Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 16:23
Friezin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:42:
[...]

Maar wel helder gekregen WIE dit moet oplossen?
Ja, dat is ondertussen wel duidelijk geworden. Een monteur van Quatt zelf heeft zich een ochtend druk gemaakt en het ventilatiekanaal weer in ere hersteld.

Maar het verhaal met Quatt wordt erger en erger. We zijn op dit moment bijna 2 maanden verder na de initiële installatie en nog steeds geen werkende Quatt. In de tussentijd hele dagen zitten wachten op een installatie ploeg die maar niet op komt dagen, of zonder steiger komt aanzetten.

Ook vandaag weer 6 uur zitten wachten op de ploeg. Zojuist een mail verstuurd naar mijn contactpersoon met een ultimatum. Maar boy wat een slechte service.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
okijokii schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:46:
Mooie uitvinding wanneer de Quatt is afgeschreven?

https://www.dwpk.nl/
Lijkt me onnodig ingewikkeld.
- Warmte komt uit bodemlussen
>> is dus hetzelfde als een gewone water/water warmtepomp.

- unit wordt met een hijskraan in een bak gehesen.
>> je kan hem dus van de zijkant niet servicen
>> mocht hij ooit stuk gaan dan moet er een hijskraan komen om te vervangen
>> je moet een dure kelderbak plaatsen terwijl de unit net zo goed binnen kan staan
>> risico op onderwaterlopen van de kelderbak.

Ik zou het niet aandurven

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
McMark schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:08:
[...]

Ja, dat is ondertussen wel duidelijk geworden. Een monteur van Quatt zelf heeft zich een ochtend druk gemaakt en het ventilatiekanaal weer in ere hersteld.

Maar het verhaal met Quatt wordt erger en erger. We zijn op dit moment bijna 2 maanden verder na de initiële installatie en nog steeds geen werkende Quatt. In de tussentijd hele dagen zitten wachten op een installatie ploeg die maar niet op komt dagen, of zonder steiger komt aanzetten.

Ook vandaag weer 6 uur zitten wachten op de ploeg. Zojuist een mail verstuurd naar mijn contactpersoon met een ultimatum. Maar boy wat een slechte service.
Ingebrekestelling en daarna ontbinding koopovereenkomst. Heb je al juridische documenten en alles vastgelegd? Ik kan je eventueel kosteloos helpen met wat standaarddocumenten. Maar mogelijk ben je al goed op weg met je ingebrekestelling.

Eventueel ook een brief naar de Consumentenbond met je ervaring.

Ik denk er in ieder geval niet over na Quatt Care te nemen. Bij een nieuwe klant een probleem niet opgelost twee maanden na aankoop.

[ Voor 12% gewijzigd door vanquishsdiv op 05-12-2024 07:31 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Parsley schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:13:
[...]

@Friezin Zeg nooit "nooit" :'( want bij mij gebeurt dat wel

zie : [YouTube: Heatpump not heating] waar afwisselend 4 en 2 te zien is

en dan nog

YouTube: flow sensor possibly defect
Ben jij inmiddels geholpen door Quatt?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 16:03
Sinds maandag draaien wij ook op Quatt (duo opstelling). Net zoals menige andere Tweaker monitor ik ons verbruik met allerhande tools, waaronder HomeAssistant en de P1 meter van HomeWizard. Nu valt me op dat in de app van HomeWizard ik een immens standby-gebruik / sluipgebruik zie, sinds het moment dat de Quatts draaien. De app van HomeWizard denkt dat ik rond de klok 2kWh aan sluipverbruik heb c.q. 48kWh per dag. Gelukkig zie ik dat verbruik nergens anders terug (niet in HA waar ik de P1 meter uitlees, in de app van Quatt of op het portal van de ANWB mijn energieprovider) c.q. dit lijkt een issue van de app. Herkennen anderen hier dit gedrag en / of is er een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:16
Dreadnought schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:00:
Sinds maandag draaien wij ook op Quatt (duo opstelling). Net zoals menige andere Tweaker monitor ik ons verbruik met allerhande tools, waaronder HomeAssistant en de P1 meter van HomeWizard. Nu valt me op dat in de app van HomeWizard ik een immens standby-gebruik / sluipgebruik zie, sinds het moment dat de Quatts draaien. De app van HomeWizard denkt dat ik rond de klok 2kWh aan sluipverbruik heb c.q. 48kWh per dag. Gelukkig zie ik dat verbruik nergens anders terug (niet in HA waar ik de P1 meter uitlees, in de app van Quatt of op het portal van de ANWB mijn energieprovider) c.q. dit lijkt een issue van de app. Herkennen anderen hier dit gedrag en / of is er een verklaring voor?
Nee dit issue van de app komt mij niet bekend voor, als je dat verbruik nergens terug vind gewoon niet meer naar kijken. Je kan het ook even melden bij HomeWizard.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Ik heb een enkele Quatt en in HomeWizard gisteren bijna 26kWh „Standy-verbruik“.
De HWsocket bij de Quatt ziet 28kWh, net als de Quatt app (maakt 104 kWh warmte dus COP 3,7)
Die laatste 2 vind ik nuttiger dan „standby“, ook 10 defrosts te zien.

Vroeger had ik dan 11m3 gasverbruik.. Ik vind het niet gek.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
HomeWizard labelt het als sluipverbruik. Maar dat is het niet. Mogelijk ziet het algoritme de pieken als 'gebruik' en de lange lage plateau's als sluipverbruik. Mogelijk, wat ik hier typ is ook maar een gedachte van me..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
McMark schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:08:
[...]

Dat de service bij Quatt niet de schoonheidsprijs verdient is behoorlijk duidelijk.
Het wordt steeds slechter heb ik het idee.

Ik heb mijn Quatt vorig jaar aangeschaft, na een flinke tijd meelezen in dit topic.
Ik moet zeggen dat ik, wanneer ik nu voor dezelfde keuze stond, er wel twee (of meer) keren over na moest denken.

@marijnflipse schermt bij het werven van installateurs met dit topic, maar voor Quatt is dit topic beslist geen reclame.

Dit kost ongetwijfeld veel klanten.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat "sluipverbruik" kijk ik al lang niet meer naar.
Geen idee wat ze daarmee willen laten zien: het is allemaal normaal gebruik.
Daarom heb ik die stand-by-grafiek helemaal onderaan gezet op de grafiek-pagina.
Hoop dat @HomeWizard_NL dat ding ooit verwijderbaar maakt.

Edit: zie tip hierna

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Friezin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:50:
[...]

Dat "sluipverbruik" kijk ik al lang niet meer naar.
Geen idee wat ze daarmee willen laten zien: het is allemaal normaal gebruik.
Daarom heb ik die stand-by-grafiek helemaal onderaan gezet op de grafiek-pagina.
Hoop dat @HomeWizard_NL dat ding ooit verwijderbaar maakt.
Je kan grafiek verbergen in HW instellingen grafieken toon grafiek uitzetten

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Friezin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:43:
[...]

@marijnflipse schermt bij het werven van installateurs met dit topic, maar voor Quatt is dit topic beslist geen reclame.

Dit kost ongetwijfeld veel klanten.
Ik heb ook een review op TrustPilot achtergelaten. Binnen enkele uren had ik een reactie dat ik meer gegevens moet achterlaten en ik had een reactie op mijn post.

Blijkbaar hebben ze wel tijd om (negatieve) reviews te lezen en te beantwoorden, maar geen tijd om hun tickets bij te werken en te beantwoorden.
vanquishsdiv schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:25:
[...]

Ik denk er in ieder geval niet over na Quatt Care te nemen. Bij een nieuwe klant een probleem niet opgelost twee maanden na aankoop.
Ik sta voor hetzelfde dilemma. Ik hou van zekerheid en gezien de hardware van de Quatt ook gewoon kapot kan gaan wil ik best betalen voor extra service en garantie.
Maar als die service onder de maat is....heb je ook geen enkele garantie.
Ik lees nergens in de voorwaarden harde deadlines voor responsetijden of oplostijden dus je betaalt veel extra geld voor.....tjah.... onzekerheid. 8)7 en als je o.a. hier leest hoe ze met de afhandeling omgaan..... |:(

En dan ook nog maar afwachten of ze de hele warmtepomp hype gaan overleven en de markt niet opdroogt komend jaar. Geen werk en veel personeel kost flink centjes.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 05-12-2024 08:09 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
VindiGoosh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:32:
[...]

