sjoerd-p schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:41:
[...]
Oei. Zondag komen ze bij mij nadat ze vier weken geleden niet waren komen opdagen zonder bericht en dit echt de eerste mogelijkheid was om alsnog te komen. Ik zit precies in dezelfde situatie met eigenlijk alleen vloerverwarming beneden die we stoken. Met dus een verdeler met pomp en bijmenging om temperatuur binnen de perken te houden. Ik hoop echt dat dit gaat werken met Quatt, want zeker zolang de CV er ook nog is, kunnen we hem niet zomaar helemaal open zetten of vervangen door een open verdeler zonder pomp (wat ook nog eens extra investering zou zijn). En om nou de hele bovenverdieping te gaan stoken alleen maar om genoeg circulatie te krijgen lijkt me ook echt een heel slecht plan

@
sjoerd-p
@
SalmonAce
Het is heel lastig de situatie van een ander in te schatten op gegevens die niet zo betrouwbaar, onvolledig, gekleurd zijn.
Ik bemoei dan ook niet zo snel met individuele aankomende- of bestaande problemen, wat er dus fout is gegaan, zonder dat ik me echt heb verdiept in het probleem.
En ook dan wordt de inbreng niet altijd gewaardeerd, verkeerd beoordeeld, verkeerd gelezen, of ik heb verkeerd geschreven.
Zelf had/heb ik een vvw verdeler hoog temperatuur van 45 jaar oud, thermostaatknop, ongebruikte kraaninstelmogelijkheden, verder geen instelmogelijkheden.
Een streng van totaal 110 meter lang, 16mm in een kamer van 18 m2, met 25 m2 glas hr++.
En een t22 2,70 meter lange lage radiator en een t33 , 60 cm brede hoge radiator. VVW was bedoeld als bijverwarming. Door echte monteur aangelegd.
Vroeger, bij cv, kreeg ik mijn serre/aanbouwkamer niet warm, vloer werd net 20 graden. Bijmengen dus niet te regelen, behalve temperatuur, pompsnelheid.
Met de lage temperaturen van de quatt werd het slechter, de vloer werd slechts 19 graden.
Hier veel gelezen hebbende, toch de vvw pomp eruit gegooid. Het werd nog slechter. Ook wisselden aanvoer en afvoer bij de vvw. Uit pure armoede toch gaan draaien aan de kranen onder vvw verdeler. Na veel dagen(!!) heb ik nu zonder vvwpomp een temperatuur vloer van 23,5 graden, die echt meehelpt.
Ik krijg het warm!!
Moraal, een beetje ingeregelde vloerverwarming geeft veel warmte af, neemt een constant vermogen op, is ook bij een wp best wel goed te verwarmen door quatt, ten slotte is het minimum vermogen door de quatt te leveren ongeveer 1500 watt.
Ook een "kleine" installatie (bv vvw 40 m2) kan volgens mij best wel zeker goed door een quatt verwarmd worden.
Let daarbij op ramen, zon, tocht, gebruik constante temperaturen. En plaats de thermostaat op een super neutrale plek, bv niet dicht bij de oven.
Maar altijd: meten is weten, en je moet durven draaien, anders kan het een vervelende, dure grap worden.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.