Stefannn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:32:
[...]
Nog een keer gekeken
Ik zou dit geen quatt pendelen noemen: het is niet de quatt die een fixed aansturing krijgt en pendelt.
Het is de thermostaat die de boel aan/uit zet. Met gasketel zou hetzelfde gebeuren.
En met heat fans is het erger omdat de quatt efficiënter wordt en dus meer warmte geeft.
Tja… dan kan je zeggen dat je er minder last van hebt zonde fans, dus als je energie weggooit, maar dat is een rare conclusie.
Oplossing:
- Stooklijn naar beneden of misschien de silent setting (ik heb geen quatt, weet niet wat het doet)
- Hysterese van thermostaat hoger. Persoonlijk vind ik 0.1 een onrealistisch laag control band. 1 open deur triggert al ellende.
@
SBL @
Stefannn Dank voor jullie reactie.
Denk dat idd de conclusie is dat de T6 hier loopt te prutsen
Of vooral hetgeen dat we zien...
Het valt op dat de T6 ongeveer eens per 20 a 30 minuten de actuele temp doorgeeft aan de Quatt. Dit zie ik ook terug in de JSON, de waarde blijft heel lang gelijk. Zien anderen dit ook?
Control setpoint vanuit de T6 naar Quatt wordt wel regelmatig bijgewerkt.
Als ik even een andere temp-sensor in de woonkamer erbij pak, dan geeft dat wel een beter beeld.
Mijn vermoeden is dus dat de T6 het control setpoint en heating on/off op zich wel OK aanstuurt, maar dat de getoonde woonkamertemperatuur slechts af en toe bijgewerkt wordt. Wat dan vervolgens mij weer op het verkeerde been zet
Groen is T6 woonkamertemp.
Paars is andere temp sensor in woonkamer
Rood is setpoint.
Als de Quatt aanslaat dan probeert hij zo'n 4,5kW warmte produceren bij zo'n 2,5grC buitentemperatuur. Dat past dan wel weer bij mijn (voorlopige) stooklijn. Geen idee waar de Quatt daadwerkelijk op ingesteld staat
Hysterese van de T6 is, voor zover ik kan uitzoeken, helaas niet in te stellen.