• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:34:
[...]

Die VVW kreeg ook helemaal geen 37 daarvoor. Als je veel meer door je VVW laat gaan is de afgifte zoveel groter dat die aanvoer veel lager wordt.

En dat zag je ook bij Pietjm, voor het knijpen van de flow in de VVW zat zijn aanvoer onder de 30 graden, nu op zo'n 37. En daar zal echt nog wel een paar graden vanaf kunnen, maar als je de VVW knijpt om meer flow naar de radiatoren te sturen zul je nooit de oude balans terugkrijgen waarbij je onder de 30 zowel boven als beneden prettig op temperatuur hebt.

[...]

En dat blijf je herhalen, maar dit heb je niet gebaseerd op een warmteverliesberkening (of die heb je nooit aangehaald). Zonder die berekening (icm de efficientiecurves van een warmtepomp) kun je dit dus niet stellen.

Nu roep je het als een algemeenheid die voor iedereen op zou moeten gaan.

Laat ik een wat extreem voorbeeld geven om aan te tonen dat dit dus geen wetmatigheid is die altijd opgaat.

Je hebt een volledig vierkante woning, een blok van 1 verdieping met aan alle kanten dezelfde isolatie, en deze heeft 4 vierkante ruimtes van allemaal 5 bij 5 meter. Je verwarmd 3 van de 4 ruimtes met 2 radiatoren per ruimte, de laatste ruimte verwarm je niet.

Nu beslis je eom ook de 4e ruimte te verwarmen. Je afgifte stijgt met 33 % van 6 naar 8 radiatoren. Je verlies wordt op 10m buitenmuur wat hoger, en stijgt met de delta tussen binnen en buiten in de voorheen overwarmde ruimte. Omdat je verlies slechts beperkt stijgt, maar je afgifte wel substantieel gaat je aanvoertemperatuur fors naar beneden ondanks dat je warmteverlies iets stijgt. Het kan goed dat dit door de COP curves inderdaad resulteert in een lager verbruik.

Nu beslis je om een mooie lichte serre aan die woning te bouwen, volledig van glas en lekker smal, zodat je hiermee ver je tuin in zit. De serre is ook 25 m2, maar nu 2.5m bij 10m.

Als het een wetmatigheid is dat alle ruimtes verwarmen een lager verbruik geeft moet je deze glazen serre (met relatief veel warmteverlies ten opzichte van goed geisoleerde muren) dus ook verwarmen. Je afgifte stijgt (uitgaande van dezelfde radiatoren) met 25% (dus de winst is al minder dan bij het verwarmen van de 4e ruimte). Je warmteverlies stijgt door de vorm van het gebouw en het materiaal met 22.5 m aan buitenmuur x het extra verlies wat het glas geeft ten opzichte van de muren van de voormalige woning.

Je zult hopelijk aanvoelen dat deze 5e (serre)ruimte wel of niet verwarmen, een heel ander effect heeft dan de 4e ruimte in de voormalige woning wel of niet verwarmen. De serre verliest namelijk veel meer warmte omdat deze veel meer buitenmuur heeft, en beperkt het warmteverlies in de voormalige woning maar heel beperkt omdat deze maar 2.5 m muur met elkaar delen.

Daaruit volgt dat er zeeeeer waarschijnlijk ergens een omslagpunt ligt waar extra verwarmen niet resulteert in een lager verbruik.

En dat omslagpunt is al best snel bereikt kwam ik in mijn warmteverliesberekeningen achter. Mijn extra warmteverlies van boven meeverwarmen is 14%, terwijl de COP door de extra afgifte maar met 5.6% stijgt. Een hoger verbruik dus, niet een lager verbruik.

En dat komt bij mij omdat:
1. Ik beneden VVW heb en boven niet. De afgifte boven is dus vrij beperkt ten opzichte van beneden, en boven meeverwarmen heeft weinig toegevoegde waarde voor de COP.
2. Ik een aanbouw heb, en die verliest sowieso warmte aan de buitenlucht, de bovenverdieping heeft hier geen contact mee, dus het verwarmen in de bovenverdieping verminderd het warmteverlies in de aanbouw niet.
3. Mijn isolatie met Rd 2.0 (ongeveer) en ouderwets dubbelglas redelijk is, maar niet al te best, de bovenverdieping verliest dus redelijk wat warmte vergeleken met een hypermoderne woning.

Dit soort factoren bepalen of extra ruimtes verwarmen wel of NIET resulteert in een lager verbruik.

Maar nogmaals: maak de berekening, en zie wat er voor jou opgaat. Ik stuur je met plezier het excel bestand wat ik indertijd gebruikt heb (met als kanttekening dat ik hoop dat je er doorheen komt, want het is best een brij van cijfers geworden, met niet al teveel aandacht voor layout).
👍

Laat dit nu zo'n situatie zijn die voor ons huis opgaat. Woonkeuken met relatief het hoogste warmteverlies en woonkamer met relatief het laagste warmteverlies. Van de Woonkeuken is zo’n 50% van de wanden glazen buitenwand en 50% platdak.
Bovendien houden wij helemaal niet van de hele dag dezelfde temperatuur. ‘s Ochtends hebben we het met name in de woonkeuken liever wat koeler en ‘‘s avonds in de woonkamer juist lekker knus. Neem daarbij ook nog de zon die eerder in de woonkeuken intreedt, behalve in de winter, want dan blijft ie achter de huizen. Koken in de woonkeuken en een houtkachel in de woonkamer.

Een mooie uitdaging dus. Ik heb het gevonden in het werken met een oplopend schema en twee masterruimtes. Woonkeuken met de Tado thermostaat en de woonkamer met de Tado draadloze sensor. Voor ons werkt dit perfect.

Nogmaals de waarden van zondag, wat natuurlijk ook weer een momentopname is en wat de kamergrafiek betreft het resultaat van de twee masterruimtes. De daarop volgende grafieken geven het temperatuurverloop van de twee masterruimtes afzonderlijk.

WP-dogma’s, YouTube wijsheden zijn een mooi uitgangspunt, maar uiteindelijk zul je het zelf moeten uitvinden wat werkt in jouw situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aRfm-D1W-0uagr1DYqGD1U5Cqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ntxLrfxuyQhG9ruN2nvkrXT1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALwF6zGch-za7VAtQWDiyeEQ-TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WIHAQUFwuXTNvd5W3Po3ZS6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1naLMXOw3l5jEaxd9M1wCCPDd70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1LTLgkZfwqzyuvzNK1HfBz1.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-01 08:44
MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:01:
[...]

Hoezo dogma's? Een hoge aanvoer is killing voor je rendement. Een aanvoer die continue fluctueert is killing voor je rendement. Naregeling is killing voor je rendement. Te grote nachtverlaging is killing voor je rendement. Onderbouw zelf eens wat alvorens te roepen dat het dogma's zijn. Het wordt warm ja, maar het kan zuiniger. Als je dat niets interesseert? Tja. Anyway.....ondertussen heeft de vraagsteller door mijn dogma's in ieder geval warmte boven zonder de aanvoer te verhogen en dure Jaga's te hangen wat hier geadviseerd werd. :*)
Het is prima als je vindt dat je gelijk hebt, maar realiseer je wel dat de originele vraagsteller niet alleen radiatoren heeft zoals jij. Hij heeft vvw beneden en dat is heel anders dan jouw huis met alleen radiatoren.

Vvw beneden en radiatoren boven kan voor een behoorlijke 'onbalans' in huis zorgen. Dit heeft de originele poster (en ik zelf ook) ervaren. Om de zaak beter in balans te krijgen moet je de afgifte beneden beperken en/of de afgifte boven verhogen. De afgifte beneden verlagen heeft als gevolg dat de aanvoertemperatuur gaat oplopen omdat de quatt zijn warmte niet goed kwijt kan. Maar door de hogere aanvoertemperatuur komt de zaak wel beter in balans omdat de radiatoren boven meer warmte kunnen afgeven.

Echter dit heeft een prijs, namelijk een lagere COP. Daarom heb ik zelf gekozen voor LTV radiatoren, en ja die zijn nieuw niet goedkoop (maar via marktplaats een stuk goedkoper aan te schaffen).
Dit zorgt voor een veel betere afgifte bij lage temperaturen en dus meer balans in huis.

Voor welke methode je kiest is natuurlijk persoonlijk en hangt af van je eigen situatie.

• Pistolepaultje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:11
Komende dagen wordt het weer spannend voor mijn Quatt hybrid 1.5 die zijn defrosts niet deed bij koud weer. @pietjm Je post eind nov over je pompschakelaar op je vloerverwarmingsverdeler (die energie bespaart door onnodig verdelergebruik, met name voor in de zomer) die voor gasverbruik zorgde, kwam ik vandaag tegen en heeft me aan het denken gezet. Ik heb geen open radiators op mijn systeem, dus alleen Quatt + vloerverwarming met zo'n pompschakelaar (ingesteld op 26 graden) op mijn vloerverdeler, .

Ik zag in mijn HA op 14 december (vastgevroren pomp s'nachts ondanks 9 defrostpogingen) grofweg elk uur telkens 3 dingen gebeuren: De temperature out daalt snel naar rond de 26-27 graden (zie foto), defrost indicator 10-20 seconden op 'aangezet' en de flow enkele minuten naar 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRNDI_xADYeLEwtLFvqZ2ljm1gQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8U0N7Jc2fJI7XxmJe2pRULfq.png?f=fotoalbum_large

Mijn theorie: ik ben de flow kwijt die nodig is voor een defrost zodra de verdeler door diezelfde defrost onder de 26 graden komt, omdat de pompschakelaar de verdeler dan uitschakelt. Vervolgens herkent Quatt dan geen flow + geen daling van temp out en ontvangt ook geen warmte uit de vloer voor de defrost, waarna de Quatt defrost cancelt. Repeat elk uur.

