• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ehbrands schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:28:
[...]

Al vaker besproken hier: de aanduiding van de controle mode is niet altijd betrouwbaar. Bij mij staat er ook regelmatig 3 terwijl de ketel helemaal niet meedoet. Dus als er twijfel is of mode 3 wel terecht is, dan even bij de ketel kijken. Kan zomaar "vals alarm" zijn.
Zou kunnen maar wel “qc.flowRateFiltered
835.536” dus goede kans dat de CV wel actief is en dat zou in die situatie met overshoot waarschijnlijk niet zo moeten zijn tenzij defrost misschien. Maar als de watertemperatuur weinig verschilt van de thermostat.otFtControlSetpoint zal de OT aangesloten CV inderdaad niets doen. En misschien zijn er meer uitzonderingen.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

geerttttt schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:32:
Hm, koude dag vandaag natuurlijk, maar schrik toch wel van het verbruik de hele dag. Thermostaat staat gewoon overdag op 21 graden en in de nacht een graadje minder.
[Afbeelding]

(Vrijstaande woning, in 2010 vrijwel opnieuw herbouwd. Overal hr+/++ glas en rolluiken boven overal.)
Wat vinden jullie? Hoe steekt dit af?
Ik zit al op 40kW met COP 3 dus het gaat prima bij jou. 🤣

Hier tekenen aub ......

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:37
CPM schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:16:
[...]

Ik zit al op 40kW met COP 3 dus het gaat prima bij jou. 🤣
Nu we toch aan het opscheppen zijn, tegen middernacht tik ik hier de 50Kw wel aan, maar wel een COP van 3,2 en 1 kuub gas. :)
Qua kosten was dit een beduidend ander verhaal geweest toen ik nog alleen gas had, mij hoor je niet klagen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:07
Prettig om even het gedrag van de Quatt Duo Hybride V1 onderling te vergelijken. Hier helaas niet zo’n mooi rechtlijnig verloop als bij sommigen van jullie, maar wel een warm huis (1986, hoekwoning, 142m2/410m3, hr++, radiatoren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKMDJ24lisbKs2ie-NK1FKwo0aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7zvqxbIxAveKgprfFbYQh6y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwk_bO8ssgaBqTJMOcRpcBUNFJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niLbtRATtHb5i8FSrOzFAiwC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mQAkXjswCOZzXjRdVgh_97DNK8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5JE92qZyVXZoa8KHWFC1rVSN.png?f=fotoalbum_large

Quatt draait nu 1 jaar. Ik heb 700m3 gas bespaard, maar 1930kWh verbruikt.

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik moet wel zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben in mijn CV ketel. 🙈 2.3m3 om het een beetje warm te houden met de Quatt er bij.
Het zal wel ergens tochten in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LGZkgCCe7Mc0jU4BYtHRQobYfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRq4empiBezbMB3AJgncir2s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 25-12-2025 10:01 ]

Hier tekenen aub ......

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:10
CPM schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:43:
Ik moet wel zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben in mijn CV. 🙈 2.3m3 om het een beetje warm te houden met de Quatt er bij.
Het zal wel ergens tochten in huis.

[Afbeelding]
Silent mode aan in de nacht?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9F_N18MyahAzO1LJu0xfnBKKWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7teMftsvnePsBezSz5uDgEMf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6jeXCZVDPUOH_O_CNvkmAQzVrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HPTz84t7L0YVGoz8aLesiOt3.png?f=fotoalbum_large

Hier vandaag en gister met een V2 Duo. Cop valt tegen, die par graden kost heel wat. Wat me opvalt is dat de CV water temperatuur niet meer is dan bij 5-10 graden, en waar de Cop 3,5 a 4 is. Ook de poweroutput is niet heel anders. Oftewel, afgifte en huis isolatie lijken niet verantwoordelijk voor het Cop verschil. Dus de Quatts zelf. Wat denken jullie?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:53
Wat is het bij jullie nog voordelig warm buiten!? Hier in de hoofdstad tikt mijn Quatt buitentemperatuur sensor nu de -3 aan 🥶

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:13
[quote]CPM schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:43:
Ik moet wel zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben in mijn CV. 🙈 2.3m3 om het een beetje warm te houden met de Quatt er bij.
Het zal wel ergens tochten in huis. [quote]

Daarvoor hebben we hybride. Ik heb tot nu 1,7 m gas verbruikt vandaag, maar het is hier min 5. Cop 2,4, gisteren was de cop nog 3. Met alleen radiatoren kan je niet te veel verwachten.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:29
ikthuis2 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:27:
[quote]CPM schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:43:
Het zal wel ergens tochten in huis. [quote]

Daarvoor hebben we hybride. Ik heb tot nu 1,7 m gas verbruikt vandaag, maar het is hier min 5. Cop 2,4, gisteren was de cop nog 3. Met alleen radiatoren kan je niet te veel verwachten.
Ik heb alleen T10 en T11 radiatoren, 2 onder 1 kap 137m2 2001. Wel een WTW type D, helpt ook wel volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HK5qH_nWvkrBtSUOTFpZpuK9uc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NazprfdT393Rik9HpxAlecSl.png?f=fotoalbum_large

Snap alleen nog steeds niet goed waarom die pufjes gas na defrost nu echt nodig zijn.

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:21:
Wat is het bij jullie nog voordelig warm buiten!? Hier in de hoofdstad tikt mijn Quatt buitentemperatuur sensor nu de -3 aan 🥶
-6grC hier, omgeving Zutphen

@Brent defrosts hakken er nu ook best bij in.
Lage buitentemperatuur zorgen ook voor een hoge Tlift (verschil Taanvoer en Tbuiten). Dat gaat ook minder efficiënt

• CPM
  • Niet online

CPM

@jj85 nee geen silent mode hoor, dan had ik het hier allang koud gehad.

Bedoelde meer dat ik het gas verbruik fors vind voor een beetje op temperatuur houden. Maarja, vrijstaand, wind (op een niet geïsoleerde berging), 220m2 en radiatoren.
Maar het zonnetje komt er lekker door dus wie weet hoe de dag gaat verlopen....zon inval op een koude dag is zonering actief maken. 😉

Hier tekenen aub ......

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
CPM schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:05:

Bedoelde meer dat ik het gas verbruik fors vind voor een beetje op temperatuur houden. Maarja, vrijstaand, wind (op een niet geïsoleerde berging), 220m2 en radiatoren.
Maar het zonnetje komt er lekker door dus wie weet hoe de dag gaat verlopen....zon inval op een koude dag is zonering actief maken. 😉
Hier vandaag ook geen makkie hoor 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADj-IeFrwV5LixUV2y7EzFhzXbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLhVhXtk8y1vXeRfWPx403LA.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Brent
jj85 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:34:
[...]

-6grC hier, omgeving Zutphen

@Brent defrosts hakken er nu ook best bij in.
Lage buitentemperatuur zorgen ook voor een hoge Tlift (verschil Taanvoer en Tbuiten). Dat gaat ook minder efficiënt
De specsheet doet toch wel iets beter verwachten, ca Cop 2,5 bij -5/45. Maar het verschil is misschien ook weer niet zo groot bij nader inzien.

