Friezin schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:22:
[...]
Ik zie dat @
netappie ook al heeft gereageerd.
Daar sluit ik me grotendeels bij aan.
Radiatoren die ruizen, dan zijn ze teveel geknepen.
Lees dat daar ook niet echt het probleem ligt, maar voorkom ruis.
Dat dichtdraaien van het voetventiel in een vvw heb ik niks mee gedaan: ik heb de groepen ingeregeld.
Dat uitschakelen van de Grundfos snap ik: deze vreet stroom.
Of het verstandig is? Hier draait de Grundfos door na uitschakelen Quatt (wanneer dat gebeurt) nog minimaal 2 uur door (pompschakelaar stopt pomp bij ongeveer 23°C watertemperatuur).
Wel eens gedacht aan het vervangen van deze Grundfos?
Er is spraakverwarring over bijmenging: jij hebt het over uitschakelen van de pomp, ik heb het over bijmengen van het, door Quatt, geleverde water met het water wat al in de verdeler zit. Dat doe je met een inregelventiel (zie halverwege
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/).
Edit: Wanneer je verdeler bijmengt, krijg je de retour niet gelijk aan de retouren van de radiatoren, het water gaat namelijk al kouder de verdeler in dan het uit de Quatt komt. Dat mengen kan wel 30% zijn. Dus daar ben ik het niet met @
netappie eens. Dit lijkt een oude HTV-verdeler, vast geen LTV.
Is de watertemperatuur Quatt-uit ≈identiek aan die van verdeler-in? Ik vermoed lager. Je noemt nergens die temperatuur.
Al getest zonder dat je de vvw-pomp stopt?
Je hebt al redelijk veel adviezen: test die eerst eens en hou in je achterhoofd dat testen met vvw wil zeggen: steeds veel tijd nemen. Eventueel 1 actie per dag.
(En zo te lezen gaat het je eigenlijk om het verhogen van COP: staar je daar niet te blind op.)
Dank allemaal weer voor de reacties, gaat zo hard dat het beter lijkt om de reactie 1 maal te geven met een include. (hoop dat dit werkt)
Gelukkig zijn jullie adviezen van gelijke strekking of vullen ze elkaar aan dus dat is wel zo makkelijk
De root cause lijkt een combinatie van de maximum heat loss, (zou omlaag moeten richting 5000) snijpunt wanneer de woning warmte nodig heeft (zou omhoog moeten richting 17-18)
maar veel belangrijker lijkt het waterzijdig inregelen, daar ben ik mee begonnen door weghalen van de (tado) thermostaatknoppen.
@
netappie
De watertemperatuur fluctueert inderdaad maar ik heb het idee dat dit vooral komt door het vermogen van de Quatt en niet door openen of sluiten van de thermostaatkranen. zie hieronder een grafiek waar dit iets beter zichtbaar is. de drops worden vooral veroorzaakt door het geheel uitschakelen van de Quatt en de defrosts, verder is er een verloop afhankelijk van de vermogensstand waarop de quatt actief is.
Je advies m.b.t. waterzijdig inregelen ga ik opvolgen maar heb daarover nog 1 vraag.
de huidige stand van het voetventiel is zo dat de radiatoren beperkt geluid maken, is dat een goed uitgangspunt? als ik je advies letterlijk opvolg en deze als laatste aanpak zou dit goed moeten zijn, de ruimten komen redelijk makkelijk op temperatuur bij de huidige buitentemperatuur van rond vriespunt.
Vooralsnog maak ik me weinig zorgen over het op temperatuur krijgen met de huidige radiatoren aangezien die ruim bemeten zijn voor een woning uit 1979 waar de spouw later is geïsoleerd en enkel glas 8 tot 10m2 per kamer is vervangen door hr++ 1.0
Op echt koude dagen of als om andere reden meer warmte gewenst is kunnen eventueel de airco's worden bijgeschakeld.
Overduidelijk is dat ik terugmoet naar een horizontaal temperatuurverloop in de radiatoren zoals de radiator op de 2e verdieping. (ik was verrast bij het maken van deze foto aangezien ik eerder aangaf dat alle radiatoren een schuin verloop hadden en verschil in aanvoer retour 3 graden was maar blijkt hie6 6 graden
/f/image/wWidAQt72OavT60MdwGU2qPo.png?f=fotoalbum_large)
en niet zoals de overige 3 radiatoren meer diagonaal. temperatuurverschil hier is idd 3 graden.
