Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
@ardjuno Ik weet niet of je per se groter of meer nodig hebt. Wat wel opvalt is dat de ruimte ontzettend snel opwarmt, maar, koelt ook heel erg snel weer af.
Ik zou sowieso eens beginnen met minder aan je thermostaat te draaien ;)

Heb je geen HA data?
De app toont steeds uurgemiddeldes. Het is slecht op te maken wat de warmtepomp nu eigenlijk doet.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 27-12-2024 13:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:57

Mickel moen

mickelmoen.nl

ardjuno schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:18:
[...]

Duidelijke punten en uitleg. Dankjewel hiervoor. Ik ga die nacht langzamer overbruggen en zal inderdaad een uitgebreider schema opzetten waarbij die maximaal tot 18,5 zakt en dan per uur weer 0,1 graad omhoog gaat.

Wat bedoel je met punt 4? Onafhankelijk maken? Volgens mij kan iedere Tado knop een warmtevraag aansturen toch? Ik weet niet precies hoe je kan instellen dat ze dat niet doen? Bedoel je dat je ze dus niet in een kamer zet? Of dat je ze in een zoneregelaar zet?
Inderdaad. Alleen de master-ruimte een warmtevraag en daar alle radiatoren geheel open. De rest van het huis actieve warmtevraag uitzetten. Dat doe je per kamer. In instellingen dus naar de betreffende kamer gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wH1dn8Q3oghEFsYsPj4gBBpSH4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vc8OdB64VMQ2cacJSL6wdKDS.jpg?f=fotoalbum_large

Wat wel kan, is als je nog een ruimte hebt die je vrijwel gelijk gebruikt als de master-ruimte, hier een draadloze sensor hangen. Ook hier weer geen Tadoknop, maar radiator geheel open. Deze ruimtes geef je vervolgens het (vrijwel) exacte schema. De thermostaat en de draadloze sensor kunnen dan beide actief warmte vragen. De ruimte met de laagste temperatuur is dan de baas. Is er echter een andere bron, zoals koken of intreden van zon, die warmte in de ruimte brengt die boven het schema gaat, neemt de andere ruimte het over.

[ Voor 19% gewijzigd door Mickel moen op 27-12-2024 13:38 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardjuno
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 16:44
paQ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:29:
@ardjuno Ik weet niet of je per se groter of meer nodig hebt. Wat wel opvalt is dat de ruimte ontzettend snel opwarmt, maar, koelt ook heel erg snel weer af.

Heb je geen HA data?
De app toont steeds uurgemiddeldes. Het is slecht op te maken wat de warmtepomp nu eigenlijk doet.
Ik zit vrij weinig aan de thermostaat :-) Denk dat die verschillen die zo springen komen omdat de kinderkamer boven ook een actieve warmtevraag had en die op 18 graden stond. Dat heb ik nu uitgezet. Dus als het goed is zal de grafiek vanaf nu vooral gewoon snachts 18,5 en overdag 19,5 graden tonen en dus niet heen en weer springen.

Hoe kom ik aan HA Data? Bedoel je Home Assistant data? Dan moet ik een apparaat daarvoor hebben toch?

[ Voor 37% gewijzigd door ardjuno op 27-12-2024 13:36 ]

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
Mickel moen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:30:
[...]

Inderdaad. Alleen de master-ruimte een warmtevraag en daar alle radiatoren geheel open. De rest van het huis actieve warmtevraag uitzetten. Dat doe je per kamer.

[Afbeelding]
Dit heb ik nu gedaan. Thanks! Dan zal de grafiek er wel wat rustiger uit gaan zien.

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
ardjuno schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:33:
[...]

Hoe kom ik aan HA Data? Bedoel je Home Assistant data? Dan moet ik een apparaat daarvoor hebben toch?
Als je geen HA hebt dan is dat wat het is.
Bedoelde meer: als je grafieken hebt dan kun je zien wat de wp doet en waarop hij reageert.
De app is beknopt en geeft in wezen het 'eindresultaat'. Je kunt nu eigenlijk niet zien of ze elkaar afwisselen, of samen korte sprintjes trekken, of zelfs pendelen.
Doorgaans leidt rustig regelgedrag tot een rustige run en daarmee bijna altijd efficiënter.
Dus idd de regeling van de zonering significant verminderen en gewoon eens je thermostaat op bijv 19,5 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
Ik moet even in de voordelen duiken van de Home Assistant om te kijken of dat iets voor mij is, los van de grafieken en het beter begrijpen van de warmtepomp.

Jullie adviseren ook geen nachtverlaging van bijvoorbeeld 0,5 of 1 graad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

ardjuno schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:45:
Ik moet even in de voordelen duiken van de Home Assistant om te kijken of dat iets voor mij is, los van de grafieken en het beter begrijpen van de warmtepomp.

De een wel, een ander niet.

Ook hier weer, stel het eerst als comfortvraag en dan als besparingsvraag.

Wij willen het ''s ochtends koeler dan.''s avonds. Dus gaat om 23.15 de nachtverlaging in van 18,5 C en die loopt vanaf dat moment op naar 21,5C in de avond. Stappen van 0,1C/45 minuten. Zo heb ik ieder moment een gewenste temperatuur zonder grote sprongen. Gemiddelde temp over de gehele dag 20C. ''s nachts zo ook een relatief hogere COP dan ''s avonds. Voor wie zich daar druk over wil maken.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardjuno
paQ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:29:

Heb je geen HA data?
Ik heb een afbeelding van Tado bijgevoegd en dan zie je dat de temperatuur heel stabiel is in de woonkamer en 's nachts amper afkoelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se2GZEH0TP-268y0UFo3ZTAkHU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJqIJ0w2U24I9sGLzbLzqbVp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ardjuno schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:55:
[...]

Ik heb een afbeelding van Tado bijgevoegd en dan zie je dat de temperatuur heel stabiel is in de woonkamer en 's nachts amper afkoelt.
[Afbeelding]
In dat geval reageert de CIC dus schijnbaar best hevig op 'instructies' van tado knoppen op andere plekken.
Ik zou zoeken naar een balans waarin de bovenverdieping meelift op de warmtevraag beneden. En indien nodig afkapt indien die temperatuur een bepaalde grens bereikt op de bovenverdieping.

Het alleen maar even 1 of 2 slaapkamers verwarmen wanneer het beneden al warm genoeg is, zal niet makkelijk gaan met een warmtepomp. Daarvoor is er op zo'n moment te weinig afgifte / te kleine systeeminhoud.

Maar 3.8 op een dag van 7~8 graden met slechts 1~2kW gemiddeld benodigd vermogen is niet OK. moet echt veel beter kunnen.

offtopic:
het blijft appels met peren, maar for what's worth it, het was hier gisteren 5-6 graden, benodigd vermogen was zo gemiddeld 2750W, en dan is het 2 graden warmer in huis (21,5). De dag sloot af met een COP van 5.3
Heb je dan ook veel meer verbruikt? voel ik aankomen.... heel de dag 21.5, opgenomen 10.5kWh. Maar dat staat toch echt los van een COP van 3.8 zoals je ziet. Een hogere wenstemperatuur kost meer energie(duh)

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 27-12-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

ardjuno schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:55:
[...]

[Afbeelding]
Wat je niet moet willen, is steeds aan de thermostaat draaien. Ik heb het zo ingesteld, dat de thermostaat zomer en winter hetzelfde schema heeft.
Op basis van jouw comfortwensen over de dag maak je dit schema. Dan zoekt de CIC het verder wel uit.
Dat geeft het meest rustige gedrag.

Hoogstens, ga je op basis van incidentele wensen, bijvoorbeeld omdat je de kamer vol visite hebt, handmatig de thermostaat bedienen. Maar het mooist. Instellen voor alle jaargetijden en niet meer aankomen.

Dit geldt niet voor de kamers zonder actieve warmtevraag. Daar kun je gewoon aan de knoppen draaien.

Overigens neem de tijd om tot dit schema te komen. Ik heb mijzelf hiervoor een jaar gegeven. Dan heb je alle weersomstandigheden (temperaturen) gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 27-12-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ardjuno schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:45:

Mijn advies is meestal te starten op 1 temperatuur, maar wel bij koud weer.
Even afwachten hoe dat bevalt.

Voor nachtverlaging kun je eerst testen hoe snel alles opwarmt: verlaag eerst eens met 0,5°C en zodra die verlaagde ingestelde temperatuur is bereikt, verhoog je weer met 0,5°C.
Kijk hoe lang het duurt voor die 0,5°C erbij is bereikt: dan weet je ook hoeveel tijd er tussen iedere stap omhoog moet.
Bij temperaturen onder 8°C kan mijn enkele Quatt geen verhoging na de nachtverlaging meer trekken.
Ik gok dat het bij je duo met gemak kan.

Nu je je tado's hebt aangepast, kun je natuurlijk ook het even aankijken met de huidige instellingen.

Ik heb ook geen HA: zie voor mij geen nut.
Heb wel een P1 meter en de Energy Socket: daar komt voor mij genoeg info uit _/-\o_

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
SBL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:17:
[...]

