ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ach ik heb de Quatt nu bijna 4 weken en gemiddeld een COP van 4. Maar heb het lekker warm en dat is het belangrijkste voor mij. En goedkoopSalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:35:
Vooralsnog is de keuze voor Quatt slecht uitgepakt. Gemiddelde cop van 3,1 over de eerste weken. Ik krijg vrijwel geen respons, de klantenservice van Quatt is wel echt heel erg ondermaats. Volgens mij zitten daar gewoon studentjes voor 14 euro per uur bruto de tijd vol te lullen.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ik denk ook dat een deel van de klantenservice uit studenten bestaat en begrijp je kritiek. Toch denk ik dat als je een relatief lage COP draait, het probleem waarschijnlijk bij je afgifte ligt. Wil je hulp van andere Tweakers dan moet je iets vertellen over je huis, welk jaar, isolatie, welke grote enz. en hoe je je huis verwarmt. Vloerverwarming, radiatoren. Gebruik je ventialatoren. Staat alles open, welke temperatuur wil je in huis enz. Het beste is ook om meteen een onderschrift in te vullen. Een anders oorzaak van een lage COP zou een verkeerde plaatsing van een buitenunit kunnen zijn dan is het handig om een foto van de opstelling te delen. Het altijd handig om ook gegevens van een dag uit de Quatt app. te delen. Dus wat is je doel van je opmerking, klagen over Quatt of het probleem proberen op te lossen? Quatt zelf zal je maar beperkt kunnen helpen met het inregelen van je verwarmingssysteem en je zal dan ook niet snel bevredigende antwoorden krijgen. Jouw probleem zullen ze zeker ook niet als urgent beschouwen, je hebt namenlijk een werkende installatie en het is maar de vraag of het probleem bij Quatt ligt.SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:35:
Vooralsnog is de keuze voor Quatt slecht uitgepakt. Gemiddelde cop van 3,1 over de eerste weken. Ik krijg vrijwel geen respons, de klantenservice van Quatt is wel echt heel erg ondermaats. Volgens mij zitten daar gewoon studentjes voor 14 euro per uur bruto de tijd vol te lullen.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
[...]
Mag daar een afdrukje bij?
Dit is wel heel summiere info...
@Friezin
Het was ook meer een uiting van frustratie dan een hulpvraag maar uiteraard mag je de data zien:
/f/image/rs3ZHhgaRuT4plrt1SPMYnHY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bGeu1B6P4DrTKpLSaYTzdjqF.png?f=fotoalbum_large)
Dus je stopt van 12-19uur water van 32-38graden in je 40m2 vloerverwarming en nog wordt je woonkamer niet warmer? Klinkt als rare vloerverwarming, maar daar heb ik geen verstand van. En die warmte 's avonds komt van houtkachel??SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:40:
[quote]Friezin schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:59:
[...]
@Friezin
Het was ook meer een uiting van frustratie dan een hulpvraag maar uiteraard mag je de data zien:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik begrijp de frustratie even niet.SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:40:
[...]
@Friezin
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die COP is een cijfertje waar ik niet eens naar kijk.
Daar schermen veel mee, maar het is maar een cijfer wat van zoveel factoren afhankelijk is. Je stookt kort
Ik heb deze maand 221kWh verstookt en 3 kuub gas.
Hoe lang heb jij de Quatt?
Is het te koud in huis of juist te warm?
Lijstje waar @WAF1 om vraagt is ook wel handig.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Afgifte temperatuur is niet gek hoog, lijkt mij het probleem niet, maar er wordt maar een korte periode over de dag verwarmd, dus hoog vermogen met bijbehorende lage CoP. Ik denk dat de gemiddelde CoP hoger wordt als je thermostaat op 1 stand laat staan. Bijvoorbeeld eens 2 dagen continu op 19,5 graden laten. Mocht je dan nog steeds onder de 4 zitten dan is er wat anders aan de hand.SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:40:
[...]
@Friezin
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grappig, ik krijg een melding van jouw antwoord en die van @SBL .MWink schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:00:
[...]
Afgifte temperatuur is niet gek hoog, lijkt mij het probleem niet, maar er wordt maar een korte periode over de dag verwarmd, dus hoog vermogen met bijbehorende lage CoP. Ik denk dat de gemiddelde CoP hoger wordt als je thermostaat op 1 stand laat staan. Bijvoorbeeld eens 2 dagen continu op 19,5 graden laten. Mocht je dan nog steeds onder de 4 zitten dan is er wat anders aan de hand.
Heb jij die antwoorden gezien @SalmonAce ?
Wanneer @SalmonAce vvw heeft en een goed geïsoleerd huis, kan dat ook na-ijl-effect zijn.SBL schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:57:
[...]
Dus je stopt van 12-19uur water van 32-38graden in je 40m2 vloerverwarming en nog wordt je woonkamer niet warmer? Klinkt als rare vloerverwarming, maar daar heb ik geen verstand van. En die warmte 's avonds komt van houtkachel??
Hier wordt kamertemperatuur ook nog hoger na een vvw boost zoals zaterdag (kwam koudkleum van de buitencategorie langs (moeders)). 22°C in eetkamer werd 23,6 in de woonkamer hahaha
Wat mij opvalt is de korte tijd om te verhogen. Je moet de Quatt meer tijd geven. Probeer eens 3 uur per 0,5C verhoging. En niet druk maken over de COP. Zie het als een gegeven en niet als doel. Primair je druk maken over het gewenste comfort. Ten tweede een Quatt met niet overdreven veel schakelmomenten. Mijn streven is max 12 runs op een dag.SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:40:
[...]
@Friezin
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 09-12-2024 17:37 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik heb net even terug gelezen in je eerdere posts.SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:35:
Het lijkt er op dat je nu alleen met de VVW in de woonkamer probeert te verwarmen, tenzij je inmiddels iets veranderd hebt.
Ik weet niet wat de hartafstand en dekking daarvan is en wat voor vloer er op ligt, maar dit kan je beperking zijn. Met een hartafstand groter dan 10 cm kan je eigenlijk niet van hoofdverwarming spreken.
Bij het verwarmen van een woning moet een CV ketel of warmtepomp een bepaald vermogen in de leidingen stoppen om het warmteverlies naar buiten aan te vullen.
Met alleen vloerverwarming in 1 ruimte lukt het waarschijnlijk niet om dit allemaal weer op lage temperaturen af te geven. De CiC verhoogt daarom de temperatuur tot dit wel lukt en dat kan resulteren in een veel lagere COP.
Als je nu nog ergens radiatoren hebt, dan kan je kijken of die mee kunnen doen door ze een beetje open te zetten. De overige ruimtes leunen mogelijk te veel op de VVW in de woonkamer. Die worden momenteel immers niet warm van het zonnetje.
Een andere mogelijkheid is dat er ergens iets staat te kortsluiten. Een kleine badkamer radiator die te ver open staat en daarmee de flow richting de VVW saboteert.
Met een goedkope infrarood thermometer kan je de onderkant en de bovenkant van elke radiator meten en met het voetventiel of desnoods met de draaiknop stellen totdat het (na 30 minuten) een mooi verschil laat zien. Dat moet in ieder geval een paar graden zijn met het huidige weer. In de ideale situatie verliezen alle radiatoren en de VVW verdeler even veel graden tussen aanvoer en retour.
Daarna kan je natuurlijk nog verder knijpen in ruimtes waar het te warm wordt (ik heb hier 1 kamer in huis die met de radiator optimaal ingesteld als sauna aanvoelt), maar realiseer je dat als het verschil te groot is, de rest van de radiatoren en/of VVW op een hogere temperatuur zal moeten werken om het warmteverlies naar die ruimte te compenseren en dat gaat ten koste van de COP.
Muren, plafonds en vloeren binnen een woning stellen niks voor qua isolatiewaarde, dus echt besparen doe je met een warmtepomp niet door ze relatief koud te laten. Met een CV ketel werkt dit vaak wel omdat die misschien 10% rendement inlevert op super hoge temperaturen. Bij een warmtepomp laat je zo 30% liggen door moeilijk te gaan doen met zoneren.
En misschien moet @SalmonAce, zoals @MWink zegt, 1 temperatuur aanhouden.Mickel moen schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:33:
[...]
Wat mij opvalt is de korte tijd om te verhogen. Je moet de Quatt meer tijd geven. Probeer eens 3 uur per 0,5C verhoging. En niet druk maken over de COP. Zie het als een gegeven en niet als doel. Primair je druk maken over het gewenste comfort. Ten tweede een Quatt met niet overdreven veel schakelmomenten. Mijn streven is max 12 runs op een dag.
Even de posts teruggelezen en Quatt draait bij hem (?) al vanaf 19 november.
Wanneer je dan zo weinig verstookt als in totaaloverzicht, ga je je aan temperatuur continue geen buil vallen.
(Ook van deze krijg ik de notificatie)
Ik heb al begin dit jaar de melding gedaan van het zoemgeluid dat overeenkomt met jouw video (317Hz). Daarna is bij mij in april al bij 1 van de quatts (ik heb een Duo) de pomp vervangen. Hij kon ook bij mij het geluid niet reproduceren terplekke, hetgeen ik al voor gewaarschuwd had. En inderdaad geluid nog steeds aanwezig bij hoger vermogen en temperaturen beneden de 4 graden. Quatt heeft mij toen geinformeerd dat ze in hun lab een paar exemplaren met dat probleem onderzochten en dat ze met een oplossing zouden komen.okijokii schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:25:
[...]
Wat mij verbaast is dat er dus een pomp vervangen wordt, zonder dat dat blijkbaar de oorzaak is van het geluid.