• erwindw871
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-01 10:29

Hier ook een zware dag voor de Quatt, inmiddels 2,7m3 gas gebruikt bij -5… de rest van het jaar heeft de ketel nog niet bij hoeven springen. (Hoekwoning, vvw diep in het beton, T6 continue op 20,5 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tubbAOgw4GKsluVkAU7OWTVD7sc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oPUhCY3lSDnhc4ZPkFujT3Wu.png?f=fotoalbum_large

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Leuk, even data punten vergelijken.
Hier de mijne, 143m2 tussenwoning met vvw en radiatoren boven. Zit nog een bottleneck in de warmte die de vloer in kan, maar de rest van de schil wordt daardoor wel goed verwarmd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsBWhUG2mmkFsNjnw5vw_A8Tpbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fw8dDsn47GCfLw2wWdWqh5w1.png?f=fotoalbum_large

• jj85
Brent schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:22:
[...]

De specsheet doet toch wel iets beter verwachten, ca Cop 2,5 bij -5/45. Maar het verschil is misschien ook weer niet zo groot bij nader inzien.
Ben benieuwd of de bodemplaatverwarming en defrosts ook meegenomen zijn in die specs.

• jj85

Dat beetje op temperatuur houden zal waarschijnlijk met deze buitentemperatuur toch flink wat vermogen vragen. Volledig afhankelijk van het warmteverlies van je woning. Zie hier met deze omstandigheden een warmte-input van zo'n 6kW.

• TeslaNerd
Ik heb mijn cv ketel op maximaal 35 graden voor cv ingesteld zodat die niet aanslaat als de Quatt gas wil geven. De warmtepomp alleen op 90Hz krijgt het cv water dan ook bij -3 nog tot 45 graden.

Mijn Quatt mono haalt dan 3,3kW bij -3.

Dat is inderdaad niet conform specs 💩

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zEfvo-UpQhQIwJwFrpWBN1Mv8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YLmI25IALahBdD1Q1hGZG2yI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door TeslaNerd op 25-12-2025 10:42 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
erwindw871 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:25:
[...]

Hier ook een zware dag voor de Quatt, inmiddels 2,7m3 gas gebruikt bij -5… de rest van het jaar heeft de ketel nog niet bij hoeven springen. (Hoekwoning, vvw diep in het beton, T6 continue op 20,5 graden)

[Afbeelding]
Het aanspreken van de CV wordt bij jou mogelijk grotendeels veroorzaakt door je ingestelde silent mode. Kun je mooi zien aan de powerinput balkjes tot 7:00 uur, die zijn flink korter.
Dan beperk je dus het vermogen van Quatt en moet de CV wel bijspringen.

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:47
Hier de mijne, 125m2-425m3-2kap uit 2020., alles radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyx7KPZi9S-5-ZA2TDBOaR708o4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rx6aOlCiSFnMlHEaBYTSJTaK.png?f=fotoalbum_large

• erwindw871
jj85 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:42:
[...]

Het aanspreken van de CV wordt bij jou mogelijk grotendeels veroorzaakt door je ingestelde silent mode. Kun je mooi zien aan de powerinput balkjes tot 7:00 uur, die zijn flink korter.
Dan beperk je dus het vermogen van Quatt en moet de CV wel bijspringen.
Ja, helemaal mee eens. Ik zal de silent mode er vannacht eens afhalen. De Quatt hangt op de zijgevel van het huis. Aan die kant heb ik geen buren. Eens kijken wat er dan gebeurt met het gasverbruik...

• Dersan
TeslaNerd schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:38:
Ik heb mijn cv ketel op maximaal 35 graden voor cv ingesteld zodat die niet aanslaat als de Quatt gas wil geven. De warmtepomp alleen op 90Hz krijgt het cv water dan ook bij -3 nog tot 45 graden.

[Afbeelding]
Die van jou levert inderdaad wel opvallend weinig t.o.v. anderen.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:12
geerttttt schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:32:
Hm, koude dag vandaag natuurlijk, maar schrik toch wel van het verbruik de hele dag. Thermostaat staat gewoon overdag op 21 graden en in de nacht een graadje minder.
[Afbeelding]

(Vrijstaande woning, in 2010 vrijwel opnieuw herbouwd. Overal hr+/++ glas en rolluiken boven overal.)
Wat vinden jullie? Hoe steekt dit af?
Valt wel mee denk ik. Hier minder kwh’s warmte geproduceerd, maar wel meer gas. App staat op besparen, maar ga eens duurzaam proberen. Stroom over, dus geen probleem. Wel mijn vvw flink geknepen t.b.v. warmte boven.
Rond half 4 de T6 er even afgehaald. Dat gaf plots een ander beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0-ecpgiUEk5YtXEZwJIn3JQPCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23ubNM86nu3rxWCoQiCV33NY.jpg?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:56
Ook hier was het fris. Setpoint werd ook niet gehaald tijdens een groot gedeelte van de nacht. Het gasverbruik was tijdens de defrosts. Maar wat ik niet snap is waarom Quatt de aanvoertemperatuur niet verhoogd om toch zijn doel te bereiken. Watertemperatuur is niet boven de 34 graden geweest, de piek om 7.00u naar 38 graden is omdat de cv aanslaat omdat de Quatt naar silent mode ging. Iemand idee hoe ik de WP kan triggeren om de aanvoertemperatuur te verhogen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDeSpUeGE_umgpbYRhFJ-XHVrIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yrIDqDG0ghpjt4oC1GBKuTc7.png?f=fotoalbum_large

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:50
speedmetal35 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:14:
Ook hier was het fris. Setpoint werd ook niet gehaald tijdens een groot gedeelte van de nacht. Het gasverbruik was tijdens de dfrosts. Maar wat ik niet snap is waarom Quatt de aanvoertemperatuur niet verhoogd om toch zijn doel te bereiken. Watertemperatuur is niet boven de 34 graden geweest, de piek om 7.00u naar 38 graden is omdat de cv aanslaat omdat de Quatt naar silent mode ging. Iemand idee hoe ik de WP kan triggeren om de aanvoertemperatuur te verhogen?
[Afbeelding]
Als die al op max vermogen loopt, dan is dit wellicht de max watertemperatuur die die onder deze omstandigheden kan maken.

• pietjm
Ehbrands schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:41:
[...]

Welkom in de wondere wereld van de T6. 🌡️ 😉
Omdat ik toch met een continue temperatuur werk, ga ik denk ik wel over op een andere thermostaat. Ook geen behoefte aan een app of bediening op afstand. Dus een simpele OT thermostaat.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:53

Animal_X

Rodin

pietjm schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:14:
[...]

Valt wel mee denk ik. Hier minder kwh’s warmte geproduceerd, maar wel meer gas. App staat op besparen, maar ga eens duurzaam proberen. Stroom over, dus geen probleem. Wel mijn vvw flink geknepen t.b.v. warmte boven.
Rond half 4 de T6 er even afgehaald. Dat gaf plots een ander beeld.
[Afbeelding]
Dit is mij ook al een paar keer opgevallen... Watertemperatuur niet hoog genoeg om gasverbruik te verklaren. T6 kort van de stroom gehaald en daarna ineens helemaal geen gasverbruik meer. Lijkt mij een bug of een niet wenselijke functie in de T6 of de CiC.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

jappo

eens een prutser altijd ....

Het is aanpoten maar de Quatt v2 houdt het goed vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyaDyPaEqqQ9e-InHXYy7T6ESEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PPfN1ttEUXl5IpHxSCEp1SDr.png?f=fotoalbum_large

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:56
Razer schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:19:
[...]

