AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Wanneer je de Quatt op Silent of zelfs Building kunt laten draaien geeft dat inderdaad mooie cijfers. Helaas lukt mij dat niet onder de 4 graden, dan moet er gas bij.rinkh schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Ik heb helaas op dit moment alleen de Quatt app, ik was mij nog aan het verdiepen of ik een HW stekker wilde aanschaffen of misschien een HA Green.
Quatt draait momenteel op Silent, hier de json:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
- Met een duo zou volgens onderstaande gegevens het geen probleem moeten zijn om het gas omlaag te brengen, maar welke stelregel kan je aanhouden voor elke m3 gas hoeveel kwh je verbruikt?
- We hebben een Tado hangen met radiatorknoppen, zou dat werken icm de Quatt en vloerverwarming?
- Er hangt nu een Remeha van 10 jaar oud, deze willen we laten vervangen voor een nieuwe Remeha Tzerra Ace CW5. Is dat slim om te doen? Of zouden jullie de oude nog laten hangen? Reden is dat we hem up te date willen hebben voor de Quatt en een wat recentere aangezien hij al over de 10 jaar oud is nu.
- Moet je met de Quatt de vloerverwarming op een bepaalde manier instellen?
- We gaan ook de meterkast vernieuwen en ik wil alvast een een groep voor de Quatt aanleggen met een werkschakelaar op de plek waar de Quatt buiten moet komen te staan, of moet de werkschakelaar binnen bij de CiC komen?
Jaar: 1983
Inhoud: 550 m3
Aantal radiatoren: 10
Vloerverwarming: ja, 55 m2
Isolatie: dak, dubbel glas en muur
De stapjes in je schema zijn inderdaad niet heel schokkend. Maar ik merkte hier ook dat hij heel hard moet werken om je nachttemperatuur omhoog te krijgen. Het systeem lijkt ook niet slim genoeg om na verloop van tijd te denken, 'he ik heb wat langer nodig om in de ochtend de boel op temperatuur te krijgen,laat ik wat eerder starten'. De stapjes van 0,5 graad lijken ook te hoog te zijn voor de quatt. Maar volgens mij hebben de meeste thermostaten die als kleinste stap. Er is hier iemand op het forum die met stapjes van 0,1 werkt en dan kan je hem veel beter sturen. Maar voor comfort ben ik uiteindelijk overgegaan op een constante temp van 20. Voordeel is ook dat je hele omgeving deze temperatuur aan gaat nemen, dus hij hoeft niet alles meer te verwarmen. Heb ook niet het idee dat hij meer stroom moet verbruiken hiervoor, heb het op een paar vergelijkbare dagen getest. En verbruik is dan vergelijkbaar, echter zijn er allemaal variabelen die invloed hebben.jackzetrippeur schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:06:
[...]
Hoi Eddie, bedankt voor je reactie.
Tot vorige week op een werkdag:
06:00 19
07:00 19,5
08:00 18,5
16:00 19
17:00 19,5
21:30 18,5
Geen werkdag:
06:00 19
07:00 19,5
21:30 18,5
Ik merkte dat hij dan in de nacht tussen 5 en 6, als het net op zijn koudst is buiten dan moet aanslaan en hard moet werken. Zelfde geldt voor 17:00 als de avond valt en er veel beweging (lees open deuren) in huis zijn. Ik heb sinds vorige week alles permanent op 19 staan. CV is nog niet aangeweest, maar het is ook nog niet echt koud geweest.
Heb nu ook mooie lange runs. Gisteren 15 uur lange runs gehad, max 800 watt, min 350. Heel de dag comfort in huis. Nu de zon schijnt gaat hij alweer uit en warmt de kamer op.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
HW geeft je alleen een accurater beeld van het verbruik.rinkh schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Ik heb helaas op dit moment alleen de Quatt app, ik was mij nog aan het verdiepen of ik een HW stekker wilde aanschaffen of misschien een HA Green.
Quatt draait momenteel op Silent, hier de json:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om te valideren of het dT in je JSON output klopt, zul je echt extern moeten meten.
Als tenminste 1 van die metingen in de JSON data afwijkt van de werkelijkheid, dan geeft dat een verkeerd beeld.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Wel mooi dat dit soort plaatjes even gedeeld worden. Ik begin te herkennen wat de verhoging van de thermostaat voor mij ongeveer betekent. Verlagen van een graad (heb nu 20 en 20.5) zal denk ik het verbruik aan stroom verlagen van 2.3 MWh naar ongeveer 1.9 / 2.0 MWh.jer_bo schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:41:
Mijn verbruik in 2024. Het tweede jaar met de Quatt. Zo goed als geen gasverbruik meer voor verwarming.
Ik ben wel tevreden. Temperatuurinstelling 19c/19,5c, verwarming met radiatoren (vooralsnog).
[Afbeelding]
Betreft 2-onder-1-kap van 1995, 140m2, hr++ glas, extra kruipruimte isolatie (Tonzon).
In geld omgerekend is dat dan 116,- per jaar volgens mij? 0,29 per kWh.
De prijs van comfort valt dan best wel mee.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Voor 1m3 gas heb je ongeveer 9 kwh elektriciteit nodig bij een rendement (cop) van 1. Bv een electrische boiler. Een warmtepomp haalt echter energie uit de buitenlucht. Heeft de warmtepomp een cop van bv 4,5. Dan is er voor 1m3 gas 2 kwh electrisch vermogen nodig.- Met een duo zou volgens onderstaande gegevens het geen probleem moeten zijn om het gas omlaag te brengen, maar welke stelregel kan je aanhouden voor elke m3 gas hoeveel kwh je verbruikt?
Hoe kouder het buiten is hoe lager de cop uiteraard.
@rinkh een eerste makkelijkere 1e stap is nu de thermostaat een stuk lager zetten zodat de Quatt uit gaat, maar vanwege de lage buitentemperatuur de antivries circulatie actief blijft. Dan zouden de 3 temp metingen nagenoeg gelijk moeten aangeven.paQ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:35:
[...]
HW geeft je alleen een accurater beeld van het verbruik.
Om te valideren of het dT in je JSON output klopt, zul je echt extern moeten meten.
Als tenminste 1 van die metingen in de JSON data afwijkt van de werkelijkheid, dan geeft dat een verkeerd beeld.
Sinds zomer 2023 ben ik in bezit van de Quatt. Deze functioneert bij de start van de winter in 2023 goed, maar nog niet perfect. Mijn huis is zeer goed geïsoleerd, maar toch pakt de Quatt geregeld gas erbij zonder dat daar echt reden toe is. In december hierover contact opgenomen met de klantenservice en een week later (3-1-2024) kwam een monteur de installatie bekijken. Het bleek dat een en ander verkeerd (niet optimaal) aangesloten was, waarbij vooral de flowmeter van plek is gewijzigd in de aansluiting. Sinds deze wijziging heb ik in heel 2024 33 m3 gas verbruikt voor verwarming. Dit gebeurde of op hele koude dagen of als er eens een deur te lang blijft openstaan, daar had nog zeker de helft van afgekund als er beter op gelet was. Verder staat de thermostaat het jaar rond op 21 graden zonder nachtverlaging.
Alles functioneerde prima tot vorige week (zaterdag 28 december). Toen sprong ineens de aardlek er uit, van de fase waarop ook de groep van de Quatt zit. Na wat trial&error kwam ik er al snel achter dat dit veroorzaakt werd door de Quatt. Afijn, stekker er uit gelaten en de storingslijn gebeld. Daar werd (op zaterdag) in 1x opgenomen en werd ik te woord gestaan door iemand die verstand van zaken had. Hij wist mij te vertellen dat dit waarschijnlijk veroorzaakt werd door de circulatiepomp. Dit sloot aan bij ervaringen van anderen met dit euvel wat ik ook hier en op FB gelezen had. Omdat mijn CV nog functioneerde, zou ik maandag na het weekend teruggebeld worden om een service-afspraak in te plannen. Dat was voor mij acceptabel, want ik begrijp dat ik geen prio-1 ben op dat moment.
Echter op zondag stopte ook de CV ermee. Ik zag dat het CV-systeem was leeggelopen en de antivries-beveiliging in werking was getreden. Op zondag opnieuw gebeld met de klantenservice, maar toen werd er niet opgenomen en ook niet meer teruggebeld na het inspreken van de voicemail. Dit is best vervelend, omdat je op dat moment niet weet waar je aan toe bent. Gelukkig koelt mijn huis heel langzaam af en met een 2KW-kacheltje blijft het aardig op temperatuur beneden. Daarnaast heb ik een Quooker in de keuken, dus wel nog iets van warm water tot mijn beschikking.
Maandagochtend opnieuw gaan bellen met de storingslijn. Opgenomen door een telefoniste, die alleen maar de telefoon opneemt en je verhaal aanhoort en opschrijft. Ik heb uitgelegd dat er al een ticket openstond, maar daar snapte ze niets van. Op zo'n moment geeft dat weinig vertrouwen in de afhandeling van je probleem. Ik heb haar gevraagd om mij door te laten verbinden, maar dat kon niet. Ik kon alleen teruggebeld worden. Dat zou wel met prioriteit gebeuren. Een half uur later word ik teruggebeld door iemand anders. Ik dacht dat dit was nav mijn eerdere gesprek, maar na wat verwarring blijkt dat ik teruggebeld wordt nav mijn voicemail, die ik zondag had achtergelaten. Opnieuw mijn probleem uitgelegd en er zou met prio-1 naar gekeken worden. Dat alles langs elkaar heen loopt geeft op zo'n moment een erg slecht gevoel, want je wilt perspectief hebben wanneer je geholpen wordt.