Heel waarschijnlijk is het de resonantie van de compressor, maar de oplossing lijkt gewoon een soort van random gekozen? 🤷
Het kan niet getest worden omdat overdag vaak het vermogen / de frequentie niet gehaald wordt, monteurs gaan weer weg, eerstvolgende koude periode is het geluid weer terug en je kunt weer opnieuw beginnen met je relaas en je sluit weer achteraan in de rij. Buren die last hebben overigens ook....
Uiteindelijk eind november een mail met o.a. de volgende tekst:
Wij willen u laten weten dat de speciale onderdelen die nodig zijn om het probleem op te lossen, volgende week gereed zullen zijn. Deze zijn uitvoerig getest in ons laboratorium.
Ik heb de onderdelen nu voor 1 Quatt binnen en dit betreft de transducer en driverboard. De onderdelen van quatt no2 zijn ze vergeten en hun antwoord daarop was:
U heeft helemaal gelijk dat er twee sets onderdelen nodig zijn voor de twee Quatts om te bepalen of één of beide warmtepompen vervangen moeten worden om het probleem met de hoge pieptoon op te lossen.
Hoewel ik hieruit ook kan lezen dat ze na vaststelling oplossing vervolgens de hele warmtepomp vervangen?
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
De hoge pieptoon kan heus in de in de voeding zitten ja, maar dat lost hoogstwaarschijnlijk niets op aan de zoem onder de 500Hz.jpa1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:14:
[...]
Ik heb al begin dit jaar de melding gedaan van het zoemgeluid dat overeenkomt met jouw video (317Hz). Daarna is bij mij in april al bij 1 van de quatts (ik heb een Duo) de pomp vervangen. Hij kon ook bij mij het geluid niet reproduceren terplekke, hetgeen ik al voor gewaarschuwd had. En inderdaad geluid nog steeds aanwezig bij hoger vermogen en temperaturen beneden de 4 graden. Quatt heeft mij toen geinformeerd dat ze in hun lab een paar exemplaren met dat probleem onderzochten en dat ze met een oplossing zouden komen.
Wij willen u laten weten dat de speciale onderdelen die nodig zijn om het probleem op te lossen, volgende week gereed zullen zijn. Deze zijn uitvoerig getest in ons laboratorium.
Ik heb de onderdelen nu voor 1 Quatt binnen en dit betreft de transducer en driverboard. De onderdelen van quatt no2 zijn ze vergeten en hun antwoord daarop was:
U heeft helemaal gelijk dat er twee sets onderdelen nodig zijn voor de twee Quatts om te bepalen of één of beide warmtepompen vervangen moeten worden om het probleem met de hoge pieptoon op te lossen.
Hoewel ik hieruit ook kan lezen dat ze na vaststelling oplossing vervolgens de hele warmtepomp vervangen?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nog niet geholpen. Vandaag nog een keer gebeld, en er wordt nu een service afspraak ingepland om defecte onderdeel/onderdelen te vervangen. Wordt vervolgd.vanquishsdiv schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:33:
[...]
Ben jij inmiddels geholpen door Quatt?
Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west
Daar ben ik ook bang voor dat ze het probleem van de zoem toon (317Hz) niet goed onderscheiden met de hoge pieptoon (die ik niet heb). Ik zal ze dat nog mailen.paQ schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:17:
[...]
De hoge pieptoon kan heus in de in de voeding zitten ja, maar dat lost hoogstwaarschijnlijk niets op aan de zoem onder de 500Hz.
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Ik zal eens kijken als het weer kouder wordt. Op dit moment geen vermogens boven de 900.dreamer2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:49:
[...]
Haal die bovenkant er eens af. Kijk of het de steun van de ventilator aan de verdamper kan zijn of dat het isolatiemateriaal dat op de bovenkant zit, van o.a. de verdamper, ter bescherming beschadigd is.
Dat witte (is in werkelijkheid aluminium) ding rechts op de foto is het koelelement van de electronica.
[Afbeelding]
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Nee hoor, ik heb het schema aangepast waardoor hij na 22u weer van 20 naar 19 gaat. Het warmteverlies is dan ook echt niet zo groot hier want een nacht later is het misschien net een graad afgekoeld.SBL schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:57:
[...]
Dus je stopt van 12-19uur water van 32-38graden in je 40m2 vloerverwarming en nog wordt je woonkamer niet warmer? Klinkt als rare vloerverwarming, maar daar heb ik geen verstand van. En die warmte 's avonds komt van houtkachel??
Overigens is die watertemperatuur niet representatief, op zaterdag was het lager en op vrijdag nog lager.SBL schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:57:
[...]
/f/image/0WllQeHDGEfBXAKAX5n4Qmkr.png?f=fotoalbum_large)
Valt mee, is uitzonderlijk hoog zondag. Dat snap ik ook niet. Maar zaterdag en vrijdag gemiddeld 30 graden.SBL schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:57:
[...]
/f/image/ms7uefkwQ6N6NnAmmq9Lp6E3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door SalmonAce op 09-12-2024 19:08 ]
Hoe gaat het met de uitrol van de CiC software update naar 2.21?Friezin schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:06:
[...]
Die appversie heb ik ook.
Voor 20 november zegt de app bij mij:
3,93m3 gebruikt voor Quatt (berekening)
p1 meter zegt:
4,4m3 doorgeven (met douche en puf boiler).
Dan zeg ik: 👍🏻 die laatste 2 (en wat afronding Quatt) zullen 0,47m3 kunnen zijn.
En zit daar nog iets aan interessante verbeteringen bij?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:05:
[...]
Valt mee, is uitzonderlijk hoog zondag. Dat snap ik ook niet. Maar zaterdag en vrijdag gemiddeld 30 graden.
Kortom:SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:48:
[...]
Nee hoor, ik heb het schema aangepast waardoor hij na 22u weer van 20 naar 19 gaat. Het warmteverlies is dan ook echt niet zo groot hier want een nacht later is het misschien net een graad afgekoeld.
- als je stookt wordt het bijna niet warmer
- als je ophoudt met stoken wordt het bijna niet kouder.
Klinkt als een enorm dikke betonplaat vloerverwarming met een enorme traagheid.
Zoals anderen al zeiden: probeer eens 1 constante temperatuur te stoken.
In plaats van helft van de tijd "helemaal niks doen" en helft van de tijd "vol vermogen met slechte cop" gaat hij dan constant op half vermogen met waarschijnlijk goede cop lopen.
NB: het is niet de kamer die niet afkoelt, het is de betonplaat die niet afkoelt. de kamer "volgt dat gewoon"
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik zou zeggen: Pas schema maar aan naar bijv. 19,5°C continue om te testen.SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:48:
[...]
Nee hoor, ik heb het schema aangepast waardoor hij na 22u weer van 20 naar 19 gaat. Het warmteverlies is dan ook echt niet zo groot hier want een nacht later is het misschien net een graad afgekoeld.
20 mag ook.
Dat advies wordt het meest hier gegeven.
Probeer het een week.
Dan horen we de uitslag.
Ok?
Ik heb gewoon 2.20.2.TeslaNerd schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:17:
[...]
Hoe gaat het met de uitrol van de CiC software update naar 2.21?
Wel is mijn app versie gelijk aan die van @pietjm.
Wie weet heeft Piet het antwoord
Ik zie de watertemperatuur in jouw figuur van zaterdag toch naar 35 graden gaan. Je vloerverwarming slaat veel warmte op en die komt 's avonds laat nog steeds vrij.SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:05:
[...]
Valt mee, is uitzonderlijk hoog zondag. Dat snap ik ook niet. Maar zaterdag en vrijdag gemiddeld 30 graden.
[Afbeelding]
- Ik zou toch een paar dagen kunnen proberen met 19,5 of 20 graden constant. Dan gaat de Quatt waarschijnlijk wel wat vaker aan en uit, want het minimum vermogen ligt op zo'n 1800 W thermisch en dat heeft je woning niet nodig.
- Je kunt de Soundslider verder ook op Building87 zetten om het maximum vermogen te beperken, kan bij jouw woning als je constante temperatuur instelt en is goed voor de CoP
- alle radiatoren openzetten
@SalmonAce @paQpaQ schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:55:
[...]
KAN een defecte of fout gemonteerde sensor zijn.
Zo zie ik ook wel eens hele hoge COP's voorbij komen waarbij ik dezelfde vraagtekens zet.
Het hoeft niet per se een prestatieprobleem te zijn in elk geval; hopelijk is het een meetafwijking, maar uitsluiting kan alleen mbv Quatt zelf idd.
Hier hebben 'we' in november [1, 2] ook al even naar gekeken, geen obvious sensorafwijkingen gevonden.
Bij stilstand geven de T-sensoren nagenoeg hetzelfde aan.
De COP is wel aanzienlijk lager dan dat je mag verwachten bij de heersende watertemp / buitentemperaturen.
@SalmonAce Weet je of je Quatt veel pendelt / aan-uit-schakelt of maakt hij lange runs?
@jj85 als ik het zo aan de stroomvebruik grafieken af kan lezen dan verwarmt hij steady tussen 12 en 9 ongeveer. Is daar ergens een verdiepingsslag qua aan en uit gedrag te vinden?jj85 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:57:
[...]
@SalmonAce @paQ
Hier hebben 'we' in november [1, 2] ook al even naar gekeken, geen obvious sensorafwijkingen gevonden.
Bij stilstand geven de T-sensoren nagenoeg hetzelfde aan.
De COP is wel aanzienlijk lager dan dat je mag verwachten bij de heersende watertemp / buitentemperaturen.
@SalmonAce Weet je of je Quatt veel pendelt / aan-uit-schakelt of maakt hij lange runs?