Als die al op max vermogen loopt, dan is dit wellicht de max watertemperatuur die die onder deze omstandigheden kan maken.
Zou ik wel vreemd vinden. Gemiddeld opgenomen vermogen was ongeveer 1400 W vannacht.
Volgens mij kan hij nog wel een tandje bij schakelen.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:13
speedmetal35 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:49:
[...]

Zou ik wel vreemd vinden. Gemiddeld opgenomen vermogen was ongeveer 1400 W vannacht.
Volgens mij kan hij nog wel een tandje bij schakelen.
Bij mij doet hij nu 1500 W, inclusief bodemplaat verwarming. Als je een v1.5 hebt, is 1400 W wel de max.

PVoutput

• s020506
pietjm schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:30:
[...]

Omdat ik toch met een continue temperatuur werk, ga ik denk ik wel over op een andere thermostaat. Ook geen behoefte aan een app of bediening op afstand. Dus een simpele OT thermostaat.
Ik kan de Honeywell Round Modulation T87M2018 aanraden.

PVoutput

• CPM
  • Niet online

CPM

TeslaNerd schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:38:

[Afbeelding]
Dit zet me wel aan het denken. Als ik mijn grafiek bekijk is 6kW het maximale wat de Quatt levert met een watertemperatuur van 40 graden. Als het onder nul is schakelt hij de CV bij en gaat de watertemperatuur naar 60 graden.
Is het niet beter om de CV ketel te limiteren qua vermogen en hem rustig te laten bij verwarmen?
En wat is het maximale vermogen wat een duo kan leveren bij deze temperaturen?

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
CPM schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:56:
[...]

Dit zet me wel aan het denken. Als ik mijn grafiek bekijk is 6kW het maximale wat de Quatt levert met een watertemperatuur van 40 graden. Als het onder nul is schakelt hij de CV bij en gaat de watertemperatuur naar 60 graden.
Is het niet beter om de CV ketel te limiteren qua vermogen en hem rustig te laten bij verwarmen?
En wat is het maximale vermogen wat een duo kan leveren bij deze temperaturen?
2 x 3,3kW ?

• erwindw871
Toch nog eens een vraag over de thermostaat (ja, daar is al zoveel over gezegd).

Ik heb een T6 hangen bij vloerverwarming wat diep in de betonvloer is gestort. De temperatuur staat vast op 20,5 graden.

Op zich heb ik qua resultaat geen klagen. De Quatt maakt lange runs (1 of 2 per dag). Maar... de T6 laat de Quatt doorverwarmen ook al is de 20,5 graden al gehaald. Hij draait dan op 800/900 watt. Ik had gehoopt dat hij dan terug zou schalen naar 300 watt, maar dat gebeurt dus niet. Gevolg: de Quatt stopt pas bij 20,8 graden. Door de enorme warmtebuffer in de vloer loopt de temperatuur verder op naar 21 of 21,2 graden. Uren later gaat de temperatuur naar beneden en springt de Quatt pas weer aan op ca. 300 watt bij 20,4 graden. Door de vertraging duurt het vervolgens uren voordat de temperatuur weer oploopt. Inmiddels zakt de temperatuur eerst nog even naar 20,2 graden. Quatt gaat vol aan de bak (+ eventueel gas middels CV) en dan herhaalt de cyclus zich opnieuw...
De temperatuur schommelt dus tussen de 20,2 en 21,2 graden, en dat maakt het verschil tussen te koud en te warm in huis, heel oncomfortabel.

De Tado V3+ heb ik in het verleden gebruikt, maar dit werkt niet lekker wanneer je hem instelt op een constante temperatuur: veel te veel aan/uit schakelen (soms wel 20+ keer per dag).

De Honeywell DT4M heb ik ook een tijd gebruikt, deze werkte op zich wel fijn, maar zo nu en dan was de ingestelde temperatuur ineens aangepast naar 18 graden (dat was de ingestelde minimum temperatuur, dit gebeurde vaak na een update). Dat merkte je pas als de temperatuur dusdanig was afgekoeld, vervolgens duurde het weer 2 dagen om alles weer constant te krijgen... tot de volgende update/hickup. Bovendien leek het alsof de thermostaat de Quatt om de 5 seconden bijstuurt: heel onrustig gedrag.

Volgens mij kan ik alleen nog de Tado X proberen, vandaar mijn vraag: zijn er mensen die deze thermostaat gebruiken in combinatie met vloerverwarming en ingesteld op een constante temperatuur? Hoe gaat dit? Krijg je lange runs en blijft de werkelijke temperatuur rond het ingestelde setpoint?

• TeslaNerd
erwindw871 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:01:
Toch nog eens een vraag over de thermostaat (ja, daar is al zoveel over gezegd).

Ik heb een T6 hangen bij vloerverwarming wat diep in de betonvloer is gestort. De temperatuur staat vast op 20,5 graden.

Op zich heb ik qua resultaat geen klagen. De Quatt maakt lange runs (1 of 2 per dag). Maar... de T6 laat de Quatt doorverwarmen ook al is de 20,5 graden al gehaald. Hij draait dan op 800/900 watt. Ik had gehoopt dat hij dan terug zou schalen naar 300 watt, maar dat gebeurt dus niet. Gevolg: de Quatt stopt pas bij 20,8 graden. Door de enorme warmtebuffer in de vloer loopt de temperatuur verder op naar 21 of 21,2 graden. Uren later gaat de temperatuur naar beneden en springt de Quatt pas weer aan op ca. 300 watt bij 20,4 graden. Door de vertraging duurt het vervolgens uren voordat de temperatuur weer oploopt. Inmiddels zakt de temperatuur eerst nog even naar 20,2 graden. Quatt gaat vol aan de bak (+ eventueel gas middels CV) en dan herhaalt de cyclus zich opnieuw...
De temperatuur schommelt dus tussen de 20,2 en 21,2 graden, en dat maakt het verschil tussen te koud en te warm in huis, heel oncomfortabel.

De Tado V3+ heb ik in het verleden gebruikt, maar dit werkt niet lekker wanneer je hem instelt op een constante temperatuur: veel te veel aan/uit schakelen (soms wel 20+ keer per dag).

De Honeywell DT4M heb ik ook een tijd gebruikt, deze werkte op zich wel fijn, maar zo nu en dan was de ingestelde temperatuur ineens aangepast naar 18 graden (dat was de ingestelde minimum temperatuur, dit gebeurde vaak na een update). Dat merkte je pas als de temperatuur dusdanig was afgekoeld, vervolgens duurde het weer 2 dagen om alles weer constant te krijgen... tot de volgende update/hickup. Bovendien leek het alsof de thermostaat de Quatt om de 5 seconden bijstuurt: heel onrustig gedrag.

Volgens mij kan ik alleen nog de Tado X proberen, vandaar mijn vraag: zijn er mensen die deze thermostaat gebruiken in combinatie met vloerverwarming en ingesteld op een constante temperatuur? Hoe gaat dit? Krijg je lange runs en blijft de werkelijke temperatuur rond het ingestelde setpoint?
Waarom zo een thermostaat met al die extra functies als hij vast op 20,5 staat.
Probeer ook eens een Honeywell Round Modulation T87M1003 (het oude model)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5Q21vyXVT0857UPw89ZqwjcBUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpPOKrJWjOa2ezvdKnWvgt5k.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
Dersan schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:12:
[...]

