Daar zou de defrost bepaling goed moeten zijn. Misschien nog geen defrosts gehad? Hoe ziet je verwarmingvermogen eruit?
En als je huidige gasjaarverbruik dicht onder de 500m3 ligt dan ligt de laagste Cop waar stroom voordeliger is dan gas nog lager. Zelfs met wCop 1-1,5 is het dan nog voordelig ivm de extra kosten voor gas als de 500m3 grens wordt overschreden met extra gasverbruikMotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:52:
[...]
Tot Cop 2 is stroom voordeliger dan gas. En 2kW trekken? Als je zorgt dat je afgifte in orde is tov je warmteverlies trekt de gemiddelde woning bij vorst echt geen 2kW. Ik ben blij dat ik FE ben met een sCop van 4 met radiatoren. NB: geen Quatt dan hier.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
De hele maand geen defrost? Ik heb wel problemen met mijn CV sinds kort. Die is in de afgelopen maand 3x z'n druk verloren. Gisteren heeft er wel iemand naar gekeken maar die zag niks geks. Zowel bij de CV als bij de quatt.jj85 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:58:
[...]
Daar zou de defrost bepaling goed moeten zijn. Misschien nog geen defrosts gehad? Hoe ziet je verwarmingvermogen eruit?
Gemeten 19,2 was het met 20,5 gevraagd.jj85 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:41:
[...]
Nee. Gemeten temperatuur in de ruimte waar de TE hangt.
Quatt doet (nagenoeg) niks met CSP
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Met FE schrap je sowieso ook nog eens tegen de €300,- aan vaste kosten en ketel onderhoud. Eruit met die plofketel.TeslaNerd schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:08:
[...]
En als je huidige gasjaarverbruik dicht onder de 500m3 ligt dan ligt de laagste Cop waar stroom voordeliger is dan gas nog lager. Zelfs met wCop 1-1,5 is het dan nog voordelig ivm de extra kosten voor gas als de 500m3 grens wordt overschreden met extra gasverbruik
Energieverbruik van voor de Quatt weet ik niet, maar dit huis is qua grootte en isolatie te vergelijken met ons vorige huis met uitsluitend HT radiatoren. Nu alleen vvw beneden met 1 radiator in de garage die maar heb uitgezet om meer - warme - flow naar boven te krijgen. Boven 3 werkende radiatoren (de 4e staat uit) met alleen in de badkamer eentje met een voetventiel. De 2 radiatoren zonder voetventiel hebben een gewone radiatorknop. De thermostaatknoppen heb ik daar weggehaald. Knoppen staan beiden ietsje open om zoveel mogelijk warmte te laten afgeven aan de ruimte.harv schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:45:
[...]
@pietjm
Alles lezende, incl je sign, schat ik gewoon in dat een quatt voor jou te weinig is.
De vvw en garage vreten al zoveel energie dat de maximum temperatuur die de quatt kan bereiken inderdaad die 32 graden is.
Vertel (weer?) eens wat meer van je installatie, je inregelen, je energieverbruik, huis.
Ik snap ook wel dat de vvw leidend is en daar water van 30 graden ook genoeg is. Maar Quatt had in hun technisch rapport m.i. moeten zetten dat voor een oplossing boven nog andere investeringen nodig zijn. Dat verwijt ik ze.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Die snap ik, maar vandaag even een test gedaan met nachtverlaging waardoor de Quatt harder moet gaan werken met hogere temperaturen en ook de ketel erbij moet halen.Razer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:46:
[...]
Dit is toch ook geen Quatt probleem maar een lokaal afgifte probleem, dus gek dat je deze vraag stelt aan Quatt.
Blijkbaar is je huidige afgifte systeem boven niet geschikt voor een laag-temperatuur verwarmingssysteem. Als beneden de temperatuur gehaald wordt, daar waar de thermostaat hangt, met een lage aanvoertemperatuur, dan zal je Quatt nooit warmer water gaan maken.
Daarbij moet je met een warmtepomp ook echt geen 45 graden water willen maken, maar moet je het juist warm krijgen met zo een laag mogelijke aanvoertemperatuur. Dus kijk naar je eigen afgifte en niet naar je Quatt, die doet gewoon wat die moet doen.
Op dit moment doet de Quatt nog steeds niet meer dan die 32 graden op vol vermogen met heel af en toe de ketel erbij. Het is nu pas 20 graden in huis, terwijl de T6 vanaf 08.00u al op 20,5 staat. In mijn vorige woning haalde de Quatt dan allang 40 tot 45 graden zonder ketel.
@pietjm Hoe is je isolatie? Ik heb hier boven T11 radiatoren en die staan niet eens open op dit moment. 19,5 a 20 graden boven in een huis uit 1978 was is nageisoleerd. De toevoerleidingen voor de radiatoren beneden houden de boel boven warm.
Als je meer flow naar boven wil hebben zou ik juist je VV wat gaan knijpen.
Quatt zegt ook dat minimaal 3 radiatoren vol open moeten staan. Heb jij dat al geprobeerd?pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:23:
[...]
Energieverbruik van voor de Quatt weet ik niet, maar dit huis is qua grootte en isolatie te vergelijken met ons vorige huis met uitsluitend HT radiatoren. Nu alleen vvw beneden met 1 radiator in de garage die maar heb uitgezet om meer - warme - flow naar boven te krijgen. Boven 3 werkende radiatoren (de 4e staat uit) met alleen in de badkamer eentje met een voetventiel. De 2 radiatoren zonder voetventiel hebben een gewone radiatorknop. De thermostaatknoppen heb ik daar weggehaald. Knoppen staan beiden ietsje open om zoveel mogelijk warmte te laten afgeven aan de ruimte.
Ik snap ook wel dat de vvw leidend is en daar water van 30 graden ook genoeg is. Maar Quatt had in hun technisch rapport m.i. moeten zetten dat voor een oplossing boven nog andere investeringen nodig zijn. Dat verwijt ik ze.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Die test werkte averechts. Met veel minder flow naar de vvw bleef het beneden nog steeds keurig warm met zelfs een veel hogere COP. Maar met een nog lagere temperatuur. Dus boven nog minder warm.TeslaNerd schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:06:
[...]
Als ik mij goed herinner heeft @m10tech vorig jaar laten zien dat Quatt CiC wel met het CSP van de thermostaat de cv ketel aanstuurt met de ketel erbij.
En hoe is het afgelopen met jouw tests om de flow op de vvw verder te verlagen zodat er meer flow naar boven gaat? Inclusief een extreme test met geen flow naar vvw en alle flow naar de radiatoren boven
Vanaf het moment dat ik de stekker van de verdelerpomp eruit trok, schoot de temperatuur van het water vanuit de Quatt omhoog naar 45 graden. Radiatoren werden dan ook heel warm. Maar ik vermoed dat er dat toch ergens een waterstroom circuleert en durf deze niet uit te laten.
Weet ik. Doe ik in principe ook niet. Was nu een test om te kijken hoe e.e.a. gaat werken en om de Quatt te dwingen harder te werken.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:39:
[...]
Je moet juist helemaal GEEN nachtverlaging toepassen en radiatoren boven zo afregelen dat ze permanent flow hebben, meedraaien en de zaak op temperatuur houden.
Ja, 4 stuks zelf. Ook in de garage. Geen effect.TeslaNerd schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:41:
[...]
Quatt zegt ook dat minimaal 3 radiatoren vol open moeten staan. Heb jij dat al geprobeerd?
Isolatie is prima. Huis uit 2000. Misschien moet ik nog wel de toevoerleidingen vanaf de ketel in de garage isoleren. Zou best eens wat kunnen schelen.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:30:
@pietjm Hoe is je isolatie? Ik heb hier boven T11 radiatoren en die staan niet eens open op dit moment. 19,5 a 20 graden boven in een huis uit 1978 was is nageisoleerd. De toevoerleidingen voor de radiatoren beneden houden de boel boven warm.
EDIT: misschien nog iets: ik heb een HRE 36/30 ketel. Nu las ik dat deze ketel met vvw en radiatoren in geval van LT/HT combinatie een 3-weg klep moet hebben om de LT en HT stromen te reguleren. En die klep heb ik niet. Zou dat nog verschil kunnen maken?
De vvw knijpen had een averechts effect.
[ Voor 16% gewijzigd door pietjm op 20-12-2025 13:53 ]
Dus je hebt minder flow door de VVW, (en dus waarschijnlijk meer flow door de radiatoren), maar de COP wordt hoger? Dan krijg ik toch het idee dat er ergens iets mis is gegaan, want afgifte op de radiatoren is minder = hogere aanvoertemperatuur = lagere COP. Hoewel de COP misschien wel even omhoog kan gaan als je radiatoren (met koud water) aanzet die daarvoor niet meededen, maar dat zou vrij snel moeten uitbalanceren, en dan zou je aanvoertemperatuur hoger moeten liggen, en je COP lager.pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:43:
[...]
Die test werkte averechts. Met veel minder flow naar de vvw bleef het beneden nog steeds keurig warm met zelfs een veel hogere COP. Maar met een nog lagere temperatuur. Dus boven nog minder warm.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
precies, en boven de afgifte vergrotenMotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:39:
[...]
Je moet juist helemaal GEEN nachtverlaging toepassen en radiatoren boven zo afregelen dat ze permanent flow hebben, meedraaien en de zaak op temperatuur houden.
“ want afgifte op de radiatoren is minder = hogere aanvoertemperatuur”. Die klopt niet. Er zit geen thermostaat op die radiatoren. De warmtevraag komt uitsluitend van de T6 beneden.onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:01:
[...]
