• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37
rinkh schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:38:
[...]

https://status.quatt.io/ Staat hier misschien nog iets tussen aan meldingen?
Dat zou wel bijzonder zijn :o
Als je aardlekschakelaar eruit klapt dat er dan op status.quatt een melding komt te staan ;)

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:16
onlinaius schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:44:
[...]

Ik denk dat ik het binnenkort gewoon eens probeer.
Poging gedaan, maar de tab's zitten met een kliksysteem vast, en mede met dank aan de isolatie zijn die echt voor geen meter los te krijgen. Iemand een tip hoe / waarmee ik die L5 spade connector kan loskrijgen? Het locksysteem is een pinnetje dat vanuit de kabel in een gaatje op de spade connector klikt.

Ik heb het al geprobeerd met een pincet, zowel met knijpen, als proberen met de punt de lockpin los te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door onlinaius op 30-12-2025 12:58 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34
Goeie tang en loswrikken gewoon?
Is het niet gewoon een bolletje wat in een gaatje klikt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• onlinaius
paQ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:58:
Goeie tang en loswrikken gewoon?
Is het niet gewoon een bolletje wat in een gaatje klikt?
Ja, dat is het inderdaad. De mannelijke connector heeft een gaatje waar een pinnetje / bolletje in valt vanaf de vrouwelijke connector (de kabel). De ellende is dat L5 en L6 met de bolletjes naar elkaar gericht zijn, dus je komt er al wat moeilijker bij, en dan zit er ook nog de kunststof isolatiehoes over de connector. Ik heb al geprobeerd hier op allerlei plekken in te drukken om het bolletje los te duwen, maar na een minuut of 15 heb ik het maar opgegeven.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-01 19:40
jj85 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:47:
[...]

Dat zou wel bijzonder zijn :o
Als je aardlekschakelaar eruit klapt dat er dan op status.quatt een melding komt te staan ;)
Ik dacht met betrekking tot kapotte compressor er misschien iets zou verschijnen

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:14
MWink schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:34:
[...]

Ik heb wel tijdens het eerste stookseizoen bij Quatt gevraagd het verlies vermogen van de woning naar beneden bij te stellen in de stooklijn door te veel pendelgedrag. Wat bedoel je met berekening?
@MWink

Ook dat heb ik toevallig een paar maanden geleden gedaan, vooral om pendelen rondom de wenstemperatuur te verminderen. Gelukt weet ik niet, ik heb het idee dat Quatt ook iets meer corrigeert met de temperatuurinstellingen via de cic. Het kan ook gewoon aan de koude buitentemperaturen liggen.

Ik bedoelde verder de berekening van de stooklijn via de excelsheet van onze tweakers, maar misschien heb jij een soort excelsheet van quatt gekregen. Want hoe heb jij de conclusie getrokken dat de instelling door quatt verlaagd moest worden??

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• jj85
rinkh schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:25:
[...]

Ik dacht met betrekking tot kapotte compressor er misschien iets zou verschijnen
Die site is niet persoonlijk, maar algemeen. Gaat over de status van de Quatt servers en diensten.

• jj85
onlinaius schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:11:
[...]

Ja, dat is het inderdaad. De mannelijke connector heeft een gaatje waar een pinnetje / bolletje in valt vanaf de vrouwelijke connector (de kabel). De ellende is dat L5 en L6 met de bolletjes naar elkaar gericht zijn, dus je komt er al wat moeilijker bij, en dan zit er ook nog de kunststof isolatiehoes over de connector. Ik heb al geprobeerd hier op allerlei plekken in te drukken om het bolletje los te duwen, maar na een minuut of 15 heb ik het maar opgegeven.
Die van de waterpomp op het relais, zit ook met zo'n constructie vast als ik mij niet vergis. Daar was enigszins lomp trekken wel de oplossing :X

Alternatief kun je de neutraal op de wago losmaken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XKupAlpnl6fH7FQe8kTbW5ghWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RwYMTQTPxj6KmNFeWViTk8AJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door jj85 op 30-12-2025 13:33 ]

• harv
rinkh schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:38:
[...]

https://status.quatt.io/ Staat hier misschien nog iets tussen aan meldingen?
@rinkh

Dit ken ik niet. Is dat info betrekking hebbende op onze eigen warmtepompen of algemene info omtrent hun systemen??

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• jj85
harv schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:33:
[...]

@rinkh

Dit ken ik niet. Is dat info betrekking hebbende op onze eigen warmtepompen of algemene info omtrent hun systemen??
dat laatste

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-01 14:28
harv schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:30:
[...]
@MWink
Ook dat heb ik toevallig een paar maanden geleden gedaan, vooral om pendelen rondom de wenstemperatuur te verminderen. Gelukt weet ik niet, ik heb het idee dat Quatt ook iets meer corrigeert met de temperatuurinstellingen via de cic. Het kan ook gewoon aan de koude buitentemperaturen liggen.

Ik bedoelde verder de berekening van de stooklijn via de excelsheet van onze tweakers, maar misschien heb jij een soort excelsheet van quatt gekregen. Want hoe heb jij de conclusie getrokken dat de instelling door quatt verlaagd moest worden??
@harv
Ik heb geen Excel sheet gebruikt, ik had zelf op basis van voormalig gasverbruik op koude dagen uitgerekend/geëxtrapoleerd wat het verlies vermogen was van de woning bij -10. Dat was lager dan het vermogen dat bij installatie stond ingesteld in de CiC, dus het vermogen van de stooklijn laten verlagen.

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3. 4 Jaga convectoren met zelfbouw fans, rest radiatoren. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A++++/NOM, gasloos feb24. PV: 60x, totaal 17.5kWp, 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA integr

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-01 18:22

TM4

Inmiddels weer wat verder. Ticket aangemaakt bij Quatt voor de flowproblemen, lage cop en niet aanslaan gas bij deze lage cop. Om beter inzicht te krijgen in de data python script uitgebreid.
SupervisoryControlMode toegevoegd nav vraag @CPM en wat inzicht temperatuur. Log tevens alle data in een cvs file. Info geplot in de grafiek zijn volgens mij wel voldoende voor redelijk inzicht.

Gezien de uitschieters in de grafiek lijkt het er wel op dat zoals bij @rijabo de flowmeter niet goed functioneert, maar uiteraard zal quatt dat nog moeten bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zerIfYpUOZkal1EkmrTpcM3i7UA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y8PCihXUy3Lv1LyxwP0CVEE5.png?f=fotoalbum_large

• jj85
@TM4 krijg je controlmode 4? Dat zou wel raar zijn...
Je flow ziet er grotendeels dik in orde uit. Hoe ziet je verwarmingssysteem eruit? Zitten daar nog trv's bijvoorbeeld?

• TM4

TM4

jj85 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:29:
Je flow ziet er grotendeels dik in orde uit. Hoe ziet je verwarmingssysteem eruit? Zitten daar nog trv's bijvoorbeeld?
Yep. Volgens de plot gegevens wel, maar ik moet wellicht de script nog even checken. Want deze hoort altijd aan te geven als de controlmode aangepast wordt en dan mis ik 2-4.
edit:
nog even verder uitgezocht en de 2-4 staat wel in de gegevens maar was een heel kort moment. 2-4 is door 4-2 direct overschreven in de grafiek.
Flow dik in orde? Zijn flinke rommelige uitschieters en een tijdje bijna 1100 ipv 800. Ik had begrepen dat de flow tussen 790 en 810 hoort te blijven?
Geen trv's trouwens. Wel ruim 30 jaar oude radiatoren, zou dus best kunnen dat een radiatorknop niet helemaal goed functioneert. Staan 8 radiatoren in principe vol open, ik heb er echter 1 (kleintje) die vrij lauw blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door TM4 op 31-12-2025 00:00 ]

• Mr.White
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:12
Ik lees al enige tijd mee over de ervaring met Quatt na de aankoop/plaatsing en helaas wacht ik zelf al ruim een maand op reactie.

Onze HP1 (duo installatie) maakt sinds plaatsing een hoge toon zodra het vermogen tussen de 500-900 watt staat. De HP2 draait goed en maakt dit geluid niet.

Ik heb op 21 november een ticket aangemaakt met de klacht, meerdere foto’s en filmpjes later nog steeds geen fatsoenlijke terugkoppeling of reactie, anders dat de casus nu bij het QRES-team ligt.

Ik begrijp dat er prio wordt gegeven aan urgentere issues, maar het geluid resoneert behoorlijk door het huis, laat staan die van de buren.