Die van jou levert inderdaad wel opvallend weinig t.o.v. anderen.
Volgens @Quatt Support werkt mijn Quatt volledig binnen de specificaties van het product 🤷‍♂️

• Brent
TeslaNerd schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:27:
[...]

Volgens @Quatt Support werkt mijn Quatt volledig binnen de specificaties van het product 🤷‍♂️
Hmm, dat heb je vandaag al terug gekregen? Had jij een V2 of eerder? Hier is het dus niet veel beter (V2 Duo)

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:31
Ben niet ontevreden met hoe hij het de afgelopen dagen doet gezien onze woning, denk wel dat AI nu eindelijk gestart is met werken. Aangezien de temperatuur inmiddels 0,7 graden boven het setpoint is en hij lekker door blijft verwarmen? Ik denk dat hij nu weet dat het om 16.00 uur vanmiddag nog 0,3 graden warmer moet worden dan nu en dat hij daardoor alvast blijft stoken zodat hij dat om 16.00 uur wel haalt? Geen andere verklaring voor...

quatt leest stiekem mee, ik plaats dit bericht en de quatt stopt met verwarmen _/-\o_ . Temperatuur was al anderhalf uur boven gevraagde setpoint #bijzonder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQd_aeTueqIrQtG_J77BRI-wzD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnlnuE0PHX7vpUUS0zoRXw53.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door clubeddie op 25-12-2025 12:50 ]

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• s020506
@erwindw871 waarom inderdaad een dure thermostaat als de temperatuur toch constant is. Ik heb nog een Honeywell Round Modulation T87M1003 liggen die je voor een zacht prijsje mag overnemen.

PVoutput

• TeslaNerd
Brent schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:30:
[...]

Hmm, dat heb je vandaag al terug gekregen? Had jij een V2 of eerder? Hier is het dus niet veel beter (V2 Duo)
Nee, zo snel is Quatt niet.
Ik heb sinds december 2023 een V1

• pietjm
s020506 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:56:
[...]

Ik kan de Honeywell Round Modulation T87M2018 aanraden.
Zat ik al aan te denken. Simpel ding, maar net genoeg.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
pietjm schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:21:
Heeft iemand dit al eens gehad met een T6? Kamertemperatuur meer dan 0,4 graden boven setpoint en toch vragen om door te verwarmen. Ik heb dit mij mij nu al een paar keer gezien.

[Afbeelding]
Heb je misschien de ketel in zomerstand of uit staan? Ik wel en vandaag het zelfde probleem nadat die vannacht de ingestelde temperatuur niet kon halen. Dat was geen probleem omdat het zonnig zou worden maar vandaag bleef die maar volle bak draaien met de qc.supervisoryControlMode 3 en ruim 0,6 graden boven ingestelde temperatuur. Na de stekker van de CIC er even uit ging die weer normaal werken.
Misschien wel een bug als de ketel niet meehelpt.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
erwindw871 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:01:
Dat gaat goed. Niet op de eerste paar dagen, duurt ff voordat de X en de CiC op elkaar zijn ingespeeld.
Ik heb wel het vermogen van de CV tot een minimum beperkt om overshoot in te perken.

• pietjm
bite schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:36:
[...]

Heb je misschien de ketel in zomerstand of uit staan? Ik wel en vandaag het zelfde probleem nadat die vannacht de ingestelde temperatuur niet kon halen. Dat was geen probleem omdat het zonnig zou worden maar vandaag bleef die maar volle bak draaien met de qc.supervisoryControlMode 3 en ruim 0,6 graden boven ingestelde temperatuur. Na de stekker van de CIC er even uit ging die weer normaal werken.
Misschien wel een bug als de ketel niet meehelpt.
Niet uit, maar op eco. Ik heb hem nu op Aan gezet, maar dat is eigenlijk alleen voor tapwater. En ook de CiC even uitgedaan. Ben benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door pietjm op 25-12-2025 18:25 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

pietjm schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:12:
[...]

Niet uit, maar op eco. Ik heb hem nu op Aan gezet, maar dat is eigenlijk alleen voor tapwater. En ook de CiC even uitgedaan. Ben benieuwd.
Ik weet niet wat voor ketel je hebt maar "ECO" is vaak iets met een boiler/tapwater.

Hier tekenen aub ......

• erwindw871
s020506 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:47:
@erwindw871 waarom inderdaad een dure thermostaat als de temperatuur toch constant is. Ik heb nog een Honeywell Round Modulation T87M1003 liggen die je voor een zacht prijsje mag overnemen.
Goeie, daar heb ik nooit over nagedacht. Het enige fijne aan een thermostaat die op afstand is te bedienen (voor mij dan) is dat wanneer ik 's avonds de houtkachel aan wil zetten, ik dan in de ochtend wanneer ik bijvoorbeeld op mn werk ben de Quatt vast uit kan zetten. Dan is het in de avond ook daadwerkelijk afgekoeld waardoor de houtkachel aan kan zonder dat het 25+ graden in huis wordt.
Deze thermostaat heb ik nog overcompleet op mijn werk liggen, ik zal er na het weekend eens 1 meenemen om te proberen, bedankt voor het meedenken :)

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:32
Het moet niet kouder worden, met -5 graden buiten en die harde Oosten wind o<:) , nog nooit zo'n lage CoP gehad als vandaag. De Quatt houdt het nog net warm (200 m2 vrijstaand, 2008, 21.5 graden setpoint, convectoren en radiatoren, Quatt V1).

Ik heb de SoundSlider op Library staan, max 85 Hz, 1350 W (tot 4 uur 's nachts nog op Silent, max 55 Hz). Dan haalt hij de ingestelde setpoint net niet (21.2, behalve 's middags met zonnetje). Elk uur een defrost. Ik zie vandaag wel een halve kuub gasverbruik, terwijl mijn cv ketel er tussenuit is, mijn gas is al 1.5 jaar afgesloten! Ligt denk ik aan de afwijking in de flow sensor? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY8i3oare6UoRm_aMegHO9MMsAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oI81tANH2fvfbDrRSOim7Fez.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3. 4 Jaga convectoren met zelfbouw fans, rest radiatoren. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A++++/NOM, gasloos feb24. PV: 60x, totaal 17.5kWp, 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA integr

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:07
Hoe krijgen jullie het verloop zo vloeiend over de dag? Bij mij zie ik een behoorlijk verschil.
Kan de Quatt Duo Hybride v1 dan toch onvoldoende zijn warmte kwijt?
(Hoekhuis, 1986, 142m2/410m3, hr++, radiatoren, T6, soundslider staat op normaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiWXVtVr1lH4rH-BbOCRpHeNOjI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qINtGIiCc2mDvewvy0uyBbmf.png?f=fotoalbum_large

Nog even mijn stroomverbruik van de Quatt toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx0EL6D2H6acB2BbkMFGOzOQN64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mt8izHLUJNnFiQ2AYkPFUxXO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door MrSweety66 op 26-12-2025 01:36 ]

• HiFive
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-01 21:38
Ik volg jullie ervaringen met de Quatt Hybrid en leer een hoop.

Nu heb ik zelf een probleem want dit is niet goed.

