Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:51
Friezin schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:14:
[...]

Ah, dat bedoel je.
Grotendeels eens, maar dan blijft het enige waar ik over twijfel, of een dubbele Quatt (die vaak om en om lopen) 28 groeps-slangen kunnen bedienen zonder een (of twee) verdelerpomp(en).
800 liter flow klinkt veel, maar volgens mijn installatie-jongens zit er hier bij mij al 200 liter in het volledige systeem. Dat is 1x per kwartier dat het water rond gaat, reken ik dan maar.

Mijn vijverpompje van 800 liter ben ik ook niet echt van onder de indruk moet ik zeggen, wanneer kijk wat de 3x 2500l pompen verzetten.
(vergelijkbaar: https://www.a2koi.nl/pontec-pondocompa-800i/oase-57504.html)
Maar goed: misschien dat de Quatts meer druk genereren.
Het kan zijn dat het bij @RickvdT meevalt, maar ik zou de leverancier van de vvw ook even raadplegen. 2000 meter slang is fors.
Eerlijk gezegd denk ik dat het andersom is:
- hoe meer slang hoe beter.

Want…
Het is niet de slang die de beperkende factor is, maar de power (aantal watt dus).

Als het huis te groot is cq de isolatie te slecht dan red je het met 1 quatt niet.
Maar aannemende dat de energie berekening danwel inschatting correct is dan is meer slang juist beter.

Wel met de kanttekening: in voldoende mate als parallelle circuits. Je gaat geen 800l/uur door 1 2km lange 16mm leiding persen.

Hoe meer leiding, hoe meer leiding oppervlak, hoe lagere delta T op de leiding-vloer interface.

Algemene wijsheid: Hogere cop krijg je door lagere temperatuur in je cv-water.
Tussen cv-water en vloer zit echter ook nog een delta T.
Dus bij kortere slang heb je een hogere delta T tussen slang en vloer.
Dus om de vloer op dezelfde noodzakelijke temperatuur te houden die nodig is om je kamer op de gewenste temperatuur te krijgen moet er warmer water doorheen. En dat gaat dan ten koste van je cop.

Nb… ik heb een aparte temperatuur sensor in de vloer meegestort. Daarmee kan ik het verschil tussen water temperatuur en vloer temperatuur meten. Beetje een nerd-ding maar wel leuk voor dit soort bespiegelingen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:40:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat het andersom is:
- hoe meer slang hoe beter.

Want…
Het is niet de slang die de beperkende factor is, maar de power (aantal watt dus).

Als het huis te groot is cq de isolatie te slecht dan red je het met 1 quatt niet.
Maar aannemende dat de energie berekening danwel inschatting correct is dan is meer slang juist beter.

Wel met de kanttekening: in voldoende mate als parallelle circuits. Je gaat geen 800l/uur door 1 2km lange 16mm leiding persen.

Hoe meer leiding, hoe meer leiding oppervlak, hoe lagere delta T op de leiding-vloer interface.

Algemene wijsheid: Hogere cop krijg je door lagere temperatuur in je cv-water.
Tussen cv-water en vloer zit echter ook nog een delta T.
Dus bij kortere slang heb je een hogere delta T tussen slang en vloer.
Dus om de vloer op dezelfde noodzakelijke temperatuur te houden die nodig is om je kamer op de gewenste temperatuur te krijgen moet er warmer water doorheen. En dat gaat dan ten koste van je cop.

Nb… ik heb een aparte temperatuur sensor in de vloer meegestort. Daarmee kan ik het verschil tussen water temperatuur en vloer temperatuur meten. Beetje een nerd-ding maar wel leuk voor dit soort bespiegelingen.
De truc zit in de systeeminhoud. Dus grotere slangen leveren meer vermogen. En hoe korter, hoe minder druk van de pomp nodig is. Ergo een grotere diameter in (veel) korte stukken. Dan heb je minder drukval en überhaupt een lagere druk per lus.
Je moet toch met de flowregelaars spelen om die flow te verdelen over alle lussen.

Dat gezegd hebbende: ik heb 970m1 verdeeld over 11 lussen 14x2 in meander. En dat gaat ook prima.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
https://allestoringen.nl/storing/honeywell/

Ben niet de enige die plotseling Resideo storing heeft

Opgelost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohSTdJvAzXMWT_cUcdSYr5fOuok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5dH56sJEMqWlKVM7mLO40nT.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
Van de ene storing naar de andere: we hebben stroomuitval. Ik lees hele stappenplannen hoe de Quatt stroomloos te maken. Nu is hij al draaiende ineens uitgevallen voor waarschijnlijk de komende 2 uur. Hoe erg is dit voor een Quatt? Het is 7°C.

[ Voor 6% gewijzigd door vanquishsdiv op 03-12-2024 12:54 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
vanquishsdiv schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:54:
Van de ene storing naar de andere: we hebben stroomuitval. Ik lees hele stappenplannen hoe de Quatt stroomloos te maken. Nu is hij al draaiende ineens uitgevallen voor waarschijnlijk de komende 2 uur. Hoe erg is dit voor een Quatt? Het is 7°C.
Gecontroleerde shutdown is altijd beter (vandaar de handleiding) maar stroomuitval heb je niet in de hand. Bij mij is hij regelmatig uitgevallen door stroomstoringen (werkzaamheden in de buurt). Maar zowel de CIC als de Quatt zijn altijd probleemloos weer bij gekomen. Dus liever niet ongecontroleerd maar ik denk ook niet dat het veel kwaad kan.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Flesym schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:03:
[...]

Gecontroleerde shutdown is altijd beter (vandaar de handleiding) maar stroomuitval heb je niet in de hand. Bij mij is hij regelmatig uitgevallen door stroomstoringen (werkzaamheden in de buurt). Maar zowel de CIC als de Quatt zijn altijd probleemloos weer bij gekomen. Dus liever niet ongecontroleerd maar ik denk ook niet dat het veel kwaad kan.
Aan de andere kant, in Aziatische landen staat het vol met L/L-warmtepompen en daar hebben ze om de haverklap stroomstoring, gaat ook gewoon goed (denk ik).

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:10
Zou geen probleem moeten geven.
ALs het echt te koud wordt dan zit er altijd nog een mechanische vorstbeveiliging in die het water dumpt, zodat bevriezing geen probleem kan vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Flesym schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:03:
[...]

Wat gebeurt als de quatt spanningsloos is tijdens een vorstperiode ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:41:
[...]

https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen
In het geval van een langdurige stroomonderbreking gedurende winterse omstandigheden is er een backup-beveiliging in de vorm van de anti-vriesklep.

Deze klep opent wanneer het water bijna 0 graden is, daardoor zal het gehele systeem leeglopen. Op deze manier zit er geen water meer in de warmtepomp en kan de warmtepomp niet kapot vriezen.

Het is daarom van belang om deze klep vrij te houden van begroeiing. Ook is het niet de bedoeling om deze klep te isoleren, dan vervalt de werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:18
AlfredPteD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:41:
[...]

Het wordt koud in huis. En als het echt vries gaat de vorstklep open en vriest de Quatt leeg.

*Shittus, net te laat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door s020506 op 03-12-2024 13:44 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Oke, dank voor je reactie.

maar dan ....even later is de stroom weer terug, het vriest nog steeds en de CV systeem is leeg gelopen. Is het dan gewoon een kwestie van bijvullen zoals je dat altijd deed? Of moet je wachten tot de vriesperiode voorbij is ? Ik kan voorstellen dat vers cv water dat in de onderkoelde waterpomp komt, alsnog bevriest.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
s020506 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:43:
[...]

Het wordt koud in huis. En als het echt vries gaat de vorstklep open en vriest de Quatt leeg.

*Shittus, net te laat ;)
Toch bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erger voor jou.
Kun je gelijk oefenen voor spouwmuurisolatie.
Test hoe lang warmte in huis blijft 😉

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vandaag dan eindelijk (na heel veel vragen) een reactie gekregen v.w.b. het vermogen van de Quatts:

Rated maximum house power: 11080 Watt - dit is het vermogen dat wij nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden bij -10 graden Celsius. Dit betekent dat wanneer het buiten -10 graden Celcius is, wij 11kW warmte nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden. Dit is berekend volgens de informatie welke wij hebben verkregen tijdens de intake/verkoopgesprek.

Maximum heating outdoor temperature: 17 graden Celcius - dit is de buitentemperatuur vanaf waar wij vinden dat er geen extra vermogen nodig is om jouw huis op temperatuur te houden. Of te wel, wanneer het 17 graden buiten is, hoeft de Quatt niet te draaien om jouw huis op temperatuur te houden.

Geen idee waarop deze cijfers zijn gebaseerd.

Oke en hoe nu verder om de boel te optimaliseren? Want ik heb het idee dat ze soms best wat minder hun best mogen doen. Maar aan de andere kant merk ik rond het vriespunt ook dat Building 87 iets teveel van het goede is.