Moeilijk om met je mee te denken, omdat hier wel heel veel bij elkaar komt.
Dus je hebt nu ongeveer 8kW warmteverlies bij -10 buiten.
En je ziet een probleem in de woonkamer/benedenverdieping, waar je nu bij water van 45graden een afgifte heb van 3,7 (je vermeldt geen eenheden; kW, denk ik).
Met de vermelde extra radiator (T33, 230x50) heb je volgens je eigen berekening al 4,1kW bij 40 graden, dus ja, dit helpt een graad of 6 watertemperatuur als je alleen beneden stookt (dus COP ongeveer +1).
Stook je boven ook nog? Zo nee, waarom niet? (als het buiten 3 graden is en op je slaapkamer boven 18, dan haalt die nu ergens 15 graden warmte vandaan. Dat wil je niet van (onderbemeten) radiatoren beneden laten komen.)
Je wilt dat Quatt het alleen redt. Als het buiten -7 is, heb jij 7kW nodig, maar dat kan de Quatt niet leveren (dan max 4kW). Ook niet als je boven erbij gaat stoken. Dan zul je veel moeten isoleren of een 2e Quatt erbij kopen (dit jaar meer subsidie dan volgend jaar).
edit: 6,5kW afgifte bij watertemperatuur van 45graden lijkt me in combinatie met 1 Quatt wel lekker, dan kun je zijn max vermogen lekker kwijt en pas als Quatt te klein is, wordt CVketel dan bijgeschakeld. Bij mij is de afgifte net iets minder.
kW inderdaad.

We stoken zowel beneden als boven. Beneden is de boel goed geïsoleerd. Boven matig tot redelijk.

We hebben een Quatt Duo, dat scheelt. Tot -2 zou ik moeten redden als ik kijk naar m'n stooklijn. Er zijn maar weinig dagen dat de gemiddelde temperatuur onder de -2 duikt dat ik me daar niet zo druk over kan maken. Zou het liefst nog wat lagere temperaturen aan kunnen, maar we hebben ook nog een forse houtkachel staan hier voor dat handjevol heel koude dagen. Waar ik naar toe wil is een FE omgeving.

Hoe bereken je dat die watertemperatuur 6 graden omlaag gaat met de extra radiator? Dat is wat ik wel wil snappen, dan kan ik een soort optimale afgiftecapaciteit berekenen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Friezin schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:16:
[...]

Mijn advies is meestal te starten op 1 temperatuur, maar wel bij koud weer.
Even afwachten hoe dat bevalt.

Voor nachtverlaging kun je eerst testen hoe snel alles opwarmt: verlaag eerst eens met 0,5°C en zodra die verlaagde ingestelde temperatuur is bereikt, verhoog je weer met 0,5°C.
Kijk hoe lang het duurt voor die 0,5°C erbij is bereikt: dan weet je ook hoeveel tijd er tussen iedere stap omhoog moet.
Bij temperaturen onder 8°C kan mijn enkele Quatt geen verhoging na de nachtverlaging meer trekken.
Ik gok dat het bij je duo met gemak kan.

Nu je je tado's hebt aangepast, kun je natuurlijk ook het even aankijken met de huidige instellingen.

Ik heb ook geen HA: zie voor mij geen nut.
Heb wel een P1 meter en de Energy Socket: daar komt voor mij genoeg info uit _/-\o_
Ik ben toch benieuwd hoeveel een 0,5 graad verlaging bespaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:07
medu80 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:47:
[...]

Bij mij bespaart het een paar uur geluid 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Geen idee: niet veel. Sommigen raken cv-gevoel niet kwijt.

(Maar wanneer ik zie dat temperatuur met 1,5°C omhoog en omlaag wordt "gezet" en er nog zoveel zones actief waren, betwijfel ik of TS wel is gelezen)

[ Voor 33% gewijzigd door Friezin op 27-12-2024 17:13 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:33
EvtK schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:14:
[...]

Nog even hier op terug komen: Mijn Intergas heeft een ander servicemenu, ik heb de handleiding daarvan wel gevonden. Ik heb een parameter 3, maar die stelt het maximaal CV vermogen in (niet de pompsnelheid). Ik heb ook een parameter c, die stelt het minimum toerental in. Dus dat lijkt ook net weer ff anders. 3 staat bij mijn ketel op 60 en c op 38 overigens.

Wat is wijsheid, misschien Quatt zelf maar even hier over benaderen denk ik.

[Afbeelding]
Waarschijnlijk kan de je pompsnelheid op een andere manier instellen. Als je 3. en c. niet hebt, werkt het waarschijnlijk anders voor jouw ketel. Als je Quatt benaderd zou ik dat wel doen met jouw probleem (ketel springt bij, maar huis wordt niet warm). Misschien is deze instelling op de ketel wel helemaal de verkeerde denkrichting.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:43
s020506 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:07:
[...]

Waarschijnlijk kan de je pompsnelheid op een andere manier instellen. Als je 3. en c. niet hebt, werkt het waarschijnlijk anders voor jouw ketel. Als je Quatt benaderd zou ik dat wel doen met jouw probleem (ketel springt bij, maar huis wordt niet warm). Misschien is deze instelling op de ketel wel helemaal de verkeerde denkrichting.
Bij oudere ketels zit er een standen schakelaar op de pomp zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Erveetwee schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:21:
[...]
We stoken zowel beneden als boven. Beneden is de boel goed geïsoleerd. Boven matig tot redelijk.

We hebben een Quatt Duo, dat scheelt. Tot -2 zou ik moeten redden als ik kijk naar m'n stooklijn. Er zijn maar weinig dagen dat de gemiddelde temperatuur onder de -2 duikt dat ik me daar niet zo druk over kan maken. Zou het liefst nog wat lagere temperaturen aan kunnen, maar we hebben ook nog een forse houtkachel staan hier voor dat handjevol heel koude dagen. Waar ik naar toe wil is een FE omgeving.

Hoe bereken je dat die watertemperatuur 6 graden omlaag gaat met de extra radiator? Dat is wat ik wel wil snappen, dan kan ik een soort optimale afgiftecapaciteit berekenen.
Je eigen tabel laat zien dat je van 3,7kW afgifte bij water van 45 graden gaat naar 4,1kW afgifte bij water van 40 graden. Met beetje interpoleren kom ik dan in nieuwe situatie op 3,8kW afgifte bij 39 graden, dus kW afgifte ongeveer gelijk bij water dat 6 graden koeler is.
Maar jouw tabel is alleen van de afgifte beneden. Als je boven niets verandert, dan zal de impact op de totale/gemiddelde watertemperatuur wat minder zijn dan ik nu voorspiegelde. Dan is het bijvoorbeeld 6 beneden en 0 boven = totaal/gemiddeld maar 4 graden kouder water.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
Friezin schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:09:
[...]

Niks mis met affiliate marketing.
Je pakt vaak gelijk de doelgroep.
Je hebt het misschien ooit over Quatt gehad via fb: algoritme pakt dat op.
Beetje SEO-sausje erover en voilá 😉.

Ot: Echt snugger werkt het algoritme niet: zocht paar dagen geleden om ontwormingskuur voor mijn 3 katers, gekocht en geleverd. Nu nog steeds ads over ontwormen bij alle adsense sites >:). Vast herkenbaar (met andere zoekcriteria). En ja: je wordt actief benaderd /ot
Klopt. Ik volg ook de Facebookgroep van Quatt. Net als iedereen ben ik aan het nadenken of ik wel of niet voor een tweede Quatt wil gaan. En of ik dan via Quatt FE-wil. Ik ben dus inderdaad de doelgroep. Maar voorlopig besloten om niet voor een tweede Quatt te gaan.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
[...]

Friezin schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:00:
Geen idee: niet veel. Sommigen raken cv-gevoel niet kwijt.
Grosso modo…
100% / (binnen_temperatuur - buiten_temperatuur) voor elke graad

(100% van de energie is immers nodig voor het volledige verschil)

Dus als je 20 graden stookt en het vriest buiten: 5% voor 1 graad. Maar dat is dan wel “gemiddeld over het etmaal. Dus enkel 6 uur ‘s lang nachts 1 graad lager levert maar 1.25% op.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44

St@m

@ Your Service

Na mijn eerdere verhaal over het niet (volgens afspraak) terugbetalen van de gesprekskosten, is het wel zo fair om te melden dat ik het bedrag, na heel veel communicatie, heb teruggehad de 24e.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
ardjuno schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:12:
[...]
...

Bij deze de screenshot van 26 december.(25 dec

..
Jeminee, wat een wisselende warmtevraag. Een warmtepomp wil rustiger doorpruttelen. Alsof een auto constant 60 rijdt op de provinciale weg (dat rijdt zuinig, dus hoge COP).

Wat bij jou gebeurt is dat je auto op de snelweg rijdt. Volledig stopt, en weer accelereert naar de 100km/h. (Dat rijdt niet zuinig, dus lage COP).

Heel tegennatuurlijk; maar werk eens zonder nachtverlaging. Ik wilde er eerst niet aan maar nu blijkt dat in mijn geval zelfs zuiniger. Aan warmte-energie verbruik je meer. Maar stroom misschien vrijwel hetzelfde.
In mijn geval woog de lagere COP door temperatuurverhoging in de ochtend niet op tegen de besparing van het warmteverlies 's nachts. Dus zonder nachtverlaging meer warmte nodig voor je huis, maar mogelijk minder stroom omdat de hogere COP dat kan compenseren.

Let wel op; het wordt koud vannacht! Dus lage COPS zijn nu normaal wat je ook doet.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Stefannn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:50:
[...]

[...]

