Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:04
Sytheon schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:23:
Sinds een paar maanden hebben wij een Quatt, hybride met een CV ketel. Het bedrijf dat onderhoud aan de CV deed wil dat niet meer doen sinds we een Quatt hebben. Sindsdien heb ik geen bedrijf kunnen vinden dat wel onderhoud wil doen.

Eneco verdient hier een bijzondere melding. Via google uitgekomen op deze pagina, waar met grote letters staat: Cv-ketel onderhoud van Eneco. Speciaal voor Quatt klanten.
Dus een abonnement afgesloten. Zodra de monteur de aansluiting op Quatt zag, gaf hij meteen aan dat ze geen onderhoud doen aan CVs aangesloten op een Quatt.

Ik dus contact opnemen met de support. Dat is een ware hel en kafkaesque ervaring geweest. Eindeloos in de wacht, AI robotstem aan de telefoon die voor geen meter werkt, van het kastje naar de muur gestuurd, en medewerkers die eigen beleid tegenspreken of glashard liegen.
Medewerker: Nee, wij doen echt geen onderhoud aan CV's met een Quatt
Ik: Dat vind ik gek, ik heb namelijk een contract afgesloten via een pagina waar staat: CV ketel onderhoud. Speciaal voor Quatt klanten
Medewerker: Dat kan niet
Ik: Zou je eens willen kijken naar de website dan? De link is https://www.eneco.nl/energieproducten/cv-onderhoud/quatt/
Medewerker: Nee...

Na ongeveer 3 uur aan bellen en in de wacht staan ben ik doorverbonden met iemand die het wel begreep. Die persoon heeft aangegeven intern een klacht uit te zetten, en uit te zoeken hoe er alsnog onderhoud geregeld kon worden. Belofte gemaakt dat ik teruggebeld zou worden. Ik heb niks meer gehoord tot ik 3 weken later een mailtje kreeg waarin stond dat mijn contract beeindigd is.

De website staat nog steeds online, en je kan nog steeds een contract afsluiten voor onderhoud met een Quatt..

Ik ben redelijk ten einde raad. Heeft iemand tips voor bedrijven die wel onderhoud aan CV ketel doen met een Quatt? (Omgeving Nijmegen)
Ik zou dit ook even bij Quatt neerleggen, gaat natuurlijk nergens over dat Eneco goede sier aan het maken is met de naam van Quatt en vervolgens klanten keihard laat vallen.
Want wat als je een probleem met je CV ketel krijgt? Doen ze dan ook niks?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
Sinds een paar maanden hebben wij een Quatt, hybride met een CV ketel. Het bedrijf dat onderhoud aan de CV deed wil dat niet meer doen sinds we een Quatt hebben. Sindsdien heb ik geen bedrijf kunnen vinden dat wel onderhoud wil doen.

Eneco verdient hier een bijzondere melding. Via google uitgekomen op deze pagina, waar met grote letters staat: Cv-ketel onderhoud van Eneco. Speciaal voor Quatt klanten.
Dus een abonnement afgesloten. Zodra de monteur de aansluiting op Quatt zag, gaf hij meteen aan dat ze geen onderhoud doen aan CVs aangesloten op een Quatt.

Ik dus contact opnemen met de support. Dat is een ware hel en kafkaesque ervaring geweest. Eindeloos in de wacht, AI robotstem aan de telefoon die voor geen meter werkt, van het kastje naar de muur gestuurd, en medewerkers die eigen beleid tegenspreken of glashard liegen.
Medewerker: Nee, wij doen echt geen onderhoud aan CV's met een Quatt
Ik: Dat vind ik gek, ik heb namelijk een contract afgesloten via een pagina waar staat: CV ketel onderhoud. Speciaal voor Quatt klanten
Medewerker: Dat kan niet
Ik: Zou je eens willen kijken naar de website dan? De link is https://www.eneco.nl/energieproducten/cv-onderhoud/quatt/
Medewerker: Nee...

Na ongeveer 3 uur aan bellen en in de wacht staan ben ik doorverbonden met iemand die het wel begreep. Die persoon heeft aangegeven intern een klacht uit te zetten, en uit te zoeken hoe er alsnog onderhoud geregeld kon worden. Belofte gemaakt dat ik teruggebeld zou worden. Ik heb niks meer gehoord tot ik 3 weken later een mailtje kreeg waarin stond dat mijn contract beeindigd is.

De website staat nog steeds online, en je kan nog steeds een contract afsluiten voor onderhoud met een Quatt..

Ik ben redelijk ten einde raad. Heeft iemand tips voor bedrijven die wel onderhoud aan CV ketel doen met een Quatt? (Omgeving Nijmegen)
Gek, ze hebben er zelf zelfs een blog over geschreven.
https://www.quatt.io/blog...derhoud-en-service-aanpak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
verguldebarman schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:40:
[...]

Interessant!!
Welke input heb je ChatGPT meegegeven?
Kun je het vermogensverlies van mijn woning berekenen aan de hand van een constante ingestelde binnentemperatuur en het geproduceerd warmtevermogen in kWh van een warmtepomp vanaf een bepaalde datum?

Vervolgens het aantal mwh sinds de installatie doorgegeven, de gemiddeld ingesteld temperatuur binnen (die is vast sinds de installatie) en gevraagd om de gemiddelde maandtemperatuur van Deelen te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door timobiel op 10-12-2024 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:34

Mickel moen

mickelmoen.nl

DefLite schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:14:
[...]

Ja dat heeft gewerkt :)

Ik heb een Tado v3+ thermostaat met slimme Tado knoppen op de radiatoren.
Is er een manier waarmee je kan zeggen "ik werk morgen thuis in kamer x en wil dat het vanaf x uur x graden" is?
Zodat de quatt s' nachts al begint de temperatuur te laten stijgen en de CV ketel uit blijft?

Wij werken namelijk op onregelmatige dagen thuis.
Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van jouw huis, afgiftesysteem en warmtewensen.

Ik heb ook een kamer die ik onregelmatig gebruik. De temperatuur hiervan heb ik continu wat hoger dan in de weinig gebruikte kamers. Dan is het te overbruggen temperatuurverschil niet zo hoog. Hoeveel moet je uit proberen. Bovendien heb ik hier flink wat Heatfans op de radiator. Dan is de kamer in een uur op de gewenste temperatuur na een handmatige verhoging.

Wat ook kan, echter veel ingrijpender, is overgaan naar een opklimmend schema, zoals ik dat heb. Stapjes van 0,1C. Zet je de avond vooraf de Tadoknop op de gewenste temperatuur. Dan lift de kamer in geleidelijke opwarming mee met de master-ruimte. Want ook de watertemperatuur loopt min of meer geleidelijk op.

Hierbij mijn schema van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbsW7q9tC7rYo1QdfmP6arZ-bFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2cy0PIueWsdkZieXX94tjrp7.png?f=fotoalbum_large

Methode drie. In het weekschema van de kamer voor de betreffende dag een schema maken en dit als het werk erop zit weer terugzetten naar het reguliere schema. Bijvoorbeeld door het schema van de master-ruimte naar die kamer te kopiëren en daarna weer te verwijderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 10-12-2024 20:14 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:03
@raven22 ik kom met jouw schermprint en 18 graden startstookseizoen op 6,3kWatt

ik heb een Google sheetje gemaakt:

https://docs.google.com/s...M15q0hl4/edit?usp=sharing

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 10-12-2024 19:48 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-08 10:50
Vandaag heeft de CiC de hele dag geen internetverbinding gehad en heeft de Quatt ook niet gewerkt met een koud huis als gevolg. Stekker er uit en er opnieuw in loste het probleem op

De verbinding lijkt instabiel sinds mijn overstap naar glasvezel. De CiC is bekabeld op een switch aangesloten. Het leek de aansturing van de warmtepomp tot nu toe niet in de weg te zitten. Alleen de werking van de app.
Andere apparatuur werkt overigens verder met een stabiele verbinding.
Iemand die dit probleem herkent en een idee hoe ik de CiC weer stabiel met internet verbonden krijg?

Daarnaast de vraag: heeft de CiC echt internet nodig om de warmtepomp aan te sturen? Deze krijgt toch gewoon het ingestelde programma van mijn Tado thermostaat door (hoop ik?)

Pluspunt: was vandaag een relatief duur dagje dynamische stroom en nauwelijks wat verbruikt
Minpunt: morgen wordt het nog duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

klmtrf schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:07:
Vandaag heeft de CiC de hele dag geen internetverbinding gehad en heeft de Quatt ook niet gewerkt met een koud huis als gevolg. Stekker er uit en er opnieuw in loste het probleem op

De verbinding lijkt instabiel sinds mijn overstap naar glasvezel. De CiC is bekabeld op een switch aangesloten. Het leek de aansturing van de warmtepomp tot nu toe niet in de weg te zitten. Alleen de werking van de app.
Iemand die dit probleem herkent en een idee hoe ik de CiC weer stabiel met internet verbonden krijg?

Daarnaast de vraag: heeft de CiC echt internet nodig om de warmtepomp aan te sturen? Deze krijgt toch gewoon het ingestelde programma van mijn Tado thermostaat door (hoop ik?)

Pluspunt: was vandaag een relatief duur dagje dynamische stroom en nauwelijks wat verbruikt
Ik heb de CIC zowel bekabeld en via WiFi verbonden. Wellicht een idee.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-08 09:33
TeslaNerd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:43:
[...]

@raven22 ik kom met jouw schermprint en 18 graden startstookseizoen op 6,3kWatt

ik heb een Google sheetje gemaakt:

https://docs.google.com/s...M15q0hl4/edit?usp=sharing
Interessant, als ik de stooklijn exel zoals in het openingstopic staat invul krijg ik dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tQoHl48cauOUdM5jE6OS8dIb1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KrrK8OnbtcKRBiL2KxXcF8xA.png?f=user_large

ik ken de gegevens van quatt niet, dus die rode zegt niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:26

Hier al 1,5 jaar alleen via Wifi. Tot nu toe probleemloos.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-08 17:08

Je tado thermostaat haalt zijn schema van de tado server via de bridge. Mogelijk heeft deze ook geen internet gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 20:43
Mickel moen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:39:
[...]

Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van jouw huis, afgiftesysteem en warmtewensen.

Ik heb ook een kamer die ik onregelmatig gebruik. De temperatuur hiervan heb ik continu wat hoger dan in de weinig gebruikte kamers. Dan is het te overbruggen temperatuurverschil niet zo hoog. Hoeveel moet je uit proberen. Bovendien heb ik hier flink wat Heatfans op de radiator. Dan is de kamer in een uur op de gewenste temperatuur na een handmatige verhoging.

Wat ook kan, echter veel ingrijpender, is overgaan naar een opklimmend schema, zoals ik dat heb. Stapjes van 0,1C. Zet je de avond vooraf de Tadoknop op de gewenste temperatuur. Dan lift de kamer in geleidelijke opwarming mee met de master-ruimte. Want ook de watertemperatuur loopt min of meer geleidelijk op.

Hierbij mijn schema van vandaag.

[Afbeelding]

Methode drie. In het weekschema van de kamer voor de betreffende dag een schema maken en dit als het werk erop zit weer terugzetten naar het reguliere schema. Bijvoorbeeld door het schema van de master-ruimte naar die kamer te kopiëren en daarna weer te verwijderen.
Hoe krijgen jij en anderen toch die volledig blauwe grafieken? Sinds vorig jaar november heb ik per dag minstens 1/3 oranje, dus gasgebruik. Ik heb optimaliseren uitgezet, omdat wij zonnepanelen hebben en daarom zo veel mogelijk de Quatt willen laten draaien.

Wij hebben EvoHome met HR92 radiatorknoppen en een HCE80 vloerverdeler, die gekoppeld is aan twee verschillende vvw-verdelers met MT4-knoppen

Ik heb sporadisch contact met support en die zeggen in de laatste reactie wel veel schakelingen waar te nemen. Ik heb dit op 3 per uur staan, maar zij zien er minstens 6 per uur.

De besparing zou vele malen meer moeten kunnen zijn met de vvw en zone verwarming, toch?

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:54
JanHenk schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:55:
Wat is nu de reden dat ze die onderhoudscontracten niet willen? Ik begrijp niet wat de gedachte daarachter is.

Zal eens informeren bij mijn lokale partij. Anders zeg ik het op en zie ik het wel als er een keer wat is :)
@dzuijlek @Toby-Wan

Ze geven niet heel duidelijk aan waarom.eer algemeen dat het altijd gedoe met quatt is. Ga er zeker ook mee terug bij quatt zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Dat ze geen failover netwerk actief maken voor de CiC. Die dingen werken immers ook via LoRa
Edit:
LowPowerWAN LTE Cat-M1 module met SIM, deze gebruikt het 4G-netwerk van T-Mobile (nu Odido).

