vanquishsdiv schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:19:
[...]
Gaat dit om de instelling op de CV-ketel? Bij mij OpenTherm aangesloten met de T6. Al stel ik 80°C in: wanneer de CiC zegt dat de CV-ketel aan moet dan verdwijnt de 80°C op mijn Atag-schermpje en bepaalt de thermostaat of CiC de maxtemperatuur. Vaak iets van rond de 37-43 graden.
Ik weet niet precies waar je het allemaal over hebt maar goed.....
Ik heb het over de Tado thermostaat, linkje staat in mijn comment erboven.
Daarnaast heb ik mijn CV temperatuur naar beneden gezet, volgens mij 50 of 45 graden maar die CV is niet meer aangesproken sinds de Quatt. (19/16ct en 1,17m3).
Dus mijn thermostaat kan een grote warmte vraag doen bij de CiC, die kan bepalen of de Quatt voldoende is of niet, en zo niet dan zal de CiC de CV inschakelen, die vervolgens max. 50 of 45 graden water mag geven.
Ik heb er nu minimaal 9 open staan. Woonkamer (3) +keuken(1), berging (1), overloop (2), badkamer(1) speelkamer(1).
Daarnaast op twee slaapkamers staan ze minimaal open.
Ik heb er nog 2 in de kelder: garage en berghok maar die gebruik ik niet.
Er is verder niets aan veranderd of dicht gedaan sinds Quart hier is geweest voor reparatie.
Daarom vraag ik me af wat de berekening van de Quatt is geweest. Als ze hebben gekeken naar 13 radiatoren vol open dan is dat niet het juiste.
Woning 1975, vrijstaand, 220m2 (kadaster) woonoppervlakte. Dubbelglas, hr++ in de woonkamer. 50mm spouw isolatie. Dak compleet na geïsoleerd. Woning compleet onderkelderd. Geen zolder. Verder is de opzet lastig te beschrijven.
De berging in niet geïsoleerd, 1x5m, veel warmte verlies. Hangt een T22 180x60. Die houdt de ruimte tot nu toe met gemak op 18 graden. Maakt de Quatt langere runs dan loopt de temperatuur op tot 19-20
Speelkamer, T22, ventilatoren, ongeveer 17,5 graden. Veel warmte verlies. Maximaal 18 graden.
Overloop/hal/entree/opentrap. Twee radiatoren. T22 60x180 + een verticale T11 van 50x200.
Deze ruimte wordt 20 graden. Met gemak. .
Badkamer, design radiator. 19-20 graden. Ruimte komt prima op temperatuur.
Ik knijp de radiator voor betere deltaT en te hoge ruimte temperatuur.
Er is voldoende afgifte in de overige ruimtes, speelkamer zit aan de maximale afgifte, berging is prima en hoeft niet warmer, overloop loopt iets voor op de woonkamer.
Woonkamer wordt prima warm maar meer afgifte zou daar beter zijn als je kijkt naar de rest. Maar wordt prima warm. Hoe langer de runs van de Quatt hoe hoger en stabieler de ruimte temperatuur wordt buiten de woonkamer. Ik denk dat als de Quatts langere runs maken ik de overloop en badkamer moet limiteren met de thermostaatknop. Komt ook door de T22's 180x60, die hebben een bak afgifte.

DeltaT is enorm van die dingen. Beetje over bemeten maar handig als het echt nodig is.
Waarom twee Quatts? Als het echt koud wordt dan komt er ook veel meer kou vanuit de kelder naar boven, via de overloop en de vloeren. Ook als het vochtig is moet er meer geventileerd worden in de kelder en dus is er meer warmte verlies.
Ook wil ik eventueel de slaapkamers verder openzetten of als het echt vochtig is de twee ruimtes in de kelder kunnen verwarmen.
Blijft een beetje apart huis.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)