Zijn er meer ‘Quatters’ die hier last van hebben of hebben gehad? Is er een korte termijn oplossing die ik zelf kan proberen (behalve uitschakelen)?

• TM4

TM4

Mr.White schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:54:
Zijn er meer ‘Quatters’ die hier last van hebben of hebben gehad? Is er een korte termijn oplossing die ik zelf kan proberen (behalve uitschakelen)?
Niet bij mijn eigen installatie, maar wel een andere die ik ook 'begeleid' en een hybride installatie. Daar was ook een afwijkend hoog geluid en op de video die ik toen stuurde was volgens mij vrij duidelijk hoorbaar en toen is er binnen redelijke termijn (paar weken) iemand gekomen. Duurde wel even heen en weer gemail voordat ze langs kwamen.
Toen het eerste team langs kwam vonden ze niets en was het geluid niet hoorbaar.. en uiteraard toen ze weggingen kwam het geluid weer terug (bij hoge toeren).

2e team kwam nadat we hadden gemeld dat het nog niet was opgelost binnen en week en hebben een onderdeel in de motor vervangen. Daarna liep 'ie weer als een zonnetje.

Dit was echter wel zo'n 10 maanden geleden.

• paQ
Ik lees al enige tijd mee over de ervaring met Quatt na de aankoop/plaatsing en helaas wacht ik zelf al ruim een maand op reactie.

Onze HP1 (duo installatie) maakt sinds plaatsing een hoge toon zodra het vermogen tussen de 500-900 watt staat. De HP2 draait goed en maakt dit geluid niet.

Ik heb op 21 november een ticket aangemaakt met de klacht, meerdere foto’s en filmpjes later nog steeds geen fatsoenlijke terugkoppeling of reactie, anders dat de casus nu bij het QRES-team ligt.

Ik begrijp dat er prio wordt gegeven aan urgentere issues, maar het geluid resoneert behoorlijk door het huis, laat staan die van de buren.

Download de app sonictools op je telefoon. Die geeft precies aan welke frequentie het geluid is.

• jj85
TM4 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:43:
[...]

Yep. Volgens de plot gegevens wel, maar ik moet wellicht de script nog even checken. Want deze hoort altijd aan te geven als de controlmode aangepast wordt en dan mis ik 2-4.
edit:
nog even verder uitgezocht en de 2-4 staat wel in de gegevens maar was een heel kort moment. 2-4 is door 4-2 direct overschreven in de grafiek.
Flow dik in orde? Zijn flinke rommelige uitschieters en een tijdje bijna 1100 ipv 800. Ik had begrepen dat de flow tussen 790 en 810 hoort te blijven?
Geen trv's trouwens. Wel ruim 30 jaar oude radiatoren, zou dus best kunnen dat een radiatorknop niet helemaal goed functioneert. Staan 8 radiatoren in principe vol open, ik heb er echter 1 (kleintje) die vrij lauw blijft.
Voor en na 22.32 is hij best strak. Dus daar dik in orde. Wat gebeurt er rond die tijd. Als de cic daar zelfs de Quatt uitschakelt en alleen op cv draait...

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-01 15:55
Jammer, sinterklaas en kerst is al voorbij. Waren mooie dagen. Maar ik had nog een wens moet ik verdorie weer jaartje wachten.. Heating Options: Ga naar setpoint en blijf daar :) Ik krijg dat pendelen maar niet weg. Wat ik ook frappant vindt is dat na een defrost de pomp even naar standby ging en " direct" weer terug kwam en weer verder ging alsof er niks aan de hand is :) na een defrost.?

Fijne jaar wisseling gewenst !!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxIs6eHBewzqjDXjGubXVG5kbes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4v9IxAFSspOLVYFRXYOjLsQz.png?f=fotoalbum_large

• jj85
rijabo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:53:
Jammer, sinterklaas en kerst is al voorbij. Waren mooie dagen. Maar ik had nog een wens moet ik verdorie weer jaartje wachten.. Heating Options: Ga naar setpoint en blijf daar :) Ik krijg dat pendelen maar niet weg. Wat ik ook frappant vindt is dat na een defrost de pomp even naar standby ging en " direct" weer terug kwam en weer verder ging alsof er niks aan de hand is :) na een defrost.?

Fijne jaar wisseling gewenst !!!

[Afbeelding]
Bijzonder :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Goz2JvzIdVrUaztGPlg232EUQ6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gaIRH8CfStp41zfblMDlh4zl.png?f=fotoalbum_large

Wat doet je thermostaat (entiteit thermostat heating) op dat moment?

• rijabo
jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:59:
[...]

Bijzonder :?
[Afbeelding]

Wat doet je thermostaat (entiteit thermostat heating) op dat moment?
aja dat had iemand me al eens geleerd valt allemaal ook niet mee 8)7 die gaat naar off ja ,Tado V3+ dus daar moet ik het dan toch echt zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEq_NAfJcZ3iAxE4YmYHxLYMEXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t97RkoY4euje4wUvCK8CfX0c.png?f=fotoalbum_large

• rijabo
rijabo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:24:
[...]

aja dat had iemand me al eens geleerd valt allemaal ook niet mee 8)7 die gaat naar off ja ,Tado V3+ dus daar moet ik het dan toch echt zoeken?

[Afbeelding]
Wat me ook opvalt trouwens: de entity van de tado: sensor.living_temperature die update veel later (soms wel 18 minuten?) als de entity sensor.heatpump_thermostat_room_temperature naar quatt?. Begrijp ik het dan goed dat de quatt de room temperature eerder door krijgt als de tado? Geen idee of dit er iets mee te maken heeft.?

• rijabo
rijabo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:32:
[...]

Wat me ook opvalt trouwens: de entity van de tado: sensor.living_temperature die update veel later (soms wel 18 minuten?) als de entity sensor.heatpump_thermostat_room_temperature naar quatt?. Begrijp ik het dan goed dat de quatt de room temperature eerder door krijgt als de tado? Geen idee of dit er iets mee te maken heeft.?
sorry voor de spam. verkeerde water out.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YfT8xikP2bEjrIQFneWIeXFxYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uu7rbAXTAn99WvoPMqX7sksa.png?f=fotoalbum_large

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:26
rijabo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:32:
[...]

Gaat die Tado integration in HA niet via de cloud? Daar zit altijd een flinke vertraging op. De CiC krijgt de temperatuur via de kabel, dat is altijd sneller.

PVoutput

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

TM4 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:17:
Inmiddels weer wat verder. Ticket aangemaakt bij Quatt voor de flowproblemen, lage cop en niet aanslaan gas bij deze lage cop. Om beter inzicht te krijgen in de data python script uitgebreid.
SupervisoryControlMode toegevoegd nav vraag @CPM en wat inzicht temperatuur. Log tevens alle data in een cvs file. Info geplot in de grafiek zijn volgens mij wel voldoende voor redelijk inzicht.

Gezien de uitschieters in de grafiek lijkt het er wel op dat zoals bij @rijabo de flowmeter niet goed functioneert, maar uiteraard zal quatt dat nog moeten bevestigen.

[Afbeelding]
Bijzonder verloop. Stabiele buitentemperatuur en de watertemperatuur loopt op en naarmate temperatuur oploopt begint het beeld onrustiger te worden.
Wat is trouwens supervisor control mode 4?

Soms is meer info wel prettig. Wordt er voldaan aan de warmte vraag, wat doet de CVketel?

Hier tekenen aub ......

• jj85
CPM schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:55:
[...]

Bijzonder verloop. Stabiele buitentemperatuur en de watertemperatuur loopt op en naarmate temperatuur oploopt begint het beeld onrustiger te worden.

Soms is meer info wel prettig. Wordt er voldaan aan de warmte vraag, wat doet de CVketel?
CM4 is Heating - boiler only

• rijabo
s020506 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:52:
[...]

Gaat die Tado integration in HA niet via de cloud? Daar zit altijd een flinke vertraging op. De CiC krijgt de temperatuur via de kabel, dat is altijd sneller.
ja dat zal kloppen. Maar omdat de tado the heating off zet was ik daaraan aan het denken. dus de tado denkt dat het nog dezelfde room temperature is als set point is en zet hem uit terwijl cic de kamer temperatuur al lager is bijvoorbeeld na defrost? misschien een gedachte kronkel van mij :( . of the lag in home assistant via de cloud.

• harv
jj85 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:29:
@TM4
Ketel verkeerd om aangesloten.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:03
paQ schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:40:
[...]

Ik denk als je nog 3 min had blijven staan, je de defrost live had kunnen zien :+
Ik werkte gisteren in de tuin en zag precies hetzelfde met dezelfde zorg. Heb het zelfs gefilmd, 3 minuten tot de puf.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• onlinaius
Brent schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:19:
[...]

