WP: Quatt Mono (V1) + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008, gasloos feb24. PV: 60x, totaal 17.5kWp, 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA integr
Ja vrij zeker, verder is er niets wat mijn CV aanstuurt, de Tado zit aangesloten op de CIC en daarna de CIC aangesloten op mijn CV. Hier zijn ze naast elkaar geplot.Flesym schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:09:
[...]
Weet je zeker dat de CIC dat doet (zie je ook de binary sensor boiler_heating aan gaan)?
Voor de leidingen helpt veelal een stukje rubber tussen de klem en de pijp.
Edit: hoge pieken zijn sww vraag.
/f/image/8j90Sm8IUQeyglRdgnPAeMqv.png?f=fotoalbum_large)
Wat betreft de rubbers: ga ik proberen!
Dat zit inderdaad ingebakken en is niet aan te passen.rijabo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:26:
[...]
Ik lees wel eens vaker over bodemplaat verwarming. Zit dit er standard in? Of is dit Erin gezet en hoe dan aangestuurd?
Bij de v1.0 gaat deze aan als temp onder de 4 komt en gaat pas weer uit indien temp hoger dan 7 is.
Bij de v1.5 is het volgens mij aan/uit bij 0 graden, dat is al een heel stuk beter.
Hoe de 2.0 het doet weet ik niet.
@MWinkMWink schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:59:
[...]
Alle Quatt buitenunits hebben een bodemplaat verwarming van ongeveer 150 W. Bij de Quatt V1 buitenunit firmware schakelt deze in onder de 4 graden en weer uit boven de 7 graden buitentemperatuur. Bij de Quatt V1. 5 ligt die grens bij de 0 graden.
Eigenlijk is de bodemplaat verwarming alleen nodig als er risico is op ijsvorming en daardoor het condenswater niet weg kan lopen. Bij de Quatt V1 is de firmware wel erg veilig ingesteld waardoor het verbruik onnodig hoog is, in sommige omstandigheden wel 3.5 kWh per dag. Als je dat vervelend vindt en het risico van dichtvriezende buitenunit accepteert zou je de grens kunstmatig kunnen verlagen door de buitentemperatuursensor te manipuleren, maar dat heeft wel invloed op de regeling en verliest mogelijk je garantie als de Quatt defect raakt hierdoor.
Prima, deze uitleg. We komen steeds meer te weten van de quatt warmtepomp en zijn besturing.
Maar, .... als je warmtepomp op kiezel of op een plat dak staat, dus geen waterafvoer via een pijpje, naar mijn mening in 95%, is dan wel bodemplaatverwarming nodig, of bv lager dan -3 graden??
Als je toch aan het hobbyen of denken bent....
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Aan bij defrost, defrost is eens per paar uur, niet tijdsgebonden zoals de V1.x
Komt er op neer dat ene helper registreert als de temp onder de 4 komt. Als daarna de temp boven de 4,5 komt triggert de automatisering een vraagtemperatuur op mijn Tado thermostaat van 18 graden.MWink schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:50:
[...]
Misschien is het interessant voor ons om te horen hoe je dat hebt gedaan? Heb je temperatuur setpoint tijdelijk verhoogd zodra de buitentemperatuur boven de 4 graden is en de bodemplaat verwarming aan is, zodat de Quatt buitenunit tijdelijk uitschakelt en de hysterese tot 7 graden "gereset" wordt?
Dit zorgt ervoor dat de Quatt uitgaan. Na 5 minuten gaat de temp weer terug naar wat hij was en wordt de helper van onder de 4 geweest weer gereset.
Ik wil het hier wel delen, maar er zit ook code in mbt andere automatisering (ik laat de vraagtemperatuur dynamisch steeds met 0,1 verhogen). Dus dat is wat verwarrend.
Echter als je claude.ai vraagt om iets te maken dan presenteert hij de code voor je.
Weer wat wijzer, heb zelf een V1.5 geloof ikharv schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:27:
[...]
@MWink
Prima, deze uitleg. We komen steeds meer te weten van de quatt warmtepomp en zijn besturing.
Maar, .... als je warmtepomp op kiezel of op een plat dak staat, dus geen waterafvoer via een pijpje, naar mijn mening in 95%, is dan wel bodemplaatverwarming nodig, of bv lager dan -3 graden??
Als je toch aan het hobbyen of denken bent....