Grosso modo…
100% / (binnen_temperatuur - buiten_temperatuur) voor elke graad

(100% van de energie is immers nodig voor het volledige verschil)

Dus als je 20 graden stookt en het vriest buiten: 5% voor 1 graad. Maar dat is dan wel “gemiddeld over het etmaal. Dus enkel 6 uur ‘s lang nachts 1 graad lager levert maar 1.25% op.
Als je gemiddelde binnentemperatuur 20 graden is, en de gemiddelde buitentemperatuur op stookdagen over een jaar 8 graden is, dan moet je gemiddeld 12 graden temperatuurverschil overbruggen.

Als je je gemiddelde binnentemperatuur een halve graad laat zakken, hoef je gemiddeld nog maar 19,5-8=11,5 graad te overbruggen. Dat is dan (12-11,5)/12 = 0,5/12 = 4,1% dat je minder hoeft te stoken. Als je die verlaging alleen 's nachts doet gedurende 8 uur, dan is de besparing daar weer eenderde van = 1,38%.

Als je deze berekening doet voor een buitentemperatuur van 0grC, dan is de besparing : 0,5/18 = 2,7%.
Echter indien je deze berekening doet voor een buitentemperatuur van 15 graden, dan wordt de besparing : 0,5/5=10%. Daarom, moet je eerst de temperatuur middelen en dan pas uitspraken doen. De besparing mag je niet middelen !

Deze berekening komt in het oosten, met lagere gemiddelde buitentemperatuur op stookdagen (bv 7 graden gemiddeld), anders uit dan in het westen.

Als je van CV dagregime, met lage nachttemperatuur, naar warmtepomp, zonder dagregime, gaat kan je dat zomaar zijn dat je 10% extra moet stoken. Het zijn wel goedkopere stookkosten omdat je een warmtepomp hebt maar niet te verwaarlozen.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Dit was 26 dec. (Minus het laatste half uurtje).
Om je een idee te geven. Ik heb een oud tochtig slecht geïsoleerd huis. Dus let even niet op mijn warmte-energie maar wel de COP.
Mijn thermostaat staat nu 24u per dag op 18,5. (Nee ik heb het niet koud!!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qF1aCzgXIurfJw1xDccDfl2iipM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mX9ookpSCCq9mNgaXAQxgKjW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door vanquishsdiv op 27-12-2024 20:15 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
vanquishsdiv schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:06:
[...]

Let wel op; het wordt koud vannacht! Dus lage COPS zijn nu normaal wat je ook doet.
typisch COP 3.8-weer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
vanquishsdiv schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:12:
[...]

Om je een idee te geven. Ik heb een oud tochtig slecht geïsoleerd huis. Dus let even niet op mijn warmte-energie maar wel de COP.

[Afbeelding]
dat!

Duidelijk te zien dat het 'gewoon' met 2 vingers in de neus bereikbaar is.
Iets minder wellicht als je het wat behaaglijker wil hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Zit nu om 20:20 op Cop 4,4 dag-gemiddelde vr 27 dec 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
vanquishsdiv schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:06:
[...]

Jeminee, wat een wisselende warmtevraag. Een warmtepomp wil rustiger doorpruttelen. Alsof een auto constant 60 rijdt op de provinciale weg (dat rijdt zuinig, dus hoge COP).

Wat bij jou gebeurt is dat je auto op de snelweg rijdt. Volledig stopt, en weer accelereert naar de 100km/h. (Dat rijdt niet zuinig, dus lage COP).

Heel tegennatuurlijk; maar werk eens zonder nachtverlaging. Ik wilde er eerst niet aan maar nu blijkt dat in mijn geval zelfs zuiniger. Aan warmte-energie verbruik je meer. Maar stroom misschien vrijwel hetzelfde.
In mijn geval woog de lagere COP door temperatuurverhoging in de ochtend niet op tegen de besparing van het warmteverlies 's nachts. Dus zonder nachtverlaging meer warmte nodig voor je huis, maar mogelijk minder stroom omdat de hogere COP dat kan compenseren.

Dit hebben we al inmiddels al besproken en kwam dus omdat de kinderkamer op 18 stond. Dus er zijn 2 thermostaten in het huis en de ene keer pakt de Quatt de benedenverdieping en de andere keer de bovenverdieping. Dit is nu opgelost omdat ik alle Radiatorknoppen onafhankelijk heb gemaakt van de warmtevraag.

Zie ook bijgevoegd grafiek waarin de temp nu dus vanaf 13:00 wel netjes op hetzelfde blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwMIxhmwBv_2w57X0_WVXaroGNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hxrsty8b7NAz0T9sGalhH0BR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik las eerder ergens ook al dat iemand schreef dat ik hier de thermostaat voor een paar uurtjes uit zet en dus totaal niet begrijp hoe een warmtepomp werkt. Dat kan je opmerken als je die grafiek ziet maar is simpelweg dus niet het geval omdat die dus switcht van zones. De gehele woonverdieping staat gewoon op 19.5

[ Voor 36% gewijzigd door ardjuno op 27-12-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardjuno
vanquishsdiv schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:12:
[...]

Ja mooie COP. Dit komt voornamelijk door de lage water temperatuur lijkt mij?
Ik kom over een paar weken weer terug met de resultaten gezien ik nu dus voor constant 19,5 ga. Wellicht nog paar keer proberen te spelen met een nachtverlaging maar dat is even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ardjuno schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:35:
[...]

Ja mooie COP. Dit komt voornamelijk door de lage water temperatuur lijkt mij?
...en daarmee blijft draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
Voor sommigen wellicht wel leuk om te delen.
Diverse procesparameters tijdens een defrost.

Paar observaties:
- Defrost (status) begint al enige tijd voordat er daadwerkelijk ontdooit gaat worden. Rond 20:19
- Zodra defrostproces start gaat de bodemverwarming aan. Dit is ook mooi terug te zien op het elektrisch vermogen, dat neemt met zo'n 150W toe. Bodemverwarming staat ongeveer 5 minuten aan voordat het 'echte' defrosten start.
- Als defrost start is buitentemperatuur zo'n 0,6grC en heeft de verdamper een temperatuur van -10grC.
- Rond 20.24 start het echte werk. Hierbij gaat de fan uit, wordt het 4-wegventiel geschakeld om de werking van de warmtepomp om te draaien en wordt het expansieventiel in het R32 circuit (EEV) volledig geopend.
- De druk in het R32 circuit vereffent.
- Verdampercoil warmt langzaam op om aanwezige ijs te smelten, max temperatuur is net geen 40grC.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog een tweede expansieventiel zit voor de koelfunctie / defrostfunctie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uot7cQZ9HSn4ZnSOhoRMtvQvcQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EoJvfVDWl1bgZYlFiXIeXpse.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
jj85 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:04:
Voor sommigen wellicht wel leuk om te delen.
Diverse procesparameters tijdens een defrost.

Paar observaties:
- Defrost (status) begint al enige tijd voordat er daadwerkelijk ontdooit gaat worden. Rond 20:19
- Zodra defrostproces start gaat de bodemverwarming aan. Dit is ook mooi terug te zien op het elektrisch vermogen, dat neemt met zo'n 150W toe. Bodemverwarming staat ongeveer 5 minuten aan voordat het 'echte' defrosten start.
-
Dank voor je onderzoek! Zojuist viel het mij ook al op dat de COP (op mijn Home Assistant dashboard) enkele minuten voor de defrost fors daalde. Volgens mij stond de fan toen zelfs al uit met 1300 watt actueel vermogen op mijn stopcontact. (maar dus geen draaiende ventilator.) Enkele minuten later ging de defrost van start. Heb jij ook soortgelijke observaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
vanquishsdiv schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:08:
[...]

Dank voor je onderzoek! Zojuist viel het mij ook al op dat de COP (op mijn Home Assistant dashboard) enkele minuten voor de defrost fors daalde. Volgens mij stond de fan toen zelfs al uit met 1300 watt actueel vermogen op mijn stopcontact. (maar dus geen draaiende ventilator.) Enkele minuten later ging de defrost van start. Heb jij ook soortgelijke observaties?
Ja, zodra de bodemverwarming aan gaat met 150W, dan heeft dat een direct forse impact op de COP.
En uiteraard daalt de efficiency vanwege de aangevroren verdamper, maar dat gaat wat geleidelijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR4qRi8AXypW43QfziQ-ivlCYlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0HuRyIjvNFjs0ehfFY6OI1Wi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
vanquishsdiv schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:08:
[...]

Als het goed is, is tijdens een defrost je COP voor ongeveer 3-4 min negatief.

edit:
^^ dat dus (maar dan onder 0)

wel goed om te zien dat ze de bodemverwarmer hebben gewijzigd naar inschakelen tijdens een defrost (onder 0?)

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 27-12-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:12:
[...]

Maar dat zie je niet in HA :+ die begrenst hem ook op 0...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:13:
[...]

Maar dat zie je niet in HA :+ die begrenst hem ook op 0...
dan zelf een sensor aanmaken die Thermisch vermogen meet, dan kun je alles zelf daarna daa rop reflecteren.

Actueel COP
thermische opwek over de dag
COP over de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
jj85 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:12:
[...]

Ja, zodra de bodemverwarming aan gaat met 150W, dan heeft dat een direct forse impact op de COP.
En uiteraard daalt de efficiency vanwege de aangevroren verdamper, maar dat gaat wat geleidelijker.
Maar hoort de ventilator dan ook al te stoppen? Mijn ventilator draaide enkele minuten voor de daadwerkelijke defrost al niet meer. Terwijl de warmtepomp nog wel 32°C water leverde en 1300 Watt verbruikte.

