Geeft werkfrequentie van compressor aan. Maat voor het vermogenokijokii schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:02:
[...]
Wat is het voordeel van het benoemen in hz?
Het is even de vraag in hoeverre de verdeler bijmengt en of dat aangepast kan worden.AlfredPteD schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:50:
Mijn zoon overweegt om een quatt warmtepomp aan te schaffen. Hij heeft komende week een online adviesgesprek met Quatt. En hij heeft mij gevraagd om bij dat gesprek aanwezig te zijn. Ik ben kennelijk al deskundig. Maar hij heeft vloerverwarming, en daar heb ik niet zoveel kennis van. Vandaar mijn verzoek om advies over een warmtepomp met vloerverwarming.
Hij heeft een hoekhuis, energielabel B, 124m2. Beneden dus vloerverwarming, boven radiatoren, in de badkamer elektrische vloerverwarming. In twee ruimtes boven hebben ze onlangs een tado thermostaatkraan gemonteerd.
Volgens mij is de vloerverwarming een 'open systeem' met 6 groepen (zie foto) wat volgens mij inhoud dat de vloer een eigen pomp heeft en water van de warmtepomp/CV kan mengen met water uit de vloer om zo de juiste temperatuur te krijgen. Klopt dat ?
Waar moeten we nog meer op letten ?
[Afbeelding]
(Bij een ltv-verdeler zit er meestal een stelschroef/inregelventiel op (linkje heb ik vaker gepost).
Op welke temperatuur staat cv nu, 50 graden test gedaan?
De thermostaatknop staat op 35 ongeveer, is vloer egaal warm nu?
Hier haalde Quatt eerst maar 32°C en ik had mengen nog aanstaan: vloer-in ging slechts 25-27°C en dat was voor hier te weinig.
Wat voor pomp zit er op? Zie enkel de zijkant.
En is de aanvoer nu iets geknepen linksonder?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
De diameter van de aansluiting lijkt mij niet erg groot. De uponor og.lijken een grote diameter te hebben maar is erg krap in de koppelingen. Een 25 mm buis is ongeveer gelijk aan een 15 koper dacht ikAlfredPteD schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:50:
Mijn zoon overweegt om een quatt warmtepomp aan te schaffen. Hij heeft komende week een online adviesgesprek met Quatt. En hij heeft mij gevraagd om bij dat gesprek aanwezig te zijn. Ik ben kennelijk al deskundig. Maar hij heeft vloerverwarming, en daar heb ik niet zoveel kennis van. Vandaar mijn verzoek om advies over een warmtepomp met vloerverwarming.
Hij heeft een hoekhuis, energielabel B, 124m2. Beneden dus vloerverwarming, boven radiatoren, in de badkamer elektrische vloerverwarming. In twee ruimtes boven hebben ze onlangs een tado thermostaatkraan gemonteerd.
Volgens mij is de vloerverwarming een 'open systeem' met 6 groepen (zie foto) wat volgens mij inhoud dat de vloer een eigen pomp heeft en water van de warmtepomp/CV kan mengen met water uit de vloer om zo de juiste temperatuur te krijgen. Klopt dat ?
[Afbeelding]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
HZ is een eenduidige waarde voor de werking van de compressor, vervolgens is het aantal Watt die nodig is om de warmte af te geven afhankelijk van de temperatuur van het CV-water en is dus variabel.okijokii schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:02:
[...]
Wat is het voordeel van het benoemen in hz?
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Beide. Als hij betaald en geïnstalleerd is.carpebios schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:13:
Ik kan het niet echt terugvinden in die topic, maar wanneer start Quatt met de subsidieaanvraag. Als je betaalt, of als hij geïnstalleerd is?
@Friezin Je kunt de HomeWizard data ook exporteren met een +plus abonnement. Dus dan kan je het wel ergens bewaren.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Klopt, heb dat abonnement al 4 jaar.CPM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:08:
@Friezin Je kunt de HomeWizard data ook exporteren met een +plus abonnement. Dus dan kan je het wel ergens bewaren.
Maar de andere opties vind ik beter 😉
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Maar wat ik bedoel: worden mensen zonder problemen met dat type pomp ook benaderd? Of pas na slecht functioneren van de pomp?stokkies66 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:02:
[...]
Dat is een type pomp waar volgens de monteur tijdens het testen teveel lucht doorheen is geblazen waardoor er een weerstand kapot is gegaan. De pomp is vervangen door 1 van Wilo.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
dank voor je reactie.Friezin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:38:
[...]
Het is even de vraag in hoeverre de verdeler bijmengt en of dat aangepast kan worden.
(Bij een ltv-verdeler zit er meestal een stelschroef/inregelventiel op (linkje heb ik vaker gepost).
Op welke temperatuur staat cv nu, 50 graden test gedaan?
De thermostaatknop staat op 35 ongeveer, is vloer egaal warm nu?
Hier haalde Quatt eerst maar 32°C en ik had mengen nog aanstaan: vloer-in ging slechts 25-27°C en dat was voor hier te weinig.
Wat voor pomp zit er op? Zie enkel de zijkant.
En is de aanvoer nu iets geknepen linksonder?
Ik begrijp dat mijn aanname over een open systeem niet helemaal klopt. Ik dacht dat die bijmenging continu is. Dat is echter mogelijk wel handmatig instelbaar. Ik heb nog geen informatie of er nog ergens een stelschroefje zit. Die andere vragen moet ik even navragen.
Hieronder een foto van de pomp:
:strip_exif()/f/image/515ejhlm36wr8qkWwVfjb1MM.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Ik moet eens nakijken in een taxatierapport wat ik bedoel maar ik heb het inderdaad over inhoud, het aantal kuub. De inhoud van ons huis is gemiddeld en misschien eerder aan de kleinere kant. Maar voor mijn eigen situatie heb ik het gasverbruik nog helemaal niet nagerekend. Door allerlei veranderingen hier thuis zijn mijn energiecijfers niet betrouwbaar. Maar ik weet wel dat deze opgave gangbaar is, ondertussen verschillende installateurs gesproken. Vaak wordt er voor een hybridewarmtepomp over een percentage van 70% gesproken wat je totaal aan gas kan vervangen. Het percetage 60-80 % komt van de site van Quatt, ik had er toevallig deze week daar weer eens op gekeken. Nu weet ik niet of iedereen hier de bewuste rapportage heeft gekregen, maar bij ons was de voorspelling dat we met de Quatt 98% aan onze verwarmingsbehoefte konden voldoen. Ik worstel nu even met de berekening maar het schijnt dat je dan rond de 70 of 80% van je totale gasverbruik uit te komen. Maar ook ik weet niet precies welke schatting Quatt precies hanteert maar aan de hand van het aantal personen, en of je wel of niet op gas kookt, wordt een schatting gemaakt hoeveel gas je buiten de verwarming om gebruikt.HarryInia schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Dat zou een verklaring kunnen zijn. Dan nog is 60-80% aan de voorzichtige kant heb ik het gevoel. Zit zelf op >90%.
P.S. In je footer zie ik 120m3 staan. Bedoel je wellicht 120m2 aan vloeroppervlakte of 1200m3?
Gangbaar is, net opgezocht, 25% gas voor douche en kranen en 5 % gas voor koken. Maar als je drie dochters hebt (of zonen) met lang haar die x keer per week hun haar wassen dan kan je vebruik wel eens hoger zijn dan op deze wijze geschat en andersom natuurlijk. Maar meer dan 90% gasbesparing is in sommige gevallen denk ik wel haalbaar. Sommige mensen hebben bijv. een Quooker in de keuken, een warmteterugwininstallatie voor de douche of er zijn weinig personen in huis of koken op inductie. De verschillen tussen huishoudens kunnen groot zijn. Daarom zou ik jouw berekening wel eens willen zien.
Maar ook ik denk dat de schatting tussen de 60-80 % besparing aan de lage kant is. Maar ik zie ook dat Quatt zijn warmtepompen ook wil verkopen aan bijv. woningcöoperaties. Zij hebben vaak de huizen met de slechtste energielabels in hun bezit. Huurders die daarom veel moeten stoken als ze het warm willen houden. Misschien ben je in die situatie wel blij met een besparing van 60% op gas. En bij optimalisatie aan, kan er ook een verschil zijn tussen hoeveel gas je bespaart maar ook de stand van de thermostaat speelt natuurlijk een rol. Ik denk dat Quatt inderdaad heel voorzichtig is met zijn schatting.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Dank voor je reactie.Bennobang schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:38:
[...]
De diameter van de aansluiting lijkt mij niet erg groot. De uponor og.lijken een grote diameter te hebben maar is erg krap in de koppelingen. Een 25 mm buis is ongeveer gelijk aan een 15 koper dacht ik
Je doelt op de leidingen aan de bovenzijde ? Ik weet niet welke diameter dat is. Ik zal dat navragen. Welke diameter is normaal voor een aansluiting van vloerverwarming ?
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
@Harv en alle andere tweakers:jj85 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:50:
[...]
Staan niet in de app, dus je kijkt goed.
Wel via mobile API jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Of modbus m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Met een extra printje dat met 3 draadjes aan de CiC wordt verbonden en Home Assistant kun jij de data van de 40+ overige sensoren van jouw Quatt in beeld krijgen die meer inzicht geven in hoe jouw Quatt warmtepomp de warmte uit de lucht in het water van de cv pompt.
Je kan dan zien hoe het gas dat wordt samengeperst door de pomp te laten draaien op 9 verschillende snelheden (30Hz - 90Hz) de gastemperatuur verhoogt naar 50-100 graden waarmee het water dat met 800 l/uur (ongeveer een glas water per seconde) door de Quatt stroomt dan ca 2-5 graden warmer wordt tot de watertemperatuur wordt bereikt waarbij precies dezelfde hoeveelheid warmte in jouw huis wordt afgegeven. Bij het rondpompen in het compressorcircuit wordt het gas in de warmtewisselaar weer vloeibaar en koelt dan met de lucht die met de fan door de warmtewisselaar waait af naar 2-10 graden kouder dan de buitenlucht waardoor de warmtewisselaar kan bevriezen en dan ca 1 keer per uur moet worden ontdooid in een defrost cyclus waarbij het compressorcircuit een paar minuten de tegengestelde richting pompt en met warmte uit het cv water de warmtewisselaar ontdooit.
/f/image/rntmIA5yTh60Xnqu2dwWcpap.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xm5a9U7FSn3hlR4qg23OwIps.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P44o2hwXL9HNyWjMuvbYuDai.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tzn32l9GTy1UN49x0GMZVgkn.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door TeslaNerd op 03-01-2025 23:53 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik zou zeggen gewoon bestellen en kijken hoe het werkt, de diameter van de slang is op zich wel goed ondanks deze met 1/2 duims is aangesloten. Een grotere aanvoer moet je zien als 4 rijstroken naar een tunnel waar deze 1 baans wordt en heeft geen enkele zin.AlfredPteD schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:50:
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Volgens de monteur worden alle pompen van die serie vervangen, maar doordat er maar 4 storingmonteurs zijn en er nogal wat storingen zijn kan het zijn dat de pomp eerder stuk gaat dan dat hij op tijd vervangen wordt.vanquishsdiv schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:35:
[...]
Maar wat ik bedoel: worden mensen zonder problemen met dat type pomp ook benaderd? Of pas na slecht functioneren van de pomp?
