Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zie mijn bericht precies boven die van jou. Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb ook een Remeha Tzerra Ace hangen. Had jij hiervoor ook een Remeha E-Twist thermostaat?Mogelijk zit daar dan toch echt het probleem. Heb jij de cv-ketel al een fabrieksreset gegeven?fox_nl72 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:03:
Hier een quatt duo (nieuwe model), met aanbevolen Honeywell home T6 bedraad en een Remeha Tzerra Ace cv ketel. Op zich heel erg tevreden, maar heb last van een vervelend probleem. Op willekeurige momenten stopt de warmtevraag vanuit de thermostaat en komt niet meer terug, ondanks dat de binnentemperatuur dan gestaag naar beneden zakt.
De thermostaat al vervangen door een compleet nieuwe maar het gedrag is exact het zelfde. Bij deze koude dagen gebeurt het 1 tot 2 keer per dag. Bij mildere temperaturen 1 tot 2 keer per week. Een reset van de CiC en de termostaat laat de boel weer opstarten.
Het lijkt er op dat ergens in het systeem iets op treed waardoor de CiC de thermostaat laat weten dat er geen warmtevraag meer mogelijk is.
Erg vervelend, zeker als dit ‘s nachts gebeurt want dan moet de boel ‘s ochtends weer helemaal opnieuw op temperatuur gebracht worden.
Herkent iemand dit gedrag? Heb al een home assistant automation die redelijk betrouwbaar alarmeert zodra dit gebeurt. Volgende stap is om de CiC en thermostaat automatisch uit en weer aan te schakelen. Maar dat neemt de oorzaak niet weg.
We zaten dit dus exact op het zelfde moment te typen. Bij bij dus ook vannacht tussen 2 en 3. Exacte tijdstip moet ik nog achterhalen. Lijkt me bijna geen toevalRam0n95 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:57:
Goedemorgen,
Hier sinds 2 maanden een Quatt 2.0 Mono staan. Twee-onder-één-kapwoning, jaren 30 met aanbouw van 2016. Alles HR+(+). Beneden en badkamer vvw. De rest radiatoren. Label A+. Quatt staat op het plattedak van de aanbouw (2hoog).
Vanaf het begin valt deze al op willekeurige tijden uit. Met het koude weer nu zelfs 3 keer in 2 dagen tijd. We moeten dan fysiek de stekker van de CiC eruit en weer erin doen om de Quatt te laten heropstarten.
Quatt geeft de schuld aan de oude remeha e-twist thermostaat (de support op afstand verwacht dat wij van alles gaan resetten. Ik ben enigszins technisch maar ga liever niet zelfstandig een cv-ketel resetten.) Er hangt nu een Honeywell T6.
Iemand anders wie dit probleem heeft gehad?
Vannacht gebeurde het willekeurig om 3 uur 's nachts. Zie screenshot hieronder en ook de reactie van de Quatt support (welke je overigens verschrikkelijk lang aan het lijntje probeert te houden voordat ze iemand langs willen sturen).
Groet,
Ramon
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
@okijokii Ik heb het uiteindelijk opgelost. Enerzijds was mijn CV ketel begrensd op 60 graden, die heb ik naar 70 graden gebracht. Ik denk niet dat dit het probleem was maar beperkt wel. Daarnaast had ik een realistische stooklijn (wat mijn huis nodig heeft bij de huidige buitentemperatuur) in mijn thermostaat ingesteld. Deze maar eens 10 graden hoger gezet en de CV sprong gelijk aan. Dus wat ik al eerder had gemeld, de CIC doet wel degelijk wat met een stooklijn van een thermostaat.harv schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:01:
[...]
@Flesym
@okijokii
Ook hier QUATT op duurzaam, de cv ketel probeert wel enkele pufjes te geven, bij defrosts.
Maar,... Ik heb een ouderwetse aan/uit cv ketel,V3+ thermostaat, en het controlsetpoint daarin laag, 40 graden, ingesteld. Inderdaad te laag voor deze tijd maar nog steeds geen gasverbruik.
Wil je de ketel af en toe inschakelen bij deze configuratie, ga naar v3+ >>, instellingen, aanvoertemperatuuroptimalisatie, en stel maximale aanvoertemperatuur op ongeveer 50 graden.
