Hallo allemaal...
Ik ben hier helemaal nieuw, maar ik volg deze thread al een tijdje. Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk berichten te lezen, en ik zie dat ik niet de enige ben met het gedrag dat ik ga beschrijven. Ik wil mijn ervaring delen, mijn QA-testen (waarvan ik wed dat we het beter zouden doen dan Quatt QA), en ik denk mijn frustratie, omdat ik weet dat het beter kan.
Voordat ik begin met mijn lange bericht (sorry

), wil ik even duidelijk maken dat ik geen gas meer gebruik voor verwarming, alleen voor warm tapwater, en het belangrijkste is dat ik niet koud heb (hoewel comfort subjectief is en het voor mij persoonlijk een beetje beter zou kunnen).
Ik heb mijn Quatt op 11 november ontvangen, dus ik ben nu precies een maand (blije) eigenaar van de Quatt.
Voor de Quatt heb ik jarenlang Netatmo-producten gebruikt, en ik denk dat die geweldig zijn, maar zoals geadviseerd werkt de Quatt het beste met de T6, dus heb ik de T6 bedraad gekocht. Zelf geïnstalleerd, ingesteld op de standaardinstellingen en deze werkte met de gasboiler voor een paar weken. Toen de Quatt kwam, stond deze nog steeds op de standaardinstellingen, wat betekende dat de Low Load-regeling aanstond, dus zoals verwacht draaide het als een gek. Nadat ik deze op de T6 had uitgeschakeld, had ik min of meer dezelfde ervaring: het draaide niet meer als een gek, maar het draaide ook niet constant.
Na een paar fabrieksinstellingen, veranderde er niets, een paar power-cycles van de T6, de CiC en de Quatt, werkte het perfect voor een avond of een dag en daarna ging het terug naar het oude gedrag.
Hier is de setup:
Een tussenwoning in Breda, enkele Quatt, alleen met radiatoren, 4-5 volledig open, 3 met DIY ventilatoren, 2,2 meter T22 in de woonkamer 15 ventilatoren, keuken 1,5 meter T22 12 ventilatoren, 80 cm T22 met 5 ventilatoren, en badkamer met designradiator. Op basis van CIC en HA is de flow constant 800 l/u +/- 1%. De ventilatoren zijn Arctic P8 omdat ze mooi onder de T2x-radiatoren passen, en ik heb ze op 4 volt draaien, wat ongeveer 30% zou zijn (ik heb 3,3 volt geprobeerd, maar ik zie geen voordelen in lager geluid en de deltaT is hetzelfde). Het huis is 100 m², 50 op de begane grond, 50 boven, waar de badkamerradiator volledig open staat en dan 2 T22’s, waarvan de ene volledig open staat en de andere half, gebouwd in 1997 met HR-glas... volledig geïsoleerd bij de bouw, volgens de normen van 1997 (ik gok en hoop) , maar ik weet zeker dat het dak geïsoleerd is, de spouw heeft 8 cm isolatie, dus ik zou zeggen dat er ruimte is voor verbeteringen om een paar procent te winnen, maar niet de moeite waard... Ik heb eigenlijk energieadvies gehad via ABN Amro en hij heeft het al gemarkeerd als A+.
In het begin had ik de thermostaat ingesteld op 20 's nachts, rond 7 uur 20, 12 uur 21, maar sinds een tijdje houd ik het constant op 21,5 (hoewel ik het 's nachts liever wat koeler zou hebben).
Met de constante setTemp van 21,5 heb ik opgemerkt dat de Quatt rond 21,20 begint, veel vermogen verbruikt van ongeveer 1-1,2 kW, en een watertemperatuur bereikt van ongeveer 40, wanneer de kamertemperatuur 21,53 is, en het gaat niet omlaag zoals ik zou verwachten, het zou moeten beginnen moduleren, maar het blijft hangen op 21,73, draait daar een tijdje en schakelt uit (alsof het probeert de setTemp zo snel mogelijk te bereiken, zoals een on/off cv). Wanneer het constant draait, houdt het de kamertemperatuur op 21,53 of 21,73, draait met een watertemperatuur van ongeveer 31-32 en verbruikt ongeveer 400W.
Wanneer het draait op 1+ kW, is de deltaTemp 4-5C, wanneer het meer constant draait is de deltaTemp 2-3C en het draait zo urenlang zonder problemen... totdat het uitschakelt 🙂
Optimalisatie op de thermostaat en de Quatt is uitgeschakeld.