Nah, de Quatt grafieken zijn gemiddelden van een uur. Dus daar kun je niet echt aan/uit gedrag in terugzien.SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:02:
[...]
@jj85 als ik het zo aan de stroomvebruik grafieken af kan lezen dan verwarmt hij steady tussen 12 en 9 ongeveer. Is daar ergens een verdiepingsslag qua aan en uit gedrag te vinden?
Wel als je bijv je stroommeter thuis kunt uitlezen (P1-poort), of een smart-plug gebruikt (die van HomeWizard is hier heilig in dit topic).
Hier ben ik mee begonnen maar dat leverde het pendelen op waar zoveel naar verwezen wordt. Ik zal het nog eens proberen.Friezin schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:05:
[...]
Ik zou zeggen: Pas schema maar aan naar bijv. 19,5°C continue om te testen.
20 mag ook.
Dat advies wordt het meest hier gegeven.
Probeer het een week.
Dan horen we de uitslag.
Ok?
/f/image/XRFyoOInIhWfH78iYYiJDU7P.png?f=fotoalbum_large)
Loop ook even naar je t6 toe en zorg dat optimalisatie start en stop beiden op nee staan. Dat zorgt bij mij in ieder geval voor minder pendelen bij gelijke temperatuur. Al zijn de meningen hierover verdeeld.SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:15:
[...]
Hier ben ik mee begonnen maar dat leverde het pendelen op waar zoveel naar verwezen wordt. Ik zal het nog eens proberen.
[Afbeelding]
Wat is jouw definitie van pendelen?SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:15:
[...]
Hier ben ik mee begonnen maar dat leverde het pendelen op waar zoveel naar verwezen wordt. Ik zal het nog eens proberen.
[Afbeelding]
Heb je HW oid waar dat uit blijkt, want dat is uit deze screenshot niet te herleiden.
Ik zie 3 runs en mooie gelijkmatige kamertemperatuur.
(En wat ik al aangaf: COP
Heb je comfort? Ja/nee
Kostenbesparing ja/nee
2x ja? Eh... toch niets te klagen?
1 of 2x Nee? Dan zoeken we verder)
Hihi, ja, dat is testen 2de fase.Dersan schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:22:
[...]
Loop ook even naar je t6 toe en zorg dat optimalisatie start en stop beiden op nee staan. Dat zorgt bij mij in ieder geval voor minder pendelen bij gelijke temperatuur. Al zijn de meningen hierover verdeeld.
Ik heb vvw en hier loopt het goed (optimalisatie start aan, stop op uit).
Bij sommigen niet. Ook een week testen.
Ik blijf erbij dat Quatt 2 problemen door elkaar haalt. De hoge pieptoon (mosquito geluid) en ons gezoem. Maar niemand bij Quatt die mij hier meer over kan vertellen tot nu toe. Ik hoef geen oplossing voor het hoge geluid dat er niet is, maar dat willen ze wel binnenkort bij mij gaan repareren. We praten langs elkaar heen, er is iets onderzocht in een lab, maar wat precies 🤷jpa1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:14:
[...]
Ik heb al begin dit jaar de melding gedaan van het zoemgeluid dat overeenkomt met jouw video (317Hz). Daarna is bij mij in april al bij 1 van de quatts (ik heb een Duo) de pomp vervangen. Hij kon ook bij mij het geluid niet reproduceren terplekke, hetgeen ik al voor gewaarschuwd had. En inderdaad geluid nog steeds aanwezig bij hoger vermogen en temperaturen beneden de 4 graden. Quatt heeft mij toen geinformeerd dat ze in hun lab een paar exemplaren met dat probleem onderzochten en dat ze met een oplossing zouden komen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Excuus, dit niet gelezen, maar we bedoelen hetzelfde 👍👍jpa1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:26:
[...]
Daar ben ik ook bang voor dat ze het probleem van de zoem toon (317Hz) niet goed onderscheiden met de hoge pieptoon (die ik niet heb). Ik zal ze dat nog mailen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Pendelen betekent aan/uit gaan omdat je minder nodige hebt als het minimum.SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:15:
[...]
Dat is mooi want “op het minimum heb je waarschijnlijk een mooie cop”
Op zich is het pendelen niet verkeerd, alleen liever niet elke 5 minuten. Beter om periodes van 30 a 60 minuten of nog langer te hebben. Daarvoor is een grotere hysterese of zo nodig. Maar goed… dat is de volgende stap.
Een paar dagen (geduld hebben tot het stabiel gedrag heeft) op vaste temperatuur en cop checken geeft geheid inzicht. Van daaruit kan je dan verder optimaliseren.
Ahum… “tweaken” is een WERKwoord.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Eerlijk gezegd zou ik een “quatt software probleem” vermoeden.jbtbnl schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 04:00:
Na optimalisatie van de Evohome regeling hier in huis zie ik de Quatt duo rustig doordraaien:
[Afbeelding]
Wat wel opvalt in bovenstaand plaatje is dat HP1 en HP2 soms een tijd lang "schommelen", omstebeurt meer/minder vermogen gebruiken op een interval van ongeveer 2 minuten.
Waar zou dat door kunnen komen?
Met flinke ervaring in regeltechniek…….
Dit ziet er uit als een instabiliteit van de interne regellus als gevolg van beïnvloeding.
Je hebt afhankelijk van hoe je er naar kijkt 2 of 3 regellussen die elkaar beïnvloeden:
- quatt_verdeling en quatt_totaal
- of quatt1, quatt2 en quatt_totaal.
De 2 quatts gedragen zich sowieso een beetje verschillend. Bij het verdelen tussen de quatts en tegelijkertijd constant houden van het totaal lijkt de boel een beetje in de war te raken.
Staat ingesteld op 9,6 kw en 15 graden. Die kan dus wel een stukje omlaag.
Ik heb de excel ingevuld en kom uit op 6 kw en 15 graden. Grappig genoeg, als je je verbruik in ChatGPT invoert, maakt die ook een behoorlijke berekening die op hetzelfde uitkomt.
Hoe is je experiment met de slimme stekker en T6 reset afgelopen?Dersan schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:22:
[...]
Loop ook even naar je t6 toe en zorg dat optimalisatie start en stop beiden op nee staan. Dat zorgt bij mij in ieder geval voor minder pendelen bij gelijke temperatuur. Al zijn de meningen hierover verdeeld.
Wat gebeurd er rond 11 uur (rode lijn) in jouw huis?SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:15:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/7uQn82VY9D3cUB5DLuXQbHtx.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Interessant!!timobiel schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:36:
Grappig genoeg, als je je verbruik in ChatGPT invoert, maakt die ook een behoorlijke berekening die op hetzelfde uitkomt.
Welke input heb je ChatGPT meegegeven?
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
SalmonAce in "Ervaringen met Quatt Deel 2"verguldebarman schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:37:
[...]
Wat gebeurd er rond 11 uur (rode lijn) in jouw huis?
[Afbeelding]Ging toen een deur open? En vervolgens slaat de Quatt niet aan, maar komt de kamer weer vanzelf op temperatuur? Hebben jullie grote ramen op het zuiden?
Dit zijn volgens hen de gegevens:
Dakisolatie
Hr++ glas
Spouwmuurisolatie
1300m3 gasverbruik op jaarbasis.
11kW en 17 graden.
Hr++ is alleen een deel van de woonkamer. Het overige glas (buitenste schil) is normaal dubbel glas. Gas verbruik heb ik geen historie van. Spouwmuur isolatie is 5 cm en de bijkeuken helemaal niets+veel glas.
Dakisolatie is goed.
Ik draai de afgelopen week op silent mode en regelmatig last van pendelen en schommelende temperaturen in andere ruimtes.
Afgelopen nacht heeft de Quatt redelijk gedraaid. Woonkamer 19.5 en omliggende 20.
Hun voorstel is om deze terug te zetten naar 8kW. Lijkt me een goed voorstel.
Wat denken jullie?
ik heb de Excel even ingevuld met de data tot nu toe en twee "aparte" situaties er even uit gelaten:
:strip_exif()/f/image/7tlsu9X1w4P8AZ1n9HodwExQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZNyDK84VbXY1iRbtcIygHQbf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D0mSWeXLGORrfSwXTyy90NUn.jpg?f=fotoalbum_large)
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Gewoon proberen.CPM schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:08:
Ook hier inmiddels reactie gekregen op het pendelen.
Dakisolatie
Hr++ glas
Spouwmuurisolatie
11kW en 17 graden.
Hr++ is alleen een deel van de woonkamer. Het overige glas (buitenste schil) is normaal dubbel glas. Gas verbruik heb ik geen historie van. Spouwmuur isolatie is 5 cm en de bijkeuken helemaal niets+veel glas.
Dakisolatie is goed.
Ik draai de afgelopen week op silent mode en regelmatig last van pendelen en schommelende temperaturen in andere ruimtes.
Afgelopen nacht heeft de Quatt redelijk gedraaid. Woonkamer 19.5 en omliggende 20.
Wat denken jullie?
ik heb de Excel even ingevuld met de data tot nu toe en twee "aparte" situaties er even uit gelaten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt na een paar dagen aan hen doorgeven of het in de buurt komt, of dat er nog iets bijgesteld moet worden.
Misschien test wel even draaien zonder Silent mode
Ik zou 0-punt van blauwe fit “fixen” op 17. Je hebt te weinig data om die te fitten.CPM schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:08:
Dakisolatie
Hr++ glas
Spouwmuurisolatie
11kW en 17 graden.
Dakisolatie is goed.
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kwa power zou ik dan denk ik 9.5 doen.
Maar je kan proberen.