[ Voor 40% gewijzigd door CPM op 11-12-2024 22:32 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

GhostlyFriend schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:47:
[...]

Hoe krijgen jij en anderen toch die volledig blauwe grafieken? Sinds vorig jaar november heb ik per dag minstens 1/3 oranje, dus gasgebruik. Ik heb optimaliseren uitgezet, omdat wij zonnepanelen hebben en daarom zo veel mogelijk de Quatt willen laten draaien.

Wij hebben EvoHome met HR92 radiatorknoppen en een HCE80 vloerverdeler, die gekoppeld is aan twee verschillende vvw-verdelers met MT4-knoppen

Ik heb sporadisch contact met support en die zeggen in de laatste reactie wel veel schakelingen waar te nemen. Ik heb dit op 3 per uur staan, maar zij zien er minstens 6 per uur.

De besparing zou vele malen meer moeten kunnen zijn met de vvw en zone verwarming, toch?
Dat lijkt mij ook. Ik heb geen antwoord. Sowieso zul je meer info moeten geven, over jouw huis, afgiftesysteem, hoe je Evohome gebruikt/ingesteld hebt. Begin eerst maar eens met jouw schema's te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Binnenkort met eigen monteurs zelfs? Op zich geen slecht idee, als ze een installatie doen kan gelijk de CV een beurtje krijgen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:49
verguldebarman schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:10:
[...]

[Afbeelding]

Ps, vorig jaar had ik veel last van pendelen van mijn CV. Nu echt een hele mooie strakke lijn, net onder de max van 55gr.
Dit viel mij ook op, werkt nu prima samen.

[ Voor 14% gewijzigd door Gerardwaz op 10-12-2024 22:41 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:07

SBL

verguldebarman schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:54:
Vanmiddag een raar moment gehad met de Quatt. Normaal gesproken gaat ergens in de middag de verwarming 0,5gr omhoog en zorgt de Quatt er -met minimaal vermogen- voor dat het lekker behaaglijk is als we thuis komen.

Vandaag ineens rond 16u op vol vermogen 1,8kWh en daarnaast ook de CV aanjagen naar 53gr water.

[Afbeelding]

Gevolg;
  • 21 graden bij de T6
  • 22 graden in de woonkamer (met VVW)
Terwijl ik maar 20,5gr vroeg.

.... Zonde..... 😵‍💫

Edit: CIC versie 2.20.2 (geen idee wanneer)
Je vraagt door verhoging meer dan 6kW van de Quatt.
Dan is het toch niet raar dat hij CVketel erbij doet?
En door +6?8?kW van ketel wordt het water dan snel warm.
(en ik snap dat je dat anders zou willen; dat de CiC zou weten dat de vloer niet zo snel reageert)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

CiC zou geen internet nodig moeten hebben. Hier laatst ook prima doorgedraaid toen wifi eruit lag. (Geen netwerkkabel naar CiC)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Probleem is waarschijnlijk de zoneverwarming van Evohome. Of je hebt een groot/doorwaaihuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je hebt bepaalde grafieken gemist, van mij bijv. 😉.
1/3de oranje is gegenereerde warmte.
Verbruik is getal eronder.
Eea is volledig afhankelijk van wat voor woning en stookgedrag je hebt.
Ik ga mezelf ⤵️ bijvoorbeeld niet vergelijken met een woning van 30 jaar oud.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:25:
Dat ze geen failover netwerk actief maken voor de CiC. Die dingen werken immers ook via LoRa.
Maar is dat de wp of CIC?

https://www.odido.nl/busi...voor-slimme-warmtepompen/

Bij resideo storing onlangs, stopte wp ook.
Zat wel in overshoot
Had zelf gewoon internet, maar t6-app zei "nee, ik geef niks meer door".
Op "bakje" te bedienen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohSTdJvAzXMWT_cUcdSYr5fOuok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5dH56sJEMqWlKVM7mLO40nT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Friezin op 10-12-2024 23:29 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
MeTooPV schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:05:
[...]
Wat heb je eraan geoptimaliseerd?
Ik heb een thermostaatventiel voor de vloerverwarming van de woonkamer (daarachter zit de VVW verdeler).

Op dit thermostaatventiel zat een thermische motor met aan/uit regeling: vroeger door een simpele kamerthermostaat, tot voor kort door Evohome middels een BDR91.

Via Home Assistant en de Ramses_cc integratie voor Evohome + de Quatt integratie heb ik het schakelgedrag van die BDR91 in samenhang met de prestaties van de Quatt inzichtelijk gemaakt.

Wat blijkt is dat door het 6x per uur aan/uit schakelen van het thermostaatventiel de afgiftecapaciteit (te) veel schommelt waardoor de Quatts onrustig draaien.

Ik heb dus de BDR91 met thermische motor vervangen door een HR92 slimme thermostaatknop: die draait het thermostaatventiel met een DC motor naar de gewenste stand en houdt die vast, in plaats van te pendelen. Gevolg: een veel stabielere afgiftecapaciteit.

Na zo'n 16 uur (met eerst een undershoot naar 19 graden en daarna overshoot naar 21 graden ) had Evohome de traagheid van de vloerverwarming goed ingeregeld op de nieuwe aansturing. Sindsdien is de COP een stuk beter, toch zeker wel 0,5 hoger dan eerst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sinds 2 dec geen werkende Quatt. Waar zullen ze het toch zo druk mee hebben.
Maandag is wel een pomp afgeleverd maar nog geen idee wanneer iemand die gaat vervangen.

Met warmtebeeldcamera is wel te zien dat er nog warm water door de leidingen buiten gaat maar dat stopt natuurlijk als de ketel uit is. Van een vorstbeveiliging las ik "Wanneer de watertemperatuur in de leiding onder de 3°C daalt, gaat de afsluitklep open en laat deze het water druppelsgewijs uit de leiding lopen." Hopelijk valt dat mee dan of misschien kan ik beter wat halen voor afdoppen van de leidingen.

Ketel schoonmaken ga ik zelf wel doen; kunnen ze wel leuk gaan verbieden maar als niemand tijd heeft of het wil doen heb je geen onderhoud of het werkt niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-08 21:21

Feenstra heb ik al jaren contract lopen.
Die deden laatste keer toen ze Quatt zagen niet moeilijk.

Ik heb de installatie van de Quatt niet specifiek aangegeven bij ze..

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:49
bite schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:19:
Maandag is wel een pomp afgeleverd maar nog geen idee wanneer iemand die gaat vervangen.

Met warmtebeeldcamera is wel te zien dat er nog warm water door de leidingen buiten gaat maar dat stopt natuurlijk als de ketel uit is. Van een vorstbeveiliging las ik "Wanneer de watertemperatuur in de leiding onder de 3°C daalt, gaat de afsluitklep open en laat deze het water druppelsgewijs uit de leiding lopen." Hopelijk valt dat mee dan of misschien kan ik beter wat halen voor afdoppen van de leidingen.

Ketel schoonmaken ga ik zelf wel doen; kunnen ze wel leuk gaan verbieden maar als niemand tijd heeft of het wil doen heb je geen onderhoud of het werkt niet meer.
Afdoppen zeker niet doen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
[...]

Zie mijn recente bericht over Evohome: jbtbnl in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Je zou even moeten uitzoeken of de HCE80 ook aan/uit schakelt op het ritme van "aantal schakelingen per uur" dat in Evohome is ingesteld.

Zo ja, zou je kunnen experimenteren met het ophogen van het aantal schakelmomenten (in mijn ervaring staat dat los van de OpenTherm besturing dus heeft geen rechtstreekse invloed op de Quatt) of het vervangen van de HCE80 door iets wat niet pendelt.

Edit: ik zie dat je in deze eerdere post een vergelijkbare gedachtegang hebt: GhostlyFriend in "Ervaringen met Quatt Deel 2" en inderdaad, er is ook een nieuwe HCC100 VVW module van Honeywell beschikbaar. Maar als je maar twee lussen hebt lijkt mij losse HR92's voordeliger.

[ Voor 10% gewijzigd door jbtbnl op 11-12-2024 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
[...]

ik heb volledig blauw door cv bedrijf uit te zetten. Ik krijg ook hoog gasgebruik als ik dat niet doe. Tot zeker -3 redt de Quatt het probleemloos zonder gas. Helaas kom ik niet verder met aanpassen bij de studentjes van Quatt…..

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:04
AlfredPteD schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:07:
[...]

edit: deze vraag is natuurlijk aan iedereen!

@Stefannn Ik heb maar een klein achtergrondje in regeltechniek, en die is ook nog erg vervaagd. Ik heb zojuist een paar radiatorfans gekocht, en ik zie meteen dat ik een lagere energieverbruik heb, even later gevolgd door het uitschakelen van de warmtepomp omdat de temperatuur bereikt is. Mooi toch. Zou je zeggen.

Wat er feitelijk gebeurt met radiator fans, dat de warmteafgifte naar je huis sneller gaat. In regeltechniek betekent dat dat de tijdconstante kleiner wordt: het systeem wordt zenuwachtiger.

Mijn vraag/idee is nu : zou die tijdconstante ervoor kunnen zorgen dat het systeem sneller gaat pendelen ? Wat denk jij hiervan ?
Tijdconstante kleiner betekent inderdaad zenuwachtiger. Maar ik denk niet dat de tijdconstante kleiner wordt.
Het complete thermodynamische gedrag is best complex en om het precies te weten moet je op veel plekken meten en dat heb ik ook niet gedaan.

Zoals ik het maken ventilatoren het systeem niet zozeer “sneller” maar verlagen ze de warmteweerstand tussen radiator oppervlak en “huis”. Waarbij “huis” ultimo de plek van de thermostaat is die het verwarmings systeem bestuurt.

Beschouw de “statische situatie” waarbij de radiator exact genoeg power geeft om de kamer te verwarmen.
Dan heeft de radiator een vast vermogen, bijvoorbeeld 1kW.
De radiatoren leveren die 1kW middels een combinatie straling,
- dat is boven 60graden best veel maar onder 40 heel weinig
- en “convectie” = middels contact opgewarmde lucht

Zonder ventilatoren gaat die lucht langzaam omhoog. Het vermogen, dus de 1kW is dan gelijk aan de “stroomsnelheid” x “warmtecapaciteit van lucht” x “aantal graden opwarming”.
Als radiatoren de stroomsnelheid bijvoorbeeld 2x groter maken, dan wordt het “aantal graden opwarming” 2x kleiner.
Bijvoorbeeld…
Lucht die onderaan de radiator in gaat heeft kamertemperatuur, dus bijvoorbeeld 20 graden.
Zonder ventilatoren komt die er met een bepaalde snelheid met bijvoorbeeld 40 graden uit.
Met ventilatoren lever je hetzelfde vermogen met een uitstroom. Temperatuur van 30 graden bij dubbele stroomsnelheid.
Er gaat dan 2x zoveel lucht van 30 graden de kamer in hetgeen na verdunning exact dezelfde opwarming geeft als origineel bij 1x op 40 graden.

Dus.. dat gaat niet zozeer “sneller” maar meer “met lager benodigde radiator temperatuur” omdat je de lucht nu 10 graden minder hoeft op te warmen.

Tot zover “statisch”.

Dynamisch hangt het er vanaf of je de watertemperatuur (sensor in quatt), of de kamertemperatuur (thermostaat in kamer). In werkelijkheid een combinatie van beiden.
Hoe quatt precies regelt weten we niet echt. Maar het lijkt erop dat water temperatuur via stook lijn wordt geregeld.
In geval het benodigde vermogen kleiner is dan het minimum vermogen wordt het minimum vermogen bereikt door aan/uit schakelen (een andere keuze heb je niet). Om bijvoorbeeld 50% van vermogen te krijgen maakt het niet uit of je 5min aan / 5min uit schakelt danwel 6uur aan / 6 uur uit. Gemiddeld gaat er hetzelfde vermogen in het huis. In het tweede geval zal de temperatuur schommeling echter een paar graden zijn en in het eerste geval wellicht maar 0.1 graad.

En daar zit de crux van het pendelen…
We weten niet precies hoe de quatt regelt maar gedeeltelijk op watertemperatuur.. als je dat op 1graad nauwkeurig regelt dan heb je hele korte aan/uit tijden. In geval van ventilatoren ga je op een lagere temperatuur zitten. Relatief ten op zichten van wens temperatuur is de 1 dan groter. Ik verwacht daarmee eerder rustiger dan onrustiger gedrag. Maar het hangt heel erg van het controller ontwerp af.

