• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:51

TM4

paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:49:
[...]

intervallen van 12-15 min?
Sja ik denk toch een flow sensor en/of waterpomp.
Laat ik hier zeker nog even weten. Wat ik vooral hoop is dat uiteindelijk de COP gaat verbeteren - wat de oorzaak ook mag zijn.

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:10
TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Laat ik hier zeker nog even weten. Wat ik vooral hoop is dat uiteindelijk de COP gaat verbeteren - wat de oorzaak ook mag zijn.
zou goed kunnen maar dan blijft het vreemd dat cv niet aangaat, als ik op savings set en gasprijs heel laag maakt gaat de aan en in boiler mode. als gas wat hoger is dan in quatt en boiler mode en gaat soms boiler ook aan. heb net weer getest door gasprijs 0.1 te maken enbinnen 2 seconden staat die in boiler mode. en gebruikt gas. als ik gas prijs op 0.1 zet. ik bedoel niet dat dit een oplossing is maar dat in ieder geval de cv wel aangaat?

• TM4

TM4

rijabo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:12:
[...]

zou goed kunnen maar dan blijft het vreemd dat cv niet aangaat, als ik op savings set en gasprijs heel laag maakt gaat de aan en in boiler mode. als gas wat hoger is dan in quatt en boiler mode en gaat soms boiler ook aan. heb net weer getest door gasprijs 0.1 te maken enbinnen 2 seconden staat die in boiler mode. en gebruikt gas. als ik gas prijs op 0.1 zet. ik bedoel niet dat dit een oplossing is maar dat in ieder geval de cv wel aangaat?
nope - doet niets. Zo een minuut of 10 laten staan.

[edit] ketel slaat niet aan in de app bedoel ik - wel code 4. Vreemd. Als ik zo thuis ben kijk ik even wat de ketel doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkIcgLxnS6Vynxl3M-TQxJe3ndk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i2Tv7RfpJHhjiabaITjPyRdL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TM4 op 02-01-2026 12:15 ]

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:10
TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:10:
[...]

nope - doet niets. Zo een minuut of 10 laten staan.

[edit] ketel slaat niet aan in de app bedoel ik - wel code 4. Vreemd. Als ik zo thuis ben kijk ik even wat de ketel doet.

[Afbeelding]
horen natuurlijk ook nog paar dingen bij, er moet warmte vraag zijn dus thermostaat op hoger als temperatuur in de kamer. deze zijn mijn waardes als cv alleen aanstaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNcD163dRlu1f_RJKUga3wb-t_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pM9qThdM356Cbo94gvIgF0X7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d1_aBWnrz3Rwi1ZRuMDL1kv2Y8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CLUKpx1si4fsDj6k6ZV6WoIq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21sc7vNMekN9XjBcns7nR1Uoh4g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xuuGysaHgwlvEJd74aZiUq5U.png?f=fotoalbum_large

• TM4

TM4

rijabo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:26:
[...]
horen natuurlijk ook nog paar dingen bij, er moet warmte vraag zijn dus thermostaat op hoger als temperatuur in de kamer. deze zijn mijn waardes als cv alleen aanstaat.
Ging er eigenlijk vanuit dat als er flow in het systeem is dat er dan ook temperatuurvraag is. Blijkbaar niet altijd..

CV sloeg op een gegeven moment wel aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VILWSrTjY2kSzFrIsfWtZRQe1Ew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qo7SBhYymmFwvF6oFFFnsCP9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door TM4 op 02-01-2026 13:49 ]

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Ging er eigenlijk vanuit dat als er flow in het systeem is dat er dan ook temperatuurvraag is. Blijkbaar niet altijd..

CV sloeg op een gegeven moment wel aan.