Ik werkte gisteren in de tuin en zag precies hetzelfde met dezelfde zorg. Heb het zelfs gefilmd, 3 minuten tot de puf.
Best leuk om eens te bekijken inderdaad. Ik heb het in de afgelopen jaren een heel aantal keer gezien. Als ik het zie gebeuren blijf ik nog steeds wel eens staan kijken, mooie stoomwolk, zeker bij dit weer!

• TM4

TM4

jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:12:
[...]

Voor en na 22.32 is hij best strak. Dus daar dik in orde. Wat gebeurt er rond die tijd. Als de cic daar zelfs de Quatt uitschakelt en alleen op cv draait...
Naar 4 gebeurt maar een heel kort moment het is dus geen lange periode. Als jullie dat nooit zien is het wellicht wel een aanwijzing dat er iets mis is. Ik weet niet of het echt 'strak' is trouwens ook als de flow niet heel erg uitschiet zit het niet in de range 790-810 eerder 750-850.

Hieronder een langere periode. Blijft na wat uitschieters wel een stuk rustiger. In de grafiek zie ik verder niet echt aanwijzingen voor de (ontregelde?) flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qQkRAhYJhMTfHnRGH6GHAP1cwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fS9211QkX9iV6uahi40iv64J.png?f=fotoalbum_large

• TM4

TM4

CPM schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:55:
[...]

Alleen ketel, maar dat is een kort moment. Ketel slaat niet aan en verbruikt geen gas.

Welke info is nog meer nuttig? Ik kan in principe alle json data in een grafiek krijgen.

• TM4

TM4

harv schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:08:
[...]

@TM4
Ketel verkeerd om aangesloten.
Interessant. Waarom denk je dat en hoe kan ik dat zien/beoordelen?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-01 18:48
rijabo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:01:
[...]

ja dat zal kloppen. Maar omdat de tado the heating off zet was ik daaraan aan het denken. dus de tado denkt dat het nog dezelfde room temperature is als set point is en zet hem uit terwijl cic de kamer temperatuur al lager is bijvoorbeeld na defrost? misschien een gedachte kronkel van mij :( . of the lag in home assistant via de cloud.
Je kunt ook de local integratie via Homekit gebruiken, dan heb je ook geen last van de limiet op de apicalls.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:59
rijabo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:44:
[...]

sorry voor de spam. verkeerde water out.

[Afbeelding]
Wat pendelt er bij jou? Wat ik zie is een normaal verloop tussen defrosts en de thermostaat die even uit en weer aan gaat

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• rijabo
TeslaNerd schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:51:
[...]

Wat pendelt er bij jou? Wat ik zie is een normaal verloop tussen defrosts en de thermostaat die even uit en weer aan gaat
Thanks voor de reply.
Nou ik weet dan niet of ik dat dan goed verwoord: maar mijn verwachting zou zijn dat power input verlaagd zou worden en niet de heating uit gezet zal worden? even de defrost buiten beschouwing gelaten, waarom gaat dan de thermostaat heating off om 23:12 en wordt niet de power input aangepast? Dit is maar een voorbeeld maar heb ook andere voorbeelden dat dit gebeurd als setpunt bereikt is en bijvoorbeeld power input was bijvoorbeeld ~ 1000 Watt waarom word dan dit niet verlaagd? Een keer houd het op dat snap ik als dit bijvoorbeeld bij 250 watt input gebeurd. Of begrijp ik het dan niet goed.?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b4ZX8hA47S2DG2w7RsXsCzrNTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qKuKITEeDrLdXWrCpoTkh7vI.png?f=fotoalbum_large

• rijabo
raven22 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:19:
[...]

Je kunt ook de local integratie via Homekit gebruiken, dan heb je ook geen last van de limiet op de apicalls.
Heb deze toegevoegd en zal het eens opvolgen. Bedankt voor de tip!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online

Is dit het geluid wat je ongeveer hoort?

YouTube: 316 hz

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• s020506
Vandeweek wel aan het denken gezet over een schakelaar te plaatsen voor de bodemplaatverwarming. En ik had toch nog een Shelly 1PM Mini Gen3 liggen. Een uurtje huisvlijt later en het werkt :)

De shelly zit in een apart doosje dat zo buiten de stalen kooi van de buitenunit hangt. Ik was bang dat ik anders geen bereik meer had. En er zat toch nog een loze wartel aan de achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZEQxMAWGEnr99pho-PIrPKG1WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRtwfG8BelfPEeXDziltCLIU.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmPBu0qNKmo1gOBSCyKsg8GPSjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riICvrF6l719gUAfrZoIaqKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bijzonder is wel dat de buitenunit de 150 verbruik wel doorgeeft. Terwijl mijn stekker toch echt zegt dat het verbruik 150 lager zit. Je kan precies zien wanneer ik de bpv aan heb, en wanneer niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBplf5zVfR5WtCcT-JO0OVs_KKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4OW5sRNgvN6WtVwKQBOOIVG.png?f=fotoalbum_large.

Maar goed, wel tevreden zo :)

PVoutput

• jj85
s020506 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:41:
Vandeweek wel aan het denken gezet over een schakelaar te plaatsen voor de bodemplaatverwarming. En ik had toch nog een Shelly 1PM Mini Gen3 liggen. Een uurtje huisvlijt later en het werkt :)

De shelly zit in een apart doosje dat zo buiten de stalen kooi van de buitenunit hangt. Ik was bang dat ik anders geen bereik meer had. En er zat toch nog een loze wartel aan de achterkant.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Bijzonder is wel dat de buitenunit de 150 verbruik wel doorgeeft. Terwijl mijn stekker toch echt zegt dat het verbruik 150 lager zit. Je kan precies zien wanneer ik de bpv aan heb, en wanneer niet.

[Afbeelding].

Mooi. Was dus de witte draad op de wago :)

Zie mn reactie van gisteren mbt die 150w
jj85 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:57:
[...]

Combinatie van meten en schatten. Compressor driver board (met compressor en fan) wordt bemeten. De rest wordt geschat. Wordt het bitje crank case heater actief, dan wordt er 40w bij powerinput opgeteld. Bitje bodemplaatverwarming geeft een extra 150w etc...

• jj85
rijabo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:13:
[...]

Thanks voor de reply.
Nou ik weet dan niet of ik dat dan goed verwoord: maar mijn verwachting zou zijn dat power input verlaagd zou worden en niet de heating uit gezet zal worden? even de defrost buiten beschouwing gelaten, waarom gaat dan de thermostaat heating off om 23:12 en wordt niet de power input aangepast? Dit is maar een voorbeeld maar heb ook andere voorbeelden dat dit gebeurd als setpunt bereikt is en bijvoorbeeld power input was bijvoorbeeld ~ 1000 Watt waarom word dan dit niet verlaagd? Een keer houd het op dat snap ik als dit bijvoorbeeld bij 250 watt input gebeurd. Of begrijp ik het dan niet goed.?

[Afbeelding]
Ja, naar de thermostaat zegt dat de Quatt uit moet. Dus dat is bepalend.

• raven22

[Afbeelding].

ziet er goed uit, ik heb er ook nog eentje liggen, kun je iets meer details geven over hoe je hem hebt aangesloten?

• rijabo
jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:57:
[...]

Ja, naar de thermostaat zegt dat de Quatt uit moet. Dus dat is bepalend.
Ja duidelijk. Ik zie daar geen instellingen voor in tado, dus tado de deur uit? :) Welke thermosstaat kan dit wel dan? Een quatt thermostaat? :)

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:32
Fan motor vanochtend vervangen door een zeer aardig monteur. Geluid is weg. 😊

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• TeslaNerd

[Afbeelding].

Mooie oplossing! En goed gedocumenteerd 👍

De power input wordt alleen daadwerkelijk gemeten met het amperage en het voltage door de inverter van de compressor: P_compressor = V_compressor x I_compressor. De overige componenten van de power input zoals de 150Watt van de bodemplaatverwarming worden dan toegevoegd obv de aansturing door de controller in de buitenunit

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
rijabo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:23:
[...]

Ja duidelijk. Ik zie daar geen instellingen voor in tado, dus tado de deur uit? :) Welke thermosstaat kan dit wel dan? Een quatt thermostaat? :)
Honeywell Round Modulation 🤷‍♂️

• TeslaNerd

[Afbeelding].

Zijn er naast zo een Shelly ook kant-en-klare schakelaars voor bijvoorbeeld vorstbescherming met ingebouwde temperatuursensor die hiervoor te gebruiken zijn zonder dat aanvullende aansturing nodig is?