Eh...AlfredPteD schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:41:
[...]
dank voor je reactie.
Ik begrijp dat mijn aanname over een open systeem niet helemaal klopt. Ik dacht dat die bijmenging continu is. Dat is echter mogelijk wel handmatig instelbaar. Ik heb nog geen informatie of er nog ergens een stelschroefje zit. Die andere vragen moet ik even navragen.
Hieronder een foto van de pomp:
[Afbeelding]
Heeft hij voorlichting gehad over zijn vvw en de pomp? En heeft hij documentatie gekregen? Want deze staat ingesteld op radiatoren.
(En nog steeds van mening dat bewoner zelf verantwoordelijk is voor dat deel van het verwarmingssysteem, wat er al lag voordat Quatt er tussen werd gezet)
Ik heb de mijne op CP1, soms 2, bij vorst (onbewezen resultaat 🙃).
:strip_exif()/f/image/qFpexjjR12ihFwBwbn4xu1Ys.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jgrOkdNlH1tEJJrKuCxlaxig.jpg?f=fotoalbum_large)
Gas nakijken is niet moeilijk: jij hebt HW.WAF1 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:58:
[...]
Ik moet eens nakijken in een taxatierapport wat ik bedoel maar ik heb het inderdaad over inhoud, het aantal kuub. De inhoud van ons huis is gemiddeld en misschien eerder aan de kleinere kant. Maar voor mijn eigen situatie heb ik het gasverbruik nog helemaal niet nagerekend. Door allerlei veranderingen hier thuis zijn mijn energiecijfers niet betrouwbaar. Maar ik weet wel dat deze opgave gangbaar is, ondertussen verschillende installateurs gesproken. Vaak wordt er voor een hybridewarmtepomp over een percentage van 70% gesproken wat je totaal aan gas kan vervangen. Het percetage 60-80 % komt van de site van Quatt, ik had er toevallig deze week daar weer eens op gekeken. Nu weet ik niet of iedereen hier de bewuste rapportage heeft gekregen, maar bij ons was de voorspelling dat we met de Quatt 98% aan onze verwarmingsbehoefte konden voldoen. Ik worstel nu even met de berekening maar het schijnt dat je dan rond de 70 of 80% van je totale gasverbruik uit te komen. Maar ook ik weet niet precies welke schatting Quatt precies hanteert maar aan de hand van het aantal personen, en of je wel of niet op gas kookt, wordt een schatting gemaakt hoeveel gas je buiten de verwarming om gebruikt.
Gangbaar is, net opgezocht, 25% gas voor douche en kranen en 5 % gas voor koken. Maar als je drie dochters hebt (of zonen) met lang haar die x keer per week hun haar wassen dan kan je vebruik wel eens hoger zijn dan op deze wijze geschat en andersom natuurlijk. Maar meer dan 90% gasbesparing is in sommige gevallen denk ik wel haalbaar. Sommige mensen hebben bijv. een Quooker in de keuken, een warmteterugwininstallatie voor de douche of er zijn weinig personen in huis of koken op inductie. De verschillen tussen huishoudens kunnen groot zijn. Daarom zou ik jouw berekening wel eens willen zien.
Maar ook ik denk dat de schatting tussen de 60-80 % besparing aan de lage kant is. Maar ik zie ook dat Quatt zijn warmtepompen ook wil verkopen aan bijv. woningcöoperaties. Zij hebben vaak de huizen met de slechtste energielabels in hun bezit. Huurders die daarom veel moeten stoken als ze het warm willen houden. Misschien ben je in die situatie wel blij met een besparing van 60% op gas. En bij optimalisatie aan, kan er ook een verschil zijn tussen hoeveel gas je bespaart maar ook de stand van de thermostaat speelt natuurlijk een rol. Ik denk dat Quatt inderdaad heel voorzichtig is met zijn schatting.
Pak je gasverbruik in een zomermaand waar je met zijn allen thuis was: dat kun je hanteren voor SSW (Tenzij je verwarming aan had 😉)
(Wanneer je plafonds 2,5 meter hoog zijn en jullie op 48m2 oppervlakte leven, dan klopt 120m3.
In de bagviewer vind je de oppervlakte vlgs de BAG: dat is ooit afgeleid van de toenmalige WOZ-m3: https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/?zoomlevel=1 wanneer je die oppervlakte x gemiddelde plafondhoogte in je huis doet, zit je waarschijnlijk wel in de richting)
Edit: ik lees net je link over de woningcöoperaties.
Dat vaste aanspreekpunt (met backup bij vakanties) is ook een goed idee voor de particulier.
Ik heb wel dunner leidingwerk gezienAlfredPteD schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:58:
[...]
Dank voor je reactie.
Je doelt op de leidingen aan de bovenzijde ? Ik weet niet welke diameter dat is. Ik zal dat navragen. Welke diameter is normaal voor een aansluiting van vloerverwarming ?
Gangbare maten voor meerlagenbuis:
16x2, equivalent aan 15mm koper of staal
20x2 is equivalent aan 18mm koper of staal
26x3 is 22mm
32x3 is 28mm
Normaal gesproken wil je minimaal 26x3 voor je hoofdleidingen
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb tegen de buitentemperatuursensor een weerstand (330 Ohm) geplakt die ik op een 5V adapter aansluit, beetje isolatie schuimtape eromheen, hierdoor warmt de sensor bij mij 1,5 a 2 graad op.TeslaNerd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:01:
[...]
Hoe werkt de hack op jouw buitentemperatuur sensor?
(Disclaimer: doe dit niet na, de Quatt kan hierdoor dichtvriezen, of het kan andere problemen veroorzaken, eigen risico)
Raar dat vermogen om 7 uur afneemt.
Heb je silent modus aan overdag en uit 's nachts?
Nee overdag en in de nacht op normaal modus.jj85 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:40:
[...]
Raar dat vermogen om 7 uur afneemt.
Heb je silent modus aan overdag en uit 's nachts?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
De duos staan hier ook flink te draaien, maar nog geen gas 
/f/image/PmmtLyBmXyA8ZO50BICVw327.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PmmtLyBmXyA8ZO50BICVw327.png?f=fotoalbum_large)
Even het volledige overzicht erin gezet.Friezin schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:10:
Zonder stukje van inzicht erbij (buitentemperatuur/kamertemperatuur) zegt het nog niet echt veel (vind ik). Ook per provincie is verschil.
[Afbeelding]
[ Voor 63% gewijzigd door wesleytjuh op 04-01-2025 10:14 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Zonder stukje van inzicht erbij (buitentemperatuur/kamertemperatuur) zegt het nog niet echt veel (vind ik). Ook per provincie is verschil.
:strip_exif()/f/image/xzyjypePmlGaVMaWTshDnROS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 04-01-2025 10:12 ]
En dat klopt helemaal.Friezin schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:10:
[Afbeelding]
/f/image/GC9xJhWPMgYqubgKtT66g4Rn.png?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ten overvloede de minima afgelopen nacht: hier -1,8°C zo te zien.
Lekker comfortabel 21,5°C hier
Lekker comfortabel 21,5°C hier
:strip_exif()/f/image/97n8vuVF22B8WqaKTFP9cW85.png?f=user_large)
Wordt er al geschaatst op natuurijs?Friezin schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:23:
Ten overvloede de minima afgelopen nacht: hier -2,1°C zo te zien.
Lekker comfortabel 21,5°C hier![]()
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Hier even een update van mijn warmteverlies berekening. Volgens Quatt 8kW en 17 graden.
Is er al meer over te zeggen?
(ik kan niet precies zien waar mijn blauwe lijn op uit komt.)
/f/image/9vZiS8ZVbu5ELlpA7cfyAC1d.png?f=fotoalbum_large)
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Hier in noord Drenthe nog steeds alleen de Quatt en op dit moment niet eens op vol vermogen (kan ik tegenwoordig horen aan het geluid 😅)
:strip_exif()/f/image/OZVzXFcuZRazQnl9OVCMQBan.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OZVzXFcuZRazQnl9OVCMQBan.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7pFLyp1RHoRcpPiCshO9oEAN.jpg?f=fotoalbum_large)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
@HarryInia @Spykie @Friezin @MacD007 en de rest,CPM schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:35:
Hier even een update van mijn warmteverlies berekening. Volgens Quatt 8kW en 17 graden.
[Afbeelding]
Ik vrees, met de nieuwe rekenmethode van Quatt (waarbij negatieve thermische energie die defrosts worden genegeerd), dat de warmteberekening sheet (deze) ook niet meer juist is..... Zeker niet als je die gaat controleren met de instelling bij Quatt, want die waardes waren nog voordat Quatt de berekening heeft aangepast.
Wie heeft hier een goed idee/oplossing voor????
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
offtopic:
Nee in Fryslân kun je nu alleen nog maar wakschaatsen (iedereen schaatst op die ene meneer na, die steeds door ijs gaat).
YouTube: Wakschaatser - dancing on ice
Hou nieuws Ryptsjerksterpolder in de gaten 😉
Nee in Fryslân kun je nu alleen nog maar wakschaatsen (iedereen schaatst op die ene meneer na, die steeds door ijs gaat).
YouTube: Wakschaatser - dancing on ice
Hou nieuws Ryptsjerksterpolder in de gaten 😉
Gem. inhoud van een huis in NL is 650m3. Per definitie wat je nog een Tiny house mag noemen is 150m3. Dus met 120m3 krijg ik een beeld wat niet ik niet kan plaatsen bij de rest van je verhaal...-;)WAF1 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:58:
[...]
Ik moet eens nakijken in een taxatierapport wat ik bedoel maar ik heb het inderdaad over inhoud, het aantal kuub. De inhoud van ons huis is gemiddeld en misschien eerder aan de kleinere kant. Maar voor mijn eigen situatie heb ik het gasverbruik nog helemaal niet nagerekend. Door allerlei veranderingen hier thuis zijn mijn energiecijfers niet betrouwbaar. Maar ik weet wel dat deze opgave gangbaar is, ondertussen verschillende installateurs gesproken. Vaak wordt er voor een hybridewarmtepomp over een percentage van 70% gesproken wat je totaal aan gas kan vervangen. Het percetage 60-80 % komt van de site van Quatt, ik had er toevallig deze week daar weer eens op gekeken. Nu weet ik niet of iedereen hier de bewuste rapportage heeft gekregen, maar bij ons was de voorspelling dat we met de Quatt 98% aan onze verwarmingsbehoefte konden voldoen. Ik worstel nu even met de berekening maar het schijnt dat je dan rond de 70 of 80% van je totale gasverbruik uit te komen. Maar ook ik weet niet precies welke schatting Quatt precies hanteert maar aan de hand van het aantal personen, en of je wel of niet op gas kookt, wordt een schatting gemaakt hoeveel gas je buiten de verwarming om gebruikt.
Kijk even naar je gasverbruik in de periode dat je niet verwarmd. Daar kun je al snel een beeld krijgen wat je kwijt bent per maand wat je kunt gebruiken als basis voor een jaarinschatting.
Als referentie in de vakbladen kom ik wel eens getallen tegen van 30 to 50m3 gas voor koken en 125m3 voor warm water voor het eerste persoon en 100 m3 voor elk volgende in de huishouding.
Wat ik thuis (2 personen) ongeveer verbruik: <30m3 voor koken, 60m3 pp warmwater (incl douchen)
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Zou het erg veel verschil maken?verguldebarman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:53:
[...]