[Afbeelding]
Je hebt je schaal eraf geknipt dus dat is lastig lezen. Ook niet alles gevolgd maar 2 dingen om ook op te letten:
je Thermostat Control Setpoint (dus niet Room Setpoint) moet wel voldoende hoog zijn anders stuurt de CIC de CV niet aan.
En je CV water temperatuur (dus instelling op de CV ketel) moet voldoende hoog zijn (bv 60⁰C) anders zet de CIC de CV wel aan maar zet de CV zichzelf uit op max temp bereikt.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
Razer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:15:
Iemand enig idee wat hier nog aan de hand kan zijn? De Quatt V2 van 2 weken oud bij mijn zus is er vannacht mee gestopt en draait alleen nog op CV-installatie.

Thermostaat stroomloos gehad, CIC stroomloos gehad, Quatt stroomloos gehad, mag allemaal niet baten. Bij nieuwe warmtevraag start de fan van de Quatt 10 seconden, slaat uit en dan springt de CV-ketel aan. Belletje naar Quatt gedaan, daar standaard bel scriptje doorlopen, en het zou worden doorgezet.

Geen sound slider toegepast, CIC staat op de instelling 'Duurzaam'.

[Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding]
3 dagen later... 0 inhoudelijk reactie nog vanuit Quatt, die niet verder zijn gekomen dan:
"Kunt u de CIC en warmtepomp beiden 10 minuten stroomloos maken"

Echter zoals in ticket vermeld dat uiteraard al enkele kerel geprobeerd zonder resultaat. Benieuwd hoe lang het ticket blijft voortkabbelen op dit niveau 8)7

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:59

Trackerfire

BTC HODLER

Razer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:23:
[...]

3 dagen later... 0 inhoudelijk reactie nog vanuit Quatt, die niet verder zijn gekomen dan:
"Kunt u de CIC en warmtepomp beiden 10 minuten stroomloos maken"

Echter zoals in ticket vermeld dat uiteraard al enkele kerel geprobeerd zonder resultaat. Benieuwd hoe lang het ticket blijft voortkabbelen op niveau 8)7
Gewoon het noodnummer bellen, dan komen ze meteen!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Razer
Trackerfire schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Gewoon het noodnummer bellen, dan komen ze meteen!
Misschien wel een goed idee om dat te doen als er maandag nog niks concreets gebeurd is, dan is de warmtepomp al bijna een volledige week niet werkend, van de 3 weken dat die er staat. Inmiddels vliegen de kuubs gas ook doorheen :F ;(

Voelde me nog wat bezwaard omdat het bandje zegt "Als er geen warmte is", er is nog warmte van de ketel natuurlijk, maar niet van de Quatt.

[ Voor 14% gewijzigd door Razer op 02-01-2026 16:30 ]

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:59

Trackerfire

BTC HODLER

Razer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Misschien wel een goed idee om dat te doen als er maandag nog niks concreets gebeurd is, dan is de warmtepomp al bijna een volledige week niet werkend, van de 3 weken dat die er staat. Inmiddels vliegen de kuubs gas ook doorheen :F ;(

Voelde me nog wat bezwaard omdat het bandje zegt "Als er geen warmte is", er is nog warmte van de ketel natuurlijk, maar niet van de Quatt.
De Quatt werkt niet, dus op zich is er geen warmte. Van de back-up wel, maar dat mag niet de bedoeling zijn... Mogelijk is de bekabeling in de CIC losgeschoten, waardoor de Quatt niet het signaal krijgt aan te gaan. Dit is de meest simpele oplossing. Al vaak genoeg over gelezen in het topic. Anders inderdaad afwachten.

[ Voor 14% gewijzigd door Trackerfire op 02-01-2026 16:37 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
Trackerfire schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:36:
[...]