Voorgaand ook gelezen over verstopping door bevriezen afvoer. Wat dat betreft, heb Airco en vorige winter? Verstopt. Aircos bij families goh ook verstopt door bevriezen. Heb die allemaal eruit gehaald. En bij deze quatt? Goh vergeten. Neem het mezelf niet kwalijk maar de bu bouwers wel. 😀rijabo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:33:
[...]
Weer wat wijzer, heb zelf een V1.5 geloof ik
/f/image/v5eSIeikq9ICjIlzbfRvzxPG.png?f=fotoalbum_large)
Vergelijkbaar systeem die betere COP heeft, gas al gebruikt bij COP 2.5 en stuk stabielere flow. Lijkt grafisch wat hectischer maar dat komt door het smallere bereik op de y-as. Juist doordat het zo stabiel is heeft deze een smallere bandbreedte.
Vooral die enorme pieken en dalen in de bovenste grafiek lijken te wijzen op meetfouten. In hoeverre dit de werking beïnvloedt kan ik niet beoordelen, maar ik ga het in ieder geval melden.
Met mijn probleem met de flow zette ik de pomp eerst in standby. Na 5 minute Weer setpoint ~ 0.3 omhoog. Flow liep toen op naar ~ 800 bleef ~ 5 minute zo en daarna veel uitschieters en daarna regelmatig righting 400 en ook uitschieters. Dit kon ik steeds herhalenTM4 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:12:
Mijn flow na enkele uren draaien. Minder uitschieters.
[Afbeelding]
Vergelijkbaar systeem die betere COP heeft, gas al gebruikt bij COP 2.5 en stuk stabielere flow. Lijkt grafisch wat hectischer maar dat komt door het smallere bereik op de y-as. Juist doordat het zo stabiel is heeft deze een smallere bandbreedte.
[Afbeelding]
Vooral die enorme pieken en dalen in de bovenste grafiek lijken te wijzen op meetfouten. In hoeverre dit de werking beïnvloedt kan ik niet beoordelen, maar ik ga het in ieder geval melden.
Thx. Zal eens in de gaten houden of die van mij vergelijkbaar reageert na standby.rijabo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:40:
[...]
Met mijn probleem met de flow zette ik de pomp eerst in standby. Na 5 minute Weer setpoint ~ 0.3 omhoog. Flow liep toen op naar ~ 800 bleef ~ 5 minute zo en daarna veel uitschieters en daarna regelmatig righting 400 en ook uitschieters. Dit kon ik steeds herhalen
Gewoon ticket aanmaken.
[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 27-12-2025 22:09 ]
Hier tekenen aub ......
Als je achter op de Quatt kijkt.MrSweety66 schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:00:
Waaruit blijkt het versie nummer van de geïnstalleerde Quatt? Dus hoe weet je of je een v1 of v1,5 hebt?
Daar zit een typeplaatje, met serienummer en daar staat ook welk type het is.
Als de flowmeter binnen zit heb je een 1.0MrSweety66 schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:00:
Waaruit blijkt het versie nummer van de geïnstalleerde Quatt? Dus hoe weet je of je een v1 of v1,5 hebt?
Dat is normaal de regel ja.raven22 schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:32:
[...]
Als de flowmeter binnen zit heb je een 1.0
Maar ik had een 1.0 en die is verwisseld voor een 1.5
En de flowmeter zit er nog😉 hij is uitgeschakeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Zweitse op 28-12-2025 09:19 ]
Ga ik zeker doen. Heb inmiddels nog wat meer data en dit ziet er echt bijzonder afwijkend uit...CPM schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:07:
@TM4 Quatt kan jouw flow ook zo zien. Ook historie. Flow is normaliter tussen de 790-810 individuele uitzonderingen daar gelaten. Een kapotte flowmeter is zeker mogelijk, heb ik ook gehad. Andere dingen die je flow kunnen verstoren is naregeling op radiatoren, dus het open en dicht gaan van knoppen of een CVketel die in/uit schakelt of bypass die open/dicht gaat.
Gewoon ticket aanmaken.
400 liter is mogelijk anti-freeze protectie, welke controle mode was toen actief? Hoewel het er niet echt uitziet als strak 400l/u.TM4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:17:
[...]
Ga ik zeker doen. Heb inmiddels nog wat meer data en dit ziet er echt bijzonder afwijkend uit...
[Afbeelding]
En die uitschieter naar 1100l/u is wel opmerkelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 28-12-2025 10:22 ]
Hier tekenen aub ......