100%. Ik ben benieuwd wat ze erover zeggen en dan met name over het waarom.

@Kleigraaf Zou je ze (als daar de gelegenheid en tijd voor is) ook dit willen laten zien?

[Afbeelding]

Het gevolg van deze post:

Turbulentiebrug FLIR

Aanvullend:

- Onderdruk op de retourleiding, mogelijk lager dan de atmosferische druk. Hierdoor kan lucht aangezogen worden
- Sneller slijten expansievat omdat hij tegen zijn vorm in vol geduwd wordt met water:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Minimale werkdruk in aanvoerleiding wordt (te) laag doordat het expansievat de druk op de aanvoerleiding gelijk houdt

- Lucht in het systeem vanaf de aanvoerleiding spoelt minder makkelijk door, immers vindt er geen krimp en uitzetting van lucht plaats wanneer de waterdruk gelijk wordt gehouden door het expansievat.

- Verschil in warmteafgifte (zie FLIR beelden hierboven).
Leek hier: Bij mij zit het expansievat op de retourleiding naar de Quatt (koud) en van daaruit gaat de aanvoer naar CV/verwarmingscircuit. Als ik met mijn lekenkennis jouw verhaal lees, dan is dat juist de goede volgorde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bennobang schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:02:
[...]

Je kan grafiek verbergen in HW instellingen grafieken toon grafiek uitzetten
Dank voor de tip!
Gelijk eruit gegooid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 09:41
Fvhagen schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:31:
[...]

Leek hier: Bij mij zit het expansievat op de retourleiding naar de Quatt (koud) en van daaruit gaat de aanvoer naar CV/verwarmingscircuit. Als ik met mijn lekenkennis jouw verhaal lees, dan is dat juist de goede volgorde?
Ja! Tussen afgiftesysteem en Quatt(s) moet die zitten

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Friezin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:37:
[...]

Dank voor de tip!
Gelijk eruit gegooid
Alsjeblieft 😀 het is veel rustiger beeld. Ik heb er meerdere waaronder bijvoorbeeld de pompen van de vvw en een lamp in huis die automatisch schakelt op tijd ten opzichte van zonsondergang ook op de achtergrond

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:38
Denk dat de firma Quatt iets te hard groeit en daardoor met de service achter gaat lopen. Snap dat je veel wilt verkopen maar heb het idee dat het nu ten koste gaat van de service.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:04:
[...]

Ik heb ook een review op TrustPilot achtergelaten. Binnen enkele uren had ik een reactie dat ik meer gegevens moet achterlaten en ik had een reactie op mijn post.

Blijkbaar hebben ze wel tijd om (negatieve) reviews te lezen en te beantwoorden, maar geen tijd om hun tickets bij te werken en te beantwoorden.

[...]

Ik sta voor hetzelfde dilemma. Ik hou van zekerheid en gezien de hardware van de Quatt ook gewoon kapot kan gaan wil ik best betalen voor extra service en garantie.
Maar als die service onder de maat is....heb je ook geen enkele garantie.
Ik lees nergens in de voorwaarden harde deadlines voor responsetijden of oplostijden dus je betaalt veel extra geld voor.....tjah.... onzekerheid. 8)7 en als je o.a. hier leest hoe ze met de afhandeling omgaan..... |:(

En dan ook nog maar afwachten of ze de hele warmtepomp hype gaan overleven en de markt niet opdroogt komend jaar. Geen werk en veel personeel kost flink centjes.
Eigenlijk bedroevend dat het moet...
Maar het helpt inderdaad wel.

Waarschijnlijk krijgen ze een notificatie bij een review.

https://nl.trustpilot.com/review/www.quatt.io?sort=recency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Wie kan mij het effect van een te laag ingestelde stooklijn uitleggen?

Een thermostaat doet immers een bepaalde temperatuur vraag die oploopt als het verwarmen langer duurt of groter is bij een groter temperatuur verschil?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:54:

Een thermostaat doet immers een bepaalde temperatuur vraag die oploopt als het verwarmen langer duurt of groter is bij een groter temperatuur verschil?
Ik denk:

X-as:
- Te lage start temperatuur zorgt ervoor dat de warmtepomp te laat start en dat het huis dus koud blijft terwijl het buiten afkoelt;
- Te hoog zorgt ervoor dat de warmtepom te vroeg start;

Y-as:
- Te hoge waarde voor energie (kWh) zorgt ervoor dat de warmtepomp te hard gaat draaien en dat de warmte te snel in het huis komt (en gaat dus pendelen);
- Te laag zorgt dat het huis waarschijnlijk niet warm wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door verguldebarman op 05-12-2024 10:14 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

Als het systeem slim in elkaar zit (niemand weet het exact volgens mij) heb je een soort basissetting, de stooklijn, waarlangs de compensatieregelingen lopen; bijv de hoogte van de vraag van de thermostaat of gebrek aan snelheid van de opwarming.
Althans, zo verwacht ik dat het zou werken, gezien dit bij de gevestigde orde met eigen controllers / thermostaten zo functioneert.

Nu heeft Quatt die eigen thermostaat niet, en is er weer een 3e apparaat (CIC) die moet middelen.
Alleen, interfacing is a bitch. Het kan bij de een fantastisch werken, en bij een ander totaal prut.

Als de stooklijn te laag is zal de compensatie doorgaans harder eraan trekken, maar langs een andere bias. En dan zit je weer met de vorige alinea.
Het is daarom prettig een passende stooklijn te hebben waarlangs de regeling kan functioneren.
Bijv, minimaal 26 graden bij 15 graden buiten, en 35 graden bij -10 buiten.
Als je het nog mooier wilt maken, dan is die lijn een kromme en niet lineair.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51
Ik heb een akkefietje met de buren; die beweren dat ze de Quatt (Duo) horen, zelfs als deze uit staat. Hebben jullie een idee of er iets is wat geluid kan maken? Ze staan vrijstaand op een plat dak, tussen onze (geschakelde) woningen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
assasinbats schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:44:
Ik heb een akkefietje met de buren; die beweren dat ze de Quatt (Duo) horen, zelfs als deze uit staat. Hebben jullie een idee of er iets is wat geluid kan maken? Ze staan vrijstaand op een plat dak, tussen onze (geschakelde) woningen in.
foto's :P

(en zelfs al ze uit staan?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Klinkt als...

Wikipedia: Tinnitus

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:49:
[...]

foto's :P

(en zelfs al ze uit staan?)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ze horen het ‘geluid’ continu. Ook op tijden dat ik kan laten zien dat de warmtepompen uit stonden. Ik heb gister met ze mee geluisterd, maar ik hoor het geluid niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:49
Uitstaan met deze temperaturen betekent natuurlijk wel dat de circulatiepomp loopt. Maargoed, hoor je ze zelf als je er naast staat?

Edit: zie nu de foto. Dude……wat een plaatsing. Dit is gewoon asociaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Dersan op 05-12-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
zelfs als deze uit staat
offtopic:
Hebben ze last van de Quatts of is het misschien tinitus? :+

Onder de 6grC gaat blijft de waterpomp wel draaien, ook als de Quatts geen warmte maken.
Dit zou iets zijn dat hoorbaar kan zijn. Maak ze eens spanningsloos om Quatts uit te sluiten

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 05-12-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 16:21
Hier maakt de ventilatiebox nog meer herrie dan de Quatt.
Het kan natuurlijk wel zijn dat er iets stuk is.

Even samen met de buren de soundslider verzetten en eventueel zelfs de werkschakelaar uit doen om te testen of het geluid uberhaupt van de Quatts af komt of gewoon de wind is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
En de buur heeft een woonfunctie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:55:
[...]

Hier maakt de ventilatiebox nog meer herrie dan de Quatt.
Het kan natuurlijk wel zijn dat er iets stuk is.
...of.... dat het weer lekker geïnstalleerd is allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Dersan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:54:
[...]

@W13k3 het kan altijd erger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
Dersan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:54:
[...]

Uitstaan met deze temperaturen betekent natuurlijk wel dat de circulatiepomp loopt. Maargoed, hoor je ze zelf als je er naast staat?

Hmm, die circulatiepomp had ik nog niet aan gedacht.. Goede. Maar is dat hoorbaar, achter een betonnen muur, twee verdiepingen lager?

Die plaatsing is niet zo aso als het er uit ziet; dit is een blinde muur, waar pas meters later een dakraam zit. Mijn huis heeft een dakraam op dezelfde plaats, en daar hoor je de warmtepomp (in bedrijf) pas als je het raam open doet. Als ze uit staan is het stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:59:
[...]

