Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbo1
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21-09 18:57
Thanks, lijkt me dat deze past voor 1 van de radiadtoren, ik rij morgen even langs warmteservice, zit hier redelijk in de buurt, dan kunnen ze adviseren wat wel en niet past.

1 van de ventielen moet aansluiten op een 3/8 pijp met schroefdraad dus dat zou deze kunnen zijn. de andere is haaks en sluit met een knelfitting aan op 16mm kunststofbuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53
CPM schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:12:
[...]

net onder het vriespunt met veel sneeuw en elke 45min defrost. :)

Is dat veel met radiatoren? 38kW/129 over de hele dag, COP 3,4. Staat gelijk aan 6m3 gas....ik denk dat we op zo'n dag zeker 8-10m3 gas verstoken. Dus Quatts is goedkoper.
dat is 14,8 m3 gas, dus als je normaliter geen 15 m3 gas zou verbruiken (8-10 is significant minder) op dergelijke dagen, dan is het veel ja :)

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 06-01-2025 13:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
okijokii schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:11:
In januari dit soort getallen zien is wel bizar.... Het is hier bijna 11 graden en harde wind:

[Afbeelding]
Je COP is inderdaad bizar. Maar tot mijn verbazing geeft mijn app vandaag een COP van 5,8 aan, met alleen radiatoren. En hier is de installatie nog steeds niet waterzijdig ingeregeld.

-Dat komt doordat als het lekker koud is de CV bijspringt. (Schopt de meting in de war)
-Bij een klein zonnetje , of een temperatuur buiten boven de 10 graden (?) dan gaat hij pendelen of uit.
-Ook als de buitentemperatuur bijv. 4 graden is maar redelijk constant dan is de wp aan het pendelen.
-Of hij draait op zijn minimumvermogen net boven de 400W

Het is echt iets wat we moeten plannen en waarbij we de buitentemperatuur goed in de gaten moet houden zodat deze de meting niet verstoord. JSON file gaf gisteren aan watertemperatuur in 32,9 graden en uit 35,53 graden dus er valt nog meer te optimaliseren. Ik moet de TS nog even terug lezen maar ik dacht het verschil 5 graden moet zijn. Ik ben heel benieuw in hoeverre waterzijdig inregelen een positief effect heeft op de COP. Waarschijnlijk moeten er ook nog ventilatoren bij komen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:00
rinkh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:17:
Een vriend van mij is geïnteresseerd in een Quatt, echter de leidingen zouden bij voorkeur door de kruipruimte getrokken moeten worden, wordt dat wel eens gedaan?
BIj mij is dat wel gedaan, maar ik was er vroeg bij (toen ie nog 1600 euro was).
ik had zelf e.e.a. aan gaten geboord, zodat ze gelijk konden trekken.
Wel vernomen dat bij latere verzoeken als deze, ze het nlet meer doen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:07
WAF1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Je COP is inderdaad bizar. Maar tot mijn verbazing geeft mijn app vandaag een COP van 5,8 aan, met alleen radiatoren. En hier is de installatie nog steeds niet waterzijdig ingeregeld.

-Dat komt doordat als het lekker koud is de CV bijspringt. (Schopt de meting in de war)
-Bij een klein zonnetje , of een temperatuur buiten boven de 10 graden (?) dan gaat hij pendelen of uit.
-Ook als de buitentemperatuur bijv. 4 graden is maar redelijk constant dan is de wp aan het pendelen.
-Of hij draait op zijn minimumvermogen net boven de 400W

Het is echt iets wat we moeten plannen en waarbij we de buitentemperatuur goed in de gaten moet houden zodat deze de meting niet verstoord. JSON file gaf gisteren aan watertemperatuur in 32,9 graden en uit 35,53 graden dus er valt nog meer te optimaliseren. Ik moet de TS nog even terug lezen maar ik dacht het verschil 5 graden moet zijn. Ik ben heel benieuw in hoeverre waterzijdig inregelen een positief effect heeft op de COP. Waarschijnlijk moeten er ook nog ventilatoren bij komen.
Hier ook een COP die gezien het verleden veel te hoog lijkt te zijn.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ik heb even niks meer laten horen en een reactie van Quatt afgewacht over de teleurstellende prestaties. 2x gebeld 2x gemaild, wordt maar aan het lijntje gehouden. Eenmaal een inhoudelijke reactie over het wel of niet hebben van een pompschakelaar en daarna ook niet meer. Ze hebben mankracht genoeg om je een warmtepomp te verkopen maar om de installatie te controleren is blijkbaar toch heel lastig. Zit de laatste twee weken met een COP van 2.9, waardeloos. Na ruim een maand Quatt zou ik het niet aanraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ls8BnSRaDXxydmA29SqjMVoJGEA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/by0aLGLhvSRAUcISPJtHhuid.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52
SalmonAce schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:26:
Ik heb even niks meer laten horen en een reactie van Quatt afgewacht over de teleurstellende prestaties. 2x gebeld 2x gemaild, wordt maar aan het lijntje gehouden. Eenmaal een inhoudelijke reactie over het wel of niet hebben van een pompschakelaar en daarna ook niet meer. Ze hebben mankracht genoeg om je een warmtepomp te verkopen maar om de installatie te controleren is blijkbaar toch heel lastig. Zit de laatste twee weken met een COP van 2.9, waardeloos. Na ruim een maand Quatt zou ik het niet aanraden.

[Afbeelding]
Dat is wel enorm balen / slecht :(
Hoe ziet jou plaatje er van bijvoorbeeld gisteren uit (inclusief kamertemp en watertemp?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Hier ook een COP die gezien het verleden veel te hoog lijkt te zijn.
Je ziet weer wat?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ja sinds vanochtend inderdaad weer. Heb nog geen antwoord gehad van de klantenservice, maar wellicht dat het een quick fix was.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
MWink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:27:
[...]

Ik heb je posts nog even doorgelopen. waarschijnlijk zit je T6 ketel module gewoon aan de OT input kant van de CiC.
Als ik naar je grafieken kijk, lijkt mij het verliesvermogen (bij -10) veel te hoog gecalculeerd, waardoor je het langzame aan/uit gedrag krijgt door de enorme tijdsconstante van de VVW.

Mijn advies:
  • je zou bij Quatt kunnen vragen het verliesvermogen lager in te stellen, ik gok dat 5 kW bij -10 een veel rustiger gedrag geeft.
  • ondertussen de Soundslider voor dag en nacht op zijn laagst zetten..
@SalmonAce

Ik heb even je geschiedenis doorgelezen want je naam kwam wel bekend voor maar dan weet ik nog niet wat het probleem is. Mijn indruk is dat je alleen de begane vloer verwarmt van uit mijn hoofd 40m2. Qua volume voor je systeem lijkt mij (ik ben een leek) dat erg weinig. Je hebt dacht ik ook nog lage plafonds dus weinig kuubs. Heb je in je JSON file gekeken welke watertemperatuur er in gaat en er weer uit gaat? Is de afgifte dus wel voldoende? Gezien je gemiddelde COP lijkt mij dat van niet. Zolang het water niet met 35 graden je vloerverwarming in gaat kun je je ook niet op de desbetreffende specificaties beroepen. En hou er rekening mee dat als je boven niet verwarmt (airco?) de watertemperatuur onodig oploopt omdat er ook warmteverlies naar boven is. Het is geen efficiente manier van verwarmen dus daardoor mogenlijk ook een lagere COP. Misschien kunnen de deskundigen hier daar iets meer over zeggen.

Zoals MWink indirect aangeeft, moet je eerst bij Quatt je warmteverlies en je stookgrens opvragen. Geen verhalen/klachten, simpel die informatie. In het Engels hebben ze andere namen maar vast wel terug te vinden op het forum of is er hier iemand die de juiste termen weet. Vanuit daar weer verder. Er dan zullen er best mensen hier op het forum zijn die je verder kunnen helpen met een warmteverliesberekening. Eigenlijk doet MWink dat al. Maar als je niet weet hoe het nu is ingesteld kan je daar niet zoveel mee om evt. problemen op te lossen.

Samengevat het is maar de vraag of je Quatt het probleem is, of je afgifte/het volume van je systeem. En waarschijnlijk, ik ga even op de uitspraken van MWink af, moet je warmteverlies en je stookgrens worden bijgesteld. Maar die "studenten" achter de helpdesk hebben daar niet altijd verstand dus die moet je deze heel omzichtig benaderen. Eerst je instelligen opvragen en dan later kijken of ze moeten worden bijgesteld. En ik weet het, ik ben ook langdradig maar bij afhandeling van een ticket helpt dat niet, wees kort en bondig, één vraag tegelijkertijd.

(Eigenlijk zou iedereen ze eigen instellingen moeten hebben in de app)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:16
De Quatt <> Tado combinatie snapt er in ieder geval helemaal niks meer van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBXVRpX3yMDKxNkVKMCprbQe7jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaGbZzvZBAxXWErqC17rrARZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxdYg8HSQeMIGKHGjagqPO6uH-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZvjKcSudlAiS7PqP4Gzb97y.jpg?f=fotoalbum_large
Starten met een te hoog vermogen, en zodra de Tado de setpoint bereikt knalt ie gelijk alles weer uit. Heel gek waarom dit nu opeens een probleem is. Voorheen kon Tado prima 0.2-0.3 graden doorgaan.

[ Voor 22% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2025 15:48 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@wesleytjuh Je kunt hier wel mooi zien dat de Quatt een stooklijn op basis van buitentemperatuur volgt. Sinds begin van de middag is de buitentemperatuur een paar graden omlaag gegaan. Het startvermogen neemt direct toe.

Maar hij stookt wel heel erg enthousiast!
Bijna 9kW thermisch vermogen, bij een buitentemp van... 7grC?

Heb je gegevens van je stooklijn van Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wesleytjuh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Starten met een te hoog vermogen, en zodra de Tado de setpoint bereikt knalt ie gelijk alles weer uit. Heel gek waarom dit nu opeens een probleem is. Voorheen kon Tado prima 0.2-0.3 graden doorgaan.
Ik heb geen tado maar zie nu wel heel veel issues voorbijkomen.
Kan een tado worden geupdate zonder dat daar een melding van komt?

https://community.tado.com/nl/discussions

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
jj85 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:56:
@wesleytjuh Je kunt hier wel mooi zien dat de Quatt een stooklijn op basis van buitentemperatuur volgt. Sinds begin van de middag is de buitentemperatuur een paar graden omlaag gegaan. Het startvermogen neemt direct toe.

Maar hij stookt wel heel erg enthousiast!
Bijna 9kW thermisch vermogen, bij een buitentemp van... 7grC?

Heb je gegevens van je stooklijn van Quatt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLg0c5fnljSoaxCO024Y_2q5TmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsARqskwL9JPxYugR91nAtdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo’n 5-6 graden volgens de sensors.

Geen stooklijn gegevens beschikbaar helaas, maar komt uit op zo’n 11 kW bij -10 volgens mijn eigen datapunten.
Wel hebben we nog 24 m2 aan schuin dak (opbergruimtes waar we bij konden) oppervlakte na-geïsoleerd (Rc~4,4) in de afgelopen week.. maar of dat nou zoveel verschil maakt?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
jj85 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Dat is wel enorm balen / slecht :(
Hoe ziet jou plaatje er van bijvoorbeeld gisteren uit (inclusief kamertemp en watertemp?)
Over het algemeen prima qua water temperatuur. Hier en daar schiet hij uit naar 35-38 graden maar meestal netjes eronder. Ik ben een tijdje steady gedraaid op 19.5 graden op aanraden van Tweakers maar had weinig effect op de COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYhwR3GtB1j4oVgQzuMeHm7v96A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5r73iNAgRJ6dHvV9o5bseSwx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
WAF1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:24:
[...]

@SalmonAce

Ik heb even je geschiedenis doorgelezen want je naam kwam wel bekend voor maar dan weet ik nog niet wat het probleem is. Mijn indruk is dat je alleen de begane vloer verwarmt van uit mijn hoofd 40m2. Qua volume voor je systeem lijkt mij (ik ben een leek) dat erg weinig. Je hebt dacht ik ook nog lage plafonds dus weinig kuubs. Heb je in je JSON file gekeken welke watertemperatuur er in gaat en er weer uit gaat? Is de afgifte dus wel voldoende? Gezien je gemiddelde COP lijkt mij dat van niet. Zolang het water niet met 35 graden je vloerverwarming in gaat kun je je ook niet op de desbetreffende specificaties beroepen. En hou er rekening mee dat als je boven niet verwarmt (airco?) de watertemperatuur onodig oploopt omdat er ook warmteverlies naar boven is. Het is geen efficiente manier van verwarmen dus daardoor mogenlijk ook een lagere COP. Misschien kunnen de deskundigen hier daar iets meer over zeggen.

Zoals MWink indirect aangeeft, moet je eerst bij Quatt je warmteverlies en je stookgrens opvragen. Geen verhalen/klachten, simpel die informatie. In het Engels hebben ze andere namen maar vast wel terug te vinden op het forum of is er hier iemand die de juiste termen weet. Vanuit daar weer verder. Er dan zullen er best mensen hier op het forum zijn die je verder kunnen helpen met een warmteverliesberekening. Eigenlijk doet MWink dat al. Maar als je niet weet hoe het nu is ingesteld kan je daar niet zoveel mee om evt. problemen op te lossen.

Samengevat het is maar de vraag of je Quatt het probleem is, of je afgifte/het volume van je systeem. En waarschijnlijk, ik ga even op de uitspraken van MWink af, moet je warmteverlies en je stookgrens worden bijgesteld. Maar die "studenten" achter de helpdesk hebben daar niet altijd verstand dus die moet je deze heel omzichtig benaderen. Eerst je instelligen opvragen en dan later kijken of ze moeten worden bijgesteld. En ik weet het, ik ben ook langdradig maar bij afhandeling van een ticket helpt dat niet, wees kort en bondig, één vraag tegelijkertijd.

(Eigenlijk zou iedereen ze eigen instellingen moeten hebben in de app)
Boven heb ik inderdaad een laag plafond. Beneden niet hoor, gewoon 2.80m ongeveer.