De Quatt werkt niet, dus op zich is er geen warmte. Van de back-up wel, maar dat mag niet de bedoeling zijn... Mogelijk is de bekabeling in de CIC losgeschoten, waardoor de Quatt niet het signaal krijgt aan te gaan. Dit is de meest simpele oplossing. Al vaak genoeg over gelezen in het topic. Anders inderdaad afwachten.
Bij een losse kabel zou je geen data van hp1 in de JSON zien. @Razer zag die info wel. Dus vermoedelijk een ander probleem

• dzuijlek
  • Laatst online: 19:44
Ik werd vanmorgen wakker in een koud huis. Bleek dat een aardlek schakelaar uit was gesprongen (waar de Quatt en CV ketel op zit). Na wat gepuzzel blijkt het de Quatt te zijn. Op het moment dat ik de Quatt in het stopcontact stak knalde de aardlek er namelijk met een minuut of 3 uit. Gelukkig wordt de CV ketel nog wel aangestuurd door de CiC.

Vanmorgen om 9 uur gebeld met Quatt en storing gemeld. Ik zou terug gebeld worden.

Om 14.00 uur nog steeds niet gebeld. Nog maar eens Quatt bellen. Die adviseerden me de stroomtarieven flink te verhogen in de app zodat de Quatt wellicht nog wel in standby kon draaien. Ik heb dit geprobeerd, maar nu knalde de aardlek er meteen uit op het moment dat ik de Quatt in het stopcontact stak. Ik ga hem er dus niet meer in steken.

Als het goed is komt er volgende week een storingsmonteur langs. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

• jj85
dzuijlek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:53:
Ik werd vanmorgen wakker in een koud huis. Bleek dat een aardlek schakelaar uit was gesprongen (waar de Quatt en CV ketel op zit). Na wat gepuzzel blijkt het de Quatt te zijn. Op het moment dat ik de Quatt in het stopcontact stak knalde de aardlek er namelijk met een minuut of 3 uit. Gelukkig wordt de CV ketel nog wel aangestuurd door de CiC.

Vanmorgen om 9 uur gebeld met Quatt en storing gemeld. Ik zou terug gebeld worden.

Om 14.00 uur nog steeds niet gebeld. Nog maar eens Quatt bellen. Die adviseerden me de stroomtarieven flink te verhogen in de app zodat de Quatt wellicht nog wel in standby kon draaien. Ik heb dit geprobeerd, maar nu knalde de aardlek er meteen uit op het moment dat ik de Quatt in het stopcontact stak. Ik ga hem er dus niet meer in steken.

Als het goed is komt er volgende week een storingsmonteur langs. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Hoe lang heb je de Quatt al? Mogelijk de waterpomp...

• dzuijlek
jj85 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Hoe lang heb je de Quatt al? Mogelijk de waterpomp...
Dit is de derde winter dat hij draait. Ik heb de grafiekjes van HA bekeken en het gebeurde tijdens een defrost.

• Razer
@dzuijlek Hoe heb je het zo snel voor elkaar gekregen dat je al weet dat iemand volgende langs gaat komen? :)

• jj85
dzuijlek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Dit is de derde winter dat hij draait. Ik heb de grafiekjes van HA bekeken en het gebeurde tijdens een defrost.
Is jouw waterpomp al eens vervangen? Dat is wel een bekende bij deze problemen

• dzuijlek
jj85 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:24:
[...]

Is jouw waterpomp al eens vervangen? Dat is wel een bekende bij deze problemen
Nee, niet dat ik weet. Er is in het eerste jaar wel eens een flowmeter vervangen.

• dzuijlek
Razer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:20:
@dzuijlek Hoe heb je het zo snel voor elkaar gekregen dat je al weet dat iemand volgende langs gaat komen? :)
Ik merk enig cynisme. Dat is wat ze over de telefoon beloofden (hij noemde zelfs begin volgende week als mogelijkheid)... Ik ga het afwachten. Ik heb ook nog een houtkachel. Maar ik moet denk ik wel voorkomen dat de leidingen bevriezen, dus zal nog wel met CV moeten stoken. Fijn zo in die koude dagen...