@HarryInia @Spykie @Friezin @MacD007 en de rest,
Ik vrees, met de nieuwe rekenmethode van Quatt (waarbij negatieve thermische energie die defrosts worden genegeerd), dat de warmteberekening sheet (deze) ook niet meer juist is..... Zeker niet als je die gaat controleren met de instelling bij Quatt, want die waardes waren nog voordat Quatt de berekening heeft aangepast.
Anders iets doen met de in te vullen buitentemperatuur?
Want enkel daar zijn defrosts aan gerelateerd.
Met 16 defrosts op een dag a 0,25kWh warmte / 24uur dan scheelt dit maar 0,2kW, da‘s afronding.verguldebarman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:53:
[...]
De fout/vraag die er al was, is groter: 5 min defrost per uur, 5 min tempherstel? Dan heb je voor warmteverlies van 6kW (het hele uur) een installatie nodig die 7kW produceert.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Altijd gedacht dat mijn woning met 200m2 en 560m3 bovengemiddeld was... valt dat ff tegen.HarryInia schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:08:
[...]
Gem. inhoud van een huis in NL is 650m3. Per definitie wat je nog een Tiny house mag noemen is 150m3. Dus met 120m3 krijg ik een beeld wat niet ik niet kan plaatsen bij de rest van je verhaal...-;)
Kijk even naar je gasverbruik in de periode dat je niet verwarmd. Daar kun je al snel een beeld krijgen wat je kwijt bent per maand wat je kunt gebruiken als basis voor een jaarinschatting.
Als referentie in de vakbladen kom ik wel eens getallen tegen van 30 to 50m3 gas voor koken en 125m3 voor warm water voor het eerste persoon en 100 m3 voor elk volgende in de huishouding.
Wat ik thuis (2 personen) ongeveer verbruik: <30m3 voor koken, 60m3 pp warmwater (incl douchen)
Wat is de bron van die 650m3?
(Edit: gevonden, gemiddelde oppervlakte alle woningen 120m2: dan lijkt 650m3 fors en 350-400m3 correcter. Misschien enkel koop?)
[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 04-01-2025 11:43 ]
Pas de verticale as even aan tot bijv 10kW, dan zie je waar hij uitkomtCPM schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:35:
[Afbeelding]
Ik denk dat de berekening een bij benadering methode is waarbij dit niet veel zal uitmaken. We gebruiken nu ook bv een weerstation welke vele kilometers uit de buurt staat ( in mijn geval 20km). Ook merk ik dat de gem huistemp makkelijk een 0,1-0,2 gr kan verschillen. Al met al zal de trendlijn niet van zijn plaats komen.verguldebarman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:53:
[...]
Het is een benadering wat denk ik voor dit doel werkt.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Is een algemene google inschatting.Friezin schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Altijd gedacht dat mijn woning met 200m2 en 560m3 bovengemiddeld was... valt dat ff tegen.
Indien je bij CBS kijkt zie je dat nieuwe koopwoningen rond de 500m3 zit (valt weer mee..? ;-))
In deze discussie ging het even om een gevoel te krijgen tov van 120m3 van @WAF1
Misschien de CV-watertemperatuur plotten tegen de buitentemperatuur? Het benodigde vermogen is een gevolg hiervan en onafhankelijk van defrosts of gasgebruik.verguldebarman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:53:
[...]
:strip_exif()/f/image/JvmnvGjzwtfiaxPY8OXPGsBD.jpg?f=fotoalbum_large)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Het warmteverlies kun jij ook goed zelf uitrekenen met de cijfers in het uitgebreide inzicht in de Quatt app zoals hierboven in de afbeelding van @wesleytjuh.wesleytjuh schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:58:
De duos staan hier ook flink te draaien, maar nog geen gas
[Afbeelding]
Zoek een dag uit met een aantal uren dat de buitentemperatuur, de kamertemperatuur en de warmte door Quatt redelijk constant zijn.
Hierboven voor @wesleytjuh is dat bijvoorbeeld tussen 2 en 4 uur met Tbuiten ca 2grC en warmte door Quatt ca 7kWatt.
Met als startpunt dat warmte door Quatt 0kWatt is bij een Tbuiten van 20 graden en uit de grafiek hierboven ca 7kWatt bij Tbuiten van 2 graden (dat is 18 graden lager dan 20 graden ;-):
Dan zal met een lineair verloop van het warmteverlies naar een buitentemperatuur van -10 (dat is 30 graden lager dan 20 graden ;-):
Het warmteverlies voor de woning van @wesleytjuh uitkomen op ca:
30 gedeeld door 18 maal 7 = ca 11,7 kWatt
NB als de Tbuiten 1 graad daalt dan zal de warmte door Quatt moeten stijgen met 1/30e deel van zijn warmteverlies, 11,7 gedeeld door 30 is ca 0,4kWatt. Dat zie jij ook in zijn grafiek als de Tbuiten om 9 uur is gedaald van 2 naar 1 graden
(Ja, die had ik meegekregen. Daarom verwees ik naar de BAG.HarryInia schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:55:
[...]
Is een algemene google inschatting.
Indien je bij CBS kijkt zie je dat nieuwe koopwoningen rond de 500m3 zit (valt weer mee..? ;-))
In deze discussie ging het even om een gevoel te krijgen tov van 120m3 van @WAF1
Ook niet altijd accuraat, maar als afgeleide van de WOZ (en leidend in OZB-belasting) kan het er vaak mee door
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
En hou je er ook rekening mee dat dit slechts 1x per uur wordt geupdate?TeslaNerd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:08:
[...]
Het warmteverlies kun jij ook goed zelf uitrekenen met de cijfers in het uitgebreide inzicht in de Quatt app zoals hierboven in de afbeelding van @wesleytjuh.
Zoek een dag uit met een aantal uren dat de buitentemperatuur, de kamertemperatuur en de warmte door Quatt redelijk constant zijn.
Hierboven voor @wesleytjuh is dat bijvoorbeeld tussen 2 en 4 uur met Tbuiten ca 2grC en warmte door Quatt ca 7kWatt.
Met als startpunt dat warmte door Quatt 0kWatt is bij een Tbuiten van 20 graden en uit de grafiek hierboven ca 7kWatt bij Tbuiten van 2 graden (dat is 18 graden lager dan 20 graden ;-):
Dan zal met een lineair verloop van het warmteverlies naar een buitentemperatuur van -10 (dat is 30 graden lager dan 20 graden ;-):
Het warmteverlies voor de woning van @wesleytjuh uitkomen op ca:
30 gedeeld door 18 maal 7 = ca 11,7 kWatt
NB als de Tbuiten 1 graad daalt dan zal de warmte door Quatt moeten stijgen met 1/30e deel van zijn warmteverlies, 11,7 gedeeld door 30 is ca 0,4kWatt. Dat zie jij ook in zijn grafiek als de Tbuiten om 9 uur is gedaald van 2 naar 1 graden
Tussen defrosts in varieert watertemperatuur flowmeter hier tussen 28 en 48°C.
Ik zie zo'n hoge watertemperatuur maar 1x terug in app, maar houdt meestal wel 5-10 minuten aan
Zoals ik in tweede deel van deze post betoog: het snijpunt op de 0-lijn is eigenlijk geen “huis eigenschap” maar hangt af van je thermostaat temperatuur en “bijkomende verwarming zoals mensen”.CPM schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:35:
[Afbeelding]
Dat snijpunt zal niet op 20graden liggen maar op 17 a 18.
Je ziet dat het 20 graden punt van de blauwe lijn ook heel erg bepaald wordt door slechts 3 data punten op 9.5, 10 en 11 graden buitentemperatuur.
Kortom… my 2cents…. Ik zou gokken op een “ideale” lijn van 9kW met 17 of 18graden snijpunt.
En dan zou ik kiezen voor 17 omdat “iets lager” over het algemeen wat rustiger gedrag geeft.
Hij staat nu op 8kW en dat is ook “iets lager”. Zou wel eens gewoon “goed” kunnen zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 04-01-2025 12:52 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Genoeg varianten , maar geen Tiny-Huisjes zoals van WAF1Friezin schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Altijd gedacht dat mijn woning met 200m2 en 560m3 bovengemiddeld was... valt dat ff tegen.
(Edit: gevonden, gemiddelde oppervlakte alle woningen 120m2: dan lijkt 650m3 fors en 350-400m3 correcter. Misschien enkel koop?)
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83673NED
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
120 m2 zou goed kunnenrobmaas schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Genoeg varianten , maar geen Tiny-Huisjes zoals van WAF1
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Had daar inderdaad gekeken en even met die tabel gespeeld.robmaas schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Genoeg varianten , maar geen Tiny-Huisjes zoals van WAF1
Hieronder de laatste cijfers voor huur en koop.
Hier in het noorden zijn de huurwoningen ruim bemeten
https://opendata.cbs.nl/#...t/83673NED/table?dl=B36C2
Deze hadden jullie nog van mij tegoed, kwam erop omdat hij nu voor t eerst bijspringt en perfect (mee)werkt. Zie hier de zelfbouw All-Electric variant. Prijs inclusief zelf plaatsen(appeltje eitje), materialen en import van de E-CV (Ferroli TOR 6) vanuit Italië € 700. Warm water wordt verzorgd door een WPB van LG (WH27S 270 liter) ad € 2.439 incl. subsidie. Totaal € 3.139. Flink stukje goedkoper dan de AE variant die Quatt in het assortiment heeft.
:strip_exif()/f/image/OqMzIybKA3IIJcLXCOfHLfIN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JNgSRawh3luBBFkh1P6jg0tz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mq6gRfAH2sw5wWKwAXGotAZP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OqMzIybKA3IIJcLXCOfHLfIN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JNgSRawh3luBBFkh1P6jg0tz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mq6gRfAH2sw5wWKwAXGotAZP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EKktHZjNmvb6bYBQs7D5C2c3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Trackerfire op 04-01-2025 16:48 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
@Trackerfire mooi! Maar waar kijken we nu naar? Is dit een e-CV (en losse wpb)?
Klopt, plaatje toegevoegd totaalopstelling. E-CV is nu verborgen achter de wasmachine en drogerjj85 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:33:
@Trackerfire mooi! Maar waar kijken we nu naar? Is dit een e-CV (en losse wpb)?
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Waarom had jij deze eCV nodig ipv een eenvoudige doorstroomverwarmer?Trackerfire schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:30:
Deze hadden jullie nog van mij tegoed, kwam erop omdat hij nu voor t eerst bijspringt en perfect (mee)werkt. Zie hier de zelfbouw All-Electric variant. Prijs inclusief zelf plaatsen(appeltje eitje), materialen en import van de E-CV (Ferroli TOR 6) vanuit Italië € 700. Warm water wordt verzorgd door een WPB van LG (WH27S 270 liter) ad € 2.439 incl. subsidie. Totaal € 3.139. Flink stukje goedkoper dan de AE variant die Quatt in het assortiment heeft.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice!Trackerfire schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:36:
[...]
Klopt, plaatje toegevoegd totaalopstelling. E-CV is nu verborgen achter de wasmachine en droger
Heb je die drukverschilregelaar in de aanvoer trouwens bewust laten zitten?
/f/image/F6hZVfOnpa4Z9lN6BPlwPwem.png?f=fotoalbum_large)
Ja bewust onaangeraakt gelaten. Was ertussen geplaatst, omdat dit bij Intergas modellen benodigd was. Geen idee wat t precies doet dus onbewust bewust laten zitten. Ideeën over?jj85 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:53:
[...]