Ik heb sinds november een Quatt Hybrid Duo V2 en nu bij deze koude temperaturen zie ik dat de tweede warmtepomp (hp2) bijna evenveel kW elektriciteit verbruikt als produceert.
Mijn COP is dus ook zeer slecht 1,7 inmiddels. En daarnaast is mijn besparing toc gas en gaat negatief want gas ketel springt niet bij terwijl verwarmingsoptie in Quart app staat op "Besparen" dus gas ketel moet bijspringen als het ongunstig wordt. Ik heb dynamische elektra en gas tarieven en dus ook zo ingesteld.

Ik heb huis met enkel radiatoren met T6 thermostaat en 6 jaar oude Intergas HRE gasketel waar ik nooit problemen mee heb gehad.
En gas ketel staat niet uit, hybride werking van Quatt werkt bij mij blijkbaar nu niet. Terwijl dit wel bij oplevering getest is, hebben ze laten zien door mijn T6 thermostaat even flink hoger te zetten destijds. Dat werkte op die manier goed maar blijkbaar niet op dynamische tarieven waarbij COP door stevige minus koude zeer laag wordt.

Het verschil tussen hp.waterTemperatureIn en Our is op beide units ook slechts 2 graden Celsius. Is dat niet erg weinig. Toen het boven nul was zag ik verschil van 5 graden Celsius. Dat is volgens mij wel goed.

Iemand een idee wat hier aan de hand is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDiM6QFdNIccWM8oPUxFwRSIGUA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4NglrpnZCNxaxE4seQt0r5qs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zrekx1jrk-1cM8mBHwyTjp59nDo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U83REFbivY1yudaSCMoryxje.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWbaYZptP-7dSbV8DT2ss3Vo8Vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Twyq6ybxCCTPwt2gqehL5sDj.png?f=fotoalbum_large

Mijn tweede Quatt warmtepomp levert nu soms minder warmte dan er aan kW in gaan :?
Bizar dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilc0t_rLAjUgrNVimd7JLpkpDLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/86RTs397SKsu1nBxACA2Owfx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door HiFive op 26-12-2025 07:39 ]

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• GWashington
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 14:19
Hier precies het zelfde. Blijft op Quatt verwarmen zelfs met een COP van 1.5 en extra kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A1rpHt-cPEJLH-c9mav56zegSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EMDn7jXmsDlKEefADUpVUQfk.png?f=fotoalbum_large

Het rare is dat we wel gas verbruik is, dus misschien wel is het een bug in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEUtwZmqItDJQa5aj2kqMTq4TeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yB4ksoTlIzrAKiBa88uuIUyI.png?f=fotoalbum_large

• HiFive
Ik heb kort de thermostaat even 2 graden naar beneden gezet om temperatuur room setpoint 2 graden te verlagen en daarmee de beide Quatt warmtepompen naar rust te krijgen. Toen die naar nul (rust) waren heb ik de thermostaat weer die 2 graden terug gezet om te kijken of de hp2 warmtepomp kW in en out zelfde als hp1 zou laten zien maar hp2 blijft acteren op een COP van 1.

Mijn conclusie er is duidelijk iets niet goed met mijn hp2 Quatt warmtepomp. kW elektriciteit in is evenveel kW warmte uit, COP=1. Daarvoor heb ik geen warmtepomp aangeschaft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK2VDUbXfbKdouX6CY_WeUpNCcU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uB7Ivo15DJKRwEcsmt942gNy.png?f=fotoalbum_large

Er wordt geen gas gebruikt dat zegt mijn dynamische energieleverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7UeHzmZPT_gsOWGVBij6PRHoWQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vp3IcFPbAac4EX8lT9D2FQTQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door HiFive op 26-12-2025 08:07 ]

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• Animal_X

Animal_X

Rodin

HiFive schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:02:
Ik heb kort de thermostaat even 2 graden naar beneden gezet op temperatuur room setpoint 2 graden te verlagen en daarmee de beide Quatt warmtepompen naar rust te krijgen. Toen die naar nul (rust) waren heb ik de thermostaat weer die 2 graden terug gezet in te kijken of de hp2 warmtepomp kW in en out zelfde als hp1 zou laten zien maar blijft acteren op een COP van 1.

Er is duidelijk iets niet goed met mijn tweede Quatt warmtepomp. kW elektriciteit in is evenveel kW warmte uit, COP van 1 dus.

[Afbeelding]

Er wordt geen gas gebruikt dat zegt mijn dynamische energieleverancier.

[Afbeelding]
Misschien even fysiek kijken bij de pompen? Wellicht dat de defrosts niet goed gaan bij de slechte presterende Quatt en is die grotendeels bevroren.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• HiFive
Hoe langer ik kijk naar de live feed waarden kijk hoe gekker het wordt.
hp2 laat nu zelfs negatieve kW input zien???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa7s6DalCfZasG8KfZ2K7IoxHkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6BwONiHDq7z4qR9oN7NLTiko.png?f=fotoalbum_large

• HiFive
hp2 heeft het opgegeven en is zelf naar nul gegaan. Misschien moet hij bijkomen van het harde werken 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gRpksdNybNmB4rGaD0e5gPwx3c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vCEjB6l3I4YkL93uAObhizxS.png?f=fotoalbum_large

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
@HiFive Volgens mij was dat een defrost van HP2.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

_JGC_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:25:
@HiFive Volgens mij was dat een defrost van HP2.
Klopt - dat is normaal. @HiFive Ga even kijken of die hem daadwerkelijk ijsvrij heeft gemaakt. Verschillende voorbeelden hier waar dat niet altijd goed gaat.

• jj85
HiFive schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:14:

[Afbeelding]
Temp sensor van HP2, hp.waterTemperatureIn geeft waarschijnlijk te laag aan.
Die moet gelijk zijn aan hp1 hp.waterTemperatureOut

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:26
HiFive schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:14:

[Afbeelding]
@HiFive ult het waarschijnlijk moeten zoeken in je afgiftesysteem, je vroegere verwarmingsinstallatie.
Maar begn eens met een goed onderschrift waarin allw belangrijke eigenschappen van je totale installatie, er zijn voorbeelden genoe.
Daarna of direct daarna een aantal fotos van vooral wat er onder de cv ketel is gemaakt en rondom de bestaande verdelers. Zo kunnen we weinig.

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:23
Met de kou heeft ie er wel moeite mee. Gelukkig gaat om het gemiddelde per maand 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jZD84r0CTpUTWwjDuUKy1r84_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0O7GWN3UTTE9PxkrcyyuBqUV.png?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• okijokii
  • Niet online
Ingestelde temperatuur in huis wordt niet gehaald, maar toch wordt de cv niet continu aangesproken om mee te helpen. Heb ik een instelling niet goed staan? Heb in deze koude periode geen nachtverlaging toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8i1uoKjk5OzrFuPEtaYr2NabIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Km4OvT6Oci0wKFZsiawy9GXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BULHlQdOrwXpCLBbxmkJMhCrdWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egRArsqjQUNYpI7dTdSl1Qns.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 26-12-2025 09:39 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• clubeddie
okijokii schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:36:
Ingestelde temperatuur in huis wordt niet gehaald, maar toch wordt de cv niet continu aangesproken om mee te helpen. Heb ik een instelling niet goed staan? Heb in deze koude periode geen nachtverlaging toegepast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke verwarmingsstand heb je hem staan? besparen of duurzaam? Wellicht dat dit nog iets aanpast. Quatt is in ieder geval heel standvastig om het zelf op te lossen en minimaal gasverbruik te hebben.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• clubeddie
Meer mensen waarbij het afvoerslangetjr bevroren is? Hele bak staat vol met ijs nu :-(

• okijokii
  • Niet online
clubeddie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:41:
[...]

