• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Bij mij zakt de druk elke keer naar 1.4bar na vullen. Niet direct maar daar doet ie twee weken over ofzo. En op 1.4 bar blijft ie dan zitten. Nergens een lek kunnen vinden, expansievat is goed. Vorst beveiliging lijkt niet te lekker. Zit er ook een overdrukventiel in de 1.5v Quatt dan?

Hier tekenen aub ......

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:50
CPM schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:30:
Bij mij zakt de druk elke keer naar 1.4bar na vullen. Niet direct maar daar doet ie twee weken over ofzo. En op 1.4 bar blijft ie dan zitten. Nergens een lek kunnen vinden, expansievat is goed. Vorst beveiliging lijkt niet te lekker. Zit er ook een overdrukventiel in de 1.5v Quatt dan?
Nee, sinds V2

Had je al in de Quatt gekeken? Antivriesklep of ontluchter...

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 16-05-2026 18:50 ]

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-06 22:05
CPM schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:30:
Dit lijkt echt op expansievat. Ook al is hij niet oud.

Doordat het warm wordt stijgt de druk. De expansivat vangt de druk niet op. Overdrukventiel gaat open. Na 1.4 bar gaat de druk niet voldoende omhoog dat de overdrukventiel open gaat.

Laat iemand die er verstand van heeft ernaar kijken of je accepteert 1.4 bar.

• CPM
  • Niet online

CPM

FCTW schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Dit lijkt echt op expansievat. Ook al is hij niet oud.

Doordat het warm wordt stijgt de druk. De expansivat vangt de druk niet op. Overdrukventiel gaat open. Na 1.4 bar gaat de druk niet voldoende omhoog dat de overdrukventiel open gaat.

Laat iemand die er verstand van heeft ernaar kijken of je accepteert 1.4 bar.
Ding klinkt zo hol als wat. Bovendien is ie nog niet zo oud en omdat ie in de kelder zit is ie "zwaarder" dan normaal. Dus ik kan me niet voorstellen dat ie kapot is.

Hier tekenen aub ......

• Matn61
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 10:39
CPM schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Ding klinkt zo hol als wat. Bovendien is ie nog niet zo oud en omdat ie in de kelder zit is ie "zwaarder" dan normaal. Dus ik kan me niet voorstellen dat ie kapot is.
Eens, wanneer de pomp van de WP aanslaat neemt de druk iets toe, ca. 0,4 bar.

Mijn dual systeem verliest ook druk, CV systeem niet aangepast en tot 2 maanden terug constante druk via CV ketel, WP ertussen en druk varieert... Aanvankelijk dus losse koppeling in nieuwe WP ('s), nu doen de overdrukventielen van 2,5 bar moeilijk, die spreken al bij 2,2 bar aan en druppen enorm na. Wordt druk op een of ander manier tijdelijk iets te hoog dan loopt het hele systeem leeg. Systeem draait nu weer een aantal dagen op ca. 1.5 bar, nadat we 'slechts' tot 1,8 bar gevuld hebben... om maar aan de velige kant te blijven.

Mijn conclusie is dat de overdrukventielen (vorst en/of normale) te kritisch zijn en bovendien blijven lekken wanneer aangesproken. Het advies van Quatt om deze te vervangen sluit daarbij aan. Ik ga beide de vorst en overdruk vervangen, waarbij we de OD ventielen van 2,5 naar 3 bar verzwaren.

• jj85
Matn61 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:30:
[...]

.

Mijn conclusie is dat de overdrukventielen (vorst en/of normale) te kritisch zijn en bovendien blijven lekken wanneer aangesproken. Het advies van Quatt om deze te vervangen sluit daarbij aan. Ik ga beide de vorst en overdruk vervangen, waarbij we de OD ventielen van 2,5 naar 3 bar verzwaren.
Ze zitten ook net na de circulatiepomp, dus daar heb je sowieso de hoogste druk in het systeem . Snap de designkeuze niet voor een overstort op deze plek met deze druk... anyone?

• CPM
  • Niet online

CPM

Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTJnEadWqX3PqcyKNZpMCA6z0_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KqD1UFenFV35WNfAbyI41hm5.png?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:58
Antrivries klep is wel een dingetje bij de eerste Quatts. Dat monteurs hier cursus voor krijgen is niet voor niets.

Als deze lekt dan moet hij echt in zijn geheel vervangen worden voor een ander type. Slechts rubbers vervangen werkt niet.

Aldus een Quatt monteur die ik hier laatst over sprak.

Dat is imo de eerste verdachte, als die nog niet vervangen is.

[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 17-05-2026 12:28 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:14
VindiGoosh schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:27:
Antrivries klep is wel een dingetje bij de eerste Quatts. Dat monteurs hier cursus voor krijgen is niet voor niets.

Als deze lekt dan moet hij echt in zijn geheel vervangen worden voor een ander type. Slechts rubbers vervangen werkt niet.

Aldus een Quatt monteur die ik hier laatst over sprak.

Dat is imo de eerste verdachte, als die nog niet vervangen is.
Hier had ik er ook problemen mee dat de druk weg viel. Hebben direct de antivriesklep vervangen en de rubbers waren ook verrot zei die, dus dat ook direct meegenomen

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Matn61 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:30:
[...]

Goed idee om dit preventief te doen. Kun je beschrijven hoe je dit doet en waar je de onderdelen kunt kopen?

• Matn61
Weekend overleefd, systeem vrijdag gevuld tot 1.8 bar en alles bleef za en zo werken zonder noemenswaardige druk te verliezen..... tot vanochtend, systeem weer terug na 0 bar en in storing.

Wat spreekt wat aan en zorgt dat er ca. 5 à 6 liter uit het systeem loopt, bij dergelijke relatief lage druk, blijf ik het een bijzonder issue vinden...?

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb zojuist een update geplaatst over de ontwikkeling voor de hardware voor de OpenQuatt software :) https://gathering.tweaker...message/85291180#85291180

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-06 10:31
Nou mijn Quatt Hybrid Duo is geinstalleerd, maar kan meteen contact opzoeken met mijn succesmanager om dit op te laten lossen.

Situatieschets, mijn CV ketel is gemonteerd in een zolderkast aan de voorzijde van mijn woning. De Quatt duo staat op het dak van mijn garage. Volgens het plaatsingsplan zou dan de leiding een stuk naar boven gaan en in een L-vorm naar boven. Dus in plaats van al het leidingwerk in de CV kast naar binnen te laten komen, zijn ze via het dak van mijn garage recht naar boven gegaan en hebben ze de leidingen binnendoor naar mijn CV kast getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUHr8tGlief6v4o1CGwSM72A6vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiEU8uRl1VeGN8mkNPfbpoYR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil niet overkomen als een zeikerd maar dit kan toch zo niet. Nu zit er een plastic bak met leidingwerk midden in mijn trapgat. Je loopt hier altijd voorbij.

[ Voor 11% gewijzigd door Kaaspeer90 op 18-05-2026 17:42 ]

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Kaaspeer90 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:40:
Nou mijn Quatt Hybrid Duo is geinstalleerd, maar kan meteen contact opzoeken met mijn succesmanager om dit op te laten lossen.

Situatieschets, mijn CV ketel is gemonteerd in een zolderkast aan de voorzijde van mijn woning. De Quatt duo staat op het dak van mijn garage. Volgens het plaatsingsplan zou dan de leiding een stuk naar boven gaan en in een L-vorm naar boven.

De installateurs stelden dat installatie dan lastig was en dat ze mogelijk een leiding recht naar boven konden doen, en de leidingen dan binnen netjes wegwerken. Dit is wat ze hebben gedaan: [Afbeelding]

Ik wil niet overkomen als een zeikerd maar dit kan toch zo niet. Nu zit er een plastic bak met leidingwerk midden in mijn trapgat. Je loopt hier altijd voorbij.
Bijzonder. Maar was je zelf niet thuis toen ze aan de slag gingen en vooraf niet even alles met ze doorgesproken (in het Pools/Slowaaks/Engels)?