Stooklijn verlagen vermindert (gok ik, het is moeilijk vergelijken als je er zelf niet aan kan zitten) het pendel gedrag ook omdat je “minder overpower” in je systeem gooit. Duurt langer voor je het schakel punt bereikt.

Sowieso handig om de schakel drempel (hysterese) van de water regelaar op een hogere waarde te zetten maar daar kan je bij een quatt niet bij.

En dus de hysterese van de thermostaat. Daar kan je wel bij.

====
Pfew… een heel verhaal met mechanismes.
Deze mechanismes zijn wel zo zoals ik beschrijf.
De crux zit in de onderlinge verhoudingen. En die kan je moeilijk bepalen. Je kan zo zonder metingen niet weten welke effecten dominant zijn. En de controller van de quatt is een black box. Daar kan je niet bij.

Nb. Ik heb zelf geen quatt, ik heb een water/water systeem met compleet zelf gebouwde controller die maar 1x per dag aan/uit gaat. Dat is wel “off topic” hier.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
[...]

Ik heb ook evohome, maar gebruik het nu alleen nog om op schema de radiatoren te openen. de evohome is niet meer de hoofdthermostaat en is ook niet gekoppeld aan de cic.
In de woonkamer hangt een andere thermostaat die de cic aanstuurt.

dus de radiator in de andere kamers krijgen alleen warm water als en de evohome de knop openzet en de quatt draait. aangezien de quatt een groot deel van de dag draait werkt dit prima.

de quatt zal veel rustiger en langduriger draaien en je cop zal flink toenemen. wel quatt even informeren dat je een andere thermostaat hebt ivm aansturing van de cic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Friezin schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:05:
[...]

Maar is dat de wp of CIC?

https://www.odido.nl/busi...voor-slimme-warmtepompen/

Bij resideo storing onlangs, stopte wp ook.
Zat wel in overshoot
Had zelf gewoon internet, maar t6-app zei "nee, ik geef niks meer door".
Op "bakje" te bedienen

[Afbeelding]
De CiC kan in de initialisatie fase gebruik maken van LoRa
EDIT: LowPowerWAN LTE Cat-M1 module met SIM, deze gebruikt het 4G-netwerk van T-Mobile (nu Odido).

. Zo hebben ze bij mij de eerste setup doorlopen, via wifi/bedraad ging dat niet. (En dat lag niet aan mijn netwerk, daar zag ik gewoon connecties het internet op gaan etc. maar er kwam geen verkeer terug). Er moesten meerdere CiC's aan te pas komen.
Ik heb al vaker gelezen dat er soms problemen zijn met de CiC's die nieuw uit de doos komen.

Dus volgens mij hebben ze dus de hardware aan boord om via LoRa te kunnen werken.

V.w.b. de Honeywell T6, ik heb diezelfde storing mee gekregen. Ik vind het vreemd dat de thermostaat dan ineens niet meer goed werkt, die zou ook prima stand-alone moeten werken en via het display te bedienen moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 11-12-2024 22:32 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
CPM schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:01:
[...]

V.w.b. de Honeywell T6, ik heb diezelfde storing mee gekregen. Ik vind het vreemd dat de thermostaat dan ineens niet meer goed werkt, die zou ook prima stand-alone moeten werken en via het display te bedienen moeten zijn.
(CC: @Friezin )
Ook 'last' gehad van deze storing. Kon de T6 niet bedienen via de app, wel via display en HA (die praat via homekit (ook lokaal) met de T6). De CiC pakte het vervolgens gewoon over.
Dus ja, hij werkt prima stand alone hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:26
Sytheon schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:05:
[...]

@dzuijlek @Toby-Wan

Ze geven niet heel duidelijk aan waarom. Meer algemeen dat het altijd gedoe met quatt is. Ga er zeker ook mee terug bij quatt zelf
Misschien lopen ze bij Eneco wel tegen hetzelfde aan als wij. Slechte communicatie vanuit Quatt. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:01:
[...]

De CiC kan in de initialisatie fase gebruik maken van LoRa. Zo hebben ze bij mij de eerste setup doorlopen, via wifi/bedraad ging dat niet. (En dat lag niet aan mijn netwerk, daar zag ik gewoon connecties het internet op gaan etc. maar er kwam geen verkeer terug). Er moesten meerdere CiC's aan te pas komen.
Ik heb al vaker gelezen dat er soms problemen zijn met de CiC's die nieuw uit de doos komen.

Dus volgens mij hebben ze dus de hardware aan boord om via LoRa te kunnen werken.

Cc @jj85,

Even proberen het duidelijker te maken:

Het fysieke thermostaat"bakje" kon ik gewoon bedienen, ik noemde T6-app.

Maar bij mij draait de Quatt altijd een tijd door in overshoot (soms tot +0,4°C) en draait bijna altijd: waarschijnlijk is er bij die storing toch een "hikje" geweest in de verbinding waardoor Quatt uitging. Omdat ik zover in die overshoot zat, zag thermostaat/CIC waarschijnlijk geen reden de Quatt weer aan te zetten na het hikje.

Edit: ik heb verder alles bedraad, dus ook niet afhankelijk van wifi oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Stefannn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:37:
[...]

Tijdconstante kleiner betekent inderdaad zenuwachtiger. Maar ik denk niet dat de tijdconstante kleiner wordt.
Het complete thermodynamische gedrag is best complex en om het precies te weten moet je op veel plekken meten en dat heb ik ook niet gedaan.

Zoals ik het maken ventilatoren het systeem niet zozeer “sneller” maar verlagen ze de warmteweerstand tussen radiator oppervlak en “huis”. Waarbij “huis” ultimo de plek van de thermostaat is die het verwarmings systeem bestuurt.

Beschouw de “statische situatie” waarbij de radiator exact genoeg power geeft om de kamer te verwarmen.
Dan heeft de radiator een vast vermogen, bijvoorbeeld 1kW.
De radiatoren leveren die 1kW middels een combinatie straling,
- dat is boven 60graden best veel maar onder 40 heel weinig
- en “convectie” = middels contact opgewarmde lucht

Zonder ventilatoren gaat die lucht langzaam omhoog. Het vermogen, dus de 1kW is dan gelijk aan de “stroomsnelheid” x “warmtecapaciteit van lucht” x “aantal graden opwarming”.
Als radiatoren de stroomsnelheid bijvoorbeeld 2x groter maken, dan wordt het “aantal graden opwarming” 2x kleiner.
Bijvoorbeeld…
Lucht die onderaan de radiator in gaat heeft kamertemperatuur, dus bijvoorbeeld 20 graden.
Zonder ventilatoren komt die er met een bepaalde snelheid met bijvoorbeeld 40 graden uit.
Met ventilatoren lever je hetzelfde vermogen met een uitstroom. Temperatuur van 30 graden bij dubbele stroomsnelheid.
Er gaat dan 2x zoveel lucht van 30 graden de kamer in hetgeen na verdunning exact dezelfde opwarming geeft als origineel bij 1x op 40 graden.

Dus.. dat gaat niet zozeer “sneller” maar meer “met lager benodigde radiator temperatuur” omdat je de lucht nu 10 graden minder hoeft op te warmen.

Tot zover “statisch”.

Dynamisch hangt het er vanaf of je de watertemperatuur (sensor in quatt), of de kamertemperatuur (thermostaat in kamer). In werkelijkheid een combinatie van beiden.
Hoe quatt precies regelt weten we niet echt. Maar het lijkt erop dat water temperatuur via stook lijn wordt geregeld.
In geval het benodigde vermogen kleiner is dan het minimum vermogen wordt het minimum vermogen bereikt door aan/uit schakelen (een andere keuze heb je niet). Om bijvoorbeeld 50% van vermogen te krijgen maakt het niet uit of je 5min aan / 5min uit schakelt danwel 6uur aan / 6 uur uit. Gemiddeld gaat er hetzelfde vermogen in het huis. In het tweede geval zal de temperatuur schommeling echter een paar graden zijn en in het eerste geval wellicht maar 0.1 graad.

En daar zit de crux van het pendelen…
We weten niet precies hoe de quatt regelt maar gedeeltelijk op watertemperatuur.. als je dat op 1graad nauwkeurig regelt dan heb je hele korte aan/uit tijden. In geval van ventilatoren ga je op een lagere temperatuur zitten. Relatief ten op zichten van wens temperatuur is de 1 dan groter. Ik verwacht daarmee eerder rustiger dan onrustiger gedrag. Maar het hangt heel erg van het controller ontwerp af.

Stooklijn verlagen vermindert (gok ik, het is moeilijk vergelijken als je er zelf niet aan kan zitten) het pendel gedrag ook omdat je “minder overpower” in je systeem gooit. Duurt langer voor je het schakel punt bereikt.

Sowieso handig om de schakel drempel (hysterese) van de water regelaar op een hogere waarde te zetten maar daar kan je bij een quatt niet bij.

En dus de hysterese van de thermostaat. Daar kan je wel bij.

====
Pfew… een heel verhaal met mechanismes.
Deze mechanismes zijn wel zo zoals ik beschrijf.
De crux zit in de onderlinge verhoudingen. En die kan je moeilijk bepalen. Je kan zo zonder metingen niet weten welke effecten dominant zijn. En de controller van de quatt is een black box. Daar kan je niet bij.

Nb. Ik heb zelf geen quatt, ik heb een water/water systeem met compleet zelf gebouwde controller die maar 1x per dag aan/uit gaat. Dat is wel “off topic” hier.
Zeer interessante bijdrage.👍

Dit brengt mij op het volgende.

Ik heb onder een aantal radiatoren Heatfans met de smartcontroller. Nu heeft deze controller 6 standen in snelheden.

Nu willen we een rustig lopend systeem met weinig schommelingen. Nu vraag ik mij het volgende af. In welke mate heeft de snelheid van de ventilatoren invloed op de temperatuur van het retourwater en op schommelingen hierin en dus op de stabiliteit van het gehele systeem?

Twee situaties bij mij:

1. De Heatfans zitten onder een radiator die normaliter op een constante temperatuur staat middels een Tado-knop. Dit geeft meer aan/uit gedrag met regelmatig wel een graad verschil tussen dal en piek in kamertemperatuur. Hoe hoger de snelheid hoe groter de temperatuur fluctuaties. Het lijkt mij dat dit dan ook meer schommelingen geeft in de temperatuur van het retourwater en dus invloed heeft op de stabiliteit van het gehele systeem. Dan zou je zeggen zet deze controllers op de laagste stand, zodat het verschil tussen de dalen en de pieken minder is. Alleen op een hogere snelheid als een snelle opwarming van de kamer gewenst is.

2. De Heatfans zitten onder een radiator die geheel open staat. De snelheid heeft minder effect op schommelingen. Wel geeft een hogere snelheid een groter verschil in aanvoer- en retour temperatuur. Stand wordt meer bepaald door wat als prettig ervaren wordt in luchtstroom en geluid.

Klopt deze redenatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mickel moen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:51:
[...]

Ik heb onder een aantal radiatoren Heatfans met de smartcontroller. Nu heeft deze controller 6 standen in snelheden.

Nu willen we een rustig lopend systeem met weinig schommelingen. Nu vraag ik mij het volgende af. In welke mate heeft de snelheid van de ventilatoren invloed op de temperatuur van het retourwater en op schommelingen hierin en dus op de stabiliteit van het gehele systeem?

Twee situaties bij mij:

1. De Heatfans zitten onder een radiator die normaliter op een constante temperatuur staat middels een Tado-knop. Dit geeft meer aan/uit gedrag met regelmatig wel een graad verschil tussen dal en piek in kamertemperatuur. Het lijkt mij dat dit dan ook meer schommelingen geeft in de temperatuur van het retourwater en dus invloed heeft op de stabiliteit van het gehele systeem. Dan zou je zeggen zet deze controllers op de laagste stand, zodat het verschil tussen de dalen en de pieken minder is. Alleen op een hogere snelheid als een snelle opwarming van de kamer gewenst is.

2. De Heatfans zitten onder een radiator die geheel open staat. De snelheid heeft minder effect op schommelingen. Wel tot een groter verschil in aanvoer- en retour temperatuur. Stand wordt meer bepaald door wat als prettig ervaren wordt in luchtstroom en geluid.

