Mickel moen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:50:
[...]
Ik weet niet of het tot een betere beleving leidt, maar de laatste opmerking versterkt mijn vermoeden, dat je je heel erg focust op een verkeerde stooklijn, wat best zo kan zijn, de oplossing bij Quatt zoekt, maar al het andere overslaat.
Je vind de slaapkamer best wel warm.
Voor mij zou het zeer onprettig zijn, onze slaapkamer hebben we ''s nachts op 17C en klimt in de ochtend naar 18'5C om daarna weer naar 17C te gaan. Die verhoging is er omdat we in onze slaapkamer ook een douche/stoomcabine, wastafel en bidet hebben. Min of meer een tweede badkamer dus.
Ik vraag mij dan ook af waarom je het in het hele huis op dezelfde temperatuur wilt? Wie is de baas? Het systeem of Jij?
Ik zou van voren af aan beginnen. Te starten met jezelf. Wil je het echt overal continu op dezelfde temperatuur, of laat je je hoofd hangen naar verhalen, dat een constante temperatuur het beste voor het systeem is, het beste voor energiebesparing enz.
Ga per ruimte na, hoe warm je het daar op welk moment wilt. Stel dat in. Ik zou wel voor het hele huis een ondergrens aanhouden. Wij hebben deze op 17C. Wil je ook nog dagprogramma's in bepaalde ruimtes, zou ik daar een slimme knop monteren. Bijvoorbeeld de slaapkamer.
Vervolgens alles nog eens nalopen op waterzijdig inregelen. Daarmee beginnen lijkt logischer, maar dan begin je weer met het systeem en je moet bij jezelf beginnen.
En....... Zeker niet bang zijn voor nachtverlaging.
@Mickel moen
Een en ander ligt genuanceerder. Ik moet voldoende warmte in mijn huis kwijt kunnen anders gaat het systeem pendelen en omdat in mijn huis het warmteverlies mogelijk lager is dan in jouw huis maak ik mogelijk andere keuzes dan jij, ik ben net als iedereen op zoek naar de juiste balans. Het warmteverlies is denk ik het verschil tussen jouw en mijn huis ik ben eigenlijk benieuwd hoe die bij jouw ingesteld staat. Van @Friezin staat deze uit mijn hoofd op 9000 kW ingesteld en daarom is het logisch dat zij met deze buitentemperaturen niet last heeft van de ondergrens en ik met 6500 kW dus wel.
Ik ben niet bang voor nachtverlaging. Ik had een schema ingesteld die mij in het voorseizoen goed beviel. In de avond lekker warm (misschien wel iets te warm) en in de nacht wat koeler. Bijeffect een hogere COP, wat wil je nog meer. Vervolgens gaat het vriezen en zie ik een ander beeld. In de vroege avond ga je koken. De wp gaat op dat moment nagenoeg uit. Vervolgens moet de wp in de koudere avond extra de temperatuur laten stijgen omdat het Tado-schema zegt dat deze moet stijgen en ik zie dat deze daar moeite mee heeft, helemaal als er net een defrost is geweest. Om 22.30 bouw ik al mijn schema af. In de praktijk betekent dat ik met een kleine warmtebuffer, de koude nacht in ga. (Ik stook dus niet zoals jij tot 22 graden tot 24.00) Het betekende in de praktijk het in de nacht eigenlijk iets te koud werd. Aangezien mijn minimale verlaging maar 19,5 graden was, zou deze richting de 20 graden moeten stijgen. Heeft nachtverlaging dan nog zin? Ik hoef natuurlijk niet aan een schema vasthouden omdat ik deze toevallig zo heb bedacht, het schema moet mij dienen. Als de uiteindelijke uitkomst is het schema moet in de winter anders dan in het najaar dan is dat prima.
Los van het schema heb ik soms last van pendelen terwijl de COP goed genoeg is. Om het fenomeen te bestuderen is het handig om zoveel mogelijk parameters constant te houden. Op de binnentemperatuur heb ik invloed, op de buitentemperatuur natuurlijk niet. Door de binnentemperatuur constant te houden kan ik de invloed van de buitentemperatuur bekijken. Omdat het toch in de avond lekker warm willen hebben heb ik op dit moment voor de temperatuur van 20,5 graden gekozen. Als het vriest is dat prima, maar met deze buitentemperaturen is het inderdaad in de nacht te warm. Natuurlijk ga ik dat later bijstellen maar het analyseren van evt. problemen is in deze fase belangrijker.
Gisteren
Ik zie bijv. gisteren dat met deze buitentemperatuur de wp en dus de thermostaat op 20,5 graden dat deze nog steeds op of net boven zijn ondergrens van 400 W draait. Een lagere binnentemperatuur gaat of pendelproblemen geven of ik zet de thermostaat zo laag dat de wp in de standy gaat. Heel veel keuzes heb ik dus niet. Met de ruimere hysterese van de T6 los ik dit probleem ook niet op.
