DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Hier vraagt Mac enkel om interessante posts uit deel 1, en blijkbaar is er niets aangeleverd.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:18:
Ik krijg ongetwijfeld commentaar hierop, maar ik kan @MacD007 geen bericht sturen.
Kan iemand me wijzen waar ik de verzameling interessante ervaringen met Quatt kan vinden?
Deze staat benoemt in de eerste reactie onder dit topic, maar ik zie het overzicht nergens, en om nou 600+ pagina's te gaan lezen...
MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Wat je kunt doen: lees de gepinde posts.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Lees eerst pagina 1.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:18:
Ik krijg ongetwijfeld commentaar hierop, maar ik kan @MacD007 geen bericht sturen.
Kan iemand me wijzen waar ik de verzameling interessante ervaringen met Quatt kan vinden?
Deze staat benoemt in de eerste reactie onder dit topic, maar ik zie het overzicht nergens, en om nou 600+ pagina's te gaan lezen...
Als je vragen/zorgen hebt over een onderwerp dan kan je de zoekfunctie gebruiken.
En als je daarna nog iets concreets hebt dan horen we dat graag. Genoeg mensen die tijd vrij maken om je te helpen.
Je zal met zoeken ook situaties vinden waarin dingen niet helemaal goed zijn gegaan. Laat je daar niet door afschrikken, want het blijft mensenwerk net zoals bij andere merken/installateurs.
Gebruik de mindere ervaringen vooral om de juiste keuzes te maken en het installatie-plan bij te sturen waar nodig. Niemand kent jouw huis beter dan jij en met wat hulp van de mensen op dit topic kom je er vast wel uit.
Thanks. Ik heb de eerste pagina zeker helemaal gelezen. Ik ben echter niet zo zeer op zoek naar een hele hoop achtergrond info (die heb ik gelezen en zelf had ik die deels ook al wel op internet gevonden), maar echt naar ervaringen van mensen anno 2024.netappie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:55:
[...]
Lees eerst pagina 1.
Als je vragen/zorgen hebt over een onderwerp dan kan je de zoekfunctie gebruiken.
En als je daarna nog iets concreets hebt dan horen we dat graag. Genoeg mensen die tijd vrij maken om je te helpen.
Je zal met zoeken ook situaties vinden waarin dingen niet helemaal goed zijn gegaan. Laat je daar niet door afschrikken, want het blijft mensenwerk net zoals bij andere merken/installateurs.
Gebruik de mindere ervaringen vooral om de juiste keuzes te maken en het installatie-plan bij te sturen waar nodig. Niemand kent jouw huis beter dan jij en met wat hulp van de mensen op dit topic kom je er vast wel uit.
Ik twijfel tussen de oplossing van DeWarmte en Quatt.
Wat achtergrond info:
Ik heb een ander huis gekocht, en ga in februari verhuizen met mijn partner. Het is een vrijstaand huis a 130m2 exclusief 30m2 inpandige garage. Energielabel C op dit moment, volledig geisoleerd maar zonder zonnepanelen of iets anders en tevens met gaskookplaat. Als eerste zullen er 19 zonnepanelen gelegd worden voor een totale opbrengst boven de 8000 kWh, tegelijkertijd zal ook de meterkast vernieuwd worden, en zal er een inductiekookplaat geplaatst worden.
Ik zou graag warmteterugwinning op het douchewater willen laten installeren indien dat mogelijk is, dat heb ik nu ook en dat scheelt toch echt wat gas.
We gaan deels elektrisch rijden, dus er komt een laadpaal.
Ten slotte het belangrijkste: ik wil een warmtepomp. Het liefst volledig elektrisch, maar ik ben nog niet zo overtuigd van de DeWarmte All Electric oplossing. Wellicht ga ik het er gewoon op gokken, maar ik kijk nu toch ook naar de Quatt Hybrid (Duo). Wij houden onze huidige woonkamer temperatuur consequent op 21 graad, en zijn dat in de toekomst ook van plan. Onze aanstaande woning heeft vloerverwarming, maar voor de rest matige radiatoren. Gezien de verdiepingsvloeren beton zijn, overwegen we voor de slaapverdieping vloerverwarming, maar de kosten zijn hoog vinden we.
Ik ben dus echt op zoek naar ervaringen van mensen m.b.t. Quatt (en DeWarmte). Ik heb veel meer gelezen over DeWarmte tot nu toe, en krijg de indruk dat het vooral nog speelgoed is met Raspberry Pi aansturing die er soms wel eens mee ophoudt. Ik heb daar niet zo'n zin in. Ik wil graag van het gas af, maar heb geen zin om zonder warmte te zitten. Stroomverbruik vind ik minder relevant dan comfort. De temperatuur in huis moet gewoon stabiel zijn zonder gedoe. Ik heb een vrij drukke baan en weinig zin om in m'n resterende vrije tijd uitgebreid te gaan Tweaken met de warmtepomp om het goed te krijgen. Ik Tweak liever met mijn andere hobby's
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Ik denk dat de Quatt in jouw situatie een uitstekende oplossing kan zijn, zeker omdat je tegen de kosten van het vervangen van de radiatoren aan hikt.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:07:
[...]
Thanks. Ik heb de eerste pagina zeker helemaal gelezen. Ik ben echter niet zo zeer op zoek naar een hele hoop achtergrond info (die heb ik gelezen en zelf had ik die deels ook al wel op internet gevonden), maar echt naar ervaringen van mensen anno 2024.
Wat achtergrond info:
Ik heb een ander huis gekocht, en ga in februari verhuizen met mijn partner. Het is een vrijstaand huis a 130m2 exclusief 30m2 inpandige garage. Energielabel C op dit moment, volledig geisoleerd maar zonder zonnepanelen of iets anders en tevens met gaskookplaat. Als eerste zullen er 19 zonnepanelen gelegd worden voor een totale opbrengst boven de 8000 kWh, tegelijkertijd zal ook de meterkast vernieuwd worden, en zal er een inductiekookplaat geplaatst worden.
Ik zou graag warmteterugwinning op het douchewater willen laten installeren indien dat mogelijk is, dat heb ik nu ook en dat scheelt toch echt wat gas.
Ten slotte het belangrijkste: ik wil een warmtepomp. Het liefst volledig elektrisch, maar ik ben nog niet zo overtuigd van de DeWarmte All Electric oplossing. Wellicht ga ik het er gewoon op gokken, maar ik kijk nu toch ook naar de Quatt Hybrid (Duo). Wij houden onze huidige woonkamer temperatuur consequent op 21 graad, en zijn dat in de toekomst ook van plan. Onze aanstaande woning heeft vloerverwarming, maar voor de rest matige radiatoren. Gezien de verdiepingsvloeren beton zijn, overwegen we voor de slaapverdieping vloerverwarming, maar de kosten zijn hoog vinden we.
Ik ben dus echt op zoek naar ervaringen van mensen m.b.t. Quatt (en DeWarmte). Ik heb veel meer gelezen over DeWarmte tot nu toe, en krijg de indruk dat het vooral nog speelgoed is met Raspberry Pi aansturing die er soms wel eens mee ophoudt. Ik heb daar niet zo'n zin in. Ik wil graag van het gas af, maar heb geen zin om zonder warmte te zitten. Stroomverbruik vind ik minder relevant dan comfort. De temperatuur in huis moet gewoon stabiel zijn zonder gedoe. Ik heb een vrij drukke baan en weinig zin om in m'n resterende vrije tijd uitgebreid te gaan Tweaken met de warmtepomp om het goed te krijgen. Ik Tweak liever met mijn andere hobby's
Met meer budget en de wens om in 1x full electric te gaan zou je ook een Vaillant of Panasonic kunnen kiezen, maar dan moet je wel een goede installateur vinden die het allemaal echt snapt.
Vroeger was een kelder bedoeld was om de voorraad eten te bewaren, en daarom moest ie koel zijn. Geldt natuurlijk ook voor wijn, bier, e.d. Verwarmen van de kelder zou ik niet snel aan beginnen.W13k3 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:23:
[...]
Nog een alternatief om over te denken: een luchtontvochtiger in de kelder.
Ik heb een huis uit 1914 waar de vloer vanuit de kelder geïsoleerd is met tonzon en een folie op de keldervloer optrekkend vocht tegengaat. Toch is het er via de muren in sommige seizoenen te vochtig.
Ventileren daar naar de keuken geeft zoveel warmteverlies dat ik overweeg er een ontvochtiger neer te zetten. Mocht je toch kiezen de kelder te verwarmen dan heb je daar ook minder energie voor nodig dan als het er kletsnat is.
Mijn ontvochtiger is al binnen maar gebruik ik tijdelijk in de woonkamer, vaak voor de wasdroogfunctie. Wanneer we klaar zijn met klussen gaat hij de kelder in. Daar hebben we de stroom nog niet opnieuw aangesloten na verplaatsen van de meterkast...
En ik moet zorgen dat de ventilatie naaf buiten dan dicht kan wanneer de ontvochtiger aan is. Anders blijf je bezig...
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Mijn (tot nu toe onvervulde) hoop was toen dat de Quatt echt vernieuwend zou worden op dat punt, met slimme voorspellingen op basis van wind, zon en gebruikerspatronen, inregeling met statistische modellen en over de tijd verzamelde data, etc.
