Laat ik hier zeker nog even weten. Wat ik vooral hoop is dat uiteindelijk de COP gaat verbeteren - wat de oorzaak ook mag zijn.paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:49:
[...]
intervallen van 12-15 min?
Sja ik denk toch een flow sensor en/of waterpomp.
zou goed kunnen maar dan blijft het vreemd dat cv niet aangaat, als ik op savings set en gasprijs heel laag maakt gaat de aan en in boiler mode. als gas wat hoger is dan in quatt en boiler mode en gaat soms boiler ook aan. heb net weer getest door gasprijs 0.1 te maken enbinnen 2 seconden staat die in boiler mode. en gebruikt gas. als ik gas prijs op 0.1 zet. ik bedoel niet dat dit een oplossing is maar dat in ieder geval de cv wel aangaat?TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:59:
[...]
Laat ik hier zeker nog even weten. Wat ik vooral hoop is dat uiteindelijk de COP gaat verbeteren - wat de oorzaak ook mag zijn.
nope - doet niets. Zo een minuut of 10 laten staan.rijabo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:12:
[...]
zou goed kunnen maar dan blijft het vreemd dat cv niet aangaat, als ik op savings set en gasprijs heel laag maakt gaat de aan en in boiler mode. als gas wat hoger is dan in quatt en boiler mode en gaat soms boiler ook aan. heb net weer getest door gasprijs 0.1 te maken enbinnen 2 seconden staat die in boiler mode. en gebruikt gas. als ik gas prijs op 0.1 zet. ik bedoel niet dat dit een oplossing is maar dat in ieder geval de cv wel aangaat?
[edit] ketel slaat niet aan in de app bedoel ik - wel code 4. Vreemd. Als ik zo thuis ben kijk ik even wat de ketel doet.
[ Voor 6% gewijzigd door TM4 op 02-01-2026 12:15 ]
horen natuurlijk ook nog paar dingen bij, er moet warmte vraag zijn dus thermostaat op hoger als temperatuur in de kamer. deze zijn mijn waardes als cv alleen aanstaat.TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:10:
[...]
nope - doet niets. Zo een minuut of 10 laten staan.
[edit] ketel slaat niet aan in de app bedoel ik - wel code 4. Vreemd. Als ik zo thuis ben kijk ik even wat de ketel doet.
[Afbeelding]
/f/image/pM9qThdM356Cbo94gvIgF0X7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CLUKpx1si4fsDj6k6ZV6WoIq.png?f=fotoalbum_large)
Ging er eigenlijk vanuit dat als er flow in het systeem is dat er dan ook temperatuurvraag is. Blijkbaar niet altijd..rijabo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:26:
[...]
horen natuurlijk ook nog paar dingen bij, er moet warmte vraag zijn dus thermostaat op hoger als temperatuur in de kamer. deze zijn mijn waardes als cv alleen aanstaat.
CV sloeg op een gegeven moment wel aan.
[ Voor 47% gewijzigd door TM4 op 02-01-2026 13:49 ]
Je hebt je schaal eraf geknipt dus dat is lastig lezen. Ook niet alles gevolgd maar 2 dingen om ook op te letten:TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Ging er eigenlijk vanuit dat als er flow in het systeem is dat er dan ook temperatuurvraag is. Blijkbaar niet altijd..
CV sloeg op een gegeven moment wel aan.
[Afbeelding]
je Thermostat Control Setpoint (dus niet Room Setpoint) moet wel voldoende hoog zijn anders stuurt de CIC de CV niet aan.
En je CV water temperatuur (dus instelling op de CV ketel) moet voldoende hoog zijn (bv 60⁰C) anders zet de CIC de CV wel aan maar zet de CV zichzelf uit op max temp bereikt.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
3 dagen later... 0 inhoudelijk reactie nog vanuit Quatt, die niet verder zijn gekomen dan:Razer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:15:
Iemand enig idee wat hier nog aan de hand kan zijn? De Quatt V2 van 2 weken oud bij mijn zus is er vannacht mee gestopt en draait alleen nog op CV-installatie.
Thermostaat stroomloos gehad, CIC stroomloos gehad, Quatt stroomloos gehad, mag allemaal niet baten. Bij nieuwe warmtevraag start de fan van de Quatt 10 seconden, slaat uit en dan springt de CV-ketel aan. Belletje naar Quatt gedaan, daar standaard bel scriptje doorlopen, en het zou worden doorgezet.
Geen sound slider toegepast, CIC staat op de instelling 'Duurzaam'.
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
"Kunt u de CIC en warmtepomp beiden 10 minuten stroomloos maken"
Echter zoals in ticket vermeld dat uiteraard al enkele kerel geprobeerd zonder resultaat. Benieuwd hoe lang het ticket blijft voortkabbelen op dit niveau
Gewoon het noodnummer bellen, dan komen ze meteen!Razer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:23:
[...]
3 dagen later... 0 inhoudelijk reactie nog vanuit Quatt, die niet verder zijn gekomen dan:
Echter zoals in ticket vermeld dat uiteraard al enkele kerel geprobeerd zonder resultaat. Benieuwd hoe lang het ticket blijft voortkabbelen op niveau
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Misschien wel een goed idee om dat te doen als er maandag nog niks concreets gebeurd is, dan is de warmtepomp al bijna een volledige week niet werkend, van de 3 weken dat die er staat. Inmiddels vliegen de kuubs gas ook doorheenTrackerfire schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:25:
[...]
Gewoon het noodnummer bellen, dan komen ze meteen!
Voelde me nog wat bezwaard omdat het bandje zegt "Als er geen warmte is", er is nog warmte van de ketel natuurlijk, maar niet van de Quatt.
[ Voor 14% gewijzigd door Razer op 02-01-2026 16:30 ]
De Quatt werkt niet, dus op zich is er geen warmte. Van de back-up wel, maar dat mag niet de bedoeling zijn... Mogelijk is de bekabeling in de CIC losgeschoten, waardoor de Quatt niet het signaal krijgt aan te gaan. Dit is de meest simpele oplossing. Al vaak genoeg over gelezen in het topic. Anders inderdaad afwachten.Razer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Misschien wel een goed idee om dat te doen als er maandag nog niks concreets gebeurd is, dan is de warmtepomp al bijna een volledige week niet werkend, van de 3 weken dat die er staat. Inmiddels vliegen de kuubs gas ook doorheen![]()
Voelde me nog wat bezwaard omdat het bandje zegt "Als er geen warmte is", er is nog warmte van de ketel natuurlijk, maar niet van de Quatt.
[ Voor 14% gewijzigd door Trackerfire op 02-01-2026 16:37 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Bij een losse kabel zou je geen data van hp1 in de JSON zien. @Razer zag die info wel. Dus vermoedelijk een ander probleemTrackerfire schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:36:
[...]
De Quatt werkt niet, dus op zich is er geen warmte. Van de back-up wel, maar dat mag niet de bedoeling zijn... Mogelijk is de bekabeling in de CIC losgeschoten, waardoor de Quatt niet het signaal krijgt aan te gaan. Dit is de meest simpele oplossing. Al vaak genoeg over gelezen in het topic. Anders inderdaad afwachten.
Ik werd vanmorgen wakker in een koud huis. Bleek dat een aardlek schakelaar uit was gesprongen (waar de Quatt en CV ketel op zit). Na wat gepuzzel blijkt het de Quatt te zijn. Op het moment dat ik de Quatt in het stopcontact stak knalde de aardlek er namelijk met een minuut of 3 uit. Gelukkig wordt de CV ketel nog wel aangestuurd door de CiC.
Vanmorgen om 9 uur gebeld met Quatt en storing gemeld. Ik zou terug gebeld worden.
Om 14.00 uur nog steeds niet gebeld. Nog maar eens Quatt bellen. Die adviseerden me de stroomtarieven flink te verhogen in de app zodat de Quatt wellicht nog wel in standby kon draaien. Ik heb dit geprobeerd, maar nu knalde de aardlek er meteen uit op het moment dat ik de Quatt in het stopcontact stak. Ik ga hem er dus niet meer in steken.
Als het goed is komt er volgende week een storingsmonteur langs. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Vanmorgen om 9 uur gebeld met Quatt en storing gemeld. Ik zou terug gebeld worden.
