• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
alwind schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:56:
[...]

Ik krijg over 11 dagen een Quatt. Zal ik eens kijken welke ik er in krijg?
Doe maar.
En dan roep ik gelijk iets wat ik al vaker riep:
Vraag de monteurs gelijk even naar de instellingen van warmteverlies en max house power 😉

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-11 21:26
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:54:
[...]

Wel een bericht van bijna 8 maand terug.
Ik zou, wanneer ik ze produceerde, in ieder geval zorgen dat de nieuwe Quatts geen brakke pomp meer krijgen, maar die Wilo gelijk af-fabriek erin
Ik ook.

Maar ik heb mijn vraagtekens bij de capaciteit van Quatt (op dit moment) om dit communicatief en logistiek goed in te hebben geregeld..

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
VindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:10:
[...]

Ik ook.

Maar ik heb mijn vraagtekens bij de capaciteit van Quatt (op dit moment) om dit communicatief en logistiek goed in te hebben geregeld..
Ik meen al een Wilo gezien te hebben tijdens installatie (augustus). Maar niet helemaal zeker helaas...

• VindiGoosh
jj85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:31:
[...]

Ok, dat had ik hier nog niet echt opgemaakt.

Vervangen zal idd niet moeilijk zijn, maar denk dat een monteur er toch snel zo'n 2 uur mee bezig is. Vooral systeem drainen en weer opvullen + opnieuw commissioning kost best veel tijd.

Is er een verband te leggen tussen kapotte pompen en positie van expansievat? (@VindiGoosh )
Als aanvulling op mijn vorige post:

Een bevriende loodgieter zegt zojuist “als een expansievat op de aanvoer zit dan gaat een pomp minder lang mee zeker als deze pomp nu veel meer water rondpompt dan de ketel doet”

Vervolgens zei ik:

“En een expansievat op de aanvoer moet ook een grotere voordruk hebben, toch? Immers komt deze direct na de pomp en is het water relatief warm.”

“Klopt maar de juiste voordruk bepalen ze als ze het systeem leeg hebben en als het expansievat op de aanvoer moet blijven zitten om wat voor reden dan ook dan moeten ze er wat lucht bij hebben gepompt”

Over de plek van het expansievat hebben we eerder ook gesproken en hij zegt ook dat het expansievat altijd “aan de zuigzijde” van de pomp moet, tenzij het écht niet anders kan. En zelfs dan kun je er beter ergens eentje bij plaatsen.

Dit weet ik niet 100% zeker; maar ik heb de monteurs niet met een drukmeter/pompje gezien toen ze hier de installatie deden, waarbij het expansievat nu op de aanvoer van de pomp zit ipv de retour.

[ Voor 7% gewijzigd door VindiGoosh op 08-12-2024 10:25 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:51
Ik betwijfel of ze alle circulatiepompen gaan vervangen. Verder nergens op gebaseerd (geen bron), maar denk alleen al aan de Quatts die met kranen, steigers, etc. te bereiken zijn.
Dan de kosten.... 10.000 x 2 uur (als het meezit) x uurloon x prijs van een pomp
Denk dat dat lastig gaat worden

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• VindiGoosh
okijokii schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:26:
Ik betwijfel of ze alle circulatiepompen gaan vervangen. Verder nergens op gebaseerd (geen bron), maar denk alleen al aan de Quatts die met kranen, steigers, etc. te bereiken zijn.
Dan de kosten.... 10.000 x 2 uur (als het meezit) x uurloon x prijs van een pomp
Denk dat dat lastig gaat worden
Dat werk gaat inderdaad in de 7 cijfers lopen.

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 31-10 23:41
VindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:30:
[...]

Dat werk gaat inderdaad in de 7 cijfers lopen.
Buurman had ook een Quatt geïnstalleerd ong 2 manden terug, als eerste wat de monteurs deden was de pomp al preventief vervangen tijden de installatie.

Zijn dus al tijd bezig met de pompen.

Ik zal vragen wat voor pomp ze erin hebben gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Safe_grut op 08-12-2024 10:40 ]

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:09
Notaname schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:40:
[...]

Schieten we onszelf niet in de voet als we die helpdesk blijven overvoeren met niet urgente vragen over een redelijk goed werkende installatie?

Dan bedoel ik niet de problemen die jij had. 😉
Het is niet ons probleem dat Quatt hun klantenservice niet goed ingericht heeft & geen (simpele) instelmogelijkheden in de app wilt inbouwen.
Het is aan Quatt om dat op te lossen, en enige manier om Quatt dat te laten realiseren is gewoon tickets inschieten wanneer je nodig acht.
Ik heb betaald voor een volledig goed werkende installatie, niet een "relatief" goed werkende installatie

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
Wel een klein verschil tussen een "batch" van @timobiel en "alle" van @GhostlyFriend :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:51:
[...]

En daarom wil je NU antwoord van Quatt?
Alle problemen moeten daar aan de kant: wanneer je niet onmiddellijk antwoord krijgt ga je klagen....
En je bent niet de enige klager wanneer dat zo lees.
Ik klaag helemaal niet en hoef ook helemaal niet NU antwoord. Al vind 2 weken (of langer) wachten op een simpele vraag wel aan de lange kant. (Of is dit nu ook klagen?)

Instellingen opzoeken kost Quatt bij wijze van spreken 1 minuut. Dan kan een Tweaker zelf gegevens analyseren en dit op een presenteerblaadje aanleveren. Lijkt me efficiënt.
Jouw suggestie om het als klacht te verpakken, zodat een medewerker de gegevensanalyse moet doen kost veel meer tijd aan de kant van Quatt.

• Friezin
  • Niet online
jj85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:00:
[...]

Ik klaag helemaal niet en hoef ook helemaal niet NU antwoord. Al vind 2 weken (of langer) wachten op een simpele vraag wel aan de lange kant. (Of is dit nu ook klagen?)

Instellingen opzoeken kost Quatt bij wijze van spreken 1 minuut. Dan kan een Tweaker zelf gegevens analyseren en dit op een presenteerblaadje aanleveren. Lijkt me efficiënt.
Jouw suggestie om het als klacht te verpakken, zodat een medewerker de gegevensanalyse moet doen kost veel meer tijd aan de kant van Quatt.
Kijk even goed naar de aangeleverde grafiek: die vloer koelt tussendoor steeds af.
Een beetje vvw kost 1,5 uur voor vloer weer warmer wordt.
Hier staat gewoonweg wat verkeerd ingesteld.

Bij jou is niks mis zeg je zelf, dus wat wil je dan aan wie aanleveren?
Een enkele fluctuatie is onoverkomelijk: koken, visite, deuren open, zonlicht etc.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Friezin
  • Niet online
Toby-Wan schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:44:
[...]

Wel een klein verschil tussen een "batch" van @timobiel en "alle" van @GhostlyFriend :+
Tim spreekt ook over alle 7000.
Een batch kan best 10.000 Quatts zijn.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:14
alwind schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:56:
[...]

Ik krijg over 11 dagen een Quatt. Zal ik eens kijken welke ik er in krijg?
Goed plan en maak even een foto met typenummer.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• VindiGoosh
De gebruikte stooklijn gegevens moet je gewoon op kunnen vragen bij Quatt, ongeacht de reden en ongeacht wat wij van die reden zouden vinden.

En daar hoeft Quatt geen weken over te doen.

Als je bijna €10.000,- neertelt voor een installatie is dat het minste wat ter discussie gesteld zou moeten worden.

Maar Quatt kan ook gewoon ophouden zichzelf in de weg te zitten en die data inzichtelijk maken in de App

• Toby-Wan
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:28:
[...]