...of.... dat het weer lekker geïnstalleerd is allemaal.
Of een laagje water met spijkers op het platte dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
assasinbats schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:05:
[...]

Hmm, die circulatiepomp had ik nog niet aan gedacht.. Goede. Maar is dat hoorbaar, achter een betonnen muur, twee verdiepingen lager?
Trillingen kunnen gekke dingen doen. Je staat ook zonder verdere demping (enkel bigfoots) op een plat dak.
Zou zomaar kunnen dat de trillingen van de circulatiepomp, via het platte dak en vervolgens via de constructie / muren in de oortjes van je buren komen...

Beste voor nu is een keer de Quatt spanningsloos maken, sluit je een hoop mee uit (of bevestig je iets mee...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@assasinbats als alles conform de geluids normen is geplaatst en ze horen het ook als hij uit staat dan zou ik zeggen dat het de Quatts niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
[...]

Ja, helaas wel.

In jouw geval staan ze alleen op big-foots. Het scheelt al een slok op een borrel als je daar wat aan doet.

Ik snap niet waarom Quatt nog steeds zegt dat dit op een plat dak voldoende is. Dit is bijna nooit het geval.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Die plaatsing is niet zo aso als het er uit ziet; dit is een blinde muur, waar pas meters later een dakraam zit. Mijn huis heeft een dakraam op dezelfde plaats, en daar hoor je de warmtepomp (in bedrijf) pas als je het raam open doet. Als ze uit staan is het stil.
Define 'meters', want dat is wel een belangrijke maatgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
VindiGoosh schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:17:
[...]

Ja, helaas wel.

In jouw geval staan ze alleen op big-foots. Het scheelt al een slok op een borrel als je daar wat aan doet.

Ik snap niet waarom Quatt nog steeds zegt dat dit op een plat dak voldoende is. Dit is bijna nooit het geval.
Die ene van mij staat ook op een plat dak van beton, maar die hoor ik echt niet in de ruimte eronder.

Nu ligt er wel een laagje grind op dat dak, waar de bigfoots dan weer op staan. Is dat nog een idee voor @assasinbats ?

Geluid is wel een raar ding. Soms draagt iets heel ver ivm resonantie.

Ik hoor enkel die verrekte airco van de buren loeien, die ze gebruiken voor verwarming…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Ik zou eerst vaststellen of ze daar wel mogen staan alvorens naar oplossingen voor je buren te kijken.
Dat is medewerking, en is mooi :)
Als ze daar niet mogen staan dan moet je ofwel fors aanpassen of ze verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:38
paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:37:
Ik zou eerst vaststellen of ze daar wel mogen staan alvorens naar oplossingen voor je buren te kijken.
Als ze daar niet mogen staan dan moet je ofwel fors aanpassen of ze verplaatsen.
Neem aan dat Quatt daar met het plaatsingsplan naar gekeken heeft.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:37:
De gemeente heeft er geen probleem mee, en de WPAC gaf ook aan dat t passend is.
Nogmaals; het gaat om geluid terwijl de warmtepompen uit staan.

Afstand tot het dakraam is tenminste 4 meter, en dat is niet het slaapvertrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Quatt regelt niet naar een watertemperatuur (zoals PaQ beschrijft) maar naar een vermogen.
De ingestelde stooklijn zorgt voor het startvermogen; als dat onjuist blijkt, wordt er bijgeregeld.
Dus bij te laag ingestelde stooklijn wordt je huis langzamer warm, maar bij lange runs zal er weinig verschil (moeten) zijn.
Te laag kan vooral vervelend zijn in defrost-periode. Steeds langzaam starten en dan vaak afkoelen in defrost schiet niet op.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

assasinbats schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:41:
[...]

Spanningsloos maken, niets zeggen en kijken of ze het nog steeds horen.

Horen ze nog steeds iets.....Quatts uitgesloten.

Gehoor werkt soms vreemd, focus leggen op iets verergert de klachten enorm. En soms denken we dingen te horen die er niet zijn (of in je hoofd)....confirmation bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
[...]

De gemeente heeft er geen probleem mee, en de WPAC gaf ook aan dat t passend is.

Het hoeft geen slaapvertrek te zijn toch? Maar een raam dat open kan.

Afstanden en maten zijn moeilijk te herleiden van de foto, maar als ik even grof invul:
gevels 1 m hoog
dak raam op 4m uit de x-as
dak raam 1,5m uit de y-as
dak raam 2m boven platdak

Dan krijg je weer zo'n net wel / net niet situatie: (Met tonale toeslag op 0, maar dat zal het denk ik niet zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rx47cjBrZ-6ro_47svx6E8TwtoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L3zUcamQgLnUIxo1Zy8zQdbA.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij voorziet de wpac tool ook niet in deze situatie overigens. (Sowieso niet voor een dubbele unit, suffe overheid....)

tja, het zouden de circulatiepompen kunnen zijn, of het feit dat de buren weten dat ze er staan 'dus' horen ze ze, ook wanneer ze niet draaien. Als het de circulatiepompen zijn, dan zou je in theorie dat grotendeels moeten kunnen isoleren door de installatie beter te ontkoppelen van je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

SBL schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:50:
[...]

Quatt regelt niet naar een watertemperatuur (zoals PaQ beschrijft) maar naar een vermogen.
De ingestelde stooklijn zorgt voor het startvermogen; als dat onjuist blijkt, wordt er bijgeregeld.
Dus bij te laag ingestelde stooklijn wordt je huis langzamer warm, maar bij lange runs zal er weinig verschil (moeten) zijn.
Te laag kan vooral vervelend zijn in defrost-periode. Steeds langzaam starten en dan vaak afkoelen in defrost schiet niet op.
Tja ik zie gewoon hoe de Quatts zich gedragen en dan denk ik: minder vermogen en geen aan/uit meer. Ik draai nu dag en nacht op Silent. een constante watertemperatuur van rond de 30-32 graden zou meer dan voldoende moeten zijn. Wederom een reden om een Tado aan te schaffen dan kun je het mooi limiteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_H9Tznq_4ay5KBcA8q0mF11JpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1Acplt66OG4pT3kjQBSgdgD.jpg?f=fotoalbum_large

PS: zie ook het effect op de gemeten buitentemperatuur als de Quatts aan staan. Ik ga er van uit dat Quatt dit compenseert in hun software, maar zeker is het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 05-12-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Het idee verschilt m.i. niet zoveel of je dat middels vermogen of een watertemperatuur doet.
Het doel is hetzelfde:
buiten kouder > water moet warmer (meer vermogen)
je wil het binnen warmer > water moet warmer (meer vermogen)
het is binnen bijna warm genoeg > water mag minder warm (minder vermogen)
setpoint bereikt > water zo 'weinig warm' mogelijk (laagste vermogen)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 05-12-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:59:
[...]

Tja ik zie gewoon hoe de Quatts zich gedragen en dan denk ik: minder vermogen en geen aan/uit meer. Ik draai nu dag en nacht op Silent.

[Afbeelding]

PS: zie ook het effect op de gemeten buitentemperatuur als de Quatts aan staan. Ik ga er van uit dat Quatt dit compenseert in hun software, maar zeker is het niet.
Eens
Dit is een 4500W aan/uit systeem.
Dat water setpoint, komt die uit de JSON data? Of is dat van je thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Friezin op 05-12-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@CPM Hoe is jouw flowrate nu eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Hoe beschrijven ze het geluid?

Er is momenteel bij een aantal Quatts het probleem van een hoog-tonige piep dat wordt veroorzaakt door slechte elektronica. Deze piep hoor je soms ook als de ventilatoren niet draaien heb ik gemerkt.

Laat ze ook even checken of ze niet per ongeluk de koelkast horen. Daar vergistte ik mij laatst ook in. Koelkast staat ook niet altijd aan en als deze aanspringt, dan lijkt dat er wel een beetje op.

Maw: het kan én-én zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door VindiGoosh op 05-12-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:03:
[...]

Eens
dat water set point komt uit de json die het weer vanaf de thermostaat krijgt
Is de waarde Thermostat.otFtControlSetpoint
"The current setpoint for water supply temperature from the thermostat (in degrees Celsius)."

Naar wat ik zie wordt de Quatt actief zodra otFtControlSetpoint>>10grC is. Of eigenlijk, de Quatts gaan uit als de otFtControlSetpoint 10grC is.