Ik kan de buitenzijde hiervandaan niet zien, dus weet niet of ze het anders hadden kunnen boren/doorvoeren. Benieuwd wat quatt gaat zeggen. Maar kwaad is al geschied, benieuwd hoe ze dit weer netjes gaan krijgen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:16
Fraai is anders, maar altijd nog beter dan gevels met meters lange witte plastic bakken er tegen eerlijk gezegd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Tharoy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 11:27
Ik heb vermoedelijk een probleem, maar ik hoor graag van anderen die er meer verstand van hebben hoe groot mijn probleem precies is. Door de aannemer is bij een renovatie vorig jaar een mantelbuis onder de vloeren aangelegd zodat er later makkelijk een warmtepomp geïnstalleerd zou kunnen worden. Dit voorjaar besloot ik om daar werk van te maken en ging ik akkoord met de Quatt Duo. Uiteindelijk is er vandaag een installatiebedrijf langsgeweest om deze te installeren. De binnenunit is nog niet geïnstalleerd overigens, dat komt later (elektrawerk moet nog plaatsvinden). Alleen de buiteunits zijn buiten geplaatst en vervolgens gingen ze het leidingwerk doen. Zij kwamen er toen achter dat de mantelbuis een doorsnede heeft van 75mm, geen 100mm waar zij op gerekend hadden. De aannemer (die overigens niet verantwoordelijk is voor deze klus) had richting mij ook altijd een doorsnee van 100mm gecommuniceerd.

Nu ontstond er een onverwachts probleem, want de leidingen met isolatie pasten er niet doorheen. Vervolgens hebben ze besloten om het isolatiemateriaal van een van de leidingen te verwijderen. Ik dacht 'het zal wel', heb verder ook geen toestemming gegeven en probeerde het bedrijf telefonisch te bereiken omdat ik dit allemaal wel een vreemde gang van zaken vond. Ik heb dus niet actief ingegrepen maar ze aan de slag gelaten, vertrouwende op hun expertise. Nu ben ik toch het een en ander gaan uitzoeken en volgens mij is wat zij hebben gedaan een ontzettend slecht idee. Ik lees over risico's op condensvorming, vorstschade en leidingbreuk. Risico's die ik absoluut niet wil nemen. Ik heb al meerdere mails gestuurd naar het bedrijf hierover. Opvallend is dat ze de telefoon ook niet opnamen vanmiddag. Het lijkt echt foute boel. Het gaat om leidingwerk van ruim 15 meter door een mantelbuis waar dus nu bij één van de leidingen isolatie ontbreekt, zie onderstaande foto. Kan iemand mij uitleggen of dit een goed of slecht idee is? Ik vermoed het laatste op basis van wat ik kan vinden, maar hopelijk zit ik er naast.. En als het fout is wat ze hebben gedaan, wat kan ik dan nu nog doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRu1LLmRxntxzjsJO_iVozCVbIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvtkkEOBsztx6KeR4JwdZH7e.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
handig ook de leidingen door de haspel :S

• CPM
  • Niet online

CPM

Tharoy schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:22:
Ik heb vermoedelijk een probleem, maar ik hoor graag van anderen die er meer verstand van hebben hoe groot mijn probleem precies is. Door de aannemer is bij een renovatie vorig jaar een mantelbuis onder de vloeren aangelegd zodat er later makkelijk een warmtepomp geïnstalleerd zou kunnen worden. Dit voorjaar besloot ik om daar werk van te maken en ging ik akkoord met de Quatt Duo. Uiteindelijk is er vandaag een installatiebedrijf langsgeweest om deze te installeren. De binnenunit is nog niet geïnstalleerd overigens, dat komt later (elektrawerk moet nog plaatsvinden). Alleen de buiteunits zijn buiten geplaatst en vervolgens gingen ze het leidingwerk doen. Zij kwamen er toen achter dat de mantelbuis een doorsnede heeft van 75mm, geen 100mm waar zij op gerekend hadden. De aannemer (die overigens niet verantwoordelijk is voor deze klus) had richting mij ook altijd een doorsnee van 100mm gecommuniceerd.

Nu ontstond er een onverwachts probleem, want de leidingen met isolatie pasten er niet doorheen. Vervolgens hebben ze besloten om het isolatiemateriaal van een van de leidingen te verwijderen. Ik dacht 'het zal wel', heb verder ook geen toestemming gegeven en probeerde het bedrijf telefonisch te bereiken omdat ik dit allemaal wel een vreemde gang van zaken vond. Ik heb dus niet actief ingegrepen maar ze aan de slag gelaten, vertrouwende op hun expertise. Nu ben ik toch het een en ander gaan uitzoeken en volgens mij is wat zij hebben gedaan een ontzettend slecht idee. Ik lees over risico's op condensvorming, vorstschade en leidingbreuk. Risico's die ik absoluut niet wil nemen. Ik heb al meerdere mails gestuurd naar het bedrijf hierover. Opvallend is dat ze de telefoon ook niet opnamen vanmiddag. Het lijkt echt foute boel. Het gaat om leidingwerk van ruim 15 meter door een mantelbuis waar dus nu bij één van de leidingen isolatie ontbreekt, zie onderstaande foto. Kan iemand mij uitleggen of dit een goed of slecht idee is? Ik vermoed het laatste op basis van wat ik kan vinden, maar hopelijk zit ik er naast.. En als het fout is wat ze hebben gedaan, wat kan ik dan nu nog doen?

[Afbeelding]
Gewoon vol blazen met EPS parels een idee?

Hier tekenen aub ......

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:34
@Tharoy wat je kunt doen is vragen of dit even opnieuw kan. Zo hoort het niet. Het goede nieuws is dat die flexibele buis makkelijk te verwerken is: het kan er dus ook weer zo uit. 75mm is krap, maar die isolatie is best samendrukbaar. De heren mogen dus het nog eens doen maar dan hun best (met een touw erdoor trekken gaat echt wel lukken) of anders een reguliere dubbele grondslag erdoor frotten. Of twee buizen in 1 isolatieslurf. Opties die allemaal beter zijn dan dit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:15
Inderdaad wat CPM (wel een methode vinden om die buizen een beetje te centreren in het midden van de pijp) of wat Brent (lijkt mij persoonlijk de makkelijkere methode) zegt. Er is met wat creativiteit best wat op te vinden, maar hier is echt wel de weg van de minste weerstand gekozen.

Condens lijkt me overigens geen probleem te zijn: de buis is over het algemeen warmer dan de omgeving (vermoed ik), en vorst hangt er een beetje vanaf hoe de buis loopt, maar ik vermoed dat als er hier risico op is de antivorst circulatie van de Quatt sowieso wel loopt.

Het grootste probleem lijkt me dat je gewoon heel veel warmte kwijtraakt op een plek waar je die eigenlijk helemaal niet wilt hebben (vermoedelijk).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Tharoy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 11:27
Brent schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:43:
@Tharoy wat je kunt doen is vragen of dit even opnieuw kan. Zo hoort het niet. Het goede nieuws is dat die flexibele buis makkelijk te verwerken is: het kan er dus ook weer zo uit. 75mm is krap, maar die isolatie is best samendrukbaar. De heren mogen dus het nog eens doen maar dan hun best (met een touw erdoor trekken gaat echt wel lukken) of anders een reguliere dubbele grondslag erdoor frotten. Of twee buizen in 1 isolatieslurf. Opties die allemaal beter zijn dan dit.
Dank, als het goed is heb ik morgen telefonisch contact en dan ga ik hier op doorvragen. Je draagt een aantal alternatieven aan en het is mij ook een raadsel waarom zij zomaar hebben besloten om dit te doen. Als je een onverwacht probleem constateert is het vaak beter om eerst een stap terug te doen. Het is overigens niet alleen vervelend dat de aannemer zo'n krappe buis heeft aangelegd maar ook nog eens stom dat hij vervolgens de verkeerde maat naar mij communiceert. Als vooraf bekend was geweest dat de buis krap was had daarop nog goed geanticipeerd kunnen worden. Een aaneenschakeling van fouten van meerdere partijen in feite.