Welke verwarmingsstand heb je hem staan? besparen of duurzaam? Wellicht dat dit nog iets aanpast. Quatt is in ieder geval heel standvastig om het zelf op te lossen en minimaal gasverbruik te hebben.
Hij stond op Duurzaam, nu even op besparen gezet. Kijken wat er gebeurt

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfde probleem hier, CV schakelt niet bij alleen voor defrost. Heb het als storing bij Quatt gemeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlFcfC8wT1GYY-3m7LGYLB6H9wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVPmFMg10AJuWEdYuo6NrwyA.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• okijokii
  • Niet online
okijokii schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:43:
[...]

Er verandert niets, ook niet na het verlagen van de gasprijs van 1,19 naar 0,99

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWcohUaHuhVOf2G_Pa7-uPDKByY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntI6Tbx4FMTkD4TFoqJGfiF2.jpg?f=fotoalbum_large

Ook voor het eerst dat ik deze rare pieken zie, meestal zijn die mooi gelijkmatig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwslRuFwhHv3IAdkevjPvWHVz-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qo4sgnO8hjSBBErD2pjNC1Rm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door okijokii op 26-12-2025 10:02 ]

• harv
okijokii schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:43:
[...]

@Flesym
@okijokii

Ook hier QUATT op duurzaam, de cv ketel probeert wel enkele pufjes te geven, bij defrosts.
Maar,... Ik heb een ouderwetse aan/uit cv ketel,V3+ thermostaat, en het controlsetpoint daarin laag, 40 graden, ingesteld. Inderdaad te laag voor deze tijd maar nog steeds geen gasverbruik.

Wil je de ketel af en toe inschakelen bij deze configuratie, ga naar v3+ >>, instellingen, aanvoertemperatuuroptimalisatie, en stel maximale aanvoertemperatuur op ongeveer 50 graden.
Zorg wel dat de cv ketel met laag vermogen brandt.

Misschien dat dit ook moet bij andere thermostaten, die ken ik niet.
Succes

[ Voor 3% gewijzigd door harv op 26-12-2025 10:54 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• okijokii
  • Niet online
Ik bedoelde eigenlijk de Quatt die op duurzaam stond en nu op besparen ;)

• pietjm
Hier een beetje hetzelfde. Meer gas omdat ik t.b.v. boven de vvw heb geknepen. Vind het prima zo. Overal comfortabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XU7M4XeXsdDdmDGYf4Rp6XyHdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAIGsZ8yZLNInIC8tHbzPZNH.jpg?f=fotoalbum_large

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
clubeddie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:41:
Meer mensen waarbij het afvoerslangetjr bevroren is? Hele bak staat vol met ijs nu :-(
Hier ook. Het pijpje is zelfs opengesprongen, ofwel kapot gevroren :-(
Het ontdooide water uit de Quatt valt nu op het terras waar het een ijsbaan begint te worden.

• s020506
Hier werkt het allemaal super. Vond wel dat de CiC het ver liet afkoelen voordat de ketel bij mocht springen. Maar sinds dat wel mocht, is het hier constant 20 +/- 0.2 graden.

PVoutput

• CPM
  • Niet online

CPM

Zojuist wat parameters op de Intergas HRE aangepast. Ik wil proberen een wat gelijkmatiger beeld te krijgen. Nu ver warmt de CV net iets te hard. Aanvoertemperatuur op 45 is misschien de sweetspot. Ben benieuwd vannacht. De komende dagen zijn mooie "stabiele" dagen om te experimenteren.

Intergas aanpassingen.
https://share.google/RigP34DM3Wy0cUo4U

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hPbC3e3axbfs_LBo4Fz6Vrm-Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvVuDMMTT6uTAdHdeAsYJqgp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 26-12-2025 10:48 ]

Hier tekenen aub ......

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:23
CPM schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:45:
Zojuist wat parameters op de Intergas HRE aangepast. Ik wil proberen een wat gelijkmatiger beeld te krijgen. Nu ver warmt de CV net iets te hard. Aanvoertemperatuur op 45 is misschien de sweetspot. Ben benieuwd vannacht. De komende dagen zijn mooie "stabiele" dagen om te experimenteren.
[Afbeelding]
zelfde als bij mij. Ik heb ook een intergas. Wat heb je aangepast als ik vragen mag?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• CPM
  • Niet online

CPM

Erik1805 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:47:
[...]

zelfde als bij mij. Ik heb ook een intergas. Wat heb je aangepast als ik vragen mag?
Zie post, heb ik toegevoegd. Ligt ook aan het type, maar er zijn meerdere filmpjes van hem.

[ Voor 11% gewijzigd door CPM op 26-12-2025 10:49 ]

Hier tekenen aub ......

• Dersan
sbijlsma schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:27:
[...]

Hier ook. Het pijpje is zelfs opengesprongen, ofwel kapot gevroren :-(
Het ontdooide water uit de Quatt valt nu op het terras waar het een ijsbaan begint te worden.
Ja dat had ik ook vorig jaar. Heb nu voor de vorst een aanpassing gedaan waardoor er geen 90 graden bocht maar in zit maar overal iets van afloop. Lijkt nu goed te gaan.

Voor iedereen waar dat ding is vastgevroren...trek die rubber doppen maar onder uit de lekbak om problemen te voorkomen.

• egeszsegedre
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:34
Wellicht snap ik er te weinig van, maar m'n Quatt 1.5 Duo (op Duurzaam) laat wel heel veel gas gebruiken.
1970 woning met alleen maar radiatoren, maar ik had toch meer Quatt-actie verwacht ofzo. Hoe had dit gewerkt als ik all-electric was gegaan, dus zonder een CV ketel om op terug te vallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOPph1aztVZlOiAnxvsn1hbcdDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xe6BTLwQFi7iMU3uE7YuJm0D.jpg?f=fotoalbum_large

• harv
okijokii schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:10:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk de Quatt die op duurzaam stond en nu op besparen ;)
@okijokii

Inderdaad, foutje., hersteld

• Dersan
okijokii schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:57:
[...]

Ook voor het eerst dat ik deze rare pieken zie, meestal zijn die mooi gelijkmatig:

[Afbeelding]
Die pieken (of juist de dalen) kunnen ook de defrost zijn. Hij neemt niet de gemiddeldes. Al vind ik het wel opvallend hoe vaak die nu juist bij jou zijn. Is er niets in huis dat automatisch kan knijpen?

• CPM
  • Niet online

CPM

egeszsegedre schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:54:
Wellicht snap ik er te weinig van, maar m'n Quatt 1.5 Duo (op Duurzaam) laat wel heel veel gas gebruiken.
1970 woning met alleen maar radiatoren, maar ik had toch meer Quatt-actie verwacht ofzo. Hoe had dit gewerkt als ik all-electric was gegaan, dus zonder een CV ketel om op terug te vallen?

[Afbeelding]
Je vergeet de ingevoerde tarieven te vermelden.

Hier tekenen aub ......

• egeszsegedre
CPM schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:03:
[...]