Klopt deze redenatie?
Als ik het vergelijk met mijn FCU, dan zie ik duidelijke verschillen als ik de fan harder laat draaien.
De retour neemt echt wel af.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een vaste snelheid die niet storend is, maar ook wel voldoende afgifte geeft.
Anders gesteld: zo hard mogelijk zonder dat het geluid storend is, en dan eventueel de flow knijpen als de afgifte dan te groot blijkt.
De rest lekker overlaten aan de watertemperatuur.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-08 18:08
bite schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:19:
Met nieuwe klanten bedienen en Quatts installeren.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:54:
[...]

Als ik het vergelijk met mijn FCU, dan zie ik duidelijke verschillen als ik de fan harder laat draaien.
De retour neemt echt wel af.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een vaste snelheid die niet storend is, maar ook wel voldoende afgifte geeft.
Anders gesteld: zo hard mogelijk zonder dat het geluid storend is, en dan eventueel de flow knijpen als de afgifte dan te groot blijkt.
De rest lekker overlaten aan de watertemperatuur.
Precies, maar dan is het uitgangspunt dus. Zo weinig mogelijk. In hoeveelheid ventilatoren en in snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Mickel moen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:58:
[...]

Precies, maar dan is het uitgangspunt dus. Zo weinig mogelijk. In hoeveelheid ventilatoren en in snelheid.
Ik heb even een post gejat van @Bazz0847 (de maker van de HeatBoosters) uit het HeatBooster topic:
Bazz0847 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:27:
[...]

Wellicht helpt onderstaande meting :)

De inlaat watertemperatuur heb ik vastgezet op 34 graden. Convector is type 15 van 1m40 lang, volgelegd met fans type Arctic P14.

Ik laat de ventilatoren trapsgewijs optoeren van helemaal uit (0% snelheid), laagste snelheid (1%), naar 20%, 40%, 60% 80% en 100% snelheid en uiteindelijk weer terug helemaal uit. De grafiek toont de delta-T van de convector, en deze is direct gecorreleerd aan de afgifte van de radiator. Wat je ziet is dat de afgiftewinst tot 60% snelheid groot is, daarboven is de winst beperkter en is er wel een stuk meer lawaai. In het uiterste geval kan ik de delta-T bij de type 15 convector vergroten van 1.2 naar 2.9 graden, dus een factor 2.4 meer afgifte.

Door 8 fans toe te passen hoeven ze maar op max 60% toeren te draaien om vrijwel maximale afgifte te krijgen. Als ik 4 fans had gebruikt op 100% had ik veel meer kabaal gehad en minder afgifte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJbt3d_wOsrRQSt4EvGYrOE-CGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AifDTAt8fzZPC0v88mrH7he2.png?f=fotoalbum_large
Hier kun je goed zien dat de snelheid een duidelijke impact heeft op de deltaT over je radiator.

Zelf draai ik ze maximaal op zo'n 20% vanwege geluid. Vroeg in de ochtend draaien ze significant harder om de woonkamer op te piepen na een lichte nachtverlaging (maar dan is er niemand beneden en boeit geluid niet zo).

Waar ik nog verder mee wil spelen is het laten regelen door de HeatBooster vs een vast setpoint voor de fans (eigenlijk wat @paQ omschrijft). Ook om na te gaan of de Quatt/CiC regeling met de HeatBooster regeling botst (zouden ze elkaar kunnen tegen werken?).

Mijn uitgangspunt zou zijn: zoveel als mogelijk fans op een laag toerental (onder de gehoorgrens) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Mickel moen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:58:
[...]

Als je dan voldoende afgifte van je radiator hebt wel ja.
Maar, hoe meer luchtstroom, hoe groter het deltaT zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:05:
[...]

Ik heb even een post gejat van @Bazz0847 (de maker van de HeatBoosters) uit het HeatBooster topic:

[...]

Hier kun je goed zien dat de snelheid een duidelijke impact heeft op de deltaT over je radiator.

Zelf draai ik ze maximaal op zo'n 20% vanwege geluid. Vroeg in de ochtend draaien ze significant harder om de woonkamer op te piepen na een lichte nachtverlaging (maar dan is er niemand beneden en boeit geluid niet zo).

Waar ik nog verder mee wil spelen is het laten regelen door de HeatBooster vs een vast setpoint voor de fans (eigenlijk wat @paQ omschrijft). Ook om na te gaan of de Quatt/CiC regeling met de HeatBooster regeling botst (zouden ze elkaar kunnen tegen werken?).

Mijn uitgangspunt zou zijn: zoveel als mogelijk fans op een laag toerental (onder de gehoorgrens) ;)
Zal best kunnen botsen ja. Je voegt immers weer een variabele toe aan je systeem.
Nu zal de impact bij een FCU doorgaans wat groter zijn gok ik zo, maar ik ben na enkele dagen al meteen weer afgestapt van harder en zachter laten blazen.
Althans: ik zet de FCU nu altijd op een hoge temperatuur, 21gr (hal) terwijl ik weet dat ik met de flow en Ta niet verder zal komen dan 19.5 of 20 in het beste geval.
Als hij de 20 raakt gaat de fan alsnog trager draaien, en bij 20.5 (zal niet voorkomen) zal hij nog veel verder terug moduleren kwa snelheid.

Hetzelfde geldt andersom als ik hem pas laat starten bij 26 graden bijv terwijl de flow target ook zo rond die waarde zit. aan uit aan uit aan uit. je ziet het Ta dan ook gewoon fluctueren telkens, alsmede de compressor op neer op neer.
Nu start ik gewoon bij 25 graden, en alles is glad.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 11-12-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:10:
[...]

Zal best kunnen botsen ja. Je voegt immers weer een variabele toe aan je systeem.
Nu zal de impact bij een FCU doorgaans wat groter zijn gok ik zo, maar ik ben na enkele dagen al meteen weer afgestapt van harder en zachter laten blazen.
Althans: ik zet de FCU nu altijd op een hoge temperatuur, 21gr (hal) terwijl ik weet dat ik met de flow en Ta niet verder zal komen dan 19.5 of 20 in het beste geval.
Als hij de 20 raakt gaat de fan alsnog trager draaien, en bij 20.5 (zal niet voorkomen) zal hij nog veel verder terug moduleren kwa snelheid.

Hetzelfde geldt andersom als ik hem pas laat starten bij 26 graden bijv terwijl de flow target ook zo rond die waarde zit. aan uit aan uit aan uit. je ziet het Ta dan ook gewoon fluctueren telkens, alsmede de compressor op neer op neer.
Nu start ik gewoon bij 25 graden, en alles is glad.
Brengt mij op de kern van mijn eerste posting hierover. Hoe minder schommelingen hoe stabieler het gehele systeem. Ofwel, na deze antwoorden. Hoe minder hoe beter, mits de totale afgifte in het systeem voldoende is en je natuurlijk het gewenste comfort bereikt.

Ik ga binnenkort als het lekker koud is, eens per radiator het effect van de standen van de Heatfans op de deltaT meten. Ook een benadering.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 11-12-2024 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Mickel moen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:16:
[...]

Brengt mij op de kern van mijn eerste posting hierover. Hoe minder schommelingen hoe stabieler het gehele systeem. Ofwel, na deze antwoorden. Hoe minder hoe beter, mits de totale afgifte in het systeem voldoende is en je natuurlijk het gewenste comfort bereikt.
Ik snap je redenatie even niet; ik kom juist uit op: hoe meer hoe beter :)
Hoe hoger de luchtfow, hoe beter je in staat bent om energie uit het CV-water te peuteren en je woonkamer op te warmen. Hoger luchtflow, leidt tot betere warmteafgifte / deltaT van systeem.
Hiermee kan de totale aanvoertemperatuur zelfs naar beneden, wat weer leidt tot hogere efficiëntie / COP van je systeem.

Maar fans op 100% laten draaien geeft een bult herrie, dat is ongewenst. Vandaar liever 5 fans op 20% dan 1 fan op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-06 13:57

Dat zou toch merkwaardig zijn dat een actieve internet verbinding noodzakelijk is? Ik ga er van uit dat zonder wifi en internet alles gewoon blijft werken. Via de T6 wel de temperatuur uitleesbaar en instelbaar is. Dat het een autark systeem is!
Acceptabel is dat zonder wifi en internet de gegevens niet meer via app's bereikbaar zijn. Dit is iets om eens uit te proberen. Nu even niet maar tzt. Of heeft iemand al een duidelijk inzicht in?

Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

jj85 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:22:
[...]

Ik snap je redenatie even niet; ik om juist uit op: hoe meer hoe beter :)
Hoe hoger de luchtfow, hoe beter je in staat bent om energie uit het CV-water te peuteren en je woonkamer op te warmen. Hoger luchtflow, leidt tot betere warmteafgifte / deltaT van systeem.
Hiermee kan de totale aanvoertemperatuur zelfs naar beneden, wat weer leidt tot hogere efficiëntie / COP van je systeem.

Maar fans op 100% laten draaien geeft een bult herrie, dat is ongewenst. Vandaar liever 5 fans op 20% dan 1 fan op 100%.
Ja begrijp ik. Zoals altijd gaat het om de balans. De hoogste stand van de Heatfan op een radiator met maximaal aantal ventilatoren zal ook tot meer aan/uit gedrag van een Tado-knop leiden. Deze moduleert nu eenmaal minder mooi dan de thermostaat. Dit heeft weer invloed op de warmtevraag in het het gehele systeem en ik vermoed dus ook op het aan/uit gedrag van de Quatt, waar enkelen hier nogal last van hebben.

Vandaar mijn vraag.

Ik ben benieuwd wat @Stefannn hier van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Arjen_Sijtsma schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:27:
[...]

Dat zou toch merkwaardig zijn dat een actieve internet verbinding noodzakelijk is? Ik ga er van uit dat zonder wifi en internet alles gewoon blijft werken. Via de T6 wel de temperatuur uitleesbaar en instelbaar is. Dat het een autark systeem is!
Acceptabel is dat zonder wifi en internet de gegevens niet meer via app's bereikbaar zijn. Dit is iets om eens uit te proberen. Nu even niet maar tzt. Of heeft iemand al een duidelijk inzicht in?
Nog niet getest.
Wel getest: stekker uit de CiC. De Quatts blijven dan gewoon doordraaien en warmte produceren op (ik vermoed) hun laatst ingestelde setpoint, maar krijgen geen nieuwe instructies vanuit de CiC. Ik weet overigens niet of dit oneindig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Voor zover ik weet, heeft wat Tado betreft uitval internet geen invloed op werking systeem. Regelen via app niet mogelijk, maar handmatig op de apparaten wel. Bridge is wel verbonden met internet, maar de onderlinge communicatie tussen de Tado-apparaten en dus de bridge is niet middels Wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Mickel moen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:32:
[...]

Ja begrijp ik. Zoals altijd gaat het om de balans. De hoogste stand van de Heatfan op een radiator met maximaal aantal ventilatoren zal ook tot meer aan/uit gedrag van een Tado-knop leiden. Deze moduleert nu eenmaal minder mooi dan de thermostaat. Dit heeft weer invloed op de warmtevraag in het het gehele systeem en ik vermoed dus ook op het aan/uit gedrag van de Quatt, waar enkelen hier nogal last van hebben.

Vandaar mijn vraag.

Ik ben benieuwd wat @Stefannn hier van vind.
Zou het ook kunnen zijn dat de Quatt ziet dat de retourtemperatuur (met fans) flink omlaag gaat en dus ook de aanvoertemperatuur vrijwel direct mee omlaag gaat? Je hebt dan dus dezelfde delta T en dus ook hetzelfde vermogen, alleen nu met lagere temperatuur.

Ik bedoel dus, het is niet per se zo dat die fans zorgen voor snellere opwarming van je kamer. Dat is alleen zo als de delta T groter wordt (en het vermogen dus ook). Maar die aanvoertemperatuur gaat met de retourtemperatuur mee omlaag. Kortom, in mijn optiek blijft het vermogen gelijk. En dus geen snellere opwarming van je kamer.

Wel een efficiënter lopende Quatt 8)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

JanHenk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:42:
[...]
Zou het ook kunnen zijn dat de Quatt ziet dat de retourtemperatuur (met fans) flink omlaag gaat en dus ook de aanvoertemperatuur vrijwel direct mee omlaag gaat? Je hebt dan dus dezelfde delta T en dus ook hetzelfde vermogen, alleen nu met lagere temperatuur.

Ik bedoel dus, het is niet per se zo dat die fans zorgen voor snellere opwarming van je kamer. Dat is alleen zo als de delta T groter wordt (en het vermogen dus ook). Maar die aanvoertemperatuur gaat met de retourtemperatuur mee omlaag. Kortom, in mijn optiek blijft het vermogen gelijk. En dus geen snellere opwarming van je kamer.

