• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:17
Daar zou de defrost bepaling goed moeten zijn. Misschien nog geen defrosts gehad? Hoe ziet je verwarmingvermogen eruit?

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:50
MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:52:
[...]

Tot Cop 2 is stroom voordeliger dan gas. En 2kW trekken? Als je zorgt dat je afgifte in orde is tov je warmteverlies trekt de gemiddelde woning bij vorst echt geen 2kW. Ik ben blij dat ik FE ben met een sCop van 4 met radiatoren. NB: geen Quatt dan hier.
En als je huidige gasjaarverbruik dicht onder de 500m3 ligt dan ligt de laagste Cop waar stroom voordeliger is dan gas nog lager. Zelfs met wCop 1-1,5 is het dan nog voordelig ivm de extra kosten voor gas als de 500m3 grens wordt overschreden met extra gasverbruik

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:15
jj85 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:58:
[...]

Daar zou de defrost bepaling goed moeten zijn. Misschien nog geen defrosts gehad? Hoe ziet je verwarmingvermogen eruit?
De hele maand geen defrost? Ik heb wel problemen met mijn CV sinds kort. Die is in de afgelopen maand 3x z'n druk verloren. Gisteren heeft er wel iemand naar gekeken maar die zag niks geks. Zowel bij de CV als bij de quatt.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:00
jj85 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:41:
[...]

Nee. Gemeten temperatuur in de ruimte waar de TE hangt.

Quatt doet (nagenoeg) niks met CSP
Gemeten 19,2 was het met 20,5 gevraagd.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:08:
[...]

En als je huidige gasjaarverbruik dicht onder de 500m3 ligt dan ligt de laagste Cop waar stroom voordeliger is dan gas nog lager. Zelfs met wCop 1-1,5 is het dan nog voordelig ivm de extra kosten voor gas als de 500m3 grens wordt overschreden met extra gasverbruik
Met FE schrap je sowieso ook nog eens tegen de €300,- aan vaste kosten en ketel onderhoud. Eruit met die plofketel. 8)

• pietjm
harv schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:45:
[...]

@pietjm

Alles lezende, incl je sign, schat ik gewoon in dat een quatt voor jou te weinig is.
De vvw en garage vreten al zoveel energie dat de maximum temperatuur die de quatt kan bereiken inderdaad die 32 graden is.
Vertel (weer?) eens wat meer van je installatie, je inregelen, je energieverbruik, huis.
Energieverbruik van voor de Quatt weet ik niet, maar dit huis is qua grootte en isolatie te vergelijken met ons vorige huis met uitsluitend HT radiatoren. Nu alleen vvw beneden met 1 radiator in de garage die maar heb uitgezet om meer - warme - flow naar boven te krijgen. Boven 3 werkende radiatoren (de 4e staat uit) met alleen in de badkamer eentje met een voetventiel. De 2 radiatoren zonder voetventiel hebben een gewone radiatorknop. De thermostaatknoppen heb ik daar weggehaald. Knoppen staan beiden ietsje open om zoveel mogelijk warmte te laten afgeven aan de ruimte.

Ik snap ook wel dat de vvw leidend is en daar water van 30 graden ook genoeg is. Maar Quatt had in hun technisch rapport m.i. moeten zetten dat voor een oplossing boven nog andere investeringen nodig zijn. Dat verwijt ik ze.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• pietjm
Razer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:46:
[...]

Dit is toch ook geen Quatt probleem maar een lokaal afgifte probleem, dus gek dat je deze vraag stelt aan Quatt.

Blijkbaar is je huidige afgifte systeem boven niet geschikt voor een laag-temperatuur verwarmingssysteem. Als beneden de temperatuur gehaald wordt, daar waar de thermostaat hangt, met een lage aanvoertemperatuur, dan zal je Quatt nooit warmer water gaan maken.