[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 03-12-2024 14:07 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
AlfredPteD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:59:
[...]

maar dan ....even later is de stroom weer terug, het vriest nog steeds en de CV systeem is leeg gelopen. Is het dan gewoon een kwestie van bijvullen zoals je dat altijd deed? Of moet je wachten tot de vriesperiode voorbij is ? Ik kan voorstellen dat vers cv water dat in de onderkoelde waterpomp komt, alsnog bevriest.
Ik denk niet dat je hele cv systeem dan leegloopt, maar enkel het water in de Quatt. Dat volume is niet zo groot. Zelfs als je cv water in huis tot 10 gr zou zijn gezakt zal de Quatt niet meteen opnieuw bevriezen. Als de stroom weer terug is is defrost ook weer mogelijk. Er zal wel een beetje water bij moeten. En eventueel ontluchten binnen.
Ben wel benieuwd naar het mechanisme dat zonder stroom een klep om zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:59:
[...]

Wat op diezelfde pagina staat is:
Wanneer de antivries klep is geactiveerd, loopt ook je cv-systeem leeg. Dat zal daarna weer aangevuld moeten worden. De klep zal automatisch sluiten wanneer het cv-water ongeveer 7°C is.
Kortom, je moet wachten todat het weer eningszins op temperatuur is buiten ;)
(dit zal in de praktijk waarschijnlijk een zooitje worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:16:
[...]

[...]

Lijkt me af te hangen van de plek van de Quatt (het leeglopen van cv)

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 03-12-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

CPM schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:05:
Vandaag dan eindelijk (na heel veel vragen) een reactie gekregen v.w.b. het vermogen van de Quatts:

Rated maximum house power: 11080 Watt - dit is het vermogen dat wij nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden bij -10 graden Celsius. Dit betekent dat wanneer het buiten -10 graden Celcius is, wij 11kW warmte nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden. Dit is berekend volgens de informatie welke wij hebben verkregen tijdens de intake/verkoopgesprek.

Maximum heating outdoor temperature: 17 graden Celcius - dit is de buitentemperatuur vanaf waar wij vinden dat er geen extra vermogen nodig is om jouw huis op temperatuur te houden. Of te wel, wanneer het 17 graden buiten is, hoeft de Quatt niet te draaien om jouw huis op temperatuur te houden.

Oke en hoe nu verder om de boel te optimaliseren? Want ik heb het idee dat ze soms best wat minder hun best mogen doen. Maar aan de andere kant merk ik rond het vriespunt ook dat Building 87 iets teveel van het goede is.
Als je rond vriespunt nog met soundslider aan het spelen bent, heb je bij -10 inderdaad geen 11kW nodig.
Maak een warmteverliesberekening (spreadheet in TS) op een koude dag zonder zon en ovenschotels.
Vertel Quatt wat je hebt berekend en op welke datum (dan kunnen zij je berekening reproduceren) als je dit aangepast wilt hebben.

Je zou een te hoog vastgestelde "maximum house power" ook terug moeten zien in een Quatt die hard start en vervolgens omlaag moduleert omdat hij de gewenste warmte sneller haalt dan verwacht.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:16:
[...]

[...]

Dan bevriest binnen dus ook van alles ... dat is niet wenselijk.

Is er hier een tweaker aanwezig die bovenstaande use-case eens zou willen proberen ? Hier in Zuid-Holland vriest het daarvoor waarschijnlijk niet vaak genoeg :)

Zou het mogelijk zijn om met een paar kranen de warmtepomp handmatig van het CV systeem los te koppelen, zodat je in ieder geval terug kunt vallen op de CV ketel. Dat kan toch niet heel moeilijk zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleijten1
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-09 08:38
Heeft iemand ook ervaring met zeer lange tijden voor het bereiken van de doeltemperatuur en mogelijk een oplossing gevonden? Ik zie dat het regelmatig 4,5 of meer uur kost om 1 graad op te warmen. Het TADO schema is 19 20 21 19 met minimale interval van 5 uur. Daarnaast zie ik de CV-ketel praktisch nooit aanslaan. In heel november nog geen 2 kuub, terwijl er toch wel redelijk koude dagen zijn geweest. Het effect is dat het op sommige dagen niet comfortabel voelt en we koude voeten en handen krijgen. Besparen is fijn, maar het is niet mijn bedoeling om in de kou te gaan zitten. Vorig jaar al wel getest met CV temperatuur van 50 graden en toen voelde het comfortabeler bij een lagere temperatuur.

Ben in bezit van een Quatt Duo in combinatie met ATAG ketel. Woning boven radiatoren en beneden vloerverwarming. Per verdieping ongeveer 100 vierkante meter.

Ook langs deze kant complimenten over de introductie blog, indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:58:
[...]

Is er hier een tweaker aanwezig die bovenstaande use-case eens zou willen proberen ? Hier in Zuid-Holland vriest het daarvoor waarschijnlijk niet vaak genoeg :)

Zou het mogelijk zijn om met een paar kranen de warmtepomp handmatig van het CV systeem los te koppelen, zodat je in ieder geval terug kunt vallen op de CV ketel. Dat kan toch niet heel moeilijk zijn ?
De Quatt staat in serie met je CV. Dus aanpassing is vrij simpel, al moet je dit volgens mij niet willen...
Stukje leiding en 3 kranen (in rood).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quQkapnjgT9pZoSBareTOkT4zMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NDexaRAWZqIROst3AJrmZ9D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

Kun je doen middels een by-pass met kogelafsluiters. Zo doe je dat bij een zwembad ook.

Edit:
Precies zoals jj85 tekent ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Ik ga het niet vrijwillig proberen, maar denk dat ik hem onder 0 wel weer aan zou krijgen:
Heater bij/in Quatt (waterpomp) zodat deze boven 0 komt. Paar emmers 30 graden water over buitenkant Quatt heen om eea wat op te warmen. Regulier bijvullen met (veel) leidingwater van 10 graden, dan moet vorstbeveiliging wel dichtlopen op gegeven moment, dan komt systeem op druk en kan CVketel aanspringen en boven 18graden doet Quatt ook weer mee?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

pleijten1 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:08:
Heeft iemand ook ervaring met zeer lange tijden voor het bereiken van de doeltemperatuur en mogelijk een oplossing gevonden? Ik zie dat het regelmatig 4,5 of meer uur kost om 1 graad op te warmen. Het TADO schema is 19 20 21 19 met minimale interval van 5 uur. Daarnaast zie ik de CV-ketel praktisch nooit aanslaan. In heel november nog geen 2 kuub, terwijl er toch wel redelijk koude dagen zijn geweest. Het effect is dat het op sommige dagen niet comfortabel voelt en we koude voeten en handen krijgen. Besparen is fijn, maar het is niet mijn bedoeling om in de kou te gaan zitten. Vorig jaar al wel getest met CV temperatuur van 50 graden en toen voelde het comfortabeler bij een lagere temperatuur.

Ben in bezit van een Quatt Duo in combinatie met ATAG ketel. Woning boven radiatoren en beneden vloerverwarming. Per verdieping ongeveer 100 vierkante meter.

Oplossing1: Niet verlagen naar 19 maar naar 19,5? Dan hoeft hij niet zo ver op te warmen.
Oplossing2: Thermostaat wat hoger zetten. Dan gaan Quatts/CVketel wat harder aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35
CPM schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:05:

Als het het warmteverlies wat terug laat zetten door quatt hoef je misschien ook niet building87 te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoofdtip: gooi met deze temperaturen en vvw je schema in de prullenbak.
Ik waag me niet eens aan verlagingen en verhogingen.
Als ik dat zo lees zou jij dat ook moeten proberen _/-\o_ .

En ja: @MacD007 heeft zijn vingers blauw getypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
SBL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:21:
[...]

Ik ga het niet vrijwillig proberen, maar denk dat ik hem onder 0 wel weer aan zou krijgen:
Heater bij/in Quatt (waterpomp) zodat deze boven 0 komt. Paar emmers 30 graden water over buitenkant Quatt heen om eea wat op te warmen. Regulier bijvullen met (veel) leidingwater van 10 graden, dan moet vorstbeveiliging wel dichtlopen op gegeven moment, dan komt systeem op druk en kan CVketel aanspringen en boven 18graden doet Quatt ook weer mee?
Ja, dat is dus een hoop gedoe, zeker als je quatt op de dakkapel staat waar je op ijsvrije dagen niet eens zo makkelijk bij komt. Ik zou dan kiezen voor een ijzerzaag en twee afsluiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:14:
[...]

Ja, dat is dus een hoop gedoe, zeker als je quatt op de dakkapel staat waar je op ijsvrije dagen niet eens zo makkelijk bij komt. Ik zou dan kiezen voor een ijzerzaag en twee afsluiters.
Wanneer Quatt op dakkapel staat, loopt hij nauwelijks leeg ga ik van uit.
Hoeveel radiatoren heb je daarboven?

En je zit echt niet zomaar op 0°C water.
Heb jij alleen een storing?
Joh, dan laat je toch gewoon een aggregaat komen wanneer er niet snel een oplossing mogelijk is. Geen paniek!

PS: lees nu je opmerking over Quatt loskoppelen en verder gaan met de cv.
Laat me jou geruststellen: bij een flinke stroomstoring werkt je cv ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 03-12-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
Mickel moen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:50:
[...]

Ik weet niet of het tot een betere beleving leidt, maar de laatste opmerking versterkt mijn vermoeden, dat je je heel erg focust op een verkeerde stooklijn, wat best zo kan zijn, de oplossing bij Quatt zoekt, maar al het andere overslaat.