(Dat baseerde ik op de planten die er 1 meter vandaan staan, die zie je duidelijk wapperen in de wind en nu niet.) Dus mogelijk kon de fan nog wel heel zachtjes draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door vanquishsdiv op 27-12-2024 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:15:
[...]

dan zelf een sensor aanmaken die Thermisch vermogen meet, dan kun je alles zelf daarna daa rop reflecteren.

Actueel COP
thermische opwek over de dag
COP over de dag.
Zoiets ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcVx3mY2x5xsP0YRZloD9_nZX2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tuYenvftkcbQkDaEECErb9Qu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
[...]

edit:
^^ dat dus (maar dan onder 0)

wel goed om te zien dat ze de bodemverwarmer hebben gewijzigd naar inschakelen tijdens een defrost (onder 0?)
Daar had ik afgelopen week ook wat mee lopen spelen. Dit was het resultaat tijdens een defrost fase. De hoge waarden zijn een gevolg van het feit dat powerOut een beetje na ijlt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RQr7G4IYyOd923DPFYZwAV5h5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fBX2rSN1xUON0sMtHqw5U4ys.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hf-ul7bBVQqzHKT2y19-nzgS88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SE7eMUnvPlcAuaBeKq6VnlN2.png?f=fotoalbum_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
vanquishsdiv schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:17:
[...]

Maar hoort de ventilator dan ook al te stoppen? Mijn ventilator draaide enkele minuten voor de daadwerkelijke defrost al niet meer. Terwijl de warmtepomp nog wel 32°C water leverde en 1300 Watt verbruikte.

(Dat baseerde ik op de planten die er 1 meter vandaan staan, die zie je duidelijk wapperen in de wind en nu niet.) Dus mogelijk kon de fan nog wel heel zachtjes draaien.
Dat zie ik hier dus niet. Fan stopt pas als hij echt gaat ontdooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
robmaas schreef op woensdag 25 december 2024 @ 01:38:
[...]

Het lijken mij van beide kanten veronderstellingen die als feit geponeerd worden.Daar heeft niemand iets aan.
Veronderstellingen? Het staat gewoon in de comments dat deze Youtuber door Quatt benaderd is. Maar daarnaast niemand filmt normaal gesproken hoe de monteur in zijn Tesla weg rijdt, dat is voor een vlogger niet interresant maar voor een bedrijf die wil laten zien hoe duurzaam deze bezig is wel.

Alle pluspunten van Quatt komen zorgvuldig aan bod:

-De hogere subsidie van dit jaar.
-Het voordeel om nu een tweede Quatt te kopen.
-Het mooie uiterlijk van de buitenunit
-De zorgvuldige installatie
-De warmteverliesberekening aan de hand van praktijkgegevens
-Het stille geluid (waar de buren geen last van hebben)
-"Toevallig" kunnen we ook de binnenkant van de Quatt zien
-De isolatie van het boilervat (Een vat wat nog nog helemaal niet is geplaast)
-Nederlands sprekende monteurs

Script zorgvuldig uitgevoerd, door een leuke sympathieke gast, marketing technisch uitstekend gedaan.

Maar wat mij betreft ook een kritische noot. Als je van plan bent om je huis zorgvuldig te isoleren, zoals deze youtuber aan het uitvoeren is, door het hele huis gebruik wil maken van lage temperatuurverwarming, de oude ketel op de verkeerde plek zat is het naar mijn mening niet logisch om nu nog voor een hybride oplossing te gaan. Tenzij je een aanbod krijgt die te goed is om te weigeren en die heeft deze Youtuber blijkbaar gekregen. Het "probleem" van Quatt is dat de FE-versie nog niet op de markt is. Maar ze zullen deze graag aan klanten met een duo Quatt verkopen. Mijn voorspelling blijft dus staan, over een jaar, als er ook boven in het huis verwarming is, blijkt op basis van een realistische warmteverliesberekening dat het huis geschikt is voor FE. Quatt komt die CV-ketel dan weer netjes ophalen. Maar ik kan het mis hebben en dat het bij dit filmpje blijft. Maar als het huidige filmpje goed scoort (gezien wordt) zie ik dat persoonlijk wel gebeuren.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vandaag is wel zo’n dag dat ik denk dat ik eigenlijk wat meer warmte moet bufferen overdag in plaats van een constante temperatuur moet hanteren…

De hele dag staat die pomp uit (sinds 10 uur), vervolgens gaat ie om 18 uur aan nu zijn de omstandigheden dusdanig dat ie het gas er ook meteen maar effe bij pakt…

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Mijn ene Quatt heeft vandaag t/m 21u meer verbruikt (24kWh) dan die 2 van jou samen.
Maar heeft minder warmte geleverd (80kWh en nog een m3 gas erbij), dus veel slechtere COP (3,3; Tlift ~ ruim 40 graden).
Ook veel meer defrosts (18) terwijl jij er maar 10 had.
Ga zondag uitrekenen of ik een 2e Quatt wil.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]

Als we een oude post erbij pakken, dan zien we dat de CIC een geforceerde defrost kan aanvragen aan de Quatt (set working mode)
Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"

Nu blijft tijdens een defrost de working mode op 2 (Heating) staan. Dus de defrost lijkt niet vanuit de CIC geïnitieerd te worden, maar vanuit de Quatt zelf.

Dan zou de firmware op de Quatt zelf ook geupdate moeten worden om functionaliteit te veranderen. Kan je firmware via modbus updaten? (lijkt me wel gewenst, maar geen idee of het kan...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
jj85 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:29:
[...]

Dat zie ik hier dus niet. Fan stopt pas als hij echt gaat ontdooien.
Excuus! De fan draait wel!
Mijn fout. Nu zie ik weer geen luchtstroom maar zojuist buiten geweest en blijkt de ventilator gewoon te draaien. Alleen fors minder luchtverplaatsing door ijsvorming achterop, zie foto. Nu dus ook een actuele cop van 2,7 zonder dat de bodemplaatverwarming aanstaat. Straks na defrost weer een actuele cop van 4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8FBFgMSZPuKEwZu6jZj1flC2_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2INybNtLDccmxH6MTC7CMbx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door vanquishsdiv op 27-12-2024 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16
Beetje gas erbij vandaag maar lekker warm ☺️

Binnenkort komt iemand waterzijdig inregelen. Kijken of dat verschil gaat brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfnHx-O-yNrcA6P1JLqPJcXN2ds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qFXMDtVPRtf1NEoaYBbBigIn.png?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
vanquishsdiv schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:48:
[...]

Excuus! De fan draait wel!
Mijn fout. Nu zie ik weer geen luchtstroom maar zojuist buiten geweest en blijkt de ventilator gewoon te draaien. Alleen fors minder luchtverplaatsing door ijsvorming achterop, zie foto. Nu dus ook een actuele cop van 2,7 zonder dat de bodemplaatverwarming aanstaat. Straks na defrost weer een actuele cop van 4.
[Afbeelding]
Mooi plaatje! :*)
Zou er ook even bij blijven bij het ontdooien, toch wel eens leuk om te zie hoe snel zoiets eigenlijk gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanquishsdiv
jj85 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:53:
[...]

Mooi plaatje! :*)
Zou er ook even bij blijven bij het ontdooien, toch wel eens leuk om te zie hoe snel zoiets eigenlijk gaat.
Heb ik al vaak gezien! Vdh dacht dat de eerste keer dat de warmtepomp in de fik stond :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
AlfredPteD schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:11:
[...]

Als je gemiddelde binnentemperatuur 20 graden is, en de gemiddelde buitentemperatuur op stookdagen over een jaar 8 graden is, dan moet je gemiddeld 12 graden temperatuurverschil overbruggen.

Als je je gemiddelde binnentemperatuur een halve graad laat zakken, hoef je gemiddeld nog maar 19,5-8=11,5 graad te overbruggen. Dat is dan (12-11,5)/12 = 0,5/12 = 4,1% dat je minder hoeft te stoken. Als je die verlaging alleen 's nachts doet gedurende 8 uur, dan is de besparing daar weer eenderde van = 1,38%.

Als je deze berekening doet voor een buitentemperatuur van 0grC, dan is de besparing : 0,5/18 = 2,7%.
Echter indien je deze berekening doet voor een buitentemperatuur van 15 graden, dan wordt de besparing : 0,5/5=10%. Daarom, moet je eerst de temperatuur middelen en dan pas uitspraken doen. De besparing mag je niet middelen !

Deze berekening komt in het oosten, met lagere gemiddelde buitentemperatuur op stookdagen (bv 7 graden gemiddeld), anders uit dan in het westen.

Als je van CV dagregime, met lage nachttemperatuur, naar warmtepomp, zonder dagregime, gaat kan je dat zomaar zijn dat je 10% extra moet stoken. Het zijn wel goedkopere stookkosten omdat je een warmtepomp hebt maar niet te verwaarlozen.
Ik geloof dat we hetzelfde zeggen. Alleen met iets andere getal voorbeelden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
ja oa :+

het is belangrijk dat dit gebeurt (ipv strak op 0 zetten; dat is vals spelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seUeLqDKEEDEYi6mxpV9axhrhfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BuAMy7nOngoyEaEGIbuW8XJ1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
SBL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:43:
[...]