Overigens vorige winter met exact deze pompschakelaar nul issues gehad, dus mijn volgende aanname is dat Quatt de defrostcondities met een update moet hebben aangescherpt. Komende dagen iig testen die pompschakelaar uit te zetten. Wat denken jullie, logisch?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:51
@Pistolepaultje goed gevonden. Quatt heeft natuurlijk wel flow nodig om te defrosten. Dus als test die pomp gewoon lekker laten draaien.

Defrosts worden door de buitenunit zelf geregeld. Quatt kan de logica daarvan niet aangepast hebben, want de software zit in de buitenunit gebakken. Die kan Quatt niet op afstand aanpassen.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:59
Pistolepaultje schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:30:
Komende dagen wordt het weer spannend voor mijn Quatt hybrid 1.5 die zijn defrosts niet deed bij koud weer. @pietjm Je post eind nov over je pompschakelaar op je vloerverwarmingsverdeler (die energie bespaart door onnodig verdelergebruik, met name voor in de zomer) die voor gasverbruik zorgde, kwam ik vandaag tegen en heeft me aan het denken gezet. Ik heb geen open radiators op mijn systeem, dus alleen Quatt + vloerverwarming met zo'n pompschakelaar (ingesteld op 26 graden) op mijn vloerverdeler, .

Ik zag in mijn HA op 14 december (vastgevroren pomp s'nachts ondanks 9 defrostpogingen) grofweg elk uur telkens 3 dingen gebeuren: De temperature out daalt snel naar rond de 26-27 graden (zie foto), defrost indicator 10-20 seconden op 'aangezet' en de flow enkele minuten naar 0.

[Afbeelding]

Mijn theorie: ik ben de flow kwijt die nodig is voor een defrost zodra de verdeler door diezelfde defrost onder de 26 graden komt, omdat de pompschakelaar de verdeler dan uitschakelt. Vervolgens herkent Quatt dan geen flow + geen daling van temp out en ontvangt ook geen warmte uit de vloer voor de defrost, waarna de Quatt defrost cancelt. Repeat elk uur.

Overigens vorige winter met exact deze pompschakelaar nul issues gehad, dus mijn volgende aanname is dat Quatt de defrostcondities met een update moet hebben aangescherpt. Komende dagen iig testen die pompschakelaar uit te zetten. Wat denken jullie, logisch?
Klinkt niet onlogisch. Ik zou het met koud weer de komende dagen zeker eens proberen met de pompschakelaar er tussenuit. Als dat het probleem oplost zou je kunnen nadenken over een andere manier om die pompschakelaar vorm te geven. De makkelijkste manier is dan via HA of een ander domotica systeem, maar dat moet je dan uiteraard wel hebben draaien. Via 2 Tuya stopcontacten zou ook kunnen, mits je Tuya ok vind (niet iedereen wil dit graag vanwege privacy en Chinese bedrijven).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• jj85
onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:00:
[...]

Klinkt niet onlogisch. Ik zou het met koud weer de komende dagen zeker eens proberen met de pompschakelaar er tussenuit. Als dat het probleem oplost zou je kunnen nadenken over een andere manier om die pompschakelaar vorm te geven. De makkelijkste manier is dan via HA of een ander domotica systeem, maar dat moet je dan uiteraard wel hebben draaien. Via 2 Tuya stopcontacten zou ook kunnen, mits je Tuya ok vind (niet iedereen wil dit graag vanwege privacy en Chinese bedrijven).
1 slimme schakelaar is genoeg. Laten inschakelen als Quatt draait (op basis van supervisory control mode)

• onlinaius
jj85 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:07:
[...]

1 slimme schakelaar is genoeg. Laten inschakelen als Quatt draait (op basis van supervisory control mode)
Met HA wel ja. Maar met Tuya heb je er toch 2 nodig, tenzij je Tuya kunt laten communiceren met de Quatt api.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Pistolepaultje
onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:00:
[...]

Thanks. Mocht dit mijn defrostprobleem oplossen, dan zou ik die pompschakelaar natuurlijk ook iets onder de laagste temp out bodem in kunnen stellen als ondergrens. Met het ding zelf is niks mis en hij stuurt bij warm weer 2 wekelijks ook een doorspoeling (tegen kalkvorming) aan, handig.

@jj85 De interne logica misschien niet, maar de parameters (minimumflow, time-out tijd bij geen resultaat, drempelwaarden van de tempsensors) kan Quatt wellicht aansturen met de cic?

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:34

[Afbeelding]

QUATT adviseert 22 graden voor een pompschakelaar.

• onlinaius
speedmetal35 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:38:
[...]

QUATT adviseert 22 graden voor een pompschakelaar.
Dat begrijp ik vanaf Quatt, dat is lekker makkelijk, dan loopt de pomp bijna altijd, en krijg je als Quatt geen vragen over een systeem wat niet lekker werkt.

Het probleem is echter dat je niet wilt dat die pomp de halve zomer loopt, en daarvoor moet je op veel plekken toch een aantal graden hoger gaan zitten.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

paQ schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:40:
[...]

who knew

(welk geluid hoor je eigenlijk? krakende high pitch, of een monotone vrij luide zoem?)
Deze: CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Hier tekenen aub ......

• CPM
  • Niet online

CPM

@Pistolepaultje en waarom zou een pompschakelaar de gehele verdeler blokkeren dan? Is de pomp van de Quatt niet sterk genoeg om toch nog flow te genereren? Het enige wat een verdeler kan afsluiten is toch de themostaatknop?
(Ik vraag dit omdat ik de situatie probeer te begrijpen).

[ Voor 11% gewijzigd door CPM op 22-12-2025 21:48 ]

Hier tekenen aub ......

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-01 14:39

[Afbeelding]

Ik heb de pompschakelaar er nu weer tussenuit gehaald. De servicedesk van Quatt vond dat ik hem op 22 maximaal moest zetten, maar de verdelerpomp ging toevallig stuk en het bedrijf welke ik had gevraagd om een nieuwe pomp (en die bij de vorige eigenaar altijd het onderhoud heeft gedaan) vond het beter de pompschakelaar er helemaal tussenuit te halen en pas weer te gebruiken als het weer zo warm is, dat verwarmen überhaupt niet meer nodig is.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• pietjm
CPM schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:47:
@Pistolepaultje en waarom zou een pompschakelaar de gehele verdeler blokkeren dan? Is de pomp van de Quatt niet sterk genoeg om toch nog flow te genereren? Het enige wat een verdeler kan afsluiten is toch de themostaatknop?
Toen hij er bij nog tussen zat en ik die even uit zette, steeg zeer snel de watertemperatuur. Dus werd de gehele verdeler inderdaad geblokkeerd.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Pistolepaultje
CPM schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:47:
Ik moet het ook nog in de praktijk zien gebeuren, maar ik denk dit nu: Zo'n pompschakelaar is een extern apparaatje met een sensor op de retourbuis, bij de verdeler (voeding v/d verdeler prik je in de schakelaar). Die sensor meet/ denkt met een minimumtemperatuur (bij mij 26 graden) op de retour uit mijn vloer dat mijn ketel of Quatt draait en er flow moet zijn door mn vloer. Dus bij 26 graden of hoger retour 'ziet' de sensor het systeem dus als in bedrijf en maakt de verdeler flow. 's Zomers is dat efficiënt, want dan meet de pomp de retour lager dan 26C (want pomp én ketel staan stil door afwezige warmtevraag) en hoeft er dus ook geen flow = energieverbruik te zijn. Hij 'blokkeert' de verdeler door hem spanningsloos/ uit te zetten.

Bij een defrost komt er juist afgekoeld cv water uit de Quatt naar mn systeem en vanaf 26 graden of kouder (verdeler gaat dan dus uit) stroomt dat niet door de vloer (want verdeler schakelt uit) maar direct door de bypass naar de retour. En ik heb juist die warme vloerflow nodig voor mijn defrost, dus die schakelaar moet mijn verdeler dan juist niet uitzetten.

• Pistolepaultje
pietjm schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:26:
[...]

Ik heb de pompschakelaar er nu weer tussenuit gehaald. De servicedesk van Quatt vond dat ik hem op 22 maximaal moest zetten, maar de verdelerpomp ging toevallig stuk en het bedrijf welke ik had gevraagd om een nieuwe pomp (en die bij de vorige eigenaar altijd het onderhoud heeft gedaan) vond het beter de pompschakelaar er helemaal tussenuit te halen en pas weer te gebruiken als het weer zo warm is, dat verwarmen überhaupt niet meer nodig is.
Ja dit las ik vanmorgen, thanks voor die post man. Ondanks het toeval van je kapotte verdeler, was het je verklaring voor je onverwachte gasverbruik wat me aan het denken zette.

Ik heb de schakelaar voor nu uitgezet en ga erover nadenken hoe en of ik hem terug wil zetten. Eerst effe mn aanames testen

• onlinaius
Pistolepaultje schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:55:
Hij 'blokkeert' de verdeler door hem spanningsloos/ uit te zetten.
Dat 'blokkeren' zie ik bij mij eigenlijk niet. De pompschakelaar zet de pomp uit, en hiermee wordt de doorstroming door de verdeler wat moeilijker. Bij mij resulteert dit in iets minder doorstroming (raar genoeg dit stookseizoen is die doorstroming hoger dan vorige seizoen), met pomp doe ik de 800 l/u, zonder zo'n 75 (en dat verschil vind ik de 80 watt voor de pomp niet waard, dus mijn VVW pomp staat permanent uit).

Echt 'blokkeren' doet de pomp dus (in ieder geval bij mij) niet, maar het kan natuurlijk wel dat de doorstroming zo veel lager wordt dat het cv water als de pomp uit staat andere wegen gaat zoeken. Door radiatoren of een bypass bijv. Blijft de Quatt wel de 800 l/u houden? Als dat het geval is wel eens interessant om te kijken waar die flow dan heen gaat als het niet door de VVW verdeler heen gaat.