Je vergeet de ingevoerde tarieven te vermelden.
Woeps. Electra 0,36, gas 1,44 (een 3-jarig vast contract wat gelukkig bijna afloopt)

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01 09:05

WouterB

3680 Wp

Gisteren haalde de quatt alleen de doeltemperatuur niet meer. Ik had verwacht dat CV dan wel bij geschakeld zou worden op een gegeven moment. Op zich niet erg, we waren gisteren toch niet thuis.

Vanochtend bedacht ik me dat ik de max gewenste aanvoertemperatuur in tado op 35 had staan. Quatt trekt zich daar niet zoveel van aan, maar de CV (remeha, dus OpenTherm) wel - die gaat dus niet verder verwarmen. Meteen die max temperatuur maar omhoog gezet naar 40 - en dat lijkt wel te werken.

Verder - met deze kou kan ik wellicht beter een vaste temperatuur houden, maar ik had er gisteren niet aan gedacht het schema aan te passen, en ook vandaag ben ik benieuwd wat het doet.

Wel positief verrast dat ook met -5 de quatt nog steeds een goede 4kW aan warmte maakt met een cop van +/- 2.8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6Ds7B1hna6o9rQcGDXFuYMHJIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lKfZWqJ4kTpGLNg0Lj2Wj5Xp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1s5vRIS5DmSjDONqRgFh1Yregc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zkXoInWKHvxJzTiM0VG9vNRQ.png?f=fotoalbum_large

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:37
egeszsegedre schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:54:

[Afbeelding]
Als jouw Quatt de tent niet warm kan krijgen met een bepaalde Ta in alleen radiatoren, dan kan hij op enig moment net zo goed helemaal niets doen wanneer blijkt dat op gas stoken op die momenten goedkoper was.

Als je een duo had gehad, of all electric, of gewoon een grotere warmtepomp met meer vermogen, dan had je evengoed 'onzuinig' gestookt op die dag, alleen zonder gas.
De truc zit hem in het langdurig verwarmen met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Op die manier hoef je alleen maar de verliezen te compenseren ipv (opnieuw) op te warmen.

edit:
Ik lees net dat je duo 1.5 hebt. Die trekt het gewoon niet in zijn eentje (met z'n 2) dan, en/of goedkoper verwarmen met gas ipv elektra op basis van de ingevoerde tarieven.

Je kan het ook testen door je stroomtarief op 5 cent te zetten bijv, en kijken hoe het dan gaat in vergelijkbare situatie dan. Je komt nu weer boven het vriespunt, met zon enz enz. Maar morgenochtend is wellicht een relatief mooi vergelijkbare situatie.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 26-12-2025 11:24 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-01 18:22

TM4

Zie overzicht. COP van 1. Nu is een wat lagere COP in mijn woning niet heel vreemd. Huis niet bijzonder goed geïsoleerd, ik heb radiatorombouw geplaatst die warmteafgifte blokkeren en een convectorput. Radiatoren decennia oud. Dat bij elkaar opgeteld is wellicht een goede verklaring.

COP van 1 is echter wel enorm laag en er wordt toch niet omgeschakeld naar gas. Dat laatste had ik eigenlijk wel verwacht.
Lage temperatuur in het huis is een feature trouwens, geen bug :)

Ik spring er tov de gemiddelde gebruiker op dit forum dus erg slecht uit, ik ga me er dus even verder in verdiepen en kijken of ik nog zaken kan verbeteren zonder mijn installatie aan te passen (wellicht wat aan de flow verbeteren). Ik ben wel blij met mijn radiatorombouwen en convectorput dus daar ga ik voorlopig niet aan rommelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKWF_PQmUVpERVbVSoFtu3CQyBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pharN689mbUg1gWY9YNWngpS.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
TM4 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:19:
Zie overzicht. COP van 1. Nu is een wat lagere COP in mijn woning niet heel vreemd. Huis niet bijzonder goed geïsoleerd, ik heb radiatorombouw geplaatst die warmteafgifte blokkeren en een convectorput. Radiatoren decennia oud. Dat bij elkaar opgeteld is wellicht een goede verklaring.

COP van 1 is echter wel enorm laag en er wordt toch niet omgeschakeld naar gas. Dat laatste had ik eigenlijk wel verwacht.

Ik spring er tov de gemiddelde gebruiker op dit forum dus erg slecht uit, ik ga me er dus even verder in verdiepen en kijken of ik nog zaken kan verbeteren zonder mijn installatie aan te passen (wellicht wat aan de flow verbeteren). Ik ben wel blij met mijn radiatorombouwen en convectorput dus daar ga ik voorlopig niet aan rommelen.

[Afbeelding]
da fak :X
Is dit 1 lange run? (afgezien van wat defrosts)

• harv
TM4 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:19:

[Afbeelding]
@TM4

Een advies:
Gooi alles eruit en ga over op straalkachels!

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-01 15:21
Is het normaal dat er water uit mijn buitenunit loopt?

Er loopt nu continu een straaltje uit.

[ Voor 28% gewijzigd door draayertje op 26-12-2025 11:28 ]

• paQ
draayertje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:26:
Is het normaal dat er water uit mijn buitenunit loopt?
Zo lang je systeemdruk niet daalt, volkomen normaal.

• TM4

TM4

paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:23:
[...]

da fak :X
Is dit 1 lange run? (afgezien van wat defrosts)
Yep. Staat al tijden zo. Vanaf begin al lager dan een installatie van mijn vader die ik op de voet volg. Deze is februari geplaatst en een gemiddelde COP van 2.8

• paQ
TM4 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:27:
[...]

Yep. Staat al tijden zo. Vanaf begin al lager dan een installatie van mijn vader die ik op de voet volg. Deze is februari geplaatst en een gemiddelde COP van 2.8
Dat is met een 'wens'temperatuur van 16 graden echt dramatisch.
Maar zonder extra informatie / grafiekjes is daar weinig zinnigs over te zeggen. (tenzij de koude wind door je huis waait)

• okijokii
  • Niet online
Dersan schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:00:
[...]

Die pieken (of juist de dalen) kunnen ook de defrost zijn. Hij neemt niet de gemiddeldes. Al vind ik het wel opvallend hoe vaak die nu juist bij jou zijn. Is er niets in huis dat automatisch kan knijpen?
Volgens mij niet, vloerverwarming staat op 45° en de vloerverwarming in de badkamer ook. Verder kan ik niets bedenken, maar zie wel meer met 'hetzelfde' probleem hier. Misschien iets in de software van Quatt?

• draayertje
paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:27:
[...]

Zo lang je systeemdruk niet daalt, volkomen normaal.
Het loopt uit het koperen pijpje onderaan de buitenunit. Nu is het weer gestopt

• paQ
draayertje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:34:
[...]

Het loopt uit het koperen pijpje onderaan de buitenunit. Nu is het weer gestopt
een koperen pijpje zou geen water mogen afstaan nu :? Antivriesklep?
Hoe is je systeemdruk? (Mano meter binnen bij je CV ketel)

• TM4

TM4

paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:30:
[...]