Daarbij moet je met een warmtepomp ook echt geen 45 graden water willen maken, maar moet je het juist warm krijgen met zo een laag mogelijke aanvoertemperatuur. Dus kijk naar je eigen afgifte en niet naar je Quatt, die doet gewoon wat die moet doen.
Die snap ik, maar vandaag even een test gedaan met nachtverlaging waardoor de Quatt harder moet gaan werken met hogere temperaturen en ook de ketel erbij moet halen.
Op dit moment doet de Quatt nog steeds niet meer dan die 32 graden op vol vermogen met heel af en toe de ketel erbij. Het is nu pas 20 graden in huis, terwijl de T6 vanaf 08.00u al op 20,5 staat. In mijn vorige woning haalde de Quatt dan allang 40 tot 45 graden zonder ketel.

• MotorBeast
  • Nu online
@pietjm Hoe is je isolatie? Ik heb hier boven T11 radiatoren en die staan niet eens open op dit moment. 19,5 a 20 graden boven in een huis uit 1978 was is nageisoleerd. De toevoerleidingen voor de radiatoren beneden houden de boel boven warm.

Als je meer flow naar boven wil hebben zou ik juist je VV wat gaan knijpen.

• TeslaNerd
pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:23:
[...]

Energieverbruik van voor de Quatt weet ik niet, maar dit huis is qua grootte en isolatie te vergelijken met ons vorige huis met uitsluitend HT radiatoren. Nu alleen vvw beneden met 1 radiator in de garage die maar heb uitgezet om meer - warme - flow naar boven te krijgen. Boven 3 werkende radiatoren (de 4e staat uit) met alleen in de badkamer eentje met een voetventiel. De 2 radiatoren zonder voetventiel hebben een gewone radiatorknop. De thermostaatknoppen heb ik daar weggehaald. Knoppen staan beiden ietsje open om zoveel mogelijk warmte te laten afgeven aan de ruimte.

Ik snap ook wel dat de vvw leidend is en daar water van 30 graden ook genoeg is. Maar Quatt had in hun technisch rapport m.i. moeten zetten dat voor een oplossing boven nog andere investeringen nodig zijn. Dat verwijt ik ze.
Quatt zegt ook dat minimaal 3 radiatoren vol open moeten staan. Heb jij dat al geprobeerd?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• pietjm
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:06:
[...]

Als ik mij goed herinner heeft @m10tech vorig jaar laten zien dat Quatt CiC wel met het CSP van de thermostaat de cv ketel aanstuurt met de ketel erbij.

En hoe is het afgelopen met jouw tests om de flow op de vvw verder te verlagen zodat er meer flow naar boven gaat? Inclusief een extreme test met geen flow naar vvw en alle flow naar de radiatoren boven
Die test werkte averechts. Met veel minder flow naar de vvw bleef het beneden nog steeds keurig warm met zelfs een veel hogere COP. Maar met een nog lagere temperatuur. Dus boven nog minder warm.

Vanaf het moment dat ik de stekker van de verdelerpomp eruit trok, schoot de temperatuur van het water vanuit de Quatt omhoog naar 45 graden. Radiatoren werden dan ook heel warm. Maar ik vermoed dat er dat toch ergens een waterstroom circuleert en durf deze niet uit te laten.

• pietjm
MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:39:
[...]

Je moet juist helemaal GEEN nachtverlaging toepassen en radiatoren boven zo afregelen dat ze permanent flow hebben, meedraaien en de zaak op temperatuur houden.
Weet ik. Doe ik in principe ook niet. Was nu een test om te kijken hoe e.e.a. gaat werken en om de Quatt te dwingen harder te werken.

• pietjm
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:41:
[...]

Quatt zegt ook dat minimaal 3 radiatoren vol open moeten staan. Heb jij dat al geprobeerd?
Ja, 4 stuks zelf. Ook in de garage. Geen effect.

• pietjm
MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:30:
@pietjm Hoe is je isolatie? Ik heb hier boven T11 radiatoren en die staan niet eens open op dit moment. 19,5 a 20 graden boven in een huis uit 1978 was is nageisoleerd. De toevoerleidingen voor de radiatoren beneden houden de boel boven warm.