Laagste temperatuur was hier vannacht 4 graden, pomp staat op plat dak. Vraag me af of anti-freeze dat dan kan verklaren.CPM schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:21:
[...]
400 liter is mogelijk anti-freeze protectie, welke controle mode was toen actief?
En die uitschieter naar 1100l/u is wel opmerkelijk.
Controle mode bedoel je besparen of duurzaam mee? Staat bij mij op besparen. Ik heb geen thermostaatkranen op mijn radiatoren/zoneregeling. Soundslider staat altijd op maximaal besparen.
supervisoryControlMode: The current supervisory control mode of the heatpump as a numerical value.
Description supervisoryControlMode
Standby 0
Standby - heating 1
Heating - heatpump only 2
Heating - heatpump + boiler 3
Heating - boiler only 4
Anti-freeze protection - boiler on 96
Anti-freeze protection - boiler pre-pump 97
Anti-freeze protection - water circulation 98
Fault - circulation pump on 99
Commissioning modes >= 100
Dus als de warmtepomp niet draait maar wel de pomp laat draaien tegen bevriezing.
[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 28-12-2025 10:56 ]
Hier tekenen aub ......
Kan ik aankomende dagen nog wel even naar kijken. Het is mij sowieso nog niet helemaal duidelijk wat alle variabelen in de json dump voorstellen. Vooral de dynamische velden zijn dan natuurlijk interessant om een geschiedenis van op te slaan.
Beschrijving staat onderin de JSON (ip-adres:8080)TM4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:22:
Oke die gegevens log ik niet (ik neem aan dat ze allemaal onderdeel zijn van de json data) - alleen flow. Kan de script natuurlijk aanpassen en meer info plotten of opslaan.
Kan ik aankomende dagen nog wel even naar kijken. Het is mij sowieso nog niet helemaal duidelijk wat alle variabelen in de json dump voorstellen. Vooral de dynamische velden zijn dan natuurlijk interessant om een geschiedenis van op te slaan.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Inderdaad gezien en ga ik mee aan de slag. Wel een leuk projectje.Flesym schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:40:
[...]
Beschrijving staat onderin de JSON (ip-adres:8080)
Dat laatste merk ik ook, het afkoelen van de leidingen. Dat tikken vinden wij niet storend en is ook maar op een paar plekken te horen. Wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming dus alleen de standleidingen tikken een beetje en de radiatoren in de bijkeuken en badkamer.Fragger123 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:00:
En als laatste: wanneer er een defrost plaats vind dan koelen mijn leidingen ook af wat logisch is. Echter heb ik dikkere stalen leidingen in huis, deze gaan waarschijnlijk door warm > koud afkoelen een beetje tikken wat wederom 's nachts als het stil is in huis als storend wordt ervaren. Ik heb gekeken bij de leiding en radiatorklemmen maar heb niet het idee dat deze te strak zitten o.i.d. Iemand hier nog goede tips voor?
Wat ik wel storend en enigszins bijzonder vind, is dat er dus beduidend kouder water het systeem in wordt gestuurd met 800L/u.
Tijdens de koude kerstdagen merkte ik dat onze Duo soms om en om gingen defrosten, waardoor 2x per uur (soms binnen 15 minuten van elkaar) de watertemperatuur ruim 10c zakte.
Wanneer de Duo allebei tegelijk de defrost startten, zakte de temperatuur zelfs 20c. Dat werd dan +/- 16c watertemperatuur...
De radiatoren werden daardoor echt koud. En het duurt wel een een paar minuten voor ze warm werden.
De vloer zelf lijkt er iets minder last van te hebben, al voel je die ook wel ietsjes afkoelen, maar ook vrij snel weer warm worden. Maar daar zit natuurlijk ook veel meer warmte in die dikke betonnen "buffer", dus die kan niet heel snel afkoelen.
Lijkt mij toch niet de bedoeling dat dat koude water zijn weg het huis in vindt?
Dat die defrosts draaien, prima te begrijpen, dat is nodig voor de werking van de warmtepompen en zal bij iedere fabrikant op een of andere manier gebeuren. Ik begrijp alleen de manier waarop niet goed.
Op 26 december is er 33x een defrost gedaan. Telkens +/- 5 minuten. Dat betekent bij 24u stoken, 2:45u koud water wordt rondgepompt. De radiatoren koelen sterk af en hebben na die defrost nog ietsje langer nodig om op te warmen en weer warmte aan de ruimte af te geven.