Eenmaal actief regelt de Quatt, vermoed ik, zelf op basis van kamertemp + setpoint.

Dus dit pendelen kon nog wel eens vanuit de thermostaat komen en niet zozeer de Quatts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:03:
[...]

Eens
Die thermostat control setpoint komt uit de CiC/JSON data. Dat is volgens mij de warmte vraag vanuit de t6 thermostaat.
Flow control is een strakke lijn. Vanuit Home Assistant kun je het beter zien want die update frequentie ligt hoger.
Ik denk dat de fluctuatie niet meer dan 10-15 liter is.
jj85 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:50:
[...]

Eenmaal actief regelt de Quatt, vermoed ik, zelf op basis van kamertemp + setpoint.

Dus dit pendelen kon nog wel eens vanuit de thermostaat komen en niet zozeer de Quatts?
Pendelen is niets meer dan teveel warmte (vermogen) in een ruimte pompen. De kunst is om de sweetspot te hebben: dynamisch compenseren voor het verlies. Klinkt simpel maar is niet zo eenvoudig.
Hoe hoger het vermogen hoe korter de runs.
Edit: ik begrijp wat je zegt, maar de thermostaat vraagt minder zodra de setpoint bijna bereikt is. Er gaat alleen teveel vermogen de ruimte in t.o.v. de room control setpoint (die kan soms niet lager). Dus ik denk te hoog vermogen vanuit de Quatts.
Ik kan een Tado kopen en de room control setpoint limiteren maar dan heb je weer gedoe als het kouder wordt en er een hogere vraag is.
Mijn Quatts moeten gewoon minder hard werken, verder terug moduleren.

Als ik nu zie dat er twee Quatts draaien en er totaal iets van 4-5 graden wordt toegevoegd aan het water en de boel gaat pendelen. Dan kan je beter met één Quatt draaien en 2-3 graden toevoegen.

Ik lees ook veel dat mensen zeggen: CiC moet inleren, slim, AI, etc. Maar dat is volgens onzin. Dan had de boel hier allang stabiel moeten zijn.

Ik ben gewoon heel benieuwd hoe Quatt aan mijn berekening is gekomen. Als ze ruimtes en radiatoren hebben geteld en isolatie dan klopt er geen zak van.

[ Voor 53% gewijzigd door CPM op 05-12-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:50:
[...]

Wie weet. Is maar 1 manier om daar achter te komen :)
Maar dit is dus het frustrerende aan die interfacing. En stel de CIC FW wijzigt later waardoor de data weer anders wordt verwerkt, dan zit je weer met iets nieuws.
Home Assistant draaiende houden vind ik ook al zo'n ge-eikel :D

Quatt had gewoon z'n eigen thermostaat moeten fixen, dan hadden klanten denk ik een veel betere
'customer journey' (jeukwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:51:
[...]

Die thermostat control setpoint komt uit de CiC/JSON data. Dat is volgens mij de warmte vraag vanuit de t6 thermostaat.

[...]

Flow control is een strakke lijn. Vanuit Home Assistant kun je het beter zien want die update frequentie ligt hoger.
Ik denk dat de fluctuatie niet meer dan 10-15 liter is.
Goed om te lezen dat ook dat weer in orde is :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
[...]

Bij mij is het warmteverlies te hoog ingeschat (ook conform Quatt support), zit al paar weken te wachten tot ze het lager zetten...
De cic regelt echt niet snel bij hoor, terugmoduleren doet hij nauwelijks, alleen als de buitentemperatuur oploopt zie je het vermogen minder worden.
Quatt gaat gewoon uit zodra de temperatuur is bereikt. Ik vind de regeling niet bijzonder goed, en al helemaal niet intelligent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:59:
[...]

Tja ik zie gewoon hoe de Quatts zich gedragen en dan denk ik: minder vermogen en geen aan/uit meer. Ik draai nu dag en nacht op Silent. een constante watertemperatuur van rond de 30-32 graden zou meer dan voldoende moeten zijn. Wederom een reden om een Tado aan te schaffen dan kun je het mooi limiteren.

[Afbeelding]

Tja, wat gebeurt hier.
Quatts starten stevig met 2*600tot 700Watt, dan in de loop van een uur nog wat harder 2* 800-900Watt het uur daarna toch maar weer zachter 700-800W. En dan uit.
Dat is ook wat de thermostaat concludeert en aangeeft. Die meldt zachtste wat hij kan ~22graden. Maar dat doet Quatt niet! Kamertemp loopt nog op. Dan zegt thermostaat: nog zachter, dus uit, en dat volgt CiC/Quatt. (hoeveel tijd zit daartussen?)
Je huis reageert wat trager dan thermostaat verwacht.
Als de thermostaat nog meer tijd zou geven, zou CiC wellicht beter verder omlaag kunnen moduleren.
Als je warmteverlies wat lager ingesteld zou staan, dan begint hij zachter (terwijl thermostaat hetzelfde roept); dat zou helpen, denk ik.
En de plek van de thermostaat wat dichter bij de verwarming. Vloer? Radiatoren? Ventilatoren!

PS 1 graad wijziging op sensoren buitentemperatuur lijkt me geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:00:
[...]

Het idee verschilt m.i. niet zoveel of je dat middels vermogen of een watertemperatuur doet.
Het doel is hetzelfde:
buiten kouder > water moet warmer (meer vermogen)
je wil het binnen warmer > water moet warmer (meer vermogen)
het is binnen bijna warm genoeg > water mag minder warm (minder vermogen)
setpoint bereikt > water zo 'weinig warm' mogelijk (laagste vermogen)
Eens; verschil is niet zo groot.
Het is iets makkelijker voor Quatt want afgiftesysteem is minder belangrijk voor instelling en kan rustig wijzigen (met bijvoorbeeld een Chill).
Pas als je gaat isoleren moet het anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

SBL schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:18:
[...]

Tja, wat gebeurt hier.
Quatts starten stevig met 2*600tot 700Watt, dan in de loop van een uur nog wat harder 2* 800-900Watt het uur daarna toch maar weer zachter 700-800W. En dan uit.
Dat is ook wat de thermostaat concludeert en aangeeft. Die meldt zachtste wat hij kan. Maar dat doet Quatt niet! Kamertemp loopt nog op. Dan zegt thermostaat dat hij uit mag, en dat volgt CiC/Quatt. (hoeveel tijd zit daartussen?)
Als de thermostaat nog meer tijd zou geven, zou CiC wellicht beter verder omlaag kunnen moduleren.
Als je warmteverlies wat lager ingesteld zou staan, dan begint hij zachter (terwijl thermostaat hetzelfde roept); dat zou helpen, denk ik.
En de plek van de thermostaat wat dichter bij de verwarming. Vloer? Radiatoren? Ventilatoren!

Helaas kan ik de thermostaat niet verplaatsen. Alles is al voorzien van ventilatoren. Meer afgifte kan ik niet realiseren in de woonkamer.

Heb een ticket ingeschoten met de vraag welke berekening er gebruikt is zodat ik het kan controleren met de werkelijkheid. Ook heb ik uitdrukkelijk verzocht niet met het standaard antwoord te komen om het vermogen iets naar beneden te zetten, dat is immers giswerk als je niet zeker bent van juiste bron informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:51:
[...]
Ik kan een Tado kopen en de room control setpoint limiteren maar dan heb je weer gedoe als het kouder wordt en er een hogere vraag is.
Ik denk dat de Quatt momenteel niks doet met het control setpoint uit de thermostaat, behalve de Quatt uitschakelen als setpoint op ondergrens staat (10grC)

Dus dan gaat een tado het gedrag misschien ook wel niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:25:
[...]

Helaas kan ik de thermostaat niet verplaatsen. Alles is al voorzien van ventilatoren. Meer afgifte kan ik niet realiseren in de woonkamer.

Heb een ticket ingeschoten met de vraag welke berekening er gebruikt is zodat ik het kan controleren met de werkelijkheid. Ook heb ik uitdrukkelijk verzocht niet met het standaard antwoord te komen om het vermogen iets naar beneden te zetten, dat is immers giswerk als je niet zeker bent van juiste bron informatie.
Elke wp moet m.i. met 5 graden en minder gewoon kunnen blijven draaien mits fatsoenlijk ingesteld. (tenzij overgedimensioneerd)
Je hebt twee apparaten die terug kunnen met dergelijke temperaturen tot ergens op de 2 x 390W opgenomen.
Ze kunnen iig nog een heel eind terug en zou idd vragen welke waarden er momenteel ingesteld staan, waarop je kunt antwoorden: "doe eens 1.2 lager. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:28:
[...]