Als resultaat hiervan verwacht ik wel het ventiel op de vloerverwarmingsverdeler wat te moeten openen ivm geluid.
De Tado knoppen zijn alleen om in te grijpen als de temperatuur te hoog oploopt bedoeling is niet om deze met schema of handmatig te veranderen.
Mijn verdeler heeft niet de geavanceerde functies als de verdeling in de video, moet het doen met de thermostaatknop. een voetventiel, de retourkranen per groep en de pompsnelheid.
Voor nu moet ik het dus doen zonder inregelkraan, flowmeters en ik denk ook zonder mengventiel. ik heb op de verdeler maar 1 ventiel gevonden en in mijn beleving is dit een voetventiel (omdat bij geheel sluiten er geen aan afvoer van water meer is, maar dat is natuurlijk ook uit te leggen als 100% bijmenging van retourwater)
@
raven22
hoofdoel is ook bij mij het verhogen van comfort in de kamers met radiatoren, op 2e plek staat het terugdringen van het geluid van de warmtepomp (die voor een houtengevel op het dakterras staat grenzend aan een slaapkamer) zeker in de nacht kan dit vervelend zijn.
op de laatste plaats staat het verhogen van de cop, ik besef dat dit beperkt is.
in tegenstelling tot jouw bevindingen loopt de watertemperatuur bij mij op tot 40graden met een bijbehorende cop van 3.
@
Friezin
betekend niets gedaan met vloerverwarmings voetventiel dat deze geheel open staat en alleen de afzonderlijke groepen zijn ingeregeld?
voor wat betreft de grundfoss, ik heb zeker nagedacht over vervanging, en ben uitgekomen op de volgende pomp die naar mijn idee geschikt zou zijn.
/f/image/DXTV3i4YdfIP9RuXVkVmnP60.png?f=fotoalbum_large)
Wel vraag ik me af of het niet beter is om de verdeler te vervangen door een pomploze LT verdeler voor aanvoertemperatuur <45.
Spraakverwarring over bijmenging: de thermostaatkraan op de verdeler is ingesteld op 37graden
boven deze temperatuur sluit de kraan en loopt de flow vrijwel geheel via de bypass.
Zolang de thermostaatkraan op de verdeler open staat is de aanvoer en afvoer uit de vloer nagenoeg gelijk aan de aan en afvoer wat de mengverdeler ingaat en verlaat.
de 3 standen op de pomp zorgen alleen voor een hogere flow in de vloer wat resulteert in een kleine delta bij hoge stand/flow en grotere delta bij lage stand.
Ik heb getest met continu actieve pomp maar alleen op stand 1 (45 watt) dit gaf geen verschil tov alleen actief wanneer de Quatt actief is.
Verhogen van de COP is niet het belangrijkste doel, mijn gasverbruik is dit winterseizoen vrijwel nihil, al veel beter dan Januari tot mei, toen heb ik zonder ook maar te kijken naar de voetventielen, gebruik van de soundslider en zoneregeling nog 46m3 verbruikt, ik ben met de huidige resultaten al heel blij.
@
Stefannn Quatt support is op de hoogte van mijn bevindingen maar de communicatie loopt wat stroef, laatste reactie op 18 december, mijn terugkoppeling op de 20e. (moest even aanzien wat het resultaat was)
Voor nu eerst maar zien wat met waterzijdig inregelen nog te winnen valt voordat ik het ticket ga najagen.
@
CPM @
TeslaNerd ik ben vooral met HA gestart om de historische gegevens wat makkelijker te interpreteren, uit de quatt app is het me bv niet gelukt om de looptijd per dag te halen en ook niet wat het opgenomen vermogen tov het tijdsverloop is.
Wanneer ik de gegevens afzet tegen wat in de app beschikbaar is dan is ook mijn mening dat die toch wat beperkt is maar zeker geschikt voor de doelgroep vooral bestaande uit niet tweakers dus al met al snap ik de beslissing van Quatt om tot de huidige opzet te komen prima.
Wel zou het erg fijn zijn als Quatt voor de groep die daar behoefte aan heeft wat meer mogelijkheden in te bouwen om instellingen als warmteverlies en temperatuur snijpunt zelf te kunnen bijstellen.