Mijn oorspronkelijke hypothese was dat als er te weinig warmtevraag was, dat de wp dan zou gaan pendelen. Anders gezegd het verschil tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur zou niet groot genoeg zijn waardoor de wp qua vermogen onder zijn ondergrens komt. Maar in de praktijk blijkt het nog iets complexer. Zodra de buitentemperatuur redelijk contant is, en de binnentemperatuur ook een constante temperatuur staat, het verschil tussen beide niet stijgt of daalt gaat de wp pendelen. Voor mij was dat een nieuw inzicht. Die contante buitentemperatuur kan dus bij 4 graden zijn, maar ook 10 graden. Doordat één iemand aangeeft ik zie in mijn omgeving vergelijkbare temperaturen geeft aan dat het pendelprobleem waarschijnlijk aan dat het niet aan de buitensensor ligt. Ik heb ook geen aanwijzingen dat de balkonbak problemen geeft. En op die manier maak ik mijn analyses. Dus het was gewoon verstandig dat de binnentemperatuur even constant te zetten zodat ik conclusies kan trekken. Ik focus mij beslist niet alleen op de stookgrens en het warmteverlies maar deze kunnen wel onderdeel van het pendelen zijn, net zoals de gevoeligheid van de thermostaat of een andere oorzaak die ik nog niet ken. Het na isoleren is de hoofdverdachte.
Inmiddels dus de instellingen van Quatt gekregen.
Maximaal verwarmingsvermogen bij -10 graden is 6,5 kW. Mijn eerste indruk is dus dat het warmteverlies dus niet zo hoog ingesteld staat. Zou deze nog lager moeten staan dat weet ik niet. Ik weet wel dat eerdaags de vloer nog wordt na geïsoleerd. Dan maar weer eens verder kijken nu heeft het dat geen prioriteit. Het is gewoon prettig om te weten waar je door Quatt op bent ingeschat. Mogelijk (maar daar heb ik nog niet genoeg inzicht in) is het helemaal niet vreemd dat hij met deze buitentemperaturen nog steeds op zijn ondergrens draait. Met de "'experts" hier kan ik daarover nu communiceren. Ik kan met Quatt daarover evt. communiceren en het blijft vreemd dat je als klant die gegevens niet hebt. Ik sluit niet uit dat de denkbeeldige "stooklijn" nog iets vlakker moet lopen maar het gaat mijn probleem niet helemaal oplossen. Inderdaad weet ik dat Quatt niet daadwerkenlijk een stooklijn gebruikt maar met de bewuste waarden wordt wel de berekeningen uitgevoerd en dat staat ook in de handleiding die ik gisteren opnieuw heb doorgenomen. Mijn stookgrens staat op 17 graden. Ik sluit niet uit dat deze toch nog niet lager moet, juist omdat zoninval speelt (invloed op de binnentemperatuur) en de buitenunit op het zuiden (invloed op de buitentemperatuur) staat. Maar dat aanpassingen hieraan alle pendelproblemen gaat oplossen dat denk ik helemaal niet, wel dat de wp rustiger loopt.
Het pendelen komt door verschillende factoren, aan sommige factoren kan je niet veel doen aan andere weer wel. Juist daarom moet je de gegevens analyseren en soms ook even iets kunnen uit proberen. Ik begreep ook dat Quatt je CIC op een WAR-regeling kan zetten en misschien werkt dat in mijn situatie wel beter. Die conclusie heb ik nog niet getrokken maar...ik kom later op terug.
Op zich sta ik nog steeds achter mijn oorspronkelijke schema maar ik zie dat het niet of het onder alle omstandigheden werkt zoals ik wens. Maar ik moet voor mijzelf ook een beetje rust inbouwen ik kan niet steeds bezig zijn met mijn wp, ik loop dan ook tig pagina's achter op het forum. Waar ik voor mijzelf niet uit kom, zullen in mijn situatie ventilatoren op de slaapkamer dus betere afgifte, het pendelprobleem juist vergroten of niet. Iets zegt me dat je dan met lagere watertemperaturen kan werken maar ik vrees dat mijn radiatoren niet heel veel warmte kunnen afgeven, dus dat ik het pendelprobleem dan juist groter maak. En voor de warmte op de slaapkamer, daarvoor hoef ik het dus niet te doen. @Stefannn zou jij daar misschien iets over kunnen zeggen.
Mijn voorlopige conclusie is dat er niet zoveel aan de hand is. Door het na isoleren is de grens van het pendelen verschoven en draai ik begin december door de zachte buitentemperatuur, nog steeds vaak op mijn ondergrens. Ik zie in de app. van Quatt dat als ik de thermostaat op 20,5 graden zet, hij uren rustig door draait en dat de watertemperatuur dan 35 graden is. Zou ik sommige kamers instellen op 17 graden, zoals jij doet dan zou ik nog minder warmte in mijn huis kwijt kunnen en krijg ik nog meer last van pendelen. Wat wel een plan kan zijn om juist de badkamer wat hoger in temperatuur te stoken. Dat is altijd een wens geweest en is een van de redenen waarom ik voor de Tado gekozen. Ik moet kijken of dat via de weg van waterzijdig inregelen lukt of dat ik inderdaad een thermostaatknop nodig heb.
Maar misschien is kan ik het idee van @Stefannn ook wel gebruiken door mijn wp enkele uren op een dag in de standby stand te zetten, het dringt steeds beter door wat hij zegt. Mijn huis heeft regelmatig minder warmte nodig dan de ondergrens van de wp mijn in 24 uur geeft. Ik richt mij op het verlagen van de ondergrens (wat op zich mogenlijk moet zijn) maar hij lost het probleem op door de wp 12 uur per dag uit te zetten. Overdag is het niet zo erg als het wat koeler is, vaak ben je toch bezig.
(Sorry ik moet mij nog verdiepen hoe ik beter mijn gegevens kan delen, zag het dagen terug langs komen, maar loop vele blz. achter)
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.