Als je meer flow naar boven wil hebben zou ik juist je VV wat gaan knijpen.
Isolatie is prima. Huis uit 2000. Misschien moet ik nog wel de toevoerleidingen vanaf de ketel in de garage isoleren. Zou best eens wat kunnen schelen.

EDIT: misschien nog iets: ik heb een HRE 36/30 ketel. Nu las ik dat deze ketel met vvw en radiatoren in geval van LT/HT combinatie een 3-weg klep moet hebben om de LT en HT stromen te reguleren. En die klep heb ik niet. Zou dat nog verschil kunnen maken?

De vvw knijpen had een averechts effect.

[ Voor 16% gewijzigd door pietjm op 20-12-2025 13:53 ]

pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:43:
[...]

Die test werkte averechts. Met veel minder flow naar de vvw bleef het beneden nog steeds keurig warm met zelfs een veel hogere COP. Maar met een nog lagere temperatuur. Dus boven nog minder warm.
Dus je hebt minder flow door de VVW, (en dus waarschijnlijk meer flow door de radiatoren), maar de COP wordt hoger? Dan krijg ik toch het idee dat er ergens iets mis is gegaan, want afgifte op de radiatoren is minder = hogere aanvoertemperatuur = lagere COP. Hoewel de COP misschien wel even omhoog kan gaan als je radiatoren (met koud water) aanzet die daarvoor niet meededen, maar dat zou vrij snel moeten uitbalanceren, en dan zou je aanvoertemperatuur hoger moeten liggen, en je COP lager.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:39:
[...]

Je moet juist helemaal GEEN nachtverlaging toepassen en radiatoren boven zo afregelen dat ze permanent flow hebben, meedraaien en de zaak op temperatuur houden.
precies, en boven de afgifte vergroten

• pietjm
onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:01:
[...]

Dus je hebt minder flow door de VVW, (en dus waarschijnlijk meer flow door de radiatoren), maar de COP wordt hoger? Dan krijg ik toch het idee dat er ergens iets mis is gegaan, want afgifte op de radiatoren is minder = hogere aanvoertemperatuur = lagere COP. Hoewel de COP misschien wel even omhoog kan gaan als je radiatoren (met koud water) aanzet die daarvoor niet meededen, maar dat zou vrij snel moeten uitbalanceren, en dan zou je aanvoertemperatuur hoger moeten liggen, en je COP lager.
“ want afgifte op de radiatoren is minder = hogere aanvoertemperatuur”. Die klopt niet. Er zit geen thermostaat op die radiatoren. De warmtevraag komt uitsluitend van de T6 beneden.

• Zeearend
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:30
pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:04:
[...]
Pietjm
Als je de pomp op de verdeler stroomloos maakt gaat er geen of weinig water je vloer meer in door de weerstand van de pomp. Daarmee loopt de retourtemp snel op waardoor je Quatt een hogere aanvoer gaat geven.
Althans zo werkt het bij mijn vloerverwarming.

“ want afgifte op de radiatoren is minder = hogere aanvoertemperatuur”. Die klopt niet. Er zit geen thermostaat op die radiatoren. De warmtevraag komt uitsluitend van de T6 beneden.

• raven22
  • Nu online
0xygen500 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:32:
[Afbeelding]
Ligt het aan mij of is het raar dat HA helemaal geen defrosts registreert?
ik zie ze ook niet bij de binary_sensor.heatpump_1_defrost entity

• TeslaNerd
pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:43:
[...]

Vanaf het moment dat ik de stekker van de verdelerpomp eruit trok, schoot de temperatuur van het water vanuit de Quatt omhoog naar 45 graden. Radiatoren werden dan ook heel warm. Maar ik vermoed dat er dat toch ergens een waterstroom circuleert en durf deze niet uit te laten.
Dat is dan toch duidelijk. De juiste flow naar de vvw moet dan ergens liggen tussen jouw test “met veel minder flow” en de flow “met de stekker van de verdelerpomp eruit”

pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:04:
[...]