Boven ben ik nu behoorlijk aan het verbouwen en de oude radiatoren waren daar aangesloten op een heel oude gasketel enkel voor boven die het reeds had begeven. Deze hele zaak heb eruit gesloopt. Er steken 2 in twee kamers 16mm leidingen uit die vanaf beneden komen en aan het einde van de verbouwing hoop ik die aan te sluiten op convectoren. Zie niet helemaal in waarom de COP voor de vloerverwarming beneden dan zo ontzettend laag zou moeten zijn met vloerverwarming. Verlies gedurende de nacht gemiddeld een graad per 12u dus dat lijkt me best prima. Ik ben ook geen expert maar had juist voor Quatt gekozen omdat ik de indruk kreeg dat zij die zorgen uit handen nemen. Dat blijkt toch een grove inschattingsfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:55
wesleytjuh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe gaat het bij jou @Mickel moen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
wesleytjuh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:02:
[...]

[Afbeelding]

Zo’n 5-6 graden volgens de sensors.

Geen stooklijn gegevens beschikbaar helaas, maar komt uit op zo’n 11 kW bij -10 volgens mijn eigen datapunten.
Wel hebben we nog 24 m2 aan schuin dak (opbergruimtes waar we bij konden) oppervlakte na-geïsoleerd (Rc~4,4) in de afgelopen week.. maar of dat nou zoveel verschil maakt?
Vaak wordt gezegd: "Gemiddeld genomen verlies je 30% van je warmte door het dak"
Zal me niks verbazen als dat wel degelijk invloed heeft op je huis (anders had je het ook niet gedaan toch? :)

Zou Quatt vragen je stooklijn opnieuw te bepalen (geef aan dat je isolatie verbeterd hebt etc), nu zie je veel (onnodig) pendelgedrag.

Als je puur zou kijken naar vermogen en buitentemp zoals je net gepost hebt, dan ziet je stooklijn er ongeveer zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hx138FrwvP_cLK6iUuk-LZ7LotU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8Bh97lngcJD6I0AaZODVpfxL.png?f=user_large
Dit is natuurlijk een hele slechte benadering, want 2 datapunten... Maar ben vanuit dit plaatje wel benieuwd waat je -10 setting daadwerkelijk op staat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
SalmonAce schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Over het algemeen prima qua water temperatuur. Hier en daar schiet hij uit naar 35-38 graden maar meestal netjes eronder. Ik ben een tijdje steady gedraaid op 19.5 graden op aanraden van Tweakers maar had weinig effect op de COP.

[Afbeelding]
Het is jammer dat je geen detailtrends kunt tonen (bijv Home Assistant etc), geeft een wat beter plaatje. Je hebt ook geen slimme stekker (HomeWizard bijv) om elektrisch vermogen inzichtelijk te maken?
Bij deze relatief lage watertemperaturen mag je zeker een hogere COP verwachten, tenminste als de Quatt verder stabiel draait en niet continu aan het pendelen is of een probleem heeft met z'n R32 circuit.... Hopelijk wordt je snel verder geholpen door Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Hier eigenlijk geen issue's vandaag met de Tado.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmbQWpdkQH5iVdlOYFGdPSLaESs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yC0VzPJs7G6PEsnIbYLWn0Qd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be-NKqDxK8SpmrOa9zSdOB2B0rY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8cO0EnEPoNhwF1TmlAqnlUP8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjxVJ1uCD3cN_r7YQNW6cVGAHa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hPzDGqXV3o6qWQIpY6C26ak.jpg?f=fotoalbum_large

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:35
SalmonAce schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Boven heb ik inderdaad een laag plafond. Beneden niet hoor, gewoon 2.80m ongeveer.

Boven ben ik nu behoorlijk aan het verbouwen en de oude radiatoren waren daar aangesloten op een heel oude gasketel enkel voor boven die het reeds had begeven. Deze hele zaak heb eruit gesloopt. Er steken 2 in twee kamers 16mm leidingen uit die vanaf beneden komen en aan het einde van de verbouwing hoop ik die aan te sluiten op convectoren. Zie niet helemaal in waarom de COP voor de vloerverwarming beneden dan zo ontzettend laag zou moeten zijn met vloerverwarming. Verlies gedurende de nacht gemiddeld een graad per 12u dus dat lijkt me best prima. Ik ben ook geen expert maar had juist voor Quatt gekozen omdat ik de indruk kreeg dat zij die zorgen uit handen nemen. Dat blijkt toch een grove inschattingsfout.
Met maar 40 m2 vloerverwarming zou het kunnen zijn dat de Quatt zijn vermogen niet kwijt kan.
Heb je bij de intake de radiatoren boven wel opgegeven? Misschien gaan ze er dan van uit dat die nog meedoen.
Je zou eventueel boven ook vloerverwarming kunnen leggen met behulp van de bestaande leidingen. Dan heb je meer volume en geen zichtbare radiatoren.

Maak ook even een foto van de ketel en het door Quatt opgeleverd leidingwerk. Wie weet is er iets dat opvalt en er zitten hier genoeg mensen met wat tijd over om je te helpen.

Met het aantal klanten dat Quatt nu heeft is het waarschijnlijk lastig om iedereen goed te helpen. Je trekt immers niet zomaar even een blik ervaren warmtepomp/CV/vloerverwarming specialisten open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:14

Mickel moen

mickelmoen.nl

Uitstekend. Het was voor de thermostaat wat een onrustige dag. Ik ben aan het klussen en opruimen. Aangezien overdag de keuken de baas is en dit tevens de doorgang naar bijkeuken en buiten is, veel deuren open en daar reageert ie wel op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFgDaISwTf9WVBIxy-7Ww6UWb8o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bPToABIdy3VuMTm9ZUyfp7b7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qowEWc4Dpi-9cLlMmaxLlVeG6NA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoOI0kCvCkeN5dZDipKl6VOw.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
SalmonAce schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Quatt controleert niet veel meer dan, doet de Quatt wat ervan hem wordt verwacht, regaeert hij op de thermostaat, de buitensensor, krijg hij het huis warm. Hij krijgt het huis warm, dus met de Quatt zelf is waarschijnlijk niet zoveel aan de hand en dan moet je het ergens anders zoeken. Een verkeerde plaatsing had je al uit gesloten. En er zijn nog steeds medewerkers van Quatt die denken dat de CIC alles zelf berekent. Dus dat zijn ook niet de figuren waarvan je wil dat deze iets voor je bijstellen, deze weten niet dat er iets bijgesteld kan worden. Vooral niet het woord stooklijn gebruiken!

Dus beneden heb je een lekker hoog plafond. Hoger denk ik dan bij een standaardrijtjes woning. Dus het volume van je huis valt mogelijk mee. Mijn indruk is dat je een oud huis aan het verbouwen bent en vraag mij af welk niveau van isolatie heb je aangebracht? En wist Quatt van die isolatieplannen? En Quatt heeft mogenlijk in haar berekening meegenomen dat je het hele huis gaat verwarmen. En dan is een lage COP niet zo vreemd, het water komt dan te snel terug zonder dat deze voldoende zijn warmte heeft afgegeven. Dat komt pas goed als ook de bovenvedieping is aangesloten. Inderdaad dan ondertussen je warmteverlies lager laten zetten.

Dus nog steeds denk ik dat het water te heet terug komt dus dat moet je eerst in je JSON gaan controleren. Ik zeg eerlijk ik heb dat ook pas gisteren gedaan (hoe kom ik nu weer bij die file?) maar het geeft wel de eerste indruk hoe je systeem werkt. De flow was bij mij keurig rond de 800. De afgifte was bij ons thuis toch slechter dan ik dacht, terwijl het wel warm in huis wordt en de COP aanvaardbaar is, het kan dus nog beter. Even aangenomen dat de buitensensor dus goed werkt. En eigenlijk heb ik daar wel vertrouwen in al hangt deze mogenlijk wel te veel in de zon. Ik weet nog niet wat ik daar aan kan of moet doen, ik ben geen Tweaker. Maar mijn energierekening volgt nog precies mijn voorspelling dus ik ben tevreden. (1 aug nieuw contract, plaatsing Quatt 4 aug)

JSON-file: Stel dat in jouw geval de flow niet voldoende is dan weet je dat er een blokkade in je systeem zit. Of als het water te warm terugkomt dat er misschien een bypass in je systeem zit en/of het volume te klein. Ook je vloerverwarming moet je waterzijdig inregelen en er zijn op Tweakers mensen die je daar bij kunnen helpen. Er staat in het topic ook al genoeg over vermeld. En juist omdat je een probleem hebt is aanvullende meetapparatuur handig. Homewizard voor de "simpele" mensen en Home Assistent voor de Tweakers. In app van Quatt kan je niet zien of je wp pendelt. Alleen als deze lang uit gaat, meer dan een uur, zie je dat.

Ik ben maar een leek maar leiding van 16 mmm, die naar toekomstige convectoren lijden, lijkt mij qua doorsnee niet erg ruim bemeten. Dan vraag ik mij ook af met welke diameter is de vloerverwarming aangesloten. De geen die hier in de topic de beste COP heeft (ik weet niet uit mijn hoofd wie dat is) die heeft er bij de aanleg rekening mee gehouden, bredere diameter, toen hij voor een wp ging. En in een "boekje" hier in dit topic, welke ik helaas niet terug kan vinden, stond ook dat voor een betere COP je leidingwerk soms moet worden aangepast, vooral die hoofdleiding van beneden naar boven of andersom. En ook knelkoppelingen of hoe dat ook heet kunnen de flow belemmeren, net zoals een extra pomp. Gebruik je een mengverdeler? Bijmenging kan een killer zijn voor je COP of beter je wp staat dan op een onodige hoge temperatuur te draaien om de juiste temperatuur aan te leveren met gevolg een slechtere COP. Wat voor vloerverwarming heb je dus en is deze geschikt voor de lagere temperaturen?

Nogmaals ik ben niet de expert maar er zijn altijd mensen op het forum die je verder willen helpen en waarvan je kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-09 23:56
Niet alleen Tado<>Quatt, maar ja, jouw systeem is ook veel aan het schakelen. Mijn T6 werkt ook weer raar na meer dan 90 uur in de "aan"-stand, waar bij 0°C buiten ik een warmteproductie van 3 kW had, maar bij +5°C besluit Quatt dat het tijd is om 5 kW te leveren... Ik wacht nog steeds op mijn aanpassingen, die misschien dit jaar gebeuren, maar de truc die ik zelf heb geleerd is: zodra de T6 aan het verwarmen is en bijvoorbeeld 21,9x of 22,0x bereikt (bij een kamertemperatuurinstelling van 20°C), haal ik de stekker er een paar minuten uit en stop ik hem er weer in. Quatt krijgt de kans om terug te moduleren en als het buiten kouder is dan 3-4°C, zal Quatt dagenlang blijven werken...

Snelle vraag: Mijn deltaT met normale radiatoren is bijna altijd rond de 2. Dit jaar ben ik van plan om alles te vervangen door Jaga, zou dat helpen met de deltaT, aangezien het hetzelfde effect zou moeten hebben als normale radiatoren, maar met een lagere watertemperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jezTKZllqwdWMWBym4qRbKzVbTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lF1lPoua0nZrlEcTYowF23Ep.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalmonAce
jj85 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Het is jammer dat je geen detailtrends kunt tonen (bijv Home Assistant etc), geeft een wat beter plaatje. Je hebt ook geen slimme stekker (HomeWizard bijv) om elektrisch vermogen inzichtelijk te maken?
Bij deze relatief lage watertemperaturen mag je zeker een hogere COP verwachten, tenminste als de Quatt verder stabiel draait en niet continu aan het pendelen is of een probleem heeft met z'n R32 circuit.... Hopelijk wordt je snel verder geholpen door Quatt.
Nee heb geen smart plug, zal eens naar kijken als Quatt niet met een oplossing komt. Lijkt me toch dat hij zijn minimale vermogen bij deze water temperatuur trends kwijt moet kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalmonAce
netappie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Met maar 40 m2 vloerverwarming zou het kunnen zijn dat de Quatt zijn vermogen niet kwijt kan.
Heb je bij de intake de radiatoren boven wel opgegeven? Misschien gaan ze er dan van uit dat die nog meedoen.
Je zou eventueel boven ook vloerverwarming kunnen leggen met behulp van de bestaande leidingen. Dan heb je meer volume en geen zichtbare radiatoren.

Maak ook even een foto van de ketel en het door Quatt opgeleverd leidingwerk. Wie weet is er iets dat opvalt en er zitten hier genoeg mensen met wat tijd over om je te helpen.

Met het aantal klanten dat Quatt nu heeft is het waarschijnlijk lastig om iedereen goed te helpen. Je trekt immers niet zomaar even een blik ervaren warmtepomp/CV/vloerverwarming specialisten open.
Bij Quatt weten ze dat ik boven geen radiatoren heb aangesloten. Bijgevoegd foto's van de leiding spaghetti. Boven vloerverwarming zal niet lukken ivm ophoging van de vloer. Huis is uit 1907, plafond zit op 2.05, en dan loopt er nog een draagbalk die lager hangt dwars door de slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3McLcf0zWsc30IkwHkuDNRve2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cct1DyMz2o38jgs9IUssws2D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXxoF-A5zlGIUY0VY3m6HGHxrbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HibUE6QgjNRg3Ek0XQPrWFfF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door SalmonAce op 06-01-2025 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
SalmonAce schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Bij Quatt weten ze dat ik boven geen radiatoren heb aangesloten. Bijgevoegd foto's van de leiding spaghetti. Boven vloerverwarming zal niet lukken ivm ophoging van de vloer. Huis is uit 1907, plafond zit op 2.05, en dan loopt er nog een draagbalk die lager hangt dwars door de slaapkamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerste wat ik zie is de Quatt in een stekkerblok. Kan die even naar het vrije stopcontact met zijn relatief hoge vermogen?