Zorg wel dat de cv ketel met laag vermogen brandt.
Misschien dat dit ook moet bij andere thermostaten, die ken ik niet.
Succes
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Hebben jullie nu allebei de door Quatt aanbevolen Honeywell T6 aangesloten op de Quatt CiC maar nog steeds dezelfde problemen?Ram0n95 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:09:
[...]
Zie mijn bericht precies boven die van jou. Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb ook een Remeha Tzerra Ace hangen. Had jij hiervoor ook een Remeha E-Twist thermostaat?Mogelijk zit daar dan toch echt het probleem. Heb jij de cv-ketel al een fabrieksreset gegeven?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Tenzij je een open verdeler hebt. Ik snap dat je geen heet water je vloer in wil pompen.
Deze stond bij mij op 50, nu op 55° 65° gezet. Even afwachten wat er vannacht gaat gebeuren. De zon zorgt ervoor dat er nu weinig te testen valtrobmaas schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:45:
Gisteren redden onze twee Quatts het niet meer. Kamertemperatuur bleef op19 terwijl 20.5 ingesteld was. Watertemperatuur kwam ook niet meer echt boven de 40C terwijl dat een paar dagen geleden geen probleem was.
Ik denk dat ik het opgelost heb door de temperatuur van de ketel aan te passen van 45 naar 55. Wat er waarschijnlijk eerder gebeurde was dat de CIC de CVketel vroeg om bij te springen. Deze deed dat dan, maar ging meteen weer uit zodra de watertemperatuur in de ketel 45 was. Het hele systeem kwam hierdoor niet boven de 40.
Eerder in de week kwam de watertemperatuur wel boven de 40, maar dat was zonder dat de CV werd gevraagd om bij te springen en de Quatts de temperatuur toen samen wel boven de 40 kreeg, dus zonder CV.
Dus check de CVketel temperatuur en zet deze op 55 ipv 40-50 als je een zelfde soort probleem hebt.[Afbeelding]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ketel heeft geen actieve storingsmeldingen en lijkt me niet het probleem. Na reset van CiC en/of thermostaat werkt ie weer.
Fijn dat het opgelost is, volgens mij kan je dat bij een T6 niet instellen helaasFlesym schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:16:
[...]
@okijokii Ik heb het uiteindelijk opgelost. Enerzijds was mijn CV ketel begrensd op 60 graden, die heb ik naar 70 graden gebracht. Ik denk niet dat dit het probleem was maar beperkt wel. Daarnaast had ik een realistische stooklijn (wat mijn huis nodig heeft bij de huidige buitentemperatuur) in mijn thermostaat ingesteld. Deze maar eens 10 graden hoger gezet en de CV sprong gelijk aan. Dus wat ik al eerder had gemeld, de CIC doet wel degelijk wat met een stooklijn van een thermostaat.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Gezien mijn verbruik tussen 2 en 3 de helft is van het verbruik tussen 1 en 2 verwacht ik dat mijne ook rond 2.34 is uitgevallen. Ik kan zo snel niet zo'n logboek vinden voor een exacte tijd... Bij mij geeft de support aan dat het niet aan de thermosstaat ligt maar aan de cv-ketel, dat deze nog ingesteld is op de remeha e-twist en dat dat de willekeurige uitval verklaart. Ze verwachten van mij dat ik een fabrieksreset uitvoer op de cv ketel, maar geen idee of dit kwaad kan. Vind dit ook iets wat Quatt zelf moet komen fixen.fox_nl72 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:26:
Nee, alleen met de Honeywell T6, volgens support lag het daar aan. Deze heb ik toen vervangen door een gloedjenieuwe. Maar het probleem blijft exact het zelfde. Vannacht dus om 02:34:54.
Ketel heeft geen actieve storingsmeldingen en lijkt me niet het probleem. Na reset van CiC en/of thermostaat werkt ie weer.
[Afbeelding]
Dat klopt helemaal. Afschuwelijk apparaat die Honeywell T6 icm met de Resideo app.TeslaNerd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:18:
[...]
Hebben jullie nu allebei de door Quatt aanbevolen Honeywell T6 aangesloten op de Quatt CiC maar nog steeds dezelfde problemen?