De benedenverdieping blijft dus evenveel warmte vragen. Tegelijkertijd beperk je de afgifte in de woning door minder warmte af te zetten via de VVW. Dan MOET er dus meer warmte naar boven. Aangezien de afgifte beperkt wordt (radiatoren hebben eigenlijk altijd minder afgifte dan VVW, tenzij je natuurlijk extreem gaat en boven 50 meter aan T33 radiator hebt) MOET de aanvoertemperatuur dan wel oplopen = lagere COP.

Ik zou geen mechanisme weten waardoor dit omgekeerd werkt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• MotorBeast
  • Nu online
pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:49:
[...]

Isolatie is prima. Huis uit 2000. Misschien moet ik nog wel de toevoerleidingen vanaf de ketel in de garage isoleren. Zou best eens wat kunnen schelen.

EDIT: misschien nog iets: ik heb een HRE 36/30 ketel. Nu las ik dat deze ketel met vvw en radiatoren in geval van LT/HT combinatie een 3-weg klep moet hebben om de LT en HT stromen te reguleren. En die klep heb ik niet. Zou dat nog verschil kunnen maken?

De vvw knijpen had een averechts effect.
Hoelang heb je dat getest? Doe dat eens een paar dagen. Dan warmt boven op en wordt alles egaal warm. Automatisch wordt dan vraag beneden ook minder want warmte stijgt op. Rendement omhoog. Nb pomploze open verdeler werkt beter.

• pietjm
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:26:
[...]

Dat is dan toch duidelijk. De juiste flow naar de vvw moet dan ergens liggen tussen jouw test “met veel minder flow” en de flow “met de stekker van de verdelerpomp eruit”
Ik ga nog eens - en wat langer - testen met nog meer de vvw te knijpen.

• raven22
  • Nu online
pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:51:
[...]

Ik ga nog eens - en wat langer - testen met nog meer de vvw te knijpen.
heb je voetventielen boven? controleer die dan ook even, als ze half dicht staan krijg je misschen niet genoeg flow

• pietjm
raven22 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:13:
[...]

heb je voetventielen boven? controleer die dan ook even, als ze half dicht staan krijg je misschen niet genoeg flow
Alleen in de badkamer. Die heb ik net aangepast.

• pietjm
MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:48:
[...]

Hoelang heb je dat getest? Doe dat eens een paar dagen. Dan warmt boven op en wordt alles egaal warm. Automatisch wordt dan vraag beneden ook minder want warmte stijgt op. Rendement omhoog. Nb pomploze open verdeler werkt beter.
Dat ga ik nu zeker doen.

En @onlinaius en @TeslaNerd : jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb net nog veel meer de vvw geknepen dan in mijn eerste test en nu heb ik 37 graden water. Nog even wachten of dat voldoende is. Kan altijd nog ietsje meer, maar vergt wel wat nauwkeurigheid. Ook direct maar de test met nachtverlaging gestopt en nu maar afwachten hoe het de komende dagen gaat. Dan nog alle leidingen bij de ketel in de garage isoleren en wie weet wordt het nog wat. Overigens had de servicedesk van Quatt ook net zoals jullie allemaal wel wat meer mogen meedenken.

Voorlopig afwachten en allen dank voor jullie reacties. Ik ben daar heel blij mee.

• TeslaNerd
pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:20:
[...]

Dat ga ik nu zeker doen.

En @onlinaius en @TeslaNerd : jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb net nog veel meer de vvw geknepen dan in mijn eerste test en nu heb ik 37 graden water. Nog even wachten of dat voldoende is. Kan altijd nog ietsje meer, maar vergt wel wat nauwkeurigheid. Ook direct maar de test met nachtverlaging gestopt en nu maar afwachten hoe het de komende dagen gaat. Dan nog alle leidingen bij de ketel in de garage isoleren en wie weet wordt het nog wat. Overigens had de servicedesk van Quatt ook net zoals jullie allemaal wel wat meer mogen meedenken.

Voorlopig afwachten en allen dank voor jullie reacties. Ik ben daar heel blij mee.
Dat is al een mooi resultaat!

Ik ben het zeker met jou eens dat @Quatt Support (hoi @marijnflipse ) veel meer kan en veel meer moet doen in het geven van support nadat de Quatt is geïnstalleerd.