Je hebt eigenlijk te weinig data,vooral onder de 3.
Ik lees je hele verhaal nu pas, dus misschien doe ik een suggestie die al voorbij gekomen is...SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:15:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb een zelfde probleem gehad bij eenzelfde situatie. Lage COP, pendeling, bij een klein systeem (vloerverwarming beneden, radiators boven er uit gesloopt en vervangen voor airco).
Als ik het goed terug lees heb je zelf de T6 geïnstalleerd. De vraag is of de monteurs daar goed naar gekeken hebben.
Heb je dit schema al eens gezien een aangehouden?
Destijds heb ik deze gekregen van Quatt toen ik zelf mijn T6 op hing.
Let op: laag-uit-regeling moet je UIT(!!) zetten. Anders dan op het schema.
/f/image/irCxgFE4dwvjAic8ciHNBAWY.png?f=fotoalbum_large)
Primum non nocere
Die info krijgen wij niet. Geen idee dus. Deze versie heb ik overigens al een tijdje. Kan vast niet lang meer duren.Friezin schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:08:
[...]
Ik heb gewoon 2.20.2.
Wel is mijn app versie gelijk aan die van @pietjm.
Wie weet heeft Piet het antwoord
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Excel maakt altijd een lijn, ook als hij het niet zeker weet.CPM schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:08:
Dakisolatie
Hr++ glas
Spouwmuurisolatie
11kW en 17 graden.
Dakisolatie is goed.
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is het een geloofwaardige lijn? Volgens mij niet, omdat hij de X-as ruim boven de 20 graden snijdt.
Met de hand zou ik nog allerlei hoeken kunnen tekenen die niet heel raar lijken. ~9-10kW bij -10??
Ik zou nog aantal koude dagen rond vriespunt willen zien om lijn beter te bepalen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
@Stephan2388 Wat doet deze laag-uit-regeling als hij aan staat?Stephan2388 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:32:
[...]
Ik lees je hele verhaal nu pas, dus misschien doe ik een suggestie die al voorbij gekomen is...
Ik heb een zelfde probleem gehad bij eenzelfde situatie. Lage COP, pendeling, bij een klein systeem (vloerverwarming beneden, radiators boven er uit gesloopt en vervangen voor airco).
Als ik het goed terug lees heb je zelf de T6 geïnstalleerd. De vraag is of de monteurs daar goed naar gekeken hebben.
Heb je dit schema al eens gezien een aangehouden?
Destijds heb ik deze gekregen van Quatt toen ik zelf mijn T6 op hing.
Let op: laag-uit-regeling moet je UIT(!!) zetten. Anders dan op het schema.
[Afbeelding]
Mijn interpretatie: hij schakelt de warmteaanvraag volledig uit zodra hij op een laag water control setpoint komt ipv een lager control setpoint voor te schrijven.
@CPM dit is misschien voor jou ook wel iets om te proberen om het 'pendelen' te voorkomen. In je grafiekje (rechtsonder) zie je elke keer dat de water control setpoint naar 10 graden gaat. Met andere woorden: de T6 schakelt je Quatt uit, terwijl de Quatt nog niet op z'n ondergrens zit.
In deel1 is al eens geconcludeerd dat laag-uit regeling op T6 thermostaat UIT moet. Goede tip voor deze problemen, lijkt me. dikkiedik in "Ervaringen met Quatt?"jj85 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:46:
[...]
@Stephan2388 Wat doet deze laag-uit-regeling als hij aan staat?
Mijn interpretatie: hij schakelt de warmteaanvraag volledig uit zodra hij op een laag water control setpoint komt ipv een lager control setpoint voor te schrijven.
@CPM dit is misschien voor jou ook wel iets om te proberen om het 'pendelen' te voorkomen. In je grafiekje (rechtsonder) zie je elke keer dat de water control setpoint naar 10 graden gaat. Met andere woorden: de T6 schakelt je Quatt uit, terwijl de Quatt nog niet op z'n ondergrens zit.
[ Voor 44% gewijzigd door medu80 op 10-12-2024 09:59 ]
Ja, ongeveer. Bij een zuivere gasketel-installatie zorgt dit ervoor dat hij niet steeds gaat pendelen.jj85 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:46:
[...]
@Stephan2388 Wat doet deze laag-uit-regeling als hij aan staat?
Dus als je huis goed geisoleerd is, en hij voelt dat het eigenlijk niet nodig is om op een laag standje te blijven verwarmen, dan schakelt hij de ketel uit. En dan schakelt hij af en toe aan om weer even op temperatuur te maken.
Maar dit regelt bij Quatt natuurlijk de CiC het liefst zelf. En bovendien is laag/uit niet handig met vloerverwarming, wat juist baat heeft bij een constant laag standje bijverwarmen (en niet op de gasketel, maar door de Quatt het liefst, vanzelfsprekend).
Primum non nocere
Ja sorry. Ik ga er wel van uit dat @SalmonAce een OpenTherm ketel heeft!medu80 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:58:
@Stephan2388 Laag Uit regeling is alleen voor Aan/uit en niet voor opentherm, of was dat aantal schakelingen. Tenminste als je deze optie niet hebt, heb ik gelijk anders vergis ik me met een andere optie.
Primum non nocere
Ik heb CIC versie 2.21.2 en app versie 1.20.1 (build 489).TeslaNerd schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:17:
[...]
Hoe gaat het met de uitrol van de CiC software update naar 2.21?
Thanks!Stephan2388 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:01:
[...]
Ja, ongeveer. Bij een zuivere gasketel-installatie zorgt dit ervoor dat hij niet steeds gaat pendelen.
Dus als je huis goed geisoleerd is, en hij voelt dat het eigenlijk niet nodig is om op een laag standje te blijven verwarmen, dan schakelt hij de ketel uit. En dan schakelt hij af en toe aan om weer even op temperatuur te maken.
Maar dit regelt bij Quatt natuurlijk de CiC het liefst zelf. En bovendien is laag/uit niet handig met vloerverwarming, wat juist baat heeft bij een constant laag standje bijverwarmen (en niet op de gasketel, maar door de Quatt het liefst, vanzelfsprekend).
Heb die setting hier ook maar eens op 'uit' gezet. Klinkt wel logisch.
@medu80 Alle CICs zijn toch OT aangesloten op de thermostaat? Dus het maakt niet meer uit of je ketel OT is of aan/uit.
Laag-uit zie ik wel terug bij de advanced instellingen. Aantal schakelingen idd niet (enkel bij aan/uit systemen zichtbaar).
Ik denk dat je je vergist. Aantal schakelingen/uur is niet instelbaar als opentherm.medu80 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:58:
@Stephan2388 Laag Uit regeling is alleen voor Aan/uit en niet voor opentherm, of was dat aantal schakelingen. Tenminste als je deze optie niet hebt, heb ik gelijk anders vergis ik me met een andere optie.
Laag-uit moest van jou in mrt 2023 nog uit:
medu80 in "Ervaringen met Quatt?"
Ik waardeer je betrokkenheid op dit forum, hoewel ik me niet helemaal kan vinden in deze filosofie.Friezin schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:33:
[...]
Wat is jouw definitie van pendelen?
Heb je HW oid waar dat uit blijkt, want dat is uit deze screenshot niet te herleiden.
Ik zie 3 runs en mooie gelijkmatige kamertemperatuur.
(En wat ik al aangaf: COP:
Heb je comfort? Ja/nee
Kostenbesparing ja/nee
2x ja? Eh... toch niets te klagen?
1 of 2x Nee? Dan zoeken we verder)
1. Comfort had ik namelijk ook zonder Quatt
2. Als een bedrijf zichzelf in de markt zet met een terugverdientijd van 2(!!!)-6 jaar en een "onestopshop" moet je dat gewoon waarmaken. Met een cop van 3 bespaar ik wel iets zolang de stroomprijs voordelig blijft tov gas. Maar dan moet ik nog maar zien of de quatt zichzelf gaat terugverdienen geduren zijn verwachte levensduur...
Dit heeft de monteur destijds uit gezet inderdaad.Dersan schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:22:
[...]
Wat bedoel je met fit "fixen"? Wat moet ik dan invullen op de eerste tab?Stefannn schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:25:
[...]
Ik zou 0-punt van blauwe fit “fixen” op 17. Je hebt te weinig data om die te fitten.
Kwa power zou ik dan denk ik 9.5 doen.
Maar je kan proberen.
Je hebt eigenlijk te weinig data,vooral onder de 3.
ik begrijp niet goed wat je bedoeld met X-as 20 graden snijden? Ik denk dat ik wat meer toelichting nodig heb zodat ik de grafiek beter kan interpreteren. Waarvoor dank.SBL schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:42:
[...]
Excel maakt altijd een lijn, ook als hij het niet zeker weet.
Is het een geloofwaardige lijn? Volgens mij niet, omdat hij de X-as ruim boven de 20 graden snijdt.
Met de hand zou ik nog allerlei hoeken kunnen tekenen die niet heel raar lijken. ~9-10kW bij -10??
Ik zou nog aantal koude dagen rond vriespunt willen zien om lijn beter te bepalen.
@jj85 @SBL De laag uit regeling heb ik al sinds het begin uit staan. Dit heeft de Quatt monteur voor mij ingesteld.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ik heb een opentherm ketel van Nefit maar deze is aan/uit aangesloten op de T6. Zo is mij dat ingefluisterd.Stephan2388 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:02:
[...]
Ja sorry. Ik ga er wel van uit dat @SalmonAce een OpenTherm ketel heeft!