Maar voor nu een prima optie om een tijdje zonder de pompschakelaar te werken uiteraard, dan kun je eerst eens kijken of alles goed werkt zonder dat de pomp aan / uit hier invloed op heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 22-12-2025 23:39 ]

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07
Pistolepaultje schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:55:
[...]

Ik moet het ook nog in de praktijk zien gebeuren, maar ik denk dit nu: Zo'n pompschakelaar is een extern apparaatje met een sensor op de retourbuis, bij de verdeler (voeding v/d verdeler prik je in de schakelaar).
Mocht het zonder pompschakelaar wel werken, zet hem dan eens op de aanvoer ipv op de retour.

Zelf gebruik ik een Shelly plug in combinatie met HA. Een pompschakelaar op 22 graden is in de zomer niet handig, dan blijft ie waarschijnlijk gewoon draaien.

• CPM
  • Niet online

CPM

@Pistolepaultje de sensor van de schakelaar op de retour? Die hoort bij mijn weten op de aanvoer hoor. Totaal niet logisch om die op de retour te hebben zitten. En dat een pomp de boel blokkeert lijkt mij ook niet goed.
Welke verdeler heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 23-12-2025 11:28 ]

Hier tekenen aub ......

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:55
Quatt komt morgen langs on de fanmotor te vervangen. Al met al snel geregeld zo.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• pietjm
CPM schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:31:
@pietjm de sensor van de schakelaar op de retour? Die hoort bij mijn weten op de aanvoer hoor. Totaal niet logisch om die op de retour te hebben zitten. En dat een pomp de boel blokkeert lijkt mij ook niet goed.
Welke verdeler heb je?
@Pistolepaultje had hem op de retour. Ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door pietjm op 23-12-2025 10:08 ]

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-01 11:43
jj85 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:46:
@Pistolepaultje goed gevonden. Quatt heeft natuurlijk wel flow nodig om te defrosten. Dus als test die pomp gewoon lekker laten draaien.

Defrosts worden door de buitenunit zelf geregeld. Quatt kan de logica daarvan niet aangepast hebben, want de software zit in de buitenunit gebakken. Die kan Quatt niet op afstand aanpassen.
De vvw pompschakelaar die ik heb heeft een instelbare nadraaitijd. Die heb ik op 5 minuten gezet zodat een defrost periode overbrugd kan worden.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Dat zou ongeveer bij 72Hz zijn geweest gok ik?

Wat niet betekent dat je er nu of ook niet een dergelijk geluid hebt bij 50Hz, maar dan is het niet exact die frequentie? Als de toon verdwijnt bij 1 stap hoger of lager, dan is het de compressor.

edit: De app Sonic Tools toont je de piekfrequentie die hij oppikt give or take.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 11:23 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Pistolepaultje
CPM schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:31:
@pietjm de sensor van de schakelaar op de retour? Die hoort bij mijn weten op de aanvoer hoor. Totaal niet logisch om die op de retour te hebben zitten. En dat een pomp de boel blokkeert lijkt mij ook niet goed.
Welke verdeler heb je?
Op de aanvoer lijkt mij los van mijn defrost probleem op zich een optie zodat je schakelaartemp dan specifieker kan, maar dan mis je in sommige vloeren efficiëntie? Je verdeler pompt dan altijd zodra er CV-aanvoer is. Veel vloeren bouwen bij zachter weer genoeg thermische massa op en verliezen dan weinig warmte, verdeler hoeft dan niet continu te pompen. Het warmteverlies door thermische massa stel je het vast op de retour lijkt me, zodra het water door je vloer heen is?

Vannacht bij mij overigens nog geen resultaat, want geen defrosts gehad.

• CPM
  • Niet online

CPM

paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:21:
[...]

Dat zou ongeveer bij 72Hz zijn geweest gok ik?

Wat niet betekent dat je er nu of ook niet een dergelijk geluid hebt bij 50Hz, maar dan is het niet exact die frequentie? Als de toon verdwijnt bij 1 stap hoger of lager, dan is het de compressor.

edit: De app Sonic Tools toont je de piekfrequentie die hij oppikt give or take.
Ik lees de frequentie uit via HA en de Quatt integratie. Als hij optoert dan verdwijnt het. Tijdens het optoeren wordt ie ook een fractie van een seconde hoger.

Hier tekenen aub ......

• Pistolepaultje
sbijlsma schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:13:
[...]

De vvw pompschakelaar die ik heb heeft een instelbare nadraaitijd. Die heb ik op 5 minuten gezet zodat een defrost periode overbrugd kan worden.
Dit leest wel als een oplossing, welke heb je?

• CPM
  • Niet online

CPM

Pistolepaultje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:25:
[...]

Op de aanvoer lijkt mij los van mijn defrost probleem op zich een optie zodat je schakelaartemp dan specifieker kan, maar dan mis je in sommige vloeren efficiëntie? Je verdeler pompt dan altijd zodra er CV-aanvoer is. Veel vloeren bouwen bij zachter weer genoeg thermische massa op en verliezen dan weinig warmte, verdeler hoeft dan niet continu te pompen. Het warmteverlies door thermische massa stel je het vast op de retour lijkt me, zodra het water door je vloer heen is?

Vannacht bij mij overigens nog geen resultaat, want geen defrosts gehad.
Alle schakelaars die ik tegen kom zit de sensor allemaal op de aanvoer. Dus zoek je merk schakelaar en kijk in de handleiding, of zoek de handleiding van je verdeler.
Welke verdeler heb je?

Hier tekenen aub ......

• Pistolepaultje
CPM schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:38:
[...]

Alle schakelaars die ik tegen kom zit de sensor allemaal op de aanvoer. Dus zoek je merk schakelaar en kijk in de handleiding, of zoek de handleiding van je verdeler.
Welke verdeler heb je?
deze, grundfos?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txsM2vfNT8cllUEyrPG_1P05WoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTD6NLYdUnviYPNh2npW9lBk.jpg?f=fotoalbum_large

• CPM
  • Niet online

CPM

Die sensor zit toch gewoon op de aanvoer of ben ik nou gek?
En als de pomp iets geks doet dan moet de boel toch ook gewoon niet werken als je de stekker uit de pomp trekt terwijl de Quatt draait? Dus lijkt me een probleem in de Quatt.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 23-12-2025 15:30 ]

Hier tekenen aub ......

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bij mijn Quatt zit het geluidsprobleem dus voornamelijk in de 79hz (heel handig die HA en wat er voor is ontwikkeld) wat die pieken kan veroorzaken die ik ook in de Spectroid app zie van 158hz en 316hz. Ik heb nog niet onderzocht of het iets met de isolatie is of dat de anti dreun platen misschien helpen (mijn theorie: condens op compressor leiding (net als op de condenser) > isolatie wordt nat > bevriest > contact met de achterkant). Wel via de beta feedback de vraag gesteld of het aantal stappen van de compressor kan worden uitgebreid zodat je minder kans hebt op vervelende resonanties. Zoals het gezegde: niet geschoten is altijd mis. Maar via de helpdesk komt het denk ik niet verder, dat heb ik eerder wel geprobeerd met video’s en screenshots. Of het is het ‘normale werkgeluid’.. maar normaal of niet, als het beter kan moeten we dat toch proberen.
Vorig jaar had ik soort rubber ringetjes tussen enkele schroeven gedaan zodat de achterste plaat ietsje meer naar buiten staat, daarmee niet opgelost maar wel verbeterd. En nu tot zover misschien wat geluk dat die minder op die frequentie heeft gedraaid door: weersomstandigheden, mijn pogingen om de afgifte te verbeteren en binnendeuren meer dicht te houden.

• jj85
Kun je ook eens de Quatt flow + defrost sensor + watertemperatuur in een HA grafiek zetten?

• Pistolepaultje
CPM schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:30:
Die sensor zit toch gewoon op de aanvoer of ben ik nou gek?
En als de pomp iets geks doet dan moet de boel toch ook gewoon niet werken als je de stekker uit de pomp trekt terwijl de Quatt draait? Dus lijkt me een probleem in de Quatt.
je hebt gelijk; ik heb altijd gedacht dat dat mn retour was.

Bedoel je met de pomp die iets geks doet de vloerverdeler of de quatt? En wat voor geks dan, de defrosts? En ik snap je laatste vraag nog niet helemaal, waardoor het toch een probleem in de quatt lijkt?

• CPM
  • Niet online

CPM

Dat het een "werkgeluid" is vind ik persoonlijk onzin. Ik heb een Duo en één unit doet het, de andere niet. Dus "werkgeluid" is een excuus voor iets wat ze niet willen erkennen of oplossen.

@Pistolepaultje je gaf aan dat je problemen hebt met het bevriezen van je Quatt. Je geeft aan dat het voorkomt zodra de pompschakelaar de pomp van de vloerverwarming uitschakelt.
Je suggereert dat iets de flow blokkeert.
Kortom, als de Quatt draait en je trekt de stekker van de pompschakelaar eruit dan heb je een soortgelijke situatie als tijdens een defrost. Een verdeler blokkeert niets (thermostaatknop kan, maar je hebt bypass, of die staat ook dicht). Als een pomp op de vloerverwarming uitstaat en er is flow in het systeem draait ie gewoon mee door de druk.
Dus dan denk ik (ben geen expert):
- pomp Quatt kapot of slecht. (Zou Quatt moeten kunnen zien)
- pomp verdelerkapot of blokkeert als deze niet op spanning staat (onwaarschijnlijk?)
- ander defect Quatt.

Mocht ik het niet goed samenvatten dan mea culpa.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 23-12-2025 17:08 ]

Hier tekenen aub ......