Om 14.00 uur nog steeds niet gebeld. Nog maar eens Quatt bellen. Die adviseerden me de stroomtarieven flink te verhogen in de app zodat de Quatt wellicht nog wel in standby kon draaien. Ik heb dit geprobeerd, maar nu knalde de aardlek er meteen uit op het moment dat ik de Quatt in het stopcontact stak. Ik ga hem er dus niet meer in steken.
Als het goed is komt er volgende week een storingsmonteur langs. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Hoe lang heb je de Quatt al? Mogelijk de waterpomp...dzuijlek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:53:
Ik werd vanmorgen wakker in een koud huis. Bleek dat een aardlek schakelaar uit was gesprongen (waar de Quatt en CV ketel op zit). Na wat gepuzzel blijkt het de Quatt te zijn. Op het moment dat ik de Quatt in het stopcontact stak knalde de aardlek er namelijk met een minuut of 3 uit. Gelukkig wordt de CV ketel nog wel aangestuurd door de CiC.
Dit is de derde winter dat hij draait. Ik heb de grafiekjes van HA bekeken en het gebeurde tijdens een defrost.jj85 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:02:
[...]
Hoe lang heb je de Quatt al? Mogelijk de waterpomp...
@dzuijlek Hoe heb je het zo snel voor elkaar gekregen dat je al weet dat iemand volgende langs gaat komen?
Is jouw waterpomp al eens vervangen? Dat is wel een bekende bij deze problemendzuijlek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:18:
[...]
Dit is de derde winter dat hij draait. Ik heb de grafiekjes van HA bekeken en het gebeurde tijdens een defrost.
Nee, niet dat ik weet. Er is in het eerste jaar wel eens een flowmeter vervangen.jj85 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:24:
[...]
Is jouw waterpomp al eens vervangen? Dat is wel een bekende bij deze problemen
Ik merk enig cynisme. Dat is wat ze over de telefoon beloofden (hij noemde zelfs begin volgende week als mogelijkheid)... Ik ga het afwachten. Ik heb ook nog een houtkachel. Maar ik moet denk ik wel voorkomen dat de leidingen bevriezen, dus zal nog wel met CV moeten stoken. Fijn zo in die koude dagen...Razer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:20:
@dzuijlek Hoe heb je het zo snel voor elkaar gekregen dat je al weet dat iemand volgende langs gaat komen?
Thx. Ik zal de parameters eens in de gaten houden en wellicht toevoegen aan de script. Op dit moment 20 en dat is ruim boven de room temp.Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:17:
[...]
Je hebt je schaal eraf geknipt dus dat is lastig lezen. Ook niet alles gevolgd maar 2 dingen om ook op te letten:
je Thermostat Control Setpoint (dus niet Room Setpoint) moet wel voldoende hoog zijn anders stuurt de CIC de CV niet aan.
En je CV water temperatuur (dus instelling op de CV ketel) moet voldoende hoog zijn (bv 60⁰C) anders zet de CIC de CV wel aan maar zet de CV zichzelf uit op max temp bereikt.
Zojuist een ander systeem die ik monitor met dezelfde script bijgehouden en een totaal ander beeld. Flow is veel stabieler en temperatuur loopt veel geleidelijker mee.
Ook het opwarmen na stand-by verschillend. Ik zie control mode 1 nooit. En hier zie je echt een paar minuten dat het systeem zich inregelt.
Bandbreedte van de flow in dit systeem zit ook netjes tussen 790-810. Woningen zijn voor de rest vergelijkbaar en type Quatt ook. Ik weet in ieder geval waar het naar toe zou moeten gaan.
Dan is dit voor jou ook mogelijk relevantdzuijlek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:32:
[...]
Nee, niet dat ik weet. Er is in het eerste jaar wel eens een flowmeter vervangen.
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
@Pietjuh jij al verder met je Quatt problemen?
Deze snap ik niet. Thermostat Control Setpoint (is de vraag voor de warmte van het CV water) moet boven de huidige CV watertemperatuur liggen. Dus dat kan nooit rond de 20 zijn. En alleen als de vraag stopt gaat hij naar 10.TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:45:
[...]
Thx. Ik zal de parameters eens in de gaten houden en wellicht toevoegen aan de script. Op dit moment 20 en dat is ruim boven de room temp.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/CW1qSUS5VTe2lQdQWybQMtG8.jpg?f=fotoalbum_large)
En de CV ketel (instelling op de CV ketel) moet ruim boven de maximale CV watertemperatuur zijn die de Quatt kan maken. Dus ergens rond 55 of 60 ⁰C. Anders schakelt de CV ketel niet in want het CV water is voor hemmdan al op temoeratuur
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Loopt nu mee in de grafiek. Toevallig direct bij opstarten en zag ik dat deze wel mode 1 had deze keer.. dus voorgaande opmerking dat mijn systeem nooit mode 1 krijgt is onterecht.Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Deze snap ik niet. Thermostat Control Setpoint (is de vraag voor de warmte van het CV water) moet boven de huidige CV watertemperatuur liggen. Dus dat kan nooit rond de 20 zijn. En alleen als de vraag stopt gaat hij naar 10.
En de CV ketel (instelling op de CV ketel) moet ruim boven de maximale CV watertemperatuur zijn die de Quatt kan maken. Dus ergens rond 55 of 60 ⁰C. Anders schakelt de CV ketel niet in want het CV water is voor hemmdan al op temoeratuur
Thermostat Control Setpoint loopt nu mee in de grafiek en is na 15 minuten 25. Andere installatie die ik volg (en wel goed functioneert) had daar vanmiddag 30. 45 heb ik daar ook niet gezien, maar ook niet echt in de gaten gehouden. Mijn ingestelde temperatuur is maar 16 graden, wellicht geeft dat een afwijkend beeld?
CV is ingesteld op 60 graden.
Dat de CV ketel niet aan gaat bij mode 4 is logisch, de vraag is 24⁰C water en het water is al warmer. Dus de ketel springt nooit bij. Misschien is de belangrijkere vraag wel waarom wordt er maar 24⁰C water gevraagd. Normaal gesproken komt deze vraag uit de thermostaat. Als voldoende hoog staat (boven de benodigde watertemperatuur) negeert de Quatt deze waarde en gebruikt zijn eigen regeling om de watertemperatuur te bepalen. Maar als hij te laag staat kan dat problemen geven (Quatt maakt je huis niet warm, CIC schakelt CV niet bij indien nodig)TM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:33:
[...]
Loopt nu mee in de grafiek. Toevallig direct bij opstarten en zag ik dat deze wel mode 1 had deze keer.. dus voorgaande opmerking dat mijn systeem nooit mode 1 krijgt is onterecht.
Thermostat Control Setpoint loopt nu mee in de grafiek en is na 15 minuten 25. Andere installatie die ik volg (en wel goed functioneert) had daar vanmiddag 30. 45 heb ik daar ook niet gezien, maar ook niet echt in de gaten gehouden. Mijn ingestelde temperatuur is maar 16 graden, wellicht geeft dat een afwijkend beeld?
CV is ingesteld op 60 graden.
[Afbeelding]
Dat is wel een puntje van aandacht. Die had ik nog niet bedacht.Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:48:
[...]
De afgelopen weken was het flink koud en werd volgens mij het maximale (ook vanwege de tarieven/rendement) van de Quatts gevraagd. In de nacht boven de (ongeveer) 40 graden watertemperatuur werd de CVketel ingeschakeld. Deze ging dan behoorlijk aan de slag met pieken en dalen tot gevolg. Ik heb de CV ketel nu op 45 graden gelimiteerd en dan zie je dus minder overshoots en een mooier afgifte beeld.
(Allemaal radiatoren, dat wel).
Maar wat jij zegt moet ik dus onthouden, want ooit ga ik me afvragen waarom de CV niet bijspringt als de Quatt ook 45 graden maakt.
Hier tekenen aub ......
@TM4 Heeft je systeem überhaupt al eens goed gefunctioneerd? Sinds de installatie, bijna een jaar terug, is het al niet veel soeps...
TM4 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Wat voor thermostaat heb je?