Tim spreekt ook over alle 7000.
Een batch kan best 10.000 Quatts zijn.
was al vroeg op maar klaarblijkelijk nog niet wakker :+

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:21
assasinbats schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:44:
Ik heb een akkefietje met de buren; die beweren dat ze de Quatt (Duo) horen, zelfs als deze uit staat. Hebben jullie een idee of er iets is wat geluid kan maken? Ze staan vrijstaand op een plat dak, tussen onze (geschakelde) woningen in.
assasinbats schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:05:
[...]

Hmm, die circulatiepomp had ik nog niet aan gedacht.. Goede. Maar is dat hoorbaar, achter een betonnen muur, twee verdiepingen lager?
We zijn een paar dagen verder, dus een update.
Ik ben woensdag gaan meeluisteren bij de buren (overdag, Quatts op turbo gezet). Ze stonden er van te kijken dat ik het geluid niet hoorde, zowel in de woonkamer, als op hun slaapkamer, als op hun zolder.
Adhv de info en suggesties uit dit topic (dank!) heb ik donderdag overdag de groep spanningsloos gemaakt, om zo ook de circulatiepompen uit te zetten, en aan de buren gevraagd of, als ze een verandering hoorde in de middag/avond ergens, dit willen melden. (Ik heb ze niet verteld dat ik de installatie spanningsloos gemaakt had). Na een paar uur kreeg ik een bericht dat ze het niet helemaal zeker wisten, ook vanwege ander normaal achtergrondgeluid. Ze hebben vooral last van het geluid 's nachts, wanneer het stiller is. In de avond de groep weer ingeschakeld.
Op vrijdagavond laat heb ik de installatie opnieuw spanningsloos gemaakt, en zaterdagochtend weer aangezet. Ik heb gevraagd of het geluid nog steeds hoorbaar was door de nacht, en dat was zo. Ze spraken ook uit dat ze het voor nu maar gewoon laten gaan, want hier de hele tijd mee bezig zijn is ook geen feest.

We hebben in de middag samen gezeten (waarin we beiden vooral gewoon gezellige buren waren). Ik heb ze verteld dat de machines spanningsloos geweest zijn door de nacht heen, dus dat er geen bewegende onderdelen actief waren die een brom konden veroorzaken. Ook heb ik ze aangeboden de mogelijkheid van trillingdempers te onderzoeken, en dat ik die best wil plaatsen, maar dat ze er rekening mee moeten houden dat dat het geluid misschien niet weg neemt.

Voor nu sluit dit hoofdstuk zich. In parallel wil ik het huiswerk doen om de trillingsdempers uit te zoeken. Sjonge, daar heb je ook een hoop smaken in. De komende tijd maar eens door dit topic heen gaan voor wat ervaringen.

• jj85
assasinbats schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:38:
[...]

[...]

Voor nu sluit dit hoofdstuk zich. In parallel wil ik het huiswerk doen om de trillingsdempers uit te zoeken. Sjonge, daar heb je ook een hoop smaken in. De komende tijd maar eens door dit topic heen gaan voor wat ervaringen.
Deze worden veelal gebruikt (ook door Quart zelf)
https://www.bodoclimate.n...warmtepompen-50-t-m-80-kg

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
VindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:36:
[...]

De gebruikte stooklijn gegevens moet je gewoon op kunnen vragen bij Quatt, ongeacht de reden en ongeacht wat wij van die reden zouden vinden.

Als je bijna €10.000,- neertelt voor een installatie is dat het minste wat ter discussie gesteld zou moeten worden.

Maar Quatt kan ook gewoon ophouden zichzelf in de weg te zitten en die data inzichtelijk maken in de App
Dit blijft mijns inziens een lastig verhaal. Wat moet je met de stooklijn? Jij gaat de autodealer ook niet bellen voor het percentage zuurstof in je brandstof.

Mensen gaan opeens 24 uur in HA kijken terwijl ze dit vroeger nooit deden, en denken alle wijsheid in pacht te hebben. Iedereen wil opeens de stooklijn aanpassen, met conclusies die door "wijsneuzen" hier o het forum (positief bedoeld, denk serieus dat hun opmerkingen vaak kloppen) binnen enkele minuten onderuit gehaald worden. Dit soort dingen heeft quatt (als startup) gewoon geen tijd voor.

Als Quatt de stooklijn gegevens open zou zetten, komt het volgende verzoek om het aan het passen... En daarna wordt er geklaagd dat het allemaal niet fatsoenlijk werkt.

Een Quatt koop je om er voornamelijk vanaf te blijven (en Ja, ik ben ook een tweaker, kijk ook elke dag in HA, en wil ook dingen aan kunnen passen)

• okijokii
Zijn deze makkelijk in je eentje te plaatsen? Of sowieso 2 personen voor nodig?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• VindiGoosh
Rowwan schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:42:
[...]

Dit blijft mijns inziens een lastig verhaal. Wat moet je met de stooklijn? Jij gaat de autodealer ook niet bellen voor het percentage zuurstof in je brandstof.

Mensen gaan opeens 24 uur in HA kijken terwijl ze dit vroeger nooit deden, en denken alle wijsheid in pacht te hebben. Iedereen wil opeens de stooklijn aanpassen, met conclusies die door "wijsneuzen" hier o het forum (positief bedoeld, denk serieus dat hun opmerkingen vaak kloppen) binnen enkele minuten onderuit gehaald worden. Dit soort dingen heeft quatt (als startup) gewoon geen tijd voor.

Als Quatt de stooklijn gegevens open zou zetten, komt het volgende verzoek om het aan het passen... En daarna wordt er geklaagd dat het allemaal niet fatsoenlijk werkt.

Een Quatt koop je om er voornamelijk vanaf te blijven (en Ja, ik ben ook een tweaker, kijk ook elke dag in HA, en wil ook dingen aan kunnen passen)
Heb jij enig idee hoe Quatt de stooklijn inschat? Bij mij hadden ze het niet eens gedaan!

En ik heb na deze winter alle kozijnen van enkel/dubbelglas vervangen voor kozijnen met Triple glas. Stooklijn maar gewoon laten voor wat het is?

Sorry, maar dit argument vind ik echt ontzettend zwak. En je vergelijking slaat m.i. als een lul op een drumstel hoor :D Een stooklijn is toch afhankelijk van je huis en bij iedereen anders?

[ Voor 5% gewijzigd door VindiGoosh op 08-12-2024 11:52 ]

• Friezin
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:36:
[...]

Ow, dat heb ik al zo vaak bij hen aangegeven.
Ook als feedback in de app al een keer of 4 meegeven.
Zelfs al kun je niks wijzigen.

Dat het niet meer in het plaatsingplan staat is ook een misser.
Heb wel de indruk dat Quatt, vanwege alle data ze binnenkrijgen, steeds betere inschattingen maken.

• VindiGoosh
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:47:
[...]

Ow, dat heb ik al zo vaak bij hen aangegeven.
Ook als feedback in de app al een keer of 4 meegeven.
Zelfs al kun je niks wijzigen.

Dat het niet meer in het plaatsingplan staat is ook een misser.
Heb wel de indruk dat Quatt, vanwege alle data ze binnenkrijgen, steeds betere inschattingen maken.
Ja helemaal mee eens. Daarin snap ik ook dat ze klanten niet de mogelijkheid geven om alles op eigen houtje aan te passen. Maar informatie gewoon inzichtelijk maken..?

• Rowwan
VindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:46:
[...]

Heb jij enig idee hoe Quatt de stooklijn inschat? Bij mij hadden ze het niet eens gedaan!

En ik heb na deze winter alle kozijnen van enkel/dubbelglas vervangen voor kozijnen met Triple glas. Stooklijn maar gewoon laten voor wat het is?