Je hebt gelijk dat Quatt (in beginsel) hetzelfde vermogen blijft leveren met ventilatoren, dus delta T blijft gelijk. Ta en Tr zijn allebei lager.
Maar, waar wordt dat vermogen voor gebruikt? Zonder ventilatoren zit een deel ongebruikt in je warmer wordende verwarmingswater. Met ventilatoren verplaats je deze warmte naar je kamer. Dus toch snellere opwarming van je kamer met ventilatoren.
En een efficiënter lopende Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
[...]

Onlangs een paar uur zonder internet gezeten maar de CiC bleef actief en de Quatt wisselde ook zo nodig van vermogen. App was niet meer benaderbaar.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:42:
[...]

Als je daarmee dan de kamertemperatuur niet haalt zal hij alsnog harder gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
De buitentemperatuursensor op de Quatt zit vrij strak tegen de warmtewisselaar en wordt daarmee ook beinvloed door de ijsvorming op de warmtewisselaar.
Zijn er hier Quatt gebruikers die de sensor wat meer naar buiten of opzij hebben gedraaid zodat de invloed van de koude warmtewisselaar minder is? Of is het juist de bedoeling dat de buitentemperatuursensor de afkoeling van de warmtewisselaar meeneemt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkMKPIxJvUe1_CvynGsrw1P2Q-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3jBJiPGHtSvBAUgOlKEgmWu.jpg?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Mickel moen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:51:
[...]

Twee situaties bij mij:

1. De Heatfans zitten onder een radiator die normaliter op een constante temperatuur staat middels een Tado-knop. Dit geeft meer aan/uit gedrag met regelmatig wel een graad verschil tussen dal en piek in kamertemperatuur. Hoe hoger de snelheid hoe groter de temperatuur fluctuaties. Het lijkt mij dat dit dan ook meer schommelingen geeft in de temperatuur van het retourwater en dus invloed heeft op de stabiliteit van het gehele systeem. Dan zou je zeggen zet deze controllers op de laagste stand, zodat het verschil tussen de dalen en de pieken minder is. Alleen op een hogere snelheid als een snelle opwarming van de kamer gewenst is.

2. De Heatfans zitten onder een radiator die geheel open staat. De snelheid heeft minder effect op schommelingen. Wel geeft een hogere snelheid een groter verschil in aanvoer- en retour temperatuur. Stand wordt meer bepaald door wat als prettig ervaren wordt in luchtstroom en geluid.

Klopt deze redenatie?
Is lastig te zeggen want je hebt het dan over 1 radiator in een groter systeem.
Met allemaal afzonderlijke regelaars wordt het al gauw een rommeltje met elkaar tegen werkende regelaars.
Vandaar het advies dat je hier vaak ziet:
- houd het simpel
- begin met 1 zone
- Stap voor stap voorzichtig uitbreiden en stabiel houden

Dat gezegd hebbende…
Ventilators zeker niet ook nog gaan controleren want dan gaan systemen elkaar nog veel meer beïnvloeden.

Maar.. hoe meer ventilator hoe beter want meer = meer demping op de water fluctuatie.

Om dat te begrijpen:
- stel dat de ventilators oneindig hard staan
- dan wordt de lucht zo hard door de radiatoren geblazen dat die instantaan de kamertemperatuur overnemen.
- dus dan is de delta T van water over een radiator nul.

Defacto gedraagt de radiator zich dan als een vloerverwarming die “zonder thermische weerstand” aan de kamertemperatuur hangt.

(Dit is in praktijk natuurlijk niet realiseerbaar)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:58:
De buitentemperatuursensor op de Quatt zit vrij strak tegen de warmtewisselaar en wordt daarmee ook beinvloed door de ijsvorming op de warmtewisselaar.
Zijn er hier Quatt gebruikers die de sensor wat meer naar buiten of opzij hebben gedraaid zodat de invloed van de koude warmtewisselaar minder is? Of is het juist de bedoeling dat de buitentemperatuursensor de afkoeling van de warmtewisselaar meeneemt?

[Afbeelding]
Die temperatuursensor kwam ergens in januari ook ter sprake.
Toen hier even gekeken of er ook effect was wanneer ik er een dubbel stukje karton (lege wc-rol) achter deed 😉.
Waarschijnlijk niks (anders had ik er wel wat permanents tussen geduwd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:58:

[Afbeelding]
Ik heb er niets mee gedaan omdat de Quatt bij mij mooi stabiel draait. Ik zie de Quatt als een black box met zijn eigen regeling waar de buitenvoeler er één van is.. Maar als je wat wilt doen zou ik hem eerder wat afschermen of isoleren om invloeden wat te vertragen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Juist niet isoleren natuurlijk. Hij moet wel de correcte aanvoer-luchttemperatuur kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
SBL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:05:
[...]

Je hebt gelijk dat Quatt (in beginsel) hetzelfde vermogen blijft leveren met ventilatoren, dus delta T blijft gelijk. Ta en Tr zijn allebei lager.
Maar, waar wordt dat vermogen voor gebruikt? Zonder ventilatoren zit een deel ongebruikt in je warmer wordende verwarmingswater. Met ventilatoren verplaats je deze warmte naar je kamer. Dus toch snellere opwarming van je kamer met ventilatoren.
En een efficiënter lopende Quatt.
Is dat wel zo? Als het geleverde verwarmingsvermogen gedefinieerd wordt als delta T * flow (afgeleid van Q = m*c*delta T), dan maakt het niet uit of dat nu 45-40 (Ta-Tr) graden is of 30-25 (Ta-Tr). De temperatuur van de retour is dus geen factor in het verwarmingsvermogen c.q. de warmte die de Quatt genereerd.

Het is natuurlijk wel zo dat de Quatt op lagere Ta wel meer vermogen kán leveren (en dus een hogere delta T kan halen). In dat geval wordt je kamer wel sneller warmer als indirect gevolg van de fans, maar is dat vooral omdat de Quatt meer warmte kan genereren (en dus een hogere delta T kan halen) bij lagere Ta.
paQ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:55:
[...]

Als je daarmee dan de kamertemperatuur niet haalt zal hij alsnog harder gaan lopen.
Dus dit. Dat harder lopen (vergroten van delta T) wordt mogelijk gemaakt doordat de Ta omlaag kan.

Maar, als er niet meer vermogen nodig is, gaat de delta T niet omhoog, dus is je kamer niet sneller warm, maar loopt de Quatt alsnog wel efficiënter.

Afijn, ik heb helemaal geen fans onder de radiatoren, maar grotendeels vloerverwarming en een mooie Ta van ~30, dus het is helemaal niet mijn discussie :+ Maar ik vind het wel leuk om de theoretische variabelen aan elkaar te knopen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Stefannn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:25:
[...]

Is lastig te zeggen want je hebt het dan over 1 radiator in een groter systeem.
Met allemaal afzonderlijke regelaars wordt het al gauw een rommeltje met elkaar tegen werkende regelaars.
Vandaar het advies dat je hier vaak ziet:
- houd het simpel
- begin met 1 zone
- Stap voor stap voorzichtig uitbreiden en stabiel houden

Dat gezegd hebbende…
Ventilators zeker niet ook nog gaan controleren want dan gaan systemen elkaar nog veel meer beïnvloeden.

Maar.. hoe meer ventilator hoe beter want meer = meer demping op de water fluctuatie.

Om dat te begrijpen:
- stel dat de ventilators oneindig hard staan
- dan wordt de lucht zo hard door de radiatoren geblazen dat die instantaan de kamertemperatuur overnemen.
- dus dan is de delta T van water over een radiator nul.

Defacto gedraagt de radiator zich dan als een vloerverwarming die “zonder thermische weerstand” aan de kamertemperatuur hangt.

(Dit is in praktijk natuurlijk niet realiseerbaar)
Dank voor de toelichting weer. Overigens ben ik al uitermate tevreden. Wat mij betreft al een uitstekend ingeregeld systeem. Ik zit alleen nog wat te spelen met de ventilatoren.

Voor de duidelijkheid. De Tado-knoppen in mijn huis kunnen geen actieve warmtevraag genereren. Er is dus in principe één zone met actieve warmtevraag en waar alle radiatoren geheel open staan,

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 11-12-2024 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:47
Duur dagje morgen 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMlxOL8-uM-d8wQicUkLw2VcDb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/by1UGIonJ7Wtjf8PT88J66Ct.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

JanHenk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:15:
[...]
Is dat wel zo? Als het geleverde verwarmingsvermogen gedefinieerd wordt als delta T * flow (afgeleid van Q = m*c*delta T), dan maakt het niet uit of dat nu 45-40 (Ta-Tr) graden is of 30-25 (Ta-Tr). De temperatuur van de retour is dus geen factor in het verwarmingsvermogen c.q. de warmte die de Quatt genereerd.
Het geproduceerde vermogen blijft gelijk. Dat zei jij, dat bevestig ik en dat zeg je nu weer. DeltaT bij Quatt is 5 en blijft 5.

Het verschil zit erin hoe dat vermogen wordt gebruikt.
Zonder ventilatoren wordt een deel van het vermogen gebruikt om het het water in de radiatoren en leidingen op te warmen van Ta 30 naar 35 naar 40 naar 45.
Met ventilatoren blijft Ta steeds 30 gaat al het vermogen naar de kamer, die dan dus sneller opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Weet iemand wat bedoelt wordt met nominaal verwarmingsvermogen en waarom volgens RVO Quatt 4kW levert en Quatt 6kW bij -7 aangeeft wat mij sterk lijkt gezien de COP. Dan zou mijn zekering vervangen moeten worden door een 20A wil ik dat halen.

Citaat:
De Quatt haalt 6kW bij -7 graden. Staar je echter niet blind op de 6kW bij het vergelijken met andere warmtepompen. De meeste concurrentie laat het vermogen bij +7 of +12

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag ook al een stevig dagje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-05 10:50
Hallo allemaal...

Ik ben hier helemaal nieuw, maar ik volg deze thread al een tijdje. Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk berichten te lezen, en ik zie dat ik niet de enige ben met het gedrag dat ik ga beschrijven. Ik wil mijn ervaring delen, mijn QA-testen (waarvan ik wed dat we het beter zouden doen dan Quatt QA), en ik denk mijn frustratie, omdat ik weet dat het beter kan.

Voordat ik begin met mijn lange bericht (sorry :D), wil ik even duidelijk maken dat ik geen gas meer gebruik voor verwarming, alleen voor warm tapwater, en het belangrijkste is dat ik niet koud heb (hoewel comfort subjectief is en het voor mij persoonlijk een beetje beter zou kunnen).

Ik heb mijn Quatt op 11 november ontvangen, dus ik ben nu precies een maand (blije) eigenaar van de Quatt.

Voor de Quatt heb ik jarenlang Netatmo-producten gebruikt, en ik denk dat die geweldig zijn, maar zoals geadviseerd werkt de Quatt het beste met de T6, dus heb ik de T6 bedraad gekocht. Zelf geïnstalleerd, ingesteld op de standaardinstellingen en deze werkte met de gasboiler voor een paar weken. Toen de Quatt kwam, stond deze nog steeds op de standaardinstellingen, wat betekende dat de Low Load-regeling aanstond, dus zoals verwacht draaide het als een gek. Nadat ik deze op de T6 had uitgeschakeld, had ik min of meer dezelfde ervaring: het draaide niet meer als een gek, maar het draaide ook niet constant.

Na een paar fabrieksinstellingen, veranderde er niets, een paar power-cycles van de T6, de CiC en de Quatt, werkte het perfect voor een avond of een dag en daarna ging het terug naar het oude gedrag.

Hier is de setup:

Een tussenwoning in Breda, enkele Quatt, alleen met radiatoren, 4-5 volledig open, 3 met DIY ventilatoren, 2,2 meter T22 in de woonkamer 15 ventilatoren, keuken 1,5 meter T22 12 ventilatoren, 80 cm T22 met 5 ventilatoren, en badkamer met designradiator. Op basis van CIC en HA is de flow constant 800 l/u +/- 1%. De ventilatoren zijn Arctic P8 omdat ze mooi onder de T2x-radiatoren passen, en ik heb ze op 4 volt draaien, wat ongeveer 30% zou zijn (ik heb 3,3 volt geprobeerd, maar ik zie geen voordelen in lager geluid en de deltaT is hetzelfde). Het huis is 100 m², 50 op de begane grond, 50 boven, waar de badkamerradiator volledig open staat en dan 2 T22’s, waarvan de ene volledig open staat en de andere half, gebouwd in 1997 met HR-glas... volledig geïsoleerd bij de bouw, volgens de normen van 1997 (ik gok en hoop) , maar ik weet zeker dat het dak geïsoleerd is, de spouw heeft 8 cm isolatie, dus ik zou zeggen dat er ruimte is voor verbeteringen om een paar procent te winnen, maar niet de moeite waard... Ik heb eigenlijk energieadvies gehad via ABN Amro en hij heeft het al gemarkeerd als A+.