Dus je hebt minder flow door de VVW, (en dus waarschijnlijk meer flow door de radiatoren), maar de COP wordt hoger? Dan krijg ik toch het idee dat er ergens iets mis is gegaan, want afgifte op de radiatoren is minder = hogere aanvoertemperatuur = lagere COP. Hoewel de COP misschien wel even omhoog kan gaan als je radiatoren (met koud water) aanzet die daarvoor niet meededen, maar dat zou vrij snel moeten uitbalanceren, en dan zou je aanvoertemperatuur hoger moeten liggen, en je COP lager.
pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:04:
[...]
Pietjm
Als je de pomp op de verdeler stroomloos maakt gaat er geen of weinig water je vloer meer in door de weerstand van de pomp. Daarmee loopt de retourtemp snel op waardoor je Quatt een hogere aanvoer gaat geven.
Althans zo werkt het bij mijn vloerverwarming.
“ want afgifte op de radiatoren is minder = hogere aanvoertemperatuur”. Die klopt niet. Er zit geen thermostaat op die radiatoren. De warmtevraag komt uitsluitend van de T6 beneden.
ik zie ze ook niet bij de binary_sensor.heatpump_1_defrost entity0xygen500 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:32:
[Afbeelding]
Ligt het aan mij of is het raar dat HA helemaal geen defrosts registreert?
Dat is dan toch duidelijk. De juiste flow naar de vvw moet dan ergens liggen tussen jouw test “met veel minder flow” en de flow “met de stekker van de verdelerpomp eruit”pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:43:
[...]
Die test werkte averechts. Met veel minder flow naar de vvw bleef het beneden nog steeds keurig warm met zelfs een veel hogere COP. Maar met een nog lagere temperatuur. Dus boven nog minder warm.
Vanaf het moment dat ik de stekker van de verdelerpomp eruit trok, schoot de temperatuur van het water vanuit de Quatt omhoog naar 45 graden. Radiatoren werden dan ook heel warm. Maar ik vermoed dat er dat toch ergens een waterstroom circuleert en durf deze niet uit te laten.
De benedenverdieping blijft dus evenveel warmte vragen. Tegelijkertijd beperk je de afgifte in de woning door minder warmte af te zetten via de VVW. Dan MOET er dus meer warmte naar boven. Aangezien de afgifte beperkt wordt (radiatoren hebben eigenlijk altijd minder afgifte dan VVW, tenzij je natuurlijk extreem gaat en boven 50 meter aan T33 radiator hebt) MOET de aanvoertemperatuur dan wel oplopen = lagere COP.pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:04:
[...]
“ want afgifte op de radiatoren is minder = hogere aanvoertemperatuur”. Die klopt niet. Er zit geen thermostaat op die radiatoren. De warmtevraag komt uitsluitend van de T6 beneden.
Ik zou geen mechanisme weten waardoor dit omgekeerd werkt.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Hoelang heb je dat getest? Doe dat eens een paar dagen. Dan warmt boven op en wordt alles egaal warm. Automatisch wordt dan vraag beneden ook minder want warmte stijgt op. Rendement omhoog. Nb pomploze open verdeler werkt beter.pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:49:
[...]
Isolatie is prima. Huis uit 2000. Misschien moet ik nog wel de toevoerleidingen vanaf de ketel in de garage isoleren. Zou best eens wat kunnen schelen.
EDIT: misschien nog iets: ik heb een HRE 36/30 ketel. Nu las ik dat deze ketel met vvw en radiatoren in geval van LT/HT combinatie een 3-weg klep moet hebben om de LT en HT stromen te reguleren. En die klep heb ik niet. Zou dat nog verschil kunnen maken?
De vvw knijpen had een averechts effect.
Ik ga nog eens - en wat langer - testen met nog meer de vvw te knijpen.TeslaNerd schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:26:
[...]
Dat is dan toch duidelijk. De juiste flow naar de vvw moet dan ergens liggen tussen jouw test “met veel minder flow” en de flow “met de stekker van de verdelerpomp eruit”
heb je voetventielen boven? controleer die dan ook even, als ze half dicht staan krijg je misschen niet genoeg flowpietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:51:
[...]
Ik ga nog eens - en wat langer - testen met nog meer de vvw te knijpen.
Alleen in de badkamer. Die heb ik net aangepast.raven22 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:13:
[...]
heb je voetventielen boven? controleer die dan ook even, als ze half dicht staan krijg je misschen niet genoeg flow
Dat ga ik nu zeker doen.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:48:
[...]
Hoelang heb je dat getest? Doe dat eens een paar dagen. Dan warmt boven op en wordt alles egaal warm. Automatisch wordt dan vraag beneden ook minder want warmte stijgt op. Rendement omhoog. Nb pomploze open verdeler werkt beter.
En @onlinaius en @TeslaNerd : jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb net nog veel meer de vvw geknepen dan in mijn eerste test en nu heb ik 37 graden water. Nog even wachten of dat voldoende is. Kan altijd nog ietsje meer, maar vergt wel wat nauwkeurigheid. Ook direct maar de test met nachtverlaging gestopt en nu maar afwachten hoe het de komende dagen gaat. Dan nog alle leidingen bij de ketel in de garage isoleren en wie weet wordt het nog wat. Overigens had de servicedesk van Quatt ook net zoals jullie allemaal wel wat meer mogen meedenken.
Voorlopig afwachten en allen dank voor jullie reacties. Ik ben daar heel blij mee.
Dat is al een mooi resultaat!pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:20:
[...]
Dat ga ik nu zeker doen.
En @onlinaius en @TeslaNerd : jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb net nog veel meer de vvw geknepen dan in mijn eerste test en nu heb ik 37 graden water. Nog even wachten of dat voldoende is. Kan altijd nog ietsje meer, maar vergt wel wat nauwkeurigheid. Ook direct maar de test met nachtverlaging gestopt en nu maar afwachten hoe het de komende dagen gaat. Dan nog alle leidingen bij de ketel in de garage isoleren en wie weet wordt het nog wat. Overigens had de servicedesk van Quatt ook net zoals jullie allemaal wel wat meer mogen meedenken.
Voorlopig afwachten en allen dank voor jullie reacties. Ik ben daar heel blij mee.
Ik ben het zeker met jou eens dat @Quatt Support (hoi @marijnflipse ) veel meer kan en veel meer moet doen in het geven van support nadat de Quatt is geïnstalleerd.
De onderstaande berichten die wij met jou hebben gewisseld kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor een inregelscript in de Quatt app.
Zei je niet dat de garage verwarmd is? Dan heeft die leidingen isoleren niet echt nut, dan kun je ook de radiator (?) in de garage dichtdraaien, en dan gaat er ook al minder warmte de garage in (en dus loopt de aanvoertemperatuur een tikje op).pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:20:
Dan nog alle leidingen bij de ketel in de garage isoleren en wie weet wordt het nog wat.
Nu HT of LT radiatoren, mij nog niet helemaal duidelijkpietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:20:
[...]
Dat ga ik nu zeker doen.
Overdrukventiel (???) bij ketel welke stand?? Kan best op 5
Leidingdiameters?
Volgende keer fotoś, maakt meedenken mogelijk!!
Succes.
Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
HT radiatoren en 15mm leidingen vanaf splitsing garage - boven. Tot daar 22mm. Op verzoek van Quatt staat ventiel nu op 2.harv schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:48:
[...]
Nu HT of LT radiatoren, mij nog niet helemaal duidelijk
Overdrukventiel (???) bij ketel welke stand?? Kan best op 5
Leidingdiameters?
Volgende keer fotoś, maakt meedenken mogelijk!!
Succes.
@pietjmpietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:00:
[...]
HT radiatoren en 15mm leidingen vanaf splitsing garage - boven. Tot daar 22mm. Op verzoek van Quatt staat ventiel nu op 2.
HT,..jammer
15mm aanvoer per radiator goed als totaal aanvoer fout??, klein, 22mm aanvoer kan
Ligt garage onder slaap/werkkamer?
Als alles onbelemmerd geheel of gedeeltelijk open staat zonder thermostaatknoppen, dan op 5 zetten
Maar nogmaals fotoś!!
[ Voor 5% gewijzigd door harv op 20-12-2025 16:54 ]
Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
En een andere verdeler halen. Zeker een week zo laten draaien. Wordt massa boven ook warm, plafonds en muren. Zolder niet vergeten.pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:20:
[...]
Dat ga ik nu zeker doen.
Tweakers bestaat bij de onkunde van installateurs en helpdesk.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 20-12-2025 17:03 ]
Ik zeg juist mee lichtelijk verwarmen. Binnen de schil gewoon op temperatuur houden. Anders moet je in woonkamer weer meer stoken. Aangrenzende muur wordt koud trekt warmte naar toe. Deur open naar garage, weg warmte. Gewoon op 18/19 graden houden daar. Met een HR Ketel stoken is iets heel anders dan met WP.onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:35:
[...]
Zei je niet dat de garage verwarmd is? Dan heeft die leidingen isoleren niet echt nut, dan kun je ook de radiator (?) in de garage dichtdraaien, en dan gaat er ook al minder warmte de garage in (en dus loopt de aanvoertemperatuur een tikje op).
Dat is een eeuwenoude discussie, waar meningsverschillen over blijven bestaan.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:00:
[...]
Ik zeg juist mee lichtelijk verwarmen. Binnen de schil gewoon op temperatuur houden. Anders moet je in woonkamer weer meer stoken.
Maar in het geval van Pietjm is de garage minder verwarmen een goed idee. Als je in de woonkamer VVW hebt kun je daar al zoveel warmte afzetten dat je die extra warmte in de garage niet perse nodig hebt voor een goed rendement op de warmtepomp. Pietjm wil juist een hogere aanvoertemperatuur zodat de bovenverdieping ook warm wordt, daar past het hele huis op lage temperatuur verwarmen niet bij.
Ik zelf zou denk ik eerder neigen naar radiatorventilatoren op de bovenverdieping zodat je de COP van de warmtepomp goed houdt maar dat is een keuze die Pietjm zelf moet maken.
Maar wil je meer warmte naar boven, dan moet er percentueel gezien minder warmte naar beneden, iets anders kan ik er niet van maken.