@onlinaius De mantelbuis zit 30 cm onder de vloerisolatie, letterlijk in het zand (benedenwoning). Het is inderdaad niet waar je warmte wil verliezen. Ik weet verder niet zo goed hoe groot het verlies zal zijn. Een berekening lijkt mij lastig. Maar die gok wil ik niet nemen. Als het verbruik hierdoor straks heel hoog is heb ik een groot probleem dat vrijwel niet meer is op te lossen. 15 meter is ook vrij lang.

[ Voor 15% gewijzigd door Tharoy op 18-05-2026 23:35 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-06 16:57
Het probleem valt denk ik wel mee. De kans is vrij groot dat er nu dus onder de vloer een retourleiding ligt zonder isolatie. Dat kan een beetje warmteverlies geven. Maar de leiding ligt in de mantelbuis, met stilstaande lucht, dat is ook isolatie. Alleen het stukje dat direct tegen de PVC buis zit gaat wat warmteverlies geven.

• onlinaius
Als je een (infrarood) thermometer hebt zou je het mogelijk zelfs een eind kunnen meten (plusminus wat onnauwkeurigheden en schattingsverschillen).

Plak een stukje zwarte tape (of andere, weinig reflecterende tape) tussen de ribbels van de ribbelbuis voordat deze de mantelbuis in gaat, en erna.

Laat de Quatt een poosje lopen (kun je eventueel ook even forceren door de thermostaat in je woning naar bijv 30 graden te zetten), meet nu de temperaturen vlak bij de Quatt, en vlak voor de mantelbuis.

Doe hetzelfde voor de aanvoerbuis op dezelfde plekken. Als je deze temperaturen hebt, kun je een redelijke inschatting / berekening maken wat het niet isoleren van de retour (ik neem tenminste aan dat het de retour is) je aan extra verliezen kost.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Brent
MeTooPV schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:33:
Alleen het stukje dat direct tegen de PVC buis zit gaat wat warmteverlies geven.
Dat moet noodzakelijkerwijs over de hele lengte van de buis zijn, want hoe houd die anders afstand tot de buis? Dat is ook waarom de buis navullen weinig zoden aan de dijk zal zetten.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:13
Tharoy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Wauw, ik lees het nu ook. Ongelofelijk. Als ik dit letterlijk 1 dag eerder had geweten had ik de klus uitgesteld. Dit is ongelofelijk slecht voor het vertrouwen. Vraag is ook of woningen met alleen een warmtepomp dan op de koopmarkt nog wel interessant zijn, tenzij je ook je eigen stroom opwekt of een batterij hebt. Maar dat maakt alles alleen maar ingewikkelder. Dan moet ik er nog meer geld tegenaan smijten. Misschien is hybride dan toch beter, dan heb je te maken met vaste kosten maar spreid je het risico enigszins.
vergeet niet dat gas prijs ook maar 1 richting op gaat: omhoog.. onrust in de wereld, belasting etc..
Hier in elk geval geen gas meer dus dat is 1 ding minder om me druk over te maken. Die tijdsafhankelijke tarieven zie ik dan wel weer, met OpenQuatt & buffer in vloerverwarming is vast en zeker een slimmere aansturing mogelijk dan CIC zelf laten bepalen

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
Tharoy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Wauw, ik lees het nu ook. Ongelofelijk. Als ik dit letterlijk 1 dag eerder had geweten had ik de klus uitgesteld. Dit is ongelofelijk slecht voor het vertrouwen. Vraag is ook of woningen met alleen een warmtepomp dan op de koopmarkt nog wel interessant zijn, tenzij je ook je eigen stroom opwekt of een batterij hebt. Maar dat maakt alles alleen maar ingewikkelder. Dan moet ik er nog meer geld tegenaan smijten. Misschien is hybride dan toch beter, dan heb je te maken met vaste kosten maar spreid je het risico enigszins.
Geen paniek, met een Quatt hybrid zit je altijd goed. All Electric wordt wel minder aantrekkelijk

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• CPM
  • Niet online

CPM

Als de stroomprijs hoog is, kan de Quatt dan automatisch overschakelen op gas? Want dat heb je een beetje het beste van twee werelden. Mensen met vloerverwarming hebben nog een redelijke buffer, maar met alleen maar radiatoren ben je dan wel de pineut.

Hier tekenen aub ......

• paQ
CPM schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:01:
Als de stroomprijs hoog is, kan de Quatt dan automatisch overschakelen op gas? Want dat heb je een beetje het beste van twee werelden. Mensen met vloerverwarming hebben nog een redelijke buffer, maar met alleen maar radiatoren ben je dan wel de pineut.
Doet het dat nu niet al automatisch?

• marten12
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-06 07:10
Ik heb dit topic voor een deel doorgenomen, maar alle 1400 pagina's is mij nog niet gelukt ;)

Wat is bij jullie als gebruikers het algehele gevoel bij de FE? Go of no-go? Ik zie gemixte reacties voorbij komen.
Quatt is vooral erg scherp geprijsd en dat maakt hun offerte wel erg interessant. Het gaat in mijn geval om een DUO met 187L boilervat.

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
marten12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:38:
Ik heb dit topic voor een deel doorgenomen, maar alle 1400 pagina's is mij nog niet gelukt ;)

Wat is bij jullie als gebruikers het algehele gevoel bij de FE? Go of no-go? Ik zie gemixte reacties voorbij komen.
Quatt is vooral erg scherp geprijsd en dat maakt hun offerte wel erg interessant. Het gaat in mijn geval om een DUO met 187L boilervat.
Ik ben er zeer tevreden over, over de software zijn er echt nog wel dingetjes die beter kunnen zoals dus de aangekondige Boost functie, maar vooral het "opladen" op onlogische tijden met Dynamisch contract er is op dat vlak echt nog wel wat winst te behalen mijn inziens.

Ik heb een Extra Large vat, maar heb nog nooit gehad dat het vat leeg was, zelfs als de kinderen in bad zijn geweest en ik daarna nog wil douchen gaat dit zonder problemen.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Beta update: 4.6.0-beta.1
Wat is er nieuw?

Verbeteringen
  • De LED-functie van Commander-in-Chief is ingeschakeld 
Bugfixes
  • Minder in- en uitschakelen van de compressor bij het gebruik van de HeatPump
  • De piek in het stroomverbruik van de CV-ketel bij het opstarten is verdwenen

• Brent
Quatt is op zich wel een partij die mee zou kunnen draaien (voor klanten die dat willen) in een ontlastingsmechanisme zoals batterijen >1MWh kunnen hebben met TenneT (en zoals Quatt al doet in die trial met hybride gebruikers), waarbij tegen een vergoeding pompen in spitsuren uitgaan (of tegen gratis draaien in off-peak uren oid). Dat zou ik best interessant vinden, en ja, bijstoken tot een paar graden extra in die off-peak uren zou een strategie kunnen zijn die je via de app kunt inregelen.