Je vind de slaapkamer best wel warm.

Voor mij zou het zeer onprettig zijn, onze slaapkamer hebben we ''s nachts op 17C en klimt in de ochtend naar 18'5C om daarna weer naar 17C te gaan. Die verhoging is er omdat we in onze slaapkamer ook een douche/stoomcabine, wastafel en bidet hebben. Min of meer een tweede badkamer dus.

Ik vraag mij dan ook af waarom je het in het hele huis op dezelfde temperatuur wilt? Wie is de baas? Het systeem of Jij?

Ik zou van voren af aan beginnen. Te starten met jezelf. Wil je het echt overal continu op dezelfde temperatuur, of laat je je hoofd hangen naar verhalen, dat een constante temperatuur het beste voor het systeem is, het beste voor energiebesparing enz.

Ga per ruimte na, hoe warm je het daar op welk moment wilt. Stel dat in. Ik zou wel voor het hele huis een ondergrens aanhouden. Wij hebben deze op 17C. Wil je ook nog dagprogramma's in bepaalde ruimtes, zou ik daar een slimme knop monteren. Bijvoorbeeld de slaapkamer.

Vervolgens alles nog eens nalopen op waterzijdig inregelen. Daarmee beginnen lijkt logischer, maar dan begin je weer met het systeem en je moet bij jezelf beginnen.

En....... Zeker niet bang zijn voor nachtverlaging.
@Mickel moen

Een en ander ligt genuanceerder. Ik moet voldoende warmte in mijn huis kwijt kunnen anders gaat het systeem pendelen en omdat in mijn huis het warmteverlies mogelijk lager is dan in jouw huis maak ik mogelijk andere keuzes dan jij, ik ben net als iedereen op zoek naar de juiste balans. Het warmteverlies is denk ik het verschil tussen jouw en mijn huis ik ben eigenlijk benieuwd hoe die bij jouw ingesteld staat. Van @Friezin staat deze uit mijn hoofd op 9000 kW ingesteld en daarom is het logisch dat zij met deze buitentemperaturen niet last heeft van de ondergrens en ik met 6500 kW dus wel.

Ik ben niet bang voor nachtverlaging. Ik had een schema ingesteld die mij in het voorseizoen goed beviel. In de avond lekker warm (misschien wel iets te warm) en in de nacht wat koeler. Bijeffect een hogere COP, wat wil je nog meer. Vervolgens gaat het vriezen en zie ik een ander beeld. In de vroege avond ga je koken. De wp gaat op dat moment nagenoeg uit. Vervolgens moet de wp in de koudere avond extra de temperatuur laten stijgen omdat het Tado-schema zegt dat deze moet stijgen en ik zie dat deze daar moeite mee heeft, helemaal als er net een defrost is geweest. Om 22.30 bouw ik al mijn schema af. In de praktijk betekent dat ik met een kleine warmtebuffer, de koude nacht in ga. (Ik stook dus niet zoals jij tot 22 graden tot 24.00) Het betekende in de praktijk het in de nacht eigenlijk iets te koud werd. Aangezien mijn minimale verlaging maar 19,5 graden was, zou deze richting de 20 graden moeten stijgen. Heeft nachtverlaging dan nog zin? Ik hoef natuurlijk niet aan een schema vasthouden omdat ik deze toevallig zo heb bedacht, het schema moet mij dienen. Als de uiteindelijke uitkomst is het schema moet in de winter anders dan in het najaar dan is dat prima.

Los van het schema heb ik soms last van pendelen terwijl de COP goed genoeg is. Om het fenomeen te bestuderen is het handig om zoveel mogelijk parameters constant te houden. Op de binnentemperatuur heb ik invloed, op de buitentemperatuur natuurlijk niet. Door de binnentemperatuur constant te houden kan ik de invloed van de buitentemperatuur bekijken. Omdat het toch in de avond lekker warm willen hebben heb ik op dit moment voor de temperatuur van 20,5 graden gekozen. Als het vriest is dat prima, maar met deze buitentemperaturen is het inderdaad in de nacht te warm. Natuurlijk ga ik dat later bijstellen maar het analyseren van evt. problemen is in deze fase belangrijker.

Gisteren

Ik zie bijv. gisteren dat met deze buitentemperatuur de wp en dus de thermostaat op 20,5 graden dat deze nog steeds op of net boven zijn ondergrens van 400 W draait. Een lagere binnentemperatuur gaat of pendelproblemen geven of ik zet de thermostaat zo laag dat de wp in de standy gaat. Heel veel keuzes heb ik dus niet. Met de ruimere hysterese van de T6 los ik dit probleem ook niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzmWwciebvSG3jeIvHBeBCxsUnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQiEBrY0MP9hw009NbQ6TLOm.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn oorspronkelijke hypothese was dat als er te weinig warmtevraag was, dat de wp dan zou gaan pendelen. Anders gezegd het verschil tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur zou niet groot genoeg zijn waardoor de wp qua vermogen onder zijn ondergrens komt. Maar in de praktijk blijkt het nog iets complexer. Zodra de buitentemperatuur redelijk contant is, en de binnentemperatuur ook een constante temperatuur staat, het verschil tussen beide niet stijgt of daalt gaat de wp pendelen. Voor mij was dat een nieuw inzicht. Die contante buitentemperatuur kan dus bij 4 graden zijn, maar ook 10 graden. Doordat één iemand aangeeft ik zie in mijn omgeving vergelijkbare temperaturen geeft aan dat het pendelprobleem waarschijnlijk aan dat het niet aan de buitensensor ligt. Ik heb ook geen aanwijzingen dat de balkonbak problemen geeft. En op die manier maak ik mijn analyses. Dus het was gewoon verstandig dat de binnentemperatuur even constant te zetten zodat ik conclusies kan trekken. Ik focus mij beslist niet alleen op de stookgrens en het warmteverlies maar deze kunnen wel onderdeel van het pendelen zijn, net zoals de gevoeligheid van de thermostaat of een andere oorzaak die ik nog niet ken. Het na isoleren is de hoofdverdachte.

Inmiddels dus de instellingen van Quatt gekregen.

Maximaal verwarmingsvermogen bij -10 graden is 6,5 kW. Mijn eerste indruk is dus dat het warmteverlies dus niet zo hoog ingesteld staat. Zou deze nog lager moeten staan dat weet ik niet. Ik weet wel dat eerdaags de vloer nog wordt na geïsoleerd. Dan maar weer eens verder kijken nu heeft het dat geen prioriteit. Het is gewoon prettig om te weten waar je door Quatt op bent ingeschat. Mogelijk (maar daar heb ik nog niet genoeg inzicht in) is het helemaal niet vreemd dat hij met deze buitentemperaturen nog steeds op zijn ondergrens draait. Met de "'experts" hier kan ik daarover nu communiceren. Ik kan met Quatt daarover evt. communiceren en het blijft vreemd dat je als klant die gegevens niet hebt. Ik sluit niet uit dat de denkbeeldige "stooklijn" nog iets vlakker moet lopen maar het gaat mijn probleem niet helemaal oplossen. Inderdaad weet ik dat Quatt niet daadwerkenlijk een stooklijn gebruikt maar met de bewuste waarden wordt wel de berekeningen uitgevoerd en dat staat ook in de handleiding die ik gisteren opnieuw heb doorgenomen. Mijn stookgrens staat op 17 graden. Ik sluit niet uit dat deze toch nog niet lager moet, juist omdat zoninval speelt (invloed op de binnentemperatuur) en de buitenunit op het zuiden (invloed op de buitentemperatuur) staat. Maar dat aanpassingen hieraan alle pendelproblemen gaat oplossen dat denk ik helemaal niet, wel dat de wp rustiger loopt.
Het pendelen komt door verschillende factoren, aan sommige factoren kan je niet veel doen aan andere weer wel. Juist daarom moet je de gegevens analyseren en soms ook even iets kunnen uit proberen. Ik begreep ook dat Quatt je CIC op een WAR-regeling kan zetten en misschien werkt dat in mijn situatie wel beter. Die conclusie heb ik nog niet getrokken maar...ik kom later op terug.

Op zich sta ik nog steeds achter mijn oorspronkelijke schema maar ik zie dat het niet of het onder alle omstandigheden werkt zoals ik wens. Maar ik moet voor mijzelf ook een beetje rust inbouwen ik kan niet steeds bezig zijn met mijn wp, ik loop dan ook tig pagina's achter op het forum. Waar ik voor mijzelf niet uit kom, zullen in mijn situatie ventilatoren op de slaapkamer dus betere afgifte, het pendelprobleem juist vergroten of niet. Iets zegt me dat je dan met lagere watertemperaturen kan werken maar ik vrees dat mijn radiatoren niet heel veel warmte kunnen afgeven, dus dat ik het pendelprobleem dan juist groter maak. En voor de warmte op de slaapkamer, daarvoor hoef ik het dus niet te doen. @Stefannn zou jij daar misschien iets over kunnen zeggen.