Niet als je dit gewoon als standaard stookregime gaat aanhouden. Op een gegeven moment stabiliseert de boel. Dat gaat niet in 1 dag werken. Test het maar eens de komende week. In het begin zal je verbruik stijgen maar op gegeven moment daalt je verbruik. Heel je huis op 18/19 graden slaapkamers en niet leefruimte en woonkamer op 20/21 is niet alleen comfortabeler maar ook zuiniger. Mijn WP (Vaillant) verbruikt hier op dit moment zo'n 500 tot 600W met radiatoren (vanmiddag 470). Helemaal goed. NB: is hij ook nog ruim 1,5 uur onderbroken om 300 liter boiler op te warmen.onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:04:
[...]
Dat is een eeuwenoude discussie, waar meningsverschillen over blijven bestaan.
Maar in het geval van Pietjm is de garage minder verwarmen een goed idee. Als je in de woonkamer VVW hebt kun je daar al zoveel warmte afzetten dat je die extra warmte in de garage niet perse nodig hebt voor een goed rendement op de warmtepomp. Pietjm wil juist een hogere aanvoertemperatuur zodat de bovenverdieping ook warm wordt, daar past het hele huis op lage temperatuur verwarmen niet bij.
Ik zelf zou denk ik eerder neigen naar radiatorventilatoren op de bovenverdieping zodat je de COP van de warmtepomp goed houdt maar dat is een keuze die Pietjm zelf moet maken.
Maar wil je meer warmte naar boven, dan moet er percentueel gezien minder warmte naar beneden, iets anders kan ik er niet van maken.
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2025 10:21 ]
Ik denk dat je het punt mist:MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:08:
[...]
Niet als je dit gewoon als standaard stookregime gaat aanhouden. Op een gegeven moment stabiliseert de boel. Dat gaat niet in 1 dag werken. Test het maar eens de komende week. In het begin zal je verbruik stijgen maar op gegeven moment daalt je verbruik.
Pietjm krijgt het boven niet warm. Om het wel boven warm te krijgen zijn er 2 opties: afgifte vergroten (dmv radiatorventilatoren of grotere radiatoren) OF de aanvoertemperatuur omhoog.
Met die laatste optie is Pietjm nu aan het experimenteren.
Hoe krijg je die aanvoertemperatuur boven omhoog? Door de afgifte beneden te beperken. Wat doe je als je de garage mee verwarmt? De afgifte beneden vergroten, precies dus wat Pietjm NIET probeert te doen.
Of alles wel of niet verwarmen wel of geen goed idee is, is een heel andere discussie. Als je naar verbruikte aantal KWh kijkt over een stookseizoen kun je dit eigenlijk alleen maar bepalen als je een warmteverliesmodel van je woning maakt (wat ik in het verleden heb gedaan, en voor mij is het in verbruikte KWh'en het meest aantrekkelijk om de bovenverdieping NIET mee te verwarmen).
Maar dat is dus niet waar Pietjm mee bezig is, daar gaat het nu even over de aanvoertemperatuur naar de bovenverdieping, niet over verwarmen met een zo laag mogelijk verbruik.
@onlinaius Hij kan die garage gewoon lichtelijk meepakken want wij hadden dus gezegd, knijp de VV wat. Als je de garage dus meepakt en op temperatuur blijft kan je de VV dus zelfs na een tijdje wellicht nog meer knijpen. Kwestie van de juiste balans zoeken. En dat kost veel tijd en monitoren.
Dat kun je zeker zeggen, maar zonder die berekening kun je dit niet onderbouwen.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:08:
Heel je huis op 18/19 graden slaapkamers en niet leefruimte en woonkamer op 20/21 is niet alleen comfortabeler maar ook zuiniger.
Het kan kloppen, maar er spelen daarbij veel factoren mee.
Volledig verwarmen is relatief gezien interessanter als:
- Je isolatie over de hele woning heel goed is.
- Je woning compact gebouwd is, met weinig uitbouwen, etc
- Je afgifte relatief beperkt is
Deels verwarmen wordt interessanter als:
- Je isolatie minder goed is.
- Je een woning hebt met veel uitbouwen etc.
- Je afgifte in het verwarmde deel beter is (bijv VVW op de benedenverdieping, radiatoren boven).
Ik zit in de laatste situatie. Isolatie is ongeveer Rd 2, er is een uitbouw die relatief veel warmte verliest vergeleken met een 'vierkant blok' woning, en ik heb op de hele benedenverdieping VVW en boven radiatoren.
@onlinaius YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)
YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
[ Voor 31% gewijzigd door MotorBeast op 20-12-2025 17:20 ]
En dan ga je dus de garage extra verwarmen ten koste van de woonkamer. Qua comfort zou ik andere keuzes maken, but that's me.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:17:
@onlinaius Hij kan die garage gewoon lichtelijk meepakken want wij hadden dus gezegd, knijp de VV wat. Als je de garage dus meepakt en op temperatuur blijft kan je de VV dus zelfs na een tijdje wellicht nog meer knijpen. Kwestie van de juiste balans zoeken. En dat kost veel tijd en monitoren.
Maar niet wbt kosten en verbruik. Onder aan de streep. Kijk de filmpjes maar eens.onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:20:
[...]
En dan ga je dus de garage extra verwarmen ten koste van de woonkamer. Qua comfort zou ik andere keuzes maken, but that's me.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 20-12-2025 17:21 ]
Ik ken het filmpje, en het zal ook zeker voor sommigen op gaan. Het probleem is dat er heel makkelijk wordt geroepen dat dit ALTIJD het geval is, maar dat maar heel weinig mensen de berekening gemaakt hebben.
Ik heb dit in 2023 wel gedaan:
onlinaius in "Ervaringen met Quatt?"
Daarin was de conclusie dat de COP 5.6% stijgt, terwijl het warmteverlies met 14% stijgt als ik boven mee zou verwarmen, niet aantrekkelijk dus.
Dat hangt heel erg van de situatie af. Als de garage volledig in het blok ligt zou het verbruik inderdaad vergelijkbaar of lager kunnen zijn. Mijn garage deelt een muur van 3 meter met de woonkamer, en 1 deur. Verder loopt deze nog een meter of 5 naar achteren de tuin in, en de deuren van de garage naar de tuin hebben nog enkel glas.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:21:
[...]
Maar niet wbt kosten en verbruik. Onder aan de streep. Kijk de filmpjes maar eens.
De garage meeverwarmen zal dus niet veel warmteverlies vanuit de woonkamer schelen, maar wel heel erg veel extra warmteverlies geven via de +- 20 meter die niet aan de woning grenst, via het dak, en via de (ongeisoleerde) vloer.
Als je het zeker wilt weten voor je eigen situatie raad ik aan om eens een warmteverliesberekening te maken, en die te vergelijken met de COP curves. Ook interessant om een wat betere intuitie te krijgen waar je woning de meeste warmte verliest.
Dat betekend niet dat wat HeatGeek aangeeft perse onjuist is, maar het is situatie afhankelijk. In het HeatGeek filmpje gaat het bijv over een aanvoertemperatuur rond de 50 graden. Dan heb je het dus over afgifte via radiatoren. Heb je VVW dan is je afgifte veel groter, en voegen radiatoren op de bovenverdieping dus percentueel gezien veel minder toe.
Neem een hypothetische woning, met radiatoren boven en beneden. Stel dat 60% van de radiatoren beneden zijn, en 40% boven. Schakel je boven uit dan mis je dus 40% van je afgifte capaciteit.
Bij dezelfde woning met beneden VVW ligt je afgiftecapaciteit eerder op iets als 90% beneden en 10% boven, omdat die radiatoren nauwelijks nog warm worden. Deze bijschakelen heeft dus nauwelijks effect op de COP, want de aanvoertemperatuur wordt grotendeels bepaald door de VVW beneden.
[ Voor 35% gewijzigd door onlinaius op 20-12-2025 17:45 ]
onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:29:
[...]
Ik ken het filmpje, en het zal ook zeker voor sommigen op gaan. Het probleem is dat er heel makkelijk wordt geroepen dat dit ALTIJD het geval is, maar dat maar heel weinig mensen de berekening gemaakt hebben.
Ik heb dit in 2023 wel gedaan:
onlinaius in "Ervaringen met Quatt?"
Daarin was de conclusie dat de COP 5.6% stijgt, terwijl het warmteverlies met 14% stijgt als ik boven mee zou verwarmen, niet aantrekkelijk dus.
@onlinaius
@MotorBeast
Soms heb je dat; iemand die best al het een en ander op tweakers gepresteerd heeft, meegedacht en ook zijn eigen problemen duidelijk heeft gemaakt, en nieuwe tweakers, --ze zijn welkom--, die de oplossing hebben.
Als het dan erg een one to one wordt, is het misschien beter een eigen topic te beginnen.
Dat zal best als je centrale wtw hebt, maar als je op de ouderwetse manier slaapkamers en een zolder met open trap ventileert is het niet rendabel.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:08:
[...]
Niet als je dit gewoon als standaard stookregime gaat aanhouden. Op een gegeven moment stabiliseert de boel. Dat gaat niet in 1 dag werken. Test het maar eens de komende week. In het begin zal je verbruik stijgen maar op gegeven moment daalt je verbruik. Heel je huis op 18/19 graden slaapkamers en niet leefruimte en woonkamer op 20/21 is niet alleen comfortabeler maar ook zuiniger. Mijn WP (Vaillant) verbruikt hier op dit moment zo'n 500 tot 600W met radiatoren (vanmiddag 470). Helemaal goed. NB: is hij ook nog ruim 1,5 uur onderbroeken om 300 liter boiler op te warmen.
Mijn ervaring met ventilatie A is toch heel anders. Zou zeggen probeer het uit. Het wordt koud komende week. NB: en niet 1 dag. Dat werkt dus averechts.raven22 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:18:
[...]