Weer een uur later word ik gebeld door de planning: op 2 januari kan er een servicemonteur langskomen. Ik had dat liever eerder gezien, want dit betekend dat ik nog 3 dagen geen verwarming en warm water heb. En ik heb ook twee jonge kinderen en een vrouw die hier last van hebben. Anderzijds begrijp ik ook dat het lastig inplannen is op 31-12 en 1-1, daar heb ik best begrip voor. Dus de afspraak was 2 januari 09:00 komt er iemand langs en daar heb ik maar op vertrouwd.
Vanochtend om stipt 09:00 was de monteur er. Een super aardige en ook kundige man, die aan een half woord genoeg had. Hij begrijpt direct waar je heb over hebt en gaat aan de slag. 10:30 was die klaar en is de circulatiepomp en de vorstbeveiliging vervangen. Het systeem draait nu weer en alles warmt weer lekker op. Het zal wel even duren voordat mijn vloer weer goed warm is, maar dat is niet anders.
Hij vertelde nog dat hij alleen service-afspraken doet en geen installaties. Er zijn nu 4 service-monteurs voor heel NL en dat ze er nog meer zoeken, maar dat die lastig te vinden zijn.
Al met al hou ik een goed gevoel over aan de afhandeling van mijn probleem. De periode waarin het gebeurd is vervelend en zelfs dan ben ik met 5 dagen geholpen. De service-monteur is iemand die zijn vak verstaat en je op een nette manier helpt. De communicatie met de klantenservice moet echt beter, ik heb 4x een verschillende persoon aan de lijn gehad en iedere keer opnieuw mijn verhaal moeten doen, waarbij ik maar 1x het gevoel kreeg dat ik iemand aan de lijn had, die wist waar die het over heeft. Dit is heel inefficiënt, maar het gevoel wat je bij je klanten achterlaat is vooral heel vervelend. Als je zonder verwarming en warm water zit dan wil je perspectief hebben wanneer dit opgelost wordt. Dan kan je dingen gaan regelen voor de periode zolang als dat nodig is. Iedere keer opnieuw je probleem uitleggen geeft heel weinig vertrouwen op zo'n moment.
Nu is het al meerdere keren besproken hier, maar als ze een fatsoenlijk ticketingsysteem zouden aanschaffen dan kunnen ze ook met de helft minder klantenservice-medewerkers af. Daarnaast kan je je klanten ook goed te woord staan en hun perspectief en vertrouwen geven. Nu ben ik zelf vaardig genoeg om net zo lang door te vragen totdat ik goed geholpen ben, maar ik maak mij zorgen voor iedereen die belt die dat niet is (en ook niet weet wat er aan de hand is met hun verwarmingssysteem). Ik snap best dat er veel boze reacties en slechte reviews op FB staan. En dat is echt heel eenvoudig op te lossen in mijn ogen: een goed ticket-systeem en kundige klantenservice-medewerkers, die het proces van a tot z zelf mogen/kunnen afhandelen.
Al met al: nog steeds heel blij met mijn Quatt en ik ga (voor de zekerheid) ook nog de verlengde garantie aanschaffen, zodat ik de komende jaren ook nog garantie heb (zonder gedoe).
152m2 2-onder-1-kap 2016 | Quatt en Atag I32S met NIBE PCU-R120 | T6 | 6000Wp | HR++, spouw-, dak- en muurisolatie | Vloerverwarming bgg en radiatoren op 1ste en 2e etage
Dankje! Heel waardevolle review! Fijn dat ze hun best (proberen) te doen, in een lastige tijd dus 5 dagen in de kou. Niet optimaal, maar het kan erger.MarnixB. schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:18:
Ik post hier nooit, omdat het mij teveel tijd kost om alles bij te lezen en te reageren, maar wil jullie kort mijn algehele en meest recente ervaring met Quatt en hun service meegeven.
<......enz....>
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Denk dat die 5 dagen voor de waf alhier een andere reactie had opgeleverd....vanquishsdiv schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:48:
[...]
Dankje! Heel waardevolle review! Fijn dat ze hun best (proberen) te doen, in een lastige tijd dus 5 dagen in de kou. Niet optimaal, maar het kan erger.
Maar je hebt gelijk, het kan erger (6 dagen bijvoorbeeld)
Maar het kan natuurlijk ook beter. Mijn CV-installateur staat binnen 2u voor de deur als er iets is.okijokii schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Denk dat die 5 dagen voor de waf alhier een andere reactie had opgeleverd....
Maar je hebt gelijk, het kan erger (6 dagen bijvoorbeeld)
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Dat is toch een stuk fijner dan 5 dagen 🙏vanquishsdiv schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:34:
[...]
Maar het kan natuurlijk ook beter. Mijn CV-installateur staat binnen 2u voor de deur als er iets is.
Ik zag in een oudere post van jou dat je in eerste instantie de schroeven aan de achterzijde ter hoogte van de sticker wat had losgedraaid. Dat heb ik net ook even geprobeerd, maar maakte helaas geen verschil. Wanneer ik op de sticker druk heeft het wel (een beetje) invloed op het geluid.bite schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:26:
Berekening weet ik niet maar monteur gaf wel aan dat bij het plaatsingsplan een raam van de buren dat open kon waarschijnlijk niet goed was gezien en daar een x aantal meters vanaf moest staan.
Ik had toen bij het gesprek ook wel voorgesteld om zo ver mogelijk van de slaapkamer(s) te plaatsen maar dat was niet nodig. De adviseur moest er meestal nog iemand naar laten kijken maar meende dat we een goed plan hadden.
Dat is uiteindelijk wel goed opgelost al is mijn quatt niet zo’n stille als ik hier wel eens lees, mede ivm de 320/340hz toon maar lijkt er op dat ik dat nu zelf grotendeels heb opgelost (ringetje tussen een paar schroeven en wil nog wat dempend materiaal aan de bovenplaat maken).
Quatt hanteert 8, 8kWhsupercrazy schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:44:
Nu zijn onze vragen:
- Met een duo zou volgens onderstaande gegevens het geen probleem moeten zijn om het gas omlaag te brengen, maar welke stelregel kan je aanhouden voor elke m3 gas hoeveel kwh je verbruikt?
Wees voorzichtig met zones. Het kan wel, maar zoek eerst het forum even op "Tado", dan vind je verschillende mede-Quatters met oplossingen. Ik heb zelf een T6, dus kan je verder niet helpen....- We hebben een Tado hangen met radiatorknoppen, zou dat werken icm de Quatt en vloerverwarming?
Ik zou hem lekker laten hangen, want door de Quatt wordt (hopelijk) de levensduur van jouw CV wat opgerekt. Dat ga ik in ieder geval voorlopig nog even van uit.... 😬- Er hangt nu een Remeha van 10 jaar oud, deze willen we laten vervangen voor een nieuwe Remeha Tzerra Ace CW5. Is dat slim om te doen? Of zouden jullie de oude nog laten hangen? Reden is dat we hem up te date willen hebben voor de Quatt en een wat recentere aangezien hij al over de 10 jaar oud is nu.
Ik zou het eerst gewoon even een tijdje aankijken voordat je direct gaat tweaken.- Moet je met de Quatt de vloerverwarming op een bepaalde manier instellen?
Werkschakelaar komt bij de Quatt.- We gaan ook de meterkast vernieuwen en ik wil alvast een een groep voor de Quatt aanleggen met een werkschakelaar op de plek waar de Quatt buiten moet komen te staan, of moet de werkschakelaar binnen bij de CiC komen?
[ Voor 13% gewijzigd door verguldebarman op 02-01-2025 15:25 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
voor een nieuw(?) iemand op tweakers is het handig om enige vorm van 'kWh' aan te duiden als thermisch of elektrisch
@supercrazy
1 m3 gas = 8.8 kWh thermisch (geproduceerde warmte)
quatt haalt pak m beet SCOP van 4 (dus 1 kwh elektrisch produceert 4 kWh thermisch, dit kan hoger of lager zijn afhankelijk van onder meer afgifte)
dus met een warmtepomp vervang je 1 m3 gas door 8.8 / 4 = 2.2 kWh electriteit
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Daar verschillende meningen over. Buiten bij de Quatt is wel het beste. Maar Quatt adviseerde mij om hem naast de ketel en bij de CiC te laten installeren, waar ook de dakdoorvoer naar de Quatts komen. Dat zag je op één van de andere filmpjes van die Influencer die Quatt promootte ook op die manier.
Ik heb wel gekozen voor een werkschakelaar met mogelijkheid tot hangslot, zodat de monteur zeker weet dat niet iemand buiten zijn zicht de werkschakelaar weer aan zet.
Voordat Quatt de dakdoorvoer gemaakt heeft, kon ik namelijk geen werkschakelaar buiten laten monteren. Kip-ei probleem

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)
Inmiddels is de CiC vervangen: meteen de volgende dag al weer een rare bug: CiC lijkt verbinding te hebben maar geeft geen correcte waardes door (blijft 1 waarde terwijl de JSON file wel juiste gegevens toont)Frozen-Bullet schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:45:
Hoe is de stabiliteit van jullie CiC trouwens? Ik heb regelmatig (soms 3 weken niet, dan weer eens per 2 dagen) dat de CiC uitvalt en hij geen verbinding maakt met internet.
Vaste LAN verbinding, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Hard reset en alles doet het weer.
Heb al een ticket aangemaakt bij Quatt. Ik denk dat het uitkomt op vervanging van de CiC.