Mijn voorlopige conclusie is dat er niet zoveel aan de hand is. Door het na isoleren is de grens van het pendelen verschoven en draai ik begin december door de zachte buitentemperatuur, nog steeds vaak op mijn ondergrens. Ik zie in de app. van Quatt dat als ik de thermostaat op 20,5 graden zet, hij uren rustig door draait en dat de watertemperatuur dan 35 graden is. Zou ik sommige kamers instellen op 17 graden, zoals jij doet dan zou ik nog minder warmte in mijn huis kwijt kunnen en krijg ik nog meer last van pendelen. Wat wel een plan kan zijn om juist de badkamer wat hoger in temperatuur te stoken. Dat is altijd een wens geweest en is een van de redenen waarom ik voor de Tado gekozen. Ik moet kijken of dat via de weg van waterzijdig inregelen lukt of dat ik inderdaad een thermostaatknop nodig heb.

Maar misschien is kan ik het idee van @Stefannn ook wel gebruiken door mijn wp enkele uren op een dag in de standby stand te zetten, het dringt steeds beter door wat hij zegt. Mijn huis heeft regelmatig minder warmte nodig dan de ondergrens van de wp mijn in 24 uur geeft. Ik richt mij op het verlagen van de ondergrens (wat op zich mogenlijk moet zijn) maar hij lost het probleem op door de wp 12 uur per dag uit te zetten. Overdag is het niet zo erg als het wat koeler is, vaak ben je toch bezig.

(Sorry ik moet mij nog verdiepen hoe ik beter mijn gegevens kan delen, zag het dagen terug langs komen, maar loop vele blz. achter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeG_I2cD46SB2eqTa-GrHjcZfu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuUloI4tXQqJADzmI6MLYnR9.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:09
SBL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:37:
[...]

Maak een warmteverliesberekening (spreadheet in TS) op een koude dag zonder zon en ovenschotels.
@MacD007 zou je dit willen toevoegen aan TS? Denk dat niet iedereen zich bewust is van deze tip 😁

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
WAF1 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:37:
[...]

@Mickel moen

Een en ander ligt genuanceerder. Ik moet voldoende warmte in mijn huis kwijt kunnen anders gaat het systeem pendelen en omdat in mijn huis het warmteverlies mogelijk lager is dan in jouw huis maak ik mogelijk andere keuzes dan jij, ik ben net als iedereen op zoek naar de juiste balans. Het warmteverlies is denk ik het verschil tussen jouw en mijn huis ik ben eigenlijk benieuwd hoe die bij jouw ingesteld staat. Van @Friezin staat deze uit mijn hoofd op 9000 kW ingesteld en daarom is het logisch dat zij met deze buitentemperaturen niet last heeft van de ondergrens en ik met 6500 kW dus wel.

Ik ben niet bang voor nachtverlaging. Ik had een schema ingesteld die mij in het voorseizoen goed beviel. In de avond lekker warm (misschien wel iets te warm) en in de nacht wat koeler. Bijeffect een hogere COP, wat wil je nog meer. Vervolgens gaat het vriezen en zie ik een ander beeld. In de vroege avond ga je koken. De wp gaat op dat moment nagenoeg uit. Vervolgens moet de wp in de koudere avond extra de temperatuur laten stijgen omdat het Tado-schema zegt dat deze moet stijgen en ik zie dat deze daar moeite mee heeft, helemaal als er net een defrost is geweest. Om 22.30 bouw ik al mijn schema af. In de praktijk betekent dat ik met een kleine warmtebuffer, de koude nacht in ga. (Ik stook dus niet zoals jij tot 22 graden tot 24.00) Het betekende in de praktijk het in de nacht eigenlijk iets te koud werd. Aangezien mijn minimale verlaging maar 19,5 graden was, zou deze richting de 20 graden moeten stijgen. Heeft nachtverlaging dan nog zin? Ik hoef natuurlijk niet aan een schema vasthouden omdat ik deze toevallig zo heb bedacht, het schema moet mij dienen. Als de uiteindelijke uitkomst is het schema moet in de winter anders dan in het najaar dan is dat prima.

Los van het schema heb ik soms last van pendelen terwijl de COP goed genoeg is. Om het fenomeen te bestuderen is het handig om zoveel mogelijk parameters constant te houden. Op de binnentemperatuur heb ik invloed, op de buitentemperatuur natuurlijk niet. Door de binnentemperatuur constant te houden kan ik de invloed van de buitentemperatuur bekijken. Omdat het toch in de avond lekker warm willen hebben heb ik op dit moment voor de temperatuur van 20,5 graden gekozen. Als het vriest is dat prima, maar met deze buitentemperaturen is het inderdaad in de nacht te warm. Natuurlijk ga ik dat later bijstellen maar het analyseren van evt. problemen is in deze fase belangrijker.

Gisteren

Ik zie bijv. gisteren dat met deze buitentemperatuur de wp en dus de thermostaat op 20,5 graden dat deze nog steeds op of net boven zijn ondergrens van 400 W draait. Een lagere binnentemperatuur gaat of pendelproblemen geven of ik zet de thermostaat zo laag dat de wp in de standy gaat. Heel veel keuzes heb ik dus niet. Met de ruimere hysterese van de T6 los ik dit probleem ook niet op.

[Afbeelding]

Mijn oorspronkelijke hypothese was dat als er te weinig warmtevraag was, dat de wp dan zou gaan pendelen. Anders gezegd het verschil tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur zou niet groot genoeg zijn waardoor de wp qua vermogen onder zijn ondergrens komt. Maar in de praktijk blijkt het nog iets complexer. Zodra de buitentemperatuur redelijk contant is, en de binnentemperatuur ook een constante temperatuur staat, het verschil tussen beide niet stijgt of daalt gaat de wp pendelen. Voor mij was dat een nieuw inzicht. Die contante buitentemperatuur kan dus bij 4 graden zijn, maar ook 10 graden. Doordat één iemand aangeeft ik zie in mijn omgeving vergelijkbare temperaturen geeft aan dat het pendelprobleem waarschijnlijk aan dat het niet aan de buitensensor ligt. Ik heb ook geen aanwijzingen dat de balkonbak problemen geeft. En op die manier maak ik mijn analyses. Dus het was gewoon verstandig dat de binnentemperatuur even constant te zetten zodat ik conclusies kan trekken. Ik focus mij beslist niet alleen op de stookgrens en het warmteverlies maar deze kunnen wel onderdeel van het pendelen zijn, net zoals de gevoeligheid van de thermostaat of een andere oorzaak die ik nog niet ken. Het na isoleren is de hoofdverdachte.

Maximaal verwarmingsvermogen bij -10 graden is 6,5 kW. Mijn eerste indruk is dus dat het warmteverlies dus niet zo hoog ingesteld staat. Zou deze nog lager moeten staan dat weet ik niet. Ik weet wel dat eerdaags de vloer nog wordt na geïsoleerd. Dan maar weer eens verder kijken nu heeft het dat geen prioriteit. Het is gewoon prettig om te weten waar je door Quatt op bent ingeschat. Mogelijk (maar daar heb ik nog niet genoeg inzicht in) is het helemaal niet vreemd dat hij met deze buitentemperaturen nog steeds op zijn ondergrens draait. Met de "'experts" hier kan ik daarover nu communiceren. Ik kan met Quatt daarover evt. communiceren en het blijft vreemd dat je als klant die gegevens niet hebt. Ik sluit niet uit dat de denkbeeldige "stooklijn" nog iets vlakker moet lopen maar het gaat mijn probleem niet helemaal oplossen. Inderdaad weet ik dat Quatt niet daadwerkenlijk een stooklijn gebruikt maar met de bewuste waarden wordt wel de berekeningen uitgevoerd en dat staat ook in de handleiding die ik gisteren opnieuw heb doorgenomen. Mijn stookgrens staat op 17 graden. Ik sluit niet uit dat deze toch nog niet lager moet, juist omdat zoninval speelt (invloed op de binnentemperatuur) en de buitenunit op het zuiden (invloed op de buitentemperatuur) staat. Maar dat aanpassingen hieraan alle pendelproblemen gaat oplossen dat denk ik helemaal niet, wel dat de wp rustiger loopt.
Het pendelen komt door verschillende factoren, aan sommige factoren kan je niet veel doen aan andere weer wel. Juist daarom moet je de gegevens analyseren en soms ook even iets kunnen uit proberen. Ik begreep ook dat Quatt je CIC op een WAR-regeling kan zetten en misschien werkt dat in mijn situatie wel beter. Die conclusie heb ik nog niet getrokken maar...ik kom later op terug.

Op zich sta ik nog steeds achter mijn oorspronkelijke schema maar ik zie dat het niet of het onder alle omstandigheden werkt zoals ik wens. Maar ik moet voor mijzelf ook een beetje rust inbouwen ik kan niet steeds bezig zijn met mijn wp, ik loop dan ook tig pagina's achter op het forum. Waar ik voor mijzelf niet uit kom, zullen in mijn situatie ventilatoren op de slaapkamer dus betere afgifte, het pendelprobleem juist vergroten of niet. Iets zegt me dat je dan met lagere watertemperaturen kan werken maar ik vrees dat mijn radiatoren niet heel veel warmte kunnen afgeven, dus dat ik het pendelprobleem dan juist groter maak. En voor de warmte op de slaapkamer, daarvoor hoef ik het dus niet te doen. @Stefannn zou jij daar misschien iets over kunnen zeggen.