Nice!
Heb je die drukverschilregelaar in de aanvoer trouwens bewust laten zitten?
[Afbeelding]
Niet nodig, maar wist van een andere Tweakers dat deze naadloos integreerde met de Quatt en ook Opentherm ondersteund (voor zoverre nodig). Tevens mocht t nog eens echt koud worden kan ie tot 6kW, nu ingesteld op 2kW (1 element van de 3). Installatie ook supereenvoudig, omdat de aansluitingen grofweg hetzelfde zaten als onze vorige intergas. Doorstroomverwarmer had ongetwijfeld ook gekund. Qua aansturing weet ik niet of het net zo "plug en play" werkt als deze oplossing. Zelfs de juiste boiler temp (CV Water in) e.d. wordt via de Quatt integratie doorgegeven in bijv. HA.TeslaNerd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:50:
[...]
Waarom had jij deze eCV nodig ipv een eenvoudige doorstroomverwarmer?
Edit: Mooie toevoeging hieronder is inderdaad dat deze ook een eigen pomp heeft. Is de Quatt stuk, maakt dat niet uit want de E-CV heeft een eigen pomp.
/f/image/v5WdeeELIQUB1tpM7pATRiMZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Trackerfire op 04-01-2025 17:04 ]
Nadeel van een doorstroomverwarmer is volgens mij dat hij geen eigen pomp heeft. Dus bij een storing aan de Quatt houdt het op.TeslaNerd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:50:
[...]
Waarom had jij deze eCV nodig ipv een eenvoudige doorstroomverwarmer?
Zit er in die Ferroli ook nog een (plat) expansievat aan de rechterzijkant?Trackerfire schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn er forum leden die een stabiele stooklijn hebben ingesteld zonder nachtverlaging en constateren dat de quatt best veel inactieve perioden heeft doordat deze wanneer actief op te hoog vermogen draait?
Enige tijd geleden ben ik e.e.a. gan loggen en constateer dat de quatt onafhankelijk van de buitentemperatuur slechts ongeveer 2/3 deel van de dag actief is met tussen de runs 3 a 4 uur stil staat
.
onderstaande grafiek laat de draaitijd per dag zien, het licht trapvormig oplopen zijn de verschillende runs.
/f/image/ZcMp4UWatnwJV6rXf5981tHQ.png?f=fotoalbum_large)
onderstaande grafiek geeft de hoogste waarde waarop de Quatt actief was (lichte balk) en het gemiddelde verbruik per uur (totaal opgenomen vermogen/24uur. donkere balk)
/f/image/rm5kzDTQaXN2V5aVWDrioy5u.png?f=fotoalbum_large)
de laatste grafiek is niet echt noodzakelijk maar laat zien dat de quatt wel iets terug moduleerd aan het einde van de run maar onvoldoende om temperatuur stabiel te houden en dus een overschoot veroorzaakt.
/f/image/40wJq6ZgW7CkulE6vYghN1BA.png?f=fotoalbum_large)
Naar mijn idee zou de Quatt efficiënter zijn wanneer het vermogen dicht bij het gemiddelde vermogen zou liggen. Lager vermogen geeft lagere watertemperatuur en dus een hogere COP. (COP over 2024 was 4.1 met vloerverwarming beneden en verder LTV.)
De Quatt staat op het dakterras grenzend aan de slaapkamer en het geluid is best storend zodra het vermogen boven de 1000 watt komt. De middelste grafiek laat zien dat dit, wanneer de Quatt langere runs zou maken, vrijwel nooit nodig zou zijn. Ik besef dat er gedurende de dag een verloop in buitentemperatuur is, waardoor op dezelfde dag bepaalde uren 1200 watt nodig kan zijn en andere uren 800 watt, maar dubbel of zelfs drie keer zoveel verwacht ik niet.
Het laatste punt is het afkoelen van de bovenverdiepingen wanneer de benedenverdieping geen warmtevraag heeft.
Doordat de vloerverwarming veel energie opslaat, blijft het ondanks een kleine overshoot van max 0,3 graden tot 4 uur boven de vraagtemperatuur.
De eerste en tweede verdieping koelen dan bij de huidige buitentemperatuur (rond vriespunt) ongeveer een graad af. Niet dramatisch, maar ik heb het idee dat dit beter kan.
Ik zou dit kunnen oplossen door elke ruimte zelfstandig warmtevraag te laten doen bij de Quatt (was voor de warmtepomp ook zo ingeregeld), maar ik heb waargenomen dat het gedrag van de Quatt zeer onrustig werd en heb dus de zone-aansturing momenteel uitgeschakeld.
Erg benieuwd hoe jullie hiernaar kijken en tips zijn welkom.
Uiteraard heb ik Quatt al gevraagd wat hieraan te doen is, maar het ticket staat al vanaf 7 november open met 18 december de laatste reactie. (Rated maximum house power has been adjusted to 6000.) Helaas is daar geen verschil te zien en ik wacht dus op reactie.
Naast het ticket bij Quatt heb ik geëxperimenteerd met manipuleren van de weergegeven temperatuur op de thermostaat die de warmtevraag doorzet naar Quatt, met het doel die te misleiden, maar tot nog toe zonder succes. (In het kort heb ik een tweede thermostaat geplaatst die door Home Assistant wordt uitgelezen. De waarde hiervan wordt door code bij warmtevraag versneld in stapjes opgehoogd tot aan het setpoint. De weergegeven temperatuur wordt gebruikt om een offset in te stellen op de thermostaat die de Quatt CIC aanstuurt.) Dit gaf wel iets verbetering in runtime, maar ook meer schakelmomenten en uiteindelijk niet voldoende. Voorlopig is deze poging gestaakt.
De eerste en tweede verdieping sturen alleen de radiatoren op basis van temperatuur, maar zijn afhankelijk van warmtevraag beneden.
De benedenverdieping heeft een Tado smart thermostaat die via het ingebouwde relais de pomp van de vloerverwarming schakelt en draadloos de extentiekit die de cv-ketel aanstuurt.
De bovenverdiepingen zijn in alle ruimten voorzien van een Tado smart radiatorthermostaat en een Tado thermostaat die de ruimtetemperatuur meet (omdat de radiatorknoppen veel warmte van de radiatoren oppikken).
Enige tijd geleden ben ik e.e.a. gan loggen en constateer dat de quatt onafhankelijk van de buitentemperatuur slechts ongeveer 2/3 deel van de dag actief is met tussen de runs 3 a 4 uur stil staat
.
onderstaande grafiek laat de draaitijd per dag zien, het licht trapvormig oplopen zijn de verschillende runs.
/f/image/ZcMp4UWatnwJV6rXf5981tHQ.png?f=fotoalbum_large)
onderstaande grafiek geeft de hoogste waarde waarop de Quatt actief was (lichte balk) en het gemiddelde verbruik per uur (totaal opgenomen vermogen/24uur. donkere balk)
/f/image/rm5kzDTQaXN2V5aVWDrioy5u.png?f=fotoalbum_large)
de laatste grafiek is niet echt noodzakelijk maar laat zien dat de quatt wel iets terug moduleerd aan het einde van de run maar onvoldoende om temperatuur stabiel te houden en dus een overschoot veroorzaakt.
/f/image/40wJq6ZgW7CkulE6vYghN1BA.png?f=fotoalbum_large)
Naar mijn idee zou de Quatt efficiënter zijn wanneer het vermogen dicht bij het gemiddelde vermogen zou liggen. Lager vermogen geeft lagere watertemperatuur en dus een hogere COP. (COP over 2024 was 4.1 met vloerverwarming beneden en verder LTV.)
De Quatt staat op het dakterras grenzend aan de slaapkamer en het geluid is best storend zodra het vermogen boven de 1000 watt komt. De middelste grafiek laat zien dat dit, wanneer de Quatt langere runs zou maken, vrijwel nooit nodig zou zijn. Ik besef dat er gedurende de dag een verloop in buitentemperatuur is, waardoor op dezelfde dag bepaalde uren 1200 watt nodig kan zijn en andere uren 800 watt, maar dubbel of zelfs drie keer zoveel verwacht ik niet.
Het laatste punt is het afkoelen van de bovenverdiepingen wanneer de benedenverdieping geen warmtevraag heeft.
Doordat de vloerverwarming veel energie opslaat, blijft het ondanks een kleine overshoot van max 0,3 graden tot 4 uur boven de vraagtemperatuur.
De eerste en tweede verdieping koelen dan bij de huidige buitentemperatuur (rond vriespunt) ongeveer een graad af. Niet dramatisch, maar ik heb het idee dat dit beter kan.
Ik zou dit kunnen oplossen door elke ruimte zelfstandig warmtevraag te laten doen bij de Quatt (was voor de warmtepomp ook zo ingeregeld), maar ik heb waargenomen dat het gedrag van de Quatt zeer onrustig werd en heb dus de zone-aansturing momenteel uitgeschakeld.
Uiteraard heb ik Quatt al gevraagd wat hieraan te doen is, maar het ticket staat al vanaf 7 november open met 18 december de laatste reactie. (Rated maximum house power has been adjusted to 6000.) Helaas is daar geen verschil te zien en ik wacht dus op reactie.
Naast het ticket bij Quatt heb ik geëxperimenteerd met manipuleren van de weergegeven temperatuur op de thermostaat die de warmtevraag doorzet naar Quatt, met het doel die te misleiden, maar tot nog toe zonder succes. (In het kort heb ik een tweede thermostaat geplaatst die door Home Assistant wordt uitgelezen. De waarde hiervan wordt door code bij warmtevraag versneld in stapjes opgehoogd tot aan het setpoint. De weergegeven temperatuur wordt gebruikt om een offset in te stellen op de thermostaat die de Quatt CIC aanstuurt.) Dit gaf wel iets verbetering in runtime, maar ook meer schakelmomenten en uiteindelijk niet voldoende. Voorlopig is deze poging gestaakt.
De eerste en tweede verdieping sturen alleen de radiatoren op basis van temperatuur, maar zijn afhankelijk van warmtevraag beneden.
De benedenverdieping heeft een Tado smart thermostaat die via het ingebouwde relais de pomp van de vloerverwarming schakelt en draadloos de extentiekit die de cv-ketel aanstuurt.
De bovenverdiepingen zijn in alle ruimten voorzien van een Tado smart radiatorthermostaat en een Tado thermostaat die de ruimtetemperatuur meet (omdat de radiatorknoppen veel warmte van de radiatoren oppikken).
[ Voor 7% gewijzigd door mbo1 op 04-01-2025 17:57 ]
Welke thermostaat heeft jouw Quatt?mbo1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:33:
Zijn er forum leden die een stabiele stooklijn hebben ingesteld zonder nachtverlaging en constateren dat de quatt best veel inactieve perioden heeft doordat deze wanneer actief op te hoog vermogen draait?
.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En had jij al geprobeerd met de soundslider het vermogen te temperen?
Bedankt voor het meedenken in mijn stooklijn. Ik laat het nu even voor wat het is.
Ik heb mijn huis nu redelijk stabiel (behalve als de lang zon schijnt, dan koelen bepaalde ruimtes snel af omdat de woonkamer op temperatuur is).
Kan misschien wat efficiënter door meer tijd tussen de verhogingen te laten?