Meteen maar weer gemeld bij Quatt en optie voor serviceverzoek midden januari gekregen. Maar misschien ben ik wat te voorbarig en moet ik het wat tijd geven? Lijkt nu wel goed te gaan. (Alhoewel: stabiel=stabiel en als ik binnen een dag alweer handmatig moet resetten is dat natuurlijk niet ok).
In dit geval ook extra pech omdat de cv ook nog een probleem kreeg.okijokii schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:40:
[...]
Dat is toch een stuk fijner dan 5 dagen 🙏
Maar dan heb ik toch liever een hybride dan een AE: dan heb je backup.
Een reparateur voor cv heb je sneller in huis dan die van een warmtepomp.
Nu halen de AE warmtepompen regelmatig negatief het nieuws.
(zie oa https://www.google.com/se...w&sclient=mobile-gws-serp)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Mijn stookgedrag is nu anders dan toen ik de T6 eraf gehaald heb. Nu geen nachtverlaging meer, constant 20 graden. Ik denk dat de T6 prima gaat werken zo.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Sja, daar had hij in dit geval anders ook niet aan.Friezin schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:09:
[...]
In dit geval ook extra pech omdat de cv ook nog een probleem kreeg.
Dan heb ik toch liever een hybride dan een AE: dan heb je backup.
Een reparateur voor cv heb je sneller in huis dan die van een warmtepomp.
Nu halen de AE warmtepompen regelmatig negatief het nieuws.
offtopic:
(zie oa https://www.google.com/se...w&sclient=mobile-gws-serp)
En CV monteurs zijn regelmatig onwelwillend want een hybride WP eraan.
4 dagen zonder warm water... met een gezin... Je zal d'r maar mee zitten.
Dat is een probleem dat je anders toch niet hebt als je een SWW vat hebt met extra warmteweerstand of een WPB.
Warmte in huis is altijd voor een appel en een ei (in aanschaf) heel snel op te lossen dmv een kacheltje, heater, paneeltje, petroleum, noem maar op.
Ik heb gelukkig een installateur die er geen probleem van maakt.paQ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:12:
[...]
Sja, daar had hij in dit geval anders ook niet aan.
En CV monteurs zijn regelmatig onwelwillend want een hybride WP eraan.
4 dagen zonder warm water... met een gezin... Je zal d'r maar mee zitten.
Dat is een probleem dat je anders toch niet hebt als je een SWW vat hebt met extra warmteweerstand of een WPB.
Warmte in huis is altijd voor een appel en een ei (in aanschaf) heel snel op te lossen dmv een kacheltje, heater, paneeltje, petroleum, noem maar op.
Zijn medewerkers ook niet.
Heb 2 princessen van 750/1500W staan (1 in badkamer) en kan in nood uitgeleende nr 3 terughalen: maar goed, dan moet ik wel stroom hebben.
Oftewel: zelfs met alleen cv en geen warmtepomp kun je dan in de kou komen zitten 😉.
100% zeker wordt het nooit: ook Quooker stopt dan
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Eindelijk (eindelijk!!) heb ik een serviceafspraak gepland voor 10 januari, om de putinstallatie te verhelpen.
De benodigde onderdelen werden al in december geleverd.
Dus de eerste communicatie met Quatt was in de 4e week van oktober, de oplossing zou in de 2e week van januari gerealiseerd moeten zijn.
Goed, oké, slecht? Ik weet het niet.
Ik zal na de 10e een update plaatsen.
Gr
bite in "Ervaringen met Quatt Deel 2"VindiGoosh schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:40:
[...]
Zou je dit iets verder uit willen leggen?
Dat was het inderdaad. Het is wat trail and error allemaal en de buitentemperatuur is ook van invloed. Na verplaatsen dacht ik fijn geen 1300w geluid meer, zoals deze YouTube: IMG 3090 , maar toen het kouder werd kwam dat terug. Idem met de schroeven gewoon los, soms toch weer wat geluid. Ik had dat ook al eens wat door iets er op te leggen, dan was het stil en schijnbaar iets ander toerental weer terug..okijokii schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:47:
[...]
Ik zag in een oudere post van jou dat je in eerste instantie de schroeven aan de achterzijde ter hoogte van de sticker wat had losgedraaid. Dat heb ik net ook even geprobeerd, maar maakte helaas geen verschil. Wanneer ik op de sticker druk heeft het wel (een beetje) invloed op het geluid.
Ik heb bij die schroeven een rubber o-ringetje er tussen gedaan. Verder de deksel extra naar beneden geduwd bij het vastdraaien. Nu is het soms wat rond de 1000w lijkt het maar is net te horen dan.
In het LG topic las ik over Armaflex plaatsen in de behuizing of de Vibraflex. Aangezien de deksel geen geluidsisolatie heeft en wel geluid maakt lijkt me dat nog een goede om te proberen.
Onlangs hoorde ik een kast langs de weg een iets lagere toon maken: YouTube: VID 20241224 002420~2
En deze lijkt er ook wel meer op. madmaus in "Fluit in muur door cv" - youtube link uit dat topic YouTube: 22 december 2024
Dus stroming van gas of water en behuizing die als een luidspreker gaat werken?
Ik ga het vervanging van die pomp even afwachten maar het is nu in ieder geval veel beter.
Ik ben wel erg benieuwd wat voor COP je hebt gehaald met deze bijzondere put installatie. Er komen nog wat koude dagen aan voordat de Quatts hun nieuwe plekje krijgen.A lex schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:30:
Het is alweer een tijdje geleden!
Eindelijk (eindelijk!!) heb ik een serviceafspraak gepland voor 10 januari, om de putinstallatie te verhelpen.
De benodigde onderdelen werden al in december geleverd.
Dus de eerste communicatie met Quatt was in de 4e week van oktober, de oplossing zou in de 2e week van januari gerealiseerd moeten zijn.
Goed, oké, slecht? Ik weet het niet.
Ik zal na de 10e een update plaatsen.
Gr
Kan je de komende weken wat grafiekjes delen uit het inzicht scherm met een voor en na resultaat?
Ja, het is exact dat geluid, ook inderdaad te horen in die andere filmpjes.bite schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:05:
[...]
bite in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[...]
Dat was het inderdaad. Het is wat trail and error allemaal en de buitentemperatuur is ook van invloed. Na verplaatsen dacht ik fijn geen 1300w geluid meer, zoals deze YouTube: IMG 3090 , maar toen het kouder werd kwam dat terug. Idem met de schroeven gewoon los, soms toch weer wat geluid. Ik had dat ook al eens wat door iets er op te leggen, dan was het stil en schijnbaar iets ander toerental weer terug..
Ik heb bij die schroeven een rubber o-ringetje er tussen gedaan. Verder de deksel extra naar beneden geduwd bij het vastdraaien. Nu is het soms wat rond de 1000w lijkt het maar is net te horen dan.
In het LG topic las ik over Armaflex plaatsen in de behuizing of de Vibraflex. Aangezien de deksel geen geluidsisolatie heeft en wel geluid maakt lijkt me dat nog een goede om te proberen.
Onlangs hoorde ik een kast langs de weg een iets lagere toon maken: YouTube: VID 20241224 002420~2
En deze lijkt er ook wel meer op. madmaus in "Fluit in muur door cv" - youtube link uit dat topic YouTube: 22 december 2024
Dus stroming van gas of water en behuizing die als een luidspreker gaat werken?
Ik ga het vervanging van die pomp even afwachten maar het is nu in ieder geval veel beter.
Misschien is er hier iemand op het forum die de logica ervan ziet.
Zal na-isoleren makkelijk gaan? Is er ruimte genoeg achter de achterplaat?
Rubber ringetje klinkt wel logisch, omdat er daardoor geen contact meer zal zijn (als dat de reden is).
Zelf zit ik nog te denken aan Soleco trillingsdempers omdat resonantie natuurlijk ook met beweging te maken heeft.
Hopelijk komt er snel een goed werkende oplossing, want dit houd je (me) bezig 😬
Kan snel gaan in energiewereld..Friezin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:24:
[...]
Ik heb er wel vertrouwen in: ipv fietsen kun je lopen of auto pakken.
Voor verwarmen is vervanging beperkter.
Ik gok nog steeds op waterstof, dus gasleiding zeg ik niet op.
https://groenleven.nl/pro...newetterstof-oosterwolde/
https://solarmagazine.nl/...roductiedoel-niet-gehaald
Toch maar gasleiding eruit dan?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
En het is raadzaam een installateur te vinden die gewoon zijn werk aan je verwarmingssysteem doet, al hangt er een warmtepomp in die hij/zij niet geleverd heeft, voordat er problemen zijn.paQ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:24:
Het is iig weer een reden om toch nog eens goed na te denken om zo'n apparaat toch liever niet op een dakkapel te zetten bijv. Als het winters weer is, dan moet je ook maar net een monteur bereid vinden die aldaar zo'n waterpomp komt vervangen.
Ik heb ook aangegeven dat mijn installateur, in geval van een probleem, de volledige warmtepomp mag uitschakelen en mij op mijn cv mag terugzetten.
Voordat Quatt werd geïnstalleerd zijn er door hem kogelkranen en de vuilafscheider op bepaalde punten geplaatst.
Waarom?Toby-Wan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:50:
[...]
Kan snel gaan in energiewereld..
https://solarmagazine.nl/...roductiedoel-niet-gehaald
Toch maar gasleiding eruit dan?![]()
Omdat deze stopt?
(Edit: Was al bekend toen ik dat linkje plaatste, zie https://www.alliander.com...ie-oosterwolde-beeindigd/ , het was niet bekend dat ik een prima aanbieding zou krijgen voor een 2de Quatt 🙃)
[ Voor 25% gewijzigd door Friezin op 02-01-2025 19:07 ]
dank voor deze post. Ik zag regelmatig code 3 zonder dat de CV daadwerkelijk aan sprong vandaar dat ik in dit topic ging zoeken.Friezin schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:30:
[...]
