afbeelding]

Ziet eruit als een leuk apparaat, zeker aan aanrader voor wie meer inzicht wil.

Zelf heb ik inmiddels 2x een Shelly Plus met Add-on die 5 DS18B20 temperatuursensoren uitleest. (Plaatje van jou lijken ook DS18B20s te zijn) Dat is ietsje duurder (60-70 EUR voor met 5 sensoren), maar iedereen met een kleine platkop schroevendraaier kan ze in elkaar zetten. Even een lasdoos van de bouwmarkt eromheen zodat het niet los ligt, en je kan veel meten!

Heb ze bij de vloerverwarming en de ketel hangen. Accuraat weet ik niet (is 25 graden uitlezen ook echt 25 graden of is dat eigenlijk 24 graden?), maar precies meet hij wel (Hij meet getallen van 0.01, dus hij kan in principe kleine temperatuurverschillen al meten. Al lijkt er wel net als bijv. de T6 thermostaat pas een nieuwe lezing te komen bij >= 0.1 graadverschil)

Heeft me veel inzicht in de vloerverwarming en het heel CV systeem gebracht! Echt leuk voor de tweakers en micro-optimizers onder ons!

• jj85
paQ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:46:

[Afbeelding]

Ik doe iets soortgelijks op basis van HP2-T_uit - HP1-T_in om vermogen van Quatt te bepalen (inclusief defrost).
Tevens CV-T_uit - HP2-T_uit (én Quatt controlmode geeft gebruik boiler aan) om vermogen van ketel te berekenen. Werkt best aardig. Al ben je hier wel afhankelijk van de accuraatheid vd Quatt T-sensoren...

• jj85
CPM schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:46:
[...]

Bij mij schakelt hij weer aan is als hij +/- 0,25 graad onder de ingestelde (19.5) temperatuur is. En hij schakelt af als hij boven de 19.69 komt. Duikt hij onder de 19,49 naar 19,26 dan schakelt hij weer in.

Hij schakelt bij jou echter elke 30 minuten? Hoeveel schakel momenten per uur heb je ingesteld op de t6? En MIN AAN/UIT? (alleen beschikbaar bij aan/uit en niet OT)

De meeste aan/uit warmtepompen vereisen een schakeling van 1 per uur en een minimale aan tijd van 10 minuten of meer, maar op dit moment is er geen software beschikbaar voor de T6/T6R-serie om deze instellingen mogelijk te maken.

Momenteel zijn de laagste instellingen voor T6/T6R schakelingen 3 per uur en een minimale aan tijd van 5 minuten.

https://support.resideo.c...-aanpassen?language=nl_NL

https://support.resideo.c...warmtepomp?language=nl_NL
Je hebt je post al aangepast zie ik, maar idd bij OT kun je aantal schakelmomenten niet instellen

[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 12-12-2024 11:09 ]

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 08:44
Gerardwaz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:04:
[...]

Er is dacht begin dit jaar een firmware update van de T6 geweest, misschien lost dat iets op.
Die heb ik er op (6.0.1.50) geen wijziging. Na flippen van de setting gaat de T6 na een aantal dagen weer naar dit vervelende gedrag… Dan weer even flippen, en boem weer dagenlang perfecte hele lang runs. Soms zelfs dagenlang 1 run.

• Marelli7
  • Laatst online: 22-07 10:07
nairolf schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:01:
[...]

Zelf heb ik inmiddels 2x een Shelly Plus met Add-on die 5 DS18B20 temperatuursensoren uitleest. (Plaatje van jou lijken ook DS18B20s te zijn)
Klink interessant!
De Add-On kost iets van 11€ zie ik bij Amazon, maar waar sluit je die op aan? Of met welke Shelly connecteer je die?
De DS18B20 sensoren kosten ongeveer €5 per stuk (Tinytronics)

[ Voor 19% gewijzigd door Marelli7 op 12-12-2024 11:16 . Reden: andere vraag ]

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

• paQ
jj85 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:06:
[...]

Ik doe iets soortgelijks op basis van HP2-T_uit - HP1-T_in om vermogen van Quatt te bepalen (inclusief defrost).
Tevens CV-T_uit - HP2-T_uit (én Quatt controlmode geeft gebruik boiler aan) om vermogen van ketel te berekenen. Werkt best aardig. Al ben je hier wel afhankelijk van de accuraatheid vd Quatt T-sensoren...
Ja, en dat kan best een dingetje zijn. Ik zie hier soms COP's voorbij komen waarbij ik me afvraag of het daadwerkelijke COP niet hoger ligt, en vice versa.
De vroege Quatt installaties hadden toch een externe meter / sensor?

Als je 2 externe sensoren hebt, beetje thermische pasta ertussen, en een HW plug of MID meter, dan ben je er wel zo'n beetje. Zeker gezien de flow soort van vast is.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 12-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Marelli7 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:10:
[...]

welke Shelly Plus is dat?

Die DS18B20 sensoren kosten ongeveer €5 per stuk
De Shelly AddOn kost €49 ?
Die addon is ook mooi, alleen om onduidelijke reden heb ik in 4 maanden 3 van die shelly plus dingen opgeblazen. Zodoende dat ik naar dit apparaat ben overgestapt. Het display is ook wel makkelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:12:
[...]

Ja, en dat kan best een dingetje zijn. Ik zie hier soms COP's voorbij komen waarbij ik me afvraag of het daadwerkelijke COP niet hoger ligt, en vice versa.
Meen enkel de flowmeter onder de CV ipv nu intern in de Quatt
Als je 2 externe sensoren hebt, beetje thermische pasta ertussen, en een HW plug of MID meter, dan ben je er wel zo'n beetje. Zeker gezien de flow soort van vast is.
Ik zie een kerstprojectje aankomen met een esp32 en wat DS18B20 sensoren :)

• pleijten1
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-06 20:19
Update: ik moet zeggen dat met tussenpozen van een paar dagen Quatt support wel reageert.