Hiermee hadden ze echt iets vernieuwends aan kunnen bieden in de markt.
Panasonic ziet kennelijk wel heil in slimmer aansturen en gaat nu voorspellingen qua zon mee laten wegen:
https://www.pv-magazine.c...solar-radiation-forecast/
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
In dat geval zowel niet voor de Quatt als voor de WeHeat gaan naar mijn mening. Pak dan een premium merk voor FE waarbij je als klant voor de optimale werking volledig wordt ontzien.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:07:
Ik heb een vrij drukke baan en weinig zin om in m'n resterende vrije tijd uitgebreid te gaan Tweaken met de warmtepomp om het goed te krijgen. Ik Tweak liever met mijn andere hobby's
[ Voor 7% gewijzigd door VindiGoosh op 06-12-2024 11:26 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
@jevin20 De grootste uitdaging bij een Quatt is je afgiftesysteem goed balanceren (elke radiator/VVW stuurt het water even koud terug).VindiGoosh schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:26:
[...]
In dat geval zowel niet voor de Quatt als voor de WeHeat gaan naar mijn mening. Pak dan een premium merk voor FE waarbij je als klant voor de optimale werking volledig wordt ontzien.
DIt is niet anders bij premium merken en voor echt comfort is het vaak zelfs noodzakelijk om de oude radiatoren te vervangen omdat ze niet krachtig genoeg zijn.
Het verschil is dat de Quatt zich aanpast op het huis in plaats van dat je het huis moet aanpassen op de warmtepomp. Dat heeft voordelen qua comfort en installatiekosten, al gaat het niet overal in 1x goed met de natte vinger warmteverlies berekening van Quatt.
Een voordeel is wel dat je 1 partij hebt als aanspreekpunt. Dus geen vinger wijzen tussen verkoper, installateur en fabrikant en soms zelfs jij nog als consument.
[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 06-12-2024 11:53 ]
Thanks.netappie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:50:
[...]
@jevin20 De grootste uitdaging bij een Quatt is je afgiftesysteem goed balanceren (elke radiator/VVW stuurt het water even koud terug).
DIt is niet anders bij premium merken en voor echt comfort is het vaak zelfs noodzakelijk om de oude radiatoren te vervangen omdat ze niet krachtig genoeg zijn.
Het verschil is dat de Quatt zich aanpast op het huis in plaats van dat je het huis moet aanpassen op de warmtepomp. Dat heeft voordelen qua comfort en installatiekosten, al gaat het niet overal in 1x goed met de natte vinger warmteverlies berekening van Quatt. Een voordeel is wel dat je 1 partij hebt als aanspreekpunt. Dus niet vinger wijzen tussen verkoper, installateur en fabrikant en soms zelfs jij nog als consument.
Ik vind het ook niet erg om een weekje te klooien en wat dingen in te stellen, maar het is meer dat ik lees dat de reactietijd gewoon zwaar teleurstellend is bij Quatt, en dat mensen gewoon in de kou zitten en niet geholpen worden. Als dat het geval is dan word ik echt heel vervelend...
In de kou zitten herken ik niet zo. Daar hebben ze een noodnummer voor. Maar kleinere dingen die alleen irritant zijn kunnen inderdaad wel even duren. In de hybride opstelling kan je ook terug vallen op de CV ketel, dus dat maakt het allemaal wat minder spannend.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:53:
[...]
Thanks.
Ik vind het ook niet erg om een weekje te klooien en wat dingen in te stellen, maar het is meer dat ik lees dat de reactietijd gewoon zwaar teleurstellend is bij Quatt, en dat mensen gewoon in de kou zitten en niet geholpen worden. Als dat het geval is dan word ik echt heel vervelend...
De organisatie heeft wel last van groeistuipen, dus het duurt soms lang voordat jouw probleem opgelost is.
Overigens is dit in de hele warmtepomp/cv sector vaak wel een dingetje.
Nou het ultimatum heeft gewerkt.Friezin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:43:
[...]
Dat de service bij Quatt niet de schoonheidsprijs verdient is behoorlijk duidelijk.
Het wordt steeds slechter heb ik het idee.
@marijnflipse schermt bij het werven van installateurs met dit topic, maar voor Quatt is dit topic beslist geen reclame.
Dit kost ongetwijfeld veel klanten.
Direct donderdagochtend de manager klantenservice aan de lijn dat ze alles op alles gingen zetten om het die dag te regelen. Uiteindelijk zijn ze 3 uur bezig geweest en was de gehele installatie afgerond.
Ik heb uitvoerig gesproken met de manager over mijn ervaringen en ze beloofden in ieder geval beterschap. Ze erkennen de knelpunten en gaan onder andere wijzigingen doorvoeren in hun serviceorganisatie.
Toch fijn om 'gewoon' met iemand te kunnen praten ipv een erg strict en rigide process te volgen.
Persoonlijk ben ik er goed uitgekomen met die manager, inclusief excuses en gepaste compensatie.
Wat mij betreft is de kous nu af en kan ik eindelijk genieten van mijn Quatt Duo opstelling

As we speak toch al 2 euro verdiend sinds gister
@iedereen en in bijzonder @Friezin dank voor de hulp!
Nu maak je me razend nieuwsgierig natuurlijk.VindiGoosh schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:26:
[...]
In dat geval zowel niet voor de Quatt als voor de WeHeat gaan naar mijn mening. Pak dan een premium merk voor FE waarbij je als klant voor de optimale werking volledig wordt ontzien.
In dit topic klaagt iedereen dat je de Quatt niet kunt tweaken.
En jij raad m af wanneer @jevin20 niet wil tweaken.
Ik draai een enkele Quatt, specs woning zie sig, 21°C constant.
Voor een uitdraai zie vorige pagina onderaan.
Flink stroom gebruikt, maar ook maar slechts 199m3 gas.
(Ooit stookte ik er 2500m3 per jaar door.)
Wel goed waterzijdig moeten inregelen met maar 1, maar daar leer je van.
Toen ik de Quatt aanschafte was FE nog niet in beeld.
Na een jaar draaien vind ik het wel goed zo: supertevreden
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Dit is een koud huis. Op een dag als vandaag voel je de kou langs de vloer trekken. Eerst maar wat langer droog stoken. Sinds de Quatt, 's-morgens geen condens meer op de ramen als het buiten koud is.Friezin schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:10:
[...]
Edit: maar dan blijf ik me wel wat verbazen over bijna identiek elektra gebruik. Ik gebruikte maar 1 kuub gas meer dan jij (1,28m3) maar wel 21°C continue.
Mijn overzicht loopt een paar uur verder dan die van jou:
[Afbeelding]
Het volledige plaatje van gisteren
/f/image/7FLLI23xhGZP7aMpdPVtMPSA.png?f=fotoalbum_large)
Ow, geen dank (maar geen idee waarvoor)McMark schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:02:
[...]
Nou het ultimatum heeft gewerkt.![]()
Direct donderdagochtend de manager klantenservice aan de lijn dat ze alles op alles gingen zetten om het die dag te regelen. Uiteindelijk zijn ze 3 uur bezig geweest en was de gehele installatie afgerond.
Ik heb uitvoerig gesproken met de manager over mijn ervaringen en ze beloofden in ieder geval beterschap. Ze erkennen de knelpunten en gaan onder andere wijzigingen doorvoeren in hun serviceorganisatie.
Toch fijn om 'gewoon' met iemand te kunnen praten ipv een erg strict en rigide process te volgen.
Persoonlijk ben ik er goed uitgekomen met die manager, inclusief excuses en gepaste compensatie.
Wat mij betreft is de kous nu af en kan ik eindelijk genieten van mijn Quatt Duo opstelling![]()
As we speak toch al 2 euro verdiend sinds gister![]()
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
[...]
Mbt de discussie over de kromme stooklijn:
@paQ Je hebt helemaal gelijk hoor. Op mini-nivo klopt wat nairolf beweert wel, laten we zeggen als je de muurisolatie op zich bekijkt. Op "huisnivo" is er wel degelijk sprake van niet lineaire effecten.
Kost me een 1/2 a4-tje om dat uit te leggen. Consulteer chatgpt!
[ Voor 81% gewijzigd door Freeckje op 06-12-2024 13:24 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
JA! Van C bij aankoop naar A++JanHenk schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:20:
@Trackerfire Toevallig al een nieuw energielabel binnen?
[ Voor 4% gewijzigd door Trackerfire op 06-12-2024 12:43 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Trackerfire schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:42:
[...]
JA! Van C bij aankoop naar A++![]()
niet slecht voor een twee-kapper uit 1996
Zo! Forse stap
Top! Geen strafpunten voor de e-CV dus?Trackerfire schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:42:
[...]
JA! Van C bij aankoop naar A++![]()
niet slecht voor een twee-kapper uit 1996
Ik las later ook dat er naar het 'primair fossiel energieverbruik' wordt gekeken (NTA 8800) , waarbij de warmtepomp op basis van zijn vermogen en het warmteverlies van de woning al gewoon de primaire bron is in de berekening. Dus de e-CV zou niet anders worden meegenomen dan als een reguliere back-up doorstroomverwarmer die je in andere warmtepompen kan vinden. Dus tenzij de warmtepomp duidelijk tekort schiet qua vermogen, zou het van geen invloed moeten zijn.