Ik heb mijn huis nu redelijk stabiel (behalve als de lang zon schijnt, dan koelen bepaalde ruimtes snel af omdat de woonkamer op temperatuur is).
Als je goed kijkt zie je dat de tweede temperatuur verhoging te vroeg lijkt te komen. De eerste is nog niet eens gehaald. Daarom schiet je water temperatuur mogelijk hard omhoog.
[ Voor 16% gewijzigd door CPM op 04-01-2025 17:54 ]
De stooklijn moet dan gewoon omlaag.
Als je aan de slider gaat trekken moet je die ook weer zelf hoger zetten als het kouder wordt, anders heb je weer gasverbruik enz.
De slider topt denk ik alleen de bovenkant af; het is geen volumeknop.
Als je aan de slider gaat trekken moet je die ook weer zelf hoger zetten als het kouder wordt, anders heb je weer gasverbruik enz.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Omdat Intergas 2 gescheiden circuits heeft voor warm water en CV, kan bij warm water vraag er circulatie optreden in CV water deel. Deze drukverschilklep voorkomt dat.Trackerfire schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Ja bewust onaangeraakt gelaten. Was ertussen geplaatst, omdat dit bij Intergas modellen benodigd was. Geen idee wat t precies doet dus onbewust bewust laten zitten. Ideeën over?
Gezien eCV geen warm water doet kan die weg
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ha, handig om dat erbij te zetten inderdaad.
heb inderdaad met de soundlider geprobeerd maar resultaat daarvan is dat de CV meehelpt om aan de vraagtemperatuur van de CIC te voldoen. de lengte van de runs blijft naar mijn idee exact gelijk
heb inderdaad met de soundlider geprobeerd maar resultaat daarvan is dat de CV meehelpt om aan de vraagtemperatuur van de CIC te voldoen. de lengte van de runs blijft naar mijn idee exact gelijk
[ Voor 18% gewijzigd door mbo1 op 04-01-2025 18:00 ]
Tja dat klopt als een bus, ik was me hier wel van bewust voordat ik mijn doorstroomverwarmer installeerde.Flesym schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:02:
[...]
Nadeel van een doorstroomverwarmer is volgens mij dat hij geen eigen pomp heeft. Dus bij een storing aan de Quatt houdt het op.
Echter, met huidige Quatt service snelheid kan ik zelf een parallelle pomp inbouwen voordat ze bij mij op de stoep staan

Exact mijn ervaring, de slider heeft geen effect op de totaalhoeveelheid warmte die de CIC verlangt, het deel wat de quatt in lagere soundslider stand niet kan leveren wordt door de cv geleverd maar de runs blijven even lang.paQ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:50:
maw. gewoon aan Quatt support blijven trekken om dit aan te passen?paQ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:50:
de laatste reactie van Quatt op 18 december was het volgende
• Maximum heating outdoor temperature is now set to 12°C instead of 13°C.
• Rated maximum house power has been adjusted to 6000.
geen idee waar deze waarden eerder op stonden en ik kan alleen gokken wat de waarden inhouden.
als de maximum house power het warmteverlies bij -10 is dan zou die inderdaad omlaag moeten naar ~4500. (als mijn berekening juist is
Ha, handig om dat erbij te zetten inderdaad.TeslaNerd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:44:
[...]
Welke thermostaat heeft jouw Quatt?
Klopt! 6 liter.TeslaNerd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:26:
[...]
Zit er in die Ferroli ook nog een (plat) expansievat aan de rechterzijkant?
Zijn er nog nadelen om het erop te laten?Toby-Wan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:54:
[...]
Omdat Intergas 2 gescheiden circuits heeft voor warm water en CV, kan bij warm water vraag er circulatie optreden in CV water deel. Deze drukverschilklep voorkomt dat.
Gezien eCV geen warm water doet kan die weg
Nee geen nadeel.Trackerfire schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:36:
[...]
Zijn er nog nadelen om het erop te laten?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Sja da’s de vraag.mbo1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:09:
[...]
maw. gewoon aan Quatt support blijven trekken om dit aan te passen?
geen idee waar deze waarden eerder op stonden en ik kan alleen gokken wat de waarden inhouden.
als de maximum house power het warmteverlies bij -10 is dan zou die inderdaad omlaag moeten naar ~4500. (als mijn berekening juist is
Als je niet weet wat het eerst was kun je ook de wijziging slecht beoordelen.
Indien alleen een graad later beginnen, dan wordt de stooklijn ook steiler.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Die 12 graden heb ik grote twijfels bij,mbo1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:09:
[...]
maw. gewoon aan Quatt support blijven trekken om dit aan te passen?
Zie tweede deel van deze post betoog: het snijpunt op de 0-lijn is eigenlijk geen “huis eigenschap” maar hangt af van je thermostaat temperatuur en “bijkomende verwarming zoals mensen”.
Dat snijpunt zal ongeveer 2 graden onder je thermostaat temperatuur liggen dus op 17 a 18.
Die max-power-bij -10 mag inderdaad naar beneden naar “wat jij bedacht had” (aannemende dat dat correct is, aangezien je dat niet gepost hebt kunnen we dat niet checken maar het klinkt plausibel).
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Vandaag ziet dat er inderdaad wat minder uit. Normaal gaat dat redelijk goed. Er zit 1,5 uur tussen de verhogingen van 0,5 graden. Maar misschien moet dat in de winter wel anders.CPM schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:49:
Bedankt voor het meedenken in mijn stooklijn. Ik laat het nu even voor wat het is.
[...]
Als je goed kijkt zie je dat de tweede temperatuur verhoging te vroeg lijkt te komen. De eerste is nog niet eens gehaald. Daarom schiet je water temperatuur mogelijk hard omhoog.
Ik heb eens getest met continue temperatuur, maar dat pakte duur uit.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik vind het allemaal erg mooie grafieken, maar misschien is het handiger om te beginnen met de basis.mbo1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:33:
.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus even de Inzicht pagina op de Quatt app delen van een hele dag zodat we de watertemperatuur, vermogen en buitentemperatuur kunnen zien.
Daarnaast is het ook handig om even te kijken of al je radiatoren onderling in balans staan als de Tado knoppen niet op de radiatoren zitten.
Met het voetventiel moet je de flow zo verdelen dat elke radiator ook goed afkoelt zonder ingrijpen van de Tado thermostaatknop.
Anders kan het bijvoorbeeld zo zijn dat een kleine radiator dicht bij de ketel of in een koude ruimte bijna alle flow opslokt waardoor de CiC de aanvoertemperatuur gaat verhogen. Vooral in badkamers wil dit nog wel eens mis gaan.
Ook het voetventiel van de vloerverwarming goed instellen is belangrijk. Als die nog ingeregeld staat op een ketel die 80 graden levert, dan heb je gewoon een lauwe vloer, maar staat die te ver open dan loopt het water juist weer heet retour.
In theorie wil je de retourtemperatuur ongeveer gelijk krijgen aan die van de radiatoren. Het kan zijn dat je de pomp van de verdeler daarna ook anders in moet stellen omdat er meer water nodig is bij een lagere temperatuur.
Zodra alles in balans is kan je de Tado knoppen weer gebruiken, maar dan vooral als begrenzer voor ruimtes die anders te warm worden. Dus meer voor het comfort dan voor een theoretische besparing. Want hoe meer volume er meedoet, hoe rustiger de Quatt gaat draaien.
ja heb ik ook, stooklijn is na veel moeite en lang wachten aangepast. Werkt nu beter maar is ng steeds te hoog, en ik heb dus nogmaals een verzoek ingediend voor verdere verlaging.mbo1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:33:
.
Ik heb dit geprobeerd, maar heeft bij een DUO geen effect volgens mij. Zorgt er alleen voor de de 2de eerder wordt bijgeschakeld.TeslaNerd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:44:
[...]
Bij mij staat hij nu ook op 12 en ik moet zeggen dat bij buitentemperaturen hoger dan 7-8 gr de quatt mooi stabiel draait (zelfs 24 uur achter elkaar)Stefannn schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:00:
[...]
Die 12 graden heb ik grote twijfels bij,
Zie tweede deel van deze post betoog: het snijpunt op de 0-lijn is eigenlijk geen “huis eigenschap” maar hangt af van je thermostaat temperatuur en “bijkomende verwarming zoals mensen”.
Dat snijpunt zal ongeveer 2 graden onder je thermostaat temperatuur liggen dus op 17 a 18.
Die max-power-bij -10 mag inderdaad naar beneden naar “wat jij bedacht had” (aannemende dat dat correct is, aangezien je dat niet gepost hebt kunnen we dat niet checken maar het klinkt plausibel).
bij lagere temperaturen wordt nog te snel naar een hoger vermogen gegaan dus het warmteverlies bij -10 moet nog wat naar beneden
Dat klopt met wat ik zei:raven22 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:34:
[...]
Bij mij staat hij nu ook op 12 en ik moet zeggen dat bij buitentemperaturen hoger dan 7-8 gr de quatt mooi stabiel draait (zelfs 24 uur achter elkaar)
bij lagere temperaturen wordt nog te snel naar een hoger vermogen gegaan dus het warmteverlies bij -10 moet nog wat naar beneden
Om op 7 graden hetzelfde gedrag te houden terwijl de power bij -10 lager gezet wordt moet het “stop stook punt” dus naar een hogere temperatuur.
Maar goed… uiteindelijk instellen wat je prettig vindt.
Je laat ontzettend veel weg in je verhaal waardoor er niets is waar houvast aan zit.mbo1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:33:
.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie grafieken, maar kun je niks mee.
- Wat is je ingestelde kamertemperatuur
- wat voor huis heb je.
- m2 vvw
- wordt kamer wel warm of fluctueert die temperatuur.
- wat heb je gedaan aan waterzijdig inregelen?
- heb je sturende zones?
Wanneer je kamer te snel op temperatuur komt, zou je bijvoorbeeld de groepen in je vvw kunnen knijpen zodat er wat minder water door de vloer gaat en meer naar de radiatoren.
Hierdoor blijft kamertemperatuur gelijkmatiger.
Heb je bruikbare gegevens?
(Zie dat @netappie daar ook al om vraagt
dank voor het meedenken! zie hier het overzicht uit de app.netappie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:10:
[...]
Ik vind het allemaal erg mooie grafieken, maar misschien is het handiger om te beginnen met de basis.
Dus even de Inzicht pagina op de Quatt app delen van een hele dag zodat we de watertemperatuur, vermogen en buitentemperatuur kunnen zien.
Daarnaast is het ook handig om even te kijken of al je radiatoren onderling in balans staan als de Tado knoppen niet op de radiatoren zitten.
Met het voetventiel moet je de flow zo verdelen dat elke radiator ook goed afkoelt zonder ingrijpen van de Tado thermostaatknop.
Anders kan het bijvoorbeeld zo zijn dat een kleine radiator dicht bij de ketel of in een koude ruimte bijna alle flow opslokt waardoor de CiC de aanvoertemperatuur gaat verhogen. Vooral in badkamers wil dit nog wel eens mis gaan.
Ook het voetventiel van de vloerverwarming goed instellen is belangrijk. Als die nog ingeregeld staat op een ketel die 80 graden levert, dan heb je gewoon een lauwe vloer, maar staat die te ver open dan loopt het water juist weer heet retour.