De adviezen om het comfortabel te krijgen met mijn DUO helpen nog niet, ook niet de adviezen die ik via dit forum heb gekregen. Heb de bodemtemperatuur nu op 20 graden staan en laat het oplopen naar 22 graden in kleine stappen. Dat werkt niet. Ik zie zelfs draaiende pompen en teruglopende temperatuur. Wat werkt is voor een korte periode de temperatuur 3 graden hoger zetten dan de actuele temperatuur, dan pas slaat de CV aan. Die verbruikt dan ongeveer 1 kuub en dan blijft het huis comfortabel en warm. Ga de JSON feed maar eens koppelen, zodat ik niet de hele tijd op de app hoeft te kijken hoe het systeem reageert op aanpassingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:54

Mickel moen

mickelmoen.nl

Gisteren aan het knoeien geweest met de Warmteverlies berekening. Voor wie het gevolgd heeft. Het was misgegaan met het kopiëren van het bestand, waardoor ik de stooklijn niet zichtbaar kreeg.

Maar TaDa.............

Hier is ie.
Stooklijn Quatt is niet mijn stooklijn. Die heb ik niet. Inmiddels wel opgevraagd. Mijn doel is de gegevens van november t/m januari verzamelen en dan kijken naar de afwijking en eventueel bijstelling vragen.

Voor iedereen die met mijn geknoei meegedacht heeft, hier of met een persoonlijk bericht. Bedankt. 👍👍👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj_w65b3X2PMHk-zScc-CRBqH9E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yNhbbb8epN03DVUYkLwSXg9B.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 12-12-2024 11:51 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• mckrsta
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-05 10:50
mrdop schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:10:
[...]

Die heb ik er op (6.0.1.50) geen wijziging. Na flippen van de setting gaat de T6 na een aantal dagen weer naar dit vervelende gedrag… Dan weer even flippen, en boem weer dagenlang perfecte hele lang runs. Soms zelfs dagenlang 1 run.
Welke instellingen pas je aan om het weer goed te laten draaien?

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-08 14:07

SBL

Mickel moen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:42:
Gisteren aan het knoeien geweest met de Warmteverlies berekening. Voor wie het gevolgd heeft. Het was misgegaan met het kopiëren van het bestand, waardoor ik de stooklijn niet zichtbaar kreeg.

Maar TaDa.............

Hier is ie.
Stooklijn Quatt is niet mijn stooklijn. Die heb ik niet. Inmiddels wel opgevraagd. Mijn doel is de gegevens van november t/m januari verzamelen en dan kijken naar de afwijking en eventueel bijstelling vragen.

Voor iedereen die met mijn geknoei meegedacht heeft, hier of met een persoonlijk bericht. Bedankt. 👍👍👍

[Afbeelding]
Ik zou die punten met 0 warmte weglaten, want die verstoren de berekening van je lijn.
(Je had geen warmte nodig op dag dat het buiten 5 graden was??)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

[Afbeelding]

Ik snap niet wat er bij jou 's nachts gebeurt.
Quatt gaat aan, want kamer zakt onder setpoint en 't is fris buiten. Lijkt me goed.
1000We is wel wat veel als hij daarmee kwartier later iets boven setpoint zit. (maar 's ochtends is het ineens wel passend? Ja kamer +0,5 maar buiten waarschijnlijk ook)
Maar waarom gaat hij weer uit? Zit pas 0,1 boven roomsetpoint en je hebt een T6. Omlaag moduleren zou dan toch moeten kunnen?
Doet hij bij mij wel netjes: gisteravond van 1400W naar 900W en als nachtverlaging -0,5 ingaat naar 600W. In de loop van de nacht omhoog naar 800 naar 1200 en bij einde nachtverlaging en gordijnen open naar 1700W. Op defrosts na nu nog steeds dezelfde run sinds 19u gisteravond.
Reageert jouw systeem sneller dan algoritme Quatt verwacht?? Heatboosters tandje lager zetten?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

SBL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:55:
[...]

Ik zou die punten met 0 warmte weglaten, want die verstoren de berekening van je lijn.
(Je had geen warmte nodig op dag dat het buiten 5 graden was??)
Bedankt. 👍 Had ik inmiddels zelf ook gezien. Grafiek aangepast.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:04
[...]

[Afbeelding]

Ik zou zeggen…
- je hebt daadwerkelijk meer output?
- dan werkt je quatt “dus” op een lager power nivo.
- en op lager power nivo pendelt er meer.

Dus… dan ligt het aan de quatt

Je zal vrij precies moeten kijken om dit danwel te bevestigen danwel te weerleggen

“Meten is weten”

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Laatst online: 00:13
Marelli7 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:10:
[...]

Klink interessant!
De Add-On kost iets van 11€ zie ik bij Amazon, maar waar sluit je die op aan? Of met welke Shelly connecteer je die?
De DS18B20 sensoren kosten ongeveer €5 per stuk (Tinytronics)
Zelf bij Home2Link gekocht. Winkelwagen was als volgt:
- 1x Shelly Plus 1PM WiFi inbouwschakelaar
- 1x Shelly Plus Add-On
- - Meebestellen: 3x DS18B20 1mtr (is een optie bij het toevoegen aan winkelwagen)
- 2x Shelly Temperatuursensor DS18B20 (dus totaal 5x)
Met BlackFriday was dit inclusief verzending 51 euro. Op het moment "Kerst Sale" (dag na Black Friday begonnen :+ ) met nogsteeds vergelijkbare prijzen.

EDIT: Home2Link hebben ook tutorial videos om het allemaal aan te sluiten. Zelf ook veel aan gehad, want ik ben zelf ook geen electro tweaker. Maar zelfs mij lukte het, dus dan kan bijna iedereen het wel denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door nairolf op 12-12-2024 12:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-08 07:21
paQ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:12:
[...]