@jj85 Ik was benieuwd omdat hij één van degenen is die de Quatt draait in combinatie met een e-CV. Een e-CV wordt nogal verguist, vaak terecht, maar in een situatie dat ie niet meer dan een back-up is, zou het nauwelijks van impact moeten zijn. Dat blijkt dus ook zo te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 06-12-2024 13:11 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Onze kelder is garage, werkplaats, opberghok, slaapkamer. Dus niet zo'n donker koud nat hok.AlfredPteD schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:16:
[...]
Vroeger was een kelder bedoeld was om de voorraad eten te bewaren, en daarom moest ie koel zijn. Geldt natuurlijk ook voor wijn, bier, e.d. Verwarmen van de kelder zou ik niet snel aan beginnen.
En we hebben ook ontvochtigers die we kunnen inzetten, maar tegen optrekkend grondwater kun je soms niet veel doen. In de kelder stoken kan, en heeft als voordeel dat de vloeren erboven niet heel erg koud worden. Maar dat is echt alleen in de wintermaanden als de temperaturen het vriespunt naderen in de kelder.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Dit is m.i. niet helemaal waar.
Diverse installateurs die bij installatie van de FE warmtepompen ook de inregeling van het afgiftesysteem meepakken. Bij een collega en bij ons bedrijf zijn deze installateurs zelfs 2 keer kort teruggekomen daarvoor.
Aangezien Quatt dit niet doet en niet met derde partijen wilt werken, ben je genoodzaakt dit zelf te doen.
De meeste mensen hebben daar geen moeite mee en vinden het zelfs leuk. Als mijn tijd als consument meer waard zou zijn, dan had ik dat liever helemaal uit handen gegeven en dan kom je toch echt bij premium merken uit waarbij dit soort all-in garanties worden meeverkocht.
Ik heb het over de balancering van het systeem, met name aan de warmteafgifte kant.Friezin schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:03:
[...]
Nu maak je me razend nieuwsgierig natuurlijk.
In dit topic klaagt iedereen dat je de Quatt niet kunt tweaken.
En jij raad m af wanneer @jevin20 niet wil tweaken.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ah, maar dat is wat anders dan tweaken van de Quatt.VindiGoosh schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:38:
[...]
Diverse installateurs die bij installatie van de FE warmtepompen ook de inregeling van het afgiftesysteem meepakken. Bij een collega en bij ons bedrijf zijn deze installateurs zelfs 2 keer kort teruggekomen daarvoor.
Aangezien Quatt dit niet doet en niet met derde partijen wilt werken, ben je genoodzaakt dit zelf te doen.
De meeste mensen hebben daar geen moeite mee en vinden het zelfs leuk. Als mijn tijd als consument meer waard zou zijn, dan had ik dat liever helemaal uit handen gegeven en dan kom je toch echt bij premium merken uit waarbij dit soort all-in garanties worden meeverkocht.
[...]
Ik heb het over de balancering van het systeem, met name aan de warmteafgifte kant.
Je schijnt bij DeWarmte ook zelf veel dingen in te kunnen stellen: ook schijnt de web-app nog niet optimaal te werken.
(Heb net eens op TrustPilot gekeken voor DeWarmte).
onder tweaken versta ik zoiets:
https://www.familie-klein...ie/elga-ace-instellingen/
PS: En echt: Wanneer je het geld er voor over hebt, zijn er zat bedrijven die alles bij jou komen inregelen qua afgifte. Bij die "gerenommeerde" is het geen liefdewerk oud papier: je betaalt er echt wel voor
[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 06-12-2024 14:06 ]
Wij hebben vorige maand een Quatt Duo laten plaatsen. In alle eerlijkheid ben ik erg tevreden. Het contact met Quatt was voor mij het bevestigen van de offerte en het plannen van de installatiedatum. De installateurs installeren alleen maar Quatts en weten waar ze mee bezig zijn, ze waren binnen 6 uurtjes klaar. En m.b.t. tweaken: ik heb hier in huis helemaal niks aan moeten passen (woning van 2018, 200m2, vloerverwarming beneden). Tuurlijk kun je overal verder optimaliseren en ik zal vast en zeker ergens nog 5% kunnen winnen, maar ik vind het prima zo. Onze warmtepompen staan op het dak van de garage. Als ik in de garage sta hoor ik ze een beetje, maar binnen in onze woning niet.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:07:
[...]
Thanks. Ik heb de eerste pagina zeker helemaal gelezen. Ik ben echter niet zo zeer op zoek naar een hele hoop achtergrond info (die heb ik gelezen en zelf had ik die deels ook al wel op internet gevonden), maar echt naar ervaringen van mensen anno 2024.
Wat achtergrond info:
Wat ik meestal op het forum lees is dat Quatt traag kan zijn in reacties via de klantenservice, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Tot nu toe ben ik dus positief verrast.
Fijn dat je een update geeft, nu hopen dat ze dit voor alle klanten met problemen binnen een acceptabele tijd kunnen oplossen!McMark schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:02:
[...]
Nou het ultimatum heeft gewerkt.![]()
Wat mij betreft is de kous nu af en kan ik eindelijk genieten van mijn Quatt Duo opstelling![]()
As we speak toch al 2 euro verdiend sinds gister![]()
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Hier in de buurt hangen een Daikin, een Remeha en 2 Vaillant warmtepompen. Alle vier de woningen voor geen meter waterzijdig ingeregeld.VindiGoosh schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:38:
[...]
Beide Vaillant installaties resulteerden in een koude woning omdat de stooklijn niet goed stond. Overigens allebei een andere installateur, maar zonder goede warmteverliesberekening is het ook echt niet te doen.
De mensen in kwestie hadden wel instructies gekregen om dit zelf te stellen, maar daar is weinig van blijven hangen. Het hielp natuurlijk ook niet dat alle radiatoren boven weer dicht stonden.
Het huis (half vrijstaand, 1914, 350+m2) hebben wij gekocht in augustus en zijn sindsdien bezig geweest met wat nodig onderhoud om het voor zover leefbaar te maken om een deel te bewonen en de rest aan te pakken.
Nadat de rookgasafvoer door de dakdekker eruit getrokken was en ook helemaal nergens vast zat en het platte dak (110m2) opnieuw gemaakt is en 10cm isolatie erop, was het in huis erg koud. Momenteel wonen wij niet in het huis, mede omdat we nog niet klaar zijn en mede omdat de verwarming er dus een paar weken uit lag. Toen ik het huis met gas wilde opstoken, zou ik op zo'n 30 kuub per dag komen om het huis naar 14 graden te tillen. Toen schoot de paniek er wel even in. Twee dagen na de reparatie van die gasafvoer, werden de quatts geinstalleerd en momenteel houden wij het huis op 15,5 graden (ik krik sinds gisteren elke dag een halve grade omhoog om de grenzen op te zoeken) ivm schimmel voorkomen.
Ik moet zeggen, de paniek is helemaal weg. Tuurlijk knalde de cv initieel ivm een erg koud huis en was er verder niks met ontluchting of waterzijdig inregelen gedaan, maar ik zag de 1000+ gasrekening per maand al binnenkomen. Nu met de quatts hebben wij afgelopen zondag (-3 'snachts) rond de 47kwh verstookt (om 15 graden te behouden). Wat niet weinig is, maar wel betaalbaar.
Nu kunnen wij gaan kijken naar isolatie maatregelen, met wat rust in het hoofd, ipv 'wE moEteN Nu iEtS!!!11'.
mbt contact quatt en de installatie:
Contact was goed, ik had 1-2 vragen, welke meestal na een dag per mail beantwoord werden.
De installateurs waren 2 jonge kerels uit Slowakije, zij kwamen keurig op tijd en waren binnen zo'n 3-3,5 uur klaar. De quatts staan op het platte dak, waarbij zij dus door isolatie en hout moesten boren. De werkschakelaar had ik op locatie al vantevoren geplaatst.
Al met al, erg tevreden en betrap mij meerdere keren per dag, dat ik de quatt app als een soort tamagotchi gebruik... 'even kijken hoe het met ze is'.
Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.
dit is bij elke warmtepomp het geval, niet alleen Quattnetappie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:50:
[...]
@jevin20 De grootste uitdaging bij een Quatt is je afgiftesysteem goed balanceren (elke radiator/VVW stuurt het water even koud terug).
dit is niet waar. comfort door warmteafgifte ligt aan de afgifte (flow & DeltaT & inregeling), de manier waarop dat wordt opgewekt maakt niet uit. als een radiator niet krachtig genoeg is voor WP merk A is die ook niet krachtig genoeg voor WP merk B..DIt is niet anders bij premium merken en voor echt comfort is het vaak zelfs noodzakelijk om de oude radiatoren te vervangen omdat ze niet krachtig genoeg zijn.
een vrij sterke bewering gezien alle voorbeelden in dit topic alleen al waar dit niet het geval is..Het verschil is dat de Quatt zich aanpast op het huis in plaats van dat je het huis moet aanpassen op de warmtepomp.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Als je in het forum zoekt naar het woordje "sinds" en vervolgens een beetje er doorheen scrolled, dan vind je (met wat geduld) verschillende positieve en negatieve ervaringen.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:18:
Ervaringen met Quatt Deel 2
De zoekterm "support" levert wat kritische noten over hoe de ondersteuning achteraf loopt:
Je moet alleen wel geduld hebben en veel scrollen en lezen.....