Op 25 december dus 33x
![]() |
![]() |
2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe)
Welkom in de wereld van een warmtepomp. Daar hoort defrost nu eenmaal bij en de warmte om de pomp buiten te ontdooien moet ergens vandaan komen. Die warmte is buiten niet beschikbaar.... dus komt het van binnen. De werking van de warmtepomp wordt tijdelijk omgekeerd. Warmte uit het huis wordt naar buiten verplaatst en ontdooid de warmtepomp. En zo doen ze het allemaal, ook een L/L warmtepomp.janssuhhh schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:46:
[...]
Dat laatste merk ik ook, het afkoelen van de leidingen. Dat tikken vinden wij niet storend en is ook maar op een paar plekken te horen. Wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming dus alleen de standleidingen tikken een beetje en de radiatoren in de bijkeuken en badkamer.
Wat ik wel storend en enigszins bijzonder vind, is dat er dus beduidend kouder water het systeem in wordt gestuurd met 800L/u.
Tijdens de koude kerstdagen merkte ik dat onze Duo soms om en om gingen defrosten, waardoor 2x per uur (soms binnen 15 minuten van elkaar) de watertemperatuur ruim 10c zakte.
Wanneer de Duo allebei tegelijk de defrost startten, zakte de temperatuur zelfs 20c. Dat werd dan +/- 16c watertemperatuur...
De radiatoren werden daardoor echt koud. En het duurt wel een een paar minuten voor ze warm werden.
De vloer zelf lijkt er iets minder last van te hebben, al voel je die ook wel ietsjes afkoelen, maar ook vrij snel weer warm worden. Maar daar zit natuurlijk ook veel meer warmte in die dikke betonnen "buffer", dus die kan niet heel snel afkoelen.
Lijkt mij toch niet de bedoeling dat dat koude water zijn weg het huis in vindt?
Dat die defrosts draaien, prima te begrijpen, dat is nodig voor de werking van de warmtepompen en zal bij iedere fabrikant op een of andere manier gebeuren. Ik begrijp alleen de manier waarop niet goed.
Op 26 december is er 33x een defrost gedaan. Telkens +/- 5 minuten. Dat betekent bij 24u stoken, 2:45u koud water wordt rondgepompt. De radiatoren koelen sterk af en hebben na die defrost nog ietsje langer nodig om op te warmen en weer warmte aan de ruimte af te geven.
Op 25 december dus 33x24 december zelfs 44x (dus zo'n 3:35u koud water de cv-installatie in)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een W/W warmtepomp zal dit niet hoeven doen.
Hoe lossen jullie dit op? Pijp is van kunststof en als het bevriest klapt het op den duur uit elkaar en bovendien kan de warmtepomp vocht niet meer kwijt en blijft het in de unit liggen (waar het natuurlijk ook weer bevriest)
Je komt vanzelf bij HA uit 😁. Omdat je Linux gebruikt, je kan HA ook op een VM of in docker draaien.TM4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:01:
[...]
Inderdaad gezien en ga ik mee aan de slag. Wel een leuk projectje.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Aan - Uit geschakeld? Want dan doet de Quatt een inschatting van het gasverbruik van de ketel op basis van hoe lang deze aangezet wordt door de CiC. Ik heb het verwarmingsbedrijf van de ketel uitstaan, maar zie ook nog kleine hoeveelheden gasverbruik (max wat ik zie afgelopen dagen was 0.7KWh aan warmteopbrenst op gas). Ik vermoed dat het inderdaad wordt bepaald aan de hand van de temperatuur van de flowmeter onder de ketel, dus op basis van meetonnauwkeurigheden.MWink schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:30:
Het moet niet kouder worden, met -5 graden buiten en die harde Oosten wind, nog nooit zo'n lage CoP gehad als vandaag. De Quatt houdt het nog net warm (200 m2 vrijstaand, 2008, 21.5 graden setpoint, convectoren en radiatoren, Quatt V1).