Als je het leuk vind om een dedicated sensor te maken om te meten aan de verwarmingsbuizen ipv met tape bevestigen, studenten hebben bij ons lectoraat speciaal hiervoor DS18B20 pipeclamps PCBs met 3D printed clamps gemaakt. De PCBs met gemonteerde platte (SOIC-8) DS18B20 sensoren kun je bestellen bij JLCPCB. Druppeltje warmtegeleidingspsta of -sticker ertussen doen.

https://github.com/energi...ile#printed-circuit-board
Hierbij foto van de oude uitvoering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ogvefle51PBF3BPYBv7MlCfe8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ugmku5R7v21jH8gphDciBSGQ.png?f=fotoalbum_large

Passen ook op een speciaal ontwikkeld ESP32 bordje hiervoor.
https://github.com/energi...rdware?tab=readme-ov-file

• paQ
MWink schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:26:
[...]

Als je het leuk vind om een dedicated sensor te maken om te meten aan de verwarmingsbuizen ipv met tape bevestigen, studenten hebben bij ons lectoraat speciaal hiervoor DS18B20 pipeclamps PCBs met 3D printed clamps gemaakt. De PCBs met gemonteerde platte (SOIC-8) DS18B20 sensoren kun je bestellen bij JLCPCB. Druppeltje warmtegeleidingspsta of -sticker ertussen doen.

[Afbeelding]

Die is ook leuk bedacht ja :)

Maart twee tiewraps, wat pasta en de buisisolatie er weer over volstaat ;)

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 15:42
Ik heb de onderdelen binnen die vervangen zouden moeten gaan worden voor dat mosquito geluid, het gaat om een printplaat met een heat exchange op de achterkant en een klein (loodzwaar) vierkant blok met wat snoeren eraan. Geen idee wat het is :-)

Quatt heeft wel onderdelen gestuurd maar geen afspraak gemaakt of ingepland wanneer ze het gaan vervangen. Heb toch maar eens contact opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-08 14:34
Klinkt als de inverter voor de compressor ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• djlorenz
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-02 21:19
zeer zorgwekkend gedrag van de CiC vandaag. Omdat de energieprijs tot waanzinnige hoogten is gestegen, heb ik vanmorgen mijn elektriciteitstarieven gewijzigd en de optimalisatiemodus ingeschakeld. Om 10 uur belt mijn vriendin me en zegt dat het huis koud is. Ik controleer de app, Quatt staat uit, pompen draaien, CV staat uit, de bedrijfsmodus is alleen CV.

Ik kom thuis, controleer de CV, alles is in orde. Na een herstart hoor ik de CiC het relais inschakelen.

Ik heb een ticket geopend bij Quatt, dit is zorgwekkend, ik wil het huis niet verlaten en geen verwarming hebben. Ik heb een hybride gekocht en ik wil redundantie voor het verwarmingssysteem, deze bugs zijn zorgwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

[Afbeelding]

Nog een keer gekeken

Ik zou dit geen quatt pendelen noemen: het is niet de quatt die een fixed aansturing krijgt en pendelt.

Het is de thermostaat die de boel aan/uit zet. Met gasketel zou hetzelfde gebeuren.

En met heat fans is het erger omdat de quatt efficiënter wordt en dus meer warmte geeft.
Tja… dan kan je zeggen dat je er minder last van hebt zonde fans, dus als je energie weggooit, maar dat is een rare conclusie.

Oplossing:
- Stooklijn naar beneden of misschien de silent setting (ik heb geen quatt, weet niet wat het doet)
- Hysterese van thermostaat hoger. Persoonlijk vind ik 0.1 een onrealistisch laag control band. 1 open deur triggert al ellende.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:20:
[...]

Ik zie een kerstprojectje aankomen met een esp32 en wat DS18B20 sensoren :)
Heb hier ook al eens aan gedacht. Ben benieuwd of er significante verschillen in zitten. Hou me op de hoogte ;)

Anders wordt het toch een Kamstrup :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-08 19:50
djlorenz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:32:
zeer zorgwekkend gedrag van de CiC vandaag. Omdat de energieprijs tot waanzinnige hoogten is gestegen, heb ik vanmorgen mijn elektriciteitstarieven gewijzigd en de optimalisatiemodus ingeschakeld. Om 10 uur belt mijn vriendin me en zegt dat het huis koud is. Ik controleer de app, Quatt staat uit, pompen draaien, CV staat uit, de bedrijfsmodus is alleen CV.

Ik kom thuis, controleer de CV, alles is in orde. Na een herstart hoor ik de CiC het relais inschakelen.

Ik heb een ticket geopend bij Quatt, dit is zorgwekkend, ik wil het huis niet verlaten en geen verwarming hebben. Ik heb een hybride gekocht en ik wil redundantie voor het verwarmingssysteem, deze bugs zijn zorgwekkend.
Zelfde verhaal hier. Alles lag eruit.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
timmert26 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:52:
Ik heb de onderdelen binnen die vervangen zouden moeten gaan worden voor dat mosquito geluid, het gaat om een printplaat met een heat exchange op de achterkant en een klein (loodzwaar) vierkant blok met wat snoeren eraan. Geen idee wat het is :-)

Quatt heeft wel onderdelen gestuurd maar geen afspraak gemaakt of ingepland wanneer ze het gaan vervangen. Heb toch maar eens contact opgenomen.
Een spoel?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Mickel moen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:42:

Maar TaDa.............

Hier is ie.

[Afbeelding]
Heb jij het weten om te bouwen in xls? Zo ja zou je dat willen delen? _/-\o_ mij lukt dat vooralsnog niet

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• jj85
Stefannn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:32:
[...]

Nog een keer gekeken

Ik zou dit geen quatt pendelen noemen: het is niet de quatt die een fixed aansturing krijgt en pendelt.