Jep, dat was een defrost.
Defrost hier al sinds gisteravond.
Quatt is 2 uurtjes uit geweest vreemd genoeg, hierdoor is kamertemperatuur helaas gezakt onder ingestelde kamertemperatuur. Daardoor nu defrosts met wat gas.
Had het beeld wat jij ook hebt, maar supervisoryControlMode gaat bij mij dan niet meer op 4 (boiler only), blijft 3. Mede daarom eerder mijn ticket over die supervisoryControlMode (schiet onder buitentemperatuur ≈ 5°C naar 3 en blijft daar, ook zonder gasgebruik maar ook bij enkel cv-bedrijf).
Eerdere antwoord Quatt waarom hij naar 3 gaat zonder daar iets mee te doen:
[...]
Ik snap nu waarom. Enige tijd geleden heb ik via de Tado installateurs app de maximale watertemperatuur ingesteld op 40 graden. De Tado vraagt dus nooit om meer dan 40 graden. Ik dacht dat Quatt alleen de ruimtetemperatuur en de buitentemperatuur van de thermostaat gebruikte maar in voorkomende gevallen dus kennelijk ook het control setpoint. Door deze undocumented feature blijft de ketel dus mooi uit! Precies wat ik wil! Wil namelijk helemaal niet dat de ketel aanspringt want heb genoeg andere warmtebronnen (lees: airco's). Hopelijk lossen ze deze "bug" niet op. (Of bouwen ze gewoon een slider in de app waarmee je kunt instellen dat hij nooit zomaar de CV-ketel bijschakelt)
Vanochtend om 10 uur belde Quatt met de mededeling dat er een monteur in buurt was en dat hij om ongeveer 12 uur bij ons kon zijn.
Om 11.45 uur belt de monteur aan en om 13.00 uur is de circulatie pomp gewisseld en is alles getest.
Ook heeft hij de instellingen van de ketel teruggezet.
De Quatt doet het weer en draait weer als vanouds.
Hij vertelde nog dat er ongeveer 1000 circulatie pompen zijn die vervangen moesten worden.
Hiervan zijn er nu al ongeveer 800 vervangen.
Ik denk wel dat er een beetje overdreven wordt gerageerd. In het artikel hebben ze het over het 4G of 5G netwerk van Odido. Daarvoor hebben ze, zoals ik het lees, alvast een chip voor geïnstalleerd om dat mogenlijk te maken. Die verbinding moet dus eerst nog tot stand komen voor dat je iets met die achterdeur zou kunnen doen. Er staat ook in het artikel dat de huidige particuliere gebruikers gebruiken hun thuis Wifi-netwerk en ik vraag mij af hoe Quatt kan afdwingen het netwerk van Odido te gebruiken. Je huidige wifi-netwerk kan je extra beschermen door een bijv. VPN verbinding te nemen. Dat hebben wij gedaan toen we vorig jaar zonnepanelen kregen. Dus zolang de huidige situatie nog aan de orde is maak ik mij nog niet zo druk over die evt. achterdeur. Op steeds meer dingen, zoals bijv. Homewizard zal monitoring van toepassing zijn dus je eigen netwerk beschermen wordt inderdaad steeds belangrijker. Aan al die andere bedreigingen kan ik ook niet zoveel doen dus daar ga ik mij vooraf ook niet te druk over maken. Overal zwerven er gegevens van mij rond. Pensioen.nl weet beter hoe het met mijn pesioen zit dan ik zelf.AlfredPteD schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:43:
[...]
Natuurlijk, dat klopt ook. Maar ik noemde al eerder de achterdeur die Quatt in mijn thuisnetwerk heeft gehangen. De CiC kan mijn hele thuisnetwerk zien. Als het iemand lukt om via die achterdeur mijn thuisnetwerk op te komen, dan is een virus snel geïnstalleerd, denk ik, want ik ben helaas geen beveiligingsexpert. Ik probeer mijn router/firewall wel goed te beheren, maar ik heb geen zicht op of controle over die achterdeur.
Ik heb ook al een shinelanbox voor mijn zonnepanelen. Dat is ook een doorn in mijn oog.
Ik denk bovendien dat Quatt de ambitie om drie miljoen huishoudens van een warmtepomp te voorzien al lang heeft los gelaten, die marketinguiting is inmiddels ook nergens meer terug te vinden. Het betreffende artikel is van vorig jaar en in een tijd geschreven toen we nog dachten dat we in 2026 "verplicht" hybride moesten gaan draaien als we de CV-ketel moesten gaan vervangen. We mogen inmiddels blij zijn als Quatt het huidige politieke klimaat overleeft. In eerste instantie (zo lees ik het) willen met woningcorperaties, dus de eigenaren van de warmtepompen, met het netwerk van Odido aan de slag. En aangezien ik niet in een huurhuis woon, zie ik die chip/de achterdeur dus ook niet meteen als een bedreiging. En als ik helemaal niet gemonitord had willen worden dan had ik niet voor Quatt moeten kiezen.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Maar voor een open haard😂WAF1 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:10:
[...]
Ik denk wel dat er een beetje overdreven wordt gerageerd. In het artikel hebben ze het over het 4G of 5G netwerk van Odido. Daarvoor hebben ze, zoals ik het lees, alvast een chip voor geïnstalleerd om dat mogenlijk te maken. Die verbinding moet dus eerst nog tot stand komen voor dat je iets met die achterdeur zou kunnen doen. Er staat ook in het artikel dat de huidige particuliere gebruikers gebruiken hun thuis Wifi-netwerk en ik vraag mij af hoe Quatt kan afdwingen het netwerk van Odido te gebruiken. Je huidige wifi-netwerk kan je extra beschermen door een bijv. VPN verbinding te nemen. Dat hebben wij gedaan toen we vorig jaar zonnepanelen kregen. Dus zolang de huidige situatie nog aan de orde is maak ik mij nog niet zo druk over die evt. achterdeur. Op steeds meer dingen, zoals bijv. Homewizard zal monitoring van toepassing zijn dus je eigen netwerk beschermen wordt inderdaad steeds belangrijker. Aan al die andere bedreigingen kan ik ook niet zoveel doen dus daar ga ik mij vooraf ook niet te druk over maken. Overal zwerven er gegevens van mij rond. Pensioen.nl weet beter hoe het met mijn pesioen zit dan ik zelf.
Ik denk bovendien dat Quatt de ambitie om drie miljoen huishoudens van een warmtepomp te voorzien al lang heeft los gelaten, die marketinguiting is inmiddels ook nergens meer terug te vinden. Het betreffende artikel is van vorig jaar en in een tijd geschreven toen we nog dachten dat we in 2026 "verplicht" hybride moesten gaan draaien als we de CV-ketel moesten gaan vervangen. We mogen inmiddels blij zijn als Quatt het huidige politieke klimaat overleeft. In eerste instantie (zo lees ik het) willen met woningcorperaties, dus de eigenaren van de warmtepompen, met het netwerk van Odido aan de slag. En aangezien ik niet in een huurhuis woon, zie ik die chip/de achterdeur dus ook niet meteen als een bedreiging. En als ik helemaal niet gemonitord had willen worden dan had ik niet voor Quatt moeten kiezen.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
(Met alle Aida lampen als lichtbron en suddervlees op 1 van de 6 petroleum-stelletjes: voordeel van een oud huis: oude meuk verzameld. Helaas zijn de 3 open haarden hier in 1972 uitgesloopt)
Op zich niks mis mee wanneer je 5 dagen moet wachten op warmte. Quooker erbij en je redt je eerst weer.
Ik zou er wel 1 willen als backup
Volgens mij is dit een van de weinige foto's.Rowwan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:47:
Heeft er iemand al fotos van het binnenwerk van de cic gepost? (kon het hier in dit topic nergens vinden, maar mss zoek ik verkeerd). Ben wel benieuwd wat voor componenten hier op zitten - ook in het kader van de Gsm-netwerk discussie hier.
Midden boven een t-mobile-sim
Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"
Oh, echt een fysieke SIM dus, geen eSIM. Ben benieuwd naar welke modem er in zit.jj85 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:54:
[...]
Volgens mij is dit een van de weinige foto's.
Midden boven een t-mobile-sim![]()
Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"
[...]
https://www.simcom.com/product/SIM7070G.htmlRowwan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Oh, echt een fysieke SIM dus, geen eSIM. Ben benieuwd naar welke modem er in zit.
Interessant! Die 1000, zijn dat mensen met klachten/problemen of is dat een bepaald type pomp en wordt er preventief vervangen?stokkies66 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:05:
Even een update van mijn storing van 30-12-2024
Vanochtend om 10 uur belde Quatt met de mededeling dat er een monteur in buurt was en dat hij om ongeveer 12 uur bij ons kon zijn.
Om 11.45 uur belt de monteur aan en om 13.00 uur is de circulatie pomp gewisseld en is alles getest.
Ook heeft hij de instellingen van de ketel teruggezet.
De Quatt doet het weer en draait weer als vanouds.
Hij vertelde nog dat er ongeveer 1000 circulatie pompen zijn die vervangen moesten worden.
Hiervan zijn er nu al ongeveer 800 vervangen.
Het advies van Quatt is om met de combinatie Tado deze op 55 graden te zetten. ( ik snap je beweegreden om deze op 40 te zetten). Die control setpoint wijzigt trouwens maar sporadisch bij mij (een keer of 4 per dag), max waarde die ik gezien heb is 55. Wanneer de Quatt daar nu precies gebruik van maakt weet ik ook niet, heb het idee dat het meer een max waarde is die het water mag krijgen ipv een echt setpoint.maxtrash schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:44:
[...]
dank voor deze post. Ik zag regelmatig code 3 zonder dat de CV daadwerkelijk aan sprong vandaar dat ik in dit topic ging zoeken.