Hier nog even een verder verloop inclusief flow. Hoogste waarde was dus afgelopen uur 26⁰C.Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Dat de CV ketel niet aan gaat bij mode 4 is logisch, de vraag is 24⁰C water en het water is al warmer. Dus de ketel springt nooit bij. Misschien is de belangrijkere vraag wel waarom wordt er maar 24⁰C water gevraagd. Normaal gesproken komt deze vraag uit de thermostaat. Als voldoende hoog staat (boven de benodigde watertemperatuur) negeert de Quatt deze waarde en gebruikt zijn eigen regeling om de watertemperatuur te bepalen. Maar als hij te laag staat kan dat problemen geven (Quatt maakt je huis niet warm, CIC schakelt CV niet bij indien nodig)
Beperken tot 45⁰C is wel heel erg laag.CPM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:14:
[...]
Dat is wel een puntje van aandacht. Die had ik nog niet bedacht.
De afgelopen weken was het flink koud en werd volgens mij het maximale (ook vanwege de tarieven/rendement) van de Quatts gevraagd. In de nacht boven de (ongeveer) 40 graden watertemperatuur werd de CVketel ingeschakeld. Deze ging dan behoorlijk aan de slag met pieken en dalen tot gevolg. Ik heb de CV ketel nu op 45 graden gelimiteerd en dan zie je dus minder overshoots en een mooier afgifte beeld.
(Allemaal radiatoren, dat wel).
Maar wat jij zegt moet ik dus onthouden, want ooit ga ik me afvragen waarom de CV niet bijspringt als de Quatt ook 45 graden maakt.
Ik weet niet welke CV ketel je hebt maar bij de meeste CV ketels kun je het vermogen beperken. Bij mij begon hij standaard op hoog vermogen en schakelde pas na verLoop van tijd (10 minuten) terug met flinke overshoots tot gevolg. Dus het vermogen beperkt en mijn overshoots waren daarna veel kleiner.
Klopt, is geen recent probleem - vanaf dag 1 lage cop. Had destijds later wat andere zaken aan mijn hoofd en de temperaturen gingen ook snel weer stijgen. Gezien de oude woning, gedateerde radiatoren (incl. convectorput) en reacties hier ging ik er sowieso vanuit dat het meer aan mijn kant lag en wilde later gaan spelen met inregelen enz.. maar daar is het nooit meer van gekomen.jj85 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:16:
@TM4 Heeft je systeem überhaupt al eens goed gefunctioneerd? Sinds de installatie, bijna een jaar terug, is het al niet veel soeps...
Thermostaat T6. Installatie die ik trouwens ook monitor - heeft exact dezelfde thermostaat (alleen andere kleur
Het blijft opvallend dat jouw thermostat Control Point zo laag staat. Heeft niets met de flowrate te maken maar wel met efficiënt verwarmenTM4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:31:
[...]
Hier nog even een verder verloop inclusief flow. Hoogste waarde was dus afgelopen uur 26⁰C.
[Afbeelding]
Ik heb nog even gekeken naar die andere installatie - en daar staat het ook op 25. Blijft een momentopname en die is wel hoger geweest (30) maar niet temperaturen die jij blijkbaar ziet/verwacht.Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:49:
[...]
Het blijft opvallend dat jouw thermostat Control Point zo laag staat. Heeft niets met de flowrate te maken maar wel met efficiënt verwarmen
Ik heb een Intergas HRE 28/24. Het vermogen staat al heel laag volgens mij. Maar hij ging verwarmen naar 50-55 graden en dan kreeg ik overshoots en weer undershoots. Bij deze temperatuur hou ik een strakke lijn. Maar dit was ook meer een experiment om te kijken hoe ik minder gas kon verbruiken. Bij mij is het geen pufje gas zoals bij velen, nee hier gaat er dan gerust één a twee kuub doorheen in een paar uurtjes in de nacht.Flesym schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:47:
[...]
Beperken tot 45⁰C is wel heel erg laag.
Ik weet niet welke CV ketel je hebt maar bij de meeste CV ketels kun je het vermogen beperken. Bij mij begon hij standaard op hoog vermogen en schakelde pas na verLoop van tijd (10 minuten) terug met flinke overshoots tot gevolg. Dus het vermogen beperkt en mijn overshoots waren daarna veel kleiner.
Hier tekenen aub ......
Je kunt het vermogen van de CV ketel zien met boiler heat power. Het probleem is dat een CV ketel veel meer capaciteit heeft dan een WP en als hij start vaak op hoog vermogen begint en pas na een tijd rustiger gaat draaien. Ik heb mijn ketel terug kunnen schroeven van 15kW start naar 8kW. Dus van bijna 5x (1x Quatt en bijna 4x CV) naar 3x (1x Quatt en 2x CV) zoveel warmte. Daarmee zijn mijn overshoots niet meer zo groot (van 0,7 maar 0, 3) en ook de undershoots kleiner (van -0,5 naar -0,2)CPM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:29:
[...]
Ik heb een Intergas HRE 28/24. Het vermogen staat al heel laag volgens mij. Maar hij ging verwarmen naar 50-55 graden en dan kreeg ik overshoots en weer undershoots. Bij deze temperatuur hou ik een strakke lijn. Maar dit was ook meer een experiment om te kijken hoe ik minder gas kon verbruiken. Bij mij is het geen pufje gas zoals bij velen, nee hier gaat er dan gerust één a twee kuub doorheen in een paar uurtjes in de nacht.
https://www.deondernemer....rnemersprijs-2025~2e2c0bb
Als ik het zo zie heeft WeHeat de prioriteiten beter op orde dan Quatt. Niet een 13 in een dozijn product ontwikkelen wat even stompzinnig is als de concurrenten, maar als softwarebedrijf echt een slimmer product neer zetten dan de rest van de markt en daar je USP van te maken. Ze lijken de ambitie te hebben om te worden waar Quatt ooit mee bezig leek te zijn, voordat ze hun focus verloren omdat ze ook energieleverancier, accuboer en hardwareontwikkelaar wilden zijn. Misschien tijd om 2026 het jaar te maken waarin Quatt echt die slimme warmtepomp wordt die ons ooit werd voorgespiegeld @Quatt Support?
Als ik het zo zie heeft WeHeat de prioriteiten beter op orde dan Quatt. Niet een 13 in een dozijn product ontwikkelen wat even stompzinnig is als de concurrenten, maar als softwarebedrijf echt een slimmer product neer zetten dan de rest van de markt en daar je USP van te maken. Ze lijken de ambitie te hebben om te worden waar Quatt ooit mee bezig leek te zijn, voordat ze hun focus verloren omdat ze ook energieleverancier, accuboer en hardwareontwikkelaar wilden zijn. Misschien tijd om 2026 het jaar te maken waarin Quatt echt die slimme warmtepomp wordt die ons ooit werd voorgespiegeld @Quatt Support?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
@Flesym misschien offtopic maar ik heb hem zo https://gathering.tweaker...message/84261784#84261784in gesteld, dat is op zich goed? Even los van de watertemperatuur.
Hier tekenen aub ......
Ik heb geen Intergas maar een Remeha, dus kan ik je niet zeggen. Maar je kunt natuurlijk ook boiler heat power kijken of hij op laag vermogen draait. Volgens het filmpje zou hij op 25% van de max capaciteit moeten kunnen staan wat dus zou moeten resulteren in 6000 of 7000W op boiler heat power sensor.CPM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:47:
@Flesym misschien offtopic maar ik heb hem zo https://gathering.tweaker...message/84261784#84261784in gesteld, dat is op zich goed? Even los van de watertemperatuur.
Ik heb geen antwoord op je vraag maar en herken je probleem niet, maar ik zou wel even naar je CV ketel instellingen kijken. Het feit dat Quatt 70 graden aanvoer rapporteert betekent dat in waarschijnlijk dat de aanvoertemperatuur in werkelijkheid nog veel hoger lag. Ik hoop dat je geen open LTV verdeler hebt zonder max thermostaat en bijmenging want anders is dat niet goed voor je vloer en verdeler.Ram0n95 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:57:
Goedemorgen,
Hier sinds 2 maanden een Quatt 2.0 Mono staan. Twee-onder-één-kapwoning, jaren 30 met aanbouw van 2016. Alles HR+(+). Beneden en badkamer vvw. De rest radiatoren. Label A+. Quatt staat op het plattedak van de aanbouw (2hoog).
Vanaf het begin valt deze al op willekeurige tijden uit. Met het koude weer nu zelfs 3 keer in 2 dagen tijd. We moeten dan fysiek de stekker van de CiC eruit en weer erin doen om de Quatt te laten heropstarten.