• Pistolepaultje
CPM schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:50:
Dat het een "werkgeluid" is vind ik persoonlijk onzin. Ik heb een Duo en één unit doet het, de andere niet. Dus "werkgeluid" is een excuus voor iets wat ze niet willen erkennen of oplossen.

@Pistolepaultje je gaf aan dat je problemen hebt met het bevriezen van je Quatt. Je geeft aan dat het voorkomt zodra de pompschakelaar de pomp van de vloerverwarming uitschakelt.
Je suggereert dat iets de flow blokkeert.
Kortom, als de Quatt draait en je trekt de stekker van de pompschakelaar eruit dan heb je een soortgelijke situatie als tijdens een defrost. Een verdeler blokkeert niets (thermostaatknop kan, maar je hebt bypass, of die staat ook dicht). Als een pomp op de vloerverwarming uitstaat en er is flow in het systeem draait ie gewoon mee door de druk.
Dus dan denk ik (ben geen expert):
- pomp Quatt kapot of slecht. (Zou Quatt moeten kunnen zien)
- pomp verdelerkapot of blokkeert als deze niet op spanning staat (onwaarschijnlijk?)
- ander defect Quatt.

Mocht ik het niet goed samenvatten dan mea culpa.
Ik ben ook zeker geen expert en ik snap nu wat je hier zegt, bedankt voor je verduidelijking: jij stelt dat het water dus altijd door de vloer stroomt, ook als de verdeler uit staat en zelf niet pompt. Er is dus altijd warm water uit de vloer dat de quatt via retour bereikt. Ik denk/ hoop dat het bij mij anders is: Dat de uitgeschakelde verdeler via de bypass het hele vloercircuit dan overslaat.

• Pistolepaultje
jj85 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:36:
[...]

Kun je ook eens de Quatt flow + defrost sensor + watertemperatuur in een HA grafiek zetten?
Zeker hieronder de flow, defrosts en flow temp van 14 dec (probleemnacht met bevroren quatt):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtvKRA0gb8ayZb1Suy3hRPseR0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8swimxZrrUOFcYBs2Us0Jqr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gY-SWx-NTx-6qSQBvdCOLE6fXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/npfkEcdjIOhkZ910E83ph56p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIiRvym7HmXytMbLWqo4wsRZT1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2eXmJ5UrrdWIFfJpSY6cYr2t.png?f=fotoalbum_large

• pietjm
Pistolepaultje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:53:
[...]

Ik ben ook zeker geen expert en ik snap nu wat je hier zegt, bedankt voor je verduidelijking: jij stelt dat het water dus altijd door de vloer stroomt, ook als de verdeler uit staat en zelf niet pompt. Er is dus altijd warm water uit de vloer dat de quatt via retour bereikt. Ik denk/ hoop dat het bij mij anders is: Dat de uitgeschakelde verdeler via de bypass het hele vloercircuit dan overslaat.
En dat is volgens mij ook exact wat bij mij gebeurde. Ik ga morgen nog eens wat finetunen met de retour van de vvw en het drukverschilventiel van de bypass. Even kijken wat de invloed daarvan is.

• jj85
Pistolepaultje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:05:
[...]

Zeker hieronder de flow, defrosts en flow temp van 14 dec (probleemnacht met bevroren quatt):[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wil je eens een keer inzoomen op 1 defrost en dan plotten:
Flow
Temp (flowmeter)
Temp Quatt in
Temp Quatt uit
Supervisory control mode
Working mode

Wat gebeurt er nu met de Quatt flow als je de vvw pomp uitzet?

• Pistolepaultje
jj85 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:20:
[...]

Wil je eens een keer inzoomen op 1 defrost en dan plotten:
Flow
Temp (flowmeter)
Temp Quatt in
Temp Quatt uit
Supervisory control mode
Working mode

Wat gebeurt er nu met de Quatt flow als je de vvw pomp uitzet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tYS7De8cZAh_iAaTBRY_6doZbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGcb815KzOmaDhlWHiJZP5Qz.png?f=fotoalbum_large

Ik heb zojuist de verdeler 10 min. uitgezet; dan blijft de Quatt flow onveranderd.

• paQ
bite schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:25:
Bij mijn Quatt zit het geluidsprobleem dus voornamelijk in de 79hz (heel handig die HA en wat er voor is ontwikkeld) wat die pieken kan veroorzaken die ik ook in de Spectroid app zie van 158hz en 316hz. Ik heb nog niet onderzocht of het iets met de isolatie is of dat de anti dreun platen misschien helpen (mijn theorie: condens op compressor leiding (net als op de condenser) > isolatie wordt nat > bevriest > contact met de achterkant). Wel via de beta feedback de vraag gesteld of het aantal stappen van de compressor kan worden uitgebreid zodat je minder kans hebt op vervelende resonanties.
Je rekensom staat hier gewoon :)
het is de compressor

• paQ
Pistolepaultje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:24:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb zojuist de verdeler 10 min. uitgezet; dan blijft de Quatt flow onveranderd.
Ik denk dat er ergens een sensorwaarde niet klopt of je hebt te weinig druk aan de compressorzijde.
De fan draait verder gewoon? En kun je wel achterhalen of de defrost uberhaupt start?

edit:
Die binaire defrost sendor, die duurt wat... 15-20 sec?
Toont die bij anderen een langere periode? Bijv 5 min? Want dan probeert ie wel te initiëren maar lukt het fysiek gewoon niet.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 19:44 ]

• jj85
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat er ergens een sensorwaarde niet klopt of je hebt te weinig druk aan de compressorzijde.
De fan draait verder gewoon? En kun je wel achterhalen of de defrost uberhaupt start?
@Pistolepaultje
Ik neig ook erg naar een probleem met je Quatt.
De workingmode gaat naar 0 = Standby, dat is niet normaal tijdens een defrost. Daardoor valt de flow ook weg, want hij gaat immers naar Standby.

Heeft in ieder geval niks met je vvw-verdeler te maken. Want dan zou de flow ook weggevallen zijn tjidens je 10-min testje.

Quatt moet hier trouwens bovenop zitten, want ik vrees (met het oog op het weer de komende dagen) anders een koude kerst voor je :X

• jj85
[...]

edit:
Die binaire defrost sendor, die duurt wat... 15-20 sec?
Toont die bij anderen een langere periode? Bijv 5 min? Want dan probeert ie wel te initiëren maar lukt het fysiek gewoon niet.
Die defrost sensor is een 'berekende' sensor binnen de HA-integratie. Die wordt actief zodra het vermogen en dT van de warmtepomp <0 is.
Op het moment dat hij bij @Pistolepaultje aan gaat, heeft hij een negatieve dT en eventjes flow. Dus de HA-integratie ziet dat als een defrost.

Normaal is het > 5 minuten.

[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 23-12-2025 19:49 ]

• Pistolepaultje
[...]

Ja fan draait, heeft afgelopen weken ook normaal gefunctioneerd bij weer waarbij defrosts niet nodig waren. Defrosts lijken ook wel te starten gezien de water in/out die heel even meedalen. Ik zag vorige week ook dat de bovenste 5 centimeter vd verdamper effe sneeuwvrij waren tijdens een poging.

Omdat de flow als eerste gaat in het voorbeeld (en ook intact blijft bij uitschakelen van de verdeler net), maakt dat mijn theorie van de hoofdschakelaar niet zo heel waarschijnlijk meer? Lijkt eerder dat de quatt stilvallende flow meet zodra de vierwegklep omdraait voor de defrost..

• jj85
Pistolepaultje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:48:
[...]
Lijkt eerder dat de quatt stilvallende flow meet zodra de vierwegklep omdraait voor de defrost..
Je haalt denk ik 2 dingen door elkaar hier ;)
Flow gaat over waterflow in CV-circuit.
Vierwegklep zit in het koelmiddelcircuit

• paQ
jj85 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:45:
[...]

@Pistolepaultje

Quatt moet hier trouwens bovenop zitten, want ik vrees (met het oog op het weer de komende dagen) anders een koude kerst voor je :X
Dat denk ik ook ja. Waarom is het eigenlijk nog niet opgelost?

• Pistolepaultje
jj85 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:51:
[...]

Je haalt denk ik 2 dingen door elkaar hier ;)
Flow gaat over waterflow in CV-circuit.
Vierwegklep zit in het koelmiddelcircuit
De vierwegklep is dacht ik het eerste onderdeel dat reageert voor een defrost. Zodra die dus omdraait voor de start defrost valt in het cv-circuit de flow weg?

Hoe dan ook, dag hypothese van de pompschakelaar. @jj85 Gelukkig hebben we de ketel nog, want van Quatt nu 5 werkdagen geen inhoudelijke reactie of planafspraak

• paQ
Pistolepaultje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:59:
[...]

Hoe dan ook, dag hypothese van de pompschakelaar. @jj85 Gelukkig hebben we de ketel nog, want van Quatt nu 7 werkdagen geen inhoudelijke reactie of planafspraak
bizar
Lekker zo precies voor kerst en de koude.

Kun je high pressure en low pressure plotten?

• Pistolepaultje
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:55:
[...]

Dat denk ik ook ja. Waarom is het eigenlijk nog niet opgelost?
Quatt is twee keer hier geweest afgelopen weken. Geschikte, begane monteurs hoor, dat voorop. Heeft het hoofdboard eerste keer vervangen, tweede keer de spoel van de vierwegklep. Laatste bericht is dat mn case naar het productteam is om vervolgestappen te bepalen. Dat was vorige week woensdag om precies te zijn.

• bite
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:33:
[...]