Mijn ene Quatt heeft vandaag t/m 21u meer verbruikt (24kWh) dan die 2 van jou samen.
Maar heeft minder warmte geleverd (80kWh en nog een m3 gas erbij), dus veel slechtere COP (3,3; Tlift ~ ruim 40 graden).
Ook veel meer defrosts (18) terwijl jij er maar 10 had.
Ga zondag uitrekenen of ik een 2e Quatt wil.
Ben benieuwd naar je uitkomst :)

Minder defrosts is (verwacht ik) wel een voordeel van de duo.
Je draait op lager vermogen per Quatt. De compressor draait wat minder hard. De verdamper wordt wat minder koud en vriest dus minder snel aan.
Maar dit wel x2...

Welk deel van het land woon je... buitentemp heeft natuurlijk best invloed.
(om zoveel mogelijk appels met appels te vergelijken...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/546aAOf5oJW8hGzkciWh4DvFAIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HHQ8y9mzfL6QHc0Vz26ozodY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Stefannn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:58:
[...]

Ik geloof dat we hetzelfde zeggen. Alleen met iets andere getal voorbeelden.
Dat klopt inderdaad, en ik laat zien dat jouw berekening niet geldt voor andere buitentemperaturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
AlfredPteD schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:27:
[...]

Daar had ik afgelopen week ook wat mee lopen spelen. Dit was het resultaat tijdens een defrost fase. De hoge waarden zijn een gevolg van het feit dat powerOut een beetje na ijlt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
yep... want zo kakt (bij mij) de COP in van 4.9 (om middernacht) naar 3.8 -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHdEZdevqPYhmOnL50HUtcY7JNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtPWtTcxNZ0hIJTXpACb4lj5.png?f=fotoalbum_large

Het is nu 3.7, maar als alle defrosts op COP 0 / 0W thermisch waren blijven steken, dan had ik nu COP 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
AlfredPteD schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:02:
[...]

Dat klopt inderdaad, en ik laat zien dat jouw berekening niet geldt voor andere buitentemperaturen. :)
A…
De berekening (het sommetje aan het begin) wel, maar het getal voorbeeld inderdaad niet.
Dat was inderdaad niet perse duidelijk.

Ik had het snel tussendoor vanaf mijn telefoon gepost omdat ik het wel grappig vond dat het antwoord op die vraag eigen vrij simpel is.
Maar dat was inderdaad niet duidelijk.

Bij lager temperatuur verschil is het percentuele verschil inderdaad veel meer. In absolute zin juist veel minder. Omdat het minder kWh is met ook nog een betere cop.

Mhh.. zo wordt het simpele sommetje toch weer ingewikkeld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:01:
[...]

ja oa :+

het is belangrijk dat dit gebeurt (ipv strak op 0 zetten; dat is vals spelen)

[Afbeelding]
Toch zojuist bij Quatt de (uitgebreide) vraag maar eens neergelegd waarom ze dit doen. Defrosts horen bij een warmtepomp, dat kost energie, dus dat horen we ook gewoon terug te zien in de mooie cijfers in de Quatt app etc.
Is het nu een 'foutje' of bewust verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Erik1805 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:52:
Beetje gas erbij vandaag maar lekker warm ☺️

Binnenkort komt iemand waterzijdig inregelen. Kijken of dat verschil gaat brengen.

[Afbeelding]
Als je nou je setpoint van de kamertemperatuur gelijk houdt gaat het gasverbruik al wel omlaag denk ik. Je zie nu dat je je setpoint verhoogt en het tevens buiten kouder wordt, dan vind ik het niet vreemd dat gas erbij komt.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
Star65 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:44:
[...]

Als je nou je setpoint van de kamertemperatuur gelijk houdt gaat het gasverbruik al wel omlaag denk ik. Je zie nu dat je je setpoint verhoogt en het tevens buiten kouder wordt, dan vind ik het niet vreemd dat gas erbij komt.
Beetje gas erbij vind ik geen probleem. Het is tenslotte geen AE.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:37:
[...]

Toch zojuist bij Quatt de (uitgebreide) vraag maar eens neergelegd waarom ze dit doen. Defrosts horen bij een warmtepomp, dat kost energie, dus dat horen we ook gewoon terug te zien in de mooie cijfers in de Quatt app etc.
Is het nu een 'foutje' of bewust verkeerd...
Een defrost fase kost niet zoveel energie. Totaal ongeveer 0,27 kWh per defrost. Dit is de energie die uit het CV water wordt gehaald (0,24 kWh) plus de energie die nodig is voor de warmtepomp tijdens een defrost (0,03 kWh).

Dit getal is trouwens gebaseerd op slecht één defrost fase, dus wellicht is het niet zo representatief. :S

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Star65 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:44:
[...]

Dit lees ik hier terug sinds ik dit topic gevonden heb. Maar waarom zou je geen nachtverlaging doen als dit energie bespaart?

Ja, de warmtepomp loopt efficiënter zonder nachtverlaging, maar als dit je netto meer energie kost, dan snijdt het toch geen hout om ‘s nachts voor niets te stoken?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
VindiGoosh schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 01:29:
[...]

Dit lees ik hier terug sinds ik dit topic gevonden heb. Maar waarom zou je geen nachtverlaging doen als dit energie bespaart?

Ja, de warmtepomp loopt efficiënter zonder nachtverlaging, maar als dit je netto meer energie kost, dan snijdt het toch geen hout om ‘s nachts voor niets te stoken?
Dat is een goed punt. Je verwacht dat er ergens een omslagpunt is waarbij een bepaald niveau van nachtverlaging de optimale instelling is. Dat lijkt me een lastige rekensom (anders had ik het al wel berekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]

Misschien bij nieuwere modellen. Bij mij springt de bodemverwarmer aan als de temperatuur onder de 4 graden komt. Of als de Quatt heeft uitgestaan, na 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]

Dit deed de bodemverwarming afgelopen nacht.
<0grC is aan
>0grC is uit

Zit niet geen hysterese op zo te zien :?

(PowerInput is eens per 10 seconden, dus minder gedetailleerd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AZgh-i5GQiOaoPjwPGM1TiV2Iw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iUgAODTSVOUyHNasWJtSGfcR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
s020506 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 07:36:
[...]

Misschien bij nieuwere modellen. Bij mij springt de bodemverwarmer aan als de temperatuur onder de 4 graden komt. Of als de Quatt heeft uitgestaan, na 10 minuten.
Zou goed kunnen. Vraag me namelijk af of de firmware op de Quatts zelf bijgewerkt kan worden om dit soort zaken aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
jj85 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 07:39:
[...]

Zou goed kunnen. Vraag me namelijk af of de firmware op de Quatts zelf bijgewerkt kan worden om dit soort zaken aan te passen.
Beetje jammer, over een hele winter gekeken scheelt dat behoorlijk. Nou ja, de prijs van de early adapter, zullen we maar zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:59:
[...]

Een defrost fase kost niet zoveel energie. Totaal ongeveer 0,27 kWh per defrost. Dit is de energie die uit het CV water wordt gehaald (0,24 kWh) plus de energie die nodig is voor de warmtepomp tijdens een defrost (0,03 kWh).

Dit getal is trouwens gebaseerd op slecht één defrost fase, dus wellicht is het niet zo representatief. :S
Tsja, wat is veel / weinig. Op de grote getallen van een Quatt is 0,27 kWh niet zoveel.
Maar het is dan wel weer genoeg om zo'n 2,5 liter water aan de kook te brengen. Na een nachtje defrosten tikt het ook wel aan.

Vannacht was wel een slechte score door het ontdooien én bijna continu 150 watt bodemverwarming (x2) aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIMFnrnswuIWtRRYUzwgzH1iuZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IlJuVMEDyGtsP4Qd38vUES89.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:49
s020506 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 07:46:
[...]

Beetje jammer, over een hele winter gekeken scheelt dat behoorlijk. Nou ja, de prijs van de early adapter, zullen we maar zeggen :)
Dit lijkt mij nou wel een punt waar wij vanuit het Tweakers forum een dialoog met Quatt tech support moeten kunnen voeren hoe de besturing van de bodemplaatverwarming efficiënter kan en niet 150 Watt continu laat wegwaaien waar dit niet nodig is.
Met de nieuwe inzichten uit de modbus communicatie kunnen wij dit samen veel beter gaan documenteren. Ik heb wel modbus maar mijn buitenunit staat op een dak waar ik niet makkelijk even bij kan om te kijken of er ijsopbouw plaats vindt.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
TeslaNerd schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:01:
[...]

Dit lijkt mij nou wel een punt waar wij vanuit het Tweakers forum een dialoog met Quatt tech support moeten kunnen voeren hoe de besturing van de bodemplaatverwarming efficiënter kan en niet 150 Watt continu laat wegwaaien waar dit niet nodig is.
Dat zou mooi zijn. Maar ik ben wat dat betreft een beetje pessimistisch. Er zullen echt wel een paar developers aan de Quatt werken, maar ik vermoed dat die druk zijn met problemen oplossen. Qua ontwikkeling van de Quatt verwacht ik niet veel meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
s020506 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:18:
[...]

Dat zou mooi zijn. Maar ik ben wat dat betreft een beetje pessimistisch. Er zullen echt wel een paar developers aan de Quatt werken, maar ik vermoed dat die druk zijn met problemen oplossen. Qua ontwikkeling van de Quatt verwacht ik niet veel meer.
De huidige Quatt zal weinig nog aan ontwikkeld worden, die mag straks sowieso niet meer verkocht worden met R32. Qua development zal de focus ongetwijfeld op een R290 unit liggen (naast All-E en Chill)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefannn
@Friezin @AlfredPteD @VindiGoosh @medu80 ,
Naar aanleiding van de terechte opmerking van @AlfredPteD dat de relatieve kosten van een graad setpoint aanpassing afhankelijk waren van de de omstandigheden heb ik er nog even over nagedacht.