Ik denk dat de Quatt momenteel niks doet met het control setpoint uit de thermostaat, behalve de Quatt uitschakelen als setpoint op ondergrens staat (10grC)

Dus dan gaat een tado het gedrag misschien ook wel niet veranderen.
ik kwam een post tegen op FB waarin iemand icm een Quatt de maximale CV Water temperatuur had ingesteld. Dit leek idd gewoon te werken. Zijn post was onderbouwd met HA grafieken. Kan hem alleen niet meer vinden.
paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:31:
[...]

Elke wp moet m.i. met 5 graden en minder gewoon kunnen blijven draaien mits fatsoenlijk ingesteld. (tenzij overgedimensioneerd)
Je hebt twee apparaten die terug kunnen met dergelijke temperaturen tot ergens op de 2 x 390W opgenomen.
Ze kunnen iig nog een heel eind terug en zou idd vragen welke waarden er momenteel ingesteld staan, waarop je kunt antwoorden: "doe eens 1.2 lager. "
ik sta op 11kW en 17 graden.

[ Voor 32% gewijzigd door CPM op 05-12-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:36:
[...]

ik kwam een post tegen op FB waarin iemand icm een Quatt de maximale CV Water temperatuur had ingesteld. Dit leek idd gewoon te werken. Zijn post was onderbouwd met HA grafieken. Kan hem alleen niet meer vinden.

[...]

ik sta op 11kW en 17 graden.
Dat houdt bij Quatt in, 2kW bij 17, 11kW bij -10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:38:
[...]

Dat houdt bij Quatt in, 2kW bij 17, 11kW bij -10?
Rated maximum house power: 11080 Watt - dit is het vermogen dat wij nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden bij -10 graden Celsius. Dit betekent dat wanneer het buiten -10 graden Celcius is, wij 11kW warmte nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden. Dit is berekend volgens de informatie welke wij hebben verkregen tijdens de intake/verkoopgesprek.

Maximum heating outdoor temperature: 17 graden Celcius - dit is de buitentemperatuur vanaf waar wij vinden dat er geen extra vermogen nodig is om jouw huis op temperatuur te houden. Of te wel, wanneer het 17 graden buiten is, hoeft de Quatt niet te draaien om jouw huis op temperatuur te houden.

Meer weet ik er niet van. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:40:
[...]

Rated maximum house power: 11080 Watt - dit is het vermogen dat wij nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden bij -10 graden Celsius. Dit betekent dat wanneer het buiten -10 graden Celcius is, wij 11kW warmte nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden. Dit is berekend volgens de informatie welke wij hebben verkregen tijdens de intake/verkoopgesprek.

Maximum heating outdoor temperature: 17 graden Celcius - dit is de buitentemperatuur vanaf waar wij vinden dat er geen extra vermogen nodig is om jouw huis op temperatuur te houden. Of te wel, wanneer het 17 graden buiten is, hoeft de Quatt niet te draaien om jouw huis op temperatuur te houden.

Meer weet ik er niet van. ;)
GPT grafiekje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRY5nn5rB3qN3_QG3OrPuMNB9jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5Q9LUnyPA4RUiuyBLrFytPg.png?f=fotoalbum_large

Die 5 graden 5kW heb ik ge-natte-vingerd uit je laatste HA grafiek.

edit:
Let wel op bij stooklijnen dat je hem zowel platter kunt leggen (minder vermogen bij -10) of later kan laten starten (bij 14 ipv 16 bijv) maar dan wordt de lijn ook steiler.
Je kan ook beiden doen natuurlijk, ergo 10KW, 16 graden.

edit 2:
En dat is mits hun stooklijn lineair is. Volgens mij had @Friezin (?) ooit de grafiek laten zien die van quatt zelf kwam.
In theorie heb je met koude naar verhouding meer warmte nodig dan bij dit zachte weer en zou er dus eigenlijk een kromme moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 05-12-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
[...]

Zit er meestal behoorlijk boven met de actuele watertemperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2Oyfv5-WDexNtim2-SPW4qDdtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dtIXsKwVRXPHZxLE8Kmn26bk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:46:
[...]

Zit er meestal behoorlijk boven met de actuele watertemperatuur
[Afbeelding]
In je handtekening staat een T6 als thermostaat? ter verduidelijking ik heb het over een Tado v3+.

https://help.tado.com/nl/...temperatuur-optimalisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:51:
[...]

In je handtekening staat een T6 als thermostaat? ter verduidelijking ik heb het over een Tado v3+.

https://help.tado.com/nl/...temperatuur-optimalisatie
Mijn punt is, als de Tado Aanvoertemperatuur Optimalisatie werkt via het control setpoint, dan heb je er geen biet aan. De Quatt lijkt die namelijk toch niet te volgen en trekt zijn eigen (regel)pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
Het zou zoveel schelen als Quatt bepaalde informatie gewoon inzichtelijk maakt via de app…

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:33
paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:42:
[...]

In theorie heb je met koude naar verhouding meer warmte nodig dan bij dit zachte weer en zou er dus eigenlijk een kromme moeten zijn.
Welke theorie bedoel je? Thermodynamica zegt dat de snelheid warmteoverdracht tussen 2 media recht evenredig is met het temperatuurverschil tussen de 2 media. Als het dus binnen 20 graden is (en je verwarmingssysteem doet zijn werk en houdt het daar) en buiten 5 graden (en dat blijft het ongeveer), dan is de warmteoverdracht gelijk aan: 15 keer een constante factor (de warmtecapaciteit van je huis). Is het buiten -10 graden, dan is de warmteoverdracht 30 keer die warmtecapaciteit.

Natuurkunde zegt juist dat het een rechte lijn moet zijn.

Natuurlijk zijn er een aantal haken en ogen:
- De wind heeft invloed , maar dat maakt de lijn niet krom, dat maakt hem afhankelijk van een extra variabele, en met 0 m/s wind is hij juist weer gewoon recht.
- Je huis bestaat uit veel verschillende materialen, en met verschillende warmtecapaciteiten en diktes. Dat houdt in dat als het buiten kouder wordt je huis niet per direct meer warmte gaat verliezen, het duurt even voordat "de kou door de muren heen is", zegmaar. Maar wederom, dit maakt de lijn niet krom. Want als het van -10 naar 5 graden buiten gaat, dan duurt het even voordat je warmteverlies omlaag gaat naar wat hij bij -5 "hoort te zijn", en andersom als het van 20 naar 5 graden gaat dan duurt dat ook even voordat er uberhaupt warmteverlies is. Het is dus een effect wat beide kanten op werkt, en dat maakt de lijn wederom niet krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]
@TeslaNerd hier op Tweakers hanteert een watertempgrens van max 45graden.
Maar ik weet niet of dat je probleem oplost, want je Quatt gaat al uit.

[ Voor 8% gewijzigd door SBL op 05-12-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
SBL schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:13:
[...]

Gaat dit om de instelling op de CV-ketel? Bij mij OpenTherm aangesloten met de T6. Al stel ik 80°C in: wanneer de CiC zegt dat de CV-ketel aan moet dan verdwijnt de 80°C op mijn Atag-schermpje en bepaalt de thermostaat of CiC de maxtemperatuur. Vaak iets van rond de 37-43 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

vanquishsdiv schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:19:
[...]

Gaat dit om de instelling op de CV-ketel? Bij mij OpenTherm aangesloten met de T6. Al stel ik 80°C in: wanneer de CiC zegt dat de CV-ketel aan moet dan verdwijnt de 80°C op mijn Atag-schermpje en bepaalt de thermostaat of CiC de maxtemperatuur. Vaak iets van rond de 37-43 graden.
Nee, volgens mij bedoelt @CPM niet de temperaturen van de CVketel (die is gewoon uit). Meer het (indirect) sturen van de Quatt bij bepaalde watertemperaturen.
(Mijn CVketel (Remeha; opentherm aan CiC) heb ik begrenst op 8kW, dus voegt hij ~8 graden aan de door Quatt gemaakte watertemperatuur toe.)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Nu een ruime week de Quatt in werking bij mij thuis. Het is nog niet extreem koud geweest, maar wel koud genoeg om de verwarming nodig te hebben, tot rond het vriespunt.