Dat is met een 'wens'temperatuur van 16 graden echt dramatisch.
Maar zonder extra informatie / grafiekjes is daar weinig zinnigs over te zeggen. (tenzij de koude wind door je huis waait)
Ja - ik ga vandaag en morgen me even verder in verdiepen en wat meer info aanleveren. Huis is niet top geïsoleerd, maar ik dacht niet zo dramatisch (overal dubbel glas HR++, vloer tonzon deel en deel piepschuim echter smalle spouwmuur alleen met aluminiumfolie en plat dak is vrij matig geïsoleerd (brandwerend was toen prioriteit boven isolatie)

• draayertje
paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:35:
[...]

een koperen pijpje zou geen water mogen afstaan nu :? Antivriesklep?
Hoe is je systeemdruk? (Mano meter binnen bij je CV ketel)
De druk is nu 1.5 bar

Antivries klep zou raar zijn, want hij draait nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwCnSyikdktoxEYE8HzZYwjiqFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSUfDqfs7LRVFrwTZ9Xr1Ksr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door draayertje op 26-12-2025 11:40 ]

• paQ
Sja wellicht toch gewoon een defrost dan. 1.5 Bar is aan de lage kant, maar moet goed genoeg zijn.

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-01 19:55
Gisteren redden onze twee Quatts het niet meer. Kamertemperatuur bleef op19 terwijl 20.5 ingesteld was. Watertemperatuur kwam ook niet meer echt boven de 40C terwijl dat een paar dagen geleden geen probleem was.

Ik denk dat ik het opgelost heb door de temperatuur van de ketel aan te passen van 45 naar 55. Wat er waarschijnlijk eerder gebeurde was dat de CIC de CVketel vroeg om bij te springen. Deze deed dat dan, maar ging meteen weer uit zodra de watertemperatuur in de ketel 45 was. Het hele systeem kwam hierdoor niet boven de 40.
Eerder in de week kwam de watertemperatuur wel boven de 40, maar dat was zonder dat de CV werd gevraagd om bij te springen en de Quatts de temperatuur toen samen wel boven de 40 kreeg, dus zonder CV.

Dus check de CVketel temperatuur en zet deze op 55 ipv 40-50 als je een zelfde soort probleem hebt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP5htpjZtyAgEW9wLKahyPdVD3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roBCgpDTKXJfNDfJeG3Q1bba.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door robmaas op 26-12-2025 11:51 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:19
Ik merk hier ook dat snachts de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald, staat op 20,5 maar blijft constant op 19,9. Ook viel me op dat de watertemperatuur niet boven de 35 graden uitkomt, terwij cv op max 50 staat. Een stap naar 21 graden deed niets in de watertemperatuur. Ik heb al vraag bij quatt gelegd om de stooklijn wat te verhogen, want dat is waar ik hier last van heb toch? De delta t is te klein (rond de 6 graden) waardoor er niet genoeg afgifte in mijn huis is als t buiten koud is. Nu met de zon er bij wordt 20,5 wel gehaald, maar dit ook gehaald moeten worden met een hogere water temperatuur lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiA_H11Nhtjmr4mIdvGlsMjE8bI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uk1Y2v6MIbZINB4NuxMjePOb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3fvj83Q19Z9qTfWczhL58HaAGQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yXGav8u2NlT37bg0Fm4HdW1d.png?f=fotoalbum_large

• Ram0n95
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12-01 23:25
Goedemorgen,

Hier sinds 2 maanden een Quatt 2.0 Mono staan. Twee-onder-één-kapwoning, jaren 30 met aanbouw van 2016. Alles HR+(+). Beneden en badkamer vvw. De rest radiatoren. Label A+. Quatt staat op het plattedak van de aanbouw (2hoog).

Vanaf het begin valt deze al op willekeurige tijden uit. Met het koude weer nu zelfs 3 keer in 2 dagen tijd. We moeten dan fysiek de stekker van de CiC eruit en weer erin doen om de Quatt te laten heropstarten.

Quatt geeft de schuld aan de oude remeha e-twist thermostaat (de support op afstand verwacht dat wij van alles gaan resetten. Ik ben enigszins technisch maar ga liever niet zelfstandig een cv-ketel resetten.) Er hangt nu een Honeywell T6.

Iemand anders wie dit probleem heeft gehad?

Vannacht gebeurde het willekeurig om 3 uur 's nachts. Zie screenshot hieronder en ook de reactie van de Quatt support (welke je overigens verschrikkelijk lang aan het lijntje probeert te houden voordat ze iemand langs willen sturen).

Groet,
Ramon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrScXZ78lgwiFiApV1veCc9qejg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcU65DIQtz4a36cBwh4BL7lH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kuKyl0hBNFbdaE19cLXkJapOqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znBcu57rk1yDAsyDT1AZQ8Ia.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPwIjoqBjhUWK1AKlbMDLG3Vc6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syYrWvDweMTHQABoCtBlGinM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NkUI9KUojFOX5t03BmYC33R9CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Cqak9W4AJrEkQRhUWJxxKtW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Ram0n95 op 26-12-2025 12:02 ]

• fox_nl72
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-01 16:00
Hier een quatt duo (nieuwe model), met aanbevolen Honeywell home T6 bedraad en een Remeha Tzerra Ace cv ketel. Op zich heel erg tevreden, maar heb last van een vervelend probleem. Op willekeurige momenten stopt de warmtevraag vanuit de thermostaat en komt niet meer terug, ondanks dat de binnentemperatuur dan gestaag naar beneden zakt.

De thermostaat al vervangen door een compleet nieuwe maar het gedrag is exact het zelfde. Bij deze koude dagen gebeurt het 1 tot 2 keer per dag. Bij mildere temperaturen 1 tot 2 keer per week. Een reset van de CiC en de termostaat laat de boel weer opstarten.

Het lijkt er op dat ergens in het systeem iets op treed waardoor de CiC de thermostaat laat weten dat er geen warmtevraag meer mogelijk is.

Erg vervelend, zeker als dit ‘s nachts gebeurt want dan moet de boel ‘s ochtends weer helemaal opnieuw op temperatuur gebracht worden.

Herkent iemand dit gedrag? Heb al een home assistant automation die redelijk betrouwbaar alarmeert zodra dit gebeurt. Volgende stap is om de CiC en thermostaat automatisch uit en weer aan te schakelen. Maar dat neemt de oorzaak niet weg.

• egeszsegedre
paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:17:
[...]

Als jouw Quatt de tent niet warm kan krijgen met een bepaalde Ta in alleen radiatoren, dan kan hij op enig moment net zo goed helemaal niets doen wanneer blijkt dat op gas stoken op die momenten goedkoper was.

Als je een duo had gehad, of all electric, of gewoon een grotere warmtepomp met meer vermogen, dan had je evengoed 'onzuinig' gestookt op die dag, alleen zonder gas.
De truc zit hem in het langdurig verwarmen met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Op die manier hoef je alleen maar de verliezen te compenseren ipv (opnieuw) op te warmen.

edit:
Ik lees net dat je duo 1.5 hebt. Die trekt het gewoon niet in zijn eentje (met z'n 2) dan, en/of goedkoper verwarmen met gas ipv elektra op basis van de ingevoerde tarieven.

Je kan het ook testen door je stroomtarief op 5 cent te zetten bijv, en kijken hoe het dan gaat in vergelijkbare situatie dan. Je komt nu weer boven het vriespunt, met zon enz enz. Maar morgenochtend is wellicht een relatief mooi vergelijkbare situatie.
Top, dank je wel. Slaap ik toch ietsje beter. Dacht dat er iets niet goed ging, maar wellicht valt het inderdaad wel mee. Zal me eens druk gaan maken over de isolatie van de woning :)
Pagina: 1 ... 321 ... 333 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.