Ik snap nu waarom. Enige tijd geleden heb ik via de Tado installateurs app de maximale watertemperatuur ingesteld op 40 graden. De Tado vraagt dus nooit om meer dan 40 graden. Ik dacht dat Quatt alleen de ruimtetemperatuur en de buitentemperatuur van de thermostaat gebruikte maar in voorkomende gevallen dus kennelijk ook het control setpoint. Door deze undocumented feature blijft de ketel dus mooi uit! Precies wat ik wil! Wil namelijk helemaal niet dat de ketel aanspringt want heb genoeg andere warmtebronnen (lees: airco's). Hopelijk lossen ze deze "bug" niet op. (Of bouwen ze gewoon een slider in de app waarmee je kunt instellen dat hij nooit zomaar de CV-ketel bijschakelt)
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Wijzigt 4x per dag? Bij mij “constant”, gaat in kleine stapjes van 2-4 graden omhoog en naar beneden. Tot 70 graden zelfs.Star65 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:48:
[...]
Het advies van Quatt is om met de combinatie Tado deze op 55 graden te zetten. ( ik snap je beweegreden om deze op 40 te zetten). Die control setpoint wijzigt trouwens maar sporadisch bij mij (een keer of 4 per dag), max waarde die ik gezien heb is 55. Wanneer de Quatt daar nu precies gebruik van maakt weet ik ook niet, heb het idee dat het meer een max waarde is die het water mag krijgen ipv een echt setpoint.
@maxtrash Bedankt voor de tip, heb de maximale aanvoertemperatuur in de Tado V3+ nu ook naar beneden gezet. Zien of dat voor mij iets oplost mbt (m.i. onnodige) gasverbruik.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wat ik heb gezien heb op de status display van de ketel is dat de control setpoint 1 op 1 wordt doorgestuurd naar de ketel als deze opentherm wordt aangestuurd. Maar alleen als er ook warmtevraag is voor de CV.Star65 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:48:
[...]
Het advies van Quatt is om met de combinatie Tado deze op 55 graden te zetten. ( ik snap je beweegreden om deze op 40 te zetten). Die control setpoint wijzigt trouwens maar sporadisch bij mij (een keer of 4 per dag), max waarde die ik gezien heb is 55. Wanneer de Quatt daar nu precies gebruik van maakt weet ik ook niet, heb het idee dat het meer een max waarde is die het water mag krijgen ipv een echt setpoint.
Dus als je de tado limiteert, houdt de ketel zich daar netjes aan.
Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6
Die telefoondienst ertussen door de weeks is een zwakte bod. Gewoon te weinig personeel om de telefoon aan te nemen en een eerste echte uitvraag te doen. Klant wordt te woord gestaan, gegevens genoteerd en niet meer dan dat.MarnixB. schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:18:
Ik post hier nooit, omdat het mij teveel tijd kost om alles bij te lezen en te reageren, maar wil jullie kort mijn algehele en meest recente ervaring met Quatt en hun service meegeven.
Sinds zomer 2023 ben ik in bezit van de Quatt. Deze functioneert bij de start van de winter in 2023 goed, maar nog niet perfect. Mijn huis is zeer goed geïsoleerd, maar toch pakt de Quatt geregeld gas erbij zonder dat daar echt reden toe is. In december hierover contact opgenomen met de klantenservice en een week later (3-1-2024) kwam een monteur de installatie bekijken. Het bleek dat een en ander verkeerd (niet optimaal) aangesloten was, waarbij vooral de flowmeter van plek is gewijzigd in de aansluiting. Sinds deze wijziging heb ik in heel 2024 33 m3 gas verbruikt voor verwarming. Dit gebeurde of op hele koude dagen of als er eens een deur te lang blijft openstaan, daar had nog zeker de helft van afgekund als er beter op gelet was. Verder staat de thermostaat het jaar rond op 21 graden zonder nachtverlaging.
Alles functioneerde prima tot vorige week (zaterdag 28 december). Toen sprong ineens de aardlek er uit, van de fase waarop ook de groep van de Quatt zit. Na wat trial&error kwam ik er al snel achter dat dit veroorzaakt werd door de Quatt. Afijn, stekker er uit gelaten en de storingslijn gebeld. Daar werd (op zaterdag) in 1x opgenomen en werd ik te woord gestaan door iemand die verstand van zaken had. Hij wist mij te vertellen dat dit waarschijnlijk veroorzaakt werd door de circulatiepomp. Dit sloot aan bij ervaringen van anderen met dit euvel wat ik ook hier en op FB gelezen had. Omdat mijn CV nog functioneerde, zou ik maandag na het weekend teruggebeld worden om een service-afspraak in te plannen. Dat was voor mij acceptabel, want ik begrijp dat ik geen prio-1 ben op dat moment.
Echter op zondag stopte ook de CV ermee. Ik zag dat het CV-systeem was leeggelopen en de antivries-beveiliging in werking was getreden. Op zondag opnieuw gebeld met de klantenservice, maar toen werd er niet opgenomen en ook niet meer teruggebeld na het inspreken van de voicemail. Dit is best vervelend, omdat je op dat moment niet weet waar je aan toe bent. Gelukkig koelt mijn huis heel langzaam af en met een 2KW-kacheltje blijft het aardig op temperatuur beneden. Daarnaast heb ik een Quooker in de keuken, dus wel nog iets van warm water tot mijn beschikking.
Maandagochtend opnieuw gaan bellen met de storingslijn. Opgenomen door een telefoniste, die alleen maar de telefoon opneemt en je verhaal aanhoort en opschrijft. Ik heb uitgelegd dat er al een ticket openstond, maar daar snapte ze niets van. Op zo'n moment geeft dat weinig vertrouwen in de afhandeling van je probleem. Ik heb haar gevraagd om mij door te laten verbinden, maar dat kon niet. Ik kon alleen teruggebeld worden. Dat zou wel met prioriteit gebeuren. Een half uur later word ik teruggebeld door iemand anders. Ik dacht dat dit was nav mijn eerdere gesprek, maar na wat verwarring blijkt dat ik teruggebeld wordt nav mijn voicemail, die ik zondag had achtergelaten. Opnieuw mijn probleem uitgelegd en er zou met prio-1 naar gekeken worden. Dat alles langs elkaar heen loopt geeft op zo'n moment een erg slecht gevoel, want je wilt perspectief hebben wanneer je geholpen wordt.
Weer een uur later word ik gebeld door de planning: op 2 januari kan er een servicemonteur langskomen. Ik had dat liever eerder gezien, want dit betekend dat ik nog 3 dagen geen verwarming en warm water heb. En ik heb ook twee jonge kinderen en een vrouw die hier last van hebben. Anderzijds begrijp ik ook dat het lastig inplannen is op 31-12 en 1-1, daar heb ik best begrip voor. Dus de afspraak was 2 januari 09:00 komt er iemand langs en daar heb ik maar op vertrouwd.
Vanochtend om stipt 09:00 was de monteur er. Een super aardige en ook kundige man, die aan een half woord genoeg had. Hij begrijpt direct waar je heb over hebt en gaat aan de slag. 10:30 was die klaar en is de circulatiepomp en de vorstbeveiliging vervangen. Het systeem draait nu weer en alles warmt weer lekker op. Het zal wel even duren voordat mijn vloer weer goed warm is, maar dat is niet anders.
Hij vertelde nog dat hij alleen service-afspraken doet en geen installaties. Er zijn nu 4 service-monteurs voor heel NL en dat ze er nog meer zoeken, maar dat die lastig te vinden zijn.
Al met al hou ik een goed gevoel over aan de afhandeling van mijn probleem. De periode waarin het gebeurd is vervelend en zelfs dan ben ik met 5 dagen geholpen. De service-monteur is iemand die zijn vak verstaat en je op een nette manier helpt. De communicatie met de klantenservice moet echt beter, ik heb 4x een verschillende persoon aan de lijn gehad en iedere keer opnieuw mijn verhaal moeten doen, waarbij ik maar 1x het gevoel kreeg dat ik iemand aan de lijn had, die wist waar die het over heeft. Dit is heel inefficiënt, maar het gevoel wat je bij je klanten achterlaat is vooral heel vervelend. Als je zonder verwarming en warm water zit dan wil je perspectief hebben wanneer dit opgelost wordt. Dan kan je dingen gaan regelen voor de periode zolang als dat nodig is. Iedere keer opnieuw je probleem uitleggen geeft heel weinig vertrouwen op zo'n moment.
Nu is het al meerdere keren besproken hier, maar als ze een fatsoenlijk ticketingsysteem zouden aanschaffen dan kunnen ze ook met de helft minder klantenservice-medewerkers af. Daarnaast kan je je klanten ook goed te woord staan en hun perspectief en vertrouwen geven. Nu ben ik zelf vaardig genoeg om net zo lang door te vragen totdat ik goed geholpen ben, maar ik maak mij zorgen voor iedereen die belt die dat niet is (en ook niet weet wat er aan de hand is met hun verwarmingssysteem). Ik snap best dat er veel boze reacties en slechte reviews op FB staan. En dat is echt heel eenvoudig op te lossen in mijn ogen: een goed ticket-systeem en kundige klantenservice-medewerkers, die het proces van a tot z zelf mogen/kunnen afhandelen.