Mijn eerste opmerkingen na een ruime week wat nauwlettend volgen...
• Mijn installatie is aardig ingeregeld, ik heb een mooie delta T tussen de 3 en 5 graden bij een stabiele flow van 800L.
• Dit bij een aanvoertemperatuur tussen de 26 (bij minimum vermogen) en 30 graden.
• Maximale watertemperatuur die ik tot nu toe heb gezien is 31 graden.
• Door de constante temperatuur op de thermostaat (een Tado V3+) loopt de Quatt vooral tussen eind van de avond en eind van de ochtend. Overdag is het nog te warm om door te draaien op minimum vermogen; dan wordt het warm in huis. Er is nog ruimte voor de echte kou...
• De COP is prima, 5,3 tot nu toe. Zal in werkelijkheid ietsje lager liggen ivm defrosts die niet mee worden genomen.
• Voorlopig geen gas meer gebruikt voor verwarming
• Onhoorbaar in en om huis.

Klantenservice na installatie (had gevraagd om credit omdat betonboringen niet noodzakelijk bleken) ook prima. En installatie zelf idem.

Kortom, tot op heden een behoorlijk tevreden Quatt gebruiker hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
nairolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:10:
[...]

Welke theorie bedoel je? Thermodynamica zegt dat de snelheid warmteoverdracht tussen 2 media recht evenredig is met het temperatuurverschil tussen de 2 media. Als het dus binnen 20 graden is (en je verwarmingssysteem doet zijn werk en houdt het daar) en buiten 5 graden (en dat blijft het ongeveer), dan is de warmteoverdracht gelijk aan: 15 keer een constante factor (de warmtecapaciteit van je huis). Is het buiten -10 graden, dan is de warmteoverdracht 30 keer die warmtecapaciteit.

Natuurkunde zegt juist dat het een rechte lijn moet zijn.

Natuurlijk zijn er een aantal haken en ogen:
- De wind heeft invloed , maar dat maakt de lijn niet krom, dat maakt hem afhankelijk van een extra variabele, en met 0 m/s wind is hij juist weer gewoon recht.
- Je huis bestaat uit veel verschillende materialen, en met verschillende warmtecapaciteiten en diktes. Dat houdt in dat als het buiten kouder wordt je huis niet per direct meer warmte gaat verliezen, het duurt even voordat "de kou door de muren heen is", zegmaar. Maar wederom, dit maakt de lijn niet krom. Want als het van -10 naar 5 graden buiten gaat, dan duurt het even voordat je warmteverlies omlaag gaat naar wat hij bij -5 "hoort te zijn", en andersom als het van 20 naar 5 graden gaat dan duurt dat ook even voordat er uberhaupt warmteverlies is. Het is dus een effect wat beide kanten op werkt, en dat maakt de lijn wederom niet krom.
ik was wat onvolledig. Zat meer met het op te wekken vermogen in mijn hoofd die de quatt bij meer koude moet leveren. Ik raak helemaal van de leg van dat sturen op vermogen ipv temperatuur :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
[...]

Laatste 3 pagina's gelezen, want ik ben niet meer geabonneerd op dit topic maar werd gequote.

Als hij echt uit-uit staat en de buren horen het dan hebben ze natuurlijk een ander probleem. Iemand anders warmtepomp, hun eigen koelkast, tinnitus, of een hyperfocus op geluid, wie zal het zeggen.

Maar als zij iets horen wat jij niet hoort zegt weinig. Gehoor is vrij persoonlijk. De overlast Quatt hiernaast hoorde hier vrijwel iedereen vrij luid, maar de buren en mijn (slechthorende) ouders hoorden niets.

De blinde muur zegt ook weinig. Geluid is een golf. Afhankelijk van de breedte van de golf en het type muur kunnen sommige frequenties gewoon hoorbaar zijn aan de andere kant van de muur. Of een verdieping lager. Hij staat wel erg dichtbij.

Ik heb trouwens 0 vertrouwen in de berekeningen van Quatt. Hier zeiden ze ook dat het berekend was en voldeed, tot MacD007 het narekende..

De nieuwe plaatsing heeft ook niet alles opgelost maar het is wel weer leefbaar. En aangezien ik gewoon een goede buur ben en geen zeikerd is het nu wat het is. Het is niet erg als ik hem af en toe op specifieke plekken hoor, nu we er niet meer wakker van worden en mijn woonkamer weer stil is.

Mijn motto: neem je buren primair serieus en verdiep jezelf, neem niet zomaar gegevens aan van Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:43
Ik kom niet meer in app, andere ook last van?

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
rinkh schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:53:
Ik ook niet. De warmtepomp doet het nog wel keurig net zoals de lokale JSON feed.
Dus een app probleem of iets in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18
rinkh schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:53:
Geen probleem hier. Alles binnen de app werkt gewoon.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raven22 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:14:
[...]

Bij mij is het warmteverlies te hoog ingeschat (ook conform Quatt support), zit al paar weken te wachten tot ze het lager zetten...
De cic regelt echt niet snel bij hoor, terugmoduleren doet hij nauwelijks, alleen als de buitentemperatuur oploopt zie je het vermogen minder worden.
Quatt gaat gewoon uit zodra de temperatuur is bereikt. Ik vind de regeling niet bijzonder goed, en al helemaal niet intelligent.
Vreemd, ze hebben het sneller naar beneden gezet in je CIC, dan het mailtje aan jou getypt. Weet je zeker dat het nog niet gebeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:18:
[...]

Tja, wat gebeurt hier.
Dat is ook wat de thermostaat concludeert en aangeeft. Die meldt zachtste wat hij kan ~22graden. Maar dat doet Quatt niet! Kamertemp loopt nog op. Dan zegt thermostaat: nog zachter, dus uit, en dat volgt CiC/Quatt. (hoeveel tijd zit daartussen?)

Eerder had @CPM ook behoorlijk wat radiatoren dicht.
Zijn volgens mij weer open gezet bij flow probleem, maar hoe staan ze nu (hoeveel staan er open?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:25:
[...]

En afgifte buiten je woonkamer?
Want met 2 Quatts ga ik er van uit dat je woning iets groter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:42:
[...]

GPT grafiekje
[Afbeelding]

Die 5 graden 5kW heb ik ge-natte-vingerd uit je laatste HA grafiek.

edit:
Let wel op bij stooklijnen dat je hem zowel platter kunt leggen (minder vermogen bij -10) of later kan laten starten (bij 14 ipv 16 bijv) maar dan wordt de lijn ook steiler.
Je kan ook beiden doen natuurlijk, ergo 10KW, 16 graden.

edit 2:
En dat is mits hun stooklijn lineair is. Volgens mij had @Friezin (?) ooit de grafiek laten zien die van quatt zelf kwam.
Ik kreeg enkel van Quatt wat ze instelden in mijn CiC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR43d3_LONz1cxgE3K4qmKt1v0Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1XJxdG01B60BMXajXNPOi143.png?f=user_large

Het eerste stooklijn-plaatje komt van @MWink ergens vorig jaar december toen ik van 6.000/13°C naar 8.000/16°C was gegaan.

Daar heb ik zelf de andere 2 aanpassingen op ingevuld.
Groen draait nu, sinds een week

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqvzJzd9aEOf0Uzg8IE83JdoUI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dTzTLTYhU5jAfuNGUIn6RaJK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:16
Loopt als een zonnetje zo'n Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INDha3r0Auwf_t9AqUsO6BLaHi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvYiMHR8bdBwzH5phd1897Aa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJW7gSLu0nd987_lJuQGTj-bj4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN394s2UiKost1Ac4V9KTWyW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Gerardwaz op 05-12-2024 21:08 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier ook..
Had alleen een stuk of 16-17 defrosts 😉.
Maar ach, daarvoor woon ik in Vriesland.
(Toen kamertemperatuur boven de ingestelde temperatuur kwam, werden de defrosts weer gasloos)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKigYm0MgXYF-D5CsvqHnHEPhUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTkx7kvIqEzNH5LmulVOQFTx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Friezin op 05-12-2024 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Hier ook een tevreden Quatt gebruiker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8bKsEnEDao63lftZ7VWn2g2KBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ou5tLHG8BXK2JhdBRRDEVca6.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3Xm_iQPMgjeKX6MeWGH2ktDP4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lTmH5yljm1qQmU0otzm9pFid.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Friezin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:14:
[...]