Quatt geeft de schuld aan de oude remeha e-twist thermostaat (de support op afstand verwacht dat wij van alles gaan resetten. Ik ben enigszins technisch maar ga liever niet zelfstandig een cv-ketel resetten.) Er hangt nu een Honeywell T6.
Iemand anders wie dit probleem heeft gehad?
Vannacht gebeurde het willekeurig om 3 uur 's nachts. Zie screenshot hieronder en ook de reactie van de Quatt support (welke je overigens verschrikkelijk lang aan het lijntje probeert te houden voordat ze iemand langs willen sturen).
Groet,
Ramon
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Shoot meRazer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:23:
[...]
3 dagen later... 0 inhoudelijk reactie nog vanuit Quatt, die niet verder zijn gekomen dan:
Echter zoals in ticket vermeld dat uiteraard al enkele kerel geprobeerd zonder resultaat. Benieuwd hoe lang het ticket blijft voortkabbelen op dit niveau
Met dank aan @s020506 voor de tips.
De bodemplaat van mijn duo V1.0 wordt nu aangestuurd door een Shelly. De Shelly krijgt pas stroom (en wordt dan zichtbaar in HA) als de Quatt de bpv inschakelt, maar dat heeft geen invloed op de werking. Dan gaat ook de automatisering aan het werk.
Bij een defrost en de temperatuur onder 1 graad sluit de shelly het contact en blijft na de defrost nog 5 minuten verwarmen.
De bodemplaat van mijn duo V1.0 wordt nu aangestuurd door een Shelly. De Shelly krijgt pas stroom (en wordt dan zichtbaar in HA) als de Quatt de bpv inschakelt, maar dat heeft geen invloed op de werking. Dan gaat ook de automatisering aan het werk.
Bij een defrost en de temperatuur onder 1 graad sluit de shelly het contact en blijft na de defrost nog 5 minuten verwarmen.
Zijn die 5 minuten met 150 Watt voldoende om ijsopbouw op de bodemplaat te voorkomen?raven22 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:09:
Met dank aan @s020506 voor de tips.
[Afbeelding]
En kun jij de HA-automatisering voor jou Shelly met ons delen?
[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 03-01-2026 12:17 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Geen idee, maar in totaal is het ongeveer 9 minuten. Zal wel eens kijken na een ontdooicyclus.TeslaNerd schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:08:
[...]
Zijn die 5 minuten met 150 Watt voldoende om ijsopbouw op de bodemplaat te voorkomen?
ediit: heb even gekeken
hp1 staat uit dus bpv ook, zit hier en daar wat natte sneeuw
hp2 had zijn defrost al even geleden gehad en had enigzins ijsvorming, maar de bodem lijkt behoorlijk schoon
heb voor de zekerheid toegevoegd dat als de buitentemp onder 0 is dat dan de bpv 10 minuten extra aan blijft
[ Voor 33% gewijzigd door raven22 op 03-01-2026 12:42 ]
Bijzonder...Razer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:04:
[...]
Shoot meSinds gisteravond 23:00u, is na 4 dagen de Quatt spontaan weer aangesprongen en heeft het weer van de CV-ketel overgenomen, geen verdere inverventies meer gedaan na de eerst 3 dagen verschillende resets te hebben gedaan, en gisteravond plots...
[Afbeelding]
En vooral heel irritant dat onbekend is waardoor het kwam.
@Razer Ik had initieel ook zoiets. Na heel veel heen en weer mailen met Quatt, die kwamen met een raar verhaal over een een nieuwe CiC update die in de maak was, bleek dat de installateurs een draad in de schakelaar buiten niet goed hadden vast gezet. Die begon te vonken tot hij uiteindelijk random aan/uitging. Mogelijk brandgevaar dus... Misschien niet onverstandig om alle bedrading even langs te lopen voor de zekerheid. Dat is toch ook het eerste dat Quatt zal doen als ze langs komen.jj85 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:17:
[...]
Bijzonder...
En vooral heel irritant dat onbekend is waardoor het kwam.
[ Voor 5% gewijzigd door Animal_X op 03-01-2026 15:31 ]
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Moet echt wel voldoende zijn hoor.TeslaNerd schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:08:
[...]
Zijn die 5 minuten met 150 Watt voldoende om ijsopbouw op de bodemplaat te voorkomen?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Bij mij gaat de bodemplaatverwarming aan als de Quatt HA integratie zegt dat er een deforst begint. Duurt 10 minuten, en alleen als de temperatuur onder 0.5 graden is.TeslaNerd schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:08:
[...]
Net ff gekeken, nul ijs op de bodemplaat. Wel ijs tussen de opstaande rand onder aan de achterkant en de warmtewisselaar. Maar daar zit dan ook geen verwarming.
Ik zal de HA automatiseringen in het andere topic delen.
Ik heb 2 automatiseringen (eigenlijk 4 omdat ik een duo heb), een voor aan en een voor uit:TeslaNerd schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:08:
[...]
alias: Quatt BPV HP1 aan bij defrost
triggers:
- entity_id: switch.shellypm14_1
from: unavailable
trigger: state
- entity_id: binary_sensor.heatpump_1_defrost
to: "on"
conditions:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.heatpump_1_temperature_outside
below: 1
- condition: state
entity_id: binary_sensor.heatpump_1_defrost
state: "on"
actions:
- target:
entity_id: switch.shellypm14_1
action: switch.turn_on
alias: Quatt BPV HP1 uit na defrost
triggers:
- entity_id: binary_sensor.heatpump_1_defrost
to: "off"
conditions: []
actions:
- delay:
minutes: |
{% if states('sensor.heatpump_1_temperature_outside') | float < 0 %}
10
{% else %}
5
{% endif %}
- target:
entity_id: switch.shellypm14_1
action: switch.turn_off
Hier ook de aardschakelaar eruit... Pas met het afkoppelen van de Quatt buitenunit geen issue meer.dzuijlek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:53:
Werkmodus is naar 4 gegaan (boiler only) en de CiC stuurt inderdaad de CV aan en dat werkt.
Mijn probleem is dat het CV systeem nog gevuld is, maar dat betekend dat vannacht met vorst de Quatt buitenunit kapot zou kunnen vriezen, toch?
Kan de veiligheidsklep werken zonder elektriciteit?
Dat is wel beter, maar dan zit ik in de kou...
Ik heb hulp aangevraagd, met hoge urgentie hiervoor...
Nog niets gehoord of geen mail ter bevestiging.
Geen idee wat te verwachten in detail.
Wat is het veiligst om zelf te doen op korte termijn?
Morgen ga ik het dak op om te kijken of de 10cm sneeuw die hier vandaag gevallen is (vanuit de kant van de frontplaat van de Quatt) hier nog iets mee te maken heeft...
[ Voor 5% gewijzigd door m10tech op 03-01-2026 18:39 ]
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Zolang er warmte door de cv geleverd wordt (en de flow voldoende is), hoef je je geen zorgen te maken over bevriezing. De waterstroom gaat ten alle tijden ook door de Quatt.m10tech schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Hier ook de aardschakelaar eruit... Pas met het afkoppelen van de Quatt buitenunit geen issue meer.
Werkmodus is naar 4 gegaan (boiler only) en de CiC stuurt inderdaad de CV aan en dat werkt.
Mijn probleem is dat het CV systeem nog gevuld is, maar dat betekend dat vannacht met vorst de Quatt buitenunit kapot zou kunnen vriezen, toch?
Morgen ga ik het dak op om te kijken of de 10cm sneeuw die hier vandaag gevallen is (vanuit de kant van de frontplaat van de Quatt) hier nog iets mee te maken heeft...
Antivriesklep is volledig mechanisch.
Best om sowieso de cv lekker te laten pruttelen komende nachten.
Als het goed is is je Quatt serieel aangesloten op je CV, dus als je CV-installatie flink verwarmt dan zouden de buitenunits m.i. niet moeten bevriezen. Echter, zelf zou ik dat risico niet nemen en toch even bij de Quatts gaan kijken met een emmer warm water of een hittepistool om de boel ijsvrij te maken. Die van mij staan op een plat dak dat vrij goed toegankelijk is. Ik kan mij voorstellen dat je dat bij een dakkappel niet 1-2-3 doet in het donker met gladheid.m10tech schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Hier ook de aardschakelaar eruit... Pas met het afkoppelen van de Quatt buitenunit geen issue meer.
edit: Wat mijn bovenbuurman zeg dus.