@Friezin is het een idee om posts, waarbij nieuwe Quatt eigenaren feedback geven over hun ervaring, te pinnen, zodat deze gemakkelijk gevonden kunnen worden? Kunnen we ook met terugwerkende kracht doen (wil wel helpen als nodig...)
[ Voor 27% gewijzigd door verguldebarman op 06-12-2024 15:53 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Zolang je geen problemen hebt is de Quatt een goede keuze. Bij problemen wordt het echt een stuk minder plezierig.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:53:
[...]
Thanks.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ligt vaak ook aan het probleem.okijokii schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:57:
[...]
Zolang je geen problemen hebt is de Quatt een goede keuze. Bij problemen wordt het echt een stuk minder plezierig.
Jij zit zwaar k met het geluid, maar volgens mij heeft Quatt je eerste wp al vervangen voor een andere. Dus onwil is er m.i. niet.
Wat ik steeds begrijp, is dat ze er druk mee doende zijn bij allerlei kopers.
Wat de status verder is, weet ik niet
"Geïnstalleerd" levert ook behoorlijk wat op.verguldebarman schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:43:
[...]
Als je in het forum zoekt naar het woordje "sinds" en vervolgens een beetje er doorheen scrolled, dan vind je (met wat geduld) verschillende positieve en negatieve ervaringen.
De zoekterm "support" levert wat kritische noten over hoe de ondersteuning achteraf loopt:
Je moet alleen wel geduld hebben en veel scrollen en lezen.....
@Friezin is het een idee om posts, waarbij nieuwe Quatt eigenaren feedback geven over hun ervaring, te pinnen, zodat deze gemakkelijk gevonden kunnen worden? Kunnen we ook met terugwerkende kracht doen (wil wel helpen als nodig...)
Wel een goed idee. Maar dan bijv. ook een geposte oplossing erbij: kunnen we de doorlooptijd ook zien.
Ik heb geen idee wat @MacD007 wilde met die post.
Hij is vast even weg, zijn laatste post is van 1 december.
Pin je rot, wordt het dan wel: misschien is het beter de linkjes met allerlei installatie-ervaringen in een document te zetten, zodat @MacD007 dat een item en een selectie kan maken?
Volgens mij kan ook alleen Mac je medeauteur maken, waardoor je posts kunt pinnen
Woensdag-ochtend was de aardlek weer uitgeschakeld en sindsdien schakelt de aardlek telkens direct uit als ik de stekker van de Quatt in het stopcontact doe.
Ik had ze gisteren gebeld omdat het koud zou worden en ik er geen zin in had dat er meer schade zou ontstaan of het water er uit zou lopen vanwege vorst beveiliging. Toen ik zou worden doorverbonden werd de verbinding verbroken en bij opnieuw bellen en een keuze maken idem. Vervolgens nog maar een ticket ingediend. Gisteren eind van de middag bericht dat bij nadere analyse de waterpomp het probleem zou veroorzaken.
Jammer ook dat de aansturing niet zo slim lijkt om de cv te starten als de Quatt spanningsloos is.. Het is dan trucje met de app van hoog stroomtarief en optimaal besparen aanzetten. Iets wat ik uit nieuwsgierigheid eens had ontdekt.
Wel fijn die gasketel nog te hebben bij zo’n storing. Misschien is het mede daarom niet zo’n spoed voor ze maar toch in het algemeen ook meer monteurs die een cv ketel kunnen repareren en heb er geen vertrouwen in dat er de volgende dag iemand van Quatt kan helpen (misschien moet je dan maar een a-merk en service contract hebben). Het is nu nog afwachten wanneer de Quatt wordt gerepareerd. Wel bericht gehad om datums door te geven en er zouden onderdelen onderweg zijn..
Wat ook een leuke truc om interessante ervaringen van een forum te zien is filtreren op thumbs-up.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:18:
Klik rechtsboven in op 1 + duimpje en verander vervolgens het laatste getal (ratings%5D=1) in bijvoorbeeld 5, dan krijg je alle posts van 5 duimpjes en méér.
Vind ik altijd een hele chille manier om me in een forum te verdiepen zonder alle zinloze zooi te lezen
Primum non nocere
De een zijn kelder is de ander zijn woning, zal ik maar zeggen.CPM schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:11:
[...]
Onze kelder is garage, werkplaats, opberghok, slaapkamer. Dus niet zo'n donker koud nat hok.![]()
En we hebben ook ontvochtigers die we kunnen inzetten, maar tegen optrekkend grondwater kun je soms niet veel doen. In de kelder stoken kan, en heeft als voordeel dat de vloeren erboven niet heel erg koud worden. Maar dat is echt alleen in de wintermaanden als de temperaturen het vriespunt naderen in de kelder.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Ik geloof niet dat ik al een post heb die 5 thumb-ups heeft gekregen. Zinloze zooi dus.Stephan2388 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:29:
[...]
Wat ook een leuke truc om interessante ervaringen van een forum te zien is filtreren op thumbs-up.
Klik rechtsboven in op 1 + duimpje en verander vervolgens het laatste getal (ratings%5D=1) in bijvoorbeeld 5, dan krijg je alle posts van 5 duimpjes en méér.
Vind ik altijd een hele chille manier om me in een forum te verdiepen zonder alle zinloze zooi te lezen
Euh...AlfredPteD schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:50:
[...]
Ik geloof niet dat ik al een post heb die 5 thumb-ups heeft gekregen. Zinloze zooi dus.
AlfredPteD in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Het gaat mij om de trage (of geen) reacties vanuit Quatt. Voor mij is het iedere avond weer dat geluid. Voor hun ben ik geen prio.Friezin schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:04:
[...]
Ligt vaak ook aan het probleem.
Jij zit zwaar k met het geluid, maar volgens mij heeft Quatt je eerste wp al vervangen voor een andere. Dus onwil is er m.i. niet.
Wat ik steeds begrijp, is dat ze er druk mee doende zijn bij allerlei kopers.
Wat de status verder is, weet ik niet
Daarnaast zijn ze druk met 'een' geluid. Niemand bij Quatt kan mij tot nu toe vertellen of 'mijn' geluid ook het geluid is dat ze aan het oplossen zijn. Zouden ze dat doen, was ik rustig.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Tot nu toe tevreden. COP 4,6 na waterzijde inregelen en ander stookregime. 95% dekking door wp. Dank voor alle suggesties hier!!!
Installatie vlot verlopen. Wel wat moeite moeten doen om leidingroute volgens mijn idee er door te krijgen. De verkoper wilde route door spouwmuur en betonnen vloer terwijl mijn route (zie schets)via de overhangende dakkap simpeler was en geen steenboringen vergde met alle stofoverlast. Na twee maanden kwam ik er achter dat de Flamco vuilafscheider tegen de stromingsrichting in was gemonteerd. Na een ticket was dit in 10 dagen verholpen.
:strip_exif()/f/image/4FmAhklnW3MKLBQJsRj0RLQb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Wl12 op 06-12-2024 20:32 ]
Vandaag netjes een reactie gekregen dat het druk is, ze er serieus naar willen kijken, en dat ze er hopelijk begin volgende week op terug komen.
Kijk, zo kan het ook. Een reactie, erkenning van drukte en een prognose v.w.b. een reactie/oplossing.
Hier kan ik iets mee en zo hoort het ook. Ik wacht rustig af en ben benieuwd. Het schept weer iets vertrouwen.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Hoe pas je dit (ratings%5D=1) dan aan? Als ik op 1+👍 klik, dan komen direct alle 1+ posts in beeld en ik zie nergens een plek om (ratings%5D=1) te wijzigen....Stephan2388 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:29:
[...]
Ben ik blind? 🥸
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Helemaal bovenin in de adresbalk van je browser. In de URL dusverguldebarman schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:44:
[...]
Hoe pas je dit (ratings%5D=1) dan aan? Als ik op 1+👍 klik, dan komen direct alle 1+ posts in beeld en ik zie nergens een plek om (ratings%5D=1) te wijzigen....
Ben ik blind? 🥸
Primum non nocere
Als je op je telefoon kijkt kan het helpen om hem een kwart slag te draaien. De adresbalk wordt dan breder.Stephan2388 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:54:
[...]