Hier ook..
Had alleen een stuk of 16-17 defrosts 😉.
Maar ach, daarvoor woon ik in Vriesland.
(Toen kamertemperatuur boven de ingestelde temperatuur kwam, werden de defrosts weer gasloos)

[Afbeelding]
Tsjah ik vrees dat iedere lucht/water warmtepomp met dit weer vaak moet defrosten.

Kleine update van de brakke Quatt hier. Voor ik kon bellen kreeg ik al een mailtje mbt tot mijn supportverzoek dat er een monteur langs gaat komen en een apart mailtje waarin ik de datums waar ik beschikbaar ben kon inbonken.
Later op de dag een mailtje dat ze alvast een wat onderdelen vooruit sturen en ik later een trackingnummer krijg. Aardig proactief en buiten de box gedacht!

De Quatt zelf... Ik heb wat lopen heen en weren tussen geoptimaliseerd en niet, icm met een gasketel waar ik de verwarmingstemperatuur naar 42 graden had gezet. Hij lijkt een soort van mee te liften op de pomp van de CV maar dramatische COP en zodra de CV even stopt met pompen raakt de Quatt weer in paniek.
Dus met pijn in mijn hart maar even op gas stoken tot er iemand langs komt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:28:
[...]

Tsjah ik vrees dat iedere lucht/water warmtepomp met dit weer vaak moet defrosten.

Kleine update van de brakke Quatt hier. Voor ik kon bellen kreeg ik al een mailtje mbt tot mijn supportverzoek dat er een monteur langs gaat komen en een apart mailtje waarin ik de datums waar ik beschikbaar ben kon inbonken.
Later op de dag een mailtje dat ze alvast een wat onderdelen vooruit sturen en ik later een trackingnummer krijg. Aardig proactief en buiten de box gedacht!

De Quatt zelf... Ik heb wat lopen heen en weren tussen geoptimaliseerd en niet, icm met een gasketel waar ik de verwarmingstemperatuur naar 42 graden had gezet. Hij lijkt een soort van mee te liften op de pomp van de CV maar dramatische COP en zodra de CV even stopt met pompen raakt de Quatt weer in paniek.
Dus met pijn in mijn hart maar even op gas stoken tot er iemand langs komt.
Gooi ik er maar even een dooddoener in: was je later ingepland, had je ook nog gas gestookt. (En ja: ook ik stookte teveel na installatie door een issue... been there, done that)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hetzelfde stroomverbruik maar bij jou 🥶❄️.
Brr, dan maar wat gas erbij (en 21°C constant in mijn oude dame).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Friezin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:33:
[...]

Gooi ik er maar even een dooddoener in: was je later ingepland, had je ook nog gas gestookt. (En ja: ook ik stookte teveel na installatie door een issue... been there, done that)
Ik heb er ook vrede mee, het gebrek aan installateurs heeft effect op zulke dingen en de situatie is matig maar het huis is warm dus de prio is ook niet gillend hoog, ik heb liever dat ze eerst naar degene gaan die 0 verwarming heeft nu.
Alleen dat hun 24/7 noodnummer zelfs niet tijdens kantoortijden beschikbaar was is een beste smet op hun blazoen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erasmo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb er ook vrede mee, het gebrek aan installateurs heeft effect op zulke dingen en de situatie is matig maar het huis is warm dus de prio is ook niet gillend hoog, ik heb liever dat ze eerst naar degene gaan die 0 verwarming heeft nu.
Alleen dat hun 24/7 noodnummer zelfs niet tijdens kantoortijden beschikbaar was is een beste smet op hun blazoen.
100% eens.
Maar hoor, als Quatt, het probleem in ieder geval aan.
Echter, zelfs dat ontbreekt.
Zij weten niet dat je prio iets is gedaald.

We blijven @marijnflipse er gewoon op aanspreken.
Quatt kan wel reageren op slechte recensies op TrustPilot, maar niet hier.
Dat is ook een minnetje. Homewizard bijv. zit in eigen topic met bedrijfsaccount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

vanquishsdiv schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:19:
[...]

Ik weet niet precies waar je het allemaal over hebt maar goed.....
Ik heb het over de Tado thermostaat, linkje staat in mijn comment erboven.
Daarnaast heb ik mijn CV temperatuur naar beneden gezet, volgens mij 50 of 45 graden maar die CV is niet meer aangesproken sinds de Quatt. (19/16ct en 1,17m3).
Dus mijn thermostaat kan een grote warmte vraag doen bij de CiC, die kan bepalen of de Quatt voldoende is of niet, en zo niet dan zal de CiC de CV inschakelen, die vervolgens max. 50 of 45 graden water mag geven.
Friezin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:34:
[...]

Eerder had @CPM ook behoorlijk wat radiatoren dicht.
Zijn volgens mij weer open gezet bij flow probleem, maar hoe staan ze nu (hoeveel staan er open?).
Ik heb er nu minimaal 9 open staan. Woonkamer (3) +keuken(1), berging (1), overloop (2), badkamer(1) speelkamer(1).
Daarnaast op twee slaapkamers staan ze minimaal open.
Ik heb er nog 2 in de kelder: garage en berghok maar die gebruik ik niet.
Er is verder niets aan veranderd of dicht gedaan sinds Quart hier is geweest voor reparatie.

Daarom vraag ik me af wat de berekening van de Quatt is geweest. Als ze hebben gekeken naar 13 radiatoren vol open dan is dat niet het juiste.
Friezin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:36:
[...]

En afgifte buiten je woonkamer?
Want met 2 Quatts ga ik er van uit dat je woning iets groter is
Woning 1975, vrijstaand, 220m2 (kadaster) woonoppervlakte. Dubbelglas, hr++ in de woonkamer. 50mm spouw isolatie. Dak compleet na geïsoleerd. Woning compleet onderkelderd. Geen zolder. Verder is de opzet lastig te beschrijven. :+

De berging in niet geïsoleerd, 1x5m, veel warmte verlies. Hangt een T22 180x60. Die houdt de ruimte tot nu toe met gemak op 18 graden. Maakt de Quatt langere runs dan loopt de temperatuur op tot 19-20

Speelkamer, T22, ventilatoren, ongeveer 17,5 graden. Veel warmte verlies. Maximaal 18 graden.

Overloop/hal/entree/opentrap. Twee radiatoren. T22 60x180 + een verticale T11 van 50x200.
Deze ruimte wordt 20 graden. Met gemak. .

Badkamer, design radiator. 19-20 graden. Ruimte komt prima op temperatuur.
Ik knijp de radiator voor betere deltaT en te hoge ruimte temperatuur.

Er is voldoende afgifte in de overige ruimtes, speelkamer zit aan de maximale afgifte, berging is prima en hoeft niet warmer, overloop loopt iets voor op de woonkamer.
Woonkamer wordt prima warm maar meer afgifte zou daar beter zijn als je kijkt naar de rest. Maar wordt prima warm. Hoe langer de runs van de Quatt hoe hoger en stabieler de ruimte temperatuur wordt buiten de woonkamer. Ik denk dat als de Quatts langere runs maken ik de overloop en badkamer moet limiteren met de thermostaatknop. Komt ook door de T22's 180x60, die hebben een bak afgifte. :$ DeltaT is enorm van die dingen. Beetje over bemeten maar handig als het echt nodig is.

Waarom twee Quatts? Als het echt koud wordt dan komt er ook veel meer kou vanuit de kelder naar boven, via de overloop en de vloeren. Ook als het vochtig is moet er meer geventileerd worden in de kelder en dus is er meer warmte verlies.
Ook wil ik eventueel de slaapkamers verder openzetten of als het echt vochtig is de twee ruimtes in de kelder kunnen verwarmen.

Blijft een beetje apart huis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:26
Erasmo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:28:
[...]

Dat vooruit sturen van onderdelen zou bij mij ook gebeuren. Nooit geen onderdeel gezien. Gelukkig had de monteur een circulatiepomp bij zich.
Ook weer zo'n overbodige tussenstap die weer onnodig georganiseerd moet worden. Zorg gewoon dat servicemonteurs alle relevante onderdelen bij zich hebben. Zoveel zit er nu ook weer niet in dat te groot is voor in de Tesla waar ze mee aankomen.
Op de website schermen ze ermee dat de lijntjes kort zijn omdat ze alles zelf doen zonder derde partijen. Maar relatief kleine onderdelen vooruit sturen kost onnodig geld en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:14
SBL schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:13:
[...]