De watertemperatuur is aan het stijgenokijokii schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:25:
[...]
Deze stond bij mij op 50, nu op 55° 65° gezet. Even afwachten wat er vannacht gaat gebeuren. De zon zorgt ervoor dat er nu weinig te testen valt
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Goede tip, bij mij stond deze inderdaad nog aan. Heb hem direct uitgezet en ben benieuwd of dat enig effect heeft op het stoppen en niet meer aan gaan van de warmtevraagpietjm schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:55:
Nog even iets over de T6: de laag-uit regeling van de thermostaat moet op UIT staan bij een OT aansluiting. Ik weet niet of dat bij de installatie van de Quatt door de monteurs nog wordt gedaan, maar het is goed om dat nog even te checken.
Bij mij hebben ze bij installatie deze al netjes uitgezet. Helaas verhelpt dat bij mij dus het probleem niet.fox_nl72 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:10:
[...]
Goede tip, bij mij stond deze inderdaad nog aan. Heb hem direct uitgezet en ben benieuwd of dat enig effect heeft op het stoppen en niet meer aan gaan van de warmtevraag
Hier ook na de defrosts wat gasverbruik.okijokii schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:30:
[...]
Volgens mij niet, vloerverwarming staat op 45° en de vloerverwarming in de badkamer ook. Verder kan ik niets bedenken, maar zie wel meer met 'hetzelfde' probleem hier. Misschien iets in de software van Quatt?
De cv helpt dan een minuut of 5 mee om de watertemperatuur weer een boost te geven. Vind het wel vreemd want het cv circuit is groot genoeg om dat op te vangen lijkt mij.
/f/image/pzaFHzhEIX2iCyMKbFrXftph.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie de aanvoer en afvoertemperatuur wel oplopen, maar zou niet verwachten dat de quatt zomaar stopt met verwarmen terwijl het thermostaatsetpoint niet behaald wordt. Ik zag dit " pendelen" ook al een paar dagen geleden toen het wat minder warm was. Ik heb quatt gevraagd het berekende warmteverlies van mijn woning wat te verlagen, om te zien of dit dit afschakelgedrag kan voorkomen.
Hebben jullie hier mogelijk nog een andere verklaring voor?
:strip_exif()/f/image/mkjq22P24kLjNCzQsJIUBlmq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rUt8W7iR94Ua3gbqcmD5mhfZ.jpg?f=fotoalbum_large)
For reference; jaren 50 woning, triple glas/hr++, spouwmuur, vloer en dakisolatie. op dit moment verwarmen met convectoren met 120mm fans erop ivm verbouwing.
De besturing van Quatt is niet slim maar one-size-fits-nobody. Daarom zijn er hier op tweakers al 1000+ pagina’s aan ervaringen gepost hoe daarmee om te gaan.speedmetal35 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:44:
[...]
Hier ook na de defrosts wat gasverbruik.
De cv helpt dan een minuut of 5 mee om de watertemperatuur weer een boost te geven. Vind het wel vreemd want het cv circuit is groot genoeg om dat op te vangen lijkt mij.
In jouw geval: zet de maximale watertemperatuur voor de cv-ketel op de laagst mogelijke waarde, bijvoorbeeld 30 graden. Dan slaat de cvketel niet aan als de Quatt besturing daar om vraagt maar dat voor jouw installatie niet nodig is
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Zo ben je wel weer snel bij je Ta target.speedmetal35 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:44:
[...]
Hier ook na de defrosts wat gasverbruik.
Ik heb hier wel eens grafieken gezien van defrosts zonder gas, en dan duurt het best even eer hij weer op temperatuur was. Dat gaat ten koste van het het nominale vermogen.
Je flowrate is in ieder geval laag. Deze zou 800 moeten zijn. Dus de Quatt heeft moeite om het water jouw afgiftesysteem in te krijgen. Dus er staat onvoldoende radiatoren cq vloerverwarming open.TM4 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:14:
Inmiddels mijn json info boven water weten te toveren. Wellicht helpt dit om de oorzaak van mijn slecht presterende installatie te vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarbij is de water out temperatuur vrij hoog, zeker omdat je thermostaat maar op 16 graden staat. Dus ook de afgifte van jouw systeem is niet goed. Heb je wel waterzijdig ingeregeld?