Sorry, maar dit argument vind ik echt ontzettend zwak.
De stooklijn is bepaald door alles gegevens die jij bij de intake hebt ingevuld. Verwacht hier geen rocket science. Als jij daarna een flinke aanpassing hebt gedaan is dat een valide argument om dit te laten aanpassen, maar neem dit mee in je verzoek.

De meeste mensen hebben echt geen idee wat een stooklijn is, en soort dingen aanpassen zonder grondig in de materie te duiken gaat echt alleen maar ellende opleveren.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:35
[...]
Natuurlijk blijf ik er het liefste vanaf, maar een COP van 3 terwijl de duo aan/uit gaat en dan water opstookt tot 56 graden (en weer uit gaat) geeft mij het gevoel dat het allemaal niet zo optimaal is ingesteld. Langzamer stoken zou denk ik veel kunnen schelen.

• Rowwan
MeTooPV schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:52:
[...]

Natuurlijk blijf ik er het liefste vanaf, maar een COP van 3 terwijl de duo aan/uit gaat en dan water opstookt tot 56 graden (en weer uit gaat) geeft mij het gevoel dat het allemaal niet zo optimaal is ingesteld. Langzamer stoken zou denk ik veel kunnen schelen.
Of je hebt te weinig afgifte... 100 andere mogelijkheden.

• VindiGoosh
Rowwan schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:51:
[...]

De stooklijn is bepaald door alles gegevens die jij bij de intake hebt ingevuld. Verwacht hier geen rocket science. Als jij daarna een flinke aanpassing hebt gedaan is dat een valide argument om dit te laten aanpassen, maar neem dit mee in je verzoek.

De meeste mensen hebben echt geen idee wat een stooklijn is, en soort dingen aanpassen zonder grondig in de materie te duiken gaat echt alleen maar ellende opleveren.
Dit is hoe het zou moeten, maar niet zoals het overal correct wordt gedaan (waaronder bij mij).

Ik blijf erbij: het opvragen van deze gegevens is de normaalste zaak van de wereld en zou niet ter discussie moeten staan.

En daar zeker geen 2 weken, een maand of 2(!) maanden over doen

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 08-12-2024 11:54 ]

• jj85
okijokii schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:45:
[...]

Zijn deze makkelijk in je eentje te plaatsen? Of sowieso 2 personen voor nodig?
Op zich wel. Kant vd fan kun je prima zelf omhoog tillen. De compressorkant is flink zwaarder, daar kan hulp gewenst zijn (maar dat is uiteraard geheel persoonlijk :) )

• Friezin
  • Niet online
MeTooPV schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:52:
[...]

Dan schiet je dat in als verwarmingsklacht toch?

• Rowwan
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:55:
[...]

Precies dat... Dien een klacht in over een probleem. Niet leuteren over een stooklijn.

Het zal waarschijnlijk even duren voordat je antwoord krijgt, iedereen spamt Quatt met vragen over de stooklijn :+

[ Voor 17% gewijzigd door Rowwan op 08-12-2024 11:58 ]

• Friezin
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:54:
[...]

Dit is hoe het zou moeten, maar niet zoals het overal correct wordt gedaan (waaronder bij mij).

Ik blijf erbij: het opvragen van deze gegevens is de normaalste zaak van de wereld en zou niet ter discussie moeten staan.

En daar zeker geen 2 weken, een maand of 2(!) maanden over doen
Ze hebben een waanzinnig slecht ticket-systeem.
Vragen (geen klacht) van 2 weken geleden zijn ongetwijfeld zoek :+

• MeTooPV
Rowwan schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:54:
[...]
Of je hebt te weinig afgifte... 100 andere mogelijkheden.
Ja dat klopt, 100 mogelijkheden en 0 inzicht.
Toch is de basis dat een warmtepomp lange runs moet maken op laag vermogen. Als de warmtepomp aan gaat dan is dat vaak een behoorlijk vermogen en dan weer uit.
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:55:
[...]
Ik ga het nog even aankijken, geef het systeem nog wat tijd. Mara wat meer inzicht of de mogelijkheid zelf wat zaken aan te passen was toch wel prettig geweest.

[ Voor 30% gewijzigd door MeTooPV op 08-12-2024 12:06 ]

• Rowwan
MeTooPV schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:03:
[...]

Toch is de basis dat een warmtepomp lange runs moet maken op laag vermogen. Als de warmtepomp aan gaat dan is dat vaak een behoorlijk vermogen en dan weer uit.
Absoluut, maar zonder afgifte kun je je pomp laten draaien wat je wil. Het enige wat dan helpt is meer vermogen erin pompen

• VindiGoosh
Rowwan schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:05:
[...]

Absoluut, maar zonder afgifte kun je je pomp laten draaien wat je wil. Het enige wat dan helpt is meer vermogen erin pompen
En onderhand hebben sommigen alleen een goed functionerende Quatt bij “alle radiatoren open”, tot aan het zolderkamertje waar je nooit komt aan toe

[ Voor 7% gewijzigd door VindiGoosh op 08-12-2024 12:07 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:40
[...]

Als quatt de stooklijn redelijk correct zou zetten, danwel met een “AI of zelflerend systeem” (zie mijn post hier) zou zetten zou je gelijk hebben.
Maar “wat moet je met een stooklijn……”.
Als je alles hier zo leest dan zie je dat:
- quatt die op basis van vrij oppervlakkige gegevens instelt
- en dat die met regelmaat 10..30% beter kan

Het zou me overigens niet verbazen als dat gewoon nog komt.
- Ze zijn immers een jong bedrijf.
- Gezien de “AI reclame” van de begin uren waren ze dat origineel wel van plan.
- Zoals ik in mijn post aangaf, op basis van eigen ervaring weet ik dat het zelf lerend maken van die stooklijn niet extreem moeilijk is.
- ze hebben zich geheid een beetje verkeken op “dat ze geld moeten verdienen voordat ze dit soort spielerei kunnen doen”

Het zou me niet verbazen als ze binnen een jaar of zo met een zelflerende instelling komen. Dat is dan weer behoorlijk slim want in dat geval sparen ze een hoop handmatig afstellen uit. En daarnaast werkt 95% van de installaties dan opeens “behoorlijk optimaal ingesteld” hetgeen je met “iedereen die zelf wat aan prutst” vrijwel niet voor elkaar krijgt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:57
VindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:07:
[...]

En onderhand hebben sommigen alleen een goed functionerende Quatt bij “alle radiatoren open”.
Hier werkt ie prima. Maar ik ben me er ook van bewust dat het maar een 4kW machientje is dat bij vriestemperaturen hulp nodig heeft van zijn vriend de cv-ketel. Met 1 radiator of 4 met en zonder vloerverwarming dat ding draait hier altijd. Als ik verhalen lees van mensen die zonder gas willen draaien, dan heb je het verkeerde artikel gekocht. Dit is en blijft een hybride. Ik gebruik de TADO en in principe gaat dat nu goed. Hier draait ie de hele dag al op 30Hz, dat is zijn minimum en ik zie toch de woonkamer temperatuur oplopen. Dus met 8 graden buiten en 27 aanvoer is te hoog om het op temperatuur te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-l0q1GKjrpjmrkTZs4qBTtV5xc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NtpYJEUFcZszi5TJq2v7QyF6.png?f=user_large

Maar ook als ik de vloerverwarming dicht zet en alleen met 3 radiatoren draai. Ik heb dan ook danfoss dynamic valve op de radiatoren en vorig jaar alle radiatoren vervangen op de eerste etage met T33. Ik woon vrijstaand uit 1992 met 80m2 vloerverwarming.

• Friezin
  • Niet online
MeTooPV schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:03:
[...]

[...]