Eigenlijk is het denk ik heel simpel…
De absolute kosten zijn namelijk wel constant.
Absolute kosten voor 1 graad zijn: [ “stooklijn ingesteld gebruik bij -10” / (“stooklijn kruispunt” + 10) ]
De Stooklijn geeft defacto namelijk het warmte tekort aan afhankelijk van buitentemperatuur. En aangezien dat ongeveer een rechte lijn is is dat constant per graad.

Voorbeeld: bij 6000W warmte behoefte bij -10C en Stooklijn kruispunt op 17 graden is de extra warmte behoefte 6000/27=222W per graad.
Dus als je 6 uur lang een verlaging van 1 graad doet levert je dat in dit voorbeeld 6x222=1.3kWh op. Dus bij een cop van 3 0.43 kWh electrisch (ongeveer 10cent).

Of het “voordelig” is om nachtverlaging in te stellen….
- als je na de nachtverlaging op heel hoog vermogen gaat draaien om het bij te trekken zeker niet. Je moet het dus heel geleidelijk over een paar uur weer omhoog brengen.
- als je een dynamisch contract hebt is stroom in de nacht gauw 25% goedkoper, dan kan je juist beter nacht verhoging toepassen.
- ‘s nachts is het echter ook gauw 5 graden kouder, dat kost je gauw 20% op je cop, dan werkt nachtverlaging dus juist weer dubbelop goed, zowel uitsparing van energie als vermijden van ongunstige cop periode.

Dat gezegd hebbende…
Nu ik er zo over nadenk is het Stooklijn kruispunt GEEN huis eigenschap. Als je het huis op 30 graden zou stoken zou je op 17 graden echt wel veel energie gebruiken.
In principe ligt het Stooklijn kruispunt exact op de ingestelde thermostaat temperatuur. Immers…. Het huis verliest allen warmte als er een verschil tussen binnen en buitentemperatuur is.
In praktijk ligt het 1 a 2 graden lager (rond de 17 als je op 19 stookt). Dat komt omdat de quatt niet de enige warmtebron is:
- een goed geïsoleerd huis warmt ook passief op door zon instraling
- de mensen brengen ook warmte. Een mens in rust genereert 100W, bij zware inspanning 300 tot 400W.
Kortom… de “echte” Stooklijn ligt 200 a 300W boven de quatt benodigde curve.. die “opgetilde” versie van de ingestelde Stooklijn kruist hij bij de meeste mensen inderdaad bij 19 a 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erik1805 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:48:
[...]

Beetje gas erbij vind ik geen probleem. Het is tenslotte geen AE.
0,2 verhogen met iets langere tijd (1,5 uur?) ertussen al getest?
Zie nu tig keer 0,1 en 2x 0,2°C. Misschien is die 0,1°C erbij net een te kleine stap om CIC op te porren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkde
  • Laatst online: 15-09 19:34
Het heeft voor het eerst gevroren hier vanacht.
Hele nacht dus ook gas gebruikt en volop warmtepomp aan. Is dat bij jullie ook zo?

Ik moet er wel aan wennen dat hij dan de hele nacht 13 kWh verbruikt en dan ook nog gas verbruikt. Terwijl ik vroeger gewoon de verwarming terugdraaide naar 16 en helemaal geen gas gebruikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJvOsS-tgWOJu408dw23s8sw6hY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xbli2Y820PxDhJDRdmEiV0BU.png?f=fotoalbum_large

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:37
AlfredPteD schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 07:35:
[...]

Dat is een goed punt. Je verwacht dat er ergens een omslagpunt is waarbij een bepaald niveau van nachtverlaging de optimale instelling is. Dat lijkt me een lastige rekensom (anders had ik het al wel berekend).
Een halve graad kan prima, een graad tot anderhalf ook als je het daarna in stapjes van 0.5 graden per uur (give or take) laat oplopen.

Let wel dat op basis van je huis/afgifte/etc die nachtverlaging geen vast gegeven hoeft te zijn als met een CV ketel, omdat zowel vermogen als efficiëntie van de WP afhankelijk is van buitentemperatuur.
Zo weet ik bij mijn huis (1995, redelijk (na)geïsoleerd, onderbemeten radiatoren), dat ik bij temperaturen onder nul ik beter 24/7 constante temperatuur aan kan houden.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dirkde schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:56:
Hele nacht dus ook gas gebruikt en volop warmtepomp aan. Is dat bij jullie ook zo?

Ik moet er wel aan wennen dat hij dan de hele nacht 13 kWh verbruikt en dan ook nog gas verbruikt. Terwijl ik vroeger gewoon de verwarming terugdraaide naar 16 en helemaal geen gas gebruikte.

[Afbeelding]
Zijn het defrosts waar je gas gebruikt?
Heb je een P1 meter?

Geen idee wat voor woning je hebt, dus kan er weinig zinnigs over zeggen.
(Edit: inmiddels een sig zie ik)

Ik zie nog geen 11 kWh en iets meer dan 1 m3 gas. Valt mee toch?
Huis op temperatuur?
Gezien je gasverbruik is nachtverlaging waarschijnlijk niet handig.
(Eerder stookte je 's morgens waarschijnlijk extra om huis weer op temperatuur te laten komen en te houden)

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 28-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Van mij mag hij juist wel wat meer gas gebruiken. Laat de temperatuur zakken, dus gas erop zou ik denken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYHXxSDFzzcO8sK5EjqtIoVNQ_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URzC5Wz73l3b8BDA5jR6wcgf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-zMR0vTapqD1JzQMJ9Mrj1lZKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x2mEUO79yUpyyu4gaQhr7Xel.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eX3Du8PD1M4TCCPouJXfyOIApo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGiTQsCMLBxLE7oGtYxjH7Jr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door okijokii op 28-12-2024 09:22 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12

[Afbeelding]
Een COP van 2,5 is niet heel erg goed.
Met 12 radiatoren van het type T22 zou ik veel hoger verwachten.
Doen deze allemaal (een beetje) mee en koelen ze allemaal ongeveer even veel af?

Daarnaast zie ik de temperatuur ook niet ver omhoog gaan als de CV ketel bij springt.
Als je die nu te laag begrensd hebt staan om de op de thermostaat ingestelde kamertemperatuur te bereiken, dan kan de CiC concluderen dat de ketel mee moet blijven doen terwijl die elke keer af slaat omdat het maximum bereikt is.

De Quatt zou zelf tot 55 graden moeten kunnen gaan, dus als je dat op de ketel instelt dan kan die het altijd weer over pakken zodra het CV water op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:21:
Van mij mag hij juist wel wat meer gas gebruiken. Laat de temperatuur zakken, dus gas erop zou ik denken...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kan zijn dat het warmteverlies te laag ingesteld staat.

Wat bij mij ook een grote factor is, is of de buren meestoken. Zodra die op vakantie gaan moet hier de thermostaat temperatuur wat omhoog om de lat wat hoger te leggen voor de CiC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506

[Afbeelding]
Volgens mij draait hij niet op vol vermogen. Het opgenomen vermogen kan hoger. Sound slider niet op normaal staan? Optimalisatie aan?

Edit: Ik zie nu dat het opgenomen vermogen (licht blauw) richting de 2 gaat. Ik dacht 1. Dan zit hij wel aan de max. Gelukkig vriest het amper meer in NL :)

[ Voor 9% gewijzigd door s020506 op 28-12-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:27
@Dirkde

Hier hetzelfde beeld.

Bij een temperatuur onder nul springt de CV bij (logisch). Beneden vloerverwarming (ingeregeld, pompstand 1) en boven radiatoren met Heatfans (ingeregeld). Temperatuur van de Intergas CV-ketel staat op max 50 graden aanvoer (maar moduleert vaak zelf terug tot een lagere temperatuur). Het minimale en maximale CV-vermogen staat op 25% (c en 3). Het pomptoerental staat op min/max 25-65. De radiatorknop op de verdeler staat op 50 graden (vol open) maar dit haalt hij nooit. Geen idee wat ik hier nog verder kan verbeteren. Ik hou me ook aanbevolen voor verbetertips. Bij temperaturen boven nul loopt het systeem wat mij betreft steeds beter alleen in combinatie met de CV met temperaturen onder nul is er volgens mij nog wel verbetering mogelijk.

Soundslider staat op normaal. Optimale besparing staat uit in de Quatt app. Op de T6 staat Optimale Start wel aan. Voldoende flow van 800l per uur.

Mijn Quatt komt met deze temperaturen niet verder dan 3,4 kWh aan warmte.

Bijmengventiel (Wattsventiel) op de LTV-robotverdeler staat kwartslag open.

Quatt en CV zijn nu al de hele nacht en deel vd ochtend samen bezig om de temperatuur van 20,3 naar 20,5 graden te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BwQmIHiaY_j-aI5l5qmcBWFqyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DTevkmM4NIr4mM842nLEKozD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A5HaVAMxgp3T8XG6yldiuwjCKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSFSUZGulfzeaAoOSt4xXcof.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door scotman21 op 28-12-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
s020506 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:42:
[...]