Mijn voorlopige conclusie is dat er niet zoveel aan de hand is. Door het na isoleren is de grens van het pendelen verschoven en draai ik begin december door de zachte buitentemperatuur, nog steeds vaak op mijn ondergrens. Ik zie in de app. van Quatt dat als ik de thermostaat op 20,5 graden zet, hij uren rustig door draait en dat de watertemperatuur dan 35 graden is. Zou ik sommige kamers instellen op 17 graden, zoals jij doet dan zou ik nog minder warmte in mijn huis kwijt kunnen en krijg ik nog meer last van pendelen. Wat wel een plan kan zijn om juist de badkamer wat hoger in temperatuur te stoken. Dat is altijd een wens geweest en is een van de redenen waarom ik voor de Tado gekozen. Ik moet kijken of dat via de weg van waterzijdig inregelen lukt of dat ik inderdaad een thermostaatknop nodig heb.

Maar misschien is kan ik het idee van @Stefannn ook wel gebruiken door mijn wp enkele uren op een dag in de standby stand te zetten, het dringt steeds beter door wat hij zegt. Mijn huis heeft regelmatig minder warmte nodig dan de ondergrens van de wp mijn in 24 uur geeft. Ik richt mij op het verlagen van de ondergrens (wat op zich mogenlijk moet zijn) maar hij lost het probleem op door de wp 12 uur per dag uit te zetten. Overdag is het niet zo erg als het wat koeler is, vaak ben je toch bezig.

(Sorry ik moet mij nog verdiepen hoe ik beter mijn gegevens kan delen, zag het dagen terug langs komen, maar loop vele blz. achter)

[Afbeelding]
Holy moly wat een gigantische lap tekst. Veel leesplezier wie daar zin in heeft _/-\o_ tip houd het kort O-)

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

@Mickel moen

Gisteren

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb geen idee, waar Quatt mijn warmteverlies op heeft ingesteld. Ik heb die informatie niet gekregen.

Verder. Vandaag mijn schema over de gehele lijn met 0,2C verlaagd. Ofwel nu: 0,1/45 minuten. Beginnend om 23:15 met 18,5C en eindigend om 18:45 in de woonkeuken op 21C en in de woonkamer om 23:15 op 21,6C gemiddeld over de dag is dit 20,05C.

En verder in reactie op jouw verhaal. Als je in iedere ruimte op ieder moment de gewenste temperatuur hebt. Mooi zo laten en je verder niet druk maken.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:09:
[...]

De Quatt staat in serie met je CV. Dus aanpassing is vrij simpel, al moet je dit volgens mij niet willen...
Stukje leiding en 3 kranen (in rood).

[Afbeelding]
Zou je in jouw tekening iets met de terugslagklep moeten doen ? Ik denk zelf van niet omdat die in geval de CV pompt automatisch dicht gaat. Dus twee kraantjes zou voldoende moeten zijn ? Eventueel pas te installeren als het echt mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
verwijderd, dubbelpost Benno (in essentie :)

Het ging dus over de gezellige verhaaltjes die hier zo nu en dan ingeklopt worden..

[ Voor 148% gewijzigd door robmaas op 04-12-2024 01:39 . Reden: dubbel ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

@Mickel moen

Gisteren

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het advies waar je op reageert is een topadvies van @Mickel moen .
Doe er wat mee.
Waar IK mijn warmteverlies op heb staan, heeft TOTAAL geen raakvlak met de instellingen van jouw systeem. Vergelijk onze huizen alsjeblieft niet.

Zolang je niet iets gaat aanpassen in de manier waarop je verwarmd (lees: waterzijdig inregelen) zal Quatt niks voor je aanpassen.
Ze zien namelijk dat er niks wijzigt wat hen een reden daartoe geeft behalve wat gefröbel met de thermostaat.

De rest van het verhaal niet gelezen, maar zag mijn naam in het bovenste deel staan.

(Edit: ik reageer misschien wat te hard. Maar je produceert lappen tekst, je vergelijkt jouw huis uit de jaren 90 continue met het warmteverlies van mijn enkelsteens woning van 115 jaar oud en je past niks aan..... zoek aub een woning uit de jaren 90 en vraag hoe zij waterzijdig hebben ingeregeld en wat hun warmteverlies is, ok?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Friezin schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:25:
[...]

Wanneer Quatt op dakkapel staat, loopt hij nauwelijks leeg ga ik van uit.
Hoeveel radiatoren heb je daarboven?

En je zit echt niet zomaar op 0°C water.
Heb jij alleen een storing?
Joh, dan laat je toch gewoon een aggregaat komen wanneer er niet snel een oplossing mogelijk is. Geen paniek!

PS: lees nu je opmerking over Quatt loskoppelen en verder gaan met de cv.
Laat me jou geruststellen: bij een flinke stroomstoring werkt je cv ook niet.
De use case gaat over de periode dat de stroom weer terug is, maar de quatt en dus het cv systeem is leeggelopen. Dan doet de CV het weer, maar het systeem is leeg en lek (want de warmtepomp-frost-klep staat nog steeds open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:45:
[...]

De use case gaat over de periode dat de stroom weer terug is, maar de quatt en dus het cv systeem is leeggelopen. Dan doet de CV het weer, maar het systeem is leeg en lek (want de warmtepomp-frost-klep staat nog steeds open).
Ja, daar heb ik het toch ook over?
Loopt leeg bij 0°C. Laat het niet zover komen.
Regel een aggregaat.
Het is echt niet snel 0°C.

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 03-12-2024 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:55

Ja, dezelfde ervaring. Oplossing: geen nachtverlaging toepassen, en/of de thermostaat over de gehele dag op een vaste temperatuur instellen. Kost misschien een paar kWattuur extra, maar veel comfortabeler.

[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 03-12-2024 19:45 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:51
[...]
Ventilatoren zorgen dat de radiator minder warm hoeft te zijn om dezelfde hoeveelheid lucht te verwarmen.
Dus dan heb je lagere water temperatuur. Dus dat is goed voor de cop.

pendelen heeft daar "in principe" niks mee te maken (maar de regeling van quatt heeft natuurlijk zijn grillen). Pendelen zou alleen mogen optreden als de quatt op laagste vermogen teveel levert. Als hij op laagste vermogen 2x te sterk is dan moet hij 50% aan en 50% uit. Dat kan 1uur aan / 1uur uit zijn, of 5minuten aan / 5 minuten uit. Maakt kwa geleverde energie niet uit maar vanwege alle opstartverschijnselen en slijtage wil je liever wat langere runs hebben.

Klopt... zolang je in een helling omhoog of naar beneden zit zal hij minder pendelen (dwz... als de helling bij de energiebehoefte past).

pendelen voorkomen kan door hogere hysterese op je thermostaat in te stellen, maar dan moet dat wel kunnen. Of inderdaad gewoon zelf af en toe uit zetten, dan gaat hij daarna vanzelf wel weer een poos aan.

Maarrrrr...... dat is ook allemaal erg afhankelijk van de buitentemperatuur...
Dus als je niet echt een intelligent homecontrol systeem hebt en enkel thermostaat curves bestuurt wordt het wel erg lastig.... en voor elke buitentemperatuur weer anders.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:05
Is het instellen van de soundslider het verlagen van het vermogen van de WP? En zodoende stiller

[ Voor 12% gewijzigd door Erik1805 op 03-12-2024 20:25 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
Erik1805 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:24:
Is het instellen van de soundslider het verlagen van het vermogen van de WP? En zodoende stiller
Van het maximaal te gebruiken vermogen.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:46

Je kan proberen om in de Tado app aanvoertemperatuur optimalisatie wat hoger te zetten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Gerardwaz schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:33:
[...]

Je kan proberen om in de Tado app aanvoertemperatuur optimalisatie wat hoger te zetten.
Volgens mij doet de CiC niks met deze informatie. Kun je beter op geen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
s020506 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:09:
[...]

Bij mij werkt het.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

s020506 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:09:
[...]

Ik op de FB groep ook iets voorbij komen van iemand en daar werkte het prima.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:35
CPM schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:15:
[...]

Ik op de FB groep ook iets voorbij komen van iemand en daar werkte het prima.
Nou dan lees je niet goed. Maar probeer het uit zou ik zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:47
Bennobang schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:02:
[...]

Holy moly wat een gigantische lap tekst. Veel leesplezier wie daar zin in heeft _/-\o_ tip houd het kort O-)
Met zulke teksten zitten we in no time op deel 4 van dit topic :+ :+

[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 03-12-2024 23:34 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:29:
[...]

Met zulke teksten zitten we in no time op deel 4 van dit topic :+ :+
Eerst deel 3 ooit maar eens 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerardwaz schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:33:
[...]