Ik ga het nog even aankijken, geef het systeem nog wat tijd. Mara wat meer inzicht of de mogelijkheid zelf wat zaken aan te passen was toch wel prettig geweest.
De app geeft m.i. wel wat meer dan 0 inzicht.
Ikzelf heb daar HW nog naast.

Blijkbaar weet je toch wel iets?
Waarom niet aanmelden bij Quatt?

• Friezin
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:16:
[...]

Als quatt de stooklijn redelijk correct zou zetten, danwel met een “AI of zelflerend systeem” (zie mijn post hier) zou zetten zou je gelijk hebben.

- Zoals ik in mijn post aangaf, op basis van eigen ervaring weet ik dat het zelf lerend maken van die stooklijn niet extreem moeilijk is.
- ze hebben zich geheid een beetje verkeken op “dat ze geld moeten verdienen voordat ze dit soort spielerei kunnen doen”

Het zou me niet verbazen als ze binnen een jaar of zo met een zelflerende instelling komen. Dat is dan weer behoorlijk slim want in dat geval sparen ze een hoop handmatig afstellen uit. En daarnaast werkt 95% van de installaties dan opeens “behoorlijk optimaal ingesteld” hetgeen je met “iedereen die zelf wat aan prutst” vrijwel niet voor elkaar krijgt.
Waarschijnlijk eerder.
Zoals ik aangaf, vroeg ik ook al vaak om zelf er mee aan de slag te kunnen.
Eind november kreeg ik dit als antwoord:
De reden dat wij dit niet open stellen is als volgt.
Wij gaan nog steeds de CiC later zelf zo slim maken, dat deze dit zelf gaat aanpassen waar nodig. Echter als klanten dit zelf steeds tussen door kunnen aanpassen, dan kan het systeem zich nooit erop in leren.

Nu is het totdat dit ook echt klaar is voor sommige inderdaad wat nadelig, echter dit gebeurd zo weinig dat wij het nu niet eerst open zetten.

• Toby-Wan
Stefannn schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:16:
[...]

Nog erger eigenlijk dan de inflexibele stooklijn is dat de CIC té afhankelijk is van de gebruikte thermostaat en of daar wel/geen warmtevraag vandaan komt. De CIC zou de thermostaat alleen moeten gebruiken als informatie bron voor kamertemperatuur & wenstemperatuur en daar zelf conclusies aan moeten verbinden om wel of niet te gaan verwarmen

• Friezin
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:07:
[...]

En onderhand hebben sommigen alleen een goed functionerende Quatt bij “alle radiatoren open”, tot aan het zolderkamertje waar je nooit komt aan toe
En hebben sommige mensen met een paar radiatoren een Quatt Duo en schieten daardoor met een kanon op een mug hihihi.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 08-12-2024 12:28 ]

• jj85
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:27:
[...]

En hebben sommige mensen met een paar radiatoren een Quatt Duo en schieten daardoor met een kanon op een mug hihihi.
Bij een Duo kan ook gewoon 1 Quatt draaien, dat komt bij veelvuldig voor. Dus warmtevermogen is dan beperkt. Duo is dus niet perse een kanon.

• okijokii
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:57:
[...]

Ze hebben een waanzinnig slecht ticket-systeem.
Vragen (geen klacht) van 2 weken geleden zijn ongetwijfeld zoek :+
Toch dacht de onafhankelijke jury van wc eend daar in de webinar anders over 🫤

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-11 22:39
Notaname schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:40:
[...]

Schieten we onszelf niet in de voet als we die helpdesk blijven overvoeren met niet urgente vragen over een redelijk goed werkende installatie?

Dan bedoel ik niet de problemen die jij had. 😉
Daarom zou het fijn zijn als we hier zelf bij kunnen.

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:43
jj85 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:29:
[...]

Zou me er niet druk om maken.
Heb je thermostaatknoppen? Die kunnen voor wat flow variatie zorgen bijvoorbeeld.
Ja, ik heb thermostaatknoppen. En op de bovenverdiepingen staan sommigen op stand 1 omdat het daar niet warmer dan 16 graden hoeft te worden. Wat ik wel apart vind is dat die uitschieters altijd beginnen met een daling in de flowrate en enkele seconden later een piek. Ik heb ze hooguit 8x per 24 uur.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• Friezin
  • Niet online
vanquishsdiv schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:13:
[...]

Ja, ik heb thermostaatknoppen. En op de bovenverdiepingen staan sommigen op stand 1 omdat het daar niet warmer dan 16 graden hoeft te worden. Wat ik wel apart vind is dat die uitschieters altijd beginnen met een daling in de flowrate en enkele seconden later een piek. Ik heb ze hooguit 8x per 24 uur.
En waarschijnlijk had je dat in cv-tijd ook al en heb je je er nooit druk over gemaakt omdat je het niet wist.
Sommige mensen leven plotseling wel heel erg met HA en zien ieder raar pufje als " :? :? " (hahaha)

• Friezin
  • Niet online
raven22 schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:10:
[...]

Daarom zou het fijn zijn als we hier zelf bij kunnen.
Had je 2 week geleden dat serviceteam wat op je stoep stond niet die info en aanpassing stooklijn en slecht draaien Quatt kunnen vragen?
raven22 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• Wl12
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-10 10:19
Ik zie hier veel opmerkingen over verkeerd ingestelde stooklijnen. Bedenk echter dat deze bijna nooit ideaal zijn.
Bij bijvoorbeeld 5C buitentemperatuur kan een aanvoer temperatuur van 35C ideaal zijn, maar te hoog als de zon volop in het huis schijnt. En te laag als het buiten stormt en regent.

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:04:
[...]

Toch dacht de onafhankelijke jury van wc eend daar in de webinar anders over 🫤
Met behoorlijk wat ticket-systemen gewerkt (en beheer gedaan) in verleden, maar deze eend durf hun ticket-systeem "bagger" te noemen.
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-10 15:48
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:44:
[...]

Met behoorlijk wat ticket-systemen gewerkt (en beheer gedaan) in verleden, maar deze eend durf hun ticket-systeem "bagger" te noemen.
Hier kan ik nog aan toevoegen, ik had een ticket lopen over geluidsoverlast en het niet warm worden van de vloer. Meteen geleerd dat je twee vragen in twee tickets moet stellen want anders wordt er overheen gelezen.
Daarnaast kreeg ik mails terug met kun interne opmerkingen over een compleet ander service verzoek waarin geklaagd werd door een monteur over de bende bij iemand in huis. Bizar dat je dit gewoon meestuurt naar andere klanten.

Voor de geluidsoverlast zijn ze overigens ter plaatse geweest en inderdaad meteen de pomp vervangen door een wilo pomp. Daarna viel het mij tegen dat ze het systeem niet konden testen. Ik kon precies aangeven hoe hard het systeem moet draaien om het geluid te creëren, maar dat kunnen ze blijkbaar activeren en de warmtepomp bleef veel te zacht draaien en konden we het geluid niet waarnemen :/

• okijokii
Hogu schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:51:
[...]

Hier kan ik nog aan toevoegen, ik had een ticket lopen over geluidsoverlast en het niet warm worden van de vloer. Meteen geleerd dat je twee vragen in twee tickets moet stellen want anders wordt er overheen gelezen.
Daarnaast kreeg ik mails terug met kun interne opmerkingen over een compleet ander service verzoek waarin geklaagd werd door een monteur over de bende bij iemand in huis. Bizar dat je dit gewoon meestuurt naar andere klanten.

Voor de geluidsoverlast zijn ze overigens ter plaatse geweest en inderdaad meteen de pomp vervangen door een wilo pomp. Daarna viel het mij tegen dat ze het systeem niet konden testen. Ik kon precies aangeven hoe hard het systeem moet draaien om het geluid te creëren, maar dat kunnen ze blijkbaar activeren en de warmtepomp bleef veel te zacht draaien en konden we het geluid niet waarnemen :/
Om welk soort geluid ging dit? En is het opgelost na vervanging van de pomp?