Daarnaast mis ik het expansievat. Die hoort tussen de retour en de Quatt omdat die een eigen circulatiepomp heeft. Ik zie wel een aftakking naar linksboven op de aanvoer, maar dat is eigenlijk de verkeerde plek.
Het zou ook in de ketel kunnen zitten. Ik ken Nefit niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Over de defrost en het directe effect op de thermostaat in de woonkamer met vloerverwarming.
Vanaf 2 uur heb ik warmtevraag van boven en beneden, dus de werkmode blijft op AAN.
Wat mij zo verbaasd is dat een flinke dosis koud water die in de vloerverwarming gaat zo direct invloed heeft op de kamervloer en dan de thermostaat op 1.4m hoogte.
Mijn woonkamer thermostaat gaat aan onder de 20 graden en uit bij 20.1 graden.
Ik ben er al van overtuigd dat ik de hysterese op 0.2 graden moet zetten, maar vraag me toch af of die 'afgronden' er gewoon bij horen of dat ik toch iets verkeerd doe...

edit: Dit is van 5 januari
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvPm_AxpCuY6qsE6zgnWpGzFl3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w23N3VPedQceEazMSQniJfRE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door m10tech op 06-01-2025 19:44 . Reden: datum vergeten ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m10tech schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:24:
Over de defrost en het directe effect op de thermostaat in de woonkamer met vloerverwarming.
Vanaf 2 uur heb ik warmtevraag van boven en beneden, dus de werkmode blijft op AAN.
Wat mij zo verbaasd is dat een flinke dosis koud water die in de vloerverwarming gaat zo direct invloed heeft op de kamervloer en dan de thermostaat op 1.4m hoogte.
Mijn woonkamer thermostaat gaat aan onder de 20 graden en uit bij 20.1 graden.
Ik ben er al van overtuigd dat ik de hysterese op 0.2 graden moet zetten, maar vraag me toch af of die 'afgronden' er gewoon bij horen of dat ik toch iets verkeerd doe...

[Afbeelding]
Defrosts hebben geen invloed op vloertemperatuur, tenzij jij een voeler exact op een leiding hebt liggen. Ik zie ze hier enkel op temperatuurmeter in. Te korte duur.
Grafiek zonder datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Daarom verbaasd het me zo... de thermostaat voeler hangt op 1.4m boven de vloer van de woonkamer en de hele begane grond is VVW.
Let wel, we hebben het hier over 0.1 graden dips, dus flink wat gevoeliger dan de meeste mensen normaal waarnemen.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
mckrsta schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:46:
Snelle vraag: Mijn deltaT met normale radiatoren is bijna altijd rond de 2. Dit jaar ben ik van plan om alles te vervangen door Jaga, zou dat helpen met de deltaT, aangezien het hetzelfde effect zou moeten hebben als normale radiatoren, maar met een lagere watertemperatuur?
Mijn Jaga met HeatBooster en fans geven onderstaande beeld.
Bij watertemperatuur van 27-28grC krijg ik een deltaT van 2grC. Fans draaien dan op laag toerental (15%).
Bij een watertemp van 33-34grC wordt de deltaT ongeveer 4grC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VC2rVw1e-5eB-nn2UDuz_CC8bZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VbikEI9UQZPMC1Dk45B1ol0k.png?f=fotoalbum_large

Geel is een Jaga (L=140cm) met fans actief (15%).
Blauw is een Jaga (L=180cm) met fans uitgeschakeld.
(fans staan uitgeschakeld omdat deze met 2 andere radiatoren in serie geschakeld zijn, kan de flow hier (nog) niet knijpen. Door fans uit te schakelen blijft er nog wat wamte over voor gang / toilet 8) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Grd4CIJFv5ds5j2r8URubOxn7xM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sq4H6Oun4JCnKx1tm9nwPndZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
Gerardwaz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Dat is per gemeente verschillend, ik zou zeggen neem even contact met ze op.
In onze gemeente moet je altijd een vergunning hebben en toestemming van de welzijncomissie (zelfs als de wp niet zichtbaar is en op ons eigen keukenafdak staat) als je een airco of wp aan de zijgevel wil hangen Onze wp is wel langs de welzijnscomissie geweest maar we hebben niet, alsnog een vergunning aangevraagd. Het werd ons te gortig. Tekeningen, foto's, afmetingen, kleur van de leidinggoot en daarna weer alles opnieuw. Doe eerst eens een omgevingwet check en kijk dan wat deze zegt. Bij ons kwam er uit bel de gemeente. Jullie situatie is nog iets complexer omdat het om gemeentegrond gaat, maar anderzijds betalen jullie daarvoor. En het verschilt inderdaad per gemeente hoe streng ze zijn of hoe ze handhaven. In ons geval had ik spijt dat ik het aan de gemeente had gevraagd. Installatie voldoet wel aan de wettenlijke geluidseisen. In ons geval (tot nu toe) hoor je hem geheel niet maar onze uitbouw is van beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
m10tech schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:47:
Daarom verbaasd het me zo... de thermostaat voeler hangt op 1.4m boven de vloer van de woonkamer en de hele begane grond is VVW.
Let wel, we hebben het hier over 0.1 graden dips, dus flink wat gevoeliger dan de meeste mensen normaal waarnemen.
De temperatuurmeter van mijn HW staat praktisch boven de plek waar 6 groepen gebundeld de kamer binnenkomen. Behoorlijk gevoelige meter. Deur meter verderop.
Wanneer een defrost merkbaar is, moet het daarin zijn.

Je kunt ook teveel meten....

Ik mik hier even de defrosts en die temperaturen in van 5 januari.
Meestal 06.30 uur van bed: dan begint het wapperen met deuren ;) .
Zie niet echt iets: 's nachts in rust

PS: dan zou je vloer ook echt razendsnel warm worden: ik voel een defrost wel aan een radiator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0OUCa1bxGzx1otvoNQNtyqgy5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnOYBaK2Vm3Fo9OYxreWoZ9G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCYCxDoSs-uJkvQLaertzzDKyww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLpwmgUeMmpmDQ6RCCAvXbNr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 06-01-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
SalmonAce schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:08:
[...]

[Afbeelding]
De watertemperatuur zegt niet alles zolang je niet weet wat de aanvoer en retour is. Stel hij maakt 37 graden en hij komt 36 graden terug dan heb je geen goede warmteafgifte. Je deltaT is van grote invloed op je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
jj85 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:26:
[...]
Vaak wordt gezegd: "Gemiddeld genomen verlies je 30% van je warmte door het dak"
Zal me niks verbazen als dat wel degelijk invloed heeft op je huis (anders had je het ook niet gedaan toch? :)

Zou Quatt vragen je stooklijn opnieuw te bepalen (geef aan dat je isolatie verbeterd hebt etc), nu zie je veel (onnodig) pendelgedrag.

Als je puur zou kijken naar vermogen en buitentemp zoals je net gepost hebt, dan ziet je stooklijn er ongeveer zo uit
[Afbeelding]
Dit is natuurlijk een hele slechte benadering, want 2 datapunten... Maar ben vanuit dit plaatje wel benieuwd waat je -10 setting daadwerkelijk op staat :)
11 kW komt toevallig wel erg goed overeen met mijn stooklijn op basis van de sheet uit de topicstart ;).

Bij thuiskomst stond de Quatt nog steeds vrolijk te pendelen tussen 0 W en 9000 W thermisch vermogen. Even gewacht tot hij weer uit ging en de CiC maar eens uit het stopcontact gehaald. Je raadt het al…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b-jedq19-vtxTMHyrUuYDyE9wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rWdgmRrNPVtDS0CqBBXwiNv.jpg?f=fotoalbum_large

Netjes op lager, maar constant vermogen, met een hogere CoP, en dat bij een lagere buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
wesleytjuh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:15:
[...]

11 kW komt toevallig wel erg goed overeen met mijn stooklijn op basis van de sheet uit de topicstart ;).

Bij thuiskomst stond de Quatt nog steeds vrolijk te pendelen tussen 0 W en 9000 W thermisch vermogen. Even gewacht tot hij weer uit ging en de CiC maar eens uit het stopcontact gehaald. Je raadt het al…
[Afbeelding]

Netjes op lager, maar constant vermogen, met een hogere CoP, en dat bij een lagere buitentemperatuur.
Nice! Zou dit zeker wel bij Quatt neerleggen voor analyse (of ze er wat mee doen is een 2e). Maar zou toch mooi zijn als we straks de stekker er niet meer uit hoeven te trekken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Zelf bij radiatoren met fans en met een thermostaat op 1 meter afstand (wat veel directer is) is het effect maar rond de 0,04⁰C. Dus inderdaad vreemd dat jij een grotere impact ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgyN1g2Fj1elodPRRkA3ZTX360Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FW0L3xoT8s93wIWSuhyiT2j.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
offtopic:
Sorry alvast @Friezin, maar zoals @AlfredPteD zou zeggen: " Jij zit nu eenmaal anders in elkaar dan ik." ;) Dit is mijn kruiswoordpuzzel voor vanavond :+

Een defrost 'kost' ongeveer 300Wh aan (thermische) energie.
Zolang de CV niet aanspringt en je geen duo hebt, dan wordt deze energie aan je woning onttrokken.

Stel je hebt vvw in je woonkamer en deze pakt 1/3e van de energie (300/3 = 100Wh).
Ik ga eens uit van 40m2 vvw in een 5cm dekvloer/beton.
Dat geeft zo'n 2m2 aan beton / 4400 kg beton (voor rekengemak en conservatieve benadering trek ik de vvw-buizen er niet vanaf).

Als je die 100Wh uit je vloer trekt, dan zal de temperatuur met zo'n 0,1 graden afnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuzPMVjR_lpYwKqNsu-OGzuxs08=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QHrW76FmbmrVYdYzusbwHIpu.png?f=user_large

Dat komt geheel toevallig in de buurt van jouw waarneming, maar mijn sommetje zit vol met aannames.
Maar het verbaast me dus niet dat je defrosts kunt zien op een gevoelige kamerthermometer :)

[ Voor 10% gewijzigd door jj85 op 07-01-2025 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jj85 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:48:
[...]

offtopic:
Sorry alvast @Friezin, maar zoals @AlfredPteD zou zeggen: " Jij zit nu eenmaal anders in elkaar dan ik." ;) Dit is mijn kruiswoordpuzzel voor vanavond :+

Zolang de CV niet aanspringt en je geen duo hebt, dan wordt deze energie aan je woning onttrokken.

Stel je hebt vvw in je woonkamer.
Dat geeft zo'n 2m2 aan beton / 4400 kg beton (voor rekengemak en conservatieve benadering trek ik de vvw-buizen er niet vanaf).

Als je die 300Wh uit je vloer trekt, dan zal de temperatuur met zo'n 0,1 graden afnemen.

[Afbeelding]

Dat komt geheel toevallig in de buurt van jouw waarneming, maar mijn sommetje zit vol met aannames.
Maar het verbaast me dus niet dat je defrosts kunt zien op een gevoelige kamerthermometer :)
Puzzel ze: Wanneer je naar de grafieken kijkt, zie je onmiddellijk impact.
Echt benieuwd hoe je dat binnen enkele minuten door 6 cm cement heen krijgt in je berekening 😉.
Hier duurt het ruim 1 uur voor die 6 cm cementvloer 0,5°C warmer wordt wanneer CV bijspringt.

Edit: zoals gezegd, zelfs waar 6 groepen gebundeld mijn kamer binnenkomen merk ik niks.
Voordat 6 cm cement vanuit een buis koud is tot de oppervlakte , wordt hij weer 50 minuten lang opgewarmd. Have fun _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 06-01-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
Hier ook geen issue's behalve de gebruikenlijke, Quatt draait op zijn ondergrens rond 400 W, gedurende een groot deel van de dag. Als er zon /zoninval is gaat hij pendelen zonder dat de wp daadwerkenlijk te verwarmen. Dat zie ik o.a. aan de (nihil) opbrengst van de zonnepanelen. En als de buitentemperatuur later zakt gaat hij lekker aan de slag. Mijn binnentemperatuur staat wel op 20,5 graden en draai, met buitentemperaturen van 10 graden voornamenlijk nog mijn ondergrens. Ik moet bepalen (maar weet nog niet hoe) wat mijn warmteverlies is. Twee weken geleden is de vloer nageïsoleerd. Dit heeft natuurlijk niet het zelfde grote effect als een dak isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFL2WLn5OB8_3AoizEq-oQplc7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebsjUYPZgKZR80VJ94ivc6AI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86cvh5mVD27c1EnMYqYICgpwA-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXZRKK72nOtzI36mrY1px4ot.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WAF1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Hier ook geen issue's behalve de gebruikenlijke, Quatt draait op zijn ondergrens rond 400 W, gedurende een groot deel van de dag. Als er zon /zoninval is gaat hij pendelen zonder dat de wp daadwerkenlijk te verwarmen. Dat zie ik o.a. aan de (nihil) opbrengst van de zonnepanelen. En als de buitentemperatuur later zakt gaat hij lekker aan de slag. Mijn binnentemperatuur staat wel op 20,5 graden en draai, met buitentemperaturen van 10 graden voornamenlijk nog mijn ondergrens. Ik moet bepalen (maar weet nog niet hoe) wat mijn warmteverlies is. Twee weken geleden is de vloer nageïsoleerd. Dit heeft natuurlijk niet het zelfde grote effect als een dak isoleren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben echt nog steeds benieuwd wat jij "pendelen" noemt.
Ik zie het niet.
Mooie run dit. Zou menigeen zo willen 👍🏻

Edit: Volgens Kleinman:
https://www.familie-klein...e/warmtepomp-en-pendelen/

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 06-01-2025 21:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
wesleytjuh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:15:
[...]

[Afbeelding]

Dat pendelen komt dat doordat de thermostaat steeds de warmtevraag afkapt, terwijl de Quatt op vol vermogen door wil gaan? Als je de CiC uit/aanzet is het opgelost?