Volgens mij draait hij niet op vol vermogen. Het opgenomen vermogen kan hoger. Sound slider niet op normaal staan? Optimalisatie aan?
Exact wat ik ook dacht, opbrengst is 3, ik haal hier bijna 4 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Stefannn schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:38:
Naar aanleiding van de terechte opmerking van @AlfredPteD dat de relatieve kosten van een graad setpoint aanpassing afhankelijk waren van de de omstandigheden heb ik er nog even over nagedacht.

Absolute kosten voor 1 graad zijn: [ “stooklijn ingesteld gebruik bij -10” / (“stooklijn kruispunt” + 10) ]
De Stooklijn geeft defacto namelijk het warmte tekort aan afhankelijk van buitentemperatuur. En aangezien dat ongeveer een rechte lijn is is dat constant per graad.

Voorbeeld: bij 6000W warmte behoefte bij -10C en Stooklijn kruispunt op 17 graden is de extra warmte behoefte 6000/27=222W per graad.
Dus als je 6 uur lang een verlaging van 1 graad doet levert je dat in dit voorbeeld 6x222=1.3kWh op. Dus bij een cop van 3 0.43 kWh electrisch (ongeveer 10cent).

- als je na de nachtverlaging op heel hoog vermogen gaat draaien om het bij te trekken zeker niet. Je moet het dus heel geleidelijk over een paar uur weer omhoog brengen.
- als je een dynamisch contract hebt is stroom in de nacht gauw 25% goedkoper, dan kan je juist beter nacht verhoging toepassen.
- ‘s nachts is het echter ook gauw 5 graden kouder, dat kost je gauw 20% op je cop, dan werkt nachtverlaging dus juist weer dubbelop goed, zowel uitsparing van energie als vermijden van ongunstige cop periode.

Dat gezegd hebbende…
Nu ik er zo over nadenk is het Stooklijn kruispunt GEEN huis eigenschap. Als je het huis op 30 graden zou stoken zou je op 17 graden echt wel veel energie gebruiken.
In principe ligt het Stooklijn kruispunt exact op de ingestelde thermostaat temperatuur. Immers…. Het huis verliest allen warmte als er een verschil tussen binnen en buitentemperatuur is.
In praktijk ligt het 1 a 2 graden lager (rond de 17 als je op 19 stookt). Dat komt omdat de quatt niet de enige warmtebron is:
- de mensen brengen ook warmte. Een mens in rust genereert 100W, bij zware inspanning 300 tot 400W.
Kortom… de “echte” Stooklijn ligt 200 a 300W boven de quatt benodigde curve.. die “opgetilde” versie van de ingestelde Stooklijn kruist hij bij de meeste mensen inderdaad bij 19 a 20 graden.
Het is inderdaad vrij complex. Met een tussenwoning of 2 onder 1 kap is het ook nog belangrijk wat de buren doen. Daar zit namelijk geen spouwmuur tussen. Dus hebben die nog een CV ketel, dan kan het heel goed zijn dat mee doen met hun nachtverlaging je werkelijk geld bespaart.

Dat gaat met een hoge COP overigens niet om honderden euro's per jaar, dus ik zou er geen studie van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Stefannn schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:38:

Dat gezegd hebbende…
Mooie uitleg. Hoewel mijn schema in eerste instantie gemaakt is op basis van comfortwensen, ik wil het ''s avonds warmer dan ''s ochtends, is mijn nachtverlaging dus helemaal niet zo gek. Startend om 23.15 met 18,5C en eindigend op 21,5C. Gemiddeld over de dag 20C. Bovendien zeer traag oplopend met 0,1C/45 minuten.

Dit resulteert overigens in ''s nachts een veel hogere COP dan ''s avonds. COP is voor mij geen doel, maar het resultaat van buitentemperatuur, huis, afgiftesysteem en warmtewensen.

Tot nu is dit voor ons het perfecte schema. De soundslider ''s nachts op Building en overdag op Silent sluit hier mooi op aan, met een rustig lopende en stille Quatt.

Ik heb echter nog geen vorstdagen met de Quatt gehad, dus dat is nog even afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4gU-k2dtO0qEUFrqT80yRCfTFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j77kWfWvVH3Njwotuw2ti7pU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
Friezin schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:50:
[...]

0,2 verhogen met iets langere tijd (1,5 uur?) ertussen al getest?
Zie nu tig keer 0,1 en 2x 0,2°C. Misschien is die 0,1°C erbij net een te kleine stap om CIC op te porren.
Dat is wel vreemd. Gehele schema gaat in tado met 0,1. Zie nergens in mijn schema een verhoging staan het 0,2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erik1805 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:58:
[...]

Dat is wel vreemd. Gehele schema gaat in tado met 0,1. Zie nergens in mijn schema een verhoging staan het 0,2
Dan komt dat doordat Quatt-app 1x per uur kijkt naar instellingen kamertemperatuur (beter gezegd: 5 minuten na hele uur).
In je print leken 2 stappen iets groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Best koud vannacht 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhLDVs9jJ99qAMQ_nV3XrmDgW_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaHHpzdRVrBZcEj9wcI1xqdS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:41:
[...]

Het kan zijn dat het warmteverlies te laag ingesteld staat.

Wat bij mij ook een grote factor is, is of de buren meestoken. Zodra die op vakantie gaan moet hier de thermostaat temperatuur wat omhoog om de lat wat hoger te leggen voor de CiC.
Dat van die buren is inderdaad wel een punt hier. Buurman vindt 18 graden voldoende, 'stookt' alleen beneden en heeft nachtverlaging. Ik denk dat ik zijn huis ook lekker warm houd.

Qua instelling warmteverlies ben ik niet ontevreden. Quatt heeft dat ingesteld op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKtTu-WoIT-M6X5BFSqDeeYaQxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeSj6SBcDFBIcrwNDn2Yb5bM.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn grafiek zegt dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEzBRJPYPWxyKiGoz-v8xwuuwS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhKKdkCRs0IrVQv9bFPccYaN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Mickel moen schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:56:
[...]

De soundslider ''s nachts op Building en overdag op Silent sluit hier mooi op aan, met een rustig lopende en stille Quatt.

Ik heb echter nog geen vorstdagen met de Quatt gehad, dus dat is nog even afwachten.
Vannacht, vanochtend wel toch? Houd je het nog steeds vol op deze standen met de soundslider? Dat zou wel heel erg mooi zijn. Dan is zo'n schema echt wel te overwegen (en dus overstappen van T6 naar Tado) 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:08:
[...]

Qua instelling warmteverlies ben ik niet ontevreden. Quatt heeft dat ingesteld op:

[Afbeelding]
Uit welk rapport is dit een uitsnede? Heb gezocht maar kan het niet vinden…

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
JanHenk schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:39:
[...]

Uit welk rapport is dit een uitsnede? Heb gezocht maar kan het niet vinden…
Dat was het technisch rapport die Quatt oorspronkelijk opstelde. Daar zijn ze mee gestopt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:14:
[...]

Vannacht, vanochtend wel toch? Houd je het nog steeds vol op deze standen met de soundslider? Dat zou wel heel erg mooi zijn. Dan is zo'n schema echt wel te overwegen (en dus overstappen van T6 naar Tado) 💪
De temperatuur is hier vannacht niet onder 1,5C geweest.

De soundslider laat ik vooralsnog op deze standen.

Het is afwachten hoe het met vorst gaat. Maar met het oog op de buren, wil ik een zo stil mogelijke Quatt. Dan maar wat gas erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_NyMr7-FGDqRdfoO-wM5cwjuu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N3geMdzirx6LEnBOt2xoZviz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjmqRwlW-FEEpQo80yPgNwwPaCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKUpLExYz7GFzpcR2VmShafh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-04 09:36

TM4

Plaatsingsplan ontvangen van Quatt en aanbetaling gedaan. Uiteindelijk gesprek met Coolblue voor maandag maar geannuleerd. Geen zin in nog meer gedoe aan het einde v/h jaar met risico dat de offerte zou worden ingetrokken (zou maandag verlopen) en er nog een vertraging op zou treden en ik de volledige subsidie zou missen.
Hopelijk goede keuze gemaakt. Maak me nog enigszins zorgen om geluidproductie en of de warmtepomp mijn huis warm genoeg kan houden zonder al te veel bij te stoken. Zou volgens Quatt moeten kunnen - hopelijk wordt het redelijk vlot geplaatst zodat de unit nog getest kan worden onder wat koudere omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:08:
[...]

Dat van die buren is inderdaad wel een punt hier. Buurman vindt 18 graden voldoende, 'stookt' alleen beneden en heeft nachtverlaging. Ik denk dat ik zijn huis ook lekker warm houd.

[Afbeelding]

Mijn grafiek zegt dit:

[Afbeelding]
Als het warmteverlies te laag ingesteld staat dan zal de temperatuur vaak niet gehaald worden.
De datapunten in jouw grafiek zijn dan een gevolg van die instelling, niet van het werkelijke verlies.

Begrijp je wat ik bedoel? Een beetje als: "Mijn kinderen hebben genoeg aan 50 euro kleedgeld per maand omdat ze 600 per jaar aan kleding uitgeven." Dat hoeft niet waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:47:
[...]

Als het warmteverlies te laag ingesteld staat dan zal de temperatuur vaak niet gehaald worden.
De datapunten in jouw grafiek zijn dan een gevolg van die instelling, niet van het werkelijke verlies.