Helemaal bovenin in de adresbalk van je browser. In de URL dus
/f/image/8JBqwLtRbNQMu8HqQ6T19F71.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fxIB9d20UCUXkqvA2quMOgxk.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door scotman21 op 07-12-2024 11:49 ]
Optimalisatie aan of uitstaan ? Indien 'aan' kijken naar de tarieven.scotman21 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:49:
Over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn Quatt. Gasverbruik met ca. 80% gedaald. In het kader van fine-tuning vraag ik me wel iets af. Op sommige momenten, zoals op 5 december 's nachts, wordt er ineens een enorme stoot warmte van de CV in het systeem geknald (5 kWh warmte door CV en 4 Wh) warmte door Quatt. Ik vraag me af hoe dit kan. Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Thermostaat is de Lyric T6 die op continu 20,5gr staat. Boven Evohome-regeling als 'slave'. Vloerverwarming keurig ingeregeld op delta-T per groep en radiatoren boven deels voorzien van ventilatoren en waar kan ingeregeld via voetventiel. Heeft dit wellicht iets te maken met te weinig flow, toch niet goed ingeregeld of ...? Ik snap dat de CV af en toe bij moet springen voor een defrost of een beetje extra warmte maar vind dit zo bijzonder.
[Afbeelding][Afbeelding]
De grote dot gas zou nog te verklaren zijn door de lage buitentemperatuur en het verschil in setpoint en kamertemperatuur op dat moment. De kleinere pufjes zijn onnodig.
Kijk even naar de soundslider stand in de nacht. Die beperkt het vermogen in silent stand.scotman21 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:49:
Over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn Quatt. Gasverbruik met ca. 80% gedaald. In het kader van fine-tuning vraag ik me wel iets af. Op sommige momenten, zoals op 5 december 's nachts, wordt er ineens een enorme stoot warmte van de CV in het systeem geknald (5 kWh warmte door CV en 4 Wh) warmte door Quatt. Ik vraag me af hoe dit kan. Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Thermostaat is de Lyric T6 die op continu 20,5gr staat. Boven Evohome-regeling als 'slave'. Vloerverwarming keurig ingeregeld op delta-T per groep en radiatoren boven deels voorzien van ventilatoren en waar kan ingeregeld via voetventiel. Heeft dit wellicht iets te maken met te weinig flow, toch niet goed ingeregeld of ...? Ik snap dat de CV af en toe bij moet springen voor een defrost of een beetje extra warmte maar vind dit zo bijzonder.
[Afbeelding][Afbeelding]
Kijk ook even bij de dag ervoor (beter gezegd, de avond).scotman21 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:49:
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo te zien 0,4°C onder de ingestelde kamertemperatuur:
Wanneer dat "tekort" te lang duurt (en bij vvw kan dat), wil Quatt een inhaalslag maken en zet de cv in.
Quatt loopt al op top kunnen, zo te zien aan de defrosts.
Ik zie niks vreemds
(Wanneer bij mij de kamertemperatuur boven de ingestelde komt, gaat defrost gasloos, bij jou ook?)
Wat is de situatie voor 0 uur? Waarom is de gemeten waarde lager geworden? De warmtevraag reageert op het verschil tussen de gewenste waarde en de gemeten waarde. De extra hoeveelheid gas is een reactie hierop.scotman21 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:49:
[Afbeelding][Afbeelding]
Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge
Afgegeven vermogen van ongeveer 4kW is ongeveer de max bij een buitentemp van 2 a 3 graden.
Bij die buitentemperatuur verliest je woning meer dan 4kW aan warmte, dus de Quatt redt het niet en betrekt de CV erbij. Dus eigenlijk niks geks.
Op 3 december gaat dit wel goed, de buitentemperatuur die dag ligt simpelweg wat hoger.
Je kan overwegen om 's nachts je setpoint iets terug te zetten, bijvoorbeeld naar 20grC ipv 20.5grC
[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 07-12-2024 16:14 ]
Zijn er plannen om het voor de eindgebruiker (de eigenaar) van de Quatt mogelijk te maken zelf de stooklijn waarden aan te passen?
Nu wordt er bij aankoop een grove schatting gemaakt van het warmteverlies. Dit kan echter afwijken van de actuele situatie. Of gaan afwijken als jouw klant zijn huis beter isoleert.
In de praktijk is het bijna onmogelijk om dit te laten doen door support. Er wordt niet of nauwelijks gereageerd. En dan komt er een onzin opmerking als 'we zien dat de cv niet wordt bijgeschakeld dus is een aanpassing niet nodig'.
De CIC blijkt ook niet in staat om dit zelf intelligent aan te passen. Die lijkt min of meer puur op stooklijn aan te sturen.
Maak het optioneel, met een reset functie, zet het achter een rode knop, maakt me niet uit. Maar ik heb voor de Quatt betaald, hij is mijn eigendom en ik zou graag zelf wat meer invloed kunnen uitoefenen op het gedrag van de CIC/warmtepomp.
/f/image/0ee0L6sh6NylgXiGrtt4IaIx.png?f=fotoalbum_large)
Edit: afbeelding toegevoegd. In de periode dat de Quatt geen warmte levert wordt het op de bovenverdieping (radiatoren) koud omdat er teveel warmte in de vloer op de benedenverdieping is gestopt. Een betere verdeling van de opgewekte warmte over de dag zorgt voor een hoger coomfort en een rustiger draaiende Quatt.
[ Voor 25% gewijzigd door raven22 op 07-12-2024 19:54 ]
- de oranje puntenwolk is de benodigde energie van 2024
- de blauwe puntenwolk is de benodigde energie van 2025. Deze ligt zo'n 10% hoger dan die van 2024 omdat ik de het stookregime heb aangepast nav het advies van quatt en velen tweakers (in mijn geval : veel mindere nachtverlaging)
- de groene puntenwolk is de opgenomen energie in 2025 met de warmtepomp.
De COP is de blauwe punten gedeeld door de groene punten. De besparing die de quatt-app berekent, is het verschil tussen de blauwe punten en de groene punten. Maar het feitelijke besparing is de het verschil tussen de oranje punten en de groene punten.
zie ook mijn eerdere post
:strip_exif()/f/image/0K6HEssbLGSaHdpB4RsjreF9.png?f=user_large)
Volgens mij gaat het niet goed met de jaartallen. Of ik heb net wel heel lang op de bank liggen slapenAlfredPteD schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:16:
De data gaat nu aardig de theorie ondersteunen. In onderstaand plaatje staan drie puntenwolken met hun regressielijn afgebeeld. De regressielijn voor de benodigde energie is rechte lijn. Dat is conform de natuurkunde. De regressielijn van de opgenomen energie is een kwadratische functie, conform de post van @SBL.
- de oranje puntenwolk is de benodigde energie van 2024
- de blauwe puntenwolk is de benodigde energie van 2025. Deze ligt zo'n 10% hoger dan die van 2024 omdat ik de het stookregime heb aangepast nav het advies van quatt en velen tweakers (in mijn geval : veel mindere nachtverlaging)
- de groene puntenwolk is de opgenomen energie in 2025 met de warmtepomp.
De COP is de blauwe punten gedeeld door de groene punten. De besparing die de quatt-app berekent, is het verschil tussen de blauwe punten en de groene punten. Maar het feitelijke besparing is de het verschil tussen de oranje punten en de groene punten.
zie ook mijn eerdere post
[Afbeelding]
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Excuses voor de onduidelijkheid. Maar het gaat wel goed hoor. Ik heb het woord "winter" weggelaten omdat anders de tekst niet meer op het plaatje paste. Het gaat dus om de winter van 2025 en de winter van 2024. We zijn nu bezig met de winter van 2025.s020506 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:38:
[...]
Volgens mij gaat het niet goed met de jaartallen. Of ik heb net wel heel lang op de bank liggen slapen
Bij mij zat 4 december voor de 5de 😉.scotman21 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:53:
[Afbeelding]
Dit was de situatie voor 00:00 uur. Soundslider staat gewoon op normaal (dag en nacht) en optimalisatie staat uit.
Maar hoop dat je inmiddels begrepen hebt, dat dit normaal gedrag is wanneer Quatt weet dattie het niet gaat redden.
Op 6 februari 2024 werd bij mij de Quatt duo geïnstalleerd. Ons huis: een vrijstaande woning uit 2012 van 174 m2 met vloerverwarming onder plavuizen op de benedenverdieping en in de badkamer. Radiatoren op de 3 slaapkamers die bijna altijd uit staan. Het huis is voorzien van HR++ glas en langs de Duitse grens zijn de veel woningen ook voorzien van rolluiken. Zo ook bij ons. En die gaan ‘s nachts altijd dicht, wat denk ik wat extra isolatie oplevert.
Sindsdien staat de Honeywell DT4M continu op 20,5 graden afgesteld.
Ik vermoed dat mijn warmteverlies te hoog staat afgesteld. Als ik zelf een berekening maak, kom ik uit op 6 kw bij -10c en 15c starttemperatuur. Dat is dan een grove berekening op basis van de gemiddelde maandtemperatuur en het verbruik sinds 6 februari 2024. Ik denk dat het veel hoger is afgesteld en de DT4M heeft daar erg veel moeite mee. Met veel starts en stops en overshoots tot gevolg.