In het begin had ik de thermostaat ingesteld op 20 's nachts, rond 7 uur 20, 12 uur 21, maar sinds een tijdje houd ik het constant op 21,5 (hoewel ik het 's nachts liever wat koeler zou hebben).

Met de constante setTemp van 21,5 heb ik opgemerkt dat de Quatt rond 21,20 begint, veel vermogen verbruikt van ongeveer 1-1,2 kW, en een watertemperatuur bereikt van ongeveer 40, wanneer de kamertemperatuur 21,53 is, en het gaat niet omlaag zoals ik zou verwachten, het zou moeten beginnen moduleren, maar het blijft hangen op 21,73, draait daar een tijdje en schakelt uit (alsof het probeert de setTemp zo snel mogelijk te bereiken, zoals een on/off cv). Wanneer het constant draait, houdt het de kamertemperatuur op 21,53 of 21,73, draait met een watertemperatuur van ongeveer 31-32 en verbruikt ongeveer 400W.

Wanneer het draait op 1+ kW, is de deltaTemp 4-5C, wanneer het meer constant draait is de deltaTemp 2-3C en het draait zo urenlang zonder problemen... totdat het uitschakelt 🙂

Optimalisatie op de thermostaat en de Quatt is uitgeschakeld.

Ik zal me richten op de gegevens sinds de laatste powercycle van gisteren, omdat dat vers is en ik de langste run ooit had. Dus gisteren, zoals je op de grafieken ziet, herstartte ik de CiC en de T6. De enige instellingen die ik op de T6 anders heb dan de standaard zijn dat Low Load uitstaat en ik een offset van -0,5 heb, omdat Honeywell goed bekend staat om te liegen over de binnentemperaturen en ik dit heb bevestigd met twee SwitchBot-thermometers. Ik zou waarschijnlijk gewoon de T6 op 22C constant kunnen instellen, maar ik weet niet hoe de Quatt dit zou gebruiken in de berekeningen, aangezien de setpoint van 22, buiten 3, theoretisch gezien zou moeten leiden tot minder vermogen bij 21,5, nogmaals in theorie. Aan de andere kant lijkt alles bij Quatt "theoretisch" te zijn.

Zoals je kunt zien, herstartte ik alles rond 15.00 uur. Toen plugde ik de CiC in, wachtte tot de settemp nul was en vervolgens verbond ik de T6. Dit keer heb ik hem in de uit-stand aangesloten, zodat hij de tijd had om de juiste kamertemperatuur te meten. Het begon met meer dan 1 kW, maar op dat moment zette ik zowel dag- als nachtstanden op gebouw 87, om de start met 1 kW+ te beperken, dus nu start het met 700-800W, het kan iets langer duren om de temperatuur te bereiken, maar dat vind ik prima.

Alles werkte perfect van 15:30 uur tot ongeveer 2 uur de volgende dag. 's Nachts startte het twee keer, één langere run, en in de ochtend draait het, bereikt 21,53, moduleert niet naar beneden, bereikt 21,73, moduleert naar beneden en schakelt daarna uit. De buitentemperatuur is constant, de kamertemperatuur is constant, er is geen grote daling, er is geen verandering in de vraag, maar om de een of andere reden besluit Quatt niet constant te draaien.

In het HA logboek zag ik zoals in het voorbeeld, dat de gegevens van de CiC "niet beschikbaar" zijn, "werden niet beschikbaar" en dit is geen HA-probleem, omdat ik geen storingen zie van HomeWizard of SwitchBot, maar nu ik erover nadenk, zijn HomeWizard en SwitchBot geen binaire waarden, dus zie ik ze niet.

Ik heb een ticket geopend bij Quatt en ja, zij bevestigden het probleem met de low load op de T6, en de medewerker zou de Quatt-berekeningen misschien verlagen, maar in mijn ogen is het nog steeds hetzelfde, het gebeurt eigenlijk terwijl ik dit bericht schrijf. Omdat het ticket nog open is, is het laatste wat ze zeggen dat ze niets verkeerds zien op de CiC en dat ze het gedrag van de T6 niet kunnen verklaren. Ah ja... ik heb zelfs een paar keer opgemerkt dat de T6 AAN blijft, met de controlSetpoint 24 (bijvoorbeeld... hoger dan 10 is wat belangrijk is) en de Quatt is simpelweg uit.

Stappen aan mijn kant: vandaag krijg ik de Tado v3+, als ze wit hebben, zou ik de x-versie kopen, maar aangezien ze dat niet hebben, wil ik echt niet vechten met mijn vrouw over de zwarte thermostaat op het gele/gouden behang :D. Morgen ga ik hem installeren, als ik het vandaag niet doe, als de T6 zo blijft gaan. Of wie weet, misschien koop ik 10 andere thermostaten om te bewijzen dat het een Quatt/CiC-probleem is, als dat nodig is...

Voor volgend jaar had ik gepland om Jaga te nemen, en eigenlijk lagere watertemperaturen te krijgen, maar als dit het gedrag blijft, ga ik geen geld meer erin steken.

Uiteindelijk is CiC ver verwijderd van het buzzwoord AI, om eerlijk te zijn ben ik op dit moment niet zeker of ze zelfs ML gebruiken, of misschien wel om gegevens van 10.000 apparaten te verzamelen, en gemiddelde grafieken/instellingen te maken, maar dat is het meeste wat ze doen.

Het is niet dat het product slecht is, maar het is ver, ver verwijderd van de uiteindelijke release.

Oh ja, CiC draait op versie 2.20.2. Ik heb zelfs gevraagd of ze een beta/candidate release hebben zodat ik het kan testen.

Als iemand advies heeft of iets nuttigs kan zeggen, zou ik dat op prijs stellen!

PS Ik schrijf dit waarschijnlijk al 2 uur, dus ik wed dat het een rommeltje is en ik ben waarschijnlijk iets vergeten :)

Translated from eng to Dutch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgV2qGKvvE_yvvROcmsv92pmyZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9JvjpEbqt0wGaxzLQILQzEAZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en4EJASG3YkBf-VuGE52G3zN9-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UowrCiDDOq7biRuZNyRzycbQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwJqBjDTRxezGzQEErJg5Q9e7-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uLS2sJs9WPmXqJZnDM3ejNjZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4pylJbElD9nnGd-Lw_hStN4x04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iCh0wKZG74oNsaoWRFrwR2VD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5ZJAtxrU-g6S6kMBK9MZUD-0zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mg5lv9CqbNRV8j5qN3JzvW0l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKK-zTd1Qh91JCvGoGi_Ub2pfdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q0TnEoe6xG0B1eyxZSEhr1sB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Z972wEAiZxfXKAb7TijKmkUvws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W1XKfcMTZYN1EEiHWxZY1diE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYJlSJ_RgNlfdPnX0OwkBeeAzVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BZ3BVFycVns7o2qQx0HxHEAN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7dgj-YqktWLWxOX3D6AbR0xCiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYDVi8rtYcpvR6lpmSy40h0B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8w1uoZq2DHYBIXC__Y3iOfBVjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ATFtumQt0RDtUwloOto8I0lg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door mckrsta op 11-12-2024 13:50 . Reden: Translated to Dutch ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Gelukkig wordt het morgen maar een graad of 5 :X

Onlangs maar gewoon weer ouderwets m'n vaste contract verlengd...
Als ik moet gaan nadenken wanneer ik de Quatt moet aanslingeren vs dynamische tarieven.. dan komt hier hier niet goed :+

Lukt me trouwens ook niet om een businesscase te bedenken waarbij het zinvol is om een dynamisch contract af te sluiten in combinatie met een (hybride) warmtepomp. De tarieven zijn toch veelal het hoogst op de momenten dat je de verwarmig nodig hebt (koude herst/winterdagen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
SBL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:26:
[...]

Het geproduceerde vermogen blijft gelijk. Dat zei jij, dat bevestig ik en dat zeg je nu weer.

Zonder ventilatoren wordt een deel van het vermogen gebruikt om het het water in de radiatoren en leidingen op te warmen van Ta 30 naar 35 naar 40 naar 45.
Met ventilatoren blijft Ta steeds 30 gaat al het vermogen naar de kamer, die dan dus sneller opwarmt.
Ah zo, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik begrijp je nu pas, excuses. De transitie van 30-25 naar 40-35 kost inderdaad energie die niet (direct) naar de ruimte gaat. Of anders gezegd, de gehele systeeminhoud aan water moet eerst 10 graden omhoog voordat er überhaupt hetzelfde vermogen geleverd kan worden.

Dat kunnen we ook kwantificeren, maar dan moeten we even weten wat de systeeminhoud is. Ik weet niet wat gebruikelijk is met radiatoren, maar volgens mij is 100 liter al een aardige inhoud. Stel dat we deze inhoud 10 graden willen verhogen, dan hebben we hiervoor 1,16 kWh nodig.

Deze energie gaat in eerste instantie inderdaad niet naar de ruimte (later wel als het weer afkoelt..).

Maakt dit nu echt zo'n groot verschil qua vertraging? Quatt maakt deze energie in pak 'm beet 20 minuten. Daarna is de systeeminhoud op een hogere temperatuur en gaat het geproduceerde vermogen weer naar de ruimte. Bij kleinere systeeminhouden gaat het nog sneller en als de gasketel bijspringt helemaal.

Hoop aannames natuurlijk maar goed.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
mckrsta schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:37:
Hello all...

Im completely new here, but I follow for some time this thread. I tried to read as many posts as possible, and I see Im not alone with the behaviour Im gonna describe, and I wanna share my experience, my QA testing (which I bet we would do better job then Quatt QA), and I guess my frustration, because I know it could be better.
Graag in het Nederlands, tip: gebruik chatgpt voor vertalen. Ik spreek ook geen Nederlands op een Engelstalig forum.

.plan: We stoppen de taalverloedering en omarmen het Nederlands vanaf nu voll...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
In the HA logbook I noticed as in the example, that readings from the CiC is unavailable "became unavailable" and this is not HA thing as I do not see drops from HomeWizard, nor SwitchBot, but now that I think HomeWizard and Switchbot are not bolean values so I do not see them.
There is/was an issue with the Quatt HA-integration getting no data from the CiC (server disconnect / timeout), this resulted in some unavailable messages.
https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt/pull/143
Lasoul in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Should be fixed in the upcoming release..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:39:
[...]

Als ik moet gaan nadenken wanneer ik de Quatt moet aanslingeren vs dynamische tarieven.. dan komt hier hier niet goed :+

Lukt me trouwens ook niet om een businesscase te bedenken waarbij het zinvol is om een dynamisch contract af te sluiten in combinatie met een (hybride) warmtepomp. De tarieven zijn toch veelal het hoogst op de momenten dat je de verwarmig nodig hebt (koude herst/winterdagen)?
Hier ook een vast contract. :)

Op dagen dat er genoeg groene energie is, is de prijs het laagst. Winterdag kan het ook vaak door wind opgewekt worden. Afgelopen zondag/maandag was de prijs heel laag en 70% door wind opgewekt. Nu is er blijkbaar in Europa weinig wind en weinig zon én wel een hoge vraag, dan kan het tarief door het dak schieten....

(Vergeet niet dat er enorm veel fossiel vermogen is afgeschakeld, verplichte sluiting van kolencentrales, maar ook kerncentrales etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
vanquishsdiv schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:31:
Weet iemand wat bedoelt wordt met nominaal verwarmingsvermogen en waarom volgens RVO Quatt 4kW levert en Quatt 6kW bij -7 aangeeft wat mij sterk lijkt gezien de COP. Dan zou mijn zekering vervangen moeten worden door een 20A wil ik dat halen.

Citaat:
De Quatt haalt 6kW bij -7 graden. Staar je echter niet blind op de 6kW bij het vergelijken met andere warmtepompen. De meeste concurrentie laat het vermogen bij +7 of +12
En is simpelweg onjuist. De sneer naar de concurrentie is in dat licht echt absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:26:
[...]

Het geproduceerde vermogen blijft gelijk. Dat zei jij, dat bevestig ik en dat zeg je nu weer. DeltaT bij Quatt is 5 en blijft 5.