De onderstaande berichten die wij met jou hebben gewisseld kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor een inregelscript in de Quatt app.

Dan nog alle leidingen bij de ketel in de garage isoleren en wie weet wordt het nog wat.
Zei je niet dat de garage verwarmd is? Dan heeft die leidingen isoleren niet echt nut, dan kun je ook de radiator (?) in de garage dichtdraaien, en dan gaat er ook al minder warmte de garage in (en dus loopt de aanvoertemperatuur een tikje op).

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
[...]

Dat ga ik nu zeker doen.

Nu HT of LT radiatoren, mij nog niet helemaal duidelijk
Overdrukventiel (???) bij ketel welke stand?? Kan best op 5
Leidingdiameters?

Volgende keer fotoś, maakt meedenken mogelijk!!

Succes.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• pietjm
harv schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:48:
[...]

Nu HT of LT radiatoren, mij nog niet helemaal duidelijk
Overdrukventiel (???) bij ketel welke stand?? Kan best op 5
Leidingdiameters?

Volgende keer fotoś, maakt meedenken mogelijk!!

Succes.
HT radiatoren en 15mm leidingen vanaf splitsing garage - boven. Tot daar 22mm. Op verzoek van Quatt staat ventiel nu op 2.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:00:
[...]

HT radiatoren en 15mm leidingen vanaf splitsing garage - boven. Tot daar 22mm. Op verzoek van Quatt staat ventiel nu op 2.
@pietjm

HT,..jammer
15mm aanvoer per radiator goed als totaal aanvoer fout??, klein, 22mm aanvoer kan
Ligt garage onder slaap/werkkamer?
Als alles onbelemmerd geheel of gedeeltelijk open staat zonder thermostaatknoppen, dan op 5 zetten

Maar nogmaals fotoś!!

[ Voor 5% gewijzigd door harv op 20-12-2025 16:54 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• MotorBeast
  • Nu online
[...]

Dat ga ik nu zeker doen.

En een andere verdeler halen. Zeker een week zo laten draaien. Wordt massa boven ook warm, plafonds en muren. Zolder niet vergeten.

Tweakers bestaat bij de onkunde van installateurs en helpdesk. :+

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 20-12-2025 17:03 ]

• MotorBeast
  • Nu online
onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:35:
[...]

Zei je niet dat de garage verwarmd is? Dan heeft die leidingen isoleren niet echt nut, dan kun je ook de radiator (?) in de garage dichtdraaien, en dan gaat er ook al minder warmte de garage in (en dus loopt de aanvoertemperatuur een tikje op).
Ik zeg juist mee lichtelijk verwarmen. Binnen de schil gewoon op temperatuur houden. Anders moet je in woonkamer weer meer stoken. Aangrenzende muur wordt koud trekt warmte naar toe. Deur open naar garage, weg warmte. Gewoon op 18/19 graden houden daar. Met een HR Ketel stoken is iets heel anders dan met WP.
MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:00:
[...]

Ik zeg juist mee lichtelijk verwarmen. Binnen de schil gewoon op temperatuur houden. Anders moet je in woonkamer weer meer stoken.
Dat is een eeuwenoude discussie, waar meningsverschillen over blijven bestaan.

Maar in het geval van Pietjm is de garage minder verwarmen een goed idee. Als je in de woonkamer VVW hebt kun je daar al zoveel warmte afzetten dat je die extra warmte in de garage niet perse nodig hebt voor een goed rendement op de warmtepomp. Pietjm wil juist een hogere aanvoertemperatuur zodat de bovenverdieping ook warm wordt, daar past het hele huis op lage temperatuur verwarmen niet bij.

Ik zelf zou denk ik eerder neigen naar radiatorventilatoren op de bovenverdieping zodat je de COP van de warmtepomp goed houdt maar dat is een keuze die Pietjm zelf moet maken.

Maar wil je meer warmte naar boven, dan moet er percentueel gezien minder warmte naar beneden, iets anders kan ik er niet van maken.