• TM4

TM4

Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Je hebt je schaal eraf geknipt dus dat is lastig lezen. Ook niet alles gevolgd maar 2 dingen om ook op te letten:
je Thermostat Control Setpoint (dus niet Room Setpoint) moet wel voldoende hoog zijn anders stuurt de CIC de CV niet aan.
En je CV water temperatuur (dus instelling op de CV ketel) moet voldoende hoog zijn (bv 60⁰C) anders zet de CIC de CV wel aan maar zet de CV zichzelf uit op max temp bereikt.
Thx. Ik zal de parameters eens in de gaten houden en wellicht toevoegen aan de script. Op dit moment 20 en dat is ruim boven de room temp.

Zojuist een ander systeem die ik monitor met dezelfde script bijgehouden en een totaal ander beeld. Flow is veel stabieler en temperatuur loopt veel geleidelijker mee.
Ook het opwarmen na stand-by verschillend. Ik zie control mode 1 nooit. En hier zie je echt een paar minuten dat het systeem zich inregelt.

Bandbreedte van de flow in dit systeem zit ook netjes tussen 790-810. Woningen zijn voor de rest vergelijkbaar en type Quatt ook. Ik weet in ieder geval waar het naar toe zou moeten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lMxDGASxVC8hQSDLA9mqGbTpgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iI8FUJjVFIA30ejnOxXCievr.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
dzuijlek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:32:
[...]

Nee, niet dat ik weet. Er is in het eerste jaar wel eens een flowmeter vervangen.
Dan is dit voor jou ook mogelijk relevant
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

@Pietjuh jij al verder met je Quatt problemen?

• Flesym
  • Niet online
TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:45:
[...]

Thx. Ik zal de parameters eens in de gaten houden en wellicht toevoegen aan de script. Op dit moment 20 en dat is ruim boven de room temp.

[Afbeelding]
Deze snap ik niet. Thermostat Control Setpoint (is de vraag voor de warmte van het CV water) moet boven de huidige CV watertemperatuur liggen. Dus dat kan nooit rond de 20 zijn. En alleen als de vraag stopt gaat hij naar 10.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPb3kruSV8owmaKj8yos6kz1CJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CW1qSUS5VTe2lQdQWybQMtG8.jpg?f=fotoalbum_large

En de CV ketel (instelling op de CV ketel) moet ruim boven de maximale CV watertemperatuur zijn die de Quatt kan maken. Dus ergens rond 55 of 60 ⁰C. Anders schakelt de CV ketel niet in want het CV water is voor hemmdan al op temoeratuur

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• TM4

TM4

Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Deze snap ik niet. Thermostat Control Setpoint (is de vraag voor de warmte van het CV water) moet boven de huidige CV watertemperatuur liggen. Dus dat kan nooit rond de 20 zijn. En alleen als de vraag stopt gaat hij naar 10.

En de CV ketel (instelling op de CV ketel) moet ruim boven de maximale CV watertemperatuur zijn die de Quatt kan maken. Dus ergens rond 55 of 60 ⁰C. Anders schakelt de CV ketel niet in want het CV water is voor hemmdan al op temoeratuur
Loopt nu mee in de grafiek. Toevallig direct bij opstarten en zag ik dat deze wel mode 1 had deze keer.. dus voorgaande opmerking dat mijn systeem nooit mode 1 krijgt is onterecht.

Thermostat Control Setpoint loopt nu mee in de grafiek en is na 15 minuten 25. Andere installatie die ik volg (en wel goed functioneert) had daar vanmiddag 30. 45 heb ik daar ook niet gezien, maar ook niet echt in de gaten gehouden. Mijn ingestelde temperatuur is maar 16 graden, wellicht geeft dat een afwijkend beeld?