Ik heb de SoundSlider op Library staan, max 85 Hz, 1350 W (tot 4 uur 's nachts nog op Silent, max 55 Hz). Dan haalt hij de ingestelde setpoint net niet (21.2, behalve 's middags met zonnetje). Elk uur een defrost. Ik zie vandaag wel een halve kuub gasverbruik, terwijl mijn cv ketel er tussenuit is, mijn gas is al 1.5 jaar afgesloten! Ligt denk ik aan de afwijking in de flow sensor? [Afbeelding]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Wat mijns inziens wel een zwakte van Quatt en hun ecosysteem laat zien: de firmware van de buitenunit is kennelijk niet aan te passen op afstand, wat ik toch best wel een dingetje vind. Daarmee zijn potentiele toekomstige verbeteringen nog verder weg dan ze al leken te zijn.raven22 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:17:
[...]
Dat zit inderdaad ingebakken en is niet aan te passen.
Bij de v1.0 gaat deze aan als temp onder de 4 komt en gaat pas weer uit indien temp hoger dan 7 is.
Bij de v1.5 is het volgens mij aan/uit bij 0 graden, dat is al een heel stuk beter.
Hoe de 2.0 het doet weet ik niet.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Bij een airco die ook als verwarming werd gebruikt ( bij een kennis) : slang ook bevroren en bak vol. In ieder geval nood opening gemaakt in de bodem. Na ontdooien. Uitlaat met slang zat op diepste punt, in die bodemplaat zaten verhogingen daar een gat gemaakt ~ 30mm, deze verhoging zat ~ 10 mm hoger. Loopt bak in ieder geval niet meer vol. Is al paar jaar geleden. Slang kan nog bevriezen natuurlijk. Hoor alleen nog weleens hee mijn slang was weer eens bevroren.TM4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:02:
Het pijpje voor condens bevriest als het flink vriest. Zeker als de warmtepomp aan de muur hangt lijkt me dat wel een probleem. Mijn installatie staat op een plat dak, maar ik kijk mee bij een andere installatie die een pijpje heeft van ongeveer 2 meter lang die langs de muur loopt.
Hoe lossen jullie dit op? Pijp is van kunststof en als het bevriest klapt het op den duur uit elkaar en bovendien kan de warmtepomp vocht niet meer kwijt en blijft het in de unit liggen (waar het natuurlijk ook weer bevriest)
En wel naar de cop per uur, zoals die keurig in de app vermeld worden.
En terwijl je in de DAGrapportage inderdaad ziet dat de cop sterk zakt als het koud wordt, zie je als je dieper kijkt heel wat anders.
Kijk je per UUR, zie je inderdaad dat de cop plotseling nadat het kouder wordt dan 0 graden, de cop ongeveer teruggaat van 4 naar 3. (Let op: v 1.5!)
Ga je narekenen is dat precies de bodemverwarming van 2 x 150 watt die aangaat zodra het kouder wordt dan 0 graden. Een beetje rekenen en je ziet: het klopt.
En volgens mij is die bodemverwarming met mijn beide quatts op harde grind , zonder slang, helemaal niet nodig!! Het ontdooit water loopt opgewarmd naar de opening en direct buiten de Quatt!!
Zijn er al meer tweakers die dit echt ontdekt hebben, die er iets aan gedaan hebben?? Met ongeveer 150 uren per jaar kouder dan 0 graden, betekent het bij een DUO v1.5 150 x 2 x 150 watt = 45 kwh!!! extra, gewoon weggegooid!!
En ik weet; bij mijn power in van ongeveer 2500 kwh is 45 kwh niet veel, maar weggooien en mijn cop verzieken vind ik ook niet leuk!!
Ben benieuwd!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Een warmte kabel er omheen wikkelen.TM4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:02:
Het pijpje voor condens bevriest als het flink vriest. Zeker als de warmtepomp aan de muur hangt lijkt me dat wel een probleem. Mijn installatie staat op een plat dak, maar ik kijk mee bij een andere installatie die een pijpje heeft van ongeveer 2 meter lang die langs de muur loopt.
Bijvoorbeeld zoiets
https://www.tuinadvies.nl...ST6BLNULBFyoaAnVEEALw_wcB
Ik zou zeggen, trek de stekker van de bodemplaat verwarming er af en kijk of de boel niet bevriest. Ben wel benieuwd wat het met je cop berekening in de app doet.harv schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:49:
Op basis van alle opmerkingen hier over cop en bodemverwarming toch eens beter gekeken naar mijn Quatt DUO v1.5.
En terwijl je in de DAGrapportage inderdaad ziet dat de cop sterk zakt als het koud wordt, zie je als je dieper kijkt heel wat anders.