Ik heb dit gedrag ook gezien nadat ik de soundslider te lang op silent had gezet, en aangezien ik geen CV ketel meer gekoppeld heb, haalde hij voor een langere tijd de gevraagde temperatuur niet. Soundslider weer op normaal gezet. Bleef hij daarna ook op vol vermogen doordraaien, maar mijn kamertemperatuursensor is bewust heel traag gemaakt om rustiger regelgedrag te krijgen dus de thermostaat schakelde bij mij nog niet uit, een reset van de CiC hielp.

De oorzaak is vermoedelijk dit (stukje regeltechniek): Er zit in de CiC een PI(D) regeling. De integrerende actie is nodig om de statische fout (lange termijn verschil tussen de gewenste en werkelijke kamertemperatuur) weg te regelen. Als de behaalde kamertemperatuur al een tijd onder het setpoint zit dan gaat de integrerende (I) actie in de aansturing van de Quatt steeds sterker worden en de Quatt sterker aansturen. Ook als ondertussen de temperatuur wel behaald is blijft deze I actie nog even aanwezig (er moet juist een tijdje een te hoge kamertemperatuur zijn om hem weer te laten afnemen). Je kunt dan te maken krijgen met een zogenaamde "integrator wind up" en die kun je bij de huidige firmware in de CiC blijkbaar alleen resetten door hem uit en aan te zetten. Waarschijnlijk kan de I actie bij de CiC veel te groot worden, normaal gesproken limiteer je deze in regelaars om dit soort verschijnselen te voorkomen. Wellicht moet Quatt hier wel wat aan doen, ik zag dit eerder niet optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
Precies, zie ook deze screenshot van Tado:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1LpDhuy9rm75nZCJ3kCW7_B_qY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLESIaCSAO8GB9Vqh4piWheh.png?f=fotoalbum_large

Vraagt steeds om warmte op de laagste stand, maar de CiC knalt gelijk de Quatts op vol vermogen aan, na dagen lang op hoog vermogen gedraaid te hebben. Kort daarna zet Tado de warmtevraag weer uit. Na een reset van de CiC is de Tado rustig en vraagt deze zelfs om meer warmte.

[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
netappie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:07:
[...]

Eerste wat ik zie is de Quatt in een stekkerblok. Kan die even naar het vrije stopcontact met zijn relatief hoge vermogen?

Daarnaast mis ik het expansievat. Die hoort tussen de retour en de Quatt omdat die een eigen circulatiepomp heeft. Ik zie wel een aftakking naar linksboven op de aanvoer, maar dat is eigenlijk de verkeerde plek.
Het zou ook in de ketel kunnen zitten. Ik ken Nefit niet zo goed.
De Quatt zit op een eigen groep wat bedoelt was voor de droger. Wat jij ziet zijn de cv ketel, de cic, Honeywell ketel module en de vloerverwarmingverdeler.

Er gaat hier wel iets richting het expansievat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvmGFantwq5kMeu3zpl70XLEJZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btAWjUMfPYmD8tL2nqmfdOFR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frans H
  • Laatst online: 29-04 16:50
[quote]SalmonAce schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik begrijp dat je op dit moment alleen de vloerverwarming gebruikt, als dit het geval is, is het wel te verklaren dat het niet best werkt, want een vloerverwarming met een verdeler met pomp heeft een zeer geringe doorstroming.
De flow zal daarom erg laag zijn en zal ervoor zorgen dat de warmtepomp zijn vermogen niet goed kwijt kan en zal snel gaan pendelen.
Flow in de verdeler wordt enrstig beperkt door het reduceerventiel (rechtsboven aan de retour) en de thermostaatknop.

Een warmtepomp dient voor het beste resultaat (hoge cop) te werken met een verdeler zonder pomp.
Bedenk dat cá elke graad hogere Ta (warmtepomp uit) je cá 2 procent efficiëntie kost.
Dus of je nu met 35gr. of 55gr. Ta werkt, scheelt nogal in cop. (misschien wel cop 3 vs 5)

Efficiëntie van je installatie op dit moment (als je de verdeler niet wilt vervangen) kun je een beetje verbeteren door je reduceerventiel volledig open te draaien (imbus) en je thermostaatknop helemaal open te zetten.
(vergeet niet om ook de temperatuur van je cv wat lager te zetten anders wordt je vloer misschien te warm als de cv het overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
WAF1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:53:
[...]

In onze gemeente moet je altijd een vergunning hebben en toestemming van de welzijncomissie (zelfs als de wp niet zichtbaar is en op ons eigen keukenafdak staat) als je een airco of wp aan de zijgevel wil hangen Onze wp is wel langs de welzijnscomissie geweest maar we hebben niet, alsnog een vergunning aangevraagd. Het werd ons te gortig. Tekeningen, foto's, afmetingen, kleur van de leidinggoot en daarna weer alles opnieuw. Doe eerst eens een omgevingwet check en kijk dan wat deze zegt. Bij ons kwam er uit bel de gemeente. Jullie situatie is nog iets complexer omdat het om gemeentegrond gaat, maar anderzijds betalen jullie daarvoor. En het verschilt inderdaad per gemeente hoe streng ze zijn of hoe ze handhaven. In ons geval had ik spijt dat ik het aan de gemeente had gevraagd. Installatie voldoet wel aan de wettenlijke geluidseisen. In ons geval (tot nu toe) hoor je hem geheel niet maar onze uitbouw is van beton.
Dank voor je reactie. De reden waarom ik het vraag is inderdaad het hele proces wat je dan in gaat als je het officieel gaat vragen (ook gewoon navragen kan er aan voor zorgen dat je later onder een vergrootglas komt te liggen). We zijn dus bezig met een verbouwing en helaas heeft ons huis een monumentale status (gewoon een jaren 50 huis, geen bijzonder kasteel oid ;)), dus voor die uitbouw al het hele proces al gehad met monumentencommissie, welzijnscommissie waar maanden overheen gaat en ze hebben altijd weer iets te zeuren waardoor de bedenktermijn opnieuw ingaat. We neigen er daarom naar ons dit gewoon niet aan te vragen en de buitenunit gewoon uit het zicht te laten door er een hegje of houten omkisting oid om te doen. Uiteindelijk wil de gemeente ook verduurzaming, dus zouden ze hier een oogje dicht mogen knijpen. Was daarom ook wel benieuwd of het ooit is voorgekomen dat zo'n unit daadwerkelijk weer weg moeten worden gehaald omdat er geen vergunning is aangevraagd? (vanwege esthetische redenen, niet om geluid oid of te dicht bij erfgrens oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
MWink schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Dat pendelen komt dat doordat de thermostaat steeds de warmtevraag afkapt, terwijl de Quatt op vol vermogen door wil gaan? Als je de CiC uit/aanzet is het opgelost?

Ik heb dit gedrag ook gezien nadat ik de soundslider te lang op silent had gezet, en aangezien ik geen CV ketel meer gekoppeld heb, haalde hij voor een langere tijd de gevraagde temperatuur niet. Soundslider weer op normaal gezet. Bleef hij daarna ook op vol vermogen doordraaien, maar mijn kamertemperatuursensor is bewust heel traag gemaakt om rustiger regelgedrag te krijgen dus de thermostaat schakelde bij mij nog niet uit, een reset van de CiC hielp.

De oorzaak is vermoedelijk dit (stukje regeltechniek): Er zit in de CiC een PI(D) regeling. De integrerende actie is nodig om de statische fout (lange termijn verschil tussen de gewenste en werkelijke kamertemperatuur) weg te regelen. Als de behaalde kamertemperatuur al een tijd onder het setpoint zit dan gaat de integrerende (I) actie in de aansturing van de Quatt steeds sterker worden en de Quatt sterker aansturen. Ook als ondertussen de temperatuur wel behaald is blijft deze I actie nog even aanwezig (er moet juist een tijdje een te hoge kamertemperatuur zijn om hem weer te laten afnemen). Je kunt dan te maken krijgen met een zogenaamde "integrator wind up" en die kun je bij de huidige firmware in de CiC blijkbaar alleen resetten door hem uit en aan te zetten. Waarschijnlijk kan de I actie bij de CiC veel te groot worden, normaal gesproken limiteer je deze in regelaars om dit soort verschijnselen te voorkomen. Wellicht moet Quatt hier wel wat aan doen, ik zag dit eerder niet optreden.
Maar waarom heeft niet iedereen last van dit regelgedrag die de combinatie Tado en Quatt hebben.
Heeft de stooklijn soms ook invloed op de Integrator hoe sterk die reageert?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

mckrsta schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:46:
Niet alleen Tado<>Quatt, maar ja, jouw systeem is ook veel aan het schakelen. Mijn T6 werkt ook weer raar na meer dan 90 uur in de "aan"-stand, waar bij 0°C buiten ik een warmteproductie van 3 kW had, maar bij +5°C besluit Quatt dat het tijd is om 5 kW te leveren... Ik wacht nog steeds op mijn aanpassingen, die misschien dit jaar gebeuren, maar de truc die ik zelf heb geleerd is: zodra de T6 aan het verwarmen is en bijvoorbeeld 21,9x of 22,0x bereikt (bij een kamertemperatuurinstelling van 20°C), haal ik de stekker er een paar minuten uit en stop ik hem er weer in. Quatt krijgt de kans om terug te moduleren en als het buiten kouder is dan 3-4°C, zal Quatt dagenlang blijven werken...

[Afbeelding]
Er is een productie deltaT en een afgifte deltaT.
De productie kan niet veel lager dan 2kW warmte dus de productie deltaT is minimaal ~2graden.
Jaga‘s kunnen die deltaT goed afgeven, afgifte wordt ook al snel 2kW, dus watertemp zal niet ver oplopen.
Je kamer warmt wel snel op, de kamerthermostaat geeft dit sneller door en Quatt zou sneller kunnen gaan moduleren (hopelijk hebben ze geen vaste vertraging ingesteld in de CiC).
Maar lager moduleren dan 2kW warmte lukt niet. Als hij al op dat minimum zat, gaat hij eerder uit.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
Star65 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Maar waarom heeft niet iedereen last van dit regelgedrag die de combinatie Tado en Quatt hebben.
Je krijgt alleen zo'n integrator wind-up als de kamertemperatuur gemiddeld genomen onder de ingestelde setpoint blijft, dus bijvoorbeeld doordat de hysterese van de thermostaat niet symmetrisch rond setpoint is ingesteld (bv uit precies bij setpoint en weer aan bij bv 0.5 graad onder setpoint). Dan gaat de CiC steeds heviger de WP aansturen. Het kan ook veroorzaakt worden door een periode van veel defrosts waardoor de ingestelde kamertemperatuur niet gehaald wordt, als daarna het weer beter wordt en geen defrosts nodig zijn blijft de CiC nog steeds een tijdje te hard aansturen.

Het kan dus aan een instelling (van hysterese) van de thermostaat liggen. Bij mijn thermostaat (Honeywell Round Modulation) werkt de CiC regeling op verschil kamertemperatuur en setpoint, maar bij sommige thermostaten op gevraagde watertemperatuur. Ik weet niet of dat het geval is bij Tado.
Heeft de stooklijn soms ook invloed op de Integrator hoe sterk die reageert?
Als de stooklijn niet steil genoeg is (te weinig vermogen bij -10), zou de kamertemperatuur bij koud weer te laag worden, maar de integrator compenseert dat weer (normale gedrag van de regelaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:53
WAF1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Ik heb helemaal niet gekeken wat de gemeente wel of niet goed vind, als ik een warmtepomp wil bepaal ik dat zelf wel. Deze is wel uit het zicht geplaatst en de buren heb ik ook niet ingelicht omdat ze dan dingen gaan horen die er niet zijn. Heb wel de mazzel dat de afstand tot buren royaal is.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
Friezin schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Ik zie het niet.

Ik snap wel wat je bedoelt maar ik reageer niet omdat ik wil klagen maar geef aan dat de Tado niet anders dan anders doet. Maar ik zie zodra een beetje zon komt, dit pendelgedrag in de middag en in de winter is dat uiteraard veel minder en korter dan in het najaar. Er is er iets aan de hand, als ik de kamerthermostaat op 20 graden zou zetten (ook vandaag) dan zou de wp gaan pendelen omdat de pomp onder zijn minimale opgenomen vermogen komt. Op zich zou 20 graden een normale kamertemperatuur instelling moeten zijn maar ik breng deze bewust omhoog om het pedelen tegen te gaan,waardoor mijn gebruik uiteraard ook iets hoger is. Nog lager is eigenlijk geen optie dus mijn warmteverlies en/of stookgrens staat niet helemaal goed. Maar er is kou nodig, meetpunten, om daar iets zinnig over te kunnen zeggen. De extra vloerisolatie is zeer recent dus eerder had het geen zin om daar naar te kijken.

De maximale buitentemperatuur waarbij de warmtepomp nog mag verwarmen moet bij mij, de stookgrens, om het pendelen tegen te gaan moet deze denk ik lager. Vandaag zie ik dat bij 10 graden buiten "steady" de wp op zijn ondergrengs draait, het betekent dat bij een graad daarboven dus 11 graden, de wp in principe gaat pendelen en er eigenlijk geen warmtevraag is. Uit mijn hoofd staat mijn stookgrens nu op 17 graden en dat moet denk ik omlaag maar 11 graden lijkt mij ook niet realistisch. Ik dacht ook hier gelezen hebben dat zo'n waarde helemaal niet kan. Graag feedback van de deskundigen. Over het warmteverlies heb ik nog niet verder nagedacht. Eigenlijk gaat het om wiskunde en dat was niet bepaalt mijn sterkste vak. Iets zegt mij we moeten de de juiste richtingscoëfficiënt bepalen.

Zou het mij lukken om de warmte afgifte te verbeteren (deltaT is 2 bleek in de JSON) dan wordt het pendeleffect naar mijn indruk alleen maar groter, met minder opgenomen warmte kan ik dan meer warmte maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Ik zie het niet.

Precies.

@WAF1 Als er eens een keer wat kleine runs vlak achter elkaar komen, wat de reden ook mag zijn, zou ik me daar niet druk over maken. Tip: stel voor jezelf een max aantal runs per etmaal als streefgetal. Voor mij is een run, als de lijn in de grafiek de 0-lijn raakt. Mijn streven: maximaal 12 runs/24 uur. Incidenteel is het wel eens wat meer. Maar verweg de meeste dagen minder. Dan ben ik dus reuze tevreden.