Mijn idee is om een 5 aderige kabel van voldoende dikte te trekken naar een 3 fase werkschakelaar voor de Quatts waarbij 1 fase dan afgedopt wordt. Is er iemand die de Hybrid duo op deze wijze heeft aangesloten? Of iemand die kan aangeven of dit geaccepteerd wordt?
Dat lijkt me sterk. Opentherm werkt een stuk efficiënter dan aan/uit, is destijds uitgebreid aandacht voor geweest in Quatt webinars.SalmonAce schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:20:
[...]
Ik heb een opentherm ketel van Nefit maar deze is aan/uit aangesloten op de T6. Zo is mij dat ingefluisterd.
Check je T6 instellingen even a.h.v. het schema dat ik stuurde. Dan zie je ook gelijk of je opentherm aangesloten bent.
Primum non nocere
Als je je blauwe lijn nu doortrekt, dan kom je uit op ongeveer 0,8kW warmte-input bij 20grC buitentemp. Dat lijkt me onwenselijk.CPM schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:18:
[...]
Wat bedoel je met fit "fixen"? Wat moet ik dan invullen op de eerste tab?
[...]
ik begrijp niet goed wat je bedoeld met X-as 20 graden snijden? Ik denk dat ik wat meer toelichting nodig heb zodat ik de grafiek beter kan interpreteren. Waarvoor dank.![]()
@jj85 @SBL De laag uit regeling heb ik al sinds het begin uit staan. Dit heeft de Quatt monteur voor mij ingesteld.
De Quatt lijn gaat bij 17grC door 0. Bij de blauw lijn zou je ook zoiets moeten zien (of fixeren door datapunt 17grC; 0kW toe te voegen).
/f/image/vxnMddzlP6jmkYSRuvnwVLzj.png?f=fotoalbum_large)
@SalmonAce Waarschijnlijk haal je ketel en CIC door elkaarStephan2388 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:27:
[...]
Dat lijkt me sterk. Opentherm werkt een stuk efficiënter dan aan/uit, is destijds uitgebreid aandacht voor geweest in Quatt webinars.
Check je T6 instellingen even a.h.v. het schema dat ik stuurde. Dan zie je ook gelijk of je opentherm aangesloten bent.
T6 is OT aangesloten op CIC
CIC is waaschijnlijk aan/uit aangesloten op je ketel.
Dit is exact waar Quatt zoveel laaghangend fruit laat hangen.SalmonAce schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:17:
[...]
Ik waardeer je betrokkenheid op dit forum, hoewel ik me niet helemaal kan vinden in deze filosofie.
2. Als een bedrijf zichzelf in de markt zet met een terugverdientijd van 2(!!!)-6 jaar en een "onestopshop" moet je dat gewoon waarmaken. Met een cop van 3 bespaar ik wel iets zolang de stroomprijs voordelig blijft tov gas. Maar dan moet ik nog maar zien of de quatt zichzelf gaat terugverdienen geduren zijn verwachte levensduur...
Het ding is dat heel veel gebruikers 'de setting' voor hun huis + WP al hebben ontdekt, of dat die van meet af aan al uitstekend functioneerde. Er is gewoon een volgens mij hele grote groep waarbij het verre van optimaal functioneert. Daar zullen er veel bij zitten die er niets om geven, of het gewoon niet weten.
Bij de huidige buitentemperaturen van zo om en nabij de 5 graden moet elke wp gewoon zonder problemen draaien mits je een fatsoenlijke wenstemperatuur hebt van bijv 20 of meer graden. Zonder 12 keer aan en uit gaan. Daar moet prima een nachtverlaging van 1 of 0,5 graden bij passen.
Zo niet, dan is of je WP overgedimensioneerd, of hij draait te hard.
Het eerste kan ik me haast niet voorstellen met een enkele Quatt overigens. En met een duo moet er dan maar 1 draaien. Blijft het laatste dus eigenlijk over.
Dan kun je stellen: het is toch comfortabel en kijk niet naar de COP (van 3)
Terwijl het zonder gezeik ook gewoon nu 4.5 zou moeten kunnen draaien. Dat vind ik nogal een verschil.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 10-12-2024 10:47 ]
@SBL en ik bedoelen hetzelfde.CPM schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:18:
[...]
Wat bedoel je met fit "fixen"? Wat moet ik dan invullen op de eerste tab?
[...]
ik begrijp niet goed wat je bedoeld met X-as 20 graden snijden? Ik denk dat ik wat meer toelichting nodig heb zodat ik de grafiek beter kan interpreteren. Waarvoor dank.![]()
Laat excellent invullen maar zitten..
Je hebt te weinig data voor een volledig betrouwbare schatting.
Fixen bekent kruispunt met horizontale as op 17 graden vast zetten. Komt overeen met “niet stoken bij 17 graden buiten” en dat is voor een goed geïsoleerd huis wel ok (verwarming door mensen en apparaten)
Dan gaat hij bij -10graden ongeveer naar 9.5kW
Als je de blauwe lijn doortrekt, snijdt deze de x-as bij ongeveer 23 graden. Dat suggereert (onterecht) dat je bij 22buiten en 20binnen nog Quatt-vermogen nodig hebt om je huis te verwarmen. Dat kan niet kloppen, dus de lijn is niet goed.CPM schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:18:
[...]
ik begrijp niet goed wat je bedoeld met X-as 20 graden snijden? Ik denk dat ik wat meer toelichting nodig heb zodat ik de grafiek beter kan interpreteren. Waarvoor dank.
/f/image/5cy4YQVWvNLiLEW1dPtfcWhI.png?f=fotoalbum_large)
Dan is het antwoord op besparen toch gewoon nee?SalmonAce schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:17:
[...]
Ik waardeer je betrokkenheid op dit forum, hoewel ik me niet helemaal kan vinden in deze filosofie.
Want "iets" vind ik "niets", of zie ik dat verkeerd?
Dan wel even nieuwsgierig:
Wat gaf Quatt op als besparing per jaar?
En wat was je verbruik?
Bij zo nu en dan kort en hevig opwarmen, trek je gewoonweg je COP naar beneden: vandaar ook de adviezen om eens te testen op temperatuur continue.
Wat heb je eraan geoptimaliseerd?jbtbnl schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 04:00:
Na optimalisatie van de Evohome regeling hier in huis zie ik de Quatt duo rustig doordraaien:
Het probleem is niet de lijn, maar de punten waaruit de lijn wordt berekend. Een belangrijke parameter bij het berekenen van de lineaire regressie, is de correlatie. Deze kun je in excel zichtbaar maken door rechtermuisknop op de rechte lijn te kiezen voor "insert R2 and trent line equation'. Een correlatie (R2) die groter is dan 0,8 is betrouwbaar, onder de 0,5 is er geen correlatie, daartussen moet je het met een korreltje zout nemen (bij een negatieve correlatie moet je het minteken negeren).SBL schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:48:
[...]
Als je de blauwe lijn doortrekt, snijdt deze de x-as bij ongeveer 23 graden. Dat suggereert (onterecht) dat je bij 22buiten en 20binnen nog Quatt-vermogen nodig hebt om je huis te verwarmen. Dat kan niet kloppen, dus de lijn is niet goed.
[Afbeelding]
Wat hier nodig is, is meer meetpunten. En zoals gezegd ook bij lagere en hogere temperaturen.
Extrapolatie (het schatten van waarden buiten de puntenwolk) levert vaak slechte resultaten op, vooral bij lage R2.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Voor nu de Quatts naar 9kW laten zetten.
Silent mode, 1600watt, "hoge" water temperatuur en pendelen zijn voor mij een goede indicatie.
Bedankt voor alle input!
[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 10-12-2024 12:52 ]
Klopt, laag uit moet inderdaad op uit staan. Dan was het schakelingen per uur wat in de opties niet voorkomt. Laag uit betekent dat ie dan niet meer gaat pendelen als temperatuur bereikt is. Maar probeert ie met zo laag mogelijke waarde door te verwarmen. Dit is in het geval van Quatt juist goed, tenminste als minimum het verder opwarmt gaat ie alsnog uit. Haalde het inderdaad door elkaar met een andere regeling.SBL schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:11:
[...]
Ik denk dat je je vergist. Aantal schakelingen/uur is niet instelbaar als opentherm.
Laag-uit moest van jou in mrt 2023 nog uit:
medu80 in "Ervaringen met Quatt?"
[ Voor 26% gewijzigd door medu80 op 10-12-2024 12:26 ]
@paq Ik denk dat jij helemaal gelijk heb en ik zou graag een aanvullend voorbeeld willen geven. Ik heb trouwens niet zozeer last van een lage COP op dat punt hoor je mij niet klagen. Wel zet ik op dit moment de kamerthermostaat in de nacht wat hoger dan gewenst om de wp rustiger te laten draaien, ik ben nog bezig met de analyse van mijn "probleem". Inderdaad zie ik dat de wp op sommige momenten te hard draait en het is niet helemaal duidenlijk waarom. Als ik naar de specificaties kijk zou de wp ook bij 7 graden buiten op een miniumvermogen van 500W opgenomen vermogen kunnen draaien maar dat doet hij dus vannacht niet uit zichzelf, ik zie korte pieken van meer dan 700W. In de app van Quatt is er inderdaad niet veel aan de hand (daar zullen de meeste klanten naar kijken) maar als ik naar Homewizard kijk dan vind ik dat hij vooral in de nacht onnodig staat te pendelen. Een intelligente regeling vanuit de CIC kan ik niet ontdekken maar ik weet wel dat mijn wp tot 400W kan terug moduleren maar ik weet niet waarom hij dat in deze nacht niet doet al heb ik ondertussen wel een vermoeden. Het is te voorspellen dat als ik de kamerthermostaat lager zal zetten het pendelen erger wordt dus ik pas voorlopig geen nachtverlaging toe. Ik ben er mij van bewust dat ik een en ander nog moet optimaliseren maar dat is niet de hoofdoorzaak van het probleem. De CIC zegt simperweg er is meerd dan 700W opgenomen vermogen nodig, terwijl het huis met minder toekan, het "probleem" zit mijn inziens in de berekening van Quatt.paQ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:35:
[...]