• paQ

[Afbeelding].

noice :)

En nu gewoon met defrost <0 (of 0,5 eventueel) trayheater aan tot ca 3 min na de defrost.
Samen 7~9 min. Langer moet niet nodig zijn.
Je zou het eventueel wat kunnen rekken bij <-6 bijv

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-01 18:44
Iemand enig idee wat hier nog aan de hand kan zijn? De Quatt V2 van 2 weken oud bij mijn zus is er vannacht mee gestopt en draait alleen nog op CV-installatie.

Thermostaat stroomloos gehad, CIC stroomloos gehad, Quatt stroomloos gehad, mag allemaal niet baten. Bij nieuwe warmtevraag start de fan van de Quatt 10 seconden, slaat uit en dan springt de CV-ketel aan. Belletje naar Quatt gedaan, daar standaard bel scriptje doorlopen, en het zou worden doorgezet.

Geen sound slider toegepast, CIC staat op de instelling 'Duurzaam'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZMqnc4X1cDgHOtqAkzp6dZOn1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t49WmYPDwwT8yhWCQeU7w7gh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN_ovk4BmfmFC-G21PK6YsjI2Ns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YFTDgeeaJHP0qQIbH81hf9r6.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J_lP0AcIsILSv7fm5NoQg3ET8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0C1fBoZnCv2tt4S6nfKF1XF4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Razer op 31-12-2025 14:39 ]

• s020506
paQ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:02:
[...]

noice :)

En nu gewoon met defrost <0 (of 0,5 eventueel) trayheater aan tot ca 3 min na de defrost.
Samen 7~9 min. Langer moet niet nodig zijn.
Je zou het eventueel wat kunnen rekken bij <-6 bijv
Inderdaad, onder de 0,5 graden gaat hij 10 minuutjes aan bij een defrost. Vergeleken met hiervoor is een minuutjes met of minder helemaal niks.

PVoutput

• onlinaius
Ik heb zojuist de L5 er helemaal afgehaald. Het is uiteindelijk gelukt door de isolatiesleeve voorzichtig kapot te maken met een accuboormachine. Nu eens in de gaten houden wat er komende dagen gebeurd, maar ik zie eerlijk gezegd weinig kans op problemen, aangezien de airco het ook al jaren prima doet zonder bodemverwarmer.

• onlinaius
s020506 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:20:
[...]

Inderdaad, onder de 0,5 graden gaat hij 10 minuutjes aan bij een defrost. Vergeleken met hiervoor is een minuutjes met of minder helemaal niks.
Ik ben benieuwd. Ik heb persoonlijk een vermoeden dat je ook nog wel wegkomt met nog een heel stuk minder, bijv onder de nul graden 1x per 12 of zelfs 24 uur.

Jammer dat de COP in de app nu niet meer klopt, hoewel ik het in HA natuurlijk wel kan laten omrekenen.

• jj85
onlinaius schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:21:
Ik heb zojuist de L5 er helemaal afgehaald. Het is uiteindelijk gelukt door de isolatiesleeve voorzichtig kapot te maken met een accuboormachine.
Je had ook gewoon de witte kabel uit de wago kunnen halen, zelfde effect, minder schade :X

• paQ
jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:23:
[...]

Je had ook gewoon de witte kabel uit de wago kunnen halen, zelfde effect, minder schade :X
:D

• TeslaNerd
Razer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:15:
Iemand enig idee wat hier nog aan de hand kan zijn? De Quatt V2 van 2 weken oud bij mijn zus is er vannacht mee gestopt en draait alleen nog op CV-installatie.

Thermostaat stroomloos gehad, CIC stroomloos gehad, Quatt stroomloos gehad, mag allemaal niet baten. Bij nieuwe warmtevraag start de fan van de Quatt 10 seconden, slaat uit en dan springt de CV-ketel aan. Belletje naar Quatt gedaan, daar standaar bel scriptje doorlopen, en het zou worden doorgezet.

Geen sound slider toegepast, besparen staat op duurzaam.

[Afbeelding]

De CiC staat op besparen ipv op duurzaam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmPsv6F_nhTk2KqHFhvBSKCyaa4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DnPXBcbHBEQLQYoOeXwYXqhX.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Razer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:15:

Thermostaat stroomloos gehad, CIC stroomloos gehad, Quatt stroomloos gehad, mag allemaal niet baten. Bij nieuwe warmtevraag start de fan van de Quatt 10 seconden, slaat uit en dan springt de CV-ketel aan. Belletje naar Quatt gedaan, daar standaard bel scriptje doorlopen, en het zou worden doorgezet.

Geen sound slider toegepast, besparen staat op duurzaam.

[Afbeelding]

Systeemdruk in orde?

(Mijn vorige WP, een LG, was altijd hypergevoelig als de systeemdruk ergens onder de 1.85 kwam)

• onlinaius
jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:23:
[...]

Haha, damn, helemaal niet doorgehad dat die daarheen ging. Je had het inderdaad eerder gezegd, maar ik had toen niet helemaal door wat je met wago bedoelde. Dat had ik uiteraard even moeten googlen, want dat is inderdaad de logischere oplossing.

• jj85
onlinaius schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:31:
[...]

Haha, damn, helemaal niet doorgehad dat die daarheen ging. Je had het inderdaad eerder gezegd, maar ik had toen niet helemaal door wat je met wago bedoelde. Dat had ik uiteraard even moeten googlen, want dat is inderdaad de logischere oplossing.
Voor de volgende keer ;)
Ben benieuwd naar je bevindingen!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-01 18:44
TeslaNerd schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:27:
[...]

De CiC staat op besparen ipv op duurzaam
[Afbeelding]
Sorry, die staat op Duurzaam natuurlijk, al vanaf dag 1 :)
@paQ , yes systeemdruk ook meteen gecontroleerd, 2.0 bar.

[ Voor 6% gewijzigd door Razer op 31-12-2025 14:40 ]

• s020506
onlinaius schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:22:
[...]

Ik ben benieuwd. Ik heb persoonlijk een vermoeden dat je ook nog wel wegkomt met nog een heel stuk minder, bijv onder de nul graden 1x per 12 of zelfs 24 uur.

Jammer dat de COP in de app nu niet meer klopt, hoewel ik het in HA natuurlijk wel kan laten omrekenen.
Waarschijnlijk wel. Maar alleen bij de defrosts onder nul is mij veilig genoeg, en ook zo weinig dat er niet heel meer uit te halen valt.

De weerstand is 351 ohm, iemand een idee hoe warm dat lint dan wordt?

PVoutput

• jj85
s020506 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:54:
[...]
De weerstand is 351 ohm, iemand een idee hoe warm dat lint dan wordt?
P = Uˆ2 / R = 151W. Dat klopt mooi met de vaak genoemde 150W :)

De temperatuur kun je niet zoveel over zeggen. Hangt onder meer af van lengte kabel, type kabel, omgevingstemperatuur.

• rijabo
ik vond dat dit wel even moest kunnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIZUX0tWV66vxQ7Pg0qorfkpoCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgyCXlRPwYIATGuqml8miBSY.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
was AI niet uitgenodigd?

• rijabo
ook , kan het natuurlijk ook niet zelf!

• jj85
Over bodemplaatverwarming gesproken. Heb een tijdje terug eens een counter in HA gezet die het aantal keer inschakelen per dag telt...

Ik vermoed zomaar dat de temperatuur vanochtend een hele tijd rond de 0 grC lag :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlXocEjF8yi-qUn1vIPjm2-H_P8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GqCM4IQXIpLxVtZfgDCkF0a2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUZRjYlKooC7NzuLP_HhkZU_XA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fdev1ZXp5sNvLo637EzXXCO0.png?f=fotoalbum_large

• rijabo
jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:32:
Over bodemplaatverwarming gesproken. Heb een tijdje terug eens een counter in HA gezet die het aantal keer inschakelen per dag telt...

Ik vermoed zomaar dat de temperatuur vanochtend een hele tijd rond de 0 grC lag :X

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe tel je die bodemplaat verwarming dan?

• rijabo
Kan allemaal niet op . Is dat er ook al. Eerst maar weer veel te lezen. Thanks 👍

• jj85
rijabo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:51:
[...]

Kan allemaal niet op . Is dat er ook al. Eerst maar weer veel te lezen. Thanks 👍
Kleine disclaimer: Zal mogelijk met Quatt v2 niet werken

• rijabo
jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:54:
[...]