Vandaag waren het er 10. Prachtig toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emiVSsm4oixn2IDRLOI8N2ZFx9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmJajZierR56eVdD45oGZ19z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 07-01-2025 00:10 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt maar ik reageer niet omdat ik wil klagen maar geef aan dat de Tado niet anders dan anders doet. Maar ik zie zodra een beetje zon komt, dit pendelgedrag in de middag en in de winter is dat uiteraard veel minder en korter dan in het najaar. Er is er iets aan de hand, als ik de kamerthermostaat op 20 graden zou zetten (ook vandaag) dan zou de wp gaan pendelen omdat de pomp onder zijn minimale opgenomen vermogen komt. Op zich zou 20 graden een normale kamertemperatuur instelling moeten zijn maar ik breng deze bewust omhoog om het pedelen tegen te gaan,waardoor mijn gebruik uiteraard ook iets hoger is. Nog lager is eigenlijk geen optie dus mijn warmteverlies en/of stookgrens staat niet helemaal goed. Maar er is kou nodig, meetpunten, om daar iets zinnig over te kunnen zeggen. De extra vloerisolatie is zeer recent dus eerder had het geen zin om daar naar te kijken.

De maximale buitentemperatuur waarbij de warmtepomp nog mag verwarmen moet bij mij, de stookgrens, om het pendelen tegen te gaan moet deze denk ik lager. Vandaag zie ik dat bij 10 graden buiten "steady" de wp op zijn ondergrengs draait, het betekent dat bij een graad daarboven dus 11 graden, de wp in principe gaat pendelen en er eigenlijk geen warmtevraag is. Uit mijn hoofd staat mijn stookgrens nu op 17 graden en dat moet denk ik omlaag maar 11 graden lijkt mij ook niet realistisch. Ik dacht ook hier gelezen hebben dat zo'n waarde helemaal niet kan. Graag feedback van de deskundigen. Over het warmteverlies heb ik nog niet verder nagedacht. Eigenlijk gaat het om wiskunde en dat was niet bepaalt mijn sterkste vak. Iets zegt mij we moeten de de juiste richtingscoëfficiënt bepalen.

Zou het mij lukken om de warmte afgifte te verbeteren (deltaT is 2 bleek in de JSON) dan wordt het pendeleffect naar mijn indruk alleen maar groter, met minder opgenomen warmte kan ik dan meer warmte maken.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ligt de oplossing bij Quatt?

In vervolg op wat ik in de post hierboven beschrijf. Op zo'n dag dat jij "pendelgedrag" ervaart hoeveel runs heb je dan op een dag? Op het HW-grafiekje wat je gisteravond plaatste, lees ik tot dat moment 10 runs. Naar mijn maatstaven prima.

Verder. Ik lees, dat je geforceerd de temperatuur verhoogd. Dan interpreteer ik dat zo, dat dat niet met jouw comfortwens overeenstemt. Wil je het de hele dag 20 graden? Wil je vasthouden aan warmtepomp-dogma's?

Of wil je net als ik het ''s ochtends koeler en ''s avonds warmer. Ik heb het wel vaker geschreven, ik vind de hele dag dezelfde temperatuur helemaal niet zo prettig.

Misschien is het in jouw geval ook een optie, om een oplopend schema in te stellen. De stijlheid bepaal je door voor een paar vaste momenten op de dag de gewenste temperatuur te bepalen. Zoals bij het ontbijt, lunch, diner en ''s avonds bij de televisie.

Mijn ervaring is, dat bij de hogere buitentemperaturen dan de runs langer worden. Blijft dat comfort leidend is en ik dit als een mooi neveneffect zie.

Mijn ervaring is ook, dat in mijn situatie de verhoging met 0,1C per 45 minuten het meest ideaal is. Ik heb ook kortere en langere tijdseenheden geprobeerd. Overigens, mocht je het ook eens willen proberen, begin dus met het bepalen van de gewenste temperaturen over de dag en bepaal dan de lengte van de stappen tussen die momenten per 0,1C.

Hierbij mijn grafiek van gisteren. Het was een beetje onrustig. Deels door een sterke daling buitentemperatuur halverwege de dag, maar ook doordat ik aan het klussen was. Daarbij hebben (buiten)deuren meer dan normaal open gestaan. De piek aan het begin van de avond werd veroorzaakt door koken/oven, wat mee ging verwarmen. ''s Avonds hebben we in de woonkamer nog even de houtkachel aangehad, waarbij het schema naar de avondstand van 19,7C in de keuken gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzylIDEdZ-hSzU0QLaVuC5u6sHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMfFklUNdupjrteJ0dbS7dLA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ1RpApK18s5jSbAlLPCidh79tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mj9ibSo9viZhgeuyltTCQM3z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Mickel moen op 07-01-2025 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
jj85 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:48:
[...]

offtopic:

Stel je hebt vvw in je woonkamer.

Als je die 300Wh uit je vloer trekt, dan zal de temperatuur met zo'n 0,1 graden afnemen.

[Afbeelding]

Maar toch niet op 1.4 mtr hoog? Warme lucht stijgt op dus lijkt mij onmogelijk. En dan nog de traagheid van de massa zoals @friesin ook al schreef. Kan niet waar zijn

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Palomar schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Dank voor je reactie. De reden waarom ik het vraag is inderdaad het hele proces wat je dan in gaat als je het officieel gaat vragen (ook gewoon navragen kan er aan voor zorgen dat je later onder een vergrootglas komt te liggen). We zijn dus bezig met een verbouwing en helaas heeft ons huis een monumentale status (gewoon een jaren 50 huis, geen bijzonder kasteel oid ;)), dus voor die uitbouw al het hele proces al gehad met monumentencommissie, welzijnscommissie waar maanden overheen gaat en ze hebben altijd weer iets te zeuren waardoor de bedenktermijn opnieuw ingaat. We neigen er daarom naar ons dit gewoon niet aan te vragen en de buitenunit gewoon uit het zicht te laten door er een hegje of houten omkisting oid om te doen. Uiteindelijk wil de gemeente ook verduurzaming, dus zouden ze hier een oogje dicht mogen knijpen. Was daarom ook wel benieuwd of het ooit is voorgekomen dat zo'n unit daadwerkelijk weer weg moeten worden gehaald omdat er geen vergunning is aangevraagd? (vanwege esthetische redenen, niet om geluid oid of te dicht bij erfgrens oid)
Staat hier ook uit het zicht, maar wel echt achter de woning.
De "monumentenman" deed laatst ronde controle voor schilderwerk, maar geen opmerkingen gehoord.

Let wel op erfgrens qua geluid.
Je had het over gemeentegrond: is dat breed genoeg voordat je bij het volgende perceel bent?
Is de woning echt precies op de erfgrens gebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bennobang schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:13:
[...]

Maar toch niet op 1.4 mtr hoog? Warme lucht stijgt op dus lijkt mij onmogelijk. En dan nog de traagheid van de massa zoals @friesin ook al schreef. Kan niet waar zijn
Bovendien "trekt" een defrost de warmte niet uit de bovenkant (=thermostaat-kant) van de vloer zoals @jj85 beschrijft: bij vvw liggen die buizen 6-7 cm diep.
Ook zou dan de warmte die Quatt daarna 50 minuten lang produceert 1 op 1 meetbaar zijn.

Ik vermoed dat er bij @m10tech iets anders speelt.
Toeval?

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 07-01-2025 07:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
WAF1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Besef je dat je in de tijd dat je deze lappen tekst produceert, een paar radiatoren had kunnen checken om ze (wat halfslachtig) waterzijdig in te regelen? 😉

(Een eerste check: handje bij inlaat, handje bij uitlaat.
Geen verschil en radiator egaal warm? Dichter draaien.
Uitlaat en deel radiator flink kouder? Iets meer open draaien.
Uitlaat iets kouder: even niks doen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
SalmonAce schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:44:
[...]

De Quatt zit op een eigen groep wat bedoelt was voor de droger. Wat jij ziet zijn de cv ketel, de cic, Honeywell ketel module en de vloerverwarmingverdeler.

[Afbeelding]
Beter, op de eerdere foto zat hij in het stekkerblok.

Het buffervat staat nu aan de verkeerde zijde van de circulatiepomp.
In hoeverre dit erg is met alleen vloerverwarming weet ik niet zeker.

Heb je enig idee wat het vermogen van de vloerverwarming is? Want met 40 m2 is het lastig om het minimum vermogen van een warmtepomp te matchen.
Je kan deze calculator gebruiken: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Met een warmtebeeldcamera kan je zien waar de vloerverwarming precies ligt, maar die dingen zijn niet goedkoop.

Met een te klein volume gebruikt men nog weleens een buffervat om pendelen te voorkomen, maar de betere oplossing is meer radiatoren/VVW toevoegen aangezien dat het afgiftevermogen ook werkelijk vergroot zodat een betere match is voor het minimum vermogen van de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Mickel moen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Precies.

@WAF1 Als er eens een keer wat kleine runs vlak achter elkaar komen, wat de reden ook mag zijn, zou ik me daar niet druk over maken. Tip: stel voor jezelf een max aantal runs per etmaal als streefgetal. Voor mij is een run, als de lijn in de grafiek de 0-lijn raakt. Mijn streven: maximaal 12 runs/24 uur. Incidenteel is het wel eens wat meer. Maar verweg de meeste dagen minder. Dan ben ik dus reuze tevreden.

Vandaag waren het er 10. Prachtig toch?

[Afbeelding]
puur voor context: let wel dat de HW 5-minuut gemiddelden hanteert in jouw grafiek. Dus Quatt uit- 1 minuut - Quatt aan zal de 0-lijn niet raken

ondestaand een stukje uit jouw grafiek, dit jou je ook als 4 runs kunnen lezen ipv 1, want (1) de dalen zitten te kort op elkaar om defrosts te kunnen zijn en (2) deze fluctuaties zijn logischer te verklaren door korte uit-tijden dan door fluctuerende modulatie-niveau
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzX_IL5Ncnheqk1f2x3b1kKVsbI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4GNADu2c3niu1rZcu0Dx6wqe.png?f=user_large

bovenstaande meegenomen zou ik in jouw grafiek nog steeds maar op 15 runs komen wat totaal geen probleem is. 1 run per half uur is in mijn optiek nog steeds prima.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Friezin schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:19:
[...]
Let wel op erfgrens qua geluid.
Je had het over gemeentegrond: is dat breed genoeg voordat je bij het volgende perceel bent?
Is de woning echt precies op de erfgrens gebouwd?
naar mijn beste weten zijn geluidseisen alleen van toepassing op de erfgrens met de buren
dus als je geen erfgrens deelt met de buren, dan 'hoef' je in principe nergens aan te voldoen, theoretisch zou bijvoorbeeld 1 meter gemeentegrond voldoende zijn. (noot: gezamelijke (brand)gangen, opritten etc. zijn vaak wel gedeeld door buren ipv gemeentegrond, dus daar zijn geluidseisen wel van toepassing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Toby-Wan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:57:
[...]

puur voor context: let wel dat de HW 5-minuut gemiddelden hanteert in jouw grafiek. Dus Quatt uit- 1 minuut - Quatt aan zal de 0-lijn niet raken

ondestaand een stukje uit jouw grafiek, dit jou je ook als 4 runs kunnen lezen ipv 1, want (1) de dalen zitten te kort op elkaar om defrosts te kunnen zijn en (2) deze fluctuaties zijn logischer te verklaren door korte uit-tijden dan door fluctuerende modulatie-niveau
[Afbeelding]

bovenstaande meegenomen zou ik in jouw grafiek nog steeds maar op 15 runs komen wat totaal geen probleem is. 1 run per half uur is in mijn optiek nog steeds prima.
Precies. 👍

Daar maak ik mij dus ook totaal niet druk om. Het gaat om het totaalplaatje over de dag.
Ik ben nu sinds maart bezig om tot het ideale schema te komen. Wat ik wanneer ergens bijgesteld heb, weet ik ook niet meer precies. Ergens in het traject ontdekte ik, dat in kleine stapjes verhogen een gunstig effect had bij de hogere temperaturen. Dat ik daarmee langere en minder runs had. Bovendien sloot het goed aan bij de comfortwensen en het warmtegedrag van ons huis. Ergens heb ik toen als streefdoel gesteld max12 runs op een dag met als gegeven de 0-lijn raken in de HW-grafiek. Dat lukt bijzonder goed. Dat de Quatt-grafieken en de HW-grafieken, niet exact volgens de werkelijkheid zijn, zal mij een worst wezen. De beschikbare info voldoet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:54:
[...]

Puzzel ze: Wanneer je naar de grafieken kijkt, zie je onmiddellijk impact.
Echt benieuwd hoe je dat binnen enkele minuten door 6 cm cement heen krijgt in je berekening 😉.
Hier duurt het ruim 1 uur voor die 6 cm cementvloer 0,5°C warmer wordt wanneer CV bijspringt.
Jouw vloer is 60m2 bij 6cm. Dat geeft 2x zoveel massa om op te warmen als mijn voorbeeldsommetje.
Jouw 0,5grC in 1 uur geeft dan een zelfde ordegrootte als 0,1grC in 4 minuten.

0,1grC in 4 minuten geeft 1,6grC in 60 minuten
Corrigeren voor 2x zoveel massa -> 1,6/2 = 0,8grC per uur

Vermogensdaling defrost (7-10kW) is in dezelfde range als wat je CV-ketel zal opbrengen (10kW?)

Anyhow; wil enkel aangeven dat een defrost met best een grof geweld gaat en het me daarom niet verbaasd dat je dit aan je vloeroppervlak kunt meten (met enige vertraging)...
Edit: zoals gezegd, zelfs waar 6 groepen gebundeld mijn kamer binnenkomen merk ik niks.
Voordat 6 cm cement vanuit een buis koud is tot de oppervlakte , wordt hij weer 50 minuten lang opgewarmd. Have fun _/-\o_
Klopt, duurt even. Duurt vervolgens ook even voordat oppervlakte weer opgewarmd is. In de grafiekjes van @m10tech zie je ook mooi dat het wat minuten duurt tussen defrost en gemeten temp-dip.

