Kruimelvlaai schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:03:
[...]
Mijn druk probleem is weer terug. En vanmorgen plots weer zo laag dat de ketel in storing gaat (analoog zag ik 0.4 bar staan). Ik had al een melding geplaatst bij quatt over de 1.6/1.4 bar. Nu maar aangevuld met de info dat hij weer helemaal leeg is. Ook opnieuw binnen gecontroleerd, maar nergens een lekkage te vinden. Lekkage bij de buitenunit vinden is met dit natte weer wat lastig, maar ik vermoed dat het probleem daar weer zit. Ze hebben de vorige keer alleen het rubber vervangen en niet het ventiel.
Sinds februari draait bij mij een dual Quatt, aanvankelijk goed, maar dan toch na twee maanden het systeem in storing, dwz druk weg en CV ketel in storing. Melding gemaakt bij installateur, die vervolgens Quatt om advies vraagt. Zou waarschijnlijk de vorstbeveiliging zijn... 5 dagen onderweg, elke keer wanneer warm water nodig het systeem vullen (want binnen twee uren systeem leeg).
Gewapend met twee nieuwe ventielen de Quatt's opengeschroefd (samen met installateur < > want garantie natuurlijk).... Vorstbeveiliging lekt of drupt niet, maar wel de andere drain... de overdrukbeveiliging. Blijkt niet aangedraaid, de andere ook open en ook in deze Quatt niet goed aangedraaid. Dus snel gefikst, maar wel bijzonder voor dergelijke nieuwe af-fabriek apparaten.
Wat mij opviel, de overdrukventielen zijn 2.5 bar en lekken reeds door bij 2.2 bar, dat terwijl de waterdruk uit de kraan 2.4 haalt, dus bij het vullen van het systeem spuugt de Quatt het water er al uit. Wat verder opviel is dat wanneer je het overdrukventiel licht draait dat de hele Quatt begint te trillen tijdens het drainen, ook willen de ventielen maar lastig weer dicht.
Vandaag na 3 weken zonder problemen, weer het systeem compleet leeg, weer installateur erbij, weer Quatt bellen en weer de boel open. Filmpje gemaakt van de sterk vibrerende Quatt bij bedienen van het overdrukventiel.
Resume volgens Quatt adviseur zijn de overdrukventielen te licht, zou 3 bar moeten zijn, worden 'tegenwoordig' bij geleverd om direct vervangen te worden... de mijne zijn dan blijkbaar 'vergeten'? Tevens een uitleg dat wanneer de CV ketel hoger staat opgesteld dan de Quatt dit tot problemen met overstort kan leiden. CV ketel hangt 3 meter verderop aan de muur, lijkt mij een volstrekt gebruikelijke installatie. Als laatste lijkt er een soort beveiliging in te zitten dat het systeem volledig gedraind 'sommige storingen' de juiste uitleg hierbij mis ik in de snelheid
Het systeem werkt en is niet defect, vertrouwen houden dat het opgelost wordt.... ik vrees wel een nogmaals een week wachten op onderdelen en elke keer voor douchen, afwassen systeem vullen, kachel ff aan. Dit lijkt me toch niet hoe een goed getest product af- fabriek geleverd zou moeten worden.