Je rekensom staat hier gewoon :)
het is de compressor
Inderdaad, voorheen was het maar gissen of dat zo kon zijn want rond de 1300W maar ook niet altijd. Ik legde er eens wat tegels op (met mat er tussen) en dan was het weer bij een ander vermogen..
Oud screenshot van spectroid, volgens mij van na die ringetjes tussen schroeven maar zelfde situatie als vanmiddag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDxXsgwX57gTqYZaC7RFIl2h-hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yH1uBoxtuM4OPyyXSVF4UtGC.jpg?f=fotoalbum_large
Andere waren wel vervelender, vooral die 343 wat dan de 85hz zal zijn dus🤞dat die inderdaad niet meer gaan voorkomen of anders kijken wat er beter kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRQ31SxyIAeL263gVyWxY83CnVQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TocR0HrXCG3qDRBtxGTXcxqf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DslAz_QrMmiEFT0AyOKwb4tbsvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/77LfaxRiALzOwRAKvxrS2CDZ.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Pistolepaultje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:04:
[...]

Quatt is twee keer hier geweest afgelopen weken. Geschikte, begane monteurs hoor, dat voorop. Heeft het hoofdboard eerste keer vervangen, tweede keer de spoel van de vierwegklep. Laatste bericht is dat mn case naar het productteam is om vervolgestappen te bepalen. Dat was vorige week woensdag om precies te zijn.
Komen ze morgen om je inverter te vervangen :')
Zonder gekheid. Kunnen die monteurs geen tests draaien om te zien of alle waarden behaald worden incl de druk?

• jj85
Pistolepaultje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:59:
[...]

De vierwegklep is dacht ik het eerste onderdeel dat reageert voor een defrost. Zodra die dus omdraait voor de start defrost valt in het cv-circuit de flow weg?
Eerst gaat de bodemplaatverwarming aan :)
Daarna volgt idd de 4wegklep; die draait de werking van je warmtepomp om.
Normaal verwarmen: warmte onttrekken uit buitenlucht en overbrengen naar je CV-systeem
Defrost (vergelijkbaar met koelen): warmte onttrekken aan CV-systeem en afstaan aan buitenlucht (via verdamper die daarbij ontdooit).

De waterflow hoort gewoon ten alle tijde in stand te blijven.

Dat bij jou de flow wegvalt is omdat de Quatt waarschijnlijk in een soort storing valt en daarbij naar Standby gaat (workingmode = 0) of wellicht opnieuw start.

• Pistolepaultje
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:03:
[...]

bizar
Lekker zo precies voor kerst en de koude.

Ik heb die indicators niet in HA, dus dat moet ik eerst effe uitzoeken

• jj85
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:03:
[...]

Die gegevens zijn helaas niet uit de CiC te halen. Dan moet je gaan modbus sniffen

• paQ
bite schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:08:
[...]

Inderdaad, voorheen was het maar gissen of dat zo kon zijn want rond de 1300W maar ook niet altijd. Ik legde er eens wat tegels op (met mat er tussen) en dan was het weer bij een ander vermogen..
Oud screenshot van spectroid, volgens mij van na die ringetjes tussen schroeven maar zelfde situatie als vanmiddag.
[Afbeelding]
Andere waren wel vervelender, vooral die 343 wat dan de 85hz zal zijn dus🤞dat die inderdaad niet meer gaan voorkomen of anders kijken wat er beter kan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
resp. ~79, ~73 en ~86 Hz. Zijn dat stappen?

edit:
30Hz (ongeveer 300watt)
39Hz (ongeveer 370 watt)
49Hz
55Hz
61Hz
72Hz
79Hz
85Hz
90Hz (ongeveer 1100 a 1500)
Nou lekker dan. Dat is een behoorlijk frequentiebereik waarbij je last hebt van resonanties.
Stapjes 6, 7 en 8.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 20:12 ]

• paQ
jj85 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:08:
[...]

Eerst gaat de bodemplaatverwarming aan :)
Daarna volgt idd de 4wegklep; die draait de werking van je warmtepomp om.
Normaal verwarmen: warmte onttrekken uit buitenlucht en overbrengen naar je CV-systeem
Defrost (vergelijkbaar met koelen): warmte onttrekken aan CV-systeem en afstaan aan buitenlucht (via verdamper die daarbij ontdooit).

De waterflow hoort gewoon ten alle tijde in stand te blijven.

Dat bij jou de flow wegvalt is omdat de Quatt waarschijnlijk in een soort storing valt en daarbij naar Standby gaat (workingmode = 0) of wellicht opnieuw start.
Het lijkt er idd op dat de defrost wordt afgebroken. Kan de klep zelf nog zijn, of toch te weinig druk / koelmiddel. Geen issue met of veranderingen in het verwarmen zelf?

• jj85
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:08:
[...]

Komen ze morgen om je inverter te vervangen :')
Zonder gekheid. Kunnen die monteurs geen tests draaien om te zien of alle waarden behaald worden incl de druk?
Een aantal servicemonteurs hebben die tools. En de technical experts op kantoor hebben het sowieso ook allemaal beschikbaar. Quatt heeft best mooie Grafana dashboards hiervoor, waarin al die parameters over een bepaalde periode bekeken kunnen worden.

Maarja, het lijkt bij Quatt soms heel erg afhankelijk van de persoon die jouw ticket toegewezen heeft...

• paQ
jj85 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:17:
[...]

Een aantal servicemonteurs hebben die tools. En de technical experts op kantoor hebben het sowieso ook allemaal beschikbaar. Quatt heeft best mooie Grafana dashboards hiervoor, waarin al die parameters over een bepaalde periode bekeken kunnen worden.

Maarja, het lijkt bij Quatt soms heel erg afhankelijk van de persoon die jouw ticket toegewezen heeft...
maar, als er dan al 2 keer een monteur voor dit euvel geweest is, en je vervolgens een week later nog steeds hetzelfde probleem hebt.... :?
Ruil die WP dan gewoon om. Of had samen met de spoel ook de klep zelf vervangen, dan was dat meteen uitgesloten.

• jj85
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:19:
[...]

Ruil die WP dan gewoon om. Of had samen met de spoel ook de klep zelf vervangen, dan was dat meteen uitgesloten.
Klep vervangen is een ingreep op het koelcircuit, dat zullen ze niet bij de mensen thuis doen. Dus dan is het idd al snel de hele unit vervangen.
Wat ze hier mijns inziens ook allang gedaan hadden moeten hebben, als je ziet dat defrost niet goed functioneren. Vervang dan het hele ding en ga lekker in je lab uitpuzzelen wat er precies mis gaat. Maar laat je klanten niet letterlijk in de kou zitten |:(

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:41
Sinds het weer wat kouder wordt in huis heb ik er last van dat de Quatt v2 duo stopt met verwarmen / te weinig vermogen levert terwijl ruimtetemperatuur 0,5 graden onder setpoint is.

Dit kan soms uren duren voor vermogen en daarmee watertemperatuur worden verhoogd. Als ik het zat ben en de thermostaat in de tussentijd een halve graad hoger zet dan is het set point vrij snel bereikt; het is dus niet dat de Quatts het niet aankunnen oid.

Meest duidelijke voorbeeld was net: tijd lang 0,5 graden onder set point, setpoint 0,5 graden verhoogd en Quatts gingen blazen en kregen het op 19,2. Toen setpoint weer op 19,5 gezet en Quatts schakelden zo ver terug dat watertemperatuur naar 27 graden daalde met als gevolg dat ruimtetemperatuur nu 18,8 graden is. Inmiddels nu weer volle bak aan het pompen maar dit is alles behalve comfortabel en efficiënt.

Zie hieronder screenshots van gister en vandaag. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Heb vanmiddag ticket bij Quatt ingeschoten maar heb er niet veel vertrouwen in dat ik voor de kerst een oplossing van ze heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeC5h6Bc_DZdhoMum87k0WhRe84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eFjif8Yt95qHAQnX1S5LCfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nwNs32gi0euiOsudEAruVZ3MMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYuYMDKLG4AjoOwBJ2Yp2oAW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Hambo op 23-12-2025 20:34 ]

• onlinaius
Pistolepaultje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:24:
[...]

[Afbeelding]

Mjin working modes lijken niet goed te zijn opgeslagen (misschien te maken met hoe HA data archiveert?), maar ik kan bevestigen dat de flow inderdaad nergens tijdens het defrost proces naar 0 gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZSztin5CbzI_d5kKB2gOyyX8u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cecIjF7C91gA6k332W2GaFqX.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
onlinaius schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:17:
[...]

Mjin working modes lijken niet goed te zijn opgeslagen (misschien te maken met hoe HA data archiveert?), maar ik kan bevestigen dat de flow inderdaad nergens tijdens het defrost proces naar 0 gaat.

[Afbeelding]
Je workingmode is 'gewoon' 2, zoals je kan verwachten bij een defrost ;)

• Pistolepaultje
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:17:
[...]

Het lijkt er idd op dat de defrost wordt afgebroken. Kan de klep zelf nog zijn, of toch te weinig druk / koelmiddel. Geen issue met of veranderingen in het verwarmen zelf?
Nee, zolang defrosts niet nodig zijn (zoals afgelopen 7 dagen) werkt de quatt normaal met cop’s die ik gewend ben, van vorige winter

• onlinaius
jj85 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:21:
[...]

Je workingmode is 'gewoon' 2, zoals je kan verwachten bij een defrost ;)
Veranderd deze dan niet tijdens een defrost? (Want dat doet ie niet, en de defrost indicator veranderd ook niet in HA).

• jj85
onlinaius schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:30:
[...]

Veranderd deze dan niet tijdens een defrost? (Want dat doet ie niet, en de defrost indicator veranderd ook niet in HA).
Nope, die verandert niet. Defrost is eigenlijk gewoon een subroutine binnen WorkingMode 2 (heating).

Welke versie van de HA-integratie heb je? In oudere versies is die sensor/indictor stuk.