Ook wel es 7 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FKWNOUSybQ8bNmaEln-yY5GWT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChT3jUNtZKHeGVNlWlzKKBJV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
JanHenk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:41:
[...]

Ah zo, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik begrijp je nu pas, excuses. De transitie van 30-25 naar 40-35 kost inderdaad energie die niet (direct) naar de ruimte gaat. Of anders gezegd, de gehele systeeminhoud aan water moet eerst 10 graden omhoog voordat er überhaupt hetzelfde vermogen geleverd kan worden.

Dat kunnen we ook kwantificeren, maar dan moeten we even weten wat de systeeminhoud is. Ik weet niet wat gebruikelijk is met radiatoren, maar volgens mij is 100 liter al een aardige inhoud. Stel dat we deze inhoud 10 graden willen verhogen, dan hebben we hiervoor 1,16 kWh nodig.

Deze energie gaat in eerste instantie inderdaad niet naar de ruimte (later wel als het weer afkoelt..).

Maakt dit nu echt zo'n groot verschil qua vertraging? Quatt maakt deze energie in pak 'm beet 20 minuten. Daarna is de systeeminhoud op een hogere temperatuur en gaat het geproduceerde vermogen weer naar de ruimte. Bij kleinere systeeminhouden gaat het nog sneller en als de gasketel bijspringt helemaal.

Hoop aannames natuurlijk maar goed.. :)
Ik moet de post van Stefannn nog verder analyseren, maar hij heeft het over twee situaties:
- stationaire situatie: het systeem is in evenwicht
- dynamische sitiatie : het systeem reageert op een verandering van een of meer parameters (thermostaat, buitentemperatuur, wel of geen fans, raam open zetten....)

Het opwarmen van het water in het systeem is een dynamische situatie. Als de watertemperatuur op het juiste niveau is, dat wil zeggen dat dan het vermogen dat de warmtepomp in het huis pompt gelijk is aan de vermogen dat via de muren naar buiten gaat, treedt de stationaire situatie in.

Het verschil met of zonder fans in de stationaire situatie is niet het vermogen dat het huis in moet, en is ook niet de detlaT. Beide blijven hetzelfde.

Het verschil zit m in het feit dat zowel Ta als Tr lager zijn bij gebruik van fans. En een lagere Ta betekent een lagere Tlift, en dus een hogere COP, en dus een lagere vermogen dat de warmtepomp nodig heeft om je huis op temperatuur te houden.

Als ik het allemaal goed begrepen heb ...

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Weer een vraagje. Ik ben gestart met de warmteverlies berekening. Vanaf 1 november gegevens ingevoerd. Ik weet het moet over een langere periode. Gesorteerd op kolom I.

Echter hoe krijg ik die stooklijn in de grafiek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCKjWb5IapFe4VkCf-tJuyuutsY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HL1A4JA5GDe3iOPTfuWqntFv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Mickel moen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:45:
Weer een vraagje. Ik ben gestart met de warmteverlies berekening. Vanaf 1 november gegevens ingevoerd. Ik weet het moet over een langere periode. Gesorteerd op kolom I.

Echter hoe krijg ik die stooklijn in de grafiek?

[Afbeelding]
Je moet er een scatterplot van maken, geen lineplot Met een scatterplot kun je lineaire regressie toevoegen. Let op de x-as; die bestaat nu uit een rij getallen, niet uit mooie x-waarden

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

AlfredPteD schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:48:
[...]

Je moet er een scatterplot van maken, geen lineplot Met een scatterplot kun je lineaire regressie toevoegen. Let op de x-as; die bestaat nu uit een rij getallen, niet uit mooie x-waarden
Dank. Zie nu ook dat ik op verkeerde kolom gesorteerd had, maar.......... Wat is een scatterplot. En hoe die ik dat. Dat staat er nu net niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Mickel moen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:50:
[...]

Dank. Zie nu ook dat ik op verkeerde kolom gesorteerd had, maar.......... Wat is een scatterplot. En hoe die ik dat. Dat staat er nu net niet bij.
Kun je niet gewoon dat ding uit de TS gebruiken?
https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Voordat we hier verzanden in een Excel-cursus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

vanquishsdiv schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:31:

Citaat:
Ik weet niet wat uitgangspunten bij RVO zijn. Quatt was daar eerst 5kW en later 4kW met hogere efficiency.
Citaat Quatt 6kW bij -7 lijkt me onjuist. Ben benieuwd onder welke condities dat zou zijn.
Ik zie max 3,9kW bij -7graden (weinig meetpunten) en 6kW pas bij +2graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

jj85 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:52:
[...]

Kun je niet gewoon dat ding uit de TS gebruiken?
https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Voordat we hier verzanden in een Excel-cursus ;)
Die heb ik gebruikt. En in Google spreadsheet, online, bewerkt nadat ik deze gekopieerd had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96z6jHm92BjXua0X-7p4yYuJdd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTwoc5ps3WJwlmVJ83j6WO46.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 11-12-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:47
[...]

Ach het gaat om het gemiddelde over 1 jaar

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Mickel moen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:57:
[...]

Die heb ik gebruikt. En in Google spreadsheet, online, bewerkt nadat ik deze gekopieerd had.

[Afbeelding]
Heb je hem toevallig eerst als .xlsx gedownload en vervolgens weer geimporteerd?
(ik zie namelijk linksboven xlsx in het groen staan).
Zo ja, dan gaat het daar mis.

Het zou goed (moeten) gaan als je de link uit TS opent en dan op Bestand -> Kopie maken drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Grote warmtepomp hebben we toch!
Ik heb een 7,6graden delta op 6dec 15:38u.
buiten 8, water van 35,4 naar 43,0
1,64kW elektrisch naar 7,04kW thermisch = COP van 4,3.
Kamer ruim 0,7 onder vraagtemperatuur van 20,5 (het was bijna 2uur later voordat hij die haalde, vermogen en deltaT zakten langzamerhand wat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Nou, mij stooklijn aanpassingsverzoek is na enkele herinneringen ook van onderop een stapel naar boven gekomen:

Rated maximum house power: Oude waarde 8900 Watt en nieuwe waarde 8000 Watt.
Dit is het vermogen dat wij nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden bij -10 graden Celsius. Dit betekent dat wanneer het buiten -10 graden Celcius is, wij 8kW warmte nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden. Dit is berekend volgens de informatie welke wij hebben verkregen tijdens de intake/verkoopgesprek.

Maximum heating outdoor temperature: Oude waarde 15 graden Celcius en nieuwe waarde 12 graden Celcius.
Dit is de buitentemperatuur vanaf waar wij vinden dat er geen extra vermogen nodig is om jouw huis op temperatuur te houden. Of te wel, wanneer het X graden buiten is, hoeft de Quatt niet te draaien om jouw huis op temperatuur te houden.

Ik vind die 12 graden wel laag, ik neem aan dat dat betekent dat de quatt sowieso zijn minimale vermogen gaat leveren bij een warmte vraag van de thermostaat, ook bij buiten temperatuur van 15 gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Midway123 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:56:
[...]

Bij mij 24 september geïnstalleerd, en midden oktober gefactureerd, subsidie nog niet binnen. Zie wel dat het aangemeld is bij RVO. Even afwachten, termijn is nog niet verstreken.
En hier gister subsidie ontvangen, iets meer dan drie-en-een-half week na installatie op 12 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Erik1805 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:02:
[...]

Ach het gaat om het gemiddelde over 1 jaar
Dat klopt misschien als je verbruik ook min of meer gelijk blijft bij lage en hoge tarieven.
Bij de lage tarieven in de zomer staat mijn Quatt niks te doen terwijl hij morgen bij die hoge tarieven juist flink aan de bak moet. Dus voor mij zou zo'n jaargemiddelde eigenlijk niks zeggen.
(Quatt is hier de grootverbruiker, (nog) geen airco/koeling etc die zomers veel stroom nodig hebben)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:41
Mickel moen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]
Ik vrees dat dit een RTFM is... De sheet werkt alleen als je deze binnen Google kopieert. Dus niet downloaden in XLS(X) formaat. Dan vern€**#* je de sheet 🫢

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

verguldebarman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:57:
[...]

Ik vrees dat dit een RTFM is... De sheet werkt alleen als je deze binnen Google kopieert. Dus niet downloaden in XLS(X) formaat. Dan vern€**#* je de sheet 🫢
Iedereen bedankt voor de reacties.👍 Daar zal het mis gegaan zijn. Ik werk nooit in Google. Ik ga het opnieuw proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]
Als je vloerverwarming hebt is de buffer werking dermate groot dat het niet super veel uitmaakt “wanneer” je stookt. Als je de benodigde kWh er binnen 24uur maar in stopt.
Dat kan je heel goed optimaliseren voor een dynamisch contract. Op het water/water warmtepomp forum zit iemand die dat daadwerkelijk voor elkaar heeft met “automatisch optimaal stoken”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
AlfredPteD schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:44:
[...]

Ik moet de post van Stefannn nog verder analyseren, maar hij heeft het over twee situaties:
- stationaire situatie: het systeem is in evenwicht
- dynamische sitiatie : het systeem reageert op een verandering van een of meer parameters (thermostaat, buitentemperatuur, wel of geen fans, raam open zetten....)

Het opwarmen van het water in het systeem is een dynamische situatie. Als de watertemperatuur op het juiste niveau is, dat wil zeggen dat dan het vermogen dat de warmtepomp in het huis pompt gelijk is aan de vermogen dat via de muren naar buiten gaat, treedt de stationaire situatie in.

Het verschil met of zonder fans in de stationaire situatie is niet het vermogen dat het huis in moet, en is ook niet de detlaT. Beide blijven hetzelfde.

Het verschil zit m in het feit dat zowel Ta als Tr lager zijn bij gebruik van fans. En een lagere Ta betekent een lagere Tlift, en dus een hogere COP, en dus een lagere vermogen dat de warmtepomp nodig heeft om je huis op temperatuur te houden.

Als ik het allemaal goed begrepen heb ...
Dank,
Goed begrepen
Met kleine aanvulling…

Instabiliteit (dus pendelen) is altijd iets waar je in de stationaire situatie (potentieel) last van hebt.
Je wilt stabiel zijn en dat lukt niet.

Dynamisch heb je natuurlijk een “sprong”, en wellicht overshoot. Maar (potentieel) “pendelen” (instabiliteit) zie je als je DAARNA probeert stabiel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:35
vanquishsdiv schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:33:
[...]

En hier gister subsidie ontvangen, iets meer dan drie-en-een-half week na installatie op 12 november.
Thanks, ik ben nog niet aan de beurt geweest

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgettweaker
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-03 16:10
[...]

Het is een hybride warmtepomp hè, ik zet het hoge tarief in de quatt app en dan zal hij op gas stoken denk ik. Nu toevallig paar dagen eventjes duur, maar ik kan mijn EV met grid rewards vaak ook voor enkel 5 - 8 euro vol laden voor 54kw….zolang dat hoge tarief tijdelijk is, is dynamisch dus nog steeds wel interessant, want quatt kan ook op gas en gas is nu enkel 1,33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
raven22 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:28:
Nou, mij stooklijn aanpassingsverzoek is na enkele herinneringen ook van onderop een stapel naar boven gekomen:

Dit is het vermogen dat wij nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden bij -10 graden Celsius. Dit betekent dat wanneer het buiten -10 graden Celcius is, wij 8kW warmte nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden. Dit is berekend volgens de informatie welke wij hebben verkregen tijdens de intake/verkoopgesprek.

Maximum heating outdoor temperature: Oude waarde 15 graden Celcius en nieuwe waarde 12 graden Celcius.
Dit is de buitentemperatuur vanaf waar wij vinden dat er geen extra vermogen nodig is om jouw huis op temperatuur te houden. Of te wel, wanneer het X graden buiten is, hoeft de Quatt niet te draaien om jouw huis op temperatuur te houden.

Ik vind die 12 graden wel laag, ik neem aan dat dat betekent dat de quatt sowieso zijn minimale vermogen gaat leveren bij een warmte vraag van de thermostaat, ook bij buiten temperatuur van 15 gr
Het wordt er niet duidelijker op met iedere nieuwe toelichting die Quatt Tech support geeft over hoe een Quatt/CiC om gaat met de instellingen voor het warmteverlies (aka Rated maximum house power & Maximum heating outdoor temperature).