• jj85
Brent schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:22:
Quatt is op zich wel een partij die mee zou kunnen draaien (voor klanten die dat willen) in een ontlastingsmechanisme zoals batterijen <1MWh kunnen hebben met TenneT (en zoals Quatt al doet in die trial met hybride gebruikers), waarbij tegen een vergoeding pompen in spitsuren uitgaan (of tegen gratis draaien in off-peak uren oid). Dat zou ik best interessant vinden, en ja, bijstoken tot een paar graden extra in die off-peak uren zou een strategie kunnen zijn die je via de app kunt inregelen.
Dat hebben ze toch onlangs al gedaan als pilotstudie? Dus actief overschakelen van heatpump naar CV-ketel om het net te ontlasten. Overigens niks meer verder van gehoord wat resultaten betreft.

• Brent
Of die trail al is afgelopen weet ik niet, maar idd niets meer van gehoord. Iig heeft Quatt de infrastructuur om zulke dingen te draaien.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:17
Heeft iemand hier ook ervaring met financiering via Warmtefonds?

Mijn aanvraag via Warmtefonds is allemaal goed gegaan. Depot staat open, maar nu heb ik alleen een volledige factuur van Quatt. Volgens afspraak is het 70% eerst en 30% na installatie. Ik heb die vraag ook al bij Quatt staan, maar waar ze me eerst doodgooiden met mailtjes om hun product te verkopen blijft antwoord op deze vraag uit.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• 0xygen500
rimave schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:41:

Mijn aanvraag via Warmtefonds is allemaal goed gegaan. Depot staat open, maar nu heb ik alleen een volledige factuur van Quatt. Volgens afspraak is het 70% eerst en 30% na installatie. Ik heb die vraag ook al bij Quatt staan, maar waar ze me eerst doodgooiden met mailtjes om hun product te verkopen blijft antwoord op deze vraag uit.
Wat heeft warmtefonds hier mee te maken? Ik lees meer dat Quatt lastig doet toch? 🙂

• rimave
0xygen500 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:43:
[...]

Wat heeft warmtefonds hier mee te maken? Ik lees meer dat Quatt lastig doet toch? 🙂
Omdat zij de factuur betalen en Quatt pas een installatie afspraak gaat maken als de 70% betaald is. Althans dat geven ze aan.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• 0xygen500
rimave schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Omdat zij de factuur betalen en Quatt pas een installatie afspraak gaat maken als de 70% betaald is. Althans dat geven ze aan.
Ja, maar quatt moet ff een 70% sturen naar je 🙂

• rimave
0xygen500 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:52:
[...]

Ja, maar quatt moet ff een 70% sturen naar je 🙂
Klopt. Ik wacht dan ook maar lekker af. :)

• Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:45
rimave schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:41:

Je kunt warmtefonds opdracht geven om een bepaald bedrag over te maken naar aanleiding van de factuur. Mag gewoon 70% zijn. En daarna de resterende 30% op de zelfde factuur als alles in orde is.

• teacher
  • Laatst online: 09:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

als je post ineens weg is; dit is het quatt topic, niet het netbeheerders, kwartierprijzen, onbetrouwbare overheid, energienetten, accu's, auto opladen, koken, isolatie, netstabiliteit of ander offtopic geneuzel topic. Again: dit is het quatt topic.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 19-05-2026 23:48 ]

Wise enough to play the fool

• fonsy007
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-06 09:05
Volgende week komen ze bij mij eindelijk de All-E installeren. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe niet tevreden ben over de manier van werken. Slechte communicatie vanuit Quatt en afspraken die niet nagekomen worden. Groepenkast had ik ook uitbesteed aan Quatt, maar dat is ook niet goed gegaan. Ik zou een volledig nieuwe groepenkast krijgen met 3 fasen voorbereiding en de mannen die zijn langsgekomen hebben een mini losse groepenkast erbij geplaatst (naast mijn oude) zonder enige vorm van 3 fasen hoofschakelaar o.i.d.
Als het op deze groepenkast zo zou draaien dan raakt de kast sowieso overbelast aangezien ik ook zonnepanelen heb en inductieplaat. En dat op een 1x35A aansluiting (wordt binnenkort 3x25). Tussen quatt en de netbeheerder moet ik dus oppassen op mijn stroomgebruik.
Nu zag ik dit gelukkig op tijd en komen ze nu weer later terug om het te fixen, maar als je er niet bovenop zit dan kun je nog wel voor verassingen komen te staan.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 18:58
Even een update van mijn overgang van Quatt hybrid naar Quatt Doe het zelf AE.
Tijdje terug heb ik al een warmtepompboiler geplaatst zodat ik van het gas afkon. Nu ook de CV ketel verwijderd en er een 3KW doorstromer voor in de plaats gezet. Aangezien mijn Duo het huis makkelijk warm kon houden zonder de CV, is de doorstromer alleen als backup en heb ik hem ook nog niet getest. Ga ik binnenkort wel een keertje doen.

Verder nog de 15mm leidingen naar mijn vloerverwarming verwijderd en vervangen door 25mm meerlagenbuis. En de thermostaatknop verwijderd.
De pomp nog maar laten zitten, want ik ben bang dat het anders te efficient wordt en ik het op de bovenverdieping met radiatoren (badkamer, studeerkamer) niet warm genoeg kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kElqcuu-rfbvVN6tKzFKmFHftb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FwNFPEtHaGpXuAFGZdGMr3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFp1Ap0-dEHsD3K0ANPAVMEgAE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxnbQSzsBohuyVuapsRva0Q8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gORexqiqqBZaxD04kXBkiIy2Uv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDF5m3rFnVC3CPyHq5CwJRC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnjkvcoXJ7HIH6BtLXf2fPMgWZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LcsQ85c8pWSMCniFi36axyD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9xHlr4oMq0r0HRIFkQJ91-2cNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQRYwpMWQGWZfkIYhmVxydXs.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• raven22
Nu heb ik nog wen een vraagje, de cic had denk ik een aan/uit connectie met de cv-ketel. Het kabeltje hangt nu los en het geheel lijkt prima te werken. Moet ik daar nog iets mee? Of gewoon verwijderen.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Brent
raven22 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:34:
Nu heb ik nog wen een vraagje, de cic had denk ik een aan/uit connectie met de cv-ketel. Het kabeltje hangt nu los en het geheel lijkt prima te werken. Moet ik daar nog iets mee? Of gewoon verwijderen.
Moet je daarmee niet je doorstroomverwarmer schakelen?

• Brent
fonsy007 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:20:
Volgende week komen ze bij mij eindelijk de All-E installeren. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe niet tevreden ben over de manier van werken. Slechte communicatie vanuit Quatt en afspraken die niet nagekomen worden. Groepenkast had ik ook uitbesteed aan Quatt, maar dat is ook niet goed gegaan. Ik zou een volledig nieuwe groepenkast krijgen met 3 fasen voorbereiding en de mannen die zijn langsgekomen hebben een mini losse groepenkast erbij geplaatst (naast mijn oude) zonder enige vorm van 3 fasen hoofschakelaar o.i.d.
Hmm, Quatt besteed dat uit en vooraf kreeg ik een offerte met specificaties, waarvan die dan aan de andere partij zou worden doorgegeven. Die specificatie mag je dus geleverd krijgen, niet iets anders. Heb je die?

(Heb uiteindelijk in eigen beheer laten doen, voor hetzelfde geld beter spul.)

• raven22
Brent schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Ja dat kan, maar de doorstromer staat in pricipe altijd uit. Alleen bij calamiteiten of als er storing is in de quatts en ze moeten weer opstarten terwijl de watertemp te koud is.
Het gaat er mij om dat de cic maar niet begint te piepen over een tijdje omdat er geen cv ketel meer aanhangt.