CV is ingesteld op 60 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jzq8YPmO9NniFP906gveYrCt5j0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uGhWK0D4lJySFwsL7FyJqrTE.png?f=fotoalbum_large

• Flesym
  • Niet online
TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Loopt nu mee in de grafiek. Toevallig direct bij opstarten en zag ik dat deze wel mode 1 had deze keer.. dus voorgaande opmerking dat mijn systeem nooit mode 1 krijgt is onterecht.

Thermostat Control Setpoint loopt nu mee in de grafiek en is na 15 minuten 25. Andere installatie die ik volg (en wel goed functioneert) had daar vanmiddag 30. 45 heb ik daar ook niet gezien, maar ook niet echt in de gaten gehouden. Mijn ingestelde temperatuur is maar 16 graden, wellicht geeft dat een afwijkend beeld?

CV is ingesteld op 60 graden.

[Afbeelding]
Dat de CV ketel niet aan gaat bij mode 4 is logisch, de vraag is 24⁰C water en het water is al warmer. Dus de ketel springt nooit bij. Misschien is de belangrijkere vraag wel waarom wordt er maar 24⁰C water gevraagd. Normaal gesproken komt deze vraag uit de thermostaat. Als voldoende hoog staat (boven de benodigde watertemperatuur) negeert de Quatt deze waarde en gebruikt zijn eigen regeling om de watertemperatuur te bepalen. Maar als hij te laag staat kan dat problemen geven (Quatt maakt je huis niet warm, CIC schakelt CV niet bij indien nodig)

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Dat is wel een puntje van aandacht. Die had ik nog niet bedacht.
De afgelopen weken was het flink koud en werd volgens mij het maximale (ook vanwege de tarieven/rendement) van de Quatts gevraagd. In de nacht boven de (ongeveer) 40 graden watertemperatuur werd de CVketel ingeschakeld. Deze ging dan behoorlijk aan de slag met pieken en dalen tot gevolg. Ik heb de CV ketel nu op 45 graden gelimiteerd en dan zie je dus minder overshoots en een mooier afgifte beeld.
(Allemaal radiatoren, dat wel).

Maar wat jij zegt moet ik dus onthouden, want ooit ga ik me afvragen waarom de CV niet bijspringt als de Quatt ook 45 graden maakt. 8)

Hier tekenen aub ......

• jj85
@TM4 Heeft je systeem überhaupt al eens goed gefunctioneerd? Sinds de installatie, bijna een jaar terug, is het al niet veel soeps...
TM4 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Wat voor thermostaat heb je?

• TM4

TM4

Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Dat de CV ketel niet aan gaat bij mode 4 is logisch, de vraag is 24⁰C water en het water is al warmer. Dus de ketel springt nooit bij. Misschien is de belangrijkere vraag wel waarom wordt er maar 24⁰C water gevraagd. Normaal gesproken komt deze vraag uit de thermostaat. Als voldoende hoog staat (boven de benodigde watertemperatuur) negeert de Quatt deze waarde en gebruikt zijn eigen regeling om de watertemperatuur te bepalen. Maar als hij te laag staat kan dat problemen geven (Quatt maakt je huis niet warm, CIC schakelt CV niet bij indien nodig)
Hier nog even een verder verloop inclusief flow. Hoogste waarde was dus afgelopen uur 26⁰C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQp95JAlTcvgJnn5fXkP5hrQaC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vItypsCCssfRVWRWKPBBSUGZ.png?f=fotoalbum_large

• Flesym
  • Niet online
CPM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Dat is wel een puntje van aandacht. Die had ik nog niet bedacht.
De afgelopen weken was het flink koud en werd volgens mij het maximale (ook vanwege de tarieven/rendement) van de Quatts gevraagd. In de nacht boven de (ongeveer) 40 graden watertemperatuur werd de CVketel ingeschakeld. Deze ging dan behoorlijk aan de slag met pieken en dalen tot gevolg. Ik heb de CV ketel nu op 45 graden gelimiteerd en dan zie je dus minder overshoots en een mooier afgifte beeld.
(Allemaal radiatoren, dat wel).