Heb v1.5 maar goed eerst maar eens lezen. Denk voor nu dat ik het niet gemist heb. Maar wie weet: :)

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:09
Jawel, die zit in de Quatt :+

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:59
Vandaag na lang wachten eindelijk antwoord gekregen op mijn vraag hoe de stooklijn is ingesteld:
Nominaal maximaal woningvermogen: 7510 W
Maximale buitentemperatuur voor verwarming: 17°C
Ik neem aan dat de eerste waarde in de excel sheet ingevuld wordt bij "warmteverlies huis (bij -10 C) in kW.

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:54:
[...]

Interessant nieuwtje! Praat de Quatt v2 niet via modbus met de Quatt CiC?

• TeslaNerd
rijabo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:58:
[...]

Heb v1.5 maar goed eerst maar eens lezen. Denk voor nu dat ik het niet gemist heb. Maar wie weet: :)
Wij wachten nog op de tweaker die het voor elkaar krijgt zelf de Quatt aan te sturen via modbus

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:58:
[...]

Interessant nieuwtje! Praat de Quatt v2 niet via modbus met de Quatt CiC?
Dat zeg ik toch niet. Maar de registers kunnen wellicht anders zijn.

• harv
jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:32:

@jj85

Mooie telling, maar wel wat veel in/uitschakelingen vandaag tussen 0 en 9 uur, als ik het goed zie.
Alleen maar onder 0 graden bij jou, maar dan toch met veel te korte runs blijkbaar.
Bij mij zie ik slechts 1 keer schakelen, een run van 0 tot 13 uur bij allebei.
Toch nog foutje??

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• TeslaNerd
Waarom zet de Quatt app de soundslider voor de nacht iedere dag weer terug naar de laagste stand🤔?

• RienS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-01 17:28
Mij valt op dat de berekening van resterende doucheminuten een onderschatting lijkt van wat er aan werkelijke capaciteit resteert. Op bijgaande grafiek de temperaturen in de heat battery en de resterende doucheminuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi_Xi9FBuLsBSq9VddAK0NiKO84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5EhJQcnYP2suAEqCHSlWnNI.png?f=fotoalbum_large

Het algoritme dat de resterende doucheminuten berekent lijkt alleen rekening te houden met de temperatuur aan de onderkant van de heat battery. Daarmee wordt m.i. het aantal resterende doucheminuten onderschat. Ik bracht Quatt hiervan op de hoogte.

• paQ
RienS schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:27:
Mij valt op dat de berekening van resterende doucheminuten een onderschatting lijkt van wat er aan werkelijke capaciteit resteert. Op bijgaande grafiek de temperaturen in de heat battery en de resterende doucheminuten:

[Afbeelding]

Het algoritme dat de resterende doucheminuten berekent lijkt alleen rekening te houden met de temperatuur aan de onderkant van de heat battery. Daarmee wordt m.i. het aantal resterende doucheminuten onderschat. Ik bracht Quatt hiervan op de hoogte.
Hij trekt toch netjes bij als het nieuwe koude water zich mengt in de tank onderin?
Of bedoel je dat je een half uur lang een onderschatte capaciteit ziet?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:51

OmeJoyo

This is me

RienS schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:27:

[Afbeelding]

Halverwege springt die soms als een gek omlaag, dan gaat het nog even hard en stabiliseert die zie weer. Hier de XL staan trouwens en ja ze lijken volkomen te rekenen met de temperatuur aan de onderkant, want heb wel eens gehad bovenste 2 nog 60 graden (na een legionella run) de onderste op 29 en dan geeft die gewoon aan dat die zo goed als helemaal leeg is.

Quatt heeft al bevestigd maanden geleden dat ze weten dat die niet goed werkt, maar heeft geen prio.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43

[...]
Leuk bedacht, maar de aardedraad als schakeldraad gebruiken is not done, in welke situatie dan ook mag dit geen ander doeleinde hebben dan veiligheidsaarde. Een onwetend iemand kan nu denken dat het een aardedraad is, terwijl er 230V op kan staan als je Shelly is ingeschakeld!

Even een kabeltje met de juiste kleuren regelen dus. Omkleuren van de aardedraad met tape mag namelijk ook niet.
En heb je een kabelschoen op een massieve VD-draad geknepen? Dat klopt ook niet en kan op een gegeven moment losraken.

Snoer vervangen door een soepel snoer. Iets als VMVL 5x0,75 (dikker mag altijd), of een stuk neopreen kabel. Daar kun je wel een kabelschoen op knijpen. En voor de soepele aders die de Shelly in gaan moet je dan eigenlijk adereindhulzen gebruiken.

En die lasdoos is waarschijnlijk ook niet geschikt om continu in de regen te hangen, ik zie bijv. ook geen wartels.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2026 14:09 ]

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:54

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:34:
[...]

Die VVW kreeg ook helemaal geen 37 daarvoor. Als je veel meer door je VVW laat gaan is de afgifte zoveel groter dat die aanvoer veel lager wordt.

En dat zag je ook bij Pietjm, voor het knijpen van de flow in de VVW zat zijn aanvoer onder de 30 graden, nu op zo'n 37. En daar zal echt nog wel een paar graden vanaf kunnen, maar als je de VVW knijpt om meer flow naar de radiatoren te sturen zul je nooit de oude balans terugkrijgen waarbij je onder de 30 zowel boven als beneden prettig op temperatuur hebt.

[...]

En dat blijf je herhalen, maar dit heb je niet gebaseerd op een warmteverliesberkening (of die heb je nooit aangehaald). Zonder die berekening (icm de efficientiecurves van een warmtepomp) kun je dit dus niet stellen.

Nu roep je het als een algemeenheid die voor iedereen op zou moeten gaan.

Laat ik een wat extreem voorbeeld geven om aan te tonen dat dit dus geen wetmatigheid is die altijd opgaat.

Je hebt een volledig vierkante woning, een blok van 1 verdieping met aan alle kanten dezelfde isolatie, en deze heeft 4 vierkante ruimtes van allemaal 5 bij 5 meter. Je verwarmd 3 van de 4 ruimtes met 2 radiatoren per ruimte, de laatste ruimte verwarm je niet.

Nu beslis je eom ook de 4e ruimte te verwarmen. Je afgifte stijgt met 33 % van 6 naar 8 radiatoren. Je verlies wordt op 10m buitenmuur wat hoger, en stijgt met de delta tussen binnen en buiten in de voorheen overwarmde ruimte. Omdat je verlies slechts beperkt stijgt, maar je afgifte wel substantieel gaat je aanvoertemperatuur fors naar beneden ondanks dat je warmteverlies iets stijgt. Het kan goed dat dit door de COP curves inderdaad resulteert in een lager verbruik.

Nu beslis je om een mooie lichte serre aan die woning te bouwen, volledig van glas en lekker smal, zodat je hiermee ver je tuin in zit. De serre is ook 25 m2, maar nu 2.5m bij 10m.

Als het een wetmatigheid is dat alle ruimtes verwarmen een lager verbruik geeft moet je deze glazen serre (met relatief veel warmteverlies ten opzichte van goed geisoleerde muren) dus ook verwarmen. Je afgifte stijgt (uitgaande van dezelfde radiatoren) met 25% (dus de winst is al minder dan bij het verwarmen van de 4e ruimte). Je warmteverlies stijgt door de vorm van het gebouw en het materiaal met 22.5 m aan buitenmuur x het extra verlies wat het glas geeft ten opzichte van de muren van de voormalige woning.

Je zult hopelijk aanvoelen dat deze 5e (serre)ruimte wel of niet verwarmen, een heel ander effect heeft dan de 4e ruimte in de voormalige woning wel of niet verwarmen. De serre verliest namelijk veel meer warmte omdat deze veel meer buitenmuur heeft, en beperkt het warmteverlies in de voormalige woning maar heel beperkt omdat deze maar 2.5 m muur met elkaar delen.

Daaruit volgt dat er zeeeeer waarschijnlijk ergens een omslagpunt ligt waar extra verwarmen niet resulteert in een lager verbruik.

En dat omslagpunt is al best snel bereikt kwam ik in mijn warmteverliesberekeningen achter. Mijn extra warmteverlies van boven meeverwarmen is 14%, terwijl de COP door de extra afgifte maar met 5.6% stijgt. Een hoger verbruik dus, niet een lager verbruik.

En dat komt bij mij omdat:
1. Ik beneden VVW heb en boven niet. De afgifte boven is dus vrij beperkt ten opzichte van beneden, en boven meeverwarmen heeft weinig toegevoegde waarde voor de COP.
2. Ik een aanbouw heb, en die verliest sowieso warmte aan de buitenlucht, de bovenverdieping heeft hier geen contact mee, dus het verwarmen in de bovenverdieping verminderd het warmteverlies in de aanbouw niet.
3. Mijn isolatie met Rd 2.0 (ongeveer) en ouderwets dubbelglas redelijk is, maar niet al te best, de bovenverdieping verliest dus redelijk wat warmte vergeleken met een hypermoderne woning.