• CPM
  • Niet online

CPM

Hambo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:29:
Sinds het weer wat kouder wordt in huis heb ik er last van dat de Quatt v2 duo stopt met verwarmen / te weinig vermogen levert terwijl ruimtetemperatuur 0,5 graden onder setpoint is.

Dit kan soms uren duren voor vermogen en daarmee watertemperatuur worden verhoogd. Als ik het zat ben en de thermostaat in de tussentijd een halve graad hoger zet dan is het set point vrij snel bereikt; het is dus niet dat de Quatts het niet aankunnen oid.

Meest duidelijke voorbeeld was net: tijd lang 0,5 graden onder set point, setpoint 0,5 graden verhoogd en Quatts gingen blazen en kregen het op 19,2. Toen setpoint weer op 19,5 gezet en Quatts schakelden zo ver terug dat watertemperatuur naar 27 graden daalde met als gevolg dat ruimtetemperatuur nu 18,8 graden is. Inmiddels nu weer volle bak aan het pompen maar dit is alles behalve comfortabel en efficiënt.

Zie hieronder screenshots van gister en vandaag. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Heb vanmiddag ticket bij Quatt ingeschoten maar heb er niet veel vertrouwen in dat ik voor de kerst een oplossing van ze heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik herken dit gedrag, je ziet vooral een relatie met de buitentemperatuur in de grafieken.
Je hebt meerdere oplossingen:
- temperatuur hoger zetten dan gewenst
- stooklijn aan laten passen

Je ziet dus dat de Quatt te "traag" reageert op warmteverlies/buitentemperatuur. Bij kouder weer vervelend voor het comfort. Bij warmere temperaturen minder pendelgedrag.
Ik heb hem bewust iets lager laten zetten qua vermogen, zodat de Quatt langere runs maakt, met als kanttekening dat hij trager reageert op temperatuur daling.

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 23-12-2025 22:45 ]

Hier tekenen aub ......

• bite
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:09:
[...]

resp. ~79, ~73 en ~86 Hz. Zijn dat stappen?

edit:

[...]

Nou lekker dan. Dat is een behoorlijk frequentiebereik waarbij je last hebt van resonanties.
Stapjes 6, 7 en 8.
Nu naar het lijkt alleen nog de 79hz en die is niet zo luid. Maar dat inclusief video’s kwam ik bij de klantenservice niet echt verder mee behalve dat die werd verplaatst omdat die qua geluidsnorm niet goed stond. Misschien meer hulp als je de compressor frequentie erbij hebt en ze mogelijk ook ter plaatse kunnen vaststellen. Bij okijokii was die meen ik twee keer vervangen en uiteindelijk verplaatst dus lijkt wel wat een eigenschap die kan voorkomen en misschien nog wat afhankelijk is van omstandigheden en toleranties. Dus dan beter die behuizing iets aanpassen, demping toevoegen/vervangen of misschien een leiding vaster zetten met kabelbinder ofzo. Zou niet nodig moeten zijn maar gezien de prijs ook geen premium model ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 23-12-2025 23:03 ]

• paQ
bite schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:01:
[...]

Nu naar het lijkt alleen nog de 79hz en die is niet zo luid. Maar dat inclusief video’s kwam ik bij de klantenservice niet echt verder mee behalve dat die werd verplaatst omdat die qua geluidsnorm niet goed stond. Misschien meer hulp als je de compressor frequentie erbij hebt en ze mogelijk ook ter plaatse kunnen vaststellen. Bij okijokii was die meen ik twee keer vervangen en uiteindelijk verplaatst dus lijkt wel wat een eigenschap die kan voorkomen en misschien nog wat afhankelijk is van omstandigheden en toleranties. Dus dan beter die behuizing iets aanpassen, demping toevoegen/vervangen of misschien een leiding vaster zetten met kabelbinder ofzo. Zou niet nodig moeten zijn maar gezien de prijs ook geen premium model ofzo.
Sja als het er (zo?)veel zijn, en Quatt stelt: "normaal werkgeluid", dan slaat heel die geluidsnormering ook als Jan op Dirk.

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:41
CPM schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:44:
[...]

Ik herken dit gedrag, je ziet vooral een relatie met de buitentemperatuur in de grafieken.
Je hebt meerdere oplossingen:
- temperatuur hoger zetten dan gewenst
- stooklijn aan laten passen

Je ziet dus dat de Quatt te "traag" reageert op warmteverlies/buitentemperatuur. Bij kouder weer vervelend voor het comfort. Bij warmere temperaturen minder pendelgedrag.
Ik heb hem bewust iets lager laten zetten qua vermogen, zodat de Quatt langere runs maakt, met als kanttekening dat hij trager reageert op temperatuur daling.
Bedankt, dan weet ik dat ik de thermostaat hoger moet zetten totdat Quatt reageert en dan even kijken waar ze mee komen. Ik ga m'n warmteverlies dan toch maar weer hoger laten zetten want dit is niet fijn.

• Pistolepaultje
Vamorgen gecheckt hoe de nacht is verlopen: 5 mislukte defrosts, exact hetzelfde patroon.

Vanmorgen via mail een update met metingen + verzoek om monteur verzonden naar de support specialist waarmee ik vorige week contact had, maar heb ook maar een nieuwe ticket aangemaakt met mijn bevindingen.

Pomp begint weer dicht te trekken met rijp. Dus de gasprijs maar laag gezet, zodat mijn ketel nu mijn huis met gas stookt.

[ Voor 27% gewijzigd door Pistolepaultje op 24-12-2025 06:26 ]

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:54
Goedendag, ik volg dit forum al een tijdje met veel interesse, nu ben ik in het verleden hier ook al eens tegen aangelopen. Sinds ik gisteren per ongeluk, met een dikke vinger op touchscreen de thermostaat temperatuur heb aangepast naar 24 graden en daarna weer terug naar 19 graden set constant gaat de Quatt steeds maar aan en uit in verloop van een bepaalde tijd bij een constante temperatuur van 19 graden. Voor het dikke vinger incident was dit niet het geval en bleef het vrij constant met een vrij constante power input.. Nou weet ik niet of dit met elkaar heeft, maar ik krijg dit niet meer terug. Soms heb ik het idee dat ik te ongeduldig ben :). Power input grafiek bijgevoegd. Rond 00.00 is het dikke vinger incident. Nou is daarna te zien dat de pomp steeds aan en na een tijdje weer uit aangaat als set temperatuur bereikt is. Na aan, gaat power input dan hoog ( zal zeker ook met temperatuur te maken hebben? ) en weer na set temperatuur bereikt weer uit. Wat ik niet begrijp is waarom dit nu gebeurd ? Dit is de hele nacht zo doorgegaan. Voor dit incident is ook te zien in de grafiek dat dit niet zo was. En dit is ook mijn ervaring op andere dagen. Hoe kan ik dit gedrag veranderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4V_E-7OowlmGq5mH82NA3XENH2Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EG5iv1xDxXIG7jVRBe00mXjS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZA8r65C6KKAlrtOk2R7MbkAOTU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OFNaszdTDb3qUoNL8UJcQCEx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55UfLBbE4H9KCNI7MJIImYRgDUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFymGfIM8l1cEqaki1TMdPZo.png?f=fotoalbum_large

Alvast vriendelijk bedankt.
En alvast prettige feestdagen gewenst!
Groeten Richard

[ Voor 27% gewijzigd door rijabo op 24-12-2025 09:34 ]

• jj85
rijabo schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:32:
Goedendag, ik volg dit forum al een tijdje met veel interesse, nu ben ik in het verleden hier ook al eens tegen aangelopen. Sinds ik gisteren per ongeluk, met een dikke vinger op touchscreen de thermostaat temperatuur heb aangepast naar 24 graden en daarna weer terug naar 19 graden set constant gaat de Quatt steeds maar aan en uit in verloop van een bepaalde tijd bij een constante temperatuur van 19 graden. Voor het dikke vinger incident was dit niet het geval en bleef het vrij constant met een vrij constante power input.. Nou weet ik niet of dit met elkaar heeft, maar ik krijg dit niet meer terug. Soms heb ik het idee dat ik te ongeduldig ben :). Power input grafiek bijgevoegd. Rond 00.00 is het dikke vinger incident. Nou is daarna te zien dat de pomp steeds aan en na een tijdje weer uit aangaat als set temperatuur bereikt is. Na aan, gaat power input dan hoog ( zal zeker ook met temperatuur te maken hebben? ) en weer na set temperatuur bereikt weer uit. Wat ik niet begrijp is waarom dit nu gebeurd ? Dit is de hele nacht zo doorgegaan. Voor dit incident is ook te zien in de grafiek dat dit niet zo was. En dit is ook mijn ervaring op andere dagen. Hoe kan ik dit gedrag veranderen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groeten Richard
Vermoed dat dit vanuit je thermostaat (welk type?) komt.
Kijk eens wat Thermostat Heating - binary_sensor.heatpump_thermostat_heating in HA doet. Waarschijnlijk gaat die aan/uit.

• rijabo
Thanks voor de snelle reply!

Tado V3+ en ja dat lijkt er wel op. Wat ik dan niet begrijp waarom zo opeens? Heb de temperatuur terug gezet van die 24 graden naar weer 19 en dan deze reactie van de thermostaat. Is er dan een setting of zoiets? :)

Bedankt.!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjITx9SKC1rOB8KTkD-JYlEoUuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DHKCecn9RpVPHKzRmMziSkJ3.png?f=fotoalbum_large

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-01 12:55

Trackerfire

BTC HODLER

Misschien al eens gesteld, maar kan het niet zo snel vinden. Als tijdens een defrost de flow gelijk blijft. Betekent dit dan ook dat er (tijdelijk tijdens de defrost) koud(er) water door de leidingen stroomt?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:48
Trackerfire schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:25:
Misschien al eens gesteld, maar kan het niet zo snel vinden. Als tijdens een defrost de flow gelijk blijft. Betekent dit dan ook dat er (tijdelijk tijdens de defrost) koud(er) water door de leidingen stroomt?
Ja

Ingaande watertemp sensor op mijn convector put:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wneT9TH3RWvipQox6kv_0tzcyAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/840xYhRMtgj1V8h9mO2lXlZZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Razer op 24-12-2025 11:39 ]

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-01 12:55

Trackerfire

BTC HODLER

Ok, dan de hamvraag. Zou het interessant zijn om de pomp van de vv te laten afschakelen tijdens een defrost, zodat er tijdelijk geen flow richting de vv gaat en daar het warme water beter behouden blijft?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:48
Trackerfire schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:39:
[...]