• Toby-Wan
Brent schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Bij die van mij wel @raven22

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Brent
raven22 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Ja dat kan, maar de doorstromer staat in pricipe altijd uit. Alleen bij calamiteiten of als er storing is in de quatts en ze moeten weer opstarten terwijl de watertemp te koud is.
Het gaat er mij om dat de cic maar niet begint te piepen over een tijdje omdat er geen cv ketel meer aanhangt.
Als het een aan/uit is, dat weet Quatt niet of er iets is aangesloten. Maar in principe is dat signaal wanneer Quatt extra warmte nodig heeft, dus precies wanneer je m aan zou willen zetten. Waarom zelf doen wat automatisch kan?

• raven22
Brent schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:18:
[...]

Als het een aan/uit is, dat weet Quatt niet of er iets is aangesloten. Maar in principe is dat signaal wanneer Quatt extra warmte nodig heeft, dus precies wanneer je m aan zou willen zetten. Waarom zelf doen wat automatisch kan?
omdat ik het toch niet nodig heb, en dan moet er ook weer een relais of iets dergelijks tussen om te schakelen. Eventueel kan ik hem aan homeassistant koppelen met een shelly.

Welke modus gaat de cic als de cv moet bijschakelen?

[ Voor 5% gewijzigd door raven22 op 20-05-2026 17:49 ]

• paQ
raven22 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:48:
[...]

omdat ik het toch niet nodig heb, en dan moet er ook weer een relais of iets dergelijks tussen om te schakelen. Eventueel kan ik hem aan homeassistant koppelen met een shelly.

Met een Shelly relais gaat dat gauw mis verwacht ik :+
Zou dan eerder een contactor moeten worden die je bijv aanstuurt met een droogcontact.

Heeft die doorstromer zelf geen relais aan boord?

• Brent
[...]

Hmm, veel van die dingen hebben een schakelaar/-contact, deze niet?

• raven22
Brent schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:53:
[...]

niet dat ik weet, wel een thermostaat knop, die zal er wel voor zorgen dat het element in en uitgeschakeld wordt rond een bepaalde temperatuur.
Maar nogmaals, mijn duo heeft nog nooit gas nodig gehad en kan het op zijn sloffen aan. Dus ik verwacht hem in normaal gebruik niet nodig te hebben.

• jj85
[...]

ControlMode 3, HP + CV

ControlMode 4, CV only

• jj85
Brent schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:53:
[...]

Nope, gewone stekker en een ingebouwde thermostaat

• Matn61
marten12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:38:
Die begrijp ik ff niet...Quatt is met name voor de FE optie duurder dan de concurrenten.

Een 300 ltr vat kost ruim over de 6K, bij DeWarmte is dan onder de 5K, een losse warmtepompboiler zit net boven de 2k nieuw. Om die 4K extra investering eruit te halen zou je wel onwijs veel water in een onwijs lange periode moeten gebruiken. Ik heb Quatt om uitleg gevraagd naar de meerwaarde en daar valt het toch wat stil, ze vinden het zelf klaarblijkelijk ook wel wat duur.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:56
raven22 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:57:
[...]

niet dat ik weet, wel een thermostaat knop, die zal er wel voor zorgen dat het element in en uitgeschakeld wordt rond een bepaalde temperatuur.
Maar nogmaals, mijn duo heeft nog nooit gas nodig gehad en kan het op zijn sloffen aan. Dus ik verwacht hem in normaal gebruik niet nodig te hebben.
Misschien zoiets er tussen zetten? https://www.amazon.nl/Heschen-Huishoudelijke-AC-bescherming-CT1-16-DIN-railmontage/dp/B0CXHQ2K4M/

• jj85
Moet je ook weer 12V ergens vandaag halen om relais te schakelen. Kom je al snel op het schakelontwerp van @Toby-Wan terecht :)

• raven22
jj85 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Moet je ook weer 12V ergens vandaag halen om relais te schakelen. Kom je al snel op het schakelontwerp van @Toby-Wan terecht :)
Kan dat 12 volt signaal van de CIC komen?
Of ik kan een shelly laten schakelen op het cic thermostaat contact?
Op zich is dit wel een mooie oplossing, ik wil toch nog een onderverdeel kast plaatsen op zolder bij de doorstromer.
Maar dan beter om voor de 25A versie te kiezen, met 16 heb je niet heel veel speling.
https://www.amazon.nl/Heschen-Huishoudelijke-AC-bescherming-CT1-25-220V/dp/B07GXM2Q3S/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&sr=8-1

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:56
jj85 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Die kan je volgens mij ook wel in DIN formaat krijgen. Of gewoon een 12V adapter van een oud apparaat uit een lade trekken, maar dat is minder mooi.

• jj85
netappie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Die kan je volgens mij ook wel in DIN formaat krijgen. Of gewoon een 12V adapter van een oud apparaat uit een lade trekken, maar dat is minder mooi.
Ja, dat zeg ik net ;) , de oplossing van @Toby-Wan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIfgYkDh96QD0aTSUmTUM6eXi8o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tJOoZWcY8VHNB632fODpjZes.png?f=user_large

• raven22
Ik ga hier eens even over nadenken.
Wat me al wel opvalt is dat de duo (1 pomp actief) volgens kwh meter op 280-290w draait.
Tot vandaag was dit rond de 340 op zijn laagst. Dus ergens toch een efficiency slag. Zou die paar meter 15mm buis en een 15mm thermostaat afsluiter zo'n weerstand hebben?

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 07:09
Update van mijn project Quatt FE DHW DIY met OpenQuatt FW. Op het forum van OpenQuatt vind je meer info ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_p6OknM6FnB8RrmtuA1d7p6s6cI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSCXn82jXwuozILpS2Du34zL.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL-2hgVPS-amAwnHICU_dZgZqY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOc5zU3qjSgaaYsSi3gEc4KN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THdhY0_loij9fpXEa2DIQiR9Ttw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiHVUuwexeztQnbZwT8MzPDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaVrMvtHDp-0osefT7phT8qhVWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vhiU82rK55QseIFNuN2Yzwj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrGzd0EqdYyjeErQJ0lEvB9ifo0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rjEk10x04yG7ejFR8slhx9IA.png?f=fotoalbum_large

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• jj85
@sdh1981 Jij hebt pas echt een (turbo)-boost functie (8kW HP + 3kW element) op je DWH, daar waar Quatt al maanden (jaren?) over doet om te implementeren op hun all-e. _/-\o_

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-06 16:57
Dat ziet er serieus uit! In de eerste blik dacht ik bij de plaatjes van de buitenunits wat een verdrietige smiley's maar het zijn de eenheden.

• sdh1981
jj85 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:37:
@sdh1981 Jij hebt pas echt een (turbo)-boost functie (8kW HP + 3kW element) op je DWH, daar waar Quatt al maanden (jaren?) over doet om te implementeren op hun all-e. _/-\o_
Heater heb ik nog niet gebruikt in combi met de 2 odu’s. Ik heb al wel getest wat je met 1 ODU kan verwarmen en hij kan na verwarmen met 2 odu’s en de aanvoer is boven de 50 graden de temp stabiel op 55 graden houden met 1 ODU aan op lvl1. Zeer interessant om te zien. Als ik zou boosten (wat ik komende weer ga testen) zou ik in 20 min van 19 graden DHW water naar 53 graden krijgen. Ben benieuwd.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• jj85
sdh1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:01:
[...]

Heater heb ik nog niet gebruikt in combi met de 2 odu’s. Ik heb al wel getest wat je met 1 ODU kan verwarmen en hij kan na verwarmen met 2 odu’s en de aanvoer is boven de 50 graden de temp stabiel op 55 graden houden met 1 ODU aan op lvl1.
Huh, dat begrijp ik niet denk ik. Hoezo moet je hem stabiel lop 55grC houden? Op mijn WBP verlies ik een keer 5grC op 24h aan warmteverlies. Daalt de temp dan zo snel als je bij 55grC de ODU uit zet?
Zeer interessant om te zien. Als ik zou boosten (wat ik komende weer ga testen) zou ik in 20 min van 19 graden DHW water naar 53 graden krijgen. Ben benieuwd.
Vergeleken met Quatt boost (2kW) is jouw 4kW, 8kW, 11kW allemaal al overtreffende trap ;)

• onlinaius
sdh1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:01:
[...]