Hier een typische dag met de DT4M:
/f/image/KGuFKAAtGncOZUONH9QXge2F.png?f=fotoalbum_large)
Vervolgens ook een dag (tot ongeveer 18:00 uur) geprobeerd wat de Honeywell Lyric T6 zou doen. Ook hier moeite om het huis stabiel op temperatuur te houden, maar de pomp blijft tenminste draaien. Door de lagere update frequentie ziet het er alleen wat hoekiger uit:
/f/image/FuPBElKNsLIhXJf10MomW6Gy.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb Quatt de vraag gesteld hoe zij de instellingen hebben staan en houd het nu eerst maar eens een paar weken bij de T6. Dan blijft de vloer waarschijnlijk met enige schommelingen wel lekker op temperatuur. 😁
Over de besparing tot nu toe totaal niet ontevreden. Sinds de installatie nog minder dan 1 m3 aan gas verstookt en dat was vooral in de beginperiode toen hij bij koud weer bij het opstarten de cv ketel even aanslingerde. De afgelopen maanden geen gas meer nodig gehad.
/f/image/Eh5rfHcel1JAsxWPIyq2TVW8.png?f=fotoalbum_large)
Precies, ik ben ook zeker niet ontevreden over de (besparing van de) Quatt, maar het is kansloos om iets te laten wijzigen aan de instelling van de cic. Een beetje finetunen is er dus niet bij.timobiel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:54:
Hier dan een korte update vanuit mij.
Op 6 februari 2024 werd bij mij de Quatt duo geïnstalleerd. Ons huis: een vrijstaande woning uit 2012 van 174 m2 met vloerverwarming onder plavuizen op de benedenverdieping en in de badkamer. Radiatoren op de 3 slaapkamers die bijna altijd uit staan. Het huis is voorzien van HR++ glas en langs de Duitse grens zijn de veel woningen ook voorzien van rolluiken. Zo ook bij ons. En die gaan ‘s nachts altijd dicht, wat denk ik wat extra isolatie oplevert.
Ik vermoed dat mijn warmteverlies te hoog staat afgesteld. Als ik zelf een berekening maak, kom ik uit op 6 kw bij -10c en 15c starttemperatuur. Dat is dan een grove berekening op basis van de gemiddelde maandtemperatuur en het verbruik sinds 6 februari 2024. Ik denk dat het veel hoger is afgesteld en de DT4M heeft daar erg veel moeite mee. Met veel starts en stops en overshoots tot gevolg.
[Afbeelding]
Vervolgens ook een dag (tot ongeveer 18:00 uur) geprobeerd wat de Honeywell Lyric T6 zou doen. Ook hier moeite om het huis stabiel op temperatuur te houden, maar de pomp blijft tenminste draaien. Door de lagere update frequentie ziet het er alleen wat hoekiger uit:
[Afbeelding]
Ik heb Quatt de vraag gesteld hoe zij de instellingen hebben staan en houd het nu eerst maar eens een paar weken bij de T6. Dan blijft de vloer waarschijnlijk met enige schommelingen wel lekker op temperatuur. 😁
Over de besparing tot nu toe totaal niet ontevreden. Sinds de installatie nog minder dan 1 m3 aan gas verstookt en dat was vooral in de beginperiode toen hij bij koud weer bij het opstarten de cv ketel even aanslingerde. De afgelopen maanden geen gas meer nodig gehad.
[Afbeelding]
Ziet er toch prima uit, zie het probleem niet.timobiel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Probleem… het is maar wat je een probleem noemt. Het kan net een tikkie comfortabeler met minder schommelingen in mijn vloer. Voelt wat lekkerder aan de voetjes. Maar dat zijn luxeproblemen.Gerardwaz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:05:
[...]
Ziet er toch prima uit, zie het probleem niet.
Hoop dat een klein stukje finetuning helpt om dat te verbeteren, maar voor nu ben ik ruim tevreden met de Quatt.
Dan zou ik inderdaad de T6 even laten hangen maar een strakke lijn op 20.5 graad ga je niet redden.timobiel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:14:
[...]
Probleem… het is maar wat je een probleem noemt. Het kan net een tikkie comfortabeler met minder schommelingen in mijn vloer. Voelt wat lekkerder aan de voetjes. Maar dat zijn luxeproblemen.
Hoop dat een klein stukje finetuning helpt om dat te verbeteren, maar voor nu ben ik ruim tevreden met de Quatt.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Wanneer pomp blijft draaien, gaat het goed toch?timobiel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je een overzicht vanuit bijvoorbeeld Homewizard?
Hier suddert de Quatt soms tijden op 300W met de vloer op 22°C
De vraag stellen hoe zij de instellingen hebben staan gaat vermoedelijk niet helpen.
Klagen dat het oncomfortabel wordt dat vloer steeds afkoelt, zal misschien meer effect hebben. Zij hebben data zat om conclusies te trekken.
Helaas geen data uit Homewizard.Friezin schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:58:
[...]
Wanneer pomp blijft draaien, gaat het goed toch?
Heb je een overzicht vanuit bijvoorbeeld Homewizard?
Hier suddert de Quatt soms tijden op 300W met de vloer op 22°C
De vraag stellen hoe zij de instellingen hebben staan gaat vermoedelijk niet helpen.
Klagen dat het oncomfortabel wordt dat vloer steeds afkoelt, zal misschien meer effect hebben. Zij hebben data zat om conclusies te trekken.
Bedankt voor de klaagtip!
Ik reageer even op je edit:raven22 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:33:
@marijnflipse
Zijn er plannen om het voor de eindgebruiker (de eigenaar) van de Quatt mogelijk te maken zelf de stooklijn waarden aan te passen?
Nu wordt er bij aankoop een grove schatting gemaakt van het warmteverlies. Dit kan echter afwijken van de actuele situatie. Of gaan afwijken als jouw klant zijn huis beter isoleert.
In de praktijk is het bijna onmogelijk om dit te laten doen door support. Er wordt niet of nauwelijks gereageerd. En dan komt er een onzin opmerking als 'we zien dat de cv niet wordt bijgeschakeld dus is een aanpassing niet nodig'.
De CIC blijkt ook niet in staat om dit zelf intelligent aan te passen. Die lijkt min of meer puur op stooklijn aan te sturen.
Maak het optioneel, met een reset functie, zet het achter een rode knop, maakt me niet uit. Maar ik heb voor de Quatt betaald, hij is mijn eigendom en ik zou graag zelf wat meer invloed kunnen uitoefenen op het gedrag van de CIC/warmtepomp.
[Afbeelding]
Edit: afbeelding toegevoegd. In de periode dat de Quatt geen warmte levert wordt het op de bovenverdieping (radiatoren) koud omdat er teveel warmte in de vloer op de benedenverdieping is gestopt. Een betere verdeling van de opgewekte warmte over de dag zorgt voor een hoger coomfort en een rustiger draaiende Quatt.
Wanneer je de groepen wat knijpt, zodat minder warmte naar vvw gaat en meer naar radiatoren verdeel je warmte beter. Kamertemperatuur loopt wat trager op.
Overweeg de aanschaf van een Hw P1 (en een abonnement van €1 per maand). Ik had 'm (pre-quatt) binnen een week terugverdiendtimobiel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:04:
[...]
Helaas geen data uit Homewizard.
Bedankt voor de klaagtip!
Dat is volgens mij niet de oplossing, hooguit een lapmiddel. Maar ik zal er eens mee experimenteren.Friezin schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:06:
[...]
Ik reageer even op je edit:
Wanneer je de groepen wat knijpt, zodat minder warmte naar vvw gaat en meer naar radiatoren verdeel je warmte beter. Kamertemperatuur loopt wat trager op.
Echter zal teveel knijpen er voor zorgen dat de Quatt zijn warmte niet kwijt kan. Ik heb 30 jaar oude vvw en de hoh afstand is volgens mij behoorlijk groot.
De kamers boven worden prima warm zolang er warm water aangevoerd wordt. Dus de radiatoren hebben niet meer warmte nodig.
Door wat minder warmte de kamer in te sturen gaat de kamertemperatuur misschien minder fluctueren: nu is het gas erop, oeps, stop.raven22 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:21:
[...]
Dat is volgens mij niet de oplossing, hooguit een lapmiddel. Maar ik zal er eens mee experimenteren.
Echter zal teveel knijpen er voor zorgen dat de Quatt zijn warmte niet kwijt kan. Ik heb 30 jaar oude vvw en de hoh afstand is volgens mij behoorlijk groot.
De kamers boven worden prima warm zolang er warm water aangevoerd wordt. Dus de radiatoren hebben niet meer warmte nodig.
Die 600W momenten moeten eigenlijk 300-400W runs worden: wanneer temperatuur rustiger behaald wordt, niet uitgaan maar doorpruttelen.
Edit: ben er van uit gegaan dat je kamertemperatuur op continue staat
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 07-12-2024 21:58 ]
Gewoon blijven inschieten bij support?raven22 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:00:
[...]
Precies, ik ben ook zeker niet ontevreden over de (besparing van de) Quatt, maar het is kansloos om iets te laten wijzigen aan de instelling van de cic. Een beetje finetunen is er dus niet bij.
CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
KloptFriezin schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:53:
[...]
Door wat minder warmte de kamer in te sturen gaat de kamertemperatuur misschien minder fluctueren: nu is het gas erop, oeps, stop.
Die 600W momenten moeten eigenlijk 300-400W runs worden: wanneer temperatuur rustiger behaald wordt, niet uitgaan maar doorpruttelen.