• MotorBeast
  • Nu online
onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:04:
[...]

Dat is een eeuwenoude discussie, waar meningsverschillen over blijven bestaan.

Maar in het geval van Pietjm is de garage minder verwarmen een goed idee. Als je in de woonkamer VVW hebt kun je daar al zoveel warmte afzetten dat je die extra warmte in de garage niet perse nodig hebt voor een goed rendement op de warmtepomp. Pietjm wil juist een hogere aanvoertemperatuur zodat de bovenverdieping ook warm wordt, daar past het hele huis op lage temperatuur verwarmen niet bij.

Ik zelf zou denk ik eerder neigen naar radiatorventilatoren op de bovenverdieping zodat je de COP van de warmtepomp goed houdt maar dat is een keuze die Pietjm zelf moet maken.

Maar wil je meer warmte naar boven, dan moet er percentueel gezien minder warmte naar beneden, iets anders kan ik er niet van maken.
Niet als je dit gewoon als standaard stookregime gaat aanhouden. Op een gegeven moment stabiliseert de boel. Dat gaat niet in 1 dag werken. Test het maar eens de komende week. In het begin zal je verbruik stijgen maar op gegeven moment daalt je verbruik. Heel je huis op 18/19 graden slaapkamers en niet leefruimte en woonkamer op 20/21 is niet alleen comfortabeler maar ook zuiniger. Mijn WP (Vaillant) verbruikt hier op dit moment zo'n 500 tot 600W met radiatoren (vanmiddag 470). Helemaal goed. NB: is hij ook nog ruim 1,5 uur onderbroeken om 300 liter boiler op te warmen.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 20-12-2025 17:14 ]

MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:08:
[...]

Niet als je dit gewoon als standaard stookregime gaat aanhouden. Op een gegeven moment stabiliseert de boel. Dat gaat niet in 1 dag werken. Test het maar eens de komende week. In het begin zal je verbruik stijgen maar op gegeven moment daalt je verbruik.
Ik denk dat je het punt mist:

Pietjm krijgt het boven niet warm. Om het wel boven warm te krijgen zijn er 2 opties: afgifte vergroten (dmv radiatorventilatoren of grotere radiatoren) OF de aanvoertemperatuur omhoog.

Met die laatste optie is Pietjm nu aan het experimenteren.

Hoe krijg je die aanvoertemperatuur boven omhoog? Door de afgifte beneden te beperken. Wat doe je als je de garage mee verwarmt? De afgifte beneden vergroten, precies dus wat Pietjm NIET probeert te doen.

Of alles wel of niet verwarmen wel of geen goed idee is, is een heel andere discussie. Als je naar verbruikte aantal KWh kijkt over een stookseizoen kun je dit eigenlijk alleen maar bepalen als je een warmteverliesmodel van je woning maakt (wat ik in het verleden heb gedaan, en voor mij is het in verbruikte KWh'en het meest aantrekkelijk om de bovenverdieping NIET mee te verwarmen).

Maar dat is dus niet waar Pietjm mee bezig is, daar gaat het nu even over de aanvoertemperatuur naar de bovenverdieping, niet over verwarmen met een zo laag mogelijk verbruik.

• MotorBeast
  • Nu online
@onlinaius Hij kan die garage gewoon lichtelijk meepakken want wij hadden dus gezegd, knijp de VV wat. Als je de garage dus meepakt en op temperatuur blijft kan je de VV dus zelfs na een tijdje wellicht nog meer knijpen. Kwestie van de juiste balans zoeken. En dat kost veel tijd en monitoren.
MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:08:
Heel je huis op 18/19 graden slaapkamers en niet leefruimte en woonkamer op 20/21 is niet alleen comfortabeler maar ook zuiniger.
Dat kun je zeker zeggen, maar zonder die berekening kun je dit niet onderbouwen.

Het kan kloppen, maar er spelen daarbij veel factoren mee.