Heater heb ik nog niet gebruikt in combi met de 2 odu’s. Ik heb al wel getest wat je met 1 ODU kan verwarmen en hij kan na verwarmen met 2 odu’s en de aanvoer is boven de 50 graden de temp stabiel op 55 graden houden met 1 ODU aan op lvl1. Zeer interessant om te zien. Als ik zou boosten (wat ik komende weer ga testen) zou ik in 20 min van 19 graden DHW water naar 53 graden krijgen. Ben benieuwd.
Ik wil niet afdoen aan je project (dat vind ik super tof, en volg ik met veel plezier!), maar de math is niet helemaal mathing voor mij ;)

Je hebt een tank van 220 liter (even opgezocht in het andere topic). 220 liter water opwarmen van 19 naar 53 graden is (53 - 19) x 220 x 1.16 = 8.68 kWh aan warmte toegevoegd.

In 20 minuten komt dat neer op een vermogen van 26 kW, en dat lijkt me toch een tikje optimistisch, ook met 2 buitenunits die bij een lekkere buitentemp volle bak draaien.

Oftewel je vat is behoorlijk gelaagd (wat ik mij afvraag omdat het om een horizontaal vat gaat), of die inschatting van 19 naar 53 in 20 minuten is mogelijk wat erg positief ;)

(nog steeds een behoorlijke verwarmingscapaciteit als je beide Quatts samen pakt met een backup element heb je binnen een uur het hele vat weer warm).

• jj85
onlinaius schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:21:
[...]

Ik wil niet afdoen aan je project (dat vind ik super tof, en volg ik met veel plezier!)
Fully agree!
, maar de math is niet helemaal mathing voor mij ;)
Je hebt een tank van 220 liter (even opgezocht in het andere topic). 220 liter water opwarmen van 19 naar 53 graden is (53 - 19) x 220 x 1.16 = 8.68 kWh aan warmte toegevoegd.

In 20 minuten komt dat neer op een vermogen van 26 kW, en dat lijkt me toch een tikje optimistisch, ook met 2 buitenunits die bij een lekkere buitentemp volle bak draaien.

Oftewel je vat is behoorlijk gelaagd (wat ik mij afvraag omdat het om een horizontaal vat gaat), of die inschatting van 19 naar 53 in 20 minuten is mogelijk wat erg positief ;)

(nog steeds een behoorlijke verwarmingscapaciteit als je beide Quatts samen pakt met een backup element heb je binnen een uur het hele vat weer warm).
Komt overeen met mijn idee bij de eerste resultaten. De temperatuur in het liggende vat lijken niet helemaal homogeen verdeeld. eea hangt misschien ook weer af van positie vat temp-sensoren.

Sluit ook aan bij deze observatie. Mijn WBP slaat af als hij 55grC bereikt, en blijft dan een paar uur stabiel op 55grC.

• sdh1981
jj85 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:13:
[...]
Huh, dat begrijp ik niet denk ik. Hoezo moet je hem stabiel lop 55grC houden? Op mijn WBP verlies ik een keer 5grC op 24h aan warmteverlies. Daalt de temp dan zo snel als je bij 55grC de ODU uit zet?
[...]

Vergeleken met Quatt boost (2kW) is jouw 4kW, 8kW, 11kW allemaal al overtreffende trap ;)
Nee ik bedoel om het vat te verwarmen. Dus als ik de aanvoer vanuit de Quatt boven de 50 graden krijg en de retour uit het vat van 45 graden (dT 5 graden) dan kan ik verder draaien met 1 ODU op lvl1 om uiteindelijk naar 55 graden aanvoer en 50-51 vat uit te krijgen. Vat heeft een berekend verlies van 4,29W/K

• sdh1981
onlinaius schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:21:
[...]

Ik wil niet afdoen aan je project (dat vind ik super tof, en volg ik met veel plezier!), maar de math is niet helemaal mathing voor mij ;)

je hebt een punt. Ik heb het even snel na laten rekenen met alle parameters erbij en bij een buitentemp van 16 graden koud vat van 19 graden verwarmen naar 53 graden, kom ik op de volgende waarde:
Berekening bij 16°C buiten, 220L tank
Perf map extrapolatie (Tsup ≈ 55°C, level 4):
  • Helling: (3.337 − 2.788) / (12 − 7) = +110 W per °C
  • Bij 16°C: 3.337 + (4 × 110) = ≈ 3.777 W per HP
Energie nodig: 220 × 1,16 × 34 = 8.678 Wh
Resultaat:
ScenarioVermogenTijd
Duo HP alleen2 × 3.777 = 7.554 W≈ 1u 09 min
Duo HP + 3 kW element10.554 W≈ 49 min
Single HP alleen3.777 W≈ 2u 18 min
Single HP + element6.777 W≈ 1u 17 min

• Zonder element boost → ~1 uur 10 min
  • Met element boost aan → ~50 min

• marten12
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-06 07:10
Matn61 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:14:
[...]

Die begrijp ik ff niet...Quatt is met name voor de FE optie duurder dan de concurrenten.

Een 300 ltr vat kost ruim over de 6K, bij DeWarmte is dan onder de 5K, een losse warmtepompboiler zit net boven de 2k nieuw. Om die 4K extra investering eruit te halen zou je wel onwijs veel water in een onwijs lange periode moeten gebruiken. Ik heb Quatt om uitleg gevraagd naar de meerwaarde en daar valt het toch wat stil, ze vinden het zelf klaarblijkelijk ook wel wat duur.
Het zit wat dat betreft met name in subsidie (€5575,- voor de duo met L vat) en korting via Centraal Beheer (€1300,-). Daarmee komt de netto prijs op €8200 incl installatie.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-06 15:38
Wij hadden afgelopen winter wat last van trillingen in huis van de warmtepomp (V1.5 mono unit) die an de muur hangt op een meter of 8 hoog. Kan ik hier zelfs iets aan doen qua trillingsdemping zonder de unit van de muurbeugel af te hoeven halen? Van die rubber pads tussen de beugel en de muur duwen oid, of kan dit realistisch gezien alleen via Quatt? Als ik die rubber pads uit de OP neem, moet de Quatt daarna weer waterpas gezet worden op de één of andere manier?

Vorig jaar hebben we niet echt issues gehad met de trillingen voor mijn idee, afgelopen jaar wel. Aangezien het geen haast heeft vind ik dit een mooi klusje om voor de volgende winter gefixed te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door timmert26 op 21-05-2026 11:38 ]

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-06 21:43
WAF1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:00:
[...]

Opmerkelijk, iemand liet op Facebook* in een filmpje zien, dat als je het frontje van de V2 afhaalde, dat deze nauwelijks herrie maakte.

*Ik weet dat Tweakers niet dol op Facebook zijn. Maar het is het onderzoeken waard.
Volgende week komt Quatt de ventilator vervangen door het nieuwe model. _/-\o_
Gezien de weersvoorspellingen zal het even duren voor ik het verschil ga merken...