Het is de thermostaat die de boel aan/uit zet. Met gasketel zou hetzelfde gebeuren.

En met heat fans is het erger omdat de quatt efficiënter wordt en dus meer warmte geeft.
Tja… dan kan je zeggen dat je er minder last van hebt zonde fans, dus als je energie weggooit, maar dat is een rare conclusie.

Oplossing:
- Stooklijn naar beneden of misschien de silent setting (ik heb geen quatt, weet niet wat het doet)
- Hysterese van thermostaat hoger. Persoonlijk vind ik 0.1 een onrealistisch laag control band. 1 open deur triggert al ellende.
@SBL @Stefannn Dank voor jullie reactie.
Denk dat idd de conclusie is dat de T6 hier loopt te prutsen :-(
Of vooral hetgeen dat we zien...

Het valt op dat de T6 ongeveer eens per 20 a 30 minuten de actuele temp doorgeeft aan de Quatt. Dit zie ik ook terug in de JSON, de waarde blijft heel lang gelijk. Zien anderen dit ook?
Control setpoint vanuit de T6 naar Quatt wordt wel regelmatig bijgewerkt.

Als ik even een andere temp-sensor in de woonkamer erbij pak, dan geeft dat wel een beter beeld.

Mijn vermoeden is dus dat de T6 het control setpoint en heating on/off op zich wel OK aanstuurt, maar dat de getoonde woonkamertemperatuur slechts af en toe bijgewerkt wordt. Wat dan vervolgens mij weer op het verkeerde been zet :|

Groen is T6 woonkamertemp.
Paars is andere temp sensor in woonkamer
Rood is setpoint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0cxcL6Q7jrvgk9moo23BejwulQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/INeu9fbXAng9BiAHuKTWCtrO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VSiJSQG5Z5DKOwxk9gZPkcJhjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbRIdc6VNklLEgiBlfHZiK1F.png?f=fotoalbum_large

Als de Quatt aanslaat dan probeert hij zo'n 4,5kW warmte produceren bij zo'n 2,5grC buitentemperatuur. Dat past dan wel weer bij mijn (voorlopige) stooklijn. Geen idee waar de Quatt daadwerkelijk op ingesteld staat ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igO3z4NLB202Ho6Mc06ETxE5Blo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8T9rtOU9UCHhFn6n4TbFSNuD.png?f=fotoalbum_large

Hysterese van de T6 is, voor zover ik kan uitzoeken, helaas niet in te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
raven22 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:28:
Nou, mij stooklijn aanpassingsverzoek is na enkele herinneringen ook van onderop een stapel naar boven gekomen:

Rated maximum house power: Oude waarde 8900 Watt en nieuwe waarde 8000 Watt.
Dit is het vermogen dat wij nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden bij -10 graden Celsius. Dit betekent dat wanneer het buiten -10 graden Celcius is, wij 8kW warmte nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden. Dit is berekend volgens de informatie welke wij hebben verkregen tijdens de intake/verkoopgesprek.

Maximum heating outdoor temperature: Oude waarde 15 graden Celcius en nieuwe waarde 12 graden Celcius.
Dit is de buitentemperatuur vanaf waar wij vinden dat er geen extra vermogen nodig is om jouw huis op temperatuur te houden. Of te wel, wanneer het X graden buiten is, hoeft de Quatt niet te draaien om jouw huis op temperatuur te houden.

Ik vind die 12 graden wel laag, ik neem aan dat dat betekent dat de quatt sowieso zijn minimale vermogen gaat leveren bij een warmte vraag van de thermostaat, ook bij buiten temperatuur van 15 gr
In eerste instantie merkte ik nog niks van de aanpassing in de 'stooklijn' waarden door quatt support.
Maar na de stekker maar eens uit de cic getrokken te hebben (en er weer in natuurlijk) draait de quatt met een stuk lager vermogen. En nu met 1 quatt ipv allebei. En ik heb hem zelfs terug zien moduleren ipv uitgaan bij bereiken van de gevraagde temperatuur. Dus ziet er stuk beter uit nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:41:
Het valt op dat de T6 ongeveer eens per 20 a 30 minuten de actuele temp doorgeeft aan de Quatt. Dit zie ik ook terug in de JSON, de waarde blijft heel lang gelijk. Zien anderen dit ook?
Dat is hier al vaak besproken. T6 meet kamertemp heel nauwkeuring (1/256 graden), maar geeft slechts door via modbus als waarde >0,2 gewijzigd is. Is dus niet tijds-afhankelijk.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Bennobang schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:36:
[...]

Heb jij het weten om te bouwen in xls? Zo ja zou je dat willen delen? _/-\o_ mij lukt dat vooralsnog niet
Nee.

Gelijk instructie, link geopend en in de online app van Google eerst kopie gemaakt. Nu had ik al wel Google drive.

Nu op de Mac. Had het eerst op de iPad geprobeerd, daarna op de Mac en daar is ergens iets fout gegaan. Waarschijnlijk omdat ik een kopie naar bureaublad had gekopieerd. Dus werken op Google drive.

De gegevens die ik al in de gefrustreerde sheet had ingevoerd middels kopiëren en plakken in de nieuwe gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Mickel moen op 12-12-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Zet er maar eens een waxinelichtje onder 😉.
Temperatuur met 6 cijfers achter de komma bleef hele dag identiek, maar was vliegensvlug toen ik dat maar eens testte: ongeveer 0,2°C sprongetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!
raven22 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:55:
[...]