Ik hanteer actueel een watertempgrens van 40 graden minus de buitentemperatuur. De buitentemperatuur is hier nu 10 graden dan bewaakt mijn HA dat de watertemperatuur niet hoger wordt dan 40-10=30 graden.
Mijn HA zet de thermostaat dan ca 10 minuten 1 graad omlaag en daarna weer terug omhoog.

Zoals op feestboek staat: Als de CiC is ingesteld op besturing op watertemperatuur en de cv is via opentherm aangesloten op de CiC dan neemt de CiC de maximale watertemperatuur die op de cv is ingesteld over voor de watertemperatuur die de Quatt maakt

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 05-12-2024 23:07 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
Friezin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:32:
[...]

Vreemd, ze hebben het sneller naar beneden gezet in je CIC, dan het mailtje aan jou getypt. Weet je zeker dat het nog niet gebeurd is?
zou je denken, ik had gevraagd of ze me de oude en nieuwe setting wilden laten weten, maar nog niks gehoord dus. en ik zie ook geen verandering in gedrag van de quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Friezin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:40:
[...]

Hetzelfde stroomverbruik maar bij jou 🥶❄️.
Brr, dan maar wat gas erbij (en 21°C constant in mijn oude dame).
Onze dame is iets jonger. Van schema 15 °C nachtverlaging, 17 °C dag, 18 °C avond en niet gebruikte ruimtes niet verwarmen naar nieuwe schema en verwarmen in de schil. Huis veel droger, weinig gas verbruik, en huisgenoten die het nu al snel (te) warm vinden.
Hier is iedereen gewend om zich warm te kleden net als vroeger en dan is het niet vreemd dat overal waar je komt het zweet je uitbreekt aangezien iedereen in een T-shirt schijnt te willen rondlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:23:
[...]

Ik weet niet precies waar je het allemaal over hebt maar goed.....
Ik heb het over de Tado thermostaat, linkje staat in mijn comment erboven.
Daarnaast heb ik mijn CV temperatuur naar beneden gezet, volgens mij 50 of 45 graden maar die CV is niet meer aangesproken sinds de Quatt. (19/16ct en 1,17m3).
Dus mijn thermostaat kan een grote warmte vraag doen bij de CiC, die kan bepalen of de Quatt voldoende is of niet, en zo niet dan zal de CiC de CV inschakelen, die vervolgens max. 50 of 45 graden water mag geven.

[...]

Ik heb er nu minimaal 9 open staan. Woonkamer (3) +keuken(1), berging (1), overloop (2), badkamer(1) speelkamer(1).
Daarnaast op twee slaapkamers staan ze minimaal open.
Ik heb er nog 2 in de kelder: garage en berghok maar die gebruik ik niet.
Er is verder niets aan veranderd of dicht gedaan sinds Quart hier is geweest voor reparatie.

Daarom vraag ik me af wat de berekening van de Quatt is geweest. Als ze hebben gekeken naar 13 radiatoren vol open dan is dat niet het juiste.
[...]

Woning 1975, vrijstaand, 220m2 (kadaster) woonoppervlakte. Dubbelglas, hr++ in de woonkamer. 50mm spouw isolatie. Dak compleet na geïsoleerd. Woning compleet onderkelderd. Geen zolder. Verder is de opzet lastig te beschrijven. :+

De berging in niet geïsoleerd, 1x5m, veel warmte verlies. Hangt een T22 180x60. Die houdt de ruimte tot nu toe met gemak op 18 graden. Maakt de Quatt langere runs dan loopt de temperatuur op tot 19-20

Speelkamer, T22, ventilatoren, ongeveer 17,5 graden. Veel warmte verlies. Maximaal 18 graden.

Overloop/hal/entree/opentrap. Twee radiatoren. T22 60x180 + een verticale T11 van 50x200.
Deze ruimte wordt 20 graden. Met gemak. .

Badkamer, design radiator. 19-20 graden. Ruimte komt prima op temperatuur.
Ik knijp de radiator voor betere deltaT en te hoge ruimte temperatuur.

Er is voldoende afgifte in de overige ruimtes, speelkamer zit aan de maximale afgifte, berging is prima en hoeft niet warmer, overloop loopt iets voor op de woonkamer.
Woonkamer wordt prima warm maar meer afgifte zou daar beter zijn als je kijkt naar de rest. Maar wordt prima warm. Hoe langer de runs van de Quatt hoe hoger en stabieler de ruimte temperatuur wordt buiten de woonkamer. Ik denk dat als de Quatts langere runs maken ik de overloop en badkamer moet limiteren met de thermostaatknop. Komt ook door de T22's 180x60, die hebben een bak afgifte. :$ DeltaT is enorm van die dingen. Beetje over bemeten maar handig als het echt nodig is.

Waarom twee Quatts? Als het echt koud wordt dan komt er ook veel meer kou vanuit de kelder naar boven, via de overloop en de vloeren. Ook als het vochtig is moet er meer geventileerd worden in de kelder en dus is er meer warmte verlies.
Ook wil ik eventueel de slaapkamers verder openzetten of als het echt vochtig is de twee ruimtes in de kelder kunnen verwarmen.

Blijft een beetje apart huis. :+
(Zet deze post in je bookmarks, wanneer je geen specs in de sig zet. Bij vragen over specs gebruiken)

Probeer het eens om bij Quatt aan te geven dat het oncomfortabel is in huis, doordat temperatuur steeds heen en weer schiet.
Misschien werkt dat beter dan zeggen dat hun berekening niet klopt.

Ik vraag eigenlijk nooit rechtstreeks.
Het voorstel van aanpassen komt altijd van hen wanneer ik ergens over mail.

Geldt ook voor de anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raven22 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:07:
[...]

zou je denken, ik had gevraagd of ze me de oude en nieuwe setting wilden laten weten, maar nog niks gehoord dus. en ik zie ook geen verandering in gedrag van de quatt
Zie mijn antwoord hier ⬆️, wie weet werkt dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreamer2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 06:28:
[...]

Onze dame is iets jonger. Van schema 15 °C nachtverlaging, 17 °C dag, 18 °C avond en niet gebruikte ruimtes niet verwarmen naar nieuwe schema en verwarmen in de schil. Huis veel droger, weinig gas verbruik, en huisgenoten die het nu al snel (te) warm vinden.
Hier is iedereen gewend om zich warm te kleden net als vroeger en dan is het niet vreemd dat overal waar je komt het zweet je uitbreekt aangezien iedereen in een T-shirt schijnt te willen rondlopen.
Mankeert niet veel aan dat bouwjaar.
Mooi dat je sig hebt aangemaakt.

Toen ik 20 jaar jonger was, maakte de temperatuur mij ook weinig uit en maakte lolletjes over mijn moeder die de bende opstookte. De laatste 2-3 jaar merk ik dat ik een hogere kamertemperatuur zelf toch aangenamer vind, hoeveel truien ik ook aantrek.
Ik gooi het maar op leeftijd en meer stilzitten 🙃

Edit: maar dan blijf ik me wel wat verbazen over bijna identiek elektra gebruik. Ik gebruikte maar 1 kuub gas meer dan jij (1,28m3) maar wel 21°C continue.

Mijn overzicht loopt een paar uur verder dan die van jou:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcQD-NfFZfMDeH8aY31uzEp224g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNqn216bksJERKOAUKsPIdbv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Friezin op 06-12-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
CPM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:23:
[...]

Nog een alternatief om over te denken: een luchtontvochtiger in de kelder.
Ik heb een huis uit 1914 waar de vloer vanuit de kelder geïsoleerd is met tonzon en een folie op de keldervloer optrekkend vocht tegengaat. Toch is het er via de muren in sommige seizoenen te vochtig.

Ventileren daar naar de keuken geeft zoveel warmteverlies dat ik overweeg er een ontvochtiger neer te zetten. Mocht je toch kiezen de kelder te verwarmen dan heb je daar ook minder energie voor nodig dan als het er kletsnat is.

Mijn ontvochtiger is al binnen maar gebruik ik tijdelijk in de woonkamer, vaak voor de wasdroogfunctie. Wanneer we klaar zijn met klussen gaat hij de kelder in. Daar hebben we de stroom nog niet opnieuw aangesloten na verplaatsen van de meterkast...
En ik moet zorgen dat de ventilatie naaf buiten dan dicht kan wanneer de ontvochtiger aan is. Anders blijf je bezig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
#metoo
Ontvochtiger in de kelder, aangesloten op de condenspomp van de WPB.
Altijd 55%.

Pagina: 1 ... 164 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.