Maar wat jij zegt moet ik dus onthouden, want ooit ga ik me afvragen waarom de CV niet bijspringt als de Quatt ook 45 graden maakt. 8)
Beperken tot 45⁰C is wel heel erg laag.
Ik weet niet welke CV ketel je hebt maar bij de meeste CV ketels kun je het vermogen beperken. Bij mij begon hij standaard op hoog vermogen en schakelde pas na verLoop van tijd (10 minuten) terug met flinke overshoots tot gevolg. Dus het vermogen beperkt en mijn overshoots waren daarna veel kleiner.

• TM4

TM4

jj85 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:16:
@TM4 Heeft je systeem überhaupt al eens goed gefunctioneerd? Sinds de installatie, bijna een jaar terug, is het al niet veel soeps...
TM4 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Wat voor thermostaat heb je?
Klopt, is geen recent probleem - vanaf dag 1 lage cop. Had destijds later wat andere zaken aan mijn hoofd en de temperaturen gingen ook snel weer stijgen. Gezien de oude woning, gedateerde radiatoren (incl. convectorput) en reacties hier ging ik er sowieso vanuit dat het meer aan mijn kant lag en wilde later gaan spelen met inregelen enz.. maar daar is het nooit meer van gekomen.

Thermostaat T6. Installatie die ik trouwens ook monitor - heeft exact dezelfde thermostaat (alleen andere kleur :) ) en daar werkt het allemaal prima.

• Flesym
  • Niet online
TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Hier nog even een verder verloop inclusief flow. Hoogste waarde was dus afgelopen uur 26⁰C.

[Afbeelding]
Het blijft opvallend dat jouw thermostat Control Point zo laag staat. Heeft niets met de flowrate te maken maar wel met efficiënt verwarmen

• TM4

TM4

Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Het blijft opvallend dat jouw thermostat Control Point zo laag staat. Heeft niets met de flowrate te maken maar wel met efficiënt verwarmen
Ik heb nog even gekeken naar die andere installatie - en daar staat het ook op 25. Blijft een momentopname en die is wel hoger geweest (30) maar niet temperaturen die jij blijkbaar ziet/verwacht.

• CPM
  • Niet online

CPM

Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Beperken tot 45⁰C is wel heel erg laag.
Ik weet niet welke CV ketel je hebt maar bij de meeste CV ketels kun je het vermogen beperken. Bij mij begon hij standaard op hoog vermogen en schakelde pas na verLoop van tijd (10 minuten) terug met flinke overshoots tot gevolg. Dus het vermogen beperkt en mijn overshoots waren daarna veel kleiner.
Ik heb een Intergas HRE 28/24. Het vermogen staat al heel laag volgens mij. Maar hij ging verwarmen naar 50-55 graden en dan kreeg ik overshoots en weer undershoots. Bij deze temperatuur hou ik een strakke lijn. Maar dit was ook meer een experiment om te kijken hoe ik minder gas kon verbruiken. Bij mij is het geen pufje gas zoals bij velen, nee hier gaat er dan gerust één a twee kuub doorheen in een paar uurtjes in de nacht.

Hier tekenen aub ......

• Flesym
  • Niet online
CPM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Ik heb een Intergas HRE 28/24. Het vermogen staat al heel laag volgens mij. Maar hij ging verwarmen naar 50-55 graden en dan kreeg ik overshoots en weer undershoots. Bij deze temperatuur hou ik een strakke lijn. Maar dit was ook meer een experiment om te kijken hoe ik minder gas kon verbruiken. Bij mij is het geen pufje gas zoals bij velen, nee hier gaat er dan gerust één a twee kuub doorheen in een paar uurtjes in de nacht.
Je kunt het vermogen van de CV ketel zien met boiler heat power. Het probleem is dat een CV ketel veel meer capaciteit heeft dan een WP en als hij start vaak op hoog vermogen begint en pas na een tijd rustiger gaat draaien. Ik heb mijn ketel terug kunnen schroeven van 15kW start naar 8kW. Dus van bijna 5x (1x Quatt en bijna 4x CV) naar 3x (1x Quatt en 2x CV) zoveel warmte. Daarmee zijn mijn overshoots niet meer zo groot (van 0,7 maar 0, 3) en ook de undershoots kleiner (van -0,5 naar -0,2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n25u98aTU43CeEYnBltIH2xIsIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8grFkBbnQ2ciivuGRbi9o5k9.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:05
https://www.deondernemer....rnemersprijs-2025~2e2c0bb