Dat zal best als je centrale wtw hebt, maar als je op de ouderwetse manier slaapkamers en een zolder met open trap ventileert is het niet rendabel.
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 20-12-2025 18:43 ]
Ik laat de extra kosten voor die verdeler even achterwege. Net pomp vernieuwd en eerst maar huidige situatie testen.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:56:
[...]
En een andere verdeler halen. Zeker een week zo laten draaien. Wordt massa boven ook warm, plafonds en muren. Zolder niet vergeten.
Tweakers bestaat bij de onkunde van installateurs en helpdesk.
Dat is wat ik doe. Garage zit met 1 muur volledig aan woonhuis vast. Zit een thermostaatknop op die ik voorlopig op 2 zet. Het hoeft daar niet heel warm te worden. Maar kan dus als extra buffer dienen.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:17:
Ik heb in de kamer die ik het liefst wat warmer wil al radiatorventilatoren. Nu de temperatuur van het water al iets hoger is, is het effect van die ventilatoren nog groter. Het werd al heel aangenaam daar. In de 2e kamer - waar onze kleinkinderen regelmatig slapen - ga ik dat ook doen.onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:04:
[...]
Dat is een eeuwenoude discussie, waar meningsverschillen over blijven bestaan.
Je zal zien als je dit enige tijd zo laat draaien dat wellicht zelfs de aanvoertemperatuur naar beneden kan. Ik doe hier nu 33 graden aanvoer 522W met 21 beneden, 19,5 boven en badkamer 22 en 6,7 graden buiten met dood ordinaire radiatoren en beneden Heatfans eronder.pietjm schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:33:
[...]
Ik heb in de kamer die ik het liefst wat warmer wil al radiatorventilatoren. Nu de temperatuur van het water al iets hoger is, is het effect van die ventilatoren nog groter. Het werd al heel aangenaam daar. In de 2e kamer - waar onze kleinkinderen regelmatig slapen - ga ik dat ook doen.
Laat even weten hoe het afloopt. Altijd leuk.
Ik doe hier echt een volledig huis verwarmen met 34 graden en radiatoren vandaag. Cop 3.9, 24 Kw.
Quatt stond laatst even een uurtje uit vanwege onderhoud, meteen 0.5m3 gas er door.
Ik vind 4000kw per stookjaar niet heel goedkoop maar het huis is warm en veel minder vochtig. En mijn huis is nogal bijzonder qua warmteverlies.
Moet wel zeggen dat ik op sommige plekken over bemeten ben qua radiatoren maar dat is alleen maar een voordeel, als je de boel goed inregeld.
Bewoners hiervoor waren misschien energiezuiniger maar toen stond er op sommige plekken de schimmel op de muur.
Al is dit winterseizoen behoorlijk zacht.
Quatt stond laatst even een uurtje uit vanwege onderhoud, meteen 0.5m3 gas er door.
Ik vind 4000kw per stookjaar niet heel goedkoop maar het huis is warm en veel minder vochtig. En mijn huis is nogal bijzonder qua warmteverlies.
Moet wel zeggen dat ik op sommige plekken over bemeten ben qua radiatoren maar dat is alleen maar een voordeel, als je de boel goed inregeld.
Bewoners hiervoor waren misschien energiezuiniger maar toen stond er op sommige plekken de schimmel op de muur.
Al is dit winterseizoen behoorlijk zacht.
Hier tekenen aub ......
Eigenlijk hebben jullie allebei een beetje gelijk.
@onlinaius omdat het bij @pietjm vooral gaat om het herverdelen van de warmte.
De vraag is vooral of die garage ook werkelijk een aparte zone is met dikke isolatie naar andere vertrekken.
Als het gewoon een binnendeur en binnenmuur heeft naar de rest van de begane grond, er een slaapkamer boven zit zonder extra isolatie en de garage naar buiten spouwmuren heeft, dan gaat het heel lastig worden om dit echt een aparte onverwarmde zone te maken, als @pietjm al zit te wachten op een koude garage.
Maar als de garage een eigen dak naar buiten heeft en aan alle kanten warmte lekt en @pietjm daar verder niks heeft staan dat boven 0 moet blijven, dan kan het zinvol zijn om de muur naar de woning van een isolatielaag te voorzien, ook te zorgen dat die deur niet te veel door laat en misschien zelfs om die radiator naar boven te verhuizen.
Want zonder alle extra muren en een dak en een garagevloer is er veel minder oppervlak dat warmte verliest binnen de thermische schil en heeft die Quatt het dus ook minder zwaar.
Rekenkundig klopt het helemaal wat ze bij Heat Geek zeggen en als je garage gewoon deel van de thermische schil is en blijft, is het beter om die radiator gewoon mee te laten doen. Die gaat het daar goed ingeregeld waarschijnlijk toch geen 20 graden maken, maar wel zorgen dat er iets minder weglekt uit aangrenzende ruimtes en zodoende het comfort in die ruimtes verbeteren zonder dat dit effectief veel meer geld kost aan grotere radiatoren of de COP impact van een nog hogere aanvoertemperatuur.
Heel eerlijk gezegd zou ik zelf wel een warme garage willen hebben voor mijn gereedschap en projecten. Dus mijn persoonlijk keuze zou zijn om die garage gewoon mee te verwarmen en eventueel zelf na te isoleren. Minder warmteverlies is altijd goed en meer bruikbare ruimte altijd welkom.
het 'pobleem' van een warmtepomp is dat de COP afneemt met de temperatuur terwijl de warmtevraag stijgt met afnemende temperatuur waardoor je exponentiële groei krijgt van het opgenomen vermogen van een warmtepomp met dalende temperatuur. In het zachte klimaat wat nederland kent is dat natuurlijk juist in het voordeel van een warmtepomp. Dat zorgt er voor dat je 99% van de tijd gewoon heel efficient kan verwarmen. Die laatste 1% moet je zeker niet tegenhouden om het niet te doen.MotorBeast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:52:
[...]
Tot Cop 2 is stroom voordeliger dan gas. En 2kW trekken? Als je zorgt dat je afgifte in orde is tov je warmteverlies trekt de gemiddelde woning bij vorst echt geen 2kW. Ik ben blij dat ik FE ben met een sCop van 4 met radiatoren. NB: geen Quatt dan hier.
FE is prima, en dat COP 2 breakeven is qua kostprijs klopt ook wel. Alleen dat is er vanuit gaande dat gas +- 1,10 en stroom 20ct is. Maar dan kijk je niet naar onbalans of EPEX prijs. En aansturing op basis van onbalans zoals Quatt nu voorstelt ga je dus voorkomen dat je je warmtepomp op een onbalans prijs van 1 euro per kwh gaat laten draaien terwijl je eigen portemonnee er inderdaad tot COP 2 beter van wordt.
de realiteit is ook dat bij veel mensen het afgifte systeem niet altijd in orde is bij installatie van een warmtepomp. Wat hogere aanvoertemperaturen tot gevolg heeft en dus ook vaker een hoger opgenomen vermogen.
kritisch kijken naar welk verbruik wanneer is bij een warmtepomp gewoon echt een hele relevante vraag met de huidige staat van het energy grid.
Mijn garage loopt aan 1 zijde volledig met de woning mee, heeft aan de andere kant een spouwmuur en boven de garage ligt een slaapkamer. Daarnaast kan ik van binnen uit de garage in. Dus heb ik nu de garage toch maar weer laten meelopen als buffer. Om te klussen is dat ook wel lekker. Hoeft niet echt warm te zijn, maar heel koud is ook niet lekker.netappie schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:35:
[...]
Eigenlijk hebben jullie allebei een beetje gelijk.
@onlinaius omdat het bij @pietjm vooral gaat om het herverdelen van de warmte.
De vraag is vooral of die garage ook werkelijk een aparte zone is met dikke isolatie naar andere vertrekken.
Als het gewoon een binnendeur en binnenmuur heeft naar de rest van de begane grond, er een slaapkamer boven zit zonder extra isolatie en de garage naar buiten spouwmuren heeft, dan gaat het heel lastig worden om dit echt een aparte onverwarmde zone te maken, als @pietjm al zit te wachten op een koude garage.
Maar als de garage een eigen dak naar buiten heeft en aan alle kanten warmte lekt en @pietjm daar verder niks heeft staan dat boven 0 moet blijven, dan kan het zinvol zijn om de muur naar de woning van een isolatielaag te voorzien, ook te zorgen dat die deur niet te veel door laat en misschien zelfs om die radiator naar boven te verhuizen.
Want zonder alle extra muren en een dak en een garagevloer is er veel minder oppervlak dat warmte verliest binnen de thermische schil en heeft die Quatt het dus ook minder zwaar.
Rekenkundig klopt het helemaal wat ze bij Heat Geek zeggen en als je garage gewoon deel van de thermische schil is en blijft, is het beter om die radiator gewoon mee te laten doen. Die gaat het daar goed ingeregeld waarschijnlijk toch geen 20 graden maken, maar wel zorgen dat er iets minder weglekt uit aangrenzende ruimtes en zodoende het comfort in die ruimtes verbeteren zonder dat dit effectief veel meer geld kost aan grotere radiatoren of de COP impact van een nog hogere aanvoertemperatuur.
Heel eerlijk gezegd zou ik zelf wel een warme garage willen hebben voor mijn gereedschap en projecten. Dus mijn persoonlijk keuze zou zijn om die garage gewoon mee te verwarmen en eventueel zelf na te isoleren. Minder warmteverlies is altijd goed en meer bruikbare ruimte altijd welkom.
Dit is het resultaat vandaag van de aanpassingen van gisteren:
[ Voor 7% gewijzigd door pietjm op 21-12-2025 14:52 ]
Eigenlijk zou je een account op Mindergas.nl moeten aanmaken. Dan kan je als die hebt historisch invoeren wat je verbruik was en op basis van graaddagen zien wat het effect is van maatregelen. Cop en verbruik ansich zegt eigenlijk niet zoveel. Kan je je aanvoer niet temperen? Behoorlijk hoog met dit milde weer.pietjm schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:50:
[...]