Dit is exact waar Quatt zoveel laaghangend fruit laat hangen.
Het ding is dat heel veel gebruikers 'de setting' voor hun huis + WP al hebben ontdekt, of dat die van meet af aan al uitstekend functioneerde. Er is gewoon een volgens mij hele grote groep waarbij het verre van optimaal functioneert. Daar zullen er veel bij zitten die er niets om geven, of het gewoon niet weten.
Bij de huidige buitentemperaturen van zo om en nabij de 5 graden moet elke wp gewoon zonder problemen draaien mits je een fatsoenlijke wenstemperatuur hebt van bijv 20 of meer graden. Zonder 12 keer aan en uit gaan. Daar moet prima een nachtverlaging van 1 of 0,5 graden bij passen.
Zo niet, dan is of je WP overgedimensioneerd, of hij draait te hard.
Het eerste kan ik me haast niet voorstellen met een enkele Quatt overigens. En met een duo moet er dan maar 1 draaien. Blijft het laatste dus eigenlijk over.
Dan kun je stellen: het is toch comfortabel en kijk niet naar de COP (van 3)
Terwijl het zonder gezeik ook gewoon nu 4.5 zou moeten kunnen draaien. Dat vind ik nogal een verschil.
:strip_exif()/f/image/dE3JaNseT705oEyrYkdHPtYt.jpg?f=fotoalbum_large)
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Dat kan wel kloppen. Nefit heeft/had zijn eigen OT protocol. Werkte alleen met Nefit thermostaten. Vreemde thermostaten moesten aan/uit worden aangesloten. Nu met een cic ertussen maakt dat niet meer uit.SalmonAce schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:20:
[...]
Ik heb een opentherm ketel van Nefit maar deze is aan/uit aangesloten op de T6. Zo is mij dat ingefluisterd.
Het valt mij op,dat je in de avond een top van wel 1500 Watt hebt. Is dat nodig? Probeer eens een week op building en/of Silent.WAF1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:46:
[...]
@paq Ik denk dat jij helemaal gelijk heb en ik zou graag een aanvullend voorbeeld willen geven. Ik heb trouwens niet zozeer last van een lage COP op dat punt hoor je mij niet klagen. Wel zet ik op dit moment de kamerthermostaat in de nacht wat hoger dan gewenst om de wp rustiger te laten draaien, ik ben nog bezig met de analyse van mijn "probleem". Inderdaad zie ik dat de wp op sommige momenten te hard draait en het is niet helemaal duidenlijk waarom. Als ik naar de specificaties kijk zou de wp ook bij 7 graden buiten op een miniumvermogen van 500W opgenomen vermogen kunnen draaien maar dat doet hij dus vannacht niet uit zichzelf, ik zie korte pieken van meer dan 700W. In de app van Quatt is er inderdaad niet veel aan de hand (daar zullen de meeste klanten naar kijken) maar als ik naar Homewizard kijk dan vind ik dat hij vooral in de nacht onnodig staat te pendelen. Een intelligente regeling vanuit de CIC kan ik niet ontdekken maar ik weet wel dat mijn wp tot 400W kan terug moduleren maar ik weet niet waarom hij dat in deze nacht niet doet al heb ik ondertussen wel een vermoeden. Het is te voorspellen dat als ik de kamerthermostaat lager zal zetten het pendelen erger wordt dus ik pas voorlopig geen nachtverlaging toe. Ik ben er mij van bewust dat ik een en ander nog moet optimaliseren maar dat is niet de hoofdoorzaak van het probleem. De CIC zegt simperweg er is meerd dan 700W opgenomen vermogen nodig, terwijl het huis met minder toekan, het "probleem" zit mijn inziens in de berekening van Quatt.
[Afbeelding]
Mijn grafiek van vandaag. Ik heb hem overdag op Silent en ''s nachts op building. Met de huidige temperaturen komt hij zelden nog boven de 1000Watt.
:strip_exif()/f/image/gNPqir7TYNb6cKxL4Xqs8gCH.jpg?f=fotoalbum_large)
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Met de verbruik grafiek in de Quatt app kun jij het warmteverlies voor jouw huis bij -10 ook berekenen als volgt:SBL schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:42:
[...]
Excel maakt altijd een lijn, ook als hij het niet zeker weet.
Kijk in het verbruik per maand wat de Quatt per dag ongeveer aan warmte heeft geproduceerd.
In mijn grafiek hieronder is dat ongeveer 36kWh per dag.
Deel die 36kWh door 24 uren en dan heb jij het warmteverlies bij de huidige buitentemperatuur:
36kWh : 24h = 1,5kWatt bij ca 5 graden.
Voor de omrekening van de huidige buitentemperatuur naar -10 graden neem ik het verschil tussen de buitentemperatuur waarbij mijn stookseizoen begint, 15 graden, en de huidige buitentemperatuur van 5 graden: 15 minus 5 is 10 graden.
En het verschil tussen die 15 graden en de beoogde buitentemperatuur van -10 graden, dat is 15 minus -10 is 25 graden.
Deel dan het grote verschil, 25 op het kleine verschil 10 en dan krijg jij de vermenigvuldigingsfactor 25 : 10 = 2,5
Het warmteverlies bij -10 is dan gelijk aan het warmteverlies bij de huidige buitentemperatuur, 1,5kWatt maal de vermenigvuldigingsfactor bij 5 graden van 2,5:
1,5kWatt x 2,5 = 3,75kWatt
NB ik heb voor het voorbeeld de getallen wat mooier gekozen. Met de juiste buitentemperatuur over de dag gekozen komt de vermenigvuldigingsfactor bij mij wat hoger uit en het warmteverlies dan tussen de 4 en 4,5kWatt
:strip_exif()/f/image/AUcKv8ky8noSumh6BTyJGrzZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 10-12-2024 15:51 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Let wel op: je doet hier de aanname dat je stookseizoen begint bij 15 grC.TeslaNerd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:38:
[...]
Met de verbruik grafiek in de Quatt app kun jij het warmteverlies voor jouw huis ook berekenen als volgt:
Kijk in het verbruik per maand wat de Quatt per dag ongeveer aan warmte heeft geproduceerd.
In mijn grafiek hieronder is dat ongeveer 36kWh per dag.
Deel die 36kWh door 24 uren en dan heb jij het warmteverlies bij de huidige buitentemperatuur:
36kWh : 24h = 1,5kWatt bij ca 5 graden.
Voor de omrekening van de huidige buitentemperatuur naar -10 graden neem ik het verschil tussen de buitentemperatuur waarbij mijn stookseizoen begint, 15 graden, en de huidige buitentemperatuur van 5 graden: 15 minus 5 is 10 graden.
En het verschil tussen die 15 graden en de beoogde buitentemperatuur van -10 graden, dat is 15 minus -10 is 25 graden.
Deel dan het grote verschil, 25 op het kleine verschil 10 en dan krijg jij de vermenigvuldigingsfactor 25 : 10 = 2,5
Het warmteverlies bij -10 is dan gelijk aan het warmteverlies bij de huidige buitentemperatuur, 1,5kWatt maal de vermenigvuldigingsfactor bij 5 graden van 2,5:
1,5kWatt x 2,5 = 3,75kWatt
NB ik heb voor het voorbeeld de getallen wat mooier gekozen. Met de juiste buitentemperatuur over de dag gekozen komt de vermenigvuldigingsfactor bij mij wat hoger uit en het warmteverlies dan tussen de 4 en 4,5kWatt
[Afbeelding]
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Ja, 18 of 12 mag natuurlijk ook en dan wordt de vermenigvuldigingsfactor iets anders.AlfredPteD schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:52:
[...]
Let wel op: je doet hier de aanname dat je stookseizoen begint bij 15 grC.
Post maar een schermprint van het verbruik en buitentemperatuur uit de Quatt app met de buitentemperatuur wanneer jouw stookseizoen begint dan zal ik voor rekenen wat jouw warmteverlies is bij -10grC
[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 10-12-2024 16:00 ]
edit: deze vraag is natuurlijk aan iedereen!Stefannn schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:26:
[...]
Ik heb mijn controller helemaal zelf gebouwd. Ik heb een achtergrond in regeltechniek en zelf lerende systemen dus heb daar ook wel enig verstand van.
@Stefannn Ik heb maar een klein achtergrondje in regeltechniek, en die is ook nog erg vervaagd. Ik heb zojuist een paar radiatorfans gekocht, en ik zie meteen dat ik een lagere energieverbruik heb, even later gevolgd door het uitschakelen van de warmtepomp omdat de temperatuur bereikt is. Mooi toch. Zou je zeggen.
Wat er feitelijk gebeurt met radiator fans, dat de warmteafgifte naar je huis sneller gaat. In regeltechniek betekent dat dat de tijdconstante kleiner wordt: het systeem wordt zenuwachtiger.
Mijn vraag/idee is nu : zou die tijdconstante ervoor kunnen zorgen dat het systeem sneller gaat pendelen ? Wat denk jij hiervan ?
Of zouden de dippen defrost kunnen zijn?WAF1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:46:
[...]