Begrijp je wat ik bedoel? Een beetje als: "Mijn kinderen hebben genoeg aan 50 euro kleedgeld per maand omdat ze 600 per jaar aan kleding uitgeven." Dat hoeft niet waar te zijn.
Ah oke, dat wist ik niet. Dus iets hoger zou beter zijn in mijn geval?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:53
netappie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:47:
[...]

Ja, als de stooklijn ("Warmteverlies" in Quatt taal) de enige variabele is waarop vermogen bepaald wordt. Maar ze sturen op kamertemperatuur, dus zou er ook real-time correctie toegepast moeten worden. Een integrator (i in PID, zie eerdere posts van mij en o.a. @Stefannn ), dat is een getal dat steeds verder oploopt als de temperatuur onder de gewenste temperatuur is, zou na een paar uur echt al wel een groot getal moeten zijn, en zou dus binnen een paar uur waarschijnlijk wel vol vermogen van de Quatt moeten vragen.

Dan krijg je op den duur een overshoot (en dan loopt de integrator weer terug, omdat je weer boven de gewenste temperatuur zit), maar dat is hoe "real-time correctie" (een "controller") werkt.

Wat dus wel zou kloppen is dat een te laag vermogen voor eerst te langzaam opwarmen en daarna een grote overshoot zou zorgen, maar niet dat hij het helemaal niet haalt.. Het zorgt daarmee wel voor meer ruis op de datapunten, maar de trend ervan zou wel moeten kloppen lijkt me.

Een goed ingestelde stooklijk/warmteverlies zorgt er vooral voor dat het "real-time" stuk minder hard bij hoeft bij te sturen, en dus sneller opwarmen en minder overshoot, en daarmee minder ruis op de datapunten.

Edit: Even een plaatje ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZKEY2R8GNrhewe-ybh6jNaJHzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOfZt1JFhjNOCu4B5WkgZLik.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst: Ik heb geen Quatt, maar volg dit topic met veel interesse, net zoals Stefannn.

Ik lees met OpenTherm de thermostaat uit. Die stuurt iedere ongeveer 15 minuten de ketel aan, en blijft dan X minuten branden. De gele grafiek bovenin is teruggerekend hoeveel % van de tijd hij aan staat (dus hoeveel hij moduleert, in de tijd)

Blauw bovenaan is een waarde die ik reverse-engineered heb vanuit de kamertemperatuur met een PID controller, door de parameters te schatten. Inmiddels verander ik die parameters niet meer, want het schat hem goed genoeg.

Onderin is hoe de blauwe bovenin is berekend: Een i-term (integrator) en een pd-term (waarvan d uitstaat, dus alleen p eigenlijk). De P-term is gewoon de "fout" van de temperatuur op dat moment. De I-term is juist de optelsom daarvan: als P positief is loopt I op, als P negatief is loopt I af. De P en I tel je op tot de blauwe, en die is weer precies hetzelfde als de blauwe bovenon, behalve dat die bovenin nooit onder 0 kan komen (dus negatief wordt op 0 gezet, want je kan niet van 15 minuten -1 minuut aanstaan)

Wat er hier dus te zien is is een typische overshoot: de temperatuur loopt niet snel genoeg op, en de P en I term lopen samen vrij hard op. Daarna geeft de vloerverwarming eindelijk echt warmte af, en gaat P vlak en daarna weer naar 0. Maar er zit al zoveel warmte in de vloer dat de termperatuur daarna nog vrij lang blijft oplopen, ondanks dat de PID al terugloopt. Dat gaat zodanig dat uiteindelijk P al een tijd negatief is, maar zelfs I al "leeg" is. Een uurtje of wat later is P weer positief geworden en herhaalt het verhaal zich, al is het met een kleinere overshoot.

Dit gedrag stabiliseert zich uiteindelijk altijd (dat is een eigenschap van een PID controller, als er niet teveel ruis is e.d.).

Helaas is er na de 2e overshoot wel ruis in mijn huis, namelijk mensen die wakker worden. Er is dus te weinig tijd om te stabiliseren. En in de avond is de vloer afgekoeld, en begint het feest weer opnieuw. Ik heb inmiddels genoeg info om zelf een goede stooklijn te maken, en ik ga hem maken naar inspiratie van @Stefannn , nu nog tijd vinden :)

[ Voor 44% gewijzigd door nairolf op 28-12-2024 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-09 23:32
Wat een mooi en actief forum is dit hier. Ben al dagen aan het lezen maar het aantal reacties is nauwelijks bij te houden.

Sinds 4 dec heb ik ook een Quatt Hybrid hier (Amersfoort) draaien, het had een Duo moeten worden maar door een foutje is er maar 1 WP geleverd en geïnstalleerd. De 2e wordt door Quatt op 7 jan bijgeplaatst.

Situatie hier:
Woning 3 laags, totaal 162m2 vloeroppervlak, 1986
Redelijke dak (6cm) en spouwmuur (steenwol) isolatie (r = onbekend)
HR++ (U= 1.1) glas 2022
Vloer PIF60 (Rd=3.6) onder bestaande geïsoleerde balken-broodjesvloer
Woonkamer/keuken (open) 62m2, 2x T22 radiatoren + convectorput, geen thermostaatknoppen, geen vvw!
Keuken met inductie (2023) en Quooker Combi+ (2024)
Gas: CV ketel/boiler Itho Daalderop 30/80 (met 80ltr water 60gr) voor (stort)douche en sww badkamer, maandverbruik ca. 30m3
Voordat de WP geplaatst was, zat ik op een ca.1.160m3 jaarverbruik.
Verder nog 2xPV (10x370Wp en 3x550Wp) met ca 3MW/j opbrengst en 2xL/L WP van Panasonic om de slaapkamers boven te koelen/verwarmen.

Nu ben ik (sinds 4 dec) nog steeds aan het experimenteren met de stooklijn. Eerst zat ik op 18,5gr gedurende 2300h-1300h, dan 19gr van 1300-1900, 19,5gr tot 2300h. Ik merkte dat die laatste stap heel moeizaam ging en vaak enkele uren duurde voordat de 19,5gr bereikt werd. Daarna ging de WP voor 4 tot 6 uur uit omdat de nachtverlaging inging. Sinds gisteren heb ik de stooklijn op 19gr gezet. Nu bof ik niet dat de buitentemperatuur rond de 1gr schommelt. Maar nu staat de WP volgens mij maximaal te draaien. Is dat wel goed?
Moet ik de CV niet eerder laten bijspringen?
Overigens: sinds 4 december heb ik (bijna) geen gas meer verbruikt.

En nog even via HW het bijpassende stroomverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuDElsKVlpD3e8pzOkbGd453bfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hRax3UorPlB0QzFNOMzHOvUf.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDoXc4CqBqBnsITyCq_sJC7B7I4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4gSM1cOgaUjmWRoNOElPMc0h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MrSweety66 op 28-12-2024 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
okijokii schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:51:
[...]

Met te hoog moet je zeker ook oppassen, dan gaat de quatt te veel vermogen leveren waardoor hij onrustig kan gaan draaien, bv 2 uur aan en 2 uur uit, of vergelijkbaar. Echt pendelen kun je het niet noemen, maar het is ook niet comfortabel, zeker mer enige over en undershoot erbij.

Volgens mij is te laag minder erg, dan kan het wat langer duren voor het warm wordt, maar met een (bijna) constante vraagtemperatuur is dat geen issue denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:51:
[...]

Zelf corrigeer ik het kleine verschil gewoon door de thermostaat een halve graad hoger te zetten.

Dan mikt hij namelijk vanzelf op een hoger warmteverlies (gebaseerd op verschil tussen binnen en buiten) en komt hij net goed uit als de buren niet mee stoken.

Als ze wel thuis zijn of het zonnetje meehelpt dan gaat het hier gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
raven22 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:33:
[...]

Met te hoog moet je zeker ook oppassen, dan gaat de quatt te veel vermogen leveren waardoor hij onrustig kan gaan draaien, bv 2 uur aan en 2 uur uit, of vergelijkbaar. Echt pendelen kun je het niet noemen, maar het is ook niet comfortabel, zeker mer enige over en undershoot erbij.

Volgens mij is te laag minder erg, dan kan het wat langer duren voor het warm wordt, maar met een (bijna) constante vraagtemperatuur is dat geen issue denk ik.
Mee eens, te hoog is lastiger te corrigeren. Als het structureel noemenswaardig kouder blijft dan ingesteld, dan zou ik wel vragen om er iets bij te doen. Dit is eenvoudig omkeerbaar door Quatt. Maar zeker niet over 1 nacht ijs gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@MrSweety66 Dat is niet wat een stooklijn is, maar gewoon je wenstemperatuur.
Bij een wp is de stooklijn de hoeveelheid warmte / vermogen / watertemperatuur adhv een bepaalde buitentemperatuur en/of vermogensvraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erik1805
Merk wel, zoals nu dat het kouder is de Quatt moeite heeft zijn doel temperatuur te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Erik1805 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:50:
Merk wel, zoals nu dat het kouder is de Quatt moeite heeft zijn doel temperatuur te halen.
Controleer even of er radiatoren in huis zijn die nauwelijks afkoelen van boven tot onder.
Vaak slokken radiatoren in de badkamer of dicht bij de ketel te veel van de flow op in verhouding tot wat ze af kunnen geven.

Met een ouderwetse knop kan je ze vrij eenvoudig knijpen als er geen voetventiel op zit.
Pagina: 1 ... 181 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.