Mijn garage loopt aan 1 zijde volledig met de woning mee, heeft aan de andere kant een spouwmuur en boven de garage ligt een slaapkamer. Daarnaast kan ik van binnen uit de garage in. Dus heb ik nu de garage toch maar weer laten meelopen als buffer. Om te klussen is dat ook wel lekker. Hoeft niet echt warm te zijn, maar heel koud is ook niet lekker.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2025 15:00 ]
Het verbruik is praktisch gelijk aan dat van vorige week zondag met vergelijkbare buitentemperatuur. Zelfs een ietsje minder. Maar nu wel veel warmer boven, dus ik vind het wel goed zo. Ook toen een COP van 4.4 en rond half 3 de open haard aangestoken:MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:58:
[...]
Eigenlijk zou je een account op Mindergas.nl moeten aanmaken. Dan kan je als die hebt historisch invoeren wat je verbruik was en op basis van graaddagen zien wat het effect is van maatregelen. Cop en verbruik ansich zegt eigenlijk niet zoveel. Kan je je aanvoer niet temperen? Behoorlijk hoog met dit milde weer.
[ Voor 21% gewijzigd door pietjm op 21-12-2025 15:25 ]
@pietjm Hoe groot is je huis? Ik zit hier op tot nu toe vandaag op 6,9 kWh verbruik voor verwarmen op zo'n 140m2. Dan is het jouwe toch fors? Je aanvoertemperatuur is veel te hoog. Als je nu al tegen de 40 gaat stoken. Wat ga je dan doen als het gaat vriezen? https://www.bndestem.nl/b...ijd-niet-gezien~af13f03c/
[ Voor 55% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2025 15:39 ]
Je ziet nu dat de Quatt zijn warmte niet kwijt kan, met oplopende temperatuur als gevolg. Zelfs de cv wordt bijgeschakeld. Je moet echt proberen meer afgifte te creeren boven. Voor de langere termijn zou ik op zoek gaan (bv via marktplaats) naar een paar flnke jaga's, type 21, met wat ventilatoren erop vergroot je de afgifte enorm en kan de aanvoer temperatuur weer naar beneden.pietjm schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:50:
[...]
Mijn garage loopt aan 1 zijde volledig met de woning mee, heeft aan de andere kant een spouwmuur en boven de garage ligt een slaapkamer. Daarnaast kan ik van binnen uit de garage in. Dus heb ik nu de garage toch maar weer laten meelopen als buffer. Om te klussen is dat ook wel lekker. Hoeft niet echt warm te zijn, maar heel koud is ook niet lekker.
[Afbeelding]
Ik ben het daar niet mee eens. Aanvoer staat gewoon veel te hoog. Met dit weer moet je het boven zelfs met T11 radiatoren makkelijk warm krijgen met 30 graden. Niet als je even de radiatoren opendraait en dan weer na een tijd dicht. Ik stook zelfs mijn badkamer naar 22 graden met een designradiator. Ik heb niet 1 Jaga in mijn huis.raven22 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:24:
[...]
Je ziet nu dat de Quatt zijn warmte niet kwijt kan, met oplopende temperatuur als gevolg. Zelfs de cv wordt bijgeschakeld. Je moet echt proberen meer afgifte te creeren boven. Voor de langere termijn zou ik op zoek gaan (bv via marktplaats) naar een paar flnke jaga's, type 21, met wat ventilatoren erop vergroot je de afgifte enorm en kan de aanvoer temperatuur weer naar beneden.
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2025 16:45 ]
Ruim 180 m2. Normale aanvoertemperatuur was rond de 30 graden, maar ik wilde boven meer warmte, dus vvw zo geknepen dat die aanvoertemperatuur omhoog ging. Dat dat mij meer kWh’s kost, vind ik prima. Als het maar lekker comfortabel is.MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:33:
@pietjm Hoe groot is je huis? Ik zit hier op tot nu toe vandaag op 6,9 kWh verbruik voor verwarmen op zo'n 140m2. Dan is het jouwe toch fors? Je aanvoertemperatuur is veel te hoog. Als je nu al tegen de 40 gaat stoken. Wat ga je dan doen als het gaat vriezen? https://www.bndestem.nl/b...ijd-niet-gezien~af13f03c/
Ik ga nog in 1 kamer ventilatoren plaatsen. Dan kan de aanvoer weer wat omlaag. Maar voor nu, heerlijk comfortabel.raven22 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:24:
[...]
Je ziet nu dat de Quatt zijn warmte niet kwijt kan, met oplopende temperatuur als gevolg. Zelfs de cv wordt bijgeschakeld. Je moet echt proberen meer afgifte te creeren boven. Voor de langere termijn zou ik op zoek gaan (bv via marktplaats) naar een paar flnke jaga's, type 21, met wat ventilatoren erop vergroot je de afgifte enorm en kan de aanvoer temperatuur weer naar beneden.
Maar die aanvoer is echt veel te hoog. Neem nu gewoon de tijd en laat de aanvoer zakken. Wp is niet hit and run. Slow is the way to go. Had je ook gezegd dat dat dagen kan duren alvorens zaak stabiel is.pietjm schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:00:
[...]
Ruim 180 m2. Normale aanvoertemperatuur was rond de 30 graden, maar ik wilde boven meer warmte, dus vvw zo geknepen dat die aanvoertemperatuur omhoog ging. Dat dat mij meer kWh’s kost, vind ik prima. Als het maar lekker comfortabel is.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2025 17:46 ]
Dat gaat geen graden uitmaken. Je moet volgende week rond de 38/40 uitkomen als het eindelijk eens koud wordt. Niet nu.pietjm schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:03:
[...]
Ik ga nog in 1 kamer ventilatoren plaatsen. Dan kan de aanvoer weer wat omlaag. Maar voor nu, heerlijk comfortabel.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2025 18:02 ]
Een mooi resultaat. En wellicht krijg je iets aan gasverbruik als het straks echt koud gaat worden, maar dat mag met een hybride warmtepomp.pietjm schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:00:
[...]
Ruim 180 m2. Normale aanvoertemperatuur was rond de 30 graden, maar ik wilde boven meer warmte, dus vvw zo geknepen dat die aanvoertemperatuur omhoog ging. Dat dat mij meer kWh’s kost, vind ik prima. Als het maar lekker comfortabel is.
Zolang het aan jouw comfort wensen voldoet is het helemaal niet erg dat de COP wat lager is dan bij iemand met een kleinere of beter geïsoleerde woning.
Volgens mij had ik je al een tip gegeven over HR++ boven. Dat zou de benodigde aanvoertemperatuur daar echt wel omlaag moeten halen.
TeslaNerd schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:39:
[...]
Dus €50 bonus per Quatt unit voor minimaal van half januari tot eind april Quatt Energy als stroomleverancier nemen.
Ik heb net het aanbod van Vereniging Eigen Huis geaccepteerd met 19ct/kWh. Ik laat deze unieke kans even voorbijgaan 🤑
offtopic:
Dank voor de tip, hetzelfde gedaan
Volgens het zojuist toegestuurde tarievenblad zelfs € 0,18539 /kWh. Dat is in ieder geval weer een jaartje onbezorgd 'stoken', zonder na te hoeven denken over dynamische tarieven etc.
Dank voor de tip, hetzelfde gedaan
in/ex BTW?jj85 schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:14:
[...]offtopic:
Dank voor de tip, hetzelfde gedaanVolgens het zojuist toegestuurde tarievenblad zelfs € 0,18539 /kWh. Dat is in ieder geval weer een jaartje onbezorgd 'stoken', zonder na te hoeven denken over dynamische tarieven etc.
Geen gek tarief sowieso.
(nu gaan in 2026 de belastingen toch al met 1.5 cent ofzo omlaag toch?)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik vind de temperatuur wel mee vallen. Ik zit op een soortgelijk iets maar dan met radiatoren (220m2). Vannacht rond de 30 graden en toen ik het iets ging opstoken (0,5 in kleine stappen) dan gaat mijn temperatuur ook naar 35.MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:41:
[...]
Maar die aanvoer is echt veel te hoog. Neem nu gewoon de tijd en laat de aanvoer zakken. Wp is niet hit and run. Slow is the way to go. Had je ook gezegd dat dat dagen kan duren alvorens zaak stabiel is.
13kWh COP 4.6
Hier tekenen aub ......
Ga nog finetunen. Even een paar dagen afwachten. Misschien laten zakken tot 35 graden. Zou voldoende kunnen zijn.MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:41:
[...]
Maar die aanvoer is echt veel te hoog. Neem nu gewoon de tijd en laat de aanvoer zakken. Wp is niet hit and run. Slow is the way to go. Had je ook gezegd dat dat dagen kan duren alvorens zaak stabiel is.
Hier nu 33 graden met 6 graden buiten en 21 beneden met radiatoren.pietjm schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:19:
[...]
Ga nog finetunen. Even een paar dagen afwachten. Misschien laten zakken tot 35 graden. Zou voldoende kunnen zijn.
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:31:
[...]
in/ex BTW?
Geen gek tarief sowieso.
(nu gaan in 2026 de belastingen toch al met 1.5 cent ofzo omlaag toch?)
offtopic:
inclusief
inclusief
Gewoon niet verlagen. Zeker niet de komende dagen.CPM schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:52:
[...]
Ik vind de temperatuur wel mee vallen. Ik zit op een soortgelijk iets maar dan met radiatoren (220m2). Vannacht rond de 30 graden en toen ik het iets ging opstoken (0,5 in kleine stappen) dan gaat mijn temperatuur ook naar 35.
13kWh COP 4.6
Wat zegt dit?MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:20:
[...]