[ Voor 10% gewijzigd door Animal_X op 03-01-2026 18:53 ]
Deels mee eens. Zakelijk gezien vind ik dat Quatt een betere weg is ingeslagen doordat ze meer producten kunnen aanbieden naast de warmtepomp, hierdoor is er meer bestaanszekerheid. Daarnaast is ook zakelijk gezien de Energy een goede zet waardoor er een ook maandelijkse steady revenue flow opgebouwd kan worden.onlinaius schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:37:
https://www.deondernemer....rnemersprijs-2025~2e2c0bb
Helaas was leuk zo lang het duurde... En zo als het kwam is die er ook weer mee gestopt.Razer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:04:
[...]
Shoot meSinds gisteravond 23:00u, is na 4 dagen de Quatt spontaan weer aangesprongen en heeft het weer van de CV-ketel overgenomen, geen verdere inverventies meer gedaan na de eerst 3 dagen verschillende resets te hebben gedaan, en gisteravond plots...
[Afbeelding]
/f/image/AI8JFVbzEjHQT9RdiwxLdETd.png?f=fotoalbum_large)
Het is een enkele Quatt, aangesloten op stopcontact. Nog nagelopen maar kan zo niks ontdekken. Aansluiting direct op Quatt lijkt ook gewoon goed te zitten.Animal_X schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:29:
[...]
@Razer Ik had initieel ook zoiets. Na heel veel heen en weer mailen met Quatt, die kwamen met een raar verhaal over een een nieuwe CiC update die in de maak was, bleek dat de installateurs een draad in de schakelaar buiten niet goed hadden vast gezet. Die begon te vonken tot hij uiteindelijk random aan/uitging. Mogelijk brandgevaar dus... Misschien niet onverstandig om alle bedrading even langs te lopen voor de zekerheid. Dat is toch ook het eerste dat Quatt zal doen als ze langs komen.
De fan probeert bij een start 4-5 seconden iets te doen en den stopt die en schakelt over naar de CV.
Ik zie je punt, maar ik heb sterk mijn twijfel of dat daadwerkelijk werkt. Conglomereren en vertikale integratie zie je in de praktijk namelijk maar heel weinig voorkomen, en dat heeft een reden: het werkt meestal niet. In het engels noemen ze dat 'jack of all trades, master of none'.supercrazy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:50:
[...]
Deels mee eens. Zakelijk gezien vind ik dat Quatt een betere weg is ingeslagen doordat ze meer producten kunnen aanbieden naast de warmtepomp, hierdoor is er meer bestaanszekerheid. Daarnaast is ook zakelijk gezien de Energy een goede zet waardoor er een ook maandelijkse steady revenue flow opgebouwd kan worden.
Daarom zie je dat ASML een belang neemt in Carl Zeiss, maar het bedrijf niet inlijft, BMW maakt geen eigen banden en de waterpomp in je Quatt is gewoon een Wilo waterpomp. Je kunt namelijk beter erg goed worden in 1 specifiek ding, dan alles een beetje kunnen.
Je kunt succesvol zijn met conglomereren / vertikaal integreren. Dan heb je het over bedrijven als Samsung, Daewoo en tot op zekere hoogte Tesla, maar in de praktijk zie je dat vrij weinig bedrijven dit doen, of heel beperkt doen, en dat heeft goede redenen.
Denk eens in de termen van groeipotentieel, welk product kun je beter naar het buitenland exporteren? Een kneitergoede warmtepomp, of een middelmatige energieleverancier, een dertien in een dozijn verkoper van thuisaccu's, een ingewikkelde en prijzige oplossing voor FE met een hoop kinderziektes of een niche manier van koelen?
Dat is toch echt die kneitergoede warmtepompen. Middelmatige oplossingen geleverd door lokale bedrijven kun je door heel Europa krijgen.
En ja, als je dat op orde hebt kun je inderdaad het succes daarvan aangrijpen om een ecosysteem te bouwen waarbij je meer producten aan die klanten verkoopt, maar een track record van alles half doen helpt daar niet bepaald bij.
Waarmee ik overigens niet zeg dat WeHeat dit gaat lukken, maar ik zie in hun nieuwsbericht wel dat ze in ieder geval de ambitie hebben om iets heel goeds neer te zetten, en ik hoop dat ze daarin slagen, want dan hebben ze / we (als Nederland) een exportproduct wat de hele wereld over kan.
[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 03-01-2026 23:33 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Wat zijn je bevindingen hiermee tot nu toe en welke instellingen gebruik je qua temp? De temperatuur is hier vandaag niet onder de 0 geweest, maar desondanks heb ik toch wel zoveel ijsvorming dat ik de Quatt nu maar even heb uitgezet voor een nachtje, en morgen plaats ik het L5 contact tijdelijk weer terug tot ik een permanentere / stuurbare oplossing heb gevonden zoals jij.s020506 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:20:
[...]
Inderdaad, onder de 0,5 graden gaat hij 10 minuutjes aan bij een defrost. Vergeleken met hiervoor is een minuutjes met of minder helemaal niks.
Het is inderdaad het alternatief op de bewuste Excel Sheet. In die scheet staat de stooklijn op 20 graden ingesteld. Ik woon zelf in een hoekhuis en ik merkte met kerst (visite) voor het eerst dat voor het echt niet comfortabel was met 20 graden op de thermostaat. Hij moest wel naar 21 graden om het in de avond echt behaagelijk te hebben. (Ik zie nu dat die temperatuur niet is gehaald) In mijn situatie gaat dan de gasketel aan. Op zich niet erg, maar ik leerde vorige week wel dat ik nog meer vermogen nodig heb en/of afgifte dan ik tot voor kort dacht.RickvdT schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:14:
[...]
De eerste versie was naar aanleiding van een discussie over stooklijnen in dit topic waarbij meerdere mensen bezig waren data vanuit de app over te zetten naar een Excel. Ik was toen benieuwd naar mijn eigen situatie en heb dit geautomatiseerd en gedeeld. Inmiddels is er een crosspost naar het HA topic![]()
Ik heb nog even naar de twee punten gekeken onder het vriespunt en boven de optimale stooklijn. Hier was de warmtepomp net geïnstalleerd en waren wij het huis op aan het stoken van 14 graden naar 20 graden na een verbouwing. Outliers dus. De twee punten rond de -3 onder de optimale stooklijn zijn van vorige week dus die zijn betrouwbaarder. Neemt niet weg dat ik het nog even aankijk de komende tijd met hopelijk meer datapunten onder het vriespunt. Helaas zijn ijsdagen een zeldzaamheid aan de kust.
Ik kan overigens zien dat rond de -4 graden de warmtepompen het warmteverlies precies nog aan konden en de kamer temperatuur stabiel bleef. Dit komt nagenoeg overeen met de optimale stooklijn waarbij maximaal vermogen bij -3.5 pas nodig is.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Script weer aangepast - mode in grafiek wordt niet meer overschreven en naast thermostaat control setpoint nu ook vermogen in een 3e grafiek. Geeft volgens mij nu wel een vrij goed beeld in 1 totale grafiek en ik denk dat ik het hier bij laat. Ga het morgen even vergelijken met het goed functionerende systeem.
Wat ik naast het al bekende flowprobleem wel opvallend vind is dat het vermogen een periode diep in de min schiet, kan dat verklaard worden met defrosting?
Wat ik naast het al bekende flowprobleem wel opvallend vind is dat het vermogen een periode diep in de min schiet, kan dat verklaard worden met defrosting?
Dat is een defrost iddTM4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:33:
[Afbeelding]
Heb je een zelfde CV ketel als bij het vergelijkbare systeem?TM4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:33:
Script weer aangepast - mode in grafiek wordt niet meer overschreven en naast thermostaat control setpoint nu ook vermogen in een 3e grafiek. Geeft volgens mij nu wel een vrij goed beeld in 1 totale grafiek en ik denk dat ik het hier bij laat. Ga het morgen even vergelijken met het goed functionerende systeem.
[Afbeelding]
Je ziet dat de flow issues elke keer optreden zodra de watertemperatuur hoog is en de CV ketel nodig is?
Hier tekenen aub ......
Hij gaat aan als bij een defrost en de temperatuur onder 0,5 graden is. Ik heb gisteren gekeken en de bodemplaat was ijsvrij. Wel een klein beetje ijs tussen de opstaande rand aan de achterkant en de warmtewisselaar.onlinaius schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:05:
[...]