Ok, dan de hamvraag. Zou het interessant zijn om de pomp van de vv te laten afschakelen tijdens een defrost, zodat er tijdelijk geen flow richting de vv gaat en daar het warme water beter behouden blijft?
Nee, want als het goed is zit er genoeg buffer in je vloer om voor het gevoel de vloer temperatuur niet te laten zaken, daarnaast is de energie uit je circuit nodig om de warmtepomp te kunnen laten ontdooien, en moet er juist flow zijn tijdens een defrost.

• Pistolepaultje
Pistolepaultje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 06:26:
Vamorgen gecheckt hoe de nacht is verlopen: 5 mislukte defrosts, exact hetzelfde patroon.

Vanmorgen via mail een update met metingen + verzoek om monteur verzonden naar de support specialist waarmee ik vorige week contact had, maar heb ook maar een nieuwe ticket aangemaakt met mijn bevindingen.

Pomp begint weer dicht te trekken met rijp. Dus de gasprijs maar laag gezet, zodat mijn ketel nu mijn huis met gas stookt.
Zojuist reactie van Quatt support specialist. Deze stelt, dat de warmtepomp steeds disconnects heeft en dat de defrost daardoor blijft vastlopen. Zeer vermoedelijk wordt de connectie met de CiC bedoeld, want daar zocht Quatt eerder de oorzaak in + daar hebben allebei de monteurs eerder al naar gekeken.

Er komt wel een servicebezoek en ik wil me daar graag goed op voorbereiden. En mij lijkt, als we weer inzoomen op CiC-disconnects, aangezien we hier hebben vastgesteld dat de defrosts autonoom zijn en ik weet wat ik nu weet met HA (flow + power in valt kortstondig weg, mode 0 schakelt in), we de verkeerde kant uit kijken?

• CPM
  • Niet online

CPM

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groeten Richard
Laat de boel eens afkoelen naar 18.5 dus dat je de thermostaat daarop instelt. Is het 18.5 dan zet je hem weer op 19.

Hier tekenen aub ......

• onlinaius
Razer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:40:
[...]

Nee, want als het goed is zit er genoeg buffer in je vloer om voor het gevoel de vloer temperatuur niet te laten zaken, daarnaast is de energie uit je circuit nodig om de warmtepomp te kunnen laten ontdooien, en moet er juist flow zijn tijdens een defrost.
De vraag is zo gek nog niet, ik kan me wel een aantal manieren bedenken hoe je zonder koud water de woning in te sturen kan defrosten, maar allemaal hebben ze ook hun eigen nadelen.

Ten eerste zie je bijv bij een airco die defrost dat deze (bij mij) geen koude lucht naar binnen stuurt. Wel voel je dat de binnenunit duidelijk kouder aanvoelt. Dit is ook logisch want bij een airco is het niet erg als de binnenunit intern tijdelijk ver onder de 0 gaat, want er is geen water wat kan bevriezen. Theoretisch zou je natuurlijk ook bij een W/W manieren kunnen verzinnen om te zorgen dat het water niet bevriest. Oftewel door het water in de warmtewisselaar tijdelijk te vervangen door lucht (en dat daarna er gecontroleerd weer uit te halen), of door het koelmiddel gedeelte van de warmtewisselaar fysiek af te koppelen van het watergedeelte, oftewel door met een extra (glycol?) loop te werken, oftewel echt daadwerkelijk de 2 delen van de warmtewisselaar fysiek van elkaar af te halen. Al deze methoden maken de boel extra complex, met hogere kosten, meer kansen op falen en vermindering van efficientie tot gevolg. Ik snap dat ze een dergelijke oplossing niet kiezen.

Tweede optie:
Op momenten dat er net wel / net niet gedefrost moet worden zou je met slimme optimalisatie er voor kunnen zorgen dat:
- Oftewel de condensor niet bevriest, en defrosts dus niet nodig zijn. Stel bijv. dat op 4000 watt warmte er ijsvorming optreed, maar op 3500 watt net niet, dan kan het wel eens efficienter zijn om op die 3500 te blijven draaien, ipv op 4000 met regelmatig een defrost. Ook zou je defrosts mogelijk kunnen voorkomen door op momenten dat er ijsvorming optreed de ventilator maximaal te laten draaien zodat de condensor minder koud is, en er dus minder of geen ijs vormt.
- Oftewel op het moment van een defrost de warmtepomp tijdelijk helemaal uit te zetten, en te defrosten door er bijv 10 minuten lang op maximaal vermogen lucht doorheen te blazen (ook uiteraard weer als het boven de 0 is).

Die 2e optie vind ik zelf nog niet zo gek, maar het vereist slimme manieren om te detecteren of er ijs vormt, en goed uitgewerkte algoritmes. Beide zie ik Quatt voorlopig niet bieden.

• rijabo
CPM schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:08:
[...]

Laat de boel eens afkoelen naar 18.5 dus dat je de thermostaat daarop instelt. Is het 18.5 dan zet je hem weer op 19.
Ok ga ik doen! Thanks

• paQ
Pistolepaultje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:03:
[...]

Zojuist reactie van Quatt support specialist. Deze stelt, dat de warmtepomp steeds disconnects heeft en dat de defrost daardoor blijft vastlopen. Zeer vermoedelijk wordt de connectie met de CiC bedoeld, want daar zocht Quatt eerder de oorzaak in + daar hebben allebei de monteurs eerder al naar gekeken.

Er komt wel een servicebezoek en ik wil me daar graag goed op voorbereiden. En mij lijkt, als we weer inzoomen op CiC-disconnects, aangezien we hier hebben vastgesteld dat de defrosts autonoom zijn en ik weet wat ik nu weet met HA (flow + power in valt kortstondig weg, mode 0 schakelt in), we de verkeerde kant uit kijken?
Maar zijn die disconnects er alleen tijdens een defrost dan? (zou wel zeer toevallig zijn)
En dat gaat natuurlijk op zijn vroegst vanaf komende maandag zijn? Om dat eerst dat weer te proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 24-12-2025 13:23 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:23
onlinaius schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:16:
[...]

De vraag is zo gek nog niet, ik kan me wel een aantal manieren bedenken hoe je zonder koud water de woning in te sturen kan defrosten, maar allemaal hebben ze ook hun eigen nadelen.

Ten eerste zie je bijv bij een airco die defrost dat deze (bij mij) geen koude lucht naar binnen stuurt. Wel voel je dat de binnenunit duidelijk kouder aanvoelt. Dit is ook logisch want bij een airco is het niet erg als de binnenunit intern tijdelijk ver onder de 0 gaat, want er is geen water wat kan bevriezen. Theoretisch zou je natuurlijk ook bij een W/W manieren kunnen verzinnen om te zorgen dat het water niet bevriest. Oftewel door het water in de warmtewisselaar tijdelijk te vervangen door lucht (en dat daarna er gecontroleerd weer uit te halen), of door het koelmiddel gedeelte van de warmtewisselaar fysiek af te koppelen van het watergedeelte, oftewel door met een extra (glycol?) loop te werken, oftewel echt daadwerkelijk de 2 delen van de warmtewisselaar fysiek van elkaar af te halen. Al deze methoden maken de boel extra complex, met hogere kosten, meer kansen op falen en vermindering van efficientie tot gevolg. Ik snap dat ze een dergelijke oplossing niet kiezen.

Tweede optie:
Op momenten dat er net wel / net niet gedefrost moet worden zou je met slimme optimalisatie er voor kunnen zorgen dat:
- Oftewel de condensor niet bevriest, en defrosts dus niet nodig zijn. Stel bijv. dat op 4000 watt warmte er ijsvorming optreed, maar op 3500 watt net niet, dan kan het wel eens efficienter zijn om op die 3500 te blijven draaien, ipv op 4000 met regelmatig een defrost. Ook zou je defrosts mogelijk kunnen voorkomen door op momenten dat er ijsvorming optreed de ventilator maximaal te laten draaien zodat de condensor minder koud is, en er dus minder of geen ijs vormt.
- Oftewel op het moment van een defrost de warmtepomp tijdelijk helemaal uit te zetten, en te defrosten door er bijv 10 minuten lang op maximaal vermogen lucht doorheen te blazen (ook uiteraard weer als het boven de 0 is).

Die 2e optie vind ik zelf nog niet zo gek, maar het vereist slimme manieren om te detecteren of er ijs vormt, en goed uitgewerkte algoritmes. Beide zie ik Quatt voorlopig niet bieden.
Jouw 2e optie is goed te doen met een paar scripts in HA obv de (nieuwe) Quatt integratie.
Met wat trial&error is de aanloop naar de defrost goed te herkennen in de live data uit de Quatt sensoren. Dan laat jij HA de thermostaat wat lager zetten zodat de compressor op lagere frequentie gaat draaien.
Maar dat is tweakers DIY. Quatt is voorlopig nog veel te druk met producten voor de niche markt die Chill en All electric heet 🥳

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:21:
[...]