In eerste instantie merkte ik nog niks van de aanpassing in de 'stooklijn' waarden door quatt support.
Maar na de stekker maar eens uit de cic getrokken te hebben (en er weer in natuurlijk) draait de quatt met een stuk lager vermogen. En nu met 1 quatt ipv allebei. En ik heb hem zelfs terug zien moduleren ipv uitgaan bij bereiken van de gevraagde temperatuur. Dus ziet er stuk beter uit nu.
Na een update (of een aanpassing door Quatt-support) herstart ik dat ding standaard.
Velen niet lees ik, maar goed: ik stam uit het MsDos-tijdperk waar iets pas was doorgevoerd na een herstart 😉. Bij CIC heb ik dat gevoel ook een beetje

• Arjen_Sijtsma
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-06 13:57
djlorenz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:32:

Gisteren woensdag (11-12-2024) om ca 20:00 uur hetzelfde fenomeen! We waren niet thuis en bij thuiskomst brandde de cv volop en de Quatt stond uit. Zowel de Quatt en de CiC uit en aan gezet. En toen pakte de Quatt zijn rol weer. @djlorenz is bij op mijn genoemd tijdstip bij jou hetzelfde gebeurd? Dat zou dan wijzen op een verstorende update?

Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22

Groet,

Jasper[Afbeelding]
Die vriend van je heeft wel gelijk dat de quatt efficienter kan draaien zonder bijmenging, maar dat is niet heel veel volgens mij.

In mijn geval met vvw beneden en jaga's boven heeft het ook een voordeel om de bijmenging in stand te houden. Stel de quatt maakt water van 30gr, dan gaat na de bijmenging water van ongeveer 27,5 a 28 de vloer in. Nu krijgen de jaga's op de bovenverdieping dus water van 30 ipv 28. En dat helpt net een stukje mee om het daar ook op temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]
Als de Quatt aanslaat dan probeert hij zo'n 4,5kW warmte produceren bij zo'n 2,5grC buitentemperatuur. Dat past dan wel weer bij mijn (voorlopige) stooklijn. Geen idee waar de Quatt daadwerkelijk op ingesteld staat ;)
Goed bezig.
Dit is inderdaad het puzzelen wat we “tweaken noemen “

Het bovenstaande spreekt zichzelf tegen:
- als hij aan staat stuurt hij 4.5kW
- met al het pendelen stuurt de thermostaat ongeveer 50/50
- dan is het gemiddelde ingestuurde vermogen om de temperatuur constant te houden 2.25kW

Dat zou dus uit de Stooklijn moeten komen.

Nb: als Stooklijn voor hele huis is en je stookt nu enkel de woonkamer dan klopt het wel. En dat zou het dan ook verklaren.

• CPM
  • Niet online

CPM

[...]

Zien anderen dit ook?

Hysterese van de T6 is, voor zover ik kan uitzoeken, helaas niet in te stellen.
Bedoel je dit?

CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Bij jou lijkt het echter wat frequenter voor te komen. Ik zou bijna zeggen zet en raampje open dan heb je iets meer verlies. ;)

Bij mij is het vermogen recent aangepast (11->9kW), maar ik zie geen significant verschil. maar dat is ook lastig aangezien de temperatuur de afgelopen dagen is gedaald.
600+750watt en nog steeds meerdere keren per dag aan/uit. 34-36 graden watertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VKu6CQ5I46u7cB_WyS3Zo5oQYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69RHe8uQvWofgAFASmRHMMPO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door CPM op 12-12-2024 17:08 ]

raven22 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:56:
[...]

Die vriend van je heeft wel gelijk dat de quatt efficienter kan draaien zonder bijmenging, maar dat is niet heel veel volgens mij.

In mijn geval met vvw beneden en jaga's boven heeft het ook een voordeel om de bijmenging in stand te houden. Stel de quatt maakt water van 30gr, dan gaat na de bijmenging water van ongeveer 27,5 a 28 de vloer in. Nu krijgen de jaga's op de bovenverdieping dus water van 30 ipv 28. En dat helpt net een stukje mee om het daar ook op temperatuur te houden.
En zonder bijmenging krijgt @Jasper7676 ook 30°C de vloer in + in de radiatoren.....
(Ik heb hier bijmengingen van 30%-50% voorbij zien komen: dan houd je 20°C of minder vloer-in over...
Die 10% uit je voorbeeld is zeldzaam laag).
Gewoon eerst kijken of de vloer egaal warm wordt en de kamer mooi op temperatuur.
Misschien nog even wat waterzijdig inregelen.

• raven22
Friezin schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:09:
[...]

En zonder bijmenging krijgt @Jasper7676 ook 30°C de vloer in + in de radiatoren.....
(Ik heb hier bijmengingen van 30%-50% voorbij zien komen: dan houd je 20°C of minder vloer-in over...
Gewoon eerst kijken of de vloer egaal warm wordt en de kamer mooi op temperatuur.
Dat is waar, maar bij 30gr wordt het beneden warmer dan boven. Nu heb ik dus 27,5 beneden en 30gr boven, en is mijn systeem/afgifte meer in balans. De bijmenging werkt dus een beetje als het knijpen van de toevoer naar de vvw.
raven22 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:28:
[...]

Dat is waar, maar bij 30gr wordt het beneden warmer dan boven. Nu heb ik dus 27,5 beneden en 30gr boven, en is mijn systeem/afgifte meer in balans. De bijmenging werkt dus een beetje als het knijpen van de toevoer naar de vvw.
Oftewel: eea is volledig afhankelijk van je eigen wensen, stookgedrag en verwarmingssysteem. Bij 30%+ bijmenging, waar het gros van HTV mee werkt, gaat het niet lekker werken (bij Quatt 30°C). Iedere verdeler werkt anders...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Misschien interessant welke pomp er is geleverd door Quatt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8X60wVbRho2Drr1290YaEYlwZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyN9SBkRX1ix23OiuGGLcxzD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8wPxeqTvTc7Vn6yXEhxeLC8pag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PQSjlHPuFHabfVlFBCjbbKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh55Pvx-gTKxJu6fnOAfIj70QHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVYUtrq0Az603t5NAmzZvTQt.jpg?f=fotoalbum_large
Maar nog geen afspraak of indicatie wanneer die wordt vervangen 😞
De maand is net begonnen en al het dubbele van januari verbruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OfWjeVDvEbbKMLmyx1dAY1CByk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qBdfiLN9cGFSokb1RWgXzNR5.png?f=fotoalbum_large
bite schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:08:
Misschien interessant welke pomp er is geleverd door Quatt:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Duimpje weer ingetrokken (gegeven voor de eerste foto) na lezen post...