@m10tech zou eenzelfde dipje moeten zien als hij z'n Quatt uitschakelt (thermostaat flink omlaag).
Bennobang schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:13:
[...]

Maar iets minder warme lucht stijgt toch ook nog steeds op en komt langs die meter op 1,4m hoogte?
Is wel bijzonder ja... Wat is jouw visie dan op de dalingen die gemeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Jouw vloer is 60m2 bij 6cm. Dat geeft 2x zoveel massa om op te warmen als mijn voorbeeldsommetje.

Vermogensdaling defrost (7-10kW) is in dezelfde range als wat je CV-ketel zal opbrengen (10kW?)

Anyhow; wil enkel aangeven dat een defrost met best een grof geweld gaat en het me daarom niet verbaasd dat je dit aan je vloeroppervlak kunt meten (met enige vertraging)...

[...]

Klopt, duurt even. Duurt vervolgens ook even voordat oppervlakte weer opgewarmd is. In de grafiekjes van @m10tech zie je ook mooi dat het wat minuten duurt tussen defrost en gemeten temp-dip.

@m10tech zou eenzelfde dipje moeten zien als hij z'n Quatt uitschakelt (thermostaat flink omlaag).
Lees eerst de uitleg maar even.
Vloer verwarmt van onderuit: er moet eerst 6 cm cementdekvloer opgewarmd voor je ook maar iets voelt aan de oppervlakte. Die 5 minuten iets kouder wordt weer "ingehaald" door 50 minuten veel warmer.
Massa van geen belang: het is geen enorm blok, dikte deklaag wel van belang en ligging leidingen (afstand hoh).

https://www.vloerverwarmi...arming-op-temperatuur-is/

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 07-01-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
jj85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:11:
[...]

[...]

[...]
Maar iets minder warme lucht stijgt toch ook nog steeds op en komt langs die meter op 1,4m hoogte?
Is wel bijzonder ja... Wat is jouw visie dan op de dalingen die gemeten worden?
Mijn visie is dat elke woning zoveel variabelen heeft dat het niet zomaar in een paar berichten verklaard kan worden. Even de massa traagheid boven de slangen (slangen liggen op de bodem dus meeste warmte voor de defrost komt van de onderste laag) daargelaten iets warmere lucht stijgt alleen als de lucht daarboven ook echt kouder is. Dan is voor een korte duur van de defrost al wel veel warmte verloren tot de 1,4 mtr.
Verder vind ik een 0,1 verschil ook wel heel weinig. Ik ben geen door en door tweaker maar doe het voor de eerste 90% om het beter te krijgen. De laatste procenten kosten mij teveel tijd en energie. Gezien mijn woning, locatie en verbruik doe ik het niet slecht vind ik. Ieder die tot de laatste procent doorgaat moet dat zelf weten en heb ik verder wel waardering voor _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
[Afbeelding]
offtopic:
And so the plot thickens…

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 07-01-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
VindiGoosh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:49:
[...]

offtopic:
offtopic:
Kill Bill

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
Friezin schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Lees eerst de uitleg maar even.
Vloer verwarmt van onderuit: er moet eerst 6 cm cementdekvloer opgewarmd voor je ook maar iets voelt aan de oppervlakte. Die 5 minuten iets kouder wordt weer "ingehaald" door 50 minuten veel warmer.
Massa van geen belang: het is geen enorm blok, dikte deklaag wel van belang en ligging leidingen (afstand hoh).

https://www.vloerverwarmi...arming-op-temperatuur-is/
In jouw link ter verduidelijking hebben ze het wel degelijk over massa.
Hoeveel massa moet er opgewarmd worden? Vloerverwarming verwarmt van onderuit, dus dient eerst de gehele massa te verwarmen voordat de toplaag (ofwel de vloer) aan de beurt is.
Natuurkundig is dat gelinkt met de soortelijke warmte van je vloermateriaal. De soortelijke warmte zegt hoeveel Joule (eq. kWh) nodig is om 1 kg materiaal 1 grC in temperatuur te verhogen.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
VindiGoosh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:49:
[...]

offtopic:
jouw discussie kwam ook al voorbij in het WeHeat tweakers topic ;)

met antwoord van een WP installlateur & mooi plaatje
Stoker in "Weheat warmtepompen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:21:
[...]

jouw discussie kwam ook al voorbij in het WeHeat tweakers topic ;)

met antwoord van een WP installlateur & mooi plaatje
Stoker in "Weheat warmtepompen"
Al is dat plaatje wel wat misleidend...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGk7B8bVF8vDNMRW6ZkieOMzvZI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M22DCPL7MKUTugEMPvaAEtgn.jpg?f=user_large

Hier wordt verondersteld dat tussen EV en pomp een negatieve druk heerst, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is (cavitatie etc...). Tenminste, dat is mijn interpretatie van rood en -

Deze zijn in mijn ogen wat duidelijker.
EV in zuig.
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiGo5Vm01EbgwGbE59rNsade2hQN0wyKr6AvS1O8ioy4YpeFrDSqpgmhOMCoMCB0fQ-A0ePgZo0BLYJOud4XCn26O24o0A-ZpUQKPHzFX6y-E_AEJjVf_MxFrrXjdmxt_X0Nu0dcPZFulU/s1600/Screen+Shot+2018-03-05+at+07.16.19.png

EV in pers
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjbuRWyieLUR8m5qs5QsJLZMO5w1X19u_IjwGCfJTLuuGh_K32PYaT0zHg4t2ajlPEUoD9a7GkNi4JbiZs-6y8hkWjCZ_YQ5aRQefnoUVdiUc3PRUL3iut-W1Smgxu5OwWECIUtorZUdZg/s640/Screen+Shot+2018-03-05+at+07.18.52.png

EV in pers (en lage systeemdruk); leidt tot negatieve zuigdruk pomp
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgm2MJ8AMmDrFebwrh-thX5ZGzz3z7__PblhnPSnrLS3wYZe_QIA5_SyFutZkwI9R7ola2qOSLZ58Qd85E8fdzFiZCA1kVdGOXK1V42l915Hsk8ZeynEG0GmKuYGzktOcqAYSLw2jg_6BI/s1600/Screen+Shot+2018-03-05+at+07.19.49.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Blij dat Quatt dit inmiddels ook inziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:00:
[...]

In jouw link ter verduidelijking hebben ze het wel degelijk over massa.

[...]

Natuurkundig is dat gelinkt met de soortelijke warmte van je vloermateriaal. De soortelijke warmte zegt hoeveel Joule (eq. kWh) nodig is om 1 kg materiaal 1 grC in temperatuur te verhogen.
Dat is een iets andere massa dan waar @jj85 mee rekent.
Dit is dikte vloer: cementlaag, egaline, topvloer.

Dus jij bent er ook van overtuigd dat 60m2 vloer opwarmen 2x zo lang duurt als 30m2?
(Wanneer verder alles identiek is, zoals dikte dekvloer, densiteit leidingen) en dat je defrosts bemerkt onder 6 cm cement?

PS: mijn ene vvw is 52m2, de andere 8m2 (badkamer).
Beiden warmen even snel op

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 07-01-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
netappie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:37:
[...]

Beter, op de eerdere foto zat hij in het stekkerblok.

Het buffervat staat nu aan de verkeerde zijde van de circulatiepomp.
In hoeverre dit erg is met alleen vloerverwarming weet ik niet zeker.

Heb je enig idee wat het vermogen van de vloerverwarming is? Want met 40 m2 is het lastig om het minimum vermogen van een warmtepomp te matchen.
Je kan deze calculator gebruiken: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Met een warmtebeeldcamera kan je zien waar de vloerverwarming precies ligt, maar die dingen zijn niet goedkoop.

Met een te klein volume gebruikt men nog weleens een buffervat om pendelen te voorkomen, maar de betere oplossing is meer radiatoren/VVW toevoegen aangezien dat het afgiftevermogen ook werkelijk vergroot zodat een betere match is voor het minimum vermogen van de Quatt.
Oke vooralsnog is het installeren van de verwarming boven nog toekomst muziek want mijn vloer gaat er volledig uit. Ik hoop dat dit de oplossing is, al hoop ik het boven ook niet extreem warm te hoeven stoken om de Quatt te laten presteren. Als dat zo is ben ik mooi in het verkooppraatje van van Quatt sales gestonken want hij heeft mij verzekerd dat het zelfs prima zou werken als ik boven zo nu en dan als het nodig is bijverwarm met airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalmonAce
Frans H schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:02:
[quote]SalmonAce schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik begrijp dat je op dit moment alleen de vloerverwarming gebruikt, als dit het geval is, is het wel te verklaren dat het niet best werkt, want een vloerverwarming met een verdeler met pomp heeft een zeer geringe doorstroming.
De flow zal daarom erg laag zijn en zal ervoor zorgen dat de warmtepomp zijn vermogen niet goed kwijt kan en zal snel gaan pendelen.
Flow in de verdeler wordt enrstig beperkt door het reduceerventiel (rechtsboven aan de retour) en de thermostaatknop.

Een warmtepomp dient voor het beste resultaat (hoge cop) te werken met een verdeler zonder pomp.
Bedenk dat cá elke graad hogere Ta (warmtepomp uit) je cá 2 procent efficiëntie kost.
Dus of je nu met 35gr. of 55gr. Ta werkt, scheelt nogal in cop. (misschien wel cop 3 vs 5)

Efficiëntie van je installatie op dit moment (als je de verdeler niet wilt vervangen) kun je een beetje verbeteren door je reduceerventiel volledig open te draaien (imbus) en je thermostaatknop helemaal open te zetten.
(vergeet niet om ook de temperatuur van je cv wat lager te zetten anders wordt je vloer misschien te warm als de cv het overneemt.
Bedankt voor je advies Frans, ik heb de cv sowieso voor verwarming op max 40 graden gezet. Dat van die pomploze verdeler steekt wel een beetje, want dit is iets wat ik veel ben tegengekomen en expliciet heb nagevraagd bij Quatt. "Nee hoor is niet nodig om die te vervangen" was het antwoord. Krijg toch meer en meer het idee dat ik niet de juiste partij heb gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
SalmonAce schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Bedankt voor je advies Frans, ik heb de cv sowieso voor verwarming op max 40 graden gezet. Dat van die pomploze verdeler steekt wel een beetje, want dit is iets wat ik veel ben tegengekomen en expliciet heb nagevraagd bij Quatt. "Nee hoor is niet nodig om die te vervangen" was het antwoord. Krijg toch meer en meer het idee dat ik niet de juiste partij heb gekozen.
Wel even een kleine nuance: Ja, een verdeler die niet mengt is het beste. De meeste vloerverwarmingsverdelers doen dat wel, want ze zijn gekozen voor het hoog-temperatuur systeem wat er was bij aansluiten, namelijk dat 50-80 graden water de verdeler bereikt, en die dit met "koud" water wat al een rondje is geweest mengt tot 35-50 graden (of nog lager). Soms is dit voor de vloer vereist (zoals bij een PVC vloer, waar bij hoge temperaturen de lijm loslaat), maar ook omdat met een hoge temperatuur er meer warmte wordt afgegeven per rondje. Omdat dit met een omweg in de ruimte komt (water->beton->lucht, en beton geeft langzaam door, in tegen stelling tot bij radiatoren, waar het metaal het juist snel doorgeeft van water->dun metaal->lucht) komt de warmte pas "laat" in de ruimte. Zou je wel 50 of meer graden door de vloerverwarming sturen dan warmt een uur nadat de ketel aan is gegaan de ruimte lekker op en loopt dat heel lang nog steeds verder omhoog op, bijv. tot +3 graden t.o.v. wat gewenst (e.g. 23 graden bij 20 graden instelling op thermostaat).

Maar dan meng ik toch gewoon niet? Dan hoeft de ketel minder te werken.. Ja, maar dit wordt ook gedaan zodat het water wat de ketel maakt wel hoog genoege temperaturen heeft voor radiatoren, die nauwelijks warmte afgeven bij 30 graden water (even heel cru gezegd, is niet helemaal waar, maar wel significant minder dan bij 50-80 graden)

Dus mengen is logisch voor een hoog-temperatuur systeem. Maar als je dan dezelfde verdeler (zonder deze aan te passen) gaat gebruiken bij "lage" watertemperaturen van 25-40 graden, dan mengt hij nogsteeds evenveel bij, en wordt dit bijv. 22.5 - 30 graden in de vloer. Om dus weer goed te werken moet dan alsnog de watertemperatuur van de warmtepomp omhoog, met een slechte(re) COP tot gevolg.

Het is dus vooral het mengen wat niet handig is. Meng je namelijk niet of nauwelijks, dan gaat die 25-40 graden gewoon direct de vloer in, en krijgt de vloerverwarming weer aan watertemperatuur wat hij bij hoge temperaturen en met mengen ook kreeg.

De pomp is niet zozeer het probleem, als gebruikt die natuulijk ook stroom, wat als nadelig ervaren kan worden, maar het hebben van een pomp is niet inherent problematisch.

Tegenwoordig hebben de meeste vloerverwarmingsverdelers een instelmechanisme waarbij het mengratio ingesteld kan worden. Bijv. @Friezin heeft gezorgd dat haar verdeler nauwelijks nog mengt. Zoals ze altijd zegt: Quatt uit = vloer in.

Mogelijk is je verdeler wel in te stellen. Helaas zie ik op je fotos dat hij wel oud lijkt te zijn (denk ik vooral vanwege de kleur en het vuil erop), en zelfs al zit het erop, het mengventiel, inregelventiel, of hoe het ook heet, zit bij het type/vorm model wat jij hebt vaak op de plek waar het warme water binnenkomt en de pomp eronder zit. Dat lijkt strak tegen de muur aan gemonteert te zitten, dus het lijkt me dat je dat niet even snel met een inbussleutel kan bijstellen.