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 20:30

Animal_X

Rodin

Vandaag AE upgrade geplaatst hier! Ging heel soepeltjes. Half 9 begonnen en 12u helemaal klaar. Veel beter dan vorige keer bij de hybrid installatie. Een vraag hier voor de AE gebruikers, klopt het dat hij tijdens het verwarmen vrij veel water druppelt door die blauwe overstort? Hij maakt een sissend geluid en druppelt redelijk veel water het riool in. Is dit normaal?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Brent
Animal_X schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:44:
Vandaag AE upgrade geplaatst hier! Ging heel soepeltjes. Half 9 begonnen en 12u helemaal klaar. Veel beter dan vorige keer bij de hybrid installatie. Een vraag hier voor de AE gebruikers, klopt het dat hij tijdens het verwarmen vrij veel water druppelt door die blauwe overstort? Hij maakt een sissend geluid en druppelt redelijk veel water het riool in. Is dit normaal?
Ik had dit niet. Wel wat vocht bij de vulkraan, maar na ca. 48 uur heeft wat kalkafzetting dat zich gedicht. Ik zou even contact zoeken.

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Tijdens de 1e keer opwarmen van het vat had ik dit ook, hierna geen problemen meer gehad op wat druppelen na. Ik zou het even afwachten en in de gaten houden de komende dagen (vooral na douchen uiteraard :-) )

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:24
@Animal_X

Niet dat ik weet. Maar ik sta er ook niet naast als dat gebeurd. Zou het kunnen zijn dat de druk te hoog wordt, te veel is bijgevuld? Volgens mij is de overstort daarvoor bedoeld. Via JSON is de druk af te lezen. Daar zou je even kunnen kijken.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-06 15:47
Hier druppelt ook nooit wat bij de AE

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 20:30

Animal_X

Rodin

Dank voor de feedback. ik zal het even in de gaten houden de komende dagen. Wellicht dat het te maken heeft met eerste ingebruikname.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:59

OmeJoyo

This is me

Sissen niet maar het druppelt behoorlijk tijdens het opwarmen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• jj85
Is normaal. Doet elke boiler via zn inlaatcombinatie.
Wees blij dat die er zit, anders blaas je op een gegeven moment je boilervat op.
Kan best een paar liter zijn bij een eerste run. Maar zal sowieso elke keer wel gebeuren, hoeveelheid afhankelijk van hoeveel water er opgewarmd moet worden

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 21-05-2026 19:02 ]

• sdh1981
Zeker normaal. Als water warm wordt, zet het uit en betekend dat de druk oploopt in het vat. Daar is de inlaatcombinatie voor om de druk te verminderen waardoor er water lekt in de afvoer. Stel ik verwarm 220l water van 19 graden naar 55 graden, dan neemt het volume met 2,85l toe en zonder inlaatcombinatie loopt de druk op tot 285bar 🤪 genoeg om het dak van je huis te tillen als ie klapt 🤣

[ Voor 35% gewijzigd door sdh1981 op 21-05-2026 21:00 ]

• onlinaius
Eigenlijk zou je dus een expansievatmembraan in je warmtepomp moeten hebben ;)

• paQ
onlinaius schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:41:
Eigenlijk zou je dus een expansievatmembraan in je warmtepomp moeten hebben ;)
D'r zijn er die hebben dat.

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:58
timmert26 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:34:
Wij hadden afgelopen winter wat last van trillingen in huis van de warmtepomp (V1.5 mono unit) die an de muur hangt op een meter of 8 hoog. Kan ik hier zelfs iets aan doen qua trillingsdemping zonder de unit van de muurbeugel af te hoeven halen? Van die rubber pads tussen de beugel en de muur duwen oid, of kan dit realistisch gezien alleen via Quatt? Als ik die rubber pads uit de OP neem, moet de Quatt daarna weer waterpas gezet worden op de één of andere manier?

Vorig jaar hebben we niet echt issues gehad met de trillingen voor mijn idee, afgelopen jaar wel. Aangezien het geen haast heeft vind ik dit een mooi klusje om voor de volgende winter gefixed te hebben.
Alles achter rubbers zetten, dus ook tussen de muur en wandbeugel, is de enige manier.

Quatts hoeven niet waterpas te staan. Sterker nog: een hele lichte helling richting de afwatering geniet de voorkeur om te voorkomen dat er condenswater in blijft staan.

• onlinaius
De S-serie heeft ook de optie om te reageren op weersvoorspellingen en om te anticiperen op dynamische energietarieven en het aanbod van zelf opgewekte zonnestroom. Het toestel is via haar energiemanagement-opties dus in staat om de zelfconsumptie van de zonnepanelen op te krikken, en ook te anticiperen op de ochtend en avondpieken in het elektriciteitsnet. Hierdoor kan de warmtepomp bijdragen aan het terugdringen van de krapte op het elektriciteitsnet.

https://www.installatie.nl/nieuws/nieuwe-nibe-warmtepomp-naast-slim-ook-stuk-stiller/

Dit had een van jullie USP's kunnen zijn @Quatt Support als jullie niet 2 jaar geleden alle ambities tot 'slim' hadden laten varen.

Goed om te zien dat in andere delen van de markt wel het besef leeft dat 'smart' de toekomst heeft. Naar mijn idee nog wel teveel gefocust op het bevorderen van netstabiliteit (terwijl je het ook zou kunnen aanvliegen vanuit het verhogen van comfort of het verbeteren van efficientie en liefst een combinatie van al die factoren), maar het is een mooi begin!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-06 21:57
Ik heb na jaren probleemloos werken van mijn quatt nu een vervelend probleem. Na het terugzetten van mijn ExperiaBox V10 naar fabrieksinstellingen krijg ik de melding “Je CiC is losgekoppeld, we zijn de verbinding tussen je Quatt en de cloud kwijt”. De cic is bekabeld aangesloten. Ik heb echt van alles geprobeerd:

- CiC verschijnt in de DHCP‑lijst van de experiabox

- CiC meerdere keren volledig spanningsloos gemaakt (60–120 sec) , zelfde gedaan met de experiabox

- CiC blijft op hetzelfde IP staan

- Ping naar ip-adres geeft “Destination host unreachable”

Support van quatt helpt tot nu toe ook niet echt. Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

• Brent
onlinaius schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 02:16:
De S-serie heeft ook de optie om te reageren op weersvoorspellingen en om te anticiperen op dynamische energietarieven en het aanbod van zelf opgewekte zonnestroom. Het toestel is via haar energiemanagement-opties dus in staat om de zelfconsumptie van de zonnepanelen op te krikken, en ook te anticiperen op de ochtend en avondpieken in het elektriciteitsnet. Hierdoor kan de warmtepomp bijdragen aan het terugdringen van de krapte op het elektriciteitsnet.
Alsof ze mijn verwijderde bericht hier gelezen hebben ;)

Het gekke is dat Quatt eigenlijk alles al heeft om zo te sturen: de day-ahead prijs en een bepaalde logica die voor het heetwatervat al werkt (maar nog zeer basic logica). Iets meer parameters en iets meer slimheid en ze bieden hetzelfde. Alleen voor eigen PV gebruik zou er een extra input moeten zijn.

• Toby-Wan
Brent schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:58:
[...]