In theorie wil je de retourtemperatuur ongeveer gelijk krijgen aan die van de radiatoren. Het kan zijn dat je de pomp van de verdeler daarna ook anders in moet stellen omdat er meer water nodig is bij een lagere temperatuur.
Zodra alles in balans is kan je de Tado knoppen weer gebruiken, maar dan vooral als begrenzer voor ruimtes die anders te warm worden. Dus meer voor het comfort dan voor een theoretische besparing. Want hoe meer volume er meedoet, hoe rustiger de Quatt gaat draaien.
/f/image/P30gvlaVhFqX2wlQIwrpey8L.png?f=fotoalbum_large)
voor wat betreft de instelling van de radiatoren, de voetventielen zijn zo ingesteld dat een zo groot mogelijk oppervlak van de radiatoren warm wordt en alleen een kleine driehoek rechts onderaan beduidend kouder blijft. (warmtebeelden)
verhogen van de flow resulteert in het groter worden van de koude driehoek, bij verlagen van de flow wordt de lijn steeds rechter (boven warm onder koud. bij lage flow lukt het ook niet goed om de gewenste kamertemperatuur van 19 graden te halen.
De retour temperatuur van de vloerverwarming (gemeten op de aan en afvoer (dus niet op de aan en afvoer achter de mengverdeler) is ongeveer 5 graden en dus hoger dan die van de radiatoren.
dit is op de laagste stand van de pomp van de mengverdeler, indien deze op de hoogste stand wordt gezet dan is het verschil nog 3. (deze stand is pas de laatste 2 dagen actief en hoewel ik nog geen verschil zie wat kort om conclusies aan te koppelen.
naar mijn idee komen de instellingen redelijk overeen met je advies, alleen het afkoelen zonder de radiatorknoppen kan ik helaas niet volgen.
Ik ben van die stapjes qua verhoging afgestapt. Heb nu een continue temperatuur. Veel meer comfortpietjm schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:09:
[...]
Vandaag ziet dat er inderdaad wat minder uit. Normaal gaat dat redelijk goed. Er zit 1,5 uur tussen de verhogingen van 0,5 graden. Maar misschien moet dat in de winter wel anders.
Ik heb eens getest met continue temperatuur, maar dat pakte duur uit.
Duur in de zin van?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Mengt de verdeler nog?mbo1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:05:
[...]
dank voor het meedenken! zie hier het overzicht uit de app.[Afbeelding]
voor wat betreft de instelling van de radiatoren, de voetventielen zijn zo ingesteld dat een zo groot mogelijk oppervlak van de radiatoren warm wordt en alleen een kleine driehoek rechts onderaan beduidend kouder blijft. (warmtebeelden)
verhogen van de flow resulteert in het groter worden van de koude driehoek, bij verlagen van de flow wordt de lijn steeds rechter (boven warm onder koud. bij lage flow lukt het ook niet goed om de gewenste kamertemperatuur van 19 graden te halen.
De retour temperatuur van de vloerverwarming (gemeten op de aan en afvoer (dus niet op de aan en afvoer achter de mengverdeler) is ongeveer 5 graden en dus hoger dan die van de radiatoren.
dit is op de laagste stand van de pomp van de mengverdeler, indien deze op de hoogste stand wordt gezet dan is het verschil nog 3. (deze stand is pas de laatste 2 dagen actief en hoewel ik nog geen verschil zie wat kort om conclusies aan te koppelen.
naar mijn idee komen de instellingen redelijk overeen met je advies, alleen het afkoelen zonder de radiatorknoppen kan ik helaas niet volgen.
Wat bedoel je met verhogen en verlagen flow?
Je verhaal over de vvw en die 5°C? Daar ben ik je kwijt.
Aanvoer moet daar identiek zijn aan radiatoren
Dank voor het meedenken, ik dacht vrij compleet te zijn maar kan zeker nog wat aanvullen.Friezin schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:00:
[...]
Je laat ontzettend veel weg in je verhaal waardoor er niets is waar houvast aan zit.
Mooie grafieken, maar kun je niks mee.
- Wat is je ingestelde kamertemperatuur
- wat voor huis heb je.
- m2 vvw
- wordt kamer wel warm of fluctueert die temperatuur.
- wat heb je gedaan aan waterzijdig inregelen?
- heb je sturende zones?
Wanneer je kamer te snel op temperatuur komt, zou je bijvoorbeeld de groepen in je vvw kunnen knijpen zodat er wat minder water door de vloer gaat en meer naar de radiatoren.
Hierdoor blijft kamertemperatuur gelijkmatiger.
Heb je bruikbare gegevens?
de ingestelde kamertemperatuur is 22 graden (de gemeten temperatuur van de thermostaat die de cic aanstuurt, elders in de kamer is de temperatuur 21, zou de offset kunnen aanpassen maar vrouw en kinderen hechten erg aan de temperatuur die ze zien
overige ruimten 19 graden, ook geen nacht verlaging.
woonkamer 50 m2
hoekwoning 150m2 430m3, vloerisolatie goed, spouwmuur kan beter hr++ glas 1.0 garage aangebouwd dus dat scheelt nog iets in het warmteverlies. dakisolatie kan beter maar met plat dak wat lastig aangezien dit alleen aan de buitenkant kan. (zonnepanelen, nok van klein schuin dak tee laag etc.)
alle kamers warmen prima op, woonkamer heeft een zeer kleine overshoot van max 0,3 meestal 0,2 gevolgd door een undershoot van 0,2.
kamers met radiatoren hebben een overshoot van 0,5 tot 0,8 en undershoot tot een graad bij temperatuur rond vriespunt.
waterzijdig inregelen naar beste weten, heb dit zojuist elders als reactie gepost.
geen andere zones meer dan de woonkamer door de ervaring dat dit het stookgedrag van Quatt erg onrustig maakt.
ik zal proberen wat te verduidelijken aan de hand van je vragen.Friezin schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:17:
[...]
Mengt de verdeler nog?
Wat bedoel je met verhogen en verlagen flow?
Je verhaal over de vvw en die 5°C? Daar ben ik je kwijt.
Aanvoer moet daar identiek zijn aan radiatoren
de verdeler mengt alleen als de aanvoertemperatuur boven de 37 komt en dat is met de quatt dus zelden, de pomp draait alleen om flow door de voer te houden. als deze uit staat is de flow door de vloer nagenoeg 0.
met verlagen flow bedoel ik het knijpen van de voetventielen en met verhogen flow het openen van de voetventielen.
aanvoer is bij vloerverwarming en alle radiatoren gelijk.
afvoer is bij de vloerverwarming bij stand 1 van de vloerverwarmingspomp 2 graden lager dan die van de radiatoren. 5 vs 3 graden (bij aanvoer 35 graden is de retourtemperatuur van de radiatoren 32
bij de vloerverwarming 30 op stand 1 en 32 op stand 3 die de afgelopen 2 dagen actief is.
Ah, een luxe hybride verdeler?mbo1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:34:
[...]
ik zal proberen wat te verduidelijken aan de hand van je vragen.
de verdeler mengt alleen als de aanvoertemperatuur boven de 37 komt en dat is met de quatt dus zelden, de pomp draait alleen om flow door de voer te houden. als deze uit staat is de flow door de vloer nagenoeg 0.
met verlagen flow bedoel ik het knijpen van de voetventielen en met verhogen flow het openen van de voetventielen.
aanvoer is bij vloerverwarming en alle radiatoren gelijk.
afvoer is bij de vloerverwarming bij stand 1 van de vloerverwarmingspomp 2 graden lager dan die van de radiatoren. 5 vs 3 graden (bij aanvoer 35 graden is de retourtemperatuur van de radiatoren 32
bij de vloerverwarming 30 op stand 1 en 32 op stand 3 die de afgelopen 2 dagen actief is.
Die "als deze uit staat is de flow door de vloer nagenoeg 0" voelt niet goed. Wanneer is deze uit? Wanneer Quatt uit is? Gaat hij onmiddellijk uit?
Hebben alle retouren van de vvw dezelfde temperatuur?
Als ik omschrijving van je huis zo lees zou ik zeggen: met de warmteverlies en max house power zoals nu ingesteld (6000/13°C) is weinig mis.
Heb je mijn tip over knijpen vvw gelezen?
Dan gaat er waarschijnlijk ook meer flow richting radiatoren (hoeveel heb je?) en wordt kamer net zo warm, alleen trager. Je stookt continue dus dat moet geen probleem zijn.
Heb je ook een printje waaruit blijkt dat Quatt stopt?
HW bijvoorbeeld?
(Edit: je print in de app is niet veel mis mee: nauwelijks gas, egale kamertemperatuur... dat Quatt zo nu en dan uit gaat hoeft geen probleem te zijn.)
[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 04-01-2025 21:11 ]
DefrostsErik1805 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:40:
Vraagje. Dit is mijn overzicht van vandaag tot heden maar wat zijn steeds die kleine dalingen?
[Afbeelding]
Ah oké gebeurt dat zo vaak?
Ja, als de efficiëntie omlaag gaat neemt de frequentie toe. Op zijn 'slechts' iedere 56 minuten.
[ Voor 10% gewijzigd door Flesym op 05-01-2025 13:18 ]
Momenteel toch niet al te warm, maar het geluid is weer lekker aanwezig. Heb nu eindelijk eens een goede opname voor Quatt kunnen maken van het irritante geluid. Dit is dus de opstart na een defrost, waarbij je het geluid goed hoort:okijokii schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:39:
[...]
Bij mij dus ook niet, ben op zoek naar de logica ervan. Kouder dan normaal, meer vermogen, geen idee
https://youtube.com/watch/imWS8gI4isg
Geluid start bij 45 seconden en is na de opstart, wanneer de pomp op vermogen draait weer weg in dit geval. Laatst had ik een avond dat ik het geluid veel langduriger hoorde. Ik helaas nu nog steeds niet achterhalen wat het veroorzaakt.
[ Voor 9% gewijzigd door RobertowNL op 04-01-2025 22:37 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Was dit een defrost? Heb die van mij nog nooit zo zien "kwalmen" behoudens een defrost.RobertowNL schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:04:
[...]
Momenteel toch niet al te warm, maar het geluid is weer lekker aanwezig. Heb nu eindelijk eens een goede opname voor Quatt kunnen maken van het irritante geluid:
https://youtube.com/watch/imWS8gI4isg
Geluid start bij 45 seconden en is na de opstart weer weg in dit geval. Laatst had ik een avond dat ik het geluid veel langduriger hoorde. Ik helaas nu nog steeds niet achterhalen wat het veroorzaakt.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Yes, was inderdaad de opstart na een deforst. Op +-45 seconden hoor je (denk ik) de 4-wegklep schakelen en vervolgens de fan starten. De nevel was lekker warmStar65 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:33:
[...]
Was dit een defrost? Heb die van mij nog nooit zo zien "kwalmen" behoudens een defrost.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Mijn Quatt werkt eindelijk een beetje goed en bij deze temperaturen, zoals je kunt zien, het punt is dat ik hen heb gevraagd het in te stellen op 3,7 kW bij 17°C, maar niemand heeft dat bevestigd, dus ik denk niet dat ze iets hebben aangepast. Het punt is, kijk hoe goed het werkt bij 1-2°C, de warmteproductie ligt tussen de 1,5-2 kW, en het lijkt erop dat bij ongeveer 2°C het warmteverlies minder dan 2 kW is.