[ Voor 8% gewijzigd door Flesym op 26-12-2025 14:30 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
@speedmetal35 Als het kouder wordt en de Quatt het zelf niet meer trekt en de cv ketel wil bij schakelen, gebeurt er dus ook niks. Zijn die oudjes gas zo erg?TeslaNerd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:08:
[...]
De besturing van Quatt is niet slim maar one-size-fits-nobody. Daarom zijn er hier op tweakers al 1000+ pagina’s aan ervaringen gepost hoe daarmee om te gaan.
In jouw geval: zet de maximale watertemperatuur voor de cv-ketel op de laagst mogelijke waarde, bijvoorbeeld 30 graden. Dan slaat de cvketel niet aan als de Quatt besturing daar om vraagt maar dat voor jouw installatie niet nodig is
Correct! Maar de vraag van tweaker @speedmetal35 is of zijn Quatt de defrosts ook zonder gas kan doens020506 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:38:
[...]
@speedmetal35 Als het kouder wordt en de Quatt het zelf niet meer trekt en de cv ketel wil bij schakelen, gebeurt er dus ook niks. Zijn die oudjes gas zo erg?
Ah, nuttige info thx! Ik heb vlak voor de json uitdraai de radiator in mijn slaapkamer ook opengedraaid - die stond voorheen dicht. Alle radiatoren staan open (8 stuks van diverse types en afmetingen - incl. convectorput radiator dus - beetje allergaartje) op de handoekradiator in mijn badkamer na, die lekt een beetje en moet ik nog fiksen. Vloerverwarming heb ik niet.Flesym schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:28:
[...]
Je flowrate is in ieder geval laag. Deze zou 800 moeten zijn. Dus de Quatt heeft moeite om het water jouw afgiftesysteem in te krijgen. Dus er staat onvoldoende radiatoren cq vloerverwarming open.
Daarbij is de water out temperatuur vrij hoog, zeker omdat je thermostaat maar op 16 graden staat. Dus ook de afgifte van jouw systeem is niet goed. Heb je wel waterzijdig ingeregeld?
Waterzijdig inregelen moet ik met nog even in verdiepen - term wel voorbij zien komen, maar nog niet gedaan dus.
Totaal niet erg, maar ik had het hier nog niet eerder gezien. Vandaar mijn vraag.s020506 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:38:
[...]
@speedmetal35 Als het kouder wordt en de Quatt het zelf niet meer trekt en de cv ketel wil bij schakelen, gebeurt er dus ook niks. Zijn die oudjes gas zo erg?
Maar de Quatt kan volgens spec toch ook bij -7 tot 55 graden verwarmen? Waarom geeft hij daar dan niet de voorkeur aan?
Zorg dat je in ieder geval de 800 liter haalt (voldoende hebt open staan). Het probleem met radiatoren is dat de kleinste radiatoren de grootste flow krijgen maar bijna geen warmte afgeven. De grootste radiatoren krijgen daardoor weinig flow en kunnen in potentie veel warmte afgeven maar ze krijgen het water niet. Met waterzijdig inregelen breng je dit in balans. Wat je snel kunt doen is per radiator even aanvoer en afvoer voelen. Zit er weinig temperatuur verschil in moet die radiator dichter, zit er veel verschil in moet die radiator meer flow krijgen (of door hem meer open te zetten of door andere (kleine radiatoren) meer dicht te zetten). Met een IR meter kan dat natuurlijk nauwkeuriger maar met de hand kun je al ver komen. Maar dit alles wel terwijl je de flowrate van 800 liter blijft halen.TM4 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:52:
[...]
Ah, nuttige info thx! Ik heb vlak voor de json uitdraai de radiator in mijn slaapkamer ook opengedraaid - die stond voorheen dicht. Alle radiatoren staan open (8 stuks van diverse types en afmetingen - incl. convectorput radiator dus - beetje allergaartje) op de handoekradiator in mijn badkamer na, die lekt een beetje en moet ik nog fiksen. Vloerverwarming heb ik niet.
Waterzijdig inregelen moet ik met nog even in verdiepen - term wel voorbij zien komen, maar nog niet gedaan dus.
Water volgt nu eenmaal de weg van de minste weerstand
Precies dat!TeslaNerd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:41:
[...]