Iets als dit? YouTube: 317 hz

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 08-12-2024 17:59 ]

• Hogu
okijokii schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:55:
[...]

Irritante frequentie die bij 1 specifiek opgenomen vermogen (1260 watt) naar voren komt en overal doorheen lijkt te klinken. In huis en buiten. De buren hebben nog niet geklaagd, maar denk dat je dit een aantal tuinen verder ook kan horen.
En nee helaas, ik denk ook omdat ze het dus niet konden nabootsen.

Edit nu in je link zie: Ja dat.

• jj85
vanquishsdiv schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:13:
[...]

Ik zou me kunnen voorstellen dat een thermostaatknop op een gegeven moment sluit en dus de flow verminderd. Vervolgens gaat Quatt proberen om de flow weer op 800 L/h te krijgen door toerental van de pomp te verhogen. Mogelijk schiet hij hier z'n doel (800) iets voorbij alvorens de flowregeling weer stabiel wordt.

• VindiGoosh
Hogu schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:09:
[...]

Irritante frequentie die bij 1 specifiek opgenomen vermogen (1260 watt) naar voren komt en overal doorheen lijkt te klinken. In huis en buiten. De buren hebben nog niet geklaagd, maar denk dat je dit een aantal tuinen verder ook kan horen.
En nee helaas, ik denk ook omdat ze het dus niet konden nabootsen.

Edit nu in je link zie: Ja dat.
@okijokii Dit is wel een hele grote welkome ervaring zeg :o

@Hogu Heel erg bedankt voor het delen!

• VindiGoosh
Is het kennelijk tóch die klote pomp

Edit: niet dus, helaas ;(

[ Voor 28% gewijzigd door VindiGoosh op 08-12-2024 19:06 ]

• Dersan
  • Laatst online: 22:54
okijokii schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:55:
[...]

Hebben ze bij jou die pomp nog niet vervangen dan?

• Hogu
VindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:38:
Is het kennelijk tóch die klote pomp
Nee, niet dus he, bij mij is het niet opgelost en kon de monteur dus ook niet goed testen om er wel wat aan te doen. Ik hoor het nog wel als de warmtepomp dusdanig hard gaat draaien.

Ik zag net in 1 van de eerdere screenshots de frequentie van de compressor in home-assistent staan. Misschien moet ik die ook maar even bijhouden, dan kan ik eens zien of daar een link tussen kan zitten.

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:48
jj85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:21:
[...]

Ik zou me kunnen voorstellen dat een thermostaatknop op een gegeven moment sluit en dus de flow verminderd. Vervolgens gaat Quatt proberen om de flow weer op 800 L/h te krijgen door toerental van de pomp te verhogen. Mogelijk schiet hij hier z'n doel (800) iets voorbij alvorens de flowregeling weer stabiel wordt.
Nog nooit gemerkt dat de CiC het toerental "probeert" op 800 l/u te houden. Door afknijpen van bv de vvw toevoer kan de flow op bv 550 tot 800 l/u ingesteld worden. Bij mij althans.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• VindiGoosh
Hogu schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:55:
[...]

Nee, niet dus he, bij mij is het niet opgelost en kon de monteur dus ook niet goed testen om er wel wat aan te doen. Ik hoor het nog wel als de warmtepomp dusdanig hard gaat draaien.

Ik zag net in 1 van de eerdere screenshots de frequentie van de compressor in home-assistent staan. Misschien moet ik die ook maar even bijhouden, dan kan ik eens zien of daar een link tussen kan zitten.
Ahh excuses, verkeerd gelezen

• okijokii
Dersan schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:46:
[...]

Hebben ze bij jou die pomp nog niet vervangen dan?
Ja, in mei is de gehele Quatt vervangen, maar niks veranderd helaas. Deze Quatt maakt hetzelfde geluid...

• jj85
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:19:
[...]

En waarschijnlijk had je dat in cv-tijd ook al en heb je je er nooit druk over gemaakt omdat je het niet wist.
Sommige mensen leven plotseling wel heel erg met HA en zien ieder raar pufje als " :? :? " (hahaha)
@vanquishsdiv stelt toch een hele normale vraag? Krijg steeds meer de indruk dat we hier geen Tweakers mogen zijn :|

Dit is het Tweakersforum, niet het Viva-forum, dan is het (gezien de tech doelgroep) toch normaal dat we graag in de beschikbare data grasduinen en het graag willen begrijpen wat we zien? Zeker als we nu een en ander aan procesdata zoals flow en temperatuur inzichtelijk hebben.

En waarom moeten we elke keer alles vergelijken met het CV-tijdperk?
Als mijn CV ketel een makkelijk uitleesbare flowmeter zou hebben dan zou ik die ongetwijfeld ook in HA plotten.

Persoonlijk wil ik graag de techniek van de warmtepomp begrijpen en snappen hoe de CiC de boel regelt.
Straks kunnen we met de modbus integratie ook interne temperaturen uit de R32 circuit bekijken. Nuttig? Misschien niet, maar met het oog op interesse in de techniek voor mij wel interessant...

De homewizard grafieken worden hier ook zonder problemen gedeeld en besproken. Inclusief de verschillen in max opgenomen vermogen tussen verschillende gebruikers. Is dat wel toegestaan?

• jj85
Freeckje schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:04:
[...]

Nog nooit gemerkt dat de CiC het toerental "probeert" op 800 l/u te houden. Door afknijpen van bv de vvw toevoer kan de flow op bv 550 tot 800 l/u ingesteld worden. Bij mij althans.
M.i. zal er wel iets van een flowregeling moeten zijn, ondanks al die verschillende warmteafgiftesystemen (en bijbehorende drukvallen) zien we bij ongeveer elke gebruiker een flow van 800 L/h.

Maar wat jij zegt zie ik ook wel (net geprobeerd). Flink knijpen van bijv een radiator zorgt voor een lagere flow. Deze hersteld zich dan niet tot 800.

Mogelijk wordt toerental vd pomp dan tijdens commissioning vastgesteld?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
jj85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:49:
[...]

M.i. zal er wel iets van een flowregeling moeten zijn, ondanks al die verschillende warmteafgiftesystemen (en bijbehorende drukvallen) zien we bij ongeveer elke gebruiker een flow van 800 L/h.

Maar wat jij zegt zie ik ook wel (net geprobeerd). Flink knijpen van bijv een radiator zorgt voor een lagere flow. Deze hersteld zich dan niet tot 800.

Mogelijk wordt toerental vd pomp dan tijdens commissioning vastgesteld?
Op een gegeven moment zit je aan de max van de pompdruk.
En haal je die 800l/u niet omdat je de inhoud van je CV systeem te ver verkleint.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• vanquishsdiv
jj85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:21:
[...]

Oja, heel logisch. Had even een 'storing' met nadenken. De flow verminderd natuurlijk even als er minder wegen zijn waar het water doorheen kan.
Freeckje schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:04:
[...]

Interessant! Heb ik nog nooit gezien bij mijn Quatt. Heb je een uitdraai hiervan? CiC-gegevens bijvoorbeeld? Quatt wil de flow altijd op 800l/u houden (dacht ik altijd).

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-11 22:39
Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:19:
[...]

Dat heb ik gedaan, maar zij waren van een derde ingehuurde partij, puur voor storing en konden hier volgens hun zeggen niets over zeggen of aan doen.

• vanquishsdiv
Hogu schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:55:
[...]

Als ik met op de bovenkant van de Quatt druk wordt het geluid minder. Alsof de behuizing resoneert.