@paq Ik denk dat jij helemaal gelijk heb en ik zou graag een aanvullend voorbeeld willen geven. Ik heb trouwens niet zozeer last van een lage COP op dat punt hoor je mij niet klagen. Wel zet ik op dit moment de kamerthermostaat in de nacht wat hoger dan gewenst om de wp rustiger te laten draaien, ik ben nog bezig met de analyse van mijn "probleem". Inderdaad zie ik dat de wp op sommige momenten te hard draait en het is niet helemaal duidenlijk waarom. Als ik naar de specificaties kijk zou de wp ook bij 7 graden buiten op een miniumvermogen van 500W opgenomen vermogen kunnen draaien maar dat doet hij dus vannacht niet uit zichzelf, ik zie korte pieken van meer dan 700W. In de app van Quatt is er inderdaad niet veel aan de hand (daar zullen de meeste klanten naar kijken) maar als ik naar Homewizard kijk dan vind ik dat hij vooral in de nacht onnodig staat te pendelen. Een intelligente regeling vanuit de CIC kan ik niet ontdekken maar ik weet wel dat mijn wp tot 400W kan terug moduleren maar ik weet niet waarom hij dat in deze nacht niet doet al heb ik ondertussen wel een vermoeden. Het is te voorspellen dat als ik de kamerthermostaat lager zal zetten het pendelen erger wordt dus ik pas voorlopig geen nachtverlaging toe. Ik ben er mij van bewust dat ik een en ander nog moet optimaliseren maar dat is niet de hoofdoorzaak van het probleem. De CIC zegt simperweg er is meerd dan 700W opgenomen vermogen nodig, terwijl het huis met minder toekan, het "probleem" zit mijn inziens in de berekening van Quatt.
[Afbeelding]
Het lijkt wel of er een (tussen) deur open staat rond 11uur. Dit heb ik ook, dan stijgt alle warmte de trap op. Ik zie dat mijn quatt daar ook voor wilt compenseren. Wij hebben een strict deur management thuisSalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:15:
[...]
[Afbeelding]
Deze cop is bovendien toch prima bij een nacht dag rond de 0 graden?
[ Voor 4% gewijzigd door NIB0R op 10-12-2024 16:43 ]
@Stephan2388 @jj85jj85 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:35:
[...]
@SalmonAce Waarschijnlijk haal je ketel en CIC door elkaar![]()
T6 is OT aangesloten op CIC
CIC is waaschijnlijk aan/uit aangesloten op je ketel.
Ik zal het thuis controleren maar de cic en dus de quatt zijn inderdaad OT aangesloten. Maar toen ik de T6 installeerde werkte dit niet op de Nefit OT aansluiting, daar moest dan een converter tussen. Dat schijnt overigens niet te werken met Quatt en dus heb ik de ketel module van de T6 met de aan/uit (groen) aansluiting verbonden van de ketel.
Nu niet meer dus. Tussen T6 en ketel zit nu de CiCSalmonAce schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:52:
[...]
@Stephan2388 @jj85
Ik zal het thuis controleren maar de cic en dus de quatt zijn inderdaad OT aangesloten. Maar toen ik de T6 installeerde werkte dit niet op de Nefit OT aansluiting, daar moest dan een converter tussen. Dat schijnt overigens niet te werken met Quatt en dus heb ik de ketel module van de T6 met de aan/uit (groen) aansluiting verbonden van de ketel.
Dat laatste lijkt mij sterk. Als je de ketel module van de T6 rechtstreeks met de aan/uit van de ketel hebt aangesloten dan zet je de CiC buitenspel en stook je gewoon op gas.SalmonAce schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:52:
[...]
@Stephan2388 @jj85
Dat zien we niet in de grafieken.
De ketel module van de T6 moet op de OT ingang van de CiC. De Nefit ketel kan op de aan/uit uitgang van de CiC.
[ Voor 3% gewijzigd door MWink op 10-12-2024 17:05 ]
Ik heb je posts nog even doorgelopen. waarschijnlijk zit je T6 ketel module gewoon aan de OT input kant van de CiC.SalmonAce schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:52:
[...]
@Stephan2388 @jj85
Als ik naar je grafieken kijk, lijkt mij het verliesvermogen (bij -10) veel te hoog gecalculeerd, waardoor je het langzame aan/uit gedrag krijgt door de enorme tijdsconstante van de VVW.
Mijn advies:
- je zou bij Quatt kunnen vragen het verliesvermogen lager in te stellen, ik gok dat 5 kW bij -10 een veel rustiger gedrag geeft.
- ondertussen de Soundslider voor dag en nacht op zijn laagst zetten..
Daarna aangezet en werkte alles weer.
Alleen sinds zondag 19:00 wordt er geen data meer in de app weergeven (Cop ed).
Ook van gister en vandaag is het niet te zien, app geeft aan dat er verbinding is tussen quatt en het netwerk.
Iemand ideeën?
Probeer eens de stekker van de CiC uit het stopcontact te halen en na 10 seconden weer terug te stekenDefLite schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:28:
Zaterdag is de quatt een paar uur uitgeweest omdat ik wat radiatorventielen heb vervangen.
Daarna aangezet en werkte alles weer.
Alleen sinds zondag 19:00 wordt er geen data meer in de app weergeven (Cop ed).
Ook van gister en vandaag is het niet te zien, app geeft aan dat er verbinding is tussen quatt en het netwerk.
Iemand ideeën?
Ik ben langdradig maar ik mijn verhaal bewust ingekort, maar ik ben mogenlijk wel iets "belangrijks" (voor mij) op het spoor. Eerder plaatse ik iets over de waterpomp van Nibe. In die blog werd uitgelegd dat een regeling van Nibe die zowel de buitentemperatuur (sensor) gebruikt als de binnenthermostaat elkaar kunnen tegen werken met pendelen tot gevolg. (Mocht er belangstelling voor zijn dan kan ik die informatie opnieuw plaatsen) Om dat specifieke pendelen tegen te gaan werd in die blog een WAR-regeling aangeraden en de binnenthermostaat dus niet mee te laten doen, je stuurt dan rechtstreeks de watertemperatuur via de buitentemperatuur (de stooklijn). Dit kan bij Quatt naar mijn indruk ook en misschien is dat voor sommige mensen een betere oplossing dan de huidige regeling. Je moet natuurlijk wel enig zicht hebben op je warmteverlies en dat heb ik in mijn specifieke situatie niet.WAF1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:46:
[...]
[Afbeelding]
Als ik analyseer waarom gisteren in de vroege nacht mijn wp ging pendelen speelt die tegenstrijdige communicatie denk ik een rol.
- binnenthermostaat zegt de binnentemperatuur is goed we zit boven of op de ingestelde waarde (uit)
-buitensensor zegt de temperatuur gaat dalen dus we hebben meer vermogen nodig. (aan)
:strip_exif()/f/image/TC8P3P6cEefp8PHzA5Y9xYoV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie dus steeds leuke "stooklijnen" op het forum verschijnen, met een lineair verband tussen buitentemperatuur en vermogen maar dat is niet het volledige verhaal. Quatt neemt ook de binnentemperatuur in de berekening mee en voert een soort correctie uit met als doel langere runs. Maar met een (redenlijk) goed geïsoleerd huis kan die correctie naar mijn indruk ook tegen je werken en hoe snel de thermostaat schakelt heeft daar zeker invloed op. Maar deze rekent zelf niet uit hoeveel vermogen er nodig is, dat doet de CIC van Quatt. En als die te veel berekent dan zal de wp weer snel uit moeten.
Mooi wanneer dat wil met silent mode.Mickel moen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:32:
[...]
Het valt mij op,dat je in de avond een top van wel 1500 Watt hebt. Is dat nodig? Probeer eens een week op building en/of Silent.
Mijn grafiek van vandaag. Ik heb hem overdag op Silent en ''s nachts op building. Met de huidige temperaturen komt hij zelden nog boven de 1000Watt.
[Afbeelding]
Gaat mij niet lukken: Ik zit duidelijk iets oostelijker dan jij en de hele dag al volop in de defrosts (hele dag al 4,x°C, brrr).
Quatt houdt (dankzij de standvastige temperatuur) zeldzaam strak aan 21,48°C vast, daarom steeds pufje gas
![]() | ![]() |
[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 10-12-2024 18:25 . Reden: Dubbele afbeelding verwijderd ]
@MWinkMWink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:04:
[...]
Dat laatste lijkt mij sterk. Als je de ketel module van de T6 rechtstreeks met de aan/uit van de ketel hebt aangesloten dan zet je de CiC buitenspel en stook je gewoon op gas.
Dat zien we niet in de grafieken.
De ketel module van de T6 moet op de OT ingang van de CiC. De Nefit ketel kan op de aan/uit uitgang van de CiC.
Ik had het over de aansluiting van de T6 voordat de cic er tussenkwam. Is nu dus ook niet meer relevant. De ketel draait ook eigenlijk niet meer voor de verwarming, quatt kan dat makkelijk aan.
Bedankt voor je advies ik ga Quatt nog maar eens proberen te bereiken. Hun respons is eigenlijk waar ik me het meest druk om maak, vooralsnog heb ik heel veel meer informatie van Tweakers gekregen dan Quatt.
Eneco verdient hier een bijzondere melding. Via google uitgekomen op deze pagina, waar met grote letters staat: Cv-ketel onderhoud van Eneco. Speciaal voor Quatt klanten.
Dus een abonnement afgesloten. Zodra de monteur de aansluiting op Quatt zag, gaf hij meteen aan dat ze geen onderhoud doen aan CVs aangesloten op een Quatt.
Ik dus contact opnemen met de support. Dat is een ware hel en kafkaesque ervaring geweest. Eindeloos in de wacht, AI robotstem aan de telefoon die voor geen meter werkt, van het kastje naar de muur gestuurd, en medewerkers die eigen beleid tegenspreken of glashard liegen.