Correct! Maar de vraag van tweaker @speedmetal35 is of zijn Quatt de defrosts ook zonder gas kan doen
Wat bedoel je met "laag uit"? Is dat de instelling "optimaliseren" in de resideo app?pietjm schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:55:
Nog even iets over de T6: de laag-uit regeling van de thermostaat moet op UIT staan bij een OT aansluiting. Ik weet niet of dat bij de installatie van de Quatt door de monteurs nog wordt gedaan, maar het is goed om dat nog even te checken.
Ik heb ook een T6 namelijk. Walgelijk ding.
Lees hier evendraayertje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:11:
[...]
Wat bedoel je met "laag uit"? Is dat de instelling "optimaliseren" in de resideo app?
Ik heb ook een T6 namelijk. Walgelijk ding.
Stephan2388 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ga ik zeker mee aan de slag!Flesym schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:00:
[...]
Zorg dat je in ieder geval de 800 liter haalt (voldoende hebt open staan). Het probleem met radiatoren is dat de kleinste radiatoren de grootste flow krijgen maar bijna geen warmte afgeven. De grootste radiatoren krijgen daardoor weinig flow en kunnen in potentie veel warmte afgeven maar ze krijgen het water niet. Met waterzijdig inregelen breng je dit in balans. Wat je snel kunt doen is per radiator even aanvoer en afvoer voelen. Zit er weinig temperatuur verschil in moet die radiator dichter, zit er veel verschil in moet die radiator meer flow krijgen (of door hem meer open te zetten of door andere (kleine radiatoren) meer dicht te zetten). Met een IR meter kan dat natuurlijk nauwkeuriger maar met de hand kun je al ver komen. Maar dit alles wel terwijl je de flowrate van 800 liter blijft halen.
Water volgt nu eenmaal de weg van de minste weerstand
Als ik live meekijk zie ik de flow flink fluctueren trouwens en ook soms boven de 800
Gemiddeld wel ruim onder de 800.
Bij iedere verandering meegetypt:
645 639 811 763 720 763 588 718 705 711 778 732 769 636 750 663 690 702 672 742 760 708 718 630
Volgens gebeurt het automatisch als de temperatuur van de flowmeter (?) onder een bepaalde waarde valt. Ik gok dus dat je tegen de max van de Quatt aan zit.speedmetal35 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:00:
[...]
Totaal niet erg, maar ik had het hier nog niet eerder gezien. Vandaar mijn vraag.![]()
Maar de Quatt kan volgens spec toch ook bij -7 tot 55 graden verwarmen? Waarom geeft hij daar dan niet de voorkeur aan?
Ik zie het bij mij ook alleen als het buiten -1 of -2 is. En duurt het langer dan alleen de defrost.
@speedmetal35paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:08:
[...]
Zo ben je wel weer snel bij je Ta target.
Ik heb hier wel eens grafieken gezien van defrosts zonder gas, en dan duurt het best even eer hij weer op temperatuur was. Dat gaat ten koste van het het nominale vermogen.
Ik heb de laatste paar dagen elke 55 minuten defrosts (25 defrosts per dag) zonder gas (enkele Quatt V1 zonder CV). Ziet er zo uit:
Gisteren afgegeven warmte 82 kWh.
top!MWink schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:09:
[...]
@speedmetal35
Ik heb de laatste paar dagen elke 55 minuten defrosts (25 defrosts per dag) zonder gas (enkele Quatt V1 zonder CV). Ziet er zo uit:
Gisteren afgegeven warmte 82 kWh.
[Afbeelding]
Hier zie je dat ie er dan 30 min over doet om weer bij te zijn,
In geval met het boosten met de CV-ketel zal dat veel korter zijn.
Alleen voor vermogen maakt het niets uit. (je zit nog niet aan de max)
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 26-12-2025 16:23 ]
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
:strip_exif()/f/image/tz9kMI8lLhPV1RKVvLBFCqEh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 75% gewijzigd door Trackerfire op 26-12-2025 16:41 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
/f/image/z627a3Oo0i9rmL86cuNknIYi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZCDacy7pvFyv6RUwznpF5ANJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mEKOwNbRZReso520pWdD5kgz.png?f=fotoalbum_large)