Ik lees hier toch echt dat "de Quatt NIET hoeft te draaien" wanneer het buiten warmer is dan de Maximum heating outdoor temperature. Gelukkig weten wij allemaal dat de Quatt dan ook gewoon aan gaat, en inderdaad misschien wel alleen zijn minimale vermogen gaat leveren. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

vanquishsdiv schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:33:
[...]

Hier duurt het langer dan normaal. Blijkbaar totale willekeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeWrERxxpr2S2HcFero_33V8MGw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LevT4ySHey33vOdssVfIeEw2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:48:
[...]

Het wordt er niet duidelijker op met iedere nieuwe toelichting die Quatt Tech support geeft over hoe een Quatt/CiC om gaat met de instellingen voor het warmteverlies (aka Rated maximum house power & Maximum heating outdoor temperature).

Ik lees hier toch echt dat "de Quatt NIET hoeft te draaien" wanneer het buiten warmer is dan de Maximum heating outdoor temperature. Gelukkig weten wij allemaal dat de Quatt dan ook gewoon aan gaat, en inderdaad misschien wel alleen zijn minimale vermogen gaat leveren. 8)7
Wees blij dat ie warmte levert joh ;)
Hier alleen al vorige week 53m3 verstookt ipv 6.Deze week alweer 21. Straks weer vastrecht tarief van >500m3 betalen zeker :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:00
Ik laas iets op een andere forum dat quatt met een speciale aanbieding komt dit jaar voor diegenen die een mono hebben en willen uitbreiden naar Duo 🤷

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Safe_grut schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:19:
Ik laas iets op een andere forum dat quatt met een speciale aanbieding komt dit jaar voor diegenen die een mono hebben en willen uitbreiden naar Duo 🤷
Ben benieuwd. De prijs die ze tot nog toe vroegen had niets met kostprijs+marge te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:41
raven22 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:28:

Waar komen de nieuwe waardes en daarbij voornamelijk de 12 graden vandaan eigenlijk?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Safe_grut schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:19:
Ben ook benieuwd.
Wat is je bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verguldebarman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:23:
[...]

Waar komen de nieuwe waardes en daarbij voornamelijk de 12 graden vandaan eigenlijk?
Matcht niet echt met de 8kW die @raven22 nodig heeft lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 14:06
Hallo allemaal...

Ik ben hier helemaal nieuw, maar ik volg deze thread al een tijdje. Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk berichten te lezen, en ik zie dat ik niet de enige ben met het gedrag dat ik ga beschrijven. Ik wil mijn ervaring delen, mijn QA-testen (waarvan ik wed dat we het beter zouden doen dan Quatt QA), en ik denk mijn frustratie, omdat ik weet dat het beter kan.

Voordat ik begin met mijn lange bericht (sorry :D), wil ik even duidelijk maken dat ik geen gas meer gebruik voor verwarming, alleen voor warm tapwater, en het belangrijkste is dat ik niet koud heb (hoewel comfort subjectief is en het voor mij persoonlijk een beetje beter zou kunnen).

Ik heb mijn Quatt op 11 november ontvangen, dus ik ben nu precies een maand (blije) eigenaar van de Quatt.

Voor de Quatt heb ik jarenlang Netatmo-producten gebruikt, en ik denk dat die geweldig zijn, maar zoals geadviseerd werkt de Quatt het beste met de T6, dus heb ik de T6 bedraad gekocht. Zelf geïnstalleerd, ingesteld op de standaardinstellingen en deze werkte met de gasboiler voor een paar weken. Toen de Quatt kwam, stond deze nog steeds op de standaardinstellingen, wat betekende dat de Low Load-regeling aanstond, dus zoals verwacht draaide het als een gek. Nadat ik deze op de T6 had uitgeschakeld, had ik min of meer dezelfde ervaring: het draaide niet meer als een gek, maar het draaide ook niet constant.

Na een paar fabrieksinstellingen, veranderde er niets, een paar power-cycles van de T6, de CiC en de Quatt, werkte het perfect voor een avond of een dag en daarna ging het terug naar het oude gedrag.

Hier is de setup:

Een tussenwoning in Breda, enkele Quatt, alleen met radiatoren, 4-5 volledig open, 3 met DIY ventilatoren, 2,2 meter T22 in de woonkamer 15 ventilatoren, keuken 1,5 meter T22 12 ventilatoren, 80 cm T22 met 5 ventilatoren, en badkamer met designradiator. Op basis van CIC en HA is de flow constant 800 l/u +/- 1%. De ventilatoren zijn Arctic P8 omdat ze mooi onder de T2x-radiatoren passen, en ik heb ze op 4 volt draaien, wat ongeveer 30% zou zijn (ik heb 3,3 volt geprobeerd, maar ik zie geen voordelen in lager geluid en de deltaT is hetzelfde). Het huis is 100 m², 50 op de begane grond, 50 boven, waar de badkamerradiator volledig open staat en dan 2 T22’s, waarvan de ene volledig open staat en de andere half, gebouwd in 1997 met HR-glas... volledig geïsoleerd bij de bouw, volgens de normen van 1997 (ik gok en hoop) , maar ik weet zeker dat het dak geïsoleerd is, de spouw heeft 8 cm isolatie, dus ik zou zeggen dat er ruimte is voor verbeteringen om een paar procent te winnen, maar niet de moeite waard... Ik heb eigenlijk energieadvies gehad via ABN Amro en hij heeft het al gemarkeerd als A+.

In het begin had ik de thermostaat ingesteld op 20 's nachts, rond 7 uur 20, 12 uur 21, maar sinds een tijdje houd ik het constant op 21,5 (hoewel ik het 's nachts liever wat koeler zou hebben).

Met de constante setTemp van 21,5 heb ik opgemerkt dat de Quatt rond 21,20 begint, veel vermogen verbruikt van ongeveer 1-1,2 kW, en een watertemperatuur bereikt van ongeveer 40, wanneer de kamertemperatuur 21,53 is, en het gaat niet omlaag zoals ik zou verwachten, het zou moeten beginnen moduleren, maar het blijft hangen op 21,73, draait daar een tijdje en schakelt uit (alsof het probeert de setTemp zo snel mogelijk te bereiken, zoals een on/off cv). Wanneer het constant draait, houdt het de kamertemperatuur op 21,53 of 21,73, draait met een watertemperatuur van ongeveer 31-32 en verbruikt ongeveer 400W.

Wanneer het draait op 1+ kW, is de deltaTemp 4-5C, wanneer het meer constant draait is de deltaTemp 2-3C en het draait zo urenlang zonder problemen... totdat het uitschakelt 🙂

Optimalisatie op de thermostaat en de Quatt is uitgeschakeld.

Ik zal me richten op de gegevens sinds de laatste powercycle van gisteren, omdat dat vers is en ik de langste run ooit had. Dus gisteren, zoals je op de grafieken ziet, herstartte ik de CiC en de T6. De enige instellingen die ik op de T6 anders heb dan de standaard zijn dat Low Load uitstaat en ik een offset van -0,5 heb, omdat Honeywell goed bekend staat om te liegen over de binnentemperaturen en ik dit heb bevestigd met twee SwitchBot-thermometers. Ik zou waarschijnlijk gewoon de T6 op 22C constant kunnen instellen, maar ik weet niet hoe de Quatt dit zou gebruiken in de berekeningen, aangezien de setpoint van 22, buiten 3, theoretisch gezien zou moeten leiden tot minder vermogen bij 21,5, nogmaals in theorie. Aan de andere kant lijkt alles bij Quatt "theoretisch" te zijn.

Zoals je kunt zien, herstartte ik alles rond 15.00 uur. Toen plugde ik de CiC in, wachtte tot de settemp nul was en vervolgens verbond ik de T6. Dit keer heb ik hem in de uit-stand aangesloten, zodat hij de tijd had om de juiste kamertemperatuur te meten. Het begon met meer dan 1 kW, maar op dat moment zette ik zowel dag- als nachtstanden op gebouw 87, om de start met 1 kW+ te beperken, dus nu start het met 700-800W, het kan iets langer duren om de temperatuur te bereiken, maar dat vind ik prima.

Alles werkte perfect van 15:30 uur tot ongeveer 2 uur de volgende dag. 's Nachts startte het twee keer, één langere run, en in de ochtend draait het, bereikt 21,53, moduleert niet naar beneden, bereikt 21,73, moduleert naar beneden en schakelt daarna uit. De buitentemperatuur is constant, de kamertemperatuur is constant, er is geen grote daling, er is geen verandering in de vraag, maar om de een of andere reden besluit Quatt niet constant te draaien.

In het HA logboek zag ik zoals in het voorbeeld, dat de gegevens van de CiC "niet beschikbaar" zijn, "werden niet beschikbaar" en dit is geen HA-probleem, omdat ik geen storingen zie van HomeWizard of SwitchBot, maar nu ik erover nadenk, zijn HomeWizard en SwitchBot geen binaire waarden, dus zie ik ze niet.

Ik heb een ticket geopend bij Quatt en ja, zij bevestigden het probleem met de low load op de T6, en de medewerker zou de Quatt-berekeningen misschien verlagen, maar in mijn ogen is het nog steeds hetzelfde, het gebeurt eigenlijk terwijl ik dit bericht schrijf. Omdat het ticket nog open is, is het laatste wat ze zeggen dat ze niets verkeerds zien op de CiC en dat ze het gedrag van de T6 niet kunnen verklaren. Ah ja... ik heb zelfs een paar keer opgemerkt dat de T6 AAN blijft, met de controlSetpoint 24 (bijvoorbeeld... hoger dan 10 is wat belangrijk is) en de Quatt is simpelweg uit.

Stappen aan mijn kant: vandaag krijg ik de Tado v3+, als ze wit hebben, zou ik de x-versie kopen, maar aangezien ze dat niet hebben, wil ik echt niet vechten met mijn vrouw over de zwarte thermostaat op het gele/gouden behang :D. Morgen ga ik hem installeren, als ik het vandaag niet doe, als de T6 zo blijft gaan. Of wie weet, misschien koop ik 10 andere thermostaten om te bewijzen dat het een Quatt/CiC-probleem is, als dat nodig is...

Voor volgend jaar had ik gepland om Jaga te nemen, en eigenlijk lagere watertemperaturen te krijgen, maar als dit het gedrag blijft, ga ik geen geld meer erin steken.

Uiteindelijk is CiC ver verwijderd van het buzzwoord AI, om eerlijk te zijn ben ik op dit moment niet zeker of ze zelfs ML gebruiken, of misschien wel om gegevens van 10.000 apparaten te verzamelen, en gemiddelde grafieken/instellingen te maken, maar dat is het meeste wat ze doen.

Het is niet dat het product slecht is, maar het is ver, ver verwijderd van de uiteindelijke release.

Oh ja, CiC draait op versie 2.20.2. Ik heb zelfs gevraagd of ze een beta/candidate release hebben zodat ik het kan testen.

Als iemand advies heeft of iets nuttigs kan zeggen, zou ik dat op prijs stellen!

PS Ik schrijf dit waarschijnlijk al 2 uur, dus ik wed dat het een rommeltje is en ik ben waarschijnlijk iets vergeten :)

Translated from eng to Dutch...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op welke instellingen staat je T6 nu?
Begrijp ik goed dat je die nu op standaardinstellingen (=fabrieksinstellingen van de Resideo/Honeywell) hebt staan nu?
Want dat gaat zeker niet goed.

Primum non nocere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Uit technical report:
Warmteverlies huis (schatting bij -10℃) 6.92 kW
Maximum buitentemperatuur voor verwarming
(schatting) 16 °C

Toch met ca 5 graden en harde wind al ~7kW nodig zie ik in de app (onlangs tochtige meterkast verbeterd en dat helpt wellicht al wat). Die 16 graden klopt wel maar daarentegen met koud weer en veel zon is er veel minder tot geen verwarming nodig. Dan lijkt het wel of die inschatting er ver naast moet zitten voor het problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-05 10:50
Stephan2388 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:00:
[...]

Op welke instellingen staat je T6 nu?
Begrijp ik goed dat je die nu op standaardinstellingen (=fabrieksinstellingen van de Resideo/Honeywell) hebt staan nu?
Want dat gaat zeker niet goed.
Fabrieksinstellingen behalve lage belasting (low load) en offset van -0,5

Vandaag de Tado v3+ gekregen, dus heb ik hem vervangen. Ik vind het fijn dat hij de Quatt direct bijwerkt bij temperatuurveranderingen, maar nu moet ik uitzoeken hoe ik het laat blijven draaien zodra de temperatuur is bereikt.

[ Voor 22% gewijzigd door mckrsta op 11-12-2024 19:33 ]

Pagina: 1 ... 168 ... 273 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.