Quatt heeft zich er mijn inziens zich een beetje makkelijk vanaf gebracht door te zeggen "ja dat gaat werken". Ja het werkt, maar verre van efficient. Zeker als vloerverwarming je enige afgiftesysteem is, dan zou je deze dus op nauwelijks mengen willen zetten.

Ik hoop voor je dat ik het verkeerd zie en dat je toch iets met je verdeler kan gaan instellen of aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:50
[...]

Oei. Zondag komen ze bij mij nadat ze vier weken geleden niet waren komen opdagen zonder bericht en dit echt de eerste mogelijkheid was om alsnog te komen. Ik zit precies in dezelfde situatie met eigenlijk alleen vloerverwarming beneden die we stoken. Met dus een verdeler met pomp en bijmenging om temperatuur binnen de perken te houden. Ik hoop echt dat dit gaat werken met Quatt, want zeker zolang de CV er ook nog is, kunnen we hem niet zomaar helemaal open zetten of vervangen door een open verdeler zonder pomp (wat ook nog eens extra investering zou zijn). En om nou de hele bovenverdieping te gaan stoken alleen maar om genoeg circulatie te krijgen lijkt me ook echt een heel slecht plan 8)7

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
nairolf schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Wel even een kleine nuance: Ja, een verdeler die niet mengt is het beste. De meeste vloerverwarmingsverdelers doen dat wel, want ze zijn gekozen voor het hoog-temperatuur systeem wat er was bij aansluiten, namelijk dat 50-80 graden water de verdeler bereikt, en die dit met "koud" water wat al een rondje is geweest mengt tot 35-50 graden (of nog lager). Soms is dit voor de vloer vereist (zoals bij een PVC vloer, waar bij hoge temperaturen de lijm loslaat), maar ook omdat met een hoge temperatuur er meer warmte wordt afgegeven per rondje. Omdat dit met een omweg in de ruimte komt (water->beton->lucht, en beton geeft langzaam door, in tegen stelling tot bij radiatoren, waar het metaal het juist snel doorgeeft van water->dun metaal->lucht) komt de warmte pas "laat" in de ruimte. Zou je wel 50 of meer graden door de vloerverwarming sturen dan warmt een uur nadat de ketel aan is gegaan de ruimte lekker op en loopt dat heel lang nog steeds verder omhoog op, bijv. tot +3 graden t.o.v. wat gewenst (e.g. 23 graden bij 20 graden instelling op thermostaat).

Maar dan meng ik toch gewoon niet? Dan hoeft de ketel minder te werken.. Ja, maar dit wordt ook gedaan zodat het water wat de ketel maakt wel hoog genoege temperaturen heeft voor radiatoren, die nauwelijks warmte afgeven bij 30 graden water (even heel cru gezegd, is niet helemaal waar, maar wel significant minder dan bij 50-80 graden)

Dus mengen is logisch voor een hoog-temperatuur systeem. Maar als je dan dezelfde verdeler (zonder deze aan te passen) gaat gebruiken bij "lage" watertemperaturen van 25-40 graden, dan mengt hij nogsteeds evenveel bij, en wordt dit bijv. 22.5 - 30 graden in de vloer. Om dus weer goed te werken moet dan alsnog de watertemperatuur van de warmtepomp omhoog, met een slechte(re) COP tot gevolg.

Het is dus vooral het mengen wat niet handig is. Meng je namelijk niet of nauwelijks, dan gaat die 25-40 graden gewoon direct de vloer in, en krijgt de vloerverwarming weer aan watertemperatuur wat hij bij hoge temperaturen en met mengen ook kreeg.

De pomp is niet zozeer het probleem, als gebruikt die natuulijk ook stroom, wat als nadelig ervaren kan worden, maar het hebben van een pomp is niet inherent problematisch.

Tegenwoordig hebben de meeste vloerverwarmingsverdelers een instelmechanisme waarbij het mengratio ingesteld kan worden. Bijv. @Friezin heeft gezorgd dat haar verdeler nauwelijks nog mengt. Zoals ze altijd zegt: Quatt uit = vloer in.

Mogelijk is je verdeler wel in te stellen. Helaas zie ik op je fotos dat hij wel oud lijkt te zijn (denk ik vooral vanwege de kleur en het vuil erop), en zelfs al zit het erop, het mengventiel, inregelventiel, of hoe het ook heet, zit bij het type/vorm model wat jij hebt vaak op de plek waar het warme water binnenkomt en de pomp eronder zit. Dat lijkt strak tegen de muur aan gemonteert te zitten, dus het lijkt me dat je dat niet even snel met een inbussleutel kan bijstellen.

Quatt heeft zich er mijn inziens zich een beetje makkelijk vanaf gebracht door te zeggen "ja dat gaat werken". Ja het werkt, maar verre van efficient. Zeker als vloerverwarming je enige afgiftesysteem is, dan zou je deze dus op nauwelijks mengen willen zetten.

Ik hoop voor je dat ik het verkeerd zie en dat je toch iets met je verdeler kan gaan instellen of aanpassen.
Maar waarom werkt het bij mij met alleen vvw wel dan? Geen slechte ervaring met mijn oude verdelers die de bijmenging niet kunnen instellen en nette copAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvPaUuyZSFFKB8YA6R1wOBhlrHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zYPrmy60X9dvPwpI8IdWWOGl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
Bennobang schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Maar waarom werkt het bij mij met alleen vvw wel dan? Geen slechte ervaring met mijn oude verdelers die de bijmenging niet kunnen instellen en nette cop[Afbeelding]
Dat weet ik niet. Ik kan niet in je afgifte, ketel, vloerverwarming of verdeler kijken. Er zijn allerlei mogelijkheden waarom het bij de een wel werkt en bij de ander niet.. Wat ik vooral probeerde te zeggen is dat een pomp niet inherent een probleem is, maar dat mengen dat in bepaalde mate wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Laatst online: 14:58
Voor degenen die al een Quatt Duo hebben: Is er een soort "primaire" warmtepomp en de ander als back-up voor extra warmtevraag, wisselen ze af of leveren ze allebei "een beetje"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Hetisookwat schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:01:
Voor degenen die al een Quatt Duo hebben: Is er een soort "primaire" warmtepomp en de ander als back-up voor extra warmtevraag, wisselen ze af of leveren ze allebei "een beetje"?
https://support.quatt.io/...1-wat-is-quatt-hybrid-duo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Laatst online: 14:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Bennobang schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Maar waarom werkt het bij mij met alleen vvw wel dan? Geen slechte ervaring met mijn oude verdelers die de bijmenging niet kunnen instellen en nette cop[Afbeelding]
Jij hebt 120m2, @SalmonAce 40m2. Dat kan een verschil zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Hetisookwat schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Had ik ook prima zelf kunnen opzoeken... Dank.
Je moet even weten waar je moet zoeken :)

Meer artikelen
https://support.quatt.io/nl/collections/3412542-product

Is onlangs een en ander aan info bijgekomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
jj85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:05:
[...]

Jij hebt 120m2, @SalmonAce 40m2. Dat kan een verschil zijn...
Dat zou per m2 evengoed zijn warmte in de vloer moeten overbrengen met een behoorlijke cop. Ik weet niet of alle instellingen echt goed staan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
[...]

Bedankt voor uw zeer duidelijke (vereenvoudigde) uitleg, dat is erg vervelend nieuws. Benieuwd of Quatt daar iets mee gaat doen zodra zij tot een vergelijkbare conclusie komen. Iets zegt me dat dit een helse klus gaat worden waar zij zich niet heel flexibel op gaan stellen.

Zou het dan
[...]

@nairolf
Bedankt dat u de tijd heeft genomen om dit zo helder en vereenvoudigd toe te lichten. Hier kan ik wat mee, althans nu ik het begrijp hoop ik in ieder geval een beetje meer uit Quatt zijn representative te krijgen.

Zou het vervangen van deze verdeler voor een pomploze dan niet een simpele maar werkende oplossing zijn? En als ltv convectoren boven hang is dit dan nog steeds de juiste oplossing? Of is het of de huidige verdeler en meer radiatoren, of een nieuwe verdeler die alleen goed functioneert met vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
sjoerd-p schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Oei. Zondag komen ze bij mij nadat ze vier weken geleden niet waren komen opdagen zonder bericht en dit echt de eerste mogelijkheid was om alsnog te komen. Ik zit precies in dezelfde situatie met eigenlijk alleen vloerverwarming beneden die we stoken. Met dus een verdeler met pomp en bijmenging om temperatuur binnen de perken te houden. Ik hoop echt dat dit gaat werken met Quatt, want zeker zolang de CV er ook nog is, kunnen we hem niet zomaar helemaal open zetten of vervangen door een open verdeler zonder pomp (wat ook nog eens extra investering zou zijn). En om nou de hele bovenverdieping te gaan stoken alleen maar om genoeg circulatie te krijgen lijkt me ook echt een heel slecht plan 8)7
Zoals @jj85 eerder benoemde kan een groter oppervlak wel beter functioneren. Toch telt een gewaarschuwd persoon voor 2. Het probleem wat ik nu met Quatt denk te krijgen is groter dan het niet optimaal werken van het systeem. Wat mij persoonlijk meer zorgen baart is het gebrek aan kennis bij Quatt om in dit geval te situatie die ze in eerste instantie niet goed beoordelen te herevalueren en op te lossen.

Ze adverteren met leuzen als "onestopshop" maar vooralsnog is dat een lege marketing praat vanuit mijn oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Laatst online: 25-07 14:41
Wat is bij jullie de CIC firmware versie? Bij mij lijkt hij al een hele tijd niet geupdate te zijn. Ik heb versie 2.18.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
dzuijlek schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:20:
Wat is bij jullie de CIC firmware versie? Bij mij lijkt hij al een hele tijd niet geupdate te zijn. Ik heb versie 2.18.2.
2.20.2 is momenteel gangbaar (sinds begin november)
Zou automatisch moeten updaten, bij jou blijkbaar niet. Zou de CIC even kort van de spanning halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
[...]

En de pomp er gewoon tussen weghalen? En en stuk pijp er tussen? De pomp van de quatt is volgens mij krachtig genoeg. Ook dit natuurlijk met voorwaarde dat je het water niet warmer moet laten worden dan wat je vloer aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
SalmonAce schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Zoals @jj85 eerder benoemde kan een groter oppervlak wel beter functioneren. Toch telt een gewaarschuwd persoon voor 2. Het probleem wat ik nu met Quatt denk te krijgen is groter dan het niet optimaal werken van het systeem. Wat mij persoonlijk meer zorgen baart is het gebrek aan kennis bij Quatt om in dit geval te situatie die ze in eerste instantie niet goed beoordelen te herevalueren en op te lossen.

Ze adverteren met leuzen als "onestopshop" maar vooralsnog is dat een lege marketing praat vanuit mijn oogpunt.
Ik heb je app plaatjes nog eens bekeken. Je verbruik ligt heel erg laag, volgens mij heb je gewoon heel weinig warmteverlies.
5 Jan zit jij op 30kWh. Die dag had ik bijna 100kWh nodig.
Je Quatt kan geen mooie lange runs maken en dat komt de COP niet ten goede.
Mogelijk gecombineerd met een veel te hoge vermogeninstelling/stooklijn van Quatt.

Is de vvw de enige afnemer in je systeem? Quatt wil 800L/h flow zien. Betwijfel of dat ten alle tijden door je vvw kan/gaat.
Zie je in de json 800±30 terug of fluctueert deze erg veel?

Kun je zien waar de drukverschilregelaar op staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1Gj5tBZU2AOejQfdBb5rnBqOCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vvtMrvXiz2E0kCiSeuw7IYdL.png?f=fotoalbum_large

Beetje speculatief allemaal uiteraard ivm ontbreken van mooie grafieken ;)

LT verwarming boven gaat je hier ook niet direct helpen. Je vergroot wel je totale warmteafgifte, maar de Quatt wordt door thermostaat in woonkamer aangestuurd. De woonkamer is snel op temperatuur en dus zal verwarming boven ook snel (mee) uitschakelen.
Dan wordt waterzijdig inregeling wel heel belangrijk.

Snap je frustratie richting Quatt! Dit had allang opgelost mogen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:43
sjoerd-p schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:41:
[...]

@sjoerd-p
@SalmonAce

Het is heel lastig de situatie van een ander in te schatten op gegevens die niet zo betrouwbaar, onvolledig, gekleurd zijn.
Ik bemoei dan ook niet zo snel met individuele aankomende- of bestaande problemen, wat er dus fout is gegaan, zonder dat ik me echt heb verdiept in het probleem.
En ook dan wordt de inbreng niet altijd gewaardeerd, verkeerd beoordeeld, verkeerd gelezen, of ik heb verkeerd geschreven.

Zelf had/heb ik een vvw verdeler hoog temperatuur van 45 jaar oud, thermostaatknop, ongebruikte kraaninstelmogelijkheden, verder geen instelmogelijkheden.
Een streng van totaal 110 meter lang, 16mm in een kamer van 18 m2, met 25 m2 glas hr++.
En een t22 2,70 meter lange lage radiator en een t33 , 60 cm brede hoge radiator. VVW was bedoeld als bijverwarming. Door echte monteur aangelegd.

Vroeger, bij cv, kreeg ik mijn serre/aanbouwkamer niet warm, vloer werd net 20 graden. Bijmengen dus niet te regelen, behalve temperatuur, pompsnelheid.
Met de lage temperaturen van de quatt werd het slechter, de vloer werd slechts 19 graden.

Hier veel gelezen hebbende, toch de vvw pomp eruit gegooid. Het werd nog slechter. Ook wisselden aanvoer en afvoer bij de vvw. Uit pure armoede toch gaan draaien aan de kranen onder vvw verdeler. Na veel dagen(!!) heb ik nu zonder vvwpomp een temperatuur vloer van 23,5 graden, die echt meehelpt.
Ik krijg het warm!!