Nu hoop ik dat Quatt dit op de een of andere manier kan aanpassen, zodat ik hetzelfde gedrag krijg wanneer het warmer is, of op zijn minst niet direct met 5 kW start wanneer de ingestelde temperatuur en de kamertemperatuur meer dan 0,2 verschillen. Zoveel ik ook zou willen testen hoe T6 zich nu gedraagt en zien of het de "aan"-toestand zo lang zou blijven vasthouden, ik ga er niet aan zitten
/f/image/0IaWdr1iBaKUbpRJykhHyRyS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k5hZZTeVIM55C2KY2ssV7GGw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9nAu2XWob0vxY0xYg10e7jLd.png?f=fotoalbum_large)
Nu hoop ik dat Quatt dit op de een of andere manier kan aanpassen, zodat ik hetzelfde gedrag krijg wanneer het warmer is, of op zijn minst niet direct met 5 kW start wanneer de ingestelde temperatuur en de kamertemperatuur meer dan 0,2 verschillen. Zoveel ik ook zou willen testen hoe T6 zich nu gedraagt en zien of het de "aan"-toestand zo lang zou blijven vasthouden, ik ga er niet aan zitten
/f/image/0IaWdr1iBaKUbpRJykhHyRyS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k5hZZTeVIM55C2KY2ssV7GGw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9nAu2XWob0vxY0xYg10e7jLd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rKJVxJBNRYSAI6XQ5zFyZMDr.png?f=fotoalbum_large)
Geld. Ik verbruikte die dagen meer stroom dan normaal. Gauw weer iets nachtverlaging gedaan.Erik1805 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:10:
[...]
Ik ben van die stapjes qua verhoging afgestapt. Heb nu een continue temperatuur. Veel meer comfort
Duur in de zin van?
nee geen luxe hybride verdeler hoewel deze in 2003 bij de aanleg van de vloerverwarming best luxe wasFriezin schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:51:
[...]
Ah, een luxe hybride verdeler?
Die "als deze uit staat is de flow door de vloer nagenoeg 0" voelt niet goed. Wanneer is deze uit? Wanneer Quatt uit is? Gaat hij onmiddellijk uit?
Hebben alle retouren van de vvw dezelfde temperatuur?
Als ik omschrijving van je huis zo lees zou ik zeggen: met de warmteverlies en max house power zoals nu ingesteld (6000/13°C) is weinig mis.
Heb je mijn tip over knijpen vvw gelezen?
Dan gaat er waarschijnlijk ook meer flow richting radiatoren (hoeveel heb je?) en wordt kamer net zo warm, alleen trager. Je stookt continue dus dat moet geen probleem zijn.
Heb je ook een printje waaruit blijkt dat Quatt stopt?
HW bijvoorbeeld?
(Edit: je print in de app is niet veel mis mee: nauwelijks gas, egale kamertemperatuur... dat Quatt zo nu en dan uit gaat hoeft geen probleem te zijn.)
het relais van de tado in de huiskamer schakeld de 230v naar de pomp waardoor deze bij elke warmtevraag actief is, na uitschakelen van de quatt gaat deze meestal direct uit, in een enkel geval draait de pomp tot 10 minuten na. omdat ik het nadraaien niet bezwaarlijk vond heb ik niet onderzocht waarom dit is.
:strip_exif()/f/image/ZcC0xs5wpM5JuxuDJK5S8d8U.jpg?f=fotoalbum_large)
op stand 1 van de pomp hebben alle 5 retouren ongeveer dezelfde temperatuur (zoals je op de foto ziet heeft alleen de aanvoer en retour van de eerste groep een katoenen plakbandje op de leidingen. (plakband was op) dus de andere groepen iets minder nauwkeurig te meten.
op stand 2 en 3 zal ik van de week meten.
de huidige instelling 13/6000 is naar mijn idee wat te hoog op basis van mijn waarnemingen, maar wegens ontbreken van referentie materiaal en ervaring is dit nogal suggestief. kan goed zijn dat ik onterecht dit als reden zie voor de vrij langdurige downtime van de quatt.
de tip over knijpen van de vloerverwarming heb ik gelezen en heb daar in oktober ook wat mee gespeeld,
Helaas kan ik de flow niet meten dus hieronder hoe ik dit heb geprobeerd aan te pakken.
de vloerverwarming is zover geknepen dat de radiatoren weinig geluid geven, bij verder knijpen dan nu het geval beginnen de radiatoren een fluitend geluid te maken door de nogal forse flow van de Quatt.
alleen bij deels gesloten kraan is momenteel de waterflow in de radiatoren licht hoorbaar, bij volledige open kraan hoor je alleen op minder dan een halve meter een licht flow geluid. (niet te verwarren met lucht in de radiator).
Overigens is het op temperatuur krijgen van de kamers met radiator(en) geen probleem, het gaat in de meeste gevallen over minder dan een graad vraag en dat lukt binnen een uur.
(mocht de vraag hoeveel heb je niet gaan over flow maar over aantal radiatoren, het gaat over 3 kamers waar van 1 met 2 radiatoren (waren vroeger 2 kamers) de andere 2 kamers hebben beide 1 radiator.
bedoel je een print als hieronder? is een dag met wat defrosts
/f/image/6cbSM8uxardhCi89vYGWNbpE.png?f=fotoalbum_large)
het uitgaan van de quatt zie ik niet als groot probleem.
wel vraag ik me af of
langer doordraaien op lager vermogen de cop zou verhogen
zeker is dat op lage vermogen minder geluid is, ik wil het geen overlast noemen maar in de slaapkamer is de quatt boven de 1000 watt door de houten gevel goed hoorbaar.
bij langer doordraaien is er in de kamers met radiator mider temperatuur fluctuatie.
HarryInia schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:08:
@Harrylinia
[/quote] Gem. inhoud van een huis in NL is 650m3. Per definitie wat je nog een Tiny house mag noemen is 150m3. Dus met 120m3 krijg ik een beeld wat niet ik niet kan plaatsen bij de rest van je verhaal...-;
[quote]
Deze schatting is natuurlijk al een stuk nauwkeuriger maar zoals ik al aangaf ik weet niet hoe Quatt zijn schatting maakt. Je moest dacht ik wel aan Quatt doorgeven met hoeveel mensen je in een huis woont. Vergeleken met bovenstaande schatting is jou verbruik voor warmwater en koken dus extreem laag. In jouw situatie komt het hoge percentage doordat buiten je verwarming om je heel weinig gas verbruikt. Maar ik bedenk ineens dat mijn totale percentage besparing van gas wat ik aan Quatt kan toerekenen juist lager zal zijn omdat ik afgelopen jaar extra isolatiemaatregelen heb genomen. Dit betekent dat het percentage wat ik voor warmwater en koken gebruik in mijn situatie in verhouding op het totale vebruik dus zal toenemen en dat het percentage wat ik van mijn totale gasverbruik kan vervangen dus af zal nemen. Op zich logisch maar op die manier heb ik er dus nog niet over die schatting van 60%-80% besparing van Quatt opgeeft nagedacht. In mijn situatie kan ik niet maximaal besparen omdat het verbruik al lager is, ik weet alleen niet hoeveel. Juist grootverbruikers kunnen in verhouding veel gas met een (duo) Quatt vervangen waardoor hun percentage toeneemt.
(Er gaat iets niet goed met quoten)
@Harrylinia
[/quote] Gem. inhoud van een huis in NL is 650m3. Per definitie wat je nog een Tiny house mag noemen is 150m3. Dus met 120m3 krijg ik een beeld wat niet ik niet kan plaatsen bij de rest van je verhaal...-;
Kijk even naar je gasverbruik in de periode dat je niet verwarmd. Daar kun je al snel een beeld krijgen wat je kwijt bent per maand wat je kunt gebruiken als basis voor een jaarinschatting.Ik ga het corrigeren maar het heeft niet meteen mijn hoogste prioriteit, maar je bent wel de eerste die de fout is opgevallen!
Als referentie in de vakbladen kom ik wel eens getallen tegen van 30 to 50m3 gas voor koken en 125m3 voor warm water voor het eerste persoon en 100 m3 voor elk volgende in de huishoudingHet warmwater verbruik was tot mijn schrik afgelopen zomer nogal wisselend. Mijn jongste zoon laat zijn haar groeien en er vinden ineens uitgebreide douchesessies plaats! Vorig jaar is mijn oudste zoon uit huis gegaan, maar hij was al jaren wisselend thuis, ook hij was een grootverbruiker. Onze gegevens zijn daarom niet zo betrouwbaar. Wel is het doel om onder 500m3 gas te komen en ik verwacht dat dat gaat lukken.
[quote]
Deze schatting is natuurlijk al een stuk nauwkeuriger maar zoals ik al aangaf ik weet niet hoe Quatt zijn schatting maakt. Je moest dacht ik wel aan Quatt doorgeven met hoeveel mensen je in een huis woont. Vergeleken met bovenstaande schatting is jou verbruik voor warmwater en koken dus extreem laag. In jouw situatie komt het hoge percentage doordat buiten je verwarming om je heel weinig gas verbruikt. Maar ik bedenk ineens dat mijn totale percentage besparing van gas wat ik aan Quatt kan toerekenen juist lager zal zijn omdat ik afgelopen jaar extra isolatiemaatregelen heb genomen. Dit betekent dat het percentage wat ik voor warmwater en koken gebruik in mijn situatie in verhouding op het totale vebruik dus zal toenemen en dat het percentage wat ik van mijn totale gasverbruik kan vervangen dus af zal nemen. Op zich logisch maar op die manier heb ik er dus nog niet over die schatting van 60%-80% besparing van Quatt opgeeft nagedacht. In mijn situatie kan ik niet maximaal besparen omdat het verbruik al lager is, ik weet alleen niet hoeveel. Juist grootverbruikers kunnen in verhouding veel gas met een (duo) Quatt vervangen waardoor hun percentage toeneemt.
(Er gaat iets niet goed met quoten)
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
zie je op dagen dat de quatt 24 uur doorloopt ook dat de cop hoger is dan op vergelijkbare dagen voor de aanpassing?raven22 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:34:
[...]
Bij mij staat hij nu ook op 12 en ik moet zeggen dat bij buitentemperaturen hoger dan 7-8 gr de quatt mooi stabiel draait (zelfs 24 uur achter elkaar)
voorlopig ben ik best jaloers, de aanpassing bij mij maakt nog geen enkel verschil.
de looptijd van de quatt is bij temperaturen van 15 tot 0 graden nagenoeg gelijk rond de 7 graden is de runtime het kortst en bij lagere temperaturen iets langer.
Ik volg voor nu eerst de adviezen m.b.t. waterzijdig inregelen verder op en laat in de tussentijd het ticket bij Quatt open staan.
Na het lezen van je link heb ik ook twijfels bij de 12 graden, eerder kon ik alleen gissen wat de waarde inhield.Stefannn schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:00:
[...]
Die 12 graden heb ik grote twijfels bij,
Heb verschillende berekeningen gemaakt maar hoewel de lijn constant zou moeten zijn kwam ik bij berekening over verschillende dagen op verschillen bij de doorberekening naar -10 van ongeveer 20% dus uiteindelijk de gemiddelde temperatuur over 25 dagen genomen (zolang stond de monitoring hele dagen aan) en het gehele warmte opbrengst van de Quatt over die periode genomen, daaruit volgt onderstaande berekening.