Medewerker: Nee, wij doen echt geen onderhoud aan CV's met een Quatt
Ik: Dat vind ik gek, ik heb namelijk een contract afgesloten via een pagina waar staat: CV ketel onderhoud. Speciaal voor Quatt klanten
Medewerker: Dat kan niet
Ik: Zou je eens willen kijken naar de website dan? De link is https://www.eneco.nl/energieproducten/cv-onderhoud/quatt/
Medewerker: Nee...
Na ongeveer 3 uur aan bellen en in de wacht staan ben ik doorverbonden met iemand die het wel begreep. Die persoon heeft aangegeven intern een klacht uit te zetten, en uit te zoeken hoe er alsnog onderhoud geregeld kon worden. Belofte gemaakt dat ik teruggebeld zou worden. Ik heb niks meer gehoord tot ik 3 weken later een mailtje kreeg waarin stond dat mijn contract beeindigd is.
De website staat nog steeds online, en je kan nog steeds een contract afsluiten voor onderhoud met een Quatt..
Ik ben redelijk ten einde raad. Heeft iemand tips voor bedrijven die wel onderhoud aan CV ketel doen met een Quatt? (Omgeving Nijmegen)
De wereld wordt in rap tempo iedere dag een stukje gekker....Sytheon schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:23:
Sinds een paar maanden hebben wij een Quatt, hybride met een CV ketel. Het bedrijf dat onderhoud aan de CV deed wil dat niet meer doen sinds we een Quatt hebben. Sindsdien heb ik geen bedrijf kunnen vinden dat wel onderhoud wil doen.
Eneco verdient hier een bijzondere melding. Via google uitgekomen op deze pagina, waar met grote letters staat: Cv-ketel onderhoud van Eneco. Speciaal voor Quatt klanten.
Dus een abonnement afgesloten. Zodra de monteur de aansluiting op Quatt zag, gaf hij meteen aan dat ze geen onderhoud doen aan CVs aangesloten op een Quatt.
Ik dus contact opnemen met de support. Dat is een ware hel en kafkaesque ervaring geweest. Eindeloos in de wacht, AI robotstem aan de telefoon die voor geen meter werkt, van het kastje naar de muur gestuurd, en medewerkers die eigen beleid tegenspreken of glashard liegen.
Medewerker: Nee, wij doen echt geen onderhoud aan CV's met een Quatt
Ik: Dat vind ik gek, ik heb namelijk een contract afgesloten via een pagina waar staat: CV ketel onderhoud. Speciaal voor Quatt klanten
Medewerker: Dat kan niet
Ik: Zou je eens willen kijken naar de website dan? De link is https://www.eneco.nl/energieproducten/cv-onderhoud/quatt/
Medewerker: Nee...
Na ongeveer 3 uur aan bellen en in de wacht staan ben ik doorverbonden met iemand die het wel begreep. Die persoon heeft aangegeven intern een klacht uit te zetten, en uit te zoeken hoe er alsnog onderhoud geregeld kon worden. Belofte gemaakt dat ik teruggebeld zou worden. Ik heb niks meer gehoord tot ik 3 weken later een mailtje kreeg waarin stond dat mijn contract beeindigd is.
De website staat nog steeds online, en je kan nog steeds een contract afsluiten voor onderhoud met een Quatt..
Ik ben redelijk ten einde raad. Heeft iemand tips voor bedrijven die wel onderhoud aan CV ketel doen met een Quatt? (Omgeving Nijmegen)
Ik zit bij warmgarant en die doen (tot op heden 😇) niet moeilijk
Hier ook geen probleem met een lokale loodgieter.okijokii schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:29:
[...]
De wereld wordt in rap tempo iedere dag een stukje gekker....
Ik zit bij warmgarant en die doen (tot op heden 😇) niet moeilijk
Is dit nu specifiek omdat een Quatt voor hen onbekend is?
[ Voor 9% gewijzigd door dzuijlek op 10-12-2024 18:31 ]
Die zullen een separate buitensensor hebben / bedoelen.WAF1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:33:
[...]
Ik ben langdradig maar ik mijn verhaal bewust ingekort, maar ik ben mogenlijk wel iets "belangrijks" (voor mij) op het spoor. Eerder plaatse ik iets over de waterpomp van Nibe. In die blog werd uitgelegd dat een regeling van Nibe die zowel de buitentemperatuur (sensor) gebruikt als de binnenthermostaat elkaar kunnen tegen werken met pendelen tot gevolg. (Mocht er belangstelling voor zijn dan kan ik die informatie opnieuw plaatsen) Om dat specifieke pendelen tegen te gaan werd in die blog een WAR-regeling aangeraden en de binnenthermostaat dus niet mee te laten doen, je stuurt dan rechtstreeks de watertemperatuur via de buitentemperatuur (de stooklijn). Dit kan bij Quatt naar mijn indruk ook en misschien is dat voor sommige mensen een betere oplossing dan de huidige regeling. Je moet natuurlijk wel enig zicht hebben op je warmteverlies en dat heb ik in mijn specifieke situatie niet.
Als ik analyseer waarom gisteren in de vroege nacht mijn wp ging pendelen speelt die tegenstrijdige communicatie denk ik een rol.
- binnenthermostaat zegt de binnentemperatuur is goed we zit boven of op de ingestelde waarde (uit)
-buitensensor zegt de temperatuur gaat dalen dus we hebben meer vermogen nodig. (aan)
De sensor op je quatt meet de temperatuur van de aangezogen lucht. Op het moment dat de boel onder de rijp komt / tegen de sensor aan eventueel, en vervolgens opwarmt om te ontdooien, krijg je daar grote verlopen in, zodoende zijn er (ook) externe sensoren. Is in het geval van/voor een defrost ook geen probleem verder, wel voor het moduleren natuurlijk.
Had deze wel al eens gepost, daarin is goed te zien wat de buitensensor (A) aan invloed heeft alsmede de opwarming binnen ( B ), op de stooklijn. (oranje) Is het water te lang boven de target, dan tellen de graadminuten af tot 0 en slaat de compressor af.
/f/image/1167BPZhPShZYjFI8jfRoJ1r.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 10-12-2024 18:38 ]
Vandaag ineens rond 16u op vol vermogen 1,8kWh en daarnaast ook de CV aanjagen naar 53gr water.
:strip_exif()/f/image/zT2At5DBc8T1FNxpH2lAFgJq.jpg?f=fotoalbum_large)
Gevolg;
- 21 graden bij de T6
- 22 graden in de woonkamer (met VVW)
.... Zonde..... 😵💫
Edit: CIC versie 2.20.2 (geen idee wanneer)
Zal eens informeren bij mijn lokale partij. Anders zeg ik het op en zie ik het wel als er een keer wat is
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wel gek dat jij 21 graden bij de T6 ziet, maar dit niet terug te zien in in de Quatt app.verguldebarman schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:54:
Vanmiddag een raar moment gehad met de Quatt. Normaal gesproken gaat ergens in de middag de verwarming 0,5gr omhoog en zorgt de Quatt er -met minimaal vermogen- voor dat het lekker behaaglijk is als we thuis komen.
Vandaag ineens rond 16u op vol vermogen 1,8kWh en daarnaast ook de CV aanjagen naar 53gr water.
[Afbeelding]
Gevolg;Terwijl ik maar 20,5gr vroeg.
- 21 graden bij de T6
- 22 graden in de woonkamer (met VVW)
.... Zonde..... 😵💫
Edit: CIC versie 2.20.2 (geen idee wanneer)
Hoe zit het temp. verloop er de dag ervoor uit?
Je bedoelt deze?TeslaNerd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:55:
[...]
Ja, 18 of 12 mag natuurlijk ook en dan wordt de vermenigvuldigingsfactor iets anders.
Post maar een schermprint van het verbruik en buitentemperatuur uit de Quatt app met de buitentemperatuur wanneer jouw stookseizoen begint dan zal ik voor rekenen wat jouw warmteverlies is bij -10grC
Ik ben benieuwd
:strip_exif()/f/image/ypm1e6435pAvELZ5V6nd2JV9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tuziEcuKLlPN0v0WwBjY8xfO.jpg?f=fotoalbum_large)
Elke dag super constant en rustig, met lange runs. Dit was echt uitzonderlijk.jj85 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:05:
[...]
Wel gek dat jij 21 graden bij de T6 ziet, maar dit niet terug te zien in in de Quatt app.
Hoe zit het temp. verloop er de dag ervoor uit?
Ik denk wel dat er een defrost vooraf ging, want ik zie een vermogensdip net voor het moment.
:strip_exif()/f/image/4ayf1j1iMlVzWou0TJwKBa40.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens toen ik rond 18:20 thuis kwam de T6 even geflippped van 20,5 naar 20 naar 20,5 en toen was het systeem weer rustig.
Ps, vorig jaar had ik veel last van pendelen van mijn CV. Nu echt een hele mooie strakke lijn, net onder de max van 55gr.
[ Voor 6% gewijzigd door verguldebarman op 10-12-2024 19:12 ]
Ja dat heeft gewerktTeslaNerd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:30:
[...]
Probeer eens de stekker van de CiC uit het stopcontact te halen en na 10 seconden weer terug te steken
Ik heb een Tado v3+ thermostaat met slimme Tado knoppen op de radiatoren.
Is er een manier waarmee je kan zeggen "ik werk morgen thuis in kamer x en wil dat het vanaf x uur x graden" is?
Zodat de quatt s' nachts al begint de temperatuur te laten stijgen en de CV ketel uit blijft?
Wij werken namelijk op onregelmatige dagen thuis.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.