Maar lukt dat verhogen van die aanvoertemperatuur ook wanneer de Quatts van @pleijten1 nu al moeite hebben om het huis op temperatuur te krijgen?
Op hoeveel vermogen draaien ze nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerRam
  • Laatst online: 24-01 08:48
Nu de installatie laatst bij mij "Mislukt" was omdat ze een ontluchter vergeten waren in te tekenen in het installatie plan. Is besloten toch opnieuw de installatie te doen. Het probleem is dat het hoogste leidingpunt buiten op het dak is, en hier de ontluchter niet geplaatst kan worden vanwege eventuele bevriezings gevaar. Nu gaan ze via dat dak naar beneden en daar de ontluchter plaatsen in de CV ruimte die zich direct onder dat dak bevind. Dit zou volgens de technische jongens bij Quatt geen probleem op moeten leveren. De theorie is dat er genoeg druk op de leiding zit om de eventuele luchtbellen er doorheen te drukken. Denk dat de ontluchter tussen de 50 en 100cm van het hoogste punt komt te zitten. Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
JerRam schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:14:
Nu de installatie laatst bij mij "Mislukt" was omdat ze een ontluchter vergeten waren in te tekenen in het installatie plan. Is besloten toch opnieuw de installatie te doen. Het probleem is dat het hoogste leidingpunt buiten op het dak is, en hier de ontluchter niet geplaatst kan worden vanwege eventuele bevriezings gevaar. Nu gaan ze via dat dak naar beneden en daar de ontluchter plaatsen in de CV ruimte die zich direct onder dat dak bevind. Dit zou volgens de technische jongens bij Quatt geen probleem op moeten leveren. De theorie is dat er genoeg druk op de leiding zit om de eventuele luchtbellen er doorheen te drukken. Denk dat de ontluchter tussen de 50 en 100cm van het hoogste punt komt te zitten. Hoe denken jullie hier over?
Ik denk dat het mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Friezin schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:25:
[...]

: bij een flinke stroomstoring werkt je cv ook niet.
Bij een kleine stroomstoring ook niet. Mijn CV in ieder geval niet. De aansturing (computer), de pomp, de ontsteking en alle sensoren hebben gewoon stroom nodig.

Bij een stroomstoring heb je ook niets aan een moderne pelletkachel. Dan heb je toch echt een haard nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:56:
[...]

Maar lukt dat verhogen van die aanvoertemperatuur ook wanneer de Quatts van @pleijten1 nu al moeite hebben om het huis op temperatuur te krijgen?
Op hoeveel vermogen draaien ze nu?
Met een duo moet het makkelijk lukken, denk eigenlijk dat zijn ingestelde temperatuur verschil te groot is voor vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
JerRam schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:14:
@JerRam

Ik zou gewoon 2 ontluchters bovenin plaatsen en extra inpakken voor de kou, waar mogelijk.

Vooral bij vullen installatie zijn twee enorme luchtbellen in leidingen niet wat je wilt. Je moet ze ook weg kunnen persen, en daar heb je water in de leiding voor nodig.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Nu online
harv schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:39:
[...]

@JerRam

Ik zou gewoon 2 ontluchters bovenin plaatsen en extra inpakken voor de kou, waar mogelijk.

Vooral bij vullen installatie zijn twee enorme luchtbellen in leidingen niet wat je wilt. Je moet ze ook weg kunnen persen, en daar heb je water in de leiding voor nodig.
Waarom niet gewoon twee handbediende ontluchters buiten om, na vullen van de installatie, de grootste luchtbellen eruit te krijgen. De resterende lucht gaat er wel uit via (automatische) ontluchters in de rest van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerRam
harv schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:39:
[...]

@JerRam

Daar staat Quatt niet achter en ik wil niet zelf aan de installatie knutselen. Er zit ook een Spirotech ontluchter onder de ketel (warme kant), 1 op een buffervat en op de ketel zelf natuurlijk. Vraag me af in hoeverre lucht echt een probleem zal vormen maar wil natuurlijk geen installatie met problemen. Quatt zelf heeft het zwart op wit bevestigd dat het werkt op deze manier en dat ze er dus achter de oplossing staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerRam
Ehbrands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:53:
[...]

Waarom niet gewoon twee handbediende ontluchters buiten om, na vullen van de installatie, de grootste luchtbellen eruit te krijgen. De resterende lucht gaat er wel uit via (automatische) ontluchters in de rest van het systeem.
Dit zou ik voor kunnen leggen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@verguldebarman

Ik ben bezig met die warmteverliesberekening, maar volgens mij zit er iets in die Excel niet lekker want de stooklijn volgens Quatt is leeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkCwQc_n0cRAKMJxo2q-CujKCsE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OYoet12k870qA4ZzeCo9xvLW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQg8LAceBKPDJy8FupSGMpFnJ1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/md82NtuAD0S18CGiwUyqFvPB.jpg?f=fotoalbum_large

Deze via Google:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBvSurekj8Gv-mPqZ4quwqoA9rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tbxlv9vfCWibyRZP6Qjac8Ce.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door CPM op 04-12-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
CPM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:03:
@verguldebarman

Ik ben bezig met die warmteverliesberekening, maar volgens mij zit er iets in die Excel niet lekker want de stooklijn volgens Quatt is leeg?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In kolom B moet je de geleverde energie ingeven. Niet de kWh die de Quatt is ingegaan, maar wat eruit gekomen is. En in kolom C de warmte door gas geleverd.

Bijvoorbeeld, voor deze dag geef ik 50 en 1,7 in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxvIr95g-KT3m3MOnrFQp06SZbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8AC1CE392VknJa642MyuZI4g.png?f=fotoalbum_large

Als in kolom J deze formule plakt, in m3 en m4 de waardes uit het rapport (bij mij 16 en 5), krijg je wat CiC bedenkt wat erin moet aan warmte bij een temperatuur, voordat hij gaat bijsturen.

code:
1
=$M$4*(1-((F2+10)/($M$3+10)))

[ Voor 28% gewijzigd door s020506 op 04-12-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

s020506 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:11:
[...]

In kolom B moet je de geleverde energie ingeven. Niet de kWh die de Quatt is ingegaan, maar wat eruit gekomen is. En in kolom C de warmte door gas geleverd.

Bijvoorbeeld, voor deze dag geef ik 50 en 1,7 in:

[Afbeelding]

Als in kolom J deze formule plakt, in m3 en m4 de waardes uit het rapport (bij mij 16 en 5), krijg je wat CiC bedenkt wat erin moet aan warmte bij een temperatuur, voordat hij gaat bijsturen.

code:
1
=$M$4*(1-((F2+10)/($M$3+10)))
Thanks, maar de online variant omzetten naar Excel gooit veel zaken door de war. De formule die jij geeft klopt maar de cellen komen niet meer overeen. daarnaast wordt de grafiek een grote puinbak.

Edit: even de grafiek opnieuw opgemaakt en de rijen die verborgen waren meegenomen. Tevens ook de cel voor het gemiddelde warmteverlies doorgetrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CutwO8qFMv7t2Wyf0a0LJirHgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNELpBARDNO867VFL9kOH3ak.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8xuu-qCJqIsjQ7nb7Hgjj4X0Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8N5GsNjm7qi0hPR64yGkMHff.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij ben ik een beetje te hoog ingeschat?

[ Voor 31% gewijzigd door CPM op 04-12-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleigraaf
  • Laatst online: 09:55
Begin november is bij mij een Duo Quatt geplaatst. Vandaag kreeg ik een verzoek of iemand van "De warmtepompmeesters" namens Quatt mijn installatie mag komen beoordelen. De beoordeling duurt ruim een uur. Vind het positief dat Quatt dit laat uitvoeren. Ik heb aangegeven hieraan mee te werken, mits ik zelf ook een aantal vragen mocht stellen. Ik denk daarbij aan: Instellen van verdeler vloerverwarming, aansluiting van drukvat (volgens mij op de aanvoerleiding), de ontluchters niet op het hoogste punt ivm knikje in de flexibele leidingen en een van de duo's die iets meer geluid maakt dan de andere en feit dat ik niets meer gehoord heb of mijn subsidie aanvraag nu wel of niet in behandeling is genomen nadat ik in een online omgeving iets heb ingevuld. In het begin maakte ik me wel wat druk of alles wat goed zou gaan. zeker na een tijdje lurken in dit forum, maar kon de berichten ook niet meer bijhouden. En ben nu eigenlijk ook wel tevreden. Stook nu continu op 19,5 graad en heb tot op heden een COP van 5.1 en geen gas verbruikt voor de Quatts. Als iemand nog een belangrijke vraag of opmerking heeft die ik tijdens het bezoek van de Warmtepompmeesters moet vragen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleigraaf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyFNDmqcvvrxBJv7aJuAhVzF9Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkFthr3c9bYkF2YPIIy1uy0f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvAP7BRBhekEG-Ad32yagcQzJEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KzwiVegeLUpK25U7jN5e8lhP.png?f=fotoalbum_large

Ben nu niet thuis om de cic evt te resetten, maar vond het vanmorgen al fris in huis. Maar er is wel iets vreemds aan de hand, amper warmteafgifte van zowel quatt als cv en de temperatuur zakt gestaag.

[ Voor 17% gewijzigd door Erasmo op 04-12-2024 12:55 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 08:12
Erasmo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:54:
[Afbeelding]

Ben nu niet thuis om de cic evt te resetten, maar vond het vanmorgen al fris in huis. Maar er is wel iets vreemds aan de hand, amper warmteafgifte van zowel quatt als cv en de temperatuur zakt gestaag.
Beetje weinig info zo maar ik durf wel te wedden: circulatiepomp kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:04
CPM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:35:
[...]