Als ik het zo zie heeft WeHeat de prioriteiten beter op orde dan Quatt. Niet een 13 in een dozijn product ontwikkelen wat even stompzinnig is als de concurrenten, maar als softwarebedrijf echt een slimmer product neer zetten dan de rest van de markt en daar je USP van te maken. Ze lijken de ambitie te hebben om te worden waar Quatt ooit mee bezig leek te zijn, voordat ze hun focus verloren omdat ze ook energieleverancier, accuboer en hardwareontwikkelaar wilden zijn. Misschien tijd om 2026 het jaar te maken waarin Quatt echt die slimme warmtepomp wordt die ons ooit werd voorgespiegeld @Quatt Support?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• CPM
  • Niet online

CPM

@Flesym misschien offtopic maar ik heb hem zo https://gathering.tweaker...message/84261784#84261784in gesteld, dat is op zich goed? Even los van de watertemperatuur.

Hier tekenen aub ......

• Flesym
  • Niet online
CPM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:47:
@Flesym misschien offtopic maar ik heb hem zo https://gathering.tweaker...message/84261784#84261784in gesteld, dat is op zich goed? Even los van de watertemperatuur.
Ik heb geen Intergas maar een Remeha, dus kan ik je niet zeggen. Maar je kunt natuurlijk ook boiler heat power kijken of hij op laag vermogen draait. Volgens het filmpje zou hij op 25% van de max capaciteit moeten kunnen staan wat dus zou moeten resulteren in 6000 of 7000W op boiler heat power sensor.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:39

Animal_X

Rodin

Ram0n95 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:57:
Goedemorgen,

Hier sinds 2 maanden een Quatt 2.0 Mono staan. Twee-onder-één-kapwoning, jaren 30 met aanbouw van 2016. Alles HR+(+). Beneden en badkamer vvw. De rest radiatoren. Label A+. Quatt staat op het plattedak van de aanbouw (2hoog).

Vanaf het begin valt deze al op willekeurige tijden uit. Met het koude weer nu zelfs 3 keer in 2 dagen tijd. We moeten dan fysiek de stekker van de CiC eruit en weer erin doen om de Quatt te laten heropstarten.

Quatt geeft de schuld aan de oude remeha e-twist thermostaat (de support op afstand verwacht dat wij van alles gaan resetten. Ik ben enigszins technisch maar ga liever niet zelfstandig een cv-ketel resetten.) Er hangt nu een Honeywell T6.

Iemand anders wie dit probleem heeft gehad?

Vannacht gebeurde het willekeurig om 3 uur 's nachts. Zie screenshot hieronder en ook de reactie van de Quatt support (welke je overigens verschrikkelijk lang aan het lijntje probeert te houden voordat ze iemand langs willen sturen).

Groet,
Ramon

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb geen antwoord op je vraag maar en herken je probleem niet, maar ik zou wel even naar je CV ketel instellingen kijken. Het feit dat Quatt 70 graden aanvoer rapporteert betekent dat in waarschijnlijk dat de aanvoertemperatuur in werkelijkheid nog veel hoger lag. Ik hoop dat je geen open LTV verdeler hebt zonder max thermostaat en bijmenging want anders is dat niet goed voor je vloer en verdeler.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Pagina: 1 ... 324 325 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.