Edit: ben er van uit gegaan dat je kamertemperatuur op continue staat
Zou me er niet druk om maken.vanquishsdiv schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:26:
Begonnen met HA. Nu deze data bekeken. Is dit een goede flowrate of duiden die uitschieters op iets problematisch?
[Afbeelding]
Heb je thermostaatknoppen? Die kunnen voor wat flow variatie zorgen bijvoorbeeld.
Mijn Quatt draait nog steeds lekker. Vandaag had ik vijf runs, waar de langste 14 uur was, en de kortste iets minder dan een uur. Gemiddeld 4 tot 5 euro besparing per dag; ik ben dik tevreden.
Hieronder het plaatje uit de excel. Wat kan ik hier uit leren ?
/f/image/RpwQSzzuZnGqtq7d3Bl5cCb7.png?f=fotoalbum_large)
KloptAlfredPteD schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:06:
Maar ik heb geen idee welke stooklijn Quatt in mijn CiC heeft gezet. Ik begrijp uit diverse posts dat ik die niet zelf uit mijn systeem kan vissen, maar een aanvraag moet indienen om dat op te vragen ?
Ik wacht inmiddels al 2 weken op antwoord hierop

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 07-12-2024 23:17 ]
Ik heb de vraag aan Quatt gesteld. En ik moet geduld hebben begrijp ik.jj85 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:14:
[...]
Klopt
Ik wacht inmiddels al 2 weken op antwoord hierop
Nb… voor je een verandering gaat aanvragen…AlfredPteD schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:06:
Na weken spelen met de data, is het wel weer eens handig om de topic start door te nemen. Sommige dingen vallen nu op hun plek. Zo kwam ik ook de excel tegen om de stooklijn te bepalen. Ook mijn data er maar eens ingezet. De resultaten zijn overeenkomstig met wat ik al uit mijn eigen systeem had gevist. Maar ik heb geen idee welke stooklijn Quatt in mijn CiC heeft gezet. Ik begrijp uit diverse posts dat ik die niet zelf uit mijn systeem kan vissen, maar een aanvraag moet indienen om dat op te vragen ?
Mijn Quatt draait nog steeds lekker. Vandaag had ik vijf runs, waar de langste 14 uur was, en de kortste iets minder dan een uur. Gemiddeld 4 tot 5 euro besparing per dag; ik ben dik tevreden.
Hieronder het plaatje uit de excel. Wat kan ik hier uit leren ?
[Afbeelding]
De helling van die blauwe lijn zou ik nog niet vertrouwen.
Met name de punten onder de 5 graden doen vermoeden dat de blauwe lijn steiler moet zijn, dichter in de buurt van de oranje. Hij wordt “vlak getrokken” door een aantal heel lage punten (en dat kan heel veel oorzaken hebben. Misschien was je niet thuis, misschien een warme dag na een koude waardoor de boel na ijlt).
Voor je dit gaat veranderen zou mij advies zijn nog wat data te verzamelen onder de 5 graden. Bij voorkeur rond de 0 (maar dat is natuurlijk afwachten)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
ik ben al bijna 2 maanden bezig....AlfredPteD schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:39:
[...]
Ik heb de vraag aan Quatt gesteld. En ik moet geduld hebben begrijp ik.
We hebben dus voor een warmtepomp betaald, maar kunnen er niks aan instellen. Bij gratie gods dat alles goed werkt. En de klantenservice is niet super, maar verschillende mensen krijgen niet eens iemand aan de lijn als ze in de kou zitten.
Om deze redenen zou ik geen Quatt meer aanschaffen....
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Ik heb geen idee waar je ze bij quatt mee wil vermoeien! Het werkt perfect in mijn ogen! Laat ze hun tijd alsjeblieft besteden aan mensen met echte problemen zoals geluid, of het niet warm krijgen. (Bij mij denkt de cic dat mijn huis niet warm te krijgen is zonder gas bijstoken. Vele berichten heen en weer maar geen oplossing dus al een jaar het cv bedrijf van mijn ketel uitgezet. Ik heb het opgegeven en geen probleem zolang het niet kouder is dan -3. Dus gewoon tevredentimobiel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Goede conclusie. Bij aanschaf leek me het gebrek aan instelmogelijkheden geen probleem omdat er flink geschermd werd met de slimheid en AI van het systeem.s020506 schreef op zondag 8 december 2024 @ 07:55:
[...]
We hebben dus voor een warmtepomp betaald, maar kunnen er niks aan instellen. Bij gratie gods dat alles goed werkt. En de klantenservice is niet super, maar verschillende mensen krijgen niet eens iemand aan de lijn als ze in de kou zitten.
Om deze redenen zou ik geen Quatt meer aanschaffen....
Dat blijkt echter een broodje aap. De cic is gewoon een dom ding. Ik twijfel of ik nog wel door moet gaan met de FE versie. Als daarvoor ook niks is in te stellen en slimheid ontbreekt in het systeem.
Dank voor de waarschuwing. Ik ben nog lang niet zover dat ik iets wil wijzigen. Never change the winning team.Stefannn schreef op zondag 8 december 2024 @ 07:23:
[...]
Nb… voor je een verandering gaat aanvragen…
De helling van die blauwe lijn zou ik nog niet vertrouwen.
Met name de punten onder de 5 graden doen vermoeden dat de blauwe lijn steiler moet zijn, dichter in de buurt van de oranje. Hij wordt “vlak getrokken” door een aantal heel lage punten (en dat kan heel veel oorzaken hebben. Misschien was je niet thuis, misschien een warme dag na een koude waardoor de boel na ijlt).
Voor je dit gaat veranderen zou mij advies zijn nog wat data te verzamelen onder de 5 graden. Bij voorkeur rond de 0 (maar dat is natuurlijk afwachten)
Door jouw suggestie dat er nogal wat ruis in de data zit, en omdat ik ook zondata heb van mijn zonnepanelen, heb ik de data uitgesplitst in dagen met zon (meer dan 4 kWh/dag) en dagen zonder zon (minder dan 2 kWh/dag). Het blijkt dat de grafiek zonder zon, precies past op de default instelling in de excel sheet. Dat kan natuurlijk stom toeval zijn, maar misschien is er wel over nagedacht. Het geeft mij iig wel vertrouwen dat het goed zit.
/f/image/3CNSKpJMNln9W6F20DjTJjCE.png?f=fotoalbum_large)
Je neemt me de woorden uit de mond.Bennobang schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:07:
[...]
Ik heb geen idee waar je ze bij quatt mee wil vermoeien! Het werkt perfect in mijn ogen! Laat ze hun tijd alsjeblieft besteden aan mensen met echte problemen zoals geluid, of het niet warm krijgen. (Bij mij denkt de cic dat mijn huis niet warm te krijgen is zonder gas bijstoken. Vele berichten heen en weer maar geen oplossing dus al een jaar het cv bedrijf van mijn ketel uitgezet. Ik heb het opgegeven en geen probleem zolang het niet kouder is dan -3. Dus gewoon tevreden![]()
Wanneer je er gewoon lekker goed bijzit, vind je jezelf natuurlijk veel belangrijker dan diegene die wel een probleem hebben.
Had dit soort vragen over instellingen in de zomer gesteld.
Maar nu pas massaal de helpdesk lastig vallen.
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 08-12-2024 08:16 ]
Eerlijk gezegd onderstreep ik dat met al het lezen op dit forum wel.raven22 schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:08:
[...]
Goede conclusie. Bij aanschaf leek me het gebrek aan instelmogelijkheden geen probleem omdat er flink geschermd werd met de slimheid en AI van het systeem.
Dat blijkt echter een broodje aap. De cic is gewoon een dom ding. Ik twijfel of ik nog wel door moet gaan met de FE versie. Als daarvoor ook niks is in te stellen en slimheid ontbreekt in het systeem.
Nb.. ik heb geen quatt maar zit hier uit interesse.
Kwa “AI” snap ik het eerlijk gezegd niet goed.
Ik heb mijn controller helemaal zelf gebouwd. Ik heb een achtergrond in regeltechniek en zelf lerende systemen dus heb daar ook wel enig verstand van.
Op zich is “AI” erg duur woordgebruik voor een zelf lerend systeem. Een warmtepomp heeft stomweg veel te weinig complexiteit voor iets dat ik als “AI” zou bestempelen. Op zich niks mis mee. “Marketing overdrijving”. Als ze een fatsoenlijke zelf lerende controller aanbieden geen probleem mee.
Maar daar zie ik de schoen toch wel wringen.
Mijn eigen controller heeft een “zelf lerende stooklijn”. En dat werkt helemaal prima. Betreffende stooklijn wordt ook nog kamer afhankelijk bepaald. Dus afhankelijk van “welke kamers warmte nodig hebben” hanteert mijn controller de bijbehorende stooklijn.
Klinkt geavanceerd.
Maar eerlijk gezegd was het niet super moeilijk. “AI” wil ik het zeker niet noemen (en ik weet wel een en ander van AI). Het is een zelflerend systeem. En eerlijk gezegd een behoorlijk simpel zelf lerend systeem (ik heb ze wel complexer gemaakt).