Thanks, maar de online variant omzetten naar Excel gooit veel zaken door de war. De formule die jij geeft klopt maar de cellen komen niet meer overeen. daarnaast wordt de grafiek een grote puinbak.

Edit: even de grafiek opnieuw opgemaakt en de rijen die verborgen waren meegenomen. Tevens ook de cel voor het gemiddelde warmteverlies doorgetrokken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij ben ik een beetje te hoog ingeschat?
Ik denk dat je wat extra data moet toevoegen. Vooral dat datapunt bij 14.5 graden buitentemperatuur gooit flink roet in het eten volgens mij.

Als dit echt een outlier is dan krijgt hij nu de kans om de lijn flink krom te trekken omdat er weinig datapunten zijn, terwijl als er veel meer datapunten zijn dan heeft hij minder invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dersan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:56:
[...]

Beetje weinig info zo maar ik durf wel te wedden: circulatiepomp kapot.
Ja ben niet thuis dus moet het met de app gegevens doen. Zo de Helpdesk bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Kleigraaf schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:43:
Als iemand nog een belangrijke vraag of opmerking heeft die ik tijdens het bezoek van de Warmtepompmeesters moet vragen hoor ik het graag.
JA, kan je ze vragen wat hun mening is over het expansievat in de aanvoer van de Quatt? In mijn situatie zit het expansievat zo dicht bij de retour van de CV-ketel dat hij eigenlijk nu in de aanvoer van de Quatt zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleigraaf
vanquishsdiv schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:57:
[...]

JA, kan je ze vragen wat hun mening is over het expansievat in de aanvoer van de Quatt? In mijn situatie zit het expansievat zo dicht bij de retour van de CV-ketel dat hij eigenlijk nu in de aanvoer van de Quatt zit.
Doe ik, zit nl bij mij volgens mij ook niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 20:40
CPM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:03:
@verguldebarman

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze via Google:

[Afbeelding]
Heb je de sheet gekopieerd in Google Drive? Alleen dan gaat het goed.

Ik denk, kijkend naar de afbeeldingen, dat je de sheet hebt gedownload naar XLS en in Excel bent gaan werken.... Of niet?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
vanquishsdiv schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:57:
[...]

Je haalt me de woorden uit de mond :)
@VindiGoosh zal ook benieuwd zijn naar een onafhankelijk oordeel van de Warmtepompmeesters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wel netjes dat ze een onafhankelijke toko steeksproefgewijs laten controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Nu online
Erasmo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:57:
[...]

Ja ben niet thuis dus moet het met de app gegevens doen. Zo de Helpdesk bellen.
Optimalisatie aanzetten, gasprijs laag en kwh prijs omhoog. Dan kijken of de temperatuur in huis begint te stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ehbrands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:26:
[...]

Optimalisatie aanzetten, gasprijs laag en kwh prijs omhoog. Dan kijken of de temperatuur in huis begint te stijgen.
Dat had ik inderdaad al gedaan, maar vloerverwarming dus het duurt even voor de trend zichtbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

verguldebarman schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:06:
[...]

Heb je de sheet gekopieerd in Google Drive? Alleen dan gaat het goed.

Ik denk, kijkend naar de afbeeldingen, dat je de sheet hebt gedownload naar XLS en in Excel bent gaan werken.... Of niet?
Ja ik moest ff knutselen. Maar volgens mij is het gelukt.
Lijkt er op dat ik "hoog" sta afgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8xuu-qCJqIsjQ7nb7Hgjj4X0Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8N5GsNjm7qi0hPR64yGkMHff.jpg?f=fotoalbum_large

@Kleigraaf V.w.b. de subsidie: Simpelsubsidie handelt dat af. Je kunt ze mailen voor de status, of hun eerder verstuurde mails bekijken, daar zit een link in waarin je de status kunt volgen. Beetje onduidelijke mail was dat.

[ Voor 12% gewijzigd door CPM op 04-12-2024 14:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

CPM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:17:
[...]

[Afbeelding]

@Kleigraaf V.w.b. de subsidie: Simpelsubsidie handelt dat af. Je kunt ze mailen voor de status, of hun eerder verstuurde mails bekijken, daar zit een link in waarin je de status kunt volgen. Beetje onduidelijke mail was dat.
Datapunt bij 14,5graad buitentemperatuur zou ik sowieso weglaten (alleen 'koude" datapunten geven enigszins nauwkeurige meetresultaten). En dan hele dag door 3kW warmte? Stonden alle ramen en deuren open of zo? Net terug van vakantie zodat hele huis nog op moest warmen?

Dan is de vraag hoeveel bijvoorbeeld de zon scheen bij de onderste datapunten. Je datapunten zijn namelijk warmteproductie van Quatt. Deze productie is alleen gelijk aan je warmteverlies (waar je naar op zoek bent) als je geen andere warmtebronnen had.

Een lijn die je X-as ver boven de 20 kruist moet je ook wantrouwen.

edit: en voordat je gaat reclameren bij Quatt zou ik een paar dagen rond vriespunt afwachten. Een beetje te hoog ingeschat lijkt het Quatt-warmteverlies van 11kW overigens wel.

[ Voor 10% gewijzigd door SBL op 04-12-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 09:41
jj85 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:20:
[...]

Je haalt me de woorden uit de mond :)
@VindiGoosh zal ook benieuwd zijn naar een onafhankelijk oordeel van de Warmtepompmeesters
100%. Ik ben benieuwd wat ze erover zeggen en dan met name over het waarom.

@Kleigraaf Zou je ze (als daar de gelegenheid en tijd voor is) ook dit willen laten zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwAVu1qoNcwfygMa5L4RSFR7IKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THjslAhRSRW7jb3UhxoGxF6L.jpg?f=fotoalbum_large

Het gevolg van deze post:

Turbulentiebrug FLIR

Aanvullend:

- Onderdruk op de retourleiding, mogelijk lager dan de atmosferische druk. Hierdoor kan lucht aangezogen worden
- Sneller slijten expansievat omdat hij tegen zijn vorm in vol geduwd wordt met water:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7n4NkO-AZEpLrGC8FE30b2fNAcI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tsfb4SIu89zDUaZZSfanPmpX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0gS00uDqg5DWReeRtTkyQtKKGo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hp5tc3Gp7zx14Egkj2k6nTdq.jpg?f=user_large

- Minimale werkdruk in aanvoerleiding wordt (te) laag doordat het expansievat de druk op de aanvoerleiding gelijk houdt

- Lucht in het systeem vanaf de aanvoerleiding spoelt minder makkelijk door, immers vindt er geen krimp en uitzetting van lucht plaats wanneer de waterdruk gelijk wordt gehouden door het expansievat.

- Verschil in warmteafgifte (zie FLIR beelden hierboven).

[ Voor 35% gewijzigd door VindiGoosh op 04-12-2024 15:15 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleigraaf
VindiGoosh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:32:
[...]

100%. Ik ben benieuwd wat ze erover zeggen en dan met name over het waarom.

@Kleigraaf Zou je ze (als daar de gelegenheid en tijd voor is) ook dit willen laten zien?

[Afbeelding]

Het gevolg van deze post:

Turbulentiebrug FLIR

Aanvullend:

- Onderdruk op de retourleiding, mogelijk lager dan de atmosferische druk. Hierdoor kan lucht aangezogen worden
- Sneller slijten expansievat omdat hij tegen zijn vorm in vol geduwd wordt met water:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Minimale werkdruk in aanvoerleiding wordt (te) laag doordat het expansievat de druk op de aanvoerleiding gelijk houdt

- Lucht in het systeem vanaf de aanvoerleiding spoelt minder makkelijk door, immers vindt er geen krimp en uitzetting van lucht plaats wanneer de waterdruk gelijk wordt gehouden door het expansievat.

- Verschil in warmteafgifte (zie FLIR beelden hierboven).
Doe ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ehbrands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:26:
[...]

En thuis. CiC voor de vorm gereset, maar geen effect. De CV slaat wel af en toe aan nu en gaat warm water rondpompen, maar geen warmtevraag in de thermostaat(geen vlammetje). Gelijk een ticket ingeschoten via de site. Wat ik ze wel kwalijk neem, vandaag een keer of 5 hun urgente nummer gebeld maar werd iedere keer direct naar voicemail doorgeschakeld :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:47:
[...]

En thuis. CiC voor de vorm gereset, maar geen effect. De CV slaat wel af en toe aan nu en gaat warm water rondpompen, maar geen warmtevraag in de thermostaat(geen vlammetje). Gelijk een ticket ingeschoten via de site. Wat ik ze wel kwalijk neem, vandaag een keer of 5 hun urgente nummer gebeld maar werd iedere keer direct naar voicemail doorgeschakeld :(
Thermostaat ook gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Nu online
Erasmo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:47:
[...]

Als de cv aanslaat moet er toch wel een warmtevraag geweest zijn. Ik heb ook in februari een defekte circulatiepomp gehad. Ik heb toen de circulatiepomp van de cv op maximum moeten zetten omdat de flow anders te laag was, waardoor de ketel wel aansloeg maar heel snel weer uitging op ketel temperatuur.
Aan de service moet Quatt wel wat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Mooie uitvinding wanneer de Quatt is afgeschreven?

https://www.dwpk.nl/

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jup.
Ehbrands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:07:
[...]