Al met al: nog steeds heel blij met mijn Quatt en ik ga (voor de zekerheid) ook nog de verlengde garantie aanschaffen, zodat ik de komende jaren ook nog garantie heb (zonder gedoe).
Klant doet zijn verhaal maar de boodschap komt zeer waarschijnlijk niet fatsoenlijk over naar de 1e-lijn dus miscommunicatie en geen optimale uitvraag.
Klant belt over een ticket en krijgt iemand aan de lijn die niets weet en geen info kan geven. Lekker frustrerend voor de klant. Goed voor het vertrouwen (sarcastisch).
Klant kijkt in ticketsysteem....begint spontaan te huilen.
Klant belt in het weekend. Telefoondienst zal dan wel te duur zijn. Dus voicemail.
Quatt storingsdienst in het weekend niet bereikbaar!!!!!!!

10.000+ installaties en 4 servicemonteurs. Zijn dit storingsmonteurs? Want dan zijn ze wel erg kwetsbaar. Maar alles afhankelijk van de x-uur on-site tijden.....ow wacht.....

Maar Quatt-care kun je gewoon kopen. Extra garantie. Maar hoe je die gaat krijgen.... 🤞🏼
Sorry dat ik zo los ga op de service van Quatt maar ik kan hier echt heel erg slecht tegen.

PS: mijn negatieve review op TrustPilot is niet door Quatt gepubliceerd.
Edit: hij staat er op, ze hebben gevraagd om gegevens, maar daarna is het stil gebleven.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Met 4 servicemonteurs moet je een aardige actieradius hebben met je Tesla 🤔CPM schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:07:
[...]
Die telefoondienst ertussen door de weeks is een zwakte bod. Gewoon te weinig personeel om de telefoon aan te nemen en een eerste echte uitvraag te doen. Klant wordt te woord gestaan, gegevens genoteerd en niet meer dan dat.
Klant doet zijn verhaal maar de boodschap komt zeer waarschijnlijk niet fatsoenlijk over naar de 1e-lijn dus miscommunicatie en geen optimale uitvraag.
Klant belt over een ticket en krijgt iemand aan de lijn die niets weet en geen info kan geven. Lekker frustrerend voor de klant. Goed voor het vertrouwen (sarcastisch).
Klant kijkt in ticketsysteem....begint spontaan te huilen.
Klant belt in het weekend. Telefoondienst zal dan wel te duur zijn. Dus voicemail.![]()
Quatt storingsdienst in het weekend niet bereikbaar!!!!!!!![]()
10.000+ installaties en 4 servicemonteurs. Zijn dit storingsmonteurs? Want dan zijn ze wel erg kwetsbaar. Maar alles afhankelijk van de x-uur on-site tijden.....ow wacht.....![]()
Maar Quatt-care kun je gewoon kopen. Extra garantie. Maar hoe je die gaat krijgen.... 🤞🏼
Sorry dat ik zo los ga op de service van Quatt maar ik kan hier echt heel erg slecht tegen.
Kan Quatt zo'n review tegenhouden? Je kan hem altijd op Google zetten
Klopt helemaal, als je de tado hoger zet als de max ingesteld op de ketel werkt het niet.pascal-drewes schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:01:
[...]
Wat ik heb gezien heb op de status display van de ketel is dat de control setpoint 1 op 1 wordt doorgestuurd naar de ketel als deze opentherm wordt aangestuurd. Maar alleen als er ook warmtevraag is voor de CV.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Als Quatt het over besparing op gas heeft en dan met een getal van 60-80% komt dan hebben ze het over de totale besparing op gas. Dus inclusief het gas wat je voor warm water gebruikt en het gas waar je evt. op kookt. De besparing van gas voor verwarming die is altijd hoger en zal voor een hybride warmtepomp, als deze qua vermogen niet is onderbemeten, inderdaad een stuk hoger liggen. En in algemeen presteert de Quatt voor verwarming heel goed. Ook Ketelklets geeft in een van zijn filmpjes aan hoeveel gas je met een hybride warmtepomp kan besparen.HarryInia schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:28:
[...]
Quatt vind ik altijd voorzichtig met de uitspraak dat je wel tot 80% op je gas kunt besparen. Zelf zit ik >99%. @SBL heeft wel eens een poll gedaan waarbij de meerderheid onder de tweakers >95% uitkwam.
[...]
YouTube: Warmtepomp in de winter - nut en efficiëntie
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Dat is een type pomp waar volgens de monteur tijdens het testen teveel lucht doorheen is geblazen waardoor er een weerstand kapot is gegaan. De pomp is vervangen door 1 van Wilo.vanquishsdiv schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:18:
[...]
Interessant! Die 1000, zijn dat mensen met klachten/problemen of is dat een bepaald type pomp en wordt er preventief vervangen?
in mijn geval is de ketel aan-uit aangesloten op de CIC. Maar ik realiseer me nu wel dat er eigenlijk geen sprake is van een bug maar dat het gedrag van de CIC eigenlijk logisch is.pascal-drewes schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:01:
[...]
Wat ik heb gezien heb op de status display van de ketel is dat de control setpoint 1 op 1 wordt doorgestuurd naar de ketel als deze opentherm wordt aangestuurd. Maar alleen als er ook warmtevraag is voor de CV.
Stel je hebt een open therm ketel die aangesloten is op vloerverwarming en die kan maximaal 40 graden aan (open verdeler) en je hebt dat geprogrammeerd in je thermostaat. Vervolgens komt Quatt een warmtepomp installeren. Ze kunnen het niet maken om dan zomaar 70 graden water te vragen aan de CV ketel want dat zou de vloer beschadigen. Als de CIC dus weet dat het water (door de warmtepomp) al meer dan 40 graden is het onlogisch om de CV ketel te vragen om 40 graden water te gaan maken.
Ik heb dus stille hoop dat dit de komende tijd nog gewoon zo blijft werken en ik daardoor kan voorkomen dat de CV-ketel aangesproken wordt.
Dit kan toch helemaal niet?CPM schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:07:
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Nee, je kunt de review, als bedrijf en consument, hooguit markeren als nep.
De consument kan 'm aanpassen of verwijderen na inloggen.
https://support.trustpilo...tection%20software%20here.
Quote als toevoeging:
"Het bedrijf dat is beoordeeld, heeft de mogelijkheid om de review te bekijken, erop te reageren en een dialoog aan te gaan"
[ Voor 13% gewijzigd door Friezin op 03-01-2025 07:02 ]
Ik heb dus hetzelfde, mijn voorkeur is de quatt ophangen maar dit willen ze liever niet. Locale installateur geeft aan dat je het beste kan ophangen om trillingen te voorkomen.EVK schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:13:
Beste Tweakers
Na enig aandringen van mijn kant heeft Quatt een aanbod gedaan voor de plaatsing van een DUO.
Quatt installeert een DUO altijd vrijstaand. Ophangen is te zwaar aldus Quatt (zonder de muur te beoordelen op draagkracht).
In mijn geval komen de Quatts op een aanbouw. Deze heeft een houten dakbeschot met isolatie aan de buitenkant. De accountmanager van Quatt vertelde expliciet dat de Quatts binnen niet hoorbaar zullen zijn
In het topic “Trillingen warmtepomp dempen” lees ik echter andere verhalen (over andere merken)
Wat zijn de ervaringen van Quatt gebruikers in redelijk vergelijkbare situaties?
Op de grond zetten is altijd het beste. Maar ik ben blij dat mijn mono aan de muur hangt, ik heb geen last van trillingen. Quatt wilde zelf graag op het dak van de bijkeuken zetten, kostte wel wat moeite om ze te overtuigen. Ben benieuwd waar ze de 2 neer zouden zetten als ik een duo zou nemen (wat ik niet ga doen).remco111 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:59:
[...]
Ik heb dus hetzelfde, mijn voorkeur is de quatt ophangen maar dit willen ze liever niet. Locale installateur geeft aan dat je het beste kan ophangen om trillingen te voorkomen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
@VindiGoosh heeft zelf een constructie gemaakt om 2 op te hangen.remco111 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:59:
[...]
Ik heb dus hetzelfde, mijn voorkeur is de quatt ophangen maar dit willen ze liever niet. Locale installateur geeft aan dat je het beste kan ophangen om trillingen te voorkomen.
Kijk even bij zijn posts voor de foto's:
In dit topic boven in de zoekbalk (poster) zijn naam intypen
okijokii schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:24:
[...]
Kan Quatt zo'n review tegenhouden? Je kan hem altijd op Google zetten
Excuus, hij staat er tussen maar er stond niet bij "gepubliceerd" zoals andere reviews.Friezin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 06:59:
[...]
Nee, je kunt de review, als bedrijf en consument, hooguit markeren als nep.
De consument kan 'm aanpassen of verwijderen na inloggen.
https://support.trustpilo...tection%20software%20here.
Quote als toevoeging:
"Het bedrijf dat is beoordeeld, heeft de mogelijkheid om de review te bekijken, erop te reageren en een dialoog aan te gaan"
Ze hebben erop gereageerd met de vraag naar gegevens maar verder dan dat heb ik niet gehoord.
[ Voor 44% gewijzigd door CPM op 03-01-2025 08:52 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Op de een of andere manier reageren ze daar wel snel, maar in mijn geval kom je daarna toch weer in hun onbeschrijfelijke doolhof terecht. Benieuwd hoe het jou verder vergaat.CPM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:51:
[...]
[...]
Excuus, hij staat er tussen maar er stond niet bij "gepubliceerd" zoals andere reviews.
Ze hebben erop gereageerd met de vraag naar gegevens maar verder dan dat heb ik niet gehoord.