Dit soort factoren bepalen of extra ruimtes verwarmen wel of NIET resulteert in een lager verbruik.

Maar nogmaals: maak de berekening, en zie wat er voor jou opgaat. Ik stuur je met plezier het excel bestand wat ik indertijd gebruikt heb (met als kanttekening dat ik hoop dat je er doorheen komt, want het is best een brij van cijfers geworden, met niet al teveel aandacht voor layout).
Ik kom even terug op deze discussie. Ook toen heb ik al aangegeven, dat, in welke mate de WP-dogma’s gelden, geheel afhankelijk is van huis, afgiftesysteem, warmtewensen en zelfs locatie. Mijn huis past bijvoorbeeld mooi bij het denkbeeldige voorbeeld hierboven gegeven. Rijtjeshuis uit 1939, maar wel met een uitbouw met een 100% glazen buitenwand en 50% platdak. Dat geeft grote warmteverliesverschillen.

Ik kom daarom terug op deze discussie met een wel aardig experiment van verwarmen met verschillende instellingen naar verwarmen met een meer continu temperatuur.

In het Sinterklaasweekend zijn al onze kinderen en kleinkinderen wezen logeren. Zes volwassenen en 4 kinderen van 1 tot 4. Dan wordt ons huis geheel anders gebruikt. Alle slaapkamers bezet en veel deuren open met die peuters. Het was lastig om binnen de normale schema’s te verwarmen. Met de kerstdagen zijn ze allemaal weer langs geweest in wisselende samenstellingen tot gisteren. Met de eerdere ervaringen daarom besloten om naar continu verwarmen te gaan. Kort gezegd de begane grond op 20,5C° ingesteld en de rest van het huis op 18C°. In het volgende schema de verschillen. Modus A (eerste rijtje) de standaard instellingen met als masterruimes de woonkeuken en de woonkamer achter. De blauwe temperaturen zijn berekende gemiddelden voor die ruimtes. In Modus B (tweede rijtje) de nieuwe tijdelijke instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzczP3WRkjzUSz-ckf-IPOtStOE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0TvihgUacMn88xEFxdJqkeLQ.jpg?f=user_large

Ik was wel benieuwd wat dit met het energieverbruik zou doen. Daarom dit voor 6 dagen in kaart gebracht. Twee dagen vooraf was ik al gestart met de nieuwe instellingen om het huis er aan te laten wennen. Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-kspIBPpRunK7rP8ov_ko53EWA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hcpZH9WgaWUBVapiuSw3vjuU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKoas98pjRtSOXM3ofGAEXRBJbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB8xfD2pK3yMggJv5cMSiSUI.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een schema gemaakt met vergelijkbare dagen uit 2025 met een vergelijkbare buitentemperatuur. (meetstation Leeuwarden). De twee vorstdagen zijn overigens twee dagen waarop ‘‘s avonds in de woonkamer achter de houtkachel gebrand heeft. Dat geeft wellicht een iets vertekend beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggwQGFzdZKhrXm1uwdGBHKGxZus=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qKDjfE4hG9ClhVVvCRNx2g30.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-M7kLPDj7tAckAREYzLKtZ5artM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnyJYWr6OSaJljhmBrn8TUuD.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens beide modi vergeleken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0PSGjR9j7bIvyPIzt371GahHTo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5osYaVQZQEGDmiJwdyWfkZCU.jpg?f=user_large

Natuurlijk was er meer warmte nodig. In deze vergelijking gemiddeld 40% meer per dag. Wat resulteerde in 9% meer electraverbruik per dag en liefst 125% meer gasverbruik per dag.

Zoals gezegd. Ieder huis, iedere situatie is weer anders. Ik zal hier dus niet gauw algemeen geldende conclusies aan hangen.

De volgende uitspraken komen ook uit de eerdere discussie.

Een hoge aanvoer is killing voor je rendement. Een aanvoer die continue fluctueert is killing voor je rendement. Naregeling is killing voor je rendement. Te grote nachtverlaging is killing voor je rendement.

Zijn ze waar? In theorie wellicht wel. Prima uitgangspunten voor wie een stabiele kubus heeft uit het denkbeeldige voorbeeld. De meeste huizen voldoen echter verre aan het ideaal beeld. Het klassieke Danfoss schema met verschillende temperaturen naar gelang gebruik van de ruimtes en nachtverlaging kan daarom ook een uitstekend startpunt zijn.

Uiteindelijk is het de tijd nemen om uit te vogelen wat voor jouw huis werkt.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• RienS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-01 17:28
paQ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Hij trekt toch netjes bij als het nieuwe koude water zich mengt in de tank onderin?
Of bedoel je dat je een half uur lang een onderschatte capaciteit ziet?
Ik bedoel dat 7 minuten douchen het aantal doucheminuten in de heatbatttery laat dalen van 42 min naar 16 minuten.

• paQ
RienS schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Ik bedoel dat 7 minuten douchen het aantal doucheminuten in de heatbatttery laat dalen van 42 min naar 16 minuten.
Ja precies. Dat is wat rigoureus, maar (en) trekt daarna ook weer bij.

Nu is het ook lastig schatten de eerste minuren dat er vers koud water onderin het vat stroomt of dat komt door een stortdouche of een waterbesparende douchekop bijv. De sensor registreert alleen maar KOUD! zolang er waterverbruik is. De bovenste sensor heb je ook geen reet aan op zulke momenten want die voelt alleen maar warm.
Zodra het water tot stilstand begint te komen zie je ook weer rust in de meting komen.

Ben wel benieuwd wat hij aangeeft als hij vanuit rust gaat verwarmen. Wat dat met de sensoren doet en de doucheminuten afgeleide.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:51

OmeJoyo

This is me

paQ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:56:
[...]

Ja precies. Dat is wat rigoureus, maar (en) trekt daarna ook weer bij.

Nu is het ook lastig schatten de eerste minuren dat er vers koud water onderin het vat stroomt of dat komt door een stortdouche of een waterbesparende douchekop bijv. De sensor registreert alleen maar KOUD! zolang er waterverbruik is. De bovenste sensor heb je ook geen reet aan op zulke momenten want die voelt alleen maar warm.
Zodra het water tot stilstand begint te komen zie je ook weer rust in de meting komen.

Ben wel benieuwd wat hij aangeeft als hij vanuit rust gaat verwarmen. Wat dat met de sensoren doet en de doucheminuten afgeleide.
Ik draai tegenwoordig ook Home Assistant met Quatt integratie, ik zal binnenkort even wat grafiekjes neergooien.

Om alles goed te zien:

Doucheminuten
Temp boven
Temp midden
Temp onder
Waterverbruik (uit de watermeter)

Nog iets dat ik mis?

Overigens gaan de doucheminuten volgens mij nooit omhoog, tenzij die verwarmt. Wat die snel doet, want dat doet ie op basis van of de temperatuur onderin of die minuten, dat ben ik niet 100% zeker.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• s020506
ThinkPad schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Leuk bedacht, maar de aardedraad als schakeldraad gebruiken is not done, in welke situatie dan ook mag dit geen ander doeleinde hebben dan veiligheidsaarde. Een onwetend iemand kan nu denken dat het een aardedraad is, terwijl er 230V op kan staan als je Shelly is ingeschakeld!

Even een kabeltje met de juiste kleuren regelen dus. Omkleuren van de aardedraad met tape mag namelijk ook niet.
En heb je een kabelschoen op een massieve VD-draad geknepen? Dat klopt ook niet en kan op een gegeven moment losraken.

Snoer vervangen door een soepel snoer. Iets als VMVL 5x0,75 (dikker mag altijd), of een stuk neopreen kabel. Daar kun je wel een kabelschoen op knijpen. En voor de soepele aders die de Shelly in gaan moet je dan eigenlijk adereindhulzen gebruiken.

En die lasdoos is waarschijnlijk ook niet geschikt om continu in de regen te hangen, ik zie bijv. ook geen wartels.
Als iemand een optater krijgt omdat hij denkt dat het een aardedraad is, had hij de installatie maar eerst spanningsloos moeten maken voordat hij hem opende ;)

Je hebt gelijk hoor, maar dit waren even de spullen die ik in huis had. Ik ga het in het voorjaar of zomer wel fatsoenlijk maken. Tot die tijd zal het wel loslopen. Lasdoos is overigens wel waterdicht.