De basis is heel simpel (eigenlijk krek hetzelfde wat een aantal hier doen met excell sheet bijhouden):
- als warmtepomp aan staat bijhouden hoe snel de kamer opwarmt bij actuele vermogen van warmtepomp en dat uitmiddelen over flink wat runs.
- als warmtepomp uit staat bijhouden hoe snel de kamer afkoelt en ook uitmiddelen.
En eerlijk gezegd is dat nu exact wat me verbaast.
Ik heb dit gemaakt.
Het werkt.
Het stelt geen bal voor.
Waarom in hemelsnaam heeft quatt dit niet ingebouwd?
Dit is niks anders als een extreem slap aftreksel van een “AI controller”.
Waarom is zelfs dat extreem slappe aftreksel er niet?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Oh ja en vergeten te schrijven eerder: bij mij staat de soundslider dag en nacht op building met deze temperaturen buiten. Richting 3 graden op silent en daaronder naar gewoon. Zo heb ik ook wat invloed op langere runs (raam of deur openzetten kan ook helpen)timobiel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.
Dat zijn 10.000 pompen?! Oei. Niet van gehoord. Ik moet wel zeggen dat ik aan de hand van de berichten hier misschien ook het geluid buiten een keer gehoord heb bij mijn Quatt. Maar geen last van binnen. Het zou kunnen dat het erger kan worden natuurlijkGhostlyFriend schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:37:
Ik hoor zojuist uit een bron die ik betrouwbaar acht dat Quatt alle circulatiepompen preventief gaat vervangen in onze warmtepompen. Is dit bij anderen ook bekend? Kan iemand hier meer informatie over geven?
Die paar Tweakers op een installed base >10.000 zal wel meevallen toch?Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:12:
[...]
Had dit soort vragen over instellingen in de zomer gesteld.
Maar nu pas massaal de helpdesk lastig vallen.
Juist deze tijd van het jaar is de Quatt met zn instellingen actueel, in de zomer niet.
Bijzonder... Wat zou de reden hiervoor moeten zijn?GhostlyFriend schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:37:
Ik hoor zojuist uit een bron die ik betrouwbaar acht dat Quatt alle circulatiepompen preventief gaat vervangen in onze warmtepompen. Is dit bij anderen ook bekend? Kan iemand hier meer informatie over geven?
Zoveel problemen met de pomp zien we hier toch niet terug?
Jawel die gaan echt enorm vaak kapot. Ik heb geen zin om de posts terug te zoeken maar ik denk hier op het forum al >8 mensen gezien waar deze kapot ging. Waaronder hierjj85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:11:
[...]
Bijzonder... Wat zou de reden hiervoor moeten zijn?
Zoveel problemen met de pomp zien we hier toch niet terug?
Vervangen daarvan stelt geen fluit voor trouwens. Maar zou niet weten waarom ze dat preventief gaan doen.
Het gaat hier over de circulatiepomp. De geluidsproblemen hebben een andere oorzaak.Bennobang schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:52:
[...]
Dat zijn 10.000 pompen?! Oei. Niet van gehoord. Ik moet wel zeggen dat ik aan de hand van de berichten hier misschien ook het geluid buiten een keer gehoord heb bij mijn Quatt. Maar geen last van binnen. Het zou kunnen dat het erger kan worden natuurlijk
Zou het inderdaad niet slimmer zijn om hier alerter op te zijn en sneller de pomp te vervangen bij een defect dan alles preventief doen.
Bij mij is de pomp wel vervangen door een ander merk. Deels ivm leverproblemen met de originele pomp. Maar ook vanwege meer betrouwbaarheid en lagere kosten van de nieuwe pomp.
Die instellingen wijzigen echt niet in de zomer hoor.jj85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:08:
[...]
Die paar Tweakers op een installed base >10.000 zal wel meevallen toch?
Juist deze tijd van het jaar is de Quatt met zn instellingen actueel, in de zomer niet.
Of denk je echt dat ze dat per maand aanpassen?
En wat moet je ermee wanneer alles goed draait?
Dit is enkel weten om te weten, maar wanneer je geen klachten hebt, passen ze niks aan.
Ik kreeg dit gisteravond ook te horen. Hebben we dezelfde bron?GhostlyFriend schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:37:
Ok, dat had ik hier nog niet echt opgemaakt.Dersan schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:22:
[...]
Jawel die gaan echt enorm vaak kapot. Ik heb geen zin om de posts terug te zoeken maar ik denk hier op het forum al >8 mensen gezien waar deze kapot ging. Waaronder hier.
Vervangen daarvan stelt geen fluit voor trouwens. Maar zou niet weten waarom ze dat preventief gaan doen.
Vervangen zal idd niet moeilijk zijn, maar denk dat een monteur er toch snel zo'n 2 uur mee bezig is. Vooral systeem drainen en weer opvullen + opnieuw commissioning kost best veel tijd.
Is er een verband te leggen tussen kapotte pompen en positie van expansievat? (@VindiGoosh )
Dat verhaal van jou en @GhostlyFriend werd ooit al eens gemeld door @timobielVindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:29:
[...]
Ik kreeg dit gisteravond ook te horen. Hebben we dezelfde bron?
timobiel in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Schieten we onszelf niet in de voet als we die helpdesk blijven overvoeren met niet urgente vragen over een redelijk goed werkende installatie?CPM schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:10:
[...]
Gewoon blijven inschieten bij support?
CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Dan bedoel ik niet de problemen die jij had. 😉
Een expansievat op de aanvoer wordt volgeblazen en omdat deze in essentie direct na de pomp komt, zou de voordruk van het expansievat dan hoger moeten zijn.jj85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:31:
Is er een verband te leggen tussen kapotte pompen en positie van expansievat? (@VindiGoosh )
-Theoretisch-, kan het zo zijn dat een expansievat op de aanvoer daardoor in capaciteit tekort schiet, waardoor de uitschieters van de sinus niet geheel opgevangen kunnen worden.
Dit is het enige wat ik me kan bedenken dat invloed kan hebben op de levensduur van de pomp. Maar het is 1) een stretch en 2) moeilijk voor te stellen dat een pomp daar op zo’n korte termijn al van kapot gaat.
Dus ja theoretisch heeft de pomp meer te lijden, maar ik vraag me af of dat in de praktijk zo snel zulke grote gevolgen kan hebben.
Bedankt voor het posten. Zou wel verklaren dat ze die nu allemaal preventief willen gaan vervangen dan.Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:37:
[...]
Dat verhaal van jou en @GhostlyFriend werd ooit al eens gemeld door @timobiel
timobiel in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik nam het gisteravond niet zo serieus (we lullen allemaal wel eens wat na een paar drankjes), maar kennelijk is het toch serieuzer dan ik dacht
Waar lees jij dat ik dat denk?Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:26:
[...]
Die instellingen wijzigen echt niet in de zomer hoor.
Of denk je echt dat ze dat per maand aanpassen?
Ik bedoel dat de meeste mensen in de zomer niet echt met hun warmtepomp bezig zijn.
Ik wil graag mijn warmteverliesmodel (uit TS) toetsen met de Quatt instellingen. Om zo een beter begrip te krijgen voor bepaald gedrag. Gemiddeld gezien tevreden en geen problemen. Maar soms een afwijking tov mijn verwachtingen. Wellicht gerelateerd aan de stooklijn...En wat moet je ermee wanneer alles goed draait?
Dit is enkel weten om te weten, maar wanneer je geen klachten hebt, passen ze niks aan.
En daarom wil je NU antwoord van Quatt?jj85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:46:
[...]
Waar lees jij dat ik dat denk?
Ik bedoel dat de meeste mensen in de zomer niet echt met hun warmtepomp bezig zijn.
[...]
Ik wil graag mijn warmteverliesmodel (uit TS) toetsen met de Quatt instellingen. Om zo een beter begrip te krijgen voor bepaald gedrag. Gemiddeld gezien tevreden en geen problemen. Maar soms een afwijking tov mijn verwachtingen. Wellicht gerelateerd aan de stooklijn...
Alle problemen moeten daar aan de kant: wanneer je niet onmiddellijk antwoord krijgt ga je klagen....
En je bent niet de enige klager wanneer dat zo lees.
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 08-12-2024 09:55 ]
Wel een bericht van bijna 8 maand terug.VindiGoosh schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:43:
[...]
Bedankt voor het posten. Zou wel verklaren dat ze die nu allemaal preventief willen gaan vervangen dan.
Ik nam het gisteravond niet zo serieus (we lullen allemaal wel eens wat na een paar drankjes), maar kennelijk is het toch serieuzer dan ik dacht
Ik zou, wanneer ik ze produceerde, in ieder geval zorgen dat de nieuwe Quatts geen brakke pomp meer krijgen, maar die Wilo gelijk af-fabriek erin
Ik krijg over 11 dagen een Quatt. Zal ik eens kijken welke ik er in krijg?Friezin schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:54:
[...]
Wel een bericht van bijna 8 maand terug.
Ik zou, wanneer ik ze produceerde, in ieder geval zorgen dat de nieuwe Quatts geen brakke pomp meer krijgen, maar die Wilo gelijk af-fabriek erin
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.