Kijk je per UUR, zie je inderdaad dat de cop plotseling nadat het kouder wordt dan 0 graden, de cop ongeveer teruggaat van 4 naar 3. (Let op: v 1.5!)
Ga je narekenen is dat precies de bodemverwarming van 2 x 150 watt die aangaat zodra het kouder wordt dan 0 graden. Een beetje rekenen en je ziet: het klopt.
En volgens mij is die bodemverwarming met mijn beide quatts op harde grind , zonder slang, helemaal niet nodig!! Het ontdooit water loopt opgewarmd naar de opening en direct buiten de Quatt!!
Zijn er al meer tweakers die dit echt ontdekt hebben, die er iets aan gedaan hebben?? Met ongeveer 150 uren per jaar kouder dan 0 graden, betekent het bij een DUO v1.5 150 x 2 x 150 watt = 45 kwh!!! extra, gewoon weggegooid!!
En ik weet; bij mijn power in van ongeveer 2500 kwh is 45 kwh niet veel, maar weggooien en mijn cop verzieken vind ik ook niet leuk!!
Ben benieuwd!
Volgens mij ligt er een vergelijkbare slang op de bodemplaat van de Quatt. Volgens mij los. Dan kun je evt een stuk eruit trekken en de afvoer inleiden. Geen idee hoelang die slang is.speedmetal35 schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:50:
[...]
Een warmte kabel er omheen wikkelen.
Bijvoorbeeld zoiets
https://www.tuinadvies.nl...ST6BLNULBFyoaAnVEEALw_wcB
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik zit er wel aan te denken. Het water loopt meteen het dak op, zonder pijpje oid. Iemand een idee wat die stekker zit?speedmetal35 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:00:
[...]
Ik zou zeggen, trek de stekker van de bodemplaat verwarming er af en kijk of de boel niet bevriest. Ben wel benieuwd wat het met je cop berekening in de app doet.
Dat was toch altijd een van de pijnpunten van de Quatt?harv schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:49:
Op basis van alle opmerkingen hier over cop en bodemverwarming toch eens beter gekeken naar mijn Quatt DUO v1.5.
Ben benieuwd!
In principe heb je genoeg aan aanschakelen bij een defrost <0, tot ca 3 min erna.
Haal hem van het board en zet er een wifi schakelaar tussen bijv.
(let op 230V) Kun je prima met een 1A relais schakelen.
edit:
Bijv zo'n ding: https://www.amazon.de/-/e...aa%2Caps%2C90&sr=8-8&th=1
Die hebben vaak een standaard modus. Dus die zet je dan op standaard uit.
Zodra de temp daalt krijgt de schakelaar spanning, maar blijft de trayheater zelf uit en kun je hem zelf bedienen.
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 28-12-2025 18:24 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
@harv succes ermee. Water bevriest dan vrijwel direct op de (letterlijk) ijskoude bodemplaat. De laag ijs zal alleen maar toenemen. Lijkt me een slecht plan.s020506 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:20:
[...]
Ik zit er wel aan te denken. Het water loopt meteen het dak op, zonder pijpje oid. Iemand een idee wat die stekker zit?
Als je toch wat wil, volg dan de tip van @paQ .
Dit doet Quatt bij temperaturen iets boven vriespunt overigens zelf ook. Paar minuten voor een defrosts gaat BPV aan.
Stekker zit op L5 van het mainboard onder de kap
:strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door jj85 op 28-12-2025 18:34 ]
Trayheater aan is alleen maar zinvol bij temp <0 tijdens en net na een defrost.jj85 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:30:
[...]
@harv succes ermee. Water bevriest dan vrijwel direct op de (letterlijk) ijskoude bodemplaat. De laag ijs zal alleen maar toenemen. Lijkt me een slecht plan.
Dit doet Quatt bij temperaturen iets boven vriespunt overigens zelf ook. Paar minuten voor een defrosts gaat BPV aan.
Daarbuiten is het gewoon klimaatopwarming.
Dit zou nog wel eens tegen kunnen vallen, er bestaat iets als het Mpemba-effect, wat aangeeft dat warm water in bepaalde gevallen zelfs eerder bevriest dan koud water en dat zou in dit geval zo maar eens kunnen gebeuren.harv schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:49:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Wil gewoon even mee sparrenokijokii schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:36:
[...]