Hier nu 33 graden met 6 graden buiten en 21 beneden met radiatoren.
Ander huis. Ander afgiftesysteem. Andere locatie. Andere warmte wensen.
Het lijkt op een norm willen geven. Maar ieder huis heeft zo z'n eigen norm.
Het is maar net of je daar tevreden mee bent.
In eerste instantie gaat het om comfort.
Als dat bereikt is, komt pas al het andere in efficiëntie e.d.
Veel is te bereiken met het optimaliseren van de bestaande situatie. Met geen of een geringe investering.
Bij grotere investeringen kom je voor de vraag of het dat waard is.
Maar wat moet je met de meetgegevens van het systeem van een ander?
Soms kan het je op het spoor zetten van te nemen verbeteringen, als er info is die zeer uitgebreid en vergelijkbaar is. Daar schort het meestal aan.
Bijgaand mijn meetgegevens van zondag. Wat kan iemand anders daar mee? Ik vermoed heel weinig.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Wat zou het mooi zijn als Quatt in de app een tuning pagina zou inrichten waar de eigenaar de kenmerken van zijn woning en afgiftesysteem aangeeft en dat Quatt met AI getrained op de duizenden Quatt installaties tuning tips geeft obv de door de CiC waargenomen thermostaatinstellingen en gemeten energieverbruik in kwh per graaddagen.pietjm schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:19:
[...]
Ga nog finetunen. Even een paar dagen afwachten. Misschien laten zakken tot 35 graden. Zou voldoende kunnen zijn.
Kun jij daar wat mee Martijn van @Quatt Support?
[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 22-12-2025 11:05 ]
@Mickel moen Je kan daar wel wat mee. Je kan in ieder geval al constateren dat je aanvoertemperaturen (te) veel fluctueren (gebruik je naregeling?), vaak te hoog zijn en je werkt met een nachtverlaging wat voor zuinige werking van een WP niet aan te raden is. Zeker niet als het echt kouder wordt buiten. Dan zijn hogere aanvoertemperaturen nodig om weer op te stoken.
Mijn cijfers zijn geen norm maar zoals je kon lezen verwarm ik volledig met radiatoren in een nageisoleerde woning uit 78 en diegene waar ik op reageerde heeft VV en boven radiatoren in een nieuwer en beter geisoleerd huis. Je kan dan je conclusie trekken dat het verbruik hij hem in ieder geval fors is. Mijn binnentemperaturen stonden er als referentie ook bij en vloeroppervlak.
Mijn cijfers zijn geen norm maar zoals je kon lezen verwarm ik volledig met radiatoren in een nageisoleerde woning uit 78 en diegene waar ik op reageerde heeft VV en boven radiatoren in een nieuwer en beter geisoleerd huis. Je kan dan je conclusie trekken dat het verbruik hij hem in ieder geval fors is. Mijn binnentemperaturen stonden er als referentie ook bij en vloeroppervlak.
Klinkt als een goed idee! 1tje voor de Google Sheet denk ik? Zag dat daar nog veel meer Feature Requests op stonden.TeslaNerd schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:23:
[...]
Wat zou het mooi zijn als Quatt in de app een tuning pagina zou inrichten waar de eigenaar de kenmerken van zijn woning en afgiftesysteem aangeeft en dat Quatt met AI getrained op de duizenden Quatt installaties tuning tips geeft obv de door de CiC waargenomen thermostaatinstellingen en gemeten energieverbruik
Kun jij daar wat mee Martijn van @Quatt Support?
]MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:25:
@Mickel moen Je kan daar wel wat mee. Je kan in ieder geval al constateren dat je aanvoertemperaturen (te) veel fluctueren (gebruik je naregeling?), vaak te hoog zijn en je werkt met een nachtverlaging wat voor zuinige werking van een WP niet aan te raden is. Zeker niet als het echt kouder wordt buiten. Dan zijn hogere aanvoertemperaturen nodig om weer op te stoken.
Ik bespeur hier het denken in wp-dogma's
Ik denk ook dat wij het hier niet eens worden.
Jij weet veder ook niets van mijn huis, afgiftesysteem en warmtewensen, hoewel ik in mijn onderschrift al best wat informatie geef. Maar dan nog is dat veel te weinig informatie om daar op te concluderen.
Conclusies trekken op basis van bouwjaar, type afgiftesysteem, mate van isolatie ((????) zegt wellicht wat in algemene landelijke statistieken, maar voor het inzoomen op een specifiek huis/installatie kun je er niets mee.
Vandaar mijn punt, dat ik het opgeven van eigen meetwaarden als referentie dubieus acht. Daar is de materie te ingewikkeld voor.
Voorbeeld:
Twee identieke huizen in 78 opgeleverd.
Bij huis A heeft de installateur destijds royaal gerekend. Sowieso alle vermogens naar boven afgerond. Om esthetische redenen zijn er hier en daar grotere radiatoren genomen dan strikt noodzakelijk. Niet beknibbeld op dikte leidingwerk, dat soort dingen.
Bij huis B heeft men gekozen voor de laagste offerte en is het allemaal wat krap uitgevoerd.
Vergelijkbare huizen. Niet meer?
Beide huizen zijn nadien nageisoleerd. Verschillende materialen, isolatiewaarden enz.
Vergelijkbaar? Niet meer.
Dan is er ook nog eens bouwkundig een en ander gewijzigd. Het ene huis heeft een uitbouw gekregen met plat dak en veel glas.
Nog steeds vergelijkbaar?
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Juist daar kan Quatt met de sensor data die de CiC krijgt wel een profiel opbouwen en dat profiel vergelijken met de profielen die Quatt kan maken van tienduizenden Quatt installaties.Mickel moen schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:06:
[...]
]
Ik bespeur hier het denken in wp-dogma's
Ik denk ook dat wij het hier niet eens worden.
Jij weet veder ook niets van mijn huis, afgiftesysteem en warmtewensen, hoewel ik in mijn onderschrift al best wat informatie geef. Maar dan nog is dat veel te weinig informatie om daar op te concluderen.
Conclusies trekken op basis van bouwjaar, type afgiftesysteem, mate van isolatie ((????) zegt wellicht wat in algemene landelijke statistieken, maar voor het inzoomen op een specifiek huis/installatie kun je er niets mee.
Vandaar mijn punt, dat ik het opgeven van eigen meetwaarden als referentie dubieus acht. Daar is de materie te ingewikkeld voor.
Voorbeeld:
Twee identieke huizen in 78 opgeleverd.
Bij huis A heeft de installateur destijds royaal gerekend. Sowieso alle vermogens naar boven afgerond. Om esthetische redenen zijn er hier en daar grotere radiatoren genomen dan strikt noodzakelijk. Niet beknibbeld op dikte leidingwerk, dat soort dingen.
Bij huis B heeft men gekozen voor de laagste offerte en is het allemaal wat krap uitgevoerd.
Vergelijkbare huizen. Niet meer?
Beide huizen zijn nadien nageisoleerd. Verschillende materialen, isolatiewaarden enz.
Vergelijkbaar? Niet meer.
Dan is er ook nog eens bouwkundig een en ander gewijzigd. Het ene huis heeft een uitbouw gekregen met plat dak en veel glas.
Nog steeds vergelijkbaar?
Dan kan er met een tuning pagina in de Quatt app toch meer worden bereikt dan met wp dogma's?
@TeslaNerd
Eens. Dat zou een en ander best wel makkelijker kunnen maken.
Blijft dat het ook dan nog steeds maatwerk is.
Dit kan ook een mooi tweakers-vervolgproject zijn voor de Quatt HA integratieMickel moen schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:23:
@TeslaNerd
Hoezo dogma's? Een hoge aanvoer is killing voor je rendement. Een aanvoer die continue fluctueert is killing voor je rendement. Naregeling is killing voor je rendement. Te grote nachtverlaging is killing voor je rendement. Onderbouw zelf eens wat alvorens te roepen dat het dogma's zijn. Het wordt warm ja, maar het kan zuiniger. Als je dat niets interesseert? Tja. Anyway.....ondertussen heeft de vraagsteller door mijn dogma's in ieder geval warmte boven zonder de aanvoer te verhogen en dure Jaga's te hangen wat hier geadviseerd werd.TeslaNerd schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:15:
[...]
Juist daar kan Quatt met de sensor data die de CiC krijgt wel een profiel opbouwen en dat profiel vergelijken met de profielen die Quatt kan maken van tienduizenden Quatt installaties.
Dan kan er met een tuning pagina in de Quatt app toch meer worden bereikt dan met wp dogma's?
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 22-12-2025 12:13 ]
Gaat dit nog over de casus van @pietjm ? Die heeft zijn aanvoer toch omhoog gekregen van 27 naar 37 graden?MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:01:
[...]
Hoezo dogma's? Een hoge aanvoer is killing voor je rendement. Een aanvoer die continue fluctueert is killing voor je rendement. Naregeling is killing voor je rendement. Te grote nachtverlaging is killing voor je rendement. Onderbouw zelf eens wat alvorens te roepen dat het dogma's zijn. Het wordt warm ja, maar het kan zuiniger. Als je dat niets interesseert? Tja. Anyway.....ondertussen heeft de vraagsteller door mijn dogma's in ieder geval warmte boven zonder de aanvoer te verhogen wat hier geadviseerd werd.
Door zijn flow te veranderen van de VV naar boven meer. Niet de totale aanvoer van de WP. Dat is iets anders. Maar ik word een beetje moe van deze discussie. Ik ga weer eens wat dogma's verzinnen.TeslaNerd schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:15:
[...]
Gaat dit nog over de casus van @pietjm ? Die heeft zijn aanvoer toch omhoog gekregen van 27 naar 37 graden?
Je kan bij de Quatt niet zelf even de Ta of stooklijn verhogen @MotorBeast het kan hooguit het gevolg zijn van een wijziging in de regeling.
