• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:32
theourgos schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:21:
[...]

die 8m3 gas is over heel 2025, is alleen gebruikt om op de koude dagen de warmtepomp te ontdooien. Lijkt me dan een beetje overkill. Voor die 4000 euro extra kan ik heel veel stroom op COP1 verbruiken om dat kleine beetje bij te verwarmen met de back-up heater.
Dan wordt gasloos gaan buiten Quatt om ineens (nog) een stuk interessanter

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30
Toppertje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:46:
Ik heb het WPAC formulier ingevuld, is er iemand die kan checken of ik dit goed heb gedaan?
[Afbeelding][Afbeelding]

De enkele unit (all-electric) komt bij ons aan de zijkant van het huis te staan op een strook van 1,2m breed. Links op het onderstaande plaatje is nog net het schuurtje te zien die de buren in de voortuin hebben staan.
Geel is de grens met de (voortuin) buren.
Blauw is de afstand vanaf de erfgrens tot het midden van de unit.
Groen is de grens met gemeentelijke grond.
ik zou bij Q sowieso 1 invullen.
en geluidsvermogen is 58

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:32
harv schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:00:
[...]

@Mickel moen

Ik heb exakt hetzelfde beeld van hw gasgebruik. WW stand 4.
De hoge pieken gas komen van gebruik grote ww hoeveelheden (> +/- 8 ltr), de kleine van " handen wassen" + aanvoer.
Wil je het zeker weten, maak de bedrading tussen CIC en cv ketel los.
Dat weet ik ook, maar daar doel ik niet op.
Dit is een normaal beeld van een dag, dat we niet thuis zijn. Om de zoveel uur, slaat de ketel dan even aan om het vat weer iets op te warmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yypdfo3KrdQHrZ9zYYAVvoOEEV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJd53tQbgVxJDYvAADzB2OOo.jpg?f=fotoalbum_large

Echter in het bericht laat ik zien, dat er rond 3 uur twee keer verbruik is. Dan is er minimaal één voor verwarming. Dus wel daadwerkelijk gasverbruik en niet dat de app dat denkt, wat @SBL suggereert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul1Yt9seDVsg0U0blCAmocn5rEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4CCepK6yLFp6STANykTaS0h.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:19:
[...]

ik zou bij Q sowieso 1 invullen.
en geluidsvermogen is 58
Waarom 58? op de site van Quatt staat namelijk 55dB(A), en in silent mode zelfs 52dB(A).

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:50
jj85 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:12:
[...]

DIe zit toch al standaard in de HeatCharger? Een doorstroomverwarmer van 2 of 3 kW? Rechtsboven in m'n plaatje
[Afbeelding]
theourgos schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:32:
[...]

De redenatie van de adviseur was dat het verwarmen met de heat charger niet efficient is en daarom beter naar een duo kan gaan. 8)7
Ik krijg bijna het idee dat ze op provisie basis werken
Het grappige / bizarre is dat ik me meen te herinneren dat ondersteuning van het cv systeem nu juist als een van de voordelen van de AE gegeven werd: je slaat warmte op in je HeatBattery en die kun je later gebruiken in je cv systeem.

Oftewel ik heb dat verkeerd begrepen, oftewel zelfs de adviseurs van Quatt geloven hier niet in.

Overigens krijg ik echt een beetje kotsneigingen als ik de AE pagina van Quatt lees:

https://www.quatt.io/all-electric

De helft van de voordelen die ze hier claimen werken (nog) niet of nauwelijks, en Quatt kennende is het nog maar de vraag of die ooit uitgerold gaan worden.

(herinneren jullie de AI functies en zelfinlerende stooklijn van de hybride nog, Quatt?)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• paQ
Dat is de V1(.5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od0NX1QaWOiTEqsV8qwOxhDjJxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NvG5NQSOEBf3891H3dVMOMVl.png?f=fotoalbum_large

Quatt presenteert graag zaken wat rooskleuriger dan dat ze zijn. En zolang niemand piept over die haast misleidende weergave, blijft het zo staan.

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 24-04-2026 16:51 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:27
Toppertje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:46:
Ik heb het WPAC formulier ingevuld, is er iemand die kan checken of ik dit goed heb gedaan?
[Afbeelding][Afbeelding]

De enkele unit (all-electric) komt bij ons aan de zijkant van het huis te staan op een strook van 1,2m breed. Links op het onderstaande plaatje is nog net het schuurtje te zien die de buren in de voortuin hebben staan.
Geel is de grens met de (voortuin) buren.
Blauw is de afstand vanaf de erfgrens tot het midden van de unit.
Groen is de grens met gemeentelijke grond.
even een plattegrond zou handiger zijn, en wat ik begrijp wil je hem dus voor in de voor-tuin plaatsen, de vraag is of dat in jou gemeente is toegestaan, heb je dat al gevraagd. en dus dan ook de afmeting van deur/raam (deel wat open gaat) in mee nemen.
PS de overkant buren, is dan niet van toepassing omdat daar namelijk de weg tussenzit.
het gaat bij de voorkant plaatsing dus vooral richting de buren, hierbij wordt de warmtepomp als bol vormig (dus 3-D) geluidsbron gezien en gelijk aan alle kanten uitstraalt.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:27
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:49:
[...]

Dat is de V1(.5)

[Afbeelding]

Quatt presenteert graag zaken wat rooskleuriger dan dat ze zijn. En zolang niemand piept over die haast misleidende weergave, blijft het zo staan.
hoe misleiding, je moet natuurlijk wel bij het juiste model nr. gaan kijken, nu is dat bij Quatt wel wat lastiger omdat ze met V1, V1,5 en de nieuwe die met R290 koudemiddel werkt de V2 is.
maar de door mijn aangegeven Quatt betreft dus de huidige Model V2, Model V1.5 worden volgens mij nu ook niet meer aangeboden.

• paQ
Jan-tweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:07:
[...]

hoe misleiding, je moet natuurlijk wel bij het juiste model nr. gaan kijken, nu is dat bij Quatt wel wat lastiger omdat ze met V1, V1,5 en de nieuwe die met R290 koudemiddel werkt de V2 is.
maar de door mijn aangegeven Quatt betreft dus de huidige Model V2, Model V1.5 worden volgens mij nu ook niet meer aangeboden.
Nou. Zie link van @Toppertje

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Link staat inderdaad 55... Ik heb hier trouwens een geluidsfragment van die ritselende blaadjes:
YouTube: 316 hz

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• paQ
okijokii schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:23:
[...]

Link staat inderdaad 55... Ik heb hier trouwens een geluidsfragment van die ritselende blaadjes:
YouTube: 316 hz
Ja. En fijn dat de buren van Toppertje een Bibliotheek naast de voortuin krijgen.

Pagina: 1 ... 355 356 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.