Maar zijn die disconnects er alleen tijdens een defrost dan? (zou wel zeer toevallig zijn)
En dat gaat natuurlijk op zijn vroegst vanaf komende maandag zijn? Om dat eerst dat weer te proberen.
@Pistolepaultje ik vermoed eerder dat de disconnects een gevolg zijn van een buitenunit die herstart (working mode 2 valt af, hij gaat naar stand by). Wat weer een gevolg is van een falende defrost.

• Pistolepaultje
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:21:
[...]

Die vraag kan de monteur met zijn dashboard specifiek beantwoorden, ik helaas niet. Ik zie in de quatt app na defrosts heel soms het bericht ‘geen connectie met de cloud’, maar ik kan in HA die disconnect niet terugzien, dat bevestigde ook de monteur. Zij zien hem in hun dashboard wel. Ik denk veel eerder dat het andersom is, dat die disconnects het gevolg zijn van mijn probleem

• Pistolepaultje
jj85 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:37:
[...]

@Pistolepaultje ik vermoed eerder dat de disconnects een gevolg zijn van een buitenunit die herstart (working mode 2 valt af, hij gaat naar stand by). Wat weer een gevolg is van een falende defrost.
exact, dat ga ik ook zo aan ze voorleggen

• paQ
Pistolepaultje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:41:
[...]
Die vraag kan de monteur met zijn dashboard specifiek beantwoorden, ik helaas niet. Ik zie in de quatt app na defrosts heel soms het bericht ‘geen connectie met de cloud’, maar ik kan in HA die disconnect niet terugzien, dat bevestigde ook de monteur. Zij zien hem in hun dashboard wel. Ik denk veel eerder dat het andersom is, dat die disconnects het gevolg zijn van mijn probleem
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben.
Dat de buiten unit het niet meer weet, error, reset (zoiets).

Snap niet dat ze niet gewoon langskomen, wachten op een defrost of dat zelf initiëren en ze het gewoon 'op heterdraad' kunnen zien wat er mis gaat. Als het aan de BU ligt, naar de bus lopen (sorry, Tesla Y) en een nieuwe BU pakken en meteen aansluiten.
En 'leuk' dat je op CV ketel kan blijven verwarmen nu, maar het blijft aanmodderen zo.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:44
@rijabo

Thermostaat misschien van slag>>> batterijen 5 minuten eruit en erin>>> opnieuw testen.
Maar,... v3+ is super nerveus, kijk naarJSON of andere domotica, maar thermostaat OT heeft de leiding.
Alleen, is de CIC dan nog een stukje thermostaat of voert die de bevelen uit, of knutselt die ook nog wat??

Maar nogmaals, bij jou is het plots begonnen, en dan denk ook ik aan de thermostaat.

Succes

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• pietjm
Heeft iemand dit al eens gehad met een T6? Kamertemperatuur meer dan 0,4 graden boven setpoint en toch vragen om door te verwarmen. Ik heb dit mij mij nu al een paar keer gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja0qb3Lj9tLrOy-gL10g7-44EiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZbxTolriUU5Uj2Sshs9TIK6.jpg?f=fotoalbum_large

• bite
  • Niet online
pietjm schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:21:
Heeft iemand dit al eens gehad met een T6? Kamertemperatuur meer dan 0,4 graden boven setpoint en toch vragen om door te verwarmen. Ik heb dit mij mij nu al een paar keer gezien.

[Afbeelding]
Ja, en vind ik op zich geen probleem (beter iets warmer dan te koud en komt ook wel door zon of warmte uit de keuken). Andersom wel dat de T6 de warmtevraag uitschakelt zodra de temperatuur is bereikt om dan onder ingestelde temperatuur weer in te schakelen. Dat maakt dat de Quatt gaat pendelen.
Wel opmerkelijk dat die bij jou op control mode 3 draait dus met ketel erbij terwijl dat niet nodig zal zijn.
Edit: als dat vaker voorkomt moet misschien het warmteverlies worden aangepast? Of sowieso bij de support vragen waarom de ketel op dat moment aan staat.

[ Voor 11% gewijzigd door bite op 24-12-2025 15:35 ]

• pietjm
bite schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:27:
[...]

Ja, en vind ik op zich geen probleem (beter iets warmer dan te koud en komt ook wel door zon of warmte uit de keuken). Andersom wel dat de T6 de warmtevraag uitschakelt zodra de temperatuur is bereikt om dan onder ingestelde temperatuur weer in te schakelen. Dat maakt dat de Quatt gaat pendelen.
Wel opmerkelijk dat die bij jou op control mode 3 draait dus met ketel erbij terwijl dat niet nodig zal zijn.
Edit: als dat vaker voorkomt moet misschien het warmteverlies worden aangepast? Of sowieso bij de support vragen waarom de ketel op dat moment aan staat.
Toch ook het idee dat mijn T6 niet goed is. Een ControlSetpoint van 47 is onzin bij die temperatuur, ook al doet de Quatt er niets mee. Volgens de servicedesk van Quatt waar ik laatst een discussie mee had, gaf de T6 ook aan dat “optimalisatie stop” actief was. Was ook niet zo.

• bite
  • Niet online
pietjm schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:58:
[...]

Toch ook het idee dat mijn T6 niet goed is. Een ControlSetpoint van 47 is onzin bij die temperatuur, ook al doet de Quatt er niets mee. Volgens de servicedesk van Quatt waar ik laatst een discussie mee had, gaf de T6 ook aan dat “optimalisatie stop” actief was. Was ook niet zo.
Die ControlSetpoint is alleen voor de ketel indien die opentherm is aangesloten.
Ik heb ook wel gezien dat de T6 warmtevraag heeft en de CIC besluit dat verwarming niet nodig is (andersom kan niet).
Dus dat verwarming actief is komt van de thermostaat maar wat er verder mee gebeurt is aan de CIC. En om een of andere reden dus de ketel aan terwijl het al warmer is dan de ingestelde temperatuur..
Of zijn een van deze opties ‘true’?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS0aHy-YLfs8UDhmabSBurWxu1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6moZDq8oGo9GtKVZZ0NZBc9g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door bite op 24-12-2025 16:13 ]

• pietjm
bite schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:08:
[...]

Die ControlSetpoint is alleen voor de ketel indien die opentherm is aangesloten.
Ik heb ook wel gezien dat de T6 warmtevraag heeft en de CIC besluit dat verwarming niet nodig is (andersom kan niet).
Dus dat verwarming actief is komt van de thermostaat maar wat er verder mee gebeurt is aan de CIC. En om een of andere reden dus de ketel aan terwijl het al warmer is dan de ingestelde temperatuur..
Ketel is OT aangesloten. Dat de CiC er soms wel iets en soms niets mee doet, klopt. Maar de T6 zou toch echt zo geen hoge temperatuur mogen vragen. Bij zo’n groot verschil doet de CiC er volgens mij wel wat mee. En vraagt dus ook om hulp van de ketel.

• jj85

[Afbeelding]
Ja, is normaal volgens Quatt
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• CPM
  • Niet online

CPM

[Afbeelding]
De hysteresis van de t6 is toch 0,5 graden? Dus dan verwarmt ie meer dan setpoint. Is al heel vaak hier voorbij gekomen.
Daarnaast zijn er een aantal die hem spanningsloos maken elke 24u omdat er zo een rustiger beeld ontstaat.

Hier tekenen aub ......

• pietjm
CPM schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:21:
[...]

De hysteresis van de t6 is toch 0,5 graden? Dus dan verwarmt ie meer dan setpoint. Is al heel vaak hier voorbij gekomen.
Daarnaast zijn er een aantal die hem spanningsloos maken elke 24u omdat er zo een rustiger beeld ontstaat.
Ik dacht 0,3. Vandaar. Meestal stopt hij ook bij 20,8 graden. Dit zie ik niet vaak. Heb de T6 even losgetrokken en weer vastgezet en direct werd gestopt met verwarmen.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:55
Erik1805 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:13:
Quatt komt morgen langs on de fanmotor te vervangen. Al met al snel geregeld zo.
Helaas op het laatste moment afgezegd wegens privé omstandigheden van de monteur. Ze belde echt 1 uur van te voren. Vrije middag voor niks opgenomen.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:05
pietjm schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:42:
[...]

Ik dacht 0,3. Vandaar. Meestal stopt hij ook bij 20,8 graden. Dit zie ik niet vaak. Heb de T6 even losgetrokken en weer vastgezet en direct werd gestopt met verwarmen.
Welkom in de wondere wereld van de T6. 🌡️ 😉

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-01 18:15

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hm, koude dag vandaag natuurlijk, maar schrik toch wel van het verbruik de hele dag. Thermostaat staat gewoon overdag op 21 graden en in de nacht een graadje minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyfjwSL8Onu-67xvVxP7DB5U3DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMySAdZ4I0O9Aug47FGBkcBk.jpg?f=fotoalbum_large

(Vrijstaande woning, in 2010 vrijwel opnieuw herbouwd. Overal hr+/++ glas en rolluiken boven overal.)
Wat vinden jullie? Hoe steekt dit af?

Oost west, 127.0.0.1 best!

• rijabo
Hier 2kap 125m2 425m3 : ja worden koudere dagen. 14 dagen daags zelfAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96-zUkHxzyBap0iJ1aTdeD-YEcs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kXWqWLa52WY9IhdqERH1lcIp.png?f=fotoalbum_largede. Zelfs meer -. Vanmiddag wat zitten stoeien ivm pendelen. Maar nu met de defrosts elk uur ongeveer is dat niet meer relevant.
Prettige feestdagen

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:05
bite schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:27:
[...]

Al vaker besproken hier: de aanduiding van de controle mode is niet altijd betrouwbaar. Bij mij staat er ook regelmatig 3 terwijl de ketel helemaal niet meedoet. Dus als er twijfel is of mode 3 wel terecht is, dan even bij de ketel kijken. Kan zomaar "vals alarm" zijn.
Pagina: 1 ... 320 ... 331 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.