• jj85
bite schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:08:
Misschien interessant welke pomp er is geleverd door Quatt:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is wel balen. Je zou hem er bijna zelf tussen zetten... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasper7676
Friezin schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:09:
[...]

Tot nu toe werkt alles perfect. Hele dag + nacht 20,5 graden zonder de CV die bij hoeft te springen. COP van 5 dus ik laat het mooi voor wat het is nu :). Bedankt voor het meedenken.

• SBL

SBL

Ik haal bij deze temperaturen (hele dag onder 5 graden, veel defrosts) geen COP van 5 zoals Jasper7676, maar ben erg tevreden over het subtiele gasverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeX6ESHMw38VHQK-xqOkZ2a0lhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIzbleTQV8EOZOmafbzeJxkS.jpg?f=fotoalbum_large
Verschillende tussentijden van defrosts mooi te zien (en Quatt even uit toen pannen met eten en 4 mensen bij de thermostaat kwamen zitten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-K9wp8-0mqpP9v26OvAxOWVrLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FmmARkGp0quBPMGMeDXi8bH1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:30:
[...]
Dat is wel balen. Je zou hem er bijna zelf tussen zetten... :+
Inderdaad. Maar niets horen van ze vind ik nog het meest vervelend. Ik had ook wat zorgen geuit vanwege koud weer en mogelijke schade of dat de beveiliging het water er uit zal laten maar lijkt er op dat ze niet meer reageren als het eenmaal bij de planning ligt ofzo.
Ik had het web-formuliertje ingevuld dat je krijgt voor het maken van een afspraak en dan verdwijnent het eerst weer in een zwart gat; geen reactie tot iemand het oppakt en daadwerkelijk de afspraak maakt. Dat was eerder ivm geluid (plaatsing was niet goed) en defecte thermostaat ook zo.

• jj85
SBL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:53:
Ik haal bij deze temperaturen (hele dag onder 5 graden, veel defrosts) geen COP van 5 zoals Jasper7676, maar ben erg tevreden over het subtiele gasverbruik.
[Afbeelding]
Verschillende tussentijden van defrosts mooi te zien (en Quatt even uit toen pannen met eten en 4 mensen bij de thermostaat kwamen zitten)
[Afbeelding]
Mooie opbrengst!

Wat ik interessant vind is dat jij blijkbaar de hele dag door defrosts hebt.
Hier, bij een vergelijkbaar buitentemp-profiel heb ik enkel vanochtend om 3:00, 5:30 en 8:00 een defrost gehad. Gisteren ook 3 stuks.

Ik probeer het even voor mezelf te verklaren :)
Wat wel verschilt is dat ik hier een duo heb en niet zo mooi constant op 1700W draai.
De verdamper zal dus wel minder koud worden bij lagere vermogens en dus minder/niet aanvriezen. En bij een duo kan het vermogen over twee warmtepompen verdeeld worden, wat ook weer scheelt in het aantal defrosts.

De defrost trigger zal wel op basis van de temp-sensor op de verdamper gebeuren + een tijdsfactor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MqldUkDtNV0qSQN4_Aevevv-Wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9H4tPEt09nvGDQlWHv1ABz82.png?f=fotoalbum_large

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

bite schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:54:
[...]

Inderdaad. Maar niets horen van ze vind ik nog het meest vervelend. Ik had ook wat zorgen geuit vanwege koud weer en mogelijke schade of dat de beveiliging het water er uit zal laten maar lijkt er op dat ze niet meer reageren als het eenmaal bij de planning ligt ofzo.
Ik had het web-formuliertje ingevuld dat je krijgt voor het maken van een afspraak en dan verdwijnent het eerst weer in een zwart gat; geen reactie tot iemand het oppakt en daadwerkelijk de afspraak maakt. Dat was eerder ivm geluid (plaatsing was niet goed) en defecte thermostaat ook zo.
Ja dat viel me ook op, al dat heen en weer gemail om een afspraak te maken. Link gewoon door naar een tooltje waarin je de beschikbare tijden ziet en kan kiezen, die zijn er gewoon.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:11:
[...]

Mooie opbrengst!

Wat ik interessant vind is dat jij blijkbaar de hele dag door defrosts hebt.
Hier, bij een vergelijkbaar buitentemp-profiel heb ik enkel vanochtend om 3:00, 5:30 en 8:00 een defrost gehad. Gisteren ook 3 stuks.

Ik probeer het even voor mezelf te verklaren :)
Wat wel verschilt is dat ik hier een duo heb en niet zo mooi constant op 1700W draai.
De verdamper zal dus wel minder koud worden bij lagere vermogens en dus minder/niet aanvriezen. En bij een duo kan het vermogen over twee warmtepompen verdeeld worden, wat ook weer scheelt in het aantal defrosts.

De defrost trigger zal wel op basis van de temp-sensor op de verdamper gebeuren + een tijdsfactor.

[Afbeelding]
Ik weet niet wat de defrost bij Quatt precies triggert. Verschillende fabrikanten hebben verschillende systemen. Bij Quatt is het wel verbeterd; het is niet meer alleen een buitentemperatuur-trigger. En zoals je zelf ook al aangeeft: volle bak draaien beïnvloed het aantal defrosts zeker, dat heb ik eerder ook al wel gezien. Eens per 55minuten is wel de hoogste frequentie.
edit: ik zie de COP ook wel wijzigen: ~3,9 vlak na een defrost en ~3,5 er vlak voor.