Dit zou nog wel eens tegen kunnen vallen, er bestaat iets als het Mpemba-effect, wat aangeeft dat warm water in bepaalde gevallen zelfs eerder bevriest dan koud water en dat zou in dit geval zo maar eens kunnen gebeuren.
In de V2 zat sowieso al wat overlengte toch?
Heb je nog mazzel met een 1.5, de 1.0 neemt nog veel meer.harv schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:49:
Ben benieuwd!
Ik snap niet dat @Quatt Support hier niet iets voor verzint, ze zijn wel langsgeweest om de frontjes te vervangen, hadden ze gelijk ook even de firmware kunnen aanpassen.
Zolang de openingen groot genoeg zijn, loopt dat water echt wel weg. Het vriest niet meteen aan. Ik durf dat experiment wel aan. In het ergste geval prik je de heater weer in.jj85 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:30:
[...]
@harv succes ermee. Water bevriest dan vrijwel direct op de (letterlijk) ijskoude bodemplaat. De laag ijs zal alleen maar toenemen. Lijkt me een slecht plan.
Stekker zit op L5 van het mainboard onder de kap
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daikin verkoopt een een bottom plate heater als optie. En zegt dat deze nodig is als het meer dan 3 dagen aaneen kouder is dan -5 C en hoge relatieve luchtvochtigheid. In dit matige klimaar was het waarschijnlijk alleen de afgelopen dagen een vraagteken geweest, de meeste tijd is het hier warmer.
Wellicht een elegantere oplossing dan de stekker helemaal los trekken. Nu ff kijken of ze wel tegen de lage temperatuur kunnen. En of bereik van de wifi genoeg is in die stalen kast.paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:20:
[...]
Dat was toch altijd een van de pijnpunten van de Quatt?
In principe heb je genoeg aan aanschakelen bij een defrost <0, tot ca 3 min erna.
Haal hem van het board en zet er een wifi schakelaar tussen bijv.
(let op 230V) Kun je prima met een 1A relais schakelen.
edit:
Bijv zo'n ding: https://www.amazon.de/-/e...aa%2Caps%2C90&sr=8-8&th=1
Die hebben vaak een standaard modus. Dus die zet je dan op standaard uit.
Zodra de temp daalt krijgt de schakelaar spanning, maar blijft de trayheater zelf uit en kun je hem zelf bedienen.
eea zal mogelijk te maken hebben met afstand van bodemplaat tot het draaiende deel (ventilator) in de afweging het standaard monteren of als optie hanteren. Daikin lijkt me een bedrijf die daarin wel eerst z'n huiswerk doet, de toko waar Quatt de V1 vandaan heeft: not so much (getuige de belabberde firmware)s020506 schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:46:
[...]
Zolang de openingen groot genoeg zijn, loopt dat water echt wel weg. Het vriest niet meteen aan. Ik durf dat experiment wel aan. In het ergste geval prik je de heater weer in.
Daikin verkoopt een een bottom plate heater als optie. En zegt dat deze nodig is als het meer dan 3 dagen aaneen kouder is dan -5 C en hoge relatieve luchtvochtigheid. In dit matige klimaar was het waarschijnlijk alleen de afgelopen dagen een vraagteken geweest, de meeste tijd is het hier warmer.
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
@iedereenharv schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:49:
Ben benieuwd!
Prima reacties.
Ik lees echter niet dat iemand al geprobeerd heeft zonder gevolgen een eind te maken aan het extra energieverbruik.
Maar ook, het gaat maar jaarlijks om 45 kwh, en daar wil ik ook niet mijn garantieaanspraken voor op het spel zetten. Ik heb dus ook gelukkig geen v1.0, die veel sneller gaat verwarmen!
Blijft mijn gevoel, dat het vooral Quatt het voordeel geeft van de uniforme uitvoering, dus altijd juist wat Quatt aangaat. Dat het evenverder in de afvoerbuisjes alsnog fout gaat hoort daar niet bij.
Ik ga voorlopig eerst meer bestuderen/begluren of er inderdaad warmwater/ijsvorming enz ontstaat tijdens de defrost.
Blijft toch vreemd dat we gewoon nauwelijks weten hoe en waarom bepaalde dingen bij onze quatts gebeuren. Dat zou toch ook anders kunnen dan met artikeltjes voor de niet technisch geinteresseerde lezer.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/TU6oOa5whb2dKxUpYWIPijr9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gmVLoJUAdfZgoug7MtiYO4YB.jpg?f=fotoalbum_tile)