Wat zijn je bevindingen hiermee tot nu toe en welke instellingen gebruik je qua temp? De temperatuur is hier vandaag niet onder de 0 geweest, maar desondanks heb ik toch wel zoveel ijsvorming dat ik de Quatt nu maar even heb uitgezet voor een nachtje, en morgen plaats ik het L5 contact tijdelijk weer terug tot ik een permanentere / stuurbare oplossing heb gevonden zoals jij.
[Afbeelding]
Zal straks nog eens kijken. Nu sneeuwt het te hard
Ik neem zonder terug lezen even aan dat je onder verwarmingsopties voor Duurzaam hebt gekozen zodat de ketel alleen bijspringt als de warmtepomp het niet alleen kan.Razer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:16:
[...]
Helaas was leuk zo lang het duurde... En zo als het kwam is die er ook weer mee gestopt.
[Afbeelding]
[...]
Het is een enkele Quatt, aangesloten op stopcontact. Nog nagelopen maar kan zo niks ontdekken. Aansluiting direct op Quatt lijkt ook gewoon goed te zitten.
De fan probeert bij een start 4-5 seconden iets te doen en den stopt die en schakelt over naar de CV.
Welke CV ketel hangt er aan?
Klopt, duurzaam, en ook twee weken probleemloos gewerkt. Zelfs bij de twee -7 nachten met veel wind 0x de CV-ketel nodig gehad.netappie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:36:
[...]
Ik neem zonder terug lezen even aan dat je onder verwarmingsopties voor Duurzaam hebt gekozen zodat de ketel alleen bijspringt als de warmtepomp het niet alleen kan.
Welke CV ketel hangt er aan?
Er hangt een Nefit Trendline HRC25 nog naast.
Misschien is het handig om even te controleren of de ketel niet te laag beperkt staat.Razer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:39:
[...]
Klopt, duurzaam, en ook twee weken probleemloos gewerkt. Zelfs bij de twee -7 nachten met veel wind 0x de CV-ketel nodig gehad.
Er hangt een Nefit Trendline HRC25 nog naast.
Uitgaande van radiatoren (en bij aanwezigheid vloerverwarming een mengverdeler), zou ik eens kijken of de ketel nu misschien zo laag staat dat de gewenste temperatuur niet gehaald wordt en de warmtepomp het niet over neemt.
Even op 60 graden zetten geeft dan mogelijk genoeg ruimte:
YouTube: Cv-ketel: Nefit Proline NXT HRC
Los contactje tussen T6 ketelmodule en de CiC?scotman21 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:10:
Ik heb een probleem. Er vindt geen communicatie meer plaatst tussen de Honeywell T6 en de CiC. Kamer is 18,5 graden terwijl setpoint 20 is. Quatt blijft in modus 98 staan en krijgt geen warmtevraag door. Heb alles al gereset. Jullie nog een idee ?
[Afbeelding]
Hoe ziet je json eruit?
Oeps, was juist benieuwd naar het stukje thermostatscotman21 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:29:
@jj85 Hierbij de JSON-data
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had dit in de eerste koude periode na installatie van mijn Quatt mono en de snelle fix was de Quatt buitenunit (met een verlengsnoer) in een stopcontact van een andere groep te zetten zodat Quatt en cv weer normaal verder konden.m10tech schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:28:
[...]
De root cause bleek een half ingestoken draad in een lasblokje ergens tussen meterkast en stopcontact in de cv-ruimte te zijn die bij langdurige hoge belasting een vonkende verbinding ging maken. Het geblakerde lasblokje vervangen door een nieuwe met de draden voldoende ingestoken laat de Quatt en cv sindsdien weer normaal functioneren.
Ik heb Quatt toen gevraagd of het stopcontact was getest voor langdurige belasting maar de reactie daarop was dat dat mijn probleem was
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
@jj85 : kabel tussen de T6 en CIC gecontroleerd en alles werkt nu weer. Zat ws idd een contact los. Thnx !
Ik zou dit idd even goed checken. Al meer foto's langs zien komen hier van op zijn best matig aangesloten elektra. (zonder adereindhuls)TeslaNerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:06:
[...]
Ik had dit in de eerste koude periode na installatie van mijn Quatt mono en de snelle fix was de Quatt buitenunit (met een verlengsnoer) in een stopcontact van een andere groep te zetten zodat Quatt en cv weer normaal verder konden.
De root cause bleek een half ingestoken draad in een lasblokje ergens tussen meterkast en stopcontact in de cv-ruimte te zijn die bij langdurige hoge belasting een vonkende verbinding ging maken. Het geblakerde lasblokje vervangen door een nieuwe met de draden voldoende ingestoken laat de Quatt en cv sindsdien weer normaal functioneren.
Ik heb Quatt toen gevraagd of het stopcontact was getest voor langdurige belasting maar de reactie daarop was dat dat mijn probleem was
Bij mij was de situatie vergelijkbaar met deze beschrijving: https://www.elektroraad-classificatie.nl/voorbeeldpaQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Ik zou dit idd even goed checken. Al meer foto's langs zien komen hier van op zijn best matig aangesloten elektra. (zonder adereindhuls)
:strip_exif()/f/image/8xWtu4jrVdki5xg0UJv9ST92.jpg?f=fotoalbum_large)
En meer tips van Reddit: https://www.reddit.com/r/Klussers/s/ITJMebb3Xo
[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 04-01-2026 11:32 ]
Zijn er hier meer mensen die continue terugkerende storingen in hun CV ketel hebben sinds ze de Quatt hebben? Wij krijgen elk jaar code 6A storing in de nefit en hebben al drie keer de ketel laten fixen, maar het komt elke keer weer terug in de winter. Voorde quatt nooit ergens last van.
Hoe zag het er uit op het dak?m10tech schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Lijkt me niet gerelateerd aan QuattJohan Bogle schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:47:
Zijn er hier meer mensen die continue terugkerende storingen in hun CV ketel hebben sinds ze de Quatt hebben? Wij krijgen elk jaar code 6A storing in de nefit en hebben al drie keer de ketel laten fixen, maar het komt elke keer weer terug in de winter. Voorde quatt nooit ergens last van.
https://www.warmteklacht....storing=5256&subcode=1063
Zeker. Uiteindelijk vriest de afvoer geheel dicht en stapelt het op en komt je bij je fanbladen.draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:13:
Kan het kwaad als hier zich ijs opstapelt? En zo ja, wat kan ik ertegen doen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waterkoker aan, en langzaam aan voorzichtig laten smelten.
Of een met een fohn als je tot daar komt.
Maar zo te zien is het alleen aan de zijkant?
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 04-01-2026 12:49 ]
sejsis....TeslaNerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:22:
[...]
Bij mij was de situatie vergelijkbaar met deze beschrijving: https://www.elektroraad-classificatie.nl/voorbeeld
[Afbeelding]
En meer tips van Reddit: https://www.reddit.com/r/Klussers/s/ITJMebb3Xo
[Afbeelding]
warmtebeeldcamera kan soms echt wel een redding zijn. Sowieso voor vloerverwarming afstellen, maar ook in geval van de almaar toenemende elektrificatie.
Voor 120 piek heb je al een meer dan uitstekende van ali of amazon.
Ik zie onderin op de bodemplaat ook een laag ijs liggen.... daar kan ik toch niet zomaar kokend water op gieten?paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:44:
[...]
Zeker. Uiteindelijk vriest de afvoer geheel dicht en stapelt het op en komt je bij je fanbladen.
Waterkoker aan, en langzaam aan voorzichtig laten smelten.
Of een met een fohn als je tot daar komt.
Maar zo te zien is het alleen aan de zijkant?
Kan ik de warmtepomp omzeilen door de gasprijs op 0 te zetten? Dan kan de buitenunit ontdooien
Kan, maar op basis waarvan denk je dat het gaat ontdooien dan?draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:58:
[...]
Ik zie onderin op de bodemplaat ook een laag ijs liggen.... daar kan ik toch niet zomaar kokend water op gieten?
Kan ik de warmtepomp omzeilen door de gasprijs op 0 te zetten? Dan kan de buitenunit ontdooien
Wellicht afhankelijk van locatie en eventueel volle zon. Maar zonder hulp kan dat behoorlijk gaan duren.