[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 12-12-2024 21:21 ]

SBL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:16:
[...]

Ik weet niet wat de defrost bij Quatt precies triggert. Verschillende fabrikanten hebben verschillende systemen. Bij Quatt is het wel verbeterd. En zoals je zelf ook al aangeeft: volle bak draaien beïnvloed het aantal defrosts zeker, dat heb ik eerder ook al wel gezien. Eens per 55minuten is wel de hoogste frequentie.
edit: ik zie de COP ook wel wijzigen: ~3,9 vlak na een defrost en ~3,5 er vlak voor.
Hier gister 19, vanmorgen 6 totdat ik (na verlagen temperatuur) iedere 2 uur even 10 minuten gas op de plank gaf om vvw warm te houden (dynamische tarieven). Geen enkele defrost.
Nu weer in normale regime en net 2de avond-defrost.
Zit wel wat logica in 😉
Heb jij gasloze defrosts wanneer je kamertemperatuur boven setpoint zit?
Hier is het beslist niet meer iedere 55 minuten, zoals in den beginne

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 12-12-2024 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:34
MWink schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:26:
[...]

[Afbeelding]

Mooi zeg! _/-\o_
Een ultrasone flowmeter erbij en je hebt een (betaalbare?) Tweakers-versie van de Kamstrup warmtemeter?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• paQ
SBL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:16:
[...]

COP van de dag :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
In Alkmaar ziet het er zo uit met temperaturen tussen de 5 en 7 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcuZHDZ32fujq4uh_iEWibElQpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFQYKHhnhTj6pdjkVts8RMTI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VindiGoosh
Geen ontslagen, maar vacatures
Quatt zegt zevenduizend getekende offertes binnengehaald te hebben in de afgelopen maand. Dat is volgend jaar goed voor vele maanden installatiewerk. Directeur Marijn Flipse: ,,De verwachting was dat de markt vanwege de verlaging van de subsidie zou instorten en dat we afscheid zouden moeten nemen van een flink aantal monteurs. Maar door de overgangsregeling blijkt daar helemaal geen sprake van. We hebben vacatures voor dertig nieuwe installateurs om de voor volgend jaar bestelde warmtepompen te kunnen installeren. Ik verwacht dat 2025 ons beste jaar ooit gaat worden.’’

De reden om de subsidie volgend jaar te verlagen is dat nieuwkomers op de verwarmingsmarkt als Quatt en Weheat de prijs van hybride warmtepompen omlaag wisten te krijgen, waardoor de subsidie in sommige gevallen hoger is dan de helft van de totale kosten inclusief installatie. Netto, dus na aftrek van de subsidie, kost een eenvoudige hybride warmtepomp zo’n 3200 euro. De rijksoverheid vindt 30 procent van de prijs genoeg om de verduurzaming aan te jagen.
https://www.ad.nl/economi...nog-een-zwieper~a72470f7/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
SBL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als dit meestal zo is zou ik de verhoging naar 20.5 graad een uurtje eerder doen. Voor die tijd zit je boven de 20.5 en zakt hij terug naar bijna 20 en vlak erna moet je het verlies weer aanvullen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
bite schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:54:
[...]

Na 10 dagen überhaupt nog geen datum hebben vind ik wel heftig…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

3,5 en 3,9 zijn momentCOPs.
dagCOP van 3,6 stond in mijn screenshot. En dat is iets minder dan mijn jaarCOP, die ik deze winter denk te verbeteren. Ik ben daar zonder vloerverwarming en met enigszins ondermaatse radiatoren tevreden over.
Verder verbeteren kan door 1 of 2 grotere radiatoren of HR++ ramen.

• SBL

SBL

Gerardwaz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:12:
[...]

Als dit meestal zo is zou ik de verhoging naar 20.5 graad een uurtje eerder doen. Voor die tijd zit je boven de 20.5 en zakt hij terug naar bijna 20 en vlak erna moet je het verlies weer aanvullen.
De verhoging naar 20,5 zoek ik handmatig een moment van de dag voor (meestal wat zonnestralen).
Als ik daar te lang mee wacht, zoekt mijn vrouw een ander moment om hem op 21 te zetten ;-)
Vandaag keek ik na het eten in de Quatt app, zag dat deze uit stond en dat de kamer 20,6 was. Op dat moment heb ik de Quatt weer aangezwengeld met kamertemp paar tellen op 21 en daarna naar 20,5.

• CPM
  • Niet online

CPM

En als ze het slim aanpakken met Eneco dan kunnen ze monteurs uitwisselen. Voor normale CV ketel zijn de monteurs niet aan te slepen. Kunnen ze mooi hybride werken mocht het werk ooit opdrogen omdat de subsidies er niet meer zijn. :+

[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 12-12-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanversteeg90
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-08 02:35
Binnenkort wordt bij mij de Quatt hybrid duo geinstalleerd. Onze woning wordt op dit moment verbouwd (jaren 70 woning waarbij we isolatie meteen aanpakken). Nu is aan ons de keuze om op de bovenverdieping te kiezen voor radiatoren of vloerverwarming, beneden leggen we overal vloerverwarming. Vanuit alle info uit dit topic, lijkt mij vloerverwarming in gehele woning de beste keuze.

Toch zou ik graag bepaalde ruimtes meer/minder willen verwarmen (bijv slaapkamer vs kantoor overdag). Is dit icm Quatt mogelijk dmv bijv de Evotherm thermostaat, of hebben jullie een beter idee? Ik lees dat er zoneregeling bestaat, maar dit juist niet goed samenwerkt met Quatt. Wat zou jullie advies zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
daanversteeg90 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 01:29:
Binnenkort wordt bij mij de Quatt hybrid duo geinstalleerd. Onze woning wordt op dit moment verbouwd (jaren 70 woning waarbij we isolatie meteen aanpakken). Nu is aan ons de keuze om op de bovenverdieping te kiezen voor radiatoren of vloerverwarming, beneden leggen we overal vloerverwarming. Vanuit alle info uit dit topic, lijkt mij vloerverwarming in gehele woning de beste keuze.