Het zou al mooi zijn als Quatt in de inzichten pagina in de app het verbruik op basis van graaddagen laat zien. Dat kan Quatt zo afleiden uit het stroom en gasverbruik en de graaddagen obv de buitentemperatuursensor op de buitenunit en de ingestelde kamertemperatuur.MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:58:
[...]
Eigenlijk zou je een account op Mindergas.nl moeten aanmaken. Dan kan je als die hebt historisch invoeren wat je verbruik was en op basis van graaddagen zien wat het effect is van maatregelen. Cop en verbruik ansich zegt eigenlijk niet zoveel. Kan je je aanvoer niet temperen? Behoorlijk hoog met dit milde weer.
Ik ben bang dat dat niet gaat werken. Om een goede regressieanalyse te kunnen uitvoeren heb je al snel honderden participanten nodig, liefst duizenden. Dat is bijna niet te verzamelen, tenzij door Quatt gedaan, of bijv. door een Phd student voor een doctoraatsstudie.BertBertjes schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:58:
[...]
Klinkt als een goed idee! 1tje voor de Google Sheet denk ik? Zag dat daar nog veel meer Feature Requests op stonden.
Wat zo'n model verder moeilijk maakt is dat je sommige kenmerken kunt aangeven, maar sommige kenmerken zullen door het model uitgerekend moeten worden.
Neem bijv. zoninstraling. Dit maakt een stevig verschil op je stookkosten, en ieder huis reageert hier anders op, en het verschilt ook nog eens per jaargetijde. Zo staat onze voorgevel op het zuiden, en pakt dus veel zon, maar op de kortste dagen van het jaar komt de zon pas ergens rond 10 achter de huizen van de overburen vandaan, en rond een uur of 3 begint het huis van de buren schaduw te geven op onze woning. Dus zelfs als je corrigeert voor zonintensiteit over de periodes van het jaar heb je niet het hele beeld.
Een model kan zulke factoren wel berekenen, maar dan heb je echt een groot aantal participanten nodig.
De enige die ik ken die enigszins in de buurt komt is deze obv 1400 warmtepompen in Zwitserland https://arxiv.org/pdf/2503.16993onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:25:
[...]
Ik ben bang dat dat niet gaat werken. Om een goede regressieanalyse te kunnen uitvoeren heb je al snel honderden participanten nodig, liefst duizenden. Dat is bijna niet te verzamelen, tenzij door Quatt gedaan, of bijv. door een Phd student voor een doctoraatsstudie.
Wat zo'n model verder moeilijk maakt is dat je sommige kenmerken kunt aangeven, maar sommige kenmerken zullen door het model uitgerekend moeten worden.
Neem bijv. zoninstraling. Dit maakt een stevig verschil op je stookkosten, en ieder huis reageert hier anders op, en het verschilt ook nog eens per jaargetijde. Zo staat onze voorgevel op het zuiden, en pakt dus veel zon, maar op de kortste dagen van het jaar komt de zon pas ergens rond 10 achter de huizen van de overburen vandaan, en rond een uur of 3 begint het huis van de buren schaduw te geven op onze woning. Dus zelfs als je corrigeert voor zonintensiteit over de periodes van het jaar heb je niet het hele beeld.
Een model kan zulke factoren wel berekenen, maar dan heb je echt een groot aantal participanten nodig.
Abstract
Heat pumps are essential for decarbonizing residential heating but
consume substantial electrical energy, impacting operational costs
and grid demand. Many systems run inefficiently due to planning
flaws, operational faults, or misconfigurations. While optimizing
performance requires skilled professionals, labor shortages hinder
large-scale interventions. However, digital tools and improved data
availability create new service opportunities for energy efficiency,
predictive maintenance, and demand-side management. To support
research and practical solutions, we present an open-source dataset
of electricity consumption from 1,408 households with heat pumps
and smart electricity meters in the canton of Zurich, Switzerland,
recorded at 15-minute and daily resolutions between 2018-11-03
and 2024-03-21. The dataset includes household metadata, weather
data from 8 stations, and ground truth data from 410 field visit protocols collected by energy consultants during system optimizations.
Additionally, the dataset includes a Python-based data loader to
facilitate seamless data processing and exploration.
[ Voor 28% gewijzigd door TeslaNerd op 22-12-2025 12:31 ]
Het spijt me, maar ik heb echt het idee dat je de verbanden tussen afgifte, aanvoertemperatuur, en waar de flow heen gaat niet helemaal doorhebt.MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:17:
[...]
Door zijn flow te veranderen van de VV naar boven meer. Niet de totale aanvoer van de WP. Dat is iets anders. Maar ik word een beetje moe van deze discussie. Ik ga weer eens wat dogma's verzinnen.
Nee, Pietjm heeft zelf al aangegeven dat zijn aanvoer wel degelijk omhoog is gegaan. En het KAN ook niet anders dan dat je aanvoertemperatuur veranderd als je de flow naar bepaalde delen van het huis beperkt / verder open zet.MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:17:
Door zijn flow te veranderen van de VV naar boven meer. Niet de totale aanvoer van de WP. Dat is iets anders.
Radiatoren hebben een kleinere afgifte dan VVW. Knijp je dus die VVW af dan wordt er minder warmte afgezet in de woning, en daarmee stijgt aanvoertemperatuur.
Meer warmte afzetten boven door meer flow naar de radiatoren te sturen is minder flow door de VVW = lagere afgifte = hogere aanvoertemperatuur.
Dit zou inderdaad wel kunnen werken, mits er vanuit HA goede manieren zijn om data automatisch te exporteren (en ik kan me voorstellen dat dit niet het geval is aangezien HA veel meer op privacy gefocust is dan veel andere 'smart-systemen').TeslaNerd schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:29:
[...]
Dit kan ook een mooi tweakers-vervolgproject zijn voor de Quatt HA integratie
Handmatige exports zou ik niet op willlen vertrouwen in een onderzoeksproject, want dan loop je teveel kans dat 'Jan' na export 5 denkt: blehhh, geen zin meer in, hier stop ik mee.
En als je met exports vanuit HA gaat werken zul je we een sample krijgen dat niet echt een goede afspiegeling is van de gemiddelde warmtepompgebruiker (want ik denk dat de gemiddelde tweaker er veel meer mee bezig is). Maar als je genoeg data weet te krijgen is daar wel grotendeels omheen te werken vermoed ik.
Met de nuance dat wanneer het de juiste balans heeft uiteindelijk, je voldoende warmte hebt in de vvw, en ook de radiatoren voldoende warmte afgeven bij langdurige runs. Dat laatste is wel essentieel daarin.onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:36:
[...]
Het spijt me, maar ik heb echt het idee dat je de verbanden tussen afgifte, aanvoertemperatuur, en waar de flow heen gaat niet helemaal doorhebt.
[...]
Nee, Pietjm heeft zelf al aangegeven dat zijn aanvoer wel degelijk omhoog is gegaan. En het KAN ook niet anders dan dat je aanvoertemperatuur veranderd als je de flow naar bepaalde delen van het huis beperkt / verder open zet.
Radiatoren hebben een kleinere afgifte dan VVW. Knijp je dus die VVW af dan wordt er minder warmte afgezet in de woning, en daarmee stijgt aanvoertemperatuur.
Meer warmte afzetten boven door meer flow naar de radiatoren te sturen is minder flow door de VVW = lagere afgifte = hogere aanvoertemperatuur.
Idealiter bereik je een punt waarbij de temperatuur boven niet daalt tijdens die runs, maar ook niet warmer wordt, en tegelijkertijd je het beneden aangenaam hebt.
Dat level finetunen kan eigenlijk alleen maar goed werken als je ook zelf wat an je stooklijn kunt aanpassen mijns inziens. Het is gewoon een belangrijke variabele waaraan je nu zelf niet kunt draaien.
Prima invulling van 1e kerstdag als het flink kouder wordt
Ik heb een issue aangemaakt in de Quatt-Integratie-Github voor het toevoegen van het live energieverbruik per graaddagen obv buitentemperatuur en ingestelde kamertemperatuur: https://github.com/marcob...ssistant-quatt/issues/267onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:40:
[...]
Dit zou inderdaad wel kunnen werken, mits er vanuit HA goede manieren zijn om data automatisch te exporteren (en ik kan me voorstellen dat dit niet het geval is aangezien HA veel meer op privacy gefocust is dan veel andere 'smart-systemen').
Handmatige exports zou ik niet op willlen vertrouwen in een onderzoeksproject, want dan loop je teveel kans dat 'Jan' na export 5 denkt: blehhh, geen zin meer in, hier stop ik mee.
En als je met exports vanuit HA gaat werken zul je we een sample krijgen dat niet echt een goede afspiegeling is van de gemiddelde warmtepompgebruiker (want ik denk dat de gemiddelde tweaker er veel meer mee bezig is). Maar als je genoeg data weet te krijgen is daar wel grotendeels omheen te werken vermoed ik.
[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 22-12-2025 12:56 ]
Te vroeg gejuicht. Als de compressor 50Hz draait is het geluid er gewoon weer.CPM schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:49:
[...]
Vandaag netjes opgelost door Quatt door het vervangen van een printplaat en transducer.
Beide units zijn nu weer heerlijk stil. Hopelijk blijft het zo en is het geen probleem dat komt door slijtage. +1.
Dus de oplossing ligt niet in het vervangen van de transducer en de printplaat.
Kunnen we weer een melding aanmaken.
Hier tekenen aub ......
who knewCPM schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:23:
[...]
Te vroeg gejuicht. Als de compressor 50Hz draait is het geluid er gewoon weer.
Dus de oplossing ligt niet in het vervangen van de transducer en de printplaat.
Kunnen we weer een melding aanmaken.
(welk geluid hoor je eigenlijk? krakende high pitch, of een monotone vrij luide zoem?)