Je kan ook heet kraanwater pakken natuurlijk en wat vaker lopen. Daar kun je gewoon water gieten hoor,
Zelfde script laten draaien bij een systeem zonder flowprobleem. Daarna ook een defrost cycle. Ook dit ziet er een stuk minder rommelig uit dan bij mij. Laat deze nog een paar uur draaien maar ik zie op zich al genoeg. @Flesym je ziet dat in dit systeem setpoint ook niet hoger wordt dan 26 graden en ook daalt naar 10 graden. Wat mij ook opviel in jouw json gegevens is dat deze met enkele decimalen achter de komma wordt weergegeven, bij die van ons zijn geen decimalen te zien. Het is mij sowieso niet duidelijk wat dit exact doet, dus ik weet niet of ik hier iets mee moet/kan. Neem het in ieder geval mee met de monitoring.
@CPM we hebben allebei een Remeha Tzerra, alleen die van mij is vorig jaar nieuw geplaatst. Deze is volgens mij >5 jaar oud, zat nog net op de grens om geschikt te zijn voor een warmtepomp.
2e keer trouwens dat ik bij dit systeem de CIC moest resetten (stekker er even uit) om de json data te kunnen inzien. Toegang werd namelijk geweigerd, zelfs pingen werkt niet. Bij mij gaat dit eigenlijk altijd goed. Is dit gebruikelijk? Kan ik dit voorkomen?
@CPM we hebben allebei een Remeha Tzerra, alleen die van mij is vorig jaar nieuw geplaatst. Deze is volgens mij >5 jaar oud, zat nog net op de grens om geschikt te zijn voor een warmtepomp.
2e keer trouwens dat ik bij dit systeem de CIC moest resetten (stekker er even uit) om de json data te kunnen inzien. Toegang werd namelijk geweigerd, zelfs pingen werkt niet. Bij mij gaat dit eigenlijk altijd goed. Is dit gebruikelijk? Kan ik dit voorkomen?
Op basis dat het hier 1 graden boven 0 is, maar daar zal het niet snel mee ontdooien nee. Ik ga het met lauw kraanwater proberen.paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:00:
[...]
Kan, maar op basis waarvan denk je dat het gaat ontdooien dan?
Wellicht afhankelijk van locatie en eventueel volle zon. Maar zonder hulp kan dat behoorlijk gaan duren.
Je kan ook heet kraanwater pakken natuurlijk en wat vaker lopen. Daar kun je gewoon water gieten hoor,
Gehakt ontdooit ook niet zomaar in de koelkastdraayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:06:
[...]
Op basis dat het hier 1 graden boven 0 is, maar daar zal het niet snel mee ontdooien nee. Ik ga het met lauw kraanwater proberen.
Ook even Quatt raadplegen. Mogelijk werkt jouw bodemplaatverwarming niet goed.draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:13:
Kan het kwaad als hier zich ijs opstapelt? En zo ja, wat kan ik ertegen doen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ze net gebeld, een monteur gaat me terugbellen. Ben benieuwd hoe snel...jj85 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:18:
[...]
Ook even Quatt raadplegen. Mogelijk werkt jouw bodemplaatverwarming niet goed.
Ik heb de ladder nog maar eens gepakt en wat foto's getrokken. Er ligt geen ijs op de bodemplaat. Het warmtelint kan ik bewegen:onlinaius schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:05:
[...]
Wat zijn je bevindingen hiermee tot nu toe en welke instellingen gebruik je qua temp? De temperatuur is hier vandaag niet onder de 0 geweest, maar desondanks heb ik toch wel zoveel ijsvorming dat ik de Quatt nu maar even heb uitgezet voor een nachtje, en morgen plaats ik het L5 contact tijdelijk weer terug tot ik een permanentere / stuurbare oplossing heb gevonden zoals jij.
[Afbeelding]
Dan nog eentje van het ijs aan de achterkant voor een defrotst:
En erna:
:strip_exif()/f/image/2o2xFpxtdwDKzzHDeTo4Vygl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het wel korter kan dan 10 minuten, maar ik vind het wel prima zo. Klein beetje marge is niet zo erg. Nu heb is er 1,2 kWh verbruikt, in plaats van 15 kWh sinds de installatie.
top!s020506 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Ik heb de ladder nog maar eens gepakt en wat foto's getrokken. Er ligt geen ijs op de bodemplaat. Het warmtelint kan ik bewegen:
[Afbeelding]
Dan nog eentje van het ijs aan de achterkant voor een defrotst:
[Afbeelding]
En erna:
[Afbeelding]
Ik denk dat het wel korter kan dan 10 minuten, maar ik vind het wel prima zo. Klein beetje marge is niet zo erg. Nu heb is er 1,2 kWh verbruikt, in plaats van 15 kWh sinds de installatie.
Scheelt best veel energie in een januari
Mooie plaatjes, maar hoe moet ik die 1,2 kWh "Nu" vergelijken met 15 kWh "sinds de installatie"?s020506 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Verbruik als de bodemplaat verwarming constant had aangestaan, t.o.v. de situatie zoals die nu is.TeslaNerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:09:
[...]
Mooie plaatjes, maar hoe moet ik die 1,2 kWh "Nu" vergelijken met 15 kWh "sinds de installatie"?
Het lijkt wel dat de bodemplaatverwarming het doet, maar dat hij niet op de juiste plek ligt...jj85 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:18:
[...]
Ook even Quatt raadplegen. Mogelijk werkt jouw bodemplaatverwarming niet goed.
Verder zaten er twee zwarte rubberen dopjes in de bodemplaat, horen die erin? Lijkt me dat als die eruit zijn, het defrostwater beter wegloopt...?
Helemaal schoon daarnet, ook bodemplaat, ik denk dat ik de stekker er eens opnieuw insteek om te zien of het nog stuk is.
Het kan natuurlijk ook de pomp zijn, die hier eerder is genoemd als mogelijke oorzaak.
Update na inpluggen 45 min geleden:
De aardlek springt er niet uit. De pomp is gaan werken. Alles werkt weer naar behoren. (fingers crossed)
Opvallend, de unit is 22 uur van de stroom geweest, maar niet onder nul geweest.
De eerste 5 minuten draaide de pomp op volle bak, 1200 l/u, daarna naar 800 l/u.
En het eerste half uur is de crankcase heater aan geweest, en de compressor niet, ondanks cmd-level 10.
Na dat half uur is de compressor aangegaan en is nu warmte aan het maken.
Conclusie, het is dubieus dat een sneeuwsituatie de aardlek kan laten springen... maar verder lijkt alles weer te werken
[ Voor 45% gewijzigd door m10tech op 04-01-2026 15:58 ]
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Sinds ik de bodemplaatverwarming kan aan- en uitzetten heb ik 1,2 kWh verbruikt, in plaats van 15 kWh zonder de schakelaar. Dan had deze namelijk continue aan gestaan.TeslaNerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:09:
[...]
Mooie plaatjes, maar hoe moet ik die 1,2 kWh "Nu" vergelijken met 15 kWh "sinds de installatie"?
Hangt je unit boven het plat dak? Dan zou ik beide doppen eruit halen. Bij mij zitten die niet, er zitten alleen 2 gaten.draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:46:
[...]
Het lijkt wel dat de bodemplaatverwarming het doet, maar dat hij niet op de juiste plek ligt...
Verder zaten er twee zwarte rubberen dopjes in de bodemplaat, horen die erin? Lijkt me dat als die eruit zijn, het defrostwater beter wegloopt...?
[Afbeelding]
Hij staat op mijn dakterras, ik heb de doppen er nu uit gelaten voorlopig.s020506 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:16:
[...]
Hangt je unit boven het plat dak? Dan zou ik beide doppen eruit halen. Bij mij zitten die niet, er zitten alleen 2 gaten.
Ik zou wel dat ijs even wegspoelen. Dat ontdooit voorlopig niet zo.draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:18:
[...]
Hij staat op mijn dakterras, ik heb de doppen er nu uit gelaten voorlopig.
Het lijkt wel of met de laatste CiC update de watertemperatuur obv de flowtemperatuur wordt begrensd op 45 grC. Is dat bij jullie ook waarneembaar?
Nee hoor, met CV erbij gaat hij zo naar 55⁰C. Maar staat je CV misschien erg laag dat die hem begrenstTeslaNerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:45:
Het lijkt wel of met de laatste CiC update de watertemperatuur obv de flowtemperatuur wordt begrensd op 45 grC. Is dat bij jullie ook waarneembaar?