Is er wat serieus mis dan met je Quatts sinds deze 2 posts van Kerst en later dat er spoedcontact nodig is?CPM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:51:
[...]
[...]
Excuus, hij staat er tussen maar er stond niet bij "gepubliceerd" zoals andere reviews.
CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
En
Hoe werkt de hack op jouw buitentemperatuur sensor?MWink schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:38:
[...]
Ik vind die 150 W bodemplaatverwarming ook zonde als het onnodig wegwaait. Dus bij de nieuwe Quatt gaat die pas onder 0 graden aan?
Ik heb mijn buitentemperatuur sensor gehackt dat het ongeveer 2 graden afwijkt, dus hysterese 2 - 5 graden ipv 4 - 7 graden, maar ik durfde niet lager te gaan, ook om de regeling niet te veel te beïnvloeden.. Kan dus nog wel wat lager begrijp ik.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dat zou een verklaring kunnen zijn. Dan nog is 60-80% aan de voorzichtige kant heb ik het gevoel. Zit zelf op >90%.WAF1 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:56:
[...]
Als Quatt het over besparing op gas heeft en dan met een getal van 60-80% komt dan hebben ze het over de totale besparing op gas. Dus inclusief het gas wat je voor warm water gebruikt en het gas waar je evt. op kookt. De besparing van gas voor verwarming die is altijd hoger en zal voor een hybride warmtepomp, als deze qua vermogen niet is onderbemeten, inderdaad een stuk hoger liggen. En in algemeen presteert de Quatt voor verwarming heel goed. Ook Ketelklets geeft in een van zijn filmpjes aan hoeveel gas je met een hybride warmtepomp kan besparen.
YouTube: Warmtepomp in de winter - nut en efficiëntie
P.S. In je footer zie ik 120m3 staan. Bedoel je wellicht 120m2 aan vloeroppervlakte of 1200m3?
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Wat ik vreemd vind is dat er een defrost plaats vind ondanks dat de Quatt de maximale kW tot op het laatste moment produceert. Als het mistig is, zie je een drop van opbrengst en dan is een defrost logisch, maar vandaag niet. Misschien een idee voor Quatt om alleen een defrost te doen als er daadwerkelijk een x percentage aan drop is.
Ik reageerde op de post van @MarnixB. Die zat in de kou en kreeg voicemail op het speodnummer.Friezin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:36:
[...]
Is er wat serieus mis dan met je Quatts sinds deze 2 posts van Kerst en later dat er spoedcontact nodig is?
En
Nou bij moduleert hij soms boven en soms onder setpoint. En defrosts gaan altijd samen met een terugval in efficiëntie, tenzij hij op de ogenschijnlijk minimum frequentie zit van rond de 55 minuten.medu80 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:22:
Ik krijg het idee dat de CiC bewust 0,1 graad onder doeltemperatuur probeert te blijven om niet uit te schakelen. Zo houden ze vraag van thermostaat vast. Ik lees heel vaak, ik heb'm op 20 graden staan maar via de JSON zie ik 19,89 en voor die laatste 0.1 graad blijft de Quatt de hele dag aan. Dat is dus de bedoeling.
Wat ik ook vreemd vind is dat er een defrost plaats vind ondanks dat de Quatt de maximale kW tot op het laatste moment produceert. Als het mistig is, zie je een drop van opbrengst en dan is een defrost logisch, maar vandaag niet. Misschien een idee voor Quatt om alleen een defrost te doen als er daadwerkelijk een x percentage aan drop is.
:strip_exif()/f/image/qVUYV0Y6p83PKrJU7o6tCE49.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 03-01-2025 13:19 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Flesym schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:34:
[...]
Nou bij moduleert hij soms boven en soms onder setpoint. En defrosts gaan altijd samen met een terugval in efficiëntie
[Afbeelding]
Met het setpoint 0,21 grC onder de kamertemperatuur laat de CiC mijn Quatt ook op 30Hz doordraaien.medu80 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:22:
Ik krijg het idee dat de CiC bewust 0,1 graad onder doeltemperatuur probeert te blijven om niet uit te schakelen. Zo houden ze vraag van thermostaat vast. Ik lees heel vaak, ik heb'm op 20 graden staan maar via de JSON zie ik 19,89 en voor die laatste 0.1 graad blijft de Quatt de hele dag aan. Dat is dus de bedoeling.
Wat ik vreemd vind is dat er een defrost plaats vind ondanks dat de Quatt de maximale kW tot op het laatste moment produceert. Als het mistig is, zie je een drop van opbrengst en dan is een defrost logisch, maar vandaag niet. Misschien een idee voor Quatt om alleen een defrost te doen als er daadwerkelijk een x percentage aan drop is.
NB Een kleinere hystere van de thermostaat kan er ook voor zorgen dat de thermostaat de Quatt laat stoppen met verwarmen
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik laat met de meterkast gelijk een eigen groep trekken voor de Quatt op de plek die ik in gedachten heb, namelijk op het dak van de bijkeuken. Is dat slim om alvast te regelen of gaan ze moeilijk doen om de plek van de werkschakelaar?sjoerd-p schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:08:
[...]
Daar verschillende meningen over. Buiten bij de Quatt is wel het beste. Maar Quatt adviseerde mij om hem naast de ketel en bij de CiC te laten installeren, waar ook de dakdoorvoer naar de Quatts komen. Dat zag je op één van de andere filmpjes van die Influencer die Quatt promootte ook op die manier.
Ik heb wel gekozen voor een werkschakelaar met mogelijkheid tot hangslot, zodat de monteur zeker weet dat niet iemand buiten zijn zicht de werkschakelaar weer aan zet.
Voordat Quatt de dakdoorvoer gemaakt heeft, kon ik namelijk geen werkschakelaar buiten laten monteren. Kip-ei probleem
Bij mij zonder klagen gewoon naast de Quatt buiten aangesloten op de werkschakelaar. En meerdere over gelezen dat het geen probleem issupercrazy schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Ik laat met de meterkast gelijk een eigen groep trekken voor de Quatt op de plek die ik in gedachten heb, namelijk op het dak van de bijkeuken. Is dat slim om alvast te regelen of gaan ze moeilijk doen om de plek van de werkschakelaar?
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ben t even kwijt: ik heb het over TrustPilot.CPM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:33:
[...]
Ik reageerde op de post van @MarnixB. Die zat in de kou en kreeg voicemail op het speodnummer.
Het las toch echt alsof jij daar een review had neergezet wat was "weggehaald" en dat jij gegevens aan moest leveren bij Quatt en nog niets had gehoord.
Spraakverwarring dan.
[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 03-01-2025 13:32 ]
Mijn Quatt zit, sinds een half jaar, op een aparte groep: een dubbel stopcontact en in een EnergySocket.
Nu zat ik me af te vragen, of het niet mogelijk is om datzelfde stopcontact te gebruiken om een verlengkabel naar buiten te trekken en daar dan de werkschakelaar op aan te sluiten.
Totale electro-leek, maar dat leek me wel een korte klap.
Zo behoud ik dan ook de HW-Quatt-data (want nu nog een ouderwetse stoppenkast).
(Mocht Quatt 2 doorgaan.)
De energysocket kan niet i.c.m. duo Quatt.Friezin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:40:
Even een vraagje over die werkschakelaar, nu het daar toch over gaat:
Mijn Quatt zit, sinds een half jaar, op een aparte groep: een dubbel stopcontact en in een EnergySocket.
Nu zat ik me af te vragen, of het niet mogelijk is om datzelfde stopcontact te gebruiken om een verlengkabel naar buiten te trekken en daar dan de werkschakelaar op aan te sluiten.
Totale electro-leek, maar dat leek me wel een korte klap.
Zo behoud ik dan ook de HW-Quatt-data (want nu nog een ouderwetse stoppenkast).
(Mocht Quatt 2 doorgaan.)
Maximale belasting energysocket
Max. 3680W (16A), Continu: 2760W (12A)
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Waarom heeft de duo die werkschakelaar nodig? Kan dat niet met twee stopcontacten op aparte groepen worden aangesloten?Gerardwaz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:49:
[...]
De energysocket kan niet i.c.m. duo Quatt.
Maximale belasting energysocket
Max. 3680W (16A), Continu: 2760W (12A)
Lijkt mij wel maar volgens mij is dat verplicht.TeslaNerd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:02:
[...]
Waarom heeft de duo die werkschakelaar nodig? Kan dat niet met twee stopcontacten op aparte groepen worden aangesloten?
Hmmm, zou jammer zijn de data te verliezen.Gerardwaz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:08:
[...]
Lijkt mij wel maar volgens mij is dat verplicht.
Geen idee wat 2 Quatts trekken en of die boven die continu 2760W (12A) zit.
Dan toch eerst maar nieuwe groepenkast.
Ik neem aan dat WCD vervangen door een werkschakelaar dan wel mogelijk is?
Ik heb een Quatt duo en daar zitten geen stekkers aan. Die zijn samen aangesloten in de werkschakelaar.Friezin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:48:
[...]
Hmmm, zou jammer zijn de data te verliezen.
Lijkt mij ook wel een strakke actie 😉.TeslaNerd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:02:
[...]
Waarom heeft de duo die werkschakelaar nodig? Kan dat niet met twee stopcontacten op aparte groepen worden aangesloten?
Maar dan moet er eerst nog een kabel bij.
(En dan op alletwee een verlengkabel --> werkschakelaar ??)
Ik denk dat ze willen voorkomen dat 1 van de 2 spanningsloos gemaakt wordt. Ze knijpen de kabel samen en sluiten hem dan aan in de werkschakelaar.Friezin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Lijkt mij ook wel een strakke actie 😉.