Volledig verwarmen is relatief gezien interessanter als:
- Je isolatie over de hele woning heel goed is.
- Je woning compact gebouwd is, met weinig uitbouwen, etc
- Je afgifte relatief beperkt is

Deels verwarmen wordt interessanter als:
- Je isolatie minder goed is.
- Je een woning hebt met veel uitbouwen etc.
- Je afgifte in het verwarmde deel beter is (bijv VVW op de benedenverdieping, radiatoren boven).

Ik zit in de laatste situatie. Isolatie is ongeveer Rd 2, er is een uitbouw die relatief veel warmte verliest vergeleken met een 'vierkant blok' woning, en ik heb op de hele benedenverdieping VVW en boven radiatoren.

MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:17:
@onlinaius Hij kan die garage gewoon lichtelijk meepakken want wij hadden dus gezegd, knijp de VV wat. Als je de garage dus meepakt en op temperatuur blijft kan je de VV dus zelfs na een tijdje wellicht nog meer knijpen. Kwestie van de juiste balans zoeken. En dat kost veel tijd en monitoren.
En dan ga je dus de garage extra verwarmen ten koste van de woonkamer. Qua comfort zou ik andere keuzes maken, but that's me.

• MotorBeast
  • Nu online
onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:20:
[...]

En dan ga je dus de garage extra verwarmen ten koste van de woonkamer. Qua comfort zou ik andere keuzes maken, but that's me.
Maar niet wbt kosten en verbruik. Onder aan de streep. Kijk de filmpjes maar eens.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 20-12-2025 17:21 ]

Ik ken het filmpje, en het zal ook zeker voor sommigen op gaan. Het probleem is dat er heel makkelijk wordt geroepen dat dit ALTIJD het geval is, maar dat maar heel weinig mensen de berekening gemaakt hebben.

Ik heb dit in 2023 wel gedaan:

onlinaius in "Ervaringen met Quatt?"

Daarin was de conclusie dat de COP 5.6% stijgt, terwijl het warmteverlies met 14% stijgt als ik boven mee zou verwarmen, niet aantrekkelijk dus.

MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:21:
[...]

Maar niet wbt kosten en verbruik. Onder aan de streep. Kijk de filmpjes maar eens.
Dat hangt heel erg van de situatie af. Als de garage volledig in het blok ligt zou het verbruik inderdaad vergelijkbaar of lager kunnen zijn. Mijn garage deelt een muur van 3 meter met de woonkamer, en 1 deur. Verder loopt deze nog een meter of 5 naar achteren de tuin in, en de deuren van de garage naar de tuin hebben nog enkel glas.

De garage meeverwarmen zal dus niet veel warmteverlies vanuit de woonkamer schelen, maar wel heel erg veel extra warmteverlies geven via de +- 20 meter die niet aan de woning grenst, via het dak, en via de (ongeisoleerde) vloer.

Als je het zeker wilt weten voor je eigen situatie raad ik aan om eens een warmteverliesberekening te maken, en die te vergelijken met de COP curves. Ook interessant om een wat betere intuitie te krijgen waar je woning de meeste warmte verliest.

Dat betekend niet dat wat HeatGeek aangeeft perse onjuist is, maar het is situatie afhankelijk. In het HeatGeek filmpje gaat het bijv over een aanvoertemperatuur rond de 50 graden. Dan heb je het dus over afgifte via radiatoren. Heb je VVW dan is je afgifte veel groter, en voegen radiatoren op de bovenverdieping dus percentueel gezien veel minder toe.

Neem een hypothetische woning, met radiatoren boven en beneden. Stel dat 60% van de radiatoren beneden zijn, en 40% boven. Schakel je boven uit dan mis je dus 40% van je afgifte capaciteit.
Bij dezelfde woning met beneden VVW ligt je afgiftecapaciteit eerder op iets als 90% beneden en 10% boven, omdat die radiatoren nauwelijks nog warm worden. Deze bijschakelen heeft dus nauwelijks effect op de COP, want de aanvoertemperatuur wordt grotendeels bepaald door de VVW beneden.

[ Voor 35% gewijzigd door onlinaius op 20-12-2025 17:45 ]

Pagina: 1 ... 318 319 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.