Maar hoe, ik heb het geprobeerd met lauw water maar je komt er niet makkelijk bij...s020506 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:38:
[...]
Ik zou wel dat ijs even wegspoelen. Dat ontdooit voorlopig niet zo.
Nog maar eens gebeld met Quatt, de monteur neemt alleen contact met je op als je geen warmte meer hebt. Dat had de eerste medewerker niet gezegd, die had beloofd dat ik vandaag terug gebeld zou worden. Dus ik moet eerst wachten tot de fan echt vast loopt op het ijs voordat ik een monteur kan spreken.
Daarop vooruitlopend: stel dat dat gebeurt, kan ik dan de warmtepomp buiten spel zetten door het gastarief op €0 te zetten zodat hij altijd verwarm dmv de CV ketel?
Daarop vooruitlopend: stel dat dat gebeurt, kan ik dan de warmtepomp buiten spel zetten door het gastarief op €0 te zetten zodat hij altijd verwarm dmv de CV ketel?
Verwarmingsopies: Besparendraayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:34:
Nog maar eens gebeld met Quatt, de monteur neemt alleen contact met je op als je geen warmte meer hebt. Dat had de eerste medewerker niet gezegd, die had beloofd dat ik vandaag terug gebeld zou worden. Dus ik moet eerst wachten tot de fan echt vast loopt op het ijs voordat ik een monteur kan spreken.
Elektra: 5+ euro bijvoorbeeld
Gas: 10 cent bijvoorbeeld
Keuze zou dan normaal naar CV moeten gaan.
Ja, mijn cv staat inderdaad op de laagste stand zodat mijn Quatt altijd alleen op de warmtepomp draait. Ondanks dat ik de ingestelde temperatuur dan continu een hele graad boven de ingestelde temperatuur houdt met HA zie ik dat de compressor van level 10 omlaag gaat naar level 8 als de watertemperatuur van de flowmeter de 45 graden heeft bereikt en zo het water op 45 graden blijftFlesym schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:58:
[...]
Nee hoor, met CV erbij gaat hij zo naar 55⁰C. Maar staat je CV misschien erg laag dat die hem begrenst[Afbeelding]
Ditto - hieronder het antwoord dat ik kreeg na invoeren ticket. A bit longer... geen idee wat ze daar onder verstaan. Geduld dan maar, en hopen dat het blijft draaiendraayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:34:
We have noted your observations regarding the COP values, the system flow behaviour, and your questions about optimisation. This information is helpful and will be reviewed as part of the further assessment of your request.
At the moment, due to the cold season, our teams are very busy and are prioritising customers who are without heating or dealing with leakages. As a result, it may take a bit longer for us to look into your case in more detail and determine the next steps.
Please rest assured that your request has been received and remains open. As soon as we are able to continue the follow-up and have more clarity, we will get back to you with an update.
Thank you for your patience and understanding.
Even aansluiten op je post. Vandaag in de Facebookgroep van Quatt las ik een zeer verontrustend bericht. Ik kan natuurlijk niet controleren of het waar is, maar het kwam er op neer dat ze geen krediet meer krijgen van de bank. Dat ongeveer de helft van het personeel weg is e.d.onlinaius schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:25:
[...]
Ik zie je punt, maar ik heb sterk mijn twijfel of dat daadwerkelijk werkt. Conglomereren en vertikale integratie zie je in de praktijk namelijk maar heel weinig voorkomen, en dat heeft een reden: het werkt meestal niet. In het engels noemen ze dat 'jack of all trades, master of none'.
Daarom zie je dat ASML een belang neemt in Carl Zeiss, maar het bedrijf niet inlijft, BMW maakt geen eigen banden en de waterpomp in je Quatt is gewoon een Wilo waterpomp. Je kunt namelijk beter erg goed worden in 1 specifiek ding, dan alles een beetje kunnen.
Je kunt succesvol zijn met conglomereren / vertikaal integreren. Dan heb je het over bedrijven als Samsung, Daewoo en tot op zekere hoogte Tesla, maar in de praktijk zie je dat vrij weinig bedrijven dit doen, of heel beperkt doen, en dat heeft goede redenen.
Denk eens in de termen van groeipotentieel, welk product kun je beter naar het buitenland exporteren? Een kneitergoede warmtepomp, of een middelmatige energieleverancier, een dertien in een dozijn verkoper van thuisaccu's, een ingewikkelde en prijzige oplossing voor FE met een hoop kinderziektes of een niche manier van koelen?
Dat is toch echt die kneitergoede warmtepompen. Middelmatige oplossingen geleverd door lokale bedrijven kun je door heel Europa krijgen.
En ja, als je dat op orde hebt kun je inderdaad het succes daarvan aangrijpen om een ecosysteem te bouwen waarbij je meer producten aan die klanten verkoopt, maar een track record van alles half doen helpt daar niet bepaald bij.
Waarmee ik overigens niet zeg dat WeHeat dit gaat lukken, maar ik zie in hun nieuwsbericht wel dat ze in ieder geval de ambitie hebben om iets heel goeds neer te zetten, en ik hoop dat ze daarin slagen, want dan hebben ze / we (als Nederland) een exportproduct wat de hele wereld over kan.
Voordat je mensen ongerust maakt: extraordinary claims require extraordinary evidence, hier hoort een facebook link bij zodat mensen zelf de betrouwbaarheid van de bron kunnen controleren.
Om eerlijk te zijn knijp ik hem. Komt ook omdat ik vorige week €400 voor verlengde garantie heb over gemaakt. Zoals ik al eerder aangeven heb, Quatt Care, ze zijn op zoek naar geld. Inderdaad plaats ik een negatief bericht maar ik vind ook dat evt. nieuwe klanten dit moeten weten. Bovendien zijn er hier misschien mensen die meer zicht hebben op de jaarcijfers e.d. Ik zeg eerlijk dat ik destijds heel goed wist dat ik een risico nam. En nog steeds is het in mijn belang dat Quatt slaagt. Tot nu toe werkt mijn Quatt prima en heb er geen spijt van dat ik eerst voor een goedkopere hybride ben gegaan. Ik weet nu een beetje wat er in mijn huis wel of niet mogenlijk is en kijk ondertussen ook naar andere warmtepompen. Maar ik hoop gewoon dat Quatt overleeft of dat andere partijen in zullen springen.
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 04-01-2026 20:00 ]
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
@WAF1WAF1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:55:
[...]
Even aansluiten op je post. Vandaag in de Facebookgroep van Quatt las ik een zeer verontrustend bericht. Ik kan natuurlijk niet controleren of het waar is, maar het kwam er op neer dat ze geen krediet meer krijgen van de bank. Dat ongeveer de helft van het personeel weg is e.d. Om eerlijk te zijn knijp ik hem. Komt ook omdat ik vorige week €400 voor verlengde garantie heb over gemmaakt. Zoals ik al eerder aangeven heb, Quatt Care, ze zijn op zoek naar geld. Inderdaad plaats ik een negatief bericht maar ik vind ook dat evt. nieuwe klanten dit moeten weten. Bovendien zijn er hier misschien mensen die meer zicht hebben op de jaarcijfers e.d. Ik zeg eerlijk dat ik destijds heel goed wist dat ik een risico nam. En nog steeds is het in mijn belang dat Quatt slaagt. Tot nu toe werkt mijn Quatt prima en heb er geen spijt van dat ik eerst voor een goedkopere hybride ben gegaan. Ik weet nu een beetje wat er in mijn huis wel of niet mogenlijk is en kijk ondertussen ook naar andere warmtepompen. Maar ik hoop gewoon dat Quatt overleeft of dat andere partijen in zullen springen.
Of facebook nou je informatiebron moet zijn,... maar blijft gelukkig dat er al veel mensen een quatt hebben, en ook veel mensen best positief zijn.
En gelukkig, zelfs al zou het mis gaan, er is hier veel kennis omtrent de warmtepomp aanwezig, en dus heb ik er alle vertrouwen in dat we de pompen draaiende houden.!
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
/f/image/sCYpx8DUNfI8XFlr2tqjhCoY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HU771BWrjxT2BKA7twOuTc7E.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EtAnGav2DqS0SolxiExSYSmP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3I7IIymStvU2mukup1XDczT8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ok8RaquD7azqdUBS1XXh4a2b.jpg?f=fotoalbum_large)