(best spannend om die hier te posten, ik ben bepaald geen wiskundige)
Bereken het temperatuurverschil:
Binnen: 21°C
Buiten: -10°C
Verschil: 21 - (-10) = 31°C
Bereken het warmteverlies per graad temperatuurverschil:
Warmteverlies bij 14.65°C verschil: 1270 kWh over 25 dagen
Warmteverlies per graad: 1270 kWh / 14.65°C ≈ 86.68 kWh/°C over 25 dagen
Warmteverlies per graad per dag: 86.68 kWh/°C / 25 ≈ 3.47 kWh/°C per dag
Bereken het warmteverlies bij 31°C temperatuurverschil:
Warmteverlies: 3.47 kWh/°C * 31°C ≈ 107.57 kWh per dag
Bereken het warmteverlies per uur in kWh:
Warmteverlies per uur: 107.57 kWh / 24 uur ≈ 4.48 kWh/uur
Bereken het warmteverlies per uur in watt:
Warmteverlies per uur in watt: 4.48 kWh/uur * 1000 W/kWh = 4480 W
Dus, bij een buitentemperatuur van -10°C en een binnentemperatuur van 21°C, zou het warmteverlies per uur ongeveer 4480 watt zijn.
Deze waarde van 4480 is precies het midden van de berekeningen over 6 enkele dagen met nogal uiteenlopende temperaturen en dus naar mijn idee redelijk goede benadering van het warmteverlies.
Daarbij sluit de waarde ook aan bij mijn idee dat de Quatt gemiddeld op 25 tot 30 % te hoog vermogen draait om de temperatuur stabiel te houden.
ik bedenk me ineens dat alleen de benedenverdieping 21 graden is en de bovenverdiepingen 2 graden lager, de berekening houdt hier natuurlijk geen rekening mee.

Als ik de grafieken zo zie dan gaat de watertemperatuur te veel op en neer.mbo1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:05:
[...]
dank voor het meedenken! zie hier het overzicht uit de app.[Afbeelding]
Bij waterzijdig inregelen is het doel om te zorgen dat de radiatoren niet meer water krijgen dan ze nuttig kunnen gebruiken.
Dus zonder het ingrijpen van Tado knoppen zou elke radiator bovenin een laag heet water moeten hebben van links tot rechts en hoe lager je in de radiator komt hoe kouder het moet worden.
Stel dat de radiator 30 graden water krijgt en 29 graden water terug stuurt dan heeft die dus maar 1 graad afgegeven. Je denkt dat je de ruimte meer verwarmt, maar dat is heel beperkt.
Dit mengt natuurlijk allemaal weer samen, dus zelfs als je vloerverwarming 5 graden afgeeft met de resterende hoeveelheid water, dan komt het gemiddeld veel te warm terug.
De CiC rekent gewoon uit hoeveel warmte er in het huis af is gegeven bij de constante 800 liter per uur die door het systeem gaat en als dat niet voldoende is bij de gemeten buitentemperatuur en de thermostaat data, dan gaat de aanvoertemperatuur omhoog totdat de gewenste afgifte wel gehaald wordt.
Ik begin zelf altijd met eerst alles open (weg met actieve knoppen) en dan voetventielen stellen totdat elke radiator even veel afkoelt.
Pas daarna zou ik de balans met de vloerverwarming aanpakken. Die heeft ook een aanvoer en retour die een bepaald aantal liters per uur verwerkt op basis van de stand van het voetventiel, los van de stand van de pomp (tenzij verkeerd aangesloten).
De optimale stand van de pomp vinden kan lastig zijn, zeker omdat je ook aan het voetventiel moet stellen en vloerverwarming super langzaam gaat. Ik zou met de hoogste stand beginnen en dan met het voetventiel de retourtemperatuur gelijk proberen te krijgen aan die van de radiatoren.
Als het boven na 24 uur meten nog niet warm genoeg wordt, dan kan je de pomp lager zetten en met het voetventiel gaan stellen tot ze weer gelijk zijn qua retourtemperatuur. Er gaat nu minder water naar de VVW verdeler en door de vloer en dus meer naar de radiatoren.
Dit goed krijgen duurt lang omdat de thermische massa in je huis ook sterk bepalend is voor de gevoelstemperatuur. Kamers met koude muren, vloeren, plafonds en meubels opwarmen duurt vrij lang, maar als het eenmaal op temperatuur is, dan kost de lucht warm houden niet zo veel energie meer.
Het kan natuurlijk zijn dat een ruimte alsnog niet warm genoeg wordt terwijl het in andere ruimtes wel lukt, maar dat ligt dan aan de isolatie of het vermogen van de radiator. Dat is oplosbaar met radiator ventilatoren, vervangen door een T22 of T33 of een groter exemplaar, een extra radiator of misschien wel het toevoegen van vloerverwarming in die ruimte voor extra vermogen. of natuurlijk een infrarood paneel of convector kacheltje voor die laatste graad als je er maar een paar uur per dag zit.
Pas als alles goed in balans is zou ik de Tado knoppen terug zetten. Die kunnen dan ingrijpen als een enkele kamer te warm wordt of tijdelijk iets kouder moet voor sporten, klussen, luchten of slapen.
Is de temperatuur ergens structureel veel te hoog, verlaag dan het vermogen van die radiator met het voetventiel, niet met de Tado knop. Waterzijdig inregelen bij een Quatt is vooral zorgen dat je 800 liter per uur optimaal verdeeld wordt. Naregelen met een Tado knop is prachtig als de ruimte meerdere functies heeft of soms door zon ongewenst snel opwarmt.
Even kort herhalend: Je radiatoren moeten dus van boven tot onder significant en even veel afkoelen, anders ben je alleen maar heet water aan het rondpompen. Pas daarna aan andere dingen gaan stellen.
[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 05-01-2025 08:05 ]
dat is lastig te zeggen, ongetwijfeld iets, maar niet zoveelmbo1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 01:01:
[...]
zie je op dagen dat de quatt 24 uur doorloopt ook dat de cop hoger is dan op vergelijkbare dagen voor de aanpassing?
voorlopig ben ik best jaloers, de aanpassing bij mij maakt nog geen enkel verschil.
de looptijd van de quatt is bij temperaturen van 15 tot 0 graden nagenoeg gelijk rond de 7 graden is de runtime het kortst en bij lagere temperaturen iets langer.
Ik volg voor nu eerst de adviezen m.b.t. waterzijdig inregelen verder op en laat in de tussentijd het ticket bij Quatt open staan.
de watertemperatuur zal een paar graden te hoog zijn tijdens de perioden dat de pomp draait, maar hij maakt ook minder uren.
zelfs nu bij 0 graden buiten haal ik de 35 graden niet en is de cop 3,5
ik vind vooral het comfort minder, beneden met vvw merk je het niet zo, maar boven met jaga's koelt het vrij snel wat af als de pomp niet draait.
Ik zie dat @netappie ook al heeft gereageerd.mbo1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:28:
[...]
nee geen luxe hybride verdeler hoewel deze in 2003 bij de aanleg van de vloerverwarming best luxe was
het relais van de tado in de huiskamer schakeld de 230v naar de pomp waardoor deze bij elke warmtevraag actief is, na uitschakelen van de quatt gaat deze meestal direct uit, in een enkel geval draait de pomp tot 10 minuten na. omdat ik het nadraaien niet bezwaarlijk vond heb ik niet onderzocht waarom dit is.
[Afbeelding]
op stand 1 van de pomp hebben alle 5 retouren ongeveer dezelfde temperatuur (zoals je op de foto ziet heeft alleen de aanvoer en retour van de eerste groep een katoenen plakbandje op de leidingen. (plakband was op) dus de andere groepen iets minder nauwkeurig te meten.
op stand 2 en 3 zal ik van de week meten.
de huidige instelling 13/6000 is naar mijn idee wat te hoog op basis van mijn waarnemingen, maar wegens ontbreken van referentie materiaal en ervaring is dit nogal suggestief. kan goed zijn dat ik onterecht dit als reden zie voor de vrij langdurige downtime van de quatt.
de tip over knijpen van de vloerverwarming heb ik gelezen en heb daar in oktober ook wat mee gespeeld,
Helaas kan ik de flow niet meten dus hieronder hoe ik dit heb geprobeerd aan te pakken.
de vloerverwarming is zover geknepen dat de radiatoren weinig geluid geven, bij verder knijpen dan nu het geval beginnen de radiatoren een fluitend geluid te maken door de nogal forse flow van de Quatt.
alleen bij deels gesloten kraan is momenteel de waterflow in de radiatoren licht hoorbaar, bij volledige open kraan hoor je alleen op minder dan een halve meter een licht flow geluid. (niet te verwarren met lucht in de radiator).
Overigens is het op temperatuur krijgen van de kamers met radiator(en) geen probleem, het gaat in de meeste gevallen over minder dan een graad vraag en dat lukt binnen een uur.
(mocht de vraag hoeveel heb je niet gaan over flow maar over aantal radiatoren, het gaat over 3 kamers waar van 1 met 2 radiatoren (waren vroeger 2 kamers) de andere 2 kamers hebben beide 1 radiator.
bedoel je een print als hieronder? is een dag met wat defrosts
[Afbeelding]
het uitgaan van de quatt zie ik niet als groot probleem.
wel vraag ik me af of
langer doordraaien op lager vermogen de cop zou verhogen
zeker is dat op lage vermogen minder geluid is, ik wil het geen overlast noemen maar in de slaapkamer is de quatt boven de 1000 watt door de houten gevel goed hoorbaar.
bij langer doordraaien is er in de kamers met radiator mider temperatuur fluctuatie.
Daar sluit ik me grotendeels bij aan.
Radiatoren die ruizen, dan zijn ze teveel geknepen.
Lees dat daar ook niet echt het probleem ligt, maar voorkom ruis.
Dat dichtdraaien van het voetventiel in een vvw heb ik niks mee gedaan: ik heb de groepen ingeregeld.
Dat uitschakelen van de Grundfos snap ik: deze vreet stroom.
Of het verstandig is? Hier draait de Grundfos door na uitschakelen Quatt (wanneer dat gebeurt) nog minimaal 2 uur door (pompschakelaar stopt pomp bij ongeveer 23°C watertemperatuur).
Wel eens gedacht aan het vervangen van deze Grundfos?
Er is spraakverwarring over bijmenging: jij hebt het over uitschakelen van de pomp, ik heb het over bijmengen van het, door Quatt, geleverde water met het water wat al in de verdeler zit. Dat doe je met een inregelventiel (zie halverwege
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/).
Edit: Wanneer je verdeler bijmengt, krijg je de retour niet gelijk aan de retouren van de radiatoren, het water gaat namelijk al kouder de verdeler in dan het uit de Quatt komt. Dat mengen kan wel 30% zijn. Dus daar ben ik het niet met @netappie eens. Dit lijkt een oude HTV-verdeler, vast geen LTV.
Is de watertemperatuur Quatt-uit ≈identiek aan die van verdeler-in? Ik vermoed lager. Je noemt nergens die temperatuur.
Al getest zonder dat je de vvw-pomp stopt?
Je hebt al redelijk veel adviezen: test die eerst eens en hou in je achterhoofd dat testen met vvw wil zeggen: steeds veel tijd nemen. Eventueel 1 actie per dag.
(En zo te lezen gaat het je eigenlijk om het verhogen van COP: staar je daar niet te blind op.)
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 05-01-2025 08:52 ]
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.