• VindiGoosh
vanquishsdiv schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:06:
[...]

Als ik met op de bovenkant van de Quatt druk wordt het geluid minder. Alsof de behuizing resoneert.
Dit heb ik ook. Heb er ook eens wat betontegels op gelegd. Het geluid wordt minder maar gaat niet weg.

• okijokii
[...]

Daar was @VindiGoosh ook achter gekomen. Nu is het wat mij betreft interessant hoe dit een beetje esthetisch opgelost kan worden. Ik wil er best iets zwaars op leggen, maar er zijn grenzen 😇

• VindiGoosh
okijokii schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:18:
[...]

Daar was @VindiGoosh ook achter gekomen. Nu is het wat mij betreft interessant hoe dit een beetje esthetisch opgelost kan worden. Ik wil er best iets zwaars op leggen, maar er zijn grenzen 😇
Wat een timing :P

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:48
vanquishsdiv schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:01:
[...]
Interessant! Heb ik nog nooit gezien bij mijn Quatt. Heb je een uitdraai hiervan? CiC-gegevens bijvoorbeeld? Quatt wil de flow altijd op 800l/u houden (dacht ik altijd).
Hierbij een voorbeeld obv de json-data: vandaag ge-experimenteerd met de watertoevoer naar de vloerverwarming. Daana de flow laten staan op 700 l/uur. Het doel was om de balans van de flow tussen de vvw en de radiatoren te verbeteren; die laatste moet ik dus nog aanpassen cq verhogen.

PS: bij de dip was de vvw geheel afgesloten, daaruit zou je kunnen afleiden dat de flow naar de vvw (mengverdeler) 200 l/u was. Mogelijk kan je met deze aanpak de flow per radiator of vvw-slang bepalen bij ontbreken van flowmeters. Ga ik verder uitzoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKSdqJ6D-QGT4lqDGxJXTPbbE1c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo5HyEvlqwCPwRMhMqeVpcMP.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Freeckje op 08-12-2024 21:39 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Na lang lezen, wikken en wegen besloten een Duo af te nemen. Morgen komen ze de duo plaatsen, ik heb toch mijn twijfels over het plaatsingsplan zo op de avond van te voren. Hoe denken jullie over onderstaande punten?
  1. De 2 units komen onder een bestaande airco. Hierbij ik twijfel i.v.m. condenswater uit de airco dat kan landen op 1 van de units. Hoe denken jullie daarover?
  2. De leidingen willen ze door de garage naar boven (berging boven garage waar cv-ketel staat) brengen. Ik zie liever een route buitenom. Over de dakpannen en via het schuine dak naar binnen.
  3. Ik twijfel nog over een grindbak. Wel of niet doen op deze plek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVQ8_-aLVa46Nb29Nzny-hf-5n0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mkfGLwaSmowNpWkC69hx7Yro.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Eikkie op 08-12-2024 21:26 ]

It's me

• okijokii
Hogu schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:51:
[...]

Wat mij verbaast is dat er dus een pomp vervangen wordt, zonder dat dat blijkbaar de oorzaak is van het geluid.

Heel waarschijnlijk is het de resonantie van de compressor, maar de oplossing lijkt gewoon een soort van random gekozen? 🤷

Het kan niet getest worden omdat overdag vaak het vermogen / de frequentie niet gehaald wordt, monteurs gaan weer weg, eerstvolgende koude periode is het geluid weer terug en je kunt weer opnieuw beginnen met je relaas en je sluit weer achteraan in de rij. Buren die last hebben overigens ook....

• MeTooPV
Eikkie schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:25:
Na lang lezen, wikken en wegen besloten een Duo af te nemen. Morgen komen ze de duo plaatsen, ik heb toch mijn twijfels over het plaatsingsplan zo op de avond van te voren. Hoe denken jullie over onderstaande punten?
  1. De 2 units komen onder een bestaande airco. Hierbij ik twijfel i.v.m. condenswater uit de airco dat kan landen op 1 van de units. Hoe denken jullie daarover?
  2. De leidingen willen ze door de garage naar boven (berging boven garage waar cv-ketel staat) brengen. Ik zie liever een route buitenom. Over de dakpannen en via het schuine dak naar binnen.
[Afbeelding]
Water uit de airco kan jezelf omleiden als je je zorgen maakt.
Een route binnendoor lijkt me beter ( en netter) dan buiten langs
Grindbak weet ik niet, maar condenswater dat later bevriest en een ijsbaan maakt lijkt me lastig.
Samengevat, ik zie niet waarom plaatdingdsn deed zou moeten.

• VindiGoosh
[Afbeelding]
Ik weet niet hoe breed je pad is, maar ik had ze aan de muur gedaan, en anders eentje. Verder is het condenswater geen probleem, en anders maak je een afvoertje

• Toby-Wan
Mogen we dit het volgende marketing stunt/dieptepunt van Quatt noemen? Wellicht waar als een Quatt in juni / juli volle bak laat verwarmen.. 7(8)7
In typisch stookseizoen zal effect niet denderend zijn of in elke geval niet genoeg om er zo mee te koop te lopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So5drZsIv6MzlMMgUq1BIQ7zQgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3UpYGLwkzzPCpnQzk2icTb4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Toby-Wan op 08-12-2024 22:03 ]

• jj85
Toby-Wan schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:59:
In typisch stookseizoen zal effect niet denderend zijn of in elke geval niet genoeg om er zo mee te koop te lopen
Dat geven ze in deze link ook wel weer toe
https://www.quatt.io/p/hy...mbineren-met-zonnepanelen

• vanquishsdiv
Morgen komen ze de duo plaatsen, ik heb toch mijn twijfels over het plaatsingsplan zo op de avond van te voren. plek?[/li]
[/list]

[Afbeelding]
Ze kunnen het best wel waterpas worden gezet ;)

• Gerardwaz
[Afbeelding]
Ik zou punt 2 dus het originele plaatsingsplan aanhouden, buitenom is geen porum.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• vanquishsdiv
medu80 schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:17:
[...]

Hier werkt ie prima. Maar ik ben me er ook van bewust dat het maar een 4kW machientje is dat bij vriestemperaturen hulp nodig heeft van zijn vriend de cv-ketel. Met 1 radiator of 4 met en zonder vloerverwarming dat ding draait hier altijd. Als ik verhalen lees van mensen die zonder gas willen draaien, dan heb je het verkeerde artikel gekocht. Dit is en blijft een hybride. Ik gebruik de TADO en in principe gaat dat nu goed. Hier draait ie de hele dag al op 30Hz, dat is zijn minimum en ik zie toch de woonkamer temperatuur oplopen. Dus met 8 graden buiten en 27 aanvoer is te hoog om het op temperatuur te houden.

[Afbeelding]

Maar ook als ik de vloerverwarming dicht zet en alleen met 3 radiatoren draai. Ik heb dan ook danfoss dynamic valve op de radiatoren en vorig jaar alle radiatoren vervangen op de eerste etage met T33. Ik woon vrijstaand uit 1992 met 80m2 vloerverwarming.
Hoe krijg jij de frequentie van de compressor in beeld? (ik werk met HA en kan die entiteit niet vinden).

• Friezin
  • Niet online
jj85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:27:
[...]

@vanquishsdiv stelt toch een hele normale vraag? Krijg steeds meer de indruk dat we hier geen Tweakers mogen zijn :|

Dit is het Tweakersforum, niet het Viva-forum, dan is het (gezien de tech doelgroep) toch normaal dat we graag in de beschikbare data grasduinen en het graag willen begrijpen wat we zien? Zeker als we nu een en ander aan procesdata zoals flow en temperatuur inzichtelijk hebben.