PVoutput

• s020506
Mickel moen schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Ik kom even terug op deze discussie. Ook toen heb ik al aangegeven, dat, in welke mate de WP-dogma’s gelden, geheel afhankelijk is van huis, afgiftesysteem, warmtewensen en zelfs locatie. Mijn huis past bijvoorbeeld mooi bij het denkbeeldige voorbeeld hierboven gegeven. Rijtjeshuis uit 1939, maar wel met een uitbouw met een 100% glazen buitenwand en 50% platdak. Dat geeft grote warmteverliesverschillen.

Ik kom daarom terug op deze discussie met een wel aardig experiment van verwarmen met verschillende instellingen naar verwarmen met een meer continu temperatuur.

In het Sinterklaasweekend zijn al onze kinderen en kleinkinderen wezen logeren. Zes volwassenen en 4 kinderen van 1 tot 4. Dan wordt ons huis geheel anders gebruikt. Alle slaapkamers bezet en veel deuren open met die peuters. Het was lastig om binnen de normale schema’s te verwarmen. Met de kerstdagen zijn ze allemaal weer langs geweest in wisselende samenstellingen tot gisteren. Met de eerdere ervaringen daarom besloten om naar continu verwarmen te gaan. Kort gezegd de begane grond op 20,5C° ingesteld en de rest van het huis op 18C°. In het volgende schema de verschillen. Modus A (eerste rijtje) de standaard instellingen met als masterruimes de woonkeuken en de woonkamer achter. De blauwe temperaturen zijn berekende gemiddelden voor die ruimtes. In Modus B (tweede rijtje) de nieuwe tijdelijke instellingen.

[Afbeelding]

Ik was wel benieuwd wat dit met het energieverbruik zou doen. Daarom dit voor 6 dagen in kaart gebracht. Twee dagen vooraf was ik al gestart met de nieuwe instellingen om het huis er aan te laten wennen. Het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervolgens een schema gemaakt met vergelijkbare dagen uit 2025 met een vergelijkbare buitentemperatuur. (meetstation Leeuwarden). De twee vorstdagen zijn overigens twee dagen waarop ‘‘s avonds in de woonkamer achter de houtkachel gebrand heeft. Dat geeft wellicht een iets vertekend beeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Natuurlijk was er meer warmte nodig. In deze vergelijking gemiddeld 40% meer per dag. Wat resulteerde in 9% meer electraverbruik per dag en liefst 125% meer gasverbruik per dag.

Zoals gezegd. Ieder huis, iedere situatie is weer anders. Ik zal hier dus niet gauw algemeen geldende conclusies aan hangen.

Een hoge aanvoer is killing voor je rendement. Een aanvoer die continue fluctueert is killing voor je rendement. Naregeling is killing voor je rendement. Te grote nachtverlaging is killing voor je rendement.

Zijn ze waar? In theorie wellicht wel. Prima uitgangspunten voor wie een stabiele kubus heeft uit het denkbeeldige voorbeeld. De meeste huizen voldoen echter verre aan het ideaal beeld. Het klassieke Danfoss schema met verschillende temperaturen naar gelang gebruik van de ruimtes en nachtverlaging kan daarom ook een uitstekend startpunt zijn.

Het makkelijkste is om met graaddagen te rekenen: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation. Dan kun je ook makkelijker periodes vergelijken waarbij de temperatuur anders is. Want net op de dagen dat het het koudst is, ga je vergelijken met dagen waarop je de kachel gebruikt, dat vertekend het beeld nogal denk ik

PVoutput

• raven22

[Afbeelding].

Perfecte oplossing zo met een shelly ertussen! Dank voor de tip.
En te herstellen zonder 'sporen' achter te laten.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:23
Mickel moen schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie discussie en ik snap de punten van @onlinaius ook.

Voor zo min mogelijk verbruik is zeker niet alleen een hoge COP belangrijk.
Er zijn natuurlijk huizen waar een deel van de woning sterk achter loopt qua isolatie omdat die nooit echt verwarmd is.

Dan is dus de vraag of je die serre in de winter nog gebruikt of hem met dikke gordijnen, luiken of HR++ glas buiten je thermische schil houdt. Want zo'n glasdoos is zelfs met het meest moderne glas een enorm oppervlak dat in de winter vooral warmte verliest.

En als je een zolder hebt waar in 10 jaar niemand geweest is, dat een dak heeft wat eigenlijk opnieuw moet, dan is het trapgat aftimmeren en de zoldervloer isoleren met PIR platen misschien wel veel handiger. Natuurlijk moet je er dan niks willen bewaren dat niet tegen vocht kan of andere maatregelen nemen om schade te voorkomen, maar als je een woning van 300 m2 hebt en de kinderen al uit huis zijn, dan is dat misschien geen issue.

En natuurlijk zijn er ook woningen waar je zones kan maken door de binnenmuren te isoleren omdat je de helft toch zelden gebruikt. Dan plaats je daar gewoon een airco systeem dat de boel droog en op een minimale temperatuur houdt en kan je de warmtepomp gewoon het hoofdvertrek laten doen.

Maar ik denk dat er vooral mensen zijn die hun hele eengezinswoning gebruiken en geen overkill aan radiatoren/VVW hebben om de warmte van de Quatt met een deel op lagere temperaturen af te voeren.
Dan is het handiger om alle vertrekken gewoon zelfstandig mee te laten verwarmen en waar nodig eventuele warmtelekken op te lossen in plaats van alles neurotisch per vertrek te gaan regelen.

Wat ik vooral zie bij mensen die de boel boven dicht hebben staan, is dat de CV ketel veel te vaak bij springt en de temperatuur dan te snel opvoert. Dit verstoort de COP behoorlijk terwijl het soms alleen maar om een defrost gaat die gemakkelijk overbrugbaar was met de thermische massa van de woning.

In zo'n geval temperen we de ketel qua vermogen en maximum aanvoertemperatuur en laten we de radiatoren alsnog in balans mee doen. Veel slaapkamers zijn qua radiator vermogen toch niet op meer berekend dan 19 graden en als je daarbij ook nog radiator ventilatoren op de begane grond toevoegt, dan zal die bovenverdieping vanzelf lang niet zo warm worden gestookt met een gelijke retourtemperatuur per radiator.

De beste aanpak voor besparing is ook niet om de temperatuur van de ruimtes gelijk te krijgen (dat is een comfort afweging), maar om het vermogen dat er is optimaal te benutten, zodat het de wel gebruikte ruimtes niet te veel hoeven te compenseren.

Heb je boven nog geen radiatoren en ligt je begane grond vol met heel veel vermogen aan vloerverwarming, dan is het misschien niet de moeite om boven iets te plaatsen tenzij je daar echt meer warmte wilt.

Persoonlijk vind ik het wel fijn als het boven warm is. Dat geeft ook een buffer voor hele koude dagen, luchten van slaapkamers en voorkomt een flinke verbouwing voor vloerverwarming en betere radiatoren om de COP goed te houden met een half afgekoeld huis.

Ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die het maar zonde vinden, maar als je de berekeningen toepast die ze bij Heat Geek leren, dan kom je zelden tot de conclusie dat niet verwarmen ook maar iets oplevert.
Waar het wel iets oplevert om een ruimte koud te houden, is de isolatie meestal gewoon vreselijk slecht en los je dat meestal gewoon op omdat het weinig geld en amper overlast kost.

Heel soms willen mensen niet meer investeren of hebben ze geen zin in de overlast. Dan is dus de vraag of ze een kleine besparing per jaar belangrijker vinden of dat de woning gewoon helemaal lekker warm en droog moet zijn maar misschien wat meer verlies in die kamer vol herinneringen.

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:36
Ehbrands schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:53:
Vandaag na lang wachten eindelijk antwoord gekregen op mijn vraag hoe de stooklijn is ingesteld:
Nominaal maximaal woningvermogen: 7510 W
Maximale buitentemperatuur voor verwarming: 17°C
Ik neem aan dat de eerste waarde in de excel sheet ingevuld wordt bij "warmteverlies huis (bij -10 C) in kW.
Klopt.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:03
RienS schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Zulke dingen zien wij ook regelmatig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:54

Mickel moen

mickelmoen.nl

netappie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Mooie discussie en ik snap de punten van @onlinaius ook.

Voor zo min mogelijk verbruik is zeker niet alleen een hoge COP belangrijk.
Er zijn natuurlijk huizen waar een deel van de woning sterk achter loopt qua isolatie omdat die nooit echt verwarmd is.