Alsof ze mijn verwijderde bericht hier gelezen hebben ;)

Het gekke is dat Quatt eigenlijk alles al heeft om zo te sturen: de day-ahead prijs en een bepaalde logica die voor het heetwatervat al werkt (maar nog zeer basic logica). Iets meer parameters en iets meer slimheid en ze bieden hetzelfde. Alleen voor eigen PV gebruik zou er een extra input moeten zijn.
met als (mogelijk) verschil is dat Quatt de CIC volledig afhankelijk heeft gemaakt van de thermostat.otFtChEnabled = true. Al zou de CIC de beste & slimste 'stuurman' zijn, als deze het stuurwiel niet mag aanraken van de 'dommere' kapitein (lees: thermostaat), dan tja wat kan je dan nog?
spoiler:
oja overstappen naar OpenQuatt :+ , want wat Quatt niet voor elkaar krijgt doen we als community gewoon zelf :henk

• jj85
Toby-Wan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:08:
[...]

met als (mogelijk) verschil is dat Quatt de CIC volledig afhankelijk heeft gemaakt van de thermostat.otFtChEnabled = true. Al zou de CIC de beste & slimste 'stuurman' zijn, als deze het stuurwiel niet mag aanraken van de 'dommere' kapitein (lees: thermostaat), dan tja wat kan je dan nog?
spoiler:
oja overstappen naar OpenQuatt :+ , want wat Quatt niet voor elkaar krijgt doen we als community gewoon zelf :henk
Ik zat nog te denken, in hoeverre moet OpenQuatt de aan/uit-optie krijgen 'respecteer thermostat.otFtChEnabled', maar eigenlijk zie ik vooralsnog daar geen goede motivatie voor ;)

• Brent
Toby-Wan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:08:
[...]

met als (mogelijk) verschil is dat Quatt de CIC volledig afhankelijk heeft gemaakt van de thermostat.otFtChEnabled = true.
Dat is een implementatie keuze in software. Wat op zich geen gek begin is natuurlijk. Met evenveel gemak doen ze wat slimmere.

De vraag is waarom het stokt, die vernieuwing. Of er zijn grotere problemen (welke?) of er is iets mis met capaciteit en uitvoering.

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11-06 23:56
duysa01 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:56:
Ik heb na jaren probleemloos werken van mijn quatt nu een vervelend probleem. Na het terugzetten van mijn ExperiaBox V10 naar fabrieksinstellingen krijg ik de melding “Je CiC is losgekoppeld, we zijn de verbinding tussen je Quatt en de cloud kwijt”. De cic is bekabeld aangesloten. Ik heb echt van alles geprobeerd:

- CiC verschijnt in de DHCP‑lijst van de experiabox

- CiC meerdere keren volledig spanningsloos gemaakt (60–120 sec) , zelfde gedaan met de experiabox

- CiC blijft op hetzelfde IP staan

- Ping naar ip-adres geeft “Destination host unreachable”

Support van quatt helpt tot nu toe ook niet echt. Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Ik had vanmiddag ook een ontkoppelde cic, terwijl ik niets aan mijn internet veranderd heb.
Het heeft zichzelf hersteld. Misschien was er een storing bij Quatt?

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• jj85
LTS_2000 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Ik had vanmiddag ook een ontkoppelde cic, terwijl ik niets aan mijn internet veranderd heb.
Het heeft zichzelf hersteld. Misschien was er een storing bij Quatt?
Zijn geen storingen gemeld afgelopen tijd https://status.quatt.io/

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-06 19:28
onlinaius schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 02:16:

https://www.installatie.nl/nieuws/nieuwe-nibe-warmtepomp-naast-slim-ook-stuk-stiller/

Dit had een van jullie USP's kunnen zijn @Quatt Support als jullie niet 2 jaar geleden alle ambities tot 'slim' hadden laten varen.

Goed om te zien dat in andere delen van de markt wel het besef leeft dat 'smart' de toekomst heeft. Naar mijn idee nog wel teveel gefocust op het bevorderen van netstabiliteit (terwijl je het ook zou kunnen aanvliegen vanuit het verhogen van comfort of het verbeteren van efficientie en liefst een combinatie van al die factoren), maar het is een mooi begin!
Ik denk dat je op dit punt te negatief bent. Quatt is natuurlijk al lang met Quatt Energy OS bezig. Dat gaan ze ook uitrollen voor hun andere producten. Dat is wat ik vorig jaar op de bijeenkomst heb gehoord. Maar ik ben bang dat Quatt een beetje teveel op hun hooivork hebben genomen. Naast de Quatts van de eerste generatie moesten ze meteen werken aan een propaanpomp, een koeloplossing, het slimmer maken van de wp, een AE-opstelling en een thuisbatterij. Marketing, monteurs opleiden enz. Ook ik ben kritisch op Quatt maar niet omdat ze geen visie hebben, ze willen misschien te veel tegelijkertijd.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Brent
WAF1 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Ik denk dat je op dit punt te negatief bent. Quatt is natuurlijk al lang met Quatt Energy OS bezig. Dat gaan ze ook uitrollen voor hun andere producten. Dat is wat ik vorig jaar op de bijeenkomst heb gehoord. Maar ik ben bang dat Quatt een beetje teveel op hun hooivork hebben genomen. Naast de Quatts van de eerste generatie moesten ze meteen werken aan een propaanpomp, een koeloplossing, het slimmer maken van de wp, een AE-opstelling en een thuisbatterij. Marketing, monteurs opleiden enz. Ook ik ben kritisch op Quatt maar niet omdat ze geen visie hebben, ze willen misschien te veel tegelijkertijd.
Een programmeur gaat niet helpen bij het opleiden van monteurs. Inderdaad, EnergyOS is in principe wat Nibe hier voorstelt (en dat is alles wat het voorlopig is!). Maar helaas druppelen de (feature)updates niet gestaag binnen. Misschien bereiden ze ineens een enorme stap voor, maar beter is vaak veel kleine stapjes.

• jj85
Brent schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Een programmeur gaat niet helpen bij het opleiden van monteurs. Inderdaad, EnergyOS is in principe wat Nibe hier voorstelt (en dat is alles wat het voorlopig is!). Maar helaas druppelen de (feature)updates niet gestaag binnen. Misschien bereiden ze ineens een enorme stap voor, maar beter is vaak veel kleine stapjes.
Of op zn minst een roadmap met wat we mogen verwachten...

• Toby-Wan
[...]
Naast de Quatts van de eerste generatie moesten ze meteen werken aan een propaanpomp, een koeloplossing, het slimmer maken van de wp, een AE-opstelling en een thuisbatterij. Marketing, monteurs opleiden enz. Ook ik ben kritisch op Quatt maar niet omdat ze geen visie hebben, ze willen misschien te veel tegelijkertijd.
Quatt “moest” niks, ze hebben een bewuste keuze gemaakt om alles in 1 keer te willen doen. dat dat als een deksel op hun neus komt, tja hoef je geen "Captain Hindsight" voor te zijn, dat had je ook vooraf kunnen uittekenen

Het hele "Energy OS" is tot nu toe de vervanger van de "AI", lekkere marketing slogan maar weinig om echt te laten zien voor gebruikers.

• onlinaius
[...]

Misschien dat je gelijk hebt, ik hoop het.

Maar als ik de huidige trackrecord van Quatt meeneem ben ik sceptisch. Misschien dat ze al het andere programmeerwerk hebben laten zitten om straks met een knaller van een product te komen, maar behalve layout (en ik moet toegeven, hun app ziet er visueel goed uit!) heb ik nog geen software van Quatt gezien waar ik van onder de indruk ben. Als ik bijv kijk naar dynamische tarieven en boost functie krijg ik toch meer een '16 jarige met chatgpt' gevoel dan 'professioneel programmeur team'.

En als @Quatt Support het daar niet mee eens is zie ik graag een update waar ze mee bezig zijn en hoe het er voor staat.

• onlinaius
Toby-Wan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Het hele "Energy OS" is tot nu toe de vervanger van de "AI", lekkere marketing slogan maar weinig om echt te laten zien voor gebruikers.
Dat gevoel heb ik er inderdaad ook bij. Toendertijd gaf ik ze (zelfs vrij lang) het voordeel van de twijfel, maar ik zie geen reden om dat nu weer te doen. Eigenlijk alles gaat zoals een paar jaar eerder: paar events /promo mails / berichten per jaar waar je gouden bergen voorspiegelt, zonder concrete resultaten en als men na een poosje argwaan krijgt beloof je het volgende, nog grootsere plan.

Maar uiteraard heb ik het graag fout, en komt er binnenkort iets schitterends uit de koker van Quatt wat de markt op de kop zet.

Pagina: 1 ... 358 ... 360 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.