En waarom moeten we elke keer alles vergelijken met het CV-tijdperk?
Als mijn CV ketel een makkelijk uitleesbare flowmeter zou hebben dan zou ik die ongetwijfeld ook in HA plotten.

Persoonlijk wil ik graag de techniek van de warmtepomp begrijpen en snappen hoe de CiC de boel regelt.
Straks kunnen we met de modbus integratie ook interne temperaturen uit de R32 circuit bekijken. Nuttig? Misschien niet, maar met het oog op interesse in de techniek voor mij wel interessant...

De homewizard grafieken worden hier ook zonder problemen gedeeld en besproken. Inclusief de verschillen in max opgenomen vermogen tussen verschillende gebruikers. Is dat wel toegestaan?
Lamaar 😉

[ Voor 14% gewijzigd door Friezin op 09-12-2024 07:10 ]

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik denk dat vragen over de stooklijn zeer terecht zijn, ongeacht het tijdstip van het jaar. Het is hun product, hun verantwoordelijkheid om ervoor ze zorgen dat het systeem goed werkt. En niet matig werkt. Ik betaal 10k voor deze dingen en matige kwaliteit hoort daar niet bij.
De stooklijn wordt bepaald door sales. Ja, sales. Ff wat natte vinger werk en invoeren en hoppa. In veel gevallen gaat het goed en een deel niet. Hier loopt er nog steeds onnodig geld weg omdat het systeem niet optimaal draait.
Hier draaien regelmatig twee Quatts tegelijk op 600-800 wat per stuk. Om vervolgens te gaan pendelen. Dat kan beter.
En als die AI van Quatt echt was dan was dat allang opgelost.
Er is zoveel laag hangend fruit te halen voor dit bedrijf op diverse vlakken....en er zal vast een reden zijn waarom ze er geen gebruik van maken. Ik vind het wat knullig en amateuristisch.

Waarom ik voor Quatt heb gekozen? Prijs technisch het meest voor de hand liggend. Met het risico dat het niet is waar je op hoopte. Ik hoop echt dat ze hun issues gaan verbeteren en dat ze deze "kinderziektes" achter zich kunnen laten want ik gun ze een succesvol en goed product.

[ Voor 12% gewijzigd door CPM op 08-12-2024 23:19 ]

Hier tekenen aub ......

• Friezin
  • Niet online
[Afbeelding]
Binnendoor is fraaier.
Ik zie links een regenpijp: Wanneer je de Quatts op blokken zet kun je dan een gootje richting regenpijp maken en daar water afvoeren?

• Friezin
  • Niet online
CPM schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:15:
Ik denk dat vragen over de stooklijn zeer terecht zijn, ongeacht het tijdstip van het jaar. Het is hun product, hun verantwoordelijkheid om ervoor ze zorgen dat het systeem goed werkt. En niet matig werkt. Ik betaal 10k voor deze dingen en matige kwaliteit hoort daar niet bij.
De stooklijn wordt bepaald door sales. Ja, sales. Ff wat natte vinger werk en invoeren en hoppa. In veel gevallen gaat het goed en een deel niet. Hier loopt er nog steeds onnodig geld weg omdat het systeem niet optimaal draait.
Hier draaien regelmatig twee Quatts tegelijk op 600-800 wat per stuk. Om vervolgens te gaan pendelen. Dat kan beter.
En als die AI van Quatt echt was dan was dat allang opgelost.
Er is zoveel laag hangend fruit te halen voor dit bedrijf op diverse vlakken....en er zal vast een reden zijn waarom ze er geen gebruik van maken. Ik vind het wat knullig en amateuristisch.

Waarom ik voor Quatt heb gekozen? Prijs technisch het meest voor de hand liggend. Met het risico dat het niet is waar je op hoopte. Ik hoop echt dat ze hun issues gaan verbeteren en dat ze deze "kinderziektes" achter zich kunnen laten want ik gun ze een succesvol en goed product.
Maar als je systeem niet goed werkt, dan moet je het probleem benoemen en niet gaan vragen om je stooklijn.

Oftewel:
Hier draaien regelmatig twee Quatts tegelijk op 600-800 watt per stuk. Daarna ze gaan pendelen. Het verwarmt hierdoor niet goed/koelt af.
Staat mijn warmteverlies wel goed ingesteld?

Het woord stooklijn zul je bij hen niet horen. Ook betwijfel ik inmiddels of ze bijgeleverde afdrukken wel bekijken.

Wanneer je vraagt of "iets" mis is, kijken ze in eigen data en passen dingen snel aan is mijn ervaring (al 4 keer snel geholpen).

Edit:
Over CIC, zie een eerdere post van mij:

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 09-12-2024 07:39 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:44
Toby-Wan schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:59:
Mogen we dit het volgende marketing stunt/dieptepunt van Quatt noemen? Wellicht waar als een Quatt in juni / juli volle bak laat verwarmen.. 7(8)7

[Afbeelding]
Wie jaren gespaard heeft om nu zonnepanelen te leggen doet er momenteel inderdaad beter aan om dat geld in een warmtepomp te stoppen.

Ik denk dat ze de negatieve berichten omtrent salderen en terugleverkosten gewoon los willen koppelen. Ik spreek veel mensen die dat doortrekken naar de warmtepomp in de trend van "straks maken ze dat ook duur".

• vanquishsdiv
netappie schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:47:
[...]

[...]

Ik denk dat ze de negatieve berichten omtrent salderen en terugleverkosten gewoon los willen koppelen. Ik spreek veel mensen die dat doortrekken naar de warmtepomp in de trend van "straks maken ze dat ook duur".
Ja, zelf denk ik: als er weer een links kabinet komt en een warmtepompplicht, dan worden ze weer duur in aanschaf. Het gaat momenteel slecht bij de installateurs van warmtepompen.

• Toby-Wan
Friezin schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:07:
[...]

Maar als je systeem niet goed werkt, dan moet je het probleem benoemen en niet gaan vragen om je stooklijn.

Oftewel:
Hier draaien regelmatig twee Quatts tegelijk op 600-800 watt per stuk. Daarna ze gaan pendelen. Het verwarmt hierdoor niet goed/koelt af.
Staat mijn warmteverlies wel goed ingesteld?

Het woord stooklijn zul je bij hen niet horen. Ook betwijfel ik inmiddels of ze bijgeleverde afdrukken wel bekijken.

Wanneer je vraagt of "iets" mis is, kijken ze in eigen data en passen dingen snel aan is mijn ervaring (al 4 keer snel geholpen).

Edit:
Over CIC, zie een eerdere post van mij:

Ter aanvulling:
kan de CIC niet beter omgaan met grillige warmtevraag vanuit thermostaat en meer zelf bepalen dat de buitenunit beter langer tegen lagere modulatie kan draaien?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
netappie schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:47:
[...]

Wie jaren gespaard heeft om nu zonnepanelen te leggen doet er momenteel inderdaad beter aan om dat geld in een warmtepomp te stoppen.

Het is gewoon onderdeel van de bullshit oneliner marketing die blijkbaar goed scoort. Alsof de doorsnee burger een onnozele koe is.

Je moet tegenwoordig heel wat boilerplate SEO-marketing teksten doorworstelen om eens wat relevante informatie te verkrijgen. Of eerst je gegevens achterlaten voordat je die krijgt. 8)7

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
[...]

Haal die bovenkant er eens af. Kijk of het de steun van de ventilator aan de verdamper kan zijn of dat het isolatiemateriaal dat op de bovenkant zit, van o.a. de verdamper, ter bescherming beschadigd is.

Dat witte (is in werkelijkheid aluminium) ding rechts op de foto is het koelelement van de electronica.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hMJxEVo6QzcUEeGzSjNlaVZ6bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDtbb5Gz1f1A2jPc9X6Jkzwz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door dreamer2 op 09-12-2024 09:28 ]

• jj85
vanquishsdiv schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:33:
[...]