Dan is dus de vraag of je die serre in de winter nog gebruikt of hem met dikke gordijnen, luiken of HR++ glas buiten je thermische schil houdt. Want zo'n glasdoos is zelfs met het meest moderne glas een enorm oppervlak dat in de winter vooral warmte verliest.

En als je een zolder hebt waar in 10 jaar niemand geweest is, dat een dak heeft wat eigenlijk opnieuw moet, dan is het trapgat aftimmeren en de zoldervloer isoleren met PIR platen misschien wel veel handiger. Natuurlijk moet je er dan niks willen bewaren dat niet tegen vocht kan of andere maatregelen nemen om schade te voorkomen, maar als je een woning van 300 m2 hebt en de kinderen al uit huis zijn, dan is dat misschien geen issue.

En natuurlijk zijn er ook woningen waar je zones kan maken door de binnenmuren te isoleren omdat je de helft toch zelden gebruikt. Dan plaats je daar gewoon een airco systeem dat de boel droog en op een minimale temperatuur houdt en kan je de warmtepomp gewoon het hoofdvertrek laten doen.

Maar ik denk dat er vooral mensen zijn die hun hele eengezinswoning gebruiken en geen overkill aan radiatoren/VVW hebben om de warmte van de Quatt met een deel op lagere temperaturen af te voeren.
Dan is het handiger om alle vertrekken gewoon zelfstandig mee te laten verwarmen en waar nodig eventuele warmtelekken op te lossen in plaats van alles neurotisch per vertrek te gaan regelen.

Wat ik vooral zie bij mensen die de boel boven dicht hebben staan, is dat de CV ketel veel te vaak bij springt en de temperatuur dan te snel opvoert. Dit verstoort de COP behoorlijk terwijl het soms alleen maar om een defrost gaat die gemakkelijk overbrugbaar was met de thermische massa van de woning.

In zo'n geval temperen we de ketel qua vermogen en maximum aanvoertemperatuur en laten we de radiatoren alsnog in balans mee doen. Veel slaapkamers zijn qua radiator vermogen toch niet op meer berekend dan 19 graden en als je daarbij ook nog radiator ventilatoren op de begane grond toevoegt, dan zal die bovenverdieping vanzelf lang niet zo warm worden gestookt met een gelijke retourtemperatuur per radiator.

De beste aanpak voor besparing is ook niet om de temperatuur van de ruimtes gelijk te krijgen (dat is een comfort afweging), maar om het vermogen dat er is optimaal te benutten, zodat het de wel gebruikte ruimtes niet te veel hoeven te compenseren.

Heb je boven nog geen radiatoren en ligt je begane grond vol met heel veel vermogen aan vloerverwarming, dan is het misschien niet de moeite om boven iets te plaatsen tenzij je daar echt meer warmte wilt.

Persoonlijk vind ik het wel fijn als het boven warm is. Dat geeft ook een buffer voor hele koude dagen, luchten van slaapkamers en voorkomt een flinke verbouwing voor vloerverwarming en betere radiatoren om de COP goed te houden met een half afgekoeld huis.

Ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die het maar zonde vinden, maar als je de berekeningen toepast die ze bij Heat Geek leren, dan kom je zelden tot de conclusie dat niet verwarmen ook maar iets oplevert.
Waar het wel iets oplevert om een ruimte koud te houden, is de isolatie meestal gewoon vreselijk slecht en los je dat meestal gewoon op omdat het weinig geld en amper overlast kost.

Heel soms willen mensen niet meer investeren of hebben ze geen zin in de overlast. Dan is dus de vraag of ze een kleine besparing per jaar belangrijker vinden of dat de woning gewoon helemaal lekker warm en droog moet zijn maar misschien wat meer verlies in die kamer vol herinneringen.
Precies. Het bevestigt ook, dat het lastig is iets in z’n algemeenheid te zeggen. De verschillen per huis, afgiftesysteem en in warmtewensen zijn te groot. Vandaar ook mijn punt, om WP-dogma’s als uitgangspunt te nemen en niet als doel. Hetzelfde geldt voor een klassiek schema als dat van Danfoss. Kan net zo goed een startpunt zijn. Vandaaruit, ga je finetunen. Kijken hoe je huis reageert. Hoe iedere ruimte in het huis reageert. Warmteverlies per ruimte kan erg verschillen. Wat de ene ruimte met het warmteverlies van een aangrenzende ruimte doet ook.

Zo heb ik dat voor iedere ruimte uitgezocht.

Wat mijn experiment van deze week mij geleerd heeft, is dat als ik van mijn specifieke instellingen per ruimte naar een constante temperatuur begane grond en constante temperatuur rest van het huis ga, significant meer energie verbruik. Uitstekend als kinderen en kleinkinderen komen logeren. Zinloos voor de rest van het jaar.

Voor de duidelijkheid. Ik heb geen probleem en ben zeer tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_quOHdVGE3eZPXO0GMd-BlQoIlQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FCkXpx0Diu3mvH6texpRFUBJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 01-01-2026 19:33 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• jj85
De in en uitschakelen zijn van de bodemplaatverwarming, niet de Quatt zelf (gelukkig)

• harv
jj85 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:23:
[...]

De in en uitschakelen zijn van de bodemplaatverwarming, niet de Quatt zelf (gelukkig)
@jj85

De bodemverwarming volgt toch de quatt..., als de bodemverwarming 150 x aan/uit gaat moet dat de quatt toch ook doen???...of zelfs meer...

• jj85
harv schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:46:
[...]

@jj85

De bodemverwarming volgt toch de quatt..., als de bodemverwarming 150 x aan/uit gaat moet dat de quatt toch ook doen???...of zelfs meer...
Nope, dat is een separate regeling binnen de Quatt. Puur op basis van temperatuur.

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-01 19:40
Opgelost

[ Voor 255% gewijzigd door rinkh op 02-01-2026 07:56 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• TM4

TM4

Quatt heeft gereageerd. Mijn ticket is in behandeling echter geen prioriteit omdat lekkage en systemen die eruit liggen voorrang krijgen. Snap ik op zich ook wel.

Is inmiddels weer wat kouder. COP duikt weer flink naar beneden - nu vandaag 1.6 en ga ik weer naar negatief rendement. Wat ik vreemd blijf vinden (zelfs als het systeem niet goed functioneert) is dat gas niet aanslaat. Je zou verwachten dat dat software gedreven en bepaald is.

Nou ja, van mijn kant is er volgens mij niet veel meer wat ik kan doen en is het wachten op Quatt. Ga nog wel verder met monitoren en dezelfde script vergelijken bij een ander beter functionerend systeem. Flow ziet er vooral met deze lage temperaturen erg rommelig uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvwDHN9BMGZ1BXLdAoyfr8I3gPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A540asuZ9GXoMkAZTa0gBa2W.png?f=fotoalbum_large

• rijabo
TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:25:
Quatt heeft gereageerd. Mijn ticket is in behandeling echter geen prioriteit omdat lekkage en systemen die eruit liggen voorrang krijgen. Snap ik op zich ook wel.

Is inmiddels weer wat kouder. COP duikt weer flink naar beneden - nu vandaag 1.6 en ga ik weer naar negatief rendement. Wat ik vreemd blijf vinden (zelfs als het systeem niet goed functioneert) is dat gas niet aanslaat. Je zou verwachten dat dat software gedreven en bepaald is.

Nou ja, van mijn kant is er volgens mij niet veel meer wat ik kan doen en is het wachten op Quatt. Ga nog wel verder met monitoren en dezelfde script vergelijken bij een ander beter functionerend systeem. Flow ziet er vooral met deze lage temperaturen erg rommelig uit.

[Afbeelding]
vond dat zelf ook wel vreemd. Had je eerder ook al eens gezegd. Als je heating options op saving mode zet en zet gas prijs op 0.50 of zo dus erg laag dan zal de cv toch wel aan moeten gaan.

• paQ
TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:25:

[Afbeelding]
intervallen van 12-15 min?
Sja ik denk toch een flow sensor en/of waterpomp.

• TM4

TM4

rijabo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:32:
[...]

vond dat zelf ook wel vreemd. Had je eerder ook al eens gezegd. Als je heating options op saving mode zet en zet gas prijs op 0.50 of zo dus erg laag dan zal de cv toch wel aan moeten gaan.
Bij een ander systeem met zelfde ingevoerde prijs (0.3/1.3) slaat gas al aan bij cop van 2.6. Zo te zien vind de software dat de wp de watertemperatuur prima kan halen zonder hulp en misschien klopt dat ook wel en is er iets anders aan de hand.
Pagina: 1 ... 324 ... 334 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.