Ik zal me richten op de gegevens sinds de laatste powercycle van gisteren, omdat dat vers is en ik de langste run ooit had. Dus gisteren, zoals je op de grafieken ziet, herstartte ik de CiC en de T6. De enige instellingen die ik op de T6 anders heb dan de standaard zijn dat Low Load uitstaat en ik een offset van -0,5 heb, omdat Honeywell goed bekend staat om te liegen over de binnentemperaturen en ik dit heb bevestigd met twee SwitchBot-thermometers. Ik zou waarschijnlijk gewoon de T6 op 22C constant kunnen instellen, maar ik weet niet hoe de Quatt dit zou gebruiken in de berekeningen, aangezien de setpoint van 22, buiten 3, theoretisch gezien zou moeten leiden tot minder vermogen bij 21,5, nogmaals in theorie. Aan de andere kant lijkt alles bij Quatt "theoretisch" te zijn.
Zoals je kunt zien, herstartte ik alles rond 15.00 uur. Toen plugde ik de CiC in, wachtte tot de settemp nul was en vervolgens verbond ik de T6. Dit keer heb ik hem in de uit-stand aangesloten, zodat hij de tijd had om de juiste kamertemperatuur te meten. Het begon met meer dan 1 kW, maar op dat moment zette ik zowel dag- als nachtstanden op gebouw 87, om de start met 1 kW+ te beperken, dus nu start het met 700-800W, het kan iets langer duren om de temperatuur te bereiken, maar dat vind ik prima.
Alles werkte perfect van 15:30 uur tot ongeveer 2 uur de volgende dag. 's Nachts startte het twee keer, één langere run, en in de ochtend draait het, bereikt 21,53, moduleert niet naar beneden, bereikt 21,73, moduleert naar beneden en schakelt daarna uit. De buitentemperatuur is constant, de kamertemperatuur is constant, er is geen grote daling, er is geen verandering in de vraag, maar om de een of andere reden besluit Quatt niet constant te draaien.
In het HA logboek zag ik zoals in het voorbeeld, dat de gegevens van de CiC "niet beschikbaar" zijn, "werden niet beschikbaar" en dit is geen HA-probleem, omdat ik geen storingen zie van HomeWizard of SwitchBot, maar nu ik erover nadenk, zijn HomeWizard en SwitchBot geen binaire waarden, dus zie ik ze niet.
Ik heb een ticket geopend bij Quatt en ja, zij bevestigden het probleem met de low load op de T6, en de medewerker zou de Quatt-berekeningen misschien verlagen, maar in mijn ogen is het nog steeds hetzelfde, het gebeurt eigenlijk terwijl ik dit bericht schrijf. Omdat het ticket nog open is, is het laatste wat ze zeggen dat ze niets verkeerds zien op de CiC en dat ze het gedrag van de T6 niet kunnen verklaren. Ah ja... ik heb zelfs een paar keer opgemerkt dat de T6 AAN blijft, met de controlSetpoint 24 (bijvoorbeeld... hoger dan 10 is wat belangrijk is) en de Quatt is simpelweg uit.
Stappen aan mijn kant: vandaag krijg ik de Tado v3+, als ze wit hebben, zou ik de x-versie kopen, maar aangezien ze dat niet hebben, wil ik echt niet vechten met mijn vrouw over de zwarte thermostaat op het gele/gouden behang

. Morgen ga ik hem installeren, als ik het vandaag niet doe, als de T6 zo blijft gaan. Of wie weet, misschien koop ik 10 andere thermostaten om te bewijzen dat het een Quatt/CiC-probleem is, als dat nodig is...
Voor volgend jaar had ik gepland om Jaga te nemen, en eigenlijk lagere watertemperaturen te krijgen, maar als dit het gedrag blijft, ga ik geen geld meer erin steken.
Uiteindelijk is CiC ver verwijderd van het buzzwoord AI, om eerlijk te zijn ben ik op dit moment niet zeker of ze zelfs ML gebruiken, of misschien wel om gegevens van 10.000 apparaten te verzamelen, en gemiddelde grafieken/instellingen te maken, maar dat is het meeste wat ze doen.
Het is niet dat het product slecht is, maar het is ver, ver verwijderd van de uiteindelijke release.
Oh ja, CiC draait op versie 2.20.2. Ik heb zelfs gevraagd of ze een beta/candidate release hebben zodat ik het kan testen.
Als iemand advies heeft of iets nuttigs kan zeggen, zou ik dat op prijs stellen!
PS Ik schrijf dit waarschijnlijk al 2 uur, dus ik wed dat het een rommeltje is en ik ben waarschijnlijk iets vergeten
Translated from eng to Dutch...
[
Voor 9% gewijzigd door
mckrsta op 11-12-2024 13:50
. Reden: Translated to Dutch ]