Hoe krijg jij de frequentie van de compressor in beeld? (ik werk met HA en kan die entiteit niet vinden).
Zit niet in de default API/JSON. Wel te verkrijgen via de Mobile API, daar heb je een geroote android telefoon voor nodig om een ander te achterhalen.
Zoek maar eens op 'Mobile API' in Ervaringen met Quatt?

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 09-12-2024 10:25 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:44
JanHenk schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:44:
[...]

Het is gewoon onderdeel van de bullshit oneliner marketing die blijkbaar goed scoort. Alsof de doorsnee burger een onnozele koe is.

Je moet tegenwoordig heel wat boilerplate SEO-marketing teksten doorworstelen om eens wat relevante informatie te verkrijgen. Of eerst je gegevens achterlaten voordat je die krijgt. 8)7
Helaas is niet iedereen technisch aangelegd. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds mensen die denken dat terugleverkosten betekenen dat je netto terug moet betalen voor je opwek. Of dat je met een warmtepomp een gigantische stroomrekening krijgt die onbetaalbaar is.

Persoonlijk raad ik nu ook aan om een warmtepomp te nemen en dan is de Quatt vrij snel terug verdiend in verhouding tot zonnepanelen. Is dat ook bullshit?

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:47
netappie schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:28:
[...]

Helaas is niet iedereen technisch aangelegd. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds mensen die denken dat terugleverkosten betekenen dat je netto terug moet betalen voor je opwek. Of dat je met een warmtepomp een gigantische stroomrekening krijgt die onbetaalbaar is.

Persoonlijk raad ik nu ook aan om een warmtepomp te nemen en dan is de Quatt vrij snel terug verdiend in verhouding tot zonnepanelen. Is dat ook bullshit?
Nee.

• Eikkie
Bedankt voor de adviezen. Ik laat het plaatsingsplan zoals het is. Helaas lukt het niet om op tijd de grindbak te maken. Is het we doen om deze later te maken of is hier al iemand tegen beperkingen daarbij aan gelopen?

It's me

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:18
vanquishsdiv schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:33:
[...]

Met een esp32-RS485 boardje (https://www.tindie.com/pr...s-and-optional-touch-tft/) en ESPHome in Home Assistant kun jij de frequentie in HA krijgen. Voor details en instructies zie het Quatt en HA forum

Disclaimer: het Quatt modbus project is nog work-in-progress maar zoals eerder getoond is de compressor frequentie in HA met de in het zusterforum gedocumenteerde tweaks nu al mogelijk

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 09-12-2024 14:28 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Dersan
Eikkie schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:40:
Bedankt voor de adviezen. Ik laat het plaatsingsplan zoals het is. Helaas lukt het niet om op tijd de grindbak te maken. Is het we doen om deze later te maken of is hier al iemand tegen beperkingen daarbij aan gelopen?
Alles kan maar gaat wel lastig worden. Loopt de afvoerbuis van het hemelwater niet toevallig onder dat stuk straat door? Anders zou je hem kunnen opgraven en er een punt op aansluiten.

Wellicht kan je een iets betere foto plaatsen (snap als je dat niet wilt omwille van privacy) van de situatie buiten en binnen zodat men hier een gedegen advies kan geven in plaats van iets raden :).

• Eikkie
Dersan schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:58:
[...]

Alles kan maar gaat wel lastig worden. Loopt de afvoerbuis van het hemelwater niet toevallig onder dat stuk straat door? Anders zou je hem kunnen opgraven en er een punt op aansluiten.

Wellicht kan je een iets betere foto plaatsen (snap als je dat niet wilt omwille van privacy) van de situatie buiten en binnen zodat men hier een gedegen advies kan geven in plaats van iets raden :).
Je hebt helemaal gelijk. i.v.m. omstandigheden weinig kunnen voorbereiden. Bij deze:
En ja, de airco en het stroompunt verdienen al geen schoonheidsprijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v75uLtM9WhVXBs6ZtIzH_F8zRZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bUOrvOUA5WstZ2MlOeHhVKpT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-L13_ijRdNEVuEZYnuF12BS_Ts8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIhgN5HxTvmunRSzS8dxP7Z8.jpg?f=fotoalbum_large

It's me

• Gerardwaz
Eikkie schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:18:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. i.v.m. omstandigheden weinig kunnen voorbereiden. Bij deze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat de leidingen van de airco door die houten plaat gaat, kunnen ze daar niet langs om boven te komen?

• Dersan
Eikkie schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wellicht kan iemand hier vertellen over een Quatt die op bigfoots staat, trekken ze dan gewoon alle plugs er uit? Is er ruimte genoeg om nog een afwateringsbuisje te leggen?

Dan zou je zoals ik dacht die hemelwaterafvoerbuis kunnen opgraven, een putje plaatsen en hier de Quatts op aansluiten.

Persoonlijk weet ik echter niet of ik ze daar op de grond had geplaatst. Of wellicht 1 op de grond en 1 op beugels erboven oid.

• jj85
jj85 schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:25:
[...]

Zit niet in de default API/JSON. Wel te verkrijgen via de Mobile API, daar heb je een geroote android telefoon voor nodig om een ander te achterhalen.
Zoek maar eens op 'Mobile API' in Ervaringen met Quatt?
@vanquishsdiv
Aanvulling, net zelf ook maar eens geprobeerd. De stappen van @Slurpgeit gevolgd, dit werkt prima :)

Refresh token verkrijgen: Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"
HA templates: Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"

Volgens mij kun je ook zelf met dynamische tarieven in de Quatt app gaan werken als je deze instructies van @Slurpgeit in HA doorvoert. Dan kun je bijv elk uur automatisch vanuit HA de tarieven in de app aanpassen ;)
Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"

• Eikkie
Gerardwaz schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:28:
[...]

Ik zie dat de leidingen van de airco door die houten plaat gaat, kunnen ze daar niet langs om boven te komen?
Ja. Dat ga ik waarschijnlijk aangeven.
Edit: helaas niet mogelijk/advies i.v.m. bochtjes die dan gemaakt worden. Dus toch binnendoor :)

[ Voor 44% gewijzigd door Eikkie op 09-12-2024 15:57 ]

It's me

• SalmonAce
  • Laatst online: 13-05 16:20
Vooralsnog is de keuze voor Quatt slecht uitgepakt. Gemiddelde cop van 3,1 over de eerste weken. Ik krijg vrijwel geen respons, de klantenservice van Quatt is wel echt heel erg ondermaats. Volgens mij zitten daar gewoon studentjes voor 14 euro per uur bruto de tijd vol te lullen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:35:
Vooralsnog is de keuze voor Quatt slecht uitgepakt. Gemiddelde cop van 3,1 over de eerste weken. Ik krijg vrijwel geen respons, de klantenservice van Quatt is wel echt heel erg ondermaats. Volgens mij zitten daar gewoon studentjes voor 14 euro per uur bruto de tijd vol te lullen.
KAN een defecte of fout gemonteerde sensor zijn.
Zo zie ik ook wel eens hele hoge COP's voorbij komen waarbij ik dezelfde vraagtekens zet.
Het hoeft niet per se een prestatieprobleem te zijn in elk geval; hopelijk is het een meetafwijking, maar uitsluiting kan alleen mbv Quatt zelf idd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Friezin
  • Niet online
SalmonAce schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:35:
Mag daar een afdrukje bij?
Dit is wel heel summiere info...

Edit:
En, heb je het koud?
Te warm?

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 09-12-2024 16:00 ]

Pagina: 1 ... 166 ... 299 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.