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 22-12-2025 14:41 ]
En dat niet alleen. Niets meer gewijzigd en vandaag zuiniger dan gisteren gestookt. Buitentemperatuur min of meer gelijk. Temperatuur van het water bleef nu op 35 a 36 graden steken. Prima en nog steeds comfortabel. Daar was het mij om te doen.TeslaNerd schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:15:
[...]
Gaat dit nog over de casus van @pietjm ? Die heeft zijn aanvoer toch omhoog gekregen van 27 naar 37 graden?
Tijdens mijn discussie met de servicedesk van Quatt stelden zij duidelijk dat ze niets met een stooklijn doen. Alleen met warmteverlies. Dat stellen ze bij de installatie in n.a.v. het technisch rapport en wijzigen het kennelijk alleen maar op verzoek. Maar zij hebben alle data om dat verlies ook continue te kunnen berekenen. Ik heb ze als tip maar meegegeven dat ze dat maar eens moeten doen en de waarde in de app laten zien.paQ schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:45:
[...]
Met de nuance dat wanneer het de juiste balans heeft uiteindelijk, je voldoende warmte hebt in de vvw, en ook de radiatoren voldoende warmte afgeven bij langdurige runs. Dat laatste is wel essentieel daarin.
Idealiter bereik je een punt waarbij de temperatuur boven niet daalt tijdens die runs, maar ook niet warmer wordt, en tegelijkertijd je het beneden aangenaam hebt.
Dat level finetunen kan eigenlijk alleen maar goed werken als je ook zelf wat an je stooklijn kunt aanpassen mijns inziens. Het is gewoon een belangrijke variabele waaraan je nu zelf niet kunt draaien.
Nee joh, ik snap er niets van.onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:36:
[...]
Het spijt me, maar ik heb echt het idee dat je de verbanden tussen afgifte, aanvoertemperatuur, en waar de flow heen gaat niet helemaal doorhebt.
[...]
Nee, Pietjm heeft zelf al aangegeven dat zijn aanvoer wel degelijk omhoog is gegaan. En het KAN ook niet anders dan dat je aanvoertemperatuur veranderd als je de flow naar bepaalde delen van het huis beperkt / verder open zet.
Dan zit je met de huidige temperaturen met radiatoren op een nette aanvoer. Zal nog wel zakken verwacht ik. Het is zuiniger omdat ik er niets van snap (cynisme).pietjm schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:50:
[...]
En dat niet alleen. Niets meer gewijzigd en vandaag zuiniger dan gisteren gestookt. Buitentemperatuur min of meer gelijk. Temperatuur van het water bleef nu op 35 a 36 graden steken. Prima en nog steeds comfortabel. Daar was het mij om te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 22-12-2025 15:13 ]
Dat dus.paQ schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:45:
[...]
Met de nuance dat wanneer het de juiste balans heeft uiteindelijk, je voldoende warmte hebt in de vvw, en ook de radiatoren voldoende warmte afgeven bij langdurige runs. Dat laatste is wel essentieel daarin.
Het is een beetje tomato potato.pietjm schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:55:
[...]
Tijdens mijn discussie met de servicedesk van Quatt stelden zij duidelijk dat ze niets met een stooklijn doen. Alleen met warmteverlies. Dat stellen ze bij de installatie in n.a.v. het technisch rapport en wijzigen het kennelijk alleen maar op verzoek. Maar zij hebben alle data om dat verlies ook continue te kunnen berekenen. Ik heb ze als tip maar meegegeven dat ze dat maar eens moeten doen en de waarde in de app laten zien.
Want ook de Quatt kun je op Ta (water temp) laten draaien, alleen kun je dan nog steeds niet zelf bepalen (dacht ik) tegen welke temperatuur, hence, de stooklijn.
knipknip, op de man opmerkingen voegen niets toe aan het topic en dragen niets bij aan een gpede sfeer, so please don't.MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:05:
[...]
Nee joh, ik snap er niets van.Ik melde volgens mij ook dat tijdelijk je aanvoer omhoog zal gaan ivm opstoken en massa binnen de schil opwarmen en dat het wel dagen kan duren voordat het huis stabiel is en dan stap voor stap de aanvoer zal zakken zodat je daarna een constante lage aanvoer zal hebben met een hoog rendement en laag verbruik. Ja het klinkt vreemd maar je hele huis op een constante temperatuur houden is zuiniger dan bepaalde ruimtes niet verwarmen en andere wel. Het is geen HR Ketel waarmee je in je woonkamer fors aan nachtverlaging doet, hard opwarmt en uitzet als je weg bent. Het is precies het omgekeerde principe. NB: een VV heeft geen aanvoer nodig van 37 graden en wordt daar gemend dus die heeft in dit geval geen lagere afgifte. Die 37 graden komt door te remmen van flow in de vloer nu eindelijk op de juiste plaats = boven.
[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 26-12-2025 08:24 ]
niet reageren op offtopic posts
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 26-12-2025 08:26 ]
Die VVW kreeg ook helemaal geen 37 daarvoor. Als je veel meer door je VVW laat gaan is de afgifte zoveel groter dat die aanvoer veel lager wordt.MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:05:
NB: een VV heeft geen aanvoer nodig van 37 graden en wordt daar gemend dus die heeft in dit geval geen lagere afgifte. Die 37 graden komt door te remmen van flow in de vloer nu eindelijk op de juiste plaats = boven.
En dat zag je ook bij Pietjm, voor het knijpen van de flow in de VVW zat zijn aanvoer onder de 30 graden, nu op zo'n 37. En daar zal echt nog wel een paar graden vanaf kunnen, maar als je de VVW knijpt om meer flow naar de radiatoren te sturen zul je nooit de oude balans terugkrijgen waarbij je onder de 30 zowel boven als beneden prettig op temperatuur hebt.
En dat blijf je herhalen, maar dit heb je niet gebaseerd op een warmteverliesberkening (of die heb je nooit aangehaald). Zonder die berekening (icm de efficientiecurves van een warmtepomp) kun je dit dus niet stellen.MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:05:
Ja het klinkt vreemd maar je hele huis op een constante temperatuur houden is zuiniger dan bepaalde ruimtes niet verwarmen en andere wel.
Nu roep je het als een algemeenheid die voor iedereen op zou moeten gaan.
Laat ik een wat extreem voorbeeld geven om aan te tonen dat dit dus geen wetmatigheid is die altijd opgaat.
Je hebt een volledig vierkante woning, een blok van 1 verdieping met aan alle kanten dezelfde isolatie, en deze heeft 4 vierkante ruimtes van allemaal 5 bij 5 meter. Je verwarmd 3 van de 4 ruimtes met 2 radiatoren per ruimte, de laatste ruimte verwarm je niet.
Nu beslis je eom ook de 4e ruimte te verwarmen. Je afgifte stijgt met 33 % van 6 naar 8 radiatoren. Je verlies wordt op 10m buitenmuur wat hoger, en stijgt met de delta tussen binnen en buiten in de voorheen overwarmde ruimte. Omdat je verlies slechts beperkt stijgt, maar je afgifte wel substantieel gaat je aanvoertemperatuur fors naar beneden ondanks dat je warmteverlies iets stijgt. Het kan goed dat dit door de COP curves inderdaad resulteert in een lager verbruik.
Nu beslis je om een mooie lichte serre aan die woning te bouwen, volledig van glas en lekker smal, zodat je hiermee ver je tuin in zit. De serre is ook 25 m2, maar nu 2.5m bij 10m.
Als het een wetmatigheid is dat alle ruimtes verwarmen een lager verbruik geeft moet je deze glazen serre (met relatief veel warmteverlies ten opzichte van goed geisoleerde muren) dus ook verwarmen. Je afgifte stijgt (uitgaande van dezelfde radiatoren) met 25% (dus de winst is al minder dan bij het verwarmen van de 4e ruimte). Je warmteverlies stijgt door de vorm van het gebouw en het materiaal met 22.5 m aan buitenmuur x het extra verlies wat het glas geeft ten opzichte van de muren van de voormalige woning.
Je zult hopelijk aanvoelen dat deze 5e (serre)ruimte wel of niet verwarmen, een heel ander effect heeft dan de 4e ruimte in de voormalige woning wel of niet verwarmen. De serre verliest namelijk veel meer warmte omdat deze veel meer buitenmuur heeft, en beperkt het warmteverlies in de voormalige woning maar heel beperkt omdat deze maar 2.5 m muur met elkaar delen.
Daaruit volgt dat er zeeeeer waarschijnlijk ergens een omslagpunt ligt waar extra verwarmen niet resulteert in een lager verbruik.
En dat omslagpunt is al best snel bereikt kwam ik in mijn warmteverliesberekeningen achter. Mijn extra warmteverlies van boven meeverwarmen is 14%, terwijl de COP door de extra afgifte maar met 5.6% stijgt. Een hoger verbruik dus, niet een lager verbruik.
En dat komt bij mij omdat:
1. Ik beneden VVW heb en boven niet. De afgifte boven is dus vrij beperkt ten opzichte van beneden, en boven meeverwarmen heeft weinig toegevoegde waarde voor de COP.
2. Ik een aanbouw heb, en die verliest sowieso warmte aan de buitenlucht, de bovenverdieping heeft hier geen contact mee, dus het verwarmen in de bovenverdieping verminderd het warmteverlies in de aanbouw niet.
3. Mijn isolatie met Rd 2.0 (ongeveer) en ouderwets dubbelglas redelijk is, maar niet al te best, de bovenverdieping verliest dus redelijk wat warmte vergeleken met een hypermoderne woning.
Dit soort factoren bepalen of extra ruimtes verwarmen wel of NIET resulteert in een lager verbruik.
Maar nogmaals: maak de berekening, en zie wat er voor jou opgaat. Ik stuur je met plezier het excel bestand wat ik indertijd gebruikt heb (met als kanttekening dat ik hoop dat je er doorheen komt, want het is best een brij van cijfers geworden, met niet al teveel aandacht voor layout).
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.