Maar dan moet er eerst nog een kabel bij.
(En dan op alletwee een verlengkabel --> werkschakelaar ??)
De data ben je niet kwijt maar wordt niet meer aangevuld. In een nieuwe meterkast kan je deze plaatsen https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/Friezin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:48:
[...]
Als de werkschakelaar binnen mag kan de WCD vervangen worden en indien buiten wordt WCD een lasdoos.
Ik vraag me af of die meter geschikt is voor constant 12AGerardwaz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:01:
[...]
De data ben je niet kwijt maar wordt niet meer aangevuld. In een nieuwe meterkast kan je deze plaatsen https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/
Als de werkschakelaar binnen mag kan de WCD vervangen worden en indien buiten wordt WCD een lasdoos.
Dat zou kunnen....alwind schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:57:
[...]
Ik denk dat ze willen voorkomen dat 1 van de 2 spanningsloos gemaakt wordt. Ze knijpen de kabel samen en sluiten hem dan aan in de werkschakelaar.
Maar wat wanneer 1 kaduuk gaat?
Kun je niet even de stekker eruit trekken.
Volgens de site.alwind schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:02:
[...]
Ik vraag me af of die meter geschikt is voor constant 12A
Zowel de 1 als 3 fase kWh Meter ondersteunen tot 100A per fase continu belasting. Dit betekent dat deze meer dan 4 keer de maximale stroombelasting van een gemiddeld huishouden kunnen voorzien. Meer dan genoeg voor elke implementatie.
Wanneer ik lees dat deze meter ook in een laadpaal kan, kan hij dus ook gewoon naast een werkschakelaar (binnen)?Gerardwaz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:01:
[...]
De data ben je niet kwijt maar wordt niet meer aangevuld. In een nieuwe meterkast kan je deze plaatsen https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/
Daar heb ik geen moderne groepenkast voor nodig?
Ja dat kan, hier kan hij in https://www.elektramat.nl...LKoUZP4AlyO8aAhqjEALw_wcBFriezin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:08:
[...]
Wanneer ik lees dat deze meter ook in een laadpaal kan, kan hij dus ook gewoon naast een werkschakelaar (binnen)?
Daar heb ik geen moderne groepenkast voor nodig?
Dank dank!Gerardwaz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:11:
[...]
Ja dat kan, hier kan hij in https://www.elektramat.nl...LKoUZP4AlyO8aAhqjEALw_wcB
Ben weer stukken wijzer.
Kan in principe "morgen" al aangepast met eerst huidige WCD eraan.
Ook wel leuk om te kijken of de kWh meter en Energy Socket hetzelfde zeggen 🤡
Ga er maar vanuit dat de kwh meter nauwkeuriger is, deze is geijkt.Friezin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:14:
[...]
Dank dank!
Ben weer stukken wijzer.
Kan in principe "morgen" al aangepast met eerst huidige WCD eraan.
Ook wel leuk om te kijken of de kWh meter en Energy Socket hetzelfde zeggen 🤡
Ik verwacht dat als jij 2 werkschakelaars laat aanleggen op de plek waar die Quatt duo moet komen dat de Quatt adviseur en de installateurs dat geen probleem vinden.Friezin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:48:
[...]
Dan kun jij jouw HW stekker voor de data van de oude Quatt nog tussen de eerste werkschakelaar laten zetten en een tweede HW stekker tussen de tweede werkschakelaar.
Ik verwacht dat die het wel een probleem vindt.TeslaNerd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:25:
[...]
Ik verwacht dat als jij 2 werkschakelaars laat aanleggen op de plek waar die Quatt duo moet komen dat de Quatt adviseur en de installateurs dat geen probleem vinden.
Dan kun jij jouw HW stekker voor de data van de oude Quatt nog tussen de eerste werkschakelaar laten zetten en een tweede HW stekker tussen de tweede werkschakelaar.
Ik verwacht ook dat die het een probleem vinden, of je moet ze allebei met 1 beweging kunnen uitzetten. Vergeet niet dat de Quatts aan elkaar gekoppeld zijn, je zet er eentje uit en dan gaat die ander draaien omdat er warmtevraag is of je hebt per ongeluk de verkeerde uitgezet.TeslaNerd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:25:
[...]
Ik verwacht dat als jij 2 werkschakelaars laat aanleggen op de plek waar die Quatt duo moet komen dat de Quatt adviseur en de installateurs dat geen probleem vinden.
@Friezin : als je toch voor een nieuwe meterkast gaat, doe het dan in 1 keer goed, nieuwe 16A groep, kWh meter op die groep en 1 werkschakelaar buiten. My 2 cents. Misschien kan de data van de oude kWh meter wel overgezet worden of is er een soort van preset waarde? Daar zou ik wel een mailtje aan wagen.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Dank voor de tips heren.Star65 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Ik verwacht ook dat die het een probleem vinden, of je moet ze allebei met 1 beweging kunnen uitzetten. Vergeet niet dat de Quatts aan elkaar gekoppeld zijn, je zet er eentje uit en dan gaat die ander draaien omdat er warmtevraag is of je hebt per ongeluk de verkeerde uitgezet.
@Friezin : als je toch voor een nieuwe meterkast gaat, doe het dan in 1 keer goed, nieuwe 16A groep, kWh meter op die groep en 1 werkschakelaar buiten. My 2 cents. Misschien kan de data van de oude kWh meter wel overgezet worden of is er een soort van preset waarde? Daar zou ik wel een mailtje aan wagen.
Dat van HW is een goeie, maar wat @Gerardwaz al zei: mijn data is niet weg en zo lang ik mijn abonnement blijf ophoesten blijft het ook wel. Waar het staat binnen HW is eigenlijk niet spannend.
Mijn installateur is wel op de hoogte van wat er in die nieuwe groepenkast moet.
Moet sowieso ook al een 25A in vanwege mijn stoomcabine.
Daarnaast nog wat leuk speelgoed (zie sig), geen auto
Had voor meterkast aangegeven "voorjaar 2025": door die HW-kWh-buiten-de-meterkast staat niets elkaar in de weg.
@TeslaNerdTeslaNerd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:47:
[...]
Met het setpoint 0,21 grC onder de kamertemperatuur laat de CiC mijn Quatt ook op 30Hz doordraaien.
NB Een kleinere hystere van de thermostaat kan er ook voor zorgen dat de thermostaat de Quatt laat stoppen met verwarmen
30 hz,
Ik zie vaker waarden in hz (herz denk ik)
Maar ik zie die waarden nergens, noch in de app, noch in json.
Kijk ik niet goed???
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
@GerardwazGerardwaz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:08:
[...]
Lijkt mij wel maar volgens mij is dat verplicht.
Als apparaat buiten rechtstreeks bekabeld is, moet een werkschakelaar buiten bij het apparaat gemonteerd worden,
Doel: veiligheid van monteur, die zlef alles ziet en kan schakelen.
Hoe dat zit bij een stekkeraansluiting, dat weet ik niet. Naar mijn mening is dat ook veilig.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Los van de vraag of Quatt op dit moment vanwege hun slechte ondersteuning bezig is zichzelf de nek om te draaien, vragen we ons af hoe het gaat lopen als er in 2027 geen R32 koudemiddel met mag worden toegevoegd.
Kan de huidige hardware met een dan wel toegestaan middel werken of moet de warmtepomp in zijn geheel worden vervangen onder de verlengde garantie?
Vind het allemaal een beetje huiverig. 😩
Bestaande apparaten mogen worden bijgevuld.Notaname schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:57:
Nu het moment met rasse schreden nadert dat we onze Quatt 2 jaar in bezit hebben, zitten we met het dilemma of we bijna 400 euro gaan uitgeven voor 5 jaar extra garantie.
Los van de vraag of Quatt op dit moment vanwege hun slechte ondersteuning bezig is zichzelf de nek om te draaien, vragen we ons af hoe het gaat lopen als er in 2027 geen R32 koudemiddel met mag worden toegevoegd.
Kan de huidige hardware met een dan wel toegestaan middel werken of moet de warmtepomp in zijn geheel worden vervangen onder de verlengde garantie?
Vind het allemaal een beetje huiverig. 😩
Is dat tot einde levensduur?Gerardwaz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:00:
[...]
Bestaande apparaten mogen worden bijgevuld.
Voor zover ik weet wel.
Hij heeft een hoekhuis, energielabel B, 124m2. Beneden dus vloerverwarming, boven radiatoren, in de badkamer elektrische vloerverwarming. In twee ruimtes boven hebben ze onlangs een tado thermostaatkraan gemonteerd.
Volgens mij is de vloerverwarming een 'open systeem' met 6 groepen (zie foto) wat volgens mij inhoud dat de vloer een eigen pomp heeft en water van de warmtepomp/CV kan mengen met water uit de vloer om zo de juiste temperatuur te krijgen. Klopt dat ?
Waar moeten we nog meer op letten ?
:strip_exif()/f/image/zsui7BylN366b0E5QpqViN92.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Staan niet in de app, dus je kijkt goed.harv schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:41:
[...]
@TeslaNerd
30 hz,
Ik zie vaker waarden in hz (herz denk ik)
Maar ik zie die waarden nergens, noch in de app, noch in json.
Kijk ik niet goed???
Wel via mobile API jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Of modbus m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Wat is het voordeel van het benoemen in hz?jj85 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:50:
[...]
Staan niet in de app, dus je kijkt goed.
Wel via mobile API jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Of modbus m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Als hij geïnstalleerd is.carpebios schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:13:
Ik kan het niet echt terugvinden in die topic, maar wanneer start Quatt met de subsidieaanvraag. Als je betaalt, of als hij geïnstalleerd is?
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.