Moraal, een beetje ingeregelde vloerverwarming geeft veel warmte af, neemt een constant vermogen op, is ook bij een wp best wel goed te verwarmen door quatt, ten slotte is het minimum vermogen door de quatt te leveren ongeveer 1500 watt.

Ook een "kleine" installatie (bv vvw 40 m2) kan volgens mij best wel zeker goed door een quatt verwarmd worden.
Let daarbij op ramen, zon, tocht, gebruik constante temperaturen. En plaats de thermostaat op een super neutrale plek, bv niet dicht bij de oven.

Maar altijd: meten is weten, en je moet durven draaien, anders kan het een vervelende, dure grap worden.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:35:
[...]

En de pomp er gewoon tussen weghalen? En en stuk pijp er tussen? De pomp van de quatt is volgens mij krachtig genoeg. Ook dit natuurlijk met voorwaarde dat je het water niet warmer moet laten worden dan wat je vloer aankan.
Dan moet je ook nog wat doen met die thermostaatknop toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nairolf
SalmonAce schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Bedankt voor uw zeer duidelijke (vereenvoudigde) uitleg, dat is erg vervelend nieuws. Benieuwd of Quatt daar iets mee gaat doen zodra zij tot een vergelijkbare conclusie komen. Iets zegt me dat dit een helse klus gaat worden waar zij zich niet heel flexibel op gaan stellen.

Zou het dan
[...]

@nairolf
Bedankt dat u de tijd heeft genomen om dit zo helder en vereenvoudigd toe te lichten. Hier kan ik wat mee, althans nu ik het begrijp hoop ik in ieder geval een beetje meer uit Quatt zijn representative te krijgen.

Zou het vervangen van deze verdeler voor een pomploze dan niet een simpele maar werkende oplossing zijn? En als ltv convectoren boven hang is dit dan nog steeds de juiste oplossing? Of is het of de huidige verdeler en meer radiatoren, of een nieuwe verdeler die alleen goed functioneert met vloerverwarming?
Zeg maar je ;)

Nou, ik heb even snel teruggekeken, en de COP is wel iets beter in afgelopen plaatjes, maar niet geweldig volgens mij.. Maar als ik ook de JSON mag geloven dan is opzich de Quatt goed bezig (4.29 graden toegevoegd aan het water), maar heeft hij daar gewoon relatief veel stroom voor nodig.. waarom, dat weet ik niet..

Zelf heb ik geen warmtepomp (laat staan Quatt), maar wel ervaring met een vloerverwarming die niet lekker werkte. Bleek uiteindelijk dat hij flink geknepen was op de globale retour, en omdat er nauwelijks radiatoren openstonden liep de ketel heel snel op naar 80 graden. Toen ik het voetventiel op de verdeler (die er dus boven zit, net zoals bij jou) opendraaide kwam er ineens leven in mijn verwarmingssysteem. Sindsdien krijgt de ketel het water nieteens boven de 50 graden, zelfs al doet hij zijn best (lees: vlam brandt continue. Al zal hij vast wel nog meer zijn best kunnen doen door de vlam harder te laten branden, het is ten slotte een 24 kW ketel).

Zou je eens kunnen controleren of dit het geval is bij jou? Je verdeler heeft zijn globale retour, en de groepen hebben zo te zien eigen knoppen + voetventielen.. zou je eens kunnen kijken of er niet iets daarvan misschien heel erg geknepen staat?

Als dat het niet is dan weet ik het niet goed, mijn kennis houdt daar een beetje op. Maar als ik iets erover zou moeten zeggen, dan zou het zijn: gezien de watertemperatuur, en als de flow het niet is, dan lijkt het me een probleem met de warmtepomp zelf te zijn, want:
- Er is dan voldoende flow-mogelijkheid (dat is mijn aanname dus, maar dat moet nog gecheckt worden)
- Watertemperatuur is laag, en dat is juist het ding wat Quatt "slim" doet als ik alle info op dit forum moet geloven: Als hij ziet dat je bij 30 graden maar 1 graad afgifte hebt, dan gaat hij vrolijk naar 40 graden, want dan heb je 2 graden afgifte (ongeveer, zegmaar). Vandaar dat ik afgifte niet helemaal verdenk. (Dat is wat andere warmtepompen volgens mij vaak niet doen: die hebben alleen een stooklijn, en die zegt bijv: bij 5 graden buiten moet ik 30 graden water maken, en als hij dan > 31 komt dan stopt te warmtepomp, zelfs al duikelt de kamertemperatuur)

harv schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:55:
[...]

@sjoerd-p
@SalmonAce

Het is heel lastig de situatie van een ander in te schatten op gegevens die niet zo betrouwbaar, onvolledig, gekleurd zijn.
Ik bemoei dan ook niet zo snel met individuele aankomende- of bestaande problemen, wat er dus fout is gegaan, zonder dat ik me echt heb verdiept in het probleem.
En ook dan wordt de inbreng niet altijd gewaardeerd, verkeerd beoordeeld, verkeerd gelezen, of ik heb verkeerd geschreven.

Zelf had/heb ik een vvw verdeler hoog temperatuur van 45 jaar oud, thermostaatknop, ongebruikte kraaninstelmogelijkheden, verder geen instelmogelijkheden.
Een streng van totaal 110 meter lang, 16mm in een kamer van 18 m2, met 25 m2 glas hr++.
En een t22 2,70 meter lange lage radiator en een t33 , 60 cm brede hoge radiator. VVW was bedoeld als bijverwarming. Door echte monteur aangelegd.

Vroeger, bij cv, kreeg ik mijn serre/aanbouwkamer niet warm, vloer werd net 20 graden. Bijmengen dus niet te regelen, behalve temperatuur, pompsnelheid.
Met de lage temperaturen van de quatt werd het slechter, de vloer werd slechts 19 graden.

Hier veel gelezen hebbende, toch de vvw pomp eruit gegooid. Het werd nog slechter. Ook wisselden aanvoer en afvoer bij de vvw. Uit pure armoede toch gaan draaien aan de kranen onder vvw verdeler. Na veel dagen(!!) heb ik nu zonder vvwpomp een temperatuur vloer van 23,5 graden, die echt meehelpt.
Ik krijg het warm!!

Moraal, een beetje ingeregelde vloerverwarming geeft veel warmte af, neemt een constant vermogen op, is ook bij een wp best wel goed te verwarmen door quatt, ten slotte is het minimum vermogen door de quatt te leveren ongeveer 1500 watt.

Ook een "kleine" installatie (bv vvw 40 m2) kan volgens mij best wel zeker goed door een quatt verwarmd worden.
Let daarbij op ramen, zon, tocht, gebruik constante temperaturen. En plaats de thermostaat op een super neutrale plek, bv niet dicht bij de oven.

Maar altijd: meten is weten, en je moet durven draaien, anders kan het een vervelende, dure grap worden.
In essentie vergelijkbaar met mijn verhaal dus, en dus ook met mijn aanbeveling: Kijk eens naar de knoppen op de verdeler waar je wel bij kan.

[ Voor 26% gewijzigd door nairolf op 07-01-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Laatst online: 25-07 14:41
jj85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:22:
[...]

2.20.2 is momenteel gangbaar (sinds begin november)
Zou automatisch moeten updaten, bij jou blijkbaar niet. Zou de CIC even kort van de spanning halen ;)
Dat heb ik al een aantal keer geprobeerd, maar hij update nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
[...]

Als je voor de bovenverdieping toch nog moet gaan bekijken hoe je het oplost is het verstandig om dit meteen geschikt te maken voor ltv bv met simpele t33 radiatoren die je zo op marktplaats kan vinden, deze voldoen prima zeker als je ze nog van ventilatoren voorziet.

Je oude verdeler is voor een paar tientjes om te bouwen als je handig bent. (is ook een forum over)

Met deze acties ga je jaarlijk je elektriciteitsverbruik vrijwel halveren, lijkt mij een goed streven zeker als de saldering er straks niet meer is (mocht je zonnepanelen hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
Palomar schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Wij wonen in een huis uit de jaren negentig en daarom had ik dit hele circus niet verwacht. De welzijncommissie was blij met de keuze voor antraciet grijs leidingwerk. Dat niveau. Wij wonen dus helemaal niet in een monument maar ze willen het aanzicht van de wijk dus wel beschermen. Niet helemaal onterecht want schuin tegenover sta ik tegen een aantal lelijke airco's aan te kijken. Maar een "bouwverguning" voor iets wat je niet ziet? Waardoor het volume niet toeneemt? Volgens mij kan je daar vrijstelling voor krijgen, maar in mijn gemeente niet, ik moest het hele proces door en bij het openen van de omgevingswet liepen wel al vast. Na maanden heen en weer gedoe, had ik het helemaal gehad maar daardoor wel bewust de keuze voor Quatt gemaakt.

Door inbreng van @MacD007 op een net betere plek waardoor er betere uitblaasruimte is. Daarom adviseer ik jou om ook niks over of voor de Quatt te zetten, de Quatt zelf is "mooi genoeg". Ook met de afstand tot planten rekening houden.

Nog eens over nagedacht. Is je woning daadwerkenlijk een monument dan gelden er in het algemeen wel scherpere eisen en is er meestal wel een vergunning nodig. Ik heb vorig jaar toevallig gelezen dat iemand zijn zonnepanelen van een jaren zeventig moest halen omdat het om een beschermt gezicht ging, ze lagen er al tien jaar op. Je neemt dus wel risico als je de wp op die plek plaatst. Maar ook als je deze op je dakkapel zou willen plaatsen heb jij waarschijnlijk omdat je in een monument woont een vergunning nodig. Bij nader inzien, eerder wat wettekstjes gelezen, denk ik dat iedereen eigenlijk een vergunning nodig heeft omdat deze "hoog" staat. In het algemeen mag je voor en achter het huis, als het niet hoger is als 1 m (van de grond) een airo op wp plaatsen. (Disclaimer ik heb het nu niet na gezocht, maar destijds wel en dat was ook wat de ambtenaar aangaf. Natuurlijk weten wij allemaal dat er massaal geplaast wordt, maar met een monument zijn ze altijd strenger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:07:
[...]

naar mijn beste weten zijn geluidseisen alleen van toepassing op de erfgrens met de buren
dus als je geen erfgrens deelt met de buren, dan 'hoef' je in principe nergens aan te voldoen, theoretisch zou bijvoorbeeld 1 meter gemeentegrond voldoende zijn. (noot: gezamelijke (brand)gangen, opritten etc. zijn vaak wel gedeeld door buren ipv gemeentegrond, dus daar zijn geluidseisen wel van toepassing)
Ik keek alvast een erfgrens verder.
Wanneer Quatt al boven gemeentegrond hangt, is de grens daarna dan ook van belang?
Palomar in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:36
dzuijlek schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Dat heb ik al een aantal keer geprobeerd, maar hij update nog steeds niet.
Zit op 2.19.0 en ook geen update of effect na spanningsloos maken. Helpt ook niet dat er geen release overzicht of notes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
Friezin schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Dat is een iets andere massa dan waar @jj85 mee rekent.
Dit is dikte vloer: cementlaag, egaline, topvloer.

Dus jij bent er ook van overtuigd dat 60m2 vloer opwarmen 2x zo lang duurt als 30m2?
(Wanneer verder alles identiek is, zoals dikte dekvloer, densiteit leidingen) en dat je defrosts bemerkt onder 6 cm cement?

PS: mijn ene vvw is 52m2, de andere 8m2 (badkamer).
Beiden warmen even snel op
Als je het vermogen dat aan de vvw wordt geleverd ook in beide gevallen gelijk is, dan ja, dan duurt het 2x zo lang om een 2x zo grote vloer op te warmen.

Dit is overigens niet overtuiging maar dit zeggen de wetten van de thermodynamica. Wil jij die in twijfel trekken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:45:
[...]

Als je het vermogen dat aan de vvw wordt geleverd ook in beide gevallen gelijk is, dan ja, dan duurt het 2x zo lang om een 2x zo grote vloer op te warmen.

Dit is overigens niet overtuiging maar dit zeggen de wetten van de thermodynamica. Wil jij die in twijfel trekken 8)
En dan voel je de defrosts zeker niet meer 😉, wanneer dat vermogen plotseling door jou gehalveerd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 07-01-2025 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
jj85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb je app plaatjes nog eens bekeken. Je verbruik ligt heel erg laag, volgens mij heb je gewoon heel weinig warmteverlies.
5 Jan zit jij op 30kWh. Die dag had ik bijna 100kWh nodig.
Je Quatt kan geen mooie lange runs maken en dat komt de COP niet ten goede.
Mogelijk gecombineerd met een veel te hoge vermogeninstelling/stooklijn van Quatt.

Is de vvw de enige afnemer in je systeem? Quatt wil 800L/h flow zien. Betwijfel of dat ten alle tijden door je vvw kan/gaat.
Zie je in de json 800±30 terug of fluctueert deze erg veel?

Kun je zien waar de drukverschilregelaar op staat?
[Afbeelding]

Beetje speculatief allemaal uiteraard ivm ontbreken van mooie grafieken ;)

LT verwarming boven gaat je hier ook niet direct helpen. Je vergroot wel je totale warmteafgifte, maar de Quatt wordt door thermostaat in woonkamer aangestuurd. De woonkamer is snel op temperatuur en dus zal verwarming boven ook snel (mee) uitschakelen.
Dan wordt waterzijdig inregeling wel heel belangrijk.

Snap je frustratie richting Quatt! Dit had allang opgelost mogen zijn.
Die 800l/h kan gewoon niet als het allemaal door die verdeler waar een reduceerventiel en thermostaatknop op zit.
Die 800l/h kan alleen waneer je of een parallel bufervat hebt of als je ook radiatoren hebt.

De slechte verbruikcijfers komen puur doordat hij zijn flow niet kwijt kan in combinatie met de hoge Ta.

Naar mijn idee gaat het prima werken met een verdeler zonder pomp, zelfs als dat het enige is wat aan de warmtepomp zit en inderdaad als je ook ltv radiatoren erbij neemt zal je het waterzijdig moeten inregelen om het gewenste resultaat te bereiken.
Pagina: 1 ... 190 ... 281 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.