Toch zou ik graag bepaalde ruimtes meer/minder willen verwarmen (bijv slaapkamer vs kantoor overdag). Is dit icm Quatt mogelijk dmv bijv de Evotherm thermostaat, of hebben jullie een beter idee? Ik lees dat er zoneregeling bestaat, maar dit juist niet goed samenwerkt met Quatt. Wat zou jullie advies zijn?
Ik heb zelf niets met de automatische systemen met zones. Dus KISS!! Alles vloerverwarming en sturen op delta T zou het voor mij zijn (heb ik ook). Nee het is niet modern ja het blijft werken. Elke warmtepomp heeft het liefst stabiel systeem zonder te grote variabelen. Als je de slaapkamers wat knijp in flow zodat ze bijvoorbeeld niet meer verwarmen dan 16-18 graden en de woonkamer en kantoor op 20 graden is het even zelf tijd investeren om het in te regelen maar redelijk goed te doen. Maar alles hangt ook af van je eigen verwachtingen ik zie hier mensen die ontevreden zijn omdat de ruimte +- 0,3 graden van setpoint blijft en daar pagina’s vol over schrijven hoe slecht dat wel niet is. Ik vind dat werkelijk geen probleem namelijk maar heb jaren in een huisvesting gewoond waar je midden in de winter met nog echt vorst klappertandend onder de douche stond. En ik ben er niet slechter van geworden _O-

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:15
@Bennobang met die redenatie kun je net zo goed de thermostaat op 16 zetten en een paar dikke truien aan doen ;).

@daanversteeg90 Als je ze knijpt in de flow, dan duurt het opwarmen ook langer. Ik zou denk ik geen vvw op de slaapkamers aanleggen, eerder wat (lage temperatuur) radiatoren met thermostaatkraan. VVW is voor ons wel echt teveel vermogen voor de slaapkamer.

[ Voor 12% gewijzigd door s020506 op 13-12-2024 07:28 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:07
Bennobang schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:15:
[...]

Ik heb zelf niets met de automatische systemen met zones. Dus KISS!! Alles vloerverwarming en sturen op delta T zou het voor mij zijn (heb ik ook). Nee het is niet modern ja het blijft werken. Elke warmtepomp heeft het liefst stabiel systeem zonder te grote variabelen. Als je de slaapkamers wat knijp in flow zodat ze bijvoorbeeld niet meer verwarmen dan 16-18 graden en de woonkamer en kantoor op 20 graden is het even zelf tijd investeren om het in te regelen maar redelijk goed te doen. Maar alles hangt ook af van je eigen verwachtingen ik zie hier mensen die ontevreden zijn omdat de ruimte +- 0,3 graden van setpoint blijft en daar pagina’s vol over schrijven hoe slecht dat wel niet is. Ik vind dat werkelijk geen probleem namelijk maar heb jaren in een huisvesting gewoond waar je midden in de winter met nog echt vorst klappertandend onder de douche stond. En ik ben er niet slechter van geworden _O-
@daanversteeg90 Mee eens, vloerverwarming moet je gewoon zo veel mogelijk op 1 constante temperatuur laten lopen.

Je kan eventueel voor een combinatie met radiatoren kiezen in ruimtes waar je tijdelijk meer vermogen wilt zoals een kantoor of een kinderslaapkamer die overdag veel warmer moet zijn.

Dan heb je gewoon een basis verwarming in de vloer voor die 17 graden en een thermostaatknop op de radiator voor een boost. Qua besparing levert het niets op, maar voor een ruimte met meerdere functies die andere temperaturen vereisen is het wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je kunt er voor kiezen om hart op hart 15cm te leggen boven: want temperatuur per groep regelen (groep werkkamer) lijkt me moeilijk te realiseren zonder handwerk.
Op die werkkamer dan een radiator erbij die je open kunt zetten?

(Edit: hou in gedachten dat, wanneer de vloer warm is ivm kantoor, dit waarschijnlijk 's avonds nog niet is afgekoeld: een vloer buffert veel warmte.
Dus zonder radiator wordt het warm slapen, een Quatt Chill gaat ook niet werken)

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 13-12-2024 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43

Met een warmtepomp is het advies om geen dag- en nachtverschillen in te stellen omdat anders de CV wordt bijgeschakeld, en dat wil je (in of uit principe) niet. Vloerverwarming is vanwege de grote massa die de vloer heeft, niet geschikt voor het instellen van dag- en nachtverschillen. Neem dat mee in je overweging.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
Waarom, waarom, waarom, waarom doet het dit, waarom werkt het 8 uur lang perfect en begint het daarna weer en weer...
Het kan prima werken op 2 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDvCVb1ISklvDe5sJPEowKjFR50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9aQgmuZVotFItYbGcnu4JRhI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
mckrsta schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:44:
Waarom, waarom, waarom, waarom doet het dit, waarom werkt het 8 uur lang perfect en begint het daarna weer en weer...

[Afbeelding]
Misschien iets met defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
mckrsta schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:44:

[Afbeelding]
Welcome to the club. Hier vanacht ook weer.
Heb er gisteren een ticket voor aangemaakt bij Quatt om er iets van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
Gerardwaz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:47:
[...]

Misschien iets met defrosts.
Het ziet er 's nachts niet zo uit, het begon met de eerste ontdooiing om 7:20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnbQmn0PbUwotxrbgE2T8WBOZgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yrDtu3Ri2ADXDj7Mz6n1ylBv.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 169 ... 273 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.