Als de cv aanslaat moet er toch wel een warmtevraag geweest zijn. Ik heb ook in februari een defekte circulatiepomp gehad. Ik heb toen de circulatiepomp van de cv op maximum moeten zetten omdat de flow anders te laag was, waardoor de ketel wel aansloeg maar heel snel weer uitging op ketel temperatuur.
Aan de service moet Quatt wel wat gaan doen.
Ja zie geen vlammetje in de thermostaat, die normaal de warmtevraag indiceerd. Nu doet denk ik de cic roet in het eten gooien?
De vloer was volledig afgekoeld dus de cv heeft een flinke klus om die weer op temperatuur te brengen en is nog niet aan het pendelen gegaan.

Maar je 24/7 noodnummer tijdens kantooruren doorschakelen naar voicemail doet me echt de wenkbrauwen fronsen. Ik heb oa. gekozen voor een Quatt omdat ik het nu te gillend druk heb in m'n leven, ik wil in een situatie als dit de telefoon pakken en een mannetje langs laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Erasmo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:57:
[...]

Jup.

[...]

Maar je 24/7 noodnummer tijdens kantooruren doorschakelen naar voicemail doet me echt de wenkbrauwen fronsen. Ik heb oa. gekozen voor een Quatt omdat ik het nu te gillend druk heb in m'n leven, ik wil in een situatie als dit de telefoon pakken en een mannetje langs laten komen.
Ik voel met je mee. Maar de servicedesk is om te janken. Helaas. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Erasmo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:57:
[...]

Jup.

[...]

Ja zie geen vlammetje in de thermostaat, die normaal de warmtevraag indiceerd. Nu doet denk ik de cic roet in het eten gooien?
De vloer was volledig afgekoeld dus de cv heeft een flinke klus om die weer op temperatuur te brengen en is nog niet aan het pendelen gegaan.

Nog gecontroleerd op losse kabeltjes tussen thermostaat, CiC en CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

jj85 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:06:
[...]

Nog gecontroleerd op losse kabeltjes tussen thermostaat, CiC en CV?
Ja allemaal dik voor elkaar. Ik heb net de optimalisatie uitgezet en zolang de cv aan het pompen is prima, maar zodra de cv stopt met pompen stort de hele boel in elkaar.

@Ehbrands konden ze bij jou op afstand zien of de pomp eruit lag?

[ Voor 9% gewijzigd door Erasmo op 04-12-2024 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 20:40
CPM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:17:
[...]

[Afbeelding]

Ik vind dat je nog iets te weinig meetpunten hebt om een echte conclusie te maken, helemaal omdat de stoolijn op de x-as geen raakpunt heeft; dat klopt echt niet! Het lijkt wellicht inderdaad te hoog, maar..... Ik zou nog even wachten tot het echt koud is (liefst tegen of, beter nog, onder nul).

Blijf gewoon in ieder geval vanaf nu structureel elke dag de meetpunten invoeren en dan weet je echt je stooklijn.

Om een idee te geven hoeveel meetpunten wel iets zinnigs opleveren (ik heb er 100 over 3 winters):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pi2zt0ksqjjYbnXSVadLS8R2-HE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x3C2Z2AWyULH1kkX1zXVM7No.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door verguldebarman op 04-12-2024 22:23 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Nu online
Erasmo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:10:
[...]

Ja allemaal dik voor elkaar. Ik heb net de optimalisatie uitgezet en zolang de cv aan het pompen is prima, maar zodra de cv stopt met pompen stort de hele boel in elkaar.

Ze kunnen zien of er flow is in modus 2. Alleen warmtepomp. Of ze kunnen zien of het in de aansturing zit of in een defekte pomp weet ik niet.
Een tijd geleden zijn er tweakers naar Quatt geweest met vragen die hier verzameld waren. Ook de defekte circulatie pompen zijn ter sprake gekomen. Er zou in ieder geval een software wijziging komen om dit bij Quatt eerder te signaleren.
Heb je de JSONfeed aktief? Daar kan je al eea in zien.
Hoeveel flow in modus 2 (Quatt). Hoeveel flow in modus 4 (CV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ehbrands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:24:
[...]

Ze kunnen zien of er flow is in modus 2. Alleen warmtepomp. Of ze kunnen zien of het in de aansturing zit of in een defekte pomp weet ik niet.
Een tijd geleden zijn er tweakers naar Quatt geweest met vragen die hier verzameld waren. Ook de defekte circulatie pompen zijn ter sprake gekomen. Er zou in ieder geval een software wijziging komen om dit bij Quatt eerder te signaleren.
Heb je de JSONfeed aktief? Daar kan je al eea in zien.
Hoeveel flow in modus 2 (Quatt). Hoeveel flow in modus 4 (CV).
Poeh moet ik hem ff in HA hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
okijokii schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:46:

Dit is 'gewoon' een water/water-warmtepomp en dus niet een recente uitvinding. Altijd een redelijke COP ivm stabiele grondwatertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
vanquishsdiv schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:36:
[...]

Dit is 'gewoon' een water/water-warmtepomp en dus niet een recente uitvinding. Altijd een redelijke COP ivm stabiele grondwatertemperatuur.
En mooi weggewerkt en geen geluidsoverlast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
okijokii schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:36:
[...]

En mooi weggewerkt en geen geluidsoverlast
Benieuwd naar de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:32:
[...]

Poeh moet ik hem ff in HA hangen.
Of JSON raadplegen:

Kortste manier (kun je later ip adres wel opzoeken)

Ga naar Quatt app.
Derde icoontje onder aanklikken
CIC aanklikken
Daarna op onderste keuze (je krijgt melding dat id is gekopieerd

Toets in Firefox of Chrome oid in (zonder spaties):
Http:// <plak CiC id> :8080 <enter>

Bij screenshots, poets CIC id even weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-AHVvEOTy_ovsS-1LFk8ebvJ_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHJDIbuSWsXBXZozkjecH5b9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcnVWTbgzQd5ob9MrOX5yhfJyEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxbpxrmq2qOU2hyMWnGb9vwH.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels beginnen we hier ook last van flowrate-problemen te krijgen. COP keldert evenredig aan het onrustiger worden van de flow. Dit weekend maar even uitsluiten dat het om lucht gaat enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

verguldebarman schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:16:
[...]

Ik vind dat je nog iets te weinig meetpunten hebt om een echte conclusie te maken, helemaal omdat de stoolijn op de x-as geen raakpunt heeft; dat klopt echt niet! Het lijkt wellicht inderdaad te hoog, maar..... Ik zou nog even wachten tot het echt koud is (liefst tegen of, beter nog, onder nul).

Blijf gewoon in ieder geval vanaf nu structureel elke dag de meetpunten invoeren en dan weet je echt je stooklijn.

Om een idee te geven hoeveel meetpunten wel iets zinnigs opleveren (ik heb er 100 over winters):
[Afbeelding]
Dat is een mooi plaatje zeg!

@Quatt: als jullie nou iets maken zodat deze data wordt vastgelegd en inzichtelijk is voor klanten....dan weten jullie ook meteen of iets goed werkt of niet. Zeker omdat tijdens de intake hier zeer weinig aandacht aan wordt gegeven. _/-\o_

PS: mensen, een CiC RESET je niet....deze maak je spanningsloos. Er is een wezenlijk verschil tussen iets resetten (fabrieksinstellingen) of spanningsloos maken. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 04-12-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:55
okijokii schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:46:

En vooral handig bij het verhelpen van storingen aan de wp.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 08:12
Erasmo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:10:
[...]

Bij mij konden ze dat niet 100% zien maar was na wat troubleshooten waarschijnlijk het issue en dat bleek ook echt zo.

Heb je al contact gehad en welke ketel heb je? Als je een Intergas HRE hebt wil ik boven nog wel even kijken, ik moest mijn minimale pompsnelheid op de ketel verhogen om de flow er in te houden, anders slaat de ketel inderdaad steeds af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Freeckje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:45:
[...]

En vooral handig bij het verhelpen van storingen aan de wp.
Niet veel anders dan aan gevels en dakkapellen denk ik. Maar teveel offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dersan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:45:
[...]

Bij mij konden ze dat niet 100% zien maar was na wat troubleshooten waarschijnlijk het issue en dat bleek ook echt zo.

Heb je al contact gehad en welke ketel heb je? Als je een Intergas HRE hebt wil ik boven nog wel even kijken, ik moest mijn minimale pompsnelheid op de ketel verhogen om de flow er in te houden, anders slaat de ketel inderdaad steeds af.
Vaillant. Ik ga morgen tijdens kantooruren weer bellen.

Ik heb de cv temp verhoogd naar 45 graden en het lijkt er nu op dat als de quatt begint de gasketel een pufje gas doet en mee gaat draaien. Niet optimaal maar wel warm.

Dat is dan wel weer het nadeel van vloerverwarming, het is een beetje lastig troubleshooten met zo'n grote warmtebuffer.

Edit: toch loopt het niet helemaal lekker. Thermostaat staat op 22,5 , ruimte is 21,6 maar noch quatt noch gasketel doen wat. Normaalgesproken staat de quatt nu lekker te snorren op 3-400W om de boel warm te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Erasmo op 04-12